Thursday 20 December 2018

JANGAN PANDANG MUDAH PESANAN RAFIZI


Walaupun terdengar ada yang kurang senang dengan warkah bertajuk "Pesanan Kepada PH" yang ditulis oleh Rafizi Ramli, termasuk mengaitkan dengan kekalahannya kepada Azmin Ali bagi merebut jawatan Timbalan Presiden PKR baru-baru ini, semua pihak dalam Pakatan Harapan seharusnya berlapang dada menerima apa yang ditulisnya itu.


Beberapa dapatan beliau termasuk mengenai kegelisahan rakyat terhadap kos sara hidup,  janji manifesto yang belum ditunaikan dan rating Tun Mahathir Mohamad yang menurun sebanyak 20 peratus sejak Jun lalu, sebenarnya adalah realiti yang boleh didengar di mana-mana saja ketika ini.


Dengan mempersembahkan semua hakikat itu, di sebalik mungkin ada pemimpin Pakatan Harapan yang lain sama menyedarinya tetapi tidak berani memperkatakannya kerana masing-masing sudah ada jawatan dan kedudukan yang mahu dijaga atau barangkali juga tidak sedar berkenaan dengannya kerana sibuk dengan urusan kerajaan, tindakan Rafizi bolehlah juga diberikan pujian.


Tulisan beliau adalah untuk kebaikan Pakatan Harapan dan bagaimana mereka boleh menjadikannya sebagai panduan untuk memperbaiki lagi kerajaan yang ada.


Pakatan Harapan tidak boleh lagi seperti era BN dahulu yang memandang sepi semua dapatan tidak memihak kepadanya, apa lagi jika didapati mengaitkan dengan penurunan prestasi atau rating Najib Razak.


Tetapi, akibat daripada semua itu, lihatlah apa yang berlaku kepada BN yang mana akhirnya pemimpin mereka sendiri ketika ini seperti tidak dapat menerima realiti sudah ditolak rakyat.


Semua teguran dan dapatan Rafizi ini harus diambil positif jika tidak mahu yang berlaku kepada BN berulang kembali menimpa Pakatan Harapan.


Pakatan Harapan bukanlah kebal dan Tun Mahathir juga tidaklah maksum. Meskipun  agak cemerlang ketika 22 tahun membangunkan negara sebelum ini, realitinya kedudukan beliau sebagai Perdana Menteri ketika ini adalah berbeza dengan ketika bersama UMNO dan BN dahulu.


Dua faktor kegelisahan rakyat iaitu kos sara hidup yang dijanji akan diturunkan tetapi belum nampak bayangnya lagi serta janji-janji manifesto PRU14 yang masih banyak tersangkut adalah sesuatu yang harus diakui. 


Alasan beban hutang yang ditinggalkan pentadbiran Najib dahulu tidak seharusnya dijadikan sandaran selama-lamanya untuk melengah-lengah atau tidak melaksanakan janji yang telah dilafazkan sebelum rakyat membuang undi itu.


Kekangan yang dihadapi seharusnya menjadikan kerajaan lebih kreatif dan berusaha keras dalam menjalankan tugas. Rakyat mahukan hasil, bukan alasan.


Oleh itu, pesanan Rafizi  mestilah diterima dan dihadam dengan hati yang terbuka, terutama berkaitan rating Tun Mahathir yang menurun sebanyak 20 peratus. Jika dengan masa berlalu seterusnya masih banyak lagi janji gagal ditunaikan, tidak mustahil rating Tun Mahathir akan terus menurun lagi dan menyebabkan kerajaan Pakatan Harapan turut sama tidak diyakini.


PRU14 menunjukkan kematangan rakyat dalam memilih kerajaan. BN yang ketika itu diselubungi imej buruk Najib telah ditolak oleh rakyat kerana mereka sedar jika kerajaan sama dikekalkan lagi, keadaan negara pasti akan bertambah buruk, meskipun jasanya selama 61 tahun amat dihargai.


Episod menukar kerajaan sudah pun selesai. Rakyat, tidak kira penyokong Pakatan Harapan, penyokong BN atau berkecuali, ketika ini sama-sama sedang memerhati dan meneliti prestasi kerajaan yang ada ini.


Yang demikian, apa juga pandangan, lebih-lebih lagi yang negatif, tidak memihak atau yang menyebabkan sakit telinga mendengarnya, jangan sesekali dibuang ke tepi begitu saja.


Ia harus diterima dengan hati yang terbuka. Selagi ada yang sudi menegur dan mendedahkan keburukan, lebih-lebih lagi jika dalam kalangan Pakatan Harapan sendiri, itu tandanya mereka masih ada keikhlasan dan rasa sayang kepada kerajaan ini.


Berbanding dengan mereka yang hanya tahu memuji dan melambung yang baik-baik saja, golongan ini bukan sekadar belum tentu ada kejujurannya, yang terselindung di sebaliknya semua itu sebenarnya hanyalah ganjaran, kontrak, jawatan serta kedudukan untuk diri sendiri semata-mata.


Lebih ramai yang tidak takut bersuara seperti Rafizi, seharusnya lebih dialu-alukan dalam era Malaysia Baru ini. (ShahbudinHusin 20/12/2018)

55 comments:

  1. Rafizi Ramli? Hehehe..

    Dia bertanding TP PKR pun dihentamnya DS Azmin Ali kira kanan atas bawah dan langsung tidak menampakkan sebarang ciri-ciri seorang 'team player'. Itupun dia tewas.

