Tuesday 24 April 2018

SUDAHLAH TAK CERDIK, CUBA MENIPU PULAK TU!!!


Setelah sebelum ini menjanjikan pemberian BR1M bernilai RM2,500 jika beliau menjadi Perdana Menteri, Naib Presiden Pas yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah kini tampil lagi dengan janji barunya yang lebih sensasi. 


Kali ini beliau menjanjikan akan memberi cuti selama dua tahun kepada ibu-ibu yang bersalin dan melahirkan anak.


Tetapi, sama sepertimana janjinya sebelum ini, janji terbaru ini juga, kata Mohd Amar hanya akan ditunaikan jika beliau dapat menjadi Perdana Menteri.


Ada sesiapa mahu percaya dengan janji Mohd Amar ini?


Sebenarnya inilah cara Pas menipu, memperdaya serta mengkhayalkan para penyokong dan orangrama dengan janji-janji palsu yang seolah-olah mampu dilaksanakan.


Sudah tentu Mohd Amar berani membuat janji itu kerana beliau tahu dirinya tak mungkin dapat jadi Perdana Menteri.


Beliau sebenarnya sedar bukan saja Pas tidak mungkin dapat mentadbir negara ini dan memenangi pilihanraya akan datang, malah jika ditakdirkan berjaya mendapat kuasa sekali pun, sudah tentu yang akan menjadi Perdana Menteri ialah Presiden Pas atau Timbalan Presiden Pas.

Mohd Amar hanyalah Naib Presiden Pas bersama dua lagi pemegang jawatan yang sama iaitu Idris Ahmad dan Iskandar Abdul Samad.


Maka, disebabkan sedar kedudukannya yang jauh daripada jangkauan kerusi Perdana Menteri itu, lalu beranilah berjanji bulan bintang kepada orangramai.


Hakikatnya, beliau hanya mahu menipu dan memperdaya rakyat sahaja.


Jika benar ikhlas, kenapa dengan kedudukannya sebagai Timbalan Menteri Besar Kelantan sekarang dan sudah hampir 30 tahun Pas mentadbir Kelantan, Mohd Amar tidak berani berjanji apa-apa kepada rakyat negeri tersebut?


Lagi pun selama ini Mohd Amar hanya bertanding di peringkat DUN dan tidak dipastikan sama ada beliau akan beralih ke peringkat Parlimen dalam pilihanraya 9 Mei ini.


Makanya, untuk Mohd Amar bermimpi melangkah ke kerusi Perdana Menteri, tidur selama tiga hari tiga malam pun belum tentu mimpi itu akan menjelma dalam hidupnya.


Hakikatnya, segala janji Mohd Amar selama ini, baik berkaitan BR1M sebanyak RM2,500 ataupun cuti 2 tahun untuk wanita yang melahirkan anak, tidak lebih hanyalah tipu daya dan untuk memperdaya semata-mata.


Dalam waktu yang sama, janji cuti 2 tahun, tetapi sebenarnya hanya dibayar gaji selama tiga bulan itu juga merupakan suatu bentuk tipu daya kepada orangramai.


Siapakah yang sanggup bercuti selama 2 tahun dengan 21 bulan selebihnya tanpa dibayar gaji?


Akhirnya, sudah tentu ibu-ibu yang bersalin hanya akan memilih bercuti selama tiga bulan atau 90 hari saja, satu tempoh yang sudah pun diamalkan di kebanyakan sektor sekarang ini.


Tidakkah ini bermakna janji Mohd Amar kali ini suatu penipuan sekali lagi?


Selain itu, memberi cuti selama dua tahun itu juga  menggambarkan ketidakcerdikan Mohd Amar dalam melontarkan ideanya sebagai seorang pemimpin.


Cuba bayangkan, andaikata ada yang sedia menerima tawaran itu dan mereka melahirkan anak setiap dua tahun, tidakkah ini akan menyebabkan seseorang itu akan bercuti selama 10 tahun berturut-turut jika mempunyai anak seramai 5 orang.


Bukankah ini merupakan pembaziran dari segi tenaga kerja dan kemahiran, lebih-lebih lagi jika wanita itu berkelulusan tinggi?


Bagaimanakah Mohd Amar mahu menampung kelompongan dan kekurangan tenaga kerja tersebut sekiranya di sesebuah jabatan ramai ada wanita yang bersalin dalam tempoh masa yang hampir sama?


Tidakkah mengarut saja idea beliau itu?


Melontarkan idea pun nampak mengarut, maka mengundi Pas pun sama juga mengarutnya. (ShahbudinHusin 24/04/2018)

83 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. DENGAR SINI APA KATA CINA MUSLIM MALAYSIA

      1. Jangan kecam saya. Ini realiti bukan fantasi. Kita bukan rasis kerana Islam itu universal. Saya pun keturunan cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya. ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

      2. Apa yang mereka mahu? Mereka (Melayu Pkr, Dap, Pan, Pribumi) menyerang PAS tanpa letih hanya kerana PAS tidak mahu bersama dengan DAP. Mereka rasa DAP lebih penting demi Putrajaya. Mereka memusuhi kepimpinan PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi. Mereka jadikan PAS musuh dan DAP kawan tanpa lagi melihat panduan hadis dan al-quran.

      3. 10 peristiwa berikut patut menginsafkan mereka. Sampai bila mereka hendak keliru atau dikelirukan? Pertama, apabila Nga Kor Ming menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

      4. Kedua, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor TG Harun Din dengan ‘Adios Harun Din’. Mereka tak terasa apa-apa. Ketiga, Nga Kor Ming menyindir pakaian purdah yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus mencadangkan pramugari memakai pakaian yang menutup aurat, pemimpn DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

      5. Keempat, Pemimpin DAP menggelar Dr Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam. Kelima, DAP pertikai kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa. Mereka diam juga. Keenam, DAP mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara. Mereka jadi seperti lembu kenyang.

      6. Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam. Kelapan, DAP hina dan mempersenda hudud. Mereka diam. Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru. Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

      7. Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP. Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka. Tepuk dada tanya iman.

      8. TAMBAHAN:
      1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible - Penyokong DAP & PKR
      2) Isu Azan guna pembesar suara jadi issue - Penyokong DAP
      3) Isu memudahkan proses murtad - Penyokong DAP
      4) Isu status agama anak kita selepas umur 18thn - Penyokong DAP

      9. Semua Isu nie disokong 100% oleh DAP. Malangnya Melayu Islam kita di dlm PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan sokong DAP lalu menghina PAS, walaupun mereka nampak DAP adalah MUSUH ISLAM YANG NYATA!!

      LOBAI - DAP sekarang berselindung disebalik LOGO PKR, Lihat PKR adalah seperti anda lihat DAP..

      Delete
    2. Nik Amar angin 3/4 badan..........!!

      Delete
    3. 1. UMNO, parti teras BN mengalami perpecahan berganda. Selepas sebahagian ahli keluar membentuk PPBM, kini pemimpin-pemimpin veteran, Tan Sri Rais Yatim dan Tan Sri Rafidah Aziz pula mempersoalkan kesahan UMNO setelah gagal mengadakan pemilihan parti. Dan hari ini 16 ahli UMNO dari 5 negeri menfailkan semakan pembubaran UMNO di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Lantas mereka dipecat serta-merta.

      2. Perebutan untuk menjadi calon akan menyebabkan yang tidak terpilih sabotaj parti sendiri. Sebagai contoh di Terengganu, mengikut maklumat dalaman UMNO, berlaku beberapa kali perubahan calon di sesetengah kerusi yang dipertandingkan.

      3. BN akan kehilangan banyak kerusi di Sabah dan Sarawak. Warisan, pimpinan Shafie Afdal kelihatan lebih cenderung untuk bersama PH. Manakala parti-parti komponen yang lain di Sabah dan Sarawak bila-bila masa boleh meninggalkan BN dan bergabung dengan PH. Ini senario biasa politik di sana.

      4. Di pihak PH pula, DAP sendiri menyingkirkan beberapa pemimpin dan bekas ADUN dan AP. Mereka yang tak sebulu dengan anak-beranak Lim Kit Siang tidak dicalonkan semula untuk PRU14. Lantas saling menyilang sindiran dan kata-kata pedas.

      5. DAP juga terkocak dengan gelagat dan kenyataan Zaid Ibrahim yang mengelar DAP sebagai parti Cina. Kenyataan beliau dibidas pula oleh Tan Tuan Tat, bekas Pengerusi DAP Cawangan Sungai Pelek yang mengatakan Zaid Ibrahim syok sendiri . Begitu juga apa yang terjadi kepada Dr Tan Seng Geow yang digelar sebagai anjing suruhan dan pengkhianat parti oleh ahli DAP.

      6. Ahli-ahli PKR bantah Dr Mahathir guna logo PKR pada PRU14. Mereka memberi tempoh seminggu kepada pucuk pimpinan untuk bertindak. Mereka mendakwa bantahan itu disokong oleh 120 000 ahli PKR seluruh Negara.

      7. Demikian hingga tanggal 21 April 2018. Tunggulah lagi episode malapetaka yang menanti BN dan PH dalam tempoh 20 hari sebelum hari mengundi. Jangan terkejut kalau penulis menjangkakan kocak akan menjadi gelombang selepas PRU14 nanti.

      8. Mereka mengimpikan PAS hancur meninggalkan nesan. Yang terjadi adalah sebaliknya. Mereka merancang, Allah juga merancang. Perancangan Allah-lah yang benar dan terbaik.

      #NekadBersamaIslam

      #MalaysiaSejahtera

      #UndiPAS

      Delete
    4. Wahai Lebaimoron PAS kalau Mampus pun aku masih org islam , begitu juga dgn berjuta juta org melayu islam di malaysia ni.

      Kita Islam bukan kerana PAS.

      PAS tu bukan agama !

      Cuma walaunta & walauntit je yg taksub, percaya dan buat PAS tu macam agama .

      Delete
    5. Isu pergolakan pemilihan calon Selangor sempena pilihan raya umum ke-14 (PRU14) mula tersebar luas.

      Gimik yang dibuat Tian Chua sebenarnya hanya mahu memberi amaran kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk berhati-hati dalam melakukan pemilihan calon untuk PRU14. Tian Chua dilabel sebagai orang Datuk Seri Azmin Ali.

      Rombongan Zuraida Kamaruddin, ketua Wanita PKR dilaporkan oleh kebanyakan media sudah membuat perjumpaan mengenai isu pemilihan calon.

      Dilaporkan presiden menggugurkan calon-calon yang dikatakan rapat dengan pilihan kem Menteri Besar Selangor, Azmin. Juga dimaklumkan perjumpaan itu gagal menyelesaikan masalah pemilihan calon.

      Azmin mengeluarkan kenyataan beliau tidak terlibat dalam pemilihan calon dan tidak ada senarai mereka yang digugurkan seperti dakwaan media.

      Dalam gelora Selangor ini, nama Rafizi Ramli, naib presiden PKR dikaitkan dengan pembabitan dalam mempengaruhi keputusan memilih calon.

      Beliau dikatakan terlibat dalam menasihati Wan Azizah. Diberitakan, ini merebak ke seluruh negara dengan membuka perbalahan yang belum selesai antara Rafizi dengan Azmin.



      Rafizi dianggap musuh Azmin sejak mendakwa berlaku rasuah berbentuk seks dalam pentadbiran menteri besar itu. Azmin bagaimanapun menafikan dakwaan itu. Satu laporan dikatakan dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

      Pertembungan Rafizi dan Azmin bukan baru. Beberapa segmen dalam PKR mendakwa Azmin sedang membina kartelnya, membina sokongan di peringkat akar umbi – memastikan penyokongnya mendapat dan memenangi jawatan dalam parti.

      Pertembungan Rafizi dan Azmin juga dikatakan berlaku sejak 2010, sewaktu pemilihan Pemuda dengan calon pilihan Azmin – Shamsul Iskandar Mohd Akin.

      Di sebalik pergeseran Rafizi dan Azmin

      Mereka yang mengikuti perkembangan PKR sedar pergeseran ini akan dan sedang membengkak. Namun, persoalan lebih besar ialah Wan Azizah nampaknya turut terlibat dalam persengketaan dan pergeseran ini.

      Berita penolakan beberapa calon Azmin di Selangor mengukuhkan perbalahan, bukan sahaja antara Rafizi, malah Wan Azizah dengan Azmin.

      Laporan Sinar Harian semalam yang Wan Azizah meninggalkan majlis pelancaran pusat operasi PKR Seberang Jaya ketika pengacara menjemput Azmin berucap, turut membayangkan ada pergeseran besar antara presiden PKR itu dengan timbalannya.

      Persoalannya ialah berapa besar pergeseran antara Azmin dan Wan Azizah dan apa pula peranan ketua umum dalam isu ini.

      Sebelum hari ini, ada yang mengatakan usaha menolak kronisme diungkit dalam PKR – memberi maksud kehadiran Wan Azizah sebagai isteri ketua umum, dan Nurul Izzah Anwar, anaknya sebagai kepimpinan tertinggi dalam PKR dan juga ahli Parlimen.

      Azmin pernah dilaporkan mengkritik amalan nepotisme dan kronisme dalam PKR, merujuk Wan Azizah, secara terbuka di televisyen.

      Gembar-gembur konflik antara Wan Azizah dan Azmin ini juga bukan perkara baru. Laporan dan berita mengenai konflik ini selalu ditutup demi kepentingan parti.

      Namun, kini semakin jelas ada percanggahan antara mereka. Datuk Seri Anwar Ibrahim juga dikatakan memainkan peranan dalam perkara ini.

      Ketegasan Anwar dalam menangani konflik ini dipersoalkan dalam usaha menyelesaikan pergeseran yang dikatakan wujud antara Rafizi, Wan Azizah dengan Azmin.

      Nama-nama seperti Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Datuk Johari Abdul juga timbul sebagai bukan orang Azmin dan dikaitkan sebagai “Anwarisme”.

      Sampai bila konflik ini akan berterusan? Adakah konflik seperti ini memberi petanda baik sekiranya mereka memerintah negara ini? Semua ini seperti bom jangka yang menunggu masa untuk meledak.

      Delete
  2. DENGAR SINI APA KATA CINA MUSLIM MALAYSIA

    1. Jangan kecam saya. Ini realiti bukan fantasi. Kita bukan rasis kerana Islam itu universal. Saya pun keturunan cina. Saya sayang bangsa saya tetapi saya lebih sayang agama saya. ORANG ISLAM BACA ELOK-ELOK

    2. Apa yang mereka mahu? Mereka (Melayu Pkr, Dap, Pan, Pribumi) menyerang PAS tanpa letih hanya kerana PAS tidak mahu bersama dengan DAP. Mereka rasa DAP lebih penting demi Putrajaya. Mereka memusuhi kepimpinan PAS. Mereka angkat pemimpin DAP sebagai lebih berakhlak, lebih dipercayai dan lebih bervisi. Mereka jadikan PAS musuh dan DAP kawan tanpa lagi melihat panduan hadis dan al-quran.

    3. 10 peristiwa berikut patut menginsafkan mereka. Sampai bila mereka hendak keliru atau dikelirukan? Pertama, apabila Nga Kor Ming menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak. Mereka diam.

    4. Kedua, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor TG Harun Din dengan ‘Adios Harun Din’. Mereka tak terasa apa-apa. Ketiga, Nga Kor Ming menyindir pakaian purdah yang dipakai oleh sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus mencadangkan pramugari memakai pakaian yang menutup aurat, pemimpn DAP kata pemimpin Melayu otak cacat. Mereka diam.

    5. Keempat, Pemimpin DAP menggelar Dr Zakir Naik sebagai ‘setan’, mereka diam. Kelima, DAP pertikai kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa. Mereka diam juga. Keenam, DAP mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara. Mereka jadi seperti lembu kenyang.

    6. Ketujuh, DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM. Semuanya mereka diam. Kelapan, DAP hina dan mempersenda hudud. Mereka diam. Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata RUU355 belum perlu. Maqasid syariah dengan DAP pula mereka berguru. Kesepuluh, DAP menentang ustaz-ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak, mereka membisu.

    7. Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP. Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka. Tepuk dada tanya iman.

    8. TAMBAHAN:
    1) Isu Kalimah Allah hendak letak dalam Bible - Penyokong DAP & PKR
    2) Isu Azan guna pembesar suara jadi issue - Penyokong DAP
    3) Isu memudahkan proses murtad - Penyokong DAP
    4) Isu status agama anak kita selepas umur 18thn - Penyokong DAP

    9. Semua Isu nie disokong 100% oleh DAP. Malangnya Melayu Islam kita di dlm PKR dan Parti Harapan masih lagi buta! dan sokong DAP lalu menghina PAS, walaupun mereka nampak DAP adalah MUSUH ISLAM YANG NYATA!!

    LOBAI - DAP sekarang berselindung disebalik LOGO PKR, Lihat PKR adalah seperti anda lihat DAP..

