Thursday 11 January 2018

KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK UCAP TERIMA KASIH KEPADA ANWAR?

MENZIARAH ANWAR


1. Saya tidak dapat menziarahi Dato’ Sri Anwar di Hospital Cheras. Saya diberitahu Menteri Dalam Negeri telah mengarah pejabat penjara supaya tidak membenar saya ziarah Dato’ Sri Anwar.

2. Saya kecewa dan sedih. Apakah yang sudah jadi pada negara kita ini. Tidak pernah mana-mana Perdana Menteri Malaysia sebelum ini melarang sebarang lawatan untuk berjumpa pesakit atau banduan, samada ia ahli politik atau orang biasa. Saya, semasa menjadi Perdana Menteri, tidak pernah menghalang mana-mana banduan, termasuk Dato’ Sri Anwar, diziarahi oleh sesiapa.

3. Tetapi sekarang sudah ada arahan ini khusus bagi saya.

4. Tujuan saya menziarah hanya untuk ucap terima kasih kerana Anwar telah bersetuju dengan cadangan Pakatan Harapan untuk saya dinamakan calon Perdana Menteri jika kami menang.

5. Dalam gabungan empat buah parti ini, kita bersetuju semua keputusan dibuat secara konsensus iaitu dengan dipersetujui oleh semua empat parti. Jika ada mana-mana satu parti tidak bersetuju, keputusan tidak akan diterima sebagai keputusan Pakatan Harapan.

6. Apabila saya dicalon sebagai bakal Perdana Menteri untuk Pakatan Harapan, tiga buah parti bersetuju, tetapi Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak membuat keputusan.

7. Namun pada saat terakhir PKR bersetuju. Saya percaya masa yang panjang yang diambil oleh PKR ialah kerana tidak senang dengan saya, yang menjadi PM diwaktu Anwar dipenjara.

8. Memendek cerita akhirnya PKR bersetuju. Saya percaya persetujuan ini adalah oleh kerana pengasas PKR, Dato’ Sri Anwar dapat mengatasi perasaannya dan mengutamakan kepentingan negara lebih dari perasaan diri sendiri. Jelas Anwar, seperti semua kami dalam PH mengutamakan penyingkiran Najib lebih mustahak dari permusuhan antara kami dahulu.

9. Bukan mudah bagi Anwar terutamanya. Tetapi jelas Anwar utamakan negara lebih dari dirinya.

10. Parti-parti lawan tidak pernah mengalahkan gabungan 13 buah parti dalam BN. Sebabnya ialah kerana parti lawan tidak dapat betul-betul bekerjasama antara mereka.

11. Hanya jika ada pakatan yang kuat hasil keikhlasan dalam bekerjasama antara parti lawan, barulah mereka berkemungkinan kalahkan BN.

12. Dengan Keadilan memenuhi syarat konsensus empat buah parti lawan, kemenangan PH menjadi lebih cerah.

13. Sebab itulah saya ingin ucap terima kasih sendiri kepada Anwar. Saya perlu hanya satu minit sahaja untuk berjumpa, tidak lebih. Tidak ada niat bercakap berkenaan politik.

14. Lagipun semua orang tahu perlantikan saya akan menentukan kekalahan Pakatan Harapan. Bukankah Institute of Strategic and International Studies Senior Fellow Sholto Byrnes telah berkata pencalonan saya bermakna Pakatan telah ambil satu langkah kebelakang. Apalah nak takut sangat perjumpaan saya dengan Anwar. Tentulah ia akan jadi satu lagi langkah kebelakang oleh Pakatan Harapan.


Tun Mahathir Mohamad

11 Januari 2018

(Dipetik dari blog Chedet)

330 comments:

  1. Replies
    1. Gue rasa hanya doktor yg merawat breder Anwar saja yg layak buat keputusan samaada breder boleh menerima pelawat atau sebaliknya....
      Barang diingat Tun jugak seorang doktor.

      Delete
    2. Ape barang dia org semua tu kannnn


      Macam budak ditakutkan hantu...


      Delete
    3. Parti Amanah Negara (PAN) Johor memboikot Konvensyen Pakatan Harapan (HARAPAN) hari ini, kerana dikatakan tidak berpuash hati dengan pembahagian kerusi di negeri itu.


      "Kami minta lima kerusi parlimen, tetapi dapat dua (kerusi) sahaja - Parit Sulong dan Pulai.

      "Jadi kami rasa tak perlu datang. Semua pemimpin AMANAH Johor tak datang," kata Pengerusi AMANAH Johor Aminolhuda Hassan kepada Malaysiakini.

      Terdapat 26 kerusi Parlimen di Johor. Pada pilihan raya umum (PRU) ke-13, DAP menang di empat kerusi parlimen dan PKR pula satu.

      Satu kerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) pada masa ini adalah Pagoh, yang dimenangi Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika masih bersama Umno.

      Pada PRU itu, bekas pemimpin PAS (kini timbalan presiden AMANAH) Salahuddin Ayub bertanding di Pulai. Kerusi itu dimenangi Datuk Nur Jazlan Mohamad (Umno) dengan majoriti 3,226 undi.

      Parlimen Parit Sulong pula dimenangi Datuk Noraini Ahmad (Umno) dengan majoriti 11,753 undi, menewaskan Khairuddin Abdul Rahim (PAS).

      AMANAH Perak juga

      Segelintir pemimpin AMANAH Perak juga merasa tidak berpuas hati berkenaan perkara sama.

      Pengerusi AMANAH Perak Asmuni Awi menyertai boikot tersebut.

      "Saya sendiri tak datang kerana (isu) pembahagian kerusi, tetapi yang lain (dari AMANAH Perak) datang," katanya ketika dihubungi.

      Delete
    4. ZERO Vote for Umno !

      Die Umno Die !

      Delete
    5. Ramai yang beri jawapan, memang sangat tidak wajar, kerana Najib telah melakukan penyelewengan dan salahgunakuasa setelah diamanahkan sebagai perdana menteri, termasuk skandal 1MDB yang telah beri kesan buruk kepada ekonomi negara.

      Bagaimana mungkin presiden Pas Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang boleh cenderung menolong Datuk Seri Moh Najib Razak yang dikatakan terbabit dengan jenayah calar putih.

      Di pandang sepintas lalu sememangnya sangat tidak wajar presiden pas bertindak demikian.

      Persoalan sekarang apakah benar presiden Pas Datuk Seri Haji Hadi Awang tolong Datuk Seri Mohd Najib Razak.
      Pada hemat penulis, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang hanya berniat untuk selamatkan Negara satu Malaysia agar kekal ditangan orang melayu beragama islam.

      Kebetulan Negara Malaysia yang di terajui Datuk Seri Mohd Najib Razak seorang yang dikatakan terbabit dengan jenayah colar putih disifatkan sebagai zalim dan sangat tidak wajar tolong orang zalim.

      Bercakap pasal nama Haji Hadi yang dikatakan tolong Najib pernah dipanggil tok guru Haji Hadi ini teringat penulis dengan ungkapan jika kesabaran seseorang itu dapat mengalahkan hawa nafsu, maka dia akan masuk ke dalam golongan malaikat.

      Namun demikian, jika dorongan hawa nafsu lebih hebat daripada jiwa sabarnya, dia akan bersatu dengan golongan syaitan.Jika dorongan nafsu makan dan minum dan seksualnya lebih tinggi daripada kesabaran yang berada dalam dirinya, dia termasuk dalam golongan binatang.

      Oleh itu, jika dorongan iman bertempur dengan dorongan hawa nafsu, akan lahirlah tiga kemungkinan.

      Kemungkinan pertama, jika kemenangan berpihak kepada iman dan dia berjaya mengundurkan bala tentera hawa nafsu dirinya. Maka kemenangan ini diraih atas kesabaran yang berterusan dan jadi golongan yang sentiasa mengharapkan pertolongan dari Allah sepertimana firman Allah yang maksudanya:

      “Sesungguhnya orang orang yang menegakkan keyakinan dengan berkata Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh diatas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa kesemasa (dengan memberi ilham) janganlah kamu bimbang (dari berlaku kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan jangan kamu berdukacita, dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada kamu. Kamilah penolong penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat, dan kamu akan beroleh pada hari akhirat,apa yang diingini oleh nafsu kamu serta kamu akan beroleh, pada hari itu, apa yang kamu cita citakan mendapatnya” (surah Fussilat ayat 30-31)

      Mereka ialah golongan yang memperoleh kurnia Allah disebabkan kesabaran. Mereka ialah golongan yang berjihad di jalan Allah secara bersungguh sungguh sehingga mendapat keistemewaaan hidayah yang tidak diberikan kepada orang lain.

      Kemungklinan kedua, jika hawa nafsu memperoleh kemenangan dan kekuatan iman telah hancur secara mutlak. Orang yang berada dalam keadaan ini akan menyerahkan diri kepada syaitan dan bala tenteranya, sehingga mereka akan membawa diri mereka kemana sahaja syaitan inginkan.

      Keadaan orang yang kalah itu akan turut menjadi bala tentera dan pengikut syaitan kerana mudah terpedaya dan lemah jiawanya. Keadaan apabila syaitan bersama mengikut segala perbuatannya, iaitu dimana orang berdosa yang mempunyai kekuatan dan kekuasaan seperti pebuat bidaah yang menjadi ikutan orang, pemerintah yang zalim dan orang kaya yang kedekut.

      Syaitan serta bala tenteranya akan menjadi anak buah dan pengikut setia. Manusia seperti ini adalah manusia yang dikuasai hawa nafsu dan mengutamakan kehidupan dunia berbanding kehidupan akhirat. Dia berkeadaan demikian akibat krisis kesabaran dalam jiwanya.

      Ini merupakan musibah yang besar, takdir yang buruk, dan kemenangan mutlak pihak musuh. Kekuatan orang sepertimana terletak pada muslihat dan tipu daya angan angan kosong bangga diri berharapan yang jauh daripada kenyataan dan mengutamakan yang sementara daripada yang abadi.

      Delete
    6. Sekarang kalau PH kentut pun BN sangka BOM. Kahkahkahhhh...

      Delete
    7. Plight of the rakyat under Najib's rule:

      The changing of sunlight to moonlight
      Reflections of my life
      Oh, how they fill my eyes

      The greetings of people in trouble
      Reflections of my life
      Oh, how they fill my eyes

      Oh, my sorrows
      Sad tomorrows
      Take me back to the old days

      Oh, my crying (Oh, my crying)
      Feel I'm dying, dying
      Take me back to the old days

      I'm changing, arranging
      I'm changing
      I'm changing everything
      Everything around me

      Oh, my sorrows
      Sad tomorrows
      Take me back to the old days

      Oh, my crying (Oh, my crying)
      Feel I'm dying, dying
      Take me back to the old days

      Delete
    8. Kalo PAKATAN ambik alih Kerajaan Persekutuan pon Kerajaan Melayu jugak.

      Yg macaaaiii duk kata DAP dominan dalam Pakatan tu propa ajerrr..........apa bangang sangat ke Melayu2 dalam PPBM, PKR dan Amanah nak dipengaruhi oleh DAP...??

      Sedangkan hal kerusi yg bertanding pon Melayu macam2 protes.........inikan pulak nak bagi pengaruh pemerintahan pada DAP...??
      Bodoh sangat ke Melayu dalam Pakatan ni yeoooppp...???

      Ada kepala ke tidak macaiii2 ni......tak habis2 momokkan orang Melayu.

      Dari bagi pentadbiran negara diberi pada orang Melayu yg menyamun Melayu........
      Melayu yg kedarah duit Melayu
      Melayu yg jual tanah Melayu
      Melayu yg jahanamkan Melayu
      Ada baiknya bagi pentadbiran pada Melayu PAKATAN.

      Tengok di Selangor.......tak ada sorang pon kakitangan kerajaan dibuang kerja apabila kerajaan Selangor bertukar tangan kepada Pakatan...........malah kakitangan kerajaan Selangor penoh bergaya dengan bonus 2 bulan gaji.

      Inisiatif Peduli Rakyat Selangor oleh KERAJAAN SELANGOR (PAKATAN):-

      1. SKIM PEDULI SIHAT
      Membiayai rawatan kesihatan tiap keluarga pendapatan RM3000 ke bawah layak untuk rawatan RM500 setahun.

      2. HADIAH PENGAJIAN IPT
      Bantuan khas untuk pelajar ke IPT yg pendapatan keluarga RM3000 ke bawah.

      3. SKIM MESRA USIA EMAS
      Bantuan khairat kematian bernilai RM 2,500 untuk warga emas atau OKU yang layak.

      4. PROGRAM KASIH IBU SMART SELANGOR (KISS)
      program kebajikan khusus bagi kaum ibu di kalangan golongan berpendapatan rendah (Kumpulan B40).
      Pembelian barangan keperluan asas adalah terhad sebanyak RM 200 sebulan.
      Kad KISS akan ditambah nilai ke tahap RM 200 pada setiap bulan secara automatik

      5. SKIM RUMAH SELANGORKU
      Warga Selangor yang layak, boleh memohon untuk memiliki sebuah rumah sendiri bernilai tidak melebihi RM250,000 melalui Skim Rumah Selangorku.

      6. TABUNG WARISAN ANAK SELANGOR (TAWAS)
      Ahli TAWAS menerima RM1, 500.00 apabila mencapai usia 18 tahun kelak. Tabung Amanah berkenaan diuruskan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
      Bermula dari 1hb Mac 2014, TAWAS telah memperkenalkan Skim Khairat Kematian TAWAS bernilai RM 1,500.00 yang akan diberikan kepada waris Ahli TAWAS sekiranya ahli meninggal dunia sebelum mencapai usia 18 tahun.

      Pada rakyat Msia........sila celikkan mata apa yg terbukti dalam pentadbiran Pakatan.
      Insentif2 yg diberi kepada rakyat.

      Tak ada pon projek ikan sturgeon, saham pembelit.......tanah lesaappp......duit lesaappp.......duit terrrrbayar company ciplak........derma kesian masok akaun peribody.......terrrkeluar idea GST IMAMS untuk umrah bagaiiii.....

      Renong-renongkan lerrr yeoppp......ini baru Selangor ajerrr yeoopppp.....

      Kalo mandat diberi untuk mentadbir satu negara insha-Allah Pakatan akan buat lebih lagi untuk rakyat.

      Yg pasti Kleptokrasi DITAMATKAN dulu.

      PRU14 kita undi PAKATAN....!!

      ZERO VOTE for BN/PAS.

      Delete
  2. Replies
    1. Parti Amanah Negara (AMANAH) menerusi sayap pemudanya memberi amaran kepada kepimpinan Pakatan Harapan (HARAPAN) agar tidak menjadi pengkhianat kepada gabungan parti pembangkang itu.

      Ketua Pemudanya, Mohd Sany Hamzan berkata ini kerana kepimpinan parti itu harus menyatakan taat setia dan mematuhi ketetapan pemimpin tertinggi HARAPAN.

      “Keputusan-keputusan yang kita capai dalam Majlis Presiden, cuma terdengar di hujung terowong ada di kalangan pimpinan kita yang tidak akur, yang patah dan boleh dikatakan tidak taat atau pun mematuhi setiap keputusan yang telah diputuskan.

      “Sebab itu Pemuda HARAPAN nak bagi amaran kepada pimpinan, jangan kamu jadi pengkhianat kepada HARAPAN.

      “Sebab kita mahu kita sebagai anggota parti akur dan laksanakan apa yang ditetapkan oleh pemimpin kita,” kata Sany dalam ucapan di Konvensyen Pemuda HARAPAN di Subang Jaya, Selangor, malam tadi.

      Kata Sany yang juga timbalan Ketua Pemuda HARAPAN ketaatan setiap anggota parti sangat dituntut kerana HARAPAN perlu berdepan dengan Umno-BN.

      “Jangan khianat, sebab kita nak bertaruh dengan Umno-BN. Banyak kerja yang kita kena lakukan,” kata Sany.

      Selain itu, Sany menegaskan bahawa Pemuda HARAPAN menolak keras kerjasama dengan PAS.

      “Di hujung terowong juga kedengaran ada pimpinan yang menyatakan yang kami akan terus berbincang dengan PAS.

      “Saya nak tanya Pemuda malam ini adakah kita akan benarkan pimpinan-pimpinan ini mengadakan kerjasama dengan PAS?

      “Kalau tak setuju tolong bangun,” kata Sany disambut sorakan gemuruh 400 perwakilan Pemuda HARAPAN dengan laungan hidup rakyat, tumbang BN'.


      - PAN ni pengkhianat parti PAS kini dia pula minta orang lain jangan khianat Pakatan. Boleh percaya ke nasihat daripada pengkhianat.

      Delete
    2. Ada cacing kerawit melalut tak tentu hala, sejehap condong ke pkr. sekejap ke umno, sekejap ke pas.

      Rumah P Harapan dah siap, kenapa pulak ada cacing kerawit kepanasan meracau siang malam....??

      Delete
    3. Pilihan untuk menjadi pemimpin no 1 nampaknya di antara 3 pemimpin utama parti parti utama yang akan bertanding dalam PRU 14 ia itu, BN, PH dan PAS yang mengetuainya Gagasan Sejahtera.Najib pilihan dari BN, Mahathir yang dikatakan akan berpindah kepada DSAI adalah pilihan PH dan sudah tentu TGHH adalah pilihan PAS.Pengundi terlebih dahulu perlu memilih parti yang bakal memerintah dan mana mana parti yang menang itulah calon Perdana Menterinya yang merupakan pemimpin no 1 Negara.Antara ketiga tiga calon ini, siapa yang bakal dipilih?



      Mahu Najib terus menjadi PM bermakna pengundi setuju untuk terus dipimpin oleh penyamun.mahu Mahathir jadi PM bermakna pengungdi mahu kembali diperintah oleh bekas penyamun besar yang merupakan guru besar kepada Najib.Mahu TGHH pula bagaimana? TGHH bukan penyamun walaupun pernah dicop sebagai pengganas oleh Mahathir.Fakta dan bukti yang nyata, TGHH tidak pernah mengganas malah pernah menghentikan satu risiko keganasan pada tahun 2004 di Kuala Terengganu ketika hantu Derih Jusoh merasuk peti undi untuk merampas Terengganu dari PAS.

      Majalah Time pula pernah meramalkan TGHH akan menjadi pemimpin negara satu hari nanti dengan artikal kalau tak silap bertajuk "Would one day, he will lead a country?".Siapa pilihan rakyat aka pengundi?

      Pilihan telah diberi antara penyamun, bekas penyamun atau pengganas yang tidak pernah mengganas.

      Dari sudut penampilan dan karektor pula, Mahathir menampilkan dirinya dengan karektor jahil agama yang mulutnya celupar dan tak terkawal, boleh kata apa saja nampak perlu menapis apa apa, dia boleh kata apa saja walaupun kata katanya boleh kantoi sekelip mata tetapi dia akan tetap berkata kata dengan kata kata yang sama.Najib pula lebih teliti, dia boleh terlajak cakap tetapi cepat membetulkan perkataannya walaupun dengan tujuan mempengaruhi orang ramai.Walaupun tujuannya untuk poket sendiri tetapi dia pandai memusingkan kata katanya dengan harapan orang tak perasan.

      Tetapi TGHH seorang yang berkarektor pendiam, bercakap bila perlu tetapi banyak bercakap dengan Tuhannya menerusi zikir zikirnya.TGHH adalah satu diantara pemimpin yang boleh jadi imam solat jemaah berbeza dengan Najib dan Mahathir yang tak ada kelayakan langsung untuk jadi imam solat jemaah dan TGHH adalah juga antara pemimpin yang sering bangun malam untuk bertahajjud yang tidak ada pada kedua dua Najib dan Mahathir.

      Mahathir dan pengikutnya hanya bercakap mengenai 1MDB,Felda dan rasuah kerajaan Najib tetapi tetap memberi laluan kepada LGBT dan golongan Athies untuk mendapatkan hak mereka yang tidak pernah ujud,pendek kata Mahathir dan partinya hanya berminat untuk menjadikan hal hal dunia sebagai dasar perjuangannya sedangkkan TGHH dan partinya PAS meletakkan perkara perkara akhirat sebagai keutamaan sementara hal hal dunia akan diperbetulkan dengan sendirinya apabila urusan akhirat diperbetulkan.

      Itu beza antara TGHH dan Mahathir sebagai dua pihak yang melawan Najib yang juga berminat dengan hal hal dunia.Juga beza antara parti PAS dengan PH dan juga BN.Perbezaan inilah yang bakal menjadi perkara utama kepada pengundi khususnya yang beragama Islam.

      Siapa pilihan anda?

      Delete
    4. Kami tak mahu BAPAK MUNAFIK JADI PEMIMPIN KAMI. KAMI LEBIH TAKUT PADA ALLAH DARI MEMILIH SEORANG PEMBOHONG.
      JANGAN DOK KEMPEN SINI MALAUN!!!!

      Delete
    5. Mahukah pengundi yg beragama lslam bersekongkol dgn hadi awang dan parti pas yg bekerjasama dan ingin menjadi penasihat sahaja kpd najib.

