Tuesday 18 September 2018

NAJIB BERDONGENG LAGI....


“Apa yang saya tahu dalam dunia perniagaan, ada juga berlaku kakitangan menandatangani surat bagi pihak majikan mereka.”


Demikianlah jawapan Najib Razak berhubung laporan bahawa surat putera Diraja Arab Saudi yang didedahkannya sebelum ini sebenarnya bukan ditandatangani anak raja berkenaan, sebaliknya oleh wakilnya sahaja.


Najib dalam laman Facebooknya beberapa hari lalu mendedahkan sepucuk surat  yang ditandatangani oleh Putera Saud Abdulaziz Al-Saud sebagai bukti wang RM2.6 bilion yang diterimanya adalah suatu bentuk derma daripada keluarga Diraja Arab Saudi dan bukan songlapan dana 1MDB yang didalangi oleh Jho Low.


Begitu pun, laporan yang didedahkan oleh The Edge Weekly semalam mendapati meskipun nama penandatangan surat itu ialah Saud Abdulaziz Al-Saud, ia sebenarnya disediakan dan ditandatangani oleh wakilnya saja iaitu Mohamad Abdullah Al Koman.

Mohamah Abdullah memberitahu penyiasat bahawa dia adalah orang yang menyediakan dan menandatangani surat itu bagi pihak putera Diraja Arab Saudi itu, kata laporan itu yang menyebut bahawa Mohamad juga gagal memberi sebarang butiran mengenai wang yang dimasukkan ke akaun Najib itu.


Meskipun Najib mengatakan wang yang  diterimanya adalah derma daripada keluarga  Diraja Arab Saudi, beliau bagaimanapun tidak menafikan kemasukan itu melalui Tanore Finance yang dipunyai oleh Jho Low bersama individu lain yang dikenali sebagai Eric Tan Kim Loong.


Terus mempertahankan kenyataannya susulan pendedahan The Edge Weekly itu, Najib berhujah bahawa ada juga berlaku kakitangan menandatangi surat bagi pihak majikan mereka.

Logik atau tidak hujah Najib kali ini?


Atau ini satu lagi episod cerita dongeng daripada fantasi Najib?


Kalau nama yang tertera pada surat berkenaan ialah Saud Abdulaziz Al-Saud, siapakah yang patut menandatanganinya?


Jika orang lain yang menandatangi sesuatu surat itu tanpa diletakkan perkataan “b/p” atau “bagi pihak”, apa lagi jika tandatangannya berbeza dengan tandatangan pemilik sebenar, apakah surat berkenaan sah atau boleh dianggap sebagai surat palsu?


Ketika Najib jadi Perdana Menteri dahulu, jika ada surat yang tertera nama Najib Razak serta menggunakan kepala surat Perdana Menteri Malaysia, pernahkah sesiapa selain dirinya yang menandatangani surat berkenaan?


Bolehkah Najib memberi bukti di mana dalam dunia perniagaan bahawa wakil boleh menandatangani surat bagi pihak majikan mereka?


Adakah pernah surat Nazir Razak selaku Pengerusi CIMB, iaitu adiknya sendiri yang tertera namanya tetapi ditandatangani oleh wakilnya?

Bolehkah Najib berlaku jujur dalam dalam ini?


Akhirnya, untuk renungan Najib yang nampaknya tidak pernah berubah, jauh sekali untuk insaf atas kelakuan salahnya selama ini, meskipun Tuhan telah menarik kuasa yang dimiliknya, ada pepatah mengatakan - "Apabila kamu berbohong sekali, kamu  terpaksa berbohong seribu kali untuk menutup pembohongan yang pertama itu."


Najib, agak-agaknya kalau ia pun nak reka cerita dongeng dan masih mahu memperbodohkan orangramai!! (ShahbudinHusin 18/09/2018)

129 comments:

  1. takkan benda sepenting ini, org lain yg sainkan... biol lawak apekah? saudi pun tgh kehabisan duit, sbb serang yaman... kartun pun tak buat la cerita2 mcm nie la... billion tu... cuba lg dgn alasan lain, kurang mantap la yg ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul kata orang tua2..
      Benang yang basah tak akan boleh ditegak kan.

      Delete
    2. Nampaknya dongeng tok jip ada fight dengan dongeng seribu satu malam...

      Delete
    3. PETALING JAYA: Former prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak knew that 1Malaysia Development Berhad (1MDB) was being used as a political slush fund but was disengaged from its day-to-day operations, news portal Coconuts reported citing Tom Wright, the author of the Billion Dollar Whale.

      Delete
    4. Macam mana Najib bolih sedar apa yg berlaku di sekeliling ..

      Tolih kiri nampak Billion Dollar Whale , Taik Jho . Tolih kanan nampak One Tonne Hippo

      Delete
    5. toleh kebawah nampak geng najib sedang menjilat..

      Delete

    6. Kelapa Matag,

      Bukan benang basah. Benang berlendir. Di lendikan Najib dan Rosmah.

      Mana boleh tegak. Dah berlendir. hehe

      Delete
    7. Najib not only "knew" 1MDB was being used as a political slush fund - he orchestrated the money laundering together with the Joho Taek bugger.

      Delete
    8. Al Jibo berdengung dengan berdongeng. Dah tak boleh buat apa kerja lain. Kepala dah bingong sebab sedunia ketawakan dan jijikkan dia.

      Dia takda ingat lain sekarang. Ha nya mikiorkan macam mana nak dapatkan rakyat caya RM2.6 bilion itu "derma Pak Arab" konon nya.

      KEPALA BAPAK DIA.

      Delete
    9. Rakyat mahu kerjasama Pas-Umno



      KUALA NERUS - Kerjasama Pas dan Umno merupakan kehendak rakyat sejak dua ke tiga puluh tahun lalu.

      Veteran Pas, Subky Latif berkata, parti itu menyambut baik dan menghormati permintaan rakyat tersebut kerana tidak mahu mereka marah.

      "Rakyat dan umat Islam tuntut supaya Pas dan Umno ini mesti berdamai. Pas menghormati rakyat sebab kita tidak mahu mereka letakkan kesalahan ke atas Pas kerana tidak bersikap terbuka.

      "Sekarang adalah masa terbaik untuk Umno rapat dengan Pas. Oleh kerana itu, kita menerima gencatan senjata selepas 60 tahun menjadi musuh politik," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

      Bagaimanapun, Subky yang juga Pengerusi As-Sabiqun Pas secara peribadi berpandangan, masih terlalu awal untuk kedua-dua parti itu bersatu.

      "Sekarang orang cakap pasal bersatu, itu satu perkara yang baik. Tetapi oleh kerana kita ada latar belakang dan pandangan politik yang berbeza, bersatu itu terlalu awal.

      "Jadi yang paling baik pada masa lima enam tahun ini, kita bukan bercakap pasal bersatu. Pas dan Umno tak boleh bersatu tetapi boleh berdua," katanya.

      Menurut beliau, dalam keadaan politik ketika ini, Pas tidak mengelak daripada berteman.

      "Sekarang Pas dan Umno berdua, maknanya kita boleh berbincang dan berkawan. Islam kata kalau kita nak pergi mana-mana tak boleh seorang kena ada teman, sebab itu kita mesti berdua.

      "Namun, Pas atas sikapnya pembangkang kita mahu beramai-ramai. Dengan pembangkang keseluruhannya kita beramai-ramai tetapi dengan Umno kita berdua," katanya.

      Delete
    10. Harga kereta turun bukan sebab SST



      Penurunan harga kereta seperti diumumkan lima syarikat automobil bukanlah berpunca daripada pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST), sebaliknya ia bagi mengelak harga kereta tersebut terus susut pada tahun berikutnya.

      Pemantau Kerajaan Malaysia Baharu, Datuk Lokman Noor Adam berkata, ia adalah perkara biasa apabila harga kereta turun pada akhir tahun kerana setiap hujung tahun syarikat kereta akan beri diskaun.

      “Diskaun itu supaya (kereta) dapat dijual sebelum Disember kerana bila masuk 1 Januari, harganya akan turun beberapa peratus sebab bukan lagi dibuat pada tahun 2018.

      “Realitinya semua automobil confirm (pasti) naik (harga) bila ada SST. Bukan sahaja harga automobil akan meningkat malah harga tayar dan minyak pelincir akan ikut sama menaik,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri Himpunan Bantah SST, di sini, tengahari tadi.

      Sebelum ini, Menteri Kewangan mengumumkan beberapa jenama kereta termasuk dari keluaran luar negara mencatatkan penurunan harga sehingga RM3,000 selepas pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST).

      Guan Eng ketika mengumumkan perkara itu berkata, lima jenama kenderaan tersebut terdiri daripada model Perodua, Honda, Toyota, BMW, dan Volkswagen.

      Delete
    11. Kerjasama strategik Pas-Umno bakal mengalahkan PH dalam PRU15 kelak



      Menurut Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Abdul Muein Abadi, ini kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan Pas dan Umno (berdasarkan kajian kuantitatif Ilham Centre) untuk menguasai majoriti di Parlimen.

      “Undi Umno dalam PRU14 lalu ialah 2.5 juta. Undi Pas dalam PRU14 lalu ialah 2.04 juta,” katanya menerusi satu kenyataan dilapor Sinaronline.

      Jelasnya, usaha PH mengubah sistem pilihan raya daripada ‘First Past the Post’ kepada ‘Proportionate Representative’ dalam PRU15 juga akan memberi kelebihan besar kepada gabungan Umno-Pas berdasarkan pola undi popular dalam PRU14 lalu.


      “Undi popular kedua-dua Pas dan Umno jauh meninggalkan undi Parti Bersatu iaitu 700 ribu dalam PRU14 lalu.

      “Undi Parti Amanah Negara pula sekitar 640 ribu – dan rentetan kenyataan apologetik Menteri Amanah dalam isu sebatan LGBT dan ‘Hifz al-Din’ serta persepsi syiah yang sukar ditepis, pengaruh parti tersebut dijangka terus merosot teruk,” katanya.

      Katanya, demikian juga undi Melayu-Islam yang diperoleh PKR boleh digugat dengan pelbagai isu dalaman dan luaran yang bakal menjejaskan 2.1 juta undi popular mereka dalam PRU14 lalu.

      Jelasnya lagi, penguasaan Pas di Kelantan dan Terengganu serta Umno di Perlis dan Pahang bakal diperkukuhkan hasil pemupukan persefahaman Pas-Umno menjelang PRU15.

      “Melalui kerjasama strategik Pas-Umno, mereka boleh melimpahkan lebihan undi mereka di Pantai Timur ke Pantai Barat melalui penempatan semula daftar pengundi dalam kalangan penyokong mereka,” katanya.

      Katanya lagi, Kerajaan PH di Perak juga akan runtuh memihak kerjasama Umno-Pas. Ditambah pula dengan sikap DAP yang dikenang mendesak jawatan Speaker Dun dan tuntutan tanah 999 tahun.

      Jelasnya, dengan timbulnya cadangan untuk menurunkan had usia layak mengundi juga bakal
      memberi impak ke atas pola undian PH – dengan demografi Melayu dan Bumiputera mengatasi kadar kelahiran bukan Melayu. Sekali gus manfaat kepada Pas-Umno (PKR Anwar).

      Dalam pada itu, tindakan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang berterus-terusan melempar tuduhan bahawa Orang Melayu ‘malas’ dan ‘mengharapkan bantuan tongkat kerajaan’ ,sedangkan keluarga beliau sendiri kaya-raya dilimpahi projek-projek kerajaan, bakal memberi kesan jangka panjang mengalih sokongan kepada Pas-Umno.

      “Kegagalan Manifesto Pakatan seperti Janji 100 Hari Pakatan juga bakal mengalih sokongan Pakatan kepada gabungan Pas-Umno sebagai satu-satunya blok pembangkang tunggal.

      “Isu kegagalan menunaikan Manifesto ini lebih terkesan ke atas undi Pakatan di kawasan bandar dan separa-bandar – dijangka memberi impak di Selangor dan Johor,” katanya.

      Delete
    12. Wujud pihak monopoli buat keputusan punca pertikaian, kata Ketua Srikandi PKR



      SHAH ALAM -Tindakan pihak tertentu dalam PKR yang memonopoli dalam membuat keputusan tanpa melibatkan kepimpinan lain menjadi punca wujudnya ketidakpuasan hati, kata Ketua Srikandi PKR, Siti Aishah Shaik Ismail.

      Sekalipun hakikat Presiden parti itu Datuk Seri Anwar Ibrahim menerusi perjanjian Pakatan Harapan bakal menjadi Perdana Menteri kelapan menggantikan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak dapat dinafikan, namun barisan kepimpinan berhak diberikan ruang menyuarakan pendapat dan menerima maklumat menerusi saluran yang benar.

      “Kalau cara buat keputusan dibuat dengan betul diperolehi dengan kesepkatan tidak menjadi isu tapi bila hanya dimonopoli oleh pihak tertentu dan tanpa beri ruang inilah yang berlaku

      “Hampir keseluruhan kepimpinan menyokong Anwar menjadi Perdana Menteri mempersoalkan cara beberapa kepimpinan membuat keputusan itu yang menjadi isu,” katanya kepada SuaraTv ketika dihubungi.

      Beliau juga mengakui suara-suara pertikaian berkenaan pengosongan kerusi Parlimen Port Dickson untuk Anwar bertanding menunjukkan kelemahan dalam PKR mewujudkan sistem perbincangan di antara satu sama lain sehingga pada akhirnya mewujudkan persepsi parti itu tidak mengamalkan politik matang.

      Siti Aisyah selain itu tidak menolak ketidakharmonian dalam PKR yang muncul baru-baru ini juga disebabkan oleh ‘kem-kem’ yang cuba menonjol menjelang pemilihan parti.

      “Bagi saya apa yang sedang berlaku adalah kerana kelonggaran dalam buat keutusan dalam suatu politik khusus PKR.

      “Jika kepimpinan menghormati satu sama lain dan bekerjasama, keputusan dibuat dalam keadaan harmoni (ini tidak akan berlaku, malangnya dalam suasana pemilihan banyak kumpulan-kumpulan berganding dan melihat ancamana antara pihak tertentu dan inilah yng sedang berlaku dan akhirnya dilihat masyarakat sebagai tidak matang,” tambahnya.

      Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar agar semua pihak menghormati proses transisi bapanya menjadi Perdana Menteri.

      Nurul dilihat berkata demikian setelah beberapa pemimpin PKR menyatakan ketidakpuasan hati terhadap keputusan ‘Langkah PD’ yang didakwa tidak dibuat berdasarkan saluran yang betul dan perbincangan dalam parti. -SuaraTv

      Delete
    13. Uniform: Jabatan Amal dapat iklan percuma



      ALHAMDULILLAH Jabatan Amal mendapat iklan percuma, apabila isu uniform di Muktamar PAS ke-64. Hendak harap isu lain sudah tidak ada. Baling kerusi, meja, mikrofon, bergaduh tidak berlaku. Tidak ada pula perwakilan yang ditangkap kerana minta rasuah oleh SPRM.

      Maka isu uniform yang menjadi tumpuan. Nampaknya orang awam yang selama ini tidak mempeduli Jabatan Amal sudah memberi tumpuan. Mereka hendak tahu apa itu Jabatan Amal. Cybertrooper upahan mereka terkedu apabila ditunjuk uniform pasukan St John. Terus menghilang diri dan tidak dapat dikesan oleh radar.

      Insya Allah anak muda yang benci dengan trend politik dendam dan fitnah akan menyertai Jabatan Amal. Mereka akan menjawab dengan amalan untuk sama-sama menyertai Jabatan Amal biar mereka yang benci dan dendam tidak senang.

      Berita uniform Jabatan Amal seolah-olah sempadan negara diceroboh, senjata hilang dan kem tentera diserang. Carilah modal lain, kalau benci sangat dengan PAS. Tak padan lawan Jabatan Amal, buat malu dekat orang sahaja.

      Jabatan Amal ini, mereka yang memang beramal. Tidak ada dalam pemikiran mereka hendak berebut calon, hendak menjadi menteri, exco, YDP kawasan atau ketua cawangan

      USTAZ IDRIS AHMAD
      Naib Presiden PAS
      17 September 2018

      Delete
    14. Kemaafan luaskan penerimaan terhadap Islam



      KUALA NERUS: Bersabar dan memilih memaaf manusia demi menyelamatkan mereka dengan Islam lebih besar fadhilatnya daripada menghukum, demikian seru Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

      Beliau memetik kisah pengisytiharan pengampunan beramai-ramai dan senarai individu yang mesti ditangkap dan dihukum sebagai penjenayah perang dalam peristiwa Fathu Makkah.

      Pun begitu katanya, ada mereka disenaraikan itu datang minta maaf dan Nabi maafkan, berbanding kemenangan Revolusi Perancis, England, Rusia dan Revolusi Mao Tse Tung yang menyebabkan beberapa juta rakyat mati dibunuh.

      "Tetapi Islam dituduh ganas juga. Kita sebat orang tak cedera pun, ganas. Yang sebat sampai nak mati itu, ini adil. Hukum gantung dengan guna tali zaman kuno, oh ini bagus, sesuai. Hukum Islam tak sesuai. Kepala apa macam ini?

      "Ini termasuk mereka yang di luar tabie, bukan sahaja yang buat salah itu luar tabie, yang sokong ini pun luar tabie juga. Ini kita kena faham," ujarnya pada Ucapan Penangguhan Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-64 di Stadium Tertutup Gong Badak, di sini hari ini.

      Cerita Tuan Guru, Nabi S.A.W juga pernah merasa geram dan ingin membalas dendam terhadap musuh atas kematian para Sahabat R.A dan jasad jenazah bapa saudaranya, Hamzah R.A yang dicincang.

      Namun jelas beliau, Nabi dituntun agar bersikap lebih baik sebagaimana diseru dalam ayat 125 hingga 128 surah an-Nahl kerana Allah lebih mengetahui hakikat manusia yang sesat atau menerima hidayah petunjuk-Nya.

      "Jangan dia buat kita sejengkal, nak balas dia 10 jengkal, jangan, jangan. Kalau menang, jaga nak tangkap, menang jaga nak 'jail', menang jaga nak hukum orang ini orang ini. Ini cara yang salah. Allah Taala melarang Nabi.

      "Allah suruh Nabi sabar. Nabi sabar. Ada orang kita jumpa saya, Memali ini tak boleh maaf. Peristiwa ISA tak boleh maaf. Ini tak boleh maaf. Ini politik guna akal, bukan guna al-Quran dengan Hadis. Politik untuk menunjukkan kekuatan, bukan untuk menyelamatkan manusia.

      "Bukan tak boleh hukum, tetapi kejayaan kita menyelamatkan orang dengan Islam lebih besar fadhilatnya daripada menghukum. Inilah rahsia kejayaan Islam, menguasai jalan Sutera di Asia Tengah sehingga ke Nusantara Asia Tenggara, menguasai tiga Benua," ujarnya.

      Tuan Guru menceritakan mengenai banyaknya tempat dan negara di dunia termasuk yang majoriti bukan Islam kemudiannya menerima Islam secara tanpa paksaan atas sikap tersebut hingga menukar rumah ibadah mereka.

      Hal tersebut jelasnya, kerana kepimpinan Islam adil dan baik kepada semua, serta menjadi contoh dan tidak sepertimana pemimpin mereka sendiri, namun kalangan yang zalim tetap menuduh Islam lebih bahaya.

      Menukilkan perkembangan yang panjang, Tuan Guru menegaskan betapa Islam disebalik pelbagai cabaran ke atasnya dan ketika mana runtuhnya tamadun lain, tetap tidak mati, bahkan kini bangkit berkembang dan mara semula.

      "Kalau Islam terus mara di zaman penjajahan, insyaAllah terus mara di zaman kemerdekaan yang sebenarnya bersama Islam. Satukan yang sudah menganut Islam. Yang sudah menganut Islam, satukan.

      "Satukan orang Islam ini yang berbeza dengan kita. Ini diutamakan. Supaya kembali kepada Islam. Dan ajak bukan Islam supaya bersama dengan pemerintahan Islam yang adil terhadap semua.

      "Alhamdulillah kita berjaya menjemput bermacam-macam parti politik hadir ke dalam Muktamar kita. Dan ahli-ahli kita sambut dengan muka yang manis, ucapan-ucapan yang surat khabar kata sudah tentu akan membakar Muktamar ini. Tiba-tiba tak terbakar.

      "Majoritinya begitu mahu supaya berlakunya Politik Matang dan Sejahtera. Mengajak perpaduan umat Islam, mengajak Islam disebar untuk semua. Islam yang adil ini dengan cara matang dan sejahtera. Berlaku demikian," ujarnya gembira. -HARAKAHDAILY 16/9/2018

      Delete
    15. Najib terkejut kenyataan ekonomi Malaysia masih kukuh
      WARTAWAN SINAR HARIAN 18 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.2K
      Kenyataan ekonomi Malaysia masih kukuh mengejutkan
      Facebook Najib Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meluah perasaan terkejut terhadap kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mengakui bahawa ekonomi Malaysia masih kukuh.

      Menurutnya, sebelum PRU14, tiada seorang pun dari mana-mana pemimpin PH mengakui ekonomi Malaysia adalah dalam keadaan yang kukuh dan baik.


      “Yang ada hanyalah Guan Eng yang memuji ekonomi Pulau Pinang kukuh tetapi pada masa yang sama menuduh Malaysia akan ‘bankrap’.

      “Rakyat menganggur walaupun Pulau Pinang masih sebahagian dari Malaysia dan bukan negara asing pun,” katanya dalam satu kenyataan yang dimuat naik di akaun Facebook miliknya, semalam.

      [ ARTIKEL BERKAITAN: Guan Eng senarai 8 faktor pengukuhan ekonomi Malaysia ]

      Katanya, sudah sampai masa untuk PH mengakui bahawa kerajaan BN sebelum ini telah mewariskan sebuah negara dengan ekonomi yang kukuh.

      “Saya juga ingat Tony Pua pernah mengeluarkan kenyataan media dua tahun dahulu kononnya Malaysia sudah hilang daya saing dan tiada lagi negara asing hendak mengimport produk hasil Malaysia biarpun eksport negara naik berpuluh peratus setiap bulan pada masa itu.

      “Jika ekonomi Malaysia akan terus kukuh pada masa atau tidak kini bergantung sepenuhnya pada pengendalian Guan Eng dan kerajaan PH. Kita doakan yang terbaik,” katanya.

      Delete
    16. 100 dalil gabungan Pas-Umno bakal tumbangkan PH
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA 18 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.9K
      100 dalil gabungan Pas-Umno bakal tumbangkan PH
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Kerjasama strategik Pas-Umno dinilai bakal mengalahkan PH dalam PRU15 nanti berdasarkan 100 dalil yang dikongsikan seorang pemerhati politik.

      Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Muein Abadi melalui perkongsiannya menggariskan keputusan PRU14 yang diraih Pas dan Umno yang berada dalam komponen BN.

      Antara dalil itu adalah kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan Pas dan Umno untuk menguasai majoriti di Parlimen berdasarkan kajian kuantitatif Ilham Centre.

      Berikut merupakan 100 dalil bertajuk Kerjasama Pas-Umno: 100 Fakta Kuasa Melayu-Islam yang dikongsikan Abdul Muein:

      1. Kerjasama strategik Pas-Umno bakal mengalahkan PH dalam PRU15 kelak kerana hanya perubahan sekitar 11 peratus undi Melayu diperlukan Pas dan Umno untuk menguasai majoriti di Parlimen (kajian kuantitatif Ilham Centre).

      2. Undi Umno dalam PRU14 lalu ialah 2.5 juta.

      3. Undi Pas dalam PRU14 lalu ialah 2.04 juta.

      4. Usaha PH mengubah sistem pilihan raya daripada ‘First Past the Post’ kepada ‘Proportionate Representative’ dalam PRU15 juga akan memberi kelebihan besar kepada gabungan Pas-Umno berdasarkan pola undi popular dalam PRU14 lalu.

      5. Undi popular kedua-dua Pas dan Umno jauh meninggalkan undi Bersatu iaitu 700 ribu dalam PRU14 lalu.

      6. Undi Amanah pula sekitar 640 ribu – dan rentetan kenyataan apologetik Menteri dari Amanah dalam isu sebatan golongn lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dan ‘Hifz al-Din’ serta persepsi syiah yang sukar ditepis, pengaruh parti tersebut dijangka terus merosot teruk.

      7. Demikian juga undi Melayu-Islam yang diperoleh PKR boleh digugat dengan pelbagai isu dalaman dan luaran yang bakal menjejaskan 2.1 juta undi popular mereka dalam PRU14 lalu.

      Delete

    17. 8. Pengakuan terbuka Datuk Seri Dr Zahid Hamidi bahawa Umno sedang berusaha untuk kembali menjadi kerajaan dengan kaedah rundingan seolah-oleh membenarkan desas-desus kerjasama Umno-PKR (Anwar) di balik tabir.

      9. Tindakan Zahid ‘merestui’ niat Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz dan Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim untuk berkempen menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam PRK Port Dickson menjadi petunjuk tambahan.

      10. Sekiranya terbukti benar, maka Zahid kini sedang dalam langkah membentuk kerjasama bukan sahaja Umno-Pas, tetapi juga Umno-PKR (Anwar).

      11. Ditambah pula dengan kunjungan hormat Anwar bertemu Tan Sri Taib Mahmud, tokoh Parti PBB yang paling berpengaruh di Sarawak memberi satu bayangan: 13 kerusi parlimen diterajui PBB yang kini dalam Gabungan Parti Sarawak (GPS) akan terlibat dengan percaturan penting.

      12. Malah, jika Tun Dr Mahathir Mohamad bertindak mengharamkan Umno susulan isu 1MDB, ahli Umno boleh segera menyertai Pas – atas dasar kerjasama pemimpin Pas-Umno ketika ini – sebagai reaksi balas untuk mewujudkan blok lawan yang kuat menghadapi PH dalam PRU15.

