Wednesday 12 December 2018

SKANDAL PROJEK JIWA MURNI - APA HUBUNGAN TAUKE SARAWAK DENGAN ZAHID HAMIDI?


Projek "Jiwa Murni" ini hanya nampak cantik pada nama dan sedap didengar di telinga saja.


Di sebaliknya, projek ini menyimpan pelbagai rahsia atau mungkin membuka pekung yang melibatkan bekas pemimpin nombor dua negara era BN dahulu, Ahmad Zahid Hamidi dengan dua tauke dari Sarawak.


Kisah projek membina jalan di seluruh pedalaman Sarawak yang dikenali sebagai projek "Jiwa Murni" ini bermula pada 2009 di mana pada ketika itu Zahid Hamidi memegang portfolio Menteri Pertahanan.


Apa yang menarik perhatian adalah kementerian berkenaan bertanggungjawab mengendalikan projek tersebut dengan projek diberikan kepada syarikat swasta, tetapi perlaksanaannya menggunakan tenaga Kor Jurutera Angkatan Tentera Malaysia.


Tujuan projek ini pada asalnya untuk menambah mutu kehidupan dan memberi keselesaan kepada penduduk luar bandar di Sarawak, lalu Zahid Hamidi melancarkan projek "Jiwa Murni" ini kononnya untuk menyediakan kemudahan fasiliti jalan raya kepada rakyat yang tinggal di pendalaman negeri berkenaan.


Bagi tujuan menjimatkan kos, askar-askar dibawah jagaan Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan ketika itu telah digunakan untuk melaksanakan kerja-kerja membina jalan-jalan di bawah projek "Jiwa Murni" itu.


Dari satu segi, tentu saja timbul persoalan,  mengapakah askar-askar yang diberi tugas membina jalan itu, sedangkan projek diserahkan kepada syarikat swasta yang dilantik oleh Kementerian Pertahanan?

 

Projek pertama "Jiwa Murni"  bermula pada 2009 dengan menaik taraf jalan balak dari Long Lopeng ke Ba'Kelalan yang siap pada 31 Sept 2011.


Ketika inilah  dikatakan bermulanya hubungan Zahid Hamidi dengan seorang tauke atau ahli perniagaan Sarawak bernama Barry Tan, pemilik syarikat Mikro Sdn Bhd di mana syarikat tersebut bertanggungjawab mengendalikan projek jalan Long Lopeng - Ba'Kelalan itu.


Barry mempunyai rakan niaga bernama Mr Chew Chiaw Han, pemilik syarikat Microsite Enterprise Sdn Bhd yang terbabit dalam perlaksanaan projek jalan Long Lopeng-Ba'Kelalan tersebut.


Seterusnya, melalui projek itu kedua-dua tauke berkenaan berpeluang mengenali Zahid Hamidi dengan lebih rapat lagi.


Kos asal projek dikatakan pada mulanya bernilai RM250 juta bagi jarak sejauh 75 km dan askar-askar telah dikerah untuk membina jalan di kawasan yang berlumpur dan meredah hutan-hutan yang belum diterokai.


Zahid Hamidi kemudian dilapor menyifatkan kos pembinaan jalan ini berjaya dijimatkan, lalu ia dijadikan sebagai alasan untuk meneruskan lagi projek tersebut.


Walhal, sebenarnya kualiti jalan yang dibina amat menyedihkan sekali serta tidak sepadan dengan kos yang dibelanjakan. Dikatakan dengan kualiti jalan yang dibina, kos yang sepatutnya tidak sampai pun separuh daripada harga projek.


Dikatakan hanya tidak sampai beberapa tahun selepas dibina, jalan-jaln tersebut kebanyakannya telah rosak kerana pembinaannya tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, selain bahan-bahan digunakan juga bermutu rendah.


Walaupun diketahui umum wujud masalah yang timbul berkaitan kualiti jalan yang dibina, projek "Jiwa Murni" ini tetap menerima suntikan peruntukan apabila Perdana Menteri waktu itu, Najib Razak pada 2016 menyediakan peruntukan khas sebanyak RM743 juta untuk meneruskan pembinaan jalan di kawasan pedalaman lain seluruh Sarawak.


Sekali lagi, Zahid difahamkan terus menyelia projek jalan-jalan ini atas kapasitinya sebagai Timbalan Perdana Menteri, meskipun pada 2016 itu beliau sudah berpindah portfolio daripada Kementerian Pertahanan ke Kementerian Dalam Negeri.


Difahamkan tauke-tauke yang sebelum ini diberikan projek tersebut, terus menikmati kesinambungan kekayaan melalui hubungan rapat dengan Zahid Hamidi serta menerusi peruntukan khas yang diberikan Najib itu.


Yang penting di sini,  sediakah Zahid Hamidi menjawab dan berterus terang tentang hubungannya dengan dua tauke di Sarawak, Barry Tan dan Chew Chiaw Han itu?


Dalam waktu yang sama, SPRM juga perlu menyiasat serta meneliti skandal projek “Jiwa Murni” ini memandangkan ia merupakan projek yang dicetuskan oleh Zahid Hamidi dan mendapat peruntukan ratusan juta ringgit daripada kerajaan, tetapi jalan-jalan yang dibina banyak yang hancur dan tidak pun mampu memberi kemudahan yang selesa kepada rakyat di pedalaman Sarawak.


Maklumat tambahan dan berita berkaitan projek Jiwa Murni turut boleh dibaca melalui pautan di bawah ini:-


https://cilisos.my/5-projects-to-help-underprivileged-malaysians-that-epic-failed/


http://www.theborneopost.com/2017/09/11/jiwa-murni-roads-wasteful-due-to-poor-quality-low-durability-baru-bian/


https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2016/04/29/zahid-743-juta


Beberapa pendedahan seterusnya berkaitan projek Jiwa Murni akan menyusul lagi selepas ini. (ShahbudinHusin 12/12/2018)

90 comments:

  1. I'm the first. !!! Zahid jangan risau. ..Lebai bodo akan sokong.. ! !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah akan ada laporan sprm/polis dibuat nanti?

      Delete
    2. Umngok sabah dah lumpuh hari ini. Gerombolan penyamun dah keluar umno diketuai hajiji noor. Cuma azizah md dun sahaja mp yg sunyi dari gosip rasuah, yg lain..hrmm..hampeh semua..inilah org2 umngok yg bila dah takde duit nak disonglap mulalah cari rumah baru utk meneruskan kehidupan mereka sebagai penyamun.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Bestnya.. RM3.33 juta utk 1km.. Lawak gila aku tgk jalan² tu.. Tar 1 laps ja..

      Tu blom kita projek balak boleh ditebas².. Kahkahkah..

      Delete
  2. Dengan izin tuan blog,

    Mohon kebenaran untuk menampal komen saya di blog lain yang tiada kaitan dengan entry tuan blog. Mudah2an bermanafaat.

    ---------------------

    Semasa Tun M menjadi PM-4, dia juga telah menerima banyak cabaran dan tekanan untuk berbuat itu dan ini. Ia bukan setakat tekanan yang datang daripada parti-parti sekutu BN bukan Melayu-Islam, malah juga tekanan-tekanan daripada golongan ekstremis Melayu-Islam serta golongan diraja.

    Kini sebagai PM-7, ia masih situasi yang sama. Dia masih menerima tekanan-tekanan itu dan ini daripada parti-parti sekutu bukan Melayu-Islam di dalam PH, orang-orang Melayu Islam yang terpengaruh dengan pendustaan melampau oleh para pemimpin UmNo dan PAS, dan juga golongan diraja.

    In shaa Allah, sebagai PM-7 Tun M mempunyai kekuatan yang cukup untuk menangani segala tekanan-tekanan dan cabaran-cabaran ini sekali lagi, ibarat menarik rambut di dalam tepung, rambut tidak putus dan tepung tidak berselerak.

    Sekiranya dia telah berjaya menghadapi cabaran dan menang di dalam kesemua PERTEMPURAN yang ia ketuai semasa ia menjadi PM-4, in shaa Allah ia juga telah, sedang, dan akan kekal menang di dalam kesemua PERTEMPURAN yang telah, sedang, dan bakal ia hadapi sebagai PM-7, sehinggalah berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS yang bakal memberi kemenangan mutlak kepada pasukannya, iaitu satu pasukan yang Tun telah pun membawa panji-panji pasukan ini selama lebih separuh abad zaman fitnah berlangsung.

    Di dalam kesemua PERTEMPURAN yang ia telah ketuai dan menang, kemenangannya itu telah membawa kebaikan kepada Melayu, Malaysia, Muslimin dan mengelakkan kebinasaan kepada 3M ini sekiranya ia telah tewas, demikianlah hari ini, sebagai PM-7, Tun M perlu menang di dalam kesemua PERTEMPURAN yang ia sedang dan bakal hadapi kerana ketewasannya di dalam mana-mana PERTEMPURAN bakal membawa malapetaka kepada agama, bangsa dan negara.

