Friday 7 December 2018

SKIM POTONG GAJI PTPTN DASAR SYOK SENDIRI WAN SAIFUL?


Mesyuarat kabinet akhirnya memutuskan agar dasar baru pembayaran balik pinjaman PTPTN melalui Potongan Gaji Berjadual atau PGB sebagaimana diumumkan baru-baru ini dan dijadual akan dilaksanakan pada Januari 2019, digantung atau ditangguhkan.


Keputusan itu diumumkan oleh Menteri Pendidikan, Mazlee Malik selaku pihak yang bertanggungjawab terhadap PTPTN.


Kata beliau, penangguhan buat sementara waktu itu bagi membolehkan PTPTN menerima input dan maklum balas secara kolektif daripada semua pihak yang berkepentingan.


Buat sementara waktu juga, penangguhan ini tentunya melegakan golongan peminjam PTPTN yang bakal terbeban dengan dasar baru PGB itu.


Tetapi, apakah yang kita boleh fahami daripada kenyataan Mazlee berkenaan penangguhan tersebut?


Adakah ini bermakna pengenalan dasar baru PGB dengan kadar potongan gaji antara 2% hingga 15% sebagaimana diumumkan dan mahu dilaksanakan PTPTN itu dibuat tanpa sebarang kajian dan tidak mengambil kira input daripada mana-mana pihak?


Mengapa setelah begitu banyak bantahan baru mahu mendapatkan input dan maklum balas daripada pihak yang berkepentingan dengan pinjaman PTPTN?


Kenapa tidak cuba diperolehi input dan maklum balas sebelum daripada itu?


Adakah ia bermakna pengenalan skim potongan gaji dengan kadar sehingga 15%  itu hanya merupakan dasar syok sendiri daripada idea seorang diri Wan Saiful Wan Jan selaku Pengerusi PTPTN saja? (ShahbudinHusin 07/12/2018).

48 comments:

  1. Wan Saiful ni patut duduk serumah dengan Geng Baboon. Yg sorang syok sendiri. Yg sorang lg mcm beruk uganda sumbang kat blog ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah bergaji 2000, takkan tak mampu bayar 40. mana tanggungjawab peminjam? kalau taknak bayar, jangan pinjam. bagaimana pula pelajar baru nak dapatkan pinjaman kalau kantung ptptn dah kering.

      Delete
  2. Semasa ambil pinjaman PTPTN, berazamlah untuk lulus dengan degree 1st class, challenge diri sendiri. Dengan itu, pinjaman akan jadi status biasiswa. Kalau gagal anggaplah sebagai satu penalti, dan bayarlah pinjaman tu. Ingat, adik-adik dan anak saudara kita pun akan perlu funding di suatu masa, kalau semua tak mahu bayar, dari mana tabung tu nak dapatkan sumber lagi. Keluarlah dari mentaliti malas dan pentingkan diri sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul, hairan bin ajaib hutang tak nak bayar.

      Delete
    2. Kalau ada jalan mudah, permudahkanlah..jgn membebankan peminjam

      Delete
    3. Kalau nak tau... inilah mentaliti peratus terbesar masy melayu. Usaha kurang dan hasil nak. Memang ada yang betul2 perlukan wang pinjaman ini dan puak ini biasanya tekun membayar kerana ianya kelompok sedar. Kelompok yang tak sedar diri ini biasanya dapat ptptn selalu salah guna. Wang pak dan mak balun jugak. Ptptn guna beli h.st mewah. Kalau beli lap top ok jugak. Lepas tu dah keja bagus mengelat.... liat bayar hutang. Kalau yang tak keja tu boleh dipertimbangkan lewat bayo tetapi setengahnya sengaja tak nak bayo... tak kesian kat adik2 yang madih dibangku sekolah nk sambung belajar nanti.

      Delete
    4. Pndpt yg baik tapi pinjaman balik harus ikut terma yg dipersetujui kedua2 pihak.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
  3. Setuju, tapi biarlah bayaran balik dikira ikut kemampuan masing2. Biar diuruskan ikut'case by case basis'. Komitmen-komitmen yg lain pun perlu diambilkira.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semua peminjam ada kesedaran tuk bayar balik walaupun sebulan rm1 xda la timbul masalah pembayaran balik ni kan...

      Delete
    2. Ini pun betul jgk...budak2 student pun satu hal takkan rm10-20 pun xde kot nak bayar sebulan. Cuma silap ph ni diorg berjanji di luar kemampuan dalam hal ptptn ni

      Delete
    3. Isu ptptn ni umpama memberi peluru kepada macaiii macaii umno yg tertewas pru aritu..


      Kahhh kahhh kahhh kaaaahhh

      Delete
    4. Diorang semua tu bukan aje jadi peluru...tapi jadi pelancar roket untuk menjatuhkan Rejim ni beb...wa cakap lu !!!!!

      Delete
  4. Tukar lain je mentri ni...
    Rating bawah 40% je........
    Semua yg dibuat utk syok dia sendiri je... rakyat bosan mentri tahap ni... PH sila ambil tindakan sesegra....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkk...Buat apa nak tukar menteri tu...PM kena kekalkan dia dan juga menteri2 lain yang sewaktu bangang dan bodo dengannya...mudah lah sikit Rejim Haprakan ni jatuh dalam PRU kan datang ni ..setuju kan ????