      Delete

    18. 13. Demikian juga jika PKR berpecah susulan pemilihan 2018, kem PKR yang mesra dengan rundingan Zahid boleh bekerjasama secara tidak langsung dengan Pas dalam menghadapi lawan PKR yang pastinya cenderung kepada Calon Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan Dr Mahathir.

      14. Penguasaan Pas di Kelantan dan Terengganu serta Umno di Perlis dan Pahang bakal diperkukuhkan hasil pemupukan persefahaman Pas-Umno menjelang PRU15.

      15. Isu kebajikan rakyat terutamanya di bawah rejim PH yang bersifat neoliberal dengan mengutamakan pengurangan perbelanjaan awam boleh dipantau bersama Lajnah Kebajikan Pas dan Biro Kebajikan Umno.

      16. Melalui kerjasama strategik Pas-Umno, mereka boleh melimpahkan lebihan undi mereka di Pantai Timur ke Pantai Barat melalui penempatan semula daftar pengundi dalam kalangan penyokong mereka.

      17. Malah penguasaan PH yang diterajui Bersatu di Kedah juga bakal ditamatkan – dibantu kepimpinan Datuk Seri Mukhriz Mahathir yang masih tiada visi dan dipersoalkan ahli bawahan PH sendiri.

      18. Kerajaan PH di Perak juga akan runtuh memihak kerjasama Pas-Umno. Ditambah pula dengan sikap DAP yang dikenang mendesak jawatan Speaker Dun dan tuntutan tanah 999 tahun.

      19. Pergolakan dalaman PKR antara kem Anwar-Rafizi-Abdullah Sani-Nurul Izzah-Saifuddin Nasution bertembung dengan Azmin-Zuraida Kamaruddin-Amirudin Shari-Tian Chua-Dr Afif Bahardin-Latheefa Koya bakal memungkinkan cah keting berlaku sesama PKR pasca Pemilihan 2018 menuju PRU15.

      20. Isu peralihan kuasa antara Dr Mahathir kepada Anwar bukan sahaja bakal memberi impak kepada politik dalaman PKR, bahkan juga perpecahan antara sesetengah pemimpin dan ahli parti PH; terutama sekali antara Bersatu dengan PKR, PKR dengan Amanah. Kemungkinan besar ‘cah keting’ antara Bersatu dengan PKR (Kem Rafizi-Abdullah Sani-Anwar) dalam PRU15 kelak juga sukar untuk dinafikan.

      21. Kewujudan gabungan Pas-Umno sebagai satu benteng yang kukuh dalam menghadapi PRU15 bakal menarik undi protes segmen PKR, Bersatu, mahu pun Amanah yang terpinggir susulan peralihan kuasa Dr Mahathir-Anwar.

      22. Pemberian royalti petroleum lima peratus kepada Kelantan dan Terengganu bakal membantu kedua-dua kerajaan negeri Pas tersebut untuk melonjakkan prestasi kerajaan negeri sekali gus mengukuhkan sokongan kepada kerjasama Melayu Islam Pas-Umno. Apatah lagi jika 20 peratus diberi seperti mana Manifesto PH.

      23. Perlu diingat, pihak berkuasa di Sabah dan Sarawak kedua-duanya masih menuntut royalti petroleum daripada PH seperti mana yang dijanjikan PH dalam PRU14 lalu. Sabah secara khusus menuntut 20 peratus royalti seperti mana yang terkandung dalam Buku Harapan.

      Delete


    19. 24. Sebaliknya, kerajaan PH khususnya Azmin dan Dr Radzi Jidin jelas cuba mengelak daripada memberikan 20 peratus royalti kepada kesemua negeri pengeluar minyak dengan pelbagai alasan. Sepatutnya royalti petroleum juga dibayar kepada empat negeri pengeluar setidak-tidaknya Oktober 2018. Namun hingga kini keputusan akhir belum dibuat PH.

      25. Berbeza dengan pemahaman kebiasaan pemberian royalti yang melibatkan ‘hasil pengeluaran’, PH sebaliknya cuba mencari jalan dengan mereka kaedah pengagihan baharu iaitu pemberian berdasarkan ‘hasil keuntungan’.

      26. Cadangan pembayaran daripada hasil keuntungan ini ditolak keras Kerajaan Pas Terengganu, PAS Kelantan dan GPS Sarawak kerana ia bertentangan dengan Akta Kemajuan Petroleum 1974. Malah, ia juga mengurangkan hasil yang sepatutnya menjadi hak negeri-negeri pengeluar petroleum.

      27. Negeri-negeri majoriti Melayu iaitu Terengganu, Kelantan, Pahang, dan Perlis juga dihukum dari segi agihan ahli parlimen di mana ahli parlimen PH menerima RM500k berbanding RM100k sahaja bagi ahli parlimen pembangkang termasuklah Umno dan Pas.

      28. Malah, tindakan PH cuba membatalkan projek ECRL sepenuhnya di Pantai Timur seolah-olah menghukum dan menafikan majoriti orang Melayu Pantai Timur dari mencapai pembangunan strategik jangka panjang – tanpa sebarang perancangan alternatif.

      29. Berdasarkan pengumuman Dr Mahathir bahawa bajet 2019 bakal menyaksikan banyak pihak tidak berpuas hati, ia akan menjadi kesilapan besar jika royalti kepada Kelantan, Terengganu, Sabah, dan Sarawak dikurangkan.

      Delete
    20. 30. Kerjasama Pas-Umno di Semenanjung bakal menarik (atau memperkuat) Umno Sabah (bahkan juga Warisan) dan GPS Sarawak seandainya cara PH menangani isu royalti berterusan tidak cermat.

      31. Apatah lagi dengan Pilihan Raya Negeri Sarawak bakal diadakan sekitar 2 ke 3 tahun sahaja lagi, tentunya GPS ingin memanfaatkan royalti minyak tersebut untuk membuktikan kewibawaan kerajaan mereka.

      32. Senario ini membayangkan kemungkinan PH terpinggir ke sokongan masyarakat Cina bandar di Pantai Barat Semenanjung – dengan Umno-Pas-PKR (Anwar) bakal berpeluang menubuhkan kerjasama politik berskala besar bersama-sama Gabungan Bersatu Sabah (GBS) atau bahkan Warisan Sabah dan GPS di Sarawak.

      33. Tindakan PH mengangkat individu yang mendedahkan perbelanjaan Yang Dipertuan Agong sebagai Penasihat Perdana Menteri akan dikenang sebagai cabaran kepada institusi Beraja. Demikian juga tindakan PH yang tidak mengambil tindakan ke atas pengarang Sarawak Report yang memfitnah Sultanah Terengganu Sultanah Nur Zahirah dalam kes Jho Low dan TIA bakal memberi mesej kelemahan memelihara maruah institusi beraja.

      34. Timbulnya cadangan untuk menurunkan had usia layak mengundi juga bakal memberi impak ke atas pola undian PH – dengan demografi Melayu dan Bumiputera mengatasi kadar kelahiran bukan Melayu. Sekali gus manfaat kepada Pas-Umno (+PKR Anwar).

      35. Tindakan Dr Mahathir yang berterus-terusan melempar tuduhan bahawa Orang Melayu ‘malas’ dan ‘mengharapkan bantuan tongkat kerajaan’-sedangkan keluarga beliau sendiri kaya-raya dilimpahi projek-projek kerajaan-bakal memberi kesan jangka panjang mengalih sokongan kepada Pas-Umno.

      36. Kegagalan Manifesto PH seperti Janji 100 Hari PH juga bakal mengalih sokongan PH kepada gabungan Pas-Umno sebagai satu-satunya blok pembangkang tunggal.

      37. Isu kegagalan menunaikan manifesto ini lebih terkesan ke atas undi PH di kawasan bandar dan separa bandar dijangka memberi impak di Selangor dan Johor.

      38. Senario sebegini dibuktikan dengan jelas dalam PRK Seri Setia di mana PH hilang 15,000 undi yang mereka perolehi dalam PRU14 lalu. Demikian juga kemerosotan teruk undi PH di Sungai Kandis.

      39. Tindakan PH mengurangkan bantuan kepada segmen penerima BR1M – dengan cadangan jelas Dr Mahathir untuk menghapuskan BR1M secara perlahan-lahan akan memberi kelebihan besar kepada kewujudan blok pembangkang Pas-Umno tanpa tiga penjuru.

      40. Gandingan Pemuda Pas dan Pemuda Umno akan dapat disinergi di bawah pimpinan Ketua Pemuda Pas, Muhammad Khalil Abdul Hadi lulusan Portsmouth University United Kingdom (UK) dan Ketua Pemuda Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki lulusan Loughborough University, UK.

      Delete


    21. 41. Saiz jentera penerangan dan media Pas dan Umno bakal mengasak kerajaan PH dengan lebih agresif hasil kerjasama Pas-Umno. Koordinasi pemilihan isu untuk dipermasalahkan antara Pas dan Umno juga akan wujud, menjadikan tekanan ke atas PH seperti dalam sistem politik dwi-parti.

      42. Pas Sabah juga berpeluang untuk bekerjasama dengan Gabungan Bersatu Sabah (GBS) yang sedang didaftarkan sebagai blok pembangkang tunggal di Sabah. Setakat ini GBS menyatukan Umno, Parti Bersatu Sabah (PBS), dan STAR.

      43. Polemik yang tidak sepatutnya dalam hal ehwal agama Islam seperti isu sebatan LGBT di Terengganu boleh dihadapi dengan suara yang lebih besar hasil kerjasama Pas-Umno.

      44. Lajnah Perpaduan Nasional Pas dan Biro Pendidikan Politik Umno boleh memantau kemaraan agenda ‘Malaysian Malaysia’ dalam pentadbiran PH hari ini.

      45. Dalam isu pemilikan hartanah Bumiputera, Lajnah Ekonomi, Hartanah, & Pembangunan Usahawan Pas boleh bekerjasama dengan Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Umno serta Biro Hal Ehwal Bandar dan Perumahan Umno untuk memantau dan memberi input berguna kepada kementerian PH yang berkaitan.

      46. Lajnah Kesenian dan Kebudayaan Pas boleh bekerjasama dengan Biro Kebudayaan Umno dalam memantau dan menambahbaik garis panduan hiburan di bawah kerajaan PH.

      47. Dalam isu hal ehwal pertanian dan alam sekitar, Lajnah Asas Tani dan Alam Sekitar Pas boleh bekerjasama dengan Biro Asas Tani Umno di seluruh negara untuk mengimbangi dasar-dasar pertanian dan alam sekitar PH di samping saling menambahbaik tadbir urus berkaitan petani dan nelayan di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Perlis.

      48. Perkiraan undi yang tidak terpecah tiga juga bakal memberi impak ke atas kerjasama Pas-Umno. Selain daripada PRK Seri Setia baru-baru ini, keputusan PRU14 yang lalu juga boleh dijadikan seperti yang telah disenaraikan oleh Prof Madya Dr Kamarul Yusoff dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berikut:

      49. Di Perlis, iaitu di Kerusi P002 Kangar, di mana gabungan undi calon BN-Umno (15306) dan Pas (8465), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (20909) sebanyak 2862 undi.

      50. Di Kedah, iaitu di Kerusi P005 Jerlun, di mana gabungan undi calon BN-Umno (12413) dan Pas (12829), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (18695) sebanyak 6547 undi.

      51. Kerusi P006 Kubang Pasu, di mana gabungan undi calon BN-Umno (16975) dan Pas (13375), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (29984) sebanyak 366 undi.

      Delete
    22. 52. Kerusi P008 Pokok Sena, di mana gabungan undi calon BN-Umno (18390) dan Pas (23401), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (28959) sebanyak 12832 undi.

      53. Kerusi P010 Kuala Kedah, di mana gabungan undi calon BN-Umno (19400) dan Pas (23143), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (36624) sebanyak 5919 undi.

      54. Kerusi P014 Merbok, di mana gabungan undi calon BN-Umno (20830) dan Pas (19618), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (30902) sebanyak 9546 undi.

      55. Kerusi P015 Sungai Petani, di mana gabungan undi calon BN-UMNO (23963) dan PAS (22760), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (45532) sebanyak 1191 undi.

      56. Kerusi P017 Padang Serai, di mana gabungan undi calon BN-MCA (15449) dan Pas (22911), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (31724) sebanyak 6636 undi.

      57. Kerusi P018 Kulim-Bandar Baharu, di mana gabungan undi calon BN-Umno (18299) dan Pas (12885), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (23159) sebanyak 8025 undi.

      58. Di Perak pula ialah di Kerusi P057 Parit Buntar, di mana gabungan undi calon BN-Umno (13655) dan Pas (12312), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (16753) sebanyak 9214 undi.

      59. Kerusi P063 Tambun, di mana gabungan undi calon BN-Umno (33341) dan Pas (14948), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (38661) sebanyak 9628 undi.

      60. Kerusi P074 Lumut, di mana gabungan undi calon BN-Umno (21555) dan Pas (10135), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (21955) sebanyak 9735 undi.

      61. Kerusi P077 Tanjong Malim, di mana gabungan undi calon BN-MCA (19314) dan Pas (10311), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (24672) sebanyak 4953 undi.

      62. Di Pahang pula di Kerusi P080 Raub, di mana gabungan undi calon BN-MCA (17500) dan PAS (7866), mengatasi undi calon PH-DAP yang menang (20659) sebanyak 4707 undi.

      63. Kerusi P082 Indera Mahkota, di mana gabungan undi calon BN-Umno (17628) dan Pas (17515), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (28578) sebanyak 6565 undi.

      64. Kerusi P083 Kuantan, di mana gabungan undi calon BN-MCA (13667) dan Pas (14696), engatasi undi calon PH-PKR yang menang (22807) sebanyak 5556 undi.

      65. Kerusi P088 Temerloh, di mana gabungan undi calon BN-Umno (22094) dan Pas (14734), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (23998) sebanyak 12830 undi.

      66. Kerusi P089 Bentong, di mana gabungan undi calon BN-MCA (23684) dan Pas (5706), mengatasi undi calon PH-DAP yang menang (25716) sebanyak 3674 undi.

      67. Di Selangor pula melibatkan Kerusi P093 Sungai Besar, di mana gabungan undi calon BN-Umno (16636) dan Pas (7220), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (17350) sebanyak 6506 undi.

      68. Kerusi P094 Hulu Selangor, di mana gabungan undi calon BN-MIC (27392) dan Pas (16620), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (40783) sebanyak 3229 undi.

      69. Kerusi P096 Kuala Selangor, di mana gabungan undi calon BN-Umno (21344) dan Pas (8535), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (29842) sebanyak 37 undi.

      70. Kerusi P109 Kapar, di mana gabungan undi calon BN-MIC (26412) dan Pas (31425), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (47731) sebanyak 10106 undi.

      71. Kerusi P112 Kuala Langat, di mana gabungan undi calon BN-Umno (26127) dan Pas (18731), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (43239) sebanyak 1619 undi.

      72. Kerusi P119 Titiwangsa, di mana gabungan undi calon BN-Umno (19701) dan Pas (6845), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (23840) sebanyak 2706 undi.

      73. Di Negeri Sembilan pula di Kerusi P129 Kuala Pilah, di mana gabungan undi calon BN-Umno (17845) dan Pas (4347), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (18045) sebanyak 4147 undi.

      74. Kerusi P133 Tampin, di mana gabungan undi calon BN-Umno (21433) dan Pas (4598), mengatasi undi calon PH-Amanah yang menang (22435) sebanyak 3596 undi.

      Delete
    23. 75. Di negeri Melaka pula melibatkan Kerusi P136 Tangga Batu, di mana gabungan undi calon BN-Umno (27761) dan Pas (8961), mengatasi undi calon PH-PKR yang menang (32420) sebanyak 4302 undi.

      76. Kerusi P149 Sri Gading, di mana gabungan undi calon BN-Umno (18223) dan Pas (4548), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (21511) sebanyak 1260 undi.

      77. Di Johor pula adalah di Kerusi P165 Tanjung Piai, di mana gabungan undi calon BN-MCA (20731) dan Pas (2962), mengatasi undi calon PH-Bersatu yang menang (21255) sebanyak 2438 undi.

      78. Maka sekiranya PH mengekalkan sistem ‘First Past the Post’, selain 54 kerusi yang dimenangi Umno dan 18 kerusi yang dimenangi Pas, adanya 29 kerusi lagi yang berpotensi besar untuk dirampas ke tangan Umno-Pas.

      79. Jumlah 101 kerusi ini (54 Umno campur 18 Pas campur 29 Pas-Umno) menyaksikan hanya 11 kerusi Parlimen sahaja yang perlu dirampas daripada PH untuk mencapai angka 112 bagi membentuk kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah.

      80. Kerjasama strategik Pas-Umno juga menepati empat kaedah Feqah menurut neraca Siyasah Syariah (Politik Islam). Pertamanya ialah Fiqh Muwazanah (pertimbangan) yang dimaksudkan Presiden Pas Abdul Hadi Awang bererti “membuat pertimbangan yang wajar dalam beberapa perkara untuk dipilih menjadi keputusan yang terbaik dari segi Maqasid As-Syariah (tujuan mencapai matlamat menegakkan Islam), bukannya meninggalkan syariat”. Keputusan bekerjasama dengan Umno dan mengelakkan tiga penjuru menjelang PRU15 kelak bakal memberi tamparan hebat kepada lawan politik Melayu-Islam dalam Pakatan.

      81. Seterusnya dari perspektif Fiqh Waqi’ (setempat) atau realiti atau fakta, yakni yang dimaksudkan Abdul Hadi sebagai “perkara yang benar-benar berlaku dalam masyarakat, khususnya yang berkait dengan perkara yang mengalami perubahan apabila berlainan zaman dan situasi, sama ada zaman yang berbeza atau daerah yang berbeza jarak jauhnya di antara satu sama lain, serta berlainan kefahaman manusia dan kemampuan”. Demikianlah Umno hari ini bukan lagi Umno yang dahulu – di mana Umno hari ini lunak dengan agenda ‘Islam Memimpin’ oleh Pas. Kerajaan Pusat hari ini juga bukan kerajaan pusat yang dahulu di mana segmen Melayu-Islam kelihatan lemah berhadapan campur tangan bukan Melayu-Islam yang lantang dan lancing saban hari dalam isu hal ehwal agama Islam.

      Delete
    24. 82. Perspektif ketiga ialah Fiqh Aulawiyyat (keutamaan) yang menurut Abdul Hadi bermaksud “memilih keutamaan daripada beberapa pendekatan, apabila tidak ada pilihan yang lain melainkan memilih yang lebih membawa maslahah (yang terbaik dari segi kebaikan atau manfaat) dalam perkara agama dan dunia, di antara perkara-perkara yang disenaraikan semuanya baik…Begitu juga dalam aspek menolak keburukan dengan memilih yang lebih ringan keburukan atau kurang mudharatnya, apabila tidak ada cara yang lain dalam perkara yang disenaraikan”. Kerjasama dengan Umno mengundang maslahat politik Melayu-Islam di Malaysia yakni penguasaan ke atas kuasa eksekutif, manakala kerjasama dengan PHberisiko seperti kes Raja Kamarul Bahrin (Amanah) yang menyokong pelaksanaan sebat ke atas pasangan lesbian Terengganu, tetapi kemudiannya ditolak hebat oleh Dr Mahathir yang jelas apologetik dan tiada ‘izzah memelihara dan mengangkat kemuliaan Islam secara bertahap-tahap.

      83. Fiqh Ma’alat (implikasi hukum) menurut Abdul Hadi maksudnya ialah “memahami dan mengambil kira natijah atau akibat yang positif atau negatif disebabkan daripada melaksanakan sesuatu hukum, sama ada dalam perkara wajib, haram atau harus”. Contoh menarik yang disebut presiden Pas berkenaan ialah cara Rasulullah S.A.W “merahsiakan perkara strategik atau menyembunyikan beberapa tindakan yang diambil mengikut hukumnya kerana mengambil kira akibat selepasnya seperti menangguhkan tindakan meroboh berhala di sekitar Kaabah sebaik sahaja Fathu Makkah…Tujuannya mengambil kira tahap kefahaman penduduk Makkah baru sahaja menganut Islam dan mempersucikan Kaabah secara jahiliah”. Demikian juga kerjasama Pas-Umno ini mungkin kurang disenangi sebahagian pendukung Pas yang sekian lama berhadapan dengan Umno. Namun harus mereka ingat bahawa Umno yang ditentang selama 22 tahun dahulu kini menjadi Perdana Menteri PH. Bukannya Umno hari ini yang dipimpin Ahmad Zahid.

      84. Ulama Pas dan ulama Umno bakal menjadi kuasa semak dan imbang yang bersepadu ke atas setiap langkah yang diambil oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mujahid Yusof Rawa serta kelancangan anasir yang cuba mengambil kesempatan di atas sikap apologetik PH seperti Ambiga yang jelas ‘menampar’ Fuziah Salleh dengan pendirian keras dalam hak perjuangan promosi LGBT.

      85. Dalam mendepani isu-isu hal ehwal antarabangsa juga, termasuklah isu dasar luar negara di bawah PH, kerjasama Pas-Umno melalui Lajnah Hubungan Antarabangsa dan Hal Ehwal Luar Pas dengan Biro Antarabangsa Umno Misi bantuan kemanusiaan ke luar negara juga boleh diselaraskan antara Pas dan Umno, tidak bersifat ‘ad hoc’ seperti misi bantuan kepada Rohingya sebelum ini.

      86. Kerjasama kewangan pendanaan politik untuk agenda Melayu-Islam juga akan dapat dirangka melalui kerjasama Umno-Pas.

      Delete

    25. 87. Suara untuk mempertahankan identiti Melayu Islam sebagai teras peradaban Malaysia bakal diperkasakan melalui persepakatan ini – cukup penting dalam menghadapi kemaraan agenda ‘Malaysian Malaysia’.

      88. Kepentingan Melayu-Islam dalam aspek pendidikan seperti pemerkasaan Bahasa Melayu akan dapat dipantau dengan lebih agresif melalui persepaduan Lajnah Pendidikan Pas dan Biro Pendidikan Umno.

      89. Institusi Pendidikan Pas seperti Taman Asuhan Tunas Insan (Tasti), Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti), Sekolah Rendah Integrasi Teras Islam (Sriti), Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), Kolej Universiti Darul Quran Islamiyyah (KUDQI), Kolej Islam Darul Ulum (KIDU), dan pelbagai sekolah serta kolej akan turut menerima sokongan dan dukungan dalam kalangan ahli Umno.

      90. Kerjasama Pas-Umno juga akan dapat dilimpahkan ke kerjasama Pas-BN seperti mana kunjungan MIC kepada presiden Pas baru-baru ini. Begitu juga dengan Pas tidak meletakkan calon di PRK Dun Balakong memberi laluan sepenuhnya kepada MCA.

      91. Dakwah Pas melalui Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) boleh dilebarkan dengan kerjasama parti komponen BN seperti MIC dan MCA dengan syarat agenda Islam tidak diganggu-gugat.

      92. Cabaran dalaman Umno seperti kewujudan suara sumbang yang menyeru Umno ke arah liberal dari dalam boleh diimbangi menerusi kerjasama dengan Pas.

      93. Isu Pindaan Rang Undang-undang 355 (RUU 355) bagi memperkasakan Mahkamah Syariah dapat diperjuangkan bersama Pas dan Umno ke atas pihak Pakatan.

      94. Kerjasama NGO dan parti politik termasuklah NGO Melayu-Islam dengan dua parti Melayu Islam terbesar negara Umno dan Pas boleh diselaraskan untuk penambahbaikan tadbir urus negara.

      95. Biro Agama Umno dan Lajnah Dakwah Pas boleh bekerjasama termasuklah dengan kerajaan PH dalam memperkasakan syiar Islam di Malaysia.

      96. Muslimat Pas dan Wanita Umno boleh menyelaraskan gerak kerja besar-besaran dalam mempertahankan nilai kekeluargaan Melayu-Islam yang terlalu dilihat ditolak ansur dalam PH.

      97. Pembangunan sahsiah dalam kalangan remaja wanita boleh diusahakan secara intensif melalui kerjasama Ameerah Pas dan Puteri Umno agar tidak hanyut mengharungi keterbukaan di bawah PH.

      98. Dalam isu hak pekerja dan gaji minimum, Lajnah Pekerja dan Pengguna Pas juga boleh menjalinkan kerjasama strategik dengan Biro Sumber Manusia Umno dalam pelaksanaannya di Terengganu, Kelantan, Pahang, dan Perlis serta di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri yang dikuasai PH menjelang PRU15.

      99. Golongan berpendapatan menengah dan rendah seperti B40 juga memperoleh suara pengimbang melalui kerjasama strategik dua Lajnah Pas dengan dua Biro Umno iaitu Lajnah Ekonomi, Hartanah, & Pembangunan Usahawan Pas dan Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Pas dengan Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan Umno serta Biro Kebajikan Masyarakat Umno. Apatah lagi dengan dasar PH yang semakin hari semakin jelas memihak kapitalis kroni sahaja.

      100. Kesimpulannya, kerjasama Umno-Pas melalui kerangka Fiqh Muwazanah (pertimbangan), Fiqh Waqi’ (setempat), Fiqh Aulawiyyat (keutamaan), dan Fiqh Ma’alat (implikasi hukum) menjelang PRU15 bakal membawa kuasa politik Melayu-Islam menerajui Malaysia – Islam memimpin mengalahkan anasir-anasir kapitalis kroni, apologis agama, nepotisme keluarga, liberal, dan sekular yang jelas mengambil kesempatan ke atas kerapuhan ideologi PH hari ini.