      Pernahah kita dengar nasihat dan teguran yg hadi awang pernah berikan kpd najib mengenai skandal terburuk 1MDB dlm sejarah Melayu dan lslam di zaman ini?

      Adakah pernah hadi awang dan pas memberi nasihat dan teguran kpd najib mengenai skandal Felda?

      Setakat ini yg kita semua tahu Tuan lbrahim Tuan Man dan rombongan pas cukup berpuas hati dgn penjelasan Arul Kanda mengenai skandal 1MDB.

      Apa makna ini semua kpd orang2 Melayu yg beragama lslam? Penjajahan jenis apakah ini?
      Apakah ini penjajahan syaitan sehingga orang melayu yg beragama lslam mati kutu dan tidak tahu skandal ini jatuh ke dalam hukum apa?
      Atau pun orang melayu beragama lslam tetap tidak tahu/mahu berbuat apa2 jika terjatuh ke dalam telaga buruk!!!!

      Delete
    6. Setuju 200% dengan Bro Zack....

      Apabila PAS cukop puas hati dengan penjelasan Arul Kanda tentang skandal 1MDB.........maka cukop jelaslah pendirian PAS sama ada berjuang untuk rakyat dan negara atau untuk parti deme.

      Sedang di mahkamah Singapura menyebut pengalihan wang secara haram yg berkait dengan 1MDB........kita di sini kata sumer bersih lagi suci.

      Ditanya tak boleh.....debat tak boleh.....buat laporan tapi diOSAkan....tau2 sumernya bersih dan suci.

      Dalam pada sumer bersih suci berseri tuuu.........saham Felda terrrjunam.
      Ikan sturgeion tak jadi....
      Terrrkini tanah Felda pulaaakkk tergadai pada orang lain.

      Hebat....hebat....

      Jadi tolonglaaahhh percaya satu M'sia ni bersih lagi suci yeoooppp.......percaaayaaalah...!!

      Delete
    7. Bro Phantom

      Maka jelas lagi nyata kejahilan manusia yg bergelar ulamak Ostad dan Lobai yg kononnya ingin melaksanakan hukum Allah di bumi Msia ini.

      Kepala bapak depa laaaa!!!!

      Delete
  3. Sabor je ler,,,PRU14,bagi BN K.O,,,sumbat dorang ke penjara,mandatori tak boleh bagi sapa2 dtg melawat...tambah buat kerja berat kat dorang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua buah rumah ibadat bukan Islam di Kota Bharu, Kelantan, dibaling objek sehingga bahagian bangunan kedua-duanya mengalami kerosakan, kira-kira jam 12.30 tengah malam tadi.

      Dua buah rumah ibadat itu adalah Gereja Methodist dan kuil Hindu, Kuil Arulmigu Siva Subramaniyar yang terletak di Jalan Hamzah, pusat bandar Kota Bharu.

      Ketua Polis Kelantan Datuk Hasanuddin Hassan (gambar) berkata, perbuatan khianat itu menyebabkan empat bahagian cermin tingkap di tingkat dua dan tiga gereja pecah, manakala tingkap kuil retak.



      Katanya, polis menemui dua komponen tapisan dalam alat penapis air yang disyaki dibaling suspek ke dua bangunan itu.

      "Suspek membaling dari jejantas dengan jarak antara enam hingga tujuh meter. Alat penapis yang ditemui mempunyai kesan dibakar (hangus)," katanya kepada pemberita ketika melawat tempat kejadian di Jalan Hamzah, sebentar tadi.

      Kes disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan atas kesalahan mencemarkan tempat ibadat.

      Hasanuddin berkata, kejadian tersebut pada mulanya disedari paderi yang tinggal di gereja itu.



      Berdasarkan laporan awal, katanya, suspek yang merupakan seorang lelaki dilihat berada di tempat letak kereta berhampiran jejantas dan membaling objek itu ke arah gereja, sebelum beredar dengan Nissan Grand Livina.

      "Saya difahamkan ini kejadian kedua yang berlaku terhadap gereja ini. Kita akan menyiasat setiap sudut untuk mengenal pasti motif sebenar suspek.

      "Justeru kita minta mereka masyarakat yang menjadi saksi kejadian ini supaya tampil membantu pihak polis," katanya lagi.


      - Politik menjadi kotor jika yang bercita-cita besar ingin menguasai politik. Perjlanan politik menjadi makin pelik jika yang mnerajui politik terdesak untuk menguasai kerajaan untuk memimpin. Awas mainan politik kotor kerana rakyat akan menjadi mangsa tanpa batas dan belas insan.

      Delete
    2. Dua buah rumah ibadat bukan Islam di Kota Bharu, Kelantan, dibaling objek sehingga bahagian bangunan kedua-duanya mengalami kerosakan, kira-kira jam 12.30 tengah malam tadi.

      Dua buah rumah ibadat itu adalah Gereja Methodist dan kuil Hindu, Kuil Arulmigu Siva Subramaniyar yang terletak di Jalan Hamzah, pusat bandar Kota Bharu.

      Ketua Polis Kelantan Datuk Hasanuddin Hassan (gambar) berkata, perbuatan khianat itu menyebabkan empat bahagian cermin tingkap di tingkat dua dan tiga gereja pecah, manakala tingkap kuil retak.



      Katanya, polis menemui dua komponen tapisan dalam alat penapis air yang disyaki dibaling suspek ke dua bangunan itu.

      "Suspek membaling dari jejantas dengan jarak antara enam hingga tujuh meter. Alat penapis yang ditemui mempunyai kesan dibakar (hangus)," katanya kepada pemberita ketika melawat tempat kejadian di Jalan Hamzah, sebentar tadi.

      Kes disiasat di bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan atas kesalahan mencemarkan tempat ibadat.

      Hasanuddin berkata, kejadian tersebut pada mulanya disedari paderi yang tinggal di gereja itu.



      Berdasarkan laporan awal, katanya, suspek yang merupakan seorang lelaki dilihat berada di tempat letak kereta berhampiran jejantas dan membaling objek itu ke arah gereja, sebelum beredar dengan Nissan Grand Livina.

      "Saya difahamkan ini kejadian kedua yang berlaku terhadap gereja ini. Kita akan menyiasat setiap sudut untuk mengenal pasti motif sebenar suspek.

      "Justeru kita minta mereka masyarakat yang menjadi saksi kejadian ini supaya tampil membantu pihak polis," katanya lagi.


      - Politik menjadi kotor jika yang bercita-cita besar ingin menguasai politik. Perjlanan politik menjadi makin pelik jika yang mnerajui politik terdesak untuk menguasai kerajaan untuk memimpin. Awas mainan politik kotor kerana rakyat akan menjadi mangsa tanpa batas dan belas insan.

      Delete
    3. Ishhhh...lshhhhh...awat sampai jadi mcm tu di negeri lslam atau nama jolokannya SERAMBI MEKAH.

      Sebenarnya kalau nak bagi nama jolokan tiang jamban Mekah pun depa tak layak.

      Delete
  4. Para 14.....very powerful sarcasm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dan Nas
      Apa yang saidina Umar lakukan tepat sebagaimana kehendak syarak. Dan apa yang cuba diperjuangkan oleh PAS juga (bukan isu RUU355) juga selari dengan pegangan saidina Umar. Maknanya undang-undang Islam perlu diwujudkan, tetapi dari kaedah perlaksanaan kepada undang-undang itu, ia perlu melihat kepada satu persatu kes. Perlu dibezakan antara taqnin (penggubalan undang-undang) dan tatbiq (perlaksanaan undang-undang).

      Premis yang menyatakan undang-undang syariat tidak kondusif di zaman ini kerana ramai rakyat miskin sebenarnya secara tidak langsung telah menghina golongan miskin. Seolah-olah semua yang miskin itu jahat dan pencuri. Sebaliknya sekiranya kita melihat kepada fakta-fakta kes kecurian, kebanyakannya pencuri bukan golongan miskin. Orang miskin lebih bermaruah dan berintegriti daripada pencuri yang ada hari ini.

      Tambahan pula dalam isu menghukum pencuri miskin, usahkan potong tangan, mengenakan hukuman konvensional hari ini pun sudah tidak patut. Kerana terdesak mencuri setin susu anak di pasaraya, seorang lelaki dihukum sehingga dua tahun (sama hukuman dengan kes seorang ahli politik menyeleweng jutaan ringgit)! Siapa mahu menanggung keluarganya selama dua tahun itu?!

      Penyelesaian Islam jauh lebih rasional dari kes di atas. Islam tidak terhad sekadar hudud. Hudud hanya sebahagian dari hukuman syarak yang besar, walau bagaimanapun ia tetap wajib diwujudkan berdasarkan nas yang jelas.

      Malangnya kisah saidina Umar diputarbelit untuk menjadi hujah menolak implementasi syariah Islam di zaman ini. Mengambil kira isu kondusiviti dan sebagainya. Sehingga lupa isu sebenar yang diketengahkan adalah kewajipan mewujudkan undang-undang tersebut, bukan kewajipan memotong tangan setiap pencuri sebagaimana kumpulan ekstremis di luar sana.

      Sebenarnya tujuan ulama meletakkan ilmu maqasid ini adalah untuk membantu perlaksanaan syariat. Tetapi pihak tidak bertanggungjawab in berusaha menolak syariat Islam melalui hujah maqasid. Itu tidak boleh dipanggil maqasid syariat, tetapi lebih sesuai digelar maqasid syaitan (pinjam ayat Dr Faisal).

      Maqasid adalah ilmu takmiliy, iaitu ilmu untuk menyempurnakan ilmu-ilmu syariat yang lain. Kalau ilmu syariat pun masih tunggang langgang, bagaimana nak faham maqasid dengan betul? Tetapi pihak tidak bertanggungjawab ini menjadikan ia ilmu doruri, iaitu ilmu asas yang perlu ada pada setiap orang awam.

      Harap kita berhati-hati dengan pihak sebegini. Fahamilah agama mengikut metodologinya yang sebenar.

      Delete
    2. Metodologi pas ikut saja pemimpin yg sesat dan telah jatuh kapiaq.

      Delete

  5. Kamu hanya hendak menipu pengundi dengan mengatakan Anwar merestui kamu jadi PM. Kamu memang pakar u turn.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah Pilihanraya Parti Amanah Negara (Amanah), Dr Hatta Ramli didakwa bertindak meletak jawatan sebagai Pengerusi Amanah Wilayah Persekutuan selepas partinya tidak diberikan kerusi parlimen Titiwangsa.

      Sumber dalaman Amanah Wilayah Persekutuan memberitahu Dr Hatta bertindak melepaskan jawatannya ketika rundingan akhir pembahagian kerusi antara parti dalam Pakatan Harapan sedang berlangsung pada Sabtu.

      Namun, difahamkan Dr Hatta akan diberikan kerusi yang lebih selamat berbanding Titiwangsa yang dikatakan sukar untuk ditawan kerana pengundi di kawasan tersebut menerima baik khidmat penyandang sedia ada, Datuk Johari Abdul Ghani yang juga Menteri Kewangan II.
      "Dr Hatta kecewa sebab dia sasar kerusi Titiwangsa dan sudah buat kerja di kawasan itu sudah lama.

      "Tapi difahamkan Amanah akan beri dia bertanding di kawasan yang lebih berpotensi untuk menang," kata sumber tersebut kepada Astro AWANI.

      Dr Hatta merupakan bekas Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat yang tewas pada pemilihan parti itu pada 2015.

      Ahli Parlimen Kuala Krai itu bersama dengan pimpinan lain yang disingkirkan bertindak menubuhkan Amanah.

      Kerusi parlimen Kuala Krai dimenangi ketika masih bersama Pas pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

      Pada PRU14 nanti, Amanah diberikan tanggungjawab untuk bertanding di 27 kerusi parlimen.

      Pakatan Harapan menyasarkan untuk bertanding di 165 kerusi parlimen pada PRU14 nanti dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bertanding 52 kerusi, PKR (51) dan DAP (35).

      - Tun Mahathir sebenarnya lebih suka Bersatu sahaja yang mewakili Melayu Bumiputra, DAP mewakili Cina dan India. PKR dan Amanah (PAN) sebenarnya tak perlu jika boleh diserap aje dalam DAP atau PKR (itu pun hormat kedudukan Anwar). Jadi tak hairan Amanah (PAN) akan disingkirkan secara halus dalam Pakatan Suci nanti.

      Delete
    2. Ada cacing kerawit melalut tak tentu hala, sejehap condong ke pkr. sekejap ke umno, sekejap ke pas. Tak sangka cacing parti dacing pandai juga main gasing berpusing-pusing....last2 syok sendiri bengong pening.

      Rumah P Harapan dah siap, kenapa pulak ada cacing kerawit kepanasan meracau siang malam....??

      Delete
    3. SEJAK dari bujang saya bersama PAS, dah berlori saya lihat pimpinan dan orang PAS kena maki hamun, kena fitnah, hinggakan orang kecik macam saya yang tidak punya kelebihan pun kena jugak, malahan sampai kepada peringkat pimpinan PAS dipenjara malahan yang dibunuh pun ada.

      Namun saya tetap bersama PAS, kerana saya tahu dan saya yakin Allah swt lebih-lebih lagi mengetahui apa yang saya lakukan. Saya tidak mengutip PAS dari bakul sampah atau dari kalam lidah orang-orang yang siang dan malam mencerca Islam.

      Tetapi saya perolehinya dan menjadikan PAS sebagai wadah perjuangan kerana ianya keluar dari kalam lidah para ulama dan orang-orang soleh yang mencintai Islam, yang bersandarkan dari Al Qur'an dan Al Hadis.

      Saya mendapatkannya di majlis ilmu yang dimuliakan oleh Allah, RasulNya dan para MalaikatNya. Saya juga memahami perjuangan PAS ketika berada di bawah bumbung madrasah, pondok, masjid, surau, mimbar dan halaqat usrah.

      Ikatan saya bersama PAS semakin ketat, diikat dengan hubungan jamaah yang disatukan melalui "Liqaul fikri", akal yg sentiasa berfikir tentang Islam, juga dengan perasaan yang sama iaitu mencintai Islam. Saya kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan saya, sangat bahagia hidup berjamaah.

      Carut marut musuh itu hanya seumpama najis, tak perlu simpan, tak perlu dipedulikan, ia hanya akan membawa wabak yang semakin membusukkan hati, ada masa kita perlu berhujah dan ada masanya kita perlu berdiam, kerana bukit takkan runtuh disalak anjing. -

      Delete
    4. Sekarang saya dapat upah dari kumpulan Ali Baba .....sondol pun takpa itu urusan ente, ana mahu ana punya upah, ana sondol.

      Delete
    5. Pernahkan Tuan lbrahim Tuan Man dan cerdik pandai PAS merujuk amanat tok guru hj hadi awang kpd mana2 mufti dlm Malaysia ni??????

      Yg aku tahu ahli pas hanya mennurut saja amanat tok guru hj hadi awang ini sehingga sanggup sembahyang secara 2 imam. Maknanya sembahyang jemaah berimamkan imam umno adalah haram.
      Jadi bukti apa lagi yg ahli2 pas mahu?
      Bukti apa lagi mr jamilah aka mr j serta wak kojola kengkang mahu? Perkara dah pun terjadi dan akan kekal dalam lipat sejarah.

      Delete
    6. Lipat = lipatan sejarah.

      Hanya orang kapiaq saja yg suka berdolak dalik.

      Delete
    7. Al munafikun akhir zaman.....berlagak alim dimata manusia tapi hati syaitan.
      Puak paling celaka merosakkan umat melayu!!!.

      Delete
  6. “Diserang oleh musuh bukan satu yang tidak baik tapi satu yang baik”.mao zedong.. Ada benarnya tulisan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. KUMPULAN yang menggelar diri mereka "Pro 98 Reformis" mencetuskan beberapa kekecohan ketika Konvensyen Pakatan Harapan (PH) hari ini.

      Kira-kira dua puluh orang memakai baju berwarna biru muda dan membawa potongan kadbod ketua Umum PKR Anwar Ibrahim dan cuba memasuki dewan persidangan.

      Bagaimanapun, mereka dihalang oleh pasukan keselamatan konvensyen yang tidak mahu mereka menimbulkan sebarang kontroversi.

      Mereka kemudiannya berarak keluar dari pintu masuk dewan sambil bersorak “Reformasi!” dan “Bebas Anwar!”, menarik perhatian pengunjung di sekitar Ideal Convention Centre (IDCC) Shah Alam.

      Beberapa di antara mereka dikenal pasti sebagai ahli PKR yang rapat dengan bekas ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR Dr Badrulamin Bahron.

      Pakatan Harapan dijangka mengumumkan Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohammad sebagai Perdana Menteri sekiranya PH menang Pilihan Raya Umum ke-14 petang nanti.

      Pagi tadi, kumpulan ini turut menimbulkan kekecohan kecil apabila bertikam lidah dengan seorang wakil Amanah.

      Mereka membawa sepanduk dengan gambar Anwar Ibrahim dan Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail dengan kapsyen yang menamakan mereka masing-masing sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

      Tindakan mereka itu ditegur oleh seorang lelaki yang memakai baju parti Amanah, menyebabkan berlaku pertengkaran antara mereka.

      Pertengkaran itu berlaku selama lima minit sebelum ia dileraikan oleh penyokong masing-masing.

      Kumpulan itu kemudiannya melaungkan perkataan "Reformasi" dan "Hidup Anwar" sebelum beredar kira-kira jam 9.30 pagi.

      Badrulamin turut kelihatan di tempat kejadian tetapi tidak berbuat apa-apa. – 7 Januari, 2018.

      Delete
    2. Ada cacing kerawit melalut tak tentu hala, sekejap condong ke pkr. sekejap ke umno, sekejap ke pas.

      Rumah P Harapan dah siap, kenapa pulak ada cacing kerawit kepanasan meracau siang malam....??

      Delete
    3. Ketua Pemuda PAN, Mohd Sany Hamzan berkata kepimpinan parti itu harus menyatakan taat setia dan mematuhi ketetapan pemimpin tertinggi HARAPAN.Taat setia nampaknya menjadi sandaran PAN.PAN yang sebelum ini banyak mempersoalkan tentang taat setia atau wala kepada pemimpin sewaktu berada dalam PAS kini berubah nada apabila menekankan peri penting taat setia kepada pemimpin tertnggi PH.



      Kenapa perlu taat setia kepada pemimpin tertinggi PH? Sedangkan seluruh ahli PAN terdiri dari mereka yang langgar baiah dan tidak taat kepada bekas pemimpin PAS mereka.

      Apa lebihnya PH sehingga perlu kepada PAN untuk taat setia dan menerima segala keputusan pemimpin tertinggi PH? Kalau ahli PAN boleh mengkianati pemimpin parti lama mereka kenapa sekarang tak boleh pulak? Bukankan mereka mahukan kuasa yang tidak mampu diperolehi dalam parti lama mereka jadi kalau gabungan baru juga gagal memberi mereka kuasa kenapa tak boleh lawan atau kianat? Kalau dalam parti lama boleh kenapa sekarang tak boleh? Double standard!

      Rasanya wajar dan patut PAN bantah keputusan yang tidak menepati selera mereka, tak perlu taat setia sebab sewaktu keputusan untuk menubuhkan PAN dulu pun ianya berpunca dari sifat kianat dan tidak wala kepada pemimpin tertinggi parti lama mereka.Tak perlu Taat setia dan seruan ketua pemudanya untuk taat setia kepada pemimpin tertinggi PH nampak lawak sekaligus memalukan macai kapcai mereka yang sebelum ini bukan main menghina wala ahli PAS kepada pemimpin tertinggi mereka.

      Nak kan kuasa kan? Maka carilah kuasa, kalau ada halangan terutama dari gabungan parti baru mereka maka lawanlah seperti anda lawan parti lama dulu.............

      Delete
    4. Kuburkan umno dan haramkan pas. Pas lebih bahaya drp komunis.

      Delete
    5. Pas ni lagi bahaya dari israel...guna agama utk kpentingan ostad.


      Kikiki

      Delete
    6. Ostad pulak sibuk nak beli Q7 dan berbini ramai.

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I reiterate.....


      That idiot Rahman Dahlan together with Salleh Ketiak & Dukun Jahid 'Menteri Seluar Dalam Nageri' foolishly said few days back...'by picking Tun Mahathir as PM candidate, P Harapan has making it easier for BN to win the elections'.
      Oh really...............???

      If it is indeed going to be easy for BN why bother to comment in the first place? And in a series of tweets? He should just keep his bloody mouth shut. AND.....that gagap and sengeh fella, Dk (dukun) Jahid Sontoloyo was trembling in fear & directed the prison authority not to grant permission to The Old Grand Maestro to visit DSAI .

      Isn’t that A very CLEAR SIGN of fear & worrying of COWARDS..........??

      Najib kecut telor dgn Tun M.
      Tok dukun (bukan dr.) Jahid 'sengeh gagap' juga kecut telor dgn Tun M.
      The whole bunch of UMNO leaders also have got their balls shrinked.

