Thursday, 6 December 2018

AUDIT OPERASI HAJI YANG DIKENDALIKAN TABUNG HAJI - RAFIZI


Saya mengikuti dengan dekat laporan mengenai langkah-langkah yang sedang diambil untuk memperbaiki kedudukan kewangan Tabung Haji.


Kedudukan kewangan Tabung Haji nampaknya parah, seperti yang dilaporkan oleh The Edge Market semalam 

(baca: http://www.theedgemarkets.com/article/spv-buy-underperforming-tabung-haji-assets)


Sekarang ini, bagi setiap RM1 hutang yang ditanggung Tabung Haji, nilai aset yang ada (dan boleh dilupuskan, jika perlu) untuk membayar hutang-hutang itu hanyalah 80 sen. Maksudnya, Tabung Haji tidak berkemampuan untuk membayar hutang-hutangnya sekarang.


Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan. Saya telah turun naik mahkamah, keluar masuk lokap menyatakan perkara ini. Ramalan dan unjuran kewangan yang saya pernah terbitkan, ternyata tepat.


Fokus kita sekarang ialah bagaimana memperbaiki kedudukan kewangan Tabung Haji tanpa ia memberi kesan yang mendalam kepada pendeposit-pendeposit, terutamanya yang miskin.


Dalam keadaan sekarang, ada beberapa kesan kewangan yang terpaksa ditanggung oleh pendeposit:


1) Secara undang-undang, Tabung Haji tidak boleh mengisytiharkan dividen. Kesannya besar – yang kurang kaya dan menabung, mereka menunggu lebih lama untuk mencukupkan simpanan untuk ke Mekah, kerana tiada lagi keuntungan atas simpanan mereka. Kesan yang lebih besar ialah apabila penabung yang kaya mengeluarkan simpanan mereka kerana mereka tidak mendapat keuntungan dari menabung di Tabung Haji. Ini akan menyebabkan kedudukan kewangan Tabung Haji makin parah, tidak ubah seperti “ibarat sudah jatuh ditimpa tangga”.


2) Tabung Haji terpaksa mencatatkan keuntungan dari operasi yang lebih tinggi untuk menutup penyelewengan di masa lalu. Ada dua cara meningkatkan keuntungan – sama ada memotong kos operasi atau menaikkan harga pakej haji.


Saya bimbang jika pengurusan Tabung Haji mengambil langkah menaikkan harga pakej haji (sama ada dengan memotong subsidi yang diberikan selama ini, atau betul-betul menaikkan harga pakej).


Saya faham keadaan kewangan Tabung Haji sekarang dan perkara yang paling mudah ialah menaikkan harga pakej (atau memotong subsidi haji) kerana kerosakan di Tabung Haji adalah disebabkan pentadbiran yang dulu.


Namun, saya suka mengingatkan pengurusan Tabung Haji dan kerajaan Pakatan Harapan bahawa tindakan yang bertanggungjawab mestilah melibatkan penelitian ke atas setiap kos yang terbabit di dalam pengendalian operasi haji:


1) Apakah tiket penerbangan benar-benar harga yang terbaik?


2) Apakah kos penginapan di Mekah telah dirunding dengan terbaik?


3) Apakah semua kos lain yang ditanggung dan dikenakan ke atas jemaah haji memberi nilai terbaik?


Oleh itu, saya menyeru supaya Tabung Haji menubuhkan satu pasukan bebas untuk menjalankan audit menyeluruh ke atas operasi pengendalian haji untuk memastikan tidak ada unsur rasuah, penyelewengan, komisen dan sebagainya. 


Ini bagi memastikan kos haji yang dikenakan ke atas setiap jemaah haji adalah kos yang benar; bukan termasuk unsur-unsur keuntungan yang tidak patut dan diwarisi dari pengurusan dahulu.


Audit operasi yang bebas ini bolehlah dijalankan sebagai sebahagian dari proses penstrukturan semula Tabung Haji, seperti yang hendak diumumkan dalam masa terdekat. 


Jika proses penstrukturan itu hanya melibatkan penstrukturan korporat (melalui satu SPV, seperti yang dilaporkan) tetapi tidak mengaudit keseluruhan struktur kos pengendalian haji, saya bimbang kepentingan jemaah haji dan pendeposit akan terabai.


Rafizi Ramli

6 Disember 2018

71 comments:

  1. Mak oii..hancuusss..lembaga tabung hitam punya pukulan..lembik makcik pakcik kat kg dbuatnya..

    ReplyDelete
  2. Kita tunggu apa kata anjing Najib HARAMJADAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa lagi bro? Mesti kipas sampai ke langit. Apa dia peduli pasal nasib org ramai. Janji dapat membuncitkan perut macam oink oink.

      Delete
    2. melayutakberkhatan dan Bulat Kontol...Alaaa..Korang jangan caya sangat lah cakap Pizi sotong tu...takkan lah kau tak kenal sapa dia tu lagi beb !!!!!

      Dia tu saja nak cari publisiti murah untuk tutup kemaluan kerana dah kalah pada Azmin dalam pemilihan TP PKR yang lepas. Jangan risau..TH masih kukuh dan pelaburannya masih utuh dan takde sesen pun simpanan warga melayu yang hilang lah.

      Rasanya lagi baik kalau korang berikan fokus kepada isu PTPTN ni..iye lah semakin ramai anak2 muda yang dah naik angin dan marah sangat pada Rejim Haprakan ni..khususnya menteri kasut hitam dan Wan ji tu ..nyesal tak abis diorang semua mengundi calon Haprakan dalam PRU14 dulu !!!!

      Kenapa Anda Mesti Merungut, Anda Yang Pilih Kerajaan Baharu, Sudah Pinjam Bayarlah Balik!

      Semalam, Wan Saiful Wan Jan selaku Pengerusi PTPTN membuat pengumuman berkenaan mekanisme pelaksanaan dasar-dasar baharu PTPTN sempena pengumuman belanjawan 2019 yang diumumkan kerajaan pada 02 November lepas.

      "Sudah pinjam, bayarlah balik", kata Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik. Ini kita semua setuju.

      Namun, persoalannya, pertama, kenapa Kerajaan PH sekarang menghukum golongan yang konsisten membayar mengikut kontrak atau penstrukturan semula sebelum ini sehingga mereka terpaksa membayar 3 kali ganda selepas ini?

      Kedua, Kerajaan PH melaksanakan potongan gaji berjadual untuk pembayaran balik pinjaman PTPTN atas undang-undang apa?

      Perlu diingat, di bawah Seksyen 29, Akta PTPTN 1997, adalah menjadi kesalahan kepada majikan jika gagal melaksanakan arahan potongan gaji oleh PTPTN.

      Walau bagaimanapun, peruntukan-peruntukan di bawah Akta Pekerjaan 1955 menetapkan bahawa apa-apa bentuk pemotongan mestilah mempunyai kelulusan terdahulu pekerja.

