Friday 14 September 2018

NAJIB, SUDAH-SUDAHLAH REKA CERITA DONGENG!!!


Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara, Noor Rashid Ibrahim mendedahkan, siasatan polis mendapati sejumlah RM2,973 bilion telah dimasukkan ke akaun peribadi bekas Perdana Menteri, Najib Razak.


Katanya, kemasukan wang itu disalurkan melalui 132 transaksi dengan menggunakan tiga firma iaitu Good Star, Aabar dan Tanore Finance.


Alamak...ingatkan hanya RM2.6 bilion, rupa-rupanya jumlah wang yang pernah diterima Najib berjumlah hampir RM3 bilion atau RM3,000 juta banyaknya.


Patutlah, kata makcik bawang,  boleh "cash is king" di sana sini dan di kediamannya pula macam ada sebuah kedai emas dan permata!


Siapakah pemilik ketiga-tiga firma iaitu Good Star, Aabar dan Tanore Finance itu?

Good Star adalah dimiliki oleh Jho Low yang hasil penyiasatan mendedahkan ia pernah menerima sejumlah AS$1.03 bilion daripada dana 1MDB.


Aabar Investment PJS pada asalnya adalah anak syarikat IPIC yang kemudian dipalsukan menjadi Aabar BVI dan pernah dibayar bon keselamatan oleh 1MDB sebanyak AS$1,367 bilion. 


1MDB dan IPIC mengikat kerjasama untuk pengeluaran bon yang kemudian dibawa untuk penyelesain di mahkamah timbangtara, tetapi kemudiannya 1MDB setuju menyelesaikannya di luar mahkamah dengan bayaran sebanyak AS$1.2 bilion.


Pengarah Aabar BVI ialah Khadem Abdullah al-Qubaishi dan Ahmed Badawi Al-Husainy yang turut mempunyai jawatan dalam syarikat Aabar yang sah, tetapi dipecat kemudiannya. 


Tanore Finance pula adalah kepunyaan Jho Low bersama Eric Tan Kim Loong, bahkan dikatakan Jho Low juga kerap menggunakan nama Eric Tan Kim Loong itu sebagai samarannya.


Tanore Finance paling diingati kerana kemasukan wang sebanyak RM2.6 bilion ke dalam akaun peribadi Najib yang kerapkali disebut sebagai derma daripada kerabat Diraja Arab Saudi adalah melalui firma tersebut.


Dengan pengesahan pihak polis bahawa sejumlah RM2,973 bilion telah dimasukkan ke akaun peribadi Najib menggunakan tiga firma tersebut dan melalui 132 transaksi, tentulah dengan mudah kita dapat mengagak daripada manakah punca asal kesemua wang yang pernah diterima oleh bekas Perdana Menteri itu.

Bagaimanapun, beberapa jam selepas Noor Rashid membuat pendedahan itu, Najib yang kini bergelar "facebooker tegar" selepas kehilangan jawatan Perdana Menterinya tetap bertegas bahawa wang RM2.6 bilion yang diterimanya adalah derma daripada Raja Arab Saudi, Almarhum Raja Abdullah Al-Saud melalui Putera Abdul Aziz Al-Saud.


Najib juga menunjukkan surat yang dikatakan ditulis oleh Putera Abdul Aziz Al-Saud kepadanya serta beberapa bukti transaksi yang jelas menunjukkan kemasukan wang kepadanya itu dibuat melalui Tanore Finance, syarikat yang disahkan adalah kepunyaan Jho Low.


Jika benar derma itu daripada Raja Abdullah yang telah mangkat pada 2015 lalu, mengapakah ia dimasukkan melalui syarikat Jho Low?


Apakah Raja Abdullah dan kerajaan Arab Saudi begitu lekeh sehingga tidak menggunakan bank daripada Arab Saudi atau firma-firma kepunyaan Pak Arab yang lain untuk menyalurkan wang tersebut?


Mengapa mesti menggunakan firma kepunyaan Jho Low?


Pernahkah kita dengar Raja Abdullah ada sebarang hubungan dengan Jho Low?


Sementara itu, jika kita masih ingat, SPRM sendiri pernah mendedahkan bahawa mereka telah menemui kerabat Diraja Arab Saudi yang dikatakan menderma RM2.6 bilion kepada Najib itu.


"Ada surat yang menunjukkan sumbangan itu datangnya daripada putera Arab Saudi dan berdasarkan surat itu, kami telah pergi ke Arab Saudi.


"Kami tanya putera Arab Saudi itu dan beliau mengaku menderma RM2.6 bilion. Tetapi apabila kami minta dokumen sokongan, beliau gagal memberikannya," kata Ketua Pesuruhjaya SPRM, Shukri Abdull.

Sungguh menghairankan, jika benar ada derma diberikan menggunakan Tanore Finance, kenapa tiada dokumen boleh dibuktikan?


Takkan derma berbilion ringgit - bukan sekupang dua - langsung tiada slip, dokumen atau apa-apa bukti dalam simpanan putera Raja Arab Saudi itu?


Akhirnya, masihkah kita mahu percaya kata-kata Najib yang bertegas wang RM2.6 bilion itu merupakan derma daripada Raja Arab Saudi atau beliau perlu diingatkan, "sudah-sudahlah membuat rekaan cerita dongeng".


Atau kita patut minta Pas nasihatkan Najib - bertaubatlah dan habiskanlah lebih banyak masa di atas tikar sembahyang selepas tiada lagi jawatan sekarang ini!!! (ShahbudinHusin 14/09/2018)

107 comments:

  1. Kondo kat Sungai Buloh dah ada CF ke..tak sabar nak pindah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muka-muka pembawa Sial kepada Negara dan Rakyat iaitu Najib, Rosmah dan Jho Low wajib disumbatkan ke penjara dengan kadar segera,, Selagi mana ketiga-tiga musibat ini masih bebas maka hari-hari mereka akan membuat cerita dongeng........!!

      Delete
    2. Kenapa Najib terus-menerus dengan cerita dongengannya? Jawabnya ialah kerana ada orang yang percaya.

      Di akhir zaman ini akan ada sekumpulan manusia yang walaupun mereka ini bukan pendedak dan bukan pendusta, mereka akan kekal menyokong kebathilan disebabkan mereka kebingungan di dalam menilai kebenaran.

      Mereka adalah terdiri daripada orang-orang yang bodoh sombong dan juga orang-orang yang bingung.

      Nabi saw telah mengkhabarkan tentang golongan ini dan baginda menggelar mereka sebagai 'ruwaibidhah'.

      Mereka inilah yang yang sebenarnya menjadi sasaran Najib di dalam merekasaya kisah-kisah dongengnya.

      Najib boleh terus merancang. Ia telah tewas dan masih tidak mahu bermuhasabah mengapa Allah mengizinkan ia ditewaskan. Kelak ia akan ditimpa penyesalan yang tidak boleh dibaiki lagi, dan hanya boleh dijadikan dan diambil pengajaran oleh orang-orang selepasnya.

      Wallahu a'lam.

      Delete
    3. Macam mana Najib nak muhasabah sedangkan dia Jahil dalam bidang agama berlagak sombong nauZubillah hi min zhalik........!!

      Delete
    4. Takda soal Najib muhasabah. Sebab dia musibat. Mana tak nya bila dah dkena 7 tuduhan di mahkamah, masih nak cakap itu ini, berbentuk subjudice.

      Da tak faham undang2, tapi loyar dia si Kel.ng tu pun begitu jugak. Dua2 dah panas bontot, macam cicak putus ekor, berkeliaran, cakap melalui hidung, sehingga si Kel.ng menghasut mengata pasal dapat Hakim "yang bebas" memberi implikasi ada Hakim2 di negara ini yang "tidak bebas".

      Kepala Bapak dia, si Kel.ng itu mesti di dakwa di bawah Akta Hasutan.

      Delete
    5. Rilek2... Dakwa byk2 Najib tuu dia akan stress, stress dan stress lg.. penantian satu penyeksaan..

      Delete
    6. Penglipur lara politik melayu terkini..
      Al Najib Albiliyuni Kleptosi..
      Al Anwar Aljubori* Kropoksi..
      Al Pastotoki wa Al Umnobodi..
      Let see..the joker of this centory..so then we sing power to u and me..x berkenan kasi sungkit semua sekali..hahaah keh kehkehkehehhancuss..

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. PAS gesa SPRM siasat kerusi Parlimen Port Dickson



      Pusat Penyelidikan PAS (PPP) hari ini menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat Datuk Danyal Balagopal Abdullah kerana mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson, untuk memberi laluan kepada Presiden PKR bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) di kawasan itu.

      Pengarahnya, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, ada kemungkinan berlaku sogokan di sebalik pengosongan kerusi itu, yang menimbulkan kecurigaan dalam kalangan masyarakat.

      Bagi mengukuhkan dakwaan terdapat unsur sogokan, beliau menggariskan beberapa petunjuk kemungkinan terdapatnya unsur-unsur sogokan itu timbul iaitu:
      Keputusan untuk mengarahkan Datuk Danyal meletakkan jawatan sebagai ahli Parlimen tidak dibuat secara sah oleh organisasi PKR yang berkaitan, tetapi hanya oleh segelintir pimpinan PKR yang rapat dengan calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal;
      Calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal sebagai ahli Parlimen Port Dickson itu, juga diuar-uarkan bakal menjadi PM ke-8, sememangnya mempunyai rekod sabitan kes salah guna kuasa pada tahun 1999; dan
      Calon yang bakal menggantikan Datuk Danyal itu juga telah dituduh oleh bekas Menteri Luar, Dato Seri Anifah Aman, cuba menyogoknya dengan jawatan dan wang supaya melompat parti membentuk kerajaan baru pada tahun 2008.
      “Berdasarkan petunjuk-petunjuk di atas, terdapat kemungkinan calon yang mahu mengambil tempat Datuk Danyal itu melakukan sogokan, supaya kerusi Parlimen itu dikosongkan untuk memberi laluan kepada beliau,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dr Mohd Zuhdi juga memberi tiga alasan, jika sogokan ini benar-benar berlaku iaitu:
      Pengosongan kerusi tersebut dilihat telah mengkhianati mandat pengundi-pengundi Parlimen Port Dickson pada PRU ke-14 yang lalu, setelah mereka memberi sokongan yang agak besar kepada Datuk Danyal;
      Mengadakan Pilihan Raya Kecil semata-mata untuk memenuhi kemarukan seorang ahli politik yang tidak sabar-sabar untuk menjadi PM, akan menelan kos jutaan ringgit serta menyebabkan kerugian besar dana negara; dan
      Bakal calon Parlimen Port Dickson yang diuar-uarkan akan menjadi PM yang ke-8, adalah seorang yang pernah terpalit dengan kes salah guna kuasa dan kerendahan moral, pastinya amat tidak sesuai untuk menerajui negara.
      Sehubungan itu, katanya, PPP mendesak SPRM membuka siasatan, kemungkinan berlakunya sogokan sama ada dalam bentuk jawatan dan wang yang menyebabkan Ahli Parlimen Port Dickson itu meletak jawatan.

      Sumber: https://www.ismaweb.net/

      Delete
    9. Kecewa PKR semakin hilang arah, 200 ahli keluar parti



      PULAU PINANG 18 Jan. – Kecewa dengan perjuangan PKR yang disifatkan tidak konsisten dan sudah hilang arah mendorong kira-kira 200 ahli PKR Cabang Jelutong di sini mengambil keputusan me­ning­gal parti itu.

      Diketuai Timbalan Pengerusinya, Lee Boon Miin, mereka menye­rahkan borang keanggotaan kepada parti baharu, Parti Bersama Malaysia (MUP) yang sebelum ini lantang mengkritik pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang.

      Menurut Boon Miin, selain tertekan dengan pentadbiran DAP di negeri ini yang disifatkan menindas wakil rakyat PKR, mereka juga kecewa dengan perbalahan sesama pembangkang dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP seperti yang berlaku di Selangor.

      “Perjuangan politik pemim­pin PKR kini bukan lagi kerana kepentingan ahli-ahli parti sendiri, sebaliknya menyokong penuh keangkuhan pemimpin DAP,” katanya kepada pemberita selepas menyerahkan borang keahlian kepada Presiden MUP, Tan Gin Theam di sini semalam.

      Sementara itu, Boon Miin yang menyertai PKR sebelum pilihan raya umum 2008 berkata, lebih mengecewakan mereka apabila PKR kini menjalin kerjasama de­ngan Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

      Ujarnya, kerjasama itu jelas menunjukkan perjuangan PKR kini semakin tersasar kerana asas penubuhannya adalah untuk menentang apa yang didakwa sebagai kezaliman yang dilakukan Dr. Mahathir ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      “Sekiranya kami masih kekal dalam PKR, kami tidak sesekali boleh mengkritik kerajaan DAP Pulau Pinang atau Ketua Menteri, Lim Guan Eng sedangkan banyak kontroversi timbul dalam pentadbiran kerajaan negeri.

      “Sebab itu, demi masa depan yang lebih baik kepada penduduk dan negeri ini, kami nekad me­nyertai MUP dan walaupun parti ini kecil, namun jangan ingat parti ini tidak boleh memberi kesan besar dalam pilihan raya umum akan datang,” katanya.

      Sementara itu, Gin Theam ber­kata, ketidaksefahaman yang wujud dalam Pakatan Harapan yang diketuai DAP memperlihatkan se­­olah-olah pembangkang kini hanya wujud pada nama semata-mata.

      “Asas perpecahan semakin ke­tara dalam Pakatan Harapan dan mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan mereka pula akan dikenakan pelbagai tekanan.

      “Sebab itu MUP ditubuhkan ia­itu sebagai platform untuk rakyat menyuarakan sebarang rasa tidak puas hati mereka khususnya kepada Kerajaan DAP Pulau Pinang dan Pakatan Harapan,” katanya. - UM

      Delete
    10. Shafee Didakwa Kerana Dedah Permusuhan Mahathir – Anwar





      1. Pertuduhan AMLA terhadap teraju utama pasukan peguambela saya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah kerana menerima pembayaran bagi khidmat guaman dilaksanakan beliau adalah satu lagi tindakan untuk menafikan saya perbicaraan yang adil. Ia boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau menghalang beliau dan peguam lain daripada mewakili saya di mahkamah.

      2. Sebelum ini, hakim bagi kes saya telah ditukar secara tiba-tiba manakala Jabatan Peguam Negara (AGC) pula melantik dua peguam luar bagi mengetuai kes pendakwaan terhadap saya. Ini juga jelas bertentangan dengan pendirian dan bantahan PH sebelum ini di mana AGC tidak sepatutnya melantik peguam luar sebagai pendakwaraya ketika Tan Sri Shafee bertindak sebagai pendakwaraya dalam kes Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kini, AGC bukan sahaja melantik seorang, malah dua peguam luar untuk bertindak sebagai pendakwaraya.

      3. Sebagaimana yang saya dedahkan sebelum ini melalui paparan beberapa dokumen, saya menerima sumbangan politik dalam jumlah yang agak besar secara terus kepada saya daripada Kementerian Kewangan Arab Saudi dan putera Arab Saudi yang bertindak mewakili Raja Abdullah.

      4. Wang dari sumber ini yang dibayar untuk khidmat Tan Sri Shafee yang menjalankan tugas guaman mewakili parti dalam pelbagai kes selama bertahun-tahun termasuk petisyen pilihanraya bagi Pilihanraya ke-12 dan 13 bagi pemimpin BN lalu seperti Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tan Sri Rafidah Aziz dan ramai lagi. Peguam berkhidmat dengan yuran dan mereka berhak menerima pembayaran atas khidmat yang sudah disempurnakan.

      5. Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda.

      6. Cepatnya pendakwaan menindas terhadap Tan Sri Shafee ini juga mencetuskan persoalan kerana ia dilakukan beberapa hari selepas Tan Sri Shafee mendedahkan secara jelas bahawa Perdana Menteri hari ini yang mengarahkan beliau dilantik sebagai ketua pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat DatukK Seri Anwar, satu fakta yang masih tidak dinafikan oleh Tun Mahathir, pembantu peribadinya yang mengatur pertemuan itu atau bekas Peguam Negara ketika itu.

      7. Pemilihan masa bagi menuduh Tan Sri Shafee juga mengejutkan kerana saya masih tidak lagi diambil keterangan oleh SPRM ataupun berpeluang untuk memberi bukti dokumen-dokumen berkaitan kes ini. Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah.

      8. Penindasan terhadap Tan Sri Shafee juga boleh dianggap sebagai amat kontroversial pada ketika AGC baru menggugurkan dua pertuduhan rasuah terhadap Menteri Kewangan, di mana ia adalah satu kes yang sedang melalui perbicaraan dengan 20 orang saksi sudah memberi keterangan.

      Lebih 12 pertuduhan lagi terhadap pemimpin politik Pakatan dan yang berkaitan dengan mereka turut digugurkan dalam tempoh beberapa bulan ini.

      Delete
    11. RM2.6b: Nah ini buktinya, dedah Najib




      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan bukti bahawa wang RM2.6 bilion dimasukkan ke dalam akaun peribadinya sudah dipulangkan dalam tempoh empat bulan.

      Melalui perkongsian di laman sosial Facebooknya, Najib turut mempersoalkan mengapa pula beliau mahu menerima wang sebanyak itu di dalam akaun peribadi tetapi tidak digunakan dan kebanyakannya dikembalikan?

      Berikut kenyataan yang dimuat naik Najib yang disertakan dengan beberapa dokumen menjelaskan perkara tersebut:-

      Saudara-saudari, ingatkah anda akan poster "Di mana RM2.6b" yang sering ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin Pakatan termasuk di Dewan Negara dan demonstrasi BERSIH tak lama dulu?

      Hari ini, saya tunjukkan kepada anda bukti bahawa semua RM2.6b sudah dipulangkan selepas 4 bulan saya menerimanya.

      Mengapa pula mahu menerima wang sebanyak itu di dalam akaun peribadi tetapi tidak digunakan dan kebanyakannya dikembalikan? Baca seterusnya.

      Yang dimaksudkan RM2.6 bilion sebenarnya merujuk kepada dana US$681 juta yang saya terima di dalam akaun peribadi saya pada akhir bulan Mac 2013 - iaitu kira-kira sebulan sebelum PRU13 yang berlangsung pada 5 Mei 2013.

      Seperti pernah diulas beberapa kali sebelum ini, saya diamanahkan mengikut perlembagaan parti untuk mencari sumbangan dan mengurus wang parti secara peribadi dan secara khusus. Seperti kebanyakan orang lain, saya ada beberapa akaun peribadi di bank-bank berlainan dan akaun peribadi yang menerima dana ini bukanlah akaun untuk kegunaan peribadi setiap hari tetapi bagi kegunaan aktiviti politik.

      Analisa-analisa sebelum PRU13 menunjukkan bahawa BN mungkin kehilangan lebih banyak kerusi parlimen berbanding PRU12. Saya menghadapi pilihan raya yang agak mencabar dan membimbangkan. Saya juga menerima beberapa laporan bahawa setelah mentadbir Selangor dan Pulau Pinang sejak PRU12, Pakatan sudah mengumpul dana yang besar dari sumber dalam dan luar negara.

      Oleh itu, saya bimbang bahawa peristiwa "916" (16 September 2008) besar kemungkinan akan berulang pada PRU13.

      Peristiwa 916 ialah percubaan yang gagal Pakatan sejurus selepas PRU12 untuk membeli dan mempengaruhi berpuluh-puluh ahli-ahli parlimen BN untuk melompat ke Pakatan bagi menjatuhkan kerajaan BN.

      Walaupun pergolakan "Arab Spring" sudah berakhir pada bulan Disember 2012, tetapi pada awal tahun 2013, saya sekali lagi meminta Raja Arab Saudi untuk membantu dengan dana "contingency".

      Baginda bersetuju. Saya membuat keputusan untuk tidak meminta dana dari ahli perniagaan dan taikun tempatan sebagaimana dilakukan PM ke-4 kerana tahu jika berbuat demikian maka mereka akan meminta balasan projek yang bernilai jauh lebih tinggi. Saya tidak bersetuju dengan amalan kronisme.

      Delete
    12. Oleh itu, Putera Abdulaziz Al-Saud sekali lagi menulis surat kepada saya pada 1 Mac 2013 bahawa dana sebanyak US$800 juta (yang saya terima tidaklah sampai US$800 juta) akan disalurkan kepada saya secara berperingkat-peringkat untuk tahun itu.

      Di dalam surat itu, Putera Abdulaziz Al-Saud menyatakan dana ini akan disalurkan sama ada dari akaun bank baginda ataupun dari sumber-sumber pihak baginda yang lain termasuk syarikat Tanore.

      Mengikut dakwaan DOJ dan WSJ, wang dari syarikat Tanore secara tidak langsung dan berlapis-lapis ini ialah dari 1MDB.

      Tetapi Putera Abdulaziz Al-Saud inilah yang selama ini mewakili Raja Abdullah bagi menyalurkan dana kepada akaun saya termasuk pada tahun 2011 dan 2012 di mana dana diberi dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi dan Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud.

      Tiada sebab pada masa itu untuk saya ataupun bank-bank penerima menyoal ataupun menyelidik dengan sangat mendalam bagi mengenal pasti sumber wang ini ialah dari mana apatah lagi, wang itu dilampirkan bersama surat dari wakil Raja Abdullah.

      Saya meminta bantuan dari Raja Abdullah, baginda bersetuju dan wakil baginda yang menguruskannya.

      Salinan surat-surat ini turut dilampirkan bersama dana yang dipindahkan ke akaun saya di Ambank yang digunakan khusus untuk tujuan politik bagi tempoh beberapa tahun. Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap dana ini.

      Saya menerima pemberian berjumlah US$681 juta ini dalam dua transaksi pada 21 Mac dan 25 Mac 2013 - iaitu kira-kira sebulan sebelum PRU13 pada 5 Mei 2013. Dana ini semua telah ditukarkan kepada matawang ringgit apabila diterima dalam akaun saya.

      Selepas PRU13, saya lihat peristiwa 916 tidak akan berulang dan saya membuat keputusan pada bulan Julai untuk memulangkan semua duit yang saya terima ini kerana tidak lagi memerlukannya.

      Maka selepas Ambank menggunakan masa seketika untuk menukarkan ringgit dalam akaun saya kembali kepada Dolar Amerika Syarikat, kesemua dana ini dikembalikan kepada sumber yang diterima iaitu Tanore.

      Oleh kerana kadar pertukaran wang berbeza dengan penyusutan sebanyak 10% dari bulan Mac sehingga Ogos, hanya US$620 dikembalikan berbanding dengan US$681 yang diterima.

      Kesimpulannya ialah saya tidak simpan RM2.6b ini. Jika seseorang mahu menyamun pun, tidaklah masuk akal untuk menyimpannya dalam akaun bank di atas nama sendiri dan kita tahu ia bukan dari dana 1MDB di mana kita semua tahu dananya ialah dari sumber pinjaman. Wang yang dipinjam mesti dibayar balik dan jika mahu mencuri dari sana tentu akan bermasalah bila sampai masa untuk membayar hutang.

      Sebenarnya, pemimpin-pemimpin Pakatan tahu hakikat ini tetapi tidak mahu mengaku bahawa saya tidak menyimpan RM2.6 bilion ke dalam poket untuk beli cincin atau beg tangan.

      Tetapi persepsi inilah yang mereka wujudkan di kalangan rakyat kononnya saya merompak, menyamun dan mencuri berbilion-bilion, dan ramai terpengaruh dengan dakyah itu.

      Mengapa saya tidak mendedahkan ini sekian lama? Sebagaimana saya katakan sebelum ini, ia adalah permintaaan Raja Abdullah untuk merahsiakan tetapi kebimbangan yang utama ialah patutkah saya sebagai Perdana Menteri pada masa itu dedahkan kepada seluruh dunia bahawa ada berlakunya aktiviti beli-membeli ahli parlimen di dalam demokrasi Malaysia?

      : Politik ini menjadi kotor jika pimpinan cuba memutar belit isu sehingga rakyat menjadi huru hara....

      Delete
    13. Mercedes Benz



      APABILA disebut Mercedes Benz, tak kira siapa, kecil besar, tua muda, majoriti di Malaysia ini, akan mengetahui jenama tersebut adalah jenama sebuah kereta yang masyhur. Ramai yang ingin memiliki kenderaan jenama yang dilahirkan di Jerman ini walaupun tak mampu. Setidak-tidaknya angan kakinya mahu mencuba menekan pedal minyak, sambil matanya melirik kepada jarum penunjuk kelajuan kereta. Atau paling kurang pun, boleh dibawa bersiar-siar oleh tuannya pun jadilah. Itulah kehebatan Mercedes Benz atau panggilan manjanya Merc. Kereta kategori ‘jangok’ ini, dipandang tinggi kerana prestij, prestasi serta mutunya. Ada juga sebagai umpan mencari projek. Dan sudah tentu ia juga jika tidak dikawal perasaan, ia menjadi tiket untuk tuannya berlagak sombong, lupa dunia.

      Pimpinan PAS semenjak dahulu, ramai juga yang memandu Merc. Presiden PAS, mempunyai sebuah Merc buruk ketika dahulu berwarna kelabu. Ia dihadiahkan oleh orang PAS yang mahu beliau bergerak berdakwah dengan lebih cepat. Walaupun buruk, tetapi alhamdulillah, ia boleh digunakan. Terkadang, mengikut cerita orang-orang tua, Merc beliau mati di tengah jalan, dengan duit yang hanya beberapa RM di tangan, dugaan. Almarhum Dato’ Harun Taib juga ada mempunyai Merc model lama. Almarhum Tuan Guru Dato’ Bentara Setia juga mempunyai Merc. Ramai pimpinan PAS yang ada Merc samada dapat percuma atau diberikan diskaun harga yang rendah oleh rakan-rakan atau ahli.

      Pernah terjadi antara sebab seorang Adun PAS kalah PRU setelah Umno memainkan cerita beliau memiliki Merc. Sebenarnya Merc yang sudah agak lama itu adalah hadiah daripada kawannya kerana kereta lamanya sudah uzur. Tetapi beliau gagal menangani persepsi negatif itu walaupun telah dinasihatkan. Ada juga Adun lain yang agak kaya, mahu membeli Merc ketika menjadi Adun. Segera dinasihatkan oleh ramai orang agar menukar fikirannya supaya membeli Honda CRV sahaja. Orang kampung cukup sensitif dengan jenama Merc ini sama ada baru atau lama, mereka kira harganya mahal.

