Monday 17 December 2018

NURUL IZZAH PROTES ANWAR?


Berita paling mengejutkan hari ini tentunya ialah tentang perletakan jawatan Nurul Izzah Anwar sebagai Naib Presiden PKR dan menolak perlantikan sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Pulau Pinang.


Dalam waktu yang sama, Nurul Izzah juga, atas sebarang kapasiti, turut melepaskan semua khidmatnya yang ada dengan kerajaan persekutuan.


Bagaimanapun, beliau akan terus kekal sebagai anggota PKR dan penyokong kerajaan di Parlimen melalui kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh.


Dengan menang undi tertinggi bagi jawatan Naib Presiden pada pemilihan PKR bulan lalu dan baru diumumkan oleh Anwar semalam sebagai Pengerusi Majlis Pimpinan Pulau Pinang, tindakannya meletakkan kedua-dua jawatan itu bukan saja mengejutkan, tetapi juga merupakan tamparan kepada bapanya yang kini merupakan Presiden PKR.


Apa lagi, Anwar kini hanya kira-kira setahun lebih saja lagi dijangka akan mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir Mohamad.


Dengan mengundurkan diri itu, apakah Nurul Izzah tidak mahu bersama-sama melihat kejayaan bapanya menduduki kerusi Perdana Menteri yang diidam-idamkan sejak 20 tahun lalu?


Lantaran itu, di merata-rata ruang perbualan, pelbagai tanggapan dan andaian sedang bertali arus berhubung  perletakan jawatannya secara mengejut itu.


Ada yang mengatakan ia bertujuan untuk mengelak tanggapan berlakunya amalan nepotisme yang sedang dimainkan oleh sesetengah pihak dalam PKR kebelakangan ini.


Bagaimanapun, perkara itu jika diteliti ternampak tidak munasabah kerana kedudukan ahli keluarga Anwar dalam PKR bukanlah perkara baru dan sudah pun diterima sebagai sesuatu yang normal sejak 1998 lagi.


Malah, kewujudan parti itu sendiri pada asalnya ialah untuk membela nasib Anwar yang dikatakan dianiaya oleh Tun Mahathir sehingga dipecat dan dipenjara pada 1998 dahulu dengan penglibatan Dr. Wan Azizah dan Nurul Izzah dalam PKR telah bermula sejak daripada awal lagi.


Makanya, mengapa baru sekarang ia harus menjadi isu yang sampai memerlukan Nurul Izzah meletakkan jawatannya?


Tetapi, jika diambil kira perkembangan semasa yang melibatkan tindakan keluar parti beberapa Ahli Parlimen UMNO beberapa hari lalu dan dalam masa yang sama mereka menzahirkan sokongan kepada Tun Mahathir, perletakan jawatan Nurul Izzah tidak mustahil merupakan suatu tindakan protes.


Pertama, beliau mungkin melakukan protes terhadap Tun Mahathir kerana merasakan ia adalah permainan yang sengaja dicipta untuk terus mengekalkan kuasa dan tidak mahu menunaikan janji menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada bapanya.


Tambahan lagi, bersama keluarnya UMNO beberapa Ahli Parlimen itu, terdedah wujudnya akuan bersumpah melibatkan 36 Ahli Parlimen BN menyokong kepimpinan Tun Mahathir, manakala dalam konteks lumpuhnya UMNO Sabah pula, Tun Mahathir sendiri mengakui bertemu mereka sebelum itu.


Dua hari lalu beliau mengecam mereka yang bertindak keluar UMNO dengan mengatakannya sebagai mengkhianati kepercayaan pengundi.


Sebagai tanda protesnya kepada Tun Mahathir itu, maka Nurul Izzah melepaskan semua khidmatnya yang ada dengan kerajaan persekutuan.


Jawatan beliau di peringkat persekutuan ketika ini ialah Pengerusi Jawatankuasa Pemerkasaan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional Malaysia atau TVET.


Kedua, Nurul Izzah juga barangkali  sedang melakukan protes terhadap Anwar sendiri yang dilihat agak perlahan, mendatar, tiada lagi semangat "lawan tetap lawan", malah masih menyatakan kesetiaan kepada Tun Mahathir, meskipun Perdana Menteri melalui gerakan politik yang nyata di depan mata sedang dalam proses mahu "menyembelih" masa depan bapanya.


Sebagai seorang yang diasuh secara semulajadi dengan semangat melawan sejak zaman remaja lagi dengan pelbagai episod percikan darah dan airmata, tidak dinafikan bahawa Nurul Izzah pasti paling kecewa jika buat kali kedua ini bapanya masih tewas lagi dalam pertarungan kuasa kepada Tun Mahathir.


Dalam erti kata lain, protes Nurul Izzah kali ini hanya mahukan Anwar bangun melawan dan menuntut haknya yang telah dipersetujui bersama Pakatan Harapan dalam perjuangan yang telah dilalui sejak lebih 20 tahun lamanya.


Sediakah Anwar akur dengan protes anaknya itu atau beliau sebenarnya ada percaturan lain untuk memastikan kejayaannya mencapai cita-cita menuju mercu kuasa yang diidam-idamkan selama ini? (ShahbudinHusin 17/12/2018)

191 comments:

  1. semakin menarik perkembangan politik yg penuh dgn kejutan yg tk bisa diramal

    ReplyDelete
    Replies
    1. DENGARLAH JERITAN BIG BLUE TAXI


      Pemandu teksi mendakwa Belanjawan 2019 meminggirkan golongan itu.

      Penasihat Big Blue Taxi Facilities Sdn. Bhd., Datuk Shamsubahrin Ismail berkata, Belanjawan 2019 seolah-olah meminggirkan industri dan pemandu teksi.

      Menurutnya, apa yang diharapkan adalah tentang pengumuman bantuan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) untuk pemandu teksi namun perkara itu tidak berlaku.

      "Ramai kalangan pemandu teksi yang sehingga kini masih tidak mempunyai rumah, mereka menyewa bilik dan rumah.

      "Sebelum ini, ada pemandu yang telah memohon dengan DBKL (Dewan Bandaraya Kuala Lumpur) dan diluluskan tapi sehingga kini projek tidak berjalan," katanya ketika sidang media dipejabatnya hari ini.

      Shamsubahrin berkata, sekarang kita dah ada kerajaan baru dan berharap Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Samad dan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraidah Kamaruddin dapat membantu pemandu teksi memiliki rumah PPRT.

      "Kami juga sebenarnya mengharapkan diperbanyakkan lagi stesen minyak yang menyediakan perkhidmatan mengisi NGV (tenaga gas asli).

      "Begitu juga harapan kami agar pinjaman MARA pemandu teksi yang digunakan untuk membeli teksi dapat dihapuskan. "Tapi nampaknya perkara itu tidak berlaku dalam Belanjawan 2019, dan pemandu teksi merasa sedih dengan perkara itu," katanya lagi.

      : Sebelum dia menangis-nangis kempen untuk tolak BN sokong PH.. Habis apa yang dapat?....

      Delete
  2. Teori psikologi dan fakta kes iaitu fakta bahawa YB Nurul adalah anak kpd DSAI dan DSAI pula adalah Presiden PKR akan membuat satu rumusan bahawa sekiranya DSAI tidak memberikan sebarang komen atau mengelak daripada memberikan sebarang komen pada kadar segera maka tindakan YB Nurul tersebut sudah pasti mempunyai kaitan dengan DSAI sendiri.

    Apakah kaitan itu, wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia jauh lebih baik tanpa ICERD
      WARTAWAN SINAR HARIAN 16 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Malaysia jauh lebih baik tanpa ICERD
      Dr Nik Zawawi menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, pagi tadi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU – Malaysia mengamalkan keterbukaan yang jauh lebih baik daripada negara yang menandatangani Perjanjian Antarabangsa, Ratifikasi Konvensyen Antarabangsa, Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Setiausaha Dewan Ulama Pas Pusat, Dr Nik Zawawi Salleh berkata, kaum lain bebas untuk beragama, mampu menguasai sektor ekonomi malah diberi kepercayaan dalam politik.


      Menurutnya, Malaysia jauh lebih baik dari Israel yang menindas orang Islam sehingga sanggup membunuh secara terang-terangan.

      Malah katanya, ICERD sepatutnya diberi penekanan kepada kerajaan Myanmar yang menindas masyarakat Rohingya.


      “Ketika negara ditadbir oleh BN lebih 60 tahun, tiada kaum atau agama lain ditindas.

      “Di Kelantan pula, kerajaan negeri salur peruntukan yang banyak kepada masyarakat Cina dan Siam berbanding Melayu,” katanya, selepas menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, hari ini.

      Delete
  3. Teman rasa kemungkinan ada isu anak beranak tentang perjalanan arah tuju politik atau yang perkara2 berkaitan isu2 politik kini........atau mungkin jugak tak setuju dengan Tun M.
    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro phantom,lama menyepi bro?

      Delete
    2. Salam sejahtera sahabatku bro phantom. Welcome back.

      Delete
    3. Assalam Phantom si hantu raya tak bertuan..long time no hear..hang ada baik ka haah????

      Delete
    4. Bros Mat Noor.....John Doe dan semua kawan2 lama....salam sejahtera moga kalian dalam rahmat Allah.....ameen.

      Terima kasih yeoooppp.....ada jugak yang masih ingatkan teman.

      Maaf teman lama tak bersiaran ateh sebab kekangan koje yang tak sudah2. Busy bebenor teman.

      Kalo ada masa teman tetap jengah blog ni.......ater tempat jatoh lagi dikenang inikan pulak teman bersembang yeooopppp....

      Kepada samdol Geng Kepala Naga......tak payoh ler susoh2 nak bagi salam kalo tak ikhlas.
      Apa ke guna kamu bagi salam tapi lepeh tu kamu hamun orang.........mana kamu belajor macam gitu???
      Sape yang ngajor.........apa kehei belom aku bukak mulot dengan kamu......kamu udah hamun aku dol...???

      Delete
    5. Bertemua kembali bro phantom... lama tak jumpa di alam maya... semoga sihat selalu bro.. I love you...

      Delete
    6. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = ICERD = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    7. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    8. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS =

      Delete
    9. PH = DI NEGARA MAJU MANA ADA JAMINAN MAHKAMAH SAMPAI HARGA JUTAAN HANYA GOVERMENT OF THE APE SAHAJA BUAT GITU = NELSON MANDELA MENJADI TAHANAN POLITIK KERANA MEMPERTAHANKAN BANGSANYA AKIBAT DASAR APARTHEID, ALJUBURI PULA DITAHAN KERANA KORUP DAN MASALAH PERIBADI JADI JANGAN DISAMAKAN KEDUANYA = JAMINAN MAHKAMAH BEGITU TINGGI SEKALI MENUNJUKKAN SESEORANG ITU BERSALAH SEHINGGA DIBUKTIKAN SEBALIKNYA = KULIT SAMAK SEJAK JOIN PARTI KUALI DAH JADI BANGANG. APA DIA INGAT JACK MA KUALI MACAM DIA KE = ASAL BERKENAAN ISLAM ADA JE NAK KRITIK. PASAL KHITAN PUN TAK PUAS HATI. JIJAH&IJAH TAK BERKHATAN KE = ALJUBURI NAK MINTA PAS KRITIK PASAL IMDB. TAK TAU KE TENGAH PROSIDING MAHKAMAH KAN JADI HINA MAHKAMAH PULAK. KERJA KAU CEPATKAN KEPUTUSAN BIAR RAKYAT TAHU = HEBAT PH MENTERI TAK ADA PARTI PUN BOLEH HURU HARA KAN NEGARA = MEMANG BENAR KERAjaan BERUK, BARU 6 BULAN PERINTAH NEGARA DAH LUPA TUNTUTAN MALAYSIA BARU NAK TELUS NAK DEMOKRASI, SEKARANG DAH JADI AUTOKRASI LEBIH TERUK DARI BN, = HIMPUNAN 8 DISEMBER BESAR MAKNANYA KERANA TELAH DIPERMAINKAN OLEH KAFIR DAN MUNAFIK. WALAUPUN SETAHUN JAGUNG MEMERINTAH MEREKA SUDAH MENCABAR ISLAM MELAYU DENGAN PELBAGAI CUBAAN. JADI APA SALAHNYA RAKYAT MEMBERI ISYARAT SUPAYA LEBIH BERHATI-HATI = SIAPA PETANI SIAPA PEKEBUN, TIDAKKAH MEREKA SEMUA BANGSA MELAYU. NEGERI MANA PALING MISKIN. TIDAKKAH NEGERI MAJORITI MELAYU = KALAU DIKUMPUL ASET TOKEY BANGSA CINA TENTU KEKAYAAN MEREKA MELEBIHI NEGARA. DENGAN ASET SEBANYAK ITU MRREKA DENGAN MUDAH BOLEH MENUMBANGKAN NEGARA = RAJA GULA BAWA LARI HARTA MALAYSIA KE HONG KONG, RAJA BOLA BELI KELAB LUAR NEGARA = MAHA KRONI DALAM MASA 10 TAHUN PERTAMA PENSWASTAAN TELAH SWASTAKAN 75 SYARIKAT KERAJAAN MENYEBABKAN KRONI MEREKA TERMASUK ANAK MAHA BELIT MENJADI BILIONARE HANYA DALAM MASA 8 TAHUN SAHAJA KE-9 TERKAYA. KRONI ALJUBURI TERLIBAT SAMA. SELEPAS 1993 LEBIH BANYAK DISWASTAKAN. ANAK MAHA KRONI ADA 203 SYARIKAT 12 LISTED COMPANY TETAPI MAHA BELIT BERDALIH KAYA DENGAN USHA SENDIRI = PH KACANG LUPAKAN KULIT = KERAjaan PH TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG SANA CANTAS SINI = ICERD BARU TANGGUH BUKAN BATAL LAGIPUN BANYAK LAGI TEKANAN DARI LUAR PASTI MENERJAH KEDAULATAN ISLAM MELAYU = DEMO 8 DIS. BANYAK ISU YANG HENDAK DILUAHKAN RAKYAT BUKAN HANYA ICERD KERANA SEJAK PH PERINTAH NEGARA PELBAGAI ISU YANG TIMBUL YANG MERESAHKAN RAKYAT = MENTERI PH LEBIH GEMARKAN MENUNJUKKAN KUASA DARI MERAIH HATI RAKYAT = PARTI KADOK BERSATU TERIMA LAGI 3 EKOR KADOK JADI AHLI, SEKIAN DIMAKLUMKAN = PM-4 SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN, PM-7 SWASTAKAN GLC PLAK, BALIK-BALIK PUSING SITU JUGAK, AKHIRNYA YANG KAYA IALAH KRONI, BILA RUGI BAIL OUT RAKYAT TANGGUNG = MELAYU TIDAK ISTIMEWA KERANA TANAH INI ADALAH TANAH MEREKA. YANG ISTIMEWA IALAH PENDATANG YANG MENDAPAT PELBAGAI KEISTIMEWAAN = SEBELUM PERUSUH MEMBELASAH PENJAWAT AWAM PEMIMPIN PH TELAH BERTALU HENTAM MEREKA = BERITA SENSASI : 5 EKOR LAGI KADOK JADI AHLI PARTI KADOK BERSATU. HARAP MAKLUM = MAMAK BENDAHARA BELASAH PENJAWAT AWAM 6 BOMBA MATI, BELASAH LAGI 1 PARAH. PENJAWAT MELAYU ITULAH YANG KENA KUTUK DAN DIPERLUKAN SAAT KECEMASAN DAN MENGGADAI NYAWA = PH RACIST BUKTINYA RUSUHAN KUIL KENAPA TANGKAP MELAYU SAHAJA MANA INDIA TAK KENA YANG BAKAR KERETA DAN PUKUL HAMPIR MATI PENJAWAT AWAM = PENYOKONG PH GANGSTER PEMIMPIN PH PUN GANGSTER HABIS KUCAR KACIR SATU NEGARA = ICERD BERMAKNA HAPUSKAN SEKOLAH KEBANGSAAN CINA DAN INDIA DAN MEREKA HENDAKLAH PULANG KE NEGARA MASING-MASING = BANGUNAN TINGGI NAMA MEREKA, PROFESIONAL NAMA MEREKA, HARTA NEGARA HABIS DIKAUT TAPI MEREKA MASIH MENGHARAPKAN KERAJAAN BANTU BANGSA MEREKA = MAHA KELING KEDEKUT NAK MAMPUS SUKA SANGAT KACAU PENJAWAT AWAM. TAK TAHU KE DIA RAKYAT MALAYSIA MAKIN BERTAMBAH RAMAI. NISBAH SEBENAR ADALAH BERPATUTAN = ALKISAH EXAM SPM 2018 : SEKOLAH CINA MENDAPAT SOALAN BOCOR. SOALAN PULAK LUAR TARAF DAN ADA YANG TIDAK MEMPUNYAI JAWAPAN DAN MACAM-MACAM LAGI PERSOALAN. MAKIN TERUKLAH DIKERJAKAN PUAK HAPRAK = PARTI KUALI NAMPAK SANGAT SOKONG SYIAH BILA PERSOAL SAUDI SERANG YAMAN. KENAPA TIDAK DISOAL IRAN SERANG SYRIA =

      Delete
    10. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU =

      Delete
    11. Perkasa desak kerajaan tubuh RCI dalam tempoh 48 jam
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 18 DISEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.5K
      Ibrahim Ali
      Datuk Paduka Dr Ibrahim Ali. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) mendesak dan memberi tempoh 48 jam kepada kerajaan supaya menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kes kematian pegawai bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim.

      Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, ia perlu bagi mengenalpasti pembunuh terlibat yang menyebabkan Muhammad Adib parah diserang dalam kejadian rusuhan kuil hingga meninggal dunia malam tadi selepas tiga minggu menerima rawatan.


      Menurutnya, ia sekaligus bagi memberi hukuman setimpal kepada mereka yang bertanggungjawab di atas kejadian itu.

      Katanya, kerajaan perlu menubuhkan RCI demi keadilan Allahyarham Muhammad Adib sama seperti mana ketika siasatan kes kematian mendiang Teoh Beng Hock.


      "Perkasa desak kerajaan tubuh segera prosiding RCI dalam tempoh 48 jam untuk jalankan siasatan dan cari siapa pembunuh Muhammad Adib. Tiada alasan untuk kerajaan menolak penubuhan RCI.

      "Mereka yang bertanggungjawab mesti terima hukuman setimpal," katanya dalam satu kenyataan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: MB Selangor yakin polis mampu selesaikan kes]

      Beliau berkata, jika kes berlaku kepada orang bukan Melayu pastinya riuh-rendah desakan untuk menubuhkan RCI.

      Justeru, beliau berharap nasib Allahyarham Muhammad Adib dapat dibela dengan penubuhan RCI tersebut.

      Sebelum itu, Ibrahim mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Muhammad Adib yang disahkan meninggal dunia pada jam 9.41 malam tadi.

      Katanya, seluruh warga Perkasa turut bersedih atas kematian Allahyarham.

      "Semoga roh Allahyarham ditempatkan dalam kalangan para solihin.

      "Takziah kepada keluarga Allahyarham, semoga sabar menerima dugaan dan ketentuan ALLAH," katanya lagi.

      Terdahulu, Muhammad Adib yang parah dipukul sekumpulan perusuh di hadapan kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya dilapor meninggal dunia 9.41 malam tadi.

      Perkara itu dimaklumkan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin dalam satu kenyataan.

      "Dukacita dimaklumkan Pegawai Bomba Muhammad Adib Kassim telah meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) pada jam 9.41 malam," katanya.

      Delete
    12. Umno Johor pertahan Zahid, bidas pemimpin desak presiden letak jawatan
      Diterbitkan 16 Dis 2018, 3:28 petang |

      A+ A-
      Pemimpin Umno, Shahrir Samad hari ini membidas tindakan beberapa bekas pemimpin kanan parti itu yang berterusan mendesak Dr Ahmad Zahid Hamidi meletak jawatan sebagai Presiden Umno, sedangkan mereka sendiri bukan lagi anggota parti.

      Ketua Umno Johor Bahru itu berkata sebagai bekas anggota Umno, mereka tidak layak membuat desakan itu kerana Ahmad Zahid dipilih oleh parti.

      “Kalau nak keluar, keluarlah... ini yang menderhaka boleh menuntut pula kononnya jika presiden tidak letak jawatan maka lebih ramai anggota akan keluar. Itu tidak betul tempatnya.

      “Janganlah hendak mengalihkan perhatian dengan menuduh orang lain tidak patuh sedangkan yang tidak patuh ialah awak (mereka yang keluar parti),” katanya pada sidang media di Bangunan Umno Johor Bahru, hari ini.

      Bekas anggota Parlimen Johor Bahru itu mengulas dakwaan kononnya lebih ramai anggota Umno akan meninggalkan parti sekiranya Ahmad Zahid masih enggan berundur.

      Mengulas lanjut, Shahrir juga berkata beliau secara peribadi tidak faham mengapa Ahmad Zahid terus didesak meletak jawatan sedangkan presiden Umno itu patuh terhadap kehendak pemimpin peringkat akar umbi.

      “Kalau saya perhatikan, dari awal dahulu sewaktu Ahmad Zahid menjadi pemangku presiden, beliau pernah menyarankan parti agar melakukan amalgamansi (penggabungan) dengan parti-parti lain sebagai hala tuju baharu di masa depan tetapi Umno telah menolaknya.

      “Selain itu, Pemuda Umno juga pernah menyuarakan agar jangan Umno menyertai kerajaan melalui pintu belakang dan terus menjadi pembangkang berwibawa dan saranan dan pendapat itu dipatuhi Ahmad Zahid.

      “Jadi, bukanlah Ahmad Zahid yang menolak keputusan dan pendirian Umno tetapi mereka yang melompat (parti) inilah yang sebenarnya bergerak ke arah amalgamasi ataupun masuk kerajaan mengikut pintu belakang. Mereka inilah yang melanggar dan mengetepikan saranan dan pandangan pemimpin-pemimpin,” katanya.





      -- Bernama

      Delete
    13. 'Umno runtuh, PAS perlu ke depan perjuang agenda Melayu Islam'
      Diterbitkan 15 Dis 2018, 9:57 malam |

      A+ A-

      PAS menyifatkan krisis yang melanda Umno kebelakangan ini telah meruntuhkan struktur kepimpinan parti itu sekaligus dilihat tidak berupaya memperjuangkan agenda Melayu Islam.

      Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata, berdasarkan kepada keadaan itu, PAS perlu menjadi parti utama menggalas tanggungjawab itu.

      "Kalau dulu kita lihat dari segi kekuatannya dan jumlah ahli, memang Umno yang menjuarai perjuangan agenda untuk Melayu Islam, apatah lagi mereka dahulu berada dalam kerajaan.

      "Sekarang ini mereka bukan lagi kerajaan dan ketika ini ramai pemimpin dan wakil rakyat mereka meninggalkan parti menyebabkan struktur Umno di beberapa peringkat sudah runtuh," katanya dalam sidang media selepas menghadiri program Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden, di Alor Setar hari ini.

      Rabu lepas, hampir keseluruhan barisan kepimpinan Umno Sabah termasuk lima anggota Parlimen, sembilan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan dua senator mengumumkan keluar parti dengan alasan parti itu tidak mempunyai hala tuju yang jelas.

      Semalam, enam lagi wakil rakyat Umno meninggalkan parti.


      Ikatan longgar PAS, Umno di Dewan Rakyat

      Ditanya jika perkembangan itu memberi kesan terhadap kekuatan pembangkang di dalam Dewan Rakyat, Takiyuddin berkata bilangan wakil rakyat Umno tidak menentukan peranan dan pendirian PAS.


      "Walaupun kita (PAS dan Umno) sama-sama pembangkang, tapi kita mempunyai ikatan yang longgar di Dewan Rakyat, berapa pun bilangan Umno pendirian kita jelas, kita berkecuali terhadap isu atau perkara-perkara yang dibawa kerajaan.

      "Kita berperanan menasihat kerajaan, maknanya kita tegur apa yang tidak betul dan kita sokong apa yang betul, jadi, bilangan anggota Umno dalam Dewan Rakyat saya tidak nampak memberi masalah besar kepada kita," katanya.

      Mengulas lanjut mengenai tindakan keluar parti oleh pemimpin Umno itu, anggota parlimen Kota Bharu itu berkata ia memang dijangka berdasarkan landskap politik semasa dan berkemungkinan akan berlaku lagi selepas ini.

      "Mana-mana parti pun apabila berada dalam keadaan begitu ahli dia akan bertempiaran lari kerana sebagai orang politik mereka memerlukan platform untuk berjuang," katanya yang turut mengalu-alukan sekiranya ada anggota Umno yang ingin menyertai PAS.

      - Bernama

      Delete
    14. Panduan memecat presiden Umno
      KiniGuide | Diterbitkan 15 Dis 2018, 9:23 malam | Dikemaskini 16 Dis 2018, 1:34 petang

      A+ A-
      KINIGUIDE | Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi berkata hari ini beliau hanya akan turun dari jawatannya jika perhimpunan agung luar biasa (EGM) dipanggil dan dua per tiga daripada perwakilan menggesanya meletak jawatan.

      Walau bagaimanapun, Sinar Harian memetik Zahid sebagai berkata hal ini tidak mudah dicapai kerana terdapat perwakilan "146,000".

      Dalam edisi Panduan Kini, Malaysiakini meneroka proses yang diperlukan sekiranya Umno memilih untuk memecat presidennya.

      Bolehkah seorang presiden Umno dipecat?

      Ya, boleh. Menurut Fasal 19.12 Perlembagaan Umno, ahli majlis tertinggi - termasuk presiden dan timbalan presiden - boleh dipecat dengan sokongan dua pertiga perwakilan dalam EGM.

      Secara alternatif, dua pertiga perwakilan di EGM juga boleh membubarkan seluruh majlis tertinggi.


      Perkara 9.11 menyatakan bahawa jika keseluruhan majlis tertinggi meletak jawatan pada masa yang sama, maka pengerusi tetap atau timbalannya mesti memanggil EGM dalam tempoh 60 hari untuk memperbaharui majlis tertinggi.

      Ini mungkin akan melibatkan pemilihan semula, walaupun tiada peruntukan khusus mengenai pemilihan semula dalam perlembagaan Umno.

      Bagaimana EGM dipanggil?

      Umno boleh mengadakan EGM melalui tiga cara, mengikut Fasal 8.5 perlembagaan parti.

      Ia boleh dipanggil oleh presiden, atau dengan permintaan bertulis dua pertiga anggota majlis tertinggi Umno.

      Sebagai alternatif, EGM boleh diadakan atas permintaan separuh daripada 191 bahagian Umno, jika bahagian tersebut telah mengadakan EGM untuk membincangkan perkara itu.

      Sekiranya bahagian meminta EGM diadakan, maka setiausaha agung Umno mesti memanggil EGM dalam masa 14 hari.


      Pengerusi Tetap Umno atau timbalannya boleh memanggil EGM dalam masa 28 hari, sekiranya setiausaha agung tidak mematuhi permintaan bahagian untuk mengadakan mesyuarat agung tergempar itu.

      Jika gagal kedua-dua pilihan ini, maka bahagian boleh mengadakan EGM sendiri.

      Betulkah perlu 146,000 perwakilan untuk mengadakan EGM?

      Ada tafsiran berbeza berkenaan perkara ini.

      Ada pihak mengatakan Perkara 9.12 perlu dibaca bersama pindaan terhadap proses pemilihan parti, yang meluaskan bilangan anggota yang boleh mengundi kepada lebih 146,000.

      Bagaimanapun, tidak disebut dengan jelas berhubung perbezaan perwakilan di EGM dengan pewakilan untuk perhimpunan agung tahunan.

      Pada 2017 dan 2018, hanya 5,739 perwakilan menghadiri perhimpunan agung Umno.

      Pada tahun ini, 2,760 perwakilan merupakan anggota badan utama; manakala 993 lagi dari Wanita, 997 dari Pemuda dan 989 dari Puteri.

      Apa akan jadi jika presiden dipecat?


      Sekiranya kerusi presiden Umno dikosongkan, maka Perkara 9.9 perlembagaan parti menyatakan bahawa jawatan itu akan diisi oleh timbalan presiden sehinggalah pemilihan parti yang akan datang.

      Sekiranya pemangku presiden bertindak meletak jawatan, maka majlis tertinggi mesti melantik salah seorang naib presiden untuk memegang jawatan tersebut.

      [Baca KiniGuide]

      Panduan Kini disusun oleh ZIKRI KAMARULZAMAN.

      Delete
    15. Tuan Ibrahim: Bekas MP Umno reka alasan keluar parti
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 15 Dis 2018, 1:28 petang | Dikemaskini 15 Dis 2018, 1:41 petang

      A+ A-
      Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menyifatkan alasan yang diberikan sejumlah pemimpin dan anggota parlimen yang bertindak keluar Umno baru-baru ini sebagai rekaan semata-mata.

      Beliau merujuk kenyataan sejumlah yang berbuat demikian bahawa langkah mereka keluar Umno dan mengisytiharkan sokongan kepada Perdana Menteri Dr mahathir Mohamad demi rakyat di kawasan masing-masing.

      "Mereka sebut keluar parti untuk menunaikan tanggungjawab kepada rakyat (di kawasan masing-masing), tetapi rakyat tak setuju.

      "Jadi ia ternyata alasan yang mereka ada-adakan," katanya ketika ditemui pemberita di program di Kubang Kerian, Kelantan, hari ini.

      Beliau mengulas tindakan sejumlah pemimpin dan 16 anggota parlimen Umno yang memutuskan untuk keluar parti itu baru-baru ini.

      Umno yang merupakan parti terbesar di Dewan Rakyat sebelum ini - dengan 54 kerusi parlimen - kini tinggal 38 kerusi, di belakang PKR dan DAP.

      Turut keluar ialah bekas menteri Hamzah Zainuddin. Beliau juga memberi amaran lebih ramai yang akan berbuat demikian jika Ahmad Zahid Hamidi tidak meletakkan jawatan sebagai presiden Umno.

      Tuan Ibrahim berkata lagi, apa yang menimpa Umno itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia sebuah parti yang besar - dengan anggota hampir tiga juta dan aset bernilai jutaan ringgit.

      "Sebenarnya Umno ada kekuatan...keadaan ini sepatutnya tidak berlaku.

      "Saya akui pemimpin mereka dalam persimpangan, mereka dihadapkan ke mahkamah dengan pelbagai tuduhan dan belum pulih daripada kekalahan (PRU). Bila ini datang serentak, pimpinan kadang-kadang hilang fokus," katanya lagi.

      Beliau bagaimanapun berkata PAS terbuka jika ada di kalangan mereka yang mahu menyertai parti itu.


      "PAS sentiasa buka pintu kepada sesiapa yang mahu bersama dan memperjuangkan hak rakyat. Kita terbuka dan mengalu-alukan sesiapa yang mahu bersama PAS, termasuk anggota parlimen, Adun dan anggota biasa.

      "Cuma kita tidak akan melindungi sesiapa jika (individu itu) terlibat dengan rasuah. Itu kerajaan perlu ambil tindakan," katanya ketika ditemui pemberita di program di Kubang Kerian, Kelantan, hari ini.

