Sunday 8 April 2018

SURAT TERBUKA RAFIDAH AZIZ KEPADA NAJIB - DIHARAP PERDANA MENTERI DAPAT SEGERA BERI PENJELASAN

8hb April 2018 

SURAT TERBUKA KAPADA PM 

Bismillahirrahmanirrahim

DATO' SRI PM,
Perkara : PENGSWASTAAN SEMUA TANAH MINDEF / MILITARI  DI SELURUH MALAYSIA

Saya ingin merujuk kapada satu Mesyuarat Kabinet pada penghujung 2008, semasa Dato' Sri  Menteri Pertahanan, dan juga TPM ,kapada PM Abdullah Badawi. Dato Sri tentu ingat membentangkan satu KERTAS KABINET, untuk mendapat Persetujuan Kabinet tentang CADANGAN2 DATO ' SRI , atas PERKARA2 BERIKUT :

1) UNTUK Dato' Sri SWASTAKAN SEMUA lebih dari 40,000 hektar TANAH MILIK MINDEF di seluruh Malaysia .(Tanah tersebut adalah ASET NEGARA yang berharga dan Strategik )

2) ‘Pengswastaan’ itu diberikan KAPADA  sebuah SYARIKAT MILIK 3 INDIVIDU,  iaitu 2 lelaki dan 1 orang Wanita.

3) PAJAKAN TANAH ialah untuk 40 TAHUN , iaitu 4 dekad.
   
TIDAK ADA dibuat TENDER TERBUKA, atau di minta apa2 sebutharga dari pihak2 lain. 

Saya agak ragu dan telah BERTANYA kapada Dato' Sri, dalam Mesyuarat tersebut:

 a) MENGAPA di swastakan kapada Syarikat yang tidak langsong di ketahui rekodnya

  b) MENGAPA tidak di swastakan kepada LEMBAGA TABUNG  ANGKATAN TENTERA (LTAT), yang bolih bergabung dengan Syarikat2 besar, yang ada rekod prestasi yang terbukti?

JAWAPAN DATO' SRI kepada saya, dan di sambut olih PM Abdullah ialah,

‘Kita akan bawa masuk LTAT kemudian...’

Tiada seorang pun menteri lain menyoal Dato' Sri.  

Kertas Kabinet telah diluluskan.

DATO' SRI  PM ,

Saya ingin bertanyakan, untuk diberi PENGESAHAN, bahawa :

(1) ‘SYARIKAT 3 Individu ’ SEKARANG INI adalah PEMILIK setiap inci Tanah BEKAS MILIK MINDEF / MILITARI ,(KECUALI yang telah mereka jual)

(2)  MEREKA lah sekarang pihak yang MEMBUAT KEPUTUSAN2 atas perkara2 saperti :

⁃ APA yang akan di buat dengan Tanah di SELURUH Malaysia, yang BEKAS milik MINDEF / MILITARI, tetapi yang telah diswastakan kapada mereka.

⁃ KAPADA SYARIKAT2  mana yang  mereka akan jual keping2 tertentu , Tanah yang sekarang MEREKA miliki itu . (KECUALI jika ada ‘arahan2’ tertentu dari pihak atasan)

⁃ UNTUK TENTUKAN apa2 Peraturan dan Perjanjian, SAPERTI  ‘TUKAR TANAH/ LAND SWAP’.

 Ini saperti dalam keadaan, dimana, ada  Syarikat2  yang SETUJU untuk  mereka PINDAHKAN Kem2 LAMA Militari dalam dan sekitar bandar, dan mereka juga akan BANGUNKAN Kem2  BARU di lokasi lain ,yang jauh dari bandar.

Sebagai ‘PERTUKARAN TANAH', Syarikat2 tersebut akan dapat TAPAK2  KEM lama itu, yang jauh lebih tinggi nilainya, untuk membangunkan PROJEK2 KOMERSIAL , yang sangat MENGUNTUNGKAN. Terutama selepas di NILAI SEMULA/ Revalue, Tanah BEKAS Milik MINDEF ,  kapada nilai semasa. (Contohnya ialah di SARAWAK, IAITU  transaksi dengan Syarikat milik Tan Sri Bustari Yusof. Beliau akan membina Kem2 baru, di kawasan2 luar dari bandar, dan dapat Tapak2 Kem Lama sekitar Bandar untuk dibangunkan PROJEK2  KOMERSIAL )

Dapatkah Dato' Sri SAHKAN, bahawa Projek2 BERIKUT, adalah ANTARA yang MELIBATKAN tanah BEKAS  milik MINDEF / MILITARI ,(yang sekarang MILIK  ‘Syarikat 3 Individu’ )?

Ini CONTOH2  yang di ketahui :

1) PENGKALAN TUDM di Sg Besi, telah di jual KEPADA 1 MDB pada harga yang TIDAK manasabah iaitu RM74.20pkp (nilai pada masa itu sehingga RM1,000pkp). Kontrak yang di tawarkan  kapada IWH-CREC untuk membangunkan Perojek ‘Bandar Malaysia’, telah DITARIK BALIK. 
KERAJAAN melalui MOF, telah ‘ambil alih’ PROJEK. 

Wang DEPOSIT sebanyak RM741 juta sudahpun dibayar olih mereka. Akhirnya, BUKAN  1MDB yang BAYAR  BALIK DEPOSIT itu, tetapi KERAJAAN ( iaitu RAKYAT yang PEMBAYAR Cukai)

   2)  KEM MAJIDEE, 4 km dari Johor Bharu, di TEMPATKAN SEMULA, ke lokasi2 yang jauh, saperti ke Kluang, Gemas dan lain2. Sebenarnya ISU ini telah di bangkitkan di PARLIMEN, dan juga olih Jawatankuasa Akaun Awam (Public Accounts Committee) ,yang ketika , itu di pengerusikan olih Tan Sri Azmi Khalid.

3) EAST COAST RAIL LINK (ECRL) sepanjang 620 km
     
4) HIGH SPEED RAIL ke Singapura (HSR)
     
5) SATU PROJEK berbentuk PERTANIAN KOMERSIAL BESAR2AN, yang telah diumumkan olih Menteri Pertahanan Hishamuddin, yang dikatakan ‘akan dibangunkan atas Tapak2 Tanah MINDEF  yang tidak digunakan' ,  atau" idle".

SEBENARNYA, TIDAK ada LAGI, TANAH MILIK MINDEF / MILITARI ,sama ada ‘idle’ atau tidak. 
SEMUA TANAH MINDEF/ MILITARI, SEKARANG DIMILIKI olih ‘Syarikat 3 Individu’.
       
6) PENJUALAN tanah Strategik , iaitu PENGKALAN TUDM BUTTERWORTH kapada TSR Capital, untuk tapak itu di bangunkan projek KOMERSIAL.  
PENGKALAN lama akan di pindahkan ke Ara Kuda.  

BAGAIMANAPUN, SETELAH ada banyak TENTANGAN daripada pelbagai pihak, Dato' Sri telah TANGGUHKAN Pelan itu, supaya dibuat ‘kajian lebih   mendalam’.
WALHAL, WANG sudah di perolehi dari Jualan Tapak Tanah olih ‘Syarikat 3 Individu’.

DATO' SRI ,

Baru2 ini Dato ' Sri telah umumkan semasa membuka PENGKALAN TUDM BARU SENDAYAN,  bahawa 'tanah2 ASET Kerajaan yang TIDAK digunakan’, akan "di monetise" ‘untuk projek2 lain’ '

Saya ingin mendapat PENGESAHAN :

 a) ADAKAH INI satu lagi PERANCANGAN untuk di KOMERSIALKAN Tanah BEKAS Milik MINDEF/ MILITARI , yang SEKARANG MILIK PENUH ' SYARIKAT 3 INDIVIDU '? 

b) BAHAWA akan ada pendekatan2 di ambil, untuk membolihkan bantuan kewangan diberi terus  kepada  1MDB ,  (saperti dalam case PEMBAYARAN DEPOSIT olih KERAJAAN , dan BUKAN olih 1MDB,  dalam transaksi Penjualan Tanah PENGKALAN UDARA  SG BESI , kapada IWH- CREC Consortium )?
      
RAKYAT PERLU TAHU SEMUA FAKTA2 . 
SILALAH DEDAHKAN UNTUK PENGETAHUAN AWAM:

   a)  NAMA2 3 Individu itu

   b)  NAMA Syarikat mereka 

   c)  BUTIR2  PENGSWASTAAN besar2an , secara ‘SEKALI GUS’ , ASET NEGARA , yang sangat  STRATEGIK dan BERHARGA itu.

    d)  SENARAI Menteri2 yang hadhir dalam Meyuarat Kabinet, yang meluluskan KERTAS KABINET ,  yang Dato' Sri bentangkan itu. SAYA SENDIRI MEMANG HADHIR.

TIDAK ADA apa lagi  yang ‘Rahsia’ tentang Kertas Kabinet itu, kerana  PENGSWASTAAN  SUDAH pun SELESAI. 

Projek2 meggunakan tanah BEKAS Milik MINDEF / MILITARY, sudah pun , dan sedang ,dilaksanakan. Cara berterusan, Projek2 BARU akan di RUNDINGKAN ,dengan PENILAIAN SEMULA nilai tanah kapada nilai semasa, UNTUK 30 TAHUN yang akan datang.

KITA SEMUA mesti TAAT SERTA PATUH BERPEGANG  kapada )SUMPAH PERLANTIKAN JAWATAN KITA. Menteri2 berugama ISLAM, MEMULAKAN SUMPAH mereka dengan Lafaz..

  ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi’

ALLAH SWT MENGHAKIMKAN SEGALA2NYA.

Terima kasih,

Salam Sejahtera,

Rafidah Aziz.

ULASAN - Surat terbuka ini dipetik daripada laman FB Rafidah Aziz Malaysian Citizen dan demi menjaga keaslian luahan hati beliau sebagai bekas menteri, maka semua ejaan adalah dikekalkan sebagaimana tulisan asalnya.

Namun, apa yang paling penting ialah Najib Razak harus berani tampil dengan jawapan terhadap perkara-perkara yang dibangkitkan oleh Rafidah dalam suratnya ini.

Diharapkan Najib tidak terus senyap sunyi atau mengambil masa yang terlalu lama untuk memberikan jawapannya.

Berani kerana benar dan rakyat tentunya sedang menunggu-nunggu jawapan Najib. (ShahbudinHusin 08/04/2018).

119 comments:

  1. Jika pemerintah negara bertukar tangan tiada jaminan perkara sebegini tidak berlaku lagi, kecuali kita sebagai rakyat danmhamba tuhan perlu sentiasa memantau dan menegur walau apa cara sekalipun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahaya dia ni. Silap hari bulan kita pun kena jual.

      Delete
    2. QUOTE : RAKYAT want the truth VOTE PH. YOU WANT ANSWERS ON.2.6B DONATION VOTE PH, YOU WANT TO KNOW THE FINDINGS OF THE AUDITOR GENERAL VOTE PH, YOU WANT TO KNOW THE CONTENTS OF THE PAC REPORT VOTE PH.
      NOTHING COMES FREE - VOTE PH TO KNOW THE TRUTH.

      Delete
    3. Lepas dari ini macam-macam "taik" lagi akan di bangkitkan angkara MO1

      Delete
    4. DIHARAP PERDANA MENTERI DAPAT SEGERA BERI
      PENJELASAN, kata Shahbudin.

      Mana boleh harap dia beri penjelasan. Berpuluh hal 1MDB pun dia tak beri penjelasan. Mak badak pakai jet eksekutif Kerajaan pun dia tak beri penjelasan. ROS "temporary dissolution" PPBM pun dia tak beri penjelasan.

      Bukan aku punya kerja bagi penjelasan, gamak nya kata dia. Ketua Setiausaha Kerajaan le bagi penjelasan. Arul Kanda, RoS lah yang beri penjelasan.

      Kepala bapak dia.

      Takda jalan lain melainkan gulingkan dia di Pru14. Takda masa lain nak gulingkan dia. Selain dari di Pru14, nak gunakan istilah gulingkan pun tak boleh, salah di sisi undang2.

      Jadi, perlu di ulangkan berkali kali sabelom Pru: mesti gulingkan dia di Pru14.

