Saturday 17 March 2018

KES DATIN CEDERAKAN AMAH - SEMOGA LEBIH RAMAI LAGI TAMPIL BERSUARA


Keputusan Mahkamah yang hakiskan kepercayaan orang ramai !
1. Saya agak terkejut membaca berita seorang "datin" yang hanya dihukum oleh hakim mahkamah sesyen dengan bon berkelakuan baik selepas "datin" tersebut dilaporkan mengaku bersalah di bawah seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan serius ke atas seorang pembantu rumah. 

Media lapor pembantu rumah itu didera parah dengan sebilah pisau, sebatang mop, sekaki payung dan penyangkut baju.

2. Ada dua perkara yang perlu dijelaskan di sini. Seksyen 326 Kanun Keseksaan adalah seksyen yang bercakap tentang mendatangkan kecederaan parah dengan sukarela ( voluntarily causing grevious hurt ) dengan menggunakan instrumen. 

Hukuman jika bersalah di bawah seksyen 326 adalah hukuman penjara hingga mencecah 20 tahun penjara, denda atau sebatan. Maknanya ia adalah satu kesalahan serius .

3. Bon berkelakuan baik adalah satu bentuk hukuman yang seorang hakim boleh kenakan ke atas seorang penjenayah yang disabitkan bersalah oleh Mahkamah. Ia adalah budibicara hakim yang diperuntukkan di bawah seksyen 173A atau seksyen 294 Kanun Prosedur Jenayah ( CPC). 

Para peguam panggil seksyen ini "bind over". Biasanya ia diberikan kepada kes kes yang dianggap kesalahan ringan atau remeh.

4. Saya tak pasti bagaimana hakim tersebut boleh dengan mudah bagi hukum dengan bon jaminan berkelakuan baik pada "datin" yang didakwa di bawah seksyen 326 tersebut sedangkan ia tergolong dalam kesalahan serius dan  pindaan telah dibuat ke atas CPC pada tahun 2016 yang secara jelas tidak lagi bagi pilihan kepada hakim menghukum seseorang dengan bon berkelakuan baik bila orang itu didakwa dengan kesalahan serius seperti seksyen 326. 

Definisi kesalahan serius di bawah Kanun Keseksaan adalah kesalahan yang boleh dihukum ( punishable ) untuk tempoh 10 tahun atau lebih.

5. Bagi saya, kes seperti ini boleh menyebabkan kepercayaan orang ramai kepada sistem kehakiman negara akan makin terhakis teruk. 

Saya harap hakim mahkamah tinggi akan segera  membuat semakan (review ) ke atas hukuman tersebut. Uniknya, semakan boleh dibuat meskipun tak ada sesiapa yang pohon.

Mohd Hanipa Maidin
Pengerusi Kanun
Parti Amanah Negara
17-03-2018.

186 comments:

  1. Replies
    1. Assalamu alaikum Nama saya Surwanto seorang TKW dari HONGKONG ,memohon maaf yang ada di room ini bila kata2 saya ada yang salah,namun tujuan saya di sini hanya ingin berbagi cerita kepada para rekan2 saya yang jadi tkw di negeri orang, hidup di negeri orang memang amatlah susah,gaji pas2an,makan'pun ala kadarnya,namun apa boleh buat demi mencukupi kebutuhan keluarga yg ada di kampung,mau tidak mau saya harus menjalani semua penderitaan itu,namun syukur alhamdulillah berkat kerja keras dan doa saya slama ini alhamdulilah di terkabulkan ,meskipun jalan ini di larang oleh agama tp mungkin inilah satu2nya jalan untuk merubah nasib hidup saya,secara kbetulan saya lihat di internet tentang seseorang yg bisa mengubah nasib Menjadi lebih baik dengan jalan pemasangan angka togel, dan juga bisa Melalui Dana ghoib ..... saya beranikn diri menempuh jalan itu dan ternyata apa yg di berikan oleh Abah MAHADANA betul-betul terbukti dan saya menang 344jt,saya sangat bersyukur atas rezeki yg sy daptkan itu,ini bukan hanya sekedar cerita tp ini kenyataan.Jadi bagi saudara2 saya yg masih jd tkw ataupun yg lagi dalam kesulitan jangan takut menghubungi beliau Di 0853-4288-2547/ +628-5342-882-547 krna sy sudah membuktikannya,wassalam

      Delete
    2. dad...dia ni mesti sedara mara kau yang ada kat seberang tu kan ????

      Delete
    3. datin ni penah bg 'barang' dia kat najib ker di p.d

      itu sebab boleh lepas

      apa apa kita setlekan d p.d

      Delete
    4. Satu dunia terkejut bila seorang "datin" yang hanya dihukum oleh hakim mahkamah sesyen dengan bon berkelakuan baik selepas "datin" tersebut dilaporkan mengaku bersalah di bawah seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mencederakan hampir maut dengan sebilah pisau, sebatang mop, sekaki payung dan penyangkut baju ke atas seorang pembantu rumah Indonesia.
      Inilah undang2 kita di bawah pantatberak Borosmah Najib yg didukung oleh AG Pak Pandir Ali Pundek.

      Delete
    5. Satu dunia lebih terkejut bila seorang budak mentah ta abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
    6. Menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekali lagi menjelaskan peranan yang ingin dimainkan parti itu.

      Beliau berkata PAS - seperti semua parti yang terlibat dalam sistem pilihan raya - ingin menjadi kerajaan namun jika gagal mencapainya, ia mahu menjadi penasihat kepada kerajaan yang memerintah.

      "Bukan kita tamak kuasa, bahkan kita terbuka sekiranya kerajaan menerima pandangan kita," katanya dalam artikel yang disiarkan Harakahdaily hari ini.

      Terdahulu, Abdul Hadi berkata PAS mungkin bertanding sekurang-kurangnya 130 kerusi pada PRU ke-14 dengan sasaran membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

      Jika ia tidak kesampaian, katanya, PAS mahu menyertai pembentukan kerajaan dan bukan lagi sekadar pembangkang seperti sebelum ini.



      Di peringkat negeri pula, parti Melayu kedua terbesar itu mahu menang di lima negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Perlis, Selangor dan Kedah.

      "Kalau kita jadi kerajaan, kita boleh praktikkan. Jika tidak, kita menjadi penasihat kepada kerajaan," katanya yang menjadi menteri besar Terengganu ketika parti itu mentadbir negeri itu pada 1999-2004.

      Umno pikul beban lampau

      Berhubung peranan sebagai penasihat, Abdul Hadi berkata ia bagi membetulkan kesilapan yang dilakukan pemimpin yang kini bersama-sama Pakatan Harapan (HARAPAN).

      Walaupun tidak menyebut sebarang nama, ia jelas merujuk kepada Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad yang mentadbir negara selama 22 tahun.



      Masalah ekonomi yang dihadapi negara adalah peninggalan pemimpin yang duduk dalam HARAPAN hari ini, yang memerintah negara sejak 1980-an.


      "Bahkan pada saya Umno (kini) memikul masalah yang dibuat oleh mereka dahulu," katanya.

      Oleh sebab itu katanya PAS memperkenalkan konsep ta'awun - menolong dalam perkara baik dan tidak menolong dalam perkara mungkar - dan bukannya membentuk kerjasama dengan mana-mana pihak secara tetap.

      Permusuhan antara Mahathir dan PAS bermula sejak era 1980-an lagi, antaranya parti itu dikatakan sering menerima sekatan daripada kerajaan pada masa itu.

      Selepas Mahathir menjadi pembangkang pula, PAS mempersoalkan kewibawaan pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan membangkitkan dakwaan salah lakunya ketika mentadbir negara.

      Delete
    7. Pegawai tugas-tugas khas kepada perdana menteri, Datuk Seri Rizal Mansor menyifatkan Tan Sri Muhyiddin sebagai hipokrit apabila mempertahankan manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      Rizal berkata, Muhyiddin ketika masih masih memegang jawatan timbalan perdana menteri pernah mengatakan GST lebih baik daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dan banyak negara miskin lain turut melaksanakannya.

      "Hari ini, orang yang sama cuma pangkat dah hilang entah ke mana bersungguh-sungguh nak cuba hapuskan GST atas alasan kononnya bebankan rakyat, sistem tak elok.

      "Soalan saya, apakah GST itu hanya baik, elok kalau Muhyiddin masih kekal TPM dan berubah jadi tak elok hanya kerana beliau dipecat dari Umno?"

      "Sudah terang lagi bersuluh, pemimpin seperti ini seorang yang hipokrit, lidah bercabang, tak boleh dipercayai dan hanya menangguk di air yang keruh demi kepentingan politik peribadi, bukan untuk rakyat," kata Rizal di dalam Facebooknya, semalam.

      Ketika masih menyandang jawatan timbalan perdana menteri pada 2013 Muhyiddin membidas pembangkang kerana didakwa cuba menakutkan rakyat mengenai pelaksaan GST yang dirancang dua tahun berikutnya.

      Muhyiddin berkata, sistem GST lebih berkesan kerana hasil pungutan cukai itu akan disalur kembali kepada rakyat melalui pembangunan dan bantuan lain.

      "Mereka kata GST letak rakyat dalam kesusahan, terbeban dengan cukai yang lebih tinggi. Sedangkan pendekatan kerajaan BN adalah untuk mengelakkan rakyat terbeban, banyak barang dikecualikan cukai," kata Muhyiddin.

      Bagaimanapun, Muhyiddin yang kini merupakan Presiden Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) pada 11 Mac lalu berkata HARAPAN komited untuk menghapuskan GST, sambil membidas sindiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap manifesto pembangkang.


      "Kita tulis secara detail setiap perkara (dalam manifesto), antara lain kita nak hapuskan GST. Dia (Najib) tak setuju itu soal dia, itu hak dia tetapi parti kita komited. Pasal kita tahu GST ini membawa bebanan yang besar kepada rakyat," kata Muhyiddin.

      Justeru, Rizal meminta rakyat Malaysia membuka mata dengan 'wayang' HARAPAN menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14.

      "Sedarlah, mereka bukan tuduh kerajaan rasuah sebab pembangkang benci rasuah tetapi mereka mahu jadi kerajaan kerana mereka juga mahu merasuah seperti yang kita nampak di Pulau Pinang dan Selangor.

      "Lagipun, bos Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad pun dah kata, manifesto pembangkang bukan janji yang mesti ditunaikan. Jadi mereka buat manifesto menjanjikan 'bulan dan bintang' dan selepas itu kata tak boleh buat itu dan ini," katanya.

      Delete
    8. PAS hari ini menasihati pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) serta BN untuk belajar mengenai cara memerintah dengan adil, bersih, telus dan amanah daripada mereka.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Dr Riduan Mohamad Nor berkata sebenarnya tiada apa yang boleh dibanggakan dengan slogan yang dilaungkan oleh HARAPAN ketika ini.

      Hal itu kerana, kata Riduan, sebelum menjadi kerajaan pun ramai pemimpin HARAPAN terpalit dengan isu rasuah.

      "Bayangkan jika mereka memerintah kelak, apakah HARAPAN boleh menjadi lebih baik daripada BN, atau mereka adalah sama, atau mungkin lebih teruk lagi?" katanya.

      Menurut Riduan pemimpin HARAPAN dan BN perlu bermuhasabah dan tidak terlalu kemaruk mahukan kuasa sehingga lupa diri mereka masih bergelumang dengan "tahi dan najis rasuah".

      "Belajarlah daripada kepimpinan PAS soal pemerintahan adil, bersih, telus dan amanah.

      "Bersihkan hati dalam politik sebelum bercita-cita tinggi menawan puncak Putrajaya kerana kelak ujian dan godaannya lebih besar," katanya.

      PAS tak pernah terpalit

      HARAPAN, BN dan PAS masing-masing sedang menggiatkan kempen menjelang pembubaran parlimen yang dikatakan berlaku tidak lama lagi.

      Beberapa pemimpin parti komponen HARAPAN - membabitkan PKR, DAP, AMANAH dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) - atau individu yang mempunyai kaitan dengan mereka pernah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Antara mereka ialah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan exco negeri itu Phee Boon Poh.

      Turut ditahan untuk disoal siasat ialah bekas menteri besar Negeri Sembilan serta naib presiden Umno Tan Sri Isa Samad.



      Sesetengah mereka sudah didakwa manakala yang lain setakat ini masih belum dituduh.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low memberitahu Dewan Rakyat pada 12 Mei memberitahu ada 92 pemimpin politik disiasat SPRM bagi tempoh 2013 dan 2017.

      Daripada jumlah itu 71 adalah pemimpin BN manakala selebihnya HARAPAN.

      Riduan berkata data didedahkan Low itu menunjukkan parti politik terbabit tidak boleh dipercayai kerana mempunyai rekod yang tidak bersih.

      "Dalam hal ini, hanya PAS satu-satunya parti yang tidak dipalitkan dengan kes rasuah.

      "PAS memimpin Kelantan sejak 1990 dan sering dicemuh sehingga akhir-akhir ini banyak pendedahan kononnya mengenai salah urus tadbir, penyelewengan, korupsi dan lain-lain yang melibatkan kerajaan negeri dan agensi-agensinya," kata Riduan.

      Baca PAS Kelantan takkan hilang kuasa kerana isu Orang Asli


      Malangnya kata Riduan semua dakwaan itu sekadar tuduhan fakta menunjukkan pemimpin PAS di semua peringkat masih bebas rasuah.

      Untuk rekod pihak berkuasa pernah mendakwa salah seorang anggota parlimen PAS bagi kawasan Jeli, Mohd Apandi Mohamad, atas tuduhan membuat tuntutan palsu pada 2004.

      Bagaimanapun Mohd Apandi dibebaskan selepas didapati tidak bersalah atas tuduhan memalsukan dokumen tuntutan sewa hotel berjumlah lebih RM31,00.

      Turut pernah disiasat SPRM ialah menantu Allahyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat, Abdul Ariffahmi Ab Rahman, yang pernah menjadi ketua pegawai eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan.

      Bagaimanapun pada 2010 SPRM mengesahkan kes berkenaan ditutup kerana kekurangan bukti.

      Delete
  2. 2nd ..everybody can become lobai..ostad odi q7 xnk komen ke

    ReplyDelete
  3. Tidakkah ini akan menimbulkan rasa tak puas hati kpd orang2 indonesia?

    ReplyDelete
  4. 3rd..anak kesayangn mak badak mana?

    ReplyDelete
  5. mak datin tu satu spesis dgn mak badak kot

    ReplyDelete
  6. maybe if someone rape the datin and mintak maaf after that, perhaps he will get the same treatment?

    things around najib are getting dumb and dumber! if he is becoming stupid, nobody cares....since he is stupid all this while....but the people around him becoming stupid???

    only 2 things....pretending to be stupid because the boss is stupid, another word is anal licker and umporno is really damn stupid!....this would include pejuang najis also!

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelik betul..badak pun boleh terbang kan?

      Delete
    2. Bro Dad.. ...
      Sistem negara kita sudah punah semua nya.
      Beginikah negara yang akan kita wariskan kepada anak cucu kita sebagai tempat selamat untuk mereka tinggal?
      Saya sedih kerana HA NYA MAMPU BERDOA KEPADA ALLAH SAHAJA UNTUK MALAYSIA.
      Keadaan sekarang TIADA LAGI KERANA MU MALAYSIA UNTUK DI BANGGA KAN.

      Delete
  7. Mustahak jugak nak tahu adekah suami datin ni ade kaitan dengan orang kuat umno...

    ReplyDelete
  8. Kalo kenyataan tun madey mengenai bugis di putarbelit sehingga bugis di indonesia tak puashati adekah kes hukuman terlalu ringan penderaan rakyat indon orang indon diam saje?..

    ReplyDelete
  9. TS Apandi, AG Msia telah memfailkan semakan semula keputusan yang telah di buat oleh mahkamah dalam kes DS yang telah mendera amah dari Indon tu. Semakan itu telah dibuat kerana AG merasakan bahawa hukuman yang dijatuhi tersebut adalah tidak setimpal dengan kesalahan yang telah dilakukannya. Malah Pegguam Ram karpal Singh juga telah mengucapkan tahniah dan menyokong tindakan AG tersebut dalam memberi pembelaan yang setimpal kepada mangsa.
    Nampak sangat aap yang cuba di lakukan oleh Budin nii hanyalah untuk menimbulkan rasa tak puas hati rakyat terhadap keputusan mahkamah tu, tanpa menunggu tindakan tegas AG dalam kes ini. Tuduhan2 yang yang mengatakan bahawa ada tangan2 ghaib di sebalik keputusan terhadap DS tersebut adalah berita palsu serta fitnah semata2 oleh cai2 Ph yang tak tau hujung pangkal, terus buat keputusan tanpa membuat rujuk silang dengan pihak yang berotoriti. Kan sekarang semuanya dah mendapat kemaluan yang besar...mana muka nak taruk beb. Nasihat kami rakyat Msia yang waras kepada Budin dan cai2 PH yang lain..jangan suka dengar dan sebar berita2 palsu macam ni, kelak bakal mengaibkan diri sendiri aje , cukup2lah dosa yang sedia ada, tak payah nak ditambah dengan yang lain lagi bhai !!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib penipu tu bila nak mintak maap??

      Delete
    2. mak badak pkai jet free tu ok ke?

      Delete
    3. Adekah Apandir akan semak semula keputusan me.bebaskan najib dari didakwa kes 42 jota wang orang pencen yg telah digunakan oleh najib?...adekah najib diperintah bayar semula wang orang pencen dengan faedahnye sekaki?...