      Delete
    26. Keturunan Melayu di Hainan
      JOHARI YAP 18 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Johari Yap
      Johari Yap
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      APABILA disebut Hainan, perkara pertama yang mungkin timbul di fikiran kita ialah nasi ayam Hainan yang begitu popular itu. Mungkin ramai yang masih belum tahu Hainan merupakan sebuah ­pulau kecil yang terletak di selatan negara China.

      Tidak lama dahulu, saya telah dikunjungi oleh rombongan dari wilayah Qinghai dan Pulau Hainan, China. Mereka semuanya beragama Islam. Yang menarik lagi, salah se­orang daripada ahli rombongan, Imam Abu Ayub, yang fasih ber­bahasa Arab, mengatakan bahawa beliau adalah daripada rumpun Melayu yang bermastautin di Pulau ­Hainan.


      Saya juga mempunyai seorang sahabat Muslim dari Hainan yang bernama Noah yang kini sedang ­melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa. Beliau mempunyai lapan adik-beradik, sesuatu yang agak jarang kedengaran di ­sebuah negara yang mengamalkan polisi satu keluarga seorang anak.

      Rakyat China perlu membayar denda yang agak tinggi jika tidak ­mematuhi polisi ini. Bagaimanapun, ia tidak menjadi masalah bagi bapa Noah yang merupakan ahli per­niagaan yang berjaya.

      Polisi satu keluarga satu anak ­bermula pada tahun 1979 apabila bilangan rakyat China ketika itu sudah menghampiri 1 bilion penduduk. Walau bagaimanapun, etnik mino­riti atau mereka yang tinggal di luar bandar, atau mempunyai anak pertama yang kurang upaya, dibenarkan ­memiliki lebih daripada seorang anak.

      Kebiasaannya, golongan ini mempunyai dua atau tiga orang anak. Pada akhir tahun 2015, polisi ini telah berakhir dan bermula tahun 2016, setiap keluarga boleh memiliki dua orang anak.

      Komuniti Melayu dan China ­sebenarnya mempunyai sejarah yang agak lama, iaitu sebelum kedatangan British ke Tanah Melayu lagi. Buku teks Pengajian Malaysia karangan Madiana dan Hasnah pada tahun 2000 (terbitan Fajar Bakti) menya­takan bahawa nenek moyang orang Melayu berasal dari Yunnan, China.

      Sarjana Eropah, Hendrik Kern (Belanda) dan Robert von Heine Geldern (Austria), telah melakukan ­penyelidikan secara kasar berkenaan latar belakang dan pergerakan ma­syarakat Melayu kuno. Teori mereka mengatakan bahawa bangsa Melayu adalah daripada kelompok Austronesia yang berasal dari daerah Yun­nan di China yang berhijrah ke Asia Tenggara dalam beberapa gelombang manusia, iaitu kumpulan Melayu Proto, Negrito dan juga Melayu Deutro.

      Pulau Hainan mempunyai 9 juta penduduk (2016) dengan majoritinya berketurunan Han (82.6%). Keba­nyakan penduduk Hainan yang beragama Islam tinggal di bandar Sanya, bandar paling Selatan di Pulau Hainan. Terdapat lebih kurang 10,700 orang Islam di Hainan dan seramai 8,300 orang daripadanya menetap di Sanya. Sahabat saya, Noah, juga ­berasal dari bandar Sanya.

      Delete


    27. Apa yang menarik bagi saya ialah, menurut Noah, penduduk Islam di Sanya tidak menyambut Tahun Baharu Cina sebagaimana penduduk Islam di Beijing. Menurut beliau lagi, umat Islam sudah mempunyai dua perayaan besar setahun, maka tidak perlu untuk mereka merayakan ­Tahun Baharu Cina.

      Kemungkinan juga penduduk Islam di Sanya, yang sebahagian ­besarnya berasal dari Tanah Melayu, tidak pernah menyambut Tahun ­Baharu Cina kerana mereka bukan­nya berketurunan Cina. Noah sen­diri mengaku bahawa beliau berketurunan Melayu walaupun beliau dan keluarga beliau tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu. Noah juga ingin mencari keluarga nenek ­moyang beliau yang dipercayai ­berada di Terengganu.

      Haji Yusuf Liu Baojun, penulis Muslim warga China, telah menulis buku bertajuk “Malay Descendant Communities In China” pada tahun 2013. Dalam buku tersebut, beliau banyak berkongsi tentang kajian-­kajian yang telah dilakukannya ber­kenaan keturunan Melayu di Hainan serta keturunan Muslim Sanya yang tinggal di Malaysia. Beliau turut ­berkongsi beberapa persamaan ­perkataan Melayu dan Muslim Sanya.

      Mantan Perdana Menteri Ma­laysia, Tun Abdullah Badawi, juga mempunyai susur galur dari Hainan. Datuk sebelah ibu beliau berasal dari Kampung Huihui, Sanya. Ibu beliau bernama Ha Kailan (Kailan Hassan) manakala datuk beliau bernama Ha Su-chiang (Hassan Salleh). Tun ­Abdullah juga telah melawat Sanya sebanyak dua kali, iaitu pada tahun 2011 dan 2017.

      Sesuai dengan hadis yang biasa kita baca dan dengar, benarlah, tidak penting pun apa keturunan kita, yang penting adalah menjadi seorang ­Islam yang bertakwa.

      *Penulis adalah pengerusi Macma Kelantan dan AJK Perkim Kelantan

      Delete
    28. KAPIR PH ANTI MELAYU


      Exco Melaka: Jangan takut pecat penjawat awam bermasalah
      Diterbitkan 18 Sep 2018, 4:59 petang | Dikemaskini 18 Sep 2018, 5:21 petang

      A+ A-
      Exco Melaka Kerk Chee Yee hari ini berkata kerajaan tidak sepatutnya bimbang untuk memecat mana-mana kakitangan awam yang tidak melakukan tugas mereka dengan baik atau berkelakuan buruk.

      "Ia akan menjadi isu politik jika kerajaan hari ini mahu memecat penjawat awam apabila kebanyakan orang tidak faham alasan untuk berbuat begitu.

      "Ramai mengaitkan kesan sosial kepada tindakan kita apabila pegawai kerajaan diberhentikan - kesan terhadap kewangan kakitangan berkenaan, keluarga, yuran sekolah anak-anak dan sebagainya.

      "Bagaimanapun, adakah kesan sosial kepada masyarakat kurang teruk apabila seseorang penjawat awam tidak melaksanakan tugas dengan baik atau berkelakuan buruk?" soalnya dalam kenyataan media hari ini.

      ADUN Ayer Keroh itu berkata kerajaan Pakatan Harapan sebelum ini memberi jaminan bahawa bilangan penjawat awam tidak akan dikurangkan.

      Bagaimanapun katanya selepas empat bulan mengambil alih kerajaan persekutuan, beliau tidak melihat banyak perubahan berlaku dalam sektor awam.

      "Memang benar Pakatan Harapan telah dipilih sebagai kerajaan persekutuan, serta kerajaan negeri di banyak negeri.

      "Memang benar walaupun kita telah mengubah kebanyakan ahli politik yang tidak kita sukai, (tapi) budaya dan tadbir urus yang gagal masih berlaku di kalangan beberapa penjawat awam," katanya yang merupakan Exco Komunikasi, Multimedia, Pembangunan Belia dan Sukan Melaka

      Beliau berkata, kelewatan penerimaan gaji pegawai menteri sehingga 3 bulan lamanya dan arahan pihak berkuasa tempatan (PBT) untuk memadamkan papan tanda tulisan Cina di Muar adalah contohnya gagalnya tranformasi dalam pentadbiran awam.


      Tambahnya, beliau sendiri menerima panggilan daripada orang ramai yang mengadu mengenai sampah tidak dikutip selepas PRU, rumput yang tidak dipotong dan kerja-kerja lain yang diabaikan kakitangan PBT.

      "Saya bukan sahaja merujuk kepada 'Napoleon kecil' dalam perkhidmatan awam.

      "Saya tidak menulis kenyataan ini kerana semata-mata mahu memecat kakitangan awam yang mensabotaj kerajaan baru kerana perbezaan politik atau sebab lain.

      "Saya menyentuh mengenai isu yang lebih besar yang kita hadapi dalam mentransformasikan perkhidmatan awam," katanya.

      Delete
    29. PH TEGAK BENANG BASAH


      Mahathir pertahan pembebasan Guan Eng
      Geraldine Tong | Diterbitkan 18 Sep 2018, 4:31 petang | Dikemaskini 18 Sep 2018, 6:29 petang

      A+ A-
      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan keputusan mahkamah membebaskan Menteri Kewangan Lim Guan Eng daripada tuduhan rasuah.

      "Ada kritikan tetapi seperti yang anda ketahui kerajaan sebelum ini telah memangsakan semua pembangkang (pada masa itu).

      "Ada ramai orang buat seperti apa yang dilakukan Lim tapi mereka tidak dipilih.

      "Mereka pilih Lim untuk tujuan tertentu, untuk menyingkirkannya," kata Mahathir kepada pemberita selepas ucaptama pada Persidangan Industri Bekalan Tenaga Elektrik (Cepsi) 2018 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur hari ini.

      Mahathir juga berkata kes Lim tidak sama dengan kes melibatkan bekas menteri besar Selangor Khir Toyo pada 2015.

      Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad sebelum ini menyamakan kes Lim dengan Khir.


      Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membebaskan sepenuhnya Lim pada 3 Sept lalu walaupun timbalan pendakwa raya memohon mahkamah agar tertuduh dilepaskan tanpa dibebaskan.

      Pada tahun 2015, Khir dijatuhi hukuman 12 bulan penjara selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitannya kerana menerima dua lot tanah di Shah Alam bernilai RM3.5 juta untuk dirinya dan isteri.

      Noraini, ketika membandingkan kes itu dengan kes Lim mempersoalkan mengapa kes Khir didengar sepenuhnya, yang kemudian mengakibatkan bekas pemimpin Umno itu disabitkan bersalah, manakala kes Lim digugurkan oleh pihak pendakwaan walaupun bukti belum didengar di mahkamah.

      Sebelum ini, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Hanipa Maidin, yang bertanggungjawab dalam hal ehwal undang-undang, menyatakan kes Lim dengan Khir sebagai "jauh panggang daripada api"

      Delete
    30. PH PERI KEBINATANGAN


      Peguam tuntut hukuman lebih keras kepada pembunuh kucing
      Diterbitkan 17 Sep 2018, 11:00 malam | Dikemaskini 17 Sep 2018, 11:55 malam

      Item 1
      Item 2
      Item 3
      A+ A-
      Sekumpulan peguam menggesa hukuman lebih keras dikenakan terhadap suspek yang telah membunuh kucing bunting dengan meletakkan haiwan itu di sebuah mesin pengering pakaian di sebuah kedai dobi.

      Kumpulan peguam untuk hak haiwan berkata media sebelum ini melaporkan pihak polis menyiasat kes itu di bawah Seksyen 428 Kanun Keseksaan. Bagaimanapun mereka menggesa pihak polis menggunakan Seksyen 30 Akta Kebajikan Haiwan 2015.

      Mereka berkata perbuatan kejam itu merupakan kesalahan serius dan AWA membenarkan penalti lebih berat dikenakan terhadap suspek berbanding Kanun Keseksaan jika disabitkan kesalahan.

      Seksyen 428 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman penalti sehingga tiga tahun penjara, denda, atau kedua-duanya. Manakala kuantum denda adalah mengikut budi bicara hakim.

      Sebaliknya, Seksyen 30 AWA memperuntukkan sehingga tiga tahun penjara, denda antara RM20,000 dan RM100,000, atau kedua-duanya.

      Undang-undang baru itu telah berkuat kuasa sejak 1 Julai tahun lepas.

      "Dengan mengambil kira jenayah kejam itu serta memastikan tindakan ganas terhadap haiwan tidak berlaku pada masa akan datang, kami meminta pihak polis untuk segera menyiasat dan mendakwa suspek di bawah Seksyen 30 AWA 2015.

      "Seksyen 428 Kanun Keseksaan dan hukuman minimum yang dikenakan tidak akan memberikan keadilan memandangkan jenayah kejam itu.

      "Kes ini telah menarik perhatian nasional dan antarabangsa dan dengan semangat Malaysia Baru, kami berharap kebajikan haiwan di Malaysia akan dilindungi dengan lebih baik,"kata mereka dalam satu kenyataan hari ini.

      Dalam kejadian pada 11 Sept, dua individu dirakam CCTV meletakkan seekor kucing hamil ke mesin dobi layan diri di Taman Gombak Ria, Kuala Lumpur, menyebabkan haiwan itu terbunuh.

      Perbuatan tersebut yang dirakam CCTV dan tersebar di media sosial mencetuskan kemarahan orang ramai.

      Polis menahan dua suspek pada 14 September atas pembunuhan haiwan berkenaan, tetapi suspek ketiga masih bebas.


      Sementara itu, Peguam untuk Hak Haiwan menyelar Lembaga Kebajikan Haiwan kerana sikap membisu berhubung kejadian itu, dengan mengatakan mereka mempunyai kewajiban untuk memastikan jenayah terhadap haiwan ditangani di bawah AWA.

      "Peruntukan AWA mesti dipatuhi dan dilaksanakan dengan sewajarnya sekiranya pihak berkuasa benar-benar serius menjaga kebajikan haiwan di Malaysia.

      "Kami menggesa Lembaga Kebajikan Haiwan untuk mengarahkan polis, berdasarkan Seksyen 4 (2) AWA, menyiasat suspek di bawah seksyen 30 AWA 2015," kata mereka.

      Seksyen 4 (2) AWA menetapkan bahawa Lembaga Kebajikan Haiwan mempunyai kuasa untuk mengeluarkan arahan kepada mana-mana individu, pegawai, atau pihak berkuasa dalam melaksanakan fungsinya, dan mereka terikat untuk mematuhi arahan tersebut.

      Delete
    31. MuJahat


      Mujahid: Isu anak-beranak kecil berbanding perjalanan politik Anwar
      Mujahid Yusof | Diterbitkan 17 Sep 2018, 10:38 pagi | Dikemaskini 17 Sep 2018, 10:57 pagi

      A+ A-

      ULASAN | Datuk Seri Anwar Ibrahim bukan nama biasa dalam mencorak perjuangan politik baru di Malaysia.

      Kehadirannya dalam proses perjuangan reformasi di Malaysia lebih banyak masanya dari balik tembok besi penjara dari di medan. Anwar tidak pernah didakwa atas kesalahannya mencabar pemerintah tetapi beliau didakwa secara tuduhan palsu untuk mengaibkan dirinya dan keluarganya.

      Susuk tubuh Anwar tidak pernah mengenal erti menyerah. Beliau mempertahankan dirinya tidak bersalah sepanjang pemenjaraannya dan alhamdulillah pada tahun 2018 Yang Dipertuan Agong berkenan memberikan kuasa keampunan ke atas Anwar yang telah membersihkan namanya dan keluarganya sejak dihina dan diaibkan pada tahun 1998 lagi iaitu selama 20 tahun.

      Generasi reformasi adalah hasil tangannya yang sebahagian besar kini menduduki jawatan penting dalam pentadbiran negara. Parti pembangkang semua meraih dokongan Reformasi yang dilaung dan diusung oleh Anwar sehingga menjadi titik perpaduan di kalangan pembangkang.

      Suara Anwar yang menghidupkan semula roh Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa, kaum dan agama seolah satu 'kata sihir' yang memukau segenap lapisan masyarakat. Justeru beliau telah menyatukan rakyat Malaysia.

      Anwar setia kepada rakan politiknya walaupun PAS dahulu mempunyai pandangan keras terhadap beberapa sikapnya. Namun anwar mengambil kaedah bertemu dan menjelaskan bagi memelihara kesatuan pembangkang.

      PAS telah memilih jalannya walaupun anwar berusaha memulihkan kekeruhan yang berlaku.

      Ketika Parti Amanah Negara (AMANAH) diasaskan pada tahun 2015, beliau memahami realiti bahawa pembangkang harus move on dan peranan AMANAH menyatukan pembangkang setelah Pakatan Rakyat berkubur tidak dapat dinafikan.

      Kelahiran Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) kemudian pada awal 2017 turut dialu-alukan sebagai kekuatan baru menggamit sokongan penyokong Umno tegar.



      Anwar meletakkan semua perkembangan ini dalam kerangka pemikiran politik baru yang diperjuangkan, sebab itu Anwar sentiasa fokus apa yang diinginkan.

      Satu tindakan besar Anwar ialah menerima Tun Dr Mahathir Mohamad dalam kancah perjuangan reformasi walaupun sebelumnya mereka adalah musuh ketat. Anwar ada visi besar dan jiwanya membuka ruang yang luas untuk semua waima musuhnya sendiri.

      Anwar juga adalah tokoh yang menentukan survival partinya iaitu PKR kerana semua fraksi dalam PKR menyatakan mereka adalah kem Anwar dan kerana kekuatan peribadi kepimpinannya, Anwar berhati-hati menyatakan sikapnya kepada kem yang bersaing sengit dalam parti itu hari ini.

      Tidak syak lagi Anwar adalah faktor penyatu dalaman pada suasana PKR sebagai parti terbesar menguasai kerusi kerajaan Pakatan Harapan hari ini ketika ia diuji dengan persaingan yang sengit sesama mereka.

      Anwar berani menyuarakan sikap Islam dalam kerangka demokrasi hari ini malah beliau mahu dikenali sebagai ‘muslim demokrat’ yang berpegang kepada kerangka negara berpaksikan rule of law dan interpretasi Islam yang kontekstual tanpa meninggalkan asas tekstual.

      Gabungan tekstual dan kontekstual inilah asas pandangan beliau pada isu yang menyinggung Islam kontemporari. Sedari dahulu tohmahan 'Islam liberal' ke atasnya lebih kepada ketidakfahaman kelompok tekstual yang mahukan penafsiran Islam literal bukan kerana Anwar adalah seorang Muslim yang mencairkan prinsip agamanya.

      Delete
    32. Muktamar PAS tolak UEC, mahu sijil sekolah tahfiz diiktiraf
      Hariz Mohd | Diterbitkan 16 Sep 2018, 3:58 petang | Dikemaskini 16 Sep 2018, 4:03 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      MUKTAMAR | Perwakilan Muktamar PAS ke-64 sebulat suara mengundi menolak cadangan kerajaan persekutuan untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) yang diberikan kepada lulusan pelajar sekolah menengah Cina.

      Perwakilan juga meluluskan usul berasingan yang tidak dibahaskan yang menggesa kerajaan mengiktiraf sijil sekolah pondok dan tahfiz.

      Usul berhubung sijil sekolah tahfiz dibawa PAS bahagian Lenggong yang berkata pengiktirafan sijil itu bagi kemasukan ke universiti dan mendapatkan kerja penting untuk mengangkat sistem pendidikan Islam.

      Usul berhubung UEC pula yang dibawa Sayap PAS Ulama dibahaskan terdahulu di kalangan perwakilan.

      Zulkifli Ismail yang mewakili sayap Ulama, berkata pengiktirafan UEC tidak sesuai dengan perpaduan negara dan mendakwa silibus yang digunakan diimport dari China.

      "Sistem pendidikan perlu mempunyai elemen memupuk memelihara adan melindungi ciri-ciri keharmonian dan kedamaian rakyat di dalam negara ini.

      "Sistem pendidikan seperti itu tidak mungkin melainkan ia lahir dan dirumuskan dengan mengambil kira latar belakang negara ini, sejarahnya, dan sosio budayanya yang unik," katanya.
      Zulkifli turut menyifatkan pengiktirafan UEC sebagai sesuatu yang "berbahaya".

      "Ia nanti akan melahirkan suatu generasi yang tidak mampu untuk mencapai integrasi nasional sebagaimana sepatutnya sehingga ia menjadi duri dalam daging.

      "Ia akan melahirkan generasi yang tak mampu faham sosio budaya rakyat pelbagai kaum dan yang tidak mampu berinteraksi dengan cara terbaik di antara satu sama lain," katanya.

      Delete
    33. Dakwaan kait Sultanah - Jho Low: PAS gesa tindakan pada Clare
      Bernama | Diterbitkan 15 Sep 2018, 8:46 malam | Dikemaskini 15 Sep 2018, 8:50 malam

      A+ A-

      Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menggesa Pengarang Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown memohon maaf kepada Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah susulan mengaitkan baginda dengan penubuhan Terengganu Investment Authority (TIA).

      Ketua Penerangannya, Hishamuddin Abdul Karim berkata fitnah itu adalah satu lagi propaganda jahat terhadap institusi diraja seolah-olah wujud hubungan antara penerbit itu dengan pihak-pihak tertentu.

      "Sehubungan itu, kami menyokong gesaan Setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu supaya Clare memohon maaf kepada Sultanah Terengganu dan membetulkan fakta di dalam buku tersebut.

      "Kami juga mendesak Kementerian Dalam Negeri bertindak menahan edaran buku tersebut sehingga fitnah tersebut dipadamkan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Beliau berkata sebarang kelewatan atau kegagalan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) bertindak ke atas kes ini akan menguatkan lagi kesangsian terhadap penghormatan, perakuan dan pemeliharaan terhadap institusi Raja-Raja Melayu.

      "Adalah ditegaskan bahawa kami berdiri teguh di belakang institusi ini daripada sebarang usaha mencalar maruah dan menggugatnya," katanya.

      Semalam, Setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu berkata kenyataan dalam buku “The Sarawak Report: The Inside Story of The 1MDB Expose” dilancarkan pada 8 September lepas yang mengaitkan Sultanah Terengganu dalam isu berkenaan adalah tidak benar sama sekali.

      - Bernama

      Delete
    34. NUJ gesa pekerja Utusan bantah tak dibayar gaji
      Diterbitkan 15 Sep 2018, 6:53 petang | Dikemaskini 18 Sep 2018, 12:00 tengah hari

      A+ A-
      Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) menggesa pekerja akhbar Utusan Malaysia milik Umno supaya bekerja dari pejabat sahaja sebagai tanda bantahan.

      "NUJ telah dimaklumkan oleh Utusan Melayu (Malaysia) Berhad tentang perkhabaran buruk bahawa syarikat akhbar milik Umno kini sudah tidak mempunyai cukup wang untuk membayar gaji pekerjanya," dakwanya dalam suatu kenyataan hari ini.

      Kesatuan itu juga berkata pekerja eksekutif dan bukan eksekutif akhbar itu ditunda bayaran gaji bagi bulan Ogos kepada masing-masing 6 dan 21 September ini.

      Menurut NUJ, bayaran tuntutan pengangkutan, caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), tuntutan perubatan dan elaun lain juga tidak dibayar dalam beberapa bulan lalu walaupun bayaran itu dimasukkan ke dalam slip gaji pekerja.

      "Keadaan ini ternyata menyukarkan kakitangan Utusan untuk bekerja seperti biasa dan menanggung kehidupan keluarga masing-masing apatah lagi dalam keadan moral pekerja yang semakin jatuh sekarang.

      "Kesukaran untuk mengisi tangki petrol kenderaan masing-masing untuk keluar bertugas cukup membebankan ahli NUJ terutama wartawan dan jurugambar ketika ini.

      "Ini belum lagi tuntutan perjalanan, potongan KWSP, potongan pinjaman bank, tuntutan perubatan dan pelbagai potongan gaji lain yang tidak dapat dibayar sejak beberapa bulan lalu walaupun dalam penyata gaji tercatat sudah dipotong.

      "Sehubungan itu NUJ ingin menasihatkan ahli kami di Utusan, jika tidak mempunyai duit yang mencukupi untuk mengisi petrol dan keluar bertugas supaya datang kerja seperti biasa dan duduk membuat kerja di pejabat sahaja sebagai tanda protes," kata kenyataan NUJ itu lagi.

      NUJ juga mengkritik cara Pengerusi Eksekutif baru Utusan, Datuk Seri Aziz Sheikh Fadzir mengendalikan keadaan dengan "mengabaikan kebajikan dan nasib 1,400 kakitangan Utusan."

      Kesatuan wartawan itu juga berkata keadaan tersebut dapat diselesaikan jika Aziz mempunyai perancangan jujur dan strategik terhadap syarikat akhbar itu dan bukanlah memberi cadangan kucar-kacir yang berdasarkan kepentingan peribadi.

      "Adalah menjadi satu kesilapan besar Umno sebagai pemegang saham terbesar dalam Utusan meletakkan beliau untuk menguruskan syarikat akhbar ini berdasarkan dengan apa yang berlaku sekarang," kata kenyataan itu lagi.

      Delete
    35. PAS bayar lebih RM2.1 juta kos guaman kes S'wak Report
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 15 Sep 2018, 6:18 petang | Dikemaskini 15 Sep 2018, 6:24 petang

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      MUKTAMAR | PAS membayar lebih RM2.1 juta hasil sumbangan ahli bagi menampung kos guaman pengendalian kes saman presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang terhadap Editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown.

      Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pembayaran itu dibuat bermula 30 November 2016 dan sehingga Jun lalu.

      "Daripada rekod, kita telah membayar yuran guaman bermula 30 November 2016 hingga Jun 2018 daripada jumlah kutipan yang dimasukkan di bawah satu akaun PAS berjumlah £355,550.82.

      "Jumlah itu bersamaan RM2,117,870.85 dan peguam tersebut kini menghantar bil kepada Abdul Hadi yang belum kita bayar sebanyak £25,000," katanya ketika menjawab soalan pada sesi perbahasan penyata kira-kira tahunan PAS pada Muktamar PAS ke-64, di Kuala Terengganu, hari ini.

      Terdahulu, perkara itu dibangkitkan oleh perwakilan PAS Temerloh yang bertanya mengenai jumlah kutipan bagi mendanai kes saman terdapat Sarawak Report itu.

      Justeru Takiyuddin berkata, pihaknya masih memerlukan satu jumlah yang besar bagi menampung keperluan kos guaman sekiranya kes diteruskan.

