Monday, 13 November 2017

TPM KINI SESUAI DIGELAR 'USTAZ ZAHID HAMIDI'

Di sebalik ingatan Perdana Menteri, Najib Razak agar jangan ada sesiapa mempolitikkan kejadian banjir di Pulau Pinang, tapi sayang seribu kali sayang, pemimpin nombor dua dalam kerajaan sendiri telah mengingkari perkara itu.


Ketika berucap di hadapan perwakilan Gerakan semalam, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan banjir yang berlaku di Pulau Pinang itu sebagai suatu bala daripada Tuhan.


Apa yang berlaku itu adalah sesuatu yang Tuhan tunjukkan bahawa ini adalah ketika yang terbaik untuk kita ambil alih Pulau Pinang, kata beliau.


Dengan ucapan sedemikian, malah mampu mentafsir sesuatu kejadian untuk kepentingan kelompok sendiri, Zahid Hamidi bukan saja terang-terangan mempolitikkan kejadian banjir di Pulau Pinang untuk kepentingan Gerakan dan BN serta mengingkari nasihat Perdana Menteri, malah beliau kini lebih sesuai digelar "Ustaz Zahid Hamidi".


Biasanya hanya "ustaz-ustaz politik" daripada sebuah parti yang kini menjadi kawan karib UMNO dan BN saja yang ada kemampuan mentafsir kejadian Tuhan di mana jika sesuatu yang buruk berlaku kepada mereka, ia dianggap sebagai ujian, sebaliknya kalau berlaku kepada pihak lain yang dimusuhinya, ia dikatakan sebagai bala Tuhan.


Nampaknya kini "Ustaz Zahid Hamidi" juga sudah terjangkit perkara yang sama.

Jika demikian tafsiran atau fatwa daripada "Ustaz Zahid Hamidi", bagaimana dengan banjir yang turut berlaku di banyak negeri lain?


Johor, Perak, Kedah, malah Langkawi juga dilanda banjir sebelum ini.


Di Kuala Lumpur pula, asal hujan lebat saja pasti ada kawasan yang tenggelam dan dilanda banjir.


Lebih daripada itu, pada tahun 2016 lalu, Putrajaya pun dilanda banjir sama.


Beranikah "Ustaz Zahid Hamidi" mengatakan semua itu sesuatu yang dihantar Tuhan sebagai petunjuk bahawa Pakatan Harapan akan mengambil alihnya daripada BN dalam pilihanraya akan datang? (ShahbudinHusin 13/11/2017)

323 comments:

  1. Replies
    1. Najib kata kepada Zahid Komedi

      "KEPALA BAPAK KAU"

      Delete
    2. https://www.youtube.com/watch?v=pNintMoUaPM

      Delete
    3. Kepala bapak kaki klepet
      Jahid kaki temberang
      Kena lah
      Dua dua lahanat negara

      Delete
    4. Wak kojola kengkang mmg takut hujan sebab kalau mai hujan bisnes dia pun tak jalan.

      John pun tarik selimut tidur kat rumah saja.

      Terkebil kebillah mata wak kojola kengkang sebab tak dapat hisap rokok john dan tak dapat lima kupang

      Delete
    5. Dulu masa khemah PAS dipukul ribut masing masing geng kat sini kata balasan Allah kerana PAS tak sokong pakatan kafir liberal. Kini bila Penang dilanda bala bertimpa-timpa dari tanah runtuh dan banjir yg korbankan banyak nyawa kita lupa pula perkataan kita dulu. Pandai buat kesimpulan untuk orang tapi tak pandai terima balasan bila kena batang hidung sendiri. Banjir dan tanah runtuh ini benar benar menonjolkan ketidakupayaan DAP tadbir negeri. Akibat 'polisi' ekonomi serah tanah pada kontraktor kroni untuk pembangunan yg tiada peduli alam sekitar maka rakyat merana dan mati. Tambah pula keangkuhan pimpinan DAP yg tidak terima kesalahan mereka dan menuding jari pada BN. Ini lepas 10 tahun perintah. Rakyat marah dan kemungkinan ini jadi titik tolak rakyat 'ubah' DAP. Janganlah buang masa sokong kafir musuh Islam yg tak reti tadbir negeri dan angkuh dgn rakyat.

      Delete
    6. Cite bencana alam ada pro dan kontra
      Ikut pada pembawakan akhlak manusia tu sendiri
      Kalo yg bertaqwa jadi ujian
      Kalo emgkar jadi azab
      Mudah sifirnya mr j

      Delete
    7. Setiap statement zahid, kena ada tempoh seminggu bertenang, kot kot ada pertukaran atau pindaan, salah faham, salah petik...

      Lebih penting "boss marah ke tidak"

      Delete
    8. RATK, apakah PAS yg seru pada Islam dikira ingkar? DAP yg memusuhi Islam dikira bertaqwa. Kalau benar ini fahaman kita maka dah jauh kita dari jln yg lurus.

      Delete

    9. Islam yang macam mana?
      Islam ala PAS?

      Delete
    10. Acuan tak betul
      Kuih yg dimasak sempurna tak mr j
      Acuan islam dah sedia ada
      Dengan tonjolkan imej terlebih islam dari islam rasul
      Cukup tunjuk islam pas ultra salah satu cabang berlebih lebihan
      Juga stair to kesesatan
      Salah satu cabang keingkaran
      Mr j

      Delete
    11. Saudara 8:07, tahniah kerana tuan dapat "FIRST". Hehehe...

      Delete
    12. PULAU PINANG: Satu surat rasmi mengenai keputusan hasil kajian hak-hak transgender telah diserahkan kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang oleh sekumpulan Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang semalam untuk dijadikan sebagai satu dokumen rasmi di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.


      Bendahari Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang Cheah Kah Peng yang juga merupakan ADUN kawasan Kebun Bunga mendakwa bahawa Pulau Pinang boleh menerajui isu pengiktirafan hak asasi komuniti transgender.

      “Pulau Pinang boleh menjadi peneraju dalam hal ini dengan mengiktiraf hak-hak masyarakat transgender.” Menurut The Malay Mail Online, Pengerusi Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu mendakwa bahawa terdapat beberapa cadangan daripada simposium transgender berkaitan hak-hak transgender yang mahu dihantar secara rasmi ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

      “Kami berdebat mengenai perkara ini di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Dewan mahu kami menghantarnya kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.” Tambahnya lagi, keputusan penemuan yang diperoleh daripada simposium transgender adalah mengenai akses golongan tersebut kepada kemudahan perubatan, tandas awam berasingan bagi transgender dan juga isu dengan pegawai penguat kuasa seperti polis.

      Dakwa Teh lagi, keputusan penemuan ini juga perlu diterima secara rasmi oleh badan perundangan agar ia dapat dijadikan sebagai rujukan di masa hadapan. “Ia boleh dijadikan sebagai satu rekod mengenai isu-isu yang dihadapi oleh golongan transgender.” Pada tahun 2014, satu Jawatankuasa Trangender Pulau Pinang telah ditubuhkan oleh kerajaan pimpinan DAP.

      Delete
    13. 4 ulasan jahid masa luxury yatch jho lo berlabuh di acheh mr j?
      Hehe pak imam ekk
      Pak klentong lebih appropiated nmpaknya mr j
      Kit siang lebih tulus
      Khalas

      Delete
    14. KEPALA BAPAK JAKUN SESAT...

      Delete
    15. 1. Sebelum Pilihanraya Negeri Sarawak, saya telah mendapat senarai dokumen projek-projek mega yang diluluskan di bawah pentadbiran MB Azmin Ali di Selangor. Ternyata banyak projek diluluskan dengan nilai yang tidak munahsabah dan cara yang amat meragukan. Namun pendedahan dokumen ini kami tangguh sehingga selesai PRN Sarawak.

      2. Sebelum ini SAMM telah membuat beberapa pendedahan yang masih belum dijawab, antaranya ialah mengenai projek ubah suai ringan pintu gerbang dengan kos bernilai hampir RM10juta. Hanya jawapan selamat diberi kononnya projek ini adalah dari wang penderma yang didahulukan kosnya oleh kerajaan negeri, malah salah seorang Adun PKR selangor jawab kononnya ia kehendak istana.

      3. MB Selangor juga gagal perjelaskan apa kepentingan wang rakyat sebanyak RM65.03j dibazirkan untuk ubah suai Masjid Shah Alam seperti kerja ganti kubah dan pejabat masjid. Apabila dibangkitkan oleh wartawan, Azmin marah dan suruh wartawan menjawab dengan tuhan, kerana ganti kubah mahal untuk bela syiar islam.

      Sedangkan Pakatan Rakyat sendiri pernah mengkritik pembaziran Masjid Kristal di Terengganu, hari ini Azmin buat hal yang sama. Persoalannya, berapa banyak institusi islam, sekolah-sekolah agama, pusat ilmu dan kebajikan islam yang mampu terbela dengan jumlah wang RM69.04 juta, daripada hanya disalurkan ke sebuah masjid?

      4. Kemudian SAMM dedahkan pula pemberian kompartmen balak kepada dua syarikat tanpa tender terbuka. Satu syarikat bertaraf “enterprise” (bukan sdn bhd) telah diberi tanpa tender terbuka hak membalak bernilai puluhan juta ringgit. Bila dipersoal azmin cuba cuci tangan kononnya dia tak terlibat malah dia menipu dalam media pada awalnya dengan mengatakan pemberian balak itu melalui tender terbuka. Pendedahan SAMM juga dijawab oleh salah seorang exco selangor dengan ugutan saman.

      Namun seluruh kerajaan selangor harus malu mempunyai MB yang dibuktikan menipu di media apabila dokumen minit mesyuarat kerajaan negeri yang berlebel “rahsia” yang didedah membuktikan kelulusan tender balak itu sememangnya tidak melalui proses tender terbuka dan Azmin terlibat mempengerusikan mesyuarat exco meluluskannya. Azmin terus membisu.

      5. Terbaru kami mendapat dokumen projek di bawah tajuk “Cadangan menyiapkan tempat letak kereta perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam”. Projek ini diluluskan kepada sebuah syarikat dengan nilai RM43juta. Soalnya apakah relevannya RM43juta dibazirkan hanya untuk menyiapkan PARKIR sebuah perpustakaan? Lebih jenaka lagi melalui carian di media, perpustaan itu sendiri disiapkan hanya dengan kos RM60 juta sahaja (sebelum azmin MB). Ini membawa maksud tempat letak kereta hampir sama harga dengan perpustakaan?

      6. Kegilaan seumpama ini harus dihentikan. Dalam simpanan kami ada banyak lagi projek mengarut membazir dengan nilai amat tidak munasabah. Sampai bila perkara ini harus diteruskan?

      7. Azmin dituntut menjelaskan butiran perbelanjaan projek yang diluluskan dari pintu gerbang (RM9.7j), ubah suai Masjid Shah Alam (RM69.04j) dan terbaru tempat letak kereta perpustakaan RaTU, Shah Alam.

      8. Harus diingat, rakyat Selangor suatu ketika dulu berkorban menumbangkan kerajaan Umno kerana memilih perubahan dan reformasi bersama Pakatan Rakyat. Jika kerajaan Selangor terus membazir dan hanguskan duit rakyat, apakah pengorbanan rakyat Selangor dipersiakan?

      9. PKR, DAP, Amanah malah Pas yang sama membentuk kerajaan selangor harus tampil juga menyatakan pendirian mengenai kegilaan kerajaan Selangor di bawah Azmin yang meluluskan projek dgn nilai yang sangat menjolok mata. Projek yang diagih tanpa tender terbuka ini amat bertentangan dengan perjuangan yang semua laungkan selama ini. Jika tidak rakyat akan melihat kamu sama sahaja seperti Umno barisan nasional.

      Lebih lagi ini membuktikan kempen memperguna nama rakyat ‘Selamatkan Malaysia’ yang diterajui azmin bersama bapa angkatnya Mahathir hanya munafik semata-mata.

      Delete
    16. VOTE PAKATAN

      TULUS DAN IKHLAS

      KE ARAH MALAYSIA BARU

      Delete
    17. MEROYAN LAH KO BAPAK JAKUN...

