Thursday 9 November 2017

MINYAK NAIK DAN NAIK MINYAK, NAJIB KENA DITURUNKAN


Minyak adalah keperluan asas rakyat dan sebarang kenaikannya akan memberi kesan berantai kepada banyak keperluan lain dalam kehidupan. Sebarang kenaikan harga minyak akan menaikkan harga hampir semua barangan dan perkhidmatan.

Ketika pentadbiran Tun Abdullah Badawi dipertikai dengan isu budak tingkat 4 dahulu, kedudukan beliau tambah merudum dengan keputusannya menaikkan harga minyak sebanyak 78 sen di mana akhirnya beliau terpaksa akur kepada peralihan kuasa.

Dalam hal ini, Tun Mahathir Mohamad ternyata lebih bijak. Meskipun sepanjang 22 tahun berkuasa, pelbagai cabaran dihadapinya, tetapi beliau hampir tidak pernah mengusik hal-hal yang berkaitan keperluan asas rakyat.

Beliau terus mengekalkan subsidi minyak dan pelbagai barang keperluan lain dengan tujuan agar rakyat dapat hidup selesa dan tidak mudah naik minyak. Kemarahan rakyat kerana faktor politik lebih mudah ditangani jika mereka tidak tertekan dalam kehidupan atau poket sentiasa berisi.

Najib sebaliknya bukan saja menarik subsidi minyak, gula, tepung dan sebagainya dengan omongan kononnya diganti dengan subsidi bersasar seperti BR1M, malah turut memperkenalkan cukai pukat harimau GST?

Kutipan GST adalah sekitar RM42 bilion setahun, manakala BR1M hanya RM6 bilion. Jika dicampur dengan subsidi yang ditarik balik, kerajaan sebenarnya masih banyak lebihan, meskipun pendapatan daripada Petronas kian merosot.

Tetapi, kenapa Najib masih tidak kecukupan wang untuk mengurus negara?

Dalam hal ini, tidak seperti Tun Mahathir yang gigih berusaha menampung kekurangan dana kerajaan  dengan menambah pendapatan melalui pelaburan dan menyediakan iklim ekonomi yang selesa kepada perniagaan, Najib agak lemah dalam hal tersebut.

Beliau hanya tahu mencukai rakyat untuk mendapatkan wang, sambil terus bersikap boros dalam berbelanja, selain iklim ekonomi sentiasa demam untuk  perniagaan atau mencari wang.

Dana Pejabat Perdana Menteri meningkat saban tahun, kos jamuan dan makanan hampir tiada had dan berbelas bekas pemimpin diberikan jawatan bertaraf menteri semata-mata untuk mendapatkan sokongan dan populariti.

Semua pembaziran itu tidak berlaku di zaman Tun Mahathir, bahkan ketika mesyuarat kabinet waktu itu hidangan yang disediakan hanyalah nasi lemak bungkus saja. Ia berbeza dengan sekarang di mana jamuan ditempah dari hotel lima bintang.

Perbezaan nyata antara Tun Mahathir, baik dengan Tun Abdullah Badawi mahu pun Najib ialah beliau jauh lebih bijak dan mempunyai lebih kemampuan berbanding kedua-duanya itu.

Beza Najib dengan Tun Abdullah Badawi pula, meskipun sama-sama lemah, beliau turut terpalit dengan ibu segala skandal iaitu 1MDB yang membuatkan kedudukannya ibarat telur di hujung tanduk.

Dengan dasar kenaikan harga minyak secara mingguan, Najib kini terdedah kepada maki hamun, kebencian dan penolakan rakyat pada setiap minggu. Jika kenaikan berlaku pada setiap Rabu dan seiring dengannya Najib juga terus dimaki, dibenci dan ditolak setiap minggu, adalah mustahil rakyat mahu terus mengekalkan UMNO dan BN lagi dalam piliharaya akan datang.

Sifirnya mudah saja, kalau sekarang pun beliau tiada perasaan simpati dengan menarik subsidi dan mengenakan GST, sudah tentu apabila diberikan lagi kuasa, Najib akan terus melakukannya lagi dan lagi tanpa berhenti.

Kenaikan harga minyak dan sebelum rakyat terus naik minyak,  "seseorang" mesti diturunkan sebagai jalan penyelesaiannya. Kalau tidak, masalah ini akan terus wujud tanpa kesudahan.

Kecuali penerima dedak bulanan yang terus mempertahankan kenaikan harga minyak, rakyat dan ahli UMNO sendiri rata-rata menolak dan jengkel dengannya.

Jika kenaikan minyak memberi kesan berantai kepada naiknya pelbagai barangan dan perkhidmatan, punca kenaikan itu juga adalah rantaian daripada sifat boros, suka bermewah dan tiada kemampuan "seseorang" di atas sana sebagai pemimpin.

Buang "seseorang" itu dan partinya sekali...kalau pun tak selesai sepenuhnya, pasti akan berkuranganlah masalah kita semua. (ShahbudinHusin 09/11/2017)

268 comments:

  1. Replies



    1. Bamjir d penang


      Kapla.baoak.najip.nagi br1m 8b setahun

      Duit ni sepatut guna utk.tambat banjir d kelantan kedah pemang pahang johor

      Tapi.kapla lutut bapak terlalu bodo...

      8b setahun dah 5 tahun 40b bagi rakyat boddoooo dedak


      Banjir tak di peduli


      Bodooooo

      Delete
    2. 8b kalau tambat banjir dah settle penang kelantan johor

      Tapi kapla lutut bapak bodooo nak.jugak bagi br1m

      Tak ker kapla.bodooo namanyer

      Delete




    3. Najip kelentong lim guan emg


      Najip.kata nak bagi lagi 150 juta

      LgE kata 150 juta tu bulan nov 2016 punya tender...

      Penipu.najip


      1 billio d bawah rancangan malaysia.ke 10 pun najip.belum.langsai... utk tambat banjir

      Penipu lagiiikk


      1b utk tambat banjir d penang mana??? Tender mana??? Nak tgu rancangan malaysia ke 11?


      Tolol betul.kepala.bapak ko

      Delete
    4. Ke0ala.hotak.ko.BUDIN...

      KIHKIHKIHKIH....M'SIA HARU...TAK KERUAN...DAH NAIK MINYAK...

      KIOK...KIOK..KIOK...KIOK...KIOK...

      RELAX BRO!!!!!

      Delete
    5. Relax! kepala otak bapa kau kojolla THE BABE (BABI) 4 kaki pendek hidung rata.
      Kau hilang mampos kemana hah?
      Ketuanan Jho Low cari kau nak dibawa naik Equaniminitis-nitis untuk tongeng kepada geng dia yang berparty.
      Abang Bengali pun tunggu di Chow Kit dari semalam.
      Laki kau Mr Jubori pun marah kata kau bunting bukan anak dia, nak minta cerai talak 3.

      Semalam kena teruk kah sebab bunyi pun lain aja, kiok bukan lagi kuang

      Delete
    6. Seorang pengacara TV di Amerika Syarikat (AS) menyelar sikap berat sebelah ahli politik negaranya dalam menangani isu serangan dan keganasan.

      Pengacara “Morning Joe”, Joe Scarborough mendakwa ahli politik AS hanya tangkas memberi respon jika serangan dikaitkan dengan Islam.

      “Jika lelaki bernama Mohammad yang menyerang gereja itu semalam, oh Tuhanku. Oh Tuhanku. Pagi ini, Washington akan gempar.

      “Tetapi apa yang kita dengar daripada mereka ialah ‘mari kita berdoa. Saya rasa sangat teruk’,” katanya memetik laporan portal Stepfeed.

      Beliau mendakwa walaupun terdapat banyak siri tembakan di AS yang kerap dilakukan warga kulit putih, kebanyakan ahli politik AS tepis masalah itu.

      Tetapi, apabila serangan dilakukan individu yang dikaitkan dengan pengganas Islam, ahli politik segera mengutuk dan menggesa tindakan drastik, katanya.

      Ahad lalu, seorang lelaki kulit putih, Devin Patrick Kelley melepaskan tembakan rambang di sebuah gereja di Sutherland Springs, Texas yang mengorbankan 26 orang dan 20 lagi cedera.

      Gabenor Texas Greg Abbott berkata, serangan itu paling dahsyat dalam sejarah Texas dan difahamkan kebanyakan mangsa terbunuh berusia antara 5 hingga 72 tahun.

      Manakala pada 31 Oktober lalu, seorang pemandu trak keturunan Uzbekistan, Sayfullo Saipov, membunuh 8 orang dan mencederakan lebih sedozen lagi apabila dia memandu memasuki laluan basikal di bandar raya New York.

      Pihak berkuasa menganggap serangan itu serangan pengganas IS.

      Scarborough kecewa dengan sikap berat sebelah terang-terangan itu, terutamanya apabila Presiden AS Donald Trump garang di Twitter selepas serangan Saipov.

      Walaupun angka kematian dalam serangan Saipov jauh lebih rendah berbanding serangan Kelley, Trump lebih tenang dan mengaitkan serangan Devin kepada masalah kesihatan mental.

      Delete
    7. ANON 1102...KO SINDIR NUAR ALJUBURI TU KER....

      Delete
    8. Walaupun Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dilihat begitu kritikal sekali terhadap Kerajaan Kelantan dan PAS sewaktu Kelantan dilanda banjir besar pada akhir tahun 2014 dahulu, perlu diakui bahawa beliau memang ada menyumbangkan dana, sama ada bagi pihak Kerajaan Pulau Pinang atau bagi pihak DAP, bagi membantu mangsa banjir di Kelantan.

      Jelas tercatat pada akaun Facebook Lim Guan Eng dan akaun Facebook Anthony Loke Siew Fook pada 9 Januari 2015 mengenai agihan sumbangan dana ini.

      Mengikut catatan-catatan tersebut, dana RM1.15 juta sumbangan Kerajaan Pulau Pinang diagihkan kepada:

      1) Kerajaan Negeri Kelantan (Tabung Serambi Mekah) – RM250,000
      2) Yayasan Darul Hijrah (yang dipengerusikan oleh Datuk Husam Musa) – RM200,000
      3) Badan Kebajikan Parlimen Kuala Krai – RM200,000
      4) Pertubuhan “R” Kelantan – RM200,000
      5) 6 NGO – RM260,000
      6) SJK (C) Gua Musang – RM20,000
      7) SJK (C) Chung Hwa, Temangan, Machang – RM20,000

      Mengikut catatan-catatan tersebut juga, dana RM200,000 sumbangan DAP diagihkan kepada:

      1) Yayasan Darul Hijrah (yang dipengerusikan oleh Datuk Husam Musa) – RM 50,000
      2) Badan Kebajikan Kuala Krai – RM 100,000
      3) SJKC Yuk Chai, Kuala Krai – RM 50,000

      Saya tidak mempunyai rekod mengenai identiti 6 NGO ini, sekadar ingat-ingat lupa sahaja.

      Bagaimanapun, semalam, Ustaz Che Ibrahim Mohamed telah mengesahkan menerima dana RM60 ribu bagi pihak PASMA Kelantan.

      Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ustaz Ahmad Fadhli Shaari, juga ada menulis pada 29 Januari 2015 begini: “Apapun, terima kasih terhadap huluran derma RM40 ribu untuk Jabatan Amal Kelantan. Sedikit kecewa kerana pihak Dewan Pemuda PAS Kelantan bahkan Jabatan Amal hanya mengetahuinya selepas ia diserahkan oleh pihak Yang Amat Berhormat kepada pihak ketiga. Jika kami mengetahuinya terlebih awal, sudah tentu kami sendiri akan menyambut dari tangan Yang Amat Berhormat.”

      Portal berita DAP, Roketkini, bagaimanapun tidak memberikan gambaran yang tepat mengenai agihan sumbangan dana Kerajaan Pulau Pinang dan DAP ini di mana sesatunya laporannya mengenai agihan sumbangan dana ini mencatitkan pada 10 Januari 2015 begini:

      “Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menyerahkan sumbangan wang berjumlah RM1.15 juta dan barangan keperluan asas mangsa banjir, sebahagian dari keseluruhan RM1.5 juta sumbangan kepada wakil negeri Kelantan, semalam. Penyerahan sumbangan wang dalam bentuk cek kepada pelbagai pertubuhan bukan kerajaan negeri Kelantan oleh Guan Eng kepada ADUN Salor, Datuk Husam Musa dibuat dalam satu majlis ringkas disaksikan orang ramai di hadapan Pasar Kuala Krai. Meskipun bukan majlis rasmi, penduduk Kuala Krai yang menyaksikan upacara tersebut turut mengucapkan terima kasih dan mengambil peluang bersalaman dan bergambar bersama pimpinan Pakatan Rakyat. Hadir sama, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Kuala Krai Dr Hatta Ramli, Ahli Parlimen Rasah Anthony Loke dan Exco Pulau Pinang Datuk Malik Kasim.”

      Jika dilihat kepada catatan Ustaz Ahmad Fadhli Shaari, serta beberapa catatan pihak lain, apa yang menimbulkan sedikit keributan dalam soal ini hanyalah tindakan Lim Guan Eng menyerahkan sumbangan dana itu bukan melalui wakil rasmi Kerajaan Kelantan sahaja yang memberikan gambaran seolah-olah beliau cuba berpolitik.

      Delete
    9. Minyak naik rakyat naik minyak
      Belanja bertambah
      Yang paling ridiculous kepala bapak jual minyak mintak sokongan untuk mandat akan datang
      Ikutkan kepala bapak rakyat jadi taik minyak kena geromal ngan kepala bapak
      Itu yg nyata
      Sudah terang lagi bersuluh kepala bapak ni

      Delete
    10. Bila minyak naik......harga barang pon akan naik sebab kos tranportation supplier nak hantar barang ke peruncit dah jadi mahal.

      Sekali barang naik susah nak turun lagi. Kalo pun minyak dah turun tapi barang tak turun.

