Tuesday 25 December 2018

SPEKULASI HUBUNGAN TUN MAHATHIR DAN ANWAR BOLEH DIREDAKAN DENGAN DUA TINDAKAN INI


Kecuali dirinya sendiri, tidak ada sesiapa yang lain yang betul-betul pasti apa yang ada dalam hati dan pemikiran Tun Mahathir Mohamad tentang peralihan kuasa daripada beliau kepada Anwar Ibrahim.


Tun Siti Hasmah Mohd Ali, pegawai-pegawai Tun Mahathir atau pimpinan Bersatu, semuanya pun tidak tahu apa perancangan sebenar Tun Mahathir mengenai perkara itu.


Cuma tidak pasti sama ada Tun Daim Zainuddin tahu apa-apa atau diberitahu sesuatu oleh Tun Mahathir mengenainya.


Yang kita tahu, di sebalik Tun Mahathir selalu mengatakan beliau akan menunaikan janji peralihan kuasa itu kepada Anwar, kerap pula terpacul daripada mulutnya, “mungkin saya jadi Perdana Menteri kurang dua tahun dan mungkin juga lebih dua tahun.”


Lantaran itu, teka-teki dan spekulasi terus bertebaran tentang peralihan kuasa yang sepatutnya dilakukan dalam tempoh dua tahun itu.


Dalam waktu yang sama, Tun Mahathir seperti cuba mengukuhkan lagi kedudukannya melalui tindakan beberapa pemimpin UMNO menyertai Bersatu dan sekumpulan Ahli Parlimen BN membuat akuan bersumpah menyokong kepimpinannya.


Semua ini dilihat oleh banyak pihak sebagai percubaannya tidak mahu menyerahkan kuasa kepada Anwar dalam tempoh dua tahun sebagaimana yang dijanjikan, meskipun luahan kata-katanya seperti akur dengan persetujuan peralihan kuasa itu.


Logiknya ialah jika dengan Bersatu ada 13 kerusi Parlimen pun beliau boleh dipersetujui sebagai Perdana Menteri, apa perlunya lagi menambah kekuatan dengan membawa Ahli-Ahli Parlimen UMNO menyertai Bersatu?


Jadi, apa sebenarnya yang ada dalam perkiraan dan pemikiran Tun Mahathir?


Apa pun, jika Tun Mahathir benar-benar ikhlas dan berpegang kepada janji peralihan kuasa itu dan tiada sifat “telunjuk lurus kelingking berkait”, sekurang-kurangnya dua perkara ini perlu dilakukannya bagi meredakan keadaan.


Tidak dinafikan isu ini sekarang bukan saja sudah meretakkan hubungan antara PKR dengan Bersatu, malah telah wujud sama puak-puak tertentu yang menyokong Tun Mahathir dan condong kepada Anwar dalam Pakatan Harapan sendiri.


Untuk mengelakkan keadaan bertambah buruk dan membahayakan masa depan Pakatan Harapan sendiri, dua perkara yang harus dilakukan oleh Tun Mahathir itu ialah:-


Pertama, beliau perlu segera mengeluarkan kenyataan yang menegaskan keakurannya tanpa berbelah bagi kepada peralihan kuasa yang sudah dipersetujui dengan Anwar itu.


Kenyataan kali ini mesti dilihat muktamad dan tiada lagi perkataan “mungkin” seperti yang selalu disebutnya sebelum ini.


Kedua, Tun Mahathir harus memberi suatu jawatan penting dalam kerajaan kepada Anwar yang memberi gambaran Presiden PKR itu adalah bakal penggantinya sebagai Perdana Menteri dalam tempoh setahun setengah daripada sekarang.


Dalam keadaan sekarang, Tun Mahathir dan Anwar tidak boleh dilihat terpisah, sebaliknya mesti selalu akrab dan bersama.


Keadaan mereka yang terpisah hanya menyebabkan “hantu raya” ada peluang menusuk jarum menghasut dan memberi pelbagai gambaran yang tidak baik tentang hubungan kedua-duanya.


Agak-agak, sediakah Tun Mahathir melakukan dua perkara itu? (ShahbudinHusin 25/12/2018)

103 comments:

  1. Hantu raya yg tuan budin maksudkan itu tidak lain tidak bukan ialah PPBM sendiri!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PPBM harus memilih samada menjadi ahli PH atau menjadi umngok 3.0!

      Delete
    2. PH menang bukan sebab Tun seorang dan umngok kalah bukan kerana najip seorang!

      Delete
    3. Apalah malang nasib malaysia, pemimpin yg dilantik suka memungkiri janji. Janji pilihanraya tak semua akan ditepati, janji dgn parti warisan pun dlm proses dimungkiri. Janji melayu itulah momokan kaum lain! Hai...malangnya malaysia.

      Delete
    4. Malaysia baharu? mungkin tidak!

      Delete
    5. Kelapa Matag, betul tu. Setuju.

      Delete
    6. I honestly think that Tun himself doesn't want to be where he is now longer than what he needs to be! Cuma mungkin dia rasa Dan tahu there's some unfinished business yg perlu dia buat sebelum Anwar takes over. Sbb tu dia x boleh bagi jawapan yg tepat bila tarikh dia perlu berundur walaupun penjanjiannya adalah selama dua tahun! I do not like Tun anymore than some of us here don't like Anwar, but at this juncture, we all need him. The mess that we are in now is quite massive. Dua tahun adalah hanya sebagai milestone yg mungkin dipersetujui bersama dlm majlis president, tapi sekiranya perlu dilanjutkan, serasanya tidak Ada bantahan dri majlis president or even Anwar himself. Cuma reshuffling of cabinet ministers should be in place. Masa tu, barulah Anwar dibawa masuk menggantikan isterinya sbg DPM.

      Agenda utama Tun selain getting the nation on the right track, adalh penyatuan bangsa melayu Dan memastikan melayu still in control of the political power. Agenda ini kena mesti dilaksanakan discreetly, and we know why this has to be done in that manner. So, Tun x perlu memberi tarikh yg tepat bila dia perlu berundur, but when the time is right he has to deliver what was promised!

      Cuma yg x sedap dengar skang pasal nak bawa masuk bekas ahli parlimen Umno ke dalam bersatu secara en Bloc! Kalau yg dibawa masuk itu melebihi ahli parlimen bersatu itu sendiri, maka Kita akan Ada different version of Umno Dlm PH! Think people who voted for PH in the last general election would like that? At the of the day Umno jugak yg pegang kuasa walaupun bukan pada nama! Kita ni dapat penat jer la! No way Jose! Tun kena cari jln lain nak kuatkan kuasa politik Melayu! Bukannya amik those scumbags! Entah berapa banyak duit 1MDB yg dorang dah mentekdarah! Kita semua tahu last general election dorg dpt tonnes of money from najib sbgai Dana pilihanraya, sesentegah mereka sampai boleh beli kondo cash! Yes! I been around the block if you asked me where do I know all this!

      So, Mr admin! I beg to differ! Tun x perlu nak buat seperti yg Tuan suggest, apa yg perlu bagi Tun adalah start delivering those promises and the rest will fall in place!

      Delete
  2. PPBM harus memilih samada menjadi ahli PH atau menjadi umngok 3.0!

    ReplyDelete
  3. PH menang bukan sebab Tun seorang dan umngok kalah bukan kerana najip seorang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah makan ubat ke belum pagi ni ?

      Delete
    2. Orang dah lama makan ubat, itu sebabnya orang lain sedar. Yang belum sedar, kamu!

