Thursday 6 December 2018

ICERD ATAU ICURI?


Tamrin Tun Ghafar


Khamis - 06/12/18

( 1 - 31 )


1.  Saya amat tertarik dengan lakaran - lakaran kartun Zunar dan beberapa kartunis lain dengan tajuk dan motif  kelakar tapi penuh dengan mesej dan pesanan.


2.  Jika lakaran seperti yang dilampirkan ini dilukis semasa zaman Najib memerintah dahulu sudah pasti bukan sahaja lakaran tersebut dirampas dan dimusnahkan, malah pelukisnya akan dipenjarakan.


3.  Sebagai contoh Zunar bukan sahaja pernah dikasari tapi pejabat beliau digeledah; 9 tajuk buku karyanya beserta ribuan buah jilidnya turut dirampas.


4.  Tidak cukup dengan itu , beliau juga pernah dilokapkan sebanyak 5 kali , dan dikenakan  9 pertuduhan dibawah beberapa Akta dan Undang - Undang seperti Akta Hasutan, Akta Multimedia,  Penal Code , Undang - Undang  Immigration dan beberapa undang - undang lain . Jika sabit kesalahan beliau boleh dipenjarakan selama 45 tahun.


5.  Itulah demokrasi dan kebebasan bersuara ala Najib yang dilaung - laungkan di pentas antarabangsa tetapi di dalam negara sesiapa sahaja yang menentang beliau akan ditangkap dan dihadapkan ke mahkamah.


6.  Saya sendiri pernah bermalam di lokap polis Jinjang Kuala Lumpur bersama Tian Chua ( mantan MP Batu ) , Hishamuddin Rais , Adam Adli , Haris Ibrahim dan beberapa orang rakan lain.


7.  Kesalahan kami ialah kerana menuduh UMNO/BN menipu dalam PRU 13  dahulu, justeru kami dituduh dibawah Akta Hasutan.


8.  Selepas 5 tahun dan selepas rakyat menumbangkan Kerajaan UMNO/BN barulah kes kami selesai.


9.   Polis dibawah Khalid Bakar, Apandi Ali , Peguam Negara dan Dzulkifli Ahmad , KP SPRM adalah ulat dan alat Najib dan Rosmah ketika itu; kerja mereka ialah menangkap siapa saja yang dilihat menentang Najib.


10.  Mereka mewah dan bermaharajalela.


11.  Boleh dibayangkan apakah tindakan Najib dan Rosmah terhadap Zunar dan kartunis lain termasuk mereka yang tidak sebulu dengannya; yang mewah ialah pemakan - pemakan dedak - CASH  IS  KING.


12.   Walaupun dibenci dan dizalimi namun masyarakat antarabangsa amat kagum dengan lakaran - lakaran beliau.


13.  Zunar telah dihormati dengan beberapa anugerah berprestij seperti : 


a.  Courage In Editorial Cartooning Award - 2012.


b.  International Press Foundation Award, New York - 2015.


c.  Cartooning For Peace Award - 2016 ,  Geneva - oleh Kofi Annan, mantan Setiausaha Agong Pertubohan Bangsa Bangsa Bersatu atau United Nation dan beberapa penghormatan lain.


14.  Di satu segi Najib telah berjaya memperdaya dan menipu masyarakat antarabangsa dengan slogan ‘Freedom of Speech’ atau Kebebasan Bersuara, dasar ‘Moderation’ atau Kesederhanaan dan amalan Demokrasi tulin yang kononnya menjadi pegangan Kerajaannya sedangkan apa yang dilakukan terhadap musuh - musuh politiknya lain sekali.


15.  Sebagai contoh kekerasan dilakukan terhadap perhimpunan BERSIH  yang mendesak setiap Pilihanraya mestilah  bersih dari sebarang kecurigaan dan salahlaku,  dan dalam masa yang sama DBKL tidak membenarkan rakyat berhimpun di padang Dataran Merdeka.


16.  Ramai pemimpin BERSIH dipukul, diheret dan dihumbankan ke dalam trak polis.


17.  Perkara yang sama berlaku terhadap penuntut - penuntut universiti yang berhimpun mendesak GST dihapuskan.


18.  Itulah cara Najib dan Kerajaan UMNO /BN memerintah.


19.  Perbezaan begitu ketara sekali apabila Kerajaan PH yang dipimpin oleh Tun Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri tidak teragak - agak membenarkan rakyat berhimpun pada 08/12/18 dengan syarat mereka mesti menghormati Perlembagaan dan undang - undang.


20. Tidakkah Zahid selaku Presiden UMNO dan Pengerusi BN yang pernah melakukan apa saja yang boleh bagi menggagalkan segala apa yang hendak dilakukan oleh pembangkang ketika itu sedar dan merasa malu dengan kelulusan yang diberi bagi memudahkan Perhimpunan pada 8hb Disember nanti?


21.  Perhimpunan kali ini agak unik sedikit kerana buat pertama kalinya UMNO dan PAS akan bersama seperti pasangan pengantin tua yang hampir senja.


22.  Bagi menjaga air muka masing-masing, Zahid dan Hadi terpaksa meneruskan Perhimpunan  pada 8hb Disember  ini bagi membantah ICERD sedangkan Kerajaan sendiri telah mengumumkan secara rasmi bahawa kerajaan TIDAK AKAN menandatangi deklarasi tersebut.


23. Oleh kerana berbagai publisiti telah dibuat begitu juga ribuan wang ringgit telah dibelanjakan maka Perhimpunan ini suka tak suka terpaksa diteruskan dengan alasan - alasan yang remeh.


24.  Saya dan ramai lagi akan sama - sama turun padang jika sekiranya Perhimpunan itu diadakan bagi menuntut dari Najib dan keluarganya memulangkan semula duit rakyat yang disamun mereka melalui 1MDB.


25.  Begitu juga beratus juta ringgit lesap daripada Tabung Haji yang mana 7 juta orang Islam terutama makcik dan pakcik di kampung menabung di Lembaga itu bagi memudahkan mereka ke Mekah.


26.  Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man memaklumkan Perhimpunan itu akan diadakan bagi melakukan doa dan solat kesyukuran kerana Kerajaan tidak akan menandatangani ICERD.


27.  Hadi pula dengan alasan hendak mengajar Menteri - Menteri yang tidak menghormati Perdana Menteri.


28.  Zahid dan beberapa ahli UMNO pula mahu memprotes ICERD.


29.  Dengan berbagai alasan diberikan mereka,  ini semua membuktikan mereka ini bodoh sombong yang tak boleh diajar.


30.  Kan lebih bermakna jika mereka gunakan Perhimpunan ini menuntut Najib , Rosmah dan Jho Low memulangkan kembali  harta rakyat yang mereka rompak dari senyap seribu bahasa dan berpeluk tubuh tidak bersuara.


31.  Yang akan berkumandang di udara ialah laungan ' Takbir' dan ‘Hidup Najib’  bukannya 'Najib , pulangkan duit kami'.


Terima kasih.

136 comments:

  1. Perhimpunan yang tiada hala tuju dan syok sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niat berhimpun yang berbeza beza...

      Delete
    2. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    3. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    4. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    5. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    6. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN =

      Delete
    7. Himpunan Hak Asasi Manusia sabotaj
      SITI FATIHAH AWANG 6 DISEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Dr Asyraf Wajdi Dusuki
      Dr Asyraf
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Tindakan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) mengadakan rali Hak Asasi Manusia pada 8 Disember ini dilihat cuba mensabotaj himpunan bantah ICERD yang dibuat pembangkang pada hari yang sama.

      Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, tindakan tersebut bagaikan menzahirkan persaingan antara kelompok yang memang jelas mahu meratifikasi ICERD dengan kelompok yang menentang ratifikasi ICERD.

      "Jadi kita tunggu sabtu nanti, apakah jumlahnya lebih ramai menyokong atau menentang. Saya harapkan rakyat seluruh negara yang cintakan keamanan dan keharmonian yang telah kita kecapi selama 61 tahun, yang mahu kekalkan keamanan ini mengikut acuan kita.

      "Bukan acuan antarabangsa, bukan acuan definisi hak asasi manusia yang diletakkan okeh pihak barat yang hakikatnya tidak sesuai dengan bagaimana kita menguruskan pelbagai agama dan pelbagai kaum.


      "Buktinya kita boleh hidup aman dan harmoni, kenapa kita nak menguji pula dengan bawa fomula yang belum pasti," katanya kepada media selepas Forum rakyat: Bahaya ICERD dan masa depan Malaysia di Kelantan Trade Centre (KTC) di sini.

      Delete
    8. Ratifikasi ICERD dan Harapan Malaysian Union 2.0
      FARIDAH A JABBAR 6 DISEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore76
      ICERD
      ICERD
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SAYA berkesempatan mendengar sendiri ucapan Tun Hamid Mohamad, mantan Ketua Hakim Negara di Kongres Bantah ICERD di PWTC, pada 25 November 2018 yang lalu.

      Ucapan dan penjelasan beliau mengenai perkara ini amat mudah untuk difahami oleh rakyat Malaysia. Justeru, saya ingin berkongsi kefahaman itu dan dimuatkan dalam rencana ini pengertian orang seperti saya mengenai ICERD serta apakah implikasinya jika kerajaan setuju ianya diratifikasi.

      Pertama, ICERD adalah satu convention antarabangsa yang mendesak dihentikan apa jua bentuk diskriminasi kaum. Bagi keadaan di Malaysia ia tidak perlu kerana Perlembagaan Malaysia itu sendiri jelas menolak segala bentuk diskriminasi kaum.

      Maka, apa gunanya kita perlu meratifikasi convention itu walhal Perlembagaan kita sendiri sudah cukup jelas menentangnya. Mengapa perlu convention antarabangsa mengatasi Perlembagaan Malaysia yang sekian lama melindungi kita semua dari segala bentuk diskriminasi yang dinyatakan. Menerima ICERD bermakna kita setuju Perlembagaan kita dirombak.

      Kedua, jika diratifikasi ICERD itu, tiada jaminan bahawa convention itu nanti tidak akan mendesak Negara kita meminda Perlembagaan bagi memaksa kita menerima international values acuan mereka, sekalipun ia tidak sesuai dengan nilai-budaya Negara kita. Moorthy hanya memberi jaminan bahawa Artikel 153 tidak akan terancam.

      Ketiga, sekalipun Perdana Menteri sudah mengeluarkan kenyataan tidak akan meratifikasi ICERD, kenyataan Perdana Menteri ‘menunggu’, iaitu Dato Seri Anwar Ibrahim, membuat pendirian berbeza.

      Beliau menyarankan untuk menangguhkan dahulu hasrat meratifikasi ICERD itu. Beliau tidak kata menolak ratifikasi itu. Maknanya, apabila beliau menjadi Perdana Menteri kelak, belum ada jaminan bahawa ICERD akan ditolak.

      Justeru, Tun Hamid kata kita semua wajib berwaspada sekalipun bersangka baik dengan kenyataan Perdana Menteri itu.

      Keempat, Moorthy bersama dua lagi menteri bermentaliti pembangkang, masih kekal dengan pendirian mereka untuk meratifikasi ICERD, sebab mereka belum membuat kenyataan akur dengan kenyataan Perdana Menteri.

      Kerajaan hari ini dilihat semua menteri dan timbalan menteri bebas membuat pendirian masing-masing sekalipun berbeza dengan pendirian yang dibuat oleh Perdana Menteri.

      Delete


    9. Agaknya ini ialah budaya Malaysia Baru. Maka, sekalipun Perdana Menteri sudah mengeluarkan kenyataan, ia bukan satu jaminan bahawa ICERD tidak akan diratifikasikan.

      Kelima, Himpunan Rakyat 8 Disember bukan himpunan bantahan, ia adalah himpunan kesyukuran menyambut baik dan bersangka baik dengan kenyataan atau pendirian yang dibuat oleh Perdana Menteri yang mahukan ratifikasi ICERD itu di tolak.

      Maka, apa salahnya rakyat Malaysia berhimpun menyatakan kesyukuran itu. Lagipun, rakyat berhasrat berperanan menyokong hasrat Perdana Menteri dan mengekang hasrat tiga lagi menteri itu yang ghairah meratifikasi ICERD.

      Penyertaan Umno dan Pas bukan untuk mempolitikkan himpunan itu. Ummah sebagai penganjur juga tidak mahu himpunan itu dipolitikkan, tetapi tidak bermakna institusi politik tidak dibenarkan untuk turut sama.

      Malah himpunan itu nanti terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang mempunyai keinginan yang sama menyambut baik pendirian Perdana Menteri kita.

      Di kesempatan itu juga Ummah ingin mengajak semua rakyat Malaysia sama-sama mendokong kedaulatan negara kita dengan mempertahankan Perlembagaan Malaysia dari dirobek oleh penceroboh yang bersekongkol dengan kuasa-kuasa asing. Saya memahami dan menyokong inisiatif Ummah ini.

      Amat membimbangkan. Sungguh jelas bahawa, tindakan meratifikasi ICERD itu samalah juga dengan usaha membiarkan kedaulatan negara ini diceroboh oleh kuasa-kuasa asing, dalam satu lagi bentuk pencerobohan baru, iaitu menerusi pindaan Perlembagaan dan penularan nilai-budaya asing untuk dipaksa kita menerimanya.

      Inilah pencerobohan alaf baru, tanpa bala tentera, memadai dengan merombak perlembagaan. Harapan mereka ialah mengulangi taktik Malayan Union, dalam versi baru, Malaysian Union 2.0.

      ICERD adalah instrumen pencerobohan ini dan mereka memerlukan dalang-dalang dari dalam negara untuk menggerakkan hasrat ini.

      Sambil berhimpun menyukuri pendirian Perdana Menteri itu kita juga, sebagai rakyat Malaysia, wajib berwaspada mengawasi taktik selanjutnya oleh dalang-dalang ini. Belum pasti mereka mengalah. Terima kasih Tun Hamid kerana mengingatkan kami semua untuk tidak berdiam diri membiarkan sekali lagi negara tercinta ini diceroboh oleh kuasa asing.

      Datuk Faridah A Jabbar

      Yang DiPertua, Usahanita Malaysia

      Merangkap Ketua Sekretariat MPM

      Delete
    10. Ketua Audit Negara pula sahkan Kerajaan PH yang sebenarnya curi duit ‘refund’ GST



      Sebelum ini Ketua Pengarah Kastam (JKDM) sahkan kerajaan PH mencuri duit 'refund' GST dan betapa berbohongnya Lim Guan Eng.Terbaru Ketua Audit Negara pula mengesahkan penipuan Lim Guan Eng dan kerajaan PH sebagai pencuri sebenar

      Ogos lalu Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengakui tuntutan bayaran balik GST sebanyak RM82.9 bilion tidak dibayar sepenuhnya.

      Bagaimanapun kata Ketua Pengarahnya, Dato’ Sri Subromaniam Tholasy dari April 2015 hingga penghujung Mei 2018, RM63.9 bilion bayaran yang telah dipindahkan ke akaun amanah.

      "JKDM ada menuntut RM82.9 bilion daripada Mesyuarat Tabung Amanah Bulanan ini untuk tujuan pembayaran balik GST dalam tempoh 1 April 2015 sehingga 31 Mei 2018 tetapi jumlah penuh tidak dipindahkan kepada Tabung Amanah.

      "Oleh itu, pada 31 Mei 2018, Tabung Amanah masih memerlukan dan mengalami kekurangan untuk membayar tunggakan bayaran balik cukai GST sebanyak RM19.4 bilion," katanya ketika itu.

      Kenyataan KP JKDM ini membuktikan Kerajaan BN sebelum ini telah membayar RM63.9 bilion tuntutan GST yang dimasukkan ke tabung amanah dari Kumpulan Wang Disatukan. Tidak hilang dan dirompak sebagaimana tuduhan Lim Guan Eng.

      Bakinya sehingga 31 Mei 2018 belum dibayar sejajar dengan peralihan kuasa selepas PRU 14 bermula 10 Mei 2018. Maka kerajaan Pakatan Harapannya yang mencuri duit ‘refund’ GST itu.

      [ARTIKEL BERKAITAN- KP Kastam Sahkan Kerajaan PH yang curi duit ‘refund’ GST



      Kali ini Ketua Audit Negara pula mengesahkan sebenarnya kerajaan PH pencuri duit ‘refund’ GST itu. Sudah berkuasa tidak mahu bayar.

      Ikuti artikel Dato’ Sri Mohd Najib Tun Razak dalam facebooknya yang dipetik oleh media massa sebagai “Terima kasih Ketua Audit Negara”.

      Setelah kerajaan BN dan saya dituduh berulangkali telah "rompak" RM19.2 bilion wang tuntutan balik input GST oleh Guan Eng, saya telah menunggu agak lama untuk Laporan Audit Negara terhadap isu bayaran balik input GST diterbitkan.

      Alhamdulillah, laporan ini akhirnya keluar pagi ini. Kebenaran itu pasti.

      Laporan Audit menunjukkan bahawa jumlah wang input GST yang belum dibayar balik setakat 5 Jun 2018 sebenarnya ialah RM19.47 bilion (Gambar A).



      Jumlah yang telah diluluskan tetapi belum dibayar hanya RM1.45 bilion dan ini juga kerana pelbagai masalah seperti akaun penerima ditutup, dibeku ataupun kurang dari 30 hari.

      Delete

    11. Sebanyak RM3.90 bilion merupakan tuntutan pulang balik yang tiada pembekalan bercukai dan sejumlah RM3.52 bilion yang masih dalam siasatan - bermakna wang ini mungkin tidak sah untuk dibayar balik.

      Tunggakan yang terbesar pula ialah jumlah RM9.65 bilion yang dikategorikan sebagai wang dalam semakan. Tetapi, laporan audit juga mengesahkan bahawa bahagian terbesar tunggakan ini ialah dari 90 hari ke bawah. (Gambar B)


      Tuntutan untuk bulan April dibayar pada bulan Mei manakala tuntutan untuk bulan Mei dibayar pada bulan Jun.

      Ini bermaksud bahawa jikalau wang input GST lambat dibayar balik, ianya ialah kesalahan kerajaan PH sendiri.

      Yang tidak semak dan tidak bayar ialah PH sendiri.

      Laporan audit juga mengesahkan bahawa sebelum ini, pihak kastam di bawah pentadbiran BN dianggap cekap untuk membayar balik tuntutan GST (gambar C).


      Setakat akhir tahun 2017, 98.6% dari tuntutan bayaran balik dibayar dalam tempoh kurang dari 100 hari.

      Hanya 0.06% dari tuntutan yang diluluskan dibayar balik dalam tempoh 200 hari ke atas.

      Terima kasih kepada Jabatan Audit Negara untuk mengesahkan bahawa Guan Eng sebenarya seorang penipu bersiri dan cuba tai-chi kelemahan dan kedangkalan sendiri untuk menyalahkan kerajaan BN dahulu.

      Laporan Audit ini juga menunjukkan bahawa ada jumlah yang sangat besar bagi tuntutan bayaran balik yang mungkin tidak sah atau menunjukkan percubaan untuk menipu kastam iaitu RM3.90 bilion untuk mereka yang tiada pembekalan bercukai (no output tax) dan sejumlah RM3.52 bilion yang masih dalam siasatan.

      Oleh itu, saya hairan mengapa Guan Eng tergesa-gesa untuk menjarah wang Petronas berpuluh-puluh bilion untuk tahun depan dengan alasan mahu membayar balik tuntutan-tuntutan ini. - Mohd Najib Razak

      # LINK


      KOMEN : Makin hari makin terbongkar...rakyat kena kembali kepada parti berasaskan Islam

      Delete
    12. Apa Agenda Tersirat Dari Cadangan Penghapusan Identiti Agama Dan Bangsa?



      1. Cadangan supaya dibuang agama dan bangsa pada kad pengenalan kononnya bagi memelihara perpaduan mengandungi maksud jahat tersirat iaitu secara halus dan perlahan menghakis keistimewaan Islam dan Melayu yang menjadi identiti negara bernama Malaysia. Agama dan bangsa adalah identiti diri yang menjadi punca perpaduan sebuah masyarakat seperti Malaysia bukannya pertembungan dan perpecahan.

      2. Cadangan ini adalah bunga-bunga idea Malaysian Malaysia yang diperjuangkan oleh DAP. Ia juga petanda bahawa perjuangan meratifikasi ICERD yang akan menghapuskan Islam dan Melayu di negara Malaysia sebenarnya sedang berjalan. Ia digerakkan dengan pelbagai cara dan helah.

      3. Indentiti agama dan bangsa tidak boleh dihapuskan bahkan ia adalah identiti yang mesti dipertahankan. Kepelbagaian kaum adalah fitrah penciptaan alam oleh Allah s.w.t.. Manakala agama adalah pilihan diri sendiri berpandu petunjuk wahyu dan akal. Kedua-duanya menjadi keunikan identiti seseorang. Keunikan identiti perlu disantuni dengan betul kerana ia dapat memperteguh perpaduan dalam kalangan warganegara.

      4. Menyantuni kelainan ini Allah s.w.t. memerintahkan supaya manusia saling berta’aruf (al-Hujuraat 49:13) iaitu berkenal-kenalan antara satu sama lain antaranya dengan beramah-mesra dan menghormati hak orang yang berbeza bangsa dan agama supaya dapat menunaikan tanggungjawab sewajarnya terhadap mereka.

      5. Bukan kerana agama atau bangsa seseorang, perpaduan dalam kalangan kita menjadi bermasalah apatah lagi pernyataan agama dan bangsa pada kad pengenalan. Tetapi perpaduan menjadi masalah apabila ada individu dan kelompok yang tidak mahu mengiktiraf sejarah pembentukan negara Malaysia.

      6. Perpaduan dalam kalangan kita juga bermasalah apabila ada pihak tidak mahu mengetahui dan sengaja tidak menghormati hak penganut agama dan bangsa lain lebih-lebih lagi yang merupakan populasi majoriti di negara ini.

      7. Jangan dijolok sarang tebuan wahai saudara!
      Sekian.
      “Islam Memimpin”

      DATO’ DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI
      Ahli Parlimen Kuala Nerus


      KOMEN : Tiada agenda melainkan wujud pengkhianatan daripada bangsa sendiri

      Delete
    13. Shafee akan fail permohonan batal kelayakan hakim enggan berundur



      KUALA LUMPUR: Peguam, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah akan memfailkan permohonan membatalkan kelayakan seorang hakim Mahkamah Tinggi daripada mendengar kes pengubahan wang haram RM9.5 juta.

      Katanya, permohonan rasmi itu akan difailkan minggu ini untuk mengecualikan Collin Lawrence Sequerah daripada mendengar perbicaraan kesnya.

      Sequerah enggan berundur daripada mendengar kes pengubahan wang itu selepas peguam, Harvinderjit Singh yang mewakili Shafee mencadangkan kepada mahkamah dalam sebutan semula kes itu hari ini, yang hakim terbabit tidak patut mendengar kes berkenaan.

      “Kami berpendapat Yang Arif (Sequerah) tidak patut mendengar kes ini kerana Yang Arif turut mendengar 25 pertuduhan pengubahan wang dan penyalahgunaan kuasa Datuk Seri Najib Razak,” katanya merujuk pertuduhan jenayah terhadap bekas perdana menteri itu.

      “Kami tidak ada sebarang isu dengan 2 lagi hakim yang tidak terbabit mendengar kes Najib.”

      Perbicaraan kes pengubahan wang dan penyalahgunaan kuasa Najib akan bermula 15 April 2019.

      Timbalan Pendakwa Raya secara fiat, Datuk Seri Gopal Sri Ram berkata pihak pendakwaan tidak membantah cadangan Harvinder, tetapi akan menghormati sebarang keputusan dibuat Sequerah.

      Sequerah kemudiannya bertegas tidak akan berundur daripada kes Shafee dan meneruskan penetapan tarikh perbicaraan bagi Mei depan.

      “Saya akan meneruskan dengan mendengar kes ini dan menetapkan tarikh perbicaraan, tertakluk kepada permohonan rasmi oleh pihak pembelaan.”

      Perbicaraan Shafee dijadualkan bermula 14 dan 15 Mei 2019, diteruskan pada 17 Mei, 28 dan 29 Mei serta 31 Mei.

      Pada 13 September lalu, Shafee mengaku tidak bersalah terhadap 4 pertuduhan menerima RM9.5 juta daripada Najib hasil aktiviti pengubahan wang haram antara Ogos 2013 hingga Januari 2014 dan membuat penyata palsu kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri bagi jumlah sama antara Mac hingga Jun 2015.

      Delete
    14. Bekas ketua SPRM nafi ubah laporan audit 1MDB



      PUTRAJAYA: Bekas ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Dzulkifli Ahmad yang disoal siasat agensi anti-rasuah itu hari ini, menafikan terbabit dalam meminda Laporan Akhir Pengauditan 1MDB.

      “Saya ingin menjelaskan beberapa kebimbangan dibangkitkan, yang membuatkan saya seolah-olah berperanan dalam isu ini selaku ketua SPRM pada Februari 2016,” katanya selepas 5 jam disoal siasat SPRM.

      “Pada masa itu, saya belum dilantik sebagai ketua SPRM.

      “Pada Februari 2016, saya ialah pegawai undang-undang di Jabatan Peguam Negara (AGC) dan pembabitan saya ialah saya diminta mewakili AGC sebagai pegawai undang-undang dalam hanya satu mesyuarat.”

      Katanya, kenyataan dikeluarkan Ketua Audit Negara, Tan Sri Dr Madinah Mohamad menyatakan seorang wakil AGC menghadiri satu mesyuarat itu.

      “Itu ialah saya.

      “Itu satu-satunya pembabitan saya dalam isu ini,” katanya.

      Dzulkifli berkata, beliau antara saksi terakhir disoal siasat SPRM, di mana lebih 15 individu dipanggil agensi anti-rasuah itu sebelumnya.

      Katanya, beliau sudah memberi keterangan penuh kepada SPRM dan tidak akan dipanggil untuk disoal siasat sekali lagi.

      Dzulkifli tiba pada 10.24 pagi dan meninggalkan Ibu Pejabat SPRM pada 3.30 petang tadi.

      Bekas ketua audit negara, Tan Sri Ambrin Buang turut diapnggil ke Ibu Pejabat SPRM hari ini yang merupakan sesi soal siasat keduanya berhubung laporan audit itu.

      Beliau mula disoal siasat SPRM minggu lalu.

      Pada 24 November lalu, Madinah mengeluarkan satu kenyataan mendakwa laporan audit itu dipinda atas arahan beberapa individu, termasuk bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak; bekas ketua setiausaha sulitnya, Tan Sri Shukry Salleh; bekas ketua setiausaha negara, Tan Sri Ali Hamsa; Ambrin dan bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy.

      Madinah dilaporkan berkata, laporan itu dipinda dengan menggugurkan 2 perkara penting, iaitu kehadiran ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low dalam mesyuarat lembaga pengarah 1MDB dan satu perenggan yang mengandungi 2 versi penyata kewangan 1MDB bagi tahun berakhir 2014.

      SPRM berkata, ia membuka siasatan ke atas dakwaan itu dan akan memanggil beberapa saksi bagi membantu siasatannya.

      Delete
    15. Aziz Bari cuba jatuhkan Menteri Besar?