      Rakyat yang waras berpendapat, untuk melaksanakan potongan gaji berjadual bagi pembayaran balik pinjaman, PTPTN perlu mendapatkan izin peminjam terlebih dahulu untuk berbuat demikian.

      Tanpa izin, potongan tidak boleh dilakukan.

      PTPTN bagaimanapun boleh dapatkan perintah Mahkamah jika izin tidak diberikan oleh peminjam untuk potongan gaji berjadual.

      PTPTN mungkin telah terlepas pandang akan karenah birokasi ini atau mereka terlalu ghairah hendak mengutip hutang hingga tidak teliti dalam membuat keputusan mereka.

      Mungkin juga Menteri Kewangan terlalu bodoh untuk menyedari akan hal ini semasa mengumumkan pelan berkenaan di dalam ucapan pembentangan Belanjawan 2019.

      Isu PTPTN ini semakin ke laut. Sudahlah manifesto dan janji pilihan raya tidak ditepati, perjanjian pinjaman yang dibuat juga dimungkiri.

      Kalau melihat kepada laman sosial Facebook PTPTN, baca di sini, agensi ini telah dimaki secara berjamaah.

      Kesimpulannya, jangan bimbang Tuan-Tuan dan Puan-Puan adik-adik Tomato, Kerajaan Baharu ini adalah Kerajaan flip flop dan u-turn.

      Bagi masa dua tiga hari dan Kerajaan ini akan membuat pusingan di bulatan di hadapan.

      Cinabeng betul lah Rejim Haprakan ni..takde keje lain depa semua tu..tak abis2 nak nyusahkan rakyat aje lah...setuju kan cai2 haprak semua???



      Delete
    3. Nama pon hutang..kena bayarlah!!
      Kalu taknak bayo..tok yah ngaji

      Delete
    4. Wooooiiit babi NAJIS HARAMJADAH,
      Orang cerita pasal tabung haji
      Yang kau melalut pasal PTPTN, kenapa???
      Sual betul anak HARAMJADAH ni

      Delete
    5. RR tu anak jantan. Dah kalah ...dia mengaku kalah. Bukan macam GN tu... tak nak kengaku kalah walau pun dah memang kalah...

      Delete
  3. Syabas, Saudara Rafizi. Ternyata saudara sangat berkarimsma dan mempunyai kemampuan dalam hal data serta telak dalam perjuangan. PH memerlukan anda!

    ReplyDelete
  4. Report sudah dibuat, tunggulah siasatan
    Tak perlu memaki macam melayutakberkhatan
    Memaki mencarut itu dah perangai syaitan
    Sewel mcm gini layak duduk di Tg. Rambutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merompak wang rakyat adalah perbuatan malaikat,
      Kan kejora musibat

      Delete
  5. Melayutakberkhatan ni ada masalah mental
    Dia lahir dalam semak, bukan kat hospital
    Lahir tak cukup bulan, tali pusat berpintal
    Kepala kecik, tapi perut macam ikan buntal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe...
      Jangan lahir macam kau jadi macai UMNO HARAMJADAH...
      Kan anjing

      Delete
  6. Kes tabung haji dah dalam siasatan.
    Tak perlu kecoh-kecoh la Rafizi!

    Bila kau berkicau, yang untungnya politik!
    Yang ruginya..proses penyuburan kembali TH.
    (takut pelabur lari keluar)

    Aku sejak kau protes Tun pasal pilih menteri kanan
    dulu..sampai sekarang aku dah tak caya kat kau..

    Lepas tu kau berhelah lawan Azmin...!!

    Tak habis-habis nama Tun dijual!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr PS,

      Kita sekapal.

      Tidak semua orang membongkar pengkhianatan demi kebenaran.

      Ada di antara manusia mereka membongkar pendustaan orang lain disebabkan mereka mahukan hasilnya untuk diri sendiri. Mereka sendiri pun bukanlah orang yang benar. Sekiranya diberi peluang mereka juga menunjukkan kecenderungan untuk melakukan pendustaan yang sama.

      Ibarat watak Ketua Pemberontak Wanita di dalam Hunger Games.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Sobat2 sekelian...nampak tak kenapa si pizi sotong ni dah mula melalak..cadangkan untuk diadakan audit operasi haji oleh TH tu.

    Secara tersiratnya..dia nak promotekan dirinya agar dilantik untuk mengetuai JK Audit tu lah. Takkan lah kita tak perasan..dia ni sekarang dah nyawa2 ikan dari segi kewangan beb...dah nak miss syoru .

    Tengok..apa jadi pada Invokenya tu...dah tak mampu beroperasi lagi dan dengar citer ramai kakitangan Invoke dah 2-3 bulan tak dibayar gaji. Takkan lah nak telan air liur aje kot..anak bini nak kena bagi makan jugak.

    Dengan dia melalak dan meroyan macam orang gila dalam isu TH ni..dia mengharapkan agar Tun Madey nampak kesungguhannya tu dan mana lah tau, Tun akan campak secebis tulang padanya.

    Sori naik lori lah kan...Tun Madey takkan beri muka pada sesapa saja yang ada kaitan dengan Bang non, khususnya orang2 macam Pizi ni..bahaya beb..umpama beri peluru untuk digunakan menembak kita semula. Senang citer..Tun takkan beri apa2 peluang pada orang macam Pizi ni..takut2 seperti melepaskan anjing tersepit..bila dah lepas..dingap balik tangan orang yang melepaskannya tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang ANJING aku tahu, kau sorang je kat sini

      Delete
    2. melayutakberkhatan..lahir tak cukup bulan..meminjam kata2 tepat lagi bernas si Anon tu!!!!

      Pelik bin Ajaib betul lah kat bawah pemerintahan Rejim Haprakan ni kan...lepas satu satu lawak bodo lagi bangang yang diputarkan oleh menteri2 kabinet kayu reput Haprakan ni..untuk menyerlahkan kebangangan mereka kepada rakyat..macam berlumba2 pulak diorang semua kan..setuju kan beb ???

      Selepas Menteri Kasut Hitam Sekarang Ada Menteri Sticker pulak dahhhh!!!!

      Setiap hari pasti ada sahaja Menteri dan Timbalan Menteri Pakatan Harapan membuat sitkom dan lawak jenaka di Parlimen.

      Tentu kau ingat Satu soalan ditanya di Parlimen, semalam...

      Apakah cara kerajaan PH untuk mencapai sasaran 26 juta pelancong ke Malaysia untuk tahun ini?

      Apa jawapan Menteri Pelancongan Pakatan Harapan, dengan penuh bangga,

      Kita letak sticker (pelekat). Ini cara Menteri Pakatan Harapan untuk membuat pasaran yang tinggi untuk Malaysia.

      Sekarang kita ada satu teori baru.

      Mempromosikan pelancong ke Malaysia adalah dengan meletakkan sticker bertulis, "Selamat Datang Ke Malaysia".

