Friday 3 November 2017

MANA LAGI RM110 JUTA?


Antara perkara yang tentunya memeranjatkan yang terkandung dalam kenyataan pembelaan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown berhubung saman Hadi Awang terhadapnya ialah wujudnya dakwaan pembayaran sebanyak RM200 juta kepada bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa.


Daripada jumlah RM200 juta itu, sebanyak RM90 juta dikatakan disalurkan kepada beberapa pimpinan kanan Pas untuk tujuan supaya mereka menyokong UMNO dan BN.


Sebelum kenyataan pembelaan Clare,  Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli pernah tampil dengan akuan bersumpah mendakwa Najib ada memberi sejumlah wang yang tidak dinyatakan jumlahnya kepada Nasharuddin untuk diagih-agihkan kepada para pemimpin Pas.


Berikutan itu, Nasharuddin mengancam untuk menyaman Rafizi, namun sehingga sekarang tiada apa-apa berita mengenainya.


Sehingga Hadi tampil dengan kenyataan balasnya sebelum perbicaraan sebenar berlangsung di London nanti dan sementara Nasharuddin juga masih berdiam diri, baik berhubung dakwaan dalam akuan bersumpah Rafizi, mahupun pendedahan terkini beliau menerima RM200 juta sebagaimana dalam kenyataan pembelaan Clare, mari kita bermain-main  dengan angka mudah buat seketika.


Jika RM200 juta disalurkan kepada Nasharuddin dan daripada jumlah itu, hanya RM90 juta diberikan kepada beberapa pemimpin Pas berdasarkan maklumat boleh dipercayai daripada S Ambiga kepada Clare, di mana lebihan RM110 juta lagi?


Dalam simpanan siapa sekarang wang RM110 juta itu?


Apa jadi kepada wang itu selepas ini? 


Adakah ia akan menjadi milik kekal orang tengah atau broker atau memang RM110 juta itu merupakan untung berniaga?


Tahukah Pas tentang kewujudan angka RM200 juta tersebut?


Adakah Najib puas hati, jika benar daripada RM200 juta yang pernah diberikannya itu, tetapi hanya RM90 juta saja yang sampai ke sasaran sebenar?


Begitu juga dengan Pas, apakah mereka turut berpuas hati, kiranya benar jumlah RM200 juta itu adalah angka yang sahih, namun yang diterima hanya RM90 juta saja?


200 - 90 = 110 - jadi broker jauh lebih untung daripada berjuang untuk agama dan bangsa?


Adakah ini seperti yang pernah disebut oleh P. Ramlee - jual orang lebih untung dari jual unta? (ShahbudinHusin 03/11/2017)

305 comments:

  1. mula nak terburai.......wak jahid kena ban jual simen untuk sementara waktu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dakwaan Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa PAS punca perpecahan orang Islam dan Melayu di negara ini adalah tidak benar.

      Sebaliknya, Naib Presiden PAS, Idris Ahmad menegaskan Mahathir sebenarnya punca perpecahan Melayu apabila tiga timbalannya disingkirkan ketika beliau berkuasa menjadi perdana menteri.

      “Sebenarnya Tun (Dr Mahathir), sesuailah dengan ucapan yang beliau selalu sebut bahawa ‘Melayu mudah lupa’, tapi PAS tak pernah lupa.

      “Yang saya ingat pemimpin Umno (zaman Mahathir) yang menjadi punca perpecahan (Melayu).

      “Zaman dialah kita tengok Melayu itu berpecah. Tiga timbalan perdana menteri, tiga timbalan presiden Umno terpelanting dan lahir Semangat 46, Umno diharamkan, PKR dilahirkan, itu semua sewaktu zaman beliau,” kata Idris ketika ditemui pemberita di luar bangunan Ibu pejabat polis daerah (IPD) Sentul, hari ini.

      Idris berkata demikian mengulas respon Mahathir terhadap Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang meminta bekas perdana menteri itu bertaubat atas kesalahannya sepanjang 22 tahun mentadbir negara.

      Mahathir sebaliknya mendakwa Hadi yang sepatutnya bertaubat kerana mengeluarkan amanat yang pernah menyebabkan perpecahan orang Melayu Islam.

      Dalam pada itu, Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin pula berpendapat tuduhan yang mengatakan Mahathir sebagai pengkhianat Melayu sangat tidak tepat dan perlu dinilai semula.

      Mohd Asri berkata, berdasarkan pengalaman peribadinya sendiri, Mahathir adalah pemimpin politik yang lebih banyak memikirkan soal Melayu berbanding pemimpin lain.

      'Tak macam negarawan'

      Mengulas lanjut, Idris berkata sebagai negarawan, Mahathir perlu mencari idea lain untuk menyerang atau mengkritik PAS.

      “Dia mengulangi benda yang sama saja, cari modal lainlah, beritahu dia.

      “Dia sebagai negarawan kadang-kadang pun bercakap tak macam seorang negarawan, bercakap tentang Bugis perompak yang tak sepatutnya keluar dari mulut seorang negarawan," katanya merujuk ucapan Mahathir baru-baru ini yang mendakwa masyarakat Bugis berasal dari keturunan Lanun.

      Delete
    2. Dedakman copy and paste dah MAI

      Delete
    3. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete








    4. Korang baca komen kami tahun lepas


      90 juta adalah downpaymemt 10%
      Lagi 90 % iaitu 810 juta akan di beri beransur ansur

      Raja pantatera (sisa $!$@ tahi lebihan kerabat terbuang ) bengang bila balance 90% tak d beri bulan lepas

      Bijan hya bagi 20% iaitu 180 juta


      Mengamok raja keturunan bugis lanun.niii..

      Habis apandi dia maki suruh ON balik siasata 1mbabi


      Inilah lebai pas selepas era nik.acis

      Delete
    5. Saudagar Unta Dari Kairo.3 November 2017 at 11:57

      WoW! Berniaga orang lagi untung dari berniaga UnTa! WoW! Kah kah kah.

      Delete
    6. Anon 10:37, kalau Dr. Mahathir yang memecahkan kaum Melayu, maka kepala hotak muda kamu itu dah terbungkus dgn propoganda Hadi Sang Takfir mengkafirkan segala kerajaan dan sebagian besar rakyat

      Delete
    7. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    8. Dad/MB, berapa lama nak bergelumang dalam fitnah? CRB tak dapat buktikan kes 90 juta dan hanya menuding jari ke arah Ambiga. Ambiga membisu. Kalau ada sezarah buktipun kenapa tidak dibenteng di makamah UK. Kini CRB keluar fitnah baru walau fitnah lama tiada bukti. Dad, ingat saudara orang bijak pandai korporat - mana pergi akal saudara? Apakah hati dah tertutup dan kita ikut dorongan nafsu? Satu masa dulu saya simpan harapan bahwa kalau CRB tak dapat buktikan fitnah 90 juta ada yg akan terima kebenaran. Namun tidak berlaku. Mereka hanya beralih ke fitnah baru. Takutlah hari hisab. Bertaubatlah. Jangan termasuk mereka yg telah ditutup hati terus oleh Allah hingga tiada kesudahan lain bagi mereka melainkan api yg menyala. Jauhkanlah diri dari jurang fitnah ini.

      Delete
    9. j...ooo..j.....ko dah mula dah. court baru nak start, ko dah jadi judge. ko tunggu dulu. biga kan dah cakap...tunggu dalam court. ko takut ke?

      piiirrraaahhhhh!!!

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. Bagi saya, sebagai manusia biasa, walaupun beliau memohon maaf , dalam hati saya, saya tidak dapat menerimanya, tetapi mungkin Tuhan boleh menerimanya.


      "Sekalipun jika beliau memohon maaf, itu adalah satu keputusan politik. Ia bukan datang dari hatinya," kata Pengerusi PSM Dr Mohd Nasir Hashim, yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 15 bulan semasa Operasi Lalang, memberitahu Malaysiakini.

      Beliau mengulas kenyataan Dr Mahathir semalam, di mana bekas perdana menteri itu rela dipersalahkan atas penahanan lebih 100 aktivis, wartawan dan ahli politik pembangkang semasa Operasi Lalang.

      Dr Mahathir, yang juga pengerusi Pakatan Harapan, turut melahirkan rasa kesal bahawa sesetengah tahanan telah diseksa semasa penahanan mereka di bawah ISA.

      Bagaimanapun, Dr Mahathir menegaskan bahawa tindakan keras itu bukanlah keputusannya.

      Nasir menyifatnya sebagai satu alasan yang lemah kerana Dr Mahathir adalah perdana menteri ketika Operasi Lalang dilancarkan.

      Kata, ia (Operasi Lalang) berlaku, ia tentunya berlaku dengan restu beliau.

      "Siapakah yang berkuasa? Polis atau beliau," tanya Nasir sambil menyifatkannya sebagai satu percubaan untuk memanipulasi jalan keluar.

      Delete
    12. Tuntutan No. HQ17M01386
      DALAM MAHKAMAH TINGGI DIBENARKAN BENCH OF QUEEN'S QUEEN
      SENARAI MEDIA DAN KOMUNIKASI ANTARA
      Wakil ABDUL HADI AWANG HADI AWANG (Menuntut) dan CLARE REWCASTLE BROWN (Terdakwa)

      DEFENSE DAN COUNTERCLAIM

      "... 26.9 Nasharudin dan pegawai kanan PAS yang lain mendapat faedah secara peribadi, menikmati dan mempamerkan kemewahan baru dari wang yang disalurkan ke parti oleh Najib Razak.26.10 Nasharudin kekayaan yang baru ditemui

      *.memperoleh kenderaan berharga tidak kurang daripadaRM1.5 juta

      *.(termasuk BMW 525 berharga RM388,000, Mini berharga RM230,000, Toyota Vellfire berharga RM290,000, Toyota Camry, berharga RM150,000 dan Toyota Fortuner berharga RM200,000

      *.dan harta, termasuk rumah di Banggi, Selangor, bernilai RM3 juta

      *.dibeli dengan wang tunai.Ahli Parlimen PAS dan tokoh kanan telah membeli kereta baru, mewah dan rumah baru dan menikah dengan isteri kedua dan ketiga membelanjakan wang dengan jelas lebih daripada gaji politik mereka dan apa yang mereka boleh bayar sebelum ini.

      *.26.11 Timbalan Ketua Menteri Kelentan, Mohd Amar Nik Abdullah memperoleh sebuah kereta mewah, termasuk Range Rover, Audi 6, Toyota Vellfire dan Toyota Attis dan membina beberapa buah rumah untuk keluarganya.

      *.*.Pemimpin Rohani Hashim Jasim memperoleh kereta Porsche Cayman.

      *.*.Ketua Penerangan PAS, Khairuddin Aman Razali memberikan isteri keduanya RM500,000 sebagai kereta Audi Q7 sebagai hadiah.

      *.*.Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan Tantawi membeli Toyota Vellfire bernilai RM300,000.

      *.*.Setiausaha Majlis Syura, Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh memperoleh Mercedes mewah dengan nombor plat PAS 9, bernilai kira-kira RM100,000 dan Audi mewah.

      *.*.Takiyuddin bin Hassan, Ahli Parlimen Kota Baru dan Ketua Setiausaha PAS telah membeli sebuah kereta mewah dan sebuah motosikal mewah, termasuk Volkswagen Passat berharga RM160,000 dengan nombor plat peribadi TAK 11, yang bernilai sehingga RM100,000

      *.*.Muhammad Khalil, Pemimpin Pemuda PAS, memperoleh motorsikal mewah BMW.

      *.*.Mokhtar Senik, pengerusi Majlis Ulama PAS Pahang, telah membeli Mercedes dan Toyota mewah ... "

      Check adakah semua ini berlaku sebelum atau selepas TG Nik Aziz Nik Mat meninggal dunia?

      Adakah Hadi akan cuba lawan atau tarik balik saman? Ramai juga yang akan kena menjawab dalam Pas di London nanti.

      Delete
    13. Kenyataan berbelit-belit dalam kalangan pemimpin Parti Amanah Negara (PAN) dan Pakatan Harapan mengenai jumlah sebenar ahli parti itu yang ditubuh bagi menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan mengelirukan rakyat.

      Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub, kelmarin mendakwa PAN berjaya mengumpulkan sekitar 80,000 orang ahli dalam masa dua tahun penubuhannya.

      “Dalam majlis sambutan ulangtahun pertama PAN Kuala Lumpur pada 1 Oktober 2016 pula, Lim Kit Siang menyebut Salahudin memaklumkan beliau bahawa ahli PAN sudah mencecah 85,000 orang pada waktu itu.

      “Jika kedua-dua kenyataan Salahuddin itu adalah benar, maka ini bermakna PAN bukan mengalami penambahan tetapi mengalami pengurangan ahli seramai 5,000 orang antara bulan Oktober 2016 ke bulan Oktober 2017,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      PAN ditubuhkan dengan sokongan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya bagi menggantikan PAS selepas kedua-dua parti itu berjaya menyingkirkan PAS daripada gabungan parti pembangkang.

      PAS disingkirkan oleh DAP dan PKR daripada pakatan pembangkang kerana enggan berkompromi dalam beberapa isu akidah Islam yang dikhuatiri boleh menjejaskan sokongan bukan Melayu kepada pembangkang.

      Kamarul Zaman dalam pada itu berkata, pada 14 November 2015, Setiausaha Agung PAN, Mohd. Anuar Tahir, mengumumkan ahli PAN seramai 35,000 orang, manakala pada 23 Ogos 2016 beliau mengumumkan bahawa ahli PAN seramai 60,000 orang.

      “Jika PAN sekarang, pada hujung tahun 2017, hanya mempunyai seramai 80,000 ahli, maka sasaran Presiden PAN, Mohamad Sabu pada 12 September 2015 supaya PAN mempunyai seramai 100,000 ahli pada hujung tahun 2015 jelas gagal dicapai,”

      Delete
    14. Wow mencengangkan jumlah nyer
      Terer btul
      90j buat beli jubah ngan sarban
      110j buat laundering n misappropiated fund gak lebabai?
      Sesungguh nya harta dan anak pinak itu hanya hiasan dunia
      Akhirat jua yang kekal selama lama nya
      Lebabai jgn cakap arab badwi lak yg derma 200j lak
      Money trail ada lebai

      Delete
    15. Tuan Ibrahim, Timbalan Presiden tak dpt habuan ke?

      Delete
  2. Nanti kejora akan melambak kan sampah kat sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakil rakyat Barisan Nasional (BN) hari ini mempersoalkan tindakan kerajaan DAP Pulau Pinang yang bercadang membayar bonus RM2,000 kepada penjawat awam negeri pada akhir tahun ini menerusi peruntukan Bajet 2018.

      Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong Datuk Dr Muhamad Farid Saad berkata tidak pernah dalam sejarah apabila bajet untuk anggaran perbelanjaan tahun depan digunakan pada tahun semasa.

      "Kita bercakap tentang Rang Undang-undang Perbelanjaan 2018. Jadi, kalau mereka menggunakan peruntukan tahun depan untuk tahun ini, jadi tak kena, melainkan mereka gunakan duit yang ada pada tahun 2017, tapi tidak pula dibentangkan dalam Bajet 2017," katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas pembentangan Bajet 2018 oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang hari ini.

      Terdahulu, Lim mengumumkan bonus RM2,000 untuk anggota perkhidmatan awam negeri yang mempunyai rekod disiplin yang baik dan akan dibuat akhir tahun ini kepada hampir 8,000 penjawat awam negeri.

      Kerajaan DAP Pulau Pinang hari ini membentangkan Bajet 2018 bertemakan ‘Belanjawan Marhaen’ berjumlah RM 1.25 bilion dengan defisit RM748.5 juta berbanding RM667.1 juta defisit tahun lepas.

      Muhamad Farid berkata tindakan kerajaan negeri itu juga jelas hendak memperlekeh dan memperkecilkan kerajaan persekutuan kerana hanya memberi bantuan khas RM1,500 kepada penjawat awam yang akan dibayar secara berperingkat iaitu RM1,000 pada Januari tahun depan dan RM500 sebelum Aidilfitri.