      Seorang Adun lagi, mempunyai strategi yang agak baik ketika beliau mahu menukar kereta. Ia bukan Merc tetapi bagi menjaga sensitiviti dan ketidak fahaman orang kampung yang masih dengan pemikiran bahawa menukar kereta adalah lambang kekayaan bukan kerana tugas Adun dan satu keperluan. Maka beliau membeli kereta baharu, dengan jenama yang sama, Toyota, warna yang sama serta plat yang digunakan juga plat yang lama. Jadi terhindarlah dia daripada fitnah rakyat, terutama hasutan daripada parti musuh. Saya mendapat tahu hanya daripada pengedar Toyota sendiri. Bijak!

      Kereta kerajaan berbeza sedikit insuransnya. Kereta-kereta Exco ini ghalibnya dipandu laju oleh pemandu-pemandu mereka. Biasanya kerana mahu mengejar program yang banyak. Pernah dalam muktamar, perwakilan bangun menasihati pimpinan terutama yang ada jawatan dalam kerajaan agar beringat dengan kelajuan yang tinggi. Pimpinan pula membalas, kelajuan itu adalah bagi memenuhi permintaan program oleh ahli, bukan kerana suka-suka. Pimpinan yang menjawab itu adalah bekas Exco Negeri Kelantan. Senyum. Oleh kerana kelajuan dan lasak cara pemakaiannyalah maka tiada pelik Merc menjadi pilihan. Sememangnya ia jenama terkenal dan terpecaya bagi tugasan sebegini.

      Pasti majoriti peminat kereta eropah akan bersetuju bahawa khidmat servis Merc ini adalah jauh lebih baik daripada Proton. Pernah Proton mengalami masalah tuntutan palsu dengan Kerajaan Negeri Terengganu dengan jumlah yang tidak munasabah. Perdana yang digunakan oleh Exco Terengganu sekarang ini juga, tidaklah berapa bagus. Rungutan daripada pemandu Exco, tidak berpuashati dengan keadaan kenderaan sekarang. Namun kerajaan mengambil sikap guna dahulu yang ada. Sememangnya kenderaan berkualiti seperti Merc itu lebih baik.

      Delete
    14. Isu Merc juga pernah menjadi bahan panas di Muktamar ke-43, tahun 2000 yang kebetulannya berlangsung di Kuala Terengganu. Seingat saya, wakil Wilayah Persekutuan bangun bertanyakan tentang penggunaan harta kerajaan oleh pimpinan PAS dari Kerajaan Terengganu dan Kelantan. Turut terheret sama ialah Almarhum Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat kerana beliau datang menggunakan kereta kerajaan. Lalu dijawab dengan baik bahawa kereta kerajaan adalah untuk kegunaan ketua-ketua kerajaan secara rasmi atau peribadi. Boleh dibawa kemana-mana. Begitulah sensitifnya orang ramai dengan jenama Merc dan juga harta kerajaan. Maka ia agak sesuai bagi memainkan isu untuk menjatuhkan orang lain. Sama macam isu DS Najib, sehingga sekarang belum didapati bersalah walaupun cerita sebelum itu, bagaikan semua bukti sudah ada di tangan. Persepsi.

      Hal yang sama juga berlaku kepada kerajaan Negeri Pulau Pinang apabila membali Merc pada tahun 2013. Jawapan yang hampir serupa diberikan termasuk “keselamatan” pemimpin. Malah pada tahun 2004 ketika Kelantan membeli Merc (walaupun recond) ianya dipertahankan oleh Husam dengan alasan yang sama diberikan ketika ini, iaitu kos penyelenggaraan, keperluan. Nik Amar ketika itu menjadi Ahli Parlimen Pengkalan Chepa. Persiapan yang terbaik bagi pimpinan menjalankan tugasan mereka adalah satu keperluan. Dan sememangnya kereta seperti Merc, Volvo, BMW mempunyai piawai keselamatan yang tinggi. Soal pembaziran tidak timbul jika boleh menguruskan hutang dengan baik. Dan sehingga kini, hanya sebuah pembelian baharu Merc yang dilakukan dan ke hadapan, akan dibeli mengikut keperluan. Sesetengah kenderaan Exco Kelantan sekarang sudah melebihi 10 tahun.

      Delete


    15. Jika mahu berbicara tentang pembaziran, pembelian ini adalah jauh lebih murah dan jutaan ringgit yang digunakan itu adalah untuk ramai pemimpin. Berbanding dengan pembaziran oleh seorang tua yang masih bernafsu untuk menjadi PM dan sehingga sekarang sudah tiga PRK yang dipaksa dibuat kerana Adun atau Ahli Parlimen dipaksa melepaskan kerusi mereka bagi memberi ruang kepada beliau dan bini beliau bertanding. Anggaran RM1.6 juta untuk belanja PRK Langkah Kajang yang bodoh itu. Untuk Parlimen Permatang Pauh, pasti lebih lagi. Dan kini Parlimen Port Dickson. Ini semua tidak lebih daripada strategi perang orang tua dengan seorang lagi orang tua yang masih berdendam dengan kisah lama mereka. Ditambah ketika Kerajaan PH sedang mengemis menadah tempurung kepada rakyat bagi sama-sama menanggung hutang negara. Rakyat menjadi mangsa. Tetapi bagi tukang sorak atau kumpulan ‘pom-pom’ mereka, ini bukan pembaziran. Ia adalah hasrat rakyat kata mereka.

      Saya kira cerita saya adalah cukup mudah untuk difahami. Menggunakan isu pembaziran, kereta jenama Merc, adalah isu yang mudah hinggap di fikiran rakyat. Tetapi mereka lupa yang rakyat masih ingat, pembawa cerita ini adalah orang yang sama yang sehingga kini tiada satupun daripada puluhan tuduhan beliau kepada PAS, lekat di mahkamah. Sebaliknya beliau yang menolak daripada menerima surat saman daripada Kerajaan Negeri Kelantan suatu ketika. Saya mencadangkan supaya beliau mengaitkan pembelian Merc ini dengan bayaran RM90 juta oleh Umno dahulu. Saya percaya cerita beliau pasti akan menjadi sedikit lojik atau mendapat belas daripada rakyat. Ditambah dengan gambar cek potostat yang beredar sekarang sebagai ‘bukti sangat kukuh’ PAS menerima duit Umno. Maka tiadalah rakyat tercengang dengan Merc Kerajaan Kelantan ini.

      Seeloknya bagi seluruh ahli dan penyokong PAS melupakan isu picisan yang hanya bagi mencari publisiti murahan oleh beberapa orang setelah kekecewaan besar tidak mampu memberikan apa-apa kepada PH di Kelantan dan hanya mendapat ihsan Senator. Semoleknya, ahli dan penyokong PAS menumpukan hala tuju PAS di Muktamar ini bagi memartabatkan Islam di Malaysia. Apakah boleh diteruskan gabungan dengan Umno yang sudah bukan Kerajaan Pusat lagi. Atau perlukah menumpang PH untuk melaksanakan Islam? Apakah rancangan dan sumbangan kita kepada Jemaah dalam mengharungi penggal ini bagi mengekalkan kemenangan yang ada dan menambah lagi kekuatan? Bagaimana tindakan kita dalam menangani sikap kebencian kepada Islam? Ini semua jauh lebih penting daripada Merc. Jangan kita yang menjadi tukang edar cerita orang yang laparkan ‘glamour’.

      Selamat Bermuktamar. Semoga mendapat petunjuk Allah bagi membuat keputusan terbaik untuk agama, bangsa dan negara.


      Mohd Nasir Abdullah13 September 2018
      KLIA

      : Husam tu baru dapat sedikit kuasa (sanator) dah tunjuk lagak, masih belum insaf dengan kesihatan yang Allah uji....

      Delete
    16. Undang-undang anti lompat parti dan pengosongan kerusi perlu diwujudkan - PAS
      Minda Rakyat 12 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      PAS mencadangkan agar kerajaan segera menggubal Undang-Undang Anti Lompat Parti bagi memelihara integriti dan kesetiaan anggota parlimen dan anggota dewan undangan negeri (ADUN) terhadap parti masing-masing.

      Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kerajaan juga perlu menggubal undang-undang agar tiada anggota Parlimen atau Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang sewenang-wenangnya mengosongkan kerusi bagi memberi laluan mengadakan pilihan raya kecil (PRK) demi kepentingan individu tertentu.

      “Kedua-dua undang-undang itu perlu digubal segera bagi memelihara kepentingan rakyat yang telah mengundi mereka pada pilihan raya yang lalu atas dasar kepercayaaan dan kesetiaan kepada parti.

      “Tindakan mengosongkan kerusi yang dimenangi bagi memberi laluan kepada individu tertentu mencapai cita-cita politik mereka juga mengundang pembaziran wang rakyat dan sumber negara meskipun ia tidak melanggar amalan demokrasi di negara ini,” katanya ketika ditemui pemberita selepas hadir pada Muktamar Dewan Pemuda PAS Ke 59 di Kuala Nerus semalam.

      Tuan Ibrahim berkata dalam keadaan kewangan negara yang agak teruk, tindakan berkenaan sebenarnya satu pembaziran wang yang sepatutnya digunakan untuk membantu rakyat.

      Sementara itu, dalam sidang media berasingan, Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki yang turut hadir memenuhi undangan pada majlis perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS itu menafikan konon partinya hanya mengadakan kerjasama dengan PAS setelah kehilangan kuasa pada Pilihan raya Umum ke 14 yang lalu.

      Beliau berkata Umno sudah memulakan langkah bekerjasama dengan PAS dalam banyak isu berkepentingan membabitkan umat Islam sejak tiga tahun kebelakangan ini.

      "Dalam isu umat Islam di Rohingya, kita bersama dalam satu pentas, begitu juga dengan isu umat Islam di Palestin, kita satu pentas malah banyak lagi kerjasama seperti forum dan program lain sebelum ini.

      "Cuma kita mungkin tak pernah bersama dalam perhimpunan parti seperti ini... dan saya rasa tak ada salahnya, esok belum kiamat (untuk) kita mulakan persahabatan dan persaudaraan atas dasar Islam itu...ia bermula dengan titik pertemuan hari ini," katanya.

      Beliau juga menegaskan dalam konteks kerjasama itu, bukanlah soal politik yang harus diutamakan tetapi persaudaraan atas dasar Islam dan kepentingan rakyat keseluruhannya.

      "Jangan ada sebarang salah tanggapan seolah-olah bila dua parti terbesar yang mewakili Melayu Islam mula berbaik, ia beri isyarat seolah-olah akan menzalimi dan mendominasi agama dan bangsa lain.

      "Itu tidak akan berlaku kerana kita hormatinya dan asasnya ialah untuk mengukuhkan tunjang dan akar negara iaitu Islam agama rasmi dan Melayu Bumiputera adalah bangsa teras," katanya. - Bernama

      Delete
    17. Kisah Seorang imam masjid di London



      Seorang imam masjid di London biasa naik bas untuk ke mana mana...

      Suatu hari dia membayar tambang bas, lalu segera duduk setelah menerima baki dari pemandu bas tersebut...

      Setelah dia mengira, ternyata wang baki dari pemandu itu terlebih 20 sen...

      Ada niat di hati sang imam untuk mengembalikan baki duit yang terlebih itu kerana memang bukan haknya...

      Namun terlintas pula dalam fikirannya untuk tidak mengembalikannya...

      Hanya kerana memikirkan itu hanya wang kecil yang tak begitu bernilai...

      Umumnya orang juga tidak mengambil peduli dalam hal begini...

      Lagipun itu tidak akan membuat pemandu bas miskin...

      Kemudian bas berhenti di sebuah perhentian bas untuk menurunkan sang imam...

      Tiba-tiba sang imam berhenti sejenak sebelum keluar dari bas, sambil menyerahkan wang 20 sen kepada pemandu dan berkata:

      "Ini wang anda, baki wang saya yang anda pulangkan tadi terlebih 20 sen.. Ini bukan hak saya.."

      Si pemandu mengambilnya dengan tersenyum dan berkata:

      "Bukankah anda imam baru di kota ini??

      Saya sudah lama berfikir untuk mendatangi masjid anda demi mengenal lebih jauh tentang Islam,

      Maka sengaja saya menguji anda dengan memberi wang baki yang lebih dari sepatutnya...

      Saya ingin tahu sikap anda..."

      Saat sang imam turun dari bas, kedua lututnya terasa menggeletar dan hampir jatuh ke tanah,

      Hingga dia memegang tiang yang dekat dengannya dan bersandar...

      Pandangannya menatap ke langit dan berkata:

      "Ya Allah, hampir saja saya menjual Islam hanya dengan 20 sen..."

      Maka berdakwah tak hanya dengan dalil, tapi juga dengan akhlak, agar jangan sampai orang lain menjauhkan diri dari Islam kerana perilaku kita yang tidak selaras dengan apa yang diajarkan Islam...

      Sama-sama kita ambil iktibar dari cerita di atas...

      Moga2 kita sentiasa selamat dunia dan akhirat....


      : Nilai baik walaupun kecil mana sekali pun akan membuahkan natijah yang besar....

      Delete
    18. Tidak Disiasat SPRM, Tapi Didakwa Untuk Takut Peguam



      Lazimnya seseorang itu didakwa di mahkamah selepas disiasat namun tidak kepada Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah apabila tiba-tiba dituduh tanpa diambil keterangan pihak berwajib.

      Justeri Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee hari ini boleh dilihat sebagai satu langkah untuk menakutkan atau halang beliau dan peguam lain daripada mewakilinya di mahkamah.

      Bekas perdana menteri itu turut mendakwa bahawa pertuduhan terhadap Muhammad Shafee sebenarnya merupakan satu tindakan untuk menafikan hak beliau bagi dapat perbicaraan yang adil pada awal tahun depan.

      Ini kerana peguam belanya itu didakwa pendakwa raya di mahkamah mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      “Membuat dakwaan terhadap Tan Sri Shafee hanya kerana menerima pembayaran bagi khidmat guamannya adalah satu duluan (precedent) perundangan yang berbahaya buat semua peguam, ahli profesional dan perniagaan.

      “Tiada siapa akan selamat jika kerajaan memilih untuk menjadikan anda sebagai mangsa atau melakukan penindasan terhadap anda,” kata Najib menerusi hantaran satu kenyataan dalam akaun sosial Facebook hari ini.

      Najib mendakwa pemilihan masa bagi tuduh Muhammad Shafee mengejutkan kerana beliau masih tidak diambil keterangan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau berpeluang beri bukti dokumen berkaitan.

      “Ini bermakna siasatan masih lagi belum lengkap sebelum Tan Sri Shafee dituduh di mahkamah,” kata Najib. Muhammad Shafee merupakan peguam utama yang mengetuai barisan tujuh peguam bela yang mewakili Najib.

      Bekas Presiden UMNO itu didakwa pada 4 Julai lalu atas tiga tuduhan pecah amanah dan satu pertuduhan salah guna kedudukan untuk kepentingan peribadi melibatkan RM42 juta berkaitan syarikat SRC International Sdn. Bhd.

      Muhammad Shafee juga mewakili Najib ketika didakwa pada 8 Ogos lalu atas tujuh pertuduhan termasuk tiga pertuduhan baharu iaitu didakwa menerima wang berjumlah RM42 juta hasil daripada pelbagai aktiviti haram.

      Ia kononnya dikaitkan dengan dana syarikat SRC International, empat tahun lalu. Namun Peguam Negara, Tommy Thomas yang mengetuai pasukan pendakwaan secara tiba-tiba tarik diri akhir bulan lepas. – Agensi/Mynewshub.TV


      : kerajaan PH sekarang bukan lagi kerajaan rakyat tetapi kerajaan kroni dan rakus serta zalim....

      Delete
    19. Kerajaan PH dibayangi agenda Malaysian Malaysia
      Minda Rakyat 13 hrs ago # Berita
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Kerajaan Pakatan Harapan tidak mempunyai hala tuju jelas sehingga ramai pihak mengambil kesempatan menggugat Islam dan hak Melayu, kata Ketua Pemuda PAS.

      Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, melihat kepada sikap kerajaan ketika ini, ia menuntut kita keluar daripada kepompong liga politik.

      “Retorika perpaduan yang dicanang Pakatan Harapan, bukan sahaja bersifat sementara tetapi turut dibayangi agenda ‘Malaysian Malaysia’ yang dicita-citakan DAP sejak sekian lama,” katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam Majlis Perasmian Muktamar Dewan Pemuda Pas Ke-59 di sini hari ini.

      Perasmian dilakukan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Mengulas lanjut Khalil berkata, dinamika politik hari ini benar-benar telah berubah.

      “Kita berpolitik dengan dasar syariat demi kelangsungan umat Islam dan masyarakat Melayu sebagai majoriti dalam demografi populasi negara.

      “Maka dengan pelbagai dinamika politik yang terbuka, berubah dan menjadi kian rencam di masa depan menuntut ‘kefaqihan’ seluruh ahli PAS termasuk Pemuda hingga berupaya menyulam gerakan secara aktif dan inovatif.

      “Saya percaya, keupayaan sekurang-kurangnya dalam kedua cabang fiqh ini, bahkan jika boleh lebih dari itu, akan menjadikan PAS penggerak politik yang sentiasa terkehadapan,” katanya.

      Delete
    20. GST dah tak ada, Dah kahwin ke YB Bukit Melawati ni?
      Minda Rakyat 21 hrs ago # Isu Semasa
      LightBlog
      Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


      Kembali ke zaman silam, wanita di atas telah mengemparkan media sosial apabila beliau bergambar protes dengan placard berbunyi, "bertahun aku kumpul duit masih tidak cukup. Najib susahkan aku lagi dengan cukai GST."

      Kembali ke zaman sekarang, wanita ini sudah bergelar ADUN Bukit Melawati. Itu bukan persoalannya. Apa yang kita mahu tahu sekarang adalah dengan penghapusan GST dan pengenalan cukai SST, adakah beliau sudah cukup duit untuk berkahwin.

      Dengan elaun ADUN Selangor yang dikatakan akan dinaikkan, pastinya duit kahwin bukan masalah besar untuk YB kan? Tinjauan ke atas posting terbaru ADUN berkenaan, teruk beliau ditroll atau disakat oleh netizen walaupun sebahagian besar komen telah beliau padam.

      Kesimpulannya, kata orang tua, cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar. Kita tidak mahu suatu hari cakap kita hari ini akan menjadi bahan ketawa orang pada masa depan.

      Delete
    21. PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERAL = SEKULAR = PLURAL = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR =

      Delete



    22. Saya selalu berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan peminjam yang meminjamkan uang tanpa membayar terlebih dahulu.

      Jika Anda mencari pinjaman, perusahaan ini adalah semua yang Anda butuhkan. setiap perusahaan yang meminta Anda untuk biaya pendaftaran lari dari mereka.

      saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan saya INDONESIANS. yang telah terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman Anda adalah SUZAN INVESTMENT COMPANY. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya semua pembohong, saya menghabiskan hampir Rp15 juta di tangan pemberi pinjaman palsu.

      Pembayaran yang fleksibel,
      Suku bunga rendah,
      Layanan berkualitas,
      Komisi Tinggi jika Anda memperkenalkan pelanggan

      Hubungi perusahaan: (Suzaninvestment@gmail.com)

      Email pribadi saya: (Ammisha1213@gmail.com)

      Delete
  2. Najib sudah kepanasan bontt, kebingongan kepala, resah kena tekanan jiwa, jadi dia tak boleh duduk diam, tutup mulut.

    Dia mesti nak coba dapatkan simpati rakyat sebab dia kena balon, kena belasah tiap hari, tiap jam, tiap minit. Di i8nternet, di pejabat2 masa coffee time, di kedai kopi pak Man dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kena teruskan membalon dan membelasah dia. Dia menjahanamkan decorum and decency dalam masyarakat Malaysia, membuat begitu banyak hal tak betul hingga rakyat menghentam dia berbagai cara, termasuk mengkitik istana yang menyokong dia atau mengkritik Tun Mahathir dan PH.

      Hentaman kpd Najib itu akan berterusan walau pun selepas dia masuk penjara. Demikian lah akibat nya pemimpin yang haprak, membohong, mwncuri, merompak, melanun wang rakyat. Bukan sikt duit - RM2.6 bilion, gila punya keroje.

      Delete
    2. Suruh dia lari kalau boleh,,dia kan Mafia besar sudah pasti ada Jalan untuk cabut dari Negara ini,,apa saja benda kemungkaranyang Najib belum buat,,rasuah,merompak, menipu,fitnah,upah utk membunuh dan mata duitan......!!

      Delete
    3. Dia tak boleh lari dari negara ini, bro. Nama dah di senarai hitamkan dek Imigeresn. Mak Badak jugak.

      Melainkan depa sanggup berenang melintas Sungai Golok di sempadan Thailand. Ramai orang2 kampog bikin jamban papan tergantung di tepai sunagi itu, kalau dia dan mak badak berenang, masuk lah ketulan2 ke mulut depa.

      Sekarang ini kalau ada ketulan2 masuk mulut dia kot boleh meng"shut up"kan dia, hehe.

      Delete
    4. terisak3...Jom kita sama2 baca apa komen dari pimpinan PAS berkaitan dengan PRK PD ni beb !!!

      “Harapnya jangan bertembung sudah”

      Itu sindiran Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Nik Mohamad berhubung perkembangan politik terkini membabitkan Pakatan Harapan (PH).

      Beliau dalam nada sinis menyebut kononnya dua matahari dijangka akan terbit menerangi Malaysia Baharu tidak lama lagi.

      Kata beliau, jika berlaku pertembungan yang dibimbangkan, maka bermaksud satu bentuk hijrah ke belakang oleh Malaysia Baharu.

      Beliau dipercayai berkata demikian bagi merujuk kepada langkah Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson.

      Kerusi itu dikosongkan bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Kecil (PRK) kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Anwar yang baru dibebaskan dari penjara dipercayai mahu segera kembali menjadi Ahli Parlimen untuk menuntut jawatan Perdana Menteri daripada Tun Dr. Mahathir Mohamad.

      Mahathir sebelum PRU-14 berjanji akan memegang jawatan Perdana Menteri cuma buat seketika sebelum Anwar kembali dalam arena politik.

      Bagaimanapun, terdapat desas desus Mahathir enggan menyerahkan jawatan itu kepada Anwar, sebaliknya kepada Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang lebih dipercayainya.

      Apa pendapat kau bhai tentang langkah PD ni..agak2nya akan berulang lagi sekali ke macam langkah Kajang dulu ???

      Delete

    5. Polis kenal pasti lokasi sebenar Jho Low
      Diterbitkan 14 Sep 2018, 6:40 pagi | Dikemaskini 14 Sep 2018, 6:48 pagi

      A+ A-
      Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan telah mengesan lokasi sebenar ahli perniagaan kontroversi dan dikehendaki pihak berkuasa, Low Taek Jho atau Jho Low.

      Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata bagaimanapun lokasi Jho Low tidak akan didedahkan kepada umum.

      “Saya tidak akan dedahkannya (lokasi Jho Low) kerana ia masih dalam siasatan kami lagi.

      “Tindakan itu diambil bagi melancarkan proses siasatan dan tidak mahu siasatan yang dijalankan terganggu,” katanya dalam sidang akhbar perkembangan siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) di Bukit Aman semalam.

      Noor Rashid berkata polis perlu berbincang dengan pihak berkuasa negara terbabit kerana ia membabitkan kedaulatan undang-undang negara itu.

      Pada 11 Julai lepas, PDRM mengesahkan Jho Low dipercayai telah meninggalkan Macau tanpa diketahui lokasi terbarunya dan perkara itu telah dimaklumkan melalui emel yang diterima daripada pihak berkuasa Macau.


      Emel itu memaklumkan bahawa Jho Low telah meninggalkan Macau dan pergi ke destinasi yang tidak disebutkan.

      Sebelum itu, pada 5 Julai, Jho Low disahkan sudah melarikan diri ke Macau.

      Terdahulu, Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali berkata Jho Low dipercayai menggunakan pasport negara lain pada masa ini selepas Jabatan Imigresen Malaysia membatalkan pasportnya pada 15 Jun lepas.

      Delete

    6. Gementar, gigil lutut dan hilang pipi boyot si Jho Taek (tak dapat aku nak cubit dua2 belah) bila Polis dah dapat tahu di mana dia sebenar nya.

      Kot dia sentiasa takutkan ada tindakan rahsia nak menangkap dia, spt di lakukan pihak2 yang di tunjuk di filem.

      Jangan underestimate kebolehan pihak2 tertentu Malaysia berbuat begitu. Walau pun Ketua Pengarah MEIO Hasanah dah kena tangkap sebab fikiran bernanah, mintak CIA defed Najib jika dia menang tipis di Pru14. Bodoh punya pompuan - kalau di rah Najib pun, dia boleh engkar. Tak lama dia akan masuk sangkar. Kot sama masa dengan Jho Taek.

      Delete
    7. Mahathir bergaduh dengan Najib, Pak Lah jadi mangsa



      Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dijangka digugurkan sebagai penasihat Petroliam Nasional Bhd (Petronas).

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu temubual berkata bahawa kerajaan telah mengeluarkan notis penamatan perkhidmatan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai penasihat Petronas.

      “Beliau diberi notis bahawa tempohnya dalam proses penstrukturan semula. Beliau akan digugurkan,” kata Dr Mahathir kepada The Malaysian Reserve.

      Abdullah yang dilantik penasihat Petronas pada April 2016 akan dipecat daripada jawatannya semasa proses penstrukturan semula syarikat petroliam negara itu akan datang.

      Dr Mahathir berkata tiada keperluan untuk memiliki penasihat di Petronas kerana syarikat itu menunjukkan prestasi baik dan pencapaiannya diiktiraf di peringkat antarabangsa.

      “Petronas sebenarnya dinilai oleh para pelabur sebagai syarikat yang dikendalikan dengan baik.

      “Ini kerana orang di sana baik, kita tidak melihat sebagai tanda-tanda mencuri wang dan semua itu.