      Duit dikutip atas dasar solidariti

      Anggota parlimen Kota Bharu itu menjelaskan, kes saman Sarawak Report tidak melibatkan PAS sama sekali sebaliknya melibatkan Abdul Hadi.

      "Isu Sarawak Report saya rasa bukan isu yang asing, namun demikian saya sebutkan sekali lagi ini kes antara Mr Awang atau Abdul Hadi Awang lawan Rewcastle Brown.

      "Tidak ada PAS dalam saman terhadap Sarawak Report ini, oleh sebab itu kes ini tidak ada kaitan dengan PAS.

      "Duit yang dikutip daripada ahli, atas dasar solidariti sokongan ke atas Datuk Seri presiden yang menyaman Sarawak Report," katanya.

      Sementara itu, Takiyuddin berkata, beliau difahamkan pihak yang disaman kini tidak sedap duduk.

      "Inilah keperluan untuk kita membiayai kes ini, saya difahamkan oleh peguam sebenarnya dipihak yang kena saman kini duduk tidak sedap juga.

      "Mungkin akan berlaku perkembangan (yang baik) susulan rasa tidak sedap pihak yang disaman itu," katanya.

      Delete
    36. PAS, Umno sedang gigih 'membunuh hantu' rekaan HARAPAN
      Diterbitkan 15 Sep 2018, 5:25 petang | Dikemaskini 15 Sep 2018, 5:35 petang

      A+ A-

      MUKTAMAR | Seorang pemimpin kanan PAS berkata parti itu dan Umno sedang gigih "membunuh hantu" yang dicipta Pakatan Harapan (HARAPAN) sehingga kedua-dua parti mengalami kekalahan dalam pilihan raya umum (PRU) lalu.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Mokhtar Senik berkata selama ini "hantu" tersebut berjaya diciptakan oleh HARAPAN sehingga PAS dan Umno tidak mampu berhubung rapat.

      Katanya dengan ciptaan "hantu" berkenaan" orang Umno sentiasa dibayangi ketakutan akan kalah jika dilihat menjalin hubungan baik dengan PAS.

      Pada masa sama, kata bekas calon PAS untuk kerusi parlimen Padang Besar itu, orang PAS juga bimbang akan ditolak apabila dilihat dekat dengan Umno.

      "Ternyata PAS dan Umno kalah juga walaupun mereka tidak ber-UG," katanya dengan merujuk cadangan kerajaan perpaduan (unity government) yang pernah hangat diperkatakan suatu ketika dulu.

      Menggelarkan isu itu sebagai "hantu UG" Mokhtar berkata tidak perlu PAS dan Umno bergabung kerana apa yang lebih penting ialah ada semangat kerjasama demi memperjuangkan isu Melayu dan Islam.

      "Kini kedua-dua pihak sedang berusaha membunuh hantu ciptaan HARAPAN itu.

      "Biar PAS dan Umno tidak bergabung, tapi dengan semangat kerjasama atas kepentingan Melayu Islam, mereka akan mampu menjadikan hantu ciptaan HARAPAN itu berpaling tadah mengigit tuannya sendiri," katanya mengulas perkembangan terkini hari ini di Facebook beliau.

      Indahnya Melayu sokong PAS

      Mokhtar yang turut dianggap salah seorang ulama kanan PAS berada di Kuala Terengganu untuk menghadiri muktamar tahunan parti berkenaan yang akan berlangsung sehingga esok.

      Pagi tadi majlis perasmian dan ucapan dasar presiden PAS turut dimeriahkan dengan kehadiran pemimpin tertinggi Umno diketuai presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

      Menyertai bekas timbalan perdana menteri itu ialah dua daripada tiga naib presiden Umno, setiausaha agung dan ketua penerangannya.

      Tidak ketinggalan Timbalan Presiden MIC Datuk Seri SK Devamany.



      Kata Mokhtar beliau melihat kemunculan rombongan Umno itu sebagai petanda baik ke arah terjalinnya sebuah kerjasama blok pembangkang yang akan memberi lebih banyak kebaikan kepada negara.

      Bagaimanapun kata Mokhtar perkembangan itu tidak disenangi HARAPAN kerana mereka memang takut kedua-dua parti menjalin hubungan yang baik.

      Malah katanya "hantu" ciptaan HARAPAN itu diwujudkan bagi mengelak PAS dan Umno berhubung baik.

      "HARAPAN mula resah melihat kehadiran pimpinan Umno di pentas-pentas PAS. Dan semakin gelisah melihat ahli-ahli PAS tidak menghalau Zahid dan pimpinan Umno dari majlis PAS," katanya.

      Pada masa sama Mokhtar juga membayangkan suasana "indah" jika kerjasama atas nama Melayu dan Islam itu turut disertai anggota Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan PKR.
      "Saya membayangkan alangkah indah jika Melayu Islam dalam BERSATU dan PKR itu dapat bersama pula dengan Melayu Umno menyokong PAS mendaulatkan kepentingan Islam," katanya.

      Untuk rekod sebelum PRU ke-14 PAS sudah membentuk kerjasama dengan beberapa parti lain sehingga lahirnya Gagasan Sejahtera.

      Bagaimanapun selepas 9 Mei tidak dapat dipastikan status gagasan yang diuar-uarkan PAS sebelum itu sebaliknya mereka lebih terbuka menerima Umno.

      Selain BERSATU dan PKR, sebuah lagi parti yang dianggotai orang Melayu Islam ialah Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Delete
    37. Rafizi jelaskan mengapa pasukannya lawan pasukan Azmin
      Diterbitkan 15 Sep 2018, 11:28 pagi | Dikemaskini 15 Sep 2018, 11:38 pagi

      A+ A-
      Calon Timbalan Presiden PKR, Rafizi Ramli berkata, beliau bertanding melawan penyandang Datuk Seri Azmin Ali dan sekutunya kerana rekod mereka dalam mengecewakan keputusan strategik utama.

      Rafizi, dalam satu wawancara dengan Star TV semalam, memetik kecenderungan Azmin sebelum ini untuk bekerjasama dengan PAS, dan juga tentangan kem itu apabila Tun Dr Mahathir Mohamad dinamakan sebagai pilihan Pakatan Harapan sebagai calon perdana menteri.

      "Kami bertanggungjawab untuk melancarkan Pakatan Harapan," kata Rafizi yang mendakwa Azmin tidak bersetuju kerana merasakan kesatuan dengan PAS akan memastikan jangka hayat PKR, dan "Kami tidak akan 'survived' tanpa undi Melayu".

      Begitu juga, tegas Rafizi, apabila mereka mengambil keputusan untuk membawa Mahathir dan BERSATU (ke dalam HARAPAN) dan bersetuju dengan konsensus bahawa beliau menjadi perdana menteri yang ketujuh, mereka seperti (timbalan ketua Wanita PKR) Haniza Talha (Ketua Wanita PKR) Zuraida Kamaruddin dan Azmin tidak bersetuju dengan alasan ia sepatutnya perdana menteri yang muda.

      Berikutan berkuburnya Pakatan Rakyat, katanya, Azmin mengekalkan PAS dalam kerajaan Selangor dalam usaha untuk mengekalkan hubungan baik. PAS kalah teruk di Selangor semasa pilihan raya umum ke-14, dengan hanya tinggal satu kerusi.

      Empat bulan sebelum pilihan raya umum Mei 9, Zuraida, seorang sekutu utama Azmin, dakwa Rafizi, juga bercakap menolak pelantikan Mahathir sebagai perdana menteri, dan sebaliknya mencadangkan beliau dilantik sebagai "menteri kanan".

      Halangan berterusan


      Rafizi berkata, halangan seumpama iu oleh kem Azmin "selalu" berlaku dalam tempoh empat hingga lima tahun yang lalu.

      "Pada bila-bila masa kita perlu bergerak ke hadapan dengan satu keputusan yang besar, selalu ada pendapat yang berbeza yang mengecewakannya.

      "Sekarang kita mempunyai Anwar Ibrahim sebagai presiden parti dan perdana menteri menunggu, kita memerlukan pasukan yang kuat yang bergerak bersama dalam satu arah tanpa terus berpecah." tegasnya.

      Delete
    38. parti merempat


      Zahid sahkan SD terokai kerjasama, termasuk dengan HARAPAN, PAS
      Diterbitkan 15 Sep 2018, 10:45 pagi | Dikemaskini 15 Sep 2018, 3:48 petang

      A+ A-
      Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz bahawa anggota parlimen (MP) parti itu menandatangani akuan bersumpah (SD) untuk memberi kuasa kepada presiden Umno mengadakan pakatan baru dengan parti lain, termasuk Pakatan Harapan (HARAPAN) atau PAS.

      Zahid memberitahu Malay Mail semua 51 MP Umno menandatangani SD tersebut.

      Beliau juga dilaporkan berkata Umno tidak menolak kemungkinan parti itu akan bekerjasama dengan parti komponan HARAPAN walaupun ketika ini Umno lebih rapat denan PAS.



      Pada Khamis lalu Nazri mendedahkan kewujudan SD ketika mewajarkan pendirian beliau untuk berkempen memenangkan Datuk Seri Anwar yang akan bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson tidak lama lagi.

      Nazri yang juga bekas anggota Majlis Tertinggi Umno berpendapat Umno tidak wajar meletakkan calonnya bagi menentang Anwar pada PRK berkenaan.

      Anggota Parlimen Padang Rengas itu berkata tidak bijak untuk Umno mengeruhkan hubungan mereka dengan PKR kerana pertubuhan itu kini parti utama di Dewan Rakyat.

      Delete
    39. Dewan penyokong PAS: Sebat terbuka beri kesan positif
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Sep 2018, 10:31 malam | Dikemaskini 14 Sep 2018, 10:35 malam

      A+ A-
      Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) menyuarakan sokongan terhadap hukuman sebat terbuka terhadap pasangan lesbian di Terengganu awal bulan ini dan menyifatkannya telah membawa kesan sosial positif kepada negeri itu.

      DHPP juga menggesa masyarakat bukan Islam agar tidak bimbang dengan pelaksanaan undang-undang Syariah di negara ini, apatah lagi ia tidak melibatkan mereka.

      Ketua DHPP S Balasubramaniam berkata mereka mendapati keadaan sosial di Terengganu semakin baik selepas pelaksanaan hukuman itu.

      "Ia dinyatakan dalam Quran dan dilaksana oleh mahkamah Syariah. kmai harap hukuman ini akan menjadikan orang ramai lebih sedar dan tidak melakukan perbuatan (yang salah) di masa akan datang.

      "Saya juga baru dapat tahu bahawa remaja di Terengganu sudah mula berkelakuan baik.

      "Ini (pelaksanaan hukuman) telah membantu memperbaiki kelakuan mereka, (sehingga) takut untuk terlibat dalam kegiatan tidak bermoral," katanya kepada Malaysiakini selepas melancarkan konvensyen nasional DHPP di Kompleks Sukan Terengganu di Gong Badak.

      Berkenaan peranan sayap itu dalam PAS, Balasubramaniam berkata mereka akan berusaha meningkatkan sokongan pengundi bukan Islam terhadap parti itu.

      Katanya, DHPP akan berusaha bersungguh-sungguh untuk berkomunikasi secara giat dengan masyarakat bukan Islam serta menjelaskan perjuangan parti itu.

      "Kami harap dapat meningkatkan bilangan penyokong bukan Islam PAS melangkaui Pakatan Harapan.

      "Sebenarnya, HARAPAN mampu menubuhkan kerajaan (selepas PRU ke-14) kerana orang ramai mahu mengubah kerajaan, bukan kerana HARAPAN boleh memberi kebaikan kepada masyarakat," katanya lagi.

      Delete
    40. Wan Azizah atau Nurul sepatutnya serah kerusi kepada Anwar - Ambiga
      Wong Kai Hui | Diterbitkan 14 Sep 2018, 1:40 petang | Dikemaskini 14 Sep 2018, 1:44 petang

      A+ A-

      Bekas Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan adalah antara pemimpin yang menyatakan ketidakpuasan mereka terhadap pilihan raya kecil di Port Dickson akan datang bagi membuka laluan kepada bakal presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke Parlimen.

      Beliau berpendapat sepatutnya, isteri atau anak Anwar yang harus mengosongkan kerusi mereka.

      "Saya tidak ada masalah jika Anwar mahu kembali. Dia berhak berbuat demikian.

      "Tetapi pemahaman saya, dan saya percaya orang ramai juga mempunyai pemahaman sama, bahawa salah seorang ahli keluarganya sepatutnya menyerahkan kerusi mereka kepadanya.

      "Pandangan peribadi saya, salah seoeang ahli keluarga harus berbuat demikian,” katanya kepada pemberita di Petaling Jaya pagi ini.

      Isteri Anwar, iaitu Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, adalah ahli parlimen Pandan manakala anak pasangan itu, Nurul Izzah adalah ahli parlimen Permatang Pauh.

      Rabu, Danyal Balagopal Abdullah mengumumkan bahawa beliau akan mengosongkan kerusi Parlimen Port Dickson untuk membolehkan Anwar bertanding pada pilihan raya kecil itu.

      Ambiga berkata dari pandangan demokrasi, merancang supaya pilihan raya kecil diadakan adalah tidak wajar.

      "Calon (Danyal) boleh tampil dan kata 'saya tidak dipaksa'. Tetapi jelas, ada unsur paksaan atau apa sahaja yang kamu mahu namakannya.

      "Saya rasa tindakan merancang pilihan raya kecil harus dihentikan. Saya tidak faham mengapa perlu tergesa-gesa,” katanya.

      Delete
    41. 'HARAPAN lebih dahsyat dari Umno'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 14 Sep 2018, 1:20 petang | Dikemaskini 14 Sep 2018, 1:23 petang

      A+ A-

      MUKTAMAR | Tidak sampai lima bulan usia kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), PAS mendapati pentabdiran di Putrajaya itu jauh lebih buruk berbanding zaman Umno memerintah.

      Menurut Datuk Seri Abdul Hadi Awang banyak kelemahan disaksikan berlaku di bawah kerajaan HARAPAN sekarang.

      Antara kebejatan dilakukan Putrajaya, menurut Abdul Hadi, melibatkan kes-kes mahkamah.

      Katanya semasa Malaysia di bawah kuasa BN ada juga menteri-menteri besar yang dibawa ke mahkamah dan dibicarakan atas tuduhan rasuah.

      Malah kata presiden PAS itu ada antara mereka yang disabitkan kesalahan dan dihukum penjara.

      "HARAPAN memerintah baru berapa bulan, bawa kes (pemimpin mereka) ke mahkamah, diselesaikan begitu saja.

      "Baru memerintah empat bulan sudah ada masalah, apatah lagi kalau 60 tahun," katanya kepada media selepas merasmikan konvensyen Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Terengganu, Gong Badak di Kuala Terengganu hari ini.

      Abdul Hadi menjelaskan kelemahan HARAPAN itu berlaku ketika Islam sudah mengajar supaya berlaku adil kepada semua orang tanpa mengira bangsa atau agama.
      "Jadi ini (kerajaan HARAPAN) lebih teruk daripada Umno lagi, lebih dahsyat... ini yang kita alami," katanya.

      Untuk rekod sebelum menjadi kerajaan pusat, beberapa pemimpin HARAPAN didakwa di mahkamah atas pelbagai tuduhan, termasuk Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.

      Lim - kini menteri kewangan - dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan rasuah dan salah guna kuasa.

      Bagaimanapun bekas ketua menteri Pulau Pinang itu dibebas dan dilepaskan oleh Mahkamah Tinggi Pulau Pinang baru-baru ini selepas Pejabat Peguam Negara menarik balik tuduhan mereka.

      Delete
    42. PAS saran k'jaan persekutuan jadikan Kelantan negeri contoh
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Sep 2018, 11:14 malam | Dikemaskini 14 Sep 2018, 5:43 pagi

      A+ A-
      MUKTAMAR | Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Mahfodz Mohamed menyarankan kerajaan persekutuan menjadikan Kelantan sebagai negeri contoh.

      Beliau berkata, ia berikutan kejayaan kerajaan negeri pimpinan PAS dalam menguruskan ekonomi dan mengekalkan integriti pentadbirannya.

      Berucap dalam Muktamar PAS di Kuala Terengganu hari ini, beliau turut mengkritik pelaksanaan semula sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang menurutnya tiada beza dengan GST.

      Katanya, Malaysia bukanlah negara yang berdepan masalah menjana pendapatan apabila hasil negara meningkat sebanyak RM20 bilion setiap tahun.

      Tetapi, katanya lagi, masalah timbul apabila perbelanjaan tidak diuruskan secara berhemah serta Islam tidak dijadikan penyelesaian dalam pentadbiran negara.

      "PAS tidak hanya bercakap kosong, kerajaan PAS Kelantan telah membuktikan pelbagai kejayaan. Ia berjaya meningkatkan pungutan hasli sebanyak RM566.52 juta pada 2017 berbanding RM497.2 juta pada 2016.

      "Anggaran lebihan dalam belanjawan negeri pada 2017 pula sebanyak RM38.76 juta berbanding belanjawan defisit RM33.47 juta pada tahun sebelumnya. Ini adalah rekod yang membuktikan kejayaan PAS dalam mentadbir negeri," katanya.

      Beliau juga mendakwa Kelantan mengekalkan rekod sifar rasuah sepanjang 27 tahun mentadbir negeri itu apabila tiada pemimpin dan pegawai kerajaan yang didakwa atau disabit tuduhan rasuah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      "Inilah model yang dimiliki Pas yang mesti dibawa ke peringkat persekutuan," kata Mahfodz lagi dalam ucapan dasarnya.
      Beban cukai

      Mahfodz berkata lagi, masalah ekonomi yang didepani kerajaan persekutuan hari ini kerana ia tidak menyerap konsep ketakwaan dalam pentadbiran.

      Katanya, SST yang diperkenalkan kerajaan HARAPAN akan memberi kesan sama dengan GST dan rakyatlah yang perlu terus menggalas beban membayar cukai.

      Ia berbeza dengan tawaran PAS untuk menggunakan model zakat dalam sistem percukaian, yang mengenakan cukai daripada golongan kaya untuk diagihkan kepada mereka yang memerlukan, katanya lagi.

      Delete
    43. Pemuda PAS diseru terima keputusan pimpinan demi Islam dan Melayu
      N Faizal Ghazali | Diterbitkan 13 Sep 2018, 5:57 petang | Dikemaskini 13 Sep 2018, 6:06 petang

      A+ A-
      MUKTAMAR PAS | Pemuda PAS menyeru agar anggota dan penyokong parti menerima dan menyokong sebarang keputusan pimpinan bagi memastikan survival utama masyarakat Islam dan Melayu di negara ini.

      Ketuanya Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, kedudukan politik semasa perlu dinilai semula dan pihaknya perlu menerima dan menyokong sebarang keputusan.

      "Benar ada pihak bermasalah dan kalah, tapi demi Islam kita mengajak kepada kesatuan.

      "Benar ada pihak memimpin dan menang, tetapi demi Islam kita juga sedia berpadu.

      "Maka kita menyerahkan kepada Majlis Syura Ulama untuk menentukan hala tuju perpaduan Islam dan Melayu yang dicadangkan, " katanya ketika menyampaikan Ucaptama Muktamar Dewan Pemuda PAS Ke-59, di Kuala Terengganu, hari ini.

      Walaupun tidak menyebut secara jelas, dipercayai kenyataan itu merujuk kepada hubungan antara PAS dan Umno yang semakin mengeratkan kerjasama antara satu sama lain selepas pilihan raya umum ke-14 (PRU14) Mei lalu.

      Ia termasuk kerjasama dan kesepakatan dalam menghadapi tiga pilihan raya kecil (PRK) baru-baru ini.

      Muhamad Khalil menambah, situasi politik yang menjadi kian rencam di masa depan menuntut "kefaqihan" seluruh ahli PAS termasuk pemuda hingga berupaya menyulam gerakan secara aktif dan inovatif.

      "Saya percaya, keupayaan sekurang-kurangnya dalam kedua cabang fiqh ini, bahkan jika boleh lebih daripada itu akan menjadikan PAS penggerak politik yang sentiasa terkehadapan," jelasnya.

      Terdahulu, anggota dewan undangan negeri (ADUN) Batu Buruk itu berkata, budaya politik matang dan sejahtera perlu terus dihidang kepada rakyat sehingga ia benar-benar membudaya dan sentiasa relevan dalam menempuh massa.

      Katanya, asas berkaitan perlu diteguhkan lagi dengan kemampuan mengadun gerakan dan pertimbangan yang terbaik menurut neraca syarak.

      "Fiqh muwazanat dan fiqh awlawiyat boleh menjadi antara pedoman untuk melakukan pertimbangan bagi memutuskan langkah," katanya.

      Delete
    44. PAS: Pemerintah mesti tegas tegakkan syariat Islam
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Sep 2018, 5:15 petang | Dikemaskini 13 Sep 2018, 5:36 petang

      A+ A-

      MUKTAMAR | PAS menegaskan dasar Islam dalam pentadbiran negara perlu bermula daripada pemilihan kepimpinan atau parti yang memerintah, kata Ketua Dewan Ulamanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

      Menurut Mahfodz, pentadbiran berlandaskan syariat hanya akan dapat dilaksanakan apabila pemimpin mempunyai fikrah yang jelas mengenai perjuangan Islam.

      "Soal agama adalah soal utama dan menjadi prioriti dalam membincangkan dasar pentadbiran negara.

      "Dalam soal pembentukan rumah tangga yang membina komuniti kecil menerusi kekeluargaan juga mementingkan soal agama, apatah lagi dalam membangunkan sebuah negara yang lebih besar," katanya kepada perwakilan di Muktamar Dewan Ulama PAS ke-57 di Kuala Terengganu hari ini.

      "Sudah pasti dasarnya hendaklah berpaksikan kepada agama Islam. Lantaran itu, amat jelik apabila terdapat suara dalam PRU14 baru-baru ini menyatakan soal memilih pemerintah bukan soal memilih agama.

      "Seolah-olah pemimpin tiada kaitan yang dipertanggungjawabkan dalam urusan menjaga dan mengurus tadbir agama," katanya.

      Beliau berkata kesan daripada penolakan syariat Islam dapat dilihat daripada pelbagai isu yang timbul baru-baru ini, termasuk kritikan secara terbuka terhadap pelaksanaan undang-undang syariah ke atas pasangan lesbian di Terengganu.

      "Kesannya, boleh dilihat sekarang dengan pelbagai isu yang tidak menyenangkan khasnya isu agama seperti pertikaian secara terang-terangan terhadap sebatan syariah yang dilaksanakan oleh mahkamah shariah di Terengganu.

      "Begitu juga isu menangani pergerakan LGBT yang dilihat membuka ruang kepada aktivis LGBT apabila dijemput bersama dalam sidang media selepas pertemuan dengan pihak mereka dan ini menjadikan ia mendapat perhatian umum," kata Mahfodz.

      Beliau merujuk hukuman sebat terhadap dua wanita oleh Mahkamah Tinggi Syariah di Terengganu awal bulan ini; dan sidang akhbar yang diadakan oleh menteri agama, Mujahid Yusof bersama seorang transgender, Nisha Ayub pada bulan Ogos lalu.

      Menurut Mahfodz, pemerintah mesti tegas untuk menegakkan syariat Islam serta mempertahankannya.

      "Ketegasan ini bagi menjadikan kehidupan masyarakat yang sempurna dan selamat daripada sebarang kezaliman dan sikap melampaui batas.

      "Malah dalam masa yang sama bertimbang rasa bagi memastikan hak-hak seperti keadilan, kebajikan, perlindungan dan sebagainya diperolehi oleh semua rakyat sama ada yang beragama Islam atau bukan Islam," jelasnya.

      Delete
    45. Anggota PAS perlu bantu Umno kembali kepada Islam'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 13 Sep 2018, 4:57 petang | Dikemaskini 13 Sep 2018, 5:01 petang

      A+ A-
      MUKTAMAR | Mursyidul Am PAS Datuk Hashim Jasin menasihatkan anggota PAS agar tidak melihat Umno sebagai musuh, sebaliknya membantu parti itu kembali ke landasan Islam.

      Berucap dalam muktamar Dewan Ulama' PAS ke-57 di Terengganu hari ni, Hashim berkata anggota parti itu tidak boleh "bersikap keras" terhadap seteru politik yang beragama Islam, walaupun mengamalkan sekularisme dan rasuah pada masa lalu.

      "Kita sedar sepenuhnya tentang kebobrokan politik yang pernah dilakukan oleh Umno sepanjang lebih 60 tahun menjadi kerajaan.

      "Tetapi dengan jiwa daie yang ada pada kita, kita harus berusaha untuk memperbetulkan kefahaman pemimpin dan ahli Umno terhadap Islam dengan cara kita mendekati mereka.

      "Kita tidak boleh melihat Umno dan ahli-ahlinya sebagai musuh, sebaliknya mereka adalah sasaran dakwah sehingga kita boleh mengembalikan mereka ke landasan Islam," katanya lagi.

      Kata, PAS perlu memimpin penyatupaduan "ummah" berikutan perubahan dalam politik Malaysia yang telah "melemahkan" kuasa politik Islam.

      Ia membuka ruang yang besar kepada pelbagai pihak untuk meminggirkan agama itu, katanya.



      "Perpecahan umat Islam telah menjadi sebab kepada kelemahan ini. Dalam politik sahaja orang Melayu Islam mempunyai lima parti - PAS, Umno, PKR, BERSATU dan PAN (AMANAH).

      "Ternyata keadaan ini sebenarnya mendesak PAS mengambil langkah penyatuan umat, termasuk kerjasama politik yang baru dengan Umno.
      "Sejak dari awal kemenangan Pakatan Rakyat, kita sudah mendengar suara-suara songsang yang semakin lantang menghina Islam dan hukumnya, mendesak supaya Islam tidak diberikan tempat dalam kerajaan, menuntut supaya institusi Islam dihapuskan, menyebarkan fahaman sesat kepada umat Islam," katanya lagi.

