Monday 9 April 2018

BERAPA PERUNTUKAN TAMBAHAN KEPADA PERMATA DI BAWAH MANIFESTO BN?


Manifesto Barisan Nasional yang diumumkan oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak pada hari Sabtu lalu memberi gambaran skop penglibatan PERMATA dalam pentadbiran negara diluaskan lagi. Melalui pengumuman-pengumuman yang dibuat di dalam manifesto tersebut, jelas peruntukan peruntukan baru yang lebih besar akan diberikan kepada PERMATA jika Najib kembali berkuasa.

Skop peluasan penglibatan PERMATA itu disebut 3 kali di dalam manifesto penuh setebal 219 muka surat itu, seperti berikut:

i. Muka surat 109 - Menambah pendapatan ibu-ibu tunggal B40 melalui latihan tertentu di bawah Kursus Asuhan PERMATA

ii. Muka surat 137 - Akses pelajar kelainan upaya kepada sistem pendidikan seperti Permata Kurnia akan diperluas ke seluruh negara.

iii. Muka surat 142 – Menyediakan modul khusus untuk intervensi awal keluarga yang mempunyai anak autisme dengan kerjasama pusat PERMATA.

Pengumuman di dalam Manifesto BN itu memberi gambaran skop PERMATA diluaskan untuk kini turut terlibat di dalam program kerajaan untuk ibu-ibu tunggal, sistem pendidikan keluarga dan khidmat keluarga. Kedua-dua fungsi ini kini dikendalikan oleh dua kementerian iaitu Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Menurut laman web rasmi PERMATA, program-program yang kini berjalan di bawah kendalian PERMATA adalah PERMATA Negara, PERMATApintar, PERMATA Seni, PERMATA Insan dan PERKASA@remaja. Laman itu juga menyatakan beliau kini sedang memulakan program baru bernama PERMATA Kurnia.

(Rujuk http://www.programpermata.my/en/about )

Pengumuman di dalam Manifesto BN menunjukkan peruntukan baru kepada program yang baru dimulakan oleh PERMATA iaitu PERMATA Kurnia dan peruntukan kepada skop baru PERMATA yang melibatkan ibu tunggal yang akan dilatih oleh Pusat Asuhan PERMATA. 

Saya suka mengingatkan pengundi-pengundi bahawa peruntukan kepada PERMATA bagi program program sedia ada pun sudah mencecah belanja yang tinggi setiap tahun. Saya sertakan petikan peruntukan bagi tahun 2018 untuk program-program sedia ada yang dikendalikan PERMATA dan jumlah kakitangan yang digaji di bawah program-program PERMATA; seperti terkandung di dalam penyata peruntukan mengikut jabatan yang dibentangkan di Parlimen:

Lampiran 1: Peruntukan untuk “Dasar Baru” sebanyak RM8,190,100

Lampiran 2: Peruntukan “ONE OFF” kepada PERMATA sebanyak RM12.7 juta

Lampiran 3: Jumlah kakitangan yang digaji oleh PERMATA adalah 586 orang dan melibatkan belanja sebanyak RM54.3 juta.

Jumlah yang diperuntukkan kepada program sedia ada PERMATA bagi tahun 2018 adalah RM75.19
juta.

Dengan janji baru Manifesto BN untuk meluaskan skop penglibatan PERMATA untuk turut membabitkan ibu-ibu tunggal di dalam kumpulan B40, ini sudah tentu akan meningkatkan lagi peruntukan kepada PERMATA.

Semakan saya menunjukkan jumlah ibu tunggal di Malaysia setakat 2016 adalah 235,240 orang (rujuk laporan berita http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2016/02/11/ibu-tunggalberdaftar/ ):

Jika 70% dari ibu-ibu tunggal ini tergolong di dalam kumpulan B40, program PERMATA yang baru itu akan melibatkan sekitar 165,000 orang ibu tunggal. Jika kos yang diperuntukkan kepada PERMATA untuk melatih setiap ibu-ibu tunggal ini di Pusat Asuhan PERMATA adalah RM1,000 setahun, itu akan melibatkan peruntukan tambahan kepada PERMATA sebanyak RM165 juta setahun. 

Jika ini dicampurkan dengan peruntukan sedia ada yang diberikan kepada PERMATA, jumlah peruntukan yang bakal diperuntukkan kepada PERMATA di bawah Manifesto BN boleh mencecah RM250 juta setahun.

Saya mahu pengesahan berapa peruntukan yang dianggarkan oleh Dato’ Seri Najib untuk membiayai program-program di bawah PERMATA ini kerana setiap sen yang baru yang diperuntukkan kepada PERMATA, itu menambahkan penglibatan Datin Seri Rosmah Mansor dalam perjalanan kerajaan melalui PERMATA. 

Memandangkan ini satu-satunya program besar yang dijanjikan di dalam Manifesto BN mengenai kebajikan wanita yang terbanyak, rakyat berhak tahu jumlah peruntukan yang akan diberikan kepada program ini.

Rafizi Ramli
Naib Presiden PKR
9 April 2018.

105 comments:

  1. Ketua Pengarang Kumpulan New Strait Times Press (NSTP), Datuk Seri Kalimullah Hassan berkata, jangkaan itu boleh berlaku pada PRU14 nanti biarpun Umno-BN mungkin tidak kalah dari segi jumlah majoriti di Parlimen.
    “Walaupun saya yakin Umno-BN akan kehilangan undi popular pada PRU akan datang tetapi saya tidak pasti ia akan kehilangan majoriti parlimen,” katanya seperti dipetik Strait Times Singapore oleh Selangorkini hari ini.
    Beliau berkata demikian dalam Regional Outlook Forum anjuran ISEAS – Yusof Ishak Institute di Singapura, semalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. 250 juta kpd permata bukan sikit . boleh bina 15 sekolah luar bandar atau hantar anak 10a1 ke uni ivy league dunia..


      rakyat tahu pembaziran ini

      dan akan pastikan bnajib bungkus


      pergilah ke pelusuk tanahair.. dalam 10 akan ada 7 yg tak suka bNajib walau mereka pernah undi bNajib sebelum ini


      rakyat nak selain BN

      tengkorak pun takpe asal umno susun balik organisasi spt tahun 1946 !!!!


      bnajib masih tak paham ... utk letak jawatan ???

      Delete
    2. Nampak macam ada pengaruh, kalau tak telujuk, Rosmah kpd yang berkenaan supaya peruntukan kpd PERMATA di naikkan.

      Dia tak payah kacau laki dia yang sibuk ke hulu hilir sekarang. Dia talpon saja Tan Sri apekenama Mamak Ketua SetiaUsaha Kerajaan (Chief Cabinet Secretary) itu, melompat lah dia, berdiri menjawab "Ya Datin Seri", walau pun bercakap di talipon, Rosmah tak ada di depan.

      Tak gitu, takkan Najib pilih si Mamak (over the heads of a few others?) untuk jawatan itu, melanggar tradisi PTD yang dah 60 tahun KSU Kerajaan ada lah orang Melayu.

      Kepala Bapak Si Bugis Lanun.

      Delete
    3. Malaysiakini menyiarkan pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad sah akan bertanding di Langkawi.

      Sumber-sumber yang rapat dengan bekas perdana menteri 22 tahun itu mengesahkan perkara itu kepada Malaysiakini sebentar tadi.

      “Ya, beliau akan pergi ke Langkawi.

      “Kerusi-kerusi lain seperti kerusi lamanya di Kubang Pasu dan kerusi Putrajaya turut dipertimbangkan, tetapi keputusan akhirnya dibuat supaya beliau bertanding di Langkawi,” kata sumber.


      Sumber juga menjelaskan keputusan itu dibuat minggu lalu.

      Yang manariknya ialah sebelum ini 29 Mac 2018 Mohd Amar dalam pertemuan dengan penyokong PAS di Sabah telah membuat pendedahan satu kajian luar (bukan kajian PAS) menunjukkan Mahathir akan kalah semua tempat jika bertanding melainkan di Langkawi.

      Anda boleh dengar pendedahan tersebut Mohd Amar juga ada mendedahkan banyak perkara. Anda boleh dapatkan video penuhnya selama 1 jam 38 minit di channel telegram https://telegram.me/bahanpru14

      Rupanya PAS dah ada banyak maklumat untuk PRU-14 dan PAS sangat berkeyakinan untuk bertanding sendirian atas usaha menegakkan Islam.

      Delete
    4. Antara tawaran manifesto PAS/GS yang amat menarik ialah janji untuk menghapuskan hutang PTPTN. Tawaran ini amat besar manfaatnya kepada pengundi muda khususnya, dan kaum keluarga mereka umumnya. Majoriti lepasan IPTA/IPTS pada hari ini menanggung dua petaka hidup yang dominan. Pertama, keterbatasan peluang pekerjaan mengikut kelulusan masing-masing. Kedua, tanggungan hutang PTPTN sehingga ada sebahagian daripada mereka diisytihar muflis.



      Ada dalam kalangan muda-mudi yang menanggung hutang sebanyak RM20 000.00. Dan ada juga yang mencecah RM100 000.00 - bergantung kepada bidang pengkhususan masing-masing. Dalam usia yang masih muda, mereka telah mula dibelit hutang.

      Masalahnya ialah bagaimana mereka mampu melangsaikan hutang ini dalam keadaan peluang pekerjaan yang terhad. Masalah siswazah menganggur telah menjadi lumrah; tidak mampu diselesaikan oleh kerajaan yang memerintah. Yang tidak mengganggur pula sebenarnya terpaksa bekerja di bidang-bidang yang tidak sekufu dengan kelulusan mereka. Ada yang terpaksa bekerja sebagai pembantu kedai dan berniaga kecil-kecilan.

      Dalam keadaan kos sara hidup yang semakin meningkat, mampukah mereka hidup selesa apabila berumahtangga? Mampukah mereka memberi sedikit bantuan kepada ibu bapa yang memerlukan? Tentu sekali tidak. Justeru, siapakah yang mampu mengubah nasib mereka?

      PAS mengemukakan solusi yang mampu mengembalikan kesejahteraan ekonomi muda-mudi. Penulis yakin para pengundi muda telah memaklumi tawaran PAS ini. Cuma mungkin ada dalam kalangan mereka yang masih ragu-ragu tentang kemampuan PAS melaksanakannya.

      Skeptitisme ini boleh dilupuskan dengan dua faktor kekuatan PAS. Pertama, PAS mengangkat kejujuran ‘kata itu kota’. PAS tunaikan apabila berjanji atas sifat PAS bergerak atas kapasiti parti bernuansakan agama.

      Ambil contoh di Terengganu selepas PAS menang pada PRU10. PAS kata hapus tol di Jambatan Sultan Mahmud, PAS hapuskan. Janji nak kecualikan cukai pintu bagi rumah kediaman, PAS buat. Imbuhan imam dan bilal, PAS tambah. Janji nak beri lot-lot tanah perumahan, PAS tunaikan. Malah geran-geran tanah di kawasan Felda dan Felcra dapat dimiliki oleh peneroka sebaik PAS memerintah.