      Delete
    4. dad..laporan terkini dari seberang. duta Msia ke Indonesia telah bertindak segera untuk memberi penerangan yang sahih lagi jelas kepada kerajaan Indonesia berkaitan kes di atas. Mengikut laporan itu lagi, pihak berkuasa dan rakyat mereka telah dapat menerima dengan berlapang dada dan hati yang terbuka mengenai isu tersebut. Mereka juga faham bahawa isu ini telah diputarbelitkan hingga sebegitu teruk oleh PH demi poltical mileage mereka. mereka dah faham sangat pembangkang2 Msia ni... sentiasa aje mengambil kesempaatn dalam menimbulkan isu untuk mengeruhkan hubungan baik antara kedua2 negara jiran ini. Malah dalam ruangan pojok sebuah akhbar arus perdana negara tersebut, mereka menyindir PH yang seolah2 ketandusan modal untuk menghadapi PRU, sehinggakan isu kecil seperti ini diperbesar2kan...blown out of proportion. Tambah akhbar tu, taktik seperti ini sudah lapok dan takkan mempengaruhi sentimen rakyat Indonesia.
      Kita boleh lihat sendiri, bagaimana PH kini terdesak yang amat sangat..hari tu isu Equanimity yang disita oleh Polisi Indon dan FBI telah diputar belitkan dan dituduhnya macam2 terhadap 1 MDB dan Kerajaan msia..sehingga kini masih tiada kenyataan rasmi daer Polisi RI maupun FBI berkaitan kapal tu dan mengaitkannya dengan JL maupun 1MDB..kini, PH bermain api lagi dengar memperbesar2kan isu amah ni pulak. persoalannya...adakah ini menunjukkan tanda2 awal bahawa mereka bakal kecundang dalam PRU14 nanti..kalau tanya mana2 rakyat marhaein, jawapannya tentulah ya...hakikat depan mata tu dah tak boleh dipertikaikan lagi beb !!!!!!

      Delete
    5. Putsrbelit?....dera begitu teruk hingga apandir bukak semula kes...putrbelit kepala bapak ko geng najis kaki temberang...

      Delete
    6. geng najis....ko temberang lebih....sejak bila org indonesia terima dgn lapang dada ni oiii....

      kalau nak membohong tu...ingat2 la.....ko pun sama dgn najib tu pembohong tegar.

      aku dah 11 tahun kat sini....jadi jgn membohong macam najib!

      Delete
    7. ni dari bbc indoensia....baru aja....bulan 2 lepas..

      "Dan ada kekhawatiran sebuah undang-undang keamanan baru -yang sebenarnya ditujukan untuk menangani berita palsu- bisa juga diperluas untuk materi internet yang dianggap mengganggu ketertiban umum dan keamanan, seperti dilaporkan kantor berita Reuters.

      Awal bulan ini, seorang anggota parlemen dari kubu oposisi diganjar 30 bulan penjara karena mengungkapkan rincian bank yang dirahasiakan, yang menurutnya memperlihatkan korupsi politik.

      Rizal Ramli, wakil presiden Partai Keadilan Rakyat pimpinan Anwar Ibrahim yang masih dipenjara, hingga saat ini bebas sambil menunggu keputusan banding.

      Fahmi bukan seniman Malaysia pertama yang didakwa karena karyanya. Tahun 2016 lalu, Zulkiflee Anwar Ulhaque -yang dikenal dengan nama pena Zunar- juga ditangkap karena mengecam PM Najib dan istrinya lewat karikatur buatannya.

      Zunar didakwa menghasut dan kini terancam hukuman penjara maksimal sampai 43 tahun."

      Delete
    8. dad...oooo, diam tak diam kau ni dah 11 tahun lah kat sana yee. Bila lagi nak mohon kewarganegeraan Indon tu beb????

      Delete
    9. ni few hours ago...di bbc indonesia.

      "Pengadilan di Petaling Jaya, Malaysia, membebaskan perempuan bernama Datin Rozita Mohamad Ali dari hukuman penjara, dalam kasus penyiksaan terhadap tenaga kerja asal Sumatera Utara, Suyanti.

      Putusan itu dianggap janggal karena sebelumnya dakwaan yang diajukan kepada Datin berubah-ubah.

      Direktur Eksekutif Migrant Care, Wahyu Susilo, menyebut Rozita sebelumnya didakwa pasal percobaan pembunuhan dengan sanksi maksimal 20 tahun penjara atau hukuman mati.

      Namun, kata Wahyu, pasal itu diubah dengan ketentuan tentang kekerasan yang menimbulkan luka parah, dengan ancaman hukuman penjara selama tiga tahun.

      "Ini memperlihatkan adanya upaya memperingan putusan. Terbukti di vonis akhir, pelaku lolos dari hukuman penjara," kata Wahyu melalui pesan singkat, Sabtu (17/03)."

      jadi ko ingat org sini nak lapang dada??...

      bukak dada mungkin la kot!

      Delete
    10. yg selalu keluar kat tv sini, madey aje.....tak payah mentri2 indo, rakyat biasa punya la respect dgn madey ni.

      Delete
    11. Geng najis ingat kes abg igp twit apandi pundek buat apa tutup kes nak kelentong sape

      Delete
    12. Geng najis jual temberang tak laku terus pusing tiang gol....hahahahaaa

      Delete
    13. GN....

      Liputan berita Rasmi terpapar di dada2 Akbar seluruh dunia kapal mewah RM1 bilyon duit 1mdb dicekup polis & navy Indonsia. Semalam dan hari ini berita penganiayaan pembantu rumah Indonesia oleh seorang Datin yg dilindungi si Apandi Pundek tersebar luas di semua stesyen2 tv Indonesia.
      Satu lagi rakan ASEAN dah mula & tak hormat malah kecam KERAjaan bn (borosmah-najib).

      Maka makin menyerlah taqdir Ilahi mengakibatkan najib kena 'bayar cash' di dunia (belum akhirat lagi) menimpa najib di atas kemungkaran yg telah dia lakukan terhadap bangsa & negara gara2 aqidah 'cash is king' dengar & tunduk telunjuk bini puaka.

      Pantatberak Borosmah Najib di Pantatjaya kini keseorangan jadi cemuhan seantero dunia. Heran kenapa tv3 & rtm kemut berita2 ini.......?.

      Nak dengar apa reaksi kamu, haaaa.....??

      Delete
    14. Wak Suman...berita pasal AG dan amah tu sememangnya ada di siarkan dalam TV 3 dan RTM 1..begitu juga sambutan besar2an yang diterima oleh DSNR dan DS Rosmah kat Australia tu. Tulah Wak, asyik baca berita dari PH aje dan tengok youtube pro pembangkang aje, sebaba tulah wak ni ketinggalan zaman..tak mengikuti berita yang terkini lagi sahih dari media arus perdana..setuju tak wak dan cai2 yang bersepah2 kat sini, sebab tulah otak dan pemikiran tu dah jadi jumud kannnn ????

      Delete
    15. Satu dunia lebih terkejut bila seorang budak mentah ta abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
  10. Tunggu komen menteri zahid....ade kah zahid akan mintak maap kpd presiden Jokowi?...

    ReplyDelete
  11. Fuyooo...Rakyat Msia berasa bangga tidak terkira bila DSNR telah diberikan sambutan besar2an dalam kujungannya ke Australia untuk menghadiri sidang anti keganasan Asean-Australia hari ini. Beliau dilaporkan telah diberi penghormatan untuk memberi ucaptama dalam persidangan tersebut..satu2nya pemimpin dari Asean yang diberi penghormatan berprestij ini. Australia Post, media utama negara tersebut melaporkan, ucapan DSNR telah diterima pakai sebagai bench mark untuk diguna pakai di semua negara2 Asean dan juga Australia.
    Jadi cakap2 cai2 PH bahawa selama ini DSNR tidak dihormati oleh barat adalah berita palsu dan fitnah semata2 dan langsung tak berasas. DSNR ternyata mempunyai pengaruh yang amat kuat dalam kalangan negar Asean dan Australia, malah dalam pertemuan dua hala dengan Turnbull, PM australia, Turnbull telah menyampaikan rasa kagumnya kepada DSNR yang telah terbukti mampu memimpin dan memacu Msia menjadi kuaas ekonomi yang disegani oleh Australia. Turnbull juga menegaskan bahawa ada banyak perkara positif yang Australia boleh pelajari dari DSNR dan Msia dalam mentadbir negara. Manakala DS Rosmah juga telah diraikan secara besar2an oleh isteri Turnbull dan khabarnya, beliau sangat tertarik dengan program permata pintar yang merepakan brain child DSR, yang terbukti mampu melahirakan ana2 bangsa yang hebat dalam pelbaagi bidang. program seperti ini tidak dilaksanakan di Australia dan ini adalah satu kerugian besar untuk pelapis negara tersebut.
    Nampak gayanya, segala apa yang telah difitnahkan oleh Madey dan PH tentang DSNR di baart tu tak memberi sebarang kesan besar kepada kerajaan, malah ia telah melonjakkan lagi nama baik DSNR di mata mereka. Kesimpulannya...kita kena terima hakikat bahawa segala kebaikan yang telah dilakukan oleh DSNR kepada Msia akan sentiasa mengatasi berita2 palsu, fitnah dan spin berterusan yang dijaja oleh Madey dan PH...ingatlah bahawa zaman rakyat untuk mudah digula2kan dan dikelentong bulat2 oleh Madey dan PH dah tak releven lagi dawasa ini...mereka kini lebih terbuka dalam mendapatkan maklumat, tak macam era Madey yang terus menerus menjumudkan pemikiran rakyat Msia selama 22 tahun tu !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. fuyoo..mak badak pkai beg hermes..duit sape tu?

      Delete
    2. Geng najis tolong bagi tahu
      Ape yg fitnah dan bagi bukti ianye fitnah...jangan pandai temberang jeer...

      Delete
    3. Aikk..kejora Bapuk Bodo, kata kau kan pencacai2 politik yang tak bergaji kat sini..takkanlah kau tak boleh carinya sendiri. Klau aku berikan pada kau pun bukannya ada faedah, bukannya kau nak percaya pun..ialah ketaksuban kau pada Madey dan Ph kan dah sampai langit yang ke tujuh..buang nmasa aku aje beb !!!!

      Delete
    4. Hahahaha...kan aku cakap geng najis kaki temberang merapoo...

      Delete
    5. Tahniah KBB kerana menjadi seorang pengkomentar yg tak bergaji. Untuk GN pula, hang pi lah kutip gaji bg ketaksuban anda membela si korup dan si kurap.

      Delete
    6. Geng najib badak da dapat samsung A9

      Delete
    7. geng najis...ko jgn membohong dgn australian post tu.....aku perhati je ko ni.....selalu menipu! macam najib jugak!

      Delete
    8. ni news najib kat autralia....

      "Malaysian Prime Minister Najib Razak could be prickly during his meeting with Malcolm Turnbull. Mr Turnbull's son Alex turned whistleblower while working for Goldman Sachs in Singapore.The Wall Street bank's work with a Malaysian sovereign wealth fund, 1MDB, has been under the spotlight, and the US government alleges that billions of dollars earmarked for investments were diverted for the personal use of Malaysian elites including Mr Najib - a claim he denies."

      mana mau lari....1mdb sudah cop atas dahi dia....mana pergi pun mesti kena punya!

      Delete
    9. the australian....no 1 national newspaper...

      ko bangga la dgn cerita ni..."Malaysia PM 'to milk Sydney visit for all it's worth'"

      ha ha....geng najis.....apa hal la ko ni suka membohong...

      Delete
    10. Dia pun sama sikorup sikurap..bro BK..
      Lepak kat kebun tu kan elok beb..x kena serkap..coret ikut sedap..mcm orang pelahap..ini geng2 Mau La Hap join puak2 Mau Lom Pak..ahahahahaanuuss!!

      Delete
    11. Brp la malaysia byr utk lobi beri najib berucap tu kan? Speech tu pun mungkin org ostrolia yg sediakan. Dia cuma jd mcm pemberita tv¾.
      Rancangan nak slmtkan datin tu kantoi mcm 1mdb jg. Jd x ada pilihan lain terpaksa la buat² sokong semakan penghakiman. Malaysia dah korup bwh najib.

      Delete
  12. Zahid memberitahu orang tanah merah malaysia masih mampu bayar hutang....zahid tak beritahu belanjawan defisit....hutang menimbun dan faedahnye dibayar oleh wang kutipan GST...

    ReplyDelete
  13. Dah banyak kes penderaan kpd orang gaji indonesia...yg mati pon ade...

    Adekah terdapat majikan malaysia yg ganas?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KBB...setau akulah, yang ganas2 tu ialah Madey dan PH, apa taknya terus menerus menjaja berita palsu, fitnah dan spin seluruh negara...bukannya dia orang nak sedar rakyat dah benci dan meluat dengan tindakan mereka tu. Pelik betullah...macam manalah Madey dan pimpinan2 PH yang lain ni masih tak faham2 lagi kehendak rakyat Msia yang cintakan kedamaian. Apasal tak ambik iktibar dari apa yang dah berlaku pada si Pizi tu...tak pasal2 dah nak masuk dalam 30 bulan...lepas ni sapa pulak yang nak ikut jejak langkah dia tu...Madey kot?????

      Delete
    2. Yg ganas jamal jamban merah nazri samsing kg dusun dan tsjudin pasir nyalak....buat2 tak tau plak...

      Delete
    3. Cakap pasal fitnah suruh bagi bukti ato dalilnnye tak de plak...hihihi...jepala ko geng najis dah berape betul daa...

      Delete
    4. org padang rengas tu yg paling ganas.....nak bertumbuk dgn umur 92 thn....semua dia cabar....ni tengah tunggu kuok nak angkut dia masuk court!

      berani dgn umur 90 ke atas aje....ganas gile!

      Delete
    5. Akhirnye samsing tai koo cing kg dusun melutut cium tangan sultan johor.....hehehehe...hanye jerana najib lari lintang pukang tak cukup tanah samsing kg dusun nak jadi hero bela kapla prompak berjumaah...

      Delete
    6. Ganas gila!
      Pd Rengas!
      Gila ganas!
      Hati panas!
      Otak x bernas!
      UMNOBN nak kena hempas!..
      Hahahahampas..x gitu bro..

      Delete
    7. Dad 2145. Samseng pdg rengas tu berani dr jauh sj. Bila jumpa TDM terus membisu kelu. Org mcm tu adalah bersifat pemakan dedak.

      Delete
  14. The Masters Of The Universe Strike Back!
    12 March 2018 0 comments
    They may not be the ‘rocket scientists’ they claim, but Alex Turnbull, as an ex-Goldman Sachs man himself, must surely have been aware that America’s top bankers are ruthless.

    Yesterday, the young man was cut to shreds by the ‘unattributed leak’ of his resignation email to the firm, which showed that his reason for stomping off had nothing to do with being a ‘whistleblower over 1MDB‘ and everything to do with him trying to trade off his Dad’s political portfolio in the Australian government, which the bank was rightly wary of him doing.

    The authors of the Wall Street Journal’s up-coming book on the matter, which apparently treated Turnbull Jnr as a key hero in the 1MDB saga, had better adjust their text accordingly. Goldman are saying publicly that he was not involved in the deal at all.

    All this leaves Mr Turnbull’s father, Malcolm Turnbull, the Australian PM (himself an ex-Goldman Sachs partner), in an even stickier position than ever as he faces meeting Malaysia’s kleptocrat at the centre of the whole affair, Prime Minister Najib Razak, next week in Canberra.

    Local bloggers have been questioning why Australia has done nothing to investigate 1MDB, when its ANZ Bank was at the centre of the whole affair, as the controlling entity of AmBank, where Najib held his toxic, 1MDB supplied accounts.

    Malaysian finance journalist Ganesh Sahathevan has suggested one reason might be that young Alex would have got a bonus from the deal himself.

    There is a far more serious concern, which is that the Turnbull Government recently appointed yet another ex-Goldman Sachs manager to be the head of the regulator ASIC, which has been so notably negligent in probing ANZ. Alex may not have been involved in the 1MDB deals concerning Goldman, but James Shipton most definately was, as the head of governance and regulatory affairs for the bank in the South East Asia region. This, after all, would have been the biggest deal ever by Goldman in the region – he must have signed it off.

    Those in Glass Houses
    As older and wiser heads would doubtless have suggested to Alex Turnbull, had he bothered to ever ask, outbursts have a way of rebounding on the source.

    This whole affair is now gathering pace and further dirt as it starts to spin into a veritable political storm down-under, thanks to his intemperate remarks and threats to sue Sahathevan.

    Because, as the saying goes, those in glass houses ought never throw stones and now the ammo is pelting back. It is not just that dodgy matter of Alex trying to invest in matters related to his father’s communications portfolio.

    Now other accusations have been made, doubtless most unfairly, which is that the young banker made a killing by investing in the previously floundering wind energy sector in Australia, just before his Dad unexpectedly signed up to the Paris climate change agreements.

    It is the penalty of trying to mix business and politics into the same family, as other businessman politicians have found. Brick bats and accusations are hard to avoid when financial interests are so easily implicated.

    Which is why Najib’s visit to Australia is rapidly becoming toxic and a front page issue for Turnbull, thanks ultimately to 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Turnbull pernah berurusan dengan najib mengenai pinjaman bank golden sachs untuk 1 mdb....

