Tuesday 21 June 2016

GANJARAN PAHALA SELAMATKAN NEGARA LEBIH BESAR DARIPADA DUDUK DI ATAS SEJADAH


Berikutan kemenangan BN di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, beberapa suara kedengaran meminta Tun Mahathir Mohamad agar  berehat saja dan tidak lagi mencampuri urusan politik negara.

Antara hujah mereka ialah bekas Perdana Menteri itu tidak relevan lagi, hanya memusnahkan legasinya, sudah tercabut taring dan lebih baik menghabiskan sisa-sisa usianya di atas sejadah saja.

Jika pemimpin UMNO yang berkata demikian mungkin ia boleh diterima seadanya, mungkin kerana dedak sudah diterima, tetapi dalam hal ini pemimpin Pas pun lebih kurang sama saja nadanya.

Ketua Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Aziz berkata, keputusan dua pilihanraya kecil baru-baru ini mengesahkan taring politik Tun Mahathir telah tercabut dan mencadangkan supaya bekas Perdana Menteri itu menghabiskan hujung-hujung usianya di atas sejadah dan mengunjungi Kaabah.

Itulah sebaik-baik kehidupan ketika berada si hujung hayat kehidupan, kata beliau lagi.
Apakah ini tanda-tanda pertuturan orang yang sudah dipengaruhi dedak juga?

Apa agaknya reaksi Nik Aziz Nik Mat jika bapanya itu masih hidup dengan kenyataan Nik Abduh itu sedangkan negara sedang diselubungi dengan begitu banyak kerosakan yang disebabkan onar Perdana Menterinya?

Kenapa Nik Abduh hanya meminta Tun Mahathir saja yang berehat dan berada di atas sejadah, tetapi tidak kepada Najib yang di seluruh dunia diketahui dan diperkatakan dengan skandal kewangannya?

Kenapa juga Nik Abduh tidak meminta Hadi Awang sendiri agar lebih banyak berada di atas sejadah dan mengunjungi Kaabah berikutan persekongkolan Presiden Pas itu dengan pemimpin yang sedang membawa kerosakan kepada negara?

Antara Tun Mahathir, Najib dan Hadi Awang, siapa yang sedang berbuat pahala dan siapa pula yang sedang merosakkkan hari-hari tua sebelum menemui Tuhannya?

Dalam hal ini, harus disedari oleh Nik Abduh bahawa pahala dan mengutip bekalan sebelum mati bukan saja boleh diperolehi di atas sejadah atau dengan mengunjungi Kaabah semata-mata, bahkan berjuang dan terus berjuang menyelamatkan negara jauh lebih besar lagi ganjarannya.

Lagi pun, ibadah sembahyang wajib dan sunat sudah tentu menjadi amalan biasa setiap hari bagi Tun Mahathir dalam usianya seperti sekarang, manakala Kaabah pula sudah pun dikunjunginya beberapa kali sebelum ini.

Apakah dalam melihat pelbagai kerosakan yang sedang dilakukan Najib sekarang, Tun Mahathir masih perlu berada 24 jam di atas sejadah atau berulang alik setiap minggu mengunjungi Kaabah?

Tidakkah apa yang dilakukan Tun Mahathir waktu ini, malah dengan ikrar untuk terus berjuang, bahkan mungkin lebih keras lagi, adalah sesuatu yang lebih bermanfaat dan mendatangkan gandaan pahala berbanding hanya banyak sembahyang serta berumrah yang jelas pahalanya  untuk dakapan peribadi semata-mata?

Untuk makluman Nik Abduh juga, ketiadaan pahala dan bertambahnya dosa seseorang pula bukan saja  disebabkan oleh bersekongkol dengan pemimpin curang dan lebih membawa kerosakan, malahan dengan cuba menghalang orang lain daripada terus berjuang untuk mewujudkan kebaikan yang lebih besar kepada rakyat dan negara. (SH 21/06/2016).

123 comments:

  1. 1. Mereka bertanya apakah pendirian saya setelah mereka menang.

    2. Pendirian saya tidak berubah. Mungkin ia menjadi lebih keras.

    9. Mereka yang bertanya akan pendirian saya perlu bertanya diri sendiri apakah maruah kamu sudah tidak ada lagi sehingga sanggup berbangga dengan kemenangan hasil penipuan, hasil rasuah yang terbuka dan salah guna kuasa yang ketara.

    10. Bagi saya usaha untuk membersih Kerajaan Malaysia akan saya teruskan dengan apa cara sekalipun.

    chedet 200616

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul apa yg disebut tuan shahbudin.. kenapa nik abdoh hanya menghentam tun, ph dan amanah saje selepas pas kalah teruk dlm prk yg lepas?.. kenapa dia x serang umno, bn dan najib dan segala penipuan mrk yg jd punca pas kecundang?.. pas mcm mana mahu bangun selepas kalah teruk prk yg lepas, itulah seharusnya jd perbincangan pemimpin2 pas skrg, bukan menyalahkan pihak lain..

      Delete
    2. Ketua pemuda pas yang psling kolot
      dalam srjarah.dia antara dedalu
      dalam pas.pas semakin hancur dapat
      ketua pemuda yang ketinggalan
      zsman.patutnya dia desak hj hadi
      haron din mohd amar dan lain lain
      veteran pas bersara dari politik.di
      bawah pimpinan nik abduh pemuda
      pas kauh semakin mundur dan dia
      juga bawa kehancuran pas

      Delete
    3. Nik Abduh ini mmg patut kita beratur dan bagi pelempang saja.

      Atau jika kita terserempak dgn dia, cepat2 beli kek atau telur di kedai2 berdekatan, jadikan budaya lempar telur dan kek icing atas kepala dan muka derang. Amacam, best tak?

      Bukannya termasuk dlm 70 dosa besar mahupun 650 dosa2 kecil pun baling telur dan kek ke muka pemimpin bodoh gini.

      Aku rasa, mulakan kpd pemimpin pembangkang yg cakap mcm sial dulu. Kena form beberapa active group di setiap daerah kalo boleh.

      https://youtu.be/iK6SS8CXYZo

      Ok tak?

      Delete
    4. Apabila dah termakan dedak maka kitab hijau sudah terhumban ke bakul sampah maka dibaca lah kitab biru.
      Prinsip amar maaruf, nahi munkar juga sudah bercelaru menjadi politik carimakan (bukan politik matang)....
      Aduh kesiannya aku tengok muka dia dah makin comot dengan Musibah Dedak Beracun (MDB).

      Delete
    5. 10 cakap Pas ni....20 tak boleh caya.

      Orang yg bersubahat dan menyokong org yg munafik dan rasuah itulah yg terlebih dahulu dicampak dlm neraka.....walaubpun serbannya 1 tan berat.

      Delete
    6. mamat ni mmg x ada berguna apa pun, negara jahanam pun dia dok kuliah subuh pasal syurga neraka. negara senang dia pun tumpang senang, dia bukan peduli anak bini org nk makan pakai. dia hnya tau tuhan bg rezeki n tuhan tarik rezeki. kufur yg menyesatkan dia ni

      Delete
    7. Nik Abbodoh ni dah berangan angan dan bercita cita nak jadi menteri! Harap pemuda pas tidak bodoh memilihnya lagi!!!

      Delete
    8. Ganjaran pahala lebih besar selamatkan negara dari sekular kepada syriat islam. Muhyiden dah kata ph bersetuju untuk selamatkan bn. Ph berug dengan bn. Kalau dah anti pas betul pun salah salah ditokok tambah. Istikumah sehingga kemenangan.

      Delete
    9. cuba check sat tahap IQ dan EQ nik abduh ni
      dari dulu lagi aku dok perati kelaku mcm org below average

      Delete
  2. selamatkan dulu anak pompuan dia la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia juga patutkan selamatkan dirinya yg telah banyak membawa kerosakan kepada negara selama 22 tahun memerentah dgn pertamanya memohon maaf kepada seluruh rakyat.Berapa banyak wang negara di bazirkan-Proton,Maminc,Perwaja,Bakun,BBMB,skandal urusniaga matawang BN,Projek mega yg di tinggikan harga utk keroni,Pembelian kembali saham Mas dari kroni dgn harga yg tinggi dll lagi.Perlu juga meminta maaf dari ahli Umno,dgn menerangkan kemanakah lesapanya syarikat dan harta milik Umno yg bernilai berbilion RM.Berapa teruk sistem pemerentahan yg mengekang rakyat yg telah beliau ujudkan,termasuklah apa yg terus di amalkan sekarang.Kalau Najib buat dosa itu dosa Najib,tapi dosa dia jangan pula buat lupa.

      Delete
    2. 07.01....berapa banyak dedak yg ko baham? Nape tak suruh tuan besar ko jawap mana lesap 42m?? Bila org tanya je mengelak.

      Delete
    3. alahai rendah daya fikir anon 707, itu saja hang mmpu fikir. belajar mana dulu? ka mmg xbelajar pun. asyik melancap 24/7 ja kerja hang, patut tumpul benak otak hang

      Delete
    4. Apa nik abdul katakan itu yang terbaik untuk tun sebab hudud pun dia perlekehkan apakah kita umat islam perlu gadai akidah. Pendokung dan pembodk tun akan dipertanggungjawab diakhirat sebab membiarkan tun leka dengan apa yang dia buat cubalah nasihatkan dia kepada kebaikan.

      Delete
  3. Iman tak boleh dijual beli dan juga tidak bisa diwarisi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunjukan dalil dan surah yg mengatakan bahawa kalau kritik orang seperti Mahahtir ,org itu tidak beriman.

      Delete
    2. Anon 6.20
      Memang betul iman tak boleh diwarisi. Belum tentu bapa alim anak pun alim. Anak Nabi Nuh as. pun tak mewarisi keimanan bapanya. Begitu jugak anak Nabi Adam yg bunuh adik beradiknya sendiri.

      Org yg bangang dan kaldai je yg tak paham maksud iman tak boleh diwarisi.