      Selepas diminta untuk membuktikan siapakah Exco kerajaan negeri yang cuba menjatuhkan Menteri Besar, Ketua Pembangkang, Datuk Saarani Mohamad meminta Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu meminta supaya bertanyakan perkara itu kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tebing Tinggi, Dr. Abdul Aziz Bari, adakah benar beliau orang yang dimaksudkan.

      Saarani mendakwa, Abdul Aziz yang juga Exco kerajaan negeri telah bertemu dengan lima orang ADUN UMNO dan beliau mempunyai kesemua akuan bersumpah mengenainya.

      “Satu Exco Pakatan Harapan telah bertemu dengannya (salah seorang ADUN UMNO) pada 2 November di French Hotel, Ipoh diikuti kali kedua di Ibis Hotel, Cheras. Apa intipati perjumpaannya, kata dia, Menteri Besar yang ada tidak ‘perform’. Menteri Besar yang ada tidak layak tetapi dia layak kerana ada sokongan 18 ADUN Pakatan Harapan termasuk empat dari Amanah dan empat dari PKR. Jumlahnya 26 tetapi dia tidak cukup empat, jadi, dia perlukan empat sokongan ADUN Barisan Nasional.

      Dia jumpa seorang pada 2 hari bulan, dia jumpa seorang lagi pada 15 hari bulan di Old Town White Coffee Ipoh. Dia jumpa seorang lagi pada 21 hari bulan di Restoran SImpang Tiga, dia jumpa lagi seorang pada 23 hari bulan hari Jumaat petang di Chu Corner Padang Rengas. Dia jumpa seorang lagi di Kamalodge pada hari Sabtu baru ini,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan Belanjawan Perak 2018 dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Ke-14 di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini hari ini.

      Sehubungan itu, Saarani berkata, beliau telah mengingatkan ahli-ahlinya bahawa jika itulah perkara yang berlaku, kerajaan Pakatan Harapan kini berada dalam keadaan terumbang-ambing dan berkemungkinan peristiwa pada tahun 2009 bakal berulang.

      “Menteri Besar, berlakon-berlakon juga, tetapi negeri kena jaga. Sebab kalau tak jaga, ada orang main belakang kita. Depan cakap ‘yes sir’, saya sokong tuan tetapi di belakang dia boleh jumpa ADUN-ADUN UMNO mengutuk Menteri Besar tiada sijil, tiada ijazah, malah hadir majlis raja-raja kutuk Menteri Besar tak berwibawa, eh ini apa ni? “Saya bertanggungjawab atas apa yang saya kata kerana saya kasihkan rakyat negeri Perak. Saya tidak mahu peristiwa-peristiwa yang memalukan negeri Perak. Kita mesti ada sebuah kerajaan yang kuat, sebab itu bila dapat 29 kerusi, jangan curi orang lain punya. Bila kita curi dua orang,

      KOMEN : Hebat puak-puak ni bererbut jawatan

      Delete
    16. Najib kata PH sengaja cari alasan untuk bayar deviden Tabung Haji rendah tahun ini



      Ada satu laporan oleh media Singapura yang dimiliki kerajaan Singapura semalam (Ahad), yang tiba-tiba memetik orang dalam yang tidak dinamakan bahawa Tabung Haji telah kekurangan dana RM4 bilion.

      Tuduhan ini tidak mendakwa RM4 bilion telah dirompak ataupun di curi tetapi mendakwa ada pemalsuan akaun yang membolehkan Tabung Haji untuk membayar dividen yang lebih tinggi dari sepatutnya untuk tahun-tahun yang lalu.

      Pokoknya ialah ia satu tuduhan berat di mana Tabung Haji didakwa terlebih bayar dividen kepada semua pencarum untuk beberapa tahun.

      Berat tuduhan ini. Iaitu membayar dividen yang terlalu tinggi. Alangkah kejamnya TH ini.

      Bagaimana agaknya sebuah akhbar Singapura adalah media yang ‘membongkar’ isu ini pada minggu sama himpunan 812 yang dijangka disertai jutaan rakyat bakal diadakan? Siapa yang bercakap dengan akhbar milik kerajaan Singapura itu?

      Bagaimana ini boleh terjadi pada ketika TH telah diaudit dan aset dinilai dengan teliti? Juga, anda perlu tahu bahawa TH dijamin sepenuhnya oleh kerajaan dan pendeposit tidak berada dalam situasi wang mereka akan hilang.

      Saya lebih pelik dengan cadangan-cadangan yang diberi oleh orang dalam tidak bernama ini kepada media milik kerajaan Singapura ini untuk mengatasi masalah RM4 bilion ini.

      Cadangan ini tidak lain dan tidak bukan ialah untuk Tabung Haji mengisytihar dividen yang jauh lebih rendah pada tahun ini untuk mengurangkan "jurang" RM4 bilion ini.

      Semua tahu bahawa pasaran saham dan ekonomi kita berada dalam prestasi buruk sejak PRU14. Sudah tentu dividen akan lebih rendah untuk tahun ini.

      Saya jangkakan kerajaan PH akan gunakan ‘kisah RM4 bilion’ ini sebagai alasan untuk menyalahkan BN dan mengisytihar dividen yang rendah untuk TH.

      Tabung Haji di bawah kerajaan PH terpaksa membayar dividen yang sangat rendah tahun ini kerana kerajaan BN telah membayar dividen yang terlebih tinggi untuk tahun-tahun yang lepas.

      Jalan yang paling mudah ialah untuk reka satu cerita untuk menyalahkan BN.

      NAJIB RAZAK


      KOMEN : Ada logik juga... Mahathir pembelit nombor satu.. No 2 kedekut dia ingat duit negara duit bapak dia

      Delete
    17. Kamu bukan YDP AGONG?




      1. Sekutu DAP, iaitu Pertubuhan PATRIOT menggesa agar tentera 'campur tangan' jika berlaku kekacauan ketika perhimpunan anti-ICERD nanti.

      2. Apa jenis 'campur tangan' yang Patriot mahukan dari tentera? Tidak cukupkah anggota polis seperti FRU yang terlatih mengawal keadaan?

      3. Adakah Patriot mahu tentera datang menembak peserta perhimpunan nanti jika berlaku kekacauan?

      4. Ini adalah niat jahat disyorkan oleh Patriot yang jelas mahukan kekerasan dan keganasan digunakan kepada peserta perhimpunan anti-ICERD nanti.

      5. Di mana suara Patriot ketika balaci-balaci Bersih membuat huru-hara dan kacau-bilau di ibu negara? Bukan sekali, malah 4 kali Bersih 'mengamuk' di Kuala Lumpur.

      6. Adakah Patriot ada bersuara mahukan campur tangan tentera ketika perhimpunan Bersih itu? Jawapannya tidak, malah siap menyokong perhimpunan bodoh itu.

      7. Kini, bila perhimpunan orang Melayu, terus mahukan tentera datang untuk menakutkan orang Melayu.

      8. Mungkin pengerusi Patriot ini sudah lupa, kesetiaan tentera adalah kepada Raja, Negara dan Agama. Bukannya kepada ahli politik, DAP ataupun kamu sendiri.

      9. Kamu tiada kuasa untuk mengarah tentera. Kerana kamu hanyalah khadam DAP, bukannya Raja.

      #JHEV
      #VETERANATM

      Baca lanjut : https://m.malaysiakini.com/news/453229



      KOMEN : Macam-macam cara mereka tak mahu himpunan ICERD berjaya diadakan

      Delete
    18. Pegang tangan Putin, Imran Khan tak cemburu, tapi menunjukkan Mahathir tu lelaki dayus sudut Islam



      Pertama aku kesian sudah 92 tahun umur Siti Hasmah masih lemah dari segi agamanya sendiri. Dia boleh jadi doktor hebat untuk belajar dengan tekun, Dia jadi isteri pemimpin yang baik untuk negara. Dia juga boleh jadi isteri yang baik untuk suami dayus. Tapi dia tak kesempatan untuk belajar agamanya sendiri untuk jadi seorang 'mukmin sejati'.

      Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali hari ini menawan hati pendengarnya dengan cerita tentang mengapa dia memegang tangan 2 lelaki segak, iaitu Presiden Rusia Vladimir Putin dan Perdana Menteri Pakistan Imran Khan.

      “Dia tinggal di hotel yang sama dengan kami. Selepas berjabat tangan dan berjumpa dengannya, kami sudah tentu mahu mengambil gambar dengannya bukan?

      “Saya perlu pegang tangan seseorang. Jadi saya pegang tangannya. Mengapa awak iri hati? Apa salahnya,” katanya disambut tawa para hadirin.

      Siti Hasmah kemudian berkongsi cerita tentang Imran semasa lawatan rasminya ke Malaysia bulan lalu.

      Sebelum ini Siti Hasmah mencerita bagaimana suaminya bersifat dayus apabila dia nak bertudung.

      “Saya rasa kamu sedang menyoal orang yang salah kerana saya tidak bertudung. Sejak awal sehingga sekarang saya tidak bertudung,” katanya apabila diminta untuk mengulas berhubung kontroversi melibatkan dasar persatuan hotel melarang pemakaian tudung dalam kalangan kakitangan.

      “Suami saya larang saya bertudung. Jika mahu memakai tudung, perlu minta kebenaran suami,” tambahnya.

      Katanya, sekembalinya dari Mekah, beliau pernah teringin memakai tudung.

      “Jadi, saya memakai tudung untuk ambil berkat. Dia sampai palingkan mukanya,” kata Siti Hasmah yang ketika itu menghadiri simposium wanita.

      3Z


      KOMEN : Allah panjangkan umur untuk kita merenungi apa silap kita, sia-sia umur yang panjang jika tiada apa yang boleh bantu kita diakhirat nant-- ibarat orang melabur tapi pelaburannya hilang

      Delete
    19. Surat Terbuka Untuk Dr Maszlee Malik – Sejarah Negara Sebenar Yang Patut Diberi Penekanan



      Kehadapan menteri pendidikan negara iaitu Dr Maszlee Malik yang ini gempar seluruh Malaysia kerana mencadangkan supaya kes 1MDB diletakkan di dalam buku teks sejarah.

      Sebenarnya kami di The Patriots menentang cadangan tersebut kerana masih lagi banyak topik-topik yang lebih penting yang perlu diberi penekanan yang seharus ditumpukan oleh Dr Maszlee selaku seorang menteri pendidikan. Lagipun kami tidak mahu mata pelajaran sejarah yang merupakan senjata terbaik untuk naikkan jati diri anak bangsa pula menjadi senjata politik.

      Justeru, daripada mempertaruhkan nasib anak bangsa demi nafsu politik, apa kata menteri pendidikan sendiri memberikan penekanan yang sebenar untuk menaikkan silabus buku teks negara kita? Kalau tidak ada ada idea, mari membaca fakta-fakta sejarah yang terlepas daripada silabus buku teks sebelum ini yang kami rasakan perlu dimasukkan dan diberi penekanan. Antara sejarah yang tercicir ialah:

      TAHUKAH ANDA PERKARA DI BAWAH PERLU DIMASUKKAN DALAM BUKU TEKS KITA…

      1. Bahawa semasa Portugis menawan Melaka, Melaka bukannya bersenjatakan lembing, tombak dan keris tetapi senjata api dengan meriam termasuk Lela Rentaka berserta dengan kehebatan senjata api Melayu yang dikatakan setaraf kualitinya dengan yang dimiliki di Eropah?

      2. Bahawa tamadun Melayu tidak bermula dengan Melaka, bahkan dapat dijejak sehingga 600 SM sezaman dengan tamadun purba yang lain seperti Yunani, Babylon dan Rom?

      3. Bahawa ujian DNA yang dilakukan ke atas orang Melayu adalah berusia 60, 000 tahun lamanya menandakan bahawa Melayu bukan pendatang? Malangnya fakta ini tidak diketahui sehinggakan ada menteri dari PH seperti Kulasegaran yang begitu beriya-iya mengatakan Melayu pendatang.

      4. Bahawa terdapat tiga kumpulan utama Orang Asli di Semenanjung Malaysia iaitu Semang (Negrito), Senoi dan Melayu Asli (Aborigine Malay) yang dibezakan melalui bahasa, kebudayaan, cara hidup serta ciri-ciri fizikal. Daripada tiga kumpulan utama ini terbahagi pula suku kaum yang kecil?

      5. Bahawa suku Senoi merupakan suku yang terbesar di Semenanjung Malaysia. Suku Senoi terdiri daripada Temiar, Semai, Che Wong, Jahut, Semoq Beri dan Mah Meri. Kumpulan Melayu Asli pula merangkumi Temuas Belandas, Semelai, Jakun, Orang Kanaq, Orang Seletar dan Orang Kuala atau Laut. Dalam kumpulan Semang (Negrito) terdapat suku Kintak, Kensiu, Jahai, Mendriq, Batek dan Lanoh dan orang Melayu adalah serumpun dengan ketiga-tiga kumpulan orang asli yang disebutkan di atas?

      6. Bahawa untuk membaca sejarah silam yang berusia lebih tua dari sempadan geografi moden, kita tidak boleh memandang dengan sempadan geografi moden yang kita cakapkan hari ini?

      7. Bahawa tokoh-tokoh agung Melayu bukanlah merangkumi Hang Tuah sahaja, bahkan boleh dilihat dalam lipatan sejarah? Misalnya seperti mana Hang Nadim melawan Feringgi dengan strategi perangnya yang menarik sehingga menjadi lawan setanding Portugis di Alam Melayu, atau tentang bagaimana Laksamana Tun Abdul Jamil berjaya menakluk Melaka dari Belanda, atau tentang bagaimana wujudnya tokoh saintis merangkap ulama hebat seperti Sheikh Ahmad Wan Al-Fathani?

      8. Atau bercerita mengenai pengorbanan anak bumi Sabah dan Sarawak dalam mempertahankan kedaulatan negara dari zaman pra-merdeka seperti Panglima Kulow atau Apai Semaring atau Rukun 13 dan Pejuang Benteng 338 atau ketika Konfrontasi dengan Indonesia yang di mana anak Sabah dan Sarawak begitu gigih mempertahankan negara?

      Delete


    20. 9. Atau tentang bagaimana wujudnya taburan kerajaan Melayu di Borneo, atau bagaimana pulau ini dikatakan tempat datang dan berasalnya Bahasa Melayu bagi membetulkan tanggapan segelintir golongan di Sabah dan Sarawak yang mengatakan orang Melayu ialah pendatang dari Semenanjung semata-mata yang hari ini masih lagi dipinggirkan pembangunan mereka oleh kerajaan pusat.

      10. Atau bahawa memberikan penjelasan mengenai kedudukan 153, 152 atau hak-hak Bumiputera yang lain sehingga tidak ada menteri atau YB dari kerajaan atau pembangkang yang begitu galak mempertikaikan perkara ini sehingga mahu meratifikasikan ICERD.

      11. Terus bercerita keagungan kerajaan Melayu Purba selain Melaka seperti Srivijaya, Kedah Tua, Sri Dharmaraja, Johor, Pahang Tua dan sebagainya agar nanti tidaklah ada lagi seorang Menteri Perpaduan berucap mengatakan bahawa orang Melayu sebagai tidak bertamadun? Keagungan yang diceritakan selalu diiringi sikap segan untuk meletakkan nama Melayu padanya.

      12. Bahawa orang pertama mengelilingi dunia ialah orang Melayu, bukannya orang putih seperti mana yang kita jangkakan?

      13. Bahawa penceritaan sejarah yang “setengah masak” dalam buku teks mengenai Perjanjian Malaysia 1963, Suruhanjaya Cobbold, IGC report membuatkan banyak anak Sabah dan Sarawak yang lain tidak mengetahui mengenai hak-hak yang dimiliki oleh mereka apabila bersama dalam Persekutuan Malaysia?

      14. Bahawa daerah Dinding, Perak merupakan sebahagian daripada Negeri-Negeri Selat?

      15. Bahawa penjajahan efektif British cuma di Negeri-Negeri Selat?

      16. Bahawa 1 Februari 1948 merupakan tarikh penubuhan Persekutuan Tanah Melayu?

      17. Bahawa yang menyerahkan Sarawak kepada British adalah Anthony Brooke?
      Bahawa di sebalik tabir menentang penjajahan Jepun, PKM pernah cuba bergabung tenaga dengan Ibrahim Yaacob dan Jepun untuk menghalang kembalinya British ke Tanah Melayu?

      18. Bahawa yang menentang penjajahan Jepun bukan sahaja MPAJA, tetapi juga OCAJA, Askar Wataniah Pahang, Askar Wataniah Perak, Gerila Kinabalu dan Tentera Semut?

      19. Bahawa Tentera Merah Jepun pernah menawan Bangunan AIA yang menempatkan kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur?

      20. Bahawa Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahman mati ditembak pengganas di celah-celah kota KL?

      21. Bahawa sebutir bom pernah meletup di bangunan Bank Muamalat hari ini di tahun 1980-an?

      22. Bahawa Tugu Negara pernah diletupkan pengganas?

      23. Bahawa seorang juruaudit Bank Bumiputera mati dibunuh sehari sebelum wang dilesapkan dalam skandal Carrian Group/BMF yang turut menyaksikan pengaplikasian injuksi Mareva?

      24. Bahawa seorang Prebet askar tengah mengamuk di tengah kota Chow Kit bersenjatakan rifle M16A1 dan kisahnya kemudiannya diputarbelit untuk menggerakkan rakyat menyokong pemansuhan imuniti bagi kerabat diraja?

      25. Bagaimana kumpulan Gerila Kinabalu di bawah Capt Albert Kwok menggerakkan 200 gerila menawan Api-Api dan Jesselton pada 10 Okt 1943 sehinggakan melumpuhkan pergerakan Tentera Jepun?

      26. Bagaimana tragedi runtuhnya pengkalan Feri di Pulau Pinang mengubah pandangan warga Pulau Pinang terhadap pembinaan Jambatan Pulau Pinang? Dan banyak lagi fakta-fakta yang penting dalam pembinaan negara kita yang masih belum dimasukkan, namun menteri pendidikan kita hanya tahu meratip 1MDB… 1MDB sepanjang masa. Biarlah kes tersebut diselesaikan di mahkamah, sambil itu kita sama-sama membangunkan anak bangsa ke tahap yang lebih baik daripada hari ini!


      Helmi Effendy dan Danny Liew
      December 3, 2018

      KOMEN : Mazslee ni lebih baik diam daripada bercakap... Dia buat kerja mungkin ada yang akan menyukai anda wahai Ahli Majlis Syura IKRAM!!

      Delete
    21. Sia-sia dia terus pimpin Kementerian Pendidikan tempelak Rais kepada Maszlee
      Senior Editor Disember 04, 2018 5




      Selepas bekas perdana menteri Najib Razak, giliran Dr Rais Yatim pula mengkritik cadangan Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik untuk memasukkan skandal 1MDB dalam sejarah Malaysia.

      Rais yang merupakan bekas menteri dan penasihat kerajaan menyuarakan kebimbangannya terhadap kementerian pendidikan yang diterajui Maszlee.

      "Kalau betullah berita ini, sia-sia (jika) dia dibiarkan terus memimpin kementerian pendidikan. Rosak," ciapnya di Twitter.

      Setakat ini, ciapan oleh pengerusi Bersatu Negeri Sembilan itu dikongsi 769 pengguna Twitter lain termasuk Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin.

      Ia turut melampirkan satu laporan media bertajuk “Skandal 1MDB masuk sukatan pelajaran Sejarah” yang memetik kenyataan Maszlee berhubung perkara itu.

      Ketika sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini, Maszlee berkata skandal 1MDB dan jenayah ahli politik seperti "menyamun" akan dimasukkan dalam sejarah Malaysia.


      "Saya boleh memberi jaminan bahawa isu 1MDB akan dimasukkan dalam sejarah Malaysia supaya generasi di masa depan tidak akan mengulanginya," katanya.

      Maszlee bagaimanapun tidak menyebutkan secara spesifik sama ada isu 1MDB akan dimasukkan dalam kurikulum sekolah.

      Beliau menjawab celahan Anggota Parlimen Pontian Ahmad Maslan berhubung mata pelajaran Sejarah di sekolah swasta.

      "Jika kita tidak tahu sejarah, maka berkemungkinan kita akan mengulangi keburukan sejarah yang pernah dilalui, dan saya ingin tahu ada berapa sekolah swasta di negara yang mengambil (subjek) Sejarah seperti 60 Sekolah Menengah Persendirian Cina," katanya.

      Najib - yang terpalit secara langsung dengan skandal itu - turut menyindir Maszlee berhubung kenyataan terbarunya itu.

      "Saya rasa tak lama lagi Maszlee sendiri akan masuk dalam buku sejarah. Ada masa dan tempatnya kita berpolitik, dan bukan di sekolah," katanya lagi.

      KOMEN : Makin hari makin nampak kelemahan kepimpinan PH, bukan pembangkang kata, tapi sesama mereka

      Delete
    22. Isu PTPTN: RM40 bukan jumlah kecil untuk graduan - Wan Agyl



      KUALA LUMPUR: "Nilai RM40 itu mungkin sedikit. Tapi jangan samakan mereka (graduan) dengan kita."

      Itu hujah Pengarah Strategik Pergerakan Pemuda UMNO, Wan Agyl Wan Hassan yang menegaskan bahawa potongan RM40 daripada gaji peminjam yang bergaji RM2,000 mungkin merupakan perkara remeh buat golongan yang bekerja, namun berbeza buat graduan.

      "Dengan gaji RM2,000, RM40 itu akan dipotong. Nilai RM40 yang dipotong itu, jika saya tambahkan RM60, saya boleh beli kad bantuan pengangkutan awam.
      "Benda macam ini nampak seperti kecil, tetapi RM40 mungkin nilainya berbeza dengan graduan-graduan yang sedang atau baru mula bekerja," katanya semasa menjadi tetamu rancangan Debat AWANI yang bertajuk "PTPTN: Apa susah sangat nak bayar hutang?" hari ini.

      Wan Agyl turut mengatakan potongan ini belum mengambil kira peningkatan potongan secara berkata yang sehingga 15 peratus, mengikut kenaikan gaji peminjam tersebut.

      "Bayangkan jika gaji saya RM5,000, pemotongan 15 peratus yang dikenakan akan memotong gaji saya sebanyak RM750. Itu belum dikira potongan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan potongan cukai pendapatan.

      "Berapa banyak potongan yang dikenakan ke atas graduan-graduan kita hari ini? RM40 itu nampak sedikit tetapi sebenarnya bawa kesan yang besar kepada sosioekonomi graduan," tambahnya.

      KOMEN: Mereka bukan nak lihat dari sudut masalah rakyat, mereka melihat sudut masalah mereka

      Delete
    23. LEPAS NI NAK KENCING APA LAGI


      Semalam, Wan Saiful Wan Jan selaku Pengerusi PTPTN membuat pengumuman berkenaan mekanisme pelaksanaan dasar-dasar baharu PTPTN sempena pengumuman belanjawan 2019 yang diumumkan kerajaan pada 02 November lepas.

      "Sudah pinjam, bayarlah balik", kata Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik. CTS setuju. Namun, persoalannya, pertama, kenapa Kerajaan PH sekarang menghukum golongan yang konsisten membayar mengikut kontrak atau penstrukturan semula sebelum ini sehingga mereka terpaksa membayar 3 kali ganda selepas ini? Kedua, Kerajaan PH melaksanakan potongan gaji berjadual untuk pembayaran balik pinjaman PTPTN atas undang-undang apa?

      Untuk melaksanakan potongan gaji berjadual bagi pembayaran balik pinjaman, PTPTN perlu mendapatkan izin peminjam terlebih dahulu untuk berbuat demikian. Tanpa izin, potongan tidak boleh dilakukan. PTPTN bagaimanapun boleh dapatkan perintah Mahkamah jika izin tidak diberikan oleh peminjam untuk potongan gaji berjadual.

      PTPTN mungkin telah terlepas pandang akan karenah birokasi ini atau mereka terlalu ghairah hendak mengutip hutang hingga tidak teliti dalam membuat keputusan mereka. Mungkin juga Menteri Kewangan terlalu bodoh untuk menyedari akan hal ini semasa mengumumkan pelan berkenaan di dalam ucapan pembentangan Belanjawan 2019.

      Isu PTPTN ini semakin ke laut. Sudahlah manifesto dan janji pilihan raya tidak ditepati, perjanjian pinjaman yang dibuat juga dimungkiri. Kalau melihat kepada laman sosial Facebook PTPTN, baca di sini, agensi ini telah dimaki secara berjamaah. Di bawah adalah contoh makian.

      Kesimpulannya, jangan bimbang Tuan-Tuan dan Puan-Puan adik-adik Tomato, Kerajaan Baharu ini adalah Kerajaan flip flop dan u-turn. Bagi masa dua tiga hari dan Kerajaan ini akan membuat pusingan di bulatan di hadapan.

      Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2018/12/kenapa-anda-mesti-merungut-anda-yang.html#uCBHi3uX5auVuS73.99

      Delete
    24. It Was Daim Who Sold The KTM Tanjung Pagar Land
      By MT Webmaster On Dec 6, 2018
      783




      (FMT) – Former prime minister Najib Razak today refuted allegations that he had sold the KTM land in Tanjung Pagar, Singapore.

      Najib said many did not seem to understand the issue.

      He said the original agreement to stop the train station at Tanjung Pagar and convert the land was not decided by him but was instead negotiated by the finance minister in 1990.

      In 1990, under the then Prime Minister Dr Mahathir Mohamad, Daim Zainuddin was the finance minister.



      The Pekan MP said under the 1990 agreement, Malaysia agreed to shift the station in Tanjung Pagar to a new station in Kranji.

      “As compensation, Malaysia was to develop three packages of land belonging to KTM in Tanjung Pagar, Kranji and Woodlands in a joint venture with the Singapore government, at a ratio of 60% for Malaysia and 40% for Singapore.

      “After the government, under the fourth prime minister, inked the agreement, they also did not want to honour this agreement and asked for the three land packages in Bukit Timah, also belonging to KTM, to be included,” he said in a Facebook post.

      Najib said Singapore subsequently agreed to include the Bukit Timah land in the joint development plan, but Malaysia still refused to honour the agreement due to a feud with the city state on several issues at the time.

      “As a result, the agreement and the KTM plots of land were left like that for 20 years without a single sen earned,” he said.

      The former Umno president said the land were initially given to KTM in 1918 under the Railway Act at the time.



      The plots were on 999-year lease, and its use was only limited to railways. It could not be developed or used for other projects.

      Najib pointed out that most of the plots were too narrow because the railway tracks were by nature not wide.

      “If Singapore does not agree with us and does not convert the land use, those plots of KTM land will just be left to rot.

      “You wait another 999 years, it will not bring a single sen to anyone. Moreover, we will need to pay land tax to Singapore,” he said.

      Najib said in 2010, he then negotiated with the Singapore government and reached a new agreement where the city state would give four land packages at Marina Bay (nearby Marina Bay Sands) and two packages at Ophir-Rochor, as an exchange for one land package in Tanjung Pagar, one package in Kranji, one in Woodlands and three packages in Bukit Timah.

      He said anyone who knew Singapore would know that the land in Marina Bay is the most valuable in the country, while Ophir-Rochor is Singapore’s new central business district.



      “It is far more valuable than the land in Bukit Timah and Kranji,” he said.

      The plots of land, Najib said, were jointly developed by Malaysia and Singapore, under M-S Pte Ltd, where 60% of the ownership is placed under Khazanah Nasional Berhad.

      The project in Marina Bay, named Marina One, is valued at S$7 billion (RM21.3 billion), while the Ophir-Rochor project is valued at S$4 billion (RM12.2 billion).