      Cukup2 lah dgn skandal2 1MDB, penjualan tanah TRX kepada Tabung Haji, pemberian dan pembatalan kontrak/konsesi Bandar Malaysia kepada syarikat negeri China, kemerosotan RM160 bilion rizab antarabangsa Bank Negara 2013-15, kerugian besar badan pelaburan awam dalam IPO Felda Global, pembelian hotel melebihi harga pasaran oleh Felda Investment Corporation (FIC), pembelian mahal ladang Eagle High milik (Tan Sri) Peter Sondakh di Indonesia, penggunaan duit Mara untuk menaja pasukan bola Kelantan, percubaan “memeras” jemaah umrah dan memungut GST melalui sistem IMAMS, penukaran status rumah Bumiputera di Johor dan banyak lagi.

      Dalam semua kes ini, pelaku mempunyai kaitan dan perhubungan luar biasa dgn Najib.

      Ambil contoh siri skandal terbaru yang melanda Felda. Boleh dikatakan semuanya dikesan berlaku ketika (Tan Sri) Mohd Isa Abdul Samad menjadi Pengerusi Felda dan Felda Global Ventures (FGV).

      Dari awal lagi ramai terkejut dan tidak setuju dengan pelantikan Isa kerana sebelum Najib naik menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri pada tahun 2009, Isa ini adalah orang buangan Umno.

      Pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi dia didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin Umno dan digantung selama dua penggal. Puncanya duit.

      Delete


    2. 'by picking Tun Mahathir as PM candidate, P Harapan has making it easier for BN to win the elections'.....Oh really..???


      Untuk pengetahuan ko memang benarlah seperti apa yg ko sebut itu

      Sebab apabila kami nak balun Mahathir, kami hanya putar semula ceramah Anawar pada tahun 2008

      Dan apabila kami nak balun Anwar kami hanya putar semula ceramah Mahathir pada tahun 1998 dulu.

      Ada faham Pak Man?



      Delete
    3. Kihkihiihkih budak ooooiiii budak nama pun budak walaupun umur dah tua..

      Umur dah 40 tahu tapi akal baru 10 tahun.

      Pi masuk sekolah lagi sekalilah budak oiii...baru mai sini cakap
      politik.

      Hang belum matang lagi tu. Masih mangkaq lagi. Setakat nak putar semula ceramah lama tu lagi hang pi dengaq sorang2 laa..suruh tv3 suku tu ulang kat hang.

      Lagi ni pembangkang dah jadi Pakatan Harapan laaaaa....hang tahu dak apa makna PAKATAN?

      Delete
    4. Tahu....makna pakatan ialah

      Aku liwat hang, hang bg lebam biji mata aku.

      Delete
    5. Tun Dr Mahathir Mohamad bukan pertama kali melawan perdana menteri. Dulu beliau menentang Tun Abdullah Ahmad Badawi, pengganti pilihannya sendiri.

      Tidak pula Dr Mahathir mahu semula jawatan itu. Ia diserahkan kepada DS Najib Razak, pilihan yang beliau kemudiannya terpaksa hadapi dengan berat.

      Susulan itu, beliau mahu menjatuhkan Najib habis-habisan. Mula-mula melalui Deklarasi Rakyat, kemudian tubuh parti, kemudian mendominasi gabungan PH dan terkini mahu dijulang sebagai PM baru pula.

      Padahal bekas pemimpin atasan negara boleh terus mengkritik, malah menentang, tokoh kerajaan tanpa perlu jawatan utama itu.

      Tunku Abdul Rahman Putra juga menentang Dr Mahathir. Tidak pula beliau mahu jawatan PM semula. Malah, sebelum 2008, Dr Mahathir juga menentang Abdullah tapi tiada pula projek memerintah semula.

      Jadi, apa game Dr Mahathir kini? Apa game juak-juak PPBM kini? Apa game DAP dan PAN di balik tabir penobatan kembali “agong tanpa tengkolok” ini? Siapa sebenarnya yang beriya-iya mahukan bekas diktator ini? Dr Mahathir sendiri atau tangan ghaib lain?

      [ii]

      Kalau setakat mahu menentang kelepektokkerasi atau menentang dasar kerajaan tertentu, Dr Mahathir boleh bergerak sebagai seorang tokoh atau pemimpin NGO sahaja, tidak perlu bergerak sebagai pemimpin parti.

      Proses perlawanan politik sejak 2014 atau 2015, sejak tertonjol jelas isu 1MDB, nampaknya membuka semula nafsu berkuasa Dr Mahathir dan orang-orangnya.

      Jika hal ini menjadi kenyataan, jelas beliau ingin berkuasa semula, bukan setakat membetulkan kesilapan Najib seperti didakwa-dakwa.

      Jika ia menjadi kenyataan, jelas sekali pembangkang termakan pujuk rayu politik Dr Mahathir — yang sudah serik, insaf dan bertaubat, kononnya — sehingga ditarik perlahan-lahan dengan senyap dan halus.

      Mungkin ada pemuja Dr Mahathir menganggap beliau sahajalah “penyelamat” bangsa ini. Demi menjatuhkan Najib, Dr Mahathirlah satu-satunya pilihan. Tetapi sejarah tidak membuktikan rekod itu.

      Pemimpin tidak dinilai atas jasa dan sumbangan sahaja. Pemimpin juga harus dinilai pada onar dan kebinatangan mereka. Jadi, jangan tersilau dengan kehebatan semata-mata tanpa menyelami sisi keji seseorang tokoh.

      [iii]

      Negara sudah ada enam perdana menteri. Mereka mungkin daif seperti Tun Hussein Onn atau Abdullah tetapi kita boleh terus bergerak. Yang kita mahu kawal, pemimpin yang keji atau mempunyai rekod keji.

      Kata orang, lebih baik ada pemimpin lemah daripada tiada pemimpin langsung. Bagi saya, lebih baik ada pemimpin lemah yang tidak korup daripada pemimpin hebat yang keji.

      Maksud saya, tokoh seperti TS Muhyiddin Yassin juga OK, kalaulah calonnya bukan DS Anwar Ibrahim. Kenapa perlu Dr Mahathir?

      Sejarah politik kita banyak menunjukkan pemimpin baru menguasai jawatan tinggi. Ada yang bagus dan ada yang tidak bagus. Semua perdana menteri kita “baru” sewaktu penggal pertama.

      Begitu juga menteri besar-menteri besar dan ketua-ketua menteri kita. Mereka juga “baru” pada pengalaman awal, mentah dan tidak teruji. Semua orang harus lalui saat-saat itu.

      Apa masalahnya sehingga ketandusan tokoh, terpaksa menjilat semula Dr Mahathir? Apa masalahnya kita ini?

      NOTA: Saya tidak percaya PH boleh menang; malah merosot berbanding 2013. Tahun ini tahun Barisan Nasional dan Najib, suka atau tidak. Sebab itu saya tidak fikir debat calon PM pembangkang ini bermanfaat.

      Delete
    6. Ini anak anjing bodo baru nak belajar menyalak......
      Salak kuat kuat sikit bior tuan kamu dengor nanti dier upah dedok.

      Delete
    7. Kalau benar sekalipun annuar meliwat dia telah pun menerima hukumannya.

      Setiap manusia yg menerima hukuman diatas kesalahannya didunia maka dia telah bersih. Masyarakat wajib menerimanya kembali bukannya terus menghukum.

      Akantetapi manusia yg mengkafirkan orang islam yg lain tunggu sahaja laknat Allah Taala ke atas dirinya dan diri pengikut2nya. Janji Allah tetap benar.

      Selamat berjuang Pakatan Harapan.

      Delete
    8. Anoy 1607...itu dulu la bro, udah jadi sejarah la..skang dah 2018, yg lu dok kenang 2008 dan 1998 tu apa kejadahnya..dah takde modal baru ker..grow up la bro, pemikiran lu masih dizaman batu..lu ingat rakyat akan termakan ke dengan cita zaman batu lu tuh..pity for u cave thinking man...

      Delete
    9. Pak Othaman kata...."Menteri Seluar Dalam Negeri".....
      Ini kelakor ni...!!
      Kihkihkihkih

      Delete
    10. Wak kojola kengkang mmg mencari nafkah hidup dgn menawarkan diri untuk diliwat...dapatlah lima duit sekali tonggeng kat John.

      Delete
  8. GN.GN.GN...awak,awak,,kat mana.?
    Tak sabar dgr cerita hikayat dr GN..
    Nanti dia kata TDM,dtg bukan waktu melawat...security suruh tunggu TDM yg tak nak...lps tu kata dia dihalang..ieyerke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Timbalan Presiden Pakatan Harapan (HARAPAN), Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan PAS dan Umno kini sedang berkhalwat.

      Muhyiddin berkata dakwaan tersebut dibuat beliau ekoran kerjasama yang terjalin antara kedua parti itu.

      “PAS yang sebelum ini menunjukkan minat untuk bersama kita sudah pun terpisah, tidak bersama kita dan nampaknya mereka pun sedang berkhalwat dengan Umno,” kata Muhyiddin ketika berucap dalam Konvensyen HARAPAN 2018 di Ideal Convention Center (IDCC), Shah Alam, hari ini.

      Kata Muhyiddin yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) ekoran keadaan itu HARAPAN kita mempunyai peluang lebih mudah untuk menawan Kelantan.

      “Jadi untuk rakyat Kelantan lebih mudah, mereka akan sokong HARAPAN, mereka akan tentang sesiapa sahaja yang berkhalwat dengan Umno dan Umno sendiri dan insya-Allah HARAPAN akan mencapai kemenangan dalam pilihan raya nanti,” kata Muhyiddin.

      - Kadang kala menjadi tanda tanya kenapa nama Muhyiddin tidak ada dalam cadangan PM jika HARAPAN SUCI menang PRU14 nanti. Andakah Mahathir kenal Muhyiddin macam kenal Anwar?

      Delete
    2. Timbalan Presiden Pakatan Harapan (HARAPAN), Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan PAS dan Umno kini sedang berkhalwat.

      Muhyiddin berkata dakwaan tersebut dibuat beliau ekoran kerjasama yang terjalin antara kedua parti itu.

      “PAS yang sebelum ini menunjukkan minat untuk bersama kita sudah pun terpisah, tidak bersama kita dan nampaknya mereka pun sedang berkhalwat dengan Umno,” kata Muhyiddin ketika berucap dalam Konvensyen HARAPAN 2018 di Ideal Convention Center (IDCC), Shah Alam, hari ini.

      Kata Muhyiddin yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) ekoran keadaan itu HARAPAN kita mempunyai peluang lebih mudah untuk menawan Kelantan.

      “Jadi untuk rakyat Kelantan lebih mudah, mereka akan sokong HARAPAN, mereka akan tentang sesiapa sahaja yang berkhalwat dengan Umno dan Umno sendiri dan insya-Allah HARAPAN akan mencapai kemenangan dalam pilihan raya nanti,” kata Muhyiddin.

      - Kadang kala menjadi tanda tanya kenapa nama Muhyiddin tidak ada dalam cadangan PM jika HARAPAN SUCI menang PRU14 nanti. Andakah Mahathir kenal Muhyiddin macam kenal Anwar?

      Delete
    3. Woiiiii...umno dan pas adalah pembelot Melayu dan pengkhianat lslam

      Delete
    4. ZERO VOTE for BN/PAS...!!

      Delete
  9. Nak ucapkan terima kasih hantar wssup je Che det Ooi. Tak ada kredit aku support

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau orang miskin. Simpan duit kau. Jangan nak berlagak

      Delete
    2. Kredit lima hinggit aku minta dgn anak Boboi je

      Delete
    3. Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini memuji sikap “murah hati” Amanah (PAN) sebagai punca Pakatan Harapan (PH) boleh mencapai kata sepakat dalam rundingan pengagihan kerusi menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Amanah (PAN) ni nak kata baru ke tak, nak kata lama pun tak. Dulu dia menjelma dalam PRU13, dia menjelma dengan nama lain. Sekarang dia jadi nama lain.

      “Dia tuntut tempat lama payah nak bagi, tapi mereka murah hati, akhirnya yang jayakan agihan kerusi kalangan 4 parti ialah Amanah (PAN),” katanya disambut sorakan gemuruh hadirin dengan laungan “Amanah (PAN)”.


      Pengerusi PH itu berkata demikian semasa berucap di Konvensyen PH 2018 di Pusat Konvensyen Ideal hari ini.

      Terdahulu, Ketua Setiausaha Sekretariat PH, Datuk Saifuddin Abdullah mengumumkan PPBM akan bertanding di 52 kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia, PKR (51 kerusi), DAP (35 kerusi) dan Amanah (27 kerusi).

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir yang juga pengerusi PPBM mengakui berdepan masalah dalam pembahagian kerusi Parlimen di Semenanjung Malaysia kerana semua parti tidak berpuas hati.

      “Saya yakin parti-parti PH tak ada satu pun yang puas hati. Sudah tentu parti saya tak puas hati, kita berharap dapat banyak…akhirnya kita dapatlah sikit.”

      Bekas perdana menteri itu berkata, kerusi PPBM lebih banyak daripada parti lain kerana mereka mahu memanfaatkan ramai pemimpinnya yang berpengalaman dalam mentadbir negeri dan negara.
      Katanya, beliau sedia berunding dengan parti lain yang membantah keputusan pembahagian kerusi itu.

      Katanya, PKR selaku parti tertua dalam PH juga tidak mendapat semua kerusi yang diminta mereka.
      “Walaupun DAP mudah sikit, dia tak banyak soal, dia nak pergi ke kawasan dia boleh menang, dia tak minta banyak.

      “Kita beri kawasan kepada DAP, walaupun saya yakin kalau boleh dapat lagi banyak, DAP lagi seronok.”

      Mengikut sumber sebelum pembahagian kerusi ini BERSATU telah menawarkan dana sejumlah RM100 juta bagi kerusi di Perak, Johor, Selangor dan beberapa negeri lain. Mahathir tahu AMANAH (PAN) tidak mempunyai kewangan cukup untuk bertanding. Semasa pilihanraya kecil dulu AMANAH (PAN) bendera pun tak boleh sediakan melainkan dengan bantuan DAP dan PKR.

      Jadi maksud MURAH HATI Mahathir cukup mendalam....



      - Kita harap Dr Hatta Ramli dan Aminolhuda Hassanboleh jelaskan isu ini kepada ahli-ahli PAN agar ahli-ahli PAN tahu cerita sebenar. Begitu juga dengan Mat Sabu dan Khalid Samad.

      Delete
  10. Return of The Je Det!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya merasa teruja bila mendapati tulisan saya pada 4 Januari 2018 bertajuk “Amanat Maza Jauh Lebih Bahaya Dari Amanat Hadi” yang memaparkan tulisan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza), di laman web DrMaza.Com pada 6 Februari 2014 yang, selain menghina keturunan raja/sultan, bercakap mengenai kritikan dan pembuangan institusi raja/sultan, mendapat sambutan yang memberangsangkan dari masyarakat umum.

      Sehingga tengahari ini, 6 Januari 2018, tulisan saya ini telah mendapat 856 perkongsian (shares) di muka buku peribadi saya, Kamarul Yusoff, selain 542 perkongsian (shares) di halaman Dr. Kamarul Yusoff yang dikendalikan oleh seorang sukarelawan, dan ini mengatasi jumlah perkongsian (shares) tulisan Dr Maza pada 2 Januari 2018 bertajuk “Benarkah “Amanat Hadi: ‘Dr Maza Lupa Nasihat Sendiri’?” di halaman DrMaza.Com, iaitu 841

      Pada hemat saya, sambutan yang memberangsangkan dari masyarakat umum terhadap tulisan saya ini sudah cukup untuk memberikan bayangan terhadap dua perkara, iaitu pertama, ketidaksetujuan dan kemarahan mereka terhadap Dr Maza sendiri dan, kedua, ketidaksetujuan dan kemarahan mereka terhadap tindakan Dr Maza yang, selain menghina keturunan raja/sultan, bercakap mengenai kritikan dan pembuangan institusi raja/sultan.

      Tidak pelik bila ramai yang tidak setuju dan marah terhadap Dr Maza kerana banyak sekali suara-suara tidak puas hati yang sering kedengaran mengenai tindakan beliau mahu menunjuk pandai dalam semua perkara dengan mengkritik hampir semua orang di negara ini, khususnya, selain sasaran terbaru beliau, iaitu Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Suara-suara tidak puas hati ini timbul kerana, seperti diketahui umum, Dr Maza adalah Mufti Kerajaan Negeri Perlis sejak 2 Februari 2015 di mana jelas disebut di dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Perlis 2006, di bawah Seksyen 45, bertajuk “Fungsi Mufti”, bahawa “Mufti hendaklah membantu dan menasihati Duli Yang Maha Mulia Raja Pemerintah berkenaan dengan semua perkara Hukum Syarak...” sahaja.

      Malah, di bawah Seksyen 51 (1) dan 51 (2) jelas disebut bahawa kuasa Mufti Perlis hanyalah terhadap kepada ruang lingkup Perlis sahaja di mana perbincangan tentang fatwa yang berkaitan dengan perkara-perkara yang menyentuh kepentingan nasional umpamanya hendaklah dikemukakan kepada Majlis untuk disyorkan kepada Raja Perlis supaya dirujukkan kepada Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, melalui Majlis Raja-Raja.

      Definisi “fatwa yang ada hubungan dengan kepentingan nasional” ini diberikan oleh Seksyen 51 (3), iaitu “suatu fatwa adalah dianggap berkaitan dengan perkara-perkara yang menyentuh kepentingan nasional jika persoalan itu ada hubungan dengan apa-apa perkara, dasar, program atau aktiviti yang secara langsung menyentuh kepentingan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri atau mana-mana kementerian, jabatan atau agensi-agensinya.”

      Begitupun, tidak sampai seminggu selepas beliau menjawat jawatan Mufti Perlis, terus sahaja Dr Maza, di dalam wawancara yang disiarkan oleh akhbar Sinar Harian pada 8 Februari 2015, mengisytiharkan “kemerdekaan” Perlis dari segi fatwa dengan menyebut: “Negeri sebenarnya tidak terikat dengan fatwa kebangsaan, agama di bawah negeri. Cuma fatwa kebangsaan sebagai makluman kita hadir ke Majlis Fatwa Kebangsaan.”

      Sikap angkuh ini selari dengan kritikan Dr Maza ke atas Majlis Fatwa Kebangsaan di dalam satu lagi wawancara yang disiarkan oleh akhbar Sinar Harian pada 4 Mei 2013 berbunyi: “Hari ini fatwa mengenai individu dalam parti politik kita rasa macam sangat naif, ada isu-isu besar yang membabitkan negara ini majlis fatwa mungkin tidak dapat mengeluarkan fatwanya kerana dia tidak ada keberanian dalam melakukan perkara itu”.

      Delete
    2. Jika kamu bukan dari kumpulan munafik kenapa kamu memasuki kumpulan Alibaba?
      Kamu hanya pandai berkata kata tapi hati kamu SESAT.

      Delete
  11. mai PRU14..Lawan tetap Lawan
    Pak tua bukan sebarang tua..
    tua pak tua banyak ilmu serta petua..
    politik songsang nak dibasmi jua..
    banyaklah melalak ko macai macai
    pasti gudah gulana..
    PH serang UNMOBNPAS hilang ntah kemana..
    hahahhaahprraaaakhoooooo..ambik ko!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara yang pernah menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap Dr Maza ini ialah Setiausaha Veteran UMNO Malaysia, Datuk Mustapha Yaakob, yang, pada 28 Ogos 2016, mencabar beliau supaya meletakkan jawatan sebagai Mufti Perlis dan bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 ekoran sokongan beliau ke atas perhimpunan 'Tangkap Malaysian Official 1' oleh sekumpulan pemimpin mahasiswa di Kuala Lumpur sehari sebelumnya.

      Bahawa Dr Maza terlibat aktif dalam politik anti-kerajaan, khususnya dengan menanamkan bibit-bibit ketidaksetiaan dan kebencian terhadap kerajaan yang memerintah, setelah beliau menjawat jawatan Mufti Perlis pada 2 Februari 2015, boleh diketahui dengan jelas melalui semakan ke atas segala tulisan Dr Maza selama ini, sama ada yang disiarkan di halaman DrMaza.Com atau di laman web DrMaza.Com selepas tarikh itu.

      Di sini diberikan 10 contoh tulisan Dr Maza yang menunjukkan keterlibatan aktif beliau dalam politik anti-kerajaan selepas beliau menjawat jawatan Mufti Perlis, khususnya melalui persekongkolan beliau dengan Pengerusi PPBM yang kini adalah Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang semua tahu agendanya adalah untuk menggulingkan kerajaan:

      (1) Kenyataan beliau di dalam wawancara dengan akhbar Sinar Harian pada 8 Februari 2015 yang disiarkan di laman web DrMaza.Com pada 10 Februari 2015 yang berbunyi: “Najib lambat. Saya suka cara (bekas Perdana Menteri) Tun (Dr Mahathir Mohamad). (Sekarang) dekat nak bertumbuk, baru nak buat keputusan. Itu pun tak konkrit, yang (boleh) menggambarkan kepimpinan yang bagus. Kita perlu pemimpin bijaksana, pintar, (dan) tangkas. Saya rasa Najib pada masa ini tidak dapat memimpin dengan baik. Jika cara kepimpinan begini berterusan, negara tak akan henti dengan masalah.”