      Masalah ni apa yg billionaire segera tu tau.......dia dari mentekedarah, rumah, api & air, driver, kereta, petrol......segala-galanya free.........tinggal berak jerrrr kena cebok sendiri......lain sumer orang tanggung dan buatkan.

      Salam kepala bapak ko....!!

      Delete
    11. ko tengok budin, ko tengok. berapa punya teruk akhlak penyokong pembangkang @ ph. mukaddimah dengan maki hamun. pasal minyak berubah setiap minggu disalak macam tak ingat. cuba check balik malaun member parliment mana yang mengusulkan semakan harga minyak setiap minggu? bila dikaji dan diluluskan, puak kau jugak yang menyalak memaki hamun. dah tak ada kerja lain ke, menyalak tu kerja anjing. biar anjing aje yang menyalak...

      Delete
  2. Replies


    1. 2009 paklah dan najip.kata minyak.naik.sebab nak.kurangkan subsidi utk.guna buat lrt


      Kapla lutut bapak.najip


      Dah 2017 haram jadah lrt baru nak ada... 8 tahun merembat duit minyak tinggi patut dah ada lrt di penang dan JB !


      Penipu... dasar bugis lanun

      Delete




    2. Mana kopy pes


      Terencat ker


      Sebab myk.naik ?



      Cari idea?


      JASA BUAT URGENT MEETING WOIII


      NAK TAPIS ISU MYK.NAIK


      YEAAAAH MALAYSIA AKAN BANKRAP.INFLASI 5.8% BILA SGALA GALANYA NAIK.HARGA !!!!


      AMIK KOOOOOO!!!

      Delete
    3. HE...HE...HE...BUDIN DAH NAIK MINYAK...PELAKON HANDALAN DALAM FILEM P.RAMLE...ORANG MINYAK...

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    4. Pahlawan punggong maintain 5 kupang

      Delete

    5. Bangang ko apo 10.38 ni.

      Kepalo bapak ko.


      Delete
    6. Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) merangkap Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan melayan sebarang desakan permohonan maaf berhubung kenyataan 'lanun Bugis'.

      Terus menafikan beliau menghina masyarakat Bugis secara keseluruhan, termasuk di Indonesia, Dr Mahathir menegaskan bahawa kata-katanya semasa Himpunan Selamatkan Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi pada 14 Oktober lepas hanya ditujukan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sahaja.

      “Saya tak kata apa-apa pun terhadap suku Bugis. Saya hanya menyerang Najib. Baca ucapan saya,” kata Dr Mahathir bersahaja kepada wartawan ketika ditanya berhubung perkara berkenaan.

      Bekas Perdana Menteri itu diminta untuk respon terhadap desakan Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla menggesanya meminta maaf yang kesal dengan penghinaan terhadap seluruh keturunan Bugis.

      “Saya protes dan terkejut. Maka, Mahathir harus minta maaf. Kerana orang Bugis itu bukan hanya ada di Sulawesi Selatan, tapi di seluruh Indonesia, bahkan di Malaysia," kata Jusuf

      Desakan permohonan maaf oleh Jusuf adalah respon keduanya terhadap kenyataan Dr Mahathir berhubung isu berkenaan.

      Ucapan Dr Mahathir telah mencetuskan kegusaran persatuan Bugis tempatan dan mendapat murka daripada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

      Berita berkenaan juga tersebar ke negara jiran, Indonesia.

      Menurut Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, kenyataan Dr Mahathir tular sehingga ke Indonesia dan mencetuskan kemarahan masyarakat Bugis setempat.

      Malah, pihak Kedutaan Malaysia di Indonesia juga menerima sebuah memorandum daripada Perhimpunan Pemuda Bugis Makassar Indonesia yang mendesak bekasa Perdana Menteri Malaysia itu memohon maaf.

      Bagi penganalisis politik/ blogger, Lim Sian See, beliau melihat keengganan Dr Mahathir meminta maaf menunjukkan lagi sikap angkuh Pengerusi PPBM itu.

      Katanya, Dr Mahathir turut menuduh pihak-pihak yang protes terhadap isu Bugis telah dirasuah oleh Najib bagi menunjukkan kemarahan palsu.

      "Nampaknya Sultan Selangor, Majlis Dewan di-Raja Selangor, Naib Presiden Indonesia dan ramai lagi persatuan Bugis dari Indonesia dan Malaysia kesemuanya salah dan Mahathir adalah benar.

      "Sudah tentu, Mahathir sentiasa betul - menurut Mahathir dan penyokong-penyokongnya.

      "Cuma orang lain di dunia yang salah," ujarnya sinis.

      Delete
    7. Naik kan minyak bukan takat keputusan unpopular dari kepala bapak
      Tapi naikkan minyak satu helah nak cover kantong tunai kerajaan yg semakin konceng atau kosong
      Jgn ckap kawan fitnah lak
      Cash is the king
      Kepala bapak mmg pandai bikin duit
      Bukan tarik dari luar tapi peras kita rakyat dari dalam
      Its daylight robbery what?

      Delete
    8. Tk cian najib kt bapak dia....mmmmm

      Delete
  3. Replies


    1. Prof khoo kay kim pakar sejarah u.m yg dah tua bingkai..

      Woii bugis tu memamg kerja dia berperang atas air...

      Ada bugis jahat yg jadi lanun

      Sultan selangor pertama adalah bugis.. dia memang perang di selangor dan jumpa.sultan perak terus daoat gelaran sultan sepamgor...


      Ya dia menang perang

      Maknanya dia ni panglima perang yg menawan tanah melayu..


      Sebelum.jadi panglima perang dia ni apa? Lanun? Pedagang? Ostad lebai mekah? Rakyat marhaen?

      Delete
    2. ...KIKIKIKI...KASIHAN AKU TENGOK SI M'SIA HARU NI...TERHARU BETUL AKU MENDENGAR RINTIHAN NYER...

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    3. Curi basikal posmen ka kojola?

      Delete
    4. Sahabat Alam Malaysia (SAM) menggesa Kerajaan DAP Pulau Pinang mengarahkan pemaju menghentikan semua projek di lereng bukit yang sedang berjalan ketika ini.

      Presidennya, S. M. Mohamed Idris berkata, perkara itu bagi membolehkan kerajaan negeri menerusi pakar-pakar dalam bidang kejuruteraan tanah menjalankan siasatan dan pemantauan serius berhubung tahap risiko serta ancaman tanah runtuh.
      Menurut beliau, kerja-kerja tanah di kawasan lereng bukit itu sama ada di bawah paras 76 meter dari aras laut seperti dibenarkan atau yang lebih berisiko melebih paras tersebut tidak wajar diteruskan apatah lagi dalam situasi cuaca tidak menentu ketika ini.

      "Selain itu, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga tidak lagi wajar meluluskan sebarang permohonan daripada pemaju untuk membangunkan kawasan-kawasan lereng bukit termasuk di kawasan yang kurang 76 meter dari aras laut," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

      Semalam dalam sidang akhbarnya di sini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memberi peringatan kepada Kerajaan DAP Pulau Pinang supaya meneliti dengan serius projek-projek di lereng bukit bagi mengelak banjir.

      Dalam masa sama, Najib turut mengingatkan pemaju supaya tidak hanya mengejar keuntu­ngan semata-mata sehingga dilihat mengabaikan aspek perlin­dungan kepada alam sekitar.

      Dalam pada itu, S. M. Mohamed turut menggesa Kerajaan Pusat menerusi agensi sedia ada memainkan peranan dalam membantu menangani krisis lereng bukit di negeri ini.

      Menurut beliau, sejumlah peruntukan kecemasan perlu di­salurkan kepada kerajaan negeri untuk membaik pulih semula kawasan lereng bukit yang ditarah selain membantu menyelesaikan masalah tanah runtuh dan banjir kilat.

      Delete
    5. Anon1443 nape tak kopipes kerajaan negeri kelantan yg tebang balak secara intensif tue?
      Sahabat kita orang asli menyembih atau hampa sbab hutan tmpat mereka hidup dan cari makan
      Skang musim tengkujuh dah sampai takat banjir itu lumrah pada negara iklim tropika umumnya blum masuk citer global warming yg jdi isu sampai pbb pun bincang
      Jadi banyak kan tgok nat geo ya saudara jadi tak lah terperap minda tu jadi kelas ketiga lahanat lagi menglahanatkan
      Isu bencana alam pun ko masuk politik sebagai subjek apa parti politik ke yg berkuasa turunkan bencana alam
      Syirik tu sahabat
      Taraf syirik lagi rendah dari kafir dan murtad
      Dalam neraka setempat ngan firaun dan namrud lahanat tue
      Sila buka kitab yg muktabar
      Bukan rujuk zamihan yg fatwa tak masak tu

      Delete
  4. Mama GENG CIBAI NAJIP bohsia puyeri umno


    Dah isi minyak?


    Dah isi semua ... bawah pun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semalam kata nak repot bukit aman...


      Cakap jer besar mcm buntut ko..


      Jom Jihad !!!

      Jom !!!

      Delete
    2. Yeh Nadey thamby 10:10....
      அவ்வளவு தானா
      இனி
      (Itu saja kah?)
      (Ada lagi tak....???)

      Delete
    3. Adaaaaa...mau ka?
      Kepala bapak kojola sebesar jarum peniti
      Kepala kojola sebesar kepala mancis

      Delete
    4. Assalamualaikum,,,,

      PH makin rancak buat lawak sama derasnya air banjir yang melanda Penang.Makin bantuan dimiinta dan dihantar ke Penang, pelawak pelawak politik PH terutama dari PAN dan PKR makin rancak melawak, walaupun suara pemimpin utama mereka dari DAP nampaknya makin tenggelam dihanyut air banjir teh tarik Penang.Bersama sama air banjir yang mengalir deras, timbul juga cerita lawak dari MP PH yang mengadu qazaf DSAI di JAWI serta timbul juga cerita penglipurlara Husam Jin kuasa 10 tentang keyakinan PAN menang 13 kerusi dari PAS.Sebelum itu PH berarak sabagai tanda solidariti 1000 hari DSAI dipenjara, berarak sederas air banjir di Penang.Itu antara lawak yang PH buat sempena banjir teh tarik di Penang.



      PH tetap dengan lawak politiknya walaupun rakyat berdepan musibah.PH tak berminat nak kerahkan semua tenaga yang ada untuk membantu, cukuplah dengan LGE yang mendapat bantuan dari lanun Bugis untuk menangani banjir sambil pemimpin PH lain boleh melawak.

      Sesudah lawak selamatkan negara dari kletopkrasi yang gagal, tiba tiba musibah melanda sebuah negara yang diperintah oleh PH, musibah yang agak serius dan membawa kerosakan yang agak teruk kalau tak lebih teruk mungkin sama teruk dengan Kelantan di akhir tahn 2014 dulu.Musibah ini melenyapkan terus suara celupar pemimpin PH dari DAP, LGE dan LKS di mana kedua duanya tidak lagi berpeluang untuk melawak dan sekaligus LGE menelan air liur orennya sendiri apabila lawaknya tentang PAS tidak pandai mengurus Kelantan ketika berdepan banjir dulu kini terpalit kepadanya.Bukan itu saja lawak mengenai kerajaan persekutuan penyamun dan melanun serta zalim yang tidak boleh dijadikan kawan dan tidak boleh meminta apa apa pertolongan kini terpaksa dilupakan dulu.LGE hampir menangis ketika menalipon Zahid Hamidi pohon bantuan meyelamatkan Penang dan kemudian kelihatan berpeluk dengan Zahid sebelum meninjau keadaan banjir.LGE kemudiiannya melupakan lawak penyamun dan melanunnya untuk menyambut Najib dan akhirnya mendapat 1.5 juta ringgit dari ketua lanun untuk membantu Penang.

      Ego dan angkuh seorang pemimpin PH hanya dilenyapkan dengan musibah banjir.Kelakar memikirkannya tetapi bagi pemimpin PH yang lain, ego mereka tatap berjalan seperti biasa.Lawak mesti diteruskan, kalau tidak PH mungkin akan berkubur.Bukan nak bina pasukan penyelamat yang mantap dan kuat, tetapi pemimpin seperti Husam Jin kuasa 10 yang ada cukup kuasa untuk membantu mangsa banjir di Penang sepertimana dia lakukan di Kelantan dulu,tetapi terus melawak dengan hujah PAN akan menang 13 kerusi di Selangor dan PAS akan dapat undi tercorot seperti PRK Sungai Besar.

      Itu lawak Husam, Khalid dan Hanipa pun turut melawak, menerusi komen kelakarnya tentang qazaf dan Hudud dalam kes tuduhan Husni terhadap DSAI.Begitu juga DSWA turut didapati melawak untuk melawat mangsa banjir menerusi menjengok keluar tingkap kenderaannya sahaja.Tapi LKS tenggelam bersama banjir nampaknya, tiada apa apa suara yang kedengaran.Mungkin bantuan 1.5 juta ringgit dari kepala lanun itu sudah mendiamkan LKS.Entah macam manalah nak selamatkan negara kalau macam ni!

      Tapi awas, suara mereka ini mungkin tenggeam semasa banjir, tapi selepas banjir nanti belum tentu, mana tahu kalau mereka akan kembali seperti asal buat lawak lagi, menyambung lawak PAS nak ug dengan Umno, PAS bersengkongkol dengan lanun walupun dia baru terima 1.5 juta ringgit dari lanun sebab katanya duit itu bukan untuk mereka tetapi untuk rakyat.Mana tahu...

      Delete
    5. Anon1445 antara contoh manusia minda kelas ketiga atau minda pariah
      Pi tgok nat geo saudara bukan maharaja lawak atau gegar vaganza
      Isu semasa ko jadikan lawak sengal sambil mengegar dengan lagu sumbang yg amat memualkan
      Sila meninggal
      Bersama kepala bapak hamlau

      Delete
  5. First!!! .... dapat gak.....
    eh...betul ke first ni...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kirim salam


      Kpd kepala bapak najip

      Delete
    2. Malaysiabaru, apa ni!!!
      semalam kata line slow!!!

