Tuesday, 11 December 2018

ISU TABUNG HAJI - KENAPA UMNO DAN PAS TIDAK BERHIMPUN?


Satu demi satu institusi yang menjadi harapan besar orang Islam dan Melayu menjadi mangsa salah guna kuasa serta diseleweng oleh kerajaan lalu.


Dulu Mara, kemudian Felda, dan kini Tabung Haji. Kalau ada 300 syarikat milik orang Islam dan Melayu seperti ini, mungkin kesemua 300 itu juga akan lingkup.


Pengurus serta pengarahnya orang Islam dan Melayu. Namun orang Islam dan Melayu itulah nampaknya mengkhianati pemegang umat Islam dan Melayu yang berharap kepada mereka.


Siapa lagi kalau bukan "orang kita" daripada kumpulan perompak sama yang menyamun 1MDB.


Sama seperti dalam kes hutang negara yang melebihi RM1 trilion yang didedah kerajaan Pakatan Harapan (PH). Namun apabila ia didedahkan Umno mendakwa kerajaan menakutkan pelabur asing.


Soalnya: Adakah kita mesti tunggu hutang negara mencecah RM7 trilion baru wajar didedah?


Dalam kes TH pendedahan dibuat Dr Mujahid Yusof tentang liabititi ditanggung agensi itu didakwa Ketua Pemuda Umno Asraf Wajdi Dusuki sebagai akan menakutkan pendeposit dan boleh mencetuskan krisis.


Soalnya: Kalau tidak didedahkan sekarang Umno dan PAS mungkin - pada kemudian hari - menuduh PH yang bersalah.


Dalam kes 1MDB pula presiden PAS berkata biarlah Najib menghabiskan penggal pentadbirannya sebagai perdana menteri sambil berharap dia memperbetulkan kesilapannya.


Sejarah menunjukkan memang Najib menghabiskan penggalnya. 


Dan selepas itu isu 1MDB menjadi lebih parah dan hutang menjadi berlipat kali ganda.


Nampaknya penyokong PAS dan Umno yang mendakwa diri mereka pembela agama dan bangsa sepakat dalam pendekatan mereka dalam isu salah guna kuasa.


Kes Tabung Haji dan 1MDB menunjukkan pola itu.


Mereka tidak memandang berat isu tersebut apabila suspek ialah orang yang dirasakan sama seperti mereka - kononnya pejuang Islam dan Melayu.


Mereka tidak peduli bahawa pendeposit TH - antaranya - ialah peniaga kecil, petani dan nelayan miskin. Dan mereka hampir semuanya beragama Islam dan berbangsa Melayu.


Salah guna kuasa hanya mengakibatkan kerugian berbilion ringgit dan menjadikan Melayu dan Muslim terbabit lebih merana.


Isu kewangan Mara, Felda, 1MDB - dan sekarang TH - setakat ini tidak pula membawa PAS dan Umno berhimpun serta berarak.


Sedangkan ia adalah kerugian "real" dan diakui sudah parah. Di mana pembela Islam dan Melayu dari PAS dan Umno?


Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diksriminasi Kaum (Icerd) tidak dilaksanakan pun dan Putrajaya sudah mengesahkan ia tidak diterima, namun himpunan tetap diadakan.


Isu RUU355 dibentang namun ditangguh tiga kali di parlimen melalui adegan yang nampaknya melibatkan kerjasama PAS dan Umno.


Selepas itu himpunan diadakan di Padang Merbok kerana kononnya PH menghalang RUU355.


Hari ini selepas PRU ke-14 berlalu, hilang senyap langsung isu RUU355.


Kerugian Mara, Felda dan TH adalah tragedi ke atas orang Islam dan Melayu akibat kerakusan dan salah guna kuasa oleh orang yang sebangsa dan seagama mereka.


Ia bukan kerana salah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu atau orang Cina atau India.


Ini adalah tragedi buatan orang Melayu Islam yang mengkhianati orang Melayu-Islam lain. Dan Melayu-Islam dari Umno dan PAS masih berdolak-dalih bangkit membela.


Mereka cuma mahu melaungkan: Hidup Melayu!


Kenyataan Anggota Parlimen Kuala Nerus Dr Khairuddin Aman Razali hari ini yang mendakwaan isu TH mungkin rekaan PH sangat tidak munasabah.


Beliau mungkin tidak sedar selain laporan audit syarikat akauntan antarabangsa PriceWaterhouseCoopers, sebelum pada ini Bank Negara pun sudah mengeluarkan amaran kepada TH.


Adakah sekarang PAS mahu berkata Bank Negara juga terlibat dengan komplot rekaan PH?


Sebenarnya itu menunjukkan sikap setia kawan PAS mempertahankan sahabat baru mereka iaitu UMNO.


Raja Bahrin Shah

Pengerusi

Pakatan Harapan Terengganu.

70 comments:

  1. Nanti nak kena kasi holiday lagi mana boleh tahan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pola pemikiran Melayu sangat mudah utk kita fahami.

      Melayu mempunyai struktur pemikiran yg unik. Bodoh, haramjadah dan serupa kepalabutuh bila berfikir. Mereka tidak mampu fokus utk berbuat sesuatu apa. Khianat, menipu dan mengkepalabutuhkan orang adalah asas Melayu berpikir.

      Aku jadi amat heran, kenapa penulis sebagus Budin pun boleh terlepas pandang perkara sebegini?

      Delete
    2. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  2. Geng najib aka gundik rosmah akan jawab ini semua agenda ph...


    Kaahhh kaaahh kaaahhh kaahh kukkk kahakk thuiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan puak walaaooon beserban akan kata ini semua fitnah DAP...

      phuiiiiiii aku ludah muka walaaooonnnta sekor2

      Delete
  3. sAYA MEWAKILI KEJORA .

    Dia kata esok 12 Disember dia dan rakan-rakannya

    kera,kura-kura,biawak,kambing gurun,musang ,
    jebon(bapa tirinya) akan behempon!!!!!!


    kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pesan kat dia...

      jangan buang sampah merata-rata!!!!

      ingat pesan Tun!!!

      Delete
    2. Geng-geng akhrab dia, iaitu bapok-bapok KL

      juga akan turun. Mereka ditugaskan jadi

      speka <<<<< jerit Auwwww!!!!!Auwwwwww!!

      Delete
    3. hehehehehe......geng najib udah2 letew.........gi gosok gigi gan air jamban.......dah bau longkang.....alamak air jamban....elok laaaa tu dah dapat bau taik.....hahahahahaha

      Delete
  4. Memang logik lah diorang tak perlu berhimpun...Nak buat kejadah apa???

    Dah tentu sudah terang lagi bersuluh...seperti yang telah diperjelaskan oleh mantan pengerusi TH tu pagi tu...TH ni sebnarnya takde isu..tak terbukti pun ada sebarang penyelewengan atau ketirisan yang berlaku terhadap simpanan pendeposit2 semua kat dalamnya.

    Ini telah dibuktikan oleh akauntan bertauliah yang dilantik oleh TH tu..tapi biasa lah, takde isu dan modal lagi untuk larikan perhatian rakyat terhadap ketidak mampuan Rejim Haprakan mengotakan janji2 mereka...sanggup mengadakan dan mempropakan pertuduhan palsu yang ternyata direkayasa dan mengikut skrip yang telah ditulis oleh Si Ah beng@Nobita, semata2 untuk meletakkan TH di bawah kawalan kementeriannya..senang lah nanti dia nak sabotaj agensi yang membela orang2 melayu Islam ni.

    Yang peliknya..cai2 haprak bertepuk bersuka ria dan menyokong penuh agenda jijik lagi kotor puak2 DAPigs ni pulak !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he.....mamak tu bagi pc awal2...dia bukan jawab pun....tengahri baru keluar isu ni lagi......sampai sekarang mamak tu jawab pun.

      ko geng kepala butoh, ni dah la bodoh...sombong pulak tu!

      Delete
    2. dad..ih...Kau sebagai cai tegar haprak kat sini dah pasti lah perasan benda ni kan ????

      Selepas 2 juta umat Islam berhimpun di Dataran Merdeka menyatakan pendirian membantah ratifikasi ICERD, ini "Hadiah Istimewa" daripada Menteri Rejim Pakatan Hancing kepada bani melayu Islam di negara ni.

      Semuanya untuk memenuhi kehendak dan menjaga kepentingan Politik Peribadi Rejim Pakatan Hancing. khususnya oleh puak2 Tokong yang menjadi dalang besar dalam isu TH ni.

      Ini semua adalah semata2 kerana jiwa dan minda mereka semua diselubungi oleh sifat kebencian dan dendam kesumat terhadap umat melayu Islam di negara ni.

      Yang menjadi mangsanya rakyat melayu yang tak berdosa juga..... Walhal yang dapat keuntungan dari dividen tu adalah dikalangan umat Islam yang menyimpan wang dalam Tabung Haji.

      Persoalannya, kenapa puak melayu dalam Rejim Pakatan Hancing ni yang menjadi balaci dan kuda tunggangan puak2 Tokong ni...benci sangat dengan bani melayu Islam sehingga kebajikan mereka sering kali diperlekehkan sedemikian rupa?

      Hina sangat ke rakyat yang selama ini menerima banyak keuntungan daripada Kerajaan Barisan Nasional yang terdahulu?

      ATAU, adakah pemimpin Rejim Pakatan Hancing ni semuanya terasa malu kerana tidak mampu memberikan keuntungan seperti itu kepada rakyat secara menyeluruh seperti yang telah dilakukan oleh kerajaan terdahulu...entah lah...hanya Allah s.w,t yang maha mengetahui agenda kejam lagi jijik mereka semua tu!!!

      Delete
    3. memng lembab ko ni geng kepala butoh.....masaalah tabung haji ni dah 5 tahun dulu dah mula bermasaalah.......kebun dia jual tahun 2012....ko memang lembab betul laa....dulu mana ada pakatan harapan.

      susah klu cakap dgn lembu.....

      Delete
    4. massalah aset dah kena warning dgn bnm mulai tahun 2015....ko tido ke?

      Delete
  5. Birunya benang kainnya lembut
    Sejadah ditebar alang serambi
    Baru nak tunang Mas dah sebut
    Dia dah tak sabar timang baby


    Abang!!!!Mas over rindukan abang
    (masih ku ingat godaannya)

    ReplyDelete
  6. Kengkawan yang dikasihi semua...Rasanya ada yang terlepas ulasan ni kat posting Tn. Budin yang lepas..maka dengan rendah hati dan penuh takzimnya, aku ingin tularkannya sekali lagi..mana lah tau ada yang masih terpinga2 dan tak tau hujung pangkal berkaitan isu TH ni...boleh kan beb????

    Kengkawan semua , khususnya Putra Tunggul...Korang ada tak tertengok PC ds Azeez di parlimen pagi ni tadi????

    Kalau belum lagi..cepat2lah google kat youtube dan hadam puas2 apa kata DS Azeez tu..memang ada logiknya apa yang diperkatakan tu lah Pak!!!!

