Monday 16 April 2018

JIKA TUN MAHATHIR PATUT KEMBALI JADI DOKTOR, APA PULA YANG SEPATUTNYA BUAT NAJIB DAN HADI SENDIRI?


Kenyataan Presiden Pas, Hadi Awang yang menyatakan Tun Mahathir Mohamad lebih patut menjadi doktor di klinik 1Malaysia berbanding menjadi calon di Langkawi, secara tidak langsung memperlihatkan  bahawa Pas mahu Najib Razak terus menang dalam pilihanraya 9 Mei depan ini.


Kata-kata beliau itu adalah gambaran ketakutan dan keengganannya menerima kemunculan semula Tun Mahathir bertanding dalam pilihanraya, menjadi Perdana Menteri dan seterusnya berusaha menyelamatkan  rakyat dan negara daripada "kerosakan" yang diakibatkan oleh Najib selama ini. 


Hakikatnya, kesediaan Tun Mahathir bertanding dan aktif semula dalam politik bukanlah perkara baru, sebaliknya ia sudah pun diketahui umum sejak dua atau tiga tahun yang lalu lagi.


Cumanya, apabila semalam nama beliau disahkan akan bertanding di Langkawi, ia adalah bukti betapa Pengerusi Pakatan Harapan itu benar-benar serius untuk menyingkirkan Najib dan menjadi Perdana Menteri buat kali kedua.


Kenapa baru sekarang Hadi risau dengan kembalinya semula Tun Mahathir serta menyarankannya menjadi doktor di klinik 1Malaysia saja?


Bukankah Tun Mahathir pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini, maka apa yang hairannya jika beliau kembali semula ke jawatan itu?

Lagi pula, selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri, Tun Mahathir telah terbukti cemerlang memajukan negara dan menaikkan imej Malaysia di mata dunia, bukannya seperti Hadi yang gagal waima cuma sepenggal sebagai Menteri Besar Terengganu.


Dengan rekod cemerlangnya itu dan keinginan Tun Mahathir cuma untuk menyelamatkan negara, mengapakah Hadi begitu takut dengan kembalinya semula beliau menjadi Perdana Menteri?


Adakah dengan menunjukkan ketakutan kepada kembalinya Tun Mahathir itu bermakna Hadi lebih mahu Najib terus dikekalkan lagi?


Tetapi, kenapa Hadi tidak berterus-terang saja dengan menyatakan sokongan terbukanya kepada Najib?


Untuk apa Hadi berselindung dengan mengatakan lebih baik Tun Mahathir kembali menjadi doktor saja daripada bertanding dalam pilihanray, walhal maksudnya begitu mudah difahami sebagai suatu sokongan kepada Najib?


Antara Najib dan Rosmah dengan Tun Mahathir dan Siti Hasmah, apakah Hadi tidak sedar siapa yang lebih merosakkan dan mendatangkan kemudaratan kepada rakyat dan negara?


Sesuatu yang lain yang harus juga Hadi sedari, walaupun Tun Mahathir adalah seorang doktor, tetapi kerjaya itu sudah lama ditinggalkannya apabila menyertai politik dan memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan, termasuk menjadi Perdana Menteri selaka  22 tahun sebelum ini.


Jika Tun Mahathir disuruh kembali menjadi doktor, kenapa Hadi sendiri yang terbukti jauh lebih teruk kegagalannya dalam politik, baik sebagai MB Terengganu dahulu atau sebagai pemimpin Pas yang dilihat banyak merosakkan pemikiran dan menyebabkan perpecahan dalam masyarakat, tidak mahu kembali semula menjadi  penceramah agama sepenuh masa saja?


Kalau Tun Mahathir dianggap lebih baik membuat kebajikan kepada rakyat dengan menjadi doktor saja, tidakkah menjadi guru agama atau mengajar mengaji sepenuh masa merupakan suatu kerja kebajikan yang mungkin lebih patut menjadi pilihan buat Hadi sendiri?


Apakah Hadi tidak pernah memikirkan mengenai apa yang patut mengenai dirinya sendiri?


Dengan pelbagai skandal dan "kerosakan" yang diakibatkan Najib selama ini, kenapa Hadi tidak pernah menyarankan apa yang sepatutnya menjadi pilihan kepada pendekar Bugis itu?  (ShahbudinHusin 16/04/2018)

116 comments:

  1. MAHATHIR HANYA TAHU URUS KILANG ARAK TERBESAR FILIPINA, BUKAN KEDAI ROTI THE LOAF?
    Setelah beroperasi selama 12 tahun di Malaysia, kedai bakeri terkenal The Loaf dilaporkan telah menutup kesemua cawangan mereka kelmarin.



    Sekiranya anda belum tahu, The Loaf merupakan kedai roti yang diilhamkan oleh bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamed di mana lelaki berusia 93 tahun itu memiliki 51% saham dalam The Loaf.



    The Loaf diuruskan oleh M&M Consolidated Sdn Bhd dan merupakan usahasama Dr Mahathir dengan Motoko Resources Sdn Bhd.



    Seperti biasa, menurut beberapa laporan portal, ada pihak yang telah menyalahkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam insiden ini. Sesekali tidak menjatuhkan salah atas kelemahan pengurusan atau hasil keuntungan yang diperoleh syarikat.



    Padahal mereka sendiri yang kurang mahir dalam selok belok perniagaan roti di Malaysia, Najib pula yang dipersalahkan.



    Mudah betul segala kegagalan dan dosa mereka ‘dicuci’ dengan menggunakan nama Najib.



    Ya, mungkin Mahathir tidak lagi seperti dahulu. Sekarang dia sudah tidak ada kemahiran untuk mengurus parti dan kedai roti.



    Apa yang masih mampu Mahathir lakukan adalah ‘mengurus’ kilang arak terbesar di Filipina dan menjaja fitnah keburukan orang lain?
    Jangan kita lupa, Pakar Strategik pembangkang Rafizi Ramli pernah mendedahkan bahawa anak-anak Dr Mahathir telah memiliki syarikat dan kilang arak terbesar di Filipina itu. Mereka membelinya sebagai salah satu perniagaan mereka, sehingga anak-anak Dr Mahathir ini mencatatkan kekayaan yang diimpikan oleh setiap orang.



    Walaupun sedutan ceramah itu telah lama berlaku, namun ia kembali tular sekitar awal tahun 2017 dan tidak pula dinafikan oleh Rafizi.

    Inilah Mahathir pada hari ini. Jika dahulu namanya cukup megah dan hebat ke persada dunia, sekarang Allah telah membenarkan namanya menjadi sebuah nama yang hina serta dikeji ramai.



    Pesan kami hanya satu, berhentilah dari perkara-perkara jahat yang sedang dilakukan ini sebelum Malaikat Izrail datang menjemput.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah bertukar cara Kojolla @ Penjalang Rakyat @ Geng Najib @ dll menuli komen.

      Dah ada perenggan, tak le serabuk sangat macam dulu, satu perenggn yang panajang tak tahu siapa nak baca.

      Tapi tabi'at dia pakai banyak nama itu tak bertukar. Cybertrooper lah, konon.

      Cara cakap pun tak bertukar, menuduh kilang arak le, mcm mcm lagi.

      Takpa, siapa sempat atau minat boleh tibai dia.

      Kalau tak pun, pendapat dia tak di hiraukan pembaca di sini, rasa nya.

      Banyak pendapat, kurang fakta, kurang hujah yang boleh di terima, pahal pun.

      Delete
    2. Ko hntr le nama, ko JD calon PRU,,,Penjilat Rosmah..gebang saja kencang..

      Delete
    3. Anggota Parlimen Sepang Hanipa Maidin menyifatkan kenyataan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa pemimpin Parti Amanah Negara (AMANAH) pernah mencadangkan pemindaan perlembagaan PAS sebagai dakwaan yang tidak berasas.

      Ini kerana, menurut Hanipa, PAS sebelum ini pernah bekerjasama dengan parti lain termasuklah bersama Barisan Alternatif tanpa perlu meminda perlembagaan parti.

      "Di mana logiknya dan rasionalnya bila dia (Abdul Hadi) dakwa ada usaha untuk pinda perlembagaan parti suci (bahasa Hanipa, dia kata PAS suka melabel) bagi nak mudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP.

      Bila buka mulut aje.. Hanipa ni akan nampak bodohnya (maaf sekali lagi terpaksa kata)

      Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa terdapat juga usaha yang dilakukan oleh pemimpin AMANAH (PAN) terbabit untuk cuba membawa usul meminda perlembagaan parti Islam itu bagi mengurangkan peranan Majlis Syura Ulamak sebagai badan tertinggi parti, lapor Sinar Harian.

      Abdul Hadi berkata cadangan itu cuba dijadikan usul dalam Muktamar 2015 namun mendapat bantahan akar umbi termasuk ditolak dalam mesyuarat Pusat kerana ia bercanggah dengan perlembagaan PAS.

      Beliau mendakwa cadangan tersebut merupakan cubaan untuk meminda perlembagaan PAS bagi memudahkan kerjasama dengan parti lain khususnya DAP.

      Itu isunya.

      Baik kita analisis betul tak kata Presiden PAS?

      Pada 22 Oktober 2015 Khalid Samad (AMANAH sekarang ini) ada menulis dalam blognya bertajuk "Pindaan Perlembagaan PAS Yang Ingin Diusahakan Sebelum Ini " pembaca boleh membacanya kerana masih ada lagi artikel berkenaan.

      Khalid mendedahkan dia minta nota daripada Asmuni (AMANAH juga) adalah pengerusi JK pindaan perlembagaan. Keseluruhan cadangan pindaan yang telah disiapkan adalah 74 dari 88 fasal.

      Di antara perkara yang ingin dipinda adalah tempoh pemilihan pimpinan yang ingin dilanjutkan kepada setiap 3 tahun dan bukan setiap 2 tahun seperti sekarang. Ini terdapat dalam fasal 25 (2).

      Begitu juga jumlah AJK PAS Pusat yang dipilih ingin ditambah dari 18 ke 24 orang. Jumlah AJK PAS Pusat yang dilantik turut ingin ditambah dari 6 ke 8 orang. Ini bermakna jumlah AJK PAS Pusat keseluruhannya ditambah dari 24 ke 32 orang. Ini terdapat dalam fasal 25 (5).

      Selain dari itu, turut ditimbulkan untuk dipinda adalah keanggotaan Ahli Majlis Syura Ulama (Fasal 8). Perkara yang ingin dilakukan adalah untuk menentukan mereka yang dilantik oleh AJK PAS Pusat bukan terdiri dari AJK PAS Pusat itu sendiri. Begitu juga yang dilantik oleh Dewan Ulama Pusat semestinya selain dari anggota Dewan Harian Dewan Ulama Pusat. Ini bertujuan untuk mengelak dari berlakunya pertindihan dan ‘conflict of interest’ atau pertembungan kepentingan.

