Friday, 26 January 2018

PENYOKONG TPM JUGA BOLEH LAKUKAN UNDI ROSAK JIKA MAHU ZAHID HAMIDI TERBUKA PELUANG JADI PM


Berikutan tulisan berkenaan undi rosak atau protes PRU14 yang disiarkan sebelum ini, seorang pemimpin UMNO yang tidak mahu disebut namanya menyarankan penyokong Timbalan Perdana Menteri agar beramai-ramai melakukan perkara yang sama.


Kata pemimpin berkenaan, berdasarkan keadaan biasa, peluang Zahid Hamidi untuk menjadi Perdana Menteri boleh dikira tipis atau tertutup sama sekali.


Menurut beliau, sekiranya BN menang lagi dalam PRU 14 ini, terutama jika keputusannya lebih baik berbanding PRU 2013, Najib sudah tentu akan berkuasa lebih lama serta mempunyai lebih masa untuk mencaturkan kedudukan sepupunya, Hishammuddin Hussein sebagai penggantinya.


Manakala jika BN kalah pula, tambahnya, Zahid Hamidi akan terlepas terus peluang untuk menduduki Seri Perdana serta terpaksa bersara dalam keadaan terhina bersama-sama dengan Najib yang menjadi punca utama kekalahan itu.


Dalam keadaan tidak menentu ini, kata pemimpin UMNO itu lagi, penyokong Zahid Hamidi harus bijak memikirkan masa depan "boss" mereka berbanding semata-mata akur memastikan kekalnya kedudukan Najib.


Katanya, dengan penyokong Zahid Hamid secara beramai-ramai melakukan undi rosak atau protes dengan cara tidak mengundi BN, ada kemungkinan BN tidak menang dengan cemerlang atau keputusannya lebih buruk berbanding pilihanraya 2013 yang lalu.


Dengan yang demikian, tegas beliau, oleh kerana sudah dua kali UMNO dan BN dibawah pimpinan Najib mencapai keputusan yang buruk iaitu dalam PRU 2013 dan PRU 14 nanti, penyokong Zahid Hamidi boleh menggerakkan kebangkitan mendesak agar Perdana Menteri berundur dan melakukan peralihan kuasa kepada timbalannya dalam pemilihan UMNO pada hujung tahun ini.


Inilah satu-satunya peluang yang ada jika Zahid Hamidi mahu menjadi Perdana Menteri, ujar beliau dengan bersungguh-sungguh.


Jelas beliau lagi, melakukan undi rosak atau undi protes adalah juga lebih baik serta tidak salah bagi ahli UMNO atau penyokong Zahid Hamidi dalam keadaan mereka mungkin tidak tergamak untuk memberi undi kepada calon-calon Pakatan Harapan.


Mereka tidak harus melepaskan peluang terbuka ini, kecuali Zahid Hamidi tiada cita-cita untuk jadi Perdana Menteri, ujar beliau. (ShahbudinHusin 26/01/2018)

146 comments:

  1. cyberpetpot PAKAseTAN HARAPANtat ...vote for atok nyanyok..atok for all

    ReplyDelete
    Replies
    1. MANA JORAH AWW AWW

      MANA PANTATUN

      DEDAK SANGKUT KER




      EKONOMI MALAYSIA NAK JAHANAM SAMPAI BNM NAIK KADAR FAEDAH


      DULU 1MDB

      HARI NI FAILEDAAA


      ESOK MALAYA BANKRAP

      Delete
    2. machai BADAK NEGARA BN mana semua pergi

      dah bankrap mcm failedaa ker

      dadak sikit ker




      atau dedak dah jadi dadah ketagih puak umnomcapas ni


      #undirosaknajib

      oleh geng wak jahid komedi


      jom ahli pas boikot pru14 benci lebai hadi yg dah pecahbelahkan pas sebab lebai naj jilat jubo najib sampai licin .

      wala betul hadi kpd umngok najib

      nyahkan HADI al munafikun

      Delete





    3. Penyokong TPM semuanya berada di Bagan Datuk, Dan nama pun penyokong, tentulah mereka suka kepada Zahid, dan tentulah mereka TIDAK mersakkan kertas undi.

      Yang TAK suka kpd Zahid mereka ada pilihan lain, sama merosakkan kertas undi atau mengundi pembangkang

      Tak logik langsung nih Budn.





      Delete
    4. JNGAN LUPA......

      Bank Negara di bawah pentadbiran gabenor lantikan najib & rosmah juga ada knotroversi beli sebidang tanah di tengah2 KL dan telah mengeluarkan belanja RM2 bilyon, satu amalan yg melanggar peraturan BNM SENDIRI, termasuk juga mana2 bank pusat di seluruh dunia.

      Tentu ada 'tangan gantal; yg mengarahkannya......!!

      Delete
    5. Kpd penyokong wak jahid gagap dan hadi Pasu bunga sama sama undi PAKATAN,
      Jgn bagi najib sisa najis sekali pun,
      Biar najib di telanjang dgn rosmah dlm jail,
      Selama hari ni bukan main berjoli sakan duit rakyat,
      Skrg rasa kan balasan PAKATAN rakyat mengamuk,
      Wak jahid lu tak akan ada peluang sampai ke lubang kubur jadi MO1,
      Dari tak dpt apa, biar sama sama kau hadi dan najib tak dpt apa apa, baru puas hati,
      Tgok muka serabut najib dgn hadi pun rasa nak bagi lempang jepun, lps tu nmpk pulak muka wak jahid tersengeh mcm kerang busuk lagi nak muntah, rasa nak lempang masa dia tgh tersengeh tu, meloya tekak betul,

      Delete
    6. Bagi Dr Zuhdi, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS (PPP), sekiranya parlimen tergantung kerana tiada satu blok pun mendapat majoriti mudah dalam PRU14 nanti, PAS hanya ada dua pilihan. Sama ada PAS menjadi kerajaan dengan BN atau PAS rela kekal sebagai pembangkang meskipun rakan gabungan BN nanti ialah PH.



      Kenyataan Dr Zuhdi itu jelas melepaskan tetakan di tengkuk Mahathir. Sebelumnya badut tua itu sengaja menghulurkan batang leher untuk dipancung apabila menyindir PAS.PAS dikatakan berangan-angan Mat Jenin apabila hanya mensasarkan 40 kerusi.

      Pancungan Dr Zuhdi secara automatik juga terkena batang tengkuk PH. Sedang darah bersembur di urat merih, PH sudah nampak Mahathir yang sedang ‘memandang’ - menjadi Mat Jenin yang jatuh dengan pelepah kelapa kering.

      Maka pemuka-pemuka PH yang rasa selamat mula create angan-angan baru untuk jadi menteri dengan melompat parti biarpun terpaksa bayar RM20 juta. Apa masalah dengan RM20 juta kalau tawaran jauh lebih lumayan dari itu. Kalau beruk-beruk di Perak dan di Selangor pandai melompat, apa salahnya untuk diturut. Sumpah dan bai’ah lagi berani dilanggar, takkan janji dengan manusia tak tega dirempuh.

      Juga jangan diherankan jika PH secara en bloc berUG dengan BN? Tiada terminologi ‘malu’ bagi bangsat politik. Alergik boleh berkalih paih . Similenya, macam Nurul Izzah yang alergik dengan Mahafiraun. Hari ini jadi parut luka kecil saja. Yang berdosa besar kalau berUG hanyalah PAS. Pemuka-pemuka PH yang suci-suci dan murni-murni maksum belaka. Amat tidak mustahil apabila kulit muka sudah ditampal dengan kulit khinzir.

      Apa saja boleh berlaku selepas PRU nanti.Khinzir pun khinzirlah. Asal jangan dikatakan babi. Rakyat dan pengikut hendak maki-hamun apa peduli.

      Delete
    7. Kpd pak cik makcik Felda,
      Jgn lagi kena kelentong dgn najib,
      Skrg tugas yg penting kpd anak anak Felda utk menerangkan apa yg sudah terjadi dgn Felda ni yg harta makin lama makin tinggal kerak dlm kuali,
      Wajib anak anak felda terang kan macam tu,
      Jangan sampai aku sendiri yg terang kan, kerana aku jenis hati panas, kalau dah berkali kali aku terang kan masih nak undi najib, takut sistem TT aku terpaksa laku kan,
      TT tu bukan minyak 2T tapi 'tapak tangan'
      Iaitu penampar jepun yg sangat mujarab, hasil nya sangat terbukti,
      Kalau macai macai umno bn pas rasa nak kesedaran segera Dan ingin rasa insaf aku bagi sistem TT ni secara percuma,

      Delete
    8. Anon 18:23,
      Dah bekali kali aku dah kata,
      Pas dah jadi bangkai, bukan lalang lagi,
      Hadi Pasu Bunga dah mcm zombie najib buat,
      Mmg mula mula najib bagi mulut utk bercium molot, tapi skrg najib dah hulur buntut masam aje utk hadi jilat sampai ke lubang dubur, krn terlampau sedap dedak yg najib tabur di celah celah punggung nya,
      Saki baki dedak sisa jilatan hadi utk penyokong banggang pas dan macai umno bn dlm blog ni,
      Ada faham tak,
      Atau nak aku bagi system TT,

      Delete
    9. Lama dah Pas dok mengidam nak jadi pm tapi malu malu nak umumkan nama keldai hadi sebagai pm.

      Akhirnya mengaku juga bekerjasama dgn umno.

      Skrng ni siapa kah yg sebenar benarnya kapiaq yg paling nyata??????

      Dok sembahyang tungging terbalik tapi juboq masuk angin!!!!

      Phuiiii....

      Delete
    10. I am told that PH led by Mahathir is moving further and deeper by leading a meeting with ambassadors of EU nations in KL. This is a clear signal of their confidence that PH will succeed in over running Umno and BN in the GE.

      This meeting will compund the already poor perception of internatronal community on the current leadership.

      Hence...Umno is going to face uphill battles to contain and circumvent the the congregated move against him and his gang in Umno

      Delete
    11. pas for all..mak badak for all

      Delete
    12. 19:28...

      THE WHOLE WORLD WELCOMES AND SALUTES THE STUNNING RETURN OF THE OLD GRAND STATESMAN.

      The Old Wizard, Tun Mahathir as PM again has been making headlines around the world...!!

      Delete
    13. betul pak man..tun m ni mcm dumbledore dlm harry potter..bijak

      Delete
    14. Yes I agree,
      Salute to Tun Mahathir, OIC miss you,
      UN waiting for him,

      Donald Trump who ...

      Delete
    15. Si trump tu aku rasa, kalu ngan tunM mesti kena bantai..mcm Pm Australia dulu, kecut sampai kena minta maaf tu

      Delete
    16. kòngbái zhànjù dàbàn de yè

      空白占据大半的夜

      wǒmen yǎngwàng fánxīngmǎntiān

      我们仰望繁星满天

      shīqù kěwàng xiǎng gōutōng huò liǎojiě

      失去渴望想沟通 或了解

      ài jiù shèngxia dànlán huǒyàn

      爱就剩下 淡蓝火焰




      --Chorus--

      yīkào jiǎzhuāng wánměi bùrú tǎnbái yīdiǎn

      依靠 假装完美 不如坦白一点

      nǐ bù kuàilè wǒ zài xiào yěshì yīntiān

      你不快乐 我再笑也是阴天

      yīkào nǐ de méigui bùrú gài zuò huāyuán

      依靠 你的玫瑰 不如盖座花园

      wúlùn jìjié zǒng huì shèngkāi xǐyuè

      无论季节 总会盛开喜悦

      ----------




      (music)




      shì bǎ huànxiǎng jiā zài lǐmiàn

      是把幻想加在里面

      cái móhu ài běnlái de liǎn

      才模糊爱本来 的脸

      mànmàn kànjian liǎng kē xīn nàme yuǎn

      慢慢看见两颗心 那么远

      bù shì yōngbào jiù néng gǎibiàn

      不是拥抱就能改变




      Repeat Chorus




      --Chorus2--

      yīkào jǐ jù nuòyán bùrú jiǎndān yīdiǎn

      依靠 几句诺言 不如简单一点

      zhōng yú zìjǐ bù zài děng nǐ yǒu shíjiān

      忠于自己 不再等你有时间

      yīkào céngjīng tiánměi fēnkāi háishi guàniàn

      依靠 曾经甜美 分开还是挂念

      xīwàng wèilái dōu xìngfú de yùjiàn

      希望未来 都幸福的遇见

      -----------

      Delete
    17. Big reform start from Onn Jaafar gathering all Malays to unity ... Tunku reform to make reality to Independent, then come reforming Malay to utilize land the Green Book by Tun Razak, solidarity by Hussein Onn as to remember his father Onn Jaafar giving big role big reform by Mahathir next to Abdullah Ahmad Badawi then now Najib (done so far good transforming Malaysia to greater grand design) ... What we need is the most awaiting man the very best creater and very best fabrication of Allah the Almighty ... to reform all mankind to become brotherhood to prosper to next world. Bahasa Melayu whether like or dislike to be accept the world language as to follow the good character and attitudes just like the prophet Muhammad Rasulullah saw. This scenario with be upmost gigantic reformation not for Malaysia but for the world ... this should we need actually .... the 2nd wheel or whosever Mahathir Anwar Zahid bla bla bla nothing will change ... then continue people grumble complaining where and what wrong. Don't be surprise at sudden the that time real begun. The very great man come alone with motorcycle.

      Delete
    18. Saya menyeru kpd PENYOKONG DATUK SERI ZAHID SUPAYA BERFIKIR MATANG TERHADAP CADANGAN TUAN BUDIN.
      DATUK SERI ZAHID MASIH ADA PELUANG JADI PM SUATU HARI JIKA TUAN TUAN MENGATUR JALAN UNTUK BELIAU.
      ......SELAMAT MENCUBA RESEPI BAHARU......

      Delete
  2. Replies
    1. Mahathir ketika menjadi presideng Umno dan PM telah menanamkan satu minda yang kukuh kedalam jiwa setiap ahli Umno. minda yang mengutamakan mengaut harta negara kedalam kantong sendiri.Mahathir pernah dalam satu pertemuan dengan ahli JKKK kampung di Terengganu memberitahu setiap ahli JKK itu supaya mengumpul harta selagi mereka berkuasa dan melalui anak anak dan kroninya, menguasai sepenuhnya Petronas untuk mengaut hasil minyak negara ke dalam kantong Umno.Inilah sebenarnya Umno yang dilawan PAS sejak keluar dari BN di zaman Tun Hussien yang ketika itu Umno lebih kepada minda sekular tetapi selepas itu Umno dididik supaya menjadi penyamun harta negara, bapaknya Mahathir.



      Minda inilah yang menjadi punca tertubuhnya 1MDB dan berbagai bagai lagi agency atau syarikat milik Umno untuk merompak harta negara.Najib sendiri sebelum jadi PM sudahpun menjadi perompak atau penyamun, siapa boleh lupa dengan komisyen kapal selam, dan pembelian jet pejuangan serta kapal selam yang tak boleh terbang dan menyelam? Semuanya ini adalah hasil dari minda yang dipupuk Mahathir.

      Mnda inilah yang dilawan dan mahu dihapuskan oleh PAS malah sebenarnya ada satu Amanat ATGN yang sebenarnya lebih releven dari Amanat Hadi yang masih dipegang kuat oleh PAS, yang kalau Umno mahukan Islam, kita pakat bubar PAS dan masuk Umno.Itu kalau Minda Islam benar benar dianuti oleh Umno, dipimpin oleh Islam sepenuhnya.Kalau Islam yang diserap oleh Umno tidak algi menyeluruh, Amanat Itu tidak terpakai sebab syarat yang diberikan Islam yang bermakna Islam sepenuhnya, bukan Islam sekerat sekerat.

      Pun begitu, kalau Islam sudah mula menyusupi Umno walaupun sekerat sekerat maka PAS juga perlu beri respon kepadanya.Kalau Umno mula berlembut kepada beberapa perkara dalam perlaksanaan peraturan Islam maka PAS juga perlu berlembut dengannya.

      Bermakna pendekatan untuk melawan Umno perlu diubah kalau Umno mula berubah.Lagipun tidaklah waras dan bijak untuk terus rigid dengan pendekatan lama sedangkan ada perubahan yang berlaku.Lagi tidak munasabah untuk menjadikan Mahathir sebagai ketua untuk melawan Umno sedangkan Umno yang dilawan sampai tak rak itu ialah Umno yang berminda Mahathir.

      Juga tidak munasabah untuk menuduh PAS berpakat atau mahu Ug dengan Umno sebab seperti dikatakan tadi semua pendekatan bergantung kepada tindak tanduk Umno, kalau mereka berlembut maka PAS berlembut, Amanat ATGNA akan sentiasa menjadi panduan sama seperti Amanat Hadi dijadikan panduan dalam berpolitik.