      Beliau turut menyifatkan Bajet 2018 kerajaan DAP Pulau Pinang sebagai gagal kerana tidak memberi penekanan terhadap tiga isu utama yang dihadapi rakyat di negeri ini iaitu kesesakan lalu lintas, masalah banjir dan perumahan.

      "Sebenarnya ada beberapa isu penting yang tidak ditekankan. Saya dapat melihat ketidakseimbangan dari segi bajet ini apabila infrastruktur yang dibuat hanya memfokuskan kepada kawasan pekan dan bukan di kawasan luar bandar," katanya.

      Sementara itu, Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid berkata kerajaan negeri tidak menyelesaikan masalah utama yang dihadapi oleh penjaja kerana tidak menyediakan alternatif untuk mereka berniaga.

      Beliau berkata tindakan kerajaan negeri memberi pengecualian untuk lesen penjaja tidak dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi golongan itu secara menyeluruh kerana kebanyakan premis mereka dirobohkan semasa tindakan penguatkuasaan dijalankan.

      Delete
    2. Dedakman copy and paste dah MAI

      Delete
    3. Lantas ruang wacana sarat dengan perbahasan angka, dengan formula 5%+10% dan andaian yang pelbagai. Kemudian diuar-uarkan pula “Tsunami Melayu” bakal menenggelamkan UMNO. Secara jujur, saya sangsi dengan keberkesanan perbincangan strategi secara terbuka ini. Jikalau benar momentum Tsunami Melayu itu menunggu masa untuk meledak, mengapa kita hanya berpusu-pusu ke stesen minyak pada setiap Rabu apabila harga minyak diumumkan naik keesokannya, tetapi bukan berdemonstrasi di jalan raya?

      Dari perspektif pentadbiran negara, pengurusan ekonomi dan pengagihan kuasa, sememangnya pertukaran kerajaan persekutuan memiliki makna yang besar dalam konteks politik Malaysia terkini. Namun, pembangkang kita sama ada terikut-ikut dengan rentak retorik kaum dan agama yang didendangkan UMNO, ataupun terperangkap dalam perbalahan sesama diri. Isu yang besar, keras dan serius gagal dicairkan ke dalam hidup harian rakyat, atau diolah untuk mendapat restu pengundi. Lebih dahsyat, perjuangan pembangkang ditonjolkan seolah-olah hanya untuk merebut kuasa, sehingga menimbulkan rasa jemu di kalangan rakyat.

      Dengan kata lain, tatkala pemimpin Pakatan Harapan berapi-api membincangkan isu besar seperti 1MDB dan GST, ia gagal menggambarkan bagaimana masalah rakyat jelata pelbagai lapisan ditangani. Misalnya, seorang penjual burger tepi jalan, bersama anak-anaknya yang terpaksa menyiapkan kerja sekolah dengan meminjam cahaya lampu dari gerai burgernya – Apakah jaminan yang boleh ditawarkan PH untuk keluarga sebegini?

      Itu belum lagi jikalau sepasang suami-isteri diuji dengan kelahiran OKU di keluarganya. Bagaimana masyarakat kita menghulurkan tangan kepada keluarga ini, agar OKU juga dilayan sebagai manusia yang sama haknya dengan insan lain? Seandainya seseorang anggota masyarakat ditimpa kemalangan, dijangkiti penyakit yang menelan kos perubatan yang tinggi – sejauh manakah sumber boleh diperuntukkan kepada mereka agar talian hidupnya tidak terputus lantaran kemiskinan?

      Isunya tetap ekonomi. Satu Kajian Kemasukan dan Keupayaan Kewangan yang dikendalikan pada tahun 2015 mendapati, 32% rakyat Malaysia hanya mampu menampung perbelanjaan untuk seminggu, sekiranya mereka hilang punca pendapatan. Lebih 75% rakyat Malaysia sukar untuk menabung, dan gagal mengeluarkan RM1,000 untuk menampung keperluan jika berlaku kecemasan. Di samping itu, 47% responden sebenarnya hidup bergantung kepada pinjaman kad kredit.

      Delete
    4. ...AKU TAK TAHU LAH BUDIN...

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete







    5. Sumpah Nasha di hdapan kaabah


      ' akan alu jahanamkan keluarga nik.acis serta preisden pas dan kelurganya '

      Sebab hakau aku dari BACHOK dan suruh aku pegi masuk.umno


      Skrg aku dah jadi org kuat najip.

      Bawa najip ke.mekah jumpa raja arab


      Akiu.nasha . Hebat . Duit 1mbabi pun aku boleh rembat

      Skrg anak nik acis ku sesatkan

      Menantu hadi aku sesatkan


      Melalui playboy film blue al tontontvi germany



      Apa nik acis nak cakap. Keluarga kau dah bergaduh...

      Siapa suruh halau aku ke.umno dan dari parlimen bachok dan jawatan timb. Presiden


      aku adalah nasharudin minah isa


      Ingat nama AKU !!!!!!














      Delete
    6. ...aku tak ingat!!!!!!

      Delete
    7. Semalam, 1 November 2017, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr MAZA), membela bekas Perdana Menteri yang kini adalah Penasihat PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, dari tuduhan sebagai “pengkhianat Melayu”.

      Kata Dr MAZA: “Setahu dan seingat saya, ditambah dengan pengenalan saya secara dekat dengan Tun M sejak tahun 2007, beliau lebih fikir tentang nasib orang Melayu dibandingkan ramai yang lain. Saya banyak kali berbual secara peribadi dengan beliau sejak dahulu. Saya kata ‘hati nurani beliau sangat Melayu’.”

      Tidak cukup bagi sesiapa yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini, apatah lagi jika beliau mempunyai latarbelakang akademik, untuk menjustifikasikannya secara mudah dengan menyebut istilah “setahu dan seingat saya” atau berdasarkan “pengenalan saya secara dekat dengan Tun M sejak tahun 2007”.

      Sesiapa sahaja yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini perlu memberi data-data konkrit mengenai sejauh manakah nasib orang Melayu terbela di bawah pemerintahan beliau dari 1981 ke 2003 bagi menyokong hujah bahawa beliau “lebih fikir tentang nasib orang Melayu dibandingkan ramai yang lain”.

      Sesiapa sahaja yang mahu membela Tun Dr Mahathir dalam soal ini juga perlu mengulas pelbagai ucapan dan tulisan beliau yang sebelum ini begitu kuat sekali menyelar orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP sebagai “pengkhianat Melayu” tetapi kini beliau sendiri yang bersekongkol dengan DAP.

      Ini kerana tuduhan Tun Dr Mahathir “pengkhianat Melayu” timbul sebagai reaksi kepada persekongkolan beliau dengan DAP sedangkan beliau, dalam tulisan pada 6 Jun 2013 contohnya, terang-terang menyebut DAP adalah parti rasis yang membenci orang Melayu dan mahu mendominasi politik Malaysia.

      Bekas Timbalan Presiden UMNO yang kini adalah Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sendiri pun pernah menyebut dalam ucapan perasmian Persidangan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO pada 1 Disember 2011 bahawa “orang Melayu yang bersekongkol dengan DAP adalah pengkhianat bangsa”.

      Sebab itulah sebarang pembelaan ke atas Tun Dr Mahathir yang tidak disertakan rekod terbela atau tidak terbelanya nasib orang Melayu di bawah pemerintahan beliau dari 1981 ke 2003, serta yang tidak disertakan penjelasan mengenai persekongkolan beliau dengan DAP, adalah pembelaan yang lemah.

      Delete
    8. Hehe menarik go ambiga n claire rewcastle brown

      Delete
  3. Rasa rasa keselamatan ambiga sangat sangat terancam.
    Bila bila saja akan di senyapkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Datuk S Ambiga perlu berani bertanggungjawab terhadap tindakannya memberikan data dan maklumat mengaitkan pemimpin tertinggi PAS didakwa menerima wang daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kepada editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

      Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata Ambiga tidak boleh bersikap seperti ‘membaling batu sembunyi tangan’ dalam perkara berkenaan dengan cuba mengelakkan diri daripada ditemui pihak media.

      "Dari dahulu kita telah mengetahui sikap Ambiga iaitu berani bila ada di belakang, tak berani bila ada di hadapan. Beliau mengelakkan diri ditemui wartawan... tidak ada keberanian.

      "Kalau ada keberanian dengan bukti diberikan kepada Sarawak Report ini, mesti berani... beliau tidak harus bersembunyi untuk menyatakan perkara itu. Beliau harus berani bertanggungjawab dengan semua data dan maklumat diberikan itu," katanya.

      Beliau berkata demikian pada sidang media selepas melakukan lawatan kerja dan mempengerusikan Mesyuarat Kedua Peringkat Tertinggi (HLC) mengenai Keselamatan dan Kawalan Sempadan Negara Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Bukit Kayu Hitam yang baharu bagi Fasa Satu hari ini.

      Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri mengulas laporan portal The Malaysian Insight yang mendedahkan menerusi hujah balas dan pembelaan yang difailkan Rewcastle-Brown dengan mengatakan pernah bercakap dengan Ambiga pada Julai 2016 mengenai Najib, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan PAS.

      Pembelaan itu difailkan Rewcastle-Brown dalam saman fitnah Presiden PAS Datuk Seri Hadi Awang di Mahkamah Tinggi London pada April lepas dengan membabitkan artikel yang mendakwa PAS menerima dana berjumlah RM90 juta sebagai habuan menyokong Barisan Nasional.

      Artikel Sarawak Report bertajuk 'As Najib denies all over 1MDB let's not forget his many other criminal connections' disiarkan menerusi portal itu pada 6 Ogos 2016.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Biorlah betina keling pariah lidah bergulung dan kaki auta mampos...pirahhh!

      Delete
    4. minta semua kedai jual simen rekod siapa yg beli lebih dari 10 kampit. tu cukop utk 1 drum.

      Delete
    5. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    6. Pembelaan Dr MAZA ke atas Tun Dr Mahathir dari tuduhan sebagai “pengkhianat Melayu”, tanpa disertakan pembelaan sama terhadap komitmen Tun Dr Mahathir terhadap Islam, juga secara tidak langsung menjadi petunjuk yang jelas bahawa, bagi Dr MAZA, Tun Dr Mahathir tidak boleh dibela dari sudut Islam.

      Sangat sukar dijumpai ucapan atau tulisan Dr MAZA yang menjulang Tun Dr Mahathir dari sudut komitmen Tun Dr Mahathir terhadap Islam, malah yang akan ditemui adalah rekod beliau mengkritik Tun Dr Mahathir, tetapi hanya secara sangat lembut atau terselindung, walaupun kesalahan Tun Dr Mahathir besar.

      Sebagai contohnya, pernah berlegar dalam dunia maya satu waktu dahulu rakaman ucapan Tun Dr Mahathir dalam Konvensyen Kebangsaan Politik dan Patriotisme (K2P) di Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak, pada 26 Februari 2012 yang mendakwa hukum hudud tidak terdapat dalam al-Qur’an.

      Ucapan penuh Tun Dr Mahathir ini adalah berbunyi: “Kita harus tahu apa dianya hukum ini. Yang pertamanya, hukum hudud ini dibentuk oleh ahli-ahli feqah. Dia tidak terdapat dalam al-Qur’an. Dalam Qur’an ada hukum-hukum yang tidaklah begitu keras seperti hukum hudud ciptaan ahli-ahli feqah. Sebab itu apabila kita nak laksanakan sesuatu kita harus rujuk kepada Qur’an, kerana itulah punca kepada, asas kepada, agama kita.”

      Bagaimanapun, reaksi Dr MAZA pada 1 Mac 2012 terhadap ucapan Tun Dr Mahathir ini sangat lembut sekali, iaitu Tun Dr Mahathir silap menggunakan istilah; dan tiada reaksi lanjutan diberikan oleh Dr MAZA bila Tun Dr Mahathir membakulsampahkan permintaan beliau supaya kenyataan tersebut diperbetulkan.

      Reaksi penuh Dr MAZA ini adalah berbunyi: “Setelah saya tonton video Tun Mahathir tersebut, saya dapati ada kesilapan dalam menggunakan istilah. Tun Mahathir mungkin memahami hudud itu sebagai perbahasan fekah berkaitan hudud, maka beliau menyatakan hudud tiada dalam al-Quran. Namun dalam masa yang sama beliau menyebut hanya ada beberapa hukum yang disebut secara umum. Di sini kesilapan beliau dalam menggunakan perkataan hudud tiada dalam al-Quran, sedangkan asas hukum tersebut memang ada dalam al-Quran. Harap Tun Mahathir dapat membetulkan kenyataan tersebut.”

      Satu contoh lagi ialah bila Tun Dr Mahathir dirakamkan membuat satu kenyataan yang disiarkan dengan agak meluas oleh portal-portal berita tempatan pada 19 Februari 2017 yang menghina hukum sebat dalam Islam dengan berkata hukum sebat 100 kali ini akan menyebabkan mereka yang disebat mati.

      Kenyataan penuh Tun Dr Mahathir ini adalah berbunyi: “Lagipun Islam menyuruh kita laku adil kepada semua. Ini nak sebat orang sampai 100 kali, mati, kalau sebat 100 kali. Kalau masuk jel sampai 30 tahun, habislah riwayat dia. Ini bukan cara Islam. Cara Islam ialah cara yang adil dan bertimbang-rasa.”

      Reaksi Dr MAZA pada 23 Februari 2017 terhadap kenyataan Tun Dr Mahathir ini juga sangat lembut sekali, iaitu sekadar meminta “tokoh tertentu” ini (lihat bagaimana Dr MAZA menyembunyikan identiti Tun Dr Mahathir dari diketahui) tidak “beri gambaran yang salah tentang hukum Islam yang sebenar” sahaja.

      Reaksi penuh Dr MAZA ini adalah berbunyi: “Kenyataan tokoh tertentu bahawa sebat zina dalam Islam boleh membawa mati adalah sama sekali salah dan tidak benar. Ia tersasar dari ilmu pengetahuan yang sahih. Tokoh berkenaan perlu teliti sebelum membuat kenyataan. Dia boleh kritik di sudut lain seperti isu politik dan cara undang-undang itu angkat. Namun, jangan beri gambaran yang salah tentang hukum Islam yang sebenar.”

      Ringkasnya, Dr MAZA tidak jujur, malah mengamalkan sikap double standard, dalam komentar-komentar beliau terhadap Tun Dr Mahathir, dan ini tidak sepatutnya wujud pada seorang Mufti yang mempunyai latarbelakang akademik.

      Delete
    7. 1 ambiga hilang beribu ambiga kuar
      Backfire lak

      Delete
  4. Jaringan Muslim Pulau Pinang (JMPP) membantah cadangan Kerajaan Pulau Pinang melantik Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail sebagai Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) yang baru.

    Pengerusinya, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin, berkata Saifuddin tidak layak kerana tidak mempunyai latar berlakang agama selain tidak sesuai menjadi wakil Yang di-Pertuan Agong bagi memberikan nasihat kepada baginda berlandaskan hukum dan nas al-Quran.

    "Sepatutnya individu yang dilantik ke jawatan Yang Dipertua MAIPP mempunyai latar belakang agama dan mempunyai ketokohan memimpin umat Islam Pulau Pinang selaku wakil Yang di-Pertuan Agong.

    "Individu ini tidak semestinya datang dari parti politik tertentu kerana Yang Dipertua MAIPP pernah disandang tokoh agama yang berkecuali," katanya pada sidang media di hadapan Komtar, lapor BH Online.

    Semalam Malaysiakini melaporkan spekulasi Saifuddin bakal dilantik sebagai Yang Dipertua MAIPP menggantikan ADUN Permatang Pasir Datuk Salleh Man daripada PAS yang memimpin majlis itu sejak 2012.

    Saifuddin kini berkhidmat sebagai penasihat stategik Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

    Menurut sumber, lantikan itu kini bagaimanapun masih menunggu perkenan Yang di-Pertuan Agong.