    ReplyDelete
  3. yg tertipu walaun dia sahaja

    ReplyDelete
    Replies
    1. DENGAR PULA CINA NON MUSLIM MALAYSIA

      Sebelum saya bermula, saya ingin meminta maaf untuk Bahasa Melayu saya yang kurang fasih. Kali terakhir saya menulis dalam BM pada 2002 bila saya mengambil ujian SPM. Biasanya, saya menulis dalam Bahasa Inggeris (jangan hairan kalau surat ini berbunyi macam Google Translate). Namun begitu, saya ingin berkongsi pendapat dan perasaan saya dengan rakan-rakan berbangsa Melayu sempena pilihan raya umum ke-14.

      Dengan izin, I feel very strongly about this. Saya hanya harap saudara-saudari akan membaca huraian saya dengan fikiran terbuka.

      Saya orang Cina. Realitinya 90% daripada orang Cina akan menentang kerajaan dan mengundi Pakatan Harapan pada pilihan raya yang akan datang. Kenapa? Kerana mereka marah, dan sebagai orang Cina, saya faham asas kemarahan itu.

      Sudah berpuluh-puluh tahun, orang Cina tidak puas hati dengan sistem pentadbiran yang memberi layanan istimewa kepada orang Melayu dan Bumiputera lain. Mereka berfikir sistem itu rasis dan tidak adil. Mereka percaya kerajaan mengabaikan mereka dan melayan mereka sebagai warganegara kelas kedua. Secara jujurnya, saya pun pernah berfikiran begitu dari sekolah rendah sampailah ke universiti.

      Tetapi sekarang, saya sedar saya salah. Biar saya terangkan.

      Saya tidak boleh menafikan kekecewaan orang Cina yang berpendapat mereka mendapat layanan yang tidak adil kerana warna kulit. Ada betulnya kata-kata mereka. Pandangan dan perasaan mereka patut diberi simpati.

      Tetapi saya boleh faham juga sudut padangan orang Melayu. Kebanyakan orang tidak sedar orang Melayu berhadapan dengan diskriminasi yang sengit dalam sektor swasta. Contohnya, orang Melayu jauh lebih jarang dipanggil untuk temuduga berbanding dengan orang Cina, rujuk kajian “Degrees of Discrimination: Race and Graduate Hiring in Malaysia” oleh pakar ekonomi Lee Hwok-Aun dan Muhammed Abdul Khalid. Justeru, orang Melayu memang perlu bantuan untuk menangani ketidakadilan ini.

      Saya sudah bekerja hampir 10 tahun sekarang di beberapa syarikat dan percayalah saya sering dengar pelbagai tohmahan rasis tentang orang Melayu keluar dari mulut majikan dan rakan sekerja yang bukan Melayu. Yang hairannya, orang macam inilah yang selalu mengadu tentang gejala rasisme di Malaysia.



      Saya sedar orang Cina tidak akan mencapai kesamaan yang kami mahu selagi orang Melayu tidak maju. Jatuh bangun kita bersama. Ketegangan antara kaum Melayu dan kaum Cina sejak Peristiwa 13 Mei masih wujud kerana ramai orang gagal mengenali kebenaran ini.

      Perlukah Melayu ditolong bukan soalnya, walaupun ini soalan yang paling digemari oleh penyokong kuat DAP. Soalnya adalah bagaimana kita patut menolong orang Melayu. Inilah persoalan yang paling penting kepada saya pada pilihan raya yang akan datang. Percayalah pilihan kita akan memberi kesan yang amat besar kepada hubungan antara kaum dan masa depan negara.

      Sebelum kita membuat keputusan, kita perlu bertanya: Kenapa kebanyakan orang Melayu masih mundur walaupun diberikan bantuan kerajaan sejak berdekad-dekad? Jawapannya mudah sahaja: Kronisme.

      Delete
    2. Pada mulanya, Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai bidang politik untuk membela hak orang Melayu. Akan tetapi di zaman pemerintahannya, projek-projek kerajaan dan juga hak monopoli diberikan kepada ahli perniagaan kaya yang mempunyai hubungan rapat dengannya. Ini bukan perkara baharu: pihak pembangkang sering mengkritik Dr Mahathir atas isu ini suatu ketika dahulu.

      Wang kerajaan dibazirkan ke atas syarikat kroni, dan apabila projek gagal, syarikat-syarikat yang sama terpaksa diselamatkan oleh kerajaan juga. Contohnya, projek transit aliran ringan dan monorail kebanggaan Dr Mahathir akhirnya terpaksa diselamatkan oleh kerajaan dengan RM8.68 bilion.

      Cuba bandingkan dengan keadaan sekarang. Projek Transit Aliran Massa Fasa 1 (Sungai Buloh-Kajang) Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak disiapkan lebih awal daripada jadual dan bawah bajet iaitu RM2 bilion lebih murah. Yang pentingnya, setengah nilai kontrak projek itu diberikan kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera melalui sistem tender terbuka. Dalam kata lain, kontraktor bukan kroni. Siapa kata Melayu tidak mampu buat kerja yang baik dan cekap?

      Sudah beberapa kali Dr Mahathir menyifatkan orang Melayu pemalas. Kononnya, dia gagal mengubah sikap orang Melayu. Kepada saya, ini hanya alasan kerana dia yang bagi peluang kepada kroninya dan bukan orang Melayu biasa. Mungkin kroninya yang malas, sebab itu banyak projek gagal, sedangkan kebanyakan orang Melayu tidak. Saya tahu secara peribadi kerana pernah bekerja dengan banyak orang Melayu yang rajin, jujur, bijak, dan berupaya. Dengan izin, it was a true privilege to work alongside them.

      Ya, saya tahu apa yang saya katakan mungkin akan menyinggung perasaan ramai orang. Masih ada ramai orang Melayu yang menyanjungi Dr Mahathir kerana pencapaiannya sebagai PM. Tetapi, bagi saya, kita perlu melihat rekod Dr Mahathir secara objektif.

      Kini, dia sering menuduh kerajaan menjual negara kepada orang asing. Tidak boleh dinafikan bahawa dia membina Menara Berkembar Kuala Lumpur dan Litar Antarabangsa Sepang yang dilihat sebagai pencapaian hebat. Tapi siapa sebenar yang mendapat manfaat dari projek-projek itu?

      Yang membeli belah di Suria KLCC itu orang Melayu atau orang asing kaya? Yang membeli tiket menonton perlumbaan F1 di Sepang itu orang Melayu atau orang asing kaya? Itulah perbezaan penting di antara kerajaan Dr Mahathir dan kerajaan hari ini.

      Kerajaan Najib membayar BR1M sebagai bantuan dan rangsangan ekonomi kepada orang ramai, kebanyakkannya orang Melayu. Dr Mahathir pula menyifatkan BR1M sebagai rasuah. Pada pendapat saya, lebih baik rakyat “disogok” untuk membeli barang keperluan daripada kroni diberikan duit untuk membeli kuda. Mungkin itu asas kemarahan Dr Mahathir: duit kerajaan sekarang disalurkan secara langsung kepada rakyat dan bukan lagi melalui orang tengah dan kroni.

      Saya faham ramai orang marah terhadap kerajaan Barisan Nasional hari ini. Tetapi saya yakin nasib Bumiputera tidak akan maju jika Dr Mahathir kembali sebagai PM. Kita akan balik kepada tahun 1990-an di mana kroni dikayakan dan masyarakat Melayu akan kekal mundur. Tiada apa-apa yang akan berubah. Orang Melayu akan terus bergantung kepada bantuan kerajaan, dan orang Cina akan terus marah kerana tidak menerima layanan yang sama.

      Yang untungnya kroni Dr Mahathir yang akan merompak sumber kerajaan yang sepatutnya diagihkan kepada orang Melayu. Yang untungnya juga DAP yang akan membangkitkan dan mengambil kesempatan atas kemarahan orang Cina. Perbalahan politik antara orang Melayu dan orang Cina, yang kita alami sejak Merdeka dan 13 Mei akan berterusan sehingga kiamat.

      Saya cukup letih dan muak dengan dinamik ini. Kita perlu buat sesuatu yang baru. Kita perlu menjayakan agenda Bumiputera untuk kali penghabisan.

      Delete
    3. Agenda Bumiputera terlalu penting untuk digadaikan untuk agenda peribadi. Ia terlalu penting kerana maruah dan kemakmuran bangsa Melayu bergantung kepadanya. Ia terlalu penting kerana kesamaan untuk bangsa Cina, India, dan semua masyarakat Malaysia lain bergantung kepadanya.

      Saya bukan Melayu. Saya tidak mungkin dapat memahami pemikiran atau perasaan orang Melayu. Kefasihan Bahasa Melayu saya pun agak memalukan. Tetapi kalau saya boleh meyakinkan saudara-saudari untuk mengundi demi masa depan dan bukan kerana kebencian, itu cukup untuk saya. Saya amat percaya kalau kamu berjaya, saya akan berjaya juga.

      Delete
    4. syabas tuan!appreciate your comment! 'mengundi untu masa depan bukan kebencian'.

      Delete
    5. 'Agenda Bumiputera' ka Agenda Penyamun?

      Delete
    6. DENGAR SINI APA KATA MELAYU MUSLIM

      16 APRIL lalu, sewaktu mengumumkan pencalonan David Nga Kor Ming sebagai wakil DAP bagi kerusi P76 Telok Intan, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, turut mengumumkan bahawa, jika menang, Nga Kor Ming “akan jadi Menteri di Kabinet baru Pakatan Harapan (PH)”.

      Kata Lim Guan Eng: “Beliau juga akan jadi Menteri di Kabinet baru PH dan sebagai Menteri saya boleh jaminkan beliau akan bawa lebih banyak perubahan daripada Menteri sekarang. Beliau adalah calon DAP di bawah simbol PH simbol PKR.”

      Pengumuman Lim Guan Eng di Telok Intan bahawa, jika menang, Nga Kor Ming “akan jadi Menteri di Kabinet baru PH” ini, pada hemat saya, memberikan gambaran mengenai dua permasalahan utama yang melanda DAP sebagai sebuah parti politik.

      Permasalahan pertama adalah membabitkan sikap besar kepala dan dominasi DAP di dalam PH di mana di dalam banyak perkara DAP kelihatan mahu mendahului pimpinan tertinggi PH dan mahu memaksakan kehendaknya pada mereka.

      Bila penyandang kerusi N26 Tebing Tinggi, Ong Boon Piow, mengumumkan pencalonan Dr Abdul Aziz Bari sebagai wakil DAP bagi kerusi itu, terus sahaja Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke Siew Fook, mengeluarkan kenyataan membidasnya.

      Kata Loke Siew Fook, Ong Boon Piow akan dirujuk ke Jawatankuasa Tatatertib parti kerana sebarang pengumuman calon daripada DAP hanya boleh diumumkan oleh Setiausaha Agung DAP atau pemimpin CEC yang telah diberikan mandat oleh Setiausaha Agung DAP sahaja.

      Bagaimanapun, di dalam kes pengumuman Nga Kor Ming “akan jadi Menteri di Kabinet baru PH” ini Lim Guan Eng tidak pula dimaklumkan mendapat mandat parti, lebih-lebih lagi persetujuan Majlis Presiden PH sebelum berbuat demikian.

      Pengumuman Nga Kor Ming “akan jadi Menteri di Kabinet baru PH” oleh Lim Guan Eng ini tidak syak lagi boleh digunakan sebagai bukti betapa DAP tidak menghormati Majlis Presiden sebagai badan pembuat keputusan tertinggi di dalam PH.

      Permasalahan kedua adalah membabitkan usaha DAP untuk menepis imej anti-Islam dan anti-Melayu yang dihadapinya yang sebenarnya tercalar lebih teruk lagi ekoran pengumuman Nga Kor Ming “akan jadi Menteri di Kabinet baru PH” oleh Lim Guan Eng ini.

      Ini kerana rata-rata orang Islam dan orang Melayu di Perak dan di Malaysia masih mengingati dengan jelas kenyataan-kenyataan Nga Kor Ming yang bersifat sangat prejudis terhadap orang Islam dan orang Melayu di dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

      Delete
    7. Tidak semua orang Islam dan orang Melayu di Perak dan di Malaysia bersetuju dengan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir. Tetapi ucapan Nga Kor Ming berbunyi “di Negeri Perak Darul Kaput ini kita ada Menteri Besar hitam metallic yang haram jadah itu” adalah keterlaluan.

      Begitu juga dengan kenyataan-kenyataan Nga Kor Ming di dalam beberapa tahun kebelakangan ini, yang sebahagiannya telah dilaporkan kepada polis, yang menguatkan lagi persepsi orang Islam dan orang Melayu bahawa DAP adalah anti-Islam dan anti-Melayu.

      Orang Islam dan orang Melayu sukar lupa bahawa pada 14 Disember 2015 Nga Kor Ming pernah menyindir pakaian purdah sambil menyifatkan Datuk Ahmad Darus yang mencadangkan dalam Perhimpunan Agung Umno supaya pramugari MAS memakai pakaian menutup aurat sebagai "Pemimpin Melayu otak cacat".

      Orang Islam dan orang Melayu sukar lupa bahawa pada 5 Julai 2016 Nga Kor Ming pernah menaikkan ucapan Hari Raya Aidil Fitri yang menyertakan gambar rumah api yang berlatarbelakangkan bendera Amerika Syarikat dan yang diselitkan dengan perkataan “In God We Trust” serta “Lord, Guide Our Nation Back To You”.

      Orang Islam dan orang Melayu sukar lupa bahawa pada 6 Julai 2016 Nga Kor Ming pernah menaikkan ucapan Hari Raya Aidil Fitri yang menyertakan gambar kartun yang memberi makna bahawa pemberian duit raya ketika menyambut Hari Raya Adil Fitri oleh orang Islam kepada kanak-kanak sebagai "derma” dan “dedak”.

      Orang Islam dan orang Melayu sukar lupa bahawa pada 1 Ogos 2017 Nga Kor Ming pernah mengongsi poster yang menggambarkan Tun Abdul Razak Husin sebagai “Pengkhianat negara yang sebenar” kerana berkhidmat dengan tentera Jepun berbanding Chin Peng yang berjuang melawan tentera Jepun dalam Perang Dunia Kedua.

      Bila Nga Kor Ming dengan imej negatifnya di kalangan orang Islam dan orang Melayu di Perak dan di Malaysia awal-awal lagi diumumkan oleh Lim Guan Eng “akan jadi Menteri di Kabinet baru PH” maka akan lebih negatiflah imej DAP di kalangan mereka.

      Delete
    8. Pengalaman Tun M slma 22 thn sbgi PM amat diperlukan utk memperbetulkn kepincangan urus tadbir negara yg semakin caca marba sekarang..

      Angapan Tun akn melakukn prkara sama spr dulu & mnyalahgunakan kuasa spt angapan pnyokong2 pas umno Be End itu tak betul sebabbya.. Tun akn d kelilingi oleh kabinet baru, org baru, berminda baru malah mereka bkn penerima dedak Tun!!

      Interim PM selama 2 tahun adlh waktu yg singkat utk Tun mnjadi pendedak kpd organisasi2 penting kerajaan spt Jabatan Polis, Tentera, SPRM,badan guaman serta Kehakiman, Parlimen & lain2 agensi yg mana menteri2 yg memegang potfolio2 berkenaan juga adalah org2 baru yg mana telur mereka masih segar bugar & belum boleh utk d pegang2 & dipulas2 sesuka hati oleh Tun.
      Tun tidak akan mampu melakukan perkara salah melangkaui perlembagaan & undang2 negara kerana ramai pegawai2 tinggi dlm agensi2 kerajaan yg curiga pd Tun maka mereka juga mnjadi pemerhati akan salah laku Tun utk diadukan kpd agensi2 berwajib dgn berani menyiasat & mendakwa Tun sekarang berbanding senario era 22 tahun Tun Tun menjadi PM dahulu.
      Mereka inilah kelak menjadi pemerhati atau sbgi dog watcher kpd kerajaan utk tidak mengizinkan salahlaku Tun & menteri2 kabinet beliau.
      Bukan kah ini bagus utk negara??

      Tun diperlukan sebagai jambatan hubungan harmoni sesama kaum dlm negara & pengalaman beliau akn d manafaatkaan sbgi jambatan duplomatik hubungan Mlysia dgn negara luar disamping beliau dpt merekrut org2 baru utk mnjadi diplomat masa depan negara dgn negara luar.
      Dgn ketokohan & image baik keperibadian Tun serta Hubungan baik Tun dgn pemimpin2 luar sebelum ini sememangnya amat diperlukan utk memperbetukan tangapan negara luar Mlysia adlh negara kleptokrasi di bawah pimpinan DSN skrng.

      Membersihkan image Mlysia negara kleptokrasi sangat penting utk menarik pelabur2 luar dtg ke Mlysia utk melabur bgi menaikan & mengharmonikan ekonomi negara spt mna Tun menjadi PM sebelum ini!
      Tun akan melakukannya & beliau mampu melakukan perkara tersebut & org2 baru dlm kabinet Tun kelak pasti tidak akan mensia2kan peluang menimba pengalaman dri Tun secara langsung atau tak langsung utk menjadi pemimpin masa depan nrgara yg lebih cemerlang.

      Siapakah tokoh dri pas, umno Be End yg ada sekarang mampu lakukan hal2 drastik tersebut berbanding ketokohan & kewibawaan TUN sekarang??