    Rafizi hanya 'bermain' untuk kepentingan dirinya sendiri sahaja. Saya melihat apa-apa kajian, saranan dan teguran (kononnya) yang keluar dari mulutnya, yang ia fikirkan sebenarnya hanyalah bagaimana untuk ia kelihatan kekal relevan selepas tewas TP PKR dan tidak lagi memegang jawatan Yang Berhormat.

    Akibat segala perbuatannya semasa bertanding TP PKR tempohari saya telah hilang kepercayaan kepada Rafizi Ramli.

    Di dalam hebohnya 'menasihati KJ secara terbuka untuk kekal di dalam UmNo' dan tidak keluar parti, dia akhirnya telah bertemu secara terbuka dan bermesraan dengan KJ yang telah menuduh bossnya 'main belakang'.

    Saya melihat Rafizi bukan sekadar seorang yang beralih arah, sebaliknya saya melihatnya sebagai seorang yang hanya bermuka-muka, dan meletakkan kepentingan dirinya mengatasi kepentingan pasukan.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa buat DRAF JANJI TAK MASUK AKAL?.....Takkan nak tuduh Tun buat deraf janji itu kkot!!!!.
      Siapa orang kuat PKR masa itu?
      Bukan Pizi yg draf?

      Delete
    2. Apapun, kita boleh lihat sendiri. Melayu lebih kuat berpolitik dari memajukan bangsa sendiri.

      Melayu tidak akan dan tidak mampu bangkit lagi dan terus hidup bergelumang dlm kubang babi selamanya.

      Delete
    3. Kalau diri rasa hebat sangat,,berhenti jadi blogger dan ambil alih kepimpinan dari Tun M,, confirm 300% setelah 2 bulan terlumkup Negara ini.!!

      Delete

      Delete
    4. Betul tu,jangan bijak komplen saja.Tolong bagi idea yang bernas juga. Tun dah kerja siang malam untuk rakyat,dah duit tak ada...memang susah nak atasi apa jua masalah dalam dunia harini

      Delete
    5. Betul tu,jangan bijak komplen saja.Tolong bagi idea yang bernas juga. Tun dah kerja siang malam untuk rakyat,dah duit tak ada...memang susah nak atasi apa jua masalah dalam dunia harini

      Delete
    6. Sila lihat di You Tube bertajuk,
      "Mengejutkan! Akhirnya Rafizi Ramli DEDAH Perjanjian Tun Mahathir & Anwar Ibrahim".

      Dgn kehengak Illahi, terbongkar sudah sikap bongkak Rafizi kenapa beliau bersikap prejudice terhadap Tun M dan DS Axmin Ali.

      Delete
    7. Saya tak pasti sama ada sdra Budin menyedari tulisan2nya akhir2 ini membuka ruang menangguk
      Air yg keruh seluas-luasnya bagi anasir2 jahat melontar dakyah2 menjahanamkan mengganggu kestabilan & keamanan negara.

      Delete
  2. Kalau Rapixi kata rating Tun turun 40% kau pun terus percaya dan telan bulat bulat ke? Data statistik boleh di manupulasi entah entah angka 20% tu angka di buat buat utk muslihat agenda tersembunyi mereka. Bentangkam data dari mana dapatnya angka 20% utk disahkan oleh para penganalusia bebas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang pukul canang Anwar tak dapat jadi PM jika dia kalah(rafizi) adalah RAFIZI RAMLI.
      Skrg sudah takdir Rafizi kalah ditangan Azmin. Tak ada lagi orang PKR yg dapat sokong Anwar jadi PM.
      Barang kali ini kah PETUNJUK?
      he....he.. ..

      Delete
    2. Kedudukan ekonomi dan kewangan negara sekarang berada ditahap kritikal dan memerlukan konsentrasi dan komitmen tinggi di pihak Perdana Menteri, Menteri Ekonomi dan Menteri Kewangan khususnya bagi menangani keadaan sekarang. Tapi kau orang masih tergedik-gedik nak main politik dalam keadaan sekarang seolah-olah berada didalam keadaan "desperate" serta ketakutan yang amat sangat. Takut kalau-kalau Tun tidak mahu meyerahkan jawatan kepada DSAI. Berbagai isu dimainkan dengan menakut-nakutkan rakyat, berbagai helah dilakukan hingga drama meletak jawatan pun dipentaskan.Terakhir diadakan kajian INVOKE yang menunjukkan populariti Tun sudah menurun. Semuanya ditonjolkan bukan kerana mahu menyelamatkan negara, akan tetapi demi kepentingan serta keterdesakan untuk menaikkan sesaorang ke jawatan Perdana Menteri. Para balachi menggelupur resah.

      Deyyy! who give the fuck if the popularity of PM is drop. We are in critical period...our priority is to rectify the whole situation, economy, cost of living, racial tension.... This is not the time to entertain your fucking greed for power!!!

      In any case boleh ka Si Nuar tu menjadi PM yang baik. Belum pun jadi PM sudah begeser bahu dengan pimp, gangsters, tycoon, pinjam jet pribadi kawan untuk ke sana sini, pinjam banglow kawan buat pejabat....Ini macam dah membentuk kroni...tu belum lagi berkuasa... Honestly, I am scared if this guy takes over.

