Sunday 16 December 2018

MUHYIDDIN BAKAL 'TERBUNUH' BERSAMA ANWAR?


“Kemasukan Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu adalah bagus kerana ia akan menjadikan Pakatan Harapan sebuah kerajaan yang lebih Melayu berbanding sebelumnya.”


“Sekurang-kurangnya dengan semakin ramai Ahli Parlimen UMNO beralih kepada Bersatu, kuasa DAP dapat diimbangi dalam Pakatan Harapan.”


“Janganlah gelabah,  dengan kemasukan Ahli-Ahli Parlimen UMNO itu, Tun Mahathir Mohamad hanya bertujuan memperolehi majoriti dua pertiga dalam Parlimen supaya pindaan undang-undang ke arah kebaikan rakyat dapat dilaksanakan”.


“Kita kena percaya kepada Tun Mahathir, beliau tahu apa yang dibuatnya dan tentu untuk kebaikan negara”.


Di atas adalah hujah-hujah yang biasa kedengaran kebelakangan ini sejak seorang demi seorang Ahli Parlimen UMNO bertindak meninggalkan parti itu dan sebahagiannya telah pun diterima sebagai ahli Bersatu.


Sekali pandang, memang ternampak murni semua hujah-hujah tersebut, tetapi apakah benar setakat itu saja kewajaran dalam membawa masuk Ahli-Ahli Parlimen UMNO menyertai Bersatu?


Benarkah juga semua hujah itu begitu penting dalam perkiraan serta pemikiran Tun Mahathir?


Apa yang dibimbangi, di sebalik semua hujah yang nampak murni itu, selain untuk mengukuhkan lagi kedudukan Perdana Menteri, ia mungkin terjajar kepada tujuan serta maksud untuk menidakkan berlakunya peralihan kuasa daripada Tun Mahathir kepada Anwar Ibrahim sebagaimana yang telah dijanji dan dipersetujui sebelum Pakatan Harapan menang PRU14 yang lalu.


Tambahan lagi, dalam banyak keadaan, meskipun Tun Mahathir selalu mengatakan beliau akan menepati janji berhubung peralihan kuasa itu, kerapkali juga kata-katanya agak tergantung, "saya mungkin jadi Perdana Menteri kurang daripada dua tahun dan mungkin juga lebih dua tahun."


Tidak pernah sama sekali Tun Mahathir berkata, "cukup-cukup dua tahun nanti saya akan serahkan jawatan Perdana Menteri ini kepada Anwar."


Dalam konteks peralihan kuasa kepada Anwar, semua sedia maklum jika beliau menjadi Perdana Menteri nanti, orang yang bakal menjadi timbalannya, baik dari segi kelayakan, pengalaman dan kekananan ialah Muhyiddin Yassin, Presiden Bersatu sekarang.


Tidak ada pemimpin lain dalam Pakatan Harapan yang lebih sesuai digandingkan dengan Anwar selain daripada Muhyiddin.


Dalam waktu yang sama, sementara ada persetujuan mengenai peralihan kuasa kepada Anwar, kecenderungan Tun Mahathir terhadap Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR terlihat sungguh nyata sejak awal lagi.


Beliau yang sudah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor selepas PRU14 lalu dan tidak disenaraikan oleh PKR sebagai calon menteri, telah dipilih oleh Tun Mahathir untuk menjadi Menteri Hal Ehwal Ekomoni dalam kabinetnya.


Dengan jawatan tersebut, Azmin bukan saja menjadi antara menteri yang menguasai kementerian paling kanan dalam kerajaan, bahkan seterusnya dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Khazanah, badan pelaburan utama kerajaan bersama Tun Mahathir selaku Pengerusinya.


Dengan yang demikian, ia menyebabkan berlegar cakap-cakap dan andaian bahawa Tun Mahathir lebih cenderung mahukan Azmin sebagai penggantinya berbanding Anwar.