      Ok lah...tahniah utk anda...

      Delete
    3. Line di malaysia.slow

      Najip.punya pasal

      Korea lagi.laju

      Singapore lagi.laju

      Anta cuba upgrade time fibre optic

      Mungkin boleh cepat sikit

      Maaflah dah dapat p.m yg tak.minat upgrade fibre optic telekom

      Dah zaman tok kadok fibre optic telekom

      Delete
    4. Sekarangpun ada penjilat penjilat PH yang liberal yang memutarbelitkan kenyataan.Bila ada yang menulis atau memberi komen tentang kecelurapan mulut LGE dan pemimpin PH menuduh kerajaan Kelantan tidak ujud, tidak pandai mentadbir negeri semasa banjir d Kelantan dulu, adalah penjilat PH yang bongok memutar belit dengan katanya di Kelantan, Penang dan Selangor pun beri bantuan dan ada menghantar pasukan bantuan walaupun ada yang dihalang.Ngok penjilat PH yang liberal ni, orang komen pasal keceluparan mulut dan tuduhan yang dilemparkan pemimpin PH bukannya pasal bantuan yang diberi walaupun kalau nak disoalpun boleh sebab LGE masuk Kelantan dulu bukan ikut pintu depan tapi pintu belakang.

      Lawak oh lawak...........

      Delete
    5. Anon kepala bapak
      Kawan nak pencerahan apa tu plural liberal yg ko canangkan tue?
      Sila definasikan?
      Kitaowg tunggu jawapan
      Jgan diam lak pas nie
      Belajar bertanggung jawab yer
      Hehe langkah pertama sebelum jawab kawan sarankan tuka dulu nick kepala bapak ko tue kepada nick yg ko rasa bersesuaian ngan citarasa ko
      Malu menyalak ngan nama yg dianggap bacul dan melukut nie
      K sila hadam
      Atau pegi jahanam

      Delete
  6. Di new york

    Internet speed 2gbps


    Di malaysia macam cibai 100mbps!!!


    Mampos la kamu bawah najip.jd sloooooow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aneh. Penasihat DAP Lim Kit Siang langsung tidak memberi sebarang komen terhadap banjir besar yang melanda Pulau Pinang ditadbir anaknya, Lim Guan Eng, tetapi masih sempat memberi perhatian memperingati pemenjaraan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memasuki hari ke 1,000, kelmarin.

      Hadir sebagai tanda solidariti kepada isteri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail lewat malam 6 November, Kit Siang bersama pemimpin Pakatan Harapan lain kemudiannya berarak dari bangunan parlimen ke Dataran Merdeka.
      Kerap kali juga mengulangi skrip 'Anwar tahanan politik', Kit Siang dan pemimpin pembangkang lain lebih gemar berpolitik dikala rakyat di utara masih berjuang menyelamatkan diri dan mencari tempat berlindung akibat bah besar dan hujan lebat yang tidak berhenti.

      Bagi panel pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas, Dr Norvandri Hasan Basri, 'kebisuan' pemimpin utama DAP ini amat janggal sekali.

      Katanya, berbanding tragedi banjir yang melanda Kelantan sebelum ini, Ahli Parlimen Gelang Patah ini antara terlantang menyalahkan kerajaan PAS Kelantan disamping menghasut rakyat Kelantan untuk tidak lagi percaya kepada kerajaan negeri.

      "Sebelum ini, Lim Kit Siang DAP telah menggariskan 4 sebab mengapa rakyat Kelantan akan bangkit menumbangkan kerajaan PAS di negeri itu dalam PRU14. Beliau berkata, sebab pertama adalah kerana kegagalan kerajaan PAS Kelantan menangani masalah banjir di negeri itu termasuk yang terbesar pada tahun 2014.

      "Ironinya, apabila kerajaan DAP di bawah Lim Guan Eng gagal untuk menangani banjir di Pulau Pinang, Kit Siang diam membisu zip mulut seperti orang bodoh.

      "Itu hipokrit namanya dan ludah hijau terpalik balik ke muka veteran DAP itu. Memalukan," kata Dr Norvandri dipetik kenyataan disiarkan KLXpress.

      Menjawab tuduhan kononnya Barisan Nasional (BN) tidak pernah membantu Pulau Pinang menyelesaikan masalah banjir negeri, Dr Norvandri menyatakan bahawa jutaan ringgit telah dibelanjakan menerusi Rancangan Malaysia ke-9 (RMK-9), RMK-10 dan RMK-11 bagi tujuan berkenaan.

      Ujarnya, RM1,493,500,000 (RM1.49 bilion) juta dibelanjakan bagi pembaikan sistem saliran bandar di Pulau Pinang pada RMK-9, diikuti RM404 juta pada RMK-10 dan RM150 juta setakat ini bagi RMK-11 yang berakhir tahun 2020.

      RM150 juta itu diluluskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam sesi lawatannya ke Pulau Pinang, semalam dan menyatakan hasrat untuk menambah lagi peruntukan bagi tujuan pencegahan banjir.

      Dr Norvandri dalam pada itu menggesa agar Guan Eng selaku Ketua Menteri berhenti bersikap bongkak dan mula menjadikan tragedi melanda Pulau Pinang sebagai pengajaran dalam meluluskan sebarang pembangunan pada masa akan datang.

      "Persoalannya, dengan pelbagai pendedahan yang telah diutarakan sebelum ini, apakah kita boleh percaya dengan mereka yang meluluskan projek-projek tersebut iaitu kerajaan DAP itu sendiri? Apakah selepas banjir besar ini, Lim Guan Eng dan DAP akan kembali kepada perangai bongkak, sombong dan cakap besar beliau?

      "Memang benar bahawa ketika ini rakyat Pulau Pinang sedang menghadapi malapetaka dan kita semua patut membantu, tidak kira agama dan perbezaan politik. Tetapi sikap puak pembangkang yang hipokrit dan cakap besar terutamanya DAP yang menyebabkan kita perlu berhati-hati," nasihatnya.

      Delete
    2. Anon kpala bapak 1450
      Tukar nick dulu sebelum menyenyeh statistik yg ko bentangkan tu
      Nick anon ko tu dianggap anak tak sah taraf jer dalam etika penulisan
      Harap hadam kan

      Delete
  7. Saudee wahabi gilababee nak yubih institue salman d putrajaya


    Gila apa.najip.bagi 16 ekar?


    Gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wanita yang berdepan diskriminasi agama perlu membuat aduan, kata Presiden International Women’s Alliance for Family Institution and Quality Education (WAFIQ), Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar.

      Beliau berkata, aduan yang dibuat bukan untuk menyusahkan mereka, sebaliknya bagi menjaga agama dan kebajikan wanita itu sendiri.

      “Mereka tidak perlu rasa takut kerana segala maklumat akan dirahsiakan,” katanya mengulas laporan Malaysian Employer Federation (MEF) menerima aduan pekerja hotel yang dilarang memakai tudung di tempat kerja, semalam.

      Meluahkan rasa kesalnya, Dr Rafidah berkata, menutup aurat adalah satu tuntutan dalam agama Islam.

      “Menghalang pekerja bertudung sangat melampaui batas dan tidak dapat diterima, apatah lagi tiada sebab kenapa tudung dianggap bermasalah dalam menjalankan tugasan hospitaliti di bidang perhotelan.

      “Lebih-lebih lagi, keadaan ini berlaku di Malaysia, di mana Islam adalah agama Persekutuan. Syarikat swasta tidak terkecuali daripada memberi pekerja mereka hak dalam beragama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

      “Hujah ini juga terpaksa untuk kes syarikat penerbangan negara, MAS dimana telah terdapat suara daripada pramugari mereka untuk dibenarkan memakai tudung.

      “Pramugari bertudung telahpun menjalankan tugas mereka dengan baik di musim haji, dalam penerbangan ke Makkah, maka hijab tidak sesekali menjadi faktor ketidakcekapan seseorang,” katanya dalam satu kenyataan.

      Mengulas lanjut Dr Rafidah berkata, dalam industri perhotelan, tidak mudah bagi seseorang wanita untuk mengadu kerana ia melibatkan gaji, elaun dan juga penempatan latihan industri sebagai pelatih.

      “Bagi seorang pelajar, kita maklum bahawa mereka perlu menjalani latihan industri di akhir semester sebelum mereka boleh bergraduasi. Pelajar Muslimah kita tidak mempunyai banyak pilihan dan terperangkap dalam diskriminasi agama yang sistematik.

      “Bagaimanapun saya menyeru wanita yang berhadapan dengan diskriminasi agama ini untuk tampil ke depan, buatlah aduan,” katanya.

      Delete
    2. Anon1453 rujuk komen kawan sbelum nie sila hadam baru cite aurat bagai

      Delete
  8. Salam CAHAYA...Shbt Budiman
    CAHAYa-Cinta NYA, Terang n Nyaman
    CAHAYA-Cinta NYA, Mahligai Keindahan
    Ber CAHAYA Kalbu mu, Ber CAHAYA Senyuman


    Ber CAHAYA Kalbu, Ber CAHAYAlah Senyuman
    CAHAYA Senyuman....Indah Ber Seri
    CAHAYA Senyuman...Melakar Sentuhan
    Sentuhan KASEH....KASEH memBERI


    Sentuhan KASEH....KASEH memBERI
    Bak KASEH nya Ibu...KASEH yg Sejati
    KASEH memBERI...Oh! KASEH memBERI
    Tak Pernah KHIANAT, Tak Tau menCURI


    Owes c dLIGHT in ur HEART my dearONE, n once u c dLIGHT in u.. tht LIGHT is dLIGHT ofLUV of ur divine "SOURCE' which brings peace n ABUNDANCE 4 all on this planet hu hu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum,,,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,

      MP PH buat lawak lagi! Kali ini melibatkan dakwaan bawah imuniti Husni Hanzalah di Parlimen tentang DSAI meliwat.Mereka boleh melawak pada ketika sahabat sanjungan mereka di Penang memerlukan bantuan untuk menyelamatkan nyawa dan harta benda.Apa punya solidariti macam ni?Mengutamakan isu yang boleh ditangani kemudian daripada keutamaan menyelamat.Lagi pula isu yang dibawa mereka bukan saja melibatkan Husni tetapi turut melibatkan Mahathir yang telah lama menuduh DSAI meliwat dan sampai sekarang masih belum menarik balik tuduhannya.Nampak benar PH sudah kehilangan arah hala perjuangan mereka.

      Dua orang pembodek tegar dalam PH, Khalid Samad dan Hanipa Maidin nampaknya semakin melondehkan diri mereka kepada kecelaruan perjuangannya.Dalam isu Husni mereka mengakui undang undang Islam sebagai terbaik tetapi pengakuannya hanya satu lawak king sahaja.Ada ker patut Hudud dalam bentuk qazaf hanya terpakai kepada tuduhan kepada DSAI sahaja? Lain lain kes macam mana? Bodohnya minda dua orang ni, kalau hanya menekankan Hudud hanya kepada DSAI sahaja.Apatah lagi mereka berdegar degar menentang RUU 355 seolah olah Hudud tidak boleh dilaksanakan.Bukan kah lawak perkara tu?

      RUU 355 tu apa? nak laksanakan Hududlah bahlol! Jadi kenapa tuduhan kepada DSAI sahaja yang mahu dibicarakan bawah Hudud? Lain lain jenayah bagaimana.Apa yang pelik dengan dua orang ni ialah fakta bahawa Hudud masih belum dikuatkuasakan, bagaimana mungkin kesalahan Hudud boleh dibicarakan?Khalid Samad siap menyatakan qazaf itu di bawah Hudud dan hukumannya 80 rotan.Pandai pulak Khalid Samad menyebutnya tetapi yang tak disebutnya ialah tiada mahkamah yang diberi kuasa untuk menjatuhkan hukuman tersebut.RUU 355 bertujuan memberi kuasa kepada Mahkamah syariat untuk menjatuhkan hukum tersebut, jadi yang dia paling kuat membangkang RUU 355 apa pasal?

      Lagipun kalau RUU 355 lulus, hanya Kelantan sahaja yang boleh melaksanakan Hudud, itupun tidak lengkap, sementara Selangor dan Wilayah Persekutuan serta lain lain negeri kecuali Terengganu tidak boleh sebab belum dikanunkan Hudud dalam negeri tersebut.Tak kan benda ni pun Khalid tak faham! kalau tak faham maknanya bodoh painlah dia.Jadi apa perlunya dibawa tuduhan qazaf ke JAWI? Ini kerja buang masa atau kerja mencari isu bodoh lagi pula aduan qazaf pernah dibuat oleh DSAI terhadap Saiful dulu, tiada apa kesan pun.

      Qazaf cuma permainan DSAI sahaja dan kini dilanjutkan oleh MP PH.Lagipun Hanifa Maidin kan lawyer yang tahu bagaimana proses undang undang berjalan.Tapi sebab lawak punya hal, dia buat bodoh tak boleh diajarkan juga.Lebih parah apabila dia mencabar PAS menyatakan pendirian.PAS pun nak diheret sama dalam isu dalaman PH, apa ker hal?

      Bukan main rakcak lagi dia sembang pasal Hudud dan peranan PAS nak laksanakan Hudud tetapi bagi dia Hudud tu hanya laku kepada DSAI sahaja. Dan qazaf sahaja, yang lain lain bukan Hudud sedangkan perjuangan PAS mahu melaksanakan semua yang terkandung dalam undang undang jenayah Islam termasuk Hudud,Qisas dan Takzil.Juga mahu memperbaiki lagi undang undang Islam lain seperti Faraid, Munaqahak dan muamalah.Bukan hanya qazaf untuk DSAI sahaja.