      Delete
    3. Rating tu Fizi dapat lepas dia bertemu 6 mata dengan KJ dan Izzah. Itulah kehebatan hasil pertemuan tersebut, dapat keluar rating sahih..hehehe..

      Fizi juga telah dicanangkan sebagai arkitek langkah Kajang dan langkah Permatang Pauh yang kecundang.

      Hanya langkah Port Dickson sahaja yang berjaya.

      Apa beza di antara ketiga-tiga langkah ini? Bezanya mudah, langkah Kajang dan langkah Permatang Pauh dibuat ketika Tun M berada di dalam pasukan lawan mereka. Ada pula langkah Port Dickson bukan saja dibuat ketika Tun M menjadi ketua pasukan mereka, bahkan juga Tun M telah memecah tradisi 22 tahunnya sebagai PM tidak turun berkempen di PRK, dan hanya Timbalan PM yang turun.

      Adakah Fizi juga arkitek di sebalik perletakan jawatan Nurul Izzah ?

      Ye lah, Nurul letak jawatan dalam parti pun dia masih ada jawatan dalam parti. Fizi? Kesiaaan dia.. Huk huk..

      Apa pun, saya kekal dengan iltizam saya, iaitu untuk bersama dengan Tun M sehingga ke akhirnya. Sesiapa yang mahu U-turn daripada berada di dalam pasukan Tun M silakan, saya mahu kekal menjadi ahli pasukan yang sentiasa menang.

      Delete
    4. Ni tentang rating2 ni,apa Fizi invoke tak nak buat survey untuk idola dia ke...Anwar..nak tahu juga agaknya berapa persen popularity bakal PM ke-8...lebih hebat ke dari Tun M mungkin.Apa pun syabas sdra John Doe dan sahabat2 yang tak mudah U-turn.Tun M tahu apa yang perlu dan harus dibuat..

      Delete
    5. Jika Nurul Izah sendiri berundur dari director parti(tak kira lah ini berlakun ke apa) ......itu tanda kapal dah nak karam.
      Kapal PKR dah goyang.
      Kenapa Izah dan Pizi jumpa mamak maiden?.....minta mamak maiden tolong beri air jampi untuk talian hayat?
      .....lupa budak tingkat 4 kah?
      hujung minggu main golf di Singapore?.....

      Semoga Allah selamatkan Malaysia.

      Delete
  3. Tunggulh saat kejatuhan kerajaan PH sekiranya gerombolan bodoh sombong ini merasa diri mereka hebat dan tidak boleh menerima teguran dan kritikan membina...sy penyokong tegar PH ms GE14...merasa amat meluat dan kecewa dengan tindak tanduk kerajaan yang ada pada hari ini.Sibuk mengejar pangkat dan jawatan untuk kepentingan diri sendiri tanpa mempedulikan kebajikan rakyat yang mengundi anda khususnya dan rakyat M'sia amnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh puan ulas sikit apa apa sebab serta punca untuk menjustifikasi kenyataan puan bahawa "....gerombolan bodoh sombong..."

      1. Apakah perbuatan mereka yang bodoh sombong itu.Siapa yang bodoh sombong... Tun M , Azmin ka, Guan Eng atau Mat Sabu...?

      2. Apakah teguran yang diberi tetapi mereka tidak boleh terima.

      3. Siapa yang sibuk mengejar pangkat dan jawatan untuk kepentingan sendiri.

      Tolong la...jangan buat kenyataan umum tanpa fakta untuk menyokong hujah. Buat menyemak kat sini saja.

      Delete
    2. Saudari Nurin, saya sangat bersetuju. Nampaknya ramai orang kita (PH) masih lagi berperangai seperti penyokong UMNO/BN. Inilahlah masalahnya orang kita - tak reti bermuhasabah. Kita tegur sedikit mula melenting. Tukarlah perangai DNA UMNO/BN tu.

      Delete
    3. Helo Sdr Murin dan Mahligai Seni, hngpa mi mesti pe yokong umno kot. Tak sabar nk tukar kerajaan skrg ye. Yg umno BN tu sejak PRU 13 merosakkan ekonomi negara dan mentusahkan rakyat, time tu tak si ik pula org2 umno nk tukar kjaan, malah hingga ke ambang PRU14 pun masih sokong si pe.yamun Najib dan konco2. Nasib baik Tn M/Bersatu bergabung dgn PKR, DAP dan Amanah. So biaq pi la kjaan baru ni memerintah. Ni tak belum sampai setahun cemuh dan bercita2 nk jatugkan Tun M dan PH

      Delete
  4. Budin budin.. Aku rasa nanti budin sokong mokhtar senik pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada salah Budin nak sokong Nuar jadi PM atau Lokman Adam sebagai Ketua Penasihat Ekonomi Negara dan memanggil kembali Hasan Malik untuk berganding bahu dengan Ahmad Maslan menerajui kementerian yang penting. Itulah hak dalam sebuah demokrasi namanya.

      Akan tetapi kita kena ingat bahawa tidak semua kemahuan kita, tidak semestinya setiap pendapat kita akan dipersetujui orang lain. Juga tidak semestinya kita saja yang betul, orang lain semua salah.