      Khalid Samad menulis lagi "Ya benar, DAP memang menyebut mereka lebih selesa berurusan dengan kumpulan kami dan mereka mengharapkan kami kekal sebagai pimpinan PAS dalam muktamar yang lepas. "

      Delete
    4. Apa Kaitannya?

      Pindaan perlembagaan PAS cuba meramaikan AJK PAS Pusat bagi megimbangi kuasa yang ada dalam Majlis Syura dengan Majlis Syura bukan dikalangan AJK PAS Pusat.

      Kenapa dengan Majlis Syura? Mari kita lihat peranan Majlis Syura PAS Pusat.

      Fasal 8 Majlis Syura Ulamak

      (1) “Bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukan dalam Fasal 7(2) di atas dan badan-badan yang diberikan kepadanya kuasa oleh Muktamar Tahunan PAS dan oleh mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan ini, tidak terkeluar daripada kehendak-kehendak yang diperuntukan dalam Fasal 7 (1) dan tidak berlawanan dengan dasar PAS seperti yang diperuntukan dalam Fasal 3 Perlembagaan ini, maka hendaklah ditubuhkan sebuah majlis yang dinamakan "Majlis Syura 'Ulamak" dan diberi kepadanya kuasa-kuasa seperti berikut :-.

      FASAL 88. Lain-lain Perkara

      (1) Segala perkara yang berbangkit dan perselisihan faham dan pendapat di atas tafsiran Perlembagaan ini, serta Aturan dan Peraturan yang diperbuat mengikut kuasa-kuasa yang diperuntukan dalam Perlembagaan ini hendaklah dirujukkan kepada ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ dan sebarang keputusannya adalah muktamad, jika tidak diubah oleh Muktamar.

      (2) ‘MAJLIS SYURA ‘ULAMAK’ adalah berkuasa membuat sebarang keputusan di atas perkara-perkara yang tidak diperuntukan dalam Perlembagaan ini dengan syarat keputusan itu hendaklah tidak bercanggah dengan dasar dan tujuan PAS seperti yang termaktub dalam Perlembagaan ini dan tertakluk kepada kuasa tertinggi Muktamar


      Sebelum itu 25 Februari Ustaz Azizan Razak telah membuat kenyataan.
      ALOR SETAR – Perlembagaan Pas tidak perlu dipinda dan masih relevan walaupun sudah lama diguna pakai dalam pentadbiran Pas.

      Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, desakan sesetengah pihak yang mahu Perlembagaan Pas dipinda semata-mata kerana tidak puas hati terhadap sesuatu isu tidak perlu dilayan, kerana ia hanya membuang masa.

      “Tidak perlu pertikai sesuatu tindakan yang dibuat berlandaskan perlembagaan parti. Mereka yang mahu perlembagaan dipinda sebenarnya tidak faham mengenai perlembagaan dan anggap ianya boleh diubah sesuka hati,” katanya.

      Isu Menteri Besar Selangor dan Fitnah Abang Ahmad Kardee (AMANAH) terhadap Presiden PAS



      Abang Ahmad Kardee ada menulis pada 9 September 2014 membuat fitnah kononnya Presdien PAS menyalahi Perlembangaan PAS memberina nama calon MB dikalangan PAS.
      1. Mengenai isu pertama iaitu berkaitan isu bidangkuasa dan kuasa MSU : LUHAM ingin menyatakan bahawa jika dilihat kepada Perlembagaan PAS, kewujudan MSU adalah terhad bagi melaksanakan hasrat berikut iaitu bagi menjamin kekuasaan PAS yang diperuntukan dalam Fasal 7 (2) dan badan-badan yang diberikan kuasa oleh Muktamar PAS tidak keluar dari kehendak-kehendak yang diperuntukan dalam Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS dan juga tidak berlawanan dengan dasar PAS (Lihat Fasal 8 (1) Perlembagaan PAS). Adapun kuasa-kuasa MSU diperuntukan di dalam Fasal 8 (1) (a) hingga (c) Perlembagaan PAS.

      2. Telah menjadi pengetahuan umum bahawa MSU (di atas sebab yang hanya diketahui oleh badan itu) telah turutsama terlibat dalam isu pemilihan calon MB Selangor. Ini boleh dilihat dalam beberapa kenyataan rasmi yang dibuat oleh MSU berhubung perkara tersebut. Persoalan yang timbul adalah, adakah Perlembagaan PAS memberi kuasa kepada MSU untuk berbuat demikian?

      3. LUHAM berpendapat MSU, dengan penuh hormat, telah bertindak melampaui kuasanya apabila badan itu membuat keputusan dalam isu yang melibatkan pelantikan MB Selangor. Alasan LUHAM adalah seperti berikut.

      Delete
    5. 4. Isu pelantikan MB Selangor tidak melibatkan perkara yang bertentangan dengan kehendak-kehendak Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS dan juga tidak berlawanan dengan dasar PAS. Satu fakta yang tidak dipertikaikan adalah PAS telah bersetuju mengadakan tahaluf atau kerjasama dengan Pakatan dan kerjasama tersebut telah disahkan oleh Muktamar PAS dan sehingga kini tidak pernah dibatalkan. Menurut Fasal 7 (1) Perlembagaan PAS, kekuasaan PAS adalah dipegang oleh Muktamar PAS. Memandangkan Muktamar PAS, sebagai kuasa tertinggi dalam PAS, telah memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan maka tidak dapat tidak, di dalam apa sahaja tindakan dan keputusannya, maka MSU mahupun PAS mesti bertindak selari dengan ketetapan Mukamar PAS tersebut.

      5. Isu pokok yang berbangkit dalam isu MB Selangor ini adalah Presiden telah membuat ketetapan untuk menghantar nama daripada PAS sebagai calon MB (yang kemudiannya disokong oleh MSU). Sedangkan, Presiden sendiri sebelum ini telah menyatakan bahawa PAS tidak akan menuntut jawatan MB Selangor memandangkan ia adalah milik PKR. LUHAM percaya ini adalah berdasarkan kepada ketetapan Muktamar yang memutuskan bahawa PAS bertahaluf dengan Pakatan. Justeru, apabila nama ADUN PAS turut dicalonkan sebagai MB Selangor, tidakkan ia menyalahi perjanjian PAS di dalam Pakatan itu sendiri? Tidakkah perlanggaran ini menjurus kepada pelanggaran keputusan Muktamar itu sendiri? Oleh itu, LUHAM berpendapat tidak wujud sebarang perselisihan faham dalam hal keputusan Muktamar ini yang perlu kepada tafsiran oleh MSU.

      6. Isu pelantikan MB Selangor juga tidak melibatkan keperluan untuk MSU menghurai, menjelas dan menafsirkan mana-mana peruntukan Perlembagaan PAS. Maka LUHAM tidak nampak apakah keperluan atau justifikasi untuk MSU terlibat dalam perkara yang tidak termasuk dalam bidangkuasa badan tersebut sebagaimana yang digariskan dalam Perlembagaan PAS.

      7. Hatta, jika MSU berpendapat isu pelantikan MB Selangor ini melibatkan perselisihan faham dan pendapat tentang tafsiran Perlembagaan PAS berdasarkan Fasal 88 (1) Perlembagaan PAS, badan itu hanya boleh bertindak sekiranya ada rujukan dibuat kepada badan itu.

      8. Di dalam bahasa perundangan, kuasa MSU adalah kuasa atas rujukan (“referral”) dan bukan kuasa "of first instance" atau kuasa yang sedia ada (inherent). Dengan ketiadaan perselisihan faham dan pendapat tentang tafsiran Perlembagaan PAS berhubung isu pelantikan MB Selangor dan dengan ketiadaan rujukan dibuat oleh Ahli Jawatankuasa PAS Pusat kepada MSU bagi MSU menafsir Perlembagaan PAS, maka, tindakan MSU mencampuri isu pelantikan MB Selangor itu, dengan hormat, adalah “non-starter”.
      Atas isu ini ada usaha untuk mengasingkan peranan Majlis Syura Ulama dengan AJK PAS Pusat supaya Majlis Syura PAS Pusat tidak boleh membantah keputusan AJK Pusat dalam strategi bekerjasama dengan PKR dan DAP.

      Lebai rasa Hanipa Maidin tak payah berdebat dengan Presiden PAS, berdebat dengan lebai cukuplah.. Ada berani ke??

      Delete
    6. Satu lagi untuk akhiri tulisan ini.






      Hanipa dalam kenyataan sama mempersoalkan penggunaan "sistem cai" iaitu pengedaran senarai nama dalam pemilihan parti yang menurutnya diamalkan PAS khususnya pada Muktamar 2015.

      "Tunjukkan kepada saya sebarang peruntukan dalam perlembagaan PAS yang kata boleh guna sistem cai, yang kata (mewajibkan) pemimpin nombor satu dan nombor dua mesti ulama," katanya.

      Hanipa, yang atas tu cai siapa?

      Engkau main cai dah lama dah. Semasa tu geng ulama "buta it" kalau ada blog geng ulama pun sekadar isi khutbah Jumaat. Tapi apabila geng ulama lawan cai dengan engkau engkau cuba salahkan cai atas perwakilan tolak geng engkau PEROSAK PAS.



      Kalau orang nak engkau cai macam mana pun tetap menang. Lihat Mazlan Aliman boleh menang, nama dia tak ada dalam cai? Kenapa? kerana perwakilan tahu walaupun dia jiwa AMANAH tapi dia ada hati budi bukan macam engkau mulut dah lah jahat, hati budi pun jahat juga.

      Tak payah nak salahkan cai salah diri sendiri yang merosakkan PAS, selepas tawan AJK PAS PUSAT cuba nak kurangkan kuasa Majlis Syura Ulama melalui pindaan perlembangaan.

      PAS bukan milik Presiden PAS Abdul Hadi Awang. PAS Bukan AGAMA, PAS adalah gerakan Islam yang caba mendaulatkan Islam sebagai AdDin di bumi Malaysia. Pimpinan boleh datang dan pergi tetapi perjuangan PAS mesti utuh.

      Delete
    7. Kenapa muka hadi awang mcm muka babi hutan haaaa

      Delete
  2. THE LOAF : USIA HAMPIR 100 TAHUN, TAPI MASIH MENIPU
    Tun Dr Mahathir Mohamad bukanlah insan yang amat hebat dalam mengurus hal ehwal ekonomi. Dia adalah doktor perubatan dan tiada asas ilmu dalam bidang ekonomi.

