Thursday 26 April 2018

APA SUDAH JADI DENGAN SPR?

Nampaknya tidak habis-habis SPR mencari jalan untuk memberi kelebihan kepada Najib Razak, UMNO dan BN memenangi pilihanraya pada 9 Mei depan.


Berbanding memastikan seluruh proses pilihanraya berjalan dengan adil dan telus, SPR seolah-olah dalam waktu yang sama hanya mahu memberi tekanan kepada parti-parti lawan.


Selepas membuat lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya yang dilihat mahu menguntungkan UMNO serta BN serta semalam mengeluarkan  peraturan tambahan yang bertujuan melarang gambar Tun Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim dipamerkan semasa kempen pilihanraya dijalankan, SPR kali ini tidak memberi kebenaran pula kepada Suhakam untuk memantau proses perjalanan pilihanraya.


Apa masalah SPR ini dengan Suhakam?


Bukankah Suhakam merupakan sebuah badan hak asasi manusia yang ditubuhkan oleh Parlimen dan ia bukanlah sebuah NGO persendirian yang tidak jelas pendirian serta hala tujunya?


Jika bukan Suhakam yang sepatutnya diberi kebenaran untuk memantau pilihanraya negara ini, siapa lagi yang layak dan sesuai?


Dalam masa yang sama, di sebalik tidak memberi kebenaran kepada Suhakam untuk memantau pilihanraya ke-14 ini, SPR  difahamkan mengundang pemerhati antarabangsa daripada sekurang-kurangnya tujuh negara untuk meninjau ketelusan pilihanraya kali ini iaitu daripada Indonesia, Thailand, Kemboja, Timor Leste, Maladewa, Kyrgystan dan Azerbaijan.


Kenapa SPR mengundang pemantau daripada negara-negara yang sama taraf atau lebih mundur daripada Malaysia untuk tujuan itu?


Mengapa tidak diundang pemantau pilihanraya daripada negara maju di Eropah atau Asia seperti Korea, Jepun dan seumpamanya?


Apakah yang boleh kita harapkan dengan pemantau pilihanraya daripada Timor Leste, Kyrgystan, Azerbaijan dan Maladewa untuk memantau pilihanraya Malaysia?


Selain itu, SPR juga dikatakan turut mengundang Malaysian Commonwealth Studies Centre atau MCSC yang kurang dikenali untuk memantau pilihanraya ke-14 ini.


Berbanding Suhakam, apakah MCSC ini lebih berwibawa serta berintergriti di mata SPR?


Apa sudah jadi sebenarnya dengan SPR dibawah teraju Hashim Abdullah sekarang ini?


Selepas ini dan menjelang detik pengundian 9 Mei depan, apa lagi agaknya kelebihan yang mahu SPR "hadiahkan"  kepada Najib, UMNO dan BN? (ShahbudinHusin 26/04/2018)

104 comments:

  1. SPR ketakutan pada tahap maksima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengerusi SPR dah bingong. Terhidu angin busuk nak jadi Pengerusi lagi 5 tahun.

      Dia sepatut nya bebas, independent. Kepala Bapak dia (ikut cakap Najib) mana bebas nya. Dis yang menonggeng nonggeng nak ngampu Najib.

      Masa nya akan tiba. Bila Najib out saja, tak lama dia pun tentu out.

      Delete
    2. Mcm wak kojola kengkang kepala mancis ti jugalah.
      Tertonggeng tonggeng untuk menarik perhatian mr. Balun singh

      Delete
    3. Pehal ngko ini, Z Pasarborong
      Mlm ini tak gi niaga kat lorong
      Rentikan ler perbuatan serong
      Tak serik ke jubor lekat terong

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh

      Delete
    4. Kebolehan Kejora, tidak terbatas
      Masuk jer komen, cepat dipintas
      Dia buat pantun, spt kilat pantas
      Ibarat spt apii membakar kertas

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    5. SPR OH SPR...BERLAKU SAKSAMALAH. SEBAGAI BEKAS PEGAWAI SPR PRU/KETUA PUSAT MENGUNDI AWAL 1990-AN, SAYA PUN KECEWA JIKA BENAR SPR SEKARANG BERSIKAP BERPIHAK. SEMOGA PERSEPSI INI TIDAK BENAR DAN SPR KEMBALI 'IKUT BUKU PERATURAN'.

      Delete
    6. Salam jari tengah jugak dari aku kpd spr,
      Dah lah hari rabu undi, tgh tgh antara hari,
      Cepat mampos lah BNUMNO,
      TERBUNGKANG lah cepat,
      Tak sabar sabar rasa nya nak meng undi,
      Nak buang jauh jauh bnumno dlm loji tahi,

      Delete
    7. Calon Pakatan Harapan (Harapan) Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid tidak menolak kemungkinan pemimpin PKR Kapar sendiri yang menentangnya.

      Beliau yang juga penyandang Parlimen Kuala Langat itu berkata, pihaknya yakin bantahan itu didalangi oleh puak yang tidak berpuashati dengan pencalonannya di Parlimen itu.

      "Saya yakin ia didalangi pihak yang kecewa kerana tidak dicalonkan, mungkin orang itu dalam PKR sendiri atau mungkin sebaliknya.

      "Bagi saya itu namanya permainan politik, sebagai ahli politik ia perkara biasa kerana saya sering diserang ketika di Kuala Langat dahulu, namun saya terima hakikat dan bersifat profesional, sabar dan terus bekerja untuk rakyat," katanya kepada Sinar Harian ketika diminta mengulas berkenaan bantahan oleh pengundi Kapar di hadapan Ibu Pejabat PKR, semalam.

      Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian selepas pertemuan Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mazelan Paijan bersama calon-calon dun dan parlimen Kapar yang bertanding, di IPD Klang Utara, di sini hari ini.

      Terdahulu, hampir 50 pengundi yang mendakwa penyokong akar umbi PKR menyerahkan memorandum membantah pencalonan Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid bagi kerusi Kapar atas dakwaan kawasan itu menjadi kerusi tradisi masyarakat India sejak dahulu lagi.

      Kumpulan itu menyerahkan memorandum terbabit di hadapan Ibu Pejabat PKR, semalam sejurus menerima maklumat Abdullah Sani dicalonkan bagi mempertahankan kerusi berkenaan dalam PRU14.

      Mengulas perkara itu lagi, Abdullah Sani berkata, bantahan yang dibuat berhubung isu calon melayu dipertaruhkan parti di Parlimen Kapar kali ini adalah tidak relevan.

      "Memang sebelum ini penyandangnya adalah India namun harus diambil kira bahawa kawasan Kapar telah terlibat dalam persempadanan semula kawasan yang mana posisi kaum sudah berubah Melayu (71%) melayu (15%) india dan Cina (14%).

      "Sudah pasti kepimpinan tertinggi PKR sudan mengambil kira perkara itu dan memutuskan pencalonan saya di sini maka saya menerimanya," katanya.

      -Sinar Harian

      Delete
    8. SPR = Suruhan Penipu Rakyat

      Betul taak??

      Delete
  2. Salam jari tengah untuk SPR & yang sewaktu dengannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. DALAM Pilihan Raya Umum ke-14 ini, DAP menampakkan kesungguhan untuk mengaut sebanyak mungkin kerusi untuk melebarkan lagi kuasa politik Cina.

      DAP seperti biasa masih tidak mahu meletakkan ramai calon Melayu, dan memperbesarkan pemilihan beberapa kerat calon Melayunya.

      Ini kerana mereka tetap kurang percaya pada Melayu yang mewakili parti mereka, seperti juga sikap yang ditunjukkan oleh kerajaan Singapura terhadap orang Melayu di sana.

      Walaupun mengaku berbilang kaum dan mengecam parti-parti berasaskan kaum seperti UMNO sebagai rasis, DAP ialah parti paling tertutup dari sudut ini.

      Pemilihan kepimpinan parti itu telah membuktikan mereka hanya memilih pemimpin Cina, dan India dengan Melayu sangat minoriti.

      Mereka tidak pernah menunjukkan sikap menyokong bahasa kebangsaan, bahasa Melayu tetapi mempromosi bahasa Cina dan bahasa Inggeris.

      Pendirian menyokong bahasa Melayu bukan lagi satu isu kaum, tetapi isu asas identiti warganegara yang mesti dikekalkan.

      Tetapi DAP mempunyai pandangan yang berbeza dalam isu ini dan menganggap bahasa Inggeris dan Cina lebih utama, dan bahasa Melayu hanya satu pilihan.

      Tentu ramai masih ingat kempen jahat Teresa Kok menentang penggunaan tulisan jawi di papan tanda di Kuala Lumpur.

      Ini semua mahu ditutup masa mereka mahukan undi semasa PRU14, dan begitu ramai pengulas di Facebook (yang dipercayai penyokong kuat mereka, menggunakan identiti palsu atau diupah) menunjukkan sokongan untuk DAP.

      Ini penting bagi DAP kerana masa inilah mereka mahu menunjukkan makin ramai Melayu sudah tidak alergik dan bersedia sokong DAP.

      DAP merasakan PRU14 ini penting untuk mereka merampas seberapa banyak kerusi yang boleh untuk terus berkuasa dan memudahkan lagi untuk bergerak dalam politik negara.

      Inilah yang menyebabkan mereka bersedia menyimpan sementara bendera roket dan menggunakan logo “mata lebam”.

      Wajah sebenar mereka akan muncul selepas pilihan raya sekiranya mereka menang dan berkuasa seperti yang berlaku di Pulau Pinang dan pernah berlaku di Perak.

      Orang Melayu mesti membuka mata dan berfikir dengan waras untuk melihat perancangan dan kelicikan strategi DAP ini.

      Masa mereka makin bimbang wajah sebenar mereka terdedah, masa itulah makin kuat propaganda untuk menunjukkan mereka mesra Melayu. – Mynewshub.cc

      Delete
  3. Kononnya parti kuat ramai ahli disokong rakyat..tapi penakutnya ya ampuuuuuun.

    Nak menang cara menipu camtu kau fikir berkat ke BN ooooi?

    ReplyDelete
    Replies



    1. UNDI PAS ADALAH UNTUK BN MENGEKALKAN KUASA




      PARTY ISLAM.SESAT


      S PELIR R SPR

      Delete
    2. Selepas solat Maghrib tadi lebai ada berborak dengan beberapa ahli IKRAM yang kini menjadi tenaga penggerak utama parti AMANAH (PAN). Dia tanya siapa PM jika PAS menguasai Malaysia. Dia tanya jika PAS menguasai Terengganu adakah Dr Shamsuri menjadi MB?

      Lebai malas nak menjawab kerana dah banyak kenyataan pimpinan PAS berkenaan isu ini. Biar memang dahulu baru kita tentu siapa. PAS juga bagi 'signal' yang faham politik boleh baca siapa MB.

      Lebai hanya tertarik dengan kenyataan Mukhriz di Malaysiakini.

      Pakatan Harapan (HARAPAN) Kedah masih belum memutuskan calon berpotensi yang boleh menjadi menteri besar Kedah sekiranya HARAPAN menang di negeri itu, kata Timbalan Presiden BERSATU Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

      "Belum lagi," jawab beliau ringkas ketika ditanya jika terdapat senarai pendek bagi calon menteri besar itu, berdasarkan rakaman sidang media di Dataran Stargate, Alor Setar, hari ini.

      Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri ceramah HARAPAN di sana untuk memperkenalkan calon gabungan itu di Kedah.

      Dahulu, wujud perjanjian Mahathir - Najib semasa hendak menjatuhkan kerajaan PAS Kedah iaitu memberikan Mukhriz sebagai MB Kedah. Semasa 28 Julai 2013 Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah akan memberi sepenuh kerjasama kepada Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri yang baharu. Itu pun termasuk dalam perjanjian MAHATHIR-NAJIB (baca di sini)

      MUNGKIN ramai tidak tahu, jentera kempen Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir semasa merebut jawatan Naib Presiden UMNO dahulu pernah menasihati anak bekas Perdana Menteri itu untuk terlebih dahulu bertanding sebagai Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO sebelum melangkah terus ke kerusi nombor 3 tertinggi parti iaitu Naib Presiden.

      Walau bagaimanapun, Mukhriz tetap mahu bertanding jawatan Naib Presiden UMNO dan keputusannya tidak memihak kepada dirinya, walaupun telah menggunakan pengaruh bapanya yang juga seorang negarawan ulung pada ketika itu.

      Apabila Mukhriz kalah dalam pertandingan berkenaan, mereka (pro Mukhriz) telah mula menyalahkan Presiden UMNO Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

      Maka wujudlah perang hebat antara MAHATHIR-NAJIB

      Jika ada yang mengatakan MAHATHIR turun bantu HARAPAN untuk jatuhkan Najib demi untuk rakyat kononnya GST mencekik rakyat itu AUTO BODOH sahaja.

      Mahathir ada banyak pelan strategik. Orang tua itu memang bijak. Jika tak boleh tawan Putrajaya dan jatuhkan Najib, dapat Kedah sudah cukup. Kedah perlu untuk Mukhriz.

      Tapi tak boleh umum awal.
      Nanti bau bangkai akan menyedar hidung tersumbat penyokong Reformasi (bukan hidung tersumbat tetapi mata dan kepala jika dah tersumbat sehingga Mahathir pula jadi idola)

      Delete
  4. Takut jgn smp terkencing pula spr

    ReplyDelete
    Replies


    1. kepala butoh


      s pelir r



      belum potong



      patut la s.p.r BAPOK PONDAN



      #bNAJIBAPOKPONDAN

      Delete
    2. AIDCNews -25/04/18 –Naib Presiden PKR, Dr Shaharuddin Badaruddin dilaporkan mencicit lari ke DUN Seri Setia selepas dibantah akar umbi parti Keadilan itu di DUN Kota Anggerik.

      Dr Shaharuddin asalnya dicalonkan di DUN Kota Anggerik, namun bantahan telah dilakukan oleh penyokong-penyokong Yaakub Safari selepas nama penyandang DUN berkenaan digugurkan, ini menyebabkan beliau telah dipindahkan bertanding ke DUN Setia.

      Najwan Halimi yang asalnya dicalonkan di DUN Seri Setia ditukarkan pula bertanding di Kota Anggerik.

      “Calon asal PKR DUN Kota Anggerik Prof Dr Shaharuddin Badaruddin diberitakan sudah kecut perut setelah dapat tahu akar umbi PKR Kota Anggerik berang dan memberontak kerana Dr Yaakob Sapari tidak dipilih untuk mempertahankan DUN berkenaan, dan mencicit lari pergi jumpa Dr Wan Azizah Wan Ismail agar beliau sebagai Naib Presiden PKR diberikan kerusi yang agak ada peluang menang walaupun tipis.

      “Kini beliau diberikan kerusi DUN Seri Setia bertukar tempat dengan balaci tegar Azmin Ali, Sdr Najwan Halimi.

      “Membuktikan DUN Kota Anggerik sudah tidak selamat bagi PKR setelah penyandangnya kena terajang oleh PKR tanpa ada sebarang alasan kukuh dan menyakinkan,”ulas Hanisya Abdul Hamid dalam Facebook.

      Portal pro-DAP, Malaysiakini melaporkan Dr Shaharuddin yang memohon pertukaran tempat tersebut.

      “Dia (Shaharuddin) yang minta tukar,” kata sumber.

      Pertukaran itu turut disahkan melalui kenyataan di Facebook Shahruddin hari ini.

      “Dengan ini secara rasmi Prof Dr Shaharuddin Badaruddin telah mendapat mandat oleh pimpinan PKR sebagai calon untuk DUN N32 Seri Setia.

      “Kita akan meneruskan kemenangan Pakatan Harapan di Selangor dan memastikan Putrajaya menjadi milik kita,” kata kenyataan itu.

      Delete
  5. Replies
    1. Berdegar-degar sejak beberapa tahun kebelakangan ini para pemimpin DAP melaungkan kononnya semakin ramai orang-orang Melayu tertarik untuk menyertai parti itu dan kononnya semakin prihatin parti itu di dalam memperjuangkan kepentingan orang-orang Melayu.

      Malangnya, jika dilihat rekod pilihan raya DAP sejak 30 tahun yang lalu maka dalam Pilihan Raya Umum 2018 inilah kedudukan orang-orang Melayu sebagai calon DAP di institusi pembuatan undang-undang tertinggi negara, iaitu Parlimen, berada pada tempat tercorot.

      Dalam Pilihan Raya Umum 1990, 3 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Ahmad Nor yang menang dengan majoriti 2,340 undi di P047 Bayan Baru.
      (2) Abdul Rahim Haji Mat Taib yang kalah dengan majoriti 15,246 undi di P071 Tanjong Malim.
      (3) Ahmad Ton yang kalah dengan majoriti 5,225 undi di P118 Labis.

      Dalam Pilihan Raya Umum 1995, 7 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Hj. A. Rahman Manap yang kalah dengan majoriti 23,515 undi di P44 Permatang Pauh.
      (2) Ahmad Nor yang kalah dengan majoriti 6,839 undi di P050 Bayan Baru.
      (3) Mohamad Asri Othman yang kalah dengan majoriti 9,851 undi di P69 Tapah.
      (4) Abdul Muluk Daud yang kalah dengan majoriti 12,158 undi di P106 Segambut.
      (5) Yaakob Jantan yang kalah dengan majoriti 17,567 undi di P125 Segamat.
      (6) Ahmad Ton yang kalah dengan majoriti 5,225 undi di P118 Labis.
      (7) M. Salleh Ahmad yang kalah dengan majoriti 19,648 undi di P138 Senai.