      Maka kepada sesiapa yang menuuduh PAS mahu Ug dengan Umno, ianya satu tuduhan tidak berasas dan tidak bijak serta menunjukkan pihak yang menuduh itu tidak progresif dan pleksiable atau rigid dan tidak layak menjadi pengganti Umno.Kita melawan ikut keadaan dan Ug dalam erti kerajaan campuran ikut keperluan, kalau ada keperluan maka PAS akan menyertai kerajaan campuran bukan UG yang dirancang dari awal dan ketika melihat segala kemungkinan yang mungkin akan berlaku, PAS juga komited untuk mengubah minda Umno kepada minda yang lebih Islam walaupun tidak sepenuhnya.

      Ini adalah fakta yang kalau nak dselewengkan pun insyaalah akan kantoi juga..

      Delete
    2. Semua berdo'a yg baik2 terhadap Tun M,
      kecuali Najib, uumno, pas, kejora, gn, 'j' & yg swaktu dgnnya.

      Tun M panjang usianya, amin...
      Berkat do'a rakyat dunia, amin...
      Berkat do'a rakyat Malaysia, amin...
      Berkat do'a rakyat Palestine, rakyat Iraq, rakyat Bosnia Herzegovina, rakyat Arab, amin...
      Amin amin ya Rabbal Alamin...

      Delete
    3. lobai pas ckp zaman najip lebih baik dari zaman tun...betulke? ke lobai ni dah dibayar

      Delete
    4. (nán) qíshí nǐ shì ge xīnhěn yòu shǒulà de xiǎotōu

      (男)其实你是个心狠又手辣的小偷

      wǒ de xīn wǒ de hūxī hé míngzi dōu tōuzǒu

      我的心我的呼吸和名字都偷走

      (nǚ) nǐ cáishì bǎngjià wǒ de xiōngshǒu

      (女)你才是绑架我的凶手

      jīchē hòuzuò de wǒ chuī zhe fēng táolí le píngyōng

      机车后座的我吹着风逃离了平庸




      (nán) zhè xīngqiú tiāntiān yǒu wǔshí yì rén zài cuòguò

      (男)这星球天天有五十亿人在错过

      duō xìngyùn yǒu nǐ yīqǐ kàn xīngxing zài zhēngchǒng

      多幸运有你一起看星星在争宠

      (nǚ) zhè yī kè bùzài wèn wèishénme

      (女)这一刻不再问为什么

      bùzài qù cāicè (hé) rén hé rén xīn hé xīn yǒu shénme bùtóng

      不再去猜测 (合)人和人 心和心 有什么不同




      --Reff--




      (hé) yī èr sān qiānzhe shǒu sì wǔ liù táiqǐ tóu

      (合)一二三牵着手四五六抬起头

      qī bā jiǔ wǒmen sībēn dào yuèqiú

      七八九我们私奔到月球

      ràng shuāngjiǎo qù téngkōng ràng wǒmen qù gǎnshòu

      让双脚去腾空让我们去感受

      nà wú yōu de zhēnkōng nà yuèsè chúnzhēn de gǎndòng

      那无忧的真空那月色纯真的感动

      --------------




      (nán) dāng nǐ shuō tài cōngmíng wǎngwǎng háishi huì jìmò

      (男)当你说太聪明往往还是会寂寞

      wǒ xiào zhe qīngtīng gūdān zhōngjié hòu de jìngmò

      我笑着倾听孤单终结后的静默

      (nǚ) kàn yuèliang xiàng yèkōng de tóngkǒng

      (女)看月亮像夜空的瞳孔

      jìngjìng níngshì nǐ wǒ hé wǒmen rǎorǎng de xīngqiú

      静静凝视你我和我们扰攘的星球




      (nán) kàojìn nǐ zěnme tūrán liǎng gè rén dōu cíqióng

      (男)靠近你怎么突然两个人都词穷

      ràng xīntiào xiàng shì yěhuǒ liáoyuán bān de xiōngyǒng

      让心跳像是野火燎原般的汹涌

      (nǚ) zhè yī kè ràng mìngyùn yě chénmò

      (女)这一刻让命运也沉默

      ràng jiǎojiān huá guò (hé) tiān hé tiān dì hé dì yuánfèn de yǔzhòu

      让脚尖划过 (合)天和天 地和地 缘分的宇宙

      Delete
  3. CONFIRMED TANAH FELDA DAH LESAP KENA SONGLAP.....
    Najib dah sedekahkan tanah felda di Jalan Merbok kpd sykt keciput (kroninya) untuk dimajukan dgn pembinaan bangunan KLVC ug bakal ada menara mengalahkan KL Twin Tower.

    Syarikat keciput yg tidak ada modal, hanya berbekalkan pinjaman bank. Siapa yg ada kuasa untuk memberi 'power of attorney' terhadap tanah felda tersebut, melainkan si penyamun Najib sorang sebagai PM. Yg lebih kartun teramat kartun, Sharir boleh kata tanah felda itu sekarang "dah selamat" berkat do'a Najib & Rosmah di Mekah baru2 ini.

    Sekarang kita fikir2kan....
    Wajarkah kerja haram mencuri dapat berkat dari Allah SWT......??

    Lagipun, mana ada pindah milik tanah tak melibatkan kos seperti duit stamp, guaMan...dah tuu ekspress laju pulak tuu, MASUK AKAL KER.....??

    Nak bohong & menipupun agak2 ler....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupa2nya sharir dah nyanyuk!!!!

      Delete
    2. Shahrir Samad berlagak jadi 'pak dalang' untuk 'wayang kulit berjudul kelicikan ketua lanun bugis bernama Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone'.

      Sharir 3 minggu lepas bagai nak rak kata felda akan ambil semula tanah yg hilang dan akan memberhentikan projek KL Vertical City (KLVC).

      Alih2 kini Shahrir boleh pulak klentong projek KLVC akan diteruskan pembinaannya dan tanah felda itu dah dikembalikan tanpa sebarang kos.
      Bukankah ini lawak bodoh dan cerita kartun.....??

      Shahrir ni buat malukan orang JB saja. Dia telah menyerlahkan kebodohannya.
      Kalau dah diteruskan juga projek KLVC ni dan dijual kpd org ramai, automatik tanah tu betukar menjadi hak milik strata, iaitu tanah dah jadi hak milik bersama pembeli unit2 di bangunan KLVC itu, bukan lagi hak mutlak felda lagi.. Dah takda maknanya tanah tu dapat balik kat Felda, jadinya.. Felda dapat apa....?? Habuk pon tarak!! Yg dapat najib, rosmah, pemaju dan kroni2nya.

      Satu lagi Sandiwara Najib & UMNO nak lagak jadi penyelamat/hero konon, tapi auta/klentong Najib & Sharir nampak sangat meluat & bodoh.

      Mari kita semua rakyat mengundi Pakatan Harapan pd PRU 14 agar kerajaan baru dapat mengheret perompak2 & penyamun2 ke muka pengadilan.

      Delete




    3. Kepada peneroka2 Felda semua

      Oleh kerana Pengurusan Felda telah memdapat kkeuntungan besar, beratus2 juta, di atas pembangunan Tanah Felda Jln Semarah, Pengurusan sedang mepertimbangkan tambahan kepada Bonus Hari Raya 2018 yg lumayan kepada tuan2/puan2.

      Sekian Terima Kasih.





      Delete
    4. PAS belum menetapkan sebarang keputusan jika situasi 'hung Parliament' berlaku, sama ada akan bersama Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Harapan (PH) untuk membentuk kerajaan campuran, atau parti itu akan terus menjadi pembangkang yang kuat di Parlimen.

      Bagaimanapun Pengarah Pusat Penyelidikan PAS (PPP), Dr Zuhdi berkata, dengan sikap angkuh Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad, parti itu hanya mempunyai dua pilihan sahaja.

      "Dengan sikap bongkak Dr Mahathir ini, maka pilihan yang tinggal kepada PAS hanya tinggal dua sahaja, terus kekal menjadi pembangkang utama atau membentuk kerajaan campuran dengan BN," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan di Harakahdaily.

      Zuhdi merujuk kepada tindakan Dr Mahathir yang memperlekehkan kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tentang hasrat PAS untuk membentuk kerajaan atau menyertai pembentukan kerajaan selepas PRU14 nanti.

      Ujar Zuhdi, kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa hasrat PAS sebagai 'angan-angan Mat Jenin' ibarat menutup pintu kerjasama dengan PAS jika gabungan pakatan pembangkang memperoleh kurang kerusi bagi membentuk majoriti mudah di Parlimen.

      "Dr Mahathir seharusnya menyedari dalam senario pertandingan tiga penjuru atau lebih seperti yang bakal berlaku, sukar untuk mana-mana parti atau gabungan politik memenangi majoriti mudah bagi membentuk kerajaan.

      "Dalam konteks global, keputusan seperti ini kerap berlaku mutakhir ini termasuk di United Kingdom, yang dahulu lebih dikenali sebagai negara yang mengamalkan sistem dua parti.

      "Sekiranya keputusan ini terhasil selepas PRU14 nanti, apabila gabungan BN, GAGASAN (PAS) atau PH masing-masing tidak boleh membentuk kerajaan, melainkan bergabung dengan gabungan yang lain, maka sikap angkuh Dr Mahathir ini menandakan beliau sudah tutup pintu dengan PAS.

      "Dengan sikap beliau menutup pintu ini, cita-citanya untuk kembali menjadi PM akan tinggal sebagai angan-angan Mat Jenin pula," kata Zuhdi lagi.

      Justeru menurut Zuhdi, sasaran minima PAS untuk memenangi 40 kerusi ini tidak wajar diperkecilkan.

      "Di samping itu, dengan bertanding 130 kerusi PAS akan terus berusaha membuat keputusan upset sehingga memungkinkan PAS boleh mencapai jumlah kerusi majoriti mudah di parlimen.

      "Kedua-dua situasi membolehkan PAS membentuk kerajaan atau menyertai pembentukan kerajaan selepas PRU 14 nanti, justeru ia bukanlah angan-angan Mat Jenin seperti yang didakwa," ujarnya.

      Delete
    5. Kepala bapak hang!!!
      Kapiaq!

      Delete
    6. PAS yg bakal melePAS.......!!
      PIS yg semakin menIPIS.....!!
      PUS yg bakal mamPUS........!!

      Delete
    7. shóuxi de xiànglòng jiān

      熟悉的巷弄间

      jìyì zhōng de jīngdiǎn

      记忆中的经典

      nǐ qiānzhe zǒu zuǒbian

      你牵着走左边

      jiǎobù wèi wǒ màn yīxiē

      脚步为我慢一些




      nǐ yòubian de cè liǎn

      你右边的侧脸

      wǒ xīndòng de jǐngdiǎn

      我心动的景点

      péi wǒ huíjiā de lù

      陪我回家的路

      zuìhǎo néng zài yuǎn yīdiǎn

      最好能再远一点




      -@-

      nǐ shuō yùjiàn yī ge rén

      你说遇见一个人

      gěi nǐ hǎoduō de kuàilè

      给你好多的快乐

      duì nǐ láishuō zhè bǐ xǐhuan gèng wēnróu

      对你来说 这比喜欢 更温柔

      nǐ tānkāi le wǒ de shǒu

      你摊开了我的手

      xiěxià dá'àn jiùshì wǒ

      写下答案就是我

      duì wǒ lái shuō nàshi juébǎn de gǎndòng

      对我来说 那是绝版 的感动

      ---




      --Chorus--

      tiānshǐ jīngguò shēnbiān zuì dānchún nà jǐ nián

      天使经过身边 最单纯那几年

      yī ge rén hǎo liǎng ge rén dōu huì xiào

      一个人好 两个人都会笑

      tiānshǐ jīngguò shēnbiān xiàng báizhǐ de chūliàn

      天使经过身边 像白纸的初恋

      láoláo jìde nǐ méi shuō de nǐ ài wǒ

      牢牢记得 你没说的 你爱我

      Delete
  4. Replies
    1. dēng chū shàng yèwèiyāng láiwǎng de rén duō cōngmáng
      灯初上未夜央 来往的人多匆忙
      wǒ bùyào tài jǐnzhāng hé biéren yī móyàng
      我不要太紧张 和别人一模样
      dànshì nǐ duì wǒ wàng liǎng zhī yǎnjing dà yòu liàng
      但是你对我望 两只眼睛大又亮
      wǒ kāishǐ shīqù le zhǔzhāng
      我开始失去了主张

      -----@@-----
      fēng chuī de lù hǎo cháng yī kē xīn huàng ya huàng
      风吹得路好长 一颗心晃呀晃
      duō xiǎng zhǎorén péi wǒ guàng lèi le shuì zài mǎlù shàng
      多想找人陪我逛 累了睡在马路上
      biǎomiàn shang hěn juéjiàng qíshí nèixīn yītuánzāo
      表面上很倔强 其实内心一团糟
      pà zìjǐ ài xiàng tàiyáng
      怕自己爱像太阳

      xiōngzhōng cáng zhe yī bǎ huǒ zhèzhǒng rìzi bù hǎoguò
      胸中藏著一把火 这种日子不好过
      bǎ chéngnuò jiāogěi nǐ bǎ wēixiào dàngzuò xìn
      把承诺交给你 把微笑当作信
      què zěnme yě zhuābuzhù nǐ
      却怎么也抓不住你
      ------------

      -----Reff-----


      duì nǐ ài ài ài bù wán
      对你爱爱爱不完
      wǒ kěyǐ tiāntiān yuè yuè niánnián dào yǒngyuǎn
      我可以天天月月年年到永远
      so we love love love tonight
      bù yuànyi sīsī diǎndiǎn xiēxie qù miànduì
      不愿意丝丝点点些些去面对
      duì nǐ ài ài ài bù wán
      对你爱爱爱不完
      xiāng'ài yuánběn zǒngshì zhème nán
      相爱原本总是这么难

      Delete
    2. PENYOKONG DATUK SERI ZAHID PATUT MERENUNG SECARA MENDALAM TERHADAP SERUAN TUAN BUDIN.

      DALAM POLITIK TIADA MUSUH KEKAL DAN TIADA KAWAN KEKAL.

      MUSUH DILUAR BOLEH DIKENAL
      MUSUH DIDALAM 'SAPERTI MUSANG BERBULU AYAM'

      Delete
  5. Bila pulak mak badak nk jadi pm

    ReplyDelete
    Replies
    1. nǐ qīnmì de jiǎnxùn

      你亲密的简讯

      shì wēnróu de céngjīng

      是温柔的曾经

      xìngfú lǚxíng de zhàopiàn

      幸福旅行的照片

      shì wǒmen ài de zhèngmíng

      是我们爱的证明




      -@-

      fěnhóng xīnxíng diāoshì

      粉红心形雕饰

      xiànzài zài shéi shǒulǐ

      现在在谁手里

      fēnshǒu nàtiān de yōushāng

      分手那天的忧伤

      ràng wǒ bǎ shǒujī wàng zài jiéyùn chēxiāng lǐ

      让我把手机忘在捷运车厢里

      ---




      --Chorus--

      xīnsuì yídòng yuètái mígōng

      心碎移动 月台迷宫

      shéi jiǎn dào le wǒ de mèng

      谁拣到了我的梦

      mòshēng shǒujī zhōng de suǒyǒu

      陌生手机中的所有

      tiánmì shìfǒu yě ràng nǐ xiǎngqǐ le wèi ài

      甜蜜是否也让你想起了为爱

      shāngxīn de guòqù

      伤心的过去




      xīnsuì yídòng yuètái mígōng

      心碎移动 月台迷宫

      shéi jiǎn dào le wǒ de mèng

      谁拣到了我的梦

      jiéyùn chēzhàn de kōngqì réncháo lái yòu qù

      捷运车站的空气 人潮来又去

      zhǐyǒu wǒ de shǒujī bù zài xiǎngqǐ

      只有我的手机不再响起

      ----------

      tā bù huì huíxīnzhuǎnyì

      他不会回心转意

      wǒ yíshī de shì ài de huíyì

      我遗失的是爱的回忆




      Repeat @

      Repeat Chorus

      Repeat Chorus

      zài xīnsuì yídòng mèng lǐ

      在心碎移动梦里

      jiàoxǐng zìjǐ wǒ yǐjing wánquán bù zàiyì

      叫醒自己 我已经完全不在意




      zài xīnsuì yídòng mèng lǐ

      在心碎移动梦里

      Delete
    2. Woi 1645 mana `Geng Najib` ko, pakat menyorok dah semua ilang nama. Dah temalu ke dgn samaran tu sbb tuan punya nama dah nak `KOJOL` la!