    Namun selama 22 tahun memerintah negara, nasib Mahathir amat baik. Mahathir telah diselamatkan oleh kantung negara. Sebab itu perbuatan ‘bailout’ amat sinonim dan popular pada zamannya.

    Penutupan rangkaian kedai roti The Loaf ternyata memberi kesan yang sangat besar buat Mahathir. Apatah lagi isu ini timbul menjelang Pilihan Raya Umum ke-14.

    Orang ramai khususnya di media sosial tak henti-henti bertanya jika berniaga kedai roti pun boleh tutup, apa yang boleh beliau buat untuk negara lagi pada usia menghampiri 100 tahun?

    Sepanjang menjadi Perdana Menteri, Mahathir asyik menggunakan wang kekayaan negara untuk ‘memperbaiki’ kerugian demi kerugian syarikat besar. Maka tidak mustahil The Loaf akan diselamatkan oleh mana-mana GLC sekiranya dia sedang berkuasa waktu ini.

    Selama 22 tahun Mahathir mengurus negara, kita menyaksikan kerugian Bank Bumiputera, Perwaja, Maminco, MAS, Proton, Bakun (terpaksa diselamatkan), E-Village, Sukan Komanwel, Bank Negara (rugi RM 30 bilion) dan banyak lagi.

    Juga yang kita mungkin sudah lupa, kadar faedah PTPTN dicaj sebanyak 4% berbanding sekarang cuma 1% di bawah kuasa Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Tenaga Nasional Berhad (TNB) diperdaya perjanjian berat sebelah dengan IPP – bermula dengan peristiwa ‘blackout 48 hours’ seluruh negara. Kerajaan diminta menjamin keuntungan pemegang konsesi tol dan kenaikan tol tiga tahun sekali sebanyak 10% setiap kenaikan.

    Namun semua itu sudah tidak dirasai oleh rakyat kerana Najib lebih cerdik dan cepat ‘mencantas’ semuanya.

    Dengan kata lain, dari perniagaan besar sehingga kecil, ia akan mendatang masalah apabila diberi kepada Mahathir. Apakah kita akan bagi lagi peluang kepada dirinya menjadi Perdana Menteri?

    Dikala isu rangkaian kedai roti The Loaf ditutup seluruh negara, Mahathir tampil menjelma diri dalam keadaan melucukan. Mahathir nafi memiliki sebarang pegangan dan pemilikan dalam rangkaian kedai roti The Loaf tersebut.
    Padahal kira-kira 10 tahun lepas, Mahathir antara manusia yang paling bangga dan riak apabila The Loaf ditubuhkan. Dia bukan sahaja mengaku bahawa itu adalah kedai roti miliknya, namun dia turut mempersila para rakyat untuk pergi membeli roti di kedainya.

    Bukti bahawa Mahathir berbohong
    Cukuplah hidup dalam penipuan. Apa lagi yang Mahathir akan tipu selepas ini?

    Sekiranya tentang isu kedai roti pun Mahathir sanggup tipu, apatah lagi ia berkaitan isu negara dan skandal?

    Dimanakah lagi ruang kepercayaan kita terhadap lelaki yang menghampiri usia 100 tahun ini? Apakah dia tidak gentarkan kematian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Rakyat Malaysia ingin dan berhajat untuk melihat Negara Malaysia Maju dan makmur seperti Negara Jepun,Korea Selatan,Hongkong,Singapura dan Brunei maka Rakyat tiada pilihan lain kecuali menyokong dan mengundi Pakatan Harapan
      Pilihan berada di tangan ANDA.......!!!!
      Tersilap langkah 5 tahun kedepan akan gelaplah masa depan ANDA..........!!!

      Delete
    2. Pas ni kanser otak tahap 4 atau down syndrome

      Delete
  3. #KALAHKANPENCURI : “MAHATHIR BAPA PEROMPAK SEBENAR”

    TERPEGUN penulis melihat cara kempen Pakatan Harapan melalui hashtag #KalahkanPencuri di media sosial. Mereka mahu mengajak rakyat supaya turun beramai-ramai mengundi PRU14 dan kalahkan individu yang digelar sebagai pencuri.

    Apabila membaca cara kempen dan hashtag tersebut, terngiang-ngiang di telinga ini tentang kenyataan dan pendedahan oleh Presiden Parti Amanah Negara (PAN) Mohamad Sabu pada suatu ketika dahulu.

    Mohamad atau lebih glamor dipanggil Mat Sabu telah mengesahkan bahawa pencuri dan pelingkup negara sebenar adalah Dr Mahathir Mohamad yang kini merupakan Pengerusi Pakatan Harapan.

    Jika kita cari di laman Google atau Youtube, amat mudah sekali untuk temui kenyataan-kenyataan dan pendedahan-pendedahan Mat Sabu ini.
    Justeru, kempen pihak Pakatan Harapan untuk mengalahkan pencuri sebenarnya amat sesuai ditujukan kepada Pengerusi mereka sendiri. Ini bukanlah sebuah tuduhan atau ‘fake news‘ menjelang PRU14, namun ini adalah kenyataan yang disebut sendiri dari mulut Mat Sabu ketika berceramah menghasut rakyat.

    Kita berpandukan dari apa yang Mat Sabu nyatakan di dalam ceramah pendedahannya.

    Apakah secara tidak sedar Mat Sabu sekarang sedang ‘bermajikankan’ dengan ‘Bapa Pelingkup Negara’ atau ‘Kepala Perompak’ seperti dia sendiri yang sebut?

    Persoalan yang lebih besar, apakah Pakatan Harapan sekarang sedang cuba bermain ‘psywar‘ untuk mengalahkan gerakan Dr Mahathir di dalam gabungan pembangkang itu?

    Sebab itulah mereka menggerakkan #KalahkanPencuri yang mana agak sinonim dan menepati pendedahan oleh Mat Sabu sejak sekian lama?

    ReplyDelete
  4. hadi main telo najb, najib main telo hadi!

    ReplyDelete
  5. JIKA ADA ORANG TUA 93 TAHUN DATANG KE TEMPAT KAMU, TANYA DIA 3 SOALAN
    Sudah seminggu lebih kisah Prebet Adam tersebar dan sudah seminggu juga pengakuan seorang individu bahawa ayahnya pernah memegang wang milik Tun Mahathir (seperti TV14 sering menyindir) , dan juga kisah kekayaan anak Mahathir sudah berbulan masih belum jawab.

    Maka jika seorang tua berusia 93 tahun datang ke tempat kalian untuk membawa cerita lapuk Najib mencuri, Najib menyamun dan Najib merompak, tanya kepada dia tiga perkara di atas.

    Jangan biar dia memfitnah sehala sahaja.

    Jika dia ulang kisah Najib rompak duit 1MDB minta dia bukti akan dakwaan dia , katakan pada dia kami orang Islam tak suka fitnah jika tiada bukti.

    Untuk seorang tua yang ada cucu tidur dengan anjing dan anak beli syarikat arak (ini bukan fake news) dan ada yang songsang dengan bangga tunjuk di media sosial tentu hal-hal dosa fitnah dia tidak hirau.

    Tetapi sebagai umat Islam kita kena peka pada benda ini mendakwa apa sahaja semua orang boleh, tetapi membuktikannya tidak semua.

    Orang tua itu akan datang naik jet mewah untuk bercerita berkenaan rakyat susah pada orang kampung yang naik basikal dan kapcai buruk.

    Dia juga suka fitnah negara akan muflis tetapi dengan sikap rendah diri Perdana Menteri yang berdoa di Mekah ketika Umrah, doa orang tua tu terpalit kepada dirinya.

    Kroninya Ananda Krishnan yang dia kayakan dengan Maxis dan Astro sudah file bankrupsi di India.

    Selangor akan muflis jika SPLASH berjaya saman RM4 billion dan kedai roti miliknya The Loaf sudah bankrap dan tutup kesemua cawangan.

    Itu bala mulut masin memfitnah.

    Maka jika terlihat orang tua umur 93 tahun datang naik jet dan pengawal peribadi kerajaan tanya pada dia, apa cerita Prebet Adam, jangan duduk diam sahaja. Jawahlah dakwaan Tengku Mahkota Johor. Kemudian betul ke dakwaan Saiful Bahari ayahnya pernah jadi proksi pegang wang Tun M yang bangga tiada masuk akaun sendiri.

    Wang itu kemudian di keluarkan dan diserah kepada Arwah Datuk Mohamad Rahmat.

    Kemudian tanya dia berkenaan kekayaan anaknya, tanya berkenaan modal asal datang dari mana?

    Jangan lepaskan peluang menyoal dia,

    Tips-tips untuk tau dia tidak dapat jawab atau bohong mudah sahaja, pertama dia akan menyebut Datuk Seri Najib itu dan ini, maka itu tanda dia akan lari menjawab.

    Kemudian dia akan berseloroh atau jenaka dan badut-badut dia turut ketawa, maknanya itu juga tanda dia akan menipu atau elak menjawab.

    Maka rakyat semua jangan lepas peluang mengetahui kebenaran. Tanya dia, jangan biar dia sahaja, memfitnah dengan dakwaan yang dia sendiri cipta dan media barat yang dia sendiri upah.

    #SinsofMahathir

    #DosaMahathir

    #JomBN

    #HarapanPalsu

    #HebatkanNegaraKu

    #Bersama BN

    ReplyDelete
  6. un Mahathir suka sungguh menipu. Selain menipu dia juga suka menafi. Tapi malangnya ada ramai pengikut yang boleh dibodoh-bodohkan oleh Mahathir pasal Mahathir ni banyak dedak. Janji wang RM500 juta untuk tabung PRU-14 pembangkang sangat menarik.

    Cuba anda pembaca berfikir secara logik, apabila HARAPAN membuat keputusan saat akhir mempergunakan logo PKR bagi PRU-14 nanti. Sebelum ini semua parti telah bersedia dengan logo masing-masing. Agaknya berapa kos untuk semua logo bagi 222 kawasan parlimen belum masuk Dun??

    Sangat besar?
    Siapa yang tanggung??
    Tokei Kedai Rotilah...
    Ada sumbangan parti lain. Tak banyak. Takkan nak gadai serban Ahmad Awang. Kalau lelong pun berapa duit dapat?

    Berbalik semula kedai roti.

    Semalam Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau mahu menjual francais bakeri The Loaf bagi membantu kewangan kempen pilihan raya parti pimpinannya tetapi gagal mendapat pembeli.


    “Saya tidak mendapat pembeli…dan saya juga tidak mampu menampung kerugian, jadi saya terpaksa menutupnya,” katanya lapor akhbar The New Straits Times Singapura sewaktu mengadakan “walkabout” di Langkawi semalam.

    Mahathir berkata lagi, seorang bakal pembeli didatangi pegawai lembaga hasil dalam negeri yang “menuntut beliau membayar banyak cukai”.

