Friday 5 January 2018

JANGAN BERGANJAK DARIPADA MEMILIH TUN MAHATHIR AHAD INI....


Sebagaimana yang diketahui umum,  perkara pokok yang akan diputuskan dalam Konvensyen Pakatan Harapan Ahad ini ialah menamakan calon Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi gabungan itu.


Ia adalah sebagai persiapan terakhir menghadapi PRU 14 agar rakyat lebih jelas siapa yang bakal menggantikan Najib Razak dan memimpin negara selepas itu.


Calon yang dikatakan sudah hampir rasmi akan dinamakan ialah Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dan Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri.


Tidak dinafikan pencalonan Tun Mahathir, meskipun belum rasmi, tetapi telah mula menimbulkan ketakutan kepada UMNO dan BN.


Malah, Pas turut tidak senang dengan pencalonan itu kerana sejarah telah membuktikan parti itu tidak pernah dapat bernafas dengan selesa semasa Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri sebelum ini.


Dalam pelbagai kenyataan yang boleh dibaca daripada pemimpin UMNO dan Pas, termasuk ada yang membuat laporan polis, ia sebenarnya adalah manifestasi ketakutan mereka terhadap kemunculan semula Tun Mahathir.


Dalam Pakatan Harapan sekarang, oleh kerana Anwar Ibrahim sedang berada di penjara, hanya Tun Mahathir yang lengkap resepi kewibawaan, bukan saja dari segi kemampuan untuk menyingkirkan Najib, tetapi juga untuk memulih dan menyelamatkan negara selepas PRU 14 nanti.


Pada PRU 13 lalu, Anwar sudah hampir berjaya melakukannya dan kini tugas itu harus diserahkan kepada Tun Mahathir untuk menyempurnakannya.


Kepada pemimpin-pemimpin PKR yang masih berdolak-dalik dalam membuat ketetapan dengan alasan perlukan lebih masa untuk berunding dengan pelbagai pihak yang berkepentingan, manakala ada pula yang mencadangkan agar pemimpin muda seperti Azmin Ali, Mukhriz Mahathir atau Nurul Izzah lebih wajar diketengahkan, berlapang dada dan lihatlah realiti dengan hati terbuka.


Dalam PRU 14 akan datang, PH bukan saja akan berdepan dengan Najib, UMNO dan BN, tetapi juga seluruh jentera kerajaan, kuasa wang, malah mungkin penipuan dan penyelewengan.


Tidak mustahil juga kiranya Najib hampir kecundang, perisytiharan darurat mungkin akan turut dikuatkuasakan melalui kekacauan yang sengaja dicetuskan, lebih-lebih lagi kuasa berbuat demikian sudah berada di tangan Perdana Menteri melalui pindaan Akta Majlis Keselamatan Negara, tidak lama sebelum ini.


Maka, siapakah yang paling sesuai untuk mendepani semua cabaran itu selain daripada Tun Mahathir?


Kita tidak menafikan Azmin, Mukhriz dan Nurul Izzah ada kelayakan untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi masa untuk mereka ialah selepas Tun Mahathir berjaya membawa kemenangan kepada PH dan memulihkan negara ini.


Sesiapa pun, selain Tun Mahathir, bukan saja tidak cukup dalam menakutkan Najib, bahkan tidak membawa tarikan yang menyeluruh kepada rakyat untuk membuat perubahan.


Tanpa Tun Mahathir diletakkan terlebih dahulu sebagai calon Perdana Menteri, tidak ada sesiapa daripada PH akan berpeluang berkuasa di Putrajaya selepas ini.


Menamakan calon lain hanya akan memberi keselesaan kepada Najib untuk memenangi pilihanraya dan menjadikan UMNO, BN menguasai negara ini selama-lamanya.


Titik tolak terbaik untuk perubahan dan menumbangkan Najib adalah PRU 14 dan "kepala perangnya" mesti Tun Mahathir.


Oleh itu, menjelang Ahad ini, pemimpin-pemimpin PH tidak harus lagi berdolak-dalik, mengambil lebih masa atau berganjak daripada menamakan Tun Mahathir sebagai bakal Perdana Menteri dan Dr Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri


Tiada keputusan pada Ahad ini hanya akan mengurangkan keyakinan rakyat, manakala menamakan orang lain selain Tun Mahathir sama seperti memberi kemenangan percuma kepada Najib. (ShahbudinHusin 05/01/2018).

224 comments:

  1. Surau diminta memperlahankan suara azan dan sebuah perkuburan Islam telah di’bersih’kan kerana menganggu pemandangan, kedua-duanya berlaku di Teluk Kumbar, Pulau Pinang dedah Azmi Saad.

    “Jika semalam kita dedahkan tentang satu kawasan kubur yang dulunya sangat semak dan telah dibersihkan..akan tetapi telah menimbulkan ketidakpuasan hati seorang penduduk HARBI di situ di mana beliau meminta ditanam semula pokok supaya pemandangan beliau tidak terlihat akan kawasan kubur di belakang rumah beliau..

    “Ini pulak ada satu lagi kisah di Teluk Kumbar juga.. Tapi kali ini di sebuah surau (Surau Furqan) di mana ada seorang wanita “HARBI” telah berjumpa dengan jemaah Surau dan meminta mereka “MEMPERLAHANKAN SPEAKER AZAN” kerana menganggu dia dan keluarganya hendak tidur…

    “Perkara ini telah diceritakan sendiri oleh AJK surau itu semalam dan mereka tidak melayan kehendak wanita HARBI tu walaupun beliau datang sekali lagi untuk berjumpa dengan mereka..,” dedah Azmi Saad dalam Facebook.

    Tambahnya, isu desakan memperlahankan azan itu bukan perkara baharu kerana ia pernah berlaku di sebuah masjid di Tanjung Bunga.

    “Sebenarnya, puak ni jika diberi betis…bukan hanya paha yang mereka kehendakkan ..akan tetapi seluruh badan mereka ini (nak) tawan…,”katanya lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn temberanglah
      Aku ni orang Penang!!!

      Delete
    2. Dia ni memang temberang!!!
      Aku pun duduk kat Penang Gelugor. X de pun cerita dongeng nih!!!

      Delete
    3. Betui tu. Jgn dok kelentong. Mn ada kejadian mcm tu kat penang. Aku dok kat batu uban. Org melayu kat penang lebih gagah dr masa bn perintah. Penang pun makin indah. Kutu brahak umno sj buat cerita dongeng, tahyul, auta dan fitnah. Nampak sgt bn dah terdedak...eh silap...terdesak. hehehehe

      Delete
    4. Cerita dongeng pasal azan di Penang ni ialah taktik lapok yg diguna pakai sejak PRU13 lagi.

      Sekarang direcycle semula untuk PRU14.......sebab Kassim Baba orang kaya penyamun takot Tsunami Melayu.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Mana tok non panjang? (Datuk Zainal Abidin Osman)

      Dah 2 kali kalah di parlimen Nibong Tebal tapi masih lagi memegang jawatan pengerusi perhubungan umno negeri Pulau Pinang.

      Wajarkah pemimpin yg dah 2 kali kalah dan tidak ada kuasa di Parlimen masih kekal memegang jawatan tinggi ini?

      Zaman Tok Non Panjang semasa menjadi ahli Parlimen umno apa yg dia buat? Apa sumbangan dia kpd rakyat yg mengundi dia dulu?

      Hari ini Pulau Pinang di bawah DAP cukup berjasa kpd rakyat. Jalan raya 1 lorong sehala di Seberang Perai Selatan dah jadi 2 hingga 3 lorong sehala.

      Sepanjang Sungai Kerian di pinggir bandar Nibong Tebal telah dibina tambatan banjir dan tempat berjogging & riadah. Jln di dalam kampong semuanya bertar. Ini yg rakyat hendak.

      Apa yg Tok Non Panjang buat semasa dia berkuasa? Setakat sapu semua projek untuk diri dan kroni2 dia saja.

      Rakyat tak pernah minta gula kopi pun kpd wakil rakyat umno melainkan wakil rakyat umno yg dok mai minum kopi di rumah rakyat!!!

      Hari ini kalau ada kenduri kendara mana ada dah rakyat di Seberang Perai Selatan jemput Tok Non Panjang lagi dah...orang dah meluat tengok muka dia dan kroni2 umno dia. Kaki ampu najib tu!!!

      YB Tok Mod Sungai Acheh (bekas penghulu) jgn mimpi hang dapat mempertahankan jawatan YB hang dalam PRU 14 nanti. Kali ni bungkuih lah hang!!!

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Perlantikan Mohamad Sabu (Mat Sabu) sebagai Ahli Lembaga Pengarah Halal Penang mengesahkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyogok bantuan kewangan kepada Presiden Amanah di sebalik jawatan agensi kerajaan negeri tersebut.

    “Patut la abang Mat Sabu marah sangat PAS putus dengan DAP. Elaun saja RM 15K seperti (pendedahan) Razali bekas SUA politik DAP Penang kata, ingatkan itu fitnah. Rupanya memang ada dedak di sebalik tokong.

    “Sebelum ni abang Mat telah pun melepaskan jawatan sebagai penasihat Perbadanan Air Pulau Pinang ketika PAS putuskan hubungan dengan DAP di muktamar PAS tempohari, tetapi itu mungkin hanya lakonan simpati yang kononnya berperinsip.

    “Bila kita dedahkan hal ini marah penyokong-penyokong PAN DAP. Terus depa ungkit fitnah PAS dapat 90 juta. Kita tanya bukti mana?? Terus puak ni pusing-pusing ke langit,”kata Tuan Mohd Shah dalam Facebook.

    Kedudukan Mat Sabu dalam Ahli Lembaga Pengarah Halal Penang terkandung dalam pautan https://www.halalpenang.com/about-us/board-of-directors.

    Tuan Mohd Shah menambah pelantikan ADUN PAS Permatang Pasir, Datuk Mohd Salleh Man sebagai Ahli Lembaga Pengarah Halal Penang juga bakal menjerat diri sendiri pada PRU 14 nanti.

    “Harum manis DUN Permatang Pasir menunggu untuk gugur seperti (Ahli Parlimen PAS) Pokok Sena (Datuk Mahfuz Omar), “katanya lagi.

    GS - PAS selalau diserang kononnya makan dedak UMNO. Mereka tiada satu bukti dan asaspun. Tapi mereka ini, anda boleh lihat dalam GLC di Pulau Pinang dan selidik bahawa mereka (PAN) ini sudah makan dedak DAP. Itu sebab mereka sangat sayang DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak nak jugak sokong BN

      Delete
    2. Tak naklah sokong BN.

      Delete
    3. Mahathir mengulangi dakwaannya ketika dia jadi presiden Umno tetapi sekarang dia bukan lagi persiden Umno untuk apa?kalau PAS dikatakan menuduh orang Umno itu kafir tetapi sekarang Mahathir bukan lagi orang Umno maka diubah suai sedikit dakwaannya, kalau dulu dia kata PAS tuduh orang Umno kafir tetapi sekarang dia ubah dengan tuduhan PAS dakwa orang orang yang tak jadi ahlinya kafir dan kemudian dia ubah sedikit lagi dengan dakwaan PAS kata orang Umno yang tak masuk PAS ialah kafir.Tuduhanpun boleh diubah untuk mengulangi pasal orang PAS tidak makan sembelihan Umno, kahwin semula kalau mak bapaknya Umno dan seumpamanya.Mengaitkan dakwaan stok lama dengan disesuaikan dengan kedudukan terkini Mahathir nampak janggal tapi sebab bebal, Mahathir teruskan juga.dan untuk menyedapkan lagi dakwaannya, Mahathir kata TGHH kafir sebab sudah berbaik dengan Umno yang dituduhnya kafir.

      Mahathir tokok tambah lagi dakwaannya dengan menuduh mufti tidak buat kerja untuk menangani Amanat Hadi isedangkan mufti di zaman Amanat Hadi ialah mufti yang diperah mendengar perintahnya, kenapa mufti tidak diperintahkan mengeluarkan fatwa ketika itu dan kenapa pulak baru sekarang mufti dipersalahkan? Lebih menarik apabila Mahathir mendakwa mufti boleh buat kerja dengan Arqam tetapi tidak dengan Amanat Hadi seolah olah semua fatwa yang keluar tentang Arqam ialah kuasa mutlak mufti.Mahathir ingat orang tak tahu siapa di belakang fatwa Arqam itu dan mufti buat kerja atas arahan siapa.

      Bercakap pasal Arqam saya juga teringat tentara tentera Badar dan kisah undercover seorang anggota polis wanita yag berkahwin dengan Abuya.Telitinya penyiastan Arqam dan fatwa mufti juga diperolehi tentang aura Muhammadiah dan amalan sesat Arqam sebelum pertubuhan itu diharamkan, tetapi dalam kes Memali, di mana penyiasatan teliti itu dibuat dan diumumkan kepada rakyat? Tiba tiba arwah Ustaz Ibrahin Libya dituduh penjenayah yang menganjurkan pemberontakan bersenjata dan mengajar ajaran sesat? Di mana sesatnya ajaran Ustaz Ibrahim dan di mana pula pasukan tentera badarnya?

      Tanpa Bukti, tanpa hujah dan tanpa saksi, Mahathir dan kuncu kuncu macai kapcainya terus mempertahankan serangan Memali itu untuk keselamatan negara tetapi di mana bahayanya?

      Delete
    4. Kejora semalam @ 22:11 menyatkan....
      KALAU BUDAK2 BOLEHLAH DIPANGGIL 'BODOH', DAH TUA RENTA MACAM MAMAK MATDEY KUTY PUN PERANGAI SAMA JUGA MALAHAN MAKIN TUA RENTA MAKIN TERUK , NAK PANGGIL APA?
      BAHLOL LAH TU....KALAU TAK UN BONGOK...
      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Kejora semalam @ 22:58 menyatakan....
      AAH... DAH LAH BONGOK MADEY NI...BINGAI PULAK!!
      ---------------------------------------
      KOMEN BALAS SAYA:

      Rentikanlah temberang auta kamu, terutama dgn kerja kopipes bahhan sampah di atas.

      Lagi satu, nasihat saya usahlah menghina diri kamu sendiri Kejora dgn mencemuh Tun Mahathir yg dah tentu2 seorang Negarawan membangunkan negara serta jasa2nya juga untuk umat Islam sejagat. .

      Yg jelas kamu tuu siapa, siapa nama & ayah kamu yg sah, sampai mana tahap mana kamu belajar, apa pekerjaan & sumbangan kamu kepada negara, berapa banyak cukai pendapatan kamu dah bayar untuk perbeharaan negara

      Kamu bertanya semalam @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      Delete
    5. Layan Mahathir Macam Layan Orang Gila
      Orang yang dah masuk usia 90-an tidak gila mahu jadi PM kalau tidak gila. Dalam dunia tak ada orang yang bergelar mantan PM tiba-tiba kemaruk pula nak bertanding untuk diangkat jadi PM melainkan orang gila. Gila berganda-ganda.
      Di kampung aku ada orang gila. Namanya Bukan Mahathir. Diusungnya karung penuh dengan kain buruk dan busuk. Di sana ada orang yang nama betul-betul Mahathir sedang usung karung dengan otak dan hati yang busuk. Tak parah kepada manusia gelagat si gila yang bernama Bukan Mahathir . Tapi gila si Mahathir seribu dukun tak terjampi akan sakitnya.
      Aku layan Mahathir macam layan orang gila. Aku tidak gila. Tapi aku bersama dengan manusia yang ingin ambil kuasa dari orang gila.

      Delete
    6. ORANG Kedah kata “tak dah arah dah” atau “abis akai dah”, itulah gelaran sesuai buat Mahathir sekarang ini. “Kelupoq tak sangga” sebab hendak kuasa.

      “The end justify the means” kata Machiavelli dalam bukunya The Prince. Matlamat menghalalkan cara. Kerana hendak sangat kuasa, Mahathir akan buat apa sahaja hendak bagi DAP suka.

      Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Mahathir Mohamad kini semakin rancak menyerang PAS. Pelbagai tuduhan dibuat ke atas PAS termasuk melabel presidennya Abdul Hadi Awang sebagai kafir dan pengkhianat kerana bekerjasama dengan UMNO.

      Ternyata tuduhan itu menunjukkan Mahathir kini semakin terdesak. Ia merupakan tuduhan yang jelas sekali melanggar prinsip agama. Dulu Mahathir sedap kata PAS mengkafirkan orang. Kini, Mahathir pula mengkafirkan orang PAS.

      Selain itu, sebagai seorang Islam juga, Mahathir tidak wajarlah menjadi `mufti’ dengan melabelkan seseorang itu sebagai kafir. Sebelum ini Mahathir kata semua mufti juga kafir ketika berucap dalam mesyuarat agung PPBM.

      Apa boleh buat, Mahathir bertindak agresif sebegini semata mata hendak ambil hati DAP sahaja. Mahathir memang selalu berlagak sebagai mufti pun.

      Dulu Mahathir membuat `fatwa’ sendiri kononnya mereka yang mengerjakan haji melalui Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak mendapat haji yang mabrur.

      Tidak berhenti di situ, Mahathir juga pernah mengatakan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang memberi manfaat kepada jutaan rakyat yang memerlukan sebagai salah satu bentuk rasuah dan haram diterima.

      Disebabkan keceluparan mulut Mahathir ini, Hadi sendiri sudah beberapa kali meminta beliau bertaubat. Namun jika dilihat kepada agenda lain, ramai yang mengandaikan ia merupakan satu serangan yang dilakukan semata-mata untuk menambat hati DAP.

      Semua tahu DAP dan PAS tidak mempunyai hubungan yang baik. Kedua-duanya yang pernah berada dalam satu gabungan pembangkang sebelum ini telah terputus selepas muktamar Tahunan PAS pada 2015 meluluskan usul memutuskan hubungan dengan DAP.

      Ia susulan beberapa kenyataan pimpinan parti itu terhadap Abdul Hadi terutama dalam isu hudud.

      Sejak itu PAS tidak mahu lagi bekerjasama dengan mana-mana parti yang mempunyai hubungan dengan DAP, termasuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Itu antara salah satu sebab Mahathir menyerang PAS apatah lagi ketika Pakatan Harapan sedang `berfikir-fikir’ untuk menamakan calon Perdana Menteri mereka.

      Mahathir sendiri tidak menyembunyikan hasrat untuk dicalonkan sebagai PM malah beliau menyatakan kesediaan untuk menjadi calon jika Pakatan Harapan terdesak dan tiada calon lain.

      Ketika ini ada pemimpin PKR yang menyokong Mahathir menjadi Perdana Menteri dan meskipun hanya sementara sebelum Anwar Ibrahim keluar dari penjara, namun sekurang-kurangnya ia menunjukkan ada sokongan kepada beliau.

      Berbeza dengan DAP, setakat ini masih belum ada kenyataan terbuka dari DAP menyokong Mahathir sebagai PM sementara.

      Malah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng enggan mengulas mengenai cadangan Mahathir sebagai calon Perdana Menteri sementara gabungan berkenaan.

      Cadangan itu, kata Guan Eng seharusnya dibincangkan dalam Mesyuarat Majlis Presiden pakatan pembangkang terlebih dahulu, sebelum sebarang tindakan lanjut dimuktamad.

      Mungkin atas sebab itu, ramai yang melihat Mahathir yang kini semakin `galak’ menyerang PAS semata mata kerana mahu ‘mengambil hati’ DAP. Disebabkan itulah Mahathir kini tidak berhenti daripada menyerang PAS semata-mata mahu mendapatkan perhatian DAP.

      Dengan DAP bukan main lagi Mahathir berkawan kerana hendak rampas kuasa. Sesama Islam, UMNO dan PAS macam macam yang Mahathir kata dan label, sampai tuduh kafir dan sebagainya.

      Itulah perangai orang yang berusia 93 tahun bila terlalu kemaruk kuasa. Sanggup buat apa sahaja.

      Delete
    7. Hidup Ayahda Tun Dr.Mahathir.......!!!!
      Say No To Ameno & Pas'"ssss

      Delete
    8. Majoriti rakyat malaysia adalah melayu yang beragama islam.
      Sejak tertubuhnya parti PAS yang mendakwa memperjuangkan syariat islam, tidak pernah pun sekali PAS dapat memerintah malaysia. Hanya beberapa negeri itu pun hasil dari muafakat bersama parti lain.
      Lawan PAS tetap sama iaitu umno yang juga parti melayu yang beragama islam.
      PAS dapat semula perintah kelantan hasil gabungan bersama S46. Bila S46 dibubarkan, PAS hampir lupus dikelantan tetapi diselamatkan oleh PKR atas isu anwar.
      Persoalannya....
      Walaupun seseorang melayu itu tidak sembahyang dan tidak tahu baca al-quran, tetapi bila ada bangsa lain yang nak bakar masjid, melayu ini akan tetap bangun mempertahankannya. walaupun dia tidak amalkan ajaran islam tetapi nalurinya tetapnya islam.
      Tetapi PAS yang sentiasa menyatakan mereka memperjuangkan islam tetap tidak dapat menawan naluri majoriti orang melayu.
      Kenapa...???
      Jawapannya kerana sikap pemimpin dan pengikut parti PAS itu sendiri. Kita boleh lihat corak pemikiran ahli atau penyokong mereka yang berhujjah dalam blog ini. Bukannya akan menambah minat untuk turut sertai PAS tapi makin menyampah.
      Satu kejadian...
      Ada seorang hamba allah ini telah berkahwin dengan perempuan dikampung saya dan terus menetap dikampung saya. Kemudian dia menubuhkan cawangan PAS dan dilantik menjadi ketua. Satu hari dia kesurau solat maghrib dan ketika itu sudah masuk rakaat kedua. Dia datang duduk disebelah saya dalam barisan makmum tapi tidak ikut imam keran imam itu orang umno.
      Jika beginilah keadaan minda ahli PAS sudah tentu mengerunkan orang melayu islam untuk turut serta.
      Hari ini PAS telah membangkitkan semula apa yang mereka perkatakan semasa tun menjadi pm. Sedarkah PAS, semasa isu itu dimainkan tun mendapat sokongan melebihi 2/3 Kerusi parlimen dan pas hampir K.O
      Hari ini bila tun dicadangkan semula sebagai pm, isu yang hampir K.O kan pas itu dimaiankan semula seolah-olah pengundi yang akan mengundi dalam pru14 nanti baru dilahirkan semalam dan tak tahu apa-apa yang telah berlaku.
      Kalau beginilah srategi pas, macam mana nak perintah malaysia mahupun pertahankan kelantan

      Delete
    9. 16.25
      tok sah dok kelentong la..aku org guar chempedak kedah, bawah parlimen jerai..hang p bohong org luaq kedah boleh la..tak dak isu dah ka hamba abdi MO1 ooii..org2 umno dulu yang dok bersusah payah pasang bendera umno pun dah lari masuk ppbm..kelentong budak2 boleh la..jamil khir dok hitung hari saja kat parlimen jerai tu..

      EX umno JERAI

      Delete
    10. Bro Ex umno Jerai.......kelentong tu memang duk adaaa dalm DNA depaaa.....

      Jadi jangan heran lerrr kelentong udah jadi makan minum deme.

      Nanti tunggu dan lihat macam mana orang Kedah punya lipat. Nanti deme taulah nasib deme.

      Orang Kedah ni macam harimau simpan kuku.......PRU 14 orang Kedah pakat bangkit....tuungguuuuu....!!

      Delete
  4. Sungguh melucukan sekali membaca tulisan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza), bertajuk “Benarkah “Amanat Hadi: ‘Dr Maza Lupa Nasihat Sendiri’?”, yang disiarkan di halaman DrMaza.Com dan di portal berita Malaysia Kini pada 2 Januari 2018.

    Tulisan Dr Maza ini adalah reaksi kepada “satu artikel tulisan seorang penulis PAS” di portal berita Harakah Daily pada 1 Januari 2018 yang sebenarnya merupakan tulisan saya, bertajuk “Amanat Haji Hadi: Dr Maza Lupa Nasihat Sendiri”, yang disiarkan di muka buku saya.

    Saya telah lama memerhatikan ciri-ciri penakut dan tidak ilmiah Dr Maza yang tidak suka menyebut seseorang dengan nama sebenarnya tetapi menyelindungkannya dengan gelaran lain, di mana ciri-ciri ini tidak melambangkan beliau ahli akademik dan Mufti yang baik.

    Dalam tulisan beliau di laman web DrMaza.Com pada 31 Mei 2012 umpamanya, Dr Maza menyebut mengenai tindakan “istana tertentu membida nombor kereta sehingga lebih RM500,000”, yang mendorong beliau menulis “‘jika’ golongan istana tidak boleh dipertikaikan bererti rakyat telah mempertuhankan mereka”. Sedangkan ramai tahu bahawa yang dirujukkan itu adalah Istana Johor, khususnya Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar.



    Dalam tulisan beliau di laman web DrMaza.Com pada 3 Oktober 2013 pula, Dr Maza menyebut mengenai “bagaimana ada rakyat di negeri ‘entah berentah’ yang memuji sultannya melangit tinggi bagaikan wali Tuhan kerana isteri sultan berkenaan bertudung” sedangkan “dalam masa yang sama mereka melupai bagaimana sang sultan itu sedang membina istana yang harga berbilion dari wang rakyat jelata”.

    Ini beliau jelaskan lagi secara lisan di dalam satu kuliah dengan berkata, “saya sebut, ada di negeri Antah Berantah kan, Antah Berantah ni tak kiralah, mana-mana, orang puji sultan dia pasal bini dia pakai tudung, orang kata bagus la, nak Islam, soleh, dekat-dekat nak jadi Wali Songo, dekat nak jadi wali dah maksudnya, tapi dalam masa yang sama dia ambik duit rakyat bina istana hampir 2 bilion.” Sedangkan ramai tahu bahawa yang dirujukkan itu adalah pembinaan Istana Syarqiyyah di Bukit Chendering oleh Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dgn zahid komedi dan adnan boroi tengku palsu tu dah jadi wali umno ka?

      Wali pendek hangpa yg jual tanah felda tu apa cerita????

      Delete
    2. Aaiiikkk...kejap kambing hitam.....kejap wali pendek......konpius tuuu.....mana satu ni..??

      Delete
  5. Begitu juga dengan tulisan Dr Maza di laman web DrMaza.Com pada 7 Mei 2015 dalam mana beliau menyebut mengenai tindakan “media antarabangsa (yang) tidak henti-henti melaporkan kemewahan luar biasa wanita tertentu”. Sedangkan ramai tahu bahawa yang dirujukkan itu adalah isteri kepada Perdana Menteri Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor.

    Bila saya, yang bukan merupakan “penulis PAS”, digelarkan oleh Dr Maza sebagai “penulis PAS” kerana tulisan saya tersiar di portal berita Harakah Daily, maka apakah pula yang boleh saya gelarkan Dr Maza kerana tulisan beliau yang tersiar di portal berita Malaysia Kini?

    Tulisan Dr Maza yang panjang lebar ini cuba mempersoalkan tulisan saya yang menyebut beliau lupa kepada nasihat beliau sendiri dengan mendakwa kononnya saya memetik tulisan awal beliau bertajuk “Menilai Amanat Haji Hadi Dengan Adil” secara tidak seimbang.

    Begitupun, penjelasan Dr Maza di dalam tulisan beliau ini gagal menyanggah dakwaan saya bahawa beliau lupa kepada nasihat beliau sendiri supaya “semua pihak hendaklah berhenti memainkan isu kafir-mengkafir” dan “kembali kepada politik yang dapat membina negara”.

    Dr Maza mendakwa bahawa “(beliau) sebenarnya bukan membangkitkan kembali isu Amanat Hadi”, tetapi “(beliau) menjawab kenyataan Tun Mahathir”, khususnya “menafikan dakwaan Tun Mahathir yang menyatakan para mufti tidak bantah amanat tersebut”.



    Bagaimanapun, pelik bila penelitian kepada laporan akhbar New Straits Times menunjukkan bahawa Dr Maza direkodkan sebagai “enggan memberi komen ke atas dakwaan Dr Mahathir terhadap para mufti” (“refusing to comment on Dr Mahathir’s accusation against muftis”).

    Sebaliknya, apa yang lebih ditonjolkan oleh laporan akhbar New Straits Times ini ialah sokongan Dr Maza terhadap dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Peristiwa Memali, yang berlaku pada 19 November 1985, adalah berpunca daripada “Amanat Haji Hadi”.

