Monday 17 December 2018

TUN, JANGANLAH DIMATIKAN UMNO INI....


Sejak awal lagi Tun Mahathir Mohamad dilihat bukan sekadar mahu mengalahkan UMNO dalam pilihanraya, malah ingin menjadikan Bersatu sebagai pengganti kepada parti Melayu itu.


Selain dalam kempen-kempen sebelum PRU14 beliau selalu mengatakan UMNO yang dipimpin oleh Najib Razak tidak lagi seperti UMNO yang asal, susulannya Bersatu terus diwar-warkannya akan menjadi pengganti kepada UMNO sekiranya rakyat memberi sokongan dan memenangkannya dalam PRU14.


Dengan Pakatan Harapan akhirnya berjaya mengambil alih pentadbiran kerajaan daripada BN, keinginan beliau untuk menjadikan Bersatu sebagai pengganti UMNO tentu saja tambah meluap-luap.


Sebab itu, sebagaimana yang pernah diakui oleh Presiden UMNO, Zahid Hamidi sendiri, dalam pertemuan awalnya dengan Tun Mahathir sebaik menerajui UMNO, permintaan Perdana Menteri kepadanya ialah agar UMNO segera dibubarkan dan semua ahlinya berpindah menyertai Bersatu.


Permintaan itu bagaimanapun ditolak oleh Zahid Hamidi.


Dalam pertemuan antara beberapa pemimpin UMNO dengan Tun Mahthir pada 22 Oktober lalu yang diketuai oleh Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO di mana gambar-gambarnya terdedah baru-baru ini, perbincangan mengenai penggabungan UMNO dan Bersatu turut menjadi topik perbincangan.


Menurut Mohamad Hassan, penggabungan kedua-dua parti menjadi antara perbincangan dengan Tun Mahathir dalam pertemuan itu, selain beberapa topik yang lain lagi.


Kemudian UMNO Sabah lumpuh secara tiba-tiba apabila sebahagian besar Ahli Parlimen, Adun dan Ketua Bahagian parti itu mengambil keputusan keluar UMNO. Meskipun mereka belum membuat keputusan menyertai mana-mana parti, pastilah pilihan mereka adalah Bersatu dan bukannya Warisan.


Selain Tun Mahathir mengakui mereka itu ada menemuinya sebelum membuat keputusan meninggalkan UMNO, dikhabarkan juga sudah ada pertemuan antara mereka yang terbabit itu dengan Bersatu untuk tujuan membawa parti itu melebarkan sayapnya ke Sabah.


Mungkinkah Bersatu akan mengingkari janji yang pernah dibuat terhadap Warisan bahawa parti itu tidak akan mengembangkan sayapnya ke Sabah?


Dua hari lalu pula enam Ahli Parlimen UMNO bertindak keluar parti dan dikhabarkan ada 10 lagi akan menyusul selepas ini. Tidak mustahil ada lagi menyusul selepas itu.


Jika trend keluar UMNO ini berterusan, tidak mustahil UMNO akan mempunyai kurang daripada 10 Ahli Parlimen saja akhirnya nanti.


Ternampak bahawa semua usaha dan gerakan ini menjurus bukan saja untuk mengecilkan UMNO, malah menjadikannya "tunggul kayu".


Dalam waktu yang sama UMNO juga sedang berdepan beberapa masalah lain dengan Jabatan Pendaftar Pertubuhan, antaranya banyak cawangan tidak mengadakan mesyuarat tahunan, tidak menghantar laporan serta tarikh pemilihan yang lalu yang sudah pun melewati tempoh 18 bulan lanjutan masa sebagaimana yang dibenarkan oleh perlembagaannya.


Selain itu, berkaitan dakwaan menerima wang haram daripada 1MDB juga boleh menjadi sebab UMNO diharamkan.


Semua masalah itu bukan lagi rahsia adalah antara sebab-sebab yang memungkinkan UMNO dibatalkan pendaftarannya, manakala dalam waktu yang sama usaha terus dijalankan oleh Tun Mahathir untuk menjadikan UMNO semakin mengecil dengan seorang demi seorang Ahli Parlimen ditarik untuk meninggalkan parti itu.


Mengapa Tun Mahathir ternampak begitu bersungguh-sungguh mahu UMNO dibubarkan dan digantikan dengan Bersatu?


Tidak dapat dengan cara memujuk Zahid Hamidi melakukannya secara baik atau melalui kesalahan yang dilakukan oleh UMNO sendiri, beliau nampaknya berterusan berusaha menarik seorang demi seorang pemimpinnya meninggalkan UMNO supaya ia jadi semakin mengecil dan hilang kekuatannya sama sekali.


Sejujurnya, dalam konteks ke arah demokrasi yang lebih baik, UMNO sebaiknya hendaklah terus dibiarkan hidup. Malah, jika ada apa-apa masalah dengan Pendaftar Pertubuhan dan perundangan, parti itu harus dipandu dan dibimbing untuk menyelesaikannya dengan baik, tetapi bukan dengan terus menghukum pendaftarannya dibatalkan.


Bersatu ketika ini sudah menjadi kerajaan bersama Pakatan Harapan. UMNO pula adalah pembangkang. Berusaha mematikan UMNO dan memaksa pemimpin serta ahlinya beralih kepada Bersatu semacam membunuh ruang demokrasi untuk bernafas dengan subur di negara ini.


Politik adalah pilihan, bukannya paksaan. Biarkan kedua-duanya - UMNO dan Bersatu - terus bersaing dalam politik negara ini bagi memberi ruang kepada rakyat memilih mana yang terbaik dan sesuai dengan pilihan hati mereka.


Tun, janganlah dimatikan UMNO ini....(ShahbudinHusin 17/12/2018)

154 comments:

  1. Brand UMNO dah busuk. Orang dah taknak. Ingat umno teringat korupsi, angkoh, pencuri, penipu dan salah guna kuasa. Yang sebenarnya, Najib lah pembunuh umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kengkawan yang dikasihi sekelian...Dah tentu lah korang tertunggu2 apa ulasan terkini oleh DS Najib dalam FBnya kan???

      Korang tak perlu risau lah..hari ni saya nak belanja korang FOC...apa lagi teruskan lah menghadamkannya dengan lahap ye???

      1) Biarlah jika Maszlee nak bina stesen minyak Petronas dalam kampus universiti-universiti dalam negara.

      Dia Menteri Pendidikan kita.

      Kata Maszlee, ini penting bagi agenda negara untuk melangkah ke ekonomi digital.

      Selepas stesen minyak, jangan pula bina plaza tol dalam kampus.

      Boleh juga timbang buka kedai kasut hitam, kedai stokin dan sebagainya.

      Kita perlu sedia maklum, langkah ini amat penting untuk meningkatkan prestasi pendidikan anak-anak muda kita.

      2) Terhibur. Dia belajar dengan Maszlee ni.

      Maszlee cuti ke?

      Saya harap Khalid Samad boleh beri lebih banyak maklumat mengenai kenyataannya.

      Sekurang-kurangnya jelaskan macam Harapan Coin, kita tahu kawan Khalid Samad yang buat projek itu ambil 30 peratus. Terus terang dalam video Khalid Samad bagi tahu.

      Dia kata Qatar nak labur duit dalam projek kereta Malaysia.

      Apa yang orang Qatar akan dapat sebagai pulangan?

      Mengapa begitu berminat dalam syarikat pengeluar kereta Malaysia ke-3, berbanding dengan peluang pelaburan otomotif lain di serata dunia?

      Pelik.

      Duit itu juga cukup untuk buat syarikat pengeluar pesawat setanding Boeing dan Airbus.

      Baik minta orang Qatar labur dalam projek bernilai tinggi seperti syarikat pengeluar pesawat baru, bagi anak Malaysia lebih banyak peluang pekerjaan dalam bidang penerbangan.

      Bidang seperti ini memerlukan teknologi dan bidang kemahiran yang tinggi, boleh bantu meningkatkan pendapatan, daya saing, produktiviti dan pengetahuan anak Malaysia.

      Tak apa lah, nak u-turn boleh. Kita dah biasa.

      3) Tiba-tiba, kita diberitahu bahawa Tabung Haji (TH) mengalami defisit RM4.1 bilion kerana terlebih bayar dividen untuk 4 tahun berturut-turut walaupun telah diaudit dan diluluskan oleh Jabatan Audit Negara setiap tahun.

      Maka, aset TH bernilai RM19.9 bilion dijual kepada sebuah Syarikat Tujuan Khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab untuk memajukan ataupun menjual aset-aset ini.

      SPV pula meminjam dari TH untuk membeli aset-aset TH ini dengan cara membayar TH dengan menerbitkan sukuk dan saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I) bernilai RM19.9 bilion kepada TH dengan faedah 2.5% setahun untuk 7 tahun.

      Sukuk dan RCPS-I dari SPV ini tidak dijamin oleh kerajaan, tidak boleh dijual kepada mana-mana pihak - bermakna ianya hanya melambangkan aset bernilai RM19.9 bilion dalam SPV itu.

      Pakar kewangan kata: Sukuk dan RCPS-I itu "not guaranteed, not-traded and not rated."

      Tiba-tiba, TH tidak lagi mengalami defisit.

      Bila aset bernilai RM19.9 bilion ini di bawah nama TH, maka TH ada defisit RM4.1 bilion.

      Tetapi bila aset yang sama ini di bawah nama SPV, maka TH tidak lagi ada defisit.

      Magickan semua???

      Delete
    2. Aku mulai dgn muqaddimah ' Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    4. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    5. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    6. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    7. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    8. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT =

      Delete
    9. Bomba yang diserang rusuhan kuil kini makin tenat.. doakan supaya sembuh



      Keadaan kesihatan anggota bomba yang cedera parah dalam pergaduhan di Kuil Sri Maha Mariamman baru-baru ini, Muhammad Adib Mohd Kassim, semakin merosot dan fungsi paru-parunya mengalami penurunan beransur-ansur sejak 24 jam lepas.

      Institut Jantung Negara (IJN) dalam kenyataannya berkata selepas menjalankan penilaian menyeluruh, paru-paru anggota bomba itu didapati menunjukkan tanda-tanda konsolidasi dan pengerasan tisu, justeru menjadikan pertukaran gas tidak berkesan.

      "Ini adalah akibat daripada kecederaan awal yang teruk pada paru-parunya.

      "Pada masa sama, fungsi buah pinggangnya juga tidak menunjukkan peningkatan dan beliau terus memerlukan sokongan dialisis,” menurut kenyataan itu.

      Berikutan itu,dan selepas perbincangan pasukan pelbagai disiplin, IJN berkata keputusan dicapai untuk memasukkan semula sistem Veno-Venous ECMO pada jam 9 malam tadi.

      Kata IJN langkah itu dibuat untuk membantu keperluan sistem pernafasannya.

      "Muhammad Adib sedang tenat. Berikutan keadaan Muhammad Adib itu, kunjungan ke atasnya dihadkan.

      "Kami menggesa semua rakyat Malaysia terus berdoa agar Muhammad Adib segera sembuh,” jelas kenyataan itu.- Bernama


      KOMEN : Doakan supaya Allah permudahkan dia dan keluarganya

      Delete
    10. Umno runtuh, Pas perlu ke depan



      ALOR SETAR - Pas menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam.

      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan berkata, berdasarkan kepada keadaan itu, Pas perlu menjadi parti utama menggalas tanggungjawab itu.

      "Kalau dulu kita lihat dari segi kekuatannya dan jumlah ahli, memang Umno yang menjuarai perjuangan agenda untuk Melayu Islam, apatah lagi mereka dahulu berada dalam kerajaan.

      "Sekarang ini mereka bukan lagi kerajaan dan ketika ini ramai pemimpin dan wakil rakyat mereka meninggalkan parti menyebabkan struktur Umno di beberapa peringkat sudah runtuh," katanya dalam sidang media selepas menghadiri program Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden, di sini hari ini.

      Rabu lepas, hampir keseluruhan barisan kepimpinan Umno Sabah termasuk lima anggota Parlimen, sembilan Adun dan dua senator mengumumkan keluar parti dengan alasan parti itu tidak mempunyai hala tuju yang jelas.

      Semalam, enam lagi wakil rakyat Umno meninggalkan parti.

      Ditanya sama ada perkembangan itu memberi kesan terhadap kekuatan pembangkang di dalam Dewan Rakyat, Takiyuddin berkata bilangan wakil rakyat Umno tidak menentukan peranan dan pendirian Pas.

      "Walaupun kita (Pas dan Umno) sama-sama pembangkang, tapi kita mempunyai ikatan yang longgar di Dewan Rakyat, berapa pun bilangan Umno pendirian kita jelas, kita berkecuali terhadap isu atau perkara-perkara yang dibawa kerajaan.

      "Kita berperanan menasihat kerajaan, maknanya kita tegur apa yang tidak betul dan kita sokong apa yang betul, jadi, bilangan ahli Umno dalam Dewan Rakyat saya tidak nampak memberi masalah besar kepada kita," katanya.

      Mengulas lanjut mengenai tindakan keluar parti oleh pemimpin Umno itu, Ahli Parlimen Kota Bharu itu berkata ia memang dijangka berdasarkan landskap politik semasa dan berkemungkinan akan berlaku lagi selepas ini. "Mana-mana parti pun apabila berada dalam keadaan begitu ahli dia akan bertempiaran lari kerana sebagai orang politik mereka memerlukan platform untuk berjuang," katanya yang turut mengalu-alukan sekiranya ada ahli Umno yang ingin menyertai Pas. - Bernama


      KOMEN : PAS mesti istiqamah dengan perjuangan Islam dan jangan banyak cakap, biar mereka bergolak sesama mereka

      Delete
    11. Lebih 21,000 hilang pekerjaan tahun ini, kata menteri



      KUALA LUMPUR: Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran berkata kira-kira 21,532 orang kehilangan pekerjaan di seluruh negara dari 1 Januari hingga 7 Disember tahun ini.

      “Sejumlah besar daripada 7,755 pekerja yang kehilangan kerja adalah mereka dari 3 kategori profesion teratas yang bergaji tinggi iaitu pengurus, profesional dan juruteknik dan profesional bersekutu yang memerlukan diploma dan ijazah untuk kelayakan diterima bekerja,” katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan di Parlimen hari ini.

      “Ketiga-tiga kategori ini terhad dan mereka juga perlu bersaing dengan graduan baharu,” tambahnya.

      Kira-kira separuh daripada mereka yang kehilangan pekerjaan di Semenanjung tahun ini adalah pekerja di Lembah Klang, katanya.

      Beliau berkata perubahan dalam industri dan kadar pasaran pekerjaan yang pesat antara penyumbang utama kira-kira 5,902 atau 27.4% pekerja di Selangor dan 4,767 atau 22.1% pekerja di Kuala Lumpur kehilangan pekerjaan.

      “Jumlah ini diikuti oleh Johor (2,536 atau 11.8%) dan Pulau Pinang (1,328 atau 6.2%) pekerja. Ada banyak faktor yang menyebabkan pemberhentian pekerja dan sesetengah daripadanya hanya disebabkan oleh kitaran kerja,” katanya.

      Kulasegaran juga menjelaskan mengenai usaha yang dijalankan oleh Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk membantu mereka yang diberhentikan kerja kembali ke tenaga kerja.

      “Sehingga 7 Disember, Bahagian Perkhidmatan Tenaga Kerja Perkeso berjaya membantu 6,292 orang kembali bekerja, dalam pelbagai pekerjaan dan industri,” kata beliau.





      KOMEN : Mana janji 1 juta peluang pekerjaan?

      Delete
    12. UMNO kekal, pimpinannya menukar jasad sebagai PPBM



      Realitinya, Pakatan Harapan tidak akan mengecapi kemenangan pada pilihan raya umum ke-14 yang lalu tanpa pimpinan Umno yang “baik” dan “korup” mengikut pembaris ukur mereka.

      Pimpinan Umno yang berani menentang presiden Umno ketika itu, iaitu Datuk Seri Najib Razak, akan dijulang PH sebagai pimpinan Umno yang baik. Sesiapa yang mendampingi dan memberi sokongan kepada Najib akan dilabel sebagai pimpinan Umno yang korup.

      Antara watak utama pimpinan Umno yang tiba-tiba digelar baik ialah Tun Dr Mahathir Mohamad yang akhirnya terpilih menjadi perdana menteri. Dalam proses membersihkan imej Dr Mahathir, segala “kesalahan” dan “skandal” yang pernah diuar-uarkan kepada rakyat oleh Lim Kit Siang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu tiba-tiba menjadi sesuatu yang tidak perlu diungkit walaupun mereka pernah disumbat ke dalam lokap di zaman perdana menteri ke-4.

      Tempo dan pembaris yang digariskan PH terhadap pimpinan Umno berjaya diterima rakyat. Malah PH menggunakan pembaris “menentang Najib” sepenuhnya untuk menyucikan imej Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga Datuk Seri Shafie Apdal dan memburukkan pimpinan Umno yang masih sudi bersama Najib dan juga imej PAS yang dipersepsikan mahu berbaik dengan Umno. Cara ini, ditambah dengan janji-janji manifesto manis, Umno berjaya ditumbangkan.

      Tapi, apakah Umno betul-betul tumbang atau hanya sekadar jasadnya yang tumbang?

      Kini, musim pengkhianatan terhadap undi rakyat telah tiba. Wakil rakyat Umno di Sabah dan Semenanjung mula meninggalkan parti itu kononnya menjadi wakil rakyat yang “bebas”. Sebenarnya, mereka tidak perlu bermain wayang di depan mata rakyat. Penipuan seperti ini tidak perlu kerana sudah hampir pasti semua mereka akan berakhir seperti Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ahli Parlimen Masjid Tanah Datuk Mas Ermieyati Samsudin yang akhirnya menyertai PPBM.

      Delete
    13. Selain wakil rakyat, tidak kurang juga bekas pimpinan besar Umno seperti Tan Sri Rahim Thamby Chik juga memilih menyertai PPBM.

      Istimewanya, semua yang menjadi ahli lompat ini masih bersih dan tiada kes dengan SPRM.

      Jika mengikut pembaris PH ketika PRU-14 dulu, semua wakil rakyat Umno yang melompat sememangnya layak digelar pimpinan Umno yang baik kerana mereka akhirnya memilih untuk meninggalkan Najib.

      Rakyat kena berlagak bodoh dan percaya ini kebetulan. Percaya juga ia kebetulan di mana pada masa yang sama Dr Mahathir dan Muhyiddin mengumumkan mereka akan menerima pimpinan Umno yang baik sahaja. Apakah ada pembaris yang lebih baik untuk mengukur “kebaikan” seseorang pimpinan Umno jika bukan pembaris PH pada PRU-14?

      Oleh itu, PKR dan DAP tidak perlu melenting dengan keputusan PPBM untuk menerima wakil rakyat Umno. Sebagaimana kata Dr Mahathir, jika PKR dan DAP boleh menerima beliau, apalah sangat wakil rakyat Umno yang lain?

      Jika nak dibandingkan, sejarah Rahim Thamby Chik dengan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Anwar dulu hanyalah gurisan halus di kulit dibandingkan dengan sejarah Dr Mahathir dengan Anwar, Kit Siang, Mohd Sabu malah Karpal Singh. Mereka juga lulus jika mengikut pembaris yang digunakan PH pada PRU-14.

      Umno sudah tewas dalam PRU-14. Di atas kertas, hakikat sememangnya begitu dan rakyat mempercayainya.

      Cuma rakyat terlupa, yang tertewas hanya parti. Yang menjadikan Umno ialah pimpinannya. Parti hanyalah rangka seperti jasad manusia. Jiwa parti adalah pimpinannya, dan tidak semua jiwa itu tewas pada pilihan raya malah masih menguasai politik negara.

      Banyak jiwa Umno 2.0 mula menukar jasad ke PPBM. Apa tidaknya, PPBM ialah nama baharu Umno yang diterima rakyat. Yang sering ingin melawan Umno itu perlu bertanya siapa Umno yang sebenarnya?

      Dari Umno 1.0 yang diharamkan kerana pertembungan dengan Tengku Razaleigh Hamzah, Umno 1.0 menjadi Umno 2.0 bawah Dr Mahathir.

      Daripada Umno 2.0 yang terpelanting kerana pertembungan dengan Najib, PPBM kini bakal diisi Dr Mahathir dengan jiwa-jiwa pimpinan Umno yang “baik” daripada Umno 2.0.