      Itulah 'HARAPAN' rakyat Malysia yg mendambakan KEADILAN.

      Delete
    9. Pengerusi Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam) Datuk Ambiga Sreenevasan menyelar kepimpinan PKR berhubung krisis parti itu dalam menamakan calon-calonnya pada Pilihan Rayau Umum ke-14 pada 9 Mei ini.

      "Apabila rakyat melakukan segala-galanya dalam kuasa mereka untuk melepasi halangan untuk memastikan mereka dapat mengundi dan membantu pada pilihan raya, perbalahan mengarut dalam PKR ini tidak boleh dimaafkan" katanya dalam satu ciapan di Twitter.

      Bercakap kepada Malaysiakini kemudian, Ambiga berkata rakyat di seluruh negara, dan bahkan di luar negara cuba melakukan yang terbaik untuk melepasi pelbagai halangan ini untuk memastikan mereka boleh mengundi pada 9 Mei.

      "Rakyat Malaysia cuba membantu rakan-rakan mereka dalam pelbagai cara untuk PRU14. Kita sedang menyaksikan satu gelombang yang belum pernah berlaku sebelum ini untuk memastikan pilihan raya tidak dicuri," katanya.

      Justeru, kata bekas pengerusi Majlis Peguam itu, adalah begitu mengecewakan dan sesuatu yang tidak dapat diterima untuk menyaksikan kepimpinan terbabit dalam perbalahan cuba merebut kerusi sesama mereka.

      "Saya yakin bahawa parti-parti lain juga ada masalah masing-masing tetapi mereka dapat mengatasinya demi kepentingan rakyat.

      "PKR begitu menonjol tidak mampu melakukannya," katanya.

      Logo PKR

      Ambiga mendedahkan dirinya menerima banyak panggilan dan mesej yang menyatakan rasa kekecewaan berhubung apa yang berlaku, lebih-lebih lagi dengan hari penamaan pencalonan calon pada Sabtu ini.

      "Memandangkan belum ada satu pun calon dari PKR telah diumumkan, ini sekali gus menghalang mereka daripada menghabis masa yang berharga dengan pengundi," katanya.

      Sambil mendesak perbalahan itu segera ditamatkan, Ambiga menekankan bahawa kepimpinan PKR harus berlapang dada dan megutamakan kepentingan negara bagi mengatasi masalah kritikal mereka itu.

      "Logo PKR yang akan digunakan pada pilihan raya ini. Lagi banyak alasan bahawa mereka sendiri harus berlaku adil terhadap keyakinan yang disandarkan itu.

      "Saya menggesa semua pihak untuk mempertimbangkan kedudukan negara dan kehendak rakyat mengatasi segala-galanya," katanya.

      Krisis dalam PKR tercetus berikutan keputusan untuk menggugurkan beberapa nama yang dicadangkan sebagai calon di Selangor.

      Menurut laporan, nama-nama berkenaan, termasuk naib presiden PKR, Tian Chua, mendapat restu daripa timbalan presiden parti yang juga menteri besar Selangor, Datuk Seri Mohammed Azmin Ali.


      Spekulasi juga bertiup kencang tentang wujudnya perbalahan di antara kem atau kumpulan yang masing-masing diketuai oleh Azmin dan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli.

      Pada sidang akhbar semalam, Tian Chua menasihatkan kepimpinan PKR lebih berhati-hati dalam pemilihan calon pilihan raya.

      Langkah itu dikaitkan dengan cakap-cakap beliau tidak berpuas hati selepas calon-calon direstui Azmin dicantas, oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan isterinya, presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Penamaan calon untuk PRU14 ditettapkan pada Sabtu ini manakala hari mengundi adalah pada Rabu, 9 Mei.

      Delete
    10. masa bersama semua baik
      bila berpisah semua tak baik

      inilah reality..

      Delete
    11. NAK BAGI TAHU KENAPA PAS TAK SUKA PKR

      Isu pergolakan pemilihan calon Selangor sempena pilihan raya umum ke-14 (PRU14) mula tersebar luas.

      Gimik yang dibuat Tian Chua sebenarnya hanya mahu memberi amaran kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk berhati-hati dalam melakukan pemilihan calon untuk PRU14. Tian Chua dilabel sebagai orang Datuk Seri Azmin Ali.

      Rombongan Zuraida Kamaruddin, ketua Wanita PKR dilaporkan oleh kebanyakan media sudah membuat perjumpaan mengenai isu pemilihan calon.

      Dilaporkan presiden menggugurkan calon-calon yang dikatakan rapat dengan pilihan kem Menteri Besar Selangor, Azmin. Juga dimaklumkan perjumpaan itu gagal menyelesaikan masalah pemilihan calon.

      Azmin mengeluarkan kenyataan beliau tidak terlibat dalam pemilihan calon dan tidak ada senarai mereka yang digugurkan seperti dakwaan media.

      Dalam gelora Selangor ini, nama Rafizi Ramli, naib presiden PKR dikaitkan dengan pembabitan dalam mempengaruhi keputusan memilih calon.

      Beliau dikatakan terlibat dalam menasihati Wan Azizah. Diberitakan, ini merebak ke seluruh negara dengan membuka perbalahan yang belum selesai antara Rafizi dengan Azmin.



      Rafizi dianggap musuh Azmin sejak mendakwa berlaku rasuah berbentuk seks dalam pentadbiran menteri besar itu. Azmin bagaimanapun menafikan dakwaan itu. Satu laporan dikatakan dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

      Pertembungan Rafizi dan Azmin bukan baru. Beberapa segmen dalam PKR mendakwa Azmin sedang membina kartelnya, membina sokongan di peringkat akar umbi – memastikan penyokongnya mendapat dan memenangi jawatan dalam parti.

      Pertembungan Rafizi dan Azmin juga dikatakan berlaku sejak 2010, sewaktu pemilihan Pemuda dengan calon pilihan Azmin – Shamsul Iskandar Mohd Akin.

      Di sebalik pergeseran Rafizi dan Azmin

      Mereka yang mengikuti perkembangan PKR sedar pergeseran ini akan dan sedang membengkak. Namun, persoalan lebih besar ialah Wan Azizah nampaknya turut terlibat dalam persengketaan dan pergeseran ini.

      Berita penolakan beberapa calon Azmin di Selangor mengukuhkan perbalahan, bukan sahaja antara Rafizi, malah Wan Azizah dengan Azmin.

      Laporan Sinar Harian semalam yang Wan Azizah meninggalkan majlis pelancaran pusat operasi PKR Seberang Jaya ketika pengacara menjemput Azmin berucap, turut membayangkan ada pergeseran besar antara presiden PKR itu dengan timbalannya.

      Persoalannya ialah berapa besar pergeseran antara Azmin dan Wan Azizah dan apa pula peranan ketua umum dalam isu ini.

      Sebelum hari ini, ada yang mengatakan usaha menolak kronisme diungkit dalam PKR – memberi maksud kehadiran Wan Azizah sebagai isteri ketua umum, dan Nurul Izzah Anwar, anaknya sebagai kepimpinan tertinggi dalam PKR dan juga ahli Parlimen.

      Azmin pernah dilaporkan mengkritik amalan nepotisme dan kronisme dalam PKR, merujuk Wan Azizah, secara terbuka di televisyen.

      Gembar-gembur konflik antara Wan Azizah dan Azmin ini juga bukan perkara baru. Laporan dan berita mengenai konflik ini selalu ditutup demi kepentingan parti.

      Namun, kini semakin jelas ada percanggahan antara mereka. Datuk Seri Anwar Ibrahim juga dikatakan memainkan peranan dalam perkara ini.

      Ketegasan Anwar dalam menangani konflik ini dipersoalkan dalam usaha menyelesaikan pergeseran yang dikatakan wujud antara Rafizi, Wan Azizah dengan Azmin.

      Nama-nama seperti Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Datuk Johari Abdul juga timbul sebagai bukan orang Azmin dan dikaitkan sebagai “Anwarisme”.

      Sampai bila konflik ini akan berterusan? Adakah konflik seperti ini memberi petanda baik sekiranya mereka memerintah negara ini? Semua ini seperti bom jangka yang menunggu masa untuk meledak.

      Delete
  4. Mmg betul2 bebal dungu le cai2 barua setan
    Akal mcm budak kecil yang belum berkhatan
    Tidak reti nak tafsiir, imbasan punya sebutan
    Sebanarnya Amar tu perli manifesto pakatan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  5. Pandangan atau idea seseorang perlu kajian kebolehlaksanaan.

    Jana pendapatan berterusan dgn kerja2 mudah dari rumah. Seratus peratus online. Whatsapp shj 011 1185 9874 utk keterangan lanjut.
    Inilah sistem khidmat sokongan kewangan komuniti.

    ReplyDelete
  6. Mohd Amar tak le nak menipu atau berdusta
    Dia cuma nak perli PH punya manifesto aota
    Dalam bahasa kiasan ni, cai2 mmg jahil buta
    Sbb cai2 haprak pakatan, semua bingai unta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  7. Tak jalan dakyah Budin mau hantam gomen
    Fitnah yang dilontar, tak dpt bakar sentimen
    Puak cai pun cuma berapa ekor je yg komen
    Tak kan le pagi2 begini, cai2 sibuk beromen

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhbh

    ReplyDelete
  8. "Makanya, untuk Mohd Amar bermimpi melangkah ke kerusi Perdana Menteri, tidur selama tiga hari tiga malam pun belum tentu mimpi itu akan menjelma dalam hidupnya."

    kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keterlindungan DAP kepalang tanggung. Dengan bersimbolkan ‘mata lebam’ , jentera perang Pakatan Harapan tidak mampu menyembunyikan peranan dominan DAP dalam percaturan PRU14 dan politik negara masa kini. Rakyat sedia maklum, di sebalik setiap helai kibaran bendera biru muda itu, berdirinya sebuah parti yang banyak merobek jiwa mukmin.



      DAP kian kukuh di minda mukmin bahawa inilah sebuah parti yang bangkit menentang apa-apa sahaja agenda Islam. Robekan mereka juga kian ganas sejak berkuasa dua penggal di kubu jahanam. Sikap keras mereka ini dibantu oleh PAN dan PKR yang sedia membentengi mereka. Si Mahathir peneraju parti haram, bisa menjadi suplimen yang sangat menguatkan cengkaman.

      Imbaulah kembali ucapan pemimpin mereka di saat umat akan menentukan halatuju politik negara ini. Duit raya, DAP kata itu rasuah dan dedak. Kematian ulama tersohor, Dr Harun Din diungkapnya “Adios Harun Din”. Apabila Ahmad Darus mencadangkan pramugari berpakaian menutup aurat, dikatanya pemimpin cacat otak. Dr Zakir Naik digelar”setan”. Diganggunya pula kandungan khutbah Jumaat dan majlis fatwa Pulau Pinang. JAKIM dipersoalkan dan hudud serta RUU355 ditentang. Manakala akta164 diperjuangkan.

      Itulah DAP yang berselindungi di sebalik logo PKR. Namun jelas terpandang di mata hati rakyat, DAP INSIDE.

      Bagaimana pula UMNO yang mendakwa menjaga agama Islam. Apa yang dijaganya? Pungutan zakat? Bab nikah kahwin? Tauliah pejabat agama? Atau apa sebenarnya?

      Selama 60 tahun lebih UMNO berkuasa, masa tak pernah kondusif baginya untuk melaksanakan hukum syariat. Mahkamah syariah letaknya di bawah tapak kaki mahkamah warisan British. Islam tak pernah menjadi dasar teras sebuah negara. Bab murtad , bab RUU355 dan bab akta 164, semuanya ke jalan merugikan agama dan umat. Bahasa mudah untuk UMNO ialah “Islam diperintah, bukan memerintah”.

      Dalam laungan pemimpin UMNO konon merekalah pembela agama dan bangsa, saksi mata dan saksi rasa boleh melihat hinanya agama dihenyak sekularisme. MCA, Gerakan dan MIC - konsensus durjana juga yang UMNO taat. Jelas UMNO OUTSIDE untuk bercakap tentang Islam.

      PRU14 adalah saat signifikan untuk menilai PH dan BN. Ke mana nasib Islam hendak dibawa? Kibaran bendera biru tua di sebelah kanan, UMNO OUTSIDE. Manakala kibaran bendera biru muda di sebelah kiri DAP INSIDE. Hanya satu yang terbukti benar untuk umat ini bersama dengannya, “PAS: ISLAM INSIDE”.

      #NekadBersamaIslam

      #MalaysiaSejahtera

      #UndiPAS

      Delete
  9. ini sajalah idea-idea bernas yg mampu keluar dari kepala lebai-lebai pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah Pusat Penyelidikan Pas, Dr Mohd Zuhdi Marzuki menggesa Parti Amanah Negara (Amanah) menjawab dakwaan yang sedang tular berhubung sumbangan RM50 juta oleh seorang tauke kepada DAP dan parti berkenaan bagi membiayai Pilihan Raya Umum ke-14.

      Beliau mendakwa individu yang sama pernah memberi sumbangan kepada Amanah Perak sebanyak RM 500 ribu, dan berjanji akan memberi 10 kali ganda lagi sumbangan untuk Amanah Perak supaya berkerja keras menawan Perak.

      “Sekiranya sumbangan 10 kali ganda itu diperolehi sekarang bermakna Amanah Perak sahaja memperolehi sumbangan RM 5 juta,” katanya.

      Dalam kenyataannya, Mohd Zuhdi menyelar dakwaan Amanah berhubung sumbangan dana yang diperoleh Pas bagi membiayai PRU14.

      Beliau menyifatkan Amanah sebagai sebuah parti yang tidak menyumbang kepada pembangunan pendidikan politik sihat, tetapi hidup bergelumang dengan politik fitnah dengan memberi persepsi buruk kepada parti lawan.

      “Jika Datuk Mahfuz Omar yang bergelumang dengan pendekatan itu mungkin boleh diterima kerana sememangnya itulah modal politik beliau.

      “Akan tetapi, sekiranya dua orang pimpinan Amanah yang mempunyai ijazah PhD dalam bidang Sains politik turut bergelumang dengan politik fitnah, ia sememangnya menyedihkan,” katanya.

      Mohd Zuhdi berkata, seperti yang telah dijelaskan dalam kenyataan sebelum ini, kaedah Pas memperolehi dana untuk membiayai kempen PRU melalui dana awam, merupakan satu kaedah yang paling berintegriti.

      “Melalui kaedah itu, Pas tidak terikat dengan apa-apa kepentingan penyumbang dana dan kemasukan sumbangan dana ke akaun umum Pas adalah telus dan boleh disemak oleh khalayak umum.

      Kebanyakan parti politik memilih cara yang tidak bermoral dalam memperolehi dana politik, iaitu sumbangan melalui proksi dan penyumbangnya mempunyai kepentingan,” ujarnya.

      Tambahnya, sebelum ini, banyak parti-parti yang terlibat dengan pilihanraya di Malaysia mendapat sumbangan dengan cara yang tidak berintegriti.

      “Sumbangan yang diterima sama ada dimasukkan ke akaun individu atau akaun proksi untuk mengelakkan disemak oleh khalayak umum.

      “Dengan kaedah ini mereka boleh memperolehi sumbangan dari tauke-tauke berkepentingan, industri haram seperti kongsi gelap dan pihak-pihak asing seumpama Zionist serta Evangelis. Hanya Pas yang menolak kaedah seperti ini,” jelasnya.

      Tegasnya seperti yang telah dijelaskan oleh Setiausaha Agung Pas baru-baru ini, parti itu sangat tegas untuk tidak menerima sumbangan yang haram dan sumbangan yang bersifat sogokan.

      “Dengan sebab itu sejak tahun 1951, kaedah pengumpulan dana Pas adalah telus iaitu melalui pendanaan awam dan di setiap Mesyuarat Bulanan Pas Pusat serta Muktamar Tahunan Pas kemasukan sumbangan ini akan diaudit,” katanya.

      Sehubungan itu kata beliau, bila kerajaan berhasrat menggubal akta berkaitan dana dan perbelanjaan politik, Pas yang paling awal mengalu-alukan –

      Delete
  10. nik amar ni...mmg tk cerdik selalu gunakan islam utk kepentingan diri

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Sekumpulan kira-kira 50 orang yang mendakwa diri mereka sebagai penyokong PKR berdemonstrasi di hadapan pejabat parti itu di Seberang Jaya.

      Mereka turut menyatakan rasa tidak puas hati dengan pengerusi BERSATU Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan logo parti berkenaan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

      Kumpulan yang diketuai A Loganathan yang mendakwa dirinya sebagai bekas Ketua Cabang PKR Batu Kawa, berkata mereka malu dengan kepimpinan parti yang memberi peluang kepada Mahathir untuk menggunakan simbol PKR.

      "Mahathir adalah sebab mengapa PKR dibentuk, tuduhan meliwat terhadap ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu serius, namun kita membiarkan dia menggunakan logo kita?


      “Oleh itu, saya bersama kira-kira 11,500 ahli PKR berketurunan India di negeri ini tidak akan mengundi parti dalam PRU-14, mungkin kami akan boikot,” katanya.

      Sebelum ini satu lagi kumpulan lain, yang juga mendakwa sebagai penyokong PKR, berhimpun di luar ibu pejabat PKR di Petaling Jaya semalam. Kumpulan itu mendakwa mewakili kira-kira 120,000 ahli yang "tidak puas hati".

      Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menolak bantahan itu yang disifatkannya sebagai "tidak bertanggungjawab, tidak relevan dan tidak sopan".

      Delete
  11. Ketika Nabi Ibrahim a’alaihis salam dibakar, terlihat seekor burung hud hud yang sibuk terbang kesana kemari mencari air.

    Ketika dia menemukan sumber air, dengan paruhnya yang kecil, dia membawa air dan menyiramkan keatas api yang berkobar membakar Nabi Ibrahim shallallahu ‘alaihi wasallam.

    Burung lain terheran-heran dan mempertanyakan bagaimana mungkin air itu mampu memadamkan api tersebut?

    Burung hud hud menjawab, “Aku tahu air ini takkan mampu memadamkan api yang membakar Nabi Ibrahim shallallahu ‘alaihi wasallam tapi aku tak peduli. Yang penting aku telah berusaha sekuat tenaga menolong orang yang kucintai. Air ini juga nanti akan bersaksi di hadapan Tuhan bahwa aku telah berbuat semaksimal mungkin untuk memadamkan api tersebut”.

    Burung yang lain hanya bisa terdiam mendengar jawaban burung hud hud yang tidak disangka-sangka itu.

    Mungkin kita pernah merasa ketika kita membantu orang yang kesusahan di hadapan kita seperti tidak berarti apa-apa di untuk menolongnya.

    Namun, yakinlah bahwa kita sudah memberikan yang terbaik yang kita miliki, sehingga tidak ada penyesalan lagi ketika nanti kita diminta pertanggungjawaban atas kesulitan yang tidak kita bantu.

    Jadilah seperti burung hud hud yang meskipun dia tahu airnya tidak akan mampu memadamkan api, tapi dia berusaha sekuat tenaga. Jangan seperti burung lain yang hanya bisa mempertanyakannya saja.

    Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang shaleh?” (QS. Al Munafiqun : 10). (♛b3)
    JANGAN PULA BILA KITA DISOAL OLEH ALLAH DI HARI PENGADILAN KELAK "APAKAH SUMBANGAN KITA UNTUK MENEGAKKAN AGAMA ALLAH ...jawapan kita AKU SOKONG DAP JAHANAMKAN PAS YANG ADA CITA CITA NAK TEGAKKAN HUKUM ISLAM DIBUMI MALAYSIA INI " celakalah kita kelak

    ReplyDelete
  12. Pak diny..kita kan telah dididik dalam agama bahawa ajal,maut, Qada dan Qadar semuanya dalam genggamanNya...tidak akan tercepat atau terlambat walau sesaat pun. Dah ditentukan ajalnya Almarhum imam Palestine tu di hari dan waktu yg telah tertulis sejak azali di loh mahfuz, takkanlah kita nak mempertikaikannya..sapalah kita ni kan........ Hanyalah mahluk yg lemah.
    Rasanya ramai ygbersetuju dengan penerangan TS Fuzi, KPN tu. Beliau bercakap bukan suka2 tanp data yg lengkap..kan ada rekod yg menunjukkan jam berapa panggilan dibuat dan pukul berapa pulak peronda PDRM sampai ke tempat kejadian..ini kan semua ada dalam log perjalanan mereka sebagai bukti kukuh bhawa PDRM telah bertindak mengikut SOPnya yang betul..kenapakah kita nak persoalkannya pulak.

    Pak dINY..nak tanyalah, Pak ni biasa ke dgn SOP PDRM. Saya dulu pernah berkhidmat sebagai PVR, tak perlulah nak sebut pangkat terakhir. PDRM memang ada arahan tetap KPN dan arahan KP, OCPD..bagi setiap balai. Arahan2 inilah yg menjadi prinsip dan asas kpd segala tindakan anggota dan pegawai2nya. Salah satunya ialah masa yang wajib dipatuhi untuk respond kpd panggilan dari org awam.Kalau Pak diny kurang yakin..silalah ke mana2 IPD atau IPK utk mendapat penjelasan2 yg lebih terperinci dari personel yg bert/jawab.

    Jadi sewajarnya lah rakyat berhenti menuding jari menyalahkan PDRM jika ada isu2 yg timbul...mereka hanya menjalankan tugas dan menurut peintah sebagai PA. Takkan Pak dimy tak tau, PDRM dah keuarkan foto fit penembak tersebut berdasarkan rakamn cctv di tempat kejadian. Kita jangan mendahului siasatan berterusan yg sedang giat dilakukan oleh oakar2 dalam PDRM..takut2 apa yg ditularkan tu hanyalah berupa 'fake news' yg boleh mengundang tindakan di bawah RUU ABTB, yg baru dikuatkuasakan tu..tak pasal2 kena denda RM500 ribu dan penjara 6 tahun, berbaloi ke macam tu Pak diny????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ... saya tidak pauti bab2 hukum ugama di dalam kes ini .

      Saya berkata berlandaskan lojik serta kronoloji peristiwa itu .

      Yang terkorban adalah didalam perjalanan untuk mengimamkan solat suboh apabila trajidi menimpa . Jika benar apa yang Fuzi katakan ...polis bertindak didalam masa tidak sampai 10 minit , mengapa waktu yang disebut adalah hamper tamat waktu solat ??

      Delete
    2. Oh ya , saya bukannya bermaksud membawa berita palsu ..saya hanya ingin mencari kebenaran dan kepastian .

      Tahukah kamu ..Malaysia sekali lagi menjadi bahan ketawa olih masyarakat dunia .

      Delete
  13. Pak diny..apa ingat semua perlembagaan parti dalam Msia ni sama ke???? Perlembagaan UMNO ternyata lebih inklusif dan tegas, manakala Bersatu sebagai parti nyamuk adalah lebih rapuh dan terdapat kepincangan serta kelemahan di sana sini. Mana mungkin kita nak bandingkan UMNO yang telah bertapak kukuh lebih dari 6 dekad boleh disamakan dgn Bersatu yg ternyata spt 'bayi' yang hingusnya masih meleleh tu..ibarat langit dengan bumilah di antara kedua2nya. Betul tak pak?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benar saperti yang kamu katakan Geng najib .

      Tidak dinafikan perlembagaan Bersatu masih longgar (mungkin ..kerana saya bukan ahli).

      Tetapi perlembagaan UMNO juga ada tercatat pemilihan tidak bolih melangkaui tempoh 54 bulan . Tempoh itu tamat pada 20 April 2018 . Apa ke jadahnya ??? sendiri punya perlembagaan pun bolih di sayur kangkungkan ??

      Delete
  14. Pak diny..alaaa..isu sepanduk ni pun nak diperbesar2kan. Biarlah sesapa pun yang nak dermakan sepanduk tu..bukan setakat dari China, hatta kaalu ada penduduk bintang kejora nak sudi dermaknnya..BN terimalah, takde aap2 isu pun. Orang nak derma, kita ambillah..bukan kita paksakan pun, nanti kalau tak terima dikatakan berlagak dan sombong pulak.
    Tu haaah..sepatutnya Pak diny highlightkan isu ada macai PH yang baru2 ni , telah dirakam mencabut dan mengoyakkan poster dan bendera BN di KL..ini lagi teruk, ternyata ia adalah satu provokasi yang telah dirancang untuk mengundang tindak balas negatif dari BN..tapi malangnya tidak berjaya. Tengok ajelah nanti..kes ini dah dilaporkan kpd PDRM dan pastinya akan ada siasatan terperinci oleh mereka. Masaklah nanti..orang yg terlibat berserta mereka yg menjadi dalang di belakangnya. memang benarlah telahan penganalisa2 politik negara..PRU14 ni bakal menjadi PRU terkotor dalam sejarah Msia..dan kita dah nampak tanda2 awal sapa yg memulakannya...betul tak Pak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sungguh bagai yang kamu katakan Geng najib ...

      Dan tidak dinafikan ia di mulakan olih Najib dan anggota penyokong walaunta . Tipu , bohong , cakap ikut sedap mulut , memperkudakan ugama dan bangsa . Bodoh , bangang , haramzadah , kepala bapak kau dll tersembur keluar dari mulut masing2 .

      Tipu kata tak ada terima duit ..akhirnya mengaku ada .
      Kata dah jumpa pak arab ... rupa2 nya pak arab penunggang unta yang sesat di padang pasir .
      Syarikat pelaburan paling unik di dunia yang akan memberi menafa'at kepada rakyat Malaysia ..rupa2nya hanya memberi syafa'at kepada RM .. siapa RM tu , pandai2 lah pikir sendiri .

      Bodoh , bangang serta haramzadah kepada yang menentang penyenaraian Felda . Rupa2 nya bertaburan najis di merata tempat .

      Mahathir tu berbinkan Iskandar Kutty ..sampai la ni mulut tersumbat olih najis untuk membuktikannya . Katanya makhluk ni tinggi ilmu ugama nya .

      Tak ketinggalan diri kamu sendiri Geng Najib ...sering menggunakan sumber dan fakta palsu !!!!

      Delete
  15. FAHAMI PERCATURAN POLITIK RAFIZI DAN MAHATHIR DISEBALIK SABOTAJ KE ATAS TIAN CHUA


    Siapa ahli PKR yang tidak kenal dengan Tian Chua? Nama yang sinonim dengan perjuangan Reformasi. Setiap demontrasi dia hadir mewakili pimpinan PKR yang lain. Tidak seperti orang cina yang lain. Beliau sentiasa dihadapan, banyak kali dipukul, diterajang, dibantai hingga koyak bajunya sebelum digari. Lori Black Maria Polis kenderaan rasminya, penjara rumah keduanya.

    Beliau pernah dipenjara dibawah Akta ISA bersama Ezam dan lain-lain. Kesetiannya pada PKR tidak boleh dipertikaikan. Semua orang Melayu, Cina dan India dalam PKR senang dan percaya dengan Tian Chua kerana dia sangat sederhana dan boleh bercampur dan bersama dengan rakyat marhaien. Satu-satunya orang cina yang dilantik menjadi Naib Presiden PKR sejak 2004.

    Beliau antara orang terawal membantu Wan Azizah menubuhkan PKR bersama Azmin dan Ezam. Hampir separuh hidupnya bersama PKR. Namun kemunculan geng Ponorogo, diketuai Rafizi Ramli yang melabelkan Tian Chua sebagai geng Kartel dibawah Azmin telah menyebabkan pergolakkan dalaman yang hebat. Geng Ponorogo mahu merampas kerusi Parlimen Batu untuk menghalang Tian Chua bertanding dikerusi tradisinya itu.

    Siapa Rafizi Ponorogo ni? Rafizi (selepas ni saya sebut Ponorogo sahaja) adalah bekas pelajar MCKK dan pernah pernah menjadi Pengurus Kanan dibeberapa anak syarikat Petronas. Ketika itu Mahathir masih pengerusi Petronas. Dan agak pelik kerana tiba-tiba Ponorogo berhenti dari Petronas pada 31 Julai 2009 sebelum menjadi Pengurus Besar Pharmaniaga pada 10 Ogos 2009.

    2 Hari Sebelum mula bekerja di Pharmaniaga Ponorogo kononnya bertemu secara “tidak dirancang” dengan Anwar di kemaman pada 8 Ogos 2009 dan menjadi pengerusi ceramah Anwar pada malam tersebut. Kemudian selepas beberapa bulan bekerja dengan Pharmaniaga, Ponorogo tiba-tiba dilantik sebagai CEO dipejabat Penasihat Ekonomi Selangor sekaligus aktif bersama PKR. Kononnya Anwar menemuinya dua kali untuk memujuknya sertai PKR. Penasihat Ekonomi Selangor ketika itu adalah Anwar. Inilah fasa permulaan Ponorogo menyerap masuk dalam PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ponorogo adalah generasi junior Anwar di MCKK dan ini mempercepatkan keakraban mereka. Di awal penglibatannya, Ponorogo menarik perhatian Anwar dan rakyat keseluruhannya dengan pendedahan skandal NFC (projek ladang lembu suami Sharizat) dan beberapa isu lain. Dari situ Ponorogo menambat perhatian ahli PKR untuk dicalonkan sebagai ahli Parlimen Pandan pada 2013 dan menang.

      Hingga ke hari ini semua orang hairan macam mana dia boleh dapat maklumat tersebut dan menyebarkannya. Dan semua yang dia bongkar adalah kroni Najib bukan kroni Mahathir. Selepas berjaya menambat keyakinan penyokong PKR, beliau mengatur fasa kedua dengan langkah Kajang untuk menyingkir Khalid Ibrahim yang setia dengan Anwar dan menaikkan Wan Azizah sebagai MB untuk dijadikan bargain cip bagi menghalang Anwar dipenjarakan kerana kes Liwat.

      Namun misinya gagal kerana Sultan memilih Azmin. Ponorogo ajak Pakatan menyalahkan PAS kerana membantah penyingkiran secara paksa Khalid Ibrahim dan kemudian calonkan Azmin sebagai alternatif kepada Wan Azizah. Bermula dari situ Ponorogo memulakan fasa ketiga beliau untuk membuang PAS dari Pakatan.

      Mengunakan rakan talibarut dalam PAS seperti Khalid Samad, Ponorogo berjaya memecah belahkan PAS dengan menuduh Presiden PAS ingin bergabung dengan Umno. Ponorogo akhirnya berjaya memecah PAS dari dalam dan membuang PAS dari Pakatan. Walaupun Langkah Kajang dan hasrat melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar gagal, namun cita-cita Ponorogo untuk porak perandakan PKR baru bermula.

      Ketiadaan Anwar dalam PKR kerana dipenjara menyukarkan aktiviti Ponorogo kerana Kartel Azmin sangat berkuasa walaupun beliau berjaya menjadi Naib Presiden. Oleh itu Ponorogo mengerakkan fasa ke4 dengan mewujudkan INVOKE. Semua orang tahu, Ponorogo tidak layak bertanding untuk PRU14 kerana kes BAFIA – NFC dan beliau telah bersedia dengan mewujudkan INVOKE lebih awal. INVOKE satu badan NGO yang wujud tanpa restu PKR, ianya satu badan Haram dalam PKR.

      Delete
    2. Ponorogo membina tenteranya melalui INVOKE. Daripada bersendirian ketika mula-mula dibawa masuk oleh Anwar, kini Ponorogo mempunyai tentera yang ramai. Dan dengan INVOKE Ponorogo berjaya memperdayakan Wan Azizah dengan menunjukkan kekuatan INVOKE sebagai alternatif kepada Kartel Azmin. Ponorogo mengambil peluang mendapatkan sokong Wan Azizah dan Nurul Izzah untuk mengukuhkan kedudukkannya dalam PKR. Ponorogo menyerang Kartel Azmin dengan memainkan persepsi bahawa Azmin berkomplot dengan PAS dan Umno merampas kerusi MB dari Azizah.

      Aktiviti INVOKE sangat fokus untuk menarik orang muda dalam PKR untuk bersama Ponorogo. Ponorogo juga berjaya menarik pemimpin PAN dan DAP untuk bersama INVOKE dengan menawarkan tajaan bagi calon-calon seperti Khalid, Mahfuz, Mat Sabu dan lain-lain melalui projek Bina Semula Negara sempena PRU14. Lathefa Koya yang juga ahli Majlis Tertinggi PKR mengesahkan yang Ponorogo ini tidak pernah lagi hadir Mesyuarat PKR selepas mewujudkan INVOKE.

      Kebangkitan fasa 5 geng Ponorogo ini disaksikan dalam proses penamaan calon-calon PKR bagi PRU14. Dimana selepas mereka berjaya bersekutu dengan Wan Azizah dengan mengambarkan Kartel Azmin akan belot selepas PRU-14, Ops cantas dimulakan. Kartel Azmin bakal dihapuskan dari senarai kerusi selamat PKR dan digantikan dengan orang-orang Ponorogo dari INVOKE. Tian Chua adalah salah seorang sasaran mereka selain Azmin, Zuraida, Lathefa dan ramai lagi.

      Sasaran mereka jelas, mereka akan cadang pindahkan calon Kartel Azmin di kawasan luar lembah Klang yang kurang selamat atau calon-calon ini tidak dilantik terus. Geng Ponorogo menamakan calon mereka sebagai pengganti.
      Selain menubuhkan INVOKE sebagai tentera peribadi, Ponorogo juga melahirkan INVOKE sebagai persiapan sekiranya strategi fasa ke5 ini gagal atau jika PKR hancur dan berpecah selepas PRU-14. Sekurang-kurangnya dengan INVOKE beliau masih ada tempat untuk meneruskan aktiviti politiknya dengan pihak lain. Perpecahan dalam PKR ini memang dirancang dan bukannya secara kebetulan.

      Delete
    3. Ponorogo adalah Giant Assassin dalam PKR dan Pakatan dalam senyap. Beliau telah “bunuh” Khalid Ibrahim, biarkan Anwar dipenjarakan, Buang PAS dari Pakatan, Pecahkan PAS, tundukkan Otai Reformasi kepada Mahathir dan kini sedang menghapuskan Kartel Azmin. Bila kita patah balik melihat sejarah Ponorogo ini bermula dalam PKR. Ianya adalah sejarah misteri. Beliau menjual nama rakannya Adlan Benar Omar atau Ben yang meninggalkan dunia pada 2008 sebagai inspirasi untuknya sertai PKR.

