Thursday 30 November 2017

KENAPA NAJIB PERINTAH ROSMAH MEWAKILINYA DAN BUKAN TPM ATAU MENTERI2 LAIN?


Ada dua perkara yang selalu menjadi perumpamaan atau percontohan dalam dunia pemberitaan atau persuratkhabaran.

Pertama, kalau anjing gigit orang, itu bukan berita namanya tetapi jika orang yang gigit anjing, itulah yang sebenar-benarnya berita.

Pemberita atau wartawan selalu diingatkan agar mencari berita atau menulis laporan yang tinggi nilai beritanya umpama penemuan orang menggigit anjing dan bukannya seperti cerita anjing menggigit orang yang dianggap suatu kebiasaan.

Kedua, kalau sesuatu isu itu selalu sangat dinafikan, bermakna memang ada kebenarannya perkara tersebut.

Sudah banyak contoh perkara yang mulanya dinafikan, tetapi akhirnya terbukti mempunyai kebenaran. 

Paling terbaru dan mudah diingati ialah bagaimana Najib Razak pada mulanya bermati-matian menafikan ada kemasukan wang RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya, tetapi akhirnya beliau sendiri juga yang mengakuinya.
Dalam hal ini, apabila isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor mengatakan Najib yang sebenarnya mengawal beliau dan bukan beliau yang mengawal Najib, ia sebenarnya bukanlah berita besar.

Sebagai suami, memang menjadi kewajipan dan kebiasaan peranannya ialah mengawal isteri, bukan mereka dikawal oleh isteri.

Jadi, apabila Rosmah mengatakan demikian, tiada nilai berita apa-apa pun sebenarnya. Ia sama saja  seperti percontohan anjing menggigit orang saja.

Tetapi, kalau Najib tiba-tiba mengakui beliau dikawal Rosmah atau Rosmah memberitahu beliaulah yang mengawal suaminya itu, maka barulah ia suatu berita yang besar dan menepati perumpamaan seperti orang yang menggigit anjing.

Cerita mengenai Rosmah tidak mengawal atau tidak takut kepada Najib juga bukanlah berita baru sebenarnya. Rosmah sendiri sudah beberapa kali menidak atau menafikan tohmahan itu.

Kenapa selalu sangat Rosmah memberitahu orangramai perkara itu?

Adakah ia menepati tanggapan yang menjadi kebiasaan dalam dunia media di mana semakin kerap sesuatu isu itu dinafikan, bermakna semakin hampir ia kepada kebenaran?

Atau mungkinkah tujuan Rosmah beberapa kali menafikan perkara itu dengan maksud untuk memberitahu sebaliknya?

Tak mustahil kan? 

Rosmah pun kadang-kadang tinggi juga ilmu politiknya!!

Dalam program yang dihadiri Rosmah semalam di mana diberitahunya beliau diperintahkan oleh Najib untuk mewakili Perdana Menteri ke majlis itu kerana suaminya ada mesyuarat penting yang perlu dihadiri, majlisnya ialah Sepetang Bersama Pengusaha Produk Kesihatan dan Kecantikan Buatan Tempatan.
Hairannya mengapa Najib tidak minta Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi atau Menteri Kesihatan, S Subramaniam atau Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk mewakilinya?

Jika pada awalnya program itu patutnya dihadiri oleh seorang Perdana Menteri dan beliau tidak dapat menghadirinya, tidakkah ia lebih wajar diwakili oleh pemimpin lain yang ada kedudukan dalam kerajaan juga?

Mengapa mesti Rosmah juga mewakili Najib, meskipun dikatakan isteri kesayangan Perdana Menteri itu tidak sihat dan batuk-batuk?

Sampai begitu sekalikah ciri-ciri seorang suami mengawal isteri yang ada pada diri Najib?

Kesian Kak Ros.....nasib baik Najib lelaki macho!!! (ShahbudinHusin 30/11/2017).

281 comments:

  1. psl istri dia pm bkn org laen

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR sehingga ke hari ini dilihat masih bersungguh-sungguh mahu menjalinkan semula hubungan dengan PAS.

      “PKR hendaklah mencari jalan untuk bergabung semula dengan PAS. Jika tidak mahu kehilangan benyak kerusi yang ditandingi oleh calon melayu. Inilah satu pilihan raya yang bakal memusnahkan PKR sendiri,”

      Dalam masa sama, Xavier juga turut melahirkan kebimbangan pada PRU 14 nanti PKR akan mengulangi kekalahan besar sepertimana yang dialami parti Semangat 46 pada tahun 1990-an dahulu.

      “Kalau orang dalaman sendiri yang membuat kajian bagi melingkupkan PKR, mesti ada tanda-tanda PKR akan menjadi kenyataan,” ulas Mimie Ayuni.

      Penyokong akar umbi PAS, Wan berkata parti Islam tidak perlu lagi mengulangi episod lampau kerana dengan kerjasama dengan parti Keadilan menyebabkan kerosakan kepada PAS.

      “PKR nak PAS untuk bagi undi Melayu pada mereka.

      “Apa nilai tambah PKR pada PAS?

      “Setahu aku nilai PAS ni dah total rosak di mata penyokong PKR especially golongan liberal dan pembenci Islam yang menghasut mereka menolak PAS.

      “Mungkin yang PAS perlukan bukanlah hubungan dengan PKR tapi hubungan dengan Allah pemilik empunya hati manusia,” katanya.

      Delete
    2. Korang tak tau ker BOROSMAH tu P.M


      Mana mungkin bapok liwat HKL jadi P.M

      Delete
    3. Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia Universiti Utara Malaysia (UUM) hari ini menyatakan 'kehairanan' beliau terhadap bekas ketua lajnah undang-undang PAS yang didakwanya kini berubah menjadi liberal.

      Kata Dr Kamarul Zaman Yusoff persoalan itu dibangkitkan apabila Hanipa Maidin menyatakan pendiriannya terhadap golongan ateis.

      Sambil merujuk kepada tindakan Hanipa sebelum ini yang istiqamah memperjuangkan kepentingan Islam, Kamarul Zaman berkata dia hairan dengan perubahan sikap anggota parlimen Sepang itu.

      Ketika masih dalam PAS, katanya, Hanipa sering mengalaskan hujah dalam perkara-perkara yang melibatkan pertentangan dalam Islam dengan kebebasan beragama.

      "Sejak bila dan apa punca sebenar Hanipa berubah menjadi liberal, khususnya dalam menangani isu murtad ini?

      "Apakah sejak menang di Sepang pada PRU13 (setelah kalah dengan majoriti 3,820 undi di kerusi Tanjong Karang pada PRU 12)?" katanya seperti dipetik Harakahdaily hari ini.

      Hanipa adalah salah seorang pemimpin kanan dalam PAS yang disingkirkan perwakilan bersama kumpulan progresif semasa muktamar parti itu pada 2015.

      Berpengalaman sebagai peguam, Hanipa pernah dilantik mengetuai lajnah undang-undang PAS dan menjadi seorang daripada anggota jawatankuasa pusat parti tersebut.

      Ekoran penyingkiran beramai-ramai lebih dua tahun lalu Hanipa menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Puji tindakan hakim

      Kamarul Zaman berkata Hanipa pernah menulis mengenai beberapa isu murtad sebelum ini, seperti membabitkan Lina Joy, Siti Fatimah Tan dan kes ateis Amerika Syarikat.

      Katanya, di dalam tulisan bertajuk “Kes Muhamad Rayappan menimbulkan banyak tanda tanya” pada 21 Disember 2006 umpamanya Hanipa mempersoalkan tindakan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) menarik balik tuntutan ke atas mayat lelaki terbabit.

      Delete
    4. Antara pengulom telor najib yg terbaik di kalangan menteri ialah
      1.puad zakarzi
      2.said keruak
      3.mat mazlan
      Tapi yg paling terbaik mengulom ialah Jamal pak tongkol
      Kalau boleh dia nak bertelanjang utk menyokong najib,

      Delete
  2. istri bleh mewakili ats tugas rasmi...negara laen mane ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesungguhnya sememangnya banyak perkara yang tidak kena dengan umat Islam sejak sekian lama. Bukan hari ini ada yang tidak kena dengan umat Islam. Malah Ia bermula selepas kewafatan Nabi Mohammad Saw lagi.

      Sebaik sahajaselepas kewafatan Nabi SAW umat Islam tak mahu bayar zakat. Pada hal zakat itu antara salah satu rukun Islam yang lima dan wajib di patuhi serta menunaikanya tanpa berbelah bahagi.

      Jika zakat ditiadakan, maka cacatlah rukun Islam yang lima itu sepertimana yang telah disyariatkan Allah subhunahu wataala bahawa inilah Islam yang syumul yang diajar oleh Rasulullah SAW.
      Untuk mempertahankan zakat, Saidina Abu Bakar As sidek telah mengistihar perang terhadap mereka yang tidak mahu membayar zakat dan menghukum mereka adalah kafir. Inilah ketegasan seorang khalifat pertama Islam .

      Selepas kewafatan Nabi SAW umat Islam sahabat sahabat Nabi SAW ramai yang tidak mahu bayar zakat yang wajib ditunaikan itu, sedangkan zakat itu wajib. mahu tidak mahu mesti dipertahankan.

      Kini 83 peratus (kajiselidik1) umat Islam tidak solat lima waktu sehari semalam. 85 peratus (kajiselidik2) umat Islam tidak solat lima waktu sehari semalam. 72 peratus (kajiselidik3) umat Islam tidak solat lima waktu sehari semalam.

      Ketiga tiga kajiselidik ini dibuat terhadap umat Islam di Malaysia. Walaupun ia dibuat terhadap umat Islam di Malaysia, tapi ia boleh digunapakai kepada seluruh umat seluruh dunia.

      Kaji selidik ini selari dengan apa yang tak kena dengan umat Islam sepertimana yang berlaku keatas umat Islam di bumi ambiya, termasuk umat Islam Palestin yang masih tidak kembali kepada ajaran Islam, iaitu betapa ramainya yang meninggalkan solat lima waktu sehari semalam.

      Pada hal solat itu tiang agama yang mahu tidak mahu wajib ditunaikan dalam apa keadaan sekalipun. Dalam perang solat tetap ditunaikan sepertimana yang diajar oleh Rasullah SAW.

      Saidina Abu Bakar RA menghukum mereka yang tak bayar zakat sebagai kafir. para ulamak berselisih pendapat mengenao tinggal solat dengan sengaja, miskipun hadis Rasulullah mengatakan kafir.

      Sesetengah ulamak, Ada yang mengatakan barang siapa meninggalkan solat dengan sengaja, maka jadi kafir sepertimana maksud Hadis barangsiapa meninggalkan solat dengan sengaja maka kafir.

      Akan tetapi ada ulamak yang mengatakan mereka belum jadi kafir, kerana mereka tidak mengatakan solat itu tidak wajib. Kecuali mereka mengatakan solat itu tidak wajib maka kafirlah mereka itu.

      Barangkali pendapat kedua inilah punca 83 peratus umat Islam di Malaysia tidak solat lima waktu sehari semalam. Pada hal Rasulullah SAW telah menyatakan tinggal solat dengan sengaja kafir.

      Sama dengan apa yang telah hukumkan kepada umat Islam dan sahabat sahabat nabi yang engkar tak mahu bayar zakat. Barangsiapa yang tak bayar zakat kafir. Ini pendapat Saidina Abu Bakar.

      Bayangkan hadis Rasulullah SAW, adalah wahyu Allah subhanahu wataala yang jelas dan nyatakan bahawa barangsiapa yang tinggal solat dengan sengaja, kafir. Kalau tak bayar zakat kafir, sudah pasti tinggal solat lima waktu sehari semalam dengan sengaja juga kafir.

      Sesungguhnya Umat Islam sangat takut jadi kafir.Mereka tidak akan bertindak dengan sebab musabah yang boleh mereka jadi kafir. Oleh kerana ada pendapat bahawa tidak solat mereka masih Islam dan tak jadi kafir, maka 83 peratus umatr Islam tidak solat lima waktu sehari semalam.

      Apakah yang berlaku keatas umat Islam di Palestin.Mereka sehingga hari ini masih ditimpa malapetaka pembunuhan oleh Yahudi. Demikian juga umat Islam Iraq, Syria dan Myianmar. Pendek kata umat Islam seluruh dunia telah,sedang dan akan menjadi mangsa pembunuhan untuk menghapuskannya diseluruh pelusuk dunia.

      Syed Qutub pernah berkata kepada umat Islam di Palestin, selagi kamu tidak kembali kepada islam selagi itulah kamu tidak boleh menang. Kata kata keramat ini sebagai bukti bahawa perjuangan umat Islam untuk membebas Negara dari cengkaman yahudi sejak tahun 1948 lagi jadi realitistik

      Delete


    2. Jgn main main



      Di zimbabewee ada presidwng nak ganti bini berkin dia

      Sudahnya kena tentera anarchy



      Cuba tgok bila najip umum bersara siapa jadi P.M


      Bukan wak jahid atau hisaputing

      Tapi




      B O R O S M A H



      Baru ada kelas umno...



      Korng nak KAK WAN KIPAS ATAU BOROSMAH ???

      Delete
    3. Bagi kes Subashini Rajasingham, Hanipa (gambar) mempersoalkan tindakan peguam yang tidak membangkitkan soal Seksyen 51 Akta Membaharui Undang-Undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1976 yang secara jelas mendiskriminasi individu beragama Islam yang melarang mereka ke mahkamah sivil bagi mendapatkan perintah penceraian.

      Dalam kes Lina Joy pula Hanipa memuji tindakan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, yang menolak penghujahan peguam wanita terbabit serta pertubuhan yang menyokongnya untuk meminta mahkamah memutuskan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan kebebasan mutlak kepada seseorang keluar daripada Islam.

      "Berdasarkan kepada lima tulisan Hanipa ini, jelas beliau sangat istiqamah memperjuangkan kepentingan Islam, khususnya di dalam isu murtad, walaupun setelah PAS menyertai Pakatan Rakyat pada tahun 2008," katanya.

      Terima kasihlah

      Kamarul Zaman dipercayai mengulas pendirian Hanipa semalam yang mempertahankan golongan atiesme.

      Dalam kenyataan terbukanya itu Hanipa menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai masalah untuk mempertahankan hak golongan ateis mengamalkan kepercayaan mereka.

      “Saya seorang Muslim, dan saya tiada masalah untuk mempertahankan hak mana-mana ateis untuk menganuti atau untuk mengamalkan ateisme,” tegasnya seperti dipetik portal menara.my.

      Delete
  3. mak badak suka lelaki macho.

    mak badak cakap kepala bapak macho, tapi dalam diam2 dia tak cakap kepala bapak takde telo.

    kepala bapak jadi pm, tapi mak badak yg ada telo.

    lunyai dah umporno ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menang dengan bergaya, atau menipu sampai berjaya. Kalah dengan mulia, pendam seribu duka. Semuanya berlaku di atas qudrat dan iradat Allah SWT. Perhitungan dan formula Allah tak tercapai oleh akal manusia. Usah ditanya mengapa ditakdirkan Allah begitu begini. Ikhtiar diberikan kepada makhluk, tadbir urusan Sang Khaliq, Teruskan ikhtiar, kemenangan hakiki terletak di negeri abadi. Hanya bersama Allah ia boleh dikecapi.