      Delete
    18. RATK, kita sibuk laung Jho Low. Urusan Jho Low itu masaalahnya. Yg lebih penting luxury yacht yg dinaiki cucu TDM. Tak nak tahu ke siapa pemilik yacht? Dari mana datang duit nak beli yacht? Bukankah secara kebetulan zaman TDM beratus billion duit rakyat 'lesap'? Kita ni biasa pakar teori rompak wang. Perkara yg besar sebagai gajah depan mata ni dilepas pandang begitu saja?

      Delete





    19. ZAHID


      KEPALA TUHAN KO LA !




      Lepas nih jgn pulak JPm baca blog dan komen kami esok suruh najip.cakap



      KEPALA.TUHAN KO LA TUN!


      jangan cakap bgini najip.oii tak elok...

      Delete
    20. Yatch jho lo mmg masalah mr j ko pun ckap
      Ape kene pulak ngan yatch cucu tun?
      Cucu tun ada kait mengait dgn jho lo mr j
      G lah file case
      Benda yg dah masalah la kena benteras sbelum jadi suey satu negara
      Sila letak sesuatu perkara pada tempatnya mr j
      Sebelum ko di gelar zalim

      Delete
    21. MEROYAN LAH KO BAPAK JAKUN...

      Delete
    22. Pandai jho lo berlabuh di laut acheh salah satu wilayah autonomi
      Mmg selamat lorr
      Erkks jigsaw?

      Delete
    23. So bila jigsaw nak solve
      Kepala bapak kasi pusing g
      Hehe tue sampai 24hours
      Empat quote tipu wak jahid geromal nape yacht brlabuh kat french riviera ka miami ka
      Hehe kat acheh apa barang
      Kylie jenner kat miami
      Luar liputan wak jahid
      Hehe
      Derma arab?

      Delete
    24. NGOK...KIKIKI...

      Delete
  2. Zahid ooh zahid, kem tentera yg belom siap,sudah ada pengundi tentera undi pos,di kawasan parlimen kamu.kamu tentu yakin kamu boleh menang di parlimen bagan dato' dgn cara menipu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan sayangkan wak jahid yg alim...wak jahid orang alim....ratusan jutawang hasil kerja juat dan pelaboran saham....hehehe

      Delete
    2. Najib kata kepada Zahid Komedi

      "KEPALA BAPAK KAU"

      Delete
    3. https://www.youtube.com/watch?v=pNintMoUaPM

      Delete
    4. Wak jahid patut amik kesempatan ucap terima kasih pada guan eng sebab col
      Dier bukan ejek mengejek
      Sindir menyindir
      Mileage politik
      Yg dah nk nazak

      Ngok wak jahid
      Takde bakat pemimpin
      Wala pada kepala bapak
      Stupid very stupid

      Delete
    5. Fikirlah antara Zahid yg Islam dan DAP yg kafir musuh Islam siapa yg lebih patut kita hormat?

      Delete
    6. Hormat guan eng pasal urustadbir negeri yg mampan
      Wak jahid islam tapi penipu
      Pun tak guna mr j
      Kita citer dari muamalah sesama manusia mr j
      Bukan akidah
      Akidah ada bab lain

      Delete
    7. RATK, pimpinan negara adalah masaalah aqidah bukan muammalah. Berbagai ayat Quran yg larang kita dari ambil kafir sebagai pemimpin. Apakah serah tanah rakyat pada kontraktor kroni untuk dikerjakan dgn gelojoh dikira urustadbir yg baik?

      Delete
    8. Owh non muslim kat sni kafir harbi ayau kafir zimmi?
      Mr j
      Muahad atau muahid mr j?
      Halal darah nya atau tak mr j?
      Negara malaysia darul aper mr j?
      Akidah satu bab
      Fikh satu bab
      Dan pelbagai lgi cabang dlm ilmu islam mr j
      Ia berkaitan antara satu sama lain dari ilmu perbendaharaan allah
      Kita tercapai atau tak bergantung pada hidayah
      So jgn sempitkan mr j
      Grow up!!

      Delete
    9. Dan kesimpulan mr j muamallah datang dulu sebab negara berbilang kaum berbilang akidah
      Penyakit ko dipanggil
      Holier than thou
      Mr j
      Ia penyakit dogma
      Merasa diri lebih suci dari owg lain

      Jika anak adam bermegah megah sebagai mahkota
      Dan kesombongan sebagai pakaian
      Ketahui kemegahan dan kesombongan itu pakaian allah swt
      Barangsiapa hambanya yg memakai pakaian ku ini maka neraka lah layak bagi nya
      So bodoh sombong kategori per mr j

      Delete
    10. BAPAK JAKUN SESAT...

      Delete
    11. Assalamualaikum,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan.....
      LKS yang mula hanyut dek banjir yang melanda Penang, berkokok lagi.Ingatkan dah beku dalam banjir tapi rupa rupanya masih lagi seperti dulu, fobia dengan ketakutan PAS ug Umno.Kali ini berkokok dia dalam nada kokokan ayam betina yang mahu bertelur.Walaupun dalam kongress pemilihan partinya dia masih boleh berkokok pasal PAS nak ug Umno dengan nada sedikit ketakutan apabila dia mendakwa PAS akan bersekutu dengan Umno untuk melawan PH dalam PRU 14.Katanya PAS berubah wajah setelah tidak menyertai PH.



      LKS juga kelihatan gentar dengan apa yang sebenarnya tidak berlaku.Dia masih gentar dengan kemungkinan PAS ug Umno atau bergabung dengan Umno untuk lawan PH dalam PRU 14 sekaligus fobia dengan bayang bayangnya sendiri apabila menuduh Umno ligat memutarkan isu perkauman dan sentimen agama untuk meraih undi melayu.LKS boleh melupakan bagaimana DAP menganjurkan beberapa siri meliberalkan Islam dalam negara dan seolah mahu rakyat terutamanya melayu Islam lupa mengenainya.

      Sorrylah Uncle Lim, Siapa boleh lupa pasal adegan peluk anjing, adegan makan setalam dan adengan pesta arak secara terbuka yang pernah dianjurkan dan disokong oleh DAP.Ini bukan sentimen ugama atau perkauman uncle Lim, tetapi menonjolkan wajah sebenar DAP yang mahukan melayu Islam menjadi liberal.

      Uncle Lim tak usah mengelabah pasal PAS ug Umno, sebab PAS yang sebenarnya masih berwajah sama, cuma tidak lagi boleh bertahaluf siyasi dengan DAP atau parti liberal dalam PH.Ini bukan kerana PAS berubah wajah tetapi DAP dan parti parti liberal lain dalam PH tidak mampu memberikan rasa hormat kepada wajah PAS, kerana itu PAS mengambil keputusan untuk meneruskan perjuangan untuk Islam tanpa parti parti liberal di pihak pembangkang, itu saja Uncle Lim, bukan kerana PAS berubah wajah.

      PAS masih sama seperti ketika memutuskan hubungan dengan DAP kali pertama dulu dalam BA,atas sebab yang sama cuma bezanya, kali ini DAP sudah ada sokongan dari parti melayu yang liberal sedangkan ketika era BA dulu, DAP masih bersendiri.Tapi PAS tetap sama jadi jangan cuba memutar belitkan perkara ini.

      Kalau untuk menentang PH dalam PRU, tidak mustahil PAS bekerjasama dengan Umno tetapi kalau untuk ug dengannya Uncle Lim boleh lupakannya sebab seperti PH yang liberal, Umno pula adek kepada liberal ia itu sekular, yang juga ditolak untuk berkongsi kuasa oleh PAS.

      Oleh itu bersekutu dengan Umno dalam PRU tidak akan membawa makna akan berkongsi kuasa dengannya, tak perlulah Uncle Lim fobia dengannya.Kalau LGE mendakwa PH boleh kalahkan BN dalam PRU 14 nanti,maka silakan tiada apa yang boleh menghalang PH kalau memang PH mendapat undi dari rakyat.Tetapi mengambil pengalaman PRU 12 tahun 2008,rasanya tidak bijak kerana situasi tahun 2008 tidak sama dengan situasi terkini.

      Hari ini pilihan adalah antara liberal, sekular dan Islam berbeza tahun 2008 pilihan hanya antara sekular dan gabungan liberal yang terkawal dengan Islam yang bertoleransi dengan liberal yang menyebabkan rakyat ketika itu terpaksa mengorbankan beberapa perkara untuk menyatakan sokongan mereka.Tetapi kali ini pilihan cukup jelas, maka tiada lagi isu perkauman dan sentimen ugama akan mempengaruhi keputusan undi rakyat tetapi pilihan antara sekular, liberal dan Islam bakal menentukannya termasuk juga di kalangan pengundi bukan Islam.

      Di kalangan bukan Islam juga akan ada yang memilih Islam, dan di kalangan orang Islam pula ada yang bakal memilih sekular, ada yang memilih liberal dan ada yang akan memilih Islam.Oleh itu keputusan majoriti saja yang akan menentukan siapakah yang akan jadi kerajaan.

      Nasihat untuk Unlce Lim dan DAP, kalau nak berkempen untuk PRU 14, kempenlah untuk liberal sesuai dengan hala tuju DAP.Tak usah nak buruk burukkan PAS dengan fobia ug yang sudah lapuk dan basi....

      Delete
    12. Anjing buruan lebih tinggi darjat daripada anon kepala bapak dan anjing gelandangan
      Sebab anjing pemburu di naik kan darjat kerana ilmu
      Yg tak sama ngan anjing biasa
      Sila rujuk kitab muktabar
      Bab anjing pemburu ni najis atau tak
      Hukum fikh brubah ikut keadaan
      Naik darjat kerana ilmu
      Hina darjat kerana klepet
      Semula jadi ia haram
      Hehe mr j cerah kan
      Kalo ko fakeh dalam permasalahan nie
      Sahibus samahah mr j?
      Sila gunakan gelaran ini
      Untuk membela yg hak
      Andai tak mahu di lahanat
      Muflis di akhirat kelak
      Jadi kayu api dineraka
      Menjadi kerak di jahannam
      Yg azab

      Delete
    13. RATK...KEPALA BAPAK JAKUN SESAT...

      Delete
    14. Polis sedang menyiasat bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan berhubung tindakan Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown yang menamakannya sebagai sumber dalam artikel yang mendakwa PAS menerima RM90 juta daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.


      Menurut The Malaysian Insight, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun mengesahkan bahawa siasatan telah dimulakan berikutan laporan yang dikemukakan oleh Pengerusi Gerakan Akar Umbi Umno, Zulkarnain Mahdar pada 1 November lalu.

      Ambiga dilaporkan sedang disiasat di bawah Seksyen 505 (b) Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana mendatangkan khianat awam.

      Seksyen 505 (b) memperuntukkan kesalahan kerana membuat, menerbitkan atau mengedarkan apa-apa kenyataan, khabar angin atau berita dengan niat hendak menyebabkan, atau yang mungkin menyebabkan, ketakutan atau kegentaran kepada awam, atau kepada mana-mana golongan awam supaya oleh yang demikian itu seseorang mungkin terdorong melakukan sesuatu kesalahan terhadap negara atau terhadap ketenteraman.

      Ambiga ketika dihubungi, berkata beliau akan mengeluarkan kenyataan media mengenai perkara berkenaan, petang ini.

      Bagaimanapun, Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah binggung dengan undang-undang yang digunakan untuk menyiasat Ambiga.

      "Secara peribadi, saya tidak melihat apa bahaya yang ditimbulkan di Malaysia melalui pembelaan Rewcastle-Brown ketika dia menamakan Ambiga sebagai seorang daripada saksinya," katanya dalam satu kenyataan.

      Beliau menegaskan bahawa isu yang dibangkitkan dalam pembelaan Rewcastle-Brown bukanlah perkara baru seperti kes pembunuhan kejam Altantuya Shariibuu, timbalan pendakwa raya Kevin Morais dan skandal 1MDB.

      Katanya, isu-isu berkenaan pernah dibincangkan di mahkamah Malaysia dan bukan sekadar hanya di lorong belakang.