    Dan paling penting ialah Tun M memang perlu diberikan kemenangan mutlak ke atas kesemua pasukan lawannya semasa ia masih lagi menjadi Perdana Menteri disebabkan segala petunjuk menunjukkan bahawa selepas Tun M, tidak ada seorang pun pemimpin politik Melayu-Islam di Malaysia ini yang kelihatan mampu menjaga bangsa Melayu khususnya, rakyat Malaysia amnya, selain menjadi suara pembelaan kepada umat Muslimin keseluruhannya, sebagaimana Tun M telah menjaganya.

    Tun M telah mencecah 93 tahun dan ia tidak mungkin akan hidup lagi separuh abad untuk terus menjaga bangsa Melayu dan negara Malaysia, serta terus menjadi suara pembelaan kepada kaum Muslimin sedunia sehingga umat Muslimin menghadapi kiamat kecil mereka, maka pasukannya benar-benar perlu diberikan kemenangan mutlak itu ketika Tun M masih hidup, masih sihat, dan masih Perdana Menteri yang sah.

    In shaa Allah Tun M dan 313/314 ahli pasukannya yang terdiri daripada anak-anak bangsa Mim yang merupakan orang-orang yang benar di akhir zaman, akan diberikan kemenangan mutlak tersebut pada hari berlakunya PERTEMPURAN KLIMAKS tersebut.

    2019M / 1440H in shaa Allah.

    Mahathir Mohamad = MM

    MM = Malay Muslim
    MM = Malaysian Malay
    MM = Malaysian Muslim

    Mahathir Mohamad = Malay, Muslim, Malaysian.

    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. very2 special info!
      Saya print dan simpan untuk kajian

      tq, bro John

      Delete
    2. Sdr PS,

      Terima kasih kembali kerana memberi perhatian kepada komen saya.

      Mudah2an kita sama-sama termasuk di kalangan 313/314 ahli Pasukan Panji Hitam yang bakal menumpaskan secara mutlak pasukan-pasukan bathil yang bersekutu apabila masanya telah tiba, in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
  3. Bkn main lg bg warning kat kaum2 bkn melayu terutamanya cina, melayu akan mengamuk, dia sndiri kowtim dgn tauke2 cina,ada pulak melayu2 marhaen yg bodoh p sokong sambil bettakbir!

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Dari Gemas nuju Seremban
    Duku di bawa menyewa teksi
    Mas keturunan British /Iban
    Aku pula Melayu/Jawa/Parsi

    Anak aku dan Mas nanti,keturunan apa ha?

    Bior Kejora jelaskan!

    Kih...kih....kih....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari Gemas menuju ke Seremban
      Dibawanya duku menaiki lori
      Mas keturunan British/Iban
      Atok Gora asal suku asli Mah meri

      Delete
    2. jangan gitu cikgu..

      Doakanlah kebahagian kami

      Yang sudah...sudahla

      27 comform tak datang kuching????

      Delete
    3. Jiwa rosmah mansur langsung tak murni..

      Delete

    4. Dari gemas menuju ke seremban..
      Masuk mambau bertemu kekawan..
      Berebut2 keturunan british iban
      X ada ke gadis melayu yg menawan

      Dedahkan je bang Shah..biar rakyat tau betapa hantu saka puaka ini bertopengkan melayu islam dan kita jaja dr perlis hingga ke sabah..

      Hehhehhehhehebatmelayumelayujua

      Delete
    5. Akan aku jaja berita ini sampai ke pekan, pahang.biar xde org pekan yg lena di ulit rosmah mansur lagi pasni

      Delete
    6. Dari gemas menuju ke seremban..
      Masuk mambau bertemu kekawan..
      Puteri Mas itu mmg ler orang Iban
      Kejora harimau cikgu pahlawan..

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
  6. Alamak!. Tambah kes lagi. Kenyang lah lawyer buat duit. Job tak putus-putus. Syukur.....rezeki tu......Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((…. kejar jangan tak kejar!!!
    …….AAAAAAA…. ohhhhh...ahhhhhh ka ka
    …………((…………

    ReplyDelete
  9. Kejora ooiiiii!!!
    Malaysia dah bolos 2 gol!
    Bila Tun datang je..terus seri!!!

    Hebat kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Tun berseri..lihatlh bang dia berseri..kitorang lihat dia masih berseri..seri seri seri..dekat seabad berseri seri..

      Delete
    2. Menjamu bahulu waktu petang
      Rasanya manis tidak terperi
      Bolos dua gol bila Tun datang
      Dia niat nak balik terus seri

      Delete
    3. Akan aku jaja berita ini sampai ke pekan, pahang.biar xde org pekan yg lena di ulit rosmah mansur lagi pasni

      Delete
  10. Bolos dua gol bila Tun datang
    Dia niat nak balik terus je seri
    Kalau dia balik, kita boleh menang
    Nak halau pun dia perdana menteri

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Kalau dia balik, kita boleh menang
    Nak halau pun dia perdana menteri
    Kejora dok jaja vietnam yg menang
    Kapla atuk kau, tengok tu kan seri

    yeoooowwwwwwwww slup!...slup!

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. Malaysia ketinggalan, walau pun tuan rumah
    Setakat seri tak menang, ada terselit hikmah
    Meleset ler dakyah J.Doe, TDM ada karamah
    Lagii pula, syirik merosakkan aqidah ummah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Krismas, 25/12, Mas beli tiket untuk ke mari
    Dia cakap mahu dtg sini, untuk dua tiga hari
    Gora nak gi Sarawak 27/12, apa yng dia cari
    Tak habiis2 dia royan, aku punya bakal isteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. wwwwwwwww
      ww.......ww
      ww.(o)..(0)
      aZ.....00.)
      ...OOOOO) KEJORA ANGAU KOSONG!!
      ...OOOOO)

      Delete
  16. 'Jiwa Murni' projek 'dah gerak'
    Jawa mu ni si kaki borak
    Bercakap saja berbau berak
    Merapu macam dah togok arak!

    Bila tersengeh nampaklah pekong
    Pru 14 kong kalikong
    Upah NGO nak beli sokong
    Bangla berduyun..siapalah Tekong!

    Genggam tangan " hidup Melayu!"
    Tapi Cina tu..my partners you..
    Dapat persen..biarlah kayu
    Takde duit mata pun kuyu!

    Jeritan berdegar Melayu dibela
    Tangan di atas 'perjuangan' bermula
    "Ayuh Melayu jangan tercela"
    Bijan songlap berpaling kepala!

    Tak layak langsung takde wibawa
    Di TV Indon bercakap Jawa
    Bangla berduyun dia yg bawa
    Rakyat susah dia sendawa!

    Mahathir difitnah son of Kutty
    Sampai sekarang tak kasi bukti
    Membohong pun kantoi..dia tak reti
    Ayuh AmeNo...simpan dipeti!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Aku pun tak paham langsung apa yang kau jaki dan dengki sangat pada DS Zahid ni.

      Nak tanya secara jujur lah...ada ke dia pernah jentik tolor kau ke haah sampai kau meroyan macam tu sekali???

      Tapi apa2 pun..kau tak perasan ke lawak badut yang telah dipersembahkan oleh Rejim Haprakan dalam kes pendakwaan terbaru ke atas DS Najib tu keer???

      Kertas Pertuduhan Ke Atas DS @NajibRazak Amat Melucukan ????

      Aku amat2 pasti yang kau dah terbaca isi kertas pertuduhan terhadap DS Najib Tun Razak yang didakwa bersama Mantan CEO 1MDB Arul Kanda di Mahkamah Seksyen, hari ini. Apa yang menjadi kemusykilan rakyat Msia yang waras ialah...terdapat satu klausa dalam surat pertuduhan tu yang mengatakan laporan pengauditan Akaun 1MDB yang sedang disediakan dipinda sebelum laporan berkenaan dimuktamad.

      Apa yang dapat difahami dalam ayat di atas adalah laporan berkenaan masih belum dimuktamadkan (finalised).

      Dalam erti kata lain, laporan berkenaan masih di peringkat deraf (draft).

      Ini bertepatan dengan kenyataan daripada Ketua Audit Negara, TS Ambrin Buang sebelum ini yang mengatakan bahawa laporan berkenaan masih di peringkat deraf.

      Persoalannya, sekiranya laporan berkenaan masih di peringkat deraf, apa masalahnya untuk dipinda?

      Adakah ini bermakna DS Najib telah didakwa meminda satu laporan yang belum wujud?

      Analoginya adalah mudah, ibarat menyalahkan seorang mekanik yang sedang membaiki kereta yang belum keluar dari bengkel.

      Hebat zaman Kerajaan Tomato ini. Macam-macam tuduhan pelik-pelik boleh berlaku...hanya semata2 kerana dendam peribadi yang bersarang kekar di hati sanubari..setuju kan bhai????

      I rest my case....milord!!!!

      Delete
  17. Fan Tat... Kau jangan sekali2 ingat kes TH ni dah dilupakan dengan begitu mudah oleh pendeposit2nya...tarak punya beb !!!

    Nak tanya lah..apa pendapat kau kalau kita sama2 mengatakan...Jual TH lagi untung dari jual unta haah????


    19.9 BILION..WEHHH.

    *Selama ni kononnya bila 'penyamun' jaga, takde pulak sampai kena jual aset.