    Azeez persoal Mujahid isu Tabung Haji..

    Bekas pengerusi Tabung Haji Abdul Azeez Abdul Rahim mempertikaikan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mujahid Yusof Rawa semalam berkaitan kedudukan kewangan badan berkanun itu.

    Katanya, Mujahid tidak menyentuh langsung berkenaan laporan Tabung Haji oleh syarikat Ernst&Young (E&Y).

    Menurut anggota Parlimen Baling itu, laporan E&Y tersebut dari tahun 2015 hingga 2017 menunjukkan lebihan aset.


    "Apa yang dinyatakan dalam sidang akhbarnya tidak tepat.

    "Menteri tidak mengambil kira laporan E&Y dalam menilai nilai realis aset keseluruhan melibatkan anak syarikat, syarikat bersekutu, syarikat usahasama dan hartanah.

    “Apa yang diambil kira hanya laporan kewangan semata-mata," katanya pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

    Katanya, Mujahid sebaliknya hanya menyebut tentang laporan audit pada 31 Disember 2017 dengan RM4.1 bilion defisit yang dijalankan oleh juruaudit bebas dari syarikat Price Waterhouse Coopers (PwC), iaitu dilantik selepas pengurusan baharu.

    Rakyat Msia, khususnya bani melayu Islam nak ucapkan tahniah tak terhingga kepada mantan pengerusi TH tu kerana berani memberi pencerahan dan menyanggah segala dakwaan dan tuduhan palsu lagi tak berasas dari Dr. Mujahat tu lah Pak !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooiii bongok.....ko x baca ke kenyataan media Ernst & Young pasal kelentong mamak Azeez tu....ko tu yang bodoh macam lembu...

      Delete
  7. Pak diny..nak tanya lah secara ikhlas kepada Pak dan cai2 haprak yang berpusu2 kat blog ni...agak2nya lah, berani ke Rejim Haprakan ni menyahut cabaran dari DS Mohamad tu haah????

    Isu Tabung Haji : Kerajaan Dicadang Tubuh Suruhanjaya Siasatan Diraja – Mohamad

    Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan mencadangkan agar satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan berhubung isu Tabung Haji dalam usaha mencari kebenaran sebenar selain membolehkan semua pihak mengetahui dengan lebih jelas dan terperinci tentang perkara berkenaan.

    Menurut beliau laporan oleh firma perakaunan dan audit PricewaterhouseCoopers (PwC) berkaitan kedudukan dan amalan kewangan Tabung Haji yang telah dibentangkan oleh Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf Rawa di Parlimen pagi tadi telah mengundang kerisauan yang sangat mendalam dan mesti dipandang serius oleh semua pihak.

    Tegasnya satu siasatan secara mendalam, terperinci dan benar mesti dilakukan dengan segera dan tegas atas beberapa sebab.

    “Pertama, kita mesti melihat isu ini dalam konteks yang besar. Ia bukan sahaja berkaitan dengan soal pemberian/bayaran hibah yang tidak mengikut prosedur dan peruntukan organisasi tersebut (TH).

    Tetapi, yang lebih mendasar ialah ia menggambarkan kewujudan krisis tadbir urus korporat dan pengurusan yang tidak mengikut amalan terbaik.

    “Kedua, UMNO sangat serius dalam apa jua usaha memelihara kewibawaan institusi yang berkaitan dengan orang Melayu dan agama Islam.

    Sebarang usaha untuk memperkuat institusi ini dan menghapuskan ketirisan, pecah amanah serta salah tadbir urusnya mesti disokong oleh semua pihak.

    “Ketiga, Tabung Haji adalah institusi milik orang Melayu dan orang Islam. Orang Melayu, orang Islam dan masyarakat awam secara umum berhak mengetahui kedudukan sebenar institusi terpenting ini.

    Dan kebenaran hanya akan terbit dari siasatan yang telus, tidak berpihak dan menyeluruh,” katanya dalam satu kenyataan media kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.

    Keempat katanya lagi, cara terbaik membela kepentingan Melayu dan Islam adalah dengan memastikan institusi milik kerajaan itu diuruskan dengan sebaiknya.

    Justeru tambah beliau, Tabung Haji jangan sama sekali dibiarkan susut nilai dan kepentingannya atau dipergunakan tanpa pertanggungjawaban dan rasa bersalah oleh pihak bertanggungjawab dalam apa cara sekali pun.

    “Dan kelima, Tabung Haji mempunyai nama besar dan reputasi yang baik bukan sahaja di dalam negara kita. Malah di persada global.

    “Tabung Haji adalah kuasa lunak Malaysia di kalangan negara Islam. Mandat, fungsi serta aspirasi organisasi ini yang sangat murni dan kritikal dalam kehidupan beragama orang Islam. Maka wibawanya harus dipertahankan dengan apa cara sekalipun,” ujarnya.

    Katanya lagi dengan adanya RCI berkenaan ia sudah pastinya akan membuka ruang untuk semua pihak sama-sama mengemukakan jalan ke hadapan yang baik dan perlu bagi mengukuhkan kembali institusi penting ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terbarai, apa nak cabar2 lagi de.....takda otak ka!

      Delete
    2. ni belum lagi pasal jual tanah kat riau tu...80,000ha........mana duit???????

      berak cair la najibut oh!

      Delete
    3. bangang tak leh di ajar geng najib ni...hahahahahah makin menjawab makin bangang....

      Delete
  8. geng kepala butoh, aku nak tanya sikit....lepas ni masaalah tabung haji akan di tanggung mof. mof ni semua bangsa ada, ugama ada. tak ke mangamuk nanti bagsa lain, kenapa mof nak tanggung melayu punya masaalah???

    geng kepal butoh dgn najibut oh mana ada fikir benda ni semua....

    dasar lembu....telor lebih besar dari otak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya..Th tak lah rugi seperti yang dikatakan Mujahat tu...malah DS Azeez telah menekankan bahawa aset TH ada berpuluh2 billion RM melalui pelaburan anak2 syarikatnya di dalam dan luar negara.

      Ah Beng dah nampak TH kini ada lah lubuk harta yang boleh difaraidkan oleh Rejim Haprakan sesama kroni2 mereka...jadi diujudkan citer kononnya TH dah mengalami defisit tersebut. Ah Beng tau..kalau TH nak diletakkan di bawah kementeriannya tanpa sebarang sebab yang menasabah...dah tentu akan mendapat bantahan dan tentangan hebat dari bani melayu Islam..jadi ini lah saja cara yang difikirkan terbaik untuk MOF menelan TH ni...takkan lah benda simple macam tu pun kau masih tak perasan lagi bhai???

      Delete
    2. he he he......berpuloh billion taik la najibut oh! tabung haji buat kebun.....takde untung. mana nak untung......duit projek kena cekau.....buat kilang....cost sampai over beratus %.....

      aku rasa dalam dunia ni, kilang dia cost paling tinggi......

      temberang lebih ko ni.....

      nanti ko boleh tengok list aset2 tabung haji yg kena transfer ke spv. ko tunggu!

      biol!

      Delete
    3. Alaa..Setakat nak buat list tu..sesapa pun boleh buat beb...bukannya susah mana pun!!!

      Kalau dah dah ada niat untuk buat pertuduhan atas sebab2 yang hanya mereka sendiri tau...no problem punya. Bukan kah diorang semua ni kaki rekayasa untuk mengenakan orang lain...prinsip mereka cukup2 mudah..tuduh dulu, cari bukti kemudian bhai.

      Ini dah terbukti dalam kes pertuduhan terhadap DS Najib, DS Zahid ,DS Rosmah dan ramai lagi yang bakal dinyayakan dan didajalkan mereka ..hanya atas alsan dendam peribadi yang tak berkesudahan..setuju kan cakap aku ni????

      Delete
    4. he he he.....u r really a total retard! really don't get the point!

      go suck your dick and choke, bro!

      Delete
    5. Bhai saaab...kenapa lah kau masih tak perasan lagi agenda terancang puak2 Tokong tu haah???

      Dulu sebelum PRU14, bukan main lagi kau junjung dan nobatkan slogan yang menjadi kebanggaan puak2 DAPigs tu seperti.... 'ini kalilah', 'jom tukar', 'umno rasuah', 'najib perompak' dan mcm2 slogan memburukan kerajaan pimpinan umno.

      Nampaknya umpan mereka telah mengena dan sekarang mereka dengan mudah dan senang hatinya menyamun aset2 bumiputera dan negara dengan cara terhormat...disebalik tabir kerajaan yang berkuasa sekarang ni.

      Selama bertahun kerajaan pimpinan melayu islam berusaha membantu merapatkan jurang dan menaikkan sumber ekonomi melayu dengan pemilikan aset2 strategik dan bernilai tinggi melalui agensi2 strategik, dengan sekelip mata jer kaum dapigs rembat..

      Mungkin melayu golongan atasan dan sebahagian pertengahan tidak terkesan dan tak ambil kisah, tapi bagi sebahagian melayu pertengahan dan bawahan, dividen dari simpanan TH adalah bonus bagi mereka.

      Inilah malaysia baru, penjajahan corak baru oleh kaum pendatang yang kini bersungguh2 mencuba untuk melemahkan ekonomi melayu perlahan2 agar kita tunduk dan senang diperkotak katik oleh mereka.

      Melayu2 yangg boleh berfikir..khususnya macam kau perlu bangun dan sedarkan kaum keluarga, saudara mara, sahabat handai perihal penjajahan era baru ini bhai!!!

      Aku pasti...Kau takkan rugi kalau melakukannya lah....

      Delete
    6. Aku setuju dengan geng najib. apa yg geng najib cakap betul 100%. Pemimpim2 Melayu yg cerdik pandai dan professional katanya boleh atasi masalah TH dengan mudah. Tak perlulah bagi kat LGE jaga harta benda (TH) orang Islam, nampak sangat pemimpin Melayu PH kurang cerdik lebih kurang je dengan bekas2 pemimpin2 BN. Kalau dad tak setuju nampak sangat dad ni dengki kat orang Melayu.

      Delete
  9. geng kepala butoh, dulu sekolah dah di suroh belajar rajin2, belajar bahsa inggeris tu sampai pandai....tapi sebab iq lembu.....apa kebenda idiom tu pun tak paham2......

    dasar lembu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiit cai2 tegar penjilat tolor pemimpin2 haprakan khususnya mantan PM ke 4 dan Si Ah beng tu..

      Dah tentu korang terbaca komen balas TMJ terhadap kenyataan oleh pemimpin2 kabinet kayu reput haprakan baru2 ni berkaitan dengan isu pulau kukup.
      .
      Tunku Mahkota Johor ni kira gentleman lah kan...baginda tidak menamakan pemimpin terbabit cuma memberi hint... individu berkenaan selalu berfikiran dirinya betul malah malaikat pun melakukan kesalahan.

      "Siapa yang membangunkan Pulau Kukup? Dah terangkan empat kali..ow i see.. Nyanyuk! Its ok. Malaikat pun salah. Picasso, kawal atuk kamu ni.