      Dalam Pilihan Raya Umum 1999, 4 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Zulkifli Mohd. Noor yang kalah dengan majoriti 9,481 undi di P050 Bayan Baru.
      (2) Abd. Rahman Said Alli yang kalah dengan majoriti 6,406 undi di P67 Gopeng.
      (3) Zaitun Mohd Kasim yang kalah dengan majoriti 8,835 undi di P90 Selayang.
      (4) Ahmad Ton yang kalah dengan majoriti 13,801 undi di P128 Labis.

      Dalam Pilihan Raya Umum 2004, 3 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Zulkifli Mohd. Noor yang kalah dengan majoriti 10,717 undi di P48 Bukit Bendera.
      (2) Abu Bakar Lebai Sudin yang kalah dengan majoriti 16,839 undi di P89 Bentong.
      (3) Azhari Ismail yang kalah dengan majoriti 19,059 undi di P145 Bakri.

      Dalam Pilihan Raya Umum 2008, 2 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Abu Bakar Lebai Sudin yang kalah dengan majoriti 2,752 undi di P80 Raub.
      (2) Ahmad Ton yang kalah dengan majoriti 12,371 undi di P165 Tanjong Piai.

      Dalam Pilihan Raya Umum 2013, 3 muka Melayu diletakkan sebagai calon DAP, iaitu:
      (1) Zairil Khir Johari yang menang dengan majoriti 32,778 undi di P048 Bukit Bendera.
      (2) Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz yang menang dengan majoriti 2,814 undi di P80 Raub.
      (3) Mahdzir Ibrahim yang kalah dengan majoriti 5,457 undi di P165 Tanjong Piai.

      Alih-alih dalam Pilihan Raya Umum 2018, yang digelar sebagai ibu segala pilihan raya, yang kononnya paling ramai orang-orang Melayu menyertai DAP, hanya 1 muka Melayu sahaja diletakkan sebagai calon DAP, iaitu Tengku Zulpuri Shah Raja Puji di P080 Raub.

      Macam mana pengundi Melayu mahu percaya yang DAP dan Pakatan Harapan mampu memperjuangkan kepentingan orang-orang Melayu bila calon DAP dalam Pilihan Raya Umum 2018 berada pada tempat tercorot berbanding pilihan raya sebelum ini.

      Jika menang sekalipun, apa yang mampu calon tunggal DAP ini buat di Parlimen?

      Delete
  6. 9 Jun akan menjadi satu tarikh yng keramat
    Bagi Suman ia umpama tarikh dekat kiamat
    Namun ia bagi ku, ada lah sbg suatu rahmat
    Derita batin bini muda ko, aku akan selamat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  7. Mmg ler cai2 ni subversif spt api dlm sekam
    Tiada asas & usul periksa depa terus terkam
    Dari belakang kerajaan asyik depa nak tikam
    Apa jadah pilihanraya bersabit dgn Suhakam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  8. Kalau sungguh serta benar negara2 yang dinyatakan Tn Budin itu lah yang di jemput , jelas membuktikan Negara ini sudah setaraf Negara haprak .

    Pemimpin2 pula adalah setaraf monyet2 dan berok2 yang berada di hutan Pahang (itu pun jika masih ada hutan lagi).

    Mengapa saya berkata begitu ??

    Negara2 yang dinyatakan itu adalah terdiri dari negara2 yang terulung didalam kategori "Human right abuse".

    ReplyDelete
  9. Daripada mengundang maladewa baiik diundang baladewa ..baru ada mistikus cinta..hahaaha

    ReplyDelete
  10. Pengerusi SPR akan buat apa sja bagi menentukan Umno/Bn menang. Sebab takut kena bamboo kalau depa kalah.

    SPR ada senjata tajam ang bolh di gunakan. Tun Dr Mahathir dah kata: awasi lah tipu menipu puak Najib di PRU14 ini. Mungkin akan ada lagi 40,000 pengundi Bangla.

    ReplyDelete
  11. zaman najib msia dah jadi setaraf dgn negara kyrgistan jg timor leste yg baru merdeka.. maladewa?? negara apa ni? dh brp kali maladewa ni adakan pilihanraya?

    ReplyDelete
  12. Cubaan seblm ni gsgal seperti hsramkan bersatu dan undi hari kerja tanpa cuti gagal dibuat plak helah baru..

    Spr terpsksa ikut kehendak orang yg lantik ketuanye...

    ReplyDelete
  13. Tak abis2 nak buat dajal, cai2 biawak buaya
    Depa tidak blh duduk tak buat perangai toya
    Apa hal, Suhakam nak sibuk dgn pilihanraya
    Bukan kah, kita sudah siap ada suruhanjaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaashhhh

    ReplyDelete
  14. Suman bapok kedi dah tidak nampak kelibat
    Sudah kecut pelir, dulu kemain gebang lebat
    Mati pucok, salur air pelir dia dah tersumbat
    9/6 nantii, burit bini muda dia aku nak sebat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Umno sudah gigil lutut, kata orang. Najib berkeliaran. Kalau dia tak suruh pun, kuncu kuncu dia mesti suruh SPR buat apa saja yang boleh sabotaj Pakatan Harapan.

    Spr perlu di letak di bawah Parlimen. Suatu Jawatankuasa bipartisan yang mengawal nya. Parti pemerintah dan parti Pembangkang di wakili di JK itu.

    Pengerusi nya di pilih wakil wakil rakyat. Baru lah boleh kurang bodek membodek saperti berlaku sekarang.

    ReplyDelete
  16. Walau bagaimana pun , alhamdullillah kerana sudah lima minggu harga minyak tidak berubah !

    Ini berlaku ketika harga minyak dunia terus meningkat minggu demi minggu dengan harga terkini telah mencecah USD75 setong .

    Maka teringat kata2 Najib pada 22/8/2017 .." Harga minyak tempatan naik kerana harga minyak dunia naik. Saya tiada kuasa kawal harga minyak "

    Teringat juga kata2 Ahmad Maslan pada 23/9/2016.." Minyak naik ditetapkan oleh pasaran minyak dunia , bukan kerajaan ".

    Nak dekat PRU14 , harga minyak di Malaysia terus kekal , tak naik 5 minggu berturut turut walaupun harga minyak dunia terus naik .

    Jadi ...Siapa yang kawal harga minyak ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkanglah yg kawal siapa lagi.
      Dia yg dok pi tonggek kat orang2 di Putrajaya tu.

      Delete
  17. Suman bapok pala mcm botak punya tayar
    Mati pucok, sbb pelir dia udah putus wayar
    Dgn bini kat ranjang dah tak boleh berlayar
    9/6 ini, burit bini nko berapa pun aku bayar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  18. Suman tua bangka, rupa pun serabut serabai
    Udah ler hodoh, perangai dia mcm ma cii bai
    Dia tak sedar diri, kubor asyik saja melambai
    9/6 nanti ko bawa bini, puki dia aku nak tibai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. puki mas pensyarah tak sedap ker

      anak dara tua buat phD


      puki kerepot yg KEJORa cari


      bohjan sial gigolo lgbt punya kejora


      Delete
  19. Suman kini menyesal, buat Kejora jadi brutal
    Akibatnya, terok dia hamba sekeh dan sental
    Mesti parah si bapok kedi ini fizikal & mental
    Agaknya kini udah terlantar kat wad hospital

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brutal?
      Kena dgn mr Balun singh nak berjalan pun merangkak kat tepi lorong chow kit tu.
      Tercirit terkincit kincit dlm skirt.

      Delete
    2. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    3. Pehal ngko ini, Z Pasarborong
      Mlm ini tak gi niaga kat lorong
      Rentikan ler perbuatan serong
      Tak serik ke jubor lekat terong

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhhh

      Delete

      Delete
  20. Jgn d undi pati dacing dgn bolan. Abih cerita. Period. Lepas PH naik jd kerajaan, tangkap puok2 mangkuk hayun dan dakwa sbg pengkhianat negara.

    ReplyDelete
  21. Mesti dia kini bengang, Suman hantu polong
    Kaiin pelikat pun, sampai ke jubor dia gulong
    Kini dia dah bisu tak lagi memekak terlolong
    FuckTun bengap pun tak datang mari tolong

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  22. Suman bapok kini, udah seperti ayam betina
    Pelir mampos mati pucok, hidup dia merana
    Ada burit bini pun buat apa tak dapat diguna
    9/6 bini ko aku bayar, cakap je banyak mana

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  23. Suman kedi pelir dia mampos lembik terkulai
    Terhayun kontang kanting je, rupa spt belalai
    Bila mlm lari kedai kopi takut bini minta belai
    9/6, burit bini kau aku bayar, berapa pun nilai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  24. Tak ada kelibat lagii, Suman anak gelandang
    Pelir dia kiok mati pucok, bini jadi meradang
    Asyik je keluar rumah, takut burit bini hidang
    9/6 nanti, burit bini ko, aku ratah tgh padang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Suman bacul kini bersembunyi mcm kelawar
    Kena dgn cgu Kejora, diia parah dlm dan luar
    Ketar menggigil, dia terkencing dalam seluar
    Terus lesap hilang, tak berani lagi nak keluar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Mlm ni hamba memang betul2 merasa puas
    Hamba berjaya kalahkan, Otaman jubor luas
    Si bapok tua kedi ini sudah terlentang tewas
    Baru lah dia tau, bila bertemu buku dgn ruas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Kebaculan si Othaman, sudah jelas terdedah
    Mmg dia tak ada pelir, ini dajal penjilat ludah
    Hamba dah tewaskan ini bapok haram jadah
    Baru ler kini dia tau, langit tinggi atau rendah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Suman ilang maruah, hidup pun tak berguna
    Ingin jadi ayam jalak, tak sedar dia itu betina
    Kini dia hilang, bersembunyi entah kat mana
    Tak berani keluar walau terok dikeji dan hina

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  29. Suman tak dapat jwtn dgn Umno dia dengki
    Dia ini pondan bapok tidak punya sifat lelaki
    Selalu lepak kedai kopi, takut bini selak puki
    Dibuat diam bodoh jer walau dicerca & maki

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Puak haprak hilang arah, baik cai2 mengaku
    Tak ada komen pun dari cai2 tolol kera duku
    Blog ni jadi seperti tugu, diam sepi dan kaku
    Posting Budin hal SPR spt langsung tak laku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. SIMBOL MATA HANYA SATU PENIPUAN?
    Apakah simbol mata merah dan biru pada lambang parti itu sebenarnya hanyalah satu penipuan?

    Itu sindiran yang dilempar oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada gabungan pembangkang PKR yang menggunakan lambang parti itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

    Abdul Hadi berkata, lambang mata yang merujuk kepada tumbukan yang didakwa diterima Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam penjara itu ibarat plot filem Tamil yang memaparkan cerita luar batasan akal.

    “Sekarang guna simbol mata, mata lebam biru, lebam merah, (bekas) kena ‘gocoh’, bekas kena tumbuk.

    “Tiba-tiba yang kena tumbuk dan yang tukang tumbuk bersatu, (jadi) kena tumbuk sungguh kah? Atau pura-pura sahaja?

    “Macam filem tamil, kena sekali tumbukan, jatuh berguling-guling, yang tengok menangis sedih, padahal tidak ada apa-apa, satu lakonan sahaja,” katanya semasa menyampaikan ucaptama di Majlis Pengisytiharan Calon Pas Kelantan di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini malam tadi.

    Beliau berkata, semua orang sudah merasai pengalaman berada di bawah seorang pemimpin yang pernah menjadi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan tetapi kini mahu diangkat memimpin negara semula.

    “Kasihanlah kepada rakyat, kasihanlah juga kepada orang itu, saya tidak mahu sebut nama dia tetapi kasihanlah.

    “Biarlah dia bertaubat atas dosa yang banyak, belajarlah agama, jangan tunjuk pandai kalau kita tidak reti Islam, janganlah pilih dia,” katanya

    ReplyDelete
  32. SILAP MATA DAP HILANGKAN ROKET
    MENJELANG penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) pada 28 April ini, hanya terdapat tiga blok yang akan menjadi pilihan rakyat Malaysia iaitu sama ada Barisan Nasional (BN), Pas atau DAP.

    Mengapa blok ketiga itu dikatakan DAP? Ini kerana disebalik kebersamaan menggunakan simbol mata PKR, sudah menjadi bukan rahsia mengenai siapa ‘abang besar’ dalam gabungan pembangkang PKR.

    Dalam situasi PKR, PPBM dan PAN masih terkial-kial menempatkan calon, DAP bukan sahaja telah mengesahkan calon di kawasan kemahuan mereka, malah sudah pun mempunyai senarai bakal-bakal Menteri Kabinet.

    DAP juga sudah mendahului parti-parti sekutunya dalam banyak perkara lain kerana memanfaatkan kesempatan daripada pelbagai masalah dalaman parti-parti komponen dalam gabungan yang tidak rasmi tersebut.

    Cuma yang dikhuatiri dengan tarikh pengundian sudah semakin hampir pada 9 Mei ini, adakah pengundi khususnya masyarakat Melayu mengetahui bahawa simbol mata itu telah menjadi milik bersama DAP?

    Dengan segala macam kontroversi membabitkan kedudukan orang Melayu dan agama Islam dicetuskan DAP selama ini, adakah rakyat di luar sana menyedari bahawa simbol PKR itu bermaksud calon DAP yang hendak mewakili mereka?

    Dilema politik masa kini adalah tiga parti dalam gabungan berkenaan iaitu PKR, PAN dan PBBM adalah tidak lebih daripada menjadi tunggangan DAP untuk mencapai matlamatnya menguasai Putrajaya.

    Silap mata terbesar yang dilakukan oleh DAP adalah bukannya menghilangkan roket tetapi mencengkam masyarakat Melayu untuk menyokong agenda yang mereka langsung tidak sedari.MENJELANG penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) pada 28 April ini, hanya terdapat tiga blok yang akan menjadi pilihan rakyat Malaysia iaitu sama ada Barisan Nasional (BN), Pas atau DAP.

    Mengapa blok ketiga itu dikatakan DAP? Ini kerana disebalik kebersamaan menggunakan simbol mata PKR, sudah menjadi bukan rahsia mengenai siapa ‘abang besar’ dalam gabungan pembangkang PKR.

    Dalam situasi PKR, PPBM dan PAN masih terkial-kial menempatkan calon, DAP bukan sahaja telah mengesahkan calon di kawasan kemahuan mereka, malah sudah pun mempunyai senarai bakal-bakal Menteri Kabinet.

    DAP juga sudah mendahului parti-parti sekutunya dalam banyak perkara lain kerana memanfaatkan kesempatan daripada pelbagai masalah dalaman parti-parti komponen dalam gabungan yang tidak rasmi tersebut.

    Cuma yang dikhuatiri dengan tarikh pengundian sudah semakin hampir pada 9 Mei ini, adakah pengundi khususnya masyarakat Melayu mengetahui bahawa simbol mata itu telah menjadi milik bersama DAP?

    Dengan segala macam kontroversi membabitkan kedudukan orang Melayu dan agama Islam dicetuskan DAP selama ini, adakah rakyat di luar sana menyedari bahawa simbol PKR itu bermaksud calon DAP yang hendak mewakili mereka?

    Dilema politik masa kini adalah tiga parti dalam gabungan berkenaan iaitu PKR, PAN dan PBBM adalah tidak lebih daripada menjadi tunggangan DAP untuk mencapai matlamatnya menguasai Putrajaya.

    Silap mata terbesar yang dilakukan oleh DAP adalah bukannya menghilangkan roket tetapi mencengkam masyarakat Melayu untuk menyokong agenda yang mereka langsung tidak sedari.

    ReplyDelete
  33. BN YAKIN MENANG PRU14, CATAT KEPUTUSAN LEBIH BAIK
    Percakaran luaran dan dalaman Pakatan yang diterajui Tun M memberi kelebihan kepada BN untuk menang besar dalam PRU14 pada 9 Mei nanti. Menerusi wawancara dengan media antarabangsa, Bloomberg, PM Najib Razak juga yakin rakyat semakin bosan dengan drama tagih simpati Tun M yang kononnya mahu menyelamatkan Malaysia, namun hakikatnya bekas PM itu hanya tamakkan kuasa!

    Bukan itu sahaja, pergolakan PKR-DAP-PPBM-PAN sejak akhir-akhir ini menyebabkan pengundi Cina, yang sering didakwa Pakatan sebagai penyokong mereka, merasa bosan dengan karenah pemimpin gabungan itu. Najib yakin sokongan terhadap Pakatan juga semakin merudum memandangkan tiada lagi bantuan dari PAS.

    Beberapa hari menjelang PRU14, Najib menyatakan keyakinannya bahawa BN akan mencatatkan keputusan yang lebih baik pada kali ini malah bertegas tiada pergerakan untuk merubah kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  34. 10 DOSA PEMIMPIN PAKATAN HARAPAN
    Hujah-hujah penolakan Pakatan Harapan (PH) yang diketuai DAP semakin tersebar dengan kenyataan bertajuk ‘10 Dosa Pemimpin Pakatan Harapan’ yang mendapat perhatian umum.

    Dengan menggunakan tanda pagar ##sayno2PH, hujah-hujah itu mula tersebar melalui pelbagai platform media sosial termasuk laman blog-blog di negara ini.

