Wednesday 19 December 2018

TUN, SEMUA AHLI PARLIMEN UMNO ADALAH PENYOKONG KUAT NAJIB!!


Menurut kata Tun Mahathir Mohamad, permohonan bekas pemimpin UMNO khususnya Ahli Parlimen untuk menyertai Bersatu akan diteliti dan disaring dengan ketat sebelum penyertaan mereka dapat diterima.


Katanya, Bersatu hanya mengalu-alukan kemasukan mereka yang bebas daripada sebarang salah laku atau mereka yang bukan penyokong kuas bekas Perdana Menteri, Najib Razak.


Dalam erti kata lain, berdasarkan kenyataan Tun Mahathir ini, mereka yang merupakan penyokong kuat Najib ketika dalam UMNO dahulu tidak akan diterima sama sekali untuk menyertai Bersatu.


Hmmmm...betulkah?


Tidakkah Tun Mahathir sedar semua mereka yang bertanding atas tiket UMNO dalam pilihanraya lalu adalah merupakan penyokong kuat Najib belaka?


Malah, salah satu sebab mereka dipilih bertanding adalah kerana dikenalpasti sebagai penyokong kuat kepada bekas Perdana Menteri itu.


Tidak cukup sebagai penyokong setia, mereka yang dipilih bertanding dan menang sebagai Ahli Parlimen UMNO itu juga dikatakan ada menerima duit daripada Najib yang kesemua dana itu bersumberkan daripada 1MDB.


Sebagai contoh, Ahli Parlimen Jeli, Mustapa Mohamad misalnya, sebelum PRU14 lalu dikatakan ada menerima puluhan juta ringgit daripada Najib atas kapasitinya sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan ketika itu.


Semua mereka itu hanya menjarakkan diri daripada Najib setelah BN kalah pilihanraya dan beliau tidak lagi bergelar Perdana Menteri.


Jadi, kalaulah benar kriteria bekas penyokong kuat Najib menjadi asas seseorang itu tidak diterima untuk menyertai Bersatu, sebenarnya tidak ada Ahli Parlimen UMNO yang patut diterima masuk ke dalam parti itu.


Tetapi, mengapa Mustapa dengan mudah diterima sebagai ahli?


Bagaimana selepas ini berikutan baru-baru ini semakin ramai Ahli UMNO bertindak keluar parti dan tiba-tiba menyatakan sokongan kepada Tun Mahathir, sedangkan mereka diketahui kesemuanya adalah penjilat Najib sebelum ini?


Apakah Tun Mahathir benar-benar berpegang kepada kata-katanya itu? (ShahbudinHusin 19/12/2018)

69 comments:

  1. semoga Tun sedar...dan bertindak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang penyokong Ahjibgor itu adalah si munafik: apabila ia bertutur ia berbohong; apabila janjinya di percayai ia akan mungkir; apabila ia diberi amanah ia akan mengkhianati; dan apabila ia berselisih fahaman ia akan bergaduh dan memfitnah

      Delete
    2. Semoga tun m tak tersalah langkah seperti rosmah mansur

      Delete
    3. Tak betul tu Budin...

      Semua pemimpin UMNO bukanlah penyokong tegar Najib. Mereka adalah penyokong tegar kepada sesiapa sahaja yang berkuasa yang dirasakan dapat menabur dedak kemewahan kepada mereka. Jika sebebal-bebal manusia seperti Lokman Adam sekalipun dilantik sebagai PM, semua orang UMNO akan menyanjung tinggi akan kebebalan Si Lokman ini serta memuji-muja beliau, waima Khairy Jamaludin pun akan mendendangkan lagu syahdu full of praising for the great fat dumb asshole.

      Tun pun tahu, puak-puak yang melompat parti tu suatu ketika dulu adalah orang-orang yang kuat mencium tangan beliau. Bila Tun berenti jadi PM depa cium tangan Pak Lah. Bila Najib naik depa bukan saja cium tangan Najib tapi turut sama cium tangan dan sapu bontot Rosmah sebab depa tahu Rosmah was the one who run the show. Sekarang, terpulang kepada Tun untuk memilih barua mana yang paling kuat mengampu dan paling kuat menyalak untuk dijadikan sebagai anjing buruan dalam menghadapi rimba politik yang kian mencabar.....

      Bila tentera musuh yang ditawan berjaya dijinakkan dan diambil sebagai pengikut, ianya akan memberi kekuatan. Anuar Ibrahim boleh merungut, Nurul Izzah boleh berdrama dengan meletak jawatan, Budin boleh menyebar dakyah bagi mengangkat idola beliau. Akan tetapi hakikat ini tidak akan berganjak bahawa orang-orang politik memakai berbagai topeng dan memainkan berbagai watak,,,ada kalanya mereka tidak ubah seperti PELACUR jalanan....siapa yang bayar itulah yang akan dicari....mana ada kesetiaan sejati dalam politik....POODAHHH CHIT!

      Delete
    4. Komen Asrul Sani, mmg berisi & berinti
      Di mana ada 'fulus, di situ mereka nanti
      Dlm politik tiada musuh atau kwn sejati
      Sbb itu, dgn DAP babi, Tun boleh sehati

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhh

      Delete
  2. Penyokong kuat dan penyokong ada perbezaan.

    untuk menang, najib kena pilih mereka yang memegang ketua bahagian atau direstui kwtua bahagian

    najib tidak boleh berdiri sendiri

    ReplyDelete
  3. Blogger pun banyak sudah buat u-turn

    ReplyDelete
  4. Saya penyokong PH, khususnya Bersatu. Saya fikir tindakan menerima permohonan Ahli Parlimen UMNO ke dalam Bersatu merupakan suatu keputusan yang sangat berbahaya. Mereka ini akan merosakkan PH khususnya Bersatu dari dalam. Seperti Budin, saya berharap TDM menyedari perkara ini.

    ReplyDelete
  5. Harap tun memujuk ahmad maslan sertai BERSATU sebagai penguat semangat jati diri ahli2 parlimen bersatu yang kelihatan begitu lemah apabila sanggup terima musuh2 dari UMNOngok tanpa usul periksa!

    PERCAYALAH.. RAKYAT AKAN MENOLAK parti bersatu di PRU15 jika tun masih terus menerima ahli2 parlimen bn yg tidak segan silu terhegeh2 untuk tidak lg menjadi pembangkang.. MALU katanya duk kat barisan sama2 lebai bodo tu..

    ReplyDelete
  6. Setiap hari aku menjengah ke bloq budin nih,kerana beliau biasa mampu memberi liputan atau komentar tentang perkembangan senario politik semasa.Aku sedari sejak lantikkan dibuat ke atas pemegang-pemegang GLC,Budin dah berubah nada komentarnya.Alasan yg, beliau beri"Mengapa tidak dilantik,orang-orang yg pernah berjasa dan berjuang dalam bersatu".Aku dapat agak kemungkinan ada dari kalangan rakan-rakan baiknya,yg dia rasa layak,tapi tak terpilih.

    Budin,kami pon berjuang untuk memenangkan BERSATU,dan kami langsong tidak mengharapkan apa-apa imbuhan,hanya ingin melihat negara di perbaiki.


    Mari kita memberi sokongan kepada Tun!.Tak perlu nak mempersenda beliau,kerana beliau seorang arkitek politik.tahulah beliau,apa yg patut dibuat.Kerana sepak terajang strategi politik adalah dunia beliau.

    Pada malam kemenangan PH, sebenarnya aku dah agak , apa yang sedang dibuat Tun sekarang.