      Inilah peliknya Hanipa Maidin seorang peguam yang boleh melakukan hal bodoh sedemikian.Turut juga seorang MP PH yang bukan Islam kalau tak silap mahukan JAWI mengeluarkan satu pedoman dalam isu tuduhan Husni ini.Amat longgar desakan MP ini kerana pedoman yang diminta itu sudahpun ada dalam perundangan Islam malah telah dinyatakan oleh Khalid Samad dalam hal kesalahan qazaf.Dia seolah mahu JAWI mengesahkan bahawa tuduhan Husni tu bohong tetapi dia seolah lupa tiada persedur perbicaraan yang boleh membicarakan aduan ini seperti yang dikehendaki oleh Khalid dan Hanifa.RUU 355 belum lulus dana mahkamah syariat belum ada kuasa menghukum 80 rotan kepada Husni kalaupun didapati bersalah.

      Delete
    2. Anon kpala bapak 1454 ko selawat pada siapa? Dulu kawan dah tegurkan?
      Ngape di dot dot kan?
      Susah sangat nak taip rasulullah saw?
      Adab nama yg dimuliakan dilangit dan bumi.
      Atau ko nak sebar selawat pada kepala bapak ko
      Yg mmprrkenalkan doktrin ajaran cash of the king
      Pemuja harta dan wang ringgit?
      Syirik saudara

      Delete
  9. Mcm tanah tanah tu bapak dia punya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meminta JAWI mengesahkan Husni bohong adalah satu yang kebudak budakkan dan mahu mengheret JAWI supaya berpolitik seperti mereka PH berpolitik.Atas dasar apa JAWI boleh mengeluarkan pengesahan? Kalau aduan Qazaf ini mahu dibicarakan, maka perbicaraan akan dijalankan di mahkamah syariat bukan JAWI, maknanya tiada pengesahan atau pedoman boleh dikeluarkan oleh JAWI selain memutuskan MP PH ini patut pergi ke Penang untuk kerja kerja menyelamat.Tambahan pula Dr,Azman dari pusat khidmat sudah meminta bantuan untuk kerja kerja pembersihan selepas banjir surut.Apa kata Khalid Samad, Hanipa Maidin dan lain lain MP PH yang sibuk pasal tuduhan Husni tu turut serta dalam pasukan pembersihan itu!

      Delete
    2. Tukar nick kpala bapak tu sayang
      Jgn meraban tak ketahuan
      B

      Delete
  10. Saya pernah menjadi ketua jabatan swasta teknoloji tinggi. Bila Tun M melawat kami. ADC dia nasi lemak 50sen pun ok. Saya tenggok dia makan . Itu 22 tahun dulu. Saya respect dia.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Saya juga bos ceo di negara kamu dulu

      Dulu lori.kluar asap.hitam jpj buat bodo tak dapat saman


      Tun kata suruh lori naik.bukit masuk.gear 1..

      Waaaah habissss.kluar asap hitam terus kena saman

      Jpj bodo...

      Tun M jugak.bagi idea..

      Kalau di jalan lurus mana asap.hitam kluar..

      Bodooo jpj

      Bodo umngok

      Delete
    2. Jalan kengkang baru keluar asap..tikus pun keluar sama

      Delete
    3. Assalamualaikum,,,

      Episod banjir di Penang cukup menarik! Menarik kerana Penang adalah negeri yang ditadbir oleh PH yang diterajui oleh DAP yang selama ini berjuang untuk menentang penyamun yang zalim serta kletoprasi.Menarik kerana sesudah beberapa siri roadshow PH untuk menyelamatkan negara, tiba tiba untuk selamatkan Penang dari musibah banjir, LGE sebagai meneraju utama kempen selamatkan Malaysia melawan lanun berlutut di depan lanun untuk memohon bantuan.Sehingga terpaksa melupakan sebentar kawan kawannya dalam PH untuk menyambut ketibaan lanun Bugis dengan karpet merah semata mata mahukan bantuan menyelamatkan hamba rakyatnya.

      LGE semacam ditinggalkan bersendirian oleh rakan rakannya dari PH.Di mana Rapiji, di mana Mat Sabu, di mana Mahathir,di mana Muhyiddin, di mana semua pemimpin PH? Seakan parti parti PH tidak wujud.Semuanya tiada, yang ada untuk menolong LGE hanyalah gerombolang lanun yang zalim.Inilah peliknya, barua LGE seperti Hanipa Maidin dan Khalid Samad bermati matian menuduh PAS mahu bersubahat dengan lanun yang zalim seperti diam menyorok dalam kain bini.

      PAS dikutuk kerana menerima bantuan kerajaan persekutuan yang didakwa zalim oleh PH, Semasa banjir di Kelantan kononnya ada sebuah yayasan pro PH yang tampil membantu rakyat kerana tidak mahu rakyat menerima bantuan lanun.Tapi di Penang kenapa LGE tidak minta saja bantuan yayasan yang sama? Kenapa lanun juga dicari?

      LGE semasa banjir besar di Kelantan mendakwa kerajaan Kelantan tidak wujud, tetapi di Penang sewaktu bermulanya banjirnya lagi, dilapurkan semua Exco dan Adun kerajaan Penang menyorot di pesta arak, seorangpun tidak nampak muka untuk turun mengurus dan menyelia suasana,LGE sendiri turut dilapurkan hanya muncul sebelum subuh untuk menalipon Zahid Hamidi minta bantuan.Kenapa Zahid Hamidi si lanun juga yang dihubungi? Kenapa tidak Tun Mahathir, kenapa bukan Mat Sabu? atau Muhydin Yasin atau DSWA atau lain lain pemimpin PH yang selama ini riuh rendah menjadi barua DAP, lanun juga dicarinya sedangkan dia mahu menyelamatkan Malaysia dari lanun.Nak selamatkan Penangpun minta bantuan lanun.Macam mana?

      Suasana semasa menunjukkan ketidakwujudan kerajaan Penang.Hadirnya Najib ke Penang cepat cepat disambut LGE dengan karlet merah, tiada lagi serangan lanun atau pemimpin zalim, kerana apa? Amat mudah difahami. LGE takut Najib enggan memberi bantuan, kalau biarkan Najib sendirian datang melawat.Pandai LGE bodek Najib, lagipun LGE sendiri pernah hadir ke Kelantan melalui pintu belakang, memberi bantuan banjir kepada Husam bukan MB atau wakil kerajaan Kelantan.LGE turut bimbang kalau Najib melakukan hal yang sama seperti itu, sebab itu cepat cepat dia sambut Najib dengan alasan G2G, tidak seperti di Kelantan di mana dia enggan mengiktiraf G2G.Cantik LGE!

      DSWA seperti diviralkan hanya datang melawat sambil menjengok keluar dari tingkap kereta, gambaran melepaskan batuk di tangga sahaja.Dengan erti tidak kedengaran dia tampil dengan sumbangan yang berkesan kepada mangsa banjir.Sementara Mahathir dilapurkan tidak dapat dikesan dan Mat Sabu pula entah di mana.Pendek kata tiada kedengaran ada kesepakatan dalam PH dalam menangani banjir yang berlaku sekarang.Yang kedengaran hanya LGE ditinggalkan sendirian menjilat ludahnya kembali kerana perlukan bantuan segera sekalipun terpaksa mendapatkannya dari lanun.

      LGE semacam hilang ingatan bahawa Penang adalah sebuuah kerajaan yang cekap, ada banyak duit dan kemudahan tetapi di mana duit dan kemudah itu sekarang? Exconya juga entah di mana, langsung tak ada idea untuk bertindak, pendek kata seperti Penang sekarang ini tiada kerajaan, kata kata LGE terhadap kerajaan Kelantan dulu kini terpalit kepadanya.

      Ambik kau LGE, itu baru musibah banjir yang ALLAH bagi, sudah mengelabah tak tentu hala dan sekaligus mendedahkan kempen melawan lanun yang zalim PH hanyalah tin kosong!

      Delete
  11. MINYOK NAIK TURUN 2 SEN MINTAK RESIGN
    KIKIKI... ITU JER ISU YANG BOLE DI MAEN...
    MAMAK SONGLAP 32 BILLION FOREX BUKAN MAIN2
    PALA BUTUH KA ATAU PALA BAPAK KO YG KOMAN


    KIKIKIKI.. BERVOSSSSS BARUA DAP@SPORK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii


      Harga makan akan naik... tambang abs sekolah akan naik


      Jangan ada anarki cukup !!!


      Jangan berontak sebab mat pork babi umngok.akan bagi tambang

      Delete
    2. Dulu mat pork la ni mat bakuteh..
      Kapla bapak kau lah mat bakuteh@@@@
      Oink..Oinkk...pheweeeettttt@@@

      Delete
    3. AWAS!!!
      M A G E R A N
      M E N E L A N
      M E N A H A N
      M M A S L A N

      Delete
    4. Yeh Nadey thamby 10:31....
      அவ்வளவு தானா
      இனி
      (Itu saja kah?)
      (Ada lagi tak....???)

      Delete
    5. Adaaaa..sapa woluk hang malam tadi?

      Delete



  12. To those bloody stupid NGO anti tanah runtun dinpenang

    You fool.. do you.know the floods was caused by mother nature? Not hill side development..

    Look at hong kong.. not an issue.. at all


    Hill slope dev is okay if you have good irigation system...


    Look at bangsar and damansra heights ada banjir ka?


    You ngo bloody foool


    You want penang for yourself. Your banglo 10m for your self.. slefish bloody greedy fool

    Why not ask najip to provude better irigation system at hillside area?


    Where is our so called inteligent emgineers from.putrajaya???


    This year 2020 and yet you bloody stuoid engineer dont even know how to.manage hillslope development!!!


    Bloody fool.institute of engineers!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeh Nadey thamby 10:20....
      அவ்வளவு தானா
      இனி
      (Itu saja kah?)
      (Ada lagi tak....???)

      Delete
    2. Adaaaaa...mcm2 adaaa..mau ka?

      Delete
  13. Budin, lagi mudah pembaca blog nak cerita kat orang kampung kalau ada graf dan rajah. Satu graf tunjuk harga minyak dunia dengan naik turunnya. Satu graf tunjuk harga minyak malaysia lepas apungan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ko ni... berambuslah ke harvard


      Harga barang naik.dah cukup

      Tak.payah graf la.tolol


      Petrol.punya pasal 1juta barangan akan naik harga . Bodo ko ni

      Delete
    2. ANON 1024...GRAF DARAH TINGGI BUDIN & M'SIA HARU ...MAKIN HARI SEMAKIN NAIK...TAK DAK HARAPAN NAK SEMBUH...SELEPAS PRU...KOJOLLLAH TU...

      KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...KIOK...

      Delete
    3. 100 hari


      Ingat 100 hari

      Najip.mana mau lari

      Ikut komunis atau bini

      Cara mana pun ko masuk guni

      Delete
    4. GRAF DARAH TINGGI SEMAKIN NAIK....AWAS...TAK SEMPAT 100 HARI...3 KALI JUMAAT M'SIA HARU KOJOLL LER TEW!!!!!

      Delete
    5. Tak yah graf bagai duit dalam kocek mengalir laju cukup graf untuk kita semua anon kpala bapak

      Delete
  14. Balik-balik FOREX LOSS 32 billion. Mamat Anon 10.17 ni bangang, tak baca apa NOOR Yaaop cakap. Itu kerja dia, apa pun dia pernah untung 50 billion dalam perniagaan forex tu dan lost 32 billion. Maknanya yang lost 32 billion tu, bangang ANON 10.17, bukan duit rakyat. Itu duit untung atas angin 50 billion. Masih ada baki 18 billion untuk tambah duit reserve negara.
    Bangang Anon 10.17.
    Dahlah bangang, jadi burung kakak tua.
    Ulang,ulang, ulang benda yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn layan 1017

      Dia.ni.mat pork.sesat
      .

      Harambabi dari DNA umno.cawangan singapura...ehh apa dah jadi UMNO SINGAPORE ADIK.UMNO MALAYSIA?


      KESIAAAAN.SEMUA KERUSI D PARLIMEN KALAH

      Delete
    2. 1017 tu mat bakuteh bodoh
      Suka makana taik

      Delete
    3. KIKIKIKI...

      FOREX RUGI 32 BILLION DUIT RAKYAT
      UNTUNG 50 BILLION SAPA SAPA YG BUAT..?
      SHARE TNB TELEKOM PETRONAS DEPA SWAP..
      SOO...UNTUNG FOREX SAPA YANG REMBAT..?


      KIKIKIKI...

      KLU UNTUNG FOREX NAPA JAWAP TATAU
      TAKOT NNTI LHDN PLAK YANG BURU...
      KLU NK GORENG AGAK AGAK LA HAMLAU
      BILA KANTOI SUMA JADI BANGAU O BANGAU


      KIKIKIKI.... BARUA BODOSSS BERAMBOS SINGAPORK@DAP


      INI KALI


      UBAH DAN BERENANG...

      Delete
    4. Oh anon 1042 meh kat mak badak ambik susu campur dedak. Baguih2 hg punya lawan kat blog budin ni. Tp pasai apa x buat blog sendiri? Apa? Tak ada pengunjung? Alamak. Pasai apa jd mcm tu? Oh.. pasai bahasa hang x standard. Patut la hubby aku kata hangpa bodoh, bangang dan bongok!!! Mak badak pun tak baca blog hang sbb tak ada ummphh.