Cakap-cakap dan andaian itu mungkin segera berkubur jika Tun Mahathir berani bertegas menyatakan "cukup dua tahun saya akan berundur dan menyerahkan jawatan itu kepada Anwar."


Namun, ia tidak pernah sesekali dilakukan Tun Mahathir, malah di sebalik ayat "mungkin kurang dua tahun dan mungkin lebih dua tahun" menjadi Perdana Menteri, beliau ternampak cuba mengukuhkan kedudukannya melalui sokongan Ahli-Ahli Parlimen UMNO yang melompat parti.


Kalaulah berlaku sekali lagi episod Anwar diketepikan sebagai pengganti Perdana Menteri di mana kali pertama terjadi ketika dalam UMNO dahulu, yang akan turut "terbunuh" bersamanya tentu saja ialah Muhyidin.


"Membunuh" karier politik Anwar, tidak dapat tidak, akan menyebabkan Muhyiddin "terbunuh" sama masa depannya.


Muhyiddin bukan saja tidak ternampak ada kecenderungan dalam hati Tun Mahathir untuk diletakkan sebagai penggantinya, bahkan jika Azmin yang menjadi Perdana Menteri, tidak mungkin beliau akan melantik Presiden Bersatu itu sebagai timbalannya.


Siapa pilihan Azmin sebagai timbalannya jika beliau menjadi Perdana Menteri?


Sukarkah menjangkanya? (ShahbudinHusin 16/12/2018)

56 comments:

  1. Replies
    1. UMNO terkubur??? Macam buat lawak bodo aje!!!

      UMNO takkan berkubur..tapi dijenamakan semula sebagai UMNO 3.0 melalui Bersatu lah !!!!

      Delete
    2. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. Nak dikuburkan oleh TManhathirlh beb..

      Delete
    4. Jikalau begitu hujah mereka dan Tun berdolak dalih dlm serahan kuasa p m kpd anwar dan dlm pd itu menguli azmin utk angkat penggantinya.. itu boleh dkira fasik bro mungkir janji..

      Andai azmin p m timb p m muhkrihhihihi..tak zuraidahhahahaha..
      Amacam betul x bang Shah..

      Delete
    5. Orang yg paling gila jadi 'Beruk Subsidi'. Hari hari dok menyalak untuk cari makan. Nak kata ini orang gila.....pandai pun berbahas dgn org lain. Apa jawatan penting dalam umno dulu pun takda orang kenal.
      Kadang kadang jadi penyokong Pak Syeik bercakap macam orang PKR.
      Kadang kadang jadi penyokong PAS PIS PUS.
      Manusia macam ini samada otak masih waras atau otak 3/4.
      Kesiannn....jadi tak tahu mana yang hendak disokong.

      Delete
    6. Ramly jual burger tak laku..lu inagt Tun Madey ada kesah ke kalau dia dilabelkan fasik beb..tarak punya lah.

      Setakat label macam tu..apa ada hal..janji matlamatnya tercapai...cara macam mana nak capanya tolak tepi..the end justifies the means bhai!!!

      Delete
    7. Bro..belum berlaku mungkin x berlaku..banyak pehak bertelahan beranggapan..ianya suatu hukum pd perkara yg bathir..mungkir janji melanggar tatasulila kehidupan yg dlarang ianya berdosa..itu pun jika kita masih beriman..x begitu ke

      Delete
    8. Kuasa boleh buat manusia buta hati...

      Delete
  2. Sekiranya, Anwar dilantik sebagai PM, org yg paling sesuai utk timbalannya ialah, TS Muhyiddin Yasin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalan yang maha besar kat sini dan sering menghantui rakyat ialah...rela kah Tun Madey nak menyerahkan jawatan PM ke 8 tu kepada Bang Non nanti???

      Iye lah..kalau tengok perkembangan politik dewasa ni, nampak sanagt Tun takde niat..walau pun sedikit untuk mengotakan janji2nya kepada Bang Non tu.