    Berikut merupakan antara intipati 10 hujah berkenaan mengenai dosa-dosa pemimpin pakatan:

    1. KLEPTOKRASI

    Perkataan ini sebenarnya terpakai kepada PH kerana sebagai “pemerintah” negeri mereka sendiri iaitu Selangor dan Pulau Pinang, rasuah di sana kelihatan semakin meningkat. Malah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga menghadapi tuduhan rasuah.

    2. TIADA INTEGRITI

    Pemimpin PH terlalu banyak melakukan pusingan-U. Dakwaan salah urus negara Tun. Dr. Mahathir Mohamad selama 22 tahun serta gerakan reformasi telah berubah secara dramatik. Jika dahulu PKR dan DAP mengecam Dr. Mahathir tetapi kini segalanya dilupakan, bahkan mereka berani mengatakan bahawa semuanya OK.

    3. KEDIKTATORAN.

    Ini terbukti dengan cara pemimpin PH menguruskan parti komponen mereka sendiri. Contohnya adalah DAP yang mana orang-orang yang bertentangan fahaman dipecat dan diketepikan. Malah mesyuarat agung tahunannya diadakan secara tidak demokrasi.

    4. KRONISME

    Pemimpin PH mementingkan kronisme dan nepotisme. Pelbagai dakwaan telah dibuat mengenai Tun. Dr. Mahathir Mohamad serta ahli-ahli keluarganya. Malah PKR yang terdiri daripada anak beranak Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP yang terdiri daripada keluarga Lim Kit Siang pernah menuduh Dr. Mahathir mementingkan kronisme.

    5. BERSIFAT PERKAUMAN

    Dengan menggalakkan orang Cina untuk membenci MCA dan Gerakan, DAP menekankan budaya perbezaan pendapat antara kaum. MCA dan Gerakan kononnya disalahkan kerana gagal berjuang untuk kaum Cina tetapi DAP sendiri tidak mempunyai apa-apa untuk kaum Cina kecuali menghasut kebencian.

    6. PENIPU

    PH memberi harapan dan janji palsu. Terdapat terlalu banyak contoh tetapi cukup untuk mengatakan manifesto mereka pada masa lalu dan sekarang tidak praktikal dan tidak dapat dipenuhi kerana pelbagai sebab. Ia sama seperti menipu semua orang termasuk penyokong mereka sendiri.

    7. TIDAK BERGUNA DAN TIDAK BERUPAYA

    Mereka (PH) tidak boleh memerintah Pulau Pinang dan Selangor dengan betul tetapi masih berani untuk bermimpi memerintah negara ini? Krisis air telah menjadi masalah biasa di Selangor dan Pulau Pinang pula tenggelam dalam banjir kilat dan tanah runtuh serta pencemaran. Rakyat ditendang keluar dari rumah mereka sendiri!

    8. SUKA MENYALAHKAN PIHAK LAIN

    Pemimpin PH telah menguasai seni dan kemahiran menyalahkan BN kerana kesengsaraan negara dan kegagalan mereka. Taktik berkenaan disifatkan sebagai pengecut bahkan tidak sesuai pun untuk berada sebagai pembangkang.

    9. TIADA SIFAT KEPIMPINAN

    Disebabkan ketiadaaan pemimpin berkeupayaan, PH hanya pandai membuat pelbagai dakwaan yang tidak terbukti selain membuat pelbagai tuduhan yang tidak beradab bersama penyokong mereka. Calon-calon yang hendak diangkat sebagai Perdana Menteri pula adalah individu yang telah berumur 93 tahun selain individu yang telah disabitkan kesalahan liwat

    10. TIADA RANCANGAN KUKUH UNTUK MEMERINTAH

    Kerjasama parti-parti dalam Pakatan Harapan amat lemah dan hanya mengejar agenda yang mementingkan diri masing-masing. Ia bukanlah mengenai menyelamatkan Malaysia kerana Malaysia telah menunjukkan prestasi yang baik di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak dan BN.

    ReplyDelete
  35. Penyerapan Dasar Pluralisme, Liberal Kepada Anak Muda
    Sudah 93 tahun umurnya, perangai jahatnya tidak pernah berkurang, dasar lidah bercabang dan menolak kesalahan kepada orang lain itu adalah amalannya. Sikap tidak bertanggungjawabnya dibawa sehingga penghujung usianya.

    Permainan politik ugutan sememangnya amat sinonim dengan Mahathir, Sejak 22 tahun pemerintahannya segalanya dilakukan demi untuk mengekalkan dasar kuasa yang ada ditangannya dan bukan untuk rakyat tetapi untuk orang yang berkepentingan disekelilingnya.

    Seperti “orang mengantuk disorongkan bantal” kehadiran Mahathir dalam pembangkang adalah pelengkap kediktatoran yang ada dalam Pakatan. Dasar hanya mematuhi arahan tanpa perlunya cadangan orang bawahan dilakukan dalam Pakatan.

    Kita masih ingat bersih yang dilancarkan oleh pihak pembangkang untuk menghuru-harakan Negara ini. Bersih yang didorongi oleh agenda asing digunakan oleh pembangkang untuk menumbangkan kerajaan.

    Sekarang kejadian tersebut telah diputarbelitkan oleh Mahathir dengan mengatakan Negara akan huru hara jika Barisan Nasional kalah. Apakah Mahathir lupa bahawa dia pun telah bersama pembangkang dalam demontrasi bersih?

    Kekecohan yang berlaku dalam Negara ini sebenarnya tidak sinonim dengan kerajaan, malah ianya amat digemari dilakukan oleh pembangkang. Bukan sekarang malah sebelum ini lagi.

    Mahathir menjadikan rusuhan yang berlaku di forum “Nothing to Hide 2.0” yang dihadirinya sebagai penanda berlakunya rusuhan besar. Tetapi Mahathir tidak pernah terfikir bagaimana rakyat yang ditindas olehnya amat membenci Mahathir.

    Jadi untuk meletakkan kesalahan ini kepada orang lain Mahathir terus melakukan andaian bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin mencetuskan rusuhan supaya darurat boleh diisytiharkan.

    “Saya takut ini adalah satu petanda yang cara ganas ini akan digunakan pada masa depan,” katanya.

    “Tetapi kemungkinan ini kita mesti buat persediaan kerana kita tidak hendak negara kita ini berada dalam keadaan huru-hara,” kata mahathir dalam video yang dimuatnaik di Facebook PPBM.

    Sebenarnya banyak kerosakan dan huru hara dalam Negara ini berpunca dari kegagalan Mahathir semasa pemerintahannya menepati intipati rakyat. Dan Apabila Najib melakukannya, Sebagaimana perangai azalinya, Mahathir sentiasa akan lakukan sesuatu apabila ada pemimpin lain lebih baik daripadanya.

    Sekarang setelah berada bersama pembangkang, Mahathir terus mahu mendominasikan segalanya tetapi pada masa yang sama dengan jawatan yang tertinggi dipegangnya, Mahathir lupa bahawa dia sedang dipergunakan oleh pembangkang.

    Untuk bercakap pun Mahathir terpaksa meminta pandangan dari DAP dahulu dan perkara ini tidak pernah berlaku sebelum ini. Penyokong masih lagi bersorak tanpa melihat dari sudut yang lebih dalam, tindakan ini seperti mengali lubung kubur untuk Mahathir.

    Pertembungan antara pihak yang mahu mempertahankan kuasa dan pihak yang mahukan kuasa sebagai pemerintah menjadikan PRU-12.PRU-13 dan sekarang PRU14 ini medan pertempuran yang penuh dengan pembohongan pembangkang dengan tujuan meraih undi rakyat.

    Adegan orang-orang berumur berdrama berebut jawatan, kerusi atas kepentingan peribadi agak menjengkelkan. Begitu juga adegan mengutuk parti lawan sedangkan parti sendiri pun tidak berapa bagus. Ahli politik yang suka mengadu domba dan menghasut juga agak meletihkan.

    Sebenarnya anak muda dalam Negara melihat perkara ini, mereka melihat bagaimana kerakusan pemimpin pembangkang berebut kuasa tanpa memikirkan satu kaedah untuk anak muda. Persoalannya sekarang apakah kempen yang sesuai diguna kepada pengundi muda di Malaysia?

    ReplyDelete
  36. Sebagaimana yang dilakukan oleh Barisan Nasional yang lebih kepada perkongsian pendapat bersama anak muda , malah dalam Bajet Negara pun suara anak muda dan rakyat yang lain tidak pernah ditinggalkan. Hal ini tiada dizaman Mahathir.

    Suara dari pandangan anak muda dalam membincangkan isu polisi, dasar dan manfaat yang golongan ini perolehi seperti permasalahan kos sara hidup, peluang pekerjaan, pemilikan aset, kemudahan membayar hutang pendidikan dan strategi simpanan masa depan.

    Perbincangan mestilah terperinci dan berpijak di bumi yang nyata berdasarkan fakta dan bukan sekadar manifesto atau janji-janji “syok sendiri” kerana golongan muda mahukan perancangan jangka panjang untuk mereka.

    Kerajaan sedar, kuasa pilihanraya PRU14 ini terletak ditangan anak muda, kuasa penentu yang mana adalah anak muda mahukan sebuah kerajaan yang mengamalkan dasar bebas, liberal dan mengamalkan agenda kebaratan dalam Negara ini.

    Rakyat jugalah yang keliru dan tenggelam dalam propaganda dan tipu helah pelakon-pelakon politik ini. Serangan peribadi dan provokasi adalah menjadi senjata untuk melemahkan sokongan dan merosakkan kredibiliti seseorang pemimpin.

    Pemimpin boleh datang dan pergi, bersilih ganti tetapi yang kekal adalah sebuah kerajaan yang bernama Kerajaan Malaysia dan yang menerima kesannya adalah rakyat Malaysia yakni kita! Hari ini, kita bersama-sama dapat melihat begitu ramai pemimpin yang begitu rakus untuk mendapat kuasa.

    Sebagai contoh mudah, PRU yang lalu telah menyaksikan jumlah calon Bebas tertinggi dalam sejarah pilihan raya umum, kenapa ia berlaku? Ini adalah kerana nilai nilai kepentingan betapa pentingnya pilihanraya itu untuk Negara tiada dalam diri mereka. Perakara yang ada hanya jawatan dan kuasa.

    Maka berlakulah pemimpin yang tidak dipilih oleh pucuk pimpinan juga mahukan kuasa, maka tanpa memikirkan kepentingan parti melebihi kemahuan diri dan pengikut sendiri, mereka mengambil jalan pintas untuk mencari kuasa.

    Senario itu bukanlah pelik kerana sudah ramai menganggap jawatan ahli Parlimen dan ahli DUN sebagai salah satu cabang kerjaya dan ada juga menganggap ia adalah peluang keemasan memperolehi kekayaan.

    Anak muda melihat perkara ini, anak muda melihat bagaimana seorang yang telah lanjut usia seperti Mahathir masih mahukan kuasa atas nama rakyat yang ditinggalkanya dahulu. Kerakusan ini telah menyebabkan anak muda muak dengan politik yang berlaku dalam Negara.

    Pilihan sekarang ditangan anak muda , samada anak muda mahukan sebuah kerajaan yang berpegang teguh kepada nilai-nilai pentadbiran yang didokong oleh rukun Negara dan Perlembagaan Malaysia, atau Malaysia ini dipimpin oleh Melayu Islam atau bukan Islam yang akan membataskan segalanya nanti. Semuanya itu berada ditangan anak muda

    Sejarah 3 March 1946 sebagai pengajarannya dimana kuasa anak muda bersama sosialis telah meruntuhkan sebuah kerajaan Islam dan sistem monarki di Indonesia dan membawa Negara kepada dasar Pluralisme, Liberal dan kesamarataan sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  37. Pakatan Bergolak Teruk, Tikam Menikam Sesama Sendiri Sedang Berlaku
    Pakatan bergolak teruk, mereka menghadapi situasi yang amat meruncing dimana perebutan kuasa berlaku diantara sesama sendiri. Masing-masing mempunyai agenda tersendiri dan sanggup untuk menikam sesama rakan.

    PKR bergaduh, PAN pun bergaduh, PPBM bukan sahaja menghadapi krisis dalaman malah telah memperlihatkan kepada rakyat bahawa mereka hanya mementingkan kuasa dan jawatan sahaja. Bergaduh sesama sendiri untuk merebutkan kerusi.

    Tetapi apa yang dilihat secara kasarnya, DAP hanya mampu tersenyum melihat gelagat PKR, PAN dan PPBM yang sedang menikam sesama mereka. DAP tersenyum apabila melihat perancangan agendanya telah berjaya dalam memecah belahkan orang Melayu.

    Dalam pandangan DAP, biarkan PKR, PPBM, dan PAN bergaduh dan memecahkan lagi kumpulan kepada yang lebih kecil lagi. Bagi DAP itu bukan masalah mereka. Perkara yang paling penting ialah apabila pilihanraya berlaku, undi PKR, PAN dan PPBM memihak kepada mereka.

    Secara tidak langsungnya menjadikan DAP lebih kuat dan akan terus menjadi “Boss” kepada ketiga parti yang dianggap sebagai balaci atau budak suruhan DAP sahaja. Lagi satu bagi DAP siapa juga calun yang akan dipilih dan dipertandingkan akhirnya diputuskan oleh DAP juga.

    Melihat kepada kejadian ini, DAP hanya mengharapkan keuntungan bagi pihak mereka. Keuntungan yang akan dikorbankan oleh budak suruhannya untuk memastikan kemenangan yang berganda kepada DAP.

    Percaturan yang dijalankan oleh DAP juga telah memerangkap Mahathir yang mana terpaksa kehulu kehilir berceramah sedangkan DAP hanya mahu melihat sokongan akan bertambah dan memecahkan lagi sokongan pengundi kepada UMNO/BN.

    Mahathir terpaksa lakukan semua ini, Dia bukan lagi perdana menteri sebagaimana dahulunya, dia hanya saorang budak suruhan DAP yang hanya menjalankan tugasan untuk DAP. Mahathir lupa bahawa DAP sedang ketawa kerana dapat memperbodohkannya.

    ReplyDelete
  38. Kenapa ini berlaku? Sebenarnya Mahathir hanya mahu menutup segala penyelewengan yang dilakukan olehnya dahulu yang mana melibatkan wang rakyat yang bernilai berbillion ringgit digunakan sebagai “bailout” untuk syarikat yang kerugiaan milik kroni dan anaknya.

    Memang layak PM Najib panggil Mahathir Mohamad sebagai ‘pelakon terbaik’ kerana kepura-puraan pemimpin 93 tahun itu dalam membariskan kata kata perjuangan yang mana hanya untuk memperlihatkan dirinya suci bersih dan tiada kesalahan langsung.

    Semua orang tahu bahawa PPBM sedang berada didalam kuasa diktator yang mana setiap keputusan dalaman yang dibuat Mahathir adalah muktamad. Tiada istilah kompromi jika ianya merugikan Mahathir.

    Krisis berkenaan masih cuba disembunyikan kepemimpinan tertinggi parti itu daripada pengetahuan umum supaya mereka dapat mengharungi PRU-14 dengan tenang tanpa sebarang tekanan. Tetapi selama manakah semua ini dapat disembunyikan.

    Semua orang sedia maklum bahawa Muhyiddin telah lama di”peti sejukkan” oleh Mahathir dalam PPBM. Bukan lagi rahsia, dimana pertelingkahan kedua mereka ini telah diketahui pada peringkat pengerusi perhubungan negeri, mereka tahu kemelut yang sedang melanda pucuk pimpinan parti itu

    Keretakan dan pertelingkahan ini telah menyebabkan hubungan sesama mereka amat dingin dan hanya menunggu masa sahaja untuk meletup seperti gunung berapi. Muhyiddin telah diketepikan haknya sebagai pengerusi dan di ”hijack” oleh Mahathir.

    Mahathir melakukan demikian adalah bertujuan untuk menenggelamkan pengaruh Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam parti itu dan mengetengahkan peranannya sebagai pencatur segalanya didalam PPBM.

    Apa yang berlaku ini telah menjadikan hubungan di antara Dr Mahathir, Muhyiddin dan Timbalan Presiden PPBM, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dingin. Selepas ini tidak perlu terkejut apabila Mahathir akan menjatuhkan Muhyiddin sebagaimana ianya menjatuhkan Anwar Ibrahim.

    Walaupun kedua-duanya dilihat mesra, akrab dan watak Muhyiddin juga amat menghormati Dr Mahathir pada majlis rasmi parti, termasuk pada sidang media serta ceramah umum, ia disifatkan sebagai lakonan semata-mata.

    Sebelum ini Mahathir menganggap Anwar Ibrahim manusia paling terkutuk. Mahathir kutuk Anwar seteruk-teruknya termasuk sebagai individu tidak bermoral.

    Tetapi apa apabila Mahathir ke mahkamah baru-baru ini berjumpa Anwar, ia sesuatu yang cukup menjengkelkan. PM Najib sindir Mahathir yang jelas tiada pendirian kerana dalam politik kita perlu ada nilai diri dan maruah.

    Mahathir beranggapan bahawa dirinya bersih. Mungkin penyokong Mahathir yang hanya mengenalinya melalui bangunan KLCC sahaja dan bukan sebahagian dari manusia yang merasai keperitan , kesengsaraan yang diberikan oleh Mahathir sewaktu pemerintahannya.

    Penyokong ini akan terus berangapan bahawa Mahathir sebagai dewa bagi mereka. Ini sebahagian dari kelompok penyokong yang ada , penyokong yang amat taksub tanpa memperdulikan apa juga bentuk kesalahan yang dilakukan.