      “Mereka membayar gaji yang lebih baik tapi secara keseluruhan, prestasi mereka diiktiraf pasaran sebagai syarikat yang dikendalikan dengan baik. Itulah sebabnya ia adalah satu-satunya syarikat di Malaysia yang ada dalam senarai Fortune 500,” katanya.

      Langkah untuk melantik Abdullah sebagai penasihat Petronas dilihat sebagai tindakan politik yang jelas dalam reaksi terhadap gesaan Dr Mahathir agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak atas tuduhan rasuah.

      Tidak mengejutkan bahawa Dr Mahathir kini ingin menghapuskan penggantinya dari kedudukan yang pernah dipegangnya selama 13 tahun, berikutan kemenangan Pakatan Harapan pada pilihan raya umum 9 Mei.

      “Dia (Abdullah) akan bersara kerana kita tidak perlu penasihat. Saya adalah penasihat untuk masa yang lama tetapi sudah tentu, ketika saya menjadi penasihat, saya tahu sedikit mengenai perniagaan sehingga saya memberi nasihat. “Tetapi penasihat kadang-kadang tidak memberikan nasihat, jadi saya fikir kita akan membazirkan wang jika kita hanya membayar sebagai cara untuk memberi sedikit wang kepada seseorang,” kata Dr Mahathir.

      : Mahathir dengan siapa dia berbaik. Tunggu apa Mahathir nak buat kepada LGE dan Azmin....

      Delete
  3. Wak Suman jual Tempek Bacin tak laku...Fuuuh...kalau Wak jadi Dr. Maszlee ni, dah tentu Wak pun tak tau nak letak muka Wak kat mana yeer...takpe tukar aje lah Wak..Muka Wak letak kat bontot dan bontot pulak letak kat muka..apa macam ..bolehhh???

    Adakah @maszlee Malik Cuba Ambil Kredit Usaha DS @NajibRazak?

    Wak Suman tentu terdengar apa yang Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik cuba sampaikan dalam video semasa perjumpaan dengan mahasiswa tempoh hari.

    Beliau berkata seolah-olah Hospital Pengajar adalah 'jasa' beliau untuk Unimas.

    Hospital Pengajar (Teaching Hospital) Unimas telah dirangka sejak 2015 lagi, dan projek berkenaan akan dilaksanakan pada tahun 2019.

    Fakulti perubatan Unimas bermula pada tahun 1995. Takkan 1999 terus ada Hospital Universiti. Fakulti perubatan UKM bermula pada tahun 1972. Dan HUKM siap dibina pada tahun 1998. Ianya mengambil masa 26 tahun lamanya.

    Untuk makluman, DS Najib Tun Razak telah menyiapkan 'blueprint' khas untuk pembinaan Hospital Pengajar ini untuk tempoh 2015 - 2025.

    Selain Unimas, UMS juga termasuk dalam program ini. Namun apakan daya, Rakyat menolak perancangan ini. Buat Dr Maszlee, takkan baru kahwin 3 bulan sudah dapat anak kot?

    Wak Suman..dah tentu Wak pun setuju kalau rakyat mengatakan menteri2 Ph ni , khususnya dari Bersatu ni kaki sailang dan hijack program kerajaan BVN yang dulu. Apa taknya..menteri2 badut ni semua bukannya pandai buat kerja pun...lebih baik tiru, copy paste dan fotostata idea dan program kerjaan lepas, kemudian menabik dad dengan tak malunya , terus mengaku idea sendiri...boleh ke macam tu ke Wak Suman Tempek Bacin???? makan gaji buta lah gamaknya depa semua !!!!

    keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikhkioik !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peguam Rosmah sangkal timbalan IGP (KEPALA BAPAK DIA TAK MHU TERIMA KETERANGAN YANG POLIS DAH BERI SEPERTI BERIKUT)

      Peguam kepada Datin Seri Rosmah Mansor menyangkal dakwaan polis bahawa setakat ini tiada pihak yang tampil dan menuntut secara rasmi aset yang disita ketika siri serbuan di kediaman yang dikaitkan dengan Datuk Seri Najib Razak, beberapa bulan lalu.

      Perkara itu dinyatakan Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim dalam sidang media di Bukit Aman semalam.

      "Itu tidak benar," kata Iskandar Shah Ibrahim, salah seorang peguam Rosmah.

      Beliau mendakwa pihaknya telah membuat permintaan rasmi untuk menuntut barangan milik Rosmah dan dua anaknya, Nooryana Najwa dan Mohd Ashman, sejak dua bulan lalu.

      "Namun polis menolak permintaan kami atas alasan barang yang dirampas itu masih dalam siasatan," katanya kepada Malaysiakini.

      Iskandar juga berkata polis belum memanggil Rosmah untuk memberi keterangan berhubung barangan itu.

      Dalam surat permohonan tuntutan oleh peguam Rosmah yang dilihat Malaysiakini, permintaan dibuat pada 24 dan 25 Julai lalu dan ditujukan kepada Ketua Pasukan Siasatan Jenayah Pengubahan Wang Haram (AMLA), Urusetia Pejabat Ketua Polis Negara ​​​​​​Bukit Aman, Datuk Khalil Azlan Chik.

      Sepucuk surat daripada Unit AMLA bertarikh 30 Julai dan dikatakan ditandatangani Khalil menyatakan polis masih menjalankan siasatan justeru perlu menolak permohonan Rosmah untuk mendapatkan dokumen berkenaan barangan miliknya.

      Dalam beberapa serbuan terhadap hartanah berkaitan Najib itu, polis antara lain merampas wang tunai dan barangan mewah seperti beg tangan berjenama. Mereka merampas 284 kotak beg tangan mewah dan 72 beg yang dipenuhi wang tunai dan barang kemas.

      Nilai pasaran keseluruhan rampasan dianggarkan mencecah RM1.1 bilion.

      Delete
  4. Sobat2 ku yang dikasihi sekelian...Jom kita sama2 dengar apa kata mantan KHN berkitan prestasi AG, Thomas and Freinds sejak dilantik ke jawatan tu. Nampak gayanya...memang prestasinya cukup2 teruk di mata mantan KHN yang tersohor tu beb !!!

    Bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Peguam Negara Tommy Thomas berhubung keputusannya dalam beberapa kes berprofil tinggi, termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan 1MDB...

    Dalam kes itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwa menarik diri atas sebab tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara...



    Beliau kemudian melantik bekas Presiden Majlis Peguam Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya...

    "Ini mata pertama oleh Thomas, tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugasnya, sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan"...

    "Atau apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan"?

    "Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel panjang di blognya hari ini...

    Dalam artikel itu, beliau memberikan pandangannya berkenaan tempoh tiga bulan Thomas menjadi peguam negara...

    Hamid berkata Thomas di beri lapan bulan untuk menyediakan kes itu, jauh berbeza dengan pendakwa raya biasa yang ada kala di beri tempoh tidak sampai sebulan...

    Peluang Yang Terlepas

    Satu Keputusan Terlajak Bijak...😉😉😉

    Katanya, langkah Thomas itu membuktikan pandangannya bahawa peguam persendirian, walaupun cukup ternama tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan...

    "Sebab itulah peguam negara perlu di lantik di kalangan perkhidmatan perundangan dan kehakiman", katanya...

    "Apa2 pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan di kenang untuk satu tempoh yang panjang"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Semoga dia tidak akan di kenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya lagi...

      Hamid juga mengkritik keputusan Thomas yang melantik bekas Hakim Persekutuan Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes2 berkaitan 1MDB...

      "Ia bermakna Sri Ram bertindak untuk menasihati Thomas sama ada wujud kes prima facie terhadap Najib"...

      Katanya, sangat janggal untuk seorang peguam negara membuat keputusan berdasarkan pandangan orang lain, bukan meneliti sendiri bukti yang ada...

      "Dalam kes sepenting itu, orang menjangka peguam negara sendiri akan meneliti kertas sisatan dengan bantuan pegawai dan membuat sendiri keputusan"...

      Paling tidak pun, Hamid berkata tentunya ada pegawai berpengalaman di pejabat peguam negara yang boleh diharapkan berbanding mengambil peguam luar yang tidak pernah melihat kertas siasatan sepanjang kerjayanya...

      Menjejaskan Moral

      Hamid berkata memandangkan Thomas sendiri tidak meneliti kertas siasatan untuk kes berkaitan 1MDB, kemungkinan besar beliau juga tidak akan mengetuai pendakwaannya...

      "Dengan melantik Sulaiman dan Sri Ram sebagai pendakwa, Thomas telah menjejaskan seluruh bahagian pendakwaan dan rayuan pejabat peguam negara dan malah seluruh jabatan itu"...

      "Seolah2 tiada tidak yakin terhadap pegawainya yang telah bertugas selama berdekad"...

      "Seolah2 mereka tidak cekap" katanya...

      Turut di sentuh Hamid adalah beberapa kes lain, termasuk kapal pesiar mewah Equanimity, kes kerajaan Sarawak dengan Petronas dan pembatalan dakwaan terhadap anggota parlimen dan penyokong Pakatan Harapan...

      Setakat ini Thomas lebih di kenali dengan apa yang tidak di lakukannya dan bukan apa yang telah dia lakukan" katanya...

      Sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran...

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam2 ini atas pengorbanan mereka"...

      Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan HARAPAN?" soalnya...

      Sobat2 sekelian tentu bersetuju kalau dikatakan apa yang Tommy buat sekarang ni telah mencemarkan kredibiliti sistem perundangan dan kaeadilan di Msia. Dulu ada satu lagu ..tajuknya Ayoyo Samy..sekarang kita dah boleh tukar tajuk kepada Ayo yo Tommy pulak..setuju tak bhai ???

      Delete

    2. KOMEN2 KPD BERITA "Peguam Rosmah sangkal timbalan IGP (KEPALA BAPAK DIA TAK MHU TERIMA KETERANGAN YANG POLIS DAH BERI SEPERTI BERIKUT) -

      Zuraidah Jumali
      PDRM kata x ada tuntutan rasmi yg nak dipertikaikan apa hal,saman je PDRM kalau itu hak bini Najib yg betul,x pun saman,Kenyataan peguam bini Najib patut disiasat oleh PDRM.kalau betul UMNO punya mana tuntutannya? Dah lama dah disita,IMDB menyusahkan rakyat Malaysia membayar selama 7300 hari.Mampus rakyat.

      Ahmad Zubir M. Said
      'Umpan' PDRM mengena.. Bagus ada dakwaan dan pengakuan peguam Rosmah. Jadi polis 'ada kes' untuk mendakwa kak ros di bawah AMLA, memperolehi pelbagai barangan mewah bernilai jutaan Ringgit melalui sumber kewangan yang disyaki tidak sah..

      Zaidi Ahmad
      NASIHAT KPD ROSMAH. JIKA POLIS KATA TIADA, TIDAK PERLU DI PERSOAL. TINDAKAN PERLU DIAMBIL DENGAN SEGERA TANPA PERCAKAP BANYAK KPD MEDIA.

      JIKA BOLEH SEMASA MEMBUAT TUNTUTAN PANGGIL MEDIA BENTANG APA YANG DITUNTUT DENGAN BUKTI YANG KONKRIT DENGAN RESIT BELIAN ATAU APA-APA DOKUMEN YANG DIPERLUKAN. BERINDAK TANPA CAKAP MEMBISING

      John Wu
      Rosmah mana berani kemuka resit? Nanti polis tanya mana lu dapat wang besar mcm tu untuk pembelian. Nanti kantoi.

      Delete
  5. banyak sungguh cerita dongen si najib ni mcm dlm cerita 'seribu satu malam' - one thousand n one nights (d arabian nights).

    Najib (si luncai) terjun dgn labu2 nya - biarkan! ,biarkan!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Sabu Memberi Amaran Kepada Tukang Sebar Fitnah, Biar Betul



      Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu memberi amaran kepada pihak yang cuba memfitnah dirinya berhubung tugasnya di Kementerian Pertahanan.

      Beliau berkata, dirinya tidak boleh menerima sekiranya ada fitnah atau berunsurkan fitnah dilemparkan kepadanya.



      Saya sangat setuju dengan Mat Sabu, Presiden parti AMANAH ini. Islam sangat melarang fitnah kerana fitnah boleh merosakan kedudukan seseorang, keharmonian dan kesejahteraan rakyat.

      Hanya saya musykil sahaja. Adakah apa yang diperkatakan oleh Mat Sabu ini betul-betul serius atau sekadar cakap politik untuk berdalih dalam isu yang menimpa dirinya?

      Mari kita renungi beberapa peristiwa yang berlaku.



      Pertama kes khalwat Mohamad Sabu yang berlaku di bilik 121, Hotel Perdana, Kota Bharu, pada pagi 31 Januari 1995.

      Di pihak PAS, walaupun telah menyerahkan kes ini kepada mahkamah, tetapi pada 21 Februari 1995, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mengambil tindakan politik dengan menerima perletakan semua jawatan parti oleh Mat Sabu sebagai mengambil tanggungjawab dalam isu ini.

      Bahkan, PAS Pusat telah memutuskan untuk mengambil tindakan lanjut ke atas Mat Sabu setelah mahkamah membuat keputusan.

      Kes ini kemudiannya disebut dalam Mahkamah Syariah Kota Bharu pada 21 Februari 1995, sebelum didengar oleh Kadi Besar Kelantan, Dato’ Daud Mohamad pada 25-28 Mac 1995.

      Dalam penghakimannya pada 4-6 April 1995, Kadi Besar Kelantan itu telah membebaskan Mat Sabu tanpa dipanggil membela diri setelah pihak pendakwa gagal mengemukakan prima facie ekoran percanggahan ketegangan saksi. Masalah teknikal berkenaan percanggahan nombor bilik.

      Delete
  6. Kengkawan yang dihormati semuanya...Tajuk yang berkaitan PRK di PD masih menjadi bualan hangat di kedai kopi, warung serta restoran2 mamak seluruh negara.

    Persoalan yang maha penting ialah :PEMILIHAN PKR & PD MOVE: CUBA TEKA SIAPA YANG TAK MAHU ANWAR JADI PM?

    Baru2 ni... Setiausaha Agung PKR, Dato' Saifuddin Nasution buat pengumuman Anwar akan bertanding di Parlimen Port Dickson setelah penyandangnya, Datuk Danyal Balagopal Abdullah letak jawatan kat situ...

    Pengumuman Saifuddin tu buat beberapa pemimpin PKR "sentap". Yang mula-mula "sentap" ialah Naib Presidennya, Tian Chua. Dia marah sebab semua tu dirancang secara rahsia oleh Rafizi, sedangkan dia Naib Presiden parti pun tak tahu...

    Orang kedua "sentap" ialah Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin, Dia marah dengan alasan pengosongan kerusi Port Dickson tak guna saluran yang betul. Dia kata, patutnya PKR perlu mesyuarat dulu sebelum buat keputusan tu...


    Kita pun tahu, tengah hangat berlangsung pemilihan PKR. Untuk rekod, Tian Chua (penyandang) dan Zuraida tawar diri bertanding kerusi Naib Presiden....

    Apa yang kita nampak, 2 kem tengah bergaduh teruk ialah kem Azmin vs kem Rafizi. Kita pun dapat teka kem Azmin cenderung pro-PM ke-7 dan kem Rafizi memang terang-terang pro-Anwar.

    Nak kenal siapa lagi pemimpin PKR yang pro-Anwar? Cuma tengok gambar masa sidang media umum Anwar akan bertanding kat Port Dickson tu. Siapa? Kat situ ada Saifuddin, Rafizi, Johari Abdul, Xavier Jayakumar.

    Khabarnya, inilah antara "inner circle" yang initiate Port Dickson Move tu. Bila dah ada Setiausaha Agung, itu dah memadai jika Presiden dah bagi greenlight. Anwar dan Kak Wan tak perlu hadir pun dalam mesyuarat PD Move tu sebab dah ada wakil kepercayaan mereka...

    Xavier dan Rafizi tu berjawatan Naib Presiden. Saifuddin pulak Setiausaha Agung. Tambah pulak Presiden dah bagi restu, nak buat apa ramai-ramai masuk sekali dengan Zuraida, Tian Chua bagai? Buat semak je jika rahsia tu pecah kat kem Azmin.. dah tentu la "menyampai" kat PM ke-7, kan?

    Ramai jugak yang tafsir kata tak lama lagi kita akan dapat PM baru. Bakal PM tu kata "Malaysia" hutang jawatan PM padanya?

    Siapa yang kenal bakal PM tu dah tentu faham apa maksudnya. "Malaysia" yang hutang jawatan PM pada Anwar atau "PM ke-7" yang hutang jawatan PM tu kat dia?

    Jika nak jadi PM, Anwar perlu pastikan dia menang PRK Port Dickson. Dah tentu team Anwar dan Kak Wan akan buat apa saja untuk pastikan Anwar menang. Saya jangka, team Rafizi dan mereka yang pro-Anwar yang akan all out pada PRK tu nanti.

    Manakala pemimpin PKR lain mungkin jadi spy, acuh tak acuh or maybe sanggup sabotaj PRK tu. Kenapa? Saya yakin dah tentu ada "pihak tertentu" yang tak mahu Anwar jadi PM.

    Anasir luar tu khabarnya dari parti komponen PH. Tak perlulah disebut nama, ramai yang dapat baca, kan?

    Apa yang saya yakin, jika Anwar menang dan naik jadi PM, akan berlaku rombakan kabinet besar-besaran. Antara Kementerian yang dijangka terlibat ialah KPM, KKLW, KPWKM, KBS dan beberapa portfolio lain. Jadi, dah tentu la ada pihak yang tak senang duduk, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iye lah..logik akal dalam politik ni..takkan lah DSAI nak kekalkan lagi orang2 Bersatu dan Amanah dalam kabinet kayu reput tu..mesti lah dicantas dan dihapuskan pengaruh PM ke 7 dari dalamnya. Baru lah DSAI akan dapat beristirehat kat atas kerusi PM dengan tenang dan tanpa sebarang gangguan !!!


      Kenapa Johari Abdul ada dalam "inner circle" juga ada signifikannya. Cuba pandang ke Kedah. Apa akan berlaku di Kedah? Dah kecoh dah sekejap hari tu, kan?

      Nak berlakon, silalah berlakon. Tapi ramai yang tahu apa sebenarnya yang berlaku di sebalik tabir...

      Saya tak pasti sama ada Azmin akan menang atau kalah. Tapi dia berpotensi kalah kepada Rafizi. Saya jangka, calon-calon Naib Presiden yang pro-Anwar dan sekapal dengan team Rafizi pun akan menang.

      Betul diorang tengah bergaduh, tapi dah tentu la ada "cai" yang akan menang, kan?

      Tapi walau macamana pun, saya paling respect kat Kak Wan. Dia cool and happy jer. Tak kisah pun "cai" siapa yang menang, asalkan suaminya jadi PM.

      Tapi khabarnya Kak Wan lebih prefer team Rafizi sebab dia dikatakan dari dulu tak berapa suka kat Azmin dan takkan lupa apa yang PM ke-4 buat kat suaminya dulu...

      So far, dah dua orang Menteri Kabinet PKR yang seolah-olah cenderung pro PM ke-7. Tak tahulah apa "deal" di belakang. Tapi itulah pandangan saya. Tak pasti betul atau tidak, hanya sekadar pendapat daripada lenggok bahasa dan tindakan politik semasa.

      Apa pun, saya tak fikir Anwar akan jadi PM semudah yang disangka. Anwar have to move step by step carefully. Silap step, dia mungkin takkan sempat jadi PM.

      Bukan apa.. Presiden Bersatu nampaknya uzur. Dah tentu someone "eyeing" the top post and expecting red carpet to lift him up easily like always. Biasalah.. aristokrat yang tak pernah susah, kan?

      Anyway, good luck for the pemilihan PKR for both side. How's UMNO? Jangan risau, UMNO okay jer.

      Sama ada PM ke-7 atau bakal PM ke-8, kedua-duanya dari UMNO jugak, kan? Mana la ada calon yang layak jadi PM daripada DAP or Amanah..setuju tak bhai2 sekelian ????


      keh..keh..keh...Harrrk..Tuiii..kokhkikioikhkioik !!!!

      Delete

    2. Tiada tuntutan keatas sitaan wang, barang berharga berkaitan Najib - Polis

      Pihak polis belum menerima sebarang tuntutan rasmi daripada mana-mana pihak berhubung sitaaan wang tunai bernilai RM114 juta dan barang berharga yang dirampas daripada kediaman yang dikaitkan dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

      Sebelum ini, Najib mendakwa wang tunai berkenaan milik Umno dan sedang dalam proses dipindahkan kepada kepimpinan baru berikutan peletakan jawatannya sebagai presiden parti.

      Rashid juga berkata bahawa unit anti pengubahan wang haram Bukit Aman telah mengenal pasti beberapa beg dan jam tangan yang disyaki diperolehi dengan menggunakan hasil daripada wang haram.

      Dalam beberapa serbuan di kediaman yang dikaitkan dengan Najib pada awal bulan Mei, polis merampas wang tunai, beg dan jam tangan aksesori mewah, yang dianggarkan bernilai lebih RM1.1 bilion pada harga pasaran.


      Walaupun Najib mendakwa wang tunai itu milik Umno, kebanyakan barangan berkenaan dikaitkan dengan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor.

      Walau bagaimanapun, sumber yang rapat dengan Rosmah pada Ogos lalu mendakwa bahawa kurang daripada separuh barang yang disita itu adalah miliknya.

      XXX
      Amat bodoh lah loyar mak badak menyangkal kata2 Timb Ketua Polis itu, masakan masa bercakap, dia merujuk kepada "Najib mendakwa wang tunai berkenaan milik Umno dan sedang dalam proses dipindahkan kepada kepimpinan baru .."

      Mana ada Umno buat tuntutan resmi?

      Bukti bahawa itu duit Umno pun takda. KEPALA BAPAK NAJIB mengata itu duit Umno. Itu duit rakyat - di curi dari 1MDB dll.

      Delete
    3. Era penjajahan

      Garis pembahagian Kepulauan Melayu yang pertama telah dilukis oleh pihak British dan Belanda menerusi Perjanjian British-Belanda 1824, yang dimaterai di London, secara langsung mengasingkan Tanah Melayu dengan Pulau Sumatera dan Pulau Jawa.

      Perjanjian ini meletakkan Tanah Melayu dan Singapura bawah pengaruh British. Walaupun begitu, British tidak menjadikan kesultanan-kesultanan yang wujud di Tanah Melayu sebagai jajahan takluknya tetapi diberikan taraf negeri naungan, tanpa melucutkan sepenuhnya kedaulatan sultan-sultan yang bertakhta di negeri-negeri ini.

      Memang benar terdapat sedikit golongan dari komuniti Cina, iaitu golongan Baba Nyonya, yang telah menganggap Tanah Melayu sebagai tanah airnya.

      Namun begitu, perpindahan besar-besaran kaum Cina ke Tanah Melayu berlaku pada kurun kesembilan belas apabila mereka dibawa masuk oleh British dari provinsi selatan China, rantau yang sememangnya terletak di luar Kepulauan Melayu, untuk bekerja sebagai kuli dan buruh kasar di lombong-lombong bijih timah yang kebanyakannya terletak di Selangor, Perak dan Negeri Sembilan.

      Pendatang-pendatang ini masuk ke Tanah Melayu dengan satu tujuan – peluang pekerjaan – tanpa niat untuk menetap selama-lamanya di Tanah Melayu.

      Orang-orang India juga dibawa masuk ke Tanah Melayu dari jajahan takluk British di India dan Ceylon sebagai buruh dan kuli.

      Kebanyakan imigran ini adalah lelaki dewasa bujang yang memang tidak berniat untuk menetap di Tanah Melayu kerana mereka mempunyai keluarga yang menunggu di India dan Sri Lanka.

      Imigrasi secara besar-besaran ini, tidak seperti penghijrahan orang-orang Melayu anak dagang, tidak dilakukan secara sukarela kerana mereka dibawa masuk oleh pemerintah British untuk mengusahakan lombong-lombong bijih timah dan perkebunan getah di Tanah Melayu.

      Imigran-imigran ini sudah tentunya mempunyai bahasa, adat, agama dan budaya yang berbeza dengan orang-orang Melayu di Tanah Melayu pada ketika itu.

      Kedudukan orang-orang Cina dan India di zaman tersebut tidak ubah seperti pekerja-pekerja migran yang dibawa masuk dari Indonesia dan Bangladesh di Malaysia pada hari ini kerana mereka tidak dianggap rakyat Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan mahupun rakyat negeri-negeri Tanah Melayu.

      Apakah orang-orang Melayu juga pendatang?

      Malaysia adalah negara pewaris bagi British Tanah Melayu dan Indonesia pula mewarisi wilayah-wilayah yang pernah menjadi sebahagian daripada Hindia Timur Belanda.

      Keadaan kini tidak sama lagi seperti di waktu zaman penjajahan.

      Kewujudan sempadan antarabangsa yang memisahkan Malaysia dan Indonesia beerti orang-orang Melayu atau bangsa rumpun Melayu tidak lagi boleh berhijrah dari satu kawasan ke kawasan lain di dalam Kepulauan Melayu tanpa halangan.

      Sebelum kemerdekaan Hindia Timur Belanda pada tahun 1945 dan British Tanah Melayu pada tahun 1957, sempadan antarabangsa yang memisahkan kedua-dua wilayah ini masih belum wujud.

      Pada ketika itu, seluruh Kepulauan Melayu dianggap sebagai wilayah bagi bangsa rumpun Melayu.

      Oleh itu, bagaimanakah orang Melayu boleh disebut sebagai imigran di dalam wilayahnya sendiri?

      Terdapat orang-orang Melayu Malaysia yang berketurunan Indonesia. Namun begitu, adalah tidak tepat untuk melabel mereka sebagai ‘pendatang Indonesia’ kerana leluhur mereka pada waktu itu cuma berhijrah dari satu kawasan ke kawasan yang lain dalam Kepulauan Melayu.

      Indonesia masih lagi belum wujud. Mereka sememangya orang-orang Kepulauan Melayu.

      Lagi pula, tidak terdapat kawalan imigresen ataupun kastam secara rasmi yang dikuatkuasakan oleh pihak British, Belanda mahupun kerajaan-kerajaan Melayu pada waktu itu.