    Hari ni bila 'malaikat' dipilih, semua yang berkaitan agensi/aset milik Islam dan Bumiputera hendak dijual.*

    *Bersesuaian lah dengan peribahasa "menang sorak, kampung tergadai"*
    .
    BERITA MUKTAHIR...ASET TH BERNILAI RM19. 9 BILLION DI PINDAHKAN KEPADA SPV (AGENSI DI BAWAH MOF)
    .
    Lembaga Tabung Haji (TH) akan memindahkan aset yang tidak menguntungkan bernilai kira-kira RM19.9 bilion kepada syarikat tujuan khas (SPV) menjelang 31 Disember ini, bermatlamat untuk memantapkan kedudukan kewangannya
    .
    Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Seri Zukri Samat, berkata aset yang dipindahkan itu merangkumi hartanah dan ekuiti, manakala SPV itu akan dimiliki oleh Kementerian Kewangan
    .
    "Sebagai pertukaran kepada aset, SPV akan terbitkan RM10 bilion sukuk tujuh tahun dan Saham Islamik Boleh Ditebus Boleh Ditukar (RCPS-i) berjumlah RM9.90 bilion," katanya pada sidang media hari ini
    .
    Persoalan utama adalah
    .
    1. Siapakah peneraju utama SPV dibawah MOF ?
    .
    2. Siapakah Lembaga Pengarah SPV dibawah MOF ?
    .
    3. Apakah kandungan MoU diantara TH dan SPV ?

    Selagi persoalan maha penting ni tak dirungkaikan..selagi itu lah isu TH ni takkan selesai sampai kiamat pun bhai!!!!

    ReplyDelete
  18. Fan Tat...Tentu lah kau pernah dengar istilah ikat jamin kan. Tapi malangnya ..sekarang ni ikta jamin telah disalahgunakan sesuka hati untuk memberi tekanan dari segi kewangan dan moral kepada OKT.

    Jadi...apa pandangan kau kalau kita tanyakan soalan yang simple ni...Ikat Jamin Satu Jaminan atau Hukuman?

    Ikat jamin hanya bertujuan supaya tertuduh tidak lari dari perbicaraan bukannya satu bentuk hukuman sebelum perbicaraan.

    Sehingga hari ini Dato Sri Mohd Najib Razak sudah dikenakan ikat jamin sebanyak RM5.5 juta.

    Setiap kali pertuduhan beliau akan diminta wang jaminan sekitar RM1 juta walaupun tertuduh lain dikenakan jaminan yang kurang.

    Pendakwaraya boleh sahaja meminta jaminan yang lebih rendah atau mengambil kira wang jaminan sebelum ini sebagai satu ikatan tidak melarikan diri.

    Pasport Mohd Najib telah ditahan. Beliau juga seorang terkenal yang tidak mudah menyelinap keluar negara tanpa dikenali.

    Najib Razak juga seorang yang telah berusia berusia 65 tahun. Mustahil beliau akan naik tongkang atau bot pancung melarikan diri ke Indonesia.

    Tadi diminta lagi wang jaminan RM1 juta. Jadi apa tujuan ikat jamin berjuta-juta ini?

    Hanya untuk jaminan atau bertujuan menghukum dan menekan tertuduh sebelum perbicaraan?

    Nampaknya salah satu cara untuk menghalang keadilan ialah mengenakan Mohd Najib dengan puluhan tuduhan dan wang jaminan berjuta ringgit setiap pertuduhan.

    Akhir nanti...matlamat Rejim ialah agar Mohd Najib akan dimasukkan ke penjara kerana tiada lagi wang untuk membayar jaminan dan ini akan menyukarkan beliau menggunakan segala sumber pembelaan.

    Tampaknya kerajaan dan pendakwaraya melakukan pendakwaan berlandaskan dendam dan kepentingan politik bukannya sebagai proses mencari keadilan.

    Suatu hari nanti sejarah pasti akan menghakimi para pemabuk kuasa yang diketuai oleh mantan PM ke 4 , yang kini menjadi pengerusi Rejim Haprakan ni!!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang jompa dalam rumah ,wang dan barang kemas saja dah dekat 1 billion!!

      Hang buta tak nampak ka!!!

      Baru kena jamin 5.5 juta,hang canang kemain!!!

      Delete
  19. geng kepala butoh....

    nun di sabah tinggal la kenabatang sebatang kara.....macam2 dah jadi.....

    ko toksah meroyan panjang2.....semlam ko pun tak jawab2 lagi pasal tabung haji ni..

    apa jadi dgn salleh kruak ko tu ek?....bungkus la najibut oh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dad..ih..Ooooo..Kan nakkan jawapan berkaitan TH tu ke??? No problem bhai...hadam dan sumbatkan betul2 dalam otak kau yang dah berkeladak dan kelabu asap tu..tkkan tak boleh kot???

      Kenyataan Media Presiden PAS: INTEGRITI TABUNG HAJI

      1. Saya mengikuti pendedahan terbaru ke atas pihak Tabung Haji, melibatkan aspek pengurusan kewangan, pelaburan dan tadbir urus yang dipertikaikan.

      2. PAS memandang serius terhadap tuduhan yang berlaku di dalam institusi kewangan terbesar umat Islam di Malaysia ini, namun PAS berpandangan adalah tidak wajar sekiranya pertuduhan ini dibicarakan melalui media oleh seorang Menteri yang masih mentah, sehingga boleh menimbulkan persepsi dan percanggahan maklumat yang mengelirukan.

      3. PAS menyarankan agar satu penilaian menyeluruh dikendalikan di bawah seliaan Majlis Raja-Raja (RCI) ataupun Parlimen, bagi meneliti dan mempertimbangkan setiap syor yang dikemukakan oleh juruaudit bebas yang telah dilantik, sebelum dilaksanakan oleh pihak Kerajaan yang masih baharu dan kerap membatalkan keputusan yang dibuat mereka sendiri.

      4. PAS juga menasihatkan agar Kerajaan tidak mempolitikkan isu ini sehingga merosakkan imej Tabung Haji, dan tidak bersikap berat sebelah dalam menjalankan siasatan terhadap kes rasuah dan penyelewengan melibatkan pemimpin Pakatan Harapan yang masih belum disiasat dan didakwa sehingga hari ini.

      5. PAS meletakkan keyakinan terhadap integriti dan profesionalisme di pihak Lembaga Pengarah, pengurusan tertinggi, pegawai dan kakitangan Tabung Haji dalam melaksanakan tugas bagi melindungi kepentingan para pendeposit Tabung Haji. Janganlah kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.

      “Islam Memimpin”

      ABDUL HADI AWANG
      Presiden PAS

      Bertarikh: 3 Rabiul Akhir 1440 / 12 Disember 2018

      Amacam...dah cerah ke belum otak kau tu beb ????

      Delete
    2. BRO KEJORA YANG BEROPA JADI GN!!

      Pas tu isteri Umno.
      Baru je kawin pada 8/12 yang lalu.
      Isteri kan..cari jalan nak bela suami!

      Hang pon satu bodo!!!

      Coba ko buat ulasan puji-pujian pada Tun lagi
      bagus,barulah kami tak taji!!!!

      Delete
    3. Ada ke patut kita nak memuji mahluk yang lemah lagi dhaif macam Tun Madey tu...kau tak tau ke..

      Bukan kah puji2an hanyalah untuk Allah s.w.t ..tuhan sekelian alam yang menguasai langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua2nya???

      Kalau macam ni lah pegangan cai2 haprakan...memang tersesat jauh lah mereka sampai bila2..setuju kan bhai???

      Delete
  20. Fan Tat..sebagai cai tegar lagi haprak Rejim Haprakan ni..dah tentu lah kau dah tertengok dan terbaca berita berkaitan dengan lelongan gambar Tun Madey, Kak Wan dan pemimpin2 rejim tu dalam charity dinner yang diadakan baru2 ni.

    Persoalan yang menghantui rakyat jelata ialah...PH Charity Dinner: Rasuah Terbuka Ala Malaysia Baru ke haah????

    Beberapa potret pemimpin PH seperti PM, TPM dan Menteri dibida oleh towkey towkey kaya untuk sumbangan politik kepada PH sempena PH Charity Dinner ahad lalu.

    Apakah ini rasuah terbuka atau rasuah halal? Beberapa towkey sanggup membeli potret pemimpin PH. Potret PM ada yang terjual dengan harga RM500K dan RM350K.

    Potret Wan Azizah RM150K, potret Muhyiddin RM110K, potret dua beranak Guan Eng dan Kit Siang RM100K dan Potret Mat Sabu cuma laku RM10K sahaja.....itu pun agaknya over market value kot!!!

    Apakah mereka yang membida itu tidak ada tujuan lain. Iaitu membida gambar pemimpin dengan bayaran tinggi untuk melobi kontrak kerajaan?

    Apatah lagi ada yang membida itu adalah ahli perniagaan kontroversi. Potret yang dibida itu pun hanya gambar biasa bukan gambar lukisan tangan seperti potret Monalisa.

    Kita mendesak SPRM memantau latar belakang pembeli. Apakah dalam tempoh tujuh bulan ini mereka mendapat atau melobi projek?