      He said both projects were successfully completed earlier this year, bringing handsome returns to the country.

      “The Marina One project is 3.67 million square feet, covering two 34-storey luxury towers, two 30-storey grade A offices and a shopping mall known as ‘The Heart’.

      “Many well known companies such as Facebook, PwC, Grab, commercial banks, among others, have moved to Marina One and they have begun paying rent to a company owned by Khazanah, which will guarantee continuous long-term returns for us,” he said.



      Najib said several months ago, Singapore media had reported Khazanah, under the Pakatan Harapan government, was negotiating to let go of a 60% stake in M-S Pte Ltd to the Singapore government.

      “Even though the government has denied this, I expect that not too long from now, they will eventually sell it, giving the reason that it is a non-strategic asset,” he added.

      Delete
    25. Bantah ICERD: Kelantan Bagi Cuti, Menggambarkan Keseriusannya
      December 5, 2018 Ibni Amir


      Keputusan Kerajaan Kelantan untuk memberikan cuti peristiwa bagi membolehkan rakyat negeri tersebut menghadiri Himpunan Perpaduan Ummah yang akan diadakan Sabtu ini, selain membuktikan sokongan tidak berbelah bahagi, turut membenarkan kebimbangan banyak pihak dalam isu IECRD ini.

      Cuti peristiwa seperti mana yang kita tahu, hanyalah untuk perkara penting-penting dan jarang-jarang.

      Sekalipun pihak regim dikatakan sudah membuat kenyataan untuk tidak meneruskan ratifikasi tersebut tapi kemudian ada pulak pihak lain dalam Pakat yang sama menjelaskan bahawa IECRD ini hanya ditangguhkan bukan dibatalkan.

      Ini soal nak mempertahankan perlembagaan, bukan apa niat yang lain kerana jelas IECRD ini bertentangan dengan perlembagaan negara kita. Malah dalam kenyataan regim ketika membuat keputusan untuk tidak meneruskan IECRD ini, turut menyatakan tentang komitmen mempertahankan perlembagaan.

      Membuktikan dengan sendirinya regim sendiri pun tahu implikasi dari ratifikasi ini kalau diteruskan, dah ditangguhkan kemudiannya pulak. Mana satu betul pun tak tahu.

      Mana-manapun, semua ini mewajarkan keputusan untuk meneruskan perhimpunan tersebut dan kerana itulah agaknya ia mendapat kebenaran dari pihak polis dan DBKL kerana isu ini adalah penting kepada semua lapisan rakyat di negara ini. Jelas, cakap puak-puak ini tidak boleh dipakai seperti mana janji pilihanraya mereka juga adanya.

      Nak ubah perlembagaan, ikut aturan yang sebetulnya, bukan seperti mana banyak pendapat dalam media sosial berkaitan isu ini bahawa ratifikasi ini seakan cubaan “meminda” perlembagaan ikut jalan belakang – pendapat mereka, betul ke tidak tu perkara lain.

      Apa pun. tahniah untuk kerajaan Kelantan dan semoga dengan keputusan ini nanti akan memeriahkan perhimpunan yang bakal diadakan, dan semoga semuanya akan berjalan dengan baik, mematuhi undang-undang dan sebagainya.

      Delete
    26. Jangan Takut Untuk Datang Ke Perhimpunan Ummah 812 Kerana Tidak Menyalahi Undang2
      Posted by SnapShot at 12/05/2018
      Undang2 Berkaitan Akta Perhimpunan Aman (APA)



      HAK untuk berhimpun dengan aman di lindungi oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA)...

      Semua rakyat Malaysia mempunyai HAK untuk berhimpun dengan aman dan tanpa senjata...

      HAK ini juga merupakan hak asasi manusia...

      Seksyen 27 Akta Polis Di Mansuhkan Dan Di Gantikan Dengan Akta Perhimpunan Awam Di Era Datuk Seri Najib



      Sebelum ini di bawah undang2 Seksyen 27 Akta Polis, penganjur perhimpunan MESTI mendapatkan lesen atau permit daripada Ketua Polis Daerah (OCPD) bagi daerah tersebut sebelum apa2 perhimpunan di adakan...

      Sekiranya perhimpunan di adakan SEBELUM mendapat permit, perhimpunan itu adalah suatu perhimpunan haram dan sesiapa yang menyertai perhimpunan tersebut melakukan kesalahan di bawah akta tersebut...

      Maka, tiada perhimpunan boleh di adakan tanpa mendapatkan permit terlebih dahulu...

      Walau bagaimana pun, Seksyen 27 Akta Polis seperti di atas sudah di mansuhkan...

      Selepas 2012, Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA) menggantikan Seksyen 27 Akta Polis tersebut...

      APA ini di gubal untuk memastikan hak untuk berhimpun dengan aman dan tanpa senjata dapat di amalkan dengan lebih bebas...

      Di bawah APA, tidak ada keperluan lagi untuk mendapatkan permit...

      Sebaliknya, penganjur perhimpunan hanya mempunyai tanggungjawab untuk memberitahu OCPD secara bertulis 10 hari sebelum mana2 perhimpunan di adakan...

      MEMBERITAHU POLIS BUKAN BERMAKSUD MEMINTA KEBENARAN POLIS...



      Selepas pemberitahuan di berikan, OCPD boleh mengenakan syarat atau sekatan yang wajar ke atas beberapa lerkara berkaitan perhimpunan tersebut, tetapi tidak punya kuasa untuk menghalang atau menafikan hak untuk perhimpunan itu...

      Suatu perhimpunan tanpa pemberitahuan kpd polis bukanlah perhimpunan haram...

      Penganjur mungkin melakukan kesalahan, tetapi pihak polis tidak boleh menghalang perhimpunan tersebut hanya kerana pemberitahuan tidak di lakukan...

      Keputusan Mahkamah Terhadap Kes Nik Nazmi vs Pendakwaraya Adalah Bukti Perhimpunan Aman Adalah Hak Rakyat Malaysia



      Dalam kes Nik Nazmi bin Nik Ahmad vs Pendakwaraya, Mahkamah Rayuan telah memutuskan bahawa peruntukan yang menjenayahkan penganjur perhimpunan kerana tidak memberitahu OCPD adalah tidak berperlembagaan...



      Oleh itu, walaupun penganjur masih punya tanggungjawab untuk memberi notifikasi kepada polis, namun kegagalan berbuat demikian bukanlah suatu kesalahan jenayah...

      Malangnya, polis masih beranggapan bahawa mereka masih punya kuasa untuk membenarkan atau menafikan kelulusan untuk mengadakan perhimpunan aman...

      Polis masih berkata tentang 'perhimpunan haram' dan 'tidak memberi kelulusan', walaupun mengikut Akta Perhimpunan Aman mereka tidak lagi mempunyai kuasa seperti ini...

      Oleh itu jangan takut dan jangan bimbang untuk turun beramai2 menyertai Perhimpunan Perpaduan Ummah 812 pada 8 Disember 2018 ini di Dataran Merdeka...



      Melainkan anda datang membawa senjata merbahaya ketika perhimpunan atau anda terlibat mencetuskan kekacauan atau terlibat dengan pergaduhan ketika perhimpunan, barulah anda boleh di dakwa atas jenayah berkaitan, bukannya kerana menyertai satu perhimpunan!!!

      Mesej dari Kekanda Tan Sri Apandi Ali, mantan Peguam Negara...

      "In Sya Allah pada 8 Disember ini, pejabat peguam saya, Apandi Ali & Co di PWTC akan beroperasi, untuk memberi khidmat guaman kepada peserta Perhimpunan 812...

      Sumbangan saya kpd perjuangan Agama, Bangsa dan Tanahair...

      Contact number: 03 40506606 atau 03 40507606

      Tiada apa yang perlu di gusarkan lagi...

      Mantan Ketua Hakim Negara bersama kita...

      Mantan Peguam Negara bersama kita...

      Ayuh!!!

      Tunjukkan semangat yang akan lahir dari perpaduan ummah dengan datang beramai2 di PERHIMPUNAN UMMAH 812 dan bukan sekadar di media sosial...

      Demi Islam!!!

      Demi Melayu!!!

      AYUH KUTA BERHIMPUN DI PERHIMPUNAN PERPADUAN UMMAH 812 DENGAN AMAN!!!

      ALLAH HU AKBAR!!!
      ALLAH HU AKBAR!!!
      ALLAH HU AKBAR!!!

      Delete
    27. Kerajaan BN rompak wang GST?
      Setelah kerajaan BN dan saya dituduh berulangkali telah "rompak" RM19.2 bilion wang tuntutan balik input GST oleh Guan Eng, saya telah menunggu agak lama untuk Laporan Audit Negara terhadap isu bayaran balik input GST diterbitkan.

      Alhamdulillah, laporan ini akhirnya keluar pagi ini. Kebenaran itu pasti.

      Laporan Audit menunjukkan bahawa jumlah wang input GST yang belum dibayar balik setakat 5 Jun 2018 sebenarnya ialah RM19.47 bilion (Gambar A).

      Jumlah yang telah diluluskan tetapi belum dibayar hanya RM1.45 bilion dan ini juga kerana pelbagai masalah seperti akaun penerima ditutup, dibeku ataupun kurang dari 30 hari.

      Sebanyak RM3.90 bilion merupakan tuntutan pulang balik yang tiada pembekalan bercukai dan sejumlah RM3.52 bilion yang masih dalam siasatan - bermakna wang ini mungkin tidak sah untuk dibayar balik.

      Tunggakan yang terbesar pula ialah jumlah RM9.65 bilion yang dikategorikan sebagai wang dalam siasatan.

      Tetapi, laporan audit juga mengesahkan bahawa bahagian terbesar tunggakan ini ialah dari 90 hari ke bawah. (Gambar B)

      Tuntutan untuk bulan April dibayar pada bulan Mei manakala tuntutan untuk bulan Mei dibayar pada bulan Jun.

      Ini bermaksud bahawa jikalau wang input GST lambat dibayar balik, ianya ialah kesalahan kerajaan PH sendiri.

      Yang tidak semak dan tidak bayar ialah PH sendiri.

      Laporan audit juga mengesahkan bahawa sebelum ini, pihak kastam di bawah pentadbiran BN dianggap cekap untuk membayar balik tuntutan GST (gambar C).

      Setakat akhir tahun 2017, 98.6% dari tuntutan bayaran balik dibayar dalam tempoh kurang dari 100 hari.

      Hanya 0.06% dari tuntutan yang diluluskan dibayar balik dalam tempoh 200 hari ke atas.

      Terima kasih kepada Jabatan Audit Negara untuk mengesahkan bahawa Guan Eng sebenarya seorang penipu bersiri dan cuba tai-chi kelemahan dan kedangkalan sendiri untuk menyalahkan kerajaan BN dahulu.

      Laporan Audit ini juga menunjukkan bahawa ada jumlah yang sangat besar bagi tuntutan bayaran balik yang mungkin tidak sah atau menunjukkan percubaan untuk menipu kastam iaitu RM3.90 bilion untuk mereka yang tiada pembekalan bercukai (no output tax) dan sejumlah RM3.52 bilion yang masih dalam siasatan.

      Oleh itu, saya hairan mengapa Guan Eng tergesa-gesa untuk menjarah wang Petronas berpuluh-puluh bilion untuk tahun depan dengan alasan mahu membayar balik tuntutan-tuntutan ini.

      Najib Razak.

      Delete
    28. Vincent Tan's strange crusade to save the USJ temple



      I call it strange not because Vincent Tan is the Prime Minister's good friend but because I didn't know the Seafield Seri Maha Mariamman temple at USJ 25 needed saving. From what I read in the media, all parties involved in the relocation of the temple had mutually agreed to it. There's a consent court agreement in 2014, a RM1.5 mil compensation and even a new site for the temple on one of the two plots of land given to the temple committee by the developer.

      Vincent Tan's idea of a RM15 mil fund to save the temple seems to have come out of nowhere. He spoke as if One City, the developer, will have no choice but to agree to sell the 1.1 ha of land where the temple has sat for four decades.

      The developer hasn't said a word but I'm sure they could feel the "weight" of the tycoon's words:

      “I'm sure (the developer) will come up with a solution. So, let's wait for them. They could be very charitable and maybe they want to give a very big discount and maybe they want to donatethe entire land ..." - Vincent Tan in RM2 mil raised so far by temple fund.

      Strange too is the fact that Vincent Tan's fund was announced after the riots had come under control and the court had rejected a last-minute bid to block the relocation.

      Even Muhammad Adib, the 24-year old on-duty fireman who was beaten to a coma by the rioters, has regained consciousness. I would have found it less strange (and equally if not more noble) if Vincent Tan had set up a fund to help Adib, seeing that he may not be able to return to active duty anytime soon.

      Don't get me wrong. I have no doubt that Vincent Tan means well.

      But is this the way we respond to criminals and puppet masters now? [Read also Riot at temple criminal, not racial, says Dr M]

      If this is how we resolve problems of this nature, I am sure many will be happy. The bewildered residents of Taman Tun Dr Ismail, for example, can't wait to welcome Vincent Tan and his friends to try and save their Rimba Kiara from a legal and binding agreement signed between the previous government and another group of developers.

      Those fighting for the Kinrara Oval will be thrilled, too, seeing that Vincent Tan, the Cardiff football club owner, is a big supporter of sports. So will those who don't believe that developers should take away one of the few public golf courses in the country in Bandar Kinrara to build more condominiums. The long-suffering UKRC folks, who have been in and out of courts to save their miserable field, would see Vincent Tan as a god-sent, almost divine. The list goes on ...

      Delete
    29. Siti Kasim Akhirnya Tewas.
      Gaman Logiut Oleh Gaman Logiut Pada 16:42
      TAGS
      VIRAL


      Angin perubahan nampaknya bakal dirasai dalam Majlis Peguam apabila calon-calon yang jelas berpendirian mempertahankan Perlembagaan Persekutuan telah memenangi pemilihan jawatankuasa baharu pertubuhan itu.




      YOU MAY LIKEMgid

      Terlalu kaya untuk berjalan sendiri

      Menjadi Jutawan Dalam Hanya 6 Bulan

      Jutawan memberitahu bagaimana untuk membuat RM239 ribu sebulan

      Rahsia Pelaburan tidak sengaja saya seperti Ajaib
      Kemenangan tersebut dimaklumkan oleh aktivis Concerned Lawyers For Justice, Aidil Khalid dalam akaun Facebook awal pagi ini.

      Aidil memberitahu, calon-calon yang menang itu juga merupakan dalam kalangan mereka yang menolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).



      "Calon-calon yang jelas pendirian mereka untuk mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan menolak ICERD seperti Lukman Sheriff, Yusfarizal Yusof dan rakan-rakan telah menang dan terpilih.

      "Calon-calon yang menyokong ICERD seperti Siti Kasim dan kumpulannya telah disapu keluar," kata beliau.

      Menurut Aidil, daripada 10 calon yang disarankan selamat untuk diundi sebelum ini, lapan daripadanya telah terpilih sebagai ahli Jawatankuasa Majlis Peguam.

      "Ini sekali gus menunjukkan bahawa jika kita bersatu-padu, dan memainkan peranan masing-masing untuk terlibat dalam proses mengundi, kita sebenarnya boleh mengambil alih Majlis Peguam supaya dapat dikembalikan kepada jalan yang lurus dengan matlamat asalnya yang suci," tegas beliau.

      Delete
    30. Kerajaan Pusat : Masanya Untuk Bangunkan Kelantan
      Disember 04, 2018 Penulis Tamu

      Oleh Mohammad Agus Yusoff

      Setelah PRU-14 berlalu, saya lihat Kelantan masih sama seperti dahulu. Lapangan terbang belum dibesarkan, lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu belum siap, air masih berkarat, bandar masih kotor, kilang IKS belum banyak, dadah masih menjadi masalah sosial utama, dan royalti minyak belum diberi kepada Kelantan. ECRL pula yang kerajaan BN dahulu hendak laksanakan dibatalkan oleh kerajaan baharu.

      Apa sebabnya Kelantan begitu? Apakah kerana kerajaan Kelantan lemah atau kerajaan pusat mendiskriminasikan Kelantan?

      Ramai menyalahkan pemimpin Kelantan lemah, tidak pandai menjana kewangan, hanya bergantung kepada hasil balak dan bantuan kewangan kerajaan pusat sahaja. Pandangan tersebut ada benarnya, tetapi lebih benar lagi adalah Kelantan tidak mempunyai sumber kewangan yang mencukupi.

      Maka, sampai waktunya dengan kerajaan baharu ini, apa yang menjadi hak Kelantan diberikan kepada Kelantan. Kerajaan pusat sekarang jangan lagi mengulangi kesilapan kerajaan BN dahulu.

      Menafikan hak Kelantan akan semakin mendekatkan rakyat Kelantan dengan kerajaan negerinya.

      Rakyat Kelantan cerdik politik. Semakin ditekan semakin mereka melawan. Majoriti mereka adalah petani yang tidak takut dengan binatang buas di hutan, dan nelayan yang tidak takut dengan ombak ganas di lautan.



      Maka, besarkanlah lapangan terbang. Penerbangan domestik sahaja dengan MAS, AirAsia, Firefly dan Malindo, Kelantan menerima 44 penerbangan sehari. Bukan hanya itu, kedudukan Kelantan membolehkan banyak penerbangan antarabangsa dari Indo-China, Singapura dan Timur Tengah membuat penerbangan terus sekiranya lapangan terbang Kelantan dibesarkan.

      Binalah pelabuhan. Kedudukan Kelantan di Laut China Selatan sesuai untuk kapal dagang yang hendak ke Indo China, Hong Kong, Korea, China dan Jepun berlabuh.

      Bangunkanlah Industri kecil dan Sederhana untuk hasil keluaran Kelantan dieksport ke luar negara. Kelantan banyak hasil seninya dan makanan tempatannya. Ada kain batik, budu, keropok, serunding daging, dan seni pertukangan yang laris laku di luar negara. Kelantan juga sesuai dibangunkan sebagai pengeluar gelatin halal terbesar di dunia.

      Tingkatkan pasukan keselamatan untuk menjaga sempadan dengan Thailand. Kemasukan dadah banyak melalui sempadan ini. Jika mencukupi pasukan keselamatan yang menjaga sempadan, banyak barang penyeludupan, termasuk dadah yang tidak boleh masuk ke negara kita.

      Berilah royalti minyak kepada Kelantan. Bila ada wang, kerajaan Kelantan boleh menyediakan bekalan air dan menjaga kebersihan bandar. Sekarang ini untuk tukar paip air yang berkarat itu memerlukan wang yang banyak. Untuk jaga kebersihan perlu tong sampah, lori sampah dan tempat pelupusan yang banyak.

      Lebih raya Kuala Krai-Kota Bharu, siapkan secepatnya. Sudahlah projek ECRL dibatalkan atas alasan kosnya mahal dan tidak ekonomi efektif, maka gantilah dengan pembesaran lapangan terbang dan lebuh raya yang telah lama dinantikan oleh rakyat Kelantan.

      Yakinlah, jika kerajaan pusat bertindak baik kepada Kelantan, maka rakyat akan mengenangnya. Sekarang di bawah kerajaan pusat yang baharu, jangan jadikan perbezaan politik untuk terus menghukum pembangunan Kelantan. Tak usah takut kerajaan PAS Kelantan menjadi kuat.

      PH boleh menyainginya jika mempunyai pemimpin hebat. Maka, binalah karekter pemimpin PH yang sesuai dengan selera rakyat Kelantan.

      Secara peribadi, tanpa mengira fahaman politik, sebagai anak Kelantan, saya mahukan prinsip federalisme ditegakkan.

      Menjunjung prinsip federalisme ini adalah langkah terbaik untuk kerajaan pusat buktikan transisi politik pada Mei 2018 adalah langkah negara kita menuju demokrasi sejati.

      Delete
    31. Marah Dipanggil Rasis Tetapi YB Salah Faham Bila Kritik Isu Perkahwinan Kanak-Kanak Kata Netizen.
      6:40:00 PM 1 Comment Viral


      Nampaknya isu kritikan pedas Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto kepada kerajaan Kelantan berhubung isu perkahwinan kanak-kanak mendapat perhatian umum khususnya netizens muslim.



      Seorang individu dikenali sebagai Mohamad Jamalee tampil menjawab kritikan Ahli Parlimen DAP itu di Facebooknya bagi membetulkan tanggapan umum terhadap maksud sebenar perkahwinan kanak-kanak yang berlaku di Malaysia.

      Oleh : Mohamad Jamalee

      Kasthuri Patto playing victim.

      You nak marah orang panggil you 'racist', 'pendatang', 'keling', tapi you sendiri tak sedar you buka laluan untuk dipanggil begitu. You kata you 'greatly respect Islam' tapi you sendiri tak faham Islam dan kenyataan you sendiri menghina Islam.

      Meh I tunjukkan betapa bangangnya statement you:

      1. Perkahwinan bawah umur ni sering dimainkan dan dijadikan modal politik Pakatan Harapan. Tapi ulasan sentiasa bias dan radikal. Sentiasa dituju kepada Muslim sahaja dan dengan bangsatnya menidakkan masalah ini LEBIH BANYAK berlaku di kalangan non-Muslim. Sebab tu kerisauan you tu you boleh campak ke loji, sesen tak guna.

      2. You pendukung liberalisma yang bertunjangkan kebebasan individu termasuk apa saja 'sexual orientation' mereka. So why the double-standard? Di negara-negara Barat yang mendukung liberalisma ni 'child sex' dan 'child pornography' berlambak. Aktres-aktres Hollywood seawal umur 15 tahun dah dijadikan sex symbol.

      3. Dan disitulah (2) kepincangannya pemikiran bodoh ini. Promoting safe sex to minors, giving the freedom of choice to minors, letting them to freely "explore" things and ideology. But marrying, NO.. HELL NO! What a bunch of idiots. Tak tahu mana pangkal mana hujung.

      4. Child marriage ni sentiasa digambarkan dengan seorang lelaki tua yang rakus dengan seorang perempuan muda yang innocent. Walhal kebanyakan kes adalah budak lelaki muda terlanjur dengan perempuan muda. Lelaki umur 19, perempuan umur 16 macam tu.

      5. Dan solusi sivil statutory rape adalah perempuan dilepaskan, lelaki umur 19 tahun itu DISEBAT (yang akan dibawa parutnya sampai bila-bila) dan dihukum penjara paling kurang 5 TAHUN. Umur 19 tahun, tak semestinya budak tu jahat, dia dan perempuan tu cuma gatal. Dan budak ni DISEBAT dan DIPENJARA 5 tahun, dan kau harap budak lelaki ni keluar jadi baik? Elok-elok budak tu ok, keluar penjara jadi manusia tak guna.

      6. Sebab tu Islam beri alternatif kepada masalah ini. Dibenarkan pasangan berkahwin secara sah, berjima' secara sah, mendapatkan anak yang sah. Islam dah lama dah adakan penyelesaian kepada masalah ini.

      So Kasthuri Patto, I mungkin tak bersetuju dengan panggilan-panggilan yang orang bagi kat you, tapi I sangat setuju you seorang manusia bodoh, tak menghormati agama, dan sekelumit tidak layak jadi seorang pemimpin dalam parlimen yang mewakili masyarakat majmuk. - SoZCyili.

      Delete
    32. Felda mula jual aset
      Nurul Hanis Izmir, Bernama | Diterbitkan 6 Dis 2018, 4:16 petang | Dikemaskini 6 Dis 2018, 4:18 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), yang kini terlibat dalam dakwaan salah urus dan dibelenggu hutang yang tinggi, telah memulakan penjualan aset bukan strategik untuk menampung liabilitinya, kata Pengerusi Tan Sri Megat Zaharuddin Megat Mohd Nor.

      “Kami telah memulakan proses penjualan aset tidak strategik di dalam dan di luar negara dan proses ini akan berjalan mungkin sehingga pertengahan atau akhir tahun depan.

      “Diharapkan harga yang kami dapat hasil daripada penjualan aset-aset tersebut dapat menampung liabiliti kami dan juga untuk mengurangkan masalah peneroka yang pada masa ini sangat susah disebabkan harga sawit yang rendah,” katanya kepada pemberita di luar majlis konvokesyen Kolej Yayasan Felda di Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau berkata setakat ini, organisasi itu telah menerima pembeli yang berminat untuk membeli aset tersebut tetapi tidak bersedia untuk mendedahkan lebih banyak maklumat berikutan semua perjanjian jual beli perlu mendapat kelulusan daripada kerajaan.

      “Kami mengikut tadbir urus yang baik untuk memastikan kami memberi peluang yang sama kepada mereka yang berminat. Sesiapa yang berminat perlu masuk tender (bagi) apa-apa aset yang mereka mahu,” katanya.

      Pada September, Felda mengumumkan penjualan asetnya, termasuk hotel, pangsapuri dan asrama pelajar berjumlah kira-kira RM2.2 bilion, yang dijangka membantu mengurangkan hutangnya kepada RM6.5 bilion pada akhir tahun daripada hutang sebanyak RM8.05 bilion dicatatkan sehingga 30 Jun.

      Megat Zaharuddin berkata dengan pelaksanaan ini, agensi kerajaan itu berada di landasan untuk mencatat keuntungan dan dapat memulihkan organisasi dalam tempoh sekurang-kurangnya dua tahun akan datang.

      Katanya penjualan aset itu dibuat untuk menambah aliran tunai kepada organisasi tersebut yang pada masa ini mempunyai pinjaman dengan institusi kewangan.

      “Oleh itu, kita perlu mendapat aliran tunai sedikit dari luar daripada apa yang kita biasa guna iaitu melalui pendapatan daripada minyak sawit atau pembayaran hutang daripada peneroka.

      “Kita juga mempunyai SOP (prosedur operasi standard) di mana setiap peneroka yang berpendapatan kurang daripada RM1,000 ditangguhkan untuk membayar hutang mereka kepada Felda dan apa sahaja masalah sosial yang dihadapi setiap peneroka kita akan melihat kemampuan kita untuk menolong mereka,” katanya.

      Baru-baru ini, harga minyak mentah merosot di bawah RM2,000 satu tan disebabkan pengeluaran yang lebih tinggi, susulan cuaca yang baik, dengan kekurangan permintaan.

      Masalah sama turut berlaku di negara lain yang menghasilkan minyak makan.

      “Kita berharap harga minyak sawit dunia akan pulih pada tahun depan dan kami akan berusaha untuk mencari jalan bagi mencapai jangka masa dua tahun itu secepat mungkin,” katanya.

      Ditanya mengenai perkembangan terkini kertas putih, yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat pada 10 Dis, katanya Felda telah memberikan semua dokumen kepada kerajaan dan ia terpulang kepada mereka (kerajaan) jika mereka memerlukan lebih banyak maklumat.

      “Kami sentiasa berbincang dengan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi dan mereka mempunyai semua maklumat yang mereka perlukan,” katanya.


      Kerajaan pada Ogos lalu mengumumkan akan membentangkan kertas putih mengenai Felda berikutan kecelaruan pengurusan organisasi itu dan dibelenggu hutang yang tinggi.

      Mengenai pensijilan Minyak Sawit Lestari Malaysia (MSPO), Megat Zaharuddin berkata Felda akan berusaha sebaik mungkin untuk mematuhi peraturan dengan memastikan semua kawasan perladangannya 100 peratus diperakui MSPO.