      Delete
    2. ...dan ambik balik penyamun2 jadi pemimpim???

      Delete
  5. Bila keadaan dah parah mulalah cari alasan
    Blogger Budin pun nampak berani buat ulasan
    Asyik spin sana sini, rakyat dah mula bosan
    Janji dulu ikan Kelisa yg dapat ikan tongsan

    ReplyDelete
  6. MP cap ayam pun telah dilantik jadi menteri
    Rakyat tengok tak ubah mcm main polis sentri
    Buat kenyataan ikut selera dan syok sendiri
    Letak jawatanlah, malulah kat YB drebar lori

    ReplyDelete
  7. Rakyat tukar kerajaan harap yg lebih baik
    Tapi hampeh, ramai yang menyesal dan serik
    Hari ini buat kenyataan, esok tarik balik
    Dulu jatuh longkang,sekarang masuk tong taik

    ReplyDelete
  8. Masa belum berkuasa janji bulan dan bintang
    Bila jadi kerajaan sibuk pulak pasal hutang
    Heboh sana sini kewangan dah kering kontang
    Harapkan kek coklat tapi dapat tahi binatang

    ReplyDelete
  9. Rakyat marahkan BN, guna highway kena tol
    Lalu diberi gelaran, itu menteri Samy Tol
    Tiba giliran PH berjanji nak hapuskan tol
    Itu semua auta, yg dijanji semua tak betol

    ReplyDelete
  10. kini ternyata..yang bersalah dalam isu PTPTN ni ialah Tun Madey.

    Sebagai negarasawan yang pernah mengemudi negara selama 22 tahun dulu, takkan lah beliau tak selidik dan siasat dulu sebelum melantik menteri kasut hitam ni untuk menerajui KPM.

    Semua orang tau..Tun dulu nak sangat jadi menteri pendidikan, tetapi telah dibantah dengan keras oleh pemimpin2 politik dalam Haprakan sendiri, khususnya dari DAPigs. Jadi...bijak jugak Tun Madey ni..dia dah chup awal2 KPM untuk Bersatu...tapi malangnya orang yang dipilhnya untuk jadi menteri kat KPM tu ..hampeeh dan haus prestasinya.

    Bagus jugak bila isu PTPTN macam ni diperbesar2kan, secara tak langsung akan menaikkan saham dan peluang Bang non untuk merasa kerusi empuk PM ke 8 dengan lebih awal dari masa yang dipersetujui.

    Nampaknya..Tun Madey dah semakin tersepit..ditekan oleh rakan2 kongsi dalam PH sendiri dan juga dihimpit oleh menteri2 badut lagi bodo dari Bersatu sendiri.

    Yakin lah..jika tak ditangani isu PTPTN ni dengan sebaik mungkin...Bersatu bakal dianggap sebagai pariah dalam PH...dan kini parti loklak tu ternyata menjadi liabiliti dan bukannya aset penting lagi kepada Rejim Haprakan tersebut.

    Tak musatahil..jika isu 1MDB dikatakan menjadi punca kejatuhan kepada kerajaan BN dulu..kini isu PTPTN ni pulak akan menjadi faktor kejatuhan kepada Rejim Haprakan ni pulak..sama2 lah kita mendoakan agar harapan besar rakyat tu menjadi kenyataan dalam masa yang terdekat ni bhai !!!!

    ReplyDelete
  11. Isunya bukan soal bayar atau tak. Bayar tetap kena bayar. bukan it soalnya. Nampak sangat kau ni tak faham isu/pokok pangkal tapi gigih nak komen.

    Isunya peraturan baru PTPTN yang menjerut leher peminjam. MENGHUKUM semua peminjam. Kalau nak buat potongan gaji, potong gaji orang yang tak bayar langsung la atau yang culas-culas bayar. Yang kau nak kacau/heret semua sekali termasuk mereka yang teratur buat bayaran tu kenapa?

    Potong gaji orang ikut sedap dia. Kalau naik, potongan pun naik sama. Mak ai dia ingat duit gaji tu macam daun pokok tepi jalan ke boleh retus macam tu jer. Kononnya demi masa depan peminjam yang akan datang. Kalau macam tu potong gaji lagi banyak la sampai 50%,70%. Lagi banyak boleh kutip. Demi masa depan pelajar yang akan datang kan?

    Kami ni tak makan pun tak apa asalkan generasi yang akan datang ada duit untuk belajar.Ni bukan soal masa depan sangat ni tapi nak tunjuk pada orang masa aku la PTPTN paling banyak kutip duit. Nak dapat nama. Untuk self glory at the expense of students.

    ReplyDelete
  12. Bulat kontol...Kan dah betul telahan rakyat Msia yang waras bahawa akan berlaku U- Turn oleh menteri kasut hitam dan si Wan jijik ni dalam isu pembayaran balik PTPTN tu.

    Bodo dan bangang tahap apa lah yang mereka serlahkan kan...sepatutnya buat lah kajian dan mintak pendapat dari peminjam2 PTPTN tu dulu tentang cara pembayaran yang takkan membebankan peminjam2..tapi ini tak dilakukan. Main syok sendiri dan ikut ilham peribadi aje.

