Friday 20 April 2018

HADI AWANG SUDAH JADI MACAM AHMAD MASLAN....


Menjawab balik kritikan Tun Mahathir Mohamad bahawa dirinya tidak ada kepakaran dalam politik dan pentdabiran sehingga gagal memimpin Terengganu dahulu, sebaliknya dicadangkan lebih sesuai menjadi ustaz, Hadi Awang  dengan bangganya menyatakan beliau ada kelulusan sarjana dalam politik Islam.

Saya ada sarjana dalam bidang politik Islam, sebab itu parti memberi kepercayaan untuk saya menjadi pemimpin dan Menteri Besar Terengganu, kata beliau.

Hadi juga menolak kegagalannya mentadbir Terengganu kerana beliau tidak ada kemahiran dalam politik dan pentadbiran negeri, tetapi melihatnya kerana ada campurtangan serta tekanan daripada kerajaan perseketuan ketika itu.

Sebelum ini, Hadi yang memulakan serangan kepada Tun Mahathir dengan mengatakan bekas Perdana Menteri selama 22 tahun itu tidak sepatutnya kembali ke arena politik dengan bertanding di Langkawi, sebaliknya hanya sesuai menjad doktor di klinik 1Malaysia saja.
Tun Mahathir kemudiannya membalas balik dengan mengatakan Hadi juga sepatutnya kembali menjadi ustaz saja kerana gagal memimpin Terengganu dahulu.

Tetapi, beliau mestilah menjadi ustaz yang betul dengan tidak mengkafirkan orang, kata Tun Mahathir lagi.

Nampaknya tidak tahan dengan serangan balas Tun Mahathir yang mencadangkan beliau hanya sesuai menjadi ustaz saja, Hadi lalu tampil memberitahu kelulusan sarjananya dalam bidang politik Islam itu.

Dengan ini, Hadi menjadi orang kedua dalam politik Malaysia, selepas Ahmad Maslan yang menunjukkan kelulusan akademiknya apabila terlihat hampir kalah dan gagal dalam berhujah dengan orang lain.

Ahmad Maslan, dalam sekian banyak respon dan jawapannya yang dilihat tidak cerdik dan dikecam ramai, pada 2013 pernah mengatakan "saya tidaklah bodoh, CGPA saya 3.85."

Bermakna Hadi dan Ahmad Maslan, meskipun berlainan parti dan dalam jawatan yang berbeza, mereka sebenarnya ada persamaan yang serupa.

Orang lain, terutama dalam bidang politik, meskipun ramai lagi yang berkelulusan tinggi, tetapi tidaklah sampai membangga diri seperti Hadi dan Ahmad Maslan itu.

Apakah kelulusan sarjana dan CGPA yang tinggi dalam pelajaran menjadikan seseorang itu bijak dalam kerjaya?

Dr. Puad Zarkashi pun ada kelulusan PhD, tetapi adakah beliau pernah terlihat cerdik, pintar dan pandai di mata umum?

Tun Mahathir hanyalah berkelulusan doktor perubatan saja, tetapi kerjaya politik dan pentadbirannya ketika menjadi Perdana Menteri, bukan saja cemerlang, malah mengkagumkan dunia.

Jadi, adakah Hadi perlu bangga dengan kelulusan sarjananya itu atau sepatutnya berada sedih kerana kelulusan sedemikian rupa beliau masih berbuat banyak hal yang tidak wajar seperti mengkafirkan dan membaruakan orang lain sesuka hati?

Begitukah akhlak seseorang yang ada kelulusan sarjana dalam politik Islam? (ShahbudinHusin 20/04/2018)

107 comments:

  1. PAS president Abdul Hadi Awang has blamed interference by Dr Mahathir Mohamad’s federal government for the failure of the PAS state government in Terengganu in 1999-2004.

    “The failure of the state administration at that time was in fact due to the interference of the federal government, which was then led by Mahathir,” he said, quoted by Bernama.

    “There were many economic and administrative constraints (when PAS ruled Terengganu) and the interference had affected the state’s development policy at that time,” he said.

    Hadi added that Kelantan people’s rights had also been denied following the interference of the federal government in the state administration, especially when Mahathir was prime minister.



    “However, Kelantan under PAS has survived and remains strong until today,” he told reporters after delivering a general election talk at PAS headquarters in Kampung Rawai, Kuala Terengganu, yesterday.

    Kelantan has been under a PAS government since 1990, while Terengganu was held by the Islamist party for one term, from 1999 to 2004.

    Hadi also refuted Mahathir’s claims that Hadi had no political knowledge and was unfit to lead any government. “I have a master’s degree in Islamic political science and that is why the party entrusted me to be its leader.”

    He said he obtained his degree at Al-Azhar University in Cairo in 1976.

    Hadi said he had decided not to contest the Rhu Rendang state seat in Terengganu at the coming general election so as to focus on the party’s national administration.

    “At the same time, I have also been appointed the vice-president of the World Union of Islamic Scholars and, therefore, I do not think it is appropriate for me to contest the Rhu Rendang state seat,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei lebaimoron, Hadi failure in Terengganu is because of his stupidity and ignorance.
      Simply put, he's an idiot.

      Delete
    2. Derma jariah sapa2 boleh masuk dalam akaun PAS.. memang akaun Parti di war2kan utk semua pihak bermurah hati derma..


      tin milo seperti biasa berlegar d program turun padang, malah akaun2 bank parti samada di peringkat cawangan atau pusat diwar2kn kepda masyarakat bagi mengumpul derma. Kita sangat mengalu2kan jariah dan infaq drpd semua pihak yang menjd sumber dana PAS sekian lama.

      jikalau sumber haram atau sumber drpd luar yg berjumlah besar sudah pasti tidak akan bebas drpd pemantauan pihak Bank Negara.

      Akaun2 parti juga bersedia untuk di audit oleh pihak2 yang berwajib sperti oleh ROS, SPR, SPRM dan sebagainya.

      skarang dgn BPMS kita boleh melihat musuh pun bagi infaq dan mungkin undi kepada PAS kerana melihat suasana semasa yg menyakinkan PAS mampu mengambil alih Putrajaya.

      Terima kasih dan Alhamdulillah kepada semua penderma.

      Wallahua'lam.

      Delete
    3. How come Kelantan under Nik Aziz survived while Trengganu under Hj Hadi lost? Both were subject to the same bad treatment as you put it..doesnt this show that Nik Aziz leadership is better than you Hj Hadi?

      Delete


    4. UMNO AKAN DIHARAMKAN SEKIRANYA PH BERKUASA

      Delete





    5. SELEPAS TU SEKIRANYA MEREKA INGIN TUBUHKAN SEMULA, KETUA PENGARAH ROS YANG BARU AKAN TOLAK PERMOHONAN MEREKA......





      KITA BUKAN SAJA MENGALAHKAN UMNO TETAPI MENGHAPUSKAN UMNO PADA PRU INI.....



      MARI BERSAMA-SAMA PH MENCIPTA SEJARAH.....




      Delete
    6. Bekas Setiausaha Agung MIC, Datuk S Kumar antara 54 calon Pas yang akan bertanding di negeri ini pada PRU14.

      Kumar, 45, yang juga Presiden Parti Generasi Baru (Gabungan Baru Gagasan Sejahtera) akan bertanding di kerusi Dun Tanah Rata yang terletak di bawah Parlimen Cameron Highlands.

      Tanah Rata adalah Dun yang dimenangi oleh DAP pada PRU-13 lalu dengan majoriti 3144 mengalahkan calon BN.
      Pencalonannya diumumkan Pesuruhjaya Pas Pahang, Rosli Abdul Jabar pada majlis pengisytiharan calon PAS dan Gagasan Sejahtera Pahang pada PRU14 di Padang Awam Cenderawasih, malam ini.

      Turut hadir Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Delete
    7. Bekas pengarah pilihan raya Amanah Selangor Jaafar Samsuddin berkata tidak tersenarai sebagai calon dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) bukanlah faktor yang mendorong beliau keluar daripada parti itu.

      Jaafar berkata sebab utama beliau berbuat demikian kerana kecewa dengan sikap kepimpinan parti yang tidak menghiraukan suara ahli parti serta beberapa alasan peribadi.

      “Kalau suara sebagai ahli mahupun yang berjawatan penting dalam parti langsung tidak dihiraukan kepimpinan, apa gunanya lagi berada dalam parti,” kata Jaafar.

      Beliau semalam dilaporkan menghantar surat peletakan jawatannya itu kepada Amanah negeri dan nasional sebelum memutuskan untuk turut keluar daripada parti berkenaan.

      Jaafar yang keluar daripada PAS dan menyertai Amanah pada 2016, turut menegaskan kurangnya sikap saling menghormati, tidak mendengar pendapat sesama sendiri termasuk daripada akar umbi dan kecelaruan arah tuju perjuangan Amanah, antara faktor penarikan dirinya daripada terus menerajui jentera serta menganggotai parti berkenaan.

      “Saya diberi jawatan penting untuk menghadapi pilihan raya, tetapi suara dan pendapat saya tidak didengari dan dihormati kepimpinan serta ahli parti, saya rasa tidak berguna lagilah saya memegang jawatan itu. Malah suara saya sebagai ahli parti juga tidak dihiraukan.

      “Saya memegang amanah (jawatan) yang diberikan dan melaksanakannya menggunakan segala pengalaman yang saya ada, tetapi ada pula yang datang mendabik dada mempertikai kredibiliti saya,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

      Berpengalaman lebih 30 tahun dalam politik, beliau juga amat kesal dengan Amanah kerana pada saat-saat akhir menjelang PRU14, keadaan dalaman parti masih kucar-kacir apabila ramai dalam kalangan ahli sedang cuba “menunjuk pandai”.

      Katanya, gelaran “kolot” dan ketinggalan zaman yang dilemparkan kepada beliau selaku pengarah pilihan raya dilihat menjejaskan imejnya sedangkan gerak kerja yang diatur bagi menghadapi perang PRU14 bukan sekadar menjadi tukang sorak.

      “Dalam pilihan raya, kita kena cepat, cekap, sebab itu saya guna pengalaman saya bagi penerangan serta bukti-buktinya. Kita bukan nak buat politik lebih kurang, namun ramai yang nak tunjuk pandai…ini harus segera diperbetulkan,” katanya.

      Mengakui tidak berdendam dengan Amanah walaupun melepaskan jawatan penting dalam dalam parti itu, Jaafar berkata beliau tidak merancang untuk menyertai parti politik lain sungguhpun ada pihak datang berjumpa dengannya.

      Katanya, setakat ini, beliau memilih untuk berehat daripada dunia politik dan menghabiskan masa bersama keluarga namun jika ada pihak memerlukan pendapat, beliau sedia memberi sumbangan.

      Delete
    8. Kemampuan kerajaan Pas Kelantan menjaga kebajikan rakyat bukan Islam dan memberi mereka kebebasan beragama sejak 28 tahun lalu adalah faktor utama pengundi masyarakat India kini cenderung menerima parti itu.

      Calon Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) Parlimen Kampar, M Yogen, 31, berkata, selain itu, di Kelantan, tiada sebuah kuil hindu pun yang dirobohkan kerajaan Pas Kelantan, malah penganut agama itu diberi ruang membangunkan lebih banyak rumah ibadat mereka.


      Menurutnya, sepanjang sepuluh tahun bersama Pas melalui DHPP, DHPP sudah diberi jaminan oleh kepimpinan Pas akan menjaga kepentingan masyarakat bukan Islam.

      "Jadi saya yakin, Pas juga akan menjaga kemudahan penganut agama lain beribadat, sebagaimana parti itu mempertahankan kesejahteraan agama Islam di negara ini.

      Advertisement

      "Orang yang kuat berpegang pada agama tidak akan menipu dan jujur pada Tuhan masing-masing.

      "Justeru, saya gembira bersama Pas untuk memberitahu masyarakat India hanya dengan kebaikan keagamaan sahajalah, sesebuah kerajaan mampu memandu kesejahteraan rakyat," katanya kepada Sinar Harian selepas majlis pengumuman calon PRU14 Pas Perak di Markas Tarbiyyah Pas Air Kuning, di sini semalam.

      Yogen yang juga ahli fisioterapi berkata, selain itu, masyarakat bukan Islam perlu menilai rekod pencapaian pemimpin Pas yang tidak pernah disabitkan dengan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meskipun memerintah kerajaan Kelantan dan beberapa negeri lain sebelum ini.

      Menurutnya, hal ini berbeza dengan BN dan Harapan apabila sejumlah 72 kes melibatkan BN dan 21 kes melibatkan Harapan kini dalam siasatan SPRM.

      "Sebenarnya bila kita buat penerangan secara mendalam mengenai perjuangan Pas, ramai masyarakat India boleh terima walaupun ambil masa lama.

      "Mereka faham Pas bukan 100 peratus berdakwah terhadap bukan Islam, sebaliknya bersedia bersama masyarakat bukan Islam untuk mewujudkan Malaysia yang sejahtera.

      "Kewujudan DHPP dalam Pas adalah bertujuan untuk menjaga kebajikan bukan Islam dan kita akan terus melaksanakan peranan itu sekiranya Pas diberi mandat menjadi kerajaan kelak," katanya.

      Selain Yogan yang bertanding di kerusi Parlimen, dua lagi calon bukan Islam dipertaruhkan Pas Perak ialah S Kumaresan bagi Dun Pasir Bedamar dan J Applasamy (Dun Sungkai).

      Dua lagi tambahan calon bukan Islam dijangka akan diletakkan di kerusi Parlimen Taiping dan Beruas.

      Delete
    9. “Kita (Pas) bukan parti pengacau," tegas Timbalan Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Menurutnya, parti Islam itu mahu menang di semua kerusi secara tradisi pada kerusi yang pernah ditandingi Pas sebelum ini.


      Katanya, keputusan Pas bertanding di 54 kerusi Dun dan Parlimen di negeri ini pasti mewujudkan pertandingan tiga penjuru di semua kawasan di negeri ini.

      “Kita hanya masuk (bertanding) untuk menang bukannya pengacau seperti didakwa. Kalau nak kata pengacau itu yang baru datang (tubuh parti).

      “Kita harapkan ruang diberikan kepada Pas untuk bersaing secara sihat kerana ia adalah baik dalam konsep demokrasi,” katanya kepada media selepas majlis pengisytiharan calon Pas dan Gagasan Sejahtera di negeri ini pada PRU14, di Padang Awam Cenderawasih, malam tadi.

      Sebelum ini ada desas-desus daripada sebuah parti politik yang melabelkan Pas sebagai pengacau disebabkan tindakannya untuk bertanding di banyak kerusi Parlimen dan Dun pada PRU14.

      Dalam pada itu, Tuan Ibrahim berkata, dua lagi kerusi Dun belum diumumkan setakat ini iaitu di Tras dan Triang dan kedua-dua kawasan ini adalah majoriti pengundi cina.

      Justeru katanya, Pesuruhajaya Pas negeri, Rosli Abdul Jabar akan berikan kejutan nanti.

      Seramai 54 calon Pas dan Gagasan Sejahtera diumumkan oleh Rosli antaranya bekas Setiausaha Agung MIC, Datuk S Kumar, 45, yang akan bertanding di kerusi Dun Tanah Rata terletak di bawah Parlimen Cameron Highlands.

      Rosli pula kekal di kerusi Dun Tanjung Lumpur yang dimenanginya pada PRU13 dan penyandang Dun Beserah, Andansura Rabu juga kekal di kerusi itu.

      Pas turut meletakkan Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat, N Balasubramaniam di kerusi Parlimen Bentong yang dijangka menentang Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai daripada BN dan Wong Tack (DAP).

      Sebelum ini, Tuan Ibrahim dalam ucapannya secara sinis menyindir pihak yang mempersoalkan keputusan Pas untuk bertanding di 160 kerusi Parlimen di seluruh negara dengan mengaitkannya dengan dakwaan penerimaan dana RM90 juta daripada Umno.

      Bagaimanapun, beliau berkata, ada pihak yang mencemburui Pas.

      “Ada yang tanya mana Pas dapat duit bertanding di 160 kerusi, dahulu mereka kata kita dapat duit RM90 juta daripada Umno...kita bagi tahu mereka duit Pas ada dalam poket ahli (menyumbangkan dana kewangan kepada parti).

      “Ahli Pas juga cabut bendera digunakan pada PRU13 dan simpan, kalau kotor mereka basuh semula dan seterika untuk dipasang kali ini, hari ini kita dapat melihat gelombang hijau di pelbagai tempat,” katanya.

      Delete
    10. Pengacau ye..perosak udah tentu..hahahalobaimajal

      Delete




    11. KESIAAAN LOBAI HADI


      KEPUTUSAN PRU 14


      PAS - 2 KERUSI SAHAJA !!!



      ALLAHURABIII - BALA APA NI PAS PIS PUS ????


      APA SALAH PAS - SAMPAI ALLAH HUKUM 2 KERUSI ????



      ZAMAN DATO ASRI MUDA PAS BERPECAH PUN MASIH ADA BRP KERUSI


      BAWAH HADI PAS BERPECAH CUMA TINGGAL 2 KWRUSI PRU 14??




      MASYALLAHHA


      ALLAHYRABI


      KESIIAAAAN PIS PUS PAST



      Delete
    12. Untuk makluman Dr Mahathir, soal pemikiran Islam tidak betul Dr Mahathir yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Datuk Dr Haron Din, malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Dr Mahathir.

      Memang betul al-Quran menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Quran larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi menggunakan akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

      Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui, tetapi seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie: “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

      Dr Mahathir sendiri pernah menyebut di dalam ucapannya di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Quran atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

      Di dalam ucapan Dr Mahathir yang tidak diketahui siapa penulisnya ini, beliau mengakui ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi daripada ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith, maka akal tidak boleh digunakan.

      Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau suka mempertikaikan dengan menggunakan akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Quran”.

      Bukan setakat Dr Mahathir sahaja, malah anaknya sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Quran”.

      Jika Dr Mahathir dan Marina membaca al-Quran dengan betul, maka sudah pasti akan didapati istilah “hudud” terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

      Jika al-Quran dibaca dengan betul, maka sudah pasti akan didapati hukum hudud terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).



      Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

      Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum Amanah, Abdul Ghani Samsudin pada 3 Januari 2013 menyebut kenyataan Dr Mahathir bersabit “hudud tiada dalam al-Quran” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini, di mana ucapannya di Universiti Al-Azhar pada 10 Mei 1998, beliau menyebut kononnya “hanya jika ucapan 2 kalimah syahadah ditolak, barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

      Delete
    13. Hakikat Dr Mahathir tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuannya pada 23 Januari 2018 “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

      Jika Dr Mahathir memahami Islam, sudah tentu beliau tidak akan mengakui banyak ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukannya dan sudah tentu Dr Mahathir tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

      Dr Mahathir juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana beliau pada 6 Februari lalu menyebut “bukan kita nak ambil semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

      Ia juga berbeza daripada kehendak majoriti umat Islam yang tertera di dalam kenyataan Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

      Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti Pengerusi Kanun Amanah, Mohamed Hanipa Maidin, pada 12 Jun 2007 menulis Perkara 11 merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

      Malah, Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib (2008), Fathul Bari Mat Jahya & Anor (2012) dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor (2015) juga memutuskan perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

      Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah, maka Dr Mahathir tegar menghalang pelaksanaan syariat Islam, sedangkan dapatan kaji selidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

      Begitu juga dengan dapatan kaji selidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan timbalan pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

      Baik bila Dr Mahathir mengakui “kuasa memelihara pada setiap masa agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong”, tetapi penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini.

      Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Dr Mahathir sendiri menegaskan: “Ianya benar Agong dan raja-raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan kerajaan.”

      Penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya, iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Dr Mahathir menyebabkan beliau sangat tidak layak untuk menjadi perdana menteri.

      Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memelihara agama Islam pada setiap masa” yang dilafazkan Yang di-Pertuan Agong, sekaligus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “dalam al-Quran jika hukum sebat hendak dikenakan, tentukan dahulu kesalahan” tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataannya pada 19 Februari 2017 yang hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

      Kenyataan Dr Mahathir mengenai hukum sebat ini malah diakui Asri (mufti Perlis) menunjukkan Dr Mahathir mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata pada 23 Februari 2017 ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “Perdana menteri diberi ramai penasihat, di antaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun menjadi perdana menteri pun, mereka gagal mengubah pemikiran Islamnya.

      Delete
    14. Saya hairan ke mana perginya ulama di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM, tetapi juga ulama di dalam Amanah dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga tidak berani langsung menegur Dr Mahathir di dalam soal ini.

      Jika sewaktu Dr Mahathir belum menjadi perdana menteri pun, para ulama di sekelilingnya di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur beliau di dalam soal ini, usah haraplah mereka akan berani menegurnya, jika beliau menjadi perdana menteri nanti.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Dr Mahathir tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib Razak lebih betul dan beliau lebih layak jadi perdana menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Dr Mahathir.

      Saya tidak faham mengapa Dr Mahathir terlalu defensif bila kelayakannya untuk menjadi perdana menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakannya dengan Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

      Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Dr Mahathir didakwa lakukan oleh para agamawan.

      Bila Dr Mahathir tidak mengulas mengenai manifesto Pakatan Harapan yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

      Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

      Delete
    15. Tugas dan tanggungjawab memilih dan memberi mandat kepada para pemimpin untuk mewakili rakyat dan seterusnya membentuk kerajaan di peringkat Persekutuan dan Negeri akan berulang pada Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Kuasa sekali lagi dipulangkan kepada rakyat dan rakyatlah nanti yang akan memutuskan siapa bakal menerajui negara untuk tempuh 5 tahun yang akan datang menurut kehendak dan citarasa mereka.

      Siapa pun boleh naik memegang tampuk kuasa dengan syarat mereka memiliki suara majoriti melalui jumlah kerusi terbanyak di peringkat Parlimen dan Negeri-negeri nanti berdasarkan pilihan rakyat. Itulah kaedah demokrasi yang kita amalkan di dalam negara sejak bebas dari kuasa penjajah.
      Sudah tentulah umat Melayu Islam yang merupakan majoriti penduduk dalam negara bakal memainkan peranan penting dalam menentukan corak pemerintahan negara pasca PRU nanti kerana 60 peratus dari 222 kerusi Parlimen seluruh Malaysia iaitu kira-kira 134 kerusi merupakan majoriti pengundi Melayu dan selebihnya iaitu 88 kerusi merupakan kerusi majoriti bukan Melayu.

      Kerana itu mana-mana kelompok dan blok yang mahu menguasai tunggak kuasa khususnya diperingkat Persekutuan perlu memperolehi perwakilan dari kalangan kerusi-kerusi majoriti Melayu bagi memastikan mereka punya peluang membentuk kerajaan. Pergantungan pada kerusi majoriti bukan Melayu semata-mata tidak memungkinkan satu-satu blok itu berupaya membentuk kerajaan Persekutuan melainkan ia turut menang dan menguasai sebilangan kerusi-kerusi Melayu.

      Kebelakangan ini salah sebuah parti yang gigih dan ghairah mahu merampas tunggak kuasa diperingkat Persekutuan adalah DAP. Parti yang hampir 50 tahun usianya itu walaupun menggambarkan dirinya sebagai sebuah parti berbilang kaum, tetapi hakikatnya ia sebuah parti majoriti Cina.

      Bagi DAP berdasarkan keputusan PRU ke 13 yang lalu ia telah hampir menguasai keseluruhan kerusi majoriti bukan Melayu di Semenanjung. Secara total DAP memasuki PRU ke 14 dengan penguasaan ke atas 37 kerusi Parlimen seluruh negara.

      Dengan prestasi ini ia yakin ia boleh melonjak ke tahap maksima mengusai hampir sepenuhnya kerusi-kerusi majoriti bukan Melayu dan campuran dengan menguasai sekuruang-kurangnya 50 kerusi Parlimen dalam PRU akan datang dan mtidak mustahil lebih dari itu.

      Jika ia dapat menguasai 50 kerusi, DAP menjangkakan kerabatnya dalam PH iaitu PKR, Bersatu dan Pan akan memenangi baki sekurang-kurangnya 62 kerusi (PKR kini punya 28 kerusi Pan 6 dan Bersatu 1) menjadikan jumlah 112 kerusi paling kurang bagi mereka merampas kuasa di Putrajaya.

      Dalam akhbar The Sunday Star baru-baru ini malah DAP dikatakan sedang menimbang meletakkan pemimpin paling kanannya iaitu Lim Kit Siang bertanding di Parlimen Johor Baru menentang calon Umno Datuk Shahril Abd Samad walaupun kerusi berkenaan punya majoriti 53% pengundi Melayu.

      Di sinilah penting DAP punya "kuda tunggangan" Melayu yang boleh membantunya dengan
      menguasai undi Melayu, ditambah dengan penguasaan mutklaknya atas undi bukan Melayu, dalam kes Johor Baru sebagai contoh jika DAP menguasai 47% undi bukan Melayu ditambah dengan sekitar 10% undi Melayu, tidak mustahil Umno pun boleh ditumbangkan DAP!

      Jika ini berlaku berubahlah lanskap politik negara apabila DAP muncul sebagai parti paling dominan dan berkuasa dalam kerajaan Persekutuan yang baru. Cita-citanya untuk melahirkan sebuah negara Malaysia yang sekular, iaitu negara yang memisahkan urusan agama dari urusan kerajaan pasti berjaya.

      Pentafsiran agama mengguna kaedah liberalisma, dengan kebebasan dan hak untuk semua tanpa mengira adat, budaya dan status quo akan menjadi keutamaan kerajaan baru. Bayangkan keadaan negara dan nasib Islam ketika itu?

      DAP pasti mahu lihat meritokrasi menjadi asas utama pengangihan peluang, kekayaan dan kebajikan negara. Tiada lagi hak istimewa buat mana-mana kaum dan kelompok, ketika itu bersainglah semua pihak untuk mendapat perhatian dengan keutamaan diberikan kepada yang paling layak, yang paling tinggi pencapaian tanpa mengira agama, bangsa atau samada sesuatu bangsa itu paling ramai atau tidak.

      Delete
    16. Kita mungkin bimbang dan gusar dengan hakikat ini tetapi ada sebahagian yang sanggup ditunggangi DAP demi mencapai agenda dan cita-cita peribadi mereka.

      Dalam satu ceramah DAP di Alor Setar baru-baru ini, seorang pemimpin DAP menyebut: "Kita akan menunggangi Tun Mah (Tun Dr Mahathir) untuk memusnahkan si ayam (Datuk Seri Najib Tun Razak)."

      Kerana itu masyarakat pengundi Melayu Islam yang merupakan kelompok pengundi terbesar dalam negara kena meneliti perkembangan ini dan menimbang semasak mungkin sebelum membuat sesuatu keputusan. Tun Dr Mahathir sangat bersedia membantu DAP asalkan tercapai cita-cita politiknya.

      Adakah kita akan membantu Tun Dr Mahahtir yang mahu membantu DAP untuk nanti mencorakkan negara Malaysia yang baru atau macam mana?

      Nasib agama, bangsa dan negara kita menjadi pertaruhan. Jika kita lalai apa lagi terpengaruh dengan janji-janji manis dan helah politik mereka yang rakus mabukkan kuasa ini tatakala itu tergadailah apa yang kita pertahankan selama ini dan bersedialah melangkah masuk ke Malaysia baru yang lebih sekular dan liberal dengan DAP parti yang paling dominan dan berkuasa di Putrajaya.

      Katakan TIDAK pada DAP dan PH. Selamatkan Malaysia dengan memilih PAS.

      Delete
    17. Kalau dahulu, musuh Pas tidak lain tidak bukan, Datuk Seri Dr (Tun) Mahathir Mohammad dan kroni kroninya

      Macam macam cara dibuatnya untuk mengharamkan parti Islam se Malaysia itu.

      Hari ini beliau walaupun sudah keluar umno masih berdendam dengan Pas kerana Pas tak mahu join dengan pakatan harapan.

      Bukan satakat itu sahaja, malah menuduh presiden Pas Datuk Haji Abdul Hadi Awang kafir, kerana bekerjasama dengan parti umno yang dikata kafir sebelum ini.

      Sekarang ini pulak, bekas pemimpin Pas jadi musuh parti Islam se Malaysia melakukan serangan bertubi tubi dan tergamak hendak saman ulama.

      Kalau dahulu, ketika dalam umno Datuk Zaid Ibrahim saman hudud yang digubar dan dluluskan oleh Dewan undangan negeri Kelantan.

      Alhamdulillah, syukur kerana musuh dalam selimut sudah lari dan tubuh parti baru yang dikatakan parti Islam sebenar konon.

      Di Kata kan parti Islam se Malaysia (PAS) bukan lagi parti islam sebenar kerana tidak mahu bertahaluf siyasi dengan parti Kafir (DAP)

      Dakwaan mereka Pan Parti Islam sebenar kerana bertahaluf siyasi dengan parti DAP yang anti Melayu dan anti Islam.

      Macam mana hendak bertahaluf siyasi dengan pakatan harapan yang pengerusinya selama lama telah dan sedang menghina sunnah dan mempersenda sendakan hudud.

      Sehubungan dengan itu musuh dalam selimut pas dahulu yang pernah di peringatkan timbalan mursyidul Am,Datuk Dr Harun Din, awas dengan musuh dalam selimut sudah jadi reality.

      Apabila kalah dalam muktamar agung tahunan mereka berlumba lumba lari dan keluar tubuh parti lain.

      Yang peliknya, ada yang masuk parti BERSATU yang diterajui oleh tokoh yang mengaku islam, menghina sunah dan persenda sendakan hudud.

      Pelik kan, dakwa memperjuangkan Islam sebaliknya jadi hamba syaitan anak cucu dajjal

      Barangkali ada lagi yang belum keluar kerana mahu jadi musuh dalam selimut, gunting dalam lipatan dan api dalam sekam untuk kuburkan parti Islam se Malaysia.

      Delete
    18. Jika jahil ilmu agama, lebih baik Tun Dr. Mahathir Mohamad bertanya alim ulama dan bukannya memberikan ulasan secara semberono, tegur Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

      Jelas Mohamad Shukri, itu lebih baik daripada akhirnya dilihat memberikan pandangan bertentangan Islam seperti mana dalam catatan di blog Dr. Mahathir kelmarin berhubung tafsiran mengenai maksud sunnah.

      Katanya, Dr. Mahathir perlu mengakui yang beliau tidak arif dalam soal hukum dan teguran ini perlu diterima dengan hati yang terbuka bagi mengelakkan kredibiliti beliau sebagai tokoh Pakatan Harapan diketuai DAP terjejas.

      Merujuk kepada catatan di blog chedet.cc itu, kata Shukri, perbuatan atau kenyataan yang menolak sunnah ber-makna individu berkenaan menolak ajaran Islam yang sebenar kerana sunnah merupakan sumber hukum yang wajib dipercayai oleh seluruh umat Islam.

      “Kalau hendak berselisih mengenai isu-isu ranting dalam ilmu fikah seperti cara-cara mengambil wuduk, tidak men-jadi masalah kerana ia turut berlaku dalam kalangan empat imam mazhab Islam.

      “Namun kedudukan sunnah sebagai sumber hukum tidak boleh dipertikaikan, jangan keliru dalam bab ini,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

      Beliau diminta mengulas mengenai catatan Pengerusi PPBM dalam blognya, chedet.cc kelmarin mengenai hadis Nabi Muhammad SAW bahawa mengamalkan sunnah adalah baik dan mendapat pahala manakala tidak menga-malkannya tidak berdosa.

      Dalam perkembangan sama, Mohamad Shukri berkata, al-Quran dan sunnah merupakan sumber hukum utama kepada orang Islam manakala ijmak dan qias sumber hukum yang menggabungkan antara al-Quran dan sunnah.

      “Jadi, al-Quran dan sunnah ini adalah sumber hukum utama yang wajib dipercayai oleh orang Islam untuk menunaikan kewajipan yang diperintahkan Allah,” katanya.

      Delete
    19. Selepas berdegil enggan menarik balik kenyataan kontroversi menyentuh isu ketuhanan, Ahli Parlimen PAN (Parti Amanah Negara) Sepang Hanipa Maidin akhirnya menerima nasihat supaya bertaubat.

      Hanipa sebelum ini mempertahankan kenyataannya “kalau saya tuhan” di Dewan Rakyat, namun Penasihat Umum PAN Ahmad Awang dalam satu kenyataan menyifatkan tindakan Hanipa itu tidak sepatutnya dilafazkan dan perlu bertaubat.

      “Namun kami tidak sempat berbicara. InsyaAllah saya tiada masalah untuk akur dengan saranannya jika ia mampu meredakan keresahan pihak tertentu,” Hanipa dipetik berkata hari ini.

      Terdahulu, Ahmad menasihati supaya Hanipa memohon keampunan dan bertaubat susulan kenyataannya semasa pertelingkahan dengan Ahli Parlimen Baling, Datuk Seri Datuk Seri Abdul Azeez Rahim dan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali.

      Jelas Ahmad, setelah meneliti rakaman video dan hansard Parlimen berhubung perkara itu, kedua-dua Azeez dan Hanipa terlibat melafazkan perkataan mengumpamakan makhluk dengan tuhan.

      “Oleh yang demikian, sebagai sahabat dan saudara dalam Islam, saya dengan ikhlas menasihati kedua-dua anggota parlimen berkenaan supaya bersegera memohon keampunan kepada Allah dan berinabah (bertaubat) kepadaNya,” katanya.

      Dalam pertelingkahan di Parlimen itu, Azeez menegur Hanipa yang menurutnya berlagak seperti tuhan kerana mengatakan Pakatan Harapan akan menang pada dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14.

      Hanipa membalasnya dengan berkata: “Kalau saya tuhan – nasib baik saya bukan tuhan – kalau saya tuhan dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja, tapi sebab saya tak (bukan) tuhan.”

      Ungkapan itu mengundang kritikan pelbagai pihak, termasuk pemimpin PAS dan juga Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

      Delete
    20. Hakikat Dr Mahathir tidak memahami Islam jelas terlihat di dalam pengakuannya pada 23 Januari 2018 “sesungguhnya banyaklah perkara yang mengelirukan saya berkenaan agama Islam” dan “banyak lagi ajaran Islam dan amalannya yang mengeliru(kan) saya”.

      Jika Dr Mahathir memahami Islam, sudah tentu beliau tidak akan mengakui banyak ajaran Islam dan amalannya yang mengelirukannya dan sudah tentu Dr Mahathir tidak akan bertanya “jika babi disembelih dengan menyebut nama Tuhan, haram lagikah daging babi itu?”

      Dr Mahathir juga mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam di mana beliau pada 6 Februari lalu menyebut “bukan kita nak ambil semua (ajaran Islam) masuk” yang bercanggah dengan Ayat 208 Surah al-Baqarah mengenai kewajiban menerima Islam secara keseluruhan.

      Ia juga berbeza daripada kehendak majoriti umat Islam yang tertera di dalam kenyataan Tan Sri Prof Dr Ahmad Ibrahim, bahawa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi hak kepada umat Islam untuk melaksanakan seluruh tuntutan agama mereka.

      Perkara ini malah sering ditegaskan kembali oleh pelbagai pemimpin Islam lain seperti Pengerusi Kanun Amanah, Mohamed Hanipa Maidin, pada 12 Jun 2007 menulis Perkara 11 merangkumi pengamalan agama Islam secara syumul.

      Malah, Mahkamah Persekutuan dalam kes Sulaiman Takrib (2008), Fathul Bari Mat Jahya & Anor (2012) dan ZI Publications Sdn Bhd & Anor (2015) juga memutuskan perintah agama Islam adalah luas, iaitu meliputi “aqidah”, “syariah” dan “akhlak”.

      Disebabkan kefahaman Islam yang tidak betul inilah, maka Dr Mahathir tegar menghalang pelaksanaan syariat Islam, sedangkan dapatan kaji selidik Merdeka Center pada 12 hingga 21 April 2014 menunjukkan 71% responden Melayu menyokong hukum hudud.

      Begitu juga dengan dapatan kaji selidik terbaru Wan Saiful Wan Jan, yang kini merupakan timbalan pengerusi Biro Strategi dan Dasar PPBM, menunjukkan 90% daripada masyarakat Melayu Johor berpendapat peningkatan keagamaan adalah bagus.

      Baik bila Dr Mahathir mengakui “kuasa memelihara pada setiap masa agama Islam ada pada Yang di-Pertuan Agong”, tetapi penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” bercanggah dengan kenyataannya sebelum ini.

      Ini kerana, pada 20 Oktober 2015, Dr Mahathir sendiri menegaskan: “Ianya benar Agong dan raja-raja Melayu adalah raja berperlembagaan. Tetapi itu tidak bermakna mereka adalah pak turut semata-mata untuk mengesahkan semua tindakan kerajaan.”

      Penegasan Dr Mahathir “Yang di-Pertuan Agong hendaklah bertindak mengikut nasihat” juga membawa kita kembali kepada poin asal saya, iaitu tiadanya kefahaman Islam yang betul pada diri Dr Mahathir menyebabkan beliau sangat tidak layak untuk menjadi perdana menteri.

      Ini kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memelihara agama Islam pada setiap masa” yang dilafazkan Yang di-Pertuan Agong, sekaligus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi persekutuan” dapat dilaksanakan dengan baik.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “dalam al-Quran jika hukum sebat hendak dikenakan, tentukan dahulu kesalahan” tidak memberikan apa-apa impak ke atas kenyataannya pada 19 Februari 2017 yang hukum sebat 100 kali dalam Islam akan menyebabkan kematian.