    “Beginilah caranya kerajaan menekan rakyat supaya tidak menyokong pembangkang,” katanya kepada akhbar itu.
    Ini pun Mahathir mengalah kerana ada pendedahan maklumat SSM oleh Eric See-To yang mendakwa rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan bekas Perdana Menteri itu memiliki 10.062 juta saham dalam syarikat MBM Consolidated Resources, yang juga pemilik The Loaf.
    Mahathir "kencing" penyokong HARAPAN kononnya dia hanya memiliki 200 unit saham dalam sebuah syarikat tembakau dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).
    Rupanya Mahathir Mahathir adalah pemilik syarikat Eurola Sdn Bhd dan syarikat Evektor yang kedua-duanya terbabit dalam pembinaan kapal terbang. Dr Mahathir juga pemilik ketiga terbesar dalam hotel bertaraf lima bintang, Palace of Golden Horses berhampiran rumahnya. Ada banyak lagi cukup setakat ini dulu.

    Tutup pasal saham (belum harta lain lagi tu...)

    "Mythomania"

    Kenapa Matahir suka menipu atau "KENCING" kepada penyokong HARAPAN??

    Sebenarnya Mahathir mengikut pendapat lebai mempunyai penyakit disebut sebegai "Mythomania". Istilah ini pertama kali diperkenalkan pada tahun 1905 oleh seorang psikiater bernama Ferdinand Dupré.

    Penderita gangguan Mythomania akan membuat dirinya sendiri percaya bahwa kebohongan yang dia buat adalah nyata. Jadi kebohongan patologis itu merupakan suatu kebohongan yang dapat melebar dan menjadi sangat rumit untuk waktu yang sangat lama bahkan terjadi sepanjang hidup si pembohong!

    Hebat HARAPAN ada calon Mythomania


    Lebai Hassan Omar
    http://hajihassanomar.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adalah lebih bail kiranya ko mintak kat najib utk lantik ko jd ketua polis negara,,,kerana ko lebih banyak dpt maklumat berbanding ketua polis,,,apa ko nak tunjuk pd rakyat yg ketua polis ni lembab@ tak buat keroja le Pantat Ros***?

      Delete
  7. Kedai Roti pun nak Menipu Cakap Awal-Awal Rugi Apa Salahnya..
    Bila viral The Loaf dan 12 outlet yang beroperasi 2006 tutup pada 12 April 2018, ramai blogger UMNO/BN menulis Tun Mahathir tak pandai mengurus. Macam mana nak jadi PM semula kedai roti pun boleh rugi.

    Semalam, Mahathir menafikan memiliki syarikat itu. Katanya “Saya hanya ada 200 unit saham dalam sebuah syarikat tembakau dan Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang dihadiahkan kepada saya sewaktu melancarkan produk PNB (semasa menjadi perdana menteri). Kenyataan baik Mahathir ini disokong oleh blogger HARAPAN termasuklah blogger AMANAH (PAN) yang dulunya penulis PAS.
    Sebelum ini heboh pasal kuda. Mahathir nafi juga ada kuda. Kata Dr Mahathir beliau pergi Argentina dan menunggang kuda hanya setahun sekali. "Saya tak pernah beli kuda. Saya bernasib baik sebab ada orang bagi pinjam kuda," katanya. Namun menurut Dr Mahathir beliau sudah tidak berkunjung ke Argentina sejak dua tahun lalu.

    Blogger HARAPAN dan facebookernya menyokong Mahathir dan menghentam Najib.

    Lebai pun tak suka Najib. Kalau diberi pilihan antara Ketua Perompak dan Ketua Penyamun sudah tentu lebai akan pilih ketua penyamun (Mahathir) berbanding Najib. Tapi soal kuda memang Mahathir berbohong.

    Mahathir berbohong tu kita taklah kisah sangat yang "bodoh dan bangang" (bahasa kasar) penyokong HARAPAN tak pernah baca ke blog Mahathir pasal kuda dan kedai roti?

    22 September 2016 Tun Mahathir ada menulis pasal kuda dan kedai roti. Pembaca boleh baca di sini. Lebai juga ada menulis pasal kedai roti di sini.

    Tun Mahathir dalam blogsnya menulis "Saya tidak perlu belanja gaji saya untuk sara hidup kerana segala-galanya, rumah, api dan air, kenderaan, pesawat terbang, perjalanan ke merata dunia dibiayai oleh Kerajaan.
    Gaji saya selama 29 tahun dalam kerajaan saya simpan. Itulah wang yang saya guna untuk modal kedai roti, ternakan kuda, lembu dan kerbau."

    ReplyDelete
  8. Rahimi Othman ada menulis, dalam permainan politik, perkataan atau kata kerja yang melibatkan Kuda seringkali digunakan seperti ‘menjadi kuda’, ’dikuda’, ‘ditunggang’ serta ‘memperkuda’. Bagi siapa yang biasa menunggang kuda, seni menunggang kuda ini juga boleh dikatakan hampir mirip dengan seni berpolitik. Apatah lagi jika seorang ahli politik itu merupakan penunggang kuda yang berpengalaman.

    Negara telah melihat bagaimana Anwar memperkudakan ramai penyokong, parti politik dan NGO untuk merampas kuasa daripada Barisan Nasional. Kerakusan Anwar berkuda ini akhirnya menyebabkan dia tertendang dari arena politik negara buat waktu ini.

    Apa yang tidak dijangka oleh sesiapapun, bekas kuda-kuda Anwar ini akhirnya ditunggang oleh ‘arch nemesis’ Anwar sendiri, Mahathir. Apabila Anwar ke penjara buat kali kedua, Mahathir sebagai seorang ahli politik dan penunggang kuda yang berpengalaman, cepat mengatur langkah. Satu per satu kuda Anwar dipujuk supaya tunduk jinak agar mudah ditunggangnya.

    DAP, merupakan kuda Anwar yang paling utama bagi merampas kuasa politik di Malaysia. Seperti seekor ‘stallion’, ianya sukar dikawal tetapi enak ditunggang. Jika Mahathir dapat menunggang ‘stallion’ ini maka mudah lah baginya untuk menjinakkan kuda-kuda yang lain. ‘Stallion’ bermaksud kuda jantan yang belum dipotong kemaluannya dan masih boleh mengawan. Kuda ini kebiasaanya mempunyai nafsu yang kuat untuk membaham kuda-kuda betina lain.

    Sebab itu antara parti pertama yang dirapati oleh Mahathir adalah DAP kerana bagi Mahathir DAP merupakan parti yang paling dominan dalam pakatan pembangkang. PKR, Amanah (Pan) dan lain-lain cumalah seperti kuda betina biasa yang mudah untuk dijinak.

    Hanya Mahathir tak boleh MEMPERKUDAKAN PAS. Bukan sahaja tak boleh memperkudakan, malah PAS kini menendang Mahathir sehingga luka parah orang tua itu.

    Selain daripada parti-parti politik, Mahathir juga menggunakan sejenis lagi kuda yang dipanggil "kuda trojan". Kuda-kuda trojan ini adalah mereka yang berada dalam kerajaan tetapi cuba menjadi balaci untuk menumbangkan Najib. Mahathir menyangka, dengan adanya kuda-kuda trojan ini maka mudah untuk Najib ditumbangkan.

    Habis pasal kuda...

    ReplyDelete
  9. BEKAS PEGAWAI KHAS DEDAH TUN MAHATHIR PERNAH TERIMA £65J
    BEKAS pegawai khas kepada Menteri Kewangan II, Saiful Bahari Baharom menceritakan kisah bagaimana arwah bapanya pernah ‘simpan’ wang berjumlah £65 juta milik Tun Dr. Mahathir Mohamad.

    Kisah tersebut ditulis sendiri oleh Saiful yang pernah dahulu berkhidmat sebagai Pengarah Urusan CIMB Securities (HK) Limited, menerusi akaun sosial Facebook miliknya, awal hari ini.

    Kata Saiful, persahabatan antara keluarganya dengan keluarga Mahathir telah terjalin sejak awal pembabitan bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4 itu dalam bidang politik.

    Ketika itu, cerita Saiful, beliau bersama-sama anak-anak Mahathir iaitu Mirzan, Marina dan Mukhriz juga mempunyai hubungan yang cukup akrab.

    Saiful turut menceritakan bagaimana arwah bapanya membawa Mahathir ke Ipoh, Perak untuk melindunginya daripada ditahan pihak polis pada 1969 atas arahan Almarhum Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri ketika itu.

    Dalam pada itu, Saiful mendedahkan bagaimana arwah bapanya dan Almarhum Tunku Abdullah (adinda kepada Almarhum Tuanku Jaafar Negeri Sembilan) menjual saham mereka di dalam Merpati Air.

    Ia merupakan syarikat penerbangan domestik Indonesia dan mereka mendermakan hasil jualan kepada Mahathir untuk meneruskan perjuangan politik beliau sehingga berjaya dilantik menjadi perdana menteri pada tahun 1982.

    Namun begitu, Saiful pada masa sama tidak pula menafikan realiti bahawa Mahathir memang ada pernah membantu ahli keluarganya dari segi kewangan.

    “Saya juga masih ingat arwah ayah saya balik dari pejabat Mahathir. Arwah dipanggil oleh Mahathir sendiri beberapa bulan setelah Mahathir menjadi perdana menteri.

    “Sesungguhnya, kami sekeluarga banyak terhutang budi kepada Mahathir dan kami tidak mungkin dapat merasai kehidupan yang kami kecapi tanpa pertolongan Mahathir.

    “Ini termasuk apartmen dua tingkat di London, percutian di Eropah, berderet kereta BMW di Kuala Lumpur dan lain-lain.

    “Malah, saya pernah menulis surat kepada Mahathir untuk mengucapkan terima kasih kepadanya. Surat itu saya kirimkan melalui Marina Mahathir,” tulis Saiful di dalam entri tersebut.

    “Pada 1987, arwah menjalani pembedahan bypass jantung di Singapura. Pada malam sebelum prosedur itu, arwah panggil saya dan memberitahu satu nombor akaun di atas namanya.

    “Ia adalah sebuah bank di London. Jumlah wang di dalam akaun itu adalah £65 juta. Arwah pesan kepada saya bahawa duit tersebut bukanlah miliknya tetapi milik Mahathir,” sambung Saiful lagi

    ReplyDelete
  10. Oleh itu, kata Saiful, beliau berasa hairan dan kecil hati apabila Mahathir membidas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak seteruk-teruknya hanya kerana isu dana RM2.6 bilion daripada kerabat diraja Arab Saudi.