      "Biarkan mahkamah UK teruskan dan jangan cuba mengugut atau mengancam serta mengganggu saksi. Henti ganggu Ambiga dan biarkan kebenaran ditegakkan," katanya.

      Delete
  3. Pahang dah berapa kali tuhan hantar banjir...2014 tuhan hantar banjir terbesar hingga ada rumah kayu tersadai atas atap rumah batu...

    2007 bandar pekan jadi
    Pulau dikelilingi air..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau chow kit banjir mamposlah wak kojola kengkang tu..
      Mati lemaslah dia

      Kihkihkih

      Delete
    2. BAPOK BONGOK...

      Delete
    3. م الله الرحمن الرحيم...

      وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ

      "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka... "
      (An-Nūr:31)


      Ayat di atas jelas memerintahkan wanita muslimah agar mengenakan tudung, bahkan dituntut agar melabuhkan tudung mereka sehingga menutupi bahagian dada. Amat mendukacitakan apabila para wanita muslimah kita di Malaysia masih lagi terpaksa menghadapi tekanan dalam mengamalkan tuntutan agama yang jelas di dalam Al-Quran ini.

      Larangan bagi wanita muslimah yang bekerja di barisan hadapan hotel (frontline) untuk memakai tudung amatlah dikesali. Ianya nyata suatu pencabulan kepada Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukkan, “Islam ialah agama bagi Persekutuan ...”. Dalam kes Azalina Jailani (Lina Joy) lwn Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan & 2 Yang Lain [2007] 3 AMR 693, Ketua Hakim Negara Tun Ahmad Fairuz memberi makna Islam sebagai “bukan sahaja suatu himpunan dogma-dogma dan ritual-ritual tetapi ianya juga suatu cara hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti manusia, persendirian dan awam, perundangan, politik, ekonomi, sosial, budaya, moral atau kehakiman”.

      Larangan pemakaian tudung ini juga jelas merupakan suatu pencabulan hak mengamalkan agama yang dijamin oleh Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan, “Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkan agamanya.”

      Di dalam kes Meor Atiqulrahman Ishak (Meor Atiqulrahman) & ors v. Fatimah Sihi & ors [2006] 4 CLJ 1, Mahkamah Persekutuan telah meletakkan beberapa ujian dalam menentukan sama ada suatu peraturan yang dibuat adalah tidak berperlembagaan.

      "First, there must be a religion. Secondly, there must be a practice. Thirdly, the practice is a practice of that religion".

      Mengambilkira ujian yang dijalankan oleh Mahkamah di dalam kes ini kepada kes di hadapan kita, kami yakin dan percaya, amalan pemakaian tudung oleh wanita muslimah telah melepasi ketiga-tiga ujian yang ditetapkan Mahkamah Persekutuan ini.

      Selanjutnya Mahkamah Persekutuan menjelaskan, "All these having been proved, the court should then consider the importance of the practice in relation to the religion. This is where the question whether the practice is an integral part of the religion or not becomes relevant. If the practice is of a compulsory nature or 'an integral part' of the religion, the court should give more weight to it. If it is not, the court, again depending on the degree of its importance, may give a lesser weight to it".

      Pemakaian tudung, sebagaimana yang difahami dari ayat 31 Surah An-Nur di atas adalah suatu tuntutan wajib. Oleh itu, berdasarkan kes Atiqulrahman, amalan ini wajib diberi pertimbangan dalam menentukan bahawa ianya adalah suatu bahagian Agama Islam yang penting.

      Selanjutnya Mahkamah Persekutuan pergi lebih jauh dalam membezakan amalan sunat dan wajib, "In the Islamic context, the classification made by jurists on the 'hukum' regarding a particular practice will be of assistance. Prohibition of a practice which is 'wajib' (mandatory) should definitely be viewed more seriously than the prohibition of what is 'sunat' (commendable)".

      Oleh yang demikian, Dewan Muslimat PAS Malaysia (DMPM) mengecam larangan ke atas wanita muslimah yang bekerja di barisan hadapan hotel (frontline) untuk memakai tudung atas alasan ianya suatu pencabulan kepada Perkara 3(1) dan Perkara 11(1) Perlembagan Persekutuan.

      Delete
    4. Hukum klepet saudara anon1109
      Nk kopipes bleh?
      Nk mencuri nie pasal lapar 2hari menyembih tak makan

      Adakah mubah atau dibolehkan?
      Haram?
      Syubhat?

      Mana satu

      Masa darurat babi boleh makan?

      Beli makanan halal pakai duit klepet haram tak?

      Sembelih lembu curi tapi sembelihan patuh syariah yg curi lembu tu makan daging doa halal atau tidak?

      Ilmu fikh bukan sifat 20 ekk mr j

      Delete
    5. RATK...BAPAK JAKUN KER BAPAK BABUN NI....SIAMANG KOT....

      Delete
    6. Kerajaan Negeri Kelantan Darul Naim telah mendapat pengiktirafan berhubung dengan Prestasi Pengurusan Kewangan Berdasarkan Indeks Akauntabiliti 2016 dalam Laporan Ketua Audit Negara untuk Pejabat Menteri Besar dan SUK Kelantan dengan memperoleh markah sebanyak 99.0 peratus.

      Kejayaan yang diperoleh ini merupakan satu bukti yang jelas bahawa slogan Membangun Bersama Islam yang digunakan oleh Kerajaan Negeri Kelantan merupakan satu penghayatan kerja berlandaskan prinsip Islam yang menekan aspek ke bertanggungjawaban, ketelusan, amanah dan kecekapan.
      Skor yang diperoleh ini merupakan yang tertinggi dan ini secara langsung telah menidakkan tohmahan dan fitnah daripada musuh-musuh politik Kerajaan Negeri Kelantan dengan tuduhan melulu dan tersasar dari kenyataan yang sebenar.

      Semoga usaha Kerajaan Kelantan ini dapat menjadi contoh tatacara kerja yang berintegriti tinggi yang secara langsung akan dapat memberi manfaat kepada rakyat keseluruhannya.

      Delete
    7. Beb...itu atas kertas...realitinya...kltan x berubah...dr infrastructur hg ekonomi..lihatlh dgn mata kpl..20thn dah mcm tu je..sedih Rakyat kltan

      Delete
    8. HAAA..YG NI PASAL RAMLY BURGER KATA ...AKU SETUJU....INI JE LAH!!!!

      Delete
  4. mmg ea semuwo akan serahkan pado junjungan besar terakhir bukan pp saja .. bukan negeri2 lain bahkan seduniao.

    ReplyDelete
  5. Banjir besar banjir kecik perkara biasa di malaysia yg menerima taboran hujan tiap tahun...

    Peru ahan cuaca berkait jugak dengan isu pemanasan global..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa umno dgn pas berhimpun di padang merbuk di kl untuk lancar RUU 355 hujan turun juga.
      Tok men kata hujan rahmat...tapi siapa yg habis basah kuyup?
      Wak kojola basah kuyup lari terkengkang kengkang takut kena panah petir..

      Delete
    2. BAPOK TOLOL...

      Delete
    3. BELUM habis lagi nampaknya kecaman, sindiran dan perlian dilemparkan ke atas Pesuruhjaya PAS Perak, Haji Razman Zakaria, ekoran keputusan Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh, D Sunita Kaur Jessy, memerintahkan beliau membayar RM200,000 kepada Timbalan Pengerusi AMANAH Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, kerana kenyataan beliau di dalam akhbar Sinar Harian pada 2 Jun 2015 bertajuk “Pendekatan Nizar mirip DAP”.

      Cara kecaman, sindiran dan perlian ini dilemparkan memperlihatkan seolah-olah hanya Haji Razman seorang sahaja yang menyifatkan Datuk Seri Mohammad Nizar sebegitu walhal pada hakikatnya ramai pemimpin lain yang bukan pun dari PAS yang turut mengeluarkan kata-kata yang lebih teruk terhadap Datuk Seri Mohammad Nizar ini, di mana bezanya hanyalah bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar tidak mengambil tindakan terhadap mereka.

      Antara pemimpin politik yang pernah menyelar Datuk Seri Mohammad Nizar adalah Pengerusi PPBM merangkap Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang dirakamkan berkata: “(Datuk Seri Mohammad) Nizar jadi Menteri Besar, tetapi Menteri Besar yang duduk di bawah telunjuk orang lain, kerana dia tahu nasib dia bergantung kepada orang itu, kalau orang itu tak sokong, dia jatuh, dengan itu dia akur kepada apa saja yang ditunjuk kepadanya.”

      Begitu juga dengan Ahli Majlis Tertinggi Umno merangkap Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin, yang, sewaktu mengkritik Lim Kit Siang, direkodkan oleh portal berita Free Malaysia Today berkata “sejarah menunjukkan pemimpin Melayu akan dijadikan boneka DAP apabila pembangkang diberi kuasa” dan “kita lihat bagaimana Menteri Besar Perak (Datuk Seri Nizar Jamaluddin) ketika itu seorang Melayu tetapi jadi boneka DAP”.

      Soalan yang relevan untuk ditanyakan di sini ialah, sama di dalam kes saman terpilih yang dikemukakan kepada saya oleh Naib Presiden PAN, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, tatkala ada pihak lain yang menyebut perkara lebih teruk mengenai beliau tetapi tidak diambil tindakan saman, mengapa Datuk Seri Mohammad Nizar hanya mengemukakan saman kepada Haji Razman sahaja tetapi tidak kepada Tun Dr Mahathir dan Datuk Bung Mokhtar?

      Apa pun, Datuk Seri Mohammad Nizar sendiri mengakui, kepada portal berita Malaysia Kini bulan lalu, impak pelabelan terhadap beliau sewaktu mengulas perlantikan Pengerusi PPBM Perak, Ahmad Faizal Azumu, sebagai Pengerusi PH Perak dengan menyebut betapa Ahmad Faizal “tidak akan dibelenggu dengan tuduhan menjadi macai atau boneka suruhan DAP” yang disifatkan sebagai strategi UMNO yang turut memberi kesan kepada beliau sendiri.

      Lebih jauh lagi, para pemimpin dan penyokong PAN tidak seharusnya bersikap keterlaluan di dalam merayakan keputusan Hakim Mahkamah Sesyen Ipoh ini dengan cuba menghitamkan Haji Razman dan cuba memutihkan Datuk Seri Mohammad Nizar kerana, seperti disebut terdahulu, bila keputusan ini dirayu di mahkamah lebih tinggi, mahkamah lebih tinggi mungkin sahaja mendapati bahawa D Sunita Kaur Jessy tersilap dalam membuat keputusan.

      Datuk Seri Mohammad Nizar sendiri pun sebenarnya bukanlah suci dari mengata pemimpin lain sebelum ini kerana beliau sebagai contohnya pernah, di dalam kehangatan pemilihan PAS pada 2015, direkodkan dengan secara meluas oleh beberapa portal berita menyifatkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai “boneka Umno”, di mana bezanya hanyalah bahawa Datuk Seri Abdul Hadi tidak mengambil tindakan terhadap beliau.

      Delete
  6. Kassim baba terlepas dari pendakwaan songlap 42 jota kerana tuhan sayangkan kassim baba...

    Fbi dah jumpa bukti kaitan kassim baba merompak wang 1mdb...kassim baba tetap dibela kerana tuhan sayangkan kassim baba yg derma ratus jota kpd parti pak lebai yg tegakkan islam..


    Balasan tuhan tidak mesti datang segera selepas buat kemungkaran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Dr Mahathir Mohamad antara individu utama yang dipercayai dirujuk oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai `pemimpin penyangak' hingga menyebabkan parti itu enggan bekerjasama dalam gabungan pakatan pembangkang.

      Dr Mahathir yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dianggap individu paling menepati kenyataan Abdul Hadi, bersandarkan kepada kenyataan yang pernah dibuat Ahli Parlimen Marang itu, selain pemimpin PAS lain sebelum ini.

      Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN), Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff, berkata istilah `pemimpin penyangak' dilihat sangat konsisten dengan pelbagai kenyataan Abdul Hadi dan pemimpin PAS sebelum ini, yang banyak menyalahkan Dr Mahathir atas pelbagai kerosakan yang berlaku dalam negara sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri.