      Delete
    3. anon 705 ni pun sekor, rendah ssgt laa daya fikir hang, lain org maksud lain yg hang tafsir. siap nak dalil quran la lg. aduhai malang anak bini berbin dan barlaki mcm hang. slow ya amat

      Delete
  4. Alangkah malangnya perjuangan Tuan Guru Nik Aziz hanya terhenti bersama usianya sahaja. Kalau ada anak sulung lelaki seperti Nik Omar sekalipun masih kelabu dan seperti lelaki bacul yang tidak berani menyambung era politik ayahndanya. Manakala Nik Abduh pula rasanya semua penyokong pembangkang sudah maklum yang beliau selepas keluar dari tahanan politik di Kamunting telah di brain wash oleh UMNO dengan memberikan pelbagai sogokan termasuklah kereta mewah Honda Elaysen dan Mini Cooper sebagai umpan bagi menjahanamkan perjuangan ayahnda beliau. Kenyataan demi kenyataan oleh beliau nampaknya begitu janggal sekali seolah-olah manusia yang tidak ada pendirian dan penuh dengan sogoKkan dari pemimpin UMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh dia balik buka kitab ayah dia yg berlori-lori tu.....baru boleh bercakap.

      Delete
    2. Yg ada lani, ulamak bacul saja. Sembang ketat, hebat, lebat.. rakyat jadi makin meluat.

      Kalo ulamak dulu, rakyat boleh leleh air mata dengar ceramah. Pakat2 lembut hati x kira non muslim dan musuh, apatah lagi yang muslim.

      Ulamak kotemporari, sumer jemba ke duit yang lebih. Pakai jubah, niagakan agama. Mmg lumayan siot hidup anak bini dan menantu.

      Delete
    3. Dah kami anti pas baik pun buruk buruk ditambah2 cuba matang dalam berfikir.

      Delete
  5. Sayang...anak bapak ni nampaknya sudah mula mahu menjejakkan kakinya ke kancah kehancuran. Cakappun dah terpesong dan kini lebih cenderung menonjolkan diri untuk keduniaaan. Nik Aduhhhhhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kritik Mahahtir ,bereerti menjejakan kaki ke kancah kehancuran,amboi hebatnya Mahahtir.Kita tengoklah siapa yg 'hancur' nanti,pengkritik Mahathir atau pentaksub Mahathir.

      Delete
    2. yang pasti pengkritik mahathir InsyaAllah...Sudah jelas salah laku PM , masih lagi projibo perahankan... PM sekarang sedang menerima Istidraj...tunggulah masanya nanti...

      Delete
    3. Kalau sokong rasuah samalah dgn sokong kehancuran bodoh.

      Delete
    4. Puak sekular sedang berusaha memburu2 dan memecahbelahkan pemimpin pas dengan niat untuk mengagalkan perjuangan islam.

      Delete
    5. anon 0708
      mmg aku pentaksub tun M
      to me he is the man who can walk on water
      puas hati ;)

      Delete
  6. Besarnya pahala buat fitnah,menghina ,menghasut dan bersingkokol dgn puak liberal dan DAPigs yg sentiasa menentang Islam.Fatwa baru daari din.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Katakanlah: "Jika kamu menganggap bahwa syurga itu khusus untukmu di sisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematianmu, jika kamu memang benar." (2:94)

      Ingat tu Mak Enon 7:11, itu bukan Fatwa melainkan ia adalah KEBENARAN drp Allah.

      Allah telah berpesan agar tuan - dan bonggok2 yg sewaktu dgn tuan - supaya CEPAT MAMPOS!!!

      Delete
    2. Nik Aziz pun dulu pernah bersekedudukan dgn DAP dan peliwat.

      Delete
    3. Jangan lupa Pas terlebih dulu bersekedudukan dgn Dap dan bersetuju kalimah Allah diguna pakai oleh org kafir.

      Dah lupa ke???

      Delete
    4. Insyallah moga kelantan tetap bersama pas. Itu pandangan anti pas mereka berpakat dengan umno untuk kalahkan pas dikelantan kita istikumah dan tunggu pru14.

      Delete
  7. "Katakanlah: "Jika kamu menganggap bahwa syurga itu khusus untukmu di sisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematianmu, jika kamu memang benar." (2:94)

    Ingat tu Mak Enon 7:11, itu bukan Fatwa melainkan ia adalah KEBENARAN drp Allah.

    Allah telah berpesan agar tuan - dan bonggok2 yg sewaktu dgn tuan - supaya CEPAT MAMPOS!!!

    ReplyDelete
  8. Apakah mufti lanun abu sayaf telah berfatwa bahawa hasil dari rompakan dan duit yang diperolehi dari tebusan adalah halal?Islam apakah yang dianuti oleh lanun abu sayaf filipina?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah dgn lanun lanun di daratan ini yang di kepalai olih lanun bugis .

      Bila pergi umrah .. bawa sekapal dgn pencacai pencacai dia ... free lah katakana .

      Lepas tu , adalah macai dia yang upload ke internet untuk membuktikan betapa waraknya Raja Lanun dgn Ratu RM ..

      Delete
  9. Nik abdul ni tak kekal di pasir mas dlm PRU14, nak cari tempat selamat tapi semua dah tak selamat bagi Pas, mungkin berkokok luar parlimen lepas ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Istikumah sehingga kemenangan

      Delete
  10. Tukar je la nama lepas ni....nik abodoh. Negara kau kian hancur kau tak kisah? Bersekongkol dgn pengkhianat penipu dan pecah amanah tu ok ke ? Ketua pemuda pas terbodoh yg telah dilahirkan parti hijau.....
    Nik abodoh.....PIGIDAH!

    ReplyDelete
  11. Pandangan Din lebih in line dengan ajaran Islam daripada Nik Abduh.Itu sebab dari dahulu hingga sekarang saya tak dapat nak berikan sokongan kepada PAS.

    ReplyDelete
  12. Bekas calon pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gelugor Abu Backer Sidek Mohammad Zan mahu membeli banglo milik Ketua Menteri Lim Guan Eng yang terletak di Jalan Pinhorn pada harga RM2.8 juta.

    Backer, yang mempunyai cek bernilai RM56,000 sebagai bayaran muka berhasrat untuk menyerahkan sendiri surat dan cek kepada Guan Eng di Masjid Kampung Baru tetapi terlepas peluang itu.

    Guan Eng sebelum itu menganjurkan majlis berbuka puasa untuk warga Air Putih.

    “Saya mahu beli banglo ketua menteri kesayangan saya pada harga RM2.8 juta. Saya boleh beli hartanah bawah harga pasaran kerana saya bukan seorang penjawat awam.

    “Ya, saya ada terdengar mengenai ‘fengshui’ yang tidak baik, tapi itu tidak penting, kerana saya boleh jual semula banglo itu pada harga lebih tinggi.

    “Seandainya beliau sudi jual pada saya, saya gembira, jika tidak, tak apa,” kata peguam dan pengimport buah kurma itu kepada pemberita.

    ReplyDelete
  13. Kelihatan corak pemikiran sesetengah pemimpin PAS ini maseh diselubungi alam konfrantasi. Marah,dendam,tidak puas hati,kecil hati, ambil hati, emosi yg ber berlebihan tanpa ada perasaan sabar, muhasabah diri.
    Tidak ada sifat maaf memaafkan demi utk bersatu menewaskan 'penyamun2'.
    Ust, tlng aplikasi dgn sewajarnye strategi2 nabi saw dlm menghadapi musuh politik/penentang Islam didlm kontek kehidupan msyrkt majmuk di Malaysia.
    Jgn gopoh & senantiasalah berlapang dada.
    Ambil pendekatan/keputusan yg blh mendekatkan bangsa lain kearah parti bukan membenci parti.

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum,,,

    Saya menerima berita yang mengatakan PAN mempelawa PAS masuk PH setelah kekalahan teruk dalam PRK KK dan Sg. Besar.PAN boleh membat pelawaan itu sambil melupakan pengkianatan mereka kepada PAS tapi rasanya PAS tidak akan lupa sampai bila bila bagaimana geng PAN berbuat kianat yang tidak berbelah bagi semata mata mahu menang pilihanraya, PAN sanggup bersengkongkol dengan puak puak yang anti Islam untuk melawan PAS demi sebuah kemenangan dunia.


    Tapi PAN tak menang menang jugak.Keputusan dua PRK jelas menunjukkan PAN hanya memperolehi hampir 90% undi cina yang boleh dipercayai undi DAP. jadi boleh dsimpulkan sebenarnya PAN hanyalah proxy DAP sambil undi melayu yang hanya lebih kurang 10% itu pula menunjukkan melayu tetap tolak PAN sebagai tanda melayu menolak PKR.Sementara undi PAS merupakan lebih dari 90% adalah undi tegar dari kalangan melayu.Komposisi ini menyebabkan PAN mula merasakan perlunya pembangkang bersatu untuk melawan Umno yang mula kembali selesa setelah kukuhnya undi melayu dan kembalinya undi cina kepada mereka.

    PAN sebagai bekas ahli PAS seharus dan sepatutnya ingat sejarah PAS yang pernah bersama Umno dalam BN dan dalam kerajaan.Kenapa PAS sanggup dilanyak dengan begitu teruk sekali setelah mengambil keputusan keluar dari BN dan kerajaan? Mustahil PAN tidak tahu sejarah ini, sejarah yang menyaksikan juga lahirnya parti serpihan, Berjasa yang menggantikan PAS sebagai parti gabungan dalam BN serta mampu menang beberapa kerusi ketika PRU.

    PAN kalau buta sejarah ini bukanlah profesyional, tetapi saya yakin PAN tidak buta sejarah apatah lagi ketuanya Mat Sabu terkenal sebagai ahli sejarah ketika dalam PAS.Kalau PAN tak buta sejarah kenapa ajak PAS untuk bersama PH? PAN seharusnya tahu benar bahawa PAS yang dianggap parti kain pelekat itu tidak akan mudah tunduk kepada PAN yang tiada apa apa, sedangkan Umno yang memiliki kerajaan pun PAS boleh ketepikan sebarang tawaran kerjasama politik sehingga hari ini.Walaupun PAN juga lebih lebih berkata PAS mahu bergabung dengan Umno tetapi hakikatnya PAS tetap berpegang kepada apa yang pernah ATGNA sebut, kita orang Islam tidak akan dipatuk dalanm lubang yang sama dua kali.

    Inilah asasnya kenapa PAS menolak kerjasama dengan Umno, Islam yang menjadi prinsip perjuangan PAS.PAS keluar dari BN kerana Islam, berpecah dengan DAP dan PKR kerana Islam dan pastinya tidak akan bersama PH kerana Islam.Sebabnya mudah kesemua parti dalam PH tidak membawa Islam sebagai dasar perjuangan sebaliknya kesemua parti termasuk PAN berideologikan liberal dan Islam liberal yang awal awal lagi di tolak oleh PAS.Malah parti parti dalam PH tidak sedikitpun menghormati prinsip PAS yang mahu menjadikan Islam sebagai carahidup kepada orang Islam sama seperti Umno yang juga tidak menghormati prinsip ini ketika PAS dalam BN dan kerajaan.Umno kelihatan hanya mahu bekerjasama sekarang ini apabila memberi laluan kepada RUU persendirian pindaan akta 355 yang baru dibentangkan di parlimen tetapi masih jauh dari mahu kembali kepada Islam.