      Kenyataan Dr Mahathir mengenai hukum sebat ini malah diakui Asri (mufti Perlis) menunjukkan Dr Mahathir mempunyai kefahaman salah terhadap ajaran Islam dengan berkata pada 23 Februari 2017 ia “sama sekali salah dan tidak benar”.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa “Perdana menteri diberi ramai penasihat, di antaranya ialah penasihat agama, bukan seorang tetapi ramai” tidak memberi apa-apa makna kerana selepas 22 tahun menjadi perdana menteri pun, mereka gagal mengubah pemikiran Islamnya.

      Delete
    21. Untuk makluman Dr Mahathir, soal pemikiran Islam tidak betul Dr Mahathir yang mengutamakan akal fikiran ini bukan sahaja dinyatakan oleh Datuk Dr Haron Din, malah oleh ramai lagi agamawan tanah air, termasuk mereka yang sekarang berada di keliling Dr Mahathir.

      Memang betul al-Quran menyebut berkali-kali akan mustahaknya mengguna akal fikiran dan tidak disebut dalam al-Quran larangan berfikir dan terima sahaja semua pendapat dari pakar Islam, tetapi menggunakan akal fikiran ini ada kaedahnya di dalam Islam.

      Akal sebagai antara sumber ilmu memang diakui, tetapi seperti disebut oleh Imam as-Syafi’ie: “Sesungguhnya akal mempunyai batasan yang menjadi penghujung kemampuannya sebagaimana penglihatan mempunyai batasan yang menjadi penghujung pandangannya”.

      Dr Mahathir sendiri pernah menyebut di dalam ucapannya di The Oxford Centre For Islamic Studies pada 16 April 1996, mengenai “di mana Quran atau Hadith tidak jelas, sarjana boleh memberikan pandangan atau ijtihad, mengguna kemampuan berfikir”.

      Di dalam ucapan Dr Mahathir yang tidak diketahui siapa penulisnya ini, beliau mengakui ilmu yang berteraskan wahyu adalah lebih tinggi daripada ilmu yang berteraskan akal, di mana bila ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith, maka akal tidak boleh digunakan.

      Bukan sebarang orang yang boleh berijtihad kerana ada syarat-syarat yang perlu dipatuhi seperti menguasai Bahasa Arab, mempunyai pengetahuan di dalam al-Quran dan al-Sunnah, mempunyai pengetahuan mengenai ilmu Usul al-Fiqh serta ijma’ dan khilaf.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau suka mempertikaikan dengan menggunakan akal fikiran, perkara-perkara yang sudah ada dalil qat’ie/jelas di dalam Quran atau Hadith seperti pensyariatan hudud dengan menyebut pada 26 Februari 2012, “hudud tidak terdapat dalam al-Quran”.

      Bukan setakat Dr Mahathir sahaja, malah anaknya sendiri, iaitu Datuk Paduka Marina juga menyebut perkara sama sebelum ini, termasuk di dalam akhbar The Star pada 18 Julai 2012 kononnya “none of the so-called hudud punishments can be found in the Quran”.

      Jika Dr Mahathir dan Marina membaca al-Quran dengan betul, maka sudah pasti akan didapati istilah “hudud” terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 187 dan 229 Surah al-Baqarah, Ayat 13 dan 14 Surah al-Nisa’ serta Ayat 1 Surah al-Talaq.

      Jika al-Quran dibaca dengan betul, maka sudah pasti akan didapati hukum hudud terdapat dalam al-Quran, antara lainnya di dalam Ayat 38 Surah al-Ma’idah (curi), Ayat 33 Surah al-Ma’idah (hirabah), Ayat 3 Surah al-Nur (zina) dan Ayat 4 Surah al-Nur (qazaf).



      Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, berkata di dalam portal berita Malaysia Kini pada 23 Ogos 2012 “orang yang menentang hukum yang ada di dalam al-Quran, dia terkeluar agama” dan “kalau pertikai hudud itu sendiri, dia telah keluar agama”.

      Begitu juga dengan Timbalan Penasihat Umum Amanah, Abdul Ghani Samsudin pada 3 Januari 2013 menyebut kenyataan Dr Mahathir bersabit “hudud tiada dalam al-Quran” adalah “kenyataan salah yang perlu ditarik balik dan menggugat aqidah umat Islam”.

      Masalah Dr Mahathir ialah beliau mempunyai kefahaman salah mengenai perkara ini, di mana ucapannya di Universiti Al-Azhar pada 10 Mei 1998, beliau menyebut kononnya “hanya jika ucapan 2 kalimah syahadah ditolak, barulah seseorang itu terkeluar dari agama Islam”.

      Delete
    22. Saya hairan ke mana perginya ulama di dalam Pakatan Harapan, bukan sahaja di dalam PPBM, tetapi juga ulama di dalam Amanah dan PKR, khususnya Ahmad Awang dan Dr Muhammad Nur Manuty, sehingga tidak berani langsung menegur Dr Mahathir di dalam soal ini.

      Jika sewaktu Dr Mahathir belum menjadi perdana menteri pun, para ulama di sekelilingnya di dalam Pakatan Harapan sekarang sudah tidak berani menegur beliau di dalam soal ini, usah haraplah mereka akan berani menegurnya, jika beliau menjadi perdana menteri nanti.

      Kenyataan Dr Mahathir bahawa bila saya menyoal kebetulan Islam Dr Mahathir tentulah saya menganggap kebetulan Islam Datuk Seri Najib Razak lebih betul dan beliau lebih layak jadi perdana menteri adalah tidak relevan kerana tulisan saya hanya membicarakan kelayakan Dr Mahathir.

      Saya tidak faham mengapa Dr Mahathir terlalu defensif bila kelayakannya untuk menjadi perdana menteri dibicarakan dengan membandingkan kelayakannya dengan Najib. Mengapa tidak dibandingkan dengan pemimpin Pakatan Harapan lain atau PAS?

      Walau apa sekalipun yang diperkatakan mengenai beliau, paling tidak Najib tidak cuba berlagak pandai dengan membicarakan soal-soal agama di dalam cara yang boleh menyesatkan orang ramai seperti yang Dr Mahathir didakwa lakukan oleh para agamawan.

      Bila Dr Mahathir tidak mengulas mengenai manifesto Pakatan Harapan yang langsung tidak menyebut sebarang komitmen untuk memartabatkan Islam sebagai agenda di dalam mana-mana satu daripada 5 terasnya, 60 janjinya dan 5 iltizam khususnya, ini bermakna ia betul.

      Semoga kita diberikan hidayah oleh Allah.

      Delete
    23. Entah berpandu fatwa mana dan oleh siapa, Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad merumuskan bahawa ‘PAS bukan sebuah parti Islam’.

      Nampaknya, beliau hanya menggunakan logik akal apabila berhujah bahawa PAS tidak layak menjadi parti Islam kerana parti itu dikatakan turut dianggotai ahli bukan Islam.

      “PAS kalau dia bercampur dengan bukan Islam, dia jadi kafir. Takkan dia boleh. Dia tidak boleh. Dia orang yang pegang kepada prinsip, dia tahu kalau orang yang campur dengan kafir (maka) dia jadi kafir.

      “Jadi la ni pasal dia bercampur dengan DAP dulu, saya anggap parti PAS ini tak Islam,” katanya dalam sidang media di Bangunan Parlimen, baru-baru ini.

      Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa manifesto partinya adalah naskah yang diteliti dan mengambil kira pandangan banyak pihak termasuk daripada bukan Islam.

      Ini bukan kali pertama Dr Mahathir cuba ‘mengacah dan mencemar’ imej PAS dengan mengaitkannya isu ‘kafir atau tidak kafir’ membabitkan PAS.

      Sebelum ini Pengerusi PPBM itu melabel Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai ‘kafir’ dan ‘pengkhianat’ kerana bekerjasama dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

      Bagaimanapun Hadi sebaliknya, mengumumkan beliau memaafkan Dr Mahathir atas faktor usianya yang sudah lebih 90 tahun dan menasihati bekas perdana menteri itu bertaubat.

      Jika diturut logik Mahathir, satu perkara yang sudah pasti ialah, parti pimpinannya, PPBM, juga bukan sebuah parti Islam kerana bersekongkol dengan parti dominan Cina, DAP.

      Ini bermakna walaupun Amanah menegaskan terbabit dalam politik Malaysia kerana mahu menggantikan PAS sebagai sebuah parti Islam juga gagal kerana terkait dengan “ketidakIslaman” DAP.

      Logik Mahathir ini membabitkan PKR juga. Ia adalah sebuah parti yang membuka keahlian kepada bukan Melayu dan bukan Islam. Sudah tentu ini bermakna PKR juga sebuah parti politik yang tidak berpaksikan ajaran Islam.

      Jika setiap kerabat PH tidak layak dipanggil parti politik Islam, apa yang Mahathir dapat?

      Delete
  2. Dia ikut teori yg dia belajar dulu le tu,,
    Para pensyarah dia dulu buat mcm tu kat dia..
    Jadi dia ikut kaedah yg sama...
    Tak pn jgn2 dia memonteng time kelas,,,
    Krja kursus,dia copy&paste dr classmate.. Itu yg jadi ikutan Lebai Mereng&the gang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS president Abdul Hadi Awang has blamed interference by Dr Mahathir Mohamad’s federal government for the failure of the PAS state government in Terengganu in 1999-2004.

      “The failure of the state administration at that time was in fact due to the interference of the federal government, which was then led by Mahathir,” he said, quoted by Bernama.

      “There were many economic and administrative constraints (when PAS ruled Terengganu) and the interference had affected the state’s development policy at that time,” he said.

      Hadi added that Kelantan people’s rights had also been denied following the interference of the federal government in the state administration, especially when Mahathir was prime minister.



      “However, Kelantan under PAS has survived and remains strong until today,” he told reporters after delivering a general election talk at PAS headquarters in Kampung Rawai, Kuala Terengganu, yesterday.

      Kelantan has been under a PAS government since 1990, while Terengganu was held by the Islamist party for one term, from 1999 to 2004.

      Hadi also refuted Mahathir’s claims that Hadi had no political knowledge and was unfit to lead any government. “I have a master’s degree in Islamic political science and that is why the party entrusted me to be its leader.”

      He said he obtained his degree at Al-Azhar University in Cairo in 1976.

      Hadi said he had decided not to contest the Rhu Rendang state seat in Terengganu at the coming general election so as to focus on the party’s national administration.

      “At the same time, I have also been appointed the vice-president of the World Union of Islamic Scholars and, therefore, I do not think it is appropriate for me to contest the Rhu Rendang state seat,

      Delete
    2. Kalau Pas memerintah memang tak lama la..hancur..tgk Kelantan trengganu Kedah under Pas..apa pembangunan ada? Kedah Dan Trengganu kejap je rakyat bagi dorang memerintah. Jangan lebai2 tak rasa jadi YB sepenggal.Hahahaa

      Delete
    3. Ketika menyangkal dakwaan Pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) Tun Dr Mahathir Mohamad kononnya beliau tiada kepakaran dalam bidang politik dan pentadbiran negeri, presiden PAS itu berkata adalah tidak benar tuduhan Dr Mahathir kononnya beliau gagal mentadbir Terengganu.

      "Sedangkan kegagalan pentadbiran negeri ketika itu adalah disebabkan oleh campur tangan kerajaan persekutuan yang ketika itu dipimpin Dr Mahathir, katanya.



      “Malangnya berlaku kekangan dari segi ekonomi dan pentadbiran (semasa PAS memerintah Terengganu) di mana berlaku campur tangan kerajaan persekutuan yang ketika itu dipimpin oleh Tun M, dan campur tangan itu bercanggah dengan konsep pembangunan kerajaan negeri pada ketika itu," jelas beliau.

      Beliau menarik perhatian kepada Kelantan yang menurutnya banyak hak penduduk dinafikan sebab campur tangan kerajaan persekutuan pada zaman Dr Mahathir.

      Namun Kelantan masih berjaya bertahan (di bawah pimpian PAS) hingga ke hari ini, katanya kepada wartawan selepas menyampaikan ceramah Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) di Markas PAS Kampung Rawai di Kuala Terengganu malam tadi.

      Abdul Hadi berkata rakyat sendiri kini boleh lihat tuduhan Dr Mahathir dan kebenaran di sebaliknya.



      Sementara itu, mengulas keputusan beliau untuk tidak lagi bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rhu Rendang pada PRU kali ini, Abdul Hadi berkata langkah itu untuk membolehkan beliau memberikan fokus kepada pentadbiran parti di peringkat pusat.

      “Dalam masa sama, saya juga telah dilantik menjadi Naib Ketua Kesatuan Ulama Islam Sedunia dan oleh sebab itu, saya rasa tidak wajar untuk saya turut bertanding kerusi DUN Rhu Rendang ini,” katanya.

      Menurut Abdul Hadi, PAS turut bersedia menjadi "kingmaker" dan bergabung dengan mana-mana parti yang sedia memartabatkan Islam dan melaksanakan keadilan untuk rakyat secara keseluruhan.

      “PAS berpegang teguh kepada prinsip perjuangan dengan mengutamakan kerjasama yang mendatangkan manfaat kepada agama dan negara. Kita optimis mampu memenangi 40 kerusi Parlimen dalam PRU14 sekali gus memperbaiki pencapaian pada PRU lalu.

      'Kingmaker 160 kerusi'

      “Kita berharap PAS akan menjadi ‘kingmaker’, dihubungi semua pihak yang tubuh kerajaan.

      "Itu minimum yang kita nak usahakan daripada 160 kerusi. Itulah penyelesaian masalah dengan Islam, kerana Islam adalah untuk semua, adil untuk semua, yang boleh diterima oleh semua pihak,” katanya.

      Abdul Hadi berkata PAS sedia berbincang dan bekerjasama dalam menubuhkan kerajaan campuran dengan mana-mana parti yang bersedia menerima syarat-syarat ditetapkan oleh parti itu.

      Pada PRU13, PAS memenangi 21 kerusi Parlimen dengan menyertai Pakatan Rakyat yang dianggotai DAP dan PKR manakala untuk PRU14. PAS membentuk Gagasan Sejahtera yang disertai badan bukan kerajaan (NGO) dan beberapa parti politik.

      Delete
    4. Udah gagal tu udahlh lobai lobai malang..xyahlh nudung jari..Sgor penang steady je..setakat gangu gugat kacau macau udah 2pggl..msk ketiga Pas pis pus terbungkang..korang lobai jgn banyak sembang..mulut jg jgn banyak lancang..kulit kepala berbelang2..kitorang mau korang terkecewa sampai mata terbuntang melihat parti Pas kecundang ini PRU14 akn dtg..hahahahamalanglobailabau malang!

      Delete
    5. DAP nampaknya telah mula menunjukkan nafsu untuk menyusun kabinet harapan mereka menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 ini.

      Baru-baru ini, DAP telah mengumumkan dua tokoh mudanya, Nga Kor Ming dan Liew Chin Tong akan dilantik sebagai menteri kalau mereka menang Putrajaya dalam pilihan raya nanti.

      Pengumuman ini sebagai satu strategi menarik undi orang Cina dengan cara menunjukkan calon-calon mereka bakal menjadi menteri.

      Tapi apa yang sebenarnya ditunjukkan ialah nafsu DAP untuk mengetuai kerajaan pusat akan datang dan dominasinya sebagai ketua dalam Pakatan Harapan.

      DAP akan bertanding paling banyak kerusi berbanding parti-parti PH yang lain, dan memegang remote control sebuah parti komponen PH, Parti Amanah Negara (PAN).

      Parti Cina ini telah menunjukkan kesombongan sepanjang menguasai PH dan telah menunjukkan bagaimana ia menggunakan kuasa sejak menguasai kerajaan Pulau Pinang.

      Strategi menamakan dua pemimpin muda sebagai bakal menteri ialah tawaran DAP kepada orang Cina.

      Mereka menawarkan calon-calon yang bakal menjadi menteri, maka mereka menuntut agar orang Cina mengundi calon yang mereka tawarkan.

      Kalau menteri pun mereka sudah rancang dan idamkan, bermakna mereka akan mahu melantik lebih ramai menteri lain.

      Kalau pemimpin muda sudah dicanang akan dilantik menteri, tentulah pemimpin yang lebih senior dan daripada kumpulan yang rapat dengan keluarga Lim akan dilantik juga.

      Sudah tentulah pemimpin DAP yang lebih senior seperti Lim Guan Eng akan dilantik ke jawatan menteri yang lebih kanan seperti timbalan perdana menteri.

      Ini semua menunjukkan DAP sudah cukup yakin akan menang besar dalam PRU14 ini, dan ia berani menunjukkannya kepada pengundi.

      Sejarah penguasaan DAP di Pulau Pinang dan Selangor telah menunjukkan kerakusan mereka terhadap musuh politik apabila berkuasa.

      Di dalam parti sendiri pun, sudah terserlah sikap diktator mereka sehingga sebarang kritikan akan menyebabkan tercantas.

      Memberi undi kepada parti gila kuasa seperti ini hanya akan memudaratkan rakyat dan negara

      Delete
    6. "Tsunami yang akan datang nanti adalah tsunami hijau."

      Demikian laungan semangat Pesuruhjaya Pas Selangor Ustaz Sallehen Mukhyi pada malam Pengisytiharan Calon Pilihan Raya Umum Ke-14 PAS Selangor di Shah Alam, Khamis malam.

      "Kekuatan parti ketika ini adalah satu kesediaan utuh bagi persediaan menghadapi Barisan Nasional dan Pakatan Harapan nanti," kata Sallehen lagi.

      Jelasnya, parti itu akan bertanding dalam PRU14 atas platform Gagasan Sejahtera.

      "PAS Selangor kali ini menamakan sembilan calon wanita, satu angka yang mengatasi mana-mana parti di negeri-negeri lain termasuk Selangor," katanya lagi.

      Menurut Sallehen, calon-calon PAS Selangor terdiri dari pelbagai profesion

      Delete
    7. Merasakan dirinya mempunyai bakat semulajadi untuk mencetuskan kontroversi, berkaitan catatan Twitter yang dikatakan disalah faham, ahli DAP Datuk Zaid Ibrahim hari ini bercakap tentang perkara yang boleh mengundang lagi banyak kritikan.

      Zaid dalam catatan blognya berkata dia tidak marah dengan DAP kerana tidak meletakkan beliau sebagai seorang calon pada pilihan raya umum akan datang, cuma berasa kecewa. Zaid kemudian berkata tidak berpuas hati dengan sikap kepimpinan DAP, mendorong beliau membidas mereka bersikap “angkuh”.

      Bekas menteri itu menjelaskan, catatannya minggu lepas mengatakan sebuah parti Cina mengumumkan calon menteri mereka (dari kalangan ahli yang bertanding di Ayer Hitam dan Teluk Intan) dan keluhan terhadap parti-parti Melayu dalam Pakatan Harapan yang masih berdiam diri tentang calon-calon menteri mereka, beliau sekadar menunjukkan perbezaan tingkah laku antara orang Cina dan Melayu.

      Zaid berkata parti Cina secara terbuka menyatakan pilihan menteri mereka manakala parti Melayu pula cenderung bersikap segan-segan dan berat mulut.



      Beliau dikritik orang ramai kerana membuat kenyataan itu, menggelar beliau seorang rasis atau berkata demikian untuk membalas dendam terhadap DAP kerana tidak memilihnya sebagai calon.