    Percayalah..Tun tak akan mengecewakan kita, demi agama,bangsa dan negara.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai seorang yg. berkelulusan kejuruteraan,aku nampak suatu ciptaan yg baru dan hebat sedang dibuat Tun dalam politik Malaysia.

      Berbeza dengan seorang tu,yg bergrade Matematik,yg fahamannya mati tunggul, yg menganggap jika 2X5=10, maka itulah jawapannya.Dia lupa,jika dalam dunia politik ada mungkin 2x5= 2.6 billion.

      berdesiiiiiiiiiiiiiiiiiip..kah kahhhhh kahhhhhh

      Delete
    2. Tabik Tun,
      Anda sedang membuat sesuatu yg terbaik demi kekuatan politik bangsa.


      HANYA YANG BIJAKSANA DAPAT MENGHAYATI APA YANG TUN SEDANG LAKUKAN.

      Yang bodoh sentiasa bersangka buruk.

      Ingat Budin...hanya selangkah lagi,anda akan tergolong dalam kalangan "mereka yg. berpaling"

      Rentikanlah komentar berunsur mempersenda Tun !

      Pinjam kata-kata saudara John Doe,

      JANGAN INGAT AKU TAK PAYUNG!!!!!!!

      Delete
    3. putra Tunggul...Dah tentu lah kita semua akan bersetuju sebulat suara jika kita semua mengatakan bahawa....MP2 dan ADUN2 UMNO yang melompat parti ni adalah punca rejim Pakatan Harapan DAP berani mengkhianati kepentingan Bumiputera dan Islam di negara permata nilam ni kan ???

      Orang2 melayu yang cintakan kesyumulan Islam, mendaulatkan institusi kesultanan serta perihatin kepada kelangsungan generasi melayu akan datang perlu mengingatkan kawan-kawan bahawa mereka inilah yang menjadi punca Kerajaan Pakatan Harapan berani mengkhianati kepentingan masyarakat Bumiputera dan Islam.

      Di sebalik kebangkitan beratus ribu masyarakat Bumiputera dan Islam dalam 812, mereka ini telah melemahkan suara orang Islam sebagai pendesak kerajaan.

      Suatu hari nanti kita akan menulis semula sejarah negara bagaimana nasib masyarakat bumiputera dikhianati oleh mereka yang diberi kepercayaan oleh pengundi Melayu dan Islam...tetapi ternyata telah mengkhianati bani melayu di tanah air mereka sendiri !!!

      Nak buat apa berteduh kat bawah payung kau yang koyak rabak dan bocor sana sini tu bhai saab!!!

      Delete
    4. Putra Tunggul...Astaghfirullah..Tak tau lah apa nak jadi pada negara tercinta ni kan...ada ke patut sejak Rejim Haprakan ni berkuasa, perkara macam ni pulak yang berlaku????

      Ulama Dan Ustaz Digam, Aktivis LGBT Bebas Di TV arus perdana !!!

      Ulama dan ustaz dihalang dari mengajar di TV. Arahan telahpun dikeluarkan hampir 2 bulan yang lepas.

      Ironinya, arahan halangan datangnya dari orang bukan Islam. yang jadi menteri di KKMM. Mereka pula sibuk tentukan Ustaz mana yang layak atau tidak mengajar umat Islam.

      Sebaliknya....aktivis transgender LGBT pula bebas menyampaikan cara hidup mereka secara langsung. Di mana lagi kalau bukan di rancangan penjilat tegar Kerajaan PH, Astro Awatni.

      Mungkin ini konsep moden rahmatan lil alamin ala Pakatan Harapan?

      Jangan terperanjat beb...Tunggu la tak lama lagi, penyebar agama kristian pun boleh berdakwah di kaca tv malaysia.

      Ini lah antara yang dicita-citakan oleh kristian Dapigs di malaysia ini. Menuju ke arah negara Kristian 2030. Pilih lagi DAPig haram jadah.

      Aktivis LGBT berbicara dalam tv baru adalah antara langkah pertama ke arah keterbukaan tu....setuju kan bhai???

      Delete
    5. Kesian ku tengok Gora tua berjanggut
      Bodohnya setara lembu kat pdg ragut
      Dia tahu, yg Tun kini goyah terhinggut
      Sbb itu admin Tn Budin dia cuba ugut

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    6. Setuju dengan penilaian sdr PS.

      In shaa Allah, sdr PS, sdr pak Othman Ahmad, sdr pak Rahman jpc, sdr Fan Tun dan saya sendiri telah menyatakan komitmen untuk kekal menyokong Tun sehingga ke akhir perjuangannya.

      Di antara nama-nama ini, ada di antaranya telah menyatakan secara terbuka kesediaan untuk bersama-sama pasukan Tun M apabila berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS di antara pasukan Tun dengan pasukan-pasukan lawannya yang bersekutu untuk menjatuhkannya.

      Mereka yang mahu U-turn daripada menyokong Tun, tidaklah menjadi sebarang kudis bagi kami. Lagipun jumlah anggota pasukan di KLIMAKS juga sangat terhad, hanya 313/314 sahaja. Lebih seorang daripada 313 ahli pasukan Raja Thalut dari kalangan Bani Israel dan 313 ahli pasukan Badar dari kalangan Bani Ismael.

      Jumlah ini sahaja sudah memadai untuk PERTEMPURAN diteruskan sehingga kemenangan dicapai.

      In shaa Allah pasukan kami yang akan menang mutlak pada hari tersebut.

      Jangan cakap John Doe tak payung.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    7. Kasihan aku lihat Ostat J.Doe melarat
      Geng panji hitam dah tak berapa kerat
      Perjuangan pun nampak kian berkarat
      Kemenangan apa, dah makin mudarat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    8. Doe jadi terkedu, dan kini terus beredar
      Apa jadah Bersatu dikata tentera Badar
      Ini le jadi bila hadis palsu dia bersandar
      Entah bila ler, Ostat ni nak insaf & sedar

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaaahhh

      Delete
    9. Teruskan mempersenda wahai Kejora,

      Asalkan kamu tidak lupa pesanku untuk kamu melafazkan kebenaran yang diperlihatkan kepadamu ketika kamu sedang melalui tempoh berputus asa tersebut.

      Mudah2an ia akan memberikan manfaat kepada orang-orang selepasmu.

      Delete
  7. Tun masih nak putarbelit seperti 22 tahun dulu?..

    ReplyDelete
  8. An Acceptance Of Thamby Chik Will Make Mahathir Government A Club Of The Crooks & Rapists .

    DEC 17 2018
    Former Melaka (Malacca) Chief Minister Abdul Rahim Thamby Chik yesterday (Dec 16) announced his resignation from UMNO. He was Malacca’s 6th chief minister – from 1982 to 1994 during the era of Mahathir Mohamad. He was also the UMNO Youth Chief from 1993 to 1996. However, the 68-year-old former big gun is nothing but an expired UMNO warlord.

    What raises eyebrows though, is his application to join Prime Minister Mahathir’s Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Rahim Thamby Chik said – “I am sad to leave UMNO after having struggled for over 40 years to champion the Malays. I quit the party because Bersatu can champion the Malays better, more efficiently and more effectively.”

    The former Malacca chief minister also said that UMNO was now caught in the “cash is king” culture which was more difficult to rectify, even in the next one or two elections. Exactly where was Thamby Chik when the ex-premier Najib Razak, his former boss whose policy was “cash was king”, was busy stealing and plundering the national coffers?