    Jadi kesimpulannya Umno dan PH sama saja, cuma bezanya PH begitu lantang menentang rasuah dan penyelewengan yang dilakukan BN tetapi samaada PH tidak menyeleweng dan tidak rasuah kalau pegang kerajaan masih diragui kerana mereka akan tetap menggunakan panduaan akal seperti BN dalam mentabdir dan semestinya tidak akan mampu memastikan tiada penyelewengan dan rasuah, buktinya lihat saja apa yang berlaku di Penang dan Selangor sekarang, dua negeri yang dikuasi oleh parti dari PH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerusi PAS yang menang hasil daripada undi DAP dalam PRU 13 dulu macammana...lepaskan le!!!Otak letak dekat siku.

      Delete
    2. Kalau dah tahu Dap tu anti Islam kenapa dulu Pas duduk bersengkokol dgn Dap. Sanggup duduk satu pentas?? Berganding bahu bersama macam anak beranak?

      Ooooo bila dah jadi macam ni lupa ye???? Kamu lupa tapi kami ingat.

      Delete
    3. Bodoh jgn taip kt blog...nampk kebodohan nanti...apa cite kes balak..ganu leh rampas tp wat dek..perjuangan pas skrng mcm pukimak lu

      Delete
    4. Bodoh jgn taip kt blog...nampk kebodohan nanti...apa cite kes balak..ganu leh rampas tp wat dek..perjuangan pas skrng mcm pukimak lu

      Delete
  15. Kelihatan corak pemikiran sesetengah pemimpin PAS ini maseh diselubungi alam konfrantasi. Marah,dendam,tidak puas hati,kecil hati, ambil hati, emosi yg ber berlebihan tanpa ada perasaan sabar, muhasabah diri.
    Tidak ada sifat maaf memaafkan demi utk bersatu menewaskan 'penyamun2'.
    Ust, tlng aplikasi dgn sewajarnye strategi2 nabi saw dlm menghadapi musuh politik/penentang Islam didlm kontek kehidupan msyrkt majmuk di Malaysia.
    Jgn gopoh & senantiasalah berlapang dada.
    Ambil pendekatan/keputusan yg blh mendekatkan bangsa lain kearah parti bukan membenci parti.

    ReplyDelete
  16. Dulu ramai orang mempertikaikan keputusan Presiden PAS dan Tok Guru Nik Abdul Aziz mempertahankan TS Khalid Ibrahim. Tapi sekarang nyatakan tindakan 2 kepimpinan PAS ini betul dan tepat.

    Bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah menyelesaikan saman fitnahnya terhadap The Malaysian Insider (TMI), selepas bekas editor portal itu memohon maaf di mahkamah kerana menyiarkan dua artikel memburukkan beliau pada tahun 2014.


    Khalid berkata, bekas ketua pegawai eksekutif dan editor Jahabar Sadiq dan bekas editor Bahasa Melayu Amin Shah Iskandar mengaku artikel itu berdasarkan khabar angin, dan membuat akujanji tidak akan mengulangi tuduhan itu lagi.

    "Meskipun saya melihat perbuatan defendan-defendan menerbitkan artikel berunsur fitnah adalah bagi melaksanakan satu misi jahat yang akhirnya berjaya, saya memilih untuk tidak memanjangkan persengketaan ini.

    "Pada hemat saya permohonan maaf sudah mencukupi untuk menebus maruah saya yang tercalar dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan," kata Khalid dalam paparan di Facebook hari ini.

    Beliau berharap perkara itu tidak lagi berlaku terhadap pemimpin lain dengan menggunakan fitnah untuk menjatuhkan pemimpin secara terancang yang hanya akan merosakkan sistem demokrasi.

    Ahli Parlimen Bandar Tun Razak itu menggesa wartawan memastikan berita yang diterbitkan mengandungi fakta tepat dan benar demi memilihara kewibawaan dan institusi media.

    "Jagalah harga diri dan elakkan terpengaruh dengan agenda politik jahat oleh kumpulan politikus yang tiada maruah serta hanya mementingkan kuasa," katanya.

    ADUN Pelabuhan Klang itu juga mengucapkan terima kasih kepada mereka yang masih menyokong dan menggalakkan beliau untuk terus berkhidmat kepada negara.

    "Walaupun saya dijatuhkan dengan cara jahat, saya menerimanya dengan lapang dada kerana saya masih mengekalkan prinsip dan jatidiri," katanya.

    Kedua-dua bekas editor itu membacakan permohonan maaf itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Hakim Nor Bee Ariffin hari ini.

    Dalam saman yang difailkan pada 11 Ogos 2014, Khalid berkata penerbitan artikel itu menyebabkan pembaca dan orang ramai mendesak beliau berhenti sebagai menteri besar.

    Beliau mendakwa artikel itu mencemarkan reputasi beliau sebagai menteri besar, ADUN dan Ahli Parlimen.

    Ia juga menjejaskan reputasinya sebagai seorang ahli politik, tokoh korporat dan calon presiden Timbalan PKR, katanya.

    ReplyDelete
  17. Nik, pi bela unta la

    ReplyDelete
  18. Anda terima atau tidak? Terpulang. Mereka menakut-nakutkan PAS dengan kehilangan Kelantan dan kehilangan banyak kerusi dalam PRU14 nanti. Tetapi mereka sebenar-benarnya menyembunyikan ketakutan mereka sendiri. Mereka mungkin hilang Pulau Pinang dan Selangor. Malah pemimpin-pemimpin utama mereka apalagi pemuka-pemuka PAN akan tinggallah kerusi empuk di Parlimen untuk diduduki oleh orang lain. Mari fikirkan apa yang tersirat daripada kata-kata mereka ini?


    Kata Setiausaha Agung PAN, Anuar Tahir, “ PAS perlu bersikap terbuka terhadap situasi terbaru politik pembangkang dan menerima PAN sebagai rakan sekutunya bagi menghadapi Umno BN.” Beliau mahu PAS berhenti melabelkan PAN dan kembali bekerjasama dalam gabungan pembangkang.

    Kata Salehudin Ayub Timbalan Presiden PAN pula, “kekalahan partinya di PRK Kerusi Parlimen Kuala Kangsar adalah isyarat di mana rakyat mahukan gabungan parti pembangkang kembali utuh.

    Tulis Rafizi Ramli di dalam facebooknya, “Ramai yang menyatakan pandangan bahawa PAS perlu bergabung kembali di dalam Pakatan Harapan. Itu dari awal telah dibincangkan dengan wakil pimpinan PAS - dijemput untuk menyertai Pakatan Harapan.

    Setiausaha Agung Parti Rakyat Malaysia, Koh Swe Yong pula menyeru Pakatan Rakyat 'dihidupkan' semula dengan bersatu untuk melawan BN, melaksanakan dasar dan mengambil tindakan yang dapat memenuhi kehendak dan kepentingan rakyat bagi membawa perubahan.

    Kata Wan Saiful Wan Jan, Pegawai Eksekutif Ideas, "Pakatan memerlukan lebih ramai pemimpin yang berkongsi aspirasi Azmin untuk menjadi pengantara dan berunding antara pihak-pihak yang berbeza dalam blok pembangkang. Jika tidak, mereka akan mempunyai masa yang sangat sukar bergerak ke hadapan. "

    Motif tulisanku ialah untuk meneguhkan istiqamah PAS bersama Blok Ketiga di samping membaiki aspek-aspek tertentu yang menjadi dapatan dalam post-mortem pasca PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Tujuannya ialah agar kita tidak menggadaikan dasar dan prinsip perjuangan kita semata-mata takut hilang kerusi seperti mereka. Luka kita dengan DAP dan PAN amat parah. Tiada lagi gelanggang untuk menyerah. Biar syahid atapun kemenangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KIHKIHKIH.......PRK di tempat TRADISI pun kalah, lagi nak dabik dada menang PRU14. Macam mana yang berlaku dalam PRK sg.Besar dan Kuala Kangsar, begitulah yang bakal berlaku dalam PRU14.
      Yang untung cuma B-END.
      PAS cuma menang sorak bergenbira AMANAH kalah.
      Tak sedar sendiri lagi kalah.
      Dalam PRU14 akan hilang KELANTAN sebab undi pecah dua. Yang untung UMNO sebab pengundi tak berpecah.

      Delete
    2. Dah memang strateginya tradisi kalah

      Lembu pun xakan guna konsep pecah dan tak perintah ni

      Delete
  19. Saya ibaratkan gerakan tun ini . 'amal makruf nahi mungkar'...bkn kah itu seruan nabi kita saw.
    Setiap umat di WAJIB penentang kejahatan n Menyeru ke arah kebaikan. Betul lah cara tun itu, patut disokong 101%, tanpa ambil kira latar blkg beliau. Allahuallam.

    ReplyDelete
  20. PAS lebih tergiur dengan janji Allah berbanding janji makhluk. Itulah sikap PAS yg masih gagal difahami oleh musuh-musuh politik dan sebahagian orang yang tidak mengenal PAS.

    Sudah berulang kali PAS menegaskan bahawa dasar PAS adalah Islam. Maka Islamlah yang menjadi keutamaan PAS.

    Ini bukan bermakna PAS tidak mahukan kemenangan politik. Bahkan kerana demi kepentingan Islam itulah PAS berpolitik. Namun jika disuruh pilih antara mahukan kemenangan yang Allah murka atau kekalahan yang Allah redha?

    Maka PAS akan menjawab biarlah kami memilih redha Allah. Namun PAS akan terus dan terus berjuang untuk meraih kemenangan bersama keredhaan Allah.

    PAS bukan tidak sedar, bahawa mengadakan gabungan parti-parti politik itu lebih memberi kebaikan kepada percaturan politik PAS. Bahkan PAS sentiasa berlapang dada menerima siapa sahaja untuk bergabung dan bertahaaluf dengan PAS demi kepentingan Islam dan rakyat.

    Ini dapat dilihat daripada sejarah kebersamaan PAS dengan Umno dalam perikatan, PAS bersama Semangat 46 dalam APU dan PAS bersama DAP dan PKR dlm Pakatan Rakyat.