    Ini jelas tertera di dalam ayat pertama digunakan, iaitu Dr Maza “percaya bahawa 'Amanat Hadi' telah memainkan peranan yang membawa kepada tragedi berdarah (Memali) itu” (“believed that 'Amanat Hadi' had played a role leading up to the bloody (Memali) tragedy”).

    Tidak dinafikan ada disebut pada hujung laporan akhbar New Straits Times ini ayat Dr Maza bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan waktu itu mengisytiharkan “Amanat Haji Hadi” adalah “misguided (sesat)”, tetapi ini sebenarnya bukanlah sanggahan kepada Tun Dr Mahathir.

    ReplyDelete
  6. Pas+Ikatan+Gagasan Sejahtera=PIGs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya Mahathir dan macai kapcainya sekapal.masih bermain dengan permainan yang sama, yang sudah lama kantoi dan tiada asas pun.Tetap menuduh Amanat Hadi yang 30 tahun lalu diexplotasi kawa kaw oleh Mahathir untuk memesongkan orang melayu dari beramal dengan ugama sebetulnya.Mahathir menuduh orang melayu yang terpengaruh dengan Amanat Hadi meyebabkan berlaku perpecahan di kalangan orang melayu tanpa meyebut apa yang berlaku antara dia, Muhyidin dan Najib sudah difaktakan sebagai punca perpecahan orang melayu yang nyata apabila Umno terbahagi dua dan sebelum itu pertelingkahan antara dia dan DSAI turut membahagikan Umno atau dengan lebih tepat telah memecah belahkan orang melayu tetapi dengan bebalnya Mahathhir mendakwa PAS lah punca perpecahan orang melayu.

      Perpaduan orang melayu menurut definasi Umno sejak dulu dan sewaktu Mahathir jadi presidennya,ialah menerusi Umno.Kalau orang melayu memilih parti selain Umno maka ia akan menggugat perpaduan melayu.Sebab itu apabila PAS mula menerima sokongan orang melayu yang tidak lagi mahu bersama Umno maka bagi Mahathir melayu sudah dipecahbelahkan oleh PAS menerusi Amanat Hadi yang kononnya mengkafirkan orang Umno.

      Itu dakwaan Mahathir sewaktu dia jadi presiden Umno, tetapi bebalnyya Mahathir sebagai penasihat Bersatu dia turut mengulangi dakwaannya.Saya kata bebal kerana ketika ini Mahathir turut menjadi punca perpecahan orang melayu tetapi masih mahu orang percaya PAS lah puncanya itu sedangkan hakikat sebenarnya PAS dan Bersatu sama sama lawan Umno dan dalam melawan itu Bersatu yang sekarang sedang menguasai PH bermati matian mahu menyingkirkan PAS dari persaingan.

      Sebab itu Mahathir datang dengan dakwaan PAS pengkianat kerana tidak memberi laluan mudah kepada PH untuk melawan Umno.Mahathir sudah hilang pertimbangan warasnya kerana dia pernah jadi diktator dalam demokrasi dan dia terus mahu jadi diktator apabila mahu semua parti pembangkang menurut perintahnya.Itu sebab apabila PAS enggan maka PAS dituduh pengkianat.Apa obligasi PAS kepada Mahathir sehingga PAS boleh dituduh sedemikian rupa.Sebenarnya inilah kerja bodoh Mahathir dan kuncu kuncu macai kapcainya, tiada apa apa obligasi dan komitmen PAS kepada Mahathir untuk menjadikannya pengkianat sebaliknya yang jadi pengkianat sebenar ialah PAN sebab ahlinya adalah ahli PAS yang ada obligasi dan komintmen kepada PAS di mana ahli ahli ini memilih untuk mengkianati obligasi dan komintmen itu untuk menubuhkan PAN dan berkepit dengan DAP.Itu baru pengkianat wahai Mahathir dan kamu sekarang bersama pengkianat bukannya PAS yang kedudukannya sama dengan parti kamu mahu lawan Umno bukan beri jalan kepada Umno.

      Sistem kita demokrasi perpalimen di mana pilihanraya yang akan menentukan kerajaan.Pilihanraya pula ditentukan oleh undi setiap pengundi.Mana mana parti yang menang majoriti maka parti itulah menang.Mana ada sesebuah parti masuk bertanding untuk memberi laluan kepada parti lain? Komposisi pengundi juga patut diambil kira wahai Mahathir sebelum membuat dakwaan bodoh kamu tu.Jadi kalau parti kamu mahu menang, kamu patut bekerja untuk meraih komposisi undi yang besar dan tak perlu bimbang dengan komposisi undi parti lawan, tak kira siapa dia.

      Itulah yang PAS buat, berusaha menambah komposisi pengundinya tanpa perlu risau pasal komposisi undi Umno dan PH Mahathir.Kita bukan dalam sistem demokrasi diktator tetapi sistem demokrasi berparlimen maka semua pihak harus bersedia menerima perlawanan yang bakal berlaku tanpa perlu menuding jari kepada sesiapa sebagai pengkianat.

      Delete
    2. Kejora @ 15:57, 15:58 & 16:07.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      Delete
    3. Dua puluh tahun dahulu, kalau saya katakan Mahathir akan bersama DAP dan Lim Kit Siang, pasti anda akan kata saya gila. Semua orang tahu macam mana bermusuhnya Mahathir dan Kit Siang. Kalah anjing dan kucing.

      Sepuluh tahun dahulu, kalau saya katakan Mahathir akan Bersama Anwar dan Mat Sabu, pasti anda katakan saya naif. Semua orang tak boleh fikir macam mana orang yang pernah sumbat kedua ini dalam penjara boleh dimaafkan.

      Tapi sekarang, siapa gila? Siapa naif?

      Itulah dia Mahathir. Sangat licik berpolitik. Bab ini saya memang akui dia hebat. Musuh politiknya ditundukkan dengan cara yang tidak pernah terjangkau akal. Setakat sejarah Malaysia, belum ada ahli politik yang boleh mengalahkan Mahathir.

      Sampai sekarang, kelicikannya masih belum pudar. Orang susah membaca langkah gerinya. Setiap kenyataannya diperhatikan. Setiap tingkah buatnya diteliti. Dia sentiasa berubah-ubah. Membuatkan orang sentiasa tertanya-tanya apa langkah politik Mahathir seterusnya?

      Mari kita kaji serba sedikit tentang langkah politik beliau.

      ✳ DIPECAT UMNO ZAMAN TUNKU

      Pada PRU 1969, prestasi Umno dan parti komponen perikatan MCA dan MIC merudum teruk di bawah kepimpinan Tunku Abdul Rahman. Mereka hanya memperoleh 74 kerusi daripada 144 yang dipertandingkan. Kerajaan terbentuk hasil majoriti yang sangat goyah iaitu 51% sahaja.

      Dengan kedudukan Umno itu, beliau bimbang Umno akan jatuh bila-bila masa sahaja. Jika Umno jatuh, segala perancangan membina empayar politik dalam Umno dan kerajaan akan musnah. Justeru dia harus berbuat sesuatu.

      Ketika itu Mahathir lantang mengkritik kepimpinan Tunku secara terbuka, dan pernah mengutuskan surat mendesak Tunku melepaskan jawatan sebagai PM. Tunku bertindak balas memecat Mahathir, tetapi Mahathir menumpang pentas PAS bagi terus menyerang Tunku. Beliau turut berpakat dengan Tun Abdul Razak.

      Akhirnya atas tekanan yang dirancang pakatan Mahathir-Tun Razak, Tunku terpaksa meletakkan jawatan. Tun Razak naik sebagai pengganti.

      Setelah rancangan menurunkan Tunku berjaya, Mahathir memohon untuk masuk kembali kepada Umno. Di bawah kepimpinan Tun Razak, dan dibantu faktor penyertaan PAS dalam kerajaan, Umno kembali mendapat kepercayaan dan menang besar untuk PRU 1974.

      ✳ RANCANGAN MENYINGKIR TUN HUSSEIN ONN

      Tun Hussein Onn menaiki takhta PM pada tahun 1976 menggantikan Tun Abdul Razak yang meninggal dunia. Tun Hussein sebenarnya lebih tua daripada Tun Abdul Razak, dan tidak pernah bermimpi untuk menjadi PM. Namun kuasa tuhan, Tun Razak meninggal lebih awal dan beliau berpeluang menjadi PM.

      Ramai yang berpendapat bahawa Tun Hussein meletakkan jawatan kerana masalah kesihatan. Tetapi sumber dalaman mengatakan ianya adalah disebabkan tekanan kuat daripada Mahathir yang menjadi Timbalan Perdana Menteri waktu itu. Beliau mahu menjadi PM, lalu menggunakan kes pemecatan MB Selangor, Harun Idris yang terlibat dengan rasuah sebagai isu untuk menjatuhkan Hussein Onn.

      Pada tahun 1981, Tun Hussein meletak jawatan dan Mahathir berjaya mencapai cita-cita menjadi PM. Angkara Mahathir, Tun Hussein direkodkan sebagai PM paling singkat dalam sejarah.

      Namun Tun Hussein dan Tunku Abdul Rahman tidak membiarkan Mahathir begitu sahaja. Pada tahun 1987, mereka bersama team B diketuai Tengku Razaleigh Hamzah menentang Mahathir dalam pemilihan Umno. Team ini mendapat sokongan yang kuat diperingkat akar umbi Umno dan diyakini mampu mengalahkan Team A.

      Delete
    4. Poddah wak kojola kengkang!!!

      Jawab dulu soalan aku babi tonggek ada berapa kaki?

      Delete
    5. otak dah jem tu..mana nak tau pikiaq sendiri dah..demi nak capai KPI sbb A9 dengan power bank pasir kena la kopi pes masuk sini..nanti kemudahan kena tarik pulak..kesian..

      Delete
  7. Begitulah juga dakwaan terbaru Dr Maza, berpandukan laporan akhbar Utusan Malaysia pada 22 April 2001 dan 7 Januari 2013, kononnya Majlis Fatwa Kebangsaan pada 21 November 1984 mengisytiharkan “Amanat Haji Hadi” sebagai “bercanggah dengan ajaran Islam”.

    Sangat menghairankan sekali bagaimana seorang pemegang ijazah PhD, apatah lagi seorang Mufti, seperti Dr Maza boleh menerima bulat-bulat berita yang diasaskan kepada sumber kedua tanpa terlebih dahulu menyemak kesahihannya dengan mana-mana sumber pertama.

    Penelitian saya kepada sumber pertama, malah termasuk kepada buku “Kompilasi Pandangan Hukum Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia” terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), menunjukkan sebaliknya.

    Ini kerana Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 21 November 1984 itu telah membincangkan mengenai isu kafir-mengkafir sesama orang Islam, bukannya mengenai “Amanat Haji Hadi”.

    Keputusan penuh Muzakarah Khas ini, yang dipertegaskan semula di dalam bentuknya yang asal oleh Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 8 Januari 2013, adalah seperti berikut:

    “a. Bahawa jika ada tuduhan atau anggapan oleh ahli atau penyokong PAS atau oleh sesiapa jua bahawa ahli UMNO, pemimpin atau pegawai Kerajaan yang beragama Islam sebagai kafir, atau sebaliknya iaitu ahli-ahli UMNO, pemimpin atau pegawai Kerajaan yang beragama Islam menuduh pemimpin atau ahli-ahli PAS kafir, adalah tidak benar sama sekali dan sia-sia. Oleh yang demikian ahli-ahli UMNO atau sesiapa jua yang mengucap Dua Kalimah Syahadah adalah tetap orang Islam selagi tidak dihukum murtad oleh pihak berkuasa agama Islam Malaysia.”

    “b. Sesiapa yang membuat tuduhan atau anggapan bahawa ahli-ahli UMNO, pemimpin atau pegawai Kerajaan atau sesiapa juga yang beragama Islam sebagai kafir, maka perbuatan itu adalah haram dan hendaklah bertaubat kepada Allah. Perbuatan itu hendaklah diberhentikan dengan serta merta.”
    Tiada langsung rujukan mengenai “Amanat Haji Hadi” di dalam Muzakarah Khas ini dan keputusannya juga meliputi pengkafiran oleh “ahli atau penyokong PAS atau oleh sesiapa jua” dan oleh “ahli-ahli UMNO, pemimpin atau pegawai Kerajaan yang beragama Islam”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tok guru hadi awang tu yg sebenarnya kapiaq!!!!

      Woiii hadi awang hang pi baca balik amanat hang tu balik laaa...Bodoh punya hadi

      Delete
  8. Tindakan Dr Maza memarakkan kembali isu “Amanat Haji Hadi” yang dibangkitkan oleh Tun Dr Mahathir, khususnya dengan menyokong dakwaan beliau bahawa Peristiwa Memali adalah berpunca daripada “Amanat Haji Hadi”, adalah sangat tidak bertanggungjawab.

    Lebih tidak bertanggungjawab adalah tindakan Dr Maza menyatakan “Amanat Hadi punca kafir-mengkafir” dengan menyandarkannya kepada Datuk Dr Mujahid Yusuf, kononnya sebagai “pihak yang terlibat”, kerana beliau “anak bekas Presiden dan Murshidul ‘Am PAS”.

    Sedangkan ramai tahu bahawa Datuk Dr Mujahid hanya aktif di dalam PAS pada akhir tahun 1990-an dan tidak mengetahui mengenai perjalanan PAS sebelum tempoh itu serta ramai tahu bahawa Dr Maza, Datuk Dr Mujahid dan Dr Maszlee Malik adalah “tiga sekawan”.

    Apatah lagi bila Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri telah secara terbuka, umpamanya melalui satu wawancara yang tersiar di dalam akhbar Mingguan Malaysia pada 13 Ogos 2000, menyebut bahawa ucapan beliau itu tidak pernah mengkafirkan sesiapa, termasuk UMNO.

    Kata Datuk Seri Abdul Hadi, ucapan beliau itu “lebih menjurus kepada memberi kefahaman dan kesedaran secara ilmu tanpa membuat tuduhan kepada sesiapa” membabitkan “kaedah-kaedah hukum syarak mengenai perkara-perkara yang merosakkan iman seseorang”.

    Begitulah juga penegasan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, sewaktu mempertahankan “Amanat Haji Hadi” pada 28 Disember 2012, bahawa “Tuan Guru Haji Hadi tidak pernah memurtadkan sesiapa, beliau hanya menjelaskan batasan iman dan kufur sahaja”.

    Jika menjelaskan batasan iman dan kufur ini boleh dikatakan punca kafir-mengkafir, bagaimanakah pula dengan tindakan sama yang dibuat oleh Dr Maza sendiri sebelum ini, umpamanya di dalam tulisan beliau di laman web DrMaza.Com pada 9 Julai 2010 yang menyebut bahawa “sesiapa yang dengan jelas tanpa sebarang andaian lagi menghina Allah dan RasulNya, maka dia terkeluar dari Islam” selain menyebut bahawa “demikian juga jika dia menentang secara jelas tanpa sebarang andaian lagi apa yang ditetapkan oleh Allah dengan jelasnya seperti pengharaman arak, judi, zina dan seumpamanya”?

    Sebenarnya membuat “Amanat” bukanlah satu kerja yang terlalu sukar jika anda kreatif. “Amanat Haji Hadi”, seperti diakui oleh penciptanya, Omar Khalid, di rumah beliau kepada saya, adalah keratan daripada ucapan Datuk Seri Abdul Hadi pada 9 April 1981.

    ReplyDelete
  9. “Amanat Haji Hadi” ini bagaimanapun tidaklah merbahaya seperti yang didakwa oleh Dr Maza, kerana ia hanya bercakap mengenai soal pertentangan antara parti-parti politik dan, seperti diakui oleh Dr Maza dan Dr Maszlee sendiri, tidak pun mengkafirkan UMNO.

    Apa yang jauh lebih merbahaya adalah “Amanat Maza” yang merupakan keratan daripada tulisan Dr Maza di laman web DrMaza.Com pada 6 Februari 2014 yang, selain menghina keturunan raja/sultan, bercakap mengenai kritikan dan pembuangan institusi raja/sultan.

    Ini kerana, tidak seperti parti-parti politik, institusi raja/sultan diberikan kedudukan dan perlindungan yang istimewa, baik di dalam Perlembagaan Persekutuan atau Perlembagaan Negeri, tambahan pula dengan kedudukan raja/sultan sebagai Ketua Agama Islam.

    Sangat pelik bagaimana Dr Maza boleh terus-terusan dilantik memegang jawatan sebagai Mufti bila terang-terang kenyataan beliau di dalam “Amanat Maza” ini dilihat cuba menanamkan bibit-bibit ketidaksetiaan dan kebencian terhadap institusi raja/sultan.

    Apatah lagi, bila disemak dengan teliti segala tulisan Dr Maza selama ini, sama ada yang disiarkan di halaman DrMaza.Com atau di laman web DrMaza.Com, turut didapati penanaman bibit-bibit ketidaksetiaan dan kebencian terhadap kerajaan yang memerintah.

    ReplyDelete
  10. Di bawah ini adalah kandungan “Amanat Maza” tersebut:

    “Betapa ramai dalam sejarah pelbagai bangsa, golongan yang dianggap mulia hanya disebabkan keluarga mereka menjadi maharaja ataupun raja ataupun sultan, ataupun mana-mana pembesar padahal asal usul keturunan mereka sebelum itu mungkin perompak, lanun di laut ataupun penipu besar ataupun pembunuh yang kejam yang kemudian telah berjaya merebut kuasa dan diwarisi.”
    “Hanya bangsa ataupun individu yang bodoh, dungu dan feudal ataupun pengampu terlampau sahaja yang menganggap mengkritik golongan bangsawan istana itu satu kesalahan dan menggesa agar pengkritik diambil tindakan.”

    “Walaupun Parsi, Rome, China, beberapa Negara Eropah, dan India pernah memiliki empayar dan kekuasaan yang luas, namun ke mana perginya maharaja-maharaja mereka?! Kesemuanya pupus dibuang oleh kehendak rakyat apabila mereka dilihat sudah tidak relevan lagi. Mereka lebih banyak merosakkan dari memberikan manfaat kepada rakyat. Nepal juga telah membuang institusi raja mereka.”

    “Pembuangan sistem istana dan agama yang diperalatkan oleh istana telah membawa bangsa Eropah maju dan bebas dari cengkaman kezaliman.”



    “Golongan samseng yang menyakiti rakyat bukan sahaja patut dibuang, bahkan tidak layak pun untuk ditempat di muzium sejarah mana-mana bangsa pun melainkan dengan catatan hitam ‘samseng’.”

    - Mufti perlu kekal sebagai penasihat yang tidak berbelah bahagi dalam memberi pendapat, tapi malangnya Dr Asri mengambil jalan memilih dan berpihak. Dia akan mengkritik sesiapa yang dirasa boleh menggugat kedudukannya dari segi agama dan memperlekeh orang lain yang berbeza pendapat dengannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 15:59 & 16:01.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      Delete
    2. Membandingkan corak pendekatan pentadbiran di negara ini antara di zaman ‘negarawan maksum’ dengan zaman Najib, penulis yakin bahawa PAS lebih layak untuk menilainya ekoran parti itu cukup terkesan selama 22 tahun di bawah pentadbiran ‘drakonian’.

      Bukanlah DAP atau PKR tidak layak menilai perbedaan antara dua zaman itu. Namun DAP dilihat tidak memperjuangkan pengimarahan Islam di negara ini berbanding PAS. Manakala PKR pula boleh dianggap masih ‘setahun jagung’ dari sudut senioriti politik di negara ini.

      Kenapa Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mahfodz Mohamed berpandangan bahawa pendekatan UMNO di zaman ‘negarawan ulung’ itu ‘lebih teruk’? Kenyataan itu jika dilihat secara mantik akan menunjukkan pendekatan di zaman Najib adalah lebih baik.

      Hakikatnya, PAS nampak perbezaan pendekatan yang ketara antara dua zaman itu. Contohnya, jika dulu tiga kali PAS kemukakan draf hudud kepada ‘negarawan’, semuanya ditolak mentah-mentah.

      Berbanding sekarang, Najib terima baik, malah sediakan platform untuk meneliti, mengkaji, menambahbaik dan cuba menyesuaikannya secara teknikal supaya dapat dilaksanakan di negara ini. Perbezaan itu memang jelas, bukan?

      Najib juga menggunakan pendekatan berkonsepkan Islam dari sudut bermuamalah dengan umat Islam di negara ini, termasuk PAS. Islam menggariskan umatnya supaya berkasih sayang antara saudara segama dan berlaku adil kepada golongan bukan Islam. Maka itulah yang Najib sedang lakukan selama ini.

      Misalnya, pendekatan Najib terhadap PAS berbanding pendekatan ‘negarawan ulung’ terhadap parti itu juga berbeza. Jika dulu PAS dihina semahu-mahunya dengan pelbagai analogi termasuk kontroversi ‘gillete’ dan ‘rejam dengan batu’, Najib tidak berbuat demikian.

      Malah Najib kini dilihat mesra menjemput pimpinan PAS untuk berdiri sepentas dalam pelbagai isu terutama soal membabitkan kepentingan Islam dan bangsa Melayu. Siapa tidak kenal bekas Timbalan Presiden PAS, Ust Nasharuddin Mat Isa yang dulu ‘dicantas’ Mat Sabu, kini begitu akrab dengan Najib dan aktif mengimarahkan Islam di negara ini.

      Siapa sangka, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang yang dulu begitu keras dan tegas tentangannya terhadap UMNO, namun kini boleh berdiri sepentas, bersuara senada dengan Presiden UMNO. Najib mungkin bukan ‘negarawan ulung’, namun pendekatannya terbukti lebih baik.

      Pada pandangan penulis, mungkin itulah yang dicemburui dan gagal difahami oleh ‘negarawan ulung’. Dan mungkin kerana itulah juga DAP dan ‘macai-macai’nya begitu bersungguh-sungguh menggunakan strategi ‘reverse psychology’ untuk memisahkan kasih sayang antara UMNO dan PAS itu.

      Sepatutnya mereka tidak perlu gusar. UMNO dan PAS dari sudut politik sememangnya akan kekal ‘bermusuh’. Namun dari sudut agama, bangsa dan negara, UMNO dan PAS sememangnya bersaudara. Kami bersatu atas perintah Allah SWT dan Rasulnya, bukan kerana ‘negarawan’…

      Konsepnya hampir sama juga dengan apa yang berlaku di kalangan masyarakat Cina. DAP mungkin merupakan ‘musuh politik’ bagi MCA dan Gerakan. Namun dari sudut ekonomi, mungkin DAP, MCA dan Gerakan ‘bersatu’ di dalam dewan perniagaan Cina, bukan?

      Jadi, usah terkejut dengan apa yang berlaku di antara UMNO dan PAS. UMNO tetap UMNO, dan PAS tetap PAS. Kami tetap meletakkan Islam di atas, manakala politik itu sebahagian dari Islam. Kami mungkin ‘musuh politik’, tapi kami tetap saudara seagama. Titik!

      Delete
    3. ✳ UMNO DIHARAMKAN DAN KETUA HAKIM DIPECAT

      Mahathir sanggup melakukan apa sahaja bagi mempertahankan kedudukannya. Dengan memanipulasi proses pemilihan, team A yang dipimpin Mahathir menang dalam pemilihan Umno 1987. Semua team B disingkirkan dari kerajaan.

      Team B yang dikenali sebagai Umno 11 membuat aduan penipuan Mahathir dalam pemilihan yang akhirnya membawa kepada pengharaman Umno tahun 1988. Mahathir terus menubuhkan Umno Baru menggunakan logo, bendera, aset dan perlembagaan Umno lama. Dengan Umno Baru, kuasa Mahathir semakin kukuh.

      Tunku dan Tun cuba menubuhkan Umno Malaysia, tetapi dibatalkan oleh Mahathir dengan penubuhan Umno Baru. Tidak berpuashati, mereka menubuhkan pula parti Melayu Semangat 46, mengambil nama sempena penubuhan Umno 1946. Tetapi Semangat 46 gagal menyaingi politik Mahathir dan akhirnya akur untuk masuk Umno Baru.

      Mereka sebelum itu cuba membuat rayuan ke mahkamah soal pengharaman Umno dan Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas telah melantik panel hakim untuk meneliti kes ini. Malangnya Mahathir menggunakan kuasa untuk menggantung seterusnya memecat Tun Salleh Abas daripada jawatan, menyebabkan rayuan itu tidak dibicarakan. Demi kuasa, Mahathir sanggup mencabar demokrasi negara dengan campurtangan politik terhadap institusi kehakiman.

      ✳ MAHATHIR KELUAR UMNO ZAMAN PAK LAH

      PRU 2008 memperlihatkan BN berada pada prestasi terburuk apabila kehilangan majoriti dua pertiga di parlimen dan gagal mempertahankan lima buah negeri. Mahathir merasakan jika dibiarkan berlarutan, Umno pasti akan kecundang dalam PRU seterusnya.

      Jika Umno jatuh, Mahathir juga akan beroleh sakit. Banyak kes-kes beliau akan diheret ke muka pengadilan dan empayar keluarganya hancur. Justeru ia tidak boleh dibiarkan.

      Mahathir mula menyerang kepimpinan Tun Abdullah Badawi secara terbuka. Kemuncaknya, Mahathir mengisytiharkan diri keluar daripada Umno. Beliau terus menyerang Tun Abdullah menyebabkan ahli Umno mula hilang kepercayaan pada PM itu.

      Akhirnya Tun Abdullah mengalah. Beliau meletakkan jawatan dan digantikan oleh Najib. Itu merupakan rancangan Mahathir kerana Najib merupakan orang kepercayaan beliau pada waktu itu.

      Turunnya Tun Abdullah bermakna misi menyelamatkan Umno berjaya. Beliau pun mengisytiharkan diri kembali menyertai Umno.

      ✳ MAHATHIR BUAT LAGI ZAMAN NAJIB

      Mahathir menjadi antara pengempen kuat BN dalam PRU13. Tetapi keputusan, BN di bawah kepimpinan Najib tidak berjaya memulihkan sokongan kepada Umno. Malah majoriti semakin menurun.

      Mahathir terpaksa melakukan sesuatu demi menyelamatkan Umno. Najib tidak mampu membawa Umno ke depan. Jadi Najib mesti ditukar.

      Mahathir menggunakan taktik sama terhadap Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdullah, dengan mengkritik kepimpinan Najib. Kemuncaknya, Mahathir keluar daripada Umno.

      ✳ PLAN TIDAK MENJADI

      Mahathir menjangkakan tindakan beliau itu bakal menjadi tekanan buat Najib supaya turun. Malangnya perkara tersebut tidak berlaku. Najib mengambil langkah mencantas orang-orang Mahathir di dalam Umno termasuk kroni-kroninya yang selama ini menjadi penyumbang dana Umno.

      Mahathir tidak mengalah. Beliau tubuh parti baru. Tarik seberapa ramai ahli Umno untuk bersamanya. Beliau cuba berpakat dengan pembangkang, untuk terus memberi tekanan kepada Najib supaya mendengar kata-katanya, atau ditumbangkan dalam PRU.

      Tetapi Mahathir gagal mencapai apa yang dikehendaki. Pertama kerana Najib tidak mahu menurut kehendaknya. Kedua, kerana PAS tidak mahu menjadi buah caturnya lagi sebagaimana pernah berlaku zaman beliau berkrisis dengan Tunku Abdul Rahman dahulu.

      Yang lebih memilukan, semua kes-kes lama beliau dan orang-orangnya dibongkar kembali. Ini membuatkan orang-orangnya takut bertindak ke atas Najib untuk menjaga periuk nasi.

      Delete
  11. semakin takut pakatan porno, semakin banyak kopi paste, semakin haru najibut. kalau tun terkentut pun akan di jadikan cerita panjang lebar oleh blog2 porno.

    intelligent people talk less do more.
    intelligent people write less do more.
    only desperate people talk nonsense and write nonsense.

    title given by kepala bapak to porno cyber dudes, 'bangang'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila Mahathir membangkitkan isu Memali ada penganalisis politik kata perkara ini akan merugikan HARAPAN termasuk penulis upahan Sayuti Omar.