      Belum habis menteri kasut dan stokin, kini Rakyat Malaysia dihadiahkan dengan Menteri Sticker.

      Teresa Kok dengan lawak menoreh getah musim tengkujuh, Lim Guan Eng dengan lawak menipu FDI negara, Azmin Ali dengan lawak mahu desak negara OPEC kurangkan pengeluaran minyak, Maszlee Malik pula dengan lawak 1MDB dimuatkan dalam sejarah Malaysia dan kasut hitam serta kolam renangnya.

      Kini ada pula lawak yang terbaru, tampal sticker untuk tarik pelancong.

      Kesimpulannya, nampaknya menteri-menteri Kerajaan Pakatan Harapan telah membuktikan kebenaran kata-kata Albert Einstein bahawa perbezaan kebijaksanaan dan kebodohan adalah..... kebodohan itu tiada batasan, seperti yang ditunjukkan oleh menteri2 Haprakan ni kan ????



      Delete
    3. Betul juga sabda Rasulullah
      Kalau diberi segunung emas,
      Anak Adam akan minta segunung lagi
      Sehingga pasir ada di dalam mulutnya...

      Cuba kau tengok Najib HARAMJADAH kau
      Dah masuk 42 juta duit src, tak cukup
      Masuk 2.6 billion pon tak cukup jugak
      Besar betul nafsu seekor BETINA yang mengaku
      "FIRST LADY OF MALAYSIA"
      Siapa agaknya tu, anjing?

      Delete
  8. Aku tabik betol dgn penyamaran Kejora.Boleh kasi
    PhD!!!!!

    Semua dah kena main!

    Dengan anak Tok Guru...sory beb!!Kih..kih..

    ReplyDelete
  9. melayutakberkhatan..kau perasan tak benda ni haah ???

    Sejak akhir2 ni..semakin banyak isu2 berkaitan menteri2 Rejim Hprakan ni, khususnya dari Bersatu semakin menjadi2 ditularkan dan menjadi tajuk2 utama media arus perdana dan media sosial.

    Yang paling teruk dilondehkan ialah menteri kasut hitam tu lah kan...selang sehari..ada aje isu berkaitannya yang dijadikan tajuk sensasi berita.

    Lepas isu 1MDB bakal dimasukkan dalam silibus sejarah..kini isu PTPTN pulak yang dibangkitkannya. Tengok..Bang Non dan AMK Keadilan dah mula berbunyi untuk membalun menteri tu..sampaikan terjegil biji mata Bang Non kerana terlalu marah pasal isu ni.

    Bang Non juga dah tegaskan akan berjumpa menteri kasut hitam dan Wan Ji dalam masa yang terdekat untuk mendapatkan penerangan yang lebih lanjut berkaitan isu ni..maksudnya..Bang non nak basuh diorang berdua tu cukup2 sampai sesak nafas.

    Nampak dari luar..macam Bang Non tak setuju ngan Dr. Maszlee dan Wan ji..tapi yang tersiratnya ialah Bangbg Non nak bambu Tun Madey jugak kerana menteri2 dari Bersatu ni langsung tak boleh buat keje..dan tak memberi nilai tambah kepada Rejim haprakan.

    Jadi tepat lah telahan penganalisa2 politik bahawa perseteruan antara Bang Non dan Tun Madey ni masih belum reda lagi..sikit pun tak berkurangan. Bang Non akan ambil peluang untuk terus aib dan malukan Tun Madey dan Bersatu jika ada peluang yang terbuka luas seperti dalam isu PTPTN ni. Kita tengok aje lah..apa reaksi dari Tun Madey...tak mungkin dia akan biarkan Bang Non buat macam tu sesuka hati aje..WAJIB diajar dan diberikan teguran keras kepada Bang Non.

    Fuyooo..Ini lah yang rakyat Msia nak tengok..perang politik antara mereka berdua terus hangat membara...dan yang pastinya , DAPigs lah yang bertepuk tangan dan bersuka ria kerana projek mereka untuk melaga2kan kedua2 pemimpin ni swedang berjalan dengan lancar !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wooooiiit anjing
      Cuba cerita pasal tabung haji boleh tak sual
      Tunggu Budin tulis pasal PTPTN baru kau boleh menyalak sepuas-puasnya
      Boleh tak anjing

      Delete
    2. Tn. Budin dan melayutakberkhatan... mintak tolong cari maklumat dan tentu sahkan adakah ini benar atau salah?

      1. Hospital tertentu di negara kita dah jual saham kat jepun. Jadi ia bakal milik jepun lah kan ???

      2. Terdengar khabar airport pun sama jugak. Ada mengatakan kononnya nak dapat dpt 4billion... kawasan telah dijual 25/30% ke swasta.

      Padahal dikatakan nilai sebenar berbelas bilion. Dijual dgn harga murah.

      Sumber mengatakan MAB dah bayar kat kerajaan setahun. Ni dah terbalik.... kerajaan pulak yang kena bayar kat swasta.

      Adakah benar? Perjanjian macam mana ni jika benar? Jual kat sape? Kata ada masuk kat the edge.

      Mungkin kecil beritanya atau org tak perasan.

      Padahal sejak dulu airport hak milik penuh kerajaan. Jika benar sejarah baru telah tercipta!!!! Kini Menjadi milik swasta/asing?

      Kehebatan DS najib mengujudkan banyak sukuk/bon untuk menjana pendaptan negara... bukan dengan menjual aset negara.

      Di sinilah nampak betapa kehebatan DS Najib untuk menjana pendpatan negara.

      2. Ada juga kabar terbaru keretapi tanah melayu juga akan terima nasib yang sama? Ktm banyak tanah. Adakah benar tanah2 ni semua bakal dijual untuk membayar hutang negara????

      Please cari info...Betul ke Tanah tanah melayu akan tergadai tak lama lagi?

      3. Yang lebih memeranjatkan berkaitan hospital kerajaan? Apa yang dibincang? Jeng jeng jeng..

      4. Petronas semua dah dengar kabar angin. Tunggu je la....tak lama lagi meletop lah berita tu beb !!!!

      Semua ni kan bawah khazanah? Bos lama khazanah dah diberhentikan? Kini khazanah bawah sape eerk...LU pikir lah sendiri projek besar dia tu bhai !!!!


      Delete
    3. Apasal aku dengan Budin nak pergi cari maklumat pasal hospital pulak.
      Apa kau ingat aku ni barua kau ke?
      Kau kan barua anjing UMNO HARAMJADAH
      Apa kau tak boleh cari sendiri ke??
      P**i'm*k kau la babi

      Delete
    4. Lek lah beb !!!! Kau kan pak arip serba tau kat negara ni...mat kepoh yang cukup disegani ramai.

      Dah tentu lah kau ada info pasal hal tu kan..mustahil kaalu kau tak tau..iyelah penjilat tegar tolor si Ah Beng dan sewaktu dengannya..tak caya lah kaalu tak tau walau sikit pun.