      “Pertama, menggelar DAP parti Cina tidak sama dengan menggelar DAP parti rasis. Kadangkala, apabila kita menggambarkan Gerakan sebagai sebuah parti Cina atau Umno parti Melayu, kita membuat satu gambaran yng umumnya tepat. Betul, Gerakan mempunyai ahli bukan Cina dan Umno mempunyai ahli orang Kadazan, tetapi secara etnik kedua-dua parti sebahagian besarnya bersifat monolitik.Jadi, mengapa tersinggung apabila DAP dipanggil parti Cina?”

      Kedua, saya langsung tak marah dengan DAP kerana tidak meletakkan saya sebagai calon. Ya, saya kecewa, tetapi tidaklah sampai mahu membalas dendam seperti yang sesetengah orang katakan tentang catatan Twitter saya itu.”

      Zaid berkata DAP menawarkan kerusi Gelang Patah kepadanya 12 bulan lepas, tetapi 3 bulan kemudian dia diberitahu tawaran itu “bersyarat”. Dia tidak mendedahkan apakah syarat itu.

      “Tawaran itu kemudian ditarik balik. Kemudian, seorang pemimpin lapis kedua dalam DAP memberitahu saya boleh ke Bentong jika berminat. Saya jawab kerusi itu tidak sesuai dengan saya. Saya tidak cukup kuat untuk mengalahkan seorang gergasi politik dan mempunyai sumber yang terhad kerana saya menganggur sejak 8 tahun lalu.

      “Perkara pilihan raya dan agihan kerusi tidak lagi dibangkitkan dalam tempoh 6 bulan lepas. Saya juga tidaklah terlibat sangat dalam aktiviti parti. Apabila saya menghantar pesanan teks pada 27 Mac tahun ini kepada orang-orang penting dalam parti, untuk bertanyakan jika ada kerusi untuk saya bertanding, langsung tidak budi bahasa untuk sekurang-kurangnya menjawab pertanyaan itu. Jadi, bukanlah masalah kerusi yang mengganggu saya tetapi sikap yang ditunjukkan.”

      Menggunakan pengalamannya itu sebagai contoh, Zaid berpandangan apa yang kurang dalam hubungan orang Melayu dan Cina di peringkat politik ialah keseimbangan antara ketertiban dan hormat.

      “Masalah MCA ialah mereka terlalu menurut dan berserah dalam hubungan mereka dengan Umno, sebab itu mereka hilang sokongan masyarakat Cina. Saya kini yakin keangkuhan kepimpinan DAP tidak akan menjamin sokongan mendalam daripada orang Melayu. Diantara mereka terletak keseimbangan yang saya tercari-cari.

      “Apapun, saya berharap pemimpin DAP tidak memanjangkan perkara ini dan cukuplah berita orang saya menolak kerusi yang ditawarkan.”

      Zaid berkata dia juga tidak mahu menimbulkan perkara ini lagi, dan menambah perkara paling penting ialah solidariti untuk memastikan kemenangan pembangkang.

      Delete
  3. 9/6 nanti, Suman akan bertemu ckgu bujang
    Dgn bapok ini cukup di pdg tak perlu ranjang
    Hamba nak londeh seluar dia, kasi telanjang
    Nak bagi dia rasa, batang hamba yg panjang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih melondehkan tabie gay seks kamu yg selama konon anti lgbt.

      Pukimak haramjadah....betapa munafiknya kamu, sial....!!

      Delete
    2. Iye ke..batang hamba yg pnjg..
      Jgn2 gempak je lebih..
      Lebih tikius dr tikus kot..
      Kita lihat dan dengar..

      Delete
    3. encik othaman


      jangan risau leeer


      di sini bileh lerr babijora ni ckp pelir panjang



      tapi di luar kita ukur tengok


      KALAU LIDAH DIA PANJANG SAYA PERCAYA


      TAPI KALAU BTG PELIR...EMMM SUSAH SIKIT LEERR

      kaki juboooo katakan... nafsu betina dah kurang nak rasa jubo puleer

      umno... inilah dia

      Delete
  4. Pas tak ade isu nak bertanding pru14... Kempen pon tak ade...nak tongkatkan umno jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti PAN @ Amanah tidak perlu menjadi lebih Islamik daripada PAS atau Islamik macam PAS untuk muncul sebagai juara politik baru kata Mujahid Yusof Rawa.

      Sebaliknya, Naib Presiden Amanah, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, parti itu hanya perlu bersikap inklusif.

      Tambahnya, politik di negara ini perlu keluar daripada mentaliti perkauman sempit, pemikiran agama dogmatik dan taksub kepartian kepada politik advokasi dasar serta penyertaan pembentukan negara.

      Bagi Mujahid masyarakat Cina mengundi atas ketidaksetujuan mereka kepada kebejatan tatakelola kewangan negara manakala pengundi Melayu mengundi atas ‘kebimbangan’ kuasa Melayu akan ‘terhakis’ jika undi pembangkang, walaupun mereka tahu salah tadbir kewangan yang berlaku. Jadi bagi Mujahid PAN @ AMANAH tak perlu nak bawah kaeadah Islam macam PAS atau lebih daripada PAS.

      Bukan jiwanya tidak mahu Islam...
      Amalan Mujahid pun menyimpan daripada Islam...



      Ayuh kita keluar dari kegelapan rasis dan fikiran agama dogmatik yang sempit kepada cahaya kemanusiaan dan agama yang Rahmatan Lil Alamin. Kepada penganut agama Hindu "Deepavali Valtagal" dari saya sekeluarga dan dari Parti Amanah Negara (AMANAH) kata Mujahid Yusof Rawa ULAMA BESAR Parti PAN.

      Mujahid pegang tangan wanita Hindu dan memeluknya bagi menunjukkan parti PAN adalah parti Islam Leberal. Isterinya di sebelah.

      Kita kena bersangka baik.

      1. Mungkin wanita itu isteri kedua Dr Mujahid jadi tak kisah di pegang tangan dan peluk.
      2. Mungkin juga emak saudaranya, sebelah Hajah Kamariah Abdullah yang baru meninggal.
      3. Mungkin juga Mujahid pakai sarung tangan yang sangat nipis sehingga tidak dapat difokus oleh kamera.
      4. Mungkin juga gambar ini adalah 'superimpose' untuk mengkhianati Dr Mujahid yang suci murni.

      Tapi bukan Mujahid sahaja macam itu
      Bila dah jadi PAN ni perangai Islamnya tercabut bersama kristian DAP...



      Ada pepatah Cina mengatakan ikan kalau busuk bermula daripada kepala. Kalau kepala tidak dapat membezakan halal dan haram, maka yang lain pun turut sama akan menjadi busuk sampai ke usus.




      Bila pimpinan parti PAN ni keluar ajer daripada PAS maka dia dah rasa bebas nak lakukan apa sahaja yang bertentang dengan Islam.
      Inilah PARTI ISLAM PROGRESIF SEPERTI YANG DITULIS OLEH bekas pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman.

      Delete
    2. Pakatan Harapan Kelantan silap besar jika meneruskan hasrat meletakkan Azran di Parlimen Jeli malah Husam juga tidak betul bila menyebut pemilihan Azran adalah tepat dan diyakini mampu memberi kemenangan kepadanya.

      Berdasarkan rakaman ucapan Husam, didapati beliau sangat yakin Azran akan mengalahkan Datuk Seri Mustapa Mohamed di Parlimen Jeli pada PRU14 nanti di atas asas beliau “orang muda, handsome, ada kelulusan, dan pernah bersama dengan Datuk Seri Mustapa".

      Kata Husam, “(Azran) ada bersama dengan Datuk Mustapa, dalam dan luar Datuk Mustapa dia tahu, rahsia Datuk Pa dia tahu, kekuatan Datuk Pa dia tahu, kelemahan Datuk Pa dia tahu”, seolah-olah banyak rahsia dan kelemahan Datuk Seri Mustapa akan dibongkar.

      Begitupun, selain langsung tidak memasukkan faktor PAS ke dalam perkiraan menang kalah pertarungan di Parlimen Jeli, pengumuman ini menunjukkan kelemahan Husam yang seolah-olah tidak menyelidik dengan teliti latar belakang individu yang beliau julang ini.



      Azran pernah berdepan masalah peribadi yang serius bila beliau ditahan reman seminggu dari 16 ke 21 Mac 2017 kerana didakwa menggunakan proksi untuk mengemukakan tuntutan palsu berjumlah RM600,000 ketika bertugas sebagai Pengarah MITI di Kelantan.

      Penahanan Azran ini agak mengejutkan rakyat tempatan waktu itu, apatah lagi bila Pengarah SPRM Kelantan, Datuk Moh Samsudin Yusoff, mendedahkan pihak SPRM mengesan wang tunai berjumlah RM190,000 yang berada di dalam akaun bank milik beliau.

      Kes tuntutan palsu yang dikatakan terbongkar ketika audit tahunan dijalankan oleh Jabatan Audit Negara di MITI pada akhir tahun 2016 ini menyebabkan Azran disiasat mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009 dan Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

      Walaupun Azran belum didakwa dan dibuktikan bersalah di mahkamah, tetapi liputan media mengenai kes tuntutan palsu ini boleh mempengaruhi persepsi rakyat serta boleh memudaratkan beliau dan Pakatan Harapan jika dicalonkan pada PRU14 nanti.

      Jika benar Azran akan diletakkan sebagai calon Pakatan Harapan di Parlimen Jeli, tidak mustahil kes tuntutan palsu ini akan menjadi hangat kembali sekali gus boleh menyukarkan peluang beliau dan Pakatan Harapan untuk mencapai kemenangan nanti.

      Serangan boleh dibuat oleh musuh Azran bahawa beliau adalah seorang individu yang kecewa menyebabkan tindakan beliau melawan bekas boss beliau di Parlimen Jeli sebagai misi untuk melunaskan masalah peribadi bukan untuk membela rakyat Jeli.

      Begitu juga dalam bidang politik di mana Azran diberitakan pernah dikenakan tindakan disiplin oleh bekas parti beliau kerana didakwa terlibat dengan politik wang sewaktu mahu merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Tanah Merah sebelum ini.

      Dalam suasana Pakatan Harapan sedang giat menggunakan integriti pemimpin sebagai antara isu utama untuk menjatuhkan Kerajaan PAS di Kelantan dan Kerajaan BN di Putrajaya maka pemilihan calon yang dilihat bermasalah pasti boleh menikam diri sendiri.

      Saya mahu bersangka baik dengan Azran yang mungkin sahaja dianiayai oleh musuh-musuh beliau, cuma hakikatnya ialah politik adalah melibatkan persepsi, dan Husam yang giat menaburkan persepsi kepada pemimpin lain tentulah lebih arif mengenainya.

      Delete
    3. Modal pak lebai cuma ruu355 je, tapi alangkah haru nya apabila umno dengan selamba je buang kat bakul sampah parlimen
      hahaha.. pak lebai kena kencing...lagi

      Delete
    4. Hey lebai moden. brapa gaji ko dapat jadi resident cybertrooper/ commenter umno kat sini eh? tak payah la nak copypaste artikel Dari tempat lain. Taip la ikut rasa hati ko..baru la masuk ke jiwa kami.Cedok artikel orang ni jenis takde prinsip ok..kira copyright artikel orang ko dah langgar. Ni nak cakap pasal Islam Pas.



      Delete
    5. Lebai nak maklumkan bahawa PAS ada beberapa unit kajiannya selain daripada Lajnah Penyelididkan PAS Pusat. Ada juga bahagian yang membuat kajian sendiri atau mendapatkan maklumat daripada sumber luar, misalnya IT, Ulama PAS dan PGS (saraf).

      Mohd Amar dalam pertemuannya dengan anak Kelantan di Sabah sebelum ini mendedahkan PAS ada banyak maklumat dan data berkenaan kajian daripada sumber luar PAS yang PAS jadikan rujukan. Antaranya Mohd Amar menyebut bahawa kedudukan parti BERSATU terutama Presidennya TS Muhyiddin mengalami masalah besar dalam parti kerana tidak turun padang. Nasib baik ada Mahathir walaupun tua tetapi memainkan peranan sangat aktif untuk membantu BERSATU.

      Antara yang menarik Mohd Amar juga mendedahkan daripada maklumat PAS bahawa Tun Mahathir jika bertanding di mana-mana kawasan akan kalah melainkan di Langkawi sahaja Tun boleh menang (penyataan percakapan dalam youtube).
      Bila lebai rujuk kepada sumber, kajian tersebut menyebut perluang Mahathir hanya di Langkawi sahaja iaitu dengan kedudukan 50-50. Kenyataan Mohd Amar pada 29 Mac 2018 boleh diruju di bawah.



      Tun Mahathir suka sangat menyerang PAS dengan kenyataan yang dangkal seperti "dedak UMNO" dan sebagainya. Tapi dia tidak sedar bahawa PAS boleh bertindakbalas dan jika PAS bertindak balas ini akan menyusahkan Tun sendiri.

      Misalnya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata parti itu akan meletakkan calon bertenaga untuk menentang Tun Dr Mahathir Mohamad dan Barisan Nasional di kerusi Parlimen Langkawi. Dengan penyertaan PAS di Langkawi yang sebelum ini Dato' Ir Nawawi Ahmad memperolehi undi 21,407 berbanding calon PKR Dato' Hj Ahmad hanya 9,546 undi sahaja akan membuatkan Tun Mahathir makin tersempit.



      PAS ada banyak maklumat tentang kedudukan pengundi di Langkawi. PAS akan pastikan calonnya akan mengalahkan BN dan Mahathir. Jika PAS tak boleh menang PAS ada beberapa pilihan...

      Untuk jadi "King Maker"
      Jika kamu tak boleh menang..
      Kamu bunuh musuh kamu supaya musuh kamu juga tak boleh berdiri melainkan dia memerlukan kamu...
      Itu makna KING MAKER
      Tak boleh kalah Mahathir
      "Bunuh" Mahathir di Langkawi sehingga dia akan memerlukan kamu.
      Itu pun strategi.. mungkin orang tak fikir...

      Delete
    6. Sebut Amanah, akan muncul dalam kepala terma “parti serpihan PAS”. Sungguh jijik anggapan tersebut. Namun itulah realiti yang masih membelenggu sebahagian rakyat Malaysia.

      ada kecacatan yang memburukkan imej Amanah di persada politik Malaysia.

      Kelihatannya Amanah masih belum boleh “move on” daripada membincangkan soal parti lamanya, PAS
      meskipun sudah berpisah lebih daripada 24 bulan.

      Sekiranya ia dilakukan atas dasar membongkar skandal-skandal yang berlaku dalam PAS sebagaimana yang didakwa oleh sebahagian ahli politik Amanah termasuklah isu “Ana Tahu” dengan bukti yang masih samar-samar, ia bukan satu kekuatan bagi Amanah bahkan kudis yang merosakkannya.

      Rakyat tidak mahu tahu apa yang berlaku antara PAS dan Umno, yang mereka fikirkan adalah bagaimana mencari sesuap nasi untuk keluarga dan masihkah ada harapan buat mereka pada hari esok bagi meneruskan kehidupan?

      Seharusnya Amanah mampu membaca pemikiran rakyat. Mengetengahkan skandal PAS-Umno tidak sedikit pun mendiamkan perut marhaen yang berkeroncong setiap pagi dan petang.

      Amanah juga perlu ingat, nila yang setitik, sudah cukup merosakkan susu yang sebelanga.

      Tindakan membongkar skandal ahli politik PAS yang tidak bersandarkan kepada kebenaran yang nyata
      hanya mencalit kerosakan.

      Bahkan ia dilihat sebagai tindakan terdesak bagi meyakinkan orang awam bahawa skandal itu benar- benar terjadi.

      Adakah ia mampu meraih sokongan melalui cara itu? Memadamkan api lilin orang lain tidak mencerahkan cahaya lilin kita sendiri.

      Amanah perlu “move on” daripada terikat dengan isu PAS. Usah dibicarakan lagi tentang skandal itu.

      Andai skandal tersebut disokong dengan bukti yang jelas dan nyata sekalipun, belum tentu rakyat akan percaya kerana mentaliti mereka tentang perkaitan Amanah-PAS masih belum terpadam.

      Musim PRU ini, ramai yang terjerat dengan emosi dan mengutarakan kisah tentang “kekasih lama” hanya menyemarakkan lagi kebencian orang ramai terhadap Amanah yang dilihat masih tidak puas hati terhadap kekasih lamanya.

      Cukup-cukuplah menghulur bola tanggung kepada seteru politik. Oleh itu, teruslah bergerak demi kesejahteraan rakyat.

      Rakyat menilai kerja Amanah dan buktinya akan terserlah pada kertas undi 9 Mei nanti.

      Delete
    7. Silobai labau majal ini..sibuk betul urusan rmhtangga orang..pi betulkan rmhtangga korang yg nak roboh tu...
      Rak rak rak ruummmmmm..
      hahahaflat!!

      Delete
    8. Entah berpandu fatwa mana dan oleh siapa, Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Tun Dr Mahathir Mohamad merumuskan bahawa ‘PAS bukan sebuah parti Islam’.

      Nampaknya, beliau hanya menggunakan logik akal apabila berhujah bahawa PAS tidak layak menjadi parti Islam kerana parti itu dikatakan turut dianggotai ahli bukan Islam.

      “PAS kalau dia bercampur dengan bukan Islam, dia jadi kafir. Takkan dia boleh. Dia tidak boleh. Dia orang yang pegang kepada prinsip, dia tahu kalau orang yang campur dengan kafir (maka) dia jadi kafir.

      “Jadi la ni pasal dia bercampur dengan DAP dulu, saya anggap parti PAS ini tak Islam,” katanya dalam sidang media di Bangunan Parlimen, baru-baru ini.

      Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man bahawa manifesto partinya adalah naskah yang diteliti dan mengambil kira pandangan banyak pihak termasuk daripada bukan Islam.

      Ini bukan kali pertama Dr Mahathir cuba ‘mengacah dan mencemar’ imej PAS dengan mengaitkannya isu ‘kafir atau tidak kafir’ membabitkan PAS.

      Sebelum ini Pengerusi PPBM itu melabel Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, sebagai ‘kafir’ dan ‘pengkhianat’ kerana bekerjasama dengan Umno-Barisan Nasional (BN).

      Bagaimanapun Hadi sebaliknya, mengumumkan beliau memaafkan Dr Mahathir atas faktor usianya yang sudah lebih 90 tahun dan menasihati bekas perdana menteri itu bertaubat.

      Jika diturut logik Mahathir, satu perkara yang sudah pasti ialah, parti pimpinannya, PPBM, juga bukan sebuah parti Islam kerana bersekongkol dengan parti dominan Cina, DAP.

      Ini bermakna walaupun Amanah menegaskan terbabit dalam politik Malaysia kerana mahu menggantikan PAS sebagai sebuah parti Islam juga gagal kerana terkait dengan “ketidakIslaman” DAP.