      "Jangan putar belit! Jika satu masa dahulu sebelum ini kamu boleh putar belit kerana mengawal media. Sekarang? Selamat datang 2018," tulisnya dalam akaun Twitter milik baginda, hari ini. - laporan media

      Daulat Tuanku! Memang patut pun orang seperti tu disindir dan ditegur secara terbuka. Patutnya tuanku sebut je nama. Tak perlu berkias sangat.

      Ini bahana bila ada yang anggap diri dia terlampau hebat sehingga nal disamakan dengan Malaikat.

      Dia ingat dia sorang je yang betul...orang lain semuanya salah aje!!!

      Dengar khabar..ramai rakyat jelata tak boleh tidur malam memikirkan sapa pemimpih yang dimaksudkan oleh TMJ...agak2 ko lah..sapa orang yang dimaksudkan tu eeerrk???

      Delete
    2. waaaa....kona baring nampak geng najibut oh????

      ko jawab la isu tabung haji ni....tadi bukan main lagi kopi paste sana sini....

      iq lembu!

      Delete
    3. lain kali belajar bahasa inggris tu sampai pandai.....jgn buat malu!

      klu asik nak google tranlate.....ni yg ko dapat:

      hardware = barangkeras
      software = barang lembut

      kan biol jadinya!

      Delete
    4. Heeerrp!!! Meroyan pekena ketum berperisa shelltox nampaknya kau malam ni beb????

      Nak citer panjang2 pun malas lah kat sini..cuma harapan aku dan rakan2 lain kat blog ni..mudah2an kau boleh menghadamkan pasal isu TH ni dengan minda dan otak yang terbuka..boleh kan beb ???

      Sekarang sudah nampak jelas kenapa isu Tabung Haji dimainkan dengan begitu sensasi sejak sehari dua ini.

      Tidak lain dan tidak bukan adalah untuk memfaraid aset-aset orang Melayu Islam yang ada.

      Media melaporkan TH akan menjual aset bernilai RM19.9 bilion pada nilai buku kepada sebuah Syarikat Tujuan Khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan pimpinan Lim Guan Eng.

      SPV ini akan membayar TH dengan menerbitkan sukuk 7 tahun bernilai RM10 bilion dan RM9.9 bilion dalam saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I).

      TH akan pegang Sukuk dan RCPS-I yang bernilai RM19.9 bilion sehingga ditebus oleh SPV ini.

      Ini bermakna TH hanya dibayar dividen 2.5% setahun oleh SPV ini untuk aset yang bernilai RM19.9 bilion ini.

      SPV ini akan bertanggungjawab untuk memajukan ataupun menjual aset-aset ini.

      Satu aset terbabit termasuk tanah TRX yang dibeli oleh TH dengan harga RM188.5 juta (RM2,773 sekaki persegi) pada tahun 2015.

      Adalah tidak logik dan masuk akal tanah TRX di kawasan segi tiga emas di Ibu Negara dikatakan sebagai 'non-performing asset'.

      Tanah TRX milik TH ini ialah di sebelah Menara Exchange 106 iaitu bangunan tertinggi di Asia Tenggara dianggarkan mempunyai Nilai Pembangunan Kasar (GDV) bernilai RM40 billion.

      Nampak tak permainan mereka?

      Alaamak lupa lah...cai2 haprak tegar macam kau tak mananya akan nampak...ngaku aje lah bhai saab!!!!

      Delete
  10. umporno ni lepas satu, satu dibelasah.......dah kepala bapak pau billion, macai pau million.....geng najis.....hari2 jengok blog budin....telan air lior basi!

    ReplyDelete
  11. pas-umno tak ada masa nak memikirkan tentang masaalah ekonomi umat islam kerana mereka sibuk jilat menjilat bercumbuan sambil mengkedarah harta/wang rakyat dgn makan gaji buta sebagai ahli parlimen dan ahli d.u.n.

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu geng pas ni klu dah jadi mp.....nak tambah bini je pikir.....yg lain takde...

      Delete
    2. Kerajaan PAS adalah satu2 kerajaan yg bersih tanpa rasuah. Tak percaya? Kalau ada reportlah kat SPRM. Jangan dok menyalak kat internet je tahu. Nampak sangatlah cetek pemikiran kalian.

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Kilas tali beradu di Perlis
    Paku kuat palunya gasing
    Mas goda aku "first kiss"
    Aku lak buat malu kucing

    ReplyDelete
  14. geng najibut oh....ni hadamkan...

    "EY says its reports could not have been relied upon for dividend declarations as it is not the auditor of Tabung Haji"

    ko pi tanya mamak tu....ada apa dalam kepala otak dia????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok..Aku dah agak cai tegar macam kau ni memang takkan perasan agenda dari puak2 Tokong DAPigs ni untuk terus menjarah harta2 negara dan bumiputra..yang mereka idam2kan sejak sekian lama.

      Kalau kita semua tak bangun dan bangkit untuk mempertahankannya..dah tentu lah apa yang terjadi pada melayu di Spura, akal terjadi pada melayu di negara ni..takkan lah kau nak benda tu berlaku pada kita semua beb ???

      AGENDA PENGHAPUSAN SEGALA ASET2 NEGARA & BUMIPUTERA SECARA TERANCANG....

      * ASB Aset terbesar Negara/Melayu dalam proses utk DIJUAL secara terancang

      * IHH (Asset Penting Khazanah) TELAH DIJUAL

      > Petronas dalam process untuk ditender kepada syarikat asing

      > SIME DARBY, FELDA & FELCRA sedang dirudumkan saham ke paras terendah untuk dijual kpd kroni2/syarikat asing

      Siapa Tony Pua pegawai khas yang dilantik dalam Kementerian Kewangan?

      Beliau adalah Intelligent/Masterplanner MALAYSIAN MALAYSIA yang direkrut khas oleh PAP Singapore

      Dalam MOF beliau ada KUASA KHAS dapat mengumumkan perkara2 yang besar2...melebehi menteri pulak kuasanya ?

      Kerana jawatannya dalam DAP lagi besar. Dan tugas DAP adalah melemah dan melenyapkan KUASA & EKONOMI orang2 Melayu

      Dalam banyak2 Asset yg strategik untuk dijual, kenapa Property/Aset yang dimiliki orang Melayu/Bumiputera yg kerajaan(DAP) pilih untuk dijual ?

      _Kenapa Ah Beng pernah mengumumkan.... beri mereka hanya TEMPOH 3 TAHUN pertama sahaja untuk perbaiki EKONOMI NEGARA_

      PNB adalah badan yang menguruskan ASB dan pelbagai Saham Amanah lain.

      SPIN ISU 'NEGARA BERHUTANG 1.0 Trillions' adalah PLATFORM YANG DICIPTAKAN khusus untuk menghalalkan agenda tersebut kononnya DEMI MEMBAYAR HUTANG NEGARA

      Tahun 2017, Aset Khazanah ada RM279 B, dalam tempoh 10 bulan MALAYSIA BARU ambil alih Pemerintahan, Aset Khazanah kini susut meruncing sehingga RM115.7 bilion.

      Aset PNB semasa PM ke 6 adalah RM120 bilion. sebelum PM ke7, PNB memiliki RM279.2B

      > TidurLah Bangsaku, Politik tidak penting kepada Anda, kumpulan kita sibuk Cari makan dan uruskan Anak2 saja.

      Untuk Urusan Negara berilah kepercayaan sepenuhnya kepada orang2 Kafir melakukan segala helah terancang, agar Ummat Islam/Bangsa Melayu lebih SEGERA MEREMPAT DIBUMI SENDIRI !!!!!

      Delete
  15. geng kepala butoh.....

    let me cut things short. if those bastard 'kepala bapak butoh' and that fork tongue jawa didn't screw around, all those feldah, th, kwap will not come to this sad stage.

    u can lick and suck and slurp on their damn asses as u like, since u don't understand shit what is happening. i have the believe that u r just trolling or a total stupid!

    but, najibut would prefer a total stupid......make his job lightning easy!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad..ih..Woiiit..masih belum abis teguk ketum tu lagi keeer ???

      Mungkin kau hanya ambik sekerat2 aje apa yang dijelaskan oleh DS Azeez pagi semalam..sebab tu lah kau masih lagi fining kapla berkaitan dengan isu TH ni kan...jadi aku ambik kesempatan kat sini untuk turunkan kenyataan penuhnya di sidang media tu..haah..apa lagi..hadamkan lah dengan penuh khusyuk beb !!!

      Abdul Azeem Rahim bidas dakwaan Mujahid tentang TH
      Kenyataan Akhbar

      Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Bin Abdul Rahim Bagi Menjawab Dakwaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa Berkaitan Isu Hibah Tabung Haji.

      Tidak sampai seminggu selepas tohmahan terhadap pengurusan Tabung Haji (TH) yang lepas kononnya menyalahgunakan dana Yayasan TH bagi tujuan politik, satu lagi dakwaan dilemparkan.

      Walaupun penjelasan lengkap saya berhubung tohmahan isu Yayasan TH masih gagal dijawab oleh pengurusan baharu TH, timbul pula tuduhan lain yang serius.

      Saya terkejut dengan kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, YB Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa kononnya pengurusan terdahulu telah mengisytiharkan hibah sejak 2014 dengan tidak mengikut Akta Tabung Haji 1995.

      Dengan kata lain TH dikatakan telah membayar hibah kepada pendeposit secara haram berjumlah RM12.652 bilion selama empat tahun berturut-turut sehingga 2017 mengakibatkan TH kekurangan RM 4.1 bilion.

      Asas kepada tuduhan beliau adalah aset keseluruhan TH adalah lebih rendah iaitu RM70.3 bilion berbanding liabiliti sebanyak RM74.4 bilion.

      Maka saya ingin tegaskan bahawa pengurusan TH terdahulu tidak melanggar akta berkenaan dan tidak melakukan apa-apa kesalahan seperti yang didakwa.

      Ini kerana YB Menteri tidak mengambil kira laporan Ernst &Young (EY) dalam menilai nilai realis aset keseluruhan melibatkan anak syarikat, syarikat bersekutu, syarikat usahasama dan hartanah.

      Apa yang diambil kira hanya laporan kewangan semata-mata.

      Bagi tahun 2015, nilai realis aset adalah RM64.7 bilion berbanding liabiliti termasuk bayaran hibah berjumlah RM63.3 bilion yakni ada lebihan aset sebanyak RM1.4 bilion.

      Nilai aset realis pada tahun 2016 adalah sebanyak RM69.1 bilion manakala agregat liabiliti setelah mengambil kira hibah 2016 adalah sebanyak RM68.4 bilion maka ada lebihan aset ke atas liabiliti sebanyak RM701 juta.

      Bagi tahun 2017, nilai aset realis adalah sebanyak RM74.7 bilion berbanding aggregat liabiliti termasuk bayaran hibah 2017 sebanyak RM74.4 bilion maka ada lebihan aset berbanding liabiliti sebanyak RM373 juta.

