Saturday 15 December 2018

PELOMPAT PARTI LEBIH HINA DARIPADA PELACUR JALANAN, SUDAH TIBA MASANYA UNDANG2 ANTI LOMPAT PARTI PERLU DIKUATKUASAKAN


Episod keluar parti secara berkumpulan melibatkan pemimpin UMNO kebelakangan ini dan dijangka akan terus berlaku lagi adalah perbuatan yang paling hina lagi menjijikkan.


Ini kerana mereka keluar parti bukan kerana berbeza perjuangan, disisihkan atau alasan kononnya untuk memastikan kepentingan rakyat terbela, tetapi semata-mata kerana UMNO sudah tidak lagi berkuasa untuk memewahkan mereka dengan jawatan, kedudukan serta ganjaran.


Kalau hari ini UMNO masih berkuasa, pastilah pelompat-pelompat tersebut parti akan mengatakan UMNO adalah parti yang benar, ikhlas untuk rakyat, malah perjuangannya mendatangkan pahala hingga ke syurga.


Tetapi, disebabkan UMNO sudah hilang kuasa, timbullah kata-kata UMNO sudah tiada hala tuju, perjuangannya sudah tersasar, tidak sesuai dengan jiwa dan macam-macam lagi.


Meskipun semua yang keluar itu memilih untuk menjadi wakil Bebas buat sementara waktu, tetapi hampir pasti mereka akan menyertai Bersatu akhirnya,  parti pimpinan Tun Mahathir Mohamad yang pernah mereka caci, hina dan maki sesarat-saratnya sebelum ini.


Tidak cukup dengan Bersatu yang dicaci, dihina dan dimaki, Tun Mahathir sendiri sarat dengan cacian, hinaan serta maki hamun oleh mereka yang sama.


Hanya kira-kira tujuh bulan masa berlalu, setelah UMNO tiada kuasa dan Bersatu serta Tun Mahathir kini menjadi paling berkuasa, tanpa rasa malu dan maruah diri entah letak di mana, mereka kini mencemuh UMNO konon tiada lagi halatuju, sudah tersasar dan tidak lagi sesuai dengan jiwa serta perlu meninggalkan parti itu demi untuk menjamin kelangsungan menjaga rakyat dan pengundi.


Pooorahhhh....


Tidak lain alasan mereka keluar UMNO itu hanyalah kerana kepentingan diri sendiri semata-mata. Noktah.


Mereka sebenarnya adalah golongan yang kemaruk jawatan dan kedudukan kerana tidak sanggup menjadi pembangkang, selain sedar dengan cepat-cepat beralih parti, kalau pun tidak berpeluang menjadi menteri atau timbalan menteri, sekurang-kurangnya jawatan sebagai pengerusi agensi kerajaan ternampak ada peluang untuk diisi.


Kebetulan pula, Tun Mahathir semacam sengaja membiarkan banyak jawatan pengerusi agensi kerajaan terbiar kosong begitu saja tanpa mahu memenuhkannya dengan mereka yang berkelayakan daripada Bersatu, PKR, DAP dan Amanah serta yang berjuang menumbangkan UMNO/BN sejak daripada awal lagi.


Jika benar mereka ada harga diri dan nilai moral sebagai pegangan jati diri, waima menjadi kerajaan atau pembangkang sekali pun, mereka wajib kekal bersama parti yang memberikan tiket bertanding dalam pilihanraya kepada mereka.


Rakyat tentu boleh faham jika parti yang disokong sudah bertukar daripada kerajaan kepada pembangkang. Mereka tidak mungkin meminta atau menuntut yang lebih-lebih kalau sudah berlaku pertukaran status.


Tambahan lagi, tugas wakil rakyat bukan semata-mata memberi sesuatu dalam bentuk kebendaan, tetapi kehadiran dalam susah dan senang bersama pengundi itulah yang lebih penting.


Andai kebendaan semata-mata yang diperlukan pengundi, sudah tentu  Pas atau DAP dan PKR ketika menjadi pembangkang dahulu, tidak mampu memenangi sebarang kerusi dalam pilihanraya.


Yang jelas tidak tahan dengan berubahnya status UMNO daripada kerajaan kepada pembangkang ialah wakil rakyat itu sendiri. Disebabkan terbiasa ada pejabat dan kereta percuma, elaun puluhan ribu sebulan dan cuti ke luar negara yang ditanggung kerajaan, mereka kini sengaja mencari alasan untuk kembali kepada penghidupan cara lama.


Apa lagi, maka melompat partilah caranya!!


Melompat atau meninggalkan parti bukan kerana dipecat atau disingkirkan dan bukan juga kerana berlaku perselisihan, tetapi hanya disebabkan parti lama sudah kehilangan kuasa, adalah perbuatan paling hina dari segi menjual maruah diri, malah lebih jijik berbanding pelacur kaki lima yang menjual diri mungkin hanya untuk sesuap nasi.


Sekurang-kurangnya pelacur hanya menjual diri untuk mengisi perut yang lapar, tetapi pelompat ini melacurkan perjuangan untuk memenuhi hawa nafsu mereka yang tidak bertepi.


Kalau ada maruah serta harga diri, mereka ini seharusnya meletakkan jawatan dan membiarkan pengundi memilih Ahli Parlimen atau wakil rakyat yang baru untuk menggantikan mereka.


Lagi pun, bukankah antara alasan keluar parti ialah kerana susahnya menjaga rakyat berikutan sudah bertukar daripada kerajaan kepada pembangkang?


Dengan meletakkan jawatan dan membiarkan pengundi memilih wakil rakyat baru, maka mereka dengan sendirinya akan terlepas daripada bebanan menjaga rakyat untuk tempoh yang seterusnya.


Namun, mengapa tiada yang mahu meletakkan jawatan?


Tidakkah ini bermakna yang dikejar sah hanya kepentingan untuk diri sendiri semata-mata?


Dalam hal ini, meskipun kita tahu Tun Mahathir tidak bersetuju dengannya, Pakatan Harapan mesti mengusulkan undang-undang anti lompat parti dikuatkuasakan dengan segera.


Alasan Tun Mahathir menolak undang-undang itu dengan hujah sistem demokrasi membenarkan sesiapa melompat parti, adalah hujah yang longgar serta boleh dipertikaikan.


Beliau harus mengutamakan keinginan untuk mewujudkan sistem politik yang sihat, berintergriti dan memberi lebih kebaikan kepada masa depan negara, berbanding memikirkan muslihat yang boleh menguntungkan kepentingan politiknya.


DAP dan PKR, dua parti yang paling banyak kerusi dalam Pakatan Harapan serta diketahui berjuang untuk politik nilai, kewibawaan dan intergriti, harus tidak jemu berusaha meyakinkan Tun Mahathir  berkenaan undang-undang anti lompat parti itu.


Tiada lompat parti adalah lebih baik untuk rakyat dan negara, malah pengundi lebih terjamin dan tidak akan dikhianati sesuka hati.


Cuma, bersekali dengan memperkenalkan undang-undang anti lompat itu, mereka yang berbuat demikian selain akan gugur statusnya sebagai wakil rakyat secara automatik, mereka mesti dibenarkan bertanding semula dalam pilihanraya kecil sama ada mewakili parti yang baru disertai atau sebagai calon Bebas.


Peraturan sekarang yang membenarkan sesiapa melompat parti, tetapi tidak boleh bertanding semula selama lima tahun jika meletakkan jawatan nampaknya tidak lagi relevan.


Bermakna, undang-undang anti lompat ini masih membenarkan untuk seseorang itu melompat menyertai parti lain, cuma dengan syarat kerusi mesti dikosongkan dan jika benar-benar handal sebagai wakil rakyat,  bertandinglah semula dalam pilihanraya kecil yang akan diadakan berikutan kekosongan itu.


Oleh kerana sebelum ini alasan tidak boleh bertanding itulah yang sering dijadikan sandaran untuk mereka mengelak daripada meletakkan jawatan, maka pembatalan undang-undang berkenaan berserta syarat boleh bertanding semula akan menguji wibawa serta intergriti sebenar semua wakil rakyat yang kita panggil "Yang Berhormat" tetapi sebahagiannya berkelakuan lebih jijik daripada pelacur di jalanan. (ShahbudinHusin 15/12/2018)

77 comments:

  1. Pandai budin cover boss dia!!huhu

    Sy cadangkan buat akta hukuman mati siapa lompat parti!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika hidup dlm dunia Melayu, melayu adalah manifestasi bangsa yg busuk hati dan bermulut manis.

      Jika terserempak seekor melayu yg jujur, nescaya sayalah orang pertama yg WAJIB MEMBUNUH DIRI.

      Delete
    2. lain macam bunyi Enculez nihhhh!!!

      jangan-jangan salah masuk bloq kot!!

      Delete
    3. Bior je la dia orang nak lompat melompat di musim hujan ni.... silap lompat jatuh pocah kepalo. Biyo je proses PEMBERSIHAN UMNO berlaku. Semoga selepas ini UMNO hanya dianggotai oleh orang- orang yang benar- benar iklas berjuang untuk rakyat, negara dan bangsa. Tapi jangan sekali- kali ajak PAS masuk ....habis rosak susu setempayan dibuatnya. Sebab yg tinggal dlm PAS sekarang ini bodoh-bodoh piang belaka....