      Aku? ha ha ha ha..... dah sejak azali anon je!

      Delete
  6. sudah-sudah la tu budin. tak payah la nak jadi tukang karut tukang hasut. kempen undi rosak sebenarnya kerana penyokong pembangkang tak setuju dengan kemasukan tun mahathir ke dalam ph. mereka bengang sebab selama reformasi berlaku, musuh mereka adalah tun mahathir yang telah memecat ds anwar ibrahim. kini ph pulak terhegeh-hegeh nak angkat orang yang mereka benci jadi pm semula jika menang. so, jangan busuk hati pulak budin, yang patut cuak adalah ph dan tak payah hasut orang umno bikin benda tak logik. kalau dah rezeki ph menang, menanglah. aku terima. tapi buatlah kerja dengan betul supaya penyokong ph tak boikot pru14 atau merosakkan kertas undi. menang dengan gerak kerja bersih, baru la menang dengan keredhaan Allah. tapi seboleh-bolehnya umno-bn biarlah menang lagi buat kesekian kalinya..hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita semua mesti tolong bagi PH menang barulah boleh dibongkarkan segala penipuan dan yg umno buat selama ini.

      Penyamun2 ini wajib dibicarakan dan dihukum dgn sebarat2 hukuman. Tidak ada seorang pun yg akan terlepas.

      Hak rakyat mesti dikembalikan kpd rakyat.

      Ini negara kita. Ini tanah air kita.

      Delete
    2. ini negara bukan taliban..ini negara badak

      Delete
    3. tiānkōng zhèng lán ràngrén hǎo xiǎng xǔ yī ge yuànwàng

      天空正蓝让人好想许一个愿望

      xiàng lùshang nàxiē liànrén a yǒu ài zài shēnpáng

      像路上那些恋人啊有爱在身旁

      wǒ de xīntiào nǐ de mùguāng hái zài zhuō mícáng

      我的心跳你的目光还在捉迷藏

      dōu fàng le hǎo jiǔ de chángjià yào bùyào chūfā

      都放了好久的长假要不要出发




      huā yī kāi jiù xiāng'ài ba

      花一开就相爱吧

      --Chorus--

      fēng yī chuī jiù bēnpǎo ba

      风一吹就奔跑吧

      hái láidejí qiānzhe shǒu qù kàn hǎilàng

      还来得及牵着手去看海浪

      xiàtiān zài děngzhe wǒmen gǎnshàng

      夏天在等着我们赶上




      huā yī kāi jiù xiāng'ài ba

      花一开就相爱吧

      chèn lǜdēng zhīqián yōngbào wǒ ba

      趁绿灯之前拥抱我吧

      nǐ de liúlàng ràng wǒ yě cānjiā hǎo ma

      你的流浪让我也参加好吗

      wǒmen yīqǐ fēixiáng

      我们一起飞翔

      ----------




      mèng de guǎngchǎng rénláirénwǎng tiānhēi le yòu liàng

      梦的广场人来人往天黑了又亮

      jiù zài xià guò yǔ de dìfāng ài qiāoqiāo fāyá

      就在下过雨的地方爱悄悄发芽

      chāohu huànxiǎng nǐ de jiānbǎng wēnnuǎn yòu kuānguǎng

      超乎幻想你的肩膀温暖又宽广

      nǐ shìbushì hé wǒ yīyàng kěwàng zhe yángguāng

      你是不是和我一样渴望着阳光




      huā yī kāi jiù xiāng'ài ba

      花一开就相爱吧

      Repeat Chorus




      yǒnggǎn de shuōchū xīnlǐhuà

      勇敢的说出心里话

      bùyào zài yóuyùbùjué nǐ bù liǎojiě

      不要再犹豫不决你不了解

      xìngfú yěshì hěn máng

      幸福也是很忙




      xiāng'ài ba

      相爱吧

      Delete
  7. No.6
    Zero vote for umno/bn/pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. lánsè tiānkōng kànbudǒng

      蓝色天空看不懂

      yíwàng de cǎihóng

      遗忘的彩虹
      qìchē yōngjǐ xiàng xuānnào de mìfēng
      汽车拥挤像喧闹的蜜蜂
      yǒu shéi tèbié liúyì wǒ de miànróng有谁特别留意我的面容

      -----@@-----
      bùguǎn shìjiè duō jīngcǎi
      不管世界多精彩
      dōu kànchéng hēibái
      都看成黑白
      méiyǒu shénme hěn xīn'ài
      没有什么很心爱
      méiyǒu shénme kě bu ài
      没有什么可不爱
      búwèn shēngyīn de yóulái
      不问声音的由来

      wǒ shēnyǐng gēnzhe wǒ xiāngyīwéimìng
      我身影跟着我相依为命
      yǔ wǒ tiàowǔ yáobǎi bùtíng
      与我跳舞摇摆不停
      wǒ shìjiè jìmò de fēngpínglàngjìng
      我世界寂寞的风平浪静
      cónglái kànbudào měilì fēngjǐng
      从来看不到美丽风景
      ------------

      -----Reff-----

      wǒ de hēi wǒ de bái
      我的黑我的白
      biànchéng zuì cànlàn de wèilái
      变成最灿烂的未来
      cái míngbai tiān yào wǒ děngdài yī gè rén dàolái
      才明白天要我等待一个人到来
      biànchéng wǒ wéiyī sècǎi
      变成我唯一色彩

      oh lonely eyes
      nǐ shì shēnlánsè de dàhǎi
      你是深蓝色的大海
      yǒngxiàng wǒ mèngjìng dōu dǎkāi
      涌向我梦境都打开
      oh baby
      wǒ pòbùjídài shēngmìng yǒule zhǔzǎi
      我迫不及待生命有了主宰
      xīntiào yǒu xīn de jiépāi
      心跳有新的节拍
      nǐ shì wǒ wéiyī sècǎi
      你是我唯一色彩

      Delete
    2. Penyokong Datuk Seri Zahid jangan pandang enteng terhadap cadangan Tuan Budin.
      Aturkan strategi anda jika suatu hari anda ingin 'bertenggek di pejabat PM'.

      he....he.....Salam Semua.

      Delete
  8. Bn the end
    Pinned to the grave!

    ReplyDelete
    Replies
    1. xiāngyù zài zhè shíjiāndiǎn

      相遇在这时间点

      nǐ zěnme zuò dōu bùduì

      你怎么做都不对

      xiāngduì ér wúyán

      相对而无言

      dàn nǐ yuèláiyuè shēn xiàn

      但你愈来愈深陷

      ài de jìmò zài mànyán

      爱得寂寞在蔓延

      ài dào nǐ de xīn yǒu le huī

      爱到你的心有了灰




      shì wǒ de ài wù le diǎn

      是我的爱误了点

      cuòshī zuì cànlàn de shùnjiān

      错失最灿烂的瞬间

      nǐ méiyǒu bùduì

      你没有不对

      dāng wǒ juédìng wǎng qián nǐ yǐjing zhuǎnshēn zài hòutuì

      当我决定往前你已经转身在后退




      xīnli yǒu guò de shāng yǐwéi wúrén néng jiě

      心里有过的伤以为无人能解

      yǐwéi méigui zǒng huì xiè

      以为玫瑰总会谢

      zěnme kànbujiàn nǐ jiù zài wǒ miànqián

      怎么看不见你就在我面前

      shānghénlěilěi zhíyì qiāokāi wǒ xīnfēi

      伤痕累累执意敲开我心扉

      ---




      --Chorus--

      nǐ sòng de zhǐ méigui bǐ yǒngyuǎn hái yǒngyuǎn

      你送的纸玫瑰比永远还永远

      dàitì nǐ shuō de ài méi qīpiàn méi gǎibiàn

      代替你说的爱没欺骗没改变

      kàn zhe rìluò yòu gǎnzǒu yī tiān

      看着日落又赶走一天

      néng bùnéng zàicì wēnnuǎn wǒ zhǐ jiān

      能不能再次温暖我指间




      nà duǒ zhǐ méigui měi yī tiān zài shēnbiān

      那朵纸玫瑰每一天在身边

      tíxǐng wǒ zhēngkāi yǎn kàn lǜyè kàn lántiān

      提醒我睁开眼看绿叶看蓝天

      duō xīwàng néng wǎnhuí zhè yīqiè

      多希望能挽回这一切

      zài nǐ xià juéxīn shuō zàijiàn zhīqián

      在你下决心说再见之前

      Delete
  9. brvo,,,GengZahid,mari kita mulakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bàn wǒ qù fēixiáng
      伴我去飞翔
      zài huàn rì xiàn lìngyī páng
      在换日线另一旁
      dài zhe gūdān xīnqíng fēiguò hǎiyáng
      带着孤单心情飞过海洋

      cháoshuǐ láihuí de fāngxiàng
      潮水来回的方向
      dōu zài děngzhe nǐ kào'àn
      都在等着你靠岸
      tíngkào zài wǒ bì wān
      停靠在我臂弯


      nǐ hái jìde ma
      你还记得吗
      mǒu tiān duì nǐ chéngnuò de
      某天对你承诺的
      dàng nǐ bìfēnggǎng
      当你避风港
      bùguǎn fāngxiàng
      不管方向
      guǎnta kuángfēng dàyǔ xià
      管他狂风大雨下
      bàozhe wǒ jiù bù hàipà
      抱着我就不害怕

      nǐ huì dǒngde ma
      你会懂得吗
      zài zhe mèngxiǎng de chìbǎng
      载着梦想的翅膀
      ràng wǒ fēi dào nǐ shēnpáng
      让我飞到你身旁
      fàng zài xīnshang
      放在心上
      zhège chénmò de gǎngwān
      这个沉默的港湾
      méiyǒu nǐ sīniàn bù yīyàng
      没有你思念不一样

      sīniàn huàchéng shuāng
      思念化成霜
      piāo dào yǒu nǐ de dìfāng
      飘到有你的地方
      wèi nǐ lánsè de hǎiyáng zài gǎnkǎi
      为你蓝色的海洋在感慨

      qǐng bié zài huáiyí
      请别在怀疑
      wǒ zhēnxīn shǔyú yǒu nǐ de wèilái
      我真心属于有你的未来
      wǒ zhǐyào yǒu nǐ zài
      我只要有你在

      nǐ bùyòng hàipà
      你不用害怕
      zǎoyǐ duì nǐ chéngnuò de
      早已对你承诺的
      dāng nǐ bìfēnggǎng
      当你避风港
      bùguǎn hǎilàng
      不管海浪
      bùguǎn méiyǒu le yángguāng
      不管没有了阳光
      shì zhǒng xìngfú de qiānbàn
      是种幸福的牵绊

      nǐ huì dǒngde ma
      你会懂得吗
      zài zhe mèngxiǎng de chìbǎng
      载着梦想的翅膀
      ràng wǒ fēi dào nǐ shēnpáng
      让我飞到你身旁
      wèi nǐ fēngkuáng
      为你疯狂
      kàn zhe píngjìng de liǎnpáng
      看着平静的脸庞
      yī kē xīn fàng zài nǐ shǒushang
      一颗心放在你手上

      yào hé nǐ dào zuìyuǎn zuìyuǎn de dìfāng
      要和你到最远最远的地方
      gàosu zì yǐ yào yǒnggǎn
      告诉自已要勇敢
      ài nǐ yǒngyuǎn rènzhēn
      爱你永远认真
      dàilǐng zhe nǐ zǒudào yǒnghéng
      带领着你走到永恒

      -----Reff-----

      jìde ma
      记得吗
      zǎoyǐ duì nǐ chéngnuò de
      早已对你承诺的
      dāng nǐ bìfēnggǎng
      当你避风港
      bùguǎn fāngxiàng
      不管方向
      guǎnta kuángfēng dàyǔ xià
      管他狂风大雨下
      bàozhe wǒ jiù bù hàipà
      抱着我就不害怕

      nǐ huì dǒngde ma
      你会懂得吗
      zài zhe mèngxiǎng de chìbǎng
      载着梦想的翅膀
      ràng wǒ fēi dào nǐ shēnpáng
      让我飞到你身旁
      fàng zài xīnshang
      放在心上
      liúxià chénmò de gǎngwān
      留下沉默的港湾
      méiyǒu nǐ shìjiè bù yīyàng
      没有你世界不一样
      ---------------

      Delete
  10. tahniah pak othaman


    felda menjurus bankrap sampai gadai tanah


    tapi kenapa hakim kata wan azizah fitnah felda



    ada satu cara kita nak kak wan menang kes saman


    JOM DOA FELDA BAMKRAP TERUS

    FAILEDAA

    MAMPOS BERSAMA 90000 ....PENYOKONG SETIA NAJIB

    ReplyDelete
    Replies



    1. Berita Gembira Kepada peneroka2 Felda semua

      Berita Gembira
      ==============

      Oleh kerana Pengurusan Felda telah memdapat kkeuntungan besar, beratus2 juta, di atas pembangunan Tanah Felda Jln Semarah, Pengurusan sedang mepertimbangkan tambahan kepada Bonus Hari Raya 2018 yg lumayan kepada tuan2/puan2.

      Sekian Terima Kasih.






      Delete
    2. yángguāng bǎ wǒmen de shēnyǐng dù chéng jīnhuáng

      阳光把我们的身影镀成金黄

      bǎ wǒ miànduì nǐ jiù hóng de liǎnpáng

      把我面对你就红的脸庞

      shài tàng duōjiǔ wǒ bùcéng jǐnzhāng

      晒烫多久我不曾紧张




      -@-

      cháng cháng yīwàngwújì shàng rén zuò yī zhāng zhāng

      长长一望无际上人坐一张张

      zài zhè chūcì yuēhuì de zhè guǎngchǎng

      在这初次约会的这广场

      gēzi piāo lái bāngmáng wǒmen kāichǎng

      鸽子飘来帮忙我们开场

      ---




      --Chorus--

      hūrán de xīntiào yòu mǎngzhuàng yòu měihǎo

      忽然的心跳又莽撞又美好

      hūrán xiǎng diūdiào nǚhái men de jiāo'ào

      忽然想丢掉女孩们的骄傲

      hūrán hěn xūyào nǐ shǒulǐ de yōngbào

      忽然很需要你手里的拥抱

      hūrán zhè yī miǎo yǒuzhǒng wēndù mànmàn shēnggāo

      忽然这一秒有种温度慢慢升高

      ----------




      Repeat @

      Repeat Chorus




      hūrán de xīntiào yòu mǎngzhuàng yòu měihǎo

      忽然的心跳又莽撞又美好

      hūrán xiǎng diūdiào nǚhái men de jiāo'ào

      忽然想丢掉女孩们的骄傲

      hūrán hěn xūyào nǐ shǒulǐ de yōngbào

      忽然很需要你手里的拥抱

      hūrán zhè yī miǎo lián huāduǒ dōu shuō (nǐ tài hǎo)

      忽然这一秒连花朵都说(你太好)




      hūrán de xīntiào yòu mǎngzhuàng yòu měihǎo

      忽然的心跳又莽撞又美好

      hūrán xiǎng diūdiào nǚhái men de jiāo'ào

      忽然想丢掉女孩们的骄傲

      hūrán jiùshì xūyào nǐ shǒulǐ de yōngbào

      忽然就是需要你手里的拥抱

      hūrán zhè yī miǎo wǒ wèn zìjǐ zěnmebàn cái hǎo

      忽然这一秒我问自己怎么办才好

      Delete
  11. MANA DATO SERI G NAJIB

    MAI KOMEN SIKIT

    APASAL EROPAH SEKAT KEPALA SAWIT

    ADAKAH SEBAB MARAH KEPALA BAPAK



    HABIS SYARIKAT KEPALA SAWIT BANKRAP

    HARGA PUN CIPUT

    EU PUN SEKAT SEBAB SAWIT KOLESTRAL

    SAWIT BUKAN UTK MAKAN TAPI UTK BUAT MYK ENJIN KERETA BIODEISEL

    KALAU MAKAM MAMPOSSSSS


    BETUL TAK DATO SERI G NAJIB


    MANA DIA LAMA TAK KOMEN

    MAI DATO SERI BODOOO ULAS SIKIT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bodoh nak ulas lagu mana????