      Di mana Umno yang sebenarnya kalau bukan di tempat Dr Mahathir bertapak untuk berpolitik?

      TIMMY SAY


      KOMEN : PPDM kolam penapis najis UMNO.

      Delete
    14. Malaysiakini membesar perkara kecil dalam PAS


      UMNO bergolak, PH tak menentu. Perang dingin Mahathir-Anwar makin melebar. Apatah lagi apabila orang Azmin dicantas oleh Anwar dengan menaikan geng Rafizi. Ahli DAP serang pimpinan mereka kerana taat kepada Mahathir.. tak hairan pemilihan ada pimpinan besar majoriti tertinggi boleh kalah. AMANAH syok sendiri dan masuk 4 tahun tak ada pemilihan takut perang dalaman antar puak IKRAM dengan Geng Mat Sabu.

      PAS aje 'stady' tak ada banyak masalah besar. Jadi nak buat orang marah PAS perkara kecil dibesarkan supaya nampak dalam PAS ada pergolakkan.

      Sebelum ini dikatakan Abdul Hadi nak jatuhkan Dr. Samsuri. Bodoh punya saraf. Abdul Hadi tak berikan kawasan Marang kepada anaknya Khalil tapi kepada Dr. Samsuri adalah untuk beri masej bahawa yang ganti dia bila PAS menang ialah Dr. Sam lah... Itu pun puak PH bodoh nak faham.

      Ni nak laga dengan isu ada 2 MP PAS yang jumpa Mahathir..
      Engkau baca artikel Malaysiakini dan engkau orang baca komen di bawah. Maka engkau orang akan tahu bahawa daripada komen tersebut penyokong PH bodoh patutlah kena kencing.

      ---------------------------

      Ini artikel nak bodohkan pembaca
      Isu MP PAS jumpa PM: Kenyataan Tuan Ibrahim dan SU bercanggah
      Isu pertemuan dua anggota parlimen PAS dengan Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad dilihat semakin menjadi menimbulkan tanda tanya.

      Ia susulan kenyataan dua pimpinan kanan parti itu saling bercanggah antara satu sama lain.

      Bagi Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man, perkara itu tiada isu yang berbangkit kerana pertemuan dua anggota parlimen itu sudah dimaklumkan.

      Malah beliau menegaskan, kedua-dua MP itu juga tidak perlu dipanggil untuk sebarang penjelasan.

      "Tak (dipanggil). Ia bukan isu pun, (pertemuan) dalam makluman parti," katanya ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

      PAS akan kenal pasti MP jumpa Dr M

      Sebelum ini isu tersebut tular di media sosial dan Tuan Ibrahim yang juga MP Kubang Kerian mengakui terdapat dua anggota parlimen PAS yang mengadakan pertemuan dengan Mahathir.

      Katanya, pertemuan itu satu perkara biasa memandangkan Mahathir adalah pemimpin yang mempunyai banyak pengalaman dan sering menjadi rujukan banyak pihak.

      “Saya pun ada dengar begitu (pertemuan). Tapi Dr Mahathir sebagai perdana menteri, dia memang terbuka menerima kunjungan siapa sahaja. Saya pun pernah jumpa tiga, empat kali dengan beliau," katanya.



      Sementara itu nada sebaliknya disuarakan Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan yang menyatakan pihaknya akan mengenal pasti dan memanggil dua ahli parlimen berkenaan.

      MP Kota Bharu itu berkata, pihaknya tidak tahu menahu mengenai pertemuaan itu dan ia tidak dimaklumkan kepada parti.

      "Pihak saya memang tidak tahu menahu adanya pertemuan seperti yang diuar-uarkan. Adakah betul mereka jumpa? Jika betul mereka jumpa kita akan panggil dan dapatkan kepastian.

      “Sekiranya ia perjumpaan atas hal individu atau peribadi, ia bertentangan dengan pendirian PAS dan mereka melanggar disiplin, tindakan mereka menimbulkan pelbagai persepsi dan seharusnya perjumpaan itu dibuat melalui parti, apapun kita akan siasat dulu," katanya, petik Sinar Online.

      Menurut laporan itu, beliau berkata sekiranya benar (ada pertemuan) sebagai seorang ahli parlimen dan atas apa jua urusan, pertemuan itu perlulah dimaklumkan kepada parti.

      Malaysiakini juga menghubungi Takiyuddin untuk mendapatkan penjelasan mengenai perkara itu, bagaimanapun setakat ini beliau belum memberi sebarang maklum balas.

      KOMEN : PH dan senonim dengan PAKATAN HANCING

      Delete
    15. 'Khianat' Rahim diterima masuk Bersatu



      Mungkin ada di antara kita telah lupa akan penderitaan yang ditanggung Puan Pendek binti Ahmad yang mengetahui cucu perempuannya, Noryati binti Mohamad Yusop yang ketika itu berumur 14 tahun dirogol.

      Mungkin juga tak ramai yang ingat pemenjaraan Menteri Kewangan Lim Guan Eng ketika beliau masih seorang wakil rakyat pembangkang pada tahun 1998.

      Beliau yang membela penderitaan Noryati dan Puan Pendek pula dihumban ke penjara.

      Tetapi keluarga Lim dan keluarga Noryati binti Mohamad Yusop ingat. Rakyat yang prihatin juga ingat. Semua mereka yang berjuang sejak awal masih ingat.

      Rahim Thamby Chik tidak pernah muncul apabila Dr Mahathir Mohamad membuat keputusan untuk berganding dengan Anwar Ibrahim dalam menyelamatkan negara menentang Umno dan BN.

      Salah seorang 'Trio Datuk'

      Perjuangan dan pengorbanan telah menghasilkan kemenangan rakyat — dan si Rahim Thamby Chik tidak ada sebarang titik peluh keringat langsung yang menyumbangkan ke arah perjuangan ini.

      Malah, si politikus inilah yang merupakan salah seorang dari 'Trio Datuk' telah menyerang Anwar Ibrahim dengan telatah politik fitnah, menayangkan video lucah yang beliau dakwa merakamkan aksi seorang lelaki mirip Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan pelacur.

      Permohonan Rahim Thamby Chik untuk memasuki Bersatu, adalah hak beliau sendiri. Tetapi terima atau tidak adalah hak pimpinan parti Bersatu.

      Bersatu adalah parti yang kami hormati sebagai rakan seperjuangan, yang telah berganding bahu, berputih tulang bersama dengan Amanah dan PKR, membebaskan negara kita dari cengkaman Umno.

      Kita mempunyai setiakawan dan persahabatan yang telah teruji dan tetap kukuh.

      Penerimaan Rahim Thamby Chik akan dibaca dan ditafsir oleh rakyat sebagai suatu pengkhianatan kepada setiakawan dan persahabatan yang telah kita jalin sepanjang perjuangan. Harap maklum.

      HOWARD LEE CHUAN HOW
      Ketua Pemuda DAP
      dan Timbalan Ketua Pemuda PH
      serta merangkap exco pembangunan belia dan sukan Perak.

      KOMEN : Nanti selepas ini agenda tikam menikam daripada belakang pula

      Delete
    16. YB keluar Umno tak semestinya khabar baik buat PH



      Pengumuman sejumlah besar pemimpin Umno Sabah meninggalkan parti yang membawa mereka kepada kuasa beberapa hari lalu tidak sekadar memberi kesan kepada politik negeri terbabit.

      Sebaliknya perkembangan berkenaan dijangka akan memberi impak kepada perjalanan Pakatan Harapan (PH) yang kini diwakili Parti Warisan Sabah (Warisan).

      Pensyarah Universiti Malaya, Prof Dr Awang Azman Awang Pawi, berkata tindakan mereka dilihat boleh menutup kritikan dan pandangan sinis terhadap Bersatu yang kini mempunyai jumlah kerusi terhad di Dewan Rakyat berbanding parti gabungan dalam PH.

      Katanya walaupun buat masa ini mereka masih berstatus anggota parlimen bebas, dipercayai bekas pemimpin Umno itu akhirnya akan menyertai Bersatu pimpinan Dr Mahathir Mohamad.

      "Dalam tempoh terdekat mereka akan jadi bebas khususnya anggota parlimen dan Adun (anggota dewan undangan negeri) dan setahun nanti mereka dijangka menyertai Bersatu, terutama dalam kalangan anggota parlimen.

      "Ini kerana Bersatu sekarang bermain politik angka kerana terdapat banyak kritikan bahawa kerusi Bersatu sedikit tetapi mempunyai jawatan strategik dalam kabinet," kata Awang Azman kepada Malaysiakini baru-baru ini.

      Delete

    17. Tak sampai 40 kerusi

      Menurutnya sebagai perdana menteri Mahathir menyediakan Bersatu untuk berada dalam kedudukan kukuh sebelum bersara kira-kira dua setengah tahun lagi.

      Katanya sekarang adalah masa terbaik untuk Mahathir berbuat sesuatu untuk Bersatu dan menguatkan politik orang Melayu dalam PH.

      Untuk rekod baruu-baru ini Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengesahkan terdapat permintaan untuk parti itu melebarkan sayapnya ke Sabah.

      Kenyataan itu dibuat susulan tindakan 14 wakil rakyat dan pemimpin kanan Umno negeri itu bertindak keluar parti pada 12 Dis lalu.

      Awang Azman

      Tambah Awang Azman, saingan Bersatu pada masa kini ialah PKR yang dilihat mempunyai tokoh politik Melayu yang berkualiti.

      Untuk rekod persefahaman yang dicapai dalam kalangan PH ialah Mahathir diberi masa selama dua tahun untuk menjadi perdana menteri sebelum Presiden PKR Anwar Ibrahim mengambil alih jawatan tersebut.



      Pada 12 Disember lalu, Umno Sabah dilaporkan lumpuh apabila pengerusinya ketika itu, Hajiji Mohd Noor bersama sekumpulan wakil rakyat dan ketua bahagian meninggalkan parti itu untuk menjadi anggota politik bebas.

      Tindakan tersebut melibatkan lima anggota parlimen, sembilan Adun dan dua senator.

      Delete

    18. Kini, Umno hanya memiliki 38 kerusi parlimen berbanding 54 yang dimenangi pada PRU lalu.

      Awang Azman berkata sekiranya bekas pemimpin Umno yang keluar itu menyertai Bersatu, ia bukan sahaja menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap pemimpin PH, malah kepada penyokong gabungan juga.

      Ada masalah pada PH

      Katanya, apa yang berlaku itu adalah politik kurang sihat dan boleh menyebabkan persengketaan serta perebutan kuasa dalam PH sendiri.

      "Sekarang ramai kurang berpuas hati termasuk pemimpin dalam PH terhadap Bersatu seolah-olah menerima musuh politik mereka dan menerima sesetengah bekas wakil rakyat Umno dengan mudah.

      "Penyokong PH juga ramai tak bersetuju strategi ini diguna pakai untuk menambah kerusi Bersatu," katanya.

      Kenyataan itu turut disokong seorang lagi penganalisis politik dari Universiti Malaysia Sarawak, Dr Jeniri Amir.

      Jeniri Amir

      Jeniri berpendapat jika tindakan itu diambil, Mahathir dilihat seperti melakukan pusingan U terhadap kenyataannya sebelum ini, iaitu sesiapa yang ingin menyertai Bersatu perlu bebas daripada pemikiran Umno dan tidak lagi terikat dengan parti itu, serta bebas dari rasuah dan salah guna kuasa.

      "Kalau Mahathir dan Bersatu ambil mereka ini, saya percaya bukan saja parti komponen dalam PH itu tidak selesa atau tidak bersetuju, (malah) akan ada protes.

      "Ini juga akan menimbulkan masalah kepada PH sendiri sebab rakyat dulu menolak bukan saja (bekas perdana menteri) Najib Razak tetapi menolak pemimpin Umno yang juga bermasalah," katanya.

      Katanya, harapan rakyat yang mengundi PH sewaktu pilihan raya umum 14 pada 9 Mei lalu untuk ialah mahu melihat agenda reformasi namun ia hanya sia-sia jika pemimpin dari Umno itu diterima dengan mudah.

      Delete

    19. Dulu angkuh, kini cari tempat selamat

      "Mereka (pengundi) menolak Umno ketika itu dan memberi sokongan kuat dan padu kepada PH kerana mahu membenamkan, menamatkan riwayat Umno dan BN," katanya.

      Dengan keadaan Umno di Sabah yang menyaksikan hanya dua anggota parlimen masih kekal bersama Umno, Jeniri menyifatkan parti itu sedang menghitung hari-hari terakhirnya di negeri bawah bayu itu.

      "Jadi kapal sudah tenggelam dan semua tikus sudah mahu lari menyelamatkan diri.

      "Jadi yang tinggal rakyat terkapai-kapai dan mereka akan memberi sokongan terhadap apa saja langkah yang diambil oleh pemimpin yang berada di atas itu.

      "Maksudnya, Umno sudah mempunyai masa depan yang amat gelap di Sabah," katanya.



      Buat masa ini ahli Parlimen Kinabatangan Bung Moktar Radin adalah seorang daripada dua anggota parlimen Sabah yang masih kekal bersama Umno.

      Seorang lagi ialah bekas ketua menteri Musa Aman yang sedang berdepan tuduhan jenayah di mahkamah.

      Susulan daripada insiden keluar parti itu, Bung Moktar dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah.

      Bagaimanapun, Awang Azman berkata situasi keluar parti beramai-ramai itu dilihat sebagai proses pembersihan dalaman Umno khusunya bagi golongan yang hanya pentingkan kuasa, kedudukan dan wang kepada golongan yang ikhlas berjuang untuk parti.



      Namun, Umno di negeri itu akan mengalami sedikit panik dan trauma seketika berikutan insiden tersebut.

      "Ini juga memperlihatkan betapa rapuhnya Umno Sabah yang hanya menyokong ketika Umno ada kuasa saja.

      "Kalau Bersatu tidak stabil, kelompok ini nanti juga akan jadi yang pertama keluar dari Bersatu. Inilah perlu Bersatu fikirkan sebelum menerima kelompok berpaling tadah politik ini," katanya.

      Awang Azman mendakwa penyokong tegar Najib ketika era pentadbiran BN yang turut keluar parti, Salleh Said Keruak dan Pandikar Amin Mulia juga dilihat berbuat kerana ingin menyelamatkan diri masing-masing.

      "Selama ini mereka selesa kerana BN ialah parti pemerintah yang ada kuasa dan wang.

      "Kini selepas kalah PRU, kesemua ini jadi sukar. Langkah terbaik ialah menyediakan diri mereka untuk bersama PH meskipun mereka sangat angkuh dalam berkempen memburuk-burukkan Mahathir dan PH," katanya.

      Yasmin Ramlan

      KOMEN : Pergolakkan UMNO sedikit sebanyak menguntungkan PAS jika PAS pandai ambil peluang

      Delete
    20. Jadi pembangkang fokus sahaja kepada kerja melemahkan kerajaan kata pengerak UMNO


      1. Saya bukan orang Presiden. Tapi apabila Ahmad Zahid menang beliau perlu diberi ruang mencorakkan hala tuju UMNO dalam tempoh tiga tahun ini.

      2. Sudah tentu kita berhak mengkritik kepimpinan beliau kerana ini parti demokrasi. Saya juga sering melakukan perkara yang sama. Namun kritikan dan teguran harus ada batas dan adab. Janganlah meroyan macam seorang calon Presiden yang kalah.

      3. Andaian bahawa wakil rakyat UMNO tidak akan keluar parti jika Presiden UMNO hebat adalah penyedap rasa sahaja. Hakikatnya wakil-wakil rakyat UMNO akan tetap keluar parti walau siapa pun Presiden.

      4. Ini kerana yang keluar parti bukan faktor dalaman tetapi kerana faktor luaran yang tidak mungkin dapat dihalang oleh sesiapa Presiden UMNO pun.

      5. Kenapa ahli perlu gundah gulana apabila ada wakil rakyat keluar UMNO. Adakah kita tidak dapat makan bila mereka keluar parti? Apakah hidup kita terjejas kerana parti kekurangan wakil rakyat?

      6. Hakikatnya, apabila tidak berkuasa, sama ada parti ada 50 ahli parlimen atau 10 orang sahaja tidak banyak berbeza.

      7. Parti-parti yang membentuk kerajaan hari ini tidak mempunyai kerusi sebanyak UMNO hari ini namun mereka berjaya menjadi kerajaan.

      8. Parti-parti yang membentuk kerajaan hari ini juga kehilangan ramai pemimpin sebelum pilihan raya namun mereka menang kerana isu dan ahli yang kekal dengan perjuangan parti.

      9. Kita kecewa dengan sikap wakil rakyat dan pemimpin UMNO yang keluar parti dan akan menyertai Bersatu. Namun mereka juga perlu membuat pilihan atas keutamaan diri.

      10. Percayalah sesiapa pun menjadi Presiden UMNO, ahli parlimen ini tetap akan keluar parti kerana ada desakan lain di luar kawalan parti.

      11. Jadi pembangkang fokus sahaja kepada kerja melemahkan kerajaan. Jika mahu melemahkan pembangkang baik sertai kerajaan.
      Ab Jalil Backer

      KOMEN : Betul, pasal itu PAS bersama UMNO kerana UMNO pembangkang yang ini puak AMANAH tak faham

      Delete
    21. Benarlah doa pendek umur Kerajaan PH termakbul ?



      Saya menjangkakan PPBM-16 kerusi akan menguasai Dewan Rakyat sekiranya Gabungan Parti Sarawak (PBB-13 kerusi, PRS-3 kerusi,PDP-2 kerusi,SUPP-1 kerusi), Gabungan Parti Sabah (PBS-1 kerusi,STAR-1 kerusi, PBRS-1 kerusi, Ex UMNO-5 kerusi), WARISAN-9 kerusi, BEBAS-2 kerusi bertindak menyokong (malah ada yang akan menyertai PPBM) PM ke 7 sekaligus menjadikan PPBM memperolehi kerusi sebanyak 55 kerusi Dewan Rakyat berbanding PKR-50 kerusi (bakal menyusut), DAP-42 kerusi, PAN-11 kerusi.

      🔴 Manakala di blok Pembangkang akan menyaksikan jumlah penyusutan kerusi Dewan Rakyat dengan menjadikan UMNO-43 kerusi, PAS-18 kerusi (kekal), MCA-1 kerusi (kekal) dan MIC-2 Kerusi (1 kerusi masih tergantung).

      🔴 Menariknya lagi, jika terdapat Ahli Dewan Rakyat dari PKR yang Pro kepada PM ke-7 paling kurang 2 orang Ahli Dewan Rakyat, cukup untuk menjadikan Anwar Ibrahim (Port Dickson) kekal sebagai "Bakal PM" terlama di Malaysia 🤣.

      🥳 Bolehlah diucapkan jutaan Tahniah kepada PM ke-7 kerana berjaya menyekat kemaraan Anwar Ibrahim tajaan RAND Corp. daripada menjawat jawatan Perdana Menteri ke-8.

      ➕➕ Lebih daripada itu, memandangkan PPBM sudah menguasai kerusi Dewan Rakyat, maka tidak hairanlah kita bakal menyaksikan ;

      ♻Rombakan Jemaah Menteri Persekutuan dilakukan dan kita juga bakal menyaksikan Ahli Dewan Rakyat (Cina/India) dari PKR yang Pro PM ke-7 akan dilantik menjadi Menteri/Timbalan Menteri (Pasca Rombakkan),

      🎭Ahli Dewan Rakyat dari kem PKR Pro Reformasi akan tersingkir daripada rombakkan tersebut,

      🤪PAN akan dibuang daripada Blok Kerajaan dan menjadi melukut di tepi gantang,

      🔚Kemaraan DAP juga tersekat (bahkan mungkin juga DAP akan kembali ke Blok Pembangkang, tidak mustahil).

      🥳 Itulah warna warni drama politik Pasca PRU14 hasil daripada undi pengundi-pengundi yang kurang matang berpolitik.

      Nota : Cantik betul plot drama politik di Malaysia. Anekdot : Maka benarlah doa pendek umur Kerajaan PH termakbul 😅
      FB
      Hafiz Idris


      KOMEN : Itulah percaturan oleh Atuk kita

      Delete
    22. Dua Singa Nusantara Yang Digeruni



      Penghujung tahun 2018, telah berlangsungnya dua sejarah yang cukup besar dari Kepulauan Nusantara.