      Delete
    4. Tepuk dada tanya selera.
      Jika tanpa bersatu dalam ph, adakah suara melayu kuat untuk mempernuangkan hak orang melayu dan islam?
      Berapa ramaikah ap amanah yang ada pengalaman pentadbiran pusat.
      Berapa ramaikah ap pkr melayu yang ada pengalamam pentadbiran pusat.
      Mampukah ap melayu pkr dan amanah menghadapi tekanan dari ap bukan melayu yang mendesak kerajaan menunaikan permintaan mereka.
      Pendidikan umpamanya.....
      Siapa yang kuat menentang ap umno masuk bersatu?
      Ada pihak melayu takut hilang pengaruh nak jadi pm.
      Ada satu pihak yang nak jadi malaysia baru....1 untuk kau, 1 untuk aku. 2 untuk kau 2 untuk aku.
      Mampukah bakal pm mempertahankannya atau mengadai demi jawatan.
      Nak tunggu pru15, mampukah lelaki tua 93 tahun bertahan dengan asakan.

      Delete
    5. Hang memang bodo joe! Orang tak kisah org umngok nak lompat masuk ppbm yg orang bising ialah yb2 umngok yg terhegeh2 nak masuk ppbm ni yb2 yg dulu kalut separuh mati sokong ketua kleptokrat bukan setakat sokong malah ikut buat menyamun dan menyangak rakyat dah la tu pi belagak macam rakyat hamba depa semua. HAKTUIH...la kat depa.

      Delete
  2. Pandai budin cover boss dia!!huhu

    Sy cadangkan buat akta hukuman mati siapa lompat parti!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapalah yg nak pakai saranan seorang yg tak mau bertanggungjawab, tak ada jati diri dan oenakut/pengecut.....!!

      Delete
  3. Ubahlah panggilan yb tu. Tukar jadi tok wakil. Biar ego mereka tu turun sikit. Apa punya tok wakil yang suka2 melompat macam itu... ingat rakyat tak panas hati ke...

    ReplyDelete
  4. Betul tu bang. Elok disegerakan undang2 anti lompat parti tu..! Menyampah pulak tengok muka geng2 tengik yang keluar amno tu. !

    ReplyDelete
  5. Ada baik dan buruk, buruk bagi kita, baik bagi org,duduk tempat lama tiada perubahan sikap, nak keluar kena cerca.. ph kena ambil kesempatan dgn mereka,sokongan mereka dialu2kan,masuk rumah nanti dulu,nak masuk rumah pastikan bebas rasuah dan buat aku janji tidak meminta apa2 jawatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong!

      Tidak semua lompat parti tu buruk!

      Ikut masa!

      Waktu sekarang yg terbaik, kalu pilihannya PPBM!

      Kita kena kuatkan kuasa politik Melayu balik!
      selepas UMNO masuk jurang!

      Ikut pelan yg dirancang Tun. Kita selamat.

      Tak sangka Budin pon kurang ceredik no...

      Delete
    2. Aku nak tengok apa lagi ilham bodoh si fizi!

      Delete
    3. Kesimpulannya sng sj PS.
      Kalau dari PH lompat ke BN, buruk.
      Kalau dari BN lompat bagi PH menang mcm di Perak tu, baik.

      Delete
  6. kalau dah semua yb umno lompat parti. yg tinggal hanya parti pas shj yg akan melihat cara untuk terus bersama dgn umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua AP UMNO akan masuk PPBM.
      Yang kepala bana! Yang suka menyalak kat parlimen
      pasti akan kekal.Mereka inilah yg akan bergabung
      cuba jatuhkan PM sekarang.Tapi mereka akan tewas
      terus!!!

      TEORI SAUDARA KITA ,JOHN DOE SEMAKIN HAMPIR JADI
      KENYATAAN!!

      Delete
  7. Haramkan sama letak jawatan wakil rakyat demi memberi laluan emas dgn adanya pilihanraya kecil. Jadi bijaklah sikit Tn Shahbudin. Politikus jgn ingat RAKYAT ni mcm kerbau yg boleh dicucuk hidung. PRK PD satu contoh kehinaan pelacuran politik. Bersikap adil Tn Shahbudin. Ketaksuban Tuan kpd PM menunggu membutakan hati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan ketaksuban tuan pada yb umngok untuk masuk ppbm, membutakan hati!

      Delete
    2. Rasanya Budin nihh dah tiada ketaksuban kepada PM.
      Tengok cara ulasannya,dia dah conner kat lain.
      Samada dia sedar atau tidak sedar.

      Tapi saya sedar!!!!!

      Delete
  8. masih menantikan komen JohnDoe antara yg bernas dan bertunjangkan kebenaran...

    ReplyDelete
  9. Bagi para idealis demokrasi, langkah melompat parti oleh seseorang wakil rakyat merupakan suatu tindakan khianat terhadap mandat pengundi.

    Bagi para realis pula, tindakan itu merupakan sebahagian daripada percaturan politik. Tidakkah politik merupakan seni serba mungkin bagi mendapatkan kuasa? Maka tidak salah untuk melakukan percaturan politik.

    Terdapat satu peristiwa politik yang juga berkaitan usaha menarik ahli2 parlimen UMNO yang berlaku 10 tahun lalu. Usaha yang kemudiannya dikenali sebagai Langkah September

    Peristiwa itu adalah usaha Datuk Seri Anwar Ibrahim hendak menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat di peringkat Persekutuan dengan menarik ahli parlimen Barisan Nasional (UMNO). Usaha beliau gagal. Jadi agak janggal apabila pendokong dan penyokong PKR menyatakan kekesalan mereka atas insiden MP Umno keluar parti dan menyatakan sokongan terhadapan Tun Dr.M. Apakah mereka juga mengamalkan sikap yang diamalkan oleh pemmpin2 Pas iaitu bersikap "wal harammu, wal halalku"?

    ReplyDelete
  10. Masa ADUN BN Perak lompat bagi PH menang di Perak, Budin tak kata pelacor pulak..
    Udah2 ler Budin Langau...

    ReplyDelete
  11. PPBM.dlm PH, ibarat macam kapal yg bocor
    Ditekan PKR, mereka tak lama le lagi hancor
    Ketua PPBM, sudah rasa panas nak melecor
    Terpaksa lah kutip AP Umno, serupa pelacor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila aku tanya Mas, pasukan mana dalam EPL yang dia minat.Dia jawab Arsenal masa Wenger dulu.

      Laaaaa...tak sangka...sama macam aku..kih...kih

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Selagi ada mantera jampi, wirid, zikir "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh" syaitan, Insya Allah impian Kejora tak akan dimakbulkan.

      Delete
  12. Da tergugat ke broo..hahaha..politik malaysia biasalah..cite lompat ni da lama..2008 dulu pun dsai da canang..tapi kelaut..hahaha..

    ReplyDelete
  13. permainan catur (chess) d antara 'grand master' dgn 'pretender to the throne' sdg kita tonton secara 'live'.

    saya ramal kan yg pelawaan utk tun m memimpin UMNO akan lebih bersemangat apabila ds zahid berjaya d singkir.

    ia nya akan d terajui olih pemimpin2 yg masih kekal memegang jawatan2 penting dlm umno sekarang.

    amat sukar utk tun m menolak 'anak kandung' nya. melayu d bawah umno/bersatu akan bangkit semula tanpa semua 'pemgkhianat' yg wajib juga d singkir.

    sdr lks tlh akui bahawa mustahil 'malaysia baru' d bawah kepimpinan tun m akan berjaya tanpa penglibatan kaum melayu.
    barang d ingat bahawa dokongan kaum melayu sudah merosot (ini perkiraan saya) drpd 30% ( kajian merdeka centre) apabila janji2 menifesto yg melibatkan kaum melayu masih gagal (setakat ini) d kotai.

    mahu tidak mahu, kita poerlu akur yg politik kita masih berteraskan 'perkauman'. dlm erti kata yg lain 'rasis'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak rahman yg saya hormati,
      Pak rahman kata sokongan org melayu makin merosot apabila janji manifesto dimungkiri. Secara logiknya tunaikan lah janji manifesto PH utk menarik balik sokongan org melayu yg konon nya dah hilang tu.

      Delete
    2. politik orang2 melayu dari dulu lagi tidak menjurus kepada rasis atau perkauman...tapi malangnya kaum2 pendatang kat negara ni masih tak faham atau sengaja buat2 tak faham tentang ketuanan melayu dan hak2 melayu yang termaktub dalam perlembagaan.

      Tengok aje lah..bila puak2 depa dapat kuasa politik dalam kerajaan sekarang, lepas satu satu kenyataan yang berbaur rasis dan perkauman telah dikeluarkan oleh mereka..kononnya selama ni puak2 mereka telah tertindas dengan begitu dahsyat sekali oleh kerajaan melayu di Msia ni.

      Dah tentu lah jika DAPigs dan Hindraf serta puak2 pendatang yang sewaktu dengannya terus memainkan isu rasis dan perkauman ni, dah tentu lah akan mendapat retaliation yang sewajarnya dari bumiputera melayu ..dengan tujuan yang amat dituntut iaitu untuk mengajar dan mendidik mereka sapa sebenarnya tuan besar di tanah air tercinta ni !!!!