    Sementara itu, difahamkan Naib Pengerusi Parti Amanah Negara, Datuk Dr Mujahid Yusoff Rawa dijangka dilantik sebagai Timbalan Yang Dipertua MAIPP dan Pegawai Penerangan Ketua Menteri, Wan Ji Wan Hussin dilantik sebagai Ahli Majlis MAIPP.

    Mohamed Hafiz turut membidas keputusan yang dikatakan dibuat Anggota Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) yang majoritinya adalah bukan Islam tanpa merujuk kepada mereka yang arif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAIFUDIN NI TAK LAMA LAGI KENA KINCIN LAH SAMA KETUA TO' KONG DAPIGS NI...BARU PADAN MUKA DIA...

      Delete
    2. Yang ada serban sebakul pun lansung tak boleh percaya .. ugama dijual 200j

      Delete
    3. anon 1310..ko pun akan dikincin dek dapigs!!!!

      Delete
    4. Parti serpihan PAS, Amanah ibarat 'hidup segan mati tak mahu', malah dilihat mustahil mampu menggantikan PAS yang memerintah selama 27 tahun di Kelantan, kata penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff.


      Ujarnya, parti pimpinan Mohamad Sabu itu dilihat berperanan tidak lebih sekadar 'tukang sorak' kepada parti komponen dalam gabungan disertainya, Pakatan Harapan (PH).

      Pandangan itu menyusul selepas kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah yang dilaporkan sebagai berkata, jangka hayat Amanah bakal berakhir selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) berikutan tidak mendapat sokongan rakyat terutamanya di negeri Che Siti Wan Kembang itu.

      "Soal kemungkinan untuk Amanah merebut kuasa di Kelantan sangat hampir mustahil. Hampir mustahil untuk Amanah membentuk kerajaan di negeri Kelantan sebab tahap sokongan rakyat di peringkat akar umbi kepadanya sangat rendah.

      "Amanah ini hanyalah berperanan sebagai tukang sokong sahaja. Tukang sorak dan yang menumpang di atas kekuatan orang lain. Dari satu segi, saya bersetuju dengan pendapat Nik Amar bahawa Amanah akan tidak selantang sekarang selepas PRU14 ini.

      "Nak kata 'mati' terus itu tidak ada lah cuma hidup segan mati tak mahu," katanya ketika dihubungi Antarapos hari ini.

      Kamarul Zaman turut merujuk kepada kenyataan Mohamad atau Mat Sabu sebelum ini yang secara terbuka mengakui parti pimpinannya tidak dapat menandingi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PBBM) meskipun ditubuhkan lebih awal.

      Kamarul juga berkata, prestasi parti serpihan PAS itu jika diukur dengan jumlah keahliannya, masih berada di tahap sokongan yang sangat rendah.

      "Yang disebut secara spesifik di dalam laporan setiausaha agung bahawa keahlian Amanah memang 80,000 sepertimana Salahuddin Ayub sebut sedangkan sebelum ini sudah disebut oleh Mohamad Sabu, Presiden Amanah sejak tahun 2015 lagi bahawa sasarannya nakkan 100,000 orang menjelang akhir tahun 2015. Jadi nampak jelas bahawa Amanah tidak berkembang.

      "Macam dalam himpunan baru ini pun. Himpunan Kleptokrasi di Petaling Jaya baru ini pun dia (Amanah) gagal walaupun telah membuat kerahan ahli secara rasmi oleh setiausaha agung Amanah sendiri. Tetapi yang hadir tidak ramai jadi jelas menunjukkan Amanah tidak mempunyai sokongan akar umbi yang kuat," tambahnya.

      Amanah yang ditubuhkan oleh bekas pemimpin PAS selepas gagal dalam pemilihan parti pada 2015, sebelum ini berkali-kali menyatakan keyakinannya untuk menjadi pengganti PAS khususnya di Kelantan, malah dikatakan diletakkan sebagai parti teraju PH untuk menawan negeri itu.

      Antarapos sebelum ini melaporkan, Amanah Kelantan mengesahkan ia meminta sebanyak 30 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan lapan kerusi Parlimen di negeri itu untuk ditandingi pada PRU14 akan datang.

      Timbalan Pengerusi Amanah Kelantan, Che Ibrahim Mohamad bagaimanapun berkata hasrat itu masih di peringkat perbincangan untuk dimuktamadkan.

      DUN Kelantan mempunyai 45 kerusi dengan 31 darinya dikuasai PAS, 13 milik Umno dan satu kerusi milik Amanah.

      Kerusi Parlimen pula menyaksikan PAS menguasai sembilan kerusi manakala Barisan Nasional (BN) memiliki lima kerusi.

      Delete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah sampai masanya Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, dipraktik sepenuhnya melalui arahan bertulis yang wajib dilaksanakan


      Mengulas saranan Timbalan Perdana Menteri semalam, yang mahukan sektor korporat memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu dalam urusan rasmi mereka, pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah menyambut baik cadangan itu dan berkata, langkah itu sepatutnya dimulakan dahulu dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

      Semalam, Datuk Seri Zahid Hamidi berkata, usaha memperkasa Bahasa Melayu perlu dilaksanakan pelbagai pihak, bukan sahaja di sekolah, institusi pengajian tinggi dan sektor awam, malah sektor korporat juga memainkan peranan penting.

      Ridhuan Tee berkata, jarang sekali beliau melihat GLC kerajaan mendaulatkan Bahasa Melayu.

      “Pergi ke TM points, CIMB Bank, dan GLC kerajaan lain. Bahasa Melayu hanya dapat dilihat pada tanda di pintu yang tertera perkataan ‘keluar’. Bahasa Melayu hanya berada di pintu saja.

      “Jika tak percaya pergilah ke TM points yang dahulunya nama Kedai Telekom. Mungkin nama kedai Telekom tak popular, maka ditukar kepada TM Points. Bahasa Inggeris sepenuhnya. Sepatah pun notis Bahasa Melayu tak ada kecuali pada arahan notis di pintu tertera keluar.

      “Dah jika GLC kerajaan pun tidak mendaulatkan Bahasa Melayu, macam mana nak harapkan institusi swasta yang lain,” katanya ketika dihubungi Ismaweb, hari ini.

      Mengambil contoh seperti Tesco, IKEA, Aeon Big Ridhuan Tee berkata, mereka semua syarikat antarabangsa, tetapi sangat mendaulatkan Bahasa Melayu.

      “Pada pandangan saya, ketua-ketua GLC yang tidak mendaulat Bahasa Melayu dalam agensi kawalannya, perlu ditukar.

      “Gantikan dengan mereka yang ada jiwa Melayu dan jati diri yang kukuh bukan terlebih ‘Inggeris. Saya juga mohon TM Points, belajarlah dari IKEA atau syarikat lain yang mendaulatkan Bahasa Kebangsaan.

      “Sedih bila fikir, kita sendiri yang merosakkan bahasa sendiri. Lebih pelik, kenapalah kita tidak menghargai permata yang kita ada. Inilah nasib Bahasa Melayu di bumi Melayu, bahasanya merempat di bumi sendiri disebabkan oleh tangan-tangan kita sendiri,” katanya.

      Delete
    2. UMNO,MCA dan MIC itu bahasa melayu ka? Betulkan dahulu rumah sendiri sebelum Jahid hendak pohon orang lain berubah. 110 juta tu masih di dalam akaun broker. Akan dikembalikan kepada penderma. Ambiga sembunyi tangan ikut teladan pemimpin Kerajaan. Apa tunggu lagi tentang Tun. Tangkap dan sumbat sahaja orang tua nyanyuk yang memusnahkan perpaduan rakyat. Sultan2 kita jaga betul2 walaupun tiada jasa seperti orang tua tu.
      22 tahun aku hidup di bawah jagaan Tun. Ingat senang ka nak lupakan kebaikan dan kehebatan dia.

      Delete
    3. Mulakan dgn projek di kuantan dahulu....boleh?

      Delete
    4. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    5. 1045 ko wakil prof tu kan, tolong sampaikan pd dia nih pesan aku...

      Alahai Prof. ....
      Cukup cukup lah dgn profesor2 kangkung yg dah ada tu....tak kan lah prof Dr ridwan T ni pun nak joint jadi prof.2 kangkong tu jugak?

      adoiii aiiii....
      Kalau Dah Tahap profesor, Dr lagi, masih tak faham mood , masa n suasana serta realiti amali si pengucap tu .... aku cadangkan ko pm dia sekarang suh dia joint blog Tuan Shah ni, biar kita sekolah kan semula...dia terlepas satu sijil tu...

      Dia tu anak Tanah Melayu ke dtg dari Tognsan Baru dtg ke Tanah Melayu ke? Baru masok Melayu ke? Tengah pakai kain pelikat kot sbb baru sunat kulop bawah tu. Ha kau! Geram aku. 60 tahun hidop bawah pimpinan Melayu, masih tak tau?....Opsss....aku tau...dia tu asal cina...tak gitu????

      Delete
    6. Kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggambarkan beliau kini berada dalam tekanan politik.

      Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, ini kerana satu persatu kezaliman ketika era diktator beliau terbongkar pada hari ini.




      “Kita tidak boleh membayangkan apa racauan dia jika Bersatu kalah dalam PRU14 nanti. 20 perkara yang disebut dalam kenyataan beliau itu bercanggah antara satu lain, sehingga boleh menggambarkan rasa tertekannya atau kekuatan intelektual semakin lemah.

      "Sebagai contoh beliau menuduh Abdul Hadi memecah orang Islam dalam kenyataan tersebut, di kenyataan-kenyataan yang lain dia tidak senang dengan kerjasama (taawun) baik antara Pas dan Umno hari ini,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Mahathir menerusi blognya kelmarin memberi respons terhadap seruan Abdul Hadi supaya beliau bertaubat atas kesalahannya sepanjang mentadbir negara ini dengan mengatakan Presiden Pas itu sepatutnya bertaubat kerana memecahbelahkan orang Islam di negara ini.

      Mahathir sekali lagi membangkitkan kontroversi Amanat Hadi yang menurutnya menjadi punca utama perpecahan itu di Malaysia dan kesannya masih terasa sehingga kini.

      Beliau mendakwa, Abdul Hadi mengkafirkan orang Islam di negara ini dan kerana mengkafirkan pemerintah, empat anggota polis dibunuh pengikut Ibrahim Libya kerana mereka percaya sedang berjihad dan mati mereka apabila diserang balas polis adalah syahid.

      Mengulas lanjut, Mohd Zuhdi berkata, penentangan Mahathir terhadap kerjasama Pas dan Umno dalam perkara maaruf hari ini, menunjukkan beliau sendiri sebenarnya menyeru kepada perpecahan.

      “Dalam sejarah politik negara ini, Mahathir berseteru dengan semua orang tidak kira Pas atau Umno.

      "Antara seteru Mahathir ialah Tunku Abdul Rahman, Tun Hussein Onn, Tengku Razaleigh Hamzah, Tun Musa Hitam, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan sekarang Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Lebih daripada itu, Mahathir berseteru juga dengan Raja-Raja Melayu, hakim-hakim dan mufti-mufti. Dari kalangan pimpinan Pas beliau berseteru dengan Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat, Allahyarham Datuk Dr Haron Din, Allahyarham Yusof Rawa, Allahyarham Fadzil Noor dan lain-lain. Jadi beliau adalah individu yang bermusuh dengan sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengannya,” katanya.

      Justeru katanya, seruan supaya Mahathir bertaubat itu adalah tepat.

      “Malah saya menyarankan Mahathir supaya menunaikan hasrat dia sewaktu nak bersara dari politik tahun 2003, iaitu beliau berhasrat untuk menghabiskan hari-hari tua di masjid.

      “Jadi sebagai tambahan kepada saranan bertaubat itu, saya sarankan juga Mahathir supaya habis banyak masanya di masjid sebagaimana disebut dahulu,” katanya.

      Delete
  6. Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini mengingatkan semua pihak terutama orang politik supaya tidak mempersendakan isu bangsa dan keturunan sebagai modal politik.

    Mengulas petikan ucapan Tun Dr Mahathir Mohamad pada himpunan “Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi” yang diadakan di Petaling Jaya, pada 14 Oktober lalu, titah baginda, tindakan itu boleh mengugat keharmonian dan perpaduan rakyat.

    Sambil menzahirkan rasa kecewa dan murka, baginda menerusi satu kenyataan media melalui Setiausaha Dewan di-Raja Selangor, Hanafisah Jais, bertitah kenyataan bekas perdana menteri itu dilihat cuba menghasut rakyat untuk membenci, menghina dan memandang serong terhadap bangsa Bugis.

    “Berdasarkan rakaman klip video ucapan berkenaan yang telah tular di media sosial, tohmahan dan kenyataan Mahathir itu jelas menghina dan menggolongkan bangsa Bugis ini kononnya berasal usul dari golongan lanun, perompak dan penjenayah.

    “Ahli-ahli Dewan di-Raja Selangor menganggap ucapan berkenaan amatlah keterlaluan dan boleh mencetuskan rasa benci dan prasangka buruk rakyat terhadap bangsa Bugis sehingga boleh mencetuskan kekecohan dan huru-hara.

    “Tohmahan ini secara tidak langsung menghina salasihah dan keturunan Kesulatan Selangor yang berasal dari Bugis,” katanya.

    Menurut kenyataan itu, fakta sejarah membuktikan Kesultanan Selangor beketurunan Bugis adalah pahlawan yang memperjuangkan dan mempertahankan keamanan di seluruh kepulauan Nusantara.

    Titahnya, Mahathir sebagai perdana menteri yang menerajui negara ini selama 22 tahun seharusnya lebih berhati-hati dan mengetahui fakta tentang sejarah keturunan Bugis.

    “Ahli-ahli Dewan di-Raja Selangor menjunjung segala titah Duli Yang Maha Mulia Tuanku berkaitan dengan isu ini dan berpandangan agar satu siasatan dan tindakan undang-undang di bawah Akta Hasutan atau apa jua undang-undang berkaitan wajar diambil ke atas Mahathir.”


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hasmah dan anak-anaknya Marina,mohzani,mirzan dan mukriz nasihatkan kat laki dan pak hang supaya duk kat umah...laki dan pok hang dah tua benor dan hamper nyanyok dah...banyak tutur kata laki dan pak hang dah mengarut dan melampui batas.

      Nasihat kat laki dan pak hang supaya duk diam2 kat rumah,perbanyak amal ibadat buat bekal dikemudian hari, Laki dan pak hang dah tua jadi buatlah perangai macam tua.

      Sebagai isteri dan anak-anak harus menjadi penasihat kearah yang baik...kalau nak ikut nafsu kita akan lesu,kalau nak ikut hati,mati.

      Sebagai seorang berakal dan beriman,bila dah usia semakin senja seharusnya " Mengecilkan impian dunia,membesarkan impian akhirat"

      Delete
    2. This shows Sultan Selangor is not a smart person

      Delete
    3. CIAN AKU TENGOK MAMAK MATDEY NI...DULU NEGARAWAN SEKARANG DAH KENA SAWAN PLAK DAH!!!!!!

      Delete
  7. Dah start dah baruah kopipes haramjadah masok kacau blog budin ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini, Dato’ Ambiga Sreenevasan bersuara setelah berhari-hari menerima tekanan daripada pelbagai pihak berkenaan dakwaan bahawa dia adalah sumber tuduhan 90 Juta yang diterbitkan dalam cereka fitnah oleh Clare Rewcastle Brown dalam web Sarawak Report.

      2. Dalam kenyataan media 2 mukasurat tersebut, Ambiga memilih untuk tidak mengesahkan mahu menafikan apa yang telah tertulis dalam dokumen 55 mukasurat pembelaan dan tuntutan balas Defence oleh Clare. Dia memberi alasan kes ini sedang berjalan di Mahkamah United Kingdom.

      Dia berkata hanya di mahkamah sana segala dokumen dan maklumat akan didedahkan. Dia mempertikaikan tekanan yang diberikan oleh pelbagai pihak terhadapnya seolah mini perbicaraan berlangsung di Malaysia.