    Deepak Jaikishan perniaga karpet membeli Potret Wan Azizah dengan harga RM150.

    Beliau sebelum ini penyokong BN tetapi apabila perniagaan beliau bermasalah dia mula memburukkan Najib dan Rosmah.

    Stanley Thai bekas pengasas Supermax membeli potret PM dengan harga RM350K. Sebulan sebelum PRU 14 Stanley memohon maaf kepada Najib.

    Beliau pernah dipenjarakan kerana kesalahan “inside trading” dan menyokong Pembangkang di PRU ke 13.

    Sekeping gambar yang dipinda dibeli dengan harga RM500K.

    Kalau ikut gambar asal ada wajah Menteri Keusahawanan Redzuan Othman berdiri di belakang Mahathir. Wajah Redzuan dibuang.

    Tetapi bos Platinum Victory Datuk Gan Yee Hin sanggup membelinya dengan harga termahal iaitu RM500K. Apakah beliau tutup mata sebelah untuk dapatkan pulangan yang lebih besar?

    Rakyat berhak curiga mereka ini ada udang di sebalik batu. Ada towkey yang dapat projek membina Rumah Wilayah Persekutuan (RUMAWIP) semasa BN turut membida.

    Mungkin towkey ini bimbang projek beliau dibatalkan.

    Wan Azizah kata ini adalah kutipan derma politik yang telus. Tetapi kita bimbang ini adalah keterbukaan yang melindungi rasuah yang berlaku di belakangnya.

    Maka wajar Akta Dana Politik di bawah segera ke Parlimen.

    Jangan nanti derma politik parti lawan dituduh sebagai duit curi tetapi didakwa menggunakan Akta AMLA. Lebih teruk akaun parti lawan dibeku sewenang wenangnya....di manakah keadilan dan ketelusan yang sering dilaung2kan dalam Rejim Hprakan ni haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik Tun jadi PM,gambar coma harga RM500!
      Kalu aku yg hansem ni jadi PM, mau aku letak
      RM5000 satu gambo!!!

      Delete
    2. Keh..keh..keh..TK beb kerana membuat lawak bodo lagi bebal tu..memang lejen betul lah.

      Cuma nak betulkan sikit statement bingai kau tu...tak mananya gambar kau tu akan laku sebanyak tu..silap2 haribulan..dibuang tepi longkang pun, anjing pun geli nak tengok bhai!!!

      Apa2 hal pun..TQVM kerana you've made my day!!!

      Delete
    3. Bukan anjing tu geli!!!

      Tapi marahkan geng pelanon ko yg buang!!

      Anjing lebih bijak dari ko yg bodoh sial

      Dah tewas pru..menyalak auwwww..auwwwww

      Delete
    4. Hari ini ko dah jilat gambo "Jibbo"

      Ada aku dengar ko jilat hari-hari!!!

      BALASAN....BALASAN kih kih

      Delete
    5. Ada ke patut kita nak memuji mahluk yang lemah lagi dhaif macam Tun Madey tu...kau tak tau ke..

      Bukan kah puji2an hanyalah untuk Allah s.w.t ..tuhan sekelian alam yang menguasai langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua2nya???

      Kalau macam ni lah pegangan cai2 haprakan...memang tersesat jauh lah mereka sampai bila2..setuju kan bhai???

      Delete
  21. Fan Tat...kau tau tak..rakan2 aku ramai mengatakan isu pasal DS Zahid dan projek jiwa murni ni tak gempak sangat lah. Ada satu lagi isu yang lebih menarik minat mereka..tapi belum lagi ditularkan oleh Tn. Budin dalam blognya ni.

    Harap2 Tn. budin boleh berkomentar tentang isu tersebut dalam postingnya secepat mungkin.

    Kalau kau nak tau apa isu tu..jom kita layan sama2..boleh kan ???

    Apaaa....TMJ persoal cara PM tangani isu Pulau Kukup dan kuil di Selangor!!!!

    Tunku Ismail Sultan Ibrahim@TMJ berharap kerajaan Pusat mengkaji terlebih dahulu isu sebenar yang berlaku di negeri ini sebelum menuduh perkara tidak tepat ataupun mendengar bisikan pihak tertentu.

    Tunku Mahkota Johor itu menegaskan, sebagai contoh isu Pulau Kukup di Pontian yang dilihat cuba campur tangan sedangkan perkara tersebut di bawah bidang kuasa kerajaan negeri.

    “Dalam kenyataan hari ini, Perdana Menteri ada menyatakan bahawa Pulau Kukup tidak patut dibangunkan. Walau bagaimanapun, sehingga hari ini tiada sesiapa pun yang mengeluarkan kenyataan mengenai pembangunan di Pulau Kukup.

    “Isu sebenar mengenai Pulau Kukup adalah kita memerlukan langkah yang lebih progresif untuk memelihara kawasan berkenaan, bukannya untuk dibangunkan. Saya berharap agar mana-mana pihak tidak mengeluarkan kenyataan yang bercanggah daripada isu sebenar,” tulisnya dalam status terbaharu Twitternya malam tadi.

    Tunku Ismail berkata, cara Perdana Menteri mengendalikan isu kuil di Seafield, Subang Jaya, Selangor pada 29 November lalu berlainan dengan kenyataan berkenaan Pulau Kukup.

    Menurut Putera sulung Sultan Johor itu, Perdana Menteri berkata bahawa hal tanah adalah di bawah kuasa kerajaan negeri dan kerajaan Pusat tidak mempunyai hak untuk masuk campur.

    “Walau bagaimanapun, kenyataan ini bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri sendiri mengenai isu Pulau Kukup dalam kenyataan beliau hari ini.

    Dalam isu Pulau Kukup pula, beliau berkata kerajaan pusat bukan ‘orang luar’ dan bertanggungjawab ke atas semua negeri dan terhadap Pulau Kukup.

    “Oleh itu, kenapa kerajaan pusat ingin masuk campur dalam hal tanah di Johor, tapi tidak mahu melakukan perkara yang sama dalam isu kuil di Selangor?

    “Dalam tempoh masa 12 hari sahaja, Perdana Menteri telah memberi dua kenyataan bercanggah mengenai bidang kuasa kerajaan Pusat mengenai urusan tanah di negeri berlainan.

    Jika dibuat perbandingan, isu tanah kuil di Subang Jaya, Selangor itu juga adalah sangat serius kerana terdapat rusuhan dan ketegangan antara kaum,” katanya.

    Selain isu itu katanya, rakyat juga sering kali mendapati kerajaan Pusat membuat banyak pusingan U dalam pelbagai janji, isu dan keputusan, kebanyakan isu tersebut memberi kesan dan impak kepada kehidupan harian rakyat Malaysia.

    Fan tat..betul kan cakap aku dan ramai lagi rakan2 kat blog ni..isu yang dibangkitkan oleh TMJ jauh lebih penting kepada negara dari isu projek jiwa murni DS Zahid tu kan bhai????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua yg. mempersenda Tun akan tewas pada 2019!

      Ko bila nak betobat!!!!

      Delete
    2. geng kepala butoh....ko dah biol sejak2 kebelakangan ni.....

      isu umporno dah nak bungkus ni sepatutnya ko risaukan....

      Delete
    3. Putra Tunggul...pasal 2019 tu hanya lah ilusi korang aje untuk menutup hakikat bahawa Rejim Haprakan ni dah berantakan dari dalam antara parti2 koalisinya...kiranya tunggu masa yang sesuai untuk berkubur selama2nya.

      Tapi pasal isu ICERD ni..ingatkan dah berkubur dan tutup buku terusnya..rupa2nya tak macam tu lak. Rejim masih main tai chi lagi untuk pastikan ianya diraktifikasikan jugak..by hook or by crook ..apa diorang ni masih tak ambik iktibar lagi dari amaran keras masa himpunan Ummah 812 tu lagi ke haah???

      ICERD: Kerajaan cuba kelirukan rakyat lagi???

      Kerajaan Pakatan Harapan (PH) didakwa cuba menipu dan mengelirukan rakyat berhubung isu ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Ketua Penerangan UMNO, Datuk Dr, Shamsul Anuar Nasarah berkata, rumusan itu dibuat selepas kenyataan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator P. Waytha Moorthy semalam yang mengesahkan akan komitmen Malaysia untuk menandatangani enam triti hak asasi manusia termasuk ICERD.

      Jelas Shamsul Anuar, ini bermakna ICERD lambat-laun akan diratifikasikan juga satu yang sekali gus menjadi hakikat yang perlu disedari oleh orang Melayu dan penduduk beragama Islam di negara ini.

      “Waytha Moorthy menegaskan bahawa meratifikasikan ICERD tetap menjadi janji manifesto PH yang akan ditunaikan juga.

      Ini selaras dengan janji Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad di Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu, baru-baru ini.

      

“UMNO bersama-sama Pas dan lebih 500,000 rakyat Malaysia dari seluruh negara yang mengadakan Himpunan Aman Daulat 812, menolak ICERD kerana jelas menjejaskan kepentingan Islam, orang Melayu bumiputera, anak negeri dan pelbagai kepentingan kaum termasuk di Sabah dan Sarawak,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

      Sementara itu, tambah Shamsul Anuar, janji kerajaan untuk tidak meratifikasi ICERD kini sah sebagai satu helah untuk memikat hati rakyat, khasnya orang Melayu.