      Kalu betul2 Tun Madey ikhlas nak memenuhi janji2nya tu..nak buat apa lah dia bersusah payah untuk merancang mass exodus MP2 dan ADUN2 UMNO keluar parti dan bakal menyertai Bersatu selepas tempoh bertenang nanti.

      Dah tentu lah tujuan Tun ialah untuk menambah bilangan MP2 dalam Bersatu bagi mengimabngi MP2 PKR yang kini majoriti dalam Fuckatan Haprakan.

      Apa sebabnya Tun begitu ghairah dan beriya2 sanagt nak tambah MP2 Bersatu tu..dah tentu lah untuk mensailang Bang Non dari jawatan PM ke 8. Tun sedar ..kalau MP2 UMNO tak diterima dalam Bersatu...dia takkan mampu untuk menggagalkan usul undi tak percaya yang bakal dilaksanakan oleh Bang Non terhadapnya dalam parlimen nanti.

      Tun dah ada pilihanya sendiri sebagai PM ke 8 iaitu Azmin. kini Tun sedang giat mencurahkan ilmu politik dan pentadbirannya kepada Azmin. Dia nampak potensi besar yang ada dalam diri Azmin ..apa tah lagi kemenangan bergaya Azmin dalam pemilihan TP PKR baru2 ni, lebih menyerlahkan kewibawaan kartelnya yang hampir menyapu bersih jawatan2 utama dalam PKR.

      Terima lah hakikat bahawa...Bang Non layak dinobatkan sebagai bakal PM yang terlama dalam sejarah politik negara..dan tak mustahil jugak di dunia..terus bakal tanpa dapat merasa kerusi empuk PM ke 8 tu !!!!

      Delete
    2. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. PENGHORMATAN DUNIA TAK PUTUS2 MELIMPAH TUN M

      BANGKOK: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tiba di sini tengah hari ini bagi menerima ijazah kedoktoran kehormat dalam bidang kepimpinan masyarakat, perniagaan dan politik daripada Universiti Rangsit (RSU) esok.

      Pesawat khas kerajaan yang membawa Dr Mahathir dan isteri Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Thailand Don Mueang pada 3.30 petang.

      Ketibaan mereka disambut Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah serta Menteri Pendidikan Thailand Teerakiat Jareonsettasin, dan Duta Besar Malaysia ke Thailand Datuk Jojie Samuel selain pegawai kanan kedua-dua negara.

      Delete
    4. Wak suman..alaaa..apa lah yang nak diherankan sangat pasal penganugerahan gelaran Dokterat kehormat tu. Bukan Tun sorang aje yang menerima gelaran tu..bahkan ramai lagi pemimpin2 dunia lain telah diberikan anugerah tersebut oleh Thailand sebelum ni.

      Malah Msia juga pernah menganugerahkan gelaran kehormat seperti tu pada pemimpin2 dunia yang lain lah. Ini semata2 untuk mengeratkan lagi hubungan diplomatik antara Msia dengan negara tersebut.

      Takkan lah Wak tak tau bahawa penganugerahan ni bukannya secara suka2 aje...tapi dah tentu lah ada udang di sebalik batu..ada cagu dalam sepatu yang bakal memberi keuntungan kepada Thailand...setuju kan Wak ????

      Delete
    5. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    6. najib pernah di anugerahkan menteri kewangan paling 'kurang pandai'......jadi ko ni geng 'kurang panadai' kan...kan ...kan...

      lembu!

      Delete
  3. Dari sejak Din Pagoh dijadikan baruah oleh Tun Madey untuk melaksanakan konspirasi terhadap DS Najib dalam kes 1 MDB dulu, bersama2 dengan 3 tan sri..kita dah boleh nampak bagaimana Din pagoh ni hanya lah bidak dalam percaturan Tun yang lebih besar.

    Sampai sekarang ni pun... tak pernah keluar walaupun sekali dari mulut Tun untuk menamakaan Din Pagoh sebagai TPM atau penggantinya untuk jawatan PM pada masa mendatang.