      Delete
    5. ALLAH SWT MENGHAKIMKAN SEGALA2NYA, kata Rafidah.

      Mana boleh harapkan Allah SWT saja menghakimkan nya. Kita mesti berusaha, kutuk dia seboleh boleh nya. Salepas kita dah usaha sedaya upaya, bahru lah berdoa kpd Allah SWT.

      Cara berusaha: Rakyat/ pengundi boleh menghakimkan nya di Pru14. Kalau belom berdaftar, pergi mendaftar. Di hari mengundi, keluar mengundi.

      Jangan pangkah Najib/Umno/Bn. Pangkah Pakatan Harapan. Kalau tak mahu mana2 itu, kalau ada muka berok di kerta undi itu, pangkah berok.
      Kalau kena muka MO1, nasib lah.


      Delete
    6. Najib dah hilang kejantanannya bila TS Rafidah Aziz mencabarnya takut berdepan dgn Orang Tuan berusia 93 tahun.

      Najib terbukti seorang PONDAN BACOL LAGI BAHLOL yg diagung-agungkan oleh umnogok & pencacai2nya, termasuk musibat2 seperti Geng Najib @ Kejora.

      Delete
    7. Najib dah tak peduli apa pun sekarang. Asyik mikirkan apa lagi dia boleh buat bagi menentukan dia menang di Pru14. Dah gigil lutut. Tun di katakan 65% popularity nya di banding Najib dalam lingkungan 30% sekarang.

      Besar bahana nya jika dia kalah. Sudah tentu - dan PH dah janjikan - tindakan ke atas penjenayah 1MDB. Dalam 100 hari merintah, gomen PH mesti gantikan Peguam Negara Pandi secara sertamerta, tanpa notis atau alasan munasabah. Saperti Najib buat kpd Gani Pattail dulu. Tak kisah Najib bahru sambungkan tempoh perkhidmatan Pandi lagi 3 tahun. Habis tempoh Najib, habis lah tempoh Pandi.

      Dahtu, arahkan PDRM dan SPRM hubungi DoJ, pihak berkenaan S'pura, Switzerland dll bagi mendapat bukti2 jenayah berkaitan 1MDB. Kemudian nya: PROSECUTE.

      Jangan heret dia ke mahkamh. Gentelmin sikit, ikut bodyguards dia ke balai Polis, ke mahkamah, dan, selepas hukuman, tak payah ikut guards penjara bawa dia ke Sg Buluh ke mana ke.

      Oops, jangan lupa, bawak mak badak sekali.

      Bukti2 yang di kumpul Pasukan Ppetugas Khas (PDRM, SPRM & Bank Negara) dulu mesti ada lagi. Tambah bukti2 dari DoJ, Polis Spura dll metsi cukup untuk "mengadilkan" Najib.

      Delete
    8. Sarawak Report (SR), melalui ketua editornya Clare Rewcastle Brown membuat tuduhan kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menawarkan sebanyak RM90 juta kepada PAS untuk menjauhi pembangkang adalah berdasarkan "kecurigaan yang meluas".

      Kenyataan ketua editor SR ini dibuat setelah PAS, melalui Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengancam akan mengambil tindakan saman.

      Editor portal berkenaan, Clare Rewcastle Brown menjelaskan dakwaan itu dibuat berdasarkan “kecurigaan yang meluas” jika dihalusi dan difahami membawa erti kata lain cerita tersebut ditulis berdasarkan khabar angin atau andaian semata-mata tanpa sebarang bukti yang dikemukakan.

      Bahasa mudahnya berita itu adalah sembang-sembang di kedai kopi sahaja tetapi dalam hal ini, Sarawak Report (SR) telah menjadikannya bahan artikel untuk tujuan jahat dan terancang menjatuhkan PAS.




      Maka ahli PAS 'jadian' pun membuat kenyataan "dakwaan mereka menerima wang RM90 juta daripada Datuk Seri Najib Razak tidak boleh dipandang sepi."

      Katanya lagi “Jika SR boleh dedah nama dan nombor akaun serta aliran kemasukan wang tersebut saya percaya individu pimpinan PAS tersebut akan bersedia memberi pencerahan dan penjelasan sama ada ia derma politik Najib kepada PAS atau untuk individu tersebut.”

      Kenyataan kedai kopi pun si 'jadi-jadian' ini anggap serius.

      Lagi malang puak-puak PAN/IKRAM.
      Raya sakan mereka menyerang PAS dengan isu ini. Mereka mengaikan apa yang dinasihatkan oleh Allah taala tentang berita daripada orang fasiq.

      Allah berfirman,
      يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن جَآءَكُمْ فَاسِقُُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَافَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
      “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

      Cikgu Halim kaki fitnah yang selalu menyerang PAS membuat posting dalam facebooknya..



      Wan Mohd Aman ini pun kaki fitnah kepada PAS, hari-hari buat posting menyerang PAS tak faham kenyataan "kecurigaan yang meluas" yang membawa maksud syak wasangka.



      Asal boleh hentam PAS kira rasa dia bahagia.


      Zulkiply Harun atau Greenboc juga hilang pertimbangan agama menyerang PAS dengan berita syak wasangka. Dia ni cakap agama macam ulama tapi pasal fitnah mengalahkan 'syaitan'.

      Kalau saya senarai posting cybertropper PAN/IKRAM nescaya berjela-jelalah artikel saya kali ini. Cukuplah.

      Dalam membalas posting mereka saya cakap kepada cybertropper PAN/IKRAM saya ada maklumat dimana wang RM90 juta digunakan.




      Pertama, Abdul Hadi Awang, Presdien PAS nak guna wang itu untuk membeli rumah besar dan mewah. Dia bekerja sebagai MP dan ADUN 30 tahun tak cukup duit. Walaupun ada elaun MB dan beberapa elaun lain dia masih tak cukup duit kerana suka berjoli.



      Kedua, MB Kelantan Ahmad Yaakob nak beli basikal Madone 5,9 SL basikal yang dihiasi 7 berlian supaya mudah untuk dia nak ke Masjid.



      Ketiga, Persuruhjaya PAS Terengganu, Saitiful Bahri nak tukar kereta volvo antik dihadapan rumahnya kepada model terkini, Volvo XC90 Excellence.

      Puak-puak PAN/IKRAM ni kalau kita kata mereka ini tongkat UMNO mereka marah tapi mereka tak sedar mereka buat kerja UMNO untuk buruk dan fitnah PAS.

      Saya cakap kalaulah andaian dan wasangka boleh dijadikan hujah dan bukti penyelewengan maka saya pun boleh buat begitu. Saya boleh katakan bahawa puak PAN/IKRAM dapat duit daripada DAP dan YAHUDI kerana "kecurigaan yang meluas" menunjukkan mereka boleh menjilat DAP!

      Delete
    9. lobaimoden .

      Terlampau khusuk mengopi paste , sampai kamu telah ketinggalan masa .

      PAS sudahpun mengfailkan saman terhadap SR .
      SR telah pun mengfailkan kenyataan timbal balas .

      Sekarang ini hanya menunggu tindakkan selanjutnya dari PAS sama ada mahu teruskan kes atau Tarik diri . Nampak gayanya PAS akan mendiamkan diri .

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
    11. Pas menafikan khabar angin mengenai tiga pimpinan parti itu di Terengganu yang didakwa menerima sogokan dari Umno untuk melawan Pakatan Harapan (Harapan) pada PRU14.

      Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Azman Ibrahim berkata, secara peribadi beliau kenal rapat dengan tiga pemimpin yang dimaksudkan malah dakwaan menerima wang untuk melawan Harapan di negeri ini tidak masuk akal.

      “Pas Terengganu telah sekian lama menafikan kewujudan parti itu (Harapan) di negeri ini. Baik PKR, Amanah, Bersatu dan DAP tak ada satu pun cawangan yang hidup dan aktif di Terengganu. Nak lawan buat apa?

      “Bersatu memang diakui sendiri oleh Pengerusi Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad tak ada cawangan di sini, Amanah pula tak usah jadi kereta kancil ekzos besar. PKR pula, tolong senaraikan nama cawangan yang hidup dan aktif di Terengganu,” katanya.

      Azman berkata demikian bagi mengulas dakwaan ahli Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Mahfuz Omar yang mendakwa terdapat tiga pemimpin Pas Terengganu menerima wang daripada Umno ketika berucap pada program di Guar Lobar, Padang Serai, Kedah, baru-baru ini.

      Mengulas lanjut mengenai dakwaan itu, Azman berkata, PRU kali ini Umno adalah lawan sebenar Pas yang mana akan ditentang habis-habisan bukan sebagaimana di dakwa.

      “Dalam PRU 14, lawan kita ialah Umno. Umno pula dah habis segala strategi untuk lawan Pas termasuklah persempadanan baru kawasan pilihan raya.

      “Tiba-tiba ada yang kata pemimpin Umno bagi duit kepada pimpinan Pas. Budak sekolah rendah pun boleh faham,” ujarnya.

      Dalam pada itu, Azman berkata, Pas tidak ‘kemaruk’ duit walaupun parti itu sering dilabel sebagai parti miskin.

      “Pas bukan parti miskin. Cuma orang Pas tak berlagak. Pernah dalam masa beberapa hari saja, Pas Terengganu boleh kumpul lebih RM500,000 untuk disumbangkan kepada Rohingya. Buat makan malam, ratusan ribu dihulurkan oleh ahli dan penyokong Pas.

      “Himpunan Fastaqim di Tok Jembal pula, lebih RM700,000 disumbangkan dari pelbagai sumber tapi bukan dari Umno. Sekarang bendera Pas ‘menghijau’ di segenap pelosok negara semuanya dari dana orang Pas sendiri,” katanya.

      Selain itu, katanya, markas Pas pula bernilai ratusan ribu setiap satu yang wujud di setiap cawangan.

      “Di Dun Jabi sahaja ada 23 cawangan,. Belum kira lagi tempat lain. Kalau campur semua nilainya jutaan ringgit. Banyak lagi kalau kita nak senaraikan.

      “Jangan hina sangat, mentang-mentang kita tok lebai kilas kain pelekat,” katanya.

      Delete
  2. Itulah Nazri Aziz mulut longkang. Sarang tebuan OTAI jangan dijolok. Tak pasal Najib ke SENGAT. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nazri aziz mmg kuat menjolok.

      Delete
    2. Dpt bini muda la katakan. Anak pun jd musuh. Rupa2nya dia pun tergolong dlm geng "skirt chaser" mcm ketua dia. Hehehe

      Delete
    3. Pastikan Pakatan Harapan menang mengambil alih semula Putrajaya yg dibina oleh Tun Mahathir.

      Lepas tuu, barulah kita tahu apa nak buat dgn musibat2 seperti Nazri Aziz muka tak sudah.

      Delete
  3. Ini berita benarkah atau berita palsu?

    Najib tolong beri pencerahan.

    ReplyDelete
  4. Fuhhh...Taniah dan cayalah TMJ kerana kasi kaw2 punya pada si Madey tu. Baru dia tau..bertemu buku dengan ruas. Selama ni dia ingat istana Johor suka sangat ke kehadiran Madey dan pimpinan2 PH bertandang ke Johor..kalau berrtujuan untuk merapatkan lagi perpaduan dalam kalanagn rakyat Johor takpe jugak, ni datang untuk menyebar berita palsu, fitnah dan hasut sesukka hati, memang nak kena lahkan.
    Madey dan PH ni masih tak baca sejarah lagi ke...kan UMNO , parti keramat tu dilahirakan kat istana Johor. Dah tentu ada sentimen dan hubungan yg amat2 erat antara parti tu dengan istana Johor..ibarat aur dengan tebing, takkan berpisah sampai bila2. Jangan ingat rakyat Johor begitu mudah nak beri sokongan pada PH begitu saja..langkah mayat mereka dulu. Cinta dan kesetiaan rakyat Johor pada istana dan parti keramat UMNO ni memang tak boleh dipertikaikan langsung...mereka berbangga dengan jolokan johor sebagai kubu kuat UMNO yang mustahil tumbang sampai bila2 pun. Hanya mereka yg tak faham bahasa saja yg tak boleh terima hakikat tersebut. Pendirian rakyat Johor dah ditegaskan sejak azali lagi...Madey dan PH jangan buang masa lah kat Johor, membazir masa, tenaga dan wang ringgit aje !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...lim kit siang pun boleh menang kat johor.lagi kubu ke?