    Malahan berteraskan semangat politik jujur, PAS sanggup menyerahkan banyak kerusi yang ditandingi oleh PAS kepada PKR saat-saat awal PKR lahir ke dunia politik Malaysia selepas DSAI dipaksa keluar dari rahim Umno melalui pembedahan ganas Tun Mahathir.

    Namun perlu diingat bahawa kesediaan PaS bergabung dan bertahaluf adalah kerana kepentingan Islam dan umat. Jika merugikan Islam dan umat serta negara, PAS tidak akan bergabung dengan siapa pun walau sebesar mana sekalipun gabungan mereka itu.

    Walaupun dijanjikan bulan dan bintang. Ini kan pula sekadar gabungan PH yg rapuh dan hanya dijanjikan Putrajaya yang belum pasti.

    Jika ada yg berkata lebih baik PAS bersatu dengan PH untuk masa depan politik yang lebih cerah buat PAS khusnya pasca PRN Sarawak dan PRK Sungai Besar serta Kuala Kangsar.

    Suka saya jawab secara peribadi, bahawa jika hanya kemenangan politik yang difikirkan oleh PAS tanpa memikirkan kepentingan Islam, lebih baik PAS bergabung dengan Umno.

    Parti yang lebih dekat dengan Islam berbanding DAP. Parti yang lebih bersifat Melayu Islam berbanding DAP yang hanya disertai oleh beberapa orang Melayu sahaja.

    Jika dengan Umno pun PAS tidak berminat untuk berijab kabul, maka masakan dengan DAP PAS lebih berminat. Lebih-lebih lagi apabila mengingatkan pengalaman bertahaaluf dengan Parti Rasis itu dlm PR.

    Jadi selagi kamu menolak Islam dan tidak bersedia menghormati Islam tidak perlulah kamu berbicara soal bersatu dan bergabung bersama PH. Walau kamu janjikan kemenangan yang lebih besar, kami tetap lebih rindukan janji Allah kepada siapa yang istiqamah dalam perjuangan kami.

    USTAZ MOKHTAR SENIK

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK.bersatulah kamu dengan UMNO, moga-mogaq bderjaya!

      Delete
    2. Sama ada PAS sedar atau tidak strategi untuk merampas Kelantan sudah pun bermula. Strategi yang lebih mantap akan diterapkan untuk memenangi hati dan kepercayaan rakyat Kelantan. Umpama menarik rambut dalam tepung.

      PAS berpotensi kalah di Kelantan di PRU 14 nanti. Mungkin akhirnya menang sorak saja.

      Delete
    3. Silap2 sorak pun xmenang

      Delete
  21. Saya ibaratkan gerakan tun ini . 'amal makruf nahi mungkar'...bkn kah itu seruan nabi kita saw.
    Setiap umat di WAJIB penentang kejahatan n Menyeru ke arah kebaikan. Betul lah cara tun itu, patut disokong 101%, tanpa ambil kira latar blkg beliau. Allahuallam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulakan amar makruf nehi munkar kat org terdekat dgn kita ,kalau mahathir,isteri dan anak-anak dia lah.SH dah samapai ke tua tudung pun tidak,Marina liberla habis,anak-anak dia yg berniaga tu ,elok kalau suruh bersedekah dan beramal jarian dgn kekeyaan yg dia dapat.

      Delete
    2. Adakah bini dan anak-=anak NAJIB BERTUDUNG LITUP....???????

      Delete
    3. Syabas cik minah....tepat soalan anda.

      Delete
  22. Alhamdulillah.

    Kebenaran akhirnya terbukti. Selepas dakwaan 91 muka surat oleh Saifuddin Nasution terbukti satu fitnah besar daripada kem PKR. Hari ini, dalam bulan Ramadhan yang mulia ini TSKI mencapai satu kemenangan lagi apabila kes samannya terhadap sumber rasmi untuk memfitnah beliau iaitu The Malaysian Insider berakhir dengan kebenaran di pihak TSKI.

    Defendan (CEO dan Editor Malaysian Insider) akhirnya memohon maaf.

    Tidak dapat di nafikan apabila tindakan Almarhum TGNA dan TGHH dalam membela dan mempertahankan TSKI dari fitnah ini adalah satu tindakan yang tepat dan berintegriti. Berbeza sama sekali dengan pendirian Raja Surat (Husam) dan Mat Sabu yang secara jelas menyerang TSKI meskipun dirnya di fitnah pimpinan PKR.


    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum,,

    Statistik keputusan PRK KK dan SG Besar menunjukan sata tren baru yang terhasil dari penubuhan PAN dan PH.Ada sesuatau yang boleh dipelajari darinya kerana ada kemungkinan kedudukan politik akan kembali semula ke zaman sebelum pembangkang menjadi kuat atau kembali semula ke zaman Mahathir di mana ketika itu BN boleh berleluasa dan buat apa saja sambil rakyat membenarkan menerusi undi yang diberikan kepada BN.Tren memberi undi kepada BN untuk membolehkan BN buat apa saja nampaknya semakin terserlah.Oleh itu beberapa pelajaran boleh diambil dari keputusan yang nampak sudah lari dari tren semasa.


    1-RAKYAT TIDAK KISAH DENGAN GST



    Rakyat Malaysia menerusi keputusan PRK ini dan PRK Rompin sebelumnya, menunjukan sikap tidak kisah dengan GST sedangkan pembangkang begitu bersungguh sungguh mahu membantu rakyat untuk menghapuskan cukai yang dikatakan membebankan rakyat. Maknanya sekarang baik melayu atau cina sudah tak kisah dengan GST dan sudah tidak kisah dengan dasar dasar Najib yang bakal dilaksanakan.Tidak ada istilah kesusahan kepada rakyat yang memberi undi kepada BN kerana wakil wakil rakyat BN yang dipilih rakyatlah yang menyebabkan dasar seperti GST dapat dilaksanakan.Gambaran baiknya rakyat Malaysia dengan BN dan bersedia memberikan kebenaran kepada BN berbuat apa saja seperti yang pernah dinkmati oleh Mahathir satu ketika dulu.Nampaknya pembangkang yang terkial kial mahu menolong rakyat tapi rakyat tetap mahu pilih BN.Malah keputusan PRK kali ini menunjukkan kembalinya undi rakyat yang pernah mengundi BN tetapi lari kepada pembangkang kepada BN semula.Kalau tren ini diandaikan sama dengan tempat tempat lain maka pelajaran kedua dari keputusan PRK akan berlaku.

    2-Kerajaan PKR Selangor mungkin tergugat



    Seandainya tren kembalinya pengundi asal BN kepada BN terutamanya pengundi cina di Selangor, PKR akan terjejas teruk.Dan ada kemungkinan di PRU 14 nanti PKR akan kehilangan banyak kerusi bersama PAS dan BN akan memenangi semula kerusi yang mereka hilang di dua PRU yang lalu sambil pembangkang hanya bergantung kepada prestasi DAP seperti di zaman Mahathir dulu.PAN sudah tidak boleh diharapkan untuk mengantikan PAS kerana kuputusan PRK kali ini menunjukkan undi PAN terdiri dari 90 % dari cina sedangkan melayu sudah menyatakan penolakan mereka kepada PAN menerusi undi yang diperohi sedangkan PAS pula walaupun berjaya mendapat undi dari pengundi tegar mereka tetapi jumlahnya masih terlalu kecil untuk menewaskan BN sama seperti zaman Mahathir dulu.Jadi pelajaran yang boleh dambil di sini kerajaan Selangor sedang berisiko untuk tumbang. Di samping itu kerajaan Penang dan Kelantan mungkin selamat kalau pola pengundi di dua negeri tersebut tidak terjejas dan saya percaya polanya mungkin tidak banyak terjejas kerana di Penang pengundi cina masih lagi majoriti yang menjadi pengundi tegar DAP sementara di Kelantan melayu masih lagi majorti dan pegundi tegar PAS masih lagi ramai.Tapi kalau pola mengundi ini berubah di kedua dua negeri mungkin kedua dua negeri ini akan jatuh juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tidak nampak ada apa-apa trend perubahan dalam mengundi dalam PRK Sg.Besar dan Kuala Kangsar.
      1. Pengundi MELAYU yang memangkah BN adalah orang-orang yang rasional. Mereka memangkah dengan mata terbuka. Mereka tahu, PRK takkan membawa apa-apa kesan, sebaliknya rezeki mereka akan tergugat selama setahun setengah jika memangkah pembangkang. Mereka perlukan bantuan baja dan benih. Juga duit dedak untuk meneruskan hidup. Lihat apa jadi kepada kawasan DUN Air Hitam Mukhriz - NAJIB SUDAH BEKUKAN SEMUA BANTUAN KEPADA PENDUDUK.
      Nak tawan Selangor kunun.......HAHAHAHA.
      MB Azmin pun bukan bodoh sangat. Tengok, berapa bonos untuk kakitangan kerajaan Selangor.....???
      Nak dapat undian penduduk rumah kos rendah pun payah kerana Kerajaan Selangor bagi cukai pintu dan air percuma. Ada banyak lagi bantuan yang tak pernah diwar-warkan. Hanya orang yang menerima sahaja yang tahu.Mahukah mereka melepaskan semua ini untuk kembali di bawah kerajaan BN.....????
      2. Pengundi Cina
      Cina memangkah BN bersebab, bukan kerana kecintaannya kepada NAJIB dan BN. Salah satu sebabnyanya ialah penculikan ke atas nelayan-nelayan cina di Sekincan yang berjaya dibebaskan hasil usaha Zahid Komidi. Keduanya janji-janji manis BN untuk pembangunan dan memenuhi kehendak mereka selagi berbaloi and of cos rm2 juta untuk membena DEWAN CINA di Sekincan.
      Pengundi Cina are rasional dalam tindakan mereka.
      Untuk PRK memang menguntungkan bila mereka mengundi BN sebab undian itu takkan membawa apa-apa kdesan. Tapi, PRU14 nanti, tengoklah, undian mereka akan berbalik kepada DAP. Jangan mimpilah mereka akan memangkah BN kecuali berlaku penculikan nelayan cina secara besar-besaran.
      Tapi, penculikan di Sabah lain ceritanya. Duit lanun dilanunkan oleh lanun. Mahukah pengundi-pengundi Cina Sabah memangkah LANUN........????