    Din Pagoh telah korbankan karier dan masa depan politiknya bila bersama2 dengan Tun, tapi balasannnya adalah tersangat2 mendukacitakan.

    Hakikatnya..Tun dah ada pilihan tersendiri untuk menggantikannya ..iaitu Azmin, yang dilihat lebih berkarismatik dan mempunyai visi yang lebih bertenaga dari Din Pagoh.

    Din Pagoh dilihat mewakili generasi old school politican yang tidak releven lagi dalam persada politik negara. Tengok aje lah..KDN di bawahnya terlalu pasif dan tidak bermaya. Tun bukannya tak pandang dan evaluate report card Din pagoh ni...dia mengharapkan agar Din pagoh ni set a good example untuk menteri2 baru seperti si kasut hitam, sukaneka , kira ikan dalam ;aut serta masak kapla ikan kat atas kapal perang, tapi nampaknya harapan tinggal harapan saja.

    Sebab tu lah..Tun tak pernah sekali pun membawa Din Pagoh dalam lawatannya ke luar negara..dia lebih prefer untuk bawa Azmin..protegenya.

    Takkan lah selama ni kita masih tak faham sepak terajang TUn Madey ni..dia hanya lah sorang oportunisb yang hebat mempergunakan orang lain untuk mencapai matlamtnya..tetapi bila dah dikecapi segala yang dihajatinya tu...orang itu bakal dipinngirkan selow2..umpama habis manis, sepahnya dihumban ke dalam longkang.

    Nak tak nak..kita kena terima ini lah hakikatnya yang bakal berlaku pada Din Pagoh , tapi yamg malangnya..apa sal lah Din Pagoh sebagai seasoned politican tak sedar2 akan mainan politik Tun ni dan terus menerus merelakan dirinya menjadi kerbau balau yang bakal dikorbankan oleh Tun nanti ????


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. PENGHORMATAN DUNIA TAK PUTUS2 MELIMPAH TUN M

      Malam tadi Tun M & isteri diraikan dalam jamuan malam oleh Presiden RSU Dr Arthit Qurairat.

      Dr Mahathir diraikan ke kampus utama RSU di daerah Mueang Pathum Thani, kira-kira 30 kilometer dari sini, pagi esok bagi menghadiri upacara penganugerahan itu.

      Ini merupakan anugerah kehormat kedua Dr Mahathir daripada institusi Thailand untuk tahun ini. Pada 7 Nov lalu beliau menerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Pembinaan Bangsa (Sektor Awam) daripada Institut Bina Bangsa Thailand.

      Pemimpin berusia 93 tahun itu merupakan individu ketiga menerima penghormatan daripada institusi pengajian tinggi terbaik Thailand berkenaan selepas Perdana Menteri Jepun Shinzo Abe yang menerima anugerah serupa pada 2016 dan Raja Bhutan Jigme Khesar Namgyel Wangchuck pada 2009 (ketika itu baginda merupakan Putera Mahkota).

      Delete
    3. Wak suman..alaaa..apa lah yang nak diherankan sangat pasal penganugerahan gelaran Dokterat kehormat tu. Bukan Tun sorang aje yang menerima gelaran tu..bahkan ramai lagi pemimpin2 dunia lain telah diberikan anugerah tersebut oleh Thailand sebelum ni.

      Malah Msia juga pernah menganugerahkan gelaran kehormat seperti tu pada pemimpin2 dunia yang lain lah. Ini semata2 untuk mengeratkan lagi hubungan diplomatik antara Msia dengan negara tersebut.

      Takkan lah Wak tak tau bahawa penganugerahan ni bukannya secara suka2 aje...tapi dah tentu lah ada udang di sebalik batu..ada cagu dalam sepatu yang bakal memberi keuntungan kepada Thailand...setuju kan Wak ????