      Kemenangan adalah milik Allah. Jika Dia belum mahu memberikannya kepada kita, maka kita takkan pernah memperolehnya. Kita selalu tertipu. Merasakan bahawa kemenangan itu milik kita, hak kita, bahawa dengan segala amal dan usaha yang kita lakukan, kita pasti menang. Sehinggakan kita terkeliru, tersilau mata. Memfokuskan kepada kemenangan, bukan pada amal dakwah yang berterusan.

      Kita harus memahami realiti dakwah. Ia bersifat Robbani. Kita menyeru manusia kepada Allah, menegakkan hukum-hukum Allah. Dakwah ini bukan milik kita, ia adalah amanah. Amanah yang wajib kita sandarkan kepada-Nya. Apabila Dia menentukan bahawa sudah tiba masanya kita menang, maka pasti tidak ada yang dapat menghalang. Jika masih belum nampak bibit-bibit kemenangan, kita harus terus beramal dan berjihad tanpa sedikitpun meragui akan kehendak Allah.

      Maka kemenangan, adalah sebuah anugerah Allah. Apabila Allah memberikannya kepada kita, itu bererti sudah selayaknya kita memperolehnya. Jika belum, ertinya kita belum layak memperolehnya. Boleh jadi kesediaan kita belum cukup untuk menggalas segala amanah-amanah pasca kemenangan tersebut. Maka masa, bukanlah sebuah indikator sesebuah kemenangan. Sekalipun sebuah perjuangan itu memakan masa puluhan tahun, bahkan ratusan tahun, belum menjadi penguat bahawa kita harus menang kerana ia adalah sebuah ketentuan Allah!

      Kita tahu bahawa kita bukan pemula sebuah perjuangan menegakkan agama Allah. Kita adalah penerus kepada tali-tali rantainya. Dan hujungnya belum tentu kita. Kita mungkin akan bisa merasa kemenangan tersebut, atau kita mungkin mati sebelum tertegak agama ini di seluruh pelusuk bumi. Apa yang paling penting, kita mengambil posisi penerus dakwah yang tidak kenal henti berjuang dan tidak menggantungkan usaha kepada hasil.

      Taujih Robbani itu selalu menyeru kita agar ikhlas dalam perjuangan. Tidak merasa besar dengan amal kita, tidak menggantungkan kekuatan pada jumlah kita. Lihat sahaja dalam kisah perang Hunain ketika Umat Islam itu ramai, namun Allah memberikan pelajaran dengan menangguhkan kemenangan untuk Umat Islam. Firman Allah:

      "Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai para mukminin) di medan peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, iaitu diwaktu kamu menjadi bongkak karana banyaknya jumlah (mu), maka jumlah yang banyak itu tidak memberi manfaat kepadamu sedikitpun, dan bumi yang luas itu telah terasa sempit olehmu, kemudian kamu lari ke belakang dengan bercerai-berai." [At-Taubah: 25]

      Sudah tiba masanya kita tidak bermain-main dalam melaksanakan dakwah kerana Allah. Ketika Allah memilih kita untuk diberikan nikmat besar ini, janganlah kita mengabaikan dan menolaknya lalu menjadikannya sebagai tugas sampingan. Takut-takut apabila sampai masa kemenangan, kita tidak berada bersama-sama dalam angkatan yang memperjuangkannya.

      Bersyukurlah, apabila Allah terus memberikan kesempatan dan ruang untuk kita beramal. Jangan dirisaukan akan kemenangan dan jangan dijadikan ia pelemah kepada amal, kerana KEMENANGAN ADALAH MILIK ALLAH!

      "Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong. Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat". [An-Nasr: 1-3]

      Kemenangan besar yang kita semua inginkan adalah kita mati dalam keadaan Allah meredhai kita, bahkan lebih istimewa kita gugur ketika sedang melaksanakan tugas-tugas dakwah.

      Wallahua'lam.

      Delete
    2. Anon 11:05,
      Betul apa yg tuan copy paste kan ini,
      Kerajaan yg zalim, polisi kerajaan sudah di tunggang tebalik kan,
      Rahsuah terang terangan petanda najib umnobn bakal tersungkur di bumi Malaysia ini,
      Pengundi yg luar biasa byk nya dlm sejarah Malaysia,
      Hampir 100% keluar mengundi utk PAKATAN,
      Kalau boleh atok nenek yg dlm kubur pun nak keluar undi supaya najib umnobn tumpas dan dpt menyelamatkan anak cucu bangsa,

      Delete
    3. Senang shj nak tahu siapa yg akan menang pru14 ni,
      Tgok jumlah penggundi nanti,
      Yg keluar dari pelusuk kg,
      Yg tak pernah undi pun seumur hidup pun akan melangkah bergaya ke pusat undian,
      Untuk membayangkan keadaan atau situation itu cuba ingat hari pertama berbaris untuk mengambil kupon brim tahun 2013,
      Macam itu jugak lah keadaan di pusat undian nanti,
      Kekalahan 100% calun umnobn termasuk pekan akan berlaku,
      Cuba byg kan anak muda yg berumur 21tahun bukan main bersemangat utk kali pertama mengundi,
      Anon 11:05, anda ckp Betul,
      Balasan utk pemerintah yg zalim akan berlaku tak lama lagi,
      LAWAN TETAP LAWAN
      HANCOR HANCOR NAJIB HANCOR
      HANCOR UMNOBN HANCOR HANCOR
      tersungkur menyembah bumi,
      Wasallam...

      Delete
  4. kenapa muka Kak Ros yang lebih tegas (garang dan degil) dari muka Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. CIRI-ciri yang biasa ada kepada seorang pemimpin yang terlibat dalam kegananasan:

      1. Amat sukar untuk muncul di khalayak umum. Mereka berada di satu lokasi rahsia dengan kawalan amat ketat.

      2. Hanya muncul di hadapan umum dengan kawalan keselamatan tahap tertinggi. Contohnya, sebelum Presiden Amerika melakukan lawatan ke sesuatu tempat, sebulan sebelum acara lawatan tiba, Special Force (Unit Khas) yang mengawal keselamatan Presiden akan pergi terlebih dahulu dengan peralatan keselamatan yang dimuatkan dalam sebuah kapal terbang. Mereka bawa segala-segala keperluan Presiden termasuk The Beast, kereta rasmi Presiden yang mempunyai cermin kalis peluru hampir setebal bata jongkong! Setiap langkah Presiden akan dirancang secara rapi dan sistematik dengan setiap aspek keselamatan diambil kira. Begitulah takutnya mereka dengan kematian.

      3. Hosni Mobarak ketika menjadi Presiden Mesir, bila dia nak lalu melalui jalan raya, jalan tersebut akan ditutup selama berjam jam daripada dilalui pengguna. Konvoi Presiden akan menggunakan beberapa buah kereta yang sama jenis sehingga khalayak awam tak tahu Presiden berada dalam kereta yang mana satu.

      4. Saddam Hussein amat jarang malah hampir mustahil boleh dilihat di depan umum selepas Perang Teluk. Saya yang duduk di Iraq selama 6 tahun hanya dapat tengok patung dan gambarnya sahaja. Pasukan Khas Pengawal Presiden hanya diambil dari Kabilah at Tikriti iaitu Kabilah Saddam sendiri dengan diketuai oleh anaknya Qusay Saddam Hussein. Keluarga terdekat dikira mempunyai kemungkinan yang amat rendah untuk khianat.

      Sekadar cerita tentang beberapa orang pemimpin. Kalau cerita tentang pemimpin pengganas yang bergerak secara subversif bawah tanah, ia lebih rumit dan kompleks lagi.

      Kerana itu, siapa yang kenal kehidupan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang hidup di sebuah rumah kayu tepi Masjid Rusila, tanpa pagar tinggi dan tanpa pengawal keselamatan, boleh didekati dengan sangat mudah oleh semua orang, tak pernah pakai jaket kalis peluru, tampil di hadapan khalayak seluruh pelosok negara dan dunia.

      Mana mungkin orang boleh percaya bahawa Tok Guru ada kaitan dengan pengganas. Mujahid tak pernah kenal ke Tok Guru Haji Hadi sebelum jadi PAN? Dia tak pernah baca ke biografi kehidupan seorang peminpin pengganas?

      Delete
  5. Memeh baghal betol cerita ni. Kalu pemimpin tak buleh hadir maka disuruh pula timbalan atau pemimpin lain hadir kalu ini adalah suatu program resmi. Apa hal pulok nak suruh bini hadir ?? Ini kerajaan cap kanggaru ka bodo mcm nak mampos !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETAPA kepala bapak kau telah dikatakan kepada Dr Mahathir oleh Perdana Menteri Najib, tidak nampak ada reaksi emosi dari Dr. Mahathir dan tiada juga reaksi luar biasa orang ramai dan media akan yang bukan sekadar keras sikit tetapi memang keras.


      Mungkin masa ini giliran orang mengherdik Dr. Mahathir, maka juga kejadian dan perkembangan yang boleh menarik simpati umum kepada Dr. Mahathir cuba dikecilkan, tetapi kalau yang merugikannya akan jadi benda besar.

      Mahathir memang selama-lamanya dikenali sebagai orang yang berwatak keras dan kata-katanya pun biasa kasar. Berbeza dengan Najib yang lahirnya dilihat lembut, jarang emosi dan tidak kepala angin. Orang kata apa pun dia, tidak diketahui dia melenting dan seolah-olah dia bo layan. Selalunya isu terhadapnya mati begitu saja.

      Bila orang kata kasar terhadapnya, yang melenting bukan dia tetapi orang di sekelilingnya.

      Lain Mahathir, sekali orang ketuk kepalanya, dia balas dua kali ketuk.

      Tetapi bila dia diberi kepala bapak kau, dia tidak melenting. Reaksi yang disiarkan dikatakan dia sekadar senyum sinis.

      Tiada sebarang mengatakan patutlah dia dikata begitu kerana dia selalu kata keras pada orang lain. Yang terbaru sebelum dia diberi ‘kepala bapak kau’ dia kata sinis keturunan lanun Bugis yang semua orang kata ditujukan kepada Najib.

      Saya tidak pasti apa balasan Najib terhadap sindirin itu. Tapi banyak Najib melenting, semua media mengetuk kepala Mahathir kerananya, dan orang-orang bergelar berdarah sesudu Bugis pun rasa tersinggung.

      Bahkan bahananya sampai ke Turki. Suku Bugis, Naib Presiden Indonesia yang berada di Sidang Kemuncak di Tuki masa itu pun naik angin dengan sindiran Mahathir atas keturunan Bugis itu.

      Memang riuh orang dengan katanya yang dikira tidak patut terhadap Najib itu. Bukan saja patut atau tidak patut dikatakan begitu, tetapi negarawan ulung tak patut kata begitu. Jika Mat Rempit tak wajar kata begitu, apa lagi pembesar yang terbilang.

      Sebelum Mahathir kata begitu, dia dikata Kutty dulu oleh si Zahid Hamidi. Banyak orang kata Zahid yang berdarah Jawa selalunya Jawa itu halus bahasanya tidak wajar mengkuttykan orang lain. Banyak yang marah pada Zahid, tetapi marah orang kepada Mahathir lebih banyak marah orang kepada Zahid.

      Mungkin Mahathir sindir begitu, lanun Bugis kepada Najib kerana geram dia dikata Kutty. Dan agaknya Najib kata ‘kepala bapak kau’ mungkin marah sangat kepada Mahathir kata dia begitu.

      Tidak tertahan sabarnya, diletupkannya ‘kepala bapak kau’. Semuanya, Zahid, Mahathir dan Najib jadi tidak sabar. Yang jadikan sabar itu menjadi kerana sabar diikut dengan solat. Sabar itu terpuji jika diikuti solat. Jika tidak diikut dengan solat sabar nescaya pecah.

      Setelah acap tersiar iklan ‘kepala bapak kau’ dan reaksinya senyum sinis, maka Najib pun kata dia cakap kasar sikit.

      Sekalipun ia dikatakan cakap kasar sikit, tetapi kata kepala bapak kau itu kira-kira lebih kasar dari kata Kutty dan lanun Bugis.

      Biasanya Najib itu dirasakan sentiasa dingin. Tapi pengaruh marah sangat dikata lanun Bugis, jika tidak diletup melalui mulut, ia mungkin pecah di perut. Walaupun kasar sikit tapi perut tak pecah.

      Kata kepala bapak pada orang memang tidak rasional sekalipun kasar sikit. Kata Kutty kurang rasional, kata lanun Bugis pun kurang rasional. Senyum ada rasionalnya. Bahkan ia sedekah

      Delete
  6. Sentiasa cari cara nak hina dan hamun isteri DSN. Apakah pahala yg diharap dari perbuatan ini? Apakah tiada lagi perbicaraan yg lebih intelek dan baik dari ini? Apakah pendokong pembangkang dah kekosongan hujah? Apakah tiada lagi takut akhirat dgn perbuatan sia sia ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu mu ni intelek dan baik belaka, mengapa mu mau masuk sini baca dan komen ? Mu tak payah masuk sini sbb nak baca. Kan mu ni bole beli Nst, Utusan, BH. Mu tak da duit ka ? Dedak tak da lagi ka bro ? Jgn marah saudara. Tanya jer.

      Delete
    2. dia pembohong..

      Yang datang produk kecantikan tu.. ramai yang cun cun..

      kita cakap campur tangan dalam politik.. Najib terpaksa ikut kehendak dia..

      Her wish is his command..

      Delete
    3. Mr J sesekali bila tersepit hujah dosa dan pahala..

      Coba Mr J hujah.. pahala dosa dlm kes rasuah .. pembaziran

      Kita nak tengok

      Delete
    4. Di blog ni mmg byk pembicaraan intelek. Misalnya smlm ttg kes MB Johor dan persoalan ttg tindakan SPRM. Hasilnya bergantang2 maki hamun, carut marut yg dilemparkan oleh grup terlebih intelek dan terlebih dedak dari UBN. Oleh krn admin blog tahu tahap pemikiran macai tak sampai ke standard yg diharapkan, maka isu hari ini lebih santai supaya pihak sebelah sana tak nampak bodoh. Sekian dimaklumkan.

      Delete
    5. Kerana mempersendakan Al Quran dan Al Hadis, akhirnya Asiah Abd Jalil dihadapkan ke Mahkamah Syariah Pahang.

      Asiah berkata hari ini Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) telah menyerbunya di rumah untuk menangkapkan terhadap dua kesalahan berkaitan dengan menghina Islam.

      “Sekumpulan Pegawai Penguatkuasa Agama dari Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), diketuai Sharafuddin Zainal Ariffin, baru saja serbu rumah saya pada jam 11 malam tadi.

      “Bersama waran geledah untuk menangkap saya. Saya disyaki melakukan jenayah syariah di bawah seksyen 11 dan 12 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah 2013 kerana :-1) menghina atau menyebabkan dipandang hina Agama Islam 2) mempersendakan ayat Al-Quran atau Hadith,”katanya dalam Facebook.

      Walau bagaimanapun kata Asiah penguatkuasa JAIP itu tidak berjaya menangkapnya kerana dia mempertikaikan berkenaan prosedur waran tangkap.