      “Diharapkan tahun depan kami dapat mencapai 100 peratus berbanding 42 peratus setakat ini,” katanya.

      - Bernama

      Delete
    33. Apa ni Tuan Budin. Kita buka aje blog ni, si malsunta Kejora da sabotaj. Dipalit komen2 najis dia kat sini. Eh Kejora kau ni di pagi2 jumast yg mulia ni bkn nk solar dhuha ke, zikir atau baca Al Quran. Sanggup tu pula,buang masa kopipies dan komen bodoh kat sini
      Wadtage of yime scrollimg down and skip your stupid postings. Pttuuii. Mana rakan2 seperjuangan yg lain

      Delete
  2. Himpunan yang bertujuan nak tunjuk PAS dan UMNO masih wujud. Kononnya nak tunjuk kekuatan Melayu dan Islam pada hal pada masa yang sama menunjukkan kebodohan dan kedegilan Melayu yang tak kenal mana yang perlu diutamakan. Perasuah dijunjung...penyeleweng dilindung dan pengkhianat negara diraikan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi duit depa masih berkepuk selagi tulah depa tunjuk samseng.

      Delete
    2. Perasuah dan pencuri yang di lindungi dalam ph wujud

      Delete
    3. MAHA KOTOR


      Tun Musa Hitam dalam satu wawancara dalam program Diskusi, pernah membangkitkan sikap jahat Mahathir yang dianggap sebagai satu dosa besar.

      Dalam video yang diterbitkan dalam YouTube atas nama WartaMalayaNews merakamkan wawancara tersebut.

      Kata Tun Musa, "Mahathir nak blackmail saya, 'Kau berhenti kalau tidak aku akan dedahkan aktiviti kau dengan seorang perempuan bawah umor'.

      "Dia berdosa.. biarlah dia berdosa besar, dia punya cerita, punya kotor…" tambah Tun Musa.

      Walau bagaimanapun Tun Musa Hitam terpaksa tunduk dengan tekanan Mahathir kerana dia berpendapat sekiranya dia melawan diktator zalim itu, dia juga akan mengalami kezaliman sebagaimana yang dialami oleh DS Anwar Ibrahim.

      Dengan itu juga Tun Musa Hitam menegaskan, "Tun Dr Mahathir Mohamad tidak boleh merasakan dirinya lebih bersih daripada Datuk Seri Mohd Najib Razak."
      Najib ada kekuatan tersendiri tetapi Najib tidak berjuang secara diktator.

      Mengakui kebijaksanaan Najib dalam menghadapi serangan bertubi-tubi daripada Mahathir itu, Musa berkata kesempatan untuk diasak dengan lebih teruk akan berlaku jika Najib tunduk pada kehendak Mahathir.

      Jika Najib mengaku salah, maka ia akan menunjukkan kelemahan Najib sekaligus tidak boleh dibiarkan berlaku bila berhadapan dengan seorang diktator.

      "Tidak mengakui kesilapan adalah tanda keberanian, di situlah kekuatan Najib."

      Namun hanya Najib yang tahu dia tidak bersalah dan mahkamah akan membuktikannya. Itupun sekiranya mahkamah tidak dikawal oleh kuasa diktator.

      "Mengakui kesilapan menunjukkan kamu lemah dan dia akan mengeksploitasi kamu", kata bekas Timbalan Perdana Menteri.

      Namun hari ini, dia bukan sahaja mengeksploitasi, tetapi dia akan seksa sebagaimana dia menyeksa Anwar Ibrahim.

      Melihat kepada sejarah kepimpinan Dr Mahathir pada 1981, beliau tidak mudah mengakui kesilapan, malah mengenakan tindakan kepada mana-mana pihak dengan menggunakan kuasa vetonya sebagai Perdana Menteri.

      "Beliau rasa sendiri akibat daripada tindakannya sebelum ini dengan cara Najib buat sekarang ni."

      Dia (Mahathir) tidak akan sekali-kali mudah mengaku kesilapannya, malah dia akan menyalahkan orang lain jika berlaku kesilapan atas arahannya.

      "Tapi saya akui satu perkara, walaupun sesetengah orang tidak menyukainya, sangat menakjubkan bagaimana Najib menghadapinya dengan tenang, ia sangat menakjubkan," tambah Musa.

      Mahathir sebelum ini menyatakan kepimpinan beliau tidak sama dengan Najib dengan mendakwa bahawa beliau lebih mementingkan rakyat khususnya masyarakat luar bandar dengan membuat jalan, sekolah dan klinik.

      Mahathir sebaliknya menyamakan kepimpinan beliau dengan Tun Abdul Razak Hussein dan bukan anaknya.

      Namun dia butakah dengan sumbangan besar Najib kepada rakyat selama ini terutamanya rakyat miskin tegar dan rakyat miskin bandar?

      Menurut Musa, perkara paling mudah untuk dilakukan Najib kini adalah dengan memandang ke hadapan demi memperbaiki diri dan parti.

      Jika ada yang salah, jangan sekali-kali berkata 'saya minta maaf', ia satu kesilapan jika mahu menentang seorang diktator.

      Delete
    4. "Najib mesti ada keberanian," ujar Musa lagi.

      Dalam perjuangan dengan manusia firaun yang terkenal kerana kediktatorannya, Najib tidak boleh sekali-kali 'mengaku salah'.

      Lawanlah habis-habisan kerana asas senjata diktator hanyalah fitnah dan kedengkian.

      Setakat ini, jelaslah bahawa DS Najib telah menunjukkan keberanian dan keperwiraan untuk menentang pemimpin tamak haloba yang pandai menangis dipentas, tetapi penuh hasad dengki di dalam kamar.

      Sebagaimana kata The Third Force, "Mahathir is the greatest liar Malaysia has ever seen."

      Akhirnya dia telah tunduk pada Anwar dan kemudian memberitahu media, "Anwar tidak bersalah, Anwar dizalimi, maafkan dosa silam saya."

      Namun kenyanyukan diktator itu juga sudah beberapa kali tertonjol akhir-akhir ini. Bukan salah dia, tetapi itulah ketentuan Tuhan, setiap yang bermula akan berakhir juga nanti.

      Setiap yang sihat akan sakit, setiap yang sempurna akan rosak juga pada penghujung usia. - taipingmali

      : Yang mudah lupa Melayu PH

      Delete
  3. Samalah mcm PH buat rally Bershit dulu tu
    Sekarang mereka pula tuduh org kepala batu
    Ini bengong punya perangai Pakatan Hantu
    Elok mereka ni semua kita pakat-pakat latu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta cik onanimouse jgn turun padang 8hb nanti yek, takut tak larat lari ngan perut boroi tu..yelah tak kan nak berdiri je time kene sembur water canon nanti!

      Delete
    2. Kat sini pun jadi tikus...mana maunyer turun padang 8hb tu nt

      Delete
    3. PARTI KUALI SOKONG MAKSIAT


      Seorang pemimpin parti Amanah berpendapat tidak salah untuk sesetengah pihak memboikot filem Polis Evo 2 yang belum ditayangkan itu. Bagaimanapun kata Pengarah Hal Ehwal Syariah Amanah Zolkharnain Abidin sebelum langkah memboikot Polis Evo 2 itu dilakukan, ada keutamaan lain yang perlu dibuat.Katanya langkah itu ialah memboikot PAS terlebih dulu.

      Menurut Zolkharnain berdasarkan kepada pengamatannya tidak ada masalah besar pada filem aksi berkenaan. "Kalau ada masalah tentang penjahat pakai serban, bukan orang PAS saja yang pakai serban.

      Kenapa bodoh sangat pimpinan AMANAH ini. Orang boikot filem itu bukan pasal pengganas itu pakai serban. ABU JAHAL musuh utama Nabi Muhammad s.a.w. pun pakai serban juga.

      Pasal galak sangat nak bela 2 orang pengarah bukan Islam pada filem berkenaan Zolkharnain Abidin jadi bodoh dalam memahami isu yang diutarakan oleh Dr Ridhuan pimpinan PAS.

      Isunya yang dibawa sejak akhir-akhir ini seolah-olah ada trend menjadikan Islam itu dipersalahkan bermula dengan Abu Ja (Munafik 2), Omar (Munafik 2) dan kini Hafsyam (Polis Evo 2).

      Kalau nak boikot kerana pakai serban PAS akan boikot filem Munafik 2. Tapi yang PAS persoalkan trend ini jika tak disekat akan membuatkan kekeliruan makin merebak.

      Yang peliknya PARTI AMANAH ni tak rasa diri mereka ISLAM kena yang nak bela bukan Islam? Lepas tu nak tunjuk hero buat kenyataan tanpa tahu isu sebenar.





      : Bila dah jual agama, hati mereka makin gelap

      Delete
  4. Rakyat berhimpun bantah ICERD mereka halang
    Oktober Fest dibenarkan pula,sungguh malang
    Inilah wajah sebenar mereka pemimpin jalang
    Dah jelas mereka sesat tak tau jalan pulang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi la berhimpun sampai malam pun....tkde sape halang eh

      Delete
    2. Satu kenyataan dari mereka yg tidak tahu apa-apa tentang politik tanahair. Taksub adakah sikap yg akan membawa kehancuran kepada sesebuah parti politik. Sikap taksub menjadikan pengikutnya tidak berfikir dan sentiasa melopong menuruti kehendak pemimpin dan inilah yg sedang berlaku dalam PAS. Lantaran sikap taksub jugalah menyebabkan kerajaan mengistiharkan cuti bersempena dengan perhimpunan Icerd. Inilah langkah kerajaan Kelantan yg paling tersohor selain dari SENGAJA melambatkan pembagunan di Kelantan. Mungkin juga satu hari nanti rakyat Kelantan akan diberi cuti bila Najib dan Rosmah datang melawat Kelantan ataupun cuti peristiwa apabila Hj Hadi hendak berceramah di Kelantan.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Sdr Mat Busu,

      Kelantan juga wujud secara khusus di dalam khabar-khabar akhir zaman. Ramai yang langsung tidak menyedarinya.

      Nabi Isa a.s telah mengkhabarkan bahawa PERANG BESAR akhir zaman bakal berlaku di sebuah Kingdom yang padanya terdapat perbuatan blasphemy atau mengatakan sesuatu yang tidak wajar terhadap Allah.

      Kingdom itu telah dikenalpasti. Ia adalah United Kingdoms of Malaysia.

      Ia juga sama dengan khabar Baginda pada ketika yang lain iaitu di Kingdom yang dimaksudkan itu terdapat banyaknya istana Raja. Bukankah Malaysia memiliki banyak sekali istana raja?

      Punca asal di mana blaspehmy itu berlaku juga telah dikenalpasti. Ia berlaku di Kingdom of Kelantan yang diperintah PAS, yang berdegar-degar canangkan mereka adalah negeri Islam.

      Kali pertama ia berlaku 20 tahun dulu apabila Menteri Besarnya berkata dengan terang di hadapan ribuan manusia "terlalu banyak ayat-ayat mencarut dan sumpah seranah yang terdapat di dalam Al-quran".

      Astaghfirullah al-azim. Sampai begitu sekali mereka sanggup memfitnah Allah demi membela penulis buku SHT@PM@**KIMAK.

      Perbuatan mengatakan Allah mencarut, memaki hamun dan menyumpah seranah adalah perbuatan menyamakan Allah dengan makhluk. Ia adalah blasphemy.

      Kali kedua pula baru berlaku kurang dua tahun yang lampau. Begini kisahnya:-

      Putera sulung Sultan negeri ini telah melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan di dalam sejarah ribuan tahun sistem monarki iaitulah merampas takhta daripada bapa sendiri, dan menjadi 'Sultan' ketika bapanya masih lagi hidup. Si bapa kini digelar 'bekas Sultan'.

      Tidakkah perbuatan ini menepati khabar baginda Nabi Muhammad saw bahawa di akhir zaman kelak, bapa akan melahirkan tuannya? Kini di negeri Kelantan, seorang bapa telah 'dipaksa bersultankan' anaknya sendiri. Bukankah panggilan kepada Sultan ialah 'Tuanku' dan kini si bapa perlu memanggil anaknya 'Tuanku'. Tidakkah ini telah menepati khabar Nabi Muhammad saw tentang bapa yang melahirkan tuannya sendiri dan menjadi KLIMAKS kepada khabar ini?

      Kurang 10 tahun sebelum hari ini, si anak yang telah menjadi 'Sultan' ditabalkan menjadi Raja Terulung di negara ini. Keadaan ini memerlukannya untuk berada di ibu negara pada kebanyakannya masanya dan demikian si anak ini telah melantik adiknya menjadi Pemangku Sultan Kelantan.

      Si adik yang kini menjadi 'Pemangku Sultan' pula telah menggunakan gelaran Yang Maha Mulia dengan membuang kalimah 'Duli' pada pangkalnya sebagaimana gelaran Raja-raja yang lainnya di United Kingdoms ini iaitu "Duli Yang Maha Mulia". Tanpa meletakkan 'Duli' pada pangkal gelarannya, maka berlakulah sekali lagi perbuatan blasphemy terhadap Allah. Kali ini ia berlaku melalui jalan menyamakan gelaran seorang manusia dengan gelaran yang khusus bagi Allah.

      Adakah ia satu kebetulan bahawa PM-7 negara ini juga bernama 'MAHA-thir'?

      Persoalan ini bakal terjawab dengan tuntas apabila umat ini telah pun meninggalkan zaman fitnah dan melangkah ke zaman baru.

      Jawapan akan diperolehi pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS yang selalu saya sebutkan itu, in shaa Allah. Ia bakal menggabungkan kebenaran khabar nubuwwah 3 orang Nabi Allah, Daniel a.s, Isa a.s dan Muhammad saw, in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. DAPAT DAPAT DANA DARI 7 NEGARA ASING DAN KONGSI GELAP


      Mohamed Razali Bin Abd Rahman bekas orang kanan DAP menceritakan tentang Dana Politik yang diperolehi oleh Parti DAP. Rakaman ini mendedahkan sumber Dana DAP yang dikatakan daripada negara-negara seperti Eropah, United Kingdom, Belanda, Sweeden, Australia dan Us. Mereka juga mendapatkan Dana Politik daripada kontraktor yang telah dibantu mereka bagi mendapatkan projek, kongsi gelap dan rumah urut.

      : Nak saman, terburai semua rahsia

      Delete
  5. Orang melayu terlalu ramai yg gullible. Mudah sangat d perkotak kotekkan. Begitu jugaklah skim cepat kaya, ramai mangsanya melayu berpelajaran krana mrika yg ada duit. Nak pulihkan org mlayu, kena ajak askar jepun datang mmerintah samula mcm tahun 1940 dulu. Yg rasuah d paksa telan air sabun sahinga kembong perut baru d hempapkan sampai mnyembor d mata n telinga. Askar jepun x bagi sabsidi pd org melayu, dema hanya bagi penampau untk sedarkan kebodohan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak panggil askar Jepun datang semula?
      Dlm sejarah dunia, ini idea paling gila
      Aku rasa mungkin kau dari keturunan gila
      Kalau tak, kau ni ada virus anjing gila

      Delete
    2. Angok-infaMOUS. Ya panggil askar Jepun dtg utk ajar dan tempeleng golongan2 Melayu seoerti kU ni yg bangang dan dera si perasuah2 seperti boss kau NajiBabi da Senah Bafak, Zahis jaes, Azeez, Wanita lembu umno-Kak Ijat dll

      Delete
  6. Kengkawan yang dikasihi...Mohon agar baca betul2 dan hadamkan dalam otak korang yang dah berkeladak terkena jangkitan virus dari DAPigs tu beb !!!!

    10 sebab Himpunan Aman Tolak ICERD perlu diteruskan
    Kedaulatan Islam dan Melayu perlu dipertahan daripada diganggu musuh

    SEMUA sedia maklum bahawa kerajaan telah menolak ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

    Perkara ini dianggap sebagai kejayaan oleh kumpulan pendukung Perlembagaan dan seharusnya diraikan bagi mewujudkan gelombang yang mencipta sejarah baharu tanah air.

    Berikut disenaraikan sepuluh sebab mengapa himpunan aman ini perlu diadakan seperti dirancang:

    Pertama: Kesatuan Umat Melayu Islam Merentas Parti

    Perpaduan umat adalah satu perkara yang dinanti-nanti oleh semua pihak. Adalah mendukacitakan sekiranya umat ini terus bercakaran sesama sendiri lalu akhirnya membuka ruang kepada musuh menguasai negara.

    Perseteruan PAS-UMNO perlu segera ditamatkan dan dua parti Melayu dan Islam ini mesti berunding dan bekerjasama demi masa depan generasi akan datang.

    Usaha ini amat dibenci oleh musuh terutamanya parti rasis dan cauvinis kerana dengan perpecahan, umat Melayu menjadi lemah dan mudah bagi mereka berkuasa dan menjayakan agenda kotor yang bertentangan dengan Perlembagaan.

    Himpunan ini juga menjadi peluang untuk memujuk mana-mana penyokong PAS mahupun UMNO di peringkat akar umbi agar tidak taksub membabi buta dalam membenci saudara seagama yang tidak bernaung bawah bendera sama.

    Kedua: Islam dan Melayu Perlu Dipertahankan

    Himpunan aman ini tidak diadakan atas sebab lain. Bukan kerana memancing undi untuk pilihan raya kerana tidak ada pilihan raya kecil akan diadakan dalam waktu terdekat.

    Juga bukan kerana wang ringgit kerana tiada hadiah yang dipertaruhkan bagi mereka yang hadir.

    Semuanya adalah semata-mata melihat kedaulatan Islam dan Melayu terus dipertahankan daripada diganggu-gugat oleh pihak musuh yang didukungi parti rasis dan cauvinis DAP.

    ICERD adalah pintu belakang yang boleh mengubah isi Perlembagaan antaranya Perkara 153 yang memberikan hak keistimewaan kepada orang Melayu dan peribumi.

    Adalah tidak masuk akal apabila wakil DAP bersuara memperjuangkan ICERD yang terang-terangan membelakangkan Perlembagaan dan menjejaskan kedudukan Islam dan Melayu.

    Namun, dengan merujuk kepada inti perjuangan DAP, ia bukanlah sesuatu yang pelik kerana mereka sejak dahulu lagi mahukan hak sama rata untuk semua kaum dan menghapuskan keistimewaan Melayu dan bumiputera.

    Justeru, himpunan aman ini membawa mesej jelas bahawa Islam dan Melayu akan terus dipertahankan kerana ia adalah tonggak negara Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amacam..dah jelas belum..kalau belum..ni ada sambungannya..teruskan membaca yeer!!!!

      Ketiga: Isyarat Kepada PH Jangan Sentuh Islam dan Melayu

      Himpunan ini juga memberi isyarat kepada pihak kerajaan PH agar jangan sesekali menyentuh sensitiviti Islam dan Melayu.

      Orang Melayu sudah banyak bersabar dengan pelbagai karenah golongan liberal yang anti-Islam dan anti-Melayu.

      Cukup-cukuplah menyentuh isu-isu panas seperti ICERD, Oktoberfest, hukuman sebat ke atas lesbian, LGBT dan lain-lain.

      Usah diusik sarang tebuan, kelak merana, sesal tidak berguna.

      Keempat: Hak Asasi Untuk Berhimpun

      Akta Perhimpunan Aman 2012 memberi ruang kepada rakyat Malaysia untuk berhimpun bagi sesuatu tujuan dengan syarat mematuhi peraturan.

      Terkini, pihak DBKL dan PDRM membenarkan himpunan ini diadakan. Maka adalah wajar bagi orang Melayu untuk meneruskan himpunan aman ini.

      Kelima: Tolak ICERD, Tolak Pejuang ICERD Anti-Islam Anti-Melayu

      Himpunan ini bukan semata-mata meraikan kejayaan menolak ICERD, ia juga meraikan kejayaan mematahkan serangan golongan pejuang ICERD yang anti-Melayu dan anti-Islam di negara ini.

      Kewujudan pejuangan ICERD yang anti-Islam dan anti-Melayu ini perlu ditentang habis-habisan kerana agenda perjuangan mereka tidak akan selesai selagi Islam dan Melayu terus tertegak di negara ini.

      DAP selaku pihak yang mencetuskan isu ini perlu diajar habis-habisan dan umat Islam wajib bersatu untuk menyekat dakyah parti rasis dan cauvinis ini.

      Keenam: Tiada Diskriminasi, Waytha Berbohong

      Antara mesej yang dibawa melalui himpunan ini ialah menunjukkan tidak wujud diskriminasi ke atas kaum lain di negara ini.

      Benar orang Melayu adalah majoriti, tetapi kaum minoriti masih boleh hidup aman dan menikmati kekayaan.

      Sejak tahun kemerdekaan 1957 hingga hari ini, kata-kata Presiden MIC, Tun VT Sambanthan masih terpakai bagi membuktikan keamanan yang ada di tanah bertuah ini.

      Katanya, “Di manakah anda boleh jumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan santun dan tertib selain Bangsa Melayu? Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah ada dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta.”

      Sehubungan itu, kenyataan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorty dalam video wawancara bersama sebuah stesen televisyen Belanda satu ketika dahulu adalah bohong dan palsu.

      Semua orang tidak faham mengapa Perdana Menteri masih mengekalkannya sebagai Menteri Perpaduan sedangkan dia lebih banyak memecahbelahkan rakyat dan harus dipecat.

      Delete
    2. Ooooo..korang ingat dah habis ke..ada lagi lah bhai!!!!

      Ketujuh: Kejutkan Melayu yang Masih Dibuai Mimpi

      Himpunan yang dijangka dihadiri ratusan ribu manusia pada Sabtu nanti diharapkan dapat mengejutkan dan menyedarkan anak bangsa yang masih lena dibuai mimpi.

      Semua perlu bangun dan sedar bahawa kedudukan Islam dan Melayu kini ibarat telur di hujung tanduk yang bila-bila masa boleh dihapuskan.

      Ancaman yang ditakuti sebelum PRU14 kini bukan lagi cerita kosong bahkan ia sudah jelas berlaku di depan mata.

      Kita tidak boleh membiarkan nasib anak cucu kita akan datang dirobek oleh golongan musuh sehingga kita menyesal di kemudian hari.

      Bangkitlah dan pikul lah amanah ini di atas pundakmu kerana jika kita tidak bertindak sekarang, tak dapat dibayangkan apa lagi bala yang akan menimpa sejak PH memerintah.

      Kelapan: Amaran Keras Buat Pengkhianat Agama dan Bangsa

      Mereka yang bersekongkol dengan parti rasis DAP perlu diberi amaran keras kerana dengan kelembutan merekalah, akhirnya DAP kian rakus memijak kepada orang Melayu.

      Golongan pengkhianat tidak sedar mereka sedang mengkhianati amanah yang diberikan maka himpunan ini diharapkan dapat mengetuk pintu hati mereka agar sedar dan tidak menyerahkan tengkuk mereka demi agenda musuh.

      Baru beberapa bulan memerintah, sudah terlalu banyak isu dibangkitkan dan semua ini tidak menjadi masalah sekiranya orang Melayu dalam PH bertegas dalam isu-isu melibatkan Islam dan Melayu.

      Malangnya, merekalah pengkhianat yang menyerahkan pentadbiran negara kepada pihak musuh.

      Kesembilan: Dominasi Bukan Islam Dalam Politik Negara Perlu Segera Ditamatkan

      Ini adalah langkah ke hadapan yang diidam-idamkan oleh Melayu dan Islam keseluruhannya.

      Menjatuhkan kerajaan PH bukan kerana sentimen kepartian tetapi atas sentimen sensitiviti Islam dan Melayu yang tidak lagi dihormati oleh PH.

      Himpunan ini bukanlah bererti satu langkah menggulingkan kuasa menerusi jalanan. Bukan.

      Ia adalah titik noktah penting dalam menjayakan usaha ini kerana selagi ada PH yang dianggotai parti rasis DAP dan parti pengkhianat, selagi itulah umat Islam tidak boleh berdiam diri.

      Kesepuluh: Himpunan 812 Suara Umat Majoriti

      Inilah satu suara mewakili majoriti umat Islam dan Melayu yang perlu didengari oleh kerajaan PH. Suara majoriti wajib diambil peduli dan tuntutannya perlu segera dilaksanakan.

      Majoriti mahu PAS-UMNO bersatu demi Islam dan Melayu. Tak perlu bubar PAS, bubar UMNO untuk bersatu, cukuplah sekadar bersatu hati untuk agenda yang satu iaitu Islam dan Melayu biarpun berbeza logo dan warna bendera.

      Majoriti mahu DAP hormat Islam dan Melayu, bukan saja di mulut, bahkan melalui perbuatan dan tingkah laku.

      Jika tidak, nantikan saja kejutan demi kejutan orang Melayu yang akan menolak DAP di peti undi.

      Mohd Firdaus Salleh Hudin
      Aktivis ISMA

      Delete
  7. ICERD adalah alat PAS untuk mengentalkan muscle nya yang semakin kendur. Jika PAS tidak 'ketuk tin' lagi (seperti RUU355 sebelum ini) maka PAS akan hilang di persada politik pantai Barat. PAS memang dulu, kini & selamanya hanya mahir membangkang, samada secara produktif & effisien atau tidak, itu isu kedua. UMNO yang sudah hilang punca kini bertaut pada tali hayat diberi PAS, akan menurut saja kali ini mudahan barah dihadapi boleh sembuh berkat tempias doa-doa (perlindungan) oleh lebai-lebai. Yang paling rugi adalah sebahagian Melayu, yang mahu kekal menjadi benteng kepada manusia gila darjat, kuasa & harta, kerana terlalu malas & lemah untuk menggunakan akal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyooo...Tabik lah kat TGHH kerana tetap istiqamah dengan pendirian tu..Rakyat Msia khususnya umat melayu menyokong penuh TGHH!!!!

      PAS tegas menolak ratifikasi ICERD

      PADA pagi tadi berlangsungnya sesi penyerahan memorandum oleh Gerakan Pembela UMMAH berkenaan Bantahan Ratifikasi International Convention on Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) kerana bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

      Rombongan UMMAH yang menggabungkan 300 NGO ini telah disambut oleh Ahli Parlimen Marang, YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bersama sekalian Ahli Parlimen PAS.

      Isu ICERD ini menjadi kian hangat apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Senator Waytha Moorthy mengumumkan bahawa Kerajaan PH akan meratifikasi ICERD pada suku pertama awal tahun hadapan. Pengumuman ini mendapat bantahan dan kecaman banyak pihak.

      Kemudian, seorang lagi Menteri di Jabatan Perdana Menteri,YB Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa bangkit mempertahankan pendirian Kerajaan PH ini sambil menuduh pihak yang membantah keputusan tersebut sebagai golongan yang tidak bertanggungjawab.

      PAS sememangnya mempunyai pendirian yang tegas menolak ratifikasi ICERD ini kerana ia secara terang lagi nyata akan menyentuh dan mengganggu-gugat kedudukan orang Melayu-Islam dan Bumiputera di negara ini.

      Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan menyebut:

      "153. (1) Menjadi tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri"

      Kedudukan istimewa ini antaranya merangkumi tanah Rizab Melayu, kuota perkhidmatan awam, biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan dan permit perniagaan.

      ICERD adalah konvensyen antarabangsa yang akan mengubah struktur dan acuan negara kita seandainya kerajaan menandatangani dan meratifikasinya.

      Atas alasan dan motif apa Kerajaan PH mahu meratifikasi ICERD ini?