      Yang menguatkan hujah lagi ialah PAS tidak memungkiri janji dalam keadaan malapetaka ekonomi berlaku menghimpit kerajaan PAS Terengganu waktu itu. Royalti petroleum yang merupakan sumber terbesar kerajaan PAS dirampas. Sesuatu yang cukup ampuh kalau PAS mahu jadikan alasan untuk tidak melunaskan janji-janjinya. Tetapi janji tetap janji. Semuanya terpahat indah dalam lipatan sejarah.

      Keraguan juga mungkin timbul terhadap kemampuan PAS untuk melaksanakannya. Secara kasar, PAS telah nyatakan caranya. Ketirisan ekonomi yang dilaporkan oleh Audit Negara sehingga mencecah berpuluh-puluh billion ringgit akan ditampal oleh kerajaan yang benar-benar amanah dan efisien. Apabila berpuluh-puluh billion dapat diselamatkan,maka wang itulah nanti sebahagiannya akan digunakan untuk melangsaikan hutang-hutang PTPTN.

      Pendek kata sebelum membuat sesuatu tawaran dalam manifesto bertajuk “Malaysia Sejahtera”, tenaga-tenaga pakar, pemikir dan teknokrat PAS telah membuat penyelidikan yang rinci. Maka sewajarnya para pengundi muda bangun bangkit berjuang bersama-sama PAS agar ibu bapa mereka turut sama memahami hasrat dan citra mereka.

      Delete
    5. PULUHAN tahun PAS bertanding, tak pernah timbul isu dan masalah hal deposit pilihan raya. Yang lompat masuk PAN pun bertanding dalam PRU lepas dengan deposit pilihan raya dibayar oleh PAS. Bukan bayar sendiri. Baik deposit calon atau deposit bahan kempen semuanya dibayar oleh parti.

      Malah PAS Terengganu pernah tolong bayar deposit pilihan raya bagi calon biru muda dalam PRU 11 dan PRU 12 di Terengganu. Bila SPR pulangkan deposit pilihan raya kepada parti biru muda selepas PRU 11, terus senyap begitu saja. Sedangkan duit deposit itu milik PAS, bukan duit milik parti biru muda. Duit poket calon pun PAS Terengganu bagi RM 5000 kepada setiap calon termasuk calon biru muda dalam PRU 11. Inilah PAS kalau ada lagi yang belum kenal.

      Kenapa selama ini tak timbul dari mana PAS ambil duit? Eh! Sekarang baru timbul, kalau bukan ambil duit dari Umno, dari mana PAS dapat duit nak bayar deposit? Masa masih bersama dalam PR dulu pun, PAS dah tolong bayar deposit untuk rakan PR! Takkan nak bayar untuk calon parti sendiri tak ada duit?

      Delete
    6. Pegawai Penerangan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang Wan Ji Wan Husin didapati dijatuhi hukuman penjara sembilan bulan oleh mahkamah Seksyen Shah Alam berkaitan kesalahan hasutan dengan menghina sultan.

      Hukuman itu bagaimanapun ditangguhkan sementara menunggu rayuannya ke mahkamah tinggi.

      “Hakim Mahkamah Sesyen juga tidak mengenakan tambahan jaminan ke atas saya, maka saya bebas sementara rayuan,” tulisnya di Facebook.

      Pada 2012, Wanji melalui tulisannya di Facebook didakwa menghasut dan menghina sultan Selangor.

      Penceramah lulusan pengajian Islam dari Pakistan itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas tuduhan itu.

      Wan Ji sebelum ini dituduh mengeluarkan penerbitan didakwa menghasut melalui satu tulisan di Facebook pada tahun 2012 yang didakwa menghina sultan Selangor.

      Kes itu disiasat mengikut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan atas tulisannya yang antara lain dikatakan mempersoalkan kelayakan sultan Selangor sebagai ketua agama.

      Delete


  2. selamat malam tuan shahbudin...


    post saya 1minit selepas tuan


    maaf ya


    info terbaru bn kalah teruk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak dengor yang tu, Sdr malaysiabaru.

      Tak kira le siapa punya ramalan.

      Kalau dapat, ada butiran.

      Delete
  3. Mmg betul2 busuk hati ler cai-cai bingai unta
    Ada2 saja hal sengaja mau dicetus sengketa
    Tak ada apa salah nya dgn program permata
    Ianya adalah utk kebaikan anak2 bangsa kita

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tebal betul kulit Kejora Musibat masih muncul di blog ini walau dia dibalun bertubi-tubi setiap hari... dan kpd saya sendiri dia masih tak berani beri tarikh face-to-face.

      Pondan tapi ada hati nak jadi pejuang konon.

      Delete
    2. Najib memang pondan bacol bila....

      1. Dia bersembunyi dalam kain Rosmah ketika N2H1.
      2. Dia bersembunyi dalam gebor dipeluk Rosmah ketika N2H2.
      3. Dia lari lintang pukang ikut pintu belakang Dewan Rakyat bila mengetahui Tun Mahathir datang buat press conference.

      4. Dia tak sahut cabaran Tun M untuk berdebat. Tun M kata dia akan hanya datang seorang diri, Najib boleh bawa sesiapa saja termasuk menteri2nya, pakar strategiknya, tak terkecuali professor kangkong.

      5. Najib hanya berani cakap belakang2, mengumpat, mencerca tapi masih tak berani secara gentleman face-to-face dgn orang tua berusia 93 tahun.

      Bukankah itu jelas keperibadian Pondan bacul.....???

      Delete
  4. kajian selidik terkini


    55% melayu tidak sokong BN

    80% cina sokokong harapan

    80% india kadazan dayak murut melanau dll d sabah tidak sokong BN

    bermakna

    215% ÷ 3 = 71%

    tolak 8% undi pas

    63% undi popular untuk harapan


    isu sekarang adakah undi 63% ini cukup utk dapat 114 kerusi. setakat ini 91 kerusi confirmeed.

    analisa kami seterusnya akan menentukan 63% undinpopular akan hasilkan 60% kerusi parlimen. namun analisa ini belum terbukti kerana isu sempadan semula dan 3penjuru

    bolehkah 63% undinpopular harapan menghasilkan 124 kerusi ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kih kih PH, parti pluralist sekular
      Ketua pula Matdey si bapak ular
      'Puak Haprak' mereka ini digelar
      Siaan..asyik mimpi undi popular

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Airmanifesto BN PRU 14, Brim dilipatgandakan KONON.
      Percayalah, kalau Najib tunaikan janji itu, mana dia nak cekau duit selain menaikkan gst berlipat-ganda juga. Tambah pula, kalau dia ikhlas dan serius, kenapa dia tak ummumkan dalam belanjawan negara 2018, bukankah ini jelas dia nak memperbodohkan rakyat & membohong lagi.....??

      Ujung2...rakyat jugak kena kelentong dan kena tanggung cukai gst berlipat ganda nanti, tak serik2 ker kita.......???

      Ayat2 ini saya dan rakan2 akan sebarkan di semua ceruk warung, kopitiam, restoran mamak, medan selera, terutama sekali di pasar-pasar.

      Mampos umno-benawe najib....!!

      Delete
    3. Saya risaukan ada yang kata, walau pun BN kalah undi popular depa masih boleh dapat majoriti di Parlimen, macam dulu.

      Siapa yang ada malumat atau hujah2 yang menidakkan pendapat tersebut, siap dengan butiran lanjut, angka dan data sekali, saya akan berterima kasih.

      Saya sokong penuh PH, mahukan Najib lingkup. Tapi tak pandai analisa, ha nya main teka. Jadi, siapa yang boleh bantu, kemukakan di sini pendapat2 dan ramalan2 mereka yang pakar, ada lah di hargai.

      Yang dari puak BN sana, tak payah lah, terima kasih.

      Delete
  5. Ke mana dah hilang, Suman iblis taik minyak
    Sebelum ini kemain lagi ifrit ni cakap banyak
    Pasti si bapok renta kedi ni tidor tak nyenyak
    Memikirkan kat JB nanti dia nak kena lanyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  6. Cuba analisis latar belakang anak2 permata tu? Sy lbh teruja andai peruntukan utk anak² kurang upaya diutamakan. Apa sangat yg dpt disumbangkan anak² permata tu. Bagaimana pula peruntukan utk golongan gelandangan?

    ReplyDelete
  7. 63% ini adalah penngkatan 12% dari pru13. namun harapan hanya dapat 40% kerusi parlimen dgn hanya 51% undinpopular


    kami sedang menungu analisa invoke rafizi yg mgkin tidak akan keluar kerana isu sama yg kami hadapai


    YA BETUL UNDI POPULAR KPD BUKAN BN CECAH 71% !!! PIHAK REUTERS JUGA PENDAPAT DEMIKIAN NAMUN KEKAL MENGATAKAN BN TETAP PEGANG KERUSI MAJORITY

    INI BERMAKNA DGN HANYA 30% UNDINPOPULAR BN DAPAT 124 KERUSI PARLIMEN. GILER APA?


    SEMUA SETUJU UNDINPOPULAR BN MEROSOT TERUK DI SEBABKAN PENGARUH TUN ISU BARANG NAIK RINGGIT TIADA NILAI TINGGI DAN KORUPSI YG TERUK .. TERMASUK JGA ISU CHINA KOMUNIS DAN PROJEK KERAJAAN YG SELALU LEWAT SIAP. MENIFESTO YG TIDAK TERTUNAI. HOSPITAL YG D JANJI PUN TAK SIAP.. MCM MCM LAAAH SEMUA LEWAT DAN MENIPU..


    RAKYAT DAH MUAK DGB MULUT BUSYUK BNAJIB


    TAPI 63% UNDI POPULAR BOLEH KER TRANSLATE 124 SEATS D PARLIMEN???


    KAMI PUN PENING... BRAINSTORM SAMPAI .. PENGSAN...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib memang pondan bacol bila....

      1. Dia bersembunyi dalam kain Rosmah ketika N2H1.
      2. Dia bersembunyi dalam gebor dipeluk Rosmah ketika N2H2.
      3. Dia lari lintang pukang ikut pintu belakang Dewan Rakyat bila mengetahui Tun Mahathir datang buat press conference.

      4. Dia tak sahut cabaran Tun M untuk berdebat. Tun M kata dia akan hanya datang seorang diri, Najib boleh bawa sesiapa saja termasuk menteri2nya, pakar strategiknya, tak terkecuali professor kangkong.

      5. Najib hanya berani cakap belakang2, mengumpat, mencerca tapi masih tak berani secara gentleman face-to-face dgn orang tua berusia 93 tahun.

      Bukankah itu jelas keperibadian Pondan bacul.....???

      Delete
    2. Takpa Sdr Malaysiabaru, bila penat brainstorming, rehat, baring, tutup mata beberapa minit hingga lalai pemikiran sekejap.

      Lepas itu, bangun, minum kopi, brainstorm lagi. Penat lagi, keluar excercise sekejap, teruskan lagi. Saya sokong penuh usaha group Sdr, sayang tak dapat batu, sebab tak fasih hal2 parti politik.

      Saya ucapkan Selamat Maju Jaya usaha2 kumoulan Sdr. Dan doakan PH menang di Parlimen, Ameeen

      Delete
  8. ini baru jantan....

    kalaulah shafiee apdal ni timb ketua harapan !!! bessst.. betul jantam !! bukan bapok mcm bNajib



    Saya bersuara secara berdepan, maka nak tuduh saya tikam belakang adalah suatu yang tak masuk akal. Najib seperti orang yang lemas dan berpaut pada tali," katanya lagi


    #bNajibapok

    ReplyDelete
  9. Bolehkah Mahathir Dilantik Sebagai Perdana Menteri Semula?
    Bukan satu rahsia lagi bahawa Pakatan Harapan secara rasminya telah mencalonkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri Pakatan Harapan seandainya pakatan pembangkang berkenaan berjaya membentuk kerajaan selepas Piilihan Raya Umum ke 14 kelak.