    Disatu pihak penyokong Mahathir ialah kumpulan yang selama ini mendapat kekayaan melalui dasar penswastaan dan persyarikatan Malaysia yang dilancarkan Mahathir untuk menjual dan meranapkan GLC dengan meletakkannya sebagai “tabung Emas” kepada semua kroninya.

    Daripada senario tersebut boleh lah buat congak-congak siapa yang untung siapa yang rugi. Siapa yang menang sorak, siapa yang ‘parti tergadai’. Rata rata kita sudah dapat mengagak bahawa ketiga tiga parti yang ada sekarang akan melutut kepada tokong untuk mendapatkan restu.

    Inilah nasib melayu yang mula dipijak rapat oleh DAP dalam menentukan kuasa dan agenda DAP untuk masa akan datang. DAP akan menggunakan ketiga tiga parti ini untuk kepentingan Malaysian Malaysia.

    ReplyDelete
  39. Najib Lakukan Untuk Rakyat, Mahathir Lakukan Untuk Kroni
    ”Pemimpin perlu tahu hadnya, jangan terlalu lama memegang kuasa. Sebaliknya akan berlaku, kamu (parti) akan mempunyai lebih ramai orang bodoh dalam parti,” – Mahathir

    Ini adalah dianatara ayat Mahathir setelah begitu lama berada didalam kerajaan dan melepaskannya setelah 22 tahun memerintah.

    Sepanjang 22 tahun tersebut, apakah yang dilakukan oleh Mahathir terhadap bangsa Melayu , Tiada .. Itulah jawapannya. Bagi Mahathir Melayu adalah golongan yang malas berusaha dan mencari rezeki, semuanya mengharapkan bantuan semata mata.

    “Pemimpin yang teruk adalah apabila mereka menyekat pemimpin yang lebih pandai kerana takut tergugat,” kata Mahathir dipetik The Malaysian Insider.

    Ini lah yang mahu dilakukan oleh Mahathir sekarang, terus mengugat kedudukan Najib Razak yang dilihat lebih bijak darinya dalam membawa Malaysia ke landasan yang betul. Sekatan demi sekatan dilakukan sehingga Mahathir sanggup bersekongkol dengan DAP untuk memusnahkan Melayu sendiri.

    Di zaman Mahthir, apa yang boleh diberikan kepada rakyat, tiada.. jika ada pun hanya Amanah Saham Bumiputera yang mana geran sebanyak RM5000 diberikan kepada rakyat dan , rakyat terpaksa membayarnya semula dengan potongan dari dividen setelah puluhan tahun dan masih tidak selesai lagi.

    Tetapi apabila Najib memperkenalkan BR1M kepada rakyat Malaysia dan sehingga kini tel;ah mencapai jumlah hampir 7 juta orang penerima. Mahathir terus mengkritik dasar Najib dengan mengatakan ianya sesuatu yang tidak wajar dilakukan.

    “Tak salah kerajaan menghulurkan bantuan kepada orang miskin dan kurang upaya tetapi pemberian itu hanya akan membuatkan rakyat terus bergantung kepada kerajaan. Kerajaan seharusnya melatih dan mencungkil kebolehan rakyat. Bukan hanya terus membiarkan rakyat menunggu bantuan daripada kerajaan,” Tun Mahathir.

    BR1M yang dihulurkan oleh kerajaan bukan soal pergantungan rakyat kepada bantuan tersebut, akan tetapi ianya lebih kepada perkongsian hasil Negara bersama rakyat dimana tidak ada dalam kamus pemerintahan Mahthir selama 22 tahun.

    Kerajaan Najib membayar BR1M sebagai suatu bantuan dan rangsangan ekonomi kepada orang ramai, kebanyakannya orang Melayu. Mahathir pula menyifatkan BR1M itu sebagai rasuah. BR1M ini dilihat lebih baik rakyat ‘dirasuahkan’ untuk membeli barang keperluan daripada kroni diberikan duit untuk membeli kuda.

    Mungkin itu asas kemarahan Mahathir: duit kerajaan sekarang disalurkan secara langsung kepada rakyat dan bukan lagi melalui orang tengah sebagaimana amalan sebelum ini. Seterusnya sasaran matlamat tidak tercapai untuk rakyat. Hanya memperkayakan orang tengah.

    Harus disingkap sejarah bagaimana pemimpin yang rakus wujud dizaman Mahathir dan tidak mempedulikan langsung nasib rakyat yang amat tertekan dimana kadar pendapatan yang rendah dengan kadar inflasi yang tinggi ketika itu.

    Memang benar perjuangan pemimpin-pemimpin di zaman Mahthir tidak lagi menerapkan kepada ahli-ahli untuk mengangkat martabat bangsa dan negara. Pemimpin di zaman Mahathir hanya mengejar keuntungan dan menggunakan keseluruhan jentera parti untuk menyelamatkan diri sendiri, kroni dan kaum keluarga dengan menggandakan kekayaan diri.

    ReplyDelete
  40. Mahathir bukan berjuang untuk mengangkat ekonomi orang Melayu, bukan lagi mempertahankan hak istimewa orang Melayu. Malah pemerintahan yang dijalankan telah bertukar kepada parti persendirian kepada orang tertentu untuk melindungi segalanya yang sedang dilakukannya dan dikongsi bersama dengan kroni-kroninya. Kroni-kroni pula setelah mendapat habuan, akan menyokong pemimpin korup seperti Mahathir tanpa limit.

    Melayu yang malas, Melayu yang tidak berusaha, Melayu yang apabila berada di atas telah mengambil kesempatan (sehingga) tahap maksimum dengan membohongi dan menggadai prinsip bangsa serta menarik balik hak istimewa Melayu serta subsidi dan biasiswa.

    Ayat ini digunakan bagi menyembunyikan segala bentuk tindakan yang dilakukan bersama kroni-kroni untuk merampas hak-hak rakyat dengan dasar persyarikatan dan penswastaan yang telah meyebabkan banyak syarikat GLC tersungkur jatuh.

    Dengan cara politik baru orang Melayu yang hanya melihat wang sebagaimana telah diajar oleh Mahathir dalam memberikan habuan kepada kroni yang kaya raya. Rakyat hanya dihidangkan dengan bangunan KLCC yang tersergam indah sahaja.

    Melayu akan semakin korap, bangsat dan berkasta paria di dalam jangka masa 10 ke 20 tahun lagi jika Mahathir menerajui Malaysia semula. Cukuplah sejarah peyiksaan yang dilakukan selama 22 tahun oleh Mahathir.

    Walaupun mungkin Melayu masih berpakaian elok, memandu kereta dan berumahtangga, Melayu akan kehilangan hak sebagai tuan di negara ini, Melayu akan diherdik dan diterjah sebagai jaga dan driver, Melayu sebagai tukang kebun di rumah-rumah towkay (touke) atau sebagai pencuci kolam renang.

    Melayu akan sentiasa terkenang bagaimana hebatnya 4 Perdana Menteri asal Tanah Melayu dan tertunggu-tunggu bilakah penyelamat bangsa Melayu akan kembali menyatukan bangsa yang sudah lunyai ini.

    Pada masa Melayu tidak memikirkan soal semangat kebangsaan, Melayu miskin hanya akan terlihat sebagai malas, bodoh dan tidak mempunyai inovasi dan bukan sahaja diherdik dan sergah oleh bangsa lain tetapi juga diterjah dan diherdik oleh bangsa sendiri seperti Mahathir.

    Demikian lah apa yang akan terjadi apabila secara sistematik bangsa Melayu dilumpuhkan dari semangat kemelayuan, jati diri dan menjadi robotik remote control.

    Pada mulanya, Mahathir menyertai bidang politik untuk membela hak orang Melayu. Akan tetapi pada zaman pemerintahannya, projek-projek kerajaan dan juga hak monopoli diberikan kepada ahli perniagaan kaya yang mempunyai hubungan rapat dengannya.

    Ini bukan perkara baharu: pihak pembangkang sering mengkritik Mahathir atas isu ini suatu ketika dahulu, mengherdik amalan yang diamalkan oleh Mahathir sehingga berbagai gelaran yang diberikan terhadapnya.

    Wang kerajaan dibazirkan ke atas syarikat kroni, dan apabila projek gagal, syarikat-syarikat yang sama terpaksa diselamatkan (atau di-bail out) oleh kerajaan juga. Contohnya, projek LRT dan monorail kebanggaan Mahathir akhirnya terpaksa di-bail out oleh kerajaan untuk jumlah RM8.68 bilion.

    Bukankah yang dibazirkan oleh Mahthir itu adalah wang rakyat? Wang yang sepatutnya diberikan kepada rakyat dalam membangunkan infarstruktur keselesaan untuk rakyat dihabiskan untuk meyelamatkan kroni dan anak beranaknya.

    Cuba bandingkan dengan keadaan sekarang. Projek MRT1 (Sungai Buloh-Kajang) Najib disiapkan lebih awal daripada jadual dan dibawah bajet (RM2 bilion lebih murah). Yang pentingnya, setengah nilai kontrak projek itu diberikan kepada kontraktor-kontraktor bumiputera melalui sistem tender terbuka (open tender).

    Begitu juga pembinaan lebuhraya Pan Borneo yang tidak pernah difikirkan Mahathir untuk rakyat Sabah dan Sarawak, Namun Najib telah merealisasikannya untuk rakyat Sarawak sebuah pembinaan lebuhraya tanpa tol yang dibina tanpa konsesi dan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan.

    ReplyDelete
  41. Dalam kata lain, kontraktor bukan kroni. Siapa kata Melayu tidak mampu buat kerja yang baik dan cekap? Hanya Mahathir sahaja tidak mempercayai Melayu dalam meningkatkan ekonomi dan taraf hidup sehingga mengatakan Melayu tidak boleh melakukannya dan pemalas.

    Sudah beberapa kali Mahathir menyifatkan orang Melayu sebagai malas. Kononnya, dia gagal mengubah sikap orang Melayu. Semua ini hanya alasan kerana dia yang bagi peluang kepada kroninya dan bukan orang Melayu biasa.

    Mungkin kroninya yang malas (sebab itu banyak projek gagal), sedangkan kebanyakan orang Melayu tidak. Secara peribadi ramai yang tidak beranggapan begitu kerana telah bekerja dengan banyak orang Melayu yang rajin, jujur, bijak, dan berupaya. It was a true privilege to work alongside them.

    Jadi apa yang berlaku sekarang adalah disebabkan Mahthir yang yang menjadikan Melayu itu menjadi penentang , Melayu yang menyokong pula adalah dikalangan Melayu pemalas yang hanya mengharapkan habuan mudah melalui sistem kroni Mahathir.

    Kini Mahathir bersama pembangkang untuk memusnahkan Melayu dan apa yang ada pada diri Melayu untuk menghidupkan semula kroninya dengan menghidupkan semula amalan kronisme dan akan terus membiarkan rakyat sebagaimana 22 tahun pemerintahannya.

    ReplyDelete
  42. N SURENDRAN & AZMIN ALI JADI MANGSA KETUA PEMBANGKANG SEBENAR DALAM PH
    Siapa ketua sebenar sekarang dalam PH? DAP mahu sembunyikan logo roket, logo PKR mahu digunakan. Jadi bila logo PKR sudah diguna, Anwar sudah tentu tidak akan biar Mahathir berkuasa balik.

    Helah mesti dibuat oleh Anwar untuk halang Mahathir. Anwar yakin Mahathir akan pecat isterinya jika sekadar menjadi timbalan sahaja. Mahathir pula dikatakan berpakat dengan Azmin. Inilah punca berlaku krisis dalam parti PKR.

    Krisis yang makin meruncing. Beberapa hari lepas sebelum keputusan penuh calon PKR diumumkan, semua telah melihat bagaimana reaksi wajah Mak Lampir (Zuraida) ketika mengunjungi Istana Segambut.

    Muka penuh tidak puas hati kerana banyak calon calon Azmin Ali digugurkan oleh Wan Azizah. Lima orang kuat Azmin digugurkan. Antara yang digugurkan dan dikaitkan sebagai kem Azmin dalam PKR adalah Ahli Parlimen Batu, Tian Chua, Ahli Parlimen Wangsa Maju, Dr Tan Kee Kwong; ADUN Kota Anggerik, Yaakob Sapari, ADUN Taman Medan, Hanizah Mohd Talha dan ADUN Rawang, Gan Pei Nie.

    Kemudian krisis berterusan bila Azmin membuat kenyataan terbuka menyatakan bahawa beliau tidak tahu menahu mengenai majlis pengumuman calon Pakatan Harapan di Stadium Kuala Selangor pada 23 April lepas. Azmin ingatkan ianya hanyalah majlis kempen biasa sahaja.

    Paling ketara Wan Azizah dan Azmin bergaduh adalah menerusi gambar ini. Lihat pautan ini :
    Jelas sekali dari segi raut wajah sudah berlaku pergaduhan besar. Wan Azizah meninggalkan majlis pelancaran pusat operasi PKR Seberang Jaya pada 22 April lepas pada jam 2 petang, sebaik sahaja Azmin tiba 20 minit selepasnya dan bangun untuk berucap.

    Bila ditanya kepada Wan Azizah kepada “blah” macam itu sahaja bila Azmin hendak berucap, Wan Azizah kata dia hendak pulang ke Kuala Lumpur untuk tandatangan watikah.

    Ini bukan kali pertama Wan Azizah dan Azmin berkrisis mengenai calon. Ketika PRK di Sungai Besar, Azmin Ali memboikot tidak hadir majlis pengumuman calon PAN pada waktu itu. Kali ini mereka bergaduh lagi mengenai calon.

    Azmin difahamkan mahu ke kerusi parlimen Pandan yang lebih selamat berbanding kekal di kerusi parlimen Gombak. Dalam PRU12, Azmin menang di Gombak dengan majoriti 13,207 undi. Pada masa itu, banyak undi Azmin dapat dengan bantuan Hassan Ali yang bertanding di Gombak Setia.

    Bila Hassan Ali tiada, PAS masih lagi bertanding di Gombak Setia dan Azmin di kerusi parlimen Gombak. Majoriti yang Azmin dapat berkurang banyak, dari 13,207 undi kepada 4,734 undi sahaja dalam PRU13. Penururan undi yang mendadak bila Hassan Ali tiada.

    Kini dalam PRU14, Azmin tanpa Hassan Ali dan tanpa PAS. Pastinya sukar bagi Azmin hendak mengekalkan kerusi di parlimen Gombak. Itu sebabnya Azmin ada sebut hendak lari bertanding di Shah Alam atau Pandan.

    Azmin tidak boleh buat apa kerana yang mempunyai kuasa mutlak sekarang adalah Wan Azizah. Bila logo PKR diguna oleh semua ahli parlimen pembangkang, Wan Azizah lah ketua sebenar dalam pembangkang, bukan lagi Mahathir.

    N. Surendran, peguam yang banyak membantu Anwar Ibrahim juga turut digugur Wan Azizah kerana peguam itu dilihat intim dengan kem Azmin. Menerusi nasihat dan perancangan strategi yang dibuat oleh Rafizi, Wan Azizah nekad nampaknya menyingkirkan semua calon calon yang dilihat pro kepada Azmin.

    Wan Azizah sudah beri ‘warning’ yang berbunyi “Bagi kami, hanya ada satu kem – kem saya,” kata Wan Azizah dalam satu sidang media selepas taklimat calon Pakatan Harapan (HARAPAN) di Petaling Jaya pada 24 April 2018.

    Wan Azizah sudah tanam Azmin dan calon calon pilihannya. Nampaknya arahan itu dibuat sebagai persediaan keluarnya Anwar nanti. Anwar sudah hidu gerakan Azmin dengan Mahathir, ini sebabnya Wan Azizah menjadi garang mencantas semua orang orang Azmin untuk bertanding kali ini

    ReplyDelete
  43. “MAHATHIR SUDAH DEKAT DENGAN KUBUR, SIAP BATU NISAN MULAI SEKARANG
    Bolehkah seorang lelaki berusia 93 tahun menjadi wakil rakyat bagi penduduk Langkawi untuk 5 tahun mendatang? Persoalan itu diajukan kepada segelintir pengundi di kawasan parlimen berkenaan sejurus selepas Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan dirinya bakal bertanding PRU14.