      Katanya lagi, Waytha Moorthy sebagai menteri yang menjaga portfolio perpaduan juga seharusnya menyedari bahawa Malaysia sudah aman dan hak semua kaum diiktiraf dan ICERD tidak diperlukan di negara ini.

      “Kami ingin mendesak kerajaan agar membuat pendirian tegas di dalam perkara ini. Selagi tidak dimasukkan ke dalam hansard Parlimen secara rasmi, selagi itulah manusia sejenis dengan Waytha Moorthy akan menggunakannya untuk kepentingan politik perkauman.



      “Harus diingat, UMNO bukan sahaja menentang ICERD untuk kepentingan Melayu dan Islam malah meliputi pribumi Sabah dan Sarawak. Ini sudah diperjelaskan berulang kali tetapi Waytha Moorthy sengaja tidak mahu memahaminya,” katanya.

      Kalau berani..cuba lah lagi sekali untuk meraktifikasikan ICERD tu...kami bani melayu Islam di negara tercinta ni dah tak sabar2 untuk hadir turun dalam Himpunan Ummah 2.0 sekali lagi bhai!!!

      Delete
  22. UNTUK PEMINAT2 YG TIDAK BERKESEMPATAN MENGIKUTINYA, INI AKU PAPARKAN SEMULA TIGA EPISOD PALING AKHIR DARI SKETSA ' PANTUN DALAM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':


    Anonymous 10 December 2018 at 16:38

    MMG BERAT SEKALI KAKI INI NAK MENINGGALKAN PERKAMPUNGAN RUMAH PANJANG DESA FAMILY 'SI DIA'. SEDIH SUNGGUH MEREKA KETIKA AKU & SI DIA NAK BERANGKAT KE KUCHING. SI DIA MEMBERI LAMBAIAN TERAKHIR KPD KU DI AIRPORT. DPT KU LIHAT AIR JERNIH DARI KELOPAK MATANYA PERLAHAN-LAHAN MENYUSURI PIPI GEBUNYA ITU TATKALA AKU MELANGKAH MASUK KE BALAI BERLEPAS...
    SAMPAI SAHAJA DI KLIA, BILA AKU 'ON' SEMULA IPHONE KU, ADA NADA SMS MASUK. TAK LAIN TAK BUKAN SMS DARI SI DIA MANJA DEWI INTAN KU ITU:

    Kini bunga, kesepian ditinggal dek kumbang
    Terngiang2 suaramu spt kita sdg bergebang
    Tak tau mcm mana nak bawa diri, tanpa abg
    Kalau ada sayap dinda rasa nak ikut terbang

    Mmg abg lain dari yg lain, famili dinda cerap
    Bila abng balik, mereka bermenung terperap
    Mereka kasi tau dinda, mereka sgt berharap
    Kalau boleh, sblm kenduri abg dtg lah kerap

    Tanpa abg, rumah panjang ibarat hilang seri
    Family cakap, org spt abg mmg sukar dicari
    Mereka betul2 tak sabar kita jadi raja sehari
    Rasa terlalu lama sgt menanti tiba February


    Menjalar merata meranti muda
    Bertemu cabang redup dekat tepi
    Sukar dicerita resah di dada
    Tanpa mu abang hidup amat sepi

    Berbunga kuini tumbuhnya kerap
    Batangnya tumbang tepi perigi
    Keluarga di sini sungguh berharap
    Datanglah abang berkali lagi

    Perahu Sunda ke Inderagiri
    Tiba Palembang bertanya khabar
    Tak tahu dinda nak bawa diri
    Tanpanya abang semuanya hambar

    (AKU MAKIN PASTI 'SI TUA' DAH JADI ARUAH.. LEGA SUNGGUH.. HI HI.. 'SI TAIKO' PULA TAK TAHULAH TAHAP MERENG NYA ITU.. LAGI PULA, AKU NI DAH TIGA HARI TAK MASUK KE BLOG LANGAU INI.. KI KI KIK...)

    ReplyDelete


    Anonymous10 December 2018 at 18:05

    SEBAK DADA KU MEMBACA SMS KIRIMAN 'SI DIA'. KEHIDUPAN DI RUMAH PANJANG BAGAIKAN SATU NOSTALGIA YG MENGGAMIT KENANGAN SILAM SUASANA KEHIDUPAN KU MASA KECIL DI KAMPUNG KU, TUNJANG KEDAH DAN JUGA KAMPUNG TOK GURU AKU, NGAH BRAHIM, KUALA NERANG KEDAH. KEMESRAAN ADIK2 & SEPUPU SI DIA KPD AKU MENGINGATKAN KEMBALI KEMANJAAN ANAK2 GADIS NGAH BRAHIM KPD AKU DULU. CUMANYA AKU ANGGAP SEMUA ANAK DARA NGAH BRAHIM ITU SBG ADIK2 SENDIRI.. 
    DARI KLIA, AKU NAIKI KLIA EKSPRES KE KL CENTRAL. AKU TAK SINGGAH DI RUMAH BUJANG KU DI KL. SEBALIKNYA, AKU AMBIL TIKET ETS TERUS KE ALOR SETAR. (LAGI PULA, HONDA CIVIC AKU TU AKU BAGI SEPUPU KU JAGA KAT TUNJANG.)
    DI RUMAH PAK TEH, AKU PURA2 SAKIT PERUT DAN BERADA LAMA DLM TANDAS.. SEBENARNYA AKU CURI RUANG UNTUK MENAIP SMS PANTUN BALAS KPD SI DIA. 
    DAH SIAP, AKU SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Tak tau nak luah hiba hati abg teringat dinda
    Buka je warkah dinda, abg spt sebak di dada
    Terbayang detik manis, kita bermesra canda
    Rasa nak terbang ke sana tapi sayap tak ada

    Bagai nak gila, abg teringat adinda ku puteri
    Spt berbulan terpiisah, walau baru jer sehari
    Bermain2 di ingatan, kemanjaan bakal isteri
    Tiada pengganti walau ke ujung dunia dicari

    Berpisah dgn dinda, hati jadi gelisah gundah
    Mmg sukar utk abg lupakan saat2 yng indah
    Belukar & anak sungai, sama2 kita lari redah
    Di tepi rimbun rumbia kita berpantun madah


    Kepayang muda, akar bersabut
    Merak di sangkar, cemas termenung
    Sayangkan dinda, sukar disebut
    Tidak ku tukar, emas segunung

    Bertebar nila, terbang melayang
    Berlari ke rimba, ketika nak pagi
    Sabarlah dinda, tenanglah sayang
    Februari nak tiba, tak lama lah lagi

    (AGAKNYA BANGKAI MENDIANG 'SI TUA' DIBAKAR DI SINGAPURA.. HI HI.. 'SI TAIKO' YG BERSEMBUNYI KECUT PERUT DEK PERHIMPUNAN ICERD TU, DAH MULA JENGAH KELUAR.. TAPI MASIH DLM KEADAAN BENGONG LAGI.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
    Replies
    1. wwwwwwwww
      ww.......ww
      ww.(o)..(0)
      aZ.....00.)
      ...OOOOO) Bawa bertenang sahabatku!!!
      ...OOOOO)

      Delete
  23. SAMBUNGAN:


    AKU KINI MASIH DI KAMPUNG. ADA BANYAK KENDURI KAT KAMPUNG. NGAH BRAHIM, TOK GURU AKU AJAK AKU JOIN KUMPULANNYA PERSEMBAH SILAT KAT TEMPAT KENDURI. SEJAK BERSILAT MERATA TEMPAT KENDURI KAT KEDAH NI, ADA ADA RAMAI PEMINAT TERUTAMANNYA ANAK2 GADIS. NAMUN AKU ANGGAP MEREKA ITU SPT ADIK SENDIRI KERANA HATI INI DAH DIMILIKI 'SI DIA'.
    MASA AKU SDG TENGOK BOLA TADI, SI DIA CALL AKU & KAMI BERBUAL AGAK PANJANG. BARU SEBENTAR TADI, SI DIA SMS AKU:

    Hiba sungguh di hati dinda lepas abg pulang
    Bahagia di hati spt sekelip mata menghilang
    Tapi Laut China Selatan, tak jadi penghalang
    Cuti Krismas, nak jumpa pemantun terbilang

    Hanya abg lah satu-satunya yang dinda puja
    Bagi dinda, abg adalah dewa & abg juga raja
    Abg lah bagii dinda, tempat bermesra manja
    Dinda nak sentiasa di sisi abg, ke mana saja

    Ketika senja penyengat terbang
    Juragan lalu jadi gelisah
    Bila sahaja teringat abang
    Makan tak lalu mandi tak basah

    Ke huma menimba sampai di hujung
    Beringin di pahat menjadi mudah
    25 Disember dinda ke semenanjung
    Teringin nak lihat padi di Kedah

    ('SI TUA' AGAKNYA KINI SDG MENGELUPOR DLM KUBOR DISEBAT MALAIKAT.. HI HI...
    'SI TAIKO' MAKIN TAK MENENTU SASAUNYA SEJAK AKU KE SARAWAK.BERTEMU SI DIA.. KI KI KIK..)