      Maka para pengtaksud Mahathir pula membela kononnya ini tindakan bijak, bahgaiamana Mahathir boleh membesarkan semua isu yang telah berlalu 30 tahu lalu. Mereka kata Tun Mahathir adalah ‘Keramat Hidup’ yang berbisa kata-katanya, selalu betul dalam segala tindakannya, terlalu mendalam pandangannya dan jarang dari kita membaca gerak hatinya. Pengalaman panjang sebagai seorang negarawan yang "ikhlas jiwanya" (betul ke?) tidak seharusnya diketepikan.

      Kata mereka lagi sanjungan untuk Tun Mahathir tidak pernah luntur dari kebanyakkan rakyat Malaysia dan hampir diseluruh dunia khususnya dunia Islam. Adakah kita sedar dalam 22 tahun pemerintahnya berapa ramai rakyat Malaysia mendapat pekerjaan dan mampu menyara keluarga dan mengeluarkan zakat?

      Mereka juga menyebut Mahathir tak pernah kalah dalam apa-apa situasi dan keadaan. Bila berlaku pertembungan maka Mahathir mesti menang. Lihat bagaimana Mahatir menghadapi Kuli. Bagaimana Mahathir menghadapi Anwar Ibrahim zaman reformasi.

      Hebat kata mereka, tak terkalah.

      Tapi mereka tak ada fakta bagaimana Presiden UMNO 22 tahun ini pernah kalah dengan Presiden PAS Yusof Rawa dalam PRU 1969 di Kota Setar Selatan, kawasan kelahiran Tun Mahahir sendiri, sedangkan Yusof Rawa adalah orang Pulau Pinang yang datang bertanding di situ.

      Mereka hanya lihat pimpinan PAS, termasuk Abdul Hadi Awang sebagai Pak Lebai, berketayap, jubah dan serban. Mereka fikir serban dikepala pimpinan PAS menyebab otak pemimpin PAS tak hebat. Tapi jika mereka mendalami kehebatan pimpinan PAS, walaupun daif, tak cukup tenaga, tak ada bantuan, tak ada pakar, tak ada wang, tak ada kemudahan dan sentiasa ditekan serta ditindas oleh kerajaan UMNO, PAS mampu bergerak atas KEHABATAN MURABBI.


      - Budak-budak kelahiran selepas zaman reformasi tidak merasai bagaimana kepincangan hidup di zaman Mahathir. Mereka tidak boleh membanding bagaimana semasa itu barang murah, tanah murah tapi duit tak ada nak membeli.

      Delete
    2. biol! kau ada waktu 13 mei 69??? bapak kau pun mungkin belum sunat agaknya!

      tak payah la nak crita zaman reformasi!

      Delete
    3. Kejora @ 16:12.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    4. ✳ KUBURKAN UMNO

      Setelah tidak ada jalan untuk membuat Najib berundur, Mahathir akhirnya tekad untuk menumbangkan Umno dan BN. Jika bahtera BN sudah tidak boleh diselamatkan, baiklah ia dikuburkan terus. Yang penting dia segera membina bahtera lain yang bakal menggantikan Umno. Dengan cara itu, empayarnya akan terus selamat. Khazanah Mokhzani, Mukhriz, Marina dan Mirzan perlu dilindungi.

      Beliau sanggup buat Umno diharamkan dulu. Lalu apa yang boleh menghalangnya untuk beliau kuburkan Umno?

      ✳ STRATEGI MEMPERBODOHKAN PH

      Atas kelicikannya, Mahathir berjaya memperdaya pemimpin PH untuk menerimanya. Pemimpin yang dulunya bermatian melawan beliau sampai meringkuk di penjara, lebam biji mata dan tempang dibalun FRU kini boleh mencium kaki beliau. Segala kesalahannya sepanjang memerintah sudah dibersihkan tanpa perlu membayar balik ganti ruginya.

      Kemuncak kehebatan beliau memperbodohkan penentangnya dahulu adalah, beliau diterima untuk menjadi PM semula selepas ini.

      Namun perkiraannya silap. Disangkakan penglibatannya dalam PH boleh melemahkan sokongan kepada BN. Rupanya makin memperkuatkan BN pula. Kalangan sosialis seperti PSM menolak beliau sehingga sanggup melawan PH dalam PRU nant. Non-muslim pula semakin meninggalkan DAP kerana bersekongkol dengan Mahathir, selain isu-isu kegagalan pentadbiran dan salahlaku pemimpinnya. MCA pula yang semakin pulih.

      PAS masih tegas dengan Gagasan Sejahtera. Tidak mahu tertipu dengan rancangan Mahathir, selain tidak mahu berkompromi dengan kepentingan Islam.

      Nampak gaya, PH tidak mampu kedepan. PAS pula yang bakal mengambil manfaat. BN tidak terjejas. DAP mungkin beroleh keuntungan, untuk menarik sedikit lagi sokongan melayu di beberapa kawasan parlimen bagi menambah bilangan kerusi mereka. Itupun terancam dengan gerakerja MCA yang semakin proaktif sekarang.

      ✳ KEMBALI KEPADA UMNO

      Rancangan terakhir Mahathir mungkin berunding kembali dengan Umno. Jika parti itu dapat tawarkan kedudukan yang baik untuk anaknya Mukhriz di jawatan tertinggi kerajaan, itu sudah cukup daripada terus lenyap dalam pertarungan politik sekarang.

      Jawatan Timbalan Perdana Menteri 2 pun sudah memadai. Tapi kalau terdesak, cukup untuk minta segala kes beliau yang dalam siasatan dilupuskan.

      Tak mungkin Mahathir akan berada bersama parti yang berisiko untuk kalah. Beliau tidak mahu karier politiknya berakhir dengan cara yang memalukan. Bersama PAS, tak mungkin dapat jadi pemimpin. Justeru lebih baik beliau kembali kepada Umno sahaja.

      Dengan menawarkan beberapa syarat, tentu sekali Umno akan tertarik dengan tawaran Mahathir. Inilah peluang mereka untuk melenyapkan PH. DAP, PKR dan PAN telah mengangkat Mahathir terlalu tinggi, lebih tinggi daripada Anwar, Mat Sabu dan Lim Kit Siang sendiri. Jika Mahathir kembali kepada Umno, habis parti-parti itu nak menjawab pada penyokong PH yang sudah menjadi peminat fanatik Mahathir.

      Tidak mustahil sebelum pilihanraya, Mahathir buat tindakan pelik menyertai Umno kembali. Bermain dengan Mahathir, kita mesti berfikir jauh kedepan. Tak boleh fikir selapis sahaja. Beliau sangat licik dan penuh helah.

      Sebagaimana saya katakan di awal tulisan, jangan cepat melabel telahan ini sebagai tidak masuk akal. Dalam politik segalanya masuk akal. Yang penting jangan terlalu naif, nanti hilang akal pula. Baca sejarah, manfaatkan akal sebaiknya.

      Delete
  12. FUYOOOOOOOOOINNKKKKK.....

    APASAL LA MAMAK DI LANTIK PM DUA KALI
    KAN ELOK MAMAK DI LANTIK PM SEPULOH KALI
    BARU LA KRONI ANAK CUCU COMANGO SENANG ATI
    TOKONG KETAWA GELI ATI SAMBIL TUNJUK 1 JARI KAKI....


    KIKIKIKIKIKIKI.....

    BILA LANTIK MAMAK 10X JADI PERDANA MENTRI
    JUDI FOREX & TOL AKAN DI BUAT BERGANDA LAGI
    MASA TU BOLE LA TRILLION HENGGET JUDI RUGI
    MACAI &BARUA BARU PERASAN KENA BANGANGAN SAMPAI MATI....



    KIKIKIKIKI.... BERAMBOSSS BARUA SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI NEGARA

    INI KALI LAH.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora.....

      Pulak dahh.....komen kita tak dijawab, kamu dahmula pulak dgn pantatun, apa hal....??

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    2. Hebat betul dedak DAP sampaikan Mahathir bukan saja tak kritik malah langsung tak nampak bahawa di P.Pinang juga sedang merancang membina projek tambak 3 pulau buatan ala Dubai di perairan Teluk Kumbar .

      Ucapannya di Persidangan Tahunan pertama PPBM, Mahahtir mengkritik Forest City Johor. Katanya, “Habislah tanah kita dijual, tidak kiralah Forest City, saya harap Forest City akan betul betul jadi forest (hutan). Penduduknya akan terdiri daripada kera, monyet dan sebagainya.”

      Mahathir serang FOREST CITY sebenarnya adalah agenda PH menawan negeri JOHOR itu bukannya soal pasal jual tanah atau sebagainya .


      Forest City hanya 0.01% drpd Johor, mcm mana China nk take over dgn hanya membeli kondo free hold atau lease hold landed property di tanah yg hanya 0. 01% saiz Johor?




      Malah lagi besar projek tambakan Guan Eng berbanding Forest City.




      Kerajaan DAP tambak PENANG SOUTH RECLAMATION 4500 ekar lagi besar drpd FOREST CITY hanya 3425 ekar.




      KENAPA MAHATHIR TAK KRITIK PROJEK PENANG SOUTH RECLAMATION YANG MENDAPAT BANTAHAN RAKYAT ???

      Delete
    3. PKR perlu berbincang dengan Amanah jika menteri besar Selangor mahu bertanding kerusi Parlimen Shah Alam.


      Penyandang Khalid Samad berkata Datuk Seri Azmin Ali perlu kekal di parlimen Gombak pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), lapor Sinar Harian.

      “Saya rasa Azmin takkan lari dari kerusi Gombak, kerana sokongan pada sejak (beliau) menjadi menteri besar,” kata pengarah komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah).

      “Saya rasa Azmin boleh menang Gombak. Tak parlu cari kerusi lain”.

      Beliau mengulas desas desus Azmin akan bertanding di situ berikutan nama timbalan presiden PKR itu dikemukakan pada Mesyuarat Jawatankuasa Pilihan Raya (JPR) Pakatan Harapan (PH) Negeri Selangor.

      “[Saya] bertanding atau tidak, itu nombor dua. Tetapi yang diputuskan ialah kerusi Shah Alam adalah kerusi Amanah,” kata Khalid.

      “Kalau nak tukar pun, kena bincang bersama.”

      Delete
    4. lantak la nak lantik Tun M jadi PM 10x pun..yang dok kecoh knp? asalkan bukan raja klep..x reti lagi ka???

      Delete
  13. Tn Budin ,

    Ni , malaun yang 'copy~paste' berjela jela ni , nasihatkan dia agar membuka blog sendiri .

    Jikalau dia perasan cerita yang di bawanya itu penoh sensasi serta menarik minat orang ramai , selain buat blog sendiri , suroh dia forwardkan ke akhbar Harakah . Kesian , saya tengok Harakah tak laris sampai paksa ahli parti beli sendiri !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah kini dilihat mula mengambil pendekatan menyerang PAS secara terbuka, sebagai kesinambungan serangan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap parti Islam secara agresif mutakhir ini.

      Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir (Roslan SMS) berpendapat serangan terhadap parti Islam itu seperti dibuat secara terancang.

      “Selang beberapa hari setelah calon PM (Dr Mahathir) mereka menyerang PAS dengan memainkan isu “kafir”, mufti-mufti dikatakan kafir malah orang yang para mufti nasihati juga “kafir” kerana tidak bertindak terhadap PAS, hari ini giliran Presiden PKR pula.

      “Datuk Seri Dr Wan Azizah dalam akhbar Sinar Harian hari ini menuduh kononnya PAS mahu Najib kekal sebagai PM. Beliau membuat andaian itu kerana PAS kononnya menolak cadangan PH melantik Tun Dr Mahathir sebagai PM “interim” dan kerana Najib memuji Presiden PAS dalam Ucapan Tahun Barunya,”kata Roslan SMS dalam Facebook.

      Tambahnya, serangan bertali arus, pimpinan PH termasuk Wan Azizah itu menunjukkan kegerunan mereka terhadap PAS menjelang PRU 14.

      “Sejak putus hubungan PAS dengan PKR dan DAP, makin kalut kelihatan bacaan politik mereka sedang PAS terus tegap belayar ke hadapan sebagai alternatif terbaik buat rakyat.

      “Berkali PAS telah nyatakan akan melangkah masuk PRU 14 bersedia menghadapi BN dan PH dalam pertandingan pelbagai penjuru.

      “Ini bermakna calon PH pun PAS tolak begitu juga calon BN. Mungkin Kak Wan masih asyik dan melayan rekod buruk yang diulang-ulang orang-orang PAN,”katanya.

      Berkenaan pujian Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Roslan SMS berkata PAS bersifat terbuka untuk pujian dan celaan.

      “PAS membawa politik Islam. Ia tidak pernah minta dipuji sesiapa. Jika BN puji PAS mungkin kerana ia sedar politik Islam semakin relevan begitu juga PH berulang-kali menyerang PAS kerana mungkin mereka gelisah dan tidak selesa dengan politik Islam apatah lagi punya kawan seperti DAP.

      “Janganlah kerana musuh puji PAS maka PAS dikata bersama musuh, itu politik kanak-kanak.

      “PAS bersungguh mahu menjadi kuasa penentu dalam PRU 14 ini sehingga Islam diterima sebagai formula penyelesaian permasalahan ummah dan negara.

      “Siapa sahaja mahu puji atau keji silakan yang penting rakyat Malaysia mesti dibawa keluar dari kemelut nestapa mereka.”

      Roslan SMS turut mempertikaikan jika PKR benar-benar berazam mahu menjatuhkan BN, kenapa dalam masa sama turut memilih pendekatan untuk menyerang PAS juga.

      “Kak Wan dan PH pun tumpulah serang BN mengapa marah BN tapi PAS juga dibelasah.

      “Ayuh rakyat Malaysia keluar dari politik kepura-puraan dan adu-domba, sekejap ke kiri sekejap ke kanan.

      “Kembalilah ke politik yang punya prinsip dan konsisten fokus pada membela rakyat dan negara bukan berjuang untuk kepentingan dan agenda peribadi orang tertentu,”katanya lagi.

      Delete
    2. Kejora @ 16:15.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    3. Sebermulanya Mahathir menegaskan sikap "tak nak kacau"dan "tak nak tegur" selepas bersara, namun Mahathir juga mengaku "tidak biasa jadi spectator (pemerhati)". Lantaran itu, beberapa "teguran" telah dibuatnya mengenai politik serantau dan negara kita.




      Sebagai seorang autokrat, Mahathir bersimpati dengan pemerintah authoritarian yang menjadi mangsa perubahan mendadak kepada demokrasi. Mahathir memberi contoh bagaimana Presiden Chun Doo-hwan di Korea Selatan yang dipenjarakan dan dibunuh, dan Presiden Suharto yang menerima tindakan balas dendam.


      Mahathir dikatakan pernah khuatir dia akan ditimpa nasib yang sama jika negara kita juga mengalami perubahan mendadak seperti di Korea Selatan dan Indonesia apabila Anwar memimpin gerakan reformasi setelah disingkirkan dan dianiayai Mahathir mendapat kuasa.

      Semasa Paklah meletakkan "orang-orang Perdana Menteri" dalam kepimpinan Umno dan memupuk "darah-darah baru", mungkin termasuk bakal penggantinya, sudah ditentang Dr Mahathir secara terang-terangan. Dalam keadaan ini, sanggupkah seorang yang "tidak biasa menjadi spectator (pemerhati)"seperti Mahathir hanya berpeluk tubuh saja?

      Bila Najib menjadi PM, Najib ada berjanji dengan Mahathir tapi malangnya Najib mungkir. Itu menyebabkan Mahathir menjadi marah.

      Malah kedudukan "orang-orang" Mahathir makin hari makin tersingkir oleh "orang-orang" Najib mmebuatkan Mahathir makin risau. Malah anaknya sendiri terasing.



      - Demi kepentingan kroni dan anak beranak Mahathir terpaksa campurtangan dalam urusan kerajaan maka timbullah perang antara perompak dan penyamun

      Delete
  14. Saudara Budin, dah sampai masanya utuk cantas komen kopipes. Yg asli walaupun merapu saudara boleh lepaskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuat Jilat nampak...Ko Jilat ler si Ketua To' Kong Dapigs...Lim Kt Sial tuh!!!

      Delete
    2. Segala kenyataan yang dibuat penganalisis politik, Raja Petra Kamarudin tidak boleh dipercayai kerana beliau seorang ‘kaki botol’ dan tidak berada di negara ini.

      Demikian tegas Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika mengulas dakwaan penulis blog itu membuat rundingan dengan pemimpin Barisan Nasional.

      “Saya hairan tanya soalan berkenaan dengan Raja Petra. Dia itu mabuk, dia minum selalu, dia tak bercakap betul, dia tak tahu apa, dia duduk di London.

      “Ini kerana dia dapat sogokan daripada orang tertentu, anda tekalah siapa orang itu,” katanya pada sidang media selepas Perhimpunan Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) di Pusat Konvensyen Ideal hari ini.

      Beliau mengulas dakwaan Raja Petra di portal berita Malaysia-Today semalam wujud rundingan antara Mahathir dengan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memasukkan semula Datuk Seri Mukhriz Mahathir ke dalam BN.

      - Bila Raja Petra mendedahkan perjanjian Tun Mahathir - Najib, Mahathir mencari alasan untuk mengelak menjawab dengan mengatakan Raja Petra kaki minum. Adakah orang kaki minum maklumat tak betul. Bagaimana dengan Claire, Sarawak Report yang tuduh PAS dapat RM90 juta terus Mahathir jaja dan sebar kerana Mahathir ada kepentingan dengan Clare sama seperti
      orang dibelakangi Raja Petra?

      Delete
    3. Kejora # 16:26.....

      Kejora @ 15:57, 15:58 & 16:07.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    4. “PPBM akan bertanding, PH akan bertanding, BN bertanding. Itu hak kita mengundi. Nak bertanding hak masing-masing. Bukan nak mengkhianati sesiapa,” kata Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mahfodz Mohamed.

      Dr Mahathir yang juga pengerusi PH hari ini berkata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedar partinya akan tewas teruk pada pilihan raya umum akan datang, dan oleh itu bertindak memecahkan undi pembangkang lain dan bekerjasama dengan Umno.

      “Itu niat dia. Itu bukan Islamik. Dalam Bahasa Melayu kita panggil ia pengkhianat,” kata Dr Mahathir yang menyindir Hadi kerana pernah mendakwa Umno kafir.

      “Dia akan bantu kafir ini yang mana dia kata kalau kerja dengan kafir, akan jadi kafir. Sekarang mereka (PAS) bekerjasama dengan Umno, maknanya dia sedang kafirkan diri sendiri,” katanya.

      Mahfodz menolak dakwaan Hadi bekerjasama dengan Umno.

      “Nak katakan kafirkan diri macam mana, pasal semua yang bertanding itu kita lawan. Sama ada 2 penjuru, 3 penjuru itu hak masing-masing. Yang menentukan menang kalah adalah selain daripada usaha masing-masing, Allah akan menentukan. Jadi tak timbullah soal khianat,” katanya kepada FMT.

      Menurut Mahfodz, kafirnya seseorang diputuskan Majlis Fatwa Kebangsaan.

      Menurutnya, Dr Mahathir cuba ambil alih tugas mufti dengan dakwaan terbaru itu.

      “Adalah terlampau semua itu dia nak kawal. Tentang hukum pun dia… Bagi saya lebih baik diam kalau tak tahu soal hukum.”

      PAS sebelum ini berkata akan bertanding lebih 130 kerusi Parlimen. Parti itu tidak menyertai PH, sebaliknya mahu bekerjasama dengan Parti Ikatan Bangsa Malaysia, sebuah parti kecil dipimpin bekas menteri Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

      Delete
  15. Sokong Najib makin banyak tanah di Kuala Lumpur tergadai seperti velodrom dan stadium badminton Kuala Lumpur akan diruntuhkan dan dibina kondominium, begitu juga padang bolasepak di Bandar Tun Razak tiga padang bolasepak akan dibina kondominium

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN BERGANJAK DARIPADA MEMILIH MUFTI M'SIA YG BARU...MAMAK MATDEY AL> KUTY AHAD INI.... MACAI2 HAPRAK KATA...BAGUS MUFTI NIH!!!

      Delete
    2. Sokong Najib bawa rakyat menderita

      Delete
  16. SETUJU..
    UTK PERMULAAN GERAK JATUHKAN JIBBY DAN BN..TDM ADALAH YG PALING LAYAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAKATAN Harapan (PH) tidak seharusnya mengulangi kesilapan Pakatan Rakyat (PR) yang tidak menamakan calon perdana menteri sehingga akhirnya menjadi punca perpecahan gabungan tiga parti itu, kata Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub.

      Beliau yang juga naib presiden PH berkata, dengan menamakan calon perdana menteri, rakyat dapat diyakinkan dengan kesatuan antara parti dalam gabungan itu.

      “Pakatan Harapan jangan ulangi kesilapan besar dalam Pakatan Rakyat bila kita tiga parti pada ketika itu tidak secara konsensus menamakan seorang calon perdana menteri sebelum masuk bertanding PRU13, Anwar Ibrahim pada ketika itu.

      “Kesannya yang terbesarnya ialah perpecahan dalaman PAS dan runtuhnya Pakatan Rakyat,” kata Salahuddin dalam satu wawancara bersama The Malaysian Insight di Petaling Jaya hari ini.

      PR yang ditubuhkan pada 2008 dianggotai tiga parti PKR, PAS dan DAP. Bagaimanapun, gabungan itu berpecah pada 2015.

      Tidak lama selepas itu, PAS juga mengalami perpecahan sehingga menyebabkan tertubuhnya Amanah.

      Bekas ahli Parlimen Kubang Kerian selama dua penggal itu berkata, disebabkan itu juga, PR gagal menawan Putrajaya kerana tidak memperlihatkan satu kesatuan politik yang jelas.

      “Bayangkan, tanpa menamakan calon perdana menteri pun, dengan perpecahan yang berlaku PR berjaya meraih 52 peratus undi popular.

      “Saya yakin dan percaya bila kita namakan calon PM dan TPM ini adalah sesuatu yang akan menggamit sokongan dan menjadi satu lonjakan untuk PH bagi merampas Putrajaya,” kata Salahuddin yang merupakan bekas naib presiden PAS.

      Hari ini PH mengadakan mesyuarat Majlis Presiden dan perkara utama yang bakal dibincangkan ialah berhubung calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri.

      Dalam pemukiman yang diadakan PH akhir tahun lalu, Dr Mahathir dan Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail dicadangkan sebagai calon perdana menteri dan timbalan perdana menteri sekiranya berjaya menang PRU14.

      Bagaimanapun, cadangan itu tidak dapat diumumkan kerana PKR masih mahu membincangkan perkara itu pada peringkat parti, walaupun Bersatu, DAP dan Amanah menyokong tanpa bantahan.

      Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin minggu lalu berkata PH tidak ada pilihan kecuali menamakan bakal perdana menterinya sebelum PRU14 kerana rakyat mahu tahu apa pilihan yang ditawarkan oleh gabungan pembangkang itu untuk mengubah Malaysia.

      Minggu lalu, The Malaysian Insight juga melaporkan PKR meletakkan tiga syarat sebelum bersetuju Dr Mahathir dijadikan calon perdana menteri PH.


      GS - Banyak maklumat ditokok tambah untuk memburukkan kepimpinan baru disalurkan kepada ahli-ahli PAN bagi memastikan mereka kekal dalam PAN dan tidak kembali semula kepada PAS. Tapi biasalah setiap pembohongan seperti bangkai akhirnya akan terdedah jua

      Delete
    2. Kejora @ 16:31.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      Delete
    3. Merata rata orang membicarakan pasal Mahathir.Sejak dulu sehingga kini Mahathir terus jadi sebutan, bukan sebutan yang baik kerana jasa baiknya tetapi sebutan yang buruk kerana kerosakan yang dilakukannya terhadap negara.Satu ketika dulu sewaktu kerosakan semakin menjadi jadi ke atas negara, muncul satu slogan yang berbunyi Undur Mahathir, Negara Ok(UMNO).



      Tetapi selepas Mahathir berundur dari kuasa, rupa rupanya negara makin parah kerana ketika Mahathir meninggalkan kuasa, kedudukan negara sudahpun teruk dan penggantinya pula menjadi penyamun 'Bugis" meneruskan apa yang dimulakan Mahathir, menyamun sampai tak rak dan hairannya pada ketika inilah Mahathir muncul kembali mendakwa anak didiknya bukan mentadbir negara tetapi merompak negara walhal dialah yang paling banyak merompak negara dan mengajar anak buahnya termasuk pengganti yang dinamakan penyamun Bugis cara untuk merompak dan mengelak dari dikenakan tuduhan merompak.

      Ekoran dari itu, Mahathir muncul sebagai tokoh penggangu negara, baik semasa memegang kuasa atau selepas ketiadaan kuasa.Semasa berkuasa Mahathir banyak menggangu kemakmuran negara, memperkenalkan kronisma dalam meratah khazanah negara, kekayaan negara dihabiskan dengan cara seperti harta mak bapak dia, syiar Islam tidak digalakkan malah ada kes kes ustaz tidak dibenarkan pakai kopiah putih untuk acara acara rasmi kerajaan dan isterinya sendiri sudah mengaku dia tidak izinkan isterinya menutup aurat.

      Mahathir menubuhkan Perwaja untuk merompak wang rakyat di mana sekarang entah banyak mana wang rakyat sudah lesap kerana Perwaja.Mahathir juga menubuhkan Proton yang juga berfungsi mentiriskan wang rakyat dan sehingga penyamun Bugis bertindak basuh berak Mahathir dengan menjual proton kepada China, Mahathir kembali melalak seolah olah penyamun Bugis itu mencuri wang rakyat padahal penyamun Bugis itu hanya membasuh beraknya sahaja.

      Hari ini Mahathir kembali sebagai jagoan pembangkang.Orang yang cuba dimatikan kareernya dulu DSAI seakan sudah memberi laluan kepada Mahathir dan orang yang paling marah dengan Mahathir sehingga menggelarkannya Maha Firaun juga sudah melutut di depannya. Kesemua mangsa ISA Mahathir dulu sudah bersamanya untuk menentang penyamun Bugis.Tanpa sedar, golongan yang melawan kerajaan sewaktu Mahathir jadi ketuanya kini bersamanya melawan pula ketua baru kerajaan yang digelar penyamun Bugis oleh Mahathir.

      Gelaran penyamun kepada ketua kerajaan sekarang seakan mensucikan imej penyamun yang ada pada Mahathir ketika berkuasa dulu.Semua harta benda rakyat yang dihilangkan semasa Mahathir sudah dianggap lenyap dari dunia dan tak perlu dicari lagi.Semudah ABC tetapi sekarang yang perlu dicari ialah kehilangan harta menerusi 1MBD dan Felda serta kes kes rasuah semasa, kes lama kira selesai dan Mahathir disucikan dari sebarang dosa.

      Tidak setakat itu saja, Mahathir turut mahu mensucikan perbuatan jahatnya dulu ketika berkuasa dengan air suci yang kemudiian disembah ke muka orang orang yang pernah dizaliminya dulu.Amanat Hadi dan Memali diberi muka surat baru bagi mensucikan Mahathir dari noda dan dosanya.Kesalahan diterbalikkan semula kepada PAS dan Amanat Hadi bagi mensucikan tindakannyan membunuh di Memali dan mufti mufti kerajaan turut diheret untuk dipertanggungjawabkan atas pembunuhan tersebut.

      Mahathir mahu dirinya dianggap suci oleh rakyat tetapi rakyat yang mengganggap Mahathir suci sebenarnya telah disucikan samada oleh kilauan harta benda Mahathir atau dengan kelicikan Mahathir mempengaruhi awam.Apa jua sebab yang menjadikan ada rakyat yang mensuci dan menyokong Mahathir tetapi hakikatnya, semua yang menyokong itu sudah diperbodohkan atau mungkin terdiri darikumpulan yang licik mahu menggunakan Mahathir untuk merampas kuasa.Apa sekalipun sebabnya, bahaya kepada politik mencari kuasa seperti ini ialah risiko perbalahan selepas menang pilhanraya ketas parti penyamun.Mahathir dan gabungannya dari pihak pembangkang asal akan berebut kuasa selepas penyamun ditumpaskan.

      Delete
    4. pak othaman,

      i quote plato "wise men speak because they have something to say, fools because they have to say something".

      this perfectly describe these umporno goons!