      Delete
    4. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    5. oiii....geng najis.....ko fokuskn kan pada kes kepala bapak ko tu.....umporno tak lama lagi....bukan ko boleh buat apa2 pun......

      ko cuma keje kebun saja....musim hujan ni boleh la pau harga sayur lebih sikit kan...kan...kan!

      Delete
  4. Tuan Shah jadi cerdik sedikit. Analisis biar realistik & terlihat meyakinkan. Apa masalah Tuan Shah sebenarnya? Kita sepakat nyahkan kerajaan kleptokrat. Pada masa sama ekonomi negara mesti dipulihkan. Asyik main politik sepanjang masa tak letih ke?

    ReplyDelete
  5. Kamu ni tak de emak bapak ke? Panggilan menghina nama orang mengenyangkan kamu ke? Bahasa menunjukkan bangsa. Kamu ni bangsa dedak KE?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa sal lak kau ni nak meroyan macam baru lepas pekena ketum berperisa ubat batuk haah....yang empunya diri pun tak ambik kesah dan tak ambik pot pasal gelaran tu, malah berasa bangga pulak..kau ni aje yang lebih senduk dari kuah kot????

      Delete
    2. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. Wak Suman tempek Bacin...Dah tentu lah Wak perasan benda ni, tapi sebagai balaci tegar Fuckatan Haprakan...Wak sengaja butakan mata dan pekakkan telinga aje...betul tak Wak???

      Amanah Sekadar Cawangan Baruah DAPig..!

      Ada ke patut..mereka sanggup menanyakan soalan ni...Apa hak bukan Melayu dan Bumiputera yang diambil dan dinafikan selama ini?

      Kerana kebebasan yang diberikan lah mereka boleh menguasai kerajaan hari ini..!

      Tak cukup lagi?

      Seorang perwakilan dari Parti Amanah hari ini mencadangkan agar diwujudkan had terhadap hak keistimewaan Melayu agar kaum lain dapat turut sama bersaing secara baik.

      Wakil Amanah Setiawangsa Asma Alif berkata had itu boleh ditetapkan dari segi kuota atau masa.

      "Dalam hak asasi manusia di peringkat antarabangsa sekalipun ada disebutkan diskriminasi positif, iaitu keutamaan diberikan kepada suatu kaum (yang ketinggalan) untuk naik.

      "Dengan kerajaan baru sekarang, saya ingin lontarkan idea bahawa hak keistimewaan Melayu perlu ada had - sama ada dari segi kuota atau masa.

      "(Ini) untuk memberikan ruang kepada sahabat-sahabat kita di kalangan kaum Cina dan India, untuk naik bersaing bersama-sama," katanya di Konvensyen Amanah 2018 di Ipoh hari ini.


      Dah tentu lah Wak bewrsetujun kalau kita labelkan dia ni sebagai Macai Bangsat DAPigs..!

      Lu Fikir La Sendiri Wak Suman Oooiii, itu pun kalau ada sisa2 akal dalam kapla Wak..!!!!!

      Delete
    4. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  6. Politik Malaysia dah macam cerita Narcos di Netflix. Berbunuhan sesama sendiri demi kiasa dan wang

    ReplyDelete
  7. Sistem ciptaan penjajah berjaya memecahbelahkan melayu islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bontot hang ! Hati hitam sunggu

      Delete
    2. Tak habis2 dgn salahkan bangsa lain pecahbelah melayu Islam.
      Hello any brain at home(in the skull). Habis tu yg baru2 ni dua ekor penghasut i.e serban hijau dan Jawa tempe kelongsong baju merah menganjurkan rally anti ICERD tu perhal pula. Bukankah nk pecahkan sokongan melayu islam. Melayu la sendiri pecahbelahkan melayu islam. Si serban siapkan doakan agar PM dan kjaan baru cepat2 hanvur. Then sibJswa Kedi menyamar melayu pun sama, nk pecahbelahkan sokongan melYu islam PH supaya beralih pd parti gabungan 2 ekor tu.
      Tu la cekik dedak haram.Najobon dan Si Badak byk2, otak pun jadi benak huhu

      Delete
  8. Geng Najib lebih hina drp Pahlawan (baca Penyamun) Bugis @ Kleptokrat yg berdusta dan merampok harta Rakyat. Malah lebih hina drp Lokman Nor Adam. Tahu sebabnya ?