    Kononnya bijak sangat..tapi rupa2 menyerlahkan kebebalan dan kedunguan yang takde taranya sejak Msia merdeka. Ingatkan menteri kasut hitam ni ada Phd...lagi bijak dan mampu menyumbangkan idea2 hebat untuk melonjakkan lagi sistem pendidikan negara..tapi setakat ni..yang mampu disarankannya ialah pemakaian kasut dan setokin hitam serta menguasai kemahiran berenang bakal menjadikan pelajar2 kita world class..kebebalan apa kah macam ni haah ???

    Yang peliknya...kenapa lah Tun Madey tak terajang keluar dua orang pelawak ni dari kerajaan..apasal lah nak disimpan lagi orang2 macam ni..umpama jadi anai2 yang bakal mereputkan Rejim ni perlahan2 dari dalam.

    Tapi..rasanya ..dari sudut yang lain, ada bagusnya mereka berdua ni dikekalkan hingga PRU15 nanti...ia bakal menjadi nilai tambah kepada pembangkang untuk menguasai semula kerajaan Msia.

    Bagi rakyat pulak...kita orang semua nak ucapakan terima kasih dan tahniah tak terhingga kepada menteri kasut hitam dan wan jijik ni kerana tak jemu2 untuk terus menghiburkan kita dengan lawak bodo lagi seram gileeer mereka..apa tah lagi dengan keadaan kehidupan yang serba menghimpit dewasa ini...sekurang2nya dengan adanya lawak bodo mereka...terubat juga hati yang gundah gulana ini bhai saab !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan u turn lah Gang Baboon tapi itu namanya mendengar keluhan denyut nadi rakyat. Bukan mcm BN yg tak boleh diegur dan bodoh sombong. Padan pun lingkup. Baboon dia kalau lapaq boleh pi cari cacing dalam tanah.

      Delete
    2. Bulat Kontol...Kalau lagu tu..awat tak buat kajian dan mintak pendapat dari semua pihak yang berkaitan..apa sal lah nak main bulldoze aje ...bodoi ke apa haah ???

      Bila dah terkantoi dan kena sound kaw2 ..baru lah nak tangguh..lawak bebal apa kah ini beb ????

      Delete
  13. Bulat Kontol...Apaaa...Pembayaran balik PTPTN kini telah konpom digantung...itu kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri kasut dan setokin hitam tu.

    Itu pun kerana arahan dari kabinet kayu reput Fuckatan Haprakan ni..kalau tak..sori naik lori lah menteri ni nak tangguhkan !!!!

    Padan gitu je la!

    Inilah bahananya bila dapat Menteri yang berlagak pandai tapi BODOH tak tentu arah. Suka membuka kemaluan sendiri depan orang ramai.

    Masa belum dapat kuasa, bercakap bukan main. Boleh runtuh pentas dibuatnya.

    Bila dah dapat kuasa, satu hapah kerja pun dia tak tau buat. Merapu je yang lebihnya.

    Yang kesiannya, budak-budak peminjam PTPTN tu jugak la biarpun diorang yang mengundi puak Pakatan Hancing tu sebelum ini.

    Rejim Pakatan Hancing tu buat diorang macam bola, disepak ke hulu ke hilir oleh Menteri yang takde pendirian macam Si Capang ni.

    Mabuk ketum berperisa ubat nyamuk ke apa haah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bayaran tak gantung la geng baboon. Yg gantung PGB. Takkan itu pun aku nak ajar kau. Baboon sungguh kau ni.

      Delete
  14. Blogger Budin sudah mula rasa berbulu
    Macai PH pun nampak dah mula malu-malu
    Mereka dah rasa pedih hati serta ngilu
    Kalau tidak, mereka komen bertalu-talu

    ReplyDelete
  15. Bulat Kontol...mohon divert sikit dari tajuk PTPTN ni...rasanya apa yang aku nak ketengahkan ni tak kurang jugak pentingnya macam isu PTPTN tu kerana ia memberi kesan yang amat besar lagi mendalam kepada rakyat marhaein , khususnya orang2 melayu beb !!!

    Alhamdulillah cukur ...Akhirnya... Bantuan Orang Miskin AIM Dibatalkan oleh Kerajaan Fuckatan Haprakan !!!!

    Syukur Alhamdulillah yang tak terhingga.... Sedikit demi sedikit bantuan kepada Rakyat terutama kepada golongan miskin ditarik balik.

    Terbaru, adalah skim Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM).

    Alasan yang diberikan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin, adalah berdasarkan Seksyen 17 (2) Akta Pemegang Amanah 1992 kerana badan berkenaan tidak memenuhi syarat Suratcara Ikatan Amanah terutama dalam penubuhan anak syarikat.

    Tidakkah Kerajaan sedar 98.26% peserta AIM daripada jumlah 380,000, membayar balik hutang mereka mengikut jadual. 100% daripada peserta AIM terdiri daripada golongan miskin, ibu tunggal, peniaga kuih dan majoriti daripada mereka adalah Bangsa Melayu Islam?

    Kini AIM dihentikan.

    Apa yang pincang sehingga Kerajaan PH menggunakan alasan bodoh untuk membatalkan.