      Delete
    5. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  17. Salam Abg Din..
    Sy sokong 200% Tun M menjadi Perdana Menteri.. Buat masa ni biar lah Tun M memimpin. Kita nk berperang dengan kerajaan yang dah berpuluh tahun memerintah. Bukan mudah!Tun M saja harapan yang kita ada untuk menang. Tun pon usia sudah 92 ke 93 tahun..Hanya ada beberapa tahun je lagi. Mana mungkin sampai usia 100 tahun Tun boleh memimpin. Lepas tu boleh la pikir siapa nak ganti Tun sebagai PM seterusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan selalu seseorang pemimpin politik dapat mengajak bekas Perdana Menteri makan di rumahnya. Tetapi bagi Pengerusi Parti Amanah Negara (PAN) Mohamat Sabu atau lebih glamor dipanggil Mat Sabu, beliau berjaya menjemput Tun Dr Mahathir Mohamad ke rumah beliau di Shah Alam.




      Meski musuh politiknya untuk sekian lama ketika Mat Sabu masih bersama-sama Pas, kini beliau dengan Pengerusi Bersatu itu dalam perahu perjuangan yang sama.

      Mat Sabu memasak sendiri lauk-pauk yang dihidangkan, antaranya kambing goreng, nampla, gulai ayam nasi daging kambing, salad, dan ikan pekasam serta air asam.

      Justeru, tidak hairanlah Tun Mahathir dan isterinya Tun Siti Hasmah Mohd Ali puas hati dengan masakannya.

      “Beliau senyum sepanjang masa sampai balik,” demikian komen Mat Sabu mengenai reaksi Tun Mahathir berhubung hasil masakannya.

      Bukan itu sahaja selepas itu sahaja Mahathir dalam banyak ceramahnya menyebut bahawa sepatutnya dia lantik Mat Sabu Menjadi PM.



      Gembiralah Mat Sabu dan pimpinan AMANAH (PAN) atas kenyataan Mahathir ini sehingga kini Mahathir yang dulunya MAHAFIRAUM 22 tahun lalu sudah menjadi Manusia Suci yang perlu diangkat menjadi pemimpin untuk melewan dan menjatuhkan Najib.


      - Tapi yang hairan walaupun banyak kali Mahathir sebut Mat Sabu ni layak jadi PM tetepi bila majlis mesyuarat HARAPAN tak pernah dengar nama Mat Sabu, malah cadangan nama Mat Sabu pun tak ada.

      Delete
    2. Kejora.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    3. Parti Cinta Malaysia (PCM) hari ini membuat laporan dan menyerahkan bukti baharu berhubung projek terowong dasar laut di Pulau Pinang bernilai RM15 bilion kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya hari ini.

      Naib Presiden PCM Datuk Huan Cheng Guan berkata beliau meminta SPRM menyiasat sama ada wujud unsur salah laku atau rasuah dalam pembidaan projek dasar laut itu.

      "Kita mendapat beberapa bukti baharu daripada sumber tertentu dan hari ini kami serahkan kepada SPRM, biar mereka siasat secara telus,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di ibu pejabat SPRM di Putrajaya.

      Ia merupakan laporan kedua beliau kepada SPRM berkaitan kes berkenaan. Huan membuat laporan pertama di SPRM di sini untuk kes yang sama pada 21 Julai lepas.

      Pada 17 Julai lepas, Huan membuat laporan polis di Pulau Pinang dan meminta supaya menyiasat dakwaan berhubung kerajaan Pulau Pinang telah menganugerahkan projek kepada sebuah syarikat yang mempunyai modal di bawah paras ditetapkan ketika membida projek terowong dasar laut itu.

      Huan berkata beliau menyerahkan beberapa dokumen dan bukti yang menunjukkan kerajaan negeri pembangkang itu membenarkan syarikat tujuan khas (SPV) Terowong Pulau Pinang untuk prajual hak tanah kerajaan berjumlah RM3 bilion walaupun projek jalan raya lewat empat tahun dalam memulakan pembinaan.

      Huan mendakwa kerajaan Pulau Pinang melanggar garis panduan perolehan apabila memberi projek mega terowong itu kepada syarikat yang menimbulkan kebimbangan juruaudit dan modal berbayarnya adalah 1,900 kali di bawah keperluan minimum Jabatan Kerja Raya.


      Projek terowong dasar laut sepanjang 7.2 kilometer yang menghubungkan Persiaran Gurney ke Bagan Ajam di Seberang Perai dan tiga jalan utama itu dianugerahkan kepada Konsortium Zenith BUCG Sdn Bhd, yang terdiri daripada beberapa syarikat.

      Sebelum ini, projek itu mencetuskan pelbagai kontroversi antaranya berhubung kos kajian kebolehlaksanaan yang terlalu tinggi selain kaedah pembayaran melibatkan pertukaran tanah kerajaan negeri serta pelaksanaannya dibantah penduduk negeri yang bimbang dengan impak ekonomi, sosial dan alam sekitar.

      Delete
  18. Jangan siapa2 dok bimbanglah Tun hanya akan membetulkan yang telah banyak terpesong jee....lepas tu beliau akan serahlah kepada sesiapa yang sesuai.Tapi bagi aku asal bukan Azizah dah la......tak sesuai langsong weh!!....Anuar?...lagi tak sesuai....apa hal dok dalam penjara tup,tup....keluar jadi PM pulak!!??.....macam magic pun ada!!....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tindakan Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad melabelkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kafir dan pengkhianat pakatan pembangkang jelas memberi gambaran bahawa beliau sudah semakin mengarut.

      Menurut Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, Tun Dr Mahathir sendiri sebenarnya yang merosakkan pakatan pembangkang kerana kehadirannya dalam pakatan terbabit hanya mengkucar-kacirkan keadaan, bukannya membantu.

      "Sejak Dr Mahathir dan PPBM wujud, saya perasan banyak masalah berlaku termasuk dalam pakatan pembangkang," katanya ketika ditemui di pejabatnya, di Kota Bharu, Kelantan hari ini.

      Malah, tambah Mohd Amar, Tun Dr Mahathir bukan sahaja disifatkan sebagai sudah mengambil peranan mufti, Pengerusi PPBM itusebenarnya anti PAS dan Islam, malah sentiasa menyerang PAS.

      "Jika betul mereka (pembangkang) mahu kalahkan BN (Barisan Nasional), jangan jadikan pilihan raya umum (PRU) akan datang pertandingan banyak penjuru dan jangan bertanding di kerusi PAS," katanya.

      Semalam, media melaporkan Tun Dr Mahathir melabelkan Abdul Hadi sebagai kafir dan pengkhianat kerana bekerjasama dengan UMNO, malah mendakwa Presiden PAS itu hanya menggunakan Islam kerana pernah mendakwa kerajaan sebagai kafir dan wajar ditentang.

      Delete
    2. Kejora @ 16:33.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    3. PAS beranggapan kemunculan Tun Dr Mahathir Mohamad dan partinya hanya membawa banyak masalah dan tidak membantu memperkukuhkan pembangkang.

      Sebaliknya Naib presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata Mahathir mempunyai niat untuk merosakkan pembangkang khususnya gabungan Pakatan Harapan (HARAPAN).

      "Dia tidak banyak membantu untuk mengukuhkan pembangkang berdepan BN. Sebab banyak masalah yang berlaku hari ini, saya tengok selepas munculnya Mahathir dengan partinya.

      "PKR jadi kelam-kabut, HARAPAN jadi kelam-kabut. Semuanya sejak Dr Mahathir muncul.

      "Sebab itu pada pandangan saya Dr Mahathir ini niat tersembunyinya untuk merosakkan pembangkang dan bukan untuk membantu pembangkang menentang BN," tegas Mohd Amar.

      Beliau mengulas tindakan Mahathir menggelar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai pengkhianat kerana didakwa cuba memecahbelahkan undi pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang.

      Mahathir sebelum ini mendakwa, Abdul Hadi “membantu” Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak walaupun tahu beliau akan hilang banyak kerusi.

      "Inilah niatnya dan ia tidaklah islamik sangat.

      "Dalam Melayu, kita panggil pengkhianat," kata Mahathir ketika diminta mengulas hasrat PAS bertanding di 130 kerusi parlimen dalam pilihan raya umum akan datang.

      Umno musuh tradisi PAS

      Mengulas lanjut, Mohd Amar berkata, Mahathir sepatutnya jelas dengan pendirian PAS bahawa musuh politik utama parti Islam itu adalah BN.

      "Jadi sesiapa yang menganggap PAS ini menyokong dan mempertahankan BN, terutamanya Umno adalah satu kesilapan.

      "Sebab kerusi-kerusi yang kita bertanding majoritinya adalah kerusi yang ditandingi Umno."Jadi mana-mana pihak yang berhasrat untuk menumbangkan BN, mereka sepatutnya tidak mengganggu kerusi-kerusi tradisi PAS," katanya yang juga ADUN Panchor.

      Sementara itu, Mohd Amar berkata, dengan kedudukan PAS dalam politik Malaysia - sepatutnya tidak berbangkit tuduhan bahawa PAS mahu menganggu Pakatan Harapan (HARAPAN) yang dipengerusikan Mahathir.


      Ini kerana menurutnya, Parti pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan Parti Amanah Negara (AMANAH) adalah parti baru.

      "Merekalah yang boleh dikatakan sebagai pengacau kepada suasana politik kita hari ini. Kita sudah ada kerusi tradisi, mereka yang baru ini yang nak kacau kerusi kita," ujarnya.

      Delete
  19. Salam Jumaat,

    Setuju 100% dgn pemilihan Tun M sbg bakal PM oleh PH. Tun M telah terbukti kalis tuduhan dan fitnah. Kebanyakan tuduhan mereka hanya menampakkan ciri-ciri Yahudi pada UmNo hari ini yang memutar lidah menukar kata-kata di antara sebelum dan selepas sesuatu peralihan sokongan oleh Tun M. Maka jelaslah mereka adalah golongan pendusta.

    Kita juga masih ingat lagi hampir semua agensi kerajaan telah menyelongkar fail-fail syarikat anak-anak Tun M untuk mencari kesalahan tapi satu kesalahan pun tak dijumpai. Bukan kata kesalahan jenayah, kesalahan lari cukai pun tak ditemui.

    Rupa-rupanya tindakan itu telah membantu membuat klarifikasi bahawa Tun M dan keluarganya memang bukan saja kelihatan bersih tetapi memang telah disahkan bersih.

    Kalau mereka benar-benar jumpa kesalahan sudah tentu mereka tak perlu guna kerugian Forex puluhan tahun yang lampau untuk dijadikan bahan ke atas Tun M, satu lagi boomerang ke atas Najib apabila fakta menunjukkan bahawa kerugian Forex si zamannya 5kali lebih banyak berbanding zaman Tun. Ditambah dengan fakta ringgit yang semakin kecil berbanding 25tahun lampau kerugian itu sebenarnya berkali-kali ganda dan yang lebih penting ialah kerugian 25tahun lampau itu tidak pula membebankan rakyat seperti hari ini.

    Isu Lanun Bugis juga tidak ke mana-mana. Akhirnya Tun M telah memulangkan darjah kebesaran Negeri Selangor dan menghentikan usaha mereka mengeheret Istana Selangor ke dalam pertikaian politik sempit lagi bodoh mereka. Mereka tergapai-gapai lagi, sedang rakyat negeri Selangor pula kelihatan makin solid akan terus memilih PH.

    Kini di dalam keadaan desperado nak putus nyawa mereka menyuruh seorang tua bergelar membuat laporan polis ke atas Tun M di atas kelasahan 'mahu menjatuhkan Najib dan kerajaan'. Mereka kini menjadi bahan lawak seluruh dunia. Tidak pernah lagi mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi di dalam dunia ini yang kerajaannya merepot polis ke atas pembangkang di atas tuduhan mahu menjatuhkan kerajaan. Memang itulah tujuan pembangkang. Malah selama 22 tahun Tun M menjadi PM tidak sekalipun Tun M mengarahkan sesiapa membuat laporan yang hanya menjadikan kerajaan sebagai bahan ketawa.

    22 tahun yang benar-benar cemerlang, gemilang dan terbilang, hero kepada NAM, jurucakap kepada OIC, dan pembela negara-negara dunia ketiga, tidak syak lagi Tun M adalah calon terbaik sbg PM Malaysia.

    Letakkan kesemua MKT UmNo dan PAS di sebelah dan letakkan Tun M seorang sahaja di sebelah lagi, nescaya yang seorang itu saja sudah memadai untuk mengalahkan berpuluh-puluh orang di sebelahnya.

    Dahulu seorang Imam Masjid Madinah pernah berkata 'Mahathir akan mati sebagai pemerintah'. Ketika Tun M meletakkan jawatan, kata-kata itu telah dilupakan, dan kini selepas hampir dua dekad, kata-kata itu tidak mustahil lagi akan menjadi nyata. Hanya tinggal selangkah sahaja lagi untuk Tun M dipilih sebulat suara oleh PH sebagai calon PM, dan kemudian hanya selangkah saja lagi utk PH mengambil alih pemerintahan negara daripada BN.

    Sekiranya ini berlaku maka Malaysia akan berada pada tahap yang sama dengan Turki yang dipimpin Erdogan di mana penerimaan dan ketaatan rakyat kepada Erdogan hampir sangat menyeluruh dan hampir menyamai ketaatan rakyat dan bangsa Turki kepada Sultan-sultan mereka semasa mereka memegang amanah sebagai khalifah Islam.

    Dengan Tun M sebagai PM, Malaysia akan kembali menjadi negara yang dipimpin seorang pahlawan berbanding pada hari ini ia jelas kelihatan dipimpin oleh seorang bahlawan.

    Selamat tinggal Najib, Hadi, UmNo, PAS, BN dan selamat tinggal zaman fitnah, ucapan awal (in advance) dari saya pada hari Jumaat yang mulia ini.

    John Doe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr Maza) digesa menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad supaya berhenti memainkan isu kafir-mengkafir berhubung peristiwa Memali dan Amanat Haji Hadi.

      Menurut ahli akademik Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Yusoff, Dr Maza perlu bertindak sedemikian bagi membuktikan dirinya benar-benar konsisten, berprinsip dan tidak cuba berpolitik.

      "Pada hemat saya, bila isu Amanat Haji Hadi ini ditimbulkan kembali oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, jika betul Dr Maza konsisten, berprinsip dan tidak cuba berpolitik, maka Dr Maza seharusnya menasihatkan Tun Dr Mahathir supaya berhenti memainkan isu kafir-mengkafir dan kembali kepada politik yang dapat membina negara atau berhenti bangkit balik benda (lama) seperti yang sering beliau sebut sebelum ini.

      "Bila Dr Maza semakin memarakkan api dengan menyokong dakwaan Tun Dr Mahathir bahawa Peristiwa Memali berpunca daripada Amanat Haji Hadi selain menyalahkan amanat ini sebagai punca kepada perpecahan di kalangan orang-orang Islam dalam negara ini, tanpa terlebih dahulu memberi ruang kepada (Presiden PAS) Datuk Seri Abdul Hadi untuk memberi penerangan mengenainya dalam media awam, maka nampak jelaslah tidak betulnya Dr Maza ini," Dr Kamarul dipetik sebagai berkata.

      Untuk rekod, Dr Mahathir secara terbuka telah mengkafirkan mufti negara kerana berdiam diri tidak membidas amanat Abdul Hadi yang dikatakan mencetus Tragedi Memali 1985.

      “Mengapa mufti berdiam seribu bahasa, seolah-olah mereka bersetuju. Kalau mereka setuju pendapat itu, mereka tidak masuk parti Pas, maka mufti kita juga kafir dan orang yang dinasihati mufti juga kafir.

      “Mengapa amanat ini tidak disangkal sehingga kini," kata Dr Mahathir menyampaikan ucapan pergulungan sempena Perhimpunan Agung Tahunan PPBM, hujung bulan lalu.

      Dr Maza di dalam mengulas mengenai ucapan Dr Mahathir itu percaya Amanat Hadi adalah pencetus kepada tragedi malang lebih 30 tahun lalu.

      "Amanat (Hadi) jelas mengisytiharkan perlembagaan negara, sebagai kafir dan (ahli PAS) untuk pergi berjihad menentang sesiapa yang patuh kepada perlembagaan.

      "Amanat tersebut, jika ianya dilaksanakan, akan menjadi lebih merbahaya daripada kepercayaan pengikut Islamic State (IS) sekarang," ujar Dr Maza dipetik The Malay Mail Online.

      Pandangan Mufti Perlis itu amat berbeza dengan apa yang pernah disuarakannya sebelum ini, kata Dr Kamarul.

      Jelasnya, Dr Maza pada tarikh 29 Disember 2012 memuatnaik kenyataan dengan mempertikaikan tindakan pihak yang memainkan isu lama, seterusnya pada 2 Januari 2013 menulis bahawa Presiden PAS itu telah diserang tanpa diberi peluang untuk menjelaskan kandungan sebenar 'Amanat Hadi'.

      Seterusnya, pada 5 Januari 2013, Dr Maza sekali lagi menggesa Abdul Hadi diberi peluang untuk menjelaskan kandungan sebenar ucapan yang dikatakan telah mencetus Tragedi Memali.

      Delete
    2. Kejora @ 16:35.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!
      Delete

      Delete
    3. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  20. PH.....kalau PKR insists on their terms.....Bersatu, DAP n Amanah shud go on without PKR. PKR only interested in Anwar NOT RAKYAT.

    anwar on his strength, PH cannot win. Mahathir on his leadership, PH can win......no one in BN is scared if Anwar but EVERYONE IN BN ESPECIALLY UMNO ARE SCARED OF MAHATHIR.

    This is the reality.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anggota Palimen Shah Alam Khalid Samad hari ini menolak berita Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali akan bertanding di kerusinya pada pilihan raya umum ke 14 nanti.

      Menyifatkannya sebagai cubaan berniat jahat untuk melaga-lagakan beliau dan Azmin serta parti masing-masing (AMANAH dan PKR), Khalid berkata hal ini telah diputuskan jawatankuasa pilihan raya Pakatan Harapan (HARAPAN).

      "Rumors itu kita tahu sumber ini dari siapa , saya percaya ia khabar angin tidak bertanggung jawab oleh orang yang berniat jahat yang nak laga-lagakan hubugan saya dengan Datuk Sri Azmin, AMANAH dan PKR.

      "Kita ada jawatan kuasa rundingan kerusi, jadi jawatan kuasa rundingan kerusi itu bersidang dan boleh kata semua kerusi sudah selesai, dan kita dulu sudah bersetuju bahawa kerusi Shah Alam milik AMANAH .

      "Dia sebagai timbalan presiden, tak mungkin dia tak ikut apa yang diputuskan dalam jawatan kuasa rundingan dan prinsip prinsip rundingan yang telah dipersetujui oleh semua. So obviously, he is the timbalan presiden of the party , he will set a good example for this party," Khalid memberitahu wartawan selepas menghadiri mesyuarat majlis presiden HARAPAN.

      Khalid mengulas artikel Bernama semalam yang memetik sumber berkata Azmin dan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin dijangka akan bertanding di kerusi parlimen Shah Alam dan Hulu Langat pada PRU-14.

      Azmin sekarang MP Gombak dan ADUN Bukit Antarabangsa manakala Zuraida pula ialah MP Ampang.

      Sumber yang dipetik Bernama itu mendakwa kedua-dua mereka berserta nama-nama kerusinya telah diserahkan kepada jawatankuasa rundingan kerusi pilihan raya HARAPAN Selangor.



      - Naib Ketua PAN Sepang, Abdul Halim Mohd Sharif berkata beliau tidak terperanjat jika perkara tersebut benar-benar berlaku kerana ini bukan kali pertama PAN dikhianati oleh PKR.

      Delete
    2. Anonymous5 January 2018 at 16:31 has said:-


      PH.....kalau PKR insists on their terms.....Bersatu, DAP n Amanah shud go on without PKR. PKR only interested in Anwar NOT RAKYAT.

      anwar on his strength, PH cannot win. Mahathir on his leadership, PH can win......no one in BN is scared if Anwar but EVERYONE IN BN ESPECIALLY UMNO ARE SCARED OF MAHATHIR.

      This is the reality.

      My reply :-

      AGREED!!!
      SPOT ON !!!
      BULL'S EYE !!!

      Delete
    3. SELAMA hari ni apa yang Datuk Seri Najib Tun Razak cakap bila mengulas tentang kejatuhan nilai ringgit sejak 2014? Beliau konsisten berkata bahawa kejatuhan itu berlaku kerana faktor luar kawalan kerajaan, sepertinya faktor kejatuhan harga komoditi seperti minyak yang turut mempengaruhi nilai RM – tak pernah lain dari itu.

      Apa pulak Pakatan dan Mahathir kata bila RM jatuh? Oh, itu sebab pentadbiran lemah, hutang negara tinggi, negara nak bankrap, sebab orang tak yakin dengan Najib, 1MDB dan sebagainya. Disuruhnya macai yang tak cerdik ni menyebarkan cerita konon duit tak laku di luar negara (padahal memang dah tak laku sejak Mahathir kawal matawang pasca krisis ekonomi 1997 dulu pun).

      Seolahnya kita ni menggunakan dollar dalam urusan sehari-harian dibuat Mahathir.

      Bila RM naik dan melepasi paras fizikal bawah RM4/USD1 sejak semalam, apa Mahathir nak komen? Najib masih Perdana Menteri, 1MDB masih disitu, RM masih naik jugak. Hello…berbunyilah sikit.

      Tak hairan Mahathir dan balacinya tak langsung mengulas tentang kenaikan nilai RM hari ini. Tapi cuba kalau turun tu kang, dah disuruhnya Najib letak jawatan masa itu jugak. Itu pasal penulis kata Mahathir ini pandir ekonomi. Dia bukan tahu apa pun melainkan apa yang diberitahu kepada dia.

      Mahathir setakat tahu pilih orang untuk selesaikan masalah, dia sendiri tak cerdik mana pun.

      Delete
    4. JD, begitulah Pakatan serigala berebut bangkai walau masih belum berkuasa. Ramai Melayu dalam PKR pun tidak suka TDM. Kan Reformasi ditubuh untuk jatuhkan Mahafiraun? Bukankah ketika itu dosa dosa TDM ditelanjangkan pembangkang? Bagaimana sebahagian kini mengaku TDM tak pernah berdosa? Apakah mereka ini pendusta? JD, walau sebahagian pembangkang lupa Rakyat tidak lupa. Ingat PRK Sg Besar dan KK? Lagi banyak TDM kempen lagi banyak undi dapat kat BN. Begitu juga PRN Sarawak. BN menang bergaya bila TDM kempen kat sana. Sama sama kita harap PH tanpa PKR akan lantik TDM calun PM. InsyaAllah undi BN bertambah.

      Delete
  21. Berikut ialah jawapan saya kepada macai2 UmMo seperti Mr J dan konco-konco yang menyalahkan Tun M untuk perkara-peekara lepas yang mana perkara2 ini mereka hanya timbulkan selepas Tun M menentang UmNo, dan pencerahan kepada kata-kata saya bahawa perbuatan mereka ini adalah perbuatan golongan pendusta yang mirip kaum Yahudi yang memutar belit.

    Di dalam usaha UmNo menyalahkan Tun M untuk perkara2 lalu, UmNo telah menunjukkan ciri-ciri pendusta yang memutar lidah seperti kaum Yahudi.

    Kaum Yahudi dikenali suka memutar belit setiap perkara. Salah satu sejarah putar belit mereka ialah ketika mereka memuji-muji pendita mereka ketika ia masih Yahudi dan kemudian mereka menyerangnya ketika ia meninggalkan agama Yahudi.

    Di manakah orang seperti Mr J ini dan isu-isunya tersebut ketika Tun M masih bersama UmNo? Tiada bukan? Dan tiba-tiba saja Mr J wujud dan menyalahkan Tun M selepas Tun meninggalkan UmNo. Inilah ciri-ciri jelas pendusta berlidah Yahudi.

    Mari ikuti sejarah kaum Yahudi di dalam kisah berikut:-

    Abdullah bin Salam berterus terang kepada Rasulullah tentang perangai kaum Yahudi:

    يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ الْيَهُودَ قَوْمٌ بُهُتٌ وَإِنَّهُمْ إِنْ يَعْلَمُوا بِإِسْلَامِي قَبْلَ أَنْ تَسْأَلَهُمْ يَبْهَتُونِي

    “Wahai Rasulullah, sesungguhnya kaum Yahudi adalah bangsa yang gemar mengada-adakan kebohongan. Jika mereka mengetahui ke-Islamanku sebelum diberitakan kepada mereka, pasti mereka akan membuat kebohongan ke atas diriku.”

    Abdullah bin Salam bersama Nabi pergi bertemu kaum Yahudi untuk bertanya pendapat mereka berkenaan Ibnu al-Harith (Abdullah bin Salam). Lalu kaum Yahudi menjawab:

    خَيْرُنَا وَابْنُ خَيْرِنَا وَسَيِّدُنَا وَابْنُ سَيِّدِنَا

    “Dia adalah orang yang baik di kalangan kami, datang dari salasilah generasi yang baik di kalangan kami, dia juga seorang pemimpin di kalangan kami, datang dari generasi yang memimpin kami.”

    Kemudian itu Rasulullah mengajukan persoalan lagi:

    أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَسْلَمَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سَلَامٍ

    “Bagaimana pendapat kamu, jika Abdullah bin Salam masuk Islam?”

    Lalu kaum Yahudi menjawab:

    أَعَاذَهُ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ
    “Allah melindunginya (Abdullah bin Salam) dari perbuatan itu.”

    Kemudian Abdullah bin Salam pun mengaku tentang keIslamannya kepada kaum Yahudi di hadapan Rasulullah. Berubah wajah kaum Yahudi ketika itu lalu mereka memaki dan mengherdik Abdullah bin Salam dengan kata-kata berikut:

    شَرُّنَا وَابْنُ شَرِّنَا وَانْتَقَصُوهُ

    “Kamu ini yang terburuk dari kalangan kami, anak lelaki terkeji dan kamu tidak tahu membeza mana yang betul mana yang salah.”

    Mereka terus memaki hamun Abdullah bin Salam tanpa henti sehinggalah beliau dan Baginda Nabi berlalu pergi. Ketika itu Abdullah bin Salam memberitahu kepada Rasulullah:

    فَهَذَا الَّذِي كُنْتُ أَخَافُ يَا رَسُولَ اللَّهِ

    “Inilah yang aku khuatirkan (mengenai bangsaku) wahai Rasululllah.”

    Kesimpulan dari kisah di atas ialah Mr J dan pemimpin2 UmNo hari ini termasuklah mereka dari JASA yang ketika dahulu menyokong Tun M dan mengambil faedah darinya, memuji-muji dan bahkan mencium tangannya tanpa membangkitkan perkara2 tertentu, sedangkan pada hari ini mereka membangkitkan perkara2 itu dan berkata; "ini adalah bukti Tun M adalah seorang yang teruk dan keji", adalah bukti yang nyata melampaui apa-apa keraguan bahawa UmNo sudah menjadi pendusta berlidah Yahudi yang memutar belit.

    Kepada Mr J; selamat jalan dan selamat tinggal in advance. Kami akan meninggalkan zaman fitnah tanpa kamu, memandangkan telah jelas kamu telah memilih untuk kekal di dalam zaman fitnah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
    2. JD, memang benar dulu saya lebih diam pada komen. Kerana alternatifnya masih kafir evengelis dan liberal. Rata rata perjuangan ini disokong yahudi antarabangsa melaui media luar negara. Walah sejenak PAS tersesat masuk kandang ini.
      Namun bila TDM 'pencen' saya gembira dan raikannya. Kurang kurang zaman kleptokrasinya tamat. Tapi rupanya tak pencen. Kelihatan tangannya jatuhkan TAAB kerana tak ikut telunjuk. Kemudian DSN juga diserang kerana sebab yg sama dan juga nafsunya nak naikkan anaknya walau tiada kebolehan. Kini sendiri mahu rebut kuasa balik. Saya bersuara kerana tidak mahu korupsi dan zalim zamannya berulang. Sedih rasa bila manusia taksub buta padanya akibat penipuan liciknya. Mereka yg cintakan kebenaran akan lihat dosanya yg lepas, rancangannya kini untuk naikan anak yg tiada kebolehan dan konspirasinya bersama kafir evengelis dan yahud hanya untuk puaskan nafsunya. Tiada apa apa untuk rakyat lain sengasara. Ambillah peringatan.