      Delete
    3. Banyaknya komen kau...penuh satu blog...buka blog sendiri la bro...sendiri tulis lepas tu sendiri baca

      Delete
    4. Tidak semestinya apa yang dikatakan Budin itu benar,,jika Kita fikir sejenak Tun M sudah tiada se barang kepentingan untuk terus berkuasa,,Dia tetap akan menyerahkan jawatan pada Anwar supaya namanya bersih di penghujung hayatnya,,dan percayalah jangan mengharapkan negara akan lebih cemerlang di bawah naungan Anwar.......!! Kita Rakyat terpaksa kena berlapang dada........,...!!

      Delete
  4. Masih lagi mahu salahkan Tun M di atas tiadanya Anwar di dalam kabinet?

    Satu negara tahu ia adalah pilihan Anwar sendiri untuk tidak berada di dalam kabinet Tun.

    Perancangan dan kehendaknya sangat jelas. Iaitu supaya Dr Wawi kekal sebagai TPM sehinggalah Anwar mengangkat sumpah jawatan sbg PM, barulah Dr Wawi meletakkan jawatan. Sementara itu Anwar akan berada di luar kabinet.

    Salah Tun M jugakah?

    Kalau nak langgar Tun tu langgar je lah, tak perlu buat alasan-alasan bodoh seolah-olah kami ni tak makan nasik.

    Silakan melanggar. Rasa sesuatu kek hanya boleh diketahui selepas memakannya.

    ReplyDelete
  5. Tak payah berspekulasilah En.Shahbuddin. DUA CADANGAN awak ni pun MENGARUT - wasting time. Elok buat sahaja undi PARLIMEN.
    Semua orang nak tahu juga, BERAPA RAMAI YANG TERGILA SANGAT NAK ANWAR IBRAHIM JADI PERDANA MENTERI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Cik Minah. Saya sokong.
      Siapa la teringinkan Bang Non sekeluarga?
      Pemilihan Party sendiri pun, kelam-kabut, tak tentu-hala dan banyak membuang-masa pihak Polis.

      Delete
    2. Bila mana Anwar & Nazri keinginan utk meneruskann 4 Intipati Persefahaman membelakangi Tun, maka tindakan unilateral ini susah cukup utk di fahami.

      Kita mesti betul2 jelas, ada kah Anwar mempuyai Scandal di Singapura, Video yg mana Negara tersebut blh mengugat kedaulatan Kita sepertimana di lakukan oleh Singapura ke atas Najib sebelum ini?

      Ini intipati yg mana perlu di fahami oleh Kita semua.

      Delete
    3. Kena minta INVOKE buat pungutan suara dan kajian.

      Tapi bukan buat diam-diam macam depa kaji populariti Tun M dah jatuh 20% tu yang dibuat diam-diam tup-tup hanya keluar angka saja.

      Buat secara terbuka dan telus.

      Ada bran?

      Delete
  6. Setuju john doe, nuar hanya mcm perempuan baru bersuami dah gatal mngenyam x bolih nengok jantan lain, terus nak mngendeng. Lepas tu tuduh suami x adil krana blum cukup 2 thn dah nak bercerai. Sedangkan si suami hnya tengok n lihat saja, xde kata apa2 pun. Haprak sangat pmimpin yg budin sanjongi ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada setengah manusia Allah takdirkan 'Bila duduk dalam' dia boleh jadi orang baik.
      'Duduk luar' dia tak boleh kawal diri'. ...
      Banyak mengacau sangat aku rasa 'BUDAK INI MASUK KEDALAM PULAK NAMPAK NYA'.....
      Bro John Doe sudah nasihat, jangan tak dengar.....

      Delete
  7. Buat apa ujudkan 'suatu jawatan penting' untuk diberi pada Bang Non. Lebih baik suruh isteri Bang Non letak-jawatan TPM dan beri laluan kepada beliau.

    Jika dulu, anak-beranak tidak sanggup berkorban dalam langkah ala-Kajang di Port DICKson, takkan nak jadi PM ke-8 pun, isteri masih tidak mahu berkorban.

    Takkan... dua tahun lagi... laki PM, bini TPM.
    Tabiat-lama, dah buang, ka belum?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bang Non anugerah Tuhan tau..

      Jadi kena bagi isteri dia jadi TPM sebab 'anugerah Tuhan' hanya layak jadi PM ja, TPM tak layak.

      Ahaks.

      Delete
  8. Budin dah jadi macam tak berapa betul sikit semenjak kebelakangan ini bilaman melibatkan Anwar AlJuburi (meminjam gantinama bagi Anwar ciptaan Mat Sabu). Mungkin Budin bakal mendapat habuan seguni dua dedak bilamana AlJuburi mengambil tampok pemerintahan dari Tun. Relax lah Budin ,dedak yg dikejar tu tak kemana pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tn Budin dah angau dok fikir ganjaran bila bang Non jadi PM.. Hehehe..

      Delete
  9. Hang lah kot hantu raya tu shahbudin. Dok hari-hari menulis pasal benda ni. Kahkahkah. Boleh bayang muka anwar bila bercakap bab ni. Rakyat tak mau anwarlah budin. Tanya dia apa pelan dia selepas ambil alih jawatan pm? Ada pelan tak? Ingat ini running parti ka? Pelan apa pelan? Jawab sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun pelik dengan Cik Budin nih. Sejak kebelakangan ini tak habis-habis cerita pasal kempunan Bang Non nak jadi PM.
      Macam tak sabar ja... tunggu 2 tahun lagi.

      Delete
    2. Tn Budin dah angau dok fikir ganjaran bila bang Non jadi PM.. Hehehe..

      Delete
    3. Ada dapat apa-apa ke? Sebab sebelum ni dia dok tulis jangan persoal tempoh tun m sebagai pm.

      Delete
  10. Anwar sendiri percaya dirinya bukanlah orang yang layak untuk menjadi PM,oleh sebab penyakit yang dialaminya.Jadi,dia mencipta angkara kononnya Mahathir akan memungkiri janji.Pada masa yang sama,ada niat untuk membalas dendam.Si pendendam adalah orang yang memulakannya. Ini ciri-ciri 'narcissist'.Golongan yang memujanya pun sama.Namun, aku tetap nak tengok dia jadi PM secepat mungkin,Pizi sebagai menteri kewangan/ekonomi,dan Budin sebagai menteri penerangan.Malaysia akan bertukar menjadi sorga dalam sekelip mata.Anwar&Co. vs rakyat dan negara.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau semuanya salah keling,me-layu bijak macam kau pi mana selama ini,buat apa sejak berzaman dulu,....dok melancap ka berzaman-zaman,main teloq dan mengamput ke?Me-layu paria,sampai khiamat dok salahkan orang lain.Munafik!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Mr syed albodin algojo.

      Hang tengok freaky chuchky beri
      sebab musabab. apa yg teman dok ckp.

      Mlayu jd koli cina dari muda sampe toa dan sampe mampuih.
      Cina jadi tokeh dari moda sampe toa dan sampe mampuih.
      Manteri mlayu jadi baruwa cina dari pegang jawatang dan sampe kemampuih.
      Sebagai ahli parti kita di tuntot untok setia dan berusaha keras demi mengangkat parti dan diri sendiri dan kroni.rakyat biorpi nak mampuih keras atu mampuih berdiri..
      Sipat tamak manosia pasai duit dan benda yg bunyi wit-wit.tak poronah cukop dan puas sampe kemampuih..
      Kwah kwah kwah mkn kuah ..