    Thamby Chik talked as if he wasn’t part of the “cash is king” system, despite the fact he was rewarded with the chairmanship at RISDA (Rubber Industry Smallholders Development Authority) during Najib administration. Now that UMNO has collapsed and Najib has been slapped with dozens of charges, he conveniently blames everything and everyone but himself.

    But the worst part isn’t about Rahim Thamby Chik being ungrateful and betrays his party the moment he has the chance. The worst part is when PPBM President Muhyiddin Yassin plays down suspicions and dissatisfactions raised by the component parties of Pakatan Harapan over Rahim’s attempt to join the party. He said every membership application would undergo a vetting process.

    Seriously? Does the name Rahim Thamby Chik, infamous of raping an underage school girl, really needs any further investigations? Yes, the disgraceful Rahim Thamby Chik should be the last person on planet Earth qualified to be even considered for membership in PPBM, if Muhyiddin Yassin and Mahathir Mohamad don’t want their party to be known as a club for the rapist or paedophile.

    It was already bad that Mahathir is being called a “garbage collector” now, in reference to his desires and fetishes to accept all UMNO frogs. It would be an insult to the 93-year-old man’s reputation if he readily accepts Rahim Thamby Chik, a former UMNO leader who raped a 15-year-old school girl (under Malaysian law, sex with minor constitutes statutory rape) back in 1994.

    Ironically, the present Finance Minister Lim Guan Eng was the opposition MP who had stood and spoken against the then-Chief Minister of Malacca Rahim Thamby Chik. Mr. Lim was instead arrested, charged and imprisoned 18 months under the Sedition Act 1948 and the Printing Presses and Publication 1984, while all rape charges against Mr. Rahim were dropped.

    Due to the rape and corruption allegations, Rahim was considered too “high profile” hence forced to resign from all his posts by Mahathir (during his era from 1981 to 2003). But he never went to jail. As for the underage rape survivor, she was initially detained for 10 years without parental consent. She was subsequently sentenced to three years “protective custody” in a house for “wayward girls”.

    Together with Shazryl Eskay Abdullah and Shuib Lazim, Rahim Thamby Chik was also the architect behind the making, possessing and distributing of a sex video with an evil intention to frame opposition de-facto leader Anwar Ibrahim (now PM-in-waiting). But there’s more. In 2014, the despicable man spread fake news that the Selangor prince had converted to Catholicism.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cont'd ......

      Apparently, Mr. Rahim spread the fake news that the crown prince of the Sultanate of Selangor had relinquished all his possessions and a chance to succeed to the prestigious throne of Selangor state to follow his heart and marry Spanish top model and superstar 16-year-old Cristina Gomez. The royal house had considered the fiasco as sedition and slander.

      What type of grass has Muhyiddin been smoking lately? Rahim is actually worse than UMNO President Zahid Hamidi. At least, Zahid was merely involved in corruption and money laundering and gangsterism, but didn’t rape a school girl. Besides, Rahim isn’t a Member of Parliament so the justification to accept him for the sake of getting two-thirds majority of institutional reforms does not hold water.

      PM Mahathir has been telling all and sundry that his party only accepts good UMNO people. But if Rahim Thamby Chik is the gold standard of the so-called good people, the Mahathir government might as well welcome Zahid Hamidi, even Najib Razak for that matter, into his party and make “Barney & Friends” theme song the official song of PPBM where everyone hugs and dances like one big happy family.

      In reality, Rahim Thamby Chik is the biggest pariah among the Malays and Muslims and worse than a prostitute. A good Malay leader does not rape a 15-year-old Malay school girl. A good Muslim does not spread fake news that the prince of a Malay Ruler had converted to Catholicism, let alone produced sex video to falsely frame another person.

      After prostituting himself to Najib Razak, now he bends down for Mahathir Mohamad just because he isn’t done with power, contracts, wealth and most probably sex. It will be a slap in the face to not only Finance Minister Lim Guan Eng, but also the PM-in-waiting Anwar Ibrahim. How could both individuals work together with a crook and rapist like Rahim Thamby Chik who had them framed?

      Hell, if Mahathir and Muhyiddin could accept Rahim Thamby Chik with open arms, they should offer Chua Soi Lek, former MCA president caught in a sex scandal in 2008, a ministryship in the government. After all, Mr. Chua’s offence was merely bonking his “girlfriend” in a hotel room. And it was a consensual sexual relationship, unlike Thamby’s sexual assault.

      Mahathir has been crying, whining and bitching about corruption being the new culture of the Malays and how the ethnic was so lazy and untrustworthy that even the banks don’t trust them anymore. Yet, at the same time, he has no problem considering the membership of a corrupt Malay leader like Rahim. Worse, his party appears to have no issue with a Malay leader who had raped a school girl.

      More importantly, the prime minister will be sending the wrong signal if Rahim Thamby Chik’s membership is accepted – that he’s returning the favour of his man, Rahim Thamby Chik, for being loyal once upon a time. It would send a message that he has higher regard, respect and appreciation for a crook and a rapist, than allies Anwar Ibrahim and Lim Guan Eng.

      It would be a moronic move to forget and forgive what this despicable former Malacca chief minister had done in the past – destroying the life of a Malay school girl, insulting a Malay Ruler and mocking the judiciary system. Heck, this is one classic and genuine example of how the Malays, Islam and Malay Sultans were being insulted.

      Delete
    2. Pak diny...Dah tentu lah kita semua lebih maklum berkaitan dengan berita yang agak sensasi melibatkan DS Zahid ni kan !!!

      TUGAS PRESIDEN UMNO KINI MILIK TOK MAT HASSAN

      Ramai yang tertanya-tanya, mengapa keputusan begitu dibuat oleh Zahid Hamidi, Presiden UMNO yang memberi signal berehat dan tugas-tugas Presiden UMNO kini diambil alih oleh Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hassan diberi kepercayaan menjalankan tugas Presiden parti itu berkuat kuasa serta merta.

      Zahid berjiwa besar kerana tidak mahu situasi parti berpecah belah, malah sebelum ini serangan dari dalam nampaknya makin menjadi-jadi.

      Pengorbanan Zahid, bukan kepalang, diharap Tok Mat dapat membawa sesuatu perkara yang baik kepada UMNO.

      Pelbagai andaian dan persepsi serta teori2 yang diketengahkan untuk menjustifikasikan penyerahan kuasa presiden UMNO kepada timbalannya tu dan teori2 yang paling popular ialah....

      Wave pertama yang dibuat oleh mastermind politik dalaman.

      Nazri wujudkan situasi genting kononnya UMNO akan bekerjasama dengan PKR, malah DAPigs juga mungkin terlibat sama untuk membentuk pakatan Kerajaan yang baru dengan kadar segera.

      Ramai ahli UMNO termakan propaganda ini, Peluru ditujukan kepada Presiden parti, Zahid Hamidi.

      Bertali arus gerakan yang ditaja oleh puak2 tersebut di media sosial mendesak Presiden UMNO berundur.

      Tetapi yang mengena umpan adalah dipihak Pakatan Harapan...ini adalah kerana dalam kalangan pemimpin PH sendiri, ramai yang tidak setuju dengan penghijrahan beramai-ramai MP UMNO ke PPBM.

      DAPigs menghidu yang Mahathir ingin menguatkan kerusi PPBM dalam PH.

      Pemuda DAPigs keras menolak situasi ini. Anwar Ibrahim secara tenang mengatakan ini tidak baik untuk Malaysia Baru.

      Katanya DAP juga mengalami mesyuarat yang tegang kerana situasi ini.