      Kongsi2 lah sikit info tu dengan kengkawan kat sini..takkan lah nak kemut sorang2 aje kot ???? Tak rock lah kalau macam tu...

      Delete
    5. Apa kau pikir aku ni barua serba tau macam kau ke anjing? Kau kan profesor putar belit no Wahid dalam UMNO HARAMJADAH tu

      Delete
    6. Eeeehhh...Bukan ke kau ni barua aku ke ..hari tu kau janji sanggup buat apa saja arahan aku..sekarang tak nak pulak???

      Susah lah kau ni..tak paham betul lah aku dengan kau ni..cakap sebijik macam lidah biawak yang bercabang tu bhai !!!!

      Delete
    7. geng najis ni lembu najibut oh

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Bila Kejora nak ke Sarawak
    Mas tersedu nangis

    Dia call pensyarah,kawan sebiliknya masa kat KL,
    minta buat pantun untuk Abang Kejora, bekas kakasihnya.

    Ini akau wassapkan untuk tatapan Abang Kejora.


    Ceritanya gebang,disanjung si daei
    Bukannya sebarang,terpendam Iman
    Cintanya Abang,Mas junjung hargai
    Akan dikenang,tak terpadam zaman

    ReplyDelete
  12. kesian geng najib..masa jd kerajaan nk spin dah jd pembangkangpun nak spin jgk
    ka pasal tabung azeez ni..ooppss tabung hajee ler

    ReplyDelete
  13. Report dah dibuat, tunggu saje lah siasatan
    Tak perlu memaki macam melayutakberkhatan
    Memaki mencarut itu dah jd perangai syaitan
    Sewel mcm gini sesuai duduk kat Tg Rambutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payahlah nak ulang ulang komen bodoh kau tu
      Kejora musibat.
      Dah mati akal ke?
      Pergi cium dalam kain Rosmah Mansor puaka
      Nanti banyak dapat ilham

      Delete
    2. melayutakberkhatan..Alhamdulillah..satu lagi satu lagi peristiwa bersejarah bakal tercatit dengan tinta emas di negara tercinta ni.

      Ini lah permulaan kepada satu koalisi yang cukup2 dinanti oleh bani melayu Islam di negara bertuah ni sejak sekian lama dan akhirnya...menjadi kenyataan dengan izinNya yang maha Esa...Aminnn!!!!

      Ayuh..kita ramai2 ..tanpa mengira pegangan dan ideologi politik untuk sama2 sujud syukur atas peristiwa penuh sejarah ni beb !!!!

      #PERHIMPUNANBERSEJARAH PAS UMNO DI STADIUM SULTAN MUHAMMAD KE-4 MALAM INI!!!!

      Buat pertama kali dalam sejarah pemimpin utama daripada Pas dan UMNO akan berkongsi satu pentas ceramah di negeri ini iaitu di perkarangan Stadium Sultan Muhammad Ke-4 di sini pada pukul 8.30 malam ini.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa akan bersama menyampaikan pidato dalam #PerhimpunanBersejarah – Isu-Isu Semasa UMNO Pas, Umat Islam Bangkit Menentang ICERD tersebut.

      Tidak dinafikan, telah ada pemimpin Pas dan UMNO berkongsi satu pentas sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) di Kelantan tetapi itu adalah atas dasar hubungan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat.

      Kali ini, mereka berkongsi satu fikrah yang sama iaitu demi kepentingan Islam dan Melayu.

      Malah sejak dua minggu lalu, pemimpin sayap Pemuda dan peringkat bahagian atau kawasan UMNO serta Pas telah bersama mengadakan ceramah mengenai isu-isu semasa di seluruh Kelantan.

      Biarpun tiada kerjasama politik atau hanya disebut atas dasar ‘kebersamaan’ dalam isu-isu tertentu namun banyak pihak melihat ini adalah petanda baik untuk kedua-dua parti itu menjalinkan hubungan yang lebih erat.

      Semenatara itu, Annuar dalam pesanan ringkas melalui WhatsApp menjemput seluruh rakyat negeri ini untuk hadir dalam perhimpunan bersejarah itu.

      “Ceramah Pas dan UMNO pertama, Khamis 6/12/18, jam 8.30 malam.

      “Saya bersetuju untuk bersama Timbalan Presiden Pas, YB Tuan Ibrahim Tuan Man berkongsi pentas ceramah di perkarangan stadium Sultan Muhammad keIV KB. Semua dijemput meramaikan himpunan bersejarah ini,” katanya

























      Delete
    3. Pergi mampus lah dengan perhimpunan pas tu
      Tak de faedahnya. Ada pon tak bertambah, tak ada pon tak rasa kehilangan
      Pedagang ugama

      Delete
  14. 'Sampai Sarawak' beras dah tumbuk
    Bulan dah lama menunggu pungguk
    Mesti 'rindunya' sedang dipupuk
    Tetapi kenapa di Budin menyibuk?

    Itu tandanya kojola bulak
    Takdenya 'awek' oghang Sarawak
    Tunjuk aksi ilusi diciplak
    Mahu dilihat, "terrornya awak!"

    Tadi katanya awek di 'rimba'
    Dia yg tulis..cuba periksa
    'wifi susah' letih mencuba
    Masuk Budin...macam biasa?

    Bohong politik satu cerita
    Ilusi 'awek' konon bercinta
    Najib: "Apalah malang nasibnya kita"
    "pencacai bangang aku derita!"

    Kojola lawa si ayam sabung
    'Awek rimba' dia dah dokong
    Kat Tasek Biru atau Sentubong?
    Di sana'lawa' maknanya sombong!

    Jangan main2 awek Sarawak
    Silap laku parahlah awak
    Kat blog Budin boleh melawak
    Di sana jangan perangai biawak!

    Heh..heh..heh..heh..

    ReplyDelete
  15. Melayutakberkhatan ini ada masalah mental
    Lahirnya tepi longkang, bukan kat hospital
    Dia lahir tak cukup bulan, tali pusat berpintal
    Kepala kecik, tapi perut macam ikan buntal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woooof woooof woooof woooof
      Anjing kejora haramjadah menyalak nyalak
      Mana pantat tun kau
      Kau tak nak jual ke
      Aku sedia beli

      Delete
  16. Melayutakberkhatan gigi rongak tinggal geraham
    Yang aku hantar tu pantun, apa kau tak faham?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kan bini kau yang kalau senyum macam monyet tua

      Delete
    2. Heeep!!! Hari tu kau ngaku dengan bangganya kat blog ni itu kan bini kau...apasal pulak boleh jadi bini orang lain pulak..sudah tukar ka haah ?????