      Delete
  7. Fuuuh....Bagus juga pagi2 Jumaat maacm ni kita layan lawak Badut oleh Si Ah Beng ni..kira boleh jugak lepas tension kan !!!!

    Lim Guan Eng mendakwa Ringgit adalah antara matawang yang terbaik di dunia. Katanya nilai Ringgit Malaysia hanya susut 2.2% sepanjang tahun ini bermula Januari. Persoalannya siapa yang menjadi Kerajaan dari Januari hingga Mei 2018?

    Lim Guan Eng sepatutnya hanya mengambilkira kedudukan nilai Ringgit sejak Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pentadbiran negara iaitu pada paras RM3.95 pada 08/05/2018 iaitu sehari sebelum kemenangan Pakatan Harapan dan bukanlah nilai pada awal Januari iaitu RM4.03.

    Jika dikira nilai semenjak kemenangan Pakatan Harapan, Ringgit Malaysia telah susut sebanyak 4.7% berbanding nilai pada hari ini iaitu RM4.14.

    Trend penurunan ini juga adalah sangat ketara berbanding sebelum PRU-14 yang mana pada ketika itu nilai Ringgit meningkat dari RM4.03 pada Januari kepada RM3.95 sehari sebelum PRU-14.

    Bagi memastikan nilai Ringgit tidak terus merosot, kerajaan Pakatan Harapan juga telah terpaksa mencairkan rizab antarabangsa sebanyak lebih USD5bilion semenjak kemenangan mereka.

    Ini bermakna, nilai Ringgit sudah tentu akan merosot jauh lebih teruk jika keputusan mencairkan rizab antarabangsa ini tidak dibuat.

    Kerajaan Barisan Nasional dalam tempoh Januari sehingga April 2018 bukan sahaja telah menaikkan nilai Ringgit malah rizab antarabangsa sepanjang tempoh tersebut juga telah meningkatkan sebanyak hampir USD6bilion.

    Namun disebabkan kegagalan Pakatan Harapan mengurus kedudukan kewangan negara dengan baik, USD 5 bilion telah terpaksa digunakan bagi menampung kelemahan mereka.

    Tahniah lah rakyat Msia yang waras ucapkan pada menteri2 Badut kabinet kayu reput Rejim Haprakan ni...patut lah Tun beriya2 sangat nak meminjam dari China dan Jepun..rupa2nya nak cover kelemahan Si Ah Beng ni dalam MOF tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. KOMEN2 KPD BERITA BERITA "Polis kenal pasti lokasi sebenar Jho Low" -

      Lee Sophia
      Peguam ini tak professional. Tuntut mesti ada invois and resit bukan dgn surat dan suara. Sebab barang-barang itu bukan di rumah kamu saja tapi di penthouse orang kaya, kot dia punya. PDRM nak percaya siapa.

      John Wu
      Mana si Rizal berani? Nanti sangkut buat tuntutan dgn resit palsu.

      Ramdan Bin Ahlon
      Rizal pegawai rosmah dah kojol ke. Mulut murai dah tahu bertapa hidup bukan selalu senang. Dulu dok bawah ketiak rosmah ..... bagai haruman dari lombok .... la ni dok pi maki aje.

      Is M Hajani
      Sepatutnya kenyataan cakap la, permohonan pernah dibuat, tapi ditolak kerana masih dalam siasatan. ini cakap, setakat ini tiada tuntutan pernah dibuat... kan nampak sgt 'tak tahu'... atau nak menipu ..

      Amy Redland's
      Hairan. Mana perginya pembantu2 setia rizal. Hilang tanpa berita...

      Nor Aloya
      Natang rizal terus senyap lepas kena cekup dgn SPRM...😂😂

      Ghazali Mohd Isa
      Apabila tidak lagi berada dipuncak kuasa segala serba tidak kena kan?

      Delete
    2. PENYAMUN PERTAHAN DIRI


      Najib senarai lima salah faham ECRL
      MOHD HAFIZ ISMAIL 23 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4.3K
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      Datuk Seri Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa rakyat negara ini tidak menyedari fakta sebenar mengenai projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan telah dikelirukan oleh propaganda.

      Katanya, beliau menyenaraikan lima salah faham yang telah berlaku mengenai projek tersebut seperti, kos terlalu mahal dan BN mendapat imbuhan.


      Menurutnya, ramai merasakan kos RM55 bilion melangkaui harga dan mahal di mana ia sebenarnya dikatakan hanyalah RM30 bilion seperti disebarkan PH tanpa menjelaskan apakah perinciannya.

      "Sebenarnya, angka RM30 bilion itu adalah kajian dibuat pada 2009 dan hanya untuk jarak 545km sahaja. Ia kemudiannya dilanjutkan kepada 620km. Jajarannya juga berubah untuk menjadi lebih efisien dan mengelak dari pengambilan terlalu banyak tanah rakyat, rumah mereka dan ia turut memerlukan pembinaan terowong sepanjang 50km merentasi Banjaran Titiwangsa.

      "Ia adalah fasa pertama projek ini telah menelan belanja RM46 bilion pada 2016 dan ia juga berikutan kesan daripada inflasi dan ringgit yang lemah. Jika projek ini dibina tujuh tahun selepas ini, ia akan menelan belanja lebih tinggi. Contohnya, kos bagi projek PTMP Pulau Pinang melonjak daripada RM27 bilion kepada RM50 bilion," katanya dalam satu kenyataan di Facebook miliknya, hari ini.

      Beliau berkata, satu keputusan dibuat untuk menyambung jajaran daripada Gombak ke Pelabuhan Klang yang menjadikan keseluruhan landasan adalah 688km.

      "Jajaran landasan merentasi kawasan bandar yang padat adalah lebih tinggi namun sambungan ke Pelabuhan Klang itu akan membuka jambatan darat bagi pelabuhan dari Pantai Timur ke Pantai Barat semenanjung yang akan menjadi saingan dan pilihan lebih baik daripada pelabuhan Singapura.

      "Ini kerana tanpa rentasan ini, kapal memerlukan tambahan satu setengah hari untuk berlayar melalui Singapura. Ia adalah fasa kedua dan melibatkan kos RM9 bilion, menjadikan keseluruhan projek ini RM55 bilion pada 2016," katanya.

      Jelasnya, salah faham kedua adalah berkaitan kadar faedah dan pinjaman terlalu mahal yang sama sekali tidak benar.

      "Pinjaman 20 tahun daripada China adalah pada kadar 3.25 peratus dan dilindungi daripada risiko perubahan kadar tukaran mata wang tidak seperti yang berlaku kepada pinjaman dari Jepun yang dibuat Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di mana Malaysia membayar berganda apabila nilai Yen naik.

      "Terdapat juga tempoh tujuh tahun bagi permulaan pembayaran. Pada kadar 3.25 peratus, ia adalah lebih rendah daripada kos bon jika Malaysia melakukan pinjaman," katanya.

      Mengulas lanjut, dakwaan mengatakan negara tidak mampu dengan tiga projek dalam mega juga adalah salah faham kerana sekiranya kerajaan menggunakan angka RM81 bilion yang diberikan oleh Menteri Kewangan, Guan Eng termasuk kos faedah dan tambahan RM9 bilion bagi dua projek paip gas dan keseluruhan kos adalah RM90 bilion.

      "Pinjaman bagi ketiga-tiga projek ini adalah bagi tempoh 20 tahun dan tidak ada keperluan untuk membayar sekaligus. Maka, kita akan hanya membayar RM4.5 bilion bagi tempoh 20 tahun termasuk tiada keperluan membayar untuk 7 tahun pertama.

      "Bagaimanapun, Guan Eng pada masa sama turut menyatakan Malaysia akan kehilangan hasil RM23 bilion berikutan perubahan sistem cukai dari GST kepada SST. Kehilangan hasil ini pasti akan bertambah berikutan peningkatan KDNK Malaysia dan kutipan SST yang turut sama meningkat dengannya. Jika kita kekal dengan hasil RM23 bilion sahaja setahun sekalipun, Malaysia masih berupaya membayar pinjaman RM4.5 bilion setahun bagi tempoh 20 tahun," katanya.

      Delete
  8. Rakan2 ku yang dihormati sekelian...Dah tentu korang bakal terkejut king kong bila terbaca tajuk kat bawah ni beb !!!

    Muhammed Khalid-Daim Zainuddin Bakal Jatuhkan Pakatan Harapan

    Ringgit jatuh merudum, ekonomi tidak berkembang pada kadar yang dirancang, rating negara dijangka jatuh, sekarang mereka yang yang dipertanggungjawabkan mengurus ekonomi negara sedang mencatur perniagaan.

    Pelantikan Dr Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi Perdana Menteri mengukuhkan kedudukan Tun Daim Zainuddin dalam kuasa ekonomi negara.

    Muhammed Khalid merupakan adik ipar kepada Daim. Mahathir menerima cadangan pelantikan Muhammed Khalid sebagai Penasihat Ekonomi kerana ia saranan Daim.

    Daim memberitahu Mahathir bahawa beliau telah membelanjakan berbilion ringgit untuk pilihan raya lalu. Jadi Mahathir tiada pilihan kecuali menerima saranan Daim bagi memasukkan Muhammed Khalid sebagai salah seorang pencatur dalam koridor kuasa.

    Apa yang Mahathir tidak sedari ialah Daim tidak mengeluar wang yang banyak. Kebanyakan dana pilihan raya Pakatan Harapan datang dari kroni Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Taikun seperti Vincent Tan.

    Oleh kerana Mahathir tidak ambil tahu hal perbelanjaan pilihan raya, beliau percaya bulat-bulat cakap Daim.



    Tugas Muhammed Khalid (Mat Khalid) adalah memberi saranan-saranan mengenai pelantikan CEO GLC dan penstrukturan semula ekonomi negara.

    Fasa pertama Mat Khalid akan membawa masuk pengurus-pengurus yang taat kepada Daim dan beliau bagi menguasai Khazanah Nasional dan GLC lain.

    Fasa kedua Mat Khalid akan mencadangkan penstrukturan semula perbankan, konsesi lebuh raya dan industri oil and gas negara.

    Ini bagi membolehkan Daim Linked Company (DLC) terbabit secara aktif dalam penstrukturan semula ini. Daim sentiasa berminat dengan bank kerana beliau di situ kepakaran beliau memanipulasi wang.

    Sejak 4 tahun lalu juga Daim berminat dengan konsesi tol. Beberapa kali syarikat Idaman Saga milik Tan Sri Halim Saad cuba membeli semua syarikat konsesi tol di negara ini tetapi ditolak kerajaan. Halim Saad adalah salah seorang “front man” Daim.

    Mat Khalid dijangka mengemukakan cadangan penstrukturan ini. Daim berminat dengan syarikat konsesi kerana perniagaan tunai yang dijana ini akan memberi kekuatan tunai kepada emapayar Daim.

    Selain kerana percaya Daim membiayai Pilihan Raya, Mahathir tidak boleh menyingkirkan Daim selagi Najib Razak tidak dibicarakan.

    Mahathir bergantung kepada Daim sebagai Mr Fixed it!!!!! Daim ada networking yang luas di dalam dan luar negara bagi memastikan Najib Razak dipenjarakan by hook or by crook.

    Tidak lama lagi Daim dengan bantuan Mat Khalid akan menjahanamkan ekonomi negara seperti mana Daim mengosongkan akaun UMNO ketika beliau bergaduh dengan Mahathir dan meletak semua jawatan pada 2001.

    Pakatan Harapan akan tumbang sebelum lima tahun jika “mat khalid” dan Daim berjaya mempengaruhi Mahathir melaksanakan agenda mereka.

    Dah tentu Daim dan Mat Khalid tak kisah pun apa yang akan berlaku kepada negara..yang penting kocek depa berdua dah kembung dengan hasil negara yang telah dijarah tu bhai !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila dah kena jolok pasal tak bayar Income Tax, baru lah si Kel.ng tu kata -

      RM9.5 million from Najib was an advance to buy property, says Shafee

      Muhammad Shafee Abdullah is facing four charges under the Anti-Money Laundering Act.

      KUALA LUMPUR: Prominent lawyer Muhammad Shafee Abdullah, facing four charges under the anti-money laundering law, said the RM9.5 million which he received in 2013 and 2014 from then prime minister Najib Razak was meant as a loan for property purchase.

      Shafee, who has long represented Umno, said he had never asked for payment from the party for his legal services.

      “I only asked in 2013 because I was in need to purchase a property to help a friend,” he told reporters today, after he was slapped with four charges under the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001.

      “The money was given to me as an advance or loan, until I rationalised the billing,” he added.



      He said once the rationalisation was done, it would be reflected in his tax returns.

      Shafee today claimed trial to four charges under the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001, over two deposits from Najib totalling RM9.5 million.

      Two of the charges against Shafee were related to his failure to declare the amount when filing his tax returns in 2015.

      He was allowed bail of RM1 million, half of which he paid today. The court has set Oct 2 for case mention.

      The payment to Shafee was at the centre of PKR president-elect Anwar Ibrahim’s suit against the government to quash his sodomy conviction in 2015.

      The High Court in November last year struck out the suit, saying Anwar had not given any evidence to support his allegations. Anwar had recently revealed the contents of an affidavit by an officer in the Attorney-General’s Chambers, showing documents to prove two cheques from Najib deposited into Shafee’s bank account.

      Shafee, who was specially appointed by the government to lead the prosecution against Anwar, said last week that the RM9.5 million was paid by Najib to represent Barisan Nasional in election petition cases.

      Shafee today said his role as a fiat prosecutor in the Anwar trial was only to argue for the government’s appeal based on notes of proceeding taken during the trial.

      “I never fixed the evidences,” he said.

      Meanwhile, Shafee said investigators had yet to record statement from all witnesses.

      He questioned the charges against him today, saying the probe was incomplete.

      He said that the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) was supposed to call Najib as a key witness for questioning over the RM9.5 million payment.

      “The meeting was cancelled as I have been taken to court today and they (MACC) have yet to fix another date to interview him,” he said.

      “He has yet to be called to collaborate or deny the content of his payment to me and the investigators and public prosecutors have decided to charge me today,” he said.

      On his trial, Shafee said he was considering whether to have his case transfered to the High Court.

      “To me a High Court judge is more suited to hear my case. I would want an independent judge to hear it, and not someone who favours one side as I believe that we will win our case before an independent judge,” he said.

      KEPALA BAPAK DIA mahukan "an independent judge". Bermakna dia selalu menang court cases sebab dia "aturkan non-independent judges" ke? Dia pelu di fdakwa di bawah Akta Hasutan dll.

      Delete
    2. NGO gesa mufti bersuara dalam isu berkaitan Islam
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 27 Jul 2018, 6:24 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 6:29 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Sebuah pertubuhan yang menggelarkan diri mereka sebagai Majlis Tindakan dan Badan Penyelaras NGO Islam Malaysia menggesa para mufti untuk bersuara dalam isu berkaitan orang Islam di negara ini.

      Mereka menyatakan desakan itu dalam satu perhimpunan di Masjid Negara hari ini yang disertai kira-kira 50 hadirin.

      Koordinatornya Yahya Long Ali berkata, kerajaan dan pembangkang tidak senada dalam isu berkaitan sensitiviti orang Islam yang menurut mereka tidak diselesaikan sehingga kini.

      Beliau berkata, antara isu itu adalah budaya LGBT (lesbian, gay, biseksual, transgender), Rang Undang-undang Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau RUU355, sekolah tahfiz dan hak institusi Islam dan Raja-raja Melayu.

      Mufti adalah satu badan yang tinggi..mereka boleh keluarkan fatwa..kita nak dia berani bersuara dan bertegas dalam soal melibatkan Islam.

      "(Mufti) Tak boleh ikut arahan ketua masing-masing," katanya di perkarangan Masjid Negara di Kuala Lumpur selepas sembahyang Jumaat tengah hari tadi.

      Beliau mendakwa wakil sejumlah 30 NGO hadir ke perhimpunan itu, termasuk daripada Wanita Intifada Negara dan Gerakan Pembela Ummah Kedah.

      Yahya berkata isu RUU355 dibahaskan sejak pentadbiran BN lagi namun sehingga kini tidak selesai, kerana pemimpin beragama Islam dalam kerajaan dan pembangkang tidak bersatu.

      Delete
  9. Orang kata manusia bercakap seorang dalam Keadaan gelap, Kerana takut.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rundingan China: Tun Mahathir diakui lakukan perkara paling bodoh



      Bercakap pada sidang akhbar di Beijing, Perdana Menteri Tun Dr Mahathir tanpa berselindung mengkritik pentadbiran terdahulu pimpinan Datuk Seri Najib Razak mengenai rundingan dengan syarikat China.

      “Kebodohan sebegini tak pernah dilihat dalam sejarah Malaysia,” katanya merujuk kepada projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dan dua projek saluran paip gas oleh Suria Strategic Energy Resources (SSER)

      Mahathir mengesahkan beliau menangguhkan ECRL dan SSER dan menyifatkan HSR sebagai projek yang “tidak perlu” untuk rakyat.

      “Baik, jika kami perlu membayar pampasan, maka kami perlu membayarnya.”

      PROTON GEELY
      Bagaimanapun, Tun Mahathir yakin kerjasama antara Proton dan Geely yang dirunding oleh Kerajaan Najib sebelum ini bakal memacu syarikat automotif pertama negara itu sebagai pengeluar kenderaan bertaraf dunia.

      “Melihat apa yang Geely telah lakukan, saya rasa mereka mempunyai kapasiti untuk mencipta kereta elektrik pertama bersama Proton.

      Najib Razak telah menstrukturkan semula Proton setelah syarikat itu mengalami kerugian dan risiko pekerja hilang pekerjaan.

      DFTZ-ALIBABA
      Bagitu juga projek DFTZ yang berjaya dirunding antara kerajaan DS Najib dahulu dengan Jack Ma dari Alibaba, Tun M menyifatkan ia adalah amat bagus untuk negara.

      Beliau tidak membatalkan projek DFTZ tersebut kerana Alibaba sudah bertapak di Malaysia dan ia adalah satu nama yang besar dalam dunia perniagaan.

      TIADA SATU PROJEK G2G YANG BERJAYA DIBAWA BALIK
      Jika dilihat dari lawatan Tun M ke China, tiada satu pun kejayaan pelaburan G2G (Government to Government) yang dibawa balik ke Malaysia.

      Dalam sidang media tersebut, Tun Mahathir tidak menyatakan apakah kejayaan beliau dan delegasi dalam rangka lawatan ke China. Beliau cuma hanya mengkritik kerajaan terdahulu.

      Tun Mahathir kelihatan agak marah dan emosi ketika sidang tersebut dan beliau beberapa kali telah menggelar Ds Najib seorang yang bodoh.

      Rata-rata media di China telah melaporkan Pemimpin negara mereka kurang berminat untuk berurusan dengan Tun Mahathir. Mungkin ini yang membuatkan Tun M menjadi emosi ketika ditanya wartawan.

      Dipercayai Tun Mahathir hanya mahu menukar perjanjian projek infrastruktur mega yang telah ditandatangani Ds Najib dan mahu memberi projek itu kepada syarikat swasta.

      Kerajaan China tidak berminat dengan idea ini yang dilihat penuh dengan karenah birokrasi.

      KEPUTUSAN PALING BODOH DALAM SEJARAH
      Ramai pakar perniagaan dan ekonomi mengakui Tun Mahathir sebenarnya telah melakukan keputusan yang paling bodoh dalam sejarah kerana membatalkan projek yang sangat diperlukan oleh rakyat seperti ECRL dan HSR.

      “Saya tidak pernah nampak mana-mana pemimpin dunia membatalkan projek untuk rakyat semata-mata untuk diberikan kepada syarikat swasta.” kata Joseph Paul seorang pakar perunding kewangan.

      “Kerajaan China tidak rugi apa-apa kerana mereka sudah tentu menuntut pampasan gantirugi. Hanya rakyat Malaysia yang rugi kerana projek itu dibatalkan.” sambungnya lagi.

      Sekiranya ia dibuat di masa akan datang, kos pembinaanya tentu akan lebih mahal berkali-kali ganda dari harga sekarang.

      Lebih bodoh lagi Tun Mahathir diibaratkan seperti membodohkan dirinya sendiri kerana tidak membatalkan usahama Proton dengan Geely, dan juga membatalkan projek DFTZ (Alibaba).

      Ini adalah kerana kedua-dua projek itu datangnya dari apa yang disifatkannya sebagai rundingan “bodoh” Najib.

      Tun Charlos


      : Mahathir sebenar lupa samada dia dah batal atau tidak projek dengan China. Itu bila ditanya dia hentam aje.. mana dia ingat... sebenarnya MAHATHIR BUKAN MELAYU LUPA..

      Delete
  10. Tn. Budin..mohon untuk menyimpang sikit dari tajuk posting Tn. Rasanya benda ni patut diambil iktibar oleh rakan2 di blog ni agar lebih berhati2 bila menjawab panggilan telefon dari nombor yang tak dikenali yeeer !!!

    Scammer pukau menerusi Whatsapp

    September 14, 2018

    SHAH ALAM – Pukau, suatu yang tidak asing untuk masyarakat kita. Ia seringkali sebelum ini berlaku apabila seseorang mahu mencuri dan memukau menerusi komunikasi dan pandangan mata.

    Namun, seperti teknologi yang semakin canggih seiring dengan peredaran masa, pukai kini sudah tidak perlu lagi cara manual sebaliknya boleh dilakukan menerusi cara menggunakan medium sosial media seperti Whatsapp.

    Siapa sangka dengan hanya penghantaran pesanan suara menerusi Whatsapp seorang wanita telah kehilangan RM2,180dalam akan banknya.

    Perkara itu disampaikan oleh rakan mangsa yang menularkannya kisah tersebut di Twitter baru-baru ini.

    Seorang scammer dikatakan secara spontan menghantar mesej pada mulanya sebelum menghantar pesanan suara meminta kod TAC daripada mangsa dalam keadaan panik sehingga mangsa terpedaya.

    Mangsa kemudiannya selepas sedar sejumlah wang dalam akaun banknya telah dipindahkan kepada nombor akaun lain membuat laporan polis walaupun sudah terlambat.

    Semoga bermenafaat untuk rakan2 sekelian...ingat sebelum kena bhai !!!







    ReplyDelete
    Replies
    1. US$100 million, RM2.6 billion, let’s talk about Najib’s money

      PETALING JAYA: Since his fall from grace, there has been much speculation about the “donations” received by former prime minister Najib Razak.

      Najib recently said the late Saudi ruler King Abdullah Abdulaziz Al Saud had in 2011 donated some US$100 million in cash to help fund his party’s efforts and further the Islamic agenda in Malaysia. He also produced copies of bank documents to support his claims.

      This rather sudden tell-all did not sit well with two journalists from The Wall Street Journal (WSJ), which first broke the RM2.6 billion story in 2015. They said Najib was not disclosing anything new and that the rest of the money trail would eventually lead back to 1MDB.

      Some news portals also erroneously reported that the US$100 million was part of the RM2.6 billion Najib received. The RM2.6 billion was briefly mentioned towards the end of a Facebook post by Najib, but the two figures were not related at all.

      So what makes up the Saudi donations, and what does not? What did Najib say about the US$100 million donation over the years? Why are these linked to the RM2.6 billion figure? Let’s take a look.

      What Najib said about the US$100 million donation

      On Monday night, Najib revealed in a Facebook post that he had received a US$100 million donation from a Saudi ruler in 2011. The Saudi ruler did not want the donation to be publicised, he said.

      The money was to be used for Umno and was granted to him unconditionally due to his close relationship with the late King Abdullah.

      Najib produced copies of bank documents confirming the staggering figure he received in his AmBank account in two separate transfers in 2011.

      One, totalling almost US$20 million, came from a purported Saudi prince, and the remaining US$80 million from the Saudi finance ministry.

      Najib said a “big chunk” of these donations was used to further Barisan Nasional’s (BN) political agenda, including purchasing vans for Johor Umno which have since been seized by the Pakatan Harapan (PH) government.

      However, Najib did not say that this was part of the RM2.6 billion said to have been stolen from 1MDB.

      He said he would reveal at a later point how he came to receive similar donations from the Saudis after 2011, and address the controversial issue once and for all.

      (Bersambong)

      Delete
    2. (Sambongan)

      Why were the WSJ journalists upset?

      Shortly after Najib’s post was picked up by the media, WSJ journalists Tom Wright and Bradley Hope came out to say there was nothing new about Najib’s disclosure.

      Wright, who broke the 1MDB story in 2015 in the first of the paper’s many exposes on the issue, said “the millions from Saudi Arabia” received by Najib had always been reported by WSJ.

      “It has nothing to do with the US$681 million in 2013 that came from 1MDB, not to mention tens of millions more from the fund,” he tweeted on Saturday.

      Hope, on the other hand, said the documents uploaded were “partly misleading” and “based partly on alleged fraud”. He said they were “created” to mislead bank regulators and shield the truth of the fund’s origins.

      He also tweeted at Najib directly with WSJ graphics detailing how the former prime minister allegedly received a separate figure of US$1 billion in his personal bank account from 1MDB accounts.

      This, together with local news headlines and Najib’s mention of the RM2.6 billion figure in his post, makes things all the more confusing.

      What Najib said in the past about similar Saudi donations

      Some RM2.67 billion was reportedly transferred into private bank accounts belonging to Najib shortly before the 13th general election in 2013.

      It was this enormous figure that sparked an anti-corruption probe by the Malaysian authorities.

      Then-attorney-general Mohamed Apandi Ali, however, cleared Najib of any wrongdoing and said the money was a donation from the son of a late Saudi king.

      In August 2013, Najib was said to have returned some RM2.03 billion to the Saudis as it hadn’t been used.

      He has yet to detail the whereabouts and the use of the remaining money, but denied that this was siphoned from 1MDB as alleged.

      He recently told a news portal that the RM2.6 billion in his account was also a donation from the Saudi royal family, which has yet to confirm or deny this.

      This is the first time Najib has mentioned the US$100 million sum.

      Is the US$100 million related to the RM2.6 billion?

      Not necessarily. For one, this donation does not tally with the timeline of events surrounding the RM2.6 billion donation.

      This particular donation of US$100 million was made in 2011. The RM2.6 billion was only banked into Najib’s accounts prior to GE13 in 2013.