      Delete
  5. Dalam negara demokrasi ...perubahan pemerintahan sentiasa diraikan. Rakyat berhak untuk beralih selera sekiranya tiada perubahan yang mengikuti selera rakyat... kuasa rakyat hanyalah pada undi. Satu orang satu undi..... itu pun 5 tahun sekali.... yg jadi pemerintah perlu ingat. 60 tahun memerintah pun boleh tumbang sekelip mata sahaja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pala hotak kau!. Klu Najin dan umno tak menipu dlm PRU 13 da lama BN dan Najib tumbang tau mangkok ayun !!. Alar dengki dan tak sabar nk tumbangkan Tun M dan kjaan baru huhuhu

      Delete
  6. Kengkawan semua..ni aku nak kongsikan satu ulasan yang cukup2 membuka mata kita oleh sorang blogger terkenal ni!!!

    REMINDERS TO PH by Senator Rafizi Ramli….comments by steadyaku47

    After 61 years, Malaysia finally managed a successful democratic change. Whether or not the democratic change meets our expectation, no one should take the credit away from the Malaysian people.

    steadyaku47 comment: My dear Senator (designate) Rafizi Ramli. I hope you do not mind me addressing you as Senator (designate).

    These days anyone from the PM (designate) to Senators (designate) are having their say even before reaching their designated destination….so saya pon kena illuminate this unfortunate situation before it can contaminate our mates who are supporting PH in government.

    “Unfortunately, the euphoria seems to derail the focus of the PH administration a bit. The deflation – from the euphoria to disillusionment – can be severe, if not appropriately managed. There are signs that the euphoria has gone somewhat sour”.

    Really Senator (designate) Rafizi? Which part of the euphoria is “sour” to you? The part where the Minister of Finance is a Chinese from DAP and not you or someone from PKR?

    The part where the Minister of Defence is Mat Sabu and not someone from PKR? Or is it the part where PKR, the largest member of the PH coalition, has not got what YOU think is it’s share of Minister’s post in Tun Dr Mahathir’s administration?

    Are you not grateful that a member of PKR, Azmin Ali is the Minister of Economic Affairs?

    Opps I forgot that Azmin Ali is not in Invoke or in Istana Segambut’s camp. Well Senator (designate) …I think the most “sour” part of the euphoria is the fact that Azizah, one of your most ardent supporter within PKR and a member of the Segambut Mob, has NOT performed up to our expectation…in fact she sucks at being DPM.

    And this is another comment re Azizah that is relevant :

    Wan Nor

    Wan Nor Yes Abang Hussein Abdul Hamid on point. May I add…Wan Azizah is not and can never be a woman leader. An abused who gives in, protects and lies to protect the lies of her (apparent) abuser cannot be a woman leader….neither can any of her children who have supported the (apparent) abuse of their mother.

    Plunging approval rating

    I continue to follow the pulse on the ground through surveys and analytical profiling, a discipline I maintain from the campaign towards GE14…..I hate to be the bearer of bad news, but someone must bell the cat.

    The approval rating of the Federal Government since PH took over in May 2018 has been plunging, rather rapidly. In June 2018, when asked to rate Tun Mahathir’s performance as the Prime Minister, 72% Malaysians approved his performance.

    The Chinese rated him highest at 87% approval, followed by the Indians at 84%. Even the Malay respondents gave him a high 66% approval rating (given that PH did poorly with Malay voters during GE14).

    In a similar survey conducted two weeks ago, Tun Mahathir’s approval rating as the Prime Minister has plunged to 53%.

    There is a consistent ~20% drop across all races – Malays (from 66% to 45%), Chinese (from 87% to 65%) and Indians (from 84% to 64%).

    Plunging approval rating? Following the pulse on the ground through survey and analytical profiling?

    Bullshit! Senator (designate)Rafizi, how is it that through these surveys and analytical profiling, you were unable to forecast your defeat at the hands of Azmin for the deputy post in PKR party’s election recently?

    As for those surveys that INVOKE has been making to give RR the ammunitions to hantam PH and Tun Mahathir...

    Somebody must bell the cat? The cat being Tun Mahathir? Why? Because “Tun Mahathir’s approval rating as the Prime Minister has plunged to 53%” ?

    Or because Anwar Ibrahim is in a hurry to be PM and appoint RR as a Senator for his entry into Cabinet as….as what? Minister of Finance?

    Huh….over LGE dead body, mine and many many other Malaysians who will be there to stop you. This comment by Sharifuddin says it all….



    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiit...Korang ingat dah habis ke ulasannya tu...ada lagi beb..teruskan menghadam dengan lahapnya!!!

      Dr Mahathir’s ratings down by 20%, says Rafizi

      Sharifuddin Abdul Latiff: Woof! Woof! Bark! Bark! PKR’s future VP to replace Nurul is off and running rabid.

      We need to demonstrate seriousness in making life better for the ordinary Malaysians, not to be dragged by endless cloak-and-dagger political manoeuvres of the old Malaysia.

      I urge the PH leadership to take stock of the developments and urgently re-focus our efforts. And it must begin with the PH Presidential Council sending a clear signal that we will stop the cloak-and-dagger orchestration of more UMNO MPs crossing over.

      Come on lah RR…”endless cloak and dagger political manoeuvres of the old Malaysia”. Senator (designate) are you talking about PH or PKR?