      Di sebalik MP keluar parti ini.... beberapa nama dikaitkan sebagai kerja halus si broker juga terpalit.

      DS Hishamuddin diasak dalam media kononnya punca MP keluar UMNO.

      Pengkhianat-pengkhianat dalam UMNO sedang kepanasan. Ada beberapa nama yang nampaknya macam benar dikaitkan dengan menjadi broker Mahathir.

      Kita tunggu Wave kedua dalam inspirasi gerakan politik bayang-bayang ini....yang penting..kena sediakan pop corn dan kuaci banyak2..kerana sinetron politik ni makin panas membara bhai!!!

      Delete
  9. Replies
    1. Woiit..Berapa kali lah nak cakap haah...Hanya Johari PKR yang mengenal Maniam!!!!

      Delete
  10. Rahim TC = Najib = Zahid = Nazri Aziz = Lokman Noradam = Jamal Sekinchan = 6 Jahanam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah seWAJIBnya kita semua kat blog ni bersetuju 150% bahawa Rejim Haprakan perlu berterus terang JIKA pembunuhan Adib adalah satu jenayah perkauman (‘hate crime’).

      Dah tentu lah kita semua faham mengapa pihak Kerajaan dan YAB Perdana Menteri terlalu cepat untuk mengkategorikan kes rusuhan di Seafield bulan lepas yang telah mengakibatkan kematian anggota bomba arwah Adib sebagai bukan kes perkauman.

      Ini berkemungkinan besar dilakukan atas sebab-sebab keselamatan awam dan untuk meredakan keadaan supaya ianya tidak menjadi lebih teruk yang boleh menyebabkan rusuhan kaum merebak ke seluruh negara pada ketika itu.

      Dan ianya mungkin juga untuk kestabilan politik Kerajaan yang memerintah.

      Pihak polis telah menjalankan tugas mereka dengan baik untuk mengawal keadaan selepas rusuhan untuk memastikan ianya tidak merebak menjadi lebih besar.

      Walaubagaimanapun, jika dilihat daripada komen-komen di media sosial berkenaan isu ini yang mengandungi banyak unsur-unsur perkauman, secara terang-terangan dapat disimpulkan bahawa rakyat rata-rata tidak percaya kepada kenyataan Kerajaan yang berkali-kali menyatakan bahawa kes rusuhan tersebut tidak ada kena mengena dengan isu perkauman.

      Untuk memastikan insiden ini tidak berulang, apabila keadaan sudah reda, kita perlu menyuluh kepada kebenaran dan mencari punca sebenar mengapa insiden ini berlaku walaupun kita terpaksa melayari isu perkauman yang sensitif ini yang kebanyakan ahli politik tidak mahu sentuh langsung atau was-was dari membincangnya kerana tidak mahu terbakar jari.

      Namun isu ini adalah amat penting dan melangkau politik. Isu ini adalah kritikal dalam menentukan jatuh bangunnya Negara ini, oleh itu ianya perlu dibincangkan dengan serius dan bukan disorok di bawah karpet sehingga bernanah.

      Sebab jika pembunuhan arwah Adib tersebut adalah satu jenayah perkauman atau ‘hate crime’, dan arwah Adib dibunuh oleh sebab warna kulit, agama atau bangsa beliau, maka kita perlu membuka mata dan mencari penyelesaian dengan lebih serius ke atas masalah hubungan kaum di negara ini.

      Ada yang bertanya satu persoalan kritikal: Adakah mungkin arwah Adib tidak akan dibelasah di tempat kejadian semasa insiden rusuhan itu berlaku sekiranya beliau bukan berbangsa Melayu dan beragama Islam?

      Jika jawapan kepada persoalan di atas adalah ya, maka kebarangkaliannya ialah pembunuhan beliau adalah satu jenayah perkauman atau ‘hate crime’ dan bukan seperti yang diuar-uarkan oleh Perdana Menteri dan Kerajaan sebelum ini.

      Ini perlu disiasat selanjutnya oleh Kerajaan.

      Sebab sekiranya ianya adalah satu isu perkauman dan kita mengakuinya, maka kita berada di langkah pertama ke arah tindakan pembetulan, dan perbincangan yang bertamadun boleh dilakukan antara pihak-pihak yang berkenaan di peringkat Kerajaan dan bukan kerajaan apabila keadaan semakin reda.

      Namun jika kita terus menafikannya walaupun ianya betul isu perkauman, maka paradoksnya keadaan akan menjadi lebih teruk seperti yang kita lihat sekarang kerana banyak pihak-pihak yang berkaitan di kerajaan dan bukan kerajaan yang mampu membuat perubahan dalam hal hubungan kaum ini tidak akan berbuat apa-apa.

      Ini menyebabkan retorik perkauman akan lebih menjadi-jadi di kalangan rakyat terutamanya di media sosial.

      Zaman sekarang tidak sama dengan zaman 20-30 tahun dahulu di mana dahulu kerajaan boleh mengawal semua media.

      Zaman media sosial kini, lagi kerajaan menafikan atau cuba menyorok sesuatu perkara, lagi isu itu menjadi panas kerana tiada tindakan pembetulan dilakukan.

      Oleh itu dalam hal ini Kerajaan perlu menjalankan siasatan menyeluruh dan mengenalpasti sekiranya jenayah pembunuhan arwah Adib tersebut adalah satu jenayah perkauman (‘hate crime’) atau tidak dan bukannya terus membuat tanggapan secara ringkasan (‘summarily’) yang ianya tidak ada kena mengena dengan isu perkauman.

      Dan yang lebih penting, kita tidak boleh hanya memejam sebelah mata dan terus menipu diri kita sendiri untuk penyelesaian jangka pendek yang menyebabkan kita alpa untuk mencari penyelesaian jangka panjang yang berkesan dan berkekalan untuk masalah se kritikal ini.

      Delete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Tak payahlah Tun terima lagi UMNO punya MP
    Tun bela je itu menteri sial punya air kopi
    Nanti kena marah pulak sama itu tokong DAP
    Bukan ke Tun dah cium lim kit siang punya pipi

    ReplyDelete
  13. Ok lah kengkawan, khususnya my BFF Pak diny...mohon izin lagi sekali untuk dikongsikan satu ulasan oleh OSTB berkaitan isu terbaru yang kini hangat diperkatakan oleh semua lapisan masyarakat Msia ketiak ini.

    Nak tau apa isu tu..jom kita sama2 lapangkan masa kita untuk ..layannnnn!!!!

    Eksklusif: Khairy, Nurul Izzah, Rafizi bentuk parti orang muda?

    Gandingan KJ, Nurul, Rafizi wadah politik baharu berteraskan orang muda selepas tiga ikon muda semakin kerap mengadakan pertemuan

    Tular pulak berita...Nurul mengejut letak jawatan dalam PKR...

    Rafizi tewas Timbalan Presiden PKR...

    KJ kalah dalam pemilihan Presiden UMNO kepada DS Zahid...

    Gabungan tiga pemimpin muda yang bakal menggegar persada politik negara...betul ke???

    Hakikatnya yang kat depan mata kita...Rakyat mahu masalah mereka diberi perhatian

    Bukan kemelut keluar masuk parti seperti yang dilakukan oleh MP2 dan ADUN2 UMNO tu...

    (OSTB - Habis Nurul, Rafizi, KJ keluar parti masing-masing masuk parti baru ok ke? Camno pulak?)

    janji manifesto pakatan Harapan tidak dipenuhi

    (OSTB - Habis Papa dia tak mahu declare assets sampai la camno? Manifesto juga.)

    isu pendakwaan pemimpin semata-mata.