    ReplyDelete

    ReplyDelete
  24. AKU KINI DAH MAKIN KURANG MASUK BLOG. HARI2 ASYIK BERGAYUT DGN PHONE. SEHARI EMPAT LIMA KALI 'SI DIA' CALL AKU DAN BEGITU JUGA DGN AKU. MMG KAMI BETUL2 SALING MERINDU SEJAK AKU PERGI BERTEMU DGN NYA DI RUMAH PANJANG KG HALAMANNYA ITU. LEBIH MENGGEMBIRAKAN AKU IALAH BERITA YG DIA AKAN DATANG KE KG AKU PULA DI KEDAH, CUTI KRISMAS NANTI. LEPAS BALIK DARI SOLAT ISYAK DI MASJID TADI, AKU KARANG PANTUN MADAH DAN SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Adinda nak dtg, terubatlah nanti hati yg hiba
    Tak sabar abg nanti dikau, puteri dewi rimba
    Mmg tak disangka, perigi nak dtg kpd timba
    Kedatangan dinda, ibarat bulan jatuh ke riba

    Teriingat waktu kita parut rumbia, buat sagu
    Terlalu rindu dinda, fikiran abg ini terganggu
    Tersiksa abg, menahan rindu membelenggu
    Dtglah adinda, abg kini tak sabar menunggu

    Keluarga abg kat sini sentiasa mengundang
    Terima kasih, kerana dinda sudi bertandang
    Nanti kita kan berlari, dekat sawah bendang
    Ikan haruan dan keli tunggu jer utk dihidang

    Batang kepayang di tepi hutan
    Datang kedidi ceria meniti
    Datanglah sayang dewi ku intan
    Jelapang padi sedia menanti

    Tapir di hutan ditimpa nangka
    Datang biawak gelojoh meredah
    Takdir suratan tak siapa sangka
    Orang Sarawak jodohnya di Kedah

    ('SI TUA' TERUS MENDERITA LARA TERSEKSA DISEBAT DEK MALAIKAT DLM KUBOR.. HI HI..
    'SI TAIKO' MAKIN TERUK MERAPU SASAUNYA BILA TAHU 'SI DIA' NAK DATANG JUMPA AKU DI SINI.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
  25. Salam ikhlas Bro Kejora !!

    Mas kirim salam kat you petang tadi dari KL!
    Dia balik London.
    Dia ambil cuti 20 hari sempena majlis pertunangan kami.
    Dia akan datang bersama ibubapanya pada 25 Disember.
    Kedua ibubapanya akan beraya krismas kat Kuching.

    Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gora, cerita palsu naper ko karang
      Tak takut ker, neraka punya jurang
      Ko rentikan lah, segala temberang
      Tak malu ke ko, gila tunang orang?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    2. Bro kejora,,
      Mas tunangan tuan yg mana satu?

      Jangan-jangan kita tersalah orang..

      Delete
  26. john doe12 December 2018 at 18:28

    Sdr PS,

    Terima kasih kembali kerana memberi perhatian kepada komen saya.

    Mudah2an kita sama-sama termasuk di kalangan 313/314 ahli Pasukan Panji Hitam yang bakal menumpaskan secara mutlak pasukan-pasukan bathil yang bersekutu apabila masanya telah tiba, in shaa Allah.

    Wallahu a'lam.

    TQ, BRO JOHN!
    Memang itulah harapan saya dan mereka yg cintakan
    kebenaran dan kemuliaan,iaitu untuk bersama Tun
    dalam Peperangan Mutlak.

    Semoga doa tuan diperkenan...Amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gora & Doe, tak ubah bapok galak
      Auw auw..spt kain dah kena selak
      Apa ker jadah peperangan mutlak
      Semacam anjing jer depa ni salak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    2. wwwwwwwww
      ww.......ww
      ww.(o)..(0)
      aZ.....00.)
      ...OOOOO) Bawa bertenang sahabatku!!!
      ...OOOOO) Pintu kemaafan masih terbuka..ok

      Delete
    3. Sdra John Doe..Nak join geng 313/314 tu boleh tak..ada kosong lagi ke beb ????

      Bunyi macam geng 77 Pekida tu aje lah..sapa abang Longnya tu haah????

      Delete
    4. Tak yah risau la pasal nak join!!!

      Isi je borang BERSATU!! pakai jadi no

      KAHHHH KAHHHHHHH KAHHHHHHHHHHHHHHH

      Delete
    5. Bro GN:

      Geng 313/314 ini serupa ler Ah Long
      Tak diguna ayah long atau abng long
      Operasi puak2 ni, mcm hantu polong
      Pembawa panji hitam, abg yg sulong

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahhh

      Delete
    6. Apaaa..Nak suruh aku join Bersatu..Parti yang hanya ada 13 orang MP tu ke..yang tak sedar dirinya tu hanya lah ular lidi..tapi nak berangan jadi naga...sori naik lori lah bhai!!!!

      Delete
    7. Sirna sinaran batunan intann
      Ruby selalu di jeling berahi
      Hina kebenaran mainan syaitan
      Nabi dulu pun di baling tahi

      Delete
  27. geng kepala butoh.....senang cite kan...

    kalau najibut oh ko tu tak membutoh, tak buat tai, tak menyamun....semua masaalah ni tak jadi...kan kan kan kan

    ReplyDelete
  28. Tapir jantan diterpanya nangka
    Sarang berdaun terhenyak redah
    Takdir suratan tak siapa sangka
    Orang London jodohnya di Kedah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sarang biawak teduh terdedah
      Bayangnya cerah senang ketara
      Orang Sarawak jodoh di Kedah
      Sayang Mas Merah tunang Kejora

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete

    2. Batik sedondon bajunya koboi
      Segagan rupa mari ke Penang
      Balik London rindukan boboy
      Jangan lupa hari nak tunang

      Boboy tu kucing kesayangan Mas

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
  29. Sarang biawak teduh terdedah
    Bayangnya cerah senang ketara
    Orang Sarawak jodoh di Kedah
    Sayang Mas Merah tunang Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

    ALAMAK!!! BETOLLAH ORANGNYA SAMEEE!!!!

    ReplyDelete
  30. Bunga bidara serangkai lebat
    Pegang kemas ditatang mudah
    Jiwa Kejora bagai terubat
    Tunangnya Mas nak datang Kedah

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas balik London!
      ini betol-betol bukan rekaan...

      aaaa....aaaaaaaa

      Mas balik London!
      ini betol-betol bukan rekaan...

      aaaaaa.....aaaaaaaaa

      Mas balik London!
      ini betol-betol bukan rekaan...

      aaaaaaaa.....aaaaaaaaaaaaaa

      Delete
  31. Walaupun aku ni bukan ahli UMNO atau mana2 parti politik di negara ni..tapi dari firasat aku dan ramai lagi kengkawan kat blog ni..kami sama2 bersependapat bahawa hanya UMNO dan PAS saja lah benteng terakhir umat melayu Islam untuk mendepani cabaran dari cukong2 DAPigs dan baruah2 sekutu mereka yang kini tidur sebantal..tapi mimpi lain2.

    Dah WAJIB lah kita semua tabik setinggi2 yang mungkin kepada Tok Mat ni..memang susah nak cari pejuang melayu Islam macam ni...yang ramai hanyalah pemimpin2 melayu dalam Rejim Haprakan yang menjadi kerbau balau yang dicucuk hidung oleh Tokong Kit Sial dan Ah Beng..setuju kan semua????

    UMNO Perlu Positif, Kesetiaan Dan Kebersamaan Tidak Boleh Dipaksa-paksa, Dijual Beli

    Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan menyifatkan tindakan pemimpin Sabah yang keluar daripada UMNO secara beramai-ramai sebagai suatu perkara yang besar dan memerlukan perhatian.

    Akan tetapi, beliau berpandangan semua pihak harus berlapang dada dan menerima keputusan ini dengan terbuka dan rasional.

    “UMNO harus mengambil pendekatan yang positif dalam berhadapan dengan isu ini. UMNO tidak boleh melenting, tidak boleh beremosi secara melulu.

    Jika itu keputusan dan ketetapan pemimpin UMNO Sabah, UMNO Semenanjung wajar hormati.

    “Isu ini melibatkan kesetiaan dan kebersamaan. Kedua-dua perkara ini bukanlah sesuatu yang boleh dipaksa-paksa dan wajar dijual beli. Ia mesti hadir dengan keterbukaan dan secara suka rela,” jelasnya dalam satu kenyataan media di sini, hari ini.

    Mohamad juga menyarankan kepada semua pendukung UMNO untuk terus menjalinkan hubungan dengan pemimpin di Sabah dan Sarawak walaupun tidak lagi dalam parti yang sama.

    “Silaturahim dan perjuangan di antara pemimpin Melayu Semenanjung dan pemimpin Bumiputera Sabah dan Sarawak mesti diteruskan.