      (2) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 7 April 2015 yang berkongsi tulisan Tun Dr Mahathir di laman web Tun Dr Mahathir yang mengkritik Datuk Seri Najib, yang disertakan dengan tulisan: “Hebat juga bantuan untuk tokoh melayu dan bumiputera seperti Jho Low, berbillon ringgit. Bertuahnya seorang bumiputera di negara ini. Terima kasih ayahanda Tun atas maklumat.”

      (3) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 27 April 2015 yang berbunyi: “Pagi ini sebelum bertolak ke Acheh bersama DYTM Raja Muda Perlis, saya sempat membuka buku A DOCTOR IN THE HOUSE karya agung Yang Berbahagia Tun Mahathir. Saya terpandang tulisan tangan Tun Mahathir memberikan kata-kata peransang kepada saya beberapa tahun lalu. Beliau menulis ketika dalam penerbangan ke Cairo. Semoga Tun Mahathir terus sihat untuk membimbing negara dan rakyat.”

      (4) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 7 Mei 2015 yang berbunyi: “Sebagai rakyat, saya berkongsi kebimbangan tentang nasib dan masa depan negara saya seperti orang lain juga. Banyak soalan yang tidak diberikan jawapan yang jelas. Isu 1MDB yang dibangkit oleh Ybg. Tun Mahathir yang membabitkan kehilangan puluhan billion yang masih misteri . Jho Low pula kelihatan tersenyum mewah di sana-sini. Mengapa dia begitu 'kebal dan utuh'? Media antarabangsa pula tidak henti-henti melaporkan kemewahan luar biasa wanita tertentu. Benarkah begitu? Rakyat pula terbeban dengan kenaikan harga barang. Sekarang Tabung Haji pula dilaporkan akan membeli dari 1MDB dengan satu pembelian luar biasa. Saya lihat pihak ABIM telah menuntut penjelasan kerajaan. Saya pun telah tanya rakan-rakan yang berada di pihak kerajaan. Tiada jawapan yang jelas dan memuaskan.”

      (5) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 31 Julai 2015 yang berbunyi: “Pagi ini berbual panjang dengan negarawan lagi wira negara Tun Dr Mahathir. Agak sudah lama tidak bersembang dengan ayahanda Tun M. Alhamdulillah, banyak perkara hari ini saya dengar sendiri dari mulut Tun M. Semoga Allah memberkati hidup beliau dan memberinya kesihatan yang baik sentiasa.”

      Delete
  12. Wahai Wak Suman Tempe, nak tulis panjang sila buka blog sendiri. Aku cadangkan nama blog kau "wak Suman tempe blogger itik nila"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ko x ada fakta baik engko minggir,,,,jgn jual temberang kat sini udah her...

      Delete
    2. Kau pun sama, lebih baik kau pergi cari bunga taik ayam @ cap munge

      Delete
    3. (6) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 4 Ogos 2015, yang dikaitkan oleh laman web Astro Awani hari itu sebagai merujukkan kepada wang RM2.6 bilion yang dimasukkan ke akaun peribadi Datuk Seri Najib, yang berbunyi: “Jumlah ataupun nilai pemberian yang luar biasa kepada seorang penguasa ataupun pegawai yang pasti tidak diberikan jika tidak kerana kedudukannya, maka itu pasti rasuah.”

      (7) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 30 Ogos 2015 yang berbunyi: “Teriak mereka: “"Kita mesti membela pemimpin perjuangan melayu!!!". Jeritan slogan itu 'bagaikan' menyedarkan saya bahawa Jho Low, Paul Phua Wei Seng, Arul Kanda dan yang sewaktu dengan mereka merupakan tokoh-tokoh melayu yang sejati lagi soleh.”

      (8) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 27 Julai 2016, yang dikaitkan oleh banyak pihak sebagai menyokong dakwaan Tun Dr Mahathir bahawa Datuk Seri Najib adalah penjenayah, yang berbunyi: “Menakutkan jika seseorang terpaksa hidup dalam sebuah masyarakat yang menjadikan orang-orang yang jujur, bijak dan berjasa sebagai penjenayah. Sementara, penjenayah pula ditabalkan sebagai ketua dan dibela.”

      (9) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 28 Ogos 2016, yang dikaitkan oleh banyak pihak sebagai menyokong perhimpunan 'Tangkap Malaysian Official 1' oleh sekumpulan pemimpin mahasiswa di Kuala Lumpur sehari sebelumnya, yang berbunyi: “Kibarkan jalur gemilang kita, bangkitlah membela amanah bernegara, tahniah mahasiswa!”.

      (10) Tulisan beliau di halaman DrMaza.Com pada 1 November 2017, yang membela Tun Dr Mahathir, berbunyi: “Namun untuk menyatakan Tun M itu pengkhianat Melayu, rasanya patut dinilai semula. Setahu dan seingat saya, ditambah dengan pengenalan saya secara dekat dengan Tun M sejak tahun 2007, beliau lebih fikir tentang nasib Orang Melayu dibandingkan ramai yang lain. Saya banyak kali berbual secara peribadi dengan beliau sejak dahulu. Saya kata 'hati nurani beliau sangat Melayu'.”

      Mengapa agaknya Dr Maza boleh bebas hingga ke hari ini untuk menyalahguna dan mencemarkan jawatan Mufti Perlis dengan mencampuri urusan politik kepartian, bukan sahaja dengan menyerang Presiden PAS, malah juga menyerang Presiden UMNO yang merupakan Perdana Menteri, termasuk dengan menanamkan bibit-bibit ketidaksetiaan dan kebencian terhadap kerajaan yang memerintah?

      Delete
    4. Woii wala`unta, melalut panjang bejela kat sini tak menghilangkan GGGSSSTTT, tidak menurunkan harga barang, tidak meringankan beban sara hidup rakyat marhaen di luar sana!!!
      Ko pi bawak artikel ko tu pi jumpak MO1PMNajib soh dia usul kat agong tangkap Dr Maza Mufti Perlis tu pas tu c4 kan dia. Ko dpt beribu `likes` ke sejuta `share` ko boleh buat apa kat dia?

      Apa bangangnya kerajaan MO1PMNajib pojaan kau nih!

      HAPUSKAN UMNOBN TERHAPUSLAH G G G S S S T T T

      Delete
    5. Itu walaun PIS yang sabelum ini berbahasa diri 'lebai' .
      Ini ejen PIS yg menyusut masuk blog budin dgn copy paste apa yg dapat dari internet.
      PAK LEBAI SONDOL.

      Delete
    6. 16.06 macaaiii cap jamban......

      Apa Pak Othaman nak tulis di sini.......dia punya pasallah berapa meter dia nak komen pon.......sebab di sini dah memang tempat dia........ini blog Pakatan...!!

      Yg ko menyemak kat blog Pakatan ni apa hal........????

      Beraammbossslah ke sinuuunnn ke blog2 korang......

      Apa......blog2 korang tak cukop baaguuusss kaaaa sampai sendiri punya blog pon ko tak selera nak masok...?????

      Kihkihkihkih

      Delete
  13. Sebenarnya mereka malu untuk beritahu kenapa tak boleh jumpa.Alasan sebenar adalah tak ada kerusi nak bagi Tun duduk semasa pertemuan itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa ramai agaknya rakyat Malaysia yang tertipu dengan persepsi yang cuba dibina oleh persepakatan dan persetujuan yang terhasil daripada Konvensyen Pakatan Harapan di IDCC, Shah Alam, hari ini, khususnya yang membabitkan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen antara PPBM, PKR, DAP dan AMANAH?

      Berdasarkan “Muafakat Pakatan Harapan” yang ditandatangani oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pengerusi DAP, Tan Kok Wai, dan Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, jelas dinyatakan bahawa:

      “Sebagai persiapan Pakatan Harapan menghadapi dan memenangi PRU 14, kami telah memutuskan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen bagi Semenanjung iaitu yang melibatkan 165 kerusi, seperti berikut:

      a. Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) – 52 kerusi
      b. Parti Keadilan Rakyat (PKR) – 51 kerusi
      c. Parti Tindakan Demokratik (DAP) – 35 kerusi
      d. Parti Amanah Negara (AMANAH) – 27 kerusi”

      Ada yang terdiam dan terpesona dengan pengagihan kerusi-kerusi kawasan Parlimen ini kerana kononnya ia adalah bukti bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, kerana kononnya jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP hanyalah 35 berbanding jumlah kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM, iaitu 52.

      Walaupun begitu, perkara penting pertama yang perlu diingati adalah bahawa, daripada 35 kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 31 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh DAP di dalam PRU 13 lalu, iaitu:

      (1) Kerusi-kerusi P43 Bagan, P45 Bukit Mertajam, P46 Batu Kawan, P48 Bukit Bendera, P49 Tanjong, P50 Jelutong dan P51 Bukit Gelugor di Pulau Pinang.
      (2) Kerusi-kerusi P60 Taiping, P64 Ipoh Timor, P65 Ipoh Barat, P66 Batu Gajah, P68 Beruas, P70 Kampar dan P76 Telok Intan di Perak.
      (3) Kerusi P80 Raub di Pahang.
      (4) Kerusi-kerusi P102 Serdang, P103 Puchong, P106 Petaling Jaya Utara dan P110 Klang di Selangor.
      (5) Kerusi-kerusi P114 Kepong, P117 Segambut, P120 Bukit Bintang, P122 Seputeh dan P123 Cheras di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
      (6) Kerusi-kerusi P128 Seremban dan P130 Rasah di Negeri Sembilan.
      (7) Kerusi P138 Kota Melaka di Melaka.
      (8) Kerusi-kerusi P145 Bakri, P152 Kluang, P162 Gelang Patah dan P163 Kulai di Johor.

      Ini jauh berbeza dengan PPBM di mana daripada 52 kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini, 0 daripadanya adalah kerusi yang telah sedia dimenangi oleh PPBM di dalam PRU 13 lalu (tetapi 1 daripadanya adalah kerusi yang telah dimenangi oleh calon PPBM di atas tiket BN, iaitu kerusi P143 Pagoh di Johor).

      Jadi, walaupun bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di Semenanjung di dalam PRU 14 ini adalah lebih banyak berbanding bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP, iaitu pada kadar 52:35, status quo kemenangan kedua-dua parti di Semenanjung pula adalah 31:0 untuk DAP.

      Delete
    2. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
    3. Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin mengakui sedih dan kecewa dengan pengumuman dibuat Pakatan Harapan (PH) yang menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri jika gabungan itu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      Zuraida berkata, selepas 20 tahun berjuang seolah-olah mereka tidak mampu untuk menamakan calon perdana menteri.

      “Sedangkan kita menang di Selangor dan Pulau Pinang tanpa Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) ketika itu,” katanya kepada FMT hari ini.

      PH hari ini mengesahkan Dr Mahathir dipilih sebagai calon perdana menteri, jika gabungan 4 parti pembangkang itu memenangi PRU14.

      Ketua Setiausaha Sekretariat PH, Datuk Saifuddin Abdullah turut mengumumkan Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan menjadi timbalan perdana menteri.

      Zuraida berkata, pengumuman PH itu tidak akan menghentikannya untuk bekerja lebih kuat bagi memenangi pilihan raya dan beliau turut mendoakan terdapat perkara baik akan berlaku.

      “Kerana apa sahaja akan berlaku kini dan PRU14… dengan izin Allah,” katanya.

      Ahli Parlimen Ampang itu menambah, beliau tidak mempunyai masalah peribadi dengan pengerusi PH itu.

      Beliau turut mengulangi pendiriannya semalam agar Dr Mahathir menjadi menteri kanan sekiranya PH memenangi PRU14.

      Mengulas isu sama, bekas pengerusi Otai Reformis Saari Sungib berkata beliau setuju Dr Mahathir dicalonkan sebagai perdana menteri.

      “Saya bersetuju kerana itu adalah keputusan parti saya dan keputusan parti saya dibuat bersama-sama dengan Pakatan Harapan,” katanya.

      Adun Hulu Kelang dari Amanah itu turut pengumuman itu merupakan satu perkara yang baharu dalam perjuangan beliau walaupun seringkali menentang Dr Mahathir semasa pemerintahannya.

      Saari turut melihat pengerusi PPBM itu sebagai seorang yang rasional dan berobjektif dalam cita-cita menumbangkan Umno dan Barisan Nasional (BN).

      “Apa-apa dia buat itu bagi saya mudah. Dia telah melakukan sesuatu dan menyumbang sesuatu untuk melemahkan rejim Datuk Seri Najib Razak dan dengan itu dia membantu kita untuk meneruskan perjuangan ini,” katanya.

      Delete
    4. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
    5. Dia tu mmg bodoh Pak Othaman.

      Ada ka lari drp hospital bahagia tanjung ramburan!!!
      Mmg dia tak sanggup berpisah dgn John.

      Delete
  14. Tindakan yg bijak dari menteri KDN.
    Menghalang keduanya bertemu dapat mengelakkan;

    Seorang kena liwat & seorang lebam biji mata.

    Muahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara penting kedua yang perlu diingati adalah bahawa PPBM telah mengumumkan bahawa ia tidak akan meletakkan sebarang calon di di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14. Ini menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 kekal pada tahap 52.

      Sebaliknya, di dalam PRU 13 lalu, DAP telah meletakkan 4 calon di Sabah, iaitu di kerusi-kerusi P171 Sepanggar, P172 Kota Kinabalu, P173 Putatan dan P186 Sandakan (dan menang di kerusi-kerusi P172 Kota Kinabalu dan P186 Sandakan).

      Pada 30 Disember 2016 lalu pula, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa DAP akan menggandakan bilangan kerusi Parlimen (dan kerusi Dewan Undangan Negeri) yang akan ditandinginya di dalam PRU 14 di Sabah, bermakna bahawa bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah di dalam PRU 14 ini ialah 8.

      Di dalam PRU 13 lalu juga, DAP telah meletakkan 11 calon di Sarawak, iaitu di di kerusi-kerusi P192 Mas Gading, P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P199 Serian, P208 Sarikei, P211 Lanang, P212 Sibu, P213 Mukah, P215 Kapit, P217 Bintulu dan P222 Lawas (dan menang di kerusi-kerusi P195 Bandar Kuching, P196 Stampin, P208 Sarikei, P211 Lanang dan P212 Sibu).

      Pada 30 April 2016 lalu juga, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, telah mengisytiharkan bahawa strategi DAP Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2016 adalah bagi menyediakan DAP Sarawak untuk memenangi Kerajaan Negeri Sarawak dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2021, sekali gus menjadikan kemungkinan untuk DAP menandingi lebih banyak kerusi Parlimen di Sarawak di dalam PRU 14 itu ada.

      Oleh itu, paling tidak sekalipun, bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 14 ini adalah 19, sekali gus menjadikan bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 meningkat menjadi 54.

      54 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh DAP di seluruh Malaysia di dalam PRU 14 adalah lebih tinggi berbanding 52 kerusi Parlimen yang akan ditandingi oleh PPBM di seluruh Malaysia, apatah lagi dengan status quo kemenangan kedua-dua parti di seluruh Malaysia adalah 38:0 untuk DAP.

      Berdasarkan kepada penjelasan ini, nyatalah bahawa cubaan “Muafakat Pakatan Harapan” yang diumumkan oleh Konvensyen Pakatan Harapan hari ini untuk mengelabui mata rakyat Malaysia bahawa yang akan mendominasi Pakatan Harapan ialah parti Melayu Islam PPBM, bukannya parti bukan Melayu bukan Islam DAP, jelas gagal.

      Ini kerana yang akan kekal mendominasi Pakatan Harapan ialah parti bukan Melayu bukan Islam DAP.

      Apa pula ceritanya dengan sebuah parti lagi, iaitu PKR?

      Memang betul PKR juga meletakkan calon di Sabah dan Sarawak di dalam PRU 13, tetapi PKR di Sabah dan Sarawak, malah di Semenanjug pun, bukanlah parti Melayu Islam. Lihatlah sahaja siapa Pengerusi PKR Sarawak, bukankah beliau si evangelis Kristian tegar yang bernama Baru Bian?
      Lihatlah sahaja nama-nama yang tertera di dalam senarai 15 calon Parlimen PKR di Sarawak di dalam PRU 13 ini:

      P193 Santubong: Zulrusdi Bin Mohamad Hol
      P194 Petra Jaya: Ahmad Nazib Bin Johari
      P198 Mambong: Willie Anak Mongin
      P201 Batang Lupar: Abang Zulkifli Bin Abang Engkeh
      P202 Sri Aman: Nicholas Mujah Anak Ason
      P203 Lubok Antu: Nicholas Bawin Anak Anggat
      P204 Betong: Cecilia Siti Una @ Sittie Endek
      P205 Saratok: Ali Anak Biju
      P209 Julau: Wong Hong Yu
      P210 Kanowit: Thomas Laja Anak Besi
      P214 Selangau: Joshua Anak Jabing @ Joshua Jabeng
      P216 Hulu Rajang: Abun Sui Anyit
      P. 219 Miri: Michael Teo Yu Keng
      P. 220 Baram: Roland Engan
      P. 221 Limbang: Baru Bian

      Apatah lagi dengan PKR Sabah yang akan menghadapi PRU 14 dengan diketuai oleh seorang yang bernama Christina Liew setelah ia di dalam PRU 13 dulu diketuai oleh seorang yang bernama Datuk Lajim Ukin.

      Bagaimana pula dengan sebuah parti lagi, iaitu AMANAH?

      Sampaikan salam takziah pun sudah cukup agaknya.

      Delete
    2. Apa nama, sapa ayah, sekolah kat mana, sampai darjah berapa....??

      Hari2 meniru kopipes, apa tak tahu tulis dgn kemampuan sendir ker....??

      Delete
    3. 1657 ni jawapan balas aku ye, sampaikan pada MO1PMNajib tau!

      Dulu nko buat hingga maruah si Z & Z runtoh
      Org kata si Z & Z lobang dia engko dah tutoh
      Kini, engkau guna macai utk kasi P H jatoh
      Podah MO1Najib,nak terima kasih kepala butoh

      mamposumnopas mamposumnopas mamposumnopas

      Delete
  15. Dulu nko buat hingga maruah si Nuat runtoh
    Nko kata si Nuat lobang jubor dia suka tutoh
    Kini, nko mau guna Nuat utk kasi Najib jatoh
    Pi dah Madey, nak terima kasih kepala butoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih hebat tunM..Tak sikit pun hilang aura pemimpin.tak macam bijan.nak pru pun tanya rosmah mansor bila nak buat.

      Kikiki

      Delete
    2. Suara tun antara paling berpengaruh di dunia pada zamannya.lantang menentang pembuli seperti negara us.yang sekor tu asyik nak berselfie pulak.siap janji nak bantu majukkan ekonomi us lagi tu.kepala bapak rosmah betul la.

      Delete
    3. Najib pm paling terkenal ape??

      Sebgai pm paling klepet di dunia kata makcik felda

      Kikiki

      Delete
    4. Najib ni dah takda keberkatan hidup sebab darah najib sememangnya dah kotor seperti najis babi kerana dalam tubuh najib telah bergelumang ,mengalir,menyaluri,meresapi tubuhnya hasil duit judi genting higland hasil perkongsian bersama perniagaan arwah datuknya dan tauke genting.

      Delete
    5. Gagal menjadikan Pas sebagai lembu untuk dicucuk hidungnya maka pelbagai serangan yang keterlaluan lahir daripada mulut pemimpin Pakatan Harapan, kata Naib Presiden Pas, Idris Ahmad.

      Jelasnya, semua tomahan dan tuduhan yang disuarakan oleh gabungan itu menggambarkan kemarahan mereka selepas Pas tetap dengan pendirian untuk bertanding bersendirian pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      “Perangai manusia ini bila nafsu amarah menguasai diri mereka sudah rasa.

      “Perasaan di hati mereka itu dijelmakan melalui mulut, sebab Pas tidak boleh dicucuk hidung oleh mereka,” katanya kepada Malaysia Gazette.

      Beliau berkata demikian mengulas dakwaan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa Pas dan UMNO atau Barisan Nasional sedang ‘berkhalwat’ sesama sendiri.

      Muhyiddin berkata begitu kerana menyifatkan Pas membantu UMNO untuk kemenangan parti itu pada pilihan raya akan datang.

      Tambah Idris, kemarahan Pakatan Harapan sebenarnya melambangkan kekalutan parti itu untuk bertanding lebih tiga penjuru nanti.

      “Mereka tahu bahawasanya ketiadaan Pas mereka akan mengalami masalah dalam pilihan raya yang akan datang, mereka nak Pas ini dicucuk hidung sebab itu nafsu marah mereka keluar banyak kenyataan begitu,” ujarnya.