      Delete
    16. 'Hanya perhimpunan agung boleh singkirkan saya'
      Diterbitkan 15 Dis 2018, 12:33 tengah hari | Dikemaskini 15 Dis 2018, 5:59 petang

      A+ A-
      Selepas desakan demi desakan, Ahmad Zahid Hamidi nampaknya bertegas untuk tidak melepaskan jawatannya selaku presiden Umno.

      Beliau berkata hanya perhimpunan agung Umno yang boleh menyingkirkannya.

      “Dulu desakan bercuti. Sekarang desakan letak jawatan. Yang boleh melucutkan jawatan saya hanyalah perhimpunan agung Umno sahaja.

      “Ia mestilah dihadiri oleh dua per tiga perwakilan yang hadir dalam perhimpunan yang lalu,” katanya seperti dipetik Sinar Harian hari ini.

      Desakan itu - antaranya oleh Pemuda Umno Alor Setar dan Pemuda Umno Sabah - selepas sejumlah pemimpin dan wakil rakyat Umno mengumumkan untuk keluar parti dan menjadi wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan hari ini.

      Bekas ketua pemuda Khairy Jamaluddin Abu Bakar pula setuju dengan cadangan agar pemilihan semula diadakan dengan kadar segera.

      Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata terpulang kepada ibu pejabat Umno sama ada untuk mengadakan perhimpunan agung atau tidak.

      "(Dan) perlu dua pertiga daripada seluruh perwakilan. Awak tahu perwakilan ada berapa? 146,000 perwakilan. Itulah jumlahnya. Kena ada dua per tiga yang desak,” katanya seperti dipetik.

      Bagaimanapun, anggaran perwakilan yang hadir ke perhimpunan agung akhir September lalu hanya 5,739.


      Semalam, bekas menteri Hamzah Zainuddin - salah seorang anggota parlimen yang keluar Umno - mendakwa seramai 36 anggota parlimen BN telah menandatangani surat sebagai tanda sokongan kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga mendakwa akan berlaku "gelombang ketiga" keluar Umno jika Ahmad Zahid tetap enggan melepaskan jawatannya.

      Diminta mengulas perkara itu, Ahmad Zahid berkata Hamzah sudah tiada hak untuk bercakap mengenai Umno.

      “Dia dah keluar Umno kan? Bila dia dah keluar Umno dia tidak boleh bercakap bagi pihak Umno,” katanya.

      Delete
    17. Sampah' keluar Umno, PAS rasa 'gembira'
      Diterbitkan 14 Dis 2018, 4:26 petang | Dikemaskini 14 Dis 2018, 4:37 petang

      A+ A-
      Seorang pemimpin kanan PAS menampakkan rasa gembiranya dengan perkembangan mutakhir melanda Umno.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Mokhtar Senik mendakwa DAP dan PKR menyatakan rasa tidak senang dengan sikap Bersatu menerima bekas pemimpin Umno dan menggelar mereka sebagai 'sampah'.

      Namun kata Mokhtar Dr Mahathir Mohamad tidak kisah bekas orang Umno yang menyertai Bersatu adalah 'sampah' atau tidak kerana apa yang penting, dakwanya, jumlah kerusi untuk parti terbabit kian bertambah.

      "Bagi PAS pula, OK saja. Kalau yang masuk Bersatu itu sampah dari Umno pun OK," katanya.

      Selepas bermula agak perlahan sejak beberapa bulan lalu, hari ini satu demi satu pemimpin Umno - termasuk dalam kalangan wakil rakyat - mengumumkan mereka tidak lagi menganggotai parti terbabit.

      Setakat awal petang ini tiga nama berprofil tinggi dalam Umno yang meninggalkan parti berkenaan ialah bekas setiausaha agungny Radzi Sheikh Ahmad, Ikhmal Hisham Abd Aziz (anggota parlimen Tanah Merah) dan Rosol Wahid (Hulu Terengganu).

      Difahamkan akan ada lagi pemimpin Umno akan membuat pengumuman sama dari semasa ke semasa.

      Sudah tak ada sampah

      Keadaan itu meningkatkan lagi tekanan ke atas Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi yang sudah didesak berkali-kali supaya melepaskan jawatannya.

      Untuk rekod Ahmad Zahid bertanggungjawab mengeratkan lagi kerjasama dan persefahaman di antara Umno dan PAS selepas ia dimulakan Najib Razak.


      Kedua-dua mereka pula sedang berdepan dengan puluhan dakwaan jenayah rasuah dan salah guna kuasa di mahkamah.

      Mokhtar yang turut dikenali sebagai seorang daripada tokoh ulama lantang dalam PAS berkata tanpa 'sampah' tersebut kerjasama partinya dengan Umno akan menjadi lebih baik.

      "Jika nanti berlaku kerjasama dua parti politik Melayu Islam ini, bermakna PAS akan berkerjasama dengan Umno yang sudah tidak bersampah.

      "Rasanya itu akan lebih baik kerana sampah-sampah PAS pun dah dikaut oleh DAP masuk bakul PH (Pakatan Harapan). Cantik laa tu," katanya.

      Delete
    18. Najib: Rakyat mula sedar GST bukan punca utama harga barang naik
      FMT Reporters - December 17, 2018 9:46 PM
      478
      Shares
      458 9 2 2


      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak berkata, rakyat mula sedar pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bukan faktor utama kenaikan harga barang.

      Ini kerana, katanya, sudah 6 bulan GST dimansuhkan dan digantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sejak 1 September lalu.

      Bekas perdana menteri itu berkata, harga barang tetap naik selepas SST dilaksanakan dan keadaan itu dijangka berterusan.

      ADVERTISING

      inRead invented by Teads


      “Saya dah beritahu sebelum ini, bagaimana peniaga ambil kesempatan atas kelemahan sistem SST untuk elak cukai dan menjejaskan hasil kerajaan.

      “Sebab itu tiada negara, kecuali Malaysia yang mengundur kepada sistem SST,” katanya dalam Facebook malam ini.

      Sebelum ini, timbul dakwaan ada kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca harga telur meningkat lebih 10 sen sejak 2 bulan lalu.

      Kerajaan Pakatan Harapan (PH) menurunkan kadar GST kepada 0% mulai 1 Jun lalu, sebelum menghapuskan Akta GST selepas 3 tahun pelaksanaannya.

      Putrajaya kemudiannya memperkenalkan semula SST untuk menggantikan GST mulai 1 September lalu. Di bawah SST, 10% dikenakan untuk cukai jualan, manakala 6% bagi cukai perkhidmatan.

      Najib berkata, pelaksanaan GST sejak 1 April 2015 menyaksikan pendapatan dan aset kerajaan meningkat, ekonomi semakin kukuh dan bantuan kepada rakyat bertambah setiap tahun.

      Ahli Parlimen Pekan itu berkata, tindakan mengelak cukai juga berkurangan, selain defisit kerajaan menurun.

      Tetapi, beliau mendakwa keadaan sebaliknya berlaku dengan pelaksanaan SST, di mana hasil kerajaan menyusut, bantuan kepada rakyat berkurangan sehingga ada yang dimansuhkan, ekonomi negara merosot dan banyak aset kerajaan terpaksa dijual.

      “Sebelum ini, ramai terpengaruh dengan propganda jahat PH untuk membenci atau menyalahkan GST dan kerajaan Barisan Nasional, sampaikan ada yang berguling di atas jalan raya.

      “Susah untuk menyalahkan pihak-pihak ini kerana propaganda dan penipuan PH terlalu kuat dan masa itu tidak ada peluang untuk orang ramai membuat perbandingan.

      “Selepas GST dimansuhkan dan SST dilaksankan, kita boleh bandingkan dan lihat dengan mata sendiri.”

      Delete
    19. Mana suara PH dalam isu Zahid Md Arip, kata Wee
      FMT Reporters - December 16, 2018 9:36 PM
      461
      Shares
      445 10 3 2

      Presiden MCA terkejut pemimpin PH tidak membantah atau mengulas tentang setiausaha politik perdana menteri yang didakwa terlibat dalam kes Isa Samad.
      PETALING JAYA: Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong menghentam pemimpin Pakatan Harapan kerana membisu tentang setiausaha politik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang terbabit dalam perbicaraan rasuah bekas pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad.

      Wee dalam kenyataan berkata “sangat mengejutkan” tiada pemimpin PH yang berani membantah atau mengulas Muhammad Zahid Md Arip dibabitkan sebagai orang tengah dalam 9 daripada 10 pertuduhan rasuah yang dibuat terhadap Isa pada Jumaat.

      Bekas menteri besar Negeri Sembilan itu dikenakan 9 pertuduhan menerima rasuah RM3 juta berhubung pembelian sebuah hotel di Sarawak pada harga RM160 juta.

      Zahid, bekas pegawai khas Isa, didakwa mengutip wang itu bagi pihaknya.

      ADVERTISING

      inRead invented by Teads



      Wee mengeluh walaupun peranan Zahid diperincikan dalam 9 daripada 10 pertuduhan terhadap Isa, Zahid tidak pun didakwa dan tidak dipecat.

      Dr Mahathir sebelum ini mempertahankan Zahid, mengatakan dakwaan terhadap Zahid pada ketika ini hanya tuduhan.

      “Mana suara orang seperti Lim Kit Siang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Gobind Singh Deo, Lim Guan Eng dan mereka yang mendakwa kerajaan PH mengamalkan ‘kedaulatan undang-undang’ dan kerajaan bersih?” katanya, merujuk kepada pemimpin kanan PH.

      “Adakah semua pejuang kerajaan bersih sudah bisu kerana ada kepentingan dan kedudukan dalam kerajaan?”

      Delete
    20. Penyokong bukan Islam terima hasrat PAS bawa agenda Melayu
      Faiz Zainudin - December 16, 2018 5:34 PM
      4.9k
      Shares
      4.9k 62 8 19

      Penyokong PAS bersama Presiden Abdul Hadi Awang dan pimpinan kanan parti di mesyuarat agung tahunan PAS pada September. (Gambar Bernama)
      PETALING JAYA: Para penyokong PAS dalam kalangan orang bukan Islam hari ini menyambut baik hasrat parti itu mengambil alih tempat Umno membawa agenda Melayu.

      Pengerusi Penyokong PAS Dr S Balasubramaniam berkata orang bukan Islam tidak perlu rasa terancam atau takuti hasrat itu, kerana PAS tidak pernah meminggirkan mereka.

      “Semua rakyat tahu PAS parti Islam. Mereka berjuang untuk Islam bukan sekarang, tapi sejak 1951,” katanya kepada FMT. “Islam ini bukan Melayu sahaja, cuma kebetulan Melayu majoriti di Malaysia. Ini tidak bermakna PAS mahu pinggirkan bukan Melayu,” katanya.

      Menjelaskan keyakinan mereka, Balasubramaniam berkata sehingga kini tiada seorang pun pemimpin PAS yang terlibat dalam rasuah atau memburukkan bangsa lain.



      “Ini jelas jadi kami boleh yakin PAS akan jaga bukan Islam,” katanya.

      Beliau mengulas kenyataan Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan semalam yang mengatakan PAS nampaknya perlu menggalas tanggungjawab membela nasib Melayu kerana Umno tidak lagi mampu menjuarai agenda itu.

      “Sekarang ini mereka bukan lagi kerajaan dan ketika ini ramai pemimpin dan wakil rakyat mereka meninggalkan parti menyebabkan struktur Umno di beberapa peringkat sudah runtuh,” kata Takiyuddin.

      Delete
    21. Umno Sabah akan bangkit, lebih kuat dari dulu, kata ketua baharu
      Mohamad Fadli - December 13, 2018 5:33 PM
      16.7k
      Shares
      16.7k 62 14 5

      Bung Moktar Radin berkata, jika disusun dengan baik, Umno Sabah akan bertambah kuat kerana memiliki pemimpin muda yang sedia menggalas tanggungjawab untuk memulihkan parti. (Gambar Bernama)
      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Bung Moktar Radin yakin Umno Sabah di bawah pimpinannya akan bangkit menjadi lebih kuat berbanding dahulu, walaupun selepas 36 pemimpin meninggalkan parti itu semalam.

      Pengerusi Umno Sabah baharu itu berkata, penghijrahan beramai-ramai itu ialah satu kesilapan dan tamparan besar buat kumpulan pemimpin yang meninggalkan Umno.

      “Umno banyak jasa pada rakyat Sabah dan kita tidak boleh tinggalkan begitu sahaja. Ahli Umno Sabah ada ramai, dekat 500,000 orang. Menjadi satu kesilapan meninggalkan perjuangan parti dan ahli mereka tanpa hala tuju.

      “Setiausaha DAP Selangor, Ronnie Liu dan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar juga sudah bersuara supaya tidak menerima mereka masuk dalam Pakatan Harapan (PH).

      ADVERTISING

      inRead invented by Teads



      “Ronnie juga kata kepada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad jangan ‘mengutip sampah’ di Sabah dengan mengambil mereka masuk PPBM, dan ini satu tamparan buat mereka,” katanya kepada FMT.

      Semalam, Umno melantik Bung Moktar sebagai ketua Umno Sabah yang baharu, selepas penyandangnya, Datuk Seri Hajiji Mohd Noor keluar parti untuk menjadi ahli politik bebas.

      Hajiji bersama 9 Adun, 4 ahli Parlimen, 2 senator dan 21 ketua bahagian Umno Sabah meninggalkan parti itu kerana kepimpinan Umno Pusat tidak bersatu, tidak mempunyai hala tuju politik yang jelas dan sering bercanggah pendapat.

      Sementara itu, Bung Moktar berkata, Umno Sabah jika disusun dengan baik akan bertambah kuat kerana memiliki pemimpin muda yang sedia menggalas tanggungjawab untuk memulihkan parti.

      “Saya berkeyakinan sebab telah berhubung dengan beberapa pemimpin muda kita, ketua Pemuda, naib ketua bahagian, timbalan ketua bahagian yang masih bersama, mereka yakin dengan kita.

      “Sebab majoriti pemimpin yang kita ketengahkan adalah pemimpin-pemimpin yang dulu dipinggirkan tidak diberi tempat,” katanya.

      Ahli Parlimen Kinabatangan itu berterima kasih kepada Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin tertinggi parti yang menaruh kepercayaan terhadapnya.

      Walaupun misi memulihkan Umno Sabah bukan tugas ringan, tetapi beliau yakin mampu melakukannya.

      “Rancangan Umno Sabah senang, kita dalam pembangkang, jadi kita perlu kuatkan parti untuk rampas kerajaan pada masa akan datang.

      “Kita akan jadi pengimbang kerajaan, mana baik kita sokong, mana tak baik kita bangkang.”

      Katanya, beliau sudah tahu sejak awal lagi, walaupun tidak dimaklumkan mengenai rancangan 36 pemimpin negeri itu keluar Umno.

      “Umno sebuah parti yang kita perjuangkan secara sukarela, siapa mahu keluar kita tak halang, tetapi siapa mahu bersama Umno, kita minta kerjasama untuk memulih dan memperkuatkan parti.”

      Delete
  4. Replies
    1. Silap tu beb..hanya Johari PKR yang mengenal Maniam lah !!!!!

      Delete
  5. Kadangkala saya terfikir, ke mana negara ini mahu dibawa oleh orang-orang politik.

    ReplyDelete
  6. Nurul Izah tak tahan dgn tohmahan dalaman PKR yg mengatakan parti itu didominasi/kuasai anak beranak DSAI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan lah wak Suman...dia nak tunjukkan kekecewaannya sebab dia tau sangat Tun Madey langsung tak de niat nak tunaikan janji untuk naikkan Bang Non sebagai PM ke 8.

      Nurul jugak sedar PKR dah tersilap besar bila menyertai Pakatan Harapan dan membenarkan logo PKR digunakan sebagai logo tunggal untuk semua parti yang bertanding...dan lebih kecewa lagi...kenapa PKR sanggup untuk bersetuju melantik Tun Madey sebagai PM ke 7 bila PH menang!!!

      Delete
    2. Huuuh....ni ahli nujum negara sedang beroperasi......dengan kelapa 2 tandan.....tengok air dalam gelok dia tau segala-galanya.

      Delete
    3. Biasa lah kan. Kebenaran yang dah depan mata tu memang pahit untuk ditelan..tak gitu bhai????

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = ICERD


      Saya ingin menegaskan pendirian sebagai Timbalan Presiden UMNO bahawa tidak wujud keperluan meratifikasi International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) oleh Malaysia.

      Pertama, selari dengan misi dan visi Wawasan 2020 oleh YAB Perdana Menteri sendiri, negara ini mesti diurus, dibangun dan dimajukan dengan acuan dan cara kita sendiri.

      Justeru kita harus membangunkan tanah air ini dan mengurus kepelbagaiannya dengan menggunakan kearifan tempatan. Telah nyata bahawa Malaysia adalah antara negara majmuk dan multiracial yang paling berjaya dalammenguruskan kepelbagaiannya, walaupun belum sempurna.

      Kedua, pendirian YAB Perdana Menteri selama ini adalah untuk memastikan tuntutan atau keriuhan kelompok kecil atau minoriti tidak seharusnya diangkat dengan cara yang boleh memperjudikan kemaslahatan serta keamanan majoriti rakyat Malaysia. (Rujuk temuramah Tun Mahathir yang disiarkan di Washington Post pada 15 Mei 2002).

      Maknanya, kepentingan semua kaum mesti diurus dengan pendekatan mengutamakan kepentingan kesejahteraan masyarakat secara kolektif. Justeru, di Malaysia, atas sifat kemajmukannya, diskriminasi positif diinstitusikan dalam perlembagaan bukan sebagai tindakan perkauman, tetapi usaha mengurangkan kesenjangan atau ‘inequality’.

      Ternyata ia secara langsung bukan sahaja berjaya mengurangkan kesenjangan, tetapi mewujudkan keamanan, kerukunan dan kesejahteraan dalam Malaysia pascamoden.

      Ketiga, kandungan, saranan serta penguatkuasaan ICERD adalah berpandukan doktrin, pemahaman serta saranan masyarakat luar yang asing dan tidak bertepatan dengan konteks dan fabrik sosial Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai keunikan tersendiri.

      ICERD digubal pada tahun 1969, oleh beberapa negara barat yang berpengaruh berlandaskan doktrin kebebasan citra mereka. Di waktu itu, kebanyakan negara lain masih lagi berantakan dengan pelbagai konflik dalaman dan memperjuangkan kemerdekaan.

      Yang menariknya, 12 tahun sebelum ICERD digubal, sebuah Negara Kesepakatan bernama Malaya telah dibentuk oleh tiga kaum terbesar penduduknya, iaitu Melayu, Cina dan India. 1957, ketiga-tiga kaum ini, telah membuktikan kepada negara lain di dunia bahawa sebuah negara pelbagai bangsa dan agama boleh dibentuk dengan aman hasil permuafakatan yang erat.

      Delete
    2. Harus diingat, pada 1957 juga, orang kulit hitam tidak boleh berada dalam bas yang sama dengan orang kulit putih. Apatah lagi menerima pendidikan di sekolah yang sama, atau universiti yang sama dengan bangsa kulit putih.

      Jelas sekali, Malaysia dengan konsep negara Kesepakatannya, telah lama mendahului negara lain dalam membendung segala bentuk diskriminasi perkauman dalam apa jua bentuk.

      Keempat, Malaysia dibentuk sebagai sebuah negara dengan karakternya tersendiri. Karakter ini tidak digubal oleh UMNO tetapi oleh sebuah suhuranjaya bebas antarabangsa yang dikenali sebagai Suruhanjaya Reid.

      Suruhanjaya Reid semasa menggubal perlembagaan persekutuan, telah merujuk dan mendengar dengan sebanyak-banyaknya dari semua pemegang taruh tanah air ini.

      Setiap satu luahan, saranan serta permintaan yang dikemukakan, telah dipertimbangan dan diolah dengan adil. Maka atas saranan dan kefahaman ahli Suruhanjaya Reid, wujudlah Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi yang mengikat dan menjadi asas Malaysia selaku sebuah negara hukum yang berdaulat.

      Perlembagaan Persekutuan telah mengambil kira dan mengiktiraf Institusi Raja-raja, hak dan kepentingan khas orang melayu, pengiktirafan agama Islam sebagai agama rasmi dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

      Semua ini bukan sekadar sejarah yang termaktub. Tetapi inilah perjalanan sebenar sebuah negara yang semenjak sebelum dan sesudah merdeka dicorakkan oleh pemimpin dan parti-parti politik yang memperjuangkan nasib kaum masing-masing.

      Kelima, tindakan meratifikasi ICERD akan memberi kesan kritikal kepada struktur dan demografi masyarakat Malaysia secara besar, radikal dan membimbangkan.

      Ini termasuklah kedudukan serta masa depan institusi-institusi yang melakukan intervensi sosial yang kritikal seperti MARA, UiTM serta peruntukan Tanah Rizab Melayu.

      Delete
    3. Saya ingin jelaskan bahawa semua intervensi ini bukan sama sekali bertujuan untuk mendiskriminasikan mana-mana kaum atau kelompok.

      Ia adalah instrumen penstrukturan semula masyarakat khusus untuk bangsa Melayu yang sangat tertinggal hingga saat ini. Lebih penting untuk diingat, Malaysia senantiasa telus dalam pelaksanaan intervensi sosialnya, dengan dasar yang jelas, tidak terselindung dan difahami oleh pelbagai kaum lain.

      Keenam, pemerkasaan serta pengukuhan terhadap perlindungan dan pengiktirafan kaum dan etnik di Malaysia tidak pernah sama sekali diabaikan, apatah lagi dipinggirkan dalam memakna kemerdekaan dan membangunkan Malaysia.

      Melalui pelbagai kesepakatan politik, pemimpin pelbagai parti politik berasaskan kaum, senantiasa mencari jalan dan formula untuk mengukuhkan kepentingan kaum masing-masing tanpa menidakkan kepentingan bangsa lain.

      Selain peristiwa 13 Mei 1969, Malaysia tidak menyaksikan konflik perkauman yang serius tercetus atas sebab diskriminasi perkauman. Tidak ada sekolah Cina atau Tamil yang dihalang atau ditutup sesuka hati. Tidak ada perniagaan bukan Melayu yang dimiliknegarakan. Tidak ada dasar pengambilalihan tanah bukan melayu dan diserahkan kepada bangsa Melayu. Tidak ada.

      Semua itu tidak pernah berlaku di Malaysia dan tidak akan berlaku selamanya. Malah Malaysia adalah contoh negara kesepakatan paling dinamik dan harmoni yang tiada padanan dengan negara lain. Sekalipun selama ini kita tidak meratifikasi ICERD.

      Ketujuh, struktur serta pendekatan yang diambil oleh Malaysia bagi mengurus kepelbagaian kaum di negara ini tidak radikal dan tidak menimbulkan masalah serta konflik dalaman di negara kita. Keharmonian serta persefahaman antara kaum adalah perkara yang bukan sahaja menjadi nadi negara ini, tetapi identiti kita di pentas dunia.

      Malah kekuatan sebenar Malaysia ialah kepelbagaiannya.

      Ia telah memberikan Malaysia satu kedinamikan serta keanjalan yang tiada bandingannya. Dan kerana itu, kepelbagaian kaum di Malaysia senantiasa menjadi asas serta faktor pertimbangan dalam setiap tindakan Kerajaan baik dalam menggubal dasar luar, program ekonomi sehinggalah dasar pendidikan dan keselamatan.

      Delete
    4. Ada pihak yang cuba mempertahankan pelan meratifikasi ICERD ini dengan menghujahkan bahawa kita akan melakukan pengecualian kepada sesetengah artikel yang tidak sesuai dengan konteks tempatan seperti yang dilakukan oleh negara-negara, antara lain, Afghanistan, Perancis, Bahrain dan Switzerland.

      Misalnya Malaysia boleh mencadangkan beberapa pengecualian seperti Artikel 4(c) tentang institusi awam yang berasaskan “diskriminasi” kaum bagi mempertahankan institusi kepentingan Melayu dan, Artikel 5(d)(iv) tentang hak memilih pasangan, bagi mengelakkan liberalisasi perkahwinan jantina yang sama.

      Tetapi tidak boleh mudah termakan dan menerima bulat-bulat penjelasan sebegini. Ini kerana, sekalipun, wujud pengecualian tersebut, ini sama sekali tidak bermakna kita tidak akan terus menerus dikecam, ditekan dan dipaksa untuk menerima artikel-artikel tersebut.

      Saya amat tersentuh dengan kebimbangan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkenaan pemeteraian ICERD. Sebagai seorang bekas Ketua Hakim Negara, pengamal undang-undang yang berpengalaman dan autoritatif, kerisauan beliau perlu diberi perhatian oleh kita.

      Beliau berpendapat, jika dimeterai, perjanjian ini akan memberikan lebih banyak ruang dan peluang kepada pelbagai pihak untuk mengambil kesempatan dan mencabar kesahan (validity) Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan atas alasan ia bercanggah dengan konvensyen yang telah dimeterai.

      Malah, menurut beliau, kerajaan akan seterusnya terpaksa menghapuskan ‘diskriminasi kaum’ dengan meminda, membatal dan memansuhkan undang-undang yang mengekalkan hal tersebut.

      Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah cuba mempertahankan ICERD. Beliau menggelarkan mereka yang menentang ICERD sebagai tidak memahami Perlembagaan Persekutuan secara terperinci kerana kononnya tiada perkataan ‘hak’, ‘ketuanan’ dan ‘Bumiputera’ dalam Perlembagaan Persekutuan.

      Manakala Islamic Renaissance Front (IRF), mengatakan yang kerisauan orang Melayu berhubung kesan ICERD adalah setakat ‘hearsay’ atau tidak benar. Ini kerana perjanjian tersebut telah menjelaskan secara terang, perbezaan di antara amalandiscriminatory dengan dasar afirmatif untuk memberdaya golongan Melayu-Bumiputera.

      Sekalipun dua pihak ini menerima ICERD, saya yakin pandangan bekas Ketua Hakim Negara adalah jauh lebih menyeluruh, berasas dan mempunyai pemberat yang lebih baik.

      Lebih penting, tanpa ICERD, ini tidak pernah sesekali bermakna yang kita akan menghentikan ikhtiar menambah baik perlindungan kepada golongan minoriti.

      Usaha ini boleh dilakukan dengan mengadakan sinergi badan-badan bukan kerajaan (NGO) tempatan daripada fikrah yang pelbagai, memandangkan mereka lebih memahami konteks masyarakat Malaysia.

      Delete
    5. Dalam laporan Malaysian Alliance of Civil Society Organisations in the UPR Process (MACSA) bulan ini misalnya, ia telah menggariskan pelbagai masalah golongan marginal dan minoriti yang lebih utama untuk diperjuangkan. Malah mereka telah menggariskan bersama cadangan tindakan susulan yang patut dilakukan kerajaan dan NGO yang berkaitan.

      Antaranya diskriminasi golongan Mualaf atau ‘saudara baru’ di tempat kerja yang boleh diatasi dengan memperkenalkan lebih banyak program sokongan dan penguatkuasaan undang-undang anti-diskriminasi tempat kerja.

      Demikian juga dengan kes diskriminasi yang menghalang lelaki-lelaki Muslim untuk bersolat Jumaat mahupun fardu.

      Meskipun hak beragama dan mengamalkannya termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan, tetapi perkara ini hanya boleh dikuatkuasakan kepada badan dan entiti awam dan tidak pada majikan swasta. Oleh itu, solusi yang lebih konkrit adalahmemperkenalkan undang-undang menghukum majikan swasta yang menghalang penganut apa-apa agama untuk mengamalkan kepercayaannya ketika bekerja.

      Berbanding meratifikasi ICERD yang bukan sahaja menjejaskan asas Perlembagaan Persekutuan dan tidak menyelesaikan masalah, adalah lebih baik untuk kita melihat isu sebenar dan memfokuskan kepada penyelesaiannya berasaskan acuan dan kearifan tempatan.

      Tuntasnya, saya tidak merasa wujud kepentingan untuk meratifikasi perjanjian ini dan terikat kepadanya.

      Pertama, ia tidak mengikut konteks Malaysia kerana berlainan acuan dan mengikut pemikiran Barat.Kedua, wujud alternatif lain selain meratifikasi ICERD. Ketiga, fokus perlu diberikan kepada kesan jangka masa panjang pasca ratifikasi kepada fabrik masyarakat Malaysia.Keempat, wujud kaedah pemerkasaan hak asasi manusia lain yang boleh diambil perhatian.

      Sekarang bukan masanya untuk semua perkara yang sangat jelas dan termaktub menjadi kabur hanya kerana kita mahu menggunakan lensa barat dalam melihatnya.

      Sekali lagi, saya, menolak ICERD.

      Datuk Seri Mohamad Hasan Timbalan Presiden UMNO

      : UMNO dan PAS sepakat dalam isu ini, manalangnya AMANAH lebih tunduk kepada DAP....

      Delete
    6. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
    7. Salam Bro Budin. Setuju sgn pendapat Tuan, itulah pemimpin yg berjiwa rakyat. Tun M, DS Hasmah dan Kak wan, ikhlas dan peihatin ziarah arwah di hospital dan hadir penghantaran jenazah. Thet valued and felt grateful to Allahyarham, twrkorban semasa berkhidnata. Al Fatihah utk beliau.
      Tonggeng tu mmng yg dia tahu, hina, maki,firnah, berbohong. Molot jamban la katakan huhu

      Delete
  8. Kasihan Malaysia.

    Kita sepatutnya mengadakan pilihanraya Perdana Menteri. PM Malaysia masih terlalu berkuasa. Namun malangnya usaha untuk menghadkan kuasa PM & membenarkan pemilihan PM samada undian rakyat atau AP kini terbantut kerana bantuan AP & ADUN UMNO yg berpaling tadah serta & sebahagian dari PKR yg memperkuatkan kedudukan Dr Mahathir & Bersatu.

    Mula berasa sesal membenarkan ini berlaku. Ramai AP & ADUN generasi muda kecewa dengan apa yg berlaku di persada politik tempatan cumanya Nurul Izzah, seperti biasa, paling awal & ke depan membantah & menunjukkan kekecewaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Monday, 17 Dec 2018

      PETALING JAYA: PKR central committee member, Lateefa Koya has alleged "cronyism and nepotism" in the recent appointment of state leaders in the party by Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Latheefa Koya (pic) pointed out that the appointments announced were "disturbing and a cause for grave concern."

      "Firstly, except in the case of Sarawak and Selangor, the state chiefs who have been appointed are known to be aligned to one of the two main factions in PKR.

      "Why the heavy imbalance favouring one faction?

      "Appointments favouring one particular faction are tantamount to cronyism, which is anathema to any reform party," she said in a statement on Monday (Dec 17).

      Latheefa also pointed out that in at least two states, Pahang and Sabah, the state leaders (Fuziah Salleh and Christina Liew Chin Jin) did not get the majority of the support from their respective state division chiefs, until they were summoned to meet party president Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      "They then shifted their support to the state heads," she said.

      The outspoken lawyer also pointed out that the state leaders for Johor (Hassan Abdul Karim), Negeri Sembilan (Aminuddin Harun), and Selangor (Amirudin Shari), were chosen although the majority of the division chiefs supported different candidates.