      Delete
    3. kelapa matang n geng najib,

      saya rasa tidak perlu saya memberi respon.

      baca lah catatan saya mengenai tragedi 13 mei '69.

      memadai lah jika saya katakan buat masa ini, sukar utk kita keluar drpd kepompong politik perkauman.

      pemimpin terdahulu kita mungkin terlalu gopoh n ghairah utk mencapai kemerdekaan n bersetuju dgn syarat2 yg d kenakan olih pihak penjajah.

      begitu juga bila kita bersetuju utk menubuhkan Malaysia, dgn secara tidak langsung kaum bukan melalyu (terutama kaum cina)telah menjadi lebih dominan.

      jika Singapura tidak d singkir, besar kemungkinan Lee Kuan Yew pd ketika itu sudah pun layak d pilih selaku PM malaysia.

      kedudukan tun m dlm PH tidak lah saperti PM ke 4.

      itu lah sebab nya tun memerlukan suara yg dominan dlm kerajaan utk beliau lebih 'assertive' terhadap keperluan kaum melayu.

      saya rasa umno/bersatu bolih mengujudkan scenario ini.

      wallahu'alam.

      Delete
  14. Dulu bukan pkr pun ada gunakan strategi lompat parti untuk tumbangkan kerajaan? Double standard? Cuma jangan sampai yang korup pun diterima cukuplah.

    ReplyDelete
  15. Budin - Kita undi individu, bukan Parti politik. Ini adalah asas prinsip sistem demokrasi yang dipakai secara universal.

    Jika MP ubah pendekatan politik atau Parti dilabel katak dan terpaksa hilang kerusi ... apa jadi jika Parti politik yang ubah pendekatan politik dan tukar Pakatan??? Contohnya ... PAS tinggalkan PR, sokong UMNO Najib?? Atau Parti2 Komponen tinggalkan BN???

    Tambahan lagi .... jika MP terpaksa hilang kerusi jika tinggalkan Parti politik atau dipecat Parti Politik ..... bukan kah secara tidak langsung .... kuasa besar Autokratik akan jatuh ke tangan individu2 yang menjadi Presiden Parti??? Sistem yang benarkan individu berkuasa Autokratik .... bukan lah Demokrasi.

    Jadi ... tiada apa masalah dgn Sistem demokrasi sedia ada. Jika rakyat Tolak MP2 tukar pendekatan politik dan jadi katak ke parti lain .... rakyat ada hak dan peluang tak undi MP tersebut di PRU akan datang.

    Tambah lagi ... bukan semua katak tak baik. Tanpa katak2 macam Tan Sri M, Muhkriz dan Shafie ... tiada BERSATU, tiada Warisan .... tiada PH. Tanpa katak2 mcm Khalid Samad, Dr Zul, Hanifa .... tiada AMANAH, tiada PH.

    Tiada masalah dgn sistem sedia ada yang adil dan selaras dgn prinsip universal demokrasi.

    ReplyDelete

  16. اين اياله جمڤوتن خاص كڤد اورڠ ملايو اسلام سهاج .

    سيلا ماسوق ك ڬروڤ t.me/semboyan اونتوق كيت برسام سام د باوه ساتو بومبوڠ اونتوق برساتو سسام اسلام

    ReplyDelete
  17. Bukan ke projek katak mengatak ni bos anda yg perjuangkan sabelum ni. Malangnya yg dikejar terlepas, yg d gendong tercicir( dun perak). Politik wang pun bos anda lah mulakan dlm umno, bukan org lain. Terbarai umno n mungkin deregistered x lama lagi olih krana gejala politik wang yg dia mulakan. Skrg anda mnyendeng2 pd pak sheikh ni umpama dia malaikat dan org yg lakukan apa yg dia ganas laku dulu smuanya lebih gampang pd pelacur. U are showing your stupidity my dear friend

    ReplyDelete
  18. Doe & Gora mana dia yg dikata karamah Tun
    Malaysia mlm ini nampak jadi serupa kartun
    Serangan pun tumpul liar je melantun-lantun
    Buat rugi je, 90 minit aku tercegat menonton

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Doe, kau kata TDM ada karamah, apa barang
    Malaysia mmg nyata tumpul, bila menyerang
    Bukan sj Malaysia dah jatuh ke dalam jurang
    Dekat nak abis pemain pula tinggal 10 orang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak!!!
      Ingatkan Kejora minat netball saja!
      Rupanya bola pon...

      Tak sangka.....Tak sangka.....

      lembot.....lembot.....

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Kalau kita citer pasal lompat parti ni...dah tentu lah persoalan maha besar yang timbul ialah...Ada kah tambahan Kerusi PPBM suatu Ancaman Buat PKR-DAP????


    Sebelum PRU14 bagi mencandukan para pengundi. Pakatan mencanang jika menang PRU tol akan dihapus, minyak aka turun, hutang Felda hapus, hutang PTPTN mansuh, harga barang turun dan macam-macam lagi janji.

    Lepas sahaja menang, tiada satu janji yang berjaya dilaksanakan.

    Kini lahir pula candu versi baru iaitu kena capai 2/3 majoriti kerusi pula untuk laksana?

    Adakah rakyat bakal ditipu sekali lagi?

    Ketara sekarang kalangan Ahli Parlimen UMNO tertipu terlebih dahulu. Cuma belum sedar.

    Apakah matlamat 2/3 kerusi ini menguntungkan rakyat? Atau sebenarnya menguntungkan Pakatan bagi membolehkan mereka merubah dasar-dasar dengan mudah?

    Atau....ia satu batu loncatan buat PM, Tun Mahathir dalam mengukuhkan kedudukan PPBM dan terutama anaknya Mukhriz Mahathir dalam Pakatan.

    Situasi ini memberi tamparan hebat buat DAP sehingga turut sama kelam kabut menjemput UMNO untuk lompat ke parti mereka.

    PKR sebenarnya lebih terkesan apabila sokongan parti yang sudah terbahagi dua kem di mana satu kem condong kepada Tun Mahathir.

    Lucu bila mengenangkan PKR yang lahir dari era reformasi melawan Tun Mahathir.... Kini menjadi pejuang untuk Mahathir.

    Matlamat menjatuhkan Mahathir sudah bertukar menjadi menjulang Mahathir.

    Apa-apa pun tambahan kerusi akan terus berlaku sehingga hujung bulan ini. PKR-DAP cuba tampak tenang sebenarnya sudah mula membuat percaturan sulit bagi merencana plan A, B dan C bagi menghadapi kelicikan Mahathir.

    Warna-warni pertembungan kem anti Mahathir dan pro Mahathir akan kelihatan sikit masa lagi.

    Agak2 korang lah... Sudahkah ahli2 serta pemimpin2 DAP dan PKR dah betul2 bersedia untuk menghadapi kejutan itu nanti?
    Jawab..jangan tak jawab bhai saab!!!

    ReplyDelete
  22. Old Suman tried to attract, readers attention
    But this evil just talk big only, no hard action
    Being challenged he shows lots of diversion
    Unlike Kejora, rigid and full of determination

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulis BM pun tak betul, inikan pula BI.

      Wtf.....!!

      Delete
  23. Suman bapok pelir lembik kini udah kembali
    Dah lama barua ni jadi aku punya bahan buli
    Dlm Cap Munge, si bebal ni hanya tahap kuli
    Mmg badut pak lawak ni asyik bikin hati geli

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Buktinya - doa & kutukan sesat sampai saat ini belum pernah satupun mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
  24. Mula2, aku cabar Suman ke JB, hari Krismas
    Masa itu, aku tak sangka kedatangan si Mas
    Kalu tiidak, kat Dtrn JB, si tua itu akan lemas
    Telor si bapok tua ini akan aku ramas-ramas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnya dia mengaku dia tak turun pun menemui saya.

      Sebenarnya dia nih betul2 takut & telorya kecut untuk berdepan dgn saya.

      Delete
  25. Hoii ..Tokong Kit Sial , Ah beng dan DAPigs..jangan harap lah UMNO nak join korang..tunggu lah sampai kucing bertanduk korang semua beb !!!! Tak caya keer..cuba korang dengar apa kata presiden UMNO ni!!!

    UMNO Tidak Akan Bekerjasama Dengan Dap – Zahid

    Presiden UMNO Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menegaskan, UMNO menolak kerjasama dengan Dap dan tidak akan berkompromi dengan agenda yang meminggirkan Islam dan Melayu dilakukan secara halus atau terang-terangan.

    Justeru jelas beliau, ahli-ahli UMNO di semua peringkat hendaklah merapatkan saf dan mengenepikan sebarang perbezaan pendapat dan pendirian demi penyatuan UMNO untuk melunaskan tanggungjawab kepada agama, bangsa dan tanah air.

    "UMNO juga akan bekerjasama dengan Pas untuk terus menterjemahkan agenda Islam dan Melayu serta menghormati kepelbagaian agama dan kaum di negara ini.

    "Saya yakin masih ramai yang mahu terus bersama UMNO biar pun UMNO sebagai parti pembangkang malah sokongan kian bertambah agar UMNO semakin perkasa," ujar beliau dalam satu kenyataan media.

    Zahid turut menegaskan tidak akan tunduk kepada desakan segelintir orang yang mahu beliau mengundurkan diri.

