Tuesday 17 April 2018

TSUNAMI LANGKAWI, TSUNAMI PUTRAJAYA


Tun Mahathir Mohamad kini sah akan bertanding di Langkawi sebagai tiketnya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-7 mewakili Pakatan Harapan selepas 9 Mei depan.


Untuk tujuan itu, Tun Mahathir bukan saja mesti menang di Langkawi, tetapi juga wajib memastikan UMNO dan BN dapat ditumbangkan kali ini.


Meskipun kedua-dua matlamat itu tidak mudah dan sentiasa memerlukan kerja keras yang berterusan sehingga detik akhir hari pengundian, tetapi semuanya tidak mustahil untuk dijayakan.


Apatah lagi, sejak beliau meninggalkan UMNO, menubuhkan Bersatu dan kemudian mengetuai Pakatan Harapan, gabungan pembangkang itu sentiasa menunjukkan kemajuan yang memberangsangkan serta mendapat sambutan yang amat-amat menggalakkan daripada rakyat seluruh negara.


Menumbangkan UMNO dan BN tidak mustahil kerana parti  itu bukanlah keramat yang tidak boleh dikalahkan sama-sekali. Ia sama saja seperti parti-parti  yang menguasai kerajaan lain di dunia yang pernah berkuasa, kemudian bertukar menjadi tamak haloba dan akhirnya tumbang kerana rakyat tidak kuasa lagi bernaung di bawahnya.


UMNO dan BN sudah berkuasa terlalu lama sebenarnya. Tempoh lebih 60 tahun berkuasa  itu telah menjadikan pemimpinnya lupa diri, bongkak dan mempunyai sifat yang tiada hadnya kerana mereka selalu beranggapan parti mereka akan kekal menggenggam kuasa buat selama-lamanya.


Sebarang percubaan untuk menumbangkan UMNO dan BN kerapkali dianggap sebagai mahu menjatuhkan kerajaan dan mengancam masa depan orang-orang Melayu, meskipun yang mahu mengganti itu adalah parti dan pemimpin daripada kelompok Melayu juga.


Secara amnya, orang Melayu masih takut untuk berubah. Ia sebahagiannya kerana UMNO dan BN kekal menjadikan mereka miskin, ketinggalan, tidak terdedah kepada maklumat luar dan perlu bergantung kepada bantuan tunai untuk meneruskan kehidupan.


Namun, dengan salah laku dan kerosakan yang diakibatkan oleh Najib kepada negara dan rakyat sejak 2009 lalu, kesedaran kepada perubahan kini boleh dikata sudah mencapai kemuncaknya.


Ia ditambah lagi dengan dunia kini semakin terbuka sehingga rakyat yang kedinginan menderita sewaktu banjir misalnya dengan mudah didedahkan bagaimana Najib sedang meluangkan masa bermain golf di Amerika pada waktu yang sama.


Untuk memastikan negara dapat diselamatkan dan perubahan yang diimpikan rakyat menjadi kenyataan, apa yang dikatakan tsunami rakyat mesti dijadikan kenyataan kali ini.


Tsunami itu bukan saja untuk memenangkan Tun Mahathir di Langkawi yang mana BN sebelumnya mempunyai kelebihan  majoriti sebanyak  11,861 undi, tetapi juga bagi memastikan Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan dengan mengurangkan jumlah kerusi BN daripada 133 sekarang ini kepada kurang daripada 112.


Jika Tun Mahathir menang di Langkawi, tetapi Pakatan Harapan kalah dalam perjuangan menawan Putrajaya  atau Pakatan Harapan berjaya menguasai Putrajaya, namun Tun Mahathir kalah di Langkawi - kedua-dua keadaan itu tidak memberi makna apa-apa kepada kita semua.


Kejayaan sebenar perubahan dan agenda menyelamatkan Malaysia ialah kedua-duanya, Tun Mahathir dan Pakatan Harapan mesti menang di Langkawi dan dapat menguasai Putrajaya.


Meskipun respon awal memperlihatkan harapan cerah untuk Tun Mahathir menang di Langkawi, begitu juga untuk Pakatan Harapan menguasai Putrajaya, tetapi semuanya tidak mustahil untuk berubah di saat-saat akhir sebelum hari pengundian.


Harus diakui perhitungan PRU 14 bagi Najib ialah hidup bebas merdeka atau mengakhiri hidupnya penjara. Tidak mustahil beliau akan melakukan apa juga usaha, malah kekotoran untuk memastikan kemenangan tetap menjadi miliknya.


Sebab  itu, pilihanraya kali ini bukan saja tentang tsunami Melayu, tsunami Langkawi, tsunami Cina, tsunami India atau tsunami Sabah yang diperlukan untuk merubah keadaan, tetapi yang lebih penting ialah memastikan berlakunya tsunami yang melibatkan seluruh rakyat Malaysia.


Hanya tsunami rakyat dapat menggagalkan segala kerja kotor, perancangan jahat dan penggunaan wang secara besar-besaran untuk tujuan menafikan kemenangan Pakatan Harapan.


Jika rakyat dan generasi akan datang mahu lebih terjamin kehidupan masa depan mereka, tsunami 9 Mei nantilah penentuannya. Tsunami itu bukan semata-mata untuk menyingkirkan Najib, UMNO dan BN atau menaikkan Tun Mahathir serta Pakatan Harapan, tetapi tsunami itu adalah untuk faedah dan kebaikan kita semua. (ShahbudinHusin 17/04/2018)

102 comments:



  1. Saya mengucapkan tahniah pada INVOKE dan terutamanya Rafizi kerana telah merekrut dan melatih ramai sukarelawan untuk menjadi ejen kira undi (PACA) untuk menghentikan penipuan pilihanraya.


    Saya ingin mencadangkan agar SUKARELAWAN INVOKE ini juga membantu PH untuk memperkenalkan LOGO PKR sebagai logo untuk PH terutama pada pengundi luar bandar.


    Sukarelawan tersebut boleh bergerak dan menjelajah disetiap kawasan, kampung, pasar malam, pasar harian dan tempat tumpuan awam.


    Mungkin juga perlu membuat sample kertas undi yang tercetak LOGO PARTI bertanding berwarna HITAM PUTIH. Jelaskan pada pengundi tentang logo PKR pada kertas undi dan bagaimana untuk memangkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xboleh lawan puteri umnok...depa pakai ketat2 gedik2 merayu undi

      Delete
    2. Tu belum kojola kengkang datang test market lagi tu

      Delete
    3. Shahbudin kata, "Secara amnya, orang Melayu masih takut untuk berubah."

      Bukan nya takut. Ramai yang kurang fahamkan isu2 yang ada.

      Di kampong dan di kota, mereka yang berpendapatan rendah hari hari bertungkus lumus mencari makan, menghadapi masalah kenaikan harga barangan tak habis habis, asyik memikirkan tak cukup wang untuk itu ini, malam lepas makan kepenatan, tidur awal, tak ada masa nak memikirkan sebab sebab harga barangan naik atau apa yang perlu di buat bagi nya, untuk menguah keadaan. Ha nya menyerahkan nasib kapada Allah SWT.

      Saya tahu hal ini, saya berasal dari kampong, masih lagi menjumpai mereka 1-2 minggu sekali bila membuat senaman exercise di kebun durian, ada ramai saudara mara yang berpendapatan rendah diam di pinggiran kota, ada medengar kelohan mereka. Saya telah memberi penerangan kapada mereka sebanyak mana yang boleh.

      Maka jika kita mahukan perubahan, amat lah perlu kita menjumpai mereka, di kampong dan di kota, kalau boleh satu per satu seramai mana yang boleh, di beri keterangan bahawa kenaikan harga barangan ada lah berpunca dari GST, terangkan apa itu GST, macam mana peniaga2 dll ambil kesempatan bagi mmenaikkan hara dengan sewenang wenang nya sahaja.

      Orang2 Cina pun komplen bahawa GST di kenakan di tiap2 peringkat - 1. peringkat pengkilangan (manufacturers) 2. peringkat pengagihan (distributers) 3. peringat jualan runncit (retailers). Ini bermakna, tiap kali kita beli, gomen Najib dapat sekurang kurang nya TIGA KALI CUKAI di atas tiap tiap barangan itu.

      (bersambung)

      Delete
    4. (sambungan)

      Maka perlu juga di terangkan kapada mereka bagaimana Najib boleh pilih jalan lain bagi mendapatkan wang, ia itu cukai yang tidak menyeluruh, tidak mengenakan mereka yang berpendapatan rendah.

      Najib juga boleh dapat lebih hasil Kerajaan jika gomen dia tentukan semua mereka yang berpendapatan tinggi dalam perniagaan membuat laporan pendapatan yang betul, tentukan mereka yang berniaga "ada fail di buka" di Jabatan Hasil Dalam Negeri, kejar mereka yang coba elakkan ("avoid"), dan terutama mereka yang coba larikan diri ("evade") cukai - ada beza nya dia antara dua itu dan kedua dua nya mesti di kejar.

      Perinsip cukai itu ia lah: kenakan kapada yang berpendapatan tinggi.

      Mereka di kampong dan yang berpendapatan rendah di pinggiran kota mungkin tak faham bahawa jika Najib kenakan lebih cukai kapada perniagaan, itu tidak akan menjejas suasana melabuur di negara ini asalkan % cukai itu sebanding dengan negara2 lain. Tapi boleh juga di coba terangkan.

      (bersambung)

      Delete
    5. (sambungan)

      Orang2 kampong nak bayar cukai tanah bagi tanah sekangkang kera mereka, ha nya setahun sekali, pun susah. Apa tah lagi cukai yang di kenakan kapada mereka tiap kali beli apa pun selain ha nya beberapa barangan sahaja yang di kecualikan. Takkan mereka tak beli serbok teh, kopi dan saperti nya yang juga di kenakan GST.

      PENTING BERI TAHU MEREKA BAHAWA GOMEN NAJIB BERI PENGCUALIAN GST KAPADA SYARIKAT ASING - CHINA KOMINIS - YANG DI BERI NYA PROJEK ECRL RM55 BILION. MEREKA YANG PUNYAI BERTAN DUIT, KAYA RAYA, KALAU TAK, TAKKAN BERKEBOLEHAN BUAT PROJEK BEGITU BESAR.

      MASAKAN ORANG KAMPONG DAN YANG BERPENDAPATAN RENDAH DI KOTA PUN KENA GST. MANA ADIL NYA?

      Maka perlu juga di terangkan kapada mereka bahawa cara mendapat perubahan senang sahaja:

      pergi mengundi dan pangkah PH, jangan pangkah Najib/Umno/Bn.

      Tak salah membantah. Tabi'at Melayu sejak lama dulu pun membantah. Bila Residen British pertama di masa mula menjajah di negara ini salepas Perjanjian Pangkur di tahun 1874, yang di hantar ke Perak, bawa orang2 nya ke Pasir Salak di tepi Sungai Perak, melekatkan notis2 mahu mulakan cukai, di rejam lembing/tombak/di keris masa mandi, mati di tepi sungai itu.

      Membunuh manusia ada lah jenayah besar, mesti jangan di buat.Tapi mengundi PH - bukan Umno/Bn - tidak salah langsung. Dan perlu untuk mendapat perubahan.

      Delete
    6. Mohon juga kiranya invoke dapat merekrut seramai yang boleh sukarelawan untuk Sarawak dan Sabah,,,sekurang kurangnya proses penipuan pilihanraya boleh dielak dan harus diingat kerusi di Sarawak dan Sabah merupakan penyumbang terbesar dlm kemenangan BN di pilihanraya lalu.
      #sokongpakatanharapan
      #selamatkanMalaysiaku

      Delete
    7. PKR juga bergolak. Dalam senyap krisis kepimpinan menular sejak berlakunya tsunami pilihan raya umum ke-13. Bukan sahaja krisis antara kepimpinan, hari ini juga krisis berlaku sejak mereka bersetuju melamar Tun Dr Mahathir Mohamad.

      PKR Selangor menolak cadangan lamaran tapi menerima semula sungguh pun dalam kalangan ahli dan penyokong masih berbalah.

      PKR juga mempunyai pemimpin yang sedang membentuk dominasi dalam PKR. Nama Datuk Seri Azmin Ali, menteri besar Selangor yang naik hasil konspirasi Langkah Kajang, dikatakan sedang membentuk dominasi dalam PKR, wadah yang terhasil dari gerakan Reformasi cetusan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Pada pemilihan lepas, iaitu mandat 2014 – 2017, kepimpinan PKR dikatakan didominasi oleh penyokong Azmin dan rungutan kalangan ahli mula kedengaran. Azmin dikatakan mula membentuk “kartel” – memetik kata-kata ahli PKR sendiri – untuk memastikan beliau menyandang jawatan presiden pada pemilihan akan datang. Keadaan ini disedari ahli parti dan penentangan terhadap Azmin sudah berlaku.