    ReplyDelete
  9. Orang me-layu memang bangang.Kamu lebih pentingkan siapa nak jadi PM,daripada kepentingan negara.Kamu bertuhankan raja,darjat,dan harta.Sistem kasta sangat kuat dalam diri kamu.Feudal masih menebal,...menumpulkan potensi fikir bangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku agak lah..kau ni mesti macai tegar Red bean Army DAPigs..merelakan diri untuk dijadikan kuda tunggangan mereka bagi meranapkan dan melemahkan bangsa sendiri !!!!

      Delete
    2. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    3. Bro..ayt pertama x patut x setuju..andai kamu cina keling..yg lain kami setuju..andai kamu melayu..

      Delete
  10. PENGHORMATAN DUNIA TAK PUTUS2 MELIMPAH TUN MAHATHIR

    BANGKOK, Dec 15 — The idea of honouring Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad with an honorary doctorate degree in social leadership, business and politics originated from Rangsit University (RUS) students who were looking for a role model in leadership within Thailand’s neighbouring nations.

    RUS president Dr Arthit Ourairat, 80, told the Malaysian media that the students of the leadership programme of the university’s Social Innovation College found Dr Mahathir the perfect fit and even took the initiative to visit him.

    “We were considering a role model our country needs and Dr Mahathir has everything needed in being a good leader,” he said.

    “He is a decisive and a heroic leader who took the country forward and even saved the country in times of distress, including during the 1998 financial crisis. This is the type of leader we Thais too want to have.

    “Hence, this is why the same students were among the earliest to congratulate Dr Mahathir when his coalition won the 14th General Election (in Malaysia),” he said, adding that the same undergraduates will receive their scrolls tomorrow when Dr Mahathir receives his honourary doctorate degree.

    “The fact that Dr Mahathir has come down to receive the scroll despite his hectic schedule will not only inspire the new graduates but also people at large.

    “Despite his age, he remains vibrant, enthusiastic, energetic and delivers speeches without any script. His ideas, vision, so fast and dynamic every day, he comes up with new solutions for the problems he faces,” the RUS president said, adding that this is something the Thais adore about Dr Mahathir.

    “Though I’m 13 years younger but just can’t keep up with him. After he won the election, he was the talk of the town in Thailand. So he is a good example for others, Thaksin (former Thai prime minister Thaksin Shinawatra) why don’t you come back. It is not about age, there are lots of things to consider.

    “Nobody is perfect but I cannot think of anything bad about Dr Mahathir. We admire that whenever the country faces problem, despite of his advanced age, he is willing to come back, work and save the country for the people,” he said.

    “We are very selective as to whom we confer the honorary doctorate. So far we have only conferred the honorary degree to four persons including Dr Mahathir. The other three recipients are Thai Princess Srinagarindra (Somdet Ya), King of Bhutan His Majesty Jigme Khesar Namgyel Wangchuck (2009), Japanese Prime Minister Shinzo Abe (2016).

    Meanwhile, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad and Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali tonight were feted to a private dinner organised by Rangsit University at a leading hotel here.

    Also present were Foreign Minister Datuk Saifuddin Abdullah and spouse Datin Norlin Shamsul Bahri, Malaysian ambassador to Thailand Datuk Jojie Samuel and Thai Education Minister Teerakiat Jareonsettasin, Thai Tourism and Sports Minister Weerasak Kowsurat, Deputy Foreign Minister Virasakdi Futrakul and senior academic members of the university.