    Jelasnya, beliau hanya akan patuh kepada peraturan dan perlembagaan UMNO yang menentukan, jika dua per tiga perwakilan dalam Perhimpunan Agung UMNO Khas menentukan untuknya mengundurkan diri.

    "Saya juga akur dengan permintaan ahli-ahli akar umbi yang mahu agar UMNO terus dimantapkan dan mendokong UMNO semula selepas PRU-14," jelas beliau lagi.

    ReplyDelete
  26. Majoriti orang melayu di negara ni betul2 tak faham kenapa kita terlalu taksub dengan isu MP2 dan ADUN2 UMNO lompat keluar parti..sedangkan kita membutakan mata aje kepada isu yang lebih besar iaitu...Bangsa DAPigs sedang giat merompak aset2 melayu di negara ni!!!

    Jom kita dengar luahan sorang pejuang melayu tentang isu aset2 yang sedang dirompak dengan rakusnya ni...

    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    Terlebih dahulu, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada umat Islam di seluruh negara kerana membantu menjayakan perhimpunan menentang ICERD pada 8hb Disember 2018.

    Perhimpunan tersebut merupakan perhimpunan terbesar yang pernah diadakan dalam sejarah tanahair ini apabila berjaya mencatatkan kehadiran seramai hampir 1.5 juta orang yang sebulat suara melaungkan hasrat mereka untuk menghancurkan Bangsa DAP.

    Penghargaan ini turut saya tujukan kepada Dato’ Azwanddin Hamzah selaku penasihat tetap kehormat Gagasan Tiga, kerana menerusi kewibawaan beliau, barisan kepimpinan G3 telah begitu banyak menimba semangat kepahlawanan dan perjuangan sehingga mampu melaksanakan tanggungjawab sebagai umat Allah, sejajar dengan misi kami untuk memupuk perpaduan ummah serta memperkasakan keunggulan institusi Raja-Raja Melayu

    Saudara saudari yang saya kasihi sekalian,

    Bagaimanakah perasaan anda sekiranya tahu, bahawa segala urusan perjalanan Jemaah Haji dari Malaysia ke Makkah setiap tahun bakal dicatur Bangsa DAP, iaitu satu bangsa yang telah berdekad-dekad lamanya mencemuh institusi-institusi Melayu berteraskan Islam serta memecah belahkan kaum Melayu-Islam?

    Apakah saudara-saudari tidak akan rasa terkilan, sekiranya mendapat tahu, bahawa bangsa yang selama ini mengutuk, menghina dan memfitnah para pemimpin Melayu-Islam bakal menguasai aset-aset yang bertujuan membantu mereka yang ingin mengerjakan ibadat yang difardhukan Allah s.w.t?

    Apakah ini yang dimaksudkan Malaysia Baru yang dilaung-laungkan Bangsa DAP sebelum Pilihan Raya Umum ke-14?

    Saudara saudari sekalian,

    Wujudnya Lembaga Tabung Haji adalah hasil saranan seorang tokoh ekonomi yang tidak asing lagi di kacamata Melayu-Islam, iaitu Profesor Diraja Ungku Abdul Aziz bin Ungku Abdul Hamid.

    Menerusi kertas kerja beliau yang bertajuk “Rancangan Membaiki Ekonomi Bakal-bakal Haji,” satu Perbadanan Wang Simpanan Bakal-bakal Haji telah ditubuhkan pada bulan November 1962 bagi menguruskan segala aspek perjalanan Jemaah Haji dari Malaysia ke Makkah.

    Tidak lama kemudian, bagi memantapkan lagi perkhidmatan dan kemudahan kepada bakal-bakal haji, kerajaan persekutuan memutuskan supaya perbadanan tersebut digabungkan dengan Pejabat Urusan Hal Ehwal Haji yang pada ketika itu berpusat di Pulau Pinang.

    Pergabungan kedua-dua institusi tersebut berlaku pada tahun 1969. Tidak ramai yang tahu, bahawa pergabungan itulah yang menjurus kepada tertubuhnya Lembaga Tabung Haji, atau nama singkatnya, Tabung Haji (TH).

    Tertubuhnya lembaga tersebut di bawah Akta Lembaga Urusan dan Tabung Haji 1969 adalah bertujuan untuk membolehkan kaum Melayu-Islam menyimpan secara beransur-ansur bagi memenuhi perbelanjaan menunaikan fardhu Haji.

    Lembaga tersebut turut membantu umat Islam menjana modal dari simpanan bagi perbelanjaan lain yang bermanfaat, di samping membenarkan pendeposit mengambil bahagian yang lebih berkesan di bidang penanaman modal melalui cara yang halal dan berlandaskan prinsip-prinsip Addeen untuk dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakan2 ku sehidup semati sekelian...Alangkah anehnya, bahawa tertubuhnya TH ini sememangnya mempunyai pertalian sejarah yang rapat dengan negeri Pulau Pinang, iaitu negeri yang sejak kebelakangan ini menjadi pusat operasi strategik Bangsa DAP dalam mencatur perbalahan dikalangan orang Melayu-Islam.

      Penubuhan TH turut berkait rapat dengan niat Allahyarham Tunku Abdul Rahman untuk mengelakkan runtuhnya struktur ekonomi orang Melayu-Islam, yang pada ketika itu, terpaksa menjual ternakan dan harta benda warisan bagi mencukupkan belanja ke Tanah Suci.

      Sedihnya, biarpun DAP pada ketika itu sedang khusyuk melaung-laungkan prinsip kesamarataan ekonomi antara kaum di Pulau Pinang, tidak ada satu apapun usaha dari barisan kepimpinannya untuk memperjuangkan nasib orang Melayu-Islam di luar bandar yang dilanda kemiskinan teruk sebaik sahaja selesai menunaikan fardhu Haji.

      Saudara saudari sekalian,

      Bukan niat saya untuk menuding jari terhadap Bangsa DAP kerana tidak mengendahkan nasib para Jemaah Haji.

      Apa yang menggores perasaan saya ialah kesedaran, bahawa tatkala puak-puak yang bersekongkol dengan Lim Kit Siang sedang asyik memperjuangkan konsep “nation building” berteraskan prinsip kesamarataan, usaha Allahyarham Tunku Abdul Rahman meningkatkan ekonomi Melayu-Islam menerusi TH-lah yang akhirnya menjadi bahan pertikaian.

      Apa yang membakar jiwa saya, adalah hakikat, bahawa tatkala golongan Melayu-Islam di luar bandar sedang ditimpa kemusykilan, Lim Kit Siang asyik mempersoalkan hak mereka dan kedudukkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa rasmi kebangsaan sehinggalah timbul keresahan di kalangan raja-raja Melayu dan kaum Melayu-Islam terhadap Bangsa DAP.

      Pucuk pangkalnya, bukan hanya perjuangan Kit Siang pada ketika itu bertumpu kepada Bangsa DAP semata-mata, beliau tidak sedikitpun gentar mahupun bertolak ansur dalam mempersoalkan segala apa yang berkaitan Melayu-Islam, biarpun tindak-tanduknya menyebabkan sebahagian besar daripada umat Islam berasa begitu tertekan.

      Tingkah lakunya yang secara tidak langsung memperlekehkan nasib kaum Melayu-Islam begitu menggores perasaan mereka, sehinggalah timbul ura-ura bahawa mereka yang turun ke padang pada 13hb Mei 1969 mula dahagakan darah beliau dan tertanya-tanya di manakah beliau berada ketika tercetusnya rusuhan perkauman.

      Ya, sungguh dahsyat Bangsa DAP ini, sehinggakan sanggup mempertikai segala apa hak istimewa yang di amanatkan Perlembagaan Persekutuan kepada orang Melayu-Islam, biarpun ekonomi Melayu-Islam pada ketika itu sedang merudum di ambang keruntuhan.

      Sungguh hinanya manusia yang bernama Lim Kit Siang ini, yang bukan hanya tidak pernah bertaubat, malah terus bertekad untuk meletakkan ekonomi Melayu-Islam di bawah tapak kaki Bangsa DAP.

      Hari ini, beliau telah dengan jayanya membawa puak anti-Islam ke tampuk kepimpinan negara dan sedang giat berusaha merompak segala aset milik Melayu-Islam.

      Sekiranya dibiarkan, akan sampai satu masa apabila kami umat Islam terpaksa menunduk kepada Bangsa DAP, dan akur, bahawa merekalah yang unggul, kamilah yang hina.

      Saudara saudari sekalian,

      Sudah tiba masanya kami hamba Allah dan umat Nabi s.a.w bertindak menghapuskan bangsa yang laknat ini.

      Masakan tidak, sedangkan pada 11hb Disember 2018, Dato’ Seri Zukri Samad, selaku pengarah urusan TH, telah mengumumkan bahawa Kementerian Kewangan di bawah kuasa Lim Guan Eng bakal mengambil alih aset-aset TH bernilai hampir RM20 bilion.

      Menurut Zukri, pengurusan aset tersebut bakal dilaksanakan menerusi satu “Special Purpose Vehicle” (SPV), atau syarikat penggerak khas, yang pihak saya diberitahu akan dikendalikan oleh orang-orang dari kalangan Bangsa DAP sendiri.