      Delete
    5. Nor yaacob dah bertanggung jawab rci forex anon kpala bapak apa lagi ko nk pusing?
      Keputusan nya kepala bapak yg ko sayang dah terbongek atau kesipuan sebab backfire balik
      Pada dia
      Tak paham lagi?
      Sila korek jubo ko cium

      Delete
  15. Wahai BAPA PEMBANGUNAN KAUM INDIA.KEPALA BAPAK KAU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. berani ko ckp la kt MIC camtu? kecut telur kn? time nak mengudi menyembah kaum india mintak undi..padahl kena kecing idup2 ngan depa....hahahahah...UMbgok

      Delete
    2. Hehe kepala bapak bapak pembangunan kaum india?
      Yelah tu
      Ada
      arul kanda
      KSN Bin abdullah suruh kita bawak uber
      Ada shapiee abdullah dapat juta juta
      Mmg bapak pembangunan bangsa india kategori auta
      India pun kena main ngan kepala bapak
      Mmuah raja ilya

      Delete
  16. BAGI GRAF PULAK UTK COMPARISON
    GRAF KRONI ANAK SONGLAP KEPIL SKALI
    DOJ FBI SWISS BERATUS KALI NAK SAMAN
    JANGAN LUPA GRAF SAMAN SIAR BLOG BODOS NI

    KIKIKIKIKU....IIOKKKK... BERAMBOSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii ..curi basikal posmen ker?

      Delete
    2. woow...anjing2 peliharan dah menyahut suruhan tuan untuk serang....kakakakkaka...moga2 dapat la tulang petang nti.....

      Delete
  17. Bang Shahbudin, tulisan kali ni mantaplh...salute u..apa maukomen lg.
    Mohon ruang sikit...boleh..
    1000 HARI TAHANAN POLITIK.
    Majlis bacaan Yasin solah hajat kselamat pmbedhn Anwar Ibrahim.
    Kawan semua d jemput turut serta.
    Khamis 7m...9/11..kediaman DSAI..Bkt Segambut.
    Tkasih bang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq bro ramli kami di sini doakan yg terbaik

      LAWAN TETAP LAWAN
      BUANG KAN KLEPTORASI
      RAIKAN DEMOKRASI


      Delete
  18. Tuan Shah,
    3 baris akhir entri tuan itu diharap menjadi pedoman kpd seluruh penyokong PAKATAN HARAPAN apabila menguasai Puterajaya kelak.

    Kita kena faham , penyangak penyamun perompak lanun kepala bapak umno bn yg dah tahu akan kemamposannya selepas PRU14 ni, pasti akan hanya tinggalkan sisa kuah dan tulang belulang shj kpd Pakatan Harapan yg akan memerintah Malaysia kelak. So jgn terlalu mengharap sesuatu yg drastik.

    Namun dengan plan 100 hari pertama Pakatan Harapan memerintah, saya penuh yakin dan percaya penderitaan rakyat marhaen sekarang ini, akan berkurangan secara beransur ansur dan akhirnya mengembalikan kegembiraan kita rakyat marhaen dan kegemilangan Malaysia di persada dunia. AMIN

    SOKONG PAKATAN HARAPAN
    TUMBANGKAN UMNOBNPAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Beb 1116...depan mata tu..x nampak ke...Selangor...dah dua penggal...kami ada pahlawan peduli Rakyat lah...apa nak buat gang...mata kabur...teliga pekak..maaf cakaplh..

      Delete
    4. Pahlawan Bugis di Selangor siapa lagi kalau bukan Sultan sendiri.

      Daulat & Syabbas Tuanku, kerana menjadi jantan seperti DS Najib.

      Jangan biarkan darah Bugis dikotori oleh si Keling tongkang yg tak tentu hala keturunan tu.

      Kalau masih di India, mungkin kasta pariah...kerja pasang kayu rel keretapi..

      Delete
    5. Bonus 3bulan gaji apa lagi nk kpala bapak pertikai lagi?
      Ia manifestasi pakatan dalam urus tadbir negeri yg efisen dan diversiti
      Cuba puak kepala bapak semak belanjawan yg kepala bapak kowg bentang kat parlimen oktober lepas
      Masa orang cite budget puak kepala bapak lena bercerita oktober fest yg tak jadi anjur
      So skang masih mabuk lagi?

      Delete
    6. Salam kepala bapak ko Samdol 12.34....

      Sape yg mulakan bermegah-megah mendabik dada dengan keturunan sendiri??

      Rasulullah saw pon tak pernah mendabik dada.......terpekik terlolong dengan keturunan Quraisy yg ada susur-galor kenabian dalam darah Baginda saw.

      Ada Rasulullah saw buat macam tu...?? Ada...??

      Sabda Rasulullah saw....
      'Wahai manusia, ingatlah, sesunguhnya Tuhanmu adalah satu, dan ayahmupun satu (Adam). Orang Arab tidak lebih utama dari orang Ajam (non-Arab), dan orang Ajam tidak lebih utama dari orang Arab. Tidaklah lebih mulia orang berkulit hitam atas orang yang berkulit merah, dan tidak lebih mulia orang yang berkulit merah atas orang yang berkulit hitam, kecuali karena taqwa."

      Hadis di atas ni hanya untuk manusia waras saja.........yg tak waras takkan paham maksud Rasulullah saw tu.

      Sape dulu yg bukak citerrrr caci hina keturunan India Kerala...?? Sampai buat fitnah nama Mahathir bin Iskandar Kutty....???

      Nama bapak Mahathir ialah Mohamad..........datuknya Iskandar. Tapi direka satu fitnah Mahathir dibinkan kepada datuknya Iskandar.

      12.34......kepala bapak ko ke yg ngajar nama anak dibinkan kepada datuknya....???

      Sejak bila agama kata anak dibinkan pada datuk......bukan kepada bapak kandung???

      Ini fatwa baru ke...??? Bila keluar fatwa baru ni?? Dapat endorsement dari Tok Lebai syorga mana anak dibinkan pada datuk....??

      Tak cukop dengan tu.........dikatakan pulak Tun M guna platform orang Melayu.........walhal dia keturunan Kerala........sampai terpadam darah keturunan Wan Mat Saman yg ada kena mengena dengan ibu kepada Mahathir.....

      Memang haramjadah !!!

      Sungguh pon macam tu Tun M dan familynya relax steady jerrrr.....

      Tak ada pulaaakkk Tun M tercirit terkincit dalam seluar.......atau macam tonyok menyondol dengan tak tengok kiri kanan.

      Ko ada nampak ke Tun M pergi cocok kaum keturunan India dan Mamak satu Malaysia suruh bangkit bertegang, mengamok.........panggil press, reporter......tunjuk perasaan........dan cocok jarum sana sini hingga ke Kerala India...???
      Ada.....???

      Walaupon Tun M dihina di atas pentas perhimpunan sebegitu rupa..........tapi Tun M dan Pakatan tak melatah melenting macam kera sampai habis 1Msia nak dibangkitkan untuk jadi benteng pertahankan dirinya.

      Dalam video ucapan PPBM baru ni..........Mukhriz Mahathir kata..........masih ada banyak isu2 lain yg lebih penting nak difokuskan dari isu hina Kerala dan Kutty ni.........ini anak Mahathir sendiri cakap.

      In fact Mukhriz kata............idola Tun M yg paling dia respect ialah Allahyarham Tun Abd Razak berketurunan Bugis........jadi tak ada sebab Tun nak libatkan 100% keturunan Bugis saentero dunia.

      Cuma bugis yg terseleweng dari landasan yg betol tu saja yg ditekankan.

      Tapi bila Tun M sebut pasal Bugis yg satu tu..........woooooo....habis 1Msia dibangkitkan untuk melawan balik.

      Tak cukop kat Msia.....yg di Indon pon berjangkit.

      Walhal maksud Tun M tu nak tembak satu bugis ajerrrr.........yg lain Tun tak sentuh.

      Mereka lupa bahawa satu ketika dulu di atas pentas perhimpunan mereka dah hina Tun M Kutty keturuann India..............konon Tun lupa yg dia Kutty guna platform orang Melayu.

      Woiiiii badigol......episod yg ni ko dah luuupaaa ke...??

      Apa 22 tahun Tun M jadi PM tak derrr buat satu jasa ke???

      Nak tipu sape bebbb......??
      Rakyat...??
      Bodoh sangat ke rakyat ni...??

      Kita sumer memang respect dgn Tun M anak beranak dan Pakatan........sikap mereka yg cool tak melatah sampai bersembor air lior.

      Tun M anak beranak dan Pakatan pon tak pernah nak ambik kesempatan nak cucoh api bangkitkan kemarahan keturunan India dan mamak 1 Malaysia ni.

      Itulah bezanya manusia bijak dan manusia tolol.

      Yg bijak akan biarkan hasil kerjanya sendiri sebagai bukti kebijaksanaannya.........tapi yg tolol akan guna segala kesempatan yg lalu depan bijik matanya untuk dijadikan bahan sokongannya.

      Bila hasil kerja tak cukop bagus untuk jadikan bukti jadi terpaksalah cari alternatif lain untuk menonjolkan diri..........sekalipon dengan cara tolol.

      Salam kepala bapak ko kepada 12.34....!!

      Delete
  19. Tukang buat rumah Ko Samui bereput ambek job. Kna bagi siap cepat..kolam dlm runah lagi u. Senang aii nk brendam gitu.
    Unta Saudi pun dh amok,abis geng aai kna benam.
    Apa lahrakyat marhean ni! Tk reti sukur langsong...Umno bagi mcm2 masi tak cukup. Beras, Tiket bola pun Umno bagi. Hapo lagi ko mau ?!.Br1m dah bagi, cukip la tu!! Tak Melayu Islam langsong !!! Tgk Eddy, dpt 90j ,dia tahu taat.
    Nnt 4000 Caitrompahtaek aii masok amok sini baru tau.
    Pala Bapak tul laah !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Celaka betul mat pungkoq aka wak kojola kengkang lima kupang si kepala mancis..curi basikal posmen rupanya.

      Delete
    2. Entahla, klau difikirkan apa lagi yg rakyat malaysia mahu! Tak kanlah korang nak bini korang ada beg berkin, pink diamond bagai! Nak naik jet peribadi ke? Agak agakla! Korang rakyat biasa jer! Najib perdana menteri, ikut suka kepala bapak dia lah nak buat apa pun.....nak bagi anak tiri dia beratus juta ker, nak bagi proxi dia, jho lo berbillion pun, dia ada sbab! Ingat nak jaga umno ni senang ker? Kalau tak ada duit berbillion zaman cash is king ni, ingat dgn mak badak pun ikut lari tinggal najib terkonteng konteng sorang diri!

      Jadi, please don't go hard on him! Poor guy! He's done his best to stay up there. I know! He just does not have what it takes to be our leader, but then again life would be dull without all these silly things that he does. Imagine our life without rahman dalan, mat mslan, anuar and najib himself! And not fergetting our faggot friend here, kejora. How boring that would be!

      Anyway, show is almost come to an end. Hope after pru14, all these clowns will not be hiding away somewhere and hope they will still keep us all smiling with their idiotic acts.

      Delete
    3. Yeh Nadey thamby 11:13....
      அவ்வளவு தானா
      இனி
      (Itu saja kah?)
      (Ada lagi tak....???)

      Delete
    4. Br1m????....kih kih kih kih kih....
      rm1200 cukup untuk makan setahun...
      kata....KEPALA BAPAK KAU....

      dah tu ada yang patut dpt, tak dapat
      yg tak patut dapat, dapat pulak.....

      KEPALA BAPAK KAU lah yang tukang lulus tu....

      hah hari ni minyak petrol , disel naik lagi, jawapnya siap2 le...harga barang kegunaan harian akan ikut naik melambong melambong/ rm35/kg kembong, rm60/kg sotong....tak tong..tak tong... rabak badak la poket oiiii.....eh che kiah, undi BN lagi tau....Barang Naik ...best giteww...awww

      Delete
    5. ANON 1136...FUKATAN HAPRAK KALAU MENANG PRU PUN NAK KEKALKAN BR1M...LU APA CITER!!!

      Delete
    6. Anon kepala bapak1150 pakatan beri brim kekal tapi gst tarak
      Kepala bapak ko berani buat camtu?

      BRING IT
      KALAU BERANI

      Delete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Dia dah kena ngan nuar la tu agaknya! Tu yg dok kiki kaka tu!

      Delete
    3. Dah kenalah tuuu....
      Tapi tak mengaku
      Kihkihkihkih

      Delete
  21. "Perdana Menteri Malaysia Dato’ Sri Najib Razak menerangkan mengenai langkah apungan terkawal harga minyak yang diambil oleh kerajaan.
    Transkrip
    Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatu Dan Salam 1Malaysia.
    Rakyat Malaysia Yang Dikasihi,
    Langkah Apungan Terkawal Harga Minyak Yang Telah Diambil Oleh Kerajaan Kerana Harga Minyak Mentah Dunia Telah Menurun Ke Paras Di Mana Subsidi Tidak Diperlukan.
    Sistem Ini Lebih Memberi Manfaat Kepada Rakyat Kerana Harga Minyak Di Negara Ini Akan Turun Mengikut Harga Pasaran Minyak Dunia.
    Namun Sekiranya Harga Minyak Dunia Meningkat Dengan Mendadak, Kerajaan Akan Mengambil Langkah Bagi Meringankan Beban Rakyat.
    Pemansuhan Subsidi Pukal Minyak Ini Akan Mengelakkan Kita Kerugian Berbilion Ringgit Akibat Daripada Aktiviti Penyeludupan Dan Pembelian Minyak Oleh Warga Asing Yang Tidak Layak Menerima Subsidi Yang Ditanggung Oleh Pembayar Cukai.
    Mekanisme Apungan Terkawal Ini Akan Membawa Penjimatan Yang Besar Kepada Kerajaan, Dan Penjimatan Ini Bakal Disalurkan Semula Kepada Rakyat Malaysia.
    Sekian Sahaja Dari Saya,
    Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatu.

    kakakakakka...tu dec 2014 nye statement....persoalannya apakah kegiatan penyeludupan minyak dan pembelian minyak oleh warga asing seperti yang digembar gemburkan bagi menjustifikasikan penggunaan sistem apungan terkawal harga minyak ni telah berkurangan ataupuan telah dihapuskan.