      Mengapa PH mahu membuka pintu yang sudah lama berkunci dan merungkai ikatan yang sudah tersimpul kemas sejak kita merdeka pada tahun 1957 dahulu?
      Adakah semangat Malaysia Baru mahu mengubah segala-galanya?

      Apakah masa hadapan intipati utama kontrak sosial seperti yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan ini;

      a) Perkara 153 (berkenaan kedudukan Istimewa Melayu dan anak-anak negeri Sabah dan Sarawak)
      b) Perkara 160 (berhubung takrif Melayu dan ikatannya dengan Islam)
      c) Perkara 89 (mengenai tanah rizab Melayu di bawah Enakmen-Enakmen di peringkat Negeri-negeri).

      Takrif diskriminasi kaum di bawah ICERD adalah amat luas sepertimana yang terkandung dalam Artikel 1 iaitu;

      "1. In this Convention, the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life."

      Walaupun Menteri PH memberi alasan kononnya Malaysia boleh membuat pengecualian “reservation” terhadap perkara-perkara yang bertentangan dengan Perlembagaan, tetapi hakikatnya hal ini tidak mungkin dapat dilakukan, kerana perkara-perkara yang bertentangan tersebut adalah menyentuh objektif dan intipati tujuan ICERD itu sendiri.

      Delete
    2. Masih tak puas kan beb...jangan risau..ini ada sambungannya..baca lah hingga khatam !!!

      Artikel 20 ICERD melarang sebarang pengecualian ataupun “reservation” yang bercanggah dengan objektif dan tujuan ICERD;

      "2. A reservation incompatible with the object and purpose of this Convention shall not be permitted, nor shall a reservation the effect of which would inhibit the operation of any of the bodies established by this Convention be allowed.

      A reservation shall be considered incompatible or inhibitive if at least two thirds of the States Parties to this Convention object to it."

      ICERD ini amat berbahaya kerana ia bukan sahaja menyentuh mengenai masa depan orang Melayu tetapi ianya turut mengancam kedudukan Islam yang ada terkandung dalam Enakmen Syariah di setiap negeri.

      Hal ini kerana Artikel 5d(iv), (vi) dan (vii) ICERD melarang sebarang bentuk diskriminasi untuk kebebasan berkahwin silang agama dan bangsa, kebebasan untuk keluar agama, dan hak terhadap perwarisan harta.

      Bukankah perkara ini akan membuka jalan untuk pihak tertentu menuntut hak murtad, hak Muslim berkahwin dengan bukan Islam tanpa menukar agama, dan hak samarata dalam pembahagian harta pusaka?

      Adakah Menteri Agama kita sudah terlupa bahawa Perkara 160 Perlembagaan sudah menetapkan bahawa Melayu itu menganut agama Islam;

      “Orang Melayu” ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan—

      (a) yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir sebelum Hari Merdeka dan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau

      (b) ialah zuriat seseorang yang sedemikian;

      Justeru, rakyat Malaysia khususnya umat Islam berhak menuntut Kerajaan PH memberikan penjelasan sebenar berkenaan isu ini.

      Perkara sebegini besar perlu dijadikan agenda perbahasan di Parlimen agar rakyat dapat menilai apa pendirian parti-parti dalam kerajaan iaitu PPBM, PKR, DAP, PAN, dan pro kerajaan iaitu Warisan dan GPS.

      Gabungan pembangkang iaitu PAS dan Umno yang mewakili majoriti orang Melayu-Islam sudah pun menyatakan pendirian dengan jelas menolak ICERD ini.

      Kerajaan PH juga diingatkan agar tidak melupakan peranan dan fungsi Majlis Raja-Raja Melayu yang bertindak sebagai pelindung dan penaung yang menjaga hak istimewa orang Melayu, Bumiputera dan mempertahankan kedaulatan Islam.

      Kita sudah merdeka selama 61 tahun, mengapa pula pasca Malaysia Baru pimpinan PH ini mahu kita tunduk kepada tekanan pihak luar?

      Atau sebenarnya ada pihak yang berada di dalam negara ini sendiri yang bersekongkol dengan pihak luar atas nama perjuangan hak asasi manusia.

      Harap2 kau bukan lah dari puak2 yang bersekongkol tu bhai !!!

      Delete
    3. Kebodohan ketara dalam menulis perlu diperhalusi. Rakyat Malaysia khususnya Melayu yang macam mana yang sokong TGHH itu? Berapa peratus? Bila berhujah jangan guna ukuran kayu siwak, Melayu hari ini bukan seperti zaman Mahawangsa. Buat referendum & minta tandatangan beserta nombor kad pengenalan kita mahu tengok siapa yang menolak saranan Quran berlaku adil & jangan menindas. Mampu? Atau tak sanggup mengadap malu?

      Delete
  8. Fuuuh..Kiranya himpunan aman Sabtu ni bukan saja untuk menolak ICERD ..tapi juga aad serampang dua mata beb...sebab tu lah kita semua WAJIB melapangkan masa kita untuk sama2 menghadirinya untuk menunjukkan solidariti bangsa melayu demi Islam di neagar tercinta ni !!!!

    8 Disember : Bukan sahaja bantah ICERD, tetapi turut menuntut janji

    Perhimpunan yang dirancang diadakan di Kuala Lumpur pada 8 Disember ini bukan sahaja berkisar mengenai bantahan terhadap Kovensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD) sebaliknya turut memberi mesej kepada Kerajaan Pakatan Harapan mengenai kegagalan mereka menunaikan janji.

    Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kegagalan kerajaan menunaikan janji yang terkandung di dalam manisfesto mereka seperti penurunan harga minyak, pendidikan percuma dan menghapuskan tol mengecewakan rakyat yang memberi kepercayaan kepada gabungan itu.

    Sehubungan itu, beliau menegaskan, pihaknya akan menyampaikan mesej rakyat yang menuntut janji berkenaan pada perhimpunan nanti.

    “Kita bukan sahaja ingin memberi mesej kepada kerajaan mengenai ICERD pada perhimpunan nanti sebaliknya turut membawa mesej lain iaitu berkaitan janji.

    “Jika bab ICERD mereka kononnya mahu tunaikan janji (tidak mengiktirafnya) mereka juga perlu tunaikan janji yang lebih utama. Janji apa, janji yang menyentuh soal rakyat, kos sara hidup rakyat yang semakin meningkat.

    “Dulu kata kalau Pakatan Harapan menang, kos sara hidup turun, minyak turun RM1.50, hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak perlu bayar dan tol dihapuskan. Kalau mereka bohong kita kena sampaikan mesej ini,” katanya ketika berucap pada program Padang Serai Tolak ICERD di Kampung Ekor Kucing, di sini, malam tadi.

    Sementara itu, Asyraf Wajdi turut mengingatkan para peserta pada perhimpunan nanti supaya tidak mencetuskan provokasi sebaliknya berkumpul secara aman

    ReplyDelete
  9. Geng Najib bangun awal terkuis-kuis mencari dedak, mengharapkan sedikit ihsan untuk mengisi tembolok. Akibat kurangnya dedak, badan pun dah semakin susut, tidak semontel Lokman Adam lagi tapi sudah susut macam bos dan big mama. Bos dan big mama risau sebab akan ke penjara, Geng pula risau siapa nak kasi makan lepas ni...ibarat anak ayam kehilangan ibu ayam di belakang mati ckow kit road merayau bersama kejora bapok....

    Geng Najib juga sedang memikirkan samada mahu berarak bersama-sama Adi Awe dang Wak Pornorogo Zahid ke tidak lapang haribulang ni.... belum ada yang hulur derma ni....adeehhhh

    Bawa jer tong milo banyak-banyak dan rajin pusing keliling.... lepas tu kau cilok la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asrul Onani...Aku dan ramai lagi kengkawan lain kat sini pun pelik sesangat dengan kau ni..masih terus membutakan mata dan mentorekkan telinga kau bila Islam, Institusi kesultanan dan kelangsungan bani melayu terus dicabar dan diperlekehkan di negara tercinta ni...atau kau ni adalah kuli batak tegar Red Bean Army DAPigs yang sengaja dikerbau balaukan oleh mereka kat blog ni ke haah ???

      UMMAH ajak rakyat sertai Himpunan Bantah ICERD 8 Disember

      Amaran kepada pemerintah supaya tolak konvensyen antarabangsa

      Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) dan Sekretariat Kedaulatan Negara (DAULAT) bakal menganjurkan himpunan aman rakyat bantah Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) pada 8 Disember ini.

      Bertempat di Jalan Raja, Kuala Lumpur, himpunan itu akan diadakan bermula jam 2 sehingga 6 petang, dengan tema berpakaian putih.

      Pengerusi UMMAH, Haji Aminuddin Yahaya berkata, himpunan itu diadakan bertujuan memberi mesej kepada kerajaan bahawa rakyat menolak tegas ICERD.

      “Kami nak beritahu kepada pemerintah, nak beri penekanan yang tegas kepada pemimpin bahawa seluruh rakyat menolak ICERD.

      Kata dua akan diberi kepada pemerintah bahawa isu ini bukan isu kecil.

      “Ia melibatkan masyarakat Peribumi, Sabah dan Sarawak. Ia juga melibatkan Perlembagaan, Raja-raja dan agama Islam kerana dalam ICERD itu sendiri ada memperuntukkan kebebasan dalam beragama,” katanya sidang media yang diadakan di Wisma Majlis Perundingan Melayu, di sini, hari ini.

      Mengulas lanjut Haji Aminuddin berkata, UMMAH mahu kerajaan mendengar suara rakyat, dan menegaskan apa sahaja elemen-elemen yang menggugat bangsa dan agama akan terus mendapat bantahan.

      “Kami tidak mahu golongan majoriti terjejas, tergugat sehingga menyebabkan ketegangan kaum. Kami bimbang kalau tidak dapat dibendung, akan berlaku keadaan tidak stabil dari segi sosial,” katanya.

      Susulan itu, beliau menyeru rakyat di seluruh negara untuk sama-sama hadir menyatakan bantahan terhadap perjanjian antarabangsa berkenaan.

      “Kita akan ketengahkan wakil-wakil NGO untuk berucap. Kita jemput semua pihak, NGO kerana ini adalah perhimpunan rakyat yang dipelopori oleh UMMAH dan DAULAT serta ratusan NGO yang lain.

      “Paling penting ini mesej kita kepada pihak kerajaan supaya tolak ICERD. Namun, kita takkan benar sama sekali mana-mana pihak buat kekacauan pada perhimpunan ini. Ini perhimpunan aman secara profesional kepada pemerintah. Kita akan bincang dengan pihak keselamatan, polis dan NGO untuk berkerjasama dalam himpunan ini,” katanya.

      Asrul...jangan khayal berOnani aje bhai...hadir lah demi masa depan agama dan bani melayu tercinta..konpom kau takkan rugi punya..yang rugi kalau kau terus diperkudakan oleh DAPigs tu hingga akhir hayat!!!!

      Delete
  10. Sobat2 melayu Islam yang dikasihi sekelian..saja nak recap balik berkaitan himpunan keramat di Pasir Salak lalu yang mendorong kepada Himpunan Aman sabtu ni..kiranya macam hari ini dalam sejarah lah kan !!!!

    Himpunan besar-besaran bantah ICERD 8 Disember
    PAS, UMNO bersatu demi kepentingan orang Islam, Bumiputera

    PASIR SALAK, 10 Rabiulawal 1440H, Ahad – Kebimbangan dan kegusaran terhadap rancangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD), PAS dan UMNO bekerjasama menganjurkan satu himpunan besar-besaran di ibu negara pada 8 Disember ini.

    Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria berkata, perkara itu telah diputuskan dalam satu mesyuarat yang diadakan pagi semalam.

    Beliau berkata, seluruh rakyat Malaysia akan dikerahkan turun ke Kuala Lumpur untuk bersama menyatakan pendirian tegas menolak pengesahan konvensyen antarabangsa itu.

    “Kita tidak mahu terlambat lagi. Kita tidak mahu lagi mengulangi kesilapan. Ingat negeri Perak, jika semua kita bersatu, 40 kerusi milik Melayu,” katanya berucap pada Himpunan Perpaduan Ummah di pekan Kampung Gajah, di sini malam tadi.

    Sementara itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, perhimpunan itu bertujuan menyatakan bantahan orang Melayu dan Islam terhadap tindakan kerajaan yang berhasrat mahu mengesahkan konvensyen antarabangsa berkenaan bersama lima lagi triti lain.

    Beliau berkata, PAS dan UMNO akan bersatu apabila ada kepentingan bersama terutama membabitkan isu orang Islam dan Bumiputera.

    “Dulu, Tunku Abdul Rahman (bekas Presiden UMNO) dan almarhum Dr Burhanuddin al-Helmy berkongsi pentas di Melaka bagi menuntut kemerdekaan.

    “Begitu juga selepas peristiwa 13 Mei 1969 apabila PAS bersama Umno dan parti komponen lain membentuk Barisan Nasional (BN),” katanya

    Himpunan yang menghimpunkan lebih 30,000 umat Islam seluruh negara itu turut disertai oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    ReplyDelete
  11. Sungguh malang nasib melayu, nmpaknya nasib bangsa melayu semakin hari semakin buruk, ekonomi dan pndidikan semakin ke belakang, politik mnuju kehancuran, tiada lg pmimpin melayu yg gigih berjuang untuk bangsa dan agama, mereka dh hilang arah tuju melainkan untuk kekayaan masing2,mereka yg taksub tetap hanya mnjdi org yg bodoh,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo.....Buuur...Woitt!!! Sapa kata takde lagi pemimpin melayu Islam dewasa ni yang memperjuangkan Agama dan bangsa melayu..kau tak nampak atau sengaja buat2 tak nampak ke haah???

      Dah tentu tokoh2 seperti DS Zahid dan TGHH adalah contoh terbaik depan mata...kalau nak harapkan pemimpin2 melayu dalam Rejim Haprakan tu..khususnya pengerusinya..memang takde lah jawabnya..apa tah lagi dengan menteri2 seperti si kasut hitam, masak kapla ikan atas kapal perang...lagi lah hancus bhai !!!!

      Delete
    2. Usahlah hidup berpura2,tghh,zahid hamidi bukanlah tergolong pemimpin yg boleh diharap, mereka bukan baru dalam politik, pemimpin melayu dalam ph lagi lg tak boleh diharap,

      Delete
    3. MAHA KONSPIRASI

      Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Tan Sri Ani Arope mendedahkan perancangan ‘Black Out’ seluruh negara pada tahun 1992 yang bertujuan mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di negara ini.

      Katanya, TNB pada masa itu memiliki 250 jurutera dan adalah mustahil mengatakan kejadian black out disebabkan perancangan lemah syarikat tanaga berkenaan.

      Syarikat pengeluar tenaga yang telah mendapat kadar keuntungan sehingga berbillion ringgit adalah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd SEV 2nd, YTL Power Generation Sdn. Bhd, ARL Tenaga Sdn. Bhd, TNB Janamanjung Sdn. Bhd, Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd, Prai Power Sdn. Bhd, GB3 Sdn. Bhd dan Tanjung Bin Sdn. Bhd.

      KUALA LUMPUR (22 Mei 2014): Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Tan Sri Ani Arope mendedahkan perancangan ‘Black Out’ seluruh negara pada tahun 1992 yang bertujuan mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di negara ini.

      Perkara itu dinyatakan dalam buku beliau ‘Memoir Tan Sri Ani Arope’ setebal 143 surat yang menceritakan permulaan IPP, di mana Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang dikuasai Dr Mahathir Mohamad ketika itu memaksa TNB menyerahkan tanah di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga bagi pembinaan loji janakuasa.

      “TNB mempunyai rancangan untuk menghasilkan lebih banyak tenaga dengan membina loji di Pasir Gudang dan Paka. Pembiayaannya tidak ada masalah dan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami mempunyai tanah dan bersedia untuk membina loji.

      “Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia mempunyai rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh EPU bahawa jika loji itu, yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan mengalami satu lagi ‘black out’,” katanya dalam temuramah oleh Starbiz baru-baru ini mengenai apa yang berlaku pada tahun 1992.

      Katanya, TNB pada masa itu memiliki 250 jurutera dan adalah mustahil mengatakan kejadian black out disebabkan perancangan lemah syarikat tanaga berkenaan.

      Menurut Ani, selepas peristiwa itu, TNB menghasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit. Namun, IPP menghasilkan elektrik pada 23 sen seunit yang menyebabkan TNB perlu mengenakan caj dengan kadar tidak kurang daripada 30 sen seunit.

      Katanya, tiada rundingan dilakukan dan perjanjian itu menyebabkan 20 juta pengguna pada tahun-tahun tersebut tiada pilihan dan terpaksa membayar kenaikan tarif elektrik.

      “Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberikan kami terma dan meminta kami bersetuju. Saya kata tidak mungkin,” katanya yang terpaksa meletak jawatan sejurus selepas kejadian itu. Beliau berpendapat perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan berat sebelah.

      Berdasarkan laporan tahunan Petronas pada 2008, IPP mendapat subsidi gas berjumlah RM8.1 billion, manakala TNB pula memperoleh sebanyak RM5.7 billion.

      Subsidi itu menyebabkan kontroversi kerana lebih 40% daripada lebihan kapasiti yang dijana setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia tidak memiliki teknologi menyimpan bekalan.

      “Dengan fasal ambil-atau-bayar dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang dan dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui. Syabas EPU – Unit merampas Ekonomi,” tambah Ani Arope dalam statusnya di Facebook.

      PPA menyebabkan saham TNB jatuh menjunam daripada 20 sen pada tahun 1993 berkurangan kepada 10 sen pada tahun 1994. TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan keuntungan syarikat.

      Syarikat pengeluar tenaga yang telah mendapat kadar keuntungan sehingga berbillion ringgit adalah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd SEV 2nd, YTL Power Generation Sdn. Bhd, ARL Tenaga Sdn. Bhd, TNB Janamanjung Sdn. Bhd, Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd, Prai Power Sdn. Bhd, GB3 Sdn. Bhd dan Tanjung Bin Sdn. Bhd.

      Sumber: Keadilan Daily


      : Yang ini PH dah bua hati untuk melihat kebenarannya. Yang mereka nampak Najib aje.

      Delete
  12. Asrul Onani dan cai2 Haprak kat blog ni...rasanya korang dah tentu ramai yang bakal hadir ke Himpunan Aman sabtu ni kan...mohon agar korang patuhi nasihat ni..iye lah korang kan kaki provokasi..nanti tak pasal2 bila dah naik syeh..ntah2 apa2 pulak yang korang lakukan untuk tarik perhatian orang ramai...takke kes nyaya namanya tu beb !!!

    Peserta Bantah ICERD 8 Disember, Ditegah Bawa Senjata & Elak Provokasi !!!

    Para peserta yang akan berhimpun secara aman membantah ICERD pada 8hb Disember 2018 ini ditegah keras daripada membawa sebarang jenis senjata.

    Hal ini dibangkitkan oleh Ustaz Masridzi Sat, Presiden PERKID yang membentangkan kertas kerja dalam Perjumpaan Meja Bulat ICERD yang dianjurkan UMMAH sebuah ngo gabungan puluhan ngo Islam dan Melayu.

    Beliau yang juga Presiden Gabungan Banteras Aktiviti Haram (GBAH) dalam pembentangannya menegaskan peri penting ICERD itu ditolak.

    Namun beliau menggesa supaya ianya dilakukan tanpa sebarang provokasi yang akan memburukkan keadaan. Beliau juga menegaskan supaya hadirin kelak jangan sekali-kali membawa senjata.

    “Tolong jangan bawa senjata. Elak sebarang provokasi.”

    Perhimpunan 8hb Disember ini dikatakan bakal menjadi titik tolak suara akar rakyat Malaysia khasnya umat Islam menolak ICERD.

    Perdana Menteri juga baru-baru ini telah menyatakan bahawa kerajaan Malaysia menolak meratifikasi ICERD setelah mendapat bantahan daripada ramai pihak.

    Demonstrasi di Kedah, Melaka dan Johor sebelum ini jelas mendapat sambutan ramai. Kempen tanda tangan membantah ICERD juga berjaya mengumpulkan lebih 200,000 tanda tangan.

    Sementara itu, mantan Timbalan Perdana Menteri Dato Seri Zahid Hamidi sebelum ini juga menegaskan bahawa perhimpunan 8hb Disember kelak, juga adalah sebagai tanda terima kasih kepada kerajaan Malaysia yang dengan tegas menolak ICERD.

    Asrul Onani...kau jangan tak hadir pulak..penting tau !!!!

    ReplyDelete
  13. Sobat2 sekelian..Korang semua kena berhati2 dan sedar mainan politik DAPigs pada jari Sabtu ni..jangan terpedaya dengan agenda mereka semua beb !!!!

    DAP using Mahathir to organise pro-ICERD rally

    “Muslims who plan to support Mahathir’s pro-human rights rally this Saturday will end up supporting ICERD.

    They need to understand, that the western concept of human rights isn’t recognised by the Islamic Syariat.

    Attend the rally, and you’ll end up supporting the right for non-Malays to enjoy the exact same privileges the Malays do.

    Worse, the western concept of human rights involves the need for one to accept homosexuality as a way of life and sodomy as an act condoned by law.

    Basically, if you’re Muslim and attending Mahathir’s rally, the DAP will call you a hypocrite for objecting ICERD and pressure the Prime Minister to ratify the damn thing.”

    Raggie Jessy Rithaudeen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ragvinder Singh Jess @ raggie jessy @ The Terrestrial Fooker TTF @ Rithaudeen ...

      Rithaudeen was added to his name on the assumption of his conversion to islam sometime 3 to 4 years back .

      Although , question regarding his faith will not get straight , clear response , he did admit , Raja Pemabok Kental @ RPK who guided him into Islam .

      Can you rely on this guy ...just as Najib wanted everyone to trust Arul Kanda Sami @ Asrul ?

      Geng Najib ... hopeless guy for this idiot even quoted something out of a dead man !

      Delete
    2. PARTI KUALI BERKULUP


      SEKUMPULAN pelarian PAS yang berkampung di bawah bendera Pakatan Harapan berperanan sebagai Kulup Kecil bagi menjadikan PAS tegar sebagai Kulup Besar.

      Kulup Kecil ini memasang perangkap samar jika boleh seramai-ramai ahli dan penyokong PAS terutama mereka yang berpuluh tahun dalam PAS ikut mereka tinggalkan PAS.

      Dikatakan ramai orang lama PAS sudah bosan dengan PAS yang mahu bertaawun dengan Umno yang sudah hilang kuasa itu hendak ikut Kulup-Kulup Kecil itu. Tetapi mereka masih berhalang, belum berani meninggalkannya.

      Apa yang menyebabkan mereka teragak-agak hendak mengikut si Kulup Kecil itu?

      Mungkin meraka macam jurucakap Kulup Kecil. Yang kata orang lama PAS hendak keluar tapi belum keluar mengambil masa lama meninggalkan PAS. Semuanya sudah tinggalkan parti dan beramai-ramai tubuh parti sendiri, sudah pergi merata menemankan Dr Mahathir berceramah bagi memenangkan Pakatan Harapan.

      Dia cuti dari PAS. Dia ikut majlis-majlis PH, tetapi tak masuk-masuk PH dan bukan kerabat PH. Tidak tahu apa yang ditunggu?

      Dekat dengan PRU dan PH mula menyedia calon di sana-sini, baru anak beranak tinggalkan PAS dan menjadi orang penting di kalangan Kulup Kecil.

      Adakah orang lama PAS yang menunggu untuk keluar PAS ikut macam itu. Hendak tengok apa hendak jadi?

      Tempoh keluar beramai-ramai macam sudah berakhir. Ada lagikah yang hendak keluar dan mahu masuk Pakatan pimpinan Dr Mahathir?

      PAS sedih ahli-ahlinya tinggalkan parti. Tetapi PAS tidak dapat buat apa kalau ahlinya hendak keluar parti. Ia tidak kuasa untuk apa-apakan orang yang hendak keluar. Mereka lari dengan kerusi-kerusi. PAS tidak dapat buat apa.

      Seboleh-bolehnya semuanya mesti istiqamah. Tetapi istiqamah itu bukan kerja dan kuasa PAS. Ia kerja Allah. Allah berkuasa mengekalkan seseorang dalam PAS dan berkuasa mengeluarkannya dari PAS sekalipun pernah jadi Presiden dan Timbalan Presiden.

      Dan PAS tidak dapat buat apa terhadap sesiapa datang jumpa dan pujuk ahli supaya tinggalkan PAS. Jika ada yan datang culik ahlinya supaya masuk kumpulan Kulup Kecil, buatlah. Pernah semua Adun PAS Kelantan zaman Datuk Asri diculik Umno supaya lompat parti dan gulingkan kerajaan. PAS tunggu mereka balik. Mereka dilepaskan ketika Dun bersidang. Sedondong mereka duduk di kerusi PAS.

      Biarlah apa si Kulup Kecil hendak kata. Orang PAS jangan melompat seperti Kulup Besar tenang apa yang Kulup Kecil kata. Orang PAS jangan jadi macam Kulup Kecil dan jangan jadi macam Kulup Besar. Bebaskan diri daripada dunia kulup.

      Siapa hnedak jadi kulup jadilah Kuluplah kerana gerak hati sendiri. Tetapi jangan jadi makhluk halus, perdaya orang masuk kumpulan kulup.

      Duduk dalam PAS payah dapat projek. Payah jadi Datuk. Apa lagilah jadi menteri. Sejak orang PAS masuk kumpulan kulup, yang tak pernah fikir jadi menteri, dapat jadi menteri. Jadi Datuk pun ramai. Ada keputeraan baru selepas BN tumbang, ada saja oang keluar PAS jadi Datuk.

      Yang dilucut Datuk pun jadi Datuk semula. Tunggu dalam PAS tak merasalah semua itu. Ustaz Fadzil Noor dan Ustaz Hashim Jasin tak perlu ikut mana Kulup beroleh anugerah dari Paduka Raja.

      SUBKY LATIF


      : Tapi parti AMANAH masih 'berkulup' lagi

      Delete
  14. kalau ada dangdut macam zaman BN dulu,aku join sekali

    ReplyDelete
  15. Selamat berhimpun PAS dan UmNo... Dan selamat bersekutu... Dan selamat bertemu di KLIMAKS kelak...

    Cuma nak habaq pi kat hangpa ni.. Hangpa akan tewas mutlak di KLIMAKS nanti...

    Maka hangpa dipersilakan merancang dan terus menjual agama dan bangsa untuk kepentingan peribadi hangpa semua... Sebab yang tu la yang akan bawa PERTEMPURAN di antara hangpa dan pasukan Ta-Mim ke KLIMAKS...

    Untuk VIRGO dan GN, hangpa berdua juga bakal masuk senarai orang-orang yang ditewaskan secara mutlak oleh Pembawa Panji Hitam... Terkena tulah karamah Pembawa Panji Hitam..

    Oooops, lupa plak, hero yang sentiasa tewas si Kejora, bro pun akan tewas mutlak nanti bro, cuma kalau bro juga adalah VIRGO, maka bro akan tewas mutlak lebih awal sebelum PAS dan UmNo, sama halnya dengan sdr GN.

    Jangan cakap John Doe tak payung no...

    In shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdra John Doe...Aku tau kau sebenarnya teringin sangat nak hadir Himpunan Aman tu...tapi masih ada rasa gusar dan was2..umpama mau tapi malu kan???