      Di sini, dapat kita lihat, bahawa bukan hanya Bangsa DAP telah berjaya merampas harta milik kaum Melayu-Islam, mereka telah berjaya menapakkan satu lagi langkah ke arah meletakkan ekonomi Melayu-Islam di bawah tapak kaki mereka.

      Ya, inilah Malaysia Baru yang dimaksudkan Bangsa DAP apabila mereka berkempen menentang kerajaan pimpinan Melayu-Islam sebelum pilihanraya umum ke-14.

      Delete
    2. Aiiit... pelik.
      DAP ka yang rompak TH, MARA, FELDA, Yapiem?

      Jika kata... Jho Low adalah agent yang dihantar oleh Kit Siang untuk menjahanamkan UMNO dengan menipu Kepala-Bapak President Party Melayu itu... logik la jugak.

      Delete
    3. Fuuuhhh..jijik betul agenda mereka selam ni kan ???

      Apa yang sebenarnya diinginkan beliau adalah penguasaan terhadap aset-aset milik Melayu-Islam, iaitu aset-aset TH, Felda dan Felcra yang berbilion ringgit nilainya.

      Beliau tahu, bahawa penguasaan aset-aset tersebut oleh anaknya akan sekaligus meletakkan ekonomi Melayu-Islam di bawah tapak kaki Bangsa DAP, dan memastikan, bahawa DAP akan sentiasa mampu meraih undi orang Melayu-Islam di pilihanraya yang akan datang.

      Ini bukannya rekaan.

      Ini merupakan satu hakikat, memandangkan peneroka-peneroka Felda serta sanak-saudara mereka sahaja sudah berjumlah lebih sejuta rakyat Malaysia, yang sebahagian besarnya turut mempunyai simpanan wang dalam TH.

      Adalah dianggarkan, bahawa penguasaan Bangsa DAP terhadap aset-aset strategik milik Felda sahaja bakal memberikan mereka saluran kepada harta bernilai RM7-8 bilion, atas daripada penguasaan mereka terhadap aset-aset TH yang bernilai lebih RM19.9 bilion itu.

      Ini sekaligus memberikan Bangsa DAP penguasaan terhadap aset-aset milik Melayu-Islam yang dijangka menjana dana berbilion ringgit dalam tempoh lima tahun yang akan datang.

      Tidak mustahil Lim Kit Siang dan kuncu-kuncunya akan memanipulasi pengagihan dana tersebut sebegitu rupa supaya ianya turut menguntungkan Bangsa DAP.

      Tidak syak lagi, bahawa regim Lim Kit Siang akan menghulurkan hibah (dividen) yang lumayan kepada pendeposit TH sebaik sebelum pilihanraya bagi meraih undi Melayu-Islam.

      Apakah ini yang orang Melayu-Islam inginkan?

      Saudara saudari sekalian,

      Apa yang Lim Kit Siang telah berjaya lakukan hari ini adalah perkara yang tidak berjaya beliau lakukan di Pulau Pinang pada tahun 1969.

      Pada ketika itu, orang Melayu-Islam telah bangkit sedar akan perkara yang ingin beliau laksanakan dan bersatu menentangnya dengan niat memartabatkan ekonomi Melayu-Islam.

      Apakah kita akan berdiam diri kali ini?

      Apakah kita tidak sedar, bahawa wujudnya aset-aset TH adalah hasil titik peluh dan pengorbanan kaum Melayu-Islam, yang pada satu ketika dulu, diperlekeh dan dikutuk Bangsa DAP dalam pada Lim Kit Siang berpura-pura memperjuangkan prinsip kesamarataan ekonomi antara kaum?

      Sudah-sudahlah kita berdiam diri apabila diperlakukan begini.

      Sudah-sudahlah kita ditipu, bahawa aset-aset TH terpaksa diambil-alih oleh kementerian Lim Guan Eng kerana berlaku kepincangan dalam pengurusan TH.

      Tidak sekali-kali akan saya persoal tindakan kerajaan persekutuan menghadapkan mereka yang mengkhianati kepercayaan para Jemaah Haji ke mahkhamah sekiranya benar-benar berlaku kepincangan.

      Tetapi usahlah Bangsa DAP menipu kami bahawa wang TH telah dirompak.

      Ya, Lim Kit Siang, usahlah bangsa engkau memperdaya kami umat Nabi s.a.w semata-mata kerana ingin meletakkan ekonomi Melayu-Islam di bawah tapak kaki engkau.

      Delete
    4. Sobat2 yang ku hormati di blog ni...rasa macam tak puas pulak membaca ulasannya kan..jom kita sama2 layan sampai habis ..boleh kan ???

      Saudara saudari sekalian,

      Sedarlah, bahawa Dato’ Seri Dr Mujahid Yusuf sememangnya sedang diperalatkan Bangsa DAP bagi mengaburi mata rakyat.

      Sepertimana yang didedahkan oleh Dato’ Azwanddin Hamzah baru-baru ini, segala apa yang dilakukan oleh Mujahid sememangnya telah lama dirancang bagi menimbulkan persepsi negatif kepada rakyat.

      Umum perlu faham, bahawa Mujahid sengaja menyembunyikan hakikat bahawa hibah (dividen) yang diberikan TH kepada pendeposit sejak tahun 2014 adalah berdasarkan nilai matawang dan keadaan ekonomi semasa pada ketika pemberian tersebut diluluskan.

      Ya, sememangnya Bangsa DAP telah lama merancang untuk menuduh TH merompak duit pendeposit, sedangkan hibah (dividen) yang diberikan kepada pendeposit telah pun diluluskan syarikat-syarikat audit dalam dan luar.

      Sudah tentulah syarikat audit yang membuat penilaian semula berdasarkan situasi ekonomi dan nilai matawang hari ini akan mencatitkan defisit yang besar.

      Hakikatnya, defisit yang direkodkan syarikat audit Price waterhouse Coopers baru-baru ini berpunca dari kejatuhan nilai aset-aset TH berikutan kepincangan dalam pengurusan ekonomi oleh Bangsa DAP sendiri dan bukannya disebabkan kepincangan dalam pengurusan TH.

      Mujahid lupa, bahawa sikap Lim Guan Eng yang sekian lama menipu rakyat berkenaan hutang negara yang kononnya mencecah RM1 trilion telah menakutkan begitu ramai pelabur dari dalam dan luar negara, sehinggakan nilai matawang kita merosot teruk apabila berbilion ringgit dibawa keluar oleh pelabur-pelabur tersebut.

      Pengaliran keluar dana pelaburan ini sekaligus menimbulkan kegusaran di kalangan pendeposit TH yang turut menarik keluar simpanan mereka sejak penghujung bulan Mei 2018.

      Perkara ini bukannya satu rekaan, tetapi diceritakan kepada saya sendiri awal pagi semalam oleh salah seorang pekerja syarikat audit yang berurusan dengan TH yang tidak ingin namanya dipaparkan.

      Menurut pekerja ini, kenyataan Mujahid langsung tidak mencerminkan situasi sebenar dan bertujuan manghalalkan ‘penjualan’aset-aset TH kepada Bangsa DAP.

      Saudara saudari sekalian,

      Saya sudahi perutusan ini dengan menyeru umat Islam di Malaysia supaya bersatu menentang Bangsa DAP yang sememangnya berusaha keras memecah belahkan kaum Melayu-Islam.

      Umum perlu faham, bahawa segala apa yang berlaku hari ini sedang menjurus ke arah runtuhnya sesebuah tamadun yang terulung di rantau Asia Tenggara dan tersungkurnya suatu peradaban Islam yang terulung di bumi Allah ini.

      Jangan sekali-kali memandang remeh perkara ini, malah akuilah, bahawa sekiranya Bangsa DAP berjaya menguasai ekonomi Melayu-Islam, umat Islam di negara ini akan jatuh tersungkur di bawah tapak kaki Lim Kit Siang dalam pada kuncu-kuncunya memarakkan usaha mereka memperkosa hak-hak istimewa Melayu-Islam dan institusi-institusi diraja.

      Sekian.

      Wabillahi Taufik Wal Hidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

      Delete
    5. Jika Kit Siang yang bagi hibbah 2018 tertinggi, yang paling untung adalah orang-kaya yang menyimpan RM10 ~ RM190 Juta dalam TH.

      Sebenarnya TH bukan takut sangat jika Rakyat marhean yang ada simpanan 2~5 ribu ringgit mahu keluarkan deposit mereka.
      Yang paling TH takut, jika 5% orang-kaya yang memegang >50% jumlah deposit terkumpul.

      Maklumlah, orang-kaya tak perlu menabung untuk naik-haji. Nak pergi Umrah pun, bila-bila masa dan 3-4 kali setahun mereka mampu.

      Delete
    6. Aji no motto lebih berintigri dari aji 1mdb...!!

      Delete
  27. Pada saya... langkah-Kajang/Port DICKson, lebih-kurang sama saja 'lacur'nya jika dibandingkan dengan lompat-katak atau lompat-beruk.

    Jika kita langgut-conggak-geleng... langkah-Kajang/Port DICKson juga terdedah kepada unsur-unsur rasuah, penyalah-guna process democracy dan mengkhianati pilihan & kehendak Rakyat.
    Begitu juga dengan 'process' pengampunan dari DYMM YDP Agong demi melayakkan seorang bekas-banduan, serta-merta menyertai politik, sebaik saja dibebaskan, tanpa menanti 5 tahun seperti yang termaktub dalam 'Rule of Law'.