      Delete
  15. Hari ini, DSNR telah merasmikan pembukaan Pengkalan tentera udara (PU) Sendayan di N9. ia adalah untuk menggantikan PU Sg Besi di KL tu. PU yang berharga RM 1 billion ni telah disipakan lebih awal dari jadualnya dan aakn menempatkan segala logistik TUDM dan juga kuartes pegawai2 dan anggotanya.
    Dulu, bukan main lagi Pizi jaja fitnah mengatakan kerajaan menggadaikan PU SB kepaad kroni2 untuk dibangunkan dan tidak melaksanakan PU gantian untuknya..tapi rupa2nya semua tu hanyalah berita palsu dan fitnah semata2 ajelah yee.tujuannya tak lain tak bukan untuk mengaitkan 1 MDB denagn DSNR yang dikatakan menggadaikan tanah tu paad syarikat dari China. Sampai macam tu sekali tohmahan mereka..hanya semata2 kerana rasa cemburu dan dengki dengan fasa pembangunan yang dilaksanakan oleh DSNR dan kerajaan demi memacu pertumbuhan ekonomi negara.
    Patutlah, sekarang ni, takde dengar lagi Pizi, Madey atau mana2 pimpinan PH yang menyentuh pasal PU ni di pentas2 ceramah mereka..rupa2nya mereka dah tau rakyat dan anggota TUDM dah sedar akan segala kelentong dan tipu daya mereka selama ni. Anggota2 TUDM bukan lah sebodoh yang mereka sangkakan..mereka semua dah nampak akan segala jasa baik DSNR dan kerajaan dalam membela nasib mereka selama ini. Nak harapkan PH..sori naik lorilah..memang takkan aadnya mereka memperdulikan nasib anggota2 ni. 5 tahun sekali barulah sibuk terhegeh2 merayu undi dari mereka ni..memang patutlah pun kalau tak mendapat layanan dari mereka. Anggota2 keselamatan nehara dah muak dengan janji2 palsu yang didenangkan setiap menjelangnya tiba PRU oleh PH...takde satu pun yang ditunaikan, lepas dapat undi...senyap seribu bahasa...Mereka ni diibaratkan oleh PH sebaagi habis manis, sepah dibuang ke dalam longkang aje. Satu aje nak ajra Madey adn PH ni..jangan beri mereka walau satu undi pun dalam PRU14 nanti..biar Madey and co gigit jari aje, abang2 tentera !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...tak ade temberang daaa?....baguss laah buat kem baru tapi kos buat kem di timbal balas dengan tanah keem sungai besi....adekah setimpal kos ?...

      Kerajaan tak de duit ke nak bina sendiri kem sendayan hingga kena serah tanah sungei besi kpd pemaju?...

      kenape 1 mdb mesti cari pemaju dari negara cina kominis?...

      Delete
    2. Najib bertempik2 kata kerajaan malaysia takkan bangkrap...reserve banyak...kdnk tinggi...mampu bayar utang...

      Naah....kalo banyak duit tak perlu timbal balas tanah kem sungai besi yg tentu untungkan dengan besar pemaju cina kominis...

      Bayar utang dan faedah utang dengan wang gst...sembih rakyat..cakap besar...

      Delete
  16. Entah apa lah nak jadi dgn cai2 monyet kera
    Tak habiis2 ingin nak mencetuskan angkara
    1MDB tak jalan, bak kuar pasal amah didera
    Teriima je ler, mahkamah udah putus bicara

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  17. Tun Dr. Mahathir Mohamad cuba menakut-nakutkan peneroka Felda dengan tuduhan tidak masuk akal kononnya tanah mereka akan dirampas jika Datuk Seri Najib Tun Razak terus menjadi Perdana Menteri.

    Pengerusi Pakatan Harapan diketuai DAP itu dalam ceramahnya di Felda di Felda Besout 1, Slim River hari ini berkata, peneroka Felda juga menanggung kerugian melalui pembelian saham dalam Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV).

    Begitupun, bekas Perdana Menteri itu mengakui tanah rancangan Felda merupakan rancangan yang bagus untuk membantu rakyat luar bandar.

    “Felda merupakan perancangan luar biasa apabila dua juta ekar tanah dibangunkan namun ia kini tergadai menerusi kewujudan FGV yang mana para peneroka membeli sahamnya.

    “Kalau BN menang Pilihan Raya Umum Ke-14, Najib akan rampas tanah (Felda),” katanya dalam Siri Jelajah Felda di Felda Besout 1, Slim River semalam.

    Turut berucap ialah Presiden PKR, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan Presiden PAN, Mohamad Sabu.

    Sementara itu, Mahathir mengakui kerajaan sekarang berjaya mengutip hasil cukai yang lebih banyak iaitu RM220 bilion berbanding ketika pemerintahannya iaitu sekitar RM50 bilion.

    “Dengan kutipan hasil yang begitu banyak sepatutnya banyak projek pembangunan dapat dilaksanakan,” katanya.

    Dalam pada itu, Mohamad Sabu dalam ucapannya berkata, sebelum ini Mahathir pernah menjadi musuh nombor satunya..

    “Apa gelaran yang saya tak beri kepada dia. Namun segala sengketa saya lupakan, saya buang segala sengketa lama demi menumbangkan BN,” katanya. – UTUSAN ONLINE

    #######################################################

    Madey ni dah sampai ke tahap tu membuat tuduhan palsu dan fitnah terhadap DSNR. Rakyat taulah kau tu nak sangat jadi PM semula, tapi biarlah secara gentleman, bukan menyebar berita palsu dan tak masuk akal macam ni. DSNR sedar bapanya, Tun Razak yang membina Felda, takkanlah begitu mudah DSNR nak merampas t6anah wrga Felda pulak. Selama ni pun, dialah yang bertungkus lumus membela nasib wraga Felda hinggan mereka kini hidup senang lenang..tiba2 datng pulak si Madey ni tabur fitnah. Macam ni ke watak sorang bakal PM yang tua renta..kata nak selamatkan Msia, ini tak ..menjahanamkan hidup warga Felda adalah. Dahlah maas kat Felda Chini dulu tu tak dapat sambutan, sampai diejek dan disorakkan mereka....Madey, kau tak dapat signal jelas dari warga Felda lagi ke haaah???


    ReplyDelete
    Replies
    1. IH..IH..IH...UNSANGKARABLE......!!

      Budak mentah tak abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
  18. SIFAT enggan mengaku kalah kerana ego menyebabkan Mahathir Mohamad malu sendiri. Mana tidaknya, hanya kira-kira 100 orang saja hadir ke program-program disertainya di seluruh Parlimen Pekan pada akhir Februari 2018 lalu.



    Nawaitu Pengerusi PPBM itu turun ke Pekan, Pahang adalah kerana mahu tunjuk bahawa dia tidak kalah dengan Perdana Menteri Najib Razak yang mampu turun ke Langkawi beberapa hari sebelum itu.



    Bezanya, Najib turun ke Langkawi dengan membawa peruntukan kepada rakyat sebanyak RM1.315 bilion, sebaliknya Mahathir sekadar membawa cerita fitnah dan kebencian yang diulang-ulang pada setiap hari.



    Langkah Najib sentiasa setapak kehadapan. Sepuluh hari selepas Mahathir turun ke kawasan Presiden Umno itu, Najib pula telah berjaya turun ke kawasan yang diwakili oleh Presiden PPBM.



    Kali ini Najib semakin berani dan terserlah keperwiraannya apabila beliau bukan keseorangan, sebaliknya bersama-sama beliau adalah seramai lebih 10 ribu jentera Pemuda dan Puteri Barisan Nasional.



    Menurut cerita yang sampai hingga ke Padang Besar, Perlis, kehadiran Najib bersama 10 ribu jentera anak muda BN itu berjaya mengegarkan Parlimen Pagoh milik Muhyiddin Yassin.



    Dari apa yang diperoleh, ini merupakan sebuah perang psikologi ala Najib yang penuh versatile dan sukar ditandinggi oleh Mahathir, Muhyiddin mahupun seluruh jentera PPBM.



    Isyarat yang cuba disampaikan oleh Najib dan BN adalah jelas. Tiada lagi harapan menggunung tinggi buat ahli parlimen yang bergelar Presiden PPBM dan juga buat keseluruhan parti Pakatan Harapan di Johor khususnya.



    Sebagai manusia yang waras dan berakal, rasanya kita mampu untuk menilai sejauh mana kekuatan yang sedang berada bersama Najib dan bekas bosnya iaitu Mahathir sekarang ini. – TV14

    #######################################################

    Rakyat boleh nampak dengan mata kepala sendiri kenyataan depan mata mereka. Kebenaarn yang dibawa oleh DSNR ke seluruh pelusuk negara pasti akan melenyapkan kebatilan yang diperjuangkan oleh Madey dan PH. Tengok ajelah, kat tempat Din Pagoh pun DSNR dapat sambutan dengan begitu mesra oleh rakyat jelata berbilang kaum..Din pagoh pun tak dapat sambutan sehebat tu. Inilah petanda terang lagi nyaat BN masih dihati rakyat manakala PH dan Madey dah sampai ke penghujung nyawa mereka..dah tewas sebelum berjuang di medan PRU 14 !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman Rasulullah saw dulu tentera islam x ramai pun. Menang jg. Knp? Buat la analisis.

      Delete





  19. Manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) menjelang Pilihanraya Umum ke-14 (PRU-14) ini langsung tidak menunjukkan bahawa parti pembangkang itu mampu mengurangkan hutang kerajaan persekutuan yang kononnya dalam jumlah yang begitu besar.

    Timbalan pengarah, Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) Datuk Eric See-To berkata, kenyataan Tun Dr Mahathir mendakwa manifesto HARAPAN akan berjaya mengurangkan hutang disifatkan sebagai melucukan.

    “Jika diteliti, manifesto HARAPAN untuk pilihan raya umum (PRU) ke-14 hanya berkisar tentang hasrat mereka ingin memansuh pelbagai perkara dan pada masa sama menawarkan pelbagai bentuk dedak kepada rakyat.

    “Hakikatnya manifesto tersebut tidak menjelaskan bagaimana mereka bercadang untuk mengurangkan defisit atau hutang kerajaan,” katanya dalam catatan di laman web BNSC, semalam.



    “Sejak tahun 1981 sehingga 2003, Dr Mahathir meningkatkan saiz hutang kerajaan sebanyak 706 peratus (%).

    “Untuk tempoh 6 tahun terakhir beliau sebagai Perdana Menteri, iaitu dari tahun 1998 hingga 2003, Dr Mahathir telah meningkatkan hutang kerajaan sebanyak 112% apabila beliau secara konsistennya mengamalkan belanjawan yang defisit pada kadar antara 4% hingga 6%, berbanding dengan kadar defisit bajet semasa yang hanya pada kadar serendah antara 2.8% hingga 3% yang kita amalkan kini,” katanya.

    Eric menambah, pengerusi PPBM itu selama enam tahun pertama pemerintahannya telah menyebabkan Nisbah Hutang berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kekal pada paras 60% selama lebih satu dekad.

    “Hakikat bahawasanya dalam 6 tahun pertama beliau berkuasa, Dr Mahathir telah menggandakan Nisbah Hutang berbanding KDNK (Debt to GDP ratio) kita lebih daripada dua kali ganda iaitu daripada hanya 44% pada tahun 1980 kepada setinggi 103.4% pada tahun 1986!

    “Nisbah ini juga kekal berada di atas 60% selama lebih daripada satu dekad di bawah Dr Mahathir. Akibatnya, Kadar Pembayaran Hutang Negara (nisbah jumlah bayaran hutang kerajaan berbanding KDNK) kita adalah setinggi 31.8% pada tahun 1987 dan kekal melebihi 20% selama bertahun-tahun,” ujarnya.

    Berbanding pada era pemerintahan Datuk Seri Najib, beliau berkata satu-satunya masa di mana hutang kerajaan melonjak dengan ketara adalah ketika Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada tahun 2009, di mana beliau telah memperkenalkan tiga pakej rangsangan ekonomi yang menyebabkan hutang negara melonjak dari 40% kepada 50.8% dalam tempoh satu tahun.

    “Semua itu berpunca daripada kejatuhan dalam pelaburan dan jumlah eksport semasa dunia dilanda kemelesetan ekonomi yang teruk (yang terburuk sejak 1930) antara tahun 2007 dan 2012.


    “Lantaran pakej rangsangan tersebut, yang telah mengepam sejumlah besar wang ke dalam ekonomi kitalah, maka ekonomi Malaysia berjaya dipulihkan dengan cepat, lebih cepat berbanding negara-negara kuasa ekonomi dunia,” jelasnya.

    Lebih ketara, keupayaan parti pembangkang menguruskan hutang juga boleh dipersoalkan apabila rekod prestasi kerajaan Selangor dan Pulau Pinang sejak jatuh ke tangan mereka pada 2008 menjadi pentunjuk jelas HARAPAN gagal membiayai perbelanjaan tahunan.

    “Perbelanjaan operasi kedua-dua negeri setiap tahun meningkat dengan ketara khususnya Pulau Pinang yang melonjak tinggi dengan peningkatan 500 peratus sejak 2008.

    “Bagi membiayai jumlah perbelanjaan yang melambung ini, kerajaan Pulau Pinang terpaksa menjual dan menggadaikan tanah dan aset negeri yang bernilai hampir RM40 bilion.

    “Kedua-dua kerajaan negeri ini juga telah menaikkan kadar caj yang dikenakan ke atas pemaju dan hartanah yang menyumbang kepada kenaikan kos hartanah,” katanya.

    Bagaimanapun Eric berkata, ramai rakyat Malaysia yang hanya menyalahkan Najib kononnya kerana telah meningkatkan hutang negara, yang tanpda disedari sebenarnya beliau menjadi penyelamat kepada ekonomi negara pada 2009.

    “Berdasarkan rekod pencapaian Mahathir dan Pakatan serta manifesto “mansuh everything” mereka yang tidak bertanggungjawab itu, bolehlah kita anggap bahawasanya sekiranya mereka berjaya, maka hutang kerajaan hampir pasti akan meroket tinggi,” katanya.

    – mD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eric se to yg takut debat dengan Rafizi...tuuu?...hehehehe

      Delete
  20. ENGAN tidak teragak-agak, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 15 Mac 2018 menjangkakan bahawa kadar nilai ringgit akan terus mengukuh sehingga RM3.80 berbanding AS$1. Menurut Najib, pengukuhan nilai ringgit itu juga berpunca daripada sentimen global terhadap kekuatan serta daya tahan ekonomi negara.

    Bagaimanapun, faktanya sudah terpampang di depan mata. Dengan peningkatan kepada pengukuhan nilai ringgit ini ia membawa makna betapa para pelabur semakin memberi penuh keyakinan buat Kerajaan Malaysia pimpinan Perdana Menteri.

    Dikala pihak pembangkang dalam negara sendiri tidak begitu yakin dengan keupayaan pemerintah, namun semakin berpusu-pusu pelabur asing yang mahu memasuki negara ini untuk tujuan pelaburan.

    Ini sekali gus membuktikan betapa pembangkang di Malaysia sanggup membuat cerita fitnah dan palsu di dalam dan luar negara demi mahukan ekonomi kita disabotaj. Dengan menyebabkan ekonomi menjadi lembab, maka ia mudah untuk menjadi alasan kepada pihak pembangkang untuk menghasut rakyat menukar kerajaan.

    Namun ternyata semua ini tidak diizinkan. Kecekapan dalam bidang ekonomi yang dimiliki oleh Najib ternyata menjangkaui akal-akal fikiran yang ada di dalam saf kepimpinan Pakatan Harapan sekarang ini.



    Hutang negara

    Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata agensi penarafan terkemuka dunia telah meletakkan prestasi ekonomi Malaysia pada gred A- mengatasi negara besar dunia seperti Itali dan Russia yang diletakkan pada gred B.

    Sehubungan itu, Najib menafikan dakwaan pembangkang bahawa Malaysia sekarang di ambang muflis.

    “Kita masih dalam kumpulan A. Itali dalam kumpulan B, Greece lebih teruk. Malah, Russia pun B. Jika mereka (pembangkang) mengatakan kita akan bankrap (muflis), tidak masuk akal negara dalam kumpulan A akan bankrap dulu, berbanding negara dalam kumpulan yang lebih bawah. InsyaAllah kita tidak akan bankrap,” katanya.

    Ketika mana ekonomi dunia masih tidak menentu dan terumbang ambing, Malaysia berjaya mengekalkan momentumnya di dalam sektor ekonomi sehingga banyak agensi-agensi penarafan antarabangsa memuji usaha kerajaan sedia ada.

    Oleh itu kita masih tiada alasan yang kukuh untuk menukar Kerajaan Malaysia sekarang ini. Walaupun mungkin ada pihak di ‘atas pagar’ teringin untuk memiliki kerajaan yang baharu, namun mereka masih gagal mencari sebab utama untuk mereka berbuat demikian.

    Yang jumpa hanyalah tohmahan-tohmahan pembangkang terhadap pemerintahan Najib di media sosial. Kesalnya, segala tohmahan itu sekadar cerita karut, berita palsu dan fitnah semata-mata.

    Justeru, pilihan yang ada hanyalah dengan terus mengekalkan kerajaan sedia ada kerana kerajaan ini jugalah yang semakin dipercayai oleh pelabur asing di kala ekonomi dunia sedang meruncing sekarang ini. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape guna ribggit nengukuh harga minyak tak turun bawah 2 ringhit pon....harga barang tak turun jugak...

      Delete
  21. Nilai ringgit dijangka mencecah RM3.80 berbanding AS$1 dalam tempoh terdekat hasil kecekapan kerajaan menguruskan ekonomi negara, kata Datuk Seri Najib Razak.

    Perdana Menteri berkata, pengukuhan nilai ringgit itu juga berpunca daripada sentimen global terhadap kekuatan serta daya tahan ekonomi negara.

    “Semalam, daripada RM3.89 meningkat sedikit kepada RM3.90. InsyaAllah nilai itu akan menjadi RM3.80 tidak lama lagi.

    “Prestasi matawang kita ketika ini adalah antara yang terbaik di dunia,” katanya ketika berucap di hadapan lebih 5,000 penjawat awam negeri Perak pada majlis Program Bajet 2018 Bersama Rakyat: Penjawat Awam di Dewan Seri Perdana, Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia di Tanjung Rambutan dekat sini hari ini.

    Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata agensi penarafan terkemuka dunia telah meletakkan prestasi ekonomi Malaysia pada gred A- mengatasi negara besar dunia seperti Itali dan Russia yang diletakkan pada gred B.

    Sehubungan itu, Najib menafikan dakwaan pembangkang bahawa Malaysia sekarang di ambang muflis.

    “Kita masih dalam kumpulan A. Itali dalam kumpulan B, Greece lebih teruk. Malah, Russia pun B. Jika mereka (pembangkang) mengatakan kita akan bankrap (muflis), tidak masuk akal negara dalam kumpulan A akan bankrap dulu, berbanding negara dalam kumpulan yang lebih bawah. InsyaAllah kita tidak akan bankrap,” katanya.

    Najib turut menjelaskan ketika krisis kewangan melanda Asia pada tahun 1998 dan 1999, rizab Malaysia jatuh kepada AS$20 bilion (RM78 bilion) tetapi Malaysia tidak terjerumus menjadi muflis.

    “Sekarang, rizab kita adalah AS$103 bilion (RM401.7), jadi bolehkah kita mengatakan kita akan bankrap?” katanya.

    Najib berkata, tidak banyak negara yang mampu berada pada tahap pencapaian dan ketahanan ekonomi seperti Malaysia yang dibuktikan menerusi kadar pertumbuhan ekonomi 5.9 peratus tahun lalu.

    “Moody’s Investors Service dan Fitch Ratings, tidak datang ke negara ini sebagai pelancong. Mereka datang dan periksa rekod kita, mereka pergi ke Kementerian Kewangan dan Bank Negara. Mereka melihat angka dan prospek.

    “Mereka kata masa ‘outlook’ kita adalah stabil dan positif. Mereka kata kita belanja berhemat dan bertanggungjawab, bukannya menambah hutang.

    “Hutang kita jika dibandingkan dengan KDNK (Keluaran Dalam Negara Kasar) telah berkurangan daripada 54 peratus kepada 50.8 peratus.

    “InsyaAllah defisit fiskal kita akan menjadi negatif 2.8 peratus nanti,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. IH..IH..IH...UNSANGKARABLE......!!

      Budak mentah tak abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
  22. Dalam temu bual dengan ABC Australia, Dr Mahathir Mohamad ditanya pengacara sama ada undian terhadapnya sama dengan undian terhadap Anwar Ibrahim, nama yang sekian lama diangkat sebagai calon perdana menteri pembangkang.

    “Pada sisi tertentu ya kerana saya sudah berjanji yang saya tidak akan lama menjadi perdana menteri, sehingga beliau diampunkan.

    “Beliau perlu mendapat pengampunan Yang di-Pertuan Agong sebelum dapat menyertai politik semula,” katanya dan menambah proses itu akan mengambil masa dua atau tiga tahun.

    “Saya tidak fikir mahu kekal (sebagai perdana menteri) untuk tempoh yang lebih lama kerana usia saya. Saya tidak rasa dapat bertahan terlalu lama atau satu penggal penuh,” katanya yang akan mencecah usia 93 tahun Julai ini.

    BACA : UNDI SAYA IBARAT UNDI ANWAR, KATA MAHATHIR

    Telah jelas terang lagi bersuluh bahawa Mahathir mengakui dia sekadar calon boneka sebelum kuasa diserahkan kepada Anwar selaku Ketua Umum Pakatan Harapan.

    Jika ini berlaku, Malaysia akan membentuk sebuah fedumental baharu yang sukar diterima oleh prinsip negara ini sendiri.

    Siapa yang tidak kenal dengan Anwar. Dia merupakan pelaku liwat bersiri yang telah kantoi dan disabitkan bersalah oleh mahkamah.

    Bukan meliwat sahaja, Anwar turut kantoi dalam sebuah video pernah “beraksi di ranjang” dengan seorang dipercayai pelacur berbangsa cina yang netize gelar sebagai “China Doll”.

    Bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu turut dikhabarkan menyokong penuh perjuangan LGBT untuk masuk bertapak ke negara ini.

    Jika Anwar masih memegang kuasa, tidak mustahil amalan LGBT sudah berkembang di Malaysia sejak dahulu lagi?

    Sebab itulah sehingga ke hari ini LGBT terlalu sukar untuk diamalkan di Malaysia kerana mendapat tentangan hebat dari pihak Kerajaan Pusat pimpinan Barisan Nasional.

    Lebih berbahaya, Anwar juga pernah membuktikan kepada dunia bahawa dia menyokong segala usaha jahat pihak Israel untuk merampas tanah milik Palestin.

    Pada tahun 2012 dahulu ketika Anwar menjadi ketua pembangkang, dia ditemubual oleh akhbar Wall Street Journal (WSJ) dan telah menyatakan sokongan terhadap segala usaha bagi menjaga dan melindungi keselamatan Israel.

    Justeru, sekiranya rakyat di negara ini memberi undi dan kuasa buat Mahathir, ia bermaksud anda sedang membenarkan peliwat, penyokong LGBT dan Israel mendapat mandat memerintah di negara Islam bernama Malaysia.

    Ini bukan sahaja perkara yang cukup bahaya, malah tidak mustahil akan menyebabkan kedaulatan negara kita akan tergadai. Setelah itu, tiada lagi kemakmuran dan perkembangan ekonomi.

    Apabila semua itu terjadi, maka bukan sahaja harga barang semain melambung tinggi, malah lebih teruk apabila sudah hilang keamanan. Kita hidup di dalam ketakutan tidak kira siang atau malam. – TV14

    ReplyDelete
  23. Satu perkara sahaja yang Mahathir mahu mengaku, iaitu dia yang membina KLCC, itu sahaja.

    Itu pun berkenaan harga pembelian tanah KLCC yang di jual mahal berlipat ganda harganya oleh kroni, Mahathir tidak pernah menjawab.

    Mahathir juga tidak pernah menjawab kenapa perlu beli melalui syarikat kroni jika sudah tahu awal Petronas mahu gunakan tanah itu?

    Itulah Mahathir. Maka sebab itulah Mahathir “tidak pernah” mencuri wang negara, kerana cara dia mengalihkan wang negara sangat unik.

    Ini belum lagi kisah “bailout” lagi yang entah betul atau tidak wang “bailout” dapat kepada yang di “bailout” kerana PERWAJA lingkup juga, MAS sehingga kini masih merangkak dan PROTON baru sahaja bernafas di selamatkan oleh Najib.

    Berkenaan wang milik rakyat di perjudian FOREX usah di tanya kerana Mahathir “tidak tahu”.

    Terkini dalam siri penafian dan juga pembohongan, Mahathir mula membuat kenyataan baru di mana katanya pemecatan Anwar Ibrahim adalah kerana salah Polis.

    Polis dakwa Mahathir telah memberi laporan berkenaan aktiviti Anwar, dan jika boleh langgar undang undang Mahathir mahu menolak sahaja dakwaan Polis, dan kononnya, Mahathir terpaksa akur dengan Polis.

    Cantik sungguh cerita dari Mahathir ini.

    Kemudian, dari ini, Mahathir juga menyatakan pemecatan Anwar juga atas kehendak majlis tertinggi dan dirinya terpaksa akur atas kehendak suara ramai.

    Itulah Mahathir dengan autanya.

    Jika Majlis Tertinggi UMNO membuat keputusan menyingkir anaknya, dia terus persalahkan Najib.

    Jika Majlis Tertinggi UMNO mahu ditangguhkan pemilihan UMNO, terus sahaja Najib yang salah, namun jika ia berlaku di zamannya, yang salah adalah pihak MT dan bukan dirinya.

    Apa lagi yang Mahathir tidak salahkan pihak lain?

    Kita sudah tahu siri siri menyucikan diri Mahathir dengan menyalahkan pihak lain.

    Jika wang milik rakyat di Bank Negara lesap di perjudikan, ia adalah salah Nor Mohamed Yakcob.

    Jika terjadi pembunuhan 12 orang Islam Kg Memali di zamannya, ia adalah salah Tun Musa Hitam dan Polis, jika tidak pun ia salah orang Kg Memali itu sendiri.

    Ketika krisis kewangan di mana wang negara hampir muflis, ia adalah salah George Soros dan bukan salah dirinya.

    Kemudian baru kita tahu, Soros adalah kenalan dia sendiri. Apakah ada pakatan menggunakan nama Soros untuk selamatkan tengkoknya?

    Yang pelik berkenaan Mahathir ini, dalam sistem mengindoktrinkan minda rakyat membenci Najib, dia akan sebut nama “Najib” atas apa sahaja yang boleh di kaitkan.

    Namun jika membabitkan dirinya sendiri, RM30 billion hilang pun dia hanya perlu jawab “saya tidak tahu”. Begitulah Mahathir yang suka ambil kesempatan dari rakyat yang memujanya.

    Kini dengan kenyataan terbaru Mahathir berkenaan kisah cuci dosanya, jelas sekali dia terlupa apa yang dia tulis hitam putih dalam buku “Doctor in The House” nya.

    Mahathir sendiri mengaku dia banyak buat silap tetapi memecat Anwar Ibrahim bukan antara kesilapannya.

    Bermakna dia benar dalam tindakannya, bukan kerana Polis dan bukan kerana Majlis Tertinggi UMNO.

    Itulah sebab ramai orang takut berdebat dengan Mahathir, bukan kerana dia hebat, tetapi dia boleh bertukar pendirian bila bila masa sahaja dia rasa perlu. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klia stadium bukit jalil ERL jembaran pulau pinang langkawi proton dll sape yg buat?...

      Delete
  24. AZMIN ALI bukanlah seorang pemimpin yang hebat dan mampu membela rakyat. Bukan sahaja tidak berdaya untuk menyelesaikan masalah krisis air di Selangor, malah Azmin juga cepat gelabah bila dijentik walaupun sedikit.

    Lihat saja bagaimana Menteri Besar Selangor itu melenting bagai ‘kera gila’ apabila dijentik sedikit oleh Perdana Menteri Najib Razak dalam isu air. Azmin dilihat naik angin seorang diri tanpa ada sesiapapun berani mempertahankannya bila mana Najib menyerangnya.

    Seolah-olah dalam isu air ini, Azmin langsung tidak bersalah dan Kerajaan Pusat pula yang patut dipersalahkan.

    Walhal, Kerajaan Pusat pimpinan Najib telah meluluskan pemberian bantuan sebanyak RM14 bilion kepada Kerajaan Selangor untuk menyelesaikan masalah air negeri berkenaan.

    Dengan peruntukan itulah, Kerajaan Selangor menggunakannya untuk berjanji kepada rakyat bahawa mereka akan beri liter padu air percuma.

    Tanpa rasa segan silu walau sedikit pun, Azmin menggunakan peruntukan itu seolah-olah ia adalah dari poketnya sendiri.

    Padahal ia adalah bantuan berbentuk pinjaman yang harus dibayar balik oleh Kerajaan Selangor kepada Kerajaan Pusat. RM14 bilion itu adalah wang rakyat yang disalurkan bagi mengurangkan beban rakyat di bawah setelah kerajaan pimpinan Azmin ternyata bodoh dalam menguruskan negeri sendiri.

    Justeru itu, Azmin sepatutnya membuat bayaran balik kepada Kerajaan Pusat pimpinan Najib dan bukannya berdiam diri berlagak suci begitu sahaja.

    Inilah perangai pemimpin Pakatan Harapan yang kita ada. Mereka hanya cerdik mencari salah orang lain, sebaliknya mereka tidak cerdik untuk menjadi pemimpin yang membela rakyat.

    Bayangkan jika Kerajaan Pusat tidak mahu memberi bantuan dan pertolongan, nescara rakyat di Selangor akan mengalami krisis air yang lebih teruk lagi hingga membusukkan nama baik negara kita di mata dunia. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saoe yg diberi lesen operator sir oleh SPAN?....kerajaan selsngor?...

      Saoe yg swastakan air selangor kpd kroni?...

      Delete
    2. Splash bkn milik rakyat ooii.ini geng mau kencing krajaan negeri.. mau rakyat sgor bising..tapi geng udah biol..najib melalak kantoi..rakyat sgor steady siap bersiul..hahahahaha

      Delete
  25. SEDAP MEMANG SEDAP, tetapi hanya untuk kesedapan di telinga mendengar. Namun di alam realiti, manifesto Pakatan Harapan yang menjadi ‘modal’ kepada mereka berkempen dalam PRU-14 hanya retorik dan persepsi semata-mata.



    Secara realitinya, sekiranya manifesto Pakatan Harapan itu diimplemenkan 100 peratus, maka beban hutang negara akan melonjak kepada RM416 bilion.



    Ini akan berlaku sekiranya dua perkara dihapuskan seperti yang termaktub dalam manifesto tersebut – mansuh GST dan kadar tol.



    Pemansuhan GST dan tol sahaja akan menyebabkan kerajaan kehilangan hasil negara berjumlah RM383 bilion tidak termasuk hutang sedia ada yang lain.



    Akibatnya, separuh daripada pembangunan negara juga tidak akan dapat dilaksanakan akibat kehilangan hasil negara yang besar itu. Maka, kehidupan kita akan berganjak ke belakang tanpa kemajuan seperti mana yang dirancang sekarang ini oleh kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.



    Maka itu, rakyat akan hanya bermimpi untuk memiliki Malaysia yang berwajah baharu melalui projek seperti Transit Aliran Massa (MRT), Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dan Tun Razak Exchange (TRX) siap sepenuhnya dalam tempoh lima enam tahun lagi.



    Sebagai rakyat yang mengakui memiliki kecerdikan yang tinggi, patutlah kita menolak manifesto Pakatan Harapan ini sekiranya tidak mahu melihat Malaysia mundur ke belakang.



    Ya, memang manifesto itu sedap di dengar. Namun percayalah bahawa ia tidak sesedap jika dilaksanakan. – TV14

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bijak tun nadey tembak angin...siang mlm umno nenggelabah dengan manipestol Pzh....hahaha

      Delete
    2. Ya memang manifesto itu sedap didgr..namun percayalah bahawa ia tidak sesedap jika telor masam dilaksameekan..TVRA
      hahahahaha..

      Delete
  26. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak beri jaminan kerajaan di bawah pimpinannya akan memulih dan memajukan Proton sehingga menempa nama di persada dunia.

    Beliau malahan berkata pihak kerajaan sendiri sentiasa komited untuk memastikan Proton dan Bandar Tanjung Malim tidak lenyap, sebaliknya terus menempa zaman yang lebih cemerlang.

    Katanya berdasarkan kajian dijalankan oleh pihak kerajaan, masalah yang menimpa syarikat berkenaan adalah disebabkan model ekonomi berpaksikan semangat nasionalisme, bukannya global.

    “Oleh kerana ada campur tangan politik dalam pentadbiran Proton, kita rasakan kita tidak akan biarkan Proton lenyap tetapi Proton perlukan sokongan dan dokongan kerajaan untuk dipulihkan.

    “Kerajaan pimpinan saya akan memulihkan semula dan sebab itu, kalau ada orang kata kita tidak mahu tolong, ia merupakan pendustaan. Kita bahkan bagi suntikan modal dan insentif,” tegas Najib.

    Tanpa sebut secara khusus mana-mana individu, umum maklum beliau merujuk Tun Dr. Mahathir Mohamad yang pernah ‘kuasai’ Proton sehingga menyebabkan syarikat itu gagal berkembang baik.

    Najib kemudian melancarkan Kluster Automotif Nasional @ Proton City di sini, hari ini. Turut hadir isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

    Turut serta ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed; Duta China ke Malaysia, Bai Tan dan Pengarah Urusan Kumpulan DRB-HICOM Berhad, Datuk Seri Syed Faisal Albar.

    Pelan pembangunan kluster itu melibatkan Bandar Belia 1Malaysia; Edu City; hab automotif berteknologi tinggi yang merangkumi teknologi kereta elektrik, teknologi hijau, teknologi Industri 4.0 dan kecerdasan buatan.

    Turut dibangunkan ialah pemasangan kereta berjenama global dan pengeluaran kenderaan untuk pasaran eksport. Ini bakal menyaksikan jumlah penduduk setempat juga meningkat lebih dua kali ganda.

    Najib juga berkata rakan strategik yang dipilih Proton, Geely dari China merupakan syarikat antarabangsa yang paling sesuai untuk memajukan Proton berdasarkan kepada rekod pencapaiannya yang cemerlang.

    “Saya yakin keputusan (memilih) Geely tepat kerana ia mengeluarkan sebanyak 1.5 juta unit setahun, memiliki Volvo, mempunyai teknologi tinggi dan sanggup memindahkan teknologi kepada jurutera Proton.

    “Teknologi kereta elektrik, mungkin akan ada ‘kereta terbang’ Proton selepas ini. Kalau kita masih berada di takuk lama, tidak mungkin kita boleh bertahan dalam persaingan yang hebat,” katanya.

    Perdana Menteri berkata bandar Tanjung Malim bakal menerima limpahan daripada Kluster Automotif Nasional itu dengan mengalami perubahan drastik dalam tempoh lima hingga enam tahun akan datang.

    “Saya melihat bandar Tanjung Malim sebagai sebuah bandar yang berpotensi. Selama ini, Tanjung Malim memang agak malap tetapi sekarang berada di persimpangan masa depan yang cukup cerah.

    “Sebagai sebuah kerajaan, saya sendiri dan menteri besar akan bekerjasama seerat mungkin untuk menjadikan ini bukan lagi impian kosong tetapi suatu realiti,” kata Najib lagi penuh semangat.

    Bagaimanapun, ujar beliau kerajaan Barisan Nasional tetap memerlukan sokongan dan mandat rakyat untuk terus memajukan kawasan berkenaan. – Agensi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berape bijik dah proton dieksport keluar negara sejak Geely ambik alih?...

      Cina nak bawak masuk SUV cina pasang di kilang proton...