    Walaupun ramai yang mengkritik keputusan ini yang dilihat tidak memperdulikan suara akar umbi pembangkang yang selama ini menolak individu bernama Mahathir, namun ianya langsung tidak dipedulikan. Bagi mereka, janji Mahathir yang hanya mahu menjadi Perdana Menteri hanya untuk 2 tahun sebelum menyerahkan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim lebih diutamakan berbanding perasaan penyokong mereka.
    Timbul persoalan, bolehkah Mahathir diangkat semula sebagai Perdana Menteri seandainya mereka berjaya membentuk kerajaan kelak? Sekali imbas, tiada sebarang peruntukan dari segi undang-undang untuk menghalang Mahathir dari mendapat jawatannya semula. Malah, di serata dunia sendiri pernah menyaksikan pemimpin yang telah meletak jawatan, kembali menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri ataupun Presiden.

    Namun, satu perkara yang membezakan Malaysia dengan negara luar adalah, amalan sistem pemerintahan negara ini. Seperti yang diketahui umum, Malaysia mempunyai 9 orang Sultan dan Raja-Raja Melayu yang mana setiap seorang daripadanya memainkan peranan yang tersendiri samada di peringkat negeri mahupun negara.

    Daripada kesemua ini, para Sultan dan Raja-Raja Melayu ini diketuai oleh Duli Yang maha Mulia, Seri Paduka Baginda, Yang DiPertuan Agong yang dipilih di kalangan para Sultan dan Raja-Raja Melayu. Justeru, untuk melantik seseorang Perdana Menteri dari kalangan parti yang berjaya memperolehi majoriti di Parlimen, ianya memerlukan perkenan Kebawah Duli Tuanku Raja-Raja dan Sultan-Sultan Melayu

    Paling utama, seseorang calon Perdana Menteri itu perlu mendapat perkenan Yang DiPertuan Agong dan dalam kes ini, Sultan Muhammad V merupakan Yang DiPertuan Agong terkini. Masalahnya disini, sepanjang dua hingga 3 tahun kebelakangan ini, Mahathir kerap kali menimbulkan kemurkaan Kebawah Duli-Duli Baginda.
    Sehingga kini, Mahathir telah mencari pasal dengan Istana Selangor, Istana Johor dan Istana Kelantan yang mana Istana Kelantan hari ini dipilih sebagai Yang DiPertuan Agong. Malah, Sultan Muhammad V sendiri telah berkenan untuk menarik semula gelaran D.K yang dikurniakan kepada Mahathir dan ianya dilihat isyarat jelas bahawa Istana Kelantan dan Istana Negara murka kepadanya.

    Melihat kepada keadaan ini, adakah Pakatan Harapan begitu pasti bahawa Mahathir akhirnya diterima sebagai Perdana Menteri memandangkan 3 daripada 9 Istana sendiri murka dengan tingkah laku Mahathir? Mana mungkin pihak Istana yang lain mengambil pendekatan berbeza memandangkan kesepakatan antara Kebawah Duli-Duli Tuanku cukup erat jika menyentuh tentang keadaan semasa negara.

    Jika Duli-Duli Tuanku sendiri telah menampakkan pendirian Baginda, mana mungkin begitu mudah Mahathir boleh diangkat sebagai Perdana Menteri semula. Ianya tidak lebih dari angan-angan Mat Jenin yang tidak akan mungkin berlaku. Paling utama, peluang pakatan pembangkang sendiri untuk menang pada PRU ke 14 nanti sememangnya cukup-cukup tipis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekor lagi Pejuang Musibat pondan bacol, hanya berani kopipes, mengumpat belakang2 macam jalang2 puaka pengecut.

      Delete
  10. Ikhlaskah DAP Menggunakan Logo PKR Pada PRU 14 Ini?
    Sememangnya agak mengejutkan keputusan yang diambil oleh DAP bagi mengharungi Pilihan Raya Umum ke 14 kali ini. Manakan tidak, sejak 1966, DAP begitu berbangga menggunakan logo sendiri bagi setiap Pilihan Raya Kecil, Pilihan Raya Negeri Sarawak mahupun Pilihan Raya Umum. Kali ini, senarionya berbeza apabila DAP memilih untuk menggunakan logo PKR sahaja.

    Sekali imbas, keputusan yang diambil oleh DAP ini meenampakkan bahawa mereka cuba untuk bersatu di bawah satu logo hasil daripada saranan yang dibuat oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Sebelum ini, mereka cuba untuk mendaftarkan logo Harapan yang mana permohonan mereka ditolak oleh RoS disebabkan masalah teknikal yang langsung tidak pernah mereka cuba atasi.
    Ramai yang bertanya, kenapa PKR dipilih, bukannya DAP mahupun PAN setelah PPBM di bubarkan sementara. Jawapannya cukup mudah. Di dalam Pakatan Harapan, hanya PKR sahaja yang membuka keahlian kepada semua kaum walaupun DAP kini baru sahaja menurut jejak langkah PKR. Bagi PAN pula, parti berkenaan hanya menyasarkan kaum Melayu sahaja di mana kaum lain hanyalah ahli bersekutu.

    Justeru, PKR sahajalah parti yang boleh menerima semua kaum dan ini menjadi tiket besar buat DAP meraih undi dari kaum Melayu selain daripada kaum Cina dan India. Persoalannya, ikhlaskah DAP menggunakan logo PKR? Adakah tidak ada sebarang bantahan dari akar umbi disebalik keputusan yang diambil kali ini?

    Dari apa yang dilihat serta di selidiki latar belakang DAP, mereka sebenarnya hanya cuba untuk menggunakan pengaruh yang ada di dalam PKR untuk menyucikan imej ultra kiasu yang selama ini menyelubungi mereka. Memetik kata-kata Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Datuk Huan Cheng Guan, DAP akan menggadaikan apa sahaja yang ada pada mereka asalkan mampu menang Pilihan Raya.

    DAP sedar, imej mereka begitu teruk tercalar berikutan pendedahan beberapa skandal yang berlaku di Pulau Pinang mahupun pusat. Justeru, hanya PKR sahajalah parti yang dilihat mampu melindungi segala skandal mereka. Tambahan pula, PKR juga tidak kisah logo dan imej parti mereka dipergunakan oleh sesiapa sahaja termasuk bekas musuh mereka, Tun Dr Mahathir.
    Kali ini, DAP benar-benar bertekad dan sudah tidak memperdulikan lagi apa sahaja kata-kata akar umbi mereka. Bukan satu perkara yang mengejutkan jika ahli DAP sendiri mempertikaikan keputusan yang diambil oleh kepimpinan parti itu sendiri. Malah, ada yang enggan memberi undi kepada PKR kerana memprotes keputusan gila ini.

    Kini, hanya masa menentukan samada keputusan yang diambil oleh kepimpinan DAP ini mampu membawa kejayaan kepada mereka ataupun tidak. Tetapi, setakat ini, keputusan yang diambil oleh DAP ini sedikit demi sedikit telah memakan imej, ego dan maruah parti itu sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekor lagi Pejuang Musibat pondan bacol, hanya berani kopipes, mengumpat belakang2 macam jalang2 puaka pengecut.

      Delete
  11. Jika Manifesto Pun Gagal Ditandingi, Apatah Lagi Jika Bertanding
    Sabtu lalu menjadi satu lagi detik bersejarah Barisan Nasional apabila Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengumumkan Manifesto Barisan Nasional bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke 14. Di hadapan lebih 40 ribu orang penyokong setia BN yang membanjiri Axiata Arena, bukit Jalil, pelbagai inisiatif dan janji yang pasti akan ditunaikan oleh kerajaan untuk penggal yang akan datang.

    Paling mencuri tumpuan adalah jumlah Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) yang dinaikkan daripada RM 400 yang sepatutnya diterima pada bulan Jun dan Ogos nanti, dinaikkan kepada RM 800 dan ini menjadikan jumlah keseluruhan menjadi sebanyak RM 2,000 kepada kira-kira lebih 6.7 juta orang penerima.
    Menariknya, sebaik sahaja pengumuman Manifesto ini, ianya seolah-olah menggamamkan kesemua pemimpin Pakatan Harapan yang mana tidak ada seorang pun mampu untuk mengulas atau memperlekehkan manifesto BN kali ini dalam tempoh 24 jam. Cuma, selepas 24 jam, barulah Tun Dr Mahathir Mohamad mengeluarkan kenyataannya yang dianggap sebagai terlalu dangkal.

    Mahathir dalam satu kenyataan mempertikaikan jumlah RM 300 bilion yang di peruntukkan di dalam manifesto berkenaan sebagai angka yang tidak boleh diterima akal. Dia mempersoalkan, dari mana BN memperolehi wang sebanyak itu untuk melaksanakan pelbagai rancangan seperti yang terkandung di dalam manifesto berkenaan.

    Apa yang ingin ditegaskan di sini, RM 300 bilion berkenaan akan digunakan sepanjang satu penggal pemerintahan BN, Ini bermakna, untuk setahun, secara kasarnya, kerajaan Bn perlu memperuntukkan RM 30 bilion bagi melaksanakan pelbagai agenda pembangunan selaras dengan manifesto berkenaan. Ianya bukan digunakan serentak sebaik sahaja BN menang Pilihan Raya.

    Itu baru satu contoh bagaimana cubaan seorang yang kononnya mahu diangkat sebagai Perdana Menteri, cuba memanipulasikan angka yang terkandung di dalam Manifesto BN. Pemimpin Pakatan Harapan yang lain, terus senyap membisu. Mungkin juga, mereka sedang berkira-kira bagaimana mahu memanipulasikan semua perkara yang terkandung di dalam manifesto berkenaan.
    Seperti kata-kata netizen di laman sosial sejak pengumuman manifesto berkenaan, itu baru sahaja pembentangan manifesto. Belum lagi jentera BN turun membantu Parlimen atau DUN masing-masing. Beranikah jentera Pakatan Harapan menongkah dan melawan arus warna biru tua yang dilihat cukup bersemangat mempertahankan kerajaan yang di bentuk sebelum ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekor lagi Pejuang Musibat pondan bacol, hanya berani kopipes, mengumpat belakang2 macam jalang2 puaka pengecut.

      Delete
  12. Suman cakap berdegar, tapii tindakan habok
    Kini Kejora tampil nak cabar ini anjing dubok
    Sanggup berkorban masa, walau kerja sibok
    Dgn Suman bapok kedi, nak ajak bertumbok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kejora pejuang berani, tak mungkin akan lari
    Cuma tarikh yng sesuai mmg susah nak cari
    Maklum lah cekgu, kerja banyak kanan & kiri
    Pertemuan di Dtrn JB, kini tarikh hamba beri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Nak cari tarikh yg sesuai hamba serba salah
    Kerja cikgu ini, banyak tugasan dan masalah
    Tapi 9 Jun 2018 nanti dah mula cuti sekolah
    Ok, set Suman...lps terawikh tunggu saja lah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Diharap mesej ini dibaca Suman tua bangka
    Usah ler pula helah alasan dia cuba nak reka
    Hamba mau ajar betul2, inii kongkang ungka
    Jgn pulak dia kenciing, spt kat Dtrn Merdeka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mesti dia gelabah Suman khunsya dua alam
    Kote dia jadi pendek sentot masuk ke dalam
    Mcm kepala kura2 jer, konek dia udah selam
    Diharap dekat JB, dia tak kan lagi lari malam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9 Jun 2018 nanti dah mula cuti sekolah, lepas terawikh, tapi JB di mana tuu, biar jelas.