      Najib has already clearly stated, with receipts, that the US$100 million figure was used to further his party’s political agenda, such as purchasing vans for the Johor Umno division.

      It is therefore illogical to tie this figure to 1MDB or the RM2.6 billion, as Najib has already cleared the air surrounding its origins.

      Furthermore, Najib said he would explain in detail the rest of the Saudi donations after 2011, including the RM2.6 billion which is a totally separate contribution.

      This particular figure of US$100 million, which would have been worth some RM304.5 million back in the day, has not been mentioned in civil suits filed against Najib or by Najib himself in previous years.

      However, the US Department of Justice (DoJ) claims that Najib’s bank accounts received some US$10 million in 2011, purportedly from Saudi-national associates of financier Low Taek Jho, commonly known as Jho Low.

      This, the DoJ says, is money misappropriated from 1MDB, a claim which Najib has denied.

      If the DoJ’s allegations are proven to be true, there is a chance that the US$100 million is actually 1MDB cash.

      This is what the WSJ journalists are harping on as fact.

      Delete
    3. HOOREIII NAJIB BEBAS ROSMAH BERSORAK


      Gugur kes Guan Eng: Keadilan gagal dilaksanakan
      NURULFATIHA MUAH 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore276
      Asyraf Wajdi Dusuki
      Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki. Foto: Izari Rosli
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pengguguran pendakwaan kes melibatkan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng tanpa penjelasan kukuh dan justifkasi jelas oleh Peguam Negara, Tommy Thomas, menyerlahkan keadilan hakikatnya tidak dilaksanakan.

      Ketua Pemuda Umno, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kes itu akhirnya bukan memartabatkan konsep kedaulatan undang-undang atau 'rule of law' yang dicanang kerajaan PH, sebaliknya 'rule of jungle' pula diamalkan.


      Katanya, institusi Peguam Negara sepatutnya tidak bersifat partisan, tetapi perlu berintegriti dan memartabatkan prinsip kedaulatan undang-undang sebagaimana yang dilaungkan.

      "Pemuda Umno mendesak agar Peguam Negara telus menjelaskan kenapa pendakwaan ke atas Guan Eng ditarik balik dan kenapa kes ini bukan satu bentuk gratifikasi atau rasuah sedangkan Guan Eng merupakan penjawat awam yang menerima harta yang jelas rendah nilainya.

      "Sepatutnya mahkamah yang menentukan sama ada beliau benar-benar bersalah ataupun tidak dan bukan peguam negara untuk kes ini yang sudah pun berjalan dalam memanggil 25 saksi," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      [ARTIKEL BERKAITAN: SPRM terkejut mahkamah bebaskan Guan Eng]

      Guan Eng bersama ahli perniagaan, Phang Li Koon dibebaskan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini atas pertuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah banglo di bawah nilai pasaran.

      Susulan itu, SPRM menerusi satu kenyataan, terkejut dengan keputusan mahmakah itu dan sekali lagi menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut telah dibuat oleh Pejabat Peguam Negara dan bukannya suruhanjaya itu.

      Asyraf menyifatkan tindakan menggugurkan pendakwaan kes rasuah itu menjadi titik hitam dalam sejarah permulaan Malaysia baharu di bawah kerajaan PH.

      Malah katanya, ia turut melengkapkan siri pengguguran kes-kes yang melibatkan pimpinan PH sejak Thomas dilantik, antaranya Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Karim; Ahli Parlimen Sungai Buloh, R Sivarasa dan bekas ahli Parlimen Padang Serai, N Surendran serta kartunis Zunar.

      Katanya, semua pengguguran kes itu jelas memperlihatkan sikap pendakwaan terpilih (selective prosecution) oleh pihak Peguam Negara tanpa justifikasi yang kuat dan meyakinkan.

      "Rakyat yang dimomokkan dengan mantra ‘rule of law’ pastinya tertanya-tanya justifikasi pengguguran kerana kes rasuah banglo Guan Eng adalah kes yang mirip dan menyerupai sabitan kes rasuah bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo sehingga dipenjarakan.

      "Lebih mengejutkan apabila SPRM mengeluarkan kenyataan ‘amat terkejut’ dengan keputusan pengguguran kes itu. Ini menambahkan lagi keyakinan rakyat betapa kes Guan Eng ini mempunyai asas dan justifikasi pendakwaan yang jelas dan kukuh untuk didakwa," katanya.

      Sementara itu, Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir turut mempertikaikan pengguguran kes Guan Eng yang dikaitkan dengan 'rule of law'.

      "Kes boleh ditarik balik dan digugurkan juga adalah 'rule of law'? Macam kes LGE (Lim Guan Eng) tu. Faham?

      "Entah, saya pun tak faham sebab SPRM pun amat terkejut. Khairy Jamaluddin (Abu Bakar, Ahli Parlimen Rembau) kata dulu 'selective prosecution', sekarang 'selective non-prosecution'. Atau 'rule of the power'?," soalnya menerusi Twitter miliknya hari ini.

      Delete
  11. Fuuuh...Konfiden betul lah Bang Non untuk menanag di PRK PD ni. Jaang terlaalu stok sangat Bnag Non...bukan aap2, takut menjerat diri sendiri. Dag tentu Tun dan Kartel Azmin takkan berdiam diri dan membenarkan Bang Non menanag dengan mudah kat situ...sekaarng ni pun perancanagan teliti sedang giat dilaksanakan agar Bang Non kecundang kat situ lah !!!!

    Tak Perlu Tangguh Pemilihan PKR – Anwar Ibrahim

    AYER KEROH: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pemilihan parti yang sedang berlangsung ketika ini tidak perlu ditangguhkan bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.

    Beliau berkata, ini kerana tempoh berkempen untuk pemilihan kepemimpinan PKR sejak sebulan lalu memadai untuk calon dinilai oleh ahli parti.

    “Cadangan Shamsul (Iskandar) itu ditolak (tergelak). Bagaimanapun, cadangan itu baik tetapi saya fikir tempoh berkempen (Pemilihan PKR) sudah di peringkat akhir dan tumpuan masih boleh diberikan pada PRK Parlimen Port Dickson,” katanya pada sidang media di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), malam tadi.

    Beliau mengulas cadangan Naib Presiden PKR yang juga Pengerusi Perhubungan PKR Melaka, Shamsul Iskandar Mohd Akin, hari ini, yang mencadangkan supaya pemilihan di semua peringkat kepemimpinan parti itu ditangguhkan sementara bagi memberi laluan kepada PRK Parlimen Port Dickson.

    Untuk rekod, pemilihan kepemimpinan PKR akan bermula 22 September ini hingga 21 Oktober depan.

    Terdahulu, Anwar menghadiri Majlis Agenda Malaysia Baharu di MITC yang turut dihadiri Shamsul Iskandar bersama 1,000 pemimpin dan ahli PKR negeri.

    Beliau turut mengadakan perjumpaan tertutup bersama Yang di-Pertua Negeri, Tun Dr Mohd Khalil Yaakob dan Ketua Menteri, Adly Zahari di lokasi sama.

    Sementara itu, mengulas mengenai kesediaan beberapa pihak yang ingin membantunya berkempen di PRK Port Dickson, Anwar secara terbuka menyambut baik hasrat berkenaan.

    “Kita ada jentera PRK sendiri. Bagaimanapun, saya sedia menyambut sesiapa saja yang ingin membantu.

    “Tidak kira sama ada daripada Pakatan Harapan (PH), Barisan Nasional (BN) atau PAS, saya sedia menerimanya,” katanya yang mengulas kesediaan Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang menawarkan diri berkempen untuk Anwar pada PRK di Port Dickson.

    Selain Nazri, Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Seri Jamal Md Yunos turut dilaporkan bersedia untuk membantu kempen Anwar di Port Dickson.

    Ditanya mengenai tahap kesihatan beliau untuk berhadapan dengan PRK terbaharu itu, seterusnya bakal Perdana Menteri kelapan, Anwar menegaskan bahawa tahap kesihatannya semakin baik.

    “Saya tak ada masalah kesihatan kerana (niat) untuk berkhidmat kepada rakyat. Saya hanya memerlukan rawatan fisioterapi sekali seminggu. Itu tidak akan menjejaskan khidmat bakti saya kepada rakyat,” katanya.

    Semalam, NSTP melaporkan Anwar akan bertanding di Parlimen Port Dickson, dalam usaha PH mengangkat beliau sebagai Perdana Menteri kelapan.

    Pengumuman itu dibuat Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah yang mengosongkan kerusi berkenaan bagi memberi laluan kepada Anwar bertanding PRK pada sidang media khas di Ibu Pejabat PKR di sini, semalam. – BERITA HARIAN

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kongres Bumiputera jelaskan hala tuju kerajaan PH

      Laporan daripada hasil mesyuarat itu telahpun diserahkan kepada perdana menteri. Antara kandungannya mengenai perakuan berhubung ekonomi Bumiputera. Menurut Dr Mahathir, laporan itu hanya untuk tatapan beliau.

      perdana menteri berada di Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur yang dianjurkan Kementerian Hal Ehwal Ekonomi (MEA).

      Para peserta yang hadir terdiri daripada pelbagai bidang kerjaya Bumiputera, bukan saja ekonomi, tetapi juga politik, ahli akademik, malah sasterawan.

      Bukan saja orang Melayu, tetapi Bumiputera Sarawak dan Sabah turut hadir. Mereka juga bukan saja dari kalangan penyokong parti-parti Bumiputera dalam PH, iaitu PKR, PPBM dan Amanah, tetapi juga dari pembangkang serta yang tidak berparti.

      Semasa Kongres Masa Depan Bumiputera, perdana menteri menegaskan kerajaan PH tidak membezakan dasar-dasarnya antara Semenanjung Malaysia dengan Sarawak dan Sabah, umpamanya gaji minimum Sarawak dan Sabah akan serupa dengan apa yang ditetapkan untuk Semenanjung Malaysia.

      Maka, apa yang disebut sebagai Bumiputera tidaklah secara automatik hanya merujuk kepada orang Melayu, tetapi juga suku kaum lain, termasuklah Iban di Sarawak dan Kadazan di Sabah.

      Semasa sesi dialog itu, Dr Mahathir menyebut orang Melayu mesti menjalankan perniagaannya sendiri dan tidak menjual kontrak, tender atau permit untuk mendapat keuntungan secara pintas.

      Kerajaan PH akan meneruskan dasar-dasar yang membantu perniagaan Bumiputera, tetapi ahli perniagaan Bumiputera perlu bersifat amanah apabila memperoleh peluang.

      Mengenai Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang pada awalnya dicadangkan dipecahkan di bawah pelbagai kementerian kerana ia terlalu besar.

      Perdana menteri berkata, kerajaan kini berhasrat mengekalkannya sebagai satu agensi, tetapi ia akan diletakkan di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar. Asalnya, Mara adalah Lembaga Pembangunan Industri Desa atau Rida.

      usaha untuk membantu Bumiputera akan diteruskan, tetapi bezanya dengan kerajaan dahulu ialah kali ini ia hendak dipastikan tidak berlaku ketirisan, penyelewengan dan juga perniagaan Ali Baba.

      Beliau memberi contoh ketika banyak tanah dibina bangunan-bangunan tinggi, tempat bagi golongan peniaga kecil hendak berniaga semakin berkurangan.

      Azmin akan menterjemahkan resolusi kongres itu untuk pelaksanaan kementeriannya. Beliau menyebut kemunculan Bumiputera baru, tetapi cabaran besar adalah pelaksanaannya apabila kerajaan memperkenalkan program berkaitan kelak.

      Delete
    2. TOKONG SUCI PAN


      Gugur kes Guan Eng, wujud persepsi negatif
      RIDAUDDIN DAUD 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.2K
      Lim Guan Eng
      Lim Guan Eng - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Pengguguran kes rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng akan membawa kepada wujudnya pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Pengamal undang-undang, Adnan Seman berkata, jika Guan Eng mahu membersihkan namanya, pendakwaan sepatutnya diteruskan dan biar mahkamah menentukan keputusannya.


      Menurutnya, dengan menggugurkan kes tersebut, ia menafikan hak mahkamah untuk mengadili kes itu malah rakyat juga tidak dapat mengikuti perkembangan kes berkenaan yang melibatkan integriti seorang menteri.

      “Persepsi itu (Guan Eng) bersalah boleh wujud kalau pendakwaan diteruskan (keputusannya Guan Eng bersalah. Kemungkina salah satu cara nak selamatkan adalah gugurkan kes.

      “Mungkin perkara ini akan timbulkan persepsi dalam kalangan masyarakat. Kalau nak bersihkan nama beliau, sepatutnya pendakwaan itu diteruskan sehingga perbicaraan selesai.

      “Keadilan itu bukan sahaja kepada Guan Eng tetapi juga kepada rakyat yang mahu lihat sistem keadilan yang telus tanpa ada sebarang campur tangan politik,” katanya kepada Sinar Harian.

      [ARTIKEL BERKAITAN: SPRM terkejut, Guan Eng enggan ulas]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kes Guan Eng: Senator gesa Peguam Negara beri penjelasan]

      Tambahnya, pengguguran kes itu juga dianggap satu penghinaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang sebelum ini telah melengkapkan kertas siasatan bagi kes tersebut.

      “Sudah pasti pendakwaan yang dibuat sebelum ini setelah mengambil kira bukti dan siasatan daripada SPRM. Dengan pengguguran pendakwaan daripada Peguam Negara, ia sebenaranya satu penghinaan kepada SPRM.

      “Sebab itu mereka amat terkejut dengan keputusan ini. Kita kena hentikan pendakwaan politik terpilih dan pengguguran kes pendakwaan secara terpilih seperti ini,” ujarnya.

      Tegasnya lagi, tindakan Peguam Negara, Tommy Thomas menggugurkan kes tersebut akan menimbulkan rasa tidak puas hati apatah lagi pelantikannya sebelum ini juga dipenuhi dengan kontroversi.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Gugur kes Guan Eng, SPRM perlu siasat Peguam Negara]

      “Secara prinsip, Guan Eng perlu buktikan dirinya tidak bersalah dalam mahkamah, bukan dengan gugurkan kes.

      “Jika benar beliau tidak bersalah dan mendakwa itu merupakan dakwaan politik daripada kerajaan terdahulu seperti dikatakan beliau, sepatutnya kes itu diteruskan.

      “Saya pasti dan yakin kalau betul dia tidak bersalah, mahkamah akan buktikan dia tidak bersalah,” ujarnya.

      Delete
  12. TongGeng masih seperti dulu
    Tidak insaf sikit tak malu
    Puak yang benar dia nak palu
    Pengkhianat negara dia sebulu!

    Wahai TongGeng penjilat dajjal
    Masuk sini teruk ditunjal
    Sampai bila nak sokong terejal
    Bila kamu nak sampai ajal?

    Kiri,kanan depan, belakang
    Kamu putar bohong tak lekang
    Memang kamu jenis belukang
    Bila kamu nak terjun longkang?

    Otak ada tak dapat fikir
    Jahat disanjung baik disingkir
    Di alam fantasi kamu ni fakir
    Perkara benar kamu dah mungkir!

    Jahat setegar iblis dan syaitan
    Orang yg khianat diarak ke depan
    Dari kecil ibu tak rotan
    Akal nipis umpama papan!

    Wahai TongGeng pooojaan Bijan
    Menjilat klepto dikencing lenjan
    Dilanda ribut,ditimpa hujan
    Takde dedak boleh ke tahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Dah tentu kau dah terbaca berita di bawah ni. Agak2nya lah...mampu ke PKR memberi jawapan yang metakinkan seluruh rakyat Msia kepada persoaaln2 tersebut haah ????

      Zuhdi Tuntut PKR Jawab 15 Persoalan

      Saya menerima dan memperolehi maklumat-maklumat dari pelbagai sumber tentang Konsensus Nasional dan Kajang Move ini, justeru saya memohon kepada pihak-pihak yang berkaitan untuk menjelaskan ketidakpastian berikut:

      1. Benarkah seawal beberapa hari lepas PRU13, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menggerakkan satu langkah untuk mewujudkan satu kerajaan ‘Konsensus Nasional’ dengan BN yang dipimpin oleh Datuk Seri Mohammad Najib Tun Razak. Pencapaian buruk BN di bawah Najib, telah menyebabkan dia berkemungkinan berhadapan dengan desakan-desakan dari dalam Umno sendiri supaya beliau melepaskan jawatan sepertimana yang berlaku kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi. Benarkah setelah melihat kepada situasi tersebut, Anwar telah mengambil inisiatif mengusahakan perkara ini?

      2. Benarkah Jusuf Kalla (sekarang Timbalan Presiden Indonesia) telah menjadi mediator antara Anwar dan Najib untuk menjayakan langkah ‘Konsensus Nasional’ ini, dan beliau telah datang beberapa kali ke Malaysia untuk tujuan tersebut?

      3. Benarkah halangan kepada langkah ‘Konsensus Nasional’ ini di dalam PR adalah Pas, yang tidak mahu usaha ini dilakukan kerana akan mengkhianati kepercayaan majoriti rakyat Malaysia (berdasarkan undi popular) terhadap PR?

      4. Benarkah satu usaha berterusan telah dilakukan untuk memujuk Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersetuju dengan Konsensus Nasional, setelah beliau dengan tegas menolaknya?

      5. Benarkah Abdul Hadi telah diekori sampai ke London untuk dipertemukan dengan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (Naib Presiden Umno) dengan perantaraan Datuk Saifuddin Nasution, agar mempersetujui Konsensus Nasional ini?

      6. Benarkah halangan utama kepada langkah ‘Konsensus Nasional’ ini di dalam Umno ialah Tun Dr Mahathir Mohammad sendiri yang melihat langkah ini cuba memberi talian hayat kepada Anwar?

      7. Benarkah perlantikan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, peguam kanan terkemuka, mengendali kes liwat Saiful Bukhari adalah antara usaha yang ‘luar biasa’ untuk mensabitkan Anwar dan sekali gus menggagalkan langkah ‘Konsensus Nasional’ ini?

      8. Benarkah Anwar telah menandatangani secara sebelah pihak satu dokumen yang memberikan butiran lanjut tentang pembentukan kerajaan ‘Konsensus Nasional’ ini?

      9. Benarkah di dalam dokumen itu terkandung tawaran Anwar untuk mengembalikan Selangor kepada BN, dan beliau mendapat jawatan Timbalan Perdana Menteri 2 dan beberapa lagi jawatan kabinet?

      10. Benarkah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor yang diamanahkan sekarang, merupakan halangan utama kepada pelaksanaan kandungan dokumen ini khususnya yang berkaitan dengan Negeri Selangor?

      11. Benarkah Kajang Move ini adalah langkah susulan untuk menjayakan Konsensus Nasional dengan menaikkan Anwar sebagai Menteri Besar Selangor yang baru seterusnya merealisasikan kandungan dokumen itu?

      Delete
    2. 12. Benarkah kandungan kenyataan Rafizi Ramli di bawah ini tentang ‘Kajang Move’ secara tersirat menggambarkan hubung kait antara ‘Kajang Move’ dan ‘Konsensus Nasional’?

      13. Benarkah ‘Konsensus Nasional’ ini tergencat apabila Anwar disabitkan kes meliwat Saiful Bukhari oleh Mahkamah Rayuan beberapa hari sebelum penamaan calon PRK Kajang (Kajang Move), yang menyebabkan Anwar tidak layak menjadi calon?

      14. Benarkah langkah ‘Konsensus Nasional’ tidak lagi berbangkit setelah kegagalan Kajang Move ini, walaupun Pas kemudiannya telah memberi persetujuan awal terhadap ‘Konsensus Nasional’ yang diusahakan Anwar dengan syarat dijelaskan apakah butir-butir permuakatan yang diusulkan oleh Najib?

      15. Benarkah setelah kemenangan Jusuf Kalla baru-baru ini, ada usaha-usaha untuk menghidupkan semula ‘Konsensus Nasional’, ditambah dengan perbicaraan kes liwat Anwar di Mahkamah Persekutuan yang semakin hampir?

      Saya memohon pihak-pihak berkaitan untuk memberikan jawapan-jawapan kepada perkara ini, supaya saya boleh membantu menjelaskan ketidakpastian yang ditimbulkan oleh kalangan rakyat yang bertanya.

      Dr Mohd Zuhdi Marzuki
      Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan Pas Pusat

      Kalau PKR tak boleh jawab, kau pun boleh lah cuba2 nasib untuk menjawabnya...boleh kaaan ???

      Delete

    3. Hahaha hohoho hihih - No, Jho Low’s not responsible for Umno’s downfall

      Veteran Umno politician Rahim Thamby Chik recently blamed Jho Low for the losses suffered by Umno and Barisan Nasional in the 14th general election.

      In a Facebook post, he said Jho Low had ended the career of “a very popular prime minister” and terminated 60 years of Umno rule in Malaysia. Rahim also said Jho Low had tarnished Malaysia’s reputation, causing the international community to refer to it as a “super corrupt country”.

      Jho Low is not the cause of Najib and Umno’s fall from power. The party and its members are responsible. They were in denial, and were so busy enriching themselves and enjoying the power they wielded that they refused to listen to the public.

      Umno corrupted the minds of the Malays with its ideology which made them feel extra special and rewarded them with money, power and special privileges to the extent that they lost the ability to be fully functioning Malaysians.

      Delete
    4. NASIB BAIK ADA PENYAMUN TOLONG TEGUR PEROMPAK


      Najib rasa Guan Eng tak akan umum peruntukan untuk tahfiz dalam bajet
      By Khairil Ashraf - August 30, 2018
      Share


      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak rasa Menteri Kewangan Lim Guan Eng tidak akan mengumumkan peruntukan untuk institusi tahfiz dalan Bajet 2019.

      Bekas perdana menteri berkata, kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak mungkin akan menyambung langkah Barisan Nasional (BN) menyediakan peruntukan untuk institusi tahfiz yang dilaksanakan sejak 2016.

      “Sudah tentu dari segi peruntukan dana yang diperlukan, saya tak percaya akan disambung oleh mereka,” katanya pada sidang media selepas Majlis Tahlil dan Solat Hajat Sempena Ulangtahun Kemerdekaan ke-61 di Maahad Tahfiz Darul Quran Ittifiqiyah malam tadi.

      Kementerian Kewangan mengalu-alukan orang ramai menyumbang cadangan bagi proses penyediaan belanjawan 2019 yang akan dibentang di Parlimen 2 November depan.

      Najib mendakwa mungkin terdapat saki baki peruntukan untuk institusi tahfiz yang diumumkan sebelum ini tidak disambung oleh kerajaan PH.


      “Setakat ini, yang mana dah laksana sebelum 9 Mei tu dah laksanalah, tapi kalau ada saki baki itu mungkin tak disambung,” katanya.

      Beliau tidak pasti jumlah peruntukan yang tidak diberikan itu.

      Sementara itu, mengenai cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang akan mula berkuat kuasa pada 1 September ini, Najib berkata, rakyat akan menanggung kenaikan yang besar.

      “Ada sesetengah barang impak dia ‘double’. Maknanya 10% barang tapi servis perkhidmatan lori, penghantaran pun naik 6% jadi akhirnya rakyat akan tanggung kenaikan yang agak besar,” katanya.

      Najib memberikan contoh harga tayar juga akan naik.

      “Tayar sebiji anggaran RM400-RM500 jadi kalau (cukai jualan) 10% maknanya dan RM50 dan pasang pula kena (cukai perkhidmatan) 6%.

      “Kalau 4 biji tayar berapa? Ini semua akan bawa kepada tekanan pada harga,” katanya.

      Najib berkata, selain itu kejatuhan nilai matawang negara akan beri impak pada harga barang.

      “Sebab matawang kita dah RM4.13 sen. Sebelum pilihan raya RM3.85 sen. Ada orang kata kalau Najib ada ringgit akan turun..sekarang Najib tak ada itu masing-masing jawab,” katanya.

      Najib turut mengulas rampasan AS$6.3 juta dalam siasatan terhadap bekas ketua pengarah Organisasi Risikan Luar Malaysia (MEIO), Datuk Hasanah Abdul Hamid.

      “Saya tak boleh nak komen, saya tak tahu, kena tanya SPRM,” katanya.

      Delete
  13. Rakyat Msia , khususnya ahli2 akar umbi PKR tersangat2 respek pada Tian Chua kerana ternyata dia berani bersuara untuk mendedahkan geng2 kongsi gelap yang kini mendominasi kepimpinan tertinggi PKR. Dah tentu dalang besarnya ialah Pizi dan di bawah arahan DSAI beb !!!!

    Biro Politik PKR Tidak Bincang Langkah Kosongkan Kerusi Parlimen Port Dickson – Tian Chua

    September 14

    “SAYA hadir mesyuarat Biro Politik PKR tapi tak ada bincang pengosongan kerusi Port Dickson,” kata Naib Presiden PKR, Tian Chua.

    Beliau mendakwa tidak pernah dimaklumkan berhubung keputusan parti mengosongkan kerusi Port Dickson bagi memberi laluan kepada Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim diangkat sebagai Perdana Menteri kelapan.

    Malah, beliau yang turut menghadiri mesyuarat biro politik PKR pada malam Selasa lalu berkata, tiada seorang pun di dalam biro terbabit boleh mengesahkan secara tepat keputusan berkenaan telah dicapai pada malam berkenaan.

    “Satu-satunya perkara yang Saifuddin (Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail) berkata semasa mesyuarat adalah kerusi (yang akan dikosongkan) telah diputuskan akan diadakan sidang media keesokan harinya (Rabu).

    “Kemudian (seperti diumumkan pada sidang media) barulah jelas ini (kerusi Port Dickson yang dkosongkan) telah dibincangkan lebih awal,” katanya ketika dihubungi NSTP di sini semalam.

    Saifuddin semalam berkata, keputusan mengosongkan kerusi itu dalam usaha Pakatan Harapan (PH) mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri Ke-8 telah diputuskan melalui biro politik PKR yang turut dianggotai Ketua Wanitanya, Zuraida Kamaruddin dan Tian Chua.

    Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) itu berkata, kedua-dua rakannya itu adalah anggota biro terbabit yang telah membincangkan pelbagai isu dalam parti termasuk proses pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

    Ditanya apakah Zuraida dan Chua hadir dalam mesyuarat biro politik setiap kali diadakan, Saifuddin berkata persoalan itu perlu diajukan kepada kedua-dua rakannya itu.