      Najib bapak klentong...

      Delete
  27. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abd Razak menyifatkan krisis bekalan air di Selangor lebih kritikal berbanding isu 1MDB yang sering dimomokkan oleh kepimpinan Pakatan Harapan.

    Najib berkata kemelut air di Selangor lebih kritikal kerana masih belum mampu diselesaikan oleh dengan baik di bawah kerajaan negeri dipimpin oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    Sindirian Najib itu diucapkan ketika beliau menjawab soalan daripada Mohamed Azmin (Gombak-PKR) yang bertanya mengenai hubung kait antara 1MDB dengan peningkatan jumlah pembayaran faedah hutang negara.

    “Saya ingin menegaskan bahawa kemelut air di Selangor lebih kritikal,” sindir Najib dalam perbahasan Dewan Rakyat, hari ini.

    Menurut Najib, saiz hutang bukan ukuran utama ekonomi negara tetapi kemampuan kerajaan untuk membayarnya semula.

    “Soalnya bukan sangat saiz hutang, tetapi kemampuan kita (untuk) membayar balik. Jika Yang Berhormat sebut Singapura, hutang negara itu labih besar. Tetapi kemampuannya untuk bayar balik tetap ada.

    “Jadi kita ada kemampuan untukl bayar balik. Ini tidak boleh dipersoalkan kerana badan penarafan antarabangsa meletakkan Malaysia dalam kategori A.

    “Ini bermakna kewangan negara termasuk hutang diuruskan dengan baik. Dengan harapan masalah air di Selangor jua diselesaikan dengan baik,” katanya lagi.

    Mohamed Azmin dalam soalannya mengatakan bahawa beban faedah Malaysia berada pada paras kurang sembilan peratus daripada pendapatan kerajaan pada 2009, namun meningkat kepada 12.5 peratus pada 2016 semasa Najib menjadi Perdana Menteri.

    Mohamed Azmin turut membuat perbandingan dengan Singapura yang hanya menggunakan 6.1 peratus daripada pendapatan negara untuk tujuan sama pada tahun itu.

    Soalan dikemukan Mohamed Azmin itu sebagai respon terhadap kenyataan Najib sebelum ini yang menyatakan bahawa hutang Malaysia pada tahun lalu (RM685.1 bilion) adalah lebih baik daripada kebanyakan negara lain kerana berada pada paras 50.9 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Krisis,air 4 hari tak hilang aset negara...itu pon lesen yg diberi oleh Span kpd kroni umno

      1 mdb ghaibkan aset negara bilion2 kerana nak bayar utang...

      Delete
  28. Wang berjumlah CHF104 juta (RM430 juta) yang sedang dipertimbangkan oleh penggubal undang-undang Switzerland untuk dipulangkan tidak boleh dituntut oleh 1Malaysia Development Bhd (1MDB) ke­rana wang itu bukan milik mereka.

    Menurut 1MDB, Pihak Berku­asa Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA) sendiri menyatakan bahawa hanya mereka yang `terjejas secara langsung’ oleh tindakan perantara kewangan di Switzerland sahaja yang boleh menuntut sebahagian daripada denda itu dan tuntutan tersebut hanya boleh dibuat melalui pro­ses undang-undang.

    “Kami (1MDB) juga mengulangi kenyataan sebelum ini yang kami tidak kehilangan sebarang wang dan semua wangnya diambil kira sepenuhnya,” katanya dalam ke­nyataan di sini hari ini.

    Kenyataan itu adalah merujuk kepada surat yang dihantar oleh Ahli Parlimen pembangkang, Lim Kit Siang dan Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail kepada ahli-ahli Perhimpunan Persekutuan Switzerland berhubung usul yang dibahaskan dalam Majlis Kebangsaan (Dewan Rakyat) Perhimpunan Persekutuan.

    Wan Azizah dan Kiat Siang menggesa Ahli-ahli Parlimen Swiss memulangkan wang itu, yang didakwa daripada hasil kutipan 1MDB, yang disita oleh kerajaan Switzerland.

    Mengulas usul Repatriation of Corruption Funds to the Robbed Populations bertarikh 16 Jun 2017 yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Switzerland, Carlo Sommaruga di Majlis Kebangsaan, 1MDB menjelaskan, ia dinyatakan secara umum dan menyebut nama pelbagai syarikat dan negara.

    “Ia bukan usul khusus mengenai 1MDB atau Malaysia. Pada 30 Ogos 2017, Majlis Persekutuan Switzerland mengeluarkan analisis terperinci tentang usul itu dan Kabinet Swiss mencadangkan usul ditolak,” katanya.

    Kenyataan itu antara lain, turut memberitahu, CHF104 juta dipegang di Perbendaharaan Persekutuan Switzerland.

    “Jumlah itu sebenarnya mewakili jumlah yang diperintahkan sebagai penyerahan kembali keuntungan oleh FINMA terhadap bank-bank tertentu kerana dakwaan melanggar undang-undang Switzerland. Oleh itu, CHF 104 juta itu adalah hasil denda oleh FINMA terhadap bank-bank tertentu,” katanya.

    Menurut 1MDB, Menteri Kewangan Switzerland, Ueli Maurer, berkata, bank-bank yang berkaitan telah membantah tindakan FINMA dan merayu tindakan berkenaan di Mahkamah Pentadbiran Persekutuan.

    Menurutnya, Majlis Kebangsaan Switzerland juga berhak membahaskan sebarang usul yang dibentangkan dan membuat keputusan yang difikirkan bersesuaian oleh anggota-anggotanya.

    “Ini kerana usul tersebut dinya­takan secara umum dan membabitkan pelbagai syarikat dan negara. Ia bukan satu usul khusus mengenai 1MDB atau Malaysia,” katanya.

    Sementara itu, Kementerian Kewangan dalam kenyataan menjelaskan, selepas beberapa siri audit dijalankan melibatkan agensi penguatkuasaan Malaysia termasuk Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Polis Diraja Malaysia, Peguam Negara dan agensi berkaitan menunjukkan tidak berlaku atau mengesan sebarang kehilangan dana daripada 1MDB.

    “Jadi, adalah sukar bagi pihak kementerian untuk mengambil sebarang tindakan bagi membuat tuntutan daripada kerajaan Switzerland kerana wang tersebut bukan milik rakyat Malaysia seperti didakwa Wan Azizah dan Kit Siang dalam surat mereka kepada Ahli Parlimen Switzerland,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wang itu datang dari langit kerana 1 mdb tak oernah simpan di swiss...

      Ajib janji di hepun akan bagi kerjasama kpd kerajaan swiss yg nak suasat gubah wang haram oleh cina pojaan hati geng najis jho lo yg rompak wang 1 mdb....tapi najib klentong...

      Najib tak berani tuntut wang tu...

      Delete
  29. Bukan lagi rahsia… empat aktivis pembangkang yang berselindung di sebalik NGO-NGO pro pembangkang pergi ke Switzerland untuk melobi sokongan ahli Parlimen negara itu berkaitan isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Rangkaian mereka meluas dan didalangi oleh beberapa pihak berkepentingan untuk menjatuhkan kerajaan Malaysia.

    Namun hari ini berkata keadilan dan akal mengatasi kepalsuan berhubung berita palsu dan pelaporan berat sebelah berkaitan 1MDB.

    Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata usul yang dibentangkan oleh Anggota Parlimen Switzerland, Carlo Sommaruga, hari ini dibahaskan di Perhimpunan Kebangsaan Switzerland (Parlimen) ditolak.

    Sebelum ini, pemimpin Bersih dan beberapa NGO lain tanpa rasa malu cuba menyebarkan berita palsu dengan mengaitkan usul itu dengan 1MDB.

    Ia kemudian dilaporkan secara meluas oleh agensi berita asing yang mempunyai agenda memburukkan Malaysia dan disambut oleh pemimpin pembangkang di negara ini.

    “Mereka telah mengkhianati dengan menghantar surat kepada anggota-anggota Parlimen Switzerland dan wakil-wakil NGO Malaysia membuat perjalanan ke Switzerland, untuk melobi anggota-anggota parlimen Switzerland supaya menyokong usul tersebut.

    “Parlimen Switzerland hari ini mengundi menolak usul tersebut dengan majoriti 138 anggota Parlimen mengundi menentang usul itu, dan hanya 53 anggota parlimen menyokong,” kata Salleh menerusi catatan terkini dalam blog beliau, malam ini.

    Salleh berkata kedudukan 1MDB dan Kementerian Kewangan sangat jelas dan usul itu hanya menyentuh perhatian Kerajaan Switzerland, Parlimen Switzerland dan Mahkamah Switzerland.

    “Ia tidak ada kaitan dengan 1MDB kerana wang yang disebut-sebut oleh pembangkang bukan milik 1MDB,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerana najib takut nak tuntut balik wang 1 mdb yg dirompak oleh cina jho lo ...Geng najis pon takut cina jho lo....hihihihi

      Delete
  30. Sekatan urus niaga saham menjadi punca utama anak Perdana Menteri Australia, Alex Turnbull, meninggalkan syarikat kewangan antarabangsa terkemuka, Goldman Sachs, empat tahun lalu.

    Akhbar Australian Financial Review (AFR) dalam laporannya baru-baru ini berkata, anak kepada Malcolm Turnbull itu diarah menghentikan urus niaga dalam saham media dan teknologi berikutan kedudukan bapanya sebagai Menteri Komunikasi pada waktu itu.

    Penjelasan itu dibuat susulan dakwaan Alex minggu lalu bahawa alasan beliau meletak jawatan ialah kerana dilabel sebagai pemberi maklumat selepas mempersoalkan kedudukan firma berkenaan dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

    Bagaimanapun, Alex kemudian menjelaskan kenyataannya disalah lapor media.

    Menurut AFR, surat peletakan jawatan Alex pada April 2014 antara lain menyebut pihak pematuhan memberi tekanan terhadapnya kerana mendedahkan maklumat dalaman di media sosial.

    Keadaan itu membuatkan Alex berhasrat bekerja di tempat lain tanpa perlu menghadapi sekatan seperti dilaksanakan Goldman Sachs.

    Surat sepanjang 2,000 perkataan yang dihantar menerusi emel itu, dimulakan dengan keluhan Alex berhubung beberapa perubahan yang mengehadkan pelaburannya di Australia atas alasan pematuhan hingga menyukarkan tugasnya.

    Goldman Sachs dalam kenyataan pertamanya menegaskan, tiada rekod elektronik ditemui berkaitan tindakan anak Perdana Menteri itu membangkitkan isu 1MDB atau sebarang tindakan dikenakan ke atasnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. IH..IH..IH...UNSANGKARABLE......!!

      Budak mentah tak abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
  31. Kalau aset aset yang dirampas sebelum ini pun belum dibicarakan di mahkamah, maka apa yang dibuat itu hanyalah berdasarkan tuduhan Jabatan Kehakiman (DOJ) semata mata, berdasarkan sumber portal palsu, Sarawak Report.

    Sejak 20 Julai 2016, sampailah ke hari, Mac 2018, apa yang DOJ tuduh hanyalah tuduhan semata mata. Belum ada sesiapa yang dipanggil untuk disiasat dan belum lagi ada pendakwaan di mahkamah.



    Sebelum kapal pelayaran mewah milik ahli perniagaan Low Taek Jho dirampas dua hari lepas oleh pihak berkuasa Indonesia, ada dua aset Jho Low turut dirampas pihak berkuasa negara lain dengan dakwaan sama iaitu kononnya dibeli dengan wang haram dari 1MDB. Sehingga kini, masih tidak ada prosiding pendakwaan terhadap dua aset dirampas itu.

    Kira-kira setahun lepas, pada Februari tahun lepas, sebuah jet peribadi yang berharga RM133 juta dirampas pihak berkuasa Singapura semata mata kerana mengesyaki jet itu dibeli dengan duit 1MDB.

    Jet itu jenis Bombardier Global 500 ditahan di Lapangan Terbang Seletar, Singapura. Menurut saman sivil oleh DOJ Amerika Syarikat (AS), pesawat itu kononnya dibeli dengan duit 1MDB. Tuduhan yang jelas sekali tidak benar.

    Pada 22 Julai 2016, tiga lukisan pula dirampas oleh pihak berkuasa Switzerland yang turut dikaitkan dengan dakwaan sama. Kesemua rampasan ini ada kaitan dengan saman sivil di AS tapi semuanya hanya sampai ke peringkat itu sahaja, tanpa sebarang tangkapan atau sebarang pendakwaan.

    Lukisan iatu ialah lakaran oleh Vincent Van Gogh, La Maison de Vincent dan Arles dan Claude Monet Nympheas avec Reflets de Haute Herbe dan Sainte-Georges Majeur. Pada setiap rampasan ini, pihak DOJ diam membisu tanpa sebarang kenyataan memaklumkan apa tindakan mereka seterusnya.

    DOJ memfailkan saman berkenaan kali pertama pada Julai 2016 untuk merampas aset yang bernilai RM4.4 bilion yang dikatakan dibeli dengan wang 1MDB tetapi sampai ke hari ini, dakwaan itu tidak dapat dibuktikan.

    Kedua dua aset itu, lukisan dan kapal terbang dibeli bukan dengan duit dari 1MDB. Sudah dijelaskan sebelum ini bahawa tiada duit yang hilang dari 1MDB. Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara, PAC sudah mengesahkan bahawa tiada duit 1MDB yang hilang atau dicuri.

    Permintaan Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali kepada pihak AS untuk memaklumkan maklumat rasmi serta bukti yang ada untuk memulakan siasatan bersama juga tidak menerima sebarang maklumbalas daripada pihak DOJ.

    Bila pihak DOJ gagal memaklumkan maklumat ini secara rasmi, ini bukti bahawa apa yang DOJ lakukan adalah berdasarkan fitnah dan cerita rekaan semata mata yang dibuat oleh Sarawak Report dan Wall Street Journal.

    Sepatutnya, jika dua aset berkenaan sudah dirampas kira-kira setahun lepas, Jho Low sudah pasti ditahan oleh pihak berkuasa AS iaitu Biro Siasatan Persekutuan (FBI) dan prosiding perbicaraan mahkamah sudah pun berjalan dua tahun yang lepas lagi.

    Lukisan, kapal terbang dan kapal layar Equanimity di Bali itu bukan milik Malaysia atau milik 1MDB. Bukan dibeli dengan duit 1MDB atau rakyat Malaysia. Bulan puasa tahun lepas, terdengar cerita kononnya DOJ hendak rampas berlian dari Malaysiakini.



    Harus diingat rampasan kapal di Indonesia ini adalah ulangan cerita sama buat kali ketiga oleh DOJ. Pertama pada 20 Julai 2016, kali kedua dalam bulan puasa tahun lepas. Namun sehingga kini, mana dia pendakwaan di mahkamah terhadap semua tuduhan itu?

    Tiada asas, tiada bukti dibawakan, tiada saksi dipanggil dan belum pun dibawa ke mahkamah untuk perbicaraan yang adil dan telus. Apa yang dibuat hanyalah sebahagian mainan persepsi hasil cerita rekaan Sarawak Report dan Wall Street Journal

    Apa boleh buat, hendak pilihanraya, pembangkang sudah terdesak. Kena minta campur tangan asing untuk gugat pilihanraya di Malaysia. Mungkin inilah sebabnya Mahathir hendak ke Amerika pada 20 Februari lepas. Merancang sesuatu untuk gulingkan kerajaan berdasarkan tulisan cerita palsu Claire Brown di Sarawak Report.

    Jangan biarkan agenda jahat pembangkang ini terjadi hanya dengan mainan persepsi dan cerita cerita “recycle” yang diputar berkali kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Sebelum kapal pelayaran mewah milik ahli perniagaan Low Taek Jho dirampas dua hari lepas oleh pihak berkuasa Indonesia,..."

      #### Geng Najib , sama ada kamu menyebarkan berita palsu atau pun kamu copy~paste berita palsu .

      Siapa kata kapal mewah yang dirampas itu milik Low Taik Jho ??
      Salleh keluak bermatian matian mengatakan kapal itu milik Low Taik Jho .

      Jadi siapa yang berbohong ??? kamu atau salleh kelauk atau mungkin juga Poooatt Zakarshit ??

      Delete
    2. Banyak lagi wang 1 mdb yg di sorok dan digubah oleh cina pojaan hati geng najis masih dlm siasatan FBI...tak perlu segerakan perbicaraaan asalkan harta prompak boleh di sita dulu...

      Delete
  32. Untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamadperlu ada alasan.

    Satu waktu dulu Mahathir menjadikan alasan Abdullah Ahmad Badawi tunduk kepada Singapura kerana membatalkan projek Jambatan Bengkok.

    Walaupun Mahathir menghentam Pak Lah berkenaan isu itu, mereka yang Pro Abdullah pula menyindir, 22 tahun jadi Perdana Menteri takut buat jambatan, takut bergeseran dengan Singapura serta takut terbantut di tengah jalan, jika Singapura tidak setuju pada terma merobohkan tambak Johor, maka Mahathir tunggu orang lain jadi Perdana Menteri untuk melakukannya.

    Maka Mahathir pun menyerang Abdullah.

    Kemudian Tun M, menjadikan menantu Abdullah sebagai “scapegoat” dengan mengaitkan Khairy Jamaluddin dengan “budak tingkat 4“.

    Selain itu perniagaan anak Pak Lah di ganggu dengan menyerang “Scomi“.

    Modus operandi sama juga kini di lakukan oleh Tun M terhadap Datuk Seri Najib Razak.

    Najib tidak ada “jerangkung dalam almari” seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, maka Mahathir terpaksa cipta isu baru berkenaan Najib.

    Mungkin ramai juga terlupa, serangan Mahathir kepada Najib bermula dengan kisah “Altantuya”, ini kerana mahu memikat penyokog Anwar, PKR dan DAP yang suka layan isu bodoh itu.