      Berdasarkan laporan kewangan Price Waterhouse Coopers (PWC) yang dibuat pada ogos 2017 yang diberikan kepada setiap Ahli Parlimen semalam, juga ada terkandung laporan EY yang menunjukkan aset TH melebihi liabiliti untuk ketiga-tiga tahun (2015, 2016, 2017).

      Mengikut peruntukan seksyen 22(3)(a) Akta Lembaga Tabung Haji 1995, aset Kumpulan Wang tidak kurang daripada jumlah liabiliti Kumpulan Wang, amaun yang kena dibayar kepada pendeposit dikira seolah-olah kena dibayar dengan serta-merta.

      Sejak 2015 TH telah menilai semua aset pada nilai realis (nilai pasaran semasa) dan bagi tiga tahun yang lepas , berdasarkan laporan yang disahkan oleh firma audit luar, nilai aset tabung haji melebihi semua liabiliti.

      Untuk makluman, nilai realis aset adalah nilai pasaran semasa dan bukan nilai kos pelaburan asal.

      Maka Tabung Haji telah membayar hibah mengikut peruntukan Seksyen 22(3)(a) Akta Lembaga Tabung Haji 1995 dan tidak menyalahi sebarang undang-undang.

      Penyata kewangan yang dibentangkan ke Parlimen setiap tahun belum mengambil kira kesemua aset pada nilai pasaran terkini kerana pelaburan dalam anak syarikat, syarikat usahasama, syarikat bersekutu dan hartanah masih dinyatakan pada nilai kos asal.

      Penilaian yang dinyatakan oleh YBM semalam berbeza daripada apa yang dibuat oleh TH, iaitu beliau tidak mengambil kira nilai pasaran terkini.

      Apa yang dibuat oleh TH terdahulu adalah tidak salah kerana penilaian tersebut disahkan oleh tetuan EY yang sangat profesional dan beretika.

      Delete
    2. Heeerrpp...Kau jangan ingat dah abis bhai..ini ada sambungannya..teruskan menghadam!!!!

      Perlu diingatkan bahawa badan berkanun mestilah tertakluk kepada Ketua Audit Negara dalam urusan dan pengesahan audit.

      Ini jelas termaktub dalam Akta Badan Berkanun (Akaun dan Laporan Tahunan 1980) sepertimana dinyatakan dalam Seksyen 5(1) dan 5(2) serta Seksyen 6.

      Sekalipun wujud perbezaan pandangan dan tafsiran mengenai dasar perakauanan dalam penilaian aset antara EY dan Price Waterhouse Coopers (PWC) seperti yang dirujuk oleh YB Menteri, akhirnya laporan muktamad adalah berdasarkan pengesahan Jabatan Audit Negara.

      Selain itu, pelbagai langkah lain turut diambil bagi memelihara kewibawaan dan amanah termasuk penubuhan Jabatan Integriti di TH.

      Berhubung keadaan pasaran saham merudum teruk pada tahun 2018, ia bukanlah kerana kelemahan pengurusan terdahulu tetapi disebabkan faktor ekonomi luar dan dalam negara yang kesannya dirasai oleh semua agensi.

      Persoalannya apa pengurusan baharu TH telah lakukan untuk mengatasi cabaran dan keadaan ini.

      Berapakah keuntungan yang dijana sejak bulan Julai 2018?

      Saya hairan mengapa YB Menteri dan pengurusan tertinggi TH yang baharu masih ghairah mahu mencari kesalahan pengurusan terdahulu sehingga sanggup melemparkan tohmahan dan memainkan sentimen liar.

      Adalah tidak bertanggungjawab bagi YB Menteri membuat kenyataan tanpa siasatan yang lengkap terlebih dahulu.

      Janganlah asyik mengambil pendekatan menggunakan media bagi mengelirukan dan meresahkan rakyat terutamanya kepada 9.3 juta pendeposit TH.

      Saya tidak pasti apa sebenarnya masalah pengurusan TH sekarang tetapi saya sangat berharap TH dapat ditadbir dengan baik, bertindak secara objektif dan kompetitif.

      Saya juga berharap pengurusan TH tidak akan menaikkan tambang bagi musim haji 2019 dengan mengekalkan subsidi seperti yang dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini bagi menjaga kepentingan bakal jemaah haji.

      Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih yang tidak terhingga kepada seluruh kakitangan TH atas komitmen dan kerja keras dalam memastikan para pendeposit menerima hibah terbaik daripada simpanan serta pelaburan mereka tanpa melanggar undang-undang.

      Akhir sekali, saya bersedia untuk memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pengurusan TH dan pihak berwajib termasuk bagi tujuan siasatan jika diperlukan bagi menjaga kesucian dan nama baik Tabung Haji yang selama ini diiktiraf oleh seluruh dunia.

      Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Bin Abdul Rahim
      Mantan Pengerusi Tabung Haji
      Ahli Parlimen Baling
      11.12.2018

      Delete
    3. Laporan audit E & Y tdk dpt digunakan utk bayar dividend la bro. Cuba google online. R & Y dah keluarkan kenyataan rasmi.

      Delete
  16. Astaghfirullah...Kalau betul lah benda ni bakal berlaku di negara ni..memang nahas lah pendeposit2 melayu islam dibuatnya nanti!!!!

    Panik, TH Dikhuatiri Dikawal Menteri Bukan Islam. Malu le..

    Pengumuman Menteri (Agama) di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Dr Mujahid Yusuf Rawa mengenai Tabung Haji (TH) dikhuatiri mewujudkan panik pasaran yang menghilangkan keyakinan awam kepada institusi itu.

    Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Ahmad Amzad Hashim, keraguan juga timbul berikutan TH juga diumum akan diletakkan di bawah kawal selia Bank Negara Malaysia (BNM) iaitu agensi Kementerian Kewangan.

    "Ia menambah persoalan rakyat terhadap skop kawal selia oleh Menteri Kewangan (Lim Guan Eng) terhadap institusi tabungan pencarum dalam kalangan umat Islam ini.

    Apa yang akan dikawal? Apa yang bawah seliaan agensi berkenaan?

    "Adakah ia akan menyekat TH dari meneruskan dasar 'baik hati' selama ini yang sentiasa memberi pulangan bagus kepada para pendeposit TH?

    Adakah ia juga akan mengganggu keupayaan TH mengekal kos haji pada kadar yang mampu?

    "Adakah institusi tabungan lain pun dirujuk ke bawah kawal selia BNM seperti yang dikenakan kepada TH, misalnya Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT)?

    "Saya khuatir sensasi yang ditimbulkan dari penggunapakaian panduan perakaunan baru yang bukan piawaian Jabatan Audit Negara mewujudkan panik pasaran yang menghilangkan keyakinan awam kepada TH," ujarnya bimbang.

    Tegas beliau, TH masih pilihan terbaik dan selamat untuk orang Islam mendeposit wang dan mendapat pulangan untung terbaik setiap tahun, selain tiada isu besar dalam pengurusan operasi haji, selain kos haji yang masih munasabah.

    Menurut Ahmad Amzad, setakat maklumatnya, TH sudah mematuhi semua keperluan di bawah Seksyen 22 Akta Tabung Haji 1995, misalnyahibah dibayar dari Keuntungan Boleh Agih (Distributable Profit).

    Hal itu terangnya, bukan seperti mana ditohmah kononnya hibah dibayar dari suntikan pendeposit baharu, kerana petunjuknya terdapat dalam Laporan Beraudit TH untuk tahun 2017, 2016 dan 2015.

    Begitu juga katanya, Seksyen 22(3) di mana TH mesti wujudkan Dana Simpanan (Reserve Fund) menurut Seksyen 21(1) akta yang sama juga telah dipatuhi.

    Terangnya, itu termasuk Laporan Beraudit 2015, 2016 dan 2017 jelas menunjukkan aset melebihi agregat liabiliti, di mana semua itu sekali gus turut mematuhi Seksyen 22(3)(a) dan (b).

    "Isu timbul dari beberapa pelarasan perakaunan oleh juru audit Price Waterhouse Coopers yang baru dilantik yang sebahagian bukanlah piawaian yang diwajibkan.

    Ia hanya panduan, bukan standard.

    "Laporan Beraudit TH telah bertahun-tahun diaudit oleh Jabatan Ketua Audit Negara. Ia bukan isu penyelewengan atau ada wang dicuri atau hilang," jelas beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Kawasan Kuala Terengganu.

    ReplyDelete
  17. Kengkawan semua..jom kita layan satu rahsia yang baru saja dibongkar melibatkan TH ni beb !!!!

    Salahguna TH Semasa Era Tun M, Adik Iparnya jadi Pengerusi...

    Tabung Haji Disalah Guna Semasa Era Mahathir

    Pada tahun 1998, semasa dipengerusikan oleh adik ipar Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, Allahyarham Tan Sri Ahmad Razali Mohamed Ali, Tabung Haji telah terlebih bayar untuk dua bangunan yang dibeli di Kuala Lumpur.

    Kedua-dua bangunan berkenaan adalah TH Perdana, yang dibeli dari Maju Holdings Sdn Bhd untuk RM117.08 juta lebih daripada nilai sepatutnya, dan TH Selborn, yang telah dibangunkan oleh Swasta Setia Holdings Sdn Bhd dan dijual pada harga yang RM51.38 juta lebih daripada nilai sebenar.

    Tabung Haji membayar sebanyak RM436.38 juta bagi dua hartanah itu, walaupun penilai menganggarkan bahawa keduanya bernilai RM267.92 juta.

    The Wall Street Journal, pada artikel Disember 2004 yang memperincikan pembelian, menyifatkan Maju Holdings sebagai “syarikat tidak menguntungkan”.

    Pemiliknya, Tan Sri Abu Sahid Mohamed, telah dilaporkan berpaling kepada menteri ketika itu yang bertanggungjawab bagi Tabung Haji, Abdul Hamid Othman pada bulan Disember 1997, untuk mempercepatkan jualan TH Perdana ini (bangunan itu kemudiannya dikenali sebagai Maju Junction) kerana beliau menghadapi masalah kewangan.

    “Saya sangat memerlukan kelulusan cepat anda mengenai perkara ini, kerana bank telah mengeluarkan notis merampas harta hartanah,” Abu Sahid telah menulis dalam surat kepada Hamid, menurut WSJ.

    Tabung Haji bersetuju untuk membayar RM270 juta untuk 546,000 kaki persegi hartanah, pada RM494 skp, dan mendapat kelulusan Dr Mahathir untuk memberikan Abu Sahid bayaran pendahuluan RM220 juta yang beliau minta, WSJ laporkan.

    LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA.

    Tetapi menurut laporan Audit Negara 2003, Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) menambat nilai bangunan itu pada RM152.92 juta, atau RM400 sekaki persegi, dan mendapati bahawa harta itu hanya 372,289 kaki persegi.

    “Ini bermakna Tabung Haji membayar RM117.08 atau 76.6% lebih daripada nilai yang dianggarkan. Ini jelas menunjukkan bahawa Tabung Haji membayar hampir dua kali ganda jumlah yang dinilai oleh JPPH,” dinyatakan dalam laporan Ketua Audit Negara.