      Sementara itu, Ketua Dewan Ulama Datuk Dr Mahfodz Mohamed memberitahu pemberita kerjasama rasmi antara PAS dan Umno akan mengambil masa untuk direalisasikan kerana sejarah perseteruan mereka.

      "Sebenarnya kita tak merujuk kepada Umno saja tetapi kepada parti lain yang mahu (tegakkan) Islam. Apa yang penting adalah Islam dan Melayu sebab majoriti dalam negara ini Islam dan Melayu.

      "Tetapi PAS dan Umno sudah lama bermusuh, lebih 60 tahun. Jadi perpaduan akan memakan masa. Tidak boleh (berjaya) dalam tiga bulan, enam bulan, setahun. (Perlu melalui) peringkat demi peringkat," katanya lagi.

      Delete
    46. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
    47. Peminjam tak bayar PTPTN sebab hasutan PH
      WARTAWAN SINAR HARIAN 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore2.9K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendakwa punca kegagalan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) membuat pembayaran semula adalah disebabkan hasutan PH sebelum menjadi kerajaan.

      Beliau berkata, sejak 10 tahun dahulu, PH telah menggalakkan peminjam untuk tidak membayar balik malah melaung janji manis bahawa semua hutang PTPTN akan dimansuhkan sekiranya menang dalam PRU14.


      “Saya setuju secara amnya perutusan Tun Dr Mahathir baru-baru ini bahawa orang Melayu patut bekerja sekuat orang lain dan tahu tanggungjawab masing-masing.

      “Tapi saya tidak bersetuju beliau menggunakan isu pembayaran balik PTPTN sebagai contoh mengatakan semua kaum Melayu sebagai malas, tidak bertanggungjawab dan tidak lagi dipercayai oleh bank-bank,” katanya menerusi status yang dimuat naik di Facebook miliknya, hari ini.

      Sebelum ini, Mahathir dalam ucapannya pada Majlis Sambutan Ulang Tahun Kedua Parti Pribumi Bersatu telah menegur sikap orang Melayu yang tidak bertanggungjawab selain mudah mungkir janji.

      Kata Najib, dalam isu PTPTN, bukan sahaja kaum Melayu tidak membayar tetapi ramai juga peminjam dari kalangan kaum-kaum lain yang turut termakan hasutan tersebut.

      “PH yang merosakkan PTPTN dan mereka tidak patut menggunakan isu ini sebagai alasan untuk menyalahkan satu kaum sahaja,” katanya.

      Justeru, beliau berkata, PH perlu bertanggungjawab terhadap tindakan peminjam PTPTN yang enggan membuat pembayaran semula pinjaman tersebut.

      “Oleh kerana PH tidak akan memansuhkan hutang PTPTN seperti dijanjikan sebelum ini, saya menyeru kepada semua peminjam tak kira bangsa termasuk orang Melayu untuk menunaikan tanggungjawab mereka membayar balik pinjaman mengikut kemampuan masing-masing agar lebih ramai lagi pelajar-pelajar boleh mendapat bantuan PTPTN pada masa depan,” katanya.

      Delete
    48. Najib x lulus belajar. Ni la jadinya.

      Delete
  2. Replies
    1. Saya kecewa dengan Amanah'
      NORHASRAM MOHAMAD 10 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore6.9K
      Mohd Sabri Salleh
      Mohd Sabri Salleh
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR PUTEH - Ahli Jawatankuasa (AJK) Amanah Pasir Puteh, Mohd Sabri Salleh mengumumkan peletakan jawatannya hari ini dan keluar dari parti berkenaan.

      Mohd Sabri ketika dihubungi Sinar Harian berkata, tindakan itu tidak dibuat secara tergesa-gesa malah melalui penelitian sejak beberapa bulan lalu.


      “Kecelaruan dalam Amanah menyebabkan saya melakukan istikharah dan tindakan dibuat melalui petunjuk yang diperoleh. Walaupun berat hati tapi saya terpaksa, saya yakin tindakan saya ini tidak akan mengurangkan kekuatan Amanah.

      “Jutaan terima kasih kepada sahabat semua, semoga ukhuwah antara kita berpanjangan walaupun mungkin berbeza pendapat dalam beberapa perkara,” katanya.

      Menurutnya, dia kecewa dengan pimpinan Amanah yang gagal menyelesaikan permasalahan semasa.

      “Kita patut contohi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang bertindak bertemu Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menyelesaikan isu berkaitan mereka.

      “Pimpinan perlu tunaikan hasrat pemimpin di bawahnya untuk berjumpa dengan pimpinan tertinggi bagi menyelesaikan permasalahan, jangan pandang remeh perkara begini,” katanya.

      Dalam pada itu, Mohd Sabri ialah sepupu kepada Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan adik kepada Setiausaha Dewan Ulama Pas, Dr Nik Zawawi Salleh.

      Delete
  3. Kalaulah KEPALA SURAT boleh dijadikan bahan bukti, alangkah bagusnya. Banyaklah muncul schammer menggunakan kepala surat Bank Negara dan bank-bank Komersial untuk dapat duit beratus juta.Paling win, KEPALA SURAT Kerajaan Malaysia untuk dapat projek juta-juta!!!!
    SIAPA sain tak penting kata Najib, yang penting KEPALA SURAT......HAHAHAHAHA never heard of anything more stupid.

    ReplyDelete
    Replies

    1. AL jIBO SEPATUT NYA JANGAN GUNA KEPALA SURAT.

      DIA BOLEH GUNA KEPALA BAPAK DIA.

      Maybe the bloke will go bonkers when he goes into jail. The dictionary saya bloke includes a ship's captain. But the dictionary does not say that sailors use the word when angry with the ship's captain and in very despicable term. Like Najib.

      Delete
    2. Kalau tak mahu beri peruntukan, beri royalti minyak pada Kelantan'
      Diterbitkan 10 Sep 2018, 5:35 petang | Dikemaskini 10 Sep 2018, 6:01 petang

      A+ A-

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Baca Guan Eng gesa Kelantan lebih berhemah urus kewangan



      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.

      Delete
  4. Percaya lah kita bahawa selama ini Malaysia di perintah olih Mak Badak .

    Kepala Bapak Kau yang menjawat jawatan Perdana Menteri tak penting , yang penting siapa yang perintah !!!

    Kot siapa yang perintah tak penting , yang penting jawatan Perdana Menteri !!

    Pining , pining , yang mana betul istilah kot ???

    What do you think Prof. Geng Najib ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...Segala telahan dari luar yang mengatakan DS Rosmah Mansor sebagai mempengaruhi segala keputusan yang dibuat oleh DSNR semasa menjawat PM dulu , adalah tuduhan2 tak berasasa tanpa sebarang bukti yang jelas lagi konkrit. Takkan lah DSNR begitu naif untuk membenarkan DSRM berbuat sebegitu sedangkan setiap keputusan kerajaan wajib diluluskan oleh jemaaah menteri dalam kabinet.

      Kalau DSRM mengganggu urusan pentadbiran negara..takkan lah kabinet akan berdiam diri dan tidak bersuara..tak logik lah kan!!!

      Takpe , kita tinggalkan pasal tu Pak. Ini ada satu khabar yang lebih menarik perhatian rakyat dari citer DSRM tu. Terkejut jugak saya membacanya bila menerima dari rakan saya, orang penting dalam Bersatu tempat saya sendiri.

      Dr Mahathir Mohamad has taken a multi-pronged approach to turn Malaysia into a one-party dictatorship.

      One of the approaches involves four key strategists who’re at this very moment negotiating deals with various leaders from government and opposition related parties.

      One of these strategists planted his men into Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi’s and Dato’ Seri Anwar Ibrahim’s camps to trigger the defection of 54 UMNO and PKR MPs.

      These MPs will join others from PPBM, Amanah, Warisan, Sabah and Sarawak to trigger the establishment of a brand new coalition by November 2018.

      The new coalition will be named Barisan Baru Nasional (BBN) and is expected to include over 30 MPs from the DAP.

      Zahid is said to be secretly involved in the plot without the knowledge of his own people and even Anwar.

      Once the coalition is formed, it would boast a two thirds majority in Parliament and request the Yang di-Pertuan Agong to appoint a new Prime Minister.

      Mahathir would willingly resign as premier and suggest that Dato’ Seri Azmin Ali be made the eighth Prime Minister of Malaysia.

      Once Azmin is sworn in and forms government, he will appoint Mahathir to the Council of Eminent Persons and turn Dato’ Seri Mukriz Mahathir into his deputy.

      The shakeup would immediately reduce our country’s political system into a one-party dictatorship and pave the way for the formation of a republic.

      Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi will not be given a single post in the new government but will be spared the agony of having to answer for his crimes.

      To give the impression that Mahathir ‘kept’ is promise, Anwar would be offered the post of Council of Eminent Persons’ (CEP) elder in a quid pro quo that would also see him being spared of a crime Mahathir would otherwise implicate him of.

      It would only be a matter of time then before Azmin’s government turns Malaysia into a republic by passing laws in Parliament to disenfranchise the Monarchical Institution.

      A new law similar to the ISA would also be introduced to incarcerate anyone who voices dissatisfaction against government.

      The new law would give Azmin enough room to launch propaganda campaigns in favour of Mukhriz to prep him for the 15th general election (GE15).

      Once GE15 concludes and BBN sweeps the country, Azmin will name either Mukriz or Marina Mahathir as his successor to lead both “UMNO Baru” and the country.

      Yes, this country is literally going to the dogs.
      If the rulers do not take a legal stand against Clare Brown and denounce Mahathir now, they can kiss their eminence bye-bye once BBN tells them to “go fly kites.”

      Pak diny..nampak tak permainan wayang politik longkang Tun M ni. Tak sia2 dia digelar the greatest politic tactican sepanjang zaman !!!

      Delete
    2. Ini berita kamu terima dari makhlok masih hidup ke atau makhlok sudah mampus?

      Kot kamu terima berita terbaru dari Barry Wain 👹👹👹

      Delete

    3. Siapa nak lihat gambar Najib dalam jel, google lah http://www.financetwitter.com/2018/07/facing-up-to-twenty-years-in-jail-najib-loses-a-vital-witness-as-traitor-zahid-hamidi-changes-his-arab-donor-story.html

      Facing Up To 20 Years In Jail, Najib Loses A Vital Witness As Traitor Zahid Hamidi Changes His Arab Donor Story

      Najib, the son of Malaysia’s much respected second Prime Minister Abdul Razak Hussein, has just been charged with 3 (three) criminal breach of trust (CBT) under Section 409 of the Penal Code in connection with the transfer of RM42 million to his private bank account from former 1MDB subsidiary SRC International Sdn Bhd.

      The first charge of CBT involved the transferring of RM27 million from the company into his private bank account at AmIslamic Bank Bhd in Kuala Lumpur – an offence committed between Dec 24 and 29, 2014. In the second charge, he is accused of transferring RM5 million from SRC International into his bank account during the same period.

      In the third charge, which was committed two months later between Feb 10 and March 2, 2015, Najib Razak is accused of transferring another RM10 million from the company into his account. The three transactions totalled RM42 million. The disgraced former prime minister is also being slapped with a fourth charge of abuse of power.

      Delete
    4. PENYAMUN PERLI PEROMPAK


      Najib sempat perli Tony Pua selepas PH Tangguh untuk mansuh tol



      PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Razak membidas pegawai khas kepada menteri kewangan, Tony Pua, selepas Pakatan Harapan mengumumkan janji memansuhkan tol tidak dapat dipenuhi ketika ini kerana kerajaan tidak cukup wang untuk membayar pampasan kepada konsesi.

      Bekas perdana menteri menyorot perhatian kepada kos yang diperlukan untuk menghapuskan tol seperti yang diumumkan menteri semalam, iaitu lebih RM400 bilion, berbanding kiraan DAP sebelum ini, RM25 bilion.

      “Kerajaan PH seharusnya menugaskan Tony Pua dalam usaha menghapuskan semua tol jalan raya bagi menepati antara janji utama manifesto PRU14 mereka.

      “Saya percaya Tony Pua dan DAP bukan penipu dan pengiraan mereka yang jauh lebih murah adalah tepat – bukan hanya dibuat untuk menipu undi rakyat dan tidak mungkin DAP selalu salah titik perpuluhan.

      “Apatah lagi, syarikat konsesi-konsesi tol berkenaan bukan kroni mahupun rakan-rakan saya tetapi mereka adalah dari era seorang perdana menteri sebelum saya,” katanya.

      Menteri Kerja Raya Baru Bian di Dewan Rakyat semalam mengumumkan langkah menghapuskan tol ditangguhkan sehingga keadaan kewangan negara mengizinkan.

      Beliau juga mengingatkan penghapusan tol itu tidak termasuk dalam janji 100 hari kerajaan Pakatan Harapan.

      Najib hari ini berkata kerajaan sejak 2008 lagi memberitahu langkah menghapuskan semua konsesi tol jalan raya memerlukan kos RM231 bilion.

      “Tetapi, pada masa itu Tony Pua menuduh kita sebagai penipu,” katanya.

      “Semalam, menteri memberitahu Parlimen kos untuk berbuat demikian jauh lebih tinggi dari apa yang telah kerajaan BN umumkan dahulu.”

      Najib menambah pentadbirannya berusaha untuk menghapuskan banyak tol di seluruh negara dan pada tempoh tersebut, tidak ada tol lebuh raya milik syarikat kerajaan menaikkan kadar tol.

      “Tetapi kerajaan menghadapi kesukaran untuk tidak membenarkan tol milik swasta menaikkan kadar tol kerana terikat dengan perjanjian konsesi yang dirunding dan dimeterai semasa Tun Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri ke-4.”

      Najib juga memaklumkan semua perjanjian konsesi tol jalan raya boleh disemak orang ramai kerana beliau sudah menukar status kerahsiaan dokumen berkenaan pada Oktober 2008.


      : Janji PH janji Melayu Baharu....

      Delete
  5. Assalamualaikum wbth!....sedangkan nabi saw yg jujur pun ada manusia yg x percaya..inikan pulak najib yg sememangnya dibenci orang yg anti bn....rupanya dia orang baru t/tangan itu bukan pemilik asal...jd selama ini main agak2 je ke yg najib tu bersalah.....itu belum kena batang hidung awak en shahbudin....masing2 tunjukkan bukti...najib dah tunjuk punya bukti...bukti awak mana?..selagi awak x tunjuk bukti awak layak dipanggil PENDUSTA....spesis cirinya AD DAJAL...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKB Channel ala pencacai kjaan babi(ex BN/Umnongok) i say FCUK YOU S.O.B. !!!. Tahap denial syndrome maha tinggi serupa mcam boss lanun kau NajisMah !!!
      Still in dreamland that your Boss is innocent & not guilty of 1MDB fiasco Saga huh.. people lik yiu, Geng Najiv & rest of umno goon are sure brain retarded alright! Woth blacened hearts Allah made you people.no repetance at all ? hellfires is the final permanent destination place for all of you,ptttuuii !

      Delete
  6. PKB Chan......KEPALA SURAT yang Najib tunjuk tu, bukan bahan b ukti ke....??????
    Dia dah ngaku tu ada duit rm2.67 billion masuk ke akaun dia.
    Bukti apa lagi yang kamu nak....................???
    Siap bersain oleh ketua kerani Pejabat Raja Arab lagi.
    Najib sendiri dah tunjuk bukti, kamu masih mintak bukti.
    Kamu ingat ini Macau schamm ke, tak berbukti, duit dipindah melalaui arahan telepong je. Ini surat raja Afrab taw, siapa ada kepala surat dengan pokok kurma lagi. Mustahil ini bukan bahan bukti yang Najib ada terima duit rm2.67 billion masuk ke akaun dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak salah faham tu...sy maafkn awak...sy support najib...najib dah ada bukti..isunya mana bukti dari admin..?mungkin ayat tu x sempurna...kita satu geng cik minah...love u ok...eee

      Delete
    2. sy pun dah pening..rilek luuu..eee

      Delete
    3. jika kita duduk elok2 tiba2 dtg orang tuduh kita mencuri..mesti kita mahukan bukti tuduhan itu dulu, kemudian buat siasat bukti itu betul atau tidak...ini kita pulak yg jd susah semata2 utk membuktikn yg kita tidak salah...sedangkn penuduh rilek , see n wait...TIDAKKAH ITU BODOH namanya

      Delete
    4. Alooo...aloooo PKB Chan....awak yang tak paham ayat saya. Najib dah ngaku ADA DUIT MASUK DALAM AKAUN DIA BERJUMLAH RM2.67 BILLION.
      NAJIB MENGAKU, taw. Dulu dia tak ngaku, sekarang dia dah ngaku, jadi memang sah dia pencuri duit rakyat dicilok dari KWSP 2 billion, dibawak mengelilingi donia, berakhir jadi DERMA TOK ERAB.
      SOALAN CEPU EMAS: Kenapa awak percaya cakap Jib by ni Chan..........??????
      Nazri pun dah sound dia soh dok dediam jangan sibuk berkempen pasal duit tu, jadi tambah haywire. Mustahil surat derma berjumlah rm2.67 billion disain oleh KETUA KERANI bukan raja Arab sendiri, lainlah kalau rm206..00 inggit. DAN...... kalau benar itu derma raja Erab, apasal Najib tak tunjuk surat ni sebelum PRU14...........?????
      Dah kalah baru sibuk, konon ada surat berkepala pokok korma.

      Delete
    5. SEBAB DIA Penjilat Kepala Bapak!!

      Delete
    6. PENYAMUN CABAR PEROMPAK


      Najib cabar lapor polis, Apa lagi Lim Guan Eng dan PH nak? Lapor ajelah kalau bukan “persepsi”



      Datuk Seri Najib Tun Razak cabar Lim Guan Eng lapor polis isu dakwaan konon RM19 bilion bayaran balik cukai barang dan perkhidmatan (GST) ‘dirompak’ Barisan Nasional (BN).

      Bekas perdana menteri itu berkata, di sebalik tuduhan liar di Parlimen kerana Pakatan Harapan (PH) ada imuniti, Guan Eng sepatutnya secara peribadi buat laporan polis dengan nyata secara jelas BN telah rompak dana tersebut.

      “Berikutan cara pengurusan ekonomi yang tersasar kerajaan baharu ini, mereka (menteri kewangan) kini menuding jari ke arah kerajaan BN. Ini adalah sebab sebenar mengapa banyak janji manifesto PH kekal tidak ditunaikan.

      “Juga mengapa program bantuan kepada golongan memerlukan pula dipotong manakala kenaikan gaji kakitangan awam dibekukan, dan bukanlah kerana tuduhan ciptaan mereka kononnya hutang negara adalah RM1 trilion.

      “Kemudian dakwa BN ‘merompak RM19 bilion daripada dana tuntutan GST’,” kata Najib dalam nada sindiran sebagai ulas kegagalan PH tunai pelbagai janji manis manifesto mereka sendiri dengan cipta banyak dalih baharu.

      Minggu lepas, Guan Eng mengejutkan Dewan Rakyat dengan berkata BN ‘merompak’ wang bayaran balik GST dan akibat itu wujudnya kekurangan sebanyak RM19 bilion wang yang tidak dibayar balik kepada peniaga sejak 2015.

      Setakat ini, Ahli Parlimen BN Rembau, Khairy Jamaluddin membuat laporan polis berhubung dakwaan itu dan mahu kes tersebut dibawa kepada pihak mahkamah jika benar berlaku ‘rompakan’ seperti ditohmah Guan Eng.

      Sistem GST 6 peratus mula disifarkan pada 1 Jun lepas dan kerajaan PH bakal memperkenalkan semula cukai jualan dan perkhidmatan (SST) bermula 1 September depan sempena Hari Kebangsaan 2018 dengan kadar 16 peratus.

      Najib berkata, kerajaan PH juga perlu membayar balik cukai input sebanyak RM8 bilion kepada peniaga bagi GST yang dibayar ke atas pembelian dan perbelanjaan (termasuk import barangan) untuk bulan April dan Mei.

      “Kesemua itu melibatkan kurangan sebanyak RM31 bilion bagi tahun ini.” Justeru beliau berkata, defisit pendapatan daripada GST itu menyebabkan PH potong bantuan kepada golongan miskin dan tidak naik gaji penjawat awam.

      Mengulas lanjut Najib berkata, kerajaan PH sebaliknya lebih minat menyalahkan BN atas kegagalan laksana janji manifesto kempen pilihan raya umum mereka dan berlindung di sebalik kekebalan diberikan oleh Parlimen.

      Ini termasuk dengan buat dakwaan jahat konon BN ‘rompak’ RM19 bilion wang bayaran balik GST yang kemudian terbukti tidak benar setelah dinafikan sendiri oleh pihak Jabatan Kastam Diraja Malaysia sendiri minggu lalu.

      Najib yang juga bekas menteri kewangan turut mengingatkan orang ramai tentang kemungkinan cukai baharu diperkenalkan oleh kerajaan PH bagi tampung kekurangan hasil akibat pemansuhan GST. – Mynewshub.TV

      : Setelah pengalaman PRU-14 banyak perkara dimanipulasi oleh pihak PH untuk jatuhkan BN, jadi rakyat mula ragui apa kenyataan pimpinan PH. Jalan terbaik biar pihak berkuasa menyiasat untuk mengesahkan kebenarannya. Tapi kenapa PH tak berani?....

      Delete
  7. Bila bateri 'robot' ni nak habis? Tak de siapa yang boleh tolong pintas system dan 'matikan' fungsi' nya ke! Robot R2D2 pun tak macam ni punya liat. Buatan negara mana agaknya robot ni? Bugistan...Kongostan...Gohed Gostan????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak wajar guna alasan tiada dana
      ROSLINDA HASHIM 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore187
      Tak wajar guna alasan tiada dana
      Mahfuz (kanan) ketika meninjau wad Violet Zone yang belum beroperasi.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      ALOR SETAR - Kerajaan pusat tidak wajar menggunakan alasan kekurangan peruntukan sebagai kekangan menaik taraf kemudahan kesihatan.

      Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, ini kerana infrastruktur yang tidak sempurna serta kekurangan pegawai perubatan akan memberi kesan terhadap perkhidmatan selain aspek keselamatan dan nyawa pesakit. Menurutnya, kebanyakan hospital mengalami masalah sama, terutama kekurangan doktor pakar dan pegawai perubatan di wad kecemasan serta kesesakan pesakit dalam wad.


      “Kerajaan perlu penuhi permintaan pihak hospital seperti tambahan pegawai perubatan dan doktor pakar, kekangan kewangan tidak boleh dijadikan alasan,” katanya ketika meninjau bangunan baharu wad kecemasan Violet, di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB).

      Mahfuz berkata, HSB antara hospital yang berdepan masalah kekurangan pegawai perubatan, di mana jumlah doktor bertugas di wad kecemasan adalah 29 orang untuk 24 jam, dibandingkan keperluan untuk beroperasi 24 jam adalah 60 doktor.

      “Apabila jumlah doktor kurang, pesakit kes ringan terpaksa menunggu lama. Keutamaan rawatan adalah untuk pesakit kritikal, kemalangan dan serangan yang serius,” katanya.

      Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, wad kecemasan juga sentiasa sesak dengan pesakit kerana pesakit kes ringan enggan ke klinik sebagai pilihan.

      “Walaupun ada rungutan tempoh menunggu lama, kadang sehingga tiga jam sebelum dirawat, namun tidak dapat elak kerana pesakit yang alami sakit biasa pun datang sini. Sedangkan mereka ada pilihan ke klinik menyebabkan berlaku kesesakan,” katanya.

      Sehubungan itu, Mahfuz berharap orang ramai harus peka peranan wad kecemasan yang perlu diberikan keutamaan kepada pesakit kritikal.

      “Ada pesakit sanggup tunggu berjam-jam namun ia agak membuang masa. Jika pilih klinik, rawatan pun sama. Masyaralat harus tahu pilihan yang ada, manakala Jabatan Kesihatan negeri perlu uarkan maklumat lebih meluas mengenai kewujudan klinik sekitar kawasan,” katanya.

      Menurutnya, sekiranya masalah ini berlarutan antara opsyen adalah dengan menetapkan peraturan lebih ketat seperti hanya pesakit kritikal diterima di wad kecemasan.

      “Namun perlu diadakan hebahan atau kempen terlebih dahulu berkaitan peranan wad kecemasan dan pilihan rawatan di klinik,” katanya.

      Mengulas mengenai tambahan bangunan baharu menempatkan pesakit wad kecemasan yang dikenali sebagai Violet Zone, katanya, ia antara usaha baik mengurangkan kesesakan pesakit.

      “Wad kecemasan tambahan ini dikhususkan kepada penyakit mudah berjangkit, dikuarantin selepas pulang dari luar negara seperti Makkah atau alami jangkitan lain. Tempat sudah siap namun peralatan belum lengkap, hanya menempatkan katil lama tanpa tilam,” katanya.

      Mahfuz berharap, Kementerian Kesihatan menyediakan peruntukan untuk melengkapkan kemudahan di wad berkenaan agar dapat beroperasi segera

      Delete
  8. Nak tergelak Kak Chah baca
    Gormal pemimpin Parti Neraca
    Konon bukti sejelas kaca
    Sehelai kertas tuju neraka!

    Orang yg bagi kenapa tak sign
    Jumlah billion banyak kemain
    Suruh office boy tanda on line
    Kenapa tak suruh pencuci kain?

    Lepas satu,temberang lagi
    Sehelai kertas tak boleh cuci
    Banyak bohong dah lalu gigi
    Tinggal sorang, dah lari balaci!

    Dok diam tunggu mahkamah
    Dulu kuat sekarang lemah
    Tapi ok, penghibur.. kakmah
    Boleh nyanyi di dalam rumah!