    Dan aku masih igt ade menteri yang berkata langkah ini akan membuka persaingan sihat dari segi harga antara jenama petrol untuk menetapkan harga kompetitif masing2 jadi yang akan untung adalah pengguna...tapi sampai skarang aku tgk sama je harga antara jenanam2 tu xdepun yang nak kasi harga diskaun setiap kali ade kenaikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...ADA AKU KESAH....

      Delete
    2. Nak kesah buat apa..tahan sajalah pungkoq dapat juga lima kupang

      Delete
    3. KEPALA BAPAK KAU anon 11:30
      pemimpin umno /kerajaan mme tak kisah rakyat yg susah.

      TUMBANGKAN UMNO BARISAN NASIONAL

      Delete
    4. meeting jasa baru abis?
      pusingbkona sesuka mu. tempoh berbaki ttp makin mendekat.
      UMnobnpas dah tak boleh diselamat.
      Pejalanan mungkar, tipu mpmok bangsa,banjir,tiket bola, PETROL sudah berlalu.
      Rakyat dizalimi sudah pun nampak jelas. Rakyat marhaen sudah berdoa.
      Allah sedang menentukanNYA.
      Spt mana Kongress India,Golkar indonesia..
      UMnobnpas akan diTAMATKAN.
      Mengeluporlah caitrompah 4 jam menungkat sesukanya..
      Sambil tu Rakyat dpt berhibur melihat tindakan dangkal membetulkan benang basah lencun kencing

      Delete
  22. Motto: BN menang...Rakyat senang.
    Caya Najib..Pahlawan Bugis Terbilang seantereo ALAM NUSANTARA..Kepala bapak kau ayat terpuji sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Motto PENANG: DAPIGS menang...Rakyat BERENANG.
      Caya LAH LIM GUAN END...TU LAH JANGAN SOMBONG DAN BONGKAK....

      Delete
    2. Motto : Kedah = Mat Basah
      Tu la jgn dok tidoq lagi

      Delete
  23. betol2 khinzir bapak kau.. tutuplah kementerian2 yg x ada faedah langsung utk rakyat. kurangkan bilangan menteri, x payah ramai2 menteri zir.. lagi byk kementerian lg senang nak menyonglap dana negara...

    ReplyDelete
  24. Harga minyak naik sikit pun cai2 udah gerun
    Hal 2-3 sen cai riuh spt bomoh nak menurun
    Bila harga minyak naik maka PM kena turun
    Apakah ini, falsafah dari ajaran Tuhan Harun

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala butoh kau tu ketot kepala mancis
      Ada hati nak menutoh sampai terjingket
      Bukan pasal minyak aja Najib nak direpis
      Dah banyak onarnya hati rakyat jadi sakit

      Delete
    2. Bukan pasal minyak aja Najib nak direpis
      Dah banyak onarnya hati rakyat jadi sakit
      Sebelom PRU13 dulu Najib rayu siap nangis
      Bila dah menang harta dia yang jadi bukit

      Delete
    3. Sebelom PRU13 dulu Najib rayu siap nangis
      Bila dah menang harta dia yang jadi bukit
      Tapi rakyat dihulu nak syuru terkais kais
      Rakyat datang bercerita dikatanya parasit

      Delete
    4. Tapi rakyat dihulu nak syuru terkais kais
      Rakyat datang bercerita dikatanya parasit
      Kejora katamu guru tapi kata2mu spt iblis
      Menantang yang benar menyanjong yang fasik

      Delete
    5. Kenapa meroyan ni anak murid Tuhan Harun
      Spt basikal putus brek, menuruni jalan cerun
      Blh jamin ke PH menang minyak akan turun?
      Kalau tak, usah lah cai mengelupor menurun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    6. Astaghfirullah..12:02 gila mengarut
      Biadab nya, ini DAP punya tali barut
      Pantun dia beri lucah dan mencarut
      Hasutan iblis syaithan dia dah turut

      Kah kaahh kaaahh kaaahhhh kaahh

      Delete
  26. Salam. Mungkin bagi kamu 2 ke 3 sen itu tak dirasai kerana isi minyak moto pun 1 liter.. Tetapi bagi rakyat dan usahawan yang niaga dan tengah sangap ni yg terpaksa isi minyak sampai 30 liter kau tak kira ke berapa kita kena tambah. Jadi cakap tu biar benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niaga selalu guna diesel.
      3 sen x 30 liter = 90 sen.
      Tak sampai singgit pun sehari.
      Tak kan, dek singgit sehari, ko nak bankrap kot?
      Kalau dah terok tahap tu, ko balik kampong menyangkul lah..

      Delete
    2. Dik..Mungkin 90 sen bagi kamu tu sikit..Tapi yang niaga tu hari hari kena isi minyak anta barang.Kami kena cari rezeki bukan dapat duit free. Kamu tahu tak peniaga kecil bumiputra paling terkesan dengan segala bala kenaikan terutama GST. Barangan yg dibeli untuk jualan 80 per cent Kena GST dan sewa premis pun kena GST. Adakah ini membantu usahawan? Kalau setakat dapat duit FREE dari boss bolihlah gebang lebih.

      Delete
    3. Kira2 menteri kau pakai tu anon 1159...

      Delete
    4. Undi Dap Harga Petrol Akan Murah

      Sejak malam semalam viral harga RON95 akan naik 7 sen. Sepanjang minggu lepas harga minyak mentah dunia terus menunjukkan trend peningkatan daripada US$61 sehingga melebihi US$64 setong.

      Peningkatan mendadak harga minyak dunia minggu ini didorong oleh berita penangkapan besar-besaran putera-putera Arab Saudi, bekas-bekas menteri, panglima tentera yang didakwa terlibat dengan rasuah. Penangkapan ini dianggap sebagai "power consolidation" oleh Putera Mahkota Saudi, Mohammad bin Salman anak kepada Raja Saudi.

      Putera Mohammad bin Salman adalah penyokong kuat usaha OPEC untuk memotong pengeluaran minyak dunia untuk menstabilkan semula harga minyak. Jadi pasaran terus menjangkakan selagi harga minyak dunia tidak berada pada paras yang diingini Arab Saudi, selagi itu pemotongan pengeluaran minyak oleh OPEC dan non-OPEC akan terus berjalan.

      Produk yang telah diproses MOPS95 juga meningkat seiring dengan kenaikan harga minyak mentah dunia. Tukaran matawang USD-MYR juga tidak banyak berubah walaupun kebiasaannya RInggit akan meningkat bila harga minyak dunia meningkat. Ini disebabkan jangkaan Federal Reserve akan menaikkan kadar faedah bulan depan.

      Saya jangka harga RON95 akan meningkat lebih daripada 5 sen malam ini dan mungkin naik setinggi 8 sen. Jadi viral naik 7 sen memang ada betulnya tetapi bukanlah kerana Najib tetapi kerana isu geopolitik di Arab Saudi yang merupakan pengeluar minyak terbesar dunia yang mempengaruhi harga minyak sepanjang 5 hari yang lepas.

      Undi Pakatan harga minyak akan turun?

      Mungkin banyak penyokong pembangkang tak sedar Pakatan sendiri tidak lagi menjanjikan penurunan harga petrol secara pukal tetapi hanya untuk motor dan kenderaan di bawah 1,000 cc yang akan menerima subsidi 20 sen lebih rendah daripada harga pasaran. Dulu mereka janjikan RM1.50 seliter untuk semua, sekarang paling rendah hanya RM2.10 dan hanya untuk mereka yang membawa motor dan kereta berkuasa rendah.

      Saya taknak ulas ketidakbijakan sistem dua harga yang dicadangkan pembangkang di sini, tapi cukuplah untuk saya kata bahawa sistem dua harga terdedah kepada penyalahgunaan oleh pengguna yang tidak bertanggungjawab. Subsidi bersasar untuk golongan B40 sudah lama dilaksanakan oleh kerajaan sejak 2012 dalam bentuk pindahan tunai iaitu BR1M.

      Janganlah mimpi harga minyak akan lebih murah daripada RM2 sekiranya pembangkang menang pilihanraya.

      p.s. Boleh lah serbu stesen minyak kalau rasa boleh jimat.

      Delete
    5. Anon kepala bapak suka minyak naik tiap tiap minggu plus gst
      Dari kepala bapak dowg

      Delete
    6. Anon 12:44

      Sekadar bertanya .... Arab Saudi tu pengeluar minyak terbesar dunia ke ????

      Delete
  27. ...RELAX LAH BRO...JANGAN DOK SENTAP...

    ReplyDelete
  28. Kami warga Bugis di Malaysia masih membutuhi kepimpinan BN & akan terusin nyokongin Bapak Najib.
    Hidup Bugis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yah... yah bener...benar skali Mat Bugis 1207,
      emangnya!!!!!!..... selama ini pun Bapak Najib lanun bugis itu telah `MEMBUTUHI` kepimpinan BN nya itu, lebih brengsek lagi, dia juga telah `MEMBUTUHI` rakyatnya yang tongong kayak kamu!

      Mat Bugis, apa kamu PATI? TKI? ato PR i/c merah?

      Ini TANAH MELAYU,
      saya ulangi...TANAH MELAYU...Bahasa nya Bahasa Melayu, pergi pelajari Bahasa Melayu kalau tak tahu apa maksud `MEMBUTUHI` bagi orang Melayu. Goblok, jangan sembarangan kamu ya!!!

      Delete
    2. Awas lo 13:25, sesuka hatii menghina orang
      Dgn PH, gue seru kaum Bugis istiihar perang
      Gue akan kempen untuk BN, mulaii sekarang
      Bapak Mahdir jika jejak Indon makan parang

      Waduh waduh waduh waduh waduh waduhh

      Delete
    3. Bodoh anon kepala bapak nak bela kaum bugis slang jawa
      Agariba
      Kaum bugis
      Kepala bapak dah murtad
      Kasii takikk

      Delete
    4. Anon 12:07 .

      Di sebabkan kebaralan orang bugis macam kamulah maka sampai Sultan keturunan bugis tak terkata apa2 bila ada pahlawan bugis yang bilang Forest City itu bukannya Tanah Johor .

      Delete
    5. Tanah reclaimed pon tetap Malaysia punya......apasal tak bagi kat anak tempatan. Kenapa penoh dengan orang asing...???

      Buat cantik bagai nak rak tapi orang asing yg nikmati sumer.

      Orang kita apa.......jadi macaaaiii mandor pada pekerja bangla yg sapu jalan dan angkat sampah tanah reclaimed tu.

      Reclaimed tak reclaimed.........asal dalam Malaysia utamakanlah rakyat Malaysia.

      Buat apa tanah reclaimed Msia tapi bila pergi sana macamkan duduk di negara China.

      Mana perginya identiti tanah reclaimed negara Msia...??

      Delete
  29. Minyak naik 7 sen.h Kemana duit ini pergi. Masuk poket kerajaan atau syarikat. Kalau minyak turun contoh 3 sen. Siapa tanggung rugi kerajaan atau syarikat.

    ReplyDelete
  30. Court dismisses Anwar’s suit over RM9.5 million payout to Shafee

    KUALA LUMPUR: The High Court today struck out Anwar Ibrahim’s suit against the government over allegations that RM9.5 million was paid to senior lawyer Shafee Abdullah to prosecute the former opposition leader in his Sodomy 2 case.

    High Court judge Justice Azizah Nawawi allowed the government to strike out the suit on the grounds that Anwar’s claims regarding the RM9.5 million payment were “bare allegations”.

    “He has not given any evidence to support his allegations,” she said in her judgment which was made available to the media.

    Azizah also ordered Anwar to pay the government RM10,000 in costs.

    In an immediate response, Shafee who was present during the decision, said the allegations about him taking RM9.5 million were “total nonsense”.

    “I was never paid RM9.5 million to prosecute Anwar’s case,” he said.

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/11/08/court-dismisses-anwars-suit-over-rm9-5-million-payout-to-shafee/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hapah lah Bg Non ni.
      Tak pasal2 terbang RM10 ribu.
      Kalau sedekah dgn anak2 yatim, atau cai2 yg tak ada duit nak isi minyak motor, kan lagi baik...

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  31. 2.9 BILLION HILANG DALAM SIMPANAN KERAJAAN ??? APA SUDAH JADI ?? @NajibRazak @zahid_hamidi @tunfaisal
    Peruntukan yang disedikan untuk rakyat nampak gayanya hilang dalam simpanan kerajaan negeri Selangor.

    Sebanyak RM 2.9 billion peruntukan MARRIS yang disalurkan oleh kerajaan pusat kepada kerajaan negeri hilang tidak dapat dikesan.

    Azmin Ali dengan bangganya menyebut bahawa rizab kerajaan negeri berjumlah lebih dari 3 billion dan dalam belanjawan negeri yang dibentangkan baru baru ini, defisit lebih RM 800 juta pula yang kelihatan.


    Datuk Mat Nazari Ahmad Dahalan mengemukakan soalan kemana duit MARRIS ini dibelanjakan kerana exco perumahan pernah menyatakan bahawa peruntukan MARRIS ini akan digunakan untuk menyelenggara kawasan perumahan sedangkan peruntukan tersebut bukanlah diberikan untuk tujuan itu.

    Jadi kemana duit untuk menyelenggara jalan dan sistem perparitan yang disalurkan oleh kerajaan pusat mengikut peruntukan MARRIS??

    ReplyDelete
  32. Sepucuk surat bertandatangan Dr. Mahathir menjadi tular di media-media sosial semalam. Ada yang berpendapat, surat tersebut ditulis oleh Dr. Mahathir apabila dia semakin terdesak apabila isu 'Bugis Lanun' yang sepatutnya membuatkan Najib semakin dicemuh, bertukar menjadi cemuhan ke atas dirinya. Tetapi ada pula yang mempersoalkan surat tersebut daripada Dr. Mahathir memandangkan gaya bahasa yang digunakan sedikit berbeza gaya tulisan kebiasaan Mahathir.