      Idris dalam pada itu berkata, jumlah kerusi Parlimen yang bakal ditandingi Parti Amanah Negara (PAN) menerusi pengumuman yang dibuat semasa Konvensyen Pakatan Harapan semalam di Ideal Convention Centre (IDCC) membuktikan parti itu berjaya dipergunakan oleh gabungan.

      “Kerusi yang diterima PAN itu menggambarkan itulah dia selama ini kata hebat boleh ganti Pas, sekarang boleh tahu tidak boleh gantilah mereka ikut sahaja.”katanya.

      PAN diberikan kerusi yang paling sedikit iaitu 27 manakala PPBM paling banyak 52 kerusi berbanding PKR 51 manakala DAP 35 pada pilihan raya akan datang.

      Delete
    6. (1) Parti Anak Syaitan
      (2) Parti Ajaran Sesat.
      Kumpulan manusia yg menyertai parti tersebut ada lah golongan sesat dan tidak dapat petunjuk Allah.
      Mereka ini perangai saperti syaitan........kerja mereka menghasuk rakyat dan menyebar fitnah.
      Kumpulan ini ada lah sesat dengan nyata. Pembohongan sudah menjadi mainan mereka.

      Delete
  16. RICHWHITE PENSWAR11 January 2018 at 17:11

    ZERO VOTE FOR BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selepas wakil Parti Amanah Negara (PAN) memboikot Konvensyen Pakatan Harapan (PH) sebagai tanda tidak puas hati dengan pembahagian kerusi, PKR Selangor pula tidak bersetuju dengan pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      PKR Selangor melahirkan rasa kecewa dengan keputusan pimpinan PH yang mencalonkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan mempersoalkan mengapa jawatan penting itu tidak diberikan kepada pemimpin dalam parti itu sendiri.

      “Dengan saki-baki ruang demokrasi dan kebebasan bersuara yang ada, Keadilan Negeri Selangor dengan ini melahirkan rasa terkilan dan kecewa dengan pengumuman calon Perdana Menteri Pakatan Harapan.

      “Sedang kami menghormati keputusan pimpinan tertinggi Pakatan Harapan, izinkan juga kami menyatakan pendirian yang berbeza. Biarlah ia terakam dalam lipatan sejarah suatu hari nanti,” kata Ketua Biro Komunikasi PKR Selangor, Hizwan Ahmad
      dalam satu kenyataan.

      Jelas beliau, tindakan mencalonkan Dr Mahathir disifatkan sebagai agak janggal memandangkan PKR juga sebenarnya mempunyai pemimpin berkaliber untuk diangkat menjawat jawatan tersebut tetapi sebaliknya diberikan kepada bekas perdana menteri itu.

      “Justeru, Keadilan Selangor merasa amat janggal untuk mengakui bahawa setelah begitu panjang tempoh perjuangan kita juga setelah dibuktikan dengan rekod luar biasa.

      “Parti ini tidak mampu untuk mengangkat seorang tokoh sendiri bagi diusung sebagai calon bakal Perdana Menteri Malaysia,” katanya lagi.

      Semalam, PH mengumumkan Dr Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka sekiranya memenangi pilihan raya umum ke-14 nanti.

      Delete
  17. MENANG DULU BARU SIASAT PM ‘SEKEJAP’?
    Saya ingin memetik laporan media pada 26 Julai tahun yang lalu bahawa PAKATAN HARAPAN sedia menubuhkan Suruhanjaya untuk menyiasat skandal di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri seperti yang didesak “Otai Reformasi”.

    Selepas Tun Dr Mahathir Mohamad diangkat sebagai Perdana Menteri jika PAKATAN HARAPAN berjaya menjulang Putrajaya, saya dan Rakyat Marhaen yang lain tertanya-tanya bagaimanakah sebuah Kerajaan yang dipimpin seorang Perdana Menteri akan diheret oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kabinetnya sendiri ke Suruhanjaya yang berkaitan, dan bagaimana pula seorang Perdana Menteri yang berkuasa ketika itu, lebih-lebih lagi Tun Dr Mahathir Mohamad dengan mudah merelakan dirinya dibicarakan di hadapan sebuah Jawatankuasa Suruhanjaya yang akan ditubuhkan olehnya sendiri kerana beliau sendiri mahu dirinya disiasat?.

    Bukankah ini Pelik dan Gila?

    Setahu saya, sebuah Suruhanjaya Bebas malah Suruhanjaya Di-Raja memerlukan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri selaku Perdana Menteri untuk mengadap serta memohon perkenan dari Yang Di Pertuan Agong.

    Dari rekod pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun, saya tertanya-tanya kenapakah DS Wan Azizah dilihat begitu mudah untuk mempercayai Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa Tun akan pasti menyokong saranan yang telah dibuat beliau kepada “Otai Reformasi” apabila berkuasa nanti, malah lebih lucu, pelik dan ajaib juga apabila ada dari kalangan “Otai Reformasi” yang mempercayai cadangan calon Timbalan Perdana Menteri itu dengan menyokong pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri di Konvensyen PAKATAN HARAPAN baru-baru ini.
    Apa yang pasti, pemimpin PAKATAN HARAPAN telah menzahirkan satu sikap ‘bias’ atau berat sebelah dalam soal keadilan apabila mengambil sikap untuk menangguhkan desakan agar skandal-skandal yang melibatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dapat diadili dengan segera walaupun mereka tahu Kerajaan yang adil dan saksama kepada Rakyatnya memerlukan mereka untuk tidak sesekali memilih bulu apabila melibatkan salahlaku terhadap kepentingan Rakyat, walaupun melibatkan rakan politik, ahli keluarga dan sanak saudara.

    Lihatlah sendiri sikap bekas Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono yang tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap besannya sendiri kerana tuduhan Rasuah, jauh sekali untuk menangguhkan proses keadilan terhadap saudaranya itu walaupun beliau adalah pemimpin paling berkuasa di Negara itu.

    Huzir Sulaiman
    Penganalisis Politik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak sapa nie lagi tadi meraung-raung nangis muka comot hingus meleleh. Mak bapak dia tak pedulikan dia ker......???

      Delete
    2. Dia yang bercita-cita nak jadi Mr. Bean.

      Delete
    3. Nak jadi Dustbin !!

      Delete
  18. Azmin tweeted: “Sandiwara kelas pertama (a first-class theatrical act). Kah kah kah.”
    PKR deputy president Datuk Seri Azmin Ali today dropped a tweet, which many speculated was in response to recent events surrounding Tun Dr Mahathir Mohamad.
    In reply to Azmin’s tweet, user Abam ZAPA labelled Pakatan Harapan supporters as “stupid” for their approval of Dr Mahathir.

    “Madey (Dr Mahathir) was the one who jailed Anwar, and in the end, he (Dr Mahathir) is the one who wants to break the prison walls. Pakatan supporters are being fooled until kingdom come.”

    Malaysia 2.0 opined that Azmin was aware of Dr Mahathir’s alleged political game and ploy.

    “Azmin is the only one who is aware that Madey (Dr Mahathir) will use his (political) power for family and self-serving interests. Long live Azmin”.

    But there were also those who were sceptical about Azmin’s loyalty to Anwar and accused the former of employing measures to keep his boss behind bars.

    “You are the one who played out DSAI (Anwar) to remain in jail, in order for you to remain powerful in politics and PKR”, wrote one Mugabe Robert.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekarang musim hujan lebat. Ada kang budak comot nie jatuh masuk longkang hanyut mati lemas. Lagi tadi asyik terbiar meraung nangis.

      Delete
    2. I'm gonna dedicate this song to that son of a bitch.

      I was slowly passing by an orphan's home one day,
      I thought I'd stop a little while just to watch the children play.
      Alone, a boy was standing, and when I asked him why,
      He turned with eyes that could not see and this was his reply.......

      I'm nobody's child, nobody's child.
      I'm like a flower, just growing wild.
      No mommy's kisses and no daddy's smiles,
      Nobody wants me, I'm nobody's child.

      Delete
    3. Jamban 17.32.....Azmin tweet sandiwara penyambong talian hayat......bukan pasal Mahathir....

      Tak caya sila tengok gambar2 zuhud, suci dan bersih untuk tatapan free satu Msia.....

      Kahkahkahkahkah

      Delete
    4. PRU dah dekaattt woiiii....

      Gambaran baik, bersih, siddiq, amanah, tabligh dan fatanah mesti ditonjolkan.

      Yg lesaaapp....tetap lesaappp....
      Yg tergadai....dah pon terrrgadai...

      Allah maha mengetahui nawaitu anda walau sebesar zarah sekali pon......

      Bersandiwaralaahhh.......
      Salute keberanian kalian...!!

      Delete
  19. LIWAT: MAHATHIR TAK MINTA MAAF, ANWAR TAK NAFI, MAKSUDNYA SEMUA TU BETUL
    DALAM banyak perkara yang Mahathir sebut pasal Anwar kebelakangan ni, termasuk semalam dimana Mahathir mengakui Anwar adalah rakan seperjuangannya, satu yang pasti ialah – kes liwat Anwar dulu tak tersentuh sama sekali. Baik Mahathir, Anwar apatah lagi, akan cuba pusing macam mana pun dari jawab soalan berkaitan itu.

    Padahal itulah ‘cheese’nya pun.

    Sebab kes liwat itulah Mahathir buang Anwar dulu, sebab kes liwat itulah negara berantakan, rakyat bergaduh di jalan, saudara mara tak bertegur, polis kena kecam dan sebagainya. Bertahun-tahun pulak tu, bukan sehari ke seminggu kesannya. Semuanya sebab liwat.

    Alih bila berbaik semula, dalam semua perkara dan benda, boleh cerita liwat boleh tertinggal? Penyokong Pakatan tak rasa pelik dengan bodoh dalam masa yang sama ke? Seolah-olah guna taktik lama, sengaja simpan cerita ni sebelum jadikan senjata di kemudian hari.

    Ingat, strategi Pakatan ialah Mahathir akan jadi Perdana Menteri sementara dan Anwar akan ambik alih kemudiannya.

    Dah ada yang bercakap Mahathir akan guna alasan liwat ini supaya Anwar tidak diberikan pengampunan dan seterusnya dia boleh terus berkuasa dan mewariskan jawatan itu kepada anaknya pulak.

    Fikir penulis, soal liwat ini perlu diselesaikan sebelum apa-apa pun. Kalau tidak, berpanjangan jugak nanti dan sekali lagi negara akan terjerumus dalam kancah huru hara kerana pergelutan kuasa beruk berdua ini.

    Itupun kalau Mahathir menang kerusi parlimen dan Pakatan boleh bentuk kerajaanlah. Tapi nampak gayanya, mana-mana satu pun tak akan berlaku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suka sangat budak gay nie nyebut2 'meliwat'. Dia gian sang ker?

      Adakah patut Kejora nie mencaci Allah hingga gamak dia kata Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.........??

      Delete
    2. Now I'm gonna dedicate this song to that son of a bitch.

      I was slowly passing by an orphan's home one day,
      I thought I'd stop a little while just to watch the children play.
      Alone, a boy was standing, and when I asked him why,
      He turned with eyes that could not see and this was his reply.......

      I'm nobody's child, nobody's child.
      I'm like a flower, just growing wild.
      No mommy's kisses and no daddy's smiles,
      Nobody wants me, I'm nobody's child.

      Delete


    3. Aku memang tak akan undi PH kalo Madey nak jadi PM

      Tetapi Kolo bukan Madey, mungkin boleh dipertimbangkan.



      Delete
    4. Jamban 19.18......ko pikir kami tak kenal sape luuu...??

      Luu dah memang pemangkah tatap undi Kasssim Baba orang kaya penyamun.....period...!!

      Menyamar pon tak kena woiiii....
      Bangaaanggg tahap jamban....!!

      Kihikihkihkihkihkih

      Delete
  20. DAP TETAP ‘TAIKO’, BAHAYA JIKA PAKATAN HARAPAN MENANG PRU-14 – PAS
    Pas melihat perkembangan politik Islam dan orang Melayu di negara ini berada dalam situasi cukup bahaya jika Pakatan Harapan yang diketuai DAP memenangi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).
    DAP tetap ‘taiko’, bahaya jika Pakatan Harapan menang PRU-14

    Kebimbangan tersebut disuarakan oleh Mursyidul Am Pas, Hashim Jasin yang percaya DAP tetap akan menguasai Pakatan Harapan meskipun daripada soal pengagihan kerusi, parti itu hanya diberikan 35 kerusi Parlimen oleh gabungan tersebut.

    Dalam masa sama, Hashim turut memberi contoh situasi di Perak selepas PRU-12, walaupun ketika itu wakil Pas menjadi Menteri Besar namun segala keputusan ditentukan oleh DAP yang dominan pada masa itu.

    “Walaupun kita katakan PPBM dapat banyak kerusi (52 kerusi), PKR (51 kerusi) tetapi mereka akan bertanding di kawasan kubu kuat Barisan Nasional (BN) atau Pas. Kalau mereka tidak tewas dengan Pas mungkin kalah dengan BN.

    “Berbanding DAP yang bertanding di kawasan selesa yang secara realitinya sudah menang. Akhirnya yang mengepalai Pakatan Harapan nanti adalah mereka (DAP) yang menang kerusi paling banyak.

    “Kalau ditakdirkan Pakatan Harapan tubuh kerajaan, walaupun DAP tidak menjadi Perdana Menteri tetapi Perdana Menteri yang dipilih itu akan ikut cakap dia.

    Situasi ini cukup bahaya bagi politik Islam dan orang Melayu di negara ini,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

    Beliau mengulas pengagihan kerusi Pakatan Harapan dalam PRU-14 yang menyaksikan DAP hanya bertanding 35 kerusi berbanding PPBM (52 kerusi), PKR (51 kerusi) dan PAN (27 kerusi).

    Meskipun pengagihan kerusi DAP tidak setinggi PPBM dan PKR, namun peluang DAP terus menjadi parti paling berkuasa dalam Pakatan Harapan tidak dinafikan kerana tidak menyerahkan kawasan selamat atau kubu kuat kepada parti-parti pembangkang lain.

    Sementara itu menyentuh mengenai Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri sementara jika Pakatan Harapan menang PRU-14, Hashim berkata, memilih Dr. Mahathir memegang kerusi No. 1 negara itu seumpama ‘bergantung pada dahan reput yang menanti masa untuk patah’.

    Dalam masa sama katanya, janji Dr. Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri sementara sebelum digantikan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim juga dilihat tidak meyakinkan selepas melihat rekod-rekod terdahulu bekas Perdana Menteri itu.

    “Saya yakin rakyat tidak akan mudah lupa banyak perkara tidak menyenangkan berlaku semasa zaman pemerintahan Dr. Mahathir selama 22 tahun.

    Bagi saya, dosa terbesar Dr. Mahathir apabila dia menyekat bantuan untuk sekolah-sekolah agama,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
    2. Propa taktik lapok......udah ada dalam poket.

      Kesssiaannn......next time try lagi ekkk...

      Delete
  21. WAN AZIZAH YANG JADI TPM SEMENTARA, SEBELUM MAHATHIR NAIKKAN MUKHRIZ
    Wan Azizah ketika ini sudah mula berbunga-bunga harapan bahawa dia akan dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri sekiranya Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad dilantik sebagai Perdana Menteri jika pembangkang menang PRU14.

    Harapan itu datang bersama angan-angan bahawa suaminya Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri sebaik terlepas dari larangan bertanding dalam pilihan raya selama lima tahun selepas dibebaskan dari penjara Jun nanti. Apa cerita kalau kesudahannya nanti berbeza dan bukan seperti apa yang Wan Azizah harapkan?

    Silap silap satu lagi rekod dunia tercatat iaitu pasangan suami isteri yang pertama berjawatan TPM yang dipecat oleh Mahathir.

    Mahathir dah tentu akan lakukan apa sahaja untuk terus kekal sebagai Perdana Menteri bagi melaksanakan rancangan sulitnya menjadikan Mukhriz sebagai Perdana Menteri.

    Masa zaman Mahathir jadi Perdana Menteri 22 tahun dari 1981 hingga 2003, bukan seorang yang jadi Timbalannya, tapi empat orang. Semua ada kisah masing masing tetapi yang sama ialah mereka semua tidak mendapat kepercayaan Mahathir. Timbalan Perdana Menteri bawah Mahathir yang pertama ialah Tun Musa Hitam.

    Beliau berkhidmat dari tahun 1981 hingga 1986 sebelum digantikan oleh Allahyarham Tun Ghafar Baba. Kerana konflik dengan Mahathir, Musa Hitam letak jawatan pada 1986. Tahan 5 tahun sahaja.

    Tahun berikutnya, Ghafar mencabar jawatan Timbalan Presiden UMNO yang Musa sandang dan beliau berjaya menewaskannya.

    Tun Ghafar memegang jawatan Timbalan Perdana Menteri dari 10 Mei 1986 hingga 15 Oktober 1993. Tahun 1993, ada persaingan sengit dalam UMNO antara Team Wawasan yang masa itu diketuai Anwar menentang pemimpin UMNO antaranya Ghafar, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tan Sri Sanusi Junid. Kerana konflik, pada 15 Oktober 1993, Ghafar meletakkan jawatan, dan memberi laluan kepada Anwar.

    Tahun 1998, Anwar pun alami nasib sama, berdepan konflik dengan Mahathir. Anwar yang ketagih meliwat kantoi dengan Mahathir. Biarpun Mahathir tiada dalam “bilik itu”, tetapi Mahathir tahu serba serbi.

    Kemudian Anwar dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri pada 1998 dan Mahathir lantik Pak Lah sebagai pengganti.

    Tidak lama Pak Lah jadi Perdana Menteri. Mahathir tidak puas hati pula dengan Pak Lah dan lancarkan gerakan untuk jatuhkan Pak Lah. Kerana tekanan pada 2009, Abdullah letak jawatan dan Datuk Seri Najib Tun Razak jadi Perdana Menteri.

    Sekarang Mahathir tidak puas hati pula dengan Najib. Mahathir sampai sanggup berkerjasama dengan DAP dan peliwat untuk jatuhkan Najib.

    Dengan semua Perdana Menteri, Mahathir bergaduh. Semua orang tidak betul dan tidak kena, dia seorang sahaja yang betul.

    Kini, Mamak Kerala ini sudah dinamakan sebagai calon Perdana Menteri jika pembangkang menang PRU14, dan Wan Azizah jadi Timbalan.

    Tidak mustahil, sejarah akan berulang. Mahathir “anytime” boleh pecat Wan Azizah bila dia sudah ada kuasa. Semua akan dibuat semata mata hendak lantik Mukhriz ke jawatan TPM dan kemudian mewarisi jawatan PM darinya.

    Presiden PPBM, Muhyiddin terima nasib malang apabila pada awal-awal dilantik mengetuai PPBM dan sudah pasang angan-angan bakal dilantik jadi Perdana Menteri, tapi kemudian dalam PPBM ada jawatan Pengerusi pula jawatan di atas Muhyiddin. Terpaksalah Muhyiddin akur dan terpaksa jadi nombor dua sekali lagi.

    Mukhriz naik dua kali jawatan dalam PPBM. Masa penaja jadi Bendahari, kemudian terus lompat jadi Timbalan, tanpa sebarang proses pemilihan.

    Mahathir akan buat benda sama pada Wan Azizah kalau dia berkuasa. Yang jadi pemanas kerusi sementara sebenarnya bukanlah Mahathir, tetapi Wan Azizah.

    Hanya jadi TPM Sementara sahaja. Kesian sungguh. Senario itu akan berlaku kalau PH memerintah Putrajaya. Lebih baik terus kekalkan kerajaan yang sedia ada untuk terus bekerja untuk rakyat.

    Buat apa beri pada pembangkang yang gila kuasa ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
  22. ANDAI MAHATHIR KALAH DI LANGKAWI
    LANGKAWI dilihat sebagai simbol maruah pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tun Dr Mahathir Mohamad. Pulau tersebut menjadi kebanggaan beliau. Namun dalam masa yang sama beberapa pihak mendakwa Mahathir bukan individu yang memajukan pulau kelahiran Mahsuri tersebut.

    Baru-baru ini Mahathir mengeluarkan kenyataan bahawa beliau bersedia bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) membabitkan satu daripada tiga kerusi parlimen iaitu Putrajaya, Langkawi atau Kubang Pasu.

    Mampukah Mahathir menerima kekalahan bertanding di Langkawi? Menteri Besar Kedah Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah berkeyakinan Barisan Nasional (BN) mampu mempertahankan kerusi Parlimen Langkawi pada PRU14. Beliau juga yakin parti itu mampu mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri Ayer Hangat dan Kuah yang telah disandang BN sejak sekian lama.

    Rakyat Langkawi bakal rugi jika mereka memilih Mahathir atas alasan beliau banyak berjasa kerana menurut Ahmad Bashah memang sudah menjadi tanggungjawab Mahathir selaku pemimpin negara pada masa itu untuk membangunkan Langkawi.