    Ahli Parlimen Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah kelmarin mengumumkan mengosongkan kerusi yang disandangnya untuk ditandingi Anwar.

    Mengulas lanjut Chua berkata, keputusan memilih Port Dickson itu ‘dimanfaatkan’ Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli, dalam usaha untuk kempen pemilihannya.

    Beliau turut mendakwa Rafizi adalah individu yang menyerahkan surat peletakan jawatan Danyal sebagai Ahli Parlimen kepada Speaker Dewan Rakyat kelmarin.

    “Dia yang telah menyerahkan surat itu kepada Speaker pada kira-kira jam 10 pagi semalam. Tidak bolehkah Danyal sendiri yang menyerahkan surat itu?

    “Adakah Rafizi bimbang Danyal mungkin akan mendedahkan beberapa ‘rahsia’ jika dia didesak oleh Speaker?” katanya.

    Sementara itu usaha untuk mendapatkan komen Zuraida yang kini menghadiri simposium di Bali, Indonesia atas kapasitinya sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan tidak berhasil. – HMetro

    Nampak sangat si Pizi ni dah tak tertahan lagi nakkan jawatan dan pangkat dalam kerajaan. Jangan lah terlalu ghairah sangat pizi...orang bukannya sukakan kau pun..beribu2 kali ganda baiknya Azmin dari kau tu !!!

    ReplyDelete
    Replies

    1. Corruption: Are we angry enough to act?

      I don’t know about you, but I’m really sick and tired of the constant reports about how some public official made off with billions of ringgit in public funds, or reaped a fortune selling off our natural resources to cronies, or made their family members millionaires by giving them the right to scam migrant workers.

      Pervasive culture of corruption

      Let’s face it: our nation is corrupt – utterly, hopelessly corrupt. The culture of corruption, impunity and greed is so pervasive that it touches almost every aspect of life.

      It is a staggering fact that each year, billions upon billions of public funds – our money – are stolen by corrupt politicians and civil servants. A recent Transparency International-Malaysia report, for example, noted that we, the people of Malaysia, lost RM46.9 billion in 2017 due to corruption within the public sector; an amount higher than all the GST collected that year.

      Year after year, Malaysia is singled out for mention internationally for illicit financial outflows. Last year, Malaysia even earned the dubious distinction of having the highest illicit financial outflow per capita in the world. And all we do is make a few sanctimonious speeches about how committed we are to tackling corruption.

      When are we going to get angry enough?

      When are we going to get angry enough with this brazen wholesale theft of our money to do something about it, to demand that our politicians and our justice system bring to book these thieves – no excuses, no compromises and no mercy?

      We’ve been fooling ourselves that there is even a modest effort going on to slay the demon of corruption. The fact is, we’ve long since lost the war on corruption despite the occasional headlines of some major arrest. Even when there’s an arrest, there’s no guarantee that the culprits will go to jail. Remember the RM12 billion PKFZ scandal? Remember the RM250 million “Cowgate” scandal?

      Vast sums of public money disappear and no one is held responsible – scandals without culprits, crimes without criminals.

      Kali ini kta hantam si korap Najib betul2, Beb. Dia dan mak badak tentu masuk penjara 10-20 tahun. 7 tuduhan mahkamah ke atas Najib bagi SRC nternational saja. Kot berbelas tuduhan bagi jenayah 1MDB dia.

      Delete
    2. DAP tetap mahu kerajaan Perak lulus hak milik tanah 999 tahun



      DAP Perak tetap mahukan kerajaan negeri memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru seperti yang dijanjikan dalam manifesto Pakatan Harapan ketika pilihan raya umum lalu.

      Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming berkata kuasa untuk meminda perkara hal ehwal tanah berada bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan bukan tertakluk kepada Majlis Tanah Negara (MTN).

      “Saya merasakan ia tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan di mana tanah-tanah adalah bidang kuasa kerajaan negeri dan Majlis Tanah Negara hanya memberikan nasihat, itu sahaja,” katanya selepas merasmikan majlis jualan amal membabitkan penyertaan 5 sekolah rendah dan menengah Cina dalam Teluk Intan di Sekolah Menengah (SM) Persendirian San Min hari ini.

      Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu dalam ucapan penggulungan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) baru-baru ini berkata kerajaan negeri tidak boleh memberikan status hak milik 999 tahun atau hak milik kekal kepada kampung-kampung baru kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

      Faizal berkata semakan dengan Majlis Tanah Negara (MTN) iaitu Dasar Spesifik Mengenai Pemegangan Tanah Bagi Kawasan Kampung-Kampung Baru memutuskan tempoh pajakan atau “leasehold” bagi kampung baru dinaikkan daripada 30 tahun kepada 60 tahun.

      Menteri besar menjelaskan mesyuarat MTN Ke-53 pada 25 April 1997 menetapkan tempoh pajakan bagi kampung baru hendaklah sekurang-kurangnya 60 tahun tetapi tidak melebihi 99 tahun.

      Dalam pada itu, Nga berkata hak milik 999 tahun bukan isu kerana pihaknya akan memberikan hak milik itu kepada semua bangsa melibatkan kampung tersusun, penempatan kaum India dan kampung baru.

      “Saya ingin tekankan apabila kita berikan hak milik kekal, kita bagi kepada semua bangsa dan ini perlu ditegaskan…Jangan salah faham, ini bukan tanah baharu, ini adalah lot kediaman yang didiami oleh penduduk sebelum kemerdekaan sejak 1948 iaitu waktu darurat, sudah wujudnya kampung baru.

      “Itu rumah mereka, takkan kita hendak rampas rumah rakyat? Cuma saya minta berikan hak milik, hak milik sememangnya ada, cuma dilanjutkan tempoh pajakan maka tak jadi isu,” katanya.

      Nga berkata pihaknya tidak meletakkan tekanan terhadap Faizal namun perkara itu ada dalam manifesto dan Pakatan Harapan komited untuk melaksanakan semua janji-janji itu.

      : Kalau manifesto berkaitan dengan bukan Islam bukan main lagi mereka usaha untuk tunai....

      Delete
  14. Fan Tat...Tentu kau setuju bahawa Pihak kerajaan tidak sepatutnya melayani tuntutan-tuntutan untuk mengiktiraf golongan LGBT dengan desakan untuk menghapuskan Seksyen 377A di bawah Akta 574 kerana ia akan menyebabkan timbulnya keresahan, bahkan akan muncul kemarahan lebih mendalam yang akan merosakkan keharmonian masyarakat di negara ini, demikian tegas Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

    Justeru itu, beliau berkata tuntutan-tuntutan seperti ini tidak wajar dilayan di mana kini sudah ada gerakan yang cukup terancang yang datang daripada luar negara, cuba untuk membawa mesej-mesej yang mengelirukan kepada rakyat dalam usaha mereka untuk merealisasikan pengiktirafan ini.

    “Sebab itu, gerakan-gerakan terancang seperti ini bukan mudah untuk ditangani melainkan dengan adanya usaha yang bersungguh-sungguh oleh pihak kerajaan, disokong oleh pihak-pihak NGO dan masyarakat umum untuk ditangani.

    “Saya melihat, sekiranya hal-hal seperti ini tidak dipedulikan perkembangan, ia akan menyebabkan timbulnya kemarahan masyarakat yang boleh menjadi petaka kepada negara ini.

    “Jika inilah yang menjadi titik perjuangan segelintir pihak untuk mengiktiraf LGBT ini dengan erti kata kebebasan sepertimana di Barat, maka kelak akan bangkit masyarakat majoriti yang akan memperlihatkan kemarahan dan penentangan mereka terhadap perkara ini,” jelasnya.

    Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel di dalam program diskusi U3.0 bersama Datuk Dr. Azizan sebagai moderator yang bersiaran langsung melalui medium facebook rasmi UMNO Online yang membawa tajuk ‘LGBT’ Rabu malam.

    Jamil Khir seterusnya menasihati umat Islam agar jangan terperangkap di antara perjuangan hak asasi yang menuntut hak-hak LGBT dan di dalam pada masa yang sama, umat Islam itu sendiri kehilangan panduan dalam konteks syarak.

    “Adalah terlalu naif sekiranya untuk kita menafsirkan konsep Malaysia Baru di mana kita menafsirkan kebebasan itu dalam konteks kebebasan untuk melakukan apa saja yang menyebabkan kita akan tergelincir daripada landasan dan juga hilang pedoman di dalam kehidupan.

    “Dalam konteks negara kita Malaysia, kita telah meletakkan hak-hak masing-masing untuk bekerja, untuk bergaul dan sebagainya. Cuma ada segelintir perbincangan yang remeh atau agak sulit yang tidak perlu diangkat secara terbuka”, ujarnya.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu LGBT ini jelasnya bukan tidak ada perbincangan, sudah ada tetapi ianya dijalankan dalam keadaan harmoni dan tertutup dan bukannya secara terbuka di kalangan masyarakat di negara ini.

      Tambahnya, ketika beliau menjadi Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal agama Islam, sememangnya telah wujud usaha dakwah untuk mendekati golongan LGBT beragama Islam bertujuan untuk membimbing dan memberi kaunseling agar mereka mampu untuk kembali ke pangkal jalan.

      “Dulu, agensi agama seperti JAKIM mempunyai satu cabang khas yang cuba menyelami kehidupan LGBT ini sehingga ada petugas yang dihantar belajar mengambil PHd di dalam perkara ini. Ini supaya kita mempunyai lebih mekanisme yang tersusun untuk membantu golongan seperti ini.

      “Kita juga bekerjasama dengan NGO-NGO yang mempunyai kepakaran dalam bidang kaunseling untuk kita sama-sama membantu mengatasi isu ini, tetapi ianya dilakukan secara tertutup kerana kita mahu menjaga maruah kelompok-kelompok seperti ini, maruah keluarga serta fitnah di mata masyarakat,” jelasnya.

      Bagaimanapun apabila kerajaan melalui Menteri Agamanya mengangkat isu LGBT ini secara terbuka kepada pengetahuan rakyat secara umum, ia telah menimbulkan gelombang yang amat negatif kerana masyarakat Malaysia, khususnya umat Islam belum bersedia untuk menerima perkara seperti diiktiraf secara terbuka, kata Jamil.

      “Akhirnya perbincangan itu tidak selesai kerana ia mula menarik perhatian rakyat serta membuka ruang untuk rakyat memberikan komen serta kritikan yang pelbagai di dalam media sosial. Sedangkan golongan LGBT ini, kita perlu menarik mereka untuk kembali ke pangkal jalan di mana ada ruang dakwah yang cukup baik jika kita bijak menggunakan ruang tersebut,” tegasnya.

      Fan Tat...secara jujurnya..nak tanya lah. kau sokong tak gerakan LGBT yang semkin berkembang subur di Msia ni ???

      Delete

    2. Saya ha nya suka mengata KEPALA BAPAK NAJIB.

      The four-letter word that politicians love

      I notice that the four letter word is being used frequently in this election, not just on social media but also in the mainstream media and at ceramahs. As campaigning for the 14th general election enters the last leg, it’s likely that usage of the four-letter word will increase.

      Many ministers have used it in recent weeks, as has Najib Razak.

      The prime minister has used the four-letter word against the opposition numerous times, especially in commenting on the utterances of some politicians. For instance, he used it on May 1 in a Tweet.

      Pakatan Harapan chairman Dr Mahathir Mohamad has also used it in recent days.

      It may not be an exaggeration to say the word has become the darling of politicians and others.

      The four-letter word used to pop up before every now and then, but never with the frequency it is used today. Within a year or two, it has gained immense worldwide currency.

      And we have to credit, or blame, whichever way you choose to see it, US President Donald Trump for it. Trump popularised the term “fake news”and in doing so gave “fake” a filip.

      So much so the Collins dictionary, in 2017, named “Fake news” its word of the year, saying use of the term had increased by 365% since 2016. According to Collins, “fake news” is a noun meaning “false, often sensational, information disseminated under the guise of news reporting”.

      Nate' nih bikin kita suspense nak tahukan apa the four letter word is. Rupa2 nya "Fake".

      Tapi the word "F.ck" pun tepat bila di gunakan pada masa2 nya. Kapada Al Jibo dan mak badak.

      Delete
    3. Itu belum lagi berapa banyak duit untuk kempen melobi dalam DAP sehingga DAP sanggup menerima Mahathir. Dalam isu ini mengikut maklumat hanya parti Amanah sahaja yang mudah berkira, beri aje duit terus terima tanpa soal.

      Cuba bayangkan 222 kerusi parlimendan 505 kerusi DUN yang mana bahan kempennya ditukarkan kepada logo PKR pada saat akhir yang difahamkan semuanya sebelum ini tersedia untuk PRU dengan logo masing-masing. Berapa kosnya? Semuanya Mahathir boleh selesaikan kerana bagi Mahathir "MONEY IS KING".

      Tapi Mahathir cerdik dia buat tahi tapiNajib yang terpalit. "Money Is King" dilemparkan kepada Najib sebagaimana dia lemparkan tuduhan kepada Najib bahawa Najiblah perompak wang rakyat. Sedangkan sebelum ini 22 tahun dia dalam UMNO memperkayakan anak beranak dan kronik dengan MEROMPAK WANG RAKYAT. Rakyat tertipu sehingga Mahathir menjadi suci dan bersih. Budak-budak lahir selepas zaman reformasi sangat mengaungkan Mahathir kerana mereka baca buku sejarah yang menceritakan kehebatan Mahathir sebagai bapa permodenan Malaysia. Mereka tak tahu Mahathir bapa firaum, Mahazalim dan perosak bangsa dan agama serta perompak wang rakyat.

      Saya tak ulas panjang cukup sekadar itu. Sebelum saya mengakhiri tulisan ini saya ingin imbas bagaimana bekas-bekas Menteri Kewangan Malaysia dalam politik mereka seperti Tengku Razaligh yang banyak menggunakan wang untuk parti Semangat 46, Anwar Ibrahim untuk PKR, Mahathir dengan Bersatu. Daim aje yang tidak terlibat secara serius.

      Mereka semua mempunyai wang yang sangat banyak....
      Mana mereka dapat?K
      Kalau tak merompak hak milik rakyat.
      Rakyat jangan mudah bodoh dan terperdaya dengan kata-kata manis mereka ini.

      Delete
  15. Fan Tat...Di bawah ni ada satu persoalan yang kini sedang menghantui minda rakyat Msia yang waras macam aku ni. tentu kau sebagai cai tegar Ph dan peminat nombor satu menteri kasut hitam ni boleh memberi pencerahan kepada kami semua..booooleh beb ???

    MAZLEE Malik mahu jadi Menteri atau Presiden Universiti Islam Antarabangsa?

    Kalau UIA begitu sentimental kepada beliau, letak jawatan sebagai Menteri dan pegang jawatan Presiden UIA.

    Setakat ini prestasi Mazlee menjadi bahan ketawa orang dan popularatinya TERCOROT berdasarkan kajian Merdeka Center.

    Fan Tat..dah tentu kau pun setuju bahawa setakat ini Mazlee lebih menyusahkan Tun Dr Mahathir Mohamad dari membantu beliau mentadbir negara.

    Macam-macam cerita karut marut kita dengar mengenai Mazlee dan sebahagian daripadanya menggambarkan beliau kebudak-budakan, angkuh dan sombong. Mazlee umpama beruk dapat bunga apabila diberi jawatan Menteri.

    Seharusnya tanggungjawab beliau sebagai Menteri menaikkan imej kerajaan Tun Dr Mahathir dan bukannya menyusahkan.

    Kementerian Pendidikan adalah institusi penting. Di bawah Kementerian ini ada 421,828 guru dan mereka semuanya adalah pengundi berdaftar. Besar juga kuasa yang ada di tangan mereka tu kan !!!.

    Demi kebaikan semua, Mazlee patut dilucutkan jawatan Presiden UIA atau beliau lepaskan jawatan Menteri Pendidikan.

    Kalau lah Maszlee ni bijak seperti yang disangkakan...dah tentu lah dia akan melepaskan jawatan menteri dan terus kekal di UIAM tu...betul tak Fan Tat ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tentu Najib, Umno dan penjilat2 Najib mahu cucuk jarum merenggangkan Tun M dan Anwar, tapi Anwar dah nyatakan:

      Anwar: I am not impatient to become PM

      MELAKA: Datuk Seri Anwar Ibrahim says he has no ulterior motive or is impatient to be the next Prime Minister by contesting the Port Dickson seat, but instead wants to help reform Parliament.

      The PKR president said, "My relationship with Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohammad is amicable and I didn't harbour any adverse notion when I decided to contest in a by-election."

      Anwar said he had already expressed his intention to contest two weeks ago.

      "My aim is to make an inroad into Parliament and help my junior peers in drafting policies and legal frameworks for the benefit of the people," he said when addressing party members at the Melaka International Trade Center at Ayer Keroh on Thursday

      "Even the incumbent for the Port Dickson parliament constituency, Danyal Balagopal Abdullah, had no qualms in vacating the seat for me

      Delete
    2. Umno kutuk NGO samakan LTTE dengan perjuangan Palestin
      Diterbitkan 27 Jul 2018, 2:06 petang | Dikemaskini 27 Jul 2018, 2:18 petang

      A+ A-
      ULASAN | Umno terkejut dengan kenyataan pertubuhan bukan-kerajaan (NGO) Malaysian Tamillan Today yang menyamakan perjuangan pertubuhan pengganas Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE), dengan perjuangan Palestin.

      Kami mengutuk keras kenyataan presidennya N Shanmugam dan mendesak rakyat Malaysia serta umat Islam menolak pendirian NGO ini.

      Perlu diingat bahawa asas perjuangan LTTE yang diasaskan oleh Vellupillai Prabhakaran pada tahun 1976 ialah bagi menuntut kerajaan Sri Lanka memberi autonomi di wilayah timur laut negara itu, atau sebuah negara merdeka bagi orang Tamil.

      Meskipun mereka mendakwa sudah menduduki wilayah Jaffna dan Batticaloa sejak 20,000 tahun lalu dan adalah rakyat keturunan Tamil Sri Lanka, sebuah negara berdaulat dan merdeka.

      LTTE melancarkan serangan gerila dan membunuh ramai orang awam yang tidak berdosa serta merosakkan harta benda awam dalam memperjuangkan tuntutannya.

      Dalam erti kata lain, mereka mahukan sebuah negara untuk orang Tamil di dalam sebuah negara merdeka, serta menentang kerajaan Sinhala di Colombo.

      Berlainan dengan penduduk Palestin, mereka menerima pendatang Yahudi di bawah Perisytiharan Balfour tahun 1926, dan membenarkan satu penempatan dikhususkan untuk mereka ketika itu.

      Tetapi Yahudi Israel sedikit demi sedikit menjajah tanah nenek-moyang mereka dan melancarkan Perang Enam Hari pada 1967 untuk meluaskan cengkaman mereka ke atas bumi Palestin.

      Dengan rang undang-undang Bumi Yahudi minggu lepas, semua tanah Israel dan wilayah Arab yang didudukinya menjadi hak Yahudi, sekali gus menyekat sebarang tuntutan Palestin dan umat Islam ke atas Baitulmuqaddis atau Jerusalem.

      Rakyat Palestin ditindas di negara sendiri, berlainan dengan LTTE yang ingin membina wilayah sendiri di dalam sebuah negara berdaulat, meskipun mereka sendiri adalah rakyat Sri Lanka. Namun, mereka enggan menjadi warganegara Sri Lanka dan mahukan negara sendiri.

      Hal ini samalah dengan tuntutan keturunan Sikh pimpinan Harchand Singh Longowal, rakyat India yang mahu menuntut penubuhan sebuah negara Khalistan di bumi India, suatu masa dahulu.

      Kaji semula NGO berkenaan

      Janganlah jadikan Palestin sebagai asas untuk menyokong pertubuhan pengganas LTTE. Buatlah kajian sejarah terlebih dahulu.

      Sebagai rakyat Malaysia, ternyata NGO ini boleh menjadi ancaman kepada negara ini. Umno dengan itu mendesak kerajaan mengkaji semula kewujudannya dan menyiasatnya.


      Seperti Gerakan Acheh Merdeka (GAM), Umno tidak pernah menyokong perjuangan mereka untuk menubuhkan negara asing di wilayah Indonesia.

      Jadi, berhati-hatilah apabila mengeluarkan kenyataan. Kita bimbang pendirian sebegini akan mewujudkan suasana tidak baik kepada rakyat dalam negara ini.

      DATUK DR SHAMSUL ANUAR NASARAH ialah Ketua Penerangan Umno.

      Delete
  16. Slip bank tu hilang masa raja arab tu kemas2 rumah dia masa dia hidup dulu. Tak pun masa Arab Saudi kena banjir ari tu, surat tu hanyut dek air, tu yg hilang. Tak pun pasal raja ni terlalu iklas nak menderma kat najib, tu yg dia bawak masuk kubur sekali surat tu, kita ni kalau sedekah kat org, tangan kiri pun tak tau ape yg tangan kanan buat. Sebab tu tak jumpe, untung jadi najib dgn jho low ni. Duit derma melimpah ruah. Takpe, lepas ni kalau ade rezeki, kami tanggung makan minum kat buluh in. Sampai mati pun takpe, bawak la kawan 4 5 orang sekali. Suka benda free kan. Siap uniform lagi. Ingat tu, tanggung makan, minum, pakai, tempat tinggal. Tapi muka2 buku takde la. Bawak geng ko yg kat dlm ni sekali.. Lokman adam pun bawak je lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila mahu mansuh tol jambatan Pulau Pinang
      Diterbitkan 17 Ogs 2018, 6:58 petang | Dikemaskini 17 Ogs 2018, 7:02 petang

      A+ A-

      Umno terus mempersoalkan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan tol Jambatan Pulau Pinang walaupun telah 100 hari mentadbir negara ini.

      Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Nibong Tebal, Mohd Norhiesham Ismail berkata, perkembangan berkenaan menunjukkan seolah-olah HARAPAN mempermainkan perasaan pengundi yang telah menyokong mereka.

      Katanya, janji berkenaan wajar ditunaikan memandangkan bekas Ketua Menteri, Lim Guan Eng begitu bersungguh-sungguh membuat tawaran itu ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke -14 (PRU-14).

      “Guan Eng mahu hapuskan tol selepas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji akan memansuhkan tol bagi penunggang motosikal Jambatan Pulau Pinang sekiranya Barisan Nasional (BN) merampas negeri ini.

      “Tawaran beliau (Guan Eng) ketika itu seperti mahu mencabar apa yang ditawarkan BN, namun selepas menang mereka beri alasan mahu kaji terlebih dahulu menyebabkan ribuan pengguna Jambatan Pulau Pinang tertanya-tanya tentang janji berkenaan,” katanya yang dipetik oleh portal Utusan Malaysia, hari ini.

      Pada April lalu, Najib menjanjikan bayaran tol untuk penunggang motosikal yang menggunakan Jambatan Pulau Pinang akan dimansuhkan jika mereka berjaya menguasai negeri itu pada PRU ke-14.

      Namun Lim yang juga adalah setiausaha agung DAP menawarkan tawaran lebih menarik.


      Katanya, jika Pakatan Harapan (HARAPAN) menjadi kerajaan persekutuan bukan saja tol untuk motosikal dihapuskan, malah untuk semua kenderaan.

      Mengulas lanjut, Norhiesham berkata, sikap berdiam diri Lim menimbulkan pelbagai persepsi antaranya ‘cakap tidak serupa bikin’ dalam kalangan rakyat terhadap pemimpim HARAPAN.

      “Sebelum ini, mereka (kerajaan negeri) pernah berjanji untuk menghapuskan tol Sungai Nyior di Butterworth sekiranya menang pada 2008, namun perkara berkenaan tidak dilaksanakan sehingga hari ini,” katanya.

      Delete
  17. Fan Tat..jom kita baac aap ulasan dari outsyed the Box ni. Rasanya ia sangat2 logik dan tepat pada sasarannya..tak gitu Fan Tat ???

    It has been more than 24 hours since Danyal Balagopal's resignation as the MP for Port Dickson to make way for Brader Anwar to contest the PD Parliamentary seat.

    But so far there has not been any statement from Brader Anwar if he is going to run for the PD seat. Actually there has not been any statement at all.

    So far ALL the reactions about the PD Move have been negative. More negative reports are still coming out.

    The Malay Mail says that after cancer and heart attacks, Brader Anwar is the next biggest cause for By Elections in Malaysia. This is as sarcastic as it gets.

    That Media Statement by PKR's YB Zuraida saying that this PD Move is basically dangkal or stupid has caught everyone by surprise. It clearly shows that PKR is already split. The PKR is cracking up.

    This is actually an internal PKR power struggle between The Cartel (the Azmin Zuraida faction) and the Pamada & Gundik faction (Papa, Mama, daughter and Rafizi faction).

    The UMNO Youth guys have made a really very dangerous suggestion (dangerous for Pakatan Harapan) that the BN should NOT contest Port Dickson and just hand Brader Anwar an automatic win without contest (menang tanpa tanding).

    They say that once Brader Anwar wins the PD seat he will plan toppling Tun Dr Mahathir as Prime Minister. This will then weaken Pakatan Harapan and even cause its break up.

    If BN does not do anything, PAS may still field a candidate against Brader Anwar. There will be a contest.

    There is a high possibility that Brader Anwar will lose the PD By Elections - even against an independent. Firstly the PKR's machinery on the ground is weak just about everywhere.

    PKR itself is split - half the party will not even help campaign for Brader. Instead many of his party people will be out to sabotage him.

    Pakatan Harapan will also not campaign too hard for Brader Anwar. Ha ha ha. Why not invite Pakatan Harapan components to campaign and see what happens? Ha ha.

    There is some other surprise news. The UMNO candidate is going to be some Rahman Reza or something - a former DPP (Public prosecutor) at the AG's Chambers who prosecuted Brader Anwar's sodomy trials. He is going to be UMNO's candidate in PD.

    Brader Anwar was supposed to try for the Sungei Petani Parliamentary seat in Kedah. But feedback from the ground was that PAS would be able to draw a lot of Malay votes.

    But the bigger surprise is that the Chinese in Sungei Petani DO NOT WANT to vote for Brader Anwar. The Chinese people do not want Brader Anwar to "kacau" Tun Dr Mahathir as Prime Minister - not for a long time.