    Kata Saiful, Najib boleh dianggap sebagai ‘terlalu lurus’ kerana hanya menggunakan namanya sendiri untuk wang sumbangan politik dan tidak menggunakan proksi sebagai orang tengah untuk akaun peribadi.

    Tambah Saiful lagi, sebelum bapanya meninggal dunia beliau sempat memberitahu bahawa duit dari London itu telah pun dikembalikan kepada Mahathir melalui Allahyarham Tan Sri Mohamed Rahmat, Setiausaha UMNO.

    “Sama ada wang tersebut digunakan untuk tujuan politik atau peribadi, arwah tidak tahu dan tidak pernah pun tanya,” jelas Saiful.

    Akui Saiful, beliau mulai menyokong pentadbiran Najib sejurus sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, semasa baru berjinak-jinak dengan media sosial Facebook.

    “Sokongan saya berteraskan dua perkara utama: untuk membanteras peluang DAP berjawatan di dalam Kerajaan Pusat serta keyakinan saya atas dasar-dasar kewangan dan ekonomi Najib.”

    Namun, Saiful mengatakan beliau mempunyai sebab yang kukuh mengapa beliau menyokong kepimpinan Najib meskipun ‘terhutang budi’ dengan Mahathir.

    “Sokongan saya ke atas keputusan dan dasar Najib, ianya diberi bukan atas sebab-sebab peribadi, sama ada keputusan-keputusan dan dasar-dasar tersebut membawa impak kepada kehidupan saya.

    “Sokongan saya adalah atas impak kepada negara, secara jangka panjang dan untuk kelestarian kesejahteraan rakyat dan masa depan generasi hadapan,” tulisnya lagi menutup entri tersebut.

    Status unik tersebut telah menerima lebih daripada 1,200 reaksi oleh kalangan netizen melalui laman Facebook dan dikongsi sebanyak 318 kali setakat ini.

    ReplyDelete
  11. PARTI SENDIRI MELUNGKUP, KEDAI ROTI DITUTUP BUKTI MAHATHIR PENTADBIR YG TERUK
    APA moral yang rakyat dapat bila Mahathir – dalam tempoh 3 hari saja berubah-ubah kenyataannya mengenai satu isu ini saja, kedai roti miliknya yang ditutup kerana tidak pernah untung sejak dibuka 13 tahun yang lalu?
    Ini tidak lain menunjukkan akal Mahathir sama tua dengan umurnya sekalipun dari segi fizikalnya, dia berusaha keras cuba menunjukkan seolah dia masih bertenaga macam orang muda, dan dengan itu, layak menjadi Perdana Menteri semula – dengan menunggang kuda dan memandu kereta.

    Tu semua tak payah pakai akal pun, cukup tenaga yang sikit, boleh buat. Yelah, kereta dan kuda bawak dia, bukan dia pikul kuda dan kereta itu pun.

    Menjadi Perdana Menteri pulak lebih dari setakat memandu kereta dan menunggang kuda. Negara memerlukan orang yang sihat tubuh badan, bukan sahaja fizikal tapi minda dan ingatan. Mahathir bukan sahaja lemah daya ingatan, dah macam orang gila pun ada.

    Bagaimana Mahathir, dalam kes kedai roti ini, boleh tidak ingat bahawa dia memiliki 51% saham dalam syarikat pemegang francais The Loaf tersebut, kepada mengaku pulak memiliki syarikat tersebut, kemudian berkata pernah cuba menjual syarikat tersebut kepada orang lain?

    51% bukan 5%.

    Bukan mula-mula tu dia kata bukan syarikat dia ka? Dah ni boleh pulak mengaku pernah nak cuba jual syarikat tersebut kepada orang lain? Gila macam mana nak jual syarikat yang bukan milik dia kepada orang lain?

    Apa pun jelas Mahathir bergantung kepada orang lain untuk menentukan apa yang perli diingat atau tidak. Parah negara kalau ada orang macam ini memimpin kerajaan kita – sementara atau tidaknya.

    ReplyDelete
  12. PENGAKUAN MENGEJUTKAN DARI STRATEGIS DAP: TUN DR MAHATHIR GAGAL BAWA TSUNAMI MELAYU, PAKATAN HARAPAN AKAN KALAH DAN DAP AKAN TINGGALKAN PAKATAN HARAPAN

    Dr Wong Chin Huat adalah strategis terkemuka DAP yang mengetuai Program Kajian Politik di Penang Institute, sebuah badan pemikir besar yang didanai oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang dan yang dipengerusikan sendiri oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

    Kepakaran Dr Wong Chin Huat adalah dalam bidang pilihan raya di mana tesis PhD beliau yang diserahkan kepada University of Essex pada Ogos 2011 adalah bertajuk “The Implications of the Electoral System for Party Competition in West Malaysia, 1982-2004”.

    Di dalam tesis PhD beliau ini, Dr Wong Chin Huat di antara lainnya menyatakan bahawa kemungkinan untuk pembangkang berkuasa di peringkat Pusat adalah hampir tiada (next to zero) kerana faktor “excessive gerrymandering and mal-apportionment of constituencies”.

    Semalam Dr Wong Chin Huat mengakui bahawa beliau meragui adanya tsunami Melayu (doubtful of a Malay tsunami) dan menyebut tidak ada apa-apa bukti meyakinkan mengenai adanya tsunami Melayu (there hasn’t been any conclusive evidence of a Malay tsunami).

    Kata Dr Wong Chin Huat, dengan persempadanan semula yang meningkatkan bilangan kerusi majoriti Melayu dan bilangan pengundi Melayu dalam kawasan campuran, hanya pengundi bukan Melayu sahaja yang boleh mengekalkan kedudukan Pakatan Harapan.

    Kata Dr Wong Chin Huat lagi, berdasarkan hasil persempadanan semula dan ketidakpastian tsunami Melayu ini, jangkaan selamat boleh dibuat bahawa Pakatan Harapan tidak mempunyai peluang langsung untuk menang tanpa 85 peratus pengundi keluar mengundi.

    Lebih menarik lagi ialah jangkaan Dr Wong Chin Huat bahawa, selepas kalah, parti-parti di dalam Pakatan Harapan akan menyalahkan satu sama lain atas kehilangan PAS dengan PKR, PPBM dan AMANAH akan menjadi lebih pro-Melayu dan lebih menyokong agenda PAS.

    Paling menarik sekali ialah jangkaan Dr Wong Chin Huat bahawa tindakan DAP meninggalkan Gagasan Rakyat pada tahun 1995, meninggalkan Barisan Alternatif pada tahun 2001 dan meninggalkan Pakatan Rakyat pada tahun 2015 akan berulang lagi selepas ini.

    Kata Dr Wong Chin Huat, sama seperti alasan yang ia gunakan sewaktu meninggalkan Gagasan Rakyat, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, “DAP mungkin akan terpaksa meninggalkan pakatan pembangkang bagi menjaga tapak sekular dan bukan Islamnya”.

    Sesatunya perkara yang menggembirakan Dr Wong Chin Huat ialah kerana tindakan SPR memilih hari pengundian pada hari bekerja, iaitu Hari Rabu, yang kononnya merupakan pengakuan tersirat Datuk Seri Najib Abdul Razak mengenai adanya tsunami Melayu.

    Sungguh melucukan bila saintis politik seperti Dr Wong Chin Huat boleh menyatakan beliau menolak dapatan kaji selidik yang dibuat oleh semua pusat kaji selidik mengenai tiadanya tsunami Melayu semata-mata kerana pemilihan Hari Rabu sebagai hari pengundian.

    Logik yang Dr Wong Chin Huat gunakan ialah bila Hari Rabu dipilih sebagai hari pengundian maka Datuk Seri Najib Abdul Razak mahu menghalang pengundi Melayu dari keluar mengundi menyebabkan kebimbangan mengenai tsunami Melayu akan hilang.

    Logik ini, bagi saya, adalah logik yang cukup bodoh sekali, apatah lagi bila selepas tulisan Dr Wong Chin Huat ini dikeluarkan kerajaan telah mengumumkan hari pengundian adalah hari cuti bagi memudahkan semua pengundi, termasuk pengundi Melayu, keluar mengundi.

    Inilah rahmat dari pemilihan Hari Rabu sebagai hari pengundian, ia secara tiba-tiba membuatkan strategis terkemuka DAP sendiri mengakui Tun Dr Mahathir gagal bawa tsunami Melayu, Pakatan Harapan akan kalah dan DAP akan tinggalkan Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
  13. RINGKASAN POLITIK PRU14 (BAHAGIAN 1)
    1. Duit 1MDB diseleweng Najib Razak.

    – Menteri Luar Arab Saudi mengesahkan dana politik yang dalam akaun Najib Razak adalah dari keluarga di raja negara itu. Kehadiran Raja Arab Saudi, kebenaran Najib Razak masuk ke dalam kawasan makam Rasululllah s.a.w dan penubuhan Institut Keamanan King Salman di Putrajaya membuktikan hubungan baik antara Najib Razak dan keluarga Di Raja Arab Saudi tersebut.

    Adakah semua ini akan berlaku jika Najib Razak menipu mengenai sumbangan dari keluarga di raja sedangkan ia telah tersiar di seluruh dunia? Tentulah tidak.

    Hubungan yang akrab ini menunjukkan dana politik tersebut adalah benar.

    2. GST.

    Malaysia memperkenalkan sistem percukaian barangan dan perkhidmatan sebanyak 6% menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang dilaksanakan selama berpuluh tahun lamanya dengan kadar antara 6-10%.

    Bezanya GST dimaklumkan kepada pembayar, SST selalunya telah disembunyikan dalam harga.

    GST melalui sistem komputer yang memastikan ia sampai kepada dana kerajaan, SST sering kali masuk dalam kantung peniaga walaupun dicaj dalam harga yang dijual.

    GST telah dilaksanakan di hampir 170 buah negara di dunia dan dianggap sebagai kaedah percukaian moden yang mampu menstabilkan inflasi dalam jangka masa panjang dan menaikkan penarafan kewangan negara.

    GST adalah sistem yang diamalkan oleh majoriti negara di dunia. Mustahil kerajaan BN membuat sesuatu yang tidak betul dengan mengamalkan sistem percukaian bertaraf antarabangsa.

    3. Rasionalisasi subsidi.

    Ia diperkenalkan bagi mewujudkan persekitaran ekonomi yang mampan. Kenaikan harga bahan bakar dan beberapa barangan yang disubsidi di peringkat dunia menyebabkan negara tidak lagi mampu menampung subsidi bahan bakar, gula, minyak masak secara pukal.

    Namun pada tahun ini sahaja sebanyak RM3.9 bilion disediakan untuk subsidi barang dan pengangkutan seperti gas memasak, tepung, minyak masak, dan banyak lagi.