      Krisis tersembunyi dalam PKR memang wujud. Perebutan jawatan menteri besar, dengan usaha menjatuhkan menteri besar sebelum itu, Tan Sri Khalid Ibrahim, bukti jelas dalam PKR berlaku perebutan kuasa. Melanggar cadangan presiden PKR menjawat jawatan menteri besar Selangor satu bukti PKR sedang bergolak.

      Keadaan dalam PKR tidak setenang mana. Nama Rafizi Ramli dikaitkan dengan kem yang tidak menyokong Azmin. Rafizi dikatakan mempunyai kaitan khusus dengan presiden PKR dari segi sokongan, juga berbalah dengan Azmin. Beberapa pendedahan dilakukan terhadap pentadbiran Selangor di bawah Azmin kini muncul.


      Nama lain seperti Datuk Saifuddin Nasution juga dikaitkan sebagai penentang Azmin sungguh pun tidak kelihatan jelas.

      Keredaan hanya berlaku sementara dalam mana ia masih berterusan ada. Pergolakan tetap ada dan menurut sumber, pencabar Azmin satu-satu mula tersingkir dan dikeluarkan.

      Adakah tidak ada persamaan parti ini dengan cara pengendalian Dr Mahathir sewaktu dalam Umno, dengan usaha menutup suara-suara penentang dengan cara yang tidak demokrasi dan menggunakan pengaruh kuasa pentadbiran untuk menguatkan kedudukan dalam parti.

      Azmin menjadi menteri besar Selangor banyak mengukuhkan kedudukannya dalam PKR. Sokongan kerana beliau adalah menteri besar Selangor mula meningkat. Kaitan kuasa yang ada padanya memberi loncatan kepada usaha beliau menerbitkan sokongan dalam kalangan ahli PKR.

      Benar kata Rafizi

      Tidak banyak yang berbeza dalam politik baru yang dicanangkan PKR, politik tetap politik. Benar juga dalam ceramah Rafizi baru-baru ini, untuk tidak mempercayai ahli politik yang memegang kuasa. Mungkin ahli PKR sendiri perlu memikirkan tentang apa yang dikatakan oleh Rafizi.

      Delete
    8. Sesuatu yang amat menarik untuk kita perhatikan apabila Anwar bebas dari penjara. Persoalan adakah mampu kartel Azmin berdepan Anwar? Adakah akan ada perubahan dalam sengketa kepimpinan atau mungkin tercetus perbalahan baru yang lebih hebat dalam PKR?

      Dalam PKR sendiri sudah ada api dalam sekam. Setakat ini mungkin matlamat untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Razak menghalang kebangkitan penentangan antara kepimpinan PKR tetapi apa yang jelas ia sedang berasap.

      Pembebasan Anwar dijangka tidak lama lagi. Adakah pengaruh Anwar akan memberi kesan baru pada kartel yang disebutkan dibentuk oleh Azmin? Adakah Azmin berani untuk memulakan perbalahan dengan Anwar atau Anwar terpaksa akur demi matlamat yang lebih besar?

      Politik jelas tidak banyak berubah. Penilaian kepimpinan perlu diperhalusi, kerakusan untuk mendapatkan kuasa, memegang kuasa bukan sesuatu kriteria untuk memilih kepimpinan.

      PKR juga sedang bergolak dan akan bergolak lebih hebat lagi. Ini baru urusan pergolakan dalam parti yang sudah mula timbul. Kita belum lagi memikirkan pergolakan sekiranya PRU14 ini dimenangi oleh mereka. Adakah dapat mereka membendung perebutan dalam PKR, tentangan dan pergeseran dalam bukan sahaja jawatan dalaman tetapi jawatan-jawatan sekiranya mentadbir negara?

      Banyak perubahan sudah berlaku pada parti yang dikatakan wadah kepada perjuangan Reformasi dahulu. Ahli dan penyokong hari ini bersengketa melihat usaha mempolitikkan hampir semua perkara termasuk apa yang dikatakan “perjuangan”.

      Adakah kita tidak mungkin melihat perbalahan antara Anwar dan Azmin kelak?

      Delete
    9. This comment has been removed by the author.

      Delete
    10. Dalam memastikan kestabilan dan kemajuan negara berjalan teratur, salah satu elemen yang penting adalah kestabilan politik.

      Kestabilan politik memainkan peranan amat penting bagi memastikan arah tuju sesebuah negara teratur, menjamin perjalanan ekonomi yang kukuh dan memastikan negara itu terus membangun.

      Justeru, adalah penting untuk Malaysia, khususnya rakyat negara ini menjaga kestabilan politik dan membuat pilihan tepat menjelang PRU14 ini.

      Pengkhususan dan keutamaan yang perlu menjadi kriteria pemilihan adalah untuk memastikan pemilihan kerajaan yang menjaga kestabilan politik, merencana kemajuan ekonomi dan amat penting sekali adalah mendahulukan pembangunan sosial bagi memastikan nasib rakyat terbela.

      Pemilihan semestinya sebuah parti politik yang moderat, tidak berpegang pada sikap ekstremis dan seharusnya stabil dalam membentuk gabungan untuk mentadbir negara.

      Memandangkan negara kita ini adalah negara berbilang kaum dengan adat budaya berbeza, maka semestinya setiap segmen kaum itu mahu memastikan kedudukan mereka terjamin.

      Seharusnya parti politik mempunyai representasi kaum dalam kerangka perpaduan dan permuafakatan yang sempurna.

      Ini mesti ditentukan dan rakyat semestinya dapat melihat permuafakatan sihat dan bukan permuafakatan hanya berpaksikan matlamat sementara atau “temporary engagement” yang tidak konklusif.

      Permuafakatan yang ada harus kukuh dan bertoleransi.

      Sungguhpun begitu, kompromi harus dijalankan dalam bentuk yang sihat dan tidak ekstremis dalam memastikan matlamat tercapai.

      Ini harus ada dan rakyat harus jelas memilih representasi mereka dari parti yang mempunyai dan dapat memupuk permuafakatan baik dan ikhlas.


      Rakyat jangan terpengaruh dengan kempen sahaja.

      Kempen hanya seperti iklan menyatakan perkara baik untuk meraih undi.

      Rakyat seharusnya menilai secara menyeluruh sama ada parti yang dipilih dapat memupuk nilai-nilai permuafakatan sempurna, tidak bercelaru dan mempunyai agenda pembangunan teratur.

      Kita harus berdiri atas bumi nyata dan tidak melaung-laung kebaikan semata-mata tanpa penilaian realistik.

      Adakah Pakatan Harapan (PH) yang baru diwujudkan mempunyai agenda kukuh dari segi permuafakatan atau mereka terbit hanya untuk desakan mendapatkan kuasa?

      Apakah kita mahu menyerahkan nasib bangsa kepada sebuah pakatan baru dan belum teruji mempunyai kestabilan dan agenda serupa.

      Apa yang kita nampak adalah mereka tidak sebenarnya mempunyai permuafakatan sempurna dan hanya mempunyai satu agenda, iaitu untuk mendapatkan kuasa.

      Permuafakatan mereka seakan-akan satu pernikahan kontrak dan tidak ada penyelarasan serta persefahaman serupa.

      Hari ini mereka bersatu dan kemudian mereka berpisah.

      Sejak mula lagi, pakatan yang ada sewaktu itu dalam Barisan Alternatif sudah menunjukkan mereka tidak selari dan tidak ada persamaan, apatah lagi permuafakatan.

      Setelah tertubuhnya Barisan Alternatif dalam usaha mencabar kuasa Barisan Nasional (BN), mereka bercakaran dengan DAP, lalu DAP mengambil keputusan untuk keluar daripada Barisan Alternatif kerana bersengketa dengan PAS.

      Pada ketika itu, rundingan mengenai negara Islam gagal mencari jalan tengah yang baik.

      Setelah itu, Pakatan Rakyat juga berpecah dengan PAS.

      PAS telah ditendang daripada Pakatan Rakyat kerana tidak sehaluan dengan agenda DAP, malah sudah menunjukkan penentangan secara terbuka kepada PKR lantaran sanggup menjadi kuda tunggangan DAP.

      Ini tidak menggambarkan satu pakatan yang sempurna dan bertoleransi, serta mempunyai harapan sealiran.

      Delete
    11. Kita perlu ingat matlamat yang sementara tidak menjanjikan masa depan lebih terurus dan berdaya maju.

      Kita tidak seharusnya memperjudikan nasib dan masa depan rakyat dengan hanya mempercayai kempen politik yang tidak mempunyai kekukuhan baik dalam gabungan mereka.

      Rakyat Malaysia harus menilai dan memilih kerajaan yang lebih mencerminkan kekukuhan, kematangan dan berwibawa.

      Apa yang ada pada PH sebenarnya hanya matlamat mahu memperoleh kuasa, memegang kuasa dan selepas itu bercakaran.

      Mereka tidak ada kesepakatan, apatah lagi permuafakatan.

      Tanpa pakatan, tanpa permuafakatan antara mereka, di mana lahirnya harapan untuk negara kita ini?

      Delete
  2. Sebarang percubaan untuk menumbangkan UMNO dan BN kerapkali dianggap sebagai mahu menjatuhkan kerajaan dan mengancam masa depan orang-orang Melayu, meskipun yang mahu mengganti itu adalah parti dan pemimpin daripada kelompok Melayu juga.

    Secara amnya, orang Melayu masih takut untuk berubah. Ia sebahagiannya kerana UMNO dan BN kekal menjadikan mereka miskin, ketinggalan, tidak terdedah kepada maklumat luar dan perlu bergantung kepada bantuan tunai untuk meneruskan kehidupan.

    ReplyDelete
  3. pilinhanraya adalah utk menjatuhkan kerajaan yg korup dan kleptokrasi

    ReplyDelete
  4. Tak mustahil tiba2 Paa pulak yg menang besar akibat pecah undi antara BN dan PH.

    Kalau tak menang besar, Pas boleh jadi kingmaker jika parlimen tergantung. Bila dah jadi kingmaker boleh minta macam2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas mngelat... import pengundi malekat... ini tk adil.

      Delete
    2. Mungkin jin islam pun akan dikerah pas pada hari mengundi nanti

      Delete
  5. Tsunami bukan setakat di Putrajaya atau Langkawi ttp di seluruh negara. Nasihat kepada macai, sila pack brg anda sebelum kerajaan diubah. Kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mrk dh boleh standby beli tiket utk cabut dh tu

      Last minit takut tiket abis

      Ke tgh utan jd tarzan la jawabnya nnt

      Delete
  6. Tinggal lagi 22 hari sebelum hari pengundian diadakan. Lagi 528 jam untuk rakyat Malaysia memilih. Lagi tiga kali Rabu untuk 14 juta rakyat membuang undi.

    Sebelum membuat pilihan, rakyat Malaysia kena melihat kembali sejarah yang berlaku di negara ini suatu ketika dahulu. Catatan seorang pengembara Portugis, Diego Lopez De Sequiera sekitar tahun 1508-1509, menyatakan pedagang di Melaka ketika itu memiliki sehingga 10 dan 12 bahara emas, dalam kiraan metriknya 4,000-4,800 kilogram.

    Dalam kiraan zaman sekarang sekitar RM800 juta hingga RM1 billion kekayaan seorang pedagang. Pendapatan per kapita rakyat tentulah sangat tinggi. Mungkin Melaka pada ketika itu sudah boleh dianggap negara maju.

    Inilah sebabnya Portugis minta sangat jajah Melaka. Minat kerana Tanah Melayu ini sejak sekian lama digelar Semenanjung Emas.

    Kalau adalah Bank Dunia, IMF, WEF atau Fitch Rating ketika itu, tentunya mereka akan iktiraf kerajaan yang ada di Melaka pada ketika itu adalah yang terbaik dari segi pengurusan ekonominya. Terbaik di dunia.

    Namun masih ada juga pengkhianat yang sanggup sekongkol dengan pihak negara asing untuk hancurkan dan jatuhkan kerajaan yang paling banyak emas dan makmur di Nusantara itu.

    Siapa yang Portugis gunakan untuk pecah belahkan orang Melayu di Melaka dahulu? Mendaliar dan Si Kitul “discrew” oleh Portugis untuk jajah Melaka. Akibat percayakan cakap Mendeliar dan Kitul, Sultan telah membunuh Bendahara Tun Mutahir dan Laksamana Melaka.