    ReplyDelete
  28. Nak tanya lah kengkawan semua..dan harap2 korang dapat jawab secara jujur lagi ikhlas...takkan lah tak boleh kot???

    Setuju tak kalau kita sama2 katakan...Pertembungan Dr. Mahathir - Anwar sudah bermula secara rasmi?

    Pertembungan Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam perebutan jawatan Perdana Menteri dijangka bermula selepas menyaksikan tindakan beramai-ramai pemimpin UMNO keluar parti.

    Pemimpin-pemimpin UMNO itu dijangka bakal menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bagi membantu menguatkan parti dan pengaruh Dr. Mahathir yang sudah pastinya memerlukan sokongan yang kuat.

    Bagi seorang penganalisis politik, Prof. Madya Dr. Rusdi Omar, beliau melihat kem Anwar juga tidak akan berdiam diri dan berkemungkinan melakukan langkah sama bagi memastikan hasrat Presiden PKR itu sejak sekian lama menjadi Perdana Menteri dapat direalisasikan.

    Malah pemimpin-pemimpin PKR dan DAP itu juga sudah mula bersuara mengenai tindakan pemimpin UMNO keluar parti ini.

    Sehubungan itu, Rusdi tidak menolak kemungkinan akan berlaku pergolakan dalam Pakatan Harapan selepas ini.

    “Pertembungan Dr. Mahathir dan Anwar sudah bermula. Siapa yang kuat maka dia boleh jadi Perdana Menteri nanti. Masing-masing mempunyai percaturan dan percaturan siapa lebih berkesan, dia akan berjaya.

    “Anwar juga terpaksa ambil langkah yang sama mungkin pasukan beliau akan cuba tarik Ahli Parlimen UMNO yang tak bersama Dr. Mahathir dan mungkin juga mereka tarik Ahli Parlimen Pas untuk bersama PKR.

    “Melihat kepada sejarah, pertembungan kedua-dua tokoh politik ini, sentiasa menarik perhatian. Kita tunggu dan lihat,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

    Dalam perkembangan lain, beliau yang juga Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), berkata, UMNO perlu segera mengadakan perhimpunan agung luar biasa dalam tempoh terdekat bagi mencari jalan penyelesaian mengenai tindakan beramai-ramai wakil rakyatnya keluar parti.

    Dalam masa sama, katanya, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi juga perlu segera berundur apabila dilihat gagal mengawal keadaaan selain gagal menyatukan wakil-wakil rakyat parti itu sehingga mereka bertindak meninggalkan UMNO.

    “Saya percaya jika masalah ini tidak ditangani dengan baik, akan ada lebih ramai wakil rakyat UMNO keluar parti. Individu paling sesuai memimpin UMNO pada masa ini ialah, Datuk Seri Mohamad Hasan yang disifatkan bersih dan dihormati pemimpin dan akar umbi parti,” katanya.

    ReplyDelete
  29. Haah..Ni ada satu lagi soalan cepumas untuk kprang semua kat blog ni. Agak2 lah..sebagai rakyat yang waras akal pemikirannya...bolehn tak korang terima alasan yang diberikan oleh Bersatu dalam mewajarkan MP2 UMNO lompat parti kedalam Bersatu haah???

    MT PPBM DEDAH Kemasukan ahli UMNO licinkan proses gubal undang-undang????

    Kemasukan bekas MP UMNO ke dalam Pakatan Harapan (PH) boleh membantu kerajaan mendapatkan majoriti dua pertiga dalam Parlimen bagi melicinkan proses penggubalan dan pindaan undang-undang negara ini.

    Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Muhammad Faiz Na'aman berkata, jika proses itu terbantut, banyak pembaharuan dan agenda penambahbaikan seiring dengan visi Malaysia Baharu tidak dapat direalisasikan.

    "Akar umbi Bersatu perlu berlapang dada dan membuka pintu kepada mereka yang layak dari segi perlembagaan serta peraturan parti.

    "Jika suatu ketika dahulu kita mungkin pernah kritik UMNO kerana cuba menghalang kemasukan orang baharu terutama mereka lebih berkelayakan untuk memimpin, maka janganlah ulangi perbuatan sama dalam Bersatu. Percayalah kepada kemampuan diri kita sendiri. Inilah demokrasi," katanya dalam kenyataan hari ini.

    UMNO berdepan dengan krisis apabila beberapa pemimpin termasuk wakil rakyatnya mengumumkan keluar daripada parti itu dengan menjadi wakil rakyat Bebas dan ada kemudiannya menyertai parti dalam Pakatan Harapan (PH).

    ReplyDelete
  30. Fuhhh..Dah tentu lah kita semua setuju sebulat suara akan kenyataan bernas, tepat lagi jitu di bawah ni kan ????

    Selagi Ada Parti, Wakil Rakyat Boleh Dicari !!!

    Kelmarin ramai orang keliru dengan apa yang berlaku di Sabah. Banyak media mengatakan dengan keluarnya sekian ramai pemimpin UMNO negeri itu bermaksud parti berkenaan telah lumpuh.

    Yang mereka lupa, kekuatan parti politik tak ikut berapa ramai wakil rakyat atau ketua bahagian kita ada, tapi ahli akar umbi yang menyokong perjuangan parti di bawah.

    Lebih-lebih lagi dalam keadaan menjadi pembangkang sekarang, soal jumlah sudah tidak lagi penting, bukannya ada kerajaan (peringkat pusat) yang nak dipertahankan pun.

    Kalau baca macam itu (berapa ramai wakil rakyat), parti macam PKR dah lama tinggal nama, tapi hari ini lihatlah mereka.

    Tak percaya, lihat berapa kerusi parlimen yang mereka ada dalam PRU1999 dan PRU2004, bandingkan pulak dengan sekarang.

    Apa pun, cerita hari ini bukan pasal PKR tapi UMNO.

    Diminta kepada semua ahli UMNO untuk faham perkara ini – gambaran seolah UMNO Sabah runtuh bila sekian pemimpin (terutama wakil rakyat) meninggalkan parti, adalah tidak benar.

    Jika sekalipun selepas ini lebih ramai wakil rakyat UMNO (terutama ahli parlimen) dari merata negara keluar parti, itu masih tidak bermakna parti akan lumpuh.

    Melihat kepada senario politik sekarang, semua orang sepatutnya tahu apa yang berlaku dan tidak ada apa yang perlu diterkejutkan dengan itu.

    Yang penting ialah parti dan ahli-ahli yang memberi sokongan. Selagi ini ada, wakil rakyat kita boleh cari. Bukan pilihanraya umum nak ada esok kan?

    ReplyDelete
  31. Dah tentu ah kita semua yang cintakan parti keramat ni WAJIB bersetuju jika kita semua mengambil kesimpulan....

    TIDAK DEMOKRATIK DESAK DS ZAHID LETAK JAWATAN PRESIDEN UMNO!!!

    Faktor dalaman dan luaran parti yang diasak oleh keadaan, masa dan tekanan pemerintah terus menyerang UMNO bertalu-talu telah menjadi penyebab kepada tindakan sesetengah Ahli Parlimen UMNO berpaling tadah meninggalkan parti dan mencari tempat berteduh yang mereka fikirkan ‘selamat’.

    Fenomena meninggalkan parti ini amatlah tidak wajar untuk menyalahkan dan menyerang Presiden UMNO Datok Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sebagai tidak efisien.

    Lantas, golongan ini yang memaksa Presiden untuk meletakkan jawatan secara semborono juga adalah satu tindakan ‘marahkan nyamuk, kelambu dibakar’, ‘tiada kayu api, tiang rumah dicantas’.

    Bagaimanakah Presiden hendak melayani kehendak Ahli Parlimen yang mendesak dan menuntut kuasa, peruntukan kewangan dan jawatan, sedangkan parti bukan lagi pemerintah, dana parti dirampas, akaun parti dibekukan, dan presiden sendiri ditojoh dengan tuduhan-tuduhan tidak berasas dan pilih kasih?

    Perkara fundamental yang harus menjadi sandaran ialah Presiden UMNO telah dilantik secara demokratik melalui Pemilihan Agung UMNO untuk memegang tampuk pentadbiran selama 3 tahun sehingga 2021.

    Justeru mendesak Presiden supaya meletakkan jawatan adalah suatu tingkah yang mengetepikan falsafah dan prinsip asas demokrasi.

    Tindakan mendesak Presiden untuk meletakkan jawatan itu menjadi tidak demokratik apabila kehendak peribadi Ahli Parlimen berkenaan yang menuntut peruntukan kewangan, kuasa dan jawatan tidak dapat dipenuhi oleh Presiden kerana partinya yang telah berkuasa selama lebih 60 tahun, kini bukanlah lagi parti pemerintah.

    Benar juga sekiranya ada pemerhati dan penganalisis politik yang mengklasifikasikan golongan ini sebagai parasit parti dan pesakit yang dihinggapi penyakit berjangkit kronik yang mewajarkan mereka keluar daripada parti supaya ahli parti yang lain tidak dijangkiti penyakit berbahaya itu.