    Manakala RM26 bilion untuk perkhidmatan kesihatan dan berpuluh bilion lagi untuk pendidikan.

    4. BR1M

    BR1M diperkenalkan sebagai pemberian subsidi bersasar bagi ganti subsidi pukal bahan keperluan seperti petrol dan gula.

    Ia diberi kepada golongan B40 bagi mengurangkan beban kenaikan harga barang yang termasuk dalam rasionalisasi subsidi. BR1M yang diberikan mencukupi untuk menampung perbezaan harga kenaikan tersebut bukan kos keseluruhan barangan tersebut.

    Apabila GST diperkenalkan, kerajaan meningkatkan pemberian BR1Msupaya ia turut membantu B40 mengurangkan beban pengenalan GST.

    Pemberian BR1M mencukupi untuk isu rumah B40 menampung perbezaan kos kehidupan asas. Perlu diingat perbezaan kos bukan menampung keseluruhan kos. Menampung keseluruhan kos hidup adalah tanggungjawab kita sebagai manusia.

    Di negara-negara lain tidak ada sistem bantuan yang sistematik seperti ini dilakukan oleh kerajaan bagi mengurangkan beban kos sara hidup akibat inflasi dunia. Ingatlah inflasi yang berlaku bukan di Malaysia sahaja tetapi fenomena seluruh dunia.

    Semua kos ini sudah meningkat berpuluh kali ganda dari 90-an. Kita tidak boleh hidup dalam nostalgia lagi.

    ReplyDelete
  14. DEMI undi Melayu, DAP bukan sahaja sanggup gugur logo parti itu dan bertanding guna logo PKR dalam PRU14 yang akan datang, malah terbaru ini sanggup pulak memetik kata-kata keramat Hang Tuah – “Tak Akan Melayu Hilang Di Dunia”!!

    Punyalah nak tunjuk yang parti rasis dan cauvanis tu (sekadar memetik kata-kata Muhyiddin Yassin dan Mahathir), akan tetap membela nasib orang Melayu KALAU dapat jadi kerajaan selepas PRU14,

    Sekali dengar dahsyatlah tu kan.

    Mana taknya, parti yang berulang kali Muhyiddin dan Mahathir gelar sebagai parti rasis, anti melayu dan Islam tapi boleh memetik kata-kata Hang Tuah Takkan Melayu Hilang Di Dunia. Terlupalah tu yang Hang Tuah dah sebut tu beratus tahun dahulu tapi DAP dari mula tubuh tahun 1965 dulu, barulah sekarang nak petik ungkapan tersebut pun.

    Jadi orang Melayu, janganlah terpedaya dengan pemerdayaan terang terangan macam ini. Nak menipu saja semua tu.

    Hakikatnya, DAP berjanji banyak benda kepada semua kaum dalam negara ni. Dengan cina dia kata nak bela cina, dengan India pun macam itu juga, dah sekarang Melayu pulak. Mana logik dia nak jaga kepentingan cina dalam masa yang sama nak jaga kepetingan Melayu jugak – sekurang-kurangnya lebih baik dari apa yang dilakukan kerajaan BN sejak berpuluh-puluh tahun dulu?

    Malah, dari corak pemerintahan DAP yang dapat kita lihat di Pulau Pinang, sejak perintah 2008 sehingga sekarang, jtak nampak hebat macam mana pun jaga kepentingan orang Melayu. Contoh, jumlah perkampungan orang Melayu semakin lama semakin berkurangan, nak-nak di belah pulau sana.

    Kepimpinan DAP tu sendiri pun kita tengok, berapa ramai Melayu yang terpilih dalam CEC? Takde, yang nama Melayu adalah, itupun seorang, lain tu semua lantikan. Begitu juga susunan calon-calon pilihanraya mereka, 90% daripada mereka bukanlah Melayu pun. Melayu bodoh macam manalah gamaknya tu akan percaya bahawa DAP ni akan bela nasib Melayu KALAU jadi kerajaan persekutuan.

    Lagipun kena ingat ni, masa Hang Tuah sebut Melayu Tak Akan Hilang Di Dunia ni, DAP belum ada lagi. Kalau DAP dah ada masa tu agaknya, bunyinya mungkin lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog budin sekali lagi telah menjadi blog sampah dek angkala raja kopipes

      Delete
  15. Walau pun jelas terbukti, Dr Mahathir Mohamad masih lagi mahu menafikan memiliki saham dalam kedai roti The Loaf.

    Turut menjadi perbualan ialah Mahathit mendakwa beliau hanya memiliki 200 unit saham dalam sebuah syarikat tembakau dan Permodalan Nasional Berhad (PNB).

    Padahal, media melaporkan beliau mempunyai saham di hotel 5 bintang dan syarikat aviasi.

    TERBARU, Mahathir berkata,
    Saya tidak mendapat pembeli…dan saya juga tidak mampu menampung kerugian, jadi saya terpaksa menutupnya,” katanya lapor akhbar The Straits Times Singapura.
    Logiknya, jika Mahathir bukan pemilik The Loaf, kenapa beliau yang 'terpaksa menutupnya'?

    Kenapa Mahathir yang perlu menanggung kerugian The Loaf?

    Kenapa Mahathir berbohong tentang isu The Loaf?

    Mahathir mungkin masih dengan dunianya padahal di era IT ini, kita boleh mendapatkan semula bukti-bukti yang diperlukan. Berbohong bukan caranya, malah ianya akan menimbulkan pelbagai persepsi.

    Apakah Mahathir malu untuk mengaku kerana beliau tahu akan dipersoalkan kredibilitinya?

    Mahu tadbir negara tapi gagal nak jaga kedai roti.

    Begitu juga dengan pembohongannya tentang kepentingan dan saham yang beliau miliki.

    Dan jika perkara mudah ini pun sanggup berbohong, bagaimana rakyat mahu mempercayai beliau dan pakatan pembangkang?

    Bagaimana pula dengan dakwaan bekas pegawai khas kepada Menteri Kewangan II, Saiful Bahari Baharom yang menceritakan kisah bagaimana arwah bapanya pernah ‘simpan’ wang berjumlah £65 juta milik Mahathir Mohamad?
    “Ia adalah sebuah bank di London. Jumlah wang di dalam akaun itu adalah £65 juta. Arwah pesan kepada saya bahawa duit tersebut bukanlah miliknya tetapi milik Mahathir,” sambung Saiful lagi.

    Baca seterusnya: https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/bekas-pegawai-khas-dedah-tun-m-pernah-terima-65-juta/
    Mahathir perlu tampil ke hadapan dan menjawab laporan tersebut

    ReplyDelete
  16. Haji Hadi adalah orang suruhan Najib. Hj Hadi menerima arahan dari Najib. Inilah akibat terlebih termakan budi dan akhirnya menjadi hamba yang mengorbankan segala prinsip dan harga diri. Tugas Hadi dalam pilihanraya kali ini adalah memastikan pertandingan 3 penjuru di semua kerusi penting untuk PH, meletakkan calon strategik PAS di kawasan yang ditandingi oleh pemimpin PH seperti Permatang Pauh, Langkawi, Pagoh dan kawasan yang bakal ditandingi oleh Mat Sabu. Selain dari itu, tugas hakiki Hj Hadi adalah menghentam DAP, Amanah dan Tun Mahathir. Tidak sebutir perkataan Hj Hadi mempersoalkan moral Najib, GST, bebanan hutang negara dan masalah ekonomi rakyat yang semakin merundum. Hj Hadi mengorbankan masa depan PAS dan mengkhianati pergorbanan ahli PAS demi agenda yang hanya diketahui oleh beliau dan Allah sahaja. Semuga ahli PAS diberi hidayah untuk menyingkirkan pemimpin yang telah membawa PAS sepuluh tahun kebelakang. Mengundi PAS samalah seperti mengekalkan Najib, GST dan pemerintahan kronik yang menginaya rakyat terbanyak.

    ReplyDelete
  17. Buat tuan budin,

    Mohon deletekan sahaja komen beruk di atas sebab dahlah hanya kopipes serta diulang tayang dalam beberapa post tuan budin sebelum ini sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa encik tajul. Perlu ke delete penulisan yg ada fakta? Takut dgn kebenarankah?

      Delete
    2. Mai dah usin lempoyang ni

      Fakta pebendanya semuanya temberang belaka

      Dah tu ulang2 pulak

      Tambah teruk lagi main kopipes je

      Krg najip bagi dedak kopipes je krg kot nangis

      Delete
  18. KERANA TANAH YANG BERHARGA MAHAL DAN ANCAMAN KE ATAS KRONI, MAHATHIR AKHIRNYA DIJADIKAN CALON DI LANGKAWI!!!
    Tidak mengejutkan langsung apabila Dr. Mahathir dinamakan sebagai calon yang akan bertanding di kerusi Parlimen Langkawi. Malah lebih mengejutkan sekiranya Dr. Mahathir tidak dicalonkan oleh Pakatan Harapan memandangkan populariti dan kesungguhan para penyokong dan pentaksubnya meyakini bahawa Dr. Mahathir mampu menyelamatkan Langkawi dan Malaysia secara keseluruhannya.
    Mahathir pasti akan berkempen di Langkawi dengan bermodalkan, dialah yang menaikkan dan memakmurkan Langkawi sebagai sebuah destinasi pelancongan terkenal dunia. Setidak-tidaknya itulah yang akan diperkatakan oleh para penyokongnya.

    Namun pada masa yang sama, pihak lawan terutama penduduk Langkawi pula akan mengungkit tentang LADA yang ditubuhkan untuk membeli tanah-tanah penduduk Langkawi terutama di tepi pantai dengan harga murah dan dijual kepada syarikat-syarikat kroni Mahathir untuk dibangunkan hotel-hotel mewah yang penduduk Langkawi sekadar mampu pandang atau paling lebih pun, bekerja sebagai buruh bergaji rendah. Turut diperkatakan lagi adalah PREMIUM TANAH yang tidak dibayar oleh syarikat-syarikat kroni tersebut, sedangkan premium tanah tersebut adalah hak rakyat negeri Kedah.

