Sunday 2 December 2018

TABUNG HAJI: ALHAMDULILLAH


Dalam banyak-banyak pendedahan yang saya pernah terlibat, antara sumpah seranah yang paling teruk saya terima adalah bila saya bangkit bercakap mengenai kepincangan kewangan Tabung Haji.


Saya mula mempersoalkan penglibatan dana Tabung Haji dengan 1MDB sejak Mac 2015.


Apabila rizab Tabung Haji menjadi negatif seperti yang disahkan surat dari Bank Negara, saya mula memberi perhatian meneliti kedudukan kewangan Tabung Haji dan pelaburan-pelaburan Tabung Haji yang gagal.


Berpuluh-puluh analisis saya mengenai masalah kewangan Tabung Haji boleh dibaca di https://rafiziramli.com/category/tabung-haji/


Saya dikeji secara berterusan, baik dari kalangan penyokong Umno, PAS mahupun rakyat biasa. Tidak ramai sahabat-sahabat yang berani datang memberi sokongan kerana takut menjadi mangsa serangan juga.


Saya ditahan, didakwa dan masih menjalani perbicaraan kononnya memfitnah Tabung Haji. Ada pimpinan kanan yang menuduh kononnya saya telah menyebabkan ribuan orang Islam tidak boleh menunaikan ibadah haji.


Tidak cukup dengan makian berjemaah selama beberapa tahun, pengurusan Tabung Haji sebelum ini telah mendapatkan cop “puas hati” dari pimpinan PAS. 


Oleh kerana pimpinan PAS telah memberikan cop “puas hati”, makian berjemaah itu makin berganda.


Saya dimaklumkan laporan polis telah di buat terhadap bekas pengurusan kanan Tabung Haji, termasuk seorang pengurusan kanan yang menjadi saksi utama dalam kes saya di mahkamah.


Saya berdoa supaya lebih ramai rakyat Malaysia yang boleh menilai sesuatu isu melangkaui pandangan sempit kepartian. 


Apabila saya mengambil risiko membongkar masalah pengurusan di Tabung Haji, sepatutnya fakta yang saya bentangkan itu diambil kira. Jangan kerana pembongkaran itu datang dari seorang pemimpin parti lawan, fakta yang dibawa ditolak bulat-bulat dan dibalas dengan satu ungkapan mudah: “Ini semuda fitnah”. 


Saya akan terus meneliti setiap satu kes berdasarkan fakta dan ilmu yang ada pada saya. Walaupun sepatutnya tanggungjawab meneliti prestasi kerajaan persekutuan dipikul oleh pembangkang (UMNO dan PAS), saya akan tetap meneliti dan bersuara.


Kalau saya sanggup ke penjara sebelum ini bersuara mengenai Tabung Haji walau diserang hebat, In Sha Allah saya berkemampuan untuk terus bersuara sekarang.


Saya hanya berdoa rakyat dan penyokong tegar parti-parti (baik PH, UMNO atau PAS) lebih terbuka meneliti setiap fakta.


Jangan ulangi episod Tabung Haji – walaupun faktanya jelas, ramai-ramai bersekongkol menyembunyikan kerosakan dan menidakkan kebenaran hanya kerana yang membawa fakta itu seorang dari parti lawan.


Rafizi Ramli

1 Disember 2018

65 comments:

  1. Dah tak banyak komen di blog ini, tak ramai yang masuk menulis komen kebelakangan ini.

    Ramai yang fedap dengan binatang yang pakai banyak nama spt Geng Najib, Singgora, Anonymous dll, yang menjilat Najib Al Jibo, asyik mengkopipes dan memantun di luar tajuk blog post, tak kena mengena dengan isi kandongan pos langsung. Di tegur, tak di peduli nya.

    Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH, coba tarik perhatian pembaca kpd karutan2 dia. Budin pulak biorkan ajer.

    Akhir nya tinggal dia dan 1-2 yang lain saja menkomen di sini. Nama2 yang biasa keluar dulu sudah tak keluar lagi. Pergi ke blog2 lain. Kesian. Pos2 Budin selalu nya bagus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woii.. Alli pukimak, usah ler bebel di sini
      Naper ko tak tibai si Gora, entry sblm ini
      Dia dah buat karangan merapu berguni2
      Ternyata yg ko dgn si Gora tu, tak berani

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    2. Saya masih setia follow-up dan naca komen di Blog Tuan Nudin ni, cuma sya skip dan scroll down aje bila mampak komen2 sampah, kopipies Wak Kengkang, GN dll nama samaran dia.
      Nak komen pun daya bkn pandsi sht. Twrusksn daja teman seowrjuangsn PH. Pedulikan Kejora gilertu. Senang saja, tak yssh baca dan peduli postings dia

      Delete
  2. Biar lah Najib dan sistem perundangan yg ada yg menentukan dan kita dalam masa yg sama jgn terleka dgn keadaan yg berlaku sekarang..
    Hati hati ada yg lebih licik dari licin.