    (OSTB - Habis kes Najib biar dibuang sajalah? Kes IMDB, kes Tabung Haji semua buang saja. Tutup fail. Banyak cantik.)

    “Ini mungkin perkara yang diambil perhatian tiga pemimpin muda ini,” katanya.

    Pengundi muda 7.09 juta

    pengundi muda berusia 21 - 39 tahun 7.09 juta dpd 14.9 juta pengundi

    My comments : Clearly Papa is behind this idea. The resignation from PKR VP etc was all wayang, timed for something else. The family holiday in the Philippines etc - semua wayang.

    Two of Papa's hush puppies are in this picture ie the daughter and the Invoke guy. This is evidence enough that Papa is behind this game plan. Which carries its own prescription.

    For certain KJ will bring his UMNO guys into the new party.
    To say otherwise will be quite daft.
    Will that be ok with Nurul?

    She could not stand UMNO oldies throwing their support behind Dr Mahathir.

    Perhaps Nurul has taken a quick anti-allergen pill to tolerate UMNO slime in the new Orang Muda party.
    Can Shahidan Kassim apply? He likes orang muda chicks - a lot.

    Maybe Nazri will be interested in this new party as well.

    When UMNO Lama was deregistered in 1987 and UMNO Baru was quickly registered ALL the assets of UMNO Lama were also transferred to UMNO Baru.

    How did that happen? What was the legal principle or the law which allowed that to happen?

    If UMNO is deregistered, what happens to their RM50 Billion or RM120 billion worth of assets?

    Assuming they join the new party, can the UMNO guys bring some of those assets into the new Parti Orang Muda?

    Malay folks say 'ada udang di sebalik batu'.
    Someone said there can be lobsters di sebalik batu.

    Latest : Its been refuted. Oh well.

    ReplyDelete
  14. Rasanya Pak diny dan rakan2 kat blog ni semua dah tau tentang hal ni...tapi sengaja membutakan mata dan menulikan telinga kerana ketaksuban tahap gaban terhadap pemimpin2 Rejim Haprakan ni ..khususnya si Ah beng@ Nobita tu kan ???

    Apa2 hal pun, nak tanya lah..agak2 korang tangan Ghaib sapa kah yang memandu SPV (Special PEROMPAK Vehicle) buat Magik Dalam TH sekarang ni haah???

    Cuba korang bayangkan...Tak ada angin, tak ada ribut, tiba2, kita diberitahu bahawa Tabung Haji (TH) mengalami defisit RM4.1 bilion kerana terlebih bayar dividen untuk 4 tahun berturut2...

    Walaupun telah diaudit dan diluluskan oleh Jabatan Audit Negara setiap tahun...

    Maka, aset TH bernilai RM19.9 bilion dijual kepada sebuah Syarikat Tujuan Khas (SPV) di bawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab untuk memajukan ataupun menjual aset2 ini...

    SPV pula meminjam dari TH untuk membeli aset2 TH ini dengan cara membayar TH dengan menerbitkan sukuk dan saham keutamaan boleh tebus Islam (RCPS-I) bernilai RM19.9 bilion kepada TH dengan faedah 2.5% setahun untuk 7 tahun...

    Sukuk dan RCPS-I dari SPV ini tidak dijamin oleh kerajaan...

    Tidak boleh dijual kepada mana2 pihak, ini bermakna ianya hanya melambangkan aset bernilai RM19.9 bilion dalam SPV itu...

    Pakar kewangan kata :

    "Sukuk dan RCPS-I itu not guaranteed, not-traded and not rated"...

    Ajaibnya, TH tidak lagi mengalami defisit...

    Bila aset bernilai RM19.9 bilion ini di bawah nama TH, maka TH ada defisit RM4.1 bilion...

    Tetapi bila aset yang sama ini di bawah nama SPV, maka TH tidak lagi ada defisit...

    Magik...

    Lagi magik bila jumlah wang yang di katakan defisit dalam TH ialah RM 4.1 bilion...

    Tapi nilai aset TH yang dijual sebanyak RM19.9 bilion!!!

    Hebat!!!

    Dalam dok Mujahat kata, TH terlebih bayar hibah (dividen) pada penyimpan TH dan mengakibatkan TH alami defisit sebanyak RM4.1 bilion dan TH akan jual aset untuk tampung defisit tu, tiba2 dalam masa 24 jam, CEO TH umumkan yang TH dah jual RM19.9 bilion pada SPV!!!

    Aiiiiik..... cepatnya, macam jual barang harga RM19.90 jer, ker atau memang ini semua ikut skrip wayang pekjee yang direncanakan olewh Ah Beng dan DAPigs tu???

    Yang paling menarik, dalam dok melalak tentang akaun defisit TH, Mujahat boleh umumkan yang TH tetap akan berikan hibah...

    Satu2nya syarikat dalam dunia nie yang buat macam tu!!!

    Satu persatu ekuiti serta aset bangsa Melayu dalam ekonomi Malaysia dikuncupkan dengan alasan2 bodoh dan tak masuk akal...

    Tapi orang Melayu, khususnya cai2 tegar Rejim Haprakan kat blog ni tetap terpesona dengan alasan2 bodoh dan tak masuk akal tu...betul ke haah????

    ReplyDelete
  15. Niat Bersatu cap munge kita dah dpt perhati
    Kalu tak kutip AP Umno, depa takutkan mati
    Sbb di Parlimen, PKR lebiih dari segi kuantiti
    Susahlah pulak TDM mau cantas DSAI nanti

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. Pak diny...Dah tentu lah masih terngiang2 lagi kat cuping telinga kita semua berkaitan dengan janji2 dalam manifesto Fuckatan haprakan tu kan???

    Jom ..kita recap semula berkaitan dengan...Janji Rejim Pakatan Harapan tu malam ni..boleh kan???

    Dulu: “Tunggu kami jadi kerajaan, baru laksanakan janji.”

    Bila dah dapat kerajaan Penang dan Selangor : “Tunggu kami jadi kerajaan pusat baru kami laksanakan janji”…

    Bila dapat kerajaan pusat : “Tunggu 100 hari untuk kami laksanakan janji”..

    Bila dah 100 hari : “Tunggu 5 tahun baru kami laksanakan janji”..

    Bila dah 5 tahun : “UMNO perintah 60 tahun, bagi kami 60 tahun untuk laksanakan janji”..

    Bila dah 60 tahun : “Firaun – firaun dulu perintah beribu tahun. Bagi kami 1000 tahun untuk tunaikan janji”

    Bila dah cukup 1000 tahun: Diorang jawab... “Nabi pun mungkir janji”..ini kan lagi kami manusia yang lemah lagi daif!!!

    ReplyDelete
  17. Mmg Tn Shahbudin penyokong kuat pakatan
    Tapi dia tahu bezakan, antara kaca dgn intan
    Kini, nak tentang geng Tun, dia siap belantan
    Mahu pertahan PM8 kpd DSAI, TPM mantan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  18. Tun...Rakyat nak berikan nasihat yang ikhlas lagi jujur pada Tun..boleh kan ???

    Nasihatnya ialah...Tun dan Bersatu terima aje lah MP2 Dan ADUN2 serta pemimpin2 UMNO yang berhasrat nak masuk Bersatu tu..kalau boleh tak payahlah melalui saringan dan tapisan semua tu.