    Kitul memulakan agendanya dengan fitnah (fake news), menyebarkan cerita kepada Sultan kononnya Bendahara menerima kalung emas dari Portugis. Tahun 1509, Portugis serang Melaka buat kali pertama tetapi kalah kerana kehandalan Tun Hassan dan kebijaksaan Tun Mutahir.

    Portugis balik dan dua tahun lepas itu datang kembali. Kali ini mereka perkudakan Datuk Syahbandar Melaka iaitu Raja Mendeliar (keturunan Keling, peranakan India Singapura) untuk jatuhkan Melaka. Seorang saudagar bernama Nina Sura Dewana digunakan Portugis untuk mencetuskan fitnah.

    Si Kitul beritahu Mendeliar bahawa Nina Sura Dewa telah merasuah Bendahara. Kitul dan Mendeliar kemudian membuat konspirasi menjatuhkan Bendahara. Mereka berdua berpakat menggunakan Laksamana Koja Hasan (seorang yang sangat dipercayai Sultan) untuk mendapat peluang mengadap Sultan. Mendaliar menyatakan Bendahara sedang membuat singgahsana yang bersalut emas dan merancang untuk merampas takhta Sultan.

    Mendengarkan cerita Raja Mendeliar, Sultan tanpa usul periksa lagi terus menitahkan Tun Sura Diraja dan Tun Indera untuk membunuh Bendahara. Tanpa usul periksa, fitnah Kitul dan Mendeliar terus dipercayai Sultan. Turut dibunuh ialah Tun Hasan Temenggung, Seri Nara Diraja dan Tun Ali. Emas Bendahara diangkut ke Istana, Tun Fatimah diambil menjadi isteri Sultan.

    Selepas tiada lagi Laksamana Melaka yang handal dan Bendahara yang bijaksana, mudahlah Melaka dijajah oleh Portugis. Melaka yang digelar “Venice di Timur” oleh Tom Pires akhirnya jatuh ke tangan penjajah.

    Itu cerita dahulu, 507 tahun yang lalu. Menangis air mata darah pun tidak dapat lagi kembalikan kegemilangan Melaka. Sejarah boleh berulang jika orang Melayu tidak mengambil pengajaran dari sejarah. Sejak 1965 lagi DAP cuba mengambil kuasa di negara ini, tetapi mereka masih lagi gagal.

    Pada PRU13, DAP sudah cetuskan “tsunami cina” untuk jatuhkan Barisan Nasional tetapi masih lagi gagal kerana orang Melayu masih setia bersama BN. Jadi DAP tidak ada pilihan lain, terpaksalah gunakan Melayu untuk “screw” Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengarut sejarah ni. Korang sja reka cerita utk menakutkn rakyat melayu msia.
      Umno dh diberikan kpercayaan utk menjaga negara, tapi yg sebaliknya kita dpt.... Melayu jugak yg rosakan negara bukan sikitul, mandaliar, ramasamy, lim guan eng tapi melayu yg pelahap kuasa...

      Delete
    2. Kesian.. cubaan yg lemah oleh macai amno.. dah tarak modal dah..

      Delete
    3. "Mendaliar dan Si Kitul “discrew” oleh Portugis untuk jajah Melaka. Akibat percayakan cakap Mendeliar dan Kitul, Sultan telah membunuh Bendahara Tun Mutahir dan Laksamana Melaka."

      Pahlawan bugis dan si bahlol "di screw" olih China merah dan Taik Low untuk membolot Malaysia . Kerana percayakan pahlawan Bugis dan si bahlol ni , ada sorang sultan dah berkata ada virus zika sedang melanda .

      Ini bukan cerita 500 tahun dahulu , ini cerita 5 hari lalu .

      Mari rakyat semua ..kita ramai2 kasi tending ini pahlawan bugis dan sibahlol agar sejarah tidak berulang !!

      Delete
    4. Pejuang rakyat ke pejuang pundikar bugis bangsat u ni.. dh terang brsuluh si mo1 perompak.. lg nak sokong ke.. apa punya anak haram u ni

      Delete
  7. Perangai pengkhianat bernama Si Kitul dan Mendaliar berulang. DAP sudah perkudakan Tun Mahathir (Mendaliar) dan Si Kitul (Anwar Ibrahim) untuk rampas kuasa di Putrajaya.

    Pergunakan Melayu yang tamak kuasa seperti Mahathir dan Anwar untuk mendapatkan kuasa. Lepas dapat kuasa, DAP percaya mereka masih lagi “ada game lain” terhadap Mahathir.

    Hew Kuan Yau, Superman DAP sudah nyatakan DAP akan ubah “game” sesudah dapat undi Melayu menerusi Mendaliar dan Kitul zaman moden. Lihatlah bagaimana Muayyiduddin al-Qomi diperlakukan oleh Hulagu Khan sesudah misi menjajah Baghdad selesai.

    Al Qomi yang mengkhianati khalifah dan saudara Islamnya akhirnya dibunuh oleh Mongol dengan digulung ke dalam tikar dan dipijak pijak oleh kuda. Ini cara Mendaliar dan Kitul di Baghdad diperlakukan sesudah dia tidak berguna lagi sebagai umpan.

    Jangan biar sejarah 1511 Melaka berulang di Putrajaya pada 2018. Rakyat Malaysia kena tolak perangai Mendaliar dan Si Kitul ini. Jangan biar masa depan Malaysia “rewind” ke belakang dengan membuat pilihan yang salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama2 yg ko sebutkan tu,,,apa nama tadi,, kitul,? Kontul? Itu semua ada dlm umno ler lahanat,,,yg menjahanamkan melaka bkn orng lain,,orng dlm kerajaan tu sendiri ler,,bahlol...sama ler mcm Malaysia Sekarang..

      Delete
  8. Raja Pun Mahathir Berani Aniaya?

    MASIHKAH anda ingat pada ikrar kita sebagai rakyat Malaysia?

    Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

    Kepercayaan kepada Tuhan
    Kesetiaan kepada Raja dan Negara
    Keluhuran Perlembagaan
    Kedaulatan Undang-undang
    Kesopanan dan Kesusilaan

    Namun pembangkang dilihat melanggar hampir 90% ikrar tersebut terutamanya Tun DR Mahathir Mohamad. Kisah Mahathir menganiaya Raja-Raja Melayu bukanlah perkara baharu. Dari dahulu hingga kini beliau masih individu yang sama penuh dengan rasa bongkak, angkuh dan sombong.

    Boleh dikatakan Mahathir adalah satu-satunya rakyat Malaysia yang berani menganiaya Raja-Raja Melayu. Kita amat maklum bahawa DAP sentiasa dilihat sebagai parti yang anti Melayu dan anti Islam. Malah berlaku beberapa insiden yang melibatkan penyokong tegar DAP menghina Raja-Raja Melayu cuma mereka tidak seberani Mahathir sehingga dikatakan memfitnah Raja-Raja Melayu secara terang-terangan.

    Dahulu beliau dikatakan menganiaya Kesultanan Johor dengan tuduhan membunuh adik lelaki Prebet Adam dalam usaha beliau untuk meminda perlembagaan yang menghadkan kuasa Raja-Raja Melayu sekaligus menghapuskan kekebalan institusi kesultanan tersebut.

    Perkara tersebut terbongkar dengan pendedahan adik-adik Prebet Adam baru-baru ini yang menafikan adiknya dibunuh oleh Almarhum Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ismail semasa berkhidmat sebagai ‘caddy’ golf kepada Almarhum. Semua adik beradik mereka masih hidup. Hanya seorang sahaja yang sudah meninggal dunia pada tahun 1975 kerana kejadian kebakaran di rumah.

    Kemudian Mahathir cuba menghasut rakyat untuk membenci, menghina dan memandang serong terhadap bangsa Bugis ketika himpunan Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi di Petaling Jaya pada 14 Oktober lalu. Perkara tersebut menguris hati Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mengingatkan semua pihak supaya tidak mempersendakan isu bangsa dan keturunan sebagai modal politik.

    Baginda turut menyatakan rasa kecewa dan murkanya atas ucapan Mahathir itu. Mahathir telah menerima Darjah Kebesaran Seri Paduka Mahkota Selangor (SPMS) kelas pertama pada 22 Jun 1978 dan ia hanya dianugerahkan kepada dua individu pada sesuatu masa.

    Apabila Mahathir menyedari kemurkaan Sultan Sharafuddin Idris Shah tersebut, beliau lantas mengambil langkah memulangkan pingat yang diterima kepada Sultan Selangor sebagai langkah awal sebelum ia ditarik. Langkah tersebut dibuat selepas Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan kemurkaan terhadap Dr Mahathir.

    Malah Istana Kelantan juga mengambil tindakan menarik balik pingat kebesaran Darjah Kebesaran dari Mahathir yang dinyatakan pihak istana melalui sepucuk surat yang diterima pihak Dr Mahathir. Surat itu bertarikh 6 Feb lalu dan dihantar ke rumah Dr Mahathir di Seri Kembangan.

    Semakan menunjukkan pingat yang ditarik balik itu ialah Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) Al-Yunusi Kelantan yang diterima Dr Mahathir pada April 2002. Menurut kedudukan di Kelantan, anugerah DK Al-Yunusi itu adalah pingat kebesaran tertinggi dikeluarkan pihak istana negeri terbabit.

    Dalam perkara ini, rakyat Selangor perlu sentiasa mengingatkan diri mereka agar tidak mengundi parti-parti yang bersama Mahathir. Beliau telah mendedahkan wajah jahat beliau. Raja pun Mahathir dikatakan sanggup aniaya, apatah lagi rakyat biasa.

    #SinsofMahathir
    #DosaDosaMahathir

    ReplyDelete
  9. Wan Azizah Bersedia Ganti Tun Mahathir Sebagai PM

    Keadaan kesihatan calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, Tun Mahathir kebelakangan ini amat membimbangkan ramai orang. Baru-baru ini Tun sedikit mencemarkan kredebiliti Pakatan Harapan bila menafikan memiliki rangkaian kedai roti The Loaf bila beliau sebenarnya mempunyai 51% saham dalam syarikat tersebut.

    The Loaf terpaksa ditutup akibat tidak pernah mencatat sebarang keuntungan sejak ditubuhkan 13 tahun yang dulu.

    Semalam, dalam satu ceramah Pakatan Harapan di Kedah, Tun didapati tertidur dan dalam ceramahnya selepas itu, beliau gagal menjelaskan apa yang cuba disampaikannya – hampir kepada merapu menurut salah seorang yang hadir. Selepas itu dikhabarkan Tun terpaksa dikejarkan ke hospital secara senyap-senyap untuk pengawasan para doktor.

    Memang keadaan ini sedikit membimbangkan kerana selain calon Perdana Menteri, Tun juga telah dinamakan sebagai calon Pakatan Harapan untuk kerusi parlimen Langkawi. Bagaimana rakyat mahu menyokong beliau jika keadaan kesihatannya tidak menentu, sering terlupa dan sebagainya?

    Bagaimanapun rakyat tidak perlu bimbang kerana sumber dalam PKR mengesahkan calon Timbalan Perdana Menteri yang juga Presiden Pakatan Harapan, Datuk Seri Wan Azizah Ismail bersedia menggantikan tempat Tun sebagai Perdana Menteri pada bila-bila masa jika keadaan memerlukan.

    Wan Azizah yang 27 tahun lebih muda dari Tun, bersedia menggalas tugas tersebut tanpa sebarang masalah sekalipun tidak mempunyai latar belakang politik dan pentadbiran yang sama seperti Tun. Begitupun perlu diingat, Wan Azizah terlibat sepanjang suami beliau Datuk Seri Anwar Ibrahim berada di kedudukan tinggi kerajaan termasuk sebagai Timbalan Perdana Menteri.

    Itu sudah cukup untuk melayakkan beliau menjadi Perdana Menteri jika Tun Mahathir tidak sihat. Sama seperti Tun Mahathir, Wan Azizah juga adalah seorang doktor dengan kepakaran dalam bidang mata.

    ReplyDelete
  10. BN TAWAR TN50, PH TAWAR TN93 (TUA NYANYOK)

    Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai visi untuk masa depan negara.

    Negara kita semakin melangkah kemasa depan dengan bersaing dengan negara negara lain dalam dunia.

    Kini Wawasan 2020 hampir tiba, maka untuk generasi seterusnya, satu lagi platform untuk anak muda sebagai pemegang saham negara di masa depan di “engaged” oleh Barisan Nasional melalui pertemuan dengan semua kategori orang muda.