      Kedua-duanya ini membabitkan isu sentral umat Islam dalam dua buah perhimpunan gergasi yang berbeza iaitu, Reuni 212 di Jakarta (Indonesia) dan Daulat 812 di Kuala Lumpur (Malaysia)

      Dalam kita berbicara tentang jumlah hadirin yang berjuta-juta, memang tidak dapat dinafikan ketokohan kedua-dua orang ulama' ini untuk memobilasikan umat Islam hadir ke perhimpuan.

      Habib Muhammad Rizieq Shihab حفظه الله (Indonesia) dan Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang حفظه الله (Malaysia) tidak asing lagi di Nusantara, bahkan antarabangsa juga cukup mengenali mereka.

      Kedua-duanya, masing-masing merupakan tokoh ulama' dan tokoh negarawan dari Malaysia dan Indonesia.

      Bahkan, pidato mereka mendatangkan impak yang sungguh bukan kecil kepada umat Islam di rantau ini.

      Lihat sahaja di Indonesia, sekalipun Habib Rizieq menyampaikan pidato beliau dari Makkah, tetapi jutaan umat Islam telah turun ke jalanan untuk menyaksikannya.

      Pidato Tuan Guru Hj Abdul Hadi memang cukup enak didengari walau berulang kali. Kerana ucapan dari lidah para ulama' itu bukan sekadar ucapan yang biasa, ucapan mereka penuh dengan pesanan ilmu.

      Pidato mereka, membangkitkan jiwa umat Islam. Manis ibarat madu yang menyihatkan pesakit. Tegas ibarat semboyan perang yang menggerunkan musuh!

      Cukup beruntung sekali anak muda Islam dari Malaysia dan Indonesia. Semoga dengan perkembangan semasa di Kepulauan Nusantara ini, membawa sinar obor yang baharu buat cahaya Islam!

      Wallahua'lam


      Muhammad Al-Kinti
      Arau Bandar Diraja,
      2 Rabi'ul Akhir 1440/
      10 Disember 2018


      KOMEN : Islam pasti menang

      Delete
    23. Kalau ada orang muslim menyokong orang kafir...



      Kalau ada orang muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membangun, maka sampaikanlah pada dia bahawa firaun boleh membangun mesir menjadi negara maju, penduduknya hidup makmur tetapi fir’aun mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya

      Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh membuat negara kita menjadi moden, maka sampaikanlah pada dia bahawa namrud boleh membangun Messopotamia menjadi negara yang moden, bangunan menjulang ke atas dengan teknologi canggih ketika itu. Hanya namrud mendustakan Allah, maka Allah hancurkan kaumnya.

      Kalau ada orang Muslim menyokong orang kafir kerana kononnya orang kafir boleh menjadikan hidup makmur, maka sampaikanlah pada dia bahwa Bangsa saba’ boleh membangun negerinya menjadi negara yang makmur, bebas rasuah tetapi kaum saba’ mendustakan Agama Allah, maka Allah hancurkan mereka..

      Percayalah orang yang selalu bersama Allah tidak akan pernah kehilangan apapun, tetapi orang yang kehilangan Allah maka ia akan kehilangan segalanya.

      Saya tidak benci dengan orang non muslim atau membiarkan muslim yg korup, tetapi Allah dengan firmanNya melarang saya untuk memilihnya sebagai pemimpin dan teman setia dan mengetepikan ukhuwwah sesama muslim apalagi jika mereka berani mencampuri urusan agama kami.

      Saya tidak ingin berdebat dengan Anda yang mendukung mereka, apalagi jika Anda yang orang islam.

      Bagaimana saya boleh meyakinkan Anda, sedangkan Firman Allah pun Anda abaikan.

      Tanyalah orang-orang soleh.
      Mengapa mereka tidak mahu berhibur?
      Nescaya mereka akan menjawab.
      Bagaimana kami mahu berhibur sedangkan,
      Mati itu di belakang kami.
      Kubur itu di hadapan kami.
      Kiamat itu janjian kami.
      Neraka itu memburu kami.
      Dan perhentian kami ialah Allah.

      افلا تعقلون
      tidakkah kamu berfikir...?

      WASIAT IMAM ASY SYAFI'I
      Imam asy Syafi’i rahimahullah, pernah berwasiat:

      “Nanti di akhir zaman akan banyak Ulama’ yang membingungkan umat, sehingga umat bingung untuk membedakan dan memilih yg mana Ulama’ Warosatul Anbiya’ (pewaris nabi) dan yg mana ulama’ suu’ (jahat) yang menyesatkan umat.”
      Maka Imam Syafi’i rahimahullah pun melanjutkan:

      “Carilah Ulama’ yang paling dibenci oleh orang-orang kafir dan orang munafiq, dan jadikanlah ia sebagai Ulama’ yang membimbingmu, dan jauhilah ulama’ yang dekat dengan orang kafir dan munafiq kerana ia akan menyesatkanmu, menjauhimu dari keredhaan Allah.”



      KOMEN : Jika kita tak tolong orang Islam, bila lagi Islam nak maju di bumi sendiri??

      Delete
    24. Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas PH memerintah kata persatuan



      PETALING JAYA: Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

      Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) berkata, anggotanya bersikap telus dan tidak menyembunyikan apa-apa.

      “Jika ada pihak yang mahu menyiasat, silakan, kami kita menyembunyikan apa-apa,” kata presiden FLFAM, Datuk Jeffrey Ng.

      Beliau berkata, penternak berhadapan cabaran kos operasi lebih tinggi dan juga kos pematuhan peraturan sekarang ini (Selepas PH ambil alih kerajaan).

      Katanya, harga perlu “adil”, selain menambah bahawa murah dan mahal adalah istilah yang subjektif

      “Jika pengguna tidak boleh menerima harga adil, industri tempatan akan kecundang dan itu akan memberi kesan ke atas keselamatan makanan kita. Akibatnya kita perlu bergantung pada import.

      “Cuba bersikap adil, dan fahami kos yang terpaksa ditanggung serta cabaran dihadapi penternak.”

      Beliau berkata, sejak beberapa tahun kebelakangan, standard peraturan mengenai kesihatan dan alam sekitar yang perlu dipatuhi penternak adalah lebih tinggi.

      Peraturan gaji minimum juga katanya, meningkatkan kos perniagaan.

      Ng berkata, dalam tempoh 2 dekad, kenaikan harga telur adalah minimum, iaitu tidak sampai 50% berbanding barangan makanan lain.

      “Bergantung kepada penawaran dan permintaan, harga kadang-kadang naik dan pada masa lain, turun.

      “Apabila harga telur jatuh, penternak tidak pula bising,” kata Ng.

      Harga telur dilaporkan meningkat lebih 10 sen sejak 2 bulan lepas.

      Usahawan runcit terkenal, Datuk Ameer Ali Mydin mencadangkan supaya kerajaan menguatkuasakan pengharaman sementara eksport barangan perlu apabila bekalannya berkurangan.

      Bagaimanapun seorang pakar ekonomi dari sebuah badan pemikir menolak cadangan itu.

      Carmelo Ferlito dari Institut Demokrasi dan Hal-ehwal Ekonomi berkata, pasaran ayam-itik lebih tidak stabil berbanding komoditi lain, justeru faktor penawaran dan permintaannya akan mencapai keseimbangan baru dengan cepat.

      Beliau berkata, keadaan ini berbeza berbanding sesetengah produk pertanian yang bekalan jangka panjangnya boleh dipengaruhi oleh faktor cuaca, misalnya.

      Beliau juga berkata, kesan campur tangan kerajaan adalah perlahan kerana sifat turun-naik pasaran ayam-itik.

      “Jika eksport telur dan ayam-itik dihentikan untuk sementara, maka langkah itu akan menyakitkan pengusaha tempatan semata-mata kerana anda mahu menurunkan sedikit harga untuk pengguna tempatan,” katanya.

      “Lebih baik pasaran dibuka kepada pengeluar asing supaya pengeluar tempatan boleh menyesuaikan bekalan mereka bagi memenuhi permintaan, dan pada masa sama mewujudkan persaingan dengan pengeluar asing. Ini akhirnya akan menguntungkan pengguna”

      KOMEN : Itu hebat PH, turun Najib harga murah..nak tergelak

      Delete
    25. Selepas PH menang, rebat elektrik telah ditarik untuk semua bermula 1 Julai 2018


      Sebelum PRU14, pengguna elektrik domestik melebihi 300 kWj dan pengguna bukan domestik (perniagaan) menerima diskaun 1.52 sen untuk setiap kilowatt jam (kWj).

      Selepas PH menang, rebat ini telah ditarik untuk semua bermula 1 Julai 2018. Ini bermakna bil elektrik untuk semua pengguna telah meningkat.

      Malahan, pengguna bukan domestik bukan sahaja ditarik rebat 1.52 sen setiap kWj, tetapi juga dikenakan lagi surcaj 1.35 sen setiap kWj).

      Ini bermakna kenaikan tarif untuk pengguna bukan domestik telah naik 2.87 sen setiap kWj bersamaan dengan kenaikan tarif elektrik 6.8% berbanding sebelum PRU14.

      Semalam, TNB melaporkan bahawa kerajaan PH telah meluluskan lagi kenaikan surcaj untuk semua kedai, peruncit pengilang, pejabat dan industri.

      Surcaj untuk pengguna bukan domestik akan naik lagi dari 1.35 sen kepada 2.55 sen setiap kWj bermula bulan Mac tahun depan..

      Bermula dari Mac 2019, bil elektrik untuk perniagaan dan industri akan naik 9.64% berbanding tarif sebelum PRU14.

      Minggu lepas, kerajaan PH juga telah mengumumkan bahawa subsidi untuk petrol RON95 dan disel akan ditarik dan harga akan diapung semula bermula bulan April tahun depan.

      Harga minyak akan naik berdikit-dikit, kata mereka.

      Kenaikan tarif elektrik dan harga bahanapi pada tempoh yang hampir sama sudah tentu akan memberi kesan kepada harga barang dan kos sara hidup pada tahun depan.

      Siapa tahu di mana sudah perginya suara-suara pemimpin PH yang sering baring-baring atas jalanraya untuk menentang kenaikan harga elektrik dan petrol kononnya untuk mempertahankan rakyat sebelum PRU14?



      KOMEN : PH kaki kencing

      Delete
    26. Dedah Rancang Jahat L/Guan Eng &Tony Pua. Ini...


      Pegawai Kanan Kementerian Kewangan Dedahkan Apa Yang Telah Dan Sedang Di
      Rancang Oleh Lim Guan Eng Dan Tony Pua

      بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
      Antara Prinsip Kebenaran, Maruah Bangsa & Kerjaya
      Di bulan yang penuh kemuliaan ini, saya mengharapkan Allah swt berikan kekuatan untuk saya...
      Setelah memikirkan dengan mendalam, berdoa memohon kekuatan pertunjuk dariNya, maka saya rasakan amat wajar untuk saya perkatakan kebenaran ini walaupun agak berat dan membimbangkan masa depan saya...

      Kemelut politik yang berlaku pasca PRU14 mendatangkan kesan yang besar dalam sejarah politik serta pentadbiran negara...

      Alhamdulilah, saya berkhidmat sebagai pegawai PTD dengan gred M52 tidaklah sangat terkesan dari sudut ekonomi, namun dari aspek kerjaya ianya amat nyata kerana perubahan dasar & kepimpinan pasti banyak perubahannya...

      Lebih2 lagi kerana saya berkhidmat di MOF, tempat yang sangat sibuk ketika ini dengan pelbagai perubahan yang sedang berlaku...Apa yang ingin saya kongsikan ialah luahan rasa kecewa yang teramat sangat dengan politik keterlaluan dan kebencian oleh kepimpinan hari ini...

      Saya bersekolah peringkat menengah dahulu di SJKC, jadi sedikit sebanyak dapat memahami bahasa percakapan rakan Cina...

      Apabila pegawai khas menteri yang baru berkata pada menteri tentang data2 kewangan berkaitan kadar hutang negara, ianya amat menyedihkan saya...
      Walaupun bercakap bahasa cina untuk elakkan dari pegawai2 lain tahu, tapi saya dapat tangkap juga kerana 5 tahun belajar di SJKC...
      Tuan2...
      Percayalah...
      Statistik tentang jumlah kadar hutang negara memang sengaja di ubah, di manipulasikan untuk tujuan politik kerajaan kini dan memburukkan kepimpinan lalu...

      Ayat yang paling menyentap hati saya apabila si Tony berkata pada bos "publik akan percaya walaupun kita tipu"....
      Cakap bahasa cina...
      Bukan sekadar kerana prinsip kebenaran, ia juga menyentap maruah bangsa saya sebagai orang Melayu apabila nyata kepimpinan kini melakukan sesuatu yang bertujuan mengaibkan kepimpinan Melayu sebelum ini...

      Samada pembaca akan percaya atau tidak itu terpulang pada penilaian masing2...

      Yang nyata bagi saya kini, suasana di MOF amat menyedihkan apabila agenda untuk membongkar segala salah laku kerajaan dulu menjadi keutamaan...


      Rakyat di bohongi dengan data2 statistik yang di manipulasikan... Saya berharap saya dapat di tukarkan ke kementerian yang lain selepas pendedahan ini menjadi viral...
      Itu lebih baik dari berdiam diri menyaksikan agenda jahat berlaku dalam pengetahuan kita...

      Dari tulisan asal :
      Peegawai Gred M52
      Kementerian Kewangan Malaysia
      (Posted by SnapShot at 12/17/2018)

      Delete
    27. mano pulak Tun nak matikan ...itu namo ea kuku bosi. bangang lah ko Budin2 ... poyi lah mabok!

      Delete
    28. Magik : Tiba-tiba defisit Tabung Haji hilang – Najib
      December 16, 2018 rhg


      Tiba-tiba, kita diberitahu bahawa Tabung Haji (TH) mengalami defisit RM4.1 bilion kerana terlebih bayar dividen untuk 4 tahun berturut-turut walaupun telah diaudit dan diluluskan oleh Jabatan Audit Negara setiap tahun.

      Maka, aset TH bernilai RM19.9 bilion dijual kepada sebuah Syarikat Tujuan Khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab untuk memajukan ataupun menjual aset-aset ini.

      SPV pula meminjam dari TH untuk membeli aset-aset TH ini dengan cara membayar TH dengan menerbitkan sukuk dan saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I) bernilai RM19.9 bilion kepada TH dengan faedah 2.5% setahun untuk 7 tahun.

      Sukuk dan RCPS-I dari SPV ini tidak dijamin oleh kerajaan, tidak boleh dijual kepada mana-mana pihak – bermakna ianya hanya melambangkan aset bernilai RM19.9 bilion dalam SPV itu.

      Pakar kewangan kata: Sukuk dan RCPS-I itu “not guaranteed, not-traded and not rated.”

      Tiba-tiba, TH tidak lagi mengalami defisit.

      Bila aset bernilai RM19.9 bilion ini di bawah nama TH, maka TH ada defisit RM4.1 bilion.

      Tetapi bila aset yang sama ini di bawah nama SPV, maka TH tidak lagi ada defisit.

      Magic.

      Delete
    29. DECEMBER 16, 2018
      8
      Arab Gila Mana Mahu Menderma RM1.6 Trillion Untuk Projek Kereta Nasional Ketiga?
      image: https://3.bp.blogspot.com/-6czunFhV8G4/XBZLPJhALyI/AAAAAAABUUw/0QCH_RdCeZow9t23pdF4r04yFRwSCXg3ACLcBGAs/s640/20181216_205402.jpg



      image: https://2.bp.blogspot.com/-VTq6fPTQqZY/XBZMwht4kaI/AAAAAAABUVI/HKx3IWVE3ugZ19yT7G738G4-Nul_rCliQCLcBGAs/s640/FB_IMG_1544965273773.jpg



      Secara tiba-tiba ada individu dari Qatar yang berminat untuk melabur di dalam projek Kereta Nasional Ketiga. Bukan sedikit anak pelaburannya. USD400 billion atau RM1.6 trillion!!!

      Carian ke atas individu terkaya di dunia tahun 2018 seperti di bawah, warga Qatar tidak tersenarai sebagai individu terkaya di dunia. Malah untuk melabur USD400 billion memerlukan kesemua harta 4 individu teratas yang terkaya di dunia seperti Jeff Bezos, Bill Gates, Warren Buffet dan Bernard Arnault.

      image: https://1.bp.blogspot.com/-B5ymBNvhJms/XBZLUO80dHI/AAAAAAABUU0/vjgktnar-JM6gZ3MnWWWLw1hKBMHFK8XwCLcBGAs/s640/20181216_205334.jpg



      Waima Geely beli 10% Daimler pun modal USD9 billion saja. Kalau USD400 Pak Arab Qatar boleh beli semua yang berikut:

      Daimler USD75 billion
      BMW USD52 billion
      Tesla USD58 billion
      Honda USD49 billion
      Subaru USD27 billion
      Volkswagon USD76 billion

      ... dan selepas pembelian semua ini, masih mempunyai baki lagi.

      Seperti kata Tun Dr Mahathir, Arab gila pun tak akan derma RM2.6 billion. Apatah lagi nak labur RM1.6 trillion dalam projek kereta negara orang. Memang gila babi Arab tu.

      Kesimpulannya, macai-macai Tomato PH faham ke saya tulis angka billion dan trillion ni?

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/12/arab-gila-mana-mahu-menderma-rm400.html#B6dJefxf4EiDZ0WH.99

      Delete
    30. ISU KUIL: PH hasut kaum India merusuh – Najib Razak
      1 DAY AGO
      Facebook
      Click Here



      Sebenarnya, saya telah tulis pandangan saya tentang insiden rusuhan di kuil di Seafield pada masa itu tetapi tidak memuatnaiknya kerana bimbang ianya akan digunakan untuk memburukkan keadaan yang masih tegang pada masa itu.

      Saya juga tak mahu ia menjejaskan perhimpunan 812 yang bakal diadakan ketika itu.

      Sekarang, isu kuil sudahpun reda dan jalan penyelesaian sudah dapat dicapai.

      Justeru, saya ingin kongsikan pandangan saya tentang insiden itu kerana kita semua tak mahu insiden seumpama ini berulang lagi.


      Sebagaimana dinyatakan kerajaan, insiden hari pertama di kuil ini berlaku kerana ada peguam didakwa membayar sekumpulan samseng untuk menceroboh kuil itu.

      Tetapi, apa yang saya ingin bertanya ialah mengapa rusuhan hari kedua menjadi begitu besar.

      Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memaklumkan bahawa anggaran sejumlah 10,000 orang kaum India berkumpul di kawasan sekitar kuil.

      10,000 orang ialah satu jumlah yang amat besar.

      Kita juga maklum bahawa berlakunya insiden di mana ahli bomba telah dipukul, kereta bomba dipecahkan, penunggang motosikal dipukul oleh berpuluh orang manakala polis tidak mengambil tindakan yang lebih tegas.
      PROMOTED CONTENTMgid

      Nicole Kidman Breaks Her Silence

      Your Luxury Lifestyle In Malaysia Starts Here

      Jolie Divorce And Child Custody Controversy

      Lakukan ini setiap hari untuk hilangkan 10 kilo seminggu!
      Asia Beauty

      ARTIKEL BERKAITAN : Anggota Bomba tenat di ICU akibat diserang perusuh kuil Sri Maha Mariamman

      Tidak pernah berlaku pihak bomba ataupun pasukan keselamatan kita menjadi sasaran di mana-mana rusuhan kerana mereka hanya menjalankan tugas sahaja.

      Kebiasaannya, mereka dihormati dan bukan menjadi sasaran.

      Oleh itu, saya percaya sebab utama untuk insiden hari pertama dengan hari kedua adalah berbeza.

      Pendapat saya ialah keadaan telah bertambah teruk pada malam kedua rusuhan kerana hasutan dari kenyataan ahli-ahli politik PH seperti ADUN DAP yang membuat kenyataan menuduh kumpulan Muslim yang menyerang kuil itu dan empat orang Menteri PH dari kaum yang sama mengeluarkan kenyataan bersama yang menuduh pihak polis telah menipu dan gagal mempertahankan kuil itu.