      Delete
    2. Klu mcm tu johor x perlu buat pilihanraya ka? Perlembagaan persekutuan tanah melayu sudah dipinda ka mengecualikan johor? Nak kena lihat balik senarai negeri dlm perlembagaan ni.

      Delete
    3. Ronin...apalah bangangnya kau ni, tak surut2 lagi ke??? Bila masa pulak TMJ kata Johor tak perlu diadakan PRU. cuma titahnya..kalau nak mengundi nanti kena fikr2 betul2 , jangan terpengaruh dengan janji2 palsu dari Madey dan PH. Jangan biarkan Johor jatuh ke tangan PH..terus kekalkan pemerintahan BN yang ada sekarang ni. Tak ada keperluan mendesak untuk menukar kerajaan negeri jika yang sedia ada telah terbukti berjaya membela adn mensejahterakan kehidupan rakyat dengan cemerlang sekali..dan yang lebih penting, hubungan kerajaan UMNO/Bn dengan istana adalah rapat dan sentiasa mendapat restu istana. Bila istana dah restu, dah tentu rakyat Johor akan merestuinya juga !!!!!

      Delete
    4. Fuhhh! Tahniah kpd GengNajib kerana berjaya membuktikan dirinya adalah pendedak tegar. Sekalung tahniah sekali lg sy ucapkan.

      Delete
    5. TongGeng Najib berotak senteng .

      TMJ kata jangan undi PKR kerana di khuatiri semua pelaburan Cina komunis di kaji semula .
      Al maklumlah , istana Johor mempunyai pegangan yang sungguh besar didalam projek Forest City ...40% . Itu pun kamu tak bolih 'baca'.

      Tu , TS Rafidah dok mari bertanya kat "Kepala Bapak Kau" soalan cepumas .

      Delete
    6. Saya amat sedih melihat wajah/landskap tanah2 pesaka Melayu sepanjang selat Tebrau hilang aura 'Kemalayuan', khususnya di Pantai Lido, Stulang, Bakar Batu & Danga.

      Kini suasana pembangunan itu tanah Melayu atau tanah Tentera Merah China Kmunis, pihak Istana Johor dan umno tak terfikirkah......??

      Rakyat Melayu Bangsa Johor bawahan hanya mampu tengok menggigit jari saja......!!

      Musibat Geng Najib sekali lagi guna pihak istana untuk perjuangan sialan yg menjahanamkan negara.

      Delete
    7. Mak aii.. Tuan Othaman.. Saya lebih suka cara Kerajaan Johor buat pada masa kini yang 'meletakkan' semua warga asing di satu tempat dan tanpa mengambil hak warga tempatan di tanah bertuah ini..

      Delete
    8. 'Letak' semua Warga-asing disatu tempat, amat bahaya kepada masa-depan Negara dan anak-cucu kita. Lama-kelamaan 'tempat itu akan dimonopoli oleh mereka. Papan iklan, nama-jalan/lorong/bangunan, semuanya akan guna bahasa ibunda mereka. Sekolah dan sistem pendidikan mereka pun, mahu dibawa kemari.. silap-silap duit pun akan guna matawang mereka sendiri. Pasaraya sendiri, supaya mereka bebas bawa anjing-kesayangan mereka dalam trolley sambil membeli-belah.
      Lama-kelamaan, Rakyat Malaysia, terutamanya Melayu, akan rasa terasing bila masuk ke 'tempat' itu. Kalau tak boleh bertutur atau faham bahasa mereka, alamatnya nak masuk kawasan berpagar mereka pun, tidak dibenarkan.

      Nanti, diberi alasan, suasah berkomunikasi kerana 'bahasa', supaya mereka boleh bawa lebih ramai kaum-kerabat kemari.

      Harap Maklum.

      Delete
    9. Geng najib ni ingat sultan ni darahnya putih ke...tak habis2 dgn bodohnya sama la mcm najib.

      Delete
    10. Mengapa Trumps membenci kepada kaum pendatang atau migran di Amerika ??

      Ini disebabkan transformasi lanskap dikawasan2 yang diduduki olih kaum migran ini .

      Saya pernah menjengok kawasan2 saperti Manhattan , Santa Barbara , Santa Ana bahkan LA china town serta beberapa tempat lagi di US.

      Lanskap berubah dengan kaum pendatang menaikkan serta menukar lambang2 , logo2 serta papan tanda mengikut cita rasa dari mana mereka datang ...terutama kaum China .

      Jika anda berkunjung ke Santa Ana , akan timbul perasaan yang kamu bukan berada di Amerika . Segala2nya melambangkan satu bandaraya di Asia . Yang tidak bertukar hanya huruf City Bank , MacDonald & KFC .

      Delete
  5. Ingat Istana senang2 aje melupakan sejarah hitam lagi kelam yang telah dipalitkan oleh Madey ke atas mereka dalam isu kekebalan Raaj2 dulu tu. kalau tanya Madey, mati2 dia takkan mengaku bahawa dialh perancang untam dalam isu tersebut..malah dituduhnya ketua hakim negara waktu tu yang membuahkan idea tersebut. Sejak berzaman lagi, cuba kita perhatikan ..pernahkah dia nak mengaku kesalahan dan kesilapan yg telah dilakukannya. Isu Memali..dituding jarinya pada Tun Musa. Isu Forex, gabenor BNM disalahkannya...kegawatan ekonomi dan kejatuhan nilai RM, dituduhnya George Soros.
    Tapi bila kena setepek dengan teguran bernas TMJ, tak boleh terima pulak..banyak cantik muka. Yang tiap2 hari dok kutuk, hina, caci, sindir DSNR tu boleh pulak. Seolah2 ada dua set penghukuman terpilih bagi Madey ni..hanya dia saja yg boleh menjatuhkan hukaman pada orang, tapi bila orang menghukum dia..melenting bagai nak rak, tak boleh terima pulak. Ajak dan hasut rakyat untuk sama2 mempertahankannya. Apa..ingat rakyat ni keldai dan kuda tunggangannya sesuka hati dia ke???
    madey kini dah dalam dilemma...dia tau bila istana dah berbunyi, dah tentu ini akan memberi kesan besar lagi negatif terhadap sokongan rakyat terhadapnya dan PH, kesan yang bakal mengubah perjalanan momentum PH di saat2 akhir menjelang PRU ni. Sebagai ahli poltik veteran yg mahir dalam sepak terajanag politik negara, madey tentunya dah dapat menghidu impakakibat dari suara2 dari istana ni..dan yakinlah, dalam masa terdekat ni, akan ada lagi suara2 keramat dari istana2 seluruh negara akan mendendangkan nada yang hampir sama spt TMJ...dan baru lah Madey sedar bahawa selama ini, istana yg diperdajalkannya dulu akan menggali kubur politik untuknya dan PH, tapi apa kan daya..nasi dah jadi bubur yang basi, beracun kalau dimakan !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu kuda je bro??org cite pasal maruah negara,aset strategik,duit rakyat..

      Alahaiiiii

      Delete
    2. Kenapa x tubuh RCI utk semua tuduhan kpd Tun M? Podah chit!

      Delete
    3. Ronin..kau ni baru keluar dari gua zaman batu ke haah??? Kan kerajaan dah tubuhkan RCI untuk kes FOREX tu dan yakinlah, tak lama lagi RCI untuk kes Memali akan diadakan jugak..tak cukup tanah kat Msia ni Mady nak lari bhai !!!!

      Delete
    4. Alah sekoq ni! Sibuk RCI Tun M ajer. YG ketua Lanun Bacul kau tu punya RCI kes Scropene, Altantuya dan 1MdiBabi. bila pula nak ditubuhkan RCI siasat!. Cam sial yg hak depa punya nanh dan tahik, sudah berbau busok mcam bangkai ke satu dunia org tahu skandal2 tu. Masih tak sedar diri nak RCI kan kes2 zaman Tun M. Hipokrit, takde maruah le lu Wak Kengkang dan boss you!. Ptttuuiiii..FACE OFF !

      Delete
    5. Cubaan kau untuk mengheret istana dlm jancah politik adalah idea basi. Cuma macai yg dah kematian hujah saja akan gunakan idea sebegini. Tp apakan daya, ini aje standard yg BN dpt.

      Delete
    6. TongGeng Najib ,

      Cerita pasal Forex ...orang yang prihatin tahu ceritanya .
      Cerita pasal perwaja ...orang yang prihatin tahu ceritanya .
      Cerita pasal Maminco....orang yang prihatin tahu ceritanya .
      Cerita pasal Bakun ...orang yang prihatin tahu ceritanya .
      Cerita pasal BMF ...orang yang prihatin tahu ceritanya .

      Yang tak tahu ceritanya ..hanya Pejuang Keparat .

      Tapi berita yang di bawa olih TS Rafidah ..ramai rakyat tidak tahu .

      Cerita 1MDB .... hampir semua rakyat tidak tahu ...termasuk menteri "Kepala bapak kau" sekali .

      Cerita pasal ECRL ...hanya "KEpala Bapak Kau" saja yang tahu .. Liow Tiong Lai sendiri bila cerita ECRL ...tunggang langgang . Tak caya ,Tanya dia berapa kos projek ?? Sampai mampos pun tak bolih bagi jawapan tepat !

      Delete
    7. Musibat Geng Najib tak abis2 mengapi-apikan kemarahan rakyat terhadap pihak istana.

      Kita pun boleh senang2 ker nak lupakan kisah isteri & anak dalam kandungan kpd panglima berjasa dibunuh dgn kejam gara2 mengidam sebji nangka kepunyaan sultan.

      Kita boleh ker dgn senang2 lupakan peristiwa seorang caddy dibalun dgn pemukul golf hingga mati menyebabkan abangnya seorang tentera memberontak untuk membela kematian adiknya.

      Geng Najib bukan saja musibat, tapi sah-sah pejuang keparat.......!!

      Delete
    8. Setepek teguran bernas TMJ - APA RAKYAT KOMEN:

      Orazaki Kenpachi
      7 hours ago
      terbaik..apa la tmj Ni..hilang respect aku Kat tmj..dah kaya raya pon nak bising.ini masalah Rakyat!!bukan masalah kerabat diraja yg kaya raya!!!bongok tmj.selama Ni aku respect tmj.lepas Ni si gemuk tu nak mengamuk baca Komen aku Ni pon mengamuk la.gendut Tak sedar diri.bodoh bangang.keluarga diraja duduk diam2 Dalam istana ok.ini masalah rakyat.rakyat yg menanggung kesusahan.kerabat diraja duduk dlm istana besarkan perut dah la.tak payah nak sebok Hal Rakyat Dan kesusahan rakyat...gendut gemok..porah!!

      Tan Chim Choy
      3 hours ago
      Orazaki Kenpachi
      Salute dan sokong 100%
      Rakyat yang merana bukan kerabat di raja.

      John Labi The gangster
      12 hours ago
      Tun sdg cuba mebaiki malaysia dan kehidupan rakyat...ada plak individu yg dh puas hidup dlm kemewahan cuba mnghentikan...perbuatan sia sia...rakyat hidup kerana ingin hidup senang dan tidak terbebanla tmj.....jgn ingat rakyat memuja anda akan ttp mengikut telunjuk anda ke jurang...!!

      Nasir Hashim
      7 hours ago
      Plaes lah buka mata sikit jgn terlalu banyak tidur dan mengenangkan kisah lalu..terus maju ke hadapan KWSP 1MDB GST. gila apa semua tu.. Dia kikis bersih bro.. Bangun dari tidur nak 5 tahun lagi ko kalau nak terus lah bertahan dgn PM sedia ada.segala harga semua naik segala gaji mati keras.