      "I have copies of written memorandums of the state division chiefs supporting candidates who were inexplicably not appointed," she claimed.

      Latheefa noted that Anwar, as the party president, is given the power to choose the respective state chief in consultation with the division chiefs and that "it is highly unusual and contrary to the spirit of the party constitution for the President to ignore the majority preference."

      Latheefa also pointed out that the appointment of Anwar's daughter Nurul Izzah as the chairperson for Penang was highly inappropriate and open to the charge of nepotism.

      However, Nurul Izzah had on Monday (Dec 17) relinquished this position as well as her party vice-president post.

      Latheefa noted that after the party's "scandal-ridden" election process, these appointments only further erode public regard and confidence in PKR.

      "PKR cannot preach democracy to the country, whilst continuing to run the party on the basis of coteries or factions, and ignoring basic democratic norms.

      "It is imperative for PKR to explain to the public these dubious and disturbing appointments," she added.

      Delete
    2. Pra pemilihan PKR 2018 bertahun-tahun 75% anggota MPP & Pengerusi MPN dikuasai geng kartel (kroni munafik) sehingga tergamak mereka mempetisyen tindakan ke atas Presiden sendiri hanya kerana menolak kerjasama dgn PAS & menubuhkan Pakatan Harapan, coalition yg kemudiannya menerima Bersatu & mencalonkan Dr Mahathir sebagai PM secara bersyarat, tak ungkit pulak wahai Othman.

      Memang saudara dasar macai murahan yg jumud & tertutup aqal? Pesanan iqlas - makan lah lebih banyak barang halal & banyakkan berwirid untuk mencerahkan semula hati yg hitam kelam bahana terlalu bnyk punca haram mudahan dapat menerima ilmu.

      Makin jijik rasanya terpaksa melayan kebodohan & kejumudan saudara. Sila minggir!

      Delete
    3. E AH, kehebatan ko itu, aku terpukau
      Ko dah tibai rapat, Suman kaki sakau
      Dia udah rasa, spt tertelan tembakau
      Kasi tibai lagi Wak dajjal ini, kaw kaw

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    4. Dah mula dahh orang syok sendiri cakap sorang2.

      Delete
    5. BUKTI MELAYU SUDAH LAMA BERTAMDUN


      Kapal Purba Sungai Batu Kedah berumur lebih daripada 2,000 tahun iaitu sezaman Nabi Isa.
      Langkasuka juga wujud sebelum kelahiran Nabi Isa lagi memberi bukti bahawa tamadun Melayu wujud lebih awal lagi dan juga membuktikan bangsa Melayu adalah pelayar yang hebat.

      Tapi sayang kita tidak melihat sejarah sebagai satu nilai yang penting. Membiarkan ia mereput menjadi baja dan makanan anai-anai.





      Tidak seperti di Sweden yang menjaga kapal The Vasa daripada abad ke17 dan The Oseberg Viking ship yang dibina pada 834M terpelihara baik di Norway.

      FB
      Wan Amir

      # Kekangan bajet bang. Sedangkan peruntukan untuk pengoperasian pesawat2 pejuang TUDM pun dipotong sebanyak RM500 juta, inikan pula nak berhabis lagi berjuta-juta untuk kos restoration kapal zaman Sg Batu ni. Bukan tak penting tapi ada perkara yg lebih penting yg wajib didahulukan demi kesejahteraan bersama. - Hafez Ripin


      : Duit habis kepada anak beranak dan kroni

      Delete
    6. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Anwar sebagai presiden UMNO,dan anaknya sebagai Ketua Wanita.Untuk selamatkan melayu dan agama kononnya,serta Tun dicap pengkhianat,sebagaimana yang dipropagandakan oleh si lokman adam berbunyi,..."rejim Mahathir DAP.UMNO telah berjaya dilokmanadamkan.Geng penyamun telah menjadikan UMNO sebagai Parti Bubu.Jangan salahkan Mahathir sekiranya bapak ikan masuk dalam bubu,dan rakyat memilih orang lain sebagai PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PRU-15 NANTI RAMAI-RAMAI KITA UNDI GS


      Bekas aktivis pelajar menggesa kerajaan menyemak semula Belanjawan 2019 selepas ia mengumumkan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kena membayar balik pinjaman pada gaji RM1,000 sebulan.

      Adam Adli Abd Halim berkata tahap tersebut tidak wajar kerana gaji RM1,000 terlalu kecil ketika ini.

      “Apatah lagi kerajaan sendiri menggariskan gaji minimum RM1,100 menjelang 2019, maknanya kerajaan sedar RM1,000 bukan pendapatan yang sesuai untuk seorang graduan.

      Beliau menggesa kerajaan mengambil sikap lebih lunak dan mengkaji balik cadangan asal iaitu pembayaran balik pinjaman PTPTN bermula pada gaji RM4,000 sebulan.

      “Cadangan sebelum ini lebih baik,” katanya.

      Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mengumumkan peminjam berpendapatan lebih RM1,000 sebulan perlu membayar balik pinjaman dengan cara potongan gaji antara 2% hingga 15%.

      Kerajaan juga menyediakan pelepasan cukai kepada syarikat yang membantu menyelesaikan baki pinjaman pekerja bagi tahun berakhir 2019.

      Lim berkata langkah itu akan memastikan PTPTN kekal dan mampan.

      Lim berkata keputusan itu bagi memastikan PTPTN terus kekal dan mampan, selain turut menyediakan pelepasan cukai kepada syarikat yang membantu menyelesaikan baki pinjaman pekerja bagi tahun berakhir 2019.

      Sebelum ini, peminjam hendaklah membuat bayaran balik pinjaman selepas 12 bulan tamat pengajian walau apapun status pekerjaan dan gaji mereka.

      Adam menggesa kerajaan memberi penjelasan kepada peminjam PTPTN tentang perubahan drastik ini supaya rakyat dapat melihat prinsip sebenar kerajaan dalam soal pembiayaan pendidikan.

      “Sekiranya kadar RM1,000 itu mengikut konteks semasa, kita juga wajar bertanya kepada kerajaan bila mereka mampu untuk laksanakan pengecualian macam yang sebelum ini dicadangkan RM4,000 dan termasuk ke arah memberikan pendidikan percuma,” katanya lagi.

      Manifesto PH dalam kempen pilihan raya umum lalu berjanji graduan berpendapatan RM4,000 ke bawah sebulan boleh membuat penangguhan bayaran balik pinjaman.

      Selepas kerajaan terbentuk, Menteri Pendidikan Maszlee Malik menggesa peminjam membayar balik pinjaman mereka manakala Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula berkata sikap tidak amanah peminjam punca jumlah tunggakan hutang menjangkau sehingga RM36 bilion.

      “Tidak perlu terkejut sangatlah, biasalah janji politik,” kata Adam. “Kita tidak boleh harap sangat dan jangan kita berpaut pada janji yang sedemikian rupa.”

      : PH berbelit-belit pasal PTPTN....

      Delete
    2. Idea tu datang drp. PKR.KWSP untuk surirumah.Penghapusan tol.Cuma TPM ke 2 tak disenaraikan.Kerajaan PKR di Selangor ada rekod,bahawasanya manifesto itu bukan janji.Rakyat Malaysia yang sokong PH hanya punya satu niat sahaja,yakni rejim NajibRosmah & Co. dijatuhkan.

      Delete
  13. Kemenangan dalam PRU14 dengan bilangan majoriti kerusi PKR terbanyak dalam PH,ditambah pula dengan hanya 13 kerusi saja untuk BERSATU,menyebabkan ada
    geng reformasi ni memperlekehkan Tun.

    Mai kita tengok antara tindakan memperlekeh yg depa buat..

    1.Ada sekoq yg. berlagak menyusun senarai menteri!
    2.Memprotes lantikkan menteri kanan oleh Tun!
    3.Sengaja tidak hadir semasa pengumuman menteri kanan!
    4.Minta pengumunan senarai menteri dibuat di penjara!


    GELI GELEMAN AKU.....EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

    ReplyDelete
    Replies
    1. BUKTI PH ABAIKAN MELAYU ISLAM


      Pembentangan Belanjawan 2019 oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini seolah-olah mengabaikan aspek pembangunan Pantai Timur, khususnya di kawasan yang dikuasai pembangkang.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, ketika pembentangan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) sebelum ini, antara yang dibangkitkan ialah pembangunan wilayah yang seimbang.

      Bagaimanapun katanya, dalam Belanjawan 2019 petang tadi, tidak digambarkan secara jelas mengenai aspek pembangunan khususnya wilayah Pantai Timur.

      “Hampir tiada agenda besar dibuat yang menyebabkan pemangkin kepada pembangunan wilayah Pantai Timur. Saya tengok ada pengabaian dari segi perancangan kerajaan,” katanya kepada media di lobi Parlimen, hari ini.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian turut mempersoalkan defisit belanjawan yang tidak disebut dalam pembentangan belanjawan berkenaan.

      “Bajet ini kita tak tahu berapa sebenarnya jumlah pendapatan dan perbelanjaan. Cuma kita tahu jumlah perbelanjaan. Berapa kita defisit sebenarnya? Tidak ada satu angka yang jelas tentang jumlah defisit belanjawan negara,” katanya.

      Ketika ditanya sama ada PAS akan menolak Belanjawan 2019, Tuan Ibrahim berkata, pihaknya akan meneliti secara keseluruhan terlebih dahulu.

      “Kita akan teliti keseluruhan sebab saya tengok belanjawan ini tiada penjanaan kepada satu sumber baru negara. Saya fikir kita perlu fikir bagaimana nak jana sumber baharu bagi merancakkan pertumbuhan ekonomi negara.

      Dalam pembentangan belanjawan hari ini yang bertemakan ‘Malaysia Wibawa, Ekonomi Dinamik, Rakyat Sejahtera,’ kerajaan memperuntukkan sebanyak RM314.5 bilion untuk Belanjawan 2019 berbanding RM290.4 bilion pada Bajet 2018.

      Daripada jumlah tersebut, RM259.8 bilion adalah bagi perbelanjaan mengurus dan RM54.7 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.

      : Memang ada agenda tersembunyi nak abaikan negeri-negeri Melayu yang pro Islam....

      Delete
    2. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  14. Mmg terbaiklah Nurul anak kpd TPM mantan
    Beliau kini jadi satu teladan baik dlm pakatan
    Nurul buktikan pangkat bukan le jadi rebutan
    Ianya agar tidak ditohmah, puak PPBM setan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padah ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Doa & kutukan sesat terbukti sampai saat ini belum dan tak akan pernah mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. DULU LAWAN BN SEKARANG PH PULAK


      Bekas aktivis pelajar, Adam Adli Abd. Halim mempersoalkan kesanggupan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) untuk menerima pembayaran balik pinjaman pelajar sebanyak RM20 sebulan.

      Adam berkata, sekiranya jumlah berkenaan sanggup diterima oleh PTPTN, berapa lamakah pula masa yang bakal diambil oleh peminjam PTPTN untuk melunaskan bayaran pinjaman PTPTN berkenaan.

      Menurutnya, pengumuman kerajaan membabitkan peminjam PTPTN dalam Belanjawan 2019 iaitu memperkenal bayaran balik secara potongan berjadual antara dua dan 15 peratus daripada pendapatan bulanan pinjaman berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan adalah tidak logik.

      “Kalau kerajaan tetapkan gaji minimum 2019 sebanyak RM1,100 tapi pembayaran balik PTPTN RM1,000... kat mana logiknya itu? Kalau dua peratus dari RM1,000, RM20 sebulan. Kalau PTPTN nak terima RM20 bayaran pinjaman dan lama PTPTN buat.



      “Saya harap kerajaan kaji semula dan dengar tuntutan yang berbeza... kena fahami ini adalah pinjaman pendidikan dan bukan pinjaman komersial yang ada nilai untung, bukan pinjaman perumahan yang ada nilai aset, bukan pinjaman kenderaan kalau ada kegagalan boleh tarik balik,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, hari ini.

      Adam berkata, amalan pembayaran balik pinjaman pelajar mengikut tangga gaji itu diamalkan di United Kingdom di mana pada tahun 2012, UK menetapkan gaji minimum sebanyak 1750 Pound Sterling untuk pembayaran pinjaman.

      Menurutnya, di UK gaji standard sekitar 7.5 Pound Sterling satu jam dengan keseluruhan gaji 1,500 Pound Sterling sebulan.

      “Masih lagi di bawah paras gaji minimum pembayaran balik pinjaman pelajaran. Oleh itu, kerajaan perlu mempertimbangkan balik langkah pembayaran PTPTN ini memandangkan pendidikan adalah hak rakyat dan bukannya keuntungan komersial.

      “Malah, kerajaan perlu memperjelaskan apakah pengiraan mengikut kadar peratusan berkenaan. Pengumuman ini hanya memperlihatkan kerajaan tidak serius dan jauh tersasar dari pilihan sebelum ini dari RM4,000 (pengecualian pembayaran balik pinjaman PTPTN) kepada RM1,000,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya pembayaran gaji yang ditetapkan sekitar RM2,000, ianya masih boleh diterima akal memandangkan gaji berkenaan tidak terlalu “kecil” dan sesuai dengan permulaan gaji seorang graduan.

      “Ini kerajaan baru, seharusnya orientasinya berbeza dengan kerajaan lama,” katanya.

      Sementara itu, Adam ketika menjawab mengenai potongan pinjaman PTPTN kepada pelajar daripada isi rumah B40 yang mendapat keputusan kelas pertama berbanding dengan pemberian pengecualian pembayaran pinjaman yang ditukar status kepada biasiswa menegaskan kerajaan baru seolah sudah tersasar jauh.

      “Saya bukan hanya bercakap mengenai dari sudut pelajar (peminjam PTPTN) itu sendiri, bahkan dari segi kerajaan PH.

      “Macam mana kerajaan bercakap dari sudut nak menyelesaikan hutang, nak kurangkan hutang pelajar dalam keadaan kamu (kerajaan) tiada penjelasan terperinci untuk menyelesaikan hutang pelajar.

      Menurutnya, dasar kerajaan membabitkan peminjam PTPTN berkenaan dilihat semakin tersasar jauh.

      “... makin nampak tak betul, rasa macam dah tersasar jauh bukan sahaja dari prinsip manifesto tapi dari segi prinsip badan politik.

      “Saya tak nak cakap pasal manifesto, yang saya nak cakap pasal prinsip... macam mana kerajaan melihat masalah kewangan nak kurangkan beban hidup kos dan sebagainya namun langkah-langkah, mesej ke arah itu macam tak menyokong,” soalnya.

      Delete
  15. Anwar bkn lah lelaki yg gila kuasa. Siapa yg mengatakan anwar gila kuasa, mereka tidak melihat keseluruhan episod demi episod perjuangan anwar. Org yg gila jawatan pm, xkn sanggup merengkok dlm penjara semata2. Untuk aku, anwar skrg sdh lega melihat negara kembali di pacu ke landasan sebenar. Tetapi, kegelinciran tu masih wujud dek org2 yg terpalit byk kes cuba berenang ke kapal ph. Anwar konsisten dr dahulu lagi nk agihkan kekayaan ke sasaran sebenar iaitu org2 miskin. Ada sebesar puak tidak izinkan perkara itu berlaku. Biasalah pak anwar, manusia kejar dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat. Nurul Izzah cuma nk selamatkan imej bersih bapanya dari beberapa ekor ular yang menyamar belut dalam pkr. dsai tetap istiqamah dlm perjuangannya menentang kebatilan. Kala tidak mengapa ArwahTGNA dan Arwah Fadhil Noor turut menyebelahi nasibnya.

      Delete
    2. PAKATAN HANCING


      Pindaan laporan 1MDB: 'Itu bukan masa saya'
      RIDAUDDIN DAUD 30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore360
      Hasan Arifin
      Hasan Arifin
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Pengerusi Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Datuk Seri Hasan Arifin menafikan beliau terlibat dalam pindaan laporan Jabatan Audit Negara berkaitan 1MDB.

      Menurutnya, beliau tidak mengetahui maklumat lanjut berhubung perkara tersebut dan menegaskan ia tidak berlaku semasa pentadbirannya.


      “Itu bukan masa saya. Saya pun tak tahu apa sebenarnya. Apa yang sebenarnya dimaksudkan oleh Timbalan Pengerusi PAC?



      “Setahu saya, apa yg dibentangkan, itulah maklumatnya,” katanya ketika ditemui media di lobi Parlimen.


      Ketika ditanya adakah perkara itu berlaku sebelum beliau mengambil alih, Ahli Parlimen Rompin itu mendakwa beliau tidak pasti dengan perkara tersebut.

      “Itu saya tak pasti. Dakwaan itu tidak dijelaskan dengan betul. Kita minta Pengerusi PAC untuk jelaskan.

      “Pada saya, saya tak tahu benda itu. Apa yang dibentangkan kepada kita, itulah yang kita dapat daripada Ketua Audit Negara,” ujarnya.

      Maklumat berkenaan didedahkan Wong Kah Woh (PH-Ipoh Timur) di Parlimen semasa membahaskan usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11 hari ini.

      Menurutnya, ia telah dipinda atas arahan pihak tertentu, Dewan Rakyat dimaklumkan.

      "Isu 1MDB begitu serius bukan sekadar PAC yang lepas gagal buka semula penyiasatan selepas tindakan DOJ.

      “Laporan Ketua Audit diklasifisikasikan rahsia rasmi di bawah OSA malah berlaku salah guna kuasa yang mana Laporan Ketua Audit Negara yang asal dipinda dengan arahan oleh sesetengah pihak,” dakwa beliau.

      Wong turut mendedahkan beberapa agensi kerajaan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Pejabat Peguam Negara dan Bank Negara turut ‘dilumpuhkan’ berikutan isu berkenaan sebelum ini.

      “Kita nampak bagaimana agensi-agensi itu telah hilang integriti dan keyakinan rakyat dengan setiap kali menyatakan tidak ada kes terhadap mana-mana(pihak) dan tidak ada apa-apa salah laku.

      “Mujur…berlaku pertukaran kerajaan pada 9 Mei lepas, baru kesemua ini boleh ditunjukkan kepada rakyat apa yang terjadi,” katanya.

      Delete
  16. Mamak matdey ni licik...yg tersurat tak sama dgn yg tersirat...

    Dgn kemasukan bekas umno ke dalam Bersatu blm menjamin Bersatu akan kukuh....puak umno yg akan kuasai Bersatu dan akhirnye PH yg akan berpecah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padah ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Doa & kutukan sesat terbukti sampai saat ini belum dan tak akan pernah mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. PH AJAR RAKYAT JADI PENCURI


      “Saya nak minta maaf sebab dah curi moto abang. Saya tak ada niat nak curi, tapi saya nak ambil pengalaman naik moto besar. Saya betul-betul minta maaf.”

      Permohonan maaf itu terkandung dalam nota ditulis seorang penjenayah kepada pemilik sebuah motosikal berkuasa tinggi selepas melarikan motosikal jenis Yamaha R6, dalam kejadian di pangsapuri Flora Damansara, semalam.

      Nota yang diselitkan di tingkap pemandu kereta Ford Fiesta mangsa yang turut dipecah suspek sama ditemui pagi tadi.

      Pemilik motosikal, Mohd Khairul Anuar Mohd Jamil, 32, berkata, sebaik menjumpai nota itu, pada mulanya dia beranggapan ada individu cuba mempermainkannya.

      “Nota itu diselitkan di cermin kereta saya yang pecah dan di bahagian belakang nota tertulis motosikal saya berada di kawasan letak motosikal di kawasan kondominium Empire Damansara.

      “Mulanya, saya ingat ada orang mahu mempermainkan saya, tapi bila pergi ke lokasi itu pagi tadi, memang ada motosikal saya di situ dan terus memaklumkan kepada polis,” katanya ketika dihubungi hari ini.

      Mohd Khairul berkata, motosikalnya disedari hilang semalam kira-kira jam 8 pagi ketika mahu ke tempat kerja.

      “Selain hilang motosikal, kereta saya turut dipecah suspek sama yang melarikan beberapa barang berharga seperti cermin mata dan pengimbas SmartTag.

      “Saya syak suspek jumpa kunci pendua motosikal di dalam kereta dan ambil kesempatan melarikannya,” katanya.

      Menurut Mohd Khairul, bagaimanapun dia bersyukur apabila dapat menemui semula motosikal kesayangannya itu.

      “Saya sayang motosikal ini dan membelinya disebabkan minat motosikal berkuasa tinggi sejak kecil lagi.

      “Jadi, bila ia hilang, saya rasa sedih sebab motosikal itu bukan saya gunakan untuk berlumba atau layan corner (selekoh), sebaliknya lebih kepada minat,” katanya.

      Beliau berkata, dia sudah memaafkan perbuatan penjenayah berkenaan yang turut menyebabkan barang berharga serta cermin tingkap keretanya pecah, namun menyerahkan kepada polis untuk mengambil tindakan undang-undang.

      “Saya sudah maafkan penjenayah itu, namun perbuatan itu adalah satu kesalahan jenayah dan harap polis dapat menahannya untuk tindakan undang-undang.

      “Lagipun, saya tidak mahu orang lain menjadi mangsa penjenayah sama yang melakukan jenayah pecah kenderaan,” katanya.

      Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohd Zani Che Din ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan daripada mangsa, pagi semalam.

      Katanya, motosikal yang dilaporkan hilang juga sudah ditemui dan polis masih menjalankan siasatan bagi mengenal pasti suspek berkenaan.


      MR : Jenis PH nampak baik tapi pencuri, nampak baik tapi kaki kencing

      Delete
    3. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  17. Mmg lah riang di dlm hati ku ini, tidak terkira
    Cuti krismas aku akan dpt kunjungan si dara
    Dia cakap, "kalau boleh, Mas nak dtg segera"
    Dan juga, "tidak sabar nak jumpa abg Kejora"

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padah ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Doa & kutukan sesat terbukti sampai saat ini belum dan tak akan pernah mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. Salawat 7 Kali
      AYATULKURSI 7 KALI

      Fuhhhhhhh.....Fuhhhhhhhhhhhhhh

      semoga KEJORA pulih!!!!

      Delete
    3. Laporan audit 1MDB tak diubah - Ambrin
      Annabelle Lee | Diterbitkan 30 Okt 2018, 3:29 petang |

      A+ A-

      Bekas ketua audit negara, Tan Sri Ambrin Buang menafikan laporan audit mengenai 1MDB pada 2016 telah diubah.

      "Tiada ubah apa-apa. Saya tidak tahu apa yang beliau maksudkan," Ambrin mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) Wong Kar Woh yang mendakwa laporan itu telah diubah.

      Semalam, Wong memberitahu Dewan Rakyat bahawa laporan itu telah 'dipinda' atas arahan individu tertentu yang tidak dinamakannya.

      "Laporan audit (mengenai 1MDB) diklasifikasikan sebagai rahsia negara di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972. Malah, terdapat salah guna kuasa apabila laporan audit yang asal telah dipinda atas arahan orang-orang tertentu.

      "Nasib baik berlaku perubahan kerajaan pada 9 Mei. Hanya selepas itu semua hal ini dapat dirujuk semula," jelas Wong (gambar, bawah).

      Ambrin berkata beliau mempertahankan laporannya.

      "Ya (saya berpegang padanya), ia laporan saya. Saya mengawal sepenuhnya laporan saya itu," kata beliau.

      Ambrin kini menjawat Pengerusi Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan.

      Ditanya sebab PAC menunda prosidingnya semalam, Ambrin berkata sepatutnya beliau diberikan peluang untuk memberi penjelasan.


      "Inilah sebabnya kenapa saya perlu diberi peluang untuk menjelaskan kepada PAC. Tetapi kini PAC telah menangguhkan (siasatan 1MDB), apa lagi yang hendak diulas? Soalnya.

      Ambrin bercakap kepada pemberita pada sidang kemuncak antirasuah di Kuala Lumpur hari ini.

      Beliau menjadi salah seorang ahli panel dalam forum bertajuk “Anti-corruption in internal audits - A crucial element of anti-corruption compliance”.

      Pada 2014 dan awal 2015, dakwaan tentang masalah dalam 1MDB serta kisah gaya hidup mewah Jho Low kian menjadi perhatian dan mula memenuhi media antarabangsa.

      'Laporan PAC bersihkan Najib'

      Menjelang Mac 2015, perdana menteri ketika itu Datuk Seri Najib Razak mengarahkan Jabatan Audit Negara untuk melakukan audit terhadap akaun 1MDB dan memberikannya kepada PAC untuk siasatan lanjut. Beliau berjanji proses itu akan berjalan dengan telus.

      Laporan 500 halaman itu siap hampir setahun kemudian, tetapi kerajaan mengambil langkah mengklasifikasikannya sebagai rahsia - hanya untuk PAC sahaja.

      Pentadbiran Najib kemudian mendakwa PAC - yang turut dianggotai pembangkang - telah membersihkan namanya daripada sebarang kesalahan, walaupun laporan itu membangkitkan banyak kejanggalan dalam urus niaga 1MDB.

      Status rahsia laporan itu akhirnya dibatalkan pada 15 Mei, kira-kira seminggu selepas Pakatan Harapan menang dalam PRU ke-14.

      Delete
    4. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  18. Kesian Suman iblis penyokong rejim diktator
    Kuli cacai ni cuba nak berlagak mcm mentor
    Dia pun bukan tak tau, PPBM sdg main kotor
    Ayuh Wak, masa dan tempat baru sila le atur

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padah ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Doa & kutukan sesat terbukti sampai saat ini belum dan tak akan pernah mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. Kejora,

      Jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di akam nyata. Pergi jahanamlah dgn kau punya PANTAToon macam cartoon.

      Let's get bsck to our unfinished/outstanding business....

      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Jawab, pengecut....!!

      Delete
    3. ABIM DESAK PH


      Kos sara hidup dan dasar gaji minimum yang masih rendah perlu diambil kira sebelum kerajaan melaksanakan sistem potongan gaji bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang mempunyai gaji lebih RM1,000 sebulan.

      Setiausaha Agung Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata kerajaan perlu menangani isu itu secara cermat dan berhikmah, selaras dengan dasar mereformasikan institusi dalam era Malaysia Baru.

      "ABIM berpandangan bahawa polisi ini adalah membebankan anak muda yang mahu memulakan kehidupan mereka pasca bergelar graduan.

      "Memandangkan gaji minimum yang berkuatkuasa pada 1 Januari 2019 masih jauh daripada yang disarankan oleh Majlis Perunding Gaji Negara (MPGN) iaitu RM1500, ABIM menggesa agar soal kemiskinan bandar serta komitmen tinggi yang dihadapi anak muda dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu serta kos sara hidup yang meningkat, diambil kira dalam menentukan kaedah pembayaran semula hutang PTPTN.

      "Soal peningkatan jumlah golongan muda yang bankrap dan muflis juga perlu diberi perhatian serius," katanya dalam satu kenyataan.

      Sehubungan itu, Muhammad Faisal menggesa kerajaan menunaikan janji dalam manifesto mereka yang menyatakan tempoh bayaran balik kepada peminjam dilanjutkan sehingga mencapai pendapatan bulanan RM4,000 sebulan.

      "Bagi menggalakkan pembayaran hutang, ABIM menggesa pihak kerajaan untuk menghapuskan sistem ujrah PTPTN, memandangkan ia dilihat menjadi beban hutang tambahan kepada para peminjam, di mana boleh mencecah ribuan ringgit," tambahnya.

      Sebelum ini pengumuman Belanjawan 2019 berhubung pemotongan gaji bulanan sebanyak dua hingga 15 peratus terhadap peminjam berpendapatan RM1,000 ke atas menimbulkan kritikan banyak pihak.

      Sehubungan itu Anggota Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kerajaan akan meneliti semula percanggahan di antara janji dirangka dalam manifesto serta dasar terkini berhubung bayaran balik pinjaman tersebut.

      Dzulkefly antara individu yang terlibat dalam merangka manifesto berkenaan sebelum pilihan raya umum lalu.

      Mengulas lanjut, Muhammad Faisal berkata kerajaan boleh menyerap kos tertentu ditanggung mahasiswa di universiti dan kolej kediaman sebagai langkah mengurangkan beban peminjam PTPTN.

      "Subsidi makanan dan lain-lain akan membolehkan kos makan dan sara hidup golongan mahasiswa di kampus tidak tinggi, lalu tidak memerlukan pembiayaan yang tinggi.

      "Selagi pihak kerajaan masih belum menyediakan peluang pekerjaan yang lebih banyak, gaji permulaan yang lebih baik dan masih belum mengenalpasti masalah sebenar para peminjam, pihak Kerajaan khususnya PTPTN tidak seharusnya secara mudah menghukum secara pukul rata terhadap semua peminjam," katanya.


      : Kerajaan sebenarnya hipokrit dalam pelbagai isu, dalam PTPTN kata tak ada duit dalam projek lain cakap kerajaan lain pula

      Delete
  19. Innalillahhiwainnaillaihirajiuun....Al Fatihah..AhlI Bomba Mohd. Adib yang cedera parah dipukul dalam rusuhan di Kuil Mahamariaman tempoh hari telah kembali ke rahmatullah pada jam 09.41 malam tadi di IJN, seperti yang dilaporkan oleh Astro Awani.

    Mari lah kita semua menadah tangan ke hadrat Illahi agar rohnya ditempatkan dalam kalangan hamba2nya yang beriman serta yang diredhaiNya..didunia yang fana ni serta di akhirat yang kekal selama2nya. Al Fatihah...Aminnn!!!!


    ReplyDelete
  20. Gora dan Sumah kembali intim.berpasangan
    Dengar citer 27 Dis nak ikat tali pertunangan
    Pasti Gora kini asyik pasangan angan-angan
    Lps bertunang, jln berdua berpiimpin tangan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah padah ikut ajaran sesat tok garu brahim - wirid & zikir disudahi dgn "Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh" tebiat syaitan yg direjam.

      Doa & kutukan sesat terbukti sampai saat ini belum dan tak akan pernah mendapat berkat & restu Illahi.

      Delete
    2. Malangnya kerajaan juga terikut-ikut melonggarkan syarat ini, terpedaya dengan hujah pemaju yang tidak berminat membina rumah kos rendah dilokasi-lokasi permintaan tinggi ‘prime areas’.

      Maka mereka diberikan kelonggaran supaya menunaikan kewajipan mereka di lokasi lain yang jauh dan terpencil. Justeru itu timbullah masalah, stok perumahan yang dibina terletak di lokasi–lokasi kurang popular ini tidak dapat dibeli oleh golongan B40 walaupun dijual dengan harga RM42,000.

      Ini kerana, rakyat pekerja mencari mata pencarian mereka di kawasan bandar dan sekitarnya, maka tidak rasional mereka disuruh membeli rumah di lokasi jauh, seperti di Bukit Beruntung atau Rawang.

      Sudah tentu mereka tidak larat menampung kos pengangkutan, berulang alik dari tempat kerja dari lokasi-lokasi tersebut.

      Akibatnya kini kawasan bandar dan pinggirannya menjadi kawasan ekslusif untuk pembangunan mewah mencecah harga jutaan ringgit. Rakyat Malaysia yang majoritinya kelas pekerja yang bergaji sekitar RM2,000 seolah-olah diusir dari kawasan bandar.