      Delete
    4. Bro nak cakap pasal melayu..malu kerna kami melayu.
      Ndak x ndak melayu goreng gulai makan melayu..
      Kehkehkehhehhehmelayumelayubeb

      Delete
    5. Bro nak cakap pasal melayu..malu kerna kami melayu.
      Ndak x ndak melayu goreng gulai makan melayu..
      Kehkehkehhehhehmelayumelayubeb

      Delete
  12. Syabas, Budin. Tepat tulisan saudara.

    ReplyDelete
  13. Rakan2 semua..Rasanya ada baiknya kalau di pagi cuti ni, aku kongsikan dengan korang satu pendedahan yang pasti bakal merubah game play politik di Msia ni beb !!!!

    Nasib baik lah penganalisa politik negara ni mendedahkannya...kalau tak sampai kiamat pun kita tak tau..

    Shafie is with Muhyiddin in plot to topple Mahathir???

    Following is an article published by The Malay Mail Online complete with responses by RJR:

    The Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) will discuss and seek consensus from the Parti Warisan Sabah (Warisan) before deciding on any move to extend its influence to the state, says its president Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    He said PPBM had made an agreement with Warisan and Sabah Chief Minister Datuk Seri Mohd Shafie Apdal that the PPBM would not go to Sabah so that Warisan could expand its influence there.

    “Our strategy was correct. Even even without us, Warisan won in the 14th General Election (GE14), and the cooperation with PH (Pakatan Harapan) was a success. But there are Sabahans who want PPBM to come to Sabah.

    “Now there are demands from those who want to establish PPBM in Sabah, but we have to be very careful,” he said in an interview with several media organisations at the PPBM headquarters here today.

    RJR: Who are you trying to kid, Muhyiddin?
    Was it not you who entered a deal with Shafie Apdal to have Warisan merge with PPBM once Mahathir is deposed?

    Everyone knows that Warisan comprises almost entirely of Sabah Bumiputeras and is well suited to be a part of PPBM.

    Shafie formed the party on the pretext of it being a platform to champion the cause of Sabahans but had always intended for you to trigger its merger with PPBM.

    The whole idea of keeping PPBM away from Sabah was to prevent Mahathir’s and Mukhriz’s influence to reach the West Malaysian state.

    Now that the Prime Minister’s popularity rating is getting lower and lower, you’re spreading your wings to pave the way for a PPBM-Warisan merger should you succeed in ousting him.

    And poor Mahathir actually thinks that the plan for PPBM not to contest in Sabah was some sort of a brilliant strategy you worked out all by yourself.

    Sometimes, I feel sorry for the old man.

    Here I am, getting all the right intel and seeing things with crystal clear premonitions, and there he is, oblivious to all the goings on around him.

    If I were him, I’d have wrapped you up in a “Nika Gee complaint” robe a long time ago before shipping you off to Alaska on a one way ticket.

    The interview was held in conjunction with the party’s second general assembly scheduled to take place at the Putrajaya International Convention Centre (PICC) from Friday to Sunday.

    Muhyiddin also pointed out that Warisan should first settle the negotiations with former UMNO leaders and members in the state first before the PPBM leaders to make any decision.

    “I have informed Shafie to do the negotiation first, let them join Warisan so that there will be no clash in terms of the party’s interests … our party and others,” he said, adding that issues regarding the party’s membership should be resolved in a good way by establishing mutual understanding.

    RJR: Ah, so its true then.

    Warisan does intend to join PPBM, because several PPBM agents have already come to “dollar and cent” terms with all UMNO MPs from Sabah regarding their crossovers to PPBM.

    You’re now saying that these MPs should join Warisan.

    What this means, is that you plan to use these MPs as ransom in your bid to oust Mahathir by preventing them from entering PPBM unless the Prime Minister resigns.

    Should Mahathir resign, you then get these MPs along with Warisan to join PPBM.

    You’re a slithering serpent, aren’t you?

    He said after the negotiations completed and still there were former UMNO leaders and members who were keen to join PPBM, then the party would set up its divisions and branches in the state.

    “But again, there must be an understanding so that we will not clash in the general election. These issues need to be resolved first,” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHAHA..................ini satu lagi cerita KARUT-MARUT. Shafie & Mahyiddin berkomplot nak jatuhkan Tun Mahadir................?????
      COMEONlah - buat cerita yang lebih realistik.
      Tum Mahadir bukan boleh menongkat dunia. Usia dia dah 93 going on 94. Mahyiddin pulak menghidapi barah pankreas. Nak buat apa berebut - lebih baik bekerja keras, ambil peluang sepenuhnya berkhidmat selagi nyaw di kandung badan.

      Delete
    2. Fuyooo...Komplot yang dirancang oleh Din Pagoh dan Piee Pedal semakin twisted lah!!!!

      RJR: Yes, yes…the rhetoric.
      After all, you do need your fans to believe all this, don’t you?

      So go ahead, bullshxt all you want.
      After all, if you can stand on a podium swearing heaven and earth that you had nothing to do with Nika Gee, only God knows if the stuff that oozes out of your mouth is worth two cents in the black market.

      Commenting on Sarawak, Muhyiddin said Bersatu need to be cautious so its presence would not cause problems with the Gabungan Parti Sarawak (GPS), particularly after the party announced its stand as pro-PH.

      “GPS announced that the party is pro-Pakatan Harapan… what does that mean? They have also decided on Petronas issues and if it is not being navigated carefully, it will have a big impact on Petronas’ operations. So that’s one of the things need to be discussed,” he said.

      After Barisan Nasional’s defeat in the GE14, it was disbanded in Sarawak and replaced with GPS.

      Logiknya... Din pagoh ni pun ada cita2 jugak..takkan lah setelah merisikokan kariernya dulu kerana menjadi balaci Tun Madey untuk mengenakan DS Najib dalam isu 1 MDB, bersama2 dengan Piee Pedal...dah tentu lah ada terdetik jugak dalam jiwanya dia yang sepatutnya menjadi PM ke 8 dan bukannya Bang Non atau pun Azmin.

      Dah pastinya lah dia kecewa tak terhingga apabila segala pengorbanannya untuk merealisasikan komplot tu bersama2 dengan Piee Pedal langsung tak dihargai oleh Tun Madey ..sapa lah tak frust kalau segala pengorbanannya tu tak dipandang sebelah mata pun oleh Tun..umpama selepas habis manisnya..sepah dicampak ke dalam longkang aje bhai!!!!

      Delete
    3. Terencat akal Kita jika di lahan GN ni. Walaubagaimana pun Kita biarin je si luncai ni dgn labu nya, utk hiburan sj

      Delete
    4. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    5. Pakistan keen to learn from Mahathir Mohamad's experice in transforming Malaysian economy: PM Khan
      Press Trust of India
      Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  14. Bangsa melayu ni hebat..
    Orientalis dtg secara terancamg beberapa kali bagi memastikan agenda kebangkitan digagalkan.
    Namun mereka DANGKAL, perancangan tersebut bukan dari manusia..tp dri pencipta. Jika DIA mahukan ia terjadi, pasti terjadi (lirik MNasir). for info, Madey adalah melayu ke 2 Yg penjajah x gemar selepas Almarhum Dato Onn Jaafar. Tun dah terbukti champion dlm pentadbiran negara. bukti “Serangan subuh (pembelian Guthrie - sykt perladangkan terbesor UK) Anwar? serangan EJOS?

    kembali isu Nuar Madey..
    Dalam keadaan sekarang, Berkemungkinan Nuar ter

    ReplyDelete
  15. Aku pun tak faham lah...Tidak ke kita semua sedar bahawa segala perseteruan antara Tun Madey dan Bang Non ni hanya lah satu sandiwara politik yang didalangi oleh Tokong Kit Siang untuk mencapai hajatnya sejak dari dulu lagi iaitu....