    Anwar baru dimasukkan ke penjara, maka Mahathir sambung kisah itu, untuk menarik perhatian penyokong pembangkang.

    Ia sama dengan Mahathir menghadiri himpunan Bersih.

    Semuanya berlakon sahaja dari Mahathir.

    Kemudian setelah bermain dengan kisah “Altantuya” dengan kebodohan Mahfuz “Helo Sirul” nya, barulah karangan berkenaan 1MDB siap untuk dimainkan.

    Karangan 1MDB ”fresh form di oven” yang di olah oleh barua barua Mahathir.

    Kisah perniagaan yang disensasikan. Hutang satu kesalahan, beli satu kesalahan, menjual pun salah, beli murah salah, jual murah pun salah.

    Begitulah di gambarkan oleh Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedangkan semua yang di serang itu ada pada punggung Mahathir sendiri di zaman ketiadaan Media Sosial.

      Lihat sahaja kisah PROTON berhutang, hendak bayar vendor pun minta sedekah dari wang rakyat.

      Salahkah itu? setelah berniaga 30 tahun lebih berniaga kereta PROTON masih tagih wang rakyat untuk membayar vendornya.

      RM1.2 billion di beri setelah RM13 billion di beri sebelum ini.

      Mana pergi wang jual kereta selama ini? Yang kaya kroni Tun yang mendapat habuan pada setiap kereta PROTON yang siap, walau pun PROTON belum tentu dapat menjual kereta itu.

      Ada sesiapa mahu perbodohkan Mahathir berkenaan hal ini?

      Syarikat kilang kereta wang rakyat secara senyap menjadi milik kroninya, malah ada yang kata dia lah yang punya sembunyi belakang nama kroni seperti juga dengan yang lain.

      Maka, atas sebab mahu menjatuhkan Perdana Menteri, jumpalah Tun M dengan isu 1MDB.

      Kisah korporat di bawa ke jalan raya dengan di tambah asam garam untuk secukup rasa.

      Maka, pekebun, penoreh, mak cik jual nasi lemak semua percaya dan sangka wang mudah dialihkan untuk di curi.

      Siapa yang tidak marah dengan mendengar konon Najib bela Cina gemok yang kaya dengan hasil 1MDB.

      Siapa yang tidak berapi dengar kisah pemimpin kaya berjoli sakan dengan wang rakyat?

      Persoalannya betulkah?

      Pernah ada buktikah?

      Pernah lihat sendiri dokumenkah? dokumen hendak mengenakan Najib pun di olah dan di ubah, seperti dokumen Xavier Justo.

      Kenapa perlu di ubah? yang tulin tidak dapat memenjarakan Najib kah?

      Susah sangat untuk mendapat perintah mahkamah untuk mendedah transaksi wang keluar masuk bank kah?

      Rafizi mudah sahaja upah orang intai dan menduakan dokumen, kenapa Mahathir sukar?

      Kenapa tidak guna kehebatan untuk buat benda serupa?

      Delete
    2. Jawapannya mudah, Mahathir tahu ia cuma kisah korporat sama dengan kisah Ananda Krishnan, kroni utamanya yang sudah kaya menyedut harta rakyat Malaysia melalui lesen ASTRO dan MAXIS dan IPP, tetapi tetap rugi dan benkrap, tanpa siapa siapa sabotaj.

      PROTON tidak di sabotaj oleh sesiapa pun hampir lingkup di bawah tangan Tun M.

      Begitu juga syarikat milik Kroni atau milik sendiri Tun.

      Bankrap tanpa di sabotaj.

      Namun semua tahu 1MDB di sabotaj oleh Mahathir.

      Mahathir mahu menggulingkan Najib dengan isu 1MDB. Dia hanya ada itu sahaja dan bergantung hayat pada isu 1MDB.

      Kisah kapal Jho Low di tahan pun ramai pihak tahu kerja siapa di belakangnya mengupah dan menyogok.

      Ia sama dengan kisah Loretta Lynch dari DoJ yang di pecat.

      Jurucakap Jho Low di laporkan mencabar DoJ segera mendakwa mereka, jangan hanya menahan dan menyita untuk kepentingan pihak lain tetapi tidak mendakwa sehingga hari ini.

      Ia kepentingan siapa jika berita berkenaan Jho Low timbul? pembaca fikir sendiri.

      Sila lihat siapa buat entri di blog nya dengan kadar segera? sebaik kapal yang kononnya milik Jho Low di tahan.

      Mahathir permainkan rakyat dengan tidak berkata benar di kampung kampung.

      Tun M bercerita seolah olah wang 1MDB mudah di alih macam wang PETRONAS di zaman Tun menyerah kepada syarikat anak sendiri.

      Sedangkan wang “petty cash” yang hendak di tuntut oleh kakitangan syarikat pun melalui banyak kelulusan dan dikepilkan bukti resit.

      Begitulah Mahathir, dia amat perlu dengan kisah 1MDB, apa yang ada hanya tambahan cerita dan tambahan soalan, sudah hampir 3 tahun, ia waktu untuk membuktikan, bukan waktu main wayang sogok orang luar untuk buat kerja kotor.

      Delete
    3. Najib keliling negara bercerita berkenaan pencapaian, Tun keliling negara cerita berkenaan Najib menyamun tetapi sekali pun tidak datang dengan bukti.

      Rakyat pun sudah mula tidak hairan dengan kisah 1MDB lagi.

      Jho Low bermasalah dengan BVI Aabrar/IPIC, itu bukan hal 1MDB.

      Jika 1MDB kemuka ke mahkamah pun akan di tanya “kamu siapa?”

      Yang bermasalah orang lain, yang di suruh tangkap Jho Low 1MDB dan Malaysia pula, bodoh apa yang di canang kepada rakyat kita pun tidak tahu.

      Usahlah hanya bermodalkan temberang 1MDB Tun mahu ambil alih kerajaan.

      Sedangkan pada diri Tun, RM30 billion wang rakyat lesap, Tun hanya menjawap “saya tidak tahu” tetapi hal 1MDB tiba tiba tahu macam macam pula.

      Itu kisah tanah Ijok, RM 500 juta lesap di tengah, tahu atau tidak?

      Kisah RM300 juta wang terowong, tahu atau buat buat bodoh?

      Mungkin pentaksub dan mereka yang sudah berjaya di “goebbels” kan sahaja yang percaya, yang waras akan menolak Tun M.

      Mereka tidak mahu di patuk oleh ular yang serupa di lubang yang sama buat kali kedua.

      Tidak malukah Tun, bermodalkan kisah 1MDB yang di reka sendiri, mahu ambil alih kuasa negara. – TV14



      Delete
    4. Alasan tun paling jukuh nak tangkap kepala prompak dan jumaahnye...

      Kalo 1 mdb rekaan tun boleh lah najib cabar DOJ bersihkan nama najib dari dikaitkan dengan rompakan 1 mdn....


      Ade brani?.....huhuhuhuhu...

      Delete
    5. Tun bukan nak jatuhkan najib tapi nak tabgkap najib kepala prompak berjumaah...

      Kalo 1 mdb rekaan tun boleh lah najib cabar DOJ jangan kaitkan najib dgn rompakan 1 mdb...

      Ade brani?...hehegehe

      Delete
  33. Tulisan asal oleh:
    Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 16 Mac 2018

    Bagaimana propaganda Pakatan bekerja apabila mereka mahu mengumpul lebih banyak wang.

    Pada 2014, Tenaga meningkatkan kadar elektriknya untuk pengguna yang menggunakan lebih daripada 300kWh sebulan dan mengatakan bahawa peningkatan ini tidak menjejaskan 70% daripada penggunanya.

    Tenaga dan media menyebutnya kenaikan kadar.

    Pada tahun 2010 dan 2013, Pulau Pinang secara drastik meningkatkan kadar airnya untuk pengguna yang menggunakan lebih daripada 35,000 liter setiap bulan. Mereka juga merancang untuk menaikkan harga ini sekali lagi dengan mendadak pada tahun ini tetapi berkata peningkatan ini tidak menjejaskan 70% penggunanya.

    Bagaimanapun, Kerajaan Pulau Pinang menamakan peningkatan ini sebagai “surcaj pemuliharaan air” (WCS) – bukan peningkatan kadar.

    Kerajaan Pulau Pinang kemudian berkata bahawa “pengguna domestik mempunyai pilihan untuk mengelakkan WCS dengan hanya menggunakan kurang daripada 35,000 liter air sebulan.”

    Tenaga sepatutnya memanggilnya sebagai “surcaj pemuliharaan kuasa” juga.

    Tenaga juga sepatutnya berkata bahawa “pengguna domestik mempunyai pilihan untuk mengelakkan surcaj Kuasa dengan hanya menggunakan kurang daripada 300kWh elektrik sebulan.”

    BN mesti belajar kemahiran tai-chi dari DAP.

    Kemudian orang tidak akan marah.

    PS. Selain daripada “surcaj” pada 2010 dan 2013 ini, kerajaan Pulau Pinang juga menaikkan kadar air di seluruh negeri pada tahun 2015 dan juga telah memohon untuk menaikkan “surcaj” sebanyak lebih daripada dua kali ganda tahun ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sian see blogger belaan najib...
      1: mdb ditubuhkan untuk kurangkan tarif ....kenape tarif dinaikkan?...1 mdb gagal?..

      Pulau pinang tidak naikkan tarif air yg termurah di malaysis...penang naikkan penalti penggunaan air yg berlebihan untuk kawal penggunaan air...itu pon bodooh tak boleh bezakan...

      Delete
  34. KEBODOHAN pemimpin Pakatan Harapan khususnya Rafizi Ramli semakin menjadi-jadi. Mungkin ini akibat daripada dia bakal dihadapkan ke penjara tidak lama lagi, ditambah pula ‘demam’ PRU14 yang akan menyaksikan kekalahan teruk Pakatan Harapan.



    Rafizi telah menjemput ke semua pemimpin Pakatan Harapan ke dalam satu majlis untuk menandatangani pengisytiharan harta dengan Invoke pada 13 Mac 2018.



    Peliknya, seramai 103 pemimpin Pakatan Harapan telah bertindak bodoh dengan mengisytiharkan harta benda mereka kepada Invoke, iaitu sebuah badan bukan kerajaan yang tiada sebarang kuasa pemutus dan penentu dalam hal ehwal integriti di negara ini.



    Dengan kata lain, sebarang tindakan para pemimpin Pakatan Harapan bersama-sama Invoke itu adalah tidak ‘valid’ mengikut undang-undang Malaysia.



    Setahu kita, hanya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau PDRM sahaja yang punyai autoriti dalam perkara ini.



    Justeru, walau berapa pun yang diisytiharkan oleh pemimpin Pakatan Harapan waima hanya ada RM900 dalam akaun bank sekali pun, ia sebenarnya tidak memberi apa-apa imej selagi mana mereka tetap menggunakan Invoke sebagai medium untuk berbuat demikian.







    Sekiranya mereka (pemimpin Pakatan Harapan) berani, telus, bersih, anti korupsi dan ikhlas, mereka seharusnya mengikut tindakan yang di buat oleh Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.



    Dari awal lagi, Najib telah menyerahkan ke semua nama pemimpin Barisan Nasional kepada pihak SPRM untuk ditapis sebelum nama-nama yang melepasi tapisan integriti itu diangkat menjadi calon Barisan Nasional dalam PRU14 akan datang.



    Cukuplah kita hanya ada pembangkang yang bodoh dan teruk, jangan pula cuba mengheret rakyat marhaen di Malaysia ini untuk menjadi sama bodoh dan sama dunggu seperti Pakatan Harapan. – TV14



    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenape najib yg gagah berani dan umno takut nak istiharkan harta?...ade harta haram?

      Delete
  35. PEMIMPIN PKR, Rafizi Ramli melalui pertubuhan diketuainya baru-baru ini menerbitkan dapatan kajian terbarunya yang dengan gah sekali mendakwa Pakatan Harapan (PH) akan menang lima negeri; Kedah, Perak, dan Johor, mengekalkan penguasaan di Selangor dan Pulau Pinang.

    Hasil kajian yang baru diumumkan ini sama sahaja dengan kajian-kajian sebelum ini yang bertujuan untuk menyebarkan propaganda Rafizi dan kroninya semata-mata.

    Kajian dibuat oleh Invoke dibuat hanya untuk mengatakan apa yang mereka perjuangkan benar dan diterima ramai.

    Kalau kita perhatikan sejak dulu, kajian diumumkan pada masa-masa yang terpilih, seperti pengumuman dapatan kajian terbaru yang dibuat semasa kerajaan Selangor yang kuat dihentam akibat isu bekalan air terputus.

    Selain untuk menenggelamkan isu kesengsaraan rakyat Selangor dan Kuala Lumpur ketiadaan air, mood yang boleh dicetuskan oleh dapatan kajian itu juga boleh digunakan untuk membina semula semangat parti-parti PH yang semakin sugul kebelakangan ini ekoran bermacam masalah yang melanda.

    Pada masa yang sama, PAS dan UMNO sedang menunjukkan semangat untuk menang besar dalam pilihan raya umum nanti.

    Perhimpunan dan perlancaran jentera pilihan raya oleh kedua-dua parti Melayu ini menunjukkan momentum yang kuat menuju PRU14, dan inilah yang mahu dijawab dan dinafikan oleh Rafizi.

    Bukan bermakna Rafizi mahu membela Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, tetapi kerana untuk menyelamatkan negeri yang dikuasai PKR itu tergugat dan tipis peluang untuk dimenangi lagi dalam Pilihan Raya Umum ke-14 nanti.

    Sebelum ini pada bulan Mei 2017, Invoke mengeluarkan hasil kajian yang mendapati Datuk Seri Anwar Ibrahim mendapat sokongan paling besar daripada kalangan pemimpin pembangkang untuk menjadi Perdana Menteri akan datang.

    Hasil kajian diumumkan Rafizi beberapa hari selepas Kongres PKR membuat kempen “Anwar PM ke-7” yang tidak dipersetujui oleh rakan mereka Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    PPBM tegas mahukan Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi PM kalau PH menang dalam PRU14 nanti.

    Selepas Rafizi mengumumkan dapatan itu, Pengerusi Biro Dasar dan Strategik PPBM, Datuk Rais Hussin mempertikaikan seluruh kajian Invoke yang metodologinya tidak jelas dan meragukan.

    Kajian oleh Rafizi itu meletakkan Mahathir di kedudukan ketiga selepas Anwar (23.5 peratus), Datuk Seri Abdul Hadi Awang (17.6 peratus). Mahathir hanya dipilih oleh 16.5 peratus responden.

    Pada Disember tahun lepas, kajian Invoke mendapati dalam pertandingan tiga penjuru PRU14, PAS akan kalah teruk.

    Kata Rafizi, PH boleh menang 115 kerusi dalam PRU14 nanti sekiranya sentimen menolak Barisan Nasional berterusan.

    Kajian ini juga bertujuan untuk menakutkan PAS supaya segera menyertai PH dan bersama-sama melawan BN dalam pilihan raya nanti.

    Selepas sedar tanpa PAS mereka akan menghadapi kesukaran, PH cuba mencetuskan ketakutan supaya PAS akan bersama gabungan mereka.

    Kajian-kajian Invoke telah dikritik hebat oleh ramai pihak termasuk tokoh-tokoh akademik, paling lantang Dr Kamarul Zaman Yusoff yang pernah mengatakan yang Invoke boleh dianggap satu perang psikologi mensasarkan BN dan PAS.

    Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia itu berkata Invoke yang diketahui dimiliki oleh Rafizi diragui boleh bersikap objektif dan tidak perlu dipandang serius oleh rakyat.

    Yang pasti, ini bukan kajian terakhir dan bukan yang paling menggemparkan akan disebar oleh Invoke.

    Banyak lagi yang akan dihebahkan sebagai sebahagian perang propaganda menuju PRU14 nanti. – Mynewshub.cc

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan gelabah...itu jajian aje...bukan keputusan oru....hehehe....ade takut?

      Delete
  36. Rakyat Malaysia terbukti tetap memilih Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Itulah hasil keputusan kaji selidik yang dijalankan oleh badan bukan kerajaan (NGO) Invoke kendalian Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli dari 6 Februari hingga 23 Mei lepas.

    Ini menunjukkan bahawa penyokong pembangkang pun mahukan Najib terus memegang jawatan sebagai Perdana Menteri. Mungkin kerana faktor kecelaruan calon PM di pihak Pakatan Harapan membuatkan mereka terus memilih Najib sebagai PM.

    Kaji selidik itu menunjukkan 31 peratus daripada 18,000 responden memilih Najib. Manakala 28.5 peratus memilih Perdana Menteri dari Pakatan Harapan, 34.4 peratus enggan menjawab dan 6.1 peratus memilih Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Kalau dilihat, 34.4 % mereka yang memilih enggan memberikan jawapan itu sebenarnya mereka yang sudah kecewa dengan pembangkang. Kelompok ini pasti memberi undi rosak pada PRU14 nanti.

    Atau golongan “fence sitter” yang dulunya sokong pembangkang tetapi kini berada di atas pagar. Cuma belum melompat menyokong BN sahaja lagi. Responden diambil daripada mereka yang membaca portal Malaysiakini. Sudah pasti mereka ini majoritinya totok dan memihak kepada pro-pembangkang.

    Undian yang dijalankan oleh Invoke di Malaysiakini itu sudah tentu ada unsur manipulasi, “bias” dan berat sebelah. Jika dijalankan secara lebih adil tentunya keputusannya jauh lebih tinggi lagi memihak kepada Najib.

    Kaji selidik ini juga mendapati program Najib sejak kebelakangan ini khususnya dialog bersama pelbagai peringkat masyarakat untuk program Transformasi Nasional 2050 (TN50) berjaya memperlihatkan Najib sebagai Perdana Menteri yang benar-benar mendengar aspirasi rakyat.