    So better keep Brader Anwar out of Parliament. The Chinese are always a step ahead too.

    If the Chinese in Port Dickson think in the same way, then Brader Anwar is going to lose Port Dickson. The consequences for Brader Anwar losing in Port Dickson will be too disastrous for him. It will be the end of Brader Anwar's career.

    Azmin will completely take over PKR.

    From all the feedback coming out now, so far this PD Move has already become a dangkal move. It is a really stupid mistake - one that Brader Anwar will truly regret.

    Looking at all his options, the best option now will be for Brader Anwar to NOT CONTEST in PD. Just do not put your name on the ballot.

    Yes that will cause an uproar. You will look even more stupid - for a while. But that is already a given and fully discounted by your supporters.

    Plus, after a few weeks, all your unthinking supporters would have forgotten everything anyway. If they can forgive and forget Mee Goreng 1 and 2, ayam kampong 1, 2, 3, 4 etc I am sure they will forget this little PD Move as well.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KASI HANTAM SAMA DIA -

      High Court: New charges against Najib to be merged with previous bribery, CBT charges

      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak's three new charges of money laundering will be merged with his other charges of bribery and breach of trust, linked to the 1Malaysia Development Berhad (1MDB) scandal.

      The former prime minister on Wednesday (Aug 8) was slapped with fresh charges of receiving RM27mil, RM5mil and RM10mil, which were obtained from illegal activities, into his bank account in three separate transactions.

      The first and second offences were allegedly committed at AmIslamic Bank at Jalan Raja Chulan on Dec 26, 2014 while the third offence was allegedly committed at the same place on Feb 10, 2015.

      The charges are related to the RM42mil allegedly deposited into Najib's personal bank accounts from SRC International Sdn Bhd, a subsidiary of 1MDB placed under the jurisdiction of the Finance Ministry in 2012.

      The case was earlier heard before Sessions Court judge Azura Alwi, who allowed the prosecution's application to transfer the case to the High Court.

      The prosecution team, led by Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, applied to have it heard together with the previous charges before another High Court.

      The defence, led by Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, agreed that the move was sensible, saying these charges are subsidiary to the earlier predicated offences.

      High Court judge Justice Azman Abdullah allowed the case to be moved to a different High Court where they would be heard together, and matters like bail and case management would also be set.

      Najib had previously claimed trial to three other charges of criminal breach of trust (CBT) for misappropriating funds through various banks here on three occasions between Dec 24, 2014 and March 2, 2015; amounting to RM27mil, RM5mil and RM10mil.

      The charges read that breach was done in his capacity as Prime Minister, Finance Minister and Advisor Emeritus of SRC International, in which he was entrusted with RM4bil.

      He faces a fourth charge of receiving an RM42mil bribe as inducement to come to a decision on behalf of the Malaysian Government to provide a sovereign guarantee for a loan of RM4bil from the KWAP to SRC International.
      Related stories:

      Najib arrives at Kuala Lumpur Courts Complex to face fresh charges

      Najib charged with three counts under Anti-Money Laundering Act

      Delete
    2. hahaha gng najib ..ko ingat anwar tu pemimpin kecil2 ank ke..sekalipun pkr berpecah dua penyokong2nya luar pkrmasih ramai lg kt luar sana..
      Aku tk fikir PH akn memboikot atau kurang membantu kempen pkr kt PD nti kerana tindakan itu sendiri akn melemahkan PH mlh mnkin menjadi batu nesan kpd kerajaan harapan sendiri. Ini kerana tindakan itu akn dilihat sbg menikam pkr dan Anwar dri blkg..so imagine the consequences

      Delete
    3. Ya, DS Najib mungkin ada ambil sedikit pendapatan negara ini untuk pelaburan 1MDB dan sebagainya, tapi aku tak nak komen panjang sebab kes masih dalam siasatan, maka biarlah mahkamah yang menentukannya. Walaupun begitu, negara kita masih mampu untuk meneruskan pelbagai projek pembangunan, memberi pelbagai bantuan dan membayar pinjaman.

      Namun apabila cukai GST dimansuhkan dan digantikan pula dengan SST, pendapatan kerajaan pasti akan berkurang dengan banyak. Ditambah pula dengan pemberian semula subsidi kepada petrol, menyebabkan peruntukan kerajaan semakin banyak digunakan untuk subsidi. Maka nak tak nak terpaksalah berjimat cemat, potong perbelanjaan itu ini untuk menampung perbelanjaan dan membayar hutang yang banyak.

      Analoginya lebih kurang sama seperti yang aku pernah terangkan dalam artikel "Kelas mengenai ekonomi dan hutang negara" ini;
      Ada seseorang yang bergaji RM20,000 sebulan, mahu membuat pinjaman rumah yang bernilai RM1 juta. Setelah bank mempertimbangkan tahap pendapatan bulanannya, bank pun meluluskan pinjamannya kerana merasakan orang itu mampu untuk membayar ansuran pinjamannya yang berjumlah RM5,000 setiap bulan.

      Namun pada suatu hari, orang ini memberi rumahnya kepada kawannya yang bergaji RM7,000 sebulan, dan kawannya itu perlu sambung bayar pinjaman rumah tersebut yang berjumlah RM5,000 setiap bulan. Dengan gajinya yang sebanyak RM7,000 itu, dia memang masih mampu untuk membayar jumlah ansuran tersebut, namun terpaksa berjimat cermat dengan begitu drastik sekali semata-mata untuk membayar hutang rumah agar tidak mengalami krisis kewangan.

      Namun ia pasti tidak menjadi masalah, jika orang itu mampu untuk meningkatkan pendapatannya sama atau lebih dari pemilik asal rumah tersebut.

      Sebab itu mahu tidak mahu, kerajaan hari ini perlu mencari cara dan jalan untuk meningkatkan pendapatan negara, kalau tidak lebih pun dari dulu, tapi sekurang-kurangnya sama seperti dahulu, agar bukan sahaja hutang negara dapat dibayar tanpa perlu terlalu berjimat cermat, memotong kos bajet, membatalkan pelbagai program dan projek, malah dapat melunaskan janji-janji pilihanraya serta memulihkan semula ekonomi rakyat.

      Sekarang ini rakyat nak berbelanja pun dah sangat berkira-kira, sebab ada yang sudah hilang pekerjaan, ada yang tiada kenaikan gaji, ada yang tidak mendapat bonus. Apabila kuasa berbelanja kurang, maka kuranglah aliran wang, perlahanlah pergerakan ekonomi rakyat.

      Orang kurang membeli, peniaga kurang mendapat untung, pemborong pun takde untung banyak, pengilang pun tak mungkin mengalami kerugian. Bila dah kurang keuntungan dan rugi, mereka nak naikkan gaji dan bagi bonus kepada pekerja pun susah, malah mungkin terpaksa buang pekerja untuk jimatkan kos operasi, silap-silap ada syarikat yang bungkus terus.

      Tapi jika pendapatan rakyat pun semakin banyak, terutama kakitangan kerajaan yang mempunyai kuasa membeli yang besar, dari peniaga, pemborong, pengilang, semua akan dapat untung lebih. Bila dah banyak untung, baru pekerja mereka pun boleh dinaikkan gaji dan diberi bonus yang banyak, produk yang lebih baik pun lebih banyak dapat diciptakan.

      Kerajaan boleh korbankan ahli politik dan bekas pemimpin dahulu, tapi jangan sesekali korbankan ekonomi rakyat. Kerosakan telah berlaku, tapi ia masih boleh dan sempat untuk dipulihkan. Kerajaan perlu buatlah apa-apa pun untuk meningkatkan pendapatan negara, tapi pastikan pendapatan rakyat dan bantuan kepada rakyat turut meningkat.

      Jika tidak, amat mustahil untuk mengembalikan sokongan dan kepercayaan rakyat pada kerajaan hari ini.

      Sumber : BUASIR OTAK


      : Setakat ini yang rakyat gemberita BN jatuh aje, selain itu semuanya kena kencing sahaja...

      Delete
  18. Fan Tat dan Smart Romen..dua cai sejoli. Ini ada satu lagi ulaasn dari OSTB berkaitan Bang Non yang bakal bertanding kat PD. Mohon kau baca dan hadamkan betul2 aap yang diulaskannya tu..baru lah cerah mida korang yang dah semakin kelabu asap tu beb !!!

    ABAI (ASAL BUKAN ANWAR IBRAHIM) KICKS OFF

    ABAI also means Anything But Anwar Ibrahim.

    Neat.

    The messages have been flying since Danyal Balagopal's announcement over his resignation as the MP for PD.

    Firstly I received the following "petition" against Brader Anwar. It has gone viral.
    I do not know the source but it is most likely from inside PKR.


    1. *LETS TEACH ANWAR FAMILY & PKR A LESSON*

    First it was 'Permatang Pauh Move'.
    Then it was 'Kajang Move'.
    Now its 'Port Dickson Move'.

    What a mockery - totally preposterous!
    We have to teach this family a lesson.
    We must make them realise that Malaysia doesn't belong to them.

    This family should not take the rakyat for granted - the voters are not fools!
    It was with the relentless effort of the rakyat that the kleptocratic government of BN was removed after 61 years.

    Why can't his wife Wan Azizah or his daughter Nurul Izzah make way for him?
    Isn't this an act of selfishness?

    Why this particular family wants to dominate the party & the parliament?

    It is widely felt that if at all there was an urgency for Anwar to become an MP, no other MP should be made a sacrificial lamb, just to make way for his re-entry into Parliament.

    Port Dickson MP Danyal Balagopal Abdullah, who is a first time parliamentarian, has been forced to vacate his seat.

    At a time when our country is facing an unprecedented financial crisis, is there a need to spend a few more millions for a *forced by-election?*

    It is a gross injustice and an utter mockery to Malaysian politics - especially so when TWO of Anwar's family members are MPs.

    Wise thinking Malaysian's should not allow this dominance of party and government by a single family.

    If we let Anwar win in Port Dickson, very soon we'll have a scenario whereby the husband is the PM & the wife, Deputy PM.

    Isn't that a mockery?

    If this scenario were to be staged by the Anwar family, then we can safely presume that PH will not last beyond 2023.

    *NOW, WHAT MUST WE DO!*

    Let us all join hands and ensure that Anwar loses in this by-election.

    In the GE14, Danyal secured 36,226 votes against the opposition's (PAS) 25,109 votes.

    With a little bit of effort we can ensure that the opposition wins.
    Losing just one seat will not make a difference for the ruling government.

    The rakyat has to remind these unscrupulous politicians that the rakyat is not to be taken for granted.

    The National Patriots Association (Patriot) - a strong supporter of PH - has already raised an alarm against this Port Dickson move.

    *Lets do it.*


    2. Blog reader Hamzah sent me the following :

    The Anwar Conundrum

    Interesting to hear that certain parties are working together to ensure Anwar doesn’t win in PD. (And these are not BN people!)

    If Anwar loses, he cannot be PM.
    They cannot engineer another by-election as Rakyat will be angry.
    (Good strategy to neutralise Anwar.)

    When he loses, Anwar may rejoin BN - bringing the PKR MPs with him.
    Azmin will stay in PH but shift allegiance to PPBM.
    He will be PM-designate.

    Either way, political instability will be created.

    Anwar wants to create an Anwar Dynasty with Azizah and Nurul Izzah in power.
    If Anwar loses, he will join the Opposition to challenge PH altogether.

    Honestly we don’t need this with the upcoming financial crisis at our doorsteps.

    ReplyDelete
    Replies

    1. HIT HIM WITH AS MANY CHARGES AS POSSIBLE. AIM FOR 30 YEARS IN PRISON -

      Najib pleads not guilty to new money laundering charges
      NATION
      Wednesday, 8 Aug 2018

      11:29 AM MYT
      Play Video
      KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak has claimed trial to three counts of money laundering at the High Court here.

      The charges were read out before Justice Mohd Nazlan Mohd Ghazali in Malay, to which the former premier pleaded not guilty on Wednesday (Aug 8).

      Najib was slapped with fresh charges of receiving RM27mil, RM5mil and RM10mil, which were allegedly obtained from illegal activities, into his bank accounts in three separate transactions.

      The first and second offences were allegedly committed at AmIslamic Bank at Jalan Raja Chulan on Dec 26, 2014 while the third offence was allegedly committed at the same place on Feb 10, 2015.

      image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Business_Finance_SME,Demo_Gender_Male_enr,Int_Business_Finance,Int_Sports_Football,Int_Education,Int_Food,Int_Sports,Int_Education_TertiaryEducation,Int_Business_Finance_PersonalFinancing,Int_Lifestyle_Health_Fitness,Int_Food_EatingOut,all,Demo_Gender_Female_enr,Demo_Age_25to34_enr



      The offences under Section 4 (1)(b) of Anti-Money Laundering Act, Anti-Terrorism Financing Act and Proceeds of Unlawful Activities Act (Amla) 2001 carries a punishment of up to 15 years' prison and a fine of up to five times the monetary amount involved.

      The case was earlier heard before Sessions Court judge Azura Alwi, who allowed the prosecution's application to transfer the case to the High Court.

      The prosecution team, led by Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, applied to have it heard together with the previous charges before another High Court.

      The defence, led by Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, agreed that the move was sensible, saying these charges are subsidiary to the earlier predicated offences.

      Delete
    2. Hayat HARAPAN tak lama, banyak penyakit
      Diterbitkan 26 Jul 2018, 5:34 petang | Dikemaskini 26 Jul 2018, 6:23 petang

      A+ A-
      Pemimpin kanan PAS Mokhtar Senik merasakan jangka hayat pentadbiran Pakatan Harapan (HARAPAN) akan lebih singkat daripada pemerintahan BN.

      "Duk berasa jangka hayat kerajaan Pakatan Harapan ni lebih singkat dari jangka hayat BN. Kalau anda berpandangan sebaliknya terpulang lah," kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat pada suatu hantaran Facebook hari ini.

      Beliau juga berkata hal ini kerana HARAPAN menghidap penyakit "kerap kencing."

      "Saya kata begitu kerana HARAPAN ni banyak sangat penyakit.

      "Melebihi penyakit yang pernah dihidap oleh Umno/BN. Penyakit nombor satu HARAPAN ialah kerap kencing," kata Ketua Dewan Ulama PAS Pahang itu.

      Kenyataan pedas pada Dr M, Guan Eng

      Mokhtar sering mengeluarkan kenyataan pedas sebelum ini dan dipercayai kenyataan beliau hari ini ada kaitan dengan kempen pilihan raya kecil Sungai Kandis.


      Ulama PAS itu pernah mengulas tindakan pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad menziarahi pusara allahyarham Datuk Fadzil Noor dan cuba mengunjungi pusara allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika kempen PRU14.

      "Ziarahlah Tun, sambil-sambil tu buatlah muka sedih. Pasti makin ramai yang akan panggil Tun dengan gelaran ayahanda dan bonda.

      "Ziarah laa.. Tun akan dilihat benar-benar bertaubat dan insaf. Dan lebih insaf lagi kalau Tun ziarah kubur sendiri yang sedang menanti," katanya melalui kenyataan terbuka di Facebook.

      Mokhtar pernah berkata setiap kali Lim Guan Eng mengecam Kelantan maka 'bala' hadir di Pulau Pinang, ketika banjir besar melanda negeri itu pada November tahun lalu.

      Delete
  19. Fan tat dan Smart Romen...jom kita dengar pula apam kata Siti Kassim berkitan hasrat Bang Non tu..terang2an dia memang tak setuju dengan wayang politik longkang yang sedang diputarkan oleh Bang Non dan kartel Pizi tu bhai !!!!

    Finally Siti Kassim has spoken out strongly against voting for Anwar Ibrahim. Here is the NST on Siti Kassim:


    By NST Online - September 12, 2018 @ 10:59pm

    Siti Kasim, urged voters to reject Anwar Ibrahim in Port Dickson by-election.

    Anwar, his family and PKR need to be “taught a lesson.”
    Just don't vote for Anwar. Let the opposition win.

    “PKR and his family must be taught a lesson.
    They did this three times! No more!

    “They think they can do whatever they like at our expense? Nope!,” she wrote.

    Siti’s ‘three times’ remark reference to Kajang 2014, Permatang Pauh 2008.

    2008 Wan Azizah stepped down as MP so that Anwar could contest

    2014 Kajang. Anwar convicted of sodomy
    Wan Azizah contested and won

    Siti shared Zuraida Kamaruddin’s press statement
    questioned decision-making process to allow Anwar’s return

    Zuraida labeled those involved as (dangkal)
    decision not reached through proper channels

    Zuraida : PKR manipulated by certain quarters

    Siti : if Anwar not honest with own party, cannot be relied to be honest to rakyat

    She also questioned if Anwar would look for another constituency if lost in PD

    Siti says this is what happens when a cause is based on one person

    “Soon it will be another Umno.”

    Amacam beb...dah cukup terang benderang ke minda korang berdua sekarang ni ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. NO GAG ORDER NONSENSE FOR THE PENCURI PELANUN -

      High Court dismisses Najib's application for gag order on media

      KUALA LUMPUR: The High Court here has dismissed an application by Datuk Seri Najib Tun Razak for a gag order on the media, prohibiting it from discussing the merits of the criminal cases against him.

      In his decision Friday, Justice Mohd Nazlan Mohd Ghazali said the application was unsustainable as there are existing laws available.

      "Those who overstep (in reporting) risk action being taken – such as contempt of court – and these remedies are readily available," he said.

      The judge, in his assessment, said that the applicant had fallen short of establishing his case.

      Najib's lead counsel Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah informed the court that the defence would be filing an appeal on the High Court's dismissal on Monday (Aug 13).

      The defence and prosecution took an entire day in court for submissions over the issue.

      Earlier, Muhammad Shafee submitted that the media furore surrounding his client's alleged criminal wrongdoings and the resulting public backlash had presupposed the guilt of his client.

      "It is not a dramatic observation to say that the public sentiment against the applicant is prejudiced to such an extent that nothing short of a conviction upon all charges would qualify as justice in the eyes of the public," he said, adding that the prosecution is a result of political will made manifest.

      Muhammad Shafee claimed that the present administration – namely Tun Dr Mahathir Mohamad, Lim Guan Eng and Tony Pua – have weighed in on the case and continually "supported the public's call for blood".

      On July 4, High Court judge Justice Mohd Sofian Abd Razak, who earlier presided the case, granted an interim gag order.

      After a string of criminal charges last month, Najib on Wednesday (Aug 8) was slapped with another three counts of money laundering amounting to RM42mil linked to SRC International Sdn Bhd, a former subsidiary of 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

      On July 4, Najib claimed trial to a charge of using his positions as the prime minister and finance minister to receive a RM42mil gratification when he was involved in the government's decision in providing a guarantee for a RM4bil loan from the Retirement Fund Inc to SRC International.

      He also claimed trial to three counts of criminal breach of trust under Section 409 of the Penal Code.

      The High Court also fixed Feb 12 to Feb 28 and March 4 to March 29, 2019 for Najib's trial for criminal breach of trust, power abuse, and money-laundering cases.

      Delete
    2. Bro..apa2 pun..hebatnya Anwar mcm dah bingai..dek apa..dek kena mandram puak pandai manda i..mamai..dek apa..dek dtunggang puak kaldai..buat degh je..dek apa..dek kilauan tahta pegh..satu lg..ko suka x suka..terpulanglh..hebatnya Anwar PKR kaum kerabat sahabat handai punya ramai yg mengata dan PKR berbalah tikai menikai tibai menibai habislh bigong semua bagai..kehkehheh..tawa sikit

      Delete
    3. Mcm ni gini jd nya..kami duk atas pagarlh tp x sama ko punya pagarlh..
      Hebatnya Anwar dibiarnya padi mkn pagar..hahahaatawasikitje

      Delete
    4. Khazanah: Isu baju dalam hanya mahu malukan Azman
      NOR AINNA HAMZAH 1 OGOS 2018
      Khairy Jamaluddin
      Khairy Jamaluddin - Foto Sinar Harian SHARIFUDIN ABDUL RAHIM
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Tindakan kerajaan memfokuskan kepada kerugian Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) melalui sebuah syarikat borong atas talian yang menjual baju dalam wanita disifatkan hanyalah untuk memalukan ahli lembaga pengarah termasuk Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar.

      Bekas Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dalam laman sosial facebooknya menyatakan, tumpuan kepada kerugian kecil berkenaan adalah bagi mengalih perhatian terhadap kejayaan di bawah legasi Azman.


      Menurutnya, Khazanah berjaya mencatatkan peningkatan nilai aset dari RM65 bilion pada tahun 2004 kepada RM157 bilion pada penghujung tahun lalu.

      “Nilai bersih yang diselaraskan (tanggungan liabiliti dan dividen yang dibayar kepada Kerajaan) adalah RM47 bilion pada tahun 2004. Pada akhir tahun lalu, nilai bersih yang diselaraskan adalah RM115.6 bilion.

      “Inilah warisan yang ditinggalkan Azman menerusi kepimpinannya dalam Khazanah. Bukan kerugian yang lebih kecil yang telah ditonjolkan (kerajaan PH) untuk memburukkan reputasi Azman,” katanya.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Khazanah melabur di syarikat baju dalam ]

      Khairy berkata, selain warisan pertambahan aset Khazanah, Azman juga berjaya membuat perancangan legasi bagi menggantikannya dengan melantik dua timbalan menteri yang mana salah seorangnya mampu menyambung legasi kepimpinannya sebaik tamat kontrak.

      Menurutnya, Azman sangat berharap agar kedua-dua yang dilantik itu akan dapat mengambil alih kepimpinan syarikat berkenaan bagi memastikan kesinambungan dalam melaksanakan mandat Khazanah sebagai dana kekayaan negara.

      “Seperti yang telah saya katakan sebelum ini, kejayaan Khazanah bermula dengan pelantikan Azman pada tahun 2004. Kita harus mengawasi sebarang cubaan memecahkan legasi kejayaan kepimpinan ini dan cubaan menggantikannya dengan kapitalisme kroni 1990-an.

      “Khazanah telah menjadi entiti pemegang saham kepada pelabur strategik bagi mencari peluang serta merealisasikan pulangan yang lebih tinggi, selain mempromosikan ekonomi dan korporat Malaysia.

      “Menurutnya, legasi Azman telah berjaya membentuk kumpulan sumber manusia pengurusan dan eksekutif yang berbakat,” katanya.

      Dalam pada itu Khairy menegaskan, pembangkang akan memantau dengan teliti langkah yang diambil kerajaan PH dalam isu Khazanah berkenaan.

      Menyentuh mengenai peletakan jawatan Azman serta ahli lembaga pengarah Khazanah, Khairy menegaskan, Azman serta barisan ahli lembaga pengarah tidak diberi peluang untuk bertemu serta berbincang dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad lebih dua bulan.

      Menurutnya, kegagalan untuk bertemu dengan Perdana Menteri telah menyebabkan Khazanah tidak dapat mengadakan mesyuarat.

      “Mesej (tidak berpeluang bertemu PM) itu difahami oleh lembaga Khazanah dan akhirnya mereka menawarkan peletakan jawatan,” katanya.

      Bagaimanapun menurutnya, berlaku keganjilan apabila lembaga baharu menggantikan Khazanah diumumkan melalui Pejabat Perdana Menteri.

      “Khazanah hampir sepenuhnya di bawah pemilikan Menteri Kewangan Diperbadankan dan seharusnya sebarang pelantikan lembaga pengarah mesti ditandatangani dan diumumkan oleh Menteri Kewangan, bukan Perdana Menteri. Tetapi ini tidak dilakukan.

      Delete
  20. Fan Tat dan Smart Romen...Yahooo...jom kita terus layan ulasan OTSB berkaitan kesewelan Bang Non yang dah tak sabar2 sangat nak jadi MP dan termimpi2 kerusi empuk PM ke 8 tu beb !!!!

    Anwar Can Lose In PD, PKR On The Verge Of Breaking Up :

    Zuraidah Calls Rafizi's PD Move Dangkal Or Stupid

    I just received this. It does not look like fake news. Taking it at face value.

    This seems to be a very angry Media Statement by YB Zuraida Kamaruddin, the MP for Ampang and the Ampang Division chief of PKR.

    Zuraida is an Azmin stalwart and is therefore a sworn enemy of Rafizi - the guy behind the PD Move.

    However in her Media Statement below you can read Zuraida's intense dislike (I think it is now complete hatred) of Brader Anwar.

    (And you folks thought I did not like Brader Anwar. I just dont like his ideas and policies. I have no qualms about his relationships, if any, with the Rapid KL Bus's exhaust pipes. Kalau cakap pasal - itu dia punya pasal lah. Saya peduli apa?)


    Lets read Zuraida's Media Statement first :


    Zuraida says "PKR sendiri perlu berdiri di atas paksi ketelusan dan mendukung demokrasi pada tahap yang tertinggi.."

    She is indirectly saying that Brader Anwar (representing the tahap yang tertinggi) is neither telus nor democratic.

    Then she drops the bomb "sesetengah pemimpin Keadilan dilihat dangkal kerana tidak ikut saluran yang betul ..mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson demi memberi laluan kepada Anwar Ibrahim . ."

    This is directly referring to Anwar Ibrahim, Rafizi Ramli, Johari Abdul etc as dangkal. Dangkal means stupid to the highest degree. Moron level.

    Zuraida's threat that 'sekiranya proses membuat keputusan . .tidak terbuka, telus . . . . . seolah PKR dimanipulasi oleh kelompok tertentu " simply means Zuraida and the Azmin clique are not going to support Anwar in Port Dickson.

    This means half of PKR is not going to come out to even campaign for Brader Anwar. I foresee possible internal sabotage from within PKR.

    This is a really serious fracture inside PKR. The party is already breaking up.

    Finally Zuraida's demand that 'Anwar Ibrahim sendiri mengumumkan pendirian beliau mengenai perkara ini' is an affront and direct insult upon the party president - Anwar Ibrahim.

    Zuraida is publicly challenging Anwar the party president to explain himself over this dumb PD Move.

    I suspect that Zuraida would not have made this Media Statement without the endorsement of Azmin Ali. This is all out gang war.

    Folks, it looks like, just like the failed Kajang Move - also master minded by Rafizi - the PD Move has already backfired on Anwar again.