    “Saya yakin, apabila tiba pilihan raya umum ke-15 (PRU15) akan datang, sekiranya UMNO di Semenanjung dapat menguasai semula parlimen-parlimen Melayu, UMNO boleh bergabung dengan pemimpin Bumiputera Sabah dan Sarawak untuk membentuk Kerajaan Persekutuan Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak,” ujarnya lagi.

    Justeru, beliau yakin dengan strategi kerjasama antara parti Melayu Semenanjung dan parti Bumiputera Sabah dan Sarawak itu sahajalah Dap dan pakatan mereka boleh ditewaskan.

    “Malah, saya juga yakin, dengan strategi ini juga pemimpin Bumiputera Sabah dam Sarawak tidak akan terkesan lagi dengan agenda Islam dan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO di Semenanjung.

    “Pada masa yang sama, kerjasama UMNO dan Pas atas landasan Islam dan Melayu tidak akan menyebabkan kita berpecah dengan rakan-rakan kita di Sabah dan Sarawak,” katanya.

    Dalam masa yang sama, Mohamad turut mengakui terdapat kebenarannya bahawa pendukung UMNO mesti mengelakkan parti ini daripada menjadi semakin kecil dan lemah.

    “Tetapi proses ini tidak boleh berlaku dengan cara yang memaksa kita membuat musuh baru dan kehilangan rakan yang ada.

    “Yang pasti, agenda memulih dan menguatkan kembali UMNO akan terus diusahakan sehingga parti ini kembali diyakini,” tegasnya .

    Mohamad juga mengucapkan selamat maju jaya kepada semua pemimpin Sabah yang keluar dari parti.

    “Terima kasih atas segala sumbangan dan jasa kepada UMNO, kepada orang Melayu dan Bumiputera Sabah, dan kepada negara selama ini,” ujarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS & UMNO benteng Melayu??

      Nak pelingkop lagi ada!!!!

      Mai kita pakat gelak woiiiii!!

      KAH!!! KAH !!! KAH!!! KAH!!!

      KAH!!! KAH !!! KAH !!! KAH!!!!!!!
      !!!!
      KAH!!! KAH !!! KAH!!!!

      budak baru branak pon gelakkk>>>>

      Delete
    2. wwwwwwwww
      ww.......ww
      ww.(o)..(0)
      aZ.....00.)
      ...OOOOO) Apa dia kata tadi????
      ...OOOOO) kah!!!!kah!!!!ka!!!!!!
      Dua-dua parti melingkop 2019 nanti
      ...........kah!!!!!kah!!!!!!kaHHHH

      Delete
    3. Ada ke patut kita nak memuji mahluk yang lemah lagi dhaif macam Tun Madey tu...kau tak tau ke..

      Bukan kah puji2an hanyalah untuk Allah s.w.t ..tuhan sekelian alam yang menguasai langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua2nya???

      Kalau macam ni lah pegangan cai2 haprakan...memang tersesat jauh lah mereka sampai bila2..setuju kan bhai???

      Delete
  32. gamaknya ini ropenyerrrr "si boboy"

    ///((((((((((()Co 0)?
    ...((((((())))).000
    ,,,,,//.....\\..

    ReplyDelete
  33. Rakyat Msia, khususnya ahli2 UMNO dari Sabah nak ucapkan setinggi2 tahniah tak terhingga kepada Bung Mokhtar atas perlantikan oleh UMNO pusat tu.

    Kami amat2 yakin Bung mampu membawa UMNO Sabah untuk kembali kukuh dalam masa yang singkat ni !!!

    Bung Moktar dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah

    Setiausaha Agung UMNO, Tan Sri Annuar Musa mengumumkan pelantikkan Ketua UMNO Bahagian Kinabatangan Bung Moktar Radin sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah yang baru berkuatkuasa serta merta.

    Pelantikkan tersebut dibuat susulan daripada tindakan 21 ketua bahagian, empat ahli Parlimen selain 11 orang ADUN UMNO yang diketuai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Hajiji Mohd Noor hari ini yang mengumumkan keluar daripada parti itu.

    “Sabah akan dipimpin oleh Bung Moktar sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah, Ketua UMNO Bahagian Sepanggar Datuk Yakub Khan sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah.

    “Sementara itu Jefri Ariffin akan memegang jawatan Setiausaha Perhubungan UMNO Sabah dan Raime Unggi sebagai Ketua Penerangan,” katanya dalam sidang media khas di ibu pejabat UMNO hari ini.

    Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang turut hadir dalam sidang media tersebut memaklumkan dua Naib Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dan Datuk Seri Mahdzir Khalid akan bergerak ke Sabah esok untuk membantu menstruktur semula UMNO di negeri tersebut.

    Sementara Ahmad Zahid berkata apa yang berlaku di Sabah merupakan satu tindakan yang sudah dijangka dan ia tidak sama sekali melemahkan perjuangan UMNO yang telah banyak menabur jasa kepada anak negeri itu.

    ”Kemasukan UMNO ke Sabah pada tahun 1991, telah merubah kedudukan sosioekonomi negeri itu dan sudah tentu parti Rumpun Melayu akan meneruskan pembelaan berkenaan.

    ”Untuk itu perlu diperjelaskan bahawa UMNO Sabah tidak terbubar walaupun ada pemimpin negeri itu yang keluar parti.

    ”Tindakan segera akan dilakukan bagi menyusun dan merombak Badan Perhubungan UMNO Sabah. UMNO juga bersedia dengan pelan penggantian dinperingkat bahagian sebagaimana terkandung dalam Fasal 15.7 dan Fasal 15.8 Perlembagaan UMNO,” katanya pada sidang media tersebut.

    Tak payah lah berteka2 kan...sudah terang lagi bersuluh kita dah boleh menuding jari kepada dalang besar yang menyebabkan apa yang berlaku di Sabah ketika ni..dah tentu lah orang yang menjadi pengerusi kepada parti yang paling sikit sekali MPnya dalam kerajaan sekarang ni kan !!!!

    ReplyDelete
  34. wwwwwwwww
    ww.......ww
    ww.(o)..(0)...APA? Bung Mokhtar !!!!
    aZ.....00.)....nak cabar Shafie!!!
    ...OOOOO)....macam bumi ngan langit!!!
    ...OOOOO).....kah!!!!kah!!!!!kah!!!!!
    .............geli ketiak aku..kah!!!!kahh!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ke patut kita nak memuji mahluk yang lemah lagi dhaif macam Tun Madey tu...kau tak tau ke..

      Bukan kah puji2an hanyalah untuk Allah s.w.t ..tuhan sekelian alam yang menguasai langit dan bumi serta apa yang ada di antara kedua2nya???

      Kalau macam ni lah pegangan cai2 haprakan...memang tersesat jauh lah mereka sampai bila2..setuju kan bhai???

      Delete
  35. Fuuuh...Korang dah layan FB DS Najib yang terlatest ke belum...memang bagus sesangat ulasannya tu beb...ini lah bru kita katakan ulasan yang komprehensif dari sorang pemimpin yang betul2 memahami dan menghayati denyut nadi warga Felda !!!!

    Selepas PRU14, FELDA memang mengalami masalah aliran tunai yang teruk !!!

    Antara dua sebab utama yang saya percaya telah berlaku ialah:

    1. Harga jualan minyak sawit mentah telah jatuh teruk selepas PRU14 di persekitaran RM1,700 sehingga RM2,000 satu tan – iaitu tidak jauh berbanding kos pengeluaran FELDA di persekitaran RM1,800 satu tan.

    Ada juga FELDA rugi pada masa harga jualan di bawah RM1,800 seperti yang telah berlaku di awal bulan ini dan bulan lepas.

    Oleh kerana FELDA ada kos operasi dan kos tetap, harga jualan minyak sawit merupakan sebab utama pengaliran wang tunai FELDA terjejas.

    2. Bayaran balik hutang peneroka-peneroka kepada FELDA juga telah berkurangan disebabkan oleh janji manifesto PH (yang tidak ditunai) untuk menghapuskan hutang FELDA (kalau janji nak mansuh, siapa nak bayar lagi?) dan harga buah tandan segar yang sangat rendah selepas PRU14 telah memberi kesan kepada kemampuan peneroka untuk membayar balik hutang.

    Itulah dua sebab utama masalah aliran tunai FELDA pada masa ini dan bukan kerana kos hutang FELDA.

    Bagaimanapun, Menteri Ekonomi Azmin Ali yang juga bertanggungjawab untuk FELDA telah mengumumkan bahawa FELDA telah mula menjual asetnya dan proses ini akan berterusan sehingga tahun depan sebagai langkah untuk memulihkan FELDA.

    Dia turut memberi amaran bahawa harga jualan aset FELDA tidak akan tinggi.

    Saya percaya langkah untuk menjual aset FELDA bukan merupakan langkah jangka panjang untuk mengatasi masalah asas aliran tunai FELDA yang masih tidak diselesaikan.

    FELDA merupakan agensi kerajaan.

    Jika perlu, kerajaan patut menyalurkan bantuan kewangan sementara kepada FELDA untuk mengatasi masalah ciptaan PH sendiri selepas PRU14.

    Tetapi cara penyelesaian PH untuk segala masalah akibat pengurusan ekonomi teruk mereka sendiri hanya satu – iaitu dengan menjual aset negara.