      Delete
    3. Aku ingat kau baru jilat benda dalam kain Rosmah Mansor puaka tu, sebab tu kau melalut cakap bini kau

      Delete
  17. Melayutakberkhatan pelir kulup kepala gondol
    Aku tengok sebijik mcm babi je kau menyondol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu kan pakcik kau yang selalu bedal lobang jubo kau
      Pelir kulup kepala gondol hidung rompong

      Delete
    2. Eiiik..Bukan lah. Tu kan pak mertua kau beb !!!

      Nampak gayanya kau ni dah meroyan sesangat bila dah kena taram kaw2 tiap2 hari sampai dah lupa dan tak kenal orang lagi kot ????

      Delete
    3. Kau ni betul bodoh macam babi la
      DIA cakap dia tengok kulup pakcik dia.
      Jangan jangan kau bertiga ni ada buat orgy tak?
      Hisssss, babi anjing pon tak buat orgy

      Delete
  18. MAsih den tunggui citor dari Srawak..

    Jangan-jangan tipo!!!

    kIH KIH KIH

    ReplyDelete
  19. IPesankan mentera menjerat Wak-Wak
    Mnganpenyerr meriam yg ongko bawak
    Ingatkan Kejora dah sampai Srawak
    Ngopenyer ikut Maniam kejar biawak

    ReplyDelete
  20. melayutakberkhatan...Jangan lupa tarikh keramat 8 Disember nanti..jangan kau ponteng pulak tau !!!! . Ini aku sajikan bahan bacan yang akan naikkan semangat kau tu beb !!!!

    Hadir Himpunan Anti ICERD Adalah "COOL"

    APA YANG RAKYAT BOLEH BELAJAR DARIPADA PEMILIHAN MAJLIS PEGUAM

    Pemilihan Majlis Peguam (Malaysian Bar) yang berlaku semalam menunjukkan secara jelas kebangkitan golongan konservatif...

    Tetapi ramai yang silap faham dan berfikir bahawa ia berlaku kerana pengundi2 yang memilih golongan 'libtards' sebelum ini telah berubah dan memilih golongan kanan...

    Hakikatnya tidak (jika ada pun sedikit)...

    Yang berlaku sebenarnya adalah kebangkitan golongan senyap...

    Pemilihan Malaysian Bar acap kali dikritik disebabkan jumlah keluar mengundi yang rendah...

    Pemilihan tahun lepas contohnya hanya menyaksikan 18.2% pengundi menunaikan tugas mereka...

    Tetapi tahun ini berbeza...

    Apa yang berlaku ialah jumlah yang mengundi meningkat mendadak daripada 3,279 pada tahun lepas kepada 5,512 pada tahun ini...

    Ini menunjukkan majoriti senyap yang selama ini malas nak mengundi dan malas ambil tahu mula bangun menunjukkan sikap dan pendirian mereka...

    Penyebab Kebangkitan Majoriti Senyap

    Soalnya kenapa bangkit?

    Seorang kaunselor berdaftar memberitahu, antara sikap asas manusia adalah kita suka mengikut trend atau bersama dengan majoriti...

    Dalam psikologi, ia di panggil 'social proof'...

    Ia menunjukkan bahawa manusia mudah terpengaruh dengan persekitaran dan pandangan sekeliling semasa membuat keputusan...

    Istilah ini diperkenalkan oleh Dr Robert Cialdini pada tahun 1984 melalui bukunya, 'Influence'...

    Keadaan inilah yang sebenarnya berlaku pada PRU 14...

    Trend ketika itu adalah menyokong Mahathir ialah 'COOL'...

    Mengidolakan Guan Eng adalah 'ELEGANT'...

    Tapi mempertahankan Najib adalah 'MACAI'...

    Soal FAKTA sudah jatuh nombor 2...

    Nombor 1 adalah 'TREND'...

    Atas sebab itu saya sangat mempertahankan Himpunan 812...

    Pemilihan Majlis Peguam yang berjaya di kuasai golongan pro status quo semalam menunjukkan bahawa rakyat hanya MAHU atau BERANI bersuara dan bertindak JIKA mereka tahu mereka tidak bersendirian...

    Himpunan 812 adalah titik mula kebangkitan kaum pribumi...

    Ia akan menjadi 'trendsetter' bahawa adalah sesuatu yang sangat 'COOL' untuk menjadi bangsa bumiputera...

    Adalah sesuatu yang sangat 'ELEGANT' untuk menjadi konservatif...

    Dan adalah sesuatu yang sangat 'STYLO' untuk menjadi Muslim yang berpegang kuat kepada akar agamanya...

    Oleh itu sahabat2 ku :

    Gagahkanlah dirimu Sabtu ini untuk bersama sama menjadi sebahagian daripada sejarah yang akan mengembalikan semula negara ini ke asas pembentukannya...

    Kerana percayalah pada hari ini, berdiam diri bukan lagi satu pilihan...

    Silence were never an option!!!

    MARILAH KITA BERSATU HATI, KETEPIKAN PERBEZAAN POLITIK, LUPAKAN PERSELISIHAN SESAMA KITA KERANA UGAMA, BANGSA, TANAH AIR DAN ANAK CUCU KITA MEMERLUKAN KEHADIRAN KITA DI PERHIMPUNAN UMMAH 812...

    KITA BERHIMPUN BUKAN UNTUK MENIMBULKAN KEKACAUAN TETAPI KITA BERHIMPUN UNTUK MENYAMPAIKAN MESEJ YANG CUKUP JELAS KEPADA MEREKA :

    BENAR...

    SIFAT BANGSA MELAYU SUKA MENGALAH DAN BENCI BERBALAH...

    TAPI BILA BANGSA MELAYU MENGALAH, BUKAN BERERTI BANGSA MELAYU ITU LEMAH...

    BUKALAH KITAB SEJARAH...

    KEGEMILANGAN SEMANGAT PERJUANGAN NENEK MOYANG KAMI TELAH MULA MENGALIR SEMULA DALAM SETIAP URAT DARAH ANAK CUCU MEREKA HARI INI...

    HARIMAU YANG TELAH LAMA TIDUR, KINI TELAH SEDAR SEMULA!!!

    QURSANI YANG TELAH LAMA MEMBEKU, KINI TELAH TERASA KEHANGATANNYA SEMULA!!!

    CUMA QURSANI YANG MENGALIR SEKARANG ADALAH QURSANI TUAH!!!

    JANGAN SAMPAI QURSANI JEBAT TURUT MENGALIR!!!

    QURSANI TUAH PENUH BERHEMAH DAN BERTINDAK PENUH HIKMAH!!!

    TAPI QURSANI JEBAT, TIDAK PERNAH ADA PERKATAAN MENYERAH!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi mampus lah kau dengan perhimpunan orang-orang bodoh

      Delete
    2. melayutakberkhatan...sebagai cai tegar kipas mati dan penilat tolor Tun Madey sampai licin berkilat...kau tentu boleh beri pencerahan panjang lebar pada semua pengunjung blog ni berkaitan beriyta di bawah ni...citer ngan jujur tau..jangan spin atau pusing2 ..boleh kan beb ????