      Mσhd
      6 hours ago
      tun m bapak pembanggunan, najip bapak penyamun..hikhik😂
      Zaman tun m dedikasi..Zaman najip dedak kasi..berbeza bgai langit dan bumi,jauh panggang dari api😊

      faeizss79
      13 hours ago
      Tak semua yg TMJ buat Johorean akan support.. masalah kita.. biarlah kita yg pilih dan tentukan masa depan anak2 serta cucu cicit kita akan datang... Istana sepatutnya NEUTRAL dalam soal politik Johor/Msia.. walaupun kita tahu bekas MB tu memang sekelas dengan SI semasa zaman sekolah dulu.. Wallahualam..Be End mereput selamanya.

      sady ardy
      13 hours ago
      TMJ (Tak Mahu Jalan ) hahahaha, geli hati saya.

      ANDI UMAR president of gang dolly indognesial
      8 hours ago
      2.6 letak mana?? Hihihi.. itu semua skandal saja!! Kau blh buktikan?? Yg kita tanggung skarang ni kau x nampak ka hasil dr kehilangan 2.6 lahhhh?? Hahahahaha
      Kasihan kau dedak penuh mulut smp tak blh fikir.

      Arman Rozaidy
      12 hours ago
      Setepek kna pd tmj

      Gambit Baboon
      12 hours ago
      Sorry TMJ..tak cukup tukar nakhoda...semua Ahli krew2 kena tukar sekali...baru kapal boleh dibaiki...bak kata Tun...Hanya org Melayu sahaja yang mampu mempertahankan Raja2 Melayu...(Bukan sebaliknya).

      Mutiara 88
      13 hours ago
      sokong kleptocracy menjadi kan mereka anjing sesial2 bangsat memalukan maruah bangsa dan negara.

      Qaseh Miyami
      11 hours ago
      hahaha terbaik punya komen..👍👍👍Saya sebagai rakyat Johor menyokong seratus peratus perjuangan Tun M

      dzulkifli shairi
      11 hours ago
      jgn sampai org melayu dah xnak raja2.apa pun berkemungkinan.byk negara dah xberaja.sejarah membuktikan.sendiri mau ingat.

      Rinn
      11 hours ago
      dzulkifli shairi Hanya kt Malaysia je negara kecik tapi raja2 bertebaran sini sinun.

      Farid Bin Ahmad
      10 hours ago
      Rinn
      Berlagak pulak dan perasan Rakyat Sayang mereka, takut dan menyapar ada lah. 😤😤😤😤😤

      hadzra hatta
      9 hours ago
      Dah lupa diri dia ingat rakyat suka gelagat dia.

      Afifi Derani
      8 hours ago
      Negeri aku paling banyak raja dgn sultan..susah wei nak buang, ada mee sultan pasembur ada rajalingam, payah2

      sang penghujam
      sang penghujam
      6 hours ago
      Afifi Derani rojak rojak Ada X bro?

      Delete
    9. Setepek teguran bernas TMJ - APA RAKYAT KOMEN:

      john doe
      6 hours ago
      Negara kecik tp raja sampai sembilan,ate gile

      Tadzaruddin Abd Manaff
      50 minutes ago
      john doe : Itu lah hebatnya Melayu..negeri kechik tapi Raja2 ramai, begitu juga MACHAI2 yg dah tak kenal adab2 pun ramai juga.

      Abdol Sareng
      10 hours ago
      Aku nie orang yang lahir di negri johor!
      Aku nasehatkan kau wahai TMJ jangan lah buat lawak bodoh kau tu! Paham!

      Farid Bin Ahmad
      9 hours ago
      Abdol Sareng
      Dia ingat Kita Rakyat Johore mesti Setia membabi Buta aja. Kalau Tak betul maka Kita mesti berani buat perubahan menjatuhkan BN👌😤😤😤😤😤

      Superlifeworld
      8 hours ago
      TMJ lahir2 atas duit

      Kereta berganti2
      Utang pun x kenal
      Kita ni rakyat Johor
      Pun nak bayar duit kereta 9 tahun pun rasa azab ....
      TOLONG LA DYAM TMJ .. jgn buat statemment memalukan.
      Tolong lahhhh kami dah penat dah sedekah hari2 6% kepada Najib.
      Kami tak kesah Tunku nak pakai lambho ke
      Ferrari ke
      Jet pejuang ke..
      Kami banngga
      Bila Tunku mempopularkan Johor dgn Bola
      Tp tolong la ..
      Untuk kali ini ketepikan dendam peribadi.

      Fauzi Rozali
      11 hours ago
      Star Star tu le tmj duk atas kerusi empuk kereta bln tkr bln2, dia duk nk hentam tun m yg 3 org ank yg kaya, dia pon bkn pikir kehidupan rakyat sengsara ni.

      Goh Siew Ching
      10 hours ago
      TMJ buat bertindak sesuka hati & kesenangan sendiri aje👎Adakah mereka betul-betul jaga kebajikan rakyat seperti usaha Tun Dr Mahathir☺

      fadzil nor
      11 hours ago
      Forest City ECRL ...Jgn jadi Hamba Komunis

      Honda Civic20
      11 hours ago (edited)
      Patik syg raja2 melayu ..takpa raja tiada lah melayu..kami rakyat Malaysia memerlukan pemimpin YG benar2 jujur menerajui negara ,bukan pemimpin YG korup Dan merosakkan negara...

      Anuar Kassim
      11 hours ago
      Behave like king or prince if you want people to treat you like one.

      Rajesh Calais
      10 hours ago
      Ampun Tuanku! Saya menyeru TMJ utk tidak campurkan Istana dengan Politik seperti yang diTitah oleh KDYMM Tuanku Baginda Sultan Johor yang kami sanjung.

      B H Jalil
      11 hours ago
      Tmj adalah seorang yang bodoh bongkak dan sombong lihat muka diri sendiri sebelum nak mengata tun. Jangan sombong dan bongkak bodoh kita pun tahu kejahilan tmj.

      Nazrin Zulfikar
      8 hours ago
      Istana sepatutnya berkecuali dari politik. Kalau nak join politik kena dibuang istana dulu jadi rakyat marhaen.

      James Hamilton
      9 hours ago
      wa support TUN M abis2.

      Kimhwa Lee
      10 hours ago
      Hidup tun !

      Tun adalah wira Malaysia !
      Hidup tun hidup tun

      raja misteri
      8 hours ago
      Dia sedap duduk dlm istana.yg rakyat separuh nyawa ikat perut nk hidup..ade amik tahu ke..skrg sibuk suruh sokong penyamun..

      Amran Azfawana
      7 hours ago
      sebagai anak jati johor, hilang respek aku kat TMJ selama ni... tak perlu kot nk bsuara, baik buruk biar rakyat mnilai sendiri. adat la klu ada org x mnyokong Tun, sama mcm kau jgk.. tak smua org suka kau wlu kau ank raja..

      Izan Shah
      8 hours ago
      keluarga dijohor ape kisah..projek lintasan kereta api..ade bahagian utk diorg jgk.cakap ikut suka la.duit kepuk2.kereta bertambah2...tak terasa ape2 ekonomi sekarang.kite yg dibawah perit nak hadap..beli barang dapur seratus pon suku troli pon xpenuh..rakyat johor.saya paham awak sukakan tmj.tp kita lebih jelas malaysia lagi penting untuk diselamatkan.ia melibatkan semua orang di malaysia.berjuta2 rakyat tertekan.demi Allah saya xpernah mengundi sepanjang umur 35 tahun.tapi kali ni saya turun mengundi demi negara bertuah ni.

      Delete
    10. Wak Suman..tak payahlah kau nak menyalak macam anjing K9. Kau ingat TMJ goyang ke..sikit pun tak beb..kau aje yang penat nanti, macam anjing menyalak bukit, bukit tak runtuh..anak tekak kau yang nak pecah nanti. Orang tau lah kau adalah hasil produk Spore..mana ada raja atau sultan..tak tau langsung macam mana rasanya sayang dan cinta rakyat pada istana. kalau boleh kau nak Msia ni ada presiden macam Spore tu. Pooorah...jangan mimpilah rakyat Johor ataupun mana2 negeri lain nak biarkan begitu saja perkara tu berlaku..langkah mayat mereka dulu lah.Teruskan bicaar bernas mu TMJ...hanaya kepaad mu harapan terakhir rakyat untuk memastikan agar kedaulatan dan martabat bangsa johor dan Melayu terus kukuh di negeri bertuah ni ..persetankan dengan cakap2 orang2 yang tak memahami sebenar2nya istilah daulat dan derhaka spt Wak suman dan cai2 PH tu !!!!

      Delete
    11. Hey GN musibat....

      Asyik memekak buat semak menyelerakkan dgn 100% kopipes saja, apakah itu saja kemampuan kamu?

      Kamu sendiri tuu ada telor ker, boleh kita face-to face......??

      Delete
    12. Wak Suman Oooooi...balik2 ada hati nak cabar orang utk jumpa face to face. Nak tanyalah lah Wak , paad 01022018, kejora ada cabar Wak jumpa dia kat KL..apasal wak atk jumpanya, samapi suruh anak pulak yg tunggu.Ini bukan berita palsu, tapi berita sahih yg dikhabarkan oleh dia sendiri. orang tau lah wak ni dah frust menonggeng pasal Bersatu dibubarkan sementara..sebab tu lah sekarang, apa yang Wak buat, serba serbi pun tak kena.Nak tak nak, terpaksa lah mengaharap belas ihsan dari PKR untuk menggunakan segala kemudahan logistik mereka untuk berkempen. Sepatutnya ahli2 PKR setiap cawangan di Msia, jangan benarkan Bersatu pakai kemudahan yg ada kat cawangan kau orang. bersatu ni hanya layaknya buka bilik berkempen untuk PRU ni kat bawah2 pokok aatu tepi2 longkang aje...berbumbungkan kenves, Kira macam pacak tiang 4 batang aje. bukan apa..takut2 nnatri kalau kau orang beri mereka gunakan bilik2 gerakan PKR, dia orang akan jadikan macam harta mak bapak dia orang dan kau orang pulak yang macam orang menumpang..Bersatu ni mana ada rasa malu beb !!!!

      Delete
    13. Mungkin Puak Istana takut jika PH jadi Kerajaan.
      Maklumlah, yang akan jadi PM, Dr.M pulak tuh. Kita semua tahu, Najib banyak jual tanah-pusaka Rakyat kepada Negara Asing, untuk bayar interest termasuk denda-lewat. Hutang pokok, masih belum seperti biasa. Anak-cucu kita yang kena langsaikan.
      Bukan saja Najib, Instana juga sudah banyak jual tanah kepada Rakyat-Asing, termasuk Kondo Freehold. Lihat saja tanah sepanjang Selat Tebrau, dari Link Kedua... hampi kesemuanya sudah terlepas kepada milik-asing.

      Mungkin sebab itu semua 9 Istana dan 4 YDP Negeri terus menyokong penyamun.Mereka 'takut' Dr.M jadi PM semula. Buat digubalnya Kanun/Akta-tanah baru yang melarang samasekali penjualan tanah kepada Negara/Warga-Asing, dan tanah yang telah/sudah terjual/menjadi milik-Asing, MESTI diambil atau beli-balik, dengan apa cara sekali pun. Kalau terpaksa jual 'Istana' atau apa saja harta bernilai yang mereka miliki mesti digadai untuk menebus-balik tanah itu.

      Delete
  6. Woi gn babi. Jangan alihkan tiang gol la BABI

    ReplyDelete
  7. Aikkk..masih berbunyi makcik yang meroyan ni lagi...meminjam kata2 bernas dari DS Nazri hari tu. Rakyat Msia tau betapa rapatnya kak Pidah ni dengan Madey sepanjang 22 tahun dulu tu dan dia jugaklah yang menangis dan meraung bagai nak rak bila Madey meletak jawatan PM dulu. cuba kak Pidah citer sikit berapa banyak AP yang dah dirembat sepanjang jadi meneri dulu..betul ke AP2 tu diagih2kan dalam kalangan anak beranak dan kroni2 hingga mereka jadi jutawan instant..dalam sekelip mata aje. Dah tentu hubungan ni masih berterusan sehingga sekarang, dan tak mustahil segaal kaat2nya adalah didictatekan oleh Madey..dia ni jadi macam burung kakak tua, mengiakan kata2 tuannya.
    senario yang sama juga boleh kita katakan berlaku pada Pak Raissejak kebelakangan ini..memang betul lah telahan ramai penganalisa2 politik non partisan di negara yang mengatakan..Madey sanggup melakukan apa saja untuk mencapai cita2nya...the end justifies the means..sanggup menggunakan veteran2 politik yang dah expired untuk menyalak bagi pihaknya. tang ni , kita kena angkat topi pada Madey, memang licik mainan politik jijiknya tu..takde sesapa pun boleh celen sejak Msia merdeka !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah dapat dedak pru ke atau belum? Tapi nampak mcm belum.