    Akhbar itu berkata laporan Ketua Audit Negara itu juga menyatakan bahawa bayaran pendahuluan melanggar pekeliling Perbendaharaan, yang menyatakan bahawa bayaran awal maksimum hanya perlu 15% nilai daripada kerja-kerja pembinaan, atau RM5 juta – yang mana lebih rendah.

    Laporan itu juga menyatakan bahawa Tabung Haji telah memaklumkan kepada Jabatan Audit Negara bahawa ia membayar harga yang lebih tinggi untuk TH Perdana kerana rangka kerja logam telah digunakan dalam pembinaan bangunan, dan ia juga telah dilengkapi dengan gentian optik.

    Sementara itu, TH Selborn bernilai hanya RM115 juta menurut JPPH, tetapi Tabung Haji membayar RM166.38 juta bagi hartanah itu, dilaporkan tahun itu.

    Tabung Haji juga mewajarkan harga untuk TH Selborn dengan merujuk kepada “kemasan berkualiti tinggi” yang sedemikian seperti “kaca tirai fa├žade” dan ia berdasarkan kepada konsep bangunan pintar.

    WSJ pada tahun 2004 juga melaporkan bahawa penjualan TH Perdana bukanlah kali pertama Tabung Haji kehilangan berjuta-juta ringgit kepada Maju Holdings milik Abu Sahid itu.

    ReplyDelete
  18. Sebelum membuta..aku nak cadangkan agar korang dapat lapangkan sikit masa untuk menelaah artikel yang sungguh2 berinformatif ni...mana lah tau tercerah sikit minda korang yang dah lama sangat berkeladak tu beb !!!!

    The Disaster Called Tabung Haji And Many More To come...

    This government-backed get-rich-quick scheme that started almost 50 years ago can only last as long as they can continue getting shares at below market price and sell them at double or triple the cost price.

    Once that ends — such as companies are not being listed, you can no longer get millions of listed shares for a song, or the stock market is not booming — then you will start seeing the house of cards fall.

    LUTH or Lembaga Urusan Tabung Haji (now called LTH) started out as a savings fund.

    Poor fishermen, farmers and land settlers (or even civil servants) could not fork out RM3,000 or RM4,000 in one go (what it cost back then) to pay for the cost of performing the Haj or pilgrimage.

    So, they deposited the money, say RM10 or RM20 a month, in LUTH and maybe after 20 or 30 years the amount saved would be enough to go to Mekah.

    But then RM10 or RM20 today will be worth less in 20- or 30-years’ time if the money sits idle and does not grow.

    For example, inflation would eat into your capital and, by 20- or 30-years’ time, your money would lose maybe 90% of its value.

    LUTH, therefore, must pay at least 8.5-9.5% in dividends to make it worth saving that money.

    Tabung Haji is a house of cards, like many other trust agencies or unit trusts

    The same went for PNB, LTAT, and many more. They need to pay at least 8.5-9.5% to make it worth investing your money in these unit trusts or trust agencies.

    PNB, LUTH, LTAT, etc., are practically government-guaranteed. You are sure of getting more returns on your investment than what the banks give for fixed deposits.

    And the government does this by ‘abusing’ the New Economic Policy or NEP.

    When companies list their shares, they need to allocate at least 30% of their shares to Bumiputeras.

    The government-backed GLCs or trust agencies then pick up those Bumiputera shares at par (the shares are not supposed to go to individuals although since Mahathir’s-Daim’s-Anwar’s time some do slip through the floorboard and end up in the hands of individuals).

    Is Permodalan Nasional Berhad or PNB going to be the next to fall?

    Let us take TNB as one example. The GLCs, PNB, LUTH, LTAT, etc., get TNB shares at par value and then when the shares double or triple in price they sell off part of the shares to service dividends.

    The balance of the shares would now be fully paid or free of charge and there would be enough cash to pay the 8.5-9.5% dividend to the investors.

    Basically, you get shares cheap or below market value, you ‘play’ the market, you sell off some shares at a huge profit to generate cash while still retaining a substantial number of shares as long-term investments, and so on.

    And that is why the government cannot end the NEP even though it was supposed to end more than 28 years ago in 1990. If the NEP ends then the government cannot ‘squeeze’ listed companies for 30% of its shares at cheap-sale price.

    Then the GLCs and trust agencies cannot continue to pay 8.5-9.5% dividends — or else will have to pay the 8.5-9.5% dividends and lose money, like what happened to Tabung Haji and most likely many more GLCs and trust agencies (but thus far we are not being told about the other disasters).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woooiiittt!!!! Jangan tido dulu...ni ada sikit aje lagi bhai!!!

      The listing of TNB and many other GLCs made many trust agencies rich, which was how they serviced the 8.5-9.5% dividends.

      This government-backed get-rich-quick scheme that started almost 50 years ago can only last as long as they can continue getting shares at below market price and sell them at double or triple the cost price.

      Once that ends — such as companies are not being listed, you can no longer get millions of listed shares for a song, or the stock market is not booming — then you will start seeing the house of cards fall.

      Today, Tabung Haji is the first victim.

      Many more victims are around the corner, maybe even PNB.

      The government cannot admit that their 50-year get-rich-quick scheme has hit the end of the road. They will need to blame ‘mismanagement’ and ‘abuse of power’ as the reason.

      But the real reason is the government was using (abusing) the NEP as the excuse to squeeze businessmen for cheap shares which they then sold for 100% or 200% profit.

      And now let us hear what Pakatan Harapan has to say about the matter.

      Delete
  19. Aiiik...Rasanya tentu lah korang setuju dengan apa yang diperkatakan oleh DS Najib ni berkaitan isu TH baru2 ni kan !!!!

    Najib: PH tukar akta Tabung Haji ke?

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hairan bagaimana PH mampu menyelesaikan masalah defisit besar Tabung Haji (TH) berjumlah RM4.1 bilion dalam jangka masa singkat.

    “Saya memang tertanya tanya bagaimana PH mampu selesaikan ‘masalah defisit besar’ dalam jangka masa yang amat pendek ini.

    Kerajaan PH suntik RM4.1 bilion ke dalam TH? Naikkan semula nilai aset TH yang telah turunkan nilai untuk audit tahun 2017?

    Hari ini, Mujahid mendedahkan pengurusan lama TH melanggar Akta TH 1995 dalam soal pembayaran hibah kepada pendeposit sejak 2014.

    Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hairan bagaimana PH mampu menyelesaikan masalah defisit besar Tabung Haji (TH) berjumlah RM4.1 bilion dalam jangka masa singkat.

    Berkongsi laporan Sinar Harian dalam laman Facebooknya, Najib tertanya-tanya bagaimana ia mampu diselesaikan sebegitu pantas malah beliau turut berharap menteri dapat menjawab persoalannya itu.

    “Saya memang tertanya tanya bagaimana PH mampu selesaikan ‘masalah defisit besar’ dalam jangka masa yang amat pendek ini. Kerajaan PH suntik RM4.1 bilion ke dalam TH? Naikkan semula nilai aset TH yang telah turunkan nilai untuk audit tahun 2017?

    “Atau aset TH sudah jual? Tukar akta Tabung Haji? Naikkan harga saham untuk semua pelaburan TH dalam Bursa Malaysia walaupun harga-harga saham ternyata sudah dan sedang menurun sejak PRU14?

    “Curiga betul saya. Hairan sangat saya. Harap menteri boleh jawab,” katanya.

    Beliau memuat naik status berkenaan bagi mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mengenai isu Tabung Haji (TH) dalam sidang media di Parlimen, hari ini.

    Dalam sidang media tersebut, Mujahid berkata walaupun TH berdepan pelanggaran akta sejak 2014 namun dengan penstrukturan semula yang dimulakan sejak Julai 2018, beliau yakin pembayaran hibah tahun ini akan dapat dibuat.

    “Rupanya, sudah ‘settle’ (selesai). Begitu cepatnya mereka menyelesaikan masalah besar defisit RM4.1 bilion akibat langkah kejam TH untuk terlebih bayar dividen empat tahun berturut-turut dari tahun 2014 sehingga 2018,” ujarnya.

    Hari ini, Mujahid mendedahkan pengurusan lama TH melanggar Akta TH 1995 dalam soal pembayaran hibah kepada pendeposit sejak 2014.

    Beliau berkata, terdapat dua syarat yang perlu dipatuhi melalui akta berkenaan mengikut Seksyen 22 (3)(a) iaitu aset TH mesti melebihi liabiliti dan institusi itu perlu merekodkan keuntungan setiap tahun.

    Bagaimanapun menurut Mujahid, TH merekodkan defisit sebanyak RM4.1 bilion berakhir 31 Disember tahun lalu di mana menunjukkan pembayaran hibah sejak 2014 melanggar Akta TH 1995.

    ReplyDelete
  20. Astaghfirullah...Dah makin teruk pulak Rejim Haprakan ni..apa taknya..lepas satu satu aset strategik bumiputera bakal di jual mereka atas nama nak bayar hutang negara yang dah mencecah nRM 1 Trillion tu !!!!!

    Kerajaan akan jual aset-aset FELDA sehingga hujung tahun depan

    Menurut pengerusi FELDA Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor, Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA) sudah memulakan proses penjualan aset-aset yang terdapat di Sabah, Sarawak dan London.

    Beliau berkata penjualan aset yang dibeli dengan kos sebanyak RM2.2 bilion itu akan dijual untuk meningkatkan aliran tunai syarikat.

    Beliau turut menjangka hasil jualan itu akan digunakan untuk menampung beban hutang hampir 112,635 peneroka, yang dianggarkan berjumlah RM8 bilion.

    “Proses jualan aset akan berjalan mungkin sehingga pertengahan atau penghujung tahun hadapan.

    Menurut beliau, semua keputusan yang dibuat oleh syarikat adalah dari kelulusan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    “Diharapkan harga yang kami dapat daripada penjualan aset ini boleh menampung liabiliti FELDA, dan juga untuk menolong masalah peneroka yang pada masa ini, sangat susah kerana harga sawit rendah.”katanya selepas merasmikan Majlis Konvokesyen Kolej Yayasan FELDA ke-22, di sini, hari ini.