      “Saya cabar waran geledah yang defective dan penyalahgunaan prosedur siasatan oleh JAIP. Akhirnya Pegawai Penguatkuasa keluarkan arahan hadir membantu siasatan di pejabat JAIP jam 10 pagi esok.

      Delete
    6. Mr J. Sebelum saya terlupa. Kenapa anda terasa hati bila isteri DSN diperlekehkan? Kenapa tidak perasaan yg sama itu timbul apabila rakan anda mengatakan Tuhan meliwat. Walaupun ayatnya ada kurungan tapi mana adabnya dgn Tuhan? Knp anda diam tidak menegur kebiadannya itu? Janganlah di kemudian hari kerana dedak yg sedikit itu anda (trmasuk saya, semua) terkencing2 nak menjawab di depan Rabbul Jalil. Fikir2kanlah.

      Delete



    7. ANGGAPLAH BADAK NI



      PELACUR


      UPAHAN ZIONIS AMERIKA



      MARI KITA UNDI


      SIAPA JADI P.M


      BADAK BOROSMAH

      ATAU

      KAK WAN KIPAS


      SIAPA MEMANG


      MOHON MALAYSIALKINI.COM BUAT UNDIAN

      JGM.PULAK MALAYCILAKAKINI TIPU UNDI PULAK

      SIAPA MENANG? BADAK BIRKIN ATAU KIPAS LIPAT

      Delete
    8. Selain daripada mencuri Koh-i-Noor - permata biru yang terdapat pada mahkota maharani mereka - Inggeris juga mencuri perkataan jungle yang asalnya dari bahasa urdu.

      India sebuah negara yang mempunyai kadar keluaran dalam negara kasar paling tinggi di dunia satu masa dulu dan kini tinggal jadi sebuah wilayah yang huru-hara dalam semua hal.

      Politiknya adalah jahat apabila sentimen bangsa dan agama dimainkan ke tahap maksimum. Rakyat dijadikan buah catur yang diadu sesama mereka.

      Korupsi dalam kerajaan adalah rahsia yang diketahui ramai dan rakyat tidak boleh berbuat apa -apa.

      Sistem kasta yang masih berleluasa menjamin kemunduran banyak marhein.

      Yang kaya bertambah kaya dan yang miskin membanting tulang siang dan malam hingga mati, dan berharap nasib akan lebih baik dalam kelahiran yang satu lagi.

      Inggeris mungkin bersalah mencuri banyak harta negara ini namun kesalahan terbesar semestinya diletakkan di atas kepala para politikus selepas Inggeris.

      Tak ada sesiapa peduli

      Mungkin ada satu atau dua politikus yang benar-benar mahukan negara ini maju, namun sebahagian besar daripada politikus yang ada lebih gemar mengumpul harta untuk diri sendiri dan keluarga serta musibat yang hampir.

      Undang-undang jalan raya di India hanyalah suatu jenaka. Lampu isyarat adalah hiasan yang tidak diperlukan.

      Langsung tidak ada siapa pun mengormati undang-undang jalan raya. Kamu bebas berbuat apa sahaja. Mahu jalan terus atau melawan arus di jalan sehala - silakan.


      Delete

  7. Suami yang kawal saya.. itu sebab saya tak takut pada dia.

    sejak saya tertangkap beli cincin.. sejak itu lah suami mengawal saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat sekali rupanya publisiti yang diperolehi oleh Pengerusi KANUN AMANAH merangkap Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin, di dalam isu ateisme ini sehingga menyebabkan beliau mula diberikan dengan gelaran seperti “seorang pejuang ateisme” pula oleh pihak-pihak tertentu.

      Bukan setakat portal berita Malaysia Kini sahaja yang mengeluarkan kenyataan Hanipa Maidin ini, tetapi juga portal berita Free Malaysia Today dan portal Malaysia Today, di bawah tajuk eksklusif, “A Muslim’s Defence of Atheists” (“Pemertahanan Seorang Islam Terhadap Golongan Ateis”).

      Malah, tindakan Malaysia Kini memberi tajuk yang agak mengelirukan kepadanya, iaitu “Deputy Minister, Please Respect My Religious Right” (“Timbalan Menteri, Sila Hormat Hak Beragama Saya”), yang menggambarkan seolah-olah Hanipa Maidin adalah ateis, juga tidak beliau hiraukan.

      Peliknya, kenyataan di dalam Bahasa Inggeris Hanipa Maidin ini tidak pula diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beliau, malah tidak pun disiarkan oleh mana-mana portal berita Melayu yang pro kepada AMANAH mahupun oleh laman rasmi AMANAH, AMANAH Daily, sendiri.

      Sama ada ini adalah strategi untuk menunjukkan kepada khalayak berbahasa Inggeris mengenai keliberalan AMANAH dan pada masa yang sama untuk mengelakkan keliberalan ini dari diperbualkan oleh khalayak berbahasa Melayu yang lebih konservatif, hanya Hanipa Maidin sahaja yang tahu.

      Apa pun, bagi saya, hujah Hanipa Maidin bahawa ateisme dilindungi oleh prinsip kebebasan beragama di dalam Perlembagaan Persekutuan adalah menyimpang dari fakta sebenar kerana Mahkamah Persekutuan di dalam beberapa keputusannya jelas tidak berpendapat demikian.

      Saya sebenarnya sangat hairan bagaimana seorang peguam berpengalaman seperti Hanipa Maidin, yang sebelum menyertai AMANAH dahulu selalunya akan mengalaskan pendapat perundangan beliau dengan bukti perundangan, gagal untuk melakukan perkara sama di dalam isu ini.

      Beliau bukan setakat gagal menjelaskan kenapa, mengikut beliau, pandangan “ateisme bukan satu agama” adalah asing kepada idea perlindungan keperlembagaan, malah gagal menjelaskan kenapa ia adalah asing dengan konsep kebebasan beragama yang terkandung di dalam al-Qur’an.

      Jika dulu, sewaktu masih berada di dalam PAS, beliau kelihatan sering mengalaskan hujah kenapa hukuman bunuh ke atas murtad di dalam Islam tidak bertentangan dengan kebebasan beragama dengan cara memberikan bukti seperti ayat al-Qur’an, kenapa pula kini beliau gagal berbuat begitu?

      Membaca tulisan Hanipa Maidin mengenai isu ateisme ini dan membanding tulisan ini dengan pelbagai tulisan beliau sewaktu masih berada di dalam PAS akan membuatkan kita di dalam kebingungan: Apa yang sudah terjadi kepada Hanipa Maidin? Ke mana perginya Hanipa Maidin yang dulu?

      Hanipa Maidin bukan tidak tahu bahawa yang mula-mula membangkitkan isu ateisme ini ialah rakan beliau sendiri, iaitu Ketua AWAN AMANAH, Dr Siti Mariah Mahmud, yang meluahkan kegusaran masyarakat kerana kebanyakan yang terlibat dengannya adalah anak-anak muda Melayu.

      Bila, seperti disebut oleh Dr Siti Mariah, kebanyakan yang terlibat dengan ateisme ini adalah anak-anak muda Melayu, ini bermakna bahawa anak-anak muda Melayu ini sudah tidak mempercayai adanya Tuhan (murtad), dan ini juga bermakna bahawa ada penyebaran ateisme di kalangan mereka.

      Malangnya, Hanipa Maidin, yang sebelum ini begitu lantang sekali memperjuangkan hukuman bunuh ke atas murtad, kini sudah lagi tidak berani untuk memperkatakan mengenai kemurtadan anak-anak muda Melayu ateis ini mahupun mengenai penyebaran ateisme di kalangan mereka.

      Sangat menyedihkan sekali jika perubahan sikap Hanipa Maidin ini adalah berpunca kerana mahu dilihat selari dengan pendirian pemimpin parti seperti DAP, atau semata-mata kerana mahu mengekalkan kerusi AMANAH yang dimenangi di atas tiket PAS, khususnya kerusi Parlimen Sepang.

      Delete
    2. Bini BOROSMAH NI BAPOK


      jumpa nuat di HKL.MENONGENG.BINCANG KALAH PRU 100


      eloklah ambik badak yg macho dan gempal.lagi berani


      HIDUP BADAK
      KAMI NAK BADAK SBG P.M
      BUKAN BAPOK PONDAN AHJIBGOR

      cepatlah letak badak jd calon di lembah pantat..kl

      Tak sabor mike nak undi

      Delete
    3. Mahu berhenti tiba-tiba dan/atau membelok sesukahati - buat saja kerana tiada siapa peduli.

      Jika belaku kemalangan, berkelahi saja dan semua akan selesai.

      Di jalan raya yang dipenuhi manusia, lembu, kambing, anjing, babi, kereta keldai, kereta unta, lori, bas, kereta, traktor dan segala macam kenderaan lain, siapa yang punya hon paling kuat ialah raja.

      Kebersihan adalah impian. Segala macam kotoran berselerak merata-rata. Mahu buang sampah, buang saja di mana suka.

      Masjid, kuil berjiran

      Mahu buang air, cari saja mana-mana dinding dan mulakan. Nombor satu atau nombor dua.

      Bukan tidak ada pekerja bandaran yang berusaha namum apabila semua orang adalah tukang kotor - termasuk pekerja bandaran yang ditugaskan untuk membersih - maka bersih adalah kerja sia-sia (pun intended).

      Yang baiknya (jika boleh dikatakan baik) ialah apabila kuil memainkan musik sepanjang hari 24 jam tanpa henti dengan amat kuat tanpa ada bantah dari penduduk beragama Islam.

      Begitu juga azan masih bebas berkumandang juga tanpa ada apa-apa rusuhan dan sakit hati daripada mereka yang belum beriman.

      Masjid dan kuil biasanya jika tidak bersebelahan, adalah berdekatan.

      Dalam soal makan pula, memang menjadi kehairanan mereka apabila kita bertanya sama ada makanan yang dijual itu adalah halal atau tidak, kerana mereka - yakni rakyat tempatan - melanggani semua kedai tanpa syak.

      Walau bagaimanapun, makanan dan minuman yang dikongsi itu biasanya daripada jenis biskut dan kek serta chai, iaitu teh panas campur susu kerbau yang lazat.

      Mungkin - diulangi: mungkin - kerana mereka sangat menjaga ketulenan makanan yang dinyatakan sebagai vegetarian.

      Sebarang kecuaian dalam menyediakan makanan di luar daripada apa yang dilebelkan adalah dosa besar.

      Sedikit ke depan

      Andai kata kita dapat memastikan semua makanan yang dilabelkan halal di negara kita memang adalah benar-benar halal, pasti kita semua akan hidup lebih aman.

      Masalah utama orang Islam di India ialah tidak taatnya mereka melakukan sembahyang lima waktu. (Sebenarnya, ini adalah masalah utama semua umat Islam di seluruh dunia. Keyakinan yang sembahyang boleh menyelesaikan apa juga masalah kini tidak lagi dipandang sebagai benar.)

      Di sinilah malangnya mereka. Sebahagian besar mereka tidak bersembahyang. Yang miskin, kerana sibuk mencari wang, sedang yang kaya berasakan sembahyang cuma membuang masa dan tidak menyumbangkan apa-apa kepada kekayaan mereka.

      Namun begitu, semua masjid di India melakukan kerja mengajak orang Islam kembali kepada ajaran agama dengan giat.

      Setiap hari setelah Isyak, mereka akan bermesyuarat ringkas sekitar 20 hingga 30 minit bagi membincangkan hal-hal dalam kawasan mereka.


      Delete
  8. Suka laki macho ? Kepala bapak tu tak macho ka ?? Ataupon kepala bapok sampai tak berani mau jumpa Tun Dr Mahathir ?? KAH KAH KAH !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Hanipa Maidin, rakan Hanipa Maidin dan pengikut Hanipa Maidin, eloklah jika dapat dibaca dan dihadam kandungan salah satu tulisan Hanipa Maidin yang dulu ini, semoga ia akan perlahan-lahan menemukan kembali seorang pejuang “hukuman bunuh ke atas murtad” yang hilang.

      TULISAN HANIPA MAIDIN, SEORANG PEJUANG “HUKUMAN BUNUH KE ATAS MURTAD”

      “Hukuman bunuh ke atas orang murtad dikritik oleh undang-undang barat dan juga sesetengah orang Islam sendiri termasuk di dalam negara ini seperti Sisters in Islam tanpa mereka dalam masa yang sama membisu seribu bahasa terhadap hukuman bunuh di dalam negara ini untuk beberapa kesalahan jenayah tertentu seperti kesalahan membunuh, kesalahan mengedar dadah, kesalahan memiliki senjata api yang tidak berlesen, kesalahan melancar peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong (waging a war). Untuk kesalahan melancar peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong yang diperuntukkan di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan, hukuman bunuh boleh dikenakan bukan sahaja ke atas mereka yang melancarkan peperangan tetapi juga mereka yang bersubahat dan mencuba (attempt) untuk melancarkan peperangan…”

      “Hujah yang menyatakan bahawa Islam tidak menghormati kebebasan beragama dengan mengenakan hukuman bunuh ke atas murtad adalah tidak tepat dan diukur dengan neraca kebebasan agama menurut pengertian orang-orang barat. Islam sebenarnya menghormati kebebasan beragama dengan Allah melarang di dalam Kitab-Nya untuk kita memaksa penganut agama lain untuk memeluk agama Islam (lihat Surah al-Baqarah: 256)… Sebaik sahaja beliau telah memasuki agama (Islam) ini beliau terikat dengan segala peraturan yang mengatur agama ini dan beliau tidak boleh kini mengkritik agama ini dengan sesuka hati atau ingin keluar daripadanya. Islam bukan pakaian yang boleh ditukar ganti jika kita tidak menyukai atau menggemarinya…”

      “Hukuman bunuh ke atas murtad juga berperanan sebagai deterrent dan juga sebagai pencegah (prevention) kepada merebaknya gejala murtad. Kita boleh membayangkan dan kini telah dibuktikan bahawa kegagalan pihak berkuasa di negara ini mengenakan hukuman bunuh ke atas murtad telah mengakibatkan orang-orang Islam telah begitu berani keluar daripada agamanya tanpa takut dihukum dengan hukuman yang berat sepertimana yang dinyatakan oleh Islam. Beberapa undang-undang yang ada di negara ini akibat terlalu longgar telah digunakan oleh orang Islam malangnya untuk menukar agamanya. Akta Pendaftaran Negara mempunyai peruntukan yang terlalu longgar untuk membolehkan orang Islam menukar nama Islamnya kepada nama bukan Islam. Apa yang diperlukan untuk menukar agamanya hanyalah borang permohonan JPN 3/1 yang boleh didapati secara percuma, salinan surat sumpah yang menyatakan bahawa ia tidak lagi ingin menggunakan nama Islam dan permohonan tersebut akan diluluskan…”

      “Jika dilihat kepada Akta Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 tiada peruntukan langsung mengenai kesalahn irtidad di dalam akta, tersebut jauh sekali hukuman ke atas murtad. Sebagai seorang peguam yang terlibat mengedalikan kes murtad di negara ini, penulis mendapati lacuna (kekosongan) yang terdapat pada akta inilah sedikit sebanyak menjadi punca kepada keberanian orang-orang Islam untuk murtad daripada agamanya seperti yang berlaku ke atas seorang wanita Islam yang bernama Siti Maryam binti Shaikh Mohd yang telah bertukar ke agama Hindu di Wilayah Persekutuan dan menggunakan nama M Tarini (pihak JPN telah meluluskan pertukaran namanya) tetapi sehingga kini pihak Majlis Agama Wilayah Persekutuan dan Mahkamah Syariah tidak dapat membicarakan beliau di bawah Akta Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 kerana tiada peruntukan bagi mendakwa beliau melakukan kesalahan murtad…”

      Delete
  9. Susah mau cakap..Kalau dah kita rasa sesuatu tu hak sendiri,kita akan buat ikut suka ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Orang-orang seperti Siti Kasim ini sepatutnya telah lama diambil tindakan, dia bukan sahaja telah mencabar tugas duli-duli Tuanku malah secara terang-terangan menghina Islam,” kata Setiausaha Agung Pertubuhan Tarekat Muktabar Malaysia (PERTAMA) Sheikh Abd Kareem Sheikh Kadaeid.