    Namun yang pasti, isu 'Lanun Bugis' atau 'Bugis Lanun' telah memberi kesan kepada hubungan dua hala antara Malaysia-Indonesia. Tekanan daripada pelbagai pihak di Indonesia agar Mahathir meminta maaf secara terbuka berhubung kenyataannya itu telah dibuat secara terbuka, termasuklah menerusi demonstrasi.

    Di Malaysia, kaum Melayu yang terdiri daripada pelbagai suku sebenarnya kurang peduli apabila nama suku masing-masing disebut kerana kebanyakan daripada orang Melayu khususnya golongan muda kurang peduli pun dengan suku masing-masing. Sebaliknya, mereka lebih senang dan bangga dikenali sebagai Melayu.

    Tetapi apabila seorang bekas Perdana Menteri menjatuhkan tarafnya sebegitu rendah semata-mata untuk menggulingkan Najib Abdul Razak, ramai yang membuka mata dan mula membanding-bandingkan antara Najib dan Dr. Mahathir sendiri.

    Sementara salasilah Najib daripada keluarga Kesultanan Gowa Sulawesi yang sangat jelas, keturunan dan salasilah Mahathir sendiri sangat kabur dan hanya terhenti pada sebelah ibunya.

    Tidak sepatutnya orang tua seperti Dr. Mahathir memilih jalan terdesak dengan mengungkit latar belakang dan keturunan seseorang semata-mata untuk menjatuhkan saingannya. Apatah lagi, di bawah pentadbirannya sendiri, pelbagai pertanyaan terutama membabitkan pembahagian kekayaan negara hanya kepada kelompok tertentu terutama sekali anak-anaknya, tidak pernah berjaya dijawab oleh Mahathir. Itu belum lagi termasuk kehilangan wang negara yang bernilai berpuluh-puluh kalau tidak pun berbilion ringgit semasa era pentadbirannya.

    Ungkitan ke atas asal usul Najib dan kemudian cuba menghalalkannya selepas dikecam teruk dengan kononnya Najib telah memalukan negara menerusi pelbagai skandal dan penyelewengan, sebenarnya tidak lebih daripada cerminan cerita peribadi Mahathir sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi ! bising2 sangat Indonesia apa hal ??

      Ambil balik lah pendatang haram Indon yang ada kat sini .
      Ramai tu .... angka tak rasmi menganggarkan terdapat 5 juta orang .

      Delete
    2. Pak Diny........keturunan mamak Kerala 1Msia lagi cerdik.......deme langsung tak ambik pot hal keturunan ni....

      Macam Mukriz kata.....hal Kutty Kerala ni hal remeh temeh.....dia org tak derr masa nak layan.

      Yeoppp........peratikanlah.....org yg bijak tak kuasa nak layan benda remeh temeh........lagi baik masanya diguna untuk isu2 penting.

      Tapi yg baghal akan tumpukan masanya pada isu remeh temeh hingga tak ada masa nak fokus kepada isu yg lebih penting dan mustahak.

      This is the difference of the way of their thinking and mentality.

      Delete

  33. Sesiapa yg terkesan dg kenaikan minyak boleh klaim dp kerajaan pada hujung tahun ini. Katalah ko guna 1 litre sehari bermakna 7 sent sehari.
    Jumlah hari sehingga ke hujung tahun adalah sebanyak 52 hari oleh itu anda berhak mendapat pampasan sebanyak (52X7) RM 3.64 pada hujung tahun ini.... Ia akan dicantumkan dg bonus anda sebanyak RM 500 menjadikan RM 503.64 , tetapi Najib bermurah hati memberi lagi RM 246.36 menjadi kan jumlah sebanyak RM 750.00

    Ada faham??


    ReplyDelete
    Replies
    1. Anal 1308: kau ni tulis ikut sedap kepala bapak kau jer! Siapa yg dapat bonus tu? Driver teksi ada dapat bonus ke? Tukang masak ada dapat bonus ker? Kalau nak mengampu pun pakai la sikit otak tu! Jgn dok buat hiasan jer!

      Delete

    2. Yg tak dapat bonus boleh claim dp brim yg sepatutnya RM 1000 sahaja, yg RM 200 lagi tu untuk perbelanjaan luar jangka.

      Akai mana,?





      Delete
    3. Brim? 1200 stahun, 100 sebulan. Sebulan satu keluarga belanja brg bercukai 2000( dah kira sikit tu) gst 120. 20 tu nak korek dari mana? Untung berniaga najib ni!

      Delete

    4. Ada 500/barangan yg tidak Lena GST.... Apa pasal nak belagak makan barangan mewah saja?

      GST hanya dikenakan kpd barangan yg kebanyakannya digunakan oleh kroni saja, seperti boboy and the gang.



      Delete
    5. Apa pulak citer barangan yg telah ditarik subsidinya seperti gula, beras, minyak, gandum etc. Kononnya mekanisma baru akan digunakan utk menepati kumpulan sasar. Apa jadi dgn mekanisma baru tu! Beras dulu kalau sst 15 hanya rm15 utk 10kg tapi skang ni sst15 dah di tak ada,plg murah rm22 utk 10kg.

      Lgi satu yg korang dok sokong gst tu pehal?

      Delete
    6. Abah kau guna minyak 1 liter sehari...jauh man pergi tu...jazz hybrid boleh pergi 25 km utk 1 liter...semua guna jazz hybrid ke...bangang tak habis-habis..itu kalau betul kereta sentiasa bergerak...yang minyak habis kerana kesesakan...perhentian lampu trafik...tak kira ke

      Delete
    7. 1431 T/K. Soalan bagus.

      Kerajaan cuba memberikan subsidi bersasar melalui brim dan bantuan2 lain seperti bantuan kpd nelayan petani penoreh, supaya sabsidi tidak dapat kpd org yg tak sepatutnya seperti pendatang asing, top 20%, mereka ini tak perlu di beri sabsidi kerana sudah ada kemampuan. So subsidi tidak akan jatuh kpd org kaya.

      2. Jika sabsidi do beri kpd barangan mentah, produknya sukar menembusi pasaran export kerana negara pengimport akan mengenakan tarif, sebab barangan mwntah yg bersabsidi akan menyebabkan produknya juga mudah, sebab itu yarif akan do kenakan oleh negara pengimport. Ini akan menyebabkan banyak pekerja kilang akan do hentikan.


      Delete
    8. Hujah mantap bro anon1431
      Andai bahan api naik akan beri kesan berantai pada konsumer pada umumnya
      Baik dubuk kepala bapak cadang pada kepala bapak dowg sistem logistik pakai kete lembu tak pun kete sorong pada kepala bapak dowg
      Nnti boleh jdi driver atau tukang kutip taik lembu kat jalan ader pluang keje utk dowg
      Setelah sektor menjilat kepala bapak dan sektor menjaga badak penuh di isi harap maklum
      Tak yah ecrl bagai

      Delete
  34. Majip.memang lagi.pru 14 kata the economist

    Pru 14 bulan march sebelum anwar kluar pemjara

    Majip.memang lagi?

    Kapla bapak org felda laaa


    Kapla bapak org kg kg yg tololaah


    Najip.menang lagiii..????

    Jom cabut lari ke korea atau mexico ..selagi bijan p.m mampuih laaa rakyat

    ReplyDelete
  35. Masalahnya kat malysia nu kerana kita mempunyai Perdana Menteri munafik yang asyik bertukar wajah bergantung pada tempat dan orang sekeliling. Kalau duduk bersama UMNO dia jadi Melayu, bersama MIC bertukar menjadi India dan bila bersama MCA dia bertukar pulak menjadi cina, duduk bersama Bugis menjelma pula sebagai Bugis sehingga dia terlupa yg dia tu Perdana Menteri untuk seluruh rakyat Malaysia - kalau macam ni bila rakyat Malaysia boleh bersatu (selain dari bersama dengan Parti Bersatu) ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang si caiii level anjing tompok bawah2 ni pulak beriya bersorak tak ingat masa depan..konon si bijan hero melayu

      Delete
  36. Hal 2-3 sen itu, tidak ada lah rakyat jadi sulit
    Cuma PH sengaja carii ruang, nak putar belit
    Cai-cai pulak, reka dakyah jahat untuk diselit
    Itulah PH yg buruk isi, cuma indah pada kulit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala bapak kau takda hal phuiiiiii...

      kahh kahh kahhh kahhhhhh

      Delete
    2. Kojolla kengkang ulang citer biol yg sama...

      Delete
    3. Sebab otok kecik kojola kengkang duduk dlm pungkoq

      Delete
  37. Patut la kejora jadi kaki carut rupenya idola dia najib anak razak pun bapak segala kaki carut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaaaaklaaakaaaaj


      Idola.kathy kojola.adalah

      Kepala hotak.baoak ko


      Najip bapak.carut

      Delete
    2. Siapa yg kaki carut, akan kalah dlm pru ini, dg pertolongan Tuhan yg esa.

      Delete
  38. Minyak cepat naik kassim baba kena cepat dinyahkan dan dibramboossskan...makhlok perosak negara...

    ReplyDelete
  39. Minyak naik, darah rakyat pun naik hanya pru saja membuat perubahan drastik keatas segala ketidaktentuan ekonomi dan kesejahteraan rakyat melalui memilih wakil yg beramanah dan bersatu

    ReplyDelete
  40. sayangi malaysia. sayangi negara. undilah pakatan harapan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawan tetap lawan
      Tahniah anon1431
      Anda tidak bersendirian

      Delete
  41. Rentikan lah tohmahan, cai-cai parti penipu
    Hal 2-3 sen jer, usah le nak melalak merapu
    K'jaan tahu ekonomi stabil & rakyat mampu
    Kini agenda pembangunan pulak BN tumpu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agenda pembangunan lestari untuk meluaskan pungkoq wak kojola kengkang lima kupang

      Delete
    2. Kojola kengkang 5 kupang kepala biol...

      Kepala bapak ko haramjadah...

      Delete
  42. Selagi kassim baba dan umno masih perintah negara minyak dan barang keperluan akan terus naik....

    Kassim baba dan umno mesti dinyahkan...

    ReplyDelete
  43. 31 dec, cheti arab nak ftg collect. WangDB dh kna beku...maka keringat Rakyat lah kna jual nehh.
    Kepala bapak UmnoBnpas, masih anggap Melayu Islam benyai, mulut disumbat taek,siap berzip.
    Wayang tak habis lagi,Jubbo sudah imsomnia,makan tak lalu,berak tak lepas. Ingat bab bubar terkincit,terkencing.
    Dimulut , bergegar dunia Melayu,bersilau kesucian Islamnya.
    Diponggong, bertampal Taek Low.

    ReplyDelete
  44. Rakan rakan bro pakatan; hari ini minyak naik, maka berbagai alasan diberikan utk menghalalkan peningkatan harga minyak. Sekiranya umno mengekalkan kuasanya selepas pru14, saya yakin gst akan dinaikkan kepada 10 atau 12% untuk mengimbangi defisit belanjawan. Bayangkanlah berapa pulak kenaikan harga barang yg akan ditanggung oleh rakyat ketika itu.


    Kita semua perlu berusaha memberi penerangan kepada seramai yg mungkin supaya kerajaan sekarang ditukarkan kepada pakatan harapan yg lebih prihatin kepada nasib rakyat.


    Selamat berjuang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya yakin dan percaya, jika PH memerintah Malaysia, harga minyak di bawah satu ringgit seliter.

      Delete
    2. Ko main2 ker....kepala bapak ko..

      Delete
    3. Salam perjuangan macy
      At my place harap jadi kubu pakatan
      Dan kubur kepala bapak instead
      Tunggu

      Delete
  45. aku sokong bro 1528 nihh......
    harap kejora pun boleh sodar ke diri

    ReplyDelete
  46. Donald trump wants to paint the white house.. He calls for quotation.. Chinese guy quoted 3 million. European guy quoted 7 million..
    Malaysian guy quoted 10 million..
    Trump asked chinese guy.."..how did u quote 3 million..?" Chinese guy replied .. "1 million for paint 1 million for labour 1 million profit.." Trump asked european guy.. He replied-".. 3 million for paint 2 million for labour 2 million profit.."
    Trump asked Malaysian guy.. He replied.. .."..4 million for you.. 3 million for me.. .. .. and we will give 3 million to the chinese guy and ask him to paint..!!" ����������������
    Malaysian got the contract ! ��

    ReplyDelete
  47. Mula2 gembar gembur dgn NTP dan ETP,akhirnya GST dan penarikan subsidi....kepala bapak dia betul le,menyakitka hati rakyat ...tak sabar tunggu pru 14...

    ReplyDelete
  48. DONAL TRUMP WANT PAINT ARCH SAS ALAM
    ASKING QUATION 10 MILLION UNTUK MALAYSIA
    1 THOUSAND FOR PAINT 5 HUNDRED WORKES PAINT
    ALL THR BALANCE GOES TO ASSMIN MAAAA...


    Akikikikiki..... berambosss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jho lo got it...hahaha...you love Jho love very much...you protect his security....you are jho lo s fooldog...

      Delete
  49. saya bukannya sokong melulu
    saya perlukan duit!!!!!!
    duit tu penting....
    setiap pantun saya dibayor 20 sen
    Kalu 20 pantun, dah RM4
    Kan cukup nak beli John Kelabu RM3.80 sekotak

    dari saya : kejora @ bapuk boncit cap ayam

    kahh kahhhhh kahhhhhhh kahhhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 16:30, si ayam betina cuba nak berkokok
      Tiiada buah, tinggal ranting punya pokok
      Usah nak direka cerita & ditambah tokok
      Cikgu Kejora, sejak kecil tak hiisap rokok

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
  50. Veteran UMNO : 'Pemimpin bodek, kenapa masa Tun dulu tak tegur?'
    Tun Dr Mahathir Mohamad
    KUALA ROMPIN - "Orang politik semua ada agenda, yang tiada agenda hanya orang biasa seperti nelayan, pergi ke laut untuk cari ikan."