    Kit Siang berniat jadikan Cina bukan Islam PM Malaysia ke-9????

    “Dari dulu lagi, kita lihat, tidak pernah ada usaha dari Hindraf untuk bermuzakarah dengan kelompok-kelompok Melayu-Islam.

    “Waytha Moorthy dan gang-geng dia tidak pernah mengambil masa untuk memahami isi-hati, nilai peradaban dan tatasusila orang-orang Melayu-Islam kerana beliau hanya berniat untuk memerangi mereka.

    “Sebab itulah Waytha boleh berkawan dengan Bangsa DAP. Umum tahu, bahawa Lim Kit Siang dari dulu lagi sudah terbukti sebagai seorang anti-Islam dan anti-Melayu yang tegar.

    “Percayalah, bahawa Kit Siang akan memperalatkan sesiapa sahaja yang anti-Islam untuk memecah belahkan orang Melayu-Islam demi mencapai matlamatnya untuk menjadikan seorang Cina bukan Islam sebagai Perdana Menteri Malaysia selepas pilihanraya umum ke-15.

    RJ Rithaudeen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  16. Astaghfirullah...Ada tak sesapa kat blog ni yang boleh memberikan pencerahan kepada berita sahih ni???

    DAP cuba cetuskan May 13 versi 2.0 dengan memperalatkan Waytha Moorthy....

    GAGASAN TIGA (G3)

    “DAP tahu, bahawa sekiranya tercetus rusuhan May 13 versi 2.0, kebarangkalian untuk membawa orang-orang Cina berkumpul di jalan amat sukar, kerana kaum Cina sememangnya sudah berpuas hati dan kaya.

    Jadi mereka memperalatkan Waytha Moorthy untuk memangsakan orang-orang India, terutama sekali mereka yang beragama Hindu, kerana mereka tahu bahawa sebilangan besar daripada orang-orang India tergolong dalam kumpulan yang mudah dimanipulasi kerana berpendapatan rendah dan sederhana rendah”

    RJ Rithaudeen

    Kalau betul lah berita sensasi ni...kini sudah jelas depan mata kita bahawa Tokong Kit Sial ini lah yang menjadi dalang besar dalam semua kemelut politik yang berlaku dalam negara tercinta ni bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  17. Tun kata "mungkin kurang dari 2 tahun" itu sebenarnya merujuk kepada silat taici dan perancangan anwar mahu dinobatkan sebagai PM secepat mungkin..

    ReplyDelete
  18. Aku dan rasanya...ramai lagi orang2 melayu berasa sedih bila mengenangkan cai2 haprak kat blog ni memandang sepi pendedahan yang telah dilakukan oleh penganalisa politik..orang yang sama mendedahkan komplot Din Pagoh dan Piee Pedal untuk menumbangkan Tun Madey dalam isu kemasukan Bersatu ke Sabah.

    Tak pe...Ini ada satu lagi pendedahannya yang dirasakan lebih sensasi dari apa yang telah diberitakan kat dalam posting aku kat atas tu..hope you'll be the judge of it!!!

    Apaaa....Selepas berkonspirasi dengan Piee Pedal...Team Muhyiddin-DAP behind plot to topple Mahathir???

    Following is an article published by NST Online complete with responses by RJR:

    BUKIT KAYU HITAM: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) has quashed Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan’s claim that a plan has been devised to unseat Tun Dr Mahathir Mohamad as the prime minister.

    RJR : Actually, it is Tun Dr Mahathir Mohamad and his men who got Dato’ Seri Khairuddin Abu Hassan to make the claim.

    Bersatu’s secretary-general Datuk Marzuki Yahya said the matter should not have arisen because Dr Mahathir was the leader of an elected government, through the consensus of the Pakatan Harapan (PH) component parties.

    He urged Khairuddin, who is PH’s communications and mobility committee member, to respect the people and refrain from issuing personal statements.

    RJR: Who is Marzuki trying to kid?
    What you guys are doing is precisely what the DAP does.

    For instance, on the 5th of September 2018, when Dr Maszlee Malik was appointed the seventh President of UIAM, Lim Kit Siang’s men went for his jugular by alleging that the appointment went against the core principles that got Pakatan Harapan into government.

    However, the senior Lim did not protest when Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad appointed Tun Dr Mahathir Mohamad as chairman of Khazanah and even defended Tun Dr Mahathir Mohamad when the Prime Minister offered himself for the role of Education Minister.

    This is precisely the kind of thing the DAP does.
    On the one hand, you will find Kit Siang agreeing to something that goes against the very principles that led the DAP into government.

    On the other, you will find Kit Siang’s men opposing that very thing on the pretext of it being against principles of democracy, human rights, justice, equity and what have you.
    Basically, it’s what you call the “good cop bad cop” game.

    While Mahathir claims it is perfectly democratic for people to oppose his leadership, he gets Khairuddin, who is known to have a prostitute’s mouth, to expose elements of sabotage that exist within PPBM to unseat him.

    He then gets Marzuki to chide Khairuddin for having such a prostitute’s mouth.
    At the end of the day, it serves the purpose of letting all and sundry know that an element of sabotage does exist, that the party is righteous enough not to let it get in the way of federal administration.

    The net result is the sympathy members of public will have for Mahathir.
    I wonder if Khairuddin kisses his mother with that mouth of his.

    “That’s his view … how do you topple (an elected leader) when the people have already voted (for him)?

    “In order to comment on something, we must first have respect for the people who have given the mandate and support to the PH.

    RJR: Yadda yadda yadda… the damage is done.
    A job well done, Marzuki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agak panjang sikit pendedahannya tu..tapi it's worth the reading guys!!!

      “The people have put their hopes in PH especially Dr Mahathir to restore the country, so there shouldn’t be any interpretations about bringing him down,” he said at a press conference at Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir Mohamad (IPDM) at Universiti Utara Malaysia (UUM) here, yesterday.

      RJR: Yes, yes…we know…the people put their hopes in Tun to ‘save’ the Malay-Muslims.

      Then, the Tun goes and sells all the Malays’ assets to the DAP on the pretext of there being irregularities in the way the assets were managed by the Malay-Muslims.

      It’s a form of prostitution, really.
      Earlier, the deputy foreign affairs minister attended the Santai Bersama YB programme at IPDM. It featured the topic ‘Tun Dr Mahathir Mohamad’s Leadership Legacy’.

      Khairuddin claimed on Saturday that a plan was hatched to overthrow Dr Mahathir as prime minister, devised by disgruntled quarters who were frustrated as they did not secure any position in PH.

      Meanwhile, Marzuki said a request had been made for PH leaders not to issue any statements that may lead to confusion or show signs of discord between party members, as it would only annoy the people.

      RJR: Yes, yes… we know how it works.
      First, you put in requests for people not to issue unnecessary statements.
      Then, you quietly tell Kharuddin to expose conspiracies that exist in PPBM.

      Then you tell the same Khairuddin not to expose PPBM conspiracies in public.
      Looks like you’re quite the prostitute yourself, Marzuki.

      I wouldn’t have believed it if I hadn’t heard it myself.
      He said the people had given the mandate to PH as a government to restore the country, so opposing views by the leaders should be discussed on the right platforms.

      “Instead of slugging it out in public, any differences in opinions should be discussed, or the people will be disgusted. There is no need to issue statements than can be misleading,” he said.