    ReplyDelete
  3. Kepiincangan Islam dgn PH, makin terdedah
    Org2 Melayu/Islam dah kurang dapat faedah
    Ini le akibat, bila seruan Allah buat tak endah
    Spt mana Allah jelaskan dlm surah alMaidah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ٱلۡيَہُودَ وَٱلنَّصَـٰرَىٰٓ أَوۡلِيَآءَ‌ۘ بَعۡضُہُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٍ۬‌ۚ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمۡ فَإِنَّهُ ۥ مِنۡہُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِى ٱلۡقَوۡمَ ٱلظَّـٰلِمِينَ (٥١)فَتَرَى ٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ۬ يُسَـٰرِعُونَ فِيہِمۡ يَقُولُونَ نَخۡشَىٰٓ أَن تُصِيبَنَا دَآٮِٕرَةٌ۬‌ۚ فَعَسَى ٱللَّهُ أَن يَأۡتِىَ بِٱلۡفَتۡحِ أَوۡ أَمۡرٍ۬ مِّنۡ عِندِهِۦ فَيُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَآ أَسَرُّواْ فِىٓ أَنفُسِہِمۡ نَـٰدِمِينَ (٥٢)

    Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya dia adalah dari golongan mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim. (51) Dalam pada itu, engkau lihat orang-orang (munafik) yang ada penyakit dalam hatinya segera berusaha mendampingkan diri kepada mereka (Yahudi dan Nasrani), sambil berkata: Kami takut bahawa kami akan ditimpa bencana (yang memaksa kami meminta pertolongan mereka). Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada RasulNya dan umat Islam) atau mendatangkan sesuatu hukuman dari sisiNya (terhadap golongan yang munafik itu); maka sebab itu mereka akan menyesal mengenai apa yang telah mereka sembunyikan dalam hatinya. (52)

    (Surah al-Maidah, ayat 51-52)


    Orng2 kafir, mereka jadiikan sbg teman rapat
    Tujuannya ialah, supaya kuasa mereka dapat
    Sdgkan org2 Melayu/Islam makin merempat
    Ayat yang Allah firmankan itu mmg lah tepat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Allah kata, depa takut akan ditimpa bencana
    Jadi, depa minta pertolongan Hindu & China
    Kesudahannya, Melayu @ Islam jadi merana
    Apa yang Allah kata itu mmg tepat dan kena

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Bab Melayu/Islam, mmgnya kini menjadi isu
    Kita org2 Melayu/Islam, tak boleh diam bisu
    Silalah tampil komen, jgn buat letih dan lesu
    Terutamanya 'ostad' J.Doe, toke hadis palsu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  4. Pasai apa dgn Melayu kjaan ni cpt bertindak
    Asai Melayu yg buat silap, terus k'jaan ledak
    Bila kapiaq, kjaan ikut depa punya kehendak
    Puak PH takut, PRU lagi, undi kapiaq tak dak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Dengaq lah aku nak bagi hangpa peringatan
    Nak berbaik dgn kapiaq, biaq lah berpatutan
    Usah lah dgn kapiaq nak disandaq kekuatan
    Ini bukan dari aku tapi Quran punya tuntutan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    بَشِّرِ ٱلۡمُنَـٰفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمۡ عَذَابًا أَلِيمًا (١٣٨) ٱلَّذِينَ يَتَّخِذُونَ ٱلۡكَـٰفِرِينَ أَوۡلِيَآءَ مِن دُونِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ‌ۚ أَيَبۡتَغُونَ عِندَهُمُ ٱلۡعِزَّةَ فَإِنَّ ٱلۡعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعً۬ا (١٣٩)

    Sampaikanlah khabar berita kepada orang-orang munafik: Bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (138) (Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya). (139)

    (Surah an-Nisaak, ayat 138-139)


    Kita tunggu lah, kot2 ada yg nak buat liputan
    Terutama nya John Doe, 'ostad' dari pakatan
    Nak dengaq juga, ostad fasiq punya sebutan
    Pakar hadis palsu PH ini, aku bagi jemputan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  5. Mmg dlm Al-Quran, kita dituntut utk berjihad
    Kita kena tentang habis2, puak kafir yg jahat
    Jugak kjaan boneka kafir yg penuh muslihat
    Ayat 29, surah Al-Fath, dijadikan sbg nasihat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    مُّحَمَّدٌ۬ رَّسُولُ ٱللَّهِ‌ۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُ ۥۤ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيۡنَہُمۡ‌ۖ تَرَٮٰهُمۡ رُكَّعً۬ا سُجَّدً۬ا يَبۡتَغُونَ فَضۡلاً۬ مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٲنً۬ا‌ۖ سِيمَاهُمۡ فِى وُجُوهِهِم مِّنۡ أَثَرِ ٱلسُّجُودِ‌ۚ ذَٲلِكَ مَثَلُهُمۡ فِى ٱلتَّوۡرَٮٰةِ‌ۚ وَمَثَلُهُمۡ فِى ٱلۡإِنجِيلِ كَزَرۡعٍ أَخۡرَجَ شَطۡـَٔهُ ۥ فَـَٔازَرَهُ ۥ فَٱسۡتَغۡلَظَ فَٱسۡتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعۡجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِہِمُ ٱلۡكُفَّارَ‌ۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ مِنۡہُم مَّغۡفِرَةً۬ وَأَجۡرًا عَظِيمَۢا (٢٩)

    Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam), dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaan-Nya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat muka mereka – dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas). Demikianlah sifat mereka yang tersebut di dalam Kitab Taurat; dan sifat mereka di dalam Kitab Injil pula ialah: (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga ia menjadi kuat, lalu ia tegap berdiri di atas (pangkal) batangnya dengan keadaan yang mengkagumkan orang-orang yang menanamnya. (Allah menjadikan sahabat-sahabat Nabi Muhammad, s.a.w dan pengikut-pengikutnya kembang biak serta kuat gagah sedemikian itu) kerana Ia hendak menjadikan orang-orang kafir merana dengan perasaan marah dan hasad dengki – dengan kembang biaknya umat Islam itu. (Dan selain itu) Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari mereka, keampunan dan pahala yang besar.

    (Surah Al-Fath, ayat 29)


    Berbaik dgn puak kafir, biar sekadar yg patut
    Jgn le dek kuasa dgn puak kafir kita melutut
    Berjihad melawan puak2 kafir, mmg dituntut
    Perjuangan perlu le berterusan jgn terbantut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Tugas tegakkan syiar Islam elok le kita galas
    Ayuh, kita semua berjihad dgn setulus ikhlas
    Demi agama Islam, jgn kita takut atau malas
    Ostad Doe fasiq dari PH, sila tampil dan ulas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  6. Kejora bukan ler hentam jer, bila baca Quran
    Dirujuk jugak, segala makna & jugak tafsiran
    Tapi John Doe tu kita ada sedikit kesamaran
    Sbb hadis palsu, kerap si Doe buat sandaran

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  7. ………IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllIIIIII
    ………IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllIIIII
    ………IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIIIII
    ………IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIIIII
    …….IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
    …….c.…(¶¶¶)...(¶¶¶)….?
    ……..(………@...@......)
    ………(…. ////////\\\\\\\\...)
    ...........(.OOO….OOO )
    ………..….(OOOOOO)
    Inilah Suman Hindu yg dulu nya juah
    Akibat lwn Kejora, dia hilang maruah
    Lima tahun, dia ni asyik makan kuah
    Kesudahan kini, dia sudah jadi aruah

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

    ReplyDelete
  8. PUTRA SINGGORA / MAS1 December 2018 at 21:40

    Kejora tergolong dalam insan yg perpaling!!!

    "Musibah sudah menghampiri mu wahai Kejora"

    Insaflah!!!

    hidupmu penuh pembohongan!


    _______________________________________


    Si Gora bikin lawak serta aota keling
    Aku ini gelak, dekat lantai berguling2
    Apa ke jadah pulak, aku ini berpaling
    Tak de iktibar ke, kes Memali Baling?

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang ditulis oleh sdr Putasinggora itu adalah benar.

      Kejora hidup di dalam kepalsuan, pembohongan dan kebathilan, tanpa menyedari bahawa musibah sedang menantinya di hadapan.

      Walaubagaimanapun saya melihat musibah tersebut daripada sudut lain. Para ahli fitnah bukan ditimpa musibah sebaliknya akan menerima balasan di atas segala kejahatan yang mereka lakukan sepanjang zaman fitnah selama zaman fitnah itu berlangsung.

      Sebab itu saya memberikan komen pendek sahaja kepada segala perolok-oloklan Kejora iaitu 'teruskan bersukaria selagi ada tempoh'. Ini adalah disebabkan saya melihat tempoh untuk mereka terus bersukaria sudah teramat singkat; hanya sebulan sahaja lagi sebelum bumi melangkah ke tahun 2019M dan hanya lapan bulan sahaja selepas itu sebelum bumi melangkah ke tahun 1441H. Perubahan zaman akan berlaku di antara tempoh tersebut, in shaa Allah.

      Daripada sudut pandangan saya, para ahli fitnah itu sendiri yang hakikatnya adalah musibah kepada umat, maka mereka perlu ditimpakan balasan itu supaya musibah kepada umat itu dapat dilenyapkan.

      Apabila para ahli fitnah itu dilenyapkan maka barulah umat boleh melangkah ke zaman baru dan meninggalkan zaman fitnah yang telah berlangsung hampir satu abad bermula pada 3hb Mac 1924.

      Para ahli fitnah akan dijadikan pengajaran supaya umat selepasnya dapat mengambil pengajaran. Itulah rahsianya bagaimana umat pada zaman baru akan hidup dengan aman dan gembira. Bukan sahaja disebabkan para ahli fitnah tidak lagi berada di antara mereka, malahan kerana mereka semua telah menyaksikan sendiri balasan yang ditimpakan ke atas para ahli fitnah pada hari pembukaan tersebut.

      Zaman baru hanya akan berlangsung paling lama 40tahun dan lebih sedikit. Memadai untuk dunia Islam kekal tenang tanpa fitnah sehingga angin lembut menjemput kesemua Muslimin balik kepada Tuhan mereka bagi memberi laluan kepada kiamat.

      Apabila ahli fitnah ditimpa apa yang sewajarnya bagi mereka, maka para ruwaibidhah iaitu orang-orang yang bingung akan dapat diselamatkan daripada hidup di dalam kegelapan akibat menyokong para ahli fitnah ini semasa zaman fitnah itu berlangsung.