    Mat Over dan David Teo pun berjaya didamaikan kembali, cubaan Mahathir mempolitikkan situasi mereka berdua pun gagal. Mahathir diam terus, lepas mereka berdua duduk bersama sama.

    Dengan di pihak pembangkang yang masih bercelaru tentang siapa calon Perdana Menteri, rakyat sebenarnya rasa lebih baik mengekalkan kerajaan yang sedia ada.

    Menjadikan negara ini lebih baik ekonominya, menjadi tumpuan utama pelaburan asing dan pemimpinnya dihormati pemimpin utama dunia adalah satu kejayaan besar yang perlu dibanggakan bersama.

    Tidak semua pemimpin boleh mengekalkan kestabilan ekonomi tatkala pembangkang di negaranya mempolitikkan semua benda yang ada. Serangan bertalu talu Mahathir dan Pakatan Harapan tidak pun mampu merebahkan Datuk Seri Najib.

    Diduga dengan pelbagai peristiwa seperti MH370, MH17, Lahad Datu dan krisis tebusan di Korea Utara. Datuk Seri Najib berjaya mengharungi semua arus dan badai ini dengan baik sekali. Maka tidak menghairankan mengapa imej Datuk Seri Najib nampaknya semakin terserlah di mata rakyat.

    Bercakap dengan prestasi, bukan mengulang balik isu isu yang sudah basi. Kajian majalah Times, tulisan Ian Bremmer mengenai Datuk Seri Najib perlu ditarik balik. Tidak wajar buat artikel hanya berdasarkan satu responden sahaja.

    Hanya pemimpin pembangkang sahaja yang masih belum mengalah dan berusaha lagi untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib. Para penyokong Pakatan Harapan nampaknya sudah lain macam. Sebab itulah makin ramai lari tinggalkan parti bunga.

    Kapal sudah hendak karam dan tidak tahu ke mana mana. Buat apa lagi hendak sokong Pakatan Harapan, baik sokong Najib jadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blm pru dah tau keputusan rakyat pilih kepala prompak berjumaah?....kalo yakin menang kenape tak bubar parlimen?....hehehehe...

      Delete
  37. IPOH: Datuk Seri Najib Razak, berkata masa depan negara bukan terletak di tangan bekas pemimpin yang sudah lanjut usia tetapi kerajaan yang sedia ada sekarang.

    Perdana Menteri berkata, mengikut logik akal, tiada negara dalam dunia yang akan memilih orang berusia 93 tahun sebagai ketua kerajaan.

    “Ada tak? (negara yang pilih orang lanjut usia sebagai ketua kerajaan). Tidak ada, takkan kita nak jadi yang pertama di dunia (lantik orang berusia 93 tahun jadi ketua kerajaan)…kita ada pilihan.

    “Kita fikir masa depan Malaysia, masa depan Malaysia bukan di tangan orang yang berusia 93 tahun tetapi masa depan Malaysia adalah di tangan kerajaan yang ada pada hari ini, insyaAllah,” katanya.

    Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan lebih 5,000 penjawat awam negeri Perak pada majlis Program Bajet 2018 Bersama Rakyat: Penjawat Awam, di Dewan Seri Perdana, Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia di Tanjung Rambutan dekat sini, hari ini.

    Hadir sama, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir; Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri II, Datuk Seri Ong Ka Chuan.

    Najib berkata, lebih membimbangkan apabila mereka yang berada di belakang pemimpin berusia 93 tahun itu adalah ahli politik yang tidak senang dan menghina golongan penjawat awam.

    Justeru, katanya, penjawat awam tidak seharusnya berdiam diri dan tidak wajar memilih mereka yang sebelum ini menghina perkhidmatan serta jawatan mereka untuk mengepalai kerajaan pada masa depan.

    Najib juga membidas pembangkang yang menuduh beliau sebagai zalim kerana sepanjang pemerintahannya tidak pernah menahan ahli politik tanpa dibicarakan di mahkamah berbanding Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang 22 tahun menjadi Perdana Menteri.

    “Ada pembangkang kata saya zalim, sejak bila saya zalim? Siapa yang tangkap orang di bawah Operasi Lalang (mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada tahun 1987), Najib ke atau orang itu yang berusia 93 tahun.

    “Ada yang diISAkan, MB (Menteri Besar Perak) sendiri (yang ditahan mengikut ISA pada tahun 1998) beritahu saya betapa azabnya di bawah ISA, tidak tahu siang atau malam, sampai hari ini dia tidak tahu kenapa dia diISAkan, beratus orang sudah diISAkan.

    “Tetapi macam biasalah, bukan salah dia (dakwaan Dr Mahathir) tapi salah polis. (Tragedi) Memali pun salah (Tun) Musa (Hitam), (penahanan) (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) (pada 1998) pun salah polis, semua bukan salah dia, salah orang lain.

    “Inilah senario (politik) di dalam Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjawat awam di berikan wang ehsan saje....jate ekonomi kukuh...najib tak ade USA tapi ade SOSMA..

      Orabg repot polis pon jena tahan tanpa bicara...

      Delete
    2. IH..IH..IH...UNSANGKARABLE......!!

      Budak mentah tak abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

      23:58
      00:15
      00:22
      00:24
      00:26
      00:28
      00:30
      00:32
      00:35
      00:36
      00:37
      00:39
      00:41
      00:43
      00:49
      00:57
      00:58
      00:59
      01.00
      01:02
      01:03
      01:05
      01:06
      01:08

      Namun setelah diadakan forensik, ternyata
      si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

      GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Ooops pembertulan : Cam Sial dan syiok sendiri aje kau ni Mat Kengkang, dgn hujah2 dan posting copypies yg panjang lebar. Aku tak baca ooi, aku scroll down adn skips all your lousy zero worth comments and postings. Like shit, crappy things you wrote here. Nobody gives a damn what you half cooked brain blabbering here about. Get lost and get riddance for good you Wak Kengkang, your lying robber Thief and His super hypo Witch-Bitch after the GE14 polls results ! hihihihihi to you

    ReplyDelete
  40. Cai kera siapalah dia
    Tentu musibat 'cikgu kira-kira'
    Komen menghina dia sedia
    Sudah hina sangat gembira!

    'Perkara tak jalan'ada halangan
    Hendak siasat dikerah jangan
    Sebab bos tak berani berlengan
    Baling batu sembunyi tangan!

    'kongkang tua'sudah berbunyi
    Tunjuk lagak konon berani
    Gila datang dia menyanyi
    Cabar orang di sana sini!

    Semua orang diajak bergaduh
    Perasan diri dah alim sungguh
    Konon padanya awek berteduh
    Pandang muka awek dah tangguh!

    Entah dia nak jadi apa
    Enam persen dia dah lupa
    Tiada beribu tiada berbapa
    Menumpang di Budin merempat papa!

    Dari semalam tak balik rumah
    Jadi hamba didera kakmah
    Perasan nak nyanyi suara lemah
    Sasau,taik dia pun mamah!

    cetus angkara bukan di sini
    Bros Pakatan di kenal berani
    Berlagak 'pendekar' pengecut kini
    Kelentong besar berguni guni!

    Yang cetus angkara kepala bapak
    Botak licin semua dirompak
    Disokong dijilat pencacai hapak
    Masuk sini dah kena kapak!

    Bangsat,bangang dan juga bodoh
    Itu perkataan mulut si hodoh
    Konon pemimpin tempat berteduh
    Takde class nak ajak gaduh!

    Tak salah nak beri pandangan
    Dah bagi tumpang nak naik tangan
    Tak sedar diuntung ini anjingan
    Semua orang nak ajak berlengan!








    ReplyDelete
  41. Kojola balik Geng pun masuk
    Tukar shift kojola dah ngantuk
    Dia tak mandi nauzubillah busuk
    Tidur duduk kepala terantuk!

    Ni se ekor lagi keldai
    'tak side mana' konon menilai
    Mendakwa petani kencingnya pandai
    Sokong Klepto bergolok bergadai!

    Tekan butang kopipes panjang
    Ubah sikit bagi temberang
    Silap jangan Bos terajang
    Nanti baja tak hantar orang!

    Trick pencacai di dalam bakul
    Selalu sokong benda tak betul
    Dosa subahat sanggup dipikul
    Pembohong,senapang dikata pistol!

    Kan dah kena dengan Khatijah
    Pagi buta dah kena terjah
    Kopipes panjang takde hujah
    Tikus mondok nak lagak gajah!

    Khatijah dah sebut wak kengkang
    Dia dah balik sakit belakang
    Sudah berambus si bajak wangkang
    Balik ke Jawa dah naik tongkang!





    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Usah dilayan akan bajingan
      Yang hidup hanya dalam angan angan
      Mungkin something wrong dalam dia punya fikiran
      Tanda tanda psiko punya penangan..

      Jika pantun lucah dikata indah
      Maki dan hamunan menjadi madah
      Orang begini jangan diambil kisah
      Kalau binatang tengok pun diaorang menyampah..

      Lagak umpama panglima gagah
      Bila ditegur terus nak disesah
      Inilah budaya samseng umngok, memang dah sah
      Ibarat bosnya juga, belakang belakang dia beranilah..

      Pada kengkawan teman nak nasihat
      Mamat perasan tu usah dilayan ajak berdebat
      Kerana tiada faedah apa pun yang kita dapat
      Bila melayan orang 'tak sihat'..



      Delete
    2. Wooo..cantiklh bros!
      Cayalh sama korang..
      Selak rambut cabut uban..
      Dah serabut kusut makin meraban..dorang nak geng orang utan..hahahahaha

      Delete
  42. Kemain aota FuckTun macai Matdey Kerala
    Konon dlm bidang berpantun ni dia yg mula
    Wal hal keluar berpantun pun, sekali sekala
    Melopong ler dia bila ckgu Kejora taji & tala

    FuckTun ni Matdey penyangak dia nak bela
    Meracau raban dibuat pantun mcm org gila
    Tapi dgn cgu Kejora, dia dpt susah dan bala
    Penat dan semput sesak dada nafas dihela

    FuckTun cuba buat tuduhan secara kejj cela
    Apa ke jadah Kejora mahu dikait dgn bangla
    Dia seperti mabok kehilangan arah dan hala
    Terkedu bila disepak tendang dia mcm bola

    FuckTun terpedaya, janji manis PH bak gula
    Ketua dia Madey, tiidak kenal dosa & pahala
    Sanggup dia sembah DAP si tokong berhala
    Bila-bila masa nak jilat ludah, si renta ni rela

    FuckTun anak arnab, yg merasa diri serigala
    Lagak kemas tak padan rupa mcm siput lala
    Lawak le bila hamba ini dia ingin nak persila
    Ibarat nak buat langsir, dgn kain cuma seela

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  43. Lama kini baru bertemu
    Bro Perak Man how're you
    kita jumpa ke restoran berjamu
    Boleh pekena kueh Melayu..

    Mana pergi John Doe kita
    Agak lama tak dengar cerita
    Sudah lama seia sekata
    Apa khabar,kirimlah berita..

    Bro Perak Man kita sedari
    Ini pencacai jangan peduli
    Anjing menyalak selalu berlari
    Dia melalak dah kena beli!

    ReplyDelete
  44. Pantun cgu Kejora bagaikan pisau yng tajam
    Serupa dgn batu kepala FuckTun kena rejam
    Dia mau karang balas, ambil tujuh lapan jam
    Itupun cari kawan, buku pantun pergi pinjam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  45. FuckTun bingai udah mula jadi tak tentu arah
    Kejora sekeh, terasa kepala macam berdarah
    Mesti dia menyesal, buat cikgu Kejora marah
    Baru le dia tau penangan kekasih MasMerah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    ReplyDelete
  46. FuckTun biol udah jadi pucat berubah wajah
    Dia anak pelandok yng merasa dirinya gajah
    Dgn cikgu pakar pantun dia cuba mau terjah
    Akhir nya lembik lunyai dia kena tunjal tujah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  47. Cgu Kejora terus berpantun relaks dan santai
    FuckTun kena lanyak lunyai jadi sambal petai
    Tercirit birit iblis ini kena ganyang dan bantai
    Mcm ini ke yg dikata geng Madey punya otai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  48. Kejira bapuk tua juga bak tunjuk kepandaian ...pandai buat sampah sarap....hahahahaaaa

    ReplyDelete
  49. Ai kata shift dah tamat
    Masih sibuk nak beri khidmat
    kalau tak komen rasa tak selamat
    Dedak nak abis tak boleh jimat!

    Bila kita nak ke pentas
    Keputusan itu biarlah pantas
    Berlagak kemain semua nak cantas
    Anak burung baru menetas!

    'kekasih Mas' punya perasan
    Awek tengok ramai dah pengsan
    Berangan tinggi cuma cebisan
    Aci pun lari tak dapat kesan!

    ReplyDelete
  50. Geng Najis kerja kuat bawak kopipes...tapi kopipes sampah yg tak berfakta...temberang ....

    ReplyDelete
  51. Betul tu bro KBB
    Ini spesis si labu labi
    Meroyan itu dia punya hobi
    Merapu,sasau serba sebi!

    ReplyDelete
  52. Meletop...

    SWISS BOMB! Justo Speaks Out At Last, As Swiss Prosecutors Adopt His Criminal Complaint Against PetroSaudi Directors
    17 March 2018 0 comments
    Justo places a dossier of evidence before reporters
    Justo places a dossier of evidence before reporters

    There was an afternoon of drama in Zurich this weekend when, following months of silence, the 1MDB whistleblower Xavier Justo stepped forward with his wife Laura to lay out their charges against those whom they claim conspired to entrap and imprison him in Thailand.

    In a central location in the capital they told a selected group of journalists the details of an astonishing plot to entrap and imprison him in Thailand, all in order to discredit the exposes over 1MDB

    The couple had waited patiently before speaking out, they explained, in response to requests from the Swiss authorities to first pursue official investigations into the massive money laundering scandal and to make their preparations.

    However, in a letter sent to their lawyer on 9th March, the Federal Prosecutor Alice de Chambrier, confirmed that a full investigation has now been officially launched into all thirteen of the couple’s criminal complaints made against three named individuals, Tarek Obaid, Patrick Mahony and Paul Finnigan. It means that these three and their alleged accomplices can be arrested and interrogated by Swiss law enforcers, much in the same way that they orchestrated for Justo to be arrested in Bangkok.

    Paraded in Bangkok before Malaysian press. Justo says it was all a plot to discredit him and Sarawak Report
    Justo reminisced to reporters about his experience of his arrest, followed by his parading in Bangkok before Malaysian media. Justo said he was taken completely by surprise and that the whole episode was “a show” to convince Malaysians and discredit Sarawak Report over 1MDB.

    The list of thirteen charges laid against the three named individuals and by implication their collaborators, which include the Prime Minister of Malaysia referred to in the complaint, is jaw dropping. Moreover, it reflects everything that Sarawak Report has reported about the conspiracy to entrap Xavier Justo and get him imprisoned in Thailand, in order to attempt to discredit our exposure of the billion dollar 1MDB thefts.

    After months of preparation, the Swiss federal prosecutors have now confirmed that they have adopted every single one of the charges that were originally levied by Justo, which means official law enforcers believe there are sufficient grounds to pursue accusations of:

    Threat, blackmail, extortion, coercion, sequestration, endangering the life of others, slander, slanderous denunciation, misleading of the courts, bribery of foreign public officials, false misrepresentation of office, criminal organisation, money laundering [translated]

    These charges are levied specifically against the Swiss based Saudi, Tarek Obaid and two British citizens, Patrick Mahony and Paul Finnigan. However, the charge sheet cites they refer as well “against any other named persons whose acts may be criminalised, in particular because of the ..offences”.

    According to the statements made by Xavier Justo at his press conference today, those accomplices include the Swiss lawyer, hired by PetroSaudi to falsely misrepresent his case, Marc Henzelin, as well as several PR and ‘private investigators’ who assisted the PetroSaudi directors.

    In particular Justo named a Swiss PR man named David Scholberg, who describes himself as CEO & Founder of KBSD Reputation & Cyber-Security, who he claims acted as an intermediary who paid lawyer Marc Henzelin CHF300,000 on PetroSaudi’s behalf in order to hide the connection.
    .


    ReplyDelete
  53. FuckTun bingai tiada beban batu nak digalas
    Mlm tadi banyak pantun hamba tidak dibalas
    Mmg dia bukan taraf hamba dan tak sekelas
    Nak layan mamat ini, mcm dah terasa malas

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora bspuk tua tak de kerja bawak taik nak bela kapla prompak berjumaah dan arab sepet...

      Delete
  54. Others named were another Swiss PR operator, Marc Comina, as well as the British company Protection Group International and its CEO Brian Lord. Lord was also flown to Thailand during the period of the arrest and made statements to the press claiming that his ‘cyber intelligence’ company had proof that Sarawak Report had ‘tampered’ with data provided by Justo from PetroSaudi’s database.

    In fact, Justo revealed, it was PGI that presented false evidence to the Swiss authorities, claiming there was evidence of collusion between himself and Sarawak Report as long ago as 2011, three years before he had even heard of the blog. The Justos have now obtained supposed emails between Justo and Sarawak Report, which PGI claimed it had retrieved off discarded computer files. However, Justo says he can prove these are forged (a claim corroborated by the Editor of Sarawak Report, who had no idea of Justo’s existence before June 2014).

    Lawyer Who Was Conflicted Against His Alleged Client
    Likewise, Justo has produced documents and emails which show that although the Swiss high profile lawyer Marc Henzelin, claimed to be representing him in Switzerland and had publicly denied that he was engaged by PetroSaudi, the lawyer was in fact knowingly being paid by that company through Scholberg to ‘represent’ Justo against his own interests in the criminal proceedings, which had been initiated against him by PetroSaudi.

