Sunday, 11 March 2018

KITA DIMALUKAN LAGI.....

Tanpa berselindung, sebuah majalah terkemuka Indonesia, Tempo, menamakan Jho Low yang merupakan pemilik kapal Equanimity yang dirampas baru-baru ini adalah individu yang rapat dengan Perdana Menteri, Najib Razak.


Dalam laporan muka depannya yang bertajuk “Pesiar Rasuah 1MDB”, tajuk kecilnya pula ditulis, “Diduga dibeli dengan uang korupsi, kapal Malaysia disita polisi di Bali, pemiliknya orang dekat Perdana Menteri Najib Razak”.


Adakah ini berita palsu?


Jika begitu, beranikah Najib, bukan sekadar menafikan, bahkan mengambil tindakan undang-undang terhadap majalah berkenaan?


Yang nyata, hanya kerana adanya Najib, Jho Low dan 1MDB di Malaysia, kita dimalukan sekali lagi, kali ini oleh tetangga dekat kita sendiri.


Sampai bilakah kita sanggup dimalukan sebegini?


Untuk itu, jika tidak mahu terus dimalukan, jangan kita lepaskan peluang melakukan perubahan melalui saluran yang dibenarkan dalam pilihanraya yang bakal diadakan tidak lama lagi. (ShahbudinHusin 11/03/2018).

186 comments:

  1. Tuan budin..post berbentuk spam@plod tuu delete lah..sila ambil perhatian ya tuan budin..demi kepentingan bersama..,😃

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yah dgn najib pun delete sekali, pru14 ni automatic najib delete dr Malaysia ni

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Terlepas jugak spam babi haram jadah, mmg sial blogers ni, otak bintang mcm najib,

      Delete
    5. haposkanumnopasbn haposkanumnopasbn marihaposkannya!!!

      dah tak tertanggung malu aku dah nih!!!

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    16. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    17. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    18. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    19. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    20. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    21. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    22. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    23. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    24. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    25. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    26. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    27. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    28. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    29. Tahniah admin yg alihkn komen teruk oleh budak fikiran singkat...

      Delete
    30. Tahniah sebab delete spam penyokong2 jolo..tengoklah sendiri betapa bangsatnya penyokong2 klepto. Dah tak mampu berhujah, dikacaunya blog orang.

      Delete
    31. tahniah y.b shahbudin


      ayuh mara tumbangkan BN


      semangat juang tsunami melayu tumbangkan umno

      Delete


    32. Terima kasih Tuan Admin kerana telah mendeletekan spam sampah oleh macai upahan umno durjana.

      Delete
    33. Penyokong Pakatan Harapan mendakwa pertemuan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dengan seorang 'Datuk Seri' yang dikatakan menerima suapan RM19 juta bagi menutup siasatan Projek Terowong Dasar Laut P.Pinang tidak membawa sebarang makna.

      Hal ini bagi mereka adalah sama seperti pertemuan antara Datuk Seri Najib Tun Razak dengan ahli perniagaan kontroversi Jho Low yang dikaitkan dengan pelaburan 1MDB.

      Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BNSC) Datuk Eric See-To Choong berkata, Najib sebenarnya bukan bertemu dengan Jho Low tetapi dengan Putera Turki - lelaki berbaju biru berdiri di tengah-tengah antara Jho Low dan Najib didalam gambar yang tular pada 2009 itu.

      Putera Turki merupakan anak ke-7 bekas Raja Arab Saudi, Allahyarham Raja Abdullah Riyadh.

      "Didalam gambar PM Najib dengan Jho Low yang disebarkan dengan meluas pada 2009, ramai hanya melihat Jho Low (yang boleh bertutur bahasa Arab dan memulakan kareer perniagaannya di Timur Tengah) tetapi terlepas pandang Putera Turki didalam gambar yang berdiri betul-betul disebelah PM Najib.

      "Pada masa itu, tiada masalah untuk mengadakan pertemuan dengan Putera Turki diatas kapal layar untuk berbincang berdasarkan syor oleh Raja Abdullah bagi meneroka kerja sama," kata Eric dipetik kenyataan.

      Kata Eric, pertemuan bersama Putera Turki merupakan susulan daripada lawatan rasmi Najib ke Arab Saudi pada 2009 bertemu Raja Abdullah menyatakan kesediaan untuk menjalinkan hubungan ekonomi dua hala antara Malaysia-Arab Saudi.

      "Laporan akhbar pada waktu itu berkata bahawa Raja Abdullah dan Najib bersetuju untuk menubuhkan kerjasama didalam industi gas dan minyak. Disinilah Raja Abdullah telah mengesyorkan PM Najib untuk meneroka bersama PetroSaudi yang dimiliki oleh anak ke-7 nya, Putera Turki.