    Pada usia yang hampir mencecah 100 tahun dan berada dipihak pembangkang yang diketuai DAP, Mahathir tidak akan mampu membangunkan Langkawi kerana hanya wakil rakyat BN sahaja yang mampu membawa kemajuan di pulau itu. Malah PPBM juga tidak mampu menerajui Pakatan Harapan di Kedah berikutan pergolakan yang berlaku di antara PPBM, DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (Amanah).

    Kekalahan Mahathir di Langkawi bakal memberi impak yang besar terhadap moral diri beliau sendiri dan pembangkang yang diketuai DAP. PPBM boleh dikatakan tidak mempunyai kerusi ketika ini memandangkan Muhyiddin memenangi kerusi Pagoh melalui tiket BN.

    Namun Mahathir melalui parti yang paling lemah ini dicalonkan sebagai perdana menteri pilihan pembangkang sekiranya mereka berjaya menawan Putrajaya. Mungkin mereka tidak tahu bahawa maruah pembangkang dipertaruhkan secara membabi buta. Percaturan tersebut bakal melenyapkan peluang yang tidak selalu terbuka untuk pakatan.

    Seandainya Mahathir kalah di Langkawi maka pembangkang yang diketuai DAP bakal berkubur memandangkan calon PM pilihan mereka dibenamkan di kubu kuat sendiri. Maruah dan moral diri Mahathir sendiri sudah semestinya tercalar atau lebih tepat musnah begitu sahaja di penghujung usia emas beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
    2. Kalau Najib kalah di Pekan? Cer cerita?

      Delete
    3. I dedicate this song to that son of a bitch.

      I was slowly passing by an orphan's home one day,
      I thought I'd stop a little while just to watch the children play.
      Alone, a boy was standing, and when I asked him why,
      He turned with eyes that could not see and this was his reply.......

      I'm nobody's child, nobody's child.
      I'm like a flower, just growing wild.
      No mommy's kisses and no daddy's smiles,
      Nobody wants me, I'm nobody's child.

      Delete
  23. Selamatkan diri daripada ‘kebodohan politik’ berganda
    Di sebuah kampung, tinggal seorang peruncit tua yang mempunyai beberapa orang pekerja. Kedai runcitnya agak kecil, tetapi yang menariknya, ia mempunyai banyak barangan keperluan. Strategi jualannya adalah bagi membantu orang kampung untuk mendapatkan bekalan. Manakala keuntungan yang diambil cukup bagi membayar kos dan sedikit keuntungan yang sederhana. Pendek kata, dia tidak mengejar kekayaan yang melampau.

    Strategi peruncit tua ini ditentang oleh beberapa pekerja-pekerjanya dan juga saudara mara yang terdekat. Ini bagi mereka, seharusnya keuntungan dilipatkan bagi menjamin kehidupan yang lebih selesa pada masa depan, tanpa mengira masalah orang kampung yang memerlukan bekalan. Mereka mahu berhenti kerja, tetapi kerana di situ juga kurang terdapat peluang kerja, maka hasrat untuk berhenti dari kedai itu ditangguhkan.

    Hasrat yang sudah lama terpendam itu akhirnya berjaya dilaksanakan apabila datang seorang kaya yang dikira sangat berjaya di dalam perniagaan, datang ke kampung itu, mengajak orang ramai menyertai perniagaan hypermarketnya. Dengan syarat mereka mestilah mengeluarkan wang belanja kepada orang kaya itu sebagai kononnya modal perniagaan mereka. Peluang yang terbuka ini digenggam seeratnya oleh para pekerja kedai runcit itu. Maka berbondong-bondonglah mereka meletakkan jawatan sebagai pekerja kedai itu dan mengikut orang kaya yang menjanjikan kejayaan dan kekayaan dalam perniagaan baru mereka, sambil mulut mereka terkumat-kamit menghina tuan kedai runcit itu sebagai orang tua yang tidak tahu berniaga, bodoh, tak fikir untung, tiada wawasan dan sebagainya. Berhabis harta mereka mengeluarkan modal kepada orang kaya itu.

    Yang tinggal ialah pekerja yang masih dedikasi, mempercayai perniagaan bukanlah hanya keuntungan sahaja, tetapi lebih utama tanggungjawab sosial yang wajib dilaksanakan. Apatah lagi keadaan penduduk kampung yang daif itu. Teruslah mereka bersama peruncit tua itu menjalankan perniagaan mereka seperti biasa. Dan tidaklah terjejas tugasan mereka kerana tidaklah sehebat mana mereka yang berhenti kerja itu walaupun mengaku pandai banyak hal. Akhirnya kedai runcit kecil itu semakin mendapat sambutan setelah orang kampung tidak mampu membeli di hypermarket itu kerana harganya sentiasa berubah-ubah dan dengan promosi palsu yang membingungkan mereka kerana pengurusan yang tidak betul.

    Setelah setahun, kedai runcit yang kecil itu menerima kemasukan untung sebanyak lebih RM40,000 setahun, satu jumlah yang sangat besar bagi kedai runcit walaupun sudah meminimumkan untung dan walaupun puas difitnah oleh bekas pekerjanya dan juga orang kaya itu. Ini adalah kerana kepercayaan orang kampung. Dan sebaliknya, projek hypermarket yang menjanjikan keuntungan dan kekayaan tidak dimaklumkan berapakah jualannya kerana kerugian sentiasa. Bekas pekerja kedai runcit itu yang dahulunya berjanji akan membekalkan sebanyak 130 jenis barangan yang sama asli dengan kedai runcit itu kepada orang kampung, hanya mampu membekalkan 27 jenis barangan tiruan sahaja. Itupun dengan ihsan oleh orang kaya itu. Manakala barangan lain diambil oleh orang lain. Walaupun tidak berpuashati, tetapi sebagai kuli, mereka tidak mampu melawan. Apalagi dengan modal mereka masih bersama orang tua yang kaya itu. Mereka mendiamkan diri sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
  24. Setelah lama dan masih kerugian, maka sedikit demi sedikit kisah orang kaya itu tersebar. Rupa-rupanya orang kaya tua itu adalah seorang bekas penipu di kampung itu juga yang kini kembali aktif menipu. Namun begitu, dia masih meneruskan penipuannya dengan memberi jaminan yang dia sudah bertaubat dan menjanjikan keuntungan yang lebih jika dia dikekalkan sebagai pengurus perniagaan itu. Mereka mempercayai orang tua itu dan diadakan majlis melantik orang tua penipu itu sebagai pengurus besar mereka sekali lagi. Orang kaya penipu itupun menangis kegembiraan di atas kepercayaan orang ramai itu.

    Begitulah secebis kisah rekaan yang mungkin boleh dijadikan teladan kepada rakyat bagi menilai pasukan manakah yang patut diberikan kepercayaan bagi menerajui rakyat. Cara scammer perniagaan atau politik menjalankan tipu daya mereka amatlah mudah dikesan. Orang yang mudah terpedaya ialah orang yang tamak dan gila harta sehinggakan menjadi seperti orang bodoh. Bodoh ditipu scammer perniagaan biasanya sekali sahaja atas seorang penipu kerana dia tahu orang ramai akan mengenali dia jika sekali lagi menipu. Tetapi bodoh orang politik yang tamak boleh jadi berganda kerana walaupun muka, tubuh dan otak yang sama oleh si penipu, mereka tetap menerima penipu yang sama itu berulang kali kerana janji kuasa. Selamatkan diri anda daripada menjadi mangsa kebodohan berganda.

    YB Ustaz Mohd Nor Hamzah
    Ketua Penerangan PAS Terengganu"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
  25. Maka bermula episod lawak mega PH
    Assalamualaikum,,,
    Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,,

    Maka bermulalah satu episod lawak mega dari PH.Mulai sekarang dan sampai hingga akhir PRU 14 barangkali, kita bakal menyaksikan satu demi satu lawak king dari berbagai segment dalam PH, dari kesemua parti, pemimpin dan pemuka pemuka PH yang mendakwa ada PHD hingga kepada yang memiliki bakat lawak terhebat mereka.Dari web site kartun kepada blog kelakar sehingga macai macai yang tak mengaku macai mereka akan dipenuhi lawak yang menghibur mengalahkan rancangan lawak astro.



    Semuanya bermula di konvensyen PH yang memutuskan pembahagian kerusi parlimen semenanjung dan perlantikan Mader sebagai interim PM.Maka dari situ lawak pun bermula.Khalid Samad beraksi dengan pantas selepas keputusan melantik Mader sebagai interim PM dengan skrip lawak kingnya yang menyebut Mader menawarkan diri untuk jadi PM bukan PH menggunakannya sebagai respon kepada dakwaan public yang mengatakan Mader digunakan oleh PH sebab dalam PH ramai lagi tokoh tokoh terutama yang bertungkus lumus untuk menubuhkan PH sedangkan Mader datang kemudian dengan partinya yang ditubuhkan terkemudian dari parti lain dalam PH.Mengapa Mat Sabu tidak tercalon? Mengapa ramai lagi tokoh Kauli yang gah ketika mahu menggantikan PAS tidak langsung diangkat untuk jadi interim PM.Kuali tidak ketandusan tokoh seperti Husam jin kuasa 10, Din Ayub yang nampaknya hanya lantang meminta pembahagian calon dikaji semula yang kemudiannya ditenggelamkan oleh LGE dengan katanya macam mana Kuali boleh tambah calonnya?

    Itlah lawak Khalid Samad yang kemudiannya diikuti oleh ketua pemudanya yang mahu kesemua pemimpin Kuali memberikan taat setia kepada pemimpin tertinggi PH.Lawak sungguh bila ada pemimpin kuali bercakap pasal taat setia.Padahal sudah tercacat dalam sejarah bagaimana pemimpin kuali enggan memberi taat setianya kepada pemimpin tertinggi mereka ketika mereka masih lagi ahli PAS.Malah kerana keengganan mereka mencurahkan taat setia inilah yang melahirkan kuali.Bukan setakat keengganan memberi tata setia sahaja malah mereka juga sanggup melanggar baiah yang merupakan perjanjian antara mereka dengan ALLAH, bukan dengan pemimpin tertinggi PAS, mereka sanggup tidak taat tetapi nampaknya Kuali mahu menjadi icon lawak nombor satu apabila menegaskan mereka mesti memberi taat setia kepada pemimpin tertinggi PH yang terdiri dari Mader dan Pemimpn besar mereka LGE dn LKS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
  26. Beberapa lawak kecil kecil dapat dilihat dengan keluahan keluahan ahli kuali yang kecewa kerana dapat 27 kerusi sahaja sedangkan mereka antara yang berusaha untuk melahirkan PH.Mat Sabu presiden mereka sentiasa ke depan dalam setiap perancangan PH tetapi ditinggalkan di belakang bila mahu melantik calon PM.

    Melantik interim PM yang masih samar samar kemampuannya untuk menang pilihanraya sudahpun lawak.PH mahu cipta sejarah dengan interim PM yang tak pernah dibuat sebelum ini.PH yang masih sayang kepada DSAI yang pernah diwar warkan sebagai PM ke 6 satu ketika dulu ketika refomasi berkumandang menentang Mader dan mahukan DSAI jadi PM.Sebab itu Mader cuma dijadikan interim PM satu jawatan baru untuk Mader kalau PH menang.Rakyat Malaysia dikejutkan oleh lawak ini oleh PH yang mendakwa mahu menyelamatkan rakyat Malaysia dari GST, dari penyamun Bugis tetapi lawaknya dalam usaha menyelamatkan negara dari penyamun Bugis, negara mahu pula diserahkan walaupun untuk sementara kepada kepala penyamun Kutty, ha3x!

    Ekoran dari itu, satu lawak baru direka cipta ia itu kenyataan bahawa Mader sudah menandatangani perjanjian untuk memohon pengampunan untuk DSAI dari Agung dan akan melepaskan jawatan PM setelah DSAI layak jadi PM.Inilah kemuncak lawak kerana banyak perkara tidak munasabah dari lawak ini.Pertama kalau pengampunan dipohon untuk DSAI bermakna PH mengaku DSAI adalah seorang penjenayah dan bagaiamana mungkin mahu menjadikan seorang penjenayah sebagai PM ke 8? Keduanya surat perjanjian yang ditangani Mader boleh dipercayai atau tidak? Mader ada rekod mengkianati perjanjian ketika isu royalti minyak yang ditukar kepada wang ehsan dulu dan kalau kita masih ingat akujanji PKR pernah dikianati ketika BN merampas Perak dari PR dulu.Jadi boleh percayakan perjanjian yang dibuat Mader ini? Mungkin hanya perjanjian lawak king untuk menyedapkan cerita PH mahu selamatkan Malaysia. Lagi boleh diketawakan ialah kenyataan Maderlah yang memulakan perjalanan DSAI ke penjara dan dia jugalah nampaknya akan berusaha membebaskan DSAI dari penjara tanpa perlu mengaku bahawa dialah orang yang mencetuskan idea menyumbat DSAI ke dalam penjara, ha3x!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopi diminum dgn susu dgn gula. Apa punya bongok cacing kerawit ini kopi dibubuh dgn ikan paes untuk dijadikan kopipes memanjang.....??

      Delete
    2. Plight of the rakyat under Najib's rule:

      The changing of sunlight to moonlight
      Reflections of my life
      Oh, how they fill my eyes

      The greetings of people in trouble
      Reflections of my life
      Oh, how they fill my eyes

      Oh, my sorrows
      Sad tomorrows
      Take me back to the old days

      Oh, my crying (Oh, my crying)
      Feel I'm dying, dying
      Take me back to the old days

      I'm changing, arranging
      I'm changing
      I'm changing everything
      Everything around me

      Oh, my sorrows
      Sad tomorrows
      Take me back to the old days

      Oh, my crying (Oh, my crying)
      Feel I'm dying, dying
      Take me back to the old days

      Delete
  27. syabas tun...go ph go..mulakan kerja..

    ReplyDelete
  28. Para 14 has caused pro bn to c&p rubbish in this blog.

    Simply genius with his sarcasm, semua penyokong najib nampak kepanasan dan haru biru.

    For those pro PH, just put punch lines that describe keresahan BN supporters

    ReplyDelete
    Replies
    1. I dedicate this song to that son of a bitch.

      I was slowly passing by an orphan's home one day,
      I thought I'd stop a little while just to watch the children play.
      Alone, a boy was standing, and when I asked him why,
      He turned with eyes that could not see and this was his reply.......

      I'm nobody's child, nobody's child.
      I'm like a flower, just growing wild.
      No mommy's kisses and no daddy's smiles,
      Nobody wants me, I'm nobody's child.

      Delete
    2. Sdra Othaman

      Mahathir keeps that letter from azizah on anwar. Though he admitted receipt of the said letter,mahathir has never revealed the content..a character of honesty sebab tak nak aib kan anwar.

      Thru my contacts, I was told that mahathir keeps file on najib's tryst at a hotel on PD.

      He has files of some senior umno guys....

      Just wonder, whether mahathir will use these againsts his attackers.

      Delete
    3. The problem is Najib got a witch, whilst Tun & Anwar both having good humble & loving wives in the true sense.

      Delete
    4. Jin sontot yg melingkop satu Msia.

      Delete
  29. BUDAK SUMAN BOGIS MASIH MEROYAN BANGANG
    AL ANUS DI LAWAN KEMUDIAN DI JILAT KEMBALI
    KALAH DLM UMNO DIA MAJUK MCM GAMPANG
    PLURALIST COMANGO SYIAH DI TATANG MCM BABI


    BERAMBOSSSSS BARUA DAP@SINGAPORK NI... PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA... PRU SPORK KAMI DATANG HASUT... SABOTAJ... FITNAH SPT RAKYAT DAN.PEGAWAI TINGGI KEDUTAAN SPORK MASA BERSIH 1..2..3 & 4 DULU



    BERAMBOSSSSD



    INI KALI LAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulisan langsung tak ada kelas.....!!

      Delete
    2. Keperibadian seseorang manusia dapat dinilai berdasarkan kapada akhlaq, amalan dan perbuatan...BUKAN diukur dengan berapa tinggi songkok yang dipakai, berapa besar serban dililit dikepala, apatah lagi dgn bahasa biadba tak bertamddun, caci carut dan nyebut2 'meliwat' tak putus2.

      Delete
    3. Wak kojola kengkang cari makan dgn menjual anus di lorong chow kit.

      Delete
  30. Cai oh cai, sah kau panik
    Tun Mahathir dah kasi arsenik
    Ketar dan takut sudah kronik
    Ramai cai dah pergi klinik!

    Apa lagi mau kau tulis
    Tun 'songlap' tak report polis?
    Nak lagak jerung si ikan bilis
    Hanya layak disamping iblis!

    Putar,pusing, cai dah gabra
    Dulu Pakatan dianggap longgar
    Masuk Tun cai demam kura
    Panas suhu otak bergegar!

    Nak hibur hati cai pun nyanyi
    Ayam den lapeh kudo den lari
    Duit banyak mano sombunyi
    Semuo tokojut Pakatan nak mari!

    Badak den lopeh Karabau tak tangkap
    Orang di ateh si pakar songlap
    Cai di sini bongak bocakap
    Hampeh, toberak dio makan julap!

    Cai semua sudah meroyan
    Keris tenggelam dalam tempayan
    Dacing berkarat orang tak layan
    rombongan cancel tak dapat jalan!

    Power bank kena, beli sendiri
    Rombongan ke Phuket takde rezeki
    Puteri cancel program menari
    Bengang nak kalah, Tun dimaki!

    Kopipes panjang dah main wayang
    Situa renta sekarang dihalang
    Dulu kata terhoyong hayang
    Sekarang ketar sampai ketulang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Cai oh cai,skrip lama diulang ulang
      Tak habis2 diguna cerita yang dah usang
      Ada pulak tu yang kaki kopipes panjang
      Cerita rekaannya penuh dengan temberang!..

      Tun nak pergi melawat rakan pun nak jadi hal
      Sampai disuruh ramai staf penjara duduk berkawal
      Takut benar diaorang bila Tun dan Anwar nak berbual
      Nampak sangat BN nak tumbang, inilah petanda awal..

      Biarlah mereka berdua hendak berjumpa
      Bukannya diaorang boleh buat apa apa
      Yang pemimpin BN panas punggung tu kenapa
      Kalau udah dasar pengecut begitulah rupa..

      Bersamalah kita memberi sokongan
      Agar pakatan mendapat kemenangan
      Supaya maruah rakyat dan negara dikembalikan
      Pemimpin klepto mesti diturunkan..



      Delete
    2. Terrrbaikkk dari pemantun kembar....

      Terima kasih kerana bersama kami....

      Salam perjuangan bebas dedaaakkk...

      Delete
    3. Salam perjuangan kembali kepada bro phantom
      Tak lupa juga salam kepada otai kita pak othaman yang awesome
      Dedak menjadikan pemikiran cai2 semua mandom
      Sebab tu la mereka berhujah seperti orang yang mabuk ketom..


      Delete
    4. Bro Perak Man.....setuju dengan mike yeop.

      Delete
  31. KEJORA PANDU LORI TAIK SAMBE
    HISAP ROKOK JOHN

    ReplyDelete


  32. Aku memang tak akan undi PH kalo Madey nak jadi PM

    Tetapi Kolo bukan Madey, mungkin boleh dipertimbangkan.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan... kepala taik tk bole di jadikn PM hancur negara kita....Takbir!!jadi lah penyokong PAS

      Delete
    2. Nak jadi penyokong pas senang saja. Usung saja tin Milo.

      Delete
    3. 19.22......ko tetaplah undi kepala bapaaak ko.

      Satu sen tak rugi tak dapat undi ko....

      Pigi beraaambossss....!!

      Delete
    4. Bro satu undi amat penting jgn jd sombong bodoh...memekak tk guna...bawa tin milo ...byk pahala jgn pandang rendah..Allah byr cash

      Delete
    5. Aku cakap macam tu sebab aku tau dia tak ikhlas.

      Setakat cakap dengan nawaitu nak menyindir.....tak payahlah dikategorikan sebagai "ikhlas"

      Kalo ikhlas memang patut dipandang berat.........tapi kalo nawaitu setakat nak menganjing tak payahlah nak suroh orang pandang baik.

      Satu blog ni kenal dengan orang yg komen tu...
      Tak payah dia nak berlakon baik lerrr....

      Delete
    6. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  33. Steady Tun...sekeluarga menyokong Pakatan sekarang...dulu BN sekarang No MORE.

    Terima kasih banyak Tun.Semoga Allah sentiasa merahmati Tun sekeluarga.Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  34. Finance Minister II neither denies nor confirms MoF’s acquisition of 51% stake in TRX office tower developer

    Thu, 11 Jan 2018

    KUALA LUMPUR (Jan 11): Minister of Finance II Datuk Seri Johari Abdul Ghani did not confirm or deny a report stating that the Minister of Finance (MoF) had bought a 51% stake in Mulia Property Development Sdn Bhd — the developer of The Exchange 106 at the Tun Razak Exchange in Kuala Lumpur.