      Dia mendakwa sebarang intimidasi dan gangguan yang dikenakan terhadapnya mempunyai kaitan langsung dengan Tuan Guru Presiden PAS yang boleh menyebabkan tindakan “contempt of the UK Court”.

      Pada perenggan akhir, Ambiga berkata terdapat 36 perenggan dalam dokumen “defence and counterclaim” Claire yang sepatutnya menjadi fokus kerana ianya mengandungi tuduhan yang serius.

      3. Bagi sesiapa yang membaca kenyataan penuh Ambiga, secara tersiratnya sememangnya bolehlah kita fahami dia seolah mengakui menjadi sumber cereka fitnah 90 Juta itu. Cuma, Ambiga berselidung di sebalik alasan “I have refrained from comment for now, in view of the pending proceedings in the UK court.”

      4. Ambiga begitu berang apabila menerima tekanan dan perhatian media secara luar-biasa akibat dinamakan dalam dokumen pembelaan Clare.

      Namun, pada masa yang sama persoalan berikut patut kita suarakan;

      a) Adakah Tuan Guru Presiden PAS, sekalian pemimpin dan penyokong PAS tidak menerima tempias daripada cereka fitnah 90 juta ini.?

      Ia menjadi bahan serangan yang dijaja siang-malam oleh para pemimpin, juak dan cybertooper Pakatan Harapan untuk memburukkan imej PAS di mata masyarakat awam.

      b) Siapa pula sumber yang memberikan maklumat kepada Ambiga kerana dalam dokumen pembelaan Clare menyebut “Ambiga had told the Defendant that her sources, who she said were reliable, had estimated the amount that had been paid was around RM90 million”.”

      Siapakah pula ‘reliable sources’ yang menjadi penyampai cereka fitnah kepada Ambiga.? Adakah Makhluk Jin Kuasa 10 dari Kelantan menjadi sumber berita kepada Ambiga.?

      c) Mengapa Ambiga tidak menasihati berkenaan “contempt of the UK Court” kepada sekalian pemimpin dan juak PH yang menyerang PAS dengan menggunakan modal fitnah 90 juta.?

      Jikalau Ambiga baru sekarang terasa mini perbicaraan terhadapnya, tahukah Ambiga bahawa sekalian pemimpin dan juak PH sudah pun berlagak menjadi Hakim memutuskan fitnah 90 Juta itu adalah tuduhan yang benar seawal cereka tersebut disiarkan Sarawak Report pada 06 Ogos 2016.?

      d) Di manakah bukti tuduhan RM 90 juta dibayar oleh PM Najib kepada PAS.?

      Sepertimana sidang media kontroversi Rafizi berkenaan isu ini, sehingga sekarang tidak ada pun mana-mana pihak tampil mendedahkan bukti transaksi kewangan, aliran money trail daripada mana dan ke akaun mana wang tersebut masuk.?

      5. Ambiga janganlah jadi pengecut seperti membaling batu, sembunyi tangan.

      Bukankah dia terkenal sebagai peguam yang berani, lantang ketika memimpin BERSIH dulu.? Janganlah bersikap hipokrit.

      Dia enggan memberi penjelasan berkenaan 2 perenggan yang mengaitkan namanya, namun pada masa sama dia sendiri turut menggesa agar fokus tumpuan diberikan kepada 34 perenggan yang lain.?

      Delete
    2. Saman jer ambiga kalo ade brani kalo tak mao tunggu ambiga disapina oleh mahkamah london...tapi saper brani saman ambiga?....najib ker?....lobai hadi ker?....gerenti tak berani...

      Delete
    3. Lebih menghairan dan mencelarukan Dokumen Pembelaan & Dakwaan tersebut yang mengundang senyum saat membacanya ialah pada perenggan 26.7. PAS dituduh menganjurkan program-program besar seperti Muktamar, Himpunan PIHAK, Himpunan FASTAQIM, Himpunan HAMASAH, Himpunan Bantah TPPA, Himpunan RUU355, IJTIMA' Alami dan lain-lain dengan dibiayai menggunakan dana rahsia yang PAS terima dari Umno. Ini memang fitnah sangat jahat bagi yang mengenali secara dekat perjuangan dan gerak kerja PAS. Senyum, tak perlu kata apa-apa!

      Sebagai salah seorang yang terlibat sedikit sebanyak dengan program-program mega ini, saya sahkan kenyataan-kenyataan ini adalah rekayasa bohong CRB SR. Sesungguhnya duit infaq ahli dan penyokong serta sumbangan orang ramailah yang membiayai program-program tersebut! Inilah perkara 'ajaib' yang mungkin sukar dimengerti apatah lagi dipercayai oleh Sarawak Report dan sekutunya. Inilah beza Parti Islam yang menyebut redha Allah menjadi matlamat dan syahid cita-cita tertinggi menjadi idaman ahli-ahlinya berbanding para pendokong parti sekular dan konvensional yang hanya mampu berprogram dan bergerak jika ada habuan wang ringgit!

      Apapun, kami AJK PAS Pusat telah dinasihati untuk tidak mengulas lebih lanjut atas nasihat peguam Tuan Guru Presiden di London supaya tidak mengganggu proses mahkamah. In shaa Allah maklumat yang kita ada menunjukkan perkembangan sangat positif memihak kepada Tuan Guru sebagai plaintif dalam kes saman ini. Kita berdiri teguh di belakang Tuan Guru.

      Berbalik kepada tajuk posting ini. Selepas membaca Dokumen Pembelaan & Dakwaan Balas tersebut, saya tiba-tiba teringat lagu "Aku Bukan Musuh Harta" yang liriknya ditulis oleh Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dan dinyanyikan oleh Kopratasa/ Algebra.

      Delete
    4. ANON 1043...BAPAK BARUA HARAMJADDAH!!!!

      Delete
    5. Kalau benar ada dokumen kenapa tidak dibentang dimahkamah? Kenapa perlu CRB tuding jari kat Ambiga? Kenapa Ambiga main pusing dan belit bila ditekan? Bukankah fitnah ini melibatkan maruah pimpinan Islam dan Melayu? Kenapa sebahagian di sini mengambil kafir musuh Islam ini sebagai teman setia dan yakin segala fitnahnya?

      Delete


    6. Kenapa meroyan pada Ambiga? Tunggu je hari bicara? Kes 1MDB dulu pun macam tu juga. Tunggu je PAC dan Audit.

      Kahkahkah!

      Yang bezanya Najib dan Hadi takbley lari guna OSA. Kes dah masuk court London.

      Nak sorok apa2 ke? Takkan nak ugut dan prejudis pada wanita kaum India non Muslim warganegara Malaysia? Marah pulak S subramaniam dan kamal nanti...

      Kahkahkah!

      Delete
    7. beliau dukacita masih ada dalam kalangan masyarakat tidak mampu berbahasa Melayu dengan baik, walaupun lahir dan membesar di negara ini.

      Kata Ahmad Zahid, ia satu fenomena yang amat memalukan kerana ada warga negara asing seperti pelarian Rohingya mampu berbahasa Melayu dengan baik, walaupun baru empat tahun tinggal di negara ini.

      Menurut ahli akademik itu lagi, memang tidak dinafikan dalam kalangan masyarakat Cina secara umumnya, mereka lebih mementingkan bahasa Inggeris dan mengabaikan bahasa Melayu.

      "Ini disebabkan tidak ramai berpeluang memasuki universiti awam, dan akhirnya universiti luar negara sebagai ganti. Untuk menuntut di luar negara, mereka perlu mengutamakan bahasa Inggeris sehingga mengabaikan bahasa Melayu.

      "Satu lagi faktor ialah tidak ramai kaum Cina yang ingin memohon kerja di sektor awam. Mereka berasakan adalah lebih baik mengutamakan bahasa ibunda sendiri disebabkan agak sukar untuk fasih tiga bahasa dalam satu masa," jelasnya.

      Delete
  8. Tengok lah kehidupan ostad nasha...lebih mewah dari orang umno...cai kassim baba hidup miskin tapi tak sedar diri kena kincin dengan kassim baba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah atas segalanya. Saya membaca Dokumen Pembelaan & Dakwaan Balas Clare Rewcastle-Brown (CRB) setebal 55 mukasurat yang tersebar dalam kes Saman Fitnah Isu RM90 juta oleh YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ke atas Editor Sarawak Report (SR) tersebut. Apa yang menarik ialah semakin banyak fitnah yang ditabur oleh CRB SR untuk mempertahankan fitnah terdahulu!

      Saya tersenyum membaca perengggan 26.11 apabila Pimpinan-Pimpinan Tertinggi PAS disenaraikan mempunyai aset-aset mewah termasuk rumah, kereta dan motorsikal mewah yang kononnya dibeli hasil sebahagian dedak RM90juta dari Dato' Seri Najib Razak dan Umno yang difitnah telah diberi kepada PAS.

      Antara fitnah yang paling lucu ialah tuduhan bahawa Ketua Pemuda PAS Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi memiliki motorsikal mewah BMW! Saya kenali beliau secara rapat, beliau tiada motorsikal berkuasa tinggi tersebut! Sangat keji lagi memalukan bila kenyataan-kenyataan tuduhan tidak berasas cybertroopers berpenyakit hasad, dengki dan pembenci ulama' diangkat menjadi bukti pembelaan untuk dibawa ke mahkamah!

      Malah jika benar sekalipun mereka yang dinamakan memiliki aset tersebut, sepanjang mengenali mereka, saya boleh katakan bahawa harta-harta tersebut mereka perolehi secara sah dengan sebahagian besarnya melalui kerjaya dan perniagaan yang mereka atau keluarga mereka usahakan.

      Delete
    2. Lobai q7 beli bila sudi?...muridul Pas buat sendiri porsche....hehehe

      Delete
    3. Suka juga dikongsikan petikan posting sebelum ini seperti berikut:

      Ini rumah kami di Pujut, Miri. Rumah ini telah saya beli pada tahun 2010 dan kemudian diubahsuai dan dibesarkan, siap sepenuhnya pada tahun 2012. Rumah ini dikenali oleh sahabat-sahabat sebagai Rumah Hijau kerana warnanya luar dan dalam hijau. Pemiliknya juga berjiwa Hijau. ����

      Niat ubahsuai ialah agar rumah ini mampu menjadi pusat aktiviti jamaah @ markaz. Alhamdulillah, sudah banyak program-program parti sama ada aktiviti siasah, dakwah dan tarbiyah dibuat di rumah ini. Semasa Pilihanraya Negeri Sarawak, rumah ini juga dijadikan salah sebuah Bilik Gerakan PAS.

      Mungkin juga saya perlu isytiharkan (agar tidak menjadi bahan fitnah cybertroopers di kemudian hari) bahawa saya mempunyai 3 buah kereta atas nama saya: Toyota Fortuner 4WD, Toyota Hilux 4WD dan Perodua Alza. Saya sebenarnya ada keinginan membeli kereta sedan, namun akhirnya membuat keputusan membeli kereta jenis pacuan 4 roda agar mudah digunakan oleh jamaah termasuk program-program dakwah di pedalaman. Toyota Hilux rasanya sudah pusing seantero Sarawak, manakala Toyota Fortuner tersebut dibawa masuk ke pedalaman melalui jalan balak tanah merah berbukit-bukau dan melalui alur sungai menuju Ulu Pakan hanya seminggu selepas dibeli!

      Posting ini bukan posting untuk riak, nauzubillahi min dzalik. Posting ini posting untuk mengajak kita semua untuk menginfakkan diri dan mempergunakan harta kita semaksimanya untuk perjuangan Islam. Bagaimana seluruh apa yang kita ada dilaburkan untuk saham Akhirat kerana Allah.

      Firman Allah Ta'ala di dalam Surah At-Taubah, ayat 41:

      "Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berjuang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan HARTA benda dan JIWA kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."

      Siiru 'ala barakatillah, teruskan perjuangan!

      Delete
    4. ANON 1047...ADA AKU KESAH....

      Delete
    5. Sebahagian mereka disini sudah tak peduli pahala dosa. Lidah sentiasa basah dgn fitnah dan hamun. Org yg berjuang untuk Islam dilekehkan. Kafir musuh Islam dijadikan sandaran dan dipuja. Segala fitnah jahat mereka terhadap org Islam dilahap dgn gembira. Begitulah keadaan mereka yg diperdayakan Setan untuk lupa akhirat.

      Delete
    6. Termasuk lah si Budin yg empunyer Blog ni....sudah tak peduli pahala dan dosa....Kafir musuh Islam dijadikan sandaran dan dipuja...diperdayakan SETAN untuk lupa hari Akhirat...

      Delete
  9. Oh, apabila yang berkait dengan dirinya, dia berselindung atas alasan “contempt of the UK Court”. Bagi perenggan yang menuduh PAS bermacam-macam, tidak pula dikatakan “contempt of the UK Court”.Hipokrit lagi pengecut bukan.?

    6) Ada pihak sebelum ini begitu lantang mencabar PAS untuk menyaman Sarawak Report bagi membuktikan tuduhan itu palsu. Kemudian, apabila PAS memulakan proses saman, pihak yang sama pula memperlekeh dengan mengatakan tindakan saman itu berlagak pandai, sia-sia dan ibarat menggali kubur sendiri.

    Jelas, mereka ini sememangnya berniat jahat terhadap PAS kerana bukannya mahu mencari kebenaran tetapi mahu menyebar kebencian dan kepalsuan.

    Nota Tambahan:
    – Bagi sesiapa yang berpeluang membaca dokumen 55 mukasurat “Defence and Counterclaim” Claire, pasti akan tersenyum riang dan gelihati.

    – Maaf, saya tidak dapat memberikan ulasan lanjut terhadap dokumen tersebut, bak kata Ambiga “contempt of the UK Court”. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape lobai hadi tak saman husam musa?...
      Kenapa ostad nasha menikus dengan rafizi?....ngaum kuat nak saman...tetiba bidu...taring patah...hehehe

      Delete
    2. Ahli keluarga Pastor Raymond Koh didakwa tidak memberikan kerjasama kepada polis yang menyiasat punca kehilangannya, kata pegawai penyiasat ASP Supari Mohammad.

      Supari mendakwa pihak keluarga enggan mendedahkan beberapa perkara yang disentuh dalam siasatan itu, terutamanya dakwaan Koh terlibat dalam aktiviti Kristianisasi.

      “Saya tidak berpuas hati dengan hasil siasatan kerana masih tidak ada jawapan dalam kes ini. Ia kerana terdapat beberapa kesukaran ketika cuba mengumpulkan maklumat.

      “Ahli keluarga tidak mahu berikan kerjasama kepada saya. Mereka tidak jawab isu Kristianisasi. Isu itu dibangkitkan kerana kita cuba mengecilkan skop siasatan dan apakah punca penculikan.

      “Sebagai contoh, saya tanya soalan kepada ahli keluarga: ‘dalam tempoh 4 hari pada tarikh sekian hingga sekian (apa aktiviti Koh)’…mereka tetap nyatakan tidak tahu walaupun saya punyai bukti.

      “4 hari Koh keluar dari rumah membawa beg, mereka nyatakan tidak tahu Koh pergi ke mana, walaupun tinggal sebumbung,” kata Supari dalam keterangan kepada siasatan awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) ke atas kehilangan Koh, dan 3 individu lain, hari ini.

      Supari bagaimanapun tidak mendedahkan dapatan polis mengenai aktiviti Koh dalam tempoh 4 hari itu kepada panel siasatan, yang diketuai Pesuruhjaya Datuk Mah Weng Kwai, Datuk Dr Aishah Bidin dan Dr Nik Salida Suhaila Nik Saleh.

      Penyiasat itu juga mendakwa isteri Koh, Susanna Liew, menjerit dan menengkingnya ketika diaju soalan mengenai dakwaan Koh terlibat dalam aktiviti Kristianisasi.

      “Susanna marah, menjerit apabila saya bertanya mengenai isu Kristianisasi…Saya bertanya kerana mahu dapatkan maklumat, hendak selamatkan mangsa,” katanya.

      Supari menjelaskan siasatan terhadap Koh menyentuh dakwaan Kristianisasi disebabkan terdapat laporan oleh beberapa individu dan badan bukan kerajaan sekitar tahun 2011.