    Tidak cukupkah harta ghanimah daripada Tabung Haji, Felda, IHH dan sebagainya untuk difaraidkan sesama mereka dalam Rejim tu?

    Mohamed Hanipa berkata, Kerajaan PH tidak akan mengenepikan kebajikan merkea yang menerima bantuan AIM khususnya golongan B40 dan wanita.

    Ini kata-kata Timbalan Menteri sebelum membatalkan AIM. Sedangkan manifesto PH pun bukan kitab, apatah lagi janji seorang Timbalan Menteri.

    AIM diwujudkan pada tahun 1987 dengan ambil contoh model Bank Grameen di Bangladesh bagi membantu Rakyat berpendapatan rendah.

    Maka pada hari Jumaat yang mulia ini, ribuan Rakyat yang mendapat Skim Penamatan Sukarela (VSS), dipecat, dipotong elaun, peminjam PTPTN yang tertipu dan sebagainya mintalah pertolongan kepada Yang Maha Pemberi Rezeki.

    Nak harap pada Maha yang satu lagi tu..memang takde lah... minatnya hanya lah dengan kereta nasional ketiga sahaja bhai !!!!


    ReplyDelete
  16. Bulat Kontol...kita tunggu aje lah kenyataan susulan dari Rejim Haprakan ni untuk buat damage control di atas kenyataan berkaitan pembatalan AIM ni..tak caya..nanti keluar lah kenyataan U- Turn sebijik macam dalam isu PTPTN ni beb !!!!!

    Salah tatabahasa??
    Media salah lapor??
    Bini siapa la si Junaidah ni..??

    SHAH ALAM - Jawapan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohamed Hanipa Maidin berhubung pembatalan sijil Amanah Iktihar Malaysia (AIM) dalam sidang Dewan Rakyat semalam, adalah berkaitan penubuhan anak-anak syarikat sahaja, bukannya penutupan operasi AIM secara keseluruhan.

    Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), Datuk Junaidah Kiting berkata, pihaknya secara prinsip memandang serius bahawa kerajaan akan memulakan prosedur pembatalan Sijil Pemerbadanan AIM kerana tidak memenuhi syarat-syarat Suratcara Ikatan Amanah terutama dalam penubuhan anak-anak syarikat.

    Beliau berkata, sebagai sebuah badan amanah persendirian yang ditubuhkan sejak September 1987, pengurusan AIM sentiasa mengambil perhatian terhadap apa juga isu melibatkan soal integriti dalam setiap aspek tadbir urus badan berkenaan.

    "Bagaimanapun, AIM sentiasa terbuka dan memberikan kerjasama penuh kepada kerajaan untuk melaksanakan proses undang-undang sekiranya terdapat unsur meragukan dalam penubuhan anak-anak syarikat yang tidak mengikut syarat Surat Ikatan Amanah 26 April 2012 dibawah Klausa 3(C)," katanya dalam satu kenyataan.

    Junaidah menegaskan, pengurusan baharu AIM ketika ini tidak akan bertolak-ansur dengan mana-mana pihak sekiranya wujud amalan ketirisan, penyelewengan atau penyalahgunaan dana AIM yang berlaku semasa pentadbiran lalu.

    Pada masa sama katanya, AIM sedang berusaha menyiapkan laporan lengkap dan akan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk siasatan lanjut dalam tempoh terdekat, sekali gus memberikan ruang kepada undang-undang mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana yang terlibat.

    "AIM juga akan mengemukakan laporan sama untuk perhatian Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi memastikan hala tuju AIM tidak tersasar daripada matlamat asalnya membasmi kemiskinan menerusi kemudahan pembiayaan keusahawanan," katanya.

    Junaidah berkata, AIM ketika ini sedang giat melaksanakan agenda utama membantu meningkatkan sosioekonomi rakyat miskin dan berpendapatan rendah menerusi program pembiayaan aktiviti meningkatkan pendapatan, keusahawanan, bimbingan dan latihan di seluruh negara.

    Aiiik...bukan ke Datuk Junaidah ni bini salah sorang dari penasihat Tun Madey tu keeer????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bulat Kontol...Tak sempurna rasanya kalau aku tak postkan kat sini komen2 netizen berkaitan isu pembatalan bantuan AIM tu...Fuuuuh..bukan main lagi marahnya diorang semua beb !!!!

      Zack jual pungkoq kat pasar borong said...

      Menteri PH semua bijak2...kalau ini macam...cuma satu penggal jer.

      dad...ih said...

      Hujung tahun ni nampaknya di malaysia hujan tak selebat seperti tahun dulu2.
      Cuma kencing menteri Pakartoon je yg mencurah-curah teramat lebat membasahi rakyat marhaen umpama ribut. Di mana kita nak berlindung? Sudahlah basah lencun, hancing & busuk pula.

      Insaflah, kita masih belum terlambat.

      Unknown said...
      Nak tanya lah gomen PH cara bagaimana mereka nak JAGA KEBAJIKAN golongan yang menerima bantuan AIM khususnya B40 dan wanita? Jgn cakap sahaja!