      RJR: You’re repeating yourself.
      We got the game.

      Meanwhile in Kuala Lumpur, Defence Minister Mohamad Sabu dismissed Khairuddin’s claims by saying that the prime minister can only be removed through a general election.

      RJR: Here comes another fellow.
      We all know that Mat Sabu is aware of Liew Chin Tong’s efforts to steal critical defence secrets from the armed forces.

      We also know that Mat Sabu turns a blind eye every time because the Amanah president listens to everything Tun Dr Mahathir Mohamad tells him to do.

      And according to Mahathir, it is ok for the DAP to rape the dignity of the Malay-Muslims by allowing Lim Kit Siang and his men to steal Malay-Muslim assets and the country’s defence secrets.

      During a press conference on the sidelines of the Ex-Servicemen Affairs’ (Perhebat) 52nd convocation here today, Mohamad, who is popularly known as Mat Sabu, implied that it was normal for the opposition to hatch such a plot.

      RJR: It isn’t an opposition plot.
      It is a plot within PPBM itself, led by Tan Sri Muhyiddin Yassin.

      It is Muhyiddin’s men who quietly engaged with certain individuals from the DAP, PKR and UMNO to discuss plans to topple Mahathir.

      I’m not sure if these individuals know that Muhyiddin is behind the plot.

      Delete
    2. Dah tentu lah..kita takkan berasa jemu walau sikit pun dengan pendedahan sahih macam ni kan..bukan senang nak dapat scoop macam ni beb !!!!

      However, when a reporter pointed out that the one who raised the issue was PH’s own, Mohamad declined to comment further.

      “I have no information (regarding Khairuddin’s statement),” Mohamad said, adding criticism from members of government was a normal process of democracy.

      RJR: There you go..
      He noted that the PH administration had no issue with such matters as they practice an open political culture.

      “We (members of the administration) are free to be criticised. For me (as Defence Minister), I carry out my work to the best of my capabilities.

      “If possible, I wish for there be 34 hours instead of 24 hours in a day, but there are only 24-hour days.

      “Criticism is normal in the world of democracy. The existing criticisms are not at a worrying level.

      “Criticism is normal at every level of government,” said Mohamad, who is also Parti Amanah Negara president.

      RJR: Eh…wasn’t it you who got all defensive about Khairuddin’s statement?
      So which is which?
      Can criticise or cannot?

      Recently, Youth and Sports Minister Syed Saddiq Syed Abdul Rahman and Penang Deputy Chief Minister II P. Ramasamy traded barbs over the issue of whether P. Waytha Moorthy should resign as Minister in the Prime Minister’s Department.

      Waytha Moorthy, who holds the portfolio of National Unity and Social Wellbeing, faced calls to resign following his statement over the recent riots at Sri Maha Mariamman temple at Subang Jaya late last month.

      The unrest on Nov 26 and 27 claimed the life of fireman Muhammad Adib Mohd Kassim, who died of injuries when he was beaten by a mob on the second day of the riot.

      Memang ada cai2 kat sini yang berasa skeptik terhadap pendedahan berani mati kat atas tu..tapi sebagai warga Msia yang berfikiran waras dan tidak terjerat dengan ketaksuban kepartian..dah tentu lah kita merasakan ada kebenaran yang tak dapat disangkal lagi dalam pendedahan tersebut.

      Tak mustahil..hanya semata2 nak mendapatkan kuasa yang didatangkan bersama2 kerusi empuk PM ke 8 tu...Din pagoh sanggup berbuat apa saja, termasuklah menjadi kuda tunggangan Tokong Kit Sial dan DAPigs tu..setuju kan kengkawan ???

      Delete
    3. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    4. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  19. Asak bang Shah..macai2 dah tonggang terbalik..biar dorang membelik2..biar dorang kupas tengok yg cerdik..biar dorang meraung terpekik2..asal dorang puas puak puaka p k r p p b m sedang main tarik menarik..sayang terlekat politik taik melekik..

    Asak sampai masak bro..

    Hidup Mahathir!
    Hidup Anwar!
    Hidup Pakatan Harapan!



    ReplyDelete
  20. Asak bang Shah..macai2 dah tonggang terbalik..biar dorang membelik2..biar dorang kupas tengok yg cerdik..biar dorang meraung terpekik2..asal dorang puas puak puaka p k r p p b m sedang main tarik menarik..sayang terlekat politik taik melekik..

    Asak sampai masak bro..

    Hidup Mahathir!
    Hidup Anwar!
    Hidup Pakatan Harapan!



    ReplyDelete
  21. Asak bang Shah..macai2 dah tonggang terbalik..biar dorang membelik2..biar dorang kupas tengok yg cerdik..biar dorang meraung terpekik2..asal dorang puas puak puaka p k r p p b m sedang main tarik menarik..sayang terlekat politik taik melekik..

    Asak sampai masak bro..

    Hidup Mahathir!
    Hidup Anwar!
    Hidup Pakatan Harapan!



    ReplyDelete
  22. Belum setahun dah bergaduh sesama sendiri
    Nanti ada yang mati ketika sedang berdiri
    Masing2 tuduh menuduh, tak ubah mcm pencuri
    Mcm ni ke kerajaan yg rakyat Malaysia cari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasala tu bro, sedangkan lidah lagi tergigit Dan bumi Mana yg Tak ditimpa hujan! Keciknyer Hal lah!

      Delete
    2. Ada dalangnyelah bro..berpecah2 berpuak2..baik p k r mau pun p p b m..x caya..tanya bang Shah..
      Hehhehhehheh

      Delete
    3. Ada dalangnyelah bro..berpecah2 berpuak2..baik p k r mau pun p p b m..x caya..tanya bang Shah..
      Hehhehhehheh

      Delete
  23. Mulai hari ini, 5 hari aku tak banyak gebang
    Sbb sibuk, ke sana sini melayani mambang
    Mas msj, 'tak sabar betul, nak jumpa abang'
    Aku ini bersiap, ptg nak ke lapangn terbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora pengikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir serta amalan khurafat sihirnya disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Natijahnya - segala doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  24. Tak letih ke sembang lompong spekulasi tahap rendah ni Tn Shah?

    ReplyDelete
  25. Yg dok tulih kat sini masih Islam atau hanya Melayu shj?

    ReplyDelete
  26. GN - hang kenal ke budak hapraq RJR ni ? Tolong belajar kenal dulu siapa budak hapraq ini sebelum nak kutip dan copy paste semua sampah sarap budak hapraq ni. Budak hapraq ni sepusat sepusing dgn RPK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiit labu labi...Sekurang2nya dia berani menongkah arus dan mendedahkan apa yang sebenarnya berlaku dalam negara kita ni.

      Dia mengajak kita berfikir dan mengajak kita see the big picture in a different perspective....tak mau lah kita ni djadikan rakyat yang stereotaip aje jalur pemikirannya...menyokong mengkhinzir buta kepada rejim yang sedia ada.

      Kalau tak betul..memang lah perlu ditegur dan dibalun atas nama pendemokrasian yang diamalkan oleh Rejim. Jangan lihat sapa yang bercakap..tapi kita kena bedah siasat apa yang disampaikannya tu.

      Kita kan ada akal...buat lah tapisan yang sewajarnya, takkan lah tu pun kau tak reti nak buat kot????

      Delete
    2. TongGeng tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    3. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  27. Haram jual pasir laut ke Singapura, kenapa masih berterusan?
    25 Disember 2018

    Sebagai rakyat (bukan bangsa) Johor saya mahukan satu kepastian. Adakah larangan terhadap penjualan pasir laut kepada Singapura masih berkuat-kuasa atau sudah terbatal.