      Menurutnya, bukan sahaja dari pihak pejabat penguatkuasa agama Islam malah pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) serta semua agensi yang terlibat menguatkuasa Islam perlu bertindak kerana perkara ini melibatkan perlembagaan negara dan apabila melibatkan perlembagaan ia juga melibatkan keselamatan Islam itu sendiri.

      “Kalau terus dibiarkan perkara ini, di manakah kita sebagai orang Islam meletakkan Perlembagaan Malaysia dalam pentadbiran hidup kita?” soal beliau.

      Beliau berkata, tertera Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyatakan Islam adalah Agama Persekutuan, itulah nilainya yang wajib diletakkan tinggi supaya semua orang sedar dan hormat kedudukan Islam itu, tindakan tegas perlu diambil berlandaskan kedudukan Islam di dalam perlembagaan yang telah termaktub.

      “Jika tindakan tegas terus diambil, saya percaya tidak ada sesiapa yang berani mengganggu gugat kedudukan Islam lagi,” katanya.

      Sheikh Kareem berkata, PERTAMA amat menyokong semua usaha-usaha dalam menjaga kemurnian Islam sebagai agama Persekutuan.

      “Maka semua pencemaran dalam bentuk fahaman-fahaman yang bercanggah dan menggangu gugat keaslian Islam itu sendiri perlu diambil tindakan tegas dan pantas.”

      Menurut beliau lagi, visi Islam yang mengikut otoriti agama yang duduk dibawah duli-duli Tuanku yang merupakan pelindung agama Islam dan mengikut amanah duli-duli Tuanku itu adalah fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah.

      “Agensi-agensi penguatkuasa seharusnya menjaga dan mengambil tindakan menghalang sebarang bentuk penularan, penyebaran ajaran-ajaran yang bertentangan,” tegasnya.

      Beliau berkata, penyebaran satu fahaman yang melanggar nilai perlembagaan adalah merupakan satu kesalahan tetapi agensi-agensi ini seolah-olah seperti tidak ada dan mungkin kerana di dalam agensi-agensi ini terdapat orang-orang yang tidak ada nilai perlembagaan dalam hati mereka, tidak ada nilai Islam di dalam hati mereka dan hanya melihat Islam itu bersifat “personal”.

      Menurut Sheikh Kareem, “Di Singapura misalnya mereka ada Religious Harmony Act, kalau ada budak seperti Siti Kassim ini di Singapura sudah lama dia ditangkap, kalau di negara Brunei jangan cakaplah, apatah lagi di Arab Saudi.”

      Delete


  10. Istri boleh mewakili suami dlm tugas yg separa rasmi seperti melawat rmh anak2 yatim DLL, seperti Kak Wan boleh mewakili suami dlm hampir semua hal.... Tetapi istri yg terlalu bangang tentu elok duduk do rmh saja jaga anak2 dan bermain2 dg cucu2.


    ReplyDelete
    Replies

    1. Jangan lah cakap suami perintahkan..

      Buat lah atas kapasiti First Lady..

      Delete
    2. Tawaran air percuma yang menjadi Akujanji PAS sebagaimana terkandung dalam 15 perkara tawaran awal Manifesto PAS Terengganu sempena PRU14 boleh meringankan beban rakyat miskin serta golongan memerlukannya.


      Adun Rantau Abang, Cikgu Alias Harun berkata, Terengganu mempunyai sumber air yang banyak terutama Tasik Kenyir di mana boleh dimanfaatkan bagi membantu golongan tersebut.

      "Memang PAS ini berjuang untuk rakyat. Air merupakan perkara asas kepada manusia. Jadi, kita (PAS) bercadang dan berhasrat apabila menang pilihan raya nanti, kita akan memberikan air percuma sebanyak 20 meter padu khas kepada golongan miskin dan berpendapatan rendah.

      "Ini akan meringankan beban sebilangan rakyat miskin dan berpendapatan rendah. Ini bukan sekadar omong-omong (cakap) kosong tetapi akan dilaksanakan mengikut janji manifesto PAS.

      "Terengganu mempunyai sumber air yang banyak di Tasik kenyir. Jadi, kenapa tidak kita menggunakan anugerah Allah ini untuk kita salurkan kepada orang-orang yang miskin dan memerlukannya?" ujarnya ketika ditemui Harakah selepas Kejohanan Bola Sepak Tujuh Sebelah Tertutup UPU Padang Pulut, Kampung Burung Baru, Dungun semalam

      Delete




    3. Kelantan banjir la weiii




      Apa ke.BALA tuhan puak pas ni bagi


      Keciaaaam org kampung cuba meredah lautan banjir dan bertrung nyawa



      Ini semua BALA dari tuhan KOJOLA


      KOJOLA KATA ALLAH MELIWAT


      mek.kelate keno.liwat ko dgn tuje kojola...


      Keciaaaan

      Maih sini kami derma.. 5 kupang cukup? Kaaaaah kaaaaah kaaaah

      Delete
    4. Tentang siapa yang tidak bersembahyang dan siapa yang perlu diziarahi, misalnya.

      Apabila difikir, kita pun menuju jalan sama. Selepas Inggeris mencuri hasil negara, kita ditinggalkan oleh politikus yang nampak seperti benar-benar mahukan negara kita maju.

      Dalam sedikit hal, mereka berjaya dan kita telah lebih sedikit ke depan berbanding India dal hal-hal yang minor.

      Namun, mereka yang selepas itu adalah tidak kurang lebih daripada politikus India. Mencuri kekayaan negara untuk diri, keluarga dan rakan seusaha.

      Pengguna jalan raya kita juga sedang menuju ketidak-displin-an rakyat India.

      Melanggar lampu isyarat sesuka hati dan bergaduh apabila berlaku kemalangan. Malah kita lebih sedikit apabila ada yang meninggal dunia akibat pergaduhan jalan raya.

      Kumpulan konvoi motosikal pula berasakan bahawa apabila mereka di jalan raya, penguna lain patut memberi laluan kepada mereka tanpa perlu peduli keselamatan orang lain.

      Mungkin dari segi kebersihan kita masih lagi menghargai keindahan. Maka negara kita tidak sekotor bandar-bandar di India. Kita juga masih ada malu untuk kencing dan berak merata.

      Rakyat negara kita saban hari dilaga-lagakan supaya pemegang tampuk politik kekal disokong majoriti.

      Kita sebagai penyokong yang dungu ini pun bergaduh mempertahankan ketua-ketua partai yang kononnya berjuang untul kepentingan kita.

      Politik adalah jahat. Diulangi: politik adalah jahat dan kita adalah bajingan yang tolol apabila asyik menyokong tanpa peduli betul benar, salah serta bohong politikus yang kita kagumi.

      India dalam perjalanan untuk menjadi kuasa besar dunia sekali lagi jika dilihat pada potensinya hari ini, namun sementara menunggu itu berlaku, ia adalah negara malang yang hidup dalam kegemilangan masa lampau.


      Delete
  11. Kesian kakmah..die nak lelaki macho tp dpt jibby lembut...jibby pulak nk ppuan selim melim cam altantuya tp dpt rosmah.. Kesian kan diorg.. Tu sbb kakmah perlu ikut jibby kemana saja takut kalau xda rosmah nt ntah amoi mana plak melekat kat jibby. . Kesian kan diorg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lembut....lembik...penakut

      Delete
    2. Assalamualaikum,,,
      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,,,,

      Breaking news! Datuk Amiruddin Hamzah, ADUN anak bukit sertai PPBM, lagi sensasi ialah berita Amiruddin tidak jadi menyertai PAN sekalipun telah berabad lamanya dia menukar kalernya kepada oren dan menjadi mempelam manis dalam PAS.Kenapa? Mungkin ketika ini PH dan cyebertroopernya sedang manari mari meraikan kemasukan Amiruddin ke dalam PPBM dan mungkin sedang merangka strategi untuk menembak PAS dengan pistol airnya, kononnya nak melemahkan PAS.

      PAS akan jadi parti celaru kerana masih ada ADUNnya yang suka lompat parti, akan jadi lemah dengan lompatan ini.Satu tamparan kepada PAS.Malah sudah kedengaran suara mendakwa ADUN ini ketika PRU dulu melakukan baiah kerana merasakan PAS masih lagi mengikut syariat Islam dan sekarang tidak lagi kerana enggan menentang BN seolah olah syariat Islam itu menentang BN.Fatwa PH yang masih digunapakai sampai ke hari ini.

      Makanya itulah yang difahami oleh ADUN Anak Bukit dan lain lain ahli yang melaompat keluar PAS, sebab PAS dah tak ikut syariat Islam kerana enggan melawan BN, maka mereka melompat keluar kepada parti yang masih mahu mengikut syariat Islam.Persoalannya PPBM parti yang ikut syariat Islam ke? Mungkin ikut standard yang dibuat oleh cybertroopoer PH, PPBM dan lain lain parti dalam PH termasuk DAP ialah parti yang ikut syariat Islam kerana PH menentang BN.

      Mudahnyya Islam bagi cybertrooper PH, sehingga apa yang tak ikut apa yang mereka kata dan nak dianggap melangar syariat Islam dan sesiapa yang berbaiah dengan lafaz janji yang mereka buat sendiri dan mengikut lunas lunas yang ditetapkan oleh syariat Islam boleh bila bila masa saja melanggar baiahnya apabila memutuskan PAS sudah berbaik dengan BN.Tindakan mereka ini sudah dihalalkan kerana PAS sudah berbaik dengan BN.Itu saja formula yang digunapakai oleh cybertrooper PH sambil memekakkan telinga dan membutakan mata kepada peristiwa peristiwa semasa yang jelas menunjukkan penglibatan PAS dengan kerjasama dengan BN hanyalah untuk kepentingan rakyat semata mata sedang dalam aspek prinsipnya PAS tetap menentang BN kerana BN berpegang kepada ideologi sekular yang ditentang PAS sama seperti ideologi liberal yang dibawa PH turut ditentang oleh PAS.

      Makna kata PAS tetap berpegang dengan syariat Islam, yang lari dari syariat Islam ialah geng geng yang melompat dari PAS termasuk ADUN Anak Bukit yang sebetulnya sudahpun melompat keluar sejak dari penubuhan PAN lagi, tetapi mengambil keputusan untuk menjadi mempelam manis dalam PAS.Menentang atau berbaik dengan BN bukan ukuran mengikut syariat Islam tetapi mematuhi atau menentang perintah ALLAH itu yang menjadi ukuran sebenarnya.

      Walaupun kuat mana geng cybertrooper PH cuba menyebarkan berita palsu mengenai kesan lompat parti ADUN Anak Bukit ini, PAS akan tetap teguh dengan ahli ahli dan penyokong ugama ALLAH yang bukan sahaja bekerja untuk parti, mengundi untuk parti dan berkempen untuk parti tetapi juga sentiasa menadah tangan kepada ALLAH pohon agar dimenangkan perjuangan menegakkan syiar dan syariat ALLAH di atas bumi ALLAH ini.

      Kalau PH atau mana mana orang rasa lompat parti akan melemahkan PAS, ingat satu benda dengan jelas:

      ALLAH MAHA BERKUASA,,,,,,,

      Delete



    3. Anon


      Betul.kesian kak.mah


      Badak sumbu nafsu besar bukan setakat nak birkin



      Kote pun mau power


      Bukan setakat panjang tapi tak boleh mengeras atau gerudi



      Ini najip sah pondan


      Si bapok tua.bibir merah ni.jumpoa.NUAT di hkl.nak.membuntut


      Apalah nasib umno dapat bapok bibir merah
      .....

      Setuju.. kesiaaaaaaan kak mah

      Delete
    4. Politik Malaysia kini memasuki babak menarik. Lebih-lebih lagi setelah bergabungnya Tun Dr Mahathir Mohamad dalam pakatan parti pembangkang. Dengan langkah barunya ini, beliau dalam diam membuka kembali perbahasan tentang “bagaimana cara kita mengamati sejarah.”

      Dengan beralihnya kubu Mahathir dari pihak pemerintah kepada parti pembangkang, akan banyaklah sejarah lama diungkit semula.

      Namun, ia bukanlah sejarah lampau sangat pun, tidak memamah ratusan atau ribuan tahun.
      Sebaliknya, ia hanya sejarah beberapa dekad sahaja dan sebahagian dari kita masih lagi menyimpan memori dan dokumen-dokumen mengenainya.

      Meskipun hanya beberapa dekad, anehnya perbincangan mengenai sejarah kebelakangan (recent past) ini tetap sahaja bersimpang siur. Seolah-olah betapa pendeknya jarak kita dengan sejarah itu tidak menjamin kesempurnaan kita dalam membacanya.

      Sebagai contoh, ingatan kita pada Operasi Lalang 1987.

      Sebahagian di kalangan pembangkang dan masyarakat sivil secara tegas dan tekal menganggap Mahathir bertanggungjawab secara penuh terhadap peristiwa tersebut. Dalam kata lain, Mahathirlah puncanya.

      Meskipun beliau menyebut hanya bertindak atas nasihat polis. Ini adalah pembelaan Mahathir, yang tentunya dilihat berbeza dengan kehendak pihak yang menyabitkan kesalahan ke atasnya.
      Dalam pertentangan ini, tampaknya sejarah dibaca dengan dua sisi yang berlawanan.

      Delete
    5. M.emang
      A.wak
      L.ahanat
      A.njing
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis
      A.tau
      B.inatang
      A.njing
      R.upa
      U.ngka

      Delete
    6. Ek eleh apa la budak autistic puteri umnonok nih


      Amih sini amik.dedak sebiji.. hisap puas puas


      Kaaaaaaaaah kaaaaaah kaaahhhh

      Delete
  12. Macho kalau tak ada telor.. pun tak guna..

    Ajak berdebat lari..
    Bahas Bajet cabut...