      Adakah Kejora seorang ahli fitnah yang bakal bersemadi di dalam zaman fitnah ataupun dia adalah seorang ruwaibidhah yang bakal diselamatkan selepas fitnah itu dilenyapkan? Saya kira kita hanya akan mendapat jawapan yang paling tepat selepas kita semua telah pun melangkah ke zaman baru dan meninggalkan zaman fitnah di belakang.

      Segala rahsia akan terbongkar...
      Takkan dapat lagi berpura-pura...
      Kerana ia akan terjadi...
      Ia akan pasti tiba...

      2019M / 1440H in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Rentikanlah Doe, ko punya sikap culas
      Asyik jer ko alih tiang, main putar kilas
      Udah ler pantun2, ko tak reti nak balas
      3 ayat Quran di atas ko tak berani ulas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaahh

      Delete
    3. Nak ulas apanya benda keluar dari si bodoh yang gemar memperolok-olokkan. Tiada siapa yang mempercayai apa saja yang kamu tulis wahai Kejora. Tulisan2mu hanya menampakkan kebodohan semata-mata. Tanpa perlu membalasnya kamu telah pun tewas.

      Memadai sahaja untuk memberitahu kamu bahawa masa untuk kamu bersukaria sudah semakin singkat.

      Ahli fitnah semuanya bakal bersemadi di dalam zaman fitnah dan tidak dibenarkan melangkah ke zaman baru.

      Teruskan memperolok-olokkan selagi masih ada tempoh kerana tempoh itu sudah semakin singkat.

      2019M / 1440H in shaa Allah.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    4. Woi Ost Doe fasiq pukimak kera duku
      Itu ayat2 Allah, bukan keluar darii aku
      Ko mcm Suman, kalah tak nak ngaku
      Sbb itu kepala biol ko, aku terus paku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhh kaahh

      Delete
    5. Ko masih nak beraota ker, Doe goblok
      Siapa kata, yg aku ini nak perolok-olok
      Itu ayat2 Allah, mmg sempurna & elok
      Sakit le ko Doe sarang tebuan ko jolok

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhh

      Delete
    6. Aku ajak berhujah Doe, bukan gadoh
      Naper ko tunjuk kan, perangai hodoh
      Aku tulis ayat2 Quran, ko kata bodoh
      Agama apa Doe, yg ko kini bertedoh?

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    7. Ketaksuban kpd PH, mmg lah bahaya
      Doe bertaraf ostad, hilang nur cahaya
      Aku kasi ayat2 Quran, dia tak percaya
      Muflis le di akhirat walau skrg ni kaya

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
  9. UNTUK PEMINAT SEMUA, INI AKU PAPARKAN TIGA EPISOD TERAKHIR DARI SKETSA 'PANTUN DALAM CINTA' ANTARA AKU DAN 'SI DIA':

    SUDAH AGAK LAMA AKU DAN 'SI DIA' TIDAK BERBALAS PANTUN MELALUI SMS, KAMI BERBUAL DLM PHOHE SAJA. SI DIA SIBUK DGN KERJA MARKING EXAM PAPER TAPI AKU DAH RELAKS LER, CUTI SEKOLAH DAH BERMULA.
    MEMANDANGKAN AKU DAH CUTI, SI DIA & FAMILY MENJEMPUT AKU KE SARAWAK.. AKU AKAN KE SANA DLM SEDIKIT MASA LAGI..
    BARU SEBENTAR TADI, AKU TERIMA SMS DARI SI DIA MANJA :

    Dinda asyik ingat abng bila menjelang senja
    Tak sabar berada di sisi, utk dinda bermanja
    Hanya abg seorang sajalah jejaka yg ku puja
    Bila bersama dinda nak jadikan abg sbg raja

    Dinda ni tak jemu asyik saja membilang hari
    Tidak sabar menanti kita nak jadi raja sehari
    Di dunia ini dinda akan taati abang sbg isteri
    Di syurga, dinda nak di sisi abg sbg bidadari

    Bakal suami warak & bijak dinda berbangga
    Utk abg ku sayang, adinda serah jiwa & raga
    Abg kan jadi pemimpin di dlm rumahtangga
    Juga pembimbing adinda menuju ke syurga

    Penyengat terbang ke ranting mati
    Puyuh di rimba sedang beradu
    Teringat abang runsing di hati
    Sungguhlah hiba menahan rindu

    Kuala Gelama indahnya tentu
    Ada di sana perahu tambang
    Bila bersama sudah bersatu
    Dinda nak lena di bahu abang

    ('SI TUA' TERUS TERKEDU, BALIK KPD PEEL LAMA MENJADI RAJA SAMPAH.. HI HI.. 'SI TAIKO' PULA TERUK KENA PAKU DGN GENG2 DIA YG TAK SUKA CARA DIA BERILUSI DAN MERAPU ITU.. KI KI KIK..)