      "Selain menjadi kegemaran kepada Raja Abdullah, Turki juga merupakan Gabenor wilayah Riyadh, wilayah terbesar di Arab Saudi dimana terletaknya ibu negara," kata Eric.

      Putera Turki kemudiannya mengeluarkan surat rasmi pada Ogos 2009 menyatakan persetujuan untuk menjalin kerjasama selepas mengadakan pertemuan dengan Najib, disusuli pula dengan surat sokongan Kedutaan Arab Saudi menyokong kerjasama Malaysia dengan PetroSaudi milik Putera Turki, tambah Eric.

      Namun, berbeza dengan gambar Guan Eng bersama ahli perniagaan bergelar 'Datuk Seri' yang kini direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diatas dakwaan menerima suapan RM19 juta, tiada penjelasan logik diberikan selain penafian oleh Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang.

      Sekeping gambar Guan Eng - tanpa memakai kasut - bersama 'Datuk Seri' berkenaan memberi indikasi bahawa Setiausaha Agung DAP itu mengenali individu berkenaan dengan dekat.

      "Benar, Ketua Menteri bertemu dengan ramai orang pada setiap masa di pelbagai majlis awam dan mungkin tidak ingat telah mengambil gambar dengan siapa dan dimana.

      "Tetapi pernahkah anda membuka kasut anda di majlis awam, di pejabat Ketua Meneri, di restoran, di ceramah, di dewan ataupun di istana.

      "Selalunya, anda membuka kasut jika berada di rumah seseorang.

      "Dan jika anda bersusah payah untuk ke rumah seseorang maka orang tersebut mestilah lebih penting dan saya pasti anda ingat bila perkara ini berlaku," kata Eric membidas penafian Guan Eng tidak mengenali 'Datuk Seri' berkenaan.

      Delete
    34. lebaimodern......??

      lebaimodern dah cedok jalan cerita filem 'pak kadok modern' mencuba klentong auta temberang bodoh lagi bengap.

      Logikkah si buntal mata sepet jho low dikatakan fasih berbahasa Arab sedangkan 'wau' dikatakan 'alif' bila dia terkejut besar melihat batang putera turki mencanak tegak......??

      Delete
    35. YANG capik datang bertongkat. Yang buta teraba-raba. Yang tuli leka bertanya. Yang kecil terambin lintang. Yang jarak tolak-tolakan. Yang pendek bertinjau-tinjau. Yang kurap mengekor angin. Yang pekak pembakar meriam. Yang buta penghembus lesung.

      Demikianlah peribahasa Melayu bagi menggambarkan kehadiran orang ramai yang berduyun-duyun datang apabila mendengar suatu perkhabaran tidak kiralah tentang acara keramaian, kenduri mahupun ketika berlaku kemalangan atau kematian pada waktu dahulu.

      Ironinya pemandangan itu dapat kita lihat akhir-akhir ini. Dalam tahun 2018, hanya dua tahun sahaja lagi menjelang tahun 2020, tahun yang Malaysia disasarkan menjadi negara maju.

      Kali ini dapat disaksikan pemandangan hampir sama namun dalam situasi berbeza. Orang ramai tetap datang berduyun-duyun namun jelas dapat disaksikan, yang capik datang berjingkit, yang muda mengelek anak, yang bujang menjinjing baldi, yang tua, muda, kurus, gemuk, kecil, besar, semuanya berkumpul tanpa mengira Melayu, Cina, India. Berbilang bangsa dan agama, juga parti politik di beberapa tempat di Selangor sejak beberapa hari lalu untuk mendapatkan bekalan air yang diagihkan oleh lori Syabas.

      Pemandangan yang tidak dapat didustakan ini kini berlaku di negeri termaju di Malaysia - Selangor.

      Tidak payahlah hendak mendakwa dakwi bahawa ini sembang politik kerana yang pasti masalah yang menyusahkan penduduk ini benar-benar berlaku gara-gara kelemahan pengurusan air di negeri ini.

      Tidak ada spin atau manipulasi dalam cerita ini kerana rakyat negeri ini dapat merasainya sendiri, masalah yang tidak lagi dapat disorok di dalam empangan nan jauh dari penempatan mereka.

      Di Selangor kini, mungkin ada yang mandi hanya sekali sehari atau tidak mandi langsung di rumah sebaliknya membawa tuala dan sabun ke pejabat.