      6 tahun lalu, Jais bertindak menyerbu majlis makan malam anjuran pusat kebajikan Harapan Komuniti dinaungi Koh di Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) kerana menerima maklumat adanya aktiviti Kristianisasi.

      “Setiap petunjuk yang saya ada, saya akan tetap bertindak untuk dapatkan maklumat. Saya siasatan dari setiap sudut. Saya tahu bahawa ada orang yang buat laporan terhadapnya.

      “Pada 2011, 78 laporan polis dibuat oleh individu dan ngo berkaitan dengan dakwaan apa yang Koh lakukan. Bahkan, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) turut membuat laporan polis,” katanya.

      Koh diculik sekumpulan lelaki bertopeng di Jalan SS4B/10, kurang 100 meter dari Kompleks Perumahan Polis di Kelana Jaya pada 13 Feb lalu, semasa memandu sebuah kereta Honda Accord bernombor plat ST 5515 D.

      Koh diculik semasa dalam perjalanan ke rumah rakannya di Kelana Jaya. Video insiden itu menunjukkan ia satu rancangan rapi melibatkan lebih daripada 10 lelaki dan 7 buah kenderaan di siang hari.

      Keluarga Koh menawarkan ganjaran RM100,000 untuk sebarang maklumat. Sehingga kini, masih tiada permintaan wang tebusan atau komunikasi dengan penculik, memberi gambaran yang wang bukan motif penculikan itu.

      Delete
  10. Pemimpin PAS juga manusia yang berkehendakkan rumah yang selesa dan kenderaan yang baik untuk digunakan bagi melangsungkan perjuangan dan menjalani kehidupan. Pemimpin PAS juga punya keluarga - isteri yang dikasihi dan anak-anak yang disayangi yang ingin hidup bahagia dan mencapai impian seperti insan lain.

    Bahkan bagi saya ia bukan satu kesalahan asalkan sahaja sumbernya dari hasil yang halal, di dalam batas kemampuan dan bersederhana. Jangan pandang rendah pada Pimpinan PAS meski diakui ramai yang saya kenali dalam kalangan mereka yang sangat merendah diri, tawadhuk dan tinggi pengorbanannya.

    Dalam Saff AJK PAS Pusat dan Dewan-Dewan, kita ada ramai peguam, doktor, jurutera, akauntan, pensyarah, usahawan berjaya, mantan pensyarah, mantan guru, mantan eksekutif, mantan pegawai kerajaan dan bahkan sebahagian pasangan mereka juga mempunyai kerjaya lumayan. Mantan-mantan ini sebahagian besarnya kerana terpaksa meletak jawatan demi keterlibatan langsung dengan jamaah.

    Mereka ini berganding bahu dan saling melengkapi bersama murobitun sepenuh masa yang bekerja bersama parti (murobitun inilah insan hebat yang tidak didendang), selain 'ulamak mulia yang siang malam menabur bakti mengajar demi memandaikan masyarakat. Sebahagian 'ulamak ini juga mengusahakan Pondok dan Pusat Tahfiz masing-masing liridhalLah. Semoga Allah merahmati kita semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak salah untuk nak kemewahan tapi bukan cara haram dan punca duit yg haram ..ajar irang rasuah haram...hehehe

      Delete
    2. Ade lobai pas usahan pusat tahfiz...pusat tahfiz hidup dengan duit derma orang ramai...duit derma lobai beli kete mewah?...

      Delete
    3. Tindakan Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown menamakan Datuk Ambiga Sreenevasan sebagai sumber maklumat bakal menggugat kredibiliti bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia itu, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Roslan Mohd Shahir.

      “Jika palsu memang Brown ini pemfitnah antarabangsa yang tersohor.

      “Tetapi jika benar. Jika memang Ambiga lah sumber Brown dan Ambiga pula bukan punya maklumat tetapi mendengarnya pula dari sumber lain maka kredibiliti beliau sebagai seorang peguam dan pejuang keadilan sangat diragui dan boleh dipertikaikan.

      “Jika benar Ambiga juga punya agenda politik untuk memusnahkan PAS,”kata Roslan dalam satu kenyataan.

      Roslan berkata demikian sebagai mengulas dokumen pembelaan Editor Sarawak Report yang menamakan Ambiga sebagai sumber maklumat yang memberitahu portal itu bahawa kepimpinan PAS telah menerima dana berjumlah RM90 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      “Ambiga memberitahu defendan yang sumbernya, yang menurutnya boleh dipercayai, menjangkakan jumlah yang telah dibayar adalah sekitar RM90 juta,” kata Rewcastle-Brown, menurut dokumen mahkamah bertarikh 11 Oktober itu.

      Tambah Roslan, pembelaan Rewcastle-Brown tidak kukuh kerana ia bergantung sumber Ambiga yang mendengar daripada sumber lain.

      Dalam erti kata lain, ia bukan fakta, tetapi dengar cakap atau hear say.

      “Khabar “hearsay” atau dengar cakap sebegini sepatutnya Ambiga faham sangat melalui ilmu dan profesionnya.

      “Tetapi jika beliau pula penyampai hearsay, disampaikan kepada juru sabotaj bertaraf Brown yang beliau tahu sangat akan pungut dan gunakannya maka jelas Ambiga juga pincang dan jahat.

      “Haiwan lidah bercabang mana pula sumber Ambiga itu?,” soalnya.

      Justeru Roslan mendesak Ambiga tampil mengesahkan dakwaan Editor Sarawak Report itu sama ada beliau berpihak kepada Rewcastle-Brown atau sebaliknya.

      “Semoga Ambiga segera bangkit membuat penjelasan melainkan benar beliau bersekongkol dengan Brown.

      “Melalui saman di UK itu PAS yakin kebenaran akhirnya akan terserlah. Apabila itu berlaku segala agenda jahat untuk memusnahlan PAS akan kecundang.

      “Khianat sungguhlah mereka yang menjadi perkakas kepada agenda asing untuk melenyapkan PAS ini.

      “Mari kita tunggu penjelasan Ambiga,” katanya lagi

      Delete
    4. Tersangat gelabah nampaknya.....
      Tunggulah bila kes berjalan di London, nanti byk yang bole pegi minum teh tarik kat gerai mamak di Downing Street....kan syoq tu.
      So simpan sikit cara politik x matang tu....klu SR kalah tentu lah nama Pas harum....so relax2 le bro....hihi

      Delete
    5. Saman lah ambiga kalo kassim baba dan lobai hadi ade brani...buat ape melalak membodohkan diri sendiri....hehehehe

      Delete
    6. Assalamualaikum,,,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan......

      Mahathir bukan saja nyanyuk tapi mula mengarut. Suruh TGHH tarik balik amanat Hadi kerana didakwa menyebabkan perpecahan orang melayu sedangkan apa yang berlaku lebih kepada perpecahan Islam dan sekular serta sebenarnya berlaku perpecahan dalam umat Islam kepada Umno dan PAS kerana masih ramai orang Islam yang kebetulan melayu yang mencintai sekular, yang mahu memisahkan pengurusan dunia dari ugama.Itu praktikal yang terjadi tetapi Mahathir mahu TGHH tarik balik amanatnya sekaligus memberi kelegaan kepada Umno bukan Mahathir dan Bersatu.Sebabnya sudah berlaku perpecahan dalam masyarakat sekular melayu apabila sebahagiannya meninggalkan Umno dan menyertai Bersatu., sebelum itu sebahagiannya menyertai PKR jadi apa ke jadahnya menuding jari kepada TGHH atas perpecahan melayu sekular ini?

      Ingat melayu tidak berpecah kerana amanat Hadi tetapi perpecahan berlaku dalam masyarakat Islam melayu kerana ada sebahagian besar darinya masih sayang kepada sekular.Maknanya kalau bercakap pasal mahu bersatu maka semuanya kena kembali kepada petunjuk Islam yang syumul.

      Itu hakikatnya malah sekarang masih terjadi perpecahan dalam kalangan orang Islam apabila sebahagian kecil keluar dari PAS menubuhkan PAN kerana kumpulan yang keluar ini sudah tidak percaya kepada petunjuk Islam yang syumul tetapi sudah terpikat dengan liberal yang diketuai oleh evangelis DAP.Maka sekali lagi kalau mahu bersatu perlu kembali keseluruhannya kepada tali ALLAH yang masih dipegang kuat oleh orang Islam yang bersama PAS.

      Untuk apa Mahathir mahu TGHH tarik balik amanat Hadi? Bukankah amanat itu khusus ditujukan kepada Umno dan perpecahan yang didakwa berlaku Mahathir itu berkait rapat dengan perpecahan orang melayu kepada PAS dan Umno, tiada kena mengena dengan Bersatu Mahathir.Serta kalau TGHH tarik balik amanat Hadi, yang mendapat keuntungan tu siapa? Umno atau Bersatu?

      Pokoknya Mahathir yang patut lebih dulu bubarkan Bersatunya dan kembali bergabung dengan Umno kalau betul Mahathir prihatin pasal bersatu tetapi menuding jari kepada TGHH sebagai penyebab perpecahan jelas menunjukkan Mahathir ada agenda lain sebab bukan TGHH yang jadi penyebab.Pun begitu kalau Mahathir mahu TGHH tarik balik amanat Hadi yang sebenarnya merupakan ucapan TGHH dalam satu ceramah poitik di Banggol Pradong,Mahathir terlebih dahulu perlu mengaku kekejamannya menyerang Memali sehingga membawa kematian kepada Ustaz Ibrahim Libya dan meminta maaf serta menarik balik serangannya ke atas Memali dan menghidupkan kembai Ustaz Ibrahim Libya.Atau mungkin menarik balik operasi Lalangnya yang menyebabkan ramai yang tidak berdosa terpenjara.

      Semuanya tidak diambil kira oleh Mahathir, asal saja dia ada ruang untuk menyalahkan TGHH dan PAS dia tetap melakukannya, tinggal lagi kita yang menyaksikan kebobrokan Mahathir itu tidak perlu percaya kepadanya.Untuk orang yang percaya pula, jelasnya Mahathir sudah berjaya menjadikan mereka orang orang yang bodoh!

      Delete
    7. Untuk orang yang percaya pula, jelasnya Mahathir sudah berjaya menjadikan mereka orang orang yang bodoh!

      KIHKIHKIH...KAHKAHKAH...KEHKEHKEH...

      MEMANG CAI2 TERMASUK BUDIN NI DAH DIPERBODOHKAN DEK MAMAK MADEY NYANYUK NI...

      Delete
    8. minum teh tarik kat malaysian hall.....mahal tu bro!

      Delete
    9. Kassim baba dah kincinkan cai dan ahli umno....olamak yg pernah jadi musuh dapat 90 jota...cai dan ahli umno dapat berapa sen?...brim jeer laa

      Delete
    10. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    11. FAKTOR kemasukan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ke dalam Pakatan Harapan mendorong Adun Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu memperkuatkan tekadnya keluar parti.

      Menurut Yee Cheu, beliau tidak dapat menerima kenyataan bahawa bekas perdana menteri itu menyertai pakatan pembangkang, yang membuktikan beliau adalah pemimpin tidak mempunyai pendirian.




      "Masalah yang kita alami pada hari ini adalah disebabkan Mahathir. Beliau tidak mohon maaf segala kesalahan yang telah dilakukannya.

      "Beliau menggunakan parti pembangkang demi kepentingan dirinya sendiri," kata Yee Cheu seperti dipetik dalam Sin Chew Daily.

      Delete
  11. Usah ler cai2 nak bawa cerita pasal berjota2
    Bawa lah hujah berasas kepada fakta & data
    Rakyat sekarang makin cerdik & bukak mata
    Bokanlah bodoh mcm cai2 biol bahalol unta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape faktanye?...ato fuckta...tetiba hadi kaye...cai miskin...kassim baba kincin daa

      Delete
    2. Kerajaan DAP Pulau Pinang didakwa telah menggunakan strategi perumahan untuk mengubah geopolitik di negeri itu.

      Perkara ini didedahkan Mohd Zairi Said dalam satu tulisan di Penangkini.

      Mengambil contoh di Kg. Terang, Balik Pulau, Mohd Zairi berkata geopolitik pengundi di kawasan itu berubah dengan sekelip mata disebabkan projek perumahan yang diusahakan kerajaan DAP Pulau Pinang.

      “Jumlah rumah di Kg. Terang, Balik Pulau ada 313 buah. Jumlah penduduk sekitar 600 orang.

      “Di kampung yang sama, Kerajaan DAP luluskan pembinaan Pangsapuri Rimbun yang ada 400 pintu. Katakan satu pintu akan duduk minimum 3 orang. Makna kata akan ada 1,200 orang bertambah sekelip mata di Kg. Terang. Itu minimum 3 orang satu pintu tu.

      “Projek ini telah siap dan khabarnya lebih dari 90% penerima adalah orang luar. Keadaan ini pastinya akan beri kesan yang sangat mendalam kepada geopolitik di Kg. Terang dan Balik Pulau,”katanya.

      Selain projek pangsapuri, Mohd Zairi mendedahkan Kerajaan DAP juga turut membina rumah-rumah mewah yang sudah semestinya tidak mampu dimiliki oleh penduduk tempatan.

      “Sebelum ini Kerajaan DAP banyak beri kelulusan bina rumah-rumah mewah di sekitar Balik Pulau. Kebanyakannya kini kosong tidak berpenghuni. Orang tempatan tak mampu beli. Yang beli orang luar. Mereka beli bukan untuk tinggal tapi untuk jadikan aset. Entah berapa nama agaknya di rumah-rumah berkenaan didaftarkan sebagai pengundi.

      “Ini semua cabaran. Cabaran buat warga Balik Pulau mempertahankan geopolitik sedia ada,”katanya lagi.

      Delete
    3. Apekah kassim baba takde strategi membodohkan melayu?...

      Delete
    4. Assalamualaikum,,
      Selawat dan Salam ke Atas Junjungan....

      Segala galanya guna otak, olah semua perkara untuk menunjukkan kebaikan dan kehebatan liberal walaupun dengan adunan kemanusian yang buruk, perlekehkan semua pihak yang tidak memihak kepada liberal dan yang paling fokus targetnya ialah orang ugama atau lebai.Jadikan lebai seorang yang tidak berpendidikan seperti liberal yang serba tahu dan sera betul, Lebai perlu ditunjukkan sebagai orang kurang akal tidak seperti liberal yang berakal.Itulah senjata empuk puak liberal untuk menyerang orang ugama yang menjadi penghalang utama untuk mereka mencapai objektif mereka, menjadikan negara sebuah negara liberal dengan anutan Islam yang liberal juga.



      Orang liberal mengganggap mereka hebat, betul dan serba tahu dalam meguruskan dunia walaupun tak seorangpun dari mereka tampil untuk menguruskan jenazah Kassim Ahmad sebaliknya yang muncul ialah seorang paderi kristian yang mendakwa Kassim Ahmad itu kawannya dan sedia untuk menguruskan jenazahnya.Mana dia kepandaian liberal untuk menguruskan jenazah?

      Bagi orang liberal, lebai tidak tahu mengurus sebaliknya hanya tahu membantah, lebai hanya pandai pakai kain pelikat, tak pandai pakai kot seperti mereka dan sekaligus kalau ada sesuatu isu sama ada isu yang liberal atau isu ugama, lebai akan sentiasa dipersalahkan kerana pada anggapan liberal, lebailah punca segalanya.

      Tapi itu hanya serangan mencacai, tiada apa apa faktapun.Pada liberal fakta hanyalah andaian akal mereka semata bukan sesuatu yang benar benar berlaku.Lebai yang menjadi panggilan melayu kepada seorang yang berilmu dan beramal dengan Islam tidak diiktiraf oleh liberal walaupun ilmu dan amal lebai itu sebenarnya berteraskan petunjuk Islam bukan berteraskan petunjuk akal liberal semata mata.