    Jumlah yang telah di engaged sudah berjumlah jutaan di seluruh negara.

    Anak muda di wakili oleh YB Khairy Jamaluddin di tanya apa yang mereka mahu dari negara ini pada sekitar tahun 2050.

    Semua idea dan kehendak mereka di dokumen dan dibincangkan secara berhadapan.

    Benar bagai yang di nyatakan oleh Perdana Menteri ketika mula ambil alih kepimpinan “zaman kerajaan tahu segalanya sudah tamat”.

    Cara TN50 dipersembahankan adalah dari “bottom ups” tidak seperti Wawasan 2020 di mana ia adalah dari atas ke bawah.

    Maknanya dari pandangan di bawah di bawa ke atas untuk tindakan dan rumusan.

    Sesi dailog bertemu dengan tuan punya badan pemegang saham masa depan negara.

    Ketika melancarkan Wawasan 2020 di era kepimpinan Mahathir, ia di putuskan dari atasan tanpa “engagement” dari pihak lain, berbeza dengan TN50.

    Kini lihatlah apa yang berlaku.

    Sedang Barisan Nasional menawarkan TN50 dengan anak muda di dalamnya, Pakatan Harapan pula menawarkan TN93 seorang pemimpin dari era jurasik, mungkin maksud TN kepada TN93 adalah ‘Tua Nyanyok”.

    Kita melihat ke hadapan, PH melihat ke belakang.

    Rakyat boleh pilih mana satu yang masuk akal.

    Rakyat perlu nilai dengan bijaksana bukan dengan emosi. Seperti kata pelawak terkenal Amerika Christ Rock katakan dalam lawaknya, bagaimana pemimpin tua menentukan masa depan, sedangkan dia belum tentu ada esok hari.



    #BersamaBN #HebatkanNegaraku #DahulukanRakyat #PRU14 #GE14 #JomBN #HarapanBohong #HarapanFitnah #HarapanPalsu #TolakPakatanDAP #MalaysiaMemilih #JomBN #HarapanDedak #PakatanDAP #UndiBN #TolakPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. IniJawapan aku pada si Kejolok Kengkang..#Bersama BN, Malaysia Bangkrap, China PRC didahulukan bebas bayat GST ECRL, rakyat Msia didukukan dgn GST..#JomBenamkan BN dlm laut biru..#TolakPakatan UMNOPAS, MalaysiaMemilih TUn M, JomTolak JebonBN, Tiarapkan Harapan UmnoDedak dari Menang PRU14..#UndiPHtendangBN

      Delete
  11. Manifesto BN Martabat Agenda Islam, Manifesto PH Penuh Agenda DAP

    DAP masih lagi dengan agenda Malaysian Malaysia. Tidak berubah sejak 1965 lagi. Agenda Malaysian Malaysia itu adalah untuk menghapuskan Perkara 153, Hak Istimewa Orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan.

    Ini perjuangan DAP sejak dulu. Dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) agenda bumiputera diletakkan di tangga ke 30, manakala agenda BaitulMaqdis dan membela Rohingnya hanya berada di hujung manifesto. Hanya diletak untuk mengabui mata sahaja.

    Pakatan Harapan dalam manifesto mereka hanya pentingkan soal kuasa sahaja. Mahu hadkan jawatan Perdana Menteri kepada dua penggal tetapi Guan Eng selepas dua penggal tidak mahu turun pun di Pulau Pinang.

    PH buat janji palsu mansuhkan GST dan U-turn tentang mansuhkan kutipan tol. Tiada janji dan agenda yang jelas berkaitan Islam dalam manifesto PH.

    Dalam Perlembagaan Persekutuan, agama Islam adalah agama bagi Persekutuan Malaysia dan ia adalah elemen paling mustahak dalam pentadbiran Malaysia.

    Oleh sebab itu, selain pentadbiran Barisan Nasional (BN) yang dibuat berlandaskan Maqasid Syariah, pembangunan Islam adalah antara agenda utama dalam Manifesto BN untuk PRU14 kali ini. Bagi PH, Islam bukanlah agenda utama mereka. PH tidak ada niat langsung untuk memperkasakan syiar Islam.

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, sentiasa memastikan BN akan terus komited memperkasakan Islam dalam pentadbirannya. Tok imam, tok siak, bilal dan hafiz Al Quran dapat manfaat setiap kali Belanjawan dibentangkan oleh Dato Seri Najib.

    Dalam PH, mereka tidak ada sebarang perancangan untuk membangunkan Islam apatah lagi sistem pendidikan berlandaskan Islam kerana pembangkang berjuang dalam politik berteraskan prinsip mempertahankan kuasa yang ada dan populis sahaja.

    Manifesto PH dibuat dan dirangka oleh “think tank” DAP. Jika ada pun sebut mengenai Islam, ia hanya ditampal untuk mengumpan undi sahaja.

    DAP tidak pernah akan setuju mengenai dasar Islam. Lihat sahajalah bagaimana perangai Kit Siang menentang usul RUU355 dibentangkan dalam parlimen. Ramai orang masih ingat kenyataan Karpal Singh dulu, “langkah mayat saya dulu jika hendak buat negara Islam”.

    Berbeza dengan BN yang serius dalam soal memartabatkan Islam dalam manifesto apabila merancang untuk menubuhkan Universiti Al-Quran untuk melahirkan 125,000 graduan Huffaz iaitu golongan yang menghafaz Al-Quran yang lengkap dan mempunyai kepakaran profeosional.

    Mereka akan mempunyai kepakaran dalam bidang sains, perubatan, matematik dan kejuruteraan. Selain itu, sekolah tahfiz akan dilengkapkan dengan pendidikan kemahiran yang dijalankan oleh Giat MARA. BN berjanji akan meningkatkan kualiti pengurusan ibadah haji dan umrah serta menjaga kebajikan jemaah.

    Islam dimartabatkan bukan sahaja dalam aspek rohani tetapi juga dalam urusan perniagaan dan undang-undang, BN akan memperkenalkan Perjanjian Jual dan Beli Rumah yang Patuh Syariah. BN berakujanji untuk Menubuhkan Jawatankuasa untuk Memperkasa Mahkamah Syariah dan Jawatankuasa Menyedia Keharmonian Mahkamah Syariah dan Sivil.

    Paling utama ialah dalam manifesto berteraskan Islam, kerajaan akan menyokong usaha mewujudkan negara Palestin yang merdeka dan mengiktiraf Baitulmaqdis sebagai ibu negara yang rasmi. Program Transformasi Masjid juga akan dilaksanakan.

    BN akan meningkatkan kualiti dan kepakaran pihak yang mempunyai kepentingan dalam pentadbiran Islam seperti Imam, guru agama, pegawai syariah dan Hakim Mahkamah Syariah. Kerajaan juga akan membentangkan prestasi dan pencapaian agenda memaratabatkan bangsa Melayu dan Islam di Parlimen setiap tahun.

    Ketika ini, setiap tahun Najib akan membentangkan Laporan Prestasi Program Transformasi Ekonomi dan Kerajaan, selepas ini beliau akan membentangkan pula program transformasi agenda berkaitan agama Islam.

    ReplyDelete
  12. Perjuangan memartabatkan Islam oleh BN terbukti apabila Najib menerima surat penghargaan dari Masjid Al-Aqsa di Baitulmaqdis atas sokongan kerajaan dan rakyat Malaysia dalam perjuangan membela rakyat negara itu dan membebaskan Masjid Al-Aqsa daripada cengkaman rejim Israel.

    Surat disampaikan oleh Imam Besar Masjid Al-Aqsa, Sheikh Dr Ekrima Sa’eed Sabri kepada Najib pada majlis sambutan Israk Mikraj peringkat Kebangsaan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di Putrajaya pada Sabtu lepas.

    Sheikh Dr Ekrima yang merupakan bekas Mufti Palestin dalam ucapannya berkata pihaknya hargai sokongan dan bantuan kerajaan terhadap perjuangan rakyat Palestin.

    “Ingatan rakyat dan kerajaan Malaysia kepada peristiwa Israk Mikraj merupakan lambang kecintaan kepada Palestin dan Masjid Al-Aqsa. Kisah Israk Mikraj dirakamkan dalam al-Quran dan ini menunjukkan Al-Aqsa mempunyai hubungan rapat dengan langit dan umat Islam.

    “Bagimanapun, dalam kita mengingati peristiwa Israk Mikraj hari ini, kita tidak harus lupa bahawa Al-Aqsa kini masih di bawah cengkaman rejim Zionis,” kata beliau.

    Najib turut mahu sambutan Israk Mikraj berkenaan menjadi acara tahunan di peringkat persekutuan dan negeri. Sabtu lalu, menurut Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), majlis berkenaan adalah yang pertama diadakan di peringkat kebangsaan.

    Berbeza dengan DAP dan pembangkang yang disokong oleh golongan Evangelis. Misalnya ada sebaran surat dari gereja dari Bishop Rt Rev Benard Paul yang menggesa rakyat Malaysia mengundi pembangkang. Gesaan gereja itu bertulis “Mark X For A Change & A Clean Malaysia”.

    Islam cara BN tidak ada dalam PH. Pembangkang hanya sekali sekala beri wang kepada Imam Bilal dan guru agama itu hanya beberapa ratus ringgit tetapi tidak ada pelan perancangan jangka panjang untuk membangunkan Islam. Malahan, parti DAP banyak mempertikaikan perkara berkaitan Islam.

    Ahli Parlimen DAP, Teresa Kok pernah mempertikai kedudukan wang zakat dan beliau mahu wang zakat turut diberikan kepada orang bukan Islam di negara ini bukan hanya dikhususkan untuk orang Islam. Di beberapa lokasi, penyokong DAP mempertikaikan penggunaan pembesar suara untuk azan di waktu Subuh dan mengaji.

    Islam tidak akan menjadi agenda utama PH kerana DAP berkuasa dan parti itu, DAP tidak mahu agama Islam dimartabatkan serta bangsa Melayu diperkasakan sampai bila-bila. Orang Melayu jangan termakan janji DAP. Perlu terus #BersamaBN #HebatkanNegaraku #DahulukanRakyat #JomBN

    ReplyDelete
  13. Penipuan Dan Fitnah Pembangkang Semata-mata Mahu Cetus Sentimen Kebencian

    Rakyat perlu sedar dengan apa yang dillakukan oleh pembangkang, politik mereka adalah politik pembohongan untuk mendapat sokongan, sebab itu mereka akan buat apa sahaja untuk memburuk-burukkan kerajaan.

    Fitnah yang disebarkan diserata media sosial sebelum ini telah memberikan impak yang negatif terhadap kerajaan. Pelbagai tindakan yang telah diambil, namun ianya masih tidak dapat dikekang kerana hukuman yang dikenakan amat ringgan dan tidak memberikan teladan yang baik kepada warga.

    Apa sahaja yang dilakukan untuk kebaikan rakyat sering dimanipulasikan dengan pelbagai fitnah, itu semua adalah untuk menutup kelemahan serta kegagalan mereka untuk menjadi pentadbir seperti apa yang berlaku di negeri yang di perintah oleh mereka,

    Maklumat yang dipanjangkan tidak benar oleh pembangkang sudah pasti, perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini akan mengundang masalah, apatah lagi jika didapati maklumat tersebut fitnah dan palsu

    Jadi jelaslah bahawa segala kemelut yang berlaku dalam Negara sekarang adalah berpunca dari amalan pembohongan dan tidak benar diciptakan oleh pembangkang. Kemanakah hilangnya semua pemfitnah dilaman laman media selama ini.

    Pembangkang tahu pendekatan yang kita ambil dari segi pentadbiran serta cara berpolitik. Kerajaan mengambil pendekatan `engagement’ dan `bipartisan’ dalam beberapa hal terutama melibatkan kepentingan rakyat.

    Apa yang penting pada mereka ialah apa yang dilakukan boleh memberi keuntungan kepada politik mereka walaupun membuat fitnah, itulah perangai sebenar pembangkang dan ini bukanlah pertama kali dilakukan mereka.

    Sebenarnya ini semua taktik pembangkang untuk menimbulkan kebencian rakyat kepada UMNO dan Barisan Nasional. Kebencian ini akan memberikan impak yang besar untuk pembangkang dalam politik kebencian mereka.

    Selama ini mereka melihat kerajaan ini ditadbir dengan cara kononnya tidak telus, menerima rasuah selain mengamalkan budaya kronisme dan cuba menutup perkara tidak baik yang dilakukan oleh kerajaan untuk rakyat.