      Delete
    36. Di kedai-kedai makan, sudah ada yang tidak lagi menghidangkan makanan dalam pinggan biasa sebaliknya menggunakan pelapik kertas dan plastik pakai buang bagi mengelakkan kerja-kerja membasuh yang sudah tentu memerlukan air.

      Sudu garfu besi sudah ditukar kepada plastik pakai buang juga untuk menjimatkan air.

      Saya belum sempat menjenguk kedai-kedai dobi termasuk yang menawarkan khidmat layan diri, mampukah masih beroperasi dalam keadaan air yang menjadi sumber utama bisnes mereka terjejas bekalannya?

      Yang pasti, masalah air di Selangor menjejaskan kehidupan penduduk dan operasi perniagaan di negeri ini.

      Golongan marhaen terutamanya paling teruk terjejas kerana mereka tidak ada alternatif atau tempat ‘persinggahan ‘ lain seperti orang ada-ada yang sudah tentunya sudah ‘berpindah’ ke hotel, rumah tumpangan malah rumah kedua sementara krisis air melanda.

      Saya tidak bercadang mengungkit isu projek Air Langat 2. Cuma saya membayangkan, kalaulah perjanjian diteruskan dan projek berjalan mengikut jadual, tentu sahaja masalah gangguan bekalan air yang dihadapi sekarang tidak berlaku.

      Sekali lagi, saya tegaskan ini bukan coretan politik. Tetapi ini hanya kisah masyarakat marhaen yang teraniaya kerana kelemahan kerajaan negeri menguruskan kebajikan dan keperluan mereka dengan baik dan berwawasan.

      Air bukan api letrik yang boleh dicarikan lampu suluh atau lilin mahupun bateri dan generator sebagai ganti.

      Jika pun ada alternatif lain untuk minum, bagaimana pula untuk mandi, membasuh dan menyucikan diri termasuk mengambil wuduk?

      Tidak mahu tidak, kerajaan negeri perlu menyelesaikan masalah air ini dengan segera.

      Jika perlu ‘menyembah’ negeri lain agar membantu menyalurkan bekalan air ke negeri ini, lakukanlah.

      Kerajaan negeri terpaksa mengetepikan ego demi kebajikan penduduk Selangor.

      Itu pun jika kerajaan negeri betul-betul mahu menjaga kebajikan penduduk merah kuning ini.

      Walaupun tidak mungkinlah sampai mereka terpaksa ‘beristinjak’ dan ‘bertayamum’ kerana ketiadaan air, penyelesaian kepada masalah ini perlu difikirkan segera sebelum ada yang hilang ‘cool’ dan mengamuk di peti-peti undi.

      Delete
    37. SEJAK mula ucapan alu-aluan Ketua Setiausaha Pakatan Harapan (PH), Datuk Saifuddin Abdullah, di majlis Pelancaran Manifesto PRU 14 PH di IDCC Shah Alam malam tadi lagi telah timbul satu keraguan besar di dalam fikiran saya mengenai kandungan Manifesto PRU 14 PH ini yang berhubung dengan agenda Islam dek kerana kenyataan Datuk Saifuddin bahawa G25 adalah salah satu daripada lima badan luar yang dirujuk oleh PH di dalam penyediaan Manifesto PRU 14 PH ini.

      Seperti yang kita semua ketahui, G25 adalah satu badan yang dianggotai oleh beberapa bekas penjawat awam kerajaan yang cukup bermasalah dengan idea utama di dalam “Surat terbuka kepada rakyat Malaysia” yang ditulis olehnya pada 7 Disember 2014 adalah menilai kembali Undang-undang Jenayah Syariah di Malaysia yang mengkanunkan pelbagai “dosa peribadi” sebagai jenayah kerana ia didakwa bercanggah dengan prinsip perundangan Islam dan melanggar kebebasan asasi manusia serta menceroboh kehidupan peribadi rakyat.

      Pelbagai kenyataan kontroversi lain G25 mendapat kritikan hebat tokoh-tokoh agama seperti Mufti-mufti, termasuk Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, dan Mufti Kedah, Datuk Syeikh Muhamad Baderudin Ahmad, yang telah dilaporkan pada 8 dan 9 Disember 2015 sebagai mendesak G25 segera bertaubat dan G25 dimansuhkan. Begitu juga dengan Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Abdullah Mat Zin, yang telah dilaporkan pada 11 Disember 2015 sebagai berkata G25 boleh difatwakan sebagai kumpulan ajaran sesat.