      Tapi lebai tetap salah, mereka saja yang betul, berhukum bagi mereka hanya peru kepada hukuman akal mereka semata mata bukan hukum yang datang dalam Islam.Kalau lebai membantah kerana hukum dan petunjuk yang dibawa oleh Islam, ianya tetap salah, yang betul cuma mereka.

      Hari ini liberal sudah menembusi politik tanah air di mana berlaku pertembungan antara parti liberal dengan parti Islam yang digelar liberal parti lebai.Siapa saja yang menyokong parti lebai walaupun dengan hujah dan fakta yang nyata dikatakan liberal mencacai untuk parti Islam tetapi kalau mereka datang dengan provokasi murahan tanpa hujah dan fakta pun dikatakan betul, bukan mencacai.

      Inilah ciri ciri liberal yang sedang berterbangan di sekeliling kita, mereka mencacai tetapi tidak mengaku mencacai dan di kalangan pemimpin mereka pula terdapat topeng topeng liberal yang perlu disedari oleh semua umat Islam iaitu Jihad menentang pemerintah yang zalim dan rahmatan lil alamin.

      Lebai pula dijadikan senjata empuk untuk menyerang dan mencacai bagi melemahkan semangat umat Islam.Tapi tak apa, mereka akan sentiasa lupa fakta terbesar kehidupan seorang manusia, ia itu akan sentiasa datang pertolongan ALLAH bagi yang benar! dan akan sentiasa ada balasan ALLAH bagi yang bathil...........liberal itu bathil!

      Delete
    5. Amanat hadi blm ditarik balik....umno masih kapir...

      Delete
    6. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    7. Bekas Ahli Jawatankuasa Kerja Puteri Umno Bahagian Klang, Wan Asshima Kamaruddin mendedahkan beliau memutuskan untuk meninggalkan Umno bukan kerana tidak mendapat 'projek'.

      Sebaliknya Pengasas badan bukan kerajaan (NGO) Alif Ba Ta Srikandi Masyhur itu mendedahkan beliau sebelum ini berjaya mendapat tawaran projek Tanjung Agas bernilai RM1.5 billion namun tetap meninggalkan Umno.




      Beliau turut mendedahkan setelah 17 tahun aktif bersama Puteri Umno, kini mengambil keputusan nekad untuk memilih berjuang bersama Pas demi mempertahankan agama, bangsa dan tanah air.

      "Sebenarnya 'projek' tersebut saya dapat 'offer' bernilai dalam RM1.5 billion. Saya (kemudiannya) cuba masuk di setiap, semua rangkaian jabatan-jabatan tetapi diorang ada duit tepilah, duit kopilah, saya jadi bosan.

      "Saya jenis manusia yang kalau benda itu membabitkan rasuah, integriti dan sebagainya saya tak nak akan 'involved' dengan satu benda itu. Jadi saya tinggalkan projek tersebut, saya tinggalkan jawatan tersebut.

      "Kerana saya lebih baik, afdal saya mengejar Islam. Sebab itu 'partner' saya sampai sekarang dia tidak melepaskan saya sebab dia tahu saya orang memegang pada janji. Dan bagi saya rezeki itu daripada ALLAH.

      "Jadi saya tidak risau pasal rezeki, pasal projek. Sebab kalau kita asyik letakkan wang jadilah kepincangan dalam Umno seperti ini. Nak pangkat, nak jadi jawatankuasa (kena) lobi orang sekeliling," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas mengadakan pertemuan dengan Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang di kediaman pemimpin Pas itu di Rusila, hari ini.

      Oleh itu, beliau melepaskan segalanya termasuk pangkat kerana yakin perjuangan ini adalah kerana ALLAH dan mengulangi jawapannya bahawa dia meninggalkan Umno bukan kerana tidak mendapat 'projek'.

      Beliau berkata, dia memilih Pas kerana sudah tertarik dengan parti itu sejak isu RUU355 diketengahkan lebih dua tahun lalu namun ketika itu masih belum mempunyai kekuatan diri untuk menyertai parti Pas.

      Delete
  12. Lagu ini menjadi kontroversi pada tahun 2008. Lagu puisi "Aku Bukan Musuh Harta" ini telah diharamkan penyiarannya oleh RTM kerana liriknya yang dikatakan menyindir para sang penguasa. Berikut lirik lagu tersebut:

    Mereka kata:
    Mengapa kita tidak kaya raya?
    Tengoklah si fulan itu, bermewahan saja..
    Aku bertanya: apakah caranya untuk aku kaya?
    Tapi secara mulia dan tanpa berdusta.

    Bukan kita tidak tahu
    Jalan, denai dan liku
    Agar harta ditemu dan disapu
    Tapi semuanya cara palsu dan tipu..

    Bukan kita tidak mahu,
    Tapi kita tidak mampu,
    Takut dan terkedu,
    Mengenangkan Yang Maha Satu,
    Yang Tiada BagiNya sekutu..

    Ya, telah kaya para pengkhianat,
    Dengan harta yang sarat,
    Tapi mereka lupa Akhirat,
    Balasan yang berat,
    Di dunia, jiwa bertukar menjadi keparat.

    Ya, telah kaya para pendusta,
    Syarat mereka : lupakan Yang Esa,
    Harta rakyat semua disebat,
    Harta awam semua dibekam,
    Hukum syaitan, mereka bertuhan.

    Kita pun ingin kaya,
    Ada harta, ada kereta yang istimewa,
    Ada rumah mewah yang melimpah,
    Ada hidangan yang bukan sebarangan,
    Ada duit yang bukan sedikit.

    Tapi, jalannya hendaklah suci,
    Bukan seperti seorang pencuri,
    Jika ada jalan yang mulia,
    Di hujungnya ada harta,
    Tunjukkan kita, di mana saja.

    Kita bukan musuh harta,
    Kita cuma musuh pengkhianat bangsa dan negara,
    Apatah lagi pengkhianat agama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus betul senikata lagu ini. Hanya yang memakan cili saja akan terasa pedasnya.

      In shaa Allah nanti sampai masanya lagu ni akan boleh disiarkan. Kalau tak meletup pun kurang-kurangnya boleh tular pun ok lah sebagai iktibar.

      P/s - teringat pulak lagu Allahyarhamuhu TS P. Ramlee dan senikatanya antara lain berbunyi "Imanku takkan bertukar, dari menipu biar terlantar", tak silap dari filem Sabarudin Tukang Kasut.

      Delete
    2. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    3. alif mim nun tendang wau = sarkis
      badut = najib...
      pembantu badut = pas

      kih...kih...kih...

      Delete
    4. Budak Terencat Akal!!!

      Delete
  13. Apabila membicarakan tentang Nasharusin Mat Isa saya tidak akan lupa bagaimana ia memperolok-olokkan Dato Dusuki Ahmad konon Dato Dusuki tidak tahu membaca doa apabila ahli-ahli muzakarah UMNO-PAS, termasuk Nasha diminta oleh Dato Dusuki untuk membaca Al-Fatihah sebagai ganti membaca doa.

    Bertentangan dengan sikap sombong dan memperolok-olokkan Nasha pada masa itu, Al-Fatihah adalah sebaik-baik doa untuk mereka yang mahu memohon petunjuk Allah agar termasuk di kalangan orang-orang yang mendapat nikmat dan bukan orang-orang yang dimurkai mahupun orang-orang yang tersesat jalan. Lihatlah terjemahan maksud dua ayat terakhirnya dan kemudian ditutup dengan Aamiin.

    Tak cukup dengan itu ia juga dengan bangganya ceritakan bagaimana ia berebut untuk menjadi imam disebabkan tidak mahu berimamkan orang UMNO. Kenapa? Orang UMNO jadi imam solat tak sahkah?

    Apabila dilihat bagaimana kelakuannya pada hari itu dengan hari ini dan bagaimana ia bertukar daripada tukang perolok-olok UMNO kepada broker UmNO, maka jelaslah ia telah berpusing 180'.

    Ketika majoriti Melayu Islam bersama UMNO ia perolok-olokkan UMNO. Ketika kelihatan sejumlah besar penyokong UMNO dulu, kini telah menolak UmNo, ia pula kelihatan beria-ia dengan UmNo.

    (Ketepikan isu duit jutaan ini, lihat saja sikapnya hari ini sudah jelas ia memang telah menjadi broker UmNo dalam PAS).

    Rupa-rupanya ia bukan berpusing disebabkan 'insaf' tetapi disebabkan ia telah memperolehi apa yang selama ini menjadi matlamatnya apabila terjun ke dalam dunia politik, iaitulah kemewahan hidup duniawi.

    Oooh ya, ini juga bukan fitnah, lihatlah sahaja rumah dan kenderaan2nya hari ini yang kelihatan agak luar biasa untuk pendapatan seorang ahli parlimen.

    Apakah Nasha menyangka ia boleh terlepas daripada segala-galanya yang ia telah lakukan semasa masih di dunia ini dan lebih-lebih lagilah di akhirat kelak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasha saman dulu rafizi....jangan menikus...bapak segala derma haram dari duit haram kassim baba kpd Ularmak PAs terletak kpd ostad Nasharudin...

      Delete
    2. Kita berada dalam zaman yang tidak menentu. Sungguhpun saban hari kita dihubungkan dengan jaringan sosial yang luas melalui Facebook, Whatsapp dan sebagainya, hakikatnya kita tidak memahami antara satu sama lain. Malah kita gagal memahami cara laman sosial beroperasi dengan “big data”-nya. Ia merapatkan mereka yang senada, di samping menjarakkan mereka yang berbeza. Akhirnya kita menang sorak di kalangan kelompok sendiri, namun gagal menawan hati kelompok yang lain.

      Beberapa fenomena yang agak membimbangkan jikalau diteliti. Untuk dua tahun kebelakangan, pemimpin pembangkang membedil regim Najib-UMNO-BN dengan skandal 1MDB, namun satu kaji selidik oleh Merdeka Center pada Ogos 2017 menunjukkan hanya 6% anak muda menganggap isu ini penting kepada mereka. Ini bukan bermaksud 1MDB tidak mustahak, tetapi persoalan yang lebih besar – mengapa anak muda tidak memandang berat skandal ini?

      Jikalau skandal kewangan yang mewariskan hutang yang lebih tinggi dari Menara Kembar KLCC kepada generasi akan datang pun diremehkan, apatah lagi dengan analisis perang tiga penjuru dalam PRU14? Pertikaian sama ada perang tiga penjuru menguntungkan Pakatan Harapan atau sebaliknya telah berlanjutan untuk sekian lama, lebih kalut apabila pihak yang berbeza pandangan mengemukakan hasil soal selidik untuk menyokong pendirian masing-masing.

      Delete

    3. Ko perlu ingat juga pendapatan wakil2 rakyat PAS bukan sahaja daripada gaji dan alaun tetapi juga adalah sebahagian dp derma2 semasa ceramah, maka tidak hairan mengapa wakil rakyat PAS kelihatan lebih mewah mrwah dp sepatututnya.

      2. Bila masa ko membuat kajiselidik yg mendapati majoriti ahli UMNO memperolok2 UMNO.... atau memang ko sorang pembohong.

      Delete
    4. Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad didesak membuat permohonan maaf bagi menjernihkan kembali kekeruhan berlaku selepas mengeluarkan kenyataan mengguris hati dan menyentuh sensitiviti masyarakat Bugis sebelum ini.

      Presiden Persatuan Melayu Bugis Selangor (PMBS), Tengku Datuk Hishammuddin Zaizi Tengku Azman Shah Alhaj berkata, Mahathir sudah banyak kali mengguris hati masyarakat Bugis dalam 'Himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi' diadakan September dan Oktober lalu.


      Menurutnya, tidak hairanlah jika rata-rata masyarakat Bugis, ahli PMBS serta kerabat diraja Selangor berasa kecewa, marah, mengadakan perhimpunan, bantahan serta membuat laporan polis.

      “Isu ini sebenarnya mendatangkan pelbagai implikasi negatif yang bukan saja menggugat keharmonian dan perpaduan rakyat, malah boleh merenggangkan hubungan diplomatik di antara Malaysia dan Indonesia yang terjalin sejak sekian lama.

      “Sentimen kebencian, hasutan dan penghinaan seperti ini perlulah dibendung dan ditangani sebaik mungkin,” katanya.

      Menurutnya, PMBS mengambil ketetapan berhemah dan menyarankan supaya segala langkah bersesuaian perlu diambil bagi menjernihkan kembali kekeruhan yang berlaku kini.

      Jelasnya, Tun Mahathir perlu ikhlas dan membuat permohonan maaf secara terbuka sekaligus mengakui keterlanjuran kata-katanya sebelum ini.

      “Hormati dan hargailah keberadaan bangsa dan suku-suku yang ada di Malaysia ini kerana sudah tentu semuanya mempunyai sejarah tersendiri, ada jasa bakti dan sumbangannya kepada perjuangan, pembangunan dan kemajuan agama, bangsa dan tanah air,” katanya.

      Terdahulu, beliau memaklumkan jawatankuasa dan ahli PMBS yang mewakili suara dan aspirasi masyarakat Bugis di Selangor menyatakan pendirian dan sokongan penuh terhadap titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam Mesyuarat Dewan Diraja Selangor di Istana Alam Shah, Klang pada 2 November lalu.

      Baginda memandang serius, murka dan kecewa dengan kenyataan Mahathir terhadap bangsa Bugis.

      Ia berhubung ucapan dan kenyataan Tun Mahathir yang secara jelas didakwa merendah-rendahkan martabat, menghina dan menggolongkan bangsa Bugis ini berasal usul dari golongan lanun, perompak dan penjenayah.

      Baginda menerusi satu kenyataan dikeluarkan Setiausaha Dewan di-Raja Selangor, Hanafisah Jais menyifatkan ucapan Mahathir semasa Himpunan Sayangi Malaysia-Hapuskan Kleptorasi cuba menghasut rakyat Malaysia untuk membenci, menghina dan memandang serong terhadap bangsa Bugis.

      Delete
  14. Deer admin, would you please stop spinning
    By throwing slanders, nothing you're gaining
    Don't you see that, from PH, a lot are running
    Whatever is u'r stupid effort BN'll be winning

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spinning kepala hotak ko...hehehe

      Ko ade bukti admin spin?..ko yg yg nak spin dan temberang ...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Larangan berceramah ke atas Ustaz Haslin Baharim di negeri Johor disifatkan agak ganjil kerana penceramah selebriti itu tidak dikenali sebagai seorang yang radikal atau lantang menyebut tentang isu perkauman atau isu-isu agama yang boleh memecahbelahkan masyarakat.

      Pengerusi Parti Amanah Negara (Amanah) Rompin, Mohd Fadzli Mohd Ramly, berkata, namun begitu beliau tetap menghormati larangan yang turut dikenakan ke atas Ismail Menk itu kerana agama merupakan bidang kuasa negeri yang diperintah raja-raja Melayu.

      Bagaimanapun, beliau berpandangan tindakan itu sepatutnya perlu disertakan dengan justifikasi, sebab atau contoh dalam bentuk rakaman atau apa sahaja bahan yang menunjukkan beliau terlibat dengan masalah atau isu berkenaan hingga tidak boleh diberikan tempat berceramah di Johor.

      "Selama ini kita kenali Ustaz Haslin ini tidaklah radikal atau lantang dalam isu sensitif di negara ini yang boleh dianggap memercikkan api permusuhan dalam masyarakat.

      "Saya yakin umum setuju selama ini ceramah yang beliau sampaikan berkisar tentang soal keluarga, soal rumah tangga dan soal pendidikan anak-anak," katanya kepada Sinar Harian.

      Sinar Harian melaporkan Johor melarang Ustaz Haslin Baharim dan Ismail Menk dari menyampaikan ceramah di negeri berkenaan berdasarkan laporan Ismaweb.

      Arahan itu adalah titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim.

      Dalam pada itu, Mohd Fadzli turut menzahirkan persoalan mengapa ada video rakaman penceramah atau ustaz melalui aplikasi tertentu yang terlibat dengan permusuhan masyarakat, fitnah atau adu domba yang boleh memecahbelahkan masyarakat namun Ustaz Haslin sahaja diambil tindakan.