      Anwar’s “use by date” expired the day he left Sungai Buloh. Yours, Senator (designate) Rafizi may still have some hope of an extension past 2018 if you understand the realities of politics post Anwar Ibrahim.

      Not many now have time for INVOKE…much less time for you. Let not Tun Mahathir think it is time he puts you in your place.

      We all remember what Tun did to your President when push comes to shove. You, Mr Senator Designate, will simply be nothing more to Tun than a car part in a Kanchil factory.

      Ok lah..I have spent enough time giving my comments on this Senator (designate) “REMINDERS TO PH”. Got better things to do now…now have to hantam the guy who promised to make him a senator!

      Delete
  7. Kengkawan..ini ada satu lagi ulasan ringkas dari Steadyku47 mengenai si Pizi sotong ni.

    Apa pendapat korang mengenai Pizi dan INVOKEnya ni haah???

    REVOKE INVOKE?

    Bro, food for thought. Rafizi’s Invoke is a Sdn Bhd. Prior to the last GE, rafizi was using Invoke to collect public donations.

    I believe many million of donations hv been deposited into the bank account of Invoke. Until to day Rafizi has not properly account for the donations.

    I have tweeted about it and a few days later he merely announced a figure. Rafizi talked abt reform agenda then he should provide an audited account for the said donation.

    ReplyDelete
  8. Jangan dengar sangat cakap si Pizi ni. Dia ni hanya lah balaci paling besar Bang Non yang kecewa kerana tak dapat aap2 jawatan dalam kerajaan sekarang ni.

    Lepas tu nak sangat jawatan Timbalan Presiden PKR untuk menguat dan mengukuhkan hegemoni Bang Non dalam parti tu..tapi terbongkang kalah kepada Azmin.

    Kini..kedudukan Bang Non dan dirinya dalam PKR umpama telur di hujung tanduk...apa taknya...kini majoriti VP dan MPT PKR adalah dari kartel Azmin.

    Sekarang ni main wayang pulak dengan Nurul yang telah meletakkan jawatan VP PKR baru2 ni..dan khabarnya sedang sibuk untuk menubuhkan satu parti baru khusus untuk anak2 muda dengan kerjasama dari KJ.

    Dah tentu lah , ini semua adalah arahan dari Bang Non untuk memecah belahkan lagi PH dan melemahkan pengaruh Tun Madey dalam pakatan tu.

    hakikatnya..selagi orang2 macam Pizi ni masih ada dalam PKR dan PH, selagi tu lah PH takkan sepi dari pelbagai kemelut dalaman yang bakal meranapkan pakatan tersebut!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro GN,

      Mereka mahu lemahkan pengaruh Tun M di dalam PH? Oh, silakan..

      Sejarah membuktikan bahawa di dalam apa juga PERTEMPURAN yang melibatkan pasukan yang diketuai Tun M, hasilnya ialah pasukan yang diketuai oleh Tun M itulah yang kekal menang.

      Ahli pasukan boleh sahaja bertukar dan melompat-lompat ke dalam dan ke luar pasukan yang ia ketuai, tetapi sekiranya ketua pasukan ialah Tun M, pasukan inilah yang menang. Sejarah sendiri telah mengesahkannya.

      Pasukan Tun M bakal menang kesemua PERTEMPURAN2 lain yang bakal mereka sertai sehinggalah mereka menang mutlak di PERTEMPURAN KLIMAKS, in shaa Allah.

      Saya mahu kekal di dalam kumpulan yang sentiasa menang. Caranya mudah sekali, iaitu dengan kekal di dalam pasukan yang Tun M adalah ketuanya.

      Orang-orang lain yang mahu U-turn daripada pasukan Tun M, dipersilakan. Dengan izin Allah sebaik sahaja kalian melangkah keluar daripada pasukan Tun M dan menentang pasukan ini, kalian akan merasai ketewasan itu.

      Sekiranya PERTEMPURAN dengan pasukan Tun itu telah mencapai KLIMAKS, maka ketewasan yang bakal kalian rasai itu ialah ketewasan mutlak.

      Jangan cakap John Doe tak payung.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Syukran...rasa adem &;sejuk buat pertama kali mendengar komentar GN.

      Delete
  9. Anak ayam baru menetas
    Berjalan betul belumlah pantas
    Tok Ayam dia nak cantas
    Sebab musang sudah sepentas!

    Ayam ini dedak ditabur
    Itu pasal giat bertempur
    Tok ayam dia nak lebur
    Sebab Musang dah janji bubur!

    Tok ayam penjaga reban
    Musang dekat semua terhumban
    Cai musang merepek meraban
    Tak sabar nak angkat penjaga reban!

    Se ekor ayam mengaku bijak
    konon kajian tak pernah lajak
    Walhal yg betul semuanya rojak
    Ini ayam musang dah pajak!

    Paling kelakar Tok Ayam di kutuk
    Musang dah janji air seteguk
    Ayam hidup baru nak bentuk
    Ada ke Tok Ayam dia nak ketuk!

    Musang dulu ayam menghina
    Pelbagai cara dibagi kena
    'Blakang tarok' ditulis rencana
    Hari ini ayam dah corner!