    Saya juga muat-naik petikan dari laporan audit Jabatan Audit Negara yang telah diterbit minggu lepas, menunjukkan ringkasan untuk prestasi agensi-agensi utama milik kerajaan.

    Ia jelas menunjukkan bahawa pendapatan janaan sendiri (operating profit) untuk FELDA telah meningkat 52.6% untuk tahun 2017 kepada RM1.7 bilion berbanding 2016.

    (Pendapatan TH juga dilaporkan telah meningkat 31.7% kepada RM4.6 bilion pada tahun 2017 berbanding RM3.48 bilion untuk tahun sebelum itu.)

    Oleh kerana pendapatan janaan sendiri FELDA tetap meningkat untuk tahun lepas, saya tidak tahu mengapa laporan audit negara di bawah kerajaan PH tiba-tiba melaporkan kerugian muktamad untuk FELDA bagi tahun lepas telah meningkat 22 kali ganda (2,200%) kepada RM5.7 bilion berbanding RM251 juta untuk tahun 2016.

    Kenyataan kewangan terperinci FELDA untuk tahun 2017 belum dikeluarkan kepada umum dan belum lagi dibentangkan di parlimen, saya tidak boleh pastikan apa yang telah menyebabkan kerugian FELDA naik sebanyak 22 kali ganda.

    Unjuran saya ialah ini disebabkan oleh nilai aset-aset FELDA telah jatuh kerana telah dinilai semula – seperti apa yang berlaku kepada Tabung Haji.

    Facebook Najib Razak

    ReplyDelete
  36. Sobat2 sekelian..Rasanya tentu lah bukan satu dosa besar kalau kita recap semula kata2 dari bakal pembawa panji2 hitam akhir zaman ni kan...iyelah ..mana lah tau antara di antara kita yang terlepas pandang2 kata2 keramat dari pembawa panji2 hitam ni kan ????

    Astaghfirullah..Betul ke berita ni...Mahathir akui menipu membuat janji Selamatkan Malaysia????

    Kenyataan Mahathir:

    “Katanya, ini kerana semasa merangka dokumen setebal 195 halaman itu, iaitu ikrar untuk melaksanakan 10 janji dalam 100 hari pertama dan 60 lagi dalam tempoh lima tahun akan datang dibuat dengan memikirkan bahawa mereka tidak akan menjadi kerajaan.”

    BACA sini: PM akui manifesto HARAPAN ‘beban besar’ (http://malaysiakini.com/news/446988)

    Tidak cukup dengan manifesto, Mahathir juga mengeluarkan video sedih beliau kononnya nak selamatkan Malaysia.

    Setelah dipilih menerajui kerajaan Mahathir mula mencari jalan untuk tidak melaksanakan janji yang telah dibuat.

    Mungkin sekali lagi beliau akan mengeluarkan video sedih kerana tidak dapat menunaikan janji.

    Dulu bila kata janji oleh Mahathir tidak realistik, pengundi tidak percaya dan pakat percaya bulat-bulat janji tersebut.

    BACA sini: Dedak’ Khayalan Dalam Bajet 2018 Pakatan Harapan – 25/10/2017 (https://dedak-khayalan-dalam-bajet-2018-pakatan-harapan/)

    Dan disini: 10 Janji, 100 Hari Pakatan Harapan retorik & tidak realistik – 9/3/2018 (https://10-janji-100-hari-pakatan-harapan-retorik-tidak-realistik/)

    Lagi disini: Malaysia Jadi Negara Defisit Tanpa GST – PM Najib – 14/3/2018 (https://malaysia-jadi-negara-defisit-tanpa-gst-pm-najib/)

    Mungkin ada hikmah di sebalik semua ini, untuk menjadi petunjuk kepada yang mahu berfikir semula. Yang tidak mahu berfikir...macam Putra Tunggul. dad..ih..melayutakberkhatan, Bulat Kontol dll yang sewaktu dengannya...biarkan lah mereka terus terjun dengan labu2nya!!!

    Cuma satu je yang rakyat nak tanya...boleh ke orang yang kuat menipu macam ni jadi pembawa panji2 hitam akhir zaman tu keeer????

    ReplyDelete
  37. Mungkin masih ada rakan2 kat blog ni yang masih tak berapa faham tentang isu pulau kukup ni kan...tapi takpe..ni aku turunkan sepenuhnya kenyataan TMJ berkaitan dengannya..harap2 lepas ni otak korang cerah sikit kan ???

    Jangan Besarkan Isu Pulau Kukup Demi Untuk Menutup Kelemahan Kerajaan Pusat....

    Saya telah membaca mengenai kenyataan Perdana Menteri pada hari ini, 10 Disember, mengenai Pulau Kukup sepatutnya kekal sebagai Taman Negara.

    Berkenaan isu ini, kerajaan negeri Johor sudah mengeluarkan kenyataan semalam (9 Disember) bahawa Pulau Kukup kekal sebagai Taman Negara Johor.

    Keputusan itu adalah hasil perbincangan antara kerajaan negeri dengan KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

    Dalam kenyataan hari ini, Perdana Menteri ada menyatakan bahawa Pulau Kukup tidak patut dibangunkan.

    Walau bagaimanapun, sehingga hari ini tiada sesiapa pun yang mengeluarkan kenyataan mengenai pembangunan di Pulau Kukup.

    Isu sebenar mengenai Pulau Kukup adalah kita memerlukan langkah yang lebih progresif untuk memelihara kawasan berkenaan, bukannya untuk dibangunkan.

    Saya berharap agar mana-mana pihak tidak mengeluarkan kenyataan yang bercanggah daripada isu sebenar.

    4 Disember 2018 – Saya mengeluarkan kenyataan bahawa Pulau Kukup akan menjadi ‘tanah kesultanan dan fungsinya sebagai Taman Negara akan kekal.

    5 Disember 2018 – Kenyataan rasmi dikeluarkan oleh DYMM Sultan Johor memperkenankan supaya Pulau Kukup kekal sebagai Taman Negara Johor.

    9 Disember 2018 – Menteri Besar Johor mengeluarkan kenyataan rasmi bahawa Pulau Kukup kekal sebagai Taman Negara selepas perbincangan dengan DYMM Sultan Johor.

    10 Disember 2018 – Tun Mahathir berkata Pulau Kukup kekal sebagai Taman Negara dan kerajaan pusat bukan ‘orang luar’.

    Apa sebenarnya isu baharu yang Perdana Menteri ingin sampaikan?

    Keputusan yang sama iaitu Pulau Kukup akan dikekalkan sebagai Taman Negara Johor sudah pun dibuat oleh kerajaan negeri dan diperkenankan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor sebelum ini.

    Dalam kenyataan mengenai isu kuil di Seafield, Subang Jaya, Selangor pada 29 November 2018, Perdana Menteri telah berkata bahawa hal tanah adalah di bawah kuasa kerajaan negeri dan kerajaan pusat tidak mempunyai hak (untuk masuk campur).

    Walau bagaimanapun, kenyataan ini bercanggah dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri sendiri mengenai isu Pulau Kukup dalam kenyataan beliau hari ini.

    Dalam isu Pulau Kukup pula, beliau berkata kerajaan pusat adalah bukan ‘orang luar’ dan bertanggungjawab ke atas semua negeri dan terhadap Pulau Kukup.

    Oleh itu, kenapa kerajaan pusat ingin masuk campur dalam hal tanah di Johor, tapi tidak mahu melakukan perkara yang sama dalam isu kuil di Selangor?

    Dalam tempoh masa 12 hari sahaja, Perdana Menteri telah memberi 2 kenyataan bercanggah mengenai bidang kuasa kerajaan pusat mengenai urusan tanah di negeri berlainan.

    Jika dibuat perbandingan, isu tanah kuil di Subang Jaya, Selangor itu juga adalah sangat serius kerana terdapat rusuhan dan ketegangan antara kaum pada ketika itu.

    Antara sebab kenapa DYMM Sultan Johor membuat keputusan untuk memperkenankan Pulau Kukup sebagai ‘Sultanate Land’ adalah untuk memelihara alam semulajadi di kawasan itu dan mengelakkan perkara seperti pembatalan gazet ke atas tanah rizab, sekali gus mengelakkan pembangunan di tanah-tanah berkenaan, seperti yang berlaku di banyak tempat di Malaysia.

    Oleh itu, janganlah memperbesarkan perkara yang sebenarnya tiada isu, demi untuk menutup kelemahan pentadbiran kerajaan pusat.

    Saya juga berharap agar kerajaan pusat mengkaji terlebih dahulu isu sebenar sebelum menuduh perkara yang tidak tepat ataupun mendengar bisikan pihak-pihak tertentu.

    Selain dari isu ini, rakyat kini juga sering kali mendapati kerajaan pusat membuat banyak “U turn” dalam pelbagai janji, isu dan keputusan.

    Dan kebanyakan isu-isu tersebut memberi kesan dan impak kepada kehidupan harian rakyat Malaysia.

    ReplyDelete
  38. hari ni 18 september 2020, apa cerita segala Tun M, ph semua ?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...