    Chief TongGeng masih operasi
    Boleh tolong Chief Kleptokrasi
    Walau dedak kurang kasi
    Tetap jual air liur basi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fan Tat...Ini satu berita sensasi terhangat dari ladang yang baru aku perolehi. Bila menerimanya..teringat aku kat kau. Tu lah pasal aku terus postkan kat sini. Semoga kau jangan terperanjat koing kong pulak bila membacanya beb !!!!

      Azmin may be PM by November or December, and Wan Azizah knows about it

      September 18

      First, it was Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

      Now, it’s his wife, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      In a span of just a day, she reiterated what her husband said the previous day in relation to his supposed appointment as Prime Minister.

      Anwar confirmed that his win in Port Dickson is not a sure thing.

      He also expressed confidence that Mahathir would hand over the post of Prime Minister to him , meaning, he isn’t confident Mahathir will do so.

      If he was, he wouldn’t need to repeat himself over and over again to convince even himself that a premiership transition will take place.

      On Sunday, just two days after he expressed confidence in the transition plan, he said this:

      “I know there’s talk that I will not be made PM spreading out there but these people seemed to have forgotten that we (in PH) have agreed to this in our ‘reform agenda’”

      Basically, what Anwar has done is to reaffirm what the rakyat has repeatedly been saying:

      “The more Anwar expresses confidence that Mahathir will hand over the nation’s premiership to him, the more he’s doubtful that the power transition will ever take place.”

      Anwar knows that Mahathir has every intention of turning Azmin Ali into the next Prime Minister.

      Yes, Azmin Ali may become Prime Minister by or before November 2018, or latest, by December this year.

      That explains why husband and wife tag team Anwar and Wan Azizah keeps harping on the promise Mahathir made to Anwar regarding his supposed appointment as Prime Minister.

      The duo knows that the appointment will never really take place and are merely sending signals to Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi to “hurry up with negotiations.”

      In a last ditch attempt to sabotage the planned establishment of Barisan Baru Nasional , Zahid is trying to lure PAS into a coalition with his and WHATEVER’S LEFT OF Anwar’s team to prevent Mahathir from appointing Azmin as Prime Minister.

      Fuyoo...kan dah betul, memang Tun dari dulu lagi takde niat langsung nak pass baton PM ke 8 pada DSAI.

      Sekarang DSAI pun memang menggelabah monyet kerana DSZH dah umumkan bakal membentuk Pakatan Malaysia untuk bersiap sedia mengambil alih pemerintahan negara dari PH. Kesaian DSAI..dari dulu sampai sekarang tak habis2 kena kincin dengan Tun aje..dan sekarang DSZH pulak . Memang lawan tokey betul lah DSZH ni !!!

      Delete
    2. Dream on Zahid Komedi 🎃🎃🎃🎃

      Delete
    3. Geng Najib ...

      Besar ladang nampak 🌴 Ladang sawit sebatang mcm Isa Ketot .

      Orang Felda ada ratus ratus batang sawit hidup merempat di kelepek dek Najib .. Isa Ketot dgn sawit sebatang kaya raya 😭😭😭😭

      Delete
    4. Dulu masa kempen PRU14, bukan main lagi berdegar2 cakap kat pentas2 ceramah menegaskan jika PH jadi kerajaan, antara tindakan yang oertama bakal dilakukan ialah mengheret TS Isa Samad ke mika pengadilan kerana salahnlaku dan penyelewengan dalam Felda. Kini dah dekat 150 hari...takde pun apa2 pendakwaan terhadap TS isa..jadi segala dakwaan dan tuduhan2 terhadapnya tu hanya lah aota dan fitnah belaka aje lah yeer!!!!...atau pun memang takde bukti kukuh untuk mendakwanya seperti dalam kes DSNR tu ???? Apa pendapat Pak ????

      Delete
    5. Pak diny..Tak kesian ke pada warga2 Felda seluruh negara yang telah dikelentong oleh pemimpin2 PH , terutamanya Tun. Mati2 diorang inagt TS Isalah yang jadi dalang utama atas kerugian Felda tu..tapi ropa2nya..dia hanya dijadikan kambing hitam untuk meraih undi simpati dari warag Felda. Mesti berguling2 warga Felda , menyesal tak habis kerana memenangkan calon2 PH dulu bhai !!!

      Delete
    6. Rileks la sikit Geng Najib ..

      Kerajaan PH akan selesai kan satu persatu ..

      Bukan setakat FGV je ...kes lembu pun belum 'masuk' lagi .

      Delete

    7. 1MDB Scandal - Money Trail Into Najib Razak Private Account - Transferred Back

      The fourth charge says that 64-year-old Najib abused his position by giving government guarantees on SRC’s RM4 billion loan from the Retirement Fund Inc (KWAP) – committed at the Prime Minister’s Office (PMO) between Aug 17, 2011 and Feb 8, 2012. Each of the charges carries a maximum jail sentence of 20 years upon conviction.

      Essentially, Mr. Najib is looking at up to 20 years in prison should he be found guilty and the court allows all his sentences to run concurrently. Many Najib fanatic supporters, however, have started claiming that the fact Najib isn’t charged at all for stealing RM2.6 billion (US$681 million) means the 1MDB scandal has been a hoax all this while.

      Obviously, Najib’s cybertroopers, propagandists and bloggers are fast losing the plot. The four charges against Najib is just the beginning. The CBT involving SRC International Sdn Bhd is the easiest part of the entire theft involving 1MDB (1Malaysia Development Bhd). That’s because all the transactions of transferring the RM42 million to Najib’s private bank account were done locally.

      That was exactly what former Attorney General Gani Patail was doing before his sudden sacking in July 2015. After Gani was fired, it was later revealed that he was actually in the middle of preparing charge sheets (warrant arrest) against Najib Razak. The MACC investigation papers on SRC International had concluded there were at least 37 separate charges that could be made against Najib.

      The next phase of charging Najib Razak would most likely involve the US681 million (RM2.7 billion) transferred to his private bank account in March 2013. However, those transactions would require assistance from foreign government as it involved Tanore Finance Corp account in Singapore. Today’s charges should be enough to keep Najib and his lawyers busy for the time being.

      The third phase would, of course, involve the U.S. Department of Justice lawsuits filed to seize assets that it said were the result of US$4.5 billion that was misappropriated from 1MDB, a fund set up by Najib Razak himself in 2009. Mahathir administration is working with U.S.-DOJ on what appears to be the largest action brought under the Kleptocracy Asset Recovery Initiative.

      Delete
    8. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete
  9. [EXCLUSIVE] Rosmah to be charged soon?

    Datin Seri Rosmah Mansor, wife of former prime minister Datuk Seri Najib Razak, allegedly bought over RM1 million worth of anti-ageing products with funds linked to 1MDB.

    By NST - September 18, 2018 @ 8:17am

    KUALA LUMPUR: Datin Seri Rosmah Mansor is expected to formally answer charges of money laundering very soon, after probes that first began more than two years ago were revived.

    The New Straits Times has learnt that investigators had, in recent days, tied up all the loose ends in their probe into the wife of former prime minister Datuk Seri Najib Razak.

    It is understood that they dusted off and resurrected the “Rosmah file” about three months ago, soon after the Barisan Nasional government fell. This particular investigation, like so many others before it, was linked to allegedly suspicious sources of funds connected to her husband that had earlier hit a brick wall.

    This was about the same time that Rosmah was called to the Malaysian Anti-Corruption Commission headquarters in Putrajaya in June for more than three hours.

    Many were made to understand that the interview was in connection with the probe into SRC International Sdn Bhd, a former subsidiary of beleaguered 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

    Najib was subsequently charged with three counts of criminal breach of trust and one charge under the MACC Act 2009 involving some RM42 million. He pleaded not guilty.

    Sources said Najib might be answering to more charges before the end of the month.

    THE ‘ROSMAH CASE’

    According to those privy to the ongoing process to bring the 66-year-old to court, Rosmah, who was president of the Welfare Association of Wives of Ministers and Deputy Ministers (Bakti) from 2009 to when her husband was removed in the May general election, could be hit with up to 20 criminal charges, mostly linked to alleged money laundering.

    The NST also learnt that one charge, in particular, could draw a lot of interest.

    It involved the purchase of hormone-based anti-ageing products from the United States worth just over RM1 million.

    It is understood that her presence at MACC back then was because investigators believed that funds from SRC were allegedly used to purchase the oral dietary supplements.

    These supplements apparently could enhance growth hormone levels by more than 600 per cent, if consumed rigorously.

    Those who swore by the products said they experienced a boost in energy levels, had better sleep, increased sex drive, decreased body fat, increased lean muscle mass and better skin complexion.

    According to sources, the cheque payment of more than RM1 million was made out to a “Datuk” doctor in February 2015 for the purchase of two sets of medication worth in excess of RM500,000 each.

    A similar account number, from records said to be from the probes that allegedly linked Najib to a now-closed AmIslamic account (Kuala Lumpur branch), was visible on the contentious cheque issued to the doctor.

    The account was believed to have been closed weeks after the payment was made.

    The doctor had supposedly, during questioning, volunteered that the cheque was made out for the purchase of “two sets of medication”.

    Another product was a 100 per cent plant-based health food to stimulate the human body to maintain youth, vigour and vitality, supposedly with anti-ageing properties.

    It is understood that a cheque from the same account for RM100,000 was allegedly made out, also in February 2015, to a company for construction work at a house in Taman Duta.

    The home is the known address of Najib and his wife. The payment was supposedly for work done on the sentry post and a room, among others.

    The NST has also learnt that the doctor, who was vice-president of a society linked to his area of expertise, had resigned from his position, ostensibly to avoid dragging the society into controversy.

    *********************************************************

    Maka tidak heranlah Mak Badak montel , gebu dan bulat ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...Dah terang lagi bewrsuluh, DSAI tak percaya langsung ..walau sebeasr zarah sekalipun janji2 Tun M yang berkata akan menyerahkan kerusi empuk PM ke 8 kepadanya. Kaalu ikut logik akal rakyat Msia yang waras, termasuk lah saya dan Pak diny, memang ada asasanya kecurigaan DSAI tu setwlah alasan demi alasan tak masuk akal diberikan oleh Tun untuk melambat2kan peralihan kuasa tu.

      Kini..Kak Wan dan Nurul Izzah pulak dah meluahkan rasa kecewa akan tindak tanduk Tun dalam hal tersebut. Teruk lah macam ni..kalau PM dan TPM tak sehaluan, tunggu masa aje lah PH ni nak berantakan sesama sendiri !!!!

      KENINGAU: Deputy Prime Minister Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail has reiterated that she will relinquish her Cabinet position once Datuk Seri Anwar Ibrahim becomes prime minister.

      Wan Azizah said that it had been made known to PKR members that she would step down when the incoming PKR president is made Malaysia’s 8th premier.

      “He was promised the position of Prime Minister, and when the time comes (for him to assume the post), I will no longer be in Cabinet,” she told reporters at the Jasamu Dikenang event here today.

      The ceremony at Dewan Yuk Yin here was held in honour of the Minister of Women and Family Development, in conjunction with the 20th anniversary of PKR’s establishment.

      Earlier in her speech, the Pandan MP rubbished the claim made by certain quarters that Anwar’s “rushed” move to return to politics appears to betray his impatience.

      Wan Azizah retorted by saying that it is her husband’s right to plan his political return, and reminded the audience that Anwar had endured 11 years of not only being deprived of office, but languishing in jail.

      “We as (PKR) party members need to give our support to his sacrifices. He had made big sacrifices for the party and the people.

      “We must also remember that we did not win easily, and after becoming the government, we need to do what is best for the people.

      “It is not impossible for us to lose the nation’s leadership if we slack and repeat the mistakes of the past government,” she said.

      Meanwhile, when asked if Wan Azizah’s eventual relinquishing of her Cabinet post would give him the chance to return to Parliament, former Pandan MP Rafizi Ramli said the matter has not been discussed.

      However, Rafizi said that he has an understanding with the party’s leadership that he would not return to Parliament through a by-election.

      “If (I do return, it) will be in the 15th general election. So (Wan Azizah can) remain as Pandan MP,” he added.

      Source: NST Online

      Delete
    2. Geng Najib ...I don't quite get into your statement .

      If you are implying to Wan Azizah statement in Keningau , I don't see anything wrong in it .

      So what is the problem ?

      Delete

    3. 1MDB Scandal - How Najib Becomes A Billionaire and Fund His Wife’s Diamonds

      So, the party has just begun. And don’t make us talk about the murder of Mongolian Altantuya case. Death penalty is a mandatory punishment for murder, drug trafficking, treason, and waging war against Agong (King). To add insult to injury, Najib appears to have lost an important witness in his defence against siphoning RM2.7 billion from 1MDB.

      Back in August 2015, then Malaysian Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi declared that he has met the wealthy Arab family who had donated the US$681 million (RM2.6 billion) that was channelled into then Prime Minister Najib Razak’s personal account. Mr. Najib has consistently claimed that the RM2.6 billion discovered in private bank account was “donations.”

      Widely reported by foreign news, Mr. Zahid said the “king and prince”, whom he did not name, had donated the money because of Malaysia’s commitment in fighting terrorism, and being a moderate Muslim country with a plural society. He also claimed that the Arab family was impressed by how Malaysia, with its plural society, still managed to remain moderate without sidelining any other religions.

      Zahid, who was then vice- (deputy?) president of UMNO, proudly told all and sundry at a meeting with Kepong UMNO division that the donors were “Arab king and prince”, and that the royal family had decided to make the huge donation due to Najib’s anti-Jewish stance. He also said the donors wanted to keep UMNO and the ruling Barisan Nasional coalition in power.

      More importantly, Mr. Zahid, who is now UMNO president, said he saw with his own eyes the cheque made under his boss Najib’s name – “I saw the documents myself – the original documents, not photostated ones, and I also saw the money trail. I obtained the information accurately and did not add or minus the facts. The conspiracy to topple the government would take place if not stopped.”

      He even assured the people that the donation was 100% from the Arab family and not from the Retirement Fund Inc. (KWAP) or 1Malaysia Development Berhad (1MDB). That was 3 years ago in 2015. Of course, the liar and corrupt Zahid Hamidi has a different story today, after himself was grilled by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) over his donor story.

      Delete
    4. Mak Badak gebu dan bukti telah ditipi dgn supplement anti-ageing konon, padahal ubat atau vitamin2 itu growth hormones jgn2 diambil dari hormon badak atau babi! Haha tu oasal tambah2 tembun Mak Badak. Ye la muka da gemok dan cekang muka2 jdi tembam. So nampak muda mcam myka baby guati sumo wakahkah
      Semah2 kau ingat byk duit (fuit haram pula tu hadil rompakkan dan songksp). Malah kau nk lawan fitrah dari Allah iaitu nk melawan usia tua ye. Pergi haji byk kali ! Tpi nafikan kejadian Allah, iaitu semua manusia akan lalui dan menfhadapu hari tuanya. Yg kau ni pompuan psychol kku duut2 billion & trillion tu bole merasuah Allah, kau dan Bijan ingat bole muda, kaya fan hidup selama2nya ke. Takda imnan dan indaf diri punys makhlok

      Delete
  10. dengar kata, sedang ada usaha yg gigih utk menggagalkan kerajaan PH yg d pimpin oilh yab tun m. jika mereka berjaya, maka terbentuk lah kerajaan baru yg mungkin juga d akan anggotai UMNO/BN.

    mungkin akan juga berlaku 'role reversal'.

    d indonesia misal nya ketua FPI (front pembebasan Islam (habib reziek) tlh melarikan diri kerana enggan d hadapkan ke makhamah kerana perbuatan curang dgn salah seorang pengikutnya.

    namun Prabowo yg akan menentang pres jokowi buat kali kedua dlm pilpres 2019 tlh berjanji utk membenar kan habib reziek kembali k indonesia n semua tuduhan d tarik balik jika dia menang.

    saya percaya bahawa jho low juga akan bebas kembali jika najib n gang kembali berkuasa.

    jika ini berlaku d malaysia , maka berakhirlah 'hikayat 1MDB' n akan mungkin
    bermula pula "saga' yg melibatkan kumpulan pembangkang yg baru pula.

    d probability is very real.

    ini lah yg d katakan bahawa 'power tends 2 override rights n wrong doings r always subjective 2 politicians.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Harapan



      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.
      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.
      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.
      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph. Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan. Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit. Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka. Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Paling win kita ada menteri penganas tamil tau. Haa apa lagi. Tepukkk l

      Delete
  11. Dah lama kita beri pesanan pada Najib duduk diam-diam ,jangan buka mulut. Buat malu anak bini aje,termasuk macai standard Lokman Nor Adam. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH MULA TUNJUK BELANG


      Yuran konsultasi klinik swasta naik harga tak lama lagi
      Diterbitkan 28 Ogs 2018, 1:33 petang | Dikemaskini 28 Ogs 2018, 1:42 petang

      A+ A-
      Orang ramai boleh menjangkakan yuran konsultasi lebih mahal dicaj oleh doktor di klinik swasta tidak lama lagi berikutan caj pengamal am antara RM10 dan RM35 akan dinaikkan kepada antara RM35 dan RM125.

      Kenaikan itu dipersetujui pada ‘Sesi Town Hall: Konsultasi Pihak Berkepentingan Bagi Cadangan Semakan Caj Pengamal Am’ yang berlangsung di Kementerian Kesihatan di Putrajaya, hari ini.

      Bercakap kepada pemberita selepas menjadi moderator pada sesi itu, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) Datuk Dr Azman Abu Bakar berkata semakan caj itu memang sudah tiba masanya berikutan kali terakhir dilaksanakan pada 2006.

      "Lagi rumit penyakit dihidapi seseorang itu, lebih tinggi caj konsultasi akan dikenakan. Harga siling bagi caj konsultasi adalah RM125," katanya.

      Dr Azman berkata sesi ‘town hall’ atau dialog hari ini adalah sesi terakhir sebelum beliau menyerahkan kertas cadangan semakan caj itu kepada Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad.

      "Menteri Kesihatan kemudian akan menyerahkan cadangan semakan caj pengamal am itu ke Jabatan Peguam Negara dan, jika semuanya berjalan lancar, ia akan diserahkan kepada Kabinet untuk disahkan,” katanya.

      Dr Azman tidak menolak kemungkinan caj baharu konsultasi itu akan dilaksanakan pada awal tahun depan.

      Beliau berkata kementerian juga telah mengadakan perbincangan dengan pelbagai kumpulan berhubung perkara itu.

      "Dan, hari ini, kami menghimpunkan semua pihak berkepentingan, bukan sahaja doktor yang mengusahakan klinik sendiri tetapi juga badan bukan kerajaan dan kumpulan pengguna. Ini untuk memastikan semakan caj pengamal am ini dilakukan secara adil," katanya.

      - Bernama

      Delete
  12. Layankan ajerla sebelum dia terduduk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      HAZELEN LIANA KAMARUDIN 12 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore435
      Isu LGBT: Kerajaan perlu nyata pendirian
      Noor Hariri Mohamed Noor
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASIR MAS - Tindakan anak Perdana Menteri, Marina Mahathir yang menyokong perjuangan golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) di negara ini dibimbangi mampu mempengaruhi Kerajaan PH untuk mengiktiraf kumpulan berkenaan.

      Ketua Pemuda Umno Kelantan, Noor Hariri Mohamed Noor berkata, pihaknya berpandangan Marina akan sedaya upaya mempengaruhi bapanya (Tun Dr Mahathir Mohamed) untuk mendapat 'lampu hijau' bagi memastikan LGBT mendapat tempat.


      "Itulah yang menjadi kebimbangan kami terhadap isu LGBT.

      "Sebab itulah, Pemuda Umno Kelantan mendesak supaya Kerajaan PH menyatakan pendirian mereka berhubung isu LGBT," katanya.

      Menurutnya, Pemuda Umno Kelantan bimbang sekiranya pendirian itu tidak segera dinyatakan ia akan menimbulkan pelbagai persepsi negatif dalam kalangan masyarakat.

      Katanya, persepsi negatif itu dibimbangi boleh mencetuskan rasa kurang senang rakyat khususnya umat Islam berhubung isu ini.

      "Islam adalah agama persekutuan yang telah termaktub dalam perlembagaan Malaysia.

      "Jangan kerana kepentingan segelintir golongan minoriti kita sanggup menggadaikan agama dan kestabilan negara," katanya.

      Noor Hariri berkata, beliau hairan dengan tindak-tanduk Marina yang ghairah menyokong LGBT sedangkan sebelum ini dia memperjuangkan isu Aids.

      "Barangkali Marina sudah lupa bahaya seks bebas, luar tabii dan hubungan sejenis antara penyumbang utama kepada penyakit itu," katanya.

      Menurutnya, beliau berharap Marina kembali ke pangkal jalan dengan kadar segera dan melupakan perjuangan tidak masuk akal itu.

      Delete
  13. Pahlawan sudah tersohor seantero dunia.....tak akan mundur walau taufan mangkhut di depan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANCAMAN KEMBALI KEPADA HUKUM ALLAH


      ANGKASA: Batu meteor lintasi ruang udara Sabah
      Bernama | Diterbitkan 21 Ogs 2018, 6:21 petang | Dikemaskini 21 Ogs 2018, 6:22 petang

      A+ A-
      Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) mengesahkan objek bercahaya yang melintasi ruang atmosfera yang disusuli dentuman kuat di Sabah semalam adalah batuan dari angkasa lepas yang memasuki atmosfera bumi disebabkan tarikan graviti bumi.

      ANGKASA dalam kenyataan di sini hari ini berkata pada kebiasaannya batuan meteor itu berasal daripada serpihan asteroid yang bersaiz lebih kecil iaitu kurang dari O.5 meter persegi.

      "Apabila memasuki ruang atmosfera bumi dengan kelajuan yang tinggi batuan itu bergesel dengan partikel di atmosfera bumi dan menghasilkan haba yang menyebabkan ia terbakar dan bercahaya," kata kenyataan itu.

      Menurut kenyataan itu bunyi dentuman yang kuat mungkin disebabkan batuan panas itu meletup di ruang atmosfera iaitu selepas beberapa saat cahaya meteor tersebut hilang.

      Hasil daripada letupan berkenaan batuan meteor tersebut akan berkecai menjadi debu atau serpihan kecil yang berkemungkinan akan jatuh ke bumi.

      "Memandangkan ia adalah fenomena biasa, rakyat Malaysia khususnya di Sabah tidak perlu bimbang dengan kejadian yang berlaku malam tadi kerana 95 peratus meteor akan musnah terbakar di atmosfera bumi," kata kenyataan itu.

      Pihak ANGKASA juga menyarankan agar orang ramai tidak menyebarkan maklumat tidak sahih melalui media sosial.

      Semalam penduduk di daerah Kota Belud dan beberapa daerah sekitarnya kehairanan melihat cahaya terang melintasi ruang langit daerah itu sebelum hilang kira-kira jam 11.26 malam.

      - Bernama

      Delete
  14. Pak diny dan Fan Tat...Betul dan konpom 100% keeer Anwar PM Malaysia Ke 8???

    Relaks dulu, jangan terburu2...😉😉😉

    Jom kita selongkar apa yang tersirat di sebalik yang tersurat dalam dunia politik Malaysia...

    Mahathir Kata Akan Akur @ Patuh @ Mengikut @ Atau Apa2 Yang Sewaktu Dengannya Dengan Perjanjian Peralihan Kuasa Kerajaan Pakatan Harapan


    Tu apa yang Mahathir cakap masa lawatan rasmi ke Brunei untuk 'pau' kerajaan Brunei Darus Salam tapi khabarnya hasil yang Mahathir dapat hanya mengabehkan duit rakyat marhaein aje !!!

    Dan nie pula yang Mahathir cakap masa wartawan Malaysia tanya...

    "Saya merestui tapi saya tak akan berkempen", maksudnya tu apa yer, rela dalam paksa kuuttt, hehehe...😉😉😉

    Nie PRK untuk PM ke 8, takkan tak nak tolong ek, cer citer sikit...😄😄😄


    Tu pulak apa yg kroni 'cium molot' Mahathir cakap, 'Daim The Diam'...

    Tapi mcm tak ikhlas jer...😜😜😜

    Ker sebab terpaksa cakap cam tu...😂😂😂

    Tapi Kenapa Bila Langkah PD Di Umumkan Orang Tun Gabra...🤔🤔🤔

    Laa kata nak bagi laluan pada Anwar jadi PM ke 8...

    Nak jadi PM mestilah kena jadi ahli parlimen kan...😉😉😉

    Takkan PM Malaysia cuma bertaraf senator, per kelasss...🙄🙄🙄

    Nie per kes pulak PPBM PD tak nak bagi Rafizi dengan Abdullah Sani kempen untuk Anwar Ibrahim kat PD...😲😲😲

    Per citer nie derrr...🙇‍♂️🙇‍♂️🙇‍♂️

    Cam nak sabotaj jer...😁😁😁

    Memanglah peluang Anwar nak menang cerah tapi jangan over confident...

    Sedangkan BN yang dah memerintah lebih 60 tahun boleh tumbang kat Malaysia inikan pulak Anwar yang dah bertahun2 terpisah dari arus politik tanah air...

    Walau pun peluang Anwar menang agak cerah tapi tak mustahil boleh kalah...

    Tapi tak pelik jugalah kan...

    Yang nak bertanding Anwar dari PKR...

    PKR punya kerusi jauh lebih banyak dari PPBM dalam Pakatan Harapan...

    Maksudnya kalau Anwar menang kat PD, mesej yang jelas utk Mahathir ialah cepat2lah cari pintu keluar...

    Bersatu pulak cuma bergantung glamer pada Mahathir yg jadi PM sekarang...

    Kalau Mahathir dah tak jadi PM lagi, takut2lah nanti kan Pakatan Harapan keluarkan surat jasamu di kenang pada Bersatu, iyelah setakat ada 13 MP aje dalam parlimen, takkan nak berlagak macam nak rak kot...😂😂😂

    Nak harapkan Muhyiddin dengan Boboi...