    Iye lah..kalau mereka semua join Bersatu..dah tentu lah Fuckatan Haprakan ni bakal berpecah belah dan berantakan dari dalam, dan ini tentu akan mempercepatkan proses Rejim haprakan ni jatuh....setuju kan Tun???

    Keh..keh..keh..Harrrk..Tuiii..kokokihkikioikihikoik!!!

    ReplyDelete
  19. Ini ada satu lagi nasihat khas untuk Tun...jangan melewat2kan kemasukan MP2 dan ADUN2 UMNO tu ke dalam Bersatu, kalau Tun lambat sangat..dah tentu lah mereka tu bakal dicilok oleh Bang Non dan PKR pulak.

    Jangan dengar cakap2 yang mengatakan kemasukan mereka ke dalam Bersatu bakal memecah belahkan perpaduan dalam PH..itu semua hanya lah cakap2 dari orang2 yang dengki dan gusar jika Tun dan Bersatu bakal menambah dan mengukuhkan MP2 dalam parlimen bagi menyaingi PKR dan DAP.

    Dengan menerima MP2 dan ADUN2 UMNO ni kedalam Bersatu..yakinlah Tun, bahawa ini sajalah jalan untuk memastikan pengaruh dan kuasa Tokong Kit Sial dan DAPigs dapat dibendung dalam kabinet dan kerajaan serta ...pastinya hajat Tun untuk menafikan jawatan PM ke 8 kepada Bang Non dapat direalisasikan!!!!

    Jangan risau Tun..perancangan Tun untuk menerima mereka ke dalam Bersatu akan mendapat sokongan padu dari rakyat..khususnya bani melayu di negara tercinta ni !!!!

    ReplyDelete
  20. Tun...Takkan lah sebagai negarasawan yang tersohor sejak Msia merdeka, Tun tak sedat bahawa selama ni Tokong Kit Sial dan DAPigs lah yang memerintah negara ni..bukannya Tun.

    Takde satu pun keputusan yang Tun boleh buat tanpa terlebih dulu merujuk dan mendapat restu dari mereka...rasanya Tun pun sedar..tapi apakan daya, dengan MP Bersatu yang hanya seramai 16 orang tu berbanding dengan 52 MP2 PKR dan 48 MP2 DAP..nak taknak, suka tak suka..Tun dan Bersatu perlu tunduk dan patuh kepada kehendak mereka.

    Tun takkan tak sedar..umpama pucuk dicita ulam mendatang, kemasukan beramai2 MP2 UMNO ni ke dalam Bersatu bakal menambahkan MP2 Bersatu dalam parlimen dan ini dah tentulah akan command respect dari PKR dan DAP, yang selama ni menganggap diri mereka sebagai big brother dalam PH.

    jadi selepas ini..takkan ada lagi perlakuan buli membuli parti2 tu terhadap Tun dan Bersatu..kiranya Bersatu bakal berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan DAP dan PKR, parti2 pembuli besar dalam PH tu.

    Jadi..rakyat, khususnya bani melayu memohon sesangat agar Tun dapat menerima kesemua MP2 dan ADUN2 UMNO yang berhajat untuk menyertai Bersatu tanpa tangguh2..itu pun kalau Tun masih sayangkan lagi jawatan PM dan ingin merealisasaikan cita2 Tun agar Mokrez terus releven sebagai legasi dinasti Tun untuk menduduki kerusi empuk PM Msia satu hari nanti!!!

    ReplyDelete
  21. Pak diny..ini nak kongsikan dengan Pak satu ulasan yang sangat2 berbaloi untuk difikirkan oleh bani melayu...kesimpulannya..kena buat sendiri lah kan Pak!!!

    Malays Need Mahathir More Than thy realise..

    THE CORRIDORS OF POWER

    While the Chinese and Indians unite solidly behind DAP — and by extension Pakatan Harapan, as long as DAP is still part of Pakatan Harapan — the Malays are splintered into at least 13 pieces.

    It appears that Nurul Izzah Anwar, Khairy Jamaluddin and Rafizi Ramli are going to start a new third force (or is it fourth column, fifth column, sixth column, or whatever?).

    It is said they are hoping to target the seven million or so ‘younger voters’, or 35% of the 20 million registered voters for the next general election.

    With margins in the single digits, 35% is a very large swing indeed.

    But then the new ‘Young Workers Party’ will not be focusing on just the Malay population. It would need to get support from all races and ethnicities, Sabah and Sarawak included.

    The Malays, for all intents and purposes, are currently in a fooking mess.

    The Malays are in a fooking mess and need Mahathir more than they realise

    PKR is split into three — between the pro-Anwar, pro-Mahathir and pro-DAP factions.

    PPBM is split into two — regarding whether to work with Umno or with DAP (they cannot have both, they need to choose or the other).

    PAS is split into two — regarding whether to work with Umno or stay ‘neutral’.

    Umno is split into five regarding whether to stay neutral, work with PAS, work with PPBM, work with PKR, or just bring Najib Tun Razak back.

    Then we have Amanah — that is chasing its own tail.

    So, there you have it. The Chinese and Indians bersatu. And the Malays are splintered into 13 pieces.

    And that, said Tun Dr Mahathir Mohamad many times since 2006, is why the Malays will be hamba di negeri sendiri while the ‘foreign powers’ will end up owning Malay land.

    Hey, this is not what I say, this is what Mahathir said.

    It looks like the Malays need Mahathir more than they realise. If not, the Malays are going to end up as hamba di negeri sendiri, as what Mahathir said is going to happen.

    ReplyDelete
  22. Fuuuhhh...Makin bersemangat pulak bila kita membincangkan berkaitan kelangsungan bani melayu di bumi bertuah ni.

    Jom..kita luangkan masa untuk menghadam artikel yang bermenafaat untuk semua bani melayu..Ayuh beb !!!

    It’s Umno 3.0, Not Umno 2.0

    THE CORRIDORS OF POWER

    P Gunasegaram’s opinion piece published by Malaysiakini, ‘Understanding Mahathir’s motives — UMNO 2.0’, proves what I have been saying for many years — which is Chinese and Indians are not as politically-savvy as Malays.

    Understanding Mahathir’s Motives–UMNO 2.0

    In his opening paragraph, Gunasegaram said, “Harapan leaders who wanted reform and a new Malaysia free of corruption, patronage and blood-sucking politicians who steal unashamedly from the people must be regretting that they ever let Bersatu and its chairperson Dr Mahathir Mohamad into the coalition.”

    His opening paragraph alone shows that Gunasegaram is either stupid or he thinks we are.

    Was it not DAP’s Superman Hew who said Lim Kit Siang is merely using Mahathir? Use the Malays to fight the Malays, said Superman Hew.

    DAP was using Mahathir to kill Umno and Barisan Nasional but now they are discovering that Mahathir was using them instead.

    Hence what is this ‘Harapan leaders must be regretting that they ever let Bersatu and its chairperson Dr Mahathir Mohamad into the coalition’ nonsense?

    It was DAP’s plan to use Mahathir to kill Umno. And that would never have happened unless Kit Siang allowed Mahathir to take control of Pakatan Harapan.

    Anyway, it was Kit Siang who proposed that Mahathir form his new all-Malay party, PPBM or Bersatu, so that they can fish for the Malay votes. ‘Multiracial’ parties such as PKR cannot do that.

    All they needed was about 30% of the Malay votes to oust Umno and Barisan Nasional. They do not need 95% like the Chinese votes for DAP. And they managed to do that in GE14 in May 2018.

    Hence to be able to win over the Malays, PPBM not only needed to be an all-Malay party but it also needed to be seen to be a newer version of Umno Baru.