      Walaupun beliau berkata menyokong PKR sejak di Universiti, namun beliau lewat bersama PKR. Iaitu selepas PKR sudah berkuasa dan BN kalah teruk di Selangor pada 2008. Tidak seperti Tian Chua dan Azmin, mereka bermula ketika PKR tidak punya apa-apa. Sedangkan Ponorogo hanya bertemu Anwar dua tiga kali sudah dilantik jadi CEO, kemudian jadi MP PKR dan jadi Naib Presiden PKR. Semuanya kurang dari 5 tahun. Ponorogo disyaki spy Mahathir kerana beliau bekerja di Petronas ketika Mahathir pengerusinya. Beliau masuk terlebih dahulu dalam PKR untuk hancurkan imej Anwar dengan idea langkah kajang.

      Kononnya Anwar tidak akan dipenjara jika berjaya gadai Selangor pada BN bila Anwar atau Azizah jadi MB. Dokumen Langkah Kajang memang sengaja dibocor supaya PAS bergaduh dengan Anwar. PAS mencalonkan Azmin dan Anwar ke penjara. Kemudian Pakatan pecah dengan PAS juga berpecah. Kini PKR pula dipecahkannya selepas mengangkat Mahathir jadi calon PM walaupun Kartel Azmin menolak. Ponorogo sebenarnya dikatakan sudah lama bekerja untuk Mahathir. Misi Mahathir sebenarnya adalah menghapuskan semua musuh Umno – BN dari dalam tulang rusuk musuhnya sendiri.

      Sebab itu dia hantar Ponorogo dahulu dan kemudian selepas fasa kedua berjaya memisahkan PAS dari Pakatan, barulah Mahathir keluar Umno tubuh PPBM tapi tidak bersama PKR, manakala Rafizi tubuh INVOKE juga diluar PKR.
      Mahathir jika masuk PKR tidak akan jadi Presiden sebab Wan Azizah ada, nak jadi Ketua Umum pun tidak boleh sebab Anwar masih hidup walaupun dipenjara. Lagipun PKR ditubuhkan kerana Anwar dipecat oleh Mahathir.
      Oleh itu Mahathir perlukan satu Jawatan besar untuk memposisikan dirinya lebih tinggi atau sebaris Presiden parti-parti komponen Pakatan.

      Jadi menubuhkan PPBM dan jadi Penasihat adalah laluan paling mudah. Walaupun PPBM adalah parti yang sangat rapuh, tapi cukup untuk Mahathir berpijak untuk merebut jawatan Pengerusi PH dan calon PM. PPBM sengaja dibiarkan digantung oleh ROS atas sebab strategi.

      Delete
    4. Pertama, ingin tarik simpati rakyat pada Mahathir yang kononnya dibuli Najib.
      Kedua, sebagai alasan untuk mengunakan bendera PKR tanpa perlu jadi ahli PKR.

      Ini sudah dirancang awal sebab majoriti penyokong PH lebih percaya PKR dari Mahathir. Ini adalah taktik untuk kelirukan penyokong PKR dan PH. Sekaligus menukar objektif PKR heret Mahathir dan Najib ke mahkamah kepada heret Najib sahaja. Mahathir tawan PKR dengan cara ini dan DAP serta PAN jadi bodoh, mengikut dibelakang tanpa soal jawab. Memang Mahathir tak suka Najib, tapi dia lebih risau Anwar dan Pakatan yang berjaya tewaskan undi popular kepada BN pada 2013.

      Jika dia tak masuk sekarang dan PH menang PRU14, dia juga akan dibicarakan. Sekarang, sama ada PH atau BN menang, dia akan selamat kerana BN belum cukup berani heret beliau ke mahkamah lantaran orang-orang BN ramai yang terlibat sama dengan penyelewengan Mahathir. Ini cara paling mudah untuk beliau tewaskan Pakatan dengan strategi Trojan Horse. Selepas hantar Rafizi, Mahathir pula masuk untuk total disaster ke atas musuh-musuh politiknya.

      Perasan tak Mahathir tidak pernah serang BN secara keterlaluan sepanjang bersama Pakatan, beliau hanya serang Najib. Sama ada Pakatan menang atau BN menang, Mahathir boleh balik kepada Umno BN pada bila-bila masa. Ketika itu rakyat sudah hilang kepercayaan kepada semua Pakatan Pembangkang yang selama ini menjadi saingan kuat BN. Semua orang PH kata ini semua adalah idea gila. Mustahil Mahathir balik ke Umno. Tengok Anwar kata mereka, dari dulu hingga kini masih dengan Pembangkang.

      Hei! Jangan lupa, sepanjang Anwar dalam Pakatan, masanya banyak dihabiskan dipenjara. Anwar lawan Mahathir, Anwar masuk penjara. Mahathir lawan Najib, Anwar juga kena penjara. Banyak projek politik Anwar terbengkalai kerana asyik dipenjarakan. Jika dulu Pakatan kata mustahil Mahathir bersama Anwar dan DAP, kini yang mustahil itu sudah tidak mustahil. Mahathir juga sudah beberapa kali keluar masuk Umno.
      Dia lawan Tunku Abd Rahman dan keluar Umno, kemudian masuk balik. Dia lawan Pak Lah, Keluar Umno kemudian masuk balik. Kini lawan Najib, keluar Umno, tunggulah dia masuk balik.

      Jika Najib setuju kembalikan projek kroni beliau atau Najib berjaya dijatuhkan, Mahathir akan kembali memeluk Umno-BN. Dari Umno dia datang, kepada Umno dia akan kembali. Ponorogo adalah buah catur Mahathir, Azmin dan Tian Chua adalah penghalang mereka dalam PKR. DAP dan PAN bersedialah. Satu persatu musuh Mahathir dalam Pakatan akan dimusnahkan.
      Saya kesian tengok rakan – rakan lama dan Reformis dalam PKR sekarang. Suara mereka semakin terpinggir.

      Delete
    5. Wan Azizah sebagai Presiden sangat lemah. Jika orang seperti Azmin dan Tian Chua tiada, sudah lama PKR bungkus. Wan Azizah hanya fokus untuk membebaskan Anwar. Manakala urusan politik PKR dibiarkan bergoncang. Wan Azizah sanggup gadai apa sahaja termasuk partinya untuk bebaskan Anwar..

      Diharapkan rakan – rakan PKR yang benar – benar berjuang untuk rakyat menyokong PAS selepas ini. Jika PKR menang di Selangor, krisis perlantikan Menteri Besar baru akan lebih buruk keadaannya berbanding sebelum ini. Ini tidak akan menguntungkan rakyat kerana pemimpin PKR bergaduh sesama sendiri.
      Herman Samsudeen
      Bangsar South
      23 April 2018

      Delete
    6. Komen AIDCNews -23/04/18 : Di sebalik cubaan menggoncangkan nama Tian Chua yang dikatakan tidak akan dicalonkan semula bertanding di Parlimen Batu, terdapat krisis besar yang melanda parti keadilan itu, kata bekas Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) Herman Samsudeen.


      Menurutnya, terdapat pertarungan kuasa dalaman PKR yang diketuai dua fraksi;
      ponorogo pimpinan Rafizi Ramli dan
      Kartel, pimpinan Azmin Ali.

      Delete
    7. Kamu je yang meroyan lebih Geng Najib .

      Tian Chua kata 'it's okey if not nominated'. Tak ada pun dia kata akan jadi calun bebas macam Puuattt .

      Delete
  16. aku nak janji, gaji minimum rm10,000 kalau aku jadi perdana menteri....

    ha ha ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada derma pak arab kat aku 2.6b....kalau takde.....gaji bulan pertama saja laa....

      Delete
  17. Jangan mudah terpengaruh

    dengan fitnah pembangkang
    SIMUNJAN — Timbalan Perdana Menteri Tuan Haji Ahmad Zahid Hamidi mengingatkan rakyat agar jangan mudah terpengaruh dengan segala fitnah yang dilemparkan parti dan calon pembangkang pada PRU14.

    Katanya, calon-calon parti pembangkang hanya pandai memutarbelitkan fakta untuk meracuni pemikiran rakyat supaya membenci kerajaan.

    Beliau berkata, calon-calon parti pembangkang adalah seperti makhluk dan serangga perosak yang datang untuk merosakkan tanaman yang sedang tumbuh segar.

    ReplyDelete
  18. Puad Zarkashi harus terima hakikat: Ahmad Zahid
    KUCHING - Keputusan tidak meletakkan Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Tuan Haji Mohd Puad Zarkashi sebagai calon BN di Batu Pahat pada PRU14 adalah berdasarkan kepada hasil penilaian landskap politik di seluruh negara, termasuk di kawasan Parlimen berkenaan.

    Timbalan Perdana Menteri, Tuan Haji Ahmad Zahid Hamidi berkata, Ketua Umno Bahagian Batu Pahat itu harus menerima hakikat bahawa kawasan itu berada dalam keadaan agak parah dari segi kerosakan dan hakisan sokongan kepada BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jilat kurang sikit ..sepatutnya kena mandikan dan sarongkan pakaian untuk bosnya sekali ....haaa......haaaaa

      Delete
  19. umporno adalah pencuri, pembohong dan perompak.....bukan macam seraangga lagi

    ReplyDelete
  20. INI LAH SERONOK NYA JIKA KITA SUKA BERANGAN.

    BILA KITA TAHU YG MUSTAHIL UTK KITA MENCPAI APA YG KITA IDAM2 KAN ,MAKA KITA BOLIH JANJIKAN 'BULAN DAN BINTANG'.

    SAYA PUN BOLIH MENAWARKAN PERJALANAN PERCUMA PERGI BALIK K BULAN JIKA SAYA JADI PRESIDEN INDONESIA.

    ITULAH KEDUDUKAN PAS SEKARANG. LUCU!

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAHAMI PERCATURAN POLITIK RAFIZI DAN MAHATHIR DISEBALIK SABOTAJ KE ATAS TIAN CHUA

      Siapa ahli PKR yang tidak kenal dengan Tian Chua? Nama yang sinonim dengan perjuangan Reformasi. Setiap demontrasi dia hadir mewakili pimpinan PKR yang lain. Tidak seperti orang cina yang lain. Beliau sentiasa dihadapan, banyak kali dipukul, diterajang, dibantai hingga koyak bajunya sebelum digari. Lori Black Maria Polis kenderaan rasminya, penjara rumah keduanya.

      Beliau pernah dipenjara dibawah Akta ISA bersama Ezam dan lain-lain. Kesetiannya pada PKR tidak boleh dipertikaikan. Semua orang Melayu, Cina dan India dalam PKR senang dan percaya dengan Tian Chua kerana dia sangat sederhana dan boleh bercampur dan bersama dengan rakyat marhaien.

      Satu-satunya orang cina yang dilantik menjadi Naib Presiden PKR sejak 2004. Beliau antara orang terawal membantu Wan Azizah menubuhkan PKR bersama Azmin dan Ezam. Hampir separuh hidupnya bersama PKR.

      Namun kemunculan geng Ponorogo, diketuai Rafizi Ramli yang melabelkan Tian Chua sebagai geng Kartel dibawah Azmin telah menyebabkan pergolakkan dalaman yang hebat. Geng Ponorogo mahu merampas kerusi Parlimen Batu untuk menghalang Tian Chua bertanding dikerusi tradisinya itu.

      Siapa Rafizi Ponorogo ni? Rafizi (selepas ni saya sebut Ponorogo sahaja) adalah bekas pelajar MCKK dan pernah pernah menjadi Pengurus Kanan dibeberapa anak syarikat Petronas. Ketika itu Mahathir masih pengerusi Petronas.

      Dan agak pelik kerana tiba-tiba Ponorogo berhenti dari Petronas pada 31 Julai 2009 sebelum menjadi Pengurus Besar Pharmaniaga pada 10 Ogos 2009. 2 Hari Sebelum mula bekerja di Pharmaniaga Ponorogo kononnya bertemu secara “tidak dirancang” dengan Anwar di kemaman pada 8 Ogos 2009 dan menjadi pengerusi ceramah Anwar pada malam tersebut.

      Kemudian selepas beberapa bulan bekerja dengan Pharmaniaga, Ponorogo tiba-tiba dilantik sebagai CEO dipejabat Penasihat Ekonomi Selangor sekaligus aktif bersama PKR. Kononnya Anwar menemuinya dua kali untuk memujuknya sertai PKR. Penasihat Ekonomi Selangor ketika itu adalah Anwar. Inilah fasa permulaan Ponorogo menyerap masuk dalam PKR.

      Ponorogo adalah generasi junior Anwar di MCKK dan ini mempercepatkan keakraban mereka. Di awal penglibatannya, Ponorogo menarik perhatian Anwar dan rakyat keseluruhannya dengan pendedahan skandal NFC (projek ladang lembu suami Sharizat) dan beberapa isu lain. Dari situ Ponorogo menambat perhatian ahli PKR untuk dicalonkan sebagai ahli Parlimen Pandan pada 2013 dan menang.

      Hingga ke hari ini semua orang hairan macam mana dia boleh dapat maklumat tersebut dan menyebarkannya. Dan semua yang dia bongkar adalah kroni Najib bukan kroni Mahathir.

      Selepas berjaya menambat keyakinan penyokong PKR, beliau mengatur fasa kedua dengan langkah Kajang untuk menyingkir Khalid Ibrahim yang setia dengan Anwar dan menaikkan Wan Azizah sebagai MB untuk dijadikan bargain cip bagi menghalang Anwar dipenjarakan kerana kes Liwat. Namun misinya gagal kerana Sultan memilih Azmin. Ponorogo ajak Pakatan menyalahkan PAS kerana membantah penyingkiran secara paksa Khalid Ibrahim dan kemudian calonkan Azmin sebagai alternatif kepada Wan Azizah. Bermula dari situ Ponorogo memulakan fasa ketiga beliau untuk membuang PAS dari Pakatan.

      Mengunakan rakan talibarut dalam PAS seperti Khalid Samad, Ponorogo berjaya memecah belahkan PAS dengan menuduh Presiden PAS ingin bergabung dengan Umno. Ponorogo akhirnya berjaya memecah PAS dari dalam dan membuang PAS dari Pakatan.

      Delete
    2. Hidup Rafizi..hidup Azmin..hidup Tian Chua.
      Hidup PKR..hidup PKR..HIDUP PKR..
      HIDUP PAKATAN HARAPAN..
      HIDUP PAKATAN HARAPAN..
      HIDUP PAKATAN HARAPAN..

      Delete
    3. DUN Kota Anggerik sedia dikalahkan pada PRU 14, jika nama penyandangnya, Yaakub Safari kekal digugurkan daripada bertanding ancam SP Sarawanan
      Timbalan Ketua AMK Shah Alam.

      “Jika parti masih berkeras untuk meletakkan calon baru maka kami lebih kurang 2000 anggota Parti Keadilan Rakyat Cabang Shah Alam bersiap siaga untuk tindakan seterusnya yang diumumkan kelak.

      “Keadilan akan kehilangan kerusi DUN Kota Anggerik jika tidak meletakkan YB Yaakob Sapari sebagai calon!!!,”katanya dalam satu kenyataan.

      Dalam satu kenyataan yang diumumkan Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail semalam, nama Yaakub Safari telah digugurkan daripada menjadi calon dan pengantinya adalah muka baharu, Dr Shaharuddin Badarudin.

      Delete
    4. INI AKIBATNYA PORAK PERANDAKAN PAKATAN RAKYAT

      Tindakan PKR tidak mencalonkan Naib Presidennya, N Surendran mempertahankan kerusi Parlimen Padang Serai yang dimenanginya pada 2013, mencetuskan spekulasi wujud percanggahan pendapat antara 2 puak dalam parti itu.

      Hujung minggu lalu, timbul spekulasi Tian Chua mungkin tidak dicalonkan di Batu dengan cakap-cakap beliau ditawarkan kerusi di Johor dan mungkin ada pemindahan besar di kalangan pemimpin kanan parti itu.

      Sumber berkata, Surendran yang dilihat menyokong Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali, sudah dimaklumkan keputusan parti itu sebelum senarai calon diumumkan, tetapi beliau enggan mengulas.


      Surendran antara pemimpin kanan PKR yang pencalonannya terbabit dalam pertikaian antara 2 puak, satu diketuai Azmin dan satu lagi oleh Naib Presidennya, Rafizi Ramli yang memihak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

      Rafizi memenangi kerusi Parlimen Pandan pada 2013, tetapi bulan lalu, beliau mengumumkan tidak akan bertanding pada pilihan raya umum ke-14 disebabkan kes mahkamahnya yang belum selesai.

      Surendran yang dibesarkan di Kedah, mengalahkan calon Barisan Nasional, Datuk Heng Seai Kie dan 3 calon bebas di kerusi Parlimen Padang Serai dengan kelebihan 8,400 undi.