    Mmmm... malas nak cakap...💁‍♂️💁‍♂️💁‍♂️


    Tak cukup dengan macai2 dalam Bersatu, Mahathir nampak macam terdesak nak sekat Anwar sampai gunakan Siti Kassim...

    Laku ker cakap minah nie...Kartel Azmin seperti Mak Lampir, Tian Chua dan Amiruldin dah terang2 mempertikaikan kongsi gelap Pizi yang dituduh mereka merancang PRK tu tanpa persetujuan semua pimpinan2 tertinggi PKR !!!

    Tak cukup tu lagi..PATRIOT pulak yang diheret sama untuk membantah DSAI bertanding dalam PRK PD tu..tengok aje lah, lepas ni ntah sapa2 pulak yang dibawak kuar untuk menghentam DSAI dan PKR lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu dan walaunta campur malaun bingai je bising2 bila Anwar akan jadi PM .

      Kami yg lain ni rileks je

      Delete

    2. When Zahid emerged from his 8-hour questioning by the anti-corruption commission yesterday, he sang a different tune. In a short press conference, he told reporters about “wakil” (representative)” of the Arab family, not “Arab king and prince”, as he had claimed three years ago. He didn’t brag about the documents or cheque of the so-called donations yesterday.

      This means Zahid has been lying about meeting the “Arab king and prince” donors. But it could also mean that he had indeed met the Arab royal family, and somehow lost the documents or cheque as proof. Still, he could easily offer himself as a witness to prove that the RM2.6 billion found in Najib’s private bank account was actually donations. But he didn’t.

      However, why should Zahid Hamidi rescue his former boss now that he has become the president of UMNO? Even if the US$700 million donation story sticks, the criminal breach of trust (CBT) involving RM42 million of SRC International Sdn Bhd and the US$4.5 billion misappropriation from 1MDB found by the U.S.-DOJ would be too hard to fight.

      Photo of Najib Razak in prison - Don't Drop The Soap

      Regardless whether Zahid has lied or not about meeting the “Arab king and prince”, Najib can forget about depending on his former deputy as potential witness. The newly crowned UMNO president has decided to throw Najib under the bus to save himself instead from being prosecuted by the MACC. Najib should start getting advice from Anwar Ibrahim on tips about prison lifestyle.

      Delete
    3. Tuduhan Islam endemik biadab
      MOHAMAD HAFIZI MOHD SAID 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore355
      Zamri Hashim
      Zamri Hashim
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      IPOH - Tindakan menyifatkan Islam sebagai endemik adalah satu kebiadaban dan tuduhan berat.

      Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim berkata, pandangan itu juga jelas menggambarkan kejahilan atau keegoan terhadap arahan ALLAH S.W.T serta kemuliaan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap.


      "Usaha memisahkan peranan agama dalam kehidupan adalah salah dalam ajaran Islam. Ia bertentangan dengan status negara ini sebagai negara Islam yang dicontohi oleh negara-negara lain," katanya ketika mengulas penganjuran Forum Malaysia Baru:61 Tahun Selepas Merdeka, Adakah Etnik dan Agama Masih Penting?.

      Terdahulu, sebuah akhbar tempatan melaporkan menerusi forum itu, Pengurus Program Sister in Islam (SIS), Shareena Sheriff mendakwa Islam telah menjadi satu endemik yang memberi kesan

      kepada hampir semua aspek pentadbiran, perundangan dan badan eksekutif negara.

      Mengulas lanjut, Zamri berkata, kerajaan perlu mengambil tindakan tegas terhadap penganjur dan panel program terbabit.

      "Tindakan ini untuk memperbetulkan tanggapan yang salah dan penegasan yang jelas kepada masyarakat," katanya.

      Delete
  15. Pak diny dan FanTat yang dihormati...Tentu kamu berdua perasan kan...Dari Kem Anwar Nie Ceritanya lain pulak lah !!!!

    Rafizi sendiri mengaku ADA ORANG DALAM PKR SENDIRI YANG NAK SAILANG ANWAR DARI JADI PM 8...

    Bila ada orang dalam PKR yang berani sailang Anwar, dah tentulah puak2 nie dah restu dan kekuatan dari luar yang di rasakan jauh lebih kuat dari pengaruh Anwar...🤔🤔🤔

    Kalau tak, masakan berani nak sailang bapak presiden PKR kan...😉😉😉

    Sebab bagi ahli PKR, Anwar adalah segala2nya...

    Siapa Yang Nak Sailang Anwar Dan Siapa Yang Jadi Tok Dalang

    Kita pun tau...MP Kapar, Abdullah Sani ialah salah seorang dari barisan kepimpinan PKR yang paling lantang bersuara membela DSAI dan menghentam Tun dan Daim!!!

    Jadi , dah tentu lah kita semua tak terkejut langsung dengan segala pendedahan berani matinya tu...inilah bakal menteri kabinet bila DSAI naik jadi PM nanti !!!

    Anak Anwar, si janda berhias yang jugak MP Permatang Pauh, YB Nurul Izzah pulak siap bagi 'warning manja' pada Mahathir...😂😂😂

    Dulu, Kini Dan Selamanya Mahathir Takkan Biarkan Anwar Jadi PM !!!!

    Dari dulu Mahathir memang akan lakukan apa saja untuk menghalang Anwar jadi PM...

    Kini

    Perjanjian asal ialah maksima 2 tahun tapi sekarang cakap tu cuma 'time frame'...😉😉😉

    Nampaknya 'Daim The Diam' dah tak boleh duduk diam lagi...😂😂😂

    Mungkin Selamanya

    Dan mungkin selagi Mahathir hidup, dia akan gunakan apa juga cara untuk menghalang Anwar dari menjadi perdana menteri...

    Kenapa...

    Kena tanya Mahathir sendiri...

    Kerusi Perdana Menteri Lebih Penting Dari Penderitaan Rakyat

    Pada rakyat Malaysia, terutamanya pengundi first timer dan atas pagar yang harapkan 'Malaysia Baru' yang lebih baik dengan slogan 'Selamatkan Malaysia' eloklah korang buang jauh2 impian dan niat suci korang tu...

    Bukan apa, takut nanti mati kempunan!!!

    Korang nilai sendiri, harga komoditi jatuh berdesup...

    Nilai RM semakin teruk...

    Harga petrol tetap tak turun walau pun harga minyak mentah dunia dah lama dan jauh turun!!!

    Tak cerita lagi pasal Tabung Amanah yang di katakan pungut beratus juta ringgit dari rakyat tapi tetiba senyap macam MH 370!!!

    Poket rakyat makin kering...

    Dalam segala bantuan pada rakyat di tarik balik, rakyat makin di himpit akibat SST yang main 'HANTAM'!!!

    Nasib rakyat dan penderitaan rakyat langsung tak ada dalam agenda politikus2 yang bergelar perdana menteri @ bakal perdana menteri @ menteri kanan @ menteri kiri @ macai2 kanan, tengah dan kiri...

    Janji2 di bakul sampahkan dan kerajaan dulu secara terus2an di jadikan alasan kononnya menjadi halangan...

    Kalau pun betul alasan yang di beri, sebagai kerajaan, kuasa kat tangan korang, carilah jalan atasi halangan yang korang katakan masaalah tu...

    Sebenarnya jawatan dan kuasa yang jadi agenda utama!!!

    Korang ingat sikit ker belanja nak adakan PRK tu???

    Kalau penyandangnya meninggal dunia, kita fahamlah tapi kenapa PRK PD nak di adakan, lu pK lah sendiri...

    Sebab apa Anwar nak jadi PM???

    Nak selamatkan Malaysia ker???

    Nak selamatkan dari siapa dan dari apa???

    Apa rakyat Malaysia sekarang memang tak selamat ker!!!

    Duit siapa yg korang pakai utk PRK tu kalau tak duit rakyat!!!

    Dan rakyat akan terus di pinggirkan dan di anggap cuma layak jadi pemerhati permainan politik mereka...

    Ye lah, Malaysia nie kan MAK BAPAK dia orang punya dan kita yang jadi rakyat nie cuma hamba tebusan dia orang jer...



    Bestkan Malaysia Baru ni kan..Setuju tak Pak diny dan Fan Tat ????...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian saya kat kamu Geng Najib ..

      Baru 4 bulan Najib lingkup kamu pun ikut tertiarap .
      Tak kan poket dah kering ??

      Itulah masaalah nya hidup sampai ke tua nak mampus masih bersuap .

      Delete



    2. Other Articles That May Interest You …

      World’s Biggest Crook Najib Finally Arrested – Here’s Why He Should Be Dressed In Orange Lockup Suits Tomorrow
      Mahathir Moves In For The Kill – Congrats UMNO, Your Big Mouth Is Why Your Accounts Are Frozen
      No Deal For Bad Deal – Najib & Jho Low In A State Of Panic After Mahathir Rejects Immunity Deal
      Zahid Meets Mahathir – An Arrogant UMNO Warlord Made To Bend Over & Kow-Tow To An Old Man
      First Prime Minister To Be Imprisoned – Najib Razak To Be Arrested & Charged, As Soon As This Week
      Why The Hell Didn’t Crooks Najib And Rosmah Flee Instantly After They Lost The Election?
      This Chart Shows How US-DOJ Links Auntie Rosie To A $27-Million Pink Diamond
      FB Angry Emoji – CY Leung Gets 170K, Najib Razak Most Hated In ASEAN
      One Big Family Of Crooks? Najib’s In-Law Took Hermes Bags Without Paying
      You might also like
      Jack Ma’s Financial Ant Has Become Too Big – Chinese Banks & Government Aren’t Impressed
      Jack Ma’s Financial Ant Has Become Too Big – Chinese Banks & Government Aren’t Impressed
      Crooked Lawyer Shafee Going Down – Now Do You Understand Why They Are So Afraid Of AG Tommy Thomas
      Crooked Lawyer Shafee Going Down – Now Do You Understand Why They Are So Afraid Of AG Tommy Thomas
      Bad Dog!! – Here’re The Hidden Reasons Why Doberman Nazri Bites Najib And Sucks Up To Mahathir
      Bad Dog!! – Here’re The Hidden Reasons Why Doberman Nazri Bites Najib And Sucks Up To

      http://www.financetwitter.com/2018/07/facing-up-to-twenty-years-in-jail-najib-loses-a-vital-witness-as-traitor-zahid-hamidi-changes-his-arab-donor-story.html

      Delete
    3. PH jangan buat silap dalam isu BR1M: Nik Nazmi
      MOHD HAFIZ ISMAIL 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore4K
      Nik Nazmi
      Nik Nazmi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Ketua Pemuda Harapan, Nik Nazmi Nik Ahmad menyatakan sebarang keputusan berkaitan Bantuan Sara Hidup (BSH) yang dahulunya dikenali dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) harus dibuat melalui persetujuan kesemua parti PH dan Kabinet.

      Katanya, ini kerana Manifesto PH telah berjanji bahawa BR1M akan dikekalkan untuk golongan B40.


      Menurutnya, sistem BSH perlu diteliti semula agar ia menepati matlamat untuk mengurangkan jurang pendapatan dalam masyarakat dan membolehkan penerima berdiri di atas kaki sendiri.

      “Sebarang perubahan juga mesti memastikan bahawa penerima tidak terkesan sehingga menjadi lebih susah. Walau apa pun yang dinyatakan, sebarang perancangan juga perlu mengambil kira terutamanya penerima yang tidak mampu bekerja sama ada kerana faktor umur atau kecacatan fizikal atau mental.

      “Perancangan ini mestilah dibuat dengan telus dan informasi hendaklah disampaikan kepada rakyat dengan jelas untuk mengelakkan daripada berlaku sebarang salah faham,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

      Dalam satu wawancara, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan kerajaan akan mengurangkan jumlah BR1M sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Katanya, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M]

      Menurut Nik Nazmi, sebarang bantuan dalam bentuk pemindahan wang tidak salah, terutama jika disyaratkan kepada sesuatu yang positif seperti meletakkan syarat bahawa anak-anak penerima diberi imunisasi dahulu atau sebarang syarat berkenaan pendidikan dan latihan.

      “Kejayaan bantuan sebegini telah dibuktikan di negara lain seperti program Prospera di Mexico dan Bolsa Familia di Brazil, kedua-duanya mendapat pujian serata dunia dengan kajian mendapati ia berjaya meningkatkan keadaan kesihatan, perolehan pendidikan, mobiliti sosial seperti memberi kesan positif kepada pasaran kerja dan ekonomi rumahtangga.

      “Juga tidak boleh dinafikan bahawa bantuan yang membina lebih baik daripada yang cuma memberi. Tetapi ada juga segilintir golongan masyarakat yang amat memerlukan bantuan dan perkara ini tidak boleh diperkecilkan. PH tidak boleh membuat kesilapan dalam hal ini, sejarah akan menilai kita,” katanya.

      Mengulas lanjut, beliau mendakwa jumlah rakyat yang mengharapkan bantuan tersebut adalah antara kegagalan kerajaan pimpinan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

      “Keguasaran pasti dirasai oleh ramai penerima BSH yang lain apabila Dr Mahathir menyatakan untuk mengurangkan atau memansuhkan terus bantuan berkenaan.

      “Ini kerana pemberian wang sudah menjadi bantuan hayat bagi kebanyakan mereka,” katanya.

      Delete
  16. Mona fendi d ceritakan sangat2 insaf dan kesal bila menunggu hari akhirnya. Beliau mampu mnyelamatkan nyawanya jika bercakap benar kesalahan suaminya. Demi suaminya dia sangup menghadap ilahi. Malaon ini laki bini x insaf2. Nak org percaya taek yg bersepah2 yg laki bini berak bertaburan tu bukan taek, tapi kek coklat. Bukan salah toh rahah mengandung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajian: Belia mungkin tukar sokongan jika HARAPAN gagal laksana tugas
      Diterbitkan 30 Ogs 2018, 8:00 malam | Dikemaskini 30 Ogs 2018, 11:34 malam

      A+ A-
      Walaupun mengundi Pakatan Harapan pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14), golongan muda dilihat berhati-hati terhadap kerajaan baru dan bersedia mempertimbangkan untuk menyokong parti politik lain, menurut satu kajian.

      Kajian Iman Research bertajuk "Persepsi Belia di Malaysia Baru" menunjukkan golongan muda mungkin menukar sokongan mereka kepada parti yang boleh membawa pertumbuhan dan kemajuan yang lebih baik kepada negara.

      Pengarah program badan pemikir itu, Badrul Hisham menjelaskan para pesert lebih bimbang mengenai apa yang boleh ditawarkan oleh ahli politik berbanding parti yang diwakili mereka.

      "Mereka mencari pemimpin yang boleh dipercayai, mereka yang memperjuangkan agenda belia [...] seperti menghasilkan lebih banyak pekerjaan dan menawarkan lebih banyak kebebasan.

      "Adalah jelas bahawa belia tidak mengikuti garis parti. Mereka lebih matang dan melihat individu (pemimpin),"katanya.

      Kajian itu juga menunjukkan golongan belia membantah projek kereta nasional baru yang diumumkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini.

      Memetik statistik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kajian itu mengatakan 40.9 peratus pengundi pada PRU14 berumur antara 21 dan 39 dan oleh itu membentuk demografi berpengaruh dalam pilihan raya.

      Kajian yang dijalankan melalui perbincangan kumpulan fokus dengan 40 peserta berusia 18-35 itu melibatkan mereka dari Lembah Klang, Pulau Pinang, Johor, Terengganu dan Sabah.

      Kajian itu juga meminta pendapat golongan muda mengenai pemimpin politik tertentu dari HARAPAN dan pembangkang.

      Tak puas hati dengan Anwar, Wan Azizah

      Majoriti peserta berkata mereka "tidak selesa" dengan kebangkitan presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas PRU14.

      "Biarlah dia menjadi ikon Reformasi, lebih baik baginya untuk bersara, bermain dengan cucu. Beri ruang kepada wajah baru," kata seorang.

      Mereka juga bimbang terhadap pengaruh Anwar ke atas isterinya, yang juga Timbalan Perdana Menteri, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Rata-rata mereka berpendapat Wan Azizah terlalu menonjolkan peranannya sebagai isteri Anwar dan kelihatan hanya mengikut arahan suaminya itu.

      "Dia dilihat sebagai boneka, banyak keputusannya diprogramkan atau dipengaruhi oleh Anwar Ibrahim," kata seorang peserta.

      Sementara itu, golongan muda juga melihat parti pembangkang sebagai 'lemah', namun kebanyakan mereka percaya Anggota Parlimen Rembau Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar boleh menjadi pemimpin yang cemerlang.

      Rata-rata mereka juga menyatakan rasa kagum dengan pestasi terkini yang ditunjukkan anggota Parlimen Pontian, Datuk Ahmad Maslan di Dewan Rakyat.

      "Ahmad Maslan tidak lagi bingung (bingung). Hujahnya mempersoalkan penghapusan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) masuk akal," kata seorang peserta.

      Laporan penuh mengenai kajian itu dijangka akan diterbitkan oleh Iman Research di laman web mereka minggu depan.

      Delete
  17. Selagi dia orang tak akan senjata berperang ..lantak 🤣🤣🤣🤣🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak diny...Perasan tak apa kata paar netizen terhadap si Ah Beng @ Tokong aka The Malaysian Most Stupid Finance Minister.

      Lim Guan Eng, is damn proud to boast that 5 car makes fell in price after SST (many others increased) that he issued a press statement to say this.

      But when GST came into effect in April 2015, almost ALL car models fell in price. But unlike Guan Eng, DS Najib Tun Razak did not issue a press statement to praise himself.

      Stupid Guan Eng can give 5 type of car models that reduce price during SST, but genius DS Najib Razak can produce more than double of that figures. What say you Tokong@ Ah beng????

      Delete

    2. World’s Biggest Crook Najib Finally Arrested – Here’s Why He Should Be Dressed In Orange Lockup Suits Tomorrow

      The best day is finally here for millions of Malaysians who are getting impatient over the freedom enjoyed by former Prime Minister Najib Razak since he was toppled at the 14th general election on May 9. For years, the despicable Najib evaded the law by virtue of him being the most powerful man in the country. His luck, however, runs out today.

      Mr. Najib has finally been arrested today (July 3) at about 3pm at his residence in Langgak Duta. The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) said that the ex-premier will be taken to the Kuala Lumpur Court Complex to face charges at 8.30am tomorrow. Najib is expected to face more than 10 counts of committing criminal breach of trust related to the SRC International Sdn Bhd.

      He was reportedly taken directly to the lock-up. Not only Najib will go down the history as the first prime minister to be arrested, and possibly jailed, this will be the son of Razak’s first experience spending a night in a jail-liked environment. Newly appointed Attorney General Tommy Thomas will lead the prosecution team against Najib Razak.

      We had written that PM Mahathir was about to make his move after dropping multiple hints to arresting and charging his protégé-turned-enemy Najib. The 93-year-old Mahathir wanted to extend his last gratitude to Najib’s father – allowing his son his last festival of Eid al-Fitri. But the defiant Najib didn’t seem to understand that his former mentor was trying not to humiliate his family name – the Razak – during the holy month of Ramadan.

      While netizens on social media celebrate the arrest of Najib Razak, arguably one of the most hated figures in the country, the question remains whether the scandal-plagued ex-PM would be dressed in the infamous MACC orange jumpsuits normally worn by those remanded in custody. It would certainly be a humiliation to the Razak family if Najib is to be paraded in such fashion tomorrow.

      The extraordinary desire of Najib critics to see him in the orange suit speaks volumes how much the arrogant and corrupt leader is being despised by the people in the country. Therefore, in anticipation of such embarrassment, there are calls for the MACC to treat the detained former prime minister with utmost dignity, respect and fairly.

      Delete
    3. Lantik Petron undang persepsi politik
      TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.4K
      Lantik Petron undang persepsi politik
      Isu Petron sebagai pembekal minyak kerajaan. Gambar kecil: Awang Azman
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PUTRAJAYA - Keputusan kerajaan melantik Petron Fuel International Sdn Bhd (Petron) sebagai pembekal minyak kepada kenderaan kerajaan mengundang persepsi politik.

      Ini berikutan kedudukan anak Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, Mirzan sebagai pengarah syarikat induk Petron, Petron Corporation di Filipina.


      Penganalisis politik, Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi berpendapat bahawa kerajaan perlu memberi respon segera bagi menyakinkan rakyat.

      "Ia perlu dijelaskan agar tidak berlaku kehilangan kepercayaan dan keyakinan rakyat dalam jangka panjang terhadap politik kerajaan PH," katanya.

      Menurutnya, persepsi politik kadang kala lebih 'hidup' daripada realiti sebenar.

      "Dalam media sosial sudah tular isu ini dan pastinya terdapat beberapa pihak yang tak berpuas hati.

      "Ada pihak mahu semak dan imbang berlaku dan tidak mahu ada unsur-unsur nepotisme dan kronisme berlaku meskipun ia sekadar persepsi," katanya.

      Beliau berkata, pihak kedua iaitu penyokong tegar PH sudah tentu tidak mahu persepsi ini dijadikan isu oleh pembangkang.

      Manakala katanya, pihak ketiga iaitu pembangkang akan mengambil kesempatan persepsi politik ini untuk menggunakan isu ini bagi melemahkan kerajaan PH.

      "Realiti sebenar ia bukan monopoli dan hanyalah satu daripada tiga pembekal bahan api kepada kerajaan berdasarkan sepucuk surat lantikan yang tersebar dalam media sosial," katanya.

      Delete
  18. Pak diny...izinkan saya melencong sedikit daripada tajuk posting Budin ni. Rasanya, ini juga boleh memberi impak yang agak besar kepada senario geopolitikal negara dan di rantau ini. Saya hanhya mempostkan kembali apa yang dsiarkan oleh blog OSTB..boleh kan ???

    The Syrian War is coming to an end. After SEVEN long years of suffering, death and the almost complete destruction of a really beautiful country. Over 350,000 people dead.

    In the Great Game, the Russians have proved that they will not abandon Syria. Syria is a red line.

    All over the Middle East and the world the jihadists are losing it.

    Unfortunately the jihadists never admit defeat by arms.

    They just plan the next fight, the next suicide bomb, the next terror attack.

    As I said before we must defeat them by force of argument.
    Not by the argument of force.

    In Tunisia the jihadists admitted failure and declared themselves secular.

    In Egypt the Muslim Brotherhood has been kicked out and thousands of their people thrown in jail.

    In Gaza, the jihadists are facing serious disaster (for themselves only).

    In Syria the jihadists have been militarily wiped out.
    Turkey (with Erdogan being pro Muslim Brotherhood) is also facing uncertain times.

    70,000 jihadi fighters will be leaving Idlib.
    Where will they go? To Turkey? Possibly.

    But their favorite destination has always been Malaysia.
    They still have their eyes set on taking over Malaysia.
    Their "sympathisers" are already walking the corridors of power.

    I can almost point names and name fingers. (Jack Sparrow's line).

    Be vigilant folks. Its not over yet.

    Agak2 Pak lah...sapa yang dimaksudkan oleh OSTB sebagai kumpulan yang kini "walking the corridors of power" tu..

    Hintnya..Dia ni agak rapat dengan Erdogan dan kerap dipotraykan penampilan islamiknya sewjak zaman ABIM lagi..dah boleh agak sapa ke dia tu Pak ???

    ReplyDelete
    Replies

    1. If Mr. Rafizi was demanding that Najib be given the exception of not wearing the orange jumpsuits and handcuffed, he should stop playing hero and behaving holier-than-thou. There’s nothing wrong with decorating Najib with the orange lockup attire simply because it was in accordance to the MACC standard SOP (standard operating procedure).

      Last year, former Felda chairman Mohamed Isa Samad, who was remanded by the MACC to assist in investigations into the purchase of a hotel in London by Felda Investment Corporation (FIC) was also made to wear orange lock-up attire. In fact, as recent as last month, a former special officer to Najib was brought to the court – handcuffed and clad in the MACC orange lockup attire.

      That special officer was being held on remand by the MACC for 7 days to assist in the investigation into a case related to 1MDB. So, why didn’t Rafizi Ramli spoke against the so-called humiliating treatment against that officer? Now that the PKR is part of the government, they have to make up their mind whether MACC was wrong with the orange dress code SOP.

      Najib Razak Praying - 1MDB - Handcuffs

      If the Article 5 of the Federal Constitution as well as the Prisons Regulation 2000, which says arrested person could lawfully decline to wear the lockup uniform, actually supersedes the provision under Section 97 of the Police Act as argued by then opposition N. Surendran (PKR MP), then the new government should take the necessary procedures to correct it.

      Until then, Najib Razak should be treated like any other ordinary detainees and be required to wear the orange lockup attire. To do otherwise would send a wrong message – that due to Najib’s status and family background, he is entitled to special privilege. The new government must realize that Najib is just an ordinary citizen – not a former prime minister who enjoys certain rights.

      After all, when Najib’s bodyguards and police escorts were withdrawn, it was Prime Minister Mahathir who explained that Najib “doesn’t represent the past prime ministers” as he is currently under investigation, and thus is not entitled to certain privileges. Heck, Najib Razak is nothing but a shameless thief who had robbed and stolen peoples’ money to the tune of billions.

      It’s an insult to the peoples’ intelligence to argue that a defiant crook like Najib should be treated with dignity and respect. After plundering and leaving the country with RM1 trillion in debts, its incredible insane to suggest that Najib should be accorded a VVIP treatment. Where’s the freaking rule of law that the new government has been whining and bitching?

      The chicken has come home to roost. There should not be double standard just because Najib is the son of Razak, the second Prime Minister of Malaysia. Najib should be made responsible for all the crimes he had done. It would be unfair to other detainees who were made to dress in orange suit but Najib is allowed to wear thousand-dollars Bijan suits.

      Delete
    2. Sorry Geng Najib ..
      I am not really interested in these stupid arabs melodrama .