      LU PIKIRLAH SENDIRI

      Delete
    2. Mungkin lepas ni abu sayap akan masuk ke Sabah utk pangkah bi en gamaknya

      Delete
  24. 3- Usaha PAS untuk melaksanakan hukum ALLAH masih tidak diterima oleh orang Islam

    Statistik keputusan ini juga menunjukkan usaha untuk melaksanakan hukum ALLAH masih jauh dari penerimaan umat Islam sendiri. Seruan PJ Perak agar pengundi memberi kemenangan kepada PAS bagi membolehkan MP membahaskan RUU yang baru dibentang nampaknya dipandang sinis oleh pengundi Islam yang masih percaya Islam boleh dikerat kerat, ambil sekerat dan buang sekerat.Inilah majoriti umat Islam di negara kita sekarang yang datang dari zaman zaman dahulu.Sebab itu BN masih menjadi pilihan.Oleh itu berbaloi apa yang PAS lakukan untuk berbaik dengan Umno kerana pendekatan berperang dengan Umno pasti menemui jalan sukar kalau dilihat dari undi yang diberikan kepada BN.Lebih mudah berbaik dari bermusuh untuk meneruskan agenda Islam di Malaysia ini.

    4-deklarisi rakyat Mahathir dan PH jadi sia sia

    Mahathir dan PH mahu Najib turun tetapi rakyat menerusi undi PRK ini nampaknya mahu Najib terus menerajui negara.Rakyat sudah tidak kisah dengan skandal 1MDB, tidak kisah dengan penggunaan jet peribadi oleh Rosmah dan tidak mahu kisah dengan tandatangan yang dikumpulkan oleh Mahathir, bagaimana mungkin Mahathir boleh menjatuhkan Najib yang sedang menikmati apa yang pernah Mahathir nikmati ketika di puncak kuasanya dulu.Kalau Mahatihir boleh buat apa saja kerana rakyat memberi undi kepadanya, sekarang kelihatan Najib pun sedang menikmatinya.Oleh itu, boleh dipelajari bahawa deklarasi rakyat Mahathir akan jadi sia sia sebaliknya Mahathir terpaksa pula berdepan dengan skandal Mahyudiin yang baru didedahkan oleh Raja Petra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak sungguh NAIFlah Anon 8.56.
      BERBALOI konon berkawan dengan LANUN Negara.
      Kamu tak sedar, kamu hanya menang sorak.
      Dalam PRU14 nanti KELANTAN AKAN TERGADAI terus kepada UMNO yang kamu kata berbaloi. Memang berbaloi UMNO memperbodohkan kamu, lebai. Kamu terlalu ghairah mahu menghirup darah sesama manusia, kamu lupa tentang kemanusian. Kalau kamu memeprjuangkan kemanusian, hukum Allah akan lebih mudha diterima. Akibat kamu terlalu lurus dan bodoh, akhirnya dalam PRU14 kamu akan kehilangan KELANTAN kerana sudah pasti pengundi PAS akan berpecah 2 - separuh mengundi PIS dan separuh lagi mengundi AMANAH. Akhirnya yang menang BN. Kalu akan berkokok HUDUD, HUDUDU, HUDUDU di luar Parlimen. Apa hasilnya......sama macam yang Tun Det buat sekarang. At least Tun Det dapat sokongan rakayat, kokokan kamu akan jadi bahan jenaka.

      Delete
  25. Kenyataan Nik Abduh ini hanya laku untuk golongan sesat dan golongan bodoh semulajadi sahaja.Mereka ini adalah penganut agama isle kepercayaan dengan amalan ritual yang membodohkan.Hidup dengan menjual dan melelong agama.Golongan yang Allah sebut dengan jelas sikap dan perilaku mereka di dalam Al-Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang puak ulama sebegini tidak ke mana usul fiqhnya ... sampai saja ke "sadd al-darai" tanpa had syarat aqaid.

      Delete
  26. Korang percaya PH lebih baik daripada BN jika dapat Putrajaya? Mengarut. Kalau korang celik politik, korang boleh lihat sendiri. Boleh fikir sendiri. Lebih baik daripada segi apa sebenarnya? Aku lihat lebih banyak buruk daripada yang baiknya. Percayalah hanya PAS ada jaminan track record yang baik lebih wajar membimbing rakyat Malaysia. Kenapa aku kata demikian?


    PAS sudah ada rekod memerintah Kelantan, Terengganu dan Kedah. Tidak berlaku huru-hara dan perbalahan kaum di Kedah. Sifar rasuah biarpun memerintah Kelantan puluhan tahun. Kebajikan rakyat diutamakan dari penghapusan tol hinggalah cukai pintu di Terengganu. Bukankah semua yang dihajati oleh rakyat telah diutamakan oleh Kerajaan PAS?

    Aku tak kata PAS perfect. Tetapi apabila ditimbang dan dicongak , rekod membuktikan PAS is the best. Justeru, parti yang tepat patut menguruskan rakyat dan mentadbir negara adalah PAS. PAS jauh lebih baik daripada BN? BN tidak mengangkat Islam agar selari dengan kehendak Allah. BN terkenal dengan politik wang, projek dan rasuah. Pembaziran dan ketirisan ekonomi. Kos sara hidup rakyat meningkat demi menampung ketirisan tadi. Kronisme dan nepotisme adalah amalan BN. Bermacam-macam kebobrokan BN termasuk skandal dalam kalangan pemimpin, isu 1MDB, GST, kongkongan media, akta-akta zalim dan sebagainya. PAS-lah parti yang wajar diberikan kepercayaan untuk menamatkan kebobrokan BN.

    Pakatan Harapan? Boleh korang percaya DAP boleh toleran pada Islam? Aku percaya mereka hanya bersedia merancakkan Islam liberal bersama PAN dan PKR. Ini korang kata PH lebih baik daripada BN? Korang percaya pemimpin DAP, PKR dan PAN tak akan rasuah dan menyeleweng. Apa dakwaan Rafizi di Selangor sekarang? Apa kesudahan isu banglo Lim Guan Eng dan penambakan laut yang kos konsultansinya pun dah melambung tinggi?

    Apakah apabila PH memerintah tiada tanah rezab Melayu yang akan tergadai? Apa yang DAP dan Nizar lakukan di Perak? Apa nasib bahasa Melayu? Tidak mungkinkah cita-cita Malaysian Malaysia DAP direalisasikan? Di mana akhirnya kedudukan islam dan keistimewaan Melayu kalau memang sudah korang tahu sikap ego dan keras kepala DAP sejak berkuasa di Pulau Pinang?

    Demikianlah aku berikan sedikit gambaran agar korang buang angan-angan palsu untuk berkongsi dengan PH ke Putrajaya. PAS mesti istiqamah memantapkan Blok Ketiga dan DHPP-nya. Bertandinglah di mana sahaja cawangan PAS wujud. Sekurang-kurangnya PAS perlu bertanding 80% kerusi Parlimen. Biar rakyat jelas PAS nak ke Putrajaya; bukan sekadar nak jadi pembangkang seperti yang mereka buat cerita.

    Letaklah calon DHPP di kawasan majoriti bukan Melayu. Peduli apa kerusi PKR atau DAP. Ada mereka kisah kerusi tradisi kita di Kuala kangsar dan Sungai Besar? Senang cerita sejujurnya aku kata; Kalau tidak PAS, biarlah BN perintah negara. Kasi ajar cukup-cukup DAP, PAN dan PKR yang pandai main kayu tiga itu. Biar mereka tahu langit tinggi rendah. Biar mereka terus meratib lagu UG. Ada kita kisah?

    Kesimpulannya, tak guna runding-runding lagi kerusi mana untuk ditandingi di kalangan pembangkang. Yakinlah PAS tak akan bungkus kerana parti kita Allah jaga. Yang pasti ada parti lain yang akan terbungkus. Ada kerajaan yang akan bungkus di Pulau Pinang dan Selangor. Biar BN ambil balik Pulau Pinang dari DAP. Di Selangor, kalau perlu bentukkan sahaja UG dengan BN. Kasi betul ratib mereka.

    Motif tulisan aku kali ini ialah aku mahu tegaskan di akar umbi ini, buat apa PH memerintah kalau syariat Islam ditekan dan dikekang? Buat apa PH memerintah andai Islam liberal, LGBT, pesta arak dan judi tak boleh dihalang? Janjilah seribu kebaikan, satu sen tak guna kalau Islamku dihalang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adakah UMNO akan HUDUDKAN negara............????
      KAMU BERMIMPI DI SIANG HARI.
      Bila kamu kalah dalam PRU14 nanti, kamu hanya berklokok HUDUD, HUDUD,HUDUD di luar Parlimen. Berkesnakah..............???????

      Delete
    2. Kalau hududkan negara dah tentu ramai bini-bini orang politik yang rambut kembang terpaksa pakai tudung. Kan tutup aurat tu wajib?? Nak sangat ke dia orang??

      Delete
  27. PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar telah selesai.BN menang dengan pertambahan peratus undi 3-5%peratus sahaja walaupun majoriti bertambah besar.



    Populariti PAS stabil dan tetap.Undi penyokong PAS yang terdiri Melayu Islam kekal.Ini menunjukkan kemelut PAS tahun lepas telah selesai dan berjaya diatasi.

    Undi PAN yang diperolehi adalah hasil gabungan jentera DAP,PKR dan team Mahathir sendiri.Undi Cina terutama kawasan "stronghold" DAP terutama di Sekichan(Sg Besar) dan Jerlun(Kuala Kangsar) memihak kepada PAN hasil kerja kuat DAP.Bahkan ada kawasan yang tiada undi (0)buat PAS.

    Apa yang perlu direnungi ialah apakah "hasutan dan dakyah" DAP kepada pengundi Cina hingga undi untuk PAS merundum teruk?

    Antara yang di hasut oleh DAP adalah PAS telah bergabung dengan UMNO dan hukum hudud(RUU355).
    Dua isu inilah yang menyebabkan pengundi Cina telan bulat-bulat untuk menolak PAS.

    Isu bergabung dengan UMNO dimainkan secara rasis menunjukkan DAP anti Melayu manakala isu Hudud pula membuktikan DAP memang anti Islam.

    Orang Melayu yang anggotai DAP adalah yang berfahaman sekular dan liberal.Mereka tiada roh kefahaman Islam yang syumul.

    Agaknya begitu seronok Lim Kit Siang dan DAPnya berjaya memecahkan undi Islam dengan tertubuhnya PAN.
    DAP punyai serampang dua mata dalam politik Malaysia.

    Pertama,.berjuang secara rasis seperti UMNO.UMNO berjuang untuk Melayu Sekular Liberal Kapitalis manakala DAP untuk Cina Kapitalis.

    Kedua, berjuang menentang Islam.Sepatutnya hal ehwal Islam seperti RUU355 yang bukan hudud tidak ditentang sedangkan ianya hanya untuk orang Islam.Mengapa DAP begitu beriya-iya anti RUU 355?
    Tentunya DAP di belakangnya banyak agenda.Antaranya Kristianisasi ,Kapitalisme dan Liberalisme.
    Kristianisasi kerana pimpinan atasannya ramai Kristian.
    Kapitalisme kerana taukeh-taukeh judi,arak,pelacur,disko mendanai DAP.
    Liberalisme kerana ahlinya yang Melayu menganut ajaran tersebut.

    Isu RM2.6 bilion sekadar untuk mengaburi agenda dan matlamat mereka.Sebab itulah kita nampat perbezaan antara PAS dan DAP menangani isu RM2.6bilion.

    DAP sanggup bergabung dengan Mahathir yang terus terang masih anggap dasar UMNO sebagai betul.Cuma PMNajib tidak betul.Ini bermakna DAP setuju dengan dasar UMNO yang Liberalisme,Kapitalis dan Sekular. Asalkan bukan PAS.

    PAS pula anggap PMNajib bukanlah fokus perubahan tetapi dasar yang didukungi UMNO perlu di tukar kepada Islam.Inilah yang digeruni DAP.

    PASCA 2 PRK :Jurang perkauman semakin jauh..DAP bertanggungjawab."

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau CINA mengundi PAS kamu tentu berkokok megah. Kami dapat undi CINA. Undi Cina sudah berpihak kepada PIS. Oleh kerana akmu tak dapat, kamu jadi SOUR GRAPES. Kamu dapat undi MELAYU PURE, adakah kamu menang......??????????
      Kamu cuma MENANG SORAK!.......HAAHAHAHAHAHA

      Delete
  28. Semalam bekas ketua pegawai eksekutif dan editor Jahabar Sadiq dan bekas editor Bahasa Melayu Amin Shah Iskandar mengaku artikel dalam The Malaysia Insider (TMI) berdasarkan khabar angin, dan membuat akujanji tidak akan mengulangi tuduhan itu lagi.

    Cara mereka bergerak ialah "Lepas FITNAH, kamu aibkan dia.. Kamu hina dia.. Kamu caci maki dia.. Kamu jaja FITNAH merata burukkan dia... dan geng Kamu PECAT dia.. geng Kamu ROMPAK jawatan dia.."

    ReplyDelete
  29. TMI ini dulunya ada Dr Zulkefly Ahmad (sekarang ini bahagian strategik parti PAN), Zul Sulong (yang banyak membocorkan maklumat dalam PAS) dan penulis-penulis yang bekerja untuk memburuk kepimpinan Islam dalam PAS selain daripada dua orang yang disebutkan.

    Perna di dedahkan oleh AbuYa dan disiarkan dalam laman TranungKite (TKO) mengenai perancangan jahat mereka.

    AbuYa menulis pada laman TKO, 11 September 2014 mengenai perancangan Jahat kumpulan dalam PAS (yang dipercayai didalangi oleh 2 kumpulan termasuk dari IKRAM/IRC) untuk menubuhkan parti baru.

    AbuYa mendedahkan bahawa perancangan ini dibawa melalui gerakan NGO yang baru ditubuhkan iaitu PASMA.

    Dalam tulisan berkenaan AbuYa menyebut bahawa PASMA terdiri daripada 3 strategi penjawatannya termasuk satu jawatankuasa 'hidden' bagi menubuhkan parti baru jika kumpulan IKRAM/IRC tewas dalam Muktamar PAS.
    Pada artikel 30 September 2014 pula, AbuYa membuat pendedahan bahawa memang wujud satu gerakan secara halus untuk melemahkan pengaruh Presiden PAS.

    Mereka menggunakan Facebooker, blogger dan akhbar pro-pembangkang seperti TMI dan Malaysiakini untuk membuat persepsi buruk kepada pimpinan yang tidak direstui dalam PAS.

    Dalam TMI adanya Dr Zul dengan Zul Solong dan beberapa orang lagi kunco mereka mereka telah menyiarkan banyak kali berita yang tidak benar mengenai kepimpinan PAS.

    Rancangan mereka melalui beberapa peringkat dan ini telah didedahkan oleh AbuYa dalam artikelnya. UG atau Nak bergabung dengan UMNO adalah satu daripada perancangan jahat kumpulan ini bagi memberikan tekanan kepada Presiden PAS dan pimpinan PAS yang tidak disukai.
    Seperti ramai orang berkata "ALAH tidak dua dan tiga", maka perancangan jahat mereka terdedah satu persatu akhirnya kebenaran terserlah. Mereka yang mengkhinati perjuangan Islam satu persatu tumbang jatuh walaupun pada asasnya kita melihat mereka hebat dan lama berjuang. Itu semua kerja Allah yang pasti kita jangan sekali-kali lari daripada prinsip dan asas perjuangan ini.

    Kita kena beringat kerana Allah telah memberikan peringatan yang sangat jelas "doa mereka yang teraniya" tidak ada hijab antara mereka dengan Allah taala walaupun mereka orang kafir.

    Kita telah nampak, apa terjadi kepada TMI dan apa terjadi kepada penulis-penulis upahan dalam TMI termasuk perancangnya sekali. Didunia ini mereka telah dihina. Diakhir kita tak tahu kerana itu urusan mereka dengan Allah. Mungkin Allah memaafkan mereka jika mereka bertaubat.

    Apa yang penting kita kena ISTIQAMAH dalam GERAKAN ISLAM sehingga ke akhir hayat.

    Lihat bertapa hebatnya Tan Sri Khalid Ibrahim dalam isu ini, dia boleh maafkan mereka yang pernah menjatuhkannya, MEROMPAK jawatannya.


    "Meskipun saya melihat perbuatan defendan-defendan menerbitkan artikel berunsur fitnah adalah bagi melaksanakan satu misi jahat yang akhirnya berjaya, saya memilih untuk tidak memanjangkan persengketaan ini.

    TSKI tahu perancangan ini didalangi oleh seseorang tetapi dia memilih untuk memaafkan kerana memaafkan adalah sebaik-baik pilihan.

    ReplyDelete
  30. Tuan Shahbudin,

    Apa hal wala'un wala'un Presden PIS tulis cerpen berjela jela dlm blog tuan? Blog dia orang dan harakah dah tak laku ke???
    Suruh dia orang hantar cerpen dia orang Utusan Meloya atau Berita Hairan saja la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tuan shah, menyemak je kat sini tak kena dengan topik langsung.

      Hidup Tun!

      Delete
    2. aku baca sekerat pastu terus scroll aje
      suruh depa buka blog sendiri la

      Delete
  31. Islam kamu mengikut apa yang ditunjuki oleh MUHAMMAD RASULLAH.Kita umat MUHAMMAD SAW tidak boleh melebihi apa yang rasul laku terutama dalam bersyariat.
    Wallahualam

    ReplyDelete
  32. Pihak pembangkang yang obses terhadap kemenangan dan enggan menerima kekalahan pilihan raya dengan hati terbuka dilihat mempunyai ciri-ciri diktator, kata beberapa penganalisis politik.

    Pensyarah Kanan Hal Ehwal Politik dan Antarabangsa, Pusat Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM) Md Shukri Shuib berkata sistem demokrasi memberi jaminan kepada hak kebebasan rakyat memilih, dan pemimpin politik yang bijak sepatutnya amat maklum tentang perkara itu.Justeru, katanya, kenyataan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli terhadap keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar, Selangor dan Kuala Kangsar, Perak yang seolah-olah menyalahkan rakyat kerana tidak memilih calon mereka, adalah respons yang 'tidak matang'.

    "Mereka sahaja yang betul, pandangan masyarakat tidak dikira. Ini adalah ciri-ciri diktator. Kalau kelompok sebegini perintah (negara), saya khuatir nanti suara rakyat akan hilang," katanya ketika dihubungi.

    Sebuah akhbar melaporkan Rafizi dipetik sebagai berkata penyakit 'kebendaan' dalam kalangan pengundi menjadi antara penyebab Barisan Nasional (BN) memenangi kedua-dua kerusia Parlimen itu.

    "Baik pengundi Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan semua yang lain, faktor projek dijanjikan dan wang kebendaan yang diagihkan semasa kempen tetap berkesan mengekalkan sejumlah undi kepada mereka (BN)," kata Rafizi dalam laporan itu.

    Md Shukri berkata rakyat dan pemimpin matang adalah dua perkara yang saling diperlukan ke arah pembentukan Malaysia yang membangun."Dalam konteks ini, saya lihat keluhuran hati pemimpin itu sendiri. Kalau penghormatan ke atas rakyat tidak boleh diberikan, ini meruncing kepada pembentukan sebuah negara yang matang.

    "Rakyat seharusnya buka mata," kata beliau.

    Sementara itu, penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia Prof Madya Sivamurugan Pandian pula menyifatkan Rafizi sebagai pemimpin yang emosional.

    "Beliau sepatutnya lebih rasional dan praktikal dalam perkara ini," katanya.

    Sivamurugan berkata hak dan kedudukan pengundi untuk memilih perlu diiktiraf, dan tidak ada mana-mana parti yang boleh perlekehkan perkara ini.

    Jika dilihat pada pilihan raya sebelum ini, katanya, pengundi telah menganugerahkan parti pembangkang beberapa negeri untuk ditadbir."Kekalahan dan kemenangan boleh disebabkan faktor calon, jentera parti dan juga isu-isu yang dibawa. Tiga elemen ini menyumbang dengan besar.

    "Dalam konteks ini, pihak yang kalah haruslah lakukan bedah siasat (tentang kekalahan mereka)," kata beliau.

    Pada PRK Sungai Besar, calon BN Budiman Mohd Zohdi menang dengan majoriti 9,191 undi menewaskan calon PAS Dr Abdul Rani Osman dan calon Amanah Azhar Abdul Shukur.

    PRK Kuala Kangsar pula menyaksikan calon BN Datin Mastura Mohd Yazid menang dengan majoriti 6,969 undi mengalahkan calon PAS Dr Najihatussalehah Ahmad, calon Amanah Prof Dr Ahmad Termizi Ramli dan calon bebas Izat Bukhary Ismail Bhukary.

    ReplyDelete
  33. Di sini dgn jelas kita dapat lihat sikap munafiq pemimpin PAS termasuk Nik Abduh yg Allah tunjukkan ,Tanpa disedari mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang perangai macam Mahahtir tak munafik ke,dulu apa yg dia buat semua betul ,tapi sekarang benda yg sama dia kata dah tak betul.Dulu LKS dan DAP musuh politik no 1 dia sekarang dah jadi rakan kongsi pulak nak jatuhkan Umno/BN.