      Delete
  22. APA pun yang Pengerusi Pakatan cuba tegakkan dosa silamnya dalam isu pemecatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada tahun 1988, komplen dari Agung sebab bunyi bisinglah, apa bendalah, satu perkara yang semua orang perlu tahu bahawa dalam kejadian tersebut bukan Tun Salleh Abas saja yang dipecat tapi 5 hakim Mahkamah Agung (Mahkamah Persekutuan sekarang) yang lain turut dipecat atau digantung tugas.

    Nak tunjuk yang Mahathir ni penipulah. Takkan satu hakim buat complain, 5 hakim lain pun ikut kena tindakan tak? Apa penjelasan tua kutuk ini pasal itu kalau betul ia berkisar tentang Tun Salleh Abas sorang?

    Jangan tak tahu, rakyat pada waktu itu mengenali kejadian ini sebagai krisis kehakiman, bukan krisis Ketua Hakim kena pecat!! Tapi yelahkan, budak-budak Mahathir yang cuba bercakap pasal hal ini sekarang apa tahu? Dia pun dalam Loh Mahfuz lagi menunggu benih ibu bapanya bercantum. Ada tua-tua yang tahu macam Kit Siang, Anwar dan sebagainya pun buat pekak sebab kepentingan politik kini dah berubah.

    Image result for krisis kehakiman anwar kit siang

    Kalau tidak, itu jugalah yang diulang-ulang setiap kali PRU nak datang.

    Yang sebetulnya menurut ramai orang lama, Tun Salleh Abas dipecat kerana beliau bersedia untuk membawa kes pengharaman UMNO yang diputuskan di Mahkamah Tinggi sebelumnya ke Mahkamah Rayuan. Dah siap panel hakim pun siapa yang akan bersidang, tapi tak sempat (ber)langsung prosiding itu, dah kena pecat dulu dan kes itu kekal di Mahkamah Tinggi tidak bercabar sampai sekarang. Masuk akal ke kes sebesar ini setakat diputuskan di Mahkamah Tinggi, tak dirayu ke peringkat lebih atas?

    Logik juga sebab kes orang dipecat tanpa sebab oleh majikannya pun sampai ke Mahkamah Persekutuan, kes UMNO haram pulak setakat di Mahkamah Tinggi saja.

    Kata mereka, Mahathir tak mahu keputusan pengharaman UMNO dibawa ke Mahkamah Rayuan sebab ada kemungkinan ia ditolak dan pemilihan 1987 terpaksa diadakan semula, itu saja kesnya. Sebab itu dipecatnya ketua hakim, bila ada hakim lain yang turut bersama Ketua Hakim, hakim-hakim itu pun dipecatnya sekali.

    Anyway, bila Mahathir nak angkat sumpah, apa yang melarangnya dari angkat sumpah sekarang? Takut kena tangkap polis ke apa ke? Lagipun sejak bila yang Mahathir percayakan Tuhan sehingga nak angkat sumpah depan Al-Quran pun kita tidak tahu – bini dia sendiri pun dilarangnya dari pakai tudung!! Bini dia sendiri cakap tu, bukan kita pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 16:49.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah hampir 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bhahan sampah.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  23. SABOTAJ ekonomi Mahathir terhadap negara ini berterusan bila dia membuat pelbagai dakwaan tidak berasas seperti ekonomi negara lebih teruk dari Greece, hutang kerajaan sampai USD 900 billion dan sebagainya. Mana dia dapat angka USD 900 billion tu entah. Pelik pulak bunyinya sebab tiada agensi penarafan antarabangsa yang memberi rating teruk kepada ekonomi negara kita, hanya Mahathir saja.

    Ramai pakar yang arif pasal ekonomi ni mempertikaikan dari mana Mahathir dapat angka itu, ikut suka dia saja main petik-petik angka ke?

    Hari tu dia tuduh Bank Negara rugi RM 160 billion – takdak sambutan, waima dari pemimpin Pakatan sekalipun, dah sekarang dia up ke USD 900 billion pulak.Tapi part dia kata ekonomi sama dengan Greece tu buat penulis tergelak. Kita semua tahu bank-bank di Greece sampai tidak cukup tunai untuk dikeluarkan rakyat negara itu di mesin ATM akibat dari krisis ekonomi dan hutang negara yang tinggi, adakah kita melihat keadaan itu berlaku di negara ini?

    Bodoh.

    Ini bagaimanapun tidak menghairankan penulis sebab kita tahu Mahathir memang pandir pasal ekonomi. Sepanjang 22 tahun pemerintahannya, 2 kali negara ini dilanda krisis ekonomi iaitu pada tahun 1986 dan 1997. Mahathir juga mengaku tidak tahu Bank Negara Malaysia kerugian RM 32 billion. Yang dok gebang kata dia pulihkan kemelesetan ekonomi tu, hanya propaganda semata-mata sebab Thailand dan Korea yang turut terlibat dalam krisis sama, pulih lebih awal dari kita, tak payah tambat matawang pun.

    Malah, cakap pasal Korea, segala segi berkenaan negara itu, jauh lebih maju dari kita pun sekarang.

    Sebetulnya, dalam krisis tersebut, ramai orang seronok cakap pasal pemulihan krisis, tapi ramai terlupa yang sampai berlaku jadinya krisis itu siapa puncanya? Mahathirlah. Negara kita mungkin boleh bertahan dari krisis tersebut kalau RM 32 billion tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:06.....

      Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bhahan sampah.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  24. Setelah melalui beberapa kali pilihan raya,saya sokong penuh hujah En Budin.
    Berlapang dadalah semua pemimpin2 parti dlm ph,kunci kejayaan adalah perpaduan yg mantap kini antara parti2.
    Jangan keciwakan harapan rakyat yg inginkan perubahan besar dlm negara ke arah kebaikan.
    Makin lama bn memerintah,makin jahanam negara,msia dibuat mcm bapak mereka punya.
    Bukalah mata hati dan akal wahai seluruh rakyat msia tanpa mengira agama,kaum dan latar belakang agar berani membuat perubahan besar demi anak cucu kita,cukup2 le kerosakan besar ke atas negara yg kita cintai ini,akibat kedurjanaan telah dilakukan najib dan jho low

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:12.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhtutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bkan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah hampir 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bhahan sampah.

      Delete
    2. JIKA kita masih ingat awal-awal Mahathir dan Muhyiddin menentang Datuk Seri Najib Tun Razak semasa masih dalam UMNO dulu sehingga keluar/dipecat dari UMNO pun, matlamat akhir kepada semua itu yang dijaja kepada rakyat ialah supaya nanti Muhyiddin akan naik jadi Perdana Menteri.

      Segelintir orang (termasuk dalam UMNO pun) rasa ini munasabah dan memberikan sokongan kerana Muhyiddin, dengan latar belakang sebagai bekas Menteri Besar, Menteri Kabinet dan TPM, memang layak ganti Najib.

      Itulah ceritanya kalau Najib turun seperti mana Paklah diminta turun, itulah juga ceritanya kalau Pakatan menang dalam PRU14 nanti (waktu itulah) – Muhyiddin akan jadi Perdana Menteri. Malah, pada September 2016, Mahathir menamakan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri Pakatan, sebelum tarik balik kenyataan tersebut bila DAP sergah.

      Sekarang?

      Tiada siapa menyebut Muhyiddin sebagai calon Perdana Menteri lagi. Sebaliknya, Mahathir yang nak mati itu pulak lebih disebut-sebut sebagai bakal Perdana Menteri sementara, sebelum Anwar ambil alih kuasa.

      Sebetulnya, kalau kita kaji balik, mangsa Mahathir dalam situasi ini sebenarnya ialah Muhyiddin, bukan Najib pun. All the way, dari mula kisah ini sehingga sekarang, yang memanjang kena kelentong dek Mahathir dan “ditikam” hampir setiap masa dari belakang olehnya, ialah Muhyiddin.

      Mahathir peralat Muhyiddin sehingga Muhyiddin rasa berbaloi dia dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri kerana diakhirnya akan jadi Perdana Menteri dengan sokongan Mahathir. Penyudahnya, Muhyiddin hanyalah alat untuk Mahathir jadi Perdana Menteri semula sebenarnya, waima dalam parti dimana dia adalah pengasas dan Presiden pun, dia diketepikan oleh Mahathir dan anaknya.

      Buktinya, siapa bercakap pasal ucapan Muhyiddin dalam mesyuarat Bersatu Sabtu lepas atau amanatnya dalam ucapan pembukaan, dibahaskan oleh perwakilan? Tarak, semuanya pasal Mahathir sahaja.

      Ironinya, masa dalam UMNO Muhyiddin pernah dakwa dia ibarat tunggul, maka itu selepas dipecat dari UMNO dan tubuh parti baru. Apa rupanya dalam parti baru ini pun, Muhyiddin ditunggulkan juga.

      Delete
  25. 17.06
    Lebih baik kamu duduk mengajar anak2 di rumah,supaya maju dlm pelajaran,dp membuang masa di sini dgn hujah sampah?
    Anak belajar pandai tak di sekolah?

    ReplyDelete
  26. SABOTAJ ekonomi Mahathir terhadap negara ini berterusan bila dia membuat pelbagai dakwaan tidak berasas seperti ekonomi negara lebih teruk dari Greece, hutang kerajaan sampai USD 900 billion dan sebagainya. Mana dia dapat angka USD 900 billion tu entah. Pelik pulak bunyinya sebab tiada agensi penarafan antarabangsa yang memberi rating teruk kepada ekonomi negara kita, hanya Mahathir saja.

    Ramai pakar yang arif pasal ekonomi ni mempertikaikan dari mana Mahathir dapat angka itu, ikut suka dia saja main petik-petik angka ke?

    Hari tu dia tuduh Bank Negara rugi RM 160 billion – takdak sambutan, waima dari pemimpin Pakatan sekalipun, dah sekarang dia up ke USD 900 billion pulak.Tapi part dia kata ekonomi sama dengan Greece tu buat penulis tergelak. Kita semua tahu bank-bank di Greece sampai tidak cukup tunai untuk dikeluarkan rakyat negara itu di mesin ATM akibat dari krisis ekonomi dan hutang negara yang tinggi, adakah kita melihat keadaan itu berlaku di negara ini?

    Bodoh.

    Ini bagaimanapun tidak menghairankan penulis sebab kita tahu Mahathir memang pandir pasal ekonomi. Sepanjang 22 tahun pemerintahannya, 2 kali negara ini dilanda krisis ekonomi iaitu pada tahun 1986 dan 1997. Mahathir juga mengaku tidak tahu Bank Negara Malaysia kerugian RM 32 billion. Yang dok gebang kata dia pulihkan kemelesetan ekonomi tu, hanya propaganda semata-mata sebab Thailand dan Korea yang turut terlibat dalam krisis sama, pulih lebih awal dari kita, tak payah tambat matawang pun.

    Malah, cakap pasal Korea, segala segi berkenaan negara itu, jauh lebih maju dari kita pun sekarang.

    Sebetulnya, dalam krisis tersebut, ramai orang seronok cakap pasal pemulihan krisis, tapi ramai terlupa yang sampai berlaku jadinya krisis itu siapa puncanya? Mahathirlah. Negara kita mungkin boleh bertahan dari krisis tersebut kalau RM 32 billion tidak hilang 3 tahun sebelum itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. org luaq hilang keyakinan sebab MO1..bukan Tun M..waktu Tun M jadi PM, banyak pelabur melabur di malaysia...fakta bukan auta..

      Delete
  27. Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?
    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan? Pada tahun 2000, Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden PAS, pernah mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

    Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari Mahathir sendiri.

    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada media terutamanya media sosial dan blog untuk dihukumkan oleh masyarakat.
    Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya.

    Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.
    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?

    Senarai salah laku Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi.
    Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.

    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit banyak yang kita boleh persoalkan.

    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya.Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
  28. Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?
    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan? Pada tahun 2000, Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor bekas Presiden PAS, pernah mendoakan agar Mahathir dipanjangkan umur untuk melihat kemusnahan yang telah dilakukannya sendiri.

    Apakah kini doa Al-Marhum mantan Dato' Presiden PAS itu dimakbulkan satu demi satu?Kebanyakan rungutan dan ketidak puashati yang Mahathir luah kini adalah berpangkal dan berpunca serta asal usulnya datang dari Mahathir sendiri.

    Saban hari, satu demi satu isu dan pelbagai pembongkaran dihebahkan di dada media terutamanya media sosial dan blog untuk dihukumkan oleh masyarakat.
    Kini Mahathir seolah-olah sedang dibicarakan oleh rakyat umum. Walaupun Mahathir tetap menjawab namun suara-suara yang dulu pernah dikunci beliau sudah tidak lagi menikus dengannya.

    Tidak mungkin mampu Mahathir membela dirinya untuk segala tuduhan dan isu yang dilodehkan oleh mereka yang pernah berada di sekeliling beliau ketika berkuasa selama lebih 22 tahun.
    Mereka yang dulu mendiam diri kini bangkit berani bersuara. Dari bersifat penikus sudah menjadi singa garang tidak gentar pada gertakkan serta ugutan nakal.

    Adakah Doa Al-Marhum Dato' Ustaz Fadzil Noor Menjadi Kenyataan?

    Senarai salah laku Mahathir panjang dan kini bertambah setiap hari . Dato' Seri Najib Razak yang sebelum ini hanya sekadar menepis pelbagai tuduhan Mahathir atas sifat hormat dan bersikap budiman kenang jasa yang dianggap sebagai negarawan yang banyak berjasa kepada parti dan negara, kini telah kian lantang membongkar pula pelbagai dakwaan terhadap Mahathir yang pasti membuat kedudukan Mahathir dikaca mata rakyat semakin dipandang serong dan sangsi.
    Walaupun ada yang menyebelahi Mahathir dalam krisis kini untuk menjadi pembela namun ramai dari mereka sendiri turut terbabit dalam pelbagai kes yang bakal dibongkar itu. Dan mereka ini merupakan antara barisan utama dalam perbicaraan rakyat kini.

    Dalam membela dirinya, Mahathir turut, tanpa disedarinya sendiri, membongkarkan pelbagai perkara yang sebelum ini rakyat umum tidak tahu. Betul atau tidak kata-kata Mahathir itu dalam keadaan beliau tersempit banyak yang kita boleh persoalkan.

    Apabila seseorang berbohong dia akan berbohong lagi untuk menutup pembohongan lamanya.Dan dia akan terus dengan pembohongan demi pembohongan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:18 & 17:19.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan dimasukkan dalam catatan buku sejarah negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak2 Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah hampir 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  29. KERANA LUMRAH POLITIK, JANGAN KITA PERCAYA DR. MAHATHIR
    Jangan percaya kepada Dr. Mahathir, itu kesimpulan yang dapat penulis katakan berdasarkan pemerhatian penulis kepada kenyataan-kenyataannya kebelakangan ini. Mengapa? Ini disebabkan apa jua yang dilakukannya hanyalah “lumrah politik”, tanpa mengambil kira soal prinsip dan kebenaran.

    Ya, lumrah politik, sebagaimana yang telah disebutnya sendiri, apabila mengaku mempersetankan DAP sejak sekian lama dan kini mendakwa pula apa yang dilakukannya sebagai lumrah politik. Maknanya, tiada istilah kebenaran, atau keikhlasan berjuang di dalam diri Dr. Mahathir. Apa yang dilakukannya hanyalah “lumrah politik”, demi menewaskan musuh politiknya untuk mencapai cita-citanya.

    Seperti yang penulis faham, bagi Dr. Mahathir, segalanya adalah berkenaan dengan dirinya. Orang lain semuanya tidak betul, waima kesalahan yang pernah dilakukannya sekalipun, adalah salah orang lain, dan bukan dirinya. Oleh yang demikian, tidak hairanlah jika beliau hanya melihat dirinya sebagai “supreme”.

    Jika berdekad lamanya, beliau membantai DAP sedemikian rupa, dan akhirnya berkata ia adalah lumrah politik sebagai jawapan untuk menjustifikasikan perlakuannya bersekutu dengan DAP. Maka apakah kita perlu mempercayai Dr. Mahathir dengan tindakannya sekarang ini yang menyerang DS Najib Razak dan kerajaan atas faktor kebenaran?

    Akhirnya, ia berkenaan dengan siapa yang menguasai negara. Apalah sangat yang hendak dipercayai dengan slogan Selamatkan Malaysia, sedang apa yang berlaku hari ini juga disebabkan era 22 tahun dahulu. Siapa punya angkara? Memang susah untuk melupakan erti dan nikmat kuasa, apatah lagi setelah 22 tahun selesa di singgahsana.

    Jika bagi Dr. Mahathir menyerang DAP adalah sekadar lumrah politik, maka bukankah menyerang Barisan Nasional juga sekadar lumrah politik? Semuanya demi kuasa untuk dirinya.

    Jangan percaya Dr. Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:23.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  30. Jangan terlalu percaya dengan Mahathir!
    GEORGETOWN - Pakatan Harapan dinasihatkan agar tidak terlalu mempercayai dengan kata-kata Tun Dr Mahathir Mohamad kerana Pengerusi Bersatu itu seringkali membuat pusingan U selama berada dalam dunia politik.

    Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Seri Zainal Abidin Osman berkata, sejak berada dalam Umno, Mahathir dilihat beberapa kali keluar dan masuk semula parti itu mengikut selera hatinya.

    "Jika kita lihat, beliau pernah dipecat dari Umno pada 1969 dan selepas itu masuk semula. Beliau sekali lagi keluar Umno pada zaman Pak Lah, masuk balik zaman Najib, dan kini keluar semula (Umno). Disini jelas menunjukkan, keluar masuk Umno dah jadi perkara biasa bagi Tun Mahathir.

    "Sebab itu saya ingin mengingatkan Pakatan Harapan, jangan terlalu percaya sangat dengan beliau sebab nanti beliau buat u turn lagi. Dan jangan terkejut jika beliau masuk Umno semula selepas ini," katanya kepada media hari ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN SAMA SEKALI PERCAYA Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  31. Di Iran sekarang, rakyat turun ke jalan untuk berdemonstrasi buat hari kelima. Sudah 13 orang terbunuh, ratusan yang lain ditahan dan media sosial terus disekat. Di Iran, kadar pengangurannya adalah 12.6%, atau 10.2 juta orang rakyatnya tiada pekerjaan. Demonstrasi jalanan mudah tercetus bila poket kosong dan perut lapar.

    Datanglah apa juga isu, bila ekonomi sesebuah negara tidak diuruskan dengan baik, maka rakyat akan mula marah pada pemerintah. Itu juga yang berlaku di Mesir pada 2011, bila kadar pengangguran ketika “Arab Spring” menjatuhkan Mubarak pada ketika itu adalah 20% atau 16 juta rakyat Mesir tiada pekerjaan pada masa itu.

    Itu krisis yang berlaku dari Timur Tengah. Di Arab Saudi pula semalam, kerajaannya menaikkan harga minyak di antara 80 hingga 126 peratus hari ini. RON95 dijual pada harga 2.04 riyal (RM2.21) seliter, berbanding 0.90 riyal (RM0.98) sebelum ini. Biarpun naik sampai 126 peratus, harga minyak di Arab Saudi masih lagi tersenarai antara harga minyak yang ke-15 termurah di dunia.

    Arab Saudi mengambil pengajaran dari Venezuela, apa gunanya minyak terlalu murah hingga RM0.04 seliter tetapi keadaan ekonominya tidak berkembang. Kadar pertumbuhan ekonomi di Venezuela adalah negatif dua belas peratus. Kadar pengangguran di Venezuela pula tinggi iaitu 7.3% atau 2.4 juta rakyatnya menganggur.

    Tabung Kewangan Antarabangsa telah unjurkan ekonomi Arab Saudi berkembang pada kadar 0.1 hingga 0.4 peratus sahaja akibat kejatuhan harga minyak dunia. Oleh itu, Arab Saudi pula mencari pendekatan lain dan melihat alternatif ekonomi yang dilakukan oleh Malaysia bila berdepan kekurangan hasil dari industri minyak.

    Model ekonomi Malaysia yang cuba diteladani oleh Arab Saudi. Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa telah beri semakan menaik terhadap ekonomi Malaysia.

    Tiga kali ‘rating” Malaysia dinaikkan dan pendekatan ekonomi Malaysia diberi pujian oleh institusi antarabangsa yang lain. Bermakna, pendekatan ekonomi Malaysia adalah di landasan yang betul dan ianya mahu diteladani oleh negara lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:25.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  32. Jangan Percaya Dr Mahathir, PH Tunggu Masa ‘Berbunuhan’ Sesama Sendiri Kata Jamal
    SHAH ALAM – Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos menyifatkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai seorang yang tidak boleh dipercayai.



    Menerusi wawancara eksklusif bersama SuaraTV, Jamal berkata, biarpun sebelum ini beliau sangat menyanjungi ketokohan Dr Mahathir, namun kini beliau sudah dapat menilai wajah sebenar pengerusi Parti Pribumi Bersatu (PPBM) itu.



    “Dr Mahathir ini ketika zaman saya kecil ketika dia menjadi perdana menteri, saya sangat sanjungi namun sekarang ini saya dapati dia adalah seorang yang tidak boleh dipercayai, kerana apa yang diperkatakan beliau dahulu dan kini adalah berbeza sama sekali.



    “Jadi orang sebegini bagi saya walaupun beliau adalah orang tua dan saya adalah orang muda sebagai jurang umur ini saya hormat beliau, tetapi apabila di dalam politik beliau ini adalah individu yang langsung tidak boleh dipercayai sama sekali.



    “Beliau hanya mementingkan kepentingan peribadi beliau dan keluarga beliau sahaja itu yang boleh saya perkatakan tentang Dr Mahathir ini,”ujarnya.



    Dalam pada itu, mengulas mengenai kerjasama diantara parti di dalam Pakatan Harapan (PH) Jamal menegaskan kerjasama tersebut adalah wayang dan lakonan semata-mata.



    “Semua ini adalah sandiwara, wayang, lakonan politik mereka.



    “Saya amat yakin (kerjasama PH) sandiwara yang berlaku sekarang ini. Walau apa yang mereka lakukan dengan Pas, DAP dan sebagainya, sementara DAP pula sokong Dr Mahathir dan Amanah. Tetapi dalam kalangan mereka hanya tunggu untuk ‘bunuh’ siapa sekarang ini,”katanya.

    ReplyDelete
  33. MINTA MAAF PUN U-TURN? INI MANUSIA KE BINATANG?
    SEORANG sahabat dulu pernah cakap, melainkan Mahathir berbicara tentang keluarganya, jangan percaya apa juga yang dia kata. Kenyataan ini diucapkannya hujung 90-an dahulu – ditengah-tengah gelombang reformasi. Dia tu sendiri pun dah lama pergi meninggalkan kita semua – bukan mati, dia hijrah ke luar negara.
    Tapi yang penting, penulis tak sangka kebenaran dari apa yang dia cakap tu baru muncul sekarang.

    Sampaikan minta maaf pun Mahathir boleh U-turn juga!! Jadi kita nak pegang apa manusia macam ni? Takde apa pun. Cakap macam ini sekarang, pusing balik kejap kang – termasuk dalam soal mintak maaf, apa benda ni?

    Dulu lainlah, sebab masa itu jadi Perdana Menteri yang disokong UMNO/BN. Sejak merdeka, semua Perdana Menteri yang kita pilih, memang deliver. Walaupun Mahathir memerintah macam Firaun tapi dalam banyak hal pun dia terpaksa akur kepada kehendak parti dan kerajaan.

    Yang dia waktu itu tak boleh nak lantik anak sendiri ke jawatan tinggi sesuka hati, sebab dalam BN dan UMNO, prinsipnya, setinggi mana pun kita tetap yang utama ialah parti, pemimpin boleh datang dan pergi. Macam itulah dulu, macam itu jugalah sekarang. Bukan Mahathir saja, semua Perdana Menteri pun tidak lantik anak/menantu ke jawatan tinggi semasa masih berkuasa.

    KJ jadi ketua pemuda semasa Paklah masih Perdana Menteri bukan sebab dilantik tapi sebab dia menang pemilihan.

    Masalah sana sini tu memang biasa tapi kita ada sistem yang dipercayai untuk mengatasinya. Sebab itu dari merdeka, dah ada 6 Perdana Menteri, banding dengan DAP dan PKR, dari sejak tubuh sampai sekarang, itu jugaklah orang yang jadi ketua (atau anak dia).

    Hari ini, Mahathir nak jadi Perdana Menteri yang disokong oleh Pakatan penipu, DAP, PKR dan PAN. Dahlah Mahathir bapak penipu disokong pulak oleh semua parti penipu rakyat. Apa dia cakap yang dia pernah buat? Duit banyak habis tapi satu apa pun tak jalan.

    Maka tak salah bila penulis katakan tempoh hari, lantik Mahathir jadi Perdana Menteri semula/sementara ini hanya akan menjerumuskan negara dalam kancah politik yang tidak berkesudahan. Niat Mahathir nak jadi Perdana Menteri semula ini jelas sangat (bukan kerana rakyat), dilihat dari cara anak dia sendiri menyokong secara terbuka.

    Siapa pun dalam Pakatan tak berani bercakap secara terbuka menyokong Mahathir sebagai Perdana Menteri, anak dia sendiri pulak yang berani buat macam itu, obvious sangat kan? Kalau berlaku dalam BN ni, dah terduduk kena gelak.

    ReplyDelete
  34. Najib: Jangan percaya pakatan politik hipokrit
    Datuk Seri Najib Razak berkata masa depan negara tidak boleh bergantung kepada pakatan politik yang hipokrit, tiada keikhlasan dan mengamalkan konsep pusingan U.

    Sebaliknya, Perdana Menteri berkata rakyat perlu memilih parti politik yang bekerjasama erat dengan semua parti gabungan untuk masa depan rakyat dan negara yang lebih terjamin.

    Memberikan contoh Barisan Nasional (BN), Najib yang juga Pengerusi BN berkata parti itu sentiasa membuat keputusan berdasarkan konsensus bersama anggota parti komponen dan mengamalkan prinsip kesederhanaan, tanpa melakukan sesuatu perkara yang ekstrem.

    “Tuan-tuan ingat pembangkang ini genuine partnership (perkongsian tulen) ke? Adakah anda fikir Kit Siang (Penasihat DAP Lim Kit Siang) betul-betul sukakan Mahathir (bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad)? Adakah anda fikir Mahathir benar-benar sukakan Kit Siang?

    “Mahathir pernah kata secara terbuka, Kit Siang adalah rasis, anti-Melayu dan anti-Islam, dan Kit Siang pun kata Mahathir diktator dan banyak lagi dia kata. Pada saya ini bukan politik seimbang.

    “Mana boleh kita percaya kepada pakatan politik berdasarkan hipokrasi,” katanya ketika berucap merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan MCA ke-63 di Wisma MCA di sini hari ini.

    Perdana Menteri juga berkata politik pusingan U yang diamalkan pakatan pembangkang bukan sahaja mengelirukan rakyat, tetapi turut mengelirukan mereka sendiri.

    “Berapa kali politik pusingan U ini saya pun tak tahu. Saya fikir mereka sudah hilang arah sebab sudah banyak kali (buat) pusingan U. Bukan sahaja rakyat keliru. Mereka sendiri (pun) sudah keliru. Tiada arah tujuan,” kata Najib.


    ReplyDelete
  35. Bang Shah,moga konvensyen PH pd ahad ini berjalan baik..ketokohan TDM tiada keraguan dan pilihan calon sebagai PM seharus sokong walaupun calon calon muda ramai yg berpontensi seperti disebut.
    Kpd kepimpinan PKR serta para pendokong Reformasi bersikap terbukalh serta ketepikan ketidaksamaan pandangan demi perubahan yg kita lawan selama ini.
    Selamanya untuk Rakyat.
    Takut dan cemas adalah UMNOBNPAS..
    kita kasi kemas kemas bagi UMNOBNPAS lemas..
    tak..kasi hempas..kalas!!
    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang nyanyuk macam orang kurang mental..nanti hancur negara..ngok nya kau..

      Delete
  36. Mungkin ramai ‘macai-macai’ parti ‘cap bunga’ yang kini sedang kembang-kempis hidungnya apabila ‘dewa maksum’ mereka dijangka bakal diumum sebagai calon Perdana Menteri bagi Pakatan Harapan pada Ahad ini.