      Buku terbitan G25, bertajuk “Breaking the Silence: Voices of Moderation - Islam in a Constitutional Democracy”, yang di antara lainnya mengandungi saranan-saranan supaya kewujudan sistem politik sekular diperjuangkan, supaya peranan Islam di dalam pentadbiran kerajaan dikurangkan, dan supaya umat Islam diberikan kebebasan untuk keluar dari Islam (murtad), malah telah diwartakan pengharamannya melalui “Perintah Mesin Cetak dan Penerbitan (Kawalan Hasil Penerbitan Tidak Diingini) (No. 12) 2017” pada 27 Julai 2017.

      Termasuk di dalam agenda G25, yang juga menjadi agenda DAP, ini ialah penghapusan institusi Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) seperti yang tertera di dalam kenyataan Ahli Parlimen Bukit Bendera, iaitu Zairil Khir Johari, pada 27 Jun 2015 dan kenyataan ahli G25, Tawfik Tun Dr Ismail, pada 9 November 2015 yang dikongsi oleh Penasihat DAP merangkap Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang, di dalam facebook dan blog beliau serta turut didukung oleh Jurucakap G25, Datuk Noor Farida Ariffin.

      Pada 6 Februari lalu, saya mempersoalkan komitmen PH untuk mendaulatkan Islam di Malaysia kerana kegagalan Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad, mempertahankan JAKIM di dalam Sidang Media Majlis Presiden PH hari itu kerana, bila ditanya oleh wartawan mengenai pendirian PH terhadap JAKIM, beliau hanya menyebut: “Itu (sama ada JAKIM itu diperlukan lagi) terpulang kepada kita kalau kita jadi kerajaanlah, nothing is permanent (tiada yang kekal)”.

      Delete
    38. Kini, setelah meneliti kandungan Manifesto PRU 14 PH ini, maka terbuktilah keraguan saya mengenai komitmen PH untuk mendaulatkan Islam di Malaysia sangat berasas kerana, tidak seperti Manifesto PRU 13 Pakatan Rakyat yang umpamanya mengandungi jaminan bahawa “pengurusan institusi Islam dikuatkan dengan peruntukan yang lebih tinggi”, Manifesto PRU 14 PH ini tidak mengandungi sebarang jaminan begini, malah memperlihatkan bahawa PH mendukung agenda G25.

      Disebutkan secara spesifik di dalam Manifesto PRU 14 PH ini bahawa “Kuasa Raja-raja Melayu dalam mentadbir agama dan adat istiadat Melayu akan dikembalikan ke negeri-negeri dan campur tangan Kerajaan Pusat akan dihentikan”, iaitu satu naratif G25, dan DAP, untuk mewajarkan penghapusan institusi Islam di peringkat Pusat di atas alasan kononnya ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan sedangkan pelbagai ilmuwan, baik di bidang politik, undang-undang atau agama, telah menghujahkan di sebaliknya.

      Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Abdullah Mat Zin, melalui tulisan beliau bertajuk “Pluralisme, liberal ancam institusi Islam” di dalam akhbar Berita Harian hari ini umpamanya telah menyebut betapa idea penghapusan institusi Islam seperti JAKIM ini adalah antara idea kontroversi golongan liberal menyerang agensi agama Islam sekali gus menolak apa sahaja usaha untuk mendaulatkan Islam sedangkan “JAKIM “ditubuhkan secara berperlembagaan, menepati Perkara 3, Perkara 12(2), Perkara 121(1A) dan Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 37(1) Perlembagaan Persekutuan”.
      Turut disebutkan secara spesifik di dalam Manifesto PRU 14 PH ini adalah janjinya dalam isu hak asasi, iaitu bahawa PH “akan memperbaiki dan melaksanakan sepenuhnya Pelan Hak Asasi Manusia Kebangsaan”, “matlamat kita ialah agar kedudukan Malaysia dalam Universal Periodic Review menjadi lebih baik dan peningkatan prestasi kita selaras dengan perkembangan dunia” dan “konvensyen-konvensyen antarabangsa yang sesuai tetapi belum diratifikasi akan diratifikasikan seberapa segera, termasuklah the International Covenant on Civil and Political Rights 1966 (ICCPR)”.
      Perjuangan hak asasi ini juga adalah agenda utama G25, dan DAP, dan boleh dibayangkan jika janji PH untuk meratifikasikan seberapa segera konvensyen-konvensyen antarabangsa yang belum diratifikasi ini dilaksanakan apa yang akan berlaku kepada Malaysia, sudah tentulah pelbagai Undang-undang Jenayah Syariah tidak lagi boleh dikuatkuasakan, sudah tentulah insiden umat Islam keluar dari Islam (murtad) akan berleluasa, begitu juga dengan golongan seperti ateis dan LGBT yang akan turut berleluasa. Semoga Allah selamatkan umat Islam di Malaysia dari ancaman golongan liberal.