      Sebagai contoh katanya, pada 20 Oktober lalu, Abdul Hadi meminta Dr Mahathir bertaubat 'kerana bekas Perdana Menteri itu menjadi penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktator'.

      Beliau berkata, sebelum itu, pada 15 Ogos pula, Abdul Hadi meminta Dr Mahathir bertaubat di atas peristiwa Memali dengan menyebut: `tiada guna mengungkit cerita lama sejarah hitam itu tanpa bertaubat dan meminta maaf sekiranya bersalah dan tanpa membetulkan keadaan dengan membayar yang perlu dibayar dan mengganti yang perlu diganti.'

      "Begitu juga dengan pelbagai skandal kewangan didakwa oleh pemimpin PAS sebagai dilakukan Dr Mahathir di mana dalam isu forex contohnya, pemimpin Pemuda PAS adalah yang pertama meminta Dr Mahathir disiasat apabila keluar pendedahan CIA mengenainya sehingga akhirnya mendorong Kabinet menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasatnya.

      "Begitupun, disebabkan Abdul Hadi menyebut `di dalam pakatan harapan juga ada pemimpin penyangak', maka ini bermakna pemimpin penyangak ini ramai, dari pelbagai parti politik dalam pakatan harapan khususnya yang bersekongkol dengan Dr Mahathir," katanya hari ini.

      Semalam Abdul Hadi menegaskan partinya tidak boleh bersama gabungan pakatan pembangkang kerana didalamnya ada `pemimpin penyangak' dan PAS ketika ini lebih selesa menjadi pihak yang berkecuali dalam mendepani krisis keyakinan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14.

      Mengulas lanjut, Kamarul Zaman tidak menolak kemungkinan `pemimpin penyangak' turut merujuk kepada pemimpin Parti Amanah Negara yang membawa lari kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi atas tiket PAS kerana tindakan itu adalah mencuri, sekali gus menepati istilah `penyangak' mengikut Kamus Dewan yang membawa maksud `pencuri' atau `penjahat'.

      Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Ainul Adzellie Hasnul, berkata Abdul Hadi dipercayai merujuk `pemimpin penyangak' kepada bekas pemimpin PAS yang kini bersama Parti Amanah Negara yang belot terhadap perjuangan parti itu.

      Katanya, bekas pemimpin PAS yang berada dalam parti serpihan menjadi halangan terbesar kepada PAS untuk bersama dengan gabungan pakatan pembangkang dalam menghadapi PRU-14.

      "Saya tidak fikir pemimpin besar pakatan pembangkang seperti Dr Mahathir, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Lim Guan Eng atau Tan Sri Muhyiddin Yassin akan membuang pemimpin Parti Amanah Negara kerana mereka memerlukan parti serpihan PAS itu dalam gabungan pakatan pembangkang.

      "Mereka juga tahu bahawa pemimpin Parti Amanah Negara tidak akan bekerjasama dengan PAS walau dalam apa bentuk kerjasama pun," katanya.

      Delete
  7. Makin ketara, parti haprak punya kelemahan
    Dah tiada lagii isu besar, nak buat tohmahan
    Perkara kecil remeh dibawa buat perbalahan
    Tak ada apa salah pun, banjir dtg dari Tuhan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makinpanikkassimbaba dan wak jahid....hehehhe....cai bodoss makin merapooo siang malam...

      Delete
    2. Pada kojola kengkang semua usu remeh...yg vesar Hanyelah Balun Singh punyer....hahahahaaa....kojola berak lawas....mata terang...otak berbelit2.... Huhuhuhuhuujj

      Delete
    3. Najib kata kepada Zahid Komedi

      "KEPALA BAPAK KAU"

      Delete
    4. https://www.youtube.com/watch?v=pNintMoUaPM

      Delete
    5. Berak senang jalan kengkang mata juling..itulah sebabnya dia dapat gelaran wak kojola kengkang..lima kupang!!!!
      Kihkihkih

      Delete
    6. Meluat dengan jahid ni.
      bohong dah jadi darah
      daging dia.yabg belum
      keluar dari mulut pun
      dah tahu bohong.

      Delete
    7. Suami bertipe semacam ini adalah suami yang tercela sebagaimana disebutkan dalam hadis iaitu hadis Ibnu 'Umar radhiyallahu' anhuma dengan sanad marfu '-sampai pada Nabi shallallahu' alaihi wa sallam-, di mana beliau bersabda,

      ثَلاَثَةٌ قَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْجَنَّةَ مُدْمِنُ الْخَمْرِ وَالْعَاقُّ وَالْدَّيُّوثُ الَّذِى يُقِرُّ فِى أَهْلِهِ الْخُبْثَ

      "Ada tiga orang yang Allah haramkan masuk syurga iaitu: penagih arak, orang yang derhaka kepada orang tua, dan orang yang tidak mempunyai sifat cemburu yang meluluskan perkara keji pada keluarganya." (HR. Ahmad 2: 69. Hadits ini shahih dilihat dari jalur lain).

      Adapun maksud ad dayyuts sebagaimana disebutkan dalam Al Mu'jam Al Wasith adalah para lelaki yang menjadi pemimpin untuk keluarganya dan ia tidak punya rasa cemburu dan tidak punya rasa malu.

      Yang dimaksudkan tidak punya rasa cemburu dari suami adalah membiarkan keluarganya bermaksiat tanpa mau mengingatkan.

      Imam Ibnul Qayyim ketika menjelaskan dampak buruk perbuatan maksiat, di antaranya perbuatan ad-diyatsah / ad-dayytus (membiarkan perbuatan buruk dalam keluarga) yang timbul karena lemah atau hilangnya sifat ghirah dalam hati pelakunya, beliau berkata,

      الدَّيُّوثُ أَخْبَثَ خَلْقِ اللَّهِ ، وَالْجَنَّةُ حَرَامٌ عَلَيْهِ ، وَكَذَلِكَ مُحَلِّلُ الظُّلْمِ وَالْبَغْيِ لِغَيْرِهِ وَمُزَيِّنُهُ لَهُ ، فَانْظُرْ مَا الَّذِي حَمَلَتْ عَلَيْهِ قِلَّةُ الْغَيْرَةِ

      وَهَذَا يَدُلُّكَ عَلَى أَنَّ أَصْلَ الدِّينِ الْغَيْرَةُ ، وَمَنْ لَا غَيْرَةَ لَهُ لَا دِينَ لَهُ ، فَالْغَيْرَةُ تَحْمِي الْقَلْبَ فَتَحْمِي لَهُ الْجَوَارِحَ، فَتَدْفَعُ السُّوءَ وَالْفَوَاحِشَ ، وَعَدَمُ الْغَيْرَةِ تُمِيتُ الْقَلْبَ ، فَتَمُوتُ لَهُ الْجَوَارِحُ ؛ فَلَا يَبْقَى عِنْدَهَا دَفْعٌ الْبَتَّةَ

      "... Oleh kerana itulah, ad-dayyuts adalah makhluk Allah yang paling buruk dan diharamkan baginya masuk syurga, demikian juga orang yang membolehkan dan menganggap baik perbuatan zalim dan melampaui batas bagi orang lain. Maka perhatikanlah akibat yang ditimbulkan karena lemahnya sifat ghirah (dalam diri seseorang).

      Ini semua menunjukkan bahawa asal (pokok) agama (seseorang) adalah sifat ghiroh. Barangsiapa yang tidak mempunyai sifat ghirah maka berarti dia tidak mempunyai agama (iman). Kerana sifat inilah yang akan menghidupkan hati (manusia) yang kemudian menghidupkan (kebaikan pada) anggota badannya, sehingga anggota badannya akan menolak (semua) perbuatan buruk dan keji (dari diri orang tersebut). Sebaliknya, hilangnya sifat ghirah akan mematikan hati (manusia) yang kemudian akan mematikan (kebaikan pada) anggota badannya, sehingga sama sekali tidak ada penolak keburukan pada dirinya ... "(al-jawabul Kafi Liman Sa'ala 'Anid Dawa Asy-Syafi).

      Dengan demikian, ancaman keras dalam hadis ini menunjukkan bahawa perbuatan ini termasuk dosa besar yang sangat dimurkai oleh Allah Ta'ala, kerana termasuk ciri-ciri dosa besar adalah jika perbuatan tersebut diancam akan mendapatkan balasan di akhirat nanti, baik berupa siksaan, kemurkaan Allah ataupun ancaman keras lainnya.

      Delete
  8. Kebanyakan dakyah cai2, hamba kasii patah
    Ini disbb hujah cai cuma taraf budak mentah
    Kini, admin bawa mari pula artikel yg entah2
    Usah kata nak ulas, baca pun nak termuntah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUGIS LANUN KATA

      KEPALA BAPAK KAU

      Delete
    2. Berak lawas...otakbelit2...huhuhuhuuu... Balun singh...

      Delete
    3. BUGIS LANUN KATA

      KEPALA BAPAK KAU

      Delete
    4. Patah hujah anon kepala bapak?
      Kerat kotey aku kalo patah hujah anon kepala bapak
      Takat pantun takat kopipes ko dah kata patah hujah
      Puak kepala bapak lahanat ko
      Mmang dah delusi

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. Hekelleh sebut kotey geng najib mula melendeh riang
      Tak cukup negroville
      Geng najib mula mencega kelakian kawan yg amat rigid nie pegi jahanam lah ko

      Delete
    8. BAPAK JAKUN SESAT...

      Delete
    9. "Solat itu mencegah tuan punya badan dari melakukan kemungkaran, akan tetapi mengapakah kemungkaran itu masih tetap berlaku???

      Peringkat-peringkat sembahyang atau grade dalam solat, nilaikan dimana tahap sembahyang kita. Dalam era membaiki diri ini, kita check sembahyang kita, nanti akan terjawap kenapa kita tidak dibantu, dan ini juga gambaran secara keseluruhannya, mengapa umat Islam terbiar dan tiada pembela dan umat Islam kini tidak lagi menjadi umat yang agung seperti dulu.

      Golongan 1. Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat Islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang, mereka telah jatuh kafir. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.

      Golongan 2. Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun secara resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaaan derhaka kepada Allah Ta'ala.

      Golongan 3. Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang, tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang. Orang ini jatuh fasik.

      Golongan 4. Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca. Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang, orang ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang ini.

      Golongan 5. Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.

      Golongan 6. Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik tali didalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula. Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah terbawa bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah. Yang sedar dan khusyuk itu mudah mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya sembahyangnya tiada memberi kesan apa apa. Allah belum lagi cinta orang ini.

      Delete
    10. Thanks anon 1158 atas pencerahan tersebut
      Dalam kitab ada terangkan nnti solah kita yg tak semenggah tue di akhirat nanti di hadapkan dihadapan allah akan digulung umpama kertas dan di lontarkan ke muka mereka yg lalai ketika solah

      Rujuk surah al maun

      Delete
    11. EKELEH...RATK...MACAM KO PLAK TERASA!!!!

      Delete
  9. Pru 14 bn akan menang besar di Oenang kerana orang penang takut banjir besar lagi seperti kata wak Jahid komedi.......umno akan jadi ketua menteri penanh....hehehehe....orang penang cedik dari kojola kengkang ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUGIS LANUN KATA

      KEPALA BAPAK KAU

      Delete
    2. Menang besar bertukar jadi kalah besar baru ternganga
      Kepala bapak nk kena heret g muka pengadilan

      Delete
    3. Wak kojola kengkang berak pun dalam longkang

      Delete
    4. BAPOK TONGONG...

      Delete
    5. Golongan 7. Golongan yang mengerjakan sembahyang yang tepat ilmunya, faham secara langsung bacaan dan setiap lafaz didalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.

      Golongan 8. Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya, malahan dia dapat menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan Allah )

      Golongan 9. Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini dapat dibuktikan didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka didalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan dengan Tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsuk ia tidak hiraukan. Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang benar dan haq.

      Setelah kita nilai keseluruhan 9 peringkat sembahyang itu tadi, maka dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan dari yang buruk boleh menrungkai mazmumah, menanamkan mahmudah, melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan 7, 8 dan 9 sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala golongan yang lain jatuh pada kufur fasik dan zalim.