    Tujuan saya mengajukan pertanyaan ini adalah kerana saya sering diberitahu bahawa “barges” atau tongkang tunda yang membawa pasir bertan-tan berulang-alik dari Johor ke Singapura setiap hari.

    Kita tahu Singapura mengguna pasir ini untuk tujuan reclamation atau menambak pesisir pantai dan dari peta-peta terbaharu Singapura, jelas tambakan pasir ini telah menambah saiz Singapura dan ini masih berterusan.

    Di pihak kita pula setiap hari pasir laut kita dipunggah, hakisan berlaku dan semakin lama semakin terhakislah pantai kita.

    Kerana itu, walaupun pendapatan dari jualan pasir ke Singapura ini amat lumayan, Kerajaan mengambil keputusan melarangnya kerana kepentingan negeri Johor dan generasi akan datang.

    Satu lagi persoalan, jika Kerajaan melarang penjualan pasir laut ini ke Singapura, tidakkah ini bermakna penjualan itu dilakukan secara haram.

    Pastinya Kerajaan tidak mengutip cukai dan penjual juga tidak akan isytihar kerana jika diisytihar, dia telah melakukan kesalahan.

    Maknanya, penjual yang melakukan penjualan itu tidak ubah seperti penyeludup lain yang tidak membayar cukai dan mendapat keuntungan maksima.

    Yang melarat ialah negeri Johor yang pantainya terhakis setiap hari dan dalam jangka masa panjang (telah pun berlaku) akan merosakkan ekosistem pantai dan laut disekeliling negeri Johor. Dengan perkataan lain Singapura membesar dari hakisan negeri Johor.

    Sekarang inipun, banjir yang tidak pernah sebegitu besar telah melanda Johor sejak beberapa tahun yang lalu akibat dari angkara orang yang tamak.

    Beza antara penyeludup lain dengan penjual pasir laut di johor ialah, penyeludup lain melakukannya dengan sembunyi-sembunyi dan takut-takut.

    Dan ramai yang telah ditangkap dan dihukum.

    Penyeludup pasir ini pula melakukannya secara terang-terangan, tanpa rasa takut atau malu.

    Ini membawa kepada soalan saya yang terakhir – kenapa mereka boleh melakukan penjualan atau lebih tepat penyeludupan pasir ini secara terbuka dan kelihatannya dilindungi dari sebarang penguatkuasaan undang-undang.

    Ataupun pihak berkuasa bersama-sama dengan penyeludup-penyeludup ini menjual pasir Johor dan berkongsi hasil haram tersebut.

    Untuk mengharap Singapura untuk tidak membeli pasir yang dilarang penjualannya adalah sesuatu yang sia-sia. Singapura tidak pernah akan hormat kepada undang-undang Malaysia dan memandang hina kepada Negeri Johor.

    Saya ingin merayu kepada Kerajaan Persekutuan, jika ada sedikit kuasa ataupun rasa tanggungjawab kepada negeri Johor, tolonglah hentikan penjualan pasir laut ini ke Singapura.

    Atau Kerajaan Malaysia juga takut untuk bertindak?

    ReplyDelete
  28. saya bersetuju dgn pandangan saudara bro sahabudin.

    bagi tun yg umurnya 90 thn keatas tiada apa yg dikejar lagi,tun akan dilihat sebagai negarawan negara ulung...

    cukuplah tragedi 2nd september 1998...

    masatu warlord2 berkepentingan disebelah tun,ku nan dgn buku 50 dalil dsai tak jadi pm

    warlord dsai zahid hamidi dgn rasuah,kronisma,nepotesma anak2/tawkeh2 sebelah tun...

    kedua2 warlord berasal dari indon,minang dan jawo tu...mengaut keuntungan bila tun/dsai diterajang oleh umno!..sekarang hi mereka2 menerima pembalasan dgn menerima pendakwaan...

    diharap tun/dsai..bersama mengingati kesah ini..

    ReplyDelete
  29. Apa hujah dari sudut agama yang melayakkan Anwar utk menjadi PM? atas kapasiti apa? hubungan baik dengan negara mana?

    mohon pencerahan

    ReplyDelete
  30. Shahbudin dot com.. Kritis dan membina demi Anwar ... sebenarnya.
    Kaki mengadu domba...

    ReplyDelete
  31. Agenda PH telah dihijack oleh geng2 TIBAI dalam Bersatu sehingga TDM mengikut telunjuk mereka.

    Berbanding dengan Rizal Mansor, gatekeeper Rosmah dikenakan charge SPRM. Bekas Pembantu Khas Isa Samad dulu disebut dalam charge sheet SPRM sbg perantara terima duit rasuah bagi pihak OKT. Dalam bahasa pasar, sama peranan gatekeeper macam Rizal Mansor.

    Dengan kemasukan Hamzah Zainuddin dan Rahim Tamby, 2 pakar konspirasi maka lengkaplah team TIBAI dalam Bersatu.

    Mungkin saranan Zahid Mat Ariff di AGM Bersatu Titiwangsa dan AGM Kota Bharu supaya TDM habiskan tempoh PM 5 tahun yalah isyarat jelas konsensus PH akan dikencing.

    Mungkin diumur lanjut 93 tahun, TDM hanya perlu menerima nasihat political neutralist, Zaid Ibrahim yang dalam politik pun ada honor (maruah). Sekurang2nya salam TDM dengan Anwar dimahkamah dan lawatan2 Daim kepenjara Anwar bukan "crocodile tears" atau bahasa pasar kencing berlari.

    PH bakal menutup tirai tak sampai 200 hari dek dendam kesumat. Yang ketawa berdekah "last laugh" yalah Najib Klepto dan geng2 mungkin nasib baik, nolle prosequi juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib & Jahid dah dapat balasan dgn pengakhiran dalam keadaan kehinaan seantero dunia.

      Hadi Awang & PAS masih tetkial-kial dgn kuasa keciput di negeri paling mundur, gaji pun tak n
      mamou bayar asyik mengemis kat Kerajaan Pusat.

      DSAI masih kempunan kerusi PM. PKR pula mula rapuh berpecah balah dek ulah Rafizi rakus merebut jawatan timbalan presiden PKR. Pengerusi Johor dah letak jawatan. PKR Sarawak backing kuat DS Azmin Ali ketika Ketuanya, Baru Bian terkilan DSAI tanpa usul periksa membalun terbuka beliau kerana tidak hadhir mesyuarat agung pkr baru2 ini. Tak nampak pun DSAI memohon maaf di atas keterlanjuran tingkahnya itu sedangkan Baru Bian awal2 lagi sudah beritahu pihak urusetia pusat atas ketidak hadhir kerana urusan negara. Kekalahan Rafizi kpd DS Azmin Ali sangat memalu, kecewa & mengkhuatirkan Rafizi & Nurul Izzah sebab pengaruh mereka tak sekuat mana.

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  32. Bro Ilmuminati nak tambah sikit
    doktor memang ubat penyakit
    jika gila nak panjat bukit
    akhir terjepuk ketiak lekit!

    General sembunyi belakang balaci
    arah supaya si Tua dicaci
    cari isu orang membenci
    tak sampai tempoh..manalah aci!

    'kritis membina' demi 'papa'
    dulu AmeNo? kini siapa?
    cerca si Tua oh tak apa
    buruk General tak mahu sapa!

    Minggu depan General perintah
    balaci terus berhenti melatah
    si Tua takkan lagi diratah
    sebab General dah bagi titah!