      Delete
    39. Manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) hanya membuang masa. HARAPAN masih tidak berubah dengan hanya menjual janji manis selain meniru inisiatif yang telah dijalankan kerajaan BN.

      Menerusi Buku Harapan, mereka menawarkan terlalu banyak janji yang tidak logik.

      Misalnya mereka menawarkan siaran percuma untuk semua liga sukan utama dunia termasuk Liga Perdana Inggeris. Ia adalah keterlaluan kerana kos penyiaran terlalu tinggi dan tidak membawa manfaat yang setimpal.

      Ketika kerajaan berusaha menaik taraf sukan negara ke peringkat dunia, HARAPAN mahu membiarkan rakyat menjadi penonton di televisyen sahaja.

      Cadangan HARAPAN menangguhkan pembayaran balik pinjaman PTPTN kepada peminjam yang bergaji kurang daripada RM4,000 sebulan juga tidak munasabah.

      Buku Harapan mengandungi idea-idea lapuk.

      Ia dapat dilihat dalam cadangan mereka mengembalikan subsidi minyak. Berbeza dengan cadangan itu, kerajaan kini sedang bekerja keras untuk mengurangkan kebergantungan terhadap bahan api fosil.


      Di masa depan kita hanya akan menggunakan sumber tenaga hijau dan yang boleh diperbaharui.

      Jerman dan China sedang menuju ke arah itu. Candangan HARAPAN akan memabwa kita berundur sepuluh tahun ke belakang.

      HARAPAN juga ingin menghapuskan GST yang akan mengurangkan pendapatan kerajaan di saat negara sedang mempelbagaikan sumber pendapatan.

      Selagi HARAPAN tidak mampu memberikan alternatif kepada GST, manifesto mereka hanyalah harapan palsu.

      Kerajaan sudah buat

      Pakatan Harapan menyenaraikan lima iltizam di dalam Buku Harapan. Mereka berjanji menyediakan lebih banyak peluang pekerjaan untuk golongan belia dengan gaji sekurang-kurangnya RM2,500.

      Kerajaan sudah pun mendahului langkah ini dengan skim latihan untuk belia belia melalui pemerkasaan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dan Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) dengan bayaran elaun RM2,000.

      Selain itu mereka berjanji akan menyediakan sejuta peluang pekerjaan. Apakah langkah yang akan diambil untuk menunaikannya?

      Delete
    40. HARAPAN juga mahu membina sejuta rumah mampu milik di seluruh negara dan menyediakan kemudahan pinjaman untuk pemilik rumah pertama.

      Inisiatif ini sudah lama dilaksanakan oleh kerajaan BM melalui Projek Perumahan Awam 1Malaysia (PPA1M), Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA), Rumah Wilayah Persekutuan (Rumawip) dan skim MyDepost.

      Apa yang lebih meragukan adalah janji untuk menaikkan gaji minima sehingga RM1500. Walaupun ia kelihatan indah atas kertas, kesannya terhadap pertumbuhan jangka panjang amat memudaratkan.

      Syarikat startup dan industri kecil dan sederhana tidak mampu menampung penambahan kos gaji setinggi itu. Tambahan pula pekerja yang sedia berpendapatan RM1500 pada masa ini akan turut menuntut kenaikan.

      Peningkatan kadar gaji minima akan menyebabkan banyak syarikat terkesan dengan kos gaji dan operasi yang terlampau tinggi.

      Maka syarikat start up dari luar negara tidak akan lagi memandang Malaysia sebagai hub ekonomi yang kompetitif.

      Harapan palsu

      Sekali lagi saya ingin mengingatkan manifesto HARAPAN pastinya gagal membawa negara ke arah ekonomi hijau dan lestari.

      Kerajaan BN bukan sekadar akan membina taman rekreasi, tetapi sentiasa menanam mentaliti hijau yang mengamalkan kitar semula.

      Belia dididik bahawa setiap perbuatan dan tindakan mempunyai kesan jangka panjang. Ini lah maksudnya untuk hidup di dalam ekonomi yang berkongsi.

      Marilah kita berdiri teguh dan tidak terpedaya dengan janji manis Pakatan Harapan.

      Janganlah kita terpedaya dengan tipu helah mereka yang sebenarnya bukanlah untuk berkhidmat kepada rakyat tetapi hanya untuk mendapatkan kuasa dan mencapai agenda peribadi masing-masing.

      Manifesto Pakatan Rakyat tidak realistik dan janji manis semata-mata. Ia hanyalah harapan palsu.