    That means PPBM is Umno 3.0, not Umno 2.0, as Gunasegaram suggests. Maybe Gunasegaram forgot about the Team A-Team B tussle in 1987 and the birth of Umno Baru (Umno 2.0) after the RoS deregistered Umno.

    It appears India pun mudah lupa (or maybe they think we sudah lupa).

    Kit Siang told Mahathir the only way Pakatan can fish for Umno votes would be to form an Umno 3.0 or PPBM
    Gunasegaram’s 1,600-word article can actually be summed up in a mere 24 words.

    And that is: since Mahathir could not take control of Umno, he did a reverse takeover of Umno just like is so common in the corporate world.

    Yes, I have summarised Gunasegaram’s 1,600-word thesis to just 24 words. Mahathir is doing a reverse takeover of Umno. This is ever so common in the corporate world.

    In fact, Mahathir did the same thing when he (and Tun Daim Zainuddin) arranged for Hicom to buy over Yahaya Ahmad’s DRB and Yahaya ended up owning DRB-Hicom (instead of Hicom ending up owning Yahaya’s DRB).

    And the beautiful thing about the DRB-Hicom reverse takeover is that DRB was saddled with debts but after the takeover DRB became debt-free and in the process controlled DRB-Hicom and Proton.

    In Mahathir’s and Daim’s classic reverse takeover, Hicom bought DRB and DRB ended up debt-free and the owner of Proton.

    The so-called exodus of Umno people into PPBM is going to end up with ‘Umno’ controlling Pakatan Harapan. So, the government is going to go back to Malay hands.

    The method the Malays apply to grab back political power is not important. What is important is the Malays are back in power.

    Today, the Chinese and Indians run the government.

    The Chinese decide what happens to Tabung Haji and the Indians announce a jihad to fight against the injustice suffered by the Hindus and Hindu temples (where Hindus are forced against their will to convert to Islam, so they claim).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau sampai tak lena tido malam ni...ni ada sambungannya..teruskan membaca dengan minda yang terbuka dan berlapang dada!!!

      The ‘Malay’ police are accused of purposely allowing people to attack Hindu temples (according to the Pakatan ministers) while Malay firefighters are murdered just because they happen to be Malay.

      Yes, since May 2018, the ‘new’ Malaysia is about putting the Malays in their place after 61 years of ‘Malay’ rule and ‘state-sponsored discrimination’ against the non-Malays.

      And in just seven months the Pakatan Harapan government has lepas geram against the Malays for their 61 years of ‘suffering’.

      Umno may be out of power. Barisan Nasional may be out of power. But the Malays must never be out of power.

      And the Malays must retain political power even if the entire Umno has to join PPBM to make this all-Malay party the kingpin of the Malaysian political scene.

      This is what Gunasegaram and those other Chinese and Indians do not understand — takkan Melayu hilang di dunia...kata2 keramat dari Laksamana Hang Tuah, pahlawan terbilang melayu tu!!!!

      Delete
    2. Semoga tun m tak tersalah langkah seperti rosmah mansur

      Delete
  23. Aku terbangun bagaikan malaikat mari kejut
    Lega rasa di hati bila dapat bersolat tahajjud
    Kpd Allah kalau boleh nak sentiasa bersujud
    Maka ku berdoa Allah beri kpd ku usia lanjut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Kpd DSAI, jwtn PM8 Tun tidak rela nak serah
    Sbb dgn DSAI masa depan Boboi tidak cerah
    Maka Tun nak kumpul bala tentera, rata arah
    Satu cara AP2 Umno masuk Bersatu dikerah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah tun caya kat ahli umno sebab depa berani dan 'main depan'.
      Kamu dan geng kamu orang penakut sebab suka 'main belakang'
      Orang panakut saja 'pukul belakang'....he...he...
      Maksuk ambo....pukul curi.
      he.. he..

      Delete
  25. Kini, dah makin serabut, parti PH taik kucing
    Perebutan jwtn PM8 jadi tambah meruncing
    Anwar sedar, yang dia dah nak kena kencing
    Maka berebutlah depa, nak tarik AP2 dacing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Dah dua entry tak muncul Suman telur labuh
    Agaknya dah tenat, kelmarin teruk aku tabuh
    Aku pula, pahala akhirat, sentiasa nak imbuh
    Nak baca al-Quranlah menanti masuk subuh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga tun m tak tersalah langkah seperti rosmah mansur

      Delete
    2. Tak masuk blog ini sebab terlalu banyak najis & taik berkecah demi menjaga wudhuk.

      Delete
    3. Udah2 lah, Suman iblis raja sampah
      Ngko tu lah yng bawa taik bersepah
      Dgn ko itu semua orng menyampah
      Dan tak kurang pula yg menyumpah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  27. Parti PH kini, bagai pondok yng dilanda ribut
    Pertelingkahan, PKR/DAP-PPBM, berserabut
    Kerna jwtn PM, jadi st ppuan bertarik rambut
    Kini, AP2 dr Umno pula, TDM & DSAI berebut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. selaku ahli seumur hidup, saya merayu kpd tun m supaya tidak terlalu 'rigid' dlm menerima ahli2 baru terutamanya d kalangan MP2 n ADUN2 UMNO sekarang.

    4 d time being, PBBM needs d numbers. tun m tlh memberi panduan am sebagai kriteria utk menerima mereka2 ini. i.e 1). yg d ketahui korup,

    2). yg mendokong najib/rosmah secara membuta tuli, n

    3). yg dgn secara berlebihan mencemuh n memfitnah PPBM serta kepimpinan tertinggi nya.

    tidak sukar utk mereka2 ini d kenalpasti n d senariakan.

    barang d ingat (mengikut kajian Merdeka Centre) hanya kurang drpd 30% kaum melayu yg menyokong PH. Dgn banyak lagi janji2 pilihan raya yg masih belum tertunai, maka angka ini sudah tentu nya makin menurun. Sdr rafizi tlh dgn secara terbuka menyatakan yg sokongan kpd kepimpinan tun m tlh jatuh drpd 71% kpd hanya 50% (jatuh 20%). Sungguh pun saya menaruh syak yg sdr rafizi mempunyai matalamat tersembunyi, namun kita jgn pandang enteng dgn pendedahan nya.

    Ramai juga yg sudah menjadi ahli PPBM, berasaal drpd parti2 lain ( terutama nya drpd UMNO) n bukan semua nya mereka2 ini berbuat demikian semata mata kerana 'perjuangan' . mereka2 ini perlu juga d kenalpasti n d teggah memain peranan penting dlm parti.

    saya masih berdoa n berharap agar PPBM n UMNO akan bersatu d bawah kepimpinan yab tun m dlm masa terdekat ini.

    insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Datuk.....
      Kita sama sama tunggu keputusan Tun terhadap wakil umno yg ingin meyertai Bersatu.
      Tun mahu mempertahan diri atau tunggu musuh dalam selimut menikam dari belakang.

      Delete
  29. Kasihan puak2 Melayu yg ikut nafsu serakah
    Parti serabut haprak, dah tersilap gi pangkah
    Kini pemimpin2 depa kian kalut bertelingkah
    Belum lagi sepenggal, dah goyah melangkah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Nek Sumah kinii, diam saja serupa dgn tugu
    Yang mari masuk, Atok Gora, dia punya regu
    Mungkiin Sumah, kat rumah saja menunggu
    Sbb mereka tu nak bertunang lagi seminggu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pulak aku harus mengotor diri - Tak masuk blog ini sebab terlalu banyak najis & taik berkecah demi menjaga wudhuk.