    ‘Top dog’ Pakatan Harapan itu pula dalam kenyataannya dilaporkan berkata dia tidak akan terus menjadi Perdana Menteri sampai usianya 100 tahun. Sekarang kira-kira 93 tahun, maksudnya dia mempunyai tempoh sepenggal untuk ‘naik takhta’ kembali.

    Walau bagaimanapun, ia dikatakan terpulang pada keputusan Majlis Presiden gabungan pembangkang itu. Jika sepakat bersetuju, maka nama ‘dewa’ itu akan diumumkan seperti yang dijangka. Namun jika tidak sepakat, maka ‘melepaslah’ peluangnya untuk bergelar ‘diktator part II’.

    Mungkin mereka fikir BN, khususnya UMNO ‘takut’ bila nama ‘top dog’ mereka itu dicalonkan sebagai Perdana Menteri Pakatan Harapan. Mungkin mereka fikir, rakyat akan menyebelahi mereka pada PRU ke-14 nanti. Tapi, itu hanya ‘jangkaan’ sahaja, bukan?

    Bila disebut jangkaan, maka sudah tentulah ada kebarangkaliannya. Jangkaan puak Pakatan Harapan itu hanya dari sudut positif sahaja. Bagaimana jika kebarangkaliannya cenderung ke arah negatif atau lebih buruk dari jangkaan negatif?

    Terus terang, penulis menyambut baik jika nama ‘top dog’ itu diumum sebagai calon mereka pada Ahad ini. Jika boleh, penulis hendak mereka umum hari ini juga tentang perkhabaran baik itu. Lebih cepat diumum, lebih bagus.

    Bukan apa. Senang sikit hendak ‘buat kira’. Kita bukan tidak kenal dengan ‘top dog’ itu. Dari sewangi-wangi jasanya, hinggalah sebusuk-busuk bangkai dan najis yang dia onarkan dulu. Bermacam-macam ‘peluru’ boleh dipilih…

    Apatah lagi kini dia buat pusingan 360 darjah dan menjilat segala ‘kahak hijau’ yang dia ludahkan dulu. Bersekongkol pula dengan petualang bangsa yang dia katakan peliwat, penzina yang tidak bermoral dulu. Memang ‘kena’ sangat tika dan saatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:30.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr

      Delete
    2. Ada kah Umar Al Khatab serta ramai lagi mereka yang jahat, musuh kuat Islam dan Rasulullah sebelumnya, akhirnya mati sebagai kafir?. Semua rakyat akur Tun M Ada membuat salah silap sepanjang 22 tahun beliau berkuasa bersama UMNO BN. Tapi kalau beliau kini menentang PM Najb yang jelas telah dan terbukti lebih merosakkan UMNO BN malah negara, apa rasionalnya nak mempertahankan Najb dan UMNO BN?. Kerosakan, korup dan penyelewengan angkara Najib adalah jelas dan terbukti! Tuduhan Tun M akan terus merosakkan negara selepas kembali sebagai PM cuma andaian dan hepotisis kamu saja. Apa kah nak terus bersama kerosakan 100% yang telah terbukti angkara Najib atau memilih peluang 50:50 yang mampu meletak kembali negara dijalan sebenar.

      Kalau kamu sakit kronik dan doktor dan pakar menyatakan tanpa pembedahan, hayat kamu akan pendek. Tapi doktor menyatakan peluang kamu 50:50 untuk kembali sehat jika pembedahan dibuat, ada kah pilihan kamu untuk pasrah tanpa ikhtiar?. Moga kamu tak bodoh bust pilihan.

      Delete
    3. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

      Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

      Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

      Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

      Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

      Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

      ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

      Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

      Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

      Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

      Delete
  37. Semuga HARAPAN MAMPU TUMBANGKAN NAJIB RAZAK & UMNO BN. Dan andainya HARAPAN gagal melakukan REFORMASI TOTAL terhadap institusi strategik dan terpenting negara khususnya PENGUATKUASAAN UNDANG UNDANG & SISTEM KEHAKIMAN YG 100% BEBAS selepas berkuasa, kita selaku rakyat perlu bangun menjatuhkan HARAPAN. Selaku rakyat yang bijak, kita perlu berani melakukan perubahan bila perlu DEMI KESEJAHTERAAN MAJORITI RAKYAT dan tidak harus mengikat diri pada satu satu parti apatah lagi jika jelas parti itu tidak melunaskan janji janji dan menifestonya. Andai rakyat bijak membuat pilihan, KESEJAHTERAAN ramai akan lebih terbela. Sekarang adalah waktunya untuk diberi peluang kepada HARAPAN bagi menggantikan UMNO BN yang jelas telah rosak kronik dan tidak boleh dipercayai lagi untuk membela rakyat serta maruah bangsa & negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:31.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) bahagian Kuantan, Mohd. Asyraf Muhammad Asri membuat laporan polis selepas menerima pelbagai ugutan dan hinaan daripada ahli parti itu sendiri sejak 30 November lalu.

      Mohd. Asyraf berkata, perkara itu berlaku selepas dia mengkritik Perhimpunan Agung Tahunan (AGM) PPBM yang tidak memberi ruang kepada wakil bahagian untuk menyuarakan pandangan masing-masing.

      “Kritikan itu dilakukan berlandaskan perjuangan parti yang kononnya adalah demi rakyat. Saya ingin tahu di mana letak Islam dalam perjuangan parti?

      “Apabila saya melakukan kritikan ini, ramai ahli Pemuda PPBM meloncat marah dan mencaci saya. Adakah ini sikap pejuang rakyat?,” katanya dalam sidang akhbar selepas membuat laporan polis di Balai Polis Daerah Dang Wangi, di sini hari ini.

      Menurut Mohd. Asyraf, dia telah menerima pelbagai ugutan dan cacian menerusi aplikasi Whatsapp dan juga di laman sosial Facebook.

      Katanya, dia menuntut pihak yang terlibat melakukan permohonan maaf secara terbuka sebelum mengambil tindakan undang-undang dalam masa terdekat.

      Delete
  38. Kasihan mengunung dan sedih pun banyak baca hujah2 penyokong Beeend di sini,ke laut semuanya,jika begini rupa jwp dlm periksaan stpm sure failed,jgn mimpi nak masuk U
    Sila sambung belajar balik semuanya....untung2 uupah dedak naik ikut qualification....ish...ish...

    ReplyDelete
  39. Jangan percaya cakap Mahathir
    Ini adalah nasihat ikhlas yang kita berikan kepada seluruh rakyat terutamanya orang Melayu berkenaan dengan karenah seorang pemimpin yang mengaku berdarah sesudu Melayu itu. Kita boleh sahaja mendengar atau menghadiri majlis yang jelas terang-terangan bertujuan mendewakannya. Malah kita juga boleh bertempik sama untuk menggembirakan hatinya yang ketakutan dihambat dosa-dosa lampaunya terhadap pemimpin terdahulu, Anwar Ibrahim dan seluruh rakyat Negara ini.

    Sehingga kini Mahathir masih unggul sebagai pemimpin Negara yang terburuk rekod peribadinya samada sebagai pemimpin Melayu, Ketua Eksekutif Negara mahupun sebagai seorang Islam. Sehingga saat ini juga tiada tanda-tanda jelas betapa ia menyesal dan ingin bertaubat dari kesalahan yang amat besar itu. Mahathir seperti terikat oleh perjanjian ghaib ala ‘akujanji’ dengan kuasa–kuasa tertentu.

    Semasa era Mahathir lah kita menyaksikan bagaimana media disalahgunakan peranannya untuk menjajah minda rakyat terutamanya orang Melayu. Akhbar Perdana yang masyhur satu masa dahulu menjadi peliwat dan dilacur oleh pemimpin UmnoBn untuk kepentingan mereka. Peranan sebagai penyebar maklumat dan penggerak minda telah bertukar menjadi ejen menjajah dan memperbodohkan rakyat dalam menghayati erti Perlembagaan dan juga demokrasi yang tulin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN SAMA SEKALI PERCAYA Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. APA pun yang Pengerusi Pakatan cuba tegakkan dosa silamnya dalam isu pemecatan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas pada tahun 1988, komplen dari Agung sebab bunyi bisinglah, apa bendalah, satu perkara yang semua orang perlu tahu bahawa dalam kejadian tersebut bukan Tun Salleh Abas saja yang dipecat tapi 5 hakim Mahkamah Agung (Mahkamah Persekutuan sekarang) yang lain turut dipecat atau digantung tugas.

      Nak tunjuk yang Mahathir ni penipulah. Takkan satu hakim buat complain, 5 hakim lain pun ikut kena tindakan tak? Apa penjelasan tua kutuk ini pasal itu kalau betul ia berkisar tentang Tun Salleh Abas sorang?

      Jangan tak tahu, rakyat pada waktu itu mengenali kejadian ini sebagai krisis kehakiman, bukan krisis Ketua Hakim kena pecat!! Tapi yelahkan, budak-budak Mahathir yang cuba bercakap pasal hal ini sekarang apa tahu? Dia pun dalam Loh Mahfuz lagi menunggu benih ibu bapanya bercantum. Ada tua-tua yang tahu macam Kit Siang, Anwar dan sebagainya pun buat pekak sebab kepentingan politik kini dah berubah.

      Image result for krisis kehakiman anwar kit siang

      Kalau tidak, itu jugalah yang diulang-ulang setiap kali PRU nak datang.

      Yang sebetulnya menurut ramai orang lama, Tun Salleh Abas dipecat kerana beliau bersedia untuk membawa kes pengharaman UMNO yang diputuskan di Mahkamah Tinggi sebelumnya ke Mahkamah Rayuan. Dah siap panel hakim pun siapa yang akan bersidang, tapi tak sempat (ber)langsung prosiding itu, dah kena pecat dulu dan kes itu kekal di Mahkamah Tinggi tidak bercabar sampai sekarang. Masuk akal ke kes sebesar ini setakat diputuskan di Mahkamah Tinggi, tak dirayu ke peringkat lebih atas?

      Logik juga sebab kes orang dipecat tanpa sebab oleh majikannya pun sampai ke Mahkamah Persekutuan, kes UMNO haram pulak setakat di Mahkamah Tinggi saja.

      Kata mereka, Mahathir tak mahu keputusan pengharaman UMNO dibawa ke Mahkamah Rayuan sebab ada kemungkinan ia ditolak dan pemilihan 1987 terpaksa diadakan semula, itu saja kesnya. Sebab itu dipecatnya ketua hakim, bila ada hakim lain yang turut bersama Ketua Hakim, hakim-hakim itu pun dipecatnya sekali.

      Anyway, bila Mahathir nak angkat sumpah, apa yang melarangnya dari angkat sumpah sekarang? Takut kena tangkap polis ke apa ke? Lagipun sejak bila yang Mahathir percayakan Tuhan sehingga nak angkat sumpah depan Al-Quran pun kita tidak tahu – bini dia sendiri pun dilarangnya dari pakai tudung!! Bini dia sendiri cakap tu, bukan kita pun.

      Delete
  40. Dr Mahathir, jangan kelepet orang muda – Pemuda UMNO KL
    Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Datuk Razlan Muhammad Rafii menegaskan rakyat Malaysia menolak perhimpunan itu kerana sudah muak tindak tanduk politik bekas Perdana Menteri,Tun Dr Mahathir Mohamad yang cuba membuktikan bahawa Kerajaan Malaysia dibawah pimpinan beliau bersih.
    Dalam nada menyindir beliau menyifatkan perkataan kleptokrasi bermaksud ‘kelepet’ seperti mana perlakuan Dr Mahathir yang didakwa menggunakan kuasanya ketika menjadi Perdana Menteri apabila menghabiskan duit rezab negara untuk dilaburkan dalam pemerdangangan mata wang asing atau forex pada tahun 90an dahulu.

    “Macam mana orang nak percaya, dulu dia semua tahu tapi sekarang semua dia tak ingat dan tak tahu. Sebab tu sekarang Dr Mahathir kehilangan penyokongnya begitu juga PH.

    “Dia sendiri menunjukkan dirinya sebagai kegagalan, apabila ditanya padanya jawapan yang diberikan adalah tak tahu, tak ingat saya minta maaf, itulah berulang kali dia berkata,” tegasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:33.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Anonymous 5 January 2018 at 17:33

      Jgn jadi bodoh! Razlan bodek dan kuat kipas Najib habis2an sebab jawatan lembaga pengarah, penasihat, pengerusi sykt sana sini. Semua kerana kepentingan project dan perut sendiri. Kamu yang dapat sekupang dua dedak tu yang bodoh, tak tau latar belakang malaon malaon itu. Tu sebab orang anggap orang taraf kamu hanya macai (hamba) UMNO BN, tuan tuan kamu makan besar, kamu dapat sekupang dua, hirup kuah dan telan asap saja. Kih kih.

      Delete
    3. SEORANG sahabat dulu pernah cakap, melainkan Mahathir berbicara tentang keluarganya, jangan percaya apa juga yang dia kata. Kenyataan ini diucapkannya hujung 90-an dahulu – ditengah-tengah gelombang reformasi. Dia tu sendiri pun dah lama pergi meninggalkan kita semua – bukan mati, dia hijrah ke luar negara.

      Tapi yang penting, penulis tak sangka kebenaran dari apa yang dia cakap tu baru muncul sekarang.

      Sampaikan minta maaf pun Mahathir boleh U-turn juga!! Jadi kita nak pegang apa manusia macam ni? Takde apa pun. Cakap macam ini sekarang, pusing balik kejap kang – termasuk dalam soal mintak maaf, apa benda ni?

      Dulu lainlah, sebab masa itu jadi Perdana Menteri yang disokong UMNO/BN. Sejak merdeka, semua Perdana Menteri yang kita pilih, memang deliver. Walaupun Mahathir memerintah macam Firaun tapi dalam banyak hal pun dia terpaksa akur kepada kehendak parti dan kerajaan.

      Yang dia waktu itu tak boleh nak lantik anak sendiri ke jawatan tinggi sesuka hati, sebab dalam BN dan UMNO, prinsipnya, setinggi mana pun kita tetap yang utama ialah parti, pemimpin boleh datang dan pergi. Macam itulah dulu, macam itu jugalah sekarang. Bukan Mahathir saja, semua Perdana Menteri pun tidak lantik anak/menantu ke jawatan tinggi semasa masih berkuasa.

      KJ jadi ketua pemuda semasa Paklah masih Perdana Menteri bukan sebab dilantik tapi sebab dia menang pemilihan.

      Masalah sana sini tu memang biasa tapi kita ada sistem yang dipercayai untuk mengatasinya. Sebab itu dari merdeka, dah ada 6 Perdana Menteri, banding dengan DAP dan PKR, dari sejak tubuh sampai sekarang, itu jugaklah orang yang jadi ketua (atau anak dia).

      Hari ini, Mahathir nak jadi Perdana Menteri yang disokong oleh Pakatan penipu, DAP, PKR dan PAN. Dahlah Mahathir bapak penipu disokong pulak oleh semua parti penipu rakyat. Apa dia cakap yang dia pernah buat? Duit banyak habis tapi satu apa pun tak jalan.

      Maka tak salah bila penulis katakan tempoh hari, lantik Mahathir jadi Perdana Menteri semula/sementara ini hanya akan menjerumuskan negara dalam kancah politik yang tidak berkesudahan. Niat Mahathir nak jadi Perdana Menteri semula ini jelas sangat (bukan kerana rakyat), dilihat dari cara anak dia sendiri menyokong secara terbuka.

      Siapa pun dalam Pakatan tak berani bercakap secara terbuka menyokong Mahathir sebagai Perdana Menteri, anak dia sendiri pulak yang berani buat macam itu, obvious sangat kan? Kalau berlaku dalam BN ni, dah terduduk kena gelak.

      Delete
  41. 10 Mahathir cakap 13 tidak boleh percaya
    APA lagi Tun Mahathir hendak tuduh PAS selepas ini. Semua orang tahu Tun seorang yang pendendam, sukar untuk memaafkan. Jikalau dia sayang seorang, maka janganlah pula ada orang pergi jumpa beliau beritahu individu ini demikian, demikian. Beliau tidak akan terima. Malahan dia marah balik kepada pengadu. Kalau dia benci seorang sampai lubang cacing dia akan buru. Tentu kita masih ingat apa yang beliau tidak tuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam isu liwat. Beliau tetap buat tuduhan walaupun dinafikan berkali-kali.

    Tun memang pendendam dengan PAS. Kerana Tun tidak boleh terima Islam yang hendak dibawa oleh PAS. Tun pernah tuduh ini hudud PAS, apabila dicabar mana pula hudud Umno, sehingga kini tidak terjawab. Ulama pengampu Umno tidak mampu untuk draf hudud ala Umno dan tolak hujah ulama PAS. Tun Mahathir dendam dengan Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz sehingga selepas meninggal dunia pun Tun balun TG Nik Aziz di dalam ceramah di Tanah Merah, Kubang Pasu. Ceramah ini turut disertai oleh pemimpin Pan. Mereka kelu dan tidak berkata apa-apa walaupun Tun Mahathir hentam almarhum TG Nik Aziz. Mana dakwaan pemimpin Pan yang kata TG Nik Aziz ikon perjuangan mereka. Satu pembohongan.

    Tun Mahathir pernah tuduh PAS lebih merbahaya daripada komunis, walaupun hakikatnya Siddiq Ghouse, Setiausah Politik Dr Mahathir ketika beliau menjadi Menteri Pelajaran 1974-1975 ditahan ISA sebagai agen komunis. Tun pernah tuduh PAS ditubuhkan oleh penjajah, hakikatnya Umno adalah anak emas penjajah. Kerana ketika semua parti haluan kiri seperti Hizbul Muslimin, Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS) diharamkan pada tahun 1948 sedangkan Umno berada di dalam dakapan penjajah. Sejarah yang jelas pun Tun boleh tipu, apalah sangat dalam perkara lain.

    Sekarang Tun Mahathir tuduh PAS pemecah belah pembangkang. Satu kenyataan kelakar. Kalau dulu beliau kata PAS pemecah belah orang Melayu sewaktu beliau bermaharajalela selama 22 tahun. Hakikatnya beliaulah bapa pemecah belah masyarakat dan Melayu. Tiga Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam, Tun Ghafar Baba dan Datuk Seri Anwar Ibrahim terpelanting. Umno pecah dua kepada team A dan team B, beliau hanya menang majoriti 43 undi dengan Tengku Razaleigh Hamzah. Akhirnya mahkamah telah mengharamkan Umno pada tahun 1987. Lahirnya Parti Semangat 46 dan PKR semuanya zaman beliau. Tiba-tiba Tun kata PAS sebagai pemecah belah. Tun ini seperti 'berkokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi'.

    Zaman beliau Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dipecat. Tidak pernah berlaku di dalam sejarah negara, tetapi berlaku zaman beliau. Sebelumnya Institusi Kehakiman di negara ini cukup dihormati.

    Tun bapa pemecah belah Melayu, buktinya royalti minyak Terengganu ditarik. Sedangkan jelas tercatat di dalam perjanjian, 5 peratus mesti diberi kepada negeri yang ditemui minyak. Sekarang perkara ini diteruskan sehingga zaman Datuk Seri Najib. Siapa yang punya angkara? Apakah Terengganu bukan negeri Melayu? Rumusannya kalau Tun Mahathir kata kepada PAS, 10 yang dia cakap 13 tidak boleh percaya. Perlu diingat, semasa beliau berkuasa selama 22 tahun PAS lawan beliau, inikan pula beliau tidak ada kuasa. Tolak BN dan PH, pilih PAS dan Gagasan Sejahtera.

    USTAZ IDRIS AHMAD
    Naib Presiden PAS / Ahli Parlimen Bukit Gantang

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak betulkan sikit saja..tolak tepi pas tolak tersungkur ph..baru betul ayatnya..

      Delete
  42. Dia fikir orang di penjara Sungai Buloh itu suka? Dia fikir sekutu rasisnya itu tersenyum, maka dia ikhlas menyokong? Dia fikir dia seorang saja yang licik berpolitik di negara ini? Dia tidak sedar tentang ‘mulut naga’ yang sedang menanti saat untuk ‘membaham’nya?

    Mungkin dia fikir, bila sudah kembali bergelar sebagai Perdana Menteri maka sahabat-sahabat sekutunya itu akan ‘sujud’ padanya. Mungkin dia fikir ketika itu masa depan survival politik anaknya akan terjamin. Dia fikir anaknya akan jadi Perdana Menteri nanti?

    Pada pandangan penulis, mereka yang kini disangka ‘adik beradik’ itu hanya sengih saja melihat keletahnya. Bila tiba masa yang sesuai, tahulah bagaimana mereka hendak ajar ‘top dog’ itu untuk berada di bawah ‘tapak kaki’ mereka. Hanya tunggu masa saja…

    Anaknya? Jika ‘top dog’ pun mereka mampu jadikan ‘pekakas’, bayangkan pula apa yang akan terjadi kepada anak manjanya itu. Dia mahu mengamuk? Apa dia fikir, puak-puak itu kisah sangat dengan dia? Dia masih ‘kanyaq’ mungkin, dia tidak kenal ‘penangan’ dari ‘pemimpin anugerah Tuhan’…

    Itu pun kalau Pakatan Harapan boleh menanglah, kan? Boleh menang? Berapa peratus kemungkinannya? Dia fikir majoriti rakyat ‘buta’, ‘pekak’ dan ‘bisu’? Dia fikir rakyat tidak punya akal untuk serahkan Malaysia kepada DAP dan Pakatan Harapan?

    Apakah dia fikir PAS akan duduk diam? Dia fikir dia boleh ukir sejarah untuk jadi Perdana Menteri kali kedua dan PAS akan bertepuk tangan? Dia fikir kekuatan ‘cap bunga’ lebih besar pengaruhnya dari PAS? Sedarlah diri, baru setahun jagung sudah hendak tunjuk lagak?

    ‘Cap bunga’ pasti mensasarkan kawasan majoriti Melayu. Jika bertanding di situ, maka dijangka akan berlaku pertandingan 3 penjuru dan mungkin lebih. Dia fikir dengan kekuatan 100-200 orang dalam satu bahagian maka dia boleh menang? Dengan PAS pun silap-silap mereka kalah teruk nanti…

    Untuk ‘selamat’ dan menang, penulis jangka ‘top dog’ dan anaknya akan bertanding di kerusi bukan majoriti Melayu. Itu pun peluangnya 50-50 sahaja. Jika tidak kena gaya, boleh ‘bungkus’ kalah teruk. Mungkin dia tidak sedar ‘bacaan’ bukan Melayu kini kembali kepada BN?

    Jika ‘cap bunga’ menang kerusi Parlimen sekali pun, penulis jangka paling banyak adalah 3 kerusi sahaja. Jika Pakatan Harapan membentuk majoriti dan dia naik jadi Perdana Menteri, kuasa apa yang ada pada 3 kerusi? Agaknya apa yang DAP dan PKR akan lakukan padanya?

    Maka kerana itu, penulis alu-alukan sangat dia diumum jadi calon Perdana Menteri Pakatan Harapan. Bak doa arwah Dato’ Fadzil Noor, dia akan ‘rasa’ segalanya akibat daripada apa yang pernah dia lakukan dulu. Dia fikir cukup dengan minta maaf? Jangan mimpilah…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:35.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
  43. pakatan harapan..pilihan kalbuku.

    ReplyDelete
  44. Adakah Tun Mahathir berbohong, atau nyanyuk seperti yang dititahkan Sultan Johor?
    1. Satu ketika dahulu ada Harimau Asia bernama Dr Mahathir Mohamad. Semua orang gerun dengan beliau, sebagaimana yang diakuinya, dia seorang diktator sepanjang selama 22 tahun dia berkuasa.

    2. Bagi mengekalkan kuasa, Dr Mahathir mencantas musuh politik beliau. Timbalan Perdana Menterinya Anwar Ibrahim dimasukkan ke dalam penjara kerana katanya negara kita tidak boleh ada Perdana Menteri yang homoseksual. Lim Kit Siang pula dikatakan ancaman kepada Melayu dan dipenjarakan juga.

    3. Harimau ini kini sudah tua. Kini dia suka sangat Kit Siang sehingga sanggup menerima pemimpin de facto pembangkang ini sebagai Timbalan Perdana Menteri. Ini agar anaknya Mukhriz boleh menjadi Perdana Menteri. Kini Mahathir bersekongkol dengan Anwar dan berjabat tangan dengannya, nampaknya dia sanggup menerima seorang pesalah peliwat homoseksual sebagai seorang pemimpin Malaysia.

    4. U-turn sebegini oleh Dr Mahathir amat menghairankan. Dulu Kit Siang dikatakan sebagai ancaman kepada Melayu tetapi kini tidak pula. Dulu dikatakan liwat adalah satu jenayah, kini diterima pula. Adakah harimau ini yang sudah lanjut usianya semakin keliru?

    5. Malah DYMM Sultan Johor kini juga mempersoalkan Dr Mahathir. Sepertimana titah Tuanku baru-baru ini, "Dulu dia kata pembangkang adalah musuh tetapi kini dia boleh duduk semeja dengan mereka dan menjadi rakan karib. Dulu dia kata media Barat gemar mereka cerita, Kini dia kata apa yang dilaporkan media Barat adalah fakta. Dulu dia mengkritik Melayu mudah lupa tetapi kini dia sendiri yang pelupa. Jika dia bukan pelupa, mungkin dia nyanyuk sedikit."

    6. Pengamatan oleh DYMM ini jelas dalam tulisan blog terkini Dr Mahathir yang menjatuhkan imej negara demi kepentingan politik peribadi, dengan mengatakan bahawa Malaysia adalah salah satu daripada sepuluh negara paling korup di dunia. Hakikatnya, dalam senarai Transparency International yang terkini, Malaysia adalah negara ke-55 yang paling tidak korup di dunia.

    7. Jelas, sama ada Mahathir berbohong ataupun dia tidak lagi mampu membezakan antara fakta dan rekaan. Jika bukan begitu, mengapa dia kata Malaysia adalah antara 10 negara yang paling korup sedangkan Malaysia tersenarai antara satu pertiga daripada negara paling tidak korup di dunia?

    8. Realitinya, rakyat Malaysia tidak lagi boleh mempercayai apa-apa sahaja kata-kata U-turn Dr Mahathir. Kata-katanya amat memalukan, sama ada dia berbohong demi kepentingan politik atau sudah nyanyuk sepertimana yang dititahkan DYMM Sultan Johor. Harimau tua ini lebih baik bersara sepenuhnya.

    ReplyDelete
  45. Ayuh kita sokong ph ramai2,ph ambil alih pemerintahan,sure nilai ringgit naik,business negara berkembang maju,anak2 muda mudah dpt pekerjaan.
    Semoga ph dpt pulihkan kebebasan antara legislatif,judiciary dan eksekutif..jwt agung dihormati,dan mara dpt berbalik kp tujuan asal ditubuhkan...kasihan pendidikan anak2 melayu teraniaya..suruh hantar belajar ke australia,musang beli hotel pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...

      Delete
  46. Annuar: Mahathir berbohong apabila kata DAP parti bagus
    MERSING: Seorang pemimpin Umno semalam berkata, bahawa Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad berbohong apabila mengakui DAP yang menganggotai pakatan itu sebuah parti yang baik.

    Sedangkan, kata Ketua Penerangan Umno Malaysia, Tan Sri Annuar Musa selama 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr Mahathir berkata sebaliknya mengenai parti berkenaan.

    Untuk itu, katanya, beliau lebih yakin dengan apa yang diperkatakan Dr Mahathir sepanjang 22 tahun pemerintahannya berbanding dengan apa yang diperkatakannya sejak dua tahun kebelakangan ini.

    Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri pada 1981 sebelum berundur pada 2003.

    Dr Mahathir keluar dari Umno dan menyertai pembangkang, malah kini bekerjasama dengan musuh politiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menumbangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak



    “Tidak mungkin apa yang Tun cakap dua tahun sekarang ini benar. Tun berbohong bila kata DAP baik. DAP boleh bela Malaysia dan kalau dia kata Anwar layak jadi PM,” katanya.

    “Kalau tidak berbohong sekarang dia berbohong dulu. Jadi kita kena pilih masa bila beliau berbohong. Tun Mahathir berbohong sekarang. Apakah ajaran Tun Mahathir dalam politik Malaysia kepada orang seperti kami sepanjang 23 tahun sedangkan beliau telah melalui pelbagai cabaran,” tegasnya.