      Delete
    41. TERKEJUT juga bila membaca artikel yang diterbitkan MalaysiaKini semalam bahawa DAP mahu melindungi hak demokrasi di kalangan 1.6 juta penjawat awam yang dilaporkan sedang diberi tekanan politik menjelang PRU ini.

      Walaupun sikap mahu melindungi hak demokrasi ke atas seluruh Rakyat Malaysia khususnya penjawat awam sudah lama diangkat PAS dan Gagasan Sejahtera. Saya ingin mempertikaikan keikhlasan DAP khususnya dalam soal ini selepas Ketua Publisiti DAP pada forum berbahasa Mandarin bertajuk “Menganalisis Bajet 2017” yang dianjurkan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur pada 24 Oktober 2016 yang lalu sanggup menggelarkan penjawat awam sebagai ‘berat mati’ yang perlu ditanggung kerajaan.

      Malah kenyataan Tony Pua yang dipetik TheEdgeMarket pada tahun yang sama ("Pua: Budget 2017 shows government running out of money") dengan jelas menzahirkan sikap pemimpin DAP itu terhadap penjawat awam apabila mempertikaikan kenaikan bayaran emolumen dan bayaran pencen terhadap kumpulan pekerja itu.

      Malah sikap dan pendirian Ketua Publisiti DAP itu juga pernah dikongsi Setiausaha Agong DAP pada Mei 2007 ketika berucap di forum “Civil Service Excellence: Quality Vs Quantity" (Kecemerlangan Perkhidmatan Awam: Kualiti atau Kuantiti) di dewan perhimpunan yang sama apabila mempertikaikan kenaikan jumlah kakitangan penjawat awam, kenaikan bayaran gaji dan kenaikan bayaran pencen dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (2006-2010).

      Apakah nasib 80 peratus penjawat awam dari Komuniti Melayu Islam, 10 peratus Bumiputera Sabah dan Sarawak dan 10 peratus Komuniti Cina dan India agaknya jika DAP dan Pakatan Harapan mengambil alih kuasa selepas PRU Ke-14 nanti? Belum mengambil kira jumlah penganggur yang dianggarkan mencecah 520 ribu orang (3.4 peratus) dari jumlah 14.83 juta tenaga kerja yang sedang berhempas pulas untuk mencari sesuap nasi untuk diri mereka dan keluarga. Jika langkah pengurangan penjawat awam ini terus dilakukan, sudah tentu semakin sempitlah peluang buat golongan ini untuk berkhidmat di sektor awam.

      Bukankah DAP adalah parti paling berpengaruh dalam gabungan Pakatan Harapan memandangkan jumlah majoriti kerusi Parlimen yang mereka kuasai? Jika keadaan ini terus kekal selepas PRU Ke-14 nanti, saya yakin DAP sangat upaya untuk mempengaruhi dasar dan hala tuju kerajaan baru itu khususnya terhadap penjawat awam jika mereka berjaya menguasai Putrajaya selepas ini. Sama-sama kita fikirkan.

      Delete
    42. Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama bail negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spurs pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    43. Pembetulan:


      Kopipeslah berjela-jela memberi alasan & memburukkan orang lain, namun sedikitpun rakyat tidak goyah kerana kami dapat berfikir dgn waras bencana durjana 8 tahun pemerintahan kleptokrasi Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz.

      The damage is so seriously critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  2. Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    11. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    12. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    13. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    14. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    15. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Replies
    1. Aik, kena tengok last final finish line dulu...he he

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    10. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  4. Pemerintah Malingsial jilat telor jolo. Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. Timbalan Pengarah Komunikasi Strategik BN Eric See-To menggesa Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mengesahkan gambar tular yang mendakwa memaparkan beliau berdiri di sebelah ahli perniagaan yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung projek terowong dasar laut Pulau Pinang.

      "Sekiranya gambar itu benar, Lim bertanggungjawab mengesahkan sama ada beliau mengenali (ahli perniagaan itu), kenapa beliau datang ke rumahnya, bila gambar itu diambil dan apa hubungan mereka," kata See-To dalam kenyataan di Facebook hari ini.

      Lim tidak dapat dihubungi untuk mengulas perkara tersebut.

      See-To berkata ahli perniagaan yang dipaparkan dalam gambar itu ditahan oleh SPRM atas dakwaan menerima RM19 juta bagi membantu menangguhkan siasatan ke atas projek terowong dasar laut Pulau Pinang.

      Gambar itu yang tular di laman sosial disertai keterangan yang mendakwa ia diambil di rumah ahli perniagaan berkenaan pada sekitar masa beliau didakwa menerima RM19 juta. tambah See-To.