      Delete
    2. Suman kedi dah tenggelam punca
      Darah pun sudah tinggal secamca
      Tak kan maklumat tak habiis baca
      Takut ker, nanti nak jadi kari dalca

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
    3. Toksah merepek, sila jawab straight to the point.....

      9 Jun 2018 nanti dah mula cuti sekolah, lepas terawikh, tapi JB di mana tuu, biar jelas.

      Delete
    4. Kejora tu kata pertemuan di Dataran JB. Tapi dia kena bagi tempat yang lebih spesifik lah, baru boleh jumpa semuka dan tak buat perangai mengelak seperti Najib di Nothing To Hide. Kejora kasi lah specific address, kita semua nak tengok kepetahan engkau berbicara.

      Delete
  13. Sudah ke semua negeri kecuali Sarawak bubarkan DUN...tak sabar nak mngundi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. anda tak sabar memgundi

      tapi bila pergi peti undi



      nama takde


      inilah

      s.pelir.r spr



      dah jam 5 petang nak tutup masih tak tau nama anda d mana


      s pelir r spr

      punya angkara

      Delete
  14. MAHATHIR AKAN BERTANDING DI LEMBAH KLANG?
    Tun Mahathir Mohamad, calon Perdana Menteri, “pakatan harapan” dijangka meninggalkan negeri kelahirannya, Kedah, untuk bertanding di Lembah Klang sebagai langkah meyakinkan para penyumbang dana dan pengundi atas pagar bahawa beliau akan menang dalam pilihan raya umum nanti.

    Sejak setahun lalu Mahathir diuar-uarkan akan bertanding di Langkawi atau Kubang Pasu. Walaupun beliau Ahli Parlimen Kubang Pasu selama lebih 20 tahun, namun Langkawi lebih merupakan pilihan selamat beliau di Kedah.

    Realitinya, apakah beliau akan menang jika bertanding di Kedah?

    Kubang Pasu

    Kubang Pasu dilihat terlalu kuat untuk UMNO dan Barisan Nasional. Walaupun Mahathir begitu lama menjadi wakil rakyat di sana, kebanyakan perkhidmatan masyarakat dilakukan oleh beberapa pemimpin akar umbi seperti Johari Baharum (Ahli Parlimen sekarang) dan bekas Menteri Besar Tan Sri Osman Aroff. Sungguhpun dua ADUN dalam kawasan terbabit dilihat orang Mahathir namun mereka jelas menjarakkan diri apabila beliau keluar UMNO.

    Kekalahan Mukhriz Mahathir dalam pertandingan jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kubang Pasu pada 2004 merupakan tanda awal penghakisan pengaruh Mahathir di sana. Ini diperkukuhkan lagi dengan kegagalan Mahathir menang pemilihan G7 perwakilan UMNO Bahagian Kubang Pasu ke Perhimpunan Agung UMNO 2007.

    Dengan Johari Baharum, Timbalan Menteri Pertahanan, pemimpin akar umbi sejak 30 tahun lalu dijangka kekal bertanding, Mahathir sukar untuk menang dalam pertandingan tiga penjuru membabitkan Barisan Nasional, Pas dan PKR (Pakatan Harapan). Ini kerana Kubang Pasu sentiasa menjadi pentas penyokong konservatif Melayu membabitkan UMNO (Barisan Nasional) dan Pas.

    Langkawi Kerusi Selamat Mahathir?

    Cakap-cakap politik paling kuat sudah tentulah Mahathir akan bertanding di Langkawi. Pulau yang beliau promosikan sepanjang kerjaya beliau sebagai Perdana Menteri. Fakta ini dkuatkan lagi dengan pelantikan Mahathir sebagai Ketua Bahagian Pertubuhan Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) di situ.

    Namun Mahathir sekali lagi berhadapan cabaran besar untuk mengubah pola pengundian Melayu konservatif yang berpaksikan UMNO dan Pas sejak berpuluh tahun lalu. Mengikut daftar pemilih terbaru, 90% daripada 42,793 pengundi Langkawi adalah kaum Melayu dan beragama Islam. Dalam dua pilihan raya lalu undi yang diterima oleh gabungan PKR-PAS tidak lebih dari 10 ribu pengundi.

    Barisan Nasional menang dalam pilihan raya umum lalu dengan 21,407 undi berbanding PKR 9,546 undi. Dengan andaian Mahathir mampu menarik 30 peratus undi UMNO/Barisan Nasional sebelum ini pun, ia masih cabaran yang sukar untuk menang. Ini kerana Pas sendiri mempunyai pengundi tradisonal sekitar 5000 orang sejak beberapa pilihan raya lalu.

    Ketika tsunami politik 1999 dan 2008, Langkawi kekal memberi majoriti yang besar kepada Barisan Nasional. Justeru ditambah dengan pengenalan Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dan lain-lain projek pembangunan di sana, adalah sukar untuk melihat Barisan Nasional hilang kerusi ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kehal budak tak abis belajar lari tajuk nih....??

      Dia nie Tongkeng Najib ker atar TongGeng Najib......??

      Delete
  15. Kekuatan Mahathir

    Kekuatan sebenar Mahathir adalah di Lembah Klang, pusat segala percambahan maklumat dan gosip politik serta pengundi muda yang beremosi. Mahathir popular di lembah klang kerana jumlah pengundi muda bawah 40 tahun yang ramai. Mereka tidak cukup tua untuk mengetahui segala masalah dan “kejahatan” Mahathir.

    Mahathir mempunyai peluang untuk menang lebih tinggi di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur berbanding Kedah. Tiada pengundi Melayu tradisional akan mengundi Mahathir yang bersengkongkol dengan DAP dan BERSIH. Mereka tahu apa agenda kedua-dua entiti ini ke atas Melayu dan Islam.

    Namun di bandar agenda Melayu dan Islam bukan lagi agenda sebahagian besar pengundi muda. Mereka lebih terbuka kepada isu “good governance”, berjiwa “anti-estabalishment” dan tidak terlalu terikat kepada parti politik seperti di luar bandar.

    Jika Mahathir mahu meyakinkan para pemodal politik dan penyumbang dana bahawa beliau adalah bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan, beliau akan memilih kerusi-kerusi seperti Bandar Tun Razak, Setiawangsa, Titiwangsa, Lembah Pantai, Wangsa Maju dan Shah Alam.

    Soalnya, apakah Mahathir sanggup meleburkan egonya lari ke Kuala Lumpur bagi meyakinkan pengundi bahawa beliau akan menang dalam Pilihan raya akan datang?

    Jika Mahathir bertanding di Kedah, maka bolehlah para pemberi dana politik dan penyokong PPBM melupakan hasrat untuk melihat Mahathir menjadi Perdana Menteri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kehal budak tak abis belajar lari tajuk nih....??

      Dia nie Tongkeng Najib ker atar TongGeng Najib......??

      Delete
  16. NAJIB SENARAIKAN 4 PERKARA UNTUK DIPERTIMBANGKAN APABILA MEMILIH KERAJAAN
    Datuk Seri Najib Razak menggesa orang ramai untuk menentukan siapa yang boleh memberi mereka faedah yang paling banyak dan yang boleh memenuhi harapan dan aspirasi mereka melalui empat perkara untuk dipertimbangkan semasa membuat undi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

    Najib, yang juga merupakan pengerusi Barisan Nasional, berkata perkara pertama yang perlu dipertimbangkan adalah siapa yang boleh memelihara keharmonian dan hubungan baik antara kaum, agama dan kepercayaan di Malaysia.

    Ini, katanya, diikuti oleh aspek kedua, iaitu siapa yang dapat memastikan kestabilan negara. Aspek ketiga dan keempat, katanya, ada siapa yang dapat menjamin keamanan dan juga pembangunan ekonomi.

    “Pertama, kita perlu menilai siapa yang boleh memelihara keharmonian di negara ini, hubungan erat kita antara semua kaum, agama dan budaya, semuanya bersatu dengan ikatan tunggal.

    “Kedua, kita harus mempertimbangkan siapa yang boleh memastikan kestabilan negara, kerana dengan kestabilan politik, kita boleh mencapai apa saja. Tanpa kestabilan politik, tidak akan ada pembangunan, tanpa hubungan yang baik di antara negeri-negeri dan kerajaan persekutuan, tidak mungkin kita dapat membangunkan Sabah.

    “Ketiga, kita harus memikirkan siapa yang boleh memelihara kedamaian. Saya berada di sini untuk memberitahu anda bahawa keamanan Sabah, termasuk di pantai timur, akan terus dipelihara oleh kerajaan. Kami akan melindungi setiap penduduk Sabah dan mempertahankan setiap pelusuk Sabah,” katanya.

    Najib bercakap pada pelancaran Festival Kebudayaan Antarabangsa Tawau ke-7, yang dihadiri kira-kira 20,000 orang di Dataran Majlis Perbandaran Tawau (MPT), di sini pada hari Ahad.

    Turut hadir ialah isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor; Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Musa Aman dan isteri, Puan Sri Faridah Tussin; Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Yahya Hussin; dan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Syed Abas Syed Ali.

    Sementara itu, Najib berkata beliau memegang teguh pada prinsip bahawa peningkatan pendapatan negara melalui pelbagai sumber, termasuk Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), cukai individu dan korporat, harus digunakan dengan cara yang terbaik termasuk dengan mengagihkannya kepada rakyat yang paling memerlukannya.

    Beliau berkata kerana berasaskan kepada prinsip ini, beliau telah mengumumkan – pada pelancaran manifesto BN pada hari Sabtu – peningkatan pembayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada RM2,000 tahun ini, berbanding RM1,200 sebelum ini. RM800, katanya, akan diagihkan pada bulan Jun dan Ogos.

    “Malam ini, saya ingin mengatakan satu perkara. Saya berpegang teguh kepada falsafah bahawa jika pendapatan negara meningkat, kita mesti mengagihkan kekayaan ini kepada rakyat dan membantu mereka yang memerlukannya.

    “Itulah sebabnya apabila saya melihat hasil kerajaan meningkat, saya berkata, sebagai kerajaan, kita tidak menyimpan (pendapatan) ini untuk diri sendiri, kita memberikannya kembali kepada rakyat.

    “Saya ingin memberitahu (pembangkang), jangan bermain dengan isu GST dan kos hidup jika anda tidak mempunyai sebarang jawapan. Kami (BN) memberi jawapan kami malam tadi melalui pengumuman kami mengenai peningkatan dalam lima kategori BR1M,” katanya.

    Terdahulu, Najib telah menyuarakan kesedihannya terhadap pemergian anggota Dewan Undangan Negeri Apas, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, bulan lepas. Beliau menyifatkan Tawfiq sebagai pemimpin dan rakan yang telah banyak memberi sumbangan terhadap rakyat khususnya di Tawau.