    ReplyDelete
  21. UNTUK PEMINAT2 YG TIDAK BERKESEMPATAN MENGIKUTINYA, INI AKU PAPARKAN SEMULA DUA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA ' PANTUN DALAM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':


    Anonymous 10 December 2018 at 16:38

    MMG BERAT SEKALI KAKI INI NAK MENINGGALKAN PERKAMPUNGAN RUMAH PANJANG DESA FAMILY 'SI DIA'. SEDIH SUNGGUH MEREKA KETIKA AKU & SI DIA NAK BERANGKAT KE KUCHING. SI DIA MEMBERI LAMBAIAN TERAKHIR KPD KU DI AIRPORT. DPT KU LIHAT AIR JERNIH DARI KELOPAK MATANYA PERLAHAN-LAHAN MENYUSURI PIPI GEBUNYA ITU TATKALA AKU MELANGKAH MASUK KE BALAI BERLEPAS...
    SAMPAI SAHAJA DI KLIA, BILA AKU 'ON' SEMULA IPHONE KU, ADA NADA SMS MASUK. TAK LAIN TAK BUKAN SMS DARI SI DIA MANJA DEWI INTAN KU ITU:

    Kini bunga, kesepian ditinggal dek kumbang
    Terngiang2 suaramu spt kita sdg bergebang
    Tak tau mcm mana nak bawa diri, tanpa abg
    Kalau ada sayap dinda rasa nak ikut terbang

    Mmg abg lain dari yg lain, famili dinda cerap
    Bila abng balik, mereka bermenung terperap
    Mereka kasi tau dinda, mereka sgt berharap
    Kalau boleh, sblm kenduri abg dtg lah kerap

    Tanpa abg, rumah panjang ibarat hilang seri
    Family cakap, org spt abg mmg sukar dicari
    Mereka betul2 tak sabar kita jadi raja sehari
    Rasa terlalu lama sgt menanti tiba February


    Menjalar merata meranti muda
    Bertemu cabang redup dekat tepi
    Sukar dicerita resah di dada
    Tanpa mu abang hidup amat sepi

    Berbunga kuini tumbuhnya kerap
    Batangnya tumbang tepi perigi
    Keluarga di sini sungguh berharap
    Datanglah abang berkali lagi

    Perahu Sunda ke Inderagiri
    Tiba Palembang bertanya khabar
    Tak tahu dinda nak bawa diri
    Tanpanya abang semuanya hambar

    (AKU MAKIN PASTI 'SI TUA' DAH JADI ARUAH.. LEGA SUNGGUH.. HI HI.. 'SI TAIKO' PULA TAK TAHULAH TAHAP MERENG NYA ITU.. LAGI PULA, AKU NI DAH TIGA HARI TAK MASUK KE BLOG LANGAU INI.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete


    Anonymous10 December 2018 at 18:05

    SEBAK DADA KU MEMBACA SMS KIRIMAN 'SI DIA'. KEHIDUPAN DI RUMAH PANJANG BAGAIKAN SATU NOSTALGIA YG MENGGAMIT KENANGAN SILAM SUASANA KEHIDUPAN KU MASA KECIL DI KAMPUNG KU, TUNJANG KEDAH DAN JUGA KAMPUNG TOK GURU AKU, NGAH BRAHIM, KUALA NERANG KEDAH. KEMESRAAN ADIK2 & SEPUPU SI DIA KPD AKU MENGINGATKAN KEMBALI KEMANJAAN ANAK2 GADIS NGAH BRAHIM KPD AKU DULU. CUMANYA AKU ANGGAP SEMUA ANAK DARA NGAH BRAHIM ITU SBG ADIK2 SENDIRI.. 
    DARI KLIA, AKU NAIKI KLIA EKSPRES KE KL CENTRAL. AKU TAK SINGGAH DI RUMAH BUJANG KU DI KL. SEBALIKNYA, AKU AMBIL TIKET ETS TERUS KE ALOR SETAR. (LAGI PULA, HONDA CIVIC AKU TU AKU BAGI SEPUPU KU JAGA KAT TUNJANG.)
    DI RUMAH PAK TEH, AKU PURA2 SAKIT PERUT DAN BERADA LAMA DLM TANDAS.. SEBENARNYA AKU CURI RUANG UNTUK MENAIP SMS PANTUN BALAS KPD SI DIA. 
    DAH SIAP, AKU SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Tak tau nak luah hiba hati abg teringat dinda
    Buka je warkah dinda, abg spt sebak di dada
    Terbayang detik manis, kita bermesra canda
    Rasa nak terbang ke sana tapi sayap tak ada

    Bagai nak gila, abg teringat adinda ku puteri
    Spt berbulan terpiisah, walau baru jer sehari
    Bermain2 di ingatan, kemanjaan bakal isteri
    Tiada pengganti walau ke ujung dunia dicari

    Berpisah dgn dinda, hati jadi gelisah gundah
    Mmg sukar utk abg lupakan saat2 yng indah
    Belukar & anak sungai, sama2 kita lari redah
    Di tepi rimbun rumbia kita berpantun madah


    Kepayang muda, akar bersabut
    Merak di sangkar, cemas termenung
    Sayangkan dinda, sukar disebut
    Tidak ku tukar, emas segunung

    Bertebar nila, terbang melayang
    Berlari ke rimba, ketika nak pagi
    Sabarlah dinda, tenanglah sayang
    Februari nak tiba, tak lama lah lagi

    (AGAKNYA BANGKAI MENDIANG 'SI TUA' DIBAKAR DI SINGAPURA.. HI HI.. 'SI TAIKO' YG BERSEMBUNYI KECUT PERUT DEK PERHIMPUNAN ICERD TU, DAH MULA JENGAH KELUAR.. TAPI MASIH DLM KEADAAN BENGONG LAGI.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  22. AKU KINI MASIH DI KAMPUNG. ADA BANYAK KENDURI KAT KAMPUNG. NGAH BRAHIM, TOK GURU AKU AJAK AKU JOIN KUMPULANNYA PERSEMBAH SILAT KAT TEMPAT KENDURI. SEJAK BERSILAT MERATA TEMPAT KENDURI KAT KEDAH NI, ADA ADA RAMAI PEMINAT TERUTAMANNYA ANAK2 GADIS. NAMUN AKU ANGGAP MEREKA ITU SPT ADIK SENDIRI KERANA HATI INI DAH DIMILIKI 'SI DIA'.
    MASA AKU SDG TENGOK BOLA TADI, SI DIA CALL AKU & KAMI BERBUAL AGAK PANJANG. BARU SEBENTAR TADI, SI DIA SMS AKU:

    Hiba sungguh di hati dinda lepas abg pulang
    Bahagia di hati spt sekelip mata menghilang
    Tapi Laut China Selatan, tak jadi penghalang
    Cuti Krismas, nak jumpa pemantun terbilang

    Hanya abg lah satu-satunya yang dinda puja
    Bagi dinda, abg adalah dewa & abg juga raja
    Abg lah bagii dinda, tempat bermesra manja
    Dinda nak sentiasa di sisi abg, ke mana saja

    Ketika senja penyengat terbang
    Juragan lalu jadi gelisah
    Bila sahaja teringat abang
    Makan tak lalu mandi tak basah

    Ke huma menimba sampai di hujung
    Beringin di pahat menjadi mudah
    25 Disember dinda ke semenanjung
    Teringin nak lihat padi di Kedah

    ('SI TUA' AGAKNYA KINI SDG MENGELUPOR DLM KUBOR DISEBAT MALAIKAT.. HI HI...
    'SI TAIKO' MAKIN TAK MENENTU SASAUNYA SEJAK AKU KE SARAWAK.BERTEMU SI DIA.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
  23. Kengkawan semua...patut lah Rejim Haprakan ni beriya2 sangat melantik dan mempercayai syarikat audit ni untuk mengaudit akaun TH..rupa2nya ini sebabnya beb !!!!

    Siapakah pemilik PriceWaterhouse Coopers Malaysia yang audit TH?

    Defisit RM4.1b tiba-tiba timbul apabila diaudit oleh firma PriceWaterhouse Coopers (PWC) yang baru dilantik.

    PWC juga ialah syarikat audit yang dilantik oleh Guan Eng untuk membuat audit khas ke atas 1MDB beberapa bulan sebelum ini.

    Hasil audit PWC ke atas TH bercanggah dengan firma audit Ernst & Young yang selama ini mengesahkan aset TH lebih tinggi dari liabiliti mereka dan tidak timbul adanya defisit.

    Syarikat Ernst & Young, yang merupakan antara 4 syarikat audit terbesar dan terkenal didunia - sama tarafnya dengan PWC.

    -DS Najib Razak

    Jadi tak salah lah telahan orang2 melayu Islam yang mengatakan isu TH yang dibangkitkan ni ada lah satu komplot jijik dari puak2 tokong tu untuk mensabotaj TH dan seterusnya menguasai nya secara tuntas ...setuju tak kengkawan semua???

    ReplyDelete
  24. Sobat2 sekelian...Dah layan FB DS Najib ke belum hari ni haah???

    Kalau belum..masih belum terlambat untuk menjenguk FBnya tu beb !!!!

    Mujahid kata Isu TH dah settle? Cepatnya - Najib Razak

    Isu TH dah settle? Cepatnya.

    Hari ini turut dilaporkan tentang kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Mujahid Yusuf Rawa mengenai isu Tabung Haji (TH).

    "Katanya, walaupun TH berdepan dengan pelanggaran Akta Tabung Haji 1995 sejak 2014 namun dengan penstrukturan semula yang kita mulakan sejak Julai 2018, pembayaran hibah 2018 akan dapat dibuat."

    “Saya yakin hibah 2018 akan dapat diberi dengan program pengukuhan yang telah dilakukan oleh pihak pengurusan baru TH,” jelas Dr Mujahid.

    Rupanya, sudah "settle".

    Begitu cepatnya mereka menyelesaikan masalah besar defisit RM4.1 bilion akibat langkah kejam TH untuk terlebih bayar dividen empat tahun berturut-turut dari tahun 2014 sehingga 2018.

    Saya memang tertanya tanya bagaimana PH mampu selesaikan "masalah defisit besar" dalam jangkamasa yang amat pendek ini.

    Kerajaan PH suntik RM4.1 bilion ke dalam TH?

    Naikkan semula nilai aset TH yang telah turunkan nilai untuk audit tahun 2017?

    Atau aset TH sudah jual? Tukar akta Tabung Haji?

    Naikkan harga saham untuk semua pelaburan TH dalam Bursa Malaysia walaupun harga-harga saham ternyata sudah dan sedang menurun sejak PRU14?

    Curiga betul saya. Hairan sangat saya.

    Harap menteri boleh jawab.

    Agak2nya lah..ada bran ke menteri sahut cabaran DS Najib tu bhai ???

    ReplyDelete
  25. Sobat2 ku sekelian..Nak tak nak..suka tak suka..kita WAJIB bersetuju dengan apa yang diperkatakan oleh DS Najib berkaitan isu TH ni.

    Dah boleh agak bagaimana penamatanya sinetron politik yang dimainkan oleh Rekim Haprakan ni..yang didalangi oleh Cukong2 DAPigs untuk mensabotaj aset2 dan harta bumiputera melayu demi agenda jijik lagi keji mereka tu!!!

    Lebih malang lagi..menteri2 melayu pulak yang jadi baruah dan kuda tunggangan untuk mereka mencapai matlamat tersebut.....

    Seperti dijangka, semua isu termasuk TH berakhir dengan JUAL ASET

    Ya, betul, jual aset lagi, hanya itu "kepakaran" menteri PH

    Seperti dijangka, cara untuk ‘selesaikan’ defisit RM4.1 bilion Tabung Haji (TH) yang didakwa oleh kerajaan PH terlebih bayar dividen untuk 4 tahun berturut-turut ialah dengan menjual aset.