      "Jika anda (Lim) percaya gambar ini dimanipulasi atau diubah suai, buat laporan polis bahawa ada orang cuba fitnah," tambahnya.

      Setakat ini. dua individu ditahan SPRM kerana disyaki menerima wang bagi menghentikan siasatan ke atas projek-mega Pulau Pinang berkenaan.

      Delete
    9. Najib sign buta2 (kononnya) bayar berbilyon kpd IPIC palsu kepunyaan jho low, tidak pulak ada tindakan oleh pihak polis, sprm & pej peguam negara....??

      Apa punya double standard nih, lebai malang lagi bangang, oiii...!!

      Delete
  6. Saman jangan tak saman akhbar Indonesia tu kalau tak malu beb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    8. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    9. Najip akan saman pd selasa 34 mac 2018 ni rasanya

      Delete
    10. 34 Mac 2018....??

      Sampai kiamat pun takkan terjadi. Stesyen2 TV & akbar2 utama tiap hari menyiarkan berita penyelewengan 1mdb, najib, jho low, rosmah & reza aziz. Kenapa tv3, suku berita pun tak dak....??

      Semalam tv-tv Indonesia melaporkan siasatan kapal mewah jho low telah siap dan akan diumumkan kemudian kelak.

      Nampaknya kerajaan kleptokrat borosmah-najib dah kehilangan intigriti & rakan2 hingga rakan2 terdekat ASEAN pun tak umpamakan kedua laki bini ini.

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Hidup anda lg menyedihkan untuk bangsa dan agama. Anda nampak dan anda tahu hakikat yg sedang berlaku tp anda buat2 tak tahu. Manusia jenis apakah anda ini? Jawablah sendiri.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  11. Cyber Trooper sial pemakan dedak najib/ umno dah tak ada modal nak berhujah..MCM sial je..leboh teruk dari jenis pemakan dedak yg copy paste..ini je lah yg mampu dilakukan oleh pemakan dedak yg tak berotak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Kumbang t**k yg mkn t**k tu pn xsebodoh depa

      Delete
    4. Kumbang terbang pun hinggap di pungkoq wak kojola kengkang juga untuk menghisap madu..

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Cercaan datang bertalu-talu bagai 'kena bayar cash' terhadap kejora menerima padah yg sama menimpa najib & rosmah

      Itulah kualatnya akibat mencerca 'Allah SWT Meliwat Tun Mahathir dunia akhirat'.

      Ingat tuu, kejora......!!

      Delete
    7. Wak kojola kengkang mmg redho john meliwat dia.

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. Shah, dicadangkan supaya menutup ruangan komen buat sementara waktu. Kejora haramjadah tengah galak spam blog ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  17. Sdr.Shahbudin,

    Minta tutup ruangan komen sementara waktu utk menghalang virus sampah yg tidak blh berhujah mengotorkan blog ini. Jika tidak saya hanya akan baca posting sahaja tanpa menilai pendapat dan komen dari pembaca lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  18. Jika berita yang tersiar di majalah TEMPO tidak cukup memberi kesan , cuba lawati video clip berita dari MSNBC .

    FBI SEIZES $250M MEGA YATCH

    https://youtu.be/xKxbZaWoLrk

    see how "Kepala Bapak Kau" is humiliated straight into the toilet hole .

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Yay..Yay..komen wak kojola kengkang lima duit kena delete...

      Delete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. Banyak benar Spam ini.

    Dah tak boleh lagi nak berhujah, otak dah penuh dengan najis dedak, mulalah buat kacau.

    Kalau tak setuju, cubalah berbahas macam manusia yang bertamaddun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  23. Kalau ya pun, kalau tak setuju dengan Pakatan, cubalah puji BN.

    Contohnya macama Menteri Bung Mokhtar dari Kinabinatang Sarawak.

    Dia kata rakyat Malaysia gemuk-gemuk belaka dan berisi. Ini menunjukkan ekonomi bertambah baik.

    Tak payahlah nak buat spam.

    Kalau otak tak boleh pikir terus, cuba cut and paste saja.

    Ataupun cuba minum kopi dulu dan cari cut and paste.

    Tak payahlah buat spam sangat. ini buat malu aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang Bung Mokhtar maksudkan itu bini dia Zizie Izzete , Mak Badak , Azzalina 'tomboy' , Rosnah shirlin dll . Semua sihat2 dan bulat2 .

      Kesihan kat wan azizah dan siti hasmah ...kurus kering .