      Kau jangan risau..ini ada berita untuk menenangkan hati kau yang gundah gulana tu beb !!!

      Jangan Takut Untuk Datang Ke Perhimpunan Ummah 812 Kerana Tidak Menyalahi Undang2

      HAK untuk berhimpun dengan aman dilindungi oleh Perlembagaan Persekutuan Malaysia di bawah Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA)...

      Semua rakyat Malaysia mempunyai HAK untuk berhimpun dengan aman dan tanpa senjata...

      HAK ini juga merupakan hak asasi manusia...

      Seksyen 27 Akta Polis DiMansuhkan Dan DiGantikan Dengan Akta Perhimpunan Awam Di Era Datuk Seri Najib

      Sebelum ini di bawah undang2 Seksyen 27 Akta Polis, penganjur perhimpunan MESTI mendapatkan lesen atau permit daripada Ketua Polis Daerah (OCPD) bagi daerah tersebut sebelum apa2 perhimpunan diadakan...

      Sekiranya perhimpunan diadakan SEBELUM mendapat permit, perhimpunan itu adalah suatu perhimpunan haram dan sesiapa yang menyertai perhimpunan tersebut melakukan kesalahan di bawah akta tersebut...

      Maka, tiada perhimpunan boleh diadakan tanpa mendapatkan permit terlebih dahulu...

      Walau bagaimana pun, Seksyen 27 Akta Polis seperti di atas sudah di mansuhkan...

      Selepas 2012, Akta Perhimpunan Aman 2012 (APA) menggantikan Seksyen 27 Akta Polis tersebut...

      APA ini digubal untuk memastikan hak untuk berhimpun dengan aman dan tanpa senjata dapat diamalkan dengan lebih bebas...

      Di bawah APA, tidak ada keperluan lagi untuk mendapatkan permit...

      Sebaliknya, penganjur perhimpunan hanya mempunyai tanggungjawab untuk memberitahu OCPD secara bertulis 10 hari sebelum mana2 perhimpunan diadakan...

      MEMBERITAHU POLIS BUKAN BERMAKSUD MEMINTA KEBENARAN POLIS...

      Selepas pemberitahuan di berikan, OCPD boleh mengenakan syarat atau sekatan yang wajar ke atas beberapa lerkara berkaitan perhimpunan tersebut, tetapi tidak punya kuasa untuk menghalang atau menafikan hak untuk perhimpunan itu...

      Suatu perhimpunan tanpa pemberitahuan kpd polis bukanlah perhimpunan haram...

      Penganjur mungkin melakukan kesalahan, tetapi pihak polis tidak boleh menghalang perhimpunan tersebut hanya kerana pemberitahuan tidak dilakukan...

      Keputusan Mahkamah Terhadap Kes Nik Nazmi vs Pendakwaraya Adalah Bukti Perhimpunan Aman Adalah Hak Rakyat Malaysia

      Dalam kes Nik Nazmi bin Nik Ahmad vs Pendakwaraya, Mahkamah Rayuan telah memutuskan bahawa peruntukan yang menjenayahkan penganjur perhimpunan kerana tidak memberitahu OCPD adalah tidak berperlembagaan...

      Oleh itu, walaupun penganjur masih punya tanggungjawab untuk memberi notifikasi kepada polis, namun kegagalan berbuat demikian bukanlah suatu kesalahan jenayah...

      Malangnya, polis masih beranggapan bahawa mereka masih punya kuasa untuk membenarkan atau menafikan kelulusan untuk mengadakan perhimpunan aman...

      Polis masih berkata tentang 'perhimpunan haram' dan 'tidak memberi kelulusan', walaupun mengikut Akta Perhimpunan Aman mereka tidak lagi mempunyai kuasa seperti ini...

      Oleh itu jangan takut dan jangan bimbang untuk turun beramai2 menyertai Perhimpunan Perpaduan Ummah 812 pada 8 Disember 2018 ini di Jalan Raja...

      Melainkan anda datang membawa senjata merbahaya ketika perhimpunan atau anda terlibat mencetuskan kekacauan atau terlibat dengan pergaduhan ketika perhimpunan, barulah anda boleh didakwa atas jenayah berkaitan, bukannya kerana menyertai satu perhimpunan!!!

      Delete
    2. Bhai Saaab...ini ada satu penegasan dari mantan AG kita dulu....

      Mesej dari Kekanda Tan Sri Apandi Ali, mantan Peguam Negara...

      "In Sya Allah pada 8 Disember ini, pejabat peguam saya, Apandi Ali & Co di PWTC akan beroperasi, untuk memberi khidmat guaman kepada peserta Perhimpunan 812...

      Sumbangan saya kpd perjuangan Agama, Bangsa dan Tanahair...

      Contact number: 03 40506606 atau 03 40507606

      Tiada apa yang perlu digusarkan lagi...

      Mantan Ketua Hakim Negara bersama kita...

      Mantan Peguam Negara bersama kita...

      Ayuh!!!

      Tunjukkan semangat yang akan lahir dari perpaduan ummah dengan datang beramai2 di PERHIMPUNAN UMMAH 812 dan bukan sekadar di media sosial...

      Demi Islam!!!

      Demi Melayu!!!

      AYUH KITA BERHIMPUN DI PERHIMPUNAN PERPADUAN UMMAH 812 DENGAN AMAN!!!

      ALLAH HU AKBAR!!!
      ALLAH HU AKBAR!!!
      ALLAH HU AKBAR!!

      Jangan tak hadir beb...dan jadi sebahagian dari sejarah besar negara tercint ni !!!!

      Delete
    3. Haaa...haaa...haa...
      🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

      Demi islam .
      Demi melayu .

      Apundek Ali ....pegi dah ..

      Baral punya apundek ..gebang lebih .

      Kebenaran sudah di beri utk perhimpunan . Kekacauan , inshaallah tidak akan berlaku selagi nawaitu perhimpunan itu ikhlas .

      Kecoh akan terjadi jika walaunta serupa Jamal Jamban berkeliaran .

      Delete
    4. Sdr GN,

      Saya hanya beri 1 sebab sahaja mengapa perhimpunan ini mesti diteruskan.

      Sebab pasukan-pasukan bathil ini iaitu UmNo dan PAS perlu bersekutu untuk membawa PERTEMPURAN di antara mereka dengan pasukan Tun M ke KLIMAKS. Perhimpunan ini adalah jalan ke arah bersekutunya dua pasukan yang bathil ini.

      Kelak apabila korum telah cukup, barulah PERTEMPURAN KLIMAKS boleh berlaku, dan apabila ia berlaku kesemua pasukan-pasukan bathil yang bersekutu ini bakal ditewaskan secara mutlak.

      Kebenaran dah dapat, silakan berhimpun, jangan beralasan lagi. Tiada siapa yang menghalang.

      Silakan berhimpun, asal kelak bila kalian benar-benar tewas mutlak, jangan cakap John Doe tak payung.

      Sdr GN jangan tak hadir plak ok.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. kERAjaan KRONISME & KELENTONG KRASI


      Kerajaan persekutuan sedang berusaha untuk menentukan cara agihan wang royalti petroleum kepada negeri Kelantan, kata Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau berkata, cadangan kerajaan untuk memberi 20 peratus royalti minyak daripada hasil keuntungan sebelum ini tidak dipersetujui kerajaan negeri Kelantan.

      "Kita sedang berushaa bagaimana nak bagi royalti kepada Kelantan, caranya kita akan tentukan," katanya ketika ditanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Beramah Mesra Harapan Kelantan bersama perdana menteri di Kota Bharu, hari ini.

      Sebelum ini Harapan melalui manifesto PRU14 menggariskan royalti akan diberikan kepada negeri Kelantan dan Terengganu yang sebelum ini diabaikan oleh BN.

      Kerajaan persekutuan yang kini ditadbir Harapan mencadangkan 20 peratus daripada keuntungan untuk diberikan kepada negeri berkenaan.

      Kelantan bagaimanapun tidak bersetuju dan menegaskan mahu jumlah royalti disalurkan mengikut perjanjian asal iaitu lima peratus.

      Kerajaan PH telah memutar manifesto 20% kepada 20 peratus daripada keuntunganbukan pengeluaran dengan niat nak kurangkan royalti Kelantan.

      "Royalti 20 peratus daripada keuntungan, bukan keseluruhan, mereka kurang setuju, mereka nak jadikan sebahagian daripada kos keseluruhan.


      : Bukan itu sahaja, mereka juga nak guna duit royalti itu untuk kuatkan PH dengan menyalurkan kepada Husam seperti UMNO buat sebelum ini

      Delete
  16. Apa punya bingai ini pakatan Haramjadah
    Menteri yg dilantik mcm budak stim dadah
    Buat pengesyoran langsung tak ada pekdah
    Nak tunjuk pandai, punggung mereka dedah

    ReplyDelete
  17. Orang nak pergi umrah mereka maki sumpah
    Sedangkan dah lama mereka booking tempah
    Lupa dulu macamana ini pemimpin sesumpah?
    Dia suruh rakyat berhimpun, dia ke Eropah

    ReplyDelete
  18. Tak usah gebang lebat kalau jubor berulat
    Dulu guna rakyat sebagai perkakas dan alat
    Mereka pun sama je bengong ini taik palat
    Perangai hodoh kotor macam langau & lalat

    ReplyDelete
  19. Fuyooo..tabik setinggi2nya pada Kerajaan PAS Kelantan atas pengumuman tersebut..ini lah baru nampak keseriusan mereka untuk membela agama Islam dan bangsa melayu..setuju kan semua ????

    Bantah ICERD: Kelantan Bagi Cuti, Menggambarkan Keseriusannya

    Keputusan Kerajaan Kelantan untuk memberikan cuti peristiwa bagi membolehkan rakyat negeri tersebut menghadiri Himpunan Perpaduan Ummah yang akan diadakan Sabtu ini, selain membuktikan sokongan tidak berbelah bahagi, turut membenarkan kebimbangan banyak pihak dalam isu IECRD ini.

    Cuti peristiwa seperti mana yang kita tahu, hanyalah untuk perkara penting-penting dan jarang-jarang.

    Sekalipun pihak regim dikatakan sudah membuat kenyataan untuk tidak meneruskan ratifikasi tersebut tapi kemudian ada pulak pihak lain dalam Pakat yang sama menjelaskan bahawa IECRD ini hanya ditangguhkan bukan dibatalkan.

    Ini soal nak mempertahankan perlembagaan, bukan apa niat yang lain kerana jelas IECRD ini bertentangan dengan perlembagaan negara kita.

    Malah dalam kenyataan regim ketika membuat keputusan untuk tidak meneruskan IECRD ini, turut menyatakan tentang komitmen mempertahankan perlembagaan.

    Membuktikan dengan sendirinya regim sendiri pun tahu implikasi dari ratifikasi ini kalau diteruskan, dah ditangguhkan kemudiannya pulak.

    Mana satu betul pun tak tahu.

    Mana-manapun, semua ini mewajarkan keputusan untuk meneruskan perhimpunan tersebut dan kerana itulah agaknya ia mendapat kebenaran dari pihak polis dan DBKL kerana isu ini adalah penting kepada semua lapisan rakyat di negara ini.

    Jelas, cakap puak-puak ini tidak boleh dipakai seperti mana janji pilihanraya mereka juga adanya.

    Nak ubah perlembagaan, ikut aturan yang sebetulnya, bukan seperti mana banyak pendapat dalam media sosial berkaitan isu ini bahawa ratifikasi ini seakan cubaan “meminda” perlembagaan ikut jalan belakang – pendapat mereka, betul ke tidak tu perkara lain.

    Apa pun. tahniah untuk kerajaan Kelantan dan semoga dengan keputusan ini nanti akan memeriahkan perhimpunan yang bakal diadakan, dan semoga semuanya akan berjalan dengan baik, mematuhi undang-undang dan sebagainya.

    ReplyDelete
  20. Astaghfirullah...Ada sesapa kat sini yang boleh memberi pencerahan lebih lanjut berkaitan isu yang dibangkitkan oleh DS Najib ni..kalau betul lah..dah tentu ini ada lag satu malapetaka teramat besar kepada negara tercinta ni beb !!!!

    PH akan jual 30% dari lapangan terbang, bangunan hospital-hospital awam, stesen keretapi dan tanah-tanahnya ?

    Jika menteri kewangan PH mengumumkan secara terus bahawa mereka akan jual sekurang-kurangnya 30% dari lapangan terbang, bangunan hospital-hospital awam, stesen keretapi dan tanah-tanahnya, tentu ramai akan membantah.

    Sebenarnya, mereka sudah umumkan tetapi ramai rakyat biasa tidak sedar kerana cara licik mereka mengumumkan ini.

    Ini ialah petikan dari muka-surat 16 ucapan belanjawan 2019 yang dibahas Menteri Kewangan.

    Jelas dinyatakan bahawa mereka akan mewujudkan sesuatu Amanah Pelaburan Hartanah bagi Lapangan Terbang (REIT) yang pertama di dunia (maksudnya lain negara tidak buat macam ini).

    Kemudian 30% dari unit REIT ini akan dijualkan kepada pihak swasta untuk menjana RM4 bilion – maksudnya nilai 100% tanah dan lapangan terbang yang dijual oleh kerajaan ialah RM13.3 bilion.

    Hari ini, semua lapangan terbang dan tanah-tanahnya ialah milik penuh kerajaan.

    Syarikat Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB) pula ada perjanjian konsesi dengan kerajaan untuk menyewanya.

    MAHB akan mengutip cukai penerbangan dari pengguna airport untuk membayar sekitar RM400 juta setahun kepada kerajaan sebagai sewa.

    Khazanah Nasional merupakan pemilik saham terbesar di MAHB. KWSP ialah kedua terbesar.

    Apabila belanjawan ini diumumkan, harga saham MAHB terus menurun sebanyak 12% iaitu kehilangan nilai sebanyak RM1.5 bilion.

    Mengapa?

    Ini alah kerana kaedah REIT ini ialah cara kerajaan menjual semua lapangan-lapangan terbang yang dimiliknya kepada syarikat REIT ini.

    Syarikat REIT akan membayar kerajaan dengan mengeluarkan 100% unit Amanah dalam REIT ini.

    Kemudian, kerajaan akan menjual 30% dari unit-unit ini kepada pihak swasta termasuk pelabur asing dengan harga sekitar RM4 bilion.

    Selepas ini, MAHB tidak akan membayar sewa kepada kerajaan lagi. Mereka akan bayar kepada syarikat REIT ini.

    Untuk menarik pelabur, pulangan dari REIT ini mesti di sekitar 6.25% iaitu pulangan purata untuk REIT-REIT yang lain di negara.

    Kalau tidak, ianya lebih senang untuk pelabur untuk melabur dalam bon atau sukuk kerajaan yang memberi pulangan faedah 4%.

    Maka, bayaran tahunan dari MAHB kepada REIT ini dijangka naik dari RM400 juta kepada anggaran RM750 juta setahun.

    MAHB pula terpaksa menaikkan cukai penerbangan untuk menampung kenaikkan ini. Cukai ini sudah pun diumum akan bertambah sebanyak RM40 seorang tahun depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi sambungan ulasan dari DS Najib tu bhai !!!!

      Pada masa yang sama, kerjaan tidak lagi memiliki 100% dari lapangan-lapangan terbang dan tanahnya tetapi hanya 70%.

      Oleh kerana pegangan 70% ini di dalam bentuk unit-unit Amanah yang cair (liquid), maka jauh lebih senang untu kerajaan untuk menjual lagi milik mereka dalam tanah lapangan terbang ini.

      Kalau hari ini telah jual 30%, esok boleh jual sampai 60% atau 100%.

      Sebenarnya, jika kerajaan perlukan RM4 bilion ini, ianya lebih senang untuk mereka untuk menerbitkan sukuk dengan membayar faedah 4% setahun.

      Tidak perlu bayar 6.25% setiap tahun kepada pihak swasta dalam bentuk REIT.

      Aturan REIT yang sama juga akan dibuat untuk hospital-hospital awam dan stesen keretapi milik kerajaan seperti dimaklum oleh Menteri Kewangan dalam ucapan Belanjawan 2019 mereka.

      Setelah menjual IHH Berhad kepada syarikat Jepun dengan cara rundingan terus tanpa tender dan cadangan untuk menjual 25% kepentingan di dalam PETRONAS maka giliran untuk lapangan terbang, bangunan hospital-hospital awam, stesen keretapi dan tanah-tanahnya menjadi sasaran kerajaan PH untuk dijual.

      Semua hospital swasta di bawah IHH Berhad telah dijual kepada Jepun. giliran hospital-hospital awam tidak lama lagi.

      NAJIB RAZAK

      pak diny mana haaah...tentu dia sebagai penganalisa ekonomi negara yang dilantik oleh dirinya sendiri mampu memberi pencerahan tu...boleh kan Pak diny Oooooiii????

      Delete
  21. Wahai org2 Islam, hendaklah ada kesedaran
    Kita perlu bersatu padu, untuk kemakmuran
    Usah kita Islam berpecah, Allah beri amaran
    Ini jelas disebut dlm ayat 103 surah al-Imran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ (١٠٣)

    Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya. (103) 

    (Surah 'ali-Imran, ayat 103)


    Allah suruh lupakan permusuhan yang lepas
    Agar, dari jurang neraka, kita semua terlepas
    Maka elok bersatulah segera, Umno dan Pas
    Kerajaan 'boneka kafir' itu, kita wajib rampas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Permusuhan yg dulu kita jadikan pengajaran
    Dgn ayat di atas tu buang segala ketakburan
    Bukan mcm Ost J.Doe, yg kuat putar kisaran
    Dia asyik api2, KLIMAKS punya pertempuran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Bercakaplah dan memberi penjelasan dengan fakta serta logik, jangan berleter memanjang.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAGI JANJI DITABURI


      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng diminta tampil memberi penjelasan berhubung dakwaan Great Eastern Holdings Ltd. belum bersedia membuat sumbangan RM2 bilion bagi mewujudkan Skim Insurans B40.

      Naib Ketua Pemuda UMNO, Shahril Sufian Hamdan mempersoalkan, siapa yang betul dalam perkara tersebut, adakah Guan Eng telah berbohong di Dewan Rakyat dan di hadapan jutaan rakyat Malaysia?

      “Mungkin ramai tertanya kenapa Great Eastern Holdings Ltd. sanggup menyumbang? Adakah untuk CSR (tanggungjawab sosial korporat)? Laporan media sama mendedahkan, rupa-rupanya syarikat itu sedang berbincang dengan kerajaan bagi mendapat pengecualian daripada syarat Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menjual kepentingan 30 peratus kepada syarikat tempatan.

      “Secara jelas, Great Eastern Holdings Ltd. memberitahu satu kaedah untuk mendapat pengecualian ialah dengan membuat sumbangan RM2 bilion. Nampak tak unsur `quid pro quo’ di situ,” katanya dalam satu kenyataan, di sini semalam.

      Guan Eng dalam pembentangan Belanjawan 2019 berkata, Great Eastern bersetuju untuk mencarum RM2 bilion kepada dana pembangunan insurans.

      Bagaimanapun, kelmarin, Great Eastern Holdings Ltd. mendakwa, pihaknya masih belum memberi kata putus berhubung sumbangan sebanyak RM2 bilion bagi memenuhi ketetapan pemilikan asing di Malaysia. – UTUSAN ONLINE

      Delete
  23. Aku akan ke Sarawak, jumpa makwe ini hari
    Di sana 4 mlm aku kan bersama sang puteri
    Di rimba itu, mungkin Wi-Fi spot sukar dicari
    Kpd sahabat aku GN, pukulan terus saja beri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Aku kagum dgn cara GN, yg sentiiasa berani
    Cuma pukulan dia tidak seperti aku, berseni
    Aku tahu yang GN itu, bukan seorang petani
    Dia itu, cuma mahu merendah sahaja di sini

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    GN kini dah ku anggap sbg aku punya rakan
    Dia kasi tahu yg dia petani itu rasa ku bukan
    Aku agak dia tu, sorang pegawai pendidikan
    Hal jaga exam, mark paper, dia ada jelaskan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Perhimpunan ni takde kena mengena dengan ICERD. ICERD dah dibatalkan ratifikasinya maka keperluan untuk berhimpun membantah ICERD itu sudah pupus. Maka meneruskan perhimpunan itu sudah masuk kepada keperluan peribadi dan politik PAS dan UMNO atau yang lebih tepat, stroking the ego of Hadi and Zahid. Perhimpunan yang diuar2kan pada 8 Dis ini adaah sesuatu yang OXYMORON. Bodoh lagi membodohkan iaitu berhimpun untuk menentang sesuatu yang sudah dibatalkan.

    Agak2nya selepas ini pemuda2 PAS setelah mengadakan demonstrasi menghalang kemasukan penyanyi2 Barat akan berhimpun pula untuk meraikan kesyukuran bila konsert yang mereka bantah itu dibatalkan? Agak2nya selepas ini negara akan meriah dengan perhimpunan membantah dan perhimpunan kesyukuran atas kemenangan bantahan itu. Bila agaknya rakyat akan mula berkerja dan berusaha membangunkan negara? Selepas berdemonstrasi membantah atau selepas demonstrasi kemenangan bantahan itu?

    Kalau kita lihat dari sejarah pergerakan kemerdekaan yang pada asasnya bermula dengan penolakan orang melayu kepada Malayan Union, perhimpunan dibuat untuk menentang tetapi setelah British memutuskan untuk membatalkannya, orang2 melayu bergerak untuk merayakan kemenangan itu dengan mengembeleng tenaga untuk menjalankan agenda kemerdekaan pula bukannya dengan membuang masa buat perayaan dijalanraya. Ini adalah prinsip Islam. Membuat sesuatu dengan tujuan yang jelas serta teratur dan bukannya melakukan perkara yang jelas sia-sia lagi membuang masa.

    Usaha PAS dan UMNO ini bukannya selari dengan Islam malah nak dikatakan demi bangsa pun jauh sekali. ICERD atas dasarnya bertentangan dengan Perlembagaan maka pihak Kjaan PH memang tiada kuasa untuk meratifikasikannya. Ia bukanlah kemenangan pada pihak PAS atau pun UMNO apatahlagi PH. Ia adalah sesuatu yang tidak mungkin terlaksana atas sebab yang begitu jelas iaitu IA bertentangan dengan perlembagaan. Ia ibarat anak yang mati dalam perut. Tiada perayaan atas kemenangan disitu dan jauh lagi rasa gembira.

    Tujuan PAS dan UMNO dalam hal ini amat terang dan jelas bermatlamatkan keuntungan politik dan kewangan. Mereka mahu berhimpun bukan untuk Islam (Islam menolak diskriminasi), bukan untuk melayu (melayu juga tegas mempunyai budaya hormat tetamu dan menghormati masyarakat berbilang bangsa) dan bukan juga untuk negara (Malaysia antara 2 negara Islam yang masih lagi ketinggalan dalam hal diskriminasi kaum berbanding negan negara islam lain seperti ARAB SAUDI!). Elok sahaja PAS dan UMNO berterus terang tentang tujuan mereka nak berhimpun iaitu nak menaikkan moral ahli2 mereka yang merundum setelah parti mereka kalah dalam PRU walaupun mereka berganding bahu dengan strategi licik dan jijik untuk mencapai kemenangan.

    Secara jelasnya rakyat nampak dan faham akan tujuan sebenar perhimpunan ini dan segala pendustaan dan dolak dalik akan tujuannya bukan sahaja akan menjauhkan rakyat dari PAS dan UMNO malah ia menjelakkan rakyat akan sikap da gaya politik budak2 yang masih digunakan oleh PAS dan UMNO. This pissing contest by PAS and UMNO is not going to impress anyone much less endear anyone to their childish behaviour. Nobody want a child like old man and this gathering by PAS and UMNO clearly makes them very much like a 60 year old man who still has the mind of a child. No one want that old man to govern the country! No vote for either one in the next GE! ABBUS! Aku Bukan BOdoh mcm UMNO dan Sekutunya! Parti2 cap ayam tidak layak menjadi kerajaan.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MUNGKIN PARTI BABI HUTAN YANG BERI DANA


      Polis Evo 2 ialah filem aksi polis Malaysia 2018 arahan Joel Soh dan Andre Chiew yang akan ditayangkan di pawagam pada 22 November 2018 dan merupakan kesinambungan daripada filem Polis Evo yang ditayangkan pada 2015.

      Saya tak tahu apa pandangan pengarah bukan Islam ini terhadap Islam hingga digambarkan orang yang berserban dan berjubah itu terrorism?



      Ada suara-suara Islam sumbang dan liberal, kononnnya macam mana nak boikot kita belum lagi lihat ceritanya. Kita kena buat kesimpulan dulu baru boikot. Bodoh kalau dah lihat tak nama boikot. Lihatlah semasa filem tak laku ni ditayangkan di TV atau cari pirate aje. Nak gambar canti tunggu Astro First tayang masa tu boleh copy banyak-banyak engkau buatlah penilaian.


      Ada juga neizen Islam (Amad Mohd) bagi komen "kau tau x npe pengarah wt skrip begitu..sbb dia bkn skadar nk tunjuk kn sikap imam n ularmak zaman skrg yg dh bnyak mengguna kn agama utk kpentingan diri n hawa nafsu semata mata.." Dia ni tahu tak pengarah tu bukan Islam. Mesti dia lihat muka ZIZAN dia fikir orang ISLAM dan MELAYU.

      Ini bodoh satu lagi, tertipu dengan persepsi.




      Ini seorang Islam yang bodoh tapi tunjuk pandai, si Wan katanya "mereka yang "berakal" dapat menilai antara perkara yang negatif dan positif...kita perlu berfikir dengan waras dan beretika...jangan terpengaruh dengan sentimen yang bersifat kerasisan yang sempit...perlu berhadapan dengan realiti hidup semasa dengan sikap yang matang."

      Habis kenapa kamu boikot filem Mat Salleh kisah Nabi Muhamad. Kan ada akal boleh nilai??

      Ingat boikot ini walaupun kecil tapi sekurang-kurang kita boleh jawab di sisi Allah s.w.t. bahawa kita telah buat untuk pertahankan agama Islam daripada di hina.

      Ingat juga kisah bagaimana burung yang membawa air dengan paruhnya untuk memadam api membakar nabi Ibrahim a.s. yang membarak selama 12 hari. Adakah dengan air dalam paruh sedikit itu boleh memadam api besar?

      Jawapannya tentu sekali tidak. Tapi apa yang dibuat adalah mengambarkan komitmennya untuk menyelamatkan Nabi Allah Ibrahim a.s. sedangkan Nabi Allah Ibrahim tidak berhajat kepada pertolongan.

      BOIKOT FILEM POLIS EVO 2
      TUNJUKKAN UMAT ISLAM MAMPU BUAT


      : Jika semua bersatu dan sudah pasti akan berjaya. Kerjayaan kali ini akan membuatkan mereka lebih berhati-hati untuk perkara melibatkan Islam. Siapa yang untung kita semua. Hilangkan perbezaan mari kita bersatu kali ini boikot filem POLIS EVO 2

      Delete
    2. Dgn sikap gelagat umnopas bg memperbaiki kedudukan yg serba x kena sejak tertonggeng ni..dbuai oleh ego sihadi dan sizahid yg tercalit malu isu icerd mau x mau himpunan dteruskan dgn pelbagai alasan..kedapatan ketika ini semaian benih racisme udah menjadi keutamaan..