      Externally they potrayed decent outlook but inside , they are mostly satan .👿👿👿

      Delete

    3. There was double standard, Najib was not handcuffed and made to wear the SPRM orange suit. Damn.

      But maybe they didn't want to make him go mad being made to do so.

      It's damn important that he is sane when di bicarakan, so that there'll be no qualms about him being sent to the prison. 20 years. Or 30.

      Mak badak, too.

      Delete

    4. Rosmah penjara 40 tahun, kot. Baca berita berikut:

      Laporan: Rosmah akan didakwa hingga 20 tuduhan

      Isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor dijangka akan berdepan sehingga 20 dakwaan yang kebanyakannya berkaitan pengubahan wang haram.

      Menurut laporan New Straits Times, Rosmah akan didakwa "dalam masa terdekat" sementara penyiasat melengkapkan siasatan.

      "Menurut sumber yang rapat dengan perkara itu, Rosmah [....] boleh didakwa sehingga 20 tuduhan jenayah, kebanyakannya dikaitkan dengan dakwaan pengubahan wang haram," kata laporan itu.

      Salah satu dakwaan dikatakan mempunyai kaitan dengan "produk antipenuaan daripada AS yang bernilai RM1 juta" yang dipercayai dibeli dari wang SRC International Sdn Bhd.

      "Menurut sumber, bayaran cek lebih RM1 juta dibuat kepada seorang (individu berpangkat) 'Datuk' pada Feb 2015 untuk pembelian dua set ubat yang masing-masing bernilai RM500,000," kata laporan itu lagi.

      Doktor berkenaan dikatakan telah meletakkan jawatan sebagai naib presiden persatuan perubatan yang dikaitkan dengan kepakarannya.

      Rosmah juga didakwa membeli "makanan kesihatan 100 peratus berasaskan tumbuhan untuk mengekalkan keremajaan, semangat, daya hidup yang didakwa merupakan antipenuaan" (antipenuaan = tak mahu tua).

      Laporan itu bagaimanapun tidak memberi butiran wang yang digunakan untuk produk kedua yang dinyatakan itu.

      Pada 5 Jun lalu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyoal siasat Rosmah berhubung siasatan kes ke atas SR International.

      SRC International merupakan bekas syarikat subsidiari 1MDB dan pada 2013 ia diletakkan di bawah Kementerian Kewangan.

      Malaysiakini sebelum ini melaporkan pada 20 Mei lalu bahawa SRC International tidak mampu membayar hutangnya dan Kementerian Kewangan terpaksa membayar RM4 bilion yang dipinjam syarikat itu dari Kumpulan Wang Persaraan.

      Delete
    5. Pembawa panji2 hitam..ko x tau ke kisahnya..ostb terkayu beb..puak ko ni sepatutnya angkat panji2 putih..tp puak ni dah bebal..60 thn main kayu tiga dgn org melayu tulh faedahnya..minta payung sana sini..pru15 tersungkur habis bhai..ko bawak cerita dongeng..bajib pun bawak cite dongeng..lama2 hahahhaahmereng

      Delete
    6. Ini satu lg melayu bangsat..
      TNB mcm bapak dia punya syarikat..serupa syabas rozsli melayu keparat..shukur prolem air setel kini kerajaan negri sgor pegang erat..rakyat suka sangat..
      Yg seko kat TNB bkn kita jeles..pendapatan sethn 7+ juta tu..dengar khabar hutang TNB menyamai hutang 1mdb 41biliun..ko cite sikit khabar ni beb..jgn buat mereng2..

      Delete
    7. hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

      Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

      Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

      Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

      Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

      Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.
      Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

      Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

      Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala).
      Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

      Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

      Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
      Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat.
      Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini).
      Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

      Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

      Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

      Tidak cukup!

      Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan.

      Delete
  19. Penipuan berterusan demi menutup penipuan terdahulu. Inilah yang sedang dilakukan oleh seorang yang tegar menipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAPA KEDEKUT RAKYAT A.K.A BAPA BOROS KRONI



      BR1M dikurangkan sebelum mansuh: Tun M
      25 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore17.1K
      Tun Dr Mahathir Mohamed
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Kerajaan akan mengurangkan jumlah Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sedikit demi sedikit sebelum ia dimansuhkan.

      Memetik wawancara The Malaysia Insight, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, langkah tersebut bertujuan untuk memastikan rakyat lebih berdikari dan tidak hanya bergantung kepada kerajaan semata-mata.


      “Kita akan kurangkan sedikit demi sedikit apa yang kita berikan kepada mereka (BR1M) dan jelaskan kepada mereka apa objektif kita.

      “Saya sentiasa cakap mengenai tongkat. Buanglah tongkat anda, berjalan di atas kaki sendiri. Barulah anda menjadi kuat dan anda akan jadi lebih baik.

      “Jika anda hanya suap rakyat, mereka akan jadi lemah,” katanya.

      Pada 15 Mei lalu, Dr Mahathir memaklumkan pemberian BR1M akan diteruskan, namun beberapa perkara dalam pemberian itu akan dikaji semula bagi memastikan hanya golongan yang benar-benar layak sahaja akan menerima bantuan tersebut.

      [ARTIKEL BERKAITAN: BR1M diteruskan: Mahathir]

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir mendakwa, Najib sebelum ini telah memanjakan rakyat dengan hanya memberikan rakyat wang tanpa perlu melakukan kerja.

      “Najib memanjakan rakyat dengan membuatkan mereka fikir tanpa melakukan sebarang kerja kerajaan akan berikan wang kepada mereka.

      “Sekarang kita tidak boleh berikan mereka wang kerana kita tidak mencuri wang, tetapi mereka masih mahu wang (BR1M).

      “Mereka (rakyat) menjadi sangat bergantung kepada kerajaan dan ini adalah tidak baik. Mana-mana negara yang rakyatnya berasa kerajaan akan membayar wang walaupun tidak melakukan apa-apa, ia akan muflis,” katanya.

      Mahathir berkata, objektif kerajaan baru adalah untuk menyediakan peluang pekerjaan sebanyak mungkin menerusi pelaburan asing dan domestik.

      Delete
  20. TEKNIK SAPU DUIT 1MDB MENGGUNAKAN TEKNIK BERANGKAI
    CUBA LIHAT RAJAH PELARIAN DUIT TERSEBUT SEBELUM INI
    KONONNYA UNTUK TUJUAN MENGELIRUKAN

    MUDAH DIBACA!

    ReplyDelete
  21. mana kejora @ GN nih?

    malam ni jual kat mana laq!

    tongah bunting tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Epidemik liberalisme, sekularisme
      DR MOHD AZMIR MOHD NIZAH 31 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore
      Epidemik liberalisme, sekularisme
      Sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PENYATAAN demi penyataan yang mengelirukan muncul. Semuanya atas slogan Malaysia baharu, seolah-olah selepas kemenangan Pakatan Harapan pada PRU14 lalu, Malaysia perlu melalui proses dekonstriksi dalam membina negara.

      Terkini, kenyataan Pengurus Program Sisters in Islam (SIS), Shareena Sheriff yang mendakwa Islam sebagai endemik yang menyelubungi sama ada dalam aspek legislatif, judisiari mahupun eksekutif. Islam juga dilihat sebagai penyakit yang mempengaruhi pendidikan, ekonomi dan juga sosial masyarakat.

      Telahan oleh individu tersebut memperlihatkan betapa cetek pengetahuan dan tuli terhadap citra Malaysia ini. Mungkin kerana pengaruh pendidikan luar, ataupun pengalaman lampau beliau yang menjadi nadi kepada komitmennya itu.

      Walau apa pun pandangan tersebut, ia membawa konotasi negatif dan berniat jahat. Agenda sekularisme yang dicanangkan ini juga mendedahkan bahawa Shareena masih dalam pemikiran kolonial yang jelas bertentangan dengan norma Islam dan Melayu.

      Sekularisme muncul kerana bentakan Renaissance mahupun Enlightenment kerana pengaruh total institusi gereja di Eropah. Tetapi di Malaysia, kedaulatan dan kehebatan watan Melayu lebih awal daripada humanisme Barat.

      Makanya, sekularisme itulah yang sebenarnya endemik dan menjadi epidemik kepada masyarakat Malaysia. Islam bukan sahaja sebagai fahaman dan pegangan dalam beragama, tetapi ia adalah cara hidup.

      Dalam isu ini, Shareena seolah-olah melihat Islam sebagai beban. Jika itulah paradigma yang dipunyai oleh Shareena, maka silakan. Tetapi janganlah menggeneralisasikan pandangan tersebut. Shareena tidak bertoleransi dengan kepelbagaian yang ada.

      Manakala etnik itu merupakan pengenalan sama ada untuk pembinaan polisi mahupun identifikasi sesebuah kawasan mahupun negara. Seharusnya sebagai ahli dalam sebuah suruhanjaya mahupun syarikat, Shareena seharusnya lebih cakna tentang perlembagaan dan agenda besar Perlembagaan Malaysia.

      William Petersen (1997) menyatakan, kepelbagaian inilah yang akan mewujudkan masyarakat plural berbudaya yang harmoni. Jadi, setelah merdeka selama 61 tahun ini, kepelbagaian inilah yang menjadi nadi kepada kewujudan Malaysia.

      Jelas, sekularisme dan liberalisme yang merangkak masuk dalam citra Melayu Islam Malaysia telah mula berjalan dengan lagak, sehingga cuba menolak kepentingan majoriti.

      Memetik tulisan Dr Yusuf al-Qaradawi, sekularisme bukan dicipta untuk Muslim, dan bukan untuk menyelesai masalah Muslim. Begitu juga yang berlaku dalam forum tersebut.

      *Penulis ialah Pengarah, Pusat Pengajian Teras Universiti Sains Islam Malaysia

      Delete

  22. Yang penting Umno kalah teruk – 'calon bebas' PD

    Datuk G Kumaar Aamaan, yang mahu menjadi calon bebas dalam pilihan raya kecil Port Dickson, berharap Umno akan kalah teruk jika turut sama masuk gelanggang.

    Malah, kata bekas setiausaha agung MIC itu, kalaupun nasib tidak menyebelahinya, beliau lebih rela Port Dickson kekal di tangan Pakatan Harapan.

    "Ramai yang percaya bahawa saya disuntik dalam PRK PD (Port Dickson) oleh BN.

    “Sebenarnya, saya lebih rela jika Pakatan Harapan menang pada PRK ini.

    “Yang penting Umno kalah teruk," katanya kepada Malaysiakini.

    Apo nak di kato, korang Umno?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan kena buktikan jet Jho Low dibeli dengan dana Malaysia dulu'
      Hariz Mohd | Diterbitkan 16 Ogs 2018, 12:31 tengah hari | Dikemaskini 16 Ogs 2018, 12:44 tengah hari

      Item 1
      Item 2
      A+ A-

      Kerajaan perlu membuktikan jet Jho Low dibeli menggunakan dana Malaysia terlebih dahulu sebelum dapat membawa balik ke negara ini.

      “Kita akan cuba dapatkan balik (jet itu). Kita percaya jet itu dibeli menggunakan wang curi dari Malaysia.

      “Kita perlukan buktikan wang digunakan untuk beli jet itu adalah wang curi, kerana (Jho Low) curi wang dari Malaysia.

      “Jadi jet itu milik Malaysia, sama seperti bot (Equanimity),” kata Tun Dr Mahthir Mohamad.

      Perdana menteri berkata demikian selepas menjawab soalan pemberita di Putrajaya berkaitan usaha membawa balik jet berkaitan dari Singapura.

      Pada 12 Ogos lalu, Mahathir berkata jet persendirian itu perlu dibawa balik ke negara ini.


      Bagaimanapun ketika itu, katanya, beliau kurang tahu butiran terhadap usaha membawa jet tersebut yang kini ditahan di Singapura.

      Singapura dilaporkan merampas jet Bombardier Global 5000 berharga AS$ 5 juta pada Februari lalu.

      Selain Equanimity, jet itu antara aset yang dikehendaki Jabatan Keadilan (DOJ), Amerika Syarikat (AS) sebagai sebahagian daripada saman pelucuthakan sivil mereka.

      DOJ mendakwa aset tersebut dibeli dengan menggunakan dana 1MDB.

      Delete
  23. Shah.. Aku percaya apa yg najib kata.. memang betul dia terime surat dari Raja Saudi, memang betul dia terima derma dari Raja Saudi. Tapi tu semua hasil rekaan Jho low. Setelah kaji selidik & dari segi pemerhatian tingkah laku, gerak geri Najib serta cara dia brcakap & sebagainya kesimpulan yg boleh saya katakan adalah Najib ni ade penyakit. Penyakit dia tu ala2 lembam gitu. Saya boleh bg contoh mudah ketika birthday beliau, nyaris terkena percikan bunga api dri lilin kek tu sbb dia tgk dari atas ketika org pasang lilin. mna ade dlm sejarah even budak2 kecik pun jauhkn diri bila org tgh nyalakan lilin. nyaris terbakar muka Najib. Najib sangka dia meniaga & sangka dia byk dpt duit hasil perniagaan 1mdb. tp dia kena tipu. dia diberi surat dari raja saudi oleh perwakilan yg mngaku dia wakil raja saudi(Janji Pak Arab). Jadi najib yg lembam ni terima duit tu bulat2 dgn sukahatinya. tanpa dia kaji duit tu datang dri mna. Sebab kn lembam dia tu lah dia terperangkap sehingga ke hari ni. Nak mngaku bodoh malu. Jadi trpaksa brlawan2 air liur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jual Equanimity mungkin ambil masa bertahun’
      WARTAWAN SINAR HARIAN 26 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore420
      Kapal layar mewah Equanimity
      Kapal layar mewah Equanimity - Foto Sinar Harian oleh ROSLI TALIB
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PETALING JAYA - Selepas Mahkamah Admiralti membenarkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) menjual kapal mewah Equanimity, proses mencari pembeli untuk kapal tersebut sudah boleh dimulakan.

      Salah satu cara yang boleh diambil adalah dengan melelong kapal tersebut namun Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merancang untuk membuka bidaan bagi kapal layar mewah berkenaan.


      Begitupun, Ketua VesselsValue (syarikat berpengkalan di London menilai harga kapal), Sam Tucker memaklumkan proses penjualan kapal kadangkala memakan masa selama bertahun-tahun.

      “Biasanya penjualan kapal akan melibatkan penjual bekerjasama dengan broker. Jadi, broker ini akan mengiklankan penjualan itu menggunakan pelbagai cara kepada prospek pembeli.

      “Apabila pembeli munculkan diri maka proses survey dan tawar-menawar bermula. Kadangkala kapal berada di pasaran selama beberapa tahun sebelum berjaya dijual,” katanya memetik laporan The Star, hari ini.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan tidak ramai berminat untuk membeli kapal layar mewah dalam pasaran dan situasi itu sebenarnya sama dengan sebelum ini, tidak pernah berubah.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Jho Low selar kerajaan mahu jual Equanimity]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tun M mahu jual segera kapal Equanimity]

      Menurutnya, sebuah kapal layar, Anastasia yang dibina di tempat sama dengan Equanimity tetapi saiznya lebih kecil dijual pada harga RM321 juta baru-baru ini.

      Ketika ditanya adakah Equanimity boleh dijual dengan harga RM761 juta seperti diniliai VesselsValue, Tucker berpendapat ia boleh dijual pada harga tersebut asalkan keadaan kapal masih baik.

      “Jika kapal itu dijual dengan cepat seperti dalam lelongan misalnya, mungkin harganya sedikit rendah berbanding jika ia diiklankan dan dijual seperti biasa.

      “Mengekalkan keadaan Equanimity adalah penting kerana ia merupakan faktor utama yang boleh menyebabkan penurunan harga kapal,” ujarnya.

      Difahamkan, penurunan harga untuk kapal layar mewah seperti itu adalah sekitar 20 peratus selepas tahun pertama, lima ke 10 peratus untuk tahun kedua, lima ke tujuh peratus untuk tahun ketiga dan lima peratus lagi bagi tahun-tahun berikutnya.

      Dalam pada itu, Tucker menjelaskan pencemaran air dan asap di sekitar Boustead Cruise Centre, Pelabuhan Klang tidak akan menyebabkan banyak kerosakan kepada kapal tersebut.

      “Impak yang ada adalah jurutera dan krew kapal perlu membersihkan beberapa bahagian dalam kapal itu dan ia biasanya adalah tugas rutin untuk kapal sebesar itu.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Bahagian dalam The Equanimity kelihatan mewah ]

      “Selagi krew terus membersihkan kapal itu maka sepatutnya tiada kesan kerosakan jangka masa panjang kepada kapal tersebut,” jelasnya.

      Beliau berkata demikian bagi menjawab dakwaan mengatakan kapal mewah dikatakan milik ahli perniagaan kontroversi, Low Taek Jho (Jho Low) bakal rosak disebabkan terdedah dengan persekitaran tidak sihat.

      Delete
  24. Stupid idiot Esa Adam .
    One ...the letter that Najib showed was not a business letter .

    Two... all and every letters signed by other than the intended signatory must be clearly stated .." on behalf" .

    ReplyDelete

  25. Sudah dapat jawapan kpd soalan ini?

    Adakah Jho Low mempermainkan Najib?

    Pengarang bersama buku, "Billion Dollar Whale" - wartawan Wall Street Journal (WSJ) Tom Wright - percaya Datuk Seri Najib Razak memperlakukan 1MDB sebagai ‘dana kotor’ (slush fund) kegiatan politiknya di mana ratusan juta digunakan untuk kepentingan parti dan keluarga.

    Walau bagaimanapun, katanya, bekas perdana menteri itu tidak menyedari sejauh mana keterlibatan ahli perniagaan Jho Low, yang didakwa menyelewengkan berbilion-bilion daripada dana pelaburan negara berkenaan.

    Wright berkata ini kerana Najib menyerahkan kepada Low untuk menguruskan segala-galanya tanpa memberi perhatian terhadap apa yang dilakukannya.

    "Saya tidak fikir Najib tidak bersalah, saya yakin dia tahu itu adalah dana kotor politik. Mereka mendapatkan ratusan juta dolar untuk Umno manakala keluarganya memiliki banyak kediaman mewah serta syarikat perfileman, yang manfaatnya menjadi perdana menteri.

    “Cukup korup. Bukan berkata dia tak salah tetapi tahukah Najib bahawa Low menguruskan dana itu dengan mengeluarkan AS$4.5 bilion, AS$5 bilion, mungkin AS$6 bilion dolar.

    "Saya tidak fikir begitu, saya fikir dia tidak tahu urusan harian. Low yang mengendalikan segala-halanya,” katanya dalam wawancara dengan portal coconuts.co.

    Menurut Wright, Low semakin berani kerana hubungannya dengan Najib dan terus menyelewengkan lebih banyak wang meskipun skandal 1MDB mula mendapat perhatian di kalangan rakyat Malaysia.

    "Low mengambil setiap peluang untuk membeli barangan seterusnya. Saya fikir keyakinannya itu adalah kerana hubungan rapatnya dengan perdana menteri dalam sistem itu.

    "Ini yang kami sebut kepada semua negara itu yang kita panggil sebagai kleptokrasi dalam buku ini,” katanya.

    Contohnya, menurut Wright, adalah pembelian kapal layar mewah, Equanimity oleh Low.

    "Paling mengejutkan bagi saya adalah hakikat bahawa dia membeli kapal layar Equanimity pada ketika media di Malaysia mula menimbulkan persoalan tentang penyelewengan dana itu.

    "Mana-mana pencuri yang konservatif akan menutup lubang itu, bukan? Dia tidak menutup lubang itu, dia mengambil pula pinjaman baru dari Deutsche Bank, dan menggunakan sebahagiannya untuk membeli kapal layar itu," katanya.

    Wright berkata dari cara pelaporannya mengenai isu 1MDB, adalah jelas bahawa Low adalah "dalang".

    Beliau mendakwa bahawa Low juga bertanggungjawab menyelaraskan pemindahan AS$681 juta ke dalam akaun bank Najib, yang dirujuk sebagai RM2.6 bilion berdasarkan kadar pertukaran apabila isu itu didedahkan pada tahun 2015.

    "Saya fikir apabila kita membaca mesej WhatsApp antara Low dan beberapa orang, termasuk pegawai di bank-bank Malaysia, adalah jelas dia mengarahkan mereka untuk melakukan semua ini, termasuk memindahkan wang ke akaun perdana menteri dan mengeluarkannya.

    "Mesej WhatsApp membuktikan bahawa dia adalah dalang utama... memaklumkan kepada bank bahawa AS$680 juta akan datang dari luar negara," katanya.

    xxx

    Pendapat aku: bukan permainkan. Komplot bersama mak badak, Riza Aziz dan Al Jibo. Semua orang dapat hasil.

    Hasil penjara - yang nyata sekarang ha nya Al Jibo dan mak badak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arab Saudi cuba malukan Mahathir jemput Ketua Pembangkang



      Belum pernah berlaku dalam sejarah, pemimpin pembangkang sesebuah negara Islam diiktiraf kerajaan Arab Saudi dan dijemput hadiri majlis rasmi Raja Salman Abdulaziz Al-Saud.

      Lebih unik, jemputan khas itu sebenarnya hanya dihadiri sejumlah pemimpin negara, ketua kerajaan dan menteri kanan yang datang menunaikan ibadah haji di Tanah Suci serta diraikan baginda bersempena Hari Raya Aidiladha.

      Lucunya, ketika Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa ‘bangga’ kongsi gambar beliau di Istana Mina dalam majlis tersebut menerusi akaun sosial Facebook, ramai netizen pula tegur pemimpin PAN itu.



      Apa tidaknya, bukan sahaja wakil kerajaan Pakatan Harapan (PH) ada di situ, malah Ketua Pembangkang yang juga Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pun berada di tempat sama serta lebih diberi fokus netizen.

      Bayangkanlah imej beliau yang disiarkan secara langsung melalui program khas stesen televisyen kebangsaan Arab Saudi kelmarin kemudian tular luas dalam kalangan pengguna media sosial tempatan berbanding Mujahid sendiri.

      Secara umum, bukan mudah kerajaan Arab Saudi sanggup ‘buang masa’ jemput Ahmad Zahid yang tiada lagi apa-apa jawatan pun dalam kerajaan Malaysia, tetapi dirai Raja Salman pada acara formal di istana semayam baginda.



      Bahkan, pemerintah Arab Saudi itu ketika bertitah seolah-olah sindir kerajaan PH kerana bertindak biadab menutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang operasi ditanggung sepenuhnya oleh baginda sendiri.

      Raja Salman namun ulangi komitmen negara itu bagi perangi keganasan puak pelampau sambil beri gambaran yang semacam merujuk tindakan Malaysia tarik pasukan tentera ditugas khas kawal keselamatan Makkah dan Kaabah.

      Meskipun tidak sebut secara terbuka, bagi yang faham senario geopolitik Asia Barat, tentu maklum imej hubungan kurang mesra Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan Arab Saudi susulan fitnah beliau dalam isu dana RM2.6 bilion.

      Akibat PH sengaja eksploitasi cerita derma peribadi kerabat diraja Arab Saudi itu, tidak hairanlah kuota jemaah haji Malaysia kembali kepada 30,200 orang pada kali ini dibandingkan lebih 40,000 orang beberapa tahun sebelum itu.

      Natijahnya sehingga kini, perdana menteri dengan usia tertua di dunia itu ‘tidak berani’ pula bertemu Raja Salman, apatah lagi buat lawatan rasmi ke Arab Saudi berbanding era PM 4 dahulu.

      Riyadh sudah sampai ‘isyarat’ amaran kepada Putrajaya, dan penghormatan Raja Salman meraikan Ahmad Zahid secara simbolik beri gambaran awal: kerajaan PH berhentilah buat fitnah dan politik manipulasi.

      Bersumberkan Mynewshub.TV

      : PH nampak macam cerdik politiknya, tapi bila dikaji dan direnungi sebenarnya politik bodoh, jahat dan penuh dengan dendam....

      Delete
  26. Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

    Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

    Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

    Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

    Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

    Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.
    Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

    Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

    Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .

    ReplyDelete
  27. Testis Lick apa ko cakap
    Kalau buta bertongkat nak cekap
    Segala benda ko nak singkap
    Kamu ni ahli mesyuarat tingkap?

    kelibat si Sengeh keluar TV
    Kamu excited seronok sekali
    Tanda penghargaan Arab Saudi?
    Entah2 Pak Arab ketawa geli!

    Si Sengeh gagap takde yg mahu
    Nak pimpin negara? Kita yg malu
    Jadi President, banyak tak tahu
    Pembohong besar tak segan silu!

    Wahai TongGas, opps..TongGen jangan menyorok
    Bertukar nama ko loyar buruk
    Temberang kamu setiap ceruk
    Semakin hari semakin teruk!

    Lepas TongGeng, Testis Lick
    Pelbagai nama hodoh dan pelik
    Masih bermimpi AmeNo terbaik
    Mustahil Bijan jadi PM balik!

    TongGeng MongGeng kesiannya kamu
    Kurang akal dan kurang ilmu
    Kopipes kamu orang dah jemu
    Ke Chow Kitlah kamu, meniaga jamu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Fan Tun.. thatsd BEST pantun for siTonggeng Tanggang. Hahaha kapal Lanun Bugis yg dinaiki da bocoe terok, tunggu masa nsk karam . Tpi Tonggwng masih cuba tampal bocor sana sini, dan kayuh kapal melawan arus pucuk pimpinan kjaan baru dan coba mengelak dari deruan ombak angin mahkamah keadilan dan penghakim2 yg sedang tunggu utk jatuhkan sauh, jatuhkan hukuman pd Si Ketua Lanun. Tonggwng, tonggw g bila la kau nkbyerjuna dari kapal sedang karam tu huhuhu. Kesian kau ni, dah sewel tahap 1st degree kahkahkahkah
      We the rakyat m
      Now are having the best laughs of all time, after saving the last laughs for the best.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...