      Delete
    2. Adakah jadi jutawan instant macam Riza Aziz ?

      Dapat 'derma' dari Aabar BVI USD64 juta .
      atau pun sekaya Low Taik Jho yang gi songlap USD 1 billion ??

      Mungkin juga sekaya "Kepala Bapak Kau" yang masuk RM 2.6 billion campur lagi RM42 juta ??

      Delete
    3. Yang sedap, Jho Low. Paris Hilton pun dia boleh kongkek.

      Delete
  8. Matdey makan nasi, sudah tak lalu nak telan
    Terkedu dia, dek istana Johor punya pukulan
    Dakyah fitnah PH kat Johor, tentu tidak jalan
    Jgn dimimpii, tawan Umno punya pengkalan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn dok gelak kuat sgt wak kojola kengkang oiiiii....1 bulan lagi hang pun kena jual dah.

      Delete
    2. b !!!!


      RD.9 April 2018 at 10:16
      Mungkin Puak Istana takut jika PH jadi Kerajaan.
      Maklumlah, yang akan jadi PM, Dr.M pulak tuh. Kita semua tahu, Najib banyak jual tanah-pusaka Rakyat kepada Negara Asing, untuk bayar interest termasuk denda-lewat. Hutang pokok, masih belum seperti biasa. Anak-cucu kita yang kena langsaikan.
      Bukan saja Najib, Instana juga sudah banyak jual tanah kepada Rakyat-Asing, termasuk Kondo Freehold. Lihat saja tanah sepanjang Selat Tebrau, dari Link Kedua... hampi kesemuanya sudah terlepas kepada milik-asing.

      Mungkin sebab itu semua 9 Istana dan 4 YDP Negeri terus menyokong penyamun.Mereka 'takut' Dr.M jadi PM semula. Buat digubalnya Kanun/Akta-tanah baru yang melarang samasekali penjualan tanah kepada Negara/Warga-Asing, dan tanah yang telah/sudah terjual/menjadi milik-Asing, MESTI diambil atau beli-balik, dengan apa cara sekali pun. Kalau terpaksa jual 'Istana' atau apa saja harta bernilai yang mereka miliki mesti digadai untuk menebus-balik tanah itu.

      Delete
  9. Rapidah buat surat tu, da udang sebalik batu
    Pastilah atas Madey punya arahan dan restu
    Mampos dia ini, kalau tak diturut buat begitu
    Dia dah sakau banyak AP, utk anak menantu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Pandai2 saja hang ni wak. Hang main belasah saja ikut kepala mancis hang tu.
      Setakat kepala mancis hang tu tok sah dok gebang kuat sgtlah.
      Bikin malu saja

      Delete
  10. Rafidah sanggup laku kan perbuatan yg keji
    Sbb dia dgn Matdey, sudah teriikat dgn janji
    Matdey sudah pegang kemas dia punya biji
    Tak kan Matdey lepas kalu Najib tidak ditaji

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang pun dok gentel biji bapok hang yg sebiji saja tu.

      Biji hang pun bapok mcm hang jugak.

      Delete
  11. lagi kuat najib kepit telo. dah kena tibai depan belakang....mampuih hang najis!

    dah banyak sangat taik ko!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang dok tunggu biji kepit tu sajalah pun dia nak rebuih buat lauk.

      Delete
  12. Rakyat udah mangli dengan puak penentang
    Tiap kali PRU, mereka janjikan bulan bintang
    Usah dikata, kesejahteraan akan mendatang
    Silap2 lbh bertapok negara tanggung hutang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello escuse me Pengkhiant Melayu dan negara!. Eh bangang sape yg janji bulan bintang dan sape yg menyebabkan negara tanggung hutang bertrillion2. Hang jgn nak ubah skrip cerita. Bapa hang kepaa Botak Klepto tu lah yg menjanjikan mcam2 bknsaja PRu ni tpi di PRU yg sudah2. PRu 13 punya lah merayu, merendah diri tagih simpati rakyat supaya undi BN/Umno. Konon tak naikkan tol. Tup2 lepas sebulan, tol naik, dibuat tol baru lagi,paling parah dikenakan GST!. pastu susualn demi susulan minyak masak,susu, gula , tepong dan minyak petrol ditarik subsidi. Subsidi perubatan/perkakas hospital, biasiswa PPTN pun dicantas. Lagi nak kata itu perbuatan Pihak Pembangkang kah. Si Kengkang ni takde maruah, penipu dan bodoh mcam Boss dia si Lanun. Keluar komen2 bodoh zero value! Kecil2 tak nak mampus, skrang menyusahkan rakyat saja

      Delete
    2. Janji air-manipesto. Duit tak ada pun boleh berjanji bulan & bintang. Harapkan duit yang dikutip dari Rakyat melalui GST.
      Semua janji akan ditunai jika BN menang PRU14. Kalau kalah macam-mana?

      Delete
  13. Kah kah Mak hang dan kepala bapak hang!. Ooi bangang, surat Dato Sri Radidah tu bukan FAKE News tau. Itu adalah REAL, masa dia jadi menteri dulu. Dia hadir pada masa perjumpaan hal tanah2 MINDEF tu. Boss kau si Penyamun tu mmng cilaka lahanat! belom jadi DPM pun mmng dah plan ap aharta negara dan hak rakyat dia nak curi dan sapu. Habis kau nak divert isue, sentuh hal pihak istana nun di sana tu masuk campur hal politik. Ini akan mengakibatkan mengacau/menggugat demokrasi negara dan hak rakyat. Perhal nakminta rakyat kasi chance sama Penyamun lagi jadi Nakhoda mengemudi bahtera. Klu dah tau harta benda dlm Bahtera dah dipunah Nakhoda dan enjin sudah rosakakbibat Nakhoda tak jaga enjin dan bahtera dgn amanah dan betul. Bahkan masa si Klepto jadi Menteri Pertahanan pun enjin2 kapalterbang TUDM lesap, dicuri dan de leong agaknya pd negara2 lain.
    Klau nk libatkan pihak istana, mengatur dan mencadang sape yg pihak istana suka nak angkat lagi jadi Nakhoda Menteri, baik jgn diadakan PRU. What kind of makhluk ni yg suka benda2 haram, org2 yg buat onar pun masih nak disokong dan diangkat jadi pemimpin. Most stupid statement came from you Wak Kengkang Babi buta hati, mati akal dan buta perot!

    ReplyDelete
  14. Rakyat dah masak si Matdey punya musibah
    Benda seinci, lebih sedepa dia tokok tambah
    Buat manifesto, dgn janjii2 yg tak munsabah
    Dia masuk PH, jadi sokong membawa rebah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Rapidah nenek kebayan ini, otak bermasalah
    Orang suruhan Matdey ini kita tahu2 saja lah
    Bukan ke thn 2008 tu PMnya adalah Pak Lah
    Apa jadah, yg Najib sorang jer nak dipersalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak...hang ambillah najib tu buat laki hang.
      Apa susah?

      Delete
    2. Kejora Musibat....

      Jelajah P Harapan di Pasir Gudang amat sukses dgn kebanjiran puluhan ribu rakyat.

      Sekarang saya dah free, bila kamu musibat Kejora ada telor nak berjumpa saya.....??

      Delete
    3. Pak Othaman.

      Mungkin Puak Istana takut jika PH jadi Kerajaan.
      Maklumlah, yang akan jadi PM jika PH menang PRU14, Dr.M pulak tuh.
      Kita semua tahu, Najib banyak jual tanah-pusaka Rakyat kepada Negara Asing, untuk bayar interest termasuk denda-lewat. Hutang pokok, masih seperti biasa, belum luak. Anak-cucu kita yang kena langsaikan nanti.

      Bukan saja Najib, Istana juga sudah banyak jual tanah kepada Rakyat-Asing, termasuk Kondo Freehold. Lihat saja tanah sepanjang Selat Tebrau, dari Link Kedua... hampir kesemuanya sudah terlepas kepada milik-asing. Lama-kelamaan, tanah itu akan 'terasing' dan kemudian terlepas menjadi milik orang lain, seperti Singapura.

      Mungkin sebab itu kesemua 9 Istana dan 4 YDP Negeri terus menyokong penyamun. Mereka 'takut' Dr.M jadi PM semula. Buat digubalnya Kanun/Akta-tanah baru yang melarang samasekali penjualan tanah kepada Negara/Warga-Asing, dan/atau tanah yang telah/sudah terjual/menjadi milik-Asing, MESTI diambil atau beli-balik, dengan apa cara sekali pun. Kalau terpaksa jual 'Istana' atau apa saja harta bernilai yang mereka miliki, mesti digadai untuk menebus-balik tanah itu.

      Delete
    4. Wak Suman Oooooi...tak de keje lain orang tua ni, asyik nak membongak aje. Saya pun ada hadir kat perhimpunan jelajah kat pasir Gudang tu...dan memang diakui setakat 2-3 ribu yang hadir memang betullah. tapi kalau wak cakap puluhan ribu..sah2 lah nak kelentong tu. Cakap yang betul lah Wak..nak malu buat apa ??? ingat rakyat ni bodoh sangat ke nak ditemberangkan macam tu. kaalu program pelancaran manifesto BN hari tu oleh DSNR memang betul...puluhan ribu yang hadir. ni bukan berita palsu..disiarkan secara live oleh media arus perdana dan diberitakan dalam akhbar2 utama negara...Berita macam ni lah yang ada news and commercial value..betul tak Wak suman ?????

      Delete
    5. TongGeng Najib ... tersenyum saya apabila kamu menasihati orang agar berkata benar .

      Kamu tu juga kerap berkata bohong serta sering membawa fake news !!!

      Delete
  16. Kahkah kah mak kali hamput lu la Kengkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia kengkang pun sebab john selalu dok amput dia.

      Delete
  17. JOHOR BAHRU – Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong seolah-olah memandang rendah kemampuan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dalam menentukan hala tuju politik negeri Johor.

    Calon Pakatan Harapan bagi kerusi Parlimen Ayer Hitam itu juga seakan-akan memandang rendah pengaruh Tunku Mahkota Johor keatas rakyatnya dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    “Saya rasa (berdasarkan) maklum balas (netizen) yang kita baca semalam, mungkin sokongan (terhadap) istana tidak boleh dipindah kepada BN Johor.

    “Dalam sejarah Malaysia, kuasa rakyat sentiasa penting. Rakyat dan kebijaksanaan pengundi adalah faktor paling penting.

    “Penubuhan UMNO pada 1946 adalah manifestasi kuasa rakyat pada masa itu,” dakwanya seperti dilaporkan sebuah portal berita pembangkang hari ini.

    Tunku Ismail dalam satu kenyataan malam tadi antara lain bertitah mengingatkan seluruh rakyat Johor bahawa UMNO dilahirkan di negeri ini iaitu di dalam Istana Johor.

    Baginda turut meminta rakyat Johor ingat siapa yang merosakkan UMNO, yang melahirkan kroni dan korupsi, melahirkan proksi dan cuba menarik kuasa-kuasa diraja termasuk cuba membubarkan Askar Timbalan Setia Negeri Johor (JMF).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Justeru, Tunku Ismail bertitah rakyat Johor jangan mudah tertipu dengan individu lidah bercabang dua seperti ular yang bukan mahu menyelamatkan negara tetapi takut apa yang terjadi pada anak-anaknya pada masa depan.

      “Sedangkan orang yang paling kaya di dalam dunia pun belum pasti mampu untuk melahirkan tiga orang anak yang ‘billionaire’.

      “Jangan tukar kapal jika enjin masih berfungsi dengan baik. Jangan menukar nakhoda kapal tetapi benarkan sultan saya dan saya bekerja bersama nakhoda tersebut. Ubah dan pertingkatkan apa yang perlu,” titah baginda.