    Defisit ini tiba-tiba timbul apabila diaudit oleh firma PriceWaterhouse Coopers (PWC) yang baru dilantik.

    PWC juga ialah syarikat audit yang dilantik oleh Guan Eng untuk membuat audit khas ke atas 1MDB beberapa bulan sebelum ini.

    Hasil audit PWC ke atas TH bercanggah dengan firma audit Ernst & Young yang selama ini mengesahkan aset TH lebih tinggi dari liabiliti mereka dan tidak timbul adanya defisit.

    Syarikat Ernst & Young, yang merupakan antara 4 syarikat audit terbesar dan terkenal didunia - sama taraf dengan PWC.

    Baru dilaporkan ialah TH akan menjual aset bernilai RM19.9 bilion pada nilai buku kepada sebuah syarikat tujuan khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan pimpinan Guan Eng.

    Antara aset yang dijual kepada SPV di bawah Kementerian Kewangan pimpinan Guan Eng ini ialah hartanah yang mempunyai pulangan 2% setahun dan saham yang merosot 20% sejak dibeli oleh TH - bermakna kebanyakkan saham milik TH kerana Bursa Malaysia sudah turun dengan banyak selepas PRU14.

    SPV ini akan membayar TH dengan menerbitkan sukuk 7 tahun bernilai RM10 bilion dan RM9.9 bilion dalam saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I).

    TH akan pegang Sukuk dan RCPS-I yang bernilai RM19.9 bilion sehingga ditebus oleh SPV ini.

    Sukuk ini hanya membayar dividen 5% setahun kepada TH manakala RCPS-I ini tidak ada dividen.

    Ini bermakna TH hanya dibayar dividen 2.5% setahun oleh SPV ini untuk aset yang bernilai RM19.9 bilion ini.

    SPV ini akan bertanggungjawab untuk memajukan ataupun menjual aset-aset ini.

    Satu aset terbabit termasuk tanah TRX yang dibeli oleh TH dengan harga RM188.5 juta (RM2,773 sekaki persegi) pada tahun 2015.

    Lanjutan dari pembelian TH itu, pembeli lain telah membayar RM3,500 sekaki persegi, malah ada yang membayar lebih dari RM4,000 sekaki persegi.

    TH kata tanah TRX ini dijual kepada syarikat SPV ini kerana tidak memberi sebarang pulangan kepada mereka.

    Tanah TRX milik TH ini ialah disebelah Menara Exchange 106 iaitu bangunan tertinggi di Asia Tenggara dan jiran kepada bangunan-bangunan ibupejabat kepada pelbagai syarikat kewangan antarabangsa dan pelbagai syarikat terbesar di dunia seperti HSBC, CCCC, Prudential dan sebagainya.

    Tanah TH itu juga sudah tersedia khidmat stesen MRT yang sudah beroperasi dan berdekatan dengan projek lifestyle center milik syarikat hartanah gergasi Australia bernama Lend Lease. Ini dianggap tiada pulangan?

    Oleh itu, saya sangat pelik mengapa Tabung Haji boleh kata pembelian tanah TRX ini tidak berbaloi dan perlu dijual kepada syarikat SPV milik Menteri Kewangan sedangkan nilai dan potensi tanah ini jauh berbeza berbanding hampir 4 tahun dahulu.

    Persoalannya, jika aset-aset yang dijual kepada SPV ini naik harga semula jika Bursa Saham memulih, adakah TH akan menikmati keuntunggan ini ataupun masih dihadkan kepada dividen 2.5% setahun untuk 7 tahun?

    Mengapa penyelesaian PH untuk segala isu ialah dengan menjual aset?

    ReplyDelete
  26. Fuyooo..Setepek kena tepat kat muka menteri2 Kabinet kayu reput Haprakan ni..khususnya menteri2 cukong tu dan juga menteri2 melayu menjadi hamba sahaya mereka untuk melaksanakan agenda jijik cukong2 tu beb !!!

    TH, Tabung Haji BUKAN Tabung Harapan: Adakah PH mahu "bank run" terhadap TH? - Najib Razak

    Langkah kerajaan PH semalam untuk mempolitikkan Tabung Haji (TH) dengan mendakwa TH telah terlebih bayar dividend untuk 4 tahun berturut-turut sehingga mengalami defisit RM4.1 bilion serta aset TH sedang dijual bukan satu langkah yang bijak.

    Lebih-lagi jika defisit ini sudah diselesaikan seperti diumum oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Mujahid Yusuf Rawa semalam juga.

    Bagaimana dia selesaikan dan mengapa cepat sangat boleh diselesaikan? Itu perkara lain yang dia harus jawab.

    Saya perhatikan media di bawah kawalan kerajaan pagi ini terus memainkan isu TH dan ada yang memetik bahawa sebanyak 30% dari pelaburan TH di dalam saham disenarai telah mengalami kejatuhan nilai melebihi 50%.

    Pada ketika nilai pelaburan TH telah jatuh dengan banyak akibat penurunan berterusan Bursa Malaysia selepas pelabur-pelabur asing tidak berhenti untuk menarik dana mereka keluar selepas PRU14, keyakinan terhadap TH tidak perlu ditambah lagi kejutan oleh kerajaan PH.

    Langkah ini telah menghakis kepercayaan pencarum-pencarum terhadap TH sehingga ada kemungkinan berlakunya "bank run" ataupun pengeluaran deposit secara beramai-ramai.

    Kalau ini berlaku, maka dana dan aliran tunai TH akan terus berkurangan sehingga kestabilan TH mungkin terjejas.

    Langkah kerajaan PH untuk menjadikan TH sebagai bahan politik bukan bijak. Malah, ini satu langkah yang bahaya.

    Jika pengurusan TH dahulu dan juruaudit-juruaudit TH benar-benar bersalah, sila siasat dan ambil tindakan tetapi jangan politikkan.

    Pada masa ini, kerajaan PH patut menyakinkan pencarum-pencarum TH dan menghentikan kenyataan dan pengumuman yang negatif mengenai TH.

    TH ialah Tabung Haji dan bukan Tabung Harapan untuk kamu jadikan bahan politik.

    Oleh : Najib Razak

    ReplyDelete
  27. Nak tanya lah..apa pendapat korang tentang isu ni haah...Rasa2nya ia menguntungkan atau merugikan pendeposit2 melayu islam..jawab dengan fakta yeer..bukan dengan aota..boleh kan beb ????

    Tabung Haji PINDAH ASET RM19.9b kepada SPV, Syarikat Tujuan Khas milik MOF

    Langkah TH sebagai tukaran kepada penerbitan sukuk RM10 bilion dan saham Islamik RM9.9 bilion bagi mengimbangi liabiliti RM77 bilion

    Lembaga Tabung Haji (TH) akan memindahkan asetnya bernilai kira-kira RM19.9 bilion kepada syarikat tujuan khas (SPV) milik Kementerian Kewangan menjelang 31 Disember ini.

    Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Seri Zukri Samat, berkata aset yang dipindahkan itu merangkumi hartanah dan ekuiti, manakala SPV itu akan dimiliki oleh Kementerian Kewangan.

    Pemindahan aset TH kepada Kementerian Kewangan adalah sebagai pertukaran kepada sukuk bernilai RM10 bilion dan saham Islamik bernilai RM9.9 bilion.

    “Daripada aset yang akan dipindahkan ke SPV, 80 peratus daripada jumlah nilai itu terdiri daripada ekuiti, manakala hartanah menyumbang kira-kira 20 peratus.

    “Sebagai pertukaran kepada aset, SPV akan terbitkan RM10 bilion sukuk tujuh tahun dan Saham Islamik Boleh Ditebus Boleh Ditukar (RCPS-i) berjumlah RM9.90 bilion,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

    Zukri berkata, pemindahan aset tidak menguntungkan itu akan selesai akhir tahun ini, dan sebaik saja pemindahan itu selesai, aset dan liabiliti TH akan seimbang.

    Beliau menegaskan tidak ada transaksi tunai atau jaminan kerajaan terbabit dalam pelaksanaan itu, kerana SPV akan mengeluarkan sukuk yang tidak boleh didagangkan dalam tempoh tujuh tahun, dan akan dilanggan sepenuhnya oleh TH, bersama dengan RCPS-i tanpa tempoh matang atau dividen.

    Walaupun tidak memberi maklumat terperinci mengenai aset yang akan dilupuskan, Zukri berkata, ianya termasuk tanah yang dibeli daripada 1Malaysia Development Bhd (1MDB), dana minyak dan gas serta hotel.

    Tabung Haji membeli tanah seluas 0.6 hektar di Tun Razak Exchange daripada 1MDB dengan bayaran RM188.5 juta pada tahun 2015 untuk membina menara kediaman – satu perjanjian yang mencetuskan bantahan awam pada masa itu kerana ia dilihat sebagai bayaran untuk menyelamat 1MDB.

    Dengan berakhirnya pelaksanaan itu, TH dijangka memiliki aset bernilai RM77 bilion, termasuk melalui pengeluaran sukuk dan RCPS-i, untuk mengimbangi liabiliti RM77 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2018, dan membolehkannya terus membayar dividen kepada pendeposit.

    ReplyDelete
  28. Dah tentu lah korang semua perlu berjaga2 dalam membahaskan isu TH ni..bukan apa2..takut jika tak mendapat info yang sahih lagi lengkap..korang bakal terkeliru macam yang terjadi pada si dad...ih tu beb !!!!

    (PENGIRAAN BETUL DI DEDAHKAN) Isu TH, pengiraan mesti pada nilai aset pasaran (Jangan Keliru)

    Jika Melayu Islam bersatu, DAP sekuat Singa sekali pun kita boleh kalahkan

    Mengikut peruntukan seksyen 22(3)a, TH sejak 2015 telah menilai SEMUA aset pada nilai realis (nilai pasaran semasa) seolah-oleh ia perlu dijual untuk membayar semua wang pendeposit dan bagi tiga tahun yang lepas , berdasarkan laporan yang sahkan oleh firma audit luar , nilai aset tabung haji melebihi semua liabiliti.

    Nilai realis aset adalah nilai pasaran semasa dan bukan nilai kos pelaburan asal

    Untuk tahun 2017, nilai realis aset adalah RM74.7 b berbanding liabiliti termasuk bayaran hibah berjumlah RM74.4b yakni ada lebihan aset sebanyak RM 373juta.

    Untuk tahun 2016 pula, nilai realis aset adalah RM69.1 b berbanding liabiliti termasuk bayaran hibah berjumlah RM68.4 b yakni ada lebihan aset sebanyak RM 701 juta


    Untuk tahun 2015 , nilai realis aset adalah RM64.7b berbanding liabiliti termasuk bayaran hibah berjumlah RM63.3b yakni sda lebihan aset sebanyak RM1.4b

    Maka Tabung Haji telah membayar hibah mengikut peruntukan seksyen 22(3)a dan tidak menyalahi sebarang undang-undang

    Penyata kewangan yang dibentangkan ke parlimen setiap tahun belum mengambilkira semua aset pada nilai pasaran terkini kerana pelaburan dalam anak syarikat, syarikat usahasama, syarikat bersekutu dan hartanah masih dinyatakan pada nilai kos asal.