      Rakyat susah d susahkan lagi..
      Dpengaruhi pula isu islam melayu kini..
      Apa payah2 utk berhimpun sabtu ini..
      Dr berhimpun baik berkelah kat tasek cini..

      Amacam bro

      Kehkehkehhhehhehhehmelayukini..

      Delete
    3. NAMPAK SANGAT PARTI BABI HUTAN BELA TOKEY CINA


      Orang kaya tak dikenakan cukai kemewahan?
      14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      Lim Guan Eng
      Lim Guan Eng - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Kerajaan tidak bercadang mengenakan cukai kemewahan terhadap golongan kaya di negara ini bagi menggelak kejutan terhadap pasaran modal dan kewangan.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng berkata, kerajaan kini dalam proses memulihkan kedudukan fiskal defisit yang dihadapi negara dan sebarang pengenalan cukai sedemikian seperti cukai keuntungan modal dikhuatiri akan menjejaskan usaha tersebut.


      Mengulas lanjut, beliau berkata kerajaan telah menubuhkan Jawatankuasa Reformasi Cukai untuk mengkaji cukai-cukai yang akan dilaksanakan dalam Belanjawan 2019.

      Bagaimanapun, katanya, cukai kemewahan tidak diketengahkan setelah ia mendapat maklum balas daripada beberapa pihak termasuk Bank Negara, Suruhanjaya Sekuriti (SC) dan Kementerian Kewangan.


      “Ini berikutan kebimbangan pulangan yang diterima oleh kerajaan tidak akan seimbang dengan kesan impak negatif terhadap pasaran modal dan juga kedudukan kewangan.

      “Oleh itu, jika langkah itu dijalankan dalam keadaan fiskal yang agak mencabar ini, ia juga akan merupakan satu kejutan kepada pasaran modal dan kewangan,” kata Lim menjawab soalan tambahan Hassan Abdul Karim (PH-Pasir Gudang) dan Datuk Seri Ronald Kiandee (BN-Beluran) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

      Hassan dan Kiandee bertanya kepada Lim kenapa kerajaan tidak mahu mengenakan cukai kemewahan kepada golongan kaya sebagai satu langkah untuk meningkatkan pendapatan kerajaan.

      Lim berkata cukai sedemikian juga tidak dikenakan oleh negara-negara jiran.

      “Saya fikir apa yang kita patut buat sekarang ialah kita jangan terlalu ghairah sehingga kita kejutkan sistem secara keseluruhan,” katanya.

      Katanya, kerajaan juga telah menyasarkan tempoh tiga tahun untuk memulihkan kedudukan fiskal dan kewangan negara, sekali gus meletakkan semula Malaysia ke landasan yang betul.- Bernama

      Delete
  25. sudah laaaaaaa....dok umah lagi baik........

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAHA BELIT LAGI PANDAI BERLAKON


      Ada pemimpin negara itu complain bagaimana zaman ini orang ke penjara boleh tersenyum kata dia. Tak tahulah siapa yang dirujukan tapi kalau negara berkenaan ada undang- undang dimana penipu rakyat dalam pilihanraya boleh dihukum, kita boleh agaklah siapa yang dimaksudkan tu ya?

      Kalau golongan itu yang dimaksudkan, memang ramai yang selamba tersenyum pun sebab tak boleh dikenakan apa-apa tindakan, di hantar ke penjara apatah lagi. Alasan macam-macam tapi dengan rekod kewangan kerajaan dibentangkan setiap tahun, tak masuk akal kalau kata tak tahu itu dan ini.
      Justeru, mungkin dah sampai masa penipu jenis macam itu dikenakan tindakan sebab jelas menyusahkan berjuta orang. Sakit hati pulak bila penipu jenis berkenaan lepas bebas tanpa boleh dikenakan apa-apa dan dengan selamba menuduh orang sana jahat orang sini tak baik. Macamlah dia baik sangat.

      Sedangkan rakyat kalau menipu rakyat yang lain, boleh dikenakan tindakan, tapi yang menipu dalam pilihanraya, tak kena apa-apa. Dah macam cerita 3 Abdul, anakanda marah hilang harta, ayahanda marah, tak kena apa-apa.

      Tak kena ni.

      Perkara ini bukan kira sesiapa. Mana-mana parti politik pun esok kalau didapati melakukan yang sedemikian, maka hukumlah mereka. Sebab itu disaran agar perkara ini diundang- undangkan.

      Kita rakyat dah merasa serik ditipu. Tak percaya, tanya drebar teksi dengan peminjam tabung pendidikan – dua golongan masyarakat yang paling ramai terjejas di negara tersebut bila janji tinggal janji walaupun undi dah dibagi.

      Lagipun macam tak adil kepada parti saingan yang bersungguh merangka manifesto dengan niat untuk melaksanakanya demi rakyat, tapi kalah kepada janji yang dibuat- buat.

      Sumber LINK


      : Kroni mereka terselamat, rakyat dipergunakan

      Delete
    2. Dad, salah.
      Geng najis = lembu+anjing+babi

      Delete
    3. PH PARTI BURUK SIKU

      Polemik pembatalan pelantikan taikun DAP pengasas IJM dan Gamuda, Koon Yew Yin sebagai penasihat ekonomi negeri oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu nampaknya memburukkan lagi tekanan DAP terhadap Menteri Besar itu.

      Penghinaan Koon Yew Yin terhadap Sultan Perak berhubung dakwaan pembabitan Sultan bagi penjualan darjah kebesaran Perak kepada ahli perniagaan itu sangat keterlaluan dan biadap. MB Perak sendiri menegaskan Sultan Nazrin Shah tidak terbabit langsung dalam keputusan itu.
      “Untuk makluman, keputusan itu dibuat susulan tindakan Koon membuat dakwaan yang sangat serius terhadap Almarhum Sultan Azlan Shah berhubung amalan rasuah dalam pengurniaan darjah kebesaran negeri Perak di awal pemerintahan Almarhum sebagai Sultan Perak.

      “Saya mendapati tindakan Koon mencemar nama baik Almarhum Sultan Azlan dan institusi kesultanan Perak tidak dapat diterima dan dipertahankan. Kata MB
      SIKAP BIADAP CINA DAP KOON YEW YIN

      Lebih buruk Koon dalam facebooknya menulis kenyataan menghina Sultan dan hanya bersifat andaian bahawa Sultan Nazrin Shah cuba campur tangan dalam pelantikan beliau sebagai ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negeri Perak.
      “Sultan Perak tiada hak di bawah Perlembagaan Persekutuan untuk menghalang pelantikan saya dan baginda tidak boleh mengarahkan menteri besar Perak dan pemimpin politik kita cara melakukan tugas mereka serta apa yang perlu dilakukan kerana saya layak untuk membantu memperbaiki ekonomi Perak,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
      [ “The Perak sultan has absolutely no right under the Federal Constitution to stop my appointment, and he cannot tell the Perak menteri besar and our political leaders how to manage their duties and what to do because I am fully qualified to help improve Perak’s economy.”]

      Utusan Online pada 26 Julai lalu melaporkan Koon ialah seorang daripada 7 individu yang dilantik menganggotai Majlis Penasihat Ekonomi Negeri Perak.

      Bagaimanapun, Koon mempersoalkan mengapa beliau tidak menerima surat pelantikan mahupun dipanggil untuk menghadiri mesyuarat Majlis Penasihat Ekonomi Negeri Perak.

      Betapa sombongnya Koon Yew Yin
      “I have donated hundreds of thousand ringgit to each of the four component political parties and campaigned in about 10 locations within Perak for PH.”


      Apakah kerana beliau telah menderma berjuta ringgit kepada Pakatan Harapan (PH) maka beliau berhak mengherdik Sultan Perak? Atau berhak mendapat apa saja jawatan yang dia mahu di Perak?

      Rupanya parti PH pimpinan Dr Mahathirlah yang sebenarnya mengamalkan “cash is king”. Anda bagi wang kepada parti anda akan dapat jawatan.

      Bolehkah rakyat Malaysia tahu apakah derma beliau berjuta itu telah dilaporkan kepada LHDN? Bukankah ini jelas satu kesalahan AMLA? Koon Yew Yin mahu mencuci wangnya dan menuntut kembali hasilnya dari bentuk lain melalui kerajaan PH.

      SPRM pasti hanya akan tengok saja sebab mereka hanya berminat kepada pembangkang tetapi PH yang songlap mereka tak berani lakukan. Memang celaka!

      Sumber LINK


      : Ramai yang melabur dalam PH dulu sekarang menuntut bayaran balik, untuk itu PH gemburkan hutang RM1000 juta, supaya mudah mereka berhutang lagi..

      Delete
  26. geng najis = lembu

    ReplyDelete
    Replies
    1. BALING BATU SEMBUNYI WANG


      Dari beberapa sumber yang di percayai, sejumlah besar duit bernilai €2 bilion telah di pindahkan dari Kepulauan Cayman ke Labuan, Malaysia pada 04 September, 2018...
      Pemindahan tersebut telah di buat atas nama MTD Labuan Berhad...


      Hubungan Antara MTD Group Dan Dr. Mahathir


      Lembaga Pengarah MTD Capital Berhad
      Tan Sri Dato' Dr. Nik Hussain b Abdul Rahman (Kiri)
      Tan Sri Dr. Azmil Khalili (Tengah)
      Dato' Nik Hussin b Abdul Rahman (Kanan)

      Persoalannya, apakah 'turnover' dan keuntungan yang di perolehi oleh MTD Labuan Bhd dan adakah MTD Labuan Bhd. mempunyai kaitan dengan Perdana Menteri Malaysia sekarang ini iaitu Dr. Mahathir...





      Tan Sri Dr. Azmil Khalili juga salah seorang ahli Lembaga Pemegang Amanah Perdana Leadership Foundation yang di bawah kekuasaan Mahathir...

      Pemegang saham terbesar dan juga Ketua Pegawai Eksekutif MTD Group, Tan Sri Dato' Dr. Nik Hussain ialah menantu kepada sahabat karib Mahathir...

      Semasa Dr. Mahathir menjadi perdana menteri kali pertama, beliau pernah di lantik sebagai timbalan menteri di dua kementerian iaitu Kementerian Kerjaraya dan juga Kementerian Komunikasi dan Pos...

      Dari sumber2 yang di percayai, kebelakangan ini beliau di lihat bersama2 dengan Ketua Menteri Melaka, Adly Zahari untuk membincangkan projek Pulau Melaka...

      Apakah Datuk Seri Anwar Ibrahim Juga Bersubahat Atau Beliau Tiada Maklumat

      Kalau kita masih ingat lagi, beberapa tahun yang lepas, sebelum PRU 13, Anwar Ibrahim dan Rafizi pernah menggemparkan rakyat Malaysia melalui pendedahan mereka mengenai pembelian syarikat arak San Miguel di Filipina oleh Mirzan Mahathir iaitu anak kepada Mahathir...

      Delete
    2. Anwar juga mendedahkan, bagaimana dengan keuntungan dari syarikat arak San Miguel, telah di gunakan oleh Mirzan untuk mengambil alih syarikat Esso dan di jenamakan semula dengan nama Petron...

      Bukanlah menjadi rahsia, Petron telah merampas dari Petronas sebahagian dari kontrak membekalkan bahan api kepada semua kenderaan jabatan kerajaan di Malaysia...

      Persoalannya sekarang, apakah Anwar Ibrahim tiada maklumat mengenai pemindahan wang sebesar ini atau beliau sengaja 'membisu' untuk menggunakan isu ini sebagai senjata sekiranya Dr. Mahathir enggan melepaskan jawatan perdana menteri kepada beliau atau pun adakah Anwar juga adalah juga sebahagian dari komplot pemindahan wang ini!!!

      Dari Mana Sumber Wang Tersebut Dan Apakah Tujuan Wang Tersebut Di Pindahkan

      Agak mencurigakan bila sejumlah wang yang begitu besar di pindah masuk ke Malaysia dan pihak yang terlibat MESTI memberikan penjelasan dari manakah sumber wang itu, kenapakah selama ini wang itu di simpan di Kepulauan Cayman dan kenapakah wang itu di pindahkan dari Kepulauan Caymen dan sekiranya pihak MTD Labuan Bhd mendakwa wang itu milik mereka maka mereka perlulah menunjukkan bukti apakah perniagaan yang mereka lakukan di kepulauan Caymen sehingga mampu menjana keuntungan sehingga €2 bilion...
      Penjelasan dari pihak terlibat sangat penting supaya rakyat tidak tersalah anggap mengatakan duit itu adalah sebahagian dari 'kawtim' atau 'ang pow' dari Jho Lo kerana umum mengetahui ayah kepada Jho Lo ialah kawan karib Dr. Mahathir dan pada 27 September 2018, Dr. Mahathir sendiri mengakui ada bercakap dengan Jho Lo, 23 hari selepas duit itu di bawa masuk ke Malaysia dari Kepulauan Cayman!!!




      Kenapa mereka menyimpan duit tu di Kepulauan Cayman...������

      Sebab simpanan di Kepulauan Cayman di kecualikan dari cukai jadi selain melarikan diri dari cukai maka sukar untuk di kesan punca dari mana datangnya duit tu...

      Delete
  27. oooiiii geng najis....klu mau prthankan islam....pegi masjid solat suboh berjemaah ramai2 bukan merompak duit rakyat, bukan mencuri, bukan dah kena kantoi lepas tu buat bodoh macam kepala bapak seko tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAD..ko ingat nk memperjuangkan islam kena solat subuh je ke...solat tetap solat berjuang tetap berjuang...ko tgk dulu si kutty tu...ko ingat dia x membalun duit rakyat..cuma dia bijak guna kroni..klu tak takan anak beranak kaya raya billionaire....nk memperjuangkan kan islam dikata geng najiss..ko ni bodoh ke bangang

      Delete
    2. geng perompak=geng najis=geng najibut oh

      Delete
    3. PARTI KADOK BERSATU


      Isyarat sinis terhadap dua Adun Umno
      SITI ZUBAIDAH ZAKARAYA 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore162
      Isyarat sinis terhadap dua Adun Umno
      Tweet yang dimuat naik Shaiful Hazizy berbentuk sinis.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SUNGAI PETANI – Cadangan terhadap dua Adun Umno Kedah supaya ikut jejak Adun Guar Chempedak, Datuk Ku Abd Rahman Ku Ismail keluar parti hanyalah isyarat sinis Datuk Shaiful Hazizy Zainol Abidin sebagai teguran.

      Cadangan itu dimuat naik di tweeter milik Timbalan Ketua Umno Bahagian Merbok itu susulan tindakan Adun Guar Chempedak itu yang mengisytihar keluar Umno dan menjadi wakil rakyat bebas.


      Menurut Shaiful Hazizy, kenyataan itu bukanlah bermaksud agar kedua-dua Adun Umno yang masih tinggal iaitu Adun Sungai Tiang, Datuk Suraya Yaacob dan Adun Bandar Baharu, Datuk Noorsabrina Mohd Noor mengambil langkah sama meninggalkan Umno.

      “Ini kenyataan sinis menunjukkan kepada kelemahan pengerusi perhubungan yang mana Umno tidak ada hala tuju, tak ada gerak kerja yang jelas.


      “Maksud saya, pengerusi perhubungan kena pikul tanggungjawab penuh jaga tiga orang Adun ni, takkan jaga tiga orang Adun pun tak boleh, bukan kita suruh jaga sampai 10 hingga 15 Adun, hanya tiga orang sahaja.


      “Kalau jaga tiga Adun ni pun tak boleh, dah kira gagal.

      “Saya juga berpandangan bukan setakat pengerusi perhubungan saja gagal, Presiden Umno pun gagal, saya minta pi berehatlah, nampak gaya dia tak boleh menumpukan kepada tugas perkasa parti,” jelasnya.

      Di sebalik kata-kata sinis itu, secara hakikatnya beliau sendiri tidak bersetuju dengan tindakan Adun Guar Chempedak, dan meminta agar kedua-dua Adun Umno yang masih tinggal agar terus setia dalam blok pembangkang.

      “Saya ada tweet bermula dengan ‘Adun Guar Chempedak keluar Umno? It is on you Pengerusi Perhubungan Umno Kedah’,

      “Maksud tweet seterusnya ialah bersangkutan selepas kenyatan pertama saya, yang mana maksudnya bukan saya nak kedua-dua Adun wanita ini keluar Umno.

      “Kenyataan tersebut hanya bebentuk sinis, hakikatnya saya mahukan dua Adun ni kekal dalam Umno dan buat kerja-kerja membangkang dalam dewan negeri.

      “Saya sendiri ada menghubungi Datuk Ku Rahman secara peribadi mengatakan bahawa saya tidak setuju dia keluar Umno, namun kalau itu keputusannya, saya menghormati sahabat saya ini, membuatkan saya amat kecewa,” katanya.

      Delete
  28. Setahun lebih, si dara tunggu ku penuh setia
    Hari ini aku akan ke Sarawak, bertemu si dia
    Aku ini terasa cemas debar bercampur ceria
    Doakanlah kami berdua ni, kekal berbahagia

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ini terasa cemas debar bercampur ceria..
      Doakanlah kami berdua ini kekal bahagia..
      Diharap begitu biasa ikatan majlis dibena..
      Moga sebuah masjid terdiri berubah pandangan menjelma..

      Hehhehhhehhehharapansetinggigunung..

      Delete
    2. PH BUKAN SAHAJA KELENTONG TAPI ZALIM


      PTPTN: 'Kerajaan sekarang lebih kejam'
      ASYRAF MUHAMMAD 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore15.6K
      PTPTN: 'Kerajaan sekarang lebih kejam'
      Sebahagian ahli Gamis yang berjalan kaki sebagai tanda protes bayaran balik pinjaman PTPTN melalui pemotongan gaji secara automatik.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Seramai 20 orang ahli Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menyatakan protes dengan berjalan kaki sejauh 9 kilometer bermula dari Universiti Malaya (UM) ke bangunan Parlimen hari ini.

      Difahamkan, tujuan protes tersebut adalah sebagai tanda bantahan terhadap dasar pemotongan gaji secara automatik bagi bayaran balik pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang bakal dilaksanakan selepas ini.


      Presiden Gamis, Muhammad Faizuddin Mohd Zai berkata, pihaknya mengambil langkah tersebut berikutan kerajaan PH pada masa kini cuba mengambil kesempatan terhadap anak muda dengan mengetatkan lagi proses pembayaran balik pinjaman tersebut.

      “Langkah kerajaan pada masa kini lebih kejam berbanding zaman pemerintahan Umno-BN. Malah anak muda turut tertekan dengan pelaksanaan pemotongan gaji tersebut,” katanya.


      Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Faizuddin berkata, menerusi pengiraan yang dilakukan pihaknya mendapati anak muda terpaksa berhutang sekitar RM400 setiap bulan sekiranya konsep pemotongan bayaran balik pinjaman itu diguna pakai kerajaan.


      “Langkah yang bakal diperkenalkan oleh kerajaan ini bakal melemahkan ekonomi anak muda yang baru bertapak pada masa hadapan,” katanya.

      Dalam pada itu, Faizuddin berkata, protes tersebut disertai beberapa wakil graduan dari institusi pendidikan tempatan antaranya Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), UM, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Sains Islam Malaysia (Usim).

      “Kita juga akan mengadakan perbincangan meja bulat bersama graduan-graduan lain selepas ini sekiranya tiada sebarang maklum balas diterima daripada menteri dan kita akan buat lagi protes mungkin dari UKM ke Putrajaya pula,” katanya.

      Dalam pada itu, peserta protes berkenaan turut menyampaikan memorandum bantahan kepada wakil Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik yang tidak dapat hadir berikutan mempunyai program lain.

      Menerusi Belanjawan 2019, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng memaklumkan bahawa kerajaan akan melaksanakan pembayaran balik PTPTN dengan cara potongan gaji berjadual antara dua peratus hingga 15 peratus daripada pendapatan bulanan peminjam, bergantung kepada paras pendapatan mereka.

      Jadual pembayaran balik ini hanya terpakai kepada peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.

      Delete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Himpunan bantah icerd bkn nak tumpah darah
    Mereka nak berhimpun kenapa pulak nak marah
    Rally Bershit dulu lagilah tak tentu arah
    Rosak harta benda, ada juga yg cedera parah

    ReplyDelete
  31. Masa PH pembangkang semua benda tak betol
    Highway pun mereka marah sbb kena bayar tol
    Laa ni dah jd terbalik semua elok dan betol
    Jgn mimpilah rakyat, naik highway tak kena tol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa PH pembangkang semua benda tak betul..
      Highway pun mereka marah sbb kena bayar tol..
      Kalo kos kehidupan rakyat saku penuh berketul2..
      Tak hal pun dan kerajaan kaya nanti hapuslah tol..

      Hehhehhhehhehrelaxbro..

      Delete
    2. DI BAWAH PH HUBUNGAN KELUARGA MAKIN TERHAKIS


      Hubungan kekeluargaan kian terhakis
      SHAHRIZAL AHMAD ZAINI 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore22
      Hubungan kekeluargaan kian terhakis
      Adzhar (dua, kiri), bersama Kamaruddin melihat buku yang dipamerkan pada program berkenaan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA KANGSAR - Hubungan kekeluargaan dilihat sebagai antara elemen paling penting dan perlu sentiasa dijaga dalam kehidupan manusia.

      Timbalan Ketua Pengarah (pengurusan) Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga (LPPKN), Adzhar Ismail berkata, hubungan kekeluargaan perlu sentiasa diberikan perhatian serius oleh semua pihak.


      Justeru menurutnya, hubungan berkenaan akan mewajibkan agar nilai-nilai murni serta sifat kasih sayang dapat diwujudkan dalam kalangan masyarakat.

      "Oleh itu, tujuan kita hari ini berikan kesedaran kepada masyarakat supaya beri perhatian serta kasih sayang kepada keluarga.


      "Akhir-akhir ini kita memang galakkan nilai-nilai murni wujud dalam kalangan masyarakat, khususnya bagi dalam kalangan generasi muda.

      "Ini kerana, hubungan kekeluargaan ini dilihat kian terhakis pada hari ini terutamanya dengan perkembangan teknologi maklumat; contohnya penggunaan telefon pintar hingga menyebabkan komunikasi keluarga itu terganggu," katanya kepada Sinar Harian.

      Adzhar berkata demikian sempena sempena Perasmian Sambutan Bulan Keluarga dan Bulan Kaunseling Kebangsaan Tahun 2018 Peringkat Negeri Perak di Dewan Serbaguna USAS, hari ini.

      Secara keseluruhannya, perasmian berkenaan adalah lanjutan daripada Perasmian Bulan Kaunseling Kebangsaan pada 1 Oktober lalu serta Sambutan Bukan Keluarga Kebangsaan yang disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada 3 November.

      Sementara itu, Ketua Jabatan Pasca Siswazah Universiti Sultan Azlan Shah (Usas), Dr Kamaruddin Yaacob berharap agar penganjuran program berkenaan dapat memberikan banyak manfaat, khususya kepada penuntut.

      Malah Kamaruddin turut berharap agar progam seumpamanya dapat dianjurkan lagi di universiti berkenaan pada masa hadapan.

      "Sebelum ini, kita juga menjadi tuan rumah untuk World Conference of Islamic Conference of Islamic Thoughts.

      "Apa pun, terima kasih kepada LPPKN kerana telah berjaya laksanakan program besar ini dengan begitu baik di Usas.

      "Tambahan pula program berkenaan dilihat memberikan peluang kepada pelajar Usas menimba pengalaman khususnya bagi pelajar Usas yang mengikuti program kaunseling," katanya.

      Delete
  32. GengNajib..justiceLeague dan masih suka UMNO dan PAS sila jawab satu soalan..Siapa pemilik sebenar kapal mewah Aquaminity yang berharga RM1B..? sampai sekarang tiada pemilik yang menuntut kapal mewah ini tentu pemiliknya kaya raya..? untuk apa kapal mewah..? sila bagi jawapan yang logik akal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr. Muhammad Faiz ahli majlis tertinggi Bersatu kata tak ada, tapi 29 individu dirakam keterangan oleh polis
      By: Minda Rakyat on November 09, 2018 / comment : 2


      BUKIT MERTAJAM - Polis merekodkan keterangan 29 individu termasuk enam suspek yang dilaporkan mengedar kitab Bible di hadapan sebuah sekolah di Bukit Mertajam pada Jumaat lalu.

      Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Nik Ros Azhan Nik Ab Hamid berkata, hasil soal siasat yang dilakukan terhadap kesemua suspek menganggap pengedaran kitab itu tidak menjadi kesalahan kerana sebelum ini mereka pernah membuat edaran di sekitar kawasan hotel, klinik dan hospital.

      Menurutnya, daripada keterangan mereka (enam suspek) tujuan pengedaran kitab berkenaan adalah untuk memberi pendedahan tentang kebaikan dan pengajaran dalam agama Kristian.

      "Polis sedang melengkapkan dan mengemas kini kertas siasatan sebelum ia dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya.

      "Setakat ini, kesemua suspek yang terdiri daripada lima lelaki dan seorang wanita tidak ditahan dan mereka berjanji akan memberi kerjasama yang baik sepanjang proses siasatan dilakukan,"katanya ketika dihubungi di sini.

      Nik Ros Azhan berkata, selain enam suspek berkenaan, keterangan turut diambil daripada empat orang pengadu, seorang pengetua sekolah, seorang pegawai pendidikan daerah, seorang pengawal keselamatan, tiga pekerja tukang cuci sekolah dan 13 orang pelajar sekolah terbabit.

      Katanya, polis juga telah mendapatkan semula kitab bible yang diedarkan oleh kumpulan berkenaan kepada pelajar daripada pihak sekolah.

      Mengulas lanjut mengenai kes berkenaan, Nik Ros Azhan berkata, sehingga kini polis telah menerima lapan laporan mengenai kejadian berkenaan iaitu empat di Pulau Pinang, dua di Sentul, Kuala Lumpur; dan masing-masing satu laporan di Presint 7, Putrajaya dan Taman Perling, Johor Baru.

      Sebelum ini tular dilaman sosial mengenai tindakan beberapa individu yang dikesan mengedar kitab bible dihadapan sebuah sekolah di Bukit Mertajam.

      Aktiviti pengedaran kitab itu dilaporkan berlaku pada 2 November diantara jam 12.10 hingga 12.30 tengah hari semasa tamat sesi persekolahan. Difahamkan lebih 200 buku kitab 'New Testament' telah diedarkan kepada hampir 200 orang pelajar termasuk yang beragama Islam di sekolah berkenaan.


      : Bersatu bukan jilat DAP sahaja, agama pun mereka jual

      Delete
  33. Baghal ini berilusi lagi
    Kata 'aweknya' rimba mari
    Tek nyaa mimpi bangun pagi
    Aci tua nyaa punya isteghi!

    Rimba mana ko punya 'bini'
    Ko yg sebut tulis di sini
    Mungkin kera yg takde cuni
    Ko belai.."love you honey!"

    Flight ko pukul berapa
    Sana ada ke kawan nak jumpa?
    Mun kitak sik ada sesiapa
    Sikhal,oghang kamek boleh menyapa!

    Ulat sago kamek beghi
    Sikboh bayar,its free
    Asal jangan kitak mencughi
    Macam bos suami isteghi!

    Himpunan Melayu ilhamnya bagus
    Maruah bangsa,agama ditebus
    Tapi Najib, Zahid belum berambus
    Sokong penyangak..ko nak mampus?