      Ini sekaligus telah memberi isyarat dan menghasut kaum India untuk hilang hormat dan menjadikan anggota keselamatan dan kaum Muslim sebagai sasaran.


      [ Please subscribe Abu Leman Youtube channel ]

      Kerajaan PH perlu mengakui bahawa tindakan-tindakan tidak bijak pemimpin mereka telah menghasut dan diibaratkan seperti mencurah minyak ke dalam api.

      Itulah sebab, bilangan orang di sana dan kemarahan kaum India pada malam itu menyemarak.

      Delete


    31. Jika pihak polis tidak betulpun, menteri-menteri dan pemimpin PH tidak patut mengeluarkan kenyataan umum seperti ini dan patut meminta pihak polis secara berhemah untuk memperbetulkan kenyataan mereka.

      Saya tengok keadaan ini sama dengan keadaan di mana pemimpin PH telah menuduh kerajaan China kononnya China telah bersuhabat dengan kerajaan BN untuk melakkukan rasuah dan dalam hal perjanjian penyelesaian dengan IPIC untuk mendapat semula semua duit 1MDB yang didakwa hilang.

      Apa yang kita dapat sebagai sebuah negara jika kita berbuat demikian?

      Sebagai kerajaan dan pemimpin, kita patut menimbangkan bagaimana untuk mendapat keputusan yang terbaik ataupun "best outcome" untuk semua - bukan selalunya dengan cara menentang dan menuduh secara terus dan terbuka.

      Jalan diplomasi adalah peluang penyelesaian yang terbaik dalam menangani apa jua permasalahan. Sebab itu, apabila timbul krisis seumpama ini, pemimpin kerajaan sepatutnya menggunakan diplomasi bagi meredakan keadaan dan bukannya menyemarakkan api kemarahan.

      Apapun, saya bersetuju dengan pendirian Perdana Menteri hari ini, bahawa rusuhan ini adalah perbuatan jenayah dan tidak melibatkan sebarang permusuhan atau pergeseran antara kaum.

      Kita, sebagai rakyat Malaysia perlu kekalkan keharmonian ini. Kita perlu hargai semangat satu Malaysia kita. -


      © ISU KUIL: PH hasut kaum India merusuh – Najib Razak - Abu Leman

      Sumber: http://www.abuleman.com/2018/12/isu-kuil-ph-hasut-kaum-india-merusuh.html

      Delete
    32. Siapa Dalang Disebalik Pemberian Lesen "Kebal" Di Kawasan Hutan Simpan Kekal Hulu Perak
      December 17, 2018 BAN Bencana
      Sebanyak lapan buah syarikat didakwa ‘kebal’ daripada sebarang tindakan meskipun menjalankan kegiatan pembalakan haram dengan menyalahgunakan le­sen diberikan di sekitar kawasan hutan simpan kekal di daerah Hulu Perak, Perak.

      Kesemua syarikat berkenaan semakin bermaharajalela menarah hutan sesuka hati atas alasan memiliki lesen yang ‘direstui’ pihak atasan sedangkan mereka menjalankan pembalakan melebihi had kawasan ditetapkan di bawah lesen tersebut.

      Menurut sumber, dalam erti kata lain syarikat terbabit me­neroka hutan secara haram walaupun lesen yang dikeluarkan kepada setiap syarikat hanya membabitkan keluasan 80 hektar. Namun apa yang terjadi, syarikat terbabit me­nebang pokok membabitkan keluasan lebih daripada 100 hektar.

      Lebih pelik, tiada sebarang pemantauan apatah lagi operasi penguatkuasaan oleh jabatan dan agensi berkaitan. Adakah kerana mereka ini memiliki ‘le­sen besar’ dan dilindungi sehingga tiada siapa yang boleh ambil tindakan?
      Hutan semakin botak, me­reka semakin kaya namun tiada siapa yang mengambil tindakan sedangkan banyak kesan buruk akibat ketamakan mereka ini,” katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia, baru-baru ini.


      Kredibiliti Jabatan & Agensi Kerajaan

      Sehubungan itu, sumber berkenaan mempersoalkan kredibiliti dan integriti jabatan dan agensi yang mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan terhadap kerakusan syarikat pembalakan terbabit.

      Kalau ikutkan, banyak jabatan dan agensi yang mempunyai kuasa untuk menjalankan operasi penguatkuasaan, pemantauan, adakah mereka turut tunduk dengan arahan lebih tinggi?

      Mengulas lanjut berkaitan modus operandi, sumber itu memberitahu, kebanyakan po­kok yang ditebang akan dihantar ke Kelantan menggunakan lori melalui laluan balak.


      © Utusan Melayu (M) Bhd

      Delete
    33. Meletakkan Kesalahan Pada Rasulullah adalah analogi tidak tepat!
      December 16, 2018 TTKM Pendapat 0






      Meletakkan Kesalahan Pada Rasulullahﷺ
      ==========

      Oleh : Dr Ahmad Sanusi



      1. YB Khalid dilaporkan berkata bahawa kegagalan mereka menunaikan janji manifesto adalah disebabkan kerana terdapat halangan. Namun apabila mengaitkan perkara ini dengan Umrah Rasulullahﷺ pada tahun Hudaibiyyah, ia adalah analogi yang tidak tepat.

      1.1 Kata Khalid: “Nabi SAW pun dulu pernah bawa sahabat dari Madinah nak ke Mekah, (baginda) berjanji nak buat umrah, tetapi dihalang. Sampai di Udaibiyah, tidak dapat. “Itu nabi! Apalah janji manifesto yang dibuat oleh manusia biasa.”

      2. Khalid dilihat sebagai mengaitkan janji manisfesto dengan Umrah Rasulullah. Analogi ini adalah tidak tepat. Ini adalah kerana, keluarnya Rasulullahﷺ untuk menunaikan Umrah pada waktu Hudaibiyyah tersebut dikira sebagai Umrah. Perkara ini direkodkan oleh al-Imam al-Bukhari dalam Sahihnya yang menyebutkan:

      عن أنس رضى الله عنه: “أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وآله وَسَلَّمَ اعْتَمَرَ أَرْبَعَ عُمَرٍ، كُلُّهُنَّ فِى ذِى الْقَعْدَةِ إِلَّا الَّتِى مَعَ حَجَّتِهِ: عُمْرَةً مِنَ الْحُدَيْبِيَةِ، أَوْ زَمَنَ الْحُدَيْبِيَةِ فِى ذِى الْقَعْدَةِ…

      “Daripada Saidina Anas, beliau berkata: Sesungguhnya Rasulullah telah menunaikan Umrah sebanyak empat kali, kesemuanya di dalam bulan Zulqaedah melainkan Umrah yang dilakukan bersama ibadah Haji Baginda. Umrah yang pertama adalah Umrah daripada Hudaibiyyah, atau Umrah ketika waktu Hudaibiyyah pada bulan Zulqaedah…” (HR al-Bukhari)

      3. Dalam menghuraikan hadith ini, al-Imam Ibn Hajar menyatakan bahawa Umrah pada hari Hudaibiyyah tersebut juga dikira sebagai salah satu Umrah yang empat yang dilakukan oleh Rasulullah. Kata Ibn Hajar:

      لم تكن فسدت حتى يجب قضاؤها، بل كانت عمرة تامةً

      “Umrah tersebut tidak dianggap sebagai Umrah yang rosak yang perlu di qadha. Bahkan ia adalah Umrah yang sempurna.”

      Atas sebab itu Umrah Hudaibiyyah dianggap sebagai Umrah yang empat yang pernah ditunaikan oleh Rasulullah seperti yang dinyatakan dalam hadith al-Bukhari di atas.

      4. Pendapat yang sama turut disuarakan oleh al-Imam Ibn al-Qayyim di dalam Kitabnya Zad al-Maad yang meletakkan Umrah Hudaibiyyah sebagai Umrah yang pertama Baginda setelah hijrah. Beliau seterusnya menjelaskan:

      فصدَّه المشركون عن البيت فنحر البُدْن ( أي هديه من الإبل ) حيث صُدَّ بالحديبية وحلق هو وأصحابه رؤوسهم وحلّوا من إحرامهم ورجع من عامه إلى المدينة .

      “Apabila Qurasyh menghalang Rasulullah, Baginda menyembelih al-Budn (unta Baginda), kemudian Rasulullah mencukur kepala, dan bertahallul dari ihram mereka dan pulang ke Madinah.

      5. Jelas melalui huraian Ibn Hajar dan Ibn al-Qayyim ini menunjukkan bahawa Rasulullah menunaikan Umrah pada tahun Hudaibiyyah tersebut. Dakwaan yang menyatakan Rasulullah tidak menunaikan janji kerana dihalang oleh Quraysh tersebut adalah dakwaan yang tidak tepat.

      6. Akhir sekali, janganlah kerana kesilapan kita, bebanan ini diletakkan kepada Rasulullahﷺ.

      Moga Allah merahmati kita semua.

      Dr. Ahmad Sanusi Azmi

      Delete
    34. MP melayu Umno pembelot Islam kerana lompat parti, kata Ismail Sabri
      By Ana Ghoib - 2018-12-161225
      Share
      0

      Share
      Ahli Parlimen Umno yang melompat parti bukan sahaja membelot pengundi kawasan mereka malah membelot kepada Islam dan orang Melayu secara keseluruhannya.

      Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berharap 37 Ahli Parlimen yang masih kekal bersama parti tidak membuat keputusan yang akhirnya menguntungkan musuh agama dan bangsa Melayu yang gembira melihat perpecahan Umno.

      Ismail mendakwa mereka yang melompat parti itu hanya akan diperalatkan untuk memusnahkan Islam, Melayu dan Bumiputera.

      “Nasihat saya kepada rakan yang dah melompat keluar supaya kembali ke pangkal jalan. Masih tidak terlambat untuk anda membetulkan keadaan, kembali menyatukan hati kita demi perjuangan yang telah lama kita bersama.


      “Kami sentiasa terbuka untuk bersama selagi ianya sebuah perjuangan untuk rakyat dan agama bangsa.

      “Jiwa seorang pemimpin seharusnya cekal dan tidak sewenangnya boleh dibolak-balik dengan janji manis yang belum pasti,” katanya dalam satu kenyataan.

      Ismail Sabri turut mendakwa Ahli Parlimen yang melompat itu akan menjadi punca jika PH berjaya dalam usaha meratifikasikan ICERD – malah Perkara 153 (kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera) serta Perkara 3 (Islam agama Persekutuan) dalam Perlembagaan Persekutuan juga boleh dipinda.

      “Apa kedudukan kita ketika itu? Apakah kita hanya mampu melihat pelbagai bentuk kesamarataan bakal dibangkitkan.Tiada lagi keistimewaan yang dijamin perlembagaan terhadap orang Melayu.

      “Tiada lagi kuota untuk Bumiputera dalam apa bentuk bantuan dari kerajaan. Islam bukan lagi agama rasmi kerajaan walau ia menjadi agama majoriti rakyat.

      “Apakah yang mampu kita lakukan apabila segala kuasa penuh menggubal dan meminda perkara dalam perlembagaan menjadi milik mereka kaum minoriti,” soalnya.

      “Harus kita ingat kenyataan Tun (Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad) berkaitan ICERD tidak boleh diratifikasikan ialah kerana tidak mempunyai majoriti dua pertiga untuk membuat pindaan kepada beberapa perkara dalam perlembagaan.

      “ICERD senang sahaja diratifikasikan apabila majoriti dua pertiga dimiliki mereka dari Ahli Parlimen Umno yang lompat ini,” katanya dalam kenyataan tersebut.

      Delete
    35. Trend lompat parti menganggu kestabilan politik
      Tukang Merepek: Prince of Noob
      Ramainya pemimpin BN kini dilihat meninggalkan parti dan mahu lompat ke parti kerajaan terutamanya dari parti UMNO ke parti PPBM (Bersatu) dilihat sebagai suatu trend yang membimbangkan, bukan sahaja kepada parti pembangkang itu sendiri malah kepada iklim politik keseluruhannya.

      Parti kerajaan sepatutnya menasihatkan pemimpin parti pembangkang selesaikan masalah dalaman mereka dan membaik pulih semula parti mereka, bukan menerima pemimpin pembangkang lompat masuk parti mereka.

      Nak biar parti pembangkang hancur lingkup terlungkup terus ke macam mana?


      Berita dari Mstar.

      Kita tak perlu kerajaan yang terlalu kuat dan pembangkang yang lemah kerana ia akan mengganggu keseimbangan dan kestabilan politik dalam negara kita.

      Kita perlukan pembangkang yang kuat sebagai check and balance dan menjadi wakil kepada suara rakyat yang tidak didengari kerajaan.

      Kalau kerajaan terlalu kuat dan pembangkang pula terlalu lemah, kerajaan boleh melakukan apa-apa sahaja termasuk perkara yang tidak menguntungkan rakyat.

      Pembangkang yang lemah pula tidak mampu nak bersuara mempertahan dan memperjuangkan isu-isu berbangkit berkaitan rakyat.

      Contohnya isu berkaitan ICERD tempoh hari. Ramai rakyat terutama orang Melayu bersatu membantah kerajaan yang pada mulanya ada ura-ura untuk melaksanakannya sehingga tercetusnya perhimpunan beramai-ramai. Maka parti pembangkanglah yang sepatutnya mengambil peluang ini untuk memperjuangkan isu yang bertentangan dengan kerajaan.


      Himpunan bantah ICERD di Johor Bahru.


      Himpunan bantah ICERD di ibu kota Kuala Lumpur.

      Ini orang Melayu nampak macam sudah makin bersatu, tapi pimpinan kat atas semakin berpecah belah. Tatkala yang bawah bersatu padu, yang kat atas hancur lebur. Kalau macam ni memang rakyat hilang lah tempat berpaut untuk membangkang kerajaan.

      Aku harap parti kerajaan hari ini, janganlah terima lagi pemimpin dan ahli-ahli dari parti pembangkang. Dan parti pembangkang pula, kau orang buat lah apa pun untuk baiki dan kuatkan parti korang semula demi untuk rakyat juga.

      Pemimpin pembangkang kena ingat, kau tinggalkan parti bukan bermakna kau tinggalkan parti kau sahaja, tetapi kau dah tinggalkan para penyokong dan pengundi yang dah memberi kepercayaan mereka pada kau untuk mewakili perjuangan dan suara mereka.

      Kalau ada masalah, baiki masalah tu, bukan lari dari masalah dan tinggalkan penyokong kau terkontang kanting. Biarlah di pihak yang kalah, asal tidak mengkhianati kepercayaan orang yang telah mengundi anda.


      P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (ENIGMA) yang baru di sini - http://bit.ly/buybotk6

      Delete
    36. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  2. Din

    1) Isu legitasi UMNO biarlah undang-undang menentukan. UMNO selayaknya dibatalkan pendaftarannya kerana melanggar banyak peraturan pertubuhan

    2. Isu lebih besar adalah integriti. Cerita manifesto PH suduh cukup mencurah air parit ke muka Dr Mahathir & pemimpin PH. Klik klok penerimaan pemimpin, AP & ADUN UMNO ke dalam Bersatu pula seolah mengundang simbahan air najis. Kenapa terus tergamak? Alasan demi agenda Melayu & Islam sukar diterima kebanyakkan penyokong Melayu PH sendiri. Yang gah berkompang & melalak adalah bekas-bekas pengampu Dr Mahathir & agen saraf UMNO sahaja

    3) Sekiranya pendaftaran UMNO dibatalkan Dr Mahathir/RoS sepatutnya memudahkan pendaftaran UMNO 3.0 & pemindahan dana & aset parti itu yg dianggarkan berbillion ringgit. Melainkan Dr Mahathir memang berhajat mahu merampas dana UMNO

    4) Msia memerlukan pembangkang yg kuat utk semak & imbang. PAS tidak mampu memikul tanggungjawab tersebut kerana mereka tiada keupayaan ilmu. Hanya pemimpin UMNO, yg mencipta & menjayakan sistem sedia ada, yg mampu menghalang Bersatu mengulanginya. KJ mampu memikul & mengemudi UMNO 3.0 serta memberi cabaran kpd Dr Mahathir. Melainkan Dr Mahathir tidak suka dicabar!

    5) Bukan rahsia Bersatu mula melancarkan perang saudara dgn PKR. Membelotkan pemimpin, AP & ADUN UMNO Sabah utk menyokong Bersatu meningkatkan ketegangan dgn Warisan. Jelas ini yg Dr Mahathir mahukan

    6) Penyokong PH mulai menyedari, membenarkan Dr Mahathir ke kerusi PM adalah kesilapan terbesar pemimpin PH, dipikul bersama Anwar Ibrahim, Mohd Sabu, Mohd Shafie Afdal & Lim kit Siang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakan2 sekelian..Saya tau korang masih tak puas baca ulasan dari DS Najib tu kan????

      jangan risau lah..ada lagi kat bawah ni...apa lagi tunggu...baca lah sepuas2 hati ..kalau boleh Wak hafalkan setiap bait2 kata2nya tu..boleh kan beb ???

      Saya dihantar gambar ini yang merupakan petikan-petikan laporan media dari tempoh 1-2 bulan yang lalu.

      Rakan yang hantar ini sering membaca hantaran saya di FB.

      Dia tanya saya siapa sebenarnya yang jual aset negara? PH atau BN?

      Saya jawab bahawa cara penyelesaian PH untuk semua masalah hanya satu: Jual.

      Rakan menjawab: Oh, macam Lazada atau Shopee, ye?

      (Gambar ini tidak termasuk rancangan kerajaan PH untuk menjual 25% saham Petronas dengan cara penyenaraian Petronas di Bursa Malaysia yang kerajaan PH mengesahkan bulan lepas ianya masih di dalam perbincangan)

      1. Hutang kerajaan yang tiba-tiba dinaikkan oleh PH untuk menjadi RM1 trilion ialah alasan terbaik untuk jual aset walaupun semua laporan-laporan rasmi kerajaan masih mengesahkan hutang rasmi ialah RM686 bilion atau 50.7% dari KDNK pada akhir tahun 2017.

      2. Kehilangan hasil sebanyak RM40 bilion untuk tahun ini akibat GST diganti dengan SST dan tempoh bebas cukai 3 bulan telah memberi tekanan hebat kepada kerajaan PH.

      3. Pertumbuhan KDNK yang semakin menurun selepas PRU14 juga memberi tekanan hasil berkurangan kepada kerajaan PH.

      4. Masalah utama FELDA dan FELCRA kini ialah harga sawit yang amat rendah selepas kejatuhan harga berterusan selepas PRU14 - hampir dengan kos pengeluaran ataupun ada masa ianya di bawah kos pengeluaran.

      5. Harga saham untuk kebanyakkan pelaburan GLC-GLC ini di Bursa Malayia telah jatuh dengan teruk selepas PRU14. Oleh itu, GLC-GLC ini menerima tekanan untuk mencairkan aset bagi menampung keperluan aliran tunai mereka.

      Delete
    2. E AH, AnonyMouse Kejora TongGeng Najib....???

      Budak2 hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. UTAMAKAN SOLAT SUPAYA BERJAYA DUNIA AKHIRAT


      Kerajaan negeri bercadang untuk memperluaskan kempen berhenti rehat 15 minit pada waktu Maghrib yang ketika ini hanya dilaksanakan di Medan Selera Jerteh, Besut ke lokasi-lokasi lain.

      Pengerusi Jawatankuasa Keusahawanan, Industri Mikro dan Hal Ehwal Penjaja negeri, Mohd Nurkhuzaini Ab Rahman berkata, pelaksanaan di lain-lain tempat hanya akan dibuat selepas kemudahan asas seperti surau dan tempat berwuduk disediakan.

      "Kita memulakan kempen ini (berhenti rehat 15 minit) iaitu 5 minit sebelum azan Maghrib dan 10 minit selepas di Besut, pada 15 Syawal yang lalu dan medan selera itu sememangnya mempunyai kemudahan untuk solat.

      "Tidak dapat dinafikan pada awalnya ada peniaga yang membantah kerana ia merupakan waktu ramai pelanggan yang datang.

      "Bagaimanapun, selepas ia dilaksanakan peniaga mematuhi kempen yang diadakan dan sehingga kini ia diteruskan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada Pelancaran Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Deepavali 2018 Negeri Terengganu di Mydin Mall Gong Badak, di sini, hari ini.