      Delete
    2. Rakyat Msia yg waras patut berbangga kerana jemputan PM India kpd DSNR telah berjaya membawa banyak keuntungan besar kepaad Msia.
      Baru tadi dimaklumkan bhawa PM India iaitu Modi , telah bersetuju untuk menambah kkuota pengimportan minyak kelapa sawit Msia ke negara tersebut. Kini India telah menjadi pengimport kedua terbesar minyat sawit kita di dunia. kalau EU sekat pun , takde masaalah kerana mengikut laporan dari MITI, import minyak sawit oleh EU terlalu kecil dan sebarang sekatan yg dibuat oleh mereka tidak akan memberi sebarang kesan kpd industri sawit kita. Mengikut M9TI lagi, pasaran minyak sawit Msia di negara2 teluk semakin meningkat dan KSA dan Kuwait adalah negara terbesar dai teluk yg mengimport minyak sawit serta produk2 yg berasasakan sawit kita. Malah China juga menjadi pasaran utama minyak dan hasil dari sawit Msia.
      Msia sebagai salah sebuah negara pengeluar dan pengeksport Sawit terbesar di dunia sentiaas mendapat meneroka pasaran yang lebih luas di serata dunia, apatah lagi terdapat kajian saintifik yang membuktikan khasiat minyak sawit adalah setaraf dengan minyak zaitun dan bunga matahari.
      Kita bukan tak tau, negara2 Barat dan EU ni memang sentiasa mencari jalan untuk memburuk2kan khasiat minyak sawit kerana mereka tidak senang jika negara dari rantau Asia, khususnya Msia berjaya menembusi pasaran dan seterusnya memonopoli industri minyak masak dunia. Maka pelbagai tohmahan dan tuduhan dilemparkan kepada minyak sawit untuk menimbulkan perasaan takut serta was2 rakyat mereka kpd minyak sawit..cuba kalau iklim negara mereka sesuai untuk ditanam kelapa sawit, dah tentu mereka pulak yang akan mempromosikan gila2 kebaikan minyak sawit pulak.
      Yang lebih malang lagi, ada pulak rakyat kita yang memperlekeh2kan minyak sawit yang selama ini telah tepu dalam badan mereka..apake bangangnya tu..ntah2 nak jumpa minyak zaitun setahun sekali pun susah ..tak taulah mana peginya semangat patriotik dan berbangga dengan barangan buatan Msia sendiri agaknya yeee???????????????

      Delete
    3. bodoh GN ..apsal minyak sawit ,made in malaysia tp mahal..baik beli minyak bunga matahari or minyak soya..lagi baguih..pm ko tu yg bebal pi tarik subsidi

      Delete
    4. 21:15...

      Pemergian Najib ke India digembar-gemburkan sebab bukan dia saja ke sana, pemimpin2 Asean lain juga turut kesana untuk dialog India-Asean. Macam biasalah Najib, suka angkat bakul macam bagus, tak hal maruah.harga diri dah teruk tercalar di seluuruh pelusuk dunia.

      Baca nie....

      The Asean-India Commemorative Summit is being held in conjunction with the 25th anniversary of the Asean-India Dialogue.

      Besides Najib, the leaders of the nine other Asean countries – Brunei, Cambodia, Indonesia, Laos, Myanmar, the Philippines, Singapore, Thailand and Vietnam – are also attending the summit.

      All of them will also attend India’s 69th Republic Day parade tomorrow. – Bernama, January 25, 2018.

      ps:
      Bwsar kemungkinan Rosmah ambil kesembatan untuk berjumpa 'tok bomoh swami hindu' untuk dapat tangkal & azimat bahru buat pelindung dia & Najib yg sedang gundah gulana.

      Delete
    5. fly away

      wǒ hé nǐ pīncòu huànxiǎng

      我和你拼凑幻想

      round the world

      yuèguāng xià bù xiǎoxīn shuìzháo

      月光下不小心睡着

      --------------




      yī èr sān shǔ xīngxing

      一二三数星星

      nǐ fāxiàn le wǒ de méitóu zhòuqǐ

      你发现了我的眉头皱起

      rènshi wǒ suǒyǒu biǎoqíng

      认识我所有表情

      suǒyǐ cái qīngyì de dào zǒu mìmì

      所以才轻易地盗走秘密




      dǎnxiǎoguǐ shì zìjǐ

      胆小鬼是自己

      nǐ què cónglái bùcéng líqì

      你却从来不曾离弃

      shì mófǎ háishi jiāndìng

      是魔法还是坚定

      fēngyìn wǒ de kǒngjù

      封印我的恐惧




      -----@@-----

      I believe forever

      nà běnyǒu yǔyì de rìjì

      那本有羽翼的日记

      xiěmǎn le wǒ de huíyì

      写满了我的回忆

      xiàng yī bù cǎisè diànyǐng

      像一部彩色电影




      anyone together

      nǐ yīzhí dōu péi zài zhèlǐ

      你一直都陪在这里

      bùrú suízhe dì-liùgǎn

      不如随着第六感

      chōngdòng de kuángbēn yīcì

      冲动的狂奔一次

      ------------




      wǒ qídǎo mèng shíxiàn

      我祈祷梦实现

      gǔqǐ yǒngqì kuàyuè qǐpǎoxiàn

      鼓起勇气跨越起跑线

      nǐ tīngjiàn wǒ de xīnyuàn

      你听见我的心愿

      dǎkāi dìtú huà jǐ gè quān

      打开地图画几个圈

      yīdìng huì yǒu xīn fāxiàn

      一定会有新发现




      Repeat ##




      zhēngkāi yǎn jiù kànjian

      睁开眼就看见

      nǐ màilì de zài wèi wǒ biǎoyǎn

      你卖力的在为我表演

      shì xiǎochǒu háishi wángzǐ

      是小丑还是王子

      dōu ràng wǒ juéde ānquán

      都让我觉得安全




      Repeat @@




      wǒ qídǎo mèng shíxiàn

      我祈祷梦实现

      yǒngqì kuàyuè qǐpǎoxiàn

      勇气跨越起跑线

      nǐ tīngjiàn wǒ de xīnyuàn

      你听见我的心愿

      yīqǐ huányóu mèngxiǎng méi qīxiàn

      一起环游梦想没期限




      rúguǒ zhuīxún shì yī zhǒng liúlèi

      如果追寻是一种流泪

      qiánhòu huò zuǒyòu

      前后或左右

      zěnme zǒu yě bù fùzá

      怎么走也不复杂

      wǒ xiǎng wǒ yǒu le nǐ

      我想我有了你

      jiù huì biàn de jiānqiáng

      就会变得坚强

      xiǎoxiǎo de mèng bù gūdān

      小小的梦不孤单

      zhǐyào zhuǎn ge wān

      只要转个弯

      yǒu měilì de huǒhuā

      有美丽的火花




      wǒ qídǎo mèng shíxiàn

      我祈祷梦实现

      gǔqǐ yǒngqì kuàyuè qǐpǎoxiàn

      鼓起勇气跨越起跑线

      nǐ tīngjiàn wǒ de xīnyuàn

      你听见我的心愿

      yīqǐ huányóu mèngxiǎng méi qīxiàn

      一起环游梦想没期限




      wǒ qídǎo mèng shíxiàn

      我祈祷梦实现

      gǔqǐ yǒngqì kuàyuè qǐpǎoxiàn

      鼓起勇气跨越起跑线

      nǐ tīngjiàn wǒ de xīnyuàn

      你听见我的心愿

      qiānzhe shǒu jiù bù huì zǒusàn

      牵着手就不会走散

      Lùníyà jiànzhèng mèngxiǎng

      路尼亚见证梦想

      Delete
  12. Penyokong MO1 Najib memulakan #UndiRosak, silakan!
    Penyokong Zahid Midi teruskan #UndiRosak, silakan!
    Penyokong hamPAS melepas sertai#UndiRosak, silakan!
    Penyokong Otai Reformasi kempen#UndiRosak, silakan!

    Penyokong PAKATAN HARAPAN KITA TIDAK BODOH KAN KAN!
    AYUH TERUS TUJU PUTRAJAYA YAKIN PASTI KITA DAPATKAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya....1 undi pun cukup berharga nilainya. Kenapa kita nak jadi bodoh & bengap macam Kejora yg menganjurkan orang memboikot PRU 14....??

      Mari kita semua pengundi2 warga Malaysia mengundi Pakatan Harapan (PKR, PPBM, PAN & DAP).

      Biarkan orang2 umno yg masih buta & bodoh memboikot PRU 14.

      sAYA

      Delete
    2. Alah..wak kojola kengkang tu bodoh.
      Kerja pun dok hisap rokok john.

      Nak ikut dia buat apa? Punkoq pun dia bagi kat orang.

      Delete
    3. hái jìde shǒuqiānshǒu yīqǐ chéngnuò

      还记得手牵手一起承诺

      bǎ shíkōng jiāonáng mái zài shù xia tīng chánmíng de wǔhòu

      把时空胶囊埋在树下听蝉鸣的午后

      wǒmen de mèng hěn duō cǎisè le tiānkōng

      我们的梦很多彩色了天空

      hái hǎo yǒu nǐ péi wǒ yīqǐ mèngyóu

      还好有你陪我一起梦游




      -@-

      wèilái jiù xiàng shì yáoyuǎn de cǎihóng wángguó

      未来就像是遥远的彩虹王国

      zhǐ fēijī de yuànwàng huì zài nǎli jiàngluò

      纸飞机的愿望会在哪里降落

      ---




      --Chorus--

      fēiyáng zhe bǎizhěqún de xiàtiān

      飞扬着百褶裙的夏天

      wēifēng chuī zhe wǒmen bèi tàiyáng shài de hóngtōngtōng de xiàoliǎn

      微风吹着我们被太阳晒的红通通的笑脸

      yáobǎi de bǎizhěqún xuànyào qīngchūn de jìjié

      摇摆的百褶裙炫耀青春的季节

      shìguòjìngqiān hòu cái fāxiàn zuì měi de mèng dōu yǒu nǐ péi wǒ shíxiàn

      事过境迁后才发现最美的梦都有你陪我实现

      ----------




      nàtiān nǐ shuō bù guǎn wèilái huì rúhé

      那天你说不管未来会如何

      xīn yǒu língxī nǐ yīdiǎn jiù huì dǒng

      心有灵犀你一点就会懂




      Repeat @

      Repeat Chorus




      fēiyáng zhe bǎizhěqún de xiàtiān

      飞扬着百褶裙的夏天

      nàshíguāng shì wǒmen zuì lǐzhíqìzhuàng jiāo'ào de zuótiān

      那时光是我们最理直气壮骄傲的昨天

      yáobǎi de bǎizhěqún xiàng shì tínggé de huàmiàn

      摇摆的百褶裙像是停格的画面

      cóngqián xiànzài zhídào yǒngyuǎn nǐ jiù xiàng shì xīn tiào péi zài wǒ shēnbiān

      从前现在直到永远你就像是心跳陪在我身边

      Delete
  13. Mana cyberpetpot umnobngok ni..mahal mak badak bayar..jgn lupa vote for mak badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. fēng qīngqīng, wǒ tīngjiàn nǐ shēngyīn

      风轻轻 我听见你声音

      nǐ duìzhe wǒ dīngníng

      你对着我叮咛

      yào zhùyì zìjǐ de xīnqíng

      要注意自己的心情




      -----@@-----

      yǔ qīngqīng, wǒ tīngjiàn nǐ shēngyīn

      雨轻轻 我听见你声音

      nǐ názhe sǎn kàojìn

      你拿着伞靠近

      wèi wǒ zhē zhe fēng dǎng zhe yǔ

      为我遮着风挡着雨




      yīdiǎndiǎn xiǎng kūqì, yīdiǎndiǎn xiǎngzhe nǐ

      一点点想哭泣 一点点想着你

      nǐ de ài hěn zhēnxī

      你的爱很珍惜

      wǒ zǒng yīlài zhe nǐ de jìyì

      我总依赖着你的记忆

      ------------




      -----REFF1-----

      nǐ jiù xiàng fēng zài shuōhuà

      你就像风在说话

      shùnzhe wǒ fāngxiàng

      顺着我方向

      nǐ jiù xiàng hǎi zhōng de bōlàng

      你就像海中的波浪

      duī zhe wǒ chéngzhǎng

      堆着我成长

      ---------------




      -----REFF2-----

      wǒ míngbai nǐ de huídá

      我明白你的回答

      wēnróu de duìhuà

      温柔的对话

      àiqíng qíshí méiyǒu bànfǎ

      爱情其实没有办法

      bù bèi gǎndòng ba

      不被感动吧

      wǒ bù shuōhuǎng

      我不说谎

      ---------------




      Repeat @@

      Repeat Reff1

      Repeat Reff2




      Repeat Reff1

      nǐ de huídá

      你的回答

      wēnróu de duìhuà

      温柔的对话

      àiqíng qíshí méiyǒu bànfǎ

      爱情其实没有办法

      bù bèi gǎndòng ba

      不被感动吧

      wǒ bù shuōhuǎng

      我不说谎

      Delete
    2. Penyokong bangang MO1 hari ni tak der hujah... Dia jiwa kacau dok hafal lirik lagu mandarin..

      Delete
    3. Pak Man,
      MO1 Najib PM Malaysia kat India tu ari dpt duduk kat mana? Kot India letak tepi jamban je! Memalukan Malaysia sungguh lah MO1 tuh!

      1:00, bukan takat jiwa kacau, dah meracau racau kepanasan mcm org deman tak kebah sbb dah tau dah tak lama dah umno bn nak rebah menyembam ke dalam tanah 7`x 6`x 3`= BERKUBUR

      hapuskan mamposkan kuburkan umnobnpas

      Delete
    4. Huhh! mak badak win? mak`shit` adalah! anak buah 3, 4 ekoq demam sawan meracau pun tak boleh beli ubat! Taunya nyoping jewww...... fuhhhh! tau lah nanti dlm PRU14 , I nyonyot nyonyot bibir pink laki u tu yerrr!!.........

      Delete
  14. Kiranye mak badak win..every friday is shopping day..korang shopping sendiri bayar mak shopping korang bayar..clever tak mak badak? Boleh masuk clever girl kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. zǒuzài jìyì zhōng, zhǎoxún nǐ wēnróu
      走在记忆中 找寻你温柔
      nǐ shuō nǐ huì jìde wǒ
      你说你会记得我
      dài zhe wéiyī de xiànsuǒ
      带着唯一的线索
      wǒ zài mòmò wèi àiqíng shǒuhòu
      我在默默为爱情守候

      -----Reff-----


      wǒ bù pà suìyuèwúqíng de zhémo
      我不怕岁月无情的折磨
      yīshēng ài nǐ bù huítóu
      一生爱你不回头
      wǒ bù pà shìjiè xiào wǒ tài zhízhuó
      我不怕世界笑我太执着
      zhǐyào nǐ dǒng wǒ de mèng
      只要你懂我的梦
      --------------

      wǒ xiǎng duì nǐ shuō, wǒ shēnqíng yījiù
      我想对你说 我深情依旧
      zhǐyīn nǐ huì jìde wǒ
      只因你会记得我
      yuàn bǎ chéngnuò dāng jiéguǒ
      愿把承诺当结果
      wǒ zài mòmò wèi àiqíng shǒuhòu
      我在默默为爱情守候

      zǒuzài jìyì zhōng, nǐ biàn de chénmò
      走在记忆中 你变得沉默
      fǎngfú nǐ zhēn wàngle wǒ
      彷佛你真忘了我
      lèishuǐ yānmò wǒ xiōngkǒu
      泪水淹没我胸口
      wǒ zài mòmò wèi àiqíng shǒuhòu
      我在默默为爱情守候

      Repeat Reff

      zhēn'ài zuì nán shōu, hǎo mèng bù tíngliú
      真爱最难收 好梦不停留
      yòu yǒu shéi huì jìde wǒ
      又有谁会记得我
      yǐ bǎ chéngnuò dāng jiéguǒ
      已把承诺当结果
      wǒ zài mòmò wèi àiqíng shǒuhòu
      我在默默为爱情守候

      guò jìn qiān fān ràng tā zǒu
      过尽千帆让它走
      wǒ zài mòmò wèi àiqíng shǒuhòu
      我在默默为爱情守候

      Delete
  15. Buat apa nak undi rosak.Jika penyokong najib dan zahid nak buat undi rosak silakan ,lagi bagus.