      Peguam PKR itu terkenal memperjuangkan isu hak asasi manusia, termasuk mengambil kes penderaan oleh polis dan kematian tahanan.

      Delete
    5. SUSUL KEMBALI SEJARAH PAKATAN RAKYAT

      Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali, meminta rakyat negeri itu agar 'mempersetankan' pihak yang mengadu domba mengenai kestabilan politik di Selangor.

      Malah, Azmin yang juga timbalan presiden PKR memberi jaminan, pentadbiran kerajaan negeri akan kekal stabil dan utuh demi kesejahteraan rakyat Selangor.

      "Kita persetankan yang mabuk mencari publisti dan populariti murahan.

      "Mana-mana pihak temasuk individu atau kumpulan yang cuba mengkhianati amanah ini akan kita perangi habis-habisan.

      "Kita akan terus fokus untuk menggalas amanah ini, demi memberi perkhidmatan terbaik," kata Azmin ketika berucap di majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2016 dan Anugerah Jasamu Dikenang 2017 di Shah Alam, hari ini.


      Kenyataan Azmin Ali adalah ekoran daripada saranan Naib Ketua Pemuda PAN, Shazni Munir Mohd Ithnin, yang menyaranan exco PAS diketepikan segera daripada Selangor dan meengantikan exco daripada PAN.

      Ini bukan kali pertama Azmin MEMPERSETAKAN pati PAN kerana menganggu gugat kerajaan Selangor kerana tamakkan jawatan Exco.

      November 2015 selepas krisis Selangor PAN cuba ambil kesempatan. Malaysiakini membuat laporan pada 12 November 2015, ekoran kesibukan menteri besar menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, kepimpinan Parti Amanah Negara (PAN) hanya dapat membuat kunjungan hormat ke pejabat Mohamed Azmin Ali, pagi ini lapor Malaysiakini.

      Selain Anuar, turut hadir ialah Pengarah Strategi PAN, Dr Dzulkefly Ahmad dan pengarah komunikasi parti itu, Khalid Samad yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.




      Mengikut sumber pertemuan itu adalah untuk menyelesaikan tuntutan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad supaya Pakatan Harapan menandatangani perjanjian bersama kerajaan Selangor.

      Desakan itu dibuat kerana setakat ini Selangor belum mengisytiharkan negeri itu ditadbir oleh gagasan Pakatan Harapan walaupun Pakatan Rakyat yang ditubuhkan dengan PAS diumumkan telah berkubur.

      Apa reaksi Azmin Ali kepada tuntutan PAN... dia juga PERSETAKAN parti PAN. Tapi semasa itu bahasa Azmin lembut sikit, pasal itu dia tegur lebai PAS guna bahasa kasar. Dia tak apa....

      Mengikut sumber Azmin bukan sahaja persetankan parti PAN, dia juga PERSETAKN Rafizi and dengan Geng yang kini menjadi MASALAH kepada hubungan PAS-PKR. Menurut Azmin dalam mesyuarat tertutup PKR sebelum Konvesyen PKR di Pulau Pinang PKR mesti ada hubungan dengan PAS walaupun tahaluf dibatalkan oleh PAS. Perkara ini disokong oleh Tian Chua dan beberapa orang yang sependapat dengan Azmin.



      Malangnya Azmin melihat ada geng (Rafizi) yang cuba mesabotaj keputusan mesyuarat berkenaan. ITU dipersetakankan dengan istilah MABUK PUBLISITI.

      Delete
    6. Kenapa Azmin Pertahankan PAS??

      Azmin adalah MB yang mempunyai bilangan sokongan yang terbanyak iaitu 13 daripada PAS, 5 daripada yang menolak SD dan 12 daripada UMNO. Tidak wujud sokongan daripada PKR dan DAP. Sultan Selangor lantik beliau atas dasar kelebihan sokongan ini. Itu sebab PKR dan Anwar Ibrahim terpaksa tukar strategi dalam isu Azmin sebagai MB walaupun sebelum giler-giler mahukan Wan Azizah hingga nak buat demo di Istana.

      Mari kita imbau kembali SEJARAH AZMIN Jadi MB Selangor daripada Nordin Ali.

      Wujud krisis yang besar dalam PKR. Team Azmin lawan Team TS Khalid. TSKI menunjukkan kuasanya sehingga Saifudin Nasution (Setiausaha masa itu) yang dihantar untuk pantau kerajaan Selangor dibekukan di bilik tingkat 4 Pejabat Kerajaan Negeri.

      Rafizi, ni pakar strategi PKR mencadangkan langkah Kajang untuk menyelesaiakan masalah ini dengan Anwar Ibrahim akan bertanding di Kajang. Langkah Kajang tanpa perbincangan dengan Pakatan Rakyat (PR). Rafizi mengunakan AIR MATA untuk menipu kononnya Selangor akan jatuh jika Team Mahathir akan menguasai UMNO menjatuhkan team Najib.



      Maka menangislah penyokong PAKATAN RAKYAT masa itu bersama Rafizi bimbing Tun mahathir akan merampas Selangor... Sekarang Rafizi dan Penyokong PAKATAN HARAPAN dah 'sembah' Mahathir. Mahathir sudah suci.



      Mereka cuba panggil Presiden PAS untuk maklumkan perkara ini, tapi Abdul Hadi sibuk dan atas desakan itu Cikgu Pa dan Dr Samsuri dihantar. Semasa pertemuan tersebut Anwar memaklumkan dia akan ambil alih jadi MB Selangor untuk Langkah Kajang. Wakil PAS tak setuju. Mereka cakap Husam Musa dah setuju (Rupanya mereka dah bincang dengan Husam lebih terdahulu... maklumlah bakal Timbalan Perdana Menteri bila PR boleh tawan Putrajaya)

      PAS tanya adakah DAP tahu? (esok nak umum perletakan jawatan Lee Chin Cheh iaitu pada 27 Januari 2014). Mereka berbohong kononnya DAP tahu. Tapi sebenarnya mereka tak maklum pun kepada DAP. PKR tahu politik DAP akan mengiyakan apa PKR buat kerana DAP memang suka mengambil kesempatan. Tak hairan PAS sentiasa tersempit pendapat antara DAP dan PKR. Mana memang 2-1.

      Sehari selepas langkah Kajang Lim Guan Eng membuat kenyataan (28 Januari 2014)

      "I was not told about the developments in Selangor about the resignation or the Menteri Besar’s post.

      "It is best for Anwar to answer. It is not right for me to talk or give views. My feelings on this matter are not important," he told a press conference in Penang.
      PAS buat keputusan untuk akur dengan Langkah Kajang tetapi siapa MB Selangor akan dibincang kemudian.

      Anwar tak puas hati. Timbul cakap.. "Apalah aku nak jadi PM pun tak setuju, aku nak jadi MB depa pun tak setuju."

      Tiba-tiba Anwar tak boleh bertanding pasal kes liwat II. PKR membuat keputusan Wan Azizah jadi calon dan MB Selangor jika menang PRK Kajang. Semasa itu dah wujud kumpulan dalam PKR nak Azmin jadi MB Selangor. Tapi Azmin cerdik dia tak tunjuk gerak geri yang mecurigakan.

      TSKI cool aje dalam permainan politik PKR, malah dia jadi pengarah pilihan raya kecil Kajang.

      PAS kekal dengan keputusan soal MB Selangor akan bincang selepas PRK Kajang.

      Rakyat dimomok kononnya langkah Kajang adalah strategi tawan Putrajaya dan menjatuhkan UMNO. Bila sebut nak tawan Putrajaya nak jatuhkan UMNO terutama Najib... ooi rakyat seronok.. semuanya dah jadi betul. Maklumat lain palsu. Apatah lagi Rafizi jual air mata dalam forum. makin percayalah rakyat ini satu-satu strategi nak jatuhkan UMNO. PAS juga jadi mangsa.

      Delete
    7. Biasalah yang bohong akan terbongkar, Ketua Penerangan PKR Pahang, Razali Alias berkata, 'Langkah Kajang' yang dicipta Rafizi pada asalnya bertujuan untuk merangka strategi bagi menawan Putrajaya.

      Walau bagaimanapun, menurut beliau, matlamat 'Langkah Kajang' kini telah jauh tersasar sehingga menimbulkan kekeliruan dalam kalangan akar umbi PKR.

      "Rafizi ingin merealisasikan 'Langkah Kajang' di dalam pemilihan parti bagi menggantikan Abdul Khalid dengan pemimpin-pemimpin yang ada kepentingan.

      "Kita di peringkat akar umbi kesal dan kecewa dengan usaha mendesak Abdul Khalid meletak jawatan. Sepatutnya 'Langkah Kajang' tidak berlaku demikian," katanya ketika dalam sidang media pada 7 Julai 2014.



      Sultan Selangor panggil Presiden PAS secara persendirian dan menawarkan MB Selangor kepada PAS. PAS kata mereka terikat dengan Pakatan Rakyat dan cadangan untuk Wan Azizah jadi MB. Sultan tak setuju Wan Azizah, antara isunya wanita.

      Abdul Hadi maklum kepada PKR tentang perkara ini, tetapi PKR masih berkeras nak Wan Azizah jadi MB. PAS juga tak berstuju dengan Wan Azizah dan memberikan alternatif kepada Azmin Ali. Tapi PKR tak setuju. Akhir keputusan jadi tergantung. Manakala dalam PKR makin bergolak antara team Wan Azizah, Team Azmin dan Team Khalid Ibrahim.



      TSKI ambil kesempatan tak nak letak jawatan dan dia mengatakan dia ada majoriti dalam Kerajaan Selangor. Masa itu ada 5 Adun PKR sokong TSKI termasuk Elizabeth Wong.




      TSKI pecat exco PKR dan DAP kerana tak sokong mereka. PAS ambil sikap menyelamatkan kerajaan Selangor daripada dibubar dengan menyokong TSKI. Tindakan dikecam oleh PR dan rakyat pada umumnya yang tak faham situasi.



      PKR ambil langkah memaksa Adunnya menanda tangani perjanjian Akuan Sumpah (SD). TSKI keseorangan. Dengan Sokongan PAS dan UMNO, TSKI masih kekal sebagai MB Selangor. (PAS 15, UMNO 12 dan dia Bebas 1). Kedudukan 28-28 memberikan TSKI kekal sebagai MB.

      PAS mendapat kecaman makin kuat dan tekanan makin besar.

      PKR Cuba Beli ADUN PAS



      PKR telah membuat tawaran kepada beberapa Adun PAS, maklumat ini bocor kepada Presiden PAS yang pada masa itu banyak berada di Rusila. Tak sempat untuk menyuarat PAS Pusat (2 hari sebelum mesyuarat) 2 Adun PAS telah bersama PKR dan DAP tandatangan Akuan Sumpah. Kedudukan telah menjadi 30-26.



      Pengkhinatan 2 Adun PAS Saari Sungip, Adun Hulu Kelang dan Hasnul Baharudin Adun Morib membuka lipatan sejarah pengkhiatan kumpulan yang dinamakan IRC/JIM dalam PAS. Selepas JIM berpecah maka timbul pula IKRAM yang mewarisi pengkhianatan dalam Jamaah Islam PAS.

      Doa Ustaz Harun Tain dalam Muktamar yang meminta Allah menyelamatkan PAS daripada musuh luar dan dalam PAS menjadi viral. Malah veteran PAS, Subky Latif juga membuat posting berkenaan isu ini.




      Sudah menjadi kebiasaan musuh dan pengkhianat PAS akan disanjung oleh DAP. DAP sebenarnya sudah lama tidak senang dengan PAS kerana DAP memang musuh Islam yang dibawa oleh PAS.




      TSKI sangat 'smart' dalam hal ini, bila dia tahu dia tidak lagi cukup majoriti dalam kerajaan Selangor dia mengatakan akan melepas jawatan dan proses pengundurannya akan dibuat. Ramai buat tuduhan Dun akan dibubar, tetapi TSKI mengambil jalan yang baik untuk PR. Dia tidak rosakkan Selangor dengan Pilihanraya kecil, malah dia kekal Selangor kepada Pakatan Rakyat.

      PKR dapat sokongan 30 Adun, Tapi Sultan Masih Tak Nak Wan Azizah

      Bila SD ada 30 tetapi Sultan masih tak mahu Wan Azizah jadi MB. PKR masih berkeras sehingga ada yang nak menggunakan saluran perundangan.

      Anwar ke Kuala Terengganu untuk jumpa Presiden PAS dan memaksa Presiden PAS menerima Wan Azizah Jadi MB. Abdul Hadi tetap dengan kaedah Islam dan mencadangkan Azmin tetapi PKR tak setuju.

      Delete
    8. PEMUSNAH PAKATAN RAKYAT AKAN MENERIMA HUKUMAN KARMA

      Ini membuatkan Abdul Hadi marahkan Anwar "Semuanya berpunca daripada enta, enta masih tak serik setelah di penjara". Anwar 'tension' terus pulang dan gambar rambutnya yang tak terurus selepas pertemuan tersebut menjadi viral.



      Dalam krisis ini, Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah menyembelahi Presiden PAS sehingga keluar daripada mulut beliau "PKR ni anak manja".

      Sultan minta semua parti menghantar cadangan nama. PAS kemuka nama MB semuanya adalah PKR walaupun sultan berharap PAS mengemukan tokohnya. Tapi media dengan sokongan pimpinan dalam PAS memainkan isu kononnya PAS (Presiden) kemukakan 3 nama daripada PAS bertujuan untuk menyerang peribadi Presiden PAS. Allah Maha Kaya, manusia yang manipulasi isu dan keadaan ini akhirnya tercicir yang kini dikenali parti PAN. Rasanya tak perlu saya sebut namanya satu persatu anda mungkin dah boleh mengenalinya.

      5 ADUN PKR, DAP Tarik SD

      Tiba-tiba 5 Adun yang sokong Wan Azizah menarik akuan sumpah mengatakan akuan sumpah itu paksaan. Mereka ialah Dr Xavier Jayakumar (PKR-Sri Andalas), Shuhaimi Shafie (PKR-Sri Muda), Amirudin Shari (PKR-Batu Caves), Ng Sze Han (DAP-Kinrara) dan Rajiv Rishyakaran (DAP-Bukit Gasing).



      Akuan bersumpah yang didakwa ditandtangani oleh Dr Xavier Jayakumar (PKR-Sri Andalas)


      Akuan bersumpah yang didakwa ditandtangani oleh Ng Sze Han (DAP-Kinrara)


      Akuan bersumpah yang didakwa ditandtangani oleh Shuhaimi Shafie (PKR-Sri Muda)


      Akuan bersumpah yang didakwa ditandtangani oleh Rajiv Rishyakaran (DAP-Bukit Gasing)


      Akuan bersumpah yang didakwa ditandtangani oleh Amirudin Shari (PKR-Batu Caves)

      Bila Sultan panggil Wan Azizah, Azmin dan Iskandar Samad. Macam sebelum ini Iskandar menyatakan pendirian PAS yang mahukan Azmin jadi MB.

      Wan Azizah pula hanya ada 25 sokongan termasuk 2 yang di curi daripada PAS.

      Azmin telah disokong oleh 5 yang tarik SD, 13 daripada PAS dan UMNO ambil kesempatan sokong Azmi. TSKI berkecuali mungkin perang dengan Azmin masih belum reda.



      Kini Azmin ada 31 termasuk dirinya sendiri.

      Kesimpulannya AZMIN adalah MB sokongan PAS dan UMNO bukan PAKATAN RAKYAT.

      Kerana itu Azmin lantik timbalan speaker daripada PAS walaupun DAP tak setuju. Azmin juga selalu sebut Selangor tak ada kaitan dengan Pakatan Rakyat. Malah dia kata PAKATAN HARAPAN dan Selangor berbeza.

      Hanya geng AMANAH (PAN) sahaja bodoh dalam hal ini.

      Itu sebab saya rasa bodoh Husam dalam hal ini bila dia kata Abdul Hadi nak buat UG dengan UMNO dan beberapa orang PKR. MEMANG DAH BUAT PUN. Adakah itu UG??

      Mereka sebenarnya memutar belit fakta bagi mengelirukan rakyat untuk kepetingannya. Husam sudah termakan dengan janji Anwar sehingga sanggup rosakkan parti sendiri dan membelakangi Tok Guru Nik Aziz.

      PAS banyak tercalar, rosak dan hampir musnah kerana LANGKAH KAJANG. Tapi sifat Jamaah Islam yang 'nawaitul'nya masih memperjuangkan Islam PAS terselamat daripada bencana berlaku malah Allah membersihkan PAS daripada anasir perosak dalaman IKRAM/IRC dan juga pimpinan yang mengkhinati perjuangan menengakkan Islam kerana ter'mabuk' Putrajaya.

      Itulah sejarah panjang bagaimana PAS tetap mepertahankan prinsip perjuangannya walaupun fitnah betubi-tubi. Akhirnya pembaca boleh lihat siapa yang benar siapa pengkhinat....

      Delete
  21. Jahanam lah negara jika si Mohd Amar Nik Abdullah ini naik kuasa.

    Gila, 2 tahun cuti selepas bersalin. Mengarut.

    Macam ini, sampai bila2 pun PAS tak boleh ke Putrajaya dan si Mamat itu jadi PM.