      Beliau berkata, sepatutnya golongan sedemikian perlu diambil tindakan, bukan Ustaz Haslin di samping berharap isu berkenaan ditangani dengan baik dan lebih sensitif.

      Katanya, ia supaya semua pihak dapat melihat dengan lebih jelas serta faham tentang tindakan yang dibuat kepada penceramah atau ustaz yang dilarang berceramah atau tauliahnya ditarik balik.

      "Ini bukan kenyataan mempertikaikan keputusan institusi raja atau institusi agama negeri tetapi lebih kepada memohon penjelasan atau justifikasi supaya rakyat faham.

      "Sekiranya ada unsur tidak wajar kepada mana-mana golongan agama ini maka larangan ini boleh diperluaskan dan kalau larangan ini tidak wujud maka ia perlu ditarik balik," katanya.

      Beliau yang juga pengamal undang-undang turut menegaskan bahawa bidang agama perlu diperjelaskan kerana elemen paling penting adalah mendidik masyarakat tentang agama yang sebenarnya.

      Delete
    4. Sultan bukan buat larangan suka2...lagi pon ade kee pendakwah oataz2 menentang kemungkaran kassim baba?...

      Delete
    5. Angka-angka sedemikian cukup menggusarkan, seandainya kita menyelak lagi laporan Jabatan Perangkaan Malaysia yang dibentang pada 28 April 2017. Daripada 14.7 juta populasi penduduk umur bekerja (umur 15-64 tahun) pada tahun 2016, seramai 504,100 adalah penganggur. Jika diimbas Laporan Tahunan Bank Negara yang dibentangkan pada tahun 2016, kadar pengangguran belia (umur 15-24 tahun) telah mencecah 10.7% pada tahun 2015. Malah, 61% penganggur terdiri daripada belia.

      Namun apakah tawaran PH untuk mereka, yang masih gagal mencari rezeki selepas seminggu dibuang kerja? Mengapa belia kita gagal menempah tempatnya dalam bidang kerjaya – apakah daya saing mereka yang terhakis, atau peluang pekerjaan yang berkurang?

      Itu belum lagi masuk bab pengangkutan dan perumahan. Jauh lagi apabila belia itu cukup dewasa untuk mendirikan rumah tangga. Bagaimana sepasang suami-isteri mengimbangi, antara tekanan ekonomi dengan ruang dan masa untuk menemani anak-anaknya. Kualiti hidup menurun jika kesempitan wang. Tetapi jikalau kedua-dua ibu-bapa bekerja, malah ditambah dengan kerja sampingan sebagai pemandu Uber, penjual nasi lemak, anak-anak pula terbiar dan membuka ruang untuk masalah sosial.

      Kesemua ini berlaku dalam satu kitaran dan kesannya ditanggung semua. Senang kita menuding jari kepada budaya Barat apabila penyakit sosial merebak, padahal wabak sosial berpunca daripada kegagalan kita menguruskan ekonomi. Bukankah masalah sosial yang kita baca sebagai berita sensasi dari media, berpunca dari kepincangan dan kebobrokan sistem negara kita? Cuma, mengapa ia kekal sebagai masalah sosial, yang gagal dikaitkan dengan politik yang perlu kita reformasikan?

      Delete
  15. Ularmak Pas ulamak dunia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oktober 1990, isu tengkolok Kadazan berlambang salib yang dipakai oleh Tengku Razaleigh Hamzah telah menjahanamkan potensi Angkatan Perpaduan Ummah ( APU) dan Gagasan Rakyat untuk menumbangkan BN dalam PRU8.

      Media tradisional pro-BN ketika itu mengeksploitasi betul-betul isu tengkolok itu dengan fitnah seolah-olah Tengku Razaleigh cenderung menyokong Kristian demi matlamat politiknya. Siang dan malam selama 4 hari sebelum rakyat turun membuang undi, sentimen ummah diolah begitu rupa agar tidak menggadaikan nasib bangsa ke tangan Presiden Semangat 46 itu.

      Demikian sejarah satu episod fitnah dilakarkan dalam politik matlamat menghalalkan cara. Tiada kena-mengena pun Kristian dengan cita-cita politik APU ketika itu. Malah Tengku Razaleigh sendiri tidak menyedari kedapatan lambang salib pada tengkolok yang dipakaikan ke kepalanya dalam satu majlis kempen di Sarawak ketika itu. Tetapi fitnah tetap mudah meresap dan menguasai hati budi pengundi.

      Sejarah Oktober 1990 ingin dimainkan lagi kini. Umpama kawat yang dibentuk, ikan ditebat yang diadang. Kali ini TGHH/PAS dijadikan mangsa oleh petualang. Pelakunya bukan lagi media pro-BN. Sebaliknya, mereka yang ala-ala professional, manis berpidato tetapi hatinya syaitan.

      Apabila PAS tidak lagi bersama PH, episod baru mula direncana. Dendam dan kebencian dikarang walaupun tidak setebal 90 mukasurat. Forum dan ceramah menjadi pentas; api fitnah sahaja dicucuh, hajatnya besar biar melarat. Maka berdondang sayanglah Rafizi, Husam, Saifuddin dan Lim Guan Eng. Kononnya TGHH/PAS menerima sumbangan wang 1MDB sebanyak RM90 juta daripada PM Najib.

      Maka berjuta-juta mulut celaka turut menjaja. Yang pakai sedondon dah bermain mata. Pahit rasanya apabila ulama jadi mangsa fitnah, maki dan nista. Penyebarnya dari peringkat profesional hingga tok peraih di desa ketika sedang mengira untung labanya.

      Hari ini, Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown bagai pelahap tercekik tulang . Husam dan Rafizi pula bagai menyorok di balik lalang sehelai; selepas melempar batu disembunyikan tangan. Durjana. Sepatutnya di saat inilah segala bukti kukuh yang didakwa dibekalkan ke mahkamah London. Tup-tup watak Ambiga pula dijadikan antagonis. Sandiwara apakah dimainkan si politikus najis.

      Kesimpulannya, fitnah adalah butir tahi dari usus yang bersarang iri hati, khianat dan dengki. Rakyat berjuta berkerumun memakan daging busuk saudara sendiri. Kerana politik yang tak seberapa harganya, neraka ditempah tiada pedulinya. Ibarat mengalungkan intan ke leher anjing. Harapnya tidak berterusan berperangai anjing.

      Firman Allah s.w.t. melalui Surah al-Baqarah, ayat 217 bermaksud: “…fitnah itu besar (dahsyat) daripada melakukan pembunuhan…”

      Diriwayatkan daripada Huzaifah r.a katanya: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: “Tidak masuk Syurga orang yang suka menabur fitnah.”

      Delete
    2. Lobai hadi cari penyakit...sendiri buat onar...belit sana belit sini...saper nao percaya sama lobai hadi lagi?....orang pas bodoh boleh lah lobai hadi kincin..

      Delete
    3. Seperti diramal Editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown tiada bukti yang kukuh ketika membuat dakwaan bahawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menerima dana berjumlah RM90 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Sebaliknya, Editor Sarawak Report itu hanya mengemukakan ‘bukti hear say’ yang diberitahu oleh bekas Pengerusi BERSIH 2.0 Datuk S Ambiga kepadanya.

      “Bukankah Rafizi Ramli sebelum ini berkata maklumat yang beliau perolehi bahawa PAS terima RM90 juta dari Najib melalui dana 1MDB adalah dari pegawai kanan SPRM??

      “Dato Haji Husam Musa pula kata dia ada bukti dana tersebut dimasukkan dalam akaun Bank Affin.

      “Mengapa secara tiba-tiba Editor Sarawak Report pergi petik nama bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Dato’ Ambiga Sreenevasan pula sebagai pemberi maklumat???

      “Ini suatu tuduhan yang amat serius dan berat sebab boleh mencalar dan memusnahkan maruah, kredibiliti, integriti dan nama baik Dato’ Ambiga Sreenevasan???

      “Tujuan apa sebenarnya Editor Sarawak Report petik dan jaja nama Dato’ Ambiga Sreenevasan???,” soal Hanisya Abdul Hamid dalam Facebook.

      Malaysiakini melaporkan berdasarkan dokumen mahkamah yang difailkan oleh Editor Sarawak Report itu, Ambiga didakwa telah memberitahu Rewcastle-Brown tentang hubungan Najib dengan PAS, termasuk dakwaan persetujuan kewangan antara kedua-dua pihak tersebut.

      “Ambiga memberitahu defendan yang sumbernya, yang menurutnya boleh dipercayai, menjangkakan jumlah yang telah dibayar adalah sekitar RM90 juta,” kata Rewcastle-Brown, menurut dokumen mahkamah bertarikh 11 Oktober itu.

      Ketika dihubungi Malaysiakini, Ambiga berkata beliau tidak boleh mengulas perkara itu.

      Editor yang berpangkalan di London itu juga turut menafikan kenyataan itu ditujukan kepada Presiden PAS, Abdul Hadi Awang secara peribadi.

      “Defendan tidak berniat mahupun dapat menjangka sama sekali yang kata-kata tersebut tidak akan difahami sebagai kenyataan yang merujuk pihak menuntut, atau menyampaikan tohmahan terhadap pihak menuntut seperti yang dirasakan pihak menuntut,” katanya.

      Delete
    4. Ambiga terima dari rafizi dan husam musa...hehehe...terberak lobai hadi

      Delete
    5. Si Piji Pondan Sotong dan si Husam Muka Kusam tu ker...Alamak nak TERCIRIT lah si Ambiga Betina 'BEGA' tu...

      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berniaga kepala bapak ko....hehehehe...ato niaga budu belacan cincalok keropok kain batik kain pelikat....
      Niaga kosmetik pon bankrap..yie haaa

      Delete
    2. Menarik juga bila memikirkan ramalan bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, mengenai keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 yang bakal menjelang.

      Kata beliau dua tahun lalu, kedua-dua Barisan Nasional dan Pakatan Harapan akan gagal membentuk kerajaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 dan PAS, yang dijangka memenangi 35 kerusi Parlimen, akan menjadi king-maker yang bakal menentukan siapakah di antara Barisan Nasional dan Pakatan Harapan yang akan membentuk kerajaan.

      Kita lihat saja apakah ramalan Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, yang kemudiannya menjadi Naib Presiden PPBM, satu komponen Pakatan Harapan, akan menjadi kenyataan.

      Transkripsi ucapan Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman di Pusat Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia, Kedah, pada 18 November 2015:

      “You see, kalau proportional system dah terbang dah government ni, because they got only 48%, the votes, opposition got 52%, baru ni (Pilihan Raya Umum Ke-13) lah.

      And current election, saya punya prediction, they (Barisan Nasional) are going to get 38% of popular votes.

      Delete
  17. *BAJET PENANG 2018:BERITA BAIK UTK RAKYAT PENANG: BUKTI KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MAMPU MEMAJUKAN NEGERI SAMBIL TIDAK MELUPAKAN KEBAJIKAN UNTUK RAKYAT*

    1. RM300 kredit utk yuran pesakit luar serta ubat (pendapatan keluarga bawah RM5000 sebulan)

    2. Bonus RM2000 utk kakitangan awam dibayar hujung Disember (RM1000 utk yg ada masalah disiplin) . RM300 guru agama, guru KAFA dan guru sekolah persendirian Cina. RM200 guru tahfiz, Pondok dan Tadika Islam.

    3. Bantuan tahunan Warga Emas dan OKU naik dari RM100 ke RM130

    4. Pengecualian lesen perniagaan 2018 kepada 29,000 penjaja dan peniaga kecil.

    5. Pemberian 2000 kanopi "I love Penang" kepada penjaja dan peniaga yg terdedah

    6. Seperti tahun lepas, Pengecualian cukai pintu untuk rumah kos rendah, sederhana rendah dan rumah kampung

    7. RM300 utk wanita yg bekerja yg ada anak berumur bawah 6 tahun

    8. RM300 untuk pelajar yang diterima masuk ke sekolah vokasional tempatan

    9. RM15 juta peruntukan untuk mengadakan Perkhidmatan bas percuma di waktu puncak pagi dan petang

    10. Peruntukan untuk Agama Islam ditingkatkan dari RM50 juta pada 2017 kepada RM53 juta pada 2018

    11. RM400 baucer tunai untuk nelayan disamping bantuan pukat percuma 2 kali setahun dikekalkan

    TAHNIAH KERAJAAN PAKATAN HARAPAN PULAU PINANG.

    *TAHUN DEPAN KITA BENTANG BAJET KERAJAAN PERSEKUTUAN PULA INSYA ALLAH AAMIIN*

    Hj Zaidi bin Ahmad
    (Bekas Mejar TUDM)
    Pegawai Penerangan Ketua Menteri Pulau Pinang
    017-4164728

    # VIRALKAN TKSH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau proportional system dipakai, the coming election, saya punya kira-kiralah, ni saya punya sendirilah ni, tak semestinya betul tapi biasanya betul kira-kira saya, 38% Barisan Nasional will get.

      There will be a hung government in the coming election, tak dak siapa boleh tubuh kerajaan. Ingat apa yang saya kata, you orang muda semua, saya mungkin dah mati, tak tahulah, tapi tak semestinya orang tua mati dulu, orang muda mati dulu pun ada. So there will be a hung government. There will be one party yang akan jadi, apa dia, king-maker.

      You watch what I said: There will be one party that will be the king-maker. Kalau you nak tanya siapa, parti mana, sebab tu kalau katakan nak masuk parti masuk parti tu lah, dia king-maker. Dia tak jadi government parti ni, tapi king-maker means they are part of the government, parti PAS.

      Ingat apa saya kata tu ya, nanti pilihan raya nanti parti PAS jadi king-maker, they will decide siapa akan jadi kerajaan. Barisan Nasional tak akan jadi kerajaan atas kekuatan dia sendiri. Opposition ni, apa dia panggil, parti rakyat, Pakatan Rakyat, Harapan (AMANAH) is part of that lah, they split from PAS. Pakatan Rakyat ni PKR, DAP dan Harapan (AMANAH) lah, so they cannot form the government, because Harapan (AMANAH) cannot carry the flag like PAS.

      Harapan (AMANAH) jadi Harapan (AMANAH) saja lah, tinggal Harapan (AMANAH) saja lah, but they will get some seats.

      Saya nak lari sikit ya, orang muda-muda ni. The coming election, kita ada 142 seats in rural areas, Barisan Nasional dapat 87 sekarang, PAS (akan) dapat 30 lebih, all these in rural areas, 142 kerusi, rural area.

      Kemudian yang penting sekali yang menentukan siapa akan jadi kerajaan ialah marginal area. Tahu apa marginal area? Dari segi politik, racial, marginal maknanya sama banyak Melayu dan bukan Melayu, lebih kurang sama banyak, ada 55 kerusi yang jenis ini.

      Ini pinggir bandar, keliling bandar, Melayu ada 49% bukan Melayu ada 51%, something like that, or Melayu ada 51% bukan Melayu ada 49%, ini yang akan menentukan siapa jadi kerajaan, kalau dia boleh menguasai, tapi tak siapa akan boleh menguasai.

      Mungkin parti Harapan (AMANAH) sebab dia akan dapat replace PAS getting the Chinese votes. In these areas they may, if they are given seats in these areas, they will win, some seats lah, out of 55, ya. PAS will win a lot of seats. Saya predict PAS akan menang 35 kerusi.”

      Delete
    2. SUDAH LAH KO ZAIDI...BEKAS KERUSI TUDM...KO JILAT LAH DENGAN LAHAP JUBOQ SI KETUA TO' KONG DAPIGS TU....KATA ORANG LEBIH....BAJET PENANG TU LEBIH DARI BAJET GULA2 GETAH PRU....KIHKIHKIH...KAHKAHKAH...KEHKEHKEH...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Budak Terencat Akal!!!

      Delete
    5. .badak xde akal, ada nafsu jer

      Delete
    6. Dah ler Terencat akal...kuat nafsu plak!!!

      Delete
  18. Jual orang labih baik dari jual unta!!!

    Penyamun Agama berbagi2 duit.