    With this type of infighting, how is PKR expected to win the PD By Election?

    Looks like the Azmin - Zuraida faction is NOT going to support the Anwar - Rafizi faction in the Port Dickson By Election.

    Can Danyal Balagopal withdraw his resignation letter? I am sure the SPR has not yet endorsed his resignation.

    I think PKR will really break up after this.

    Takpe...kaalu Bang Non kaalh..dah tentu dia akan dikutip oleh DSZH untuk masuk UMNO semula. Kita pun tau betapa hubungan Bang Non dengan DSZH ni masih erat dan akrab lagi, Naiknya DSZH dalam UMNO pun atas restu dan payungan dari Bang Non. Takkan lah DSZH semudah tu nak lupakan jaas2 besar mentornya...betul tak bhai ????

    ReplyDelete
    Replies

    1. KASI SONGKET JHO TAEK, NAJIB ET AL. IN THE BACKSIDE, FRONSIDE, EVERYWHERE -

      AG: No issue selling yacht

      Up for sale: ‘Equanimity’ is now berthed at the Boustead Cruise Centre in Pulau Indah.

      KUALA LUMPUR: The Malaysian government can sell Equanimity in a few months.

      Despite the legal dispute over the seizure of the superyacht, the sale is permitted under admiralty law, the body of law that covers ships and the sea.

      Attorney General Tommy Thomas said should someone claim ownership of the boat after the sale, the person could sue for the money paid by the buyer.

      Thomas added that the govern­ment had started legal proceedings to sell the superyacht and that there was a period when the vessel could be sold in a transparent way.

      He added that the proceeds from the sale would be kept in an interest-­earning trust account.

      If ownership of Equanimity were to be contested in court, the winner of the civil suit would get the money – not the ship.

      The plaintiffs in the suit initiated by the Attorney General’s Chambers are the government and several 1Malaysia Development Bhd-linked companies, which assert they are the true and beneficial owners of Equanimity.

      “We, the plaintiffs, assert that the yacht is in constructive trust to us, because our monies were used.

      “Of course, if and when there’s a contest by Jho Low or anyone else, they will have to assert that it’s theirs,” he said, referring to fugitive businessman Low Taek Jho, who is linked to the controversial vessel.

      Thomas added that the critical substantive issue for the Kuala Lumpur High Court admiralty judge presiding over the matter was having to weigh any contest that the respondents might raise, before he could determine ownership.

      Asked why he chose to go with admiralty law, he said it was due to the fact that most of the world’s maritime laws were based on British law, and they were therefore recognised in most countries.

      He cited Hong Kong as an example, saying a person in that country could hire a shipping lawyer there for advice on how to deal with such an issue.

      Though Low is reportedly on the move, he had lived in Hong Kong for at least five years when he was first accused of playing a role in the 1MDB scandal.

      A luxury yacht broker who wanted to remain anonymous said there would be no buyer for the superyacht if its ownership was still in dispute.

      “Legally, if it is not clear title, no one wants to buy. Would you buy stolen goods?” asked the broker.

      However, this problem may not arise at all.

      Thomas said admiralty law allowed the court to issue a “good title” to Equanimity, which matters because no buyer would part with hundreds of millions without such an assurance.

      A good title is defined as ownership of real property that is totally free of claims against it and therefore can be sold, transferred or put up as security.

      “As far as Jho Low is concerned, this is an open and transparent system.

      “He should appoint a shipping lawyer to set aside the arrest warrant on the boat and the court process,” said Thomas.

      He said such a high-profile case would put the country’s admiralty system on trial.

      Therefore, it needs to make sure that it came to the right decision so that the world can see that the Malaysian shipping law had set a high benchmark, he added.

      Last Saturday, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said the superyacht would be sold as soon as possible to the highest bidder to recover “stolen money”.

      He said the US Department of Justice had assured Malaysia that the superyacht belonged to Low, who allegedly bought it using 1MDB funds.

      Dr Mahathir said the ship would not be auctioned but the govern­ment would instead accept bids for it.

      The goal is to dispose of the ship as quickly as possible as the maintenance alone costs RM2mil a month.

      Delete
    2. BERI PENJELASAN KES NAJIB GUGUR


      Kes Guan Eng: Senator gesa Peguam Negara beri penjelasan
      3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore328
      Khairul Azwan Harun
      Khairul Azwan Harun
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Peguam Negara Tommy Thomas digesa memberikan penjelasan sewajarnya tentang kenyataan rasmi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes melibatkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini.

      Ahli Dewan Negara Senator Khairul Azwan Harun berkata ia berhubung pembebasan Lim yang juga bekas Ketua Menteri Pulau Pinang dan ahli perniagaan Phang Li Koon daripada pertuduhan rasuah mengenai pembelian sebuah banglo bawah nilai pasaran.


      Menurut Khairul Azwan, Peguam Negara perlu segera tampil memberi penjelasan kerana keputusan mahkamah hari ini boleh menyebabkan peranan institusi kehakiman negara diragui.

      "Kita akui Peguam Negara dan Pejabat Peguam Negara mempunyai kuasa untuk membuat, menarik balik pertuduhan atau apa-apa tindakan pendakwaan, tetapi kes ini telah menimbulkan ‘big question mark’ dan mencipta pelbagai persepsi tidak baik kerana kes ini telah dibawa ke mahkamah sebelum ini," katanya ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

      SPRM dalam kenyataan ringkas hari ini menegaskan bahawa keputusan menarik balik kes tersebut telah diputuskan oleh Pejabat Peguam Negara dan bukannya daripada SPRM.

      Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail melepaskan dan membebaskan Lim, 58 dan Phang, 46 berikutan permohonan peguam Ramkarpal Singh yang mewakili Lim, dan Datuk V.Sithambaram serta Hisyam Teh Poh Teik yang mewakili Phang, supaya anak guam mereka dibebaskan sepenuhnya daripada pertuduhan itu.

      Hadhariah berkata beliau tidak bersetuju dengan permohonan pihak pendakwaan supaya pertuduhan itu ditarik balik dan kedua-dua tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan (DNAA).

      DNAA bermakna pihak pendakwaan boleh meneruskan pertuduhan yang sama terhadap tertuduh.- Bernama

      Delete
  21. Fan TaT...rasanya..kau pun tersangat2 setuju dengan pandangan bernas dari PAS ni. Sewajarnya lah ia diberikan perhatian oleh kerajaan PH ni untuk memastikan PR digunakan untuk kepentingan individu2 tertentu bagi mencapai agenda jijik peribadi sepeti dalam kes PRK di PD ni !!!

    PAS menggesa agar satu akta perlu digubal bagi menghalang mana-mana wakil rakyat mengosongkan kerusi tanpa sebab munasabah.

    Merujuk kepada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson, Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tiada keperluan untuk diadakan PRK tersebut melainkan pembaziran wang rakyat.

    Justeru katanya, PAS mencadangkan supaya diadakan satu peraturan baru supaya wakil rakyat tidak mengosongkan kerusi atas kepentingan tertentu.

    "Mungkin lepas ini beri laluan kepada pak saudara, anak saudara pula dan akhirnya jadi caca merba," katanya pada sidang media selepas merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS Ke-59 di Kuala Terengganu, semalam

    ReplyDelete
    Replies

    1. HAHAHA HOHOHO HIHIHI

      The lead prosecutor Datuk Seri Gopal Sri Ram said that Shafee had run away.

      Muhammad Shafee said he was at the Pavilion with his client Datuk Seri Najib Tun Razak on Wednesday evening for a discussion, adding that the place was packed with people and under heavy police surveillance.

      He also claimed to have parked his car near Pavilion’s iconic fountain.

      Muhammad Shafee also denied claims that he had changed cars, adding he used the same vehicle everywhere he went – an Audi A8 L with the number plate TP8 – which he got as a gift.

      Denying that the charges against him would affect his position as Najib’s counsel or his reputation, he claimed to have also heard rumours that there were plans to jointly charge him and the Pekan MP with the RM9.5mil so that he would not be able to defend Najib and himself.

      “But that will not work because we have our own strategy. We are contemplating to move the case perhaps to the High Court.

      Lepas itu dia mula menghasut mengata ada Hakim2 yang tidak bebas. Dia perlu di tangkap dan di dakw di bawah Akta Hasutan -

      “I feel that cases of this complication, a High Court judge is better suited. If you give me an independent judge or a High Court judge, I can tell you we will almost definitely win the case.

      “Give me an independent judge, not a judge favourable to you because this is a fix-up,” he said.

      Siti Rahayu the officer who signed the affidavit saying that Muhammad Shafee received payments amounting to RM9.5mil from Najib between 2013 and 2014.

      Muhammad Shafee said the RM9.5mil was in relation to 46 election petitions done for Barisan Nasional and Umno.

      He said if he were to charge Barisan for all the work done, this would be around RM20mil. Di mengarut lah mengata itu ini sebab nak elakkan kena sebat dek undang berkenaan.

      “I asked for it (RM9.5mil) in 2014 because I needed quick money to purchase a property to help a friend.

      “Najib agreed to give me the RM9.5mil in two transactions as an advance or a loan until I could rationalise the billing,” he said.

      Nak rationalize the billing apekebendenye? Sebenar nya nak cari jalan supaya boleh lari dari tuduhan tak bayar cukai dll.

      Merekut le kamu di penjara, bersama Al Jibo.

      Delete
    2. Kalau tiada keperluan umno jgn hantar calon lah kt prk pd tu..bodoh nya tuan

      Delete
    3. THOMAS DIMINTA LETAK JAWATAN BEBASKAN NAJIB


      Thomas, sila jelaskan atau letak jawatan - Azalina
      NURUL RIDAUN NOR ASHAHA 3 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.7K
      Thomas, sila jelaskan atau letak jawatan - Azalina
      Datuk Seri Azalina Othman Said
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Peguam Negara, Tommy Thomas digesa supaya memperjelaskan tindakannya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang yang membebaskan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng daripada pertuduhan rasuah membabitkan pembelian banglo bawah harga pasaran.

      Jika gagal melakukannya, Ketua Unit Undang-Undang Umno, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, Thomas wajar melepaskan jawatan kerana kredibiliti Jabatan Peguam Negara diragui.


      Katanya, Thomas perlu menjelaskan perkara tersebut kerana persepsi buruk yang ditimbulkan ini adalah sesuatu yang bahaya dan mengancam doktrin pengasingan kuasa di Malaysia dan menyebabkan rakyat hilang kepercayaan terhadap sistem pentadbiran negara.

      “Peguam Negara wajib menjelaskan perkara ini memandangkan rakyat memerlukan penjelasan, apatah lagi SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) sendiri terkejut dengan keputusan tersebut.

      “Jangan bersembunyi di sebalik kuasa yang diperuntukkan di bawah 145(3) atau letak jawatan dengan segera tanpa menjejaskan lagi kredibiliti Jabatan Peguam Negara,” katanya melalui kenyataan media hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng bebas tuduhan rasuah]

      Mengulas lanjut, Azalina yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, terdapat satu tren membimbangkan di mana wujud pengguguran kes-kes pendakwaan yang melibatkan pemimpin PH secara berterusan, seperti yang sering dimaklumkannya sebelum ini.

      Malah katanya, beliau turut membangkitkan beberapa kali di Parlimen supaya kuasa Peguam Negara dan Pendakwaraya diasingkan untuk mengelakkan campur tangan mana-mana pihak yang mana perkara sebegini akan dikhuatiri terus berlaku dan menjadi lebih parah di masa hadapan.

      “Pada hari ini satu lagi kes yang digugurkan oleh Peguam Negara iaitu terhadap kes Guan Eng sekaligus menyebabkan kredibiliti Jabatan Peguam Negara itu sendiri dipersoalkan.

      “Apatah lagi, Peguam Negara sendiri pernah mewakili Guan Eng di dalam kes ini sebelum menjadi Peguam Negara,” katanya.

      Dalam pada itu, Azalina berkata, beliau menggesa Majlis Peguam membuat satu mesyuarat tergempar mengenai perkara ini dan menyatakan pendirian mereka dalam perkara tersebut.

      Delete
  22. Raja no 1 arab bagi donation pd raja kelentong no 1 malaysia. Org curi ayam bila dah kena tangkap redhanded pun tau mnyesal n muhasabah. Hantu raya ni plundered rekod terbesar skali sejak adam hawa ujud ddunia ini, masih bebal nak tunjuk syumul. Bila kala nabi isa dutuskan allah swt turun kebumi, comitmen pertamanya ialah buat amendment dlm injil maknusia paling rakus n zalim kpd rakyat ialah si jebon n makbadak bukan lagi firaun. Tungu masa je dua2 kaki masok jel, masih x insaf.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badan kehakiman mesti terpisah, bebas
      16 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore31
      Istana Kehakiman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR – Badan Kehakiman adalah komponen penting, walaupun bukan satu-satunya dalam sistem semak dan imbang.

      Prof Datuk Dr Shad Saleem Faruqi, pemegang Kursi Tunku Abdul Rahman, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya berkata badan kehakiman mestilah terpisah dan bebas daripada dua badan lain di negara ini iaitu badan eksekutif dan perundangan.


      “Ia adalah seperti injap keselamatan yang tanpanya demokrasi tidak dapat berkembang. Atas sebab ini, kebebasan badan kehakiman harus dilindungi, integriti dan kebolehannya harus dihargai dan menghormati keputusan mahkamah harus dipertahankan.

      Para hakim, baik lelaki dan wanita, mestilah berintegriti, tidak berat sebelah dan mempunyai kebijaksanaan dalam perundangan. Selain mempunyai ilmu pengetahuan yang mendalam mengenai undang-undang, mereka juga harus mempunyai “sense of justice.”

      Mereka harus mempunyai keberanian moral untuk berdepan antara rakyat dan negara serta mentadbir keadilan tanpa berat sebelah dan takut kepada dua badan lain,” kata beliau dalam ucapannya bertajuk “30th Anniversary of the 1998 Judicial Crisis: Lesson about the Importance of Judicial Independence and Impartiality” di sini.

      Beliau juga berkata doktrin struktur asa telah dipulihkan dan bidang kuasa kehakiman yang tersekat melalui pindaan kepada Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan nampaknya telah dikembalikan dan menambah kuasa semakan mahkamah sivil terhadap mahkamah-mahkamah syariah telah ditekankan.

      “Peraturan “locus standi” telah diliberalisasikan. Doktrin baharu “proportionaliti” dalam undang-undang pentadbiran telah diperkenalkan,” kata beliau.

      Shad selanjutnya berkata prinsip keadilan semulajadi telah diangkat daripada peraturan common law kepada sebahagian daripada proses sewajarnya dan pelaksanaan saksama di bawah Perkara 5 dan 8 Perlembagaan Persekutuan dan dalam kebanyakan kes, perlembagaan ditafsirkan secara prismatik. - Bernama

      Delete
  23. Hari ini banyak soalan
    Benarkah itu benarkah ini
    Tanda TongGeng tak lama nak jalan
    Kenduri arwah rancanglah kini..

    Benarkah TongGeng pencacai upahan
    Saleh Karabau atau Man Dahlan
    Atau mungkin jugak Matmeslan
    Merapu kat sini kerja sambilan!

    Benarkah ini benarkah itu
    Orang yang songlap tidak mengaku
    Macam TongGeng kepala batu
    Sudah cakar sembunyi kuku!

    Benarkah itu benarkah ini
    Jamal Nazri mula berani
    Tun PM, semua sembunyi
    Takut siasat wang berguni!

    Benarkah ini benarkah itu
    Pada Tun nak baling batu
    Tanpa Mahathir Pakatan tak jitu
    Jadi jangan nak jadi hantu!

    Benarkah itu benarkah ini
    Bijan dalam resah dan sunyi
    Masih nak dalih wang berguni
    Cai2 penjilat dah tak berbunyi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Benarkah itu Benarkah ini
      SiTonggeng bingung tak sedar diri
      Tak habis2 soalnya begitu begini
      Bila diberi jawapan tak mahu terima, dia lari..

      Begitulah keadaannya sehari hari
      Dok ulang kopipes soalan yang basi
      Mempertahankan idolanya itu, si kaki pencuri
      Elok juga dia diheret bersamanya ke kandang besi..

      Bersama rakan rakan botsnya blog ini diserang
      Memang jenis tak dengar nasihat orang
      Berlonggok di maki pun, dia buat bangang
      Orang nak berdiskusi diblog ni pun rasa tak senang..

      Kalau dilayan makin menjadi
      Memang tak ada faedah yang kita dapati
      Ibarat orang yang ketagih todi
      Tak sedar diri dan tak tahu bila nak berhenti..




      Delete

  24. GENG NAJIB dah lenyap dari sini pigi menjilat Al Jibo?

    Najib sudah pecahkan barisan pertahanan dia dengan kata2 yang mesti menyayat hati si budak pipi boyot Jho Taek yang mungkin reaksi nya keluarkan kata2 yang melemahkan pertahanan (legal defence) Najib -

    Najib: Low must be accountable over yacht

    FUGITIVE businessman Low Taek Jho, or Jho Low should be held acco­untable if the Equanimity was obtained through illegal means, says former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

    “If the yacht was obtained in a manner that is illegal, in the sense that money that is not due to him has been used, then he has to be accountable for it.

    “Whatever has to be done should be on the basis of rule of law,” he said at the Parliament lobby.

    Asked on Low’s claim that the US Department of Justice had not proven its case, Najib said Jho Low can say anything he wanted.

    image: https://content.thestar.com.my/smg/settag/name=lotame/tags=Int_Education_TertiaryEducation,Demo_Age_25to34_enr,Demo_Gender_Female_enr,Int_Food,Int_Food_EatingOut,Int_Business_Finance_PersonalFinancing,Int_Business_Finance,Int_Sports,Int_Sports_Football,all,Int_Lifestyle_Health_Fitness,Int_Education,Int_Business_Finance_SME,Demo_Gender_Male_enr


    The Equanimity is now berthed at the Boustead Cruise Centre in Pulau Indah after it was handed over to Malaysian authorities by Indonesia late last week.

    Deputy Home Minister Datuk Mohd Azis Jamman told the Dewan Rakyat that Malaysia may opt to use the government-to-government approach to bring back Jho Low.

    He added that the businessman is believed to be moving around from one place to another.

    image: https://www.thestar.com.my/~/media/online/2018/08/13/19/15/main_ax_1408_p10a_40p_ax_1-15844815.ashx?h=412&&w=620&la=en

    Seeking comment: Reporters and photographers crowding Najib at the Parliament lobby in Kuala Lumpur. — Bernama
    Seeking comment: Reporters and photographers crowding Najib at the Parliament lobby in Kuala Lumpur. — Bernama
    “If he is in China, with the government-to-government approach, we can work something out.

    “We can request (for China to bring Jho Low back to Malaysia) if he is still there,” he said at the Parliament lobby.

    Beijing has investigated multiple tip-offs from Malaysia that the fugitive businessman was in China, but none turned out to be valid, according to sources familiar with the matter.

    Mohd Azis said local intelligence personnel were actively in the field to locate Low.

    “We cannot reveal everything. We have sent men everywhere to find him. But as of now, we cannot confirm his exact location,.

    “If you have information, you can also help us,” he said.

    Low lived in Hong Kong for at least five years when he was accused of playing a role in the 1MDB scandal.

    Meanwhile, Ketereh MP Tan Sri Annuar Musa asked Low to return to Malaysia if he wished to clear his name.

    “If he is innocent he should come home and prove his innocence,” he said.

    Bagus Najib, keluarkan kata2 begitu lagi, moga2 Peguam Negara batalkan pendakwaan kamu, hehe.

    ReplyDelete

  25. Politicians among over 50 people who got 1MDB money, says Deputy IGP

    KUALA LUMPUR: More than 50 people received money that can be traced to the billions of ringgit of 1MDB-linked funds that went into Datuk Seri Najib Tun Razak’s bank account and political figures were among the recipients, says Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

    The Deputy Inspector General of Police revealed this at Bukit Aman, mere hours after Tan Sri Muham­mad Shafee Abdullah was charged in court with money laundering yesterday.

    The four charges against the senior lawyer relate to RM9.5mil that he received from Najib.

    “We followed the money trail from the US$972mil (RM2.97bil) that had made its way into the bank account of the former prime minister through three phases from Good Star, Aabar and Tanore,” said Noor Rashid.

    (Good Star, Aabar and Tanore are foreign companies that investigators say are part of the 1Malaysia Development Bhd scandal.)

    Noor Rashid said police had taken statements from 64 people in connection with the case and were expected to do the same with other individuals soon.

    Noor Rashid declined to say if Muhammad Shafee was among those who had received part of the US$972mil.

    “I put it this way: As you know, Tan Sri Shafee was charged this morning. I think you can well understand from the charges,” he said.

    “.. there have been statements in the media over the cash seized. Because of these statements, we have served notices to several individuals under Section 32 of the Anti-Money Laundering, Anti-Terrorism Financing and Proceeds of Unlawful Activities Act 2001 to come in and have their statements taken over the matter,” he added.

    Noor Rashid explained that the Act allowed the police to hold seized items for one year while conducting investigations.

    “And not three months as claimed by Najib,” he said.

    When asked, Noor Rashid said it was possible that some of the recipients of the money would be charged in court.

    “I cannot estimate how far along we are in our investigations but I can say that the chances of completing our investigations are high and we are confident.

    “It’s just a matter of time. It also depends on the other countries involved in our investigations,” he added.

    On the investigations into the 1MDB case, Noor Rashid said the police were looking into the issuance of the RM5bil Islamic medium term notes by the Terengganu Investment Authority (which later became 1MDB) in 2009; the joint venture between 1MDB and PetroSaudi International and its loan through Murabaha notes; the issuance of notes worth US$3.5bil (RM14.5bil) for the acquisition of assets in the energy sector; and the issuance of notes worth RM3bil by 1MDB Global Investment Ltd for a joint-venture project with Aabar in the Tun Razak Exchange.

    “We have also identified several individuals to be charged for offences, including criminal breach of trust by agent, criminal conspiracy to commit criminal breach of trust, abetting in committing criminal breach of trust, and receiving stolen property.

    “We also need to take statements from witnesses from abroad to complete our investigations,” Noor Rashid said, adding that they had applied to the Attorney General’s Chambers for mutual legal assistance in order to get these statements.

    Mesti di tuntut wang2 yang telah di beri kpd politikus2 itu. Merana lah depa kalau sudah di belanjakan beli kereta mewah atau berseronok di luar negeri.

    Aku politikus juga tapi tak dapat sesen pun .. politikus di blog Budin aje, hehe

    ReplyDelete
  26. PUTERA ARAB GILA MANA YANG BAGI DERMA TU!

    ReplyDelete
  27. Wah betul punya marah la org tu.... Dari aku keje, sampai nak balik tak habis lagi mencarut. Betul la aku kate, surat tu hilang. Yg najib tunjuk tu dia buat sendiri. Bukan susah nak buat. Aku pun boleh tolong buat. Marah betul penjilat ni sejak dua menjak ni. Abis la ko. Ape ko nak makan lepas ni. Dah bos ko pun nak belayar lepas ni. Dia best la makan pakai rakyat Tanggung. Ko ikut dia la, makan free. Pada brother Fan Tun. Tetap hebat seni anda. Sampai mencarut carut macai punya marah. Dia tak nak dengar nasihat, kalau cari kerja hari tu dah selamat. Dah tu lembab pulak. Org lain blah, tup2 Lokman adam plak sapu job. Dah lepas job lagi. Tu la, sape suruh lembab.😃😃😃😃😃😃😂😇😂😂😅😅😅.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. SEDAR ATAU TIDAK SEDAR,
    SELEPAS PRU,TUN DAN RAKYAT TENGAH TONTON CRITA KATON,
    SI PEMBUKA TV, SORANG POMPUAN,
    ADA DUA WATAK KATON,
    KEDUA-DUANYA NAK KE JAWATAN,
    MACAM-MACAM WATAK KATON NYEEERRR,
    BABAK 1
    BAGAIMANA 2 KATON NI TENGAH ATOQ SENARAI MENTERI,
    BILA TAK BEJAYA....
    MASOK BABAK 2,
    BUAT CRITA SORANG KATON DIHALANG DARI NAIK....
    BETOL ATAU TIDAK..ITU TAK KESAH

    APAPON DEPA 2,MEMANG KATON

    ReplyDelete
  30. Dgr khabar TMahanthir x turun prk p d..mungkin taiko93 merasai kekuatan tubuh badan turun sedikit demi sedikit..ningkat umurnya hr demi hr..93 tu!..kata biasa2..rmh kata pigi kubur kata mari..itu hakikat..jd kami turun p d lh..kempen3..hahahidupanwar..

    ReplyDelete
  31. Kami adalah organisasi perundangan yang diwujudkan untuk membantu Orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan.

    Jadi jika anda atau anda berada dalam masalah kewangan dalam kegawatan kewangan, dan anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda atau membayar bil anda, memulakan perniagaan yang baik, atau telah meminjam lebih banyak Masalah dari tempatan bank, hubungi kami hari ini melalui E-mel: di catherinewilliamloancompany@gmail.com

    E-mel: catherinewilliamloancompany@gmail.com


    Permohonan pinjaman termasuk:

      Nama: _________
      Alamat: _________
      Negara: _________
      Kedengaran: _________
      Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan: __________
      Tujuan Pinjaman _________
      tempoh pinjaman __________
      Pendapatan bulanan: _________
    Telefon: _________

    Sila hubungi kami melalui e-mel

    E-mel kepada kami: catherinewilliamloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  32. AGAK PELIK AJARAN TUAN GURU SYEIKH SHAHBUDIN NI...BUKANKAH AWAK YG SUKA MEREKA2 KN CERITA....mengikut undang2 awak layak dituduh sbg PENDUSTA..sbb main tuduh je...mana bukti awak plak?..awak nak ajar msyarakat menipu ke?...sepatutnya ada bukti dulu baru tuduh...MUNGKIN ALLAH AKAN BALAS BALIK TRHADAP AWAK & KELUARGA AWAK...maafkn sy ..i love u..

    ReplyDelete
  33. Blog mengenai pinjaman mendesak melalui bank dan pemberi pinjaman langsung yang rakan kongsi mereka adalah pinjaman faedah rendah jangka panjang di mulut Mac tahun ini pada tahun 2019

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...