      Tinjauan Mynewshub keatas laman Facebook Johor Southern Tigers hari ini mendapati sebilangan netizen memberi sokongan kepada titah Tunku Ismail, manakala sebilangan lagi membantah.

      Bagaimanapun, titah panjang lebar Tunku Mahkota Johor itu telah mendapat lebih 29,000 tanda sokongan dan hampir 18,000 perkongsian oleh rakyat Johor setakat pagi ini.

      Ironinya, sebilangan netizen yang membantah dan mengkritik di ruangan komen itu dipercayai bukan rakyat Johor berdasarkan semakan keatas beberapa profail akaun Facebook terlibat.

      Chin Tong yang juga Pengerusi DAP Johor bakal mencabar Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong di kerusi Parlimen Ayer Hitam dalam PRU kali ini. – MYNEWSHUB.CC

      Delete
    2. Kangkong mau kangkong..

      Delete
    3. Anak kepada jurulatih hoki Douglas Gomez yang dilaporkan dikasari oleh sultan Johor pada tahun 1992, Sultan Iskandar pada tahun 1992, menyifatkan tempoh berkenaan sebagai kebangkitan rakyat biasa yang tampil mempertahankan mendiang bapanya.

      “Saya masih ingat, dalam habuk pergolakan dua gergasi, rakyat biasa yang tampil, bangkit, mencerahkan jalan,” tulis Brian dalamFacebook miliknya malam semalam.

      Ia selepas cucu Sultan Iskandar, Tunku Ismail Sultan Ibrahim, mengimbas semula sejarah hitam pada 1992 semasa pemerintahan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan mengingatkan kerajaan supaya tidak mengulangi apa yang berlaku atas desakan tamak haloba dan sikap gila kuasa.

      Menurut Brian dalam tulisannya, beliau masih ingat apabila bapanya pulang dari istana dengan mata yang lebam.

      “Saya masih ingat bagaimana ayah saya, seorang guru dan jurulatih pasukan hoki sekolah, dibawa ke istana. Saya masih ingat matanya yang lebam setelah pulang ke rumah.

      “Saya masih ingat ceritanya tentang apa yang berlaku di istana; dan milik siapa tangan yang menyebabkan lebam itu,” katanya.

      Menurutnya, berikutan insiden itu, ayahnya menjadi bahan percaturan antara “mereka yang dilantik ke kuasa dan mereka yang dilahirkan ke kuasa”.

      Menurutnya, ketika itu beliau menyedari bahawa kuasa sebenar bukan milik pihak berkuasa tetapi wujud dalam naluri manusia yang dapat membezakan antara betul dan salah.

      “Ia (kuasa sebenar) wujud dalam keberanian, keyakinan-diri dan hak setiap individu untuk mempersoalkan keadaan yang sedia ada.

      “Kuasa sebenar milik rakyat,” kata Brian ( atas , kiri ).

      Pada tahun 1992, apabila Persekutuan Hoki Malaysia menggantung Tunku Abdul Majid, putera kedua Sultan Iskandar daripada bermain selama lima tahun kerana memukul penjaga gol pasukan hoki Perak selepas pasukan Johor ditewaskan dalam satu perlawanan, ayahandanya menjadi berang.

      Sultan Iskandar kemudiannya bertindak memberi tekanan kepada Jabatan Pelajaran Negeri Johor supaya mengarahkan semua pasukan hoki sekolah di negeri itu supaya memulaukan kejohanan kebangsaan.

      Ini menjadikan Douglas Gomez sebegitu kecewa lalu membidas Jabatan Pendidikan Johor serta menuntut peletakan jawatan semua ahli jawatankuasa dalam Persatuan Hoki Johor.

      Benggang dengan perkembangan itu, Sultan Iskandar kemudian menitahkan Gomez ke istana dan didakwa mengasarinya. Jurulatih hoki itu kemudiannya membuat laporan polis.

      Berikutan itu, satu sesi khas parlimen telah diadakan pada bulan Disember 1992 yang menyaksikan usul bagi menyekat kuasa atau melucutkan kekebalan Raja-raja Melayu dibentang dan diluluskan.

      – M’kini

      Delete
    4. Setuju 100%. Syabas Khatijah Nuno....!!

      Delete
    5. Terima Kasih Saudari Khatijah.

      Saya juga tahu mengenai Sultan Iskandar pukul Pegawai Memerintah Kapal KD Ganas, kalau tak silap, pada 1983/4.
      Dia tengah main luncur-layar (Windsurfing) di Selat Tebrau. Kapal Navy lalu untuk balik ke Jetty Woodland, disebelah Singapura. Agak laju, menyebabkan ombak yang dihasilkan, menjatuhkan Sultan dari surfer Baginda.

      Diperintahnya bot Marin Polis untuk menjemput CO (Commanding Officer) Kapal, seorang Leftenan, dua balak. (Setaraf Kapten dalam Tentera Darat). Pada mulanya, CO itu enggan dan mahu bawa kapal sendiri. Akhirnya, setuju untuk 'tumpang' bot Polis marin.

      Apabila hampir tiba dijetty, Baginda menjerit supaya CO itu terjun laut dan berenang kearah Baginda. Lepas terjun, topi hilang. Baginda suruh cari sampai jumpa. Bila dah jumpa dan berenang kejetty, sambil tercungap-cungap pegang papan lantai, Baginda menerajang muka CO, sampai lebam, pecah muka dan hampir lemas. Tak tahu lah saya, saya Baginda berkasut atau tidak.

      Keesokkannya, CO itu belayar balik ke Lumut, TANPA Sailing-Order.. Dalam Navy, adalah menjadi kesalahan besar jika belayar tanpa 'Perintah Pelayaran'.

      Saya tahu kerana, ketika itu saya berada di MSE (Malaysian Shipyard Engineering) Pasir Gudang. Kapal saya, KD Baung masuk dock/naik slip. Kejadian berlaku hari Ahad. Pada Isnin, seperti biasa, kami anak-anak kapal akan fall-in (berbaris), setiap pagi. CO kami dengan nada marah, berkata: Hari ini, kami tak peduli apa yang kamu semua nak buat. Kamu nak pergi mana pun, kamu punya suka. Baris bersurai.

      Kami terus turun, tukar baju dan terus keluar ke Masai. Ada yang sambung tidur.

      Hari itu, secara technicalnya, Navy di Singapura mogok. (Pengkalan di Lumut, baru dibuka pada 1982). Pegawai-Pegawai semua bersenbang, mahu menghala semua meriam-kapal kearah Istana. Maklumlah, mereka marah dan tidak berpuas-hati, kawan mereka dipukul oleh Sultan. Sudah lah, Tentera Laut Di Raja, Raja pula yang terajang rakan mereka, sampai pecah-muka.

      Pegawai yang kena penerajang itu, kemudiannya dijemput ke Istana, tapi beliau enggan pergi. Akhirnya beliau dinaikkan pangkat ke Leftenan Commander (Setaraf Mejor dalam Tentera Darat).

      Sultan Iskandar juga diketahui ada helicopter-hijau. Diguna untuk 'membenteras' penyeludup di Selat Tebrau. Baginda akan kejar & tembak bot penyeludup, jika cuba lari.

      Delete
  18. KENYATAAN MEDIA
    8 APRIL 2018

    AMARAN KEPADA PENSABOTAJ BENDERA BARISAN NASIONAL WILAYAH PERSEKUTUAN

    Kami mengikuti perkembangan semasa yang bertebaran di media sosial mengenai usaha sabotaj aset Barisan Nasional (BN) oleh individu tertentu mencabut dan mengoyakkan bendera.

    Kami yakin individu-individu tersebut merupakan ahli parti Pembangkang yang menerima upah dari Pakatan Harapan untuk mensabotaj seberapa banyak aset BN.

    Kelibat ahli Pembangkang yang di rakam perbuatan beliau yang mencabut bendera dan merosakan aset Barisan Nasional di Taman Tun Dr Ismail merupakan satu provokasi awal bagi mencetuskan huru hara di Negara.

    Perkara ini tidak boleh dianggap mudah kerana ianya melibatkan maruah sesebuah larti.

    Bagi mengelakkan perkara ini berlanjutan ke tahap yang lebih membimbangkan, kami menggesa orang ramai yang melihat kejadian sabotaj ini segera melaporkan kepada pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan tindakan tegas terhadap pelaku boleh diambil yang sengaja menimbulkan suasana tidak tenteram semasa tempoh ini.

    Dalam masa yang sama, kami berharap seluruh jentera Pemuda BN Wilayah Persekutuan sentiasa berada dalam keadaan siap siaga dengan pelbagai ancaman Parti Pembangkang yang sudah sekian lama menjadi amalan mereka, semasa menjelang Pilihanraya Umum 14 (PRU 14).

    Pemuda BN lebih matang dan mahir dalam segala bidang bagi memastikan maruah parti terus terpelihara. Di sini kami memberi amaran kepada mana-mana pihak agar tidak merosakkan dan mensabotaj aset BN. Pemuda BN tidak bertanggungjawab ke atas segala serang balas yang mungkin boleh terjadi sekiranya usaha sabotaj ini terlihat.

    #DahulukanRakyat
    #WilayahDihatiku

    DATUK MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
    Ketua Pemuda Barisan Nasional Wilayah Persekutuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambillah bendera tu buat pakaian sekolah anak2 hang untuk tahun 2019

      Delete
    2. Surat kahbar lama & botol2 masih juga laku dibeli apek karung guni.

      Bendera Binawe Najib (BN) siapa nak, kata apek Seniman Bjuang Lapok.

      Alif Mim Nun TENDANG Wau, sekali bunyi 'Sarkis Daa'.......!!

      Delete
    3. Dituduhnya, Pembangkang upah orang untuk rosakkan bendera Binawe Najib. Berita Bohong ni. Kalau Mamat tu buat atas kehendak sendiri, bagaimana?

      Binawe Najib ye la. Duit banyak, boleh tabur dedak.

      Delete
  19. BN janji sedia tiga juta kerja
    MEMPERCEPATKAN pembangunan Malaysian Vision Valley – yang dijangka bakal mewujudkan 1.3 juta peluang pekerjaan.

    Menyemarakkan industri berteknologi tinggi untuk mencipta lebih banyak pekerjaan berkemahiran tinggi.

    Mewujudkan 10,000 peluang pekerjaan dalam keusahawanan sosial melalui dana khas dari syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

    Memperluaskan amalan waktu kerja eksibel di sektor awam.

    Mengurangkan kebergantungan pekerja asing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala Utoh ler, lepasan sekolah & graduan saja dah lebih beratus-ratus ribu nganggur, belum lagi yg dibuang kerja oleh Petronas, Proton, Telekom, MAS, kilang2, NST, TV3 suku, bank2 dll.

      Pembangunan Malaysian Vision Valley – yang dijangka bakal mewujudkan 1.3 juta peluang pekerjaan hanyalah gimmick auta, macam janji2 kosong pru 13 dulu.

      Toksah temberanglah musibat......!!

      Delete
  20. some of the comments from others(Source-M.Chronicles) abt HRH kat Selatan tu, saran rakyat kasi chance sama itu Nakhoda busok jdi PM lagi HRH desprately cuba menyelamatkan Boss Klepto hang dan konco2 ponco seperti dibawah ini :

    Tuanku, the problem is the skipper is directionless and steering the boat into a mountain of deb. The rakyat need to take back the control of the boat and sack the skipper . Give a chance and help the new skipper with your wisdom. Daulat Tuanku !
    Tuanku, the problem is the skipper is directionless and steering the boat into a mountain of debt . The rakyat need to take back the control of the boat and sack the skipper . Give a chance and help the new skipper with your wisdom. Daulat Tuanku !

    Lotus Nacido said -
    Can I share something? TUN who originally not even a Malay, wanted so much to upbring the Malay race to a International threshold. He tried to do something in his 93 years life. My question is other then Tunku Abdul Rahman, what the hell did the royalty of great Nusantara did? What happen to you sir? I respected to you a lot thinking that you would bring a new blood into royalty's understanding to a new world! But WOW, 2.6B can do wonders even to you? Trust me Sir, just spend your time peacefully and calmly like what the England's royalty do spend on normal hard working's people TAX just eat, spend, sleep and take of your children to continue your legacy. I will still pay for you live happily ever after at the boleh boleh land forever!!!