      Bagus lah nafikan bantuan kpd golongan yg amat memerlukan ini. Lain kali PRU musnah HARAPAN

      Anonymous said...
      MasyaAllah...Ya Allah di hari Jumaat yng mulia ni .... hamba mohon Kau jatuhkanlah Kerajaan Ph ni...yng menzalimi rakyat yang miskin dan susah ini... Amin Amin Amin RabulAlamin

      Unknown said...
      Duit akan mencurah curah masuk utk R&D kereta nasional baru.....

      Demi memuaskan hati si tua kutuk rakyat miskin ditindas!

      Anonymous said...
      awat hang tak highlight jugok isu peneroka felda yg di tanam semula...yg dah 2 bulan tak dpt bantuan sara hidop dlm blog hang nie...awat semua senyap jee..bab nie..

      Pak diny said...
      Biarkanlah mereka gembira dengan Kerajaan Baharu yang mereka pilih...lambat laun nanti, mereka akan tersedar dari mimpi ngeri tu...

      Bulat Kontol said...
      Hari ni hari apa tuan-tuan? Hari U-turn seMalaysia ke ?? Atau Hari Tangguh seTomato ??

      Anonymous said...
      Hari expire utk kote2.

      melayutakberkhatan said...

      Apakah KERAjaan baru pimpinan madey kutty dah tiada duit untuk rakyat?? Jangan segan silu, terbang la ke jepun mintak bon pinjaman bilion-bilion lagi.. silap2 kerajaan jepun pun boleh tambah pingat kebesaran untuk madey kutty jugak. Pingat kebesaran setaraf raja jepun ke.... Kikikiki

      Ramly jual Burger tak laku said...

      Bukan satu penggal, suku penggal je

      Friday, December 07, 2018 4:36:00 PM
      image: http://lh3.googleusercontent.com/zFdxGE77vvD2w5xHy6jkVuElKv-U9_9qLkRYK8OnbDeJPtjSZ82UPq5w6hJ-SA=s35


      Unknown said...
      Org2 Felda kaya raya! Mereka tak heran
      Takda bantuan sara hidup.lagipun anak Felda dgn bangganya telah dilantik sebagai Pengerusi LPP. Berbaloi undi PH! Hahaha..ambek kau!



      Delete
    2. geng najis said.....geng najibut oh=lembu=najibut oh

      Delete
    3. dad..ih.. Aku tau lah kau ni cai tegar Fuckatan Haprakan ni, tapi pada pendapat kau lah..patut ke benda macam ni dilakukan untuk menggagalkan Himpunan Aman pada esok tu beb ???

      Menjelang Anti ICERD Esok, Rakan Menteri Sibuk Menyebarkan Fitnah!!!!

      Apa fitnahnya yang dipostkan di FBnya tu haaah ???

      Macai menteri sukaneka ni mengatakan peserta2 Himpunan Aman tu disogok dengan wang RM 200 sorang untuk hadir beramai2 esok.

      Dia mengatakan perbelanjaan sebanyak RM 100 juta diperlukan untuk menyogok setengah juta peserta yang bakal hadir..dengan tagnya..cash is king !!!!

      Dengan bangganya maamt yang bukan orang melayu tu, tapi berbangsa benggali memaparkan gambarnya bersama2 menteri sukaneka tu diFBnya!!!!

      Sudah terang lagi bersuluh...menjelang perhimpunan anti ICERD esok, RBA giat menjalankan fitnah untuk memburukkan dan mencacatkan tempo perjalanan majlis berkenaan.

      Tidak kurangnya rakan Menteri Muda di atas. Tuduhan rasuah dan bukti yang dikemukakan beliau di atas amat berat.

      Diharap beliau bersikap sebaagi anak jantan untuk melaporkan kepada pihak polis atau SPRM dan bukan memadamkan status di laman sosial Facebook beliau.

      Dalam saat2 terakhir untuk count down kepada himpunan keramat tersebut..dah tentu lah semakin galak puak2 RBA ni akan mencuba sedaya upaya untuk menggagalkan peristiwa bersejarah tu...tapi yakin lah..perancangan keji mereka takkan berjaya bhai !!!!

      Delete
    4. geng najis lembu......ada macai sponsor bus bawak org kampong....

      ko memang lembu!

      Delete
  17. Sepatutnya tak perlu sampai 15% ..elok kalau disamaratakan tanpa mengambilkira pendapatan semasa peminjam dgn kadar kurang dr 10% ..taklah nampak zalim sgt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru kau tahu kerajaan PH laa ni zalim
      Masa berkempen kemain tunjuk baik & alim
      Pujuk rayu pengundi macam lagu S.M Salim
      Suara lemak merdu serupa mcm Saleem Iklim

      Delete
  18. tn budin bkn wan saiful sja yg syok sendiri geng najis pun hari2 syok sendiri kat blog tn ni..buat komen panjang2 dn melalut lalut.. mcmla ada orng yg waras yg sudi nak baca komen kelautnya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah Melayu Berbulu-bulu...Astaghfirullah..macam tak caya pulak lah.

      Semakin ganas lagi zalim puak2 DAPigs ni dah lakukan pada akhbar keramat melayu ni...dalam diam2 dikenakan tekanan berterusan kepada pengurusan tertinggi UM hingga lah kepada peringkat bawahan...yang malangnya melayu macam kau ni buat2 tak nampak agenda keji diorang tu...buat dono aje...melayu ke kamu kalau macam ni haah???