      Jadi dimanakah tahap sembahyang kita ? Perbaikilah diri kita mulai dari sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan kepada kita di akhirat nanti ialah solat / sembahyang kita. Marilah bersama membaiki solat kita agar segera dapat bantuan dari Allah, agar terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.

      "Solat itu ibu pada segala ibadah."

      Delete
    6. Alhamdulillah saudara anon moga allah membalas kebaikan mu itu
      Dakwah itu luas perspektifnya
      Thanks so much

      Delete
    7. So solah yg sempurna itu membaiki akhlak
      Menjauhi yg mungkar
      Membiasakan diri beramal soleh

      Delete
    8. RATK...JANGAN LAH KO TERASA SANGAT....

      Delete
  10. BUGIS LANUN KATA

    KEPALA BAPAK KAU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di penang ramai bugis....umno akan menang besar...kojola bugis monggolia...

      Delete
    2. Kepala bapak bugis murtad

      Delete
    3. BAPAK JAKUN SESAT...

      Delete
    4. Selepas masyarakat bukan Islam kecoh dengan sebuah kedai dobi di Muar yang beroperasi secara ‘mesra Muslim', kali ini sebuah kedai terapi kesihatan juga guna kaedah sama.

      Premis milik syarikat Kyosei terletak di Larkin Perdana di sini itu mencetuskan kontroversi selepas ia menayangkan notis di pintu masuknya yang jelas menyatakan hanya orang Melayu warga Malaysia dibenarkan berurusan.

      Menurut laporan akhbar China Press, kedai tersebut menjual barangan kesihatan dari Jepun dan produk rumah. Kedai itu juga dikatakan hanya menggunakan bahasa Melayu dalam menjalankan segala “aktiviti promosinya”.

      Notis makluman dicetak dalam bahasa Melayu dan Mandarin turut ditampal di luar kedai tersebut dengan menyatakan: “Harap maklum bahawa kami hanya menggunakan bahasa Melayu dalam semua aktiviti promosi.

      Delete
  11. Tak tahu apa nak jadi dgn cai2 Matdey kutty
    Bila dikaitkan dgn Tuhan, terus jer depa anti
    At least DSZ pernah jadi imam, itu dah pasti
    Matdey, ntah2 baca Fatehah pun dia tak reti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Imam songlap....pagi ni ko berak lawas...hehehe

      Delete
    2. Imam solat tak sama dgn muallim
      Ahli ibadat tak sama dgn ahli ilmu
      Dapat imam solat blum cukup kelayakan jdi kepala negara
      Kalo blum ckup ilmu tadbir negara
      Ia perlu jadi ahli ilmu
      Kerana ia hubungan sesama manusia lebih kompleks cabang ilmunya
      Hubungan dengan allah itu ada hukum yg tersendiri
      Tak pass hubungan sama manusia
      Hubungan dengan allah akan bermasalah
      Tak kira boleh jadi imam atau sahibul samahah

      Delete
    3. Wak jahit komedi tu idola si bapok wak kojola kengkang lima kupang. Dua2 kaki temberang..

      Delete
    4. Madey Al Kutty Al Kerala tu adalah idola si Zack, penjual pungkok di pasar borong. Pungkok Zack yang tonggek macam bumper volkswagon ni memang menjadi idaman BANGLAMAN...dulu, kini dan selama2nya! kikhikiiokiiiihkikioikkki...

      Delete
    5. Mungkinkah PAKATAN @ "Pak Atan" ini menjadi PROKSI NWO-New World Order atau benar2 ditubuhkan untuk melindungi UMMAH yang semakin diratah rakus. Atau sekadar melindungi gerakan Pak Wahab???

      Bagaimana dengan ROHINGYA?
      Bagaimana dengan SRI LANKA?
      Bagaimana dengan KAHSMIR?
      Bagaimana dengan ASSAM?
      Bagaimana dengan SELATAN THAI?



      ISLAMIC MILITARY ALLIANCE

      Pakatan ketenteraan ini asalnya 34 negara anggota dan kemudian bertambah kepada 37 negara pada hujung tahun lepas. Pada 6 Januari 2017, Bekas Chief of Army Staff, General (Retd.) Raheel Sharif telah di lantik menjadi Komander pertama IMA.

      Objektif penubuhan IMA ialah untuk melindungi negara2 Islam dari ancaman keganasan dari mana2 kumpulan pengganas dan negara yang menaja keganasan.

      IMA berikrar akan beroperasi di seluruh dunia tanpa melanggar ketetapan PBB dan OIC demi memerangi keganasan.

      Buat masa ini kesemua anggota IMA terdiri dari negara Islam yang majoriti Sunni dan mengenepikan negara yang majority Syiah seperti Iraq, Syria dan Iran.

      Namun Oman, sebuah negara yang bersahabat dengan Iran dan berfahaman Ibadi turut menyertai IMA.

      MMP pernah tulis mengenai pakatan ini tahun lepas. Jika betul kesemua anggota pakatan ini bergabung dianggarkan Kekuatan Pakatan Ketenteraan Islam

      4.1 Juta Tentera kekuatan Frontline

      5.22 Juta Tentera Kekuatan Simpanan

      2540 Pesawat Tempur/Pejuang

      461 Helikopter Penyerang

      44285 Kenderaan penggempur

      20488 unit kereta perisai/kebal
      (Variations of tanks)

      Semasa di tubuhkan pakatan ini belum memiliki nama rasmi. Namun pada tahun ini secara rasminya dikenali sebagai The Islamic Military Alliance (IMA), officially the Islamic Military Alliance to Fight Terrorism (IMAFT).

      Arab Saudi menganggap Malaysia sebagai negara islam yang memiliki rangkaian perisikan yang terbaik dan paling tersusun diantara negara2 lain dalam pakatan itu. Di gabungkan dengan sokongan pasukan khas yang sangat terlatih dan kehadiran Malaysia dalam pakatan ini merupakan sesuatu yang sangat penting pada Arab Saudi.

      Seperti yang MMP tulis sebelum ini sebenarnya sebelum penubuhan IMA sudah ada satu ketumbukan gabungan tentera Arab yang dikenali sebagai JAF atau Joint Arab Force. Tapi semuanya pak arab sahaja. Dan JAF ini lah yang mula2 memasuki Yaman untuk membantu presiden Yaman yang di gulingkan oleh Houti. Pendek kan cerita kempen JAF ni kelaut. Kebanyakan video yang korang nampak selalu tu kebanyakkan nya semasa kempen JAF.

      Mesir telah nyatakan kebimbangan bahawa IAC akan menjadi pencabar kepada JAF.

      Kewujudan yang boleh dikatakan dalam tempoh yang singkat membayangkan pakatan ini tidak memiliki momentum, mekanisma operasi yang licin atau pun sebarang rupa kerangka asas yang menjadikan sebuah pakatan ketenteraan yang kuat. Namun negara2 dibawah IMA telah memulakan perancangan bagi melicinkan interoperabiliti antara Negara bagi menguatkan pakatan ini.

      Pada ketika awal2 kewujudannya sesetengah negara ahli bagaikan terkejut dan menyatakan tidak menyediakan elemen kombat sebaliknya berkongsi maklumat perisikan dan sebagainya.

      Apapun Pakatan Tentera Islam ialah suatu berita baik sebenarnya. Ia merupakan permulaan yang betul. MMP berharap pakatan ni boleh melindungi kepentingan Islam di masa depan.

      Soalan maut yang selalu di tanya.

      MENGAPA MALAYSIA JOIN IMA?

      Kerana Ummah yang bersatu itu kuat. Kerana dah lama takde orang berani nak buat pakatan ketenteraan Islam.

      Delete
  12. Ada 5 kawasan parlimen dimana 3 menteri yg menang P13 dulu majority <2200, 5 kem tentera yg dalam pembenaan undi pos tentera lebih kurang 3 ribu sudahpun berada dlm senarai DI KAWASAN MEREKA. Seperti ismail sabri di bera,segamat s-subramania,hahahahaha Zahid hamidi di bagan datok...bayangkan orang2 inilah yg banyak bercakap di media2..mereka cukup kecut perut dgn PPBM,sebab jika PPbm boleh bawa pengundi luar bandar menampung kekurangan undi kawasan luar bandar melayu,maka mereka akan jatuh,dimenengi oleh PH..

    pERLAWANAN YG berat sebelah.

    uMPAMA BERLAWAN BOLA: Sebelas lawan sebelas,pengadil dan linesman dia punya.Tiang gol Bn,tiang gol futsal,tiang gol,TIANG GOL BIASA...

    ZAHID NAK CERITA TETANG ISLAM??Di sini lagi dia dah menipu?/ya ustaz zahid zika kamu menang PR14,JAWATAN KAMU,GAJI KAMU,ELAUN KAMU HALALKAH????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu lain sekarang lain,
      Tak caya tanya TGHH.

      Delete
    2. Dr Zakir Naik, pimpinan Peace TV, mungkin adalah salah satu penceramah televisyen yang paling popular. Dia menarik salah satu kerumunan terbesar di kawasan dan di Dubai. Penonton Dr Naik sering menyaksikan contoh langsung orang-orang yang memeluk Islam. Terlepas dari popularitinya, dia juga dikritik untuk sikapnya yang tidak seperti seorang cendekiawan dan untuk komen-komen beliau mengenai keganasan dan agama Kristian.

      Hampir 25% daripada pendengar dalam ceramah-ceramah Dr Naik adalah non-Muslim. Bagaimana dia berinteraksi dengan mereka menurutnya itu bergantung pada bagaimana media merakam Islam, iaitu bagaimana negara-negara non-Muslim memandang Islam. "Apabila saya bercakap dengan non-Muslim, saya membuat mereka merasa selesa untuk boleh mengkritik dan menyerang Islam, kemudian saya tanyakan pada mereka dulu, 'fikir apa yang salah dengan Islam?'"

      Kemudian mereka akan memberikan tiga hingga empat soalan. Dan menurut pengalaman Dr Naik dalam berdakwah selama 15 tahun, para non-Muslim itu rata-rata memberikan 20 pertanyaan yang paling umum.

      Soalan nombor satu adalah mengenai jihad, konsep yang paling disalah faham. Kedua adalah mengenai kaum Muslim sebagai fundamentalis, ektrimis, dan bahawa Islam disebarkan dengan pedang.

      Dr Naik rutin menyebut agama Kristian dalam ceramahnya. Bagi Dr Naik, ancaman terbesar bagi Islam adalah media, yang boleh menukar hitam menjadi putih, orang jahat menjadi pahlawan. Namun, jika dibandingkan antara Kristian dan sekularisme, ancaman terbesar justru berasal dari sekularisme. "Tetapi orang Kristian beza dari agama Kristian. Kebanyakan orang Kristian tidak mempraktikkan ajaran agamanya, dengan begitu sekularisme menjadi ancaman yang lebih besar."

      Kaum sekularis, menurut Dr Naik, berusaha meyakinkan kaum Muslim bahawa kehidupan berdasarkan sunnah Rasul mungkin tidak akan sesuai untuk masa sekarang, bahawa cara hidup yang Islami, seperti tudung, tidak tepat.

      "Sekulerisme tengah merebak, tapi begitu juga dengan Islam."
      Menurut Dr Naik, di banyak bahagian dunia, ketika tidak ada ancaman luaran maka akan ada ancaman dalaman. Sudah menjadi kodrat alam bahawa manusia akan melupakan perbezaan mereka ketika dihadapkan pada musuh besar bersama. Kerana itu perlu diadakan perdamaian antar aliran dengan merujuk pada sumber-sumber yang sahih, iaitu Al-Quran dan Hadis.

      Konflik sektarian sangat ketara. Setiap pihak mempunyai kumpulan sendiri dan masing-masing ingin kelompoknya bertambah besar. Konflik itu adalah tentang kuasa dan populariti.

      Dr Naik mengatakan bahawa kadang-kadang ancaman luaran diperlukan bagi kaum Muslim untuk bersatu di bawah satu sepanduk, jika mereka bersatu maka ancaman eksternalnya tidak akan berpengaruh. Alasan mengapa ancaman luaran menjadi ketara adalah kerana kaum Muslim tidak bersatu.