      Delete
    2. Dulu PAS mengkafirkan umno sampai solat diimamkan orang umno tak sah. Kemudian kumpul beribu-ribu orang buat solat hajat K.O umno. Sekarang apa macam??

      Woiiii.....dah lupa ker???? Kita orang masih ingat lagi laaaaaa..........

      Delete
  34. Calon Parti Amanah Negara (AMANAH) akan hilang wang pertaruhan jika tidak kerana DAP dan PKR, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

    Oleh itu, katanya, AMANAH tidak mampu menjadi pengganti PAS dalam Pakatan Harapan sebagaimana yang dicanang sebelum ini dalam pakatan pembangkang.“Walaupun jumlah undinya besar di (Parlimen) Sungai Besar tapi saya percaya 90 peratus undi itu datang daripada DAP dan juga PKR, (dan) bukan undi sebenar AMANAH.

    "Dan saya percaya kalau AMANAH bertanding secara bersendirian macam kita PAS kemungkinan besar mereka akan hilang deposit," katanya yang dipetik Bernama di Kota Bharu hari ini.

    Beliau berkata jika melihat keputusan di peti-peti undi di kedua-dua Parlimen berkenaan, AMANAH juga gagal menawan hati pengundi Melayu sekali gus menunjukkan parti itu tidak mendapat sokongan daripada masyarakat Melayu.

    "Jadi dari sudut ini kita nampak AMANAH tidak dapat menggugat PAS sebab undi
    PAS ini tidak berubah, itu yang penting," katanya.

    Pada pilihan raya kecil Sabtu lalu, calon AMANAH Azhar Abdul Shukor menduduki tempat kedua dalam pertandingan tiga penjuru yang menyaksikan BN muncul sebagai pemenang.

    Azhar mendapat 7,609 undi manakala calon PAS Dr Abdul Rani Osman mendapat 6,902 undi.

    ReplyDelete
  35. Itu lah Islam sempit yg difahami Nik Abduh Dan geng geng PAS yg berpaksi pada sejadah Dan kaabah semata,bukan Islam yg luas yg difahami Dan dipraktikkan oleh Tun M.selama 22 tahun pemerintahan nya hingga kini

    ReplyDelete
  36. Justeru, PAS mengajak menunaikan solat, membayar zakat, menjauhkan zina, meninggalkan minum arak, menghadiri kuliah agama, menguatkuasakan hukum hudud dan qisas, ketelusan dalam pemerintahan, memerangi rasuah dan lain-lain.






    "Semua kerja di atas adalah kerja mulia. Pada lojiknya semua kerja itu mesti orang suka dan boleh dapat sokongan ramai. Tetapi lojik ini meleset," kata Ketua Dewan Ulamak PAS Selangor, Ustaz Rizuan Rahmat.



    Ini, katanya kerana tidak semua orang suka perkara baik.




    Buktinya, kata beliau biarpun Rasulullah SAW digelar al-amin, tetapi apabila baginda mengajak kepada perkara baik, ramai yang tidak suka.




    Malahan, jelas beliau pemimpin Quraisy merancang membunuh baginda.




    "Para rasul yang lain pun menerima cabaran yang sama. Ada para rasul yang berjaya mengalahkan pemerintah di zamannya, dan ramai yang tidak," katanya lagi.




    Ini, ujarnya bermakna usaha itu lebih penting kerana hidayah adalah milik Allah.




    PAS, kata beliau menjalankan usaha dakwah dalam jalur politik dan PAS tidak menyogok pengundi dengan kebendaan dan menjanjikan habuan dunia.




    "Adalah bagi sikit-sikit, tetapi itu diambil dari poket ahli-ahli PAS. Tak percaya, tanyalah ahli PAS dan lihatlah laporan kewangan cawangan PAS," katanya.



    Menurutnya, PAS mendekati pengundi dengan cara mengajak mereka kepada mengikut ajaran Islam, bukan dengan menjamu mereka dengan habuan kebendaan.




    "Ini usaha dakwah dan kerja ini sangat mencabar. Jangankan nak ubah orang lain, nak ubah diri sendiri pun berat.




    "Sewaktu sedap tidur, tiba-tiba azan Subuh berbunyi, 'nak bangun solat berjemaah, berat ke mudah aja'.




    "Inilah usaha dakwah yang PAS usahakan," ujar beliau.




    Justeru, beliau menggesa supaya terus menjalankan usaha dakwah itu.




    "Allah menilai hasil kerjamu. Semoga berjaya," katanya

    ReplyDelete
  37. MUKTAMAR lalu, Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin memaklumkan ahli PAS yang keluar parti pergi ke PAN cuma dalam 1 peratus.




    PAN dalam usaha meyakinkan rakyat khususnya rakan-rakan mereka DAP dan PKR telah memperdaya mereka sehingga percaya kononnya PAS sudah lumpuh, baki yang tinggal dalam PAS cuma golongan pak lebai, tidak ramai. Konon ahli dan penyokong PAS majoriti sudah ikut PAN.



    PRK Sarawak menunjukkan PAN tiada apa-apa. PAS pula mencatat prestasi lebih baik di beberapa DUN dengan angka ribuan undi.




    PRK Sungai Besar, Selangor, walau kerajaan negeri dikuasai PKR, DAP dengan PAS cuma kelihatan diterima kerana terpaksa. Dalam pada Menteri Besar sendiri meminta pengundi undi PAN. Ternyata jumlah undi PAS cuma dipisah beberapa ratus undi sahaja berbanding gabungan jentera DAP, PKR, PAN dan pengaruh Tun Mahathir dan Muhyidin Yassin yang dikata punya berjuta tandatangan penyokong.




    Di Kuala Kangsar. PAS bersendiri mengatasi DAP, PKR, PAN dan pengaruh Tun Mahathir dan Muhyiddin Yassin.




    Lebih menarik lagi dari jumlah undi yang diperolehi DAP, PKR, PAN, Tun M dan Muhyiddin, peratus yang besar disumbangkan oleh pengundi Cina. Undi Melayu cuma minoriti.




    Ini mengesahkan semua game ini adalah grand design DAP untuk manfaat DAP.




    PAS beroleh pertambahan undi Melayu. Tetapi terjejas teruk undi Cina. Ada foto kertas kiraan undi menunjukkan di satu kawasan majoriti Cina, PAS tidak langsung diundi (zero) oleh pengundi Cina. Orang PAS akan ingat itu sampai bila-bila.




    Tetapi menariknya undi Cina juga dilihat banyak beralih ke BN.




    Tulisan Timothy Heng dalam Free Malaysia Today ada benarnya.




    PAN tidak beri apa apa nilai tambah kepada PH. Sebaliknya DAP dan PKR yang menanggung rugi.




    PAS ternyata penyumbang sehingga 53 peratus undi dalam Pakatan Rakyat sebelum ini seperti rumusan Prof Agus dan penulis Timmy Say.




    Menarik difikirkan. Umno/BN memberi laluan kepada RUU 355 berkait Mahkamah Syariah. Umumnya ramai bukan Islam masih anggap ia undang undang Hudud.




    PAN, DAP, PKR memberi gambaran bukan Islam akan marah pada BN kerana beri laluan RUU355 dan akan protes dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar dengan khususnya pengundi Cina akan undi PH.




    Sebaliknya realiti yang berlaku adalah terbalik. Dengan ada isu RUU355, lebih ramai pengundi Cina undi BN!




    Ini menunjukkan isu hudud bukanlah isu terlalu besar bagi masyarakat bukan Islam seperti cuba dipanaskan oleh DAP.




    Kesejahteraan hidup, keamanan, ketenangan dan kematangan lebih dihargai pengundi

    ReplyDelete
  38. kekuaatan PAS hanya terletak pada nama ISLAM saja yang menyokong pun kerana parti perjuangkan islam tapi pada rakyat MALAYSIA yang lebih islamkan mereka adalah ustaz2 dan penceramah bukan dari pemimpin PAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Kenapa Nik Abduh hanya meminta Tun Mahathir saja yang berehat dan berada di atas sejadah, tetapi tidak kepada Najib yang di seluruh dunia diketahui dan diperkatakan dengan skandal kewangannya?
      Kenapa juga Nik Abduh tidak meminta Hadi Awang sendiri agar lebih banyak berada di atas sejadah dan mengunjungi Kaabah berikutan persekongkolan Presiden Pas itu dengan pemimpin yang sedang membawa kerosakan kepada negara?"

      Ini jenis kategori munafik dan ia dipredikatkan sebagai menerima habuan dunia menggadaikan prinsip moral

      Delete
  39. Anonymous21 June 2016 at 09:04

    "PAS pula anggap PMNajib bukanlah fokus perubahan tetapi dasar yang didukungi UMNO perlu di tukar kepada Islam.Inilah yang digeruni DAP."

    Jadinya apa yang didasarkan UMNO sekarang ni semuanya bukanlah islamik !! Kerajaan bukan islam la tu . Kalau pun nak bunuh seekor ular berbisa kena fokus dengan kepalanya yang mengandungi mulut dan taringnya tidak akan berjaya hanya dengan menjentik ekornya.

    ReplyDelete
  40. Negara tak rosak ...yang rosak pan dan dap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Negara rosak kerana amalkan rasuah berbilion-bilion.

      Delete
  41. Rasanya Mahathir tak perlu rasa gusar ttg legasi dan sbg nya..dia telah mencipta kejayaan luar biasa dan mengangkat malaysia setaraf negara membangun dunia.
    Tetapi Tun m mungkin kecewa dgn sikap org Melayu sendiri,yg buta mata,pekak telinga dan suka mkn suap..Tun Mahathirdah cukup memanjakan org Melayu di zaman ny,tetapi setelah apa yg jd sekarang ini,inikah cara org Melayu membalas jasa beliau..sungguh tak mengenang budi rata2 org kita ini dgn menghina,mencaci maki..
    Melayu sepatutnya malu dgn Tun mamak yg anda semua bencikan ini..mungkin ada beberapa kesilapan atas dasar kita ini manusia,tp tolonglah wahai umat Melayu,sedarlah sikit,bukalah mata,minda..cari,tenung dan renung..belek dan tilik lah dirimu di cermin..sebelum memburukkan org..
    Hairan dgn sikap sesetgh pemimpin yg masih buta mata hatinya..
    Telah Tun m tegaskan dlm kata2 beliau.."tak perlulah kasihan kan saya,tp kasihan kan lah nasib anda dan generasi yg akan dtg.." jika kita amati kata beliau,bukan kah penuh bererti dan makna yg mendalam sekali..adakah ada seorang pemimpin yg berkaliber mewujudkan satu deklarasi kosong tiada isi ny kalau tidak ada sesuatu yg diperjuangkan ny..?tanya lah diri anda sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju dgn sentimen anda
      semoga Allah berikan taufik dan hidayah kpd mereka yg masih buta hati hanya memikirkan habuan jangka pendek.