      Mereka hanya mampu mimpi membeli rumah dan terpaksa menyewa. Padahal mereka lah merupakan warga pekerja yang menyumbang sebagai tenaga pekerja setiap hari di pelbagai sektor perkhidmatan dan pembuatan di bandar dan pinggirannya.

      Prasyarat kerajaan

      Setelah berjaya mempengaruhi kerajaan agar mengecualikan mereka daripada membina rumah kos rendah dalam plot pembangunan bercampur, pemaju kini juga berjaya membuang ungkapan ‘rumah kos rendah’ dari kamus kerajaan.

      Ia digantikan dengan ungkapan 'rumah mampu milik'. Mahupun ungkapan 'rumah mampu milik' bagus bunyinya, tetapi harga yang diklasifikasikan diantara RM250,000 hinggalah RM500,000, adalah suatu harga yang memang tidak dimampu dibeli oleh rakyat biasa.

      Tambahan pula rumah mampu milik dengan harga diantara RM250,000-RM500,000 inipun jarang dibina di bandar atau pinggir bandar sekarang. Kenapa?

      Pemaju nampaknya tidak ingin dibebani dengan tanggungjawab untuk memastikan setiap rakyat Malaysia mempunyai rumah untuk berteduh. Apabila rumah itu sendiri menjadi sebuah komoditi yang juga diukur dalam kiraan KDNK negara, maka pemaju lebih berminat untuk meningkatkan keuntungan syarikat mereka.

      Harga rumah di pusat bandar kini melebihi RM1 juta. Ia ditetapkan melebihi RM1 juta kerana prasyarat yang ditetapkan oleh kerajaan bahawa warga asing hanya boleh membeli hartanah melebihi harga itu.

      Kini ramai warga dari China, Hong Kong, Singapura membeli rumah-rumah RM1 juta ini, sebagai pelaburan, bukannya untuk mendiaminya. Warga asing yang kaya dengan kemudahan tunai yang banyak sanggup membeli beberapa unit dan menyewakannya semua kepada rakyat Malaysia yang tidak mampu membelinya.

      Krisis perumahan ini tidak boleh ditangani dengan memaklumkan kepada golongan B40 bahawa mereka terpaksa memguburkan mimpi mereka untuk memiliki rumah dan menyewa rumah seumur hidup.

      Ada juga cadangan KPKT memohon kepada bank untuk melonggarkan syarat pinjaman rumah, supaya lebih ramai boleh membeli rumah. Tetapi jika isu pokok iaitu harga rumah tersebut tidak diselesaikan, maka beban hutang kepada bank akan ditanggung seumur hidup oleh rakyat ataupun sehingga rumah itu dilelongkan kerana gagal membayar ansuran rumah.

      Nantikan bahagan kedua tulisan ini di mana saya akan mengupas tentang penyelesaian yang boleh diambil.

      SIVARAJAN AMURUGAM merupakan Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia.

      Delete
    3. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  21. Cakap X serupa bikin. Beri Laluan kpd fizi vs min proksi atok??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rumah mampu milik atau mampu mimpi?
      Sivarajan Amurugam | Diterbitkan 30 Okt 2018, 11:33 pagi |

      A+ A-
      ULASAN | Kita dikejutkan oleh kenyataan Menteri Perumahan Zuraida Kamaruddin bahawa nilai rumah yang tidak dijual dijangkakan bernilai RM22.5 billion.

      Kenapakah wujudnya senario sedemikian apabila keperluan rumah masih ada di kalangan rakyat Malaysia? Jika masih ramai lagi rakyat dari golongan berpendapatan rendah B40 dan sederhana M40 yang belum lagi memikili rumah, maka kenapa pula stok perumahan yang belum dijual masih tinggi?

      Jawapan yang jelas ialah rumah yang dikategorikan sebagai mampu milik ini sebenarnya tidak mampu dimiliki oleh golongan rakyat majoriti.

      Kemampuan memiliki rumah biasanya dianggarkan dengan kiraan bahawa seseorang yang berpendapatan RM2,000 hanya mampu memiliki rumah yang berharga 3 kali pendapatan tahunannya, iaitu RM2000 x12 x 3, iaitu RM72,000.

      Maka apakah rasionalnya menetapkan harga rumah mampu milik dalam lingkungan harga RM250,000 sehingga RM500,000?

      Mengikut kajian pendapatan rakyat Malaysia, Ketua Perangkawan Malaysia, Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin pada awal tahun ini melaporkan bahawa nilai penengah (median) gaji dan upah bulanan pada tahun 2017 ialah RM2,160 manakala purata gaji dan upah adalah RM2,880.

      Jika dikira dengan purata gaji RM2,880 pula, harga rumah yang mampu dibeli ialah RM2880 x 12 x 3, iaitu RM103,680. Dilaporkan juga bahawa bilangan pekerja yang menerima gaji ini ialah seramai 8.6 juta iaitu 57.3 peratus daripada kesemua 15 juta pekerja di seluruh negara.

      Jika kita pertimbangkan pendapatan isi rumah pula dan bukannya pendapatan seseorang individu, adakah isi rumah mampu membeli rumah? Dalam Konferens Perumahan 2018 yang diadakan pada 9 Oktober lalu, Ketua Pengarah Jabatan Perumahan Negara N Jayaselan menyatakan bahawa pendapatan isi rumah median pada tahun 2016 ialah RM5,228 ataupun sebanyak RM 62,736 setahun.

      Jika dikumpulkan untuk tiga tahun ia hanya RM188,208 iaitu masih jauh dari harga purata rumah kini yang berharga RM400,000.

      Rakyat diusir dari bandar

      Para pemaju perumahan pula akan berhujah bahawa, mereka tidak mungkin membina rumah dalam lingkungan harga RM70,000- RM100,000 dengan alasan kenaikan harga barangan binaan, sewaan jentera, kos pematuhan dan kos tanah.

      Perumahan mampu milik ialah perumahan untuk rakyat. Ia tidak seharusnya dianalisis dengan kos pembinaan yang dipengaruhi oleh faktor-faktor pasaran.

      Pembinaan dan penyediaan rumah mampu milik merupakan suatu tanggungjawab kerajaan yang harus disubsidi dan tidak terikat dengan faktor-faktor pasaran bebas.

      Sebab itu lah sejak 1980an lagi kerajaan pernah menjayakan penyediaan rumah mampu milik ini dengan kerjasama pihak swasta dengan menetapkan kuota tetap bilangan rumah kos rendah yang harus dibina dalam sebuah pembangunan bercampur.

      Ia mewajibkan pemaju membina 30 peratus rumah kos rendah dalam projek pembangunan bercampurnya dan kos binaannya ditanggung secara ‘cross subsidy’ dengan projek mewah kediaman dan komersial yang akan dibangunkan di lokasi yang sama.

      Delete
    2. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  22. jika benar berita yg azmin akan keluar PKR bersama sama dgn beberapa orang MP n ADUN, maka PKR akan lumpuh.

    harap berita ini sahih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahih.

      Seperti ramai-ramai pengkhianat UMNO yg keluar parti menjadi Bebas kemudiannya masuk Bersatu, tidak kurang 15 AP & ADUN sedang menunggu jaminan Dr Mahathir sebelum mengkhianati PKR.

      Kasihan Malaysia.

      Bila lah Grand Old Statesman ini mahu bertaubat dari mencatur nasib bangsa Melayu dan Malaysia demi kuasa & martabat?

      Dan geng kartel BerDNA UMNO yg menumpang rumah PKR hanya kerana jawatan & habuan, pengkhianatan mereka disaksikan sejarah & sumpah kecelakaan penyokong yg tertipu.

      Delete
    2. RM900 sebulan, apa nasib pekebun kecil?
      Diterbitkan 29 Okt 2018, 11:53 pagi |

      A+ A-
      Bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak membidas kerajaan Pakatan Harapan yang menurutnya tidak merasai denyut nadi rakyat, khususnya, seperti golongan pekebun kecil.

      Melalui satu hantaran di Facebook, katanya rakyat semakin hari semakin tertekan, dengan harga komoditi jatuh mendadak, selepas pilihan raya umum lalu pada Mei lalu.

      “Misalnya harga sawit, hari ini pekebun kecil ada yang hanya mendapat serendah RM300-RM400 setiap tan.

      “Dahulu, kerajaan BN sentiasa berusaha membantu para pekebun kecil. Misalnya dalam kunjungan ke luar negara, saya telah meyakinkan negara besar dan rakan pelaburan kita seperti China dan India untuk terus membeli minyak sawit daripada Malaysia,” katanya.

      Malah, menurut Najib, di dalam Bajet tahunan, BN juga mengumumkan bantuan khusus buat golongan pekebun kecil dan peneroka supaya dapat meringankan beban mereka yang terkesan.


      Namun, katanya segala-galanya berubuh selepas kekalahan BN pada PRU14 lalu.

      “Saya bimbang dengan trend kerajaan hari ini yang bersifat antagonistik terhadap rakan-rakan pelaburan kita yang secara tidak langsung mengganggu-gugat kebajikan pekebun kecil.

      “Saya bimbang dengan 'Menteri Kewangan Terbaik Dunia' yang telah mula mencari alasan dan mengeluarkan hint meminta rakyat berkorban kononnya kerajaan tak ada wang, bahawa banyak bantuan akan dipotong.

      “Apa nasib pekebun kecil nanti?” katanya yang jelas merujuk kepada Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

      Kerusi empuk di Putrajaya

      Najib berkata demikian ketika mengulas laporan media bahawa peneroka Felda kini berhadapan kegelisahan dan keresahan selepas harga komoditi sawit mencatatkan penurunan hari demi hari.

      Ini sekali gus menjejaskan pendapatan mereka sehingga hanya sekitar RM900 sebulan, katanya.

      “RM900 sebulan, wahai menteri-menteri Pakatan Harapan.

      “Selesa dengan kerusi empuk di Putrajaya dan gembira terbang bersama pegawai ke hulu ke hilir atas perbelanjaan rakyat?

      “Kita mahu kerajaan dengar, faham dan merasai denyut nadi rakyat, seperti golongan pekebun kecil. Namun, apa nasib mereka kini?” soalnya.




      Pada Julai lalu, Najib pernah menimbulkan kebimbangan dengan nasib peneroka Felda yang didakwa tidak menerima banyak manfaat di bawah pentadbiran kerajaan HARAPAN.

      Felda juga mengeluarkan notis kelewatan bayaran pinjaman sara hidup dan pendahuluan hasil yang sepatutnya dibayar pada 23 Julai hingga 25 Julai lalu atas perkara yang tidak dapat dielakkan.

      Delete
    3. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  23. Replies
    1. LAGI KOMEN PASAL BAJET


      Selepas meneliti belanjawan 2019 dengan lebih terperinci, saya dapati peruntukan untuk pengurusan beberapa kementerian telah turun dengan dahsyat sekali- akibat dari pemotongan ataupun pemansuhan program-program bantuan rakyat.

      (1) Untuk Kementerian Pembangunan Luar Bandar
      2018: RM5.3 bilion
      2019: RM3 bilion

      Penurunan ini disumbang oleh pemotongan 73 peratus bajet untuk MARA, iaitu dari RM3.5 bilion bagi 2018 kepada hanya RM1.3 bilion untuk tahun depan.

      (2) Kementerian Industri Utama pula dipotong lebih 72 peratus kepada RM125 juta, di mana bantuan musim tengkujuh untuk pekebun kecil dan penoreh getah yang diperuntukkan RM261 juta tahun lalu, dimansuhkan sama sekali.

      Setiap tahun, pekebun dan penoreh getah berdepan kesusahan untuk bekerja pada musim tengkujuh mengakibatkan pendapatan mereka jatuh teruk dan kerajaan pada masa lalu membantu meringankan beban mereka.

      Mulai tahun depan, mereka tidak lagi dapat bergantung kepada bantuan ini.

      (3) Kementerian Pertanian pula menyaksikan pemotongan bajet di mana pelbagai bantuan telah dikurangkan atau dimansuhkan.
      Subsidi baja padi – Dipotong 50%.
      Insentif pengeluaran padi – Turun 50%.
      Elaun sara hidup nelayan – Potong 67%
      Subsidi padi bukit – Dimansuhkan.
      Mungkin penduduk luar bandar, sektor pertanian dan perladangan tidak lagi penting pada Malaysia Baharu?

      Delete
  24. Kengkawan sekelian...ada kah perletakkan jawatan sebagai Naib Presiden PKR oleh YB Nurul Izzah bakal menjadi trend setter dan ikutan jugak kepada pemimpin2 lain dari PKR ???

    Tak mustahil kan..sebab kita tau, ketidak puasan hati pemimpin2 tertentu dalam PKR, khususnya di Sabah dan juga di Serawak terhadap arah tuju PKR yang nak dibawa oleh Bang Non
    sebagai presiden baru dewasa ini, semakin dilihat bercelaru dan jauh menyimpang dari roh perjuangan Reformasi 1998 dulu.

    Mereka jugak nampak betapa Bang Non kini terlalu obses serta taksub sangat dengan jawatan PN ke 8, yang dirasakan kini sedang dalam proses disailang denagn giatnya oleh Team Azmin, dengan restu Tun Madey.

    Ahli2 serta pemimpin2 PKR juga sudah muak dan bosan dengan wayang politik yang diputarkan oleh Bang Non...tengok aje lah..oleh kerana nakkan kuasa mutlak serta otokratik dalam PKR dan langsung tak mahu kuasanya dicabar oleh sesapa pun dalam parti tu...dan inilah yang membawa kepada restunya untuk membalacikan Pizi untuk bertanding jawatan timbalan Presiden PKR menentang Azmin.

    Ahli2 dan pemimpin2 PKr kini menuding jari kepada Bang Non kepada segala kemelut yang membawa kepada bibit2 perpecahan dalam PKR ketika ini.

    Bukti kekecewaan pemimpin2 PKR yang kini telah berani bangkit untuk menyuarakan rasa hati mereka terhadap Bang Non ni kini dimulakan oleh MP Pasir Gudang dan yakin lah..tak mustahil akan ada lagi pemimpin2 dipelnbagai peringkat parti akan mengikut jejak langkahnya tu.

    Jadi..boleh lah kita sama2 membuat kesimpulan bahawa tahun 2018 ni bakal dikenang sebagai tahun keluar parti yang teramai dalam sejarah Msia...tapi yang pasti..parti tupperware tak termasuk dalam kategori tersebut!!!

    PETALING JAYA: Another PKR leader has stepped down from his position in the party to remain as an ordinary member.

    Hassan Abdul Karim said he rejected his appointment as Johor PKR chief and will just be an ordinary member and the Pasir Gudang MP.

    This came after Nurul Izzah Anwar resigned as vice-president of PKR and relinquished her appointment as the chair of Penang PKR earlier Monday.

    ReplyDelete
  25. Isu perletakkan jawatan Nurul Izzah dari VP PKR ni hanya lah wayang politik dari Istana Segambut..yang dibawah arahan Bang Non aje.

    Kalau betul2 Nurul ni nak tunjuk kehandalannya..apa sal tak umum keluar terus dari PKR haah ??? Baru lah rakyat dan ahli2 akar umbi PKR respek akan perjuangannya seperti yang disebut2 dalam alasan perletakan jawatan VP tu!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul Izzah mau membersihkan stigma 'Parti ABAI' aka Parti 'Anak Beranak Anwar Ibrahim'.

      Delete
    2. Bukan lah wak Suman...dia nak tunjukkan kekecewaannya sebab dia tau sangat Tun Madey langsung tak de niat nak tunaikan janji untuk naikkan Bang Non sebagai PM ke 8.

      Nurul jugak sedar PKR dah tersilap besar bila menyertai Pakatan Harapan dan membenarkan logo PKR digunakan sebagai logo tunggal untuk semua parti yang bertanding...dan lebih kecewa lagi...kenapa PKR sanggup untuk bersetuju melantik Tun Madey sebagai PM ke 7 bila PH menang!!!

      Delete
    3. tak rela Putrajaya terus hina, perlekeh Kelantan
      Diterbitkan 29 Okt 2018, 9:06 pagi | Dikemaskini 29 Okt 2018, 9:12 pagi

      A+ A-
      Walaupun Kelantan boleh dianggap antara negeri paling miskin, kerajaan pusat tidak wajar "menghina" negeri tersebut, kata bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

      Beliau yang juga bekas presiden Umno juga tampil membela Kelantan yang ditadbir PAS itu dengan berpendapat tidak wajar Putrajaya menyerang negeri berkenaan secara berterusan.

      "Saya rasa tidak adil dan kurang senang dengan serangan tidak henti hampir setiap hari daripada menteri DAP terhadap kerajaan Kelantan sejak minggu lalu," katanya melalui hantaran di media sosial semalam.

      Terbaru, katanya, serangan dibuat anggota parlimen dari Pulau Pinang yang mengeluarkan kenyataan bahawa hutang kerajaan Kelantan sebanyak RM1.4 bilion pada 2016.

      Najib juga berkata beliau tidak tahu apakah tujuan Putrajaya mendedahan surat-surat sulit daripada kerajaan Kelantan kepada kerajaan pusat.

      "Ya, tak dapat dinafikan Kelantan adalah antara negeri paling miskin pada ketika ini tetapi ini (berlaku) ekoran tindakan kerajaan BN terdahulu (semasa) di bawah perdana menteri keempat (Tun Dr Mahathir) menghentikan projek-projek pembangunan dan keperluan asas kerana ia jatuh di bawah kepimpinan parti lain pada 1990, sehingga tiada satupun lebuhraya atau infrastruktur air bersih yang sempurna di negeri itu.

      "Kerana faktor ini, sumber pendapatan dan pembangunan kerajaan negeri adalah terbantut," katanya.

      Macam mana dengan P Pinang

      Kenyataan itu dibuat beberapa hari selepas Menteri Kewangan Lim Guan Eng - selepas dicabar - menunjukkan surat daripada pegawai kewangan Kelantan yang memohon bantuan pinjaman daripada Putrajaya untuk membantu membayar gaji kakitangan awam negeri berkenaan.

      Langkah itu bagaimanapun tidak disenangi Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menganggap Lim tidak memiliki moral yang baik.

      Semalam juga Anggota Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim menulis mengenai prestasi ekonomi Kelantan serta hutang yang ditanggung negeri terbabit.

      Delete
    4. sebelum ini pun Lim mengesahkan Pulau Pinang pernah mendapat manfaat daripada kerajaan BN - yang ketika itu masih menjadi kerajaan pusat - apabila membantunya menurunkan hutang negeri berkenaan sebanyak 90 peratus.

      "Selain bantuan tunai yang lain, kerajaan pusat juga memberi geran sebanyak RM1.3 bilion kepadanya bagi menaikkan kapasiti Empangan Mengkuang.

      "Adakah kerajaan BN memperlekeh dan bertanya mengapa negeri yang kaya tidak dapat menampung keperluan air sendiri?

      "Maka, apa keperluan kerajaan pusat menghina Kelantan yang kadangkala memerlukan pertolongan - terutamanya selepas banjir yang teruk akhir tahun 2014?" katanya lagi.

      Menurut Najib pada akhir 2007 - sebelum DAP mengambil alih Pulau Pinang - negeri itu adalah negeri kedua terkaya di Malaysia dengan Keluaran dalam Negeri Kasar (KDNK) per kapitanya sebanyak RM31,039 berbanding RM6,943 untuk Kelantan.


      "Ini bermaksud harga tanah di Pulau Pinang jauh lebih bernilai berbanding Kelantan dan DAP mampu memilih jalan mudah untuk menjual tanah kerajaan seperti satu penjualan seluas 102 ekar tanah di Bayan Mutiara sahaja pada tahun 2012 dan memperolehi RM1.07 bilion.

      "Beribu-ribu hektar tanah dan hak tanah kerajaan Pulau Pinang telah dijual ataupun ditukar sejak DAP mengambil alih.


      "Kelantan tidak mempunyai jalan mudah yang sama," katanya.

      Semasa menjadi perdana menteri kata Najib beliau banyak menyalurkan peruntukan bagi memperbetul dan membangunkan Kelantan.

      Kesannya kata ketua Umno Pekan itu Kelantan dapat mengurangkan defisit setiap tahun dan KDNK negeri berkenaan naik 95.8 peratus (pada 2008) kepada RM13,593 (akhir 2017)

      Bagi tempoh sama kata Najib KDNK Pulau Pinang naik hanya 60.6 peratus.

      Justeru katanya perkembangan ekonomi Kelantan pada tempoh itu lebih tinggi berbanding Pulau Pinang.

      "Rakyat Pulau Pinang ialah rakyat Malaysia. Rakyat Kelantan juga rakyat Malaysia.

      "Negeri yang kurang pembangunan patut dibantu dengan lebih banyak oleh kerajaan pusat - bukan dihina dan diperlekehkan dengan berterusan," katanya.

      Delete
    5. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  26. it is clearly moving towards what was expected. herewith a copy of of my comment to bro jd. bro, it seems it won't be a long wait....

    "bro john doe,

    i agreed with what u have written so far on the survival of the malays. things are cleared now with this latest transmogrification of umno. in the end it will be tun m against the rest of the "pseudo" malays. i call them "pseudo" malays since they are fake, more on self gratification. a simple example is nuar himself, none other than pm post will give him the utmost ejaculation.

    wak jahid will not resign frm his umno post. this is important for his former boss, nuar sake.

    wak jahid berperanan untuk kumpulkan support dlm umno untuk nuar, deja vu 1997. nuar gunakan pkr untuk self glorifying. pkr adalah untuk "keadilan" mengambil balik pm post dan bagi kepada nuar, bukan keadilan untuk rakyat.

    antara tun dan nuar.....jauh macam langit dan bumi! nuar, di goyang sikit....macam kena ribut tofan...ni yang kaum lain suka nuar....easily controlled!

    i bet, dap would prefer tun rather than nuar. they can live with tun "dominating" character. tun presence can somehow balance any situation, such as malays, Islam.

    a ship cannot have 2 skippers. the same with malays, they cannot follow 2 "mamanda menteri".

    malays will survive definitely and will be stronger than ever, we will.....but only 1 mamanda will survive....."

    nuar is not a leader....he is a good orator, no doubt about that. but to lead.....a big NO! he could not make a serious decision. a leader who is afraid to make a decision is a leader who is afraid to take responsibility!

    he likes to be popular and that is what he has been doing......a celebrities!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuuh...dad..ih...Kau tak terasa ke bila Wak Suman dah balun kau macam kat bawah ni haah???


      Othman Ahmad17 December 2018 at 23:44
      Dah mula dahh orang syok sendiri cakap sorang2.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Apa kehadah ';Budak sewel TongGeng Najib buta huruf tak tau membaca ker....???

      Delete
    4. Bro dad, thanks for paying attention to what I have written so far about 'the final battle' @ 'PERTEMPURAN KLIMAKS'.

      As for me, I have not an iota of doubt that the final battle will happen sooner or later but it will definitely happen within the period Tun as the legitimate and unquestionable PM (meaning, not later than May 2020, though I believe it will happen in 2019)...

      ..and I have not an iota of doubt that, after the battle is concluded, Tun's team will emerge as the winner... In shaa Allah.

      Tun is the sole candidate who fullfils all the criteria of the prophesized 'carrier of the black banners from the east', which means that he is the one.


      Wallahu a'lam.

      Delete
    5. PH = ICERD


      Sebagai seorang pensyarah undang-undang antarabangsa yang tiada apa-apa kepentingan politik peribadi, saya, Dr.Yazid terpanggil nak jelaskan isu ICERD ni dalam bahasa mudah:

      • Baru-baru ini, seorang menteri mengumumkan bahawa Malaysia akan menandatangani dan membuat ratifikasi treati ICERD dan 5 treati lain pada awal tahun depan.

      • Pertama sekali, treati atau konvensyen ni apa? Treati atau konvensyen ni ialah perjanjian antarabangsa. Semua negara di dunia berdaulat dan tak boleh dipaksa untuk mengikut telunjuk negara asing.. kecuali jika negara tersebut menandatangani perjanjian antarabangsa atau treati.

      • Contoh mudah ialah Perjanjian Pangkor. Kerana ketua negara dulu tandatangani Perjanjian Pangkor, atuk nenek kita terpaksa akur menerima penjajah Barat sebagai penasihat dan mesti terima semua ‘nasihat’ dan arahan Barat.

      • Contoh lain ialah perjanjian bekalan air dengan Singapura. Pasal lebih 50 tahun dulu sign dan setuju nak bekalkan 1000 gelen air dekat Singapura dengan harga 3 sen, kita terikat dengan treati tersebut dan jadi bahan ketawa. Sebagai bandingan, Hong Kong bayar China antara 4 ke 8 dollar untuk bekalan air sedangkan Malaysia terpaksa bagi kat Singapura dengan harga semurah 3 sen untuk 1000 gelen.

      • Bosan dengan treati dan perjanjian zalim, bangsa Melayu bangkit menolak tawaran Malayan Union oleh penjajah kerana Malayan Union akan menghilangkan hak-hak asas orang Melayu selaku tuan rumah dan Islam selaku agama rasmi orang Melayu. Takut dengan kebangkitan Melayu, British akur dan batalkan Malayan Union.

      • Sejak Merdeka, Malaysia tidak tandatangani ICERD pasal maklum isu ni panas. Treati ni pada teorinya menolak ‘diskriminasi kaum’ tapi kita melihat banyak isu provokatif pada treati-treati ini. Contohnya, Malaysia satu-satunya negara yang mendefinasikan kaum menurut agama iaitu kaum Melayu didefinasikan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Islam, berbahasa Melayu dan berbudaya Melayu.

      • Malaysia unik kerana mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi, menghalang penyebaran agama lain pada orang Islam, mengiktiraf Islam dan hak keistimewaan Bumiputera, biasiswa dan sebagainya. Ini bercanggah dengan semangat ICERD.

      • ISU RATIFIKASI. Ramai yang tidak faham isu ratifikasi. Kita kena faham beberapa benda. Pertama, kita tak wajib sign atau terima apa-apa treati tetapi sekali kita sign dan ratify, kita wajib akur. Maknanya, kalau ada percanggahan antara undang-undang kita dan undang-undang antarabangsa, kesannya ialah treati iaitu undang-undang antarabangsa akan terpakai di mahkamah antarabangsa.

      Delete
    6. • Bahasa mudah, treati ni boleh jadi jalan belakang untuk mengatasi Perlembagaan. Sebelum undang-undang antarabangsa atau treati ni terpakai, ada proses ratifikasi dulu. Apa ratifikasi ni? Ianya satu proses di mana undang-undang ni dibawa ke Parlimen untuk dibahas dan diadjust agar selari antara keduanya. Kita kadang-kadang boleh membuat reservation iaitu membantah atau tidak bersetuju dengan bahagian tertentu treati tersebut. Masalahnya, ini memerlukan kajian dan masa yang lama oleh pihak Pejabat Peguam Negara sedangkan menteri memberi jaminan akan membuat ratifikasi awal tahun depan. Pejabat Peguam Negara sebelum ini teliti dalam isu panas ini kerana faham isu ini akan membawa ketegangan kaum. Sikap terburu-buru hendak membuat ratifikasi pada masa ini cukup mencurigakan.

      • Sepatutnya Pejabat Peguam Negara yang mesti membuat kajian teliti terlebih dahulu, dan kebenaran dan izin Majlis Raja-Raja diperlukan kerana melibatkan kepentingan Melayu Islam.

      • Turut tidak diceritakan ialah reservation tidak semestinya diterima. Sekiranya 2/3 negara lain menolak reservation yang dibuat, reservation akan terbatal. Reservation juga tidak boleh dibuat sekiranya bercanggah dengan semangat dan objektif treati.

      • Secara ringkasnya, mudarat jelas lebih banyak daripada manfaat. Satu-satunya manfaat ialah kita mungkin boleh mendapat sedikit pujian antarabangsa kerana akur pada standard mereka.

      • Sebagai penutup, cara terbaik ialah meneruskan polisi Malaysia sebelum ini untuk membasmi diskriminasi dengan acuan kita sendiri tanpa perlu merujuk dan mengikut telunjuk luar. Golongan minoriti mesti didekati, masalah mereka mesti dikenalpasti dan usaha untuk menaiktaraf dan menjaga kepentingan mereka dan semua pihak mesti dibuat secara komprehensif, tapi tanpa menggadai perpaduan kaum dan kedaulatan negara.

      Ini merupakan pandangan peribadi saya sahaja.

      Wassalam.
      - Dari Fb Dr Yazid Zul.

      Delete
    7. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  27. Atau protes sebab malu bapa nya tak sabar2 nak jadi piem huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebarangkalian yang tidak boleh diABAIkan.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    2. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete
  28. E AH 17 December 2018 at 22:43

    Pra pemilihan PKR 2018 bertahun-tahun 75% anggota MPP & Pengerusi MPN dikuasai geng kartel (kroni munafik) sehingga tergamak mereka mempetisyen tindakan ke atas Presiden sendiri hanya kerana menolak kerjasama dgn PAS & menubuhkan Pakatan Harapan, coalition yg kemudiannya menerima Bersatu & mencalonkan Dr Mahathir sebagai PM secara bersyarat, tak ungkit pulak wahai Othman.

    Memang saudara dasar macai murahan yg jumud & tertutup aqal? Pesanan iqlas - makan lah lebih banyak barang halal & banyakkan berwirid untuk mencerahkan semula hati yg hitam kelam bahana terlalu bnyk punca haram mudahan dapat menerima ilmu.

    Makin jijik rasanya terpaksa melayan kebodohan & kejumudan saudara. Sila minggir!

    ____________________________________


    E AH, kehebatan ko itu, aku terpukau
    Ko dah tibai rapat, Suman kaki sakau
    Dia udah rasa, spt tertelan tembakau
    Kasi tibai lagi Wak dajjal ini, kaw kaw

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuyooo...Tersedak dan tersenak perut Wak Suman hari ni..apa taknya.dah kena tibai dan balun kaw2 sampai tercabut gigi palsunya tu....berkecai jatuh ke lantai beb !!!

      Sungguh tepat lah apa yang dikatakan dalam gurindam melayu dulu2 tu....

      Orang makan rojak, dia makan kapur..
      Orang tak ajak, apasal Wak Suman masuk campur....kan dah mendapat!!!

      Keh..keh..keh..Harrk..Tuii...kokokhikikhkioikioik!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Dah mula dahh orang syok sendiri cakap sorang2.

      Delete
    4. PENGHORMATAN TERTINGGI MASYARAKAT ANTARABANGSA TAK PUTUS2 MELIMPAH TUN MAHATHIR

      Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad was conferred honorary doctorate degree in social leadership, business and politics originated from Rangsit University (RUS) students who were looking for a role model in leadership within Thailand’s neighbouring nations.

      RUS president Dr Arthit Ourairat, 80, said.....

      “We were considering a role model our country (Thailand) needs and Dr Mahathir has everything needed in being a good leader,” he said.

      “He is a decisive and a heroic leader who took the country forward and even saved the country in times of distress, including during the 1998 financial crisis. This is the type of leader we Thais too want to have.

      “Hence, this is why the same students were among the earliest to congratulate Dr Mahathir when his coalition won the 14th General Election (in Malaysia),” he said, adding that the same undergraduates will receive their scrolls tomorrow when Dr Mahathir receives his honourary doctorate degree.