      Logik Mahathir ini membabitkan PKR juga. Ia adalah sebuah parti yang membuka keahlian kepada bukan Melayu dan bukan Islam. Sudah tentu ini bermakna PKR juga sebuah parti politik yang tidak berpaksikan ajaran Islam.

      Jika setiap kerabat PH tidak layak dipanggil parti politik Islam, apa yang Mahathir dapat?

      Delete
    9. Mahathir mahu PPBM dilabel Melayu-Islam

      Yang jelas Mahathir bukan sahaja iri hati jika PAS diterima mutlak memperjuangkan dasar politik Islam. Ini akan dengan sendirinya memberi PAS peluang monopoli aura Islam. Ini secara automatik pula memburukkan lagi natijah persaingan tiga penjuru dalam PRU14.

      Sebenarnya Mahathir amat mahu menyelitkan, malah, mengikat jalur politiknya dengan jenama Islam. Ini akan mendekat PPBM dengan hati pengundi Melayu-Islam. Namun PAS sudah mendahuluinya. Lantas, tumpuan beliau ialah menidakkan perjuangan Islam PAS.

      Mahathir sedar perjuangan PH cacamarba. Ada yang mahu Islam Liberal (dan ada menamakan diri mereka Muslim Demokrat) dan ada pula yang mahu ‘menumpang kekuatan ekonomi bukan Melayu’.

      Ketidakpastian imej rakan-rakan kongsi PH ini bagi Mahathir ini hanya akan menguntungkan Umno-BN dan PAS.

      Sebab itu, beliau berusaha mengikis imej dan aura Islam PAS. Namun yang memeningkannya ialah, PAS kini bersedia pula bekerjasama dengan Umno. Malah PAS secara terbuka dan’merestui’ kerja-kerja makruf Umno selama ini.

      Dalam mendepani dilema ini timbul cerita kononnya PAS mendapat suntikan dana politik daripada Umno. Mahathir dan PH segera menggunakan rangkaian politiknya serta ‘kuasa asing’ untuk melemah dan memperlekeh kerja ta’awun PAS dengan Umno.

      Secara kebetulan atau memang sesuatu yang terancang, ada pihak luar yang ‘membantu’ memburukkan imej PAS dengan mendakwa PAS mendapat bantuan kewangan daripada Umno. Tohmah sebegini mungkin boleh melarutkan lagi imej Islam PAS.

      Keadaan politik PAS ini cuba dikalutkan lagi oleh dakwaan kononnya kajian dan penyelidikan saintifik menunjukkan PAS tidak akan menang satu pun kerusi Parlimen dalam PRU14.

      Ini adalah usaha meremeh dan menakutkan PAS. Matlamat utama ialah ‘menghasut’ pengundi Melayu-Islam bahawa PAS sudah ‘kelong” perjuangannya kerana bekerjasama dengan pihak kafir.

      Yang pasti hujah itu dangkal dan murahan. Namun bagi Mahathir itu hanya helah pilihan raya dan sekaligus menegaskan bahawa beliau dan partinya ‘lebih Islam’ berbanding PAS.

      Namun PAS tidak mudah termakan umpan Mahathir. Strategi lapuk Mahathir langsung tidak dilayan. PAS amat istiqamah pada falsafah perjuangannya – matang dan sejahtera.

      Mahathir berharap PAS latah dan bersilang ego dengannya di hadapan khalayak umum. Ini tentu menjanjikan publisiti untuknya tidak mati. Malang bagi Mahathir tahap pemikiran ahli dan pemimpin PAS sudah jauh meningkat. Yang kelihatan tidak matang ialah beliau sendiri.

      Benar kata presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang konsisten pada Dr Mahathir dan konco-konconya ialah, mereka sebenarnya tidak konsisten. Bersenggama dengan musuh politik hari dan kemudian bermusuhan esoknya adalah corak politik Mahathir.

      Delete
  5. Puak Melayu bodoh, anggap si Matdey dewa
    Dgn DAP sial babii, bendera PKR dikasi sewa
    Puak kafir harbi ini, kinii sedang sinis ketawa
    Kalu PH menang Melayu ada di ujung nyawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kerana akhirnya kamu melondehkan tabie gay seks kamu yg selama ini konon anti lgbt.

      Pukimak haramjadah....betapa munafiknya kamu, pondan sial....!!

      Delete
    2. DAP..DAP...DAP..HIDUP DAP..HIDUP DAP..HIDUP DAP..DAP..DAP..DAP..

      Delete
    3. Dalam wawancara beliau dengan portal berita Malaysia Kini pada 27 Mac lalu, Pengerusi Pakatan Harapan Perak yang juga Pengerusi PPBM Perak, Ahmad Faizal Azumu, merayu kepada DAP supaya tidak meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN Perak.

      Kata Ahmad Faizal kepada DAP, kalau mahu menang, kalau mahu undi Melayu, jangan letakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN kerana jika itu dilakukan ia akan menghantar isyarat kepada pengundi Melayu bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri.

      Masalah yang dibangkitkan oleh Ahmad Faizal ini tidak terhad kepada Perak sahaja malah di negeri-negeri lain seperti Johor juga yang menyaksikan DAP muncul pemenang terbesar antara semua parti pembangkang bagi kerusi DUN Johor di dalam PRU 13, iaitu 13.

      Apatah lagi bila Pengerusi DAP Johor merangkap Pengarah Pendidikan Politik DAP, Liew Chin Tong, telah mengumumkan di dalam Konvensyen DAP Johor pada 11 Oktober 2015 lagi bahawa DAP perlu melengkapkan diri sebagai bakal pewaris Kerajaan Johor.

      Jika dilihat kepada senarai nama kesemua 13 calon DUN DAP di Johor yang kesemuanya mencapai kemenangan di dalam PRU 13, maka akan didapati bahawa kesemuanya adalah bukan Melayu bukan Islam, dan tidak ada seorang pun adalah Melayu Islam.

      12 daripada 13 ADUN DAP Johor ini adalah berbangsa Cina, iaitu ADUN N2 Jementah, Tan Chen Choon; ADUN N6 Bekok, Lim Eng Guan; ADUN N10 Tangkak, Ee Chin Li; ADUN N12 Bentayan, Chua Wee Beng; ADUN N19 Yong Peng, Chew Peck Choo; ADUN N23 Penggaram, Gan Peck Cheng; ADUN N28 Mengkibol, Tan Hong Pin; ADUN N42 Johor Jaya, Liow Cai Tung; ADUN N45 Stulang, Chen Kah Eng; ADUN N46 Pengkalan Rinting, Cheo Yee How; ADUN N48 Skudai, Boo Cheng Hau; ADUN N52 Senai, Wong Shu Qi; dan ADUN N55 Pekan Nenas, Yeo Tung Siong.

      1 daripada 13 ADUN DAP Johor ini pula adalah berbangsa India, iaitu ADUN N30 Paloh, Shanker A/L Rengganathan.

      Semalam, Penasihat DAP, Lim Kit Siang, mengumumkan seorang Melayu Islam, bekas ahli PAS yang menyertai DAP pada 20 Jun 2015 dengan diberikan jawatan Pegawai Khas Kepada Pengerusi DAP Johor, iaitu Sheikh Omar Ali, sebagai calon DUN N30 Paloh dari DAP.

      Sekali gus isyarat yang dihantar kepada pengundi Melayu Johor, seperti yang dinyatakan oleh Pengerusi Pakatan Harapan Perak, ialah bahawa DAP mahu ketuai kerajaan negeri di Johor, dengan persepsi bahawa Sheikh Omar Ali adalah calon Menteri Besar Johor dari DAP.

      Sheikh Omar Ali inilah yang dalam wawancara dengan lidah rasmi DAP, Roket Kini, pada 8 September 2015 membataskan urusan beragama kepada soal peribadi individu dengan menyebut, “Bagi DAP, urusan beragama adalah bersabit seorang hamba dengan Tuhannya”.

      Kita lihat sahaja sejauh manakah benarnya telahan Pengerusi Pakatan Harapan Perak bahawa tindakan DAP meletakkan calon Melayu di mana-mana kerusi DUN di Perak, yang terpakai juga di negeri lain, akan menyebabkan pengundi Melayu tidak mengundi Pakatan Harapan.

      Awal-awal lagi DAP dah tak hormat pandangan PPBM nampaknya.

      Delete
    4. Kemahiran Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali `berpidato' di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi mempertahankan dirinya dalam skandal penjualan tanah seluas 880 hektar di Ijok memang mempersonakan.

      Kepetahannnya menyusun kata dengan riak penuh yakin sambil `mencucuk-cucuk’ peta yang dibawanya mungkin sedikit sebanyak mengundang kepercayaan orang kononnya beliau tidak salah dalam skandal tersebut.

      Mohamed Azmin dalam `pidatonya’ mendakwa isu tanah Ijok melibatkan tiga kawasan iaitu Alam Utama, Alam Perdana serta Alam Mutiaram, tetapi kerajaan Selangor pada tahun 2009 didakwa hanya berjaya merampas Alam Perdana.

      Dakwa Mohamed Azmin lagi, Alam Utama dan Alam Mutiara pula masih milik syarikat swasta yang membeli tanah itu beberapa belas tahun lalu dan kerajaan Selangor pimpinan beliau tidak mampu membayar pampasan kira-kira RM1.4 bilion untuk mendapatkan balik Alam Perdana seperti yang ditetapkan mahkamah.

      Justeru, dakwa Mohamed Azmin, kerajaan Selangor pimpinannya telah berunding dengan syarikat berkenaan dan kerajaan Selangor tidak perlu membayar sebarang pampasan dan mendapat balik Alam Perdana.

      Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagaimanapun dalam satu kenyataan hari ini membidas dakwaan Mohamed Azmin itu sebagai cubaan untuk mengelirukan fakta sebenar berhubung skandal penjualan tanah Ijok.

      Beliau antaranya menjelaskan Mohamed Azmin membuat dakwaannya tanpa mendedahkan dokumen penting berhubung isu tanah tersebut termasuk Perjanjian Penyelesaian dan Perjanjian Penyelesaian Tambahan.

      Malah, kata beliau, Alam Mutiara dan Alam Utama adalah tanah yang terlibat dalam Penghakiman Persetujuan yang dimeterai antara kerajaan Selangor dan syarikat LBCN serta Mujur Zaman.
      .
      Berikut penerangan panjang lebar Abdul Khalid bagi menjawab kekeliruan yang cuba ditimbulkan Mohamed Azmin di DUN Selangor beberapa hari lalu:

      SAYA berkesempatan membaca laporan 19-mukasurat berkenaan isu tanah Ijok yang dikeluarkan Pejabat Menteri Besar Selangor yang diedarkan kepada wartawan terpilih dalam satu sesi penjelasan minggu lepas.

      Agak mengecewakan laporan penjelasan tidak mendedahkan dokumen-dokumen penting berkaitan dengan Penghakiman Persetujuan di antara Kerajaan Negeri dan dua syarikat berkenaan; LBCN Sdn Bhd dan Mujur Zaman Sdn Bhd pada Mei 2016 yang menjadi asas kepada bagaimana isu ini terbongkar.

      Delete
    5. Sepatutnya dokumen-dokumen seperti Perjanjian Penyelesaian dan Perjanjian Penyelesaian Tambahan didedahkan agar rakyat tahu kebenaran sepenuhnya. Mengapa sehingga kini dokumen-dokumen tersebut tidak didedahkan?

      Jika diteliti dengan mendalam, memang benar terdapat tiga plot tanah – Alam Perdana, Alam Mutiara dan Alam Utama. Tetapi apa yang tidak disebut oleh Dato’ MB adalah:

      – Tanah 2200 ekar yang dikatakan milik swasta tersebut yang dikenali sebagai Alam Mutiara dan Alam Utama adalah tanah yang terlibat dalam Penghakiman Persetujuan yang dimeterai di antara Kerajaan Negeri dan LBCN dan Mujur Zaman.

      – Tanah 2200 ekar inilah yang disenaraikan secara khusus dan jelas di dalam Penghakiman Persetujuan yang mana Kerajaan Negeri bersetuju akan melepaskan segala tuntutan ke atas tanah-tanah tersebut yang telah diambil melalui proses Pengambilan Tanah yang saya lakukan ketika menjadi MB.

      – Proses pengambilan tanah telah dibuat atas dasar kepentingan awam ditambah pula dengan kegagalan LBCN dan Mujur Zaman untuk mematuhi syarat-syarat pemberimilikan serta kegagalan untuk memulakan dan menyiapkan pembangunan di tanah tersebut.

      -Dengan menandatangani Penghakiman Persetujuan tersebut, Kerajaan telah memberi persetujuan untuk melepaskan serta menggugurkan semua tuntutan terhadap tanah 2200 ekar tersebut dan menyerahkan semula kepada LBCN dan Mujur Zaman.

      Jika benar Kerajaan Negeri tiada kena mengena dengan tanah 2,200 ekar, bagaimana ia boleh memberi persetujuan untuk menggugurkan semua tuntutan dan menarik balik semua notis pengambilalihan yang dikeluarkan melalui Akta Pengambilan Tanah?

      Apabila kini tanah-tanah itu telah dibeli oleh sebuah syarikat swasta, maka rakyat akan bertanya, adakah mungkin syarikat swasta – berwibawa atau tidak – berani mengambil risiko membeli tanah yang terlibat dalam tuntutan undang-undang pengambilan oleh Kerajaan Negeri?

      Jika jawapannya tidak, rakyat pasti akan bertanya lagi, adakah mungkin satu jaminan telah diberikan oleh dari Kerajaan Negeri untuk membatalkan pengambilan? Jika jawapannya ya, maka boleh dirumuskan Kerajaan Negeri sememangnya terlibat samada secara langsuang atau tidak langsung dalam perbincangan dan/atau penjualan tanah 2,200 ekar tersebut.

      Delete
    6. Lebih banyak persoalan yang berlegar di fikiran rakyat:

      1. Adakah Kerajaan Negeri memainkan peranan dalam memastikan transaksi jual beli tanah 2200 ekar tersebut dimuktamadkan dengan memberi jaminan kelulusan Pelan Pembangunan serta menjamin Nilai Pembangunan Kasar (GDV) sebelum Persetujuan Penghakiman dibuat?

      2. Adakah benar Kerajaan Negeri mendapat 1,000 ekar tanah Alam Perdana tanpa perlu membayar walau satu sen sebagaimana yang dicanang? Saya telah merampas tanah lebih Alam Perdana seluas 1000 ekar dan mendaftarnya atas nama Menteri Besar (Selangor) Inc (MBI). Apabila Kerajaan membuat keputusan untuk menggugurkan tuntutan terhadap tanah seluar 2,200 ekar, ini bermakna Kerajaan Negeri telah melepaskan tanah 2,200 ekar tanah untuk memiliki 1,000 ekar tanah sahaja yang telahpun saya perolehi terdahulu?

      3. Kononnya pampasan bagi rampasan dan pengambilan tanah seluas 3,200 ekar tanah akan mencecah RM4.4 bilion. Benarkah? Jika diamati kenyataan akhbar sebelum ini yang dikeluarkan oleh pejabat Menteri Besar serta peguam Sivarasa Rasiah yang mewakili peneroka-peneroka, Kerajaan Negeri dikatakan terpaksa bersetuju dengan penyelesaian luar mahkamah kerana jika tidak berhadapan dengan nilai pampasan mencecah RM1.4 bilion. Jadi, mana pula datang lagi RM3 bilion yang dikatakan oleh Dato’ MB?

      Jika benar kenyataan Sivarasah bahawa pampasan bagi 1,000 ekar yang telah terdapat pembangunan dan infrastruktur dianggarkan RM860 juta, maka 2,200 ekar tanah yang belum dibangunkan tidak mungkin mencecah lebih RM3 bilion hingga menjadikan jumlah pampasan RM4.4 bilion.

      Malah nilai RM860 juta tersebut masih belum muktamad kerana saya telah meminta peguam mencabarnya di Mahkamah bagi mendapatkan taksiran yang lebih munasabah kerana tanah tersebut masih dalam kategori pertanian.

      Jika pun benar pampasan bagi 1000 ekar adalah RM860 juta, maka jika dicongak ratio yang sama maka 3200 ekar adalah RM2.75 bilion. Jadi dari mana pula nilai pampasan RM4.4 bilion yang dinyatakan oleh Dato MB?

      Apa-apapun, katalah benar pampasan mencecah RM2.7 bilion atau mungkin RM4.4 bllion; persoalannya, mengapa LBCN dan Mujur Zaman menjual tanah 2,200 ekar pada harga RM1.18 bilion dan sanggup pula melepaskan 1,000 ekar kepada Kerajaan Negeri?

      Tidakkah lebih baik mereka setuju sahaja dengan perampasan dan pengambilan dengan bertegas mempertahankan tuntutan pampasan dan pengambilan tanah-tanah tersebut?

      Delete
    7. 4. Tidakkah terdapatnya satu keadaan yang memeranjatkan apabila Kerajaan Negeri dikatakan takut dengan risiko membayar RM1.4 bilion, tetapi tiba-tiba pemaju yang membeli tanah 2,200 ekar tersebut dengan bangga mengumumkan the bahawa mereka akan memajukan tanah 2,200 ekar yang berjaya dibeli dengan harga RM1.18 bilion (RM12 sekaki persegi) dengan Nilai Kasar Pembangunan (GDV) berniai RM15 bilion? Pengumunan pemaju ini dilakukan seawal September 2015 – yakni jauh lebih awal dari Penghakiman Persetujuan yang Kerajaan Negeri meterai iaitu pada Mei 2016.

      Bukankah Kerajaan Negeri mempunyai kemahiran Pihak Berkuasa Tempatan serta beberapa Jabatan yang lain seperti Jabatan Perancang Bandar dan Jabatan Penilaian yang terlibat dalam meluluskan pelan pembangunan, jumlah densiti dan akhirnya penentuan terhadap nilai GDV sesuatu projek pembangunan?

      Mana mungkin Kerajaan Negeri tidak berkeupayaan membuat penilaian tepat terhadap nilai hartanah sehinggakan Dato’ MB berhujah kononnya jika Kerajaaan Negeri meneruskan semua tindakan yang telah dimulakan oleh saya; merampas dan mengambilalih tanah-tanah maka kantong perbendaharaan akan kempis dan berisiko.

      Banyak persoalan timbul kerana tidak mungkin sebagai Kerajaan yang dikatakan memperjuangkan reformasi boleh tunduk dengan asakan pemaju gagal dan culas seperti LBCN dan Mujur Zaman. Jika pun benar terdapat lebih 30 tuntutan mahkamah, tanggungjawab Kerajaan adalah untuk mempertahankan hak dan tanah rakyat apatah lagi ketika berdepan dengan pemaju culas.

      Perkembangan isu tanah Ijok dari masa Kerajaan Negeri menandatangani Penghakiman Persetujuan, melepaskan hak tuntutan kepada 2,200 ekar dan yang akhirnya dijual kepada pemaju di bawah nilai sebenar, serta kelulusan pembangunan bernilai RM15 bilion; bersama-sama dengan soalan-soalan yang masih belum dijawab memberi persepsi bahawa “keuntungan” yang dikatakan berpihak peneroka-peneroka dan Kerajaan Negeri juga berpihak kepada LBCN dan Mujur Zaman, dan pemaju berwibawa.