    Anonymous1 December 2018 at 03:57

    AKU BETUL2 LETIH SIANG TADI. SEBAB ITU AKU TIDUR AWAL TADI, SEBAIK SHJ BALIK DARI SOLAT ISYA DI MASJID. MLM SEMALAM AKU TAK TIDUR HINGGA KE SIANG, BERQIAMULLAIL DI MLM JUMAAT. SIANG TADI PULA SIBUK MEMBANTU PAK TEH AKU BUAT PERSIAPAN KENDURI KAHWIN SEPUPU AKU BESOK HINGGA TAK SEMPAT JENGOK KE BLOG INI.
    SEBELAH PTG, SEMPAT JUGA AKU BERBUAL DGN 'SI DIA'. AKU CITER KAT DIA YG 'SI TAIKO' DAH MAKIN MENJADI-JADI MEROYAN DAN MERAPUNYA ITU, SEHINGGA RAMAI GENG SEKAPAL DIA BOIKOT BLOG DEK KERNA BENCI DGN REKAAN PALSU CERITA CINTANYA DGN SI DIA TUNGANGAN KU ITU.
    TADI, SELEPAS TAMATKAN MEMBACA 4 SURAH AL-QURAN, AL-KAHFI, MARIYAM, THA HA & ANBIYA, AKU KARANG PANTUN MADAH UTK SI DIA.
    BARU SAJA AKU SMS KPD SI DIA MANJA KU ITU:

    Sudah semakin teruk si duda tua kaki putaq
    Tak padan dgn tua jln hencot terketaq-ketaq
    Konon dia reka citer yng dinda pi Aloq Setaq
    Abg nak sumpah biaq dia kena panah lintaq

    Dia tu berlakon kaya pada hal miskin pakiaq
    Padan muka, dgn gefren janji kena munkiaq
    Lepas kekasih dia lari, dia tak reti nak pikiaq
    Lalu direka fitnah nak kasi kita kucaq kaciaq

    Mmg dia sengaja berniat jahat itu iblis duda
    Dgn tua miiang keladi ini kita perlu waspada
    Bila dinda suka abg dia buat fitnah taik kuda
    Dia fikir dgn fitnah tu abg akan benci adinda

    Camar melayang tenang di lautan
    Pernahlah juga badannya basah
    Sabarlah sayang tenanglah intan
    Fitnah si duda jangan dikesah

    Melayang nila makan berebut
    Termenung cemas rakan di julai
    Sayangkan dinda sukar nak sebut
    Segunung emas bukanlah nilai

    Meliar tumbuh kelisa di cabang
    Letak di dinding khemah si bujang
    Tak sabar sungguh rasanya abang
    Hendak bersanding di rumah panjang

    ('Si TUA' TERUS MENGHILANG DUA HARI BERTURUT.. AGAKNYA DAH MATI AKAL TERUS, TIADA IKHTIAR LAGI NAK BERLAWAN DGN AKU... HI HI.. 'SI TAIKO TOKYO' MULA TERASA DIBENCI OLEH GENG2 YG SEKAPAL KERANA PEEL MERAPUNYA ITU, REKA SKETSA CINTA PALSU.. KI KI KIK..)


    ReplyDelete

    ReplyDelete
  10. SAMBUNGAN:

    MERIAH SUNGGUH KENDURI DI RUMAH PAK TEH AKU TADI. AKU RASA BANGGA KERANA DPT PERSEMBAHKAN SILAT DI HADAPAN PENGANTIN BERSAMA BEBERAPA ORG LAGI ANAK MURID NGAH BRAHIM. ADA JUGA GADIS YG DTG BERSAMA BERSAMA ROMBONGAN PENGANTIN LELAKI, AMBIL VIDEO AKU BERSILAT & POS KAT AKU DGN MEMUJI KETANGKASAN AKU. NTAH DARI SIAPA DIA DPT NO PHONE AKU. NAMUN AKU BALAS BALIK SMS DGN MEMBERI UCAPAN TERIMA KASIH & TAK LEBIH DARI ITU. KESETIAAN AKU KPD 'SI DIA' TAK DPT DILUNTURKAN OLEH SESIAPA JUA.
    BARU SEBENTAR TADI, AKU SGT TERKEJUT MENERIMA SMS DARI SI DIA YG MENGUNDANG AKU KE SARAWAK, 6 HB DISEMBER NANTI. INI SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    Sungguh tak tahan hati rindu membelenggu
    6 hb Disember ni dinda ambil cuti seminggu
    Abg datang le ke Sarawak, dinda nak tunggu
    Rindu sgt dinda ni nak tatap lagi wajah cikgu

    Rindukan abg ku sayang bukanlah kepalang
    Datanglah jengok adinda di Bumi Kenyalang
    Tak sabar, nak bersama pemantun terbilang
    Dgn hadirnya abg, pasti sakit rindu ini hilang

    Datanglah bertemu dinda duhai kekasih hati
    Family dinda di rumah panjang sdg menanti
    Semua sudah yakin, dgn cinta kita yng sejati
    Mereka berdoa agar kekal sehidup & semati

    Tumbuh di dahan mengkudu bara
    Batang berembang berpucuk muda
    Sungguh tak tahan berindu lara
    Datanglah abang menjenguk dinda