    Nak tanya: Apasal nama dia takda Nik? Bapak dia ada Nik. Dia ank angkat ke? Atau Nik itu bukan pangkat? Macam nama Wan, gamak nya.

    Serius nak tahu, bukan nak nyindir.

    Sebab di Perak pun ada nama Yop. Tapi bukan pangkat.

    Tak macam Megat. Yang, kata nya, anak kapada perkahwinan seorang keluarga di raja dengan orang biasa.

    Di Johor dll tempat, itu di panggil Engku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun Langkah Kajang dan hasrat melantik Wan Azizah sebagai Menteri Besar gagal, namun cita-cita Ponorogo untuk porak perandakan PKR baru bermula. Ketiadaan Anwar dalam PKR kerana dipenjara menyukarkan aktiviti Ponorogo kerana Kartel Azmin sangat berkuasa walaupun beliau berjaya menjadi Naib Presiden. Oleh itu Ponorogo mengerakkan fasa ke4 dengan mewujudkan INVOKE.

      Semua orang tahu, Ponorogo tidak layak bertanding untuk PRU14 kerana kes BAFIA – NFC dan beliau telah bersedia dengan mewujudkan INVOKE lebih awal. INVOKE satu badan NGO yang wujud tanpa restu PKR, ianya satu badan Haram dalam PKR.

      Ponorogo membina tenteranya melalui INVOKE. Daripada bersendirian ketika mula-mula dibawa masuk oleh Anwar, kini Ponorogo mempunyai tentera yang ramai. Dan dengan INVOKE Ponorogo berjaya memperdayakan Wan Azizah dengan menunjukkan kekuatan INVOKE sebagai alternatif kepada Kartel Azmin.

      Ponorogo mengambil peluang mendapatkan sokong Wan Azizah dan Nurul Izzah untuk mengukuhkan kedudukkannya dalam PKR. Ponorogo menyerang Kartel Azmin dengan memainkan persepsi bahawa Azmin berkomplot dengan PAS dan Umno merampas kerusi MB dari Azizah.

      Aktiviti INVOKE sangat fokus untuk menarik orang muda dalam PKR untuk bersama Ponorogo. Ponorogo juga berjaya menarik pemimpin PAN dan DAP untuk bersama INVOKE dengan menawarkan tajaan bagi calon-calon seperti Khalid, Mahfuz, Mat Sabu dan lain-lain melalui projek Bina Semula Negara sempena PRU14.

      Lathefa Koya yang juga ahli Majlis Tertinggi PKR mengesahkan yang Ponorogo ini tidak pernah lagi hadir Mesyuarat PKR selepas mewujudkan INVOKE.

      Kebangkitan fasa 5 geng Ponorogo ini disaksikan dalam proses penamaan calon-calon PKR bagi PRU14. Dimana selepas mereka berjaya bersekutu dengan Wan Azizah dengan mengambarkan Kartel Azmin akan belot selepas PRU-14, Ops cantas dimulakan. Kartel Azmin bakal dihapuskan dari senarai kerusi selamat PKR dan digantikan dengan orang-orang Ponorogo dari INVOKE. Tian Chua adalah salah seorang sasaran mereka selain Azmin, Zuraida, Lathefa dan ramai lagi. Sasaran mereka jelas, mereka akan cadang pindahkan calon Kartel Azmin di kawasan luar lembah Klang yang kurang selamat atau calon-calon ini tidak dilantik terus. Geng Ponorogo menamakan calon mereka sebagai pengganti.

      Selain menubuhkan INVOKE sebagai tentera peribadi, Ponorogo juga melahirkan INVOKE sebagai persiapan sekiranya strategi fasa ke5 ini gagal atau jika PKR hancur dan berpecah selepas PRU-14. Sekurang-kurangnya dengan INVOKE beliau masih ada tempat untuk meneruskan aktiviti politiknya dengan pihak lain. Perpecahan dalam PKR ini memang dirancang dan bukannya secara kebetulan.

      Ponorogo adalah Giant Assassin dalam PKR dan Pakatan dalam senyap. Beliau telah “bunuh” Khalid Ibrahim, biarkan Anwar dipenjarakan, Buang PAS dari Pakatan, Pecahkan PAS, tundukkan Otai Reformasi kepada Mahathir dan kini sedang menghapuskan Kartel Azmin.

      Bila kita patah balik melihat sejarah Ponorogo ini bermula dalam PKR. Ianya adalah sejarah misteri. Beliau menjual nama rakannya Adlan Benar Omar atau Ben yang meninggalkan dunia pada 2008 sebagai inspirasi untuknya sertai PKR.

      Walaupun beliau berkata menyokong PKR sejak di Universiti, namun beliau lewat bersama PKR. Iaitu selepas PKR sudah berkuasa dan BN kalah teruk di Selangor pada 2008. Tidak seperti Tian Chua dan Azmin, mereka bermula ketika PKR tidak punya apa-apa. Sedangkan Ponorogo hanya bertemu Anwar dua tiga kali sudah dilantik jadi CEO, kemudian jadi MP PKR dan jadi Naib Presiden PKR. Semuanya kurang dari 5 tahun.

      Ponorogo disyaki spy Mahathir kerana beliau bekerja di Petronas ketika Mahathir pengerusinya. Beliau masuk terlebih dahulu dalam PKR untuk hancurkan imej Anwar dengan idea langkah kajang. Kononnya Anwar tidak akan dipenjara jika berjaya gadai Selangor pada BN bila Anwar atau Azizah jadi MB.

      Dokumen Langkah Kajang memang sengaja dibocor supaya PAS bergaduh dengan Anwar. PAS mencalonkan Azmin dan Anwar ke penjara. Kemudian Pakatan pecah dengan PAS juga berpecah. Kini PKR pula dipecahkannya selepas mengangkat Mahathir jadi calon PM walaupun Kartel Azmin menolak.

      Delete
    2. Ponorogo sebenarnya dikatakan sudah lama bekerja untuk Mahathir. Misi Mahathir sebenarnya adalah menghapuskan semua musuh Umno – BN dari dalam tulang rusuk musuhnya sendiri. Sebab itu dia hantar Ponorogo dahulu dan kemudian selepas fasa kedua berjaya memisahkan PAS dari Pakatan, barulah Mahathir keluar Umno tubuh PPBM tapi tidak bersama PKR, manakala Rafizi tubuh INVOKE juga diluar PKR.

      Mahathir jika masuk PKR tidak akan jadi Presiden sebab Wan Azizah ada, nak jadi Ketua Umum pun tidak boleh sebab Anwar masih hidup walaupun dipenjara. Lagipun PKR ditubuhkan kerana Anwar dipecat oleh Mahathir.

      Oleh itu Mahathir perlukan satu Jawatan besar untuk memposisikan dirinya lebih tinggi atau sebaris Presiden parti-parti komponen Pakatan. Jadi menubuhkan PPBM dan jadi Penasihat adalah laluan paling mudah. Walaupun PPBM adalah parti yang sangat rapuh, tapi cukup untuk Mahathir berpijak untuk merebut jawatan Pengerusi PH dan calon PM.

      PPBM sengaja dibiarkan digantung oleh ROS atas sebab strategi. Pertama, ingin tarik simpati rakyat pada Mahathir yang kononnya dibuli Najib. Kedua, sebagai alasan untuk mengunakan bendera PKR tanpa perlu jadi ahli PKR. Ini sudah dirancang awal sebab majoriti penyokong PH lebih percaya PKR dari Mahathir. Ini adalah taktik untuk kelirukan penyokong PKR dan PH. Sekaligus menukar objektif PKR heret Mahathir dan Najib ke mahkamah kepada heret Najib sahaja.

      Mahathir tawan PKR dengan cara ini dan DAP serta PAN jadi bodoh, mengikut dibelakang tanpa soal jawab. Memang Mahathir tak suka Najib, tapi dia lebih risau Anwar dan Pakatan yang berjaya tewaskan undi popular kepada BN pada 2013.

      Jika dia tak masuk sekarang dan PH menang PRU14, dia juga akan dibicarakan. Sekarang, sama ada PH atau BN menang, dia akan selamat kerana BN belum cukup berani heret beliau ke mahkamah lantaran orang-orang BN ramai yang terlibat sama dengan penyelewengan Mahathir.

      Ini cara paling mudah untuk beliau tewaskan Pakatan dengan strategi Trojan Horse. Selepas hantar Rafizi, Mahathir pula masuk untuk total disaster ke atas musuh-musuh politiknya.

      Perasan tak Mahathir tidak pernah serang BN secara keterlaluan sepanjang bersama Pakatan, beliau hanya serang Najib. Sama ada Pakatan menang atau BN menang, Mahathir boleh balik kepada Umno BN pada bila-bila masa. Ketika itu rakyat sudah hilang kepercayaan kepada semua Pakatan Pembangkang yang selama ini menjadi saingan kuat BN.

      Semua orang PH kata ini semua adalah idea gila. Mustahil Mahathir balik ke Umno. Tengok Anwar kata mereka, dari dulu hingga kini masih dengan Pembangkang.

      Hei! Jangan lupa, sepanjang Anwar dalam Pakatan, masanya banyak dihabiskan dipenjara. Anwar lawan Mahathir, Anwar masuk penjara. Mahathir lawan Najib, Anwar juga kena penjara. Banyak projek politik Anwar terbengkalai kerana asyik dipenjarakan.

      Jika dulu Pakatan kata mustahil Mahathir bersama Anwar dan DAP, kini yang mustahil itu sudah tidak mustahil. Mahathir juga sudah beberapa kali keluar masuk Umno.

      Dia lawan Tunku Abd Rahman dan keluar Umno, kemudian masuk balik. Dia lawan Pak Lah, Keluar Umno kemudian masuk balik. Kini lawan Najib, keluar Umno, tunggulah dia masuk balik.

      Delete
    3. Jika Najib setuju kembalikan projek kroni beliau atau Najib berjaya dijatuhkan, Mahathir akan kembali memeluk Umno-BN. Dari Umno dia datang, kepada Umno dia akan kembali.

      Ponorogo adalah buah catur Mahathir, Azmin dan Tian Chua adalah penghalang mereka dalam PKR. DAP dan PAN bersedialah. Satu persatu musuh Mahathir dalam Pakatan akan dimusnahkan.

      Saya kesian tengok rakan – rakan lama dan Reformis dalam PKR sekarang. Suara mereka semakin terpinggir. Wan Azizah sebagai Presiden sangat lemah. Jika orang seperti Azmin dan Tian Chua tiada, sudah lama PKR bungkus. Wan Azizah hanya fokus untuk membebaskan Anwar. Manakala urusan politik PKR dibiarkan bergoncang. Wan Azizah sanggup gadai apa sahaja termasuk partinya untuk bebaskan Anwar..

      Diharapkan rakan – rakan PKR yang benar – benar berjuang untuk rakyat menyokong PAS selepas ini. Jika PKR menang di Selangor, krisis perlantikan Menteri Besar baru akan lebih buruk keadaannya berbanding sebelum ini. Ini tidak akan menguntungkan rakyat kerana pemimpin PKR bergaduh sesama sendiri.

      Delete
  22. Wahai sdr malaysiabaru

    Di mana kah gerangan nya anda berada

    Dah lebih tengah hari anda belom menunjuk muka

    Apa kah ramalan baru pihak think tank mike'

    Lingkup kah Najib dan Umno/Bn di buat puak2 PH semua

    Saya berdoa jadi begitu setiap masa

    ReplyDelete
  23. LIGAT SI MAMAT GENG NAJIB DENGAN KOMEN2 ATAS NAMA ITU, KOJOLLA DAN LAIN2 NAMA YANG BIASA DI GUNA NYA.

    PANTUN BERIKUT INI DI DEDIKASIKAN KAPADA DIA BILA MEMANTUN MANTAT PAKAI NAMA KOJOLLA -

    SAJAK KUNING

    DARI JAUH KU PANDANG KUNING

    KU DEKATI SETAPAK DEMI SETAPAK

    kU BONGKOK, KU LIHAT, LEMBIK

    KU PEGANG, PANAS

    KU CIUM, BAU BUSUK

    Pssst, itu lah yang di alami si Mamat Kojolla dengan pantun pantat nya

    ReplyDelete
  24. Dengar sini baik baik lobai lobai malang..
    Yg sebenar2nya parti pas pis pus korang boleh terus melayang layang dgn gelagat sumbang dan songsang dan akan jd mcm MH 370 hingga skrng x nmpak bayang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGAIMANA PENGKHIANAT RAKYAT DIPORAK PERANDAKAN

      MAHATHIR pernah berkata dalam politik hari ini kawan, esok musuh dan lusa mungkin menjadi teman akrab semula.Politik ialah seni memburu kuasa yang memungkinkan segala yang mustahil. Siapa sangka teman karib dan anak didik politiknya kini menjadi musuh yang seru. Siapa sangka hak negara boleh bertukar menjadi hak kroni di zaman Mahathir sehingga hari ini diteruskan oleh anak didik Najib Razak, hanya berbeza cara "merompak".

      Betullah kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang apabila menjawab isu dedak. Hadi membidas Mahathir dengan mengatakan siapa yang mengajar memberi dedak?

      Najib 'dedak'kan rakyat, Mahathir pula 'dedak'kan pembangkang dengan janji RM500 juta untuk menjatuhkan Najib. Apa bezanya?

      Politik telah menjadi darah dagingnya. Seorang pensyarah universiti pernah berkata: “Mahathir is too smarts for the Malays” – Mahathir terlalu cerdik dalam arti kata terlalu pintar untuk bangsa Melayu sehingga mereka tidak mengenali AGENDA dan maksudnya yang tersirat !

      Mengapakah dihari-hari terakhir hayatnya dia masih aktif berpolitik? Jawapan terbukti sebagaimana Allahyarham Ustaz Fadzil Noor pernah berdoa semoga Allah s.w.t. memberi Mahathir usia yang panjang supaya dia dapat melihat sendiri kerosakan-kerosakan besar yang dia lakukan ke atas bangsa dan negaranya.

      Jika rakyat renungi semula penyelewengan di zaman Mahathir sebenar tidak ada beza dengan Najib kerana mereka daripada spesis yang sama, spesis mengkhianat rakyat, korupsi dan kronisma. Permusuhan diantara mereka tidak lain kerana berebut 'harta' dan kepentingan kroni.

      Mahathir cuba mangambil hati Wan Azizah dan PKR



      Mahathir adalah seorang sangat licik dari segi permainan politiknya. Cara paling mudah dia mesti "menawan" Wan Azizah. Wan Azizah ini sejarahnya mempunyai hubungan sangat rapat dengan Siti Hasmah dan dia ada menghantar surat kepada Tun Mahathir selepas Anwar disingkirkan. Surat itu menjadi rahsia dalam simpanan Mahathir. Adakah surat ini KUNCI untuk merapatkan diri dengan Wan Azizah? Hanya Mahathir sahaja boleh menjawab.



      Malah bukan Wan Azizah semua anak-anak Anwar Ibrahim di'tawan' melainkan yang lelaki yang kini memencil diri kerana......





      Anwar semua orang sudah maklum. Jadi tak payah lebai ceritakan. Hanya sekali hadir di mahkamah terus Anwar berjabat tangan erat. Hilang suara reformasi 20 tahun lalu. Hilang mata lebam. Liwat yang mengaibkan dalam sejarah negara boleh dilupakan begitu sahaja. Otai-otai reformasi yang dibelantai polis zaman Mahathir semuanya membisu dek kerana Anwar sudah memaafkanya walaupun Mahathir tidak sedikit pun menunjukkan rasa bersalah.



      Azmin Ali? Ini bukan masalah bagi Mahathir, kerana Azmin adalah anak angkat dia. perhujahan ditutup.



      Lebai telah menulis artikel bagaimana pejabat PKR dijadikan pejabat BERSATU terutama di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Ini juga antara langkah Mahathir ingin menguasai PAKATAN HARAPAN. Semacam ada orang dalam PKR membiarkan ini berlaku.

      Tangani DAP

      DAP sebelum ini adalah musuh sepanjang zaman Mahathir. Ramai pimpinan DAP ditangkap dalam operasi lalang. Kalau kita fikir logik sukar untuk DAP dijinakkan. Tapi untuk Mahathir dia tidak adalah istilah mengalah.



      DAP telah mengeluarkan kenyataan tidak akan menjemput Bersatu pada AGMnya. Tapi Mahathir menggunakan hubungannya dengan PKR terus hadir dalam majlis AGM DAP secara mengejut. Tindakan politik ini sangat bijak dan licik sehingga DAP mengalami dilema dan ada beberapa perwakilan DAP meletak jawatan kerana tak setuju dengan penglibatan DAP dengan Mahathir.

      Delete
    2. PENGKHIANAT RAKYAT SYOK SENDIRI

      Parti AMANAH



      Semua orang tahu AMANAH (PAN) adalah parti macai DAP. Jadi tak ada masalah untuk tanggani AMANAH (PAN) kalau DAP telah setuju. Tun Mahathir tidak mengalami masalah besar dengan parti PAN kerana parti PAN ini adalah parti pak turut DAP. Jika Mahathir boleh menguasai DAP, sangat mudah menjinakkan parti PAN.