      Pemberhentian 700 kakitangan Utusan Malaysia
      Assalam.

      Berkenaan dgn pemberhentian kerja seramai 700 org di Utusan adalah benar

      Kami bukan diberhentikan tetapi mengambil keputusan tawaran VSS dari Pengurusan Utusan

      Utusan mengalami tekanan dari pihak kerajaan sekarang dan semua langganan Utusan di semua Sekolah ditarik balik dan banyak bisnes nama Utusan ditolak atas sebab:

      UMNO adalah pemegang utama terbesar dan PH anggap kami pekerja utusan semua adalah BN dan Utusan perlu dikuburkan

      Utusan adalah satu satunya akhbar yg dibangunkan dgn keringat air mata dan titik lelah org Melayu

      Tetapi apa bila pemerintahan bertukar DAP memainkan peranan di sebalik PH utk hapuskan utusan dgn cara terhormat dan kononnya diberikan kebebasan bersuara tetapi hakikatnya segala urusan bisnes utusan disekat

      Sehinggalah utusan dapat kesukaran membayar gaji utk pekerja seramai 1,500 org

      Jadi kami kakitangan yang sayangkan utusan tidak mahu melihat akhbar melayu ini berkubur akibat kerakusan politik sekarang

      Dan kami mengambil VSS beramai ramai utk mengurangkan perbelanjaan kos Gaji lebih kurang 3 juta dapat dikurangkan

      Kami rela tarik diri walaupun ada yg telah berkhidmat 40 tahun demi memberikan laluan yg muda muda yg masih berada dibawah bumbung utusan untuk perjuangkan nasib orang melayu di bumi bertuah ini!!!

      Tapi sayang sekali segelintir orang melayu macam melayutakberkhatan, Bulat Kontol dan Tanah Melayu Berbulu-bulu tak sedar dek untung ingin membunuh bangsa melayu sendiri Dan berusaha bersungguh2 bersekongkol dengan DAPigs untuk menjatuhkan Utusan..

      Tepukan gembira lihat utusan jatuh dan kritikan terhadap utusan datangnya dari orang melayu yang mentah dengan sejarah perjuangan UMNO dan Utusan sendiri seperti cai2 haprak kat atas tu...

      Ini lah dunia akhir zaman, harap dapat uar2kan info untuk memberikan gambaran kepada bani melayu betapa kami berkorban kerjaya kami untuk melihat Utusan terus unggul menyebar fikiran rakyat...

      Info ni hanya untuk renungan betapa sedihnya hati kami melangkah pergi dari pekarangan utusan dan saya sendiri mengundur diri bersama sama rakan 700 0rg ni walaupun dah berkhidmat lebih 37 tahun

      Ini isi hati saya, harap dpt sokong utusan dan terus melanggan akhbar yg keramat ini

      Utusan, kosmo, mingguan

      Bahagian Majalah telah dikubur kan tampa nesan dan semua staff terpaksa ambil VSS tiada pilihan kerana kami sayangkan akhbar Utusan

      Hidup Utusan, hidup org Melayu

      Maaf jika beremosi..maklumlah sedih melanda melihat org melayu bertelagah sana sini..bangsa asing, khususnya puak2 depa tu melihat dan tunggu masa yang sesuai untuk berkuasa penuh di bumi bertuah ni bhai !!!!

      Delete
    2. Geng Najib , utusan sepatutnya dah tutup kedai semenjak 7 tahun dulu ...bukannya setelah PH memerintah semenjak 7 bulan lalu .

      Apa ke halnya ada kena mengena dgn DAP atau PH ? Oh ya tak ya ...utusan paling banyak beri wang ke Lim Guang Eng 😂😂😂

      Delete
  19. Bulat Kontol, dad..ih dan Tanah melayu berbulu-bulu...Korang dah buat keputusan untuk sama2 hadir ke perhimpunan Aman esok tu ke???

    Kalu belum..ini peluang terakhir untuk korang menjadi sebahagian dari sejarah kebangkitan bani melayu kat negara ni beb !!!!

    AYUH SERTAI HIMPUNAN AMAN, TOLAK MEMBOBROKKAN PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN !!!!

    Usaha pihak tertentu yang melakukan agenda membobrokkan Perlembagaan Persekutuan perlu dihalang dengan menyokong Himpunan Ummah bersempena kejayaan membantah Ratifikasi ICERD yang akan diadakan di Dataran Merdeka, esok.

    Pergerakan Pemuda UMNO Nibong Tebal, Mohd Norhiesam Ismail berkata himpunan ini digerakkan hari ini melahirkan sokongan penuh terhadap Himpunan Ummah digerakkan tanpa mengira fahaman politik, agama dan bangsa yang akan menjadi petunjuk kepada kekuatan rakyat Malaysia.

    “Inilah tanda solidariti kita dalam menyampaikan mesej jelas dan ampuh iaitu gelombang rakyat akan bangkit membuak sekiranya hak dan Perlembagaan Persekutuan cuba diusik dan dipermainkan.