      “The fact that Dr Mahathir has come down to receive the scroll despite his hectic schedule will not only inspire the new graduates but also people at large.

      “Despite his age, he remains vibrant, enthusiastic, energetic and delivers speeches without any script. His ideas, vision, so fast and dynamic every day, he comes up with new solutions for the problems he faces,” the RUS president said, adding that this is something the Thais adore about Dr Mahathir.

      “Though I’m 13 years younger but just can’t keep up with him. After he won the election, he was the talk of the town in Thailand. So he is a good example for others, Thaksin (former Thai prime minister Thaksin Shinawatra) why don’t you come back. It is not about age, there are lots of things to consider.

      “Nobody is perfect but I cannot think of anything bad about Dr Mahathir. We admire that whenever the country faces problem, despite of his advanced age, he is willing to come back, work and save the country for the people,” he said.

      Delete
    5. DUNIA ISLAM TIDAK LUPA KEBERANIAN TUN MAHATHIR MEMBANTU BOSNIA.

      Ini kronologinya.....

      Feb 29, 1992: Bosnia Muslims voted for independence, while the Serbs boycotted the referendum.

      Apr 6, 1992: EU recognized Bosnia as an independent nation, but not the Serbs. A civil war erupted, which Serbs occupied 70 percent of the country, killing and persecuting Muslims and Croats to carve out a “Serb Republic”.

      September, 1992: Malaysia severed its relationship with Belgrade, Serbia. Bosnian Foreign Minister Haris Silajdzˇic´urged other Muslim majority states to follow the ‘politically wise and ethically sound’ footsteps of Malaysia, which had severed relations with Belgrade.

      September 7, 1992: Malaysia opened its doors to Bosnian refugees until peace was established in their home country (News Strait Times, 1992).

      December, 1992: Malaysian Prime Minister, Dr. Mahathir Mohamad said that Malaysia has to move quickly to assist the Bosnians.
      .
      January, 1993: War erupted between Bosnian Muslims and the Croats (previously allied with each other against the Serbs). The situation went from bad to worse for Bosnian Muslims.

      April, 1993: Dr. Mahathir wrote to world leaders urging them to take immediate steps in helping the Bosnians (civilians, women, and children) from being slaughtered by the Serbian armies. Among others, the world leaders who received the letters were the British Prime Minister John Major, French Prime Minister Edouard Balladur, and US President Bill Clinton.

      Mahathir in late April 1993, urged Clinton ‘to make a decisive and positive step and to implement immediate action to save Bosnia and its people’.

      July, 1993: The Organisation of Islamic Conference (OIC) offered to send its member states’ troops to Bosnia to serve in the UN mission. Malaysia, Indonesia, Turkey, and Pakistan were committed to contributing troops to the mission.

      September, 1993: At a dinner hosted in honor of British Prime Minister John Major, Mahathir expressed Malaysia’s ‘anguish and distress at the continued genocide and ethnic cleansing conducted by the Serbs against the Bosnian Muslims’.

      October, 1993: Dr. Mahathir Mohamad, Malaysia’s Prime Minister expressed concern over the violation of human rights in Bosnia and Herzegovina. Thus, Malaysia sent a group of special forces to participate in the United Nations (UN) Peacekeeping Operations.

      February, 1994: Mahathir administration proposed to the UN for increasing its troops’ strength in Sarajevo (in accordance with the OIC’s proposal towards the defense of Muslims in Bosnia) following the escalation of war between the Serbs and Bosnian Muslims. However, the proposal was rejected by the UN.

      July, 1994: In early July 1994, Mahathir visited Bosnia and met with Malaysian troops deployed in Konjic as part of the UN force (Chan 1994).

      August, 1994: The Malaysian troops were accused of “knowingly” destroyed a cross in Croat territory and Croat forces claimed that unless it was replaced, the security of Malaysian troops could not be guaranteed.

      Malaysia Indonesia Joint Army Action.
      Indonesian President, Soeharto went to visit Bosnia during the Serb-Bosnia war 1992-1995 supporting the efforts by OIC countries, spearheaded by the Malaysian premier, Dr. Mahathir Mohamad.

      July, 1995: Malaysia declared that it would no longer respect the UN-imposed arms embargo on Bosnia.

      July 23, 1995: Malaysia’s Premier, Dr. Mahathir Mohamad said Malaysia will send arms to Muslim Bosnians because “while the UN and NATO forbade the supply of arms to all parties in the former Yugoslavia, separatist Serbs in Bosnia were getting weapons and oil to attack and seize territory held by the Bosnian government.”

      Delete
    6. Sambungan....

      DUNIA ISLAM TIDAK LUPA KEBERANIAN TUN MAHATHIR MEMBANTU BOSNIA.

      August, 1995: King Fahd of Saudi Arabia called on Muslim World to supply Bosnian Muslims with arms. Western Intelligence reported that among other countries (such as Pakistan, Indonesia, and Turkey), Malaysia too had provided the Bosnian Muslims some weapon supplies.

      November 30, 1995: 44-months siege by the Serbian armies of Bosnian capital city, Sarajevo ended. An estimated of 100,000 Bosnians were killed during the genocide.

      December, 1995: Dr Mahathir reiterated his concern that even with the long awaited decision by the West (through the Dayton Peace Accords, November 1995) to engage itself with greater commitment and risk through the dispatch of NATO and US forces on a massive scale (after almost 4 years of wavering), the ending of conflict in Bosnia would have little hope of being realized without real commitment to what he called a “peace enforcement”.

      April 20, 1996: Malaysian Prime Minister Dr. Mahathir Mohamad met members of the Malaysian contingent (Malcon) of the NATO-led Peace Implementation Force, here, about 200 km from Sarajevo. Dr Mahathir reminded the Malaysian soldiers in Bosnia to be conscious of the need to help the Bosnians and ensure that they are not captured by the Serbs. Dr Mahathir said Malaysia would continue sending its troops to Bosnia as long as they are needed by the Bosnian government, despite having to bear the expenses. He has expressed regret over the attitude of certain Western powers towards peace efforts in Bosnia-Herzegovina.

      July, 1996: The West forced Karadzic to quit as Bosnian Serb president.

      August, 1996: Malaysia sent an official to assist the UN in the handling of all claims against the UN in Sarajevo, the capital of Bosnia and Herzegovina. This was done after the 4 years civil war.

      September, 1996: Nationalist parties won the first post-war election in Bosnia, confirming Bosnia’s ethnic division.


      ps:
      Hadi Awang ker, Najib ker, Jahid ker, ataupun Anwar - Mampu & beranikah mereka berbuat apa yg dilakukan oleh The Grand Old Statesman....??

      Delete
    7. Bantu bosnia vs lara memali

      Delete
    8. LAGI KELEMAHAN BELAJAWAN


      tindakan kerajaan Pakatan Harapan (PH) memotong peruntukan bagi sesetengah kementerian, termasuk Majlis Amanah Rakyat (Mara) sebanyak 73%.

      Selepas meneliti Bajet 2019, bekas perdana menteri itu mendapati peruntukan bagi Kementerian Pembangunan Luar Bandar, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Kementerian Industri Utama berkurangan secara “dahsyat”.

      Katanya, Kementerian Pembangunan Luar Bandar mendapat peruntukan sebanyaj RM5.3 bilion dalam Bajet 2018, tetapi jumlah itu dikurangkan kepada RM3 bilion dalam Bajet 2019 yang diumumkan Jumaat lalu.

      “Penurunan ini disumbang oleh pemotongan 73% bajet untuk Mara, iaitu daripada RM3.5 bilion bagi 2018 kepada hanya RM1.3 bilion untuk tahun depan,” tulisnya di Facebook malam ini.

      Najib berkata, peruntukan bagi Kementerian Industri Utama pula dipotong lebih 72% kepada RM125 juta, di mana bantuan musim tengkujuh bagi pekebun kecil dan penoreh getah sebanyak RM261 juta pada tahun lalu, dimansuhkan.

      Katanya, bantuan yang diberikan tahun lalu itu bertujuan meringankan beban pekebun kecil dan penoreh getah yang kekurangan pendapatan pada musim hujan.

      “Mulai tahun depan, mereka tidak lagi dapat bergantung kepada bantuan ini.”

      Ahli Parlimen Pekan itu berkata, subsidi serta insentif bagi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pula dipotong lebih 50%.

      Katanya, subsidi baja padi dan insentif pengeluaran padi dipotong 50%, elaun sara hidup nelayan berkurangan sebanyak 67%, manakala subsidi padi bukit dimansuhkan.

      “Mungkin penduduk luar bandar, sektor pertanian dan perladangan tidak lagi penting kepada Malaysia Baharu?

      “Walaupun sudah memaksa Petronas membayar RM54 bilion untuk tahun ini dan tahun depan, golongan-golongan di atas seperti telah diketepikan.”

      Delete
    9. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  29. Mmg betul2 karut PH, DAP punya kuda kayu
    Melihat kekecohan mereka hati ini rasa sayu
    Kepala dia tu mmg bapa perpecahan Melayu
    Kita harap PRU15, parti ini akan terkulai layu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Mana dia pergi, Suman bapok sotong lembut
    Awal tadi kemain lagi dia kencang mcm ribut
    Banyak kali ku cabar, naper diam tak sambut
    Masa dan tempat yang baru, sila ler ko sebut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora,

      Jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di akam nyata. Pergi jahanamlah dgn kau punya PANTAToon macam cartoon.

      Let's get bsck to our unfinished/outstanding business....

      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Jawab, pengecut....!!

      Delete
    2. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
    3. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  31. Rakan2 sekelian..mohon izin untuk beri lalauan mengenai satu isu yang kini hangat membara di negara kita kerana ia membabitkan aset melayu Islam yang bakal digadai dan dijarah oleh Ah Beng dan malaon2 DAPigs nya tu !!!

    Tubuh segera RCI Tabung Haji demi kemaslahatan bangsa melayu..

    SEJAK beberapa minggu lalu Tabung Haji (TH) telah menjadi sasaran pendedahan demi pendedahan yang tampak bertujuan memburukkan kepimpinan lama.

    Kerajaan boleh sahaja menjalankan siasatan secara senyap dan terperinci sebelum mendedahkan hasil dapatan kepada umum.

    Namun mereka memilih untuk membuat beberapa pendedahan yang dilihat sebagai terburu-buru dan menjejaskan imej badan berkenaan sebagai sebuah badan pengurusan kewangan umat islam.

    Justeru kerajaan perlu mempertimbangkan usul Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan pada 9 Disember lalu supaya menubuhkan sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi meneliti pelbagai percanggahan laporan mengenai TH.

    Cadangan ini telah mendapat sokongan pemimpin Islam lain seperti Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali.

    Penubuhan RCI ini wajar kerana orang Islam melihat ada kegopohan dan sikap semberono Menteri Hal-Ehwal Agama Islam, Dr Mujahid Yussuf, dalam menyerang pengurusan TH yang lepas sehingga menjejaskan imej badan itu sendiri.

    Adalah sangat menyedihkan melihat kegopohan membuat pelbagai pendedahan tanpa siasatan mendalam terlebih dahulu bukannya kerana iltizam mahu memperbaiki pengurusan kewangan TH.

    Jika kita perasan, pendedahan demi pendedahan ini dibuat menjelang himpunan membantah hasrat kerajaan Malaysia untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

    Seminggu sebelum Himpunan Bantah ICERD, pengurusan TH membuat laporan polis dan kemudiannya membuat kenyataan media mendakwa wang Yayasan Tabung Haji (YTH) telah disalahgunakan. Anehnya ini dibuat tanpa melakukan inkuiri dalaman terlebih dahulu.

    Berantakanlah dalam kalangan orang Islam kononnya wang TH telah diselewengkan. Apa yang tidak dijelaskan kepada umum ketika itu ialah dana YTH bukanlah seratus peratus wang dari TH.

    Dari RM22 juta dana YTH hanya RM7 juta dari TH sendiri. Manakala selebihnya adalah sumbangan daripada korporat dan orang perseorangan.

    Pendedahan seperti laporan mengenai Yayasan Tabung Haji digunakan sebagai alat politik adalah sesuatu yang sangat melucukan dan bertujuan mengelirukan orang ramai.

    Faktanya apa? Adakah ada penerima bantuan Yayasan TH dari kalangan orang kaya? Adakah kepada kalangan ahli parti politik tertentu sahaja?

    Jika bantuan sampai kepada mereka yang layak tanpa diskriminasi politik ia bukanlah masalah walaupun programnya diadakan bersama parti politik mana pun.

    Kemudiannya Mujahid mendedahkan pula kononnya pengurusan lama melanggar Akta Tabung Haji apabila membayar hibah (dividen) kepada pendeposit Tabung Haji ketika aset TH kekurangan RM4 bilion berbanding wang pendeposit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang Akta Tabung Haji menyatakan tiada hibah sepatutnya diberi jika nilai aset lebih rendah berbanding nilai pendeposit.

      Namun kena ingat pemberian hibah ini bukan kepada Umno atau Azeez Rahim. Ia pemberian hibah kepada semua pendeposit Tabung Haji.

      Apa yang tidak dinyatakan ialah TH masih membuat keuntungan walaupun nilai aset mereka jatuh. Ada beza antara nilai aset dan keuntungan.

      Aset Tabung Haji boleh sahaja meningkat dan susut dalam sesuatu masa bergantung kepada pelaburan dan perniagaan mereka ceburi.

      Misalnya jika RM10 bilion wang TH dilaburkan kepada Bursa Malaysia, tiba-tiba saham-saham ini jatuh maka nilai aset TH pun akan jatuh.

      Namun ini tidak bermakna TH tidak mendapat keuntungan daripada pelaburan mereka di Bursa Malaysia.

      TH tidak boleh menyimpan tunai semua wang pendeposit yang berjumlah lebih RM74 bilion itu. Ia mesti dilaburkan atau TH tidak boleh membayar dividen dan memberi subsidi kepada jemaah haji.

      Justeru jika ada tahun-tahun tertentu aset tabung haji susut nilai berbanding jumlah wang pendeposit ia bukan bermakna pengurusan curi wang pendeposit.

      TH adalah antara institusi orang Islam yang terbesar di negara ini. Jika siasatan mendapati ada keperluan pendakwaan maka buatlah pendakwaan.

      Namun jika anda baca laporan-laporan mengenai TH sehari dua ini ia bukanlah sesuatu telah konklusif sebagai penyelewengan wang. Ia hanya perbezaan falsafah pengurusan kewangan.

      Lebih mengelirukan segala hiruk-pikuk menyerang TH ini bertentangan dengan Laporan Ketua Audit Negara yang meletakkan TH sebagai agensi dalam kategori “Pendapat Tanpa Teguran”.

      Ini merupakan kategori teratas dalam laporan audit negara.

      Sesiapa sahaja yang waras akan bersetuju bahawa jika ada penyelewengan dalam institusi berkaitan Islam maka tindakan tegas harus diambil tidak pedulilah, sama ada membabitkan pemimpin Umno atau tidak.

      Jangan kata Tabung Haji, tabung masjid sekali pun harus diurus dengan jujur dan amanah.

      Namun tindakan harus dibuat mencerminkan keadilan sebenar bukannya sekadar alat permusuhan politik antara kerajaan dengan Umno.

      Tabung Haji tidak boleh dijadikan kambing hitam politik mana-mana pihak, apatah lagi membenarkan menteri berkenaan bersikap marahkan nyamuk dibakarnya kelambu.

      Delete
    2. Aji no motto lebih berintigriti dari Aji 1mdb...!!

      Delete
    3. UMMAH Kedah Mohon Pendana Menteri Tukar Menteri Agama



      Alor Setar, 26 Muharram 1440 – UMMAH Kedah terkejut apabila Menteri Agama, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa mengeluarkan kenyataan bahawa “Tiada lagi ketukan pintu tengah malam cegah khalwat” seperti dilaporkan oleh Sinar Harian Online hari ini.

      Pengerusi UMMAH Kedah, Ustaz Noor Hakimi Ab Halim berkata, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa itu sungguh mengejutkan, sekaligus boleh ditafsir sebagai pendirian kerajaan baru PH yang tidak konsisten dalam pencegahan perlakuan maksiat melibatkan umat Islam di negara ini.

      “Pendirian menteri Agama yang mengatakan bahawa apa yang dilakukan oleh orang Islam di sebalik pintu yang tertutup adalah bukan urusan kerajaan sesuatu yang menjengkelkan serta menggalakkan kegiatan maksiat dilakukan dengan berleluasa, katanya.

      Noor Hakimi berkata, UMMAH Kedah sungguh terkilan dengan kenyataan, sekaligus pendirian menteri Agama tersebut, bahkan tanpa rasa bersalah beliau beranggapan bahawa pendiriannya tersebut sebagai suatu pembaharuan dalam pentadbiran agama Islam yang akan dilaksanakan di negara ini.

      “Apakah ia suatu “pembaharuan” yang positif, jika ia memberi kesan gejala maksiat boleh berlaku dengan berleluasa di negara ini, soal Ustaz Noor Hakimi.

      Tindakan beliau mempertikaikan kaedah penguatkuasaan khalwat telah disalahgunakan dan dieksplotasi (merujuk kepada kes tertentu), menjadi alasan bahawa beliau membatalkan pencegahan maksiat tersebbut adalah amat menjengkelkan, tegasnya.

      Sesungguhnya, pendirian beliau sebagai suatu mesej untuk mengecilkan peranan Majlis Agama dalam membanteras gejala maksiat di masa depan, sekaligus ia secara langsung menggalakkan maksiat berlaku tanpa sebarang tindakan di masa depan.

      UMMAH Kedah menyelar pendirian menteri tersebut, sekaligus melihat beliau tidak layak untuk memegang jawatan tersebut. Melalui pemerhatian UMMAH Kedah, sejak beliau memegang potfolia menteri hal ehwal agama di Jabatan Perdana Menteri pelbagai tindakan maupun kenyataannya yang membuka ruang kepada golongan seperti Islam liberal, LGBT dan badan-badan bukan kerajaan yang anti Islam tampil bertindak mempertikaikan kedudukan dan pejalanan pentadbiran Islam di negara ini.

      Justeru, UMMAH Kedah menyarankan Perdana Menteri menggantikan kedudukan beliau kepada ahli parlimen lain, demi memastian kedaulatan Islam maupun pejalanan pentadbiran Islam di negara ini berada di landasan yang betul dan terjamin.

      “Dr Mujahid bukanlah individu yang layak menjawat sebagai menteri Agama, kerana ia boleh menggugat kedaulatan dan kedudukan Islam di Malaysia, ujar Ustaz Noor Hakimi lagi.


      : Mintalah DAP yang tukar, kalau DAP tak setuju tak tukarnya....

      Delete
    4. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  32. Mana dia hilang, Suman tua pinggan tambah
    Tak kan Kejora acah sikit je, dah jadi gelabah
    Agaknya udah serik sebab banyak kali rebah
    Terus cabut lesap ini barua lahanat bedebah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora,

      Jika kau pejuang & jantan sejati, tentu kau tak hanya cakap besar di alam maya tapi mengelak berhadapan dgn aku di akam nyata. Pergi jahanamlah dgn kau punya PANTAToon macam cartoon.

      Let's get bsck to our unfinished/outstanding business....

      Bila tarikhnya, harinya hari apa, tempatnya di mana, haaaaaaa....??

      ACTIONS SPEAK LOUDER THAN TALK ONLY.
      TRUE MAN IS SEEN BY ACTION, NOT TALKS BIG AND TALKS ROT, WHATMORE IF IT IS TALKS COCK....!!

      Jawab, pengecut....!!

      Delete
    2. PH KUAT HUTANG


      Lebih separuh hutang baharu untuk bayar balik hutang
      30 OKTOBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore587
      Dewan Rakyat
      Dewan Rakyat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Lebih separuh pinjaman baharu yang dibuat kerajaan sepanjang tahun ini bertujuan membayar hutang sedia ada, Dewan Rakyat dimaklumkan hari ini.

      Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Amiruddin Hamzah berkata dari Januari sehingga September 2018, jumlah hutang baharu negara adalah RM87.5 bilion, dan daripada jumlah itu sebanyak RM46.3 bilion digunakan untuk menampung hutang lama yang telah matang.


      “Memang sebelum kerajaan bertukar tangan pun sememangnya ini berlaku dari semasa ke semasa apabila ada hutang yang telah matang, jadi untuk bayar balik hutang itu…kerajaan berhutang pada kadar lebih rendah untuk bayar hutang yang telah matang, ini memberi keuntungan kepada pihak kerajaan,” katanya.

      Beliau berkata demikian ketika menggulung usul Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesebelas bagi Kementerian Kewangan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.


      Mengenai celahan Datuk Seri Ahmad Maslan (BN-Pontian) yang mempersoal tindakan kerajaan menambah hutang untuk membayar hutang, Amiruddin berkata ia adalah amalan lazim dilaksanakan kerajaan untuk memastikan aliran tunai yang kukuh di samping mengekalkan defisit fiskal pada tahap yang ditetapkan.

      “Dalam keadaan tertentu perkara ini berlaku sementara kerajaan mahu pastikan aliran tunai atau kemasukan dana baharu untuk digunakan bagi perbelanjaan mengurus dan membiayai program pembangunan,” katanya.

      Beliau turut menegaskan bahawa hutang yang dibuat pada tahun semasa merupakan hutang yang telah dirancang berdasarkan Bajet 2018 dan mengikut program pinjaman yang telah dirangka.

      Jelasnya, 97 peratus daripada hutang kerajaan adalah pinjaman dalam negara manakala pinjaman luar negara hanya tiga peratus.

      “(Pinjaman) dalam negara ini lebih terkawal, maksudnya kalau berlaku serangan ke atas ringgit ia tidak memberi kesan langsung kepada kemampuan kita untuk bayar balik (hutang),” katanya. – Bernama

      Delete
    3. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  33. Sobat2 sekelian..korang perasan tak rupa2nya gerakan yang mendesak Ahmad Zahid Hamidi berundur adalah untuk memenuhi agenda Tun Dr Mahathir.

    Dr Mahathir mahu Zahid dikeluarkan dari jawatan Presiden UMNO.

    Mahathir sedar hubungan baik Zahid dengan Anwar Ibrahim akan menjejaskan agenda beliau untuk kekal berkuasa selepas dua tahun.

    Pasukan Mahathir akan terus berusaha melemahkan UMNO selagi Zahid kekal Presiden.

    Namun tiada jaminan jika Ahmad Zahid berundur UMNO tidak akan diganggu oleh Tun Mahathir atau ahli parlimen yang keluar akan kembali ke dalam UMNO.

    Ahli UMNO patut bersabar dan bersantai sahaja. Biarkan Mahathir dan Anwar bergaduh. Dah lama jugak kita tak tengok MMA match di antara mereka berdua sejak 1998 dulu.

    Manusia tidak akan mampu bertongkat langit. Sabar aje lah kan. Kalau dah tertulis kat luh Mahfuz bahawa Anwar akan jadi PM ke 8..takkan tak boleh bersabar kot..lain lah kalau dia dah takut sangat disailang oleh Tun madey!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PARTI FREEMASON TAK KISAH PASAL ICERD


      ICERD: Apa pendirian AMK?
      RAZIATUL HANUM A.RAJAK 16 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore800
      ICERD: Apa pendirian AMK?
      Nik Nazmi (dua,kanan) bersama Timbalannya, Dr Afif Bahardin (dua, kiri) dan Naib AMK, Mohd Radzlan Jalaludin selepas sidang media di sini, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Angkatan Muda Keadilan (AMK) masih belum membincangkan pendirian terhadap Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Namun Ketuanya, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata secara peribadi senada dengan pendirian kerajaan.


      "Sejujurnya kita belum bincang dalam AMK. Pendirian saya? Saya rasa kalau yang kerajaan kata ini kita boleh pertahankan kedudukan kita walau tandatangan, tak ada masalah," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas menyampaikan Ucapan Dasar di Kongres Nasional AMK 2018, hari ini.

      Mengulas soal ucapannya yang menyebut mengiktiraf pelbagai konvensyen hak asasi manusia antarabangsa, Nik Nazmi menegaskan ia tidak menjurus kepada ICERD semata-mata.


      "Saya sentuh secara holistik bukan hanya ICERD semata-mata. Ada banyak lagi isu yang sensitif seperti pelarian Rohingya.

      "Fokus saya pada perkara asas yang segera, kita ckp kenapa mereka dizalimi tapi kita tak tandatangan apa-apa," katanya.

      Ketika ditanya wartawan sama ada beliau berpendapat ICERD tidak sesuai diiktiraf Malaysia, Nik Nazmi yang juga Ahli Parlimen Setiawangsa berkata perkara itu perlu dilihat dengan berhati-hati

      "Ramai orang cakap pasal Perlembagaan tapi mereka tak baca. Mereka cuma baca apa yang orang tulis tentang Perlembagaan.

      "Ya memang ada kedudukan istimewa untuk Melayu, Bumiputera Sabah dan Sarawak juga hak kaum lain. Kebanyakan orang baca yang bahagian pertama saja, bahagian kedua tidak dibaca.

      "Jadi kita kena lihat secara holistik. Saya bukan peguam jadi saya tak akan sentuh secara dalam. Tapi kerajaan dah cakap, kita masih boleh tandatangan dan masih kekalkan hak keistimewaan itu," katanya.

      Delete
    2. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  34. Sobat2 yang dikasihi sekelian...kalau korang semua perasan lah kan...Minggu sudah, ada sikit hairan dalam kalangan rakyat..khususnya orang2 melayu bila Datuk Seri Mohamad Hassan dikecam kerana gambarnya berjumpa dengan pemimpin tertinggi parti lawan tersebar di media sosial.

    Kenapa nak kecam Mat Hassan pulak, pihak yang satu lagi tak nak kecam ke? Dah berapa kali kita lihat perjumpaan orang-orang UMNO diadakan, dengan pihak yang sama diadakan. Orang lain dari DAP dan PKR atau PAN, tak pulak nampak.

    Jangan salah, ini bukan soal Mat Hassan atau siapa, ini pertanyaan kepada penyokong-penyokong Pakatan, kenapa tak persoalkan sehingga perkara ini berlaku?

    Pemimpin UMNO pulak yang dijadikan isu, yang pihak dia tu tak nak persoalkan jugak keeer???

    Berjumpa ni macam bercinta, satu orang mahu tapi kalau satu orang lagi tak mahu, tak jadi apa.

    Mestilah ada sebab kenapa sekalipun dah menang pilihanraya tapi begitu rajin berjumpa dengan pemimpin parti yang kalah kan?

    Persoalannya, masih tak rasa selamat lagi ke walaupun dah menang, dah tak percaya dengan kawan-kawan dalam pakatan yang sama ke atau macam mana?

    Kalau baca di akhbar tu macam teruk sangat UMNO ni, tapi di belakang berjumpa macam tidak ada apa yang buruk pun...wayang politik apa kah yang diputarkan ni haah????

    Sejak 10 Mei 2018, bermula dengan gambar perjumpaan dengan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamid, sehingga gambar berjumpa dengan Mat Hassan semalam – tak hairan ke kenapa galak sangat berjumpa?

    Malah dua ke 3 hari lepas...TITM juga mendedahkan dua orang MP PAS pun ada berjumpa juga Tun Madey! Menarik jugak ni kan???

    Kenapa puak-puak dari Bersatu dan PKR tu tak persoalkan kenapa pihak mereka sendiri galak sangat berjumpa pemimpin-pemimpin UMNO dan juga PAS?

    Itu yang ada gambar, yang tak bergambar entah berapa banyak lagi perjumpaan-pejumpaan gelap yang diadakan, seperti yang dikatakan berlaku di Perak tu haah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  35. Siaran ulangan untuk rakan2 yang tertinggal bas.... Anggota bomba bernama Muhammad Adib bin Mohd Kassim yang parah dipukul bulan lalu akibat rusuhan kuil Sri Maha Mariamman di Seafield telah disahkan meninggal dunia pada pukul 9.41 malam hari ini di Institut Jantung Negara.

    Arwah yang ketika itu bertugas untuk memadamkan kebakaran kenderaan di hadapan kuil itu dipukul teruk oleh gang india yang melakukan rusuhan dan kebakaran tersebut.

    Suspek-suspek yang membelasah arwah Adib seramai empat orang berjaya ditangkap dan dibebaskan dengan jaminan bon mahkamah berjumlah RM2,000 dan jaminan polis.

    Adakah ini “cover up” oleh AG Tommy Thomas yang berbangsa India untuk membebaskan suspek-suspek gang India tersebut?

    Menteri-menteri Pakatan Harapan membisu dalam isu ini. Tidak ada seorang pun menyentuh isu suspek-suspek yang dibebaskan dengan jaminan polis dan mahkamah, terutama sekali menteri India yang menghasut dan membatu apikan hingga isu ini menjadikan keadaan lebih teruk lagi.

    Apa kan terjadi sekiranya anggota bomba yang meninggal itu dari masyarakat India yang dipukul oleh orang Melayu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu & India dah jena cekup polis & bakal didakwa.

      Yg kau sibuk mengapi-apikan, apa kejadahnya, kau nak tengok rusuhan pertumpahan darah merebak ker....

      Haramjadah betul...jumpa aku bersemukapun kau mengelak tak berani. Tapi ada hati nak melaga lagakan orang. Kau memang jenis sialan....!!

      Delete
    2. ICERD: Malaysia tidak lagi berada dalam 'acuan' sendiri
      NORHASPIDA YATIM 5 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.6K
      Erena Shafika Wahab
      Erena Shafika Wahab
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Sebarang perjanjian yang ditandatangani kerajaan menerusi ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) menjadi 'laluan belakang' untuk mengatasi Perlembagaan Persekutuan.

      Setiausaha Agung Persatuan Tunas Usahawan Terengganu (Patut), Erena Shafika Wahab berkata, sebagai negara yang merdeka dan berdaulat, Malaysia tidak boleh dipaksa mengikut telunjuk asing.

      ADVERTISING


      Menurutnya, antara kesan perjanjian itu ialah ia boleh bertindak untuk mengatasi perlembagan negara sedia ada.

      "Konvensyen itu adalah perjanjian antarabangsa. Jika kerajaan menerima ratifikasi ICERD, ia dengan sendirinya menafikan beberapa perkara teras dan asas dalam Perlembagaan Persekutuan terutama melibatkan Perkara 153.


      "Walaupun ada suara mengatakan bahawa ICERD ini tidak bertentangan dan menjejaskan perlembagaan negara yang sudah sekian lama termaktub, ianya tidak tepat," katanya menerusi satu kenyataan, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Ratifikasi ICERD tidak akan beri kesan kepada Artikel 153]

      Mengulas lanjut, beliau berkata, kenyataan bahawa kerajaan komited untuk mengesahkan enam triti hak asasi manusia termasuk ICERD pada suku pertama tahun depan menimbulkan kerisauan dan kemarahan umat Islam dan bangsa Melayu di negara ini.

      Katanya, berdasarkan Artikel 5 ICERD, konvensyen menetapkan kebebasan daripada semua sudut yang boleh difikirkan oleh minda manusia, termasuklah kebebasan berkahwin dan memilih pasangan tanpa mengira diskriminasi jantina pasangan.