      Hakikatnya rakyat menuntut Menteri Besar dan Kerajaan Negeri untuk mendedahkan semua kronologi peristiwa dan dokumen-dokumen berkaitan termasuk dokumen-dokumen antara pemaju-pemaju dan supaya rakyat dapat menilai dengan sendiri kebenaran sepenuhnya, tiada lain melainkan yang benar belaka.

      Delete
  6. Jgn sembang psl 'KALAU' le kojola...
    Tak ada makna nyer..
    Mesti brni ambik risiko..br kta tahu..

    ReplyDelete
  7. Pandai dari segi teori tapi pada praktiknya tidak bijak..... macam kejora...contoh saja

    ReplyDelete
  8. Where the hell is bloody skunk Othaman idiot
    From Spore he came to create havoc and riot
    Whacked by Kejora he turn helpless and tired
    He's now like an old lady with no more period

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah kerana akhirnya kamu melondehkan tabie gay seks kamu yg selama ini konon anti lgbt.

      Pukimak haramjadah....betapa munafiknya kamu, pondan sial....!!

      Delete
  9. Kelulusan akademik x akan meletakkan darjat kita tinggi di sisi Allah ...x de special line utk org yg ada kelulusan tinggi masa kat padang mahsyar..master ke phd ke tapi klu akhlak kelaut menyotong takkk guna jugak

    ReplyDelete
  10. Ramai pempidato n penceramah yg sdg mempamirkan keupyaan utk berorasi dgn amat menarik pd musim pru14 ini.

    ikhlas saya katakan bahawa kepetahan bertutur d atas pentas atau dlm acara tazkirah tidak bererti yg mereka ini akan bolih menterjemahkan nya kpd kebolihan mengurus Negara dgn berkesan.

    ini lah apa yg terjadi d trengganu seketika dahulu d bawah pimpinan hj hadi n apa yg berlaku sekarang d Kelantan sejak hj nik Aziz - 'sasamikin, cakap tak serupa bikin'.

    contoh drpd Negara jiran pula bolih d jadikan sebagai teladan. bapak anies baswedan, governor Jakarta sekarang amat cekap berpidato. beliau tlh d gugurkan olih pres jokowi drpd jawatan ment pelajaran Indonesia kerana tlh d dapati kurang cekap dlm mengurus kementerian.

    namun selain drpd menggunakan isu SARA (suku,agama,ras ,n antara golongan)yg tidak d benarkan olih ungang2 indonesia, beliau amat petah bercakap.

    namun sudah terbukti yg penyinkiran nya drpd jawatan ment pelajaran olih pers jokowi amat tepat sekali. sekarang warga Jakarta sudah menyesal kerana mereka tlh mengusir pak ahok (basuku jahaya purnama)yg amat cekap mentadbir/mengurus jakarta dgn pengganti yg hanya mampu berorasi tanpa mempunyai keupayaan mengurus.

    olih demikian , bagi penceramah2 PH, jgn lah berasa hampa jika mereka tidak akan terpilih utk memainkan peranan penting dlm pentadbiran kelak.

    saya sekali lagi ingin menyarankan satu j/k pemilihan d tubuhkan utk membantu tun m n PH mengenalpasti calun2 berpotensi berlandaskan criteri 'bersih,pintar n cekap'.

    put aside emotional n sentimental attachments when making this very important selection processes, less we b accused of being 'more of d same'.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. May I add 'effective/berkesan'.

      Bersih, pintar n cekap jika tidak mendatangkan keberkesanan yg baik, pun tidak lengkap & sempurna untuk kebaktian kpd rakyat & negara.

      Delete
    2. tq bro. tapi saya rangkulkan nya d bawah 'cekap'. serupa juga amanah. saya letakkan nya d bawah 'bersih'.

      bayak lagi bolih d tambah d bawah 'prerequisite 4 effective governance'.

      of course not forgetting d 3 basics guidlines :-

      1)menyuntik semula 'semangat juang' d kalangan penjawat awam,
      2)mengujutkan 'balance'd antara yg bijak pandai(clever) dgn yg bijaksana (wise),
      3)semua dasar2 harus berpaksikan kpdpendekatan 'mesra rakyat' (people friendly).

      salam.

      Delete
    3. Negara memerlukan seorang PM yang bagus, berakhlak, amanah, berjati diri & tidak tunduk kpd kuasa2 luar. Faktor umur tidak penting asal masih sihat, waras & bernas.

      Sudah terlalu lama kita ditipu umno dan pas kononnya jaga melayu dan Islam... semua itu helah akal mereka untuk kepentingan & survival peribadi ajer.

      Negara sisebut-sebut kerana ulahan2 pemimpinnya seperti Najib yg terkenal senatero dunia sebagai Penyamun, Pencuri & Penyangak.
      Sebaliknya, Tun M dihormati & disegani seluruh dunia hingga sampai ke penghujung hayat walau tidak memegang tampuk kekuasaan.
      Hadi Awang, toksah cakap ler, campak ajer ke laut.... sampai kaa nie, habuk pun tarak. Mengkafirkan sesama Islam & memecahkan ukhuwah keluarga & persaudaraan Islam adalah.

      Delete
    4. Walaupun sebelum ini nama Gobind Singh Deo diwar-warkan bakal bertanding di Johor dan nama Tony Pua bakal bertanding di Pahang untuk merealisasikan strategi DAP ‘raja lawan raja’, namun ia tidak menjadi kenyataan.


      Sebelum ini Tony Pua dirancang bertanding di Bentong bagi melawan Presiden MCA, Dato’ Seri Liow Tiong Lai dan Gobind pula bakal dihantar ke Labis bagi menentang Naib Presiden MCA, Datuk Chua Tee Yong.

      Bagaimanapun strategi itu tidak menjadi apabila kedua-dua tokoh DAP itu tidak berani untuk bertanding di luar Selangor dan masih berkeras untuk mempertahankan kerusi Parlimen yang pernah dimenangi mereka pada PRU 13.

      Malam ini, Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong mengumumkan nama calon yang pernah tewas Pang Hok Leong sebagai regu melawan penyandang Ahli Parlimen Labis Chua Tee Yong.

      Beberapa hari lalu, DAP turut mengumumkan calon kitar semula, Wong Tack bertanding melawan Tiong Lai di Bentong.

      Menurut sumber yang disampaikan kepada kami, Tony Pua membantah keras keputusan DAP kebangsaan yang mahu menghantar beliau menentang Tiong Lai di Bentong.

      Malah usaha memindahkan Dato’ Teng Chang Khim dari DUN Bandar Baru Klang (nama lama Sungai Pinang) dan Ean Yong Hian Wah dari DUN Seri Kembangan juga tidak menjadi kenyataan kerana kedua-dua tokoh DAP Selangor itu berkeras mahu bertanding di DUN yang pernah dimenangi masing-masing.

      Sebelum ini, Teng dan Ean Yong diwar-warkan bakal dipindahkan ke DUN Kuala Kubu Bharu dan Sungai Pelek yang dianggap DUN kelabu DAP.

      Startegi ‘raja lawan raja’ parti itu menjadi anti-klimaks apabila ia bukan bermula dari kepimpinan utama DAP khususnya Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng yang enggan meninggalkan kerusi Parlimen yang dimenangi mereka pada PRU 13.

      Ada yang mengejek, Guang Eng sepatutnya menentang Tiong Lai di Parlimen Bentong dan bukannya Wong Tack.

      Begitu juga Kit Siang sepatutnya melawan Timbalan Presiden MCA Dato’ Seri Ir Dr. Wee Ka Siong di Ayer Hitam dan bukannya Chin Tong.

      Delete
    5. Lebih 3,000 ahli dan warga Kuantan membanjiri Padang Awam Cenderawasih bagi mendengar dan melihat calon Pas yang akan bertanding pada PRU14.

      Majlis yang dianjurkan Pas Pahang diadakan secara terbuka dan bebas dihadiri sesiapa sahaja tanpa mengira bangsa dan agama bagi melihat calon Pas secara dekat.


      Dalam majlis tersebut, amanat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersempena pengisytiharan calon Pas serentak di seluruh negara di sampaikan Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

      Sebelum itu, Pesuruhjaya Pas Pahang, Rosli Jabbar dalam ucapannya berkata, Pas bukan bersedia bertanding banyak kerusi di negeri ini, sebaliknya mengemukakan calon yang boleh memerintah Pahang.

      Sementara itu, Sinar Harian difahamkan kehadiran penonton adalah disebabkan semangat yang tinggi untuk menilai dan mengikuti perjuangan Pas.

      Keadaan penonton sepanjang majlis juga dilihat begitu baik dan terkawal tanpa sebarang insiden yang tidak diingini berlaku.

      Malah, mereka semua tidak sabar untuk menyaksikan semua calon-calon parti Islam itu.

      Delete
  11. Suman tinggalkan UMNO, disbb rasa kecewa
    Terpaksa ikut Matdey, dia punya nabi & dewa
    Masuk Puak Haprak, tiiada apa pun istimewa
    Lbh2 lagi bila Cap Munge udah hilang nyawa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  12. Mana dia hilang Suman keldai tali barut DAP
    Tak kan takut dgn Kejora, ifrit ini dah menepi
    Agaknya berdengkor mampos, dibuai mimpi
    Mlm2 takut bini buka burit dia lari kedai kopi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhbh

    ReplyDelete
    Replies
    1. HIdup DAP!..HIDUP DAP!..HIDUP DAP!..DAP HIDUP!..HIDUP DAP!!

      Delete
    2. Asalnya kerusi Ayer Hitam mmg kerusi dap....tapi dlm pembahagian kerusi di Johor, pan dapat paling ciput...dap cuba pujuk pan dgn bersetuju serahkan kerusi Ayer Hitam kpd pan...

      Ini boleh dibuktikan dengan statement yg sudah dikeluarkan oleh kedua2 parti...malah kalau ikutkan apa yg dikatakan oleh salahudin ayub, keputusan utk serah kerusi Parlimen Ayer Hitam kepada pan sudah dipersetujui...

      Berikutan ini juga, pengkerusi pan negeri Johor iaitu aminolhuda telah keluarkan kenyataan bahawa walaupun depa dapat kerusi sikit, tapi ada strategi lain...beberapa hari kemudian, baru keluar kenyataan dap dan pan mengenai persetujuan utk serahkan kerusi Ayer Hitam ni kpd pan...ertinya itulah antara strategi yg ada iaitu walaupun pan dapat kerusi sikit, tapi akan berlaku tukar menukar atau serah suka sama suka di kalangan komponen ph...



      Tapi apa yg berlaku???...

      Sebagaimana yang mmg sudah dikenali perangai dap khususnya lim guan eng yang suka buat keputusan menggunakan kepala otak dia sendiri dan tidak menghormati rakan komponen lain...tiba2 semalam, dalam satu majlis...lim guan eng umumkan pengkerusi dap Johor akan bertanding di Parlimen Ayer Hitam....

      belum lagi bubar parlimen, pan sudah dikhianati berulang kali oleh dap....ini bukan lagi kena patuk, tapi dah kena telan oleh dap...justeru, kemungkinan orang bawahan yang tidak berpuas hati...maka hari ini tergantung lah banner yg menuntut kerusi Ayer Hitam itu sebagaimana yg telah dipersetujui sejak awal...

      Macam ni kah yg nak diharap utk jaga kepentingan Islam???... Berani kah depa menyanggah dap dan lim guan eng???...baru lim guan eng sergah sikit saja, dah pakat ketaq lutut dah...dan inilah contoh bagaimana dap akan mengawal pentadbiran negara sekiranya pakatan depa menang...pan, ppbm dan pkr hanya akan jadi "puppet" dan dap yg akan jadi "puppet master"....

      Kalau di zaman umno, terkenal dgn istilah "ali baba" iaitu para kontraktor atau usahawan yang hanya jadi pemain wayang pacak...makan lah komisyen sekitar 5-10% sebab projek diberi atas nama depa (bumiputera)...tp projek tu dibuat oleh kontraktor yg kebanyakannya tokey2 Cina...

      Ini semua baru permulaan...dap akan tunjukkan belangnya yg sebenar apabila ph berjaya menang...depa juga boleh jadi "king maker" dalam menentukan pembentukan kerajaan...cuma depa tak dedah secara umum sahaja..

      Delete
    3. Dap..Dap.Dap..hidup dap..hidup dap..hidup dap..dap..dap..dap. amcm..dap..ok!

      Delete
    4. Mahkamah Sesyen memerintahkan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Ampang, Datuk Adam Rosly Abdullah membela diri terhadap enam pertuduhan memberi pernya­taan palsu dan mengemukakan dokumen palsu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ketika siasatan berhubung dakwaan kemewahan luar biasa yang dimilikinya, tahun lalu.

      Hakim Allaudeen Ismail membuat keputusan itu selepas pihak pendakwaan, yang telah memanggil 11 saksi semasa perbicaraan bermula 9 Jan lepas, berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Adam Rosly, di akhir kes pendakwaan.

      “Mahkamah telah membaca, meneliti, mendengar dan menilai keseluruhan keterangan saksi-saksi pendakwaan secara maksima. Mahkamah memutuskan wujudnya kes prima facie terhadap kes pendakwaan,” katanya yang menetapkan 4 hingga 6 April untuk tertuduh membela diri,” katanya.

      Pendakwaan kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Ahmad Akram Gharib manakala Adam Rosly diwakili peguam Datuk Ahmad Zaidi Zainal dan Datuk Sulaiman Ismail.

      Mengikut pertuduhan pertama dan kedua, Adam Rosly didakwa memberi pernyataan palsu kepada dua pegawai penyiasat SPRM ketika percakapannya dirakam mengikut Seksyen 32 (8) (c) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan, Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001.

      Pernyataan palsu itu adalah berhubung kerjayanya sebagai ahli perniagaan, pendapatan, kenderaan mewah, rumah banglo bernilai RM1.2 juta di Kampung Melayu Ampang yang dibeli secara tunai, pinjaman wang RM200,000 daripada ibu mertua dan arwah neneknya serta pinjaman wang RM500,000 daripada along.


      Bagi pertuduhan ketiga sehingga keenam, lelaki itu dituduh menggunakan suatu dokumen palsu iaitu dua perjanjian persetujuan pinjaman wang daripada dua individu dan dua baucer tunai daripada syarikatnya, Gegas Mentari Holding Sdn Bhd dengan niat untuk memperdaya pegawai penyiasat SPRM mengikut Seksyen 89 akta yang sama.

      Dia didakwa melakukan kesemua perbuatan itu di Ibu Pejabat SPRM, Blok D6, Parcel D, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, Putrajaya, antara 9 pagi dan 12.15 tengah hari 10 Feb 2017, dan antara 9 pagi dan 2 petang, 22 Feb tahun sama.

      Kesemua pertuduhan memperuntukkan hukuman denda maksimum RM3 juta atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

      Delete
  13. Fahaman hadi hanya membinasakan masyarakat saja.Ada sesetangah masjid dan surau berani memintanjemaah dalam masjid menyokong pas kerana pas sahaja menegakkan agama dan boleh membawa masuk ke syurga.Minta pejabat agama pantau orang2 pas yang over politik ,terutamanya penceramah yang terang2 menyokong pas dalam masjid.tarik tauliah mereka sekali.sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai telah menulis "Tak Cerdik Mahfuz Fitnah PAS Terengganu, Sepatutnya Katalah PAS Selangor ambil duit UMNO" antara menyebut bahawa “Innocent until proven guilty” Pihak yangg menuduh (Mahfuz dan geng HARAPAN) yang perlu tunjukkan bukti untuk yakinkan tuduhan mereka berasas. Otherwise it’s just a slander (fitnah).

      Anda boleh baca lagi pada tulisan lalu. Lebai tak kisah kerana Mahfuz bukan orang pelajaran tinggi. Dulu dia kata ada bukti PAS dapat duit 90 juta, takkan Sarawak Report nak buat berita palsu. Ok clear... Kemudian dia pula tanya bagaimana PAS boleh dapat duit untuk bertanding 160 kerusi? Macam mana PAS ada duit banyak itu?

      Siap Mahfuz buat kira-kiraan dan buat kenyataan media 10 pagi 18 April 2018 dengan tajuk "Tahniah PAS bertanding 160 Kerusi Parlimen dengan anggaran perbelajaan Minima RM18.40 ke RM34.40 juta"

      Lebai baca terus tergolek... Bukan terkejut tapi gelak lihat lakonon badut sarkis yang dulu engkau hari-hari ceramah PAS dapat duit RM90 juta, kemudian engkau ceramah lagi kata UMNO bagi 2.5 juta. Tiba-tiba engkau tanya macam mana PAS ada duit??

      Betullah apa yang Mat Sabu cakap. Jika aku keluar PAS, jangan ikut aku. Pasai pada masa itu aku sudah tak betul (gila). Kini bukan sahaja Mat Sabu dah gila tapi semua pengikut dia dah gila. Mahfuz pun jadi giler sama. Tergolek lagi lebai.

      Si Dr Mujahid pun nak ikut sama jadi giler.

      Harapan Parlimen Parit Buntar mendedahkan satu bukti bergambar berupa sekeping cek bernilai RM25,000, didakwa disalurkan bakal calon BN Parlimen itu kepada orang Pas yang menjadi tular dalam media sosial sejak awal pagi tadi.


      Calon Harapan Parlimen Parit Buntar, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, berdasarkan pendedahan akaun Facebook 'Ana Tahu', terdapat gambar didakwa sekeping cek di bawah Perbadanan Setiausaha Kerajaan Negeri(SSI) ditandatangani Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Datuk Seri Abdul Puhat Mat Nayan bertarikh bulan Februari lalu.

      Beliau difahamkan cek itu disalurkan kepada seorang individu yang merupakan seorang pengerusi sebuah Pasti (Pusat Asuhan Tunas Islam) milik Pas di sini bagi tujuan pembangunan sekolah itu dan disertakan bersama sepucuk surat permohonan.



      PAS ada lebih daripada 1000 pasti seluruh Malaysia. Sudah tentu PASTI memerlukan banyak dana untuk pembangunannya dan ramai orang akan menderma.

      Soalan lebai,
      Orang UMNO solat tak?
      Solatnya sah atau tak?

      Kalau orang UMNO menderma
      Adakah dia mendapat pahala?

      Dr Mujahid..
      Orang UMNO (bukan parti UMNO) yang faham bahawa 3 amalan kita berkekalan setelah kita mati antaranya ialah "sedekah yang berpajangan". Apa maksud sedekah berpanjangan?

      Takkan Mujahid bodoh juga dengan perkara ini.

      Orang UMNO daripada dia habiskan duit ketempat lain lebih baik dia bantu PASTI, Sekolah swasta yang kebetulan banyak dibuat oleh PAS. Sekurang-kurangnya ada juga doa dariipada anak-anak sekolah untuknya.