    Menurut penduduk veteren Langkawi Bujang Saad, 80, usia Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu sebenarnya sudah tidak sesuai untuk bergelar wakil rakyat Langkawi, apatah lagi sebagai seorang Perdana Menteri.
    “Umur Mahathir bukan masanya dah (untuk bergelar wakil rakyat)… Masa dia sudah dekat dengan kubur.. Dia (Mahathir) kena siap batu nisah dah mulai sekarang. Bukan lagi masa untuk dia memecahbelahkan masyarakat di Langkawi,” katanya ketika ditemui sebuah portal di Kuah, Langkawi.
    “Tak lama kita dah nak pergi ke liang lahad dah…,” tambahnya kepada Dr Mahathir.
    Selain itu, Bujang turut tidak bersetuju dengan propaganda pembangkang bahawa rakyat perlu kenang jasa Dr Mahathir selama 22 tahun dan perlu ditafsirkan melalui pembuangan undi dalam PRU14 nanti.
    Sebaliknya menurut Bujang, Dr Mahathir yang sewajarnya perlu berterima kasih dan mengenang budi rakyat yang memangkah Dr Mahathir ketika berada di dalam Barisan Nasional (BN) dahulu.
    Disebabkan sokongan dan budi rakyatlah yang menyebabkan Dr Mahathir berpeluang menjadi Perdana Menteri selama ini.
    “Rakyat sudah susah payah berperang di kampung-kampung dan memangkah dalam pilihan raya, nak memastikan mereka (calon) dapat jawatan (menang pilihan raya)… Patut merekalah berterima kasih kepada rakyat terlebih dahulu.
    “Selepas kita bersusah payah beri jawatan (menang pilihan raya), selepas itu kita berterima kasih kepada mereka kerana telah memberi pembangunan? Kita sokong dia langsung tak sebut (terima kasih), bagaimana apabila dia buat pembangunan kita pula sebut (terima kasih)?.
    “Kita sudah fikir salah… Orang matang tidak akan sebut kenang budi kepada Dr Mahathir… Saya tak kenang!,” ujarnya dengan tegas.
    Bujang merupakan salah seorang penggerak masyarakat yang sudah lama berkhidmat di Langkawi dan mempunyai pengaruhnya yang tersendiri di parlimen berkenaan.

    ReplyDelete
  44. “UMUR DR MAHATHIR TIDAK MAMPU BERKHIDMAT LAGI” – SHEIKH NEK ALI
    Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tidak lagi seperti dahulu. Jiwa dan perwatakannya menyimpang jauh dari pegangan asal perjuangannya selama 22 tahun dahulu.



    Perkara ini diakui sendiri oleh veteren UMNO Kedah iaitu Sheikh Nek Ali Nek Ahmad, 70, yang cukup berpengalaman dalam bidang politik khususnya dalam negeri Kedah, serta cukup mengenali bekas Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu.



    “Sekarang ini dia (Dr Mahathir) sudah menjadi sahabat, yang lebih baik puji pula DAP… Ini menunjukkan sebab itu dari segi agama, Tuhan bagi peringatan kepada kita… Tuhan bagi kita akal untuk kita fikir, bagi telinga untuk kita dengar, beri mata untuk kita tengok dan berfikir.



    “Kita tengok macam mana dahulu dengan sekarang. Sekarang dia lebih DAP daripada bangsa. Tidak menjaga bangsanya. Dia lebih berusaha untuk kempen kepada DAP supaya orang Melayu dapat terima DAP ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini di Alor Setar.



    Sheikh Nek Ali juga turut melabelkan DAP sebagai sebuah parti orang Cina tulen yang sedang menerima bantuan dari Dr Mahathir untuk menghasut orang Melayu menyokong mereka.



    Beliau turut berpesan agar pengundi Melayu sentiasa sedar akan situasi yang berlaku sekarang ini. Memandangkan perjuangan DAP untuk mewujudkan konsep ‘Malaysian Malaysia’ di negara kita, maka tidak mustahil Dr Mahathir sekadar menjadi ‘alat tunggangan’ mereka sahaja.



    “Ini suatu perkara yang orang Melayu kena sedar… Perjuangan yang di bawa oleh Dr Mahathir sekarang… Sekarang ini dia telah berubah 100 peratus,” katanya lagi.



    Selain itu, bekas calon BN bagi kerusi DUN Langgar itu juga menganggap perjuangan Dr Mahathir dahulu adalah tidak ikhlas dan sekadar ‘ada udang di sebalik batu’.



    “Bagi saya perjuangannya dahulu tidak ikhlas untuk berjuang membela bangsa dan negara… Perjalanan hidup dia berapa kali keluar Umno?,” tambahnya lagi.



    Beliau turut tidak bersetuju dengan tindakan Dr Mahathir kembali bertanding di kerusi Parlimen Langkawi untuk mengejar cita-citanya bergelar Perdana Menteri Sementara sekiranya Pakatan Harapan menang PRU14.



    “Sekarang dia nak jatuhkan Barisan Nasional (BN) dan UMNO. Dengan usianya yang sudah 93 tahun itu, kalau ikut kebiasaan kita, umur macam tu dah berehat dan menambahkan amal kebajikan.



    “Umurnya itu sudah tidak mampu (berkhidmat). Bukan senang nak jadi PM dan pemerintah. Banyak yang kena fikirkan. Bila usia dah meningkat, ia tidak boleh jaminan pemikiran yang sempurna,” katanya.

    ReplyDelete
  45. MAHATHIR BERGADUH DENGAN SEMUA ORANG, KINI JADI HAMBA DAP PULA MERAIH UNDI
    Mahathir mana pernah mahu hidup lekeh dari orang lain. Mahathir merasakan dirinya adalah orang bangsawan kerana ibunya dahulu adalah keturunan yang bergelar “Wan”.

    Ketika awal bertugas di Langkawi sebagai doktor pada tahun 1950an, Mahathir sudah pakai kereta Pontiac Catalina di pulau itu. Zaman itu, kereta Pontiac ini hanya dipakai oleh golongan raja dan bangsawan sahaja.

    Sebab tidak hendak lekeh dari orang, Mahathir beli kereta Pontiac pada zaman itu. Mungkin masa itu Mahathir sudah belajar memandu Pontiac dalam hujan lebat sebagaimana bawa Porshe sekarang ini.

    Jadi dia katalah, dia layak jadi YB pada masa itu sebab bawa kereta Pontiac, namun orang Langkawi apa dapat? Hanya dapat tengok sahajalah. Sebagaimana ahli ahli PPBM sekarang tengok sahajalah Mukhriz bela kucing harga RM200,000, Mokhzani naik Bugati Veyron dan kuda Mahathir makan karot sampai berpuluh ribu sebulan.

    Itu dulu, kini Pontiac Catalina yang berusia 68 tahun itu sudah berada di muzium Mahathir di Langkawi. Tuan kereta yang cakap dulu hendak berhenti dan kata “dah lama dah”, kini masih lagi tidak mahu masuk muzium.

    Mahathir menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun dari 16 Julai 1981 sehingga 31 Oktober 2003. Banyak benda sudah lingkup sejak zaman Mahathir. Banyak lagi benda akan lingkup kalau bagi Mahafiruan ini jadi PM semula.

    Semua timbalannya dibuang. Sifat Tun Musa yang ‘Genius’ menjadi api dalam sekam kepada Tun Mahathir. Lalu beliau memerangkap Tun Musa dalam peristiwa Memali, 1985, iaitu 3 tahun selepas Anwar Ibrahim dibawa masuk ke dalam UMNO dengan tujuan untuk mengimbangi pengaruh Islam yang dibawa oleh PAS.

    Kemudian pada 10 Mei 1986, Tun Ghaffar Baba telah dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri menggantikan Tun Musa Hitam. Mahathir perangkap Ghafar pula.

    Ghafar diarahkan membantu menyelesaikan krisis UMNO dengan Istana iaitu meminda Article 66 yang menyebut bahawa setiap RUU (Bill) yang diluluskan Parlimen akan berkuat kuasa selepas 15 hari setelah dipersembahkan kepada YDPA. Majlis Raja Raja yang bersidang di Kota Kinabalu menolak usul ini.

    Berlakulah kes Prebet Adam dan insiden Douglas Gomez, jurulatih hoki yang khabarnya dipukul. Sekali Mahathir pergunakan Ghafar untuk membentangkan satu usul di Parlimen. Usul ini mencatat sejarah di mana disokong 100% termasuk pembangkang. Akhirnya Raja Raja Melayu bersetuju agar Perlembagaan Persekutuan dipinda di mana Raja Raja Melayu boleh didakwa dan dibicara dalam sebuah Mahkamah Khas.

    Kemudian Ku Li dilawan Mahathir kerana bercita cita hendak jawatan no. 2. Hancur habis UMNO dikerjakan Mahathir. Tun Salleh Abbas dipecat selepas itu pada tahun 1987.

    Kemudian Mahathir naikkan “blue eye boy” beliau pada ketika itu menjadi Timbalan. Anwar digunakan Mahathir untuk lawan Team B dalam UMNO.

    Sebanyak RM200 juta digunakan untuk menyingkirkan Tun Ghafar Baba dari kerusi Timbalan Presiden UMNO. Kesemua wang tersebut diperolehi dari proksi, kroni dan sahabat beliau yang bernama Quek Leng Chan.

    Kemudian tiba giliran Anwar kena pecat pada tahun 1998. Gelaran “Mahafiruan” dan parti PKR ditubuhkan untuk lawan Mahathir. Kini parti mata lebam itulah yang digunakan logonya oleh Mahathir.

    Pada 30 September 2017, Malaysia Today mendedahkan Mahathir telah beri derma RM1 billion kepada Kit Siang untuk membolehkan dia menjadi Pengerusi Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
  46. Kerana kuasa dan mahu jatuhkan kerajaan Barisan Nasional, Mahathir sanggup jadi hamba pada DAP. Mahathir sudah bertukar dari seorang nasionalis, kemudian jadi ultra Melayu.

    Bila sudah dapat kuasa bertukar lagi jadi penyokong kroni dan kapitalis. DAP tidak pernah bertukar prinsipnya, masih dengan Malaysian Malaysia. Mahathir kini sudah menjadi hamba kepada kumpulan chauvinis.

    Hari ini DAP berbangga kerana meletakkan beberapa calon Melayu termasuklah cucu Shamsiah Fakeh di Kota Damansara. Dulu komunis guna neneknya di dalam hutan, kini cucunya digunakan DAP untuk dapat undi dalam bandar.

    Yang muda menjadi alat DAP, yang tua seperti Mahathir pula menjadi hamba DAP. Kerana kuasa, Mahathir sanggup jadi hamba, buang semua sifat lekehnya dulu masa memandu Pontiac Catalina di Langkawi. #HarapanPalsu #SinOfMahathir

    Rakyat jangan bagi undi pada hamba DAP ini. Perlu mengundi dan #BersamaBN #HebatkanNegaraku. Selamatkan Malaysia daripada hamba DAP yang bernama Mahathir.

    ReplyDelete
  47. Eisyh..,pnjg lebar & bernas Pejuang berhujah
    Ini pasti membuat ramai cai2 berubah wajah
    Cai2 haprak dah tak berani lagi masuk terjah
    Blog Budin Langau ini sepertt dah kena jajah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  48. Mahathir Layak Dinobat ‘Pelakon Terbaik’ – PM
    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai “pelakon nombor satu negara” dan layak mendapat “best actor academy award” kerana sifat kepura-puraannya.

    Najib berkata ini dibuktikan apabila Mahathir suatu ketika dahulu lantang mengkritik seteruk-teruknya Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan mengaitkannya dengan salah laku seksual, namun kini berbaik-baik pula dengan Anwar demi matlamat peribadinya.

    “… baru-baru ini dengan selamba dia pergi ke mahkamah (semasa perbicaraan) nak jumpa dengan Anwar. Saya tengok pun geleng kepala dengan telatahnya (Mahathir). Orang macam ini kita tidak boleh pakai.

    “Kita kena ada pendirian, dalam politik kalah menang tidak mengapa asalkan ada maruah diri… dia boleh berbuat demikian tetapi saya tidak boleh,” katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Pecah Tanah Bangunan Tambahan Hospital Jerantut dan Pelancaran Jentera Barisan Nasional (BN) Jerantut di sini semalam.

    Majlis turut dihadiri Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Ketua Bahagian UMNO Jerantut, Datuk Ahmad Nazlan Idris dan Timbalan Ketua Bahagian UMNO Jerantut, Datuk Seri Wan Amizan Wan Abdul Razak.
    Lebih 2,000 anggota jentera UMNO dari sekitar kawasan Parlimen Jerantut dan kakitangan jabatan kesihatan daerah, turut hadir pada majlis berkenaan.

    Najib berkata Dr. Mahathir selama ini hanya menjadi ‘’kuda tunggangan DAP” untuk memecahbelahkan Orang Melayu di negara ini bagi merealisasikan hasrat politik mereka menjatuhkan kerajaan.

    “DAP nak tunjuk mereka baik kepada Orang Melayu, itu tipu sahaja… hakikatnya saya nak tanya DAP ini suka kepada orang Islam atau tidak, betul ke mereka nak bantu memajukan kawasan luar bandar seperti mana BN yang ditunjangi UMNO lakukan.

    “Ini berbeza dengan MCA dan MIC serta Gerakan, yang memang ikhlas membantu rakyat, sebab itu negara kita maju, aman dan menjadi negara hebat sehingga kita melihat banyak perubahan besar yang jadi kepada negara kita,” katanya.

    Pada majlis itu, perdana menteri berkata Pusat Transformasi Bandar (UTC) yang pertama di Jerantut akan dibina seperti dimohon penduduk setempat melalui ucapan Ahmad Nazlan sebelum itu.

    Najib turut merasmikan projek menaik taraf Hospital Daerah Jerantut, merangkumi satu blok bangunan baharu dengan kapasiti 30 katil, jabatan kecemasan dan trauma, jabatan pesakit luar dan klinik pakar.

    Hospital berkenaan yang mempunyai 77 katil mula beroperasi tahun 1977, sebelum dirasmikan pada tahun 1979.

    Selain itu, Najib turut umum pembinaan Klinik Kesihatan baharu di Kampung Padang Piol selain penaiktarafan tiga klinik aitu Klinik Kesihatan Kampung Labu, Klinik Kesihatan Kuala Tahan dan Klinik Kesihatan Sungai Tekam Utara.

    ReplyDelete
  49. Mmg bernas sungguh hujah Pejuang Rakyat
    Kemas tersusun, diia punya karangan & ayat
    Ini sudah tentu membuat cai2 merasa gayat
    Petanda awal, yg PH tak lama tamat riwayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  50. Hujah2 kemas Pejuang Rakyat ni hamba puji
    Tertunduk rapat puak cai2 dia lanyak dan taji
    Mmg lah tindak tanduk Madey tu, sangat keji
    Nak berkuasa bulan dan bintang ditabur janji

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  51. Lu mesti ingat, ini kawasan Melayu..Kalau orang Melayu sokong baru kita boleh menang
    Di dalam filem Bukit Kepong, terdapat 1 dialog yang diucapkan oleh anggota Parti Komunis Malaya (PKM) yang berbunyi “ Lu mesti ingat, ini kawasan Melayu..Kalau orang Melayu sokong baru kita boleh menang”

    Bagi merealisasikan dialog diatas, PKM telah menubuhkan satu rejimen khas yang dianggotai orang Melayu bagi menarik sokongan daripada orang Melayu untuk menyokong perjuangan komunis di Tanah Melayu pada ketika itu.

    Rejimen ini dikenali sebagai Rejimen ke 10 yang ditubuhkan di Temerloh pada tahun 1949. Untuk menunjukkan rejimen ini berunsurkan Melayu , mereka menggunakan songkok sebagai salah 1 dari uniform mereka. Tetapi PKM tidak bersetuju kerana tidak bersesuaian dengan ideologi mereka.

    Semua anggota Rejimen ke 10 ini terdiri daripada orang Melayu dan untuk mengaburi penduduk Tanah Melayu, mereka menggelarkan diri mereka sebagai Tentera Pembebasan Nasional Malaya.

    Diantara pemimpin Melayu didalam Rejimen ke 10 ialah Abdullah CD, Wahi Anuar, Shamsiah Fakeh dan Musa Ahmad.

    Sejarah berulang kembali, 60 tahun kemudian, taktik yang sama digunakan untuk menguasai Malaysia .

    DAP menggunakan strategi yang sama seperti PKM untuk tarik sokongan orang Melayu. Mereka menggunakan orang Melayu itu sendiri untuk pengaruhi orang Melayu.

    Yang paling menarik seorang cucu bekas komunis Melayu (Shamsiah Fakeh) telah menyertai PRU ke 14 kali ini atas tiket DAP dan ia menganggap neneknya adalah pejuang negara.

    Adakah ini satu suratan atau satu kebetulan?
    Marilah sama-sama kita renungkan…

    ReplyDelete
  52. 21 Reasons Why Tun Mahathir Cannot Become Prime Minister
    @To let Mahathir ‘save Malaysia’ or ‘save Malaysia from Mahathir’?

    When I was in primary two, Mahathir tried quietly to control the tin market through Maminco Holdings. When the tin market collapsed, his firm lost US$253 million (equivalent to RM985 million). Eventually, the company closed down. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from mismanagement.
    He caused BMF to lose RM2.5 billion in the Hong Kong financial scandal and now Mahathir wants to ‘save’ a financially mismanaged Malaysia.
    Due to his ambition to develop heavy industry, Perwaja Steel was set up and lost RM10 billion. Eric Cheah became the scapegoat. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from losing GLCs.
    His privatization policy is in reality to pass to his cronies national public amenities, including electricity power, telecommunications and even railway network giving birth to super-rich Malays and multi-billionaires and widening the wealth disparity among the bumiputra. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from such bad policies.
    His speculation on foreign exchange in 1985 resulted in Bank Negara’s loss of US$10billion in foreign reserves. And now he wants to ‘save’ Malaysia from foreign exchange deficit.
    MAS lost RM8billion in a span of eight years but he kept helping it financially. Even when MAS shares fell from RM8 to RM3, the government used public funds to buy up its shares at RM8. He received a 32% stake while the RM1.8 billion from public funds had gone to businessman Tan Sri Tajuddin. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from kleptomaniac.
    The PKFZ scandal had resulted in a loss of RM4.6 billion. He freed himself leaving behind Tun Ling Liong Sik. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia.
    Under the programme to nurture bumiputra suppliers, he forced Proton and other industries to buy from designated suppliers on long term basis. And now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from money politics.
    He belittled WTO and raised import tax on foreign cars up to 300% forcing people to buy Proton on bank loans stretching up to nine years. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from trade protectionism.
    He neglected Sabah and Sarawak’s development for 22 years and now he says East Malaysians should rely on self-improvement rather than financial aids. Mahathir now says he wants to ‘save’ Malaysia from the J community, K community, Sabah and Sarawak.
    Under Operasi Lalang, he jailed people he didn’t like without trial and now he says he would ‘save’ Malaysia from such wrongdoings.
    He suspended three newspapers and jailed editors for reporting his political and financial scandals. Now he wants to ‘save’ Malaysia from the oppression of press freedom.
    He weakened the power of the monarchy and laid down the unprecedented principle placing executive power above that of judiciary. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from government intervention of the judiciary.
    He changed the population composition of Sabah by launching his IC project in increasing hugely the number of immigrants leading to the Lahat Datu incident. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from the serious immigration problem.
    He blamed financial speculator George Soros and the Jews for the devaluation of the ringgit. When that failed, he turned and blamed the deputy prime minister for being a gay and sacked him. Now Mahathir says he wants to ‘save’ Malaysia from the abuse of human rights.
    When his former deputy and family were having dinner, he sent people to break up the glass door and kidnapped him in front of his family members and put him in jail. Now he wants to ‘save’ Malaysia from political persecution.

    ReplyDelete
  53. When his former deputy and family were having dinner, he sent people to break up the glass door and kidnapped him in front of his family members and put him in jail. Now he wants to ‘save’ Malaysia from political persecution.
    He sent people to assault his former deputy and pretended he was shocked. Subsequently, he set up police independent panel to investigate the incident but the panel died a natural death with the withdrawal of funds. Now he wants to ‘save’ Malaysia from a police state.
    When he realized the ringgit will soon collapse, he, instead of repaying the debts, forced the merger of a group of leading banks comprising some profitable banks and his cronies to redistribute resources and also stopped people from depositing money overseas. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from capital control.
    He repeatedly blamed the Jews and regarded Schindler’s List is a movie appealing for sympathy for the Jews. The movie was banned in Malaysia. Zoran Nikolic the KL/Selangor footballer was sacked after winning the Malaysia Cup because he has a Serbian passport. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from religious fundamentalism.
    During his reign, he used racialism to divide the people through the top national academic institution. He tried to convince this institution that race A is superior than race B and C because B and C are ‘outsiders’ and not bumiputra. Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from racism.
    He once accused Lim Kit Siang for practising nepotism by making his son Lim Guan Eng the chief minister of Penang. Isn’t it nepotism when he allowed his son Mukhriz to become Kedah menteri besar? Now Mahathir wants to ‘save’ Malaysia from nepotism and cronyism.

    ReplyDelete
  54. Kami ialah perwira2 negara empat serangkai
    GN, Pejuang, Lebaii & Kejora, spt ada tangkai
    Utk patahkan segala tohmahan, cai2 pertikai
    Juga mau pastikan, PRU-14, PH jadi bangkai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  55. strategi/taktik kotor mahazalim mahathir laknatullah dibongkar lagi

    Adakah Mahathir Akan Dibunuh Sebelum 9 Mei?
    Tiga minggu lalu, Tun Dr Mahathir Mohamad mengkritik pihak polis dan angkatan tentera kerana menyokong Perdana Menteri Najib Tun Razak.

    Kemudian Mahathir menjatuhkan bom. Dia bertanya sama ada polis dan tentera bersedia menunggu sehingga “sebahagian daripada kita dibunuh, termasuk saya, sebelum mereka sedar”.
    Mahathir menjatuhkan bom pada 6 April 2018 apabila dia mendedahkan ada plot untuk membunuh dia

    Dan apabila ditanya oleh media jika dia takut sesuatu akan berlaku kepadanya, Mahathir menjawab. “Dengan lelaki ini, saya bimbang tentang segala-galanya.”

    Malaysian Digest melaporkan:

    Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak menolak kemungkinan pembunuhannya sebagai cara akhir Datuk Seri Najib Tun Razak dan ini mungkin salah satu daripada banyak teori konspirasi yang dimainkan oleh bekas perdana menteri dalam pilihan raya umum ke-14 untuk mendapatkan undi simpati.
    Mahathir menyamakan Najib dengan Presiden Filipina Ferdinand Marcos yang membunuh musuhnya, Benigno Aquino, pada tahun 1983. Pembunuhan itu mengakibatkan kejatuhan Marcos pada tahun 1986 dan janda Aquino, Corazon, mengambil alih sebagai Presiden Filipina.

    Semua ini kelihatan seperti drama murahan pada 6 April 2018 ketika Mahathir pertama kali mendedahkan plot pembunuhannya. Ramai, pada hakikatnya, menganggap semua perkara itu sebagai orang tua yang nyanyuk. Walau bagaimanapun, sejak itu, siasatan telah mendedahkan bahawa pembunuhan Mahathir tidak semestinya tidak masuk akal.

    Hakikat bahawa Lim Kit Siang terus diam dan tidak pernah mengucapkan sepatah perkataan yang membuatkannya sangat mencurigakan. Jika tidak, Kit Siang menjadi orang yang pertama menjerit mahu polis menyiasat dakwaan Mahathir. Adakah Kit Siang tahu sesuatu yang dia tidak memberitahu kita?

    Nampaknya Mahathir sendiri tahu tentang kemungkinan ini. Dan juga nampaknya Mahathir tahu bahawa bukan Najib tetapi pakatan pembangkang yang merancang pembunuhannya. Adakah ini peringatan Mahathir kepada Kit Siang agar tidak cuba lakukan apa-apa?
    Seperti kata Mahathir, pembunuhan Aquino mencetuskan kejatuhan Marcos tiga tahun kemudian. Jadi, jika perkara yang sama berlaku kepada Mahathir, maka ia juga akan mencetuskan kejatuhan Najib.

    Tetapi kemudian dikatakan bahawa Marcos tidak memerintahkan pembunuhan Aquino. Pembunuhan itu telah dirancang oleh mereka yang mahu Marcos dipersalahkan supaya dia dapat diturunkan. Dalam hal ini, manfaat pembunuhan Mahathir adalah Kit Siang dan pakatan pembangkang.

    Najib akan menjadi lebih bodoh daripada Syed Akbar Ali sekiranya dia mengarahkan pembunuhan Mahathir. Lebih baik Najib meletakkan pistol ke kepala sendiri dan tarik pencetusnya. Ini akan menjadi lebih cepat dan penuh belas kasihan daripada diturunkan kerana membunuh Mahathir kerana ia akan menjadi lebih buruk daripada kematian.
    Satu-satunya orang yang akan mendapat manfaat daripada pembunuhan Mahathir ialah Kit Siang dan pakatan pembangkang. Jika pakatan pembangkang menang PRU14, Mahathir akan merebut kuasa (kecuali jika mereka menangkapnya dan meletakkannya di penjara dahulu). Dan apabila Mahathir mendapat kuasa, dia tidak akan melepaskannya. Dia kemudian akan menyingkirkan pemimpin pakatan pembangkang lain seperti Kit Siang dan meletakkan mereka di penjara – seperti yang dilakukan Lee Kuan Yew ketika dia meraih kuasa di Singapura.

    Perkara yang paling selamat dan paling baik adalah untuk menyingkirkan Mahathir sebelum 9 Mei 2018. Kemudian pengundi akan menjadi sangat marah dan banyak yang akan mengundi menentang Barisan Nasional. Pakatan pembangkang akan mendapat simpati yang sangat besar. Najib dan Barisan Nasional akan berakhir dan pakatan pembangkang akan berarak ke Putrajaya.

    Dan sebagai bonus, Mahathir tidak akan lagi berada dalam pakatan itu selepas ‘‘dying for the cause’ dan membantu pakatan pembangkang mengalihkan pengundi kerana simpati atas pembunuhan Mahathir. Di sinilah perkhidmatan terbaik Mahathir dapat berikan kepada pakatan pembangkang iaitu mati sebelum 9 Mei 2018.

    ReplyDelete
  56. Mlm ini, Pejuang dan cikgu Kejora punya gilir
    Caii2 spt dah mula resah, ke hulu dan ke hilir
    Ada juga cai2 yg air mata dah mula mengalir
    Tapi yang pasti, ramai cai dah kecut btg pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  57. Perwira2 kerajaan nak pastikan negara aman
    Pejuang & GN pejelas BN punya isu dalaman
    Lebai pula mempertahan PAS dari hentaman
    Manakala Kejora, sekeh FuckTun dan Suman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  58. Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mampu lagi untuk menguruskan pulau itu, kata pencabarnya Datuk Nawawi Ahmad.

    Nawawi, penyandang kerusi parlimen itu, terus mengulangi kenyataannya bahawa orang luar tidak memahami keperluan rakyat di kawasan tersebut.

    Nawawi mengakui keluarganya sudah mempunyai tiga generasi di daerah ini dan selaku anak jati Langkawi beliau cukup faham apa yang dimahukan oleh rakyat Langkawi.

    Selain itu Nawawi berkata dengan umurnya kini 56 tahun bertenaga untuk memberi khidmat terbaik jika diberikan mandat untuk membangunkan rakyat di pusat pelancongan tersebut.

    “Kelebihan saya dari segi tenaga dan kuat bekerja dan bagi tumpuan untuk Langkawi. Tun pula tak ada masa kerana dia perlu jaga seluruh negara, jalan sana sini kena bagi ucapan.

    “Saya pula hanya fokus kawasan saya Langkawi dan kelebihan saya, saya anak watan Langkawi, yang dilahirkan di Langkawi yang sentiasa bergelumang dengan masyarakat, dan senang didekati.

    “Dalam kampung, ketika beli ikan ke, mereka senang nak jumpa saya itu kelebihan saya dari Tun,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini di sebuah hotel di Langkawi, hari ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam ni je hujah si nawi .???

      Dia ni adalah ketua umno yg bila bagi statment mcm tak berakal lgsung. Pemikiran dia ni standard kejora. Jenis "slow learner"

      Berulang kali dia perleceh tun..tun buat tak tau jer

      Delete
    2. Injinneer tu dah gelabah. Org gelabah atau panik mmg ckp mcm tu. Dia sendiri pun mendapat nikmat daripada usaha yg jitu dr Tun ke atas langkawi.

      Delete
  59. MAHATHIR PERINCIKAN CARA HENDAK MENIPU DI BLOGNYA, TAPI SELINDUNG BELAKANG NAMA NAJIB?
    Sebagai seorang pakar penipuan, Tun Dr Mahathir Mohamad telah perincikan cara cara serta step step hendak menipu pada PRU14.

    Mahathir juga mengandaikan apa yang dia sendiri akan lakukan tetapi pre-empt ke atas nama Najib.

    Ia sama dengan Mahathir sembunyikan maksud perkataan “Cleptocracy” selama 22 tahun dia menjadi pemerintah dan menyebutnya sebaik sahaja orang lain jadi pemerintah.

    Mahathir yang mendapat gelaran Mahafiraun, Mahazalim ketika zaman ketiadaan facebook cuba mencampakkan gelaran itu kepada Najib.

    Namun masih gagal kerana rakyat masih ingat siapa dirinya yang sebenar, melainkan puak seperti Syed Saddiq dan sewaktu dengannya sahaja yang mudah terpengaruh dengan Mahathir.

    Di awal serangan Mahathir ketika permintaan peribadinya ditolak, Mahathir telah menggunakan isu Altantuya untuk mengenakan Najib sementara juak juaknya sedang draf isu perniagaan 1MDB untuk di jadikan isu.

    Itulah kisah Mahfuz Omar dengan “Helo helo Sirul”, macam mana Mahfuz Omar boleh dapat nombor telefon Sirul kita pun tidak tahu.

    Tambah lagi Sirul lari ke Australia dikatakan menggunakan pesawat peribadi “seseorang”, entah siapa yang ada pesawat peribadi kita pun tidak tahu.

    Itulah Mahathir.

    Apa yang dia pre-empt kepada orang lain, berhati hatilah, itulah yang mungkin dia sendiri akan laksanakan perguna pihak lain.

    Pada entri di blog Chedet di bawah tajuk “Cara Najib Tipu” (11.4.2018), Mahathir berjaya menulis cara cara hendak menipu pada PRU14, dan juga cara Najib halang Parti Bunga konon dari didaftarkan. Cuma kali ini dia menukar nama diri sendiri kepada nama Najib yang akan menipu.

    Begitulah hebatnya Mahathir, kematian 12 orang Islam Memali bukan salahnya, kehilangan wang FOREX RM30 billion bukan salahnya dan di jawab ”saya tidak tahu” sahaja, namun otak Tun berfungsi bila perlu mengenakan Najib.

    Mungkin Tun sudah sedar ramai pihak sudah tahu termasuk ahli parti PPBM sendiri bahawa kerja membatalkan parti adalah di restui oleh dirinya sendiri.

    Cuma seperti biasa menggunakan pihak lain untuk melakukannya.

    Kini terjawab semua apabila akhirnya demi mahu anak bertanding kerusi DAP, dia usahakan semua komponen PH menggunakan logo mata dajal iaitu bendera PKR.

    Jadi nanti apabila Mukhriz Mahathir bertanding kerusi DAP ia tidak begitu ketara sangat kerana logo yang digunakan adalah logo PKR.

    Sedang itulah rencana Mahathir dari awal Mukhriz kena tendang dari UMNO.

    Siapa sebenarnya yang suka menipu? Portal TV14 seawal tahun lalu lagi sudah menyebut Tun akan cari jalan menolak PPBM kerana mahu kerusi selamat DAP untuk Mukhriz.

    Kami juga yang awal memberitahu gembar gembur berkenaan Tun akan bertanding sana sini adalah decoy menyelamatkan nama anaknya Mukhriz dari di serang kerana Mukhriz lemah dalam politik.

    Erti kata lain Mahathir “takes the bullet” untuk Mukhriz.

    ReplyDelete
  60. Pada topik kami yang lebih awal tahun lalu kami menceritakan bagaimana Mahathir boleh dapat akses nama Fatimah ada 100 dalam electoral roll?

    Adakah bekas Pengerusi SPR yang kini ahli Parti Bunga membantunya melalui kakitangan SPR?

    Jika ada 100 nama Fatimah dalam satu kawasan, adakah ia salah Najib?

    Siapa yang Key In nama pada komputer? Najib kah?

    Dengan Mahathir “dabble” dengan nama di elctoral roll pun kita boleh tahu apa dia sedang buat dengan nama nama pengundi.

    Sedang rancang sesuatukah Mahathir?

    Mahathir juga jelaskan cara cara Najib akan menipu seperti mana seorang pakar menipu sedang bercerita.

    ‘It takes a bigger thief to catch a theif’ hanya bapa pencuri sahaja dapat tangkap pencuri kata pepatah orang putih.

    Peliknya akibat terdesak, Mahathir tidak dapat bezakan”kerja” SPR dengan nama “Najib”.

    Tindakan SPR pun di katanya tindakan Najib.

    Tindakan RoS pun di katanya tindakan Najib.

    Begitu celarunya Mahathir.

    Kini negara dalam bahaya jika Mahathir sudah bermain dengan nama nama pengundi dengan cara menipu di PRU14.

    Bahaya kerana mengenali Mahathir dia akan pre-empt dan set minda rakyat dengan andaiannya terhadap Najib apa yang dia sendiri akan lakukan dan kemudian apabila dia melakukannya dia akan kata “kan saya dah kata Najib yang lakukannya”.

    Kami juga sudah beritahu dan “alert” pihak tertentu apabila Mahathir mengandaikan Najib akan lakukan huru hara apabila keputusan PRU keluar.

    Ini kerana seperti yang di lakukan oleh Yahudi dinamakan “mind control” dan “crowd control” atau “mass control” untuk melontar kesangsian kepada pihak lain terlebih dulu sebelum mereka sendiri bertindak melakukannya.

    Mahathir juga mengamalkan cara “Joseph Goebbels” menggunakan kaedah mengulang pembohongan sehingga minda lemah percaya itulah yang benar.

    Itulah sebabnya Mahathir sentiasa me’Najib’kan semua perkara, sehingga soalan berkenaan kekayaan anaknya pun nama Najib yang di sebut.

    Mahathir tidak tahu apa apa yang terjadi ketika dia menjadi Perdana Menteri, Mahathir juga tidak tahu partinya tidak adakan AGM dan hantar laporan kepada RoS lambat dan palsu, tapi Mahathir amat tahu macam macam cara Najib akan tipu pada PRU14.

    Hebat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mantap tun...tua2 makin bergeliga otaknya.

      Delete
  61. PASAL KEDAI ROTI PUN MAHATHIR SANGGUP MENIPU, APATAH LAGI HAL NEGARA
    Penutupan rangkaian kedai roti The Loaf memberi kesan yang sangat besar kepada Tun Dr Mahathir Mohamad menjelang Pilihan Raya Umum ke-14. Orang ramai bertanya jika berniaga kedai roti pun boleh tutup, apa yang boleh beliau buat untuk negara lagi pada usia 90-an?

    Selama 22 tahun Mahathir diselamatkan oleh kantung negara, tidak mustahil jika beliau masih Perdana Menteri, The Loaf akan diselamatkan oleh mana-mana GLC.

    Selama 22 tahun Mahathir mengurus negara kita menyaksikan kerugian Bank Bumiputera, Perwaja,
    Maminco, MAS, Proton, Bakun (terpaksa diselamatkan), E-Village, Sukan Komanwel, Bank Negara (rugi RM 30 bilion).

    Di bawah pentadbiran beliau juga, kadar faedah PTPTN dicaj sebanyak 4%, Tenaga Nasional Berhad diperdaya perjanjian berat sebelah dengan IPP, kerajaan diminta menjamin keuntungan pemegang konsesi tol dan kenaikan tol tiga tahun sekali sebanyak 10% setiap kenaikan.

    Dengan kata lain, dari perniagaan besar sehingga kecil, ia akan mendatang masalah apabila diberi kepada Mahathir. Apakah kita akan bagi lagi peluang kepada beliau menjadi Perdana Menteri?

    Namun yang lebih melucukan hari ini Mahathir menafi memiliki sebarang pegangan dan pemilikan dalam rangkaian kedai roti The Loaf.
    Sangat melucukan dan memalukan. 10 tahun lalu beliau dengan bangga menjelaskan perancangan untuk The Loaf, hari ini beliau menafikan mempunyai sebarang kepentingan dan kaitan.

    Cukup-cukuplah berbohong Mahathir. Jika berkenaan kedai roti pun kamu sanggup menipu, apatah lagi berkenaan hal negara.

    Berapa banyak penipuan Mahathir hendak lakukan di penghujung usianya? Atau Mahathir sudah nyanyuk? Yang mana pun, jelas beliau tidak layak diberi kepercayaan menjadi Perdana Menteri sekali lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atuk pejuang rakyat tu kompom umor 50 dah semput.tgok tun m,makin tua makin kuat.

      alhamdullillah...

      Delete
    2. Tua2 pun ramai yang masih gerun pada aura tun m.

      Rosmah pun dah tak senang duduk dah penangan tun m.

      Delete
  62. KHAIRUDDIN KATA DR MAHATHIR TIDAK PERNAH MENIPU DALAM HIDUP, BENARKAH BRO…?
    Pakatan Harapan Langkawi membawa masuk Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan untuk berkempen memenangkan calon mereka, Dr Mahathir Mohamad di Pulau Mahsuri itu.

    Jentera parti berkenaan kelihatan berbangga apabila dapat membawa bekas pemimpin PPBM ke sebuah kawasan yang sebelum ini dipenuhi oleh penyokong kuat Umno dan PAS, iaitu Kampung Kilim di Langkawi.

    Bagaimanapun, apabila diteliti tutur kata pidato Khairuddin dalam Ceramah Kelompok Pakatan Harapan Langkawi DUN Ayer Hangat itu, ternyata penggerak Deklarasi Mahathir berkenaan tiada isu baharu untuk diketengahkan.

    Khairuddin sekadar membuka cerita lama seperti skandal 1MDB (yang tidak melibatkan kesalahan Najib Razak), dana RM2.6 bilion (yang berasal dari penderma Arab) dan beberapa cerita mengenai ‘curi wang rakyat’ yang disebutnya tanpa sebarang bukti dokumen yang sah.

    Lebih menarik, Khairuddin yang sering kali menjaja bahawa dia pernah bertugas di Pejabat Perdana Menteri pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi itu turut mendakwa idolanya, Dr Mahathir tidak pernah melakukan sebarang pembohongan.

    “Insya Allah, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak pernah menipu dalam perjuangan… Jiwanya, semangat nasionalismenya cukup tinggi… Semangat patriotismenya cukup tinggi,” ujar Khairuddin pada sesi ceramah malam tadi.
    Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan berkata, tujuan sebenar Dr Mahathir bukan mahu menyelamatkan Malaysia mahupun UMNO tetapi untuk melindungi kroni.

    “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,” katanya.

    Selain itu pada 17 Februari 2018, anak didiknya sendiri iaitu Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menganggap Dr. Mahathir penipu paling besar dalam negara ini.

    Menurut Nazri yang menjadi protegenya, Dr Mahathir banyak melakukan perkara yang beliau sendiri larang sewaktu menjadi Perdana Menteri.

    “Dr. Mahathir jangan hendak menipu, saya tahu semua perkara. Dahulu, sewaktu saya menjadi menteri selama lima tahun, dia ajar saya kita perlu buat sesuatu untuk bangsa Melayu, semua dia nasihat saya.

    “Termasuk hari ini, kalau saya kurang ajar, dia ajar saya jadi kurang ajar. Jadi, jangan hendak marah saya. Kalau kita berguru dan guru itu buat perkara yang dahulu dia pesan pada kita jangan buat, sudah tentu anak murid akan mengamuk,” katanya.

    ReplyDelete
  63. Tambah menarik, pada 27 Oktober 1998, bekas pembenci Dr Mahathir pernah menyenaraikan 25 perkara penipuan yang di buat oleh Dr Mahathir ketika masih bergelar Perdana Menteri.
    25 PENIPUAN YANG DI BUAT OLEH MAHATHIR
    Oleh Perwira Sejati (27 Okt 98)

    1. Semasa membuat ‘road show’ di seluruh negara untuk memberikan penerangan berkaitan kegawatan ekonomi, beliau telah menyatakan bahawa negara Malaysia akan melaksanakan langkah pemulihan dengan usaha sendiri tanpa bantuan dari orang asing tetapi akhirnya telah mengambil orang asing juga sebagai penasihat ekonomi.

    2. Dato’ Seri Dr Mahathir telah mengutuk dengan hebat penyangak matawang iaitu George Soros berbangsa Yahudi tetapi akhirnya menjemput Syarikat Solomon yang juga berbangsa Yahudi.

    3. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa ‘bail out’ syarikat besar seperti Renong adalah bagi menyelamatkan ekonomi Malaysia tetapi sebenarnya hanya untuk menyelamatkan ekonomi kroni-kroninya.

    4. Pada 2 Sep 98 pagi, Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar tidak akan meletak jawatan kecuali atas sebab-sebab kesihatan tetapi pada sebelah petangnya telah memecat Dato’ Seri Anwar dari jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

    5. Dato’ Seri Dr Mahathir di dalam kes Rahim Tamby Chik dan Mohd Taib telah menyatakan bahawa “seseorang itu belum didapati bersalah sehingga dijatuhkan hukuman oleh mahkamah” tetapi di dalam kes Dato’ Seri Anwar beliau sendiri telah menjadi hakim dan menjatuhkan hukuman Dato’ Seri Anwar telah bersalah dan berdosa.

    6. Dato’ Seri Dr Mahathir semasa menjawab pertanyaan pemberita berkaitan dengan penyokong reformasi pernah menyatakan bahawa “Apabila Dato’ Seri Anwar didapati bersalah nanti….barulah rakyat akan menerima kenyataan bahawa Dato’ Seri Anwar adalah seorang yang rendah moralnya”. Kenyataan ini jelas menunjukkan bahawa Dato’ Seri Dr Mahathir sebenarnya telah memperkudakan sistem kehakiman negara dan boleh mempengaruhi keputusan mahkamah.

    7. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar tidak layak menjadi pemimpin kerana rendah moral tetapi sebenarnya menteri-menteri yang lebih hina moralnya langsung tidak di sentuh kerana mereka semua tidak mengancam kedudukan Dato’ Seri Mahathir dan berperangai seperti burung kakak tua.

    8. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar telah berdosa tetapi kita semua sedia maklum bahawa beliau bukanlah tuhan yang boleh menentukan samada seseorang itu berdosa atau tidak.

    9. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa perhimpunan UMNO di Stadium Bukit Jalil tidak dapat di adakan kerana aspek keselamatan tetapi sebenarnya takut UMNO tidak dapat menyediakan seramai 150 ribu orang dan Gerak dapat mengumpulkan 500 ribu orang.

    10. Dato’ Seri Dr Mahathir kata beliau dan semua ahli UMNO akan patuh kepada perintah mahkamah untuk tidak memberikan ulasan berkaitan dengan kes Dato’ Seri Anwar tetapi sebenarnya beliau telah membenarkan Tun Ghafar dan Rahim Tamby Chik dan lain-lain kaki ampu untuk terus memberikan penerangan. Malahan beliau sendiri secara terbuka telah melanggar perintah mahkamah tersebut semasa di Jepun.

    11. Dato’ Seri Dr Mahathir juga telah melanggar perintah mahkamah dengan mengarahkan serta membenarkan pengedaran pita video dan kaset penerangan berkaitan kes Dato’ Seri Anwar kepada penduduk di Pulau Pinang.

    12. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa ada pihak asing yang cuba campur tangan di dalam kes perbicaraan Dato’ Seri Anwar dan telah menimbulkan isu senator Amerika Syarikat menalipon Hakim Paul Agustine tetapi sebenarnya cerita ini hanyalah rekaan semata-mata untuk membuktikan kononnya ada campur tangan asing.

    ReplyDelete
  64. 13. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa beliau sebenarnya memang hendak menghapuskan Akta ISA tetapi pihak polis yang tidak membenarkannya tetapi sebenarnya beliau yang tidak membenarkannya kerana ingin menggunakan akta ini untuk kepentingan politiknya.

    14. Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa hampir keseluruhan berita di dalam Internet dan Media asing adalah berita palsu tetapi sebenarnya media tempatan lebih berganda-ganda teruknya.

    15. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa negara Malaysia adalah negara yang mengamalkan demokrasi tetapi sebenarnya bukanlah pengamal demokrasi dan langsung tidak boleh ditegur dan dinasihat. Sesiapa yang menegurnya akan dianggap sebagai pengkhianat dan berdosa.

    16. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar telah meluluskan ‘bail out’ untuk Renong tetapi sebenarnya Dato’ Seri Anwar tidak pernah meluluskan permohonan Pengarah Renong dan telah mengarahkan Pengarah Renong memajukan proposal terlebih dahulu kepada Kementerian Kewangan.

    17. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa buat masa sekarang adalah tidak boleh diadakan pilihanraya kerana masalah ekonomi tetapi sebenarnya beliau takut UMNO tiada orang yang hendak pangkah.

    18. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa terdapat pakatan parti pembangkang untuk mencetuskan huru hara tetapi sebenarnya pihak polis (SB) sendiri yang telah memulakan rusuhan dan menimbulkan ketegangan dikalangan penyokong reformasi.

    19. Semasa di Jepun, Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar telah cuba untuk membakar rumahnya tetapi sebenarnya Dato’ Seri Anwar tidak pernah menyuruh penyokongnya melakukannya malahan sentiasa mengingatkan penyokongnya supaya jangan melakukan tindakan yang menyalahi undang-undang.

    20. Semasa di Jepun, Dato’ Seri Dr Mahathir telah menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar telah diberikan layanan yang istimewa (VIP) semasa di dalam penjara Sg Buluh tetapi kenyataan ini telah dinafikan sendiri oleh Ketua Penjara Sg Buluh yang menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar diberikan layanan biasa dan sama dengan tahanan lain.

    21. Semasa di Jepun, Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan kepada media Jepun bahawa beliau marah apabila mendapat tahu mata Dato’ Seri Anwar lebam ketika di bawa ke mahkamah tetapi sebenarnya beliau telah membuat kenyataan bahawa Anwar mungkin mencederakan dirinya sendiri kepada media Malaysia.

    22. Semasa di Jepun, Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa Dato’ Seri Anwar telah diberikan makanan yang istemewa semasa di dalam tahanan tetapi sebenarnya itulah kali pertama Dato’ Seri Anwar di berikan makanan sedemikian. Manakala hari-hari yang lain Dato’ Seri Anwar hanya diberikan makanan di dalam bungkusan hingga menyebabkan berat badannya turun sebanyak 8 kilo.

    23. Dato’ Seri Dr Mahathir dengan penuh keyakinan telah berkata bahawa Saudara Hishamuddin Rais adalah dalang utama di dalam perhimpunan penyokong reformasi di Kg Baru pada 24 Okt 98 tetapi penipuan Dato’ Seri Dr Mahathir telah nyata apabila pada 25 Okt 98, saudara Hishamuddin telah dibebaskan oleh polis kerana tiada bukti untuk menuduh Saudara Hishamudin sebagai dalang.

    24. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa tujuan penyokong Dato’ Seri Anwar mengadakan rusuhan adalah untuk melambat-lambatkan perbicaraan tetapi sebenarnya beliau yang takut kerana kes Dato’ Seri Anwar mendapat liputan serta perhatian yang meluas di seluruh dunia dan bukti-bukti serta ada diantara saksi-saksi harapan Dato’ Seri Dr Mahathir telah menukar pendiriannya.

    25. Dato’ Seri Dr Mahathir menyatakan bahawa pihak polis tidak memukul penyokong reformasi dan hanyalah menyembur air sahaja tetapi sebenarnya pihak polis bukan sahaja memukul dan mencederakan tetapi menahan orang awam secara borong sahaja.

    ReplyDelete
  65. BN TAWAR TN50, PH TAWAR TN93 (TUA NYANYOK)
    Kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai visi untuk masa depan negara.

    Negara kita semakin melangkah kemasa depan dengan bersaing dengan negara negara lain dalam dunia.

    Kini Wawasan 2020 hampir tiba, maka untuk generasi seterusnya, satu lagi platform untuk anak muda sebagai pemegang saham negara di masa depan di “engaged” oleh Barisan Nasional melalui pertemuan dengan semua kategori orang muda.

    Jumlah yang telah di engaged sudah berjumlah jutaan di seluruh negara.

    Anak muda di wakili oleh YB Khairy Jamaluddin di tanya apa yang mereka mahu dari negara ini pada sekitar tahun 2050.

    Semua idea dan kehendak mereka di dokumen dan dibincangkan secara berhadapan.

    Benar bagai yang di nyatakan oleh Perdana Menteri ketika mula ambil alih kepimpinan “zaman kerajaan tahu segalanya sudah tamat”.

    Cara TN50 dipersembahankan adalah dari “bottom ups” tidak seperti Wawasan 2020 di mana ia adalah dari atas ke bawah.

    Maknanya dari pandangan di bawah di bawa ke atas untuk tindakan dan rumusan.

    Sesi dailog bertemu dengan tuan punya badan pemegang saham masa depan negara.

    Ketika melancarkan Wawasan 2020 di era kepimpinan Mahathir, ia di putuskan dari atasan tanpa “engagement” dari pihak lain, berbeza dengan TN50.

    Kini lihatlah apa yang berlaku.

    Sedang Barisan Nasional menawarkan TN50 dengan anak muda di dalamnya, Pakatan Harapan pula menawarkan TN93 seorang pemimpin dari era jurasik, mungkin maksud TN kepada TN93 adalah ‘Tua Nyanyok”.

    Kita melihat ke hadapan, PH melihat ke belakang.

    Rakyat boleh pilih mana satu yang masuk akal.

    Rakyat perlu nilai dengan bijaksana bukan dengan emosi. Seperti kata pelawak terkenal Amerika Christ Rock katakan dalam lawaknya, bagaimana pemimpin tua menentukan masa depan, sedangkan dia belum tentu ada esok hari.

    ReplyDelete
  66. Kerjasama Parti Gabungan Pembangkang Umpama 'Kahwin Kontrak' - Tunku Aziz
    1. Bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim menyifatkan *kerjasama antara parti dalam gabungan pembangkang PKR ibarat sebuah perkahwinan kontrak*, yang bererti kelihatan baik semata-mata untuk mencapai kemenangan dalam PRU-14.

    2. Memetik laporan Utusan Malaysia, beliau berkata, sekiranya gabungan pembangkang PKR menang, pasti akan berlakunya masalah untuk membentuk kerajaan kerana setiap parti mempunyai kepentingan tertentu.

    3. Malah, menurut beliau *perbezaan dasar yang ketara antara setiap parti sudah tidak dapat disembunyikan malah soal perebutan kerusi juga tidak dapat diselesaikan dengan baik* ketika ini.

    _"Setiap parti dalam gabungan itu tidak pernah bersatu malah hubungan mereka ketika ini ibarat kahwin kontrak, yang mana matlamat utama untuk menang dalam PRU-14._

    _"Harga yang perlu dibayar oleh DAP dalam kahwin kontrak itu adalah mengorbankan penggunaan logo roket dan sudah tentu mereka mengharapkan sesuatu yang lebih bernilai sekiranya menang kelak,"_ katanya menurut media tersebut.

    4. Dalam pada itu, Tunku Abdul Aziz juga menegaskan hubungan akrab keempat-empat parti ini tidak akan berpanjangan kerana kontrak mereka setakat PRU-14 sekaligus memperjudikan kestabilan negara jika gabungan itu dipilih.

    5. Selain dasar yang berbeza, Tunku Aziz juga mendakwa bahawa *parti juga berdepan krisis dalaman serius apabila Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bertelagah secara terbuka dengan Timbalannya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berhubung pembahagian kerusi di Selangor.*

    ReplyDelete
  67. ADAKAH DR. MAHATHIR TERJEBAK DALAM KONSPIRASI PAKATAN HARAPAN?
    Firasat politik Tun Dr Mahathir Mohamad kini tidaklah segesit ketika beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun bermula pada tahun 1981 dahulu. Mungkin menyedari hakikat inilah beliau melepaskan jawatan itu pada tahun 2003 lalu.

    Namun selepas bersara Mahathir nampaknya resah kerana dua penggantinya dilihat tidak menurut ‘skrip pemerintahan’ yang telah diwariskannya kepada mereka. Ini bermula dengan Tun Abdullah Badawi dan kemudian Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Dr Mahathir tidak dapat membenamkan gelora mahu berkuasa semula kerana halatuju dua tokoh yang dipilihnya sendiri untuk mengisi kerusi yang didudukinya lebih dua dekad itu dilihat ‘membahayakan legasi’ yang mahu ditinggalkannya.

    Pada 2003 Mahathir kelihatan “sedap hati” untuk berundur setelah memastikan semua unsur yang boleh menjejaskan nama baiknya sebagai perdana menteri sudah dikembirikan. Pencabar terbesarnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah terperosok dalam penjara.

    Menurut congakannya, dengan ‘ghaibnya Anwar’ dari arena politik negara kerana disabitkan kesalahan meliwat, banyak ‘kelemahan dan ketidakadilan polisi pemerintahannya, akan dilupai umum bersama Anwar.

    Namun Tun Abdullah ‘mengganggu’ persaraannya dengan “tidak mencampuri” keputusan Mahkamah Persekutuan yang meluluskan permohonan rayuan Anwar pada 2004. Ini menjengkel dan meresahkan Mahathir.

    Bagi Mahathir keadaan ini berbahaya padanya. Anwar Ibrahim yang bebas boleh ‘memenjarakannya’ pula. Justeru pemegang tampuk kekuasaan, Abdullah Badawi tidak harus dibiarkan bebas memerintah menurut ‘semahunya’.

    Banyak kecuaian, salah-guna kuasa, dan kezaliman dilakukan Mahathir semasa pemerintahannya. Hakikat ini semua tidak terlepas pemerhatian ramai penganalisis politik. Banyak buku ditulis mengenai ‘keterlanjuran’ pemerintahan Mahathir.

    Di kalangan mereka, Mahathir masih terkenal sebagai pemimpin yang sering meminda undang-undang negara untuk dijadikan ‘alat politik’. Perkara ini dibangkitkan oleh penganalisis politik, Dr Jeneri Amir.

    Beliau memberi contoh, pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 yang didakwanya pernah dijadikan alat manipulasi pemimpin veteran itu.

    “Tun Mahathir terkenal sebagai pemimpin yang telah meminda beberapa kali, sebagai contoh Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 sehingga (beliau ketika itu) Menteri Dalam Negeri mempunyai kuasa mutlak untuk meluluskan, menggantung atau pun menolak permohonan permit penerbitan.

    “Beliau telah menggunakan akta dan undang-undang komunikasi dan media sebagai alat ‘hegemoni’ politik,” kata Dr Jeneri ketika mengulas janji Pakatan Harapan (PH) mahu menghapuskan beberapa akta “zalim” Mahathir.

    “Harus diingat balik siapa yang paling banyak mengetatkan akta dan undang-undang berkaitan dengan media dan komunikasi di Malaysia dalam tempoh 22 tahun pemerintahan (Mahathir)?,” tegasnya.

    PH yang dipengerusikan Dr Mahathir, dilaporkan mahu memansuhkan beberapa akta yang disifatkan ‘zalim’ jika berjaya membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti.

    Ini termasuk dua akta baru yang diluluskan Dewan Rakyat iaitu undang-undang Persempadanan Semula Kawasan Pilihan Raya dan Akta Antiberita Tidak Benar 2018.

    ReplyDelete
  68. Persoalannya, mengapakah Mahathir ‘berani’ membuat pengumuman itu? Adakah beliau ‘ditekan’ oleh kerabat PH? Tidakkah itu akan mendorong umum mengaitkan kezaliman kerajaan lampau sebenarnya bermula daripada beliau sendiri?.

    Bagi PH kenyataannya itu pasti menyuntikkan Harapan segar bahawa jika PH memerintah, tiada perundangan zalim akan wujud lagi. Paling penting orang yang menggerakkan proses pembersihan dan pembebasan undang-undang itu ialah Mahathir sendiri!

    Bagi Mahathir sindiran atau komen ‘suara-suara kecil PH’ itu tidak menjadi masalah baginya kerana memang itulah asas kuat yang mendorongnya “terjun kembali” ke persada politik. Beliau mahu melindungi namanya agar tidak terdedah sebagai punca kezaliman terhadap rakyat.

    Apatah lagi kini beliau sudah diangkat oleh pembangkang yang mahu menundukkan kerajaan Umno-BN, sebagai calon perdana menteri jika menang PRU14.

    Pucuk dicita ulampun tiba. Noda dan dosanya akan ‘dibersihkan’ oleh musuh lama seperti PKR dan DAP! Jika PH bertindak menghapuskan undang-undang ‘zalim’ sudah tentu langkah itu akan mengharumkan nama Mahathir kembali.

    Teruja dengan ‘inisiatif pembersihan’ PH itu, Mahathir sendiri menawarkan untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948, Akta Pencegahan Jenayah 1959, Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan Akta Majlis Keselamatan Negara 2016.

    Sayugia diingat bahawa kebanyakan akta berkenaan digubal dan pernah ‘dimanfaatkan serta diperkudakan’ oleh Mahathir ketika zaman pemerintahannya sebagai perdana menteri.

    Bagaimanapun seperti yang pernah diamanatkan oleh presiden Abraham Lincoln Amerika Syarikat, “kita boleh menipu sebahagian rakyat pada sesuatu masa, tetapi kita tidak mungkin mampu menipu semua rakyat sepanjang masa”.

    Golongan cendekiawan Malaysia yang jujur pasti ‘ingat dan mempunyai dokumen cukup’ yang mampu mendedahkan ‘silap mata’ politik Mahathir selama ini.

    Atau, adakah ini adalah konspirasi politik PH sendiri mahu mendedahkan hipokrasi Mahathir setelah beliau ‘membantu’ memenangkan PH dalam PRU14?

    ReplyDelete
  69. MaCAM siAL AJE sI kEJORA. ni. Punyala copipies panjang berjela2, mcam blog ni dia yg punya. Tak malu Blog sendir tak laku, hanya dibaca puak sendiri. Dia dtg kacau Blog Tuan Budin. Jenoh aku dok scroll down and skip komen2 tahik dia yg bersepah2 memanjang keluar dari juboq dia yg luas tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjalang Rakyat @ Kojolla @ Geng Najib @ mcm mcm lagi itu lebih dari sial. Berbagai kata2 maki boleh di kenakan kapada dia, termasuk Kepala Bapak Dia, ikut kata2 Najib, boss kapada segala Kepala Bapak.

      Si Mamat Kojolla ini kepala keras macam batu. Dia degil, takda bimbingan emak bapak, sejak kecil gamak nya di tinggalkan di kandang kambing semasa emak bapak nya menoreh getah. Lapar, dia ke sini sana di bawah kandang itu, nampak tahi kambing, di masuk nya ke dalam mulut nya, makan. Berkali kali saperti itu.

      Itu sebab otak dia macam tahi kambing, tak kisah apa orang cakap pasal kopipes tak hais habis.

      Bagi sesiapa yang ada masa, takda jalan lain daripada mentahikan dia tiap kali dia masuk sini, atau biarkan dia melaung macam orang gila bertalu talu keseorangan.

      Delete
  70. SENJATA MAKAN TUAN,,

    LOGO BARISAN NASIONAL TIDAK SAH DISISI UNDANG2,,

    Penggunaan mana-mana LAMBANG/LOGO oleh mana-mana Parti Politik yang TIDAK PEROLEH KELULUSAN daripada ROS adalah satu KESALAHAN JENAYAH, di mana Pegawai Parti itu yang disabit kesalahan, boleh dihukum dengan Penjara ataupun Denda !

    Semakan pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL akan menunjukkan bahawa TIDAK WUJUD mana-mana LAMBANG/LOGO SAH yang kononnya telah diluluskan oleh ROS sebagai LAMBANG/LOGO SAH Parti BARISAN NASIONAL sejak penubuhannya semasa Perdana Menteri TUN ABDUL RAZAK, sehingga kini, semasa Perdana Menteri NAJIB RAZAK, sekalipun.

    Walaupun BARISAN NASIONAL pernah beberapa kali meminda PERLEMBAGAAN Parti, yang terkini adalah pada 2013, ketika Perdana Menteri NAJIB RAZAK, namun masih TIDAK ADA mana-mana pindaan yang dibuat untuk memasukkan LAMBANG/LOGO SAH pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL itu.

    FAKTA JELAS adalah :

    (a) BARISAN NASIONAL pada hakikatnya tidak mempunyai sebarang LAMBANG/LOGO yang SAH didaftar dengan ROS dari tarikh penubuhan sehingga kini !!,

    (b) "BUTIRAN" berkaitan LAMBANG/LOGO yang tertulis pada PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL adalah 'dacing yang berwarna KUNING EMAS' dan BUKAN 'dacing yang berwarna PUTIH' !! (seperti yang digunakan selama ini oleh BARISAN NASIONAL secara salah)

    (Gambar LAMBANG/LOGO yang TIDAK SAH yang digunakan BARISAN NASIONAL sehingga kini : Gambar Atas), dan

    (c) Parti BARISAN NASIONAL telahpun melakukan KESALAHAN JENAYAH di bawah Seksyen 50 AKTA 335, di atas ketiadaan LAMBANG/LOGO yang diluluskan oleh ROS selama ini !!, dan

    YANG PALING PENTING TATKALA MUNCULNYA HARI PENAMAAN CALON DAN HARI PRU-14 adalah :

    (d) SPR tidak mempunyai mana-mana LAMBANG/LOGO SAH Parti BARISAN NASIONAL yang boleh diterima di sisi undang-undang untuk kesemua Calon PRU-14 dari BARISAN NASIONAL !!

    11. HAKIKATNYA adalah :

    (a) SPR tidak berhak dan tidak boleh menerima Borang Penamaan Calon kesemua Calon BARISAN NASIONAL dengan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' pada hari Penamaan Calon, kerana LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' adalah TIDAK SAH dan TIDAK WUJUD di sisi PERLEMBAGAAN BARISAN NASIONAL itu sendiri !!!

    (b) Walhal, BARISAN NASIONAL tidak boleh bertanding di PRU-14 kerana TIDAK MEMPUNYAI mana-mana LAMBANG/LOGO yang SAH DILULUSKAN oleh ROS !!! (dan justeru itu, oleh SPR juga !!!)

    (c) Tambahan pula, kesemua Calon BARISAN NASIONAL untuk PRU-14 adalah sebenarnya Calon BEBAS, yang perlu diberi senarai LAMBANG/LOGO yang dikhususkan oleh SPR untuk Calon BEBAS sahaja!!!

    12. Saya dengan tegas CABAR pihak SPR (dan ROS) untuk mematuhi peruntukan undang-undang yang jelas, dengan
    membuat KENYATAAN RASMI bagi tujuan untuk :

    (a) MENGUMUM dan seterusnya MENOLAK penggunaan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' yang diguna pakai secara SALAH dan TIDAK SAH selama ini oleh BARISAN NASIONAL !!!, dan

    (b) MENOLAK dan seterusnya MEMBATALKAN kesemua Borang Calon BARISAN NASIONAL pada Hari Penamaan Calon pada 28.04.2018, sekiranya BARISAN NASIONAL masih berdegil secara SALAH dan TIDAK SAH untuk gunakan LAMBANG/LOGO 'dacing yang berwarna PUTIH' !!!

    13. Saya juga ingin syorkan kepada pucuk pimpinan BARISAN NASIONAL yang diterajui oleh NAJIB RAZAK untuk menamakan kesemua Calon Barisan Nasional dengan menggunakan LAMBANG/LOGO mana-mana parti komponen BARISAN NASIONAL yang masih sah seperti MCA ataupun MIC, kerana UMNO sendiri merupakan sebuah parti yang TIDAK SAH dan TERBATAL sejak 01.03.2018, di atas kegagalan pengadaan Pemilihan Cawangan pada atau sebelum 28.02.2018 !!!

    14. Akhirnya, dengan izin ALLAH S.W.T. kejahatan yang dirancang oleh Kerajaan NAJIB RAZAK untuk sabotaj PAKATAN HARAPAN (PH) dan PARTI PRIBUMI BERSATU MALAYSIA (PPBM) semasa PRU-14 ini, dengan sendirinya menjadi, bak kata peribahasa, "SENJATA MAKAN TUAN" terhadap kedua-dua, BARISAN NASIONAL dan UMNO !!!

    HANIFF KHATRI ABDULLA,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sdr Zulkifli,

      Berita menarik.

      Ramai yang tak tahu bahawa logo BN itu telah di gunakan tanpa kebenaran ROS, logo itu haram atau illegal. Saya terperanjat membaca berita ini.

      Jika betul, boleh di laungkan di sana sini.

      Malumat itu berupa kenyataan akhbar dari peguam Tun Dr Mahathir, Haniff Khatri. Tapi tak nampak di Google News, Free Malaysia Today dan Malaysakini.

      Harap dapat Sdr sebutkan punca berita itu. Supaya boleh kita propagandakan nya dengan lebih tegas, terima kasih.

      Delete
  71. Puak haprak hilang arah, baik cai2 mengaku
    Tak ada komen pun dari cai2 tolol kera duku
    Blog ni jadi seperti tugu, diam sepi dan kaku
    Posting Budin hal SPR spt langsung tak laku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Eisyh..,pnjg lebar & bernas Pejuang berhujah
    Ini pasti membuat ramai cai2 berubah wajah
    Cai2 haprak dah tak berani lagi masuk terjah
    Blog Budin Langau ini sepertt dah kena jajah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mmg bernas sungguh hujah Pejuang Rakyat
    Kemas tersusun, diia punya karangan & ayat
    Ini sudah tentu membuat cai2 merasa gayat
    Petanda awal, yg PH tak lama tamat riwayat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hujah2 kemas Pejuang Rakyat ni hamba puji
    Tertunduk rapat puak cai2 dia lanyak dan taji
    Mmg lah tindak tanduk Madey tu, sangat keji
    Nak berkuasa bulan dan bintang ditabur janji

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Mlm ini, Pejuang dan cikgu Kejora punya gilir
    Caii2 spt dah mula resah, ke hulu dan ke hilir
    Ada juga cai2 yg air mata dah mula mengalir
    Tapi yang pasti, ramai cai dah kecut btg pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kami ialah perwira2 negara empat serangkai
    GN, Pejuang, Lebaii & Kejora, spt ada tangkai
    Utk patahkan segala tohmahan, cai2 pertikai
    Juga mau pastikan, PRU-14, PH jadi bangkai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Perwira2 kerajaan nak pastikan negara aman
    Pejuang & GN pejelas BN punya isu dalaman
    Lebai pula mempertahan PAS dari hentaman
    Manakala Kejora, sekeh FuckTun dan Suman

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh



    ReplyDelete

  72. Mohd-Hashim-Abdullah-spr
    EC denies claims that dead man’s name reinstated in electoral roll

    Asyik kerja menafikan aja le dia nih

    ReplyDelete
  73. Satu tanda nyata Umno/Bn kena sabotaj -

    1Puad fires first salvo on Khaled, vows to fight 'to the last drop'

    dalam facebook nya.

    ReplyDelete
  74. Tahniah SPR (dan ROS) kerana akan bertambah manis lagilah kemenangan PH pada PRU14 nanti. Datangkanlah segala tipu daya kamu yang termampu untuk mengampu dan menongkat benang basah BN.

    Sedarlah bahawa yang sedang kamu berhadapan sekarang ini bukan sahaja dengan kemarahan seluruh rakyat malah turut mengundang kemurkaan Tuhan.

    Sejarah kejatuhan kerajaan Kleptokrasi BN pada 9 Mei 2018 di PRU14 nanti akan dijadikan mata pelajaran wajib untuk generasi akan datang dan penyelewengan 1MDB pula akan dijadikan Case Study dalam setiap bidang berkaitan accounting, banking, finance, management dan seumpamanya di seluruh dunia.

    Maka berbanggalah kamu yang masih berjawatan dan berpangkat sementara masih berkuasa beberapa hari sahaja lagi. Percayalah bahawa pengkhianat yang zalim, sesat, hipokrit, kafir dan fasiq tidak akan diberi petunjuk dan tidak akan dapat mengalahkan kebenaran.

    BN THE END

    ReplyDelete
  75. Agen Judi Taruhan Online yang menyediakan permainan yang terlengkap hanya di BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan permainan Judi Taruhan Online yang sangat lengkap pastinya. Yang dapat Anda mainkan dimana dan kapanpun juga.

    Dengan minimal deposit hanya Rp 50.000 saja sudah bisa mainkan permainan yang ada di Agen BOLAVITA

    Agen BOLAVITA menyediakan jenis taruhan yang terlengkap dan terbesar yang bisa Anda coba mainkan.
    • Bola Tangkas (Tangkasnet, Tangkas88 dan Tangkas1)
    • Casino Online (WM Casino, Green Dragon dan SBOBET Casino)
    • Sabung Ayam (S128, SV388 dan Kungfu Chicken)
    • Taruhan Bola (SBOBET, MAXBET/ICB Bet dan 368 Bet)
    • Togel Online (KLIK4D dan ISIN4D)
    • Games Virtual / Slot Games (Joker dan Play1628)

    Tunggu apalagi? Daftar dan gabung sekarang juga di www.bolavita.ltd

    Baca juga =
    1. Cara Membuat Akun dan Bermain di Situs S128
    2. Promo Promo BOLAVITA

    Untuk info selanjutnya, bisa hubungi kami VIA:
    BBM : BOLAVITA / D8C363CA
    Whatsapp : +62812-2222-995
    Livechat 24 Jam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...