    General naik semua excellent
    wang negara terlebih balance
    semua gembira rakyat dah silent
    sebab general tersangat brilliant!

    'Pak Itam, Sepet' dah tutup mulut
    agama Islam dia nak ikut
    takde lagi kenyataan melalut
    sebab General..mereka takut!

    Melayu Islam dah pegang ekonomi
    General berkunjung jelajah bumi
    negara selamat takde tsunami
    kurniaan Tuhan ini suami!

    ekonomi negara tak lagi senak
    melabur ke Malaysia semuanya nak
    terima kasih anak beranak
    selain ekonomi..apa mencanak?








    ReplyDelete
  33. Kengkawan semua...Tentu korang dah sedar... diam tak diam dah 9 bulan Rejim Pakatan Hancing tu memerintah. Tapi malangnya... takde satu pun "Anak" yang berjaya dilahirkan atas kebijaksanaan diorang selama menjadi pemerintah.

    Kalau ada pun setakat turun harga telur sebanyak 2 sen dan paksa pelajar sekolah tukar warna kasut. Itu je yang termampu dilahirkan oleh Rejim Pakatan Hancing tu.

    Selebihnya, diorang banyak ambik 'Anak Angkat' dan tukar nama je. Salah satu contohnya, menentukan harga minyak secara mingguan ni.

    Dulu bukan main lagi diorang kutuk Kerajaan Barisan Nasional dan mendakwa kononnya diorang ada mekanisme yang lebih baik untuk turunkan harga minyak.

    Tapi rupanya, mekanisme yang lebih baik itu hanya sekadar omongan kosong belaka. Hancing tak sudah rakyat kena kincin bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
  34. Rasanya..Dah tentu lah kita semua ada dengar bahawa putrjaya dah meluluskan 11 projek infrastruktur kepada Kedah baru2 ni kan???

    Untung lah...Ini lah hadiah dari seorang Pee Em kepada Em Bee yang ber-Daddykasi sempena Krismas ni kan...

    Kroni kan dah sibuk tanya... takde projek ke boleh campak kat diorang? Em Bee jawab, nanti I jumpa Daddy.

    Tanya Daddy, duit takde, Negara hutang 1 Trillion, boleh buat projek lagi ke? Daddy jawab, nanti boleh bincang dengan Pee Em.

    Daddy jumpa Pee Em. Pee Em kata nanti I jumpa Em Bee, bincang projek apa boleh buat. Tapi tak boleh banyak, duit takde.

    Ha! Gitu la ceritanya. Senang kan bila Rejim Pakatan Anak Beranak ni memerintah. Lepas tu dabik dada kata dia buat untuk rakyat.

    Haaah...apa lagi..jom lah kita tepuk ramai2 secara berjemaah..tepuk sorang2 tak seronok lah bhai!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete




  35. Aku amat2 yakin...Ramai rakyat Msia, termasuk lah cai2 haprak kat blog ni telah muntah hijau setelah kembang anak tekak semalaman apabila membaca warkah 'kekanda' Menteri Agama, Dr Mujahid Yusuf Rawa kepada 'adinda' Nurul Izzah.

    Drama sebabak ini mengingatkan kita kepada filem P Ramlee berjudul Musang Berjanggut di mana Datuk Nikah Kahwin, Datuk Pujangga, Datuk Bentara Mangku Bumi dan Datuk Bendahara cuba mengorat dan 'menjual minyak urat' kepada isteri orang bernama Puspawangi.

    Beza filem arahan P Ramlee dan kisah nyata di atas adalah Puspawangi dan Nurul Izzah sama-sama cantik walaupun seorang watak isteri orang dan seorang lagi janda berhias.

    Persamaan Datuk Pujangga, Datuk Nikah Kahwin dan Datuk Bentara Mangku Bumi dengan 'Datuk' Mujahid pula adalah kelakuan mereka semua adalah buruk dipandang mata.

    Dalam keadaan Malaysia tengah gawat ekonomi, Menterinya masih gila bayang dengan kekanda dan adinda di khayalak ramai. Buruk benar perangai Menteri Kerajaan PH ni.

    Kesimpulannya,

    Dinda
    Kanda
    Burung pun turut menyanyi
    Tawa
    Riang
    Dan cinta mula bersemi
    La la la la la la la la... 🎵

    Keh..keh..keh..Harrrk..Tuii..kokokikhkioikikihkikok!!!!

    ReplyDelete
  36. Rakyat nak cadnagkan lah... rasanya baik astro buat rancangan baru..MAHARAJA LAWAK MONTORI2 PH ...mesti lebih kebaboom dari maharaja lawak mega tahun ni beb !!!

    Jom ...kita sama2 Kumpul kan semua montori2 yang selalu buat lawak bodo lagi bangang tu..

    1.mr bean..
    2.doraemon
    3.mazlee kasut hitam..
    4.mentori 72 ladang 7 ekor lembu..
    5.montori pelaburan Qatar 400
    Triliun..
    6.montori samperit dan masak karim kapla ikan atas kapal perang
    7.montori torih getah dalam hujan(yang ni kompom boleh menggugat jehan muse)
    8.montori harga barang turu.
    9. montori spin, U- Turn dan flip flop

    Kalau ada yang tertinggal..... korang tambah sendiri laa..boleh kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  37. Salam,
    Tengok YouTube ni ada asasnya pasal apa puak puaka ni dok kacau Tun M https://youtu.be/6t8P5DOiTe8
    - Mana dia Menteri Penggunaan yang harga barang dok tinggi tak turun... tidok ke Menteri ni
    - Abang Non pi la luar negeri bawa investor masuk Malaysia.
    - Rafizi, kamu dah dalam kerajaan bukan pembangkang cari jalan tingkatkan taraf hidup rakyat

    ReplyDelete
  38. Baru2 ni..dah tentu lah kita semua terbaca ugutan dari Tokong Kit Sial kepada Tun Madey berkaitan isu MP2 UMNO nak lompat parti ke dalam Bersatu dan agenda Maalaysia baharu.

    Rakyat tak ambik port pun pasal ugutan tu..malah cabar....DAP Keluar Dari Kerajaan : Cabaran Terbuka Buat Lim Kit Siang

    Ugutan Lim Kit Siang untuk menarik DAP keluar dari gabungan kerajaan Pakatan Harapan (PH) jika objektif Malaysia Baru tak tercapai dilihat sebagai suara terdesak parti untuk untuk mendominasi PH...

    Masyarakat melihat ancaman itu agar parti beliau menjadi ketua, suara mereka didengari, hak mereka dipenuhi dan tuntutan mereka diikuti...

    Namun mungkin juga ia dilihat DAP sudah mula disanggah, di ketepikan dan mungkin dibuang dari politik masa era Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri...

    Lebih lagi dalam keadaan berbondong2 pemimpin UMNO keluar parti dan mengisytiharkan diri menyokong PM serta PPBM...

    Kelicikan Dr. Mahathir sebagai Pengerusi Pakatan Harapan yang mahu mengimbangi kekuatan DAP dengan membawa masuk ahli2 parlimen dan ADUN UMNO dilihat sebagai ancaman terhadap survival DAP...

    Justeru, sebagai pemimpin veteran Lim Kit Siang mengeluarkan nada seperti kecewa dan marah dengan apa yang berlaku dan mengugut untuk menarik DAP dari kerajaan Pakatan...

    Sebenarnya nada sebegini bukan sesuatu yang janggal diucapkan oleh pemimpin DAP...