      Hadir sama Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Terengganu, Saharuddin Mohd Kia.

      Menurut Mohd Nurkhuzaini lagi, perbincangan secara lebih lanjut dengan semua pihak termasuk persatuan penjaja di daerah-daerah dan pihak berkuasa tempatan (PBT) akan dibuat dalam masa terdekat ini untuk memastikan hasrat untuk melaksanakan kempen ini secara menyeluruh akan terlaksana.

      "Pelaksanaan di medan selera kita tidak mempunyai masalah besar kerana boleh dikatakan semua lokasi itu mempunyai kemudahan untuk solat.

      "Cuma pelaksanaan di tapak-tapak pasar malam memerlukan penelitian secara lebih lanjut,"katanya.

      Menurutnya, usaha yang dilakukan itu bukan untuk membebankan rakyat, sebaliknya ingin memastikan peniaga dan pelanggan Islam dapat menunaikan kewajipan solat dengan sebaiknya.

      Sementara itu, dalam perkembangan lain, KPDNHEP menyenaraikan 16 barangan harga terkawal musim perayaan Deepavali tahun ini.

      Pemantauan dan pemeriksaan akan dijalankan melibatkan 119 pegawai penguatkuasa dan 60 pegawai pemantau harga di seluruh Terengganu sepanjang 7 hari tempoh pelaksanaan skim kawalan harga itu dibuat.

      Delete
    4. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  3. Tabik lah DS Najib!!! Ini lah baru dikatakan mantan PM yang masih mengambil berat tentang nasib rakyat marhaein di negara walaupun dah tak bergelar PM lagi.

    Jom kita baca apa ulasannya tentang kenaikan tarif letrik baru2 ni!!!

    Sesiapa yang bertanya mengapa bil elektrik rumah atau kedai mereka telah naik, ini sebabnya.

    Sebelum PRU14, pengguna elektrik domestik melebihi 300 kWj dan pengguna bukan domestik (perniagaan) menerima diskaun 1.80 sen untuk setiap kilowatt jam (kWj).

    Selepas PH menang, rebat ini telah ditarik untuk semua bermula 1 Julai 2018. Ini bermakna bil elektrik untuk semua pengguna telah meningkat.

    Malahan, pengguna bukan domestik bukan sahaja ditarik rebat 1.80 sen setiap kWj, tetapi juga dikenakan lagi surcaj 1.35 sen setiap kWj).

    Ini bermakna kenaikan tarif untuk pengguna bukan domestik telah naik 3.15 sen setiap kWj bersamaan dengan kenaikan tarif elektrik 6.8% berbanding sebelum PRU14.

    Semalam, TNB melaporkan bahawa kerajaan PH telah meluluskan lagi kenaikan surcaj untuk semua kedai, peruncit pengilang, pejabat dan industri.

    Surcaj untuk pengguna bukan domestik akan naik lagi dari 1.35 sen kepada 2.55 sen setiap kWj bermula bulan Mac tahun depan..

    Bermula dari Mac 2019, bil elektrik untuk perniagaan dan industri akan naik 9.64% berbanding tarif sebelum PRU14.

    Minggu lepas, kerajaan PH juga telah mengumumkan bahawa subsidi untuk petrol RON95 dan disel akan ditarik dan harga akan diapung semula bermula bulan April tahun depan.

    Harga minyak akan naik berdikit-dikit, kata mereka.

    Kenaikan tarif elektrik dan harga bahanapi pada tempoh yang hampir sama sudah tentu akan memberi kesan kepada harga barang dan kos sara hidup pada tahun depan.

    Siapa tahu di mana sudah perginya suara-suara pemimpin PH yang sering baring-baring atas jalan raya untuk menentang kenaikan harga elektrik dan petrol kononnya untuk mempertahankan rakyat sebelum PRU14?

    SST itu bermakna Senyap-Senyap Tibai, ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  4. saya yakin yg UMNO tidak akan d batalkan pendaftaran nya.

    d party is not dirty but d leaders r. get rid of d dirt n UMNO wth tun m's stewardship, is ever ready 2 represent d interest of d malays again - insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Big bro,

      Tersenyum simpul I....!!

      Delete
    2. BAIK JADI BANGLA DARI RAKYAT MALAYSIA


      Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini membidas tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) terhadap peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang perlu membayar balik pinjaman pada gaji RM1,000 sebulan.

      Beliau berkata tidak ada graduan universiti yang bekerja mendapat gaji bawah RM1,000, dan menambah gaji yang diperoleh oleh pekerja warga Bangladesh juga lebih daripada itu.

      “Apabila melihat manifesto PH sebelum ini untuk PTPTN saya tertunggu-tunggu sebab ramai anak muda undi sebab janji mereka.

      “Tetapi yang diumumkan gaji lebih RM1,00 perlu membayar hutang PTPTN. Gaji ‘Mat Bangla’ yang potong rumput dekat kelab golf pun lebih RM1,000,” katanya di satu program santai bersamanya di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

      Umno sebelum ini menggesa kerajaan memutuskan cadangan memulakan pembayaran balik pinjaman PTPTN di tangga gaji RM4,000, selepas kutipan bayaran balik dilaporkan turun sebanyak RM506.78 juta.

      Semalam, Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengumumkan peminjam berpendapatan lebih RM1,000 sebulan perlu membayar balik pinjaman dengan cara potongan gaji antara 2% hingga 15%.

      Kerajaan juga menyediakan pelepasan cukai kepada syarikat yang membantu menyelesaikan baki pinjaman pekerja bagi tahun berakhir 2019.

      Sebelum ini, peminjam hendaklah membuat bayaran balik pinjaman selepas 12 bulan tamat pengajian walau apapun status pekerjaan dan gaji mereka.

      Dalam pada itu, Najib berkata langkah PH terhadap peminjam PTPTN berbeza dengan manifesto pilihan raya.

      Beliau berkata sekiranya Barisan Nasional (BN) memerintah pastinya keadaan berbeza pada masa ini buat peminjam PTPTN.

      “Memanglah sudah berhutang kena bayar itu ada dalam Islam. Tetapi BN dulu tidak memaksa, jika ada RM100 boleh bayar, ada RM50 pun kita terima. Janji bayarlah sikit,” katanya.

      Dalam sembang santai Najib bersama kira-kira 1,000 hadirin hari ini, beliau bersedih kerana tidak dapat melaksanakan dasar pembangunan negara yang sudah dirancang, dan kecewa PH tidak menunaikan manifesto pilihan raya gabungan itu.

      Turut hadir menemani Najib, isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

      Bekas perdana menteri menjawab lebih kurang 30 soalan peserta yang rata-rata menyentuh mengenai manifesto PH.

      Najib juga menyentuh berkenaan subsidi minyak dan mengkritik PH kerana tidak menunaikan janji menurunkan harga minyak petrol kepada RM1.50.

      Beliau sebaliknya berkata harga minyak mungkin naik kerana mekanisme penetapan harga automatik.

      “Jadi sistem itu juga memungkinkan minyak naik katakan petrol RON95 naik dari RM2.20 ke RM2.70. Yang dapat (subsidi) hanyalah kumpulan yang bersasar diumum semalam,” katanya.

      Kerajaan memperuntukkan RM2 bilion untuk memberikan subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter buat kereta berkapasiti enjin 1500cc ke bawah dan terhad kepada 100 liter sebulan, dan 30 sen seliter buat motosikal berkapasiti enjin 125cc ke bawah dan terhad kepada 40 liter sebulan.

      Mengenai masa depan politiknya, Najib tidak akan menubuhkan parti baru dan akan terus kekal bersama Umno, kerana beliau “dilahirkan” dalam parti itu.

      Beliau sempat menyindir beberapa ahli Parlimen yang keluar Umno sebagai ahli politik yang tidak menghargai parti yang membantu mereka ketika susah.

      “Bila sudah tidak tahan ditekan, ada yang lompat parti malam-malam dan sertai PPBM,” katanya.

      Bekas menteri, bekas pemimpin kanan Umno dan Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed menyertai PPBM pada 26 Oktober selepas hampir sebulan meninggalkan Umno.




      : Teruk Najib "nganjing"....

      Delete
    3. Pergi jahanam dgn Nsjib.

      Aku tegaskan sekali lagi....

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  5. Ini ada satu lagi ulasan DS Najib mengenai nasib klinik 1 malaysia yang bakal ditutup tu...kesian betul lah pada warga marhaein yang bakal dizalimi oleh Rejim haprakan ni kan ????

    Hanya kerana kerajaan tanggung RM18 kamu nak tutup klinik?

    Saya dipersalahkan kerana dulu saya beri RM18 untuk setiap pesakit yang memerlukan rawatan.

    Saya dipersalahkan kerana membantu orang susah.

    Saya dipersalahkan kerana memberi subsidi kesihatan kepada rakyat.

    Kalau inilah yang saya perlu tanggung hari ini, saya hanya boleh terima, saya redha.

    Tapi jangan abaikan orang susah. Jangan abaikan keperluan rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tegaskan sekali lagi....

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  6. Kesian betul lah nasib rakyat bawahan dan akar bumi, khususnya warga Felda, petani, nelayan, pekebun dan pesawah yang kini terasa dihimpit oleh kenaikan harga barangan yang mendadak di seluruh negara.

    oleh itu..DS Najib sebagai pemimpin yang menghayati nadi denyut rakyat..telah memberi ulasan yang cukup2 tepat berkaitan dengan isu tersebut..apa katanya tu haah???

    Sistem cukai jualan dan perkhidmatan (SST) 10% + 6% berbeza dengan sistem GST 6% di mana kenaikan harga barang adalah tersembunyi dari pengguna akhir dan bermula dari pengilang dan pengimport.

    Peruncit dan pengedar biasanya memiliki stok lama yang belum terkesan oleh cukai SST.

    Tidak lama lagi, stok lama akan kehabisan dan diganti dengan stok baru yang dikenakan SST ditambah pula dengan kesan kejatuhan nilai Ringgit selepas PRU14.

    Oleh itu, kesan kenaikan harga akan mengambil sedikit masa untuk sampai ke tangan pengguna.

    Peniaga kecil adalah antara golongan pertama yang akan menerima kesan kenaikan harga barang.

    Pada masa ini pun, mereka sudah mengeluh dan mengadu bahawa kos-kos perniagaan meningkat dengan mendadak.

    Ada seorang peniaga kecil yang mengadu bahawa harga sardin, harga tisu, harga ikan, harga mi, harga pembungkus makanan semua naik lebih dari 15% baru-baru ini.

    Dijangka akan ada lebih banyak kenaikkan harga barang untuk bulan-bulan yang akan datang.

    Contoh yang diberikan ialah harga tisu naik 50% dari RM12 sepaket ke RM17.90. Harga pembungkus makanan pula naik 21%. Apabila harga yang diterima naik, sudah tentu pengguna akhir akan turut terima kesannya.

    Ramai juga mengadu bahawa harga telur semakin naik setiap minggu. (dengar khabar, kerajaan PH sudah mulakan kajian mengapa harga telur naik. Ini serius.)

    Tiada sesiapa boleh nafi bahawa kos sara hidup tetap naik selepas GST dimansuh dan diganti dengan SST.

    Maka terbuktilah kenyataan Tony Pua bahawa cukai SST boleh menurunkan harga barang ialah kenyataan menipu dan janji manifesto PH untuk mengurangkan kos sara hidup hanyalah satu dongeng.

    Media turut melaporkan bahawa masyarakat di peringkat akar umbi sedang bimbang dengan kenaikan harga untuk pelbagai barang keperluan harian.

    Jika dulu ada bantuan kerajaan serta BR1M yang semakin bertambah setiap tahun bagi membantu menangani kos sara hidup yang naik, kini bantuan ini semakin berkurang ataupun telah dimansuhkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ya. Najib sudah tidak relevan dlm politik negara. Bukan sahaja penyokong PH, penyokong UMNO sendiri sudah membenci beliau. Undi UMNO telah diberi kepada PH pada PRU14, kesannya UMNO hampir pupus di Kedah, PPinang & Selangor bahana Najib.

      Saya cadangkan saudara petik lah ucapan, posting Twitter-FB-Insta pemimpin lebih berkaliber seperti KJ & Tengku Razaleigh mudahan dapat menimbulkan kembali rasa sayang kepada atau paling tidak rasa simpati pelawat blog Din terhadap UMNO, parti yg pernah membantu Melayu.

      Jika boleh tukarlah juga ID Geng Najib sekali ya. Sebab apabila ternampak ID saudara saya otomatik skip komen anda ke komen lain

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Reverse psychology nampak.....!!

      Delete
    4. Ada aku kesaaah..tak ambik port langsung beb !!!

      Delete
    5. Maaf Othmaan Ahmad, saudara semacam terlalu fanatik & kurang terbuka. Saya tidak berminat berhujah dengan Melayu yg gagal menjayakan aqal. Mohon jangan perduli komen saya. Ramai lagi yg berminat menyantun & menghadam apa yg saya hujah & kias. Terima kasih

      Delete
    6. Terasa ker - yg nakan cili tersa pedas, kan kan kan.....??

      Delete
    7. Terasa simpati terhadap saudara. Terlalu jumud & tertutup aqalnya

      Delete
    8. Padan muka Wak Suman dah kena basuh kaw2 punya pagi ni..tu lah...ingat bijak sangat Wak ni..rupa2nya..makin tua , makin terserlah kebebalan dan kedunguannya..yang dah mencecah ke langit ke tujuh tu !!!

      keh..keh..keh..Harrk..Tuiii..kokokihkikikikhok!!!

      Delete
    9. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    10. Aiiik...Kau baru tau ke Wak suman ni akalnya dah lama jumud dan tertutup???

      Pengunjung2 blog ni memang dah lama tau dia memang macam tu..tak boleh nak dinasihatkan lagi langsung.

      Kiranya dia ni..hopeless kes lah beb !!!!

      Delete
    11. Kesian betul dgn Wak Seman Kadok
      Dgn E AH, si tua dajal kena terduduk
      Ayuh kasi ajar je ini setan bertanduk
      Kita kasi ayun dia, penumbuk cedok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    12. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  7. Anwar sesuai jadi presiden UMNO.Lebih senang rakyat Malaysia membuat pilihan.Bukankah Anwar lebih hebat daripada Mahathir?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dua dua tak hebat..yang hebat ialah Din Pagoh...dia tu diam2 berisi beb !!!!

      Delete
    2. mantan peliwat yg tlh d ampun d sanjung. mcm mana nak sekat 'pedophile' menyertai PPBM ?

      sepatut nya mereka berada dlm parti yg sama. baru best!

      Delete
    3. Aye aye Sir...!!

      You buat I tersenyum simpul.

      Delete
    4. MAT SYABU PAN SEMBANG BIAWAK


      Akhirnyaaa Budget 2019 kesayangan semua sudah dibentangkan.

      Mana nyaa nak mertabatkan Angkatan Tentera Malaysia ni bai hah?

      Menhan yang ko merepek 4 biji Su30MKM boleh terbang dan jadikan ATM pasukan yang terbaik di Asean tu mana pergi nyaaa?

      Pembentangan tadi punyaa sekejap disentuh berkaitan pertahanan. Aku rasa dalam beberapa saat je si Nobita tu bercakap mengenai Pertahanan. Aku kira berapa saat je disebut berkaitan pertahanan ni.

      Tolong huraikan apa pembangunan ATM yang dirancang. Itu yang Kami semua mahu dengar

      Budget Pembangunan Pertahanan CAPEX hanya RM5.9 Billion yang mana dikongsi dengan PDRM dan Maritim. Jangan dok pikir pembahagian 50-50 ye. Pastu x bg tahu apa nak dibangunkan nya. Rasanya MMP rasa bayar aset yang sedia ada ditempah je laa. So LIMA 2019 hambar macam biasa jaaa nnt

      Secara keseluruhan ATM cuma terima rm13.9 billion 2019 berbanding 15.8billion pada tahun 2018.

      Tahniah suma.. Filipina dan Thailand dah lebih belanja pertahanan dari kita.

      Malas nk detail lebih2 dengan huraian yang akan menyakitkan hati korang semua

      Nanti Gagak dengan Ikansadinmakanorang kupas lebih mendalam nanti.

      Terima Kasih Semua

      Wak lu laaaaaa. Sembang gegaq sampai naik jet sana sini. pastu Anggota di bawah merintih susu dilapah

      Fak oooof
      Bilis

      MMPMalaysia Military Power



      : Nanti PH cakap, beli aset nak perang dgn sapa?....

      Delete
    5. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  8. Rakan2 semua ..ini ada satu lagi ulasan dari DS Najib berkaitan penjualan tanah TRX TH tu...kalau kita tak dapatkan pencerahan yang sebenarnya dari DS Najib ni..dah tentu lah kita dengan mudahnya terkelentong bulat2 dengan apa yang dispin oleh Si Ah Beng dan Mujahat tu kan ???

    Laporan media The Edge mengesahkan Tabung Haji jual tanah TRX kepada Syarikat Tujuan Khas (SPV) pada kos asal di bawah Kementerian Kewangan.

    Harga dibayar oleh TH untuk beli tanah ini ialah RM188.5 juta pada tahun 2015.

    Pada bulan April, TH pernah mengeluarkan kenyataan bahawa harga tanah ini sudah naik harga kepada RM205 juta selari dengan kemajuan projek TRX yang semakin membangun sebagai lokasi perniagaan terunggul di Malaysia dengan bangunan tertinggi di Asia Tenggara.

    Ketika itu, TH umumkan bahawa anak syarikat mereka iaitu syarikat pembinaan TH Property Sdn Bhd akan membangunkan hartanah tersebut dengan Nilai Pembangunan Kasar (GDV) RM900 juta dan memberi keuntunggan beratus juta kepada TH.

    Kini, akhbar The Edge melaporkan TH Property Sdn Bhd tidak akan terlibat dengan projek pembangunan ini kerana tanah sudah dijual dengan kos asal RM188.5 juta kepada syarikat SPV Menteri Kewangan.

    Sebaliknya, syarikat SPV yang akan membangunkan projek ini dengan sendiri ataupun secara usahasama dengan syarikat lain yang mungkin akan dari pihak swasta.

    Syarikat mana dan siapa yang akan menjadi rakan usahasama kepada SPV ini?

    Siapa yang percaya tanah TRX ini tidak ada potensi atau tidak mungkin memberi pulangan yang lumayan?

    Yang patut meraih nilai RM900 juta dan keuntungan beratus juta untuk tanah TRX ini sepatutnya TH tetapi kini untung ini akan dikaut oleh pihak lain.

    Pada asasnya, kaedah untuk mewujudkan SPV ini ialah TH meminjam RM19.9 bilion kepada SPV supaya SPV boleh membeli aset-aset bernilai RM19.9 bilion pada nilai buku dari TH.

    Maksudnya, SPV itu pinjam dari TH untuk beli aset TH dan mengaut keuntungan bersama rakan usahsama mereka dari aset TH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. KALAU BINA KUIL GEREJA CEPAT PULAK PUAK HAPRAK

      Pembinaan projek dua buah masjid di Kg.Parit Hj Ali dan masjid di Kg.Parit Awang ,kawasan Parlimen Ayer Hitam,Johor yang dibatalkan oleh kerajaan PH walaupun telah diluluskan sebelum ini oleh kerajaan terdahulu adalah amat dikesali dan sangat mendukacitakan”kata AJK Dewan Muslimat PAS Malaysia ,Normala Sudirman .

      Seharusnya dendam politik dan kebencian terhadap individu atau idealogi politik berbeza tidak harus diamalkan sehingga menyebabkan rakyat dimangsakan dan dinafikan dari mendapat peruntukan masjid baru apatah lagi ianya merupakan tempat ibadat bagi umat Islam.

      Ahli Parlimen Ayer Hitam dari BN,YB Dr.Wee Ka Siong berkata di Dewan Rakyat baru -baru ini berkata sepatutnya mereka yang terlibat membatalkan projek ini perlu rasa berdosa kerana menghukum rakyat yang telah mengundi BN dalam PRU 14 yang lalu.