    Also named and heavily implicated during this press conference and in the narrative and evidence supporting the charges was the Malaysian Prime Minister, quoted by Mahony as being the man behind their actions – the man who needed to be got off the hook.

    Audacious Plot Involved A Fake Scotland Yard Detective
    Although followers of Sarawak Report and the 1MDB saga will already know much about the circumstances of Justo’s arrest, forced confession and imprisonment, the couple presented a swathe of new information and documentation at their press conference today. Attending were some of the Swiss journalists whom Justo says he was forced to misinform when they came to question him in jail back in 2015.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In return for a promise to set him free Justo told those journalists that he was blackmailed into incriminating himself and giving them false information.

      Swiss PR man, Marc Comina, was flown to Bangkok to train him in the answers he must give before journalists were allowed to visit him in jail, including that the PetroSaudi 1MDB data had been tampered with.

      Justo also says the journalists were also supplied with misleading ‘whatsapp’ conversations, consisting of print-outs of messages which were doctored to support PetroSaudi’s own claims that it was Sarawak Report that had tampered with evidence.

      Telling all - the justos went before the cameras
      Telling all – the justos went before the cameras

      Comina had also arranged for the interview by PetroSaudi paid lawyer Marc Henzlin with the Le Temps newspaper, where Henzelin blamed Sarawak Report editor Clare Rewcastle Brown for plotting and telling lies over the data provided by Justo.

      Justo was portrayed by Henzlin as a victim, not of PetroSaudi but of Clare Rewcastle Brown, portrayed as a plotter paid by the opposition. Today, Le Temps issued a new article explaining the deception outlined by Justo.

      Producing evidence from their case for the astonished journalists, the Justos revealed emails that showed how Henzelin and Scholberg had been engaged and briefed on the plot well in advance of his arrest in Thailand.

      In one email, passed on from Mahony to Scholberg and then Scholberg to Henzelin, in advance of Henzelin approaching Justo to be his legal advisor, the PetroSaudi director explained to the Swiss team that their prime job was to drum up PR support to promote their version of events in the newspapars (against Justo’s obvious interests):

      “Unfortunately, a story about corruption is a better story than a mad former Prime Minister’s sister-in-law committing crimes to overthrow a democratically elected government, however this is the true story”

      claimed Mahony in the forwarded briefing note. He added “(Whatever you give them [PR targets], please make sure my name is not on it)…. you should mention confidentially that there will be arrests in Singapore and the UK, so serious jurisdictions.”

      Delete
  55. Betul tu bro KBB
    Ajak ke pentas dia pun lari
    Sikit tak jejas walau bertubi
    Sila berpantun berlori lori!

    ReplyDelete
  56. Kenapa pulak BerakMan tetiba nak meroyan
    Merracau membebel, serupa nenek kebayan
    Pantun dia lagi terok, mcm bontot tempayan
    Bingai sewel ni dari dulu hamba malas layan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  57. Sampai pencen khalid yg suka cakap besar tak dakwa Xavier Justo jual emai palsu...

    Khalid takut Xavier Justo

    Hehehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalid polis pencen tak mampu tolong bersihkan najib....terpaksalah kejora bapuk tua merapu dengan pantun sampah dan Geng najis jual temberang sana sini....


      Kah kaah....kaaaaah...kaaaaah

      Delete
    2. Bapuk Bodo terus dgn hujah yng basi
      Sekadar makian kosong, tidak ada isi
      Mau berlagak hebat, baru kenal ABC
      Lagi hamba malas layan ini babi kasi

      Kah kaahh kaaahhh kaaahhh kaaahh

      Delete
    3. Kejora baouk tua tak ade midal lagi nak nenbela kapla prompak berjumaah.....vaut sampah sarap jer lah jepandaian kejira bapuk tua....huhuhuhuhuu

      Delete
  58. Geng najis...

    Tengok orang punyer kopipes ade fakta yg tidak boleh dinafikan......bukan toeri sampah...

    ReplyDelete
  59. Kengkawan semua betul ke tidak
    Ini bagero memang cengkadak
    Kaki gaduh semua nak ledak
    Tua ganyut perangai budak..

    Bro Perak Man,bro KBB
    Ini kojola kita biaq pi
    Kita gelakkan konon berapi
    Tembaknya tak kena hanya sipi!

    Bro Perak Man masuklah lagi
    Lebih ramai kita seligi
    AmeNo dah tinggal lidah dan gigi
    Rakyat meluat dah tinggal pergi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Apalah ada pada kelulusan
      Kalau udah perangai umpama syaitan
      Mulut bertutur tiada insuran
      Beginikah kononnya orang berpendidikan?..

      Tak usahlah kamu mendabik dada
      Tiada seorang pun disini akan percaya
      Kalau nak temberang tu biarlah berpada
      Mana ada cikgu sekolah, perangai PARIA..


      Delete
    2. BerakMan bagaikan digigit lipan
      Dah mula keluar nada tak sopan
      Dgn Kejora ,cuba mau berdepan
      Takkan terlawan ini cgu tampan

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
  60. Mlm tadi FuckTun biol dah jadi terperangkap
    Cikgu Kejora karang pantun cepat dan cekap
    Pantun dia serupa pondan tak pandai mekap
    Akhirnya masuk bilik le dia cari bantal dakap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  61. Ckgu Kejora berijazah dlm bidang perguruan
    FuckTun sedarr, dlm pantun dia tak terlawan
    Tetapi malu ler pula dia nak ajak buat kawan
    Tidak mcm Dr Mas yg akhirnya jadi tertawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  62. Cg Kejora terus berpantun madah dgn syahdu
    BerakMan dah jadi terdiam melopong terkedu
    Nasib dia nak serupa dgn si tua Suman Hindu
    Dpt malang, bila dgn Kejora cuba mau beradu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhbh

    ReplyDelete
  63. Makin mengarut dari Matdey punya khemah
    Ternyata mereka ni makin hari makin lemah
    Ibarat spt tak cukup papan mau buat rumah
    Sudah abis modal, bak keluar isu dera amah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  64. Xavier justo merancang mengambil tindakan terhadap orang2 yg menyebabkan dia masuk penjara di Thailand...

    Nampaknye cerita 1 mdb akan bersemarak lagi...

    Justo jual email original kpd Serawak Repot mengenai rancangan najib dan petrosaudi nak songlap wang pelaboran 1 mdb ...justo nak dapatkan kembali wangnye yg ditipu oleh petrosaudi...

    Najib perintah Khalid siasat dan dakwa justo untuk tutup cerita najib rompak wang 1 mdb dengan tuduhan justo jual email palsu kpd serawak repot yg melaporkan najib berpakat dengan petro saudi songlap wang 1 mdb...

    khalid gagal dapatkan bukti justo jual email palsu...najib langsung ketakutan tak berani saman SR dan WSJ...sehingga pencen khalid gafal dakwa Justo.

    Boleh ker Fuzi yg tidak cekap siasat sumber wang pengarah JSJ beli rumah tutup mulut Justo?...

    Najib bergantung harapan kpd cai2 supaya putarbelit fakta dan temberang sana sini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib gelabah terus sekat serawak repot...konon serawak repot buat cerita fitnah...tapi najib tak pernah buktikan cerita serawak repot adalah fitnah...

      Najib yg fitnah serawak repotrt..

      Delete
  65. PH cuba kaburi rakyat konon mereka lantang
    Kerja fitnah dan adu domba, pagi dan petang
    Ikut perangai si Matdey rakus mcm binatang
    Tak kira Agong ker mahkamah depa tentang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  66. FuckTun terus jadi terkedu serta serba salah
    Dgn cara pantun, Kejora dah kasi dia sekolah
    Mula-mula nya dia keluar dgn pelbagai helah
    Akhir nya dia terpaksa undur mengaku kalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  67. Kasihaan Berak Man cai Matdey keling India
    Pantun hamba dia dah rasa pahit mcm peria
    Ada kah masuk akal, hamba dikatanya paria
    Kalau tidak tak mungkin dah tertawan si dia

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  68. FuckTun konon cekap dpt buat pantun cepat
    Tapi tak daya dia lawan bila ckgu Kejora lipat
    Akhir nya dia jadi terkelepet, semcm ketupat
    Ingin nak megah tapi sakit & malu yng dapat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  69. Kecian kejora bapuk tua melalak....tak ade orang nak layan...hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni..10:18, Bapuk Bodo mari layan...
      Hi hi hi...

      Delete
    2. Ko takut sebut kejora?....hahahahahaaaaaaahaaaaaahahahaaaaa

      Kejora cikgu bapuk bodooo pembela prompak....hihihi

      Delete
  70. FickTun kini udah semakin tenggelam punca
    Darah kat dalam badan pun tinggal secamca
    Pantun hamba, dia udah tak berani lagi baca
    Dia rasa dari berpantun baik dia gi tarik beca

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  71. Cai2 bingai haprak semakin resah dan gusar
    Dah tak ada modal lagi mereka ini nak sasar
    Riuh bising serupa nyonya dan apek di pasar
    Hal dera amah pun, mereka ini mau pebesar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  72. Pantun cgu Kejora bersemarak bagaikan api
    Habis melopong terkedu, cai2 tali barut DAP
    Tak tau nak komen apa, mereka larii menepi
    Blog Langau ini sudah jadi lengang dan sepi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  73. Mana dia FuckTun yg juah mengaku dirii otai
    Dah tak mampu tepis, Kejora tibai dan bantai
    Dia kini terdiam macan iblis yang kena rantai
    Kalu takut ombak, usah berumah tepii pantai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  74. Machai jatuhkan kain rentang program Tun Mahathir


    SUDAH masuk tahun 2018 hampir ke tahun 2020, masih ada lagi "machai-machai" bahalol suka jatuhkan banner (kain rentang) untuk sabotaj program Pakatan Harapan (PH).

    banner kena sabotaj

    Petugas PH Ayer Hitam, Johor ketika membuat pemantauan mendapati kain rentang pemberitahuan program Bicara Pakatan Harapan bersama Tun Mahathir hari Ahad ini telah dijatuhkan dan dibuang ke dalam longkang.

    Pemantauan kain rentang tersebut pada malam sebelum itu mendapati ia masih tergantung dengan elok.

    Menurut petugas berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Shah, 30 beliau percaya ini satu tindakan terdesak pihak tertentu kerana tidak mahu penduduk Ayer Hitam hadir bertemu dengan Tun Mahathir hari Ahad ini.

    "Mereka takut dengan kehadiran Tun Mahathir, mereka takut rakyat Ayer Hitam bertemu dan mendengar sendiri penjelasan dari mulut Tun Mahathir berhubung rasuah dan penyelewengan pemimpin negara terutama isu 1MDB,"

    "Mereka nak berhujah dan berdialog tak berani, jadi mereka suruh machai-machai untuk sabotaj program kita," katanya.

    Katanya lagi, kain rentang program BN yang digantung sekian lama di lokasi berhampiran, sampai lusuh pun tak ada orang yang dengki.


    Read more: http://www.milosuam.net/2018/03/machai-jatuhkan-kain-rentang-program.html#ixzz5A4Jig9qA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tektik lama Matdey sejak zaman reformasi...
      Masa zaman tu, geng dia masuk dlm kumpulan penyokong reformasi dan buat provokasi spt baling batu kat polis...lps tu polis pun lanyak ler puak reformasi tu...
      Nuat pun tau citer ni, tapi pasal ada peluang nak jadi PM, dia buat derk jer ler...
      Kih kih kih...

      Delete
  75. 18 Mei 18 mencatat satu sejarah yang indah
    FuckTun kalah kpd Kejora, berpantun madah
    Dpd asal nak dpt megah ifrit ni terima padah
    Huerghh ptuiihh..muka dia hamba nak ludah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  76. Cai2 bingai terus diam, tak ada lagi bersuara
    Dah tak tau lagi nak main wayang sandiwara
    Mereka dah ketandusan modal pokok bicara
    Nak diperbesar hal yang remeh amah didera

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  77. Punyer takut kpd tun madey sanggup sabotaj.....umno nak kojol laa tuu...

    Tun madey tak pernah kaco program najib dan umno klentong rakyat...

    Hihihihi...makin hari makin gelabah...

    Sejak akhir tahun lepas tak de dengar program tun di kedah...

    Tun dah yakin kedah boleh makan kot....hehehehe...

    ReplyDelete
  78. Cai2 bingai mmg buruk dari segi zahir & batin
    Fitnah adu domba udah jadi depa punya rutin
    Nak dijadikan isu besar, amah didera si Datin
    Lebih hot kalu buat citer seks mlm pengantin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  79. 1MBABI = 1ISRAEL

    1MDB ROPENYER SKIM PAK MAN TELO YAHUDI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesin wang untuk najib dan jumaahnye kaut duit

      Delete
  80. Kejora bapuk tua bingai mmg buruk dari segi zahir & batin
    Klentong dan temberang udah jadi dia punya rutin
    Nak dinapikan isu besar, amah tidak didera si Datin
    Lebih hot kalu buat citer kejora tunggeng mlm pengantin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiikk...Bapuk Bodo...
      Kata tak nak layan?
      Tapi tak tahan meroyan?
      Siaan...ini nenek kebayan...
      Kalu panas, terjun dlm tempayan...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh..

      Delete
  81. Kih kih kiih...citer lawak Bapuk Bodo nak beri
    Itu tektik lama, yg diguna si Matdey Malabari
    Kain rentang tu dikoyak geng mereka sendiri
    Kini tektik tu diajar pula kpd puak haluan kiri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  82. Fun Tun pengamal pantun tradisi
    tidak d layan kejora jual ayat basi
    semua penuh makna yg tidak berisi
    rugi masa fan tun layan ibi babi kasi

    ReplyDelete
  83. Kih kih kiih...citer lawak kejora Bapuk tua Bodo nak beri
    Itu tektik lama, yg diguna najib sorok dlm almari
    Kain rentang tu dikoyak geng umno sendiri
    Kini tektik tu diajar pula kpd puak geng sendiri

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aiikk...Bapuk Bodo...
      Kata tak nak layan?
      Tapi tak tahan meroyan?
      Siaan...ini nenek kebayan...
      Kalu panas, terjun dlm tempayan...

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh..

      Delete
  84. mana anak haramzadah kopypes


    msyk la weiiiii kasi hangat ini blog


    apa jari dah putussss ker .. kena kepit sama budin....


    manaaaaaaa kopypesss haramzadah

    ReplyDelete
  85. Kesiaan sungguh dgn cai2 bingai memerang
    Habiis semua pakat gi sembunyi dlm sarang
    Tinggal Bapuk Bodo seekor saja mengerang
    Nanti Matdey belanja ler dia kueteow kerang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  86. Kasihan juga dgn si bingai FuckTun bedebah
    Pantun dan madah dia tak tau lagi nak gubah
    Hari ni mengharap bonus Madey nak tambah
    Tapi sebalik nya malang, dia terlentang rebah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  87. Cai2 dah tak berani lagi nak buat ulah & onar
    Mata depa, udah buntang dan berpinar-pinar
    Manakala Kejora pula bintang terus bersinar
    Mmg le adat, kemenangan di pihak yg benar

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  88. Cai2 biingai kian dilanda resah dan bimbang
    Kekalahan parti haprak, dah jelas di ambang
    Rakyat lebiih percaya, dacing untuk timbang
    PRU-14, masih kat Putrajaya punya gerbang

    Sekor demii sekor cai2 bingai udah tumbang
    Suman tua bacul udah tak lagii lebat gebang
    Mekcy bapok dah masuk babi punya kubang
    Zack.Terong pondan, jubor udah luas lobang

    Melsiaharu bagaikan pokok yg patah cabang
    Berak Man terima pergi-balik punya tambang
    Bapuk Bodo dgn citer basi spt kera sumbang
    FuckTun spt puyoh terkejut udah lari terbang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  89. Anjing menjerit melalak bukit
    Anjing belaan klepto yg sakit
    Gila dia bukan sedikit
    Jangan dilayan nanti berjangkit!

    Biar dia meroyan sendiri
    Mencarut,pantun atau menyanyi
    Memang spesis sokong pencuri
    Menjerit nak hibur hati yg sunyi!

    Diam kita bukannya kalah
    Takde class taraf berbalah
    Biar dia semput dan lelah
    Tak lama lagi dipanggil Allah!



    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu dunia terkejut bila seorang "datin" yang hanya dihukum oleh hakim mahkamah sesyen dengan bon berkelakuan baik selepas "datin" tersebut dilaporkan mengaku bersalah di bawah seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mencederakan hampir maut dengan sebilah pisau, sebatang mop, sekaki payung dan penyangkut baju ke atas seorang pembantu rumah Indonesia.
      Inilah undang2 kita di bawah pantatberak Borosmah Najib yg didukung oleh AG Pak Pandir Ali Pundek.

      Delete
  90. Satu dunia lebih terkejut bila seorang budak mentah tak abis sekolah tiba2 mampu membuat 25 posting dalam masa yg singkat, mencipta rekod dunia bagai seorang jaguh marathon dalam masa terpantas mengalahkan Usain Bolt dgn catitan posting2nya pada masa2 berikut.....

    23:58
    00:15
    00:22
    00:24
    00:26
    00:28
    00:30
    00:32
    00:35
    00:36
    00:37
    00:39
    00:41
    00:43
    00:49
    00:57
    00:58
    00:59
    01.00
    01:02
    01:03
    01:05
    01:06
    01:08

    Namun setelah diadakan forensik, ternyata
    si budak tak abis sekolah ini rupa2nya mengkopipes buta2 bahan2 sampah tak berkredibiliti yg tak ada pun liputan dari media2 utama antarabangsa.

    GN besar punya Penipu & Pengutip Sampah......!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...