      Ceramah Dr Naik lebih mengutamakan seni debat dan meyakinkan daripada subjek perbincangan. Dia beralasan itu kerana Allah meminta hamba-Nya untuk berdebat dan berbincang dengan orang-orang.

      Dr Naik pernah bercakap di hadapan satu juta orang di Kerala, India. Jumlah hadirin terbesar yang pernah dia hadapi. Di Mumbai, ceramahnya selalu didatangi oleh 200-300,000 orang. Dan di luar India boleh mencapai 10-50,000.

      "Bulan Ramadhan kemarin, hadirin saya di Emiriah Arab mencapai 30,000 orang. Itu adalah kumpul-kumpul terbesar di UAE. Belum pernah ada acara yang berjaya mendatangkan bahkan separuh daripada jumlah itu," ujar Dr Naik.

      Dr Naik sering dikritik tidak memenuhi kriteria sebagai seorang cendekiawan Islam. "Saya tidak pernah mengatakan bahawa saya adalah cendekiawan. Orang-orang yang mengatakan itu. Sedangkan untuk kriteria, yang kita perlukan hanyalah menjadi seorang Muslim. Tuhan memerintahkan kita untuk berdakwah walaupun hanya satu kata. Masalahnya adalah saya belum pernah menempuh pendidikan agama. Saya adalah lulusan perubatan perubatan. Tapi kami mempunyai 25 orang di dalam organisasi kami yang lulus dari institusi-institusi Islam yang berprestij.

      Delete
  13. https://youtu.be/V1vLwHTTws0....rafixi ulas bajet kassim baba 2018...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman mula berubah dan perubahan itu semakin mencengkam jiwa masyarakat kita dibandar-bandar besar sebegini. Menurut sejarah, ketika kegemilangan zaman melaka dahulu, semua peniaga dibumi malaya dahulu dikuasai oleh orang-orang tempatan. Melaka menjadi empayar ekonomi yang gah dengan pedagang-pedagang dari bumi china dan india serta arab datang berdagang dibumi melaka ini. Orang-orang melayu terkenal sebagai pedagang yang hebat dan dikenali diseluruh pelusuk dunia. Hari demi hari ramai pedagang-pedagang mula membanjiri selat melaka yang sibuk itu..

      Setelah perniagaan semakin rancak, guna tenaga yang ramai amat diperlukan ketika itu. Maka british mengimport ramai pekerja2 dari negara china dan india untuk memenuhi keperluan tenaga kerja di lombong2 bijih timah dan juga perladangan.
      Setelah berapa lama mereka disini, kaum-kaum pendatang mula berniaga untuk kelangsungan hidup mereka disini. Bermula dengan bekerja di sini, kini mereka mula menguasai bidang perniagaan baik yang kecil mahupun yang besar. Kitaran pekerjaan mula berubah. Dahulu kita menjadi majikan buat pendatang2 itu, kini bertukar yang anak2 kita pula bekerja dengan mereka.

      Setelah itu, kadar kerancakkan perniagaan dinegara kita semakin melonjak. Keperluan tenaga kerja tidak dapat ditamppong oleh penduduk tempatan lagi. Usaha membawa pekerja2 asing dari luar terpaksa dilakukan lagi. Bangla,mymmar,vietnam,filipina dan indonesi serta india dipanggil datang membantu kepesatan ekonomi negara kita ini.

      Setelah beberapa lama, kelihatan anak2 kita mula bekerja pula dengan pendatang2 generasi terbaru ini. Ada sahabat saya terpaksa bekerja dengan bangla sebagai pemandu disebabkan mendapat tawaran yang menarik dari pendatang tersebut. Mereka mula menguasai ekonomi kita dengan berniaga kecil-kecilan dimerata tempat.

      Kedai acheh sudah menjadi sinonim masyarakat kita akan kedai runcit yang diusahakan mereka. Kedai gunting rambut juga dikuasai mereka. Pakistan terkenal dengan pakaian dan karpet, bangla dengan kedai membaiki petiais , vietnam dan mymar restoran makanan mereka.

      Yang lebih tragis pula, warga negara afrika juga mula rancak berniaga disini. dengan restoran makanan afrika dan juga kedai salon yang kebanyakkannya untuk pasaran warga negara mereka disini.

      Dalam masa 10 tahun akan datang, anak2 melayu, cina dan india akan bermajikan kepada usahawan2 dari negara2 tersebut. Mereka bukan sahaja pandai berniaga, malah mampu mengalahkan peniaga2 tempatan yang selama ini terpaksa bersaing dengan mereka dipasaran.

      Baru-bari ini, ada sahabat saya ingin meletakkan produk hasilannya dikedai-kedai dengan konsep 'consignment'. Dari 15 kedai yang dia terjah untuk mendapatkan kebenaran meletakkan barangnya , 14 kedai adalah milik warga acheh. Dari 14 kedai tersebut, 10 kedai setuju untuk menjualkan produk beliau itu.

      Kita kini terpaksa meminta jasa baik warga asing untuk berniaga bersama mereka. Kata putus bukan lagi pada kita tapi pada mereka usahawan yang amat kaya dibumi malaysia ini. Ada sebuah kedai runcit di kawasan padang jawa kelang sana, sehari jualannya tak lari dari rm15k untuk satu kedai.

      Disini saya ingin berkongsi bagaimana sahabat itu menerjah dari satu kedai kesatu kedai dikawasan damansara damai hanya untuk memasarkan produknya. Dari situlah kami tahu tiada sebuah kedai runcit pun milik orang kita berniaga disana.

      Mungkin usahawan tempatan boleh memikirkan hala tuju anak2 kita dalam menceburi dunia keusahawanan agar hasil kekayaan negara tidak dibolot oleh warga asing yang ramai disini.

      Delete
  14. Zahid gambarkan BN sangat terdesak di Penang
    NOTA PETANG

    Kesian Zahid Hamidi sampai terpaksa menggunakan ilmu "paranormal" dan hukum karma alam untuk mempengaruhi orang Cina di Pulau Pinang untuk membolehkan partinya BN merampas negeri itu apabila mengaitkan kejadian banjir kilat yang berlaku beberapa hari lalu sebagai petanda daripada Tuhan bahawa negeri itu akan dapat dirampas oleh BN.

    Cara Zahid itu lebih kurang sahaja cara budak-budak parti agama (Pas) di negeri itu yang membuat andaian banjir yang berlaku di Pulau Pinang sebelum ini akan memberi kemenangan besar kepada parti itu.

    Sampai ke situ sekali terdesaknya Zahid dan BN sampai terpaksa menggunakan hukum karma alam untuk menarik sokongan.


    Apakah Zahid masih belum mengerti bahawa dunia politik adalah dunia realiti. Rakyat apa lagi orang Cina - yang jauh lebih cerdik berpolitik berbanding Melayu termasuk Bugis, walaupun mereka juga percaya kepada "feng-sui" tetapi mereka tidak mudah diperdayakan dengan ilmu paranormal itu.

    Rakyat Pulau Pinang khasnya Cina tidak akan tersihir dengan hukum karma Tuhan itu. Apa yang berlaku di Pulau Pinang itu bukan kerana negeri itu diperintah oleh DAP. DAP tidak bersalah dalam kejadian banjir itu seperti mana negeri-negeri lain juga tidak bersalah atas kejadian banjir kilat atau setiap bencana alam yang berlaku.

    Contohnya di Kuala Lumpur, banjir kilat berlaku hampir setiap tahun dan ia bukan kerana BN memerintah di sini. Begitu juga dengan banjir di Kelantan akhir tahun 2014 ia tidak dikaitkan dengan kesombongan kerajaan Pas.

    Kalau pun BN dan Zahid berhajat hendak rampas Pulau Pinang berbuatlah sesuatu yang lebih baik dan berkesan bagi rakyat seperti mana di buat oleh Lim Guan Eng. Untuk peringatan Zahid, hukum karma alam tidak terpakai dalam kamus politik. Apa yang diukur oleh rakyat dan terpakai dalam politik ialah pentadbiran sesebuah kerajaan itu apakah ia membantu rakyat atau pun zalim kepada rakyat.

    Cukuplah Zahid buat lawak kerana lawak-lawaknya sebelum ini orang masih belum habis mentertawakannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia buat tuhan tu mcm kawan kawan dia

      Delete
    2. BAPOK TONGONG...

      Delete
    3. KEGILAAN Penasihat DAP merangkap Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, mengeluarkan kenyataan media sudah menjadi seperti satu legenda dalam dunia politik Malaysia ini di mana, sepanjang ingatan saya, tiada lagi mana-mana ahli politik Malaysia yang serajin beliau di dalam berbuat demikian walaupun kenyataan media beliau kerap tidak mendapat maklum balas daripada pihak yang diseru.

      Malah, Ketua Staf Ibu Pejabat DAP, Foo Yueh Chuan, dalam satu laporan portal berita DAP, Roket Kini, bertajuk “Jawatan ‘Setiausaha Politik Lim Kit Siang’ bukan lantikan biasa-biasa” pada 25 Ogos 2017 menyebut mengenai bagaimana “Lim Kit Siang menulis dan mengeluarkan kenyataan medianya sendiri setiap hari, sehingga mencecah tiga atau empat kenyataan dalam satu hari”.

      Perkara ini memang tidak dapat dinafikan lagi jika dilihat kepada rekod kenyataan media yang Lim Kit Siang keluarkan selama ini yang dicatatkan secara rapi di dalam blog beliau, di mana contoh yang paling jelas sekali ialah kenyataan media yang beliau keluarkan dalam 9 hari pertama di bulan Oktober 2017 yang berjumlah sebanyak 21, atau purata sebanyak 2.3 kenyataan media setiap hari.
      Senarai 21 kenyataan media yang Lim Kit Siang keluarkan dalam 9 hari pertama di bulan Oktober 2017 adalah seperti berikut:

      1. 1 October 2017, 7:25 am: “Tomorrow, a third “Believe It or Not” event in two years involving the Prime Minister will take place when Najib declares open the new glittering MACC headquarters in Putrajaya”

      2. 1 October 2017, 4:17 pm: “Challenge to MACC chief, Dzulkifli to declare whether he dare to recommend that Najib is not a suitable candidate for the next general election because of involvement in the 1MDB scandal?”

      3. 2 October 2017, 9:01 am: “Call on all Opposition political parties in Sabah to unite on a common platform to topple Najib, UMNO and Barisan National at both the federal and Sabah levels in the 14GE and not to allow any differences among them to deflect them from this common objective”

      4. 3 October 2017, 10:09 am: “Salleh and Abdul Rahman are stooges because they are not only Najib’s court jesters, they also fit the other meaning of ‘stooge’ in blindly defending Najib’s lies and falsehoods”

      5. 3 October 2017, 3:08 pm: “MACC should return RM5 million to Yayasan Prihatin SPRM from Najib because of “conflict-of-interest” and ask for a budget provision of RM300 million for 2018 to combat corruption against “sharks” of corruption”

      6. 3 October 2017, 5:44 pm: “A government which has lost the ability to differentiate between right and wrong has forfeited the right to be the government of Malaysia”

      7. 4 October 2017, 2:08 pm: “Challenge to Najib to deny that he had not created an instant billionaire (in Malaysian ringgit) by approving RM1.8 billion commissions to Leissner or 9% of the three 1MDB bonds totally US$6.5 billion in 2012/3 – which is several times the industry average for underwriting risky bonds”

      8. 4 October 2017, 3:46 pm: “Were there “fireworks” in the Cabinet this morning with Education Minister Mahdzir demanding public apology from Adnan for leading students astray or was there Ministerial camaraderie laughing at the “great fun” at the Putrajaya school?”