    Anwar dipecat beliau sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 1998 kerana didakwa tidak sesuai menyandang jawatan berkenaan.

    Untuk itu, Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh menimbulkan persoalan adakah Dr Mahathir yakin dengan politik DAP serta Anwar Ibrahim dan pemimpin pembangkang lain bahawa mereka merupakan jawapan kepada masalah di Malaysia hari ini.

    “Betulkah Tun nak berkawan dengan DAP? Betulkah Tun yakin DAP boleh beri kebaikan kepada Malaysia? Betulkah Tun, bahawa DAP hari ini tidak rasis? Betulkah Tun yakin politik DAP, PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sebagainya adalah jawapan kepada masalah di Malaysia?,” tanya beliau bertubi-tubi.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian mesyuarat UMNO Bahagian Mersing, di Dewan Jubli Intan, Sultan Ibrahim di sini, semalam.

    “Berkata benarlah. Kita nak Tun berkata benar daripada isi hatinya dan tidak mengikut perasaan. Beliau kena kata ikut isi hati dia. Saya yakin 23 tahun dulu apa yang Tun cakap itu lebih betul berbanding dua tahun sekarang,” katanya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN SAMA SEKALI PERCAYA Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Menghairankan, Muhyiddin bukan saja bagai tidak bertaring, malah tidak bergigi langsung pada perhimpunan ‘mat-minah bunga’ itu. Dia hanya sekadar ‘boneka’ untuk mengabui mata ‘mat-minah bunga’ dan orang ramai? Hanya berjawatan ‘presiden’ sebagai ‘syarat’?

      Dominasi ‘anak beranak’ di dalam parti ‘cap bunga’ itu cukup menyerlah. Puak-puak ‘bunga’ perasan atau tidak? Di atas kertas bagai tertulis ‘3M’, tapi bila beraksi nampaknya hanya ‘2M’ anak beranak sahaja yang menjadi tumpuan?

      Sekiranya penulis berjawatan Presiden parti itu, pastinya penulis akan rasa terhina dengan apa yang berlaku. Bukan saja seolah tiada wibawa, penulis tidak rela dilihat ‘terkapai-kapai lemas’ di dalam bayangan dua beranak itu yang jelas ‘gilakan kuasa’.

      Sepatutnya, jika parti ‘cap bunga’ mahu mengutarakan calon Perdana Menteri daripada partinya, nama Muhyiddin yang patut disebut. Peliknya, nama pengerusi pula yang naik? Mana hendak diletak muka Presiden? Takkanlah Presiden jadi ‘pegawai khas’ kepada Perdana Menteri ‘sementara’ pula?

      Pada pandangan penulis, sekiranya PAS berjaya membentuk majoriti kerusi parlimen, maka sudah tentulah pemimpin yang akan dilantik sebagai Perdana Menteri adalah Dato’ Seri Abdul Hadi Awang dan bukannya Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin.

      Sistem demokrasi memang begitu. UMNO dan BN sejak dari dulu mempraktikkan sistem demokrasi kepartian tersebut. Tidak pernah pula penulis lihat selain dari Presiden UMNO atau selain dari Pengerusi BN yang menjadi Perdana Menteri.

      Cuma, mungkinlah ada sekali itu Presiden MCA khabarnya terpaksa memangku jawatan Perdana Menteri beberapa hari selepas UMNO diisytihar sebagai pertubuhan haram. Biasalah. Ketika itu ‘negarawan maksum’ yang ‘buat hal’, huru-hara sekejap dibuatnya. Habis Ketua Hakim Negara ‘dicantas’!

      Persoalannya, apakah fungsi Presiden parti ‘cap bunga’? Apakah dia hanya sekadar ‘perhiasan’ bagi dua beranak tersebut? ‘Tersisih’ benar penulis melihat dia. Parti ‘cap bunga’ itu bagaikan hanya dipimpin oleh dua beranak itu sahaja…

      Mungkin itulah dilema yang terpaksa dihadapi Presiden parti ‘cap bunga’. Hendak ditelan mati emak, hendak diluah mati bapa. Hendak mengamuk tunjuk kuasa Presiden, silap-silap ‘padam’ terus jawatan itu. Hendak merajuk, silap-silap jawatan Timbalan Menteri pun tak ‘lekat’!

      Terimalah akibatnya bila berada di dalam kelompok ‘Mahathirsme’. Muhyiddin bukan tidak biasa dengan corak ‘kuku besi’, 22 tahun dia hadap, bukan? Dan kini, dia terlompat masuk ke dalam mulut ‘naga’? Nasib badanlah, terimalah seadanya…

      Delete
  47. Mahathir - Semakin Tua Semakin Kuat Berbohong Dan Menfitnah
    Adalah menjadi satu kebiasaan setiap kilang besar mahu pun kecil akan melaksanakan peraturan mengikut undang-undang yang dibenarkan mengikut keperluan kilang berkenaan demi keselamatan atau apa sahaja alasan yang mereka tetapkan.

    Malahan di pasar raya besar juga ada yang membuat peraturan untuk tidak membenarkan pelanggan mereka untuk mengambil gambar di premis perniagaan mereka atas alasan yang mereka sendiri faham dan tahu tujuan peraturan itu dilaksanakan tampa mendapat kelulusan dari pihak pasara raya berkenaan.

    Tetapi apa yang terjadi baru-baru ini tersebarnya sebuah tayangan video yang memaparkan Mahathir Muhamad sedang ditemurah ramah dan memaklumkan kepada yang menonton kononnya Dato' Seri Najib telah mengadaikan tanah negara kepada China dengan mengaitkan kawasan perindustrian Malaysia China Kuantan Industrial Park (MCKIP).

    Dakwanya oleh kerana ianya tanah penguasaan syarikat China maka rakyat Malaysia tidak dibenarkan untuk memasuki kawasan berkenaan kerana ianya di khaskan untuk pekerja dari negara China sahaja, ini adalah satu pembohongan terbaharu dari Mahathir dalam usaha mahu menjatuhkan kepimpinan Dato' Seri Najib.

    Jelaslah Mahathir telah berbohong didalam isu ini dimana dakwanya orang Malaysia tidak boleh memasuki kawasan ini sedangkan untuk memasuki mana-mana kawasan larangan setiap pelawat perlulah mendapatkan pas lawatan atau kebenaran untuk memasuki kawasan berkenaan, sama seperti ketika Mahathir membenarkan pelabur dari Jepun yang banyak membuka kilang mereka di negara ini, bukan semua rakyat Malaysia boleh keluar masuk kilang berkenaan sesuka hati.

    Malaysia China Kuantan Industrial Park (MCKIP) adalah kawasan perindustrian yang baru dibuka di Kuantan yang melibatkan keluasan tanah sekitar 3,000 ekar yang bakal menempatkan syarikat perindustrian dan bakal memberi peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini.

    Dimaklumkan kawasan ini dimajukan oleh sebuah syarikat pemaju hartanah Kuantan Pahang Holding Sdn.Bhd yang menjadi pemegang saham sebanyak 51% dan baki 49% adalah dipegang oleh Guangzhi Beibu Gulf Asean Investment dari China dan ini bolehlah dikatakan sebagai perkongsian usaha sama syarikat dari Malaysia dengan Syarikat di China, ini bukanlah perkongsian diantara kerajan dengan kerajaan.

    Kuat sungguh Mahathir berbohong sejak semakin tua ini, adakah ketika era Mahathir meluluskan banyak kilang Jepun beroperasi dinegara ini, rakyat Malaysia boleh dengan sesuka hati tanpa urusan keluar masuk kilang berkenaan atas nama kita sebagai rakyat Malaysia, dahulunya jenuh dia mengutuk kaum Cina negara ini, sekarang ini jenuh pula dia mengutuk pelabur dari China.

    Kuat sungguh Mahathir berbohong bila semakin tua ini, bagaimana satu kawasan perindustrian dan syarikat milik rakyat Malaysia tetapi rakyat Malaysia tidak boleh memasukinya, tidak pula Mahathir tunjuk akan pusat atau pos kawalan keluar masuk imigresen dari China yang mengawasi kawasan berkenaan seperti mana biasa terdapat di kawasan larangan sempadan atau pintu masuk sesebuah negara.

    Agaknya rakyat Malaysia boleh sesuka hati untuk keluar masuk ke pejabat Mahathir atau milik anak-anak Mahathir bagi melihat betapa kayanya mereka dan sudah pasti akan indahnya hiasan dalaman pejabat atau syarikat milik mereka anak beranak.

    Ini lah pembohongan Mahathir di usia tuanya, rakyat lebih memahami bahawa setiap kawasan larangan sudah pasti memerlukan kebenaran dan mendapatkan pas lawatan untuk memasukinya atau mereka akan di kira sebagai penceroboh tidak dikira mereka bangsa apa sekali pun.

    Rakyat kini semakin faham akan tingkah laku Mahathir, semakin banyak Mahathir membuka mulut, semakin banyak bohong yang akan keluar, eloklah Mahathir dok diam-diam bergurau senda dengan cucu-cucu itu lebih afdalnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN SAMA SEKALI PERCAYA Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Penulis ketawa apabila mendengar kata ‘negarawan ulung’ yang mendakwa dia akan kembalikan kebebasan bersuara dan kedaulatan undang-undang di negara ini sekiranya dia naik ‘takhta’ semula sebagai Perdana Menteri selepas PRU 14 nanti.

      Lebih ‘menarik’, warga emas itu bersungguh-sungguh menuduh kononnya pasukan PDRM kini dijadikan alat oleh kerajaan untuk memberi tekanan kepada parti-parti pembangkang di negara ini. Lagi kuat penulis ketawa…

      Pada pandangan penulis, nampaknya bentuk pemikiran ‘negarawan maksum’ itu masih di takuk lama. Dia seolah masih ‘berkhayal’ seolah-olah Kerajaan kini kononnya sama dengan corak pertadbirannya selama 22 tahun dulu.

      Suka penulis beritahu kepada bekas Perdana Menteri ‘paling berjasa dalam sejarah dunia’ itu bahawa UMNO, BN dan Kerajaan Persekutuan yang kini diterajui oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak tidaklah mengamalkan corak pemerintahan autokratik sepertinya dulu.

      Mungkin benar Najib merupakan salah seorang menteri kanan yang dia didik dulu, namun pendekatannya adalah jauh berbeza berbanding warga emas tersebut.

      Berhubung kebebasan bersuara, pastinya ramai otai-otai yang masih ingat bagaimana media begitu dikawal ketat di zaman warga emas itu berkuasa. Bukan sekadar soalan ‘ditapis’, malah sampai telefon pejabat editor, apa cerita? ‘Bebas’ apa ke jadahnya itu?

      Siapa saja yang bersuara ‘lebih’ ketika dia menjadi Perdana Menteri dulu, maka nahaslah. Tidak kira sama ada pemimpin pembangkang mahupun UMNO atau BN, pasti terima padah. Sedangkan Timbalan Menteri pun ‘dicantas’, inikan pula rakyat biasa. ISAlah jawabnya…

      Kedaulatan undang-undang jenis apakah sehingga tergamak memecat Ketua Hakim Negara? Hanya kerana menjalankan amanah dan membuat keputusan yang tidak menyebelahinya, maka dia berdendam dan menubuhkan tribunal untuk menyingkirkan Ketua Badan Kehakiman itu?

      Jika warga emas itu lupa, dia boleh ‘recall’ nostalgia mengusik jiwa itu dari Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang yang baru saja menyebut tentang soal ini, atau bertanya pada pakar perlembagaan DAP, Dr Aziz Bari yang berkali-kali meluahkan rasa tidak puas hatinya melalui penulisan buku dan artikel ilmiahnya.

      Tapi ‘calon Perdana Menteri paling layak’ itu kata hendak kembalikan kedaulatan undang-undang? Harap Abdul Hadi, Dr Aziz dan penulis sendiri tidak ‘muntah hijau’ mendengar kenyataan itu terbit dari warga emas terlebih emas itu…

      Dia ‘serang’ pula kredibiliti PDRM? Apa dia fikir zaman ini sama seperti zaman dia ‘mengawal’ PDRM dulu hingga susah Ketua Polis Negara hendak buat kerja? Apakah dia tidak ingat apa yang berlaku selepas dia pecat Dato’ Seri Anwar Ibrahim dulu?

      Budak-budak ‘bunga’ yang masih ‘kanyaq’ itu bolehlah dia ‘kencing sepuas-puas’nya. Namun bagi mereka yang hidup dan mengikuti perkembangan sebenar politik negara ketika dia memerintah dulu, maka mereka akan mudah dapat mengesan ‘bau hancing’nya.

      Jadi, penulis menyarankan kepada warga emas itu supaya tidak lagi berilusi dengan khayalan-khayalan zaman silamnya dan menyamakan keadaan di zaman ini seperti yang dia corakkan pada zaman pentadbirannya dulu. Sudah-sudahlah ‘meracau’, berhentilah malukan diri sendiri…

      Delete
  48. Mahathir Kerap Maki Hamun Sejak Sertai Pembangkang?
    KUALA LUMPUR – Gerakan Akar Umbi UMNO Malaysia (Gaum) mempersoalkan mengapa bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semakin kerap berbohong dan mengamalkan politik maki hamun sejak bersengkongkol dengan pembangkang.
    Pengerusi Gaum, Datuk Zulkarnain Mahdar berkata, Mahathir seharusnya menunjukkan contoh yang lebih baik kepada generasi muda yang menceburi bidang politik dan bukan sebaliknya walaupun selepas beliau berpaling tadah daripada UMNO.

    “Apabila pemimpin politik dilihat kerap berbohong dan membudayakan pula politik maki hamun, tidak dapat digambarkan bagaimana pula masa depan generasi muda yang akan datang dan bakal mewarisi kepimpinan negara.

    “Janganlah hanya kerana dendam mahu menjatuhkan kepimpinan Najib sehingga semua perkara yang dilakukan walaupun perkara tersebut tidak betul cuba dihalalkan, malahan sanggup memutar belit fakta bagi tujuan cuba mengaburi mata rakyat untuk menolak Najib.

    “Cukuplah saf pimpinan pembangkang mempunyai pemimpin seperti Rafizi Ramli yang dilihat kerap berbohong bahkan mutakhir ini Mahathir pula dilihat seakan cuba mencontohi cara Rafizi berpolitik dengan menggunakan kaedah politik bohong dan memaki hamun,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

    Mahathir selepas meninggalkan UMNO dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) berjaya dipancing oleh Pakatan Harapan yang dibarisi oleh DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Amanah Negara (PAN) untuk menyertai pakatan pembangkang tersebut.

    Sejak itu, Mahathir yang sangat berdendam dengan Najib kerana kecewa kepentingan peribadi dan kroninya tidak dipenuhi Kerajaan Persekutuan dibawa menjelajah ke seluruh negara oleh DAP dan sekutunya masuk ke kampung-kampung bagi memujuk kaum Melayu menyokong pembangkang.

    Terdahulu, Zulkarnain berkata, Gaum tempoh selama seminggu kepada Mahathir untuk membuat permohonan maaf kepada Perdana Menteri kerana memfitnah Najib punca Peter Bellew melepaskan jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines (MAS).

    Kata beliau, Mahathir perlu berbuat demikian memandangkan Bellew dalam sidang media rasminya pada Ahad lalu dengan tegas dan jelas menafikan tuduhan yang dilemparkan oleh Mahathir tersebut.

    Katanya, Bellew malah menegaskan Najib tidak pernah campur tangan dalam kerja beliau malah Perdana Menteri Malaysia memberi galakan kepada beliau dalam setiap tindakannya sewaktu mengemudi MAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:35.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Penulis ketawa apabila mendengar kata ‘negarawan ulung’ yang mendakwa dia akan kembalikan kebebasan bersuara dan kedaulatan undang-undang di negara ini sekiranya dia naik ‘takhta’ semula sebagai Perdana Menteri selepas PRU 14 nanti.

      Lebih ‘menarik’, warga emas itu bersungguh-sungguh menuduh kononnya pasukan PDRM kini dijadikan alat oleh kerajaan untuk memberi tekanan kepada parti-parti pembangkang di negara ini. Lagi kuat penulis ketawa…

      Pada pandangan penulis, nampaknya bentuk pemikiran ‘negarawan maksum’ itu masih di takuk lama. Dia seolah masih ‘berkhayal’ seolah-olah Kerajaan kini kononnya sama dengan corak pertadbirannya selama 22 tahun dulu.

      Suka penulis beritahu kepada bekas Perdana Menteri ‘paling berjasa dalam sejarah dunia’ itu bahawa UMNO, BN dan Kerajaan Persekutuan yang kini diterajui oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak tidaklah mengamalkan corak pemerintahan autokratik sepertinya dulu.

      Mungkin benar Najib merupakan salah seorang menteri kanan yang dia didik dulu, namun pendekatannya adalah jauh berbeza berbanding warga emas tersebut.

      Berhubung kebebasan bersuara, pastinya ramai otai-otai yang masih ingat bagaimana media begitu dikawal ketat di zaman warga emas itu berkuasa. Bukan sekadar soalan ‘ditapis’, malah sampai telefon pejabat editor, apa cerita? ‘Bebas’ apa ke jadahnya itu?

      Siapa saja yang bersuara ‘lebih’ ketika dia menjadi Perdana Menteri dulu, maka nahaslah. Tidak kira sama ada pemimpin pembangkang mahupun UMNO atau BN, pasti terima padah. Sedangkan Timbalan Menteri pun ‘dicantas’, inikan pula rakyat biasa. ISAlah jawabnya…

      Kedaulatan undang-undang jenis apakah sehingga tergamak memecat Ketua Hakim Negara? Hanya kerana menjalankan amanah dan membuat keputusan yang tidak menyebelahinya, maka dia berdendam dan menubuhkan tribunal untuk menyingkirkan Ketua Badan Kehakiman itu?

      Jika warga emas itu lupa, dia boleh ‘recall’ nostalgia mengusik jiwa itu dari Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang yang baru saja menyebut tentang soal ini, atau bertanya pada pakar perlembagaan DAP, Dr Aziz Bari yang berkali-kali meluahkan rasa tidak puas hatinya melalui penulisan buku dan artikel ilmiahnya.

      Tapi ‘calon Perdana Menteri paling layak’ itu kata hendak kembalikan kedaulatan undang-undang? Harap Abdul Hadi, Dr Aziz dan penulis sendiri tidak ‘muntah hijau’ mendengar kenyataan itu terbit dari warga emas terlebih emas itu…

      Dia ‘serang’ pula kredibiliti PDRM? Apa dia fikir zaman ini sama seperti zaman dia ‘mengawal’ PDRM dulu hingga susah Ketua Polis Negara hendak buat kerja? Apakah dia tidak ingat apa yang berlaku selepas dia pecat Dato’ Seri Anwar Ibrahim dulu?

      Budak-budak ‘bunga’ yang masih ‘kanyaq’ itu bolehlah dia ‘kencing sepuas-puas’nya. Namun bagi mereka yang hidup dan mengikuti perkembangan sebenar politik negara ketika dia memerintah dulu, maka mereka akan mudah dapat mengesan ‘bau hancing’nya.

      Jadi, penulis menyarankan kepada warga emas itu supaya tidak lagi berilusi dengan khayalan-khayalan zaman silamnya dan menyamakan keadaan di zaman ini seperti yang dia corakkan pada zaman pentadbirannya dulu. Sudah-sudahlah ‘meracau’, berhentilah malukan diri sendiri…

      Delete
  49. Mahathir Melampau Tapi Saya Maafkan” – Abdul Hadi
    BALAS BALIK… Datuk Seri Abdul Hadi Awang memulangkan paku buah keras terhadap serangan Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan menyifatkan be­kas Perdana Menteri itu sudah melampau.
    Ini ekoran tindakan celupar Mahathir, 92, apabila tergamak melabel beliau sebagai peng­khianat kepada pakatan pembangkang hanya di­sebabkan Presiden PAS itu me­ngadakan kerjasama dengan UMNO dalam beberapa isu.

    Namun, meskipun mengakui tohmahan jahat yang dilemparkan Mahathir itu adalah berat, Abdul Hadi tetap memaafkan Pengerusi PPBM sambil mengharapkannya insaf atas keterlanjuran perbuatannya.

    “Dia orang tua dah. Biar dia insaf sendirilah. Memang dia sudah melampau. Tapi biar dia fikir dan duduk ‘sorang-sorang’, dia kena baca banyak buku. Tapi jangan pula baca buku perubatan saja, buku (agama) Islam pun kena baca.

    “Saya biarkan dia insaf dan mudah-mudahan dia akan insaf. Antara saya dengan dia, saya maafkan. (Tetapi) antara dia dengan Tuhan, dia kena taubat,” katanya.

    Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang menyatakan perkara itu ketika ditemui selepas me­nyempurnakan majlis Pelancaran Markas Besar PRU-14 N20 Pengkalan Berangan dekat Marang malam kelmarin.

    Turut hadir ialah Timbalan Pesuruhjaya I PAS Terengganu, Dr. Alias Razak; Timbalan Pesuruhjaya II, Yahaya Ali dan Pengarah Majlis Tindakan DUN (MTD) Pengkalan Berangan, Sulaiman Sulong.

    Beliau mengulas serangan terbaharu Mahathir yang melabelkan Abdul Hadi sebagai pengkhianat hanya ke­rana bekerjasama dengan UMNO apabila menyertai beberapa perhimpunan berkaitan isu Islam, Palestin dan Rohingya.

    Dalam sidang akhbar di Putrajaya kelmarin itu, bekas Perdana Menteri itu juga menuduh Abdul Hadi konon hanya memperalatkan Islam ke­rana pernah mendakwa kerajaan diterajui UMNO sebagai kafir dan perlu ditentang.

    Abdul Hadi seterusnya tidak menafikan bekas pemimpin nombor satu negara itu sudah sema­kin terdesak dengan sanggup melakukan perkara yang akhir­nya mengundang padah kepada diri sendiri.

    “Dia memang terdesak, sudah rapat ke dinding dan dia dah tak boleh pergi dah. Maka kalau dia rempuh dinding itu dan tidak pasal-pasal pecah kepala sendiri. Jadi, janganlah pecahkan kepala sendiri,” ujarnya.

    Ahli Dewan Undangan Nege­ri (ADUN) Rhu Rendang itu tidak mahu mengulas lanjut berhu­bung isu Amanat Hadi yang kini dibangkitkan kembali oleh Mahathir.

    “Saya dah tulis buku dan buku dicetak beberapa kali. Jadi, saya tak mahu ulang balik, rujuk buku itu sudah cukup,” tambahnya.

    Mengulas mengenai Datuk Mahfuz Omar keluar daripada PAS, Abdul Hadi berkata, Ahli Parlimen Pokok Sena itu sebenarnya sudah lama ‘meninggalkan PAS’.

    “Dia dah lama keluar (tinggalkan PAS). Ibarat orang mati lama dah tapi baru tanam,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:48.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. Penulis terbaca kenyataan dari salah seorang pengasas parti ‘cap bunga’ yang sebelum ini berjawatan Setiausaha Kerja (SUK) parti tersebut. Dia mendedahkan suatu yang tidak asing berlaku di zaman ‘warga emas’ itu memerintah, iaitu ‘tangan ghaib’.

      Dari pendedahannya itu, dia mengatakan bahawa pada asalnya ketika dia dipertanggungjawabkan untuk mendaftar parti ‘cap bunga’, si anak hanya berjawatan Bendahari saja. Maka dokumen itulah yang dibawa kepada RoS.

      Peliknya, bila tiba di tangan pegawai RoS, dia dikejutkan bahawa rupa-rupanya dia membawa ‘dua senarai’. Satu tertulis jawatan si anak sebagai Bendahari dan satu lagi Naib Presiden. Macam mana boleh jadi begitu? Kerja ‘tangan ghaib’?

      Dan kini, khabarnya dalam satu mesyuarat luar biasa yang difahamkan tidak diiktiraf RoS, si anak sekali lagi naik pangkat ke jawatan Timbalan Presiden. Biar betul? Hebat sungguh kerja ‘tangan ghaib’ hingga dua kali naik pangkat si anak manja?

      Sebagai SUK, maka sudah tentulah bekas pengasas parti ‘cap bunga’ itu mahir dengan dokumentasi, peraturan dan prosedur yang perlu dipatuhi. Kerjanya memang menguruskan urusan rasmi parti, maka sudah tentulah dia tahu ceritanya, bukan?

      Penulis kurang pasti siapakah gerangan yang dimaksudkan mantan SUK parti ‘cap bunga’ itu sebagai ‘tangan ghaib’. Namun seingat penulis, ungkapan itu begitu popular disebut di era pentadbiran seorang bekas Perdana Menteri yang paling lama memerintah negara ini.

      Namun melihat kepada struktur organisasi kepimpinan parti ‘cap bunga’ yang terkini, penulis tidak hairan jika si anak dinaikkan pangkat sebanyak dua kali. Pada penulis, itu sudah cukup baik naik dua kali. Jika naik tiga kali, bagaimana?

      ‘Permainan’ politik ‘tangan ghaib’ yang cukup berpengalaman itu memang licik. Dia boleh buat ‘silap mata’ bila-bila masa saja yang dia suka. Namun begitu, ‘tangan ghaib’ itu perlu pastikan ‘ikan’ yang digoreng itu tidak ‘hangit’ hingga mencetus persoalan.

      Dalam erti kata lain, sebenarnya ‘tangan ghaib’ itu boleh naikkan pangkat si anak ke jawatan Presiden jika dia mahu. Namun untuk mengelak agendanya dapat dihidu dan tidak terlalu menonjol, maka dia hadkan kepada jawatan nombor 2 tertinggi parti selepas Presiden.

      Memandangkan dominasi kini menjadi 2 – 1, maka secara tidak langsung akan menjelaskan kedudukan Presiden yang ‘diapit’ ketat. Jika Presiden ‘buat hal’, cuba sesuatu yang tidak disukai ‘tangan ghaib’, maka siaplah. Bersedialah ‘dihimpit’ hingga ‘lemas terkulai’…

      Seni politik ‘tangan ghaib’ memang terkenal licik. Segeliga pemimpin seperti Tengku Razaliegh, Tun Musa Hitam dan Dato’ Seri Anwar pun boleh ‘dikilas cantas’ dan ‘terpasung’, inikan pula seorang pemimpin yang boleh ‘diperkakaskan’. Tersilap langkah, ‘habis’ dia dikerjakan…

      Politik ‘tangan ghaib’ lain macam. Dia boleh menangis depan kita minta pertolongan, tapi esok dia boleh ‘matikan’ kita sekelip mata tanpa mengingati budi pertolongan yang pernah kita hulurkan. Itu antara ‘sengat’ terhebat ‘tangan ghaib’.

      Bayangkanlah jika seorang pemimpin seperti Dato’ Seri Najib Tun Razak yang menjadi punca kemenangan ‘tangan ghaib’ menewaskan Ku Li pun dia mahu ‘matikan’, inikan pula ‘macai-macai’ yang dia boleh caturkan sesuka hati mengikut kepentingannya.

      Menghairankan, yang menjadi bidak catur pun suka diri mereka dicatur ‘tangan ghaib’? Kononnya ‘perjuangan’? Perjuangan jenis apa jika sanggup ketepikan kepentingan agama, bangsa dan negara, kemudian buat ‘u-turn’ menjilat ludah sendiri dan bersekongkol dengan DAP, Anwar dan Mat Sabu?

      Sudah-sudahlah jadi ‘bidak catur’. Sampai bila mahu dicatur ‘tangan ghaib’? Bukan apa, penulis risau juga jika ‘bidak-bidak catur’ itu juga akan dicatur ‘tangan ghaib’ dari parti chauvinis ultra kiasu. Jika rela, teruskan sajalah.

      Cuma harapnya tidak menyesal di kemudian hari….

      Delete
    3. Isa pendek layak ka masuk dlm Kaabah???

      Delete
  50. Entah... semenjak Najib menjadi PM dan Presiden Umno nampaknya aura majoriti rakyat terhadap kerajaan n umno sudah tiada...segala macam cara yang cuba dibuat untuk mendapat sokongan kembali nampaknya kurang berhasil. Dari bapak menteri hingga ke bawah masih gagal.. Tun Mahathir kemana jua pergi aura nya akan dirasai... hebat insan ini.