    ReplyDelete
  10. Hang semua. Orang tegur untuk kebaikan. Tapi jika tidak boleh terima teguran tunggulah masanya. Merasakan semua salah kpd yg menegur. Alamat kerajaan PH tidak lama akan tumbang. Sokong membawa rebah. Najib dulu pun diulik oleh cybertrooper macam kamu semua. Last se kali yg lebih 60 tahun punterbungkam. Ini baru 1 penggal. Dan tak sampai sepenggal pun orang dah meluat. Runtuhnya kerajaan kerana faktor ekonomi, bukan kerana pujian kamu2 yg melangit akan sebabkan kerajaan mampu bertahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Nampaknya ada lagi orang PH yang berperangai BN/UMNO - tak mampu menerima kritikan. Dengan adanya orang macam inilah maka sukar kita menjadikan Malaysia ini merdeka minda. Kepada yang ada DNA UMNO/BN tu, bermuhasabahlah.

      Delete
  11. Sungguh indahnya hidup bila punya kekasih
    Cinta murni sejatii, lahir dari hati suci bersih
    Segar nyaman, bak sirap bercampur selasih
    Pada mu sayang, abg ucapkan, terima kasih

    ____________________________________
    TERIMA KASIH SEGALANYA- LESTARI
    (https://youtu.be/hW-QVUsL4wY)

    Terima kasih ku ucap kepada mu
    Kerana sudi menyayangi diri ku
    Semoga kita bersama dan setia

    Aku bersyukur pada Tuhan Yang Esa
    Kerana dia yang menemukan kita
    Semoga kita mendapat rahmat darinya
    Hidup bahagia

    CHORUS:

    Oh kasih indahnya ku rasakan
    Sewaktu engkau ada bersama di sisi ku
    Indahnya cinta mu
    Biarpun apa yang terjadi rela ku tempuh
    Asal kau tahu hargai pengorbanan ku ini
    Terhadap diri mu

    Sewaktu kau berduka
    Aku ada di sisi mu menemani
    Sewaktu kau gembira
    Jangan pula kau lupa diri ini
    Andainya aku tiada
    Abadikan cinta kita
    Sepanjang hayat mu

    Terima kasih ku ucap kepada mu
    Kerana sudi menyayangi diri ku
    Semoga kita bersama dan setia
    Hidup bahagia…

    _______________________________
    BUAT DINDA KU CINTAI SELALU
    TERIMA KASIH UCAPAN DARI KU

    ReplyDelete
  12. Dengan izin tuan blog.

    Tumpang tampal komen balas saya di blog lain

    ---------------

    john doeWednesday, December 19, 2018 11:55:00 PM

    Salam sdr PR2,

    Yes, you are right. They might be thinking that Tun is not aware of what they are planning to do, they may be right or may be wrong. 

    But I know for sure that they are wrong in one thing i.e the thought that if they could gather enough support than they would win against Tun. 

    How hard they try, I know that they wouldn't win. All they could achieve is a stalemate and that stalemate will than bring all the players to the final battle. 

    At the final battle, Tun's team will emerge victorious.The truth will be hurled against the falsehood and thus destroying the falsehood for good. I have not an iota of doubt about this. 

    You just mentioned 'the much awaited final fight'. 

    Well, you are so right.. It is indeed 'the much awaited'. 

    When King Americk of the occupied Jerusalem sends his troops out of their garison against the troops of Sultan Solahuddin Al-Ayyubi, what did the Sultan smell back then? He smelt victory. 

    The same thing is happening now. I could smell the grand finale victory of Tun's team and that is why lately, I've been closing my comments with 'Jangan cakap John Doe tak payung'. Because I really could see that the Great Battle and the Great Victory is just at the corner. 

    People may say that I am arrogant, but if they could see from the same angle I am currently seeing, they would know that I am merely giving them the very advice that they much needed.

    They are ignoring my advice at their own peril without even realizing it. Menyesal kemudian tidak berguna. 

    Innalillahi wainna ilaihi raji'un. 

    Wallahu a'lam.

    Delete

    ReplyDelete
    Replies
    1. Astaghfirullaahal 'adziim..

      You're talking as if you're much better than God. Common bro, it's still not late yet for you to repent...

      Delete
    2. Inilah jadi nya bila diri tidak ingat kubur
      Kata2, hanya sedap mulut jer dihambur
      Khurafat dan syiirik, di hati hidup subur
      Keyakinan penuh keangkuhan & takbur

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    3. Kejora pendusta,

      Allah telah mengirimkan Nabi Muhammad saw kepada umat manusia.

      Nabi Muhammad saw bukan sahaja telah menyampaikan risalah Islam, bahkan juga khabar-khabar ghaib tentang apa yang bakal berlaku di akhir zaman.

      Khabar-khabar baginda tentang akhir zaman khususnya perubahan zaman fitnah kepada zaman baru kini sedang berada benar-benar di hadapan manusia.

      Sayangnya manusia bukan sahaja jahil, malah selepas diberitahu pun, mereka tidak mahu mengambil iktibar mahupun peringatan.

      Mereka akan berterusan menjual agama kononnya mereka prihatin kepada agama padahal mereka adalah pendusta yang menjual agama.

      Disebabkan mereka mengetahui bahawa diri mereka adalah pendusta maka apabila diajak bersumpah laknat mereka akan beralasan.

      Selepas itu mereka akan terus berdusta kembali. Sama seperti kamu.

      Dan mereka menganggap mereka akan terus menerus dibiarkan berdusta sehingga dunia kiamat.