      “Kerajaan Pakatan Harapan perlu bersikap professional dan memiliki pendirian telus tanpa bersikap ‘double standard’ ,apa sahaja projek pembangunan yang menguntungkan rakyat dan membawa manfaat kepada penduduk haruslah disokong dan perlu
      diberi peruntukan yang sewajarnya bukan membuat tindakan membatalkan apa yang telah diluluskan oleh kerajaan BN terdahulu”kata Normala lagi.

      ” Justeru ,kerajaan Pakatan Harapan digesa agar memberikan alasan yang konkrit mengapa pembinaan dua buah masjid dibatalkan tanpa sebab sekaligus seolah-olah mahu mendendami pengundi yang tidak sealiran idealogi politik dengan mereka “Kata Normala lagi yang juga merupakan AJK Badan Perhubungan Negeri Johor merangkap Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Johor

      : Jual agama jual kuasa kerana politik tak bijak....

      Delete
    3. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  9. Fuuh..Semua isu DS Najib telah menyentuh dengan begitu indepth sekali..Tabik lah DS Najib..you're the best among the best!!!!

    Kerajaan PH umum mereka perlu masa tambahan sampai 1 tahun lagi untuk buat kajian mencari kaedah pembayaran PTPTN baru.

    Kaji. U-turn. Kaji. U-turn. Kaji. U-turn. Kini kaji setahun lagi.

    Tak mustahil sampai masa PRU15 tiba pun, PH masih gagal cari penyelesaian.

    Lebih baik PH mengaku saja mereka telah gagal untuk mansuhkan PTPTN dan semua peminjam tidak perlu bayar lagi.

    Gagal juga untuk tunaikan janji yang RM4,000 ke bawah tidak perlu bayar.

    Sebagai tanda mohon maaf, hadiahkanlah sehelai tuala Good Morning kepada setiap peminjam.

    Seperti yang saya kata hari itu...

    Kalau dah tak boleh tunai janji manifesto atau beri pendidikan percuma, sekurang-kurangnya copy and paste apa BN buat dahulu...takkan lah tu pun tak boleh buat kot???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. EKONOMI BN VS PH


      Ekonomi BN: Pertumbuhan lebih 5%
      Ekonomi PH: Pertumbuhan bawah 5%

      Defisit fiskal BN: 2.8%
      Defisit fiskal PH: 3.7%

      Dividen Petronas: BN hanya perlu RM16-19b
      Dividen Petronas: PH perlu RM30b

      PTPTN BN: Diskaun, tangguh bayaran
      PTPTN PH: Tiada diskaun, potong gaji terus

      Cukai BN: Hanya GST, cukai pendapatan turun
      Cukai PH: SST, banyak cukai baru

      Tol BN: Mansuh beberapa tol untuk semua kelas kenderaan
      Tol PH: Mansuh 2 tol terpilih untuk motosikal sahaja

      BR1M BN: RM1,200 (2017), RM2,000 (jika BN memimpin)
      BR1M PH: RM1,000 (2019)

      Penjawat awam BN: Bonus RM1500, kenaikan gaji khas
      Penjawat awam PH: RM500

      Oh. Tidak lupa, harga minyak akan naik.

      Ini bukan belanjawan rakyat sejahtera. Ini belanjawan rakyat sengsara.

      Mohd Ridzuan


      : Bajet kencing juga....

      Delete
    3. Aku tegaskan sekali lagi....

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  10. Takkan lah kita tak tabik pada DS Najib ni kan...walaupun bukan bergelar PM lagi, tapi kepakaran dan nasihat bernasnya masih ditagih oleh parti komponen BN lagi...atas isu apa yeeer??? Jom kita sama2 layan beb !!!

    Presiden MCA baharu, Datuk Seri Wee Ka Siong berkunjung bertemu saya hari ini.

    Kami berbincang tentang halatuju negara, BN dan isu-isu yang melibatkan kaum Cina di Malaysia di bawah kerajaan PH.

    Sedih bila beliau maklumkan kepada saya tentang peruntukan pengurusan tahun 2019 untuk Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TARUC) telah dimansuhkan sepenuhnya oleh Guan Eng kerana dendam politik.

    TARUC dibina di atas usaha MCA sejak tahun 1969 dan telah berjaya mendidik seramai 200,000 rakyat Malaysia dari berbilang kaum termasuk beberapa menteri kerajaan PH hari ini.

    Tahun ini sahaja, 20,000 pelajar menuntut ilmu di TARUC.

    Ini merupakan tahun pertama di mana TARUC tidak lagi diberi sebarang bantuan dari kerajaan untuk kos pengurusan tahunan mereka.

    Lebih daripada RM 1 bil peruntukan pengurusan telah disalurkan oleh Kerajaan BN kepada TARUC di samping RM340juta peruntukan pembangunan dalam tempoh 50 tahun sejak tahun 1969.

    Yuran TARUC kini ialah paling murah di antara semua Institut pengajian tinggi bukan kerajaan.

    Oleh kerana peruntukan dimansuhkan atas dendam politik, yuran TARUC untuk tahun depan mungkin naik ataupun jumlah pelajar mungkin dikurangkan kerana TARUC memberi subsidi kepada setiap pelajar.

    Walaupun berbeza haluan politik, janganlah menzalimi pelajar-pelajar yang tidak berdosa...mereka juga ada hak untuk menuntut ilmu seperti orang lain jugak!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. TRENGGANU BOLEH TAK KAN MALAYSIA BARU TAK BOLEH


      KUALA TERENGGANU, 1 November- Satu lagi janji untuk anak muda akan terlaksana apabila kerajaan negeri bakal menghadiahkan lesen motosikal percuma kepada golongan belia bermula Januari 2019, sepertimana manifesto PAS negeri pada Pilihan Raya Umum Ke-14, baru-baru ini.

      Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah, berkata, sebagai permulaan seramai 20,000 belia berumur 16 tahun ke atas hingga 40 tahun layak menikmati tawaran itu.

      "InsyaAllah, pada awal Januari 2019, keseluruhan 32 Dewan Undangan Negeri (DUN) akan mendapat agihan jumlah pemohon yang sama rata iaitu seramai 625 belia yang layak untuk menerima bantuan lesen RM300 seperti kita janjikan sebelum ini.

      "Ini termasuklah 12 Institut Memandu yang terdapat di negeri ini yang akan mendapat pecahan yang sama rata iaitu kira-kira 426 penerima lesen yang berjaya supaya tidak wujud monopoli di kalangan mereka (pengusaha) nanti,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada Urusetia Penerangan Darul Iman (UPDI) selepas merasmikan Bengkel Manifesto Lesen di Wisma Kokitab, di sini, hari ini.




      Wan Sukairi berkata, bengkel berkenaan diadakan bagi mencari kaedah terbaik bagi melaksanakan bantuan lesen yang merupakan salah satu janji daripada 20 manifesto yang bakal menjadi kenyataan tidak lama lagi.

      "Kita adakan kerjasama dengan semua pihak termasuk agensi yang berkaitan seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan institusi memandu.

      "Hasilnya kita akan masukkan dalam mesyuarat induk manifesto dalam masa yang singkat untuk selaraskan dalam pembentangan bajet nanti,"ujarnya lagi.

      Tambah Wan Sukairi, pihaknya juga mensasarkan pada pertengahan suku kedua 2019, pemberian lesen percuma ini dapat dilaksanakan secara menyeluruh.

      "Namun begitu, akan ada jumlah tertentu dengan mengambil kira kewangan negeri," jelasnya.

      Terdahulu, beliau berkata, tujuan pelaksanaan janji itu kerana mahu mengurangkan gejala rempit tanpa lesen termasuk mengurangkan bebanan keluarga yang sebelum ini terpaksa membayar RM300 untuk mendapatkan lesen di samping mengurangkan kadar kemalangan.

      "Mungkin ada di antara kita yang tidak punyai kemampuan untuk dapatkan lesen yang bagi sesetengah pihak merasa jumlah itu kecil tetapi bagi sesetengah orang ia rasakan jumlah itu cukup besar.

      "Tawaran ini juga akan mendedahkan belia terbabit supaya mengikuti kursus kaedah pemanduan untuk jadi pemandu yang berhemah,"katanya.

      : PAS tak kencing macam PH, manifesto bukan al Quran, Bajet 2019 bukan Hadis....

      Delete
    3. Aku tegaskan sekali lagi....

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  11. Astaghfirullah...Kalau betul lah apa yang dikatakan oleh PTD MOF ni...memang bakal teruk lah MOF bakal dikerjakan oleh kedua2 malaun DAPigs ni kan.

    Tak pe..kita tunggu aje lah apa komen Pak Rahman JPC berkaitan pendedahan berani mati tu kan???

    Pegawai Kanan Kementerian Kewangan Dedahkan Apa Yang Telah Dan Sedang Di Rancang Oleh Lim Guan Eng Dan Tony Pua

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

    Antara Prinsip Kebenaran, Maruah Bangsa & Kerjaya

    Di bulan yang penuh kemuliaan ini, saya mengharapkan Allah swt berikan kekuatan untuk saya...

    Setelah memikirkan dengan mendalam, berdoa memohon kekuatan pertunjuk dariNya, maka saya rasakan amat wajar untuk saya perkatakan kebenaran ini walaupun agak berat dan membimbangkan masa depan saya...

    Kemelut politik yang berlaku pasca PRU14 mendatangkan kesan yang besar dalam sejarah politik serta pentadbiran negara...

    Alhamdulilah, saya berkhidmat sebagai pegawai PTD dengan gred M52 tidaklah sangat terkesan dari sudut ekonomi, namun dari aspek kerjaya ianya amat nyata kerana perubahan dasar & kepimpinan pasti banyak perubahannya...

    Lebih2 lagi kerana saya berkhidmat di MOF, tempat yang sangat sibuk ketika ini dengan pelbagai perubahan yang sedang berlaku...

    Apa yang ingin saya kongsikan ialah luahan rasa kecewa yang teramat sangat dengan politik keterlaluan dan kebencian oleh kepimpinan hari ini...

    Saya bersekolah peringkat menengah dahulu di SJKC, jadi sedikit sebanyak dapat memahami bahasa percakapan rakan Cina...

    Apabila pegawai khas menteri yang baru berkata pada menteri tentang data2 kewangan berkaitan kadar hutang negara, ianya amat menyedihkan saya...

    Walaupun bercakap bahasa cina untuk elakkan dari pegawai2 lain tahu, tapi saya dapat tangkap juga kerana 5 tahun belajar di SJKC...

    Tuan2...

    Percayalah...

    Statistik tentang jumlah kadar hutang negara memang sengaja di ubah, di manipulasikan untuk tujuan politik kerajaan kini dan memburukkan kepimpinan lalu...

    Ayat yang paling menyentap hati saya apabila si Tony berkata pada bos "publik akan percaya walaupun kita tipu"....

    Cakap bahasa cina...

    Bukan sekadar kerana prinsip kebenaran, ia juga menyentap maruah bangsa saya sebagai orang Melayu apabila nyata kepimpinan kini melakukan sesuatu yang bertujuan mengaibkan kepimpinan Melayu sebelum ini...

    Samada pembaca akan percaya atau tidak itu terpulang pada penilaian masing2...

    Yang nyata bagi saya kini, suasana di MOF amat menyedihkan apabila agenda untuk membongkar segala salah laku kerajaan dulu menjadi keutamaan...

    Rakyat dibohongi dengan data2 statistik yang dimanipulasikan...

    Saya berharap saya dapat ditukarkan ke kementerian yang lain selepas pendedahan ini menjadi viral...

    Itu lebih baik dari berdiam diri menyaksikan agenda jahat berlaku dalam pengetahuan kita...

    Dari tulisan asal :

    Pegawai Gred M52
    Kementerian Kewangan Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. MAHA BOROS BENCI ORANG MISKIN DAN OKU


      Aktivis orang kurang upaya (OKU) Anthony Thanasayan membidas Belanjawan 2019 yang diumumkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) sebagai tidak mengambil kira golongan OKU.

      Menyatakan kekesalannya, Anthony berkata belanjawan itu menunjukkan HARAPAN menganggap golongan berkenaan sebagai golongan "kebajikan".

      "Belanjawan ini jelas mengabaikan golongan OKU.

      "[...] Mereka fikir golongan OKU sebagai golongan kebajikan dan bukan sebagai warganegara dengan hak yang sama. Kami sangat kecewa, ini merupakan belanjawan yang paling teruk.

      "Belanjawan ini tidak akan membantu kami mencari kerja [....] ia lebih teruk daripada belanjawan BN sebelum ini," katanya kepada Malaysiakini ketika dihubungi hari ini.

      Dalam ucapan pembentangan belanjawan yang disampaikan oleh Menteri Kewangan Lim Guan Eng awal hari ini, golongan kurang upaya hanya disebut sekali ketika menjelaskan syarat penerima Bantuan Sara Hidup (BSH).

      Lim menjelaskan bahawa, kerajaan akan memperkenalkan kadar tambahan BSH sebanyak RM120 untuk setiap anak berumur 18 tahun ke bawah terhad kepada 4 orang, kecuali anak OKU yang tidak dihadkan umur mereka.

      Anthony mendakwa golongan OKU mahukan elaun RM500 sebulan.

      "Wang itu akan membantu kami dalam banyak cara, seperti memulakan perniagaan," katanya.

      Tambah Anthony lagi, kerajaan HARAPAN tidak meminta pendapat golongan OKU sebelum membentangkan belanjawan itu meskipun terdapat gesaan sebelum ini.

      "Kami biasanya akan dipanggil (untuk diminta pendapat), tapi kali ini kami tidak dipanggil.

      "Bagaimana anda mahu tahu keperluan kami sekiranya tak duduk sama-sama kami dan tanya apa yang kami perlukan" katanya.

      Aktivis berkenaan sebelum ini menggesa Menteru Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Hannah Yeoh mendapatkan maklum balas daripada golongan OKU sebelum membentangkan belanjawan.

      : Apa yang baik Bajet 2019?..

      Delete
    3. Aku tegaskan sekali lagi....

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  12. Rakyat Msia, khususnya bani melayu Islam tak perlu risau lah..Tun Madey takkan membunuh UMNO..tapi hanya menjenamakannya semula dalam bentuk UMNO 3.0 iaitu parti BERSATU!!!!

    UMNO kekal, pimpinannya menukar jasad sebagai PPBM!!!

    Realitinya, Pakatan Harapan tidak akan mengecapi kemenangan pada pilihan raya umum ke-14 yang lalu tanpa pimpinan Umno yang “baik” dan “korup” mengikut pembaris ukur mereka.

    Pimpinan Umno yang berani menentang presiden Umno ketika itu, iaitu Datuk Seri Najib Razak, akan dijulang PH sebagai pimpinan Umno yang baik.

    Sesiapa yang mendampingi dan memberi sokongan kepada Najib akan dilabel sebagai pimpinan Umno yang korup.

    Antara watak utama pimpinan Umno yang tiba-tiba digelar baik ialah Tun Dr Mahathir Mohamad yang akhirnya terpilih menjadi perdana menteri.

    Dalam proses membersihkan imej Dr Mahathir, segala “kesalahan” dan “skandal” yang pernah diuar-uarkan kepada rakyat oleh Lim Kit Siang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohamad Sabu tiba-tiba menjadi sesuatu yang tidak perlu diungkit walaupun mereka pernah disumbat ke dalam lokap di zaman perdana menteri ke-4.

    Tempo dan pembaris yang digariskan PH terhadap pimpinan Umno berjaya diterima rakyat.

    Malah PH menggunakan pembaris “menentang Najib” sepenuhnya untuk menyucikan imej Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga Datuk Seri Shafie Apdal dan memburukkan pimpinan Umno yang masih sudi bersama Najib dan juga imej PAS yang dipersepsikan mahu berbaik dengan Umno.

    Cara ini, ditambah dengan janji-janji manifesto manis, Umno berjaya ditumbangkan.

    Tapi, apakah Umno betul-betul tumbang atau hanya sekadar jasadnya yang tumbang?

    Kini, musim pengkhianatan terhadap undi rakyat telah tiba.

    Wakil rakyat Umno di Sabah dan Semenanjung mula meninggalkan parti itu kononnya menjadi wakil rakyat yang “bebas”.

    Sebenarnya, mereka tidak perlu bermain wayang di depan mata rakyat.

    Penipuan seperti ini tidak perlu kerana sudah hampir pasti semua mereka akan berakhir seperti Ahli Parlimen Jeli Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ahli Parlimen Masjid Tanah Datuk Mas Ermieyati Samsudin yang akhirnya menyertai PPBM.

    Selain wakil rakyat, tidak kurang juga bekas pimpinan besar Umno seperti Tan Sri Rahim Thamby Chik juga memilih menyertai PPBM.

    Istimewanya, semua yang menjadi ahli lompat ini masih bersih dan tiada kes dengan SPRM.

    Jika mengikut pembaris PH ketika PRU-14 dulu, semua wakil rakyat Umno yang melompat sememangnya layak digelar pimpinan Umno yang baik kerana mereka akhirnya memilih untuk meninggalkan Najib.

    Rakyat kena berlagak bodoh dan percaya ini kebetulan. Percaya juga ia kebetulan di mana pada masa yang sama Dr Mahathir dan Muhyiddin mengumumkan mereka akan menerima pimpinan Umno yang baik sahaja.

    Apakah ada pembaris yang lebih baik untuk mengukur “kebaikan” seseorang pimpinan Umno jika bukan pembaris PH pada PRU-14?

    Oleh itu, PKR dan DAP tidak perlu melenting dengan keputusan PPBM untuk menerima wakil rakyat Umno.

    Sebagaimana kata Dr Mahathir, jika PKR dan DAP boleh menerima beliau, apalah sangat wakil rakyat Umno yang lain?

    Jika nak dibandingkan, sejarah Rahim Thamby Chik dengan Menteri Kewangan Lim Guan Eng dan Anwar dulu hanyalah gurisan halus di kulit dibandingkan dengan sejarah Dr Mahathir dengan Anwar, Kit Siang, Mohd Sabu malah Karpal Singh.

    Mereka juga lulus jika mengikut pembaris yang digunakan PH pada PRU-14.

    Umno sudah tewas dalam PRU-14. Di atas kertas, hakikat sememangnya begitu dan rakyat mempercayainya.

    Cuma rakyat terlupa, yang tertewas hanya parti. Yang menjadikan Umno ialah pimpinannya.

    Parti hanyalah rangka seperti jasad manusia. Jiwa parti adalah pimpinannya, dan tidak semua jiwa itu tewas pada pilihan raya malah masih menguasai politik negara.

    Banyak jiwa Umno 2.0 mula menukar jasad ke PPBM.

    Apa tidaknya, PPBM ialah nama baharu Umno yang diterima rakyat. Yang sering ingin melawan Umno itu perlu bertanya siapa Umno yang sebenarnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari Umno 1.0 yang diharamkan kerana pertembungan dengan Tengku Razaleigh Hamzah, Umno 1.0 menjadi Umno 2.0 bawah Dr Mahathir.

      Daripada Umno 2.0 yang terpelanting kerana pertembungan dengan Najib, PPBM kini bakal diisi Dr Mahathir dengan jiwa-jiwa pimpinan Umno yang “baik” daripada Umno 2.0.

      Di mana Umno yang sebenarnya kalau bukan di tempat Dr Mahathir bertapak untuk berpolitik?

      kan dah betul telahan rakyat jelata, khususnya ahli2 UMNO..kasih, sayang dan cintanya Tun Madey pada UMNO ni masih tebal lagi..dan DNA UMNO masih likat dalam darahnya..tak mungkin dia akan membunuh parti yang telah memberikan kemewahan dan harta yang melimpah ruah kepada anak2 serta kroni2nya untuk berkubur begitu mudah..setuju kan kengkawan semua???

      Delete
    2. Setuju... Tp setakat kat statement UMNO terpelanting aje. Lain2 tu mcm tulisan org sakit jiwa. Tak ada soul

      Delete
    3. BARU KAU TAHU JADI BALACI ULTRA KIASU PADAN MUKA


      Sasterawan Negara (SN), Datuk Seri A Samad Said meluahkan kekecewaan dan kesedihannya apabila melihat SN tidak dihargai di tanah air sendiri.

      A Samad berkata, meskipun SN dikatakan disayangi dan sering disebut-sebut tetapi karya mereka tidak dibeli hingga akhirnya terpaksa menjadi ‘sang peminta’.