    Namun bagi hal berkepentingan masyarakat umum, kerajaan bertindak telus dengan mewujudkan pendekatan bipartisan iaitu dengan membentuk barisan kerajaan yang tanpa mengira latar belakang politik di mana kedua-dua belah pihak berada bersama mengemudikan negara.

    Bertindak dan kebersamaan yang dilakukan ini sekurang-kurangnya mereka dapat tahu keadaan sebenar dan apabila mereka berada di dalam kerajaan, baru mereka dapat melihat sememangnya kita berusaha bersungguh-sungguh menyelesaikan sesuatu masalah.

    Perkara ini dengan kebersamaan yang ada dengan keharmonian yang terjalin, pihak pembangkang melihat ianya salah satu ancaman kepada mereka untuk melaksanakan agenda sulit kian menjadi sukar.

    Oleh itu, perkara utama yang harus dilaksanakan ialah dengan mencipta isu isu yang bersifat pembohongan dan menghasut rakyat yang tidak mempunyai asas politik untuk meyebarkannya dilaman laman media.

    Keadaan ini sekali gus ini telah menyebabkan pembangkang sendiri agak kehilangan arah sebenarnya mereka berada dalam politik. Akhirnya mereka lupa dengan tanggungjawab mereka terhadap masyarakat serta rakyat.

    Mereka sebenarnya cuba jadi pembangkang yang hanya membangkitkan isu-isu tidak benar yang menjadi permainan maki hamun semata-mata.

    Mereka cuba buat tuduhan dan fitnah semata-mata untuk menimbulkan semula sentimen kebencian untuk meraih sokongan rakyat. Mereka tahu pendekatan yang diambil oleh kerajaan tidak membawa keuntungan kepada mereka kerana kerajaan telah melakukan sesuatu yang terbaik

    Bukan itu sahaja, dalam siding Dewan pula, Mereka gunakan pendekatan menayangkan sepanduk sepertimana dilakukan di Parlimen. Mereka cuba tanamkan fitnah dalam fikiran rakyat, soal betul atau tidak itu menjadi soal kedua. Mereka mahu tanamkan persepsi dan kebencian

    ReplyDelete
  14. Kerajaan melihat hal ini sudah berada ditahap yang amat serius dan harus ditangani dengan sebaiknya, kegagalan bertindak untuk mengekang budaya fitnah yang menjadi amalan pihak pembangkang ini jika dibiarkan akan menjadi barah kepada keselamatan Negara.

    Fitnah lebih kejam dari pembunuhan. Mangsa fitnah, khususnya di media sosial akan menderita. Jiwa mereka yang terkena fitnah akan mati, imej tercalar, selain menanggung aib.

    Fitnah disebarkan boleh mewujudkan rasa benci dan permusuhan terhadap mangsa. Individu yang difitnah itu bukan sahaja terpaksa berdepan cercaan dan pandangan serong terhadapnya, tetapi fitnah juga memusnahkan reputasi dan kredibiliti mangsa bukan ketika itu malah selamanya.

    Dengan berkuat kuasa Akta Berita Palsu yang telah diluluskan di Parlimen untuk mengekang penyebaran fitnah dan berita tidak benar yang amat bahaya kepada kestabilan , keharmonian, dan ketenteraman serta rakyat dalam Negara ini.

    Sebelum akta ini diluluskan, amalan fitnah dan pembohongan yang dilakukan seakan sudah tidak dapat dikawal lagi sehingga ianya mengugat kestabilan Negara. Fitnah ini bukan sahaja berlaku dari dalam Negara malah ianya dilakukan oleh pihak pembangkang sehingga keluar Negara.

    Cadangan pembentangan akta ini telah ditentang hebat oleh pihak pembangkang yang mana menyifatkan ianya satu bentuk tindakan yang menghalang kebebasan untuk bersuara dan menyatakan pandangan dan dikatakan telah melanggar hak asasi kemanusiaan.

    Pada kali ini, hukuman yang dikenakan amat berat dan denda yang dikenakan begitu juga, sebenarnya kerajaan bukan mahu mendera atau bersikap kejam terhadap rakyatnya , namun demikian ianya lebih kepada untuk menerapkan nilai nilai bertanggungjawab keatas warganegaranya.

    Perkara yang paling ketara sekali dapat dilihat ialah apabila ruangan media sosial hari ini telah sunyi dengan isu isu fitnah yang dilemparkan terhadap kerajaan oleh pihak yang mendapat laba dari penubuhan pembangkang.

    Maka jelaslah bahawa apa yang menjadi kemelut isu dalam Negara hari ini adalah berpunca dari amalan fitnah yang dilakukan oleh pihak pembangkang terhadap rakyat dan kerajaan.

    ReplyDelete
  15. DYMM Sultan Johor memberi pesanan kepada yang muda dan tua agar menolak Pakatan Pembangkang. Bukan kerana politik, tetapi kerana mereka membawa sebuah virus yang mampu merosakkan masyarakat.

    Ini pesan Raja-Raja Melayu, bukan ahli politik. Tuanku merasakan bahawa rakyat tidak perlu menyokong pembangkang kerana mereka membawa sebuah virus perpecahan yang jauh lebih teruk daripada penyakit jantung dan lain-lain.

    Apa yang perlu kita ketahui, saranan dan titah Tuanku ini bukanlah disebabkan politik kepartian, sebaliknya ia adalah sebuah titah dari Raja-Raja Melayu yang mahu menjaga perpaduan masyarakat di bawahnya.

    Sila jangan biadap jika nak komen. Tidak pasal-pasal PDRM ketuk pintu. 😇



    #SinsOfMahathir
    #DosaDosaMahathir

    Kredit MyNation News Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helo Bangang. Klu macam tun Sultan Johor menyeru rakyat Johor usah undi pembangkang, then what the hell do we rakyat must cast our votes> Then why the hell must Najis the cartekaer wanna have the election for, why must EC too get inncloved with the GE, might as well Sultan di Selatan tu arah Najis supaya dibatalkan PRU, lantik Sultan Selatan tu jadi Agong, then bule Tuanku pula lantik Najis jadi PM seumur hidop! Kan elok cadangan aku ni bongok!

      Delete
  16. JIKA ADA ORANG TUA 93 TAHUN DATANG KE TEMPAT KAMU, TANYA DIA 3 SOALAN
    Sudah seminggu lebih kisah Prebet Adam tersebar dan sudah seminggu juga pengakuan seorang individu bahawa ayahnya pernah memegang wang milik Tun Mahathir (seperti TV14 sering menyindir) , dan juga kisah kekayaan anak Mahathir sudah berbulan masih belum jawab.

    Maka jika seorang tua berusia 93 tahun datang ke tempat kalian untuk membawa cerita lapuk Najib mencuri, Najib menyamun dan Najib merompak, tanya kepada dia tiga perkara di atas.

    Jangan biar dia memfitnah sehala sahaja.

    Jika dia ulang kisah Najib rompak duit 1MDB minta dia bukti akan dakwaan dia , katakan pada dia kami orang Islam tak suka fitnah jika tiada bukti.

    Untuk seorang tua yang ada cucu tidur dengan anjing dan anak beli syarikat arak (ini bukan fake news) dan ada yang songsang dengan bangga tunjuk di media sosial tentu hal-hal dosa fitnah dia tidak hirau.

    Tetapi sebagai umat Islam kita kena peka pada benda ini mendakwa apa sahaja semua orang boleh, tetapi membuktikannya tidak semua.

    Orang tua itu akan datang naik jet mewah untuk bercerita berkenaan rakyat susah pada orang kampung yang naik basikal dan kapcai buruk.

    Dia juga suka fitnah negara akan muflis tetapi dengan sikap rendah diri Perdana Menteri yang berdoa di Mekah ketika Umrah, doa orang tua tu terpalit kepada dirinya.

    Kroninya Ananda Krishnan yang dia kayakan dengan Maxis dan Astro sudah file bankrupsi di India.

    Selangor akan muflis jika SPLASH berjaya saman RM4 billion dan kedai roti miliknya The Loaf sudah bankrap dan tutup kesemua cawangan.

    Itu bala mulut masin memfitnah.

    Maka jika terlihat orang tua umur 93 tahun datang naik jet dan pengawal peribadi kerajaan tanya pada dia, apa cerita Prebet Adam, jangan duduk diam sahaja. Jawahlah dakwaan Tengku Mahkota Johor. Kemudian betul ke dakwaan Saiful Bahari ayahnya pernah jadi proksi pegang wang Tun M yang bangga tiada masuk akaun sendiri.

    Wang itu kemudian di keluarkan dan diserah kepada Arwah Datuk Mohamad Rahmat.

    Kemudian tanya dia berkenaan kekayaan anaknya, tanya berkenaan modal asal datang dari mana?

    Jangan lepaskan peluang menyoal dia,

    Tips-tips untuk tau dia tidak dapat jawab atau bohong mudah sahaja, pertama dia akan menyebut Datuk Seri Najib itu dan ini, maka itu tanda dia akan lari menjawab.

    Kemudian dia akan berseloroh atau jenaka dan badut-badut dia turut ketawa, maknanya itu juga tanda dia akan menipu atau elak menjawab.

    Maka rakyat semua jangan lepas peluang mengetahui kebenaran. Tanya dia, jangan biar dia sahaja, memfitnah dengan dakwaan yang dia sendiri cipta dan media barat yang dia sendiri upah.

    #SinsofMahathir

    #DosaMahathir

    #JomBN

    #HarapanPalsu

    #HebatkanNegaraKu

    #Bersama BN

    ReplyDelete
  17. MAHATHIR TERBANG TINGGALKAN KUBANG PASU SELEPAS 30 TAHUN
    ALOR SETAR – Dengan rekod sebagai Ahli Parlimen Kubang Pasu selama 30 tahun, langkah Tun Dr. Mahathir Mohamad meninggalkan kawasan itu untuk bertanding di Langkawi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 adalah sesuatu yang janggal.





    Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, percaturan dilakukan gabungan pembangkang PKR itu nyata ‘sumbang’ ketika Mahathir dilihat seolah-olah melarikan diri dari rakyat di Kubang Pasu yang dilihat banyak berjasa kepadanya sehingga membolehkan beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.





    “Rakyat Langkawi perlu berhati-hati dengan ‘orang’ ini. Banyak persoalan yang timbul mengapa beliau tidak berani kembali bertanding di Kubang Pasu iaitu kawasan yang terlalu lama diwakilinya sebelum ini.





    “Kalau atas alasan ‘nostalgia’, sepatutnya nostalgia Mahathir ada lebih banyak di Kubang Pasu kerana di situlah tempatnya beliau mewakili rakyat. Pembangunan yang dilakukan di Langkawi pula hanya dapat dilaksanakan kerana undi rakyat Kubang Pasu yang membantunya menang menjadi Ahli Parlimen seterusnya diangkat menjadi Perdana Menteri,” katanya.





    Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Seminar Semarak Perpaduan Zon Utara di Dewan Seri Mentaloon di sini hari ini.

    ReplyDelete
  18. Anggota Parlimen Langkawi, Datuk Nawawi Ahmad tidak terperanjat dengan keputusan Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad untuk bertanding merebut kerusi itu pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) 9 Mei ini.



    Beliau berkata Barisan Nasional (BN) Kedah juga sudah mengagak tindakan bekas perdana menteri itu yang juga Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) untuk bertanding di pulau itu.



    Katanya, beliau menghormati hak Dr Mahathir, 93, mahu bertanding di Langkawi selain menghormatinya sebagai orang tua dan orang yang berpengalaman dalam arena politik negara.



    “Bagaimanapun, perlu ingat bahawa sentimen pengundi tidak boleh ditukar menjadi undi dan kita melihat undi berdasarkan kiraan pemilih bukan sentiment.



    “Bila kita nak mengundi, kita kena fikir dan faham bahawa undi itu adalah untuk menentukan kerajaan yang akan menentukan hala tuju negara, bangsa dan agama pada masa hadapan,” katanya ketika dihubungi semalam.



    Nawawi, 56, memenangi kerusi Parlimen Langkawi buat pertama kalinya setelah mengalahkan calon PKR Ahmad Abdullah dengan majoriti 11,861 undi pada PRU13.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan bodoh 'Kenapa Mesti Langkawi, Bukannya Kubang Pasu Mahupun Putrajaya?' berviral di blogger upahan Benawe Najib (BN).

      Respond Saya:
      Tun M lah perintis & pembawa pembangunan, kemakmuran & infrastruktur modern alaf abad 21 ke pulau itu hingga terkenal senatero dunia. Sebelumnya pulau itu amat ketinggalan termakan sumpah Mahsuri.