    Kami yang tidak mahu lagi Pm Najib mentadbir negara sudah tentu akan mengundi Pakatan...bukan Umno bukan Pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hūrán juéde méile dìfāng duǒ
      忽然觉得没了地方躲
      hūrán juéde yún yě bù fēi le
      忽然觉得云也不飞了
      nǐ mànmàn de gàosu wǒ
      你慢慢的告诉我
      wǒmen zhījiān de shìqing méi shénme
      我们之间的事情没什么

      -----@@-----
      zhèzhǒng ānjìng méi fǎzi fángshǒu
      这种安静没法子防守
      yī jù huà ràng guòqù guòqù le
      一句话让过去过去了
      nǐ bǎ huíyì mòshōu, wǒ diǎndian tóu
      你把回忆没收 我点点头
      ràng wǒzìjǐ liǎojiě le jìmò, tā yǒu duō xiōng
      让我自己了解了寂寞 它有多凶
      ------------

      -----Reff-----

      gūdān shuō nǐ wàngle wǒ
      孤单说你忘了我
      nǐ de ài shì yī běn juébǎn xiǎoshuō
      你的爱是一本绝版小说
      guānyú ài nǐ nàge wǒ
      关于爱你那个我
      yǐjing wàngle cóngqián shì shénme
      已经忘了从前是什么

      yīnwèi mìngyùn zǒngshì dáfēisuǒwèn
      因为命运总是答非所问
      ér ài shì nàme shénchūguǐmò
      而爱是那么神出鬼没
      míngtiān yǒuxiē shénme
      明天有些什么
      yǒu shénme yòng, jīngxīndòngpò
      有什么用 惊心动魄

      gūdān shuō nǐ wàngle wǒ
      孤单说你忘了我
      nǐ de ài shì yī běn juébǎn xiǎoshuō
      你的爱是一本绝版小说
      zhīhòu xiǎng nǐ de shíhou
      之后想你的时候
      wǒ néng jiēshòu zhèjiù shìjìmò
      我能接受这就世纪末

      suīrán dìqiú háishi yīyàng zhuǎndòng
      虽然地球还是一样转动
      nǐ yě xuǎnzé líkāi le wǒ
      你也选择离开了我
      wǒ yǒngyuǎn jìde
      我永远记得
      ài nǐ shì shénme
      爱你是什么
      --------------

      Repeat @@
      Repeat Reff

      gūdān shuō nǐ... wàngle wǒ
      孤单说你... 忘了我

      Delete
  16. Apa keJora, tadi ngkau kata Najib tu gentleman
    Salah orang kau Jora, Najib tu cuma gentel men
    Bini elok cerai, kawin janda, kat PD lagi pegi main
    Tak gentel men ke tu? ntah2 ngko & dia puas beromen

    ki kik ki kik ki kik syhhhhh.....................................

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan kepit main golf kepit...gentleman? malu wei ngan orang africa

      Delete
    2. Wak kojola kengkang nak sgtlah najib gentel dia..
      Dapat duit.

      Delete
    3. yòng nǐ de zǎo'ān péi wǒ chī wǎncān

      用你的早安陪我吃晚餐

      jìde bǎ xiǎngniàn cún jìn pūmǎn

      记得把想念存进扑满

      wǒ wàng zhe mǎntiānxīng zài shǎn

      我望着满天星在闪

      tīng niúláng duì zhīnǚ shuō yào yǒnggǎn

      听牛郎对织女说要勇敢




      -@-

      bù pà wǒmen zài dìqiú de liǎngduān

      不怕我们在地球的两端

      kàn nǐ de wènhòu qí zhe mótǎn

      看你的问候骑着魔毯

      fēi yòng guāngsù fēi dào wǒ miànqián

      飞用光速飞到我面前

      nǐ ràng wǒ kàndào Běijíxīng yǒu shízì xīng zuò bàn

      你让我看到北极星有十字星作伴

      ---




      -REFF-

      shǎole nǐ de shǒubei dāng zhěntou wǒ hái bù xíguàn

      少了你的手臂当枕头我还不习惯

      nǐ de wàngyuǎnjìng wàngbudào wǒ Běibànqiú de gūdān

      你的望远镜望不到我北半球的孤单

      Tàipíng Yáng de cháoshuǐ gēnzhe dìqiú láihuí xuánzhuǎn

      太平洋的潮水跟着地球来回旋转

      wǒ huì nàixīn de děng děng nǐ yǒu yī tiān kào'àn

      我会耐心地等 等你有一天靠岸




      shǎole nǐ de huáibào dāng nuǎnlú wǒ hái bù xíguàn

      少了你的怀抱当暖炉我还不习惯

      E gěi nǐ zhàopiàn kànbudào wǒ Běibànqiú de gūdān

      E给你照片看不到我北半球的孤单

      shìjiè zài dà liǎng kē zhēnxīn jiù néng hùxiāng qǔnuǎn

      世界再大两颗真心就能互相取暖

      xiǎngniàn bù huì tōulǎn wǒ de mèng tōngtōng gěi nǐ bǎoguǎn

      想念不会偷懒 我的梦通通给你保管

      Delete
  17. Cai2 BN gila talak, dengan Pas depa ini ada hati
    Mereka terkencing tahu rakyat tolak cukai GST
    Pas parti haprak dengan umno 1MDB disepakati
    Takut ke UBN, Pas tolong ttp kekalahan menanti

    mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. huítóu xiǎngqǐ yīqiè dōu hái xiàng zuótiān

      回头想起一切都还像昨天

      wǒ hái tiāntiān duì nǐ shēngqì bǎnzhe liǎn

      我还天天对你生气 板着脸

      shízhōng cái zhuǎn jǐ quān yǒu le zhuǎnbiàn

      时钟才转几圈 有了转变

      yuánfèn tài miàobùkěyán

      缘分太妙不可言




      -@-

      suīrán nǐ mǎnshēn shǔ bù wán de quēdiǎn

      虽然你满身数不完的缺点

      wánměi xiǎojie yě bù shì wǒ de tóuxián

      完美小姐也不是我的头衔

      yuè kàn jiù yuè shùnyǎn

      越看就越顺眼

      wǒmen zhījiān shūfu de xiàng xīngqītiān

      我们之间 舒服得像 星期天

      ---




      -REFF-

      shì mìngyùn jǐnjǐn bǎ wǒmen bǎng zài yīqǐ

      是命运紧紧把我们 绑在一起

      yuè chǎo yuè tiánmì yuè chǎo yuè ài nǐ yuè bù fēnlí

      越吵越甜蜜 越吵越爱你 越不分离

      shēnghuó de nántí kǎoyàn zhe àiqíng

      生活的难题 考验着爱情

      cái xiǎnde wǒmen de nǔlì duōme zhíde bèi zhēnxī

      才显得我们的努力 多么值得被珍惜




      cóngjīn jiù jǐnjǐn de hé nǐ bǎng zài yīqǐ

      从今就紧紧的和你 绑在一起

      bùguǎn huài tiānqì bùguǎn huài xīnqíng dōu bù fēnlí

      不管坏天气 不管坏心情 都不分离

      miànbāo de zīwèi yǒu duō xiāng duō tián

      面包的滋味 有多香多甜

      yǒu nǐ fēnxiǎng cái zhēn de wánměi

      有你分享 才真的完美

      ------




      Repeat @




      shì yuán fèn shì àiqíng

      是缘份 是爱情




      Repeat Reff




      (music)




      jiù zhèyàng jǐnjǐn de hé nǐ bǎng zài yīqǐ

      就这样紧紧的和你 绑在一起

      bùguǎn huài tiānqì bùguǎn huài xīnqíng dōu bù fēnlí

      不管坏天气 不管坏心情 都不分离

      miànbāo de zīwèi yǒu duō xiāng duō tián

      面包的滋味 有多香多甜

      yǒu nǐ fēnxiǎng yǒu nǐ fēnxiǎng cáishì zhēn wánměi

      有你分享 有你分享 才是真完美

      Delete
  18. Udah makin terserlah parti BN punya pekong
    Depa udah yakin, PAS pasti tak dpt menolong
    Hape ke jadah, UBNPAS ini korang nak sokong
    Ikut suka kami lah, PAKATAN kami nak junjong

    mampospasumnobn mampospasumnobn mamposlah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yào jìde xiě fēng xìn gěi wǒ
      ingatlah untuk menulis surat kepadaku
      要记得写封信给我

      bié pà wǒ dānyōu remember baby
      janganlah takut ku khawatir, ingatlah sayang
      别怕我担忧 remember baby

      xiǎng wǒ de shíhou búyào nánguò
      saat memikirkanku janganlah merasa sedih
      想我的时候不要难过

      zhǎo ge péngyou chūqu dōudou
      carilah teman untuk pergi jalan-jalan
      找个朋友出去兜兜

      dàng nǐ míngtiān xǐnglái wǒ jiù bú zài
      ketika besok kau terbangun ku telah tak ada
      当你明天醒来我就不在

      qǐng nǐ shōu hǎo wǒ de ài děng wǒ huílai
      simpanlah cintaku baik-baik, tunggu aku kembali
      请你收好我的爱等我回来
      ------------

      -----Reff-----

      bùnéng hé nǐ say goodbye wǒ pà zǒubukāi
      tak dapat mengucapkan selamat tinggal kepadamu, ku takut tak bisa pergi
      不能和你 say goodbye 我怕走不开

      zhēnzhòng shì zuì nán xiàyàn de duìbái
      kata-kata perpisahan adalah kalimat yang paling sulit diterima
      珍重是最难下咽的对白

      zhè jǐ tiān wǒ yǐ tǐyàn
      beberapa hari ini ku telah belajar dari pengalaman
      这几天我已体验

      nǐ zài shēnbiān shì duō hǎo de gǎnjué
      kau berada di sisiku terasa begitu indah
      你在身边是多好的感觉

      bùnéng hé nǐ say goodbye, lèi huì liú xiàlai
      tak dapat mengucapkan selamat tinggal kepadamu, air mata dapat menetes
      不能和你say goodbye 泪会流下来

      cángbuzhù de ài wǒ xiǎng nǐ míngbai
      cinta tak dapat disembunyikan kuingin kau mengerti
      藏不住的爱我想你明白

      shěbude oh my love
      tak ingin terpisah oh cintaku
      舍不得 oh my love

      nǐ zài děngdài wǒ yě děngdài
      kau menunggu ku juga menunggu
      你在等待我也等待
      --------------

      děng wǒ huílai
      tunggu aku kembali
      等我回来

      Repeat @@
      Repeat Reff
      Repeat Reff

      děng wǒ huílai
      tunggu aku kembali
      等我回来

      oh... my baby
      oh sayangku

      děng wǒ huílai
      tunggu aku kembali
      等我回来

      Delete




  19. Bertuah le korang peneroka2 semua, Najib nak tambah lagi bonus untuk Hari Raya ini



    ReplyDelete
    Replies
    1. pútí běn wú shù míngjìng yì bù shì tái
      菩提本无树明镜亦不是台
      hóngchén lǐ méiyǒu yīng bù yīnggāi
      红尘里没有应不应该
      běnlái wú yī wù nàli huì yǒu chén'āi
      本来无一物那里会有尘埃
      o fánrén jiùshì bù míngbai
      喔凡人就是不明白

      -----@@-----
      huángdì huò qǐgài yīngxióng nàli chūlai
      皇帝或乞丐英雄那里出来
      guǎnta hǎobuhǎo huài yǔ bù huài
      管他好不好坏与不坏
      nándé shì hútu lè zài fú-chén kǔhǎi
      难得是糊涂乐在浮沉苦海
      o nǐzhēngwǒduó tài qíguài
      喔你争我夺太奇怪

      o wūhū'āizāi
      喔呜呼哀哉
      rén bù shì zhǐ wèile bǐsài
      人不是只为了比赛
      o wūhū'āizāi
      喔呜呼哀哉
      bùyòng qù jìjiào chéng-bài Āmítuófó
      不用去计较成败阿弥陀佛
      ------------

      -----Reff----

      lái lái lái cōngmíng de xiǎohái
      来来来聪明的小孩
      rén huó zhe jiùyào huó de gèng jīngcǎi
      人活着就要活得更精彩
      zhǐyào fàngkāi nǐ shì yǒngyuǎn cúnzài
      只要放开你是永远存在
      tī chū yī ge wèilái Āmítuófó
      踢出一个未来阿弥陀佛

      lái lái lái cōngmíng de xiǎohái
      来来来聪明的小孩
      dào yúnduān bǎ yún tōngtōng cǎi xiàlai
      到云端把云通通采下来
      méiyǒu yìwài wǒ huì péi nǐ yīkuài
      没有意外我会陪你一块
      wǎng qiánmian yīzhí zǒu
      往前面一直走
      kàozhe yī shuāng tuǐ
      靠着一双腿
      pǎochū xīn de niándài
      跑出新的年代

      Delete
  20. Terus hilang lesap, cai2 bingai BN maa chi bai
    Agaknya dah sedar, BN kubor dah melambai
    Kejora, mr j, GN, mercibai korang sudah mamai?
    Diam menyepi je bila hamba luku sekeh tibai

    MAMPOSUMNOBNpas MAMPOSUMNOBNpas MAMPOSUMNOBNpas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang dok tarik kangkung tu...

      Delete
    2. wiii!!! cyberpetpot umnonok$$$$$$$$
      tuuu....bawah tuuu....mak dah marah tuuuu....
      siaaaaap engkau orang.......mak siang2 korang tau!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. ehh..jgn menyamar jadi mak badk ye..mak badak ni khelasss tau...sebab tu jibby pun I rembat..azwan ali pun sayang kat mak.Ko mampu?

      Delete
    4. wǒ yǐwéi wǒ shì gūshēn mànbù zhè huāyuán

      我以为我是孤身漫步这花园

      dàn qíshí nǐ zǎojiù zhù zài lǐmiàn

      但其实你早就住在里面

      dàodǐ gāi bù gāi fēnxiǎng suāntiánkǔlàxián

      到底该不该分享酸甜苦辣咸

      xīn zǎoyǐ jiǎndiào le fángxiàn

      心早已剪掉了防线




      -@-

      ài bǐcǐ xiàoróng zhōng dànyǎ de gǎnjué

      爱彼此笑容中淡雅的感觉

      què zǒngshì lí duìfāng yòu jìn yòu yuǎn

      却总是离对方又近又远

      suān hé tián jùlí gāi zěnme kuàyuè

      酸和甜距离该怎么跨越

      wǒ bù yuàn wǒ bù yuàn zhǐ kào xiǎngniàn

      我不愿我不愿只靠想念

      ---




      --Chorus--

      ài shì měi yī dī wǒmen xīnzhōng de qīngtián

      爱是每一滴我们心中的清甜

      wǒ zhǐyǒu hé nǐ yīqǐ nǔlì de xìnniàn

      我只有和你一起努力的信念

      jiān kàozhe jiān zǒuguò nà qíng yīn yǔ tiān

      肩靠着肩走过那晴阴雨天

      zài zǒu yī bù yīqiè biànshì zhēnzhēnqièqiè

      再走一步一切便是真真切切




      ài shì měi yī dī wǒmen xīnzhōng de qīngtián

      爱是每一滴我们心中的清甜

      yǒuxìng néng wò zhe nǐ de shǒu gòngtóng cǎijié

      有幸能握着你的手共同采撷

      jiùràng wǒ yǒngyuǎn shēnshēn wàng zhe nǐ de yǎn

      就让我永远深深望着你的眼

      qiānzhe shǒu yōuyóu zài chūqiū shíjié de tiánmì huāyuán

      牵着手悠游在初秋时节的甜蜜花园

      ----------

      Delete
  21. cyberpetpot umno bngok ni komen masa orang tido..belakang berani..bila depan takut....bayar je mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa...hang tak tau ka? Wak kojola kengkang tu mmg lagu.
      Dia jual belakang.

      Delete
    2. Ralat ## wak kojola kengkang tu mmg lagu tu.