    Ini untuk kau,ini untuk aku..
    satu unuk kau,2 untuk aku
    2 untuk kau,3untuk aku..
    4 untuk kau,10 untuk aku..

    ...HEHEHEH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenyataan berbelit-belit dalam kalangan pemimpin Parti Amanah Negara (PAN) dan Pakatan Harapan mengenai jumlah sebenar ahli parti itu yang ditubuh bagi menggantikan PAS dalam Pakatan Harapan mengelirukan rakyat.

      Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub, kelmarin mendakwa PAN berjaya mengumpulkan sekitar 80,000 orang ahli dalam masa dua tahun penubuhannya.

      “Dalam majlis sambutan ulangtahun pertama PAN Kuala Lumpur pada 1 Oktober 2016 pula, Lim Kit Siang menyebut Salahudin memaklumkan beliau bahawa ahli PAN sudah mencecah 85,000 orang pada waktu itu.

      “Jika kedua-dua kenyataan Salahuddin itu adalah benar, maka ini bermakna PAN bukan mengalami penambahan tetapi mengalami pengurangan ahli seramai 5,000 orang antara bulan Oktober 2016 ke bulan Oktober 2017,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      PAN ditubuhkan dengan sokongan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya bagi menggantikan PAS selepas kedua-dua parti itu berjaya menyingkirkan PAS daripada gabungan parti pembangkang.

      PAS disingkirkan oleh DAP dan PKR daripada pakatan pembangkang kerana enggan berkompromi dalam beberapa isu akidah Islam yang dikhuatiri boleh menjejaskan sokongan bukan Melayu kepada pembangkang.

      Kamarul Zaman dalam pada itu berkata, pada 14 November 2015, Setiausaha Agung PAN, Mohd. Anuar Tahir, mengumumkan ahli PAN seramai 35,000 orang, manakala pada 23 Ogos 2016 beliau mengumumkan bahawa ahli PAN seramai 60,000 orang.

      “Jika PAN sekarang, pada hujung tahun 2017, hanya mempunyai seramai 80,000 ahli, maka sasaran Presiden PAN, Mohamad Sabu pada 12 September 2015 supaya PAN mempunyai seramai 100,000 ahli pada hujung tahun 2015 jelas gagal dicapai,” katanya

      Delete
    2. Amnah hanye boleh bertahan 1 tahun saje kate lobai Hadi...sekarang dah berape tahun?.....pandai kira tak?

      Delete
    3. Parti Mat Sabun tu...
      kehkeh...kehkeh...kehkeh...
      2 x 5 macam parti cap Munge lah tu nanti...lepas PRU berguguran macam sampah Masyarakat!!!!!

      Delete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. Najib ingat dedak cukup rupanya tersangkut ditangan broker Pas yg bermata duitan, sipolan ni tidak dapat lari lagi dan kesipuan. Selepas ni sipolan ni akan disimen oleh pemimpin Pas yg tak cukup dedak. Pas sekarang dah jadi kelabu asap bukan warna hijau lagi kerana terpalit dengan perbuatan tak amanah dan bermotif kebendaan dlm perjuangan sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    2. 1211..ko bnyk mkn tahik badak sebab tu xingat..cayang badak..muah muah muah

      Delete
    3. Budak Terencat Akal!!!

      Delete
    4. 1220..badak xde akal, ada nafsu jer

      Delete
    5. Dah ler Terencat akal....kuat nafsu plak!!!

      Delete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. We are not DAP supporter but Pakatan Harapan
      You don`t know the different of both of them
      Infact Barisan Nasional is dirty full of pan
      P H will turn n rull the country next therm

      Delete
    3. Umno dah jadi parti kominis...

      Delete
    4. 1312...NGOK...Pakatan Haprak di ketuai oleh Ketua To' Kong Dapigs...apa lah ko ni BENGAP sangat...

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rindu kat badak leteww

      Delete
    2. Budak Terencat Akal!!!!!

      Delete
    3. Yg lawak dia cerita pasal akhirat tp hari2 dok teringatkan pempuan smpai boleh nyanyi2 lagu asmara ..tobat la cikgu maths...konon!!!

      Delete
    4. badak xde akal, ada nafsu jer

      Delete
    5. Dah ler Terencat akal...kuat nafsu plak!!!

      Delete




















  23. BABI BETUL.KOPYPES



    BABI BETUL.ADMIN BUAT BODO











    ReplyDelete
  24. Mari kita berpantun dn berkaraoke slps x dpt nk bls entry tuan empunya blog ini..caci maki apa lancau semua keluar yg penting dpt alihkan tiang gol..cai cai cash is king la katakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...AKU TAK INGAT LAH BUDIN...

      SAMADA RM110 JUTA KER ATAU RM32 BILION KER AKU TAK INGAT LAH BUDIN...SORRY YER BUDIN...ATOK TAK BERAPA NAK INGAT....

      ....MAMAK MATDEY....

      Delete
    2. 50 billion la...1mdb mana lesap

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak Terencat Akal!!!!!!

      Delete
    2. Budak terencst akal mcm ko dokong prompak...budak waras benci prompak...hehehehe

      Delete
    3. Dah ler Terencat akal...kuat nafsu plak!!!

      Delete
  26. Mudah2an plot selanjutnya perbicaraan di London,semoga terburai segala2nya,aku benar2 berharap wak jibon dan z komedi turut jd saksi,udg2 di sana sukar dijual beli...baru le tau tinggi rendah langit ni...

    ReplyDelete
  27. Ratusan juta mak oi budin,bukan saje kopiah tercabut,iman juga lungkup,yg aku geram tu mainkan isu ruu 355,yg melayu cetek agama membabi buta menyokong....
    Cukup2lah memperdaya dan menganiaya orang2 melayu..ya Allah selamatkan tanah airku dp gerombolan pengkhianat bangsa yg bertopengkan agama dan bangsa.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko perasan ker?....Pas nak berbaik dengan kassim baba lantak dia ker...tapi menipu orang ramai dengan agama ni....bukan geram lagi tapi benci..

      Delete
    2. 14:20

      Dolu dolu masa Pas dlm pakatan, tak kata Pas penipu agama pun..
      Kih kih kih...

      Delete
  29. 11.32 oi,ckp2 prof dr UUM semua tak blh pakai,prof kangkung,itu anak didik nordin kardi...gol yg sanggup menggadaikan intelektualisme demi kenaikan pangkat,kerja bodek piem
    Bdk2 t6 lebih cerdik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Dr bodooh uum....buku hanna yeoh pon dituduh sebar kristian....pensyarah ni nak bodek kassim baba...

      Delete
  30. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  31. Patut pun taik-copy-paste dah kurang dalam MIM. Dap berhijrah ke sini rupanya.

    Nak bela Najib susah, asyik maki-hamun saja lah yang mampu.
    Lain tuan-punya blog tulis, cerita lain pula yang dibawa oleh barua-Najib.

    #Hidup UMNO-Najib, Hidup Jho Low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. RD buat KHUTBAH Jumaat sendiri kat Umah....kihkihkih

      Delete
  32. SAYA MENYERU BRO PAKATAN SEMUA UTK MEMBOIKOT DARI MEMBERI KOMEN DALAM BLOG INI SEHINGGA TUAN ADMIN MENGAMBIL TINDAKAN DGN MENGHALANG PANTUN, KOPIPES, SENIKATA LAGU YG TIADA KAITAN DENGAN TAJUK POSTING DAN KOMEN YG TIDAK BERISI DARI DITERBITKAN DIBLOG INI. ORANG YG DEGELAR KEJORA ADALAH LASKAR UPAHAN CYTROOP UMNO UTK MENHURU HARAKAN BLOG PRO PAKATAN DARI MEMBINCANGKAN ISU ISU PENYELEWENGAN PIHAK UMNO.


    HARAP BRO PAKATAN DAPAT MENUNJUKKAN SOLIDARITI DAN MENAHAN DIRI DARI MEMBERI KOMEN SEHINGGA TINDAKAN DIAMBIL.

    JGN BIARKAN KEJORA MENENTUKAN SUASANA DISKUSI BLOG PRO PAKATAN.!!!!!

    BERSATU KITA DIALAM MAYA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. 1400,
      Ko dh chk 1318 post dari lokasi mana tu. Tak pasal disa kering nnt ko.
      Lokasi Tempurong seekor katak, tak semesti sama dgn lokasi ikan kembong dilaut luas.

      otak sblum jari.
      jgn malukan diri

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. 1427,
      soal tampil satu bab yg tak perlu anadai telingkah.
      Saya akan kata sy bukan 1318.
      Anda dh pun mengandai saya 1318.
      Kiamat baru kita tau.
      Soalnya tadi:
      Ko dh chk 1318 post dari lokasi mana tu? Tak pasal disa kering nnt ko.

      Soalan itu sebenarnya mmg dari kau utk kau jawap. Tipu org lain tak susah, tipu diri sendiri? Kau jugak kna jawap.
      Susah kan, kalau nak jadi jati pd diri sendiri,?

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  33. Friday, November 3, 2017
    ‘Ibu segala bajet’ bakal ditampung kenaikan GST dan pengenalan cukai baru, kata Anwar
    HUSIN MAHAT
    November 3, 2017 10:41 am 0

    http://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2017/04/anwar-gsst.jpg
    Bajet 2018 yang dibentangkan perdana menteri di Dewan Rakyat 27 Okt lalu bukan sahaja sarat dengan pelbagai pemberian sekaligus (one off) untuk menarik sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum (PRU) malah mempunyai ‘kelompangan besar’ apabila kerajaan BN gagal menunjukkan kaedah bagaimana mengimbangkan perbelanjaan dengan pendapatan.

    Penasihat umum Pakatan Harapan (PH) Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu kenyataan meragui kemampuan kerajaan untuk menepati janji-janji dalam ‘bajet pra-PRU’ itu kerana tiada langsung penjelasan bagaimana kerajaan akan menambahkan pendapatan dalam belanjawan dibentangkan Datuk Seri Najib Razak itu.

    “Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa bahawa beliau telah mengumumkan ‘ibu segala bajet’.

    “Pelbagai janji telah ditabur dalam usaha yang tidak berselindung untuk memperdaya rakyat untuk menyokong BN pada PRU akan datang.

    “Tetapi ada kelompangan cukup besar di dalam bajet prapilihan raya ini; ia gagal menunjukkan bagaimana kerajaan akan mengimbangkan perbelanjaan dengan pendapatan,” ujarnya.

    Anwar mempersoalkan bagaimana kerajaan BN akan menepati janji-janji dalam bajet itu walhal ia belum menunjukkan bagaimana pendapatan kerajaan akan ditambah malah tidak langsung ditunjukkan dalam mana-mana bahagian bajet ini.

    Sehubungan itu beliau yakin cukai-cukai baru atau peningkatan dan perluasan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) akan dikenakan ke atas rakyat jika BN terus memerintah negara selepas PRU ke-14 akan datang.

    “Sekiranya BN memenangi PRU akan datang, saya yakin mereka akan segera mengumumkan cukai-cukai baru atau peningkatan cukai GST.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hutang,gst,gadai,jual..lepas tu hutang,gst,gadai,jual..
      lepas tu hutang,gst,gadai,jual..lepas tu hutang,gst,gadai, jual.

      Begitulah seterusnya sehingga Abg Jamal Mampos.
      Setuju?

      Delete
  34. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  35. Ok bro 1318, sbg tanda solidariti kpd PAKATAN HARAPAN, ini respon terakhir saya sehingga Tuan Shah mengambil tindakan sewajarnya pd komen merapu dari macai macai umno dan pas. Apa pun , terima kasih banyak Tuan Shah. Mohon Maaf jika ada kesilapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Ko cai kassim baba haprak meraban siang mlm...

      Delete
    3. Saya juga! Ini post terakhir saya sehingga tindakan diambil! Salam...

      Delete
    4. 1433,
      Contoh MO Shout Down utk tenggelamkan dan meletihkan lawan bila kalah hujah. Inti diskusi dialih atau dimatikan.
      Dh makin jelas, UMNOPAS sudah smpai peringkat terok.
      Lihat bagaimana settlers zionist bergaduh dhn rakyat yg diusir.
      Dah samaaa, kan?

      Delete
    5. aaii bang, dgn dia pun takut.sergah macam itu pun dah takut..smpai suruh berambus.
      kita lawan ttp lawan.

      Delete
    6. Cai 14:43 juga boleh segera belah
      Seronok tengok sekor2 cai2 kalah
      Ramaii cabut, BN kurang masalah
      Tak ada lagi dasar nak diperbalah

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
  36. Pas dan umno sibuk pertikai ambiga....kalo ambiga cakap dia dapat sumber dari rafizi dan husam musa beranikah kassim baba lobai hadi dan ostad Nasha saman?....yie haaa...

    Saman lobai hadi makin lemah...crb akan menang....pas umno makin gelabah...

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemenangan bukan dgn komen pantun dan senikata lagu yg tak relevan. Kemenangan dgn hujah yg mantap dan logik! Saya menyahut seruan anon 1318 utk memboikot blog ini sehingga tindakan diambil! Tkasih

      Delete
    2. Cai 14:46 juga boleh segera belah
      Seronok tengok sekor2 cai2 kalah
      Ramaii cabut, BN kurang masalah
      Tak ada lagi dasar nak diperbalah

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
  38. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bang 1448, x di nafi abang pandai berpantun..bang dlm delima ye..bang cukup bangga dirilh...abang kalo jadi deejay kat kenduri kahwin tentu meriah..

      Delete
  39. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  40. Kpd hamba mesti DSNajib ucapkan syabbas
    Komen semak samun cai abiis hamba tebas
    Guna pantun madah jer, cai2 hamba rembas
    Kinii, hamba boleh lah berpantun cara bebas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. bang 1504,hebat berpantun..ketawa geli geleman dbuatnya..abang dlm delima ye..jgn jgn berdelusi..kalo kantong x cukup banyak..deejay untuk kenduri kahwin pun boleh..dah tentu meriah.
      kita kawan jgn x kawan
      kita lawan ttp lawan.

      Delete
  41. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  42. Agaknya penuh masa perbicaraan hj hadi nanti kat London , boleh famous hadi tsk payah kempen pru juga boleh masuk tv sana, cnn. Bukti byk boleh pilih transaction, video, shopping, . Dah tak boleh nak elak semua dah terakam macam kes ketua sprm jugak . Confirm ambiga menang , hadi tarik diri nak elak terburai

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Nak bau syurga kena tarik balik amanat hj hadi, bertaubat dan minta maaf atas kesilapan pada rakyat m'sia, pulangkan dedak yg dapat dari najib pada rakyat atau masuk tabung mesjid . Yg pertahan klepetokrasi tunggu malikilmaut maut datang, nyawa kau jawab sendiri

      Delete
  43. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  44. Pantun sebenar tk brbunyi sama empat2 baris dol..pantun merapu boleh la mcm ko tulis..2.6 bilion bagi 30 juta brp cikgu dedak maths??

    ReplyDelete
  45. Lobai pas dh ketaq2 kaki apa nk jawab kt london nti...kt sini bolehla nk sembunyi diri..syabas dato ambiga..lwn tetap lawan...

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bang2527, pantun ok..maaflh ye...abg bangga dirilh..abang dlm delima ye..atau berdelusi..kalo jd deejay kernduri kawin dah tentu meriah..itu pun kalo kantong masih kuranglh.
      kita kawan jgn x kawan.
      LAWAN TTP LAWAN.

      Delete
  47. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  49. I have not been in this blog regularly as i used to partly because of the same reason what anon 13:18 had mentioned. I felt that I would be insulting my own intelligence if i was to reply on those shitty comments which have no facts and values. I did on certain occasions posted some comments, but just for the sake of posting something and that was really not my thing!

    I have to say that 1318 suggestion might be something that we seriously need to consider to see how united we are in standing up against those with such moral values.

    I am definately up for that and this will be my last posting until such griviences are taken care off!

    So long!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO PUN ELOK BELAH SAMA MACY BAPOK..
      BUDU KO DAH ABIS KE, MEROYAN NIH...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...