    Sesuatu yang amat menarik sedang menanti di Langkawi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir juga didapati mendapat derma berbillion dan mengenakan cukai zalim keatas kanak2, org miskin, bayi, org tua dan org yg telah meninggal....jahat betul la mahathir ni kan!! Ha2 ha2

      Delete

  19. Apanama, You Are A Serial Liar !
    Dr M, Champion Pusing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya la... mahathir ni tipu kan..mula mula cakap x ada duit dlm akaun dier, pastu ngaku pulak!!!! Ekekekekeke

      Delete
    2. Kau yg sebenarnya serial liar

      Menyesal mak kau tberanakkan kau

      Bak kata org kau ni masa kecik dulu lebih baik dcincang kasi makan anjing shj

      Delete
    3. Komen tu utk malaun kopipes tu bukan utk en macy ya

      Delete
    4. Don't worry bro tajul...slalu gak kena cam tu..ingatkan first to reply, rupanya ada org lain dulu yg reply..ha22

      Delete
    5. betul tu....mahathir la suka kerja banyak2....suka buat itu ini.

      bagus lagi najib kan....cakap berbuih2 mulut....tak payah pikir banyak2.....duduk bersila, main telo.

      najib berak pun wangi, kak ros tu....penyelamat pesawah....nanti dia menghabis kan beras...bagus untuk ekonomi kedah

      Delete
    6. 00:00
      Namanya,,Sirol azhar,,lari ke Austolia..

      Delete
  20. Hadi lebih sesuai jadi penjaja ubat kuat syahwat di masjid negara setiap jumaat (dia ada byk bini)

    Najip lebih sesuai bkerja di zoo negara

    Pengkhususannya jaga kandang badak

    Sebab dia cukup terlatih dgn puluhan tahun pengalaman bgelumang dgn badak

    ReplyDelete
  21. Mahathir lupa hebat di Langkawi kerana jentera BN
    Tun Mahathir Mohamad mempunyai sokongan padu di Pulau Langkawi suatu ketika dahulu kerana jentera yang hebat dari BN, namun kini perlu berjuang atas individu serta parti baharu ditubuhkan.

    Jelas Penyandang Ahli Parlimen Langkawi Datuk Nawawi Ahmad, ia tidak akan memberi impak besar kepada rakyat di Parlimen itu kerana mereka lebih cenderung menyokong parti yang stabil daripada Tun Mahathir yang pernah mencipta nama di Langkawi dahulu.

    “Dulu dia bergerak atas jentera tapi sekarang dia kena bangunkan diri dia sendiri dengan parti baru, rakyat akan ambil kira semua itu, dan mereka takkan berpaling tadah dari BN hanya kerana seorang individu bernama Tun Mahathir.kita juga hormat dia sebagai pemimpin parti kita dulu, tapi dalam PRU14 ini keadaannya berbeza, kita lawan tetap lawan,”
    “Saya faham ia akan memberi pengaruh juga kepada pengundi di Langkawi, tapi saya juga yakin yang rakyat tidak akan sewenang-wenangnya menolak BN yang memajukan parlimen ini sehingga hari ini,” ujarnya.

    Nawawi pada PRU lalu memenangi kerusi itu dengan menewaskan Ahmad Abdullah dari PKR dengan majoriti selesa 11,861 undi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best of luck to Tun!! Kompom menangnyer langkawi nih!

      Delete
    2. Sian che det.. kena main ngan ph..
      Patut dia kat putrajaya..

      Delete
  22. Vell Paari: 'Save your bakery first Tun M'

    KUALA LUMPUR: The MIC has panned Tun Dr Mahathir Mohamad over the former premier’s claims that he would “save Malaysia” within 100-days if the Opposition gained control of Putrajaya in the 14th General Election (GE14). Party Treasurer – General Datuk Seri S. Vell Paari questioned how the 93-year old planned to do it when he “couldn’t even save his bakery of 12-years from bankruptcy.” Referring to The Loaf Bakery, Vell Paari said Dr Mahathir at first denied and then made a U-turn in less than 24 hours by confirming he was the shareholder of M & M Consolidated Resources Sdn. Bhd, which operated the bakery. “It is unbelievable and to be honest hillarious that Dr Mahathir would even lie that he owned the bakery. “Taking a business approach on this matter, Dr Mahathir said he needed to close the bakery business because he could not find investors.

    ReplyDelete
    Replies
    1. #SinsOfnajib
      #Dosasrosmah
      #SinsOfreza
      #Dosaanak beranak

      Perlu dihukum...

      Delete
    2. Tak apa rugi...dah ekonomi lembab!! Biasala bisness..ni dah rugi puluh billion, rakyat pulak dicekiknya buat bayar utang!!! Ada ka patut!!! Ish! Ish! Ish!

      Delete
    3. Usia dah lanjut..
      Kejap kata bukan comoany dia..
      Kejap ckp ada sikit..
      Pastu ckp nk jual buat modal pru..
      Dah tak berapa ingat dah apa yg dia ada..
      Walau aku tk sokong dia jadi pm..
      Tapi aku kesian dia sbg seorg tua.. kena hentam kiri kanan.. mana hormat kita pd yg tua..?
      Baik kita diam ja pasal dia..

      Delete
    4. Tutup sementara mcm bersatu. Sebabnya org tgh syok mkn quinoa dan dedak. Lps ni buka balik. Lg besaq. Hidup Tun!!!. Pejuang dan hero sepanjang zaman.

      Delete
  23. info menarik....
    3 Kitingan brothers from different political parties to fight for Tambunan state seat

    The Tambunan state seat is expected to see interesting fight between three Kitingan brothers from different political parties in the 14th General Election (GE14). The siblings showdown will involve Parti Bersatu Sabah (PBS) president and Tambunan incumbent assemblyman Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, Parti Solidariti Tanah Airku (Star) president Datuk Dr Jeffrey Kitingan, and Crispin Kitingan of Parti Warisan Sabah (Warisan). Seat war between the Kitingan brothers is not new as it has occurred in GE13, where Pairin and Jeffrey contested for the Keningau parliamentary seat. Pairin won the seat. Speculation on the trio facing each other emerged following recent statement by Pairin, who is also Sabah deputy chief minister, that he might be fielded if needed by the top leadership and the grassroots. Pairin in the past has expressed intention to quit from his political career to focus on spending time with family and other matters.
    "Personally, I respect and love my brothers. However, political struggle is not for family or individual but for the people’s interest.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok jual rete sendiri wat modal.daripada pakai duit pak arab..kabornyer derma

      Delete
    2. #SinsOfnajib
      #Dosasrosmah
      #SinsOfreza
      #Dosaanak beranak

      Perlu dihukum

      Delete
    3. Pejuang bani melayu..mmg dh stnby dari pagi ke kopipes ?

      Delete
    4. UNTUNG la budak2 jasa dpt elaun beribu buat artikal tak berkualiti..sebiji macam pergai rosmah

      Delete
    5. Ada jugak org nak derma banyak tu kan!!! Aduish! Sakit perut gelak!!! Pastu ada pulak macai angkat taik boleh percaya!!!!! Ekekekekeke

      Delete
    6. Ye la ek...aku pn batu perasan duit derma tetiba ade dlm acc aku ni...kalau lhdn tau ni mampos kene cukai!!tapi ade sorang tu duit derma masuk banyak tapi lhdn buat dekkk je...ok kot??

      Delete
  24. Pegawai atasan SPRM terima ugutan
    Polis Selangor menerima dua laporan berkenaan kes ugutan terhadap dua pegawai atasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya.

    Kedua-kedua laporan polis itu masing-masing dibuat di Balai Polis Bangi semalam dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang, hari ini.


    Perkara itu disahkan Ketua Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor menerusi satu kenyataan kepada Media sebentar tadi.

    Berikutan itu, beliau berkata, polis menubuhkan satu 'Task Force' bagi menjalankan siasatan lebih terperinci berkenaan ugutan berkenaan.

    "Pada masa sama, kita minta kerjasama orang ramai untuk menyalurkan sebarang maklumat.

    "Orang ramai juga diminta agar tidak membuat sebarang spekulasi berhubung kes tersebut," katanya.

    Terdahulu, Timbalan Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Seri Azam Baki berkata, dua pegawai kanan SPRM masing-masing menerima ugutan satu peluru hidup dan nota berbaur ancaman semalam dan hari ini.

    Beliau berkata, ancaman yang diterima itu dipercayai berkait rapat dengan siasatan suruhanjaya bebas berkaitan kes-kes berprofil tinggi sejak kebelakangan ini.

    "Kedua-dua pegawai kanan yang tinggal di sekitar Lembah Klang dan bertugas di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya itu menerima ugutan yang dimasukkan ke peti surat rumah masing-masing," katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. #SinsOfnajib
      #Dosasrosmah
      #SinsOfreza
      #Dosaanak beranak

      Perlu dihukum..

      Delete
    2. Rosmah dan najib akan dihumban ke lokap...biar rasa susahnya hidup berdosa sampai tua

      Delete
    3. Pandai mu jatuh dosa dan pahala ke manusia ya..
      Dosa.mu tuduh org nu org ni.. tanpa bukti sah mu nk letak mana.. agak2 ler..

      Delete
    4. Ko tak pergi siasat ke Pantat Ros***?polis2 ni lambat buat keroja...bail ko yg siasat.

      Delete
  25. Calon lebih bertenaga lawan Tun M
    Pas akan meletakkan calon yang lebih bertenaga di kerusi Parlimen Langkawi bagi menentang Tun Dr Mahathir Mohamad dan calon BN pada PRU14.

    Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, beliau kasihan kepada pemimpin veteran itu apabila masih lagi digunakan untuk turun padang dan terlibat politik.


    “Kita sebenarnya kasihan dengan Dr Mahathir ni kerana beliau sudah berumur, sepatutnya beliau sebagai doktor perubatan, beliau boleh berkhidmat dan berbuat kebajikan di Klinik 1Malaysia.

    “Tapi beliau mahu bertanding, jadi kita kena lawanlah. Calon kita lebih bertenaga. Tak kira daripada Pas atau Gagasan Sejahtera, kita tetap ada calon untuk lawan,” katanya ketika berucap merasmikan titi di Jeti Juru di sini, tadi.

    Semalam, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan Mahathir akan menjadi calon mewakili blok pembangkang bagi kerusi Parlimen Langkawi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada lagi bani melayu yh mampu bantu najib dan rosmah mansur.

      Delete
    2. Tak ada lagi bani melayu yh mampu bantu najib dan rosmah mansur.

      Delete
    3. Takkan ada lagi bani melayu taksub yg akan berjaya selamatkan najib kali ni..biar pun bani melayu bersarban

      Delete
    4. Ikut ko la pas!!! Nak btanding ke, tak nak ke... x der saper peduli pong!!! Gayut mok mu la...

      Delete
    5. Kerusi najib sendiri di pekan pun dah nazak...makcik felda dh taknak najib.

      Delete
    6. Sedap baham macai kopipes...tak menjawab lgsung.kopipes siang sampai ke malam.

      Delete
    7. Macaiii...ade lagi ke artikel memuji pencuri harta negara ko nak antor?