    At the dinner Dr Mahathir was given a welcoming toast for good health, longevity, and great success for his leadership, happiness, and bright future for his country and his people. — Bernama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak suman..alaaa..apa lah yang nak diherankan sangat pasal penganugerahan gelaran Dokterat kehormat tu. Bukan Tun sorang aje yang menerima gelaran tu..bahkan ramai lagi pemimpin2 dunia lain telah diberikan anugerah tersebut oleh Thailand sebelum ni.

      Malah Msia juga pernah menganugerahkan gelaran kehormat seperti tu pada pemimpin2 dunia yang lain lah. Ini semata2 untuk mengeratkan lagi hubungan diplomatik antara Msia dengan negara tersebut.

      Takkan lah Wak tak tau bahawa penganugerahan ni bukannya secara suka2 aje...tapi dah tentu lah ada udang di sebalik batu..ada cagu dalam sepatu yang bakal memberi keuntungan kepada Thailand...setuju kan Wak ????

      Delete
    2. Apalah yg kau merepek nih.....??

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  11. Wak Suman..Rasanya Wak pun tak percaya pasal Dongengan Mahathir Mengenai Timbalan Presiden UMNO tu kan ????

    Mahathir adalah mahaguru penyimpangan (diversion) paling hebat yang tak perlu dinafikan oleh sesapa pun dewasa ini.

    Ketika rakyat marah dengan tindakan beliau menjejaskan demokrasi kerana mahu melumpuhkan parti pembangkang, beliau menyerang kepimpinan UMNO lagi.

    Kali ini giliran Timbalan Presiden UMNO pulak yang menjadi mangsa rakusnya tu.

    Dalam keadaan orang membicarakan kemungkinan tindakan Ahli Parlimen UMNO yang keluar dan bakal menyertai Bersatu kerana ugutan, tiba-tiba sahaja gambar Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan, Bendahari UMNO Tengku Adnan Tengku Mansor dan Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim berjumpa Mahathir disebarkan.

    Pertemuan tersebut 22 Oktober 2018, disebarkan Disember 2018 ketika isu politik senang panas dan orang Melayu sedang marah kepada mereka yang keluar UMNO.

    Tujuannya apa ye Wak Suman...kalau bukan untuk mengubah haluan pemikiran rakyat daripada marah kepada wakil rakyat yang menandatangani perjanjian syaitan kepada menghentam Timbalan Presiden UMNO.

    Selepas mengarahkan wakil rakyat-wakil rakyat yang belot ini menyerang Zahid, Mahathir pula menyerang Mohamad Hassan bagi menjejaskan lagi keyakinan ahli kepada parti.

    Dakwa Mahathir, Mohamad Hassan meminta pandangan beliau bagi menyertai Bersatu.

    Dakwaan Mahathir sangat aneh kerana Mohamad Hassan merupakan Timbalan Presiden parti terbesar negara.

    Jika Mohamad Hassan masuk Bersatu beliau hanya boleh menjadi ahli biasa yang tidak boleh bertanding dalam pemilihan parti Bersatu pada masa akan datang.

    Tanpa propsek menjadi Menteri, tanpa prospek dapat memegang jawatan dalam Bersatu, mengapa Mohamad Hassan mahu meninggalkan UMNO menyertai Bersatu?

    Jika Mahathir pernah mengatakan Nabi tidak bercukur kerana tiada pisau cukur pada zamannya, apalah sangat mendendangkan cerita dongeng Mohamad Hassan minta izin masuk Bersatu.

    Dalam dunia politik tempatan hampir semua orang boleh baca Mahathir sedang mengejar waktu untuk melumpuhkan UMNO.

    UMNO perlu dimusnahkan supaya Bersatu dapat menjadi parti terkuat orang Melayu dan laluan mudah anaknya menjadi Perdana Menteri.

    Justeru mustahil Mahathir tidak terima jika benar Mohamad Hassan minta izin masuk Bersatu.