    When asked if the news is true, Johari said: “I have to get the details for you, I will get the details later. Let’s just ask about this subject [the launch of the Board of Valuers, Appraisers, Estate Agents and Property Managers (BOVAEP)].”

    Johari was speaking to reporters after the launch of the registry here today.

    The Edge weekly, citing an unnamed executive familiar with the matter, reported that the controlling stake is said to have been acquired by MKD Signature Sdn Bhd from Mulia International Ltd, a part of Indonesian conglomerate Mulia Group, about two to three months ago.

    It is unknown how much was paid for the 51% stake in the company.

    A filing on MKD Signature shows that its directors are officials from the MoF, and that it has an unsatisfied RM2 billion charge created on Sept 15, 2017, from HSBC Bank Malaysia Bhd.

    Meanwhile, the company is wholly owned by Sentuhan Budiman Sdn Bhd, where its directors and shareholders are also MoF officials.

    Johari also declined to comment on the recent land deal between Bank Negara Malaysia and the government.

    The deal will see the central bank acquire a 55.79-acre land which is contiguous to the bank’s Sasana Kijang complex for RM2 billion or RM823 psf from the government, to relocate the Global Islamic Finance University (INCEIF) and the International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance, and will be used for future development of education and training facilities that will focus on enhancing the technical capabilities of the talents in the financial services industry.

    “Bank Negara already made an announcement, what more you want to ask me? You check with Bank Negara’s announcement,” he said and walked away.

    The announcement does not specify the exact location of the land, except that it is close to the new Asia School of Business (a collaboration with the Massachusetts Institute of Technology) complex and the financial industry’s Financial Industry Training Centre which is currently under construction.

    Some consultants who had spoken to The Edge suspect that the land may in fact be an extension of the popular Lake Gardens here.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat business guna duit keringat rakyat pun nak sembunyi2 .

      Entah berapa billion yang dibelanja untuk equity itu ???
      Modus operandi lebih menjurus kepada "indirectly bailing~out" . Jangan2 kot Mulia Group dapat building free .

      MK 2 ni lagi baik balik tidor lagi baik ...Tanya apa pun semua tak tahu .

      Delete
    2. Lepas satu.....satu timbul.....

      Tapi sumer bersih lagi suci.....halal toiyyibaannn....

      3 keping tanah felda pon halal....

      Delete
    3. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  35. DAH LAMO YEOPPP NI TAK BERSIARAN
    MUNGKIN BARU BALIK DARI PERTAPAAN
    YEOPPP SOKONG ORANG BANGANG MENCIPAN
    PM KE-7 BOLOM TONTU PM KE-8 DAH DIUMUMKAN
    TAK KE BABI NAMERNYER TU BANGANG...!!
    HANYA BARUA DAN.MACAI JER TERKINJA RIANG..


    KIKIKIKIKI....

    INO LAH PERANGAI PEMIMPIN DARI UTARA
    BODOH BERTINGKEK TINGKEK & GILO KUASA
    SLOGAN HEBAT AKHLAK AKIDAH DIGADAIKANYA
    BANYAK FAKTA KENAPA PM TAK BOLE DARI UTARA

    BAKAL PM KE-7 DAH 93 TAHUN TUA RENTUNG RENTA
    BAKAL PM KE-8 MASIH LAGI DALAM PENJARA
    HEBAT SANGAT KE HARAMJADAH NI SUMA...?
    MELUAT SUNGGUH RAKYAT MELIHAT NYA.... PUII..!!


    BERAMBOSSSSS YEOP BARUA DAP@SINGAPORK PENSABOTAJ EKONOMI.DAN.FITNAH.NEGARA INI..

    PRU.SINGAPORK KAMI DATANG...



    INI KALI LAH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii..wak kojola kengkang

      Buat cucur tebung belanda
      Jual jubo cari belanja.

      Tu lah hang wak..hisap rokok john lagi.
      Bila john stim dia tutuh jubo hang..
      Dapatlah lima duit kat hang.

      Delete
    2. Yeopppp......lain kali jangan skip ubat....
      Hari2 makan ubat.....jangan misss tauuuu...

      Delete
    3. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    4. Kesssiannn.....ubat abis stock kaaa....

      Zack steady jerrr......kudis pon tidaakk....

      Kihkihkihkihkihkihkih

      Delete
  36. Benjo Merci Bhai,
    Lu ada simpan buku `SHIT` tu?. Itu buku lu punyak pak tulis bukan? Shahnon shit olang panggei sama dia, betol? Lu pong anak shit la kan? Itu tittle Sasterawan kena talik or papak lu pulangkan senlili ha.........jahee la lu!.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Saya adalah temanmu yang telah membujukmu dengan perempuan yang telah engkau hamili dan engkau bunuh beserta anaknya. Jika kamu sekarang mau menurutiku dan engkau kufur terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala yang telah menciptakanmu dan membentukmu, niscaya saya akan menyelamatkanmu dari keadaanmu sekarang ini.” Lantas si ahli ibadah kufur terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala. Dan ketika dia telah kufur terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala, iblis pun meninggalkannya. Akhirnya mereka menyalibnya dan membunuhnya. Mengenai hal inilah ayat berikut ini diturunkan.

      “(Bujukan orang-orang munafik itu adalah) seperti (bujukan) shaitan ketika dia berkata kepada manusia, ‘Kafirlah kamu’, maka tatkala manusia itu telah kafir, maka ia berkata: ‘Sesungguhnya aku berlepas diri dari kamu, karena sesungguhnya aku takut kepada Allah, Rabb semesta Alam.’ Maka adalah kesudahan keduanya, bahwa sesungguhnya keduanya (masuk) ke dalam neraka, mereka kekal di dalamnya. Demikianlah balasan orang-orang yang zalim.” (QS. Al-Hasyr: 16-17)



      Delete
    2. Bro Benjour Merci, atas ni untuk awak dan rakan2 Pas dan umno khasnya ek, juga untuk saya dan pengunjung blog Tn Shah amnya.

      ALLAH MAHA PENGASIH MAHA PENYAYANG.

      Delete
  37. Baru tun acah je nak melawat annuar dah seluruh tanah melayu bergoyang..bukan tun tak tau pon tak boleh jmp banduan penjara sesuka hati.kelam kabut menteri itu menteri ini pakat beri komen..konon tak risau

    Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  38. RUPANYA PAKATAN HARAPAN SUDAH SIAP SEDIA 5 SET CALON PM & TPM?
    1. Perdana Menteri : Tun Dr Mahathir Mohamad
    Timbalan Perdana Menteri : Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail

    Ini adalah nama rasmi yang dicalonkan sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dari Pakatan Harapan. Namun, setelah lebih 72 jam pengumuman ini dilakukan, majoriti penyokong Pakatan Harapan termasuk kumpulan yang menjadi penyokong tegar pakatan pembangkang, Otai Reformis menyuarakan penolakan mereka atas pelbagai perkara.

    Antara perkara asasnya adalah, apa yang dilakukan Mahathir semasa dia menjadi Perdana Menteri terhadap pembangkang, sukar untuk dimaafkan. Malah, ramai dikalangan musuh politik Mahathir termasuk anak-anak Mediang Karpal Singh sendiri menyuarakan penolakan mereka. Adakah Pakatan Harapan masih mahu meneruskan rancangan asal ini sekiranya secara terang-terangan penyokong sendiri menolaknya?



    2. Perdana Menteri : Datuk Seri Anwar Ibrahim
    Timbalan Perdana Menteri : Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail

    Nama ini adalah pasangan kedua yang dicadangkan secara terbuka oleh Pakatan Harapan semasa konvensyen mereka, Ahad lalu. Sememangnya diakui, nama Anwar adalah nama paling popular untuk dicalonkan sekali lagi sebagai Perdana Menteri. Namun, halangan terbesarnya adalah, dia terpaksa menjalani penggantungan dari melibatkan diri dalam arena politik selama 5 tahun setelah dia secara rasmi dibebaskan pada 8 Jun nanti.



    3. Perdana Menteri : Tun Dr Mahathir Mohamad
    Timbalan Perdana Menteri : Lim Kit Siang

    Pasangan nama ini adalah nama yang kerap menjadi sebutan di kalangan penyokong Pakatan Harapan termasuk pemerhati politik. Malah, Lim Kit Siang sendiri tidak pernah menafikan namanya dikaitkan untuk dicalonkan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Dalam beberapa kenyataan, Mahathir seperti tidak kisah sekiranya Lim Kit Siang menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri seandainya berkuasa kelak.

    Alasan yang dikemukan adalah faktor pengalaman yang ada pada Lim Kit Siang yang telah menceburkan diri dalam arena politik selama lebih 50 tahun. Paling utama, Lim Kit Siang mampu menjadi daya penarik buat kaum Cina untuk menyokong penuh Pakatan Harapan seandainya mereka berkuasa kelak.



    4. Perdana Menteri : Tan Sri Muhyiddin Yasin
    Timbalan Perdana Menteri : Mat Sabu

    Pasangan dia Presiden parti ini antara nama yang disebut sebagai berpotensi dicalonkan sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri. Namun, jika dinilai dari penglibatan mereka di dalam Pakatan Harapan, harapan untuk menyaksikan dua orang Presiden parti ini menerajui negara, boleh dianggap sebagai tipis.

    Ini kerana, peranan yang dimainkan oleh Muhyiddin di dalam PPBM tidaklah terlalu besar kerana peranannya telah diambil alih oleh Pengerusinya, Mahathir. Bagi Mat Sabu pula, kebolehannya untuk memimpin masih menimbulkan tandatanya. Ini kerana, dia sendiri dilihat tidak berani mengambil apa jua keputusan berani selagi ianya tidak diberi keizinan oleh DAP.



    5. Perdana Menteri : Datuk Seri Azmin Ali
    Timbalan Perdana Menteri : Mukhriz Mahathir

    Ini adalah pasangan nama yang kedua terhangat diperkatakan oleh para penyokong Pakatan Harapan dan kebanyakan pemerhati politik. Azmin dikenali sebagai seorang pemimpin yang cuba mentransformasikan PKR dari terlalu bergantung kepada Anwar kepada sebuah parti yang lebih terbuka. Cuma halangannya adalah mereka yang masih kekal taksubkan Anwar.

    Bagi Mukhriz pula, reputasinya sebagai “anak bapa” mungkin bakal memainkan peranan dalam membuka laluannya untuk menjadi Timbalan Perdana Menteri. Cuma yang mungkin menghalangnya adalah reputasinya sebagai ahli politik di samping masih bergantung kepada bapanya untuk membuat sebarang keputusan.

    ReplyDelete
  39. Haiya..blother Pelak Man,blo Fan Tun
    Lu olang sulah talok,cai atak lantun
    Hali hali cai mengong mau tiau Tun
    Lama2 Tun steady, cai yadi katun!

    Tiew bulady fool ini cai mengong
    Hali2 subut Mahathir cai manyak tongong
    Sulah kacau sini hali2 mau klentong
    Upsidedown Rumah Terbalik Bentong!

    Lu tau ka Bentong atak Rumah Terbalik?
    Selupa cai J, GN, Pork, abang adik
    Otak talok bawah, kaki atas cantik
    Sini mau bising monyet culi betik!

    Suma blother Pakatan sulah kasi talok
    Itu cai sini sulah macam belok
    Syok,manyak dedak masuk lia tumbolok
    Selupa olang fit butul mat lalok!

    Haiya, yibbo culi wang suma olang tahu
    Yahat punya olang cai bikin Sifu
    Sokong komunis Tongsan lia pun mahu
    Itu MCA lia kawan,haiya..makan taufu!

    Sikalang wa balik ah, hali sulah malam
    Ini cai punya hat,wa manyak gelam
    Mahathit negalawan busat,cai mau hamtam Yibbo sendili kata,ini cai jadah halam!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah agak dah, 2222 ni kapiak harbi, Ketua To' Kong yg disewa oleh Dapigs pukimak lahanat haramjadah rupanye.....
      binatang punya cap Munge belaan Dapigs!!!!!!! .... upah kapir hina caci maki DSNR dan Isteri dan aku semua yg Melayu Islam penyokong BN!
      HOIII!!! kapir Ketua To' Kong kapiq Harbi LAKNATULLAH!!! Kau jangan cari pasal sial!!! kalau engkau jantan, ayuh keluar ke alam nyata kita beradu!!!!!!!!!!!kalau engkau PONDAN baik diam macam Tunggul..

      CAP MUNGEEEEEE @ MAMAK MATDEY HELLO KITY MAMPOSSSSSSSSSSS CEPATTTTTTTTTT

      Delete
    2. Blader Wong Fan Tun aaaaaa.........waaa mau cakap.......luuu fantun sula maciam piso manyakkk tayam selupa potong ayam.....macaiii talak tahaaan wooo....

      Lia bapaakkk suma sula kasi bilisih apa2 hitam cikalang sula bilisih.......kasi bikin satu jalan balik gostan suma kasi puteh berseli.

      Maanyakkk pandei wooooo itu olang.......silap mate manyak syiok tengok punya....

      Suma sula puteh bilisih.

      Delete
    3. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  40. Budin?? Ini ko ke? kah..kah...kah..

    Mohammad Shahabuddin is a criminal turned politician. He was elected four times as a Member of Parliament from Siwan, Bihar, with the Rashtriya Janata Dal party of Lalu Prasad Yadav, and 2-times as MLA, to the Bihar Vidhan Sabha...

    Geng Kutty Pariah jugak???

    trolled..

    ReplyDelete
  41. zahid sudah bikin silap besar. biarkan tunm berjumpa dsai atau tidak bukan perkara besar. rakyat sudah sedia maklum. tapi bila tunm dihalang sebegini, bertambah buruk wajah zahid di mata rakyat.... haiyaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. woii anak babi.. ko tak henti main fitnah.. bapak ko ni babi ke manusia!??

      Mahathir penyangak kutty tu kencing ko..bohong satu dunia.. konon kerajaan/ Zahid halang dia..

      dia tipu hidup2.. dia pergi nak ziarah banduan mesti ada kebenaran rasmi.. Najib pun nak melawat mintak kebenaran rasmi walaupun dia PM..

      ini pulak Penyangak Veteran.. suka2 hati nak masuk ruang tahanan.. KEPALA BAPAK DIA..

      dia ingat dia boleh buat suka hati negara ni macam tok nenek KUTTY dia punya!!

      Delete
    2. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  42. Sedap Azmin Ali "Membahan" Mahathir

    sandiwara kelas pertama....kah kah kah
    sebelum ini tak pernah melawat anwar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azmin membahan gambar sandiwara tok imam siddiq, amanah, tablig dan fatanah.

      Untuk tatapan free satu Malaysia.

      Taakkbeerrr.....takkbeer...!!

      Delete
    2. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA AZIZAN, MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

      -MATDEY

      Delete
  43. Sebab Sebenar Mahathir Tidak Berjumpa Anwar
    Cubaan Tun Dr Mahathir untuk memburuk-burukkan kerajaan BN Persekutuan gagal sekali lagi
    Segalanya disebabkan oleh kegagalan beliau untuk berjumpa Anwar Ibrahim yang dirawat di Hospital Rehabilitasi Cheras, Kuala Lumpur.

    Beliau menuduh Jabatan Penjara mendapat arahan daripada 'pihak tertinggi' iaitu Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Seri Zahid Hamidi.

    Zahid Hamidi telah menafikannya. Beliau berkata, kuasa memberi kebenaran bagi sebarang pertemuan adalah tertakluk kepada pihak Jabatan Penjara dan Penjara Sungai Buloh.
    "Bukan kerana Menteri (Menteri Dalam Negeri), kuasa itu kuasa dia (pihak penjara). Saya memberi kepercayaan sepenuhnya kepada ketua jabatan di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN)," katanya.
    Lebih memalukan lagi ialah kegagalan Mahathir berjumpa Anwar disebabkan oleh Mahathir sendiri.

    Mahathir atau pihak beliau TIDAK PERNAH memohon secara rasmi daripada Jabatan Penjara dan Penjara Sungai Buloh.

    Perkara ini dinyatakan sendiri oleh Ketua Pengarah Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar. Beliau juga memaklumkan bahawa keputusan untuk tidak memberi kebenaran itu datang daripada pihak Penjara Sungai Buloh dan bukan keputusan Menteri Dalam Negeri.

    Ketua Pengarah Penjara juga berkata, mereka akan mempertimbangkan jika ada permohonan daripada Mahathir.

    Kata mudah, Mahathir main redah sahaja untuk berjumpa Anwar. Padahal, beliau perlu mengikut undang-undang yang telah ditetapkan.

    Malah, jika Mahathir dan puak pembangkang cuba memutar belitkan isu ini dengan mendakwa kononnya pihak kerajaan cuba sabotaj, mereka perlu tahu bahawa Lim Guan Eng DAP telah diberi kebenaran untuk berjumpa Anwar di Hospital tersebut.

    Jika kita merujuk kepada Bahagian IV (Jagaan Dan Pengalihan Banduan) dalam Akta Penjara:
    Jagaan
    26. (1) Seseorang banduan -
    (b) hendaklah tertakluk kepada tatatertib penjara dan kepada semua undang-undang bertulis berhubungan dengan penjara atau banduan dan kepada Perintah Tetap Komisioner Jeneral dalam tempoh pemenjaraannya, sama ada dia berada dalam kawasan penjara atau tidak; dan
    (c) semasa berada dalam jagaan atau di bawah kawalan seseorang pegawai penjara-
    (iii) selainnya berada di luar batasan penjara, hendaklah disifatkan berada dalam penjara dan hendaklah tertakluk kepada semua keadaan yang sama seolah-olah dia sebenarnya berada dalam penjara.
    Maksudnya, Anwar Ibrahim masih tertakluk kepada undang-undang kerana beliau adalah seorang banduan.

    ReplyDelete
  44. HEBATT.. 'maulena' Madey (PEYANGAK TERBILANG) bagi nasehatt...

    Farid Kamil Jumpa Dr Mahathir, Minta Nasihat- 19 DISEMBER 2017







    SELEPAS 24 HARI 'DAPAT NASIHAT' MDEY KUTTY..

    FaridKamil Ditangkap Sebab Tumbok Polis & Tendang Orang Awam - 11 JANUARI 2018


    Kahh..kah...kah..kahh..

    Mahadey the SPOILER.. PENYESAT.. ATOK PAKAR ↺ ↻

    ReplyDelete
  45. Hanya satu sahaja cara untuk Mahathir mempertahankan kenyataan beliau itu iaitu dengan mendedahkan surat rasmi kepada Jabatan Penjara dan Penjara Sungai Buloh untuk membuktikan kenyataan beliau. Itu pun jika ada.
    1. Jika gagal menujukkan bukti surat rasmi, pelan beliau untuk berjumpa Anwar Ibrahim itu hanya sekadar sandiwara beliau untuk mengaburi orang ramai terutamanya penyokong-penyokong Pakatan Harapan.
    2. Kita sedia maklum bahawa wujud perbalahan, tidak puas hati dan marah di antara kepimpinan Pakatan pembangkang dan penyokong-penyokongnya. Mereka tidak puas hati dengan perlantikan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri mereka.
    3. Jika gagal menunjukkan bukti surat rasmi, Mahathir memang tidak mahu berjumpa dengan Anwar Ibrahim, musuh beliau untuk sekian lama. Mahathir yang menyumbat Anwar Ibrahim ke dalam penjara dan telah memalukan seluruh keturunan Anwar Ibrahim.
    4. Perjumpaan di Hospital Cheras itu sudah tentu lebih lama bukan 'sekelip mata' sahaja seperti perjumpaan mereka di dalam Mahkamah. Mana mungkin Mahathir yang begitu tinggi egonya, mahu mendengar 'syarahan' dan komentar Anwar secara one to one.
    5. Anwar Ibrahim pun tinggi egonya. Dalam isu Pakatan Harapan, beliau boleh berkata apa sahaja kepada Mahathir Mohamad. Beliau tidak mungkin mahu dinilai sebagai individu yang tunduk daripada Mahathir.
    6. Anwar sudah tentu mahu input dan berita pertemuan yang akan disiarkan di dalam media menunjukkan beliau dapat mengawal dan lebih superior daripada Mahathir.

    7. Anwar tahu bahawa Mahathir serta parti PPBM adalah pihak yang tiada bargaining power dan amat bergantung kepada budi bicara serta keputusan beliau.
    8. Mahathir pula tidak boleh berbohong atau tidak menyatakan intipati sebenar perbualan beliau dengan Anwar kerana Nurul Izzah ada bersama mereka.
    Atau segala yang berlaku hanya sekadar diversion untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu calon PM puak pembangkang dan pembahagian kerusi parlimen yang benar-benar telah merobek dan memecah belahkan puak pembangkang.

    Persoalannya sekarang, apakah Mahathir akan membuat permohonan rasmi kepada Jabatan Penjara dan Penjara Sungai Buloh?

    Beliau perlu melakukannya kerana bagaimana tinggi pun egonya, Mahathir terpaksa juga menghadap Anwar Ibrahim untuk mendapat restunya.