      Apa tujuan perhimpunan Pro ICERD diadakan pada 8 Disember ni haah ????

      mealyutakberkhatan...pada pandangan kau yang senteng tu..ada ke patut pada hari rakyat akan berhimpun untuk menyatakan penolakan terhadap ICERD dan mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang mengumumkan tidak akan meratifikasinya..... Perdana Menteri, khabarnya, akan hadir merasmikan satu himpunan “pro-ICERD” di Petaling Jaya.

      Justeru bagaimanakah pihak pemerintah ingin meyakinkan rakyat bahawa kenyataan tidak akan meratifikasikan ICERD sebagai sesuatu yang boleh dipercayai?

      Setelah sekian banyak penipuan dan pemungkiran janji dilakukan, kehadiran Perdana Menteri di majlis tersebut membuat rakyat merasa curiga dan was-was dengan pendirian sebenar kerajaan.

      Tentu kau setuju kalau WAJIB Tun Madey dan pemimpin2 melayu dalam Fuckatan Haprakan termasuk lah cai2 serta balaci2 tegar macam kau ni hadir ke Himpunan Aman di jalan Raja tu..dan bukannya di PJ..itu kan himpunan yang didalangi oleh DAPigs untuk menyokong ICERD,,apa sal pulak Tun Madey nak hadir kat situ pulak kan ????

      Delete
  21. Mana pantun kau duhai melayutakberkhatan?
    Lama aku tunggu knp diam hei babi hutan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woooof woooof woooof woooof woooof
      Oooiink oooiink oooiink oooiink oooiink

      Delete
    2. melayutakberkhatan...Aku konpom 150% bahawa kau akan bersetuju jika kita sama2 katakan....

      Benda-Benda Tak Pasti, Jangan Masuk Dalam Sejarahlah

      Ada cadangan agar “skandal” SatuMDB ini dijadikan sebagai sejarah negara.

      Sudah tentu bila yang bercakap tu ialah Menteri yang jaga sekolah, maka dari sudut pandangan orang ramai... dia mahu masukkannya dalam sukatan pelajaranSejarah.

      Tak boleh salahkan orang yang menganggap, salahkan mulut yang bercakap.

      Kita bernasib baik cadangan paling bodoh abad ini tidak dihalakan ke situ (sukatan pelajaran) apabila penafian diberikan (setelah teruk dihentam).

      Kalau tidak, alamat setiap kali bertukar pemerintah, setiap kali itu jugaklah sejarah berubah.

      Pun begitu masih ada juga usaha untuk “mensejarahkan” perkara ini, sekalipun tak masuk dalam sukatan pelajaran sekolah.

      Dari apa yang kita faham, berdasarkan beberapa tindakan perundangan yang diambil di Amerika Syarikat berkaitan perkara tersebut, yang dikatakan “skandal” SatuMDB ini ialah sebenarnya skandal IPIC.

      Duit mereka yang nampaknya kena tipu, bukan duit SatuMDB pun.

      Tak hairan sehingga sekarang di negara ini tak siapa didakwa kerana mencuri wang dari syarikat tersebut. Dan suspek utama yang dicari berkaitan dengan itu ialah JL bukan sesiapa yang lain.

      Perdana Menteri ke 6, Datuk Seri Najib Tun Razak, jauh lagilah.

      Nak masuk sejarah macam mana? Bukan “sejarah” kita pun nampaknya.

      Yang mengadu kena tipu syarikat luar negara, yang kena tindakan undang-undang di Amerika pun adalah bank pelaburan negara luar.

      Melainkan JL yang sedang dicari, tak siapa pun dari negara ini yang benar-benar terlibat seperti dinamakan dalam apa-apa tindakan undang-undang di semua negara terlibat, sejarah kita ke tu?

      Cakap pasal skandal, semua orang tahu sekarang, persepsi sama ada sesuatu yang berlaku itu ialah skandal atau tidak, bergantung kepada politik.

      Masa dia belah sini dan menguntungkan dia macam itu, skandal, masa dia sebelah sana dan menguntungkan dia macam ini, bukan skandal pulak.

      Banyak contoh dah kalau nak disenaraikan satu persatu, tapi yang pentingnya, takkan benda-benda macam ni nak dijadikan sejarah?

      Sebaliknya, kalau nak dikatakan berjuta-juta rakyat yang ditipu bila janji dalam pilihanraya tidak dilaksanakan sebagai sejarah, itu mungkin boleh – setaraf alasan WMD yang digunakan Amerika untuk menjarah negara Iraq dulu.

      Hampir semua kena tipu dan ini adalah fakta – apa pun lah alasan yang diberikan oleh Rejim Haprakan ni.

      Boleh masuk sejarah tu bhai saab...amacam ..tentu kau setuju kan ?????

      Delete
    3. Jangan lupa Najib HARAMJADAH kau akan masuk sejarah dunia...
      Penyamun terulung dengan nilai 2,600,000,000

      Delete
  22. Cantiknya pantun melayutakberkhatan
    Rupa macam anjing, suara babi hutan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke babi
      Tapi tak boleh menang kau dari segi kebabian yang tak berbelah bagi ketaatan kepada Najib HARAMJADAH kau

      Delete
  23. melayutakberkhatan...Dah baca ulasan terbaru dari DS Najib lagi ke belum...kalau belum..jangan pulak kau sampai menghantuk2kan kapla kau kat dinding kerana frust..ni haah..aku postkan khas untuk kau kat sini beb ..my bosom buddy !!!!

    Perjanjian penjualan tanah Tanjung Pagar dibuat bekas Menteri Kewangan yang juga bekas Perdana Menteri.

    Tanjong Pagar.

    Saya lihat ramai tidak berapa faham tentang isu tanah KTM di Tanjong Pagar, Singapura dan cepat benar tuduh saya telah jual tanah hak Malaysia.

    Alangkah senangnya untuk menuduh!

    Biar saya jelaskan.

    Perjanjian asal untuk menghentikan stesen keretapi di Tanjong Pagar dan menukar tanah bukan dipersetujui oleh saya tetapi dirunding dan ditandatangan oleh Menteri Kewangan kita pada tahun 1990.

    Di bawah perjanjian 1990 ini, Malaysia bersetuju untuk memindah stesen di Tanjong Pagar kepada stesen baru di Kranji – bukan saya yang bersetuju.

    Sebagai pampasan, Malaysia akan membangunankan tiga pakej tanah milik KTM di Tanjong Pagar, Kranji dan Woodlands di dalam syarikat JV bersama dengan Singapura mengikut nisbah 60% untuk Malaysia dan 40% untuk Singapura.

    Selepas kerajaan PM4 menandatangani perjanjian ini, kerajaan PM4 juga tidak mahu menghormati perjanjian ini dan meminta untuk 3 pakej tanah di Bukit Timah milik KTM juga di masukkan.