      "Agama Islam adalah agama rasmi perlembagaan, meletakkan kebebasan dibatasi prinsip agama dan norma budaya serta adat resam.

      "Kebebasan mutlak seperti itu akan menyebabkan ketidakseimbangan sosial antara kaum atau agama dan mampu meletakkan rakyat negara ini kebimbangan," katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Rundingan dengan semua kaum sebelum ratifikasi ICERD]

      Dengan kata lain, katanya, ratifikasi konvensyen ini akan membawa kepada penghapusan kedudukan istimewa orang Melayu dan penduduk asal.

      "Ratifikasi ini juga boleh mengakibatkan Perlembagaan Malaysia perlu dipinda dan Perkara 153 perlu dimansuhkan.

      "Andai kata wujud perbezaan atau percanggahan antara undang-undang negara dengan undang-undang antarabangsa, ianya akan terpakai di mahkamah antarabangsa," katanya.

      Sehubungan itu, katanya, kerajaan perlu mengkaji perkara ini sebaik mungkin dan perlu dibahaskan di parlimen agar setiap perkara dan isu diambil kira sewajarnya.

      "Undang-undang ini tidak sesuai di negara yang sudah aman dengan rakyat berbilang kaum serta bebas mengamalkan agama masing-masing tanpa perlu rasa takut.

      "Sebaliknya ia sesuai dilaksanakan di negara yang menindas sesuatu kaum seperti Palestin dan Myanmar disebabkan diskriminasi agama," katanya.

      Delete
  36. ‘Jangan kafankan UMNO’
    Kemerdekaan dan nikmat yang semua rakyat dapat hari ini adalah hasil usaha dan pengorbanan pemimpin UMNO terdahulu



    SeWAJIBnya lah kita sebagai umat melayu Islam di negara tercinta ni..mengambil iktibar dan peringatan dari luahan ikhlas OTAI ni demi kelangsungan generasi melayu di hari2 muka!!!

    UMNO tidak wajar ‘dikafankan’ kerana kemerdekaan dan nikmat yang dinikmati rakyat pada hari ini adalah hasil usaha dan pengorbanan pemimpin-pemimpin UMNO terdahulu, kata veteran parti, Tan Sri Mohd Yussof Latiff.

    “Sejarah tidak boleh dipadamkan walaupun marah dan benci kepada individu dan pemimpin UMNO.

    “Sebaliknya yang perlu ‘dikafankan’ adalah mereka yang tidak berintegriti, tidak jujur dan tidak amanah serta singkirkan mereka yang menggunakan UMNO untuk kepentingan diri, keluarga dan kuncu-kuncu mereka,” katanya.

    Mohd Yussof yang juga Presiden Persatuan Melayu Pulau Pinang (Pemenang) mengulas mengenai tindakan beberapa bekas pemimpin kanan UMNO yang berterusan mendesak Ahmad Zahid meletak jawatan sebagai presiden UMNO.

    Sehubungan itu, dalam menghadapi kemelut yang berlaku sekarang, beliau mencadangkan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengadakan perhimpunan agung khas untuk mendapat undi percaya daripada anggota-anggota parti itu.

    Beliau berkata, menurut Fasal 8.5 Perlembagaan UMNO, perhimpunan agung khas boleh diadakan apabila terdapat salah satu daripada tiga permintaan iaitu pertama dengan kehendak presiden dan kedua, dengan permintaan bertulis daripada dua pertiga anggota-anggota Majlis Tertinggi.

    Ketiga ialah dengan permintaan bertulis oleh sekurang-kurangnya satu perdua daripada jumlah kesemua bahagian dengan syarat kesemua bahagian itu telah mengadakan mesyuarat perwakilan khas dengan masalah yang sama, katanya.

    “Jika Ahmad Zahid boleh buat permintaan yang pertama itu ia satu keputusan yang cukup mulia… sebaik-baiknya Ahmad Zahid selaku presiden mengadakan perhimpunan agung UMNO khas dalam tempoh seminggu untuk diberi keyakinan penuh,” katanya pada sidang media, di sini hari ini.

    ReplyDelete
    Replies

    1. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. Mahu hapus diskriminasi tak semestinya guna acuan ICERD'
      Yusfarizal Yusoff | Diterbitkan 30 Okt 2018, 5:16 petang |

      A+ A-
      ULASAN | Kerajaan dan beberapa pihak mengusulkan untuk Malaysia menandatangani dan meratifikasi International Konvensyen Antarabangsa Menghapuskan Diskriminasi Kaum (ICERD).

      Mereka mengatakan Malaysia harus mengikut jejak majoriti negara di dunia, dan sudah tiba masanya setelah lama Malaysia enggan melakukannya.

      ICERD adalah konvensyen antarabangsa yang mewarisi asas penting daripada Deklarasi Sejagat Hak Asasi Manusia 1948, dan terlebih dahulu Magna Carta 1215. Secara sejarahnya, definisi hak asasi ini dibentuk beracuankan pemahaman barat.

      Walaupun telah banyak negara menandatangani ICERD, tetapi masih banyak negara belum meratifikasikannya. Ratifikasi secara mudah bermaksud bersetuju untuk terikat dengannya. Malaysia masih belum menandatangani, apatah lagi meratifikasikannya.

      Pelbagai pihak melihat perkara ini sebagai satu langkah mundur dan kuno. Walhal Malaysia punya acuan sendiri bersendikan Perlembagaan Persekutuan dan kontrak sosial, dan sering menjuarai isu hak asasi, dalaman, serantau mahupun dunia walaupun tidak meratifikasi ICERD.

      Malaysia antara yang terawal menentang aparteid (penindasan kulit hitam) di Afrika Selatan secara terbuka, bahkan pelopor keamanan ketika penyembelihan kaum di Serbia, Kosovo dan Rohingya. Ketika itu barat dan NATO masih berselimut.

      Hak asasi acuan Malaysia sangat unik kerana ia mengiktiraf beberapa perkara, yang pada skala ICERD merupakan satu diskriminasi, tetapi pada skala Malaysia, adalah satu rahmat bertunjangkan kontrak sosial. Ciri-ciri uniknya ialah berkenaan agama Islam, orang Melayu dan Bumiputera.


      'Acuan kita lebih sejahtera'

      Melalui Perlembagaan Persekutuan, Islam diiktiraf sebagai agama rasmi, namun agama lain tetap bebas diamal. Pun begitu, penyebaran agama lain kepada orang Islam adalah dilarang, walaupun penyebaran Islam kepada sesiapa jua tidak dihalang.

      Ini adalah kompromi awal atas kehendak Raja-Raja Melayu yang menjadi tonggak agama Islam, suatu agama yang diamal secara turun temurun di Malaysia (dulunya Tanah Melayu).

      Kaum Melayu juga diberi beberapa keistimewaan. Ada institusi awam yang menjaga kepentingan Melayu seperti MARA, MRSM, UITM dan sebagainya. Ada juga peruntukan khas pemilikan tanah tertentu dibawah skim Tanah Rizab Melayu.

      Keunikan yang disebut di atas menjadikan Malaysia negara yang hampir bebas konflik dan pertumpahan darah (kecuali tragedi 13 Mei). Rakyat hidup dalam harmoni sedang keistimewaan penduduk asal iaitu kaum Melayu dihormati.

      Soalnya, kenapa perlu kita mengambil acuan hak asasi barat, sedangkan acuan kita lebih sejahtera, dan sesuai?


      Di kalangan ahli politik dan akademik juga ada mencadangkan untuk kita meratifikasi ICERD dengan “reservation”, sebagai jalan tengah untuk tidak menolak secara total tuntutan antarabangsa.

      Reservation, secara mudah bermaksud pengecualian yang dibuat sendiri oleh negara terbabit. Kata mereka, Artikel 2.2 boleh dikecualikan.

      Sejarah menunjukkan bahawa pengecualian yang dibuat oleh pelbagai negara di dunia terhadap ICERD berkisar tentang Artikel 4 dan 22. Artikel 4 adalah berkenaan idea atau teori sesuatu kaum itu lebih utama daripada kaum lain, dan Artikel 22 adalah berkenaan rujukan kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa.

      Negara-negara seperti Afghanistan, Bahrain, China, Cuba, Mesir, Equitorial Guinea, India, Indonesia, Iraq, Israel, Kuwait, Lebanon, Libya, Madagascar, Morocco, Mozambique, Syrian Arab Republic, Thailand, Turki dan Vietnam mengecualikan Artikel 22.

      Sementara negara seperti Australia, Austria, Bahamas, Belgium, France, Ireland, Italy, Japan, Malta, Monaco, Nepal, Papua New Guinea dan Switzerland mengecualikan atau mendefinisikan semula Artikel 4.

      Hanya beberapa negara yang membuat pengecualian Artikel 2 secara spesifik termasuk Monaco, Switzerland dan Singapura, itupun berkenaan dengan undang-undang mereka tentang kemasukan buruh asing.

      Delete
  37. kengkawan semua ..dah tentu lah korang terbaca kenyataan yang telah dikeluarkan oleh menteri yang jaga telur ayam ni kan ????

    “Selain itu kenaikan kadar tukaran wang asing dolar AS berbanding dengan Ringgit yang berada pada paras RM3.86 pada April 2018 meningkat ke RM4.18 pada November.
    .
    “Ini memberi kesan kepada kenaikan bahan makanan ternakan yang diimport dan seterusnya meningkatkan kos pengeluaran telur. Secara langsung ia memberi kesan kenaikan harga telur di ladang sebanyak 5%,” katanya lagi. - lapor media.
    .
    Hahaha!!! Alahai! Apa la malang nasib rakyat Malaysia dapat Menteri Badut..setaraf menteri kasuta dan setokin hitam macam ni haah?????

    Tak cukup sorang. Ditambah pulak dengan Si Din Pudu ni pulak.

    Secara tidak langsung, kenyataan yang dibuat oleh Menteri Telur 2 Sen Rejim mengakui kegagalan Rejim Pakatan Hancing tu mengawal kadar tukaran wang asing.

    Itu membuktikan bahawa Rejim Pakatan Hancing ni memang tak reti buat kerja.

    Setakat bercakap je pandai baik tak payah. Suruh budak sekolah tadika pun pandai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. Apa itu ratifikasi ICERD?
      ASYRAF WAJDI DUSUKI 7 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore588
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Asyraf Wajdi Dusuki
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      AHAD lalu Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Dewan Pemuda Pas dan NGO-NGO melakukan rapat umum di Kuala Lumpur bagi membantah cadangan Kerajaan PH untuk meratifikasi ICERD.

      Timbalan Perdana Menteri ketika ditanya mengatakan bahawa cadangan untuk meratifikasi ICERD belum diperincikan lagi. Kenyataan ini menunjukkan bahawa secara faktanya memang terdapat cadangan daripada pelbagai pihak dalam kerajaan untuk melaksanakan ratifikasi ICERD.

      ADVERTISING


      Apakah sebenarnya ratifikasi ICERD? Barangkali ramai dalam kalangan rakyat sendiri tidak tahu dan mungkin tidak faham apa itu ratifikasi ICERD. Apatah lagi istilah yang digunakan dilihat agak janggal dan tidak sensitif bagi kebanyakan rakyat. Apatah lagi istilah tersebut kelihatan begitu akademik atau ilmiah.


      Ratifikasi bermaksud mengesahkan, manakala ICERD pula adalah singkatan daripada International Convention For Elimination of All Forms of Racial Discrimination atau dalam bahasa Melayu bermaksud Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum. ICERD adalah salah satu daripada konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tentang Hak Asasi Manusia.

      ICERD diterima oleh Perhimpunan Agung PBB pada 1965 dan dikuatkuasakan pada 1969. Artikel 5 ICERD menjelaskan negara-negara yang telah meratifikasi konvensyen ini mesti menghalang dan memusnahkan diskriminasi kaum dalam semua bentuk dan menjamin hak setiap orang, tanpa perbezaan kaum, warna kulit, asal-usul bangsa dan mendapatkan kesaksamaan di sisi undang-undang.

      Penulis berpandangan bahawa ICERD jelas bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan tentang Hak Istimewa orang-orang Melayu, Bumiputera, kedudukan agama Islam dan institusi Raja-Raja Melayu.

      Cadangan ratifikasi ICERD boleh dilihat sebagai langkah pihak-pihak tertentu yang dominan dalam Kerajaan PH untuk meletakkan batu asas usaha yang panjang dan berterusan bagi menghakis asas dan tiang seri utama dalam Perlembagaan Persekutuan. Ironinya usaha ini merupakan satu ancaman luar jangka panjang secara halus kepada kedaulatan negara.

      Apa yang boleh difahami, mana-mana negara yang meratifikasi ICERD akan memberi komitmen kepada pemakaian konvensyen tersebut di negara masing-masing walaupun pemakaiannya masih bergantung kepada peruntukan undang-undang tempatan sesebuah negara.

      Negara yang meratifikasi akan menghadiri persidangan kumpulan negara yang sudah meratifikasi dan mereka akan melaporkan kepada persidangan tersebut tentang tahap pelaksanaan yang ditelah dilakukan di negara masing-masing.

      Melalui cara demikian, maka negara yang meratifikasi merasai satu bentuk ‘seni’ tekanan antarabangsa untuk melanjutkan inti pati konvensyen dalam kerangka undang-undang tempatan. Ini sekali gus mendedahkan dan meletakkan kedaulatan negara kepada tekanan secara halus pada jangka masa yang panjang.

      Persoalannya, adakah berlaku diskriminasi kaum di Malaysia sejak merdeka? Apa sebenarnya yang diinginkan oleh golongan ini? Pihak kerajaan khususnya parti dalam kerajaan yang kononnya memperjuangkan hak Bumiputera perlu menyatakan pendirian tegas mereka dalam perkara ini. Jangan hanya diam membisu ketakutan kerana faktor jumlah kerusi yang sedikit, tapi berikan pencerahan dan halang golongan yang mahu merosakkan asas kenegaraan Malaysia ini.

      Pergerakan Pemuda Umno akan terus menghalang sebarang usaha bagi meratifikasi ICERD demi untuk kepentingan agama, bangsa dan negara.

      * Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia

      Delete
    3. Tidak mahu terikat

      Pengecualian ini pula, sekiranya melanggar matlamat asal ICERD boleh dibantah oleh negara lain, dan diisytihar tidak sah. Ya, pengecualian boleh jadi tidak sah.

      Arab Saudi yang meletakkan syariat Islam sebagai sumber tertinggi hukumnya pada 23 Sept 1997 membuat pengecualian berikut: “The Government of Saudi Arabia declares that it will] implement the provisions of the above Convention, providing these do not conflict with the precepts of the Islamic Shariah”

      Pengecualian Arab Saudi tersebut telah dibantah keras oleh beberapa negara seperti Austria, Finland, Jerman, Norway, Spain dan Sweden. Kata mereka pengecualian sedemikian melanggar matlamat asal ICERD.

      Yaman juga membuat pengecualian yang penuh kontroversi. Yaman mengecualikan negaranya daripada aplikasi Artikel 5(c) dan 5(d)(iv), (vi) dan (vii).


      Artikel 5(c) adalah berkenaan hak penyertaan dalam politik dan pilihan raya yang perlu dijamin, manakala Artikel 5(d)(iv) adalah hak untuk kahwin dan memilih pasangan, (iv) hak mewarisi harta, (vii) kebebasan berfikir, kesedaran dan agama, yang masing-masing perlu dijamin tanpa diskriminasi atas dasar kaum dan warna kulit.

      Pendek kata, Yaman tidak mahu terikat dengan hak-hak tersebut.

      Pengecualian ini mendapat bantahan 14 negara termasuk Australia, Belgium, Canada, Denmark, Finland, France, Jerman Italy, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Sweden dan UK. Maka, pengecualian ini jadi tidak berguna dan tidak diiktiraf.

      Seperkara yang menarik tentang Yaman ialah mereka juga menjadikan Islam sebagai agama negara menurut Artikel 2 Perlembagaan Yaman, dan mempunyai sistem mahkamah berteraskan undang-undang Shariah. Ia ada miripnya dengan Malaysia.

      Soalnya sekarang, kalau pun benar Malaysia perlu meratifikasikan ICERD (yang mana saya katakan tidak), dan buat pengecualian, pengecualian apa? Dan apakah ia tidak bertentangan dengan matlamat ICERD yang pastinya akan dibantah masyarakat antarabangsa?

      Delete
  38. Hebat betul lah si khalid Samad ni kan. bukan main berapi2 ucapannya kat kongres Amanah tempoh hari sampai keluar citer Nabi s.a.w pun pernah mungkir janji dan...pendedahan ada pihak dari Qatar nak labur modal yang cukup2 banyak dalam projek kereta nasiona ketiga negara!!! Tapi secara tak langsung..dia dah pecahkan rahsia sulit ni...

    *Khalid Samad Teruja Dedahkan Agenda Rejim Pakatan Menjual Kedaulatan Negara???*

    Hairan bin ajaib apabila rakyat mendapati laporan yang disiarkan melalui laman portal Free Malaysia Today semalam tiba-tiba hilang.

    Terdahulu, Menteri Rejim Pakatan Hancing itu mendakwa terdapat Individu tertentu dari Negara Qatar yang mahu melabur dalam projek kereta Nasional Ketiga.

    Katanya, individu berkenaan sedia melaburkan sebanyak RM 1.6 trillion bagi membangunkan projek yang diilhamkan oleh PM ke 7 sebelum ini.

    Ironik, apabila carian dibuat melalui Google, tajuk berita tersebut masih ada. Namun pautan terus ke link berkenaan sudah dipadamkan.

    Soalnya, kenapa FMT padam berita tersebut? Adakah mereka tersalah lapor kenyataan yang dibuat oleh Khalid Samad?

    Atau adakah FMT juga cuba menyembunyikan agenda Rejim Pakatan yang mahu menggadaikan kedaulatan Negara kepada orang luar???

    Ada tak sesapa kat blog ni yang boleh memberi pencerahan lebih lanjut tentang berita tersebut...Wak suman mana..dah tentu lah dia ada akses kepada maklumat sulit tu kan ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg engkau pulak budak hingusan belajar tak seberapa asyik menyongel mentel setiap hari, aper ker hal, haaaaaa....??

      Terimalah Hakikatnya - Allah SWT telah menyingkap kebathilan pemimpin2 umno, menjatuhkan KERA2jaan BN dalam keadaan terhina lagi tercela seantero dunia, dan kini satu persatu pemimpin2 umno melutut mengadap Insan Anugerah Illahi.

      Delete
    2. Dana RM1.2 bilion tak cukup buktikan syiar Islam diangkat
      NURULATIQ AHMAD BANDI 6 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore977
      Che Abdullah Mat Nawi
      Che Abdullah Mat Nawi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kenyataan bahawa Kerajaan Persekutuan ingin meningkatkan syiar Islam dengan meningkatan peruntukan kepada RM1.2 bilion dalam Belanjawan 2019 boleh dipersoalkan banyak pihak.

      Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, jika kerajaan serius, hasrat ini sepatutnya turut direalisasi dengan inisiatif menaiktaraf institusi perundangan syariah ke peringkat yang lebih tinggi.

      ADVERTISING


      “Kerajaan digesa mengemukakan semula pindaan Rang Undang-undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) atau Akta 355 sebagai langkah meningkatkan syiar Islam sebagaimana yang dibentang Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam Belanjawan 2019 Jumaat lalu.

      “Sewajarnya juga Kerajaan Persekutuan melakukan penelitian bagi menyelesaikan konflik pertembungan Mahkamah Syariah dan Sivil khususnya melibatkan Akta 164.


      “Polemik panjang bagai tiada berkesudahan meskipun dengan pindaan Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan pada 1988,” katanya dalam satu kenyataan.

      Che Abdullah berkata, namun kerajaan dilihat gagal berbuat demikian, Mahkamah Syariah yang diamalkan di negara ini berada lebih rendah berbanding Mahkamah Sesyen dan Majistret.

      “Walhal ia adalah institusi tertinggi dalam menghakimi urusan umat Islam seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Jadual Kesembilan, Senarai II - Senarai Negeri,” katanya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: RM1.2b pastikan kemajuan syiar Islam tahun depan]

      Che Abdullah menambah, malah, penyelesaian terhadap konflik yang timbul tidak seharusnya berhenti dengan pindaan tersebut, bahkan sudah sampai masanya proses harmonisasi kedua-dua institusi mahkamah ini dibincang dan direalisasikan secara serius.

      “Penyelesaian federalizing the shariah court yang turut dikemukakan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid dalam pelbagai penulisan beliau boleh dijadikan sandaran utama dalam proses harmonisasi ini selain menilai sama ada ia memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan serta Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

      “Sewajarnya hasrat meningkatkan syiar Islam tidak hanya retorik semata-mata. Saya mengharapkan agar aspek Perundangan Syariah turut diangkat dan ditambah baik dalam negara ini,” katanya lagi.

      Delete
  39. Fuhhh...Bukan main melenting sampai ke langit ke tujuh bila sorang pemimpin PKR mendapati nurul Izzah dilantik sebagai pemgerusi PKR Penang...apa tah lagi..yang melantiknya tu pulak ada lah ayahanda yang tersayang, Bang Non.

    Pemimpin PKR tersebut juga memberi amaran agar amalan Nepotisme jangan dijadikan budaya dalam parti tu.

    Yang lawaknya...takkan lah baru sekarang ni pemimpin tersebut baru menyedari hal tu..sedangkan ia telah berakar umbi dengan kukuh dalam parti tu sejak sekian lama beb !!!!

    Tipah Kotak@Lateefa Koya memberi amaran tentang pelantikan pengerusi negeri parti itu yang didakwa dijalankan berdasarkan kelompok atau puak.

    Dalam satu kenyataan, beliau berkata pelantikan tersebut yang diumumkan baru-baru ini “mengganggu dan menyebabkan kebimbangan serius”.

    Dengan mengecualikan Sarawak dan Selangor, katanya, pengerusi negeri yang dilantik itu diketahui sejajar dengan salah 1 daripada 2 puak utama dalam PKR.

    “Kenapa terdapat ketidakseimbangan yang kuat menyebelahi 1 puak?” katanya.
    .
    “Pelantikan menyebelahi 1 puak tertentu merupakan kronisme, sesuatu yang sangat dibenci bagi mana-mana parti reformasi,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PTPTN: Kerajaan PH seolah-olah lupa perjuangan asal
      NINA FARZUIN MD SHAROM 6 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      wang
      Gambar hiasan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menyifatkan kerajaan PH hari ini seolah-olah telah melupakan perjuangannya membela nasib golongan graduan dan berpendapatan rendah setelah berkuasa sebagai kerajaan Persekutuan.

      Presidennya, Muhammad Faizzuddin Mohd Zai berkata, sepatutnya kerajaan PH memahami dan membantu anak muda yang tidak mampu untuk membayar hutang Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), bukannya mengambil kesempatan di atas kelemahan atau kesempitan ekonomi golongan itu.


      “Polisi potongan gaji sebanyak dua peratus hingga 5 peratus kepada peminjam berpendapatan RM1,000 dan ke atas sangat membebankan anak muda khususnya graduan muda yang terpaksa ikat perut untuk membina kehidupan secara berdikari selepas mereka menamatkan pengajian.

      “Perlaksanaan polisi itu bakal menambah beban anak muda yang sememangnya telah berdepan dengan cabaran kos sara hidup tinggi khususnya di kawasan bandar,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.


      [ARTIKEL BERKAITAN: PTPTN nak ke terima RM20 sebulan?]

      Jelasnya, bebanan tersebut juga bakal menimbulkan kebimbangan di kalangan pelajar yang datang daripada keluarga berpendapatan rendah untuk menyambung pengajian.

      “Kerajaan sepatutnya menyediakan satu mekanisme yang tuntas untuk membantu rakyat keseluruhan sama ada mereka miskin atau kaya untuk mendapat pendidikan tanpa di diskriminasi selaras dengan perlembagaan Malaysia Perkara 12,” ujarnya.

      Justeru, beliau menyarankan agar kerajaan mengambil beberapa inisiatif sebagai usaha membantu rakyat meringankan beban sedia ada.

      “Kami menyarankan kerajaan untuk mengambil inisiatif untuk menghapuskan hutang PTPTN bagi semua rakyat Malaysia dan mewujudkan Perbadanan Tabung Wakaf Pendidikan Negara untuk menampung kos pendidikan Malaysia.

      “Pada masa sama, kerajaan juga boleh pertimbangkan untuk memotong gaji menteri-menteri dalam kerajaan, lantikan-lantikan politik, serta CEO GLC kerajaan sebanyak 40 peratus untuk menampung kos pendidikan negara selain memberikan fokus kepada sektor pendidikan daripada belanjawan negara sebanyak 45 peratus daripada bajet keseluruhan negara,” katanya.

      Delete
  40. Kepada cai2 tegar Fuckatan haprakan, khususnya dari parti Bersatu yang melambak2 kat blog ni macam langau mengerumuni taik...sungguh malang lah kalau korang tak sedar dan perasan lagi agenda jijik Tokong kit sial dan DAPigs ni terhadap Tun Madey kan ????

    Sudah terang lagi nak bersuluh. DAPigs hari ini cuba nak mencari alasan untuk menyingkirkan Tun Mahathir bagi memastikan mereka terus mendominasi Rejim Pakatan Hancing tu.

    Dan dalam keadaan terdesak itu yang membuatkan Tun Mahathir mendesak serta mengugut Ahli Parlimen UMNO untuk meninggalkan parti.

    Alasannya kerana mahu mengimbangkan pengaruh DAPigs dalam Pakatan serta memastikan kedudukan Melayu terjamin di masa akan datang.

    Hakikatnya, itu hanya sekadar alasan Tun Mahathir semata-mata untuk mengekalkan kuasa dan menutup keegoan Peribadinya dari mengakui kesilapan kerana mempercayai DAPigs sebelum ini.

    Padahal Tun boleh sahaja membawa PPBM keluar dari Pakatan dan bergabung dengan UMNO serta PAS bagi membentuk Kerajaan tanpa melibatkan DAPigs.

    Bukannya menghasut orang lain keluar parti dan menjadi PENGKHIANAT kepada parti mereka..setuju kan cai2 tegar????

    ReplyDelete
    Replies
    1. DUNIA ISLAM TIDAK LUPA KEBERANIAN TUN MAHATHIR MEMBANTU BOSNIA.

      Ini kronologinya.....

      Feb 29, 1992: Bosnia Muslims voted for independence, while the Serbs boycotted the referendum.

      Apr 6, 1992: EU recognized Bosnia as an independent nation, but not the Serbs. A civil war erupted, which Serbs occupied 70 percent of the country, killing and persecuting Muslims and Croats to carve out a “Serb Republic”.

      September, 1992: Malaysia severed its relationship with Belgrade, Serbia. Bosnian Foreign Minister Haris Silajdzˇic´urged other Muslim majority states to follow the ‘politically wise and ethically sound’ footsteps of Malaysia, which had severed relations with Belgrade.

      September 7, 1992: Malaysia opened its doors to Bosnian refugees until peace was established in their home country (News Strait Times, 1992).

      December, 1992: Malaysian Prime Minister, Dr. Mahathir Mohamad said that Malaysia has to move quickly to assist the Bosnians.
      .
      January, 1993: War erupted between Bosnian Muslims and the Croats (previously allied with each other against the Serbs). The situation went from bad to worse for Bosnian Muslims.

      April, 1993: Dr. Mahathir wrote to world leaders urging them to take immediate steps in helping the Bosnians (civilians, women, and children) from being slaughtered by the Serbian armies. Among others, the world leaders who received the letters were the British Prime Minister John Major, French Prime Minister Edouard Balladur, and US President Bill Clinton.

      Mahathir in late April 1993, urged Clinton ‘to make a decisive and positive step and to implement immediate action to save Bosnia and its people’.

      July, 1993: The Organisation of Islamic Conference (OIC) offered to send its member states’ troops to Bosnia to serve in the UN mission. Malaysia, Indonesia, Turkey, and Pakistan were committed to contributing troops to the mission.

      September, 1993: At a dinner hosted in honor of British Prime Minister John Major, Mahathir expressed Malaysia’s ‘anguish and distress at the continued genocide and ethnic cleansing conducted by the Serbs against the Bosnian Muslims’.

      October, 1993: Dr. Mahathir Mohamad, Malaysia’s Prime Minister expressed concern over the violation of human rights in Bosnia and Herzegovina. Thus, Malaysia sent a group of special forces to participate in the United Nations (UN) Peacekeeping Operations.

      February, 1994: Mahathir administration proposed to the UN for increasing its troops’ strength in Sarajevo (in accordance with the OIC’s proposal towards the defense of Muslims in Bosnia) following the escalation of war between the Serbs and Bosnian Muslims. However, the proposal was rejected by the UN.

      July, 1994: In early July 1994, Mahathir visited Bosnia and met with Malaysian troops deployed in Konjic as part of the UN force (Chan 1994).

      August, 1994: The Malaysian troops were accused of “knowingly” destroyed a cross in Croat territory and Croat forces claimed that unless it was replaced, the security of Malaysian troops could not be guaranteed.

      Malaysia Indonesia Joint Army Action.
      Indonesian President, Soeharto went to visit Bosnia during the Serb-Bosnia war 1992-1995 supporting the efforts by OIC countries, spearheaded by the Malaysian premier, Dr. Mahathir Mohamad.

      July, 1995: Malaysia declared that it would no longer respect the UN-imposed arms embargo on Bosnia.

      July 23, 1995: Malaysia’s Premier, Dr. Mahathir Mohamad said Malaysia will send arms to Muslim Bosnians because “while the UN and NATO forbade the supply of arms to all parties in the former Yugoslavia, separatist Serbs in Bosnia were getting weapons and oil to attack and seize territory held by the Bosnian government.”

      Delete
    2. Sambungan....

      DUNIA ISLAM TIDAK LUPA KEBERANIAN TUN MAHATHIR MEMBANTU BOSNIA.

      August, 1995: King Fahd of Saudi Arabia called on Muslim World to supply Bosnian Muslims with arms. Western Intelligence reported that among other countries (such as Pakistan, Indonesia, and Turkey), Malaysia too had provided the Bosnian Muslims some weapon supplies.

      November 30, 1995: 44-months siege by the Serbian armies of Bosnian capital city, Sarajevo ended. An estimated of 100,000 Bosnians were killed during the genocide.

      December, 1995: Dr Mahathir reiterated his concern that even with the long awaited decision by the West (through the Dayton Peace Accords, November 1995) to engage itself with greater commitment and risk through the dispatch of NATO and US forces on a massive scale (after almost 4 years of wavering), the ending of conflict in Bosnia would have little hope of being realized without real commitment to what he called a “peace enforcement”.

      April 20, 1996: Malaysian Prime Minister Dr. Mahathir Mohamad met members of the Malaysian contingent (Malcon) of the NATO-led Peace Implementation Force, here, about 200 km from Sarajevo. Dr Mahathir reminded the Malaysian soldiers in Bosnia to be conscious of the need to help the Bosnians and ensure that they are not captured by the Serbs. Dr Mahathir said Malaysia would continue sending its troops to Bosnia as long as they are needed by the Bosnian government, despite having to bear the expenses. He has expressed regret over the attitude of certain Western powers towards peace efforts in Bosnia-Herzegovina.