      Mengakui ada ketikanya malu menjadi penulis, A Samad berkata, seseorang pengarang itu tidak boleh hidup dengan hanya menjadi penulis, kecuali bukunya digunakan sebagai teks di sekolah.



      “Buku saya jarang digunakan (di sekolah) dan saya sudah beritahu Menteri Pendidikan (Dr Maszlee Malik) minggu sudah.

      “Beliau mengerti dan saya mengerti, itu saja. Kita masih pada tahap mengerti tetapi belum lagi sampai tahap berbakti dan ini adalah kesedihan saya.

      “Sebab itu saya banyak berlegar dalam khalayak Cina. Bukan mahu memuji tetapi sastera negara secara anehnya, dihidupkan oleh masyarakat Cina,” katanya pada Program Kalam Karyawan Siri 2: Menelusuri Karya Sasterawan di Anjung Bestari Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) di sini, hari ini.

      Yang turut hadir, Ketua Pengarah PNM, Datuk Nafisah Ahmad.

      A Samad berkata, dunia sastera tanah air kini tidak dipandang dan menjadi tanggungjawab pejuang bahasa, seni dan budaya untuk mengubah keadaan itu.

      “Saya diberitahu dua karya saya kini dalam proses dicetak. Saya tidak mahu tanya (kepada mereka mengenainya)

      “Bagaimanapun cukupkah (setakat) dua buku oleh SN berusia 86 tahun yang akan pergi pada bila-bila masa ini untuk diperkenalkan kepada anak cucu?

      “Berbuih mulut bercakap dan saya akan tetap bercakap juga. Namun, saya tahu apa kesudahannya. Dunia sastera itu tidak dipandang dan itulah nanti akhirnya,” katanya.


      : A. Samad Said dulu kata dia masuk DAP nak jadi hamba, memang hamba taraf minta sedekah...

      Delete
    4. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  13. Salam budin.
    Saya selalu mengikuti posting anda atas rasa minat mungkin disebabkan pandangan saya dan en budin kearah yang sama.
    Sedang saya mengikuti, tiba-tiba en budin membelok dipersimpangan.
    Saya tergejut kerana saya tidak menjangkakan.
    Apa pun harapan saya bukan kerana ada sesuatu imbuhan yang mendorong kearah itu.
    Teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'Ratifikasi ICERD khianat kontrak sosial'
      WARTAWAN SINAR HARIAN 16 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore76
      Mohd Azahar Ibrahim
      Mohd Azahar
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      LABIS - Umno Bahagian Labis menentang sebarang usaha yang memberi sokongan terhadap ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketuanya, Mohd Azahar Ibrahim berkata, kajian menyeluruh perlu dilakukan sebelum tindakan meratifikasi ICERD dilakukan bagi mengelakkan perpecahan kaum.


      “Kami menyifatkan tindakan meratifikasi ICERD sebagai pengkhianatan terhadap kontrak sosial yang dipersetujui semua kaum.

      “Tidak timbul isu diskriminasi kaum kerana semua kaum diberi peluang rebut peluang dalam semua bidang sejak pasca merdeka lagi,” katanya kepada Sinar Harian.


      Menurutnya, jika diskriminasi kaum diamalkan, tidak mungkin kaum bukan Melayu mampu kuasai ekonomi negara sedangkan dalam masa sama Bumiputera masih jauh ketinggalan dalam banyak bidang.

      Katanya, ICERD juga beri kesan terhadap pelbagai keistimewaan melibatkan Bumiputera seperti Amanah Saham Nasional, Universiti Teknologi Mara UiTM), Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), tanah rizab Melayu dan Rejimen Askar Melayu Diraja.

      “Sebenarnya, usaha meratifikasikan ICERD mempunyai niat tertentu yang lebih menjurus kepada usaha menggugat keistimewaan yang diperuntukkan kepada Bumiputera yang akhirnya menimbulkan situasi tidak harmoni dalam kalangan kaum.

      “Umno Labis berpendirian menentang usaha mana-mana pihak meratifikasi ICERD kerana beri lebih banyak kesan negatif,” katanya kepada Sinar Harian.

      Menurutnya, beliau berharap kerajaan dapat membuat kajian secara terperinci dari segala aspek sebelum mengambil keputusan menandatangani ratifikasi ICERD kerana tindakan tersebut akan meletakkan Bumiputera khususnya orang Melayu dalam keadaan sukar untuk bersaing.

      Delete
    2. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  14. Suman pendekar Mustar, rasa diri Hang Tuah
    Tak padan capik tempang, ingin belagak juah
    Tetapi awal hari lagi, dia dah tercalar maruah
    Dgn bro E AH, si tua bapok udah makan kuah

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaklah engkau punya temberang.

      Selama ini yg menyorok diri tak berani tampil diri tuu, siapa haaaaa, musibat.....??

      Delete
  15. Tn. Budin ...apa yang TN. risaukan haah???

    Kalau UMNO dikorbankan dan dimatikan oleh Tun Madey pun......bukan lah ertinya ia mati berkubur terus.. tapi yakin lah roh dan semangat perjuangannya masih terus kekal subur..cuma dalam jenama lain iaitu BERSATU lah !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tu mcm mana dgn nasib Najib dan zahid. Adakah mereka akan masuk Bersatu juga. Sila beri pencerahan. Maklumlah kau kah dah tahap macai serba tahu.

      Delete
    2. Aiiik..Kan Tun Madey dan Din pagoh dah tegaskan...mana2 MP UMNO yang bakal menyertai BERSATU tu bakal melalui tempoh bertenang atau cooling period terlebih dulu.

      Dalam masa itu lah..akan dijalankan background check terhadap mereka dan kemudiannya..baru lah diputuskan samaada mereka layak atau tidak untuk menyertai BERSATU.

      Berkaitan DS Zahid dan Nazri tu..jika mereka nak join BERSATU..perlu lah jugak melalui cooling period tu..tapi Tun Madey dah tegaskan ada orang2 tertentu dari UMNO yang langsung tak boleh dipertimbangkan untuk join BERSATU...malangnya..dia tak nyatakan pulak sapa mereka tu..kita tengok aje lah nanti beb !!!!

      Delete
    3. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  16. Suman tua kedi, dgn aku kerap kali mati kutu
    Banyak kali dia udah lari, spt takut dgn hantu
    Ingiin aku nak jumpa, kepala dia nak aku latu
    Bila lagi Wak kita dpt berdepan satu lwn satu

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaklah engkau punya temberang.

      Selama ini yg menyorok diri tak berani tampil diri tuu, siapa haaaaa, musibat.....??

      Delete
    2. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  17. Benar Alhyamdulillah..Sama2 lah kita menadah tangan mengucapkan kesyukuran kepada Illahi...kerana..benar lah doa pendek umur Kerajaan PH sudah hampir termakbul !!!!

    Rakyat Msia menjangkakan PPBM yang ada 16 kerusi MPnya akan menguasai Dewan Rakyat sekiranya Gabungan Parti Sarawak (PBB-13 kerusi, PRS-3 kerusi,PDP-2 kerusi,SUPP-1 kerusi), Gabungan Parti Sabah (PBS-1 kerusi,STAR-1 kerusi, PBRS-1 kerusi, Ex UMNO-5 kerusi), WARISAN-9 kerusi, BEBAS-2 kerusi bertindak menyokong (malah ada yang akan menyertai PPBM) PM ke 7 sekaligus menjadikan PPBM memperolehi kerusi sebanyak 55 kerusi Dewan Rakyat berbanding PKR-50 kerusi (bakal menyusut), DAP-42 kerusi, PAN-11 kerusi.

    🔴 Manakala di blok Pembangkang akan menyaksikan jumlah penyusutan kerusi Dewan Rakyat dengan menjadikan UMNO-43 kerusi, PAS-18 kerusi (kekal), MCA-1 kerusi (kekal) dan MIC-2 Kerusi (1 kerusi masih tergantung).

    🔴 Menariknya lagi, jika terdapat Ahli Dewan Rakyat dari PKR yang Pro kepada PM ke-7 paling kurang 2 orang Ahli Dewan Rakyat, cukup untuk menjadikan Anwar Ibrahim (Port Dickson) kekal sebagai "Bakal PM" terlama di Malaysia 🤣.

    🥳 Bolehlah diucapkan jutaan Tahniah kepada PM ke-7 kerana berjaya menyekat kemaraan Anwar Ibrahim tajaan RAND Corp. daripada menjawat jawatan Perdana Menteri ke-8.

    ➕➕ Lebih daripada itu, memandangkan PPBM sudah menguasai kerusi Dewan Rakyat, maka tidak hairanlah kita bakal menyaksikan ;

    ♻Rombakan Jemaah Menteri Persekutuan dilakukan dan kita juga bakal menyaksikan Ahli Dewan Rakyat (Cina/India) dari PKR yang Pro PM ke-7 akan dilantik menjadi Menteri/Timbalan Menteri (Pasca Rombakkan),

    🎭Ahli Dewan Rakyat dari kem PKR Pro Reformasi akan tersingkir daripada rombakkan tersebut,

    🤪PAN akan dibuang daripada Blok Kerajaan dan menjadi melukut di tepi gantang,

    🔚Kemaraan DAP juga tersekat (bahkan mungkin juga DAP akan kembali ke Blok Pembangkang, tidak mustahil).

    🥳 Itulah warna warni drama politik Pasca PRU14 hasil daripada undi pengundi-pengundi yang kurang matang berpolitik.

    Cantik betul plot drama politik di Malaysia.

    Anekdot : Maka benarlah doa pendek umur Kerajaan PH hampir termakbul...setuju kan kengkawan semua??? 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju... Kalau itu dpt menghiburkan hati kau.. Kikikiki

      Delete
    2. Alhamdulillah..sekurangnya ada juga rakan kat blog ni yang waras mindanya dan memahami situasi politik terkini kat negara bertuah ni!!!!

      Delete
    3. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  18. Abang Shah yg ni amacam..

    "Tun Mahathir kata umno akan berkubur,saya sejak thn 67 nak kuburkan umno,tak mati2..dia umno ni,dia mesti mati dia mesti mati,kalau hidup hidup buat2..kalau Tun Mahathir tolong kuburkan,terima kasih banyak2lah.

    Kata2 arwah TG Dato Nik Aziz..

    Doa itu bro..



    ReplyDelete
    Replies
    1. BIAR PENENTANG ISLAM DIPANAH PETIR


      Hikmah antara kilat dan Subang
      IR DR MUHIDIN ARIFIN 16 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Dr Muhidn Arifin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEBELAKANGAN ini seluruh negara termasuk ibu kota, dilanda hujan dan ribut petir. Setiap petang menjelang malam, berlaku hujan diikuti kilat sabung menyabung.

      Berbicara soal kilat, ada fakta menarik tentangnya. Rupa-rupanya Subang – bandar lapangan terbang lama sering jadi sebutan sejak dahulu adalah lokasi yang menerima panahan kilat tertinggi di dunia.


      Laporan Jabatan Kaji Cuaca Malaysia (JKM) menyebut, kajian mendapati pada 1987, Subang menerima panahan kilat sepanjang 362 hari dalam masa setahun. Angka tersebut menjadikan Subang menerima panahan kilat hampir setiap hari dalam masa setahun.


      Perangkaan tersebut juga menyebut Cibinong – sebuah kawasan perkampungan berdekatan Bandung di wilayah Jawa Barat, Indonesia mengalami pancaran kilat sebanyak 322 hari dalam masa setahun pada 1988.

      Seterusnya, laporan itu menyebut Subang menerima hujan ribut petir selama 269 hari dalam masa setahun pada 1969. Selepas meneliti laporan tersebut, penulis mendapati Subang akan terus berpotensi untuk mengekalkan rekod tersebut untuk satu jangka masa panjang.

      Apakah yang menarik tentang kilat? Kilat tercetus apabila berlaku perlanggaran antara awan-awan yang berlawanan caj (caj positif dan negatif) menyebabkan pengembangan haba plasma secara mendadak dengan anggaran suhu setinggi 30,000 darjah Celsius.

      Dalam tempoh sesaat dua, udara panas ini bertembung dengan udara sejuk yang ada di sekelilingnya menyebabkan ia mengeluarkan alur cahaya kilat dan gelombang bunyi guruh petir sangat kuat secara serentak.

      Wap air yang terkandung di dalam awan-awan tersebut langsung jatuh ke bumi menjadi hujan. Kita akan dapat melihat percikan cahaya kilat diikuti dengan bunyi guruh disebabkan anggaran kelajuan cahaya hampir 110 bilion kilometer sejam (km/j) atau 300,000 kilometer sesaat (km/s) berbanding kelajuan bunyi hanya 1,100 km/j atau 0.3 km/s.

      Kilat sebenarnya telah disebut dalam al-Quran sejak 1,400 tahun yang lalu. ALLAH SWT telah menyatakan perkara ini dalam Surah An-Nur [24:43] yang maksudnya:

      “Tidakkah engkau melihat bahawasanya ALLAH mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. Dan ALLAH pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendaki-Nya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.”

      Penulis mendapati udara panas dihasilkan daripada kilat boleh membentuk bentuk tenaga yang sangat tinggi. Sejak awal 1980-an, beberapa kajian telah dibuat oleh saintis Barat bagi menghasilkan tenaga elektrik dengan anggaran 5 bilion unit joules (J) tenaga bagi setiap kejadian kilat dalam tempoh 10 mikro saat yang dianggarkan bersamaan dengan 500 trillion watts (W) .

      Pada 2007, seorang saintis bernama Steve LeRoy dari Illinois Amerika Syarikat, berjaya mencipta alat penangkap tenaga elektrik daripada kilat yang mampu menghidupkan lampu 60 W selama 20 minit. Cabaran yang dihadapi oleh penyelidikan ketika ini ialah bila dan di mana ribut petir akan berlaku untuk menghasilkan kilat secara konsisten.

      Sehingga sekarang mereka tidak dapat menghasilkan sesuatu yang jitu kerana kejadian ribut petir ini adalah jauh dari paras kemampuan manusia untuk menentukannya.

      Namun, ALLAH telah memberi amaran kepada manusia bahawa kuasa dan kehebatan-Nya telah di sebalik kejadian sebagaimana yang dijelaskan dalam Surah Al-Baqarah [2:17-20] maksudnya:

      Delete
    2. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  19. Ini shahbudin dah mula merapu..tak tahu pasal politik jgn blog lah brader....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aik GN ada nama samaran baru ke. GONGKassim? Huakaka..Geng Kasi kot (eunuch) hahahaha

      Delete
  20. Astaghfirullah...macam tak caya benda macam ni boleh berlaku kat negara ni...agak2nya apa lah yang menteri BERSATU ni buat haaah...takkan lah makan gaji buta aje kot???

    Guru 'lelong' anak masuk berita baru Menteri nak siasat???

    SHAH ALAM - Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata beliau akan melihat dengan segera dilema seorang guru yang dilaporkan terpaksa menyerahkan enam orang anaknya kepada orang lain disebabkan permohonan pertukaran sekolah tidak diluluskan.

    Katanya, beliau telah mengarahkan pegawai Kementerian Pendidikan agar menyiasat isu yang dilaporkan oleh Sinar Harian dengan segera dan menyediakan butiran bagi tindakan susulan.

    "Saya akan melihat kes ini dengan segera. Saya telah meminta pegawai Kementerian agar mendapatkkan butiran mengenai isu bagi mendapatkan gambaran sebenar.

    Saya faham situasi setiap guru yang ingin bertukar sekolah.

    "KPM mempertimbangkan setiap permohonan pertukaran dengan mengambil kira pelbagai sudut dan faktor. Saya akan teliti kes ini," kata beliau kepada Sinar Harian.

    Sinar Harian melaporkan seorang guru wanita yang kecewa keputusan permohonan pertukaran sekolah tidak diluluskan terpaksa menyerahkan kesemua anaknya kepada sesiapa sahaja.

    Laporan itu memetik tulisan dalam Facebook yang menyebut kenyataan kecewa itu perlu diberi perhatian oleh pihak berkaitan kerana boleh mengundang kepada penyakit kemurungan.

    Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan keputusan permohonan pertukaran bermula kelmarin.

    Biasalah kan....Bagi menteri BERSATU ni... guru duka lara tak penting, yang penting kasut dan setokin mesti hitam beb !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  21. Suman bapok lari, macam seluar nak terlucut
    Dia rasa gayat spt org sedang terjun parachut
    Nampak kelibat Kejora je terus pelir dia kecut
    Mcm kat Dtrn Merdeka je si kedi ini lari pecut

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaklah engkau punya temberang.

      Selama ini yg menyorok diri tak berani tampil diri tuu, siapa haaaaa, musibat.....??

      Delete
    2. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  22. Sobat2 sekelian...pernah tak korang terfikir di benak korang, kenapa Tun Madey ni beriya2 sangat nakkan agar MP2 UMNO ni masuk BERSATU????

    Rasanya ..selain dari mengimbangi bilangan MP2 PKR dan DAP dalam parlimen...Tun Madey jugak nakkan kepakaran dan pengalaman MP2 UMNO ni, yang rata2nya pernah jadi menteri dan Timbalan menteri untuk menggantikan menteri2 BERSATU yang sedia ada dalam kabinet seperti menteri kasut hitam, Rina dll lagi yang tak berapa nak perform tu.

    MP2 seperti Tok Pa, Hanadzlah, Dr.Latiff ..yang ternyata ada banyak pengalaman dalam kementerian masing2 semasa kerajaan BN dulu. Jadi ..tak lah Tun Madey ni pening kepala sanagt melayan kerenah menteri2 BERSATU sedia ada seperti menteri kasut hitam tu.

    Tapi..tidak lah otomatik diorang ni dapat jadi menteri atau timbalan menteri kabinet..kena lah sah jadi ahli bersatu..macam Tok pa tu...setuju tak kengkawan ???

    ReplyDelete
  23. geng najis.....ni apahal pulak??

    "In the press conference today, Lim said that DAP too would allow Umno defectors into the party, reiterating again, that they must pay the price for their past misdeeds.

    “I think on those terms. Number one, it is not an act of opportunism, but a realisation that they must move forward towards integrity, clean government and good governance, and secondly, they are not guilty of any corruption or crimes,” Lim said, when asked if DAP would also open its doors to Umno members."

    nazri dah pi jumpa dap.....he he he....last2 ko jilat dap juga ke nanti???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak sangat Ah Beng ni tak faham bahasa kot???

      Bukan kah DS Zahid dah tegaskan takkan ada kerjasama antara UMNO dengan DAP tu...dan ini bermaksud takkan MP2 UMNO akan masuk ke dalam DAP...jangan mimpi lah kan.

      AH BENG dan DAPigs..tunggu lah kau orang sampai kucing bertanduk beb kalau nak harap benda macam tu berlaku!!!!

      Delete
    2. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  24. Geng Najib = BARUAH NAJIB tahap gaban

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICERD: MAYC PP bantah sekeras-kerasnya
      MUHAMMAD AMINURALIF MOHD ZOKI 15 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore721
      ICERD: MAYC PP bantah sekeras-kerasnya
      Saiful (tengah) bersama ahli MAYC ketika membantah ICERD dalam sidang media di Kepala Batas hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KEPALA BATAS - 'Kami bantah sekeras-kerasnya segala usaha untuk meratifikasikan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), demikian tegas Persatuan Kelab Kelab Belia Malaysia (MAYC) Pulau Pinang.

      Ketegasan itu dilontarkan pengerusinya, Saiful Anuar Sazali ekoran tindakan beberapa pihak yang dilihatnya cuba untuk membenarkan perkara itu berlaku.


      Saiful berkata, sebarang usaha untuk meratifikasikan ICERD ditentang dengan sekeras-kerasnya kerana ia dilihat secara langsung menganggu gugat keharmonian di negara ini.

      "Malaysia terbina dengan semangat serta perpaduan kaum yang jitu antara semua kaum dan masa sama menghormati antara satu sama lain.


      "Jika ada pihak tertentu cuba ungkap mengenai soal ketidak adilan atau kebebasan, kita nak tanya, apa yang tidak adil dan tidak bebasnya hidup di negara ini, masing-masing hormat antara satu sama lain, memang tak ada langsung keperluan untuk tandatangani ICERD ini," katanya.

      Beliau berkata demikian dalam sidang media yang diadakan di Kepala Batas, hari ini.