    “Lihatlah, hampir setiap hari ada saja himpunan, forum, diskusi, ceramah dan pelbagai lagi yang dianjurkan oleh pelbagai golongan tanpa mengira fahaman politik dengan bersatu demi agenda besar membantah ratifikasi ICERD yang dibentangkan oleh Wathya Moorty (Menteri Perpaduan & Kesejahteraan Sosial).

    “Kita ingin mengingatkan kepada semua pihak agar jangan sesekali mengusik dan cuba menjadikan hak dan keistimewaan Melayu dan Bumiputera serta Perlembagaan Persekutuan sebagai bahan untuk uji kaji dan provokasi. Natijah buruk padahnya,” ujar beliau dalam satu kenyataan media.

    Sehubungan itu, beliau menyeru kepada semua masyarakat tanpa mengira fahaman untuk bersama-sama turun dan hadir sebagai tanda jihad, solidariti dan kasih sayang mempertahankan hak dan Perlembagaan Persekutuan.

    “Inilah perjuangan kita demi agama, bangsa dan negara. Tidak perlu bimbang kerana himpunan ini sudah pun mendapat kelulusan daripada PDRM dan DBKL.

    Pihak penganjur juga telah menyediakan khidmat guaman sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini.

    “Kepada pihak Kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang sering melaungkan kebebasan berhimpun dan bersuara, hormatilah suara rakyat.

    Tidak perlu menakut-nakutkan rakyat dan membuat pelbagai provokasi kepada peserta himpunan ummah ini. Jangan di depan cakap lain di belakang buat lain.

    Sebagai rakyat Malaysia kami akan berhimpun dengan aman dan mengikut peraturan yang ditetapkan.

    “Untuk peserta himpunan pula, ikutlah prosedur dan undang-undang. Berilah kerjasama kepada penganjur dan pihak berkuasa agar himpunan ini berjalan dengan lancarnya,” ujarnya lagi.

    ReplyDelete
  20. Bulat Kontol...Kalau kau jadi hadir ke himpunan Aman esok tu, kau perlu berhati2 kerana....

    #DaulatHimpunan812: Sabotaj, provokasi terancang mula dikesan?

    UMNO dan Pas mengesyaki terdapat unsur sabotaj serta kemungkinan berlakunya provokasi terancang bagi mencetus kekacauan ketika himpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) #DaulatHimpunan812 di ibu negara, esok.

    Perkara itu disuarakan Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan ketika sidang akhbar selepas kedua-duanya hadir dalam Ceramah Perdana Pra perhimpunan Membantah ICERD di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini malam tadi.

    Menurut Annuar, penganjuran Sambutan Hari Hak Asasi Manusia 2018 serentak dengan #DaulatHimpunan812 serta jarak lokasinya yang boleh dianggap sebagai berdekatan sepatutnya dielakkan kerana terdapat kemungkinan besar untuk kumpulan peserta kedua-dua program itu bertembung.

    “Bagi saya, ini satu provokasi secara terancang. Para peserta mungkin berhimpun di tempat berlainan tetapi bagaimana jika mereka bertembung kerana menaiki LRT yang sama atau berkonvoi guna jalan yang sama.

    Kalau ada yang ‘nakal’ dan sengaja mahu memburukkan keadaan, bagaimana?

    “Hari Hak Asasi Manusia jatuh pada Isnin, kalau nak kerahkan penjawat awam ke program tersebut, mereka boleh buat pada Isnin, atau buat sahaja pada Ahad, kenapa perlu pada Sabtu juga?

    Jika berlaku sesuatu, kerajaan kena bertanggungjawab sebab ini angkara mereka,” katanya.

    Sementara itu, Takiyuddin berkata, timbul persoalan bagaimana program anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) diluluskan pihak berkuasa kerana mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012, dua perhimpunan besar tidak boleh diadakan serentak dalam jarak berdekatan.

    “Saya tidak tahu macam mana himpunan anjuran Suhakam yang Pengerusinya Tan Sri Razali Ismail, orang yang jelas menyokong ICERD, diluluskan pihak berkuasa. Jadi esok ada dua kumpulan berhimpun, satu kumpulan menyokong ratifikasi dan satu lagi menolak,” katanya.

    Mengenai status Facebook menyeru orang ramai supaya tidak ke ibu negara kerana pertempuran bakal tercetus antara peserta #DaulatHimpunan812 dengan pasukan keselamatan, Takiyuddin berkata, perkara itu juga salah satu usaha menakut-nakutkan orang ramai untuk berhimpun.

    Beliau dalam pada itu turut mendedahkan kandungan surat rasmi pentadbiran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang mengarahkan Menara 1 dan 2 ditutup serta tidak membenarkan semua kakitangannya berada di pejabat pada 8 Disember sebagai mengambil langkah keselamatan.

    “Surat ini seolah-olah memberitahu, perhimpunan kita nanti akan huru-hara. Dia bukan sahaja tidak benarkan kakitangan berada di pejabat malah mengarahkan semua kenderaan rasmi DBKL yang berada di menara itu dipindahkan ke Jalan Cheras.

    Perkara ini bagi saya boleh menimbulkan keresahan kepada rakyat.

    “Sepatutnya sebagai pihak berkuasa tempatan, DBKL wajar beri jaminan keselamatan manakala anggota dia pula patut bertugas membantu pasukan keselamatan menjaga keamanan.