    Penilaian yang dinyatakan oleh YB Mujahat semalam berbeza dari apa yang dibuat oleh TH , di mana beliau tidak mengambilkira nilai pasaran terkini SEMUA ASET maka itu yang membuat penilaian oleh beliau berlainan.

    Apa yang dibuat oleh TH terdahulu adalah tidak salah kerana penilaian tersebut disahkan oleh tetuan audit luar yang sangat professional dan beretika.

    Namun,

    Seperti dijangka, cara untuk ‘selesaikan’ defisit RM4.1 bilion Tabung Haji (TH) yang didakwa oleh kerajaan PH terlebih bayar dividen untuk 4 tahun berturut-turut ialah dengan menjual aset.

    Defisit ini tiba-tiba timbul apabila diaudit oleh firma PriceWaterhouse Coopers (PWC) yang baru dilantik. PWC juga ialah syarikat audit yang dilantik oleh Guan Eng untuk membuat audit khas ke atas 1MDB beberapa bulan sebelum ini.

    Hasil audit PWC ke atas TH bercanggah dengan firma audit Ernst & Young yang selama ini mengesahkan aset TH lebih tinggi dari liabiliti mereka dan tidak timbul adanya defisit.

    Syarikat Ernst & Young, yang merupakan antara 4 syarikat audit terbesar dan terkenal didunia - sama taraf dengan PWC.

    Baru dilaporkan ialah TH akan menjual aset bernilai RM19.9 bilion pada nilai buku kepada sebuah syarikat tujuan khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan pimpinan Guan Eng.

    Antara aset yang dijual kepada SPV di bawah Kementerian Kewangan pimpinan Guan Eng ini ialah hartanah yang mempunyai pulangan 2% setahun dan saham yang merosot 20% sejak dibeli oleh TH - bermakna kebanyakkan saham milik TH kerana Bursa Malaysia sudah turun dengan banyak selepas PRU14.

    SPV ini akan membayar TH dengan menerbitkan sukuk 7 tahun bernilai RM10 bilion dan RM9.9 bilion dalam saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I).

    TH akan pegang Sukuk dan RCPS-I yang bernilai RM19.9 bilion sehingga ditebus oleh SPV ini.

    Sukuk ini hanya membayar dividen 5% setahun kepada TH manakala RCPS-I ini tidak ada dividen.

    Ini bermakna TH hanya dibayar dividen 2.5% setahun oleh SPV ini untuk aset yang bernilai RM19.9 bilion ini.

    Korang faham tak apa yang diterangkan kat atas tu...kalau tak faham..ada aku keesaah???

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokiihkikioikioikhkok!!!

    ReplyDelete
  29. Haah..yang ini kita lihat pulak dari sudut ahli agama..iaitu As Syeikh mufti Kelantan..Takkan lah korang tak percaya kata2nya kot???

    Mufti:Tiada perlu bangkit isu status halal haram hibah TH

    Tidak ada keperluan status halal haram hibah yang dibayar Tabung Haji kepada pendeposit dari tahun 2014 hingga 2017 dibangkitkan.

    Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad berkata, dari segi hukum, pihaknya berpendapat, tidak ada apa yang perlu dibangkitkan memandangkan TH sendiri telah mempunyai panel penasihat syariah.

    Menurutnya, panel penasihat syariah ini telah melihat dan menilai sebelum sesuatu keputusan berkaitan dibuat.

    “Isu yang berbangkit dalam TH berkaitan pembayaran hibah dari mana duit itu diambil dan sebagainya, kita serahkan kepada kebijaksanaan panel syariah yang dilantik TH.

    “Kita beri kepercayaan, kepada panel syariah TH namun jika ada apa-apa perjalanan yang tidak telus atau berlaku sebarang ketirisan, panel syariah TH patut memberi penjelasan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, hari ini.

    Mohamad Shukri berkata, ada pun dari segi pengurusan TH, di luar bidang kuasa pihaknya untuk mengulas.

    “Sebab, saya pun tak tahu macam mana mereka beroperasi secara keseluruhannya, jadi kalau saya ulas benda yang tak tahu dikhuatiri berlaku tidak adil.

    “Sebagai orang luar, saya melihat TH ada dua sumber dana, satu pendeposit dan satu lagi perniagaannya. Jadi yang bayar hibah adalah dari perniagaan mereka.

    “Dari segi pendeposit, kita jangan terburu-buru untuk mengeluarkan simpanan masing-masing.

    Kita beri kepercayaan kepada TH, kita tunggu dan lihat apa perkembangan selanjutnya.

    Mungkin perkara ini akan dibawa ke mahkamah dan sebagainya.

    “Kerana TH adalah satu-satunya institusi kewangan Islam yang kukuh di negara ini dan telah membantu umat Islam (dalam urusan ibadah haji dan umrah) selama ini,” katanya lagi.

    Semalam, Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof mendakwa pemberian hibah kepada pendeposit TH sejak 2014 hingga 2017 bercanggah dengan Akta Lembaga Tabung Haji 1995 menyebabkan agensi itu mengalami defisit RM4.1 billion.

    Namun perkara itu disanggah oleh bekas Pengerusi TH, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim yang menyifatkan perkara itu sebagai tidak tepat.

    Menurutnya, setiap tahun Jabatan Audit Negara telah mengaudit seluruh bentuk pelaburan malah, memperakukannya melalui sijil bersih.

    “Semenangnya ada proses itu. Kami Lembaga Pengarah TH berpandukan laporan Jabatan Audit Negara.

    “Saya ingin tegaskan bahawa pengurusan TH terdahulu tidak melanggar akta berkenaan dan tidak melakukan apa-apa kesalahan seperti yang didakwa,” katanya dalam sidang media, di lobi Parlimen, hari ini.

    kesimpulannya..tak salah lah Hibah yang diberikan oleh TH kepada pendepsit selama ni..setuju kan kengkawan semua???

    ReplyDelete
  30. Huuuuh...Apa lah malangnya nasib mahasiswa di Msia ketika ini...dah lah dikincin sampai basah lencun dalam isu PTPTN..dan kini mereka dilayan seperti pariah pulak dalam isu AUKU ni..tapi apa nak buat..itu lah hadiah istimewa yang korang terima kerana menyokong calon2 haprakan dalam PRU14 Mei lepas..ada sodap ka haah???

    Lobi Dewan Rakyat hari ini bertukar kecoh, mahasiswa DIHERET keluar

    KUALA LUMPUR 11 Dis. - Lobi Dewan Rakyat hari ini bertukar kecoh apabila sekumpulan mahasiswa yang ingin menyampaikan memorandum berkaitan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) kepada Menteri Pendidikan, Dr. Maszlee Malik dihalang oleh pegawai keselamatan Parlimen.

    Kekecohan bermula apabila kira-kira 10 mahasiswa daripada Gabungan Pembebasan Akademik (GPA) cuba melakukan sidang akhbar di lobi Parlimen tetapi dihalang pihak pengawal keselamatan.

    Situasi kembali terkawal apabila Ahli Parlimen Petaling Jaya, Maria Chin Abdullah, Ahli Parlimen Tangga Batu, Rusnah Aluai dan Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim hadir mendengar keluhan mereka dan bersetuju untuk menyampaikan mesej mereka kepada Maszlee.

    Wakil mahasiswa, Sharan Raj dari Universiti Tenaga Nasional (Uniten) berkata, mereka menuntut Kementerian Pendidikan memansuhkan Auku Seksyen 15 dan 16 bukan sekadar menggugurkan dua bahagian dalam seksyen itu.

    “Seksyen 15 dan 16 itu membenarkan naib canselor untuk membubarkan persatuan pelajar dan menghukum pelajar.

    “Keputusan kerajaan ini dilihat sebagai tidak bertanggungjawab dan pentingkan diri yang menguntungkan parti politik sahaja, bukannya untuk manfaat semua pelajar,” katanya.

    Ketika dibawa keluar dari bangunan Dewan Rakyat, kedengaran suara yang menyatakan rasa tidak puas hati terhadap tindakan kerajaan menghalau mereka.

    “Kami dah berjuang memenangkan PH, tak sangka kami dilayan seperti ini,” kata salah seorang pelajar itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena halau aje tu pun dah kira OK jugak..nasib baik korang tak kena hempuk dengan belantan atau dimandikan dengan air gatal kimia atau pun ditembak dengan gas pemedih mata macam peserta2 himpunan Bersih dan Reformasi dulu beb !!!

      Delete
  31. Parti PAS ni sekarang semakin kalut dan kuat merapu entah ape aje! Bila orang tegur mereka bodoh...hmmm....sombong lak. Suka menjawab soalan dengan menyoal balik. Zaman sekarang, berbaik sangka hanya berguna jika sesuatu hal tu masih baru, tapi dalam hal perilaku UMNO...sudah menjela tuduhan, dalam dan luar mahkamah. Lain kali baik diam aje dan buka mulut hanya sesudah keputusan diketahui, sama ada betul atau salah supaya kamu semua tidak salah langkah. Kapish!

    ReplyDelete
  32. Bila badan dah penuh dengan makanan haram, mana mungkin nak nampak kebijatan, kezaliman, penyelewengan, ...
    Musuh luar senang diperhatikan tetapi musuh yang sebulu, sekulit, seagama, ... lagi bahaya sebab makan dalam sampai x sedar langsung. Ibarat api dalam sekam. Sedar2 dah hangus dan tinggal abu shj.
    Tak payah dok layan manusia yang hatinya dalam hitam legam tu ... Tak payah kutuk depa sb yang boleh jatuhkan hukuman ialah Allah swt shj.

    ReplyDelete
  33. Sejujurnya kita tak mahu mereka ni terjebak dengan kemu ngkaran kerana jelas mereka ni kurang bijak. Jangan sampai dituduh Lebai Malang (atau Malaun) Abad 21!

    ReplyDelete
  34. Jauh panggang dari api antara pembela Islam dengan penyamun, perompak dan pengkhianat.

    ReplyDelete
  35. geng kepala butuh....ko toksah nak guna ugama la, bangsa la pasal tabung haji di bawah mof.

    dulu waktu tabung haji mula, mof pun kapiaq jugak...tan siew sin....ada masaalah?????

    yg jadi masaalah ialah klu dah perdana menteri penyamun, dia lantik pulak menteri kewangan penyamun......biarlah pakai serban lilit seratus kali.....tetap penyamun!

    ko cuci sikit kepala tu!

    ReplyDelete
  36. Kerja bodoh berhimpun utk th.PH dah kuasa,gunalah kuasa utk tangkap pesalah,tkyh cibuk masih nk salahkn Pas.buoan Pas setujudgn kesalahan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. PAS dah suruh dah tubuh SRC, kenapa tak buat lagi? Dah agak dah memang tak ada kes pun. Benda kecik je saja nak buat heboh supaya PAS dan UMNO bergaduh.Senang la LGE nak mencaturkan aset2 TH.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...