      July, 1996: The West forced Karadzic to quit as Bosnian Serb president.

      August, 1996: Malaysia sent an official to assist the UN in the handling of all claims against the UN in Sarajevo, the capital of Bosnia and Herzegovina. This was done after the 4 years civil war.

      September, 1996: Nationalist parties won the first post-war election in Bosnia, confirming Bosnia’s ethnic division.


      ps:
      Hadi Awang ker, Najib ker, Jahid ker, ataupun Anwar - Mampu & beranikah mereka berbuat apa yg dilakukan oleh The Grand Old Statesman....??

      Delete
    3. JANGAN PEDULI DENGAN ORANG KAFIR. BUMI DAN LANGIT MILITK ALLLAH SEMUANYA


      Kritikan hebat antarabangsa

      Saya boleh fikirkan beberapa pengecualian yang perlu dibuat seperti berikut:-

      a. Artikel 2.1 tentang memansuhkan atau meminda apa-apa undang-undang yang ada asas diskriminasi - bagi mempertahankan kewujudan mahkamah Syariah sebagai mahkamah khusus untuk orang Islam, enakmen-enakmen syariah yang terpakai hanya untuk orang Islam, institusi-institusi zakat yang memberi pengecualian cukai kepada orang Islam, jabatan-jabatan agama Islam, dsb.

      b. Artikel 2.2 (tentang membolehkan polisi untuk membantu sesuatu kaum sekira keadaan memerlukan sehingga mereka tidak lagi didiskriminasi) sebagaimana dicadangkan - untuk mengekalkan dasar afirmatif kepada bumiputera.

      c. Artikel 4(c) tentang institusi awam yang berasaskan “diskriminasi” kaum - untuk pertahankan MARA, MRSM, UITM, Askar Wataniah dll

      d. Artikel 5(d)(iv) tentang hak memilih pasangan - bagi mengelakkan liberalisasi perkahwinan jantina yang sama (kerana LGBT juga boleh disifat sebagai diskriminasi).

      e. Artikel 5(d)(v) tentang hak memiliki hartanah (sebagaimana dibuat oleh Tonga yang mahu mempertahan pemilikan tanah oleh orang asal Tonga) - bagi mempertahankan Tanah Rizab Melayu, dan syarat-syarat kuota bumiputera bagi pemilikan hartanah.

      f. Artikel 5(d)(vi) tentang pewarisan harta - bagi mempertahankan sistem faraid Islam yang berjalan seiring dengan pewarisan bukan Islam.

      g. Artikel 5(d)(vii) tentang kebebasan berfikir, kesedaran dan agama - bagi membanteras pemikiran-pemikiran sesat seperti Syi’ah, Qadyani dsb.

      h. Artikel 8 tentang rujukan kepada Jawatankuasa.

      i. Artikel 22 tentng rujukan kepada ICJ.

      j. Pengecualian tentang pengiktirafan negara haram Israel (sebagaimana dibuat oleh beberapa Negara Islam).

      Pendek kata, Malaysia mungkin menjadi negara yang paling banyak menyenaraikan pengecualian, dan tentunya akan menjadi kritikan hebat antarabangsa, sebagaimana Arab Saudi dan Yemen.

      Ertinya, jelas lagi bersuluh bahawa ICERD adalah hak asasi acuan barat, yang tidak sesuai sama sekali dengan acuan Malaysia, sehingga hampir mustahil untuk menerimanya tanpa merombak hampir keseluruhan asasnya.

      Oh, jangan salah sangka pula! Saya tidak sekali-kali mengatakan bahawa kita mengiktiraf diskriminasi dalam apa jua keadaan. Tentunya agama kita menentang keras sebarang bentuk diskriminasi. Hakikatnya, Rasul datang 1400 tahun dahulu adalah untuk memerangi Asabiyah/taksub/perkauman.

      Apa yang saya katakan dan tekankan ialah, menghapus diskriminasi dan menegak hak asasi, tidak semestinya menggunakan acuan ICERD. Hak asasi kita, acuan kita. Acuan kita adalah Perlembagaan Persekutuan, kompromi awal dan kontrak sosial.



      Sudah tentulah al-Quran yang mendokumentasikan hak manusia lebih awal dari ICERD, ataupun Piagam Madinah yang mendokumentasikan hak dalam sesebuah negara lebih awal dari ICERD, lebih dahulu perlu “diratifikasikan”. Sebelum itu berlaku, “rule of law” pastinya menuntut kita untuk menjunjung Perlembagaan Persekutuan, kompromi awal dan kontrak sosial yang begitu lama dipertahan.

      YUSFARIZAL YUSSOFF merupakan seorang peguam.

      Delete
  41. Fuyooo...Dah macam retak menunggu belah pulak dalam Fuckatan Haprakan ni beb !!!

    Itu lah kesilapan besar DAPigs ni bila bersetuju untuk melantik Tun Madey menjadi PM ke 7 bila PH menang dulu..tapi sekarang ni..dah terlambat lah nak menyesal kan !!!

    Senarionya, DAPigs hari ini dah mula muak melayan kerenah Tun Mahathir yang enggan menurut kehendak agenda Cauvanis mereka secara terbuka.

    Hal ini bukan lagi dianggap sebagai satu rahsia. Tetapi sebaliknya, ia sudah diketahui secara umum apabila acap kali DAPigs enggan mengikut arahan Tun Mahathir.

    Malah Tun Mahathir pernah dikatakan sering mengeluh dengan sikap Cauvanis DAPigs setiap kali mereka mengadakan mesyuarat Kabinet.

    Tun Mahathir turut didakwa tidak mampu untuk membuat keputusan dan semua arahan yang dikeluarkan dibantah secara terbuka di dalam mesyuarat tersebut.

    Makanya hari ini, DAPigs dilaporkan sedang berusaha keras untuk menyingkirkan Tun Mahathir serta PPBM dari Pakatan dan digantikan dengan Anwar selaku Perdana Menteri Boneka mereka.

    Menyedari senario itu yang membuatkan Tun Mahathir dan PPBM berada dalam keadaan terdesak mahu mencuri seberapa ramai Ahli Parlimen UMNO untuk menyertai partinya.

    Tapi yang menghairankan, kenapa Tun Mahathir sendiri tidak membawa PPBM keluar dari Pakatan dan bergabung dengan UMNO dan PAS bagi membentuk Kerajaan?

    Bangsat sangat ke dua-dua parti yang didominasikan oleh orang Melayu ini sehingga membuatkan Tun Mahathir terlalu ego untuk menjalinkan kerjasama Politik?

    Padahal, daripada beberapa sumber menyatakan, Tun Mahathir juga khuatir melihat perpecahan di kalangan orang Melayu dan risau terhadap kebangkitan DAPigs sehingga dia tak boleh tidur malam.

    Jadi, kenapa dia tak bawa keluar PPBM dari gabungan Pakatan yang secara terang jelas dan nyata dikuasai oleh DAPigs itu untuk bergabung dengan UMNO serta PAS demi menjaga kepentingan Islam dan orang Melayu daripada terus berpecah belah haaah???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa saja kau merepek nih....??

      Delete
    2. 38 aduan naik harga selepas SST
      6 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore259
      38 aduan naik harga selepas SST
      Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SUNGAI PETANI – Sebanyak 38 aduan kenaikan harga barang selepas pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) 1 September lalu direkodkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) di seluruh negeri Kedah.

      Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Masyarakat India, Perpaduan, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Kedah, R. Summugam berkata lima daripada aduan itu telahpun diberikan notis tunjuk sebab di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan (AKHAP) 2011 oleh pihak penguatkuasa KPDNHEP negeri.


      "Jumlah premis yang diperiksa setakat ini ialah 1,826 premis dan jumlah item barangan yang diperiksa pula ialah sebanyak 43,950 item termasuk telur beras, (tepung) gandum dan gula," katanya pada pemberita di sambutan rumah terbuka Hari Deepavali anjurannya di sini hari ini.

      Turut hadir Anggota Parlimen Sungai Petani merangkap Adun Gurun Datuk Johari Abdul.


      Summugam berkata, notis itu memerlukan peniaga memberikan maklum balas dan penjelasan terperinci tentang kenaikan harga berkenaan bagi menentukan sama ada berlakunya elemen pencatutan ataupun tidak.

      "Maklum balas yang pihak kita terima daripada peniaga itu akan dianalisa dan jika didapati ada unsur pencatutan maka peniaga berkenaan akan didakwa di bawah Seksyen 14(1) AKHAP 2011," katanya.

      Beliau berkata sehubungan itu penguatkuasa KPDNHEP Kedah akan sentiasa membuat pemantauan dari semasa ke semasa bagi memastikan tiada peniaga di negeri ini mengambil kesempatan menaikkan harga barangan sesuka hati selepas pelaksanaan SST. - Bernama

      Delete
  42. Rakan2 sekelian..mohon izin untuk kongsikan dengan korang satu artikel yang cukup2 berinformatif dari OSTB...bac dan hadamkan betul2 dalam minda korang semoga ia mampu untuk memberikan perspektif politik yang korang dambakan tu beb !!!

    Mr Lim Kit Siang's U Turn On UMNO? Brader Anwar Has Only ONE Remote Option.

    Umno defectors welcome to (PH)
    must pay price if involved crime
    Lim Kit Siang said today.

    also must admit past mistakes
    or perceived as “opportunism”

    important Umno MPs atone
    admit wrong aid, abet Najib 1MDB

    “They must fully support Pakatan
    corrupt, criminal must pay price

    Lim said Umno MPs defection to PH must not be seen as undermining those efforts.

    Lim’s stance today stands in stark contrast to his statement earlier today, in which he criticised the defections.

    “There should be an anti-hopping law in Malaysia, but until there is such a legislation, the political leadership whether in government or the Opposition, should set an example of political integrity to ensure that any party defection by an elected representative is not purely for personal or opportunistic reasons, which would raise grave integrity issues,” the veteran DAP leader said in the statement.

    In the press conference today, Lim said that DAP too would allow Umno defectors into the party, reiterating again, that they must pay the price for their past misdeeds.

    “I think on those terms. Number one, it is not an act of opportunism, but a realisation that they must move forward towards integrity, clean government and good governance, and secondly, they are not guilty of any corruption or crimes,” Lim said, when asked if DAP would also open its doors to Umno members.

    When asked if Lim would approve former Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia as a DAP member, Lim cheekily replied: “Let them perform first.

    My comments:

    So does this mean that indeed the DAP has also been talking to Umno already?

    Nazri, Zahid are also willing to work with DAP and PKR.

    According to Nazri (just two days ago) he met Brader Anwar who told him he could work with DAP, Umno and Gabungan Sarawak.

    So everyone is talking to everyone else.

    The equation has not changed. What are Brader Anwar's options to become PM?

    Brader Anwar needs 112 seats in Parliament to be the PM.

    According to Nazri, Brader Anwar told him he already has 110 MPs with him. PKR 50, DAP 42, GABUNGAN S'WAK 18 = 110 ??

    Being a Malay Studies graduate Brader Anwar is very weak in Arithmetic.

    Surely he cannot be including PKR's rebels like Azmin Ali, Zuraidah, Baru Bian and gang?

    Brader Anwar does not have the full support of all 50 PKR MPs.

    He may have only half or 25 PKR MPs on his side.

    Then Zahid has already lost UMNO.
    Zahid is about to be kicked out as UMNO party president. Just wait and see.

    And yesterday someone made a report with the MACC that Zahid paid money to secure the UMNO presidency. MACC is now investigating.

    Kadir Jasin's point that 40 UMNO MPs will jump is coming true.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiit..korang jangan frust menonggeng pulak....ini ada sambungannya bhai..haah..apa lagi..teruskan membaca dengan lahapnya!!!

      So taking all these into consideratiion I would say at least 44 UMNO MPs will "jump". Jump means they will support Tun Dr Mahathir.

      As sure as tomorrow's sunrise, they will NOT support Brader Anwar.

      They will certainly not support Khairy Jamaluddin either.

      This means Brader Anwar must deduct 69 MPs from his 110 earlier.

      This means Brader Anwar will only have 41 MPs on his side.

      That is not enough to even fill up a bus at the old Tanjong Rambutan Bus Station in Ipoh.

      Brader Anwar has certainly lost his chance.

      Even if Brader Anwar can get PAS, DAP and Gabungan Sarawak on his side that is only about 103 Parliamentary seats.

      Still short of NINE.

      This is a time of great satanism and devil worship in the land.

      Many demons have to be exorcised.
      It is critical that they call the right type of ghost busters.


      The village fools will consult bomoh dua biji kelapa, haron jin, Mona Fandy and the sort. These are the cebuk dale sungai type. This will never work. It never has and it never will.

      Brader Anwar has one other option.

      Brader Anwar can pull out of Pakatan Harapan.
      With whatever numbers of PKR MPs with him.

      This can cause the PH government to collapse.
      It will force a snap general election.

      If that happens, Brader Anwar can form an alliance with PAS, Sarawak, remnants in Sabah, maybe DAP and remnants of UMNO. Who knows?

      Remote as it may seem, I see NO OTHER BETTER CHANCE OR NO BETTER OPTION FOR BRADER ANWAR TO EVER BECOME PM.

      ANWAR IBRAHIM HAS NO OTHER CHANCE OF EVER BECOMING PM.

      Amacam..lepas mentelaah dengan begitu lahapnya artikel ni...apa pendapat korang tentang peluang Bang Non untuk jadi PM ke 8..masih ada lagi ke hah????

      Delete
  43. DSAI tak perlu pun nak kawan TDM.Janji terapi janji. Lagi satu.. ikut alamiahnya... TDM tak mungkin untuk melawan janji dengan Allah swt yg dia akan dipanggil mengadap bila sampai waktunya... dsai masih boleh menunggu masanya...insyaalah ... jika ada rezki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari dalang bawa Sinon Loresca
      SHAHRIZAL AHMAD ZAINI 6 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.6K
      Cari dalang bawa Sinon Loresca
      Fairuz Hafiz (belakang, kanan) dan PU Syed pada setelah selesai membuat laporan polis berkenaan.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Pihak berkuasa digesa untuk segera bertindak berhubung isu kehadiran King Of Catwalk, Sinon Loresca ke negara ini.

      Presiden Persatuan Semarak Prihatin Masyarakat Perak (Semarak), Fairuz Hafiz Othman berkata, kehadiran Loresca jelas bercanggah dengan akhlak, moral serta budaya tempatan.

      ADVERTISING


      Justeru menurutnya, siasatan perlu dilakukan bagi mengenal pasti dalang yang membawa masuk ikon gay antarabangsa itu ke negara ini.

      “Kita yakin kalau tak ada tindakan tegas dilakukan, nescaya akan ada suatu perkara atau suatu program yang lebih dahsyat selepas ini


      “Yang lebih utama, siapakah dalang disebalik penganjuran program ini kerana mereka akan beterusan dari semasa ke semasa kalau tak ada tindakan daripada kita semua,” katanya.

      Fairuz Hafiz berkata demikian setelah selesai membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Ipoh (IPD), petang tadi.

      [ Artikel berkaitan : Bala sudah sampai di Malaysia ]

      Tambahnya, laporan polis itu diharap dapat memberikan gambaran betapa seriusnya perkara berkenaan perlu ditangani oleh pihak berkuasa.

      Malah katanya, diharapkan semua badan bukan kerajaan (NGO) dapat bekerjasama membuat laporan polis di seluruh negara kerana isu berkenaan adalah isu negara.

      “Kita serius untuk tangani isu ini demi kesinambungan adat ketimuran dan budaya bangsa kita, isu ini babitkan akhlak, moral serta budaya tempatan kita. Sangat bercanggah.

      “Kita sangat berharap agar pihak berkuasa dengan kuasa yang ada, jangan benarkan benteng budaya kita dirobek, demi masa depan negara,” katanya.

      Sementara itu, pendakwah Syed Mohd Bakri Syed Ishak berharap agar menerusi laporan yang dibuat, pihak berkuasa dapat bertindak dan seterusnya mengenal pasti dalang di sebalik kehadiran Loresca.

      “Kita dah berjaya buat laporan polis terhadap Loresca tokoh LGBT yang datang tanpa undangan kita. Tetapi ada dalang-dalang yang telah menjemputnya datang ke Malaysia dan bawa satu cara hidup yang tidak sesuai dengan norma-norma ketimuran dan Islam itu sendiri.

      “Alhamdulillah, kita telah buat satu laporan, semoga laporan ini pihak berkuasa dapat membuat tindakan terhadap dia samada menangkap dan mencari dalang yang menyebabkan dia boleh hadir di bumi Malaysia ini dan berleluasa lakukan kemaksiatan,” katanya.

      Delete
  44. 'SI DIA' AKAN TIBA PADA CUTI KRISMAS 25 DIS & AKAN BERADA 4 MLM DI KEDAH. AKU DAH ATURKAN MLM2 YG SI DIA AKAN BERMALAM NANTI. 1 MLM DI RUMAH ORG TUA AKU, 1 MLM DI RUMAH TOK WAN AKU, 1 MLM DI RUMAH PAK TEH & 1 MLM DI RUMAH NGAH BRAHIM. 29 DIS KAMI AKAN KE KL SBB SI DIA DAH JANJI NAK KE RUMAH AUNTY DIA DI KL DAN 30 DIS SI DIA AKAN BALIK KE SARAWAK KERNA AKU ADA MESYUARAT GURU PADA 31 DIS.
    BALIK DARI SURAU, LPS SOLAT SUBUH TADI, AKU BUKA PHONE UTK CALL SI DIA. RUPANYA ADA SMS DARI SI DIA MANJA KU ITU:

    Nampaknya sewel 'orng tu' kian menjadi-jadi
    Tergila-gilakan dinda, tak padan dgn tua kedi
    Betul le dia tu jenis tua perasan miang keladi
    Marah le tu dinda nak gi negeri jelapang padi

    Makin hampir 25/12, hati jadi risau bimbang
    Takut kekok bila berdepan dgn family abang
    Loghat Kedah itu, dinda tak pandai sembang
    Tetapi terubat, mengingat bahgia di ambang

    Tumbuh bertebar tebu yang rendah
    Beringin menimpa tumbang melayang
    Sungguh tak sabar mahu ke Kedah
    Ingin berjumpa abang ku sayang

    Merpati terbang seolah melayang
    Dilihat si dara berada di tingkap
    Nanti abang bantulah ayang
    Loghat utara dinda tak cekap

    ('SI TUA' MAKIN TERKEDU BILA PARTI HAPRAKNYA ITU BERKECAMUK.. KEDATANGAN SI DIA MEMBUAT AKU TERPAKSA BATALKAN PERTEMUAN AKU DGN SI TUA ITU DI JB KRISMAS NANTI.. KALAU TIDAK, NAHAS LE SI TUA ITU..HI HI..
    'SI TAIKO' PULA MERAPU SEWEL, KONON 27 DIS DIA NAK BERTUNANG DGN SI DIA AKU.. SDG KAN MASA ITU SI DIA BERSAMA AKU DI KEDAH.. KI KI KIK..)

    ReplyDelete
  45. Mana Suman gagak, yg cuba berlagak merak
    Sudah habis ker sampah taik untuk dia berak
    Tunggu jer le masanya ini tua lahanat haprak
    Nanti dia tau le bila gigi palsu dah berselerak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambil kira kos sara hidup sebelum potong gaji
      MOHD HAFIZ ISMAIL 6 NOVEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore498
      PTPTN
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berpendapat kerajaan perlu mengambil kira faktor kos sara hidup dan gaji minimum yang rendah sebelum melaksanakan sistem pemotongan gaji bagi peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Setiausaha Agungnya, Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata, isu tersebut perlu ditangani dengan lebih berhemah selaras dengan hasrat mereformasikan institusi di era Malaysia Baru.


      Beliau berkata, pihaknya berpendapat polisi pemotongan gaji diumumkan kerajaan dalam Belanjawan 2019 akan membebankan anak muda yang mahu memulakan kehidupan mereka selepas menamatkan pengajian.

      "Memandangkan gaji minimum yang berkuatkuasa pada 1 Januari 2019 masih jauh daripada yang disarankan oleh Majlis Perunding Gaji Negara (MPGN) iaitu RM1500, kami menggesa agar soal kemiskinan bandar serta komitmen tinggi yang dihadapi anak muda dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu serta kos sara hidup yang meningkat diambil kira dalam menentukan kaedah pembayaran semula hutang PTPTN.


      "Soal peningkatan jumlah golongan muda yang bankrap dan muflis juga perlu diberi perhatian serius," katanya dalam satu kenyataan.

      Menteri Kewangan, Lim Guan Eng ketika pembentangan Belanjawan 2019 menyatakan kerajaan akan memperkenalkan pembayaran balik secara potongan berjadual antara dua hingga 15 peratus daripada pendapatan bulanan pinjaman PTPTN.

      Jelasnya, langkah tersebut hanya terpakai kepada peminjam berpendapatan melebihi RM1,000 sebulan.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Belanjawan 2019: Potongan gaji galak bayaran balik PTPTN]

      Mengulas lanjut, Muhammad Faisal menggesa kerajaan menunaikan janji dalam manifesto mereka yang menyatakan tempoh bayaran balik kepada peminjam dilanjutkan sehingga mencapai pendapatan bulanan RM4,000 sebulan.

      "Bagi menggalakkan pembayaran hutang, Abim menggesa pihak kerajaan untuk menghapuskan sistem ujrah PTPTN, memandangkan ia dilihat menjadi beban hutang tambahan kepada para peminjam, di mana boleh mencecah ribuan ringgit," katanya.

      Tambahnya, beliau turut mencadangkan supaya kerajaan menyerap kos tertentu yang ditanggung mahasiswa di universiti dan kolej kediaman sebagai langkah mengurangkan beban peminjam PTPTN.

      "Subsidi makanan dan lain-lain akan membolehkan kos makan dan sara hidup golongan mahasiswa di kampus tidak tinggi, lalu tidak memerlukan pembiayaan yang tinggi.

      "Selagi pihak kerajaan masih belum menyediakan peluang pekerjaan yang lebih banyak, gaji permulaan yang lebih baik dan masih belum mengenal pasti masalah sebenar para peminjam, pihak kerajaan khususnya PTPTN tidak seharusnya mudah menghukum secara pukul rata terhadap semua peminjam," katanya.

      Delete
  46. Nasihat ikhlas lagi jujur untuk Ahli2 UMNO...Kita semua Jangan Marah Tapi Berterima kasih Pada MP Yang Lompat Parti beb !!!!

    Dakwaan Hamzah Zainuddin bahawa ada 36 orang MP UMNO telah menandatangani akuan bersumpah (SD) menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad jika berlaku undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri di Dewan Rakyat adalah benar, malah angka sebenar adalah 37 orang ahli dan bekas MP UMNO...

    Namun apabila Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bertanya kepada sebahagian Ahli Parlimen terbabit berhubung SD tersebut, mereka menjawab, mereka hanya akan menyokong untuk mengekalkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri kerana mereka tidak mahu Anwar menjadi PM dan mereka tidak sesekali akan keluar parti...

    Itu apa yang dilafazkan kepada Presiden Parti...

    Tidak pasti siapa 37 orang ini, namun kita boleh agak ada sekitar 11 MP Umno yang tidak menandatangani SD tersebut antaranya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Najib Razak, Datuk Seri Ahmad Maslan, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah, Dato Sri Nazri Aziz dan Tengku Razaleigh Hamzah serta beberapa nama lain...

    Malangnya, sepertimana yang dijangkakan, peringkat demi peringkat, mereka menyusun MP yang telah menandatangani SD ini untuk keluar parti dan meletakkan kesalahan ke atas batang tubuh Presiden UMNO, Datuk Seri Zahid dan mendesak beliau berundur...

    Salah seorang pengkhianat utama yang mengusahakan gerakan menarik MP untuk dipersembahkan kepada Dr. Mahathir alhamdulillah telah keluar parti semalam iaitu Hamzah Zainuddin...

    Cuma yang menyedihkan, sudahlah tidak mempunyai rasa aib meninggalkan parti, ada hati pula beliau ingin mengugut Presiden supaya berundur jika tidak mahu 10 lagi MP UMNO lompat parti...

    Kepada pemimpin dayus ini kita berpesan, jangan sesekali kerana kegagalan diri kamu sendiri hendak dipindahkan untuk dipikul oleh Ahmad Zahid...

    Yang gagal menjaga isterinya sehingga kononnya digoda Anwar ialah Hamzah, bukan Zahid...

    Yang menggunakan rakaman perbualan telefon isteri sendiri bersama seorang lelaki yang dikatakan Anwar untuk mendapat habuan dari Daim ialah Hamzah, bukan Zahid...

    Dan hari ini, bila Anwar dah hampir2 hendak ambil alih sebagai Perdana Menteri, yang gelabah tidak tentu pasal kumpul MP UMNO sokong Mahathir dan atur orang desak Presiden berundur juga adalah Hamzah, bukan Zahid...

    Jangan fikir kawan2 lama tidak mengikuti perkembangan beliau...

    Sehubungan itu, ahli UMNO perlu memberikan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada Presiden UMNO yang telah melafazkan ikrar beliau untuk mengukuhkan kedudukan UMNO dan ketegasan beliau bahawa UMNO tidak akan berkerjasama dengan DAP...

    Dalam masa yang sama, ahli2 UMNO perlu bersedia menghadapi kemungkinan paling buruk, iaitu kesemua 37 individu terbabit, akhirnya akan keluar daripada parti dan MP UMNO mungkin tinggal kurang dari 10 orang...

    Bagi saya, pemergian pemimpin2 UMNO ini adalah hadiah istimewa bagi akar umbi UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sambil pekena roti canai dan kopi O kaw tu...teruskan menghadam info ni beb !!!

      Mereka yang keluar parti adalah mereka yang mempunyai masalah dan bimbang akan didakwa oleh regim Mahathir DAPigs...

      Sebaliknya, mereka yang tidak gentar dengan ugutan kerana tahu mereka berada di pihak yang benar, mereka akan tetap menentang regim Mahathir DAP walaupun berhadapan dengan risiko didakwa...

      Perkembangan ini akan bawa 5 faedah besar untuk UMNO :

      1. Apabila sebuah parti yang mempunya jumlah ahli teramai, iaitu 3.5 juta orang, tetapi hanya tinggal 10 MP, kita akan kehilangan 'bargaining power'...

      Tawaran yang kita akan terima daripada pihak yang ingin membentuk kerajaan campuran dengan kita pasti tidak berbaloi untuk kita terima...

      Ini bermakna, tiada lagi pemimpin UMNO akan cuba bentuk kerajaan dari pintu belakang dan mereka semua akan fokus mula melakukan kerja2 menguatkan UMNO supaya kita boleh merampas kerajaan daripada Pakatan Harapan bersama PAS dan komponen BN lain...

      2. UMNO akan jadi sebuah parti yang bersih dari pemimpin yang bermasalah, rakyat akan lebih yakin dengan UMNO...

      Segala tuduhan sebagai pemimpin rasuah dan korup akan berpindah kepada PPBM...
      Lagi banyak modal untuk kita serang PPBM selepas ini...

      3. Kemasukan Pemimpin UMNO Sabah kedalam Bersatu adalah mesej jelas bahawa Dr. Mahathir akan mengkhianati janji2 yang beliau lafazkan kepada Dato Sri Shafie terutamanya berhubung MA63, hasil cukai yang perlu dipulangkan kepada Sabah dan persetujuan Bersatu tidak akan masuk Sabah...

      Pengkhianatan ini pasti akan menyebabkan 8 MP Warisan mungkin akan menarik balik sokongan terhadap Mahathir dan beralih ke Anwar...

      Bila rakyat Sabah dikhianati, hampir pasti rakyat Sarawak akan mengambil iktibar dan akan menyebabkan 19 MP Sarawak lebih selesa bekerjasama dengan orang lain asal bukan Dr. Mahathir...

      4. Jika sebelum ini banyak permintaan DAP terpaksa ditunaikan Dr. Mahathir kerana 42 MP DAP menguasai Perdana Menteri yang hanya mempunyai 13 kerusi itu, adakah anda fikir DAP gembira bila jumlah kerusi PPBM semakin banyak?

      Malah DAP sudahpun mengugut untuk keluar Pakatan Harapan dan tidak mustahil, parlimen akan digantung malah mungkin dibubarkan sepertimana diidamkan UMNO dan PAS...serta seluruh rakyat Msia yang cintakan negara.

      5. Penyertaan tokoh2 UMNO kedalam PPBM juga sudah pasti di fahami oleh Anwar dan rakan2 PKR lain...
      Ini sudah pasti langkah untuk memadamkan impian Anwar untuk menjadi Perdana Menteri...

      Tindakan Mahathir ini mungkin akan mengubah sifat penakut Anwar kepada Lawan Tetap Lawan semula!!!

      Ini bakal membuat Anwar mengusulkan undi tak percaya kepada Tun Madey yang akhirnya mungkin membawa kepada pembubaran parlimen...

      Itu sebabnya, saya menyeru semua teman2 UMNO untuk melihat Pengkhianatan Pemimpin UMNO yang lompat parti ini sebagai rahmat dari Allah untuk membantu UMNO kembali ke tampuk pemerintahan bersama PAS...

      Usah bersedih, yang penting, mulakanlah gerak kerja pilihanraya dari sekarang...

      Sumber :

      Dato’ Lokman Noor Bin Adam
      Ahli Majlis Tertinggi UMNO

      Delete
  47. Mohon agar umat melayu, khususnya ahli2 UMNO..parti keramat tu agar melapangkan sedikit dari masa korang yang berharga untuk memikirkan secara mendalam berkaitan apa yang berlaku kepada UMNO sekarang ni...dah tentu lah boleh kan beb???

    UMNO/BN tidak pernah kalah di peringkat persekutuan sejak merdeka, PRU14 adalah kali pertama. Sudah tentu bila itu berlaku, segalanya nampak asing kepada kita sebab benda tak pernah jadi.

    Sepertinya wakil-wakil rakyat yang melompat parti secara sistematik dan beramai-ramai atas pelbagai alasan.

    Dalam masa yang sama, tak pernah juga berlaku orang yang jadi Perdana Menteri di negara ini, “tidak miliki “kerusi yang cukup: – bercakap tentang partinya sendiri di Parlimen.

    Dari PRU1974 hingga PRU2004, semua Perdana Menteri di negara ini memiliki majoriti 2/3 di Parlimen, tak pernah kurang.

    2008-2018, walaupun tidak ada majoriti 2/3, dua Perdana Menteri dalam tempoh berkenaan, ada jumlah kerusi yang kukuh di Parlimen, paling tidak kerusi partinya sendiri berkali ganda lebih banyak dari kerusi parti komponen lainnya.

    Semua itu bagaimanapun, tidak berlaku hari ini. Justeru, wahai ahli-ahli UMNO sekelian, beginilah keadaan kita sekarang.

    Minta hadamkan dua senario yang diatas dan kita semua boleh buat kira-kira sendiri dengan apa yang sedang berlaku.

    Apa pun ia, tidak ada kaitan langsung dengan kepimpinan Datuk Seri Zahid Hamidi. Sama ada beliau atau siapa pun yang jadi Presiden UMNO, keadaannya tetap sama.