      9. 4 October 2017, 5:59 pm: “Lawyers directed to take out a test case to sue the media which printed lies and defamatory material about me, like receiving RM1 billion bribe from Mahathir, just by quoting some “Tom, Dick and Harry””

      10. 5 October 2017, 6:31 am: “Call on the civil service chiefs to resist the political pressures by Prime Minister and the UMNO/BN leadership to co-opt civil service to campaign for UMNO/BN in the run-up to 14GE”

      11. 5 October 2017, 11:50 am: “Syed Saddiq should be a model for young Malays and young Malaysians to be true to our Malaysian Dream for the country to be show-case to the world of an united, successful, progressive, prosperous, plural nation of diverse races, religions, languages and cultures”

      Delete
  15. Berapa lama kagi ostad Jahid akan berada dlmumno....Hushamudin rela ostad Jahid jadi PM?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah mustahil kalau BANGLAMAN tak terghairah dan terliur tengok pungkok Zack pasar borong yang lentik bak seludang tu...mau berpinar biji mata pala bapak kau dibuatnya ...kan...kannnnn ! kihkikioikihikkioikioiikiki...

      Delete
    2. 12. 5 October 2017, 5:09 pm: “Is Dzulkifli emulating Najib in refusing to have any media conference because he is afraid like the Prime Minister that his boasts and bombasts may be pricked by journalists’ sharp questioning?”

      13. 6 October 2017, 8:25 am: ““H” is Najib’s propaganda “war general””

      14. 6 October 2017, 3:02 pm: “Further proof that the rot has set in and only a government and political change in Putrajaya can bring a new hope to Malaysians with a new sense of responsibility by the nation’s leaders”

      15. 7 October 2017, 7:20 am: “If there is any truth in the lies about Mahathir’s RM1 billion bribe to me, and MACC knows nothing about it, then MACC Chief Commissioner Dzulkifli Ahmad should resign in disgrace because of utter incompetence”

      16. 7 October 2017, 2:48 pm: “There is a plot to get MACC to arrest and parade me in handcuffs in orange-coloured MACC lock-up uniform to counter kleptocratic allegations against Najib over 1MDB scandal”

      17. 7 October 2017, 6:15 pm: “Still waiting for Dzulkifli of MACC to accept invitation personally explain at the “Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptocrasi” rally in PJ on Oct. 14 what he had done to defend Malaysia’s reputation against being regarded worldwide as global kleptocracy as a result of 1MDB scandal”

      18. 8 October 2017, 6:58 am: “I have been in politics for 52 years and the thought of becoming Prime Minister of Malaysia had never entered my mind”

      19. 8 October 2017, 2:22 pm: “Call on all Malaysians regardless of race, religion or politics to attend the Pakatan Harapan rally “Sayangi Malaysia, Hapuskan kleptocrasi” in PJ to send a clear and unmistaken message to Najib and the world”

      20. 8 October 2017, 11:09 pm: “If Mahathir had given me RM1 billion bribe, I will give one million Malaysians earning below RM1,200 a month a donation of R1,000 each”

      21. 9 October 2017, 1:01 pm: “Can Puad Zarkashi of JASA which is nothing but a Special Affairs Department specializing in lies and black ops against DAP and PH reply rationally to former UMNO Secretary-General Sanusi Junid about me?”

      Bagaimanapun, rekod kenyataan media Lim Kit Siang ini, yang selalunya adalah berupa kritikan, desakan, cabaran atau jawapan kepada musuh-musuh politik beliau, khususnya UMNO/BN, tetapi juga PAS, terjejas teruk dalam 9 hari pertama di bulan November 2017 di mana beliau hanya mengeluarkan sebanyak 3 kenyataan media, atau purata sebanyak 0.3 kenyataan media setiap hari, sahaja.

      Delete
  16. Ayoooyooo Wak Zahid!
    Saya sudah mula nak kagum dengan Wak bila Wak sanggup ke Peneng berpelokan dengan Guan Eng, bersila makan nasi bungkus kandar dengan guan eng dan mangsa banjir, saya fikir Aduh Wak!...baiknya hati. Mulia sungguh Wak Inilah contoh seorang Wak yang berjiwa besar.
    Tapiiiii.......hancus bila Wak jadi peramal agama. Rupa-rupanya segala yang Wak buat itu, tipu.
    Wak seorang hipokrit.
    Jiwa besar Wak cuma mainan wayang.
    Dalam hati bertepok sorak, gembira tengok rakyat dilanda musibah. Inilah masanya nak rampas Peneng sebab Peneng dilanda musibah.
    Terima kasih Tuhan!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nyata wak jahid masih sangsi kemampuan sendiri
      Dgn wala dgn kepala bapak
      Padahal dia ada peluang
      Hehe nie rakyat nk harap ngan blue osen

      Delete
    2. Apa nak hairan, LGE biasa makan setalam, tanpa pinggan, dg org PAS dulu,

      Delete
  17. WakJahid bila berkopiah dan berjubah memang kelihatan mcm seorang oatad....ostad wang...

    ReplyDelete
  18. wAK ZAHID MACAMANA bila KL kena banjir kilat??//

    aku tak dapat pergi kerjee!!! adakah kamu di putrajaya pun akan ditawan???/

    ReplyDelete
  19. kita tenguk bila bagan dato' kena banjir kilat pula?/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh...suka yang amat sangat Zack ni, ketawa macam orang hilang akal. Ni mesti dapat ramai pelanggan BANGLAMAN kat pasar borong tu, siap beratur panjang sejak lepas subuh lagi, ngalahkan nak beli tiket final piala Msia pulak ! kikhikioikhikikioikihikioikkiki...

      Delete
    2. MACAM MANA Z TAK SUKA...MAK DIA TENGAH BUNTING KARABAU DEK PUKULAM SIJANTAN GOLOK...TAK LAMA LAGI DIA DAPAT ADEK KEMBAU LER TU...KUAR PUN MACAM MUKA KARABAU BALAU ROPE ADEK Z TU...KIKIKIKIKIKI...

      Delete
  20. Zahid,

    1. Anda bukan Tuhan.
    2. Manakah keislaman mu?
    3. Adakah kau dalam keadaan tertekan?
    4. Mengapa semakin hari semakin bercelaru pemikiran?

    Zahid,

    EXPLAINING AWAY THE TRUTH

    It is no good at all 
    to conjure all sorts of reasons 
    to explain away truth: 

    One could subscribe to truth 
    only when one has self-respect in the first place; 

    When a man tells untruths, 
    he has no respect for himself 
    and little would he do better for others 
    except for his own gain; 

    And when a man tells lies, 
    he has a tendency to forget: 

    With one lie after the other, 
    eventually he would be caught 
    in his own tangled web

    ReplyDelete
  21. Khyrulrezal s/o Osman Kutty13 November 2017 at 09:33

    Ini sudah jadi kes Pluralisme agama. Tuhan Zahid dan Tuhan cina Gerakan,adakah Tuhan yg sama?. Semakin mengarut lah UMNO ni bila semakin TERDESAK. HEHEHEKIKIKIHAHAHAKAHKAHKAH

    ReplyDelete
  22. Bukan ke sentiasa ingat mengingati sesama insan ni dituntut dalam agama, apatah lagi kalau dia bergelar sebagai pemimpin negara. Dah tentu ini adalah satu t/jawabnya besar dan pasti akan ditanya di padang Mahsyar kelak. Apa yang TPM lakukan sewajibnya diterima dengan hati dan jiwa yang terbuka dan berlapang dada, sentiasa mengingatkan kita kepada kebesaran penciptaanNya dan hikmah2 yang tersembunyi di sebalik sesuatu bencana yang diturunkanNya. Sebenarnya apa yang TPM ingin sampaikan adalah semata2 utk kita berfikir dan bermuhasabah diri dan mengambil iktibar dari bencana tersebut. Kita tentu tak mau jadi macam LGE yang membuat pelbagai andaian yang negatif dan tak masuk aakl ketika Kelantan dilanda banjir besar dulu, bersorak ria dan menuding jari menyalahkan kerajaan negeri Kelantan, tapi bila kena bertepek2 semula ke muka sendiri..tau pula menggelabah dan merayu bagai nak rak mengharapkan ihsan dan bantuan dari Federal. Allah maha adil...tak payah tunggu kat akhirat, di dunia yang fana ni pun dah ditunjuk balasanNya !

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng najib,

      you better live in reality, admit facts and believe in truth.

      you said you are a muslim but you do not appear to be one.

      you said you are intelligent but you seem to have a brain of kindy boy....

      period.

      Delete
    2. Geng najib aka wak kojola kengkang lima kupang tu bohsia...

      Delete
    3. Semasa Kelantan banjir .. negeri-negeri lain tak banjir sama pada masa Kelantan banjir. Selepas beberapa hari cuma beberapa negeri sahaja banjir dan air nya surut tak sampai sehari.. mangsa banjir yang di pindah pun tak sampai 50 orang.

      Banjir Kelantan bukan nya banjir kilat. Dan tidak ada mana-mana pihak yang kata Kelantan banjir kilat.. tapi banjir lumpur.

      Selepas banjir berpuluh kayu balak kelihatan di kawasan banjir. Di Pulau Pinang tak ada lagi kedengaran tanah runtuh atau kampit simen hanyut.

      Ada dua perkara yang perlu di beri perhatian. Monsun bulan Disember dan Najib bercuti main golf. Kalau dua-dua ini berlaku... Banjir lagi besar.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. zahid needs a comprehensive medical and mental check...

    or else get ready to stay in an asylum....sad

    ReplyDelete
  24. Pak diny, dalam komen kepada posting yg lepas oleh Budin , Pak ada mengatakan bahawa Mokzhani telah melepaskan pegangannya dalam industri O&G. Tindakan ini dikahabarkan telah menyebabkan kecelaruan pelaburan oleh pelabur2 luar di Msia. Mengikut kenyataan S/Jaya sekuriti Msia, kenyataan ini adalah tidak benar sama sekali dan amat2 tersasar dari realiti senario pelaburan yang sebenarnya. Tindakan Mokhzani ini tidak memberi sebarang impak negatif kepada iklim pelaburan negara, kerana pegangan tersebut tidak pun sampai 2% daripada keseluruhan industri O&G negara ini. Apa tah lagi dengan pelaburan yang sangat besar oleh pemain baru industri O&G Msia iaitu Saudi Aramco, yang mencecah berpuluh2 billion di Rapid Pengerang, pasti akan merancakkan lagi industri ini dan mampu menjadikan Msia sebagai hab penapisan minyak mentah terpenting di Asia, mengatasi Spore. Pakar2 O&G juga meramalkan Rapid Pengerang akan mampu menyediakan peluang pekerjaan yang amat besar kepada warga Msia dalam pelbagai bidang dan sudah semestinya akan berlaku technology transfer yang amat berharga kepada negara. Cakap2 akan berlakunya ketidak tentuan pelaburan luar tersebut hanyalah cubaan pihak2 tidak bertanggungjawab utk mensabotaj ekonomi Msia yang semakin berkembang pesat dan tak mustahil pihak pembangkang, khususnya pala bapak Madey Al Kutty adalah tangan2 gelap dibelakang usaha jijik ini !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aramco baru beli saham rapid yg blm siap oooi...beli seoaruh bayar suku jeer...temberang gengster najib...

      Delete
    2. BAPAK TONGONG...

      Delete
  25. Kah kah kah! Kalah Zizan dan Apek Saiful dgn lawak Ustaz Zahid Hamidi ni. Senang2 boleh jadi juara Raja Lawak ni

    ReplyDelete
  26. SEMAKIN JELAS KESAMAAN DNA UMNO DAN PAS. TPM DAN LOBAI PAS MEMBUKTIKANNYA DENGAN ULASAN YANG HAMPIR SERUPA DALAM BAB BANJIR DI PULAU PINANG.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semakin jelas kesamaan DNA DAP dan PKR yang tak dapat dinafikan oleh rakyat Msia yang waras dan berakal. kedua2nya adalah penjunjung LGBT yang tegar dan menjadikannya sebagai teras utama perjuangan kedua2 parti tersebut. Sebab tu lah, pemimpin2 tertinggi kedua2 parti tersebut begitu beria2 mengadakan sambutan 1000 hari Nuar kaki sontot ditahan di penjara baru2 ni, sampaikan mangsa banjir di Penang pun tak diendahkan mereka...hebat tak PH ni?