    Gejala keluar meninggalkan parti itu juga diasak oleh faktor luaran terutamanya tekanan pemerintah yang zalim, membekukan akaun parti, merampas dana parti dan mengasak Ahli Parlimen parti dengan tuduhan-tuduhan rawak tanpa bukti prima facie.

    Malah PPBM yang menjadi melukut di tepi gantang PH, tetapi ironiknya dipimpin oleh Perdana Menteri, melaung-laungkan kesudian mereka untuk menerima Ahli Parlimen UMNO di samping mendesak supaya UMNO dikuburkan.

    Tindakan tersebut adalah untuk memperkukuhkan kedudukan lemah PPBM dalam PH yang lebih dilihat sebagai keldai tunggangan DAP.

    Ia juga dilihat sebagai suatu tindakan diktator yang zalim, apabila tuduhan demi tuduhan dikenakan kepada beberapa pemimpin tertinggi UMNO demi membunuh ‘UMNO’.

    Kontradik pula apabila parti DAP dalam PH menjadi gusar dan gelabah apabila jumlah signifikan Ahli Parlimen UMNO yang melompat masuk ke parti PPBM, kerana tindakan tersebut akan memperkukuhkan kedudukan PPBM, lantas menjadikan suara PPBM dan suara Melayu lebih mantap lagi dalam PH mahupun di Dewan Rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakikat yang tak dapat kita nafikan ialah...rakyat Maerhaein akar umbi yang turut merasakan dampak kezaliman diktator pemerintah, ekonomi yang merudum, golongan petani, pekebun dan nelayan miskin yang bertambah tertekan, kronisme pemerintah yang terus melahap kekayaan negara, penghinaan terhadap bangsa dan agama Islam, pembohongan pemerintah dan banyak lagi kegenjotan kerajaan PH, terus tegar menyokong UMNO.

      Semuanya dibuktikan oleh Perhimpunan Ummah 812 yang mencecah 1.97 juta peserta, sebagai satu sokongan jitu akar umbi dan rakyat jelata terhadap UMNO dan PAS.

      Golongan rakyat yang menyokong UMNO ini tidak terkesan dengan tekanan tuduhan politik, tekanan kuasa dan peruntukan kewangan lalu mereka hairan mengapakah golongan ahli politik atasan dalam UMNO keluar meninggalkan parti.

      Ahli-ahli biasa dalam UMNO juga kurang tertekan dengan desakan politik zalim pemerintah, lalu mereka juga turut kecewa dan marah dengan tindakan Ahli Parlimen UMNO yang keluar meninggalkan parti.

      Namun sebagaimana yang diandaikan tadi, ramai juga yang suka golongan parasit dan berpenyakit ini keluar meninggalkan parti supaya parti selamat daripada jangkitan agar jangkitan itu berpindah ke parti lain yang mereka tunggang.

      DAP menganggap golongan yang melompat parti ini sebagai ‘sampah’, ‘tikus’, ‘katak’ dan ‘najis’.

      Dengan itu juga, adalah tidak demokratik bagi golongan terbabit mendesak Presiden Parti supaya meletakkan jawatan, sedangkan pelantikan Presiden adalah legitimat melalui Pemilihan Agung, bukan laungan kosong daripada Ahli Parlimen yang dihempap kekecewaan dan kehilangan kuasa.

      Sayugia, sekiranya ada yang mahu Presiden UMNO meletakkan jawatan ia hendaklah juga melalui proses legitimat Pemilihan Agung.

      Walau bagaimanapun soal fundamental yang mengasak dan mendesak mereka untuk keluar parti amatlah tidak wajar dipersalahkan atas tanggung jawab Presiden UMNO.

      Menuduh Presiden tidak mempunyai hala tuju adalah sesuatu tuduhan genjot, sedangkan pada sesi Penggulungan Pemilihan Agung yang lalu, Presiden dengan jelas dan tuntas telah membentangkan hala tuju parti yang amat pragmatik, kondusif dan berkeboleh capaian sebagaimana berikut.

      Sebaliknya apabila golongan Ahli Parlimen yang melompat ke PPBM, apakah hala tuju PPBM jauh lebih baik daripada hala tuju yang direncanakan UMNO?

      Apa bukti hala tuju PPBM yang membela Islam dalam isu Tabung Haji, dalam isu jatuhnya harga komoditi getah dan kelapa sawit, dalam isu mempertahankan kedudukan Melayu, Raja-Raja dan agama Islam dalam ICERD, dalam membela rakyat miskin dari kalangan petani, pekebun, nelayan dan buruh kasar, serta isu rakyat kelas bawahan yang lain?

      Nak tanya lah kepada Wak Suman Tempek Bacin... Baik sangatkah hala tuju parti cap Bunga itu haah?

      Delete
    2. Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERa2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
  32. Reply
    Anonymous15 December 2018 at 23:27

    Mula2, aku cabar Suman ke JB, hari Krismas
    Masa itu, aku tak sangka kedatangan si Mas
    Kalu tiidak, kat Dtrn JB, si tua itu akan lemas
    Telor si bapok tua ini akan aku ramas-ramas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    SEJAK DARI DULU LAGI, AKU DAH AGAK

    KEJORA MEMANG KAKI GHAMAIH TELOQ!!!!!
    SAMBE DIA HISAP ROKOK JOHN BLACK!!!!!

    auwwwwwwwwwwwwwww!!!!

    emmmmmmmmmmmppppppphhhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ….A……A…..
      …///………\\\
      ///….O…..O..\\\
      ………….00………
      ...)))0000Y000((
      ……))………..((….
      …….AAAAAAA….
      …………((…………

      Aiiikkkk..tak kan hang tak tau Singgora?

      Memang dia kaki ghamaih teloq!!!!!!!

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  33. Jika kita semua yang bergelar bani melayu Islam, dah menjadi satu kewajipan kepada kiat semua untuk sama2 berganding bahu..mengenepikan fahaman politik masing2 dan sebulat suara menyokong gerakan menanda tangani petisyen yang bakal mencatakan sejarah demi kelangsungan umat melayu tercinta di bumi permata nilam ni .

    Hampir 20,000 tandatangan petisyen bantah Tabung Haji bawah Kementerian Kewangan.

    Agenda letak TH bawah BNM ibarat halalkan pengawalan Lim Guan Eng@ Ah Beng@Nobita ke atasnya...

    Satu petisyen yang membantah tindakan meletakkan Lembaga Tabung Haji (TH) di bawah Kementerian Kewangan, telah berjaya mengumpul hampir 20,000 tandatangan.

    Petisyen itu yang bertajuk... “Petisyen Membantah Lembaga Tabung Haji (TH) Di Bawah Lim Guan Eng dan Kementerian Kewangan”, yang dikelolakan Esmee Mat Isa dalam laman change.org, turut membantah Tabung Haji diletakkan di bawah pengawalseliaan Bank Negara Malaysia (BNM).

    Menurut Esmee, agenda meletakkan Tabung Haji di bawah kawal selia BNM ini seumpama menghalalkan matlamat pihak tertentu untuk meletakkan Tabung Haji di bawah pengawalan Lim Guan Eng sepenuhnya.

    “Ayuh kita selamatkan aset umat Islam daripada jatuh ke tangan bukan Islam. Insya-Allah, jika berjaya mendapat sokongan umat Islam, kita akan usahakan satu memorandum di serahkan kepada Majlis Raja-Raja Melayu,” kata Esmee, seperti dilapor akhbar Utusan Malaysia.

    Sasaran petisyen berkenaan adalah untuk memperoleh 25,000 tandatangan.

    Jom..jangan lah kita lokek sangat untuk menurunkan tanda tangan kita tu kat petisyen tersebut...yakin lah..nama kita bakal tercatat dengan tinta emas dalam lipatan sejarah bangsa tercinta ni!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. org melayu Islam tak merompak, tak mencuri, tak klepet, tak membohong.....tak sombong!

      sekarang umno baru nak sedar?????

      najibut oh sampai sekarng tak sedar2.....

      Delete
    2. Itulah padahnya ikut ajaran sesat tok garu brahim.

      Delete
  34. Fuuhhh...Buka lah mata dan lapangkan lah minda korang dari cengkaman Rejim Fuckatan Haprakan tu...yang sudah terang lagi bersuluh, kini di bawah telujuk dan tapak kaki Tokong Kit Sial dan DAPigs.

    Takkan lah korang masih lagi terus dalam dunia fantasi menjilat tolor Kit Sial dan Ah Beng tu sampai licin berkilat..hingga tak terperasan benda ni haah???

    DAP sekarang lebih ramai MP berbanding Umno..itu lah hakikat yang ada kat depan mata kita sekarang ni...

    DAP mempunyai 42 orang ahli Dewan Rakyat.

    Berdasarkan keputusan PRU14 bulan Mei lalu, Umno muncul parti terbesar ketika itu dengan memenangi 54 buah kerusi parlimen...solid melayu !!!

    Namun ekoran gelombang Yang Berhormat keluar berduyun-duyun dari parti, Umno kini tinggal 38 orang MP saja.

    DAP: 42
    Umno: 38

    Kalau dah tau stastik ni..takkan lah takde sikit pun sekelumit rasa gerun lagi takut dengan perkembangan ni haah???