    So at the end the leopard change its spots. All because of $$$$$$. I respected you till the end. Your grandfather deserve it because, he went overboard and showed the whole Malaysian royalty, that they are untouchables, until TUN interfered. YOU UNDERSTAND!? royals whom intefere politics don't deserve even a greeting. Say bye bye to Bansa J. Respect Bangsa Malaysia dululah, sebelum Bangsa J. Ini semua duit 2.6B. OMG. You of all the people. At the end Jibby could get you!!!.

    ReplyDelete
  21. QUOTE : RAKYAT want the truth VOTE PH. YOU WANT ANSWERS ON.2.6B DONATION VOTE PH, YOU WANT TO KNOW THE FINDINGS OF THE AUDITOR GENERAL VOTE PH, YOU WANT TO KNOW THE CONTENTS OF THE PAC REPORT VOTE PH.
    NOTHING COMES FREE - VOTE PH TO KNOW THE TRUTH.

    ReplyDelete
  22. Two wrongs cannot make things right! Tmj mengaku ada masalah dlm pentadbiran sekarang dan semua rakyat tahu akan hakikat itu...adalah salah bagi sesiapa pun, walaupun dia raja utk menyuruh org lain menyebelahi pesalah kerana rakyat malaysia bukan hamba!

    Raja perlu dihormati, tapi tak perlu bersetuju dgn mereka. Apa yg mereka tahu tentang kesusahan rakyat??? Celik mata mereka sudah ada dlm istana sedangkan rakyat celik mata kena perah keringat utk sesuap nasi. Gaji belum tentu cukup utk makan anak bini tapi cukai wajib bayar walaupun kengkadang kena makan nasi goreng berlaukan bawang.

    Kaum bangsawan hanya mendengar keperitan rakyat tapi mereka tak pernah merasa dan memahami apa itu keperitan hidup!!

    Tukar kerajaan bukannya tukar ugama atau akidah!!! Tidak lebih seperti bekerja di syarikat baru yg menawarkan gaji lebih dan keselesaan hidup. Bukan perkara hidup atau mati...fikir fikirkanlah

    ReplyDelete
  23. jelas pertaruhan PR14...RAKYAT VS BANGSAWAN/BRAHMIN..

    Pada gengnajib/pejuang bangsawan,klu you all nak sokong juga pastikan upah kamu dapat juta2,klu stakat kais pagi mkn petang,what i can 'KESIAAAAAAAAAAAAN'..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musibat Geng Najib,
      Toksah gormal lebih2 kalau setakat kopipes berjela-jela, takde siapa ambil pusing, menambah kemarahan & kebencian regime Najib adalah......!!

      Delete
  24. APA RAKYAT BERKATA:

    Anonymous 7 April 2018 at 23:01
    I know that ros is najib lapdog
    That jilat bontot najib
    Ros jilat bontot Jho Low

    Anonymous 7 April 2018 at 23:20
    masih ada segelintir rakyat yg bangang x dpt melihat pembohongan najib dan konco2

    Anonymous 7 April 2018 at 23:21
    Kalau Najis terus pegang kuasa hanya satu perubahan. GsT dan Hutang Negara lebih tinggi. Hanya Rakyat tiada otak akan pilih Najis dan Be End.

    Anonymous 7 April 2018 at 23:24
    Tumbang kleptrokrasi! Tumbang penyamun antarabangsa terkenal ini.

    Anonymous 7 April 2018 at 23:24
    all world news already bocor 1mdb(only malaysia cakap tak bersalah even caught red handed,even kill that mongolian model also sama).no matter which country you go,speak of Najibs name already well known.

    Anonymous 7 April 2018 at 23:25
    Ye lah..!
    Kali terakhir memegang jawatan.
    Lepas PRU14, nak kerja apa ?
    Hilang gah, hilang maruah dan yg penting hilang punca pendapatan menjadi juta-jutawan.
    Yg ditakuti hilang kebebasan.
    Menjadi penghuni penjara.

    Anonymous 7 April 2018 at 23:26
    Semua berita seluruh dunia sudah terputus 1mdb (hanya malaysia cakap tak bersalah walaupun ditangkap red handed. Malah pembunuhan model Mongolia juga sama) masalahnya skrg negara mana yang anda pergi, bercakap tentang nama Najib yg sudah terkenal seantero dunia.

    Anonymous 7 April 2018 at 23:27
    Kabinet makan Dedak Sayunya muka mereka ini takut kut masuk Palace Sungai Buloh

    ReplyDelete
    Replies
    1. APA RAKYAT BERKATA:

      Anonymous 7 April 2018 at 23:27
      Muram bukan apa.. Kerana takut.. Takut hilang kuasa hilang segala2nya.. Jagan takut lh umno BN jika x da buat salah. Berani kerana benar takut kerana salah. Jika betul buat salah lebih baik brsedialh utk lari, nanti x smpat lari sg Buluh sdg menanti nun di sana....

      Anonymous 7 April 2018 at 23:27
      Kene keje keras tabur janji macam mana nak bohong lagi...hahaha
      #tolakbn
      #terbaikPH

      Anonymous 7 April 2018 at 23:27
      Cium kasut saya, tunduk depan saya if you MP mau my vote. Harharhar.

      Anonymous 7 April 2018 at 23:28
      mudahan la ada perubahan..kalau maseh juga bn menang..sumpah aku x kan mengundi sampai tua pun


      Anonymous 7 April 2018 at 23:29
      klu muka2 nie nak lompat parti pakatan harapan..jgn bg..nie sume muka kaki rembat duit rakyat

      Anonymous 7 April 2018 at 23:30
      TAKZIAH kepada menteri-menteri.. Anda tidak akan bijak sekiranya anda masih lagi dalam golongan bebal.. Lepas ni boleh la derma kat memana ye harta tu..

      Anonymous 7 April 2018 at 23:30
      Mula² fikir untuk tumbangkan BN dulu.
      Macam mana?
      Pilih parti yg lawan BN dlm PRU14,
      Kemudian pilih parti yg berjuang untuk semua kebaikan, dunia dan akhirat.
      HIDUP!!!!! RAKYAT!!!!

      Anonymous 7 April 2018 at 23:30
      Kita kasi 1 pengajaran utk parti BN...ayuh malaysia sokong PH...HIDUP PARTI HARAPAN

      Anonymous 7 April 2018 at 23:30
      Sampai hari ni tengiang2 iklan Maslan bengap GST boleh turunkan harga barang...😂

      Anonymous 7 April 2018 at 23:30
      Mari,mari ayoh kita gegar kan dan kita musnahkan gst dah ajar parti yang buat rakyat di tipu dan diber janji kosong , rakyat ada kuasa ubah kan kemukaran ,pada kebenaran ,,allah huakbar

      Anonymous 7 April 2018 at 23:31
      Saat dan masa inilah rakyat wajib memikarkan masa depan keluarga. Anak cucu dan Negara Msia terlepas dari cengkaman pemerintah yg zalim. 60THN Negara meredeka dan dijajah oleh bangsa melayu umno dgn beban hutang da berbagai cukai disapu. MARILAH KITA FIKIRKAN MASSA DEPAN DAN UBAH PEMERINTAH YG LEBIH BAIK DEMI BANGSA AGAMA TNH AIR SERTA ANAK CUCU KITA DIMASA HDPAN.

      Anonymous 7 April 2018 at 23:31
      Maka bermulalah perubahan yang rakyat nanti nantikan. Semua rakyat digesa untuk membuat perubahan ini dari sekarang.

      Anonymous 7 April 2018 at 23:31
      Hari ini dlm sejarah 7/4/18 berkuburnya barisan ingat negara ni dia Yang punya!!

      Anonymous 7 April 2018 at 23:31
      Mudah2an dengan izin allah BN kalah....rakyat da tersiksa..yg mkn dedak jeer rasa x tersiksa....

      Anonymous 7 April 2018 at 23:31
      hebat x pmainan setan tua najib.PPBM d bubar 1 hri sblum Parlimen bubar nmpk x pmainan najib yg bsuk mcm bangkai

      Anonymous 7 April 2018 at 23:33
      Kita ubah untuk smua rkyat mlysia bg senang... Undi ph

      Anonymous 7 April 2018 at 23:34
      Yes marilah.kita pilih kerajaan baru yang boleh memberi kemajuaan pada rakyat malaysia.

      Delete
    2. Ki kik kik Maharaja Lawak tua, Suman puaka
      Masiih jual kelentong auta, ini bapok bangka
      Ambil semalaman komen2 palsu ini dia reka
      Hamba pun boleh letak beribu-ribu kalu suka

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
    3. Nak jadi pondan bacol macam najib ker, tak jawab2 bila tarikh face-to-face kta tuu?

      Cakap jer besar tapi tak berani buktikan...!!

      Delete
  25. Cai nak seret pihak istana
    Fokus yg satu,yg lain di mana
    Satu 'pandangan' mahu di guna
    Raja2 nasihat,kenapa tak guna?

    Kita tak sebut,ini perlembagaan
    Raja berkecuali,politik jauhkan
    Tapi cai tak malu segan
    Konon dah menang beraya sakan!

    Rakyat tetapkan rakyat yg pilih
    Tahu mana hitam dan putih
    Negara rosak wajib dipulih
    Sudah lama rakyat merintih!

    Semalam lalu di Kampung Baru
    Berkibar banyak 'Dacing' di situ
    Isyarat lucah orang dah tiru
    Dalam kereta tangan di pintu!

    Mungkin tanda semangat membuak
    Pada Dacing orang dah muak
    Benci sungguh barisan pelawak
    Menyampah tengok anak Keruak!

    Ini bukan soal Mahathir
    Seluruh negara dah bau hanyir
    Suasana baru ditunggu hadir
    Tak mahu dipimpin bodoh dan pandir!


    ReplyDelete
  26. Suman otak tahap bayi yang masih menyusu
    Bila ramai yang sokong BN, dia jadi letih lesu
    Habis modal tohmahan, dia nak dijadikan isu
    Last2 reka & bawa masuk sini komen2 palsu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Bukan le sehari dua kenal Suman punya ayat
    BN makin kuat di Johor, dia udah mula gayat
    Dia reka komen2 palsu, dikatanya dari rakyat
    Tak takut dosa ke Wak, dah di hujung2 hayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh tuu bila, berani ker?

      Delete
    2. Lagi pak man layan lagi si bacul tulur kicok ni suka...

      Delete
    3. Terima kasih di atas perhatiannya, bro KBB.

      Kita di ambang kejayaan, Melayu bawahan dah mula sedar & bangkit dari ketakutan untuk melawan sekali gus menumbangkan KERAjaan Benawe Najib.

      Delete
    4. Dato sri dh boleh amik action kat kak pedah sb buat berita dan dakwaan palsu ni...dah boleh pakai akta "berita palsu" kebanggaan kejora dan macaiii rosmah semua tu..

      Dakwa ler kalu berani...bawak masuk mahkamah.

      Delete
  28. Jangan harap najib berani beri penjelasan....

    ReplyDelete
  29. sabar!!!

    dah tak lama dah.

    apabila kotak Pandora (pandora's box) d kupil luas (prise open), maka banyak lagi kemungkaran akan dpt rakyat marhein tahu.

    bak kata pres jokowi :-

    "miskin kan koruptor n permalukan keluarga terdekat" - Insya'allah.

    ReplyDelete
  30. Jangan harap najib berani jelaskan...

    .najib berani diam sahaje...

    Serahkan tanah tudm kpd pemaju dengan timbalbalik bina pengkalan baru....dari segi dollar and cents sape yg dapat untung lebih besar dengan nilai tanah dikawasan premium?...cara baru pusing duit kerajaan dengan swap deal aset kerajaan....kompeni cina kominis yg untung besar...

    ReplyDelete
  31. https://alhusseyn51.blogspot.my/2018/04/the-anak-raja-speaks-ptui.html?m=1

    Betul ke ape yg ditulis dlm blog ni?...saper boleh tolong cerahkan?...