      Delete
    3. abng zack jom la...kita main- kejola

      Delete
    4. tīng chuāngwài de yǔ

      听窗外的雨tā

      dīdī dādā dǎ zài chuāngkǒu xiàng wǒ sīxù
      它滴滴嗒嗒打在窗口象我思绪
      fǎnfù de bǎ nǐ xiǎngniàn jiàozuò àiqíng
      反复的把你想念叫做爱情
      wǒ hǎo xiǎng zhèngmíng
      我好想证明
      cóngbù zài yīqǐ
      从不在一起
      wǒ háishi bùnéng tíngzhǐ xiǎng nǐ
      我还是不能停止想你

      wǒ duìzhe bōli
      我对着玻璃
      qīngqīng de tǔqì zài yòng shǒuzhǐ xiě zhe ài nǐ
      轻轻的吐气再用手指写着爱你
      jiǎxiǎng shì yī jiè jiǎnxùn jiàozuò àiqíng
      假想是一节简讯叫做爱情
      bù xūyào zhèngmíng
      不需要证明
      duìbái hěn gānjìng
      对白很干净
      wǒ wéiyī xiǎng shuō zhǐyǒu wǒ ài nǐ
      我唯一想说只有我爱你

      kāfēiguǎn wàimian de yǔjǐng
      咖啡馆外面的雨景
      wǒmen yīqǐ xiàngqián jìn
      我们一起向前进
      suǒyǒu huàmiàn dōu hěn shúxī
      所有画面都很熟悉
      wǒ dǎkāi kǒudài lǐ de jìyì
      我打开口袋里的记忆
      chōngmǎn de dōu shì nǐ
      充满的都是你
      píngfán yòu xiǎnde shénqí
      平凡又显得神奇

      -----@@-----
      wǒ xǐhuan shuō ài wǒ de nǐ
      我喜欢说爱我的你
      yīyàng de duìzhe bōli
      一样的对着玻璃
      yòng hūxī chuī xǐng píngdàn de shuǐqì
      用呼吸吹醒平淡的水气
      wúliáo yě biàn de duōme tiánmì
      无聊也变得多么甜蜜
      zài yōnglǎn de tiānqì
      再慵懒的天气
      jiè zhe yǔdiǎn shuō ài nǐ
      借着雨点说爱你
      ------------

      -----Reff-----

      kàn chuāngwài de nǐ
      看窗外的你
      yōngbào zhe àiqíng wǒmen yīqǐ jìxù qiánjìn
      拥抱着爱情我们一起继续前进
      tīng fēng zhōng de gē bù jié gēsòng àiqíng
      听风中的歌不竭歌颂爱情
      nǐ wǒ zài hé yīng
      你我在和应
      duìbái hěn qīngxī
      对白很清晰
      huì shì ge měilì de jiéjú
      会是个美丽的结局

      nǐ jiùshì àiqíng
      你就是爱情
      nǐ ràng wǒ huānxǐ ràng wǒ zhízhuó ràng wǒ ānjìng
      你让我欢喜让我执着让我安静
      bùbì yǒu tài duō lǐyóu jiàozuò àiqíng
      不必有太多理由叫做爱情
      yīn wǒ zhǐyào nǐ
      因我只要你
      duìbái hěn gānjìng
      对白很干净
      wǒ wéiyī huìshuō zhǐyǒu wǒ ài nǐ
      我唯一会说只有我爱你

      Delete
  22. pas sekarang ni dah cemolot ngan amno dulu amno je main hunus keris sekarang ni lobai herdy pun da mai keris..cayang amno ngan pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. tōutōu bǎ wǒ de mèng kànchuān

      偷偷把我的梦看穿

      qiāoqiāo bǎ wǒ de xīn dǎfān

      悄悄把我的心打翻

      ān dǎ wǒ měi ge qīdài

      安 打我每个期待




      méiyǒu yùjiàn yǐwéi hěn nán

      没有遇见以为很难

      hé nǐ yùjiàn cái míngbai ài

      和你遇见才明白爱

      gēn yīnwèi suǒyǐ wúguān

      跟 因为所以无关




      zěnmebàn yǒu yī zhǒng shuō bu chūlai de xǐhuan

      怎么办 有一种说不出来的喜欢

      hǎoduō de kuàilè jiù xiàng yǐncáng bǎn

      好多的快乐就像隐藏版

      zài wǒmen liǎng ge rén de shǒuzhōng

      在我们两个人的手中

      yī ge yī ge jīngxǐ dǎkāi

      一个 一个惊喜打开

      ---




      --Chorus1--

      nǐ yǎnlǐ yǒu piàn rèdài de hǎi

      你眼里有片热带的海

      jiējìn wúxiàn de lán ràng wǒ líbukāi

      接近无限的蓝让我离不开

      nǐ gěi wǒ wú zhǐjìng de yīlài

      你给我无止境的依赖

      jiējìn wúxiàn de ài ràng wǒ hǎo yǒnggǎn

      接近无限的爱让我好勇敢

      -----------




      --Chorus2--

      gǎn bǎ wǒ yīxiàng hàixiū de xīn jiāo chūlai

      敢把我一向害羞的心交出来

      gǎn tǎng zài nǐ de xiōngkǒu mèngxiǎng yī ge wèilái

      敢躺在你的胸口梦想一个未来

      yīnwèi yòngshuǐ zuò de nǚshēng

      因为用水做的女生

      dōu kěwàng bēnxiàng dàhǎi

      都渴望奔向大海

      -----------




      Repeat @

      Repeat Chorus1

      Repeat Chorus2




      zài kuānkuān de xiōnghuái xìngfú de fādāi

      在宽宽的胸怀 幸福的发呆

      guò de zìyóuzìzài

      过的自由自在

      nǐ bùbiàn de cúnzài bùbiàn de wèilán

      你不变的存在 不变的蔚蓝

      xiào de duōme cànlàn

      笑的多么灿烂




      Repeat Chorus1

      Repeat Chorus1

      Repeat Chorus2

      (music)

      Repeat Chorus2




      wǒ shì yòngshuǐ zuò de nǚshēng

      我是用水做的女生

      kěwàng bēnxiàng nǐ de hǎi

      渴望奔向 你的海

      Delete
  23. Tak payahlah Kejora bersandiwara nak berlakon lagi
    Satu Malaysia sudah tahu umnobn dah tekancing gigi
    G#UndiRosak backfire, kpd PH semua undi akan pergi
    Rakyat sudah tidak hingin kerajaan kleptokrasi lagi

    hamposkanumnobnpas hapuskanumnobnpas haposkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dāng nǐ yǒu wúfǎ kàngjù de yōuyù

      当你有无法抗拒的忧郁

      suīrán tiānqì qíng xīnli zài xiàyǔ

      虽然天气晴 心里在下雨

      yǎnkànzhe láiláiwǎngwǎng de rénqún

      眼看着来来往往的人群

      shìjiè hěn yōngjǐ gāi zěnme hūxī

      世界很拥挤 该怎么呼吸




      zhǐ nénggòu duǒ zài zìjǐ de kōngjiān

      只能够躲在自己的空间

      méiyǒu rén liǎojiě méiyǒu rén guānxīn

      没有人了解 没有人关心

      zhuǎnguò tóu kànkàn wàimian de fēngjǐng

      转过头看看外面的风景

      yǒu wǒ zài yángguāng xià děngzhe nǐ

      有我在阳光下等着你

      ---




      --Chorus--

      kuài lái dào wǒ zhèlǐ

      快来 到我这里

      kànjian lántiān jiù wàngdiào le yōuyù

      看见蓝天就忘掉了忧郁

      jiù lái dào wǒ zhèlǐ

      就来 到我这里

      wēixiào ràng xīnqíng biàn de hěn gānjìng

      微笑让心情变得很干净




      kuài lái dào wǒ zhèlǐ

      快来 到我这里

      gēnzhe fēng chuī de fāngxiàng qù lǚxíng

      跟着风吹的方向去旅行

      jiù lái dào wǒ zhèlǐ

      就来 到我这里

      kàn shìjiè yòng zuì kuàilè de yǎnjing

      看世界用最快乐的眼睛

      come to me

      Delete
  24. sini badak sana badak, atas badak bawah pun badak, sapekah itewww

    ReplyDelete
    Replies
    1. bùzhī gāi zěnme shuō
      不知该怎么说
      cái kěyǐ ràng nǐ míngbai
      才可以让你明白
      wǒ de xīn
      我的心

      cónglái méiyǒu biàn gǎi
      从来没有变改
      zòngrán shì tiāngèyīfāng
      纵然是天各一方
      háishi zài miǎnhuái
      还是在缅怀

      -----@@-----
      àiqíng shì yī zhǒng xìnniàn
      爱情是一种信念
      wúfǎ kòngzhì shì zhāosīmùxiǎng de shìyán
      无法控制是朝思暮想的誓言
      duì nǐ de ài cóng méiyǒu qīxiàn
      对你的爱从没有期限
      zuì ài tīng nǐ shēngyīn
      最爱听你声音
      ------------

      -----Reff-----

      qíng shēn de hūhuàn wǒ
      情深的呼唤我
      huànxǐng yī quē ài gē
      唤醒一阙爱歌
      dàngyàng fēng zhōng jiējìn nǐ
      荡漾风中接近你
      hūxī dào nǐ de chéngnuò
      呼吸到你的承诺

      cóngcǐ bùzài yóuyù
      从此不再犹豫
      ràng xīnzhōng de ài gē
      让心中的爱歌
      chéngwéi bǐcǐ shēngmìng lǐ de zhǔtígē
      成为彼此生命里的主题歌
      yǒngyuǎn ài wǒ
      永远爱我
      --------------

      zìyóuzìzài de ài
      自由自在的爱
      zhēn'ài bù huì yǒu zǔgé
      真爱不会有阻隔
      qíng hái zài
      情还在

      xīnzhōng chìrè rú huǒ
      心中炽热如火
      zhǐyīn gēn nǐ zài xiāng'ài
      只因跟你在相爱
      cónglái méi yícāi
      从来没疑猜

      Repeat @@
      Repeat Reff

      cóng tiān huāng dào dì lǎo
      从天荒到地老
      dào shēngmìng de jìntóu
      到生命的尽头
      zài rénshēng de juézé lǐ
      在人生的抉择里
      zhǎodào zuìhǎo de jiéguǒ
      找到最好的结果

      ài yīnggāi shuōchūkǒu
      爱应该说出口
      shuōchūkǒu bù nánguò
      说出口不难过
      zhídào shí làn hǎi kū yě bù huì hòutuì
      直到石烂海枯也不会后退
      yīrán ài wǒ
      依然爱我

      Delete
  25. sekor pun takde cyberpetpot umnobngok ni.. Maslan buat meeting ke?sah sah maslan tu bengap .yg macai amno ni pun mak badak amik yg bengap ..baru mak nmpk bijak

    ReplyDelete
    Replies
    1. yè tíng le xiǎngniàn bù huì tíng

      夜停了 想念不会停

      shǎo zuò de mèng děng nǐ lái wánzhěng

      少做的梦 等你来完整

      fēng dà le jiù gěi wǒ wàitào

      风大了 就给我外套

      liáng le de shǒu yǒu xiōngkǒu wēnnuǎn

      凉了的手 有胸口温暖




      -@-

      yī xiǎngdào xīn jiù wàngle tiào

      一想到 心就忘了跳

      bèi ài nián shàng yuánlái shì xiǎng shuǎi shuǎibudiào

      被爱黏上 原来是 想甩甩不掉

      xiǎngjiàn nǐ jiùshì xiànzài

      想见你 就是现在

      yī miǎo yě bié duō yào

      一秒 也别多要

      ---




      wǒ yào bǎ nǐ de wèidao hē diào

      我要把你的味道喝掉

      --Chorus--

      yào ràng měi ge xìbāo dōu zhīdao

      要让每个细胞都知道

      chéng zhe fēiyáng de xiào

      乘着飞扬的笑

      chuānyuè guò jìyì de hǎijiǎo

      穿越过记忆的海角




      jiè dàdà de yōngbào

      借 大大的拥抱

      ānquán jiàngluò zài xìngfú pǎodào

      安全降落在幸福跑道

      yuánlái wǒ de shìjiè

      原来我的世界

      quándōu shì nǐ de hǎo

      全都是你的好

      ----------




      fēng jìng le shì nǐ zǒujìn le

      风静了 是你走近了

      tiān huī guò le yòu míngliàng qǐlai

      天灰过了 又明亮起来

      rènxìng de yāoqiú zhe yuànwàng

      任性地 要求着愿望

      nǐ gěi de ài tiēxīn yòu wēnnuǎn

      你给的爱 贴心又温暖




      Repeat @




      wǒ yào bǎ nǐ de wèidao hē diào

      我要把你的味道喝掉

      Repeat Chorus




      (music)




      wǒ yào bǎ nǐ de wèidao hē diào

      我要把你的味道喝掉

      Repeat Chorus




      bǎ nǐ de wèidao hē diào

      把你的味道喝掉

      Delete
  26. Be End sudah jd pon& ka? Dgn Nenek umur 92 pun takut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa buat salah kenalah disiasat.
      Dah tua2 pun masih nak berkeliaran melalak di jalanraya....memang hampeh
      Anak2 madey memang tak guna langsung!!!

      Tak ada kena mengena dengan BN

      Jgn jadi bodoh la....

      Delete
    2. mak badak vogue okay..sebab tu dapat naik jet kerajaan freee..padahal mak badak bukan pun pegawai kerajaan..sape berani lawan mak? najib pun takut ngn I

      Delete
    3. céngjīng yōngyǒu ài duǎnzhàn de yángguāng

      曾经拥有爱 短暂的阳光

      yuánlái shíjiān duō cháng zǎo kè zài shǒushang

      原来时间多长 早刻在手上

      xìngfú de xiǎng kū xīn tiào de hěn máng

      幸福的想哭 心跳的很忙

      shì nǐ gěi wǒ shēngmìng lǐ dì yī ge mèngxiǎng

      是你给我生命里 第一个梦想




      nǐ bù zài shēnpáng wǒ shīqù zhòngliàng

      你不在身旁 我失去重量

      sīniàn jiù xiàng màitián de bō máng

      思念就像麦田的波芒

      yī xiǎngqǐ nǐ quánshìjiè dōu zài yáohuang

      一想起你全世界都在摇晃




      céngjīng yōngyǒu mèng duǎnzhàn de yángguāng

      曾经拥有梦 短暂的阳光

      yuánlái báitiān duō cháng zǎo kè zài xīnshang

      原来白天多长 早刻在心上

      jìmò de xiǎng táo xǐng hé shuì hěn xiàng

      寂寞的想逃 醒和睡很像

      jìngzi lǐ lèishuǐ wèi shéi huàzhuāng le liǎnpáng

      镜子里泪水为谁 化妆了脸庞




      nǐ xiànzài hǎo ma fēng jìxù chuīxiàng

      你现在好吗 风继续吹向

      wǒmen méiyǒu dàodá de dìfāng

      我们没有到达的地方

      chuī luò yī dì láibují kāi de yuànwàng

      吹落一地来不及开的愿望




      --Chorus--

      tiānkōng piāo zhe lèiguāng yǔ bēishāng línshī le chìbǎng

      天空飘着泪光雨 悲伤淋湿了翅膀

      yī ge rén zài yǎnlèi lǐ yī bù bù zhǎngdà

      一个人在眼泪里 一步步长大

      zǒudào shìjiè de jìntóu ài huì fàngqíng ma

      走到世界的尽头 爱会放晴吗

      méiyǒu nǐ de wǒ gāi wèi shéi fēixiáng

      没有你的我 该为谁飞翔

      ----------




      (music)




      Repeat Chorus




      tiānkōng piāo zhe lèiguāng yǔ xǐqù cuìruò de jiānqiáng

      天空飘着泪光雨 洗去脆弱的坚强

      wǒ yǒu nàme nàme duō xiǎng duì nǐ shuō de huà

      我有那么那么多想对你说的话

      zhège shìjiè de qínglǎng cónglái bùgòu cháng

      这个世界的晴朗 从来不够长

      zhǐyǒu lèiguāng yǔ bùtíng de luòxia

      只有泪光雨不停的落下


      Delete
  27. pas nak memerintah ngan ameno...homaigoddd..tgk kat kelantan..KB tu setaraf singapore ke? tanya ore pas dia kabo KB= Newcastle..kikiki ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nǐ shùnzhe wǒ shǒuxīn de xiàn

      你顺着我手心的线

      qiānzhe gǎnqíng de yìniàn

      牵着感情的意念

      nǐ hé wǒ xiào de hěn tián

      你和我笑的很甜




      liǎng kē xīn fēngfēngyǔyǔ guò zhe jǐ nián

      两颗心风风雨雨过着几年

      shuō zàijiàn xiàng zuótiān

      说再见像昨天

      xiàng yínghuǒchóng diǎn liàng le sīniàn

      像萤火虫点亮了思念




      --Chorus--

      zài měitiān jiù míngtiān

      在每天 就明天

      wǒmen qiānshǒu xiě jìniàn

      我们牵手写纪念

      liú xiàtiān hái yǒu qiūtiān

      留夏天 还有秋天

      xìngfú de shùnjiān

      幸福的瞬间

      yǒu shíjiān yǒu liúliàn

      有时间 有留恋

      xiàoróng huàzhuāng wǒ de liǎn

      笑容化妆我的脸

      ài huì xiàng yínghuǒchóng gǎibiàn

      爱会像萤火虫改变

      kuàilè dēnghuǒ de húxiàn

      快乐灯火的弧线

      ----------




      zài wǒmen xīnzhōng nà tiáo xiàn

      在我们心中那条线

      liánzhe téngxī de yìniàn

      连着疼惜的意念

      wǒ bǐ nǐ xiào de gèng tián

      我比你笑的更甜




      liǎng kē xīn mángmánglùlù guò zhe jǐ nián

      两颗心忙忙碌碌过着几年

      tīngzhe nǐ gàosu wǒ

      听着你告诉我

      kuàilè yǐhòu hái huì yǒu yǒngyuǎn

      快乐以后 还会有永远




      zài měitiān jiù míngtiān

      在每天 就明天

      wǒmen wēixiào xiě jìniàn

      我们微笑写纪念

      ràng xiàtiān hái yǒu qiūtiān

      让夏天 还有秋天

      jìzhu zhè jǐ nián

      记住这几年

      yǒu shíjiān yǒu liúliàn

      有时间 有留恋

      xǐhuan kàn zhe nǐ de liǎn

      喜欢看着你的脸

      wǒ huì xiàng yínghuǒchóng péi nǐ

      我会像萤火虫陪你

      yīqǐ zǒuguò dìpíngxiàn

      一起走过地平线




      Repeat Chorus




      ài huì xiàng yínghuǒchóng gǎibiàn

      爱会像萤火虫改变

      kuàilè dēnghuǒ de húxiàn

      快乐灯火的弧线

      Delete
  28. KUALA LUMPUR – Orang Melayu tetap berisiko hilang penguasaan politik di Perak jika Pakatan Harapan yang kini disertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memenangi negeri itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14)
    Ia berdasarkan bilangan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang Pakatan Harapan sasarkan untuk dimenangi bagi membentuk Kerajaan Perak dalam PRU14.
    Penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, pemimpin Pakatan Harapan Perak baru-baru ini mengumumkan pembangkang menyasarkan untuk menang 32 kerusi DUN.
    Jelas beliau, sebanyak 24 kerusi DUN Perak yang mahu dimenangi itu sememangnya dikuasai pembangkang dalam PRU13, namun 22 daripadanya adalah milik wakil rakyat bukan Melayu.