      Delete
    8. Bro pejuang kulop ...rase elok la ko dpat elaun dari jasa smtara najib berkuasa.lepas pru pemimpin pakatan dah janji akan bubarkan terus jasa. Ko makan la selagi mahu sb lepas pru kepala pengarah jasa tu pun bakal ikut rosmah masuk penjara

      Delete
    9. Ketua mu anwar.. tipu ckp 40k bangla
      Tipu..
      Ketua mu rafizi.. tipu ckp melawak dgn kes cicin rosmah
      Tipu..
      Ketua mu tipu.. nk sokong lagi? Kena tipu hidup2 bro..

      Delete
    10. TMK,,Rafizi cakap mcm tu SBB dia tahu kerajaan Rosmah akan backup si Kak ros habis2an punya...selagi dorang pgang kuasa...yg dedahkan pasti akan kena punya....Cayalah Kak Ros..

      Delete
  26. Ok la pejuang rakyat yang bangsat

    Mahader adalah manusia yang tak berguna sekali di malaysia ini. Dia adalah raja segala penyamun,penipu,pemeras rakyat dengan cukai gst dan menjual kedaulatan negara kepada china kominis
    Manakala najib adalah sesuci dan semaksum nabi muhamad dan rosmah adalah secantik bidadari dari ayurga

    Dah puas hati kau???
    BANGSAT PUNYA PEJUANG RAKYAT

    ReplyDelete
  27. Mahathir bakal rosakkan PH
    Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad yang pernah menjadi jurulatih Umno bakal merosakkan Pakatan Harapan (PH).

    "Masa dia jadi ketua pasukanlah dia merosakkan Umno. Umno jadi macam-macam.

    "Kemudian tiba-tiba Pakatan Harapan ambik dia jadi pemain bola. Jurulatih yang umur 90 suruh main bola turun padang. Kesian la ke dia," ujar beliau pada Majlis Perasmian Titi Kuala Juru di Juru, Pulau Pinang yang disiarkan secara langsung melalui Facebook beliau, sebentar tadi.

    Mahathir yang diisytiharkan bertanding di Parlimen Langkawi bakal berdepan dengan calon daripada Gagasan Sejahtera.

    Presiden PAS sebelum ini menyebut bahawa PAS dan Gagasan Sejahtera akan bertanding kira-kira 160 kerusi Parlimen pada PRU14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok...lebai bodoh kawan penyamun.dua2 bakal jatuh terlepuk dek penagan tun M

      Delete
    2. Tak sangka kecut perut jgk puak bani melayu umno yg kononya maksum tu dgn tunM yg tua.tak lekang di setiap majlis yg najib buat

      Hahahahaha...tak takut konon

      Delete
  28. Dengan ini saya umumkan anugerah pencacai paling baik bulan lepas, jatuh kepada pejuang rakyat!!!! Yeahhh!! Beliau akan membawa pulang sebaldi taik jho lo sebagai piala pusingan dan sekampit dedak!!!!

    TAHNIAH PEJUANG RAKYAT!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiiii..bro macy takkan geng najib pun kalah dgn pejuang kulop 20sen ni..huhuhuhu

      Delete
    2. Memang sukar nak pilih tu bro! Close! Very close....undi penonton kat rumah memihak kepada pejuang rakyat!!! Ekekekekeke

      Delete
    3. Tkde tunM ke..ade tun m ke najib mmg lauk je kali ni.ade puok lebai serban pon tak boleh dah selamatkan najib dan rosmah.berguni guni habuan diberi dalam sebulan ni pun tak kemana dah.hanya satu je dpt selamat najib skrg dri masuk penjar Atas dosa dia dan rosmah. Suruh dia terjun lombong je dgn rosmah laki bini..

      kahhh kahhh kahhhhh kahhhhh kahhh

      Delete
  29. Betul ke ni, Matdey nak selamatkan negara?
    Boleh percaya ke Matdey punya sandiwara?
    Dulu Nuat dia cop liwat & lempar ke penjara
    Kini dia mau angkat & julang Nuat jadi wira?

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisay sorry la nyah kejora!!! Simpati atas kekalahan ko kat pejuang rakyat!! Tapi pantun ko mmg hampeh!! Cuba kreatif skit ok!!!

      Delete
    2. Kejora ni bodoh sikit je dari pejuang kulop.sb tak sekolah tinggi

      Delete
  30. Matdey raja U-turn, 180 darjah asyik berubah
    Dulu negarawan, kinii pemberontak bedebah
    Kit Siang dulu dikata komunis kini disembah
    Rela jilat si penjubor dari hina punya lembah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaiii gua nak tido dtg pulak macai ni nak rebut anugerah macai dungu dari pejuang apr kenama ntah..siot betul la dia ni


      Kah kahh kaaahhh kaaaahhh kaaaahhhhhh...

      Delete
    2. Kit siang tu kira baik sikit la dari mak kau

      Kahh kaaahh kaaaaahhhhhhh kaaahhh

      Delete
    3. Johor kucar kacir dah umno.tingal yg rabun ayam jer tak sedar lagi ..last last si kalid rabun main isu cina nak jual negara.taktik terakhir ler tu kot.

      Delete
    4. Tak pe...kita layan dier jap..sian dier..dedak dah abis ls tu!!!!

      Delete
    5. Mathir bukan u turn..
      Dia sebenarnya tak ingat apa yg dia dah ckp dulu tu..
      Tu yg berduyun2 dia tukar fikiran..

      Delete
    6. Ko silap le..TMK,,Sekarang bkn Tanah melayu le...Dah tukor jadi Tanah China kominis Kini..

      Delete
  31. Kita tak kan lupa Madey punya sejarah silam
    Ini keling tua pluralist yang sangat anti Islam
    Nuat dulu cuba lawan, dia humban ke dalam
    Sampai ke mahkamah, dibawak usung tilam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha nak lagi mencelah budak ni

      Delete
    2. Lepas ni kita usung rosmah atas pasung la yek kat dataran merdeka.harap kejora dtg ok.takda live sb tv3 dah tutup

      Delete
    3. Ketua mu mathir dah ckp ph kalah sbb bn tipu pru nanti..

      Delete
  32. Terbayang di JB, bila berjumpa Suman dajal
    Dia jln berlenggang bontot golek perut bujal
    Dari blkg hamba raba jamban dia yang pejal
    Kendian londeh seluar & jubor hamba tunjal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh! Pandai la ko pantun nyah! Mana blajar ekk! Akademi pantun umno ker? Ekekekekekek

      Delete
    2. Hahahaha...tak jauh bodo dia dgn ahmad maslan

      Delete
    3. Kahkahkah... Gay rupanya mamat ni. Kah

      Delete
  33. Sebenarnya Mekcy lah yg jadi bapok idaman
    Dari dulu hamba ingin nak jadikan dia teman
    Tetiba teringin juga, nak rasa jubor si Suman
    Kalu boleh nak tutoh kedua-dua semalaman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uikkk!!! Rilek la nyah! Jgn mare!!! Kikikiki...

      Delete
    2. Kaaahhh kahhhhh kahhhhh kuiii kuiiii

      Delete
    3. Nak tutoh orang? Ada ke lagi anu kau tu? Kahkahkah

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  34. pas dibawah hardy bawang ni mmg pelik kebanyakan masanya serangan mrk ditumpukan pd parti pembangkang bkn pari kerajaan..mana ada ngra lain pari pembangkangmya yg dilihat mesra dgn prti pemerintah dn mngutuk pembangkang yg lain kecuali malaysia oleh parti pas ini..dan lg pelik isu yg sering dimainkan oleh umno telah menjadi isu mainan pas pula seolah olah baton tlh diberikan oleh umno kpd pas. walau mrk tak mengaku ttp kelihatan ada kerjasama pas dgn umno dlm kelambu yg tak disedari oleh ahli akar umbi mrk. Dan pas masuk menyertai pilihanraya di kwsn dimana umno jg bertanding tdk lain hanya utk mengabui mata penykong mrk disamping memecahkan undi kpd parti pembangkang di kwsn yg mereka tdk jangka boleh menang..maka dgn itu sempurnalah sudah usaha utk memenangkan najibn oleh pengkhianatan pemimpin pas skrg melalui ops cash is king kepala bapak..

    ReplyDelete
  35. Komen dan saranan yang langsung tidak bijaksana...alahai

    ReplyDelete
  36. Boleh pecah perut kita, lawak si Mamak kuty
    Konon dikumpul duit gaji nak buka kedai roti
    Pembohongan dlm diri dia mmg udah sebati
    Di akhirat, gelincir siratulmustaqim punya titi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kumpul duit beli cincin lgi kelakor!!! Kah kah kah

      Delete
  37. Mmg dia betul bacul ler Suman bapok ungka
    Dulu di Dtrn Medeka tak berani jengah muka
    Nak jumpa di JB pelbagai alasan pula direka
    Sebenarnya dia takut lobang jubor nanti luka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu pantun cam ni x dapek la jadi pencacai of the month!!! Cuba kreatif skit! K...nyah!!!

      Delete
    2. Kesian lah sikit kat dia macy. Pada fikiran dia inilah pantun terbaik sekali pada abad ini... Kita patut hargai dia walaupun dia tak ada harga diri. Kipidap kejora.... Kahkahkah

      Delete
  38. Kejora,

    Kamu asyik gunakan kata kata kusut - Mamak Kutty dsb nya.

    Aku baru saja tengok berita di England, Perdana Menteri Theresa May cakap di Parlimen gunakan kata kata "The Reverend Right Honourable Member" bila bercakap.

    Di Malaysia, depa panggil Yang Berhormat, walau pun ada yang tak.

    Kamu di Parlimen Shahbudin ini gunakan kata kata kotor. Apa daaaa kau nih, Yang Amat Busuk Pariah .....

    ReplyDelete
  39. Tun M...the doctor....the legend

    ReplyDelete
  40. Adoyailah .... Mula-mula si hadi wang fitnah konon ader pimpinan AMANAH yang dulunya ahli PAS nak ubah Perlembagaan PAS untuk jarum-jarum liberalisma dan anti-Islam ....

    Biler orang tanya bagilah nama siapa yang terlibat ... Tarak berani nak bagi.... Fitnah pandai... Tapi pengecut biler orang mintak bagi nama...

    Lepas tue fitnah DAP pulak konon ader gerakan nak ubah Perlembagaan Malaysia kearah anti-Islam ... Adoilah ..... Bagi lah nama kalu betul ader yang terlibat... Kita semua nak tau jugak... Jangan la main fitnah ja tak ketahuan punca...

    Takkan la takut kena saman kot? ....

    Aper lah Abdul Hadi Awang nih.... Rajin benar bagi fitnah...., buat tuduhan tapi nama suspek tak mau nak bagi.... Aper nak jadi la.... Insaflah wei....


    Serban je besau..

    ReplyDelete
  41. tak sangka ulamapun dh pandai memfitnah orang..tuduh tanpa bukti..alahhhaaiii

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...