    Yang sebenarnya macho ialah Tun Mahathir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAMA seperti kebanyakan rakan lain, saya juga tidak terkejut dengan tindakan Adun Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah, meninggalkan PAS.
      Sebaliknya, apa yang agak mengejutkan ialah bila PPBM, sebuah parti yang berteraskan kepada perjuangan pribumi, yang menjadi pilihan beliau.
      Apatah lagi bila PPBM mutakhir ini sedang berhadapan dengan pelbagai masalah yang memungkinkan ia tidak dapat menyertai PRU 14.
      Selain pemimpin dan ahli keluar parti, PPBM juga diberitakan gagal menguruskan parti dengan baik sehingga gagal mengadakan AGM.
      Pelik juga bila difikirkan di saat ramai pemimpin dan ahli keluar dari PPBM, PPBM inilah yang menjadi pilihan Datuk Amiruddin untuk menyertai.
      Kerana Datuk Amiruddin sebelum ini berada dalam PAS, ramai yang menjangkakan beliau akan menyertai PAN bila keluar dari PAS.
      Ini kerana PAS adalah sebuah parti yang meletakkan Islam sebagai dasar perjuangannya, begitu juga dengan PAN yang mendakwa begitu.
      Tercatat dalam Perlembagaan PAN matlamatnya untuk mendirikan sebuah negara dan masyarakat madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua.
      Bila Datuk Amiruddin memilih untuk menyertai PPBM, bukan PAN para pemimpin PAN perlulah merenung di mana salah dan silapnya gerak kerja mereka.
      Memanglah memalukan bila PAN tidak menjadi pilihan Datuk Amiruddin sedangkan pemimpin seperti Timbalan Pengerusi PAN Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi, sendiri pernah memberikan bayangan kemasukan beliau ke dalam PAN.
      Apa pun, kemasukan Datuk Amiruddin ke dalam PPBM mungkin juga boleh dikaitkan dengan latar belakang dan pemikiran politik beliau sendiri.
      Ada yang berspekulasi mengenai hubungan peribadi beliau yang baik dengan Timbalan Presiden PPBM merangkap Pengerusi PPBM Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
      Ada juga yang berspekulasi mengenai penglibatan beliau di dalam JIM sebelum ini di mana kononnya menjadi agenda JIM untuk cuba menguasai semua parti.
      Begitu juga, dari segi logik, tindakan Datuk Amiruddin menyertai PPBM, bukan PAN, adalah suatu tindakan yang cukup pragmatik dalam konteks Kedah.
      Ini kerana parti yang diberi peranan untuk menerajui Kedah dalam PRU 14 oleh Pakatan Harapan bukanlah PAN, mahupun PKR, tetapi adalah PPBM.
      Jadi, jika jawatan dalam kerajaan negeri atau keupayaan mempengaruhi dasar kerajaan negeri yang menjadi pertimbangan, sudah tentulah PPBM akan menjadi pilihan.
      Bagaimanapun, bacaan bahawa Pakatan Harapan akan mampu mengambil-alih pentadbiran Kedah dari Barisan Nasional bukanlah satu perkara yang pasti kerana apa saja boleh terjadi.
      Apa yang pasti dan jelas terbukti kini ialah Datuk Amiruddin adalah seorang pemimpin yang berani, paling tidak beliau berani melanggar bai'ah yang dibuat dengan PAS!
      Sama ada keberanian beliau ini akan menghasilkan natijah yang positif di dalam kehidupan beliau atau tidak serta sama ada ia perlu dicontohi atau tidak adalah soal lain pula

      Delete
  13. Malaysia ni antara negara yg menteri paling ramai. Mcm2 menteri ada. Malangnya ada pulak org yg gila glamour. Menteri yg ada boleh la jadi tunggul....

    ReplyDelete
  14. Ada sesiapa Nampak kelibat Suman Tempe musibat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suman munafiq, urat jantung sudah kejang
      Kotey udah sentot tak nak lagi memanjang
      Ckgu math dah kasi, ifrit tua itu penerajang
      3 posting yg lepas terok dia kena telanjang

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
    2. Madah keldai sakit gila babi...

      Jrhehehe..

      Ini mcm orang sakit gila babi pon mat maslan kasi upah...tak ade yg baik cikit ker mat maslan?...

      Delete
    3. Next keldai please..

      Delete
    4. Pertama, sejarah sebagai kebenaran yang tidak boleh diolah-olah lagi, seperti yang selama ini dipercayai kalangan pembangkang dan masyarakat sivil.

      Dan kedua, sejarah yang cuba disusun semula oleh Dr Mahathir dengan membuka ruang untuk pentafsiran baru.

      Lagi dipaksa, lagi terkuak

      Percanggahan ini memberitahu kita yang sejarah bukanlah peristiwa mati. Ia sebenarnya hidup, boleh bangkit semula berdasarkan kaitannya dengan masa kini, bagaimana ia dibentangkan semula serta keperluan semasa bagi proses menuntut keadilan.

      Maka, tidak wajar jika ada pihak yang ingin memaksakan pentafsiran sejarah yang tunggal, seperti mana yang dilakukan segelintir di kalangan pembangkang dan masyarakat sivil tentang Mahathir dan Operasi Lalang. Tindakan itu hanya memancing lagi perbincangan.

      Bukankah itu yang terjadi apabila pemerintah memaksa pentafsiran sejarah yang berat sebelah dan menjadikannya versi rasmi dan muktamad. Akhirnya, ada yang tidak berpuas hati tampil mengemukakan tafsiran yang sama sekali berbeza.

      Sebab itu dalam bab pentafsiran sejarah ini, kalangan pembangkang dan masyarakat sivil yang saya sebut di atas sama sahaja dengan pemerintah. Kedua-duanya enggan melayan pembacaan perspektif yang berbeza.

      Kedua-dua pihak ini saling bersifat kuku besi antara satu sama lain.

      Delete
  15. Tergamak si suami menzalimi si isteri. Yang si isteri pula taat membadak buta . Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu pihak taksub dengan sejarah tunggal yang tidak (atau belum) diperakui. Satu pihak lagi taksub dengan sejarah yang mengangkat mereka sahaja (pemerintah).
      Satu pihak menutup sebelah mata terhadap ruang pentafsiran baru. Satu pihak lagi menutup sebelah mata terhadap fakta yang terpampang di depan.

      Dengan sebelah mata yang tertutup, masing-masing adalah lanun bermata satu yang berusaha merebut harta karun bernama “pentafsiran tunggal”.

      Semak imbang kepada sejarah

      Maka, dalam menghadapi dua kutub yang bertentangan ini, kita mestilah bersikap adil dan berlapang dada dengan tafsiran baru suatu sejarah.

      Tidak dinafikan yang kita memerlukan sejarah berdasarkan fakta sebagai proses untuk menuntut keadilan. Fakta penting untuk institusi keadilan. Tetapi sisi yang berbeza juga sama pentingnya untuk semak dan imbang kepada suatu sejarah yang sudah diterima umum.

      Dengan adanya keseimbangan antara fakta dan pentafsiran, kita dapat menerima ia bukan sahaja tentang peristiwa lalu yang bersifat material dan kronologi semata, tetapi penuh dengan niat, hasrat dan nilai yang berselindung.

      Untuk membongkar soal yang bersifat bukan materi ini, perlu ada rasa hormat terhadap pembacaan sejarah menerusi sisi yang berbeza

      Jika tidak, sejarah terus menjadi bidang tandus penuh fakta, sentiasa dikepung dengan satu bentuk pentafsiran sahaja. Bidang tandus bukan sahaja ditinggal sepi, malah dipandang enteng.

      Maka, Sejarah lebih baik dilihat adalah hantu-hantu yang terus berkeliaran di masa kini, bukannya tinggal sebagai butiran tak berganjak di masa lalu.

      Delete
  16. Ingat ya semua. Kak Mah suka yang macho2 tau. Yang jantan gitew. Yang jambu2 bukan taste Kak Mah ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunia hari ini diseliputi dakhan yang menebal sehingga kebatilan dilihat kebenaran dan kebenaran dianggap kebatilan. Situasi dakhan ini telah diperingatkan oleh Rasulullah S.A.W melalui hadis Huzaifah Ibnu Al-Yaman:
      *يَا رَسُوْلُ اللهِ أِنَّا كُنَّا فِي جَاهِلِيَّةٍ وَشَرِّ فَجَاءَنَا اللَّهُ بِهَذَا الْخَيْرِ فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ: نَعَمْ فَقُلْتُ هَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَّرِّ مِنْ خَيْرٍ قَالَ: نَعَمْ وَفِيْهِ دَخَنٌ قَلْتُ: وَمَا دَخَنُهُ؟ قَالَ: قَوْمٌ يَسْتَنُّوْنَ بِغَيْرِ سُنَّتِي وَيَهْدُوْنَ بِغَيْرِ هَدْيِي تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ. فَقُلْتُ: هَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ؟ قَالَ: نَعَمْ دُعَاةٌ عَلَى أَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قَذَفُوْهُ فِيْهَا فَقُلْتُ: يَا رَسُوْلُ اللهِ صِفْهُمْ لَنَا قَالَ: قَوْمٌ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَمُوْنَ بِأَلْسِنَتِنَا*
      _Maksudnya: “Wahai Rasulullah, dahulu kami berada dalam jahiliyah dan kejahatan lalu Allah mendatangkan kebaikan, apakah setelah kebaikan ini akan datang kejahatan? Baginda menjawab: Ya, lalu aku bertanya: adakah setelah kejahatan ini akan datang pula kebaikan? Baginda menjawab: Ya, akan tetapi padanya terdapat dakhan (kefasadan meluas yang melanda ummah seolah diselubungi asap tebal). Aku bertanya: Apa dakhan tersebut? Baginda lantas menjawab: Satu kaum yang melaksana ajaran bukan daripada ajaranku dan menunjukkan (manusia) kepada selain petunjukku, kamu mengenali daripada kalangan mereka dan kamu memungkirinya. Aku bertanya lagi: Apakah setelah kebaikan ini akan datang kejahatan lagi? Baginda menjawab: Ya, (akan muncul) para daie yang menyeru ke neraka jahanam. Barangsiapa yang menerima seruannya, mereka menjerumuskannya ke dalam neraka. Aku bertanya: Ya Rasulullah, terangkan ciri-ciri mereka kepada kami? Baginda menjawab: Mereka adalah dari golongan kita dan berbicara dengan bahasa kita.” (Riwayat Muslim)_

      Zaman dakhan melahirkan ramai perosak agama sehingga terdapat daripada kalangan ulama dan ilmuan yang menyebarkan kekeliruan dan membuat persepsi salah sehingga menimbulkan pertempuran sesama sendiri.

      Sementara para ulama yang memperjuangkan Islam, berani menyatakan kebenaran dan sentiasa menyebarkan dakwah dalam masyarakat dilabel sebagai irhabi (pengganas) dan pemutar belit agama.
      Pada hakikatnya, inilah percaturan musuh Islam daripada kalangan Yahudi, Nasara, Atheis, Zionis, Harakah Taghrib (gerakan pembaratan) dan para pengikutnya yang dirancang secara rapi. Mereka melaga-lagakan umat Islam dengan membangkitkan sentimen kaum dan mazhab serta melancarkan serangan pemikiran yang sangat halus. Umat Islam seharusnya sedar dengan permainan licik musuh Islam dan ternyata negara-negara umat Islam telah dijadikan sasaran mereka.

      Terkini, apabila Arab Saudi, Mesir, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Bahrain menyenarai hitam Kesatuan Ulama Islam Sedunia (KUIS) dalam senarai pengganas, ia membuktikan bahawa pemimpin negara umat islam kini telah terkena jerat musuh disamping sikap mereka sendiri yang membenci wujudnya kelompok yang menyeru kepada tuntutan Islam.

      Bagaimana mungkin para ulama yang saban hari menyerahkan jiwa raga untuk Islam adalah pengganas sedangkan merekalah penentang keganasan. Profesor Dr Yusuf Al-Qaradhawi, Presiden KUIS melalui ucapan dan penulisannya sentiasa menolak sebarang unsur keganasan dan ekstrim dalam masyarakat seumpama ditegaskan melalui karya beliau Al-Sohwah Al-Islamiah sebanyak lima siri.

      Terbaharu beliau menulis dalam kitab berjudul Akhlaq Al-Islam menyeru sekalian umat Islam membangunkan masyarakat sejahtera dengan akhlak terpuji dan menjauhi sifat Ifrath Wa Tafrith serta keganasan.

      Delete
  17. Tak faham lah, apa mesej admin cuba beri
    Tak sensasii pun, ia lumrah hidup tiap hari
    Mmg patut lah, suami perintah kawal isteri
    Adakah itu pun kesilapan perdana menteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana ko boleh paham sebab ko gila babi...

      Hehehehe..

      Delete
    2. Next keldai please...

      Delete
    3. Inilah percaturan musuh yang wajib disedari oleh seluruh umat islam. Segala percaturan musuh melalui pelbagai modul dan blood borders yang dirancang hakikatnya adalah Al-Harju yang telah diperingatkan oleh Rasulullah S.A.W apabila Baginda ditanya oleh para sahabat berkaitan Al-Harju:
      *قِيلَ: وَمَا الْهَرْجُ ؟ قَالَ: الْكَذِبُ وَالْقَتْلُ، قَالُوا: أَكْثَرُ مِمَّا نَقْتُلُ الْآنَ؟ قَالَ: إنَّهُ لَيْسَ بِقَتْلِكُمْ الْكُفَّارَ، وَلَكِنَّهُ قَتْلُ بَعْضِكُمْ بَعْضًا*
      _Maksudnya: “Ditanya apakah yang dimaksudkan dengan Al-Harju? Baginda menjawab: ia adalah suatu pendustaan dan pembunuhan. Mereka bertanya: apakah lebih ramai daripada yang kami bunuh sekarang (daripada kalangan musyrikin dalam peperangan)?. Jawab Nabi: Sesungguhnya kamu bukannya membunuh golongan kafir, akan tetapi pembunuhan berlaku sesama kamu sendiri”. (Riwayat Imam Ahmad)_

      Sementara dalam hadis lain, Nabi S.A.W bersabda:
      *يَتَقَارَبُ الزَّمَان، ويُقْبَضُ العِلْمُ، وتُظْهرُ الفِتَنُ، ويُلْقَى الشُّحُّ، ويَكثُرُ الهَرْجُ، قَالُوا: وَمَا الهَرْجُ؟ قَالَ: القَتْلُ*
      _Maksudnya: “Waktu akan menjadi dekat, ilmu dicabut, aneka fitnah dimunculkan, kekikiran merebak dan Al-Harju semakin banyak.” Mereka berkata: Apa yang dimaksud dengan Al-Harju? Baginda S.A.W bersabda: Pembunuhan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)_

      Oleh sebab itulah, banyak kejadian keganasan, rusuhan dan pengeboman yang berlaku di seluruh pelosok dunia. Apa yang malang dan menyedihkan apabila kejadian keganasan tersebut berlaku, akan ada pihak yang terus menuding jari kepada kelompok umat Islam.

      Islam tidak pernah menghalalkan sebarang bentuk keganasan malahan pengganas adalah penjenayah yang wajib dijatuhkan hukuman.

      Pengeboman dan pembunuhan yang berlaku di Masjid Raudhah, Bi’r Al-Abd Sinai, Mesir juga adalah sebahagian perancangan blood borders musuh Islam. Namun, sangat menyedihkan apabila terdapat daripada kalangan ulama Mesir secara yakin menuding jari kepada pihak Ikhwan Muslimin.