    Singapura pun bersetuju untuk memasukkan tanah Bukit Timah di dalam rancangan pembangunan bersama tetapi Malaysia tetap tidak mahu menghormati perjanjian ini kerana masih bersengketa dengan Singapura di dalam pelbagai isu pada masa itu.

    Oleh itu, perjanjian dan tanah-tanah KTM terbiar begitu sahaja selama 20 tahun tanpa memberi hasil satu sen kepada kita.

    Tanah-tanah ini asalnya diberi kepada KTM pada tahun 1918 mengikut Akta Keretapi pada masa itu. Ianya tanah pajakan 999 tahun dan syarat guna tanah dihadkan kepada kegunaan keretapi sahaja.

    Ia tidak boleh dibangunkan atau digunakan untuk projek-projek lain.

    Kebanyakan tanah itu juga terlalu sempit untuk projek pembinaan kerana laluan landasan keretapi memang tidak luas.

    Jika Singapura tidak bersetuju dengan kita dan tidak menukar syarat kegunaan tanah, tanah KTM itu akan terus dibiarkan begitu sahaja.

    Tunggu lagi 999 tahun pun tidak akan memberi satu sen faedah kepada sesiapa. Malah kita perlu membayar cukai tanah tahunan kepada Singapura.

    Pada tahun 2010, saya pun berunding dengan kerajaan Singapura dan mencapai persetujuan baru di mana mereka akan memberi 4 pakej tanah di Marina Bay (dekat dengan Marina Bay Sands) dan 2 pakej di Ophir-Rochor sebagai tukaran kepada satu pakej tanah di Tanjung Pagar, satu pakej di Kranji, satu pakej di Woodlands dan 3 pakej di Bukit Timah.

    Iaitu, 6 pakej tanah bertukar dengan 6 pakej tanah.

    Sesiapa yang mengenali Singapura tahu bahawa tanah di Marina Bay ialah yang paling berharga manakala kawasan Ophir-Rochor ialah pusat perniagaan (CBD) baru Singapura.

    Jauh lebih berharga berbanding tanah-tanah di Bukit Timah, Kranji atau Bukit Timah.

    Tanah-tanah ini telah dibangunkan oleh syarikat perkongsian bersama antara negara Malaysia dan Singapura bernama M-S Pte Ltd di mana pemilikan 60% kita diletak di bawah Khazanah Nasional.

    Projek di Marina Bay dinamakan Marina One dan bernilai S$7 bilion (RM21.3 bilion) manakala projek di Ophir-Rochor diberi nama DUO Residences bernilai S$4 bilion (RM12.2 bilion).

    Kedua-dua projek ini telah berjaya disiapkan pada awal tahun ini dan kini amat berjaya, memberi pulangan besar kepada negara.

    Projek di Marina One sebesar 3.67 juta kaki persegi melingkupi dua menara 34 tingkat kediaman mewah, dua bangunan 30 tingkat pejabat gred A dan pusat membeli-belah “The Heart”.

    Banyak syarikat terkenal seperti FaceBook, PWC, Grab, bank komersil dan sebagainya telah berpindah ke Marina One dan telah mula membayar sewa kepada syarikat milik Khazanah – pulangan berterusan jangka panjang untuk kita.

    Beberapa bulan lalu, laporan media Singapura melaporkan Khazanah Nasional di bawah kerajaan PH sedang berunding untuk menjualkan pegangan 60% ini kepada Temasek, kerajaan Singapura.

    Najib Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apaaaaaaa???
      Kau nak suruh aku baca tulisan si Najib HARAMJADAH penipu tersohor dunia?
      Ooooo tak payah
      Terima kasih lah banyak banyak
      Cuma anjing bodoh eh salah
      Cuma orang bodoh macam kau aje yang percaya dengan si penipu ni


      Mana ada duit 2.6 billion dalam akaun bank saya...
      Kalau saya nak tipu pon, tak kan saya nak masuk dalam akaun bank saya....
      Bila dah kantoi, oh itu derma
      Habis anjing babi UMNO HARAMJADAH semua percaya

      Delete
  24. melayutakberkhatan....Malam2 jumaat macam ni, ada bagusnya jugak kita belajar sedikit mengenai sejarah negara tercinta ni..boleh kan ????

    Soalan yang perlu kau dan cai2 haprak kat blog ni jawab..mudah aje beb!!!!

    Soalannya:

    Pada tarikh 9 Mei 2018. Pakatan Harapan telah memenangi PRU KE 14 dengan cara-----------------

    A) Menipu
    B) Membohong
    C) Memfitnah
    D) Semua di atas

    Haah..apa lagi tunggu...cuba lah jawabnya secara jujur tanpa tangguh...boleh kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua salah
      Jawapan nya adalah
      Rakyat Malaysia dah menyampah dengan penipuan najib dan meluat dengan tingkah laku fat lady of Malaysia.
      Belum lagi dikira dengan kebodohan Zahid komidi dan yang sewaktu dengannya.
      Ok, aku nak stop dulu
      Nak main dengan bini aku
      Bukan macam kau, main dengan komputer.
      Get a life GENG NAJIS HARAMJADAH
      Selamat malam

      Delete
  25. melayutakberkhatan...Kalau kau ni betul2 ada perasaan cintakan bani melayu dan Islam dalam diri kau..dah tentu lah kau menjadi orang pertama yang menyokong kenyataan sahih lagi tepat di bawah ni kan ???

    MENUJU 8/12: SJKC-T TIDAK LAYAK TERIMA BANTUAN KERAJAAN - MANTAN HAKIM

    melayutakberkhatan dan sobat2 yang ku kasihi sekelian...

    Insaf lah wahai Melayu yang berkobar-kobar semangatnya mempertahankan peruntukan yang diberikan oleh kerajaan PH kepada sekolah jenis cina dan tamil...

    Ketahuilah yang mana, kedua-dua jenis sekolah itu langsung tidak layak mendapat bantuan kewangan dari kerajaan Malaysia.

    Ini bukan sembang khinzir boleh terbang, tapi perkara ini telah disahkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Ya.. memang benar, di zaman pemerintahan BN dulu, BN ada beri peruntukan kepada Sekolah Cina dan Tamil, tetapi pada ketika itu, mereka tidak pula menuntut HAK SAMA-RATA seperti apa yang berlaku sekarang ini...

    Dulu mereka takut nak bersuara kerana ketika itu bangsa Melayu bersatu padu, sekarang?

    korang tengoklah sendiri, apa pun rasanya masih belum terlambat untuk MELAYU bertindak.

    melayutakberkhatan...mohon agar kau google dua video yang kini tular di media sosial...yang menceritakan segala-galanya...

    Yang pertama...Video mantan Hakim Mahkamah Rayuan menerangkan Hak Sekolah Cina dan Tamil.

    Video kedua...Zul Nordin mengesahkan yang kita boleh mencabar penubuhan Sekolah Cina dan Tamil di Mahkamah.

    melayutanahselatan..aku nasihatkan kau google dan tonton video tu tanpa tangguh dan secepat mungkin...sebelum ia dideletekan bhai !!!!