      Najib hanya tumpang tui saja. Ketua Bahagian UMNOnya pula punyer ler bengap (macam pejuang keparat) ada ker patut dia kata MO1 itu DYMM Yang Dipertuan Agung.

      Jelajah Pakatan Harapan ke Langkawi minggu lepas dapat sambutan luarbiasa bagai 'Sireh Pulang Ke Gagang & Menatang Minyak Yang Penuh'. Begitu diumumkan Tun M akan bertanding Kerusi Parlimen, bukan main sorak riuh lagi bumi Langkawi. Jumlah kehadhiran ketika itu amat besar dalam sejarah Langkawi tanpa dedak & paksaan sepert yg najib biasa lakukan.
      Lawatan Tun M ke sana bagai durian runtuh bila najib yg susul lawat ke sana terpaksa membeta hulur umpan cabutan bertuah berupa motorsikal, barang elektrik/letronik & duit cash beribu-ribu ringgit. Heran & ajaibnya, Tun M tak perlu menyogok tapi tetap ribuan warga Langkawi datang untuk bersalaman, berselfie & beramah mesra dgn Tun M & rombongan sehari suntuk.

      Moral of the story:
      Warga Langkawi masih ada maruah & nilai2 budaya tinggi tahu mengenang budi membezakan berlian & kaca.

      Delete
    2. Dijamin beruk2 macai upahan najip ni akan menyepi lepas najip tombang nnt

      Delete
  19. TOLAK MAHATHIR BUKAN KERANA USIA SEMATA-MATA
    PENOLAKAN banyak pihak terhadap bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon perdana menteri bukan semata-mata kerana usianya yang mencapai 93 tahun, tetapi isu-isu lain yang berkaitan.

    Mahathir mungkin masih sihat, mungkin masih boleh bergerak pantas memenuhi jadual kerja padat seorang perdana menteri, dan mungkin tidak merosot kecekapan, kepintaran dan ketajaman akal pada usia sebegitu.

    Tetapi Mahathir membawa satu rekod pemerintahan yang panjang selama 22 tahun, tempoh yang menyaksikan perubahan besar dalam politik Malaysia.

    Tempoh pemerintahan Mahathir ialah zaman yang kuasa parti pemerintah dan perdana menteri sangat kuat dan banyak pihak merasai kesannya, daripada institusi kehakiman hingga penduduk kampung.

    Mahathir menggunakan segala jentera yang dimiliki dan dikuasai untuk melaksanakan segala agendanya, tanpa mana-mana pihak boleh berkata apa-apa.

    Rakyat yang hidup pada zaman Mahathir masih ramai, kerana beliau belum pun terlalu lama meninggalkan jawatan PM.

    Memori zaman Mahathir tidak mudah untuk dipadamkan, dan apa yang telah dilaksanakan bukan mudah untuk diwajarkan kepada semua.

    Jika dikatakan beliau sudah berubah dan mahu bertaubat dengan mengubah segala silap yang dilakukan selama memerintah, ini alasan yang sangat lemah.

    Terlalu besar beban untuk diletakkan pada seorang bekas PM untuk memperbaiki kesilapannya.

    Kerja memperbaiki ini tidak semestinya diserahkan kepada beliau pada masa kerajaan sedia ada juga sedang berusaha memperbaiki kerosakan itu.

    Tidak adil juga kepada orang ramai sekiranya Mahathir hendak diberikan peluang menjadi PM sekali lagi, dan keputusan ini hanya diputuskan oleh sekumpulan parti pembangkang, atau lebih tepat lagi pemimpin-pemimpin parti pembangkang itu.

    Parti-parti pembangkang itu hanya memperjuangkan agenda mereka sahaja sejak lima pilihan raya umum lalu.

    Semuanya tentang Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal dinobat sebagai PM. Kemudian hendak dilantik menteri besar Selangor pula. Akhirnya Mahathir hendak dilantik PM sementara.

    Hakikatnya inilah agenda terbesar pembangkang, pemimpin mereka mahu jadi PM. Beri dahulu kepada Mahathir pun tidak mengapa kerana kemudian akan diberikan kepada Anwar.

    Kalau kita masih ingat, isu terbesar pembangkang dalam pilihan raya umum sejak dulu hanyalah Anwar sebagai bakal PM.

    Menjelang pilihan raya umum, mereka akan bercakaran berebut kerusi sedangkan kerajaan BN membentangkan manifesto dan program-program untuk membantu rakyat menghadapi kos sara hidup dan sebagainya.

    Bagi pembangkang, isunya setiap kali pilihan raya umum ialah siapa bakal PM. Kali ini mereka memilih Mahathir.

    Mereka yang menentang Mahathir sebagai calon PM Pakatan Harapan juga menentang politik pembangkang yang menumpu pada jawatan PM ini.

    Penolakan pencalonan Mahathir juga satu pernyataan sikap menentang penetapan keputusan besar oleh pembangkang yang mahu memerintah negara secara sewenang-wenang.

    Pemilihan Mahathir ialah agenda politik dan perkiraan politik kalangan parti-parti PH, tanpa mengira kehendak rakyat.

    Faktor memilih Mahathir itu ialah perkiraan politik mereka untuk kepentingan mereka semata-mata.

    Yang benar-benar mahu Mahathir menjadi PM didorong oleh sokongan mereka kepada Mahathir, dan mereka akhirnya akan mahu beliau kekal sebagai PM.

    Yang berkompromi mahu Mahathir memegang jawatan PM sementara dan kemudian diberikan kepada tokoh pilihan mereka yakni Anwar.

    Faktor pilihan rakyat dan kepentingan rakyat tidak diambil kira kerana memang sejak 1998 memperjuangkan Anwar, kepentingan Anwar dan gerombolannyalah yang diperjuangkan.

    ReplyDelete
  20. teruskan jihad pejuang rakyat menentang kemungkaran2 pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian ko azam

      Nama pun dah dekat nak sama dgn ezam

      Sama je bongoknya..

      Delete
    2. Jikalau tidak cukup berkesan jihad itu , minta pertolongan sama itu "witchcraft queen" si Ratu minang Gadeh .

      Jikalau Siti Hasmah di akui pandai menggesek biola ; si ratu minang memang terbukti pandai menggesek teko aladin .

      Delete
    3. Aduh,,,,tuan budin,,banyak btul sampah&najis2 si Pantart Rosmah&the gang(Be End)dlm posting ko ni budin,,hilang selera..

      Delete
  21. ORANG LANGKAWI AKAN PASTIKAN MAHATHIR KALAH – BEKAS PEMIMPIN PPBM
    Bekas pemimpin Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) menyifatkan Tun Dr. Mahathir Mohamad ‘menggali kubur’ apabila membuat keputusan bertanding di Parlimen Langkawi atas tiket Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada PRU14 ini.





    Mereka percaya penduduk Langkawi akan menolak bekas Perdana Menteri itu walaupun beliau pernah memajukan pulau diwartakan sebagai bebas cukai itu kir 30 tahun lampau.





    Bekas pengasas PPBM, Kamarul Azman Habibur Rahman berkata, ia merupakan kesilapan besar jika penduduk memilih bekas Perdana Menteri itu.





    Beliau yang dipetik daripada Utusan mendakwa sewaktu 22 tahun memerintah negara, Dr. Mahathir menjadikan Langkawi sebagai tempat menjaga kepentingan sendiri dan kroni-kroninya.





    Penduduk Langkawi tentu sedar yang membangunkan Langkawi bukan Dr. Mahathir seorang tetapi peruntukkannya dibiayai parti pemerintah Barisan Nasional, kata beliau.





    Selepas bersara hampir 20 tahun, Dr. Mahathir yang terjun ke kem pembangkang kini tiba-tiba muncul untuk membela penduduk Langkawi ketika usianya mencecah 93.







    Bagi bekas Exco Ang­katan Bersatu Anak Muda PPBM, Mohamad Taufik Abas juga percaya Dr. Mahathir tidak akan mengubah pemikiran penduduk Langkawi untuk menyokongnya.





    Semasa menerajui negara, beliau telah menanam kebencian kepada penduduk Lang­kawi terhadap PKR dan kini mahu kembali mengangkat PKR.





    BN telah menjadi parti tradisi kepada penduduk di pulau itu walaupun Dr. Mahathir menyertai pembangkang dan berhasat untuk kembali menjadi Perdana Menteri.





    Sementara itu seorang lagi bekas pengasas PPBM, Anina Saadudin mendakwa Dr. Mahathir cuba menakluk Langkawi dengan menggunakan orang-orang yang kecewa dalam UMNO serta saki baki ahli PKR dan PAN.





    Belau yang dipetik sebagai berkata, ahli PPBM Langkawi tidak sampai 1,000 orang, namun Mahathir tidak pernah menghiraukan mereka sehinggakan pejabat PPBM juga tidak pernah wujud.





    Mahathir tidak perlukan pejabat parti dan hanya datang berceramah, memfitnah pemimpin, menipu rakyat dengan niat untuk ‘menjajah semula’ pulau ini, kata Anina.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan bodoh 'Kenapa Mesti Langkawi, Bukannya Kubang Pasu Mahupun Putrajaya?' berviral di blogger upahan Benawe Najib (BN).

      Respond Saya:
      Tun M lah perintis & pembawa pembangunan, kemakmuran & infrastruktur modern alaf abad 21 ke pulau itu hingga terkenal senatero dunia. Sebelumnya pulau itu amat ketinggalan termakan sumpah Mahsuri.

      Najib hanya tumpang tui saja. Ketua Bahagian UMNOnya pula punyer ler bengap (macam pejuang keparat) ada ker patut dia kata MO1 itu DYMM Yang Dipertuan Agung.

      Jelajah Pakatan Harapan ke Langkawi minggu lepas dapat sambutan luarbiasa bagai 'Sireh Pulang Ke Gagang & Menatang Minyak Yang Penuh'. Begitu diumumkan Tun M akan bertanding Kerusi Parlimen, bukan main sorak riuh lagi bumi Langkawi. Jumlah kehadhiran ketika itu amat besar dalam sejarah Langkawi tanpa dedak & paksaan sepert yg najib biasa lakukan.
      Lawatan Tun M ke sana bagai durian runtuh bila najib yg susul lawat ke sana terpaksa membeta hulur umpan cabutan bertuah berupa motorsikal, barang elektrik/letronik & duit cash beribu-ribu ringgit. Heran & ajaibnya, Tun M tak perlu menyogok tapi tetap ribuan warga Langkawi datang untuk bersalaman, berselfie & beramah mesra dgn Tun M & rombongan sehari suntuk.

      Moral of the story:
      Warga Langkawi masih ada maruah & nilai2 budaya tinggi tahu mengenang budi membezakan berlian & kaca.

      Delete
    2. Apasal pulak si Pantart Rosmah sibuk nak tentukan kat mana TM nak bertanding...ko ingat ko saper...ko diva,,?Opps...tak kuasa I,,,😚😚😚

      Delete
  22. Replies
    1. Dia umpama beruk yg dh gelabah puyuh

      Menggelupur mengopipes mcm nk gila

      Bila ramai geng2 seangkatannya dah menyepi diri (mungkin dah celik gamaknya)

      Delete
  23. hai...tulis berjela-jela tapi hampeh....bersedialah kekalahan sedang menanti..jawab dulu pasai 2.6 billion dengan bukti yg kukuh...audit trail yg lengkap..?!! baru rakyat boleh terima...klu biasa deal dengan bank luar negara pasti tahu..

    ReplyDelete
  24. apa kau merapu labu pejuang rakyat konon, rakyat menderita tak der kerja ada kou kisah lahabau

    ReplyDelete
  25. Mmg cai2 bingai semua hati busuk bernanah
    Nak rampas kerajaan guna dakyah dan fitnah
    Tanpa sbrg bukti, PM dituduh pecah amanah
    Jwb ler dgn malaikat bila nanti kat dlm tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Agak nya kini Suman berkepit DAP kafir harbi
    Mesti dajal tua ini sdg rancak panggang babi
    9 Jun nanti, pasti dia tak berani jumpa kat JB
    Dia takut btg hamba yg montok mcm btg ubi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi kojola kengkang ni

      Masa bkempen nnt jgn lupa pakai kebaya ketat belah sampai nampak spenda ya utk meraih undi buat amno

      Tak krg kalah pulak nk bsaing dgn anak2 dara puteri amno yg original

      Mike tu dh la tak tulen kenala keroje lebih sikit

      Delete
    2. Kejora,

      Merujuk kpd dialog kita yg masih tergantung-gantung di blog Dr. Mim semalam......