      Tokoh Rijal Ummah yang telah berjasa kepada umat islam, Al-Syahid Syed Qutb turut dituduh sebagai punca dalam isu ini akibat penulisan tafsir Zhilalnya yang dikaitkan berunsur keganasan.
      Lebih malang, apabila pemikirannya dibedah semula melalui program televisyen Mesir bagi memberi penerangan kepada masyarakat bahawa Syed Qutb dan Ikhwan adalah kelompok pengganas sepanjang zaman.
      *حسبنا الله ونعم الوكيل!*

      Delete
  18. Rosmah perintah najib supaya perintahkan dia wakil najib...Rosmah PM belakang tabir...

    ReplyDelete
  19. ….//////////\\\\\\\\\\....
    …////////////\\\\\\\\\\...
    ..//////////////\\\\\\\\\\\..
    ------------------------
    .(……O……..O…)
    .(…………(…)……)
    .(…………(oo)……
    …….(00000000)..
    …….(oooooooo).
    …………..\\//….

    MENDIANG SUMAN MUBALIGH HINDU
    (DALAM KENANGAN)


    KITA---------------------------SUMAN

    Tuhan-------------------------Baghwan

    Allah---------------------------Visnu

    Muhammad Saw-----------Alkalki Authar

    Malaikat Jibril---------------Veda

    Masjid-------------------------Kuil

    Islam--------------------------Kafir Munafiq

    ReplyDelete
    Replies
    1. O.rang
      T.ua
      H.indu
      A.njing
      M.unafiq
      A.hli
      N.erana

      A.wak
      H.idup
      M.ati
      A.mal
      D.osa

      Delete
    2. errata:

      O.rang
      T.ua
      H.indu
      A.njing
      M.unafiq
      A.hli
      N.eraka

      A.wak
      H.idup
      M.ati
      A.mal
      D.osa

      Delete
    3. O.tak
      T.ipu
      H.ipokrit
      A.ota
      M.unafiq
      A.ngkuh
      N.ista

      A.jaran
      H.indu
      M.emang
      A.malan
      D.ia

      Delete
    4. O.rang
      T.ua
      H.ipokrit
      A.nda
      M.emang
      A.nti
      N.uat

      A.nda
      H.ina
      M.emanggil
      A.nwar
      D.ajjal

      Delete
    5. Suman mubaliigh Hindu, mmg orng jahat
      Dia ni penuh dgn fitnah dan tipu muslihat
      Kini udah tak nampak, mungkin tak sihat
      Atau dia menurut, Ramly A bagii nasihat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete
    6. Suman bila sebut Allah, kemaiin syahdu
      Pandai dia berlakon, ini mubaliigh Hindu
      Dah tu suka fitnah orang, berhati khaldu
      Gerakan spt, Tamil Elam punya soldadu

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete
    7. Wak Sami Hindu dah tidak berani keluar
      Kini bersembunyi tak ubah mcm kelawar
      Cgu Kejora dah londeh dia punya seluar
      Rupa nya dia kafiir di dlm, Islam kat luar

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh

      Delete



    8. Patutlah RUU 335 TAK LULUS


      MACHAI UMNO PENGANUT ISLAM HNDU RUOPEMYER




      LAHHH KAAAAAH KAAHHHHHHHHHHHH

      Delete


  20. Rosmah pun kadang-kadang tinggi juga ilmu politiknya!!

    Itu Benar.

    Lebih tinggi dari ilmu politik Najib dan Hadi... Bukan kadang-kadang... lebih kerap dari mereka berdua.

    ReplyDelete
  21. budin .... hang dah semakin merapu .. dah makin terhakis nilai tulisan hang di blog ini . Hari hari aku jenguk hg punya blog ,dah tak jumpa kualiti penulisan seperti 2 tahun yang lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau rasa merapu xyahla baca....btl x...kahkahkah... Yang hang merapu kat sini apahal kahkahkah... Hang yg hilang nilai setelah dimaukn nilai dedak dlm mulut hang.kahkahjah

      Delete


    2. Hang nak kualiti apa macam


      Mcam kejora mencarut


      Allah meliwat ????

      Delete
    3. M.emang
      A.wak
      L.ahanat
      A.njing
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis
      A.tau
      B.inatang
      A.njing
      R.upa
      U.ngka

      Delete
  22. apa peduli !!! pegi la mampos,jumpa ke ,tak jumpa ke, itu engkau punya pasal,aku tengah risau ni ,engkau pulak memekak,tak perihatin langsong,kan FOM tak sehat ,batuk batuk..entah entah berisi kot ..eeeee huekkk ...huek.. phtuiiii hakkkk pthui....loye pulak tekak aku nih.....

    ReplyDelete
  23. Naper asyiik dipersalah perdana menteri
    Kpd isteri, mmg wajar arahan suami beri
    Hamba ini pula asyik jer membilang hari
    Bila kah masa Mas akan dpt ku peristeri

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaaahhh
    _________________________
    Kopratasa: Permata Untuk Isteri
    (https://www.youtube.com/watch?v=lxzn-pxpu1E)

    Telah ku siapkan
    Satu daerah
    paling sunyi

    Dalam hati ini
    untuk kau isi
    sebagai isteri

    Untuk kau penuhi
    dengan kemuliaan
    seorang wanita

    Untuk kau beri erti
    dengan kelembutan
    Untuk kau hargai
    dengan kasih sayang

    Chorus:

    Ku ingin kau jadi wanita mulia
    Yang tahu harga budi dan hati
    Seorang lelaki bernama suami

    Kerana engkau isteri
    Ku ingin kau mengerti
    bahawa hidup ini

    Tak semudah yang kita janjikan
    Yang kita janjikan
    Kerana kau isteriku

    ____________________
    Buat si dia bakal isteri ku,
    Salam rindu di angin nan lalu.
    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kejora itu puaka
      Tidak beragama
      Mulut mcm cilaka
      Allah boleh dia kata
      Peliwat tegar manusia


      Baca entry kejora pad 27 nov 2017 4pm

      Ini kah ifrit belaan umnonok
      Muncul bila di seru

      Bapok segala pondan

      Najip lazat

      Delete
    2. M.emang
      A.wak
      L.ahanat
      A.njing
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis
      A.tau
      B.inatang
      A.njing
      R.upa
      U.ngka

      Delete
  24. Sebab isteri dia 'jelitawan' dan kepit is the new macho?

    ReplyDelete
  25. ENTRY BODOH MCM NI DI SURUH BACA
    ALAHAI... LOW CLASS BERITA FAKTA TIADA
    ORG MESIA DAH TAK LAKU CITER GULA GULA
    BUKTI KE LAUT RAKYAT MELUAT MEMBACANYA


    ALAHAIIII.. BERAMBOSSSS SILA MENINGGAL TRUSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku suka aku suka



      Teruskan budin



      Relax minda bila.baca budin punya entry

      Kipidap

      Delete
    2. ini berita besar nilainya bagi org yg berfikir. bg org yg dungu memang tiada nilai.

      ini kerana ia melibatkan integrity seorg PM. seorg PM mesti bebas dpd pengaruh org sekeliling.

      telah banyak kerosakan pemimpin disebbkan org keliling.. isteri anak2 sedara mara dll.

      telah dilihat jg bahawa gaya hidup kak ros yg sgt mewah seperti kek kawin anak saja RM70K.. cincin dll.

      begitu juga peruntukan besar kerajaan terhadap PERMATA di bawah kak ros yg tidak memegang jawatan dlm kerajaan. ini tidak patut berlaku. ia harus di bawah kementerian yg berkaitan.

      seringkali juga kak ros dilihat berjalan dihadapan najib. malah pernah singgung pinggul pd najib kerana sempit dia nk duduk tk selesa.

      kak ros kata NAJIB YANG MENGAWAL BELIAU.

      MENGAWAL? perkataan ini biasanya diguna utk sesuatu yg buruk seperti mengawal banjir, mengawal dadah, mengawal pencemaran.

      jarang diguna utk perkara baik seperti mengawal bantuan, mengawal org berbuat baik.

      maka mengawal ini difahami sebagai mengawal sesuatu perbuatan buruk seperti mengawal berbelanja mewah, mengawal dpd membeli cincin terlalu mahal, mengawal berat badan, mengawal penyelewengan dll.

      maka difahami juga ia seolah mengawal sifat liar kak ros yg membawa keburukan. jika tidak mendatangkan masalah tk perlu dikawal.

      kak ros juga menyampah org lelaki pakai kosmetik. mmm tktaulah sapa dimaksudkan. mungkin beliau pernah jumpa seorg lelaki yg pakai gincu merah bibir menyala.

      kak ros suka yg macho. tidak mungkin mcm lee chong wei. dia peluk dulu sebb menang badminton. mungkin macho yg mcm salman khan kot. tu yg geram peluk sekali tu.

      mmmmm

      tp kita nk juga dengar dr najib pula.

      perempuan yg mcm mana yg najib suka. walaupun kita blh agak dh yg mcmana.

      jika najib berani jujur mengenai perkara ini, maka kita yakin najib lah yg kawal kak ros.

      jika najib tk berani jujur, maka kita yakinlah bahawa memang kak ros yg kawal najib.

      siaplah awak balik sri perdana nanti !!

      Delete


    3. Najip dah deal.sama.borosmah

      I scratch your puki
      You scratch my batang

      I.main atutoya setiap hari
      You carilah bolywood super bintang


      Laaahhh kaaaaahhhhhh

      Cium pipi shah rogolkhan
      Amboiiiii laga pipi pulak badak ni

      Delete
    4. M.emang
      A.wak
      L.ahanat
      A.njing
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis
      A.tau
      B.inatang
      A.njing
      R.upa
      U.ngka

      Delete
    5. KEJORA BUAT HAL LAGI, TUDUH TEMBERANG, INI BUKTINYA......


      Anonymous30 November 2017 at 09:16

      ….//////////\\\\\\\\\\....
      …////////////\\\\\\\\\\...
      ..//////////////\\\\\\\\\\\..
      ------------------------
      .(……O……..O…)
      .(…………(…)……)
      .(…………(oo)……
      …….(00000000)..
      …….(oooooooo).
      …………..\\//….

      SUMAN MUBALIGH HINDU

      KITA---------------------------SUMAN
      Tuhan-------------------------BaghwanAllah---------------------------Visnu
      Muhammad Saw-----------Alkalki Authar
      Malaikat Jibril---------------Veda
      Masjid-------------------------Kuil
      Islam--------------------------Kafir Munafiq

      ASTAGHFIRULLAAHAL‘ADZIIM...


      Othaman Ahmad30 November 2017 at 12:16
      Satu lagi pembohongan Kejora.

      Dia yg terbukti kufur mentohmah saya pula sebagai penganut hindu. Bukan saya saja, malah Tun Mahathir dan Dr. Zakir Naik pun dituduh ditohmah sebagai penganut hindu.

      Saya cabar dia apa bukti saya, Tun Mahathir & Dr. Zakir Naik telah menukar aqidah.
      -------------------------------------------

      Anonymous30 November 2017 at 10:10
      KIK KIK KIK...

      HARI INI WAK SUMAN TEMPE KENA TELANJANG LAGI
      DAH TU, DIA KENA BALON PULAK DENGAN JOHN DOE
      MABOK LER KAMU WAK SUMAN HINDU TUA!!!


      Othaman Ahmad30 November 2017 at 12:20
      REMINDER (Peringatan):

      Satu lagi pembohongan Kejora.
      Dia yg terbukti kufur mentohmah saya pula sebagai penganut hindu. Bukan saya saja, malah Tun Mahathir dan Dr. Zakir Naik pun dituduh ditohmah sebagai penganut hindu.

      Saya cabar dia apa bukti saya, Tun Mahathir & Dr. Zakir Naik telah menukar aqidah.


      Anonymous30 November 2017 at 12:36
      Udah2 ler Wak Tempe...buktinya cikgu maths tu dah tunjuk banyak berlambak kat atas nun. Kau tak baca ker...???
      Apa pulak kau nak sabit Mahathir & Zakir naik?

      Sifat munafiq dan pembonongan kau dah banyak ditelanjangkan oleh cikgu tu, tak payah nak aota lagi...

      Mampos kering ler engkau Wak Suman Tempe!!!


      Anonymous30 November 2017 at 12:54
      KIH KIH KIH...WAK KADOK

      NGKO NI KALAU NAK TERUS LAWAN BERHUJAH, MEMANG TAK AKAN MENANG PUNYA. DAH BANYAK SANGAT PEMBOHONGAN NGKO TERSERLAH.

      DARI SEGI MENTAL DAN INTELEKTUAL NGKO DAH DIKIRA TEWAS. APA KATA KITA CUBA CARA FIZIKAL PULA WAK, ADA BERANI?


      Othaman Ahmad30 November 2017 at 13:07
      Ada bukti....mana dia...??


      Anonymous30 November 2017 at 13:11
      BUKTI KEPALA BAPAK NGKO APA PULA WAK BAHALOL?
      ------------------------------------------

      Anonymous30 November 2017 at 10:35
      Othaman mubaligh Hindu serabut serabai
      Rupa2 nya dia ini munafiq ifrit, maa cii bai
      Kejora kasi dia bogel, John Doe pula tibai
      Dah tak lama ler tu kubor udah melambai

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh



      Othaman Ahmad30 November 2017 at 12:53
      Dahlah bodoh biol & dungu
      Perangai buruk suka mencarut
      Kejora menuduh merepek merapu
      Merapu busuk semuanya karut


      Anonymous30 November 2017 at 12:59
      Dahlah bodoh biol & dungu
      Perangai buruk suka memfitnah
      Suman merepek ajaran Hindu
      Kini kantoi lari tak cukup tanah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh


      Anonymous30 November 2017 at 13:08
      WAK TEMPE, NGKO DAH KENA TEROK PUKULAN CKGU KEJORA...MASIH NAK MENEGAK BENANG BASAH!

      NGKO TAK NAK RASA FLYING KICK AKU PULAK KER?
      KALAU KENA, BUKAN LAGI MENEGAK BENANG BASAH, TAPI MENGELAP PIPI BASAH...

      KIH KIH KIH...WAK KADOK...


      Othaman Ahmad30 November 2017 at 13:09
      Buktinya apa....??


      Anonymous30 November 2017 at 13:13

      BUKTI KEPALA BAPAK NGKO APA PULA WAK BAHALOL?
      -----------------------------------------

      Kesudahan, Kejora kantol lagi...dia hanya tuduh melulu tanpa asas & bukti.

      Bangsat betul si budak kufur ini, tak abis2 buat onar.
      Dasar cybertrooper BN Jahanam...!!

      Delete
    6. Pak otoman


      Saya terkedu

      Speechless

      Batangless

      Tengok tulisan umat melayu umno 2020 yg mencerca pencipta alam


      Sejahat jahat yahudi zionis mereka tak.maki tuhan..

      Mereka cuma nak kebendaan dan keduniaaan

      Ini umat melayu islam umno 2020 berani angkat parang dan mulut ajak allah bertengkar



      Saya dah BATANGLESS dan speechless


      Allurabbi

      Natang apa kojola.nih

      Delete
  26. Suman Tempe dah pencen bukanya kerja
    Tapii, kenapa hari ini dia berdiam diri saja
    Dah tak ada lagi kah aota fitnah nak dijaja
    Agaknya Baghwan Visnu dia sedang puja

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora kufur terkantol lagi, kini berpantun auta-temberang pulak. Dia yg menuduh saya konon saya penganut hindu gagal tunjuk bukti bila diminta.