    Malah, menyingkirkan Zahid tidak akan membawa banyak perubahan tapi tanpa beliau memimpin UMNO, akan lebih merugikan rakyat.

    Ini sebabnya.

    Di kedai-kedai kopi ada dakwaan, plan “orang baru” ialah membawa UMNO untuk bekerjasama dengan parti lawan atau lebih teruk lagi menguburkan UMNO atas nama survival dia sendiri – cakap kedai kopi yang kita ceritakan ni.

    Alasan boleh direka, hari ini mungkin orang tak percaya, tapi lama-lama orang tak ambik port dah. Seperti mana penipuan mega manifesto pilihanraya yang sedang melanda negara kita lah.

    Macam-macam alasan depa bagi kenapa tak laksanakan janji, terbaru ada yang kaitkan dengan Malaikat, Nabi dan sebagainya.

    Kalau Zahid disingkirkan, percayalah, semua penipuan mega ini akhirnya orang tak akan ambik port dah sebab tidak ada siapa lagi yang akan mainkan peranan yang sejak 10 Mei 2018 ni, UMNO mainkan.

    Yang ruginya nanti siapa? Ya, kita, rakyat..khususnya bani melayu.

    Sapa pulak yang untung..dah tentu lah Si Tokong Kit Sial dan gerombolan DAPigs nya tu bhai saab !!!! Setuju kan semua????

    ReplyDelete
  48. Humban je yg tua2 ni kelaut..
    Mai yg muda2 ada maruah kita sambut..
    Politiktaik kering udah melalut..
    Bikin susah rakyat politik mengarut..

    Baik anwar baik mahathir..
    Lim kit siang serta si keling..
    Bergegar langit politik muthahir..
    Cilaka punya politikus kaki pusing..

    Mengapa lah nurul kini gelabah..
    Srikandi koyak suram kecewa sudah..
    Hal mahathir ke atau sayangkan abah..
    Politik melayu memang suka pecah belah.

    Rakyat binggung rakyat susah..
    Politikus panggung wayang telagah
    Rakyat tanggung rakyat resah..
    Politikus kangkung bawa padah..

    Kehkehkehhehhehmelayumainbelakangcocokbuntut..hihihihi


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro Ram:

      Yg kita sangka isi tu rupanya kerak
      Rakyat dah teruk kena kencing berak
      Kini kucar kacir tunggu nak berselerak
      Itu le hakikat, bila tujuan asalnya haprak

      Ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ki kik ki kiik

      Delete

  49. Tentu lah kita semua bersependapat untuk bersetuju jika dikatakan....

    Hal ehwal dalaman UMNO kalau dirasa bermasalah memang eloklah dipanggil semua Majlis Tertinggi, Ahli-ahli Parlimen UMNO, Ketua Pemuda, Puteri, Ketua Bahagian dan sewaktu dengannya untuk duduk semeja berbincang.

    Supaya yang mana kurang atau lemah sama-sama sepakat untuk perbaiki. Tapi tak perlulah dihebohkan hal dalaman Parti kepada luar dalam media sosial dan wartawan.

    Panggil semua yang terlibatkan secara tertutup bukankah lebih elok. Apa guna diuar-uarkan kepada yang bukan ahli yang parti tengah goyang.

    Walhal goyangnya sedikit bagai ditiup bayu, tapi dicanang macam dipukul ribut.

    Rasa janggal bila kenyataan terbuka begini datang dari kepimpinan UMNO yang berpengalaman. Nak bantu parti? Atau sengaja jadi diri "Pintu" buat musuh menyelinap dari belakang?

    Pakatan DAP, PKR dan PPBM pun tengah goyah sekarang. Tapi ramai dikalangan rakyat tak nampak. Sebab ada kita dengar pemimpin mereka umum nak panggil mesyuarat kepimpinan parti kepada wartawan dan dalam media sosial. Tidak!

    Percayalah mereka juga sedang buat siri mesyuarat parti masing-masing. Terutama setelah melihat perkembangan PM, Tun Mahathir yang galak memancing UMNO masuk ke PPBM.

    Apa korang fikir PKR-DAP sedang lena buat-buat diam dengan tindakan Mahathir?

    Tarak punya beb...dah tentu lah mereka sedang giat menyediakan pelan kontigensi untuk meneutralkan plot Tun Madey dan BERSATU tu bhai!!!!

    ReplyDelete
  50. Nurul izzah dah letak jawatan dlm parti..tandanya dia lemah lah. Itu pun susah nak fikir ke. Tak perlu komen hal lain lah. Tp dia masih jd AP...utk apa..baik bersara terus dpd politik...dari awal lg berita hanya besar2kan kebolehan dia.. Sudah2 lah Budin....cerita hal lain lah...

    ReplyDelete
  51. Korang semua sedar tak agenda jijik DAPigs ni haah???

    Bayangkan..kalau MCA pun diorang berani buat macam tu..apa tah lagi kepada parti2 yang memperjuangkan Islam, Institusi kesultanan dan bani melayu macam UMNO ni beb!!!!

    Hasrat DAP adalah mahu memastikan MCA terkubur selepas tewas dalam Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) pada Mei lepas. Namun MCA masih kuat berdiri bahkan akan menjadi mimpi ngeri buat DAP.

    Memetik kenyataan Naib Presiden MCA, Senator Dato’ Sri Ti Lian Ker, DAP hari ini dilihat cukup 'prihatin' apabila banyak membicarakan tentang parti MCA berbanding perihal kerajaan Pakatan Harapan (PH) dalam tempoh 6 bulan pemerintahan.

    Kenapa Kit Siang tidak berminat membicarakan tentang kelembapan ekonomi negara, kelemahan ringgit, ketidaktentuan pasaran kewangan, peningkatan kos sara hidup, peluang pekerjaan dan janji-janji yang terkandung di dalam manifesto Buku Harapan.

    Bahkan Kit Siang juga gagal dalam meredakan ketegangan kaum yang kian meningkat, tambahan pula dengan kenyataan-kenyataan 'sarkas' Menteri Pendidikan dan Menteri Kewangan.

    Hidup Kit Siang seperti hanya untuk memperlekehkan MCA yang disifatkan sebagai 'parti nyamuk'yang menjadi baruah UMNO.

    Kit Siang sebenarnya sedar mengenai kekuatan dan keupayaan MCA. Lihat saja sekutu DAP iaitu PKR yang kini memiliki jumlah kerusi paling banyak dalam PH.

    Walhal pada pilihanraya pada tahun 2004, mereka hanya memenangi satu kerusi sahaja.

    Ya, MCA kini berada dalam situasi yang sukar. Namun ia tidak bermakna MCA putus asa dalam perjuangan. Perjuangan MCA tetap diteruskan biarpun tidak memiliki kerusi sekalipun!

    MCA akan meneruskan apa yang diperjuangkan selama ini dan memastikan sistem dua parti (kerajaan dan pembangkang) akan berjalan dengan baik.

    Semak dan imbang akan diperhebatkan. Barangkali DAP lupa bahawa mereka kini berada di pihak kerajaan.

    Dalam perkembangan sama, Ti sempat membangkitkan satu persoalan.

    Kenapakah Kit Siang dan DAP hanya membisu daripada membicarakan tentang skandal besar sepertimana yang mereka kritik regim Tun Mahathir suatu masa dulu? Korang tak rasa pelik ke haah????





    Bukankah dulu DAP menggelarkan Tun Mahathir sebagai diktator, Perdana Menteri yang paling korup dalam Malaysia, terlibat dengan skandal-skandal mega serta memiliki kehidupan serba mewah?

    Ti hari ini tampil mengeluarkan kenyataan medianya selepas 'diserang' oleh veteran dan Penasihat DAP Lim Kit Siang (bapa kepada Menteri Kewangan merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng).



    Sebelum ini Kit Siang mempersoalkan MCA kenapa tidak mengkritik mantan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung isu syarikat pelaburan strategik negara 1MDB.

    Ti menegaskan bahawa sistem perundangan perlu dipatuhi dan dihormati. Lagipun, kes 1MDB masih dalam proses perbicaraan, belum ada sebarang keputusan mahkamah.

    ReplyDelete
  52. INNAA LILLAAHI WA INNAA ILAIHI RHO JI 'UUN..

    Hari ini, hati kita semua, merasa sangat sayu
    Hindu yg sikit, mengamuk bunuh org Melayu
    Pembunuh tu penyokong parti PH kuda kayu
    Kesian.. pihak atasan semangat bangsa layu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  53. Kengkawan semua...Rasanya korang setuju tak kalu dikatakan...Tambahan Kerusi PPBM ada lah Ancaman besar Buat PKR-DAP??

    Sebelum PRU14 bagi mencandukan para pengundi.... Pakatan mencanang jika menang PRU tol akan dihapus, minyak aka turun, hutang Felda hapus, hutang PTPTN mansuh, harga barang turun dan macam-macam lagi janji.

    Lepas sahaja menang, tiada satu janji yang berjaya dilaksanakan. Kini lahir pula candu versi baru iaitu kena capai 2/3 kerusi pula untuk laksana?

    Adakah rakyat bakal ditipu sekali lagi?

    Ketara sekarang kalangan Ahli Parlimen UMNO tertipu terlebih dahulu. Cuma belum sedar lagi.

    Apakah matlamat 2/3 kerusi ini menguntungkan rakyat? Atau sebenarnya menguntungkan Pakatan bagi membolehkan mereka merubah dasar-dasar dengan mudah?

    Atau....ia satu batu loncatan buat PM, Tun Mahathir dalam mengukuhkan kedudukan PPBM terutama anaknya Mukhriz Mahathir dalam Pakatan.

    Situasi ini memberi tamparan hebat buat DAP sehingga turut sama kelam kabut menjemput UMNO untuk lompat ke parti mereka.

    PKR sebenarnya lebih terkesan apabila sokongan parti yang sudah terbahagi dua kem dimana satu kem condong kepada Tun Mahathir...yang diketuai oleh Azmin.

    Lucu bila mengenangkan PKR yang lahir dari era reformasi melawan Tun Mahathir. Kini menjadi pejuang untuk Mahathir. Matlamat menjatuhkan Mahathir sudah menjadi kepada menjulang Mahathir.

    Apa-apa pun tambahan kerusi akan terus berlaku sehingga hujung bulan ini.

    PKR-DAP cuba tampak tenang sebenarnya sudah mula membuat percaturan sulit bagi merencana plan A, B dan C bagi menghadapi kelicikan Mahathir.

    Warna-warni pertembungan kem anti Mahathir dan pro Mahathir akan kelihatan sikit masa lagi.

    Wahai ahli2 dan pemimpin2 DAPigs dan PKR.... Sudahkah anda semua bersedia menghadapi kejutan itu nanti?

    ReplyDelete
  54. Pembunuhan aruah Adib, suatu kekejaman
    Ia berpunca dari, kuatnya sikap perkauman
    Pembunuhnya pula geng paria Wak Suman
    Kalau depa ni tidak ada, negara lebih aman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi daaa - toksah temberanglah. Buktikan dulu dgn 'action berdepan face to face' dgn aku.

      Cakap berdegar-degar tapi tak seorang pun pemimpin Melayu umno, pas juga pihak & kerabat Istana sudi datang hadhir memberi penghormatan terakhir kpd almarhum Muhammad Adib. Apatah lagi si Kejora TongGeng Najib.....??

      Walau sibuk padat dgn jadual kerja urusan mentadbir negara - Orang tua renta & isterinya yg dah lanjut usia serta DPM Kak Wan Axizah jua yg sanggup sudi melawat Almarhum Adib berulang kali semasa di hospital semasa hidup saat akhir & upacara penghantaran jenazah almarhum pulang ke kampung halamannya.

      Atas arahan PM & DPM, almarhum diberi penghormatan negara sebagai seorang 'Wira'. Bendera dikibar separuh tiang di semua balai2 bomba seluruh begara. Sidang parlimen senate dewan negara pun ikut bertafakur. Almarhum dinaikkan pangkat. Kerajaan PH memfailkan kematian almarhum sebagai "jenayah kes bunuh' bukan atas sebab fikiran sempit perkauman maupun keagamaan; dan berikrar kematian almarhum akan dibela sewajarnya mengikut lunas undang2.

      Nah...siapakah yg benar2 ambil berat tentang rakyat & negara - umno, pas, pihak istana & Kejora TongGeng Najib......??

      Delete
  55. Rindu di hati aku kini makin panas membara
    Jiwa ni pulak, tidak tertahan resah bergelora
    Tidak sabar tunggu 25 Dec , ketibaan si dara
    Nak ku perkenalkan Mas kpd sanak saudara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  56. Apaaa...setuju tak kalau kita katakan...Topeng DAPigs dah tertanggal????

    Bayangkan orang yang herdik orang kampung kopiah putih kat Melaka tu Lim Kit Siang?

    Kita pun tau...Sebelum ni dah banyak tulisan mengingatkan tentang DAPigs.

    Kenapa mereka boleh 'berbaik' dengan Mahathir, kenapa Dyana Sofia yang seksi, Rara bertudung dan Jamila berpurdah difokuskan.

    Hari ni dah ramai yang mula faham apa itu topeng...atau mainan wayang DAPigs ni!!!!

    Siapa yang viralkan video pemimpin DAP Melaka bertengkar dengan orang kampung hari tu diarahkan memadamnya.

    Erti kata lain, kunci mulut kau wahai DAPigs. Tak payah lah nak main sandiwara lagi lah...rakyat Msia semuanya dah tau beb !!!!

    Oh.... inikah demokrasi versi Malaysia Baru yang direncanakan oleh DAPigs ni haah????

    ReplyDelete
  57. Cai2 Haprak yang melambak2 kat blog ni..khususnya ditujukan khas kepada Wak Suman.

    Wak kan suka sangat membandingkan Msia dengan Singapura. Nah...Wak baca lah tulisan orang Singapura sendiri.


    Orang Malaysia yg sering menghina Negara nya sendiri dan suka sangat membandingkannya dengan Singapura.

    Are you an idiot?

    Singapore bukan lah a 'Welfare State'. Sedangkan di zaman Najib dengan GST collection sampai ke Nelayan dapat bantuan.

    Mungkin Wak mengatakan, Salah mereka. Mereka semuanya Malas.

    Are you an idiot?

    Di Semua negara yg mengamalkan demokrasi ada yang akan ketinggalan. Tahukah anda di Singapura kita mempunyai orang2 tua sehingga umur 70 -80 tahun yg masih bekerja mengumpul 'Cardboard', 'Canned drinks', 'old newspaper' hanya untuk menyara hidup mereka?

    Malay, chinese or indian and eurasian..... dan ada dikalangan mereka tidak mempunyai rumah!!!

    Tahukah Wak juga....Warga Singapork banyak kali ditipu oleh kerajaan mereka sendiri?

    Bila dijanji kita akan dapat duit simpanan CPF kami bila kami menjejaki 55 tahun, mereka ubah undang undang dan mengatakan pula 63 tahun baru dapat duit kami balik. Sekarang naik lagi 65 tahun.

    Tahukah anda juga, masa zaman Najib EPF intrest anda adalah 8% lepas tu 5% (tak silap saya, salah betulkan) tiap tahun?

    Kami di Singapura CPF interest rate setiap tahun hanya 2.4% dah nak masuk 20 tahun.... dan jikalau anda menggunakan duit CPF anda SENDIRI untuk membiayai kos membeli rumah.. AWAK AKAN di charge interest? hanya kerana menggunakan duit anda sendiri. Masuk akal tak?

    Are you an idiot?

    Singapore kaya dan moden. ya betul. Yang moden orang orangnya membangunkan Singapura tetapi siapa yg kaya sekarang? Kerajaan nya atau orang orangnya?

    Sedangkan di Malaysia kamu ada macam2 polisi untuk membantu rakyat nya untuk terus maju

    Are you an idiot?

    Najib tak bagus? Aku tidak pernah nampak Kerajaan Singapura bersikap rendah diri dengan kerajaan Malaysia sehingga tibanya Najib's Administration kerana Najib pandai Negotiate business dengan kerajaan Singapura.

    Sedangkan yang lain datang sini sering diberi agreement yang tidak menguntungkan Malaysia atau berpihak kepada Malaysia.... tidak pandai negotiate. Contoh Seperti Water Agreement.

    Are you an idiot?

    Singapork mempunyai 300,000 pekerja Malaysia disini. Kenapa hanya kurang daripada 0.5% sahaja yg hendak tinggal disini dan menjadi Rakyat Singapura?

    Kalau Singapura itu betul betul bagus, Kenapa mereka tidak mahu menukar Kerakyatan? Nak tanya lah..Wak tak nak ke mohon jadi warga negara Singapork tu haah???

    Tahukah Wak.... Ramai org Singapura mengumpul duit untuk berpindah keluar negara? US, Canada, Aus, New Zealand, Malaysia, Fiji dan lain lain lagi.

    Jikalau Singapura bagus sangat...Kenapa kita nak keluar? The truth is,Singapore is a bubble and the government will ensure the bubble wont burst. Any bad news about Singapore, Kau tak akan mendengarnya....yang korang akan dengar hanya lah yang molek2 dan mulus2 aje dari negara tu.

    Do you still want to be an idiot?

    Your choice....So Wak Suman...what says you beb ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro GN:

      Wak Suman is obviously a damn bloody idiot...

      Ki kik ki kik ki kik ki kik..

      Delete
  58. Astaghfirullah...betul ke kenyataan ni haah????

    DAPigs perlukan lebih masa untuk jahanamkan Malaysia!!!!

    Bapa kepada Menteri Kewangan yang juga Penasihat DAP, Lim Kit Siang ketika diwawancara oleh Malaysiakini mengatakan bahawa Pakatan Harapan (PH) memerlukan masa antara 10 hingga 20 tahun bagi menjayakan Malaysia Baru.

    Ini hanyalah kenyataan bagi menutup kelemahan dan kegagalan PH selama memerintah Malaysia sejak memenangi Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) pada Mei lepas.

    Rakyat sedang melihat.... PH ternyata gagal menjadi pemerintah yang baik dan benar-benar membela nasib rakyat secara menyeluruh.

    Pembelaan kepada masyarakat kelas bawahan dan pertengahan diabaikan. Ringgit dan ekonomi terus lemah.

    Harga barang dan kos sara hidup semakin meningkat sementara pemimpin PH sibuk dengan membalas dendam terhadap kerajaan terdahulu.

    Selain itu, Kit Siang juga ada menyebut bahawa PH langsung tidak menyangka bahawa mereka akan memenangi PRU14. Ini jelas membuktikan bahawa kemenangan mereka adalah bersandarkan kepada janji-janji kosong di dalam manifesto.

    Siapa yang tidak terpengaruh dengan penghapusan pinjaman PTPTN, penurunan harga minyak, penghapusan cukai, penghapusan hutang Felda dan banyak lagi janji-janji yang ditabur semasa kempen pilihanraya?

    Hakikatnya, PH hanya pandai cakap tetapi tidak tahu bagaimana untuk melaksanakannya. Apa yang mereka tahu ialah kaji dan buat pusingan U.

    Hari ini bukan saja lebih 100 hari tetapi sudah melangkah tujuh bulan PH memerintah negara. Apa dasar mereka? Apa usaha mereka untuk 'Selamatkan Malaysia' yang dulunya dikatakan hampir bankrap?

    Adakah dengan menjual aset-aset negara merupakan jalan penyelesaian dan menjadi kebanggaan pemimpin PH sebagai sang pemerintah?

    Bayangkan berapa banyak lagi yang hendak mereka rosakkan jika terus diberikan mandat pemerintahan selama 10 - 20 tahun akan datang atas alasan 'memerlukan masa'?

    Ada tak sesapa yang ada kat blog ni boleh memberi jawapan kepada soalan cepu mas tu bhai???

    ReplyDelete
  59. Alhamdulillah..Rakyat Msia, khususnya ahli2 UMNO angkat topi dan tabik spring tinggi2 kepada UMNO BN kerana terus bersetia dengan parti keramat tu!!!!

    UMNO/BN PAHANG YAKIN TIADA PEMIMPIN BERPALING TADAH...

    BN Pahang yakin Ahli Parlimen dan Adunnya tidak akan berpaling tadah seperti didakwa oleh Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

    Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Wan Rosdy Wan Ismail berkata, bagaimanapun beliau mengambil perhatian mengenai kenyataan Ahmad Zahid bahawa wujud gerakan untuk membeli Ahli Parlimen dan Adun Pahang supaya berpaling tadah, seterusnya menjatuhkan BN di negeri itu.

    "Saya yakin Adun-adun dan Ahli Parlimen akan memberi sokongan yang kuat dan masih setia bersama BN dan Umno," katanya yang juga merupakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pahang

    Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Perhimpunan Bulanan Penjawat Awam Negeri Pahang di Dewan SUK di sini.

    Menerusi laporan sebuah portal semalam, Ahmad Zahid mendakwa ada gunting dalam lipatan yang mengugut dan memujuk Ahli Parlimen dan Adun supaya BN Pahang tumbang.

    “Saya ingatkan orang Pahang bahawa sudah ada gunting dalam lipatan. Saya tidak menuduh tetapi kita harus berhati-hati.

    “Kita harus membendung agar Ahli Parlimen dan Adun di Pahang tidak berpindah ke sebelah sana sebab sudah ada yang berjumpa dengan orang itu," dakwa nya.

    sementara itu, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mohd Sharkar Shamsuddin berkata, beliau terkejut dengan pendedahan Ahmad Zahid pada program 'retreat' Umno Bahagian Temerloh yang turut dihadirinya itu.

    "Pasal perkara itu, kena tanya dengan Zahid. Saya dengar dia cakap sahaja...mungkin dia dapat maklumat itu daripada mana mana dan saya pun tak boleh nak cakap ada atau pun tidak... kerana saya pun terkejut," katanya.

    ReplyDelete
  60. Fuuuhhh...Dah terlondeh si menteri Rejim Haprakan ni kaw2 punya...tapi takpe lah wahai Saifuddin Nasution Selagi Ada Alasan, Kau auta La Apa Pun..ada rakyat kesah haah???

    1. Majoriti rakyat sebenarnya tak berapa berkenan dengan politikus bernama Saifudin Nasution ini.

    Sejak dia menjadi Pengarah Strategik PKR dulu lagi, setiap kali dia berceramah, dia akan membawa fakta-fakta yang mengarut dengan angka-angka yang tepat (tetapi tiada asas) lebih kepada bertujuan memperdaya pemikiran orang-orang Melayu di kampung.

    2. Berbanding dengan Rafizi Ramli, Saifudin juga kerap mengemukan pendedahan beliau kepada isu keborosan Rosmah Mansor dan beberapa orang pemimpin BN termasuk Najib Razak sendiri namun sekiranya diamati ucapannya, jelas sangat angka-angka yang disebutnya hanya rekaan dan sengaja diada-adakan.

    3. Tengoklah video yang tular di media sosial... bagaimana dengan muka yakin beliau kononnya pandai sangat mengurus ekonomi sehingga tol boleh dihapuskan, PTPTN boleh dihapuskan dan harga minyak boleh dikurangkan.

    4. Hakikatnya, selepas PRU 14, apabila dia dilantik menjadi menteri yang bertanggung jawab kepada ekonomi dalam negara, apa yang diungkapkan dulu tidak pula dia mahu laksanakan.

    Lakukan lah penjimatan yang konon nya boleh dibuat untuk memberi semuanya percuma pada rakyat seperti mana yang diperkatakan.

    Dulu katanya semua rakyat bakal menikmati subsidi minyak jika PH memerintah. Apa cerita hari ini?

    5. Persoalannya mengapa tidak mampu dilaksanakan? Mudah. Kerana semasa dia membuat kenyataan dulu, dia tidak bersandarkan kepada fakta sebenar. Menguruskan ekonomi bukan bersandarkan kepada teori semata-mata.

    Banyak pembolehubah yang mampu memberi impak kepada ekonomi sesebuah negara yang setiap satu nya perlu dilihat dan diperhalusi.

    Itulah kegagalan politikus ini yang sebenarnya meletakkan fakta di belakang persepi yang hanya bertujuan politik semata2. Rakyat akhirnya ditipu bulat-bulat.

    5. Sekarang ini, rakyat berdepan dengan masalah harga telur ayam meningkat. Telur ayam gred C sahaja naik dari hanya 33 sen sebiji kepada 44 sen sebiji. Harga telur gred B dan A lagilah membebankan.

    Sudah pasti, kenaikan harga telur ini memberi kesan kepada semua rakyat kerana telur merupakan bahan makanan penting tidak kira pada isi rumah atau perniagaan dan industri pemprosesan makanan.

    6. Mengejutkan apabila Menteri KPDNHEP Saifudin Nasution boleh menyalahkan sektor import makanan ayam dan permainan orang tengah punca kenaikan harga telur.

    Si Saifudin tidak melihatkah bagaimana dari dulu makanan ayam ini sudah lama diimport. Dulu, import tetap sama, namun harga masih terkawal. Hari ini, ianya berjalan seperti biasa namun mengapa tiba-tiba harga meningkat berkali ganda.

    Tidak tepat menyalahkan sektor import makanan ayam menjadi punca utama kepada permasalahan ini. Dalam jangka masa panjang, membetulkan rantaian penghasilan telur ayam ini mungkin boleh dilakukan bagi menggalakan makanan ayam dibuat di negara ini sekaligus dapat mengurangkan kos importnya.

    7. Kenyataan dari pihak pemborong dan pihak swasta mungkin boleh digunapakai. Teori demand and supply telur memang punca utama kenaikan harga telur ini.

    Penawaran yang berkurangan menyebabkan harga telur naik. Puncanya :

    Eksport ke negara jiran secara berlebihan menyebabkan bekalan telur ayam berkurangan menjadi punca harga dinaikkan setiap minggu sehingga mencecah 43 sen hingga 46 sen sebiji bersamaan RM13 hingga RM13.80 sepapan untuk gred A.

    8. Sepatutnya, kenyataan ini perlu diambil peduli oleh Saifudin. Dalam masa jangka pendek, apa wajar yang perlu dilakukan kementerian beliau untuk menambahkan penawaran telur dalam negara bagi menstabilkan semula harganya?

    Takkan itu pun tak mampu nak difikirkan sedangkan dulu, kau belagak macam serba tahu nak mengajar kerajaan dulu menguruskan ekonomi. Hari ini, masalah telur pun kau gagal tangani.

    9. Selagi ada alasan.... kau auta la apa pun Saifudin, namun rakyat sudah kenal your true colour.

    "Melayu Bersatu, Islam Berdaulat"

    ReplyDelete
  61. Rakyat mohon agar Tokong Lim Kit Sial dan DAPigs memikirkan secara mendalam apa yang diperkatakan oleh ahli akademik ni...takkan lah tak boleh kot????

    Tidak Bolehkah Bukan Melayu Bantu Orang Melayu Dalam Keadaan Tersepit ini - TS Ibrahim Abu Shah

    1. Sejak Malaysia baru selepas PRU 14, satu persatu "aset" orang Melayu diusik oleh kerajaan baru yang diterajui DAP.

    Biarpun PM, menteri antara agama adalah orang Melayu mereka dilihar tidak memihak Melayu kerana dengan rela hati membiarkan semuanya disentuh dan diperbahaskan.


    2. Inilah yang menjadi kerisauan ramai pihak termasuk TS Dr. Ibrahim Abu Shah bekas Naib Canselor UiTM dan juga mantan Senator di Dewan Negara.

    3. Antara intipati ucapan beliau :

    a. Risau dengan perkembangan sekarang ini apabila Melayu sekarang ini tidak dihormati. Menteri sekarang ini janganlah bersikap rasis, cauvanis, oportunis dan dendam. Lets forget and forgive.

    b. Jika dicabut semua bangunan milik Cina di KL, tidak ada apa lagi yang tinggal. Cuma bangunan tabung haji, Petronas dan seangkatan dengannya sahaja milik orang Melayu. Mengapa ini juga ingin diganggu.

    c. Mendiang Tun Sambhatan dan Tan Cheng Lock memuji orang Melayu kerana tiada bangsa lain seperti Melayu yang sanggup terima pendatang (Cina dan India) duduk di negara ini sebagai warganegara dan menganggap mereka sebagai saudara. Mereka bagi tanah pula nak buka kedai runcit.

    d. Tidak adakah cara lain selain melelong aset Tabung Haji bagi membaiki kerosakan yang ada. Jika benar ada sesiapa yang bersalah hadapkan ke mahkamah, tetapi jangan hancurkan Tabung Haji.

    e. Jika audit dari luar dipanggil sekarang ini mengkaji semula aset Tabung Haji sudah pasti prestasi Tabung Haji tidak sama seperti tahun-tahun lepas kerana saham TH jatuh di Bursa Malaysia. Ini tidak adil kepada Tabung Haji.

    f. Aset orang Melayu seperti Felcra, Felda, TH, PUNB dijual jika ada masalah, cari jalan biar Melayu jahanam, benarkah cara ini? Ini satu panic button kepada orang-orang Melayu.

    g. Tidak bolehkah dalam keadaan sekarang ini, mereka membalas jasa orang Melayu dengan membantu kami yang tersepit dari segi ekonomi?

    Apa yang mereka lakukan kini himpit lagi orang-orang Melayu, terukkan lagi. Dah nak mampus pijak lagi. This is wrong. Ini bukan sikap pemimpin Malaysia baru.

    4. Ini adalah realiti. Dulunya orang Melayu hanya tinggal kuasa namun hari ini orang Melayu sudah hilang taringnya selepas DAP mendominasi kerusi parlimen Pakatan Harapan.

    Walaupun orang Melayu masih kekal memerintah kerana diselamatkan oleh perlembagaan dan hukum kanun tubuh negeri, namun sampai bila ianya mampu bertahan dan terus memayungi orang-orang Melayu.

    5. Benarlah apa yang dikatakan oleh bekas PM Najib Razak, dengan nada keras dan sedikit kasar, beliau memberitahu, bahawa Melayu akan terbangsat, jika UMNO tewas. Jelas, kita memang menuju ke arah itu sejak PH memerintah.

    Dulunya, pemimpin Melayu PAN, PKR dan Bersatu menafikan ianya bakal berlaku namun lihatlah hari ini, siapakah yang menjadi dalang kepada usaha menyentuh satu persatu sensitiviti orang-orang Melayu.

    6. Menurut Ustaz Husam Dato Badruddin, tangan-tangan yang menaikkan pemimpin PH sebagai kerajaan ini menjawab lah dihadapan Allah atas satu per satu kerosakan yang berlaku menyebabkan kedaulatan Islam kini diganggu gugat di bumi Malaysia hari ini.

    Persoalannya... Sempatkah tangan itu membaiki semula keadaan selepas 5 tahun lagi?

    "Melayu Bersatu, Islam Berdaulat"

    ReplyDelete
  62. Halo,
    Saya Puan Esther Patrick, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak lagi kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda menjadi sesuatu yang lalu. Kami memberi pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (estherpatrick83@gmail.com)

    Pinjaman yang kami tawarkan adalah:

    1. Pinjaman Peribadi
    2. Pinjaman Perniagaan
    3. Pinjaman Pelaburan
    4. Pinjaman Perumahan, dsb

    Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (estherpatrick83@gmail.com)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...