    ReplyDelete
  26. melayutakberkhatan dan cai2 haprak yang bersepah2 kat blog ni...Aku tau korang semua memang nak sangat hadir ke Himpunan Aman pada 8 Disember ni kan..tapi korang bimbamg tentang keselamatan korang kat Himpunan tu ..betul tak???

    Weiii...korang jangan lah risau tak tentu pasal pulak beb. InsyaAllah keselematan korang dan semua yang hadir akan dikawal sepenuhnya..tak caya..cuba baca kenyataan kat bawah ni !!!!

    5,000 Pemuda UMNO, PAS Jaga Keharmonian Himpunan ICERD

    Kira-kira 5,000 ahli Pemuda UMNO dan Jabatan Amal PAS akan turun padang bergandingan dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menjaga keamanan serta memastikan kelancaran program Himpunan Ummah di Dataran Merdeka, Sabtu ini.

    Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, berkata peserta perhimpunan diharapkan tidak mencetuskan sebarang unsur perkauman mahupun menyentuh sensitiviti mana-mana agama, sebaliknya dapat berhimpun dengan aman serta harmoni.

    Beliau berkata, pihaknya juga akan memastikan sebarang bentuk provokasi sama ada melalui perbuatan, poster, ‘placard’, laungan, sorakan yang menyentuh isu perkauman dan agama dilakukan mana-mana individu akan segera diserahkan kepada pihak berkuasa.

    “Pemuda UMNO juga mengharapkan kerjasama semua pihak supaya mengambil gambar individu yang tidak bertanggungjawab dan diserahkan kepada pihak keselamatan, selain sentiasa menjaga disiplin termasuk kebersihan dengan membawa plastik hitam untuk membersihkan sampah sarap yang didapati sepanjang berarak atau berhimpun di Dataran Merdeka nanti.

    “Sekali lagi ingin ditegaskan bahawa Himpunan Ummah 8 Disember ini adalah solidariti rakyat, bukan sahaja menolak ratifikasi ICERD (Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum) tetapi membantah apa juga bentuk usaha untuk meruntuhkan keharmonian pelbagai agama dan kaum.

    “Ini kerana kita adalah rakyat Malaysia yang cintakan keamanan yang dibina berpaksikan Perlembagaan Persekutuan serta mengikut acuan kita sendiri,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.

    Menurut Asyraf Wajdi, peserta yang akan hadir pada Sabtu ini juga diminta bersolidariti dengan berpakaian putih selama sehari selain mengibarkan Jalur Gemilang sebagai tanda kecintaan kepada keamanan, keharmonian pelbagai agama dan kaum.

    melayutakberkhatan..kau dah ada baju T warna putih ke belum..kalau belum... aku boleh payungkan sehelai..ok tak????

    ReplyDelete
  27. Astaghfirullah...Ada tak sesapa yang kat blog ni dapat memberi pencerahan pada kita semua mengenai isu ni haah ???

    KLCC, Putrajaya Lambang Freemason &Illuminati, Kata Blogger


    BLOGGER anti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa ‘ikon batu’ Menara Kembar Petronas KLCC, Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang merupakan simbol Illuminati dan Freemason yang dibina Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang memerintah selama 22 tahun.

    Memetik MD, blogger itu menulis di halaman Facebooknya semalam, penulis blog APA (Aku Peduli Apa), Azmi Ibrahim berkata, senibina diagungkan rakyat yang mengandungi unsur Freemason dan Illuminati juga termasuk Masjid Putrajaya.

    “Cuma “SIMBOL TERAKHIR” Jambatan Bengkok yang GAGAL dia siapkan untuk melengkapkan kesemua “simbolisma” ini yang kita orang Melayu panggil WAFAK…

    “ANDAIKATA Jambatan Bengkok berjaya dibina,aku pun tak tahu apa yang akan terjadi kepada Bumi Bertuah Tanah Jawi ini,
    “TERIMA KASIH Paklah (Tun Abdullah)…kerana inilah SUMBANGAN TERBESAR Paklah sebagai Perdana Menteri walaupun selalu lena,” tulisnya.

    Freemason dan Illuminati merupakan teori konspirasi bahawa wujud sebuah kumpulan antarabangsa yang berkomplot untuk menguasai dunia.

    Pertubuhan berkenaan didakwa terdiri pemimpin Yahudi yang menyembah syaitan dengan hasrat membina sebuah New World Order atau Kerajaan Satu Dunia (One World Government).

    Antara kaedah digunakan bagi menguasai dunia adalah dengan menguasai kerajaan, sistem kewangan dan media termasuk filem dan muzik yang mengikut telunjuk pertubuhan berkenaan.

    Azmi menerusi posting Facebooknya turut memuatnaik beberapa kompilasi gambar ikon negara mengandungi unsur Freemason dan Illuminati.

    Antara yang dikaitkan adalah Menara Berkembar KLCC di mana tiang penyokong jambatan bangunan berkenaan dikatakan menyerupai lambang kompas ‘Masonic Square’ Freemason.

    Juga dipertikaikan adalah struktur menara berkembar berkenaan yang dikatakan adalah simbol tiang Freemason dan Illuminati.

    Sementara itu, bangunan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) juga dikatakan menyerupai ‘Masonic Eye’ jika dilihat dari sudut pandangan atas.

    Masonic Eye merupakan simbol kepada Mata Tuhan Freemason yang merujuk bahawa Tuhan sentiasa memerhati dan akan kekal selama-lamanya.

    Monumen Alaf Baru yang terletak di Putrajaya juga didakwa mempunyai kaitan dengan Freemason yang menyerupai tiang ‘Obelisk’ yang disembah ahli Freemason.

    Tiang seumpama ini terdapat di serata dunia termasuk di Paris, Washington, Vatican City, Buenos Aires, Rome dan New York.

    Azmi juga memuatnaik gambar menyamakan landskap rekaan bulatan dihadapan Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya menyerupai landskap di Vatican City.

    Sdra John Doe..apa pandangan sdra berkaitan hal ni bhai ????

    ReplyDelete
  28. geng najis....ko cek mana pegi duit tabung haji berbiliun lepas jual tanah kebun kat riau pada martua sitorus.....senyap je.

    cerita nak jual saham felda pada martua pun dah senyap. dulu najibut oh dah pau felda kowtim dgn sondakh.....lama2 malaysia kena jual dgn indo.....haram jadah punya kepala bapak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku tanya ko sebab ko cakap ko keje kebun....tapi sebab iq ko lembab......jadi lembu kat kebun mungkin laaa......lembu najibut oh!

      Delete
    2. Pkl 5:23 & 5:25 babi ni dah menyondol.
      Lupa plak, memang babi menyondol mlm.

      Delete
    3. aiii.....adajuga yg makn tai....terasa la tu kot...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...