      Delete
  42. Menyokong Bn bukan bererti menyokong Najib.Hanya Tun harapan kami yang tidak suka pemimpin rasuah dan menyalahguna kuasa serta tidak amanah seperti Najib sebagai Pm,kesannya adalah buruk kepada generasi akan datang.

    ReplyDelete
  43. Apa yg Tun buat itu utk menyelamatkan negara dan agama adalah jihad insyaallah akan menadapat balasannya diakhirat tetapi pemimpin negara yg rasuah penyangak dan penyamun yg akan bawa duit rasuah kepadang mahsyar nanti utk agih2kan akan mendapat balasan jadi sokonglah pemimpin yg rasuah bersama anjing2nya

    ReplyDelete
  44. Replies
    1. Najib perlu taubat nasuha di atas perbuatan mencekek duit Negara dan rakyat .!!

      Delete
    2. nik abdoh pun perlu rehat otak dan lidahnya yg mediocre tu

      Delete
  45. Orang orang PAS ni perangai mereka macam orang taliban.Ibadah mereka hanya setakat di tikar sembahyang.Mereka lebih sibuk dengan soal hukum hakam sahaja.Mereka tidak boleh jadi pemimpin.Mereka hanya sesuai jadi guru agama..tok imam dsb nya sahaja.Status ulama tak melayakkan mereka menjadi pemimpin.Sebab itu la bila mereka bercakap mereka kelihatan amat bodoh sekali.Bukan itu saja..mereka itu semua dh terpesong jauh dari realiti.Bulu janggut pon macam bulu ketiak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik Abduh dah bagi syarahan pada Mahathir sebagai ustaz,kau orang marah pulak.

      Delete
    2. "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu antara kamu melalui jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu, dan janganlah kamu bunuh-membunuh sesama sendiri. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengasihani kamu.

      Dan sesiapa berbuat demikian dengan menceroboh dan aniaya, maka Kami akan masukkan dia ke dalam api neraka, dan balasan yang sedemikian itu adalah mudah bagi Allah, (tidak dapat di dapat halangnya)."
      (surah an-Nisa: 29-30)

      Delete
  46. Best kutuk PAS kn. Perjuangan yg bathil oleh tun M tidak mungkin disokong PAS. JATUHkn najib tp negara jatuh ke tangan yg munafiq , itu yg PAS nk elakkan. Biarlh kalah, belum menang... asaljn dlm perjuangan islam, kemenangan sebenar diakhirat. Kalau shahbudin tak faham walaupun seakidah... nk buat cemana, moga الله beri hidayah. Sememangnya tun m sepatut duduk di tikar sejadah... bertaubat, dari perjuangan yg bathil... asyik memburu dunia, dunia juga yg menyusahkn dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik anda bertanya dgn diri anda sendiri siapa yg byk mencemarkan kesucian islam..?pegi google,tny org lama apa kesilapan pas pernah buat.lain kali xtau,yang,jgn sibuk nak pandai2 keluarkan fatwa sendiri.da lg 1 gn nak sembang lebat seolah2 kau dgn ahli parti kau sorang nak masok syurga..

      Delete
    2. tun m hanya nak jatuhkan najib bukannya kerajaan
      tukar najib sebelum rakyat tolak bn pd pru14 nanti

      Delete
  47. Sayang sekali, shahbudin dn ramai yg hantar komen disini, tidak faham akan erti perjuangan yg diredhai الله، emua guna akal sejemput... hina ulama, hina yg haq...sememangnya diakhir zaman yg benar benar beriman adalah sgt sedikit...sering dihina... mereka lupa الله، selupa lupanya... yg mrka nmpk otak mereka, teori mereka, ikhtiar mereka... itulah dirumu SHAHBUDIN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tidak berjuang kerana Allah, tapi kerana kuasa macam parti2 lain juga. Sebab itu sekejap nak hudud, sekejap negara kebajikan, sekejap kata hudud kena gaji maksima dilaksana dahulu. Semua hujah berbelit, bila nampak kuasa ke situlah condongnya Pas.

      Bila menang, bukan main gembira tapi bila kalah kata pula kemenangan sebenar di akhirat. Kesian ahli dan penyokong Pas yang sepanjang masa akan terus terbuai dan terpedaya dengan hujah Islam yang dibawa oleh pemimpin mereka.

      Delete
    2. Sekejap berkawan dengan DAP, sekejap lain bermusuh. Dulu kata UMNO kafir, taghut, assabiyah dan macam2 lagi, sekarang dah berkawan dan nak jadi penasihat pula. Nak nasihat apa? Nak jadikan UMNO Islam atau Pas jadi Melayu?

      Delete
    3. En.Shahbudin.........MAAF, saya sudah terperangkap dengan usrah orang-orang PAS dalam blog tuan ini. Saya tidak patut membalas segala posting kosong mereka. Langsung tidak menjana minda. Saya tak percaya, inilah yang RasuAllah mahu kerana Rasul (saw) amat rasional. Tak mungkin baginda mahu orang Islam hanya berserah dan berjuang untuk HUDUD sahaja. Bukankah firmahn Allah menyuruh kita berusaha seolah-olah tidak akan mati dan beribadah seolah-olah akan mati esok.......??????

      Delete
    4. Kalau tak bersama PAS kita tak Islam ke? Di Arab Saudi tak ada PAS jadi mereka pun tak Islam la ye???

      Delete
  48. Shahbudin ,

    Kalau Pas nak kuasa sudah tentu Pas tetap bersama Pakatan,mungkin PRK yg lalu kedua-dua kerusi akan jatuh ketangan Pas.PRU14 pun harapan utk Pakatan berkuasa cerah jika Pas bersama mereka,tambahan pula dalam keadaan Umno terpaksa menghadapi mush dalam selimut seperti Mahathir.Bukan ke Mahathir sendiri yg kata Umno/BN akan kalah jika Najib terus jadi PM?.

    Sebenarnya yg gila kuasa ialah Mahathir dan mereka yg sanggup merosakan parti sendiri bila gagal dalam pertandingan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau begitu, tak payahlah PAS masuk pilihanraya. Jadilah penasihat UMNO. Tapiiiii....apasala orang umno tetap tak berubah.......???? Masih gilakan DUNIAWI.........?????

      Delete
  49. Nik Abduh hanyalah seorang politikus mentah yang baru belajar mengenal sepak terajang dunia politik moden. Golongan yang cuma mampu membisu dalam banyak isu di parlimen ini hanya mampu survive di kawasan pendalaman yang mundur dan separa maju dengan menjual dan perdagangkan agama saja. Sikap ramai orang Melayu yang umpama semalu dengan golongan yang disebut ustaz ini memberi kesempatan kepada sebahagian kelompok ustaz ini memanipulasikan sistuasi untuk survival politik dan kepentingan peribadi masing2. Keupayaan kelompok ini dalam memperbahaskan isu2 penting berkait pengurusan dan tata kelola kewangan negara amat diragui berdasarkan rekod rekod perbahasan parlimen yang lepas lepas. Sebab itu Nik Abdul lebih selesa berkomunikasi di laman sosial berbanding bersilat gagah di parliemen kerana beliau sedar kemampuan beliau sebenarnya tidak seberapa. Cuma Melayu yang taksub dengan apa saja yang bernama Islam selalu jadi mainan kelompok ini

    ReplyDelete
  50. Terlalu ramai apa yang dikatakan pemimping Pas terlampau bodoh, terlampau sombonggjd.

    ReplyDelete
  51. Terlalu ramai apa yang dikatakan pemimping Pas terlampau bodoh, terlampau sombonggjd.

    ReplyDelete
  52. Tuan,

    dengar khabar Panglima Perang Najib sedang merangka membawa masuk org mereka ke tempat kedua dalam TH dan akan memantau proses pengeluaran dana bank islam kpd sebuah kumpulan Mulia Group yang terlibat dalam TRX...

    Mgkn mantan CIMB akan takeover tempat bos BIMB, nama dah dekat2...

    Mamanda Panglima Perang tersebut pula khabarnya akan dinaikkan pangkat ke tempat yang lebih tinggi, sbg punahsihat ekonomi...

    ada maklumat lanjut?

    ReplyDelete
  53. Kami semua masih belum dengar ulasan/komen dari Timb ketua Ulamak Sedunia(dari sekecil-kecil hinggalah sebesar2 Kes yang berlaku di Malaysia?) JAWAPANNYA Hingga hari ini TIADA!.. Adakah perbuatan PM Malaysia ini di haruskan kah? Di halalkan Kah? Diharamkan kah?Atas dasar Darurat dibenarkan kah?Atas maslahat menyelamatkan ekonomi umat Melayu dari ditindas Bangsa Cina kah? Kami rakyat ni JAHIL,tak tahu Hukum-Hakam,jadi kami perlu rujukan dari pakar2 ilmuan Agama (khususnya dari PAS).Tolong beritahu kami apa nasihat yg PM dah dengar?dan ikut,dari kamu semua? Rakyat hanya ingin kamu sampaikan Yang Benar walaupun Pahit kepada Pemerintah wahai kamu yg bergelar Ulamak dan rakyat tak mahu kamu turut bersekongkol dengan Pemerintah yg Terang dan Jelas melakukan kerosakan.Kamu bersenang- lenang sementara rakyat kamu suruh REDHO...

    ReplyDelete
  54. Baru menang 2 PRK dah bersorak satu kampung. Jangan ingat rakyat bodoh. PRU 14...Kedah, Terengganu, Perak, Johor, Sabah, Selangor, Negeri Sembilan, Penang, WP KL, WP PUtrajaya...BN akan bungkus. Menteri-menteri yang ada skarang belum tentu boleh menang kat tempat sendiri...skrang bole la buat statement bodoh sombong...kalau kalah nanti...melepas ler angan-angan nak kumpul harta dan betina..rakyat akan korek semua harta rasuah dan salah guna kuasa sampai ke lubang cacing...Semoga Allah SWT selamatkan Malaysia dan bagi kemenangan kepada perjuangan Rakyat dan Dr. Mahathir

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...