    ReplyDelete
  51. EKSKLUSIF:
    BAGAIMANA MAHATHIR DI MEKKAH?
    Dato' Seri Dr.Mahathir Mohamed yang sekarang ini sedang berada di Tanah Suci Mekkah kerana menunaikan fardhu haji.

    Mengenai berita bahawa Dr. Mahathir telah dikunjungi oleh ramai orang disana. Banyak perkara boleh dipersoalkan. Mereka yang bertemu Mahathir tidak putus-putus bertanyakan hal ehwal Anwar Ibrahim sehingga memaksa Mahathir membuat satu sidang media.

    Tekanan yang dihadapi oleh Mahathir dalam menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan Anwar semasa di Tanah Suci, disamping cuba memulihkan imejnya yang tercemar teruk di mata pemimpin-pemimpin negara Islam seluruh dunia.

    Walaupun berada di Tanah Suci dan sedang dalam ihram menunaikan ibadat haji, sikap suka berbohong terutamanya dalam hal-hal negara telah menjadi suatu amalan yang sudah sebati dengan darah dagingnya. Apakah orang yang macam ini boleh mendapatkan haji Mabrur jika tabiat buruknya ini masih tidak mahu ditinggalkan? Hanya Allah jualah Yang Maha Mengetahui.

    Malah ramai juga di kalangan rakyat yang mungkin terfikir apakah sanggup Mahathir mengunjungi maqam Rasulullah s.a.w setelah baginda s.a.w beliau hina dengan begitu hebat sekali - dihinanya peribadi Nabi s.a.w seperti janggut, dihinanya ajaran baginda s.a.w seperti menutup aurat dan diperlekehkannya tuntutan syariat Islam yang lain termasuk melaksanakan hukum Islam dalam sesebuah negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:49.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete
    2. penjilat tegar madey..tak ada yang buruk semua memuji sedangkan orang tu lah maha dajal dunia..ada seribu keburukan yang tak di cerita..

      Delete
    3. Musim haji ka di Mekah la ni????
      Bodoh punya manusia!!!

      Delete
  52. Antara 23 Tahun Dulu Dengan Dua Tahun Ini… Mana Satu Dr Mahathir Bohong? – Annuar Musa
    Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa berkata beliau lebih yakin dengan apa yang diperkatakan oleh Tun Dr Mahathir sebelum ini iaitu sepanjang 23 tahun pemerintahannya berbanding dengan apa yang diperkatakan sejak dua tahun kebelakangan ini.

    Serentak itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Ketereh menimbulkan persoalan apakah Tun Mahathir yakin dengan politik Dap serta Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sebagainya lagi terhadap jawapan kepada masalah di Malaysia hari ini.
    “Betulkah Tun nak berkawan dengan Dap…? Betulkah Tun yakin Dap boleh beri kebaikan kepada Malaysia…? Betulkah Tun, bahawa Dap hari ini tidak rasis….? Betulkah Tun yakin politik Dap, PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan sebagainya adalah jawapan kepada masalah di Malaysia?

    “Berkata benarlah… kita nak Tun berkata benar daripada isi hatinya dan tidak mengikut perasaan. Beliau kena kata ikut isi hati dia. Saya yakin 23 tahun dulu apa yang Tun cakap itu lebih betul berbanding dua tahun sekarang.

    “Tidak mungkin apa yang Tun cakap dua tahun sekarang ini benar. Tun berbohong bila kata Dap baik…Dap boleh bela Malaysia dan kalau dia kata Anwar layak jadi PM. Saya lebih pegang kepada pendapat Tun yang 23 tahun dulu,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian mesyuarat UMNO Bahagian Mersing, di Dewan Jubli Intan, Sultan Ibrahim di sini, hari ini.

    Annuar seterusnya menegaskan antara dua tahun kebelakangan ini dengan 23 tahun yang dahulu salah satunya mesti Tun Mahathir berbohong.

    “Kalau tidak berbohong sekarang dia berbohong dulu. Jadi kita kena pilih…masa bila beliau berbohong…Tun Mahathir berbohong sekarang … Apakah ajaran Tun Mahathir dalam politik Malaysia kepada orang seperti kami sepanjang 23 tahun sedangkan beliau telah melalui pelbagai cabaran.

    “Pada saya waktu itu Tun Mahathir lebih benar kerana mahu menyelamatkan bangsa maka kami menyokongnya. Jadi saya harap rakyat Malaysia jangan ikut dua tahun pembohongannya sekarang dan lupakan 23 tahun yang dahulu,” katanya.

    Sementara itu, dalam ucapan perasmiannya, Annuar berkata ahli UMNO seharusnya bersyukur kerana berada di dalam saf dengan ‘DNA’ yang tulen dan mampu menghadapi pelbagai cabaran dan gelombang.

    “Bersyukurlah kita berada dalam saf dengan DNA yang tulen, sebab itu UMNO sukar mati…UMNO boleh melalui pelbagai gelombang dan insya-Allah UMNO tidak akan terkubur selagi mana kita memahami dan terus berada dalam saf kerangka ibadat dan perwakilan di depan ini.

    “Kita jangan membiarkan UMNO disalahertikan. Parti banyak sekali disalahertikan kerana kita membiarkan UMNO diperkenalkan oleh musuh kita. Pembangkang tuduh kita macam-macam…kata kita asabiyyah…kata kita parti perkauman…

    “Mereka anggap kita dengan macam-macam…salah kita kerana kita tidak perkenalkan siapakah kita sebenarnya..apakah UMNO..akhirnya mereka ditakut-takutkan…salah kita kalau kita tidak perkenalkan apakah perjuangan UMNO yang sebenarnya sedangkan UMNO berjuang untuk semua rakyat,” tegasnya lag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora @ 17:50.....

      Toksah merepek yg tak berkaitan wahai budak tak abis sekolah. Kamu masih berhutang dgn saya. Tak malu ker asyik buat kerja memalukan meniru & kopipes, mana jati diri & kemampuan kamu sebenar itu......??

      Semalam bukan main lagi kamu bertanya @ 22:58....

      'adakah masuk akal mengumumkan seorang lelaki tua yang umurnya hampir mencecah 100 tahun sebagai perdana menteri pilihan mereka?'
      ----------------------------------------
      JAWAPAN SAYA:
      Memang masuk akal dgn izin Allah SWT berlandaskan fakta2 berikut...

      Tun M sentiasa diingati & didokan oleh ratusan juta umat Islam di seluruh pelusuk dunia, terutama bagi mereka di bumi para anbiya & rasul, khususnya di Palestiin, Mekah & Medinah.

      Tun M adalah satu2nya pemimpin Melayu Islam nusantara yg diizinkan masuk ke dalam Kaabah.

      Walau dah berusia 93 tahun, beliau masih diberi perhormatan dan diminta memberi pandangan di simposium atau forum antarabangsa termasuk di institiut terunggul world class, Oxford.

      Beiau masih cergas, cerdas, sihat tanpa bantuan alat atau orang terus menjelajah ke seluruh pelusuk tanah air memberi ucaptama atau ceramah2. Mana dalam dunia ada orang yg dah cecah 90 tahun masih secergas Tun M...??
      Najib & Hadi Awang yang jauh lebih muda pun dah nampak lebih tua, uzur & tak secekap dan seberani Tun M, apatah lagi menghadapi sesi soal jawab wartawan2....??

      Nama beliau terus diingati dan diabadikan dalam catatan buku sejarah & sebuah universiti negara Bosnia sebagai wira Islam menyelamatkan ratusan kanak2 Islam Bosnia dari penyembelihan puak Serb. Di Hadratul Maut, Yemen ada jembatan diabadikan sebagai 'Jembatan Mahathir' atas jasanya bagi kegunaan penduduk tempatan di sana.

      Tun Mahathir terus dilindungi dari pembunuhan kejam sepertimana yg menimpa pd Sadam Hussien, Obama & Ghadafi kerana lantang membidas dgn tegas USA & Israel. Beliau malah pernah dgn beraninya mendesak PBB mengheret presiden George Bush ke tribunal jenayah perang yg membunuh jutaan orang awam & kanak Iraq.

      Dengan anugerah & limpah kurnia Allah SWT kpd Tun Mahathir, saya yakin beliau masih layak & mampu memimpin semula negara untuk menggulingkan pentadbiran lembik/lemah Najib yg korup, menindas- menipu rakyat & sentiasa tunduk kpd kuasa2 asing, terutama USA & Republik China Komunis.

      Sila kemukakan hujah kamu, Kejora...!!

      ps:
      Pembaca blog, dah lebih 2 jam Kejora tak mampu balas komen saya. Dia seperi biasa, bila dah putus darah, mati pucuk akibat diserang balik hanya mampu mengutip & kopipes 100% bahan sampah.

      Kejora kaki auta lagi kufur kerana pernah mecaci hina dalam blog ini dgn magatakan, 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathr'.

      Delete









    2. The highly respected former Lord President Tun Mohamed Suffian Bin Hashim had this to say on the sordid affair and he pointed his finger squarely at PM Mahathir:

      “The disgrace brought to Malaysia by the Prime Minister Dr Mahathir Mohamad in dismissing the Lord President, Tun Salleh Abas, and two senior Supreme Court judges will long hang around his neck like an albatross. What the PM did astound the nation and the appalling news was swiftly spread to all four corners of the globe…Tun Salleh has since revealed all the facts leading to, and regarding the so-called inquiry into his alleged misbehaviour. Facts which because of the Prime Minister’s total control of the mass media he was able at the time to keep from public knowledge and which were also kept out of the knowledge of the two foreign members of the Tribunal who came from Sri Lanka and Singapore.” (K. Das, ‘Questionable Conduct over that May day Caper’, 1990)

      The Malaysian Bar Council at the time also did not mince their words in a statement:

      “From the Prime Minister’s attacks on the Judiciary, it appears that he seriously misconceives the doctrine of the separation of powers…It is not for the Executive to tell the judges how to construe the laws.”

      In 1990, when Lim Kit Siang was opposing Mahathir, he had alleged:

      “The Prime Minister and the Attorney-General had refused to throw light on this shocking discrepancy, which raised doubts as to whether the Prime Minister ever had an audience with the Yang Di-Pertuan Agong on 1 May 1988…Grave doubts and mystery surround the judicial crisis of 1988…This clearly shows the parentage and background of the book ‘Judicial Misconduct’ – that it is not an independent assessment but an apologia for the Government assault on the Malaysian Judiciary.” (K. Das, ‘Questionable Conduct over that May Day Caper’, 1990)

      There were many other eminent jurists from around the world who were aghast at this flagrant assault on one of the vital institutions of any democracy: Geoffrey Robertson QC; Hugo Young; P.N. Bhagwati, Former Chief Justice of India; Prof. Andrew Harding writing for the Commonwealth Judicial Journal; Bernard Levin of The Times, London; Professor F.A. Trinidade of The Law Quarterly Review; Nihal Jayawickkarama of the University of Hong Kong. All of them were quite clear in pointing their fingers at the Prime Minister of the day for the sacking of Lord President Tun Salleh Abas – Dr Mahathir.

      In his book ‘May Day For Justice’, Tun Salleh Abas’ denunciation of then Prime Minister Mahathir begins on the first page itself:

      “When all else is forgotten, this question alone may remain to haunt us: Did I lie when I said the Prime Minister of Malaysia accused me of being biased in cases involving the political party, Umno? Did I invent this story that the Prime Minister raised the matter when he gave me the reasons why I was found unsuitable to remain Lord President of the Supreme Court of Malaysia and should, therefore, step down? That because of my speeches about Umno I was biased as a judge?

      “I have no doubt – and few would now disagree – that it was the Umno saga that led to my destruction as a judge.”

      I urge those who have forgotten or were too young to know the truth about Mahathir’s assault on the Malaysian Judiciary to read the two books by Tun Salleh Abas and K. Das. Try as he may, Mahathir will never succeed in changing Malaysian history as long as there are still good men and women ready to defend the truth, justice, democracy and human rights…






      Delete
    3. 18:36....

      No thanks for the long winded granma's tale.

      If you're a true genuine defender for truthfulness, may I ask you why are you hiding behind 'Anonymouse'?

      That' a very basic simple question, care for an answer, dude......????

      Delete
  53. By hook or by crook, aku nak Anwar Ibrahim jugak yg jadi PM.

    Penjara pertama di zaman Mahathir
    Penjara kedua di zaman Najib

    Anwar Ibrahim adalah pengganti Najib, bln Mahathir.

    Jangan jd bengong tolol dan bahlol tahap 4.

    ReplyDelete
  54. INI FIRST TIME AKU TGK KOMEN-KOMEN YG GILA PANJANGNYA TAK KIRA LA DARI GN ATAU PH. KORANG BUANG MASA SBB ORANG TOLOL JE YG BACA SEMUA. INI AKU NAK INGATKAN PH BHW PERKARA POKOK TUMBANGKAN BN DULU BARU BOLE CKP SIAPA NEW PM. KALAU PERANGAI PH ASYEK GADUH2 SHJ MAKA MINTA MAAF LA AKAN KECUNDANG NANTI. AKU MAHU TGK TUN M JADI PM. TUN M SHJ YG BOLEH TUMBANGKAN DSN. JADI LAIN2TU JGN SIBUK NAK GADUH2. FOCUS MENANG DAN TUN M PM ITU SHJ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sdra 18:05....

      Pandangan sdra itu dialu-alukan & boleh dipertimbangkan.

      Saya mohon maaf kerana saya turut meluah panjang berulang-ulang hasil idea sendiri bukan macam Kejora yg meniru membabi buta copy-paste tulisan orang.

      Saya terpaksa berbuat begitu untuk mengajar seorang budak kurang ajar di atas kebiadapan dan perilaku caca marba bertali arus dari mula sampai akhir mengkopipes bahan sampah yang sama setiap hari.

      Assalamualykum.

      Delete
    3. Wak kojola kengkang babi tonggek tu @@@@@@@#@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
      mmg Bodhohhhhhhhhhhhhh....

      Delete
  55. umporno sudah di hujung nyawa. hari ni aja dah desperate, banyak copy paste sampah dari blog yg dah takde org baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad....

      That goes without saying...the scumbag kejora is brain-dead. He is so mentally exhausted & mentally disturbed or lacking focus on relevant topic, so much so, he becomes so 'impotent or mati pucuk' resorting to copy-pasting only.

      Wowwww, of late Kejora has finally dispose himself really brain dead maniac........!!!

      Delete
  56. aku penyokong kuat pkr,amat bersetuju,mahathir calon PM..
    aku tak kisah yg penting mahathir ada 22 tahunpengelaman.
    nohal punya.kenapa kita nak bising2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelik puak2 haram..pilih orang umur dah dibagi bonus tapi masih nak penting dunia..pendendam tegar ..bukan nak bangun negara pun..eloklah kau orang nyanyuk taubat..ph hanya ada pemimpin puak2..tak da yg majoriti sokong..jadi nak harap orang tua ni..sampai bila ..bila2 masa saja boleh tiada..

      Delete
    2. yaaaaaa kasi hentam itu najibunian

      Delete
    3. Yang paling penting mahathir tak main golf dengan agen barat yang dilaknat

      Delete
    4. Yang KEJORA sebok-sebok siapa bakal
      PM,selepas PH menang menggambarkan
      memang Tun akan jadi PM.

      gELI kETIAK AKU

      kEJORA, DISKAUN MALAM NI BRAPE!!!!!
      KAH. KAH KAH KAH

      Delete
    5. The scumbag kejora is brain-dead. He is so mentally exhausted & mentally disturbed or lacking focus on relevant topic, so much so, he becomes so 'impotent or mati pucuk' resorting to copy-pasting only.

      Wowwww, of late Kejora has finally dispose himself really brain dead maniac........!!!

      Delete
  57. Saranan ketua pemuda negeri PAS agar kepala taik buat pemeriksaan metal ...aku setuju mungkin ad wayar tercabut dr otak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada hati nk jadik orang paris, geli mak badak ye..mAk badak hebat tau naik jet rasmi gi nyopping ke milan ko hado

      Delete
    2. Ada orang itu menyamar pakai nama perancis 'bonjour merci'. Tapi bila kita respond dgn bahasa pernacis, dia terkedu-gamam, merepek mengaku 'MY FRANCE IS SUCK', melondehkan kebodohannya.

      Kejora..kojollla, bila pulak kamu nak kojol, yer............??

      Delete
    3. Pak Suman janganlah doakan saya
      yang bukan-bukan.

      Saya taknak kojol lagi.

      Saya banyak dosa.

      Saya suka buat citer bohong.

      Dari saya KEJORA ni.

      Saya betul KEJORA ni.

      Delete
    4. Tggu ler pilihanraya sapa yang bodoh ke tak...parti munge hanya munge tahi ayam..hanya keldai jadi ahli parti munge huhuhu..

      Delete
    5. Orang paris mencarut...hihi..malunye mak badak..dah sah la cyberpet pot umnobngok ni semua tahap maslan

      Delete
  58. Baru saja menonton berita perdana TV3. Nampak sangat muka monyok lagi kecewa kerana mesyuaart PH semalam gagal mencapai kata sepakat untuk melantik dirinya sebagai PM.
    PKR hanya diwakili oleh Azmin manakala Kak wan dan Nurul Izzah tidak hadir. YB Zuraidah tetap dengan keputusan PKR, untuk menamakan Azmin sebagai PM dan Mokriz sebaagai TPM. Azmin dan LKS dilihatkeluar lebih awal dan tidak duduk dalam PC TDM . Tidak dipastikan kenapa mereka kuar awal...tak mahu mendengar chong dan spin TDM kot yg pastinya kni kecewa kerana pimpinan tertinggi PH masaih tak sepakat menamakannya sebagai calon PM. TDM dah namapak segala kerja keras dan penat lelahnya tidak membuahkan hasil spt yang diharapkan.
    Apabila kak wan dan Nurul Izzah ditanya oleh pemberita berkaiatan nama TDM dicalonkan sebagai PM, nampak sangat muka kelat dan ketat mereka seolah2 tidak gembira dgn cadangan itu. Kak Wan tetap berkeras bahawa DSAI lah calon dari PKR yg paling layak sejak dulu dan tiada sesapa pun di Msia ni yg boleh menggantikannya, waima TDM sekali pun.
    Rakyat nampak semakin besar jurang ketidak sepakatan antara pimpinan tertinggi dalam PH. Rupa2nya....kehadiran TDM sebagai pengerusi PH tidak disenangi oleh pimpinan2 tertentu dan dilihat sebagai punca keretakan yang berlaku sekarang. PKR dilihat semakin terkeluar dari arus perebutan kuasa dan seolah2 tidak dihormati oleh TDM sebagai OTAI dalam pakatan. Seperti biasa DAP dan PAN terus mengamalkan politik lalang...menunggu masa yamg sesuai untuk menyebelahi pihak yang menang nanti. Bagi mereka, sapa yang menjadi calon PM tak penting..asalkan mereka mendapat keuntungan yang paling maksima untuk parti mereka.
    Rakyat pastinya menunggu dgn penuh debaran hasil konvensyen PH pada Ahad depan...khususnya TDM. Keputusan muktamad pimpinan2 tertinggi PH pada hari itu akan menjadi penentu kpd hidup atau berkuburnya karier politik TDM. Pastinya dia tak senang duduk..kata orang makan tak kenyang, mandi tak basah menunggu hari penentuan itu. Tidak kiralah sapa pun yg dinamakan sebagai calon PM nanti..yang pasti keputusan muktamad Ahad ini umpama...menang jadi abu, kalah jadi arang untuk perjuangan politik PH !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey..mak badak la nk jadik pm ganti najib..mak kan ada diamond pink..khelass gitew

      Delete
    2. Kamu ni Geng najib ... tak kisah hari apa termasuk hari Juma'at , penghulu segala hari . Dari pagi tersentaklah kemalam ...tipu terus2an .

      Jikalau benar berita yang kamu paparkan itu di perolihi dari TV 3 suku , memang patutlah orang ramai sudah jilik untuk menonton nya .

      Kat posting tu , Tn. Budin telah nyatakan dengan jelas , konvensyen PH akan diadakan pada hari Ahad ini . Macam mana pula timbul cerita saperti yang kamu bawa itu ???

      Delete
    3. Sdra diny yusof....

      Don't stop lambast this GN. Give him a real good lesson. I'm waiting for the right moment to strike at him.

      Salam sejatera dunia akhirat juga untuk keluarga sdra.

      Delete
    4. Pak diny...sepatutnya keputusan sebulat suara untuk menamakan calon PM oleh pimpinan tertinggi PH diputuskan semalam. Tapi kerana masih ada bantahan dan bangkangan dari PKR berkaitan pencalonan TDM utk menduduki jawatan itu, maka keputusan masih lagi tergantung di awang2an. PKR masih bertegas utk menamakan DSAI sebagai calon yang paling laay, walau pun masih kat dalam lagi. Mereka hanya setuju jika TDM hanya bersifat PM interim, jika PH menang. Tugas utama TDM waktu tu ialah mengusahakan DSAI bebas secepat mungkin dan setelah itu, meletak jawatan utk memberi laluan kpd DSAI mengambil alih jawatan itu. Inilah syarat2 yg dikemukan kpd pimpinan2 PH oleh PKR jika ingin mendapat sokongan mereka utk menamakan PM sebagai calon PM nanti. Rasanya TDM masa ada masa lagi untuk memujuk Kak Wan dan pimpinan PKR yang lain utk mengubah keputusan dan syarat2 mereka...hari Ahad tu kan lama lagi !

      Delete
    5. Dan bn bersetuju untuk melantik mak badak jadik pm lps najip..kan dah ada contoh..pandai tak muslihat mak badak

      Delete
  59. Geng NajisKhabarnya....,dengarnya......kononnya......
    sentiasa berhalusinasi memujuk hati menunggu saat umno mati!!!

    haposumno haposumno haposumno haposumno hapos

    ReplyDelete
  60. HANYA TUN MAHATHIR BOLEH MENYELAMATKAN NEGARA

    Baru2 Ini beritakan dalam akbar (tv3 sepi membisu) lapan multinational kilang tutup operasi di Malaysia menyebabkan ribuan lagi pekerja2 kita hilang mata pencarian.

    Sejak tiga tahun lepas, majikan dan pencari kerja berdepan situasi sukar. P=ada 2015, hampir 44,000 orang hilang pekerjaan.
    Pada 2016 sahaja, hampir 40,000 pekerja dibuang antara Januari sehingga September.
    Hampir 30,700 pekerja dibuang kerja setakat September 2017.
    Sementara di pihak bank2 secara kolektifnya mengurangkan lebih 18,000 pekerjaan pada 2015.
    Untuk tahun 2018, 50,000 pembuangan pekerja dijangka berlaku, kata Pengarah Eksekutif MEF (Malaysian Emplyers Federation), Shamsuddin Bardan.

    Dengan gejala2 & masalah rakyat yg menimpa, apakah Najib & Rosmah harus dibiarkan berleluasa hidup kenak-enakan di atas penderitaan rakyat jelata.......????

    Makanya, sokong dan undilah Parti Pakatan Harapan untuk mengembalikan kesejahteraan & kemakmuran negara......!!

    ReplyDelete
  61. Tun jadi PM, negara maju, negara luar hormat...Tun mentakbir guna OTAK,

    Najib jadi PM, negara mundur, negara luar tak hormat langsung...Si Najib takbir pakai TELOR...

    Siap terkepit- kepit lagiii... aduiii

    hahahahhaaaa..

    Sial punya Si Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengenalan nama kurang menarik bro,
      Jangan-jangan ada sabotaj!

      Maaf bro kalu tersilap tanggapan.

      Delete
  62. Serangan makin datang.
    Usaha Kj nk kasik tatang.
    Tapi nyata,bodoh piang.
    Hakikatnya Umnobnpas sudah goncang.

    Woi samdol, Umno Pas...tk perlu susah2 sabo blog ph pun. Lagi org muntah tgk Umno Pas yg berTaek dan makin komunis.
    Nnt Tun buat townhall..dtg dan tanya apa saja. Tu pun susah fikir.
    Najib n konco klepto bila nk buat open townhall...Takkan Always running to hide lg? Palawang dan Agamawang.
    101% FOR PH.
    UMNOPAS MUST GO !
    Eh, Dtg tau town hall Tun..jgn bawa bom asap pulak hahs..kecut

    ReplyDelete
  63. Cita cita mak badak adalah nk jadik pm perempuan pertama..nape korang dengki ngan mak badak..kan mak ni orang terchantek di asia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey..mak bkn takat bomoh ye, pawang orang asli, voodo, bomoh siam, semua mak badak ada..sbb tu my hasben pun jln kepit

      Delete
  64. Undi bn..mak badak jd pm..yahooo

    ReplyDelete
  65. KESIAN KEJORA
    DIA SORANG-SORANG KAT BLOG BUDIN

    SKJAB MENYAMOR JADI ITU INI

    ADA KAWAN mR j,sekali sekala ja, mai

    GN=KEJORA
    BENJO BASI = KEJORA
    TIADA NAMA= KEJORA
    MAT PORK =KEJORA

    KESIAN AKU DIA NI
    HARI-HARI KENA HANTAM
    LAMA-LAMA SAKIT JIWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey..itu taktik yg mak badak bg kat maslen..dia pun bodoh..sbb tu dia ikut

      Delete
  66. All hail mak badak..jgn lebih lebih..nanti mak c4.. Luv u

    ReplyDelete
  67. Berbumbungkan angkasa kelabu
    Lantainya bumi retak seribu
    Setiap langkah perjalananmu beronak berliku
    Betapa berat mata memandang
    Berat lagi menggalas bebannya
    Belum sempat menitis ke pipi
    Tangisan kering sendiri
    [by : http://liriklagu.biz]

    Berkali tersungkur
    Pandanganmu kabur
    Namun azam meneruskan hidup tak pernah luntur
    Engkaulah perwira di medan derita
    Merentasi ranjau kehidupan dengan harapan

    Luahan rasa derita jiwa
    Pada wajah tiada rahsia
    Menunggu malang berganti tuah
    Usah kau berputus asa

    LAGU INI MEMANG DITUJUKAN KHAS
    UNTUK TUN.

    KAMI RAKYAT MALAYSIA DENGAN
    PENUH HARAPAN, MENCALONKAN
    TUN SEBAGAI PM KE-7

    ORANG LAIN PUN BOLEH,
    TAPI KEMUDIAN SIKIT!

    Dari saya : orang kampong

    ReplyDelete
  68. Rasanya belum terlambat untuk rakyat Msia yang waras mengucapkan tahiah tidak terhingga atas tindakan proaktif DSNR dan JPM kerana sudi melantik audit luar untuk menjalankan audit forensik ke atas projek KLVC yang kini giat dibangunkan oleh SPSB.
    Audit forensik ini dijalankan secara menyeluruh dari sudut aktiviti, keputusan dan tindakan berkaitan dengan projek tersebut selain menilai proses pengawlan yang dijalankan di atas tanah milik Felda di jln Seamaark tu.
    Audit ini termasuklah terhadap kelemahan pentadbiran dalaman serta pengawasan berterusan Felda terhadap FIC. Audit in juga membabitkan PTG WP dan DBKL yang akan mengenalpasti ketidak akuran urus tadbir yang boleh ditmbah baik dan dipertingkatkan. Laporan audit tersebut akan diserahkan kpd JPM dalam masa 30 hari untuk diambil tindakan susulan.
    Dengan tindakan pantas DSNR dan JPM ini, menunjukkan kerajaan tidak akn sekali2 berkompromi dgn sebarang ketidak akuran dalam urusan [enrusan dan pengendalian agensi2 kerajaan spt Felda. Rakyat amat yakindengan tindakan DSNR tersebut, isu tanah Felda ini telah dianggap sebaagi telah diselesaikan. Pastinya yang paling kecewa ialah PH...mereka kehilangan modal besar untuk memburuk2kan kerajaan dan ini sudah tentu merupakan tamparan yg sangat besar dalam menghadapi PRU tak lama lagi. Kadang2 kesian jugak kita lihat malang bertimpa2 yg jatuh ke atas PH..dahlah isu 1MDB dan RM 2.6 billion dah dilupakan rakyat..kini isu tanah felda pulak telah diselesaikan dgn jayanya oleh DSNR dan kerajaan. Apa nak di katakan lagi..ini lah nasib badan yang tersurat untuk mereka sejak azali lagi !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...