    Mengenai festival tersebut, Najib berkata ia merupakan satu inisiatif yang boleh dibanggakan oleh Sabah kerana ia mempamerkan keindahan dan keunikan dari kira-kira 35 kumpulan etnik dan 217 kumpulan sub-etnik di negeri ini, yang mana 29 daripadanya adalah dari Tawau.

    “Ini adalah kekayaan Sabah yang dibanggakan seluruh negara. Festival ini juga menunjukkan bahawa industri pelancongan di Sabah berkembang dengan baik.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kehal budak tak abis belajar lari tajuk nih....??

      Dia nie Tongkeng Najib ker atar TongGeng Najib......??

      Delete
    2. 4 perkara dlm memilih pemimpin?
      1.pengecut
      2.penyanggak
      3.penzalim
      4.pengamput

      Delete
  17. Fitnah modal ahli politik tidak takut neraka
    FITNAH akan menjadi modal dan senjata pilihan raya ahli politik yang tidak ada perkiraan dosa dan pahala.

    Oleh kerana itu, PAS menyokong penuh Akta Antiberita Tidak Benar di Dewan Rakyat baru-baru ini. Sebaliknya yang menentang adalah mereka yang berpotensi menjadikan fitnah senjata pilihan raya.

    Rakyat Malaysia perlu bersedia untuk mendengar pelbagai lagi berita palsu dan fitnah disebarkan sepanjang tempoh PRU ke-14.

    Allah Taala mengajar kita kaedah berhadapan dengan berita fitnah:

    لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ (12)

    “Alangkah baik tatkala kamu mendengar berita fitnah itu, orang-orang beriman lelaki dan perempuan bersangka baik terhadap diri mereka dan mereka menyatakan inilah fitnah rekaan yang sangat nyata.” (Surah an-Nur ayat 12)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kehal budak tak abis belajar lari tajuk nih....??

      Dia nie Tongkeng Najib ker atar TongGeng Najib......??

      Delete
    2. pak othaman,

      hantu ni tak akan jawap punya. dia tau copy aja. klu nak jawap tu bukan tugas dia.

      i heard umporno has budgeted more money for their cytroops this time around. dia org dah tau kalah di cyber space.

      Delete
  18. malaysiabaru, undi ni dah masuk kira sekali dari malaysian diaspora?

    this time we will see more people will fly back to vote.

    ReplyDelete
    Replies
    1. your honourable dad,

      cathay pacific airways ada buat free surcharge kpd pengundi dari hong kong australia new zealand singapore..

      pls take advantage..since ur in the states i hope our overseas party outreach could help u.

      this time its HELL loose.

      1mdb punya pasal semua rakyat malaysia seluruh dunia nak balik TIBAI pkmak bNajib nii

      can u beleived me.. my aunt overseas tak pernah jejak kaki ke malaysia since ikut hubby .. is coming back with her kids n cucu... TO VOTE !

      hell loose !


      im speechless DAD !

      Delete
  19. Nama Permata digunakan utk park duit supaya dpt digunakan sewenang2 nya tanpa ada hadnya. Menteri2 lain engeh je...bodoh tebol

    ReplyDelete
  20. Nama Permata digunakan utk park duit supaya dpt digunakan sewenang2 nya tanpa ada hadnya. Menteri2 lain engeh je...bodoh tebol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah wujud 'BAKAT' berzaman-zaman oleh semua Isteri2 PM terdahulu, apa kejadahnya pulak ada Bijik Permata Rosmah....??

      Dah tuu, peruntukan berpuluh juta 'not accountable', kira belanja hangus, betul2 sialan.....!!

      Delete
  21. Dia mula sentap pelir Suman anak gampang
    Nak lagak juah, tidak padan hencot tempang
    Tarikh di JB, hamba kasi di atas terpampang
    Tak sabar bapok tua ini nak hamba lempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toksah merepek, sila jawab straight to the point.....

      9 Jun 2018 nanti dah mula cuti sekolah, lepas terawikh, tapi JB di mana tuu, biar jelas.

      Apa kamu nak klentong macam 4 kali auta sebelum ini ker......??

      Delete
    2. Suman kedi dah tenggelam punca
      Darah pun sudah tinggal secamca
      Tak kan maklumat tak habiis baca
      Takut ker, nanti nak jadi kari dalca

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
    3. JB di mana, lepas terawih tuu pukul berapa, takkan sampai imsak pun nanti tak tiba2...??

      Kecut cakap kecut ler......!!

      Delete
  22. Suman cakap berdegar, tapii tindakan habok
    Kini Kejora tampil nak cabar ini anjing dubok
    Sanggup berkorban masa, walau kerja sibok
    Dgn Suman bapok kedi, nak ajak bertumbok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kejora pejuang berani, tak mungkin akan lari
    Cuma tarikh yng sesuai mmg susah nak cari
    Maklum lah cekgu, kerja banyak kanan & kiri
    Pertemuan di Dtrn JB, kini tarikh hamba beri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Nak cari tarikh yg sesuai hamba serba salah
    Kerja cikgu ini, banyak tugasan dan masalah
    Tapi 9 Jun 2018 nanti dah mula cuti sekolah
    Ok, set Suman...lps terawikh tunggu saja lah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Diharap mesej ini dibaca Suman tua bangka
    Usah ler pula helah alasan dia cuba nak reka
    Hamba mau ajar betul2, inii kongkang ungka
    Jgn pulak dia kenciing, spt kat Dtrn Merdeka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mesti dia gelabah Suman khunsya dua alam
    Kote dia jadi pendek sentot masuk ke dalam
    Mcm kepala kura2 jer, konek dia udah selam
    Diharap dekat JB, dia tak kan lagi lari malam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. JB di mana, lepas terawih tuu pukul berapa, takkan sampai imsak pun nanti tak tiba2...??

      Kecut cakap kecut ler......!!

      Delete
  23. Hamba bukan baru kenal Suman lahanat ifrit
    Iblis ini, hanya tahap sampah sarap dlm parit
    Pelir lembik, mati pucok, batin asyik menjerit
    Mlm dia larii kedai kopi, takut bini selak burit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. JB di mana, lepas terawih tuu pukul berapa, takkan sampai imsak pun nanti tak tiba2...??

      Kecut cakap kecut ler......!!

      Delete
  24. peruntukan permata berlian tak ada kaaaa?

    ReplyDelete
  25. Pak othman, saya rasa jangan dilayan anak sundal kejora ni. Biar dia mati beragan dalam blog ini. Kalau di layan, dia akan besar kepala sangka orang kat sini semua tunggu komen merapu dia.

    ReplyDelete


  26. Demi Allah, setiap inci tanah tentera diswastakan, kata Rafidah

    Minderjeet Kaur | April 9, 2018

    Bekas menteri mengatakan hati nurani tidak membolehkannya menyembunyikan kebenaran, mencabar kerajaan mendedahkan kertas Kabinet.

    PETALING JAYA: Tan Sri Rafidah Aziz hari ini membidas Datuk Seri Hishammuddin Hussein selepas menteri pertahanan itu menuduhnya menyebarkan “maklumat tidak benar” dan “pembohongan nyata”, berikutan surat terbuka mengenai penswastaan puluhan ribu hektar tanah milik tentera.

    Bekas menteri perdagangan itu mencabar kerajaan mendedahkan kertas putih Kabinet mengenai kira-kira 40,000 hektar tanah, yang menurutnya diswastakan tanpa tender terbuka di bawah rancangan yang dibentangkan Datuk Seri Najib Razak pada 2008, yang merupakan menteri pertahanan pada masa itu.

    “Wallahi, Wabillahi, Watallahi,” kata Rafidah melafazkan sumpah dalam mesejnya.

    “Jangan dinafikan fakta ini,” katanya, beberapa jam selepas Hishamuddin menafikan dakwaan dalam “surat terbuka” kepada Najib yang disiarkan di Facebooknya.

    “Saya bersaksi dengan Allah. Yang penting adalah semua tanah Mindef telah diswastakan dan pajakan selama 40 tahun kepada syarikat milik individu,” katanya.

    Terdahulu, Hishammuddin menafikan dakwaan Rafidah mengatakan satu syarikat milik 3 individu kini memiliki setiap inci tanah Kementerian Pertahanan atau tentera.

    “Sama sekali tidak benar dan dusta yang terang-terangan,” katanya.

    Rafidah antara lain berkata Najib turut mencadangkan penswastaan itu diberi secara terus kepada satu syarikat milik 3 individu, 2 lelaki dan seorang wanita, dengan tempoh pajakan selama 40 tahun, tanpa tender terbuka atau meminta sebut harga.

    Katanya, beliau satu-satunya menteri yang mempersoalkan cadangan itu di mesyuarat Kabinet, antaranya mengapa Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) tidak dipilih untuk cadangan penswastaan itu.

    Rafidah bertegas mempertahankan kandungan kiriman Facebooknya.

    “Kementah tidak lagi memiliki 1 inci pun tanah. Semua sudah diswastakan kepada syarikat dimiliki 3 individu.

    “Itu fakta asas. Usah lari dari fakta asas. Allah mengetahui segala-galanya,” tambahnya.

    Rafidah berkata keputusannya menulis “surat terbuka” kepada Najib datang dari hati nuraninya.

    “Saya tidak bertanggungjawab jika saya hanya duduk, dan membiarkan kesilapan dan salah laku berleluasa,” katanya.

    Katanya, beliau tak berminat membuat kemunculan semula dalam politik, tetapi mahu membetulkan perkara yang salah.

    “Saya bersara dengan gembira. Tiada satu pun keinginan untuk kembali dalam politik.”

    ReplyDelete
  27. Mmg Suman kedi ni bebal, tak nak mengalah
    Tarikh di JB, dah diberi jelas di atas terserlah
    Tapi bapok tua ni sudah mula nak buat helah
    Agaknya mcm Dtrn Merdeka, dia cabut belah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. JB di mana, lepas terawih tuu pukul berapa, takkan sampai imsak pun nanti tak tiba2...??

      Kecut cakap kecut ler......!!

      Delete
  28. Ex-army men press Najib for answers over Rafidah claims


    FMT Reporters | April 9, 2018



    This comes after the former trade minister said over 40,000 hectares of army land was privatised without tender.


    PETALING JAYA: Veterans group National Patriots Association (Patriot) has called for Prime Minister Najib Razak to answer claims by former minister Rafidah Aziz on the alleged privatisation of more than 40,000 hectares of military land throughout the country.

    Saying that the privatisation and monetisation of valuable and strategic pieces of land owned by the military was a very serious matter, Patriot president Brig-Gen (Rtd) Mohamed Arshad Raji added that army veterans, those currently serving in the Armed Forces, and the general public were shocked at the claims.

    “It cannot and must not be decided on by one minister unknown to the public and without being debated in Parliament.

    “Above all, the views of every man and woman of the Armed Forces of Malaysia which are crucially important were not sought at all. Veterans who had served and operated in those camps attach much sentimental value too, and should also have their voice heard,” he said in a statement.

    Yesterday, Rafidah in an open letter posted on her Facebook page, said Najib had as defence minister and deputy prime minister in late 2008 presented a cabinet paper to obtain approval for several proposals.


    These included the proposal to privatise all of the over 40,000 hectares of defence ministry/military land in Malaysia; the proposal that the privatisation be directly awarded to a company owned by three individuals, two men and a woman; and the proposal that the lease be for 40 years.

    Rafidah, who served for over two decades as the trade minister under Dr Mahathir Mohamad and Abdullah Ahmad Badawi, said Najib had not proposed any open tender, nor were there requests for quotations from other parties.

    She said during the cabinet meeting, she had asked why Armed Forces fund Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) was not chosen for the proposed privatisation.

    According to Rafidah, Najib had said that LTAT would be brought in later.

    Saying she was the only one who had spoken up on the issue, she said the proposals had been approved.

    Arshad said Patriot was seeking immediate answers from Najib on what had happened to the proposals since 2008.

    He also asked whether the 40,000 hectares of military land had been privatised, and if so, to which company.

    “Who are the owners of the company?

    “All the land belonging to the defence ministry and the Armed Forces are located at strategic locations throughout the country.

    “Besides the commercial value, any relocation of military bases will have serious strategic, security, and defence implications. Additionally, relocation to remote regions would cause much discomfort to the uniformed men and women and their families.”

    ReplyDelete
  29. Kini sdr pembaca semua boleh lah jadi saksi
    Suman maknyah kunsya dah mula pucat lesi
    Tarikh dia beriya-iya mintak, hamba dah kasi
    Bermacam helah pulak bapok ini punya aksi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haramjadah pukimak kaulah Kejora......!!

      Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kmau taqk muncul2...??

      Delete

    2. Fulle Technik files suit against FGV units for RM23.39m

      Monday, 9 Apr 2018
      https://www.thestar.com.my/


      KUALA LUMPUR: Fulle Technik Sdn Bhd has filed a suit against Felda Global Ventures Holdings Bhd's (FGV) two subsidiaries, seeking RM23.39mil over a breach of contract involving the development of a prototype machine.

      FGV said on Monday the subsidiaries are Felda Global Ventures Research & Development Sdn Bhd (FGV R&D) and Felda Agricultural Services Sdn Bhd, which are the first and second defendants.

      In the suit, Fulle Techik stated FGV R&D had appointed it, via a service agreement dated Sept 30, 2014 to develop a prototype machine known as subsoil fertilizer machine.

      “The plaintiff (Fulle Technik) alleges that the first defendant have, in breach of their contractual obligations, appointed a third party via an open tender to build and supply the machines. In this regard, the plaintiff claims the claimed amount against the defendants,” it said.

      FGV said the material litigation might have a material financial impact where the total amount shall include but not limited to the claimed amount plus legal fees and costs.

      According to Fulle Technik's website, the Negri Sembilan company was established in June 2010 and its core activities are the manufacturing of mechanical components and fabrication of sheet metals for the automotive, oil & gas, palm oil plantation, aerospace and pharmaceuticals industries.

      #### saman jangan tak saman .

      Delete
  30. Kejora tremendously, keep on striking & raid
    All these while Kejora appear to win straight
    Old skunk Suman is really scared and afraid
    His 'pelir' shorten, left with tundun like 'burit'

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. 1/2/18 Suman bapok bikin besar punya aota
    Tgh mlm, pakai spek hiitam mcm orang buta
    Dipaksa anak tunggu, diia tidor di dlm kereta
    Dey Suman, ini mcm, itu lumbu ler kasi cirita

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  32. Suman nak lagak hero tak padan tua bangka
    Cakap si khunsya ni cuma temberang belaka
    1/2/18, hamba cabar jumpa di Dtrn Merdeka
    Tapi dia sentap pelir, tak berani jengah muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  33. Suman bacul udah mula tunjuk gaya nak lari
    Pelbagai alasan, bapok kedi ini reka dan cari
    Dia makin gelisah bila tarikh hamba dah beri
    Kinii dicipta alasan baru, konon mau kenduri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies

    1. Shafie: Future of the nation trumps any friendship

      Monday, 9 Apr 2018
      by muguntan vanar
      https://www.thestar.com.my/


      KOTA KINABALU: Friendship cannot take precedence over the future of the nation, says Datuk Seri Mohd Shafie Apdal in response to Datuk Seri Najib Tun Razak's scathing remarks about him.

      Brushing aside accusations that he had "stabbed Najib's back", Shafie said that his style was to confront critical issues directly, even if it involved the Prime Minister.

      He claimed that he had taken up issues surrounding 1MDB with Najib numerous times and even had a face-to-face meeting with Najib before 1MDB issues came to light.

      "I raised it again at Cabinet meetings, not once, but on several occasions. Eventually Tan Sri Muhyiddin (Yassin) joined in," he said.

      Shafie said because of this, it was inaccurate to accuse him of 'backstabbing' Najib.

      Shafie said that Najib was once his friend and mentor and that he had supported him on other occasions when the policies were good for the people and the country.

      On Najib's claim that he failed to work with Sabah Chief Minister Tan Sri Musa Aman on state matters, Shafie claimed that "the wrong things were whispered in the Prime Minister's ears".

      "By right, Musa should be demanding that issues in the Malaysia Agreement are resolved immediately and granted to Sabah," he added.

      "Perhaps now that I am heading Parti Warisan Sabah, Musa sees me as a bigger threat," added Shafie, who said the people would be the judge of who did what.

      He said he would leave it the people to decide his fate at GE14.

      #### Najib need lickers alike tongGeng Najib .

      Delete
  34. 1/2/2018 hamba tunggu di Dataran Merdeka
    Malang nya, Suman tidak berani tunjuk muka
    Pelbagai helah lawak lucu badut kedi ini reka
    Kat JB nantii pun, sama lah ini lahanat puaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 00:41
      Kejora....
      Kenapa masih diam membisu...kamu sembunyi di mana, haaaa...??
      Cakap bukan main kencang lagi, siap pantatun sampah, bagi masa, tarikh & tempat lagi...tapi habuk pun tarak......!!
      Kenapa kamu masih tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang...??
      Kenapa, haaaaaaa, takut kerrr........????

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 01:23
      Sekarang 1Malaysia & satu dunia boleh lihat betapa pengecut, auta, pembohong, penipu si bedebah kejora bila dia tak berani berdepan berjumpa saya face-to-face.
      Saya dah buat persiapan, berbelanja beratus-ratus ringgit duit perjalanan dan masa berjam-jam sejak semalam lagi.
      Hasilnya, kejora kecing lagi......!!

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:08
      Penat saya menunggu Kejora tak kunjung tiba. Saya akan minta anak saya menggantikan sebentar tempat saya sementara saya berehat sekejap dalam kereta.
      Saya akan terus menunggu kejora, itu azam & tekad saya.

      Anonymous 2 February 2018 at 02:28
      Aiikk...Wak Suman Tempe konon hebat, tapi bawa anak teman...
      Kih kih kih...tak berani ke berdepan sorang sama sorang dgn cikgu tu...
      Kih kih kih.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:30
      Baik, sekarang saya kembali di tengah2 Dataran memakakai cap/topi 'nike' tanpa pakai spec 'rayban'.
      Amacam, boleh datang sekarang......??

      Anonymous 2 February 2018 at 02:42
      Udah2 ler Wak Suman Tempe...
      Pembaca dah boleh nilai kelentong aota Wak tu...Wak dah dua kali kantoi & terperangkap dgn cikgu matematik tu...gi tidor le Wak

      Anonymous 2 February 2018 at 02:56
      Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
      Sia-sia lah saja, malam inii hamba menunggu
      Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
      Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:07
      Hey bangsat, dah lebih dua jam setengah saya tercegat menunggu kamu di tengah2 Dataran Merdeka....kenapa kamu tak datang, takut ker.....???

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:36
      Di Perhimpunan P Harapan pada bulan Sept tahun lepas, Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      Kemudian di perjumpaan felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      Kini, dia yg sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      Jenis apa si bangsat ini, bukankah terang2 dia pengecu t& bacul.....??
      Benar kata orang tua2, orang yg 'tak kota janji' memang penipu & tak boleh dipercayai walau sepatahpun kata2nya.
      Apatah lagi, bila dia mempermain-mainkan ayat2 suci dan mengata 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.
      ------------------------------------------------------------------

      Itulah fakta posting komunikasi saya & Kejora pd 1 Feb 2018 bukti dia langsung tak mucul kerana takut berhadapan dgn saya. Saya serahkan pada pembaca blog menilaikan tingkah si Musibat sekor nie.

      Delete
  35. Agak2 le Wak Seman, kalu pun nak tipu aota
    Ada ke mlm, pakai hitam punya cermin mata
    Pastu suruh anak tunggu, dia lepak dlm keta
    Dongeng mcm ini, ko pergi cerita dekat unta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Pakai tracksuite & rayband hitam hapa cirita
    Tak kan boleh masuk blog kalau dia ini buta
    Sayang Dtrn Merdeka tidak dpt berkata-kata
    Kalu tidak, pasti bergema...Suman berdusta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk di atas Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Delete
  36. AOTA TEMBERANG & PEMBOHONGAN OTHAMAN KADOK @ WAK SUMAN TEMPE

    1 FEB 2018, KEJORA CABAR & TUNGGU SUMAN DI PADANG DATARAN MERDEKA JAM 11.00 MLM. KEJORA MEMBERI MAKLUMAT PAKAIANNYA, IAITU BERJEKET HITAM DGN SAPUTANGAN PUTIH TERSELIT DI KOCEK KIRI.

    WAK SUMAN BAPOK KHUNSYA PELIR LEMBIK TAK BERANI DATANG KE SITU. NAMUN, SEPERTI YG PEMBACA SEDIA MAKLUM, BAPOK TUA BACUL ITU TETAP DGN MEGAH GEBANG LEBAT DIA.

    TEMBERANG NO 1:
    KONON DIA ADA DI SITU MEMAKAI CERMIN MATA RAYBAND BERWARNA HITAM, KONON BERGAYA BRUTAL. (YG KITA TAHU, ORANG BUTA SAJA YG PAKAI CERMIN MATA HITAM DI WAKTU MALAM).

    TEMBERANG NO 2:
    DIA KATA DAH PENAT MENUNGGU DAN MASUK REHAT DLM KERETA, ANAK DIA PULA GANTI MENUNGGU KEJORA. KALAU DIA REHAT DLM KERETA, MCM MANA KEJORA NAK CARI DIA? KEJORA PULA MANA KENAL ANAK DIA.

    TEMBERANG NO 3:
    DIA KATA NAK JUMPA UNTUK BERENTAP DGN KEJORA, TAPI TAK KAN PULA BAWA ANAK TEMAN. KALAU TERPAKSA DIPIMPIN OLEH ANAK, MCM MANA NAK BERENTAP DGN KEJORA. ATAU PUN TAK KAN DIA NAK TUNJUK SIFAT PENAKUT TERHADAP KEJORA HINGGA TERPAKSA BAWA ANAK SEBAGAI PEMBANTU?

    JELAS SANGAT, BAPOK TUA MATI PUCUK INI BUKAN SAHAJA SEORANG YG BACUL DAN DAYUS TETAPI JUGA KAKI AOTA TEMBERANG KUAT.

    BUNYI GEBANG MCM LANGIT NAK RUNTOH,
    TAPI PENAKUT SENTAP BATANG BUTOH.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila rujuk di atas Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Delete
    2. Boleh buktikan....

      1 FEB 2018, KEJORA CABAR & TUNGGU SUMAN DI PADANG DATARAN MERDEKA JAM 11.00 MLM. KEJORA MEMBERI MAKLUMAT PAKAIANNYA, IAITU BERJEKET HITAM DGN SAPUTANGAN PUTIH TERSELIT DI KOCEK KIRI.

      Mana ada posting kamu tuu, toksah temberanglah.....!!

      Delete
  37. Suman ayam daging, perasan diri ayam jalak
    Harap kat blog saja dia tunjuk hebat melalak
    Bila hamba cabar mcm2 helah dia mengelak
    Kini...auw auw...mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 00:41
      Kejora....
      Kenapa masih diam membisu...kamu sembunyi di mana, haaaa...??
      Cakap bukan main kencang lagi, siap pantatun sampah, bagi masa, tarikh & tempat lagi...tapi habuk pun tarak......!!
      Kenapa kamu masih tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang...??
      Kenapa, haaaaaaa, takut kerrr........????

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 01:23
      Sekarang 1Malaysia & satu dunia boleh lihat betapa pengecut, auta, pembohong, penipu si bedebah kejora bila dia tak berani berdepan berjumpa saya face-to-face.
      Saya dah buat persiapan, berbelanja beratus-ratus ringgit duit perjalanan dan masa berjam-jam sejak semalam lagi.
      Hasilnya, kejora kecing lagi......!!

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:08
      Penat saya menunggu Kejora tak kunjung tiba. Saya akan minta anak saya menggantikan sebentar tempat saya sementara saya berehat sekejap dalam kereta.
      Saya akan terus menunggu kejora, itu azam & tekad saya.

      Anonymous 2 February 2018 at 02:28
      Aiikk...Wak Suman Tempe konon hebat, tapi bawa anak teman...
      Kih kih kih...tak berani ke berdepan sorang sama sorang dgn cikgu tu...
      Kih kih kih.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:30
      Baik, sekarang saya kembali di tengah2 Dataran memakakai cap/topi 'nike' tanpa pakai spec 'rayban'.
      Amacam, boleh datang sekarang......??

      Anonymous 2 February 2018 at 02:42
      Udah2 ler Wak Suman Tempe...
      Pembaca dah boleh nilai kelentong aota Wak tu...Wak dah dua kali kantoi & terperangkap dgn cikgu matematik tu...gi tidor le Wak

      Anonymous 2 February 2018 at 02:56
      Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
      Sia-sia lah saja, malam inii hamba menunggu
      Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
      Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:07
      Hey bangsat, dah lebih dua jam setengah saya tercegat menunggu kamu di tengah2 Dataran Merdeka....kenapa kamu tak datang, takut ker.....???

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:36
      Di Perhimpunan P Harapan pada bulan Sept tahun lepas, Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      Kemudian di perjumpaan felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      Kini, dia yg sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      Jenis apa si bangsat ini, bukankah terang2 dia pengecu t& bacul.....??
      Benar kata orang tua2, orang yg 'tak kota janji' memang penipu & tak boleh dipercayai walau sepatahpun kata2nya.
      Apatah lagi, bila dia mempermain-mainkan ayat2 suci dan mengata 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.
      ------------------------------------------------------------------

      Itulah fakta posting komunikasi saya & Kejora pd 1 Feb 2018 bukti dia langsung tak mucul kerana takut berhadapan dgn saya. Saya serahkan pada pembaca blog menilaikan tingkah si Musibat sekor nie.

      Delete
  38. 1/2/2018, mmg betul2 hamba terasa sgt rugi
    Suman tidak dtg, hamba tunggu sampai pagi
    Kini hilang pulak tarikh di JB hamba dah bagi
    Harap peel kat Dtrn Merdeka dia tak buat lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaah hhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haramjadah pukimak kaulah Kejora......!!

      Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  39. Pegawai polis pun jadi gangster

    Norzamira Che Noh
    cnews@nstp.com.my


    PEGAWAI polis berpangkat Asisten Superintendan dan dua anggota polis antara 63 individu ditahan melalui dua operasi membanteras kegiatan kongsi gelap di negeri ini.

    Dalam operasi dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Selangor sejak 29 Mac hingga petang semalam, semua yang ditahan disyaki terbabit dalam dua kumpulan kongsi gelap iaitu Geng 08 dan Geng 18.


    Turut ditahan, dua individu berstatus Datuk dan Datuk Seri dan penahanan itu dipercayai melumpuhkan kedua-dua kumpulan kongsi gelap terbabit.


    Ketua Polis Selangor Datuk Mazlan Mansor berkata, operasi Cantas Khas dinamakan Ops Spider (Geng 08) dan Ops Api Reload (Geng 18) turut mendapat bantuan daripada Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC), Pasukan Tindakan Khas (STAGG), Bahagian D8 (Operasi Khas) dan Bahagian D9 (Siasatan Khas) Bukit Aman.

    Beliau berkata, turut membantu operasi berkenaan pasukan Akta Pengubahan Wang Haram (AMLA) dan Urus Setia Ketua Polis Negara (KPN).

    “JSJ Selangor menyasarkan 83 ahli geng berkenaan yang bergiat aktif dan sehingga kini, 63 diberkas iaitu 36 ahli Geng 08 dan 27 orang ahli Geng 18.

    “Daripada jumlah berkenaan, polis menahan seorang berstatus Datuk Seri dan Datuk manakala seorang pegawai polis berpangkat ASP dan dua lagi masing-masing berpangkat Sarjan Mejar dan konstabel,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Selangor, di Shah Alam, hari ini.

    Beliau berkata, semua suspek berusia 23 hingga 60 tahun itu ditahan di beberapa negeri iaitu Selangor, Pahang, Perak, Kelantan, Johor, Melaka dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2).

    “Semua yang ditahan adalah ahli aktif dan dipercayai terbabit dalam kumpulan jenayah terancang.

    “JSJ Selangor masih mengesan 24 lagi suspek yang sudah disenarai hitam sebagai orang dikehendaki polis,” katanya.

    Mazlan berkata, dalam serbuan itu, JSJ turut merampas sepucuk pistol, pelbagai jenis kenderaan termasuk empat motosikal, sejumlah barang kemas, 73 telefon bimbit, wang tunai berjumlah RM17,000 serta parang.

    “Selain itu, pasukan AMLA mengambil tindakan pembekuan dan penyitaan harta milik semua tangkapan iaitu 38 akaun bank, empat hartanah, 11 kereta, dua motosikal berkuasa tinggi, wang tunai RM16,800 dan 72 bentuk barang kemas bernilai RM100,000.

    “Jumlah keseluruhan rampasan setakat ini adalah RM3.16 juta,” katanya.

    Mazlan berkata, polis Selangor percaya penangkapan berkenaan dapat menyelesaikan kira-kira 40 kes jenayah serius di Selangor antaranya kes bunuh di Jeram pada Januari lalu, kes tembak dan bunuh di hadapan sebuah sekolah di Serdang, kes melepaskan tembakan di rumah di Serdang dan banyak lagi.

    Katanya, semua suspek ditahan reman selama 28 hari mengikut peruntukan Seksyen 4 (5) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) SOSMA 2012.

    “Siasatan dijalankan mengikut Seksyen 130V Kanun Keseksaan, Seksyen 130W Kanun Keseksaan dan Seksyen 4 (1) Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram Pencegahan Pembiayaan Keganasan iaitu Perolehan Hasil Aktiviti Haram (AMLATFPUAA 2001),” katanya.


    Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 9 April 2018

    #### Nak katakan apa lagi jikalau "Kepala Bapak Kau" tu pun kepala penyamun nombor satu di dunia .

    ReplyDelete
  40. Gebang je berdegar Suman jebon memerang
    Takut dia bejumpa hamba sorang lwn sorang
    Pelbagai alasan lucu jenaka bapok ini karang
    Dia bawa masuk sampah posting temberang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  41. Mmg tak sabar, mau berjumpa Suman puaka
    Di Dtrn JB, nak ku tampar ifrit ni punya muka
    Harap kali ini, tidak lagii cerita lawak dia reka
    Spt citer spek Rayban hitam di Dtrn Merdeka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  42. 1 hb Feb 2018 hamba merasa tersangat rugi
    Sia-sia jer hamba tunggu Suman hingga pagi
    Bapok tua inii mmg bacul, gebang saja tinggi
    Lepas ni dia tak kan berani cabar hamba lagi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul, dulu mulut dia kemain lancang
    Namun kini tak berani lagi sembang kencang
    Kena cabar dgn Kejora, hati nya jadi goncang
    Dah bisu sepi agaknya tertelan pil perancang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba dah kenal habis Suman punya watak
    Dia belot dgn UMNO bila tak dapat melantak
    Dekat orang laiin boleh le, dia gempar gertak
    Dgn hamba, dah 4 tahun kepala kena hentak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman iblis, hati busuk penuh kudis & nanah
    Dgn PM kita, dia asyik maki sumpah seranah
    Tetapi kecut pelir bila ckgu Kejora nak panah
    Hamba ajak jumpa, dia lari tidak cukup tanah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak angkat muka lagi Suman anak gampang
    Nak lagak hero tidak padan hencot tempang
    Bunyi gempar dia mengalah bunyi senapang
    Tapii takut dgn cgu Kejora punya pelempang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman khunsya perut boncit, badan kemetot
    Kulit gelambir, kendurr lembik dia punya otot
    Kena Kejora cabar, kote dia jadi kecut sentot
    Tidak berani jumpa, takut kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ayam daging, perasan diri ayam jalak
    Harap kat blog saja dia tunjuk hebat melalak
    Siang mlm serupa anjing jer ifrit ni menyalak
    Kini...auw auw...mcm bapok kain kena selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bapok tua cakap je berdegar lantang
    Harap berani melalak kat blog pagi & petang
    Hamba cabar jumpa, dia tidak berani datang
    Melopong terked ler, kecut dia punya batang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman punya pelir tak lagi keras mencanak
    Entah apa yg bermain, dlm dia punya benak
    Lawak dia, bikin hamba ketawa perut senak
    Ada ker nak jumpa gua, kena ditemani anak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bacul, dulu kemain megah diri ranggi
    Tapi kini, dia tak berani nak cabar Kejora lagi
    Hamba tunggu dia tidak muncul hingga pagi
    Baru iblis ini tau, langit itu rendah atau tinggi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg dia jadi bahan lawak, Suman taik kuda
    Udah tua ganyut, masih nak mendabik dada
    Tidak sedar berapa hari nak masuk keranda
    Mana layak dia berentap Kejora cikgu muda

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 00:41
      Kejora....
      Kenapa masih diam membisu...kamu sembunyi di mana, haaaa...??
      Cakap bukan main kencang lagi, siap pantatun sampah, bagi masa, tarikh & tempat lagi...tapi habuk pun tarak......!!
      Kenapa kamu masih tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang...??
      Kenapa, haaaaaaa, takut kerrr........????

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 01:23
      Sekarang 1Malaysia & satu dunia boleh lihat betapa pengecut, auta, pembohong, penipu si bedebah kejora bila dia tak berani berdepan berjumpa saya face-to-face.
      Saya dah buat persiapan, berbelanja beratus-ratus ringgit duit perjalanan dan masa berjam-jam sejak semalam lagi.
      Hasilnya, kejora kecing lagi......!!