    Mereka sering bersuara lantang dengan memberi kata dua kepada mana2 pemimpin yang dilihat tidak mahu terikat dengan mereka...

    Lihatlah kepada parti2 komponen PH dan umum boleh mengagak di mana ngauman Mohd Sabu, Salahuddin Ayub, Mahfuz Omar, Rafizi Ramli, Datuk Seri Mohd Azmin Ali, bahkan pemimpin besar lain mereka ketika ini...

    Dalam sesatu isu, jika DAP mengeluarkan pandangan dan dasar mereka, jarang benar ada pemimpin lain berani bersuara menyanggah pendapat DAP...maklum lah depa kan Abang Long besar dalam Fuckatan Haprakan.

    Sebaliknya jika ada pemimpin selain dari DAP dalam PH bercakap dan bersuara, mereka berani menentang dan menyanggah secara terbuka...

    Kenyataan Lim Kit Siang membuka lebih banyak pekung mereka di dada masyarakat...

    Rakyat semakin mengenali politik sepak terajang parti tersebut...

    Jika mereka berjaya mengikat kaki dan mulut pemimpin lain dalam PH, hari ini mereka cuba mengikat Dr Mahathir...

    Soalnya, apa lagi yang Lim Kita Siang mahukan?

    Menteri kanan banyak disapu oleh pemimpin partinya...

    Malah, Tabung Haji juga dianggap selamat dibawah kaki Lim Guang Eng sebagai Menteri Kewangan...

    Apakah mereka juga mahukan FELDA, FELCRA, MARA, dan lain2 institusi milik bumiputera di bawah kelolaan mereka?
    Itu belum lagi senarai penceramah agama yang bersiaran di kaca TV, menteri dari parti mereka lah yang menentukan sapa yang boleh berceramah atau tidak.

    Siapa yang berani menyatakan sikap secara terang2an mengur Rejim, akan ada surat menghadkan penampilan para ulamak tersebut...

    Langkah Dr. Mahathur juga bukan calang2...

    Meskipun dimamah usia, otak politik Dr. Mahathir ligat berputar...yang betul, kita kena beri kredit lah kan.

    DAP boleh menarik diri dari kerajaan PH, tetapi Dr. Mahathir telah menyediakan pelan B untuk politik negara...

    Yang keluar UMNO dan memohon masuk Parti Bersatu juga bukan sembarangan orang...

    Ada bekas menteri, exco kerajaan negeri, pemimpin tinggi dalam organisasi setiap peringkat parti tu...

    Politik pasca PRU ke 14 menarik untuk diteliti...

    Sejauh mana keberanian Lim Kit Siang mengarahkan anak2 buahnya keluar dari kerajaan PH jika objektif Malaysia Baru gagal di penuhi seperti yang dikatanya...

    Sampai masa juga rakyat Malaysia perlu mendesak beliau dan DAP keluar dari kerajaan atas sikap politik suka memonopoli, mengongkong dan mengugut itu...

    Elok juga rakyat mencabar DAP mengotakan janjinya itu jika beliau benar2 ahli politik tulen dan berpegang pada kata2nya...

    Namun, mampu atau beranikah beliau?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
    2. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
  39. Kengkawan yang dikasihi...Diam tak diam...2018 hampir melabuhkan tirai. Kehebatan Malaysia di bawah kerajaan baru Haprakan ni bagai menanti bulan jatuh ke riba.

    Yang diharap tidak setimpal dengan apa yang dapat. Dengan mudah kegagalan Pakatan Harapan dialih dengan menuduh kerajaan terdahulu!?

    Sendiri gagal urus tadbir, gagal menzahirkan dasar jelas, gagal meyakinkan pelabur, gagal menarik pelabur baru masuk. Tapi dituding jari semua kelemahan tu kepada parti BN.

    Hari ini kita mula merasa bahang kegagalan Pakatan. Tahun hadapan 2019 ramai penganalisis dalam dan luar negara menjangkakan keadaan ekonomi lebih getir.

    Sebelum tiba kitaran kemelesetan tersebut, Malaysia seolah-olah telah tertimpa awal kesannya. Segala yang patut turun, sudah jadi naik. Yang sepatutnya naik, jadi turun pula.

    Tarif elektrik, air, barang dapur, sekolah dan tiket bas antara yang naik. Harga getah dan kelapa sawit pula merosot drastik sehingga menjerut para peneroka dan penoreh.

    Itu belum masuk dasar2 dan polisi kerajaan BN yang dikitar semula, difotostat dan dijenamakan semula dengan bangganya oleh mereka..dan mendabik dada bahawa itu semua adalah buah fikiran mereka.

    Menteri2nya berebut2 sesama sendiri untuk menyerlahkan kebadutan masing2 sehingga memeningkan kapla Tun Madey untuk menobatkan sapa menteri paling lawak dan bangang sepanjang tahun 2018 ni.

    Apa2 hal pun..tahniah lah pada rakyat Msia..khususnya macai2 tegar haprak kat sini yang telah bertungkus lumus memenangkan PH dalam PRU 14 yang lepas..anda semua memang hebat bhai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuala Lumpur/Islamabad
      Last Updated at November 21, 2018

      PUTRAJAYA: Pakistan Prime Minister Imran Khan looks to Tun Dr Mahathir Mohamad as an inspiration to transform his own country, stating that this is one of the reasons he and his delegation had come to Malaysia.

      This is Imran’s first official visit to Malaysia since he became Prime Minister in July, and he said that he was keen on learning how to transform Pakistan’s economy much like how Mahathir had developed the Malaysian economy.

      “I look to you as a statesman and someone who has transformed the country,” he said in joint press conference with Mahathir at the Prime Minister’s Office here.

      “We have followed Malaysia’s progress since you came into office. We want to learn from your experience, how you transformed the economy and developed it, how you raised the per capita income and gross domestic product.

      “We wanted to come here at the first opportunity to learn from your past experience.”

      Pakistan cricket legend Imran, who had become his country’s 22nd prime minister, said that Malaysia and Pakistan had a lot of similarities as both these men were given their mandate by the public to rid their governments of corruption.

      “We also faced unprecedented debts, we want to learn how to face those issues from you,” he said.

      Imran also invited Mahathir to be the chief guest on Pakistan Day next year (March 23).

      “We hope to further strengthen our contact and relations with Malaysia,” he added.

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA....!!

      Delete
    2. TongGeng tak sudah2 sok sek..sok sek, tapi sayang, hujung-hujung.......

      GEGAR VAGANZA - OTAI JUA MASIH & TETAP UNGGUL BERBISA - sampai2 pm Pakistan bergegas datang ke Putrajaya untuk menimba ilmu rahsia kejayaan Tun membangun negara berteknologi tinggi mendahului zaman......!!!

      Delete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. Pada saya kita jangan terlalu tekankan penyerahan tersebut sebagai perkara utama. Tun perlu masa untuk memperbaiki kerosakan yang telah terjadi sebelum menyerahkan pucuk pimpinan kepada Dato Seri. Kedua Pemimpin kita tahu masa terbaik untuk tujuan ini. Lupakan teori politik kerana kedua pemimpin ini ada daya pimpinan yang tersendiri.

    ReplyDelete
  42. Semenjak 2017 lagi memang Dr. Mujahid berdinda kanda,
    Tak kira lelaki atau perempuan.
    Duda mahupun #Janda
    Apa pulak menggatalnya...
    Saya nasihat budin kalau boleh carilah artikel yang tidak mengutuk orang, dan ada kena mengena dengan rakyat. ini tidak ada kena mengena dengan rakyat,

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...