    Jadi tak salah lah kalau rakyat Msia yang waras di negara tercinta ni membuat kesimpulan bahawa mass exodus MP2 dan ADUN2 keluar parti dan bakal menyertai Bersatu dalam masa terdekat adalah buah tangan dan hasil grand design Tun Madey ni untuk menambah MP2 Bersatu bagi mengimbangi PKR dan DAP dalam parlimen..dan seterusnya...menafikan Bang Non untuk menjamah kerusi empuk PM ke 8 nanti..setuju kan Wak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak abis2 kau merepek meraban, yer....!!

      Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  12. Sesiapapun boleh membuat andaian, asyik membuat andaian politik kita tak akan kemana,adakah pemimpin ph mencari penyakit... lihatlah nasib umno sekarang, rakyat sekarang bukan macam yg dahulu...mahukah kerajaan ph sekarang dihukum sebagaimana bn, asyik nak main game politik

    ReplyDelete
  13. Mabuk politik buat Geng Najib kesasar. Cerminlah diri. Jika tak malu pd diri sendiri sekalipun setidaknya malulah sikit pd cermin tu.

    ReplyDelete
  14. Tanahair tercinta ini bukan hanya BN @ PH yg punya. Tanahair tercinta ini milik kami dan anda semua. Jangan biarkan UMNO, PKR, PPBM, MCA, DAP, PAS, PAN, GPS menghuruharakannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro fikir tajam..sungguh tajam..
      Hidup Malaysia!
      Hidup Malaysia!
      Hidup Malaydia!

      Delete
  15. geng najis ni sama la macam najib tu.....sampai sekarang tak sedar diri......berak dah meleleh kat belakang seluar masih dok sibuk air liur basi org lain...

    klu lembu dah memang macam tu!

    ReplyDelete
  16. Udin Udinnnn. Dulu hang angkat azmin tibai piji kaw2.sekarang bila nuar nak jadi pm hang jilat baik punya pungkok piji sampaikan tun pun kena tibai sekali . Emang dasar kau ni udinnn

    ReplyDelete
  17. ...sepatutnya biarkan edah mereka sebagai wakil bebas sepenggal, baru dinilai semula pendirian mereka.

    ReplyDelete
  18. analisa politik ini bercorak 'personal opinion'.

    pd pendapat saya, apabila tun menerima 'rayuan' supaya memimpin UMNO semula, t sri muyid akan juga d jemput utk mengisi jawatan tim presiden. beliau akan secara otomatik menjadi pengganti tun m kelak. satelah d lantik menjadi PM, ds azmin akan d lantik selaku tim PM.

    ini adalah 'ramalan' saya.

    wallahu'alam.

    ReplyDelete
  19. ooii budin .. yang penting di sini rakyat dan negara sejahtera. bukan pemimpin bermaharajalela. berjuanglah untuk rakyat budin, bukan untuk mana-mana pemimpin. pemimpin mana yang soh ko tulis macam ni budin, cuba ko cakap. dedak juga ke ko ni?? tak kira la anwar ke muhyidin ke azmin ke malah guan eng ke, yg penting rakyat terbela, tak diperdaya atau ditipu mana2 pemimpin pun, dan pemimpin yg berkuasa pula sentiasa menangkan rakyat. itu yang rakyat nak budin. ko paham ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Whatever, setahu saya, Najib/Umno, BN da berjaya perdayakan rakyat, duit dirembay mekalui 1MDiBabi. My opinion pula mmng PH bakal jdi BN 3.0. PBBM akan jdi umno 3.0 sbb ramai bekas ahli umnomgok yg nk sertai Bersatu. So whats the point if Tun berjaya kukuhkan sokongan bani melayu dlm PBBM dan megimbangi jemaah menteri2 melayu/islam dlm kabinet . Padahal menetima sejumlah hesar bekas2 pemimpin/ahli umno ex penyokongcNajib yg ramai terpalit skandal fi masa Tun dan di masa Najibon hah? We want quality(yg tak terpslit raduah, salahguna kuasa. Not just quanyity-terima saja penghijrahan katak2 politik umno ni.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...