      Delete
  27. Hamba mau ajar Suman lahanat bedebah
    Tah posting siapa, nama Kejora ditambah
    Lps tu, ‘Kejora hina Allah’ fitnah dia hebah
    Rupa2nya, baghwan Visnu ifrit ni sembah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora kufur terkantol lagi, kini berpantun auta-temberang pulak. Dia yg menuduh saya konon saya penganut hindu gagal tunjuk bukti bila diminta.

      Delete
  28. Pesanan othaman ahmad


    Kejora itu puaka
    Tidak beragama
    Mulut mcm cilaka
    Allah dia kata liwat manusia



    Jakim weiii apa lahanat mamusia upahan umnonok nih weii

    ReplyDelete
    Replies
    1. john doe30 November 2017 at 09:15

      Saudara Najip dan kawan-kawan lain.

      Berbeza dengan hampir kesemua kawan-kawan lain yang tidak mempercayai penafian Kejora bahawa bukan dia yang mengeluarkan kata-kata 'Allah meliwat', saya pula berpendapat sebaliknya.

      Terdapat kebarangkalian yang mengeluarkan kata-kata itu bukanlah Kejora tetapi seorang pendedak lain iaitu Virgo.

      Saya memanggilnya Virgo disebabkan nama ini ia pernah gunakan sekejap di dalam usahanya untuk kenakan saya di blog KD tapi akhirnya di dalam proses yang sama ia yang melutut minta nyawa daripada KD untuk hentikan saya daripada melengkapkan 3 kali sumpah laknat bahawa ia memiliki sifat-sifat pembenci kebenaran ketiga-tiga kaum kafir iaitu Yahudi Nasrani dan Musyrikin. Kemudian ia kembali anon tetapi saya terus menggelarnya Virgo, nama yang ia sendiri pilih untuk dirinya.

      Saya boleh bezakan Kejora dengan Virgo antaranya daripada satu sudut iaitu sekalipun Kejora ini kuat mencarut dan memaki hamun tetapi ia belum pernah mencerca Allah mahupun ayat-ayatNya walaupun saya telah mengenalinya hampir 3 tahun. Ia hanya mencarut dan mencerca manusia.

      Walaubagaimanapun Virgo ini, ia baru saja join dunia dedak tetapi ia tidak pernah berfikir dua kali pun untuk mencerca ayat-ayat Allah, mengambil tempat Allah di dalam urusan laknat melaknat, memasukkan kalam yang tiada di dalam ayat-ayat Allah yang suci dan 1001 kefujuran yang lebih dahsyat daripada Kejora.

      Maka itu kadang-kadang kita boleh melihat di blog ini komen berturut2 dari dua orang pendedak yang beranon disebabkan satu komen milik Kejora dan satu lagi komen milik Virgo.

      Kejora hanyalah seorang pembenci kebenaran kaedah memperolok-olokkan sedangkan Virgo memiliki pada dirinya ketiga-tiga kaedah pembenci kebenaran iaitulah memperolok-olokkan (seperti Kejora), beralasan (seperti Unknown sahabat) dan memutar belit (seperti Mr J). Malah, Virgo ini juga pernah mengaku melakukan sesuatu yang di luar daripada kitab iaitulah merepot polis apabila tidak mampu menjawab hujah. Low class betul.

      Kejora berhujah dengan cara bermain-main dan tidak kisah pun untuk menang di dalam berhujah. Lihat saja cara ia berhujah dengan pak Othaman, betul-betul kaedah memperolok-olokkan. Sebab itu juga Kejora tidak melatah ataupun bengang dipanggil kengkang dan seumpamnaya sebab ia sendiri pun hanya bermain-main.

      Delete




    2. Kojolla



      "Wei allah pi liwat pembangkang"


      Ada manusia sampai tahap.memblog pun tarik nama tuhan org pas dalam mencarut dan berdebat


      Kojola ker virgo ker

      DNA sama iaitu umnonok machai

      Delete
    3. M.emang
      A.wak
      L.upa
      A.wak
      Y.ang
      S.erupa
      I.blis
      A.wak
      B.antai
      A.njing
      R.ogol
      U.ngka

      Delete
    4. 13.50 hujah yang bodoh! BANGANG !!!!!!

      Delete
    5. T.kasih ler kepada sdr John Doe yg budiman
      Itu lah pendapat bernas seorang yg beriman
      Bukannya mcm mubaligh Hindu wak Suman
      Hati/otak iblis ni kotor penuh dengan kuman

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    6. By virtue of the above pantatun and also the below mentioned pantatun...

      "Anonymous30 November 2017 at 10:35
      Othaman mubaligh Hindu serabut serabai
      Rupa2 nya dia ini munafiq ifrit, maa cii bai
      Kejora kasi dia bogel, John Doe pula tibai
      Dah tak lama ler tu kubor udah melambai"

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh....

      ...It is to my humble opinion Kejora and virgo are of the same scumbag.



      Delete
  29. Lepas ni aku hantar JESUS plak liwat kau laki bini MALASiabaru. HAHAHAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
    Replies

    1. Semalam.main nama.tuhan kpd org pas dan umno

      Hari ni main nama tuhan org kristtian plak

      Alahurabi.. my lord.. my god..

      Is kejora a.human being or a binatang

      Who is this kekora ???


      Answer my my lord

      I shall.obey thou mercifull with the utmost severe punishment on the kafiruns..& unbelievers

      Shall.i slaughter kojora my lord???

      Speak and show me signs ya rabb

      I shall commemce the sentencing in 7 days if kojora does not repeant.

      Delete
  30. Jangan FITNAH sila lihat bawah !!!!!!!


    "Wei allah pi liwat pembangkang"
    --WAK SUMAN KOTE KECIK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus....kamu menghina diri sendiri dgn kata2 keji itu.

      Semoga 1Malaysia membacanya.
      Tahniah & terima kasih sebab banyak membantu kami dalam usaha menumbangkan KERAjaan BN melalui tingkah keji cybertrooper2 mereka.

      Delete
    2. aik dah berubah plak wak suman munafik? dah dibogel samapai nampak kote sejemput .... iblis hindu suka cakap bohong kau ni..... hahahahahahaha

      Delete
    3. anon 14.29 bor, wak suman ni cakap je lebih tapi penakut giler, tak payah layan orang macam ni.

      Delete
    4. WAKAKAKAKAKA .... menumbang kan kerajaan, hebat tak padan dengan saiz punai ....

      HAHAHAHAHAHAHAHA

      Delete
    5. Kebuntuan nampak... hanya termampu-tergolek dog, mengeluh merintih bernajib-nazak mengeluar kata2 carut keji.

      Delete


  31. Ramai lelaki samada macho atau tidak.. kurus atau gemuk
    yang pendek atau yang sederhana tidak suka perempuan pendek dan rambut meremang... perut mengelebeh... punggung xxxl jalan macam panguin...

    Ramai suami yang dapat isteri macam itu, cari yang lebih cun dan lebih menyelerakan dan memang mempunyai ciri-ciri takut pada bini apalagi tertangkap sebanyak 2 kali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 14:14, bini kau cun? jangan temberang lah! LOL

      Delete
    2. 10x cun dari Kakak tiri kau tu..

      bini kau dalam kategori panguin juga ke?

      Kenapa kau yang terasa?

      Delete
  32. "Anwar Kaki Liwat"
    -Wak Suman

    "Anwar Kuat Memantat"
    -Wak Suman

    "Azmin Aiskrim"
    -Wak Suman

    "Amin Kena Bontot"
    -Wak Suman

    "Saya Pernah Kena Bontot"
    -Wak Suman

    "Saya Suka Jilat Bontot Mamak Tua"
    --Wak Suman

    "Saya Suka Nengok Keling Kote Besar Main Cipap BIni Saya"
    --Wak Suman

    LOL

    ReplyDelete
  33. "Saya Mamak Hindu"
    -- Wak Suman

    ReplyDelete
  34. JESUS IS THE BEST !!!!!
    -Kawan Baik Teressa Kok

    ReplyDelete
  35. Hebat x mak badak,,.najib pun takut ngan I...of coz la sbb mak badak kan khelasss

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat lagi mamak tua kutuk yang nak mampos tu kaorang semua takut dengan dia, kena jilat jubor dia lagi!!!!


      HAHAHAHAHAHAHAHA

      Delete
    2. Ni mak badak okay..kalo x nk dengar mak c4 jer..hebat x mak badak

      Delete
  36. "Walaupun dulu ds anwar kuat main bontot jantan macam saiful tapi sejak kebelakangan ini saya lihat dia telah berubah sejak berbaik dengan tun m, saya anggap dia sebagai anugerah tuhan sama tahap seperti wali-wali tuhan"
    --WAK SUMAN

    ReplyDelete
  37. CaitrompahTaek Pelesu berpasir dah ramai belah.
    Cuma tinggal yg Slow learners , upah satu ayat sekupang.
    Mereka yg berbaki tak ramai ni, tunggu pun sebab diberi janji. Kononnya selepas UMNO menang PRU14, mereja akan
    -diserap jawatan dlm Institiut Latihan Mempetkasa (ILMU) UMNO di Janda Baik.
    -diberi BAUCER 30% diskon utk setiap pembelian kereta BAO TENG SAGA, keluaran kilang kereta di Dan Yo Mah Len.
    - ditawar sebuah flat 500 kaki persegi Pr1ma dekat LRT dgn harga tawaran rm580ribu shj.
    Apa lagi Melayu Mau?

    HIDUP UMNO,
    MAMPOS MELAYU,
    PAS RESTU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau dulu sekolah pondok kat pekan golok ke? bahasa melayu patani campur slang monyet? LOL

      Delete
  38. RCI says Dr M helped in concealing RM31.5bil forex losses

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/11/30/rci-says-dr-m-helped-in-concealing-rm31-5bil-forex-losses/

    < 1994

    $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

    BERAPA AGAK NYA NILAI SEMASA ????

    $75B ? $100B ?

    DASYAT PUKULAN MAMAK FIRAUN TUA KUTUK DURJANA !!!!!

    ReplyDelete
  39. KISAH FIRAUN ASIA TENGGARA DIBONGKAR LAGI !!!!

    RCI says Dr M helped in concealing RM31.5bil forex losses

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/11/30/rci-says-dr-m-helped-in-concealing-rm31-5bil-forex-losses/

    < 1994

    $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

    BERAPA AGAK NYA NILAI SEMASA ????

    $75B ? $100B ?

    DASYAT PUKULAN MAMAK FIRAUN TUA KUTUK DURJANA !!!!!

    ReplyDelete
  40. “There was deliberate concealment, as BNM’s annual reports did not state the losses for the years 1992, 1993 and 1994.

    ReplyDelete
  41. “There was also no further action by the then finance minister and treasury secretary-general despite being informed by the auditor-general on the total loss of RM31.5 billion over the three years.

    “The commission is of the opinion that the then prime minister condoned the actions of the finance minister in deliberately concealing the information and misleading the cabinet,” the report said.

    It said this was based on minutes of cabinet meetings and testimony from the then finance minister and Mahathir himself, which confirmed that the prime minister was aware of the losses because it was reported to him by the finance ministry and the treasury deputy secretary general.

    ReplyDelete
  42. The commission added that the act of concealing the magnitude of the losses was further compounded by shares being discreetly transferred to BNM to absorb losses through capital gain.

    ReplyDelete
  43. The report also said it was “definitive on the losses incurred by BNM due to forex dealings in 1992, 1993, and 1994, being a total of RM31.5 billion”.

    “It said this was supported by BNM’s accounting treatment report for the period 1988-1994, audit reports on forex operations for the same period, a letter by the Auditor-General and the BNM Board minutes on February 1995.

    “Witness testimony also corroborated the total amount as derived from the documents,” the report said.

    ReplyDelete
  44. JAHAT BETUL MAMAK TUA KUTUK .... IBLIS + DAJAL + FIRAUN !!!!!!

    < 1994

    $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

    ReplyDelete
    Replies
    1. On Whose Report & who is the witness? Is this another political gimmick?

      Your 31.5 belon is 'Utterly Rubbish'. Stop playing belon...go fly kite instead, will ya....!!

      Delete
    2. hahahahah .... komen macam budak tadika, english class paria .....FUCKING IDIOT?

      Delete
    3. aku pun tak sokong kerajaan BN, apa lah kau ni othaman cuba baca link tu dulu .... lepas tu beri lah ulasan yang bernas, sama sahaja lah anda ni dengan geng belah sana ...

      Delete
    4. suman bodoh, baca ni dulu, ke kau tak faham bahasa inggeris?

      "It said this was based on minutes of cabinet meetings and testimony from the then finance minister and Mahathir himself, which confirmed that the prime minister was aware of the losses because it was reported to him by the finance ministry and the treasury deputy secretary general."

      Delete
    5. khas untuk suman bodoh ...

      ".......... despite being informed by the auditor-general on the total loss of RM31.5 billion over the three years."

      Delete
    6. oi PARIA, 'Utter Rubbish' not 'Utterly Rubbish' .... BODOS! LOL

      Delete
    7. JAHAT GILA MAMAK TUA KUTUK NI, BANGKAI BETUL !!!!!!

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. 'Utterly Rubbish' ?

      Keling Habis !!!!! LOL

      Delete
    10. Itulah Wak Suman, terlalu gelojoh nak bermegah diri & menunjuk2...
      Kena tibai kiri & kanan...
      Kih kib kih...

      Delete
    11. I reiterate....

      On Whose Report & who is the witness? Is this another political gimmick? On Whose Report & who is the witness? Is this another political gimmick?

      Your 31.5 belon is 'Utterly Rubbish'. Stop playing belon...go fly kite instead, will ya....!!

      I demand the legitimacy of the said Report and the witness, why you idiot...!!

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. Othaman kau ni SAMPAH lah !!!!!!

      :)

      Delete
    14. Wak Suman Paria 4 kali tukar komen, nak menunjuk-nunjuk kononnya boleh berbahasa inggeris ...

      'Utterly Rubbish' <- Suman Keling Style English.

      WHAT A RUBBISH BAHLOL !!!!!

      hahahahahahahahahaha

      Delete
    15. Wak Suman uTUrN suka Jilat Bonto uTUrN Matdey Tua Kutuk ....


      HAHAHAHAHAHAHAHA

      Delete
    16. ".......... despite being informed by the auditor-general on the total loss of RM31.5 billion over the three years."

      auditor-general zaman matdey yang kata ...

      $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

      WAK SUMAN MEMANG BODOH !!!!!

      LOL

      Delete
    17. Stop making excuse......

      I demand the legitimacy of the said Report and the witness, why you idiot...!!

      Delete
    18. Wak Suman Lidah Keling kata "I reiterate...." ???

      LOL, english style apa ni, kat mana kau belajar ni ...


      HAHAHAHAHAHA

      SUMAN OH SUMAN,
      KENAPA ENGKAU BODOH,
      MACAM MANA AKU TAK BODOH,
      AKU JILAT BONTOT, AKU JILAT BONTOT!