    -----------------------------------------------------------------

    Nampak tak permainan DAP untuk menggunakan parti Bersatu untuk memancing undi dan seterusnya memecahbelahkan undi melayu Perak untuk menguntungkan Cina DAP. Warga Melayu Perak sewajibnya bukak mata luas2 dan jangan tertipu lagi dengan politk jijik PH, khususnta DAP yang merupakan puppet master di belakang tabir PH di Perak.
    Wrga Perak tentu ingat peranan yang dimainkan oleh Dato Maharaja Lela dulu untuk mempertahankan maruah melayu di negeri tersebut. Kita wajib iktiraf semanagt patriotik dan nasionalisme tersebut yang begitu kwntal dalam jiwqa orang Perak..dan diwarisi oleh DSZH dan DSNA, 2 orang benteng akhir pemimpin melayu di Perak.
    Ingat kaat2 Superman Hew...kita akan gunakan melayu untuk screw melayu..dan tak mustahil, taktik inilah yg digunakan oleh DAP untuk mempergunakan Bersatu untuk mendajalkan orang melayu di Perak!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benteng kepala bapak kau...citer merapu2 pjg lebar tapi kosong

      Delete
    2. tahniah GN...anda telah mendapat ciuman panas dari mak badak., jgn lupa vote mak badak ye

      Delete
    3. Bodoh yg jual negara tu Najib.. siap cemolot ngn PAP singapore dan Komunis China..cai ameno ni semua tahap maselan

      Delete
    4. Sukenye mak badak dapat cyberpetpot umno mcm ko..bodoh sangat,,baru mak nmpk bijak

      Delete
    5. PH akan kalah teruk sebab madey
      Madey dah bagi BN menang sebelum bertanding
      PH bodoh sebab dah kena main dengan madey
      Madey agen UMNO

      Delete
    6. pas pis pus+ umbngok= buat anak haram

      Delete
    7. GN, engko dan PAS lah yg menyebabkan DAP menguasai DUN Perak. PAS jgn nak lepas tangan ok. 2013 bukankah PAS yg menyebabkan org Melayu menyokong DAP setelah melihat lebai2 PAS berpelokan commolot dgn tokong2 DAP. PAS dlm Pakatan Rakyat dan Melayu Perak telah lebih awal di screw ketika itu dengan izin PAS!!! Jangan buat2 bangang GN!!!!! Dosa PAS membelot PR menyebabkan kuasa Melayu tergadai di Perak akan dituntut di dunia dan di akhirat Dan sekarang PPBM dan PAKATAN HARAPAN khasnya akan berusaha mengembalikannya. Terkutuk kamu GN dan PAS!!!!!

      Delete
    8. Masa tu hadi awang dan pas menonggek saja pi jumpa DAP.

      Delete
    9. wǒ bùzhīdào wèishénme zhèyàng
      我不知道为什么这样
      àiqíng bù shì wǒ xiǎngxiàng
      爱情不是我想像
      jiùshì zhǎobudào wǎng nǐ de fāngxiàng
      就是找不到往你的方向
      gèng biéshuō zěnme yíwàng
      更别说怎么遗忘

      -----@@-----
      zhàn zài yǔ lǐ lèishuǐ zài yǎndǐ
      站在雨里泪水在眼底
      bùzhī gāi wǎng nàli qù
      不知该往那里去
      xīnzhōng qiānwàn biàn bùtíng hūhuàn nǐ
      心中千万遍不停呼唤你
      bùtíng fēngkuáng zhǎoxún nǐ
      不停疯狂找寻你
      ------------

      -----Reff-----

      wǒ shìbushì gāi ānjìng de zǒukāi
      我是不是该安静的走开
      háishi gāi yǒnggǎn liú xiàlái
      还是该勇敢留下来
      wǒ yě bùzhīdào nàme duō wúnài
      我也不知道那么多无奈
      kěbùkěyǐ dōu chónglái
      可不可以都重来

      wǒ shìbushì gāi ānjìng de zǒukāi
      我是不是该安静的走开
      háishi gāi zài zhèlǐ děngdài
      还是该在这里等待
      děng nǐ míngbai wǒ gěi nǐ de ài
      等你明白我给你的爱
      yǒngyuǎn dōu bùnéng zǒukāi
      永远都不能走开
      --------------

      Delete
  29. Sekarang isu nilai Ringgit jatuh sudah tidak lagi dimainkan, kenapa?
    Setelah melepasi takuk 4.00 berbanding USD pada 5 Jan.
    Kini ianya telah melepasi satu lagi takuk psikologi 3.90 semalam. Hari ini sudah 3.88.

    ReplyDelete
    Replies
    1. so? tau tak nape ringgit naik? sbb USD lemah bongok..bodoh mcm badak,,jadilah mak badak

      Delete
    2. cuba ko bandingkan ngan baht thai..sekarang ni mana lagi tinggi? kalo ringgit kuat mesti lagi tinggi dari baht thai..bodoh punye cai umngok

      Delete
    3. Ooi dua bji mangkuk, Tolongkhatam nii elok2.

       Australian Dollar 1.23842
       Bangladeshi Taka 83.25728
       Brunei Dollar 1.30692
       Cambodian Riel 4052.75604
       CFP Franc 95.90921
       Chinese Yuan Renminbi 6.32205
       Fiji Dollar 1.99838
       Hong Kong Dollar 7.81893
       Indian Rupee 63.57654
       Indonesian Rupiah 13317.16305
       Japanese Yen 109.46883
       Korean Won 1064.30321
       Lao Kip 8308.13114
       Macau Pataca 8.0479
       Malaysian Ringgit 3.86967
       Myanmar Kyat 1332.06632
       Nepalese Rupee 101.71031
       New Zealand Dollar 1.36358
       Pakistan Rupee 110.73136
       Philippine Peso 51.03711
       Singapore Dollar 1.30877
       Sri Lanka Rupee 153.67726
       Taiwan Dollar 29.13578
       Thai Baht 31.3933
       Vietnamese Dong 22702.46175

      Delete
    4. Nmpk benor nye macai amno ni bodoh..ko pegi bandingkn us dollar tu watpe..kan aku ckp ko bandingkn ringgit ngan negara lain bodoh..usd jatuh sbb tu nilai rendah dgn negara lain termasuk malaysia..alahai bodoh ..cuba ko tgk 100 baht berapa ringgit,.dulu 100 baht lebihkurang 10 ringgit..bodoh..tula baca utusan..lain kali ko pi baca bloomberg ke, newssweek ke..ni asik tgk tv3 , sbb tu tun m ckp yg tinggal dlm amno ni bodoh

      Delete
    5. gǔshēng lónglóng, zhǎngshēngléidòng
      鼓声隆隆 掌声雷动
      rè rè liè liè, huápò chángkōng
      热热烈烈 划破长空
      zhǐyīn nǐ wǒ, xīnlíng zǎo xiāngtōng
      只因你我 心灵早相通
      yǒngbù yán juàn, shìqì rú hóng
      永不言倦 士气如虹
      ------------

      -----##-----
      wǒ de línghún zài xiào, xuè zài shāo, rè de bùdéliǎo
      我的灵魂在笑 血在烧 热的不得了
      zhǐyīn nǐ wǒ zhījiān, yǒu kěwàng, wú xiànliàng xuànyào
      只因你我之间 有渴望 无限量炫耀
      ------------

      -----Reff-----


      dòng qǐlai, wèi xīn de lìliang hècǎi
      动起来 为新的力量喝采
      dòng qǐlai, měi yī miǎo dōu qīdài
      动起来 每一秒都期待
      dòng qǐlai, wèi xīn de jìlù hècǎi
      动起来 为新的纪录喝采
      dòng qǐlai, jiù yōngyǒu jīngcǎi wèilái
      动起来 就拥有精采未来
      --------------

      Repeat @@
      Repeat ##
      Repeat Reff
      (music)

      zhǎngshēng hōng hōng, xīnqíng jìdòng
      掌声哄哄 心情悸动
      měi ge huānhū, wúfǎ xíngróng
      每个欢呼 无法形容
      měi yī dī hàn dīxià dōu yǒuyòng
      每一滴汗滴下都有用
      huóxuéhuóyòng, yǔzhòngbùtóng
      活学活用 与众不同

      Repeat ##

      xuànyào
      炫耀

      Repeat Reff

      dòng qǐlai, go go go go for it
      动起来 go go go go for it
      dòng qǐlai, xīn huāhuì wèi nǐ kāi
      动起来 心花会为你开
      dòng qǐlai, zhè shìjiè chōngmǎn qīdài
      动起来 这世界充满期待
      dòng qǐlai, zuò zuì jīngcǎi de yīdài
      动起来 做最精采的一代

      Delete
  30. Pakatan Harapan, especially Mahathir and DAP, have only one thing in mind. Mahathir wants to see his son, Mukhriz, become Prime Minister while DAP wants to see an end to what they call “Malay political hegemony”. As long as Mukhriz gets to become Prime Minister and Malays no longer dominate Malaysian politics it does not matter how that is achieved. And Kit Siang knows if Pakatan Harapan loses the coming general election his son, Guan Eng, is going to end up in jail on various corruption convictions

    ReplyDelete
  31. On 3rd June 2012, about 11 months before GE13, Lim Kit Siang issued the statement below. The title of that statement is ‘The real reason Mahathir is worried is because all his financial scandals in his 22 years as Prime Minister will be revealed’.

    In that statement, Kit Siang emphasised that Bank Negara lost RM30 billion gambling on the forex market. Kit Siang also alleged that Bank Negara actually lost between US$27 billion to US$33 billion (or roughly RM120 billion), which was five times Malaysia’s foreign reserves. Kit Siang suggests that in essence Malaysia was technically bankrupt (“kerugian sebenarnya adalah diantara USD27 sehingga USD33 bilion iaitu lima kali ganda simpanan rizab asing dan seluruh asset bernilai USD20.7 bilion dalam tahun 1992”).

    Kit Siang said, under Tun Dr Mahathir Mohamad’s rule, Malaysia lost RM100 billion from just four financial scandals (“dalam empat skandal kewangan dalam tempoh pimpinan Mahathir jumlah kerugian yang dialami oleh Malaysia dianggarkan bernilai RM100 bilion”).
    Mahathir and Kit Siang will sell their own mothers if need be
    After that condemnation of Mahathir just under six years ago, it is puzzling why Kit Siang now considers the ex-Prime Minister as Pakatan Harapan’s ‘Top Dog’ and Prime Minister-in-waiting. While Pakatan Harapan justifies it by saying that they need the Malay votes and only Mahathir can bring in those Malay votes, this seriously damages Pakatan Harapan’s image and reputation and demonstrates that it lacks principles, dignity and honour.

    Winning the elections is important but not to the extent of becoming political prostitutes. Even prostitutes have dignity and will not abandon their dignity just for the sake or money. Pakatan Harapan, however, considers principles, dignity and honour as without any value whatsoever as long as they achieve their ends.

    ReplyDelete
  32. PPBM SIBUK FIKIR AGENDA PERIBADI BERBANDING AGENDA RAKYAT
    Umum mengetahui bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) adalah sebuah parti yang ditubuhkan oleh Tun Mahathir dengan angan-angan mahu memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti seterusnya mengembalikan kuasa kepada Mahathir untuk mengawal negara sekali lagi.



    Terbaru, Mahathir dengan senang hatinya memperlekehkan idea PAS yang mahu bertanding di 130 kerusi pada PRU-14 kelak dan seterusnya mentadbir negara ini secara bersendirian. Sindiran Mahathir itu datang daripada ketidakpuasan hati akibat PAS tidak lagi menyokong pembangkang untuk PRU-14 nanti.



    Sindiran itu telah mendapat ulasan daripada Naib Presiden PAS, Idris Ahmad yang menyuruh Mahathir fikirkan cadangan yang boleh membaiki kehidupan rakyat daripada sibuk memikirkan agenda peribadinya sahaja.



    “Jadi bagi saya tak perlukan beliau perlekehkan kami, Pas masih lagi pembangkang. Sepatutnya beliau beri cadangan untuk baiki kehidupan rakyat dan bukan asyik dengan agenda sendiri sahaja,”



    Malang sekali, angan-angan ‘mat jenin’ PPBM itu susah untuk dicapai berdasarkan prestasi parti pembangkang itu yang kelihatan buruk sepanjang penubuhannya. Antaranya termasuklah isu tidak mengadakan AGM tepat pada waktunya, melantik anak muda yang bermasalah sebagai Ketua Pemuda, disokong oleh artis-artis yang bermasalah dan menimbulkan kontroversi tidak manis dan bermacam-macam lagi.



    Malahan, presidennya sendiri terus-terusan mengeluarkan kenyataan buruk tentang rakyat dan kerajaan. Sememangnya beliau dikenali suka memburukkan orang lain kerana beliau menganggap beliau sahaja yang betul.



    Lihat sahaja bagaimana beliau memperlekehkan mereka yang menjual nasi lemak dan membawa kereta sewa seolah-olah itu adalah pekerjaan yang hina bagi para graduan. Kemudian lihat bagaimana beliau memperlekehkan rakyat dalam catatan blog terbaru beliau yang menyamakan rakyat yang tidak mengundi dengan orang jahiliah.



    Maka makin terserlahlah bahawa perjuangan parti pembangkang itu hanyalah untuk memenuhi agenda peribadi yang lain. Bukan untuk rakyat tetapi untuk anak sendiri dan kroni-kroninya yang sudah seperti cacing kepanasan.



    Mahathir dianggap licik oleh Anwar kerana menggunakan taktik Machiavelli dalam mengekploitasi pemikiran rakyat, iaitu dengan memastikan beliau diangkat sebagai juara dan hero kepada rakyat walaupun dalam hatinya tidak peduli pun masalah rakyat.



    Namun sejak akhir-akhir ini, taktiknya itu sudah semakin kurang sengatnya, kelicikan beliau seperti sudah tumpul kerana sering memberi kenyataan yang mendatangkan kesan negatif kepada pembangkang sendiri. Mungkinkah kerana factor usianya? Jika begitu relevankah beliau dilantik sebagai calon Perdana Menteri?

    ReplyDelete
  33. PENGASAS PPBM – MAHATHIR MEMPERKUDAKAN RAKYAT MALAYSIA!!
    SEMENTARA Mahathir sibuk mensampahkan orang lain yang tidak sebulu dengan dia, dua pengasas PPBM sendiri iaitu Kamarul Azman dan Anina Saadudin melabelkan parti yang mereka asaskan sendiri sebagai parti sampah. Ooi, besar impak statement ni. Keadaannya samalah seperti kalau Anwar mengatakan PKR sampah, boleh ke bayangkan tu?

    Apa agak maksudnya? Ini pengasas yang cakap ni, bukan seorang pulak tu tapi dua. Videonya boleh ditonton disini.