      Delete
    2. Udah2 lah, Suman iblis raja sampah
      Ngko tu lah yng bawa taik bersepah
      Dgn ko itu semua orng menyampah
      Dan tak kurang pula yg menyumpah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  31. Ari ini berita yg menggembirakan aku terima
    Mas sekarang dlm proses mau tukar agama
    Dia udah pun dpt restu, dari papa dan mama
    Cuma dia minta aku pilih, Islam punya nama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Kerana cinta kami, Mas rela bersusah payah
    Semoga lepas inii, iman Mas tak akan goyah
    Aku cadangkan kpd Mas, nama Nur Hidayah
    Nama itu, cadangan asal nya dari ibu & ayah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Bloger seperti hang jugak menyumbang kepada kerosakkan PH.Jangan ingat 'kebijaksanaan' hang menendang bola yang ada angin tidak membantu merosakkan PKR.Pendek cerita,...lebih baik kamu yang jadi PM.

    ReplyDelete
  33. Syabas, sdr Budin ni benar2 sorang pejuang
    Dia berjuang, utk bangsa, bukan kerna wang
    Pemimpin peniipu, dia tidak akan kasi ruang
    Sbb itu chif puak Bersatu, dia mahu dibuang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Mana dia, Suman hidung penyet mulut lebar
    Awalnya kencang kenapa kini tawar hambar
    Nak jumpa si dajal ifrit ni, aku rasa tak sabar
    Tak berani dia keluar walau bertubi ku cabar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa pulak aku harus mengotor diri - Tak masuk blog ini sebab terlalu banyak najis & taik berkecah demi menjaga wudhuk.

      Delete
    2. Udah2 lah, Suman iblis raja sampah
      Ngko tu lah yng bawa taik bersepah
      Dgn ko itu semua orng menyampah
      Dan tak kurang pula yg menyumpah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  35. Mmg udah makin teruk, kepala parti Bersatu
    Nak sekat DSAI dibuat angkara tak menentu
    Ini dah membuat Budin bengang, naik hantu
    Kini Budin tak segan silu lagi nak tibai & latu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Alahai, Tun tahu apa dia nak buat. Dia dah boleh baca hati budi ahli politik umno. Depa hanya setia kpd yg ada kuasa. Lagi pun Tun dah tak banyak masa nak kukuhkan politik dan kuasa orang melayu. Lps dia tiada, pandai pandai la bawa diri. Lagipun jika tidak serap ahli parlimen umno, mana lagi nak ambik. Yang diterima Bersatu kena lah faham tujuan mereka diterima. Yang sudah lama dlm Bersatu, janganla irihati dan cemburu. Ini yg mungkin jad I masalah besar agaknya.

    ReplyDelete
  37. Tn. Budin...Nak cadangkan lah..berani tak Tn. beri ulasan berkaitan sandiwara politik perletakkan jawatan Nurul Izzah dalam PKR dan kaitannya dengan papa dia tu????

    ReplyDelete
  38. Fuuuuh...Ini ada soklan untuk kita fikirkan bersama2...Samada Waytha dipecat atau Tun M letak jawatan???

    “Apakah Perdana Menteri kita begitu takut kehilangan undi India sehingga sanggup memandang remeh kematian Adib?”

    RJ Rithaudeen

    Ketika sedang rancak desakan supaya Menteri Di Jabatan Perdana Menteri P. Waytha Moorthy melepaskan jawatannya, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagaimanapun masih belum memutuskan nasib menteri kabinet tersebut.

    “Orang ramai boleh melontarkan pendapat mereka tetapi itu sesuatu yang terpulang kepada saya untuk putuskan. Saya tidak putuskan apa-apa lagi,” katanya ketika ditanya media mengenai desakan tersebut ketika hadir pada Majlis Siri Kepimpinan Dr Mahathir Mohamad di ibu negara pada Rabu.

    RJR: Kalau begitu, cepatlah putuskan.
    Sudah terang lagi bersuluh bahawa Waytha tidak layak lagi memegang jawatan Menteri Perpaduan.

    Ini berikutan sikap prejudis yang beliau pamerkan terhadap pihak polis apabila menuduh IPD Subang Jaya sengaja lambat sampai ke lokasi kuil setelah menerima panggilan kecemasan.

    Apabila ditemui, beberapa anggota polis memberitahu RJR bahawa Waytha tidak pernah menghubungi pihak polis di IPD Subang Jaya sebelum mengeluarkan kenyataan berbaur fitnah tersebut.

    Dan kalau semalam polis dikatakannya tidak bertanggungjawab, hari ini, lain pula ceritanya.

    Menurutnya, pihak polis sedang melakukan yang terbaik dalam membawa mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan.

    Bukan hanya beliau tidak berani lagi mengulangi kenyataan fitnahnya terhadap pihak IPD Subang Jaya, beliau tidak pernah menuntut supaya penyiasatan dijalankan terhadap IPD tersebut.

    Kesemua ini jelas membuktikan bahawa Waytha menipu dengan niat memangkinkan rusuhan di tapak lokasi kuil.

    Malah, beliau bertegas tidak akan meminta maaf kepada pihak polis mahupun keluarga Arwah Adib atas kelakuannya biarpun bertanggungjawab mengapi-apikan perasaan penganut agama Hindu.

    Sekiranya betul Waytha mementingkan perpaduan antara kaum, sudah tentu beliau akan menegur Ganabatirau apabila ADUN DAP tersebut menuduh orang Melayu-Islam menjadi dalang kepada rusuhan tersebut.

    Tetapi sebaliknya berlaku.
    Bukan hanya Ganabatirau tidak diendahkannya, pihak polis lah yang akhirnya menjadi mangsa.
    Sudah tidak syak lagi bahawa Waythalah yang bertanggungjawab terhadap kematian Adib.

    Apakah Mahathir masih teragak-agak lagi memecat beliau?

    Apakah Perdana Menteri kita begitu takut kehilangan undi India sehingga sanggup memandang remeh kematian Adib?
    Berapa banyak lagi nyawa yang perlu melayang sebelum Waytha dipecat?

    Dr Mahathir masih lagi menganggap bahawa Waytha Moorthy layak memegang jawatan yang disandang.

    RJR: Atas dasar apa?

    Tidakkah Mahathir sedar bahawa Waytha terbukti prejudis terhadap pihak polis dan mendalangi perbalahan di antara orang-orang Melayu-Islam dan Hindu?

    Tidakkah Tun tahu bahawa manusia inilah yang telah menipu kepada para wartawan luar negara bahawa orang Hindu di Malaysia dipaksa menganut agama Islam?

    Inikah manusia yang dikatakan layak memegang jawatan Menteri Perpaduan?

    Bila ditanya apakah prestasinya ketika ini selepas dia menerima desakan pelbagai pihak Perdana Menteri secara ringkas menjawab, “Dia okey.”

    RJR: Saya fikir penyelesaiannya senang sahaja – samada Waytha dipecat, atau Tun sendiri bertanggungjawab terhadap kematian Adib dan letak jawatan.

    Desakan perletakkan jawatan terhadap Waytha itu semakin hangat selepas anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim meninggal dunia selepas dipukul dalam insiden rusuhan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 November lalu.

    Malah, desakan itu turut disuarakan pemimpin kalangan Pakatan Harapan (PH) sendiri, iaitu Exco Pulau Pinang Dr Afif Bahardin.

    ReplyDelete
  39. Buang BERSATU dari PH la...bersatu tu umno 2.0 ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...