    Tugu harapan tanda berbakti
    Ditimpa cabang terhempas padu
    Minggu hadapan dinda bercuti
    Nak jumpa abang melepas rindu

    ('SI TUA' MMG DAH BETUL2 TENAT KENA PUKULAN MAUT AKU.. DAH DUA HARI TAK MUNCUL.. HI HI.. "SI TAIKO TOKYO' MASIH TERUS DGN REKAAN FITNAH BODOHNYA ITU.. DIA HANYA JADI SPT BADUT BAHAN KETAWA KAT BLOG.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete

    ReplyDelete
  11. 6/12/18 nak ke Sarawak mcm ayam sabung
    Di rumah panjang temui si Puteri Santubong
    Tak aku hirau, dedaun bertam jadi bumbung
    Juga tidak kesah, tidur beralas lantai nibung

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Family Mas suka aku, KL punya anak jantan
    Dulu aku pergi, mereka riang beri sambutan
    Aku ni pulak, mmg suka suasana dlm hutan
    Cepat mesra & serasi dgn orng2 berdekatan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Cgu Kejora ni bukanlah orang calang-calang
    Mas beri gelaran, pemantun bistari terbilang
    Mungkin 4 mlm aku akan di bumi Kenyalang
    Isnin, 10/12/18 dijangka Kejora akan pulang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tersepit baru Ingat tuhan. Munafik...

      Delete
    2. Woi pomen basikal fikiran sempit
      Usah lagak enggang, nko itu pipit
      Mlm tadi nko hilang ,gi merempit?
      Bila masanya yng aku ini tersepit?

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
  12. Dah la semua nak rembat, duit org nak pegi haji pun cekik jugak

    ReplyDelete
  13. Bapak aku dgn Mak aku pegi haji pakai duit kwsp. Duit halal hasil titik peluh. Bukan haji 1mdb... Simpan $30 sebulan pun bleh pegi. Kalau rezeki halal

    ReplyDelete
  14. Ni nak cuci dosa, nak cuci duit, nak menang PRU. Hantar org pegi haji. Tapi nama pun duit haram... Tuhan taK Suka. Jagi tuhan tarik kuasa ditangan.. Akibatnya berlumba lumba pemimpin umno yg disuci kan Pati suci masuk mahkamah...

    ReplyDelete
  15. Dah la rembat duit rakyat miskin. Nak berjalan, nak berseronok, kereta hingga petrol pun ambik duit org jugak. Org mcm ni layak ditong simen kan.. Bawak kojol la sekali....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi pomen basikal, dah makan ubat?
      Pomen bawah pokok, rasa diri hebat
      Tak tau bersilat cuba berlagak Jebat
      Tiada hujah, tapi ingin juga berdebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
  16. Kojol la pun tinggal seko je Kat dlm ni... Takpe la. Kami pun kekadang tgk badut pasumno ni lawak Jugak... Dah la hujah sampah, banyak makan sampah / duit haram tu sampah la. Jadi bleh la buat hiburan. Kepeh kepeh kepeh kepeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woi pomen basikal, dah makan ubat?
      Pomen bawah pokok, rasa diri hebat
      Tak tau bersilat cuba berlagak Jebat
      Tiada hujah, tapi ingin juga berdebat

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
  17. Aku tulis pendek 2 je. Pasal. Mcm selalu aku cakap, nak cakap dgn org bodoh kena straight to point... Tapi Ko taK paham Yg najib Umno penyangak...

    ReplyDelete
  18. Jadi aku tulis pendek2 , agar mudah difahami atau Hadam.... Paham kan. Kalau Tak paham pegi tanya jiran, pegi Tanya Sedara, kalau Ada la, pagi tanya ketua kg Dan kalau tak paham jugak. Jln mudah pegi mampos... Tu ubat org bodoh bangang...

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      Syabas, bro.

      Delete
    2. bro, kalau dah lembu mana nak paham2.....lembu2 ni semua ikut najibut tu...tak nak masuk kandang......kena paksa masuk....bising lebih

      Delete
  19. Kepeh kepeh kepeh kepeh kepeh... lupe nak pesan. Makan ubat. Bile Dah tua ni. Perangai tak semenggah .. Pegi mampos. Op sori. Pegi makan ubat. Hodoh org tua perangai Buruk Dan hodoh... By the way ape cerita simen... Senyap je. Dah mati ke Dah kena tong simen. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha balun dia cukup2 bro... aku dah meluat dengan dia ni tahap gaban... ingat kita ni makan dedak macam dia

      Delete
  20. Alli Jaeger2 December 2018 at 07:06

    Dah tak banyak komen di blog ini, tak ramai yang masuk menulis komen kebelakangan ini. 

    Ramai yang fedap dengan binatang yang pakai banyak nama spt Geng Najib, Singgora, Anonymous dll, yang menjilat Najib Al Jibo, asyik mengkopipes dan memantun di luar tajuk blog post, tak kena mengena dengan isi kandongan pos langsung. Di tegur, tak di peduli nya.

    Dia coba sabotaj blog Budin yang pro-PH, coba tarik perhatian pembaca kpd karutan2 dia. Budin pulak biorkan ajer. 