    Berbeza dengan kalau Mahathir panggil UMNO sampah tau. Mahathir bukan pengasas UMNO, dia cuma haramkan UMNO lama dan tubuhkan UMNO baru untuk elak pemilihan 1987 diadakan semula. Semangat dan hala tuju masih sama seperti 1946, Mahathir tak perkenal apa yang baru pun hanya untuk pastikan dia tidak kalah dan hilang jawatan Perdana Menteri kalau pemilihan itu dibuat balik.

    Bukan itu saja, malah 2 pengasas ini juga mengakui bahawa PPBM ni wujudnya bertujuan untuk menipu orang Melayu, bukan nak menolong orang Melayu atau menggantikan peranan yang sekarang dimainkan oleh UMNO.

    Tak hairan dalam AGM parti tersebut, dari pagi sampai petang (ya, mereka mesyuarat sehari pun tak sampai), hanya penuh dengan kutukan, makian serta tuduhan tidak masuk akal terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak. Tidak ada agenda Melayu, Islam atau apa yang ditipukan semua orang masa pujuk nak masuk parti ni dulu.

    Entah kenapa parti itu tidak dinamakan sebagai Parti Anti Najib. Selarilah dengan kenyataan dua pengasas PPBM ini tadi bahawa parti itu hanya ditubuhkan untuk memperkudakan rakyat saja dari dulu sampai sudah. Masa Mahathir dalam UMNO pun macam tu, dah keluar UMNO pun macam itu. Menipu rakyat untuk kepentingan sendiri.

    Pada penulis sendiri, setelah mendengar kenyataan 2 bekas pengasas PPBM ini, parti ini nampaknya hanya ditubuhkan untuk membantu DAP menang jadi kerajaan di Malaysia saja dengan memperalatkan orang Melayu. DAP tarik atau menang tanpa sokongan Melayu dan dengan itu mereka memperalatkan Mahathir dan PPBM untuk mencapai tujuan tersebut.

    Kalau tak betul cakap dua orang ini, Mahathir dipersila ambil tindakan undang-undang terhadap mereka. Pakai falsafah sendiri, saman bukti tak salah, tak saman bukti salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagaimana john brutally memperkudakan wak kojola kengkang sehingga terkengkang kengkang di lorong chow kit tu...

      Delete
    2. xiǎoshíhou wǒ jiù xiàngwǎng wǔtái
      小时候我就向往舞台
      xīwàng wǒ nénggòu zhàn zài shàngmian
      希望我能够站在上面
      huànxiǎng zhe wǔcǎi dēngguāng cànlàn
      幻想着五彩灯光灿烂
      ràng shìjiè gēn wǒ yīqǐ zhuǎndòng
      让世界跟我一起转动


      -----@@-----
      yǒu yī tiān zhōngyú wǒ yǐ zhǎngdà
      有一天终于我已长大
      yòng hànshuǐ zǒuchū zìjǐ de lù
      用汗水走出自己的路
      zhè shíhou wǒ cái zhēnzhèng zhīdao
      这时候我才真正知道
      zhè yīqiè zhǐyīn yǒu nǐ
      这一切只因有你

      rìchū dào rìluò báitiān dào hēiyè
      日出到日落 白天到黑夜
      chángcháng dōu xǐng zài mòshēng de chéngshì
      常常都醒在陌生的城市
      qīngchūn yǔ lèishuǐ láibují huígù
      青春与泪水 来不及回顾
      hé shíjiān sàipǎo láiqù dōu cōngmáng
      和时间赛跑来去都匆忙
      ------------

      -----Reff I-----

      yīnwèi nǐ di ài shǐ wǒ gèng jiānqiáng
      因为你的爱使我更坚强
      yīnwèi měi ge nǐ gěi wǒ guāng hé rè
      因为每个你给我光和热
      zhǎngshēng hé xiānhuā huānhū hé guānhuái
      掌声和鲜花 欢呼和关怀
      wǒ bǎ zhè yīqiè fàng xīndǐ
      我把这一切放心底
      ---------------

      -----Reff II-----

      wǒ suǒyǒu nǔlì wèi nǐ
      我所有努力为你
      wǒ suǒyǒu mèngxiǎng shì nǐ
      我所有梦想是你
      jīntiān ràng wǒ zài shuō yīcì ài nǐ
      今天让我再说一次爱你
      ---------------

      Delete
  34. Usah dilayan org kaki makan dedak macam tu
    Tun...

    nnti dia senyap sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenek oh nenek rumah bn dah nak runtuh...rak..rak..rummmmmmmmmm!!! Wak kojola kengkang pun mampuih sekali.

      Delete
    2. àishang ài xiào de nǐ huì wàngjì bēishāng

      爱上爱笑的你会忘记悲伤

      yǒu nǐ jiù xiàng bǎ chūntiān dài zài le shēnbiān

      有你就像把春天带在了身边




      bìshàngyǎn xiǎngzhe nǐ

      闭上眼想着你

      wǒ de huíyì yòu duō le měimèng

      我的回忆又多了美梦

      zhēngkāi yǎn děngzhe nǐ

      睁开眼等着你

      měi ge jīntiān cóng bù duàn diǎn

      每个今天从不断点




      hūxī nǐ de qīngxī

      呼吸你的清晰

      xiàng xià guò yǔ de sēnlín

      像下过雨的森林

      gěi wǒ de shǒuxīn què cáng zhe xiàtiān

      给我的手心却藏着夏天




      --Chorus--

      àishang yángguāng de nǐ rónghuà huài qíngxù

      爱上阳光的你融化坏情绪

      hūxī de dōu shì xìngfú de kōngqì

      呼吸的都是幸福的空气

      àishang ài xiào de nǐ wēnnuǎn kàndejiàn

      爱上爱笑的你温暖看得见

      xiàng miánhua kāibiàn le wǒ de xīntián

      向棉花开遍了我的心田




      àishang yángguāng de nǐ rónghuà huài qíngxù

      爱上阳光的你融化坏情绪

      hūxī de dōu shì xìngfú de kōngqì

      呼吸的都是幸福的空气

      àishang ài xiào de nǐ wēnnuǎn kàndejiàn

      爱上爱笑的你温暖看得见

      yǒu nǐ jiù xiàng bǎ chūntiān dài zài le shēnbiān

      有你就像把春天带在了身边

      ----------




      (music)




      bìshàngyǎn xiǎngzhe nǐ

      闭上眼想着你

      wǒ de mèng lǐ yòu duō le qíjì

      我的梦里又多了奇迹

      zhēngkāi yǎn děngzhe nǐ

      睁开眼等着你

      měi ge jīntiān dōu shì jiājié

      每个今天都是佳节




      bù ràng fēng dàizǒu nǐ

      不让风带走你

      xiǎng bǎ nǐ cáng jìn xīnli

      想把你藏进心里

      wǒ huì hěn zhēnxī huì xiǎoxīnyìyì

      我会很珍惜会小心翼翼




      Repeat Chorus




      (music)




      àishang yángguāng de nǐ yǒudiǎn hóng de liǎn

      爱上阳光的你有点红的脸

      shì wēnnuǎn guàngài zhe wǒ de xīntián

      是温暖灌溉着我的心田

      àishang ài xiào de nǐ huì wàngjì bēishāng

      爱上爱笑的你会忘记悲伤

      yǒu nǐ wǒ de shìjiè lǐ yǒngyuǎn shì chūntiān

      有你我的世界里永远是春天

      Delete
  35. Penyakit yang melanda pembangkang semakin kronik. Yang di atas gila rebut jawatan dan kuasa. Yang jadi pemimpin di kawasan gila hendak jadi calon. Yang dibawah mahu buat undi rosak.

    Ketika ini, tiga penyakit ini sedang menghantui Pakatan Harapan (PH) iaitu gerakan undi rosak, keluar parti dan protes dalaman. Ia bukan sahaja sedang merebak dalam PH malah semakin membimbangkan pemimpin dalam pakatan berkenaan.

    Keadaan ini menjadikan Pakatan Harapan semakin rapuh dan bercelaru. Bagaimana ia mahu menubuhkan kerajaan sedangkan akar umbinya sendiri tidak cukup kukuh untuk menahan parti itu daripada runtuh.

    Gerakan undi rosak misalnya, ia dimulakan oleh penyokong PKR dan telah menjadi trending di media sosial. Dengan hashtag #undirosak, gerakan itu mendapat sokongan ramai terutama mereka yang pernah menjadi penyokong reformasi.

    Salah satu sebab kenapa #undirosak diwujudkan adalah kerana penyokong reformasi ini tidak berpuas hati selepas Mahathir dipilih sebagai calon Perdana Menteri bagi PH sedangkan mereka inilah yang sanggup turun ke jalan raya untuk berdemonstrasi menentang Mahathir, yang telah memecat Anwar Ibrahim daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri pada 1998.

    Protes terhadap pencalonan Mahathir itu bukan hanya dilakukan oleh penyokong reformasi malah ada pemimpin dalam PH sendiri yang membantah pemilihan pengerusi Pakatan Harapan itu sebagai calon Perdana Menteri.

    Ia termasuk anak mendiang Karpal Singh, Sangeet Kaur yang berpendapat bahawa langkah melantik Mahathir sebagai Perdana Menteri sementara hanya akan memperkenalkan semula kelahiran Mahathirism.

    Selain Sangeet, ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin juga sebelum ini tidak senang dengan langkah pelantikan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH namun beliau kemudiannya terpaksa akur.

    PKR Selangor sebelum ini juga membantah pemilihan Mahathir malah tindakan Menteri Besar, Azmin Ali yang menawarkan kerusi Parlimen Gombak kepada Mahathir pada PRU-14 ini juga mengundang banyak tanda tanya.

    Ini kerana semua tahu Gombak adalah kawasan kuat PAS dan kemenangan Azmin di kerusi berkenaan pada PRU-13 lalu adalah atas faktor dan sokongan PAS. Jika Mahathir sekali pun bertanding di situ, sudah pasti beliau juga akan kalah.

    Namun tamparan paling hebat datangnya daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) apabila Ketua Pemuda PPBM Pahang, Raja Mohd Azlan Raja Omar, menolak pelantikan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH.

    Ini kerana beliau melihat Mahathir tidak lagi sesuai memegang jawatan Perdana Menteri, sebaliknya memerlukan seseorang tokoh muda berkaliber.

    Itu belum lagi masuk bab keluar parti beramai-ramai seperti yang berlaku kepada PPBM. Baru-baru ini lebih 100 ahli PPBM bahagian Klang meninggalkan parti itu kerana hilang kepercayaan terhadap pucuk pimpinan.

    Tindakan mereka ini menyebabkan PPBM bahagian Klang lumpuh. Itu tidak termasuk lagi ahli-ahli parti berkenaan di bahagian lain yang telah lama meninggalkan parti itu kerana tidak berpuas hati dengan amalan kronisme yang diamalkan oleh PPBM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudahlah ahli PPBM tidak berapa kerat, maka apabila ada ahlinya yang keluar parti maka bertambah sesak nafas parti itu. Jika dulu hendak diadakan mesyuarat bahagian dan cawangan pun sudah tidak cukup orang, kali ini lagi teruk masalah yang dialami PPBM.

      DAP juga berdepan isu sama. Tahun lepas, empat wakil rakyat DAP Melaka bertindak keluar dari parti itu. Mereka ialah Anggota Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him, ADUN Duyong Goh Leong San, ADUN Bachang, Lim Jak Wong dan ADUN Kesidang, Chin Choong Seong.

      Kemudian ia diikuti dengan 182 anggota akar umbi DAP yang diketuai tujuh bekas anggota jawatankuasa DAP negeri, keluar parti kerana 'kecewa' dengan parti itu.

      Namun malangnya suara akar umbi ini tidak dipedulikan oleh pemimpin PH kerana mereka masing-masing sibuk mahu menjadi calon pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 ini.

      Mereka sebaliknya lebih sibuk dengan urusan parti Barisan Nasional (BN) daripada memikirkan parti sendiri. Apa yang penting mereka mahu memperjuangkan agenda peribadi, berbanding mengambil kira suara penyokongnya.

      Barah yang melanda pembangkang ini semakin parah. Tidak boleh diubat biarpun dua orang calon PM dan TPM dalam pembangkang adalah doktor. Hendak merawat bagaimana, dua orang doktor ini pun sama kena serang penyakit gila kuasa.

      Hendak makan ubat apa kalau ada penyakit gila kuasa? Hospital dan klinik pun tidak mahu terima penyakit itu. Oleh itu, betullah tindakan undi rosak yang dibuat oleh penyokong penyokong pembangkang itu. Undi rosak sebab marah pada pemimpin pembangkang yang gila kuasa.

      Delete
    2. Kepada Penyokong Datuk Seri Zahid......
      Ambil perhatian serious terhadap cadangan Tuan Budin.

      Atur Strategy Untuk Bos Anda.
      Tiada kawan kekal dalam politik.
      Tiada musuh kekal dalam politik.

      Delete
  36. Melayu yang menyokong Pakatan adalah melayu dari species pentaksub pada tokoh atau tubuh badan.Melayu ini tiada beza nya dengan pengikut ayah pin atau tuhan harun yang begitu emosi dan takjub dengan dewata nya.

    Sebab itu mereka ini sangat mudah termakan fitnah dan adu domba kalau ia nya berkaitan dengan pemimpin kesayangan nya.Itu lah orang pkr dan pbbm.Mereka pemuja tokoh.

    Berbeza dengan cina yang menyokong Pakatan.Mereka nampak ini lah peluang untuk menamatkan legasi parti melayu dari memerintah malaysia melalui peranan Dap.

    Dengan mengambil kesempatan dari pengikut melayu yang taksub mereka berjaya memisahkan antara kasih nya melayu pada parti dengan kasih nya melayu pada pemimpin.Akhirnya melayu bercerai berai dari dua parti dah jadi lima parti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau sembah Tuhan najib.

      Delete
    2. Ada 1 lagi tuhan >>>>>> tuhan hadi >>>>>>>> tapi tuhan najib lagi power kot!.....hurmmmmmmm!!!!!

      Delete
    3. tuhan najib $$$$$$$$$$$$$$$ cash is king

      tuhan hadi $$$$$$$$$$$$$$$ king maker

      ?????????~!@#$%^&*()_++_)(*&^%$#@!~?????????

      Delete
  37. JOM PASTIKAN #UndiRosak4Mahathir

    jangan risau.. gelombang kebencian pada Mahataik semakin meningkat skrg.. bukan dr UMNO shj tp dlm PKR dan PAS


    Kita tunggulah tgk mahafiraun ni nak jadi apa.. dia baru balik dr jd musang berbulu ayam pengkhianat dengan menghasut EU supaya terus boikot Sawit Malaysia..


    Takpa Allah SWT ada.. dia Maha pemberi rezeki.. biarkan mereka buat khianat Allah ganti yg lbg baik

    Amiin!

    #TolakPH
    #KekalNajib
    #KamiGengNajibRazak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada semua penyokong Datuk Seri Zahid.....
      Ambil renungan terhadap seruan Tuan Budi jika anda berangan ingin bertenggek dipejabat PM Putra Jaya suatu hari nanti.

      Tiada musuh kekal dalam politik.
      Tiada kawan kekal dalam politik.
      (Guna kepala otak jangan guna kepala lutuk)

      Delete
  38. Apa sudah jadi dengan Malaysia ni kan
    Ada pula kempen undi hendak dirosakkan
    Bukankah undi itu penting penentu masa depan
    Kenapa le ada manusia yang tak guna akal fikiran..

    Cubalah anda semua renung2kan
    Kenapa hendak dilakukan pembaziran
    Bukankah nabi kita pernah berpesan
    Membazir itu perangai syaitan..

    Inilah bahana bila negara di pegang kepala bapak
    Bukan kata negara, undi pun diorang nak rosak
    Kononnya alasan mereka "kami mahathir tak hendak"
    Yang jelas nyatanya mereka semua penghasut tak pakai otak..

    Janganlah diambil langkah yang mudah
    Kelak kita sendiri yang menerima padah
    Tak rasa ke keadaan hidup sekarang yang semakin susah
    Ada peluang, gunakanlah sebaiknya, turunkanlah sipembawa masalah..

    Kalau bukan PRU 14, bila lagi
    Pada pemimpin korup kita nak seligi
    Jenis yang berjanji manis tapi tak tepati
    Cukup2 lah rakyat diperbodohkan, pemimpin begini wajib diberhenti!..






    ReplyDelete
  39. Cara bermain slot yang benar ada disini...
    Klik ==== > cara bermain slot

    Ayo Segera Daftar Akun Bermain Anda..Gratiss..

    Klik >>>>>>> Daftar Game Slot

    Hubungi Segera:
    WA: 087785425244
    Cs 24 Jam Online

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...