      Delete
    2. Bung mokhtar kinabatangan tu dari Sabah..bukan Sarawak

      Delete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  26. Dipetik dari komen portal Msiakini: BREAKING News: The prime minister has finally turn over a new leaf. He is going to return and repair all damages done to the country so that all economy could be revived to revitalize the people's livelihood. Now expect the abundant cash flow within the country just like prior to the year 2015. Please vote for him, hu hu , Undi ah Perombap Malaysia dan Ratu Jamu Nasi Kangkang kwang kwang kwng kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi rosmah sajalah yg berkembang.

      Ekonomi rakyat marhaen dah lama ditindas.

      Delete
  27. Ahhhh leganya, lapang dada dan aman fikiran, Si Gila Babi Kejora punya komen2 tak berfaedah dan kosong tu telah pun didelete oleh tuan punya blog. terimakasih. Jika tidak pebuh laman2 blog ni tahik Babi Melayu si Kejora tu berterabur kat sini. Selamat berjuang semua : )

    ReplyDelete
  28. Tahniah shah kerana mendengar rungutan pembaca blog tuan. Sebelum ini, kalau komen sebanyak 280+ komen, 250 adalah dari spam kejora haramjadah

    ReplyDelete
  29. Malu!!malunya beb..memang memalukan Bang Shah..bertambah malu lg kalo kita x buat apa apa..x mampukah kita beb..dicengkam hidup hidup oleh sang penguasa..sipertualang bersama kuncu kuncu penjahanam maruah bangsa agama. negara..kerajaan yg dcop kerajaan kleptokrasi dpelusuk dunia ini.
    Tiada pilihan beb..hanya senjata yg ada pd setiap rakyat bg memulihkan maruahnya.
    Perubahan mesti djayakan..PAKATAN HARAPAN wadah perjuangan harus dimenangkan..rakyat Malaysia pastinyalh mengundi PH..tiada apa lg yg boleh dharapkan dgn UMNOBNPAS..sipuaka yg menjahanamkan prinsip Rukun Negara..
    Kepercayaan kpd Tuhan
    Kesetiaan kpd Raja dan Negara
    Keluhuran Perlembagaan
    Kedaulayan Undang Undang
    Kesopanan dan Kesusilaan
    1 undi majoriti cukup melemparkan UMNOBNPAS kelautan Hindi..hilang bersama MH370..

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawan tetap Lawan!!
      Jangan tak lawan
      Kawan o kawan
      Kawan jom lawan
      Lawan lawan lawan
      Jgn asyik nak mengawan
      Sampai anak cucu beruban
      Habislh ank cucu meraban
      Sebab kita yg hilang pendoman
      Membiarkan melayu umno kopak perbendaharaan
      rompak terus duit bertan tan..
      Hello en.Muthu..hai en.Tan
      Mau ank cucu udah uban meroyan..jgn kasi tu melayu umno kasi duduk lu punya ank cucu bawah jembatan..
      hahahahahahha!!

      Delete
    2. hg nak lawan apa macai para babidap oiii...

      mcm bodo dan sewel je bile korang yg shouting out.. kalau puak2 hingusan reforbasi dlu teriakkan.. nampak lah juga manis sikit..

      ini puak suku sakat penyangak tua.. macai2 kuda2 tua.. three-quarter-century punye suara.. kah..kah macam keldai tua...


      kkekekeke

      Delete
    3. Ada bau hamis yg meloyakan, macam biasa kenal jer..,.!!

      Delete
    4. PASDAPX TAIK..ko kolo nak menyangah jgn guna ko bahasa taik ko..tengok tengok dulu..setakat mkn dedak kira ringan juga tapi ko bkn mkn dedak je tp ko mkn taik..tau taik!!

      Delete
  30. Terima kasih Tuan Budin kerana menjimatkan waktu kami pengunjung setia blog ini tanpa perlu schroll dek ulah si kejora itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum dan Slamat pg bro Othaman Ahmad bro diny yusof..n kawan kawan..
      Kami nak bum..jumpa lg..

      Delete
    2. ~senario bapak otman 'aku ludah ko jilat.. ko ludah aku jilat..' kikikikii...

      looser after looser.. lost impact so much lorr...

      kekkekeeee

      Delete
    3. Wa Alaikum Salam, bro Ramly & teruskan perjuangan.

      Delete
    4. PASDAPX TAIK..kekekeke ko melayu bangsat..pemakan taik..perut ko penuh taik..otak ko bersumbat taik..akal ko diselaput taik..hati ko bertaik..jiwa ko taik..mulut ko penuh taik..cakap ko bersembur taik..apa lg..parti umno ko dah memang bergelumang taik..darah daging ko taik..hahahahahaktaiktaik

      Delete
    5. PASDAPX TAIK..setakat mkn dedak boleh kami pertimbang..ko bