Friday 27 April 2018

BAHAYA MENGUNDI BN, KENAIKAN BERGANDA HARGA MINYAK BAKAL MENANTI SELEPAS 9 MEI NANTI?


Berikutan harga minyak kekal tidak berubah sejak 5 minggu lalu, Menteri Kewangan Kedua, Johari Ghani menyatakan ia adalah kerana kenaikannya ditangguhkan buat sementara waktu.


Kata beliau, penangguhan kenaikan dilakukan oleh Najib Razak walaupun berdepan tekanan peningkatan ketara harganya di peringkat global.


Walaupun Johari tidak menyebut sebab-sebab kenaikan itu ditangguhkan buat sementara, tetapi tidaklah sukar menjangka bahawa ia tentulah dilakukan kerana pilihanraya akan diadakan pada 9 Mei depan.


Jika bukan kerana adanya pilihanraya - berani potong jari - mustahil Najib sanggup menangguhkan kenaikan harga petrol itu.


Apakah makna di sebalik tindakan Najib menangguhkan kenaikan petrol ini?


Pertama, tindakan Najib ini dengan sendirinya menolak dakwaan kerajaan sebelum ini bahawa harga pasaran  petrol dan diesel tempatan adalah ditentukan oleh harganya di peringkat antarabangsa kerana negara kita dikatakan mengamalkan sistem apungan harga.


Kata pemimpin-pemimpin kerajaan sebelum ini, harga minyak tempatan akan naik jika harganya menaik di pasaran dunia dan sebaliknya akan turun kalau harganya menurun di peringkat antarabangsa.

Jika betul harga minyak ditentukan oleh pasaran dunia, bagaimanakah Najib ada kuasa menangguhkan kenaikannya?


Bukankah ini bermakna rakyat selama ini seolah-olah ditipu hidup-hidup dan diperbodohkan demi untuk kerajaan menghalalkan kenaikan harga minyak sedangkan sebenarnya mereka ada kuasa untuk menangguh atau tidak menaikkan harganya jika ia terlalu tinggi atau membebankan rakyat?


Kedua, sehingga ini kenaikan harga minyak sudah ditangguhkan sejak 5 minggu yang lalu dan jika penangguhan kenaikan itu dilakukan sehingga 9 Mei iaitu hari pengundian, bermakna kenaikan harga minyak ditangguhkan selama 7 minggu.


Dalam kenyataannya, Johari ada menyebut penangguhan itu dilakukan Najib meskipun berdepan tekanan kenaikan ketara harga minyak di peringkat global.


Dalam erti kata lain, sekurang-kurangnya sepanjang 5 minggu yang lalu dan mungkin berterusan sehingga minggu ke 7, penangguhan sementara itu adalah dilakukan di sebalik harga pasaran minyak dunia sedang meningkat naik.


Ini bermakna, ada kemungkinan kenaikan harga minyak sejak 7 minggu adalah dikumpulkan dan dinaikkan sekaligus selepas 9 Mei nanti.


Sekarang ini, harga pasaran tempatan petrol Ron95 ialah RM2.20 dan jika dicampurkan dengan kenaikan yang dikumpulkan tetapi ditangguhkan itu, apabila penangguhannya ditarik balik selepas 9 Mei, tidak mustahil harga petrol ketika itu bakal mencecah RM2.50 atau RM2.70 seliter.


Tidakkah ini bermakna jika Najib, UMNO dan BN terus berkuasa selepas 9 Mei, suatu robekan ganas lagi bahaya sedang menanti poket semua rakyat yang memiliki kenderaan?


Jika Najib terus diberi mandat baru selepas 9 Mei nanti dan beliau menaikkan harga minyak kepada RM2.50 atau RM2.70 seliter, waima sehingga RM3.00 seliter sekalipun dengan alasan kenaikan sebelum ini telah ditangguhkan dan sekarang ia sudah berakhir, apakah lagi yang mampu rakyat lakukan untuk membantahnya?


Maka itu, sebelum kita keluar mengundi pada 9 Mei nanti, fikirkan baik-baik kesan penangguhan sementara yang diberikan Najib sekarang ini serta akibat buruk daripadanya selepas tempoh penangguhan itu berakhir sekiranya BN terus kekal berkuasa.


Sekarang mungkin kita diseronokkan dengan harga minyak yang tidak naik-naik, tetapi harganya pasti akan meningkat dengan mendadak sebaik saja penangguhan itu ditarik balik oleh Najib.


Masihkah  kita mahu mengundi BN lagi pada 9 Mei nanti atau memberi kemenangan kepada Pakatan Harapan yang  menjanjikan kestabilan harga minyak dengan mengembalikan subsidi bersasar adalah suatu kewajaran yang tidak harus diabaikan? (ShahbudinHusin 27/04/2018)

101 comments:

  1. Mlm tadi cai2 terok kena lanyak
    Terkedu komen Pejuang banyak
    Pasti ramai yg tidor tak nyenyak
    Kini fitnah baru pula, hal minyak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Kojolla selalu komen tak ikut tajuk, saya pun mahu jawab dia tak ikut tajuk -

      The joke of the year, Arul buta apa DoJ kata:

      Arul insists Jho Low not linked to 1MDBArul-

      1MDB president says Low Taek Jho never worked with the company or received payment from it. More ››

      Delete
    2. BUKAN sahaja cauvinis, tapi juga seksis dan eksploitatif. Inilah sikap sebenar DAP yang sejak beberapa tahun kebelakangan ini menggunakan gadis-gadis muda Melayu sebagai bahan kempen pemasarannya.

      Kempen ini ditujukan pada orang Melayu, terutama anak muda Melayu anti-establishment yang sedang mahu melawan.

      Ramai daripada mereka diajak bersama DAP semasa di universiti melalui pelbagai program yang pada mulanya tidak menampakkan imej DAP.

      Anak muda ini diajak bersama program DAP seperti Sekolah Demokrasi dan didoktrinkan dengan fahaman liberal yang menyokong DAP dan menentang kuat Melayu.

      Penggunaan gadis-gadis Melayu ini ialah eksploitasi wanita oleh DAP walaupun mereka mendakwa gadis-gadis ini bebas bertindak atas fikiran sendiri.

      Sebenarnya, mereka dipergunakan dan diperdaya untuk kekal bersama DAP dengan tujuan melunakkan imej cauvinis Cina DAP.



      DAP mahu menunjukkan kepada orang Melayu mereka ada ahli orang Melayu, gadis Melayu, dan gadis Melayu bertudung malah ada yang berpurdah!

      Ini boleh membuatkan orang terfikir, “Kalau mereka yang bertudung dan berpendidikan begini boleh sertai DAP, takkanlah DAP ini teruk sangat.”

      DAP yang kononnya liberal dan menghormati wanita ini sebenarnya hanya melakukan apa yang perlu mengikut kepentingan politik.

      Fahaman mereka tentang hak wanita seperti yang mereka tiru dari Barat itu pun bercelaru dan diikut mana yang mereka mahu sahaja.

      Media mereka sendiri, Roketkini dikecam kerana menggunakan istilah “awek cun” dalam menyifatkan gadis melayu muda yang menyertai DAP.

      Kalau betul mereka liberal seperti yang katanya diikut dari Barat itu, mereka tidak akan menggunakan istilah yang menjadikan wanita objek itu.



      Kemudian, selepas meminta maaf dan menarik balik penggunaan istilah awek cun itu, Dyana telah bergambar dalam keadaan seksi dalam sebuah majalah.

      Apa lagi tujuan bergambar begitu kalau bukan untuk tujuan memasarkan diri, mengeksploit diri.

      Walaupun dilapik dengan kononnya untuk “good cause,” dalam budaya Melayu malah Malaysia secara umumnya, tapi hakikatnya dia membenarkan diri dieksploit.

      Dyana juga dieskploit untuk menunjukkan DAP sedia mencalonkan Melayu untuk kerusi Parlimen apabila meletakkannya bertanding di Teluk Intan dalam pilihan raya kecil tahun 2014.

      Lawan Dyana ialah Datuk Seri Mah Siew Keong, presiden Gerakan, yang jauh lebih besar dalam kedudukan politik.

      DAP hantar Melayu lawan Cina? DAP hendak jadikan Melayu ahli Parlimennya? DAP sedia kalahkan seorang Cina dan beri kerusinya kepada Melayu?



      Jawapannya, ini semua hanya drama. DAP tahu orang Cina tidak akan memberi undi kepada Melayu.

      Malah, dikhabarkan juga DAP telah “kawtim” dengan Gerakan untuk memberikan kemenangan kepada presidennya itu.

      Mah kemudian dilantik sebagai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, menambah wakil Cina dalam kabinet selepas ramai wakil MCA ditewaskan oleh DAP.

      Apa lagi bukti yang diperlukan untuk membuktkan yang DAP hanya mempergunakan Melayu untuk kepentingan Cinanya, dan ramai Cina dalam DAP pun mendakwa kepentingan paling besar ialah kepentingan keluarga Lim.

      Kalau ada pun Melayu dalam DAP yang naik hingga ke tahap pemimpin tertinggi, kemungkinan besar Melayu itu sudah tidak mewakili Melayu dan tidak lagi berbudaya Melayu.

      Melayu liberal seperti Datuk Zaid Ibrahim pun boleh kecewa akhirnya hingga berang dan mengatakan DAP ialah sebuah parti Cina.

      Dalam pilihan raya kali ini, salah seorang daripada hanya sebilangan kecil Melayu yang dicalonkan ialah seorang cucu komunis, yang telah mengakui kagum dan mengidolakan perjuangan komunis neneknya. – Mynewshub.cc

      Delete




    3. CINA MALAYSIA KATA


      ISI MENYAK PAKAI AIR KINCING KA???


      AYAAAA



      BODOOO PUNYA BN BARANG NAIK

      Delete
    4. Ayaa...hidup dap..hidup dap..hidup dap..hoho hidp ppbm..hidup ppbm..hodup ppbm..
      Kita kasi undi pakatan Harapan..umnobnpas tatak gnuna ..ini parti naik minyak parti mabuk gila punya pati..selupa mau mati maa..

      Delete
  2. Matdey sedar awal lagi, Bersatu nak lebor
    Sbb itu rela sembah, DAP dan si penjubor
    Manifesto, bulan dan bintang janji ditabor
    Namun yng pastii, PH akan tetap terkubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Calon2 politik kempen nak dapat jawatan Yang berhormat.

      Arul kepmen supaya jawatan dia tak di tamat

      Don’t politicise 1MDB, says Arul Kanda

      1MDB president says political parties should debate based on facts, not dwell on personal attacks.

      Dia ambik "facts" dari lobang bont.t you-know-who.

      Delete
    2. Calon Pakatan Harapan (Harapan) Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid tidak menolak kemungkinan pemimpin PKR Kapar sendiri yang menentangnya.

      Beliau yang juga penyandang Parlimen Kuala Langat itu berkata, pihaknya yakin bantahan itu didalangi oleh puak yang tidak berpuashati dengan pencalonannya di Parlimen itu.

      "Saya yakin ia didalangi pihak yang kecewa kerana tidak dicalonkan, mungkin orang itu dalam PKR sendiri atau mungkin sebaliknya.

      "Bagi saya itu namanya permainan politik, sebagai ahli politik ia perkara biasa kerana saya sering diserang ketika di Kuala Langat dahulu, namun saya terima hakikat dan bersifat profesional, sabar dan terus bekerja untuk rakyat," katanya kepada Sinar Harian ketika diminta mengulas berkenaan bantahan oleh pengundi Kapar di hadapan Ibu Pejabat PKR, semalam.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian selepas pertemuan Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mazelan Paijan bersama calon-calon dun dan parlimen Kapar yang bertanding, di IPD Klang Utara, di sini hari ini.

      Terdahulu, hampir 50 pengundi yang mendakwa penyokong akar umbi PKR menyerahkan memorandum membantah pencalonan Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid bagi kerusi Kapar atas dakwaan kawasan itu menjadi kerusi tradisi masyarakat India sejak dahulu lagi.

      Kumpulan itu menyerahkan memorandum terbabit di hadapan Ibu Pejabat PKR, semalam sejurus menerima maklumat Abdullah Sani dicalonkan bagi mempertahankan kerusi berkenaan dalam PRU14.

      Mengulas perkara itu lagi, Abdullah Sani berkata, bantahan yang dibuat berhubung isu calon melayu dipertaruhkan parti di Parlimen Kapar kali ini adalah tidak relevan.

      "Memang sebelum ini penyandangnya adalah India namun harus diambil kira bahawa kawasan Kapar telah terlibat dalam persempadanan semula kawasan yang mana posisi kaum sudah berubah Melayu (71%) melayu (15%) india dan Cina (14%).

      "Sudah pasti kepimpinan tertinggi PKR sudan mengambil kira perkara itu dan memutuskan pencalonan saya di sini maka saya menerimanya," katanya.

      -Sinar Harian

      Delete
    3. Hidup Pakatan Harapan..
      Hidup Pakatan Harapan..
      Hidup Pakatan Harapan..
      Umnobnpas masuk mati msk kubur

      Delete
  3. Kejora ini pagi pagi dah menyalak.
    Jika kurang menyak tuan dia potong dubsidi.
    Nasib kamulah.....orang lain boleh tengok saja....he....he...

    ReplyDelete
  4. Bila Boboi tewas, Matdey mula le berdendam
    Dipasang nya konco2 macaii, Najib digodam
    Dgn DAP kominis & peliwat, rela jadi khadam
    Melayu akan lbh selamat kalu Matdet padam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  5. Puad zakarsi mengamuk sakan...abes dipecah tembelang si kaled nordin.mmg bgkus johor kali ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abes telanjang kalid

      Amno dan porno berpisah tiada

      Delete
    2. INI AKIBAT BILA MEMBELAKANGKAN ISLAM

      NEW DELHI - INDIA. 'Rogol adalah rogol dan ia tidak sepatutnya dipolitikkan'.

      Kenyataan itu dikeluarkan Perdana Menteri India, Narendra Modi selepas negara terbabit kembali digemparkan dengan insiden rogol kejam.


      Ia bagaimanapun telah mencetuskan persoalan banyak pihak tentang 'Siapa yang sebenarnya mempolitikkan rogol di India?'

      Ini kerana jenayah seksual tersebut tidak berlaku hanya selepas kerajaan Modi mengambil alih kuasa malah ia juga tidak menyatakan ia berlaku kerana bermotifkan politik.

      Agak menyedihkan di New Delhi kerana rogol telah menjadi isu politik dengan dinamik agama, kasta, dan misogini (benci kepada perempuan) yang mewujudkan perdebatan umum terhadap permasalahan tersebut.

      Kanak-kanak lapan tahun yang diperkosa dan dibunuh dengan kejam di Kathua, Jammu didakwa bertujuan untuk menakutkan puak Bakarwal yang beragama Islam di wilayah tersebut.

      Asifa Bano diculik, diberikan sedatif, dikurung dan dirogol bergilir-gilir di sebuah kuil telah menggemparkan seluruh negara.

      Budak malang itu turut dicekik dan kepalanya dihempap dengan batu besar selain mayatnya dibakar tanpa perikemanusiaan.

      Susulan itu, enam lelaki termasuk dua anggota polis didakwa terlibat secara langsung dalam insiden tersebut manakala dua lagi rakan pasukan mereka ditahan kerana cuba memusnahkan bukti.

      Sama seperti kejadian pada 2012, masyarakat berang dengan insiden rogol beramai-ramai di New Delhi, namun perbincangan yang sepatutnya memfokuskan isu rogol dan bunuh telah beralih menjadi perdebatan antara orang Islam dan Hindu.

      Perkara itu mendapat liputan meluas apabila adalah mangsa orang Islam manakala pelaku pula adalah Hindu.

      Ia menjadi antara penyebab kewujudan kumpulan seperti Hindu Ekta Manch atau Platform Penyatuan Hindu yang menyokong suspek perogol dan mengadakan protes.

      Hari ini, terdapat gerakan yang dipimpin oleh pemimpin tempatan yang disokong beberapa menteri Parti Bharatia Janata (BJP) yang berpegang kepada nasionalis Hindu untuk melindungi perogol.

      Dalam situasi ini, pemerkosaan telah dijadikan alat untuk mengawal sumber yang disokong parti berhaluan kanan.

      Sejak lima tahun lalu, beberapa wanita telah 'dicabuli' kuasa sayap kanan sama ada dijadikan alat seks.

      Di Kandhamal dan Gujarat, wanita bukan dirogol kerana jantina sebaliknya kerana mereka beragama Islam dan Kristian.

      Wanita di Kashmir dan Timur Laut pula menjadi mangsa nafsu serakah atas alasan mereka adalah sebahagian daripada identiti yang dipinggirkan.

      Ia mungkin menjadi penyebab kegagalan kerajaan India untuk mengutuk jenayah kejam itu malah kebanyakan menteri di bawah pentadbiran Modi hanya berdiam diri.

      Delete
    3. INGAT ANAK CUCU CICIT ANDA

      Konflik Hindu-Islam jadi punca?
      Terdapat perbezaan antara minoriti Islam dan majoriti Hindu di negara sekular mempunyai populasi 1.3 bilion penduduk.

      Keganasan telah tercetus beberapa kali selama beberapa dekad sejak India memperoleh kemerdekaan dari Britain pada 1947 ketika benua kecil dibahagikan untuk mewujudkan komuniti besar Hindu India dan Islam Pakistan.

      Pada mulanya, interaksi antara kaum Hindu dan orang Islam berlangsung secara aman.

      Namun, situasi itu mula berubah pada 2014 apabila parti nasionalis Hindu, BJP mengambil alih kuasa selepas memenangi pilihan raya yang mana kaum minoriti terutamanya orang Islam yang merangkumi 13 peratus daripada populasi penduduk berasa terasing selain peningkatan serangan kumpulan ekstremis.

      Kathua, bandar kecil di Jammu-Kashmir di mana Asifa dirogol dan dibunuh kejam sekumpulan lelaki Hindu.

      Menurut polis, serangan itu telah dirancang selama lebih sebulan kononnya untuk menakutkan pendatang nomad, puak Bakarwal yang kemudiannya akan meninggalkan kawasan tersebut.

      Konflik antara nomad Islam dan masyarakat Hindu tempatan berhubung pertikaian tanah telah berlarutan sejak beberapa tahun lalu yang mana komunitu terbabit mendakwa golongan itu telah menceroboh tanah mereka.

      "Ketegangan semakin meningkat antara orang Islam dan segelintir penduduk Hindu di kawasan sekitar Kathua," kata jurucakap pertubuhan berasaskan keuntungan, Yayasan Puak Jammu-Kashmir yang mengkaji tentang orang nomad, Javaid Rahi.

      Delete
    4. Baik pak lebai prgi sana bagi selesai conflict,,, sembang sini buat apa...

      Delete
  6. Bapok tua sekor ni pepagi dah menyalak

    Sbb mlm td tdo awal

    Customer tadak sbb masih dilanda cirit petai

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN SESEKALI AMBIL MUDAH DENGAN ISLAM

      Hukuman mati penyelesaian?
      Menteri Pembangunan Wanita dan Kanak-kanak, Maneka Gandhi bertindak memecah 'kesunyian' BJP, namun beliau mengatakan sesuatu yang tidak meyakinkan.

      Beliau berkata akan berusaha membuat pindaan Akta Perlindungan Kanak-kanak daripada Jenayah Seksual (POCSO) dan akan berkempen untuk menuntut hukuman mati atas kesalahan rogol ke atas kanak-kanak di bawah usia 12 tahun.

      Gesaan sama turut dibuat secara meluas media sosial yang mana kebanyakan orang menuntut hukuman mati dalam kes seperti itu.

      Sabtu lalu, kerajaan India akhirnya meluluskan hukuman mati ke atas perogol kanak-kanak selepas insiden pemerkosaan dan bunuh Asifa serta siri serangan seksual lain yang mengerikan hingga mencetuskan kemarahan seluruh negara.

      Keputusan itu dibuat selepas Modi memanggil mesyuarat Kabinet sejurus beliau kembali dari Sidang Kemuncak Komanwel.

      Pindaan ke atas undang-undang keganasan seksual itu diluluskan untuk membenarkan hukuman mati ke atas mereka yang disabit bersalah kerana memperkosa kanak-kanak di bawah usia 12 tahun.

      Selain itu, hukuman penjara ke atas perogol turut diperketat.

      Ordinan itu bagaimanapun perlu mendapat kelulusan presiden.

      Dekri baharu itu juga memerlukan perbicaraan melibatkan mangsa yang akan diselesaikan dalam tempoh dua bulan selepas penangkapan suspek.

      Perintah itu akan terus berkuat kuasa selama enam bulan selepas diluluskan presiden atau sehingga Parlimen mengubahnya menjadi undang-undang.

      Sejak beberapa bulan lalu, empat negeri di India telah memperkenalkan undang-undang sama di Parlimen tempatan untuk meluluskan hukuman mati ke atas perogol kanak-kanak.

      Kita melihat kekecohan sama pada 2012 yang mana undang-undang baharu dibuat dan dana diperuntukkan untuk melaksanakannya.

      Tetapi, tiada perubahan dalam sikap masyarakat sejak lebih enam tahun lalu kerana penjenayah masih tidak takut dengan undang-undang dan parti politik terus mengeksploitasi situasi untuk kepentingan mereka.

      Enam tahun lalu, BJP turut mengutuk insiden rogol beramai-ramai yang menggemparkan ibu negara dan hari ini, parti Kongres juga berpendirian sama.

      Pilihan raya umum di India bakal berlangsung pada April 2019 dan tiada parti politik mahu tersilap langkah kira-kira setahun sebelum pemilihan tersebut.

      BJP perlu 'menjaga hati' pengundi Hindu manakala Kongres mahu menggunakan isu perkauman untuk menewaskan parti terbabit.

      Ia sememangnya sangat menyedihkan kerana perbuatan tidak berperikemanusiaan seperti itu telah dipolitikkan.

      Tiada apa yang akan berubah jika mentaliti rakyat di India terus berada di takuk lama.

      Kemarahan sahaja tidak mencukupi kerana sekolah, kolej, pertubuhan sosial malah parti politik perlu memainkan peranan untuk mendidik masyarakat bahawa rogol adalah satu perbuatan sangat kejam.

      Tamatkan mogok lapar selepas 10 hari
      #BetiKhatreMeinHai yang diterjemahkan 'anak perempuan kita dalam bahaya' telah digunakan sebagai tanda sokongan kepada Ketua Suruhanjaya Delhi untuk Wanita (DCW), Swati Maliwal yang nekad mogok lapar pada 13 April kerana menuntut hukuman lebih tegas ke atas perogol.

      Maliwal akhirnya menamatkan mogok lapar selama 10 hari itu pada Ahad lalu selepas kerajaan meluluskan hukuman mati ke atas perogol kanak-kanak perempuan di bawah usia 12 tahun.

      "Saya mengucapkan tahniah kepada semua pihak atas kemenangan ini. Saya berjuang sendiri, namun mendapat sokongan dari seluruh negara. Protes kita telah mencapai matlamat dalam tempoh singkat," ujarnya.

      Sebelum ini, beliau menegaskan akan terus mogok lapar sehingga 'sesuatu yang konkrit berlaku' untuk memastikan keselamatan kanak-kanak perempuan di negara tersebut.

      Menerusi surat dihantar kepada Modi, beliau menyenaraikan enam tuntutan termasuk pengambilan anggota polis mengikut standard PBB dan meningkatkan akauntabiliti pasukan beruniform berkenaan.

      Delete
    2. Kau dah melalut apa ni lebaimoden oh. Coba nak bermain dengan ketakutan..apa pulak kaitan kes di India dengan Malaysia? Kononnya kalau kita pilih selain Dari BN,Malaysia akan jadi macam kes rogol di India? kalau takde bersangkutan apa apa..kau copy paste la di blog blog lain yg lebih sesuai la lebaikopipaste.

      Delete
  7. Cilaka punya PENYAMUN TARBUS! Aku sumpah kau jadi katak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. King Maker adalah Strategi, bukan Idea dan bukan Matlamat PAS. Strategi boleh berubah, Ini Ahmad Lufti kurang jelas dalam dia menulis buku "Kenapa Mahathir"


      Lebai cuba nak mudahkan perbahasan. Kerajaan Perpaduan, Konsensus Nasional adalah idea. Manakala King Maker adalah strategi. Nak buat strategi kena ada idea. Kena faham tu!!

      Pembaca kena jelas untuk jatuh kerajaan BARISAN NASIONAL strategi terbaik ialah TAHALUF SIYASI. Ada orang kata pimpin PAS sekarang tolak tahaluf (gambungan pembangkang) itu TIDAK BENAR.

      PAS sedar TAHALUF adalah terbaik setakat ini nak jatuhkan BARISAN NASIONAL/UMNO. Tapi Islam ada mengariskan tentang bertahaluf. Islam ini agama kita, bukan mengajar kita cara basuh berak aje... Tapi tahaluf pun ada caranya.

      PAS tak boleh bertahaluf dengan DAP kerana DAP telah khianat TAHALUF. Kalau lebai hurai di sini mungkin artikel ini mencapai 100 muka surat dan lebai boleh buat buku "KENAPA BUKAN MAHATHIR". Boleh jual.. ada juga pendapatan.

      Ahmad Lutfi menulis;

      Hudud mainan Umno telah mengaburkan pertimbangan waras tentang perjuangan rakyat. Malang sekali, begitu mudah Umno mempermainkan sentimen dan emosi orang Pas dengan umpan murah, untuk terus kekal berkuasa.

      Mainan UMNO 100% bukan. Kita kena study daripada awal. DAP awalnya tak tolak hudud. Malah pada masa itu ada Cina DAP mahukan Hudud untuk membenteras kemungkaran yang UMNO lakukan. Semasa Bersih 2.0 pun ada kempen untuk hudud oleh Cina DAP termasuk Anthony Loke Siew Fook.




      Jika kita tinjau pandangan Ahli-Ahli Parlimen DAP pada masa itu mereka tidak menolak dan menetang hudud. Mereka pernah menyokong hudud, Ong Kian Ming (YB Serdang) dan Thomas Su (YB Ipoh Timor), terang-terang menyokong dan boleh dibaca di Twitter mereka.



      Jadi nak ringkas baca di sini "Kenapa Dulu DAP Tak Tentang Hudud Tapi Sekarang DAP Tentang Hudud? Tulisan ini juga menjawab beberapa persoalan berkenaan hudud yang ditulis Ahmad Lutfi kononnya permainan UMNO. Memang UMNO ambil kesempatan tapi sebenarnya DAP berubah. Baca lebai dah tulis panjang lebar di situ.

      PAS juga tak boleh tahaluf dengan PKR kerana PKR juga khianat PAS. Ini boleh rujuk keputusan Miuktamar. Kalau tulis panjang juga.

      Jadi PAS kena bertanding sendiri.

      Satu soalan kepada pembaca, Kalau PAS bertanding sendiri boleh menang ke PAS?
      SUDAH TENTU JAWAPANNYA TIDAK

      Jadi PAS nak bodoh macam tu ke??

      PAS kena cari strategi untuk sekurang-kurangnya boleh berfungsi maksimum selepas PRU-14. itu datangnya strategi "King Maker". Daripada kalah bodoh!!

      Ini menunjukkan pimpinan PAS yang ada sekarang kononnya lebai-lebai belaka, kononnya tak ada profesional bijak mengatur strategi dalam keadaan terdesak. Macam semasa Ahmad Lutfi sakit dah hilang keyakinan untuk sembuh. Cara yang tak bagus dan kontroversi dengan Harakah pun Ahmad Lufti terpaksa buat. Semasa Ahmad Lutfi tak boleh bekerja 2 tahun lebih tetapi masih dapat gaji penuh. Begitu juga semasa Ahmad Lutfi sakit mempertahankan jawatan ketua pengarang, dengan tongkat pun Ahmad Lutfi sanggup meredah seluruh Malaysia kena tunjuk yang dia boleh bekerja... Itu pun strategi juga.

      Delete
    2. Ketua puak puaka pembohong..apa boleh percaya ka..macai begap

      Delete
    3. kingmaker hanya utk menyelamatkan najib dn umno..itu yg sebenarnya

      Delete
  8. Cap Munge teras perjuangan kering kontang
    Yg depa ni tahu kerajaan BN mesti ditentang
    Madey pulak sedar, yang dia akan terlentang
    Lalu buat manifesto, siap janji bulan bintang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  9. Ke mana dia sudah menghilang, Suman unta
    Dah lama bapok ni tidak jual temberang aota
    Tak mungkin dia ini bisu tak dpt berkata-kata
    Agak nya kat wad hospital, terlantar meronta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  10. Terus lesap menghilang, Suman karong guni
    Sblm ini dia ada jugak bermegah kat blog ini
    Hamba gertak, nak tutoh pukii dia punya bini
    Bila diajak bersemuka, terus dia tidak berani

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaashhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oleh kerana Kojolla membuat komen tidak ikut tajuk pos, saya pun jawab dia tak ikut tajuk -

      Satu lagi kemungkinan sabotaj BN di Pru 14:

      Naib pengerusi MCA Perlis letak jawatan selepas digugurkan BN
      Bernama | April 27, 2018

      Seorang lagi Naib Pengerusi MCA Perlis, Teh Chai Ann menggantikan Khaw di kerusi DUN Titi Tinggi.

      Khaw Hock Kong tidak dipilih BN untuk mempertahankan DUN Titi Tinggi.

      KANGAR: Naib Pengerusi MCA Perlis, Khaw Hock Kong melepaskan semua jawatan dalam parti dan kerajaan yang dipegangnya berkuat kuasa serta-merta.

      Timbalan speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perlis itu menyatakan demikian dalam satu kiriman WhatsApp yang dihantar kepada wartawan pada Khamis.

      Adun Titi Tinggi itu tidak disenaraikan sebagai calon Barisan Nasional (BN) untuk pilihan raya umum ke-14 semasa pengumuman Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Shahidan Kassim di Dewan 2020, petang Khamis.

      Delete
    2. SASARAN KING MAKER PAS

      King Maker itu semasa PAS nak bertanding 80 kerusi dan cuba mencapai target menang 40 kerusi. Kini tidak lagi. Kenapa lebai kata begitu. Sepatutnya Ahmad Lutfi boleh hubungi sahabatnya yang masih kekal dengan PAS yang mungkin ada maklumat tentang strategi baru PAS.

      Pertama : Kenapa PAS giler-giler nak bertanding PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Ada usaha Azmin (PKR) nak ambil Sungai Besar dan memberi lalu kepada PAS di Kuala Kangsar. Tapi PAS tolak. PAS tolak kerana pakar strategi PAS mahu satu indikator untuk PAS mengukur kekuatannya setelah PAS di serang hebat kerana tidak bersama dengan HARAPAN.

      Masa ini ahli PAS pun ada yang percaya PAS dan UMNO akan bergabung sama seperti apa yang Ahmad Lutfi percaya. Ada ahli UMNO juga percaya.




      Dr Mazlan Ali (Penganasilis Parti AMANAH) kawan baik dan sumber rujukan Ahmad Lutfi telah mengemukan kajiannya tentang PAS. Katanya kajian yang dibuat oleh Dr Mazlan Ali dari UTM sebelum ini mendapati, ramai penyokong Amanah kekal sebagai ahli PAS kerana tidak mahu menyusahkan diri mereka dengan meninggalkan parti itu. Ketika 35% ahli PAS sudah meninggalkan parti itu, 10% daripada ahli PAS yang ada adalah pro-Amanah atau digelar "harumanis" manakala 20% lagi adalah golongan yang keliru dengan hala tuju PAS. Kajian itu mendapati, sebahagian besar golongan ini akan mengundi PH khasnya Amanah dalam pilihan raya umum akan datang.

      Ini kajian jangan main-main!!

      Tapi kajian tersebut boleh dibakulkan setelah ahli PAS kembali semula kepada PAS. Sokongan Cina dan India ada juga berubah dan PAS mendapat kepercayaan apabila Mahathir menjadi pimpinan HARAPAN. Itu faktor paling utama ramai ahli PAS tak pening lagi.




      Daripada keputusan PRK Kuala Kangsar ini menunjukkan penyokong teras PAS masih tidak berubah. Lebai mendapat maklumat daripada bilik gerakan PAS bahawa sekitar 200 undi sahaja pengundi PAS yang hilang. Bermakna PAS masih utuh melainkan pengundi atas pagar dan sokongan Cina sahaja lari hampir 100%.

      Ada yang menarik daripada dapatan keputusan Pilihan Raya Kecil ini ialah ada sedikit sokongan daripada masyarakat India.

      PAS mengatur strategi baru dengan menumpukan kaum India pada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) berbanding dengan Cina. Hasilnya sangat menajudkan. Kini DHPP mencapai 10,000 ahli selepas pemutihan dilakukan. (anda boleh lihat di telegram di sini)

      PAS juga menyediakan tapak untuk GAGASAN SEJAHTERA (GS). Ramai yang kondem GS, apalah hanya PAS aje. BERJASA, IKATAN.. tu parti ke??

      Tapi PAS bersabar, sebab kena buat tapak barulah kita dapat hasilnya... Kalau tak ada tapak macam mana nak mula?




      Sekarang bekas Setiausaha Agung MIC, Datuk S Kumar adalah antara 54 calon PAS dan Gagasan Sejahtera yang akan bertanding di negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

      Kumar, 45, yang juga Presiden Parti Generasi Baru (NewGen) akan bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tanah Rata yang terletak di bawah Parlimen Cameron Highlands.


      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. DARIPADA KING MAKER KEPADA PEMERINTAH

      Kita masih ingat April 2017 Kepimpinan asal Parti Generasi Baru (NewGen Party) mendakwa partinya disalahgunakan Datuk Mohd Ezam Mohd Nor dan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dengan menukar nama parti itu kepada Parti Bebas Rasuah (PBR) seperti yang diumumkan awal bulan ini.

      Dulu NewGen nak masuk HARAPAN jumpa Mahathir tapi Mahathir buat tak layan aje. (Baca di sini) Jumpa PAS, PAS terima dan jadikan calon PAS kerana bagi PAS jika PAS dapat 10% sokongan bukan Islam PAS boleh menang.

      Target PAS daripada King Maker kepada Memerintah




      Target PAS berubah bila bertanding 160 kerusi. Letih lebai menulis, jadi lihat sendiri perlancaran Sila klik di sini. Perlancaran Dokumen Malaysia Sejahtera pada 23 April 2018 lalu PAS target mencapai simple majoriti.



      Paling menarik ialah laporan Tan Sri Khalid Ibrahim tentang pencapaian PAS, sokongan bukan Islam dan Targetnya PAS akan menang di Parlimen Shah Alam. Ini penting kerana TS Khalid Ibrahim bukan jenis orang yang bercakap banyak dan dia bukan orang suka sembang lebih. Dia menterai komitmennya dengan "kertas pelan" Shah Alam akan jatuh ke tangan PAS pada PRU-14 nanti dengan pencapai undi 44,000 ++. Anda boleh ikuti ucapanya di sini.

      DENGAN INI SAYA MENOLAK PENDAPAT YANG KATA UNDI PAS MEMBAZIR.
      KERANA PAS AKAN MEMERINTAH BEBERAPA BUAT NEGERI SERTA MENGUASAI MALAYSIA DENGAN SIMPLE MAJORITI.

      Delete
    5. Kojolla dah pakai nama lebai moron pulak.

      Dah keluar lagi berita nak sabotaj Umno/BN di Pru14 -

      Cornered by party, Puad hints at dirt on BN candidates
      M'Kini

      Delete
  11. Tu dia... awl pagi Kejora dah kluar kandang... melaksanakan tugas...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di pagi jumaat yg mulia ni pon masih menyalak anjing rosmah mansur tu...ntah2 ni spesis LGBT yg tak kenal agama tu kot

      Delete
    2. Mencarut marut ni mainan macai umno..ketua bugis pun dh makin tak beradab lepas diasak tun M.
      dan makin tak senang duduk walau duduk atas kerusi empuk

      Kaaaahhh kaaahhh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    3. Agaknya dia dan kaum keluarga dapat minum minyak free nanti. ... Ini bukab fitnah, cuma agakan aaya aje. Sebab tu dia beriya2 menyalak.

      Delete
  12. Pak Othaman, saya perasan
    Bapok Kojola dah sebut saya
    Mekal tebal Kojola San
    Lebih buruk dari buaya!

    Once a lunatic always a lunatic
    His manhood a match stick
    The idiot's face is too thick
    Uglier,thicker than any beefsteak!

    Bini orang dia nak libas
    Tak sedar untung awak tu lipas
    Othaman ridsect kejap dah kebas
    Terus mampoi kengkang tak nafas!

    Damned creepy he's an alien
    planet Klepto tiny brain like onion
    A weakling birdie acting like lion
    Sexually deprived,wife says 'no union!'

    Tak cukup Aci dia dah rembat
    Tua renta pi lah taubat
    Kepala batu tak makan ubat
    Menyusah ummah matinya lambat!

    This Mr Maggoo cousin of Mr Bean
    An old pariah behaving like thirteen
    A filthy being born in a dustbin
    Vulgar,his heart,dark like mangosteen!

    Kojola biol bapok bermekap
    Chow Kit Road selalu melekap
    Mat Afrika dia pun dakap
    John tibai terjun tingkap!

    Kojola idiot,Othaman a celebrity
    You're just too filthy
    For dedak you sold all dignity
    The most mean idiot the world can see!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perasan lebiih, FuckTun otak sabut
      Biila masa, nama dia hamba sebut?
      Glamour Kejora, dia cuba nak rebut
      Tapi pantun mcm bulu puki serabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Si bingai ini hanya baru taraf umbut
      Tak sedar ubun-ubun masih lembut
      Terkedu, pantun dia hamba sambut
      Udah kerap sangat, dia belah cabut

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    2. Kebolehan Kejora, tidak terbatas
      Masuk jer komen, cepat dipintas
      Dia buat pantun, spt kilat pantas
      Ibarat spt apii membakar kertas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    3. Kejora buat pantun mmg cekap
      Sepontan je mcm org bercakap
      Baris & bunyi tersusun lengkap
      FuckTun..spt bapok lbh mekap

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    4. Kejora ada lah pemantun sejati
      Bagi dia pantun dah jadi sebati
      Tapi FuckTun tu, bingai tak reti
      Spt badut jer menggelikan hati

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    5. FuckTun penyangak, tak ada jati diri
      Baris2 pantun hamba kerap dia curi
      Nak buat sendiri amik masa berhari
      Lps bagi pantun terus dia cabut lari

      Kah kaahh kaaahhh kaahhhh kaahh

      Delete
    6. Kejora berpantun rileks dan santai
      Tertundok rapat, FuckTun dibantai
      Suman pulak, darii jauh mengintai
      Terok dibalon, org dia anggap otai

      Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh

      Delete
    7. Pantun Cgu Kejora, padat dan padu
      Ledakan kuat, bak peluru berpandu
      FuckTun bengap, terus jadi terkedu
      Nasib dia, serupa Suman tua hindu

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    8. Kesiian tengok FuckTun musibat
      Dia melangkah, nak tunjuk hebat
      Tapi Kejora terus libas dan sebat
      Kini..ke klinik ler ifrit ni, cari ubat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    9. FuckTun terjah, konon dia itu kemas
      Nak jadi hero, si cai tua warga emas
      Tapi kini, dia udah tenggelam lemas
      Baru lah dia kenal, kekasih nya Mas

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    10. FuckTun dlm.berpantun tidak matang
      Kejora yg hebat, dia cuba nak tentang
      Akibat nyaa dia kena, jatuh terlentang
      Napas semput, mata nampak bintang

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahhh

      Delete
    11. FuckTun muka mcm bontot sampan
      Pantun2, dia tak berani beri jawapan
      Ini ke gayanya, otai pakatan harapan
      Kalau ada pelir, datang lah berdepan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    12. FuckTun udah terus hilang tumpuan
      Jadi penakut, mengalah perempuan
      Mahu lagak hero, dia terima habuan
      Menyesal dia gi jolok sarang tabuan

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

      Delete
    13. FuckTun kini terdiam, tak berdetik
      Kena terok dngn cikgu matematik
      Jantan kah dia, atau kotey plastik
      Pelir tu cincang je kasi makan itik

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    14. Sekali tengok aje, kita tau pantun kejora yg penuh carut marut ini lahir dari org tak berilmu. Patutlah org kata dalam umno tinggal org bodoh. Kalau dia ni dah sebegini bodoh, tentu org dalam umno yg mengupah dia ni beribu kali bodoh. Siapa org tu ye?

      Delete
  13. Kita rakyat, hidup dlm keadaan aman selesa
    Jauhi lah parti peliwat yang penuh dgn dosa
    Marilah kita berdo'a, menjelang bulan puasa
    Semoga parti BN akan terus kekal berkuasa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojol le kamu dan geng kamu, Kojolla. Najib dah benarkan begiu ramai rakyat China Kominis masuk, di lapoorkan bersepah yang jadi penjalang prostitute di Pantai Cenang Langkawi.

      Sekarang PAS nak hapuskan itu, tibai kome' -

      PAS wants Langkawi as 'World's first Islamic tourist spot

      It's prospective Kuah candidate promises non-Muslims won't be affected.(Melainkan penjalang2 dan depa yang benaqkan penjalangan).

      Delete
    2. Hahahahahaprasan umnobnpas dah nak mampuuuss

      Delete
    3. Mulut kau tu ajar puasa dulu.

      Delete
  14. rakyat ditipu hidup2 lg. umno mmg suka org msia bodoh2 dan miskin papa kedana. mudah dicucuk, ikut kata. minyak berdasarkan harga pasaran kunun..!

    ReplyDelete
  15. Kami ialah perwira2 negara empat serangkai
    GN, Pejuang, Lebaii & Kejora, spt ada tangkai
    Utk patahkan segala tohmahan, cai2 pertikai
    Juga mau pastikan, PRU-14, PH jadi bangkai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setiap kali lepas merapu kao ketawa tu memang sah dah biol mungkin pasal dah banyak sangat kena kencing dengan Najib

      Delete
  16. Mlm tadi, Pejuang & Cekgu Kejora punya gilir
    Kini Lebai pula nak kasi airmata cai mengalir
    Caii2 spt dah mula resah, ke hulu dan ke hilir
    Apa yang pastii, ramai cai dah kecut btg pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  17. Hahaha, dia nih tak tau apa benda pasai pengaruh Tun Mahathir -

    PAS man proud, and relieved, to battle 'retired' Dr M

    Zubir Ahmad is a little relieved as Dr M is no longer at height of political power.

    Kesian kat dia. Tentu kena maki dek calon Umno kat situ, sebab orang PAS "nak kacau daun".

    ReplyDelete
  18. Suman sebak nafas, mcm org terjun paracut
    Kain pelikat digulong, kian longgar nak lucut
    Kena Kejora cabar, batang pelir dia inii kecut
    Tiada pilihan lain ifrit ni selain dari lari pecut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  19. Padan dgn muka Suman bingai otak dangkal
    Mahu duga laut dlm dgn kail cuma sejengkal
    Kena dgn Kejora, dia sakiit mental dan fizikal
    Khabar nya kini kat wad dlm keadaan kritikal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  20. parti penipu no 1 dunia - BN

    ReplyDelete
  21. 6 soalan berkenaan Pru14 di channelnewsasia

    1. DO VOTERS CARE ABOUT 1MDB?

    If Pakatan Harapan comes into power, it has pledged to launch an independent probe into 1MDB.

    And that is music to the ears of lawyer Eric Paulsen, the executive director of Malaysian human rights organisation Lawyers for Liberty. He said: “Over the last 10 years especially, we’ve seen corruption at levels that were unseen before.”

    ReplyDelete
  22. BeritaPRU14Pilihan EditorSukanSeni & HiburanGlobalKolumSuratLaporan KhasUlasanWawancaraLensakiniTV



    Wee menang, lagi ramai dapat pergi Mekah

    Lu Wei Hoong
    26 Apr 2018, 8:23 malam (Dikemaskini 27 Apr 2018, 11:14 tengahari)

    A A

    PRU14 l Penyandang kerusi parlimen Tanjung Piai, Wee Jeck Seng, berjanji menambah kuota jemaah umrah bagi penduduk di kawasan itu jika pengundi memenangkannya sekali lagi.

    Kata Wee, program bantuan ke tanah suci itu dimulakan sejak 2016 dengan menghantar 10 lelaki mengerjakan ibadah berkenaan.

    Justeru kata bekas timbalan menteri belia dan sukan itu jika dia kekal memenangi kerusi Tanjung Piai, tahun depan kuota mengerjakan umrah berkenaan akan ditambah.

    "Syarat yang diperlukan untuk mendapat bantuan ini ialah, mereka tidak pernah pergi dan tidak mampu pergi mengerjakan umrah, serta berusia 60 tahun ke atas.

    "Kalau saya dipilih semula, saya akan tambah lagi 10 kuota untuk wanita," katanya semasa merasmikan mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah Agama Parit Patah dan Parit Kudus, hari ini.

    Tanjung Piai ialah kawasan yang terletak kira-kira 50km dari Johor Bahru dan menjadi penghujung benua Asia. Ia terletak di bawah mukim Kukup.

    Asalnya kawasan parlimen di sini dikenali sebagai Pontian. Pada 2003 Suruhanjaya Pilihan Raya mengadakan persempadanan semula dan ia dipecahkan menjadi Pontian danTanjung Piai.

    ReplyDelete
  23. 2. WHAT ARE THE BREAD-AND-BUTTER ISSUES?

    The rising cost of living and stagnant wages are two major concerns of many ordinary Malaysians. Mr Amin said his monthly pay of about RM1,000 (S$340) hardly covers his expenses, which include rent, food and other bills.

    In this regard, the implementation of the Goods and Services Tax in 2015, which stands at 6 per cent, is a sore point among segments of the public.

    ReplyDelete
  24. FuckTun bingai, buat pantun dia tidak cekap
    Hanya harapkan mulut becok, banyak cakap
    Dia ambil masa berjam2, nak dpt serangkap
    Mana ler mungkin ikan puyu nak lwn siakap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. EC sombong bongkak, Umno ombong bongkak, menegelenot bontot bila Mahkamah beri kemenangan berkaitan 16 ahli Umno bawak parti Umno ke mahkamah.

    ReplyDelete
  26. Tapi lebih ramai rakyat meluat lihat banyak kemudahan (advantage) kapada Umno sebab mereka pegang kuasa.

    Rakyat akan tunjukkan kuasa mereka masa mengundi di Pu14.

    ReplyDelete
  27. Ini BN ar parti manyak babi ooo...

    ReplyDelete
  28. Suman pasti menyesal sbb bermulut celupar
    Dia gi acah hingga Kejora jadi spt singa lapar
    Kinii tak tahu, kat mana dia hilang terdampar
    Kalu le terjumpa, sahih dia makan penampar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Bersih calls for vigilance in observing early and postal voting process.

    Setuju. Banyak penipu. Tun Mahathir sebut 40,000 Banglas.

    ReplyDelete
  30. Makin nak dkt pru...makin dungu si kejora

    ReplyDelete
  31. Bawa la kes ROS ke, parti politik ke pergi mahkamah... Dah ada satu surat arahan dari bekas Ketua Hakim Negara tahun 1996 dulu suruh semua hakim baca bahagian 18a, 18b dan 18c Akta Pertubuhan 1966 sebelum buat keputusan apa juga berkaitan hal ehwal parti politik ... Tak percaya KLIK SINI ......

    Muahahahahahahahahaha

    Haram jadah mana yang usul pindaan tu boleh rujuk hansard parlimen bertarikh 13 Disember 1989.... Tak payah nak salahkan kerajaan sekarang pula, pindaan dah berlaku hampir 30 tahun yang lepas.

    Pesan-pesan pada peguam mamak Haniff Katri tu, tak payah buat kerja tak berfaedah. Lebih baik duduk rumah atok madey keling tua, jilat bontot dia sampai berkilat... Dapat juga habuan nanti....

    Muahahahahahahahahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni reforbasi bodoo..surat tersebut untuk kes pertikaian ahli dengan parti...

      Kes yg dibawak oleh ahli umno sekarang antara ahli umno dengan ROS...

      Delete
    2. Aku rasa kan si Reforbasi Madeymugabe ni adalah malaun ameno tak pun org yg same Wak Kejola KEngkang

      Delete
  32. Fan Tun 27 April 2018 at 10:25

    Pak Othaman, saya perasan
    Bapok Kojola dah sebut saya
    Mekal tebal Kojola San
    Lebih buruk dari buaya!

    __________________________________

    Ini buaya dtg nak baham FuckTun...

    Perasan lebiih, FuckTun otak sabut
    Biila masa, nama dia hamba sebut?
    Glamour Kejora, dia cuba nak rebut
    Tapi pantun mcm bulu puki serabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh


    Si bingai ini hanya baru taraf umbut
    Tak sedar ubun-ubun masih lembut
    Terkedu, pantun dia hamba sambut
    Udah kerap sangat, dia belah cabut

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kahhh


    Kebolehan Kejora, tidak terbatas
    Masuk jer komen, cepat dipintas
    Dia buat pantun, spt kilat pantas
    Ibarat spt apii membakar kertas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh


    Kejora buat pantun mmg cekap
    Sepontan je mcm org bercakap
    Baris & bunyi tersusun lengkap
    FuckTun..spt bapok lbh mekap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh


    Kejora ada lah pemantun sejati
    Bagi dia pantun dah jadi sebati
    Tapi FuckTun tu, bingai tak reti
    Spt badut jer menggelikan hati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh


    FuckTun penyangak, tak ada jati diri
    Baris2 pantun hamba kerap dia curi
    Nak buat sendiri amik masa berhari
    Lps bagi pantun terus dia cabut lari

    Kah kaahh kaaahhh kaahhhh kaahh


    Kejora berpantun rileks dan santai
    Tertundok rapat, FuckTun dibantai
    Suman pulak, darii jauh mengintai
    Terok dibalon, org dia anggap otai

    Kah kaahh kaaahhh kaahhh kaahh


    Pantun Cgu Kejora, padat dan padu
    Ledakan kuat, bak peluru berpandu
    FuckTun bengap, terus jadi terkedu
    Nasib dia, serupa Suman tua hindu

    Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh


    Kesiian tengok FuckTun musibat
    Dia melangkah, nak tunjuk hebat
    Tapi Kejora terus libas dan sebat
    Kini..ke klinik ler ifrit ni, cari ubat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh


    FuckTun terjah, konon dia itu kemas
    Nak jadi hero, si cai tua warga emas
    Tapi kini, dia udah tenggelam lemas
    Baru le dia kenal kekasihnya si Mas

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh


    FuckTun dlm.berpantun tidak matang
    Kejora yg hebat, dia cuba nak tentang
    Akibat nyaa dia kena, jatuh terlentang
    Napas semput, mata nampak bintang

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh kaahhh


    FuckTun udah terus hilang tumpuan
    Jadi penakut, mengalah perempuan
    Mahu lagak hero, dia terima habuan
    Menyesal dia gi jolok sarang tabuan

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh


    FuckTun kini terdiam, tak berdetik
    Kena terok dngn cikgu matematik
    Jantan kah dia, atau kotey plastik
    Pelir tu cincang je kasi makan itik

    Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh


    FuckTun muka mcm bontot sampan
    Pantun2, dia tak berani beri jawapan
    Ini ke gayanya, otai pakatan harapan
    Kalau ada pelir, datang lah berdepan

    Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaahh

    ReplyDelete
  33. Reforbasi Madeymugabe27 April 2018 at 14:46 itu ia lah Kojolla dengan bermacam alias dia juga.

    Bahasa kusut, berkahkah juga.

    Setuju dengan cadangan siapa sempat bidaskan dia, kalau tak, biarkan saja dia melikai macam pontianak.

    ReplyDelete
  34. Calon DAP Bersembunyi Disebalik Parti AMANAH (PAN) Di Kelantan
    Sebelum ini banyak diperkatakan bahawa parti AMANAH (Pan) ini adalah parti macai DAP yang akan menjadi pak turut sahaja dengan apa arahan daripada DAP. Mereka tidak ingkar malah akan sokong kerana mereka bergerak dengan bantuan kewangan DAP.

    Malah untuk bertanding pun sebelum mereka berbincang dengan majlis muafakatan Harapan mereka yakni DAP - AMANAH akan berbincang dahulu untuk menentukan hala tuju mereka.

    Terkini...

    Buat pertama kali dalam sejarah perjuangan DAP selama 52 tahun, DAP berjaya meletakkan calon Orang Asli untuk bertanding dalam pilihanraya umum kali ini di Kelantan.
    .
    Nasir Dollah, 31 tahun bakal dicalonkan di DUN N.45 Galas, Kelantan, bagi mewakili suara orang Temiar di Gua Musang.

    Nasir adalah antara 230 individu masyarakat Orang Asli Temiar yang menyertai DAP hujung Februari lalu dii Kampung Orang Asli Parik, Kuala Betis, Gua Musang.

    Bayangkan dengan hanya 230 ahli sahaja DAP boleh ambil satu DUN parti AMANAH (PAN). Mana maruah pendokong parti AMANAH (PAN).
    Mereka bising apabila PAS memberi ruang calon kepada bukan Islam. Tapi pimpinan mereka menipu ahli-ahlinya dengan tidak memaklumkan bahawa Nasir itu adalah calon DAP.

    Ahli AMANAH memang di bodohkan oleh Husam.
    kesian...
    Selepas ni bawa DAP untuk cukur jambul anak-anak pendokong parti AMANAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebai bingai banyak menulis kopipes berdasarkan andaiannya semata mata...sama mcm sepupu tirinya jgk iaitu gng najis

      Delete
  35. DAP Makin Terdesak Tunjuk Mesra Melayu
    DALAM Pilihan Raya Umum ke-14 ini, DAP menampakkan kesungguhan untuk mengaut sebanyak mungkin kerusi untuk melebarkan lagi kuasa politik Cina.

    DAP seperti biasa masih tidak mahu meletakkan ramai calon Melayu, dan memperbesarkan pemilihan beberapa kerat calon Melayunya.

    Ini kerana mereka tetap kurang percaya pada Melayu yang mewakili parti mereka, seperti juga sikap yang ditunjukkan oleh kerajaan Singapura terhadap orang Melayu di sana.

    Walaupun mengaku berbilang kaum dan mengecam parti-parti berasaskan kaum seperti UMNO sebagai rasis, DAP ialah parti paling tertutup dari sudut ini.

    Pemilihan kepimpinan parti itu telah membuktikan mereka hanya memilih pemimpin Cina, dan India dengan Melayu sangat minoriti.

    Mereka tidak pernah menunjukkan sikap menyokong bahasa kebangsaan, bahasa Melayu tetapi mempromosi bahasa Cina dan bahasa Inggeris.

    Pendirian menyokong bahasa Melayu bukan lagi satu isu kaum, tetapi isu asas identiti warganegara yang mesti dikekalkan.

    Tetapi DAP mempunyai pandangan yang berbeza dalam isu ini dan menganggap bahasa Inggeris dan Cina lebih utama, dan bahasa Melayu hanya satu pilihan.

    Tentu ramai masih ingat kempen jahat Teresa Kok menentang penggunaan tulisan jawi di papan tanda di Kuala Lumpur.

    Ini semua mahu ditutup masa mereka mahukan undi semasa PRU14, dan begitu ramai pengulas di Facebook (yang dipercayai penyokong kuat mereka, menggunakan identiti palsu atau diupah) menunjukkan sokongan untuk DAP.

    Ini penting bagi DAP kerana masa inilah mereka mahu menunjukkan makin ramai Melayu sudah tidak alergik dan bersedia sokong DAP.

    DAP merasakan PRU14 ini penting untuk mereka merampas seberapa banyak kerusi yang boleh untuk terus berkuasa dan memudahkan lagi untuk bergerak dalam politik negara.

    Inilah yang menyebabkan mereka bersedia menyimpan sementara bendera roket dan menggunakan logo “mata lebam”.

    Wajah sebenar mereka akan muncul selepas pilihan raya sekiranya mereka menang dan berkuasa seperti yang berlaku di Pulau Pinang dan pernah berlaku di Perak.

    Orang Melayu mesti membuka mata dan berfikir dengan waras untuk melihat perancangan dan kelicikan strategi DAP ini.

    Masa mereka makin bimbang wajah sebenar mereka terdedah, masa itulah makin kuat propaganda untuk menunjukkan mereka mesra Melayu.

    ReplyDelete
  36. Setelah Dibantah Akar Umbi PKR Kota Anggerik, Dr Shaharuddin Lari Ke Seri Setia
    Naib Presiden PKR, Dr Shaharuddin Badaruddin dilaporkan mencicit lari ke DUN Seri Setia selepas dibantah akar umbi parti Keadilan itu di DUN Kota Anggerik.

    Dr Shaharuddin asalnya dicalonkan di DUN Kota Anggerik, namun bantahan telah dilakukan oleh penyokong-penyokong Yaakub Safari selepas nama penyandang DUN berkenaan digugurkan, ini menyebabkan beliau telah dipindahkan bertanding ke DUN Setia.

    Najwan Halimi yang asalnya dicalonkan di DUN Seri Setia ditukarkan pula bertanding di Kota Anggerik.

    “Calon asal PKR DUN Kota Anggerik Prof Dr Shaharuddin Badaruddin diberitakan sudah kecut perut setelah dapat tahu akar umbi PKR Kota Anggerik berang dan memberontak kerana Dr Yaakob Sapari tidak dipilih untuk mempertahankan DUN berkenaan, dan mencicit lari pergi jumpa Dr Wan Azizah Wan Ismail agar beliau sebagai Naib Presiden PKR diberikan kerusi yang agak ada peluang menang walaupun tipis.

    “Kini beliau diberikan kerusi DUN Seri Setia bertukar tempat dengan balaci tegar Azmin Ali, Sdr Najwan Halimi.

    “Membuktikan DUN Kota Anggerik sudah tidak selamat bagi PKR setelah penyandangnya kena terajang oleh PKR tanpa ada sebarang alasan kukuh dan menyakinkan,”ulas Hanisya Abdul Hamid dalam Facebook.

    ReplyDelete
  37. Report: Harapan confident of retaining S'gor, two-third majority

    Meanwhile, Tony Pua says Selangor DAP is expecting a clean sweep of all contested seats.

    ReplyDelete
  38. kejora kalau tak berpantun sambil mencarut dan memfitnah bukan kejoralah namanya..hari jumaat yg muliapun dia tak peduli..buat dosa kering hari hari..kesian kau kejora dh tk ada pahala yg tinggal!!

    ReplyDelete
  39. Di blog maya ini kekanda masih setia berdiri
    Merindui adinda, setiap detik sepanjang hari
    Bagii kanda, dikau payong, dikau lah penyeri
    Dikau lah intan, dikau lah ratu ku permaisuri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Hati kanda ini, sudah sekian lama dinda curi
    Dgn tulus ikhlas pula hati suci ini kanda beri
    Dinda bagi ku, tiada pengganti dapat ku cari
    Biar pun, ramai orang yg rasa dengkii dan iri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Tidak sabar rasanya nak sarung cincin di jari
    Mmg besar, kanda nak buat jamuan kendurii
    Pastii akan dapat tajaan datok2 dan menteri
    Ribuan tetamu yng akan hadir kanan dan kiri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Terbayang sa'at, bila kita menjadii raja sehari
    Kanda menjadi suami dan dinda begelar suri
    Dinda pada hari itu nampak sungguh berseri
    Kiita berdua, bagai pasangan putera & puteri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Teringat di mlm pertama kita ini, suami isteri
    Dinda merah muka, terasa malu tidak terperi
    Kanda ini cuma menjeling tersenyum sendiri
    Bilik terkunci rapat, dinda tak akan dapat lari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    ReplyDelete
  40. Stealing GE14

    Sensing a renewed Pakatan Harapan (Harapan) coalition challenge under the leadership of Dr Mahathir Mohamad, caretaker prime minister Najib Abdul Razak and the Election Commission (EC) are attempting to seal BN’s victory even before voters reach the ballot boxes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In case you missed the dirty tricks that the incumbent government has utilised, here are the most important points, and why they matter:

      1) Gerrymandering and malapportionment by the EC

      The 13th general election saw a record turnout of 12 million voters, or nearly 85 percent of all registered voters in Malaysia. However, despite winning the popular vote (50.87 percent), gerrymandering and malapportionment meant that (the now defunct) Pakatan Rakyat only won 89 parliamentary seats to BN’s 133 parliamentary seats.

      Five years on from 2013, the EC, prime minister, and BN MPs have railroaded a monster of a redelineation proposal through Parliament which undermines the opposition and benefits BN. Bluntly put, this latest proposal is gerrymandering and malapportionment on steroids.

      Despite the EC’s obligation under the Thirteenth Schedule of the Federal Constitution to ensure that the number of voters in constituencies are “approximately equal”, they have done the opposite blatantly.

      Research published has indicated that the latest electorate size for the 133 parliamentary constituencies won by BN in GE13, have an average of 48,228 voters. In stark contrast, those won by Pakatan Rakyat have over 30,000 more voters: the average is 79,436. Opposition voters are being packed into already-large constituencies which make a mockery of the ‘one person, one vote’
      principle.

      Meanwhile, BN reaps the benefits of multiple markedly smaller constituencies with far fewer voters.

      Why does this matter? In short, by removing opposition voters from marginal constituencies (such as P137 Bukit Katil) and putting them in opposition strongholds (P138 Kota Melaka), BN can wrest back control of some seats by weakening the opposition vote there – and all this without even lifting a finger to campaign or sway voters.

      In fact, in the most extreme example available, it is possible for BN to return to power with a simple majority in Parliament by winning the smallest 112 constituencies (which contain 33 percent of the electorate) with only 16.5 percent of the popular vote.

      This is merely one of the more insidious ways in which the EC has conspired to turn the election heavily in favour of BN. Multiple objections submitted by members of the public to the EC regarding the redelineation report were ignored completely. Most importantly, all ongoing cases in the courts challenging the redelineation process have been bulldozed through and defeated as well.

      Delete
  41. PH akan menang besar. Kerusi campuran+melayu ada 120. Ambil contoh KK and Sungai Besar BN, PH, Pas = 50%, 25%, 25%. Ini kali ada kurang2 30% swing dari BN dan Pas ke PH disebabkan oleh Bersatu dan Amanah. Jadi PRU 14 ni, ia jadi 30%, 50%, 20%. So, siapa sapu semua kerusi Melayu+campuran?

    ReplyDelete
  42. Petronas umumkan untung 40 billion tahun lepas...harga minyak dunia blm naik seperti sekarang...najib jual minyak pada harga melebihi 2.00 seliter...ini menunjukkan harga minyak yg najib jual melebihi dari harga sepatutnye...

    Harga minyak 2.20 pon masih tinggi dari harga sepatunye walopon harga minyak mentah dunia telah meningkat...harga minyak ikut sukahati najib nak tetapkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai2 umno dan pas tak nak tanya panglima bugis cmne dia kontrol hrga myk petrol sampai dah sebulan tak naik? Atau lepas pru ni nak naik berkali kali kali lipat ganda??

      Delete
    2. Diorg tu apa najib dan rosmah buat pun dah tak kesah walau jadi susah kat diri sendiri balik....mmg pelik dgn sikap macai umno tegar

      Delete
  43. Kata Cikgu Sin, " Jika petrol turun rm1.50 seliter baharulah kami undi BN. Jika setakat rm2.20 usahlah Johari nak mimpi..pengundi Titiwangsa pun akan menolaknya.." Saya cuma tersenyum.

    ReplyDelete
  44. Dah tiada kelibat lagi, FuckTun memerang
    Pantun, dia udah tidak reti lagi nak karang
    Takut dia, bila tau yang Kejora naik berang
    Kinii dah kecut pelir, sembunyi dlm sarang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

    ReplyDelete
  45. Punya jhat puak lawan -

    Crying possible sabotage, Dr M says private jet could've crashed

    He and his wife were forced to abandon the jet due to a tyre problem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pihak Polis perlu ambil perhatian di atas perkara ini.

      Rakyat tentu akan marah jika berlaku sesuatu yang tak di ingini.

      Bukan sahaja ahli PPBM dan parti parti komponen Pakatan Harapan, jugak penyokong nya dan rakyat umum..

      Delete
    2. Zenda, i can cut fingers to say that the police will not do anything to investigate the possibility of sabotage on Tun amd wife jet incident. In fact they will hide or destroy the evidence even it is found sabotage is real and from certain party or individual/individual that want to destry Tun M. The police are not to be trusted, depa ni dah byk dedak pulun dapat dari Kepala Gangste Lanun tu.

      Delete
  46. FuckTun anak ayam, udah jadi sasau sawan
    Melihat pantun2 banyak hatinya risau rawan
    Bidang pantun ni mmg ler Kejora dah tawan
    Kalau ada pelir, mari ler keluar kita berlawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...