      Lagi satu AMANAH (PAN) perlukan duit. Jadi Mahathir dengan wang RM500 juta sekadar sumbat aje dalam mulut pimpinan AMANAH (PAN) sudah pasti mereka yang pernah merana dalam ISA atau penjara seperti Mat Sabu, Salahudin Ayub, Saari Sungip dan lain-lain akan senyap kerana mulut mereka penuh dengan DEDAK!

      Tangani PAS tapi gagal



      Mahathir tahu orang PAS macam elergik dengannya. Mahathir menghantar Muhyiddin untuk menguasai PAS, kemudian di hantarnya anaknya, si Mukhriz membantu tetapi malangnya Mahathir gagal dengan PAS. Dulu ada ura-ura Naib Presiden Bersatu nak ditawarkan kepada Mahfuz Omar (Itu sebab sampai sekarang si Mahfuz ini mengekori Bersatu) tetapi demi menjaga hubungan dengan PAS akhirnya jawatan itu diisi dengan individu lain.

      Setelah gagal dengan PAS, Mahathir mengistiharkan Bersatu bersama PAKATAN HARAPAN. Dia mula projek untuk 'hijack' PAKATAN HARAPAN.

      Adakah Anwar Terbabit Dalam Misi Mahathir?

      Pada tahun 1987 dahulu, Mahathir telah ditentang hebat oleh Ku Li dengan menyaksikan beliau cuma menang tipis 43 undi sahaja. Itupun undi tipu hasil dari perwakilan haram yang dieksploitasi oleh Sanusi Junid yang ketika itu menjadi Setiausaha Agung UMNO.

      Kemenangan dan kekuatan Mahathir pada tahun 1987 sebenarnya banyak dibantu oleh kelebihan pengaruh Anwar. Walaupun Anwar ketika itu cuma Pemuda Umno sahaja, tetapi beliau berjaya mengimbangi pengaruh Team B Kuli dan juak-juaknya dengan imej Islamiknya.



      Tun Mahathir yang hanya menang 43 undi sahaja. Tengku Razaleigh dapat 718 undi berbanding Tun Mahathir mendapat 761 undi. 43 undi yang membantu Mahathir datang daripada mana? Menurut sumber sumber orang lama, undi itu datangnya daripada Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Dato Seri Najib pada waktu itu.
      Ini bermakna, jika tidak mendapat pertolongan 43 undi tersebut, sudah tentu karier politik Mahathir sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri akan bertahan selama 6 tahun sahaja (1981 – 1987).

      Menyedari yang dirinya yang sudah begitu tersepit dan terhimpit oleh asakan Team B yang sudah menguasai 70 % UMNO, Mahathir sudah tiada pilihan untuk menyelamatkan dirinya. Maka DIHARAMKAN UMNO untuk menyingkir Kuli dan kunco-kunconya.

      UMNO Baru di lahirkan. Kuli dan kunconya terpaksa menubuhkan Semangat 46 dan mencari sokongan pembangkang, PAS ketika itu.

      Mahathir berjaya dalam misinya.

      Kini Mahathir nak singkirkan Najib. Tapi malangnya Mahathir tidak berada dalam UMNO kerana dia pencen. Mahathir tak berjaya menggunakan Muhyiddin untuk misi kali ini. Akhirnya Mahathir tubuh PPBM.

      PPBM itu sebenarnya UMNO BAHARU
      Malaysian United Indigenous Party or Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM)

      Indigenous = Natives
      Malaysian United Natives Party (UMNO)

      Untuk misi jatuhkan Najib diluar, Mahathir kena hijack PAKATAN HARAPAN. Itu satu-satunya jalan terbaik.

      Kalau kita kaji semua ucapan Mahathir dan corak serta cara gaya dia bercakap semuanya berpusat nak jatuhkan Najib tidak lebih daripada itu.

      Persoalan timbul.
      Adakah Anwar tahu misi Mahathir ini. Adakah Mahathir perlukan Anwar dalam misi kali ini. Itu menjadi persoalan yang hebat dikalangan penganalisis politik tanahair.

      Kalau Anwar terlibat dalam HIJACK HARAPAN, siapanya orang Anwar yang diberikan kepada Mahathir untuk misi ini?

      Delete
  25. Cai2 hentikanlah fitnah, makian dan cercaan
    Salakan anda, tak dapat mengubah keadaan
    Buang je le dendam amarah punya perasaan
    Lihat John Doe, dah insaf & sokong kerajaan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Mana dah hilang, bapok tua kedi Suman kera
    Dah senyap sepi, tak berani lagi lagi bersuara
    Kejora cabar bejumpa, terus dia demam kura
    Agaknya sentap pelir, dia lari balik Singapura

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Mana dah sepi, FuckTun iblis kepala dongga
    Dia hanya ular lidi yang perasan dirinya naga
    Ingin nak kejar BMW hanya dgn Proton Saga
    Buat pantun senget serupa burit naik tangga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. JamesBean tua renta, tak kurang juga bodoh
    Udah lah biol biingai, muka pula burok hodoh
    Dgn hamba, dia kerap jugak ingin carii gadoh
    Bila kena sebiji terus muka dia muram tedoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Ada seekor lagii cai yg suka mengada-ngada
    Ingin lagak hebat, tetapi kosong ilmu di dada
    Si bengap ini, hanya Matdey punya taiik kuda
    Itulah kalau mahu tahu, cai nyah bapok abda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Dengar sini baik2 lobai2 malang..
    Perjuang kami ialh mencegah kemungkaran..demi kebaikan Rakyat..demi rasa bertanggungjwb..bg memperbaiki sendi keperibadian hidup dlm masyarakat/rakyat ini.
    Kewajiban pengubahan ini adalh diatas orang yg melihat kemungkaran..kemungkaran ialh suatu yg diingkari oleh syara' atau yg tidak disukainya.

    Maka BN adalh lawan kami ats dasar itu..jika BN nak djdkan kawan kalian kawanlh..kerna puak kamu kami x pndang pun sebelah mata..

    Kami mau perubahan..
    Nabi bersabda ' Barang siapa diantara kamu yg melihat akan kemungkaran maka hendaklh ia mengubahnya'...

    Lingkuplh BN bersama Pas pis pus

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. STRATEGI PENGKIANAT RAKYAT

      Dalam kajian kencing Rafizi Ramli melihat sikap pengundi PAS apabila berlaku pertandingan 3 penjuru di kawasan dimana PAS tidak bertanding. Apaka sikap pengundi PAS. Kata Rafizi 39% akan undi Pakatan Harapan, 23% akan undi BN dan 38% tidak akan mengundi mana-mana.

      Dengan kedudukan sokongan 39% pengundi PAS, PAKATAN HARAPAN tidak berjaya mengalahkan BN. Oleh itu 38% yang tidak mengundi ini perlu ditarik supaya menyokong PAKATAN HARAPAN.

      Mereka telah membina satu team untuk membuat kerja-kerja menarik sokongan pengundi PAS yang dijangkakan tidak akan meyokong mana-mana pihak jika berlaku pertandingan 2 penjuru PH-BN dimana PAS tidak bertanding.

      Antara usaha ini ialah memburukkan PAS dengan memberikan gambaran PAS sekarang tidak seperti dulu, PAS Rasuah, PA tidak menentang kezaliman, Pimpinan PAS bermewahan dengan kebendaan, PAS cuba membentuk UG dengan UMNO pada PRU-14 nanti dan macam-macam tuduhan yang akan
      merosakkan reputasi PAS dan peribadi pimpinan PAS.

      Mereka membina team cybertropper yang dibayar untuk tujuan ini, dimana cybertropper ini akan membuat kerja-kerja terancang dengan maklumat yang dibekal supaya wujud keseragaman dalam serangan di media sosial. Wujud satu team lagi dipanggil SUPPORTER CYBERTROPPER yang memainkan peranan seolah-olah orang luar yang membenarkan apa yang dituduh oleh cybertropper penyerang tadi. Ini akan menambah kepercayaan golongan sasar seolah-olah perkara itu benar dan sah.

      Oleh itu jangan hairan fitnah kepada PAS berluas-luasa kerana mereka bekerja untuk memenangkan matlamat mereka tanpa mengira dosa dan pahala. Politik bagi mereka adalah 'king' macam Najib anggap duit sebagai 'king'.

      Sebelum ini lebai menulis beberapa artikel mengenai fitnah, anda boleh rujuk
      Orang Tulis Pasal Kurban, Puak PAN Tulis Pasal Fitnah dan Maki Hamum



      Kalau Tak Fitnah Tak Dikatakan Parti PAN



      Facebook Ustaz Ahmad Awang Supporters buat fitnah solat dua imam


      Ramadan Hilang Seri Dek Fitnah Berlegar Di Facebook Parti PAN


      Pakatan Harapan Buat Kerja Bodoh Fitnah PAS.... Apakah mereka fikir ahli-ahli PAS diam diri?


      Ahli Panel NUNJI’17 Tapi Kaki Penyebar Fitnah



      Puak PAN + PH kini Sanggup Berbohong Dengan Petikan Tok Guru Abdul Nik Aziz


      Akhbar PAN, AMANAH & portal PAN, MalaysiaDateline Penyebar Berita Putar Belit


      Bersatu serang PAS dengan Fitnah Pada Ceramah-ceramah Mereka


      Sejak Bila Puak PAN dah percaya dengan sebaran fitnah UMNO?


      Fitnah dah Jadi Darah Daging cybertropper, facebooker PAN dan PH


      MAIS selepas mesyuarat jamu “JAHEAIK” makan pun PAN buat fitnah


      Malaysiakini guna teknik Sarawak Report Rosakkan Imej Mursyidur Am PAS


      Kalau Inilah Cara Pemikiran Penyokong Pakatan Harapan, Sampai Bila Pun UMNO & Najib Tak Tumbang


      Dulu Geng PANlah yang cuba mewahkan pimpinan PAS



      Dan banyak lagi.... letih dah nak cari...

      Delete
    2. CARA HADAPI PENGKHIANAT RAKYAT

      Team ini ramai dan dihantar dalam kumpulan yang berbeza. Jika anda cuba mengesan anda kena berada dalam semua groups... itu adalah MUSTAHIL untuk anda lakukan.

      Bagaimana anda nak melawan mereka? Menolak fitnah jahat mereka.

      Lebai telah mengesan "salah satu" kumpulan team cybertropper yang dibayar untuk membuat kerja fitnah danm menyerang PAS. Lebai dah senaraikan mereka ini sebelum ini. Mereka yang dikesan adalah

      1. Mukhlis Eddie
      2. Ada Ada Aje
      3. Roslan Bin Ahmad
      4. Hussin
      5. Adili Isme
      6. شربان سربيني‎
      7. Faizul Izani
      8. Awang
      9 . Ray Hunter (ini DAP bayar)
      10. Awang Al Kenit
      11.Halim Md Noh
      12.Wan Mohd Aman
      13. Muhammad Radzi Ismail
      14. Ija Deeja
      15. Osman Ahmad
      16. Zailan Ismail
      17.Dima Ahmy
      18. Hadi Anakwang
      19. Othman Don
      20. Ustaz Sepatu Al Gombaki
      21. Amin Cilik
      22. Wan Mohd Yusof
      23. Nur Aulia Abdullah
      24. Ibrahim Mat Isa
      25. Redzuan Mohd (tukang buat design)
      26. Wan Mohd Aman
      27. SU Hamims

      Apa yang anda perlu buat dengan mereka ini?

      Anda boleh turun dan berhujah dengan mereka dengan memberikan hujah-hujah yang bernas, maklumat yang betul dan benar. Tunjukkan bukti bahawa apa yang mereka tulis adalah palsu dan fitnah semata. Jangan sekali maki hamum atau cerca mereka kerana memang mereka membuat perkara ini kerana mahu penyokong PAS maki hamum mereka. Kalau anda maki anda telah menyempurnakan tugas dan misi mereka.

      Oleh kerana mereka ini Islam, ingatkan tentang azab Allah, dosa dan pahala dan berikan ayat-ayat Al Quran tentang dosa dan kesalahan menerima maklumat palsu yang berunsur fitnah. Apatah lagi menjadi tukang penyebar fitnah.

      Itu cara terbaik, tapi cara ini jarang berkesan apabila manusia telah terima dan MAKAN DEDAK (guna hujah mereka). DEDAK dah penuh mulut serta kerongkong mana lagi sempat melihat kebenaran dan berfikir dengan waras.

      Cara paling berkesan JANGAN LAYAN ATAU BALAS POSTING MEREKA. Biarkan begitu, biar mereka dengan puak-puak supporter mereka berbalas posting. Anda hanya lihat gelagat BODOH mereka.... Itu terbaik membuatkan MERAKA JADI KERA SUMBANG.

      Anda boleh juga UNFRIENDs kalau tak mahu bersama orang yang membuat jahat.

      Terpulang, tapi ingat jangan balas posting mereka biar mereka MERACAU!

      Delete
    3. No 15 tu rasanya DAP bayar jugak...
      Siap dgn babi panggang sekali...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh ...

      Delete
  31. PENGKHIANAT HARAPAN RAKYAT TIDAK KERUAN

    Pendedahan Harapan Parit Buntar terdapat individu Pas menerima cek kerajaan negeri daripada bakal calon BN Parlimen itu, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan untuk pembangunan sebuah Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) di sini sebenarnya kembali 'memakan diri' mereka. Pendedahan dibuat calon Harapan Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa kononnya duit itu disalurkan Abdul Puhat melalui Perbadanan Setiausaha Kerajaan Negeri (SSI) ke dalam akaun peribadi seorang individu sebagai tindakan membeli undi orang Pas, terbukti adalah tidak berasas. Calon Pas Dun Kuala Kurau, Abdul Bahrin Md Desa berkata, jika isu itu dilihat di peringkat bawahan, rakyat pun sudah faham beza sumbangan kerajaan negeri dengan sumbangan Umno sebagaimana didakwa Mujahid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PENGKHIANAT RAKYAT MENUJU KEHANCURAN

      Pergolakan merebut calon antara geng Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dengan geng Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Azmin Ali semakin serius apabila nama geng Kartel (yang merujuk kepada geng Azmin) digugurkan.

      Dua penyandang geng Kartel Yaakob Sapari dan Gan Pei Nie tidak dicalonkan semula untuk mempertahankan DUN Kota Anggerik dan Rawang.

      Dr Shaharuddin Badarudin dicalonkan bagi menggantikan Yaakob di DUN Kota Anggerik dan Chua Wei Kiat menggantikan Gan Pei Nie di DUN Rawang.

      Seorang lagi geng Kartel, Haniza Talha yang sepatutnya mempertahankan kemenangannya di DUN Taman Medan dipindahkan bertanding di DUN Lembah Jaya.

      Penyandang Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan (nama baharu : Petaling Jaya), Hee Loy Sian dipindahkan bertanding di DUN Kajang, kawasan yang sebelum ini ditandingi Wan Azizah sendiri.

      Perpindahan itu bagi membuka ruang Maria Chin Abdullah bertanding di Parlimen Petaling Jaya.

      Abdullah Sani dan Dr Xavier Jayakumar antara pendokong utama geng Kartel dipindahkan kawasan bertanding.

      Sebelum ini, Abdullah Sani adalah penyandang Parlimen Kuala Langat dipindahkan bertanding di Parlimen Kapar.

      Penyandang Ahli Parlimen Kapar, Manivanan Gowin digugurkan bertanding pada PRU 14.

      Dr Xavier yang sebelum ini penyandang DUN Sri Andalas (nama baharu : Sungai Kandis) dipindahkan bertanding ke Parlimen Kuala Langat.

      DUN Sungai Kandis ditandingi Shuhaimi Shafiee, Setiausaha Politik Azmin.

      Semalam, Gng Kartel yang diwakili Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin telah berjumpa dengan Wan Azizah di kediaman rasminya, Bukit Segambut.

      Turut hadir mengiringi Zuraida adalah calon-calon geng Kartel yang tidak berpuas hati, Gan Pei Nie, Haniza Talha, dan Hee Loy Sian.

      Azmin sendiri tidak muncul kerana dilaporkan berpuas hati dicalonkan semula di Parlimen Gombak dan DUN Bukit Antarabangsa.

      Nama Dr Idris Ahmad dikekalkan semula bertanding di DUN Ijok, walaupun pada peringkat awal namanya digugur untuk diganti dengan nama geng Kartel Sivamalar Genapathy.

      Bagaimanapun nama Sivamalar Genapathy dicalonkan bertanding di DUN Bukit Melawati.

      Nik Nazmi Nik Ahmad dipindahkan bertanding di Parlimen Setiawangsa dan DUN lamanya, Seri Setia diisi dengan muka baharu, Najwan Halimi.

      Seorang lagi penyokong kuat Azmin, Mohd Razlan Jalaluddin, yang penyelaras untuk Kota Damansara, juga ditolak sebagai calon.

      Delete
  32. Mmg tepat sekali apa yg LebaiModern kupas
    Sblm ini cai2 terkedu bila kepala GN hempas
    Hujah2 Pejuang Rakyat pun bikin cai tumpas
    Terlopong ler cai2 iblis haprak bebal hampas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...