      Mereka lupa bahawa selepas zaman fitnah dan sebelum dunia kiamat, akan berlaku satu zaman lagi yang dinamakan zaman khilafah manhaj nubuwwah. Ini adalah khabar nubuwwah. Adakah kamu mahu menafikannya dan menuduh ia khabar palsu?

      Aku tidak menyuruh kamu menghentikan segala pendustaan kamu kerana aku tiada kuasa ke atas kamu.

      Pun demikian aku sedang memberi kamu nasihat dan amaran kerana aku sedang melihat apa yang dikhabarkan oleh baginda 1400 tahun dahulu benar-benar sedang berlaku di depan mataku.

      Kamu sebagai seorang pendusta yang tidak boleh menjawab pada khabar-khabar nubuwwah ini akhirnya menuduh aku telah menjadikan hadith-hadith palsu sebagai panduanku. Padahal hadith2 yang aku jadikan panduan khususnya hadith Panji Hitam dari Timur adalah berstatus sahih.

      Kamulah sebenarnya pendusta kerana mendustakan khabar nubuwwah yang aku bawakan sebagai nasihat dan peringatan.

      Yang kamu tak sedar ialah mendustakan khabar nubuwwah bukan saja menjadikan kamu seorang pendusta nubuwwah malahan juga pendustaan kamu itu tidak akan menghalang daripada berlakunya apa yang telah dikhabarkan akan benar-benar berlaku.

      Teruskan menjual nama Allah. Kamu tidak akan dibiarkan selamanya bersukaria melakukannya sekalipun selepas kamu beralasan untuk tidak menyahut cabaranku bersumpah laknat agar laknat itu menimpa salah seorang di antara kita yang sebenarnya sedang berdusta.

      Wallahi wabillahi watallahi, aku hamba Allah yang memakai nama John Doe telah menyaksikan kamu, anon Kejora seorang pendusta yang berdusta dan menyalahgunakan nama Allah dan ayat-ayat Allah secara salah dan sewenang. Sekiranya penyaksian aku ini adalah palsu atau tidak benar semoga Allah timpakan seberat-berat azab ke atasku di dalam tempoh 24jam dari sekarang dah jadikan aku warta berita bagi orang-orang selepasku, mudah2an mereka mendapat iktibar daripadanya.

      Nah, aku telah bersumpah laknat di atas nama Allah? Bagaimana mungkin kamu boleh menuduh aku mengatakan diriku lebih baik dari Tuhan. Mengatakan sebegitu sahaja sudah menjadikan kamu menganggap menjual nama Tuhan itu sesuatu yang enteng. Tidak hairanlah kamu dengan mudah menjual ayat-ayat Allah secara sewenangnya.

      Beranikah kamu bersumpah laknat pula menafikannya?


      Kamu Kejora, diberikan nasihat dan peringatan, dan kamu hanya sedang menjalani tempoh.

      Jangan cakap John Doe tak payung wahai pendusta.

      Innalillahi wainna ilaihi raji'un.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. Dgn Doe ini, aku udah malas berbalah
      Ada saja alasan, Ost ini mencari helah
      Org mcm dia mmg degil tak nak kalah
      Namun kemenangan, hanya dari Allah

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh


      لَقَدۡ نَصَرَڪُمُ ٱللَّهُ فِى مَوَاطِنَ ڪَثِيرَةٍ۬‌ۙ وَيَوۡمَ حُنَيۡنٍ‌ۙ إِذۡ أَعۡجَبَتۡڪُمۡ كَثۡرَتُڪُمۡ فَلَمۡ تُغۡنِ عَنڪُمۡ شَيۡـًٔ۬ا وَضَاقَتۡ عَلَيۡڪُمُ ٱلۡأَرۡضُ بِمَا رَحُبَتۡ ثُمَّ وَلَّيۡتُم مُّدۡبِرِينَ (٢٥)

      Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri. (25) 

      (Surah At-Taubah, ayat 25)


      Kemenangan itu, dari Allah yg disembah
      Usah lah megah ke tahap yang bedebah
      Bila2 saja, Allah boleh kasi kita ini rebah
      Spt yg difirmankan dlm surah at-Taubah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    5. Lihatlah bagaimana Kejora berdusta dan mencari daripada helah menyahut cabaran sumpah laknat saya.

      Ia kemudian telah meneruskan pendustaannya ke atas ayat-ayat AlQuran seperti biasa.

      Ia malah memetik ayat yang jelas terpakai ke atas dirinya yang sering memperkecilkan PPBM konon parti cap munge yang ciput.

      Biarlah dia bersukaria selagi masih ada tempoh kerana tempohnya itu sudah hampir tamat.

      Apabila ia ditimpa apa yang ia perolok-olokkan manusia akan berkata 'innalillahi wainna ilaihi raji'un. Sesungguhnya Allah tidak menganiayai Kejora sedikitpun tetapi Kejoralah yang telah menganiayai dirinya sendiri".

      Yang pastinya, manusia juga akan berkata 'John Doe telah pun memberi nasihat dan amaran kepada Kejora dan Kejoralah yang telah mengambilnya menjadi olok-olokan".

      Kejora telah diberikan nasihat dan peringatan. Kejora sekarang hanya sedang menjalani tempoh.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. Kejora pengikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.


      Natijahnya - segala doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Kejora,

      Ku peringatkan lagi, jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di alam nyata.