    Akhir nya tinggal dia dan 1-2 yang lain saja menkomen di sini. Nama2 yang biasa keluar dulu sudah tak keluar lagi. Pergi ke blog2 lain. Kesian. Pos2 Budin selalu nya bagus. 

    Reply
    __________________________________________


    Woi.. mana kau menghilang atok Gora duda
    Ini, Alli Jaga cabar ngko, dia mendabik dada
    Tak kan nko takut wahai pendekar taik kuda
    Atau ko ini, asyiik berkepit dgn Sumah janda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Alli Jaga dah umpamakan kau ini spt goblok
    Dia cakap, yng kau sengaja nak sabotaj blog
    Juga dikatanya ngko jahat, perangai tak elok
    Tak kan ko tebuan bapok, biar sarang dijolok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu si Gora kemain lagi digempar
      Alli bagaikan, nak diberi penampar
      Tapi kini si Gora biar je Alli celupar
      Agaknya Alli dia nak buat adik ipar

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
  21. Smlm mmg ler penat bantu kenduri Pak Teh
    Sampai ke pagi inii, aku masih lagi rasa letih
    Namun hujung minggu, hati tak lagi merintih
    Dapat berjumpa dengn Mas ku si gebu putih

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Encik Budin ketua blog
    Kenapa dibiar ini goblok
    Bagi peluang ada kah elok?
    Atau seronok kena perolok?

    Binatang ini nama kojola
    Dulu kita panggil Jinggila
    Baghal ini patut disula
    Belit membelit macam ular!

    Lagak setan serupa hantu
    Konon hebat semua nak lutu
    Otak kering penuh kematu
    Merayap sini umpama kutu!

    Solat, 'wirid' menyombong diri
    Ilusi 'Mas' konon isteri
    Tak siapa nak, walaupun free
    Aci tua, tengok pun lari!

    Lari tajuk lari kata
    ilusi dongeng dia cerita
    Memang baghal hatinya buta
    kesian..berilusi dia menagih cinta!

    Pengkhianat bangsa serta agama
    Penyamun tarbus dia bersama
    Tipu Melayu dia terima
    Carut mencarut gila glamour!

    Ilmu kosong berlagak bijak
    Konon John Doe dia nak pijak
    Perasan hebat terlebih lajak
    Sekali tepis dah hilang tanjak!

    'Silat pulut' dia berlagak
    Lemah lembut jalan tak tegak
    Nak bohong dia tidak beragak
    Lagak helang ini si gagak!

    Lepas ni jangan dilayan
    Anggap saja kojola meroyan
    Tuan blog bagi kesian
    Patut kojola buang tempayan!

    Orang tak layan dia merapu
    Takde 'class' hanya penyapu
    Muka macam ikan kerapu
    Perangai buruk sakan menipu!








    ReplyDelete
    Replies
    1. Fucktun nak jadi Bambang Pamungkas
      Tapi sebalik nya jadi mcm badut sarkas
      Aku tibai sikit je, cai ini bangun bingkas
      Baru jaga tido..eh eh tidor, si belangkas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
  23. Kemain dia ini latah, Fucktun sotong lembut
    Angin dari kipas perasan macam badai ribut
    Mahu ajak ke pentas, berani bingai ini sebut
    Pantun dia pun serupa bulu puki berserabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Fucktun menyondol, serupa ibu babi bunting
    Membebel je, tak ada apa pun hujah penting
    Dibuat pantun, hanya sekadar nak melenting
    Pantun pun spt bulu puki tak pernah gunting

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Agak lama Fucktun berdiam diri serupa tugu
    Kerap kali si bingai ini terkantoi dgn ini cikgu
    Dia terasa bagai penumbuk singgah ke dagu
    Mahu reka pantun balas dia ambil seminggu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Duit AmeNo takde lagi
    Yang tinggal hanya lidah,gigi
    Ketawa sebijik hantu tinggi
    Mencarut malam hingga ke pagi!

    Anak iblis ini binatang
    Ajak jumpa tak pernah datang
    Hanya berani golek gelantang
    Kat dia ramai nak bayar hutang!

    Penyamun tarbus kuat ilusi
    Konon awek cinta dah kasi
    Yang ada hanya air liur basi
    Takde yg mahu keturunan gergasi!

    Sedarlah sikit pentaksub Bijan
    Tanah ko kering tak mungkin hujan
    Dikencing Badak ko dah lenjan
    Tak berduit nak beli jajan!

    Sedarlah baghal roda berputar
    Masa berkuasa ko megastar
    Bangsa,agama ko dah auta
    Kini dah bangsat,baru terketar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat pantun Fan Tun. Kemana tuan menghilamg. Lana tak baca pantun mukilan tuan. Tetapi yg h hari2 kat simi tak kira siang malam ialah Kejora, komen2 sampah, kopipies tak tenti2. Mcam kena sawan babi. Walau org tak layan, dia twtap syok sendiri.

      Delete
  27. Fucktun.dah kerap sgt, cgu Kejora tibai jatuh
    Dibawa mari pantun, tiada apa yg dia sentuh
    Pantun2 yg dibuat, serupa dgn kepala butuh
    Kalu gitu le rupa pantun, pentas akan runtuh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Fan Tun2 December 2018 at 11:10

    Sedarlah baghal roda berputar
    Masa berkuasa ko megastar
    Bangsa,agama ko dah auta
    Kini dah bangsat,baru terketar!