    Demikian luah seorang vateran Umno, Abdul Khalid Mohamad, 60, yang tidak menggemari dengan perbuatan sesetengah pemimpin Umno masa kini yang mengutuk atau mendedahkan keburukan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    Tegasnya, sewaktu tokoh negarawan itu menjadi perdana menteri, tiada pula yang mahu menegur seperti yang dilakukan sekarang.

    Menurutnya yang berasal dari Kampung Salang, Pulau Tioman, untuk menjadi pemimpin tidak kira apa parti biar ikhlas, tegur jika ada yang buruk manakala beri pujian sekiranya ia baik.

    Katanya, sekarang pun sama semua senyap apabila ada kesalahan atau kekurangan dilakukan pemimpin namun yang berbezanya rakyat masa kini sudah pandai berfikir serta menilai.

    "Saya cakap yang benar, kenapa sekarang baru nak sibuk tegur dia (Mahathir), kenapa dulu tidak? Inilah bukti masing-masing pun ada agenda.

    "Sepatutnya masa dia berkuasa pemimpin lain tegur dan ketika itu boleh betulkan keadaan, kalau sekarang maknanya selama ini mereka hanya membodek, kerja tak ikhlas," katanya ketika dihubungi Sinar Harian, hari ini.

    Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai satu laporan sebuah portal

    Dalam laporan itu, Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Hasan Arifin mendakwa, Mahathir sengaja membiarkan Umno diharamkan selepas beliau hampir kalah dengan Tengku Razaleigh Hamzah sewaktu pemilihan kepimpinan parti itu pada tahun 1988.

    Hasan yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) turut mendedahkan tindakan Mahathir itu bagi mengelakkan pemilihan semula jawatan Presiden Umno di antara beliau dan Tengku Razaleigh, yang mana beliau hanya menang tipis sebanyak 43 undi melebihi Tengku Razaleigh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1633 tampil mau buat lawak, cerita kelakar
      Matdey ada kuku besi, mengugut dia pakar
      Zaman dia, siiapa bersuara kan kena cakar
      Silap gaya, jadii Anuat, masuk dlm sangkar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
  51. ‘Kepala bapak kau’ tanda penyakit mental - Zuraida
    Nov 9 2017 / Suara Keadilan
    Ucapan "Kepala Bapak Kau" yang disebut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini adalah satu petanda penyakit mental, kata Ahli Parlimen Ampang merangkap Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamarudin.

    Beliau berkata demikian sewaktu mencelah ucapan daripada Kementerian Kesihatan di Dewan Rakyat berkaitan jumlah peruntukan kerajaan untuk menangani masalah mental di kalangan rakyat Malaysia.

    "Jadi faktor kesedihan dan kemurungan adalah satu sakit mental yang harus ditangani.

    “Faktor kemurungan ini termasuklah mereka yang memberikan ucapan-ucapan ganas seperti mengucapkan 'Kepala Bapak Kau,' ini juga satu simptom sakit mental ya," kata Zuraida.

    Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam sebaliknya menjawab celahan itu dengan berseloroh.

    "Tidak yang berhormat. Salah satu punca stress ialah apabila satu soalan kesihatan boleh (bertukar) menjadi soalan politik," katanya disambut ketawa sebilangan ahli Parlimen.

    Najib sebelum ini mencuri perhatian ramai apabila menggunakan istilah itu sewaktu menyampaikan ucapan perasmian Mesyuarat Agung Tahunan MCA di Kuala Lumpur pada 5 Nov lalu.

    Beliau berkata demikian sewaktu cuba
    mempertahankan dasar-dasar kerajaan Najib berkata hubungan kerjasama Malaysia - China yang dakwanya tidak akan menjejaskan kedaulatan negara.

    "Mereka mengancam untuk mengubah segala-galanya, kononnya (Malaysia) menjual kedaulatan. Apa? Kepala bapak kau! Tak logik," kata Najib.

    ReplyDelete
  52. Ini adalah nasihat utk caii2 pakatan harapan
    Harap cai2 buat panduan untuk masa depan
    Bila nak komen biar le dgn bahasa yg sopan
    Cuba caii2 ikut contoh spt cikgu yng tampan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya bukannya sokong melulu
      saya perlukan duit!!!!!!
      duit tu penting....
      setiap pantun saya dibayor 20 sen
      Kalu 20 pantun, dah RM4
      Kan cukup nak beli John Kelabu RM3.80 sekotak

      dari saya : kejora @ bapuk boncit cap ayam

      kahh kahhhhh kahhhhhhh kahhhhhhhhh

      Delete
    2. Bertapa karismanya isu yang dibawa Budin
      sehingga terpanggil ..........
      langau-langau mau join sama

      seperti :
      1. Langau Kejora
      2. Langau GN
      3. Langau Mr J

      Ini 3 serangkai langau yang senang diracun

      Delete
    3. Usah buat fitnah, 1700 cai beruang
      Kejora ada lah tulen punya pejuang
      Berpantun bukanlah disebab wang
      Nak bela k'jaan, bila masa terluang

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    4. Kojolla jengkang bela ketua prompak berjamaah...Kojolla love Jho tahik lo...

      Delete
    5. 17:11 kenapa gatal mcm kena gigit tungau
      Ada tujuan hamba lawat blog Budin langau
      Mau bikin cai2 jadi terlopong mcm bangau
      Bukanlah kerana, dgn si Mas hamba angau

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
  53. Former Falcon banker's appeal against industry ban thrown out
    THU, NOV 02, 2017 - 5:50 AM
    ANITA GABRIEL

    BP_Jens Sturzenegger_021117_3.jpg The Minister-in-charge of the Monetary Authority of Singapore, Tharman Shanmugaratnam, had shot down an appeal by Jens Sturzenegger, a former private banker at Falcon bank convicted in the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) case, and upheld a lifetime order which bars him from working in the city state's financial and services sectors. PHOTO: ST FILE
    Singapore

    THE Minister-in-charge of the Monetary Authority of Singapore, Tharman Shanmugaratnam, had shot down an appeal by Jens Sturzenegger, a former private banker at Falcon bank convicted in the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) case, and upheld a lifetime order which bars him from working in the city state's financial and services sectors.

    In a statement issued on Wednesday, MAS said Sturzenegger had appealed to the "Minister" against the regulator's decision to issue a permanent prohibition order (PO) against him, which was dismissed.

    The move against the banker, who was linked to Malaysian financier Low Taek Jho or Jho Low in the 1MDB case, was first announced by MAS in May this year. The regulator made no mention of the minister's name but The Business Times understands that it was Deputy Prime Minister Tharman.

    MAS also said it was reviewing written submissions by NRA Capital's chief executive Kevin Scully who was served notice of intention for the issue of a 3-year PO against him and that the decision will be announced when the review was completed.

    SEE ALSO: 1MDB scandal shows there's no room for complacency, even in Singapore

    Meanwhile, two more individuals involved in the 1MDB money laundering case were slapped with POs, this time for six years, bringing the tally to six individuals, mostly bankers. That's six down, and two more pending.

    "MAS expects professionals in the financial services industry to uphold high standards of integrity and proper conduct," said MAS deputy managing director of financial supervision Ong Chong Tee.

    "Those who fall short of these standards will be dealt with firmly, to safeguard public trust in our financial institutions and Singapore's reputation as a clean financial centre," he said in the statement.

    The latest two who were issued POs are former Maybank Kim Eng Securities remisier Kelvin Ang Wee Keng and former NRA Capital research head Lee Chee Waiy, both of whose POs take effect from Oct 30, 2017.

    Ang was convicted of an offence under the Prevention of Corruption Act for bribing Mr Lee with S$3,000 to expedite the preparation of a valuation report on PetroSaudi Oil Services Limited (PSOSL) in a deal involving 1MDB.

    ReplyDelete
  54. http://www.sarawakreport.org/2017/11/blackmailed-by-the-masterminds-of-the-conspiracy-why-deepak-changed-his-story-again-as-a-mysterious-rm250000-is-delivered-to-balas-widow-exclusive/

    ReplyDelete
  55. Tarek Joins Jho Low In Court To Contest DOJ's Confiscation Of 1MDB Spoils
    13 October 2017 2 comments
    PetroSaudi shareholder Tarek Obaid is due to have his motion heard Friday in the California Court that the US Department of Justice’s seizure of his $2 million shares in the intelligence firm Palantir be over-ruled.

    The case (which can be accessed via the US Court’s Pacer service – Case 2:17-cv-04446-DSF-PLA Document 36 Filed 10/11/17) was first lodged in July and according to the publication Law 360 Obaid’s lawyers are claiming that Obaid’s “Palantir shares are not tainted by corruption as they weren’t bought to further launder money”:

    “The $700 million transfer was part of a legitimate arms-length business transaction between two sophisticated parties.. Moreover, the fact that [Obaid] an owner of the privately held PetroSaudi, allegedly received a portion of the $700 million transfer… cannot be considered to be any proceeds of any fraud on 1MDB or theft” [Law 360]
    Obaid’s lawyers are of the view that the Saudi businessman, who first falsely claimed that the $700 million payment from 1MDB represented the repayment of a loan to his company PetroSaudi and then falsely claimed that the company Good Star Limited, which received the money was a subsidiary, was merely a bit player in the conspiracy to defraud the Malaysian fund:

    “Obaid said he played only a small part in a larger scheme supposedly orchestrated by Low and others. The Saudi investor said that as far as US law is concerned, his shares were neither direct proceeds of criminal activity nor laundered in a way that allows the feds to seize them” [Law 360]
    Judge Dale Fischer, who has presided over all the 1MDB-related claims, including the attempts by Jho Low to counter confiscations of billions of dollars of assets held in family trusts, will make his judgement on whether Obaid’s case is reasonable.

    Obaid’s lawyers have used colourful language in their 36 page deposition, which complains that their client has been dragged into a much wider case “as an after-thought” and that charges pressed against Jho Low have been lumped into his own case as well:

    The government (“Plaintiff” or “government”) commenced this in rem forfeiture action with a 248-page, 958-paragraph cookie-cutter complaint that it also used in two waves of filings to initiate thirty other separate, but substantially identical, forfeiture actions in this Court. This suit against the single asset of 2,500,000 shares of Series D Preferred Stock in Palantir Technologies (the “Palantir Shares”) owned by claimant Tarek Obaid (“Claimant”) was the twenty- eighth of thirty-one related in rem forfeiture actions, and was filed in the government’s second wave of complaints. In contrast to the assets named as in rem defendants in the other suits, which were in the aggregate purchased for more than a billion dollars, the Palantir Shares were purchased for $2 million and are the only in rem defendant alleged to have been purchased by Claimant. The focus of Plaintiff’s bloated 958-paragraph complaint makes clear that this claim against the Palantir Shares was an afterthought. [Obaid’s Motion to Dismiss]
    It may be a ‘mere’ $2 million at stake, which Obaid thinks is trivial to complain about in the context of the missing $1.83 billion that the Bank Negara has asked to be returned from the Joint Venture deal, but the businessman plainly thinks it is worth going to court to try to obtain it.

    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. In the complaint Obaid claims that his company brought a contribution of $2.7 billion of equipment and drilling projects to the joint venture and that this was the reason for the $700 million paid to Jho Low’s company Good Star Limited. However, the FBI investigators have confirmed Sarawak Report’s earlier conclusion that PetroSaudi’s assets in fact consisted of little more than two second hand and virtually redundant drill ships, worth no more than a few million pounds.

      Obaid was photgraphed with Jho Low and Najib on board the yacht Tatoosh, together with fellow PetroSaudi shareholder Prince Turki back in 2009 when the decision to launch 1MDB’s initial venture with PetroSaudi was agreed. However, he maintains his role was minimal

      The judgement on whether to accept Obaid’s claim that the case against him be dropped should be heard soon

      Delete
  56. Rafizi bagi ‘petua’ p’raya pada Najib
    Nov 9 2017 / Suara Keadilan
    Harga minyak diumumkan Putrajaya naik 7 sen semalam namun Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli hari ini memberikan satu ‘tips’ kepada perdana menteri untuk memanfaatkan subsidi minyak.

    Naib Presiden KEADILAN itu berkata, Datuk Seri Najib Razak boleh memberikan subsidi 20 sen bagi setiap liter petrol yang dibeli pada Disember ini dan Januari depan untuk mengurangkan beban kos sara hidup ditanggung rakyat negara ini.

    “Biar saya beri tip kepada Najib untuk menang pilihan raya umum ke-14. Bagi subsidi 20 sen seliter sepanjang Disember 2017 dan Januari 2018. (BN) akan menang PRU, tak ada masalah.

    “Disember dan Januari ialah bulan paling susah buat rakyat, nak buka sekolah, kena bayar yuran sekolah, beli kasut.

    "Saya tahu sebab orang kena beratur bayar yuran PIBG (Persatuan Ibu Bapa dan Guru),” katanya pada sidang media di Dewan Rakyat hari ini.

    Menurut Rafizi lagi, Najib mencipta sejarah tersendiri apabila petrol RON95 mencecah RM2.31 seliter manakala RON97 naik sebanyak enam sen kepada RM2.60 seliter mulai semalam.

    Kenaikan itu adalah kenaikan kali keempat berturut-turut sejak 11 Oktober dan adalah harga termahal berada sejak penentuan harga secara mingguan dilaksanakan bermula 30 Mac lalu.

    Harga semasa petrol dan diesel negara ini ditentukan oleh harga minyak global berdasarkan Mean of Platts Singapore (MOPS) dan kekuatan ringgit berbanding dolar AS.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...