      Sebut saja bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Jawab, pengecut....!!

      Delete
    8. Wahai Suman ifrit, yang tak kenal kiblat
      Beriya-iya betul kah ko ini, tua taik palat
      Nak berlwn tak padan perut boyot bulat
      Tak nyesal ke nko, nak cabar cikgu silat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    9. Sah2 Kejora merepek meraban melarikan diri tak jawab cabaran saya sebab takut.

      Untuk pengetahuan semua, dah hampir 6/7 tahun dia cakap besar konon macam bagus serba serbi tapi terbukti kecut berhadapan dgn saya.

      Pantatoonnya di atas bukti jelas dia beralasan mat maksan sebagai seorang kaki temberang & pengecut.

      Delete
  13. Haaa...sokong lagi najib dulu... skrg taik yg ditinggal tebal berkarat danssh nak dibasuh. Baru nak bagi lembut kerak tu korang dah melalak tak tentu pasal nakkan hasil. Tulah org melayu, xtau nak bsabar. Smua nak senang cpt. Tu psl bnyk yg tkena dgn skim cpt kaya

    ReplyDelete
  14. Khurafat yg jelas laki dan bini
    Panggil bomoh nak jampi berani
    Untuk menyonglap di sana sini
    Taksub bomoh pasangan ini..!

    Bukan nujum bukan nak telek
    Peranan Tuhan jauh nak ambek
    Ilmu John Doe tidaklah pelik
    Yang tak berilmu,tafsirnya lembik!

    Jika tiada ilmu tafsiran
    Hadith keluar dia pun hairan
    Terperanjat macam dah sentuh karan
    Menuduh John Doe mencemar Quran!

    Orang yg perasan dirinya Tuhan
    Berbuat keji tak ingat balasan
    Mulut agama..nafsunya haiwan
    Tipu, liwat, tak pernah bosan!

    Bila berkuasa dialah 'raja'
    Anak,isteri berjuta belanja
    Tak takut Tuhan, songlap sahaja
    Perihal bangsa tak pernah teruja!

    Baguslah orang nak bagi ingatan
    "Jangan bertindak melebihi Tuhan"
    Tolong tujukan kepada mantan
    Songlap negara tanpa kesian..!

    "no one is much better than God"
    This is just for your record
    Jika Islam dagu berjanggut
    'Dual channels' jangan diikut!

    Semua ini kenapa tak tegur?
    Hanya si Tua mahu dilebur
    Memperolok si Tua mereka terhibur
    Entah2 mereka..dulu ke kubur!

    ReplyDelete
  15. Kejora pengikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.


    Natijahnya - segala doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

    Kejora,

    Ku peringatkan lagi, jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di alam nyata.

    Sebut saja bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana.

    ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
    TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

    Jawab, pengecut....!!

    ReplyDelete
  16. Setim saya dah habis melihat keadaan dan gelagat mereka yang duduk ditampok kepinpinan PH. Saya tak nampak apa yang mereka sudah cipta atau capai selama ini. Perasaan berkecamuk dengan kesal serta risau. Ingat tumbngkan BN akan sertamerta membuahkan Malaysia yang lebih baik...hampeh itu dah jadi harapan saja.

    ReplyDelete
  17. Bukan main lagi, Wak Suman, waduh, waduh
    Gue pasti ini si tua goblok, emangnya bodoh
    Udahlah begitu, perangei pula banget hodoh
    Gak pasal2, ama gue, mahu dicarinya gaduh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora pengikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.


      Natijahnya - segala doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Kejora,

      Ku peringatkan lagi, jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di alam nyata.

      Sebut saja bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana.

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Jawab, pengecut....!!

      Delete
    2. Wahai Suman ifrit, yang tak kenal kiblat
      Beriya-iya betul kah ko ini, tua taik palat
      Nak berlwn tak padan perut boyot bulat
      Tak nyesal ke nko, nak cabar cikgu silat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    3. Sah2 Kejora merepek meraban melarikan diri tak jawab cabaran saya sebab takut.

      Untuk pengetahuan semua, dah hampir 6/7 tahun dia cakap besar konon macam bagus serba serbi tapi terbukti kecut berhadapan dgn saya.

      Pantatoonnya di atas bukti jelas dia beralasan mat maksan sebagai seorang kaki temberang & pengecut.

      Delete
  18. Wahai Suman ifrit, yang tak kenal kiblat
    Beriya-iya betul kah ko ini, tua taik palat
    Nak berlwn tak padan perut boyot bulat
    Tak nyesal ke nko, nak cabar cikgu silat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

    ReplyDelete
  19. Kejora pengikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.


    Natijahnya - segala doa & kutukan sesat sampai saat ini belum & tak akan pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

    Kejora,

    Ku peringatkan lagi, jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di alam nyata.

    Sebut saja bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana.

    ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
    TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

    Jawab, pengecut....!!

    ReplyDelete
  20. Sah2 Kejora merepek meraban melarikan diri tak jawab cabaran saya sebab takut.

    Untuk pengetahuan semua, dah hampir 6/7 tahun dia cakap besar konon macam bagus serba serbi tapi terbukti kecut berhadapan dgn saya.

    Pantatoonnya di atas bukti jelas dia beralasan mat maksan sebagai seorang kaki temberang & pengecut.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...