      Misi PAS kita tak boleh tarik ahli UMNO, sekurang-kurang kita minta dia buat perkara baik. Dalam ertikata tak boleh buat semua jangan tinggal semua.

      Ini Politik BPMS (Budaya Politik Matang Sejahtera)

      Tapi Dr Mujahid walaupun pendidikan agama sampai PhD tapi malangnya hatinya tak sampai ke situ. Kenapa lebai kata macam tu?

      Jiwa dia menghalang dia tunjuk Islam demi politik dan keduniaan...

      Delete
    2. Hidup PAN..HIDUP PAN..HIDUP PAN..HIDUP AMANAH..HIDUP AMANAH..HIDUP PAN@AMANAH!!

      Delete
    3. Pas dh jd lebih busuk dari umno...rasuah pun dh jd derma di mata pas pis pussss

      Delete
    4. Kata Jamzuri Ardani, pemimpin Parti Amanah lebih mengenali dan memahami pemikiran politik Almarhum Tok Guru Nik Aziz berbanding saya dan pimpinan PAS hari ini.

      Sebab itulah, kata beliau, pemimpin Parti Amanah berupaya “menganjurkan Seminar Pemikiran Tok Guru Nik Aziz dengan menampilkan pengisian yang sangat bersifat 'insightful' terhadap legasi pemikiran politik peninggalan Almarhum” dan “PAS sampai sekarang masih tidak berupaya menandingi keupayaan Parti Amanah dalam aspek ini”.



      Kata saya pula, mungkin sebab pemimpin Parti Amanah lebih mengenali dan memahami pemikiran politik Almarhum Tok Guru Nik Aziz berbanding saya dan pimpinan PAS hari inilah maka mereka tidak menjemput saya dan pimpinan PAS hari ini tetapi menjemput pemimpin DAP, Liew Chin Tong, untuk mensyarahkan kepada mereka mengenainya.

      Pelik sungguh pemimpin Parti Amanah ini, jika benar mereka lebih mengenali dan memahami pemikiran politik Almarhum Tok Guru Nik Aziz, sepatutnya merekalah yang mensyarahkan kepada pemimpin DAP mengenainya, bukan pemimpin DAP yang mensyarahkan kepada mereka apa yang mereka mahu dari pemikiran politik Almarhum.

      Apa yang boleh diharapkan dari kefahaman pemimpin DAP seperti Liew Chin Tong ke atas pemikiran politik Almarhum selain menyatakan kononnya Almarhum mengamalkan “pragmatisme”, “Islam bukan hanya label tetapi idea yang dapat dipraktikkan”, “isu hudud telah banyak membuang masa kita” dan “kita perlu kembali kepada perjuangan asal”.

      Inilah silap besar pemimpin Parti Amanah, iaitu membiarkan DAP mendictate apa yang mereka mahu dari mereka, bukan mereka yang mendictate apa yang mereka mahu dari DAP, sedangkan sepatutnya, jika mereka benar-benar ikhlas dengan Almarhum, merekalah yang sepatutnya mensyarahkan kepada DAP mengenai pemikiran politik sebenar Almarhum.

      Delete
    5. Bila berucap tun sentiasa bertenang..tutur katanya teliti sebelum dilafazkan.cuma skrg kesihatan mempengaruhi serba sedikit ucapanyan.itulah antara karekter Tun Dr Mahathir.beliau sentiasa dapat memukau orang ramai dengan ucapannya yang bersahaja tetapi berkualiti,tajam,pedas ,mempengaruhi dan berkesan tanpa menjerit-jerit,bertempit-tempit dan bernada tinggi meneran neran,tangan ditunjuk sana sini.seperti seorang penyanyi atau artis popular yang tgh bertanding di muzik2 tv3 suku...

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Seperti iklan Guinness Stout - itu perumpamaan digunakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng untuk kempen kerajaan mengenai pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

      Berucap di majlis Ceramah Perdana Pakatan Harapan Negeri Sembilan di Seremban Lim berkata Datuk Seri Najib Razak menegaskan berkali-kali bahawa GST adalah baik untuk rakyat.




      "Macam iklan Guinness Stout (yang menggunakan slogan) Guinness Stout is good for you.





      Rupanya Muhyiddin tukang iklan arak. Bila tersingkir daripada UMNO, dia pula tuduh Presiden PAS sokong GST.

      Ini lah politik CARI MAKAN.

      Delete
    9. tun m bila bercakap dan berucap kdgkala amat pedih bila didengar terutama bila tun sentuh isu kelemahan org melayu ,sikap org melayu dan kesilapan org melayu...

      Tapi kalu panglima bugis kalu berucap beliau cuma bertempit tempit, meneran neran tentang kehebatan dirinya,jasa yg beliau buat,memperli orang....senang ckp beliau hanya berckp tentang apa yg melayu "suka dengar" contohnya isu ketuanan melayu dan habuan2 dan sbgainya

      Tidk berani beliau berckp tntang kedudukkan sebenar org melayu skrg,kesalahan org melayu,kelemahan org melayu..dan apa perlu dibuat.

      Delete
    10. Saya sendiri amat berlapang dada apabila tun m sanggup berubah selepas menjadi musuh utama pembangkang bertahun tahun.

      Setahu kita semua..tak ada sekalipun tun m membangga banggakan hasil kerjanya selama menjadi pm..
      Tapi panglima bugis tu sampaikan jualan sate kajang dan musang king meningkat pun nak di beritahu org ramai itu adalah hasil kerja dan jasa beliau...

      Delete
    11. PAS menyokong RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 kerana:

      Pertama, (Rang Undang-undang) itu asas agama. Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara.

      Kedua, ia diharap mampu menyekat mereka yang menjadikan penyebaran berita tidak benar sebagai hobi kehidupan.

      Ketiga, ia diharap mampu menyekat parti-parti politik dan media daripada menjadikan berita tidak benar sebagai senjata untuk menentang kebenaran.

      Keempat, ia mampu mendidik rakyat agar mencintai dan menjunjung kebenaran serta membenci kepalsuan.



      Kelima, ia mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan kena fitnah.

      Keenam, ia akan meluaskan dan memudahkan langkah perjuangan PAS yang sentiasa menjadi mangsa berita tidak benar. Dengan undang-undang ini, PAS lebih sejahtera, insya Allah.

      Ketujuh,Rang Undang-undang itu sepatutnya telah lama diwartakan sebagai sebuah undang-undang yang tegas.

      Kelapan, PAS bersih daripada menjadikan fitnah sebagai senjata. Ia haram dalam agama. Matlamat tidak menghalalkan cara. Adapun parti-parti lain, amat memalukan apabila mereka menjadikan sebaran berita palsu sebagai senjata untuk menyerang musuh. Justeru PAS menyokong penuh RUU ini.

      Kesembilan, penyalahgunaan undang-undang ini oleh pihak pemerintah, walaupun dibimbangi dan dikesali, tidak boleh menjadi sebab untuk menolak benarnya undang-undang ini. Ia mesti disokong.

      'RUU antiberita palsu perkasa Islam'

      PAS dalam perbahasan menyokong, turut mengingatkan betapa penyalahgunaan undang-undang oleh pihak kerajaan adalah kezaliman yang nyata. Ia adalah perlanggaran terhadap amanah rakyat.

      Kesepuluh, ia memperkasakan agama Islam sebagai pembawa berita benar dunia dan akhirat.

      Justeru jangan tertipu dengan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang menempelak PAS kerana menyokong RUU ini dan menuduh PAS menyokong Umno.

      Tidak sama sekali. PAS menyokong al makruf dan al khair. PAS membina negara dengan buah yang enak, bukan dengan buih yang memuakkan.

      Delete
    12. PAS yakin akan memenangi pilihan raya umum (PRU) ke-14. PAS memberi jaminan akta ini akan dilaksanakan secara telus dan adil.

      "Apa-apa akta yang baik akan menjadi (lebih) baik apabila ia diuruskan pemerintah yang baik," kata AJK PAS Pusat itu juga.

      Temerloh, Marang tak hadir undian

      Hanya dua anggota parlimen parti itu yang tidak hadir ketika undian, iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang) dan Nasrudin Hassan (Temerloh).

      Khairuddin mendakwa berita palsu telah menjadi "seperti makanan" kepada rakyat Malaysia, dan ramai yang telah menjadi mangsanya termasuk PAS.

      "Kalau dulu media arus perdana kerajaan mensasarkan PAS dengan pelabgai fitnah, kini media sosial dan media atas talian pula yang digunakan untuk mencipta fitnah terhadap PAS.

      "Sampai masa hukuman yang lebih berat dengan mekanisme pengadilan yang lebih cekap diperkenalkan menerusi akta baru ini," katanya lagi.


      RUU Anti Berita Tidak Benar 2018 memperuntukkan hukuman penjara sehingga enam tahun dan denda RM500,000 kepada mereka yang mengadakan, menawarkan dan menerbitkan berita tidak benar.

      RUU itu juga memasukkan peruntukan untuk membenarkan permohonan perintah mahkamah untuk membuang bahan yang disahkan sebagai berita palsu.

      Denda sehingga RM100,000 boleh dikenakan jika gagal berbuat demikian.

      Walaupun ada peruntukan untuk mencabar perintah mahkamah itu, Seksyen 8(3) RUU menyatakan rayuan tidak boleh dibuat jika kerajaan mendapat perintah itu atas dasar keselamatan negara.

      Delete
    13. Dakwaan Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim bahawa Dr Mahathir telah dimasukkan (ke) Institut Jantung Negara (IJN) sebanyak 47 kali dalam tempoh 39 bulan pastinya menimbulkan keraguan terhadap kemampuannya untuk menjadi Perdana Menteri yang ketujuh,

      Delete
    14. Kalo x sokong lantangkan dtelinga dan dimata rakyat..ni tidak konon cakap bisik2 nasihat..aha..ada apa2 ke nak dsembunyikan yg heboh orang ada kata duit msk kantong dr puak saka hantu puaka tu..betul ke..setau kami korang memang perosak..khalas!

      Delete
    15. ITU asas agama. Kepalsuan dan penipuan adalah fitnah yang menghancurkan masyarakat dan negara. Ia diharap mampu menyekat mereka yang menjadikan penyebaran berita tidak benar sebagai hobi kehidupan.

      Ia diharap mampu menyekat parti-parti politik dan media daripada menjadikan berita tidak benar sebagai senjata untuk menentang kebenaran.
      Ia mampu mendidik rakyat agar mencintai dan menjunjung kebenaran serta membenci kepalsuan. Ia mampu menyelamatkan mangsa daripada menanggung bebanan kena fitnah.

      Ia akan meluaskan dan memudahkan langkah perjuangan PAS yang sentiasa menjadi mangsa berita tidak benar. Dengan undang-undang ini, PAS lebih sejahtera, insya Allah. Ia sepatutnya telah lama diwartakan sebagai sebuah undang-undang yang tegas.

      PAS bersih daripada menjadikan fitnah sebagai senjata. Ia haram dalam agama. Matlamat tidak menghalalkan cara. Adapun parti-parti lain, amat memalukan apabila mereka menjadikan sebaran berita palsu sebagai senjata untuk menyerang musuh. Justeru PAS menyokong penuh RUU ini.

      Penyalahgunaan undang-undang ini oleh pihak pemerintah, walaupun dibimbangi dan dikesali, tidak boleh menjadi sebab untuk menolak benarnya undang-undang ini. Ia mesti disokong.

      PAS dalam perbahasan menyokong, turut mengingatkan betapa penyalahgunaan undang-undang oleh pihak kerajaan adalah kezaliman yang nyata. Ia adalah perlanggaran terhadap amanah rakyat. Ia memperkasakan agama Islam sebagai pembawa berita benar dunia dan akhirat.

      Justeru jangan tertipu dengan Pakatan Harapan (PH) yang menempelak PAS kerana menyokong RUU ini dan menuduh PAS menyokong Umno. Tidak sama sekali.

      PAS menyokong al-makruf dan al-khair. PAS membina negara dengan buah yang enak, bukan dengan buih yang memuakkan.

      Delete
    16. Kegagalan Tun Dr. Mahathir Mohamad membezakan antara sunat (sebagai salah satu daripada hukum syarak taklifi yang lima) dengan sunnah yang menjadi sumber syariat paling utama selepas al-Qur'an membuktikan Pengerusi Pakatan Harapan itu telah terlalu tua untuk kembali jadi Perdana Menteri.

      Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, beliau pernah dikritik kerana memberi fakta seperti itu tentang Mahathir sebelum ini, tetapi kenyataan terbaru Mahathir mengenai Islam kelmarin membuktiikan hujahnya dalam wacana anjuran Sinar Harian baru-baru ini adalah benar.

      “Kenyataan saya bahawa Mahathir terlalu tua untuk kembali menjadi Perdana Menteri sangat berasas.

      “Kalau tidak mana mungkin Datuk Dr Mohd Asri yang diketahui umum mempunyai hubungan yang rapat dengan beliau boleh mendedahkan bagaimana Mahathir sudah lupa penjelasannya di London mengenai perbezaan antara sunat dan sunnah,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook hari ini.

      Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin semalam menjelaskan bahawa dakwaan Mahathir kononnya tidak berdosa untuk umat Islam tidak mengamalkan sunnah nabi adalah silap.

      Mohd. Asri malah berkata, beliau sendiri pernah menjelaskan perkara itu kepada Mahathir di London sebelum ini dan menganggap mungkin Mahathir telah terlupa mengenainya hingga menulis semula pandangannya yang silap tentang sunnah.

      “Dulu dia dah tanya saya secara peribadi. Saya telah jelaskan maksud ini kepada dia di London. Tapi saya ingat dia terlupa barangkali, dia tulis balik. Bila dia tulis balik, saya rasa nak kena perbetul,” kata Mohd. Asri.

      Kamarul bagaimanapun mempersoalkan mengapa Mohd. Asri kurang berani mengulas semua aspek yang tidak betul dalam penulisan terbaru Mahathir mengenai Islam tersebut dan hanya terhad kepada satu aspek sahaja

      Delete
  14. Yg peliknya bn pilih org yg x ada kelulusan sbg ketua mrk. P uk utk enjoy sj. Nasib baik bapa ada kedudukan. Blh bg kerja berjawatan tinggi. Sbb x ada pendidikan la maka senang diperkotak katikan. Sbb nak enjoy maka mudah diajak menipu dan mencuri. Itulah latar belakang ketua bn sekarang ni.

    ReplyDelete
  15. Hari ini terpahat sejarah
    Kojola gay dah tenat parah
    Tak cukup Aci dia tarah
    Dengan jantan pun dia ghairah!

    Mungkin ada dua tok guru
    Satu pasang,dua2 Melayu
    Sorang abang sendiri nak haru
    Satu lagi Banglina you!

    Spesis tak boleh tengok lelaki
    Dahlah suka sondol Aci
    Balik kampung nampak Tok Ki
    Sanggup sondol tak mahu cuci!

    Kojola ini sangat bahaya
    Bagitahu ayah dia,bapak sedara
    Budak ini kalah buaya
    Blakang tarok konon juara!

    Mintak bini memang tak dapat
    Badan tengit dah bau pijat
    Konon 'Mas' romen nak cepat
    Terkejut mimpi hilang hajat!

    Pak Othaman dia nak cabul?
    Sah kojola otak berjambul
    Othaman sepak sampai Istanbul
    Kena penendang mata tersembul!

    Cai pencacai kepala perompak
    Jilat isap parti yg hapak
    Pakatan hebat mana nak nampak
    Masih sokong parti dah kopak!

    Berhati2 wahai Roti Nan
    Kojola tengok bibir berkenan
    Kojola iman,he has none
    Nanti tibai kiri dan kanan...





    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah


      jorah kata btg dia panjang


      angau apa

      in ur dreamsss la JORAH


      aci pemsyarah andartu jugak laa ko dapat... tua bangka buat phD


      dah kerepot bhai...

      ke ko nak tarah jubooo si mas ayu tuuuu

      jangan jorah


      org phD tau dosa pahala

      Delete
  16. Hadi pergi ke Turkey untuk perubatan, dulu. Apa kah sebab dia tak pandai, pergi ke Turkey?

    Yang lain pergi ke Eropah Barat atau Amreeeeka, yang kuat Islam pergi ke Kaherah, untuk perubatan.

    Kemudahan perubatan di Timur Tengah pun dia tak caya ke?

    Pahal Tok Guru?

    Dan yang lebih terkenal sebagai Tok Guru pun ia lah Nik Aziz. Nik Aziz dah mati baru orang2 PAS panggil Hadi Tok Guru Hj Hadi.

    Dari segi agama pun dia tak wow ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau penyokong HARAPAN ada akal untuk berfikir nescaya mereka dapat kebenaran dan memilih Islam sebagai penyelsain masalah ummah...

      Delete


    2. hardy ni laknatullah syiah... pergi peluk ayatololah syiah dulu



      di luar negeri dia main muttaah ke hadi ni?/brp bini dia kawin cerai??



      edy wang taubatblaaaaà


      mafsu kuat tak guna kalau


      pru14 ... pis pus past dapat 2 kerusi saja mcm zaman perpecahan di kala dato asri muda dulu

      asri muda bekas presiden past mati sbg ahli umno

      hardy wang macamana pula??? lepas pru14 ni dapat 2kerusi ???

      Delete
    3. aporan itu tidak mendedahkan dokumen-dokumen penting berkaitan dengan penghakiman persetujuan di antara kerajaan negeri dan 2 syarikat berkenaan, iaitu LBCN Sdn Bhd dan Mujur Zaman Sdn Bhd, pada Mei 2016 yang menjadi asas kepada bagaimana isu ini terbongkar.

      “Sepatutnya dokumen-dokumen seperti perjanjian penyelesaian dan perjanjian penyelesaian tambahan didedahkan agar rakyat tahu kebenaran sepenuhnya. Mengapa sehingga kini dokumen-dokumen tersebut tidak didedahkan?” katanya di Facebook.

      Khalid berkata memang benar terdapat 3 plot tanah iaitu Alam Perdana, Alam Mutiara dan Alam Utama tetapi apa yang tidak disebut adalah tanah 2,200 ekar yang dikatakan milik swasta tersebut, yang dikenali sebagai Alam Mutiara dan Alam Utama, terlibat dalam penghakiman persetujuan yang dimeterai di antara kerajaan negeri dan LBCN dan Mujur Zaman.

      “Keduanya, tanah 2,200 ekar inilah yang disenaraikan secara khusus dan jelas di dalam penghakiman persetujuan yang mana kerajaan negeri bersetuju akan melepaskan segala tuntutan ke atas tanah-tanah tersebut yang telah diambil melalui proses pengambilan tanah yang saya lakukan ketika menjadi menteri besar.

      “Proses pengambilan tanah telah dibuat atas dasar kepentingan awam ditambah pula dengan kegagalan LBCN dan Mujur Zaman untuk mematuhi syarat-syarat pemberimilikan serta kegagalan untuk memulakan dan menyiapkan pembangunan di tanah tersebut.