    Cuma satu, janganlah pula perjumpaan nanti tanpa diketahui atau tanpa kehadiran Nurul Izzah.

    Kita tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  46. PELAKON SUAM KUKU MINTAK NASIHAT TUN
    BERSIKAP AMAR MAARUF NAHI MUNGKAR KONON
    TAK SAMPAI 1 BULAN TUHAN DAH TUNJUKKAN
    NI LA BAHANA BILA HUKUM TUHAN DIPERMAINKAN
    COMANGO PLURALIST AJARAN ANAKCUCU TO WAN


    BERAMBOSSSSSS....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Punyalah BANYAK bersepah Ustaz2, Ulama2 pondak, Mufti2 beertauliah.. pakar Hadith, pakar kitab2 Feqh, tasswauf, Muamalah yang mursyid yang berakhlak mulia, dalam Tanyalah Ustaz ke, TV Al Hijrah ke.. Radio Ikim.fm ke.. etc beratus pilihan yang duk ada .. boleh minta NASIHAT..

      tp dia ko pegi GATAL nak cari Otak Gila sekor ni buat apa... pergi minta nasihat pada SYAITAN DIKENALI @ MADEY KUTTY MUNAFIK TERBILANG.. so.. itulah padahnya.. bukan jadi baik..jadi buruk akhirnya..

      so itulah hasilnya.. bila salah piliha penasihat.. SYAITAN TUA bagi nasihat... !!

      Artis2 suam2 kuku lain harap ambil pengajaran!

      Delete
  47. KENAPA TAKUT, SAYA HANYA NAK NUAR JUBOQKAN SAYA JER...NAK RASA MACAM MANA MUNAWIR DAN SAIFOL KENA TONGGENG...TU JER...TEROK LAH KO RANG INI...KATA BUKAN2 KAT AKU...

    -MATDEY

    ReplyDelete
  48. MELAWAT ANWAR: BAGAI MANA TUN DR MAHATHIR POLITIKKAN
    TERLALU mudah bagi Tun Dr Mahathir mendapat liputan, sehinggakan TPMpun turun memberi rekasi.

    Sebelum ini, Menteri komunikasi dan Multimedia- Datuk Seri Salleh Said menerusi blog beliau DISINI yang bertajuk Perdana Menteripun Perlu Mengikut Undang-undang.

    Tun M cukup cekap mendapat perhatian, sehinggakan melawat banduan pun menjadi tajuk berita.

    Dalam era persepsi/gossip masa kini, isu-isu begini, boleh menggamit pemikiran rakyat, apatah lagi jika disenasikan oleh media.

    Tajuk laporan media, seperti di muka depan DAILY EXPRESS- surat khabar tempatan Sabah yang membawa tajuk "Mahathir barred from visitang Anwar" membawa makna, berbeza, jika barred diganti dengan "prevented" atau "disallowed". Perkataan itu membawa makna, jikapun mantan PM itu memohon kebenaran, tidak akan dibenarkan melawat bekas stru beliau itu.

    Kini mantan PM itu menggambarkan, kepada rakyat dan dunia, bahawa rakyat di Negara langsung tiada kebebasan, membawa makna, bahawa amalan demokrasi dalam Negara, hanya lakonan, bukanlah Negara yang mengamalkan system demokrasi.

    Mantan PM itu, menyamakan, melawat seseorang yang "merdeka" tidak sama dengan melawat banduan. Mungkin beliau terpengaruh, apabila DS Najib Razak melawat Anwar di HKL, maka beliupun ikut cara yang sama.

    Beliau terlupa, bahawa DS Najib melawat pemimpin PKR yang sedang dipenjarakan itu kerana kesalahan liwat, melalui proses biasa, menerusi kebenaran Pengarah penjara.

    Terlihat benar, bagaimana "sindrom mabuk kuasa" masih melekat pada PM itu, kerana tindakan beliau "walk-in" di Hospital Cheras, seolah-olah beliau tidak boleh disentuh undang-undang.

    Rakyat Negara ini perlu membuka mata, jika pemimpin seumpama ini dibenarkan berkuasa lagi, maka akan memperkatikkan semula, tindakan menghalalkan cara.

    ReplyDelete
  49. Pengarah Penjara "kantoikan" Dr. Mahathir, mana ada arahan "orang atasan" #Negaraku #Malaysia
    Top Dog Pakatan Harapan Dr Mahathir Mohamad tidak dibenarkan melawat bekas Timbalan Perdana Menteri yang dipecat atas kesalahan meliwat, Anwar Ibrahim di Hospital Rehabilitasi Cheras, semalam kerana beliau tidak membuat permohonan kepada Jabatan Penjara, kata Datuk Seri Zulkifli Omar.

    Ketua pengarah Jabatan Penjara itu turut menyangkal tuduhan pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu kononnya arahan itu dikeluarkan menteri dalam negeri.


    “Jabatan Penjara serta Penjara Sungai Buloh tidak pernah menerima permohonan daripada Dr Mahathir untuknya menemui Anwar, jika ada permohonan berkemungkinan kita akan pertimbangkan.

    “Keputusan untuk membenarkan itu datang dari penjara, bukannya timbalan perdana menteri,” katanya pada sidang media di Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini.

    Semalam, Dr Mahathir cuba menipu rakyat Malaysia selepas dimaklumkan Jabatan Penjara yang konon nya mereka diarah untuk tidak membenarkan beliau menemui Anwar oleh pihak atasan di KDN.

    “Tidak ada sebab…mereka kata mereka dapat arahan daripada seseorang yang tinggi yang saya tak dibenarkan untuk berjumpa Anwar,” kata pengerusi PPBM itu di ruang legar hospital itu semalam.

    Dr Mahathir berkata, beliau mahu melawat bekas timbalan beliau yang sudah dua kali dipenjara kerana meliwat, Anwar bagi mengucapkan terima kasih secara peribadi kepadanya kerana memudahkan rundingan calon perdana menteri PH.

    Sandiwara Dr. Mahathir ini amat melucukan sehingga Timbalan Presiden PKR Azmin Ali juga telah "tweet" mengenai perkara ini. Semua orang nampaknya tidak percaya dengan Dr. Mahathir lagi.

    ReplyDelete
  50. Tiada Permohonan Tun M Mahu Jumpa Anwar – KP Penjara
    PUTRAJAYA: Jabatan Penjara serta Penjara Sungai Buloh tidak pernah menerima permohonan dari Tun Dr. Mahathir Mohamad atau pihaknya bagi menemui Datuk Seri Anwar Ibrahim di Hospital Rehabilitasi Cheras, Kuala Lumpur pada Rabu.

    Ketua Pengarah Jabatan Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar menjelaskan, kelulusan berjumpa atau tidak mana-mana individu dengan banduan tertakluk kepada undang-undang sedia ada selain kuasa penjara itu sendiri.

    Jelasnya, setiap permohonan akan dipertimbangkan berasaskan urusan yang disifatkan sebagai mendesak dan mustahak seperti yang tertakluk di dalam peraturan berkenaan.

    “Kita perlu permohonan rasmi daripada Dr Mahathir sendiri, kalau tidak ada permohonan kita tak boleh beri.

    “Seksyen 26 Akta penjara 1995 menjelaskan bahawa semasa dalam kawalan penjara, seseorang banduan disifatkan masih berada dalam penjara serta tertakluk kepada semua undang-undang penjara,” katanya semasa sidang media selepas Perhimpunan Bulanan Kementerian Dalam Negeri di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  51. HEBATT.. 'maulena' Madey (PEYANGAK TERBILANG) bagi nasehatt...

    Farid Kamil Jumpa Dr Mahathir, Minta Nasihat- 19 DISEMBER 2017







    SELEPAS 24 HARI 'DAPAT NASIHAT' MaDeeY KUTTY..

    FaridKamil Ditangkap Sebab Tumbok Polis & Tendang Orang Awam - 11 JANUARI 2018


    Kahh..kah...kah..kahh..

    Mahadey Syaitan Dikenali.. the SPOILER.. PENYESAT.. ATOK PAKAR ↺ ↻

    Ko GATAL sangat nak tumpang 'populariti' Atok Puaka tu.. nasib le Paridd oii...

    ReplyDelete
  52. Maka, betullah telahan tweet @AzminAli semalam. Sandiwara @chedetofficial kelas pertama. Malah, pelakon tambahan @n_izzah menjayakannya dengan mantap sekali.

    Tiada permohonan dibuat utk melawat DSAI tetapi disalahkan DS @NajibRazak dan DS @Zahid_Hamidi ������

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tuuu braderrr.......itu ialah sandiwara tok imam siddiq, amanah, tablig dan fatanah.

      Untuk tatapan free satu Malaysia.

      Taakkbeerrr.....takkbeer...!!

      Delete
  53. Faekah Husin
    @faekah_qkn5
    Sibuk KP Penjara beri penjelasan, sesiapa nak lawat banduan kena ada permohonan.
    Ekk elle.. Mcm la mereka tak tahu. Saja nak buat gempak!!

    ReplyDelete
  54. Strategi PH calonkan Mahathir PM kena bogel
    Pimpinan tertinggi Pakatan Harapan (PH) merasakan mereka membuat pilihan tepat apabila mengangkat bekas Perdana Menteri selama 22 tahun iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri jika pakatan pembangkang memenangi pilihanraya akan datang (PRU14).

    Kurang 24 jam, keputusan pimpinan tertinggi PH dikecam pemimpin bawahan mereka sendiri. Ketua Wanita Keadilan Zuraida menyifatkan ia sebagai sesuatu yang kejam. Baginya, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali lebih layak menjawat jawatan itu. Lagipun, Azmin jauh lebih muda berbanding Mahathir yang kini berusia hampir satu abad!


    Begitu juga dengan ketidakpuasanhati diperingkat akar umbi. Hinggakan berlaku protes oleh Geng Reformis 98 yang mahukan bos mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadikan PM. Manakala di Johor pula, anggota parti Pakatan iaitu PAN bertindak memboikot konvensyen PH.

    Begitulah PH. Hendak memilih ketua pun mereka gagal. Jelas parti mereka sendiri tiada istilah toleransi dan bersatu padu.

    Sebenarnya, apa yang dihadangkan oleh pimpinan tertinggi PH ini?

    Berpuluh tahun memaki hamun Mahathir, mendesaknya letak jawatan dan mengadakan demonstrasi jalanraya besar-besaran di ibukota suatu masa dahulu. Malah bos DAP Lim Kit Siang pernah menulis buku bertajuk 'The BMF Scandal' dan berucap di dalam Parlimen berkaitan isu Forex yang menyebabkan wang negara lesap RM32bilion (RM100 bilion nilai sekarang) sekitar tahun 1990an.

    ReplyDelete
  55. TWEETER ASIMIN AISKERIM PASAL LAKONAN KUTTY PENYANGAK 'MELEWAT' ANWAR 10/1/2018 -

    SANDIAWARA KELAS PERTAMA. KAH KAH KAH

    Budin Ngok Otaman Kopipes.. aku tolong KOPIPES je apa yang Asimin Aisekerim cakap..

    jangan ko marah aku ye.. aku kt luor negara nihh... kekekekekeekeke


    #↺ ↻ MahadeyKuttyPenyagakTerbilang ™ ↺ ↻

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tuuu braderrr.......itu ialah sandiwara tok imam siddiq, amanah, tablig dan fatanah.

      Untuk tatapan free satu Malaysia.

      Taakkbeerrr.....takkbeer...!!

      Delete
  56. bulan lepas polis dah training nak evakuasi mo1 pakai heli. najibut dah panic! atau dia dah tau awal2 nak kalah.....kena ada escape plan.

    ReplyDelete
  57. Sekali lagi, apa yang sebenarnya dihidangkan pemimpin tertinggi PH kepada masyarakat hari ini?

    Setelah puas bergaduh dan memperbodohkan rakyat, PH mengumumkan pembahagian kerusi untuk kesemua parti anggota. Nampak gayanya, PH tidak puas untuk memperbodohkan rakyat.

    PPBM - 52
    PKR - 51
    DAP - 35
    Amanah - 27

    Wah! nampak PPBM menduduki 'takhta'. DAP nampak kecil. PAN jelas terpinggir biarpun lebih senior berbanding PPBM dalam PH.

    Hakikat menyedari bahawa rakyat bukanlah bodoh. Jumlah pembahagian kerusi tidak sama dengan kerusi menang. Nampak saja banyak, tapi kerusi yang mereka tanding itu kerusi comfirm kalah. Manakala DAP nampak sikit tapi kerusi mereka itu adalah kubu kuat sendiri.

    “DAP sekurang-kurangnya boleh tanding dan menang lapan kerusi di Sabah manakala di Sarawak pula 11 kerusi sudah jadi 19 kerusi, dicampur pula dengan kerusi boleh menang di Semenanjung, DAP boleh peroleh sekurang-kurangnya 54 kerusi.

    “Tidakkah DAP yang menang lebih kerusi Parlimen dan dapat dilihat ada muslihat tertentu yang DAP cuba sembunyikan. Kita percaya hal ini menjadi bukti DAP yang sebenarnya memimpin Pakatan Harapan.”

    Demikian kata Ketua Penerangan UMNO yang juga ahli politik berpengalaman, Tan Sri Annuar Musa dalam Program Anda Tanya Kami Jawab Bersama Tan Sri Annuar Musa melalui Facebook UMNO Online bertajuk 'Polemik PM Pakatan Harapan' di Auditorium UMNO, Menara Dato' Onn PWTC semalam.
    Dalam masa sama, Annuar juga menyifatkan majoriti senyap lebih bijak daripada yang disangka PH. Majoriti senyap yang menjadi penentu kemenangan sesebuah kerajaan mendapatkan mandat lebih mengutamakan kestabilan, keharmonian dan perpaduan rakyat. Mereka lebih mengutamakan pemimpin yang boleh dan bekerja untuk rakyat, bukannya yang hanya pandai bercakap dan menjanjikan sesuatu yang tidak mampu ditunaikan.

    "Mereka tahu DAP ada ideologi yang tidak berubah, PKR memperjuangkan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim), Dr Mahathir pula bergaduh dengan Najib hendak naikkan anaknya (Datuk Seri) Mukhriz.

    "Rakyat Malaysia melihat ini semua. Transformasi dibawa Najib tidak nafikan ada fakta. Zaman Dr Mahathir (Malaysia) tidak dapat penarafan A pun. Zaman Tun hanya dapat B. Zaman Najib sahaja dapat penarafan A-.

    "Cara kita uruskan ekonomi juga mendapat pengiktirafan Bank Dunia dan Tabung Matawang Antarabangsa (IMF).

    "Pendekatan yang Najib buat juga jelas, menjaga ekonomi negara, perpaduan rakyat, menjaga Malaysia menjadi negara dihormati di mata dunia dan menjaga hubungan politik yang baik dengan negara luar. Rakyat menilai semuanya," kata Annuar yang juga merupakan Ahli Parlimen Ketereh.

    ReplyDelete
  58. International UM students claim cost was raised by up to RM36,000

    KUALA LUMPUR: A group of international students at Universiti Malaya (UM) has raised an outcry over an increase in tuition fees of up to RM36,000.

    The Star’s R.AGE team spoke to 15 students, all undergraduates in their first year, who claimed to have had their tuition fees increased after they arrived in Malaysia.

    “When I applied for the course in March 2017, it was only about RM5,000 a semester.

    “But when I arrived in August, I found that they had increased the fee to RM9,500,” said an accounting student from Indonesia, who requested anonymity.

    “I have not paid as I am still waiting for them to quote the final fee,” he added.

    Another student from Nigeria said her course fee was RM4,440 per semester when she checked in July. When she arrived in September, however, it was revised to RM6,720 and then RM7,020 in December.

    “I hope UM will charge us the original fees and that this scenario will not repeat itself in subsequent semesters,” said the student.

    The addition in fees differs from course to course, but ranges between a few hundred ringgit and RM9,000 a year.

    R.AGE sighted the offer letters of some of the students and found that they did not contain the exact fee, but pointed to a fee structure on the online student portal.

    According to the students, the fees were revised in the months after they accepted the offer, but they were not informed of the changes.

    The students claimed that no explanation was given for the fee hike except that the university reserved the right to change the fees at its discretion.

    The students also claimed that they knew of over 40 other students who had been affected by this fee increase.

    Further investigations revealed that a fee structure published on UM’s official Facebook page on Feb 2, 2017, was significantly lower than the current fee structure displayed on its online student portal.

    R.AGE also looked through archived versions of the online student portal, finding that prices for one of the courses was changed as recently as July 28, 2017.

    R.AGE has been contacting various departments within UM since Thursday for a response to the claims and to explain the increase in fees, but has yet to receive any.

    National Consumer Complaints Centre (NCCC) senior legal and policy manager Shabana Naseer Ahmad said students should be advised upfront on how much and what they would be paying for.

    “It’s unfair for universities to claim that they can change the fees as they wish. They should have a rough figure of the estimated cost and not implement a drastic change in fees, which is misleading,” she said.

    “Fee changes should be made in advance with valid reasons, such as new regulations or requirements imposed by the Government.”

    She said students who feel that they have been misled can reach out to NCCC at www.nccc.org.my.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jikalau pengurusan university tertua ni pun carca marba , apa lagi dengan dengan cabinet sekarang ini ????

      Delete
    2. outcry pala hotak bapak ko diny..

      madey dh ckp tol kat malaysia (hasil projek menyangak) termurah di asia..

      amik cite sampah longkang nak tutup fitnah ph.. penyelewengan kutty penyangak 32 tahun..

      bodo ko tu simpan kasi cucu ko nanti.. dinyngok... proOOOOtttTT !!

      Delete
  59. TWEETER ASIMIN AISKERIM PASAL LAKONAN KUTTY PENYANGAK 'MELEWAT' ANWAR 10/1/2018 - berbunyi..

    "SANDIAWARA KELAS PERTAMA. KAH KAH KAH"

    p/s: Budin Ngok Otaman Kopipes.. aku tolong KOPIPES je apa yang Asimin Aisekerim cakap..bagi korang dapat maklumat...

    jangan ko marah aku ye.. aku kt luor negara nihh... kekekekekeekeke


    ↺ ↻ MahadeyKuttyPenyagakTerbilang ™ ↺ ↻

    ReplyDelete
  60. “Apabila Dr Mahathir dinamakan sebagai calon perdana menteri apa tujuan sebenar mereka? Apakah ianya ingin memperkudakan Dr Mahathir atau sebaliknya? Banyak sudut boleh lihat. Apakah sekadar untuk untuk tarik Melayu…?

    “Ini kerana undi Melayu menerusi PKR sudah maksimum. Begitu juga dengan yang lain dan mungkin ramai tidak tahu. Di sinilah rakyat harus bijak menilai. Pertamanya mereka ketandusan pemimpin dan keduanya apa matlamat mereka. Kalau perlukan PM interim sekalipun kenapa pilih Dr Mahathir. PM sementara sahaja dan bukan PM sepenggal pun…kenapa Dr Mahathir dipilih… satu pandangan akan lihat sebagai satu langkah ke belakang.”
    “Inilah drama yang sangat menarik dan rakyat boleh nilai Pada masa yang sama UMNO perlu yakinkan rakyat bagaimana pakatan pembangkang kalau diberi peluang untuk tadbir negara. Apakah ini pelan yang mereka mahukan dalam abad sekarang?

    “Interim prime minister kemudiannya serahkan kepada Datuk Seri Anwar dan kemudiannya kena masuk parlimen dan buat pilihan raya kecil. Macam-macam cerita dan adakah ini masa depan yang ingin kita gadaikan .

    “Yakinkan kembali rakyat yang termakan politik persepsi dan ambil kepincangan yang berlaku di dalam pakatan hari ini untuk tunjukkan kepada rakyat hakikat sebenarnya yang berlaku di dalam pakatan mereka.”

    ReplyDelete
  61. Sementara ini pula adalah komen daripada Naib Presiden Pas, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah

    Katanya, keputusan untuk melantik Tun Dr. Mahathir Mohamad juga membuktikan bahawa Pakatan Harapan masih ‘pening’ dan tidak cerdik.

    Selama 22 tahun pemimpin Pakatan Harapan berjuang untuk menurunkan Dr. Mahathir kerana menyifatkan bekas Perdana Menteri itu sebagai diktator tetapi hari ini mereka mahu mengangkatnya sebagai Perdana Menteri.

    “U-turn, ‘klu-klek’, tidak cerdik, saya kata semua ayat itu boleh guna belaka sebab mereka ini berjuang sejak 1999 lagi nak jatuhkan Dr. Mahathir tiba-tiba dalam masa dua tahun mereka boleh terima dia sebagai Perdana Menteri sementara walaupun kononnya atas kertas sahaja.

    “Mereka selama 20 tahun ini berlawan nak jatuhkan Dr. Mahathir kerana isu Anwar tiba-tiba angkat dia sebagai calon, maknanya ‘hebatlah’ politik Dr. Mahathir.”

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...