    ReplyDelete
  32. KBB..Aparaaah kau ni..Tulisan yang hanya layak untuk di tong sampahkan tu pun kau nak ambik pedli..dah takde keje lain ke kau ni. Rakyat Msia , khususnya orang2 Johor langsung tak ambik pot pasal tulisan macam tu. no commercial value. Mungkin orang2 yang percayanya hanyalah kau, Wak Suman, Pak Diny, Khatijah Nuno dan cai2 Ph yang melambak2 kat sini..inilah cth terbaik aota yang kau orang bermati2an anggap sebagai fakta !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ker bangsa johor tak ambik peduli?....keh..keh..keh...

      Kalo bangsa johor tak ambik peduli tun dan PH tak dapat sambutan di johor sehingga menakutkan najib...tentu tun tak berani umum calon pertama PH di tanah johor...

      Siapa yg sebabkan pulau singapore terlepas ke tangan british hingga tunku rahman terpaksa pisahkan singapore dari malaysia?...

      Bangsa johor dah sedar akibat yg akan ditanggong dari penjualan forest city kpd cina kominis besar2 ran...tinggal Geng najis dan umno masih bodoos.....keh...keh...keh

      Delete
    2. TongGeng najib , jika benar apa yang saya katakan semuanya auta , jika semuanya fake news , dipersilakan Salleh Keruak datang berjumpa saya .

      Silakan juga Najib gunakan akta fake news yang baru di luluskan . Ada saya kisah ???

      Apa yang Najib dan malaun2 dia takutkan untuk bertindak ?? Anak Gampang kesayangan dia si Apundek pun telah dilanjutkan tempoh jawatan dia .

      Delete
  33. Dlm keadaan umno diambang terlungkup najib takkan berani ambik tindakan kpd Pidah dan Rais....hihihihi...najib kan penakut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib biarkan cai2 bodos melalak marahkan Pidah dan Rais...

      Rafidah menteri zaman madey...rahman dahlan menteri najib..

      Rahman dahlan dedahkan skendel lge dengan taman manggis tapi sprm tak layan...rahman dahlan dedahkan skendel Azmin dengan tanah ijok...tanah ijok terbukti aznin tolong bela peneroka zaman abu hassan dianaye pemaju kroni umno...

      Rahman dahlan kantoi..

      Rafidah tanye najib skendel tanah mindef dengan detail...najib tak berani jelaskan...

      Menteri zaman tun madey lebih bijak dari menteri zaman najib...

      Tun berani lucutkan kekebalan raje...najib takut kembalikan kekebalan raja....

      Tun jauh lebih bijak dan lebih berani dari najib...

      Najib jadi badut dunia...tun dihormati dunia....

      Delete
  34. BAGAN DATUK: Manifesto atau aku janji Barisan Nasional (BN) yang dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak malam tadi membuktikan rizab kewangan negara kukuh dan tidak bankrap, kata Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

    Timbalan perdana menteri itu berkata, ini kerana manifesto BN untuk pilihan raya umum ke-14 (PRU14) itu dibuat dengan kajian terperinci, termasuk mengambil kira kantung pendapatan negara, khususnya di Khazanah Nasional Berhad (Khazanah).

    Jelasnya, aku janji BN setebal 262 muka surat dan mengandungi 14 tema utama dengan 392 inisiatif meliputi semua lapisan masyarakat itu adalah praktikal dan realistik untuk dilaksanakan, bukannya manifesto pembangkang yang diibaratkan “turun dari langit”.

    “Kita dapati ketika pembentangan belanjawan terdahulu, andaian yang dibuat kerajaan harga petrol adalah AS$59 (RM228) setong. Namun, sekarang harga mencecah lebih sedikit (iaitu) AS$69 (RM267) setong, ertinya pendapatan negara akan bertambah.

    “Pendapatan inilah yang digunakan untuk melaksanakan program yang dirancang. Di samping itu, apabila sistem percukaian daripada SST (cukai jualan dan perkhidmatan) kepada GST (cukai barangan dan perkhidmatan), wang itu dikembalikan kepada rakyat,” katanya.

    Zahid yang merupakan timbalan pengerusi BN berkata demikian selepas merasmikan program Tinjauan Mesra sempena program Jualan Sentuhan Rakyat di Hutan Melintang, hari ini.

    Zahid yang juga ahli Parlimen Bagan Datuk berkata, pelaksanaan GST memperlihatkan kerajaan tidak pernah bankrap kerana rizab negara yang diumumkan Bank Negara berada pada tahap tertinggi, iaitu melebihi AS$108 bilion (RM418 bilion).

    Menteri dalam negeri itu menjelaskan pengurusan kewangan negara dan seluruh sistem penyampaian yang dilaksanakan kerajaan BN adalah mampan untuk dilaksanakan seperti manifesto BN terdahulu.

    Jelasnya, projek pembangunan yang dirancang dan dilakukan selama ini tidak dapat dilaksanakan, jika pengurusan kewangan negara tidak mengikut langkah betul.

    “Mana mungkin rizab (negara) kita (boleh) meningkat kalau negara kita bankrap, dan mana mungkin projek dapat dilaksanakan jika pengurusan negara tidak dijalankan sepenuhnya,” katanya.

    Zahid berkata, kerajaan turut menunaikan janji dengan memasukkan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang diabaikan pemimpin yang lama memerintah negara suatu ketika dahulu ke dalam manifesto BN kali ini.

    “Kita lihat contohnya MA63, perdana menteri menyebutkan perjanjian ditandatangani antara negeri di Malaysia memperlihatkan Sabah dan Sarawak adalah komponen utama dalam perjanjian berkenaan.

    “Jadi, dengan adanya manifesto ini, kita harap beberapa tindakan terlepas pandang oleh pemimpin terdahulu, terutama pemimpin yang agak lama memimpin negara tidak lagi dijadikan isu seperti isu Sabah untuk orang Sabah dan Sarawak untuk orang Sarawak,” katanya.

    Mengambil contoh inisiatif untuk wanita, Zahid berkata, manifesto BN untuk PRU14 merupakan pengiktirafan kepada golongan wanita dan komitmen kerajaan terus memperkasa mereka. #sumber

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo rezab kewangan kukuh kenape bahet 2018 defisit 40 billion?...

      Boleh turunkan harga minyak laah...

      Zahid kaki klentong...hanye geng bodoss saje percaye...

      Najib bagi gula2 dekat pru...lepas pru naik lagi lah harga minyak nak bayar harga gula2..

      Delete
    2. Geng Najib Bangang. Budget defisit pun, masih mahu berjoli-sakan, tabur janji manis dan naikkan gaji kali kedua. Alamatnya, semakin meningkat lah harga barangan & kos sara hidup.

      Delete
    3. Najib dapat duit dengan menjual harta benda Negara .

      TongGeng Najib tu syok sendiri..dia tak baca ke apa yang ditanyakan olih TS Rafidah itu ?? Bingong punya orang !

      Itulah apabila "Kepala Bapak Kau" dikelilingi olih 'knee jerk adviser '.

      Idris Jala jaga MAS 3 tahun ,declare untung dengan jual semua asset . Lepas 3 tahun gomen kena buang staff dan lebur lagi 6 billion .

      Delete
  35. Di bawah adalah jawapan kepada TMJ

    *****
    [8-4 19:38] ‪+60 11-1015 2446‬:

    Luahan rakyat Johor setelah TMJ mengatakan pemimpin lidah bercabang (Tun)

    A reply to TMJ comments by a Johorean( malay)

    Maaf TMJ. Bukan hanya nakhoda kapal yang bermasalah, enjinnya juga sudah ketinggalan zaman, tidak mampu menampung keperluan masa kini, apatah lagi masa depan. Malah, badan kapalnya juga berlubang-lubang kerana sudah lama dibiarkan berkarat tanpa pembaikan.

    Pandangan yang Tunku lontarkan amat menarik. Maaf Tunku tapi kehidupan dalam istana tak sama dengan kehidupan realiti rakyat diluar ini.

    Apa yang Tun M buat kepada Tunku dan keluarga Tunku itu adalah masalah Tunku dengannya. Sebagai rakyat yang membesar dibawah pemerintahan Tun, saya menyaksikan dan merasakan sendiri kemajuan2 yang dilakukan beliau.

    Jika 3 anak Tun jadi billionaire pun adalah melalui perniagaan walaupun mungkin dengan bantuan Tun tapi bukan menjadi billionaire dengan merompak wang negara spt yang ada skg ini.

    Buat masa ini hanya Tun option yang kami ada untuk mengubah masa depan negara, kami dan anak cucu kami. Siapa pun menjadi kerajaan, Tunku dan keluarga akan tetap terjamin berada disana tapi kami rakyat marhaen belum tentu boleh teruskan kehidupan jika tersalah pilih

    Rakyat Johor mungkin sayangkan Tuanku kerana bola tapi bab politik ni rakyat Johor tidak sependapat dengan Tuanku.

    Rakyat Johor lebih terbuka dan matang berbanding dahulu. Tuanku ada gedung kereta mewah. Rakyat Tuanku nak miliki kereta sebijik bawah garaj pun susah.

    Rakyat jelata memilih Pakatan Harapan!

    Rakyat Johor membidas nasihat dari TMJ ...

    Ampun tuanku...

    Patik berpendapat Istana tak perlu campurla hal dan bab politik kalau dah rasa tak boleh nak dikritik...

    Cuma patik ada soalan nak bertanya...

    Di mana istana2 bila rakyat kena perah setiap saat utk bayar gst dan macam2 lagi benda nak kena bayar setiap hari?

    Di mana istana2 bila makin ramai rakyat merempat tak cukup makan, tak cukup kerja, pengangguran tinggi di samping lambakan warga asing dari seluruh pelusuk dunia (china, indon, bangla, vietnam, negro, nepal dan banyak lagi kalau nak senarai) yang bersaing dengan warga tempatan?

    Di mana istana2 bila satu dunia ketawakan malaysia dalam isu 1MDB, money laundering tertinggi di dunia, felda dan macam2 lagi sampai tak boleh nak senarai dah lagi salah laku yang terang-terangan berlaku?

    Di mana istana2 bila semua peruntukan, subsidi,duit hospital, duit sekolah, biasiswa di potong untuk bayar hutang negara?

    Di mana istana2 bila semua sistem dan institusi kerajaan dirogol dan jadi kacau bilau dan berkecamuk untuk mempertahakan penyelewengan pemimpin dan ianya berlaku secara terang-terangan?

    Apa lagi pilihan yang kami rakyat ada selain dari kapal Tun M?

    Dengan siapa lagi kami nak mengadu selain dari Tun M?

    it's a wind of change...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin Puak Istana takut jika PH jadi Kerajaan.
      Maklumlah, yang akan jadi PM jika PH menang PRU14, Dr.M pulak tuh.
      Kita semua tahu, Najib banyak jual tanah-pusaka Rakyat kepada Negara Asing, untuk bayar interest termasuk denda-lewat. Hutang pokok, masih seperti biasa, belum luak. Anak-cucu kita yang kena langsaikan nanti.

      Bukan saja Najib, Istana juga sudah banyak jual tanah kepada Rakyat-Asing, termasuk Kondo Freehold. Lihat saja tanah sepanjang Selat Tebrau, dari Link Kedua... hampir kesemuanya sudah terlepas kepada milik-asing. Lama-kelamaan, tanah itu akan 'terasing' dan kemudian terlepas menjadi milik orang lain, seperti Singapura.

      Mungkin sebab itu kesemua 9 Istana dan 4 YDP Negeri terus menyokong penyamun. Mereka 'takut' Dr.M jadi PM semula. Buat digubalnya Kanun/Akta-tanah baru yang melarang samasekali, sesiapa saja, menjual tanah kepada Negara/Warga-Asing, dan/atau tanah yang telah/sudah terjual/menjadi milik-Asing, MESTI diambil atau beli-balik, dengan apa cara sekali pun.

      Kalau terpaksa jual 'Istana' atau apa saja harta bernilai yang mereka miliki, mesti digadai untuk menebus-balik tanah itu.

      Delete
  36. Ayo bergabung dengan bolavita , hanya disini yg bisa depo via
    Ovo dan tidak ada jam off line nya mempermudah member tidak
    perlu ke ATM lagi... dengan promo2 yg sangat menarik tanpa ribet
    langsung diberikan ^^ ayam sabung taji

    info lbh lanjut :
    whatup : +628122222995

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...