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:08
      Penat saya menunggu Kejora tak kunjung tiba. Saya akan minta anak saya menggantikan sebentar tempat saya sementara saya berehat sekejap dalam kereta.
      Saya akan terus menunggu kejora, itu azam & tekad saya.

      Anonymous 2 February 2018 at 02:28
      Aiikk...Wak Suman Tempe konon hebat, tapi bawa anak teman...
      Kih kih kih...tak berani ke berdepan sorang sama sorang dgn cikgu tu...
      Kih kih kih.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:30
      Baik, sekarang saya kembali di tengah2 Dataran memakakai cap/topi 'nike' tanpa pakai spec 'rayban'.
      Amacam, boleh datang sekarang......??

      Anonymous 2 February 2018 at 02:42
      Udah2 ler Wak Suman Tempe...
      Pembaca dah boleh nilai kelentong aota Wak tu...Wak dah dua kali kantoi & terperangkap dgn cikgu matematik tu...gi tidor le Wak

      Anonymous 2 February 2018 at 02:56
      Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
      Sia-sia lah saja, malam inii hamba menunggu
      Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
      Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:07
      Hey bangsat, dah lebih dua jam setengah saya tercegat menunggu kamu di tengah2 Dataran Merdeka....kenapa kamu tak datang, takut ker.....???

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:36
      Di Perhimpunan P Harapan pada bulan Sept tahun lepas, Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      Kemudian di perjumpaan felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      Kini, dia yg sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      Jenis apa si bangsat ini, bukankah terang2 dia pengecu t& bacul.....??
      Benar kata orang tua2, orang yg 'tak kota janji' memang penipu & tak boleh dipercayai walau sepatahpun kata2nya.
      Apatah lagi, bila dia mempermain-mainkan ayat2 suci dan mengata 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.
      ------------------------------------------------------------------

      Itulah fakta posting komunikasi saya & Kejora pd 1 Feb 2018 bukti dia langsung tak mucul kerana takut berhadapan dgn saya. Saya serahkan pada pembaca blog menilaikan tingkah si Musibat sekor nie.

      Delete
  43. Kecewa betul hamba, tak dapat bayar hutang
    Suman bapok hamba nanti, tak berani datang
    Dia sedari, Kejora dia tak kan mampu tentang
    Kalau berjumpa dah pasti dia akan terlentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
    Sia-sia lah betul, malam itu hamba menunggu
    Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
    Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    Jam 11.00 hamba tunggu bagai yng dikata
    Tak menyahut pun, Suman bapok tua renta
    Ternyata pak Kadok inii hanya banyak aota
    Bacul dayus, udah kecut pelir, ini pendusta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman punya belit aota, hamba dah khatam
    Dia mahu kelentong tapi pakai main hantam
    Ada ke mlm buta, pakai spek rayband hitam
    Hamba gelak berguling2, sampai nak pitam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Alahaii...ketawa lagi hamba ini meronta-ronta
    Suman tambah lagi dia punya kelentong aota
    Mula disuruh cam, hitam punya cermin mata
    Apa ker jadah pula masuk tunggu dlm kereta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm itu Suman udah jadi mcm sambal petai
    Dia mau kelentong, tetapii pakai main bantai
    Ini kah yg dibangga, sbg geng PH punya otai
    Hamba tergelak gila, berguling2 dekat lantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus tiada kelibat lagi Suman bapok puaka
    Malu besar tak tahu mana mau sorok muka
    Ternyata dia semua aota temberang belaka
    Tua renta ini hanya jadi bahan lawak jenaka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    Suman bahlol, ternyata kaki kuat temberang
    Tak beranii berdepan hamba, sorang-sorang
    Mmg dia pengecut dan bacul, ini memerang
    Cakap berdegar2, tapi bembunyi dlm sarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman bacul tak keluar, agaknya sdg mekap
    Malu le dia bila dah kantoi dan terperangkap
    Konon mau lagak brutal, tapii tersalah cakap
    Pembohongan bapok ni akhirnya tertangkap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Terus hilang kelibat, si tua iblis Suman berok
    Baru dia sedar yg dia hanya ibarat kain burok
    Terkantoi spek Rayban hitam, dia malu terok
    Muka jadi tebal terus bapok ni lari menyorok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman ibarat patah sayap bertongkat paruh
    Tapi dia punya gempar, mengalahkan guruh
    Kena cabar dgn Kejora terus ketar gemuruh
    Kinii dah kecut telor, bulu pelir dia pun luruh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman takut berjumpa Kejora sorang-sorang
    Pakai spek hitam tgh mlm, tipu terang-terang
    Pembaca dpt lihat dia punya aota temberang
    Bila dah tekantoi, dia mengamok naik berang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tiada lagii keliibat, Suman bapok tua bangka
    Ternyataa dia hanya aota, temberang belaka
    Dia terkantoi menipu pergi Dataran Merdeka
    Malu besar, tak mahu mana nak sorok muka

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman sedar, hayat dia tiidak lama nak luput
    Urat semua kejang, tulang2 pun sudah reput
    Mahu jalan pun, termengah-mengah semput
    Kalau jumpa Kejora, dia pasti makan rumput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman cakap dia tinggi 176 cm, walhal ketot
    Perut boncit, badan semua udah kendur otot
    Kena cabar dgn Kejora, pelir dia terus sentot
    Dia tau, kalu jumpa, pasti kena sepak bontot

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Suman Hindu munafiq tidak tahu dek untong
    Pembaca dah ternampak, dia aota kelentong
    Malu tersipu2 dia kini terpaku serupa patong
    Mampos, di neraka dia akan dibakar rentong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Yennadey Suman, yengge poodachit poodah
    Pembohongan si bacul ni ternyata lah sudah
    Mlm2 pakai cermin mata hitam apa ke jadah
    Huerghh...ptuihh..muka ifrit ni aku nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Lawak Suman bikin hamba ketawa meronta
    Adakah si jahanam bapok tua ini orang buta
    Mlm2 dipakai nya hitam punya cermin mata
    Suman...Sumaan...udah2 ler kelentong aota

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh
    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukti rekod masih tersimpan posting2 menunjukkan siapa yg takut tidak muncul2 pd 1 Feb 2018.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 00:41
      Kejora....
      Kenapa masih diam membisu...kamu sembunyi di mana, haaaa...??
      Cakap bukan main kencang lagi, siap pantatun sampah, bagi masa, tarikh & tempat lagi...tapi habuk pun tarak......!!
      Kenapa kamu masih tak datang berjumpa saya di tengah2 Dataran Merdeka sekarang...??
      Kenapa, haaaaaaa, takut kerrr........????

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 01:23
      Sekarang 1Malaysia & satu dunia boleh lihat betapa pengecut, auta, pembohong, penipu si bedebah kejora bila dia tak berani berdepan berjumpa saya face-to-face.
      Saya dah buat persiapan, berbelanja beratus-ratus ringgit duit perjalanan dan masa berjam-jam sejak semalam lagi.
      Hasilnya, kejora kecing lagi......!!

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:08
      Penat saya menunggu Kejora tak kunjung tiba. Saya akan minta anak saya menggantikan sebentar tempat saya sementara saya berehat sekejap dalam kereta.
      Saya akan terus menunggu kejora, itu azam & tekad saya.

      Anonymous 2 February 2018 at 02:28
      Aiikk...Wak Suman Tempe konon hebat, tapi bawa anak teman...
      Kih kih kih...tak berani ke berdepan sorang sama sorang dgn cikgu tu...
      Kih kih kih.

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 02:30
      Baik, sekarang saya kembali di tengah2 Dataran memakakai cap/topi 'nike' tanpa pakai spec 'rayban'.
      Amacam, boleh datang sekarang......??

      Anonymous 2 February 2018 at 02:42
      Udah2 ler Wak Suman Tempe...
      Pembaca dah boleh nilai kelentong aota Wak tu...Wak dah dua kali kantoi & terperangkap dgn cikgu matematik tu...gi tidor le Wak

      Anonymous 2 February 2018 at 02:56
      Mmg kehadiran Suman dari awal hamba ragu
      Sia-sia lah saja, malam inii hamba menunggu
      Tak mungkin ifrit itu berani berdepan ini cikgu
      Niaya ler dia, kalu penumbok singgah di dagu
      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:07
      Hey bangsat, dah lebih dua jam setengah saya tercegat menunggu kamu di tengah2 Dataran Merdeka....kenapa kamu tak datang, takut ker.....???

      Othaman Ahmad 2 February 2018 at 03:36
      Di Perhimpunan P Harapan pada bulan Sept tahun lepas, Kejora tak berani muncul jumpa face-to-face dgn saya.
      Kemudian di perjumpaan felda Taib Andak pun dia tak berani datang setelah dia perlekeh-lekehkan jumlah ahli cawangan PPBM di sana.
      Kini, dia yg sendiri menetapkan tempat, tarikh & masa tapi tak juga muncul2 datang berjumpa dgn saya setelah saya tercegat berdiri di tengah2 Dataran Merdeka lebih 3 jam.
      Jenis apa si bangsat ini, bukankah terang2 dia pengecu t& bacul.....??
      Benar kata orang tua2, orang yg 'tak kota janji' memang penipu & tak boleh dipercayai walau sepatahpun kata2nya.
      Apatah lagi, bila dia mempermain-mainkan ayat2 suci dan mengata 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir.
      ------------------------------------------------------------------

      Itulah fakta posting komunikasi saya & Kejora pd 1 Feb 2018 bukti dia langsung tak mucul kerana takut berhadapan dgn saya. Saya serahkan pada pembaca blog menilaikan tingkah si Musibat sekor nie.

      Delete
  44. Pelir Suman dah sentot, tak nak lagi panjang
    9/6/18 dia nak kena lanyak dgn ckgu bujang
    Tapi hamba bukan nak tumbok atau terajang
    Cuma mahu londeh seluar kasi dia telanjang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  45. Kebaculan Suman bapok, makin jelas ketara
    Terkucil dlm seluar bila dicabar cikgu Kejora
    Menggigil lah tua kedi ini mcm demam kura
    Mlm ni tak pegi ambil upah pasang bendera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhbh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak disebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  46. Kejora terus berpantun dgn relaks dan santai
    Hamba tahu, Suman kedi dari jauh mengintai
    Nak masuk ke mari, iblis ini takut kena bantai
    Tahap ini pun, puak haprak anggap dia ni otai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  47. Mana Suman bacul kedi Madey punya balaci
    Batang peliir dah kecut sentap, tinggal seinci
    Buat diam bodoh je, walau teruk dicerca caci
    Yenna dey...Suman yengge porengge minaci

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaasaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete
  48. Suman bacul kedi dah diam tidak lagi takbor
    Ingin berlagak hero jadi pak lawak penghibor
    Kita jumpa di JB Wak sblm nko masuk kubor
    Aku mau londeh seluar ngko dan tutoh jubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikh saja, tapi JB kat mana, jam berapa tak sebutkan, macam nak klentongkan aku buat kali ke 5.

      Lepas terawih apakebenda, nak buat aku tertunggu-tunggu macam di dataran merdeka KL dari jam 11:00 mlm sampai 4.00 pagi, namun kau tak muncul2 sampai ke sudah...??

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...