    Sambil bersemangat..boleh ko kata?
    Mintak Najib pulangkan harta
    UMNO bersih seronoknye kita
    Baru Melayu layak bertahta!

    Kalau dulu UMNO terkuat
    Bangsa lain terkulat kulat
    AmeNO Najib bernafsu shahwat
    Rakyat dah tendang..apa nak buat?

    Kalau nak penyatuan Melayu
    Buang segera pemimpin layu
    Cepat bicarakan 'kuda2 kayu'
    Tempat mereka, Sungai Buloh you..!

    Mesti suwey si Pandir di sana
    Tidak amanah dia nak kena
    Sorok bukti letak di mana
    Melayu camni sesen tak guna!

    Masa berkuasa pentingkan ringgit
    Kuasa terlepas Melayu pun sakit
    Bangsa lain mula menggigit
    Silap AmeNO! wajib diungkit!








    ReplyDelete
    Replies
    1. JAGA-JAGA JARUN MURTAD

      FILEM adalah mesin propaganda yang menyihir akal manusia tanpa sedar dan wahana paling efektif untuk diselitkan sesuatu aspirasi dan agenda. Besarnya pengaruh filem dan drama menyebabkan kelompok zionis semenjak awal abad 20 berusaha menguasai ruang dan segmen ini. Hollywood dan ruang industri seninya dikuasai oleh kelompok Yahudi dan berterusan melakukan sandera terhadap musuh-musuh mereka.

      Saat saya masih hijau di bangku sekolah rendah, menonton filem "Combat" adalah nikmat terbesar waktu tersebut. Watak-watak protagonis dengan uniform tentera, bermuka tipikal lelaki sangkuriang seperti Leftenan Saunders, Sarjan Vic Morrow dan lain-lain. Watak antagonisnya pula pastilah tentera-tentera Jerman dengan guratan wajah yang tidak bersahabat dan kelihatan separa dungu. Kami anak- anak kampUng bersorak kegembiraan apabila tentera Amerika berjaya membunuh dan menghancurkan kem tentera Jerman. Imej dan watak-watak orang Jerman dibunuh dan diremehkan secara perlahan oleh penggiat industri Hollywood.

      Ini semua kerana api dendam akibat akar sejarah yang berlaku dalam episod Perang Dunia Kedua, apabila Hitler telah memberangus bangsa Yahudi sehingga mengorbankan enam juta warga Jerman berbangsa Yahudi. Setelah puas meranap imej dan citra Jerman, maka penggiat seni Hollywood mensasarkan kebencian kepada Islam dan penganutnya. Apa sahaja yang berbau kejahatan dan keganasan, cuba dipalitkan dengan Islam, namun sisi putihnya menyebabkan masyarakat Barat semakin ghairah untuk mengkaji tentang Islam.

      Puluhan filem-filem Hollywood menjadi watak antagonisnya adalah pengganas beragama Islam, seolah-olah Islam agama yang mengajar kebencian sesama insan. Antara filem ini ialah Sicario 2: Day Of The Soldado, sebuah produk sampah bertema anti keganasan Islam. Hollywood tidak pernah bosan untuk mengaitkan Islam dengan keganasan dengan memberi wajah paling jelek kepada wajah-wajah berjanggut dan berjambang. Filem ini dengan naratif yang diulang-ulang, pasukan keselamatan profil tinggi negara Uncle Sam membanteras jenayah melangkaui sempadan di sempadan Amerika-Mexico (jangan lupa Amerika adalah polis dunia!)

      Amerika berdepan masalah penyeludupan dadah oleh kumpulan kartel secara haram dari jiran mereka Mexico sejak sekian lama, secara realiti pun inilah masalah kepada negara yang paling sibuk menjaga tepi kain orang itu. Kedudukan sempadan negara tersebut berhampiran dengan Juarez City, salah satu bandar paling berisiko dalam dunia yang tak pernah sunyi daripada pergaduhan tokan dadah serta kongsi gelap yang menjalankan pelbagai aktiviti haram. Paling bodoh sekali apabila pihak produksi filem ingin memalit lumpur hitam pada wajah penganut Islam walaupun sangat tidak lojik.

      Delete
    2. Filem sampah sarap seni ini telah meletakkan watak antagonisnya beragama Islam yang cuba menyerang Amerika dengan menggunakan sempadan Mexico. Bukan sekadar buta geografi, namun kejahilan ini cuba disuap kepada para penonton filem ini, itulah kelompok zionis yang menyarung pakaian penggiat industri hiburan di Hollywood.

      Bukan sahaja Hollywood, industri filem di Asia Barat juga membidankan naratif yang jelik ini sesuai dengan citra kebanyakan rejim Tanah Arab. Seorang pelakon watak komedi Mesir yang tersohor iaitu Adel Imam melakonkan watak seorang pengganas yang anti sosial dan mengalami kerancuan berfikir sehingga sanggup menumpahkan darah.

      Adel membayar harga yang mahal dengan melakonkan watak "irhabi" di mana filem yang diterbitkan dalam tahun 1994 ini telah direspons dengan negatif oleh umat Islam di Mesir kerana sosok seorang pengganas itu diwajahkan dengan berpakaian berserban dan berjubah serta anti sosial. Watak antagonis ini disolek dengan lebam hitam pada dahinya seperti seorang yang warak dan kaki solat malam.

      Masyarakat Mesir yang terkenal agresif dan politikal telah mengadakan bantahan awam sehingga membenihkan kebencian pada pengarah, penerbit dan para pelakon filem tersebut. Implikasinya besar apabila "Irhabi" gagal meraih sambutan di pawagam-pawagam, produksi filem mendapat ancaman golongan radikal, euforia ketakutan berada di pawagam menyebabkan pulangan kepada filem itu juga mengerikan!

      Menarik apabila selepas kegagalan filem propaganda ini maka penerbit dan pengarah serta rumah produksi filem di Mesir lebih prihatin akan sebarang sentuhan pada ajaran Islam dan watak berpakaian agama. Mesir walaupun mempunyai ancaman sebenar daripada kelompok jihadis namun penggiat filem telah belajar sesuatu, menghormati Islam dan penganutnya.

      Mewajahkan Islam agama terroris, bukan sekadar berlaku di lahan Hollywood, Bollywood dan pelbagai negara, namun kini industri filem Malaysia juga terjebak dalam naratif jelek menyudutkan Islam sebagai pemicu keganasan. Dalam drama-drama Melayu, watak-watak antagonis bertudung labuh, berjubah dan memintal serban semenjak dekad 80-an melatari drama dan filem Melayu. Filem "Fenomena","Jeneral Hambali", " Guru Yahya" dan puluhan yang lain adalah memualkan intelek.

      Apabila saya membaca sinopsis filem Evo 2 yang diarahkan oleh pengarah tahap suam-suam kuku yang cuba memalitkan imej buruk pada umat Islam, maka saya mengajak rakyat Malaysia memboikot filem sampah ini. Berikan pengajaran kepada penerbit, pengarah bahkan pelakon-pelakon yang berada dalam industri seni negara ini, hargailah nikmat keamanan negara dan hormatilah perasaan umat Islam.

      Ayuh buktikan rakyat Malaysia, filem adalah wajah bangsa dan tanah air kita, tolak perlecehan kepada mana-mana agama. Diam kita akan membenarkan kebejatan mereka!

      DR RIDUAN MOHD NOR
      Penulis adalah Pengerusi LESTARI.

      Delete
  34. pakcik shahbudin...ko jn lah nk mengampu mahathir kutty tu..,masa dia jd pm ke 4 dulu berapa ramai penggerak reformasi di tangkap ISA dan dipukul...ko mungkin lupa tp sejarah dan org yg ditangkap dulu x mungkin lupa...zahid pun pernah kena cekup zaman tu..roslan kasim bekas ketua pemuda umno dan bnyk lg yg la ni dah jd menteri dulu pun pernah kena bantai oleh sikutty tu termasuk anwar ibrahim...ko percaya lah sgat kutty uta tu...ingat pelanduk selalu lupa jerat...tp jerat tak pernah lupa pelanduk..jd jgn kena jerat dah lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh FiFi, Pi Pi mampos. Tak pernah tgk kao kat sini pun? Nk nasuhat Tuan Budin konon.Ko dari Blog Mykemut.com ke, takpun si KeChotLa(lejora) ajak kau dtg menyibuk kat sini. FiFirrrraash, otak bangang spesis Kejora dan umnongok. Buta hati, mata masih sokong pemimpin2 umni lanun tu

      Delete
  35. Muncul lagi fucktun, dari arah jalan Chow kit
    Dituduhnya UMNO yg jadi punca Melayu sakit
    22 tahun jd PM & presiden kenapa tak ungkit
    Masa tu kau khayal ke, laa ni baru bangkit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat Kejora,

      Walaupun kamu tidak mengakuinya, hakikatnya ialah kamu tewas teruk kepada semua orang yang kamu cabar di dalam sini.

      Di dalam berpantun kamu telah tewas dengan teruk sekali kepada bro Fan Tun.

      Perbandingan pantun kamu dengan pantunnya ibarat membandingkan kebolehan bercakap seorang kanak-kanak tadika dengan seorang pensyarah universiti.

      Walaubagaimanapun kamu tak perlu akui hakikat tersebut. Malah kamu dipersilakan terus mendabik dada mengatakan kamu menang ke atas semua orang yang kamu cabar di dalam sini.

      Sebab seorang yang telah tewas terus tetapi masih mendabik dada mengatakan dia menang akan kelak mengalami KETEWASAN MUTLAK.

      Kamu bakal mengalaminya kelak.

      Jangan cakap John Doe tak payung ok.

      Dan jangan lupa pesan John Doe ketika kamu sedang melalui tempoh berputus asa, maka lafazkanlah sesuatu yang boleh memberi faedah kepada orang-orang selepas kamu.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Ada yang tidak kena dengan barisan Kabinet PH?
      MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI 14 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Rombakan Kabinet lazimnya dilakukan setahun atau setahun setengah setelah pentadbiran berlangsung.

      Menurut bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekiranya rombakan Kabinet dilakukan lebih awal, ini membawa makna ada sesuatu yang tidak kena dalam barisan Kabinet berkenaan.


      "Biasanya rombakan Kabinet berlaku dalam satu tempoh yang agak lama sedikit.

      "Kalau berlaku dalam sehari dua ini maka ada satu keputusan yang tidak ikut kelaziman dalam negara ini, boleh bawa kepada tafsiran bahawa menteri-menteri yang dilantik tidak berwibawa tidak menjalankan tugas sebagaimana yang diharapkan," katanya di lobi Parlimen, di sini hari ini.


      Beliau berkata demikian mengulas desas desus bahawa Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan melakukan rombakan Kabinet selepas pemilihan PKR berakhir.

      Akhbar tempatan semalam melaporkan Dr Mahathir terbuka untuk merombak Kabinet selepas pemilihan PKR yang berakhir hujung minggu lalu.

      Dalam wawancara bersama akhbar Singapura, Straits Times, beliau tidak menolak kemungkinan akan melakukan perubahan jika PKR mengemukakan calon baharu yang dipersetujuinya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Rombakan kabinet bulan depan ]

      Baru-baru ini, tersebar laporan sebuah portal mengenai rombakan Kabinet bulan depan kerana dikatakan Dr Mahathir tidak berpuas hati dengan prestasi beberapa menteri dari Bersatu.

      Delete
  36. Bro..mahathir kutty yg mana..
    Jerat dah berkarat lapuk..
    Pelanduk dok ketawa je..
    Nak kena terlepas..
    Di kena terlepas..

    Kahkahkahhahahapelandukgelakkahkahkaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. BIJI GETAH LAGI MAHAL, MENTERI PH TAK MINAT NAK LAYAN NASIB MALANG BUMIPUTRA, NAK HUMBAN TERUS ADALAH....


      Kejatuhan harga getah sejak beberapa bulan kebelakangan ini semakin membimbangkan golongan penoreh, yang kehidupan mereka kini diibaratkan seperti kais pagi makan pagi.

      Dalam keadaan harga komoditi itu masih tiada tanda menunjukkan peningkatan, harga biji getah pula kini lebih mahal berbanding RM1.80 sekilogram getah sekerap.

      Itu antara keluhan penoreh getah yang ditemui Malaysiakini di kampung Baru Bechah Kemuning di Machang, Kelantan hari ini.

      Menurut Mohd Fauzi Ismail, 50 harga getah tidak pernah jatuh seteruk sekarang dan keadaan itu menjejaskan pendapatan beliau untuk menampung keperluan seisi keluarga.

      "Harga getah sekerap sekarang antara RM2 hingga RM1.80 sekilogram. Tak pernah serendah ini pada tahun-tahun sudah.

      "Harga biji getah yang digunakan untuk semaian anak pokok lebih mahal iaitu RM2.20 sekilogram," katanya yang menjadi penoreh sejak lebih 20 tahun lalu.

      Mohd Fauzi bersama isteri bekerja dengan menoreh getah dikebun getah milik orang, manakala hasil pendapatan dibahagi dua dengan pemilik kebun berkenaan.

      Ayah kepada empat cahaya mata itu berkata, pendapatan keluarganya kini begitu kritikal lebih-lebih lagi pada musim tengkujuh kerana tidak dapat keluar menoreh.



      "Dengan harga getah sekarang, pendapatan kami agak terjejas. Kalau sehari hasil RM30, kami hanya dapat RM15. Kalau musim hujan seperti sekarang saya terpaksa cari kerja lain, ambil upah buat rumah orang.

      "Itupun kalau ada kerja. Harga getah murah, harga barang keperluan makin meningkat.

      "Biasa anak-anak akan bantu kutip biji getah, bolehlah tampung perbelanjaan kami sedikit sebanyak," tambahnya.

      Terdahulu, kerajaan persekutuan digesa menetapkan harga lantai getah sekerap dengan melaksanakan mekanisme stok penimbal bagi menampung harga getah yang kini menjunam.

      Perkara itu disuarakan Pengerusi Badan Bertindak Penoreh Getah Tanah Merah (Pegetah), Izani Zakaria.

      Beliau dilaporkan berkata, pihaknya menyedari kerajaan tidak menyediakan insentif kepada penoreh getah namun penyelesaian perlu diusahakan bagi membela nasib penoreh.

      Sementara itu, bagi Mohd Nasir Mat Nor, 49, berkata, sebagai penoreh sepenuh masa dia amat terkesan dengan harga getah semasa.



      "Lebih-lebih lagi pada musim hujan, pendapatan saya dan rakan-rakan lain akan terjejas. Sejak hujan dua minggu lalu, kami tak boleh menoreh. Terpaksalah bertahan dengan, makan pun apa yang ada demi kelangsungan hidup," jelasnya.

      Justeru, Mohd Nasir berkata, besar harapan mereka supaya kerajaan hari ini dapat melakukan sesuatu bagi memastikan harga getah meningkat.

      Katanya, kerajaan diharap supaya dapat menetapkan harga lantai getah yang kini RM2.20 sekilogram kepada RM3 hingga RM4 sekilogram.

      "Dengan cara itu sekurang-kurang dapat membantu kami bagi menyara keperluan keperluan keluarga.

      "Sebaliknya jika harga getah semakin teruk, maka kami tidak mampu menampung keperluan harian dan kadang-kala terpaksa mencatu makanan," tambahnya yang tinggal di Kampung Gual Kubur, Tanah Merah.

      Delete
  37. Apa punya fucktun asyik kutuk UMNO dan PAS
    PH tu elok sangat ke? Aku tengok mcm hampas
    Statement menteri hancur mcm buku dimakan lipas
    Mcm ni punya cara, PRU15 gerenti akan tumpas

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU15?

      Mereka bakal tewas mutlak pada PERTEMPURAN KLIMAKS. Lupakan PRU15. Pada ketika itu kedua-dua pasukan bathil kaum Melayu Islam ini telah menjadi sejarah.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. ISU SELAIN IMDB JIBENG MASIH RELEVAN


      Datuk Seri Najib Razak berkata, terlalu awal untuk kerajaan Pakatan Harapan melakukan rombakan Kabinet selepas 6 bulan memerintah negara kerana tindakan itu akan membuktikan menteri yang dilantik tidak berwibawa.

      Bekas perdana menteri itu berkata, lazimnya rombakan Kabinet dilakukan selepas setahun atau 18 bulan sesebuah parti mentadbir negara.

      “Adakah kepimpinan sekarang tidak percaya dengan Kabinet sendiri? Biasanya rombakan Kabinet berlaku dalam satu tempoh yang lama sedikit.

      “Kalau berlaku dalam sehari dua ini, maka ia satu keputusan yang tidak ikut kelaziman dalam negara ini, boleh bawa kepada tafsiran bahawa menteri-menteri yang dilantik tidak berwibawa, tidak menjalankan tugas sebagaimana yang diharapkan,” katanya di lobi Parlimen hari ini.

      Semalam, Dr Mahathir dilaporkan berkata, beliau bersikap terbuka untuk melakukan rombakan Kabinet, jika ada pencalonan baru daripada PKR selepas pemilihan parti yang berakhir hujung minggu lalu.

      Bagaimanapun, katanya, ia bergantung kepada budi bicaranya sama ada mahu menerima individu yang dicalonkan kerana beliau berhak memilih anggota Kabinet yang selesa untuk kerja bersama.

      Rosmah disiasat

      Najib yang juga ahli Parlimen Pekan enggan mengulas siasatan terhadap isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dan menyerahkan kepada mahkamah untuk membuat keputusan.

      “Tak usahlah tanya soalan (berkaitan) kes di mahkamah.”

      Delete
  38. kepala bapak punya kerja.....

    "In September, Felda announced the disposal of its assets, including hotels, apartments and a student hostel totalling about RM2.2 billion, which was expected to help cut its debt to RM6.5 billion by year-end from RM8.05 billion debt recorded as at June 30."

    memnag dasar perompak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. NASIB MALANG BUMIPUTRA JANGANLAH NAK HARAP PADA MENTERI PH


      Seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional hari ini membidas kerajaan kerana gagal melindungi kebajikan para nelayan, penoreh getah, pekebun kecil dan petani dalam Belanjawan 2019.

      Mohd Salim Mohd Sharif (BN-Jempol) memberitahu Dewan Rakyat bahawa belanjawan itu mengabaikan dan mendiskriminasikan rakyat di luar bandar.

      “Menteri kewangan tak sebut pesawah padi, penoreh getah dan nelayan dalam belanjawan.

      “Mereka di luar bandar bergelut mencukupkan perbelanjaan. Pahit getir mereka tidak dipedulikan kerajaan Pakatan Harapan.

      “Adakah kerajaan PH merasakan orang-orang ini tidak penting?

      “Jika orang-orang ini penting, jadi penderitaan dan kebajikan mereka mesti diberi perhatian,” katanya semasa membahaskan belanjawan.

      Salim berkata pentadbiran Barisan Nasional sentiasa memberi tumpuan kepada kebajikan para petani, nelayan dan penoreh getah. Mereka diberi peruntukan terbesar sebanyak RM6.5 bilion dalam Belanjawan 2018, tambahnya.

      Beliau berkata RM2.3 bilion diperuntukkan untuk insentif seperti baja untuk pesawah padi, pekebun kecil, penoreh getah dan nelayan.

      “Juga ada bantuan musim tengkujuh untuk 440,000 petani dan penoreh getah berjumlah RM261 juta. Sebanyak RM150 juta diperuntukkan untuk membantu 200 petani menunggu hasil dituai.

      “Kami memberikan elaun sara hidup kepada nelayan, berjumlah RM12 juta, untuk membantu 5,200 nelayan.

      “Juga terdapat elaun bulanan antara RM1,000 dan RM1,500 untuk 31,000 peneroka yang terlibat dalam skim penanaman semula.”

      Salim menggesa kerajaan pertimbang semula pengagihan insentif kepada kelompok itu.

      “Ahli Parlimen Langkawi (Tun Dr Mahathir Mohamad) pernah berkata kerajaan akan menghentikan pembayaran insentif kepada pekerja kelapa sawit, penoreh getah dan nelayan. Ini ketika keadaan kewangan mereka dalam keadaan kritikal dan mereka perlukan bantuan kerajaan.

      “Kepada siapa lagi mereka merayu bantuan kalau bukan kerajaan?”

      Salim berkata harga minyak sawit jatuh daripada RM530 satu tan pada Januari kepada RM380 bulan lepas.

      “Penurunan harga sejak Mei memberi kesan kepada pendapatan pekerja seluruh negara,” katanya.

      Salim berkata kebiasananya setiap peneroka akan diberi 4ha tanah yang mampu menghasilkan 8 tan minyak sawit sebulan jika tiada masalah.

      “Purata pendapatan mereka adalah RM1,000 sebulan.

      “Penoreh getah dapat RM900 sebulan selepas harga getah jatuh mendadak kepada RM1.80 sekilo.

      “Bagaimanapun, tidak ada pengumuman dalam belanjawan yang memberi kelegaan kepada mereka.

      “Adakah ini yang mer maksudkan dengan belanjawan berkorban? Ditanggung oleh orang luar bandar?

      “Kami juga terdengar mereka yang perlu meminjam daripada lintah darat untuk mencukupkan perbelanjaan. PH jangan prejudis dan hukum mereka seperti ini.”

      Salim mencadangkan PH memberikan bantuan kewangan sekali beri kepada penoreh getah dan mereka yang bekerja di ladang-ladang kelapa sawit.

      Beliau mahu kerajaan mengadakan mekanisme baru untuk menetapkan harga dasar satu tan minyak sawit pada RM500 dan sekilo getah pada RM4 untuk membantu pekebun kecil menghadapi keadaan tidak menentu sekarang.

      : Biasalah kalau 'copy and paste', kadang kala tertinggal

      Delete
  39. Kalau dengar nasihat Mahathir
    Najib yg khianat wajib disingkir
    Pasti UMNO takkan terpinggir
    Parti BERSATU tidak kan hadir!

    Dalam AmeNo fulus kepentingan
    Menyokong Najib, walau bajingan
    Dapat tempias hulur ke tangan
    Projek, fulus..asyik berangan!

    Dibagi Felda akhirnya ranap
    Lagak AmeNo seperti arnab
    Mulut mengunyah,kenyang mencelinap
    Kini tempoh sudah pun genap!

    Tabung Haji AmeNo pun tibai
    Pakcik,makcik Mekah tak sampai
    Senyap langsung 'parti pak lebai'
    Hak Melayu punah bersepai!

    Dah hilang kuasa baru terjerit
    Bangsa,agama orang dah gigit
    Sesal kemudian memanglah perit
    Masa berkuasa, Najib berjoget!

    Memang baik nak satukan bangsa
    Tapi perompak takde makna
    Sembelih terus 'itik2 angsa'
    Baru kekuatan dapat dibina!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro,

      Penyatuan umat Melayu takkan boleh berlaku selagi wujud banyak kumpulan yang berlainan. Ia hanya akan berlaku apabila seluruh umat Melayu bernaung di bawah satu panji yang sama.

      Nak tahu panji yang mana yang bakal menang mutlak apabila yang lain-lainnya ditumpaskan secara mutlak maka carilah satu panji yang mana ketua pasukan yang membawa panji ini tidak pernah tumpas kepada mana-mana pasukan pun.

      Hanya ada seorang sahaja calon yang menepati ciri ini iaitulah Tun Mahathir. Dia adalah ketua pasukan yang tidak pernah tewas.

      In shaa Allah pasukan inilah yang akan menewaskan secara mutlak pasukan-pasukan bathil yang bersekutu untuk menumpaskannya kelak.

      Hanya selepas itu sahaja perpaduan umat yang sebenar dapat dikecapi, in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. ISU FOREX DUIT RAKYAT LESAP BELUM SELESAI LAGI KINI NAK MAIN JUDI LAGI. NASIBLAH KAU JADI RAKYAT MALAYSIA TAK TAHU MEMILIH PEMIMPIN


      Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad hari ini mengakui dia dan rakan-rakan terlibat dalam matawang kripto Harapan Coin yang akan dicadangkan kepada Bank Negara dan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk transaksi kerajaan.

      Beliau mencadangkan penggunaan mata wang digital itu kerana ianya teknologi baru.

      Terdahulu, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak mendesak Khalid mendedahkan dalang sebalik projek Harapan Coin itu kerana beliau meragui agenda memperkenalkan matawang digital itu untuk transaksi kerajaan seperti pembayaran lesen dan saman.



      “Yang pengasas Alibaba Group, Jack Ma, pun kata ini teknologi masa depan, lalu apa yang hairannya?” katanya kepada pemberita selepas melancarkan projek Lost Food dan program projek perumahan rakyat di Kerinchi malam tadi.

      Khalid memberitahu pemberita bahawa dirinya juga menceburi bidang matawang kripto sebelum menjadi menteri.

      “Bila kita mentadbirnya dan menggunakannya dengan baik akan ada nilai. Orang semua akan beli dan harga dia akan naik bila kita gunakan Harapan Coin dalam urusan dengan kerajaan dan sebagainya,” katanya.

      Khalid berkata cadangan penggunaan matawang kripto adalah dari sebelum pilihan raya umum lalu lagi.

      “Harapan Coin ini dihasilkan sebelum pilihan raya untuk mengutip sumbangan daripada orang ramai untuk Pakatan Harapan dan ianya telah dilancarkan dan telah mencapai matlamatnya,” katanya.

      Harapan Coin dilapor akan menjadi platform biaya ramai politik pertama menggunakan teknologi matawang kripto dan “block chain”.

      Khalid sebelum ini dilapor mencadangkan penubuhan satu badan kawal selia bagi memastikan projek itu tidak mudah dimanipulasikan oleh orang luar.

      Projek itu bagaimanapun diragui oleh ahli politik pembangkang dan kerajaan seperti Najib dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Fahmi Fadzil.

      Pada 27 Februari, Bank Negara mengeluarkan Dasar Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembanterasan Pembiayaan Keganasan selepas mengambil kira maklum balas daripada wakil pengurup wang digital, persatuan industri, firma undang-undang, institusi kewangan dan ahli akademi.

      “Dasar ini bertujuan untuk memastikan langkah-langkah berkesan disediakan terhadap risiko pengubahan wang haram dan pembiayaan keganasan yang berkaitan dengan penggunaan mata wang digital dan untuk meningkatkan ketelusan bagi aktiviti mata wang digital,” katanya.


      : Hebat puak PH pasal duit

      Delete
    3. Udah takdir mahathir naik semula..
      Tersungkur terlepas najib bersama umno..
      terbongkarlh khianat sleweng mengila..
      Ahli parti karat buat x reti don no..

      jelas bro fan tun..
      Bilas bro fan tun..
      Bidas bro fan tun..
      Kilas bro fan tun..
      Pulas bro fan tun..
      Tangkas bro fan tun..
      Kelas bro fan tun..
      Hidup PH Mahathir Tun..

      Hahahahahantupuakamelantunlantun


      Delete
    4. Ternaik lah pantun bro fan tun mmng makan dalam

      Delete
  40. Ustaz Doe janganlah cakap besar sangat
    Kalkatu janganlah rasa macam penyengat
    Pertempuran klimaks? Masa dekat bangat?
    Februari 2019, tarikh ku tunggu dan ingat

    ReplyDelete
  41. Februari 2019, tarikh ku tunggu dan ingat
    Pertempuran klimaks tu dah dekatlah sangat
    Ni dah Disember, ustaz Doe dah makin hangat
    Mac nanti, aku nanti kau tepi sungai Langat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...