      Anonymous April 16, 2018 at 9:21 PM
      FELDA has assets of RM27 billion and FGV has sales that now approach RM20 billion per year. The opposition claims the RM270 million Semarak land is missing. It is not missing. The land is there and FELDA has got back the ownership of the land.


      Othaman Ahmad April 16, 2018 at 10:26 PM
      Boleh tak tunjukkan bukti mana Felda kini ada RM20 bilyon...??
      Tanah memang ada, tapi dah dipindah milik ke kroni Najib.

      Anonymous April 17, 2018 at 2:36 AM
      12:40 AM,
      Meminta bukti2 tanpa menyelidik sendiri tanpa menyanggah fakta2 tersebut jika tak bersetuju merupakan manifestasi seorang yang lemah dan pendusta!

      Maklumat2 ada di hujung jari. Hansard-hansard Parlimen boleh dibaca dari A sehingga Z. Media2 ekonomi samada dalam dan luarnegara boleh dirujuk. Laman2 web juga ada.

      Cari sendiri dan sanggah. Barulah boleh dikatakan KW
      ------------------------------------------------------------------------------

      Apa jenis punyer jawapan tuu....??
      Kamu belajar kat mana, sekolah mana yg ajar macam tuu untuk menjawab soalan?
      Atau...kamu memang tidak ada jawapan sebab selama ini korang semua hanya auta, mendusta, mentohmah tanpa bukti.
      -----------------------------------------------------------

      Harap toksah cakap besar tapi cabut lari.

      Oh yer, sessi 'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Delete
  27. Kejora Pengecut....

    'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

    ReplyDelete
  28. Usah bermimpi siang hari ler cai2 pala bana
    Dekat Lgkawi nanti, pasti terok Matdey kena
    Ex Srikandi Cap Munge mau ajar dia di sana
    Bungkus ler dia, dgn pengaruh hebat Ainina

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Pengecut....

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??
      ReplyDelete

      Delete
  29. Sabti 9 Jun 2018 hari & tarikh yg dah ditetap
    Dtrn JB menjadi tempat pilihan utk berentap
    Lepas terawikh Suman akan nangis meratap
    Pokah jubor, dek btg kote hamba yg mantap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora Pengecut....

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Delete
    2. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Sabti 9 Jun 2018 hari & tarikh yg dah ditetap
      Dtrn JB menjadi tempat pilihan utk berentap
      Lepas terawikh.
      -----------------------------------------

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buar aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tk muncul2.

      Delete
  30. Suman meghicau seghopa bughong tekukoq
    Tapi baju di badan dia tak peghnah pun ukoq
    Jumpa kat JB, dia mesti teteghap tesungkoq
    Cet tak buat apa aih takat nak tutoh pungkoq

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih rambang, kenapa?

      Kejora Pengecut....

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tepat tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Delete
    2. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Sabti 9 Jun 2018 hari & tarikh yg dah ditetap
      Dtrn JB menjadi tempat pilihan utk berentap
      Lepas terawikh.
      -----------------------------------------

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buar aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tk muncul2.

      Delete
  31. Tarikh, masa dan tempat, hamba sudah bagi
    Tentu Suman rasa menggeletar, berlaga gigi
    Tunggu & tengok dia nak buat helah apa lagi
    Rasanya hamba sorang juga ler sampai pagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih rambang, kenapa?

      Kejora Pengecut....

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tepat tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Member2 Pas & UMNO semua pun geleng kepala malu tengok auta temberang pengecut kamu, apatah lagi member2 Pakatan Harapan.

      Kamu kini jadi bahan ketawa orang2 kat JB.

      Delete
    2. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Kejora....

      Buat pengetahuan kamu, kami tadi had supper di restaurant Mamak & mereka semua terbahak-bahak baca your stupid 'pantatun'.

      Bodoh, sombong & pengecut....that's what you are, idiot......!!

      Delete
  32. Dia dah mula nak berhelah Suman kongkang
    Sifat penakut dia dari dulu tak pernah lekang
    Hamba bukan apa, cuma nak main belakang
    Kena btg hamba, mesti dia jln mengengkang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora....

      Buat pengetahuan kamu, kami tadi had supper di restaurant Mamak & mereka semua terbahak-bahak baca your stupid 'pantatun'.

      Bodoh, sombong & pengecut....that's what you are, idiot......!!

      Delete
  33. Hampir 5 thn, Suman dgn hamba asyik kalah
    Kebapokan si tua kedi ni mmg jelas terserlah
    Hamba cabar kat Dtrn Merdeka dia lari belah
    Kinii, 9/6/18 dekat JB, dia mula nak berhelah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora....

      Buat pengetahuan kamu, kami tadi had supper di restaurant Mamak & mereka semua terbahak-bahak baca your stupid 'pantatun'.

      Bodoh, sombong & pengecut....that's what you are, idiot......!!

      Delete
    2. Sabti 9 Jun 2018 hari & tarikh yg dah ditetap
      Dtrn JB menjadi tempat pilihan utk berentap
      Lepas terawikh.
      -----------------------------------------

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buar aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tk muncul2.

      Delete
  34. Suman khunsya ibarat dah tersembam jatoh
    Hamba tibai rapat pun dia tak rasa tersentoh
    Kini besembunyi, sentap kecut batang butoh
    Gerun dia kat JB jubor dia hamba mau tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman tua ganyut, nak berlagak gaya rempit
    Harap perut jer boyot besar, tapi otak sempit
    Terbayang dia jln, bontot tonggek paha kepit
    Dia mcm badi, takut jubor dia hamba sumpit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Masih sembunyi lagi Suman bebal kera duku
    Iblis ini sebenarnya dayus tak mau mengaku
    Siap lah dia, kat JB nanti, ruas bertemu buku
    Mampos si tua kedi ni, jubor dia hamba paku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dekat JB Suman bapok pasti tertiarap tewas
    Hamba akan panjat dia, dgn ganas dan buas
    Dpt rasa jubor Suman, hati akan terasa puas
    Tak kesah walau jubor Wak ni rompong luas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok kedi, dah tak lagi lebat gebang
    Dgn Kejora, mcm mana pun diia ttp tumbang
    Bila dia teringat JB, mula le dia jadi bimbang
    Takut kat sana, lobos jubor dia punya lobang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman tua bapok kedi makin terok kena buli
    Dia ibarat tepong roti canai hamba lenyek uli
    Teringin betul jubor dia hamba nak paku gali
    Wak..kat JB kasi aku tutoh jubor ngko sekali

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman anak kancil, merasa diri seperti gajah
    Mudah jer hamba kasi patah dia punya hujah
    Dekat JB nanti, terok le dia hamba nak terjah
    Rompong lobang jubor dia hamba mau tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cuba bersilat tapi jadi serupa menari
    Dia kini menyesal dgn bala yg sengaja dicari
    Tiada pilihan lain lagi, selain belah cabut lari
    Mestii dia keluar bawa alasan, sibuk kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masih rambang, kenapa?

      Kejora Pengecut....

      'face-to-face kita' tuu sampai kini kamu kecut telor tak nyatakan tepat tarikh, masa & tempat. Kenapa, masih gigil kepala lutut ketap gigi ker.....??

      Member2 Pas & UMNO semua pun geleng kepala malu tengok auta temberang pengecut kamu, apatah lagi member2 Pakatan Harapan.

      Kamu kini jadi bahan ketawa orang2 kat JB.

      Delete
    2. Tadi ketika supper di restaurant Mamak, mereka semua terbahak-bahak baca your stupid 'pantatun'.

      Bodoh, sombong & pengecut....that's what you are, idiot......!!

      Delete
    3. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    4. Jelas nyata kepala atok kau.....!!

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buat aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tak muncul2.

      Delete
  35. Ke mana hilang Suman pak lawak penghibor
    Agaknya iblis ni pergi menurun buat nombor
    Baru gertak sikit je, semangat dia udah lebor
    Bukan le nak buat apa, cuma nak tutoh jubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Ke mana dia hilang, si bapok tua Suman kera
    Hal jumpa di JB, dia udah tidak lagi bersuara
    Perasan sgt, mcm le lobang jubor dia tu dara
    Takut sungguh dia, dgn btg kotey cgu Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dah mula nak berhelah Suman kongkang
    Sifat penakut dia dari dulu tak pernah lekang
    Hamba bukan apa, cuma nak main belakang
    Kena btg hamba, mesti dia jln mengengkang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Agaknya kini Suman berkepit DAP kafir harbi
    Mesti dajal tua ini sdg rancak panggang babi
    9 Jun nanti, pasti dia tak berani jumpa kat JB
    Dia takut btg hamba yg montok mcm btg ubi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok kini sepi, dah tidak lagi lantang
    Menyorok je dia, mcm pempuan dlm pantang
    Rasanya kat JB pun dia takkan berani datang
    Lobos jubor kalau kena hamba punya batang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman maknyah balok udah tidak lagi lincah
    Sblm ini kemain lagi dia gatal nak mengacah
    Kinii hamba gertak, nak beraksi sedikit lucah
    Menggigil le ifrit ni, takut lobang jubor pecah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman dah silap cari pasal dgn cikgu bujang
    Cikgu tu tak ada le nak tumbok atau terajang
    Dia cuma mau londeh, kasi Suman telanjang
    Lps itu, kasi Suman rasa kote dia yg panjang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok udah tak ada isu nak dipertikai
    Dari segi modal berhujah mmg dia dah pokai
    Sunyi jer, apa dia udah mampos jadi bangkai
    Wak...turun JB tau, jubor ngko aku nak pakai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg dia betul bacul ler Suman bapok ungka
    Dulu di Dtrn Medeka tak berani jengah muka
    Nak jumpa di JB pelbagai alasan pula direka
    Sebenarnya dia takut lobang jubor nanti luka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terbayang di JB, bila berjumpa Suman dajal
    Dia jln berlenggang bontot golek perut bujal
    Dari blkg hamba raba jamban dia yang pejal
    Kendian londeh seluar & jubor hamba tunjal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terbayang Suman bapok dekat JB pakai coli
    Ponggong tonggek dia hamba ramas dan uli
    Perlahan-lahan hamba lomor dengan KYjelly
    Lps tu...dot dot dot...Suman mengelupor geli

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kini sdr pembaca semua boleh lah jadi saksi
    Suman maknyah kunsya dah mula pucat lesi
    Tarikh dia beriya-iya mintak, hamba dah kasi
    Bermacam helah pulak bapok ini punya aksi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabtu 9 Jun 2018 hari & tarikh yg dah ditetap
      Dtrn JB menjadi tempat pilihan utk berentap
      Lepas terawikh.
      -----------------------------------------

      Lepas terawikh tuu pukul berapa, 10;00, 11:00, 12:00, 01:00, 02:00, 03:00, 04:00 05:00 haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....??

      Kamu nak buat aku tertunggu-tunggu macam di KL tu ke dari pukul 11:00 mlm sampai 04:00 pagi, last2 habuk pun tarak, tak muncul2.

      Delete
    2. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Lepas terawikh apa ker benda, Pukul berapa, haaaaaa....??

      Dah 4 kali kamu mengelak menyembunyikan diri, toksah temberang lah. Semuanya ada bukti masih tersmipan di blog ini. Nak aku paparkan smula ker.....??

      Delete
    4. Dah mula berhelah Suman unta
      Apa lagi yg bapok kedi ini minta
      Tarikh & tmpt sudah jelas nyata
      Agak nya si tua khunsya ni buta

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    5. Lepas terawikh apa ker benda, Pukul berapa, haaaaaa....??

      Dah 4 kali kamu mengelak menyembunyikan diri, toksah temberang lah. Semuanya ada bukti masih tersmipan di blog ini. Nak aku paparkan smula ker.....??

      Delete
  36. Hamba bukan baru kenal Suman lahanat ifrit
    Iblis ini, hanya tahap sampah sarap dlm parit
    Pelir lembik, mati pucok, batin asyik menjerit
    Mlm dia larii kedai kopi, takut bini selak burit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah 4 kali kamu mengelak menyembunyikan diri, toksah temberang lah. Semuanya ada bukti masih tersmipan di blog ini. Nak aku paparkan smula ker.....??

      Delete
  37. Kejora,

    Merujuk kpd dialog kita yg masih tergantung-gantung di blog Dr. Mim semalam......

    Anonymous April 16, 2018 at 9:21 PM
    FELDA has assets of RM27 billion and FGV has sales that now approach RM20 billion per year. The opposition claims the RM270 million Semarak land is missing. It is not missing. The land is there and FELDA has got back the ownership of the land.