      Tegasnya, ICERD dilihat sebagai salah satu alat sesetengah pihak yang mana digunakan untuk menganggu gugat sistem Raja Berpelembagaan dan masa sama hak-hak yang termaktub dalam Perlembagaan.

      "Dalam Perlembagaan jelas sekali menyatakan kedudukan Raja-raja, dan masa sama hak yang ada, dan perkara ini telah dipersetujui setelah sekian lama, soalnya, mengapa isu ICERD ini timbul.

      "Jelas sekali, ada pihak yang tidak senang dengan keharmonian di negara ini, dan masa sama mereka cuba menganggu gugat fungsi dan peranan artikel 153 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

      Katanya, isu berkaitan ICERD ini seolah dimainkan oleh pihak yang berkepentingan.

      "Apa yang kita dapat lihat ada pihak tertentu yang ingin mengancam hak orang Melayu dan Bumiputera serta Islam, yang mana ia jelas sekali sudah terkandung dalam perlembagaan.

      "Orang Melayu Islam sudah banyak berkorban demi negara berbilang bangsa dan agama dan tidak pernah sesekali mengungkit tentang kaum lain, saya bimbang sekiranya perkara ini bakal menyemai bibit persengketaan antara kaum di negara ini," katanya.

      Jelasnya, belia di negara ini diseru agar menolak sekeras-kerasnya ICERD ini.

      "Ketahuilah perjuangan generasi terdahulu bersusah payah membina negara, jangan kita terperdaya dengan janji manis berkaitan ICERD ini, yang jelas sekali akan merosakkan generasi akan datang.

      "Saya dan rakan-rakan di MAYC mengambil serius tentang ini serta tidak teragak-agak untuk menyeru golongan belia untuk turun berdemo sebagai bantahan sekiranya ICERD masih ingin diratifikasikan," katanya.

      Delete
    2. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  25. Berapa banyak dedak sudah tersedak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuntutan liberal ibarat cendawan tumbuh selepas hujan



      Tuntutan golongan liberal selepas Pilihan Raya Umum ke-14 dilihat semakin lantang ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan, kata Pensyarah Kanan Jabatan Akidah dan Pemikiran Islam Universiti Malaya, Dr Azmil Zainal Abidin.

      Beliau berkata, berlaku perubahan landskap negara, yang mempercepatkan penonjolan unsur-unsur liberal yang berasal daripada Barat.

      “Kita tidak perlu terikut dengan Barat yang menyisihkan agama dengan pentadbiran kerana tradisi ilmu fekah cukup dalam megimbangi ruang peribadi dan awam.

      “Jadi apabila ada pihak beria-ria menonjolkan perlunya SOP (prosedur operasi standard) semula (isu khalwat), sedangkan benda itu sudah lama berlaku. Macamlah Islam sebelum ini Islam Katolik,” kata beliau pada Forum: Cadangan Serta Langkah Menangani Gejala Pasca Moden di Dewan Syarahan dan Muzakarah Islam di sini, hari ini.

      Selain itu, Dr Azmil berkata, Malaysia baharu dapat dibina bersama-sama integrasi nasional melalui kaedah kesaksamaan dan kesatuan nilai-nilai moral dipegangi yang berasal daripada ajaran nabi.

      Katanya, selain agama Islam, agama-agama lain di negara ini mempunyai nilai-nilai moral yang baik mengikut ajaran Rasul, namun nilai ini telah dicampur-baur dengan agama mereka.

      “Hindu ajar hormat ibu bapa. Buddha ajar jangan berjudi, minum arak. Kristian ajar kasih sayang. Ini semua datang daripada pusaka ajaran nabi.

      “Oleh itu tidak akan ada pertembungan. Inilah asas perpaduan kaum dan bangsa di Malaysia. Pada masa sama ‘big brother’ yang menaung itu adalah Islam dan bukannya yang lain,” kata beliau.

      Delete
    2. Apa saja kau merepek nih....??

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  26. Berapa banyak dedak sudah lantak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. MENTERI PH GOYANG KAKI


      Kerajaan Pakatan Harapan (PH) sepatutnya menampakkan usaha ke arah pendidikan percuma sebagaimana yang dijanjikan dalam manifesto pilihan raya umum ke-14 (PRU14), kata bekas menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.

      Beliau berkata demikian selepas Kementerian Pendidikan mendapat peruntukan paling tinggi dalam Bajet 2019.

      “Dalam Bajet 2019 jelas kelihatan PH tidak akan menghapuskan bayaran Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagaimana yang dijanjikan kepada mereka yang berpendapatan di bawah RM4,000.

      “Bajet yang diperuntukkan untuk Kementerian Pendidikan sangat biasa kerana semua yang diperuntukkan sudah dilaksanakan iaitu dalam bidang penyelidikan, sasaran penyelidikan, sasaran kedudukan dan juga bidang keusahawanan.

      “Semua ini adalah usaha Kementerian Pengajian Tinggi semasa pemerintahan kerajaan terdahulu,” katanya ketika dihubungi FMT.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng dalam pembentangan Bajet 2019 memperuntukkan RM60.2 bilion daripada keseluruhan perbelanjaan untuk Kementerian Pendidikan.

      Kementerian Pendidikan adalah penerima peruntukan yang terbesar berjumlah RM60.2 bilion atau 19.1%.

      Manakala dalam manifesto PRU14, 2 janji utama PH berkaitan pendidikan tinggi; pertama mereka ingin menjadikan universiti awam percuma dalam tempoh 5 tahun dan tidak meletakkan kewajipan kepada graduan untuk membayar PTPTN sehingga mencapai angka gaji RM4,000.

      Menurut Setiausaha Kehormat Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE), Tunku Munawirah Putra berkata, peruntukan itu amat penting untuk dibelanjakan dengan efektif bagi memperoleh hasil yang terbaik.

      “Persoalan sekarang, adakah terdapat mekanisme untuk memantau perbelanjaan yang dijalankan mengikut prosedur dan struktur teratur serta dibelanjakan mengikut perancangan yang betul dan keberkesananya diketahui.

      “Kita juga perlukan mekanisme untuk menyelesaikan masalah dihadapi di sekolah seperti ketiadaan guru, dan sebagainya.

      “Hasrat kami untuk Bajet 2019 supaya kerajaan lebih mengutamakan pembelajaran program bahasa Inggeris di sekolah menengah, program pembiayaan sekolah, penambahbaikan sekolah, pembelajaran sains secara inkuiri, pendidikan guru, latihan guru, imbuhan gaji dan insentif,” katanya.

      Sementara itu, Timbalan Menteri Pendidikan dan Inovasi Sabah, Jenifer Lasimbang memberitahu Bajet 2019 perlu memberi tumpuan bagi menaiktaraf sekolah di Sabah.

      “Penambahbaikan perlu lebih mengutamakan prasarana bekalan elektrik, air bersih dan capaian internet.

      “Saya amat gembira dengan Bajet 2019 kali ini kerana ia mengfokuskan kepada pembangunan modal insan dan berharap agar Kementerian Pendidikan melabur dalam bidang penyelidikan dan inovasi dalam bidang pendidikan untuk membawa ke arah pembelajaran yang menyediakan pelajar ke era revolusi industri 4.0,” katanya.

      : Tunggu janji PH? Dekat PRU15 nanti dia orang buat baik macam engkau buat juga

      Delete
    2. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  27. Replies
    1. SYARAT JADI MENTERI PH BIAR BODOH ASAL PANDAI KELENTONG


      Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman terus menerima kecaman ekoran kenyataan berbaur provokasi beliau mengenai ketuanan Melayu.

      Kali ini, beliau ‘dibasuh’ pula oleh seorang penceramah agama, Ustaz Ahmad Husam Datuk Baderudin, yang menyifatkan menteri muda itu sebagai buta sejarah.

      “Jangan jadi golongan buta sejarah. Yang bercakap ni, saya tak cakap lah siapa, tapi sama ada kamu menteri atau tidak, saya nak label orang ini sebagai orang yang buta sejarah.

      “Jangan rasa hebat kamu boleh berdebat, lancar berbahasa Inggeris, sedangkan kamu buta sejarah. Kamulah manusia paling bodoh di Malaysia.

      “Adakah syarat nak jadi menteri ni perlu jadi bodoh?,” katanya dipercayai dalam satu kuliah baru-baru ini.

      Klip video penceramah itu turut tular di laman sosial Facebook.

      Ahmad Husam menambah, kenyataan Syed Saddiq itu jelas menunjukkan bahawa menteri berkenaan tidak mengingati susur galur sejarah yang mana bangsa Melayu adalah bangsa yang memperjuangkan negara daripada cengkaman penjajah sewaktu masa dahulu.

      “Kita tak anti bangsa-bangsa lain, cuma kena sedar Malaysia ini hak orang Melayu, kita tuannya. Sebab itu masih ada lagi di negara kita rizab tanah Melayu.

      “Ingat, datuk nenek kita dulu dirogol depan suami mereka. Ada di kalangan orang-orang tua dulu di kala memperjuangkan negara kita daripada cengkaman penjajah dizalimi, dirogol, dipenggal. Itu datuk nenek kita.

      “Inilah dia Malaysia baru. Kamu nak berpolitik boleh, tapi jaga sama bangsa kita yang menjadi tuan kepada Tanah Melayu ni,” kata Ahmad Husam lagi.

      Syed Saddiq baru-baru ini mencetuskan polemik apabila mengeluarkan satu kenyataan tentang zaman ketuanan Melayu telah berakhir dan Malaysia sedang bergerak ke arah fasa baharu yang memperjuangkan kesaksamaan.

      Kenyataan itu mengundang kecaman pelbagai pihak yang menyifatkan Ketua Armada PPBM itu terlalu ghairah bercakap tanpa memahami asas masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

      Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, Syed Saddiq sebagai pemimpin PPBM, sebuah parti yang membentuk kerajaan hari ini sewajarnya membantu kaum Melayu dan Peribumi sekiranya merasakan kaum itu lemah, bukannya berterusan mengeluarkan kenyataan berbaur provokasi.

      Manakala mantan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib menasihati pemimpin muda itu agar berhenti mengeluarkan kenyataan bodoh dan biadap, selain menyarankan agar kerajaan merangka dasar baharu untuk masyarakat Melayu, bukannya menghapuskan ketuanan Melayu.-SuaraTv


      : Bukan sahaja bodoh tapi mesti kaki menipu..

      Delete
    2. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  28. Replies
    1. BAJET PH UTAMAKAN BUKAN ISLAM BUKAN MELAYU


      Bajet BN 2018 (250 Juta)

      SJKC = RM50J
      SJKT = RM50J
      SEKOLAH MUBALIGH = RM50J
      SEKOLAH AGAMA = RM100J (Termasuk Pondok)

      Bajet PH 2019 (262J)

      SJKC = RM50J
      SJKT = RM50J
      SEKOLAH MUBALIGH = RM50J
      SEKOLAH AGAMA = RM50J
      SEKOLAH PONDOK = RM25J
      SMJK = RM25J
      SMPC = RM12J

      Peruntukan keseluruhan untuk Sekolah Agama dan Sekolah Pondok adalah sebanyak RM75J, kurang RM25J daripada bajet 2018.

      RM25J diambil daripada peruntukan Sekolah Agama dalam bajet 2018 diberi kepada SMJK dengan tambahan RM12J untuk Sekolah Persendirian Cina.

      Sedikit demi sedikit, mereka memperkasakan bangsa mereka mengikut konsep kesamarataan. Oppss, jangan politikkan sistem pendidikan!

      C&P FB Kritik Politik 838



      : Ramai orang abai melihat angka secara umum, tapi akan sedar bila dihalusi....

      Delete
  29. Replies
    1. Wooiiit...Fikir Tumpul...laa...petang2 macam ni pun kau dah pekena ketum berperisa ubat nyamuk ke hah???

      Tak malu ke kau ngan rakan2 lain kat blog ni...aku tau lah kau memang bebal..tapi tak yah lah tunjukkan sangat kat sini...tak malu ke haah???

      Rasanya..lagi bagus kalau kau simpankan sikit kebebalan kau tu..sebagai legasi untuk diturunkan kepada anak2 cucu kau di hari mendatang...boleh kan ????

      Delete
    2. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  30. Mana dia sudah hilang si tua Suman cencaru
    Awal tadi, kemain lagi Wak, ko masuk meluru
    Takut ke ko, dgn murid Ngah Brahim tok guru
    Apa kata, kita 'set'kan masa dan tempat baru

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaklah engkau punya temberang.

      Selama ini yg menyorok diri tak berani tampil diri tuu, siapa haaaaa, musibat.....??

      Aku takut kau kata? Cakap aje bila, mana tempat.

      Delete
    2. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  31. Saya sependapat dengan Tun M.

    Demi kebaikan kepada bangsa Melayu, UmNo memang perlu dilenyapkan.

    Matlamat kita sepatutnya ialah agama, bangsa dan tanah air dan bukan 'demokrasi'.

    Demokrasi mestilah dijadikan alat untuk kebaikan abata dan bukan abata yang dikorbankan demi mempertahankan demokrasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH EVANGELIST


      Gambar tular memaparkan kegiatan pihak tertentu mengedar kitab Bible kepada pelajar di hadapan sebuah sekolah menengah di Bukit Mertajam di sini, baru-baru ini adalah benar.

      Demikian kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa yang mengesahkan mengenai gambar tular berkenaan.

      Mujahid berkata, beliau telah mendapatkan penjelasan daripada Jabatan Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP), Jabatan Pendidikan negeri dan ahli Parlimen Bukit Mertajam, sebaik sahaja perkara itu tersebar.

      “Pihak yang berbuat demikian dipercayai wakil daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) namun tidak mewakili gereja atau persatuan agama Kristian di kawasan berkenaan.

      “Saya nasihat supaya jangan menimbulkan masalah kerana kena hormat Perlembagaan Persekutuan,” katanya kepada pemberita, hari ini.

      Beliau berkata, pihak terbabit perlu faham Artikel 11 (4), yang menetapkan agama lain bebas diamalkan tetapi tidak boleh didakwah kepada orang Islam.

      Ditanya sama ada pihak berkuasa agama membuat laporan polis berhubung kes itu, Mujahid berkata, tindakan itu tidak dilakukan, tetapi ia berada dalam pengetahuan pihak polis.

      Sebelum ini, tular di media sosial beberapa gambar yang memaparkan kegiatan pihak tertentu mengedar kitab Bible kepada pelajar di hadapan sebuah sekolah menengah di Pulau Pinang.

      : Habis kalau tak wakil geraja tak apa ke?

      Delete
    2. Aku tak sebengap dan sejijik kamu hingga sanggup saban hari menjual murah tempek bacin mak engkau, fahammmm,,,.!!

      Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  32. Aiit... jika di ikut "The Rule of Law"... mengapa harus kita biarkan UMNO terus 'hidup' walaupun telah jelas melanggar syarat ROS, dimana...

    "...banyak cawangan tidak mengadakan mesyuarat tahunan, tidak menghantar laporan serta tarikh pemilihan yang lalu yang sudah pun melewati tempoh 18 bulan lanjutan masa sebagaimana yang dibenarkan oleh perlembagaannya."

    Ditambah pula, jika UMNO terbukti...

    "... menerima wang haram daripada 1MDB juga boleh menjadi sebab UMNO diharamkan."

    Takkanlah disebabkan Anwar bakal menjadi PM-8, kita mahu menutup sebelah-mata atau buat-buat buta terhadap kesalahan yang dilakukan UMNO?

    Kita mesti TEGAS dalam menegakkan 'Rule of Law', Demi Bangsa, Agama dan Negara. Dimasa yang sama, adalah lebih 'selamat' kepada Anwar dan perpaduan Rakyat berbilang-kaum, jika UMNO diharamkan. Maka hanya tinggal PAS bersendirian memainkan sentimen Melayu dan Agama sebagai Pembangkang.

    ReplyDelete
  33. Justice League di mana waktu Najib, Jho Low, Reza Aziz membangangkan seluruh warga?

    ReplyDelete
  34. Janganlah jadi seperti arwah Majlis Professor Negara yg hanya bersilat pabila MPN dibubarkan. Sekian lama membisu menikus hilang telur dalam kebejatan 1MDB.

    ReplyDelete
  35. Tn Budin dah masak dlm politik punya warna
    Tidak rela le dia, nak biarkan Melayu gerhana
    Dia sudah mula sedari siapa di pihak durjana
    Dah tentu dia bersuara bila ada yg tidak kena

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  36. Dulu di Dtrn Merdeka, Suman dajjal cabut lari
    Aku terfikir nak cabar sekali lagi 1 hb Februai
    Namun aku teringat akan hal dgn bakal isteri
    Bulan Feb tu rupanya aku nak jadi raja sehari

    Kah kaahh kaaahhh ka aaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyaklah engkau punya temberang.

      Selama ini yg menyorok diri tak berani tampil diri tuu, siapa haaaaa, musibat.....??
      Aku takut kau kata? Cakap aje bila, mana tempat.

      Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  37. Bersatu ibarat gagak yg nak berlagak merak
    Namun DSAI dpt baca, depa ini punya corak
    Maka, usul tak percaya, kini sdg nak digerak
    Berkecamuk ler lps ini, parti PH cikai haprak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  38. PENGHORMATAN TERTINGGI MASYARAKAT ANTARABANGSA TAK PUTUS2 MELIMPAH TUN MAHATHIR

    Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad was conferred honorary doctorate degree in social leadership, business and politics originated from Rangsit University (RUS) students who were looking for a role model in leadership within Thailand’s neighbouring nations.

    RUS president Dr Arthit Ourairat, 80, said.....

    “We were considering a role model our country (Thailand) needs and Dr Mahathir has everything needed in being a good leader,” he said.

    “He is a decisive and a heroic leader who took the country forward and even saved the country in times of distress, including during the 1998 financial crisis. This is the type of leader we Thais too want to have.

    “Hence, this is why the same students were among the earliest to congratulate Dr Mahathir when his coalition won the 14th General Election (in Malaysia),” he said, adding that the same undergraduates will receive their scrolls tomorrow when Dr Mahathir receives his honourary doctorate degree.

    “The fact that Dr Mahathir has come down to receive the scroll despite his hectic schedule will not only inspire the new graduates but also people at large.

    “Despite his age, he remains vibrant, enthusiastic, energetic and delivers speeches without any script. His ideas, vision, so fast and dynamic every day, he comes up with new solutions for the problems he faces,” the RUS president said, adding that this is something the Thais adore about Dr Mahathir.

    “Though I’m 13 years younger but just can’t keep up with him. After he won the election, he was the talk of the town in Thailand. So he is a good example for others, Thaksin (former Thai prime minister Thaksin Shinawatra) why don’t you come back. It is not about age, there are lots of things to consider.

    “Nobody is perfect but I cannot think of anything bad about Dr Mahathir. We admire that whenever the country faces problem, despite of his advanced age, he is willing to come back, work and save the country for the people,” he said.

    ReplyDelete
  39. Kami menggembirakan 👁 dalam keindahan Butterfly, tetapi jarang mengakui perubahan yang telah melalui untuk mencapai keindahan itu. Anda hanya melalui kehidupan ini sekali 🔂 anda tidak datang kembali 🔙 untuk Encore. Anda tidak akan pernah membuatnya dengan duduk di atas duff anda 🧘 ♂ dan memberitahu dunia 🌍 betapa besar 💪🏻 anda akan menjadi, Adakah anda inginkan kekayaan 💰 kemasyhuran 📡 cahaya sukan, untuk melakukan tanda dan keajaiban, pengembalian pasangan anda 👫 anda adalah seorang peguam, guru , politik 👮🏼 urus Bank, pemain bola sepak ⚽ atau anda mempunyai idea perniagaan tetapi tiada kewangan, membuka kunci nasib anda sekarang dengan menyertai 🤝🏻 Freemasonry Grand Lodge hari ini, dan menerima jumlah €50,000,000 💶 Manfaat, selepas pendaftaran kehormatan anda telah diluluskan, sebagai Wang keahlian alu-aluan pertama 💶 dan gaji bulanan €800,000 💶 anda mempunyai akses penuh untuk membasmi kemiskinan dan lain-lain keadaan dari kehidupan anda, hubungi ibu pejabat 📞, melalui e-mel 📥 alamat, unitednationalmasons@protonmail.ch atau 📲 WhatsApp European Union, +31687718900 takdir anda berada di tangan anda 🤲

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...