      Delete
    2. Ko tue ada trlebih dna kera kitaowg tak hirau pun geng najib nk sbuk dna owg lak
      Dasar penagih lendir

      Delete
    3. NGOK...KIKIKI...

      Delete
  27. Geng Najib

    do you know how to separate facts from fictions???

    ReplyDelete
  28. Inilah yang pelik. Ustaz-ustaz politik ini ada "direct line" kepada Tuhan ke?

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng najib....mengapa komen merapu?

      tak pernah pun saya lihat satu statement dari awak yg betul2 meyakinkan awak ini orang siuman. tiada......u may join zahid in an asylum

      Delete
    2. BAPAK TOLOL...

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. Z...BAPOK TOLOL...

      Delete
  30. BAKAL DI SERAH PADA JUNJUNGAN BESAR TAK LAMO LAYI BUKAN PENANG BAHKAN SATU DUNIYO.

    ReplyDelete
  31. Banjir satu bencana, Tuhan sengaja nak sudi
    Seminggu org Penang dengan air bah mandi
    LGE berhiba tangis, minta tlng Zahid Hamidi
    Kpd Zahid, org Penang sentiasa kenang budi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. I think cybertrooper umno IS BEING TOLD to put up komen like BANGANG, BODOH, BONGOK dll. Mereka tiada fakta nak d hujah...jadi memcarut.

    Tapi mereka kata mereka pembela agama dan bangsa...... They need to be rehabilitated with orang utans at the sanctuary for these cybertroopers. Pitythem for having pea brain

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Kih kih kih...
      Pity U, 1206...having a pee brain...

      Delete
    3. 1206...CUBA KO KOMEN KAWAN KO M'SIA HARU 1218..KAT BAWAH NI....TAK MENCARUT KER TUUUUU!!!BENGAP.....

      Delete
    4. Dacing karat buat timbang taik kepala bapak ko anon kepala bapak

      Delete
  33. Zahid tak pilih kasiih, terhadap Pulau Pinang
    Dia sanggup utk basah sama turut berenang
    Bantuan k'jaan pusat dihulur dengan senang
    Jasa Zahiid, orang Penang tetap kan kenang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Tuan budin


    Ada kebenaran kenyataan wak.kahid komedi

    Dulu 2014 kelantan banjir..tahun itu nik acis meninggal dan pas berpecah


    Skrg karpal singh meninggal dan penang banjir...

    Apa DAP.bakal.berpecah ???


    Eloooo

    Wak kahid bodo yg jaga ROS bodo bangang biol tolol


    Dap semakin GAH la bodoooo


    ROs yg pantat... bodo


    Rugi duit rakyat duit ahli dan masa lami semua.. masa nak memantat pun tak sempat... gara gar ROS bangang..biol.
    Tolol


    Wak wak

    Tolol.nyer ko...

    Aku tak cakap tuhan kau lagi tolol!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENYATAAN BONGOK!!!! MENCARUT PULAK DAH...KIHKIHKIH....M'SIA...'HARU'....

      Delete
    2. Wak

      Tolong bagi tau siapa tuhan yg ko sembah tu?... kami nak cakap.sikit dgn tohan kau tu..


      Kami nak tya tohan kamu?.apa ler tolol ko ciptakan wak.jahid tu??

      Macam.semua mennda dia tahu.macam dia tu anak tohan !

      Delete
    3. BAPOK TOLOL...AKU SUNATKAN PULAK BUDAK N NANTI!!!!!

      Delete
    4. kihkihkihkihkihkihkih......sunatkan jer.....

      Delete
    5. Ko sunat kan tohan ko dan tohan wak jahid

      Nanti tohan kami bagi BALA pada megeri pahang darul.komunis pula

      Kuantan great wall of tun razak. Trade rembibi only. China workers only..

      Di pudu 7 angota polis d serang 70 pekerja china darul komunis...main judi...

      Ini yg geng najip.mahu

      Delete
    6. KAHKAHKAH...M'SIA ...'HARU'....DAH MEROYAN.....

      Delete


    7. Anon

      Siapa.nama tohan kamu..

      Jawab kalau ko ada tohan

      Delete
    8. M'SIA ...'HARU'...

      Siapa.nama tohan kamu..

      Jawab kalau ko ada tohan

      Delete
    9. Ambik 5 kupang.. pergi main jauh jauh..

      Kopypes..jer kerja

      Delete
  35. Benih Padi, Butir beras, Sesuao nasi,Tiket bola...skrg titisan ujanbpun UmnoBN Pas yg tentukan.Tinggi mana lagi lambonganmu wahai baki melayu2 benyai?
    Sesar jauh kemana mana lagi Islam yg dilaungkan?

    Moga jawapan segera diberi oleh Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1236...KO LER MELAYU BINGAI TU!!!!DAH LAH BINGAI...BENGAP PULAK....

      Delete
    2. 1241, aku ni 1236.
      Maaf, aku lupa.
      Poer bank Pelesu, bantuan sekolah, byk lagi lah...semua itu pun UMNOBNPAS yg tentukan.
      Apa ko tak setuju pulak? Ko ni pembangkang ker?

      Delete
    3. ADA AKU KESAH....

      Delete
  36. Hehe cool malaysia baru jangan sergah dubuk kepala bapak
    Dowg gelabah puyuh
    Mati beragan semua nnti
    Takde lak sarkis kat tmpat
    Budin
    Nie
    Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. NGOK...KIKIKI....

      Delete
    2. Mike cool.jer


      Seronok.nampak.chai melompat..


      Nak.main isu tuhan pilak.. mcm hadi aweng pun tiap.malam.bckap.dgn tohan...

      Silao silap ZEUS yg muncul..

      Wei zaman greek purba percaya kpd tohan api tohan air tohan angin

      Tohan air yg bagi banjir

      Jadi jom angkat sembah tohan air minta jgn bg banjir..


      Adoiii boleh jadi murtad kami ikit cakap.tohan hadi dan terbaru anak tohan wak komedi

      Delete
    3. KAHKAHKAH...CAI HAPRAK...M'SIA ...'HARU'...DAH MEROYAN....

      Delete


    4. Semalam pudu polis d serang puak komunis

      Esok.cheras pula

      Zaman Tun komunis dok dalam hutan


      Zaman NAJIP KOMUNIS DOK DALAM.BANDAQ..SIAP MAIN JUDI LAGI..SERANG POLIS KALAU BIKIN SIBUK


      BABI BETUL.NAJIP.KOMUNIS..

      Delete
    5. KAHKAHKAH...M'SIA ...'HARU'...DAH SENTAP HABIH DAH.....KIKIKIKIKIKI...

      Delete
    6. Kalo benar ape kita nk sentap kan malaysia baru
      Kebenaran ttap visi pakatan
      Suara sumbang kepala bapak
      Dayus dan lahanat menjilat
      DASAR KIPAS LIPAS
      KETUK MEREKA DENGAN SENDUK
      TABIAT KERA PUN MUNCUL
      UMAT TERDAHULU YG ENGKAR PUN PENAH DI SUMPAH MENJADI KERA YANG NYATA
      ZAMAN UMAT AKHIR MANUSIA JADI KERA MELALUI TABIAT
      DENGAN TEPAT KERA BERWAJAH MANUSIA YG LAYAK UNTUK PUAK KEPALA BAPAK

      Delete
    7. Najip

      Planet of the apes..

      Najip kera ...

      Ya tuhan berkuasa ubah mereka jadi kera..

      Pru14 habis KERAjaan Najip

      Delete
  37. Mmuah dubuk bring it
    Pakatan no hal
    Wak jahid mmg takda ketokohan
    Hehe mana lgi top dog kepala bapak any idea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEPALO TONGOK...KIKIKI...

      Delete
  38. Zahid bertungkus lumus, bantu bah P.Pinang
    Budi jasa Zahid, raakyat sanjung dan kenang
    Ini membuat Matdey risau resah, tak senang
    Penghinaan ke atas Zahid, dia suruh canang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  39. Sauadara john doe

    Bagi lah satu ayat yg kata


    Tohan bagi banjir sebab penang degil.keras kepala..

    Ada ker ayat ciptaan anak tohan komedi ni..? Dalam kitab suci

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Kesiian, MsiaHaru cai bahalol unta
      Mmg bab ayat quran, dia jahil buta
      Dia cuma tau mencarut & mengata
      Kini, pertolongan si BoDoe diminta

      Kah kaahh kaaahh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. si BoDoe....kahkahkah...dah ler bodos...Bengap pulak tu....banyak sangat makan dedak yg ditabur dek si Ketua To' Kong Dapigs....

      Delete
    4. Hujan itu rahmat malaysia baru
      Ia mendidik kita bantu membantu walau brlainan ras agama
      Ia kemanusiaan
      Bukan kepartian
      Senang cite sombong camner pun kerajaan penang pada pusat
      Ia ttap menyumbang pendapatan kdnk negara
      Hak untuk rakyat penang
      Wajib kerajaan pusat salur
      Melalui tabung bencana
      Bukan mengungkit
      Apa penang ni autonomi ker?
      Point paling kuat
      KEMANUSIAAN
      ROHINGYA TERKINJA KINJA DI BELA
      PENANG NEGERI MUTIARA?
      KLUAR PERLEMBAGAAN NEGARA KER?
      STUPID VERY STUPID
      KEPALA BAPAK HILANG KEMUDI

      Delete
  40. Semua macai macai yg jadi cyber trooper umno ini anak didikan oxford trained minister....low class punya graduate.

    A lot,of these pea brains are illiterate and cannot speak english. Tak faham maka keluarlah kata kata mencarut

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3000 ekor kera

      Askar maya upahan

      Di rasmikan wak jahid komedi


      Bahasa kera ..puak najip.ni

      Delete
  41. zahid boley turun dr jawatan dpm. boley ganti jamil khir.. jamil boley ganti zahid.

    ReplyDelete
  42. Tiap tahun sering terjadi banjir besar merata dunia! Filipina, china, bangladesh, thailand dan lain lain negara termasuk malaysia.

    Apabila kita membuat reference, kita menyebut nama negara yg ditimpa musibah tersebut. Bila kita menyebut nama daerah yg dilanda musibah, kita akhiri dgn nama negara yg terlibat. Begitu juga malaysia, ia akan diakhiri dgn penang malaysia.

    Wak jahid betul, tapi tak tepat kerana malaysia yg pada umum ditimpa musibah banjir dan malaysia perlu ditukar pemerintahnya kepada yg lebih baik! Ini termasuklah dua kapalterbang yg hilang dan ditembak! Jadi sama samalah kita renungi!

    ReplyDelete
  43. Cucu Mahathir Mohamad Dikecam, Tidur Dengan Anjing

    Sejak semalam gambar cucu pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr. Mahathir Mohamad tidur bersama beberapa ekor anjing telah menjadi tular di media sosial.

    Cucu beliau, Othman Mirzan telah memuatnaik gambar berkenaan dalam Instagramnya dengan kapsyen “All my bitches love me”.

    Disebabkan gambar ini, Othman telah dikecam seolah-olah tiada binatang lain untuk bergambar dan Othman sendiri tidak peka dengan sensitiviti masyarakat Islam.

    Walaupun anjing adalah makhluk Allah, tetapi tidak perlulah sehingga dimuatnaik dalam media sosial.

    Semalam, Utusan Malaysia telah menyiarkan mengenai kehidupan mewah yang dijalani oleh Meera Alyanna atau lebih dikenali dengan Ally apabila kesempurnaan hidupnya menjadi tumpuan ramai.

    Ally adalah anak kepada Mukhriz Mahathir dan diumpamakan lahir dalam dulang emas terkenal di media sosial dengan kehidupan umpama selebriti dan sering menggayakan pakaian dan barangan berjenama.

    Malah Ally juga sering menjalani percutian mewah di seluruh dunia, serta bertuah kerana menjadi pemilik bot yang dinamakan sempena namanya.

    Ternyata kehidupan keluarga Mahathir menjadi tumpuan apatah lagi dengan kekayaan yang dimiliki oleh mereka.

    http://www.suara.tv/2017/11/13/cucu-mahathir-dikecam-tidur-dengan-anjing/

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...