    Tak terfikir ke apa yang bakal menimpa anak bangsa melayu pada hari2 mendatang..kalau nak mengharapkan pada pemimpin2 melayu dalam PH..langsung tak boleh kita semua letakkan sebarang harapan pada mereka..taunya hanya lah berebut2 untuk menjadi baruah dan balaci kepada DAPigs aje bhai !!!

    ReplyDelete
  35. Gang Najib. Kamu tak sedar ke apa yang jadi pada negara kita ini? Rasuah berluasa dan siapa kepala rasuah itu kalau bukan orang UMNO di pimpin oleh Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sedar tp tak boleh lompat cam yg lain. Maklumlah badan berat serupa oink oink.

      Delete
  36. Nasib baik acara lompat parti beramai-ramai pd tahun 2008 tidak menjadi kenyataan. Sekiranya jadi, maka pd masa sekarang ahli parlimen Malaysia dipenuhi oleh para pelacur dgn diketuai oleh seekor bapak ayam yg tugasnya memberi makan kpd pelacur-pelacur di bawah jagaannya.

    ReplyDelete
  37. Walaupun GN nak jadi jaguh
    bangsa Melayu kan tetap utuh
    nak tolak Najib dulu bertangguh
    itu pasal Melayu dah jatuh!

    bukan senang nak tadbir negara
    walau Tun seorang wira
    disuruh tendang pengkhianat segera
    Melayu AmeNo tak ambil kira!

    "Dibaling gelas, gelas tak pecah"
    'Si Tua Renta' AmeNo belasah
    setiap masa Tun diacah
    macam2 dibuat nak bagi susah!

    Tun seorang 'Master Tactician'
    'terima DAP' sebagai option
    ehwal Melayu AmeNo petition
    konon Tun tak ambil action!

    'Malay Dilema' siapa yang tulis?
    Prihatin bangsa benci Inggeris
    menobatkan Melayu si 'Parti Keris!
    pemimpin dunia duduk sebaris!

    Tak hairan dia, nak jadi Perdana
    nama dah harum di sini sana
    kalau rezeki tidak kemana
    tak sabar, gelojoh pun tak guna!

    DAP di sisi kononnya tunduk
    Konon Mahathir ikut telunjuk
    Tun 'rusa' sembunyi tanduk
    Join BERSATU kenapa nak ajuk?

    dalam politik semuanya mungkin
    join BERSATU MP dah yakin
    kalau Melayu tak mahu ditalkin
    biar Mahathir jadi pemangkin!

    parti Melayu hanya BERSATU
    jangan dihalang nak jadi jitu
    yang lain menang belakang pintu
    bertukar MP..tak salah begitu?

    wahai Melayu tolonglah sedar
    jika rasa badan dah dedar
    perut panas mata pun pudar
    Dr Mahathir...klinik di bandar!






















    ReplyDelete
  38. geng najib lembu....

    sekarang ko nak gunakan bangsa dgn Islam untuk selamatkan melayu la, Islam la....

    kepala bapak penyamun tu apa kebenda????

    dah la membohong, sombong....sampai sekarng tak sedar2 diri...


    kepala butuh la lu geng najis! ko pun sama macam pelacur jalanan jugak.....kejap maki nuar, kejap sokong nuar......ujung2 nak selamat kan kepala bapak tu!

    memang pelacur!

    ReplyDelete
  39. Saya mempunyai pendapat yang berlawanan sama sekali dengan pendapat Tuan Budin.

    Pada pendapat saya, apabila kita telah mempunyai kesedaran bahawa jemaah yang dianggotai oleh sahabat-sahabat kita telah menjadi satu jemaah yang bathil, maka adalah menjadi kewajipan kita untuk menasihati mereka agar meninggalkan jemaah tersebut, selain kita sendiri tidak sepatutnya berhasrat untuk kembali kepada jemaah tersebut.

    Inilah sebenarnya yang sedang dilakukan oleh Tun M, menolak dengan total sebarang usaha untuk mengembalikan dirinya sebagai Presiden UmNo, selain menasihati sahabat-sahabatnya yang masih kekal di dalam UmNo supaya meninggalkan UmNo selepas UmNo telah menjadi 'kaum yang berpaling daripada jalan yang benar'.

    Ambillah iktibar kepada dakwah Nabi Muhammad saw kepada kaumnya. Ada yang bersama dengannya sejak dari mula, ada yang bersamanya berhijrah, ada yang bersamanya menyertai perang Badar, ada yang bersamanya menyertai perang Uhud dan akhir sekali ada yang hanya bersamanya ketika berlakunya pembukaan Kota Mekkah.

    Di antara setiap peringkat perjuangan dan kejayaan perjuangan Baginda ini, ada ahli pihak lawan yang berpindah ke pasukannya, tetapi Baginda tidak pernah bersikap keras hati terhadap mereka. Khalid Al-Walid misalnya telah menentang dakwah Baginda sehingga berjaya membunuh begitu ramai tentara Islam pada perang Uhud tetapi apabila Khalid ingin menyertai kaum Muslimin Baginda tidak pernah menolak dan berkata 'dulu kamu telah menentang kami dan membunuh begitu ramai di kalangan kami, maka kami tidak akan menerima kamu sebagai sebahagian daripada kami'.

    Malah apabila berlakunya pembukaan Mekkah yang menandakan kemenangan akhir perjuangan Baginda, Baginda masih menerima orang-orang yang menentangnya dahulu untuk memeluk Islam dan berbaiah kepada Baginda termasuklah Abu Sufyan yang kuat penentangannya kepada Baginda sebelum itu dan Hindun yang malah telah memakan hati bapa saudara Baginda Sayyidina Hamzah Bin Abdul Mutalib.

    Hidayah itu adalah milik Allah, maka janganlah disebabkan kita mendapat kesedaran di peringkat awal maka kita perkecilkan dan cerca orang-orang yang mendapat hidayah tersebut di peringkat selepas itu, terutamanya selepas kemenangan kita. Ingatlah kemenangan ini masih belum mutlak.

    Bersyukurlah kita telah dapat melihat kebenaran itu lebih awal dan bersyukurlah apabila melihat ada di antara sahabat-sahabat kita yang telah mendapat hidayah itu sedikit lewat daripada kita.

    Ingatlah bahawa pertembungan di antara Tun M dengan UmNo dan PAS bukan sekadar pertembungan politik untuk mendapatkan kuasa malahan ia adalah pertembungan di antara kebenaran dan kebathilan. Maka sewajarnyalah kita bergembira dan bersyukur apabila melihat sahabat-sahabat kita di sebelah sana seorang demi seorang meninggalkan jemaah yang bathil ini.

    Sekarang mari kita tanya diri kita mengapakah kita telah menuruti langkah Tun M bermufaraqah daripada UmNo dan menyertai PPBM? Adakah ia demi kebenaran kerana kita melihat UmNo telah berpaling dari jalan yang lurus? Atau adakah kerana kita sendiri sudah tak laku dalam UmNo dan demikian di atas pertimbangan kepentingan diri sendiri maka kita pun meninggalkan UmNo dan menyertai PPBM?

    Sekiranya ia adalah disebabkan kesedaran selepas melihat UmNo telah sesat dari jalan yang lurus, maka mengapakah kita merasa benci kepada orang-orang yang mendapat kesedaran yang sama terlewat dari diri kita? Adakah niat awal kita meninggalkan UmNo dulu adalah selain daripada demi kebenaran?


    Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambungan ringkas :-

      Hanya dengan tajuk entry bro KD di blognya, sudah memadai untuk menjadi persoalan terbuka kepada tuan Budin.

      -----------------

      Friday, December 14, 2018

      STAY DI UMNO BERERTI MASIH MEMPERTAHAN NAJIB DAN ZAHID....LEBIH MULIA DARI BERKETUAKAN TUN? OPEN SAY TO SHAHRIR

      ------------

      Mana lebih baik? Kekal di dalam UmNo, yang bermaksud kekal menyokong Najib dan Zahid atau tinggalkan sama sekali parti yang khianat ini?

      Delete
  40. bro john doe,

    i agreed with what u have written so far on the survival of the malays. things are cleared now with this latest transmogrification of umno. in the end it will be tun m against the rest of the "pseudo" malays. i call them "pseudo" malays since they are fake, more on self gratification. a simple example is nuar himself, none other than pm post will give him the utmost ejaculation.

    wak jahid will not resign frm his umno post. this is important for his former boss, nuar sake.

    wak jahid berperanan untuk kumpulkan support dlm umno untuk nuar, deja vu 1997. nuar gunakan pkr untuk self glorifying. pkr adalah untuk "keadilan" mengambil balik pm post dan bagi kepada nuar, bukan keadilan untuk rakyat.

    antara tun dan nuar.....jauh macam langit dan bumi! nuar, di goyang sikit....macam kena ribut tofan...ni yang kaum lain suka nuar....easily controlled!

    i bet, dap would prefer tun rather than nuar. they can live with tun "dominating" character. tun presence can somehow balance any situation, such as malays, Islam.

    a ship cannot have 2 skippers. the same with malays, they cannot follow 2 "mamanda menteri".

    malays will survive definitely and will be stronger than ever, we will.....but only 1 mamanda will survive.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spot on bro. I"m a living witness and was umno youth branch chief & divisional ajk at that material time.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...