    Apa-apa pun, insya-Allah saya yakin himpunan ini tidak akan menimbulkan masalah,” katanya.

    Bulat Kontol..nampak tak perancangan jijik mereka untuk mencetuskan perkara tak diingini semasa himpunan tu nanti ???

    ReplyDelete
  21. Bulat Kontol...Aku tak tau lah kalau kau terpewrasan benda ni, tapi yang pasti..ia telah menjadi tular di media sosial beb !!!

    Status undian himpunan bantah ICERD di Facebook Mukhriz Mahathir FC dipadam?

    Tindakan pengendali laman sosial Facebook Mukhriz Mahathir FC yang memadam status undian mengenai keperluan himpunan membantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) #DaulatHimpunan812 diadakan atau sebaliknya menimbulkan tanda tanya dan perdebatan dalam kalangan netizen.

    Undian tersebut yang dibuka pada pukul 8.30 pagi tetapi dipadam semula kira-kira pukul 4 petang itu mendapati sebanyak 84 peratus bersetuju perhimpunan itu diadakan manakala 16 peratus tidak bersetuju.

    Keseluruhannya membabitkan sebanyak 46,000 yang mengundi.

    Rata-rata netizen mempersoalkan di ruang komen status terbaharu laman Facebook tersebut mengapa undian tersebut dipadam sedangkan masih ramai yang belum membuat pengundian.

    Sebelum itu, laman sosial Facebook Mukhriz Mahathir FC membuka ruang kepada orang ramai untuk mengundi mengenai keperluan diadakan himpunan ICERD pada Sabtu ini.

    Status itu menyatakan seperti berikut:

    “Perdana Menteri dan kerajaan telah memberi jaminan bahawa kerajaan Malaysia tidak akan meratifikasikan ICERD. Bermakna kerajaan telah menolak ICERD di Malaysia.

    “Jadi masih perlukah himpunan membantah ICERD diadakan pada 8 Disember ini. Ada dua pilihan Vote klik pada perlu atau tidak. Kerjasama anda amat dihargai,” tulis status tersebut.

    Aku rasa kau tentu dah boleh agak kenapa status tu dipadamkan kan...dah tentu lah kerana undian rakyat tak memihak kepada kehendak mereka ...setuju kan bhai ????

    ReplyDelete
  22. Bulat Kontol...Dah baca ulasan terbaru oleh DS Najib ke belum???

    Kalau belum..jangan lah kau bermuram durja..ini aku postkan intipati ulasannya tu beb !!!

    Tuduh “Rompak” Duit GST, Takkan Takde Malu Sikit Pun Bila Terbukti Salah?

    Perdana Menteri ke 6, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam posting di Facebooknya kelmarin mengesahkan bahawa Jabatan Audit Negara tidak pun menjumpai tuduhan dari pihak regim bahawa RM 19.2 billion wang GST telah “dirompak” pentadbirannya.

    Sebaliknya apa yang sebenarnya berlaku ialah duit yang dikatakan “dirompak itu” sebenarnya tuntutan GST yang belum dipulangkan, tuntutan yang meragukan dan sebagainya – boleh baca selebihnya di posting Facebook beliau.

    Anehnya, penuduh yang mula-mula membuat dakwaan tidak berasas itu, tidak pun berbunyi tentang laporan dari Jabatan Audit seperti yang didedahkan Najib ini.

    Besar tuduhan tu, malah ada laporan polis dibuat oleh seorang ahli parlimen UMNO pun berkaitan dengannya.

    Tapi bila dibuktikan salah, senyap macam orang bodoh saja pulak pihak yang berkaitan tu, kenapa?

    Rakyat (educated) boleh faham permainan politik di sebalik dakwaan seperti ini, cuma masalah dengan golongan yang tak educated saja, ada saja alasan nak bagi betul dia (walau terang-terang salah) – tapi buat apa buang masa dengan orang bodoh ye tak?

    Begitupun, ini sebagai manusia yang kita cakapkan.

    Takkanlah takde sikit malu pun buat tuduhan yang sebegitu besar tanpa ada sedikit pun rasa bersalah bila ia didedahkan sebagai tidak benar?

    Kemanusiaan yang kita mohon ni, bukan politik.

    Tidak mahulah kita nanti kalau pihak regim dituduh cuba menyembunyikan kelemahan sendiri seperti gagal melaksanakan janji dengan membuat tuduhan yang tidak berasas seperti ini.

    Dahlah janji banyak tak buat, dituduh menipu pulak lagi nanti, tak malu ke haaah?????

    ReplyDelete
  23. Wan Saiful x layak jd Chairman Ptptn...

    ReplyDelete
  24. geng najis iq lembu sebab tu apa yg najibut oh tu cakap angguk aja....klu lembu memang dah lembu......tunggu masa nak masuk kandang.

    najibut oh masuk kandang.....lembu2 dia bertempiaran.....

    ReplyDelete
  25. geng najis keje kebun....tapi sampai sekarng dok tang tu......sebab iq lembu!

    klu melayu sejati, sekarang dah jadi toke kebun, tapi dia...mmmmm......lembu najibut oh!

    ReplyDelete
  26. Mujur kalah di pendang. Aku perasan lama dah dua ekor ni menyusahkan ppbm, ph.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...