    Reply
    _____________________________________

    Fucktun tak mampu buat spt aku cipta
    Gebang saja besar hanya terlebih aota
    Dah ler panjang baris, bertabur merata
    Bunyi hujung2 baris pulak tidak sekata

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh


    Inilah jadi bila bapok nak lagak bg sado
    Nanti marah pulak kalau aku kata bodo
    Nampak sgt bingai ini tahap desperado
    Spt dulu, nak sama 'Lido', tidor jadi 'tido'

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Fucktun unta, sengaja tempah nasib malang
    Silap besar ler, dia acah 'pemantun terbilang'
    Dia cuba nak beraksi seperti harimau belang
    Tak sedar yg dirinya itu, kucing betina jalang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Kesiian Fucktun, barua keldai cai DAP China
    Hari ini, awal pagi dgn cikgu Kejora dia kena
    Pantun2 yng dibuat serupa dgn kepala bana
    Konon dia tulis buku, mau dijual mcm mana

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Fucktun perasan banglo, walhal diri bangsal
    Kapten bola jaring ,cuba cabar kapten futsal
    Pasti kini dia sdg termenung, rasa menyesal
    Dgn pemantun terbilang, dia udah cari pasal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Airmata Fucktun mengalir pipinya kini basah
    Duduk elok2, si bingai inii sengaja cari susah
    Dia serah dirii, aku ini apa lagi, balun & sesah
    Aku ini pun, mmg lah sdg cari bahan belasah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Dia dah belah cabut ker, Fucktun memerang
    Awal tadi, kemain lagi, mari berlagak garang
    Petang nanti, mungkin siap pantun dikarang
    Itu ler, kalu diri bingai, usah nak cabar orang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Hari ini Fucktun bingai betul2 terlangkah kiri
    Silap besar le dia, tercabar pemantun bistari
    Dia dah tak punya pilihan lagi melainkan lari
    Nanti, dibuat alasan spt Suman, sbb kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  35. Fucktun awalnya, serupa anjing menyeringai
    Tetapi kini terkebil2, spt tercekik kuih dangai
    Sudah tidak nampak lagi, kelibat itu si bingai
    Agaknya terlalu panas, dia terjun dlm sungai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  36. Inilah jadinya bila dgn marah mari nak terjah
    Fucktun masuk melatah, tanpa apa isi hujah
    Anak tikus mondok cuba nak berlagak gajah
    Kena cgu Kejora taji terus dia monyok wajah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  37. Melayu oh melayuku..
    Pedih sungguh pedih d tusuk sembilu..
    Pengkhianatan menjadi lagu puak ini kehadapan maju..
    Tiadalah mereka segan serta malu..bertopengkan amanat menimbakan harta rakyat di saku..
    Bersumpah setia melempias nafsu..
    Mengaku beriman petangai hantu..puak banjingan ini d putuskan kepala satu persatu..

    Kehkehkeh hehhehheh hehmelayumelayuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg kau meratus ini duhai kawan
      Bunyi pun, serupa anjing mengawan
      Tak takut ke nanti dikata gila sawan
      Dgn Alli, tak mahu ke lagi nak lawan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. bro..
      tiada kata secantik bahasa..
      ini lah bahasa ku dapat berkata2..
      namun x secantik apakan daya..
      musuh x ku cari hati mau baik be

      Delete
  38. Kerajaan perlu 'membogelkan' Tabung Haji sampai ke hujung rambut supaya rakyat tahu dengan apa dan siapa yang mereka menaruh harapan Utama iaitu untuk menunaikan Ibadah Haji.


    Suci kah simpanan atau pelaburan mereka dalam Tabung Amanah ini?


    Ramai kekawan ada mengomel bahawa pekerja di TH agak sombong bila berurus dengan penyimpan dan kurang bijak mengendalikan uruan dipejabat mereka.


    Adakah ini disebabkan kelemahan Pengurusan sehingga sikap yang kurang elok ini terbawa-bawa sampai ke peringkat bawahan?

    Saya rasa TH ni kena dirombak semua sekali!

    ReplyDelete
  39. Fucktun spt orng gila sawan tak makan ubat
    Terkam masuk, konon nak lagak mcm Jebat
    Tapi berbirat belakang cgu Kejora tibai sebat
    Yg dia dpt maruah calar, ingat nak jadi hebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  40. Kesian Fucktun, DAP kafir harbi punya keldai
    Tak sedar diri bingai nak tunjuk lagak pandai
    Sakit yg dia dapat, maruah diiri pula tergadai
    Baru mau mula berjaja, terpaksa tutup kedai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Woi Wak Kengkang Kejora. Tak habis2 dgn komem2 sampah, asyik kopipies. Takde yg nk baca la. Tpi lau ni kan je is tak malu. Mana ada malu, betkulitkan Mak Badak agaknya.
    Aku harap kau dimasuklan ke wad hila cepat

    ReplyDelete
  42. That is the way to go.🤩 Rafizi can stand on his feet.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...