    Othaman Ahmad April 16, 2018 at 10:26 PM
    Boleh tak tunjukkan bukti mana Felda kini ada RM20 bilyon...??
    Tanah memang ada, tapi dah dipindah milik ke kroni Najib.

    Anonymous April 17, 2018 at 2:36 AM
    12:40 AM,
    Meminta bukti2 tanpa menyelidik sendiri tanpa menyanggah fakta2 tersebut jika tak bersetuju merupakan manifestasi seorang yang lemah dan pendusta!

    Maklumat2 ada di hujung jari. Hansard-hansard Parlimen boleh dibaca dari A sehingga Z. Media2 ekonomi samada dalam dan luarnegara boleh dirujuk. Laman2 web juga ada.

    Cari sendiri dan sanggah. Barulah boleh dikatakan KW
    ------------------------------------------------------------------------------

    Apa jenis punyer jawapan tuu....??
    Kamu belajar kat mana, sekolah mana yg ajar macam tuu untuk menjawab soalan?
    Atau...kamu memang tidak ada jawapan sebab selama ini korang semua hanya auta, mendusta, mentohmah tanpa bukti.
    -----------------------------------------------------------

    Harap toksah cakap besar tapi cabut lari.

    ReplyDelete
  38. Mmg Suman kedi ni bebal, tak nak mengalah
    Tarikh di JB, dah diberi jelas di atas terserlah
    Tapi bapok tua ni sudah mula nak buat helah
    Agaknya mcm Dtrn Merdeka, dia cabut belah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  39. 1 hb Feb 2018 hamba merasa tersangat rugi
    Sia-sia jer hamba tunggu Suman hingga pagi
    Bapok tua inii mmg bacul, gebang saja tinggi
    Lepas ni dia tak kan berani cabar hamba lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul, dulu mulut dia kemain lancang
    Namun kini tak berani lagi sembang kencang
    Kena cabar dgn Kejora, hati nya jadi goncang
    Dah bisu sepi agaknya tertelan pil perancang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba dah kenal habis Suman punya watak
    Dia belot dgn UMNO bila tak dapat melantak
    Dekat orang laiin boleh le, dia gempar gertak
    Dgn hamba, dah 4 tahun kepala kena hentak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman iblis, hati busuk penuh kudis & nanah
    Dgn PM kita, dia asyik maki sumpah seranah
    Tetapi kecut pelir bila ckgu Kejora nak panah
    Hamba ajak jumpa, dia lari tidak cukup tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak angkat muka lagi Suman anak gampang
    Nak lagak hero tidak padan hencot tempang
    Bunyi gempar dia mengalah bunyi senapang
    Tapii takut dgn cgu Kejora punya pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman khunsya perut boncit, badan kemetot
    Kulit gelambir, kendurr lembik dia punya otot
    Kena Kejora cabar, kote dia jadi kecut sentot
    Tidak berani jumpa, takut kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ayam daging, perasan diri ayam jalak
    Harap kat blog saja dia tunjuk hebat melalak
    Siang mlm serupa anjing jer ifrit ni menyalak
    Kini...auw auw...mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok tua cakap je berdegar lantang
    Harap berani melalak kat blog pagi & petang
    Hamba cabar jumpa, dia tidak berani datang
    Melopong terked ler, kecut dia punya batang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman punya pelir tak lagi keras mencanak
    Entah apa yg bermain, dlm dia punya benak
    Lawak dia, bikin hamba ketawa perut senak
    Ada ker nak jumpa gua, kena ditemani anak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bacul, dulu kemain megah diri ranggi
    Tapi kini, dia tak berani nak cabar Kejora lagi
    Hamba tunggu dia tidak muncul hingga pagi
    Baru iblis ini tau, langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg dia jadi bahan lawak, Suman taik kuda
    Udah tua ganyut, masih nak mendabik dada
    Tidak sedar berapa hari nak masuk keranda
    Mana layak dia berentap Kejora cikgu muda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
  40. Kecewa betul hamba, tak dapat bayar hutang
    Suman bapok hamba nanti, tak berani datang
    Dia sedari, Kejora dia tak kan mampu tentang
    Kalau berjumpa dah pasti dia akan terlentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
    Sia-sia lah betul, malam itu hamba menunggu
    Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
    Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Jam 11.00 hamba tunggu bagai yng dikata
    Tak menyahut pun, Suman bapok tua renta
    Ternyata pak Kadok inii hanya banyak aota
    Bacul dayus, udah kecut pelir, ini pendusta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman punya belit aota, hamba dah khatam
    Dia mahu kelentong tapi pakai main hantam
    Ada ke mlm buta, pakai spek rayband hitam
    Hamba gelak berguling2, sampai nak pitam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Alahaii...ketawa lagi hamba ini meronta-ronta
    Suman tambah lagi dia punya kelentong aota
    Mula disuruh cam, hitam punya cermin mata
    Apa ker jadah pula masuk tunggu dlm kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm itu Suman udah jadi mcm sambal petai
    Dia mau kelentong, tetapii pakai main bantai
    Ini kah yg dibangga, sbg geng PH punya otai
    Hamba tergelak gila, berguling2 dekat lantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus tiada kelibat lagi Suman bapok puaka
    Malu besar tak tahu mana mau sorok muka
    Ternyata dia semua aota temberang belaka
    Tua renta ini hanya jadi bahan lawak jenaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bahlol, ternyata kaki kuat temberang
    Tak beranii berdepan hamba, sorang-sorang
    Mmg dia pengecut dan bacul, ini memerang
    Cakap berdegar2, tapi bembunyi dlm sarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul tak keluar, agaknya sdg mekap
    Malu le dia bila dah kantoi dan terperangkap
    Konon mau lagak brutal, tapii tersalah cakap
    Pembohongan bapok ni akhirnya tertangkap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus hilang kelibat, si tua iblis Suman berok
    Baru dia sedar yg dia hanya ibarat kain burok
    Terkantoi spek Rayban hitam, dia malu terok
    Muka jadi tebal terus bapok ni lari menyorok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ibarat patah sayap bertongkat paruh
    Tapi dia punya gempar, mengalahkan guruh
    Kena cabar dgn Kejora terus ketar gemuruh
    Kinii dah kecut telor, bulu pelir dia pun luruh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman takut berjumpa Kejora sorang-sorang
    Pakai spek hitam tgh mlm, tipu terang-terang
    Pembaca dpt lihat dia punya aota temberang
    Bila dah tekantoi, dia mengamok naik berang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tiada lagii keliibat, Suman bapok tua bangka
    Ternyataa dia hanya aota, temberang belaka
    Dia terkantoi menipu pergi Dataran Merdeka
    Malu besar, tak mahu mana nak sorok muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman sedar, hayat dia tiidak lama nak luput
    Urat semua kejang, tulang2 pun sudah reput
    Mahu jalan pun, termengah-mengah semput
    Kalau jumpa Kejora, dia pasti makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cakap dia tinggi 176 cm, walhal ketot
    Perut boncit, badan semua udah kendur otot
    Kena cabar dgn Kejora, pelir dia terus sentot
    Dia tau, kalu jumpa, pasti kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman Hindu munafiq tidak tahu dek untong
    Pembaca dah ternampak, dia aota kelentong
    Malu tersipu2 dia kini terpaku serupa patong
    Mampos, di neraka dia akan dibakar rentong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Yennadey Suman, yengge poodachit poodah
    Pembohongan si bacul ni ternyata lah sudah
    Mlm2 pakai cermin mata hitam apa ke jadah
    Huerghh...ptuihh..muka ifrit ni aku nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Lawak Suman bikin hamba ketawa meronta
    Adakah si jahanam bapok tua ini orang buta
    Mlm2 dipakai nya hitam punya cermin mata
    Suman...Sumaan...udah2 ler kelentong aota

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pantatun macam sial berjela-jela, tapi masih tak berani nyatakan waktu/jamnya.

      Apa helah kamu, haaaaaaaaaaaaa.....??

      Delete
  41. AOTA TEMBERANG & PEMBOHONGAN OTHAMAN KADOK @ WAK SUMAN TEMPE

    1 FEB 2018, KEJORA CABAR & TUNGGU SUMAN DI PADANG DATARAN MERDEKA JAM 11.00 MLM. KEJORA MEMBERI MAKLUMAT PAKAIANNYA, IAITU BERJEKET HITAM DGN SAPUTANGAN PUTIH TERSELIT DI KOCEK KIRI.

    WAK SUMAN BAPOK KHUNSYA PELIR LEMBIK TAK BERANI DATANG KE SITU. NAMUN, SEPERTI YG PEMBACA SEDIA MAKLUM, BAPOK TUA BACUL ITU TETAP DGN MEGAH GEBANG LEBAT DIA.

    TEMBERANG NO 1:
    KONON DIA ADA DI SITU MEMAKAI CERMIN MATA RAYBAND BERWARNA HITAM, KONON BERGAYA BRUTAL. (YG KITA TAHU, ORANG BUTA SAJA YG PAKAI CERMIN MATA HITAM DI WAKTU MALAM).

    TEMBERANG NO 2:
    DIA KATA DAH PENAT MENUNGGU DAN MASUK REHAT DLM KERETA, ANAK DIA PULA GANTI MENUNGGU KEJORA. KALAU DIA REHAT DLM KERETA, MCM MANA KEJORA NAK CARI DIA? KEJORA PULA MANA KENAL ANAK DIA.

    TEMBERANG NO 3:
    DIA KATA NAK JUMPA UNTUK BERENTAP DGN KEJORA, TAPI TAK KAN PULA BAWA ANAK TEMAN. KALAU TERPAKSA DIPIMPIN OLEH ANAK, MCM MANA NAK BERENTAP DGN KEJORA. ATAU PUN TAK KAN DIA NAK TUNJUK SIFAT PENAKUT TERHADAP KEJORA HINGGA TERPAKSA BAWA ANAK SEBAGAI PEMBANTU?

    JELAS SANGAT, BAPOK TUA MATI PUCUK INI BUKAN SAHAJA SEORANG YG BACUL DAN DAYUS TETAPI JUGA KAKI AOTA TEMBERANG KUAT.

    BUNYI GEBANG MCM LANGIT NAK RUNTOH,
    TAPI PENAKUT SENTAP BATANG BUTOH.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melalut macam sial berjela-jela, tapi masih tak berani nyatakan waktu/jamnya. Kenapa tak direct to the point?

      Apa helah kamu, haaaaaaaaaaaaa.....??

      Delete
  42. Ini satu contoh nyata Kejora seorang bacol rentetan dari dialog kami semalam dan hari ini di blog Dr. Mim.
    ------------------------------------------------------------------------

    Othaman Ahmad April 17, 2018 at 8:16 PM
    Kejora,
    Kenapa masih tak respond soalan berikut......

    Othaman Ahmad April 16, 2018 at 10:51 PM
    Kejora @ 10:35...
    Boleh terangkan kenapa sehingga kini Mahathir tak didakwa di mahkamah & dikenkan hukuman mengukut lunas2 undang-undang......?? Asyik mengumpat & tohmahan saja.
    Berani tak siapa2 cakap depan2/face to face dgn dia..kamu berani, najib berani, menteri2 umno berani......??
    Janganlah jadi macam betina jalang tahu umpat belakang2 jer, fahammmmmmmm......??


    Anonymous April 16, 2018 at 11:07 PM
    OA 10:51
    Sepandai-pandai tupai tua melompat
    Akhirnya jatuh tersembam ke tanah jua
    -------------------------------------------------------------------
    Apa jenis punyer jawapan tuu....?
    Kamu belajar kat mana, sekolah mana yg ajar macam tuu untuk menjawab soalan?
    Atau...kamu memang tidak ada jawapan sebab selama ini korang semua hanya auta, mendusta, mentohmah tanpa bukti.


    Anonymous April 17, 2018 at 8:43 PM
    Prooottttt...arghhh lega...


    Anonymous April 17, 2018 at 8:50 PM
    Kami tak mahu dakwa dia.... Kami tunggu dia dah baham tanah baru kami nak selongkar macam mana boleh anak-anak nya menjadi bilionair segera.... Ko tunggu dan lihat apa yang akan kami perisi mereka itu.
    Jangan lari yeah !!!!


    Othaman Ahmad April 17, 2018 at 9:47 PM
    Hanya berani pada orang dah mati....cisss bacol pengecut betul......!!

    ReplyDelete
  43. Tamak haloba kerana tidak puas dengan apa yang ada.....akhirnya menghancurkan diri sendiri...

    ReplyDelete
  44. Apakah yang dimaksudkn dengan tawan putrajaya?..adakah ia bermaksud peralihan kerajaan pusat atau Parlimen saja?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...