      Delete
    19. Othaman, terimalah hakikat. Manusia yg saudara puja bersalah dlm kes forex ini. Polis akan mulakan siasatan CBT terhadapnya. Dulu kata RCI 'bersihkan' TDM dari kesalahan. Kini baru tahu hasil siasatannya. Bila nak berhenti puja pemimpin yg sengsarakan rakyat dan balik ke pangkal jalan?

      Delete
    20. WAK SUMAN PENGECUT !!! IDIOT "I reiterate...." dan 'Utterly Rubbish'.

      KAULAH IDIOT BESAR KAT SINI WAK SUMAN ...

      LOL

      Delete
    21. Mak badak tahu cai amno mcm ketuanye maslan gak..tgk muka pun dah tau bodoh

      Delete
  45. https://www.malaysiakini.com/news/403885

    RCI recommends Dr M and Anwar be probed, claims Daim abetted CBT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohamad mamak yakob dah ngaku takntangungjawab


      Tiba tiba madey dan nuat pulak kena?


      Aik apa ke jadah RCI ni

      Tolol.ker apa???

      Biar betul.


      Jgn jadi anjing baruah udah le.malu raja nanti

      Delete
    2. Mat yacob tak kena apa apa ker??
      Dia dah ngaku..dia tangungjawab


      Apehal.pulak si polan yg kena

      Delete
    3. oi bodoh lain kali pi sekolah jangan suka ponteng, baca report pun tak faham .... BODOS

      Delete
    4. NUAR BERAHI KATA DIA TAK MAIN BONTOT?
      MATDEY KATA DIA KUAT MAIN BONTOT?

      Last Last Sepol juga yang kena !!!!!

      LOL ....

      Delete
    5. Hey mak badak lg hebat laki orang pun I rembat

      Delete
  46. DAPAT JUGA LAH TUN MENEMANI DS ANWAR DI PENJARA NANTI...

    INI BARU BALASAN ALLAH SWT DIDUNIA BELUM LAGI DI AKHIRAT !!!!!!!

    TAKBIR 10X

    ReplyDelete
  47. ‘He might not be able to recover, until the day he passes away,’ says Hamid Awaludin.

    Read more at https://www.malaysiakini.com/#8D7tcFPqfEDYBVrm.99

    ReplyDelete
  48. Apala di jakikan sangat pada DS Rosmah ni..tak paham betullah. Ada dia oreang jentik tolor kau ke...ada cubit pungkoq ka ke, sampai marahnya bukan main lagi pada DSR ni. Bukan kah dituntut dalam islam agar isteri sentiasa taat dan bersama suami dalam susah dan senang Tidakkah ini ciri2 isteri solehah yang bakal menjadi peneman suami d dalam jannah nanti.
    DSR ternyata telah banyak membantu DSNR dalam membantunya melicinkan tugas2 pentadbiran...dalam erti kata beliau tidak berhenti2 memberi sokongan moral yang amat2 diperlukan oleh DSNR. Takkan bini kau orang pun tak buat mcm tu.
    Kan dah ada ungkapan yang mengatakan di belakang setiap orang yang berjaya, pasti ada isteri yang setia yang mendorongnya. Takde salahnya kalau DSR mewakili PM jika itu adalah hajat dan kehendaknya sendiri. Terpulanglah kepada PM untuk menentukan sapa yang hendak diwakilkannya tersebut. Setidak2nya, dengan kehadirn DSR dalam majlis2 tersebut akan lebih memeriahkan dan menyerikannya lagi, di samping memberi nilai tambah kepada personaliti DSNR. Takkan lah kita sebagai rakyat Msia yang waras, hendak menidakkan sumbangan besar DSR mengharumkan nama negara , khususnya dalam melonjakkan PERMATA PINTAR yang kini menjadi model dan ikutan di seluruh dunia.
    Takde faedahnya jika hasad dengki dan cemburu menguasai diri kita. Sepatautnya kita sama2 berbangga atas sumbangan besar DSR kepada negara selama ini dan sewajarnyalah beliau dijadikan ikon dan teladan
    kepada para isteri dan ibu di Msia tercinta ni.

    Di ladang banyak kambing biri2
    Kambing dibela oleh wak Suman
    Jasa DS Rosmah tidak terperi
    Akan dikenanag sepanjang zaman

    Suman bermain di tepi lurah
    Baju kotor terkena tanah
    DS Rosmah contoh wanita solehah
    Bakal bidadari di dalam jannah

    Pergi ke pekan bersama Saniah
    Kotey Suman, Zack yang kulom
    Tahniah diucapkan pada DS Rosmah
    Memang layak gelaran FLOM

    Sungguh sedap celoteh mak jemah
    Cucu Suman belajar mengeja
    Sangatlah tinggi darjat DS Rosmah
    Berbanding Siti Hasmah bawah tapak kakinya aje


    kikhkioikikiokikhkikiki..

    #REFORMASIMADEYMATIJADIB**I

    ReplyDelete
  49. Daripada sibuk nak hina DSN dan isteri sila baca lapuran RCI. RCI dapati bahwa rakyat dan kabinet sengaja ditipu oleh TDM dan AI tentang jumlah kehilangan forex. Berbagai cara diguna untuk menutup 'kehilangan' ini. RCI syorkan polis buka siasatan 'Criminal Breach of Trust' terhadap TDM dan AI. Mereka diblog ini yg dulu cuba 'sucikan' TDM dari skandal forex ini sila baca lapuran. Masih belum terlambat untuk kita menolak manusia ini yg dihantui berbagai skandal yg maharugikan dan sengsarakan rakyat. Ambillah iktibar dan buanglah taksub buta.

    ReplyDelete
  50. RCI 'helped'


    Apa punyer bahasa RCI ni macam keling



    Mcm mn tun nak tolong.. seorang P.M hya bertangung jawan spt 1mdb di mana dia ni pemgerusi lembaga pengarah..mcm najip lesap 50b

    Sampai.bila.najip sbg pemgerusi nak ganti bakik 50b?


    Lagi brp tahun ? 30 tahun ker nazri aziz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih lagi cuba nak 'sucikan' TDM. Agaknya hari ini cybertrooper pembangkang akan kerja overtime buat 'damage control' terhadap lapuran yg betul betul 'melondehkan' perbuatan TDM dan AI. Seperti MB mungkin dongeng 1MDB hilang 50 billion akan dikitar semula. Tak macam siasatan PAC yg sahkan tiada duit hilang lapuran RCI ini sahkan 31.5 billion 'hilang' dan kabinet ditipu hidup hidup tentang jumlah tersebut.

      Delete
    2. SUMAN DAN BAHASA INGGERIS KELING DIA DOH !!!!!

      Delete
    3. Mak badak pun english education..cuma cai amno mcm maslen jer yg bongok..tgk muka pun fah tau

      Delete
    4. Where is the legitimate AG Report and witness?

      Delete
    5. RCI 'helped' oi bodoh tu bukan report RCI, itu dari artikel bodoh.... BNAGNAG MACAM SUMAN GAK KAU NI, TU LAH PI JILAT BONTO MAMAK TUA TU LAGI. KAN DAH ROSAK OTAK JADI BODOH.....

      Delete
    6. Alak..mak badak memang amik cyberpetpot umnobngok ni yg tal pass spm..senang mak badak nk bodohkan ..mcm jibby tu..khelassss mak badak

      Delete
    7. Alright then...but how legitimate that so called 31,5 belon losses report is...is it reliable, whose report and who is the witness that uou tersangatlah sembang kencang tak abis2 tak puas2......??

      Delete
    8. HAHAHAHAHHA ... Jangan layan ini paria dengan soalan-soalan bodoh, SUMAN KELING STYLE ENGLISH?

      Delete
  51. Sebagai penjawt awam kerajaan . Mamamak.yakob adalah d bawah tindaka tatatertib..JPA.

    Sbgai ahli politik non executive (menteri) tidak bertagungjawab kpd tingkhlaku pegawai kerajaan

    Kes 1. Anuar musang tidak di dakwa kerana kes rugi 50 juta kem. Pem. Luar bandar.. ksu mamak di dakwA dan di penjara

    Kes 2. Ketua bahagian kem belia di dakwa cbt 150 juta. Khairy pondan tidak d dakwa di mahkamah


    Kes 3. 1mdb terlibat dgn ubahwang hram dan di denda bank ngara rm1 juta. Najib sbagai pengeusi penasihat tidak di dakw akibat kes jenayah 1mdb.


    Wei RCI NI BENGONG KE APA ???

    JGN MALUKAN NAMA RAJA OKEY !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas komen panjang lah, KAU YANG BODOH DOH ...

      Delete
    2. Songlap 31.5 billion ini libatkan lebih dari seorang. Kurang kurang seorang dah mengaku. Yg lain bila lagi? Hairan TDM sentiasa cari kesempatan untuk salahkan org lain termasuk kes operasi lalang, memali, perwaja, pkfz, maminco dan lain lain. Hingga tokoh pembangkang Aziz Bari gelarnya 'Perdana Menteri paling bodoh' kerana tak erti apa apa dan semuanya tanggungjawab orang lain.

      Delete
    3. Hey I nk..mak badak naik jet kerajaan gi shopping pun mana ada orang marah ...berani depa nk marah mak badak..silap kena simen

      Delete
  52. Othaman Ahmad30 November 2017 at 15:44

    I reiterate....

    LOL SUMAN KELING PARIA TAK HABIS SEKOLAH CUBA BERBAHASA INGGERIS ....

    WAKAKAKAKAKAKA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak english education tau..jibby tu yg fail uni..sbb tu mak jd next pm

      Delete
    2. Kejora....

      Where is the legitimate AG Report on the so called 31.5 belon and who is the witness?

      Delete
    3. HAHAHHAHAHA, SUMAN KELING CUBA BERBAHASA INGGERIS .... CUBA LAGI DOH !!!!

      Delete
    4. Dah dia yg mula buat cerita karut 31.5 belon masih tak puas hati dgn Tun Mahathir tuu...tak pasal2 alih tiang gol pulak.

      Btw...Where is the legitimate AG Report on the so called 31.5 belon and who is the witness?

      Delete
  53. Based on the abive


    RCORUPTEYE


    IS TOLOL.WAL BANGANG


    sejak bila jenayah pegawai kerajaa di bayar gaji JPA di tangungjawabkan kpd seorang menteri dan perdana menteri???


    Bodookoo RCoruptEYE


    BODOOO


    BRP RAMAI PENJAWAT AWAM DI SABH KES SRPM SAMPAI 200 JUTA DAN 2BILLION..KETUA MENTERI ADA KNA DAKWA TAK? AKIBAT KERJA BODO PEGAWAI KERAJAAN NEGERI



    BODOOOOOOO WEIIIIII


    APA MAKSUD RCI.


    R
    C
    I


    kaaaaah kaaaaaah kaaaaaaabbbbhhhh


    tOL0|

    ReplyDelete
  54. OI BODOH, RCI NI DITUBUHKAN UNTUK SIASAT APA BANGANG? "TERM OF REFERENCE" DIA APA.

    HENTIKAN KEGIATAN JILAT JUBO MAMAK, BOLEH ROSAKAN OTAK ...

    ReplyDelete
  55. DAPAT JUGA LAH TUN MENEMANI DS ANWAR DI PENJARA NANTI...

    INI BARU BALASAN ALLAH SWT DIDUNIA BELUM LAGI DI AKHIRAT !!!!!!!

    TAKBIR 10X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak x suka penjara tau..mak badak suka berendam dlm kolam

      Delete
  56. AKHIR KALAM ....

    NAMPAKNYA BN MENAG BERSERI LAH KALI NI ....


    JANGAN MARAH2 ...... COBA LAGI DOH !!!!!!

    HAHAHAHAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of coz..mak badak kan bakal pm..hihi..

      Delete
  57. Boleh ke percaya dgn org yg memberitahu dia menabung sejak kecil utk membeli barangan benilai puluhan juta, dan laki dia yg mendakwa 2.6b adalah duit derma!

    Pendekata laki bini bila berkata kata, makna adalah bertentangan dgn apa yg diungkapkannya!


    Kalau semah dakwa dia tidak mengawal najib, itu bermakna dia sebenarnya mengawal najib. Itulah gunanya beg tangan yg mahal mahal, utk letak telur najib bila dia pergi kemana mana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macy, spin macam manapun RCI tetap dapati TDM bersalah. Polis disuruh mulakan CBT. Terimalah hakikat Macy bahwa pemimpin yg saudara puja seperti TDM dan AI adalah korup. Belum sebut anak saudara MB negeri pembangkang yg ditahan SPRM dgn 4 juta. Bila nak balik pangkal jln Macy?

      Delete
  58. Hey mak badak tak takut sesapa okayyyy..kalo lelebih ada yg kena c4. Hebat tak mak badak

    ReplyDelete
  59. ANWAR MAIN BONTOT MATDEY PENJARA 5 TAHUN!

    MATDEY MENYANGAK WANG LESAP $31.5 BILLION PATUT PENJARA BERAPA LAMA??????

    LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey mak badak lg hebat tau..I gi milan siap nyopping beg hermes..ko hado..bergaya kan mak badak..

      Delete
  60. INI BARU BALASAN ALLAH SWT DI DUNIA DI AKHIRAT BELUM LAGI!!!!

    TAKBIR 100X

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak x taku sesapa...lobai pas pun mak badK dah beli tau..pas pis pus

      Delete
    2. hahahahaha anda kepanasan???? sila tenangkan diri pergi jilat jubor mamak tua sekarang ok...

      Delete
    3. mak badak x panas..sbb tu mak badak suka berendam...kannn ..rupa mak badak pun dah macam badak...hihi

      Delete
  61. Mak badak sanggup buat ape jer..laki orang pun I amik ..janji jd wife pm..next pm mak badak le

    ReplyDelete
  62. FIRAUN DURJANA PUN TAK LESAPKAN DUIT SAMPAI RM31.5 BILLIONNNNNNNNNNNNNN.

    JAHAT BETUL MAMAK TUA KUTUK !!!!!

    DULU SALAH KAN SOROS !!!!
    SEKARANG NAK SALAHKAN DATIN ROSMAH????

    LOL

    HABIS MENGELUPUR KEPANASAN PENJILAT_PENJILAT JUBOR MAMAK TUA KAT SINI DOH..

    HAHAHAHAHAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohong....kami relax jer, tak pun menggelupur sampai tulis HURU BESAR dan tak putus-putus mengeji-mencarut kemarahan.

      Delete
    2. hahahahaha... wak suman english style keling yang suka berpura-pura .... kau hanya seorang dayus penakut suman paria ....


      hahahahahahahha

      Delete
    3. Where is the legitimate AG Report on the so called 31.5 belon and who is the witness?

      Delete
  63. CHECKMATE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  64. $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

    BUKAN SAYA YANG KATA AG MATDEY MAMAK TAHUN 1994 YANG KATA

    LOL

    ReplyDelete
  65. CHECKMATE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    $31,000,000,000 (RM 31 BILLION)

    BUKAN SAYA YANG KATA AG MATDEY MAMAK TAHUN 1994 YANG KATA

    LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak lg hebat pm, semua mentri takut ngan badak tau..hihi

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...