      “Dengan menandatangani penghakiman persetujuan tersebut, kerajaan telah memberi persetujuan untuk melepaskan serta menggugurkan semua tuntutan terhadap tanah 2,200 ekar tersebut dan menyerahkan semula kepada LBCN dan Mujur Zaman,” katanya.

      Beri jaminan?

      Beliau berkata jika benar kerajaan negeri tiada kena mengena dengan tanah 2,200 ekar, bagaimana ia boleh memberi persetujuan untuk menggugurkan semua tuntutan dan menarik balik semua notis pengambilalihan yang dikeluarkan melalui Akta Pengambilan Tanah.

      Demikian itu, apabila kini tanah-tanah itu telah dibeli oleh sebuah syarikat swasta, adakah mungkin syarikat swasta berani mengambil risiko membeli tanah yang terlibat dalam tuntutan undang-undang pengambilan oleh kerajaan negeri.



      “Jika jawapannya tidak, rakyat pasti akan bertanya lagi, adakah mungkin satu jaminan telah diberikan oleh kerajaan negeri untuk membatalkan pengambilan?

      “Jika jawapannya ya, maka boleh dirumuskan kerajaan negeri sememangnya terlibat samada secara langsung atau tidak langsung dalam perbincangan dan/atau penjualan tanah 2,200 ekar tersebut,” katanya.

      Pampasan

      Dalam pada itu, Khalid mempersoalkan adakah kerajaan negeri memainkan peranan dalam memastikan transaksi jual beli tanah 2,200 ekar tersebut dimuktamadkan dengan memberi jaminan kelulusan pelan pembangunan serta menjamin nilai pembangunan kasar (GDV) sebelum persetujuan penghakiman dibuat.

      Beliau juga mempersoalkan adakah benar kerajaan negeri mendapat 1,000 ekar tanah Alam Perdana tanpa perlu membayar walau 1 sen.

      “Saya telah merampas tanah lebih Alam Perdana seluas 1,000 ekar dan mendaftarnya atas nama Menteri Besar (Selangor) Inc (MBI). Apabila kerajaan membuat keputusan untuk menggugurkan tuntutan terhadap tanah seluar 2,200 ekar, ini bermakna kerajaan negeri telah melepaskan tanah 2,200 ekar tanah untuk memiliki 1,000 ekar tanah sahaja yang telah pun saya perolehi terdahulu?

      “Kononnya pampasan bagi rampasan dan pengambilan tanah seluas 3,200 ekar tanah akan mencecah RM4.4 bilion. Benarkah? Jika diamati kenyataan akhbar sebelum ini yang dikeluarkan oleh Pejabat Menteri Besar serta peguam Sivarasa Rasiah yang mewakili peneroka-peneroka, kerajaan negeri dikatakan terpaksa bersetuju dengan penyelesaian luar mahkamah kerana jika tidak berhadapan dengan nilai pampasan mencecah RM1.4 bilion.

      “Jadi, mana pula datang lagi RM3 bilion yang dikatakan oleh Azmin,” katanya, merujuk kepada Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.

      Lebih baik swasta setuju

      Delete
    4. Kami pilih islam yg tidak menkafir kafirkan org lain di negara malaysia yg berbilang kaum..kalu bangsa cina itu bukan islam maka biarkan lah mereka dgn agama mereka.

      Bagi lah contoh kita sebagai muslim ini supaya bangsa lain berminat pada islam.besar pahalanya bila dapat mengislamkan seseorg dari agama lain..haji hadi dan fanatik melayu ramai yg nak jadi superhebat
      Di mata org melayu sb itu kerap kali mengkafirkan org itu org ini. Rasanya hadi ni ingat islam tu cuma agama utk bani melayu sahaja.mereka .tak ada usaha lgsung utk tjukkan budaya islam dan amalan sebenar islam kepada bangsa bukan islam.

      Delete
    5. Lebih baik swasta setuju

      Beliau berkata jika benar pampasan bagi 1,000 ekar yang telah terdapat pembangunan dan prasarana dianggarkan RM860 juta, maka 2,200 ekar tanah yang belum dibangunkan tidak mungkin mencecah lebih RM3 bilion hingga menjadikan jumlah pampasan RM4.4 bilion.

      Katanya, nilai RM860 juta tersebut masih belum muktamad kerana beliau telah meminta peguam mencabarnya di mahkamah bagi mendapatkan taksiran yang lebih munasabah kerana tanah tersebut masih dalam kategori pertanian.

      “Jika pun benar pampasan bagi 1,000 ekar adalah RM860 juta, maka jika dicongak ratio yang sama maka 3,200 ekar adalah RM2.75 bilion. Jadi dari mana pula nilai pampasan RM4.4 bilion yang dinyatakan oleh Azmin.

      “Apa-apapun, katalah benar pampasan mencecah RM2.7 bilion atau mungkin RM4.4 bllion; persoalannya, mengapa LBCN dan Mujur Zaman menjual tanah 2,200 ekar pada harga RM1.18 bilion dan sanggup pula melepaskan 1,000 ekar kepada kerajaan negeri?

      “Tidakkah lebih baik mereka setuju sahaja dengan perampasan dan pengambilan dengan bertegas mempertahankan tuntutan pampasan dan pengambilan tanah-tanah tersebut,” katanya.

      Tunduk kepada pemaju

      Selain itu, Khalid juga membangkitkan, tidakkah terdapatnya satu keadaan yang memeranjatkan apabila kerajaan negeri dikatakan takut dengan risiko membayar RM1.4 bilion.

      Beliau berkata, tetapi tiba-tiba pemaju yang membeli tanah 2,200 ekar tersebut dengan bangga mengumumkan mereka akan memajukan tanah 2,200 ekar yang berjaya dibeli dengan harga RM1.18 bilion (RM12 sekaki persegi) dengan nilai kasar pembangunan (GDV) berniai RM15 bilion.

      “Pengumunan pemaju ini dilakukan seawal September 2015 – yakni jauh lebih awal dari penghakiman persetujuan yang kerajaan negeri meterai iaitu pada Mei 2016.

      “Bukankah kerajaan negeri mempunyai kemahiran pihak berkuasa tempatan serta beberapa jabatan yang lain seperti Jabatan Perancang Bandar dan Jabatan Penilaian yang terlibat dalam meluluskan pelan pembangunan, jumlah densiti dan akhirnya penentuan terhadap nilai GDV sesuatu projek pembangunan?

      “Mana mungkin kerajaan negeri tidak berkeupayaan membuat penilaian tepat terhadap nilai hartanah sehinggakan Azmin berhujah kononnya jika kerajaaan negeri meneruskan semua tindakan yang telah dimulakan oleh saya; merampas dan mengambilalih tanah-tanah maka kantung perbendaharaan akan kempis dan berisiko,” katanya.

      Khalid berkata banyak persoalan timbul kerana tidak mungkin sebagai kerajaan boleh tunduk kepada asakan pemaju “gagal dan culas” seperti LBCN dan Mujur Zaman.

      Beliau berkata, jika pun benar terdapat lebih 30 tuntutan mahkamah, tanggungjawab kerajaan adalah mempertahankan hak dan tanah rakyat apatah lagi ketika berdepan dengan pemaju culas.

      “Perkembangan isu tanah Ijok dari masa kerajaan negeri menandatangani penghakiman persetujuan, melepaskan hak tuntutan kepada 2,200 ekar dan yang akhirnya dijual kepada pemaju di bawah nilai sebenar, serta kelulusan pembangunan bernilai RM15 bilion; bersama-sama dengan soalan-soalan yang masih belum dijawab memberi persepsi bahawa ‘keuntungan’ yang dikatakan berpihak peneroka-peneroka dan kerajaan negeri juga berpihak kepada LBCN dan Mujur Zaman, dan pemaju berwibawa.

      “Hakikatnya rakyat menuntut menteri besar dan kerajaan negeri untuk mendedahkan semua kronologi peristiwa dan dokumen-dokumen berkaitan termasuk dokumen-dokumen antara pemaju-pemaju dan supaya rakyat dapat menilai dengan sendiri kebenaran sepenuhnya, tiada lain melainkan yang benar belaka,” katanya.

      Delete
    6. Membaca wawancara Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, di dalam akhbar mingguan The Edge Malaysia keluaran 19-25 Jun 2017, jelas tergambar kebencian membuak-buak yang tersemat di dalam dada beliau terhadap PAS sejak dulu hingga kini.

      Bila ditanyakan mengenai kedudukan PAS di dalam dunia politik Malaysia sekarang, Tun Dr Mahathir menjawab: “PAS adalah pengacau, ia sentiasa menjadi pengacau, ia tidak pernah mencapai apa-apa kejayaan. Apa yang PAS buat untuk Islam kecuali untuk melemahkan orang-orang Islam? Mereka tidak menubuhkan universiti Islam, bank Islam, Takaful atau Tabung Haji untuk memudahkan haji, sebagai contoh. Semua ini tidak dibuat oleh PAS.”

      (Teks sebenar jawapan Tun Dr Mahathir di dalam bahasa Inggeris: “PAS is a spoiler, it has always been a spoiler, it has never achieved anything. What has PAS done for Islam except to weaken the Muslims? They did not create the Islamic university, Islamic banking, the Takaful or Tabung Haji to facilitate haj, for example. All these were not done by PAS.”)

      Sebenarnya, kecaman berterusan Tun Dr Mahathir terhadap PAS ini tidak hanya terkena kepada pemimpin PAS sahaja, malah turut terkena kepada pemimpin AMANAH juga kerana mereka sendiri sebelum ini lama berada di dalam PAS di samping saudara terdekat mereka pernah menjadi pemimpin tertinggi PAS, termasuk Presiden dan/atau Mursyidul Am PAS.

      Malangnya, tatkala pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa cepat-cepat memprotes tulisan Ketua Pegawai Eksekutif IDEAS, Wan Saiful Wan Jan, bila tulisan Wan Saiful memberikan imej yang agak negatif terhadap ayahanda beliau, Almarhum Haji Yusof Rawa, yang merupakan bekas Presiden dan bekas Mursyidul Am PAS, tiada sebarang teguran pernah dibuat oleh pemimpin AMANAH ke atas Tun Dr Mahathir bila kritikan Tun Dr Mahathir turut melibatkan nama baik mereka atau saudara terdekat mereka sendiri.

      Datuk Dr Mujahid, yang merupakan Naib Presiden AMANAH, malah dilaporkan oleh sebuah portal berita tempatan sebagai berkata pada 8 Jun lalu bahawa “PPBM dan Tun Dr Mahathir penting kepada pakatan pembangkang”, bahawa “undi yang diperlukan untuk menang pada pilihan raya nanti boleh didapatkan melalui Tun Dr Mahathir” dan bahawa “PPBM akan membolehkan kita capai puncak – iaitu menjadi Kerajaan Persekutuan”.

      Besar sungguh rupanya bahana impian untuk menjadi Kerajaan Persekutuan kepada pemimpin AMANAH seperti Datuk Dr Mujahid ini sehingga beliau langsung tidak malu untuk menyatakan sokongan terbuka kepada Tun Dr Mahathir walaupun tempias kritikan berkali-kali Tun Dr Mahathir terhadap PAS turut terkena kepada beliau dan ayahanda beliau sendiri, apatah lagi bila Tun Dr Mahathir sendiri merupakan musuh ketat ayahanda beliau.

      Sepanjang beliau memimpin PAS, khususnya selaku Presiden dan Mursyidul Am PAS, apa yang tidak pernah dikatakan oleh Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir? Banyak sekali rekod sejarah yang tercatat mengenai kecaman-kecaman Almarhum Haji Yusof terhadap Tun Dr Mahathir ini, sama ada di dalam ucapan, kenyataan atau tulisan beliau.

      Lebih jauh lagi, Almarhum Haji Yusof, selaku Presiden PAS (waktu itu masih dikenali sebagai Yang Dipertua PAS), pernah pada 11 Julai 1988 menulis sepucuk surat mewakili PAS kepada Yang di-Pertuan Agong waktu itu, iaitu Sultan Mahmood Iskandar Al-Haj, bagi merayu Baginda dan Raja-Raja Melayu yang lain supaya bertindak segera bagi menyelamatkan negara dan rakyat daripada mala petaka ciptaan Tun Dr Mahathir.

      Kepada Almarhum Haji Yusof, Tun Dr Mahathir adalah pencipta “keadaan zalim dan tindakan ganas politik yang keterlaluan” dan “orang yang lupa kepada amanah Allah SWT”, tetapi kepada anakanda beliau, Datuk Dr Mujahid, Tun Dr Mahathir-lah yang akan memenangkan beliau dan rakan-rakan beliau sekali gus membolehkan mereka capai puncak.

      Delete
    7. Hanipa Maidin dalam satu pertelingkahan dengan Ahli Parlimen Baling, beliau telah mengeluarkan satu kenyataan :

      “Kalau saya tuhan, dari awal saya tak jadikan kamu, menyusahkan orang saja. Sudah lama saya hapuskan kamu. Sebab saya tak tuhan, maka tuhan jadikan kamu.”

      Ungkapan ini memberikan makna seperti Hanipa Maidin lebih bijak daripada tuhan yang telah menciptakan seseorang itu yang dikatanya menyusahkan orang.

      Kenyataan melampau ini sudah melanggar garis sempadan atas akibat terlalu taksubnya dengan politik kepartian meskipun telah diberikan teguran yang baik dari rakan-rakan parti komponen yang lain namun beliau tetap menunjukkan singkap bongkak dan enggan mendengar nasihat. Bahkan lebih teruk lagi beliau terus mempertikaikan isu peribadi orang lain tanpa ada sikap rendah diri untuk mendengar nasihat yang jelas ada kebenaranya. Apa sahaja teguran yang sampai kepada beliau, beliau terus membalas dengan cercaan dan herdikan yang merendahkan semua orang dan tiada siapa yang layak untuk menegurnya.

      Ungkapan "kalau saya Tuhan" bukanlah satu pekara yang ringgan, main-main dan gurauan. Ia sudah melibatkan hal akidah secara tidak langsung. Mana mungkin manusia boleh menyamakan diri sendiri seperti Tuhan.

      Apa yang lebih menarik untuk kita mengenali sosok tubuh ini, cerita semalam bukan cerita baru siapa sebenarnya diri beliau.

      Beliau sebelum ini Hanipa pernah mempertahankan golongan Atheist dengan mencadangkan agar ateisme diiktiraf sebagai agama.

      Beliau juga pernah mempertahankan Syiah dengan menyelar JAKIM agar fatwa tentang kesesatan Syiah dikaji semula.

      Beliau juga pernah juga Hanipa memuji Al-Khomeini di dalam satu akhbar.

      Beliau suka membuat bising dan kacau di parlimen untuk mempertahankan isu-isu yang tidak patut dipertahankannya.

      Cukuplah sekadar itu sahaja cerita beliau untuk kita mengambil pengajaran betapa pentingnya untuk kita mengundi Calon Muslim Berwibawa.

      Calon Muslim Berwibawa itu mesti memenuhi dua ciri-ciri yang disebut di dalam al-Quran iaitu cekap dan amanah. Ciri-ciri yang digariskan ini penting untuk memastikan ahli Parlimen yang telah kita berikan mandat bukan mampu untuk menjaga urusan hal ehwal masyarakat dengan baik bahkan dalam masa yang sama dia teguh memperjuangkan syiar agama Islam dengan rasa penuh izzah.

      Sebagai kesimpulan, Hanipa Maidin menang dengan majoriti 1,104 di Parlimen Sepang pada PRU13. Seramai 36,774 penduduk Sepang telah memberikan mandat kepada beliau sebelum ini pada PRU13.

      Apabila tibanya PRU14 ini , marilah kita mengangkat calon Muslim Berwibawa untuk menjadi ahli Parlimen Sepang bagi mengantikan beliau.

      Undi anda adalah amanah yang cukup besar.

      Delete
    8. Adehhh...baru nak berhujah dgn kau lebaimoden.kau dah start kopipes balik artikel sampah kau tu.kau harap org baca pastu tolak ph ke?? Kompom dah sini pro ph.setakat artikal tampa fakta tu makcik felda pun dah taknak layan bro..


      Kaahhh kahhhh kaaahhh kuiii kuiii

      Delete
    9. Mana la dia ni kutip sampah2 ni byk2.naik hairan aku dgn dia ni.

      Delete
    10. Aku cakap hang bodoh, hang marah, Pak Lebai moron.

      Awat hang tak cakap apa dia "memilih Islam sebagai penyelsain masalah ummah..." bila menjawab komen aku?

      Awat tak jawab jika taraf perubatan Timur Tengah tak baik ke?

      Itu lah hang nih main cakap macam mulut ayam mengeram. Besaq lubang sebab banyak keluaqkan teloq.

      Cakap tarak proses, tak gunakan otak, jawab komen orang tak tepat, keluaqkan benda2 yang tak kena mengena.

      Pastu, hang dok main kopipes aja. Bangang sangat ka orang PAS nih?

      Pssst, hang orang PAS, betui tak? Bikin malu PAS aja hang nih.

      Delete
    11. Pak Lebai moron,

      Tadi aku kata mulut hang macam "mulut ayam mengeram".

      Hang tau aja lah apa aku maksudkan, ok?

      Delete




    12. LEBAI MODEN = MUNAFIQ MODEN


      . PELACUR MODEN .

      Delete
    13. Kami memang orang islam..nak memilih islam yg mcm mana..apa milih islam ko..parti politik..dlm malaysia ni ada 1j orang islam je ke..ahli ko tu je ke..kan masalah ummah drujuk kpd majlis islam setiap negeri..sultan ketua agama islam..selagi pemimpin dan korang berperangai songsang dlm menegakan daulah islamiah melalui agenda politik duduklh kat situ jd golongan yg x tentu arah..lobai malang majal

      Delete



  17. PAS ini bukan lagi party islam


    ReplyDelete
  18. Agen Judi Taruhan Online yang menyediakan permainan yang terlengkap hanya di BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan permainan Judi Taruhan Online yang sangat lengkap pastinya. Yang dapat Anda mainkan dimana dan kapanpun juga.

    Dengan minimal deposit hanya Rp 50.000 saja sudah bisa mainkan permainan yang ada di Agen BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan jenis taruhan yang terlengkap dan terbesar yang bisa Anda coba mainkan.
    • Bola Tangkas (Tangkasnet, Tangkas88 dan Tangkas1)
    • Casino Online (WM Casino, Green Dragon dan SBOBET Casino)
    • Sabung Ayam (S128, SV388 dan Kungfu Chicken)
    • Taruhan Bola (SBOBET, MAXBET/ICB Bet dan 368 Bet)
    • Togel Online (KLIK4D dan ISIN4D)
    • Games Virtual / Slot Games (Joker dan Play1628)

    Tunggu apalagi? Daftar dan gabung sekarang juga di www.bolavita.ltd

    Baca juga =
    1. Cara Membuat Akun dan Bermain di Situs S128
    2. Promo Promo BOLAVITA

    Untuk info selanjutnya, bisa hubungi kami VIA:
    BBM : BOLAVITA / D8C363CA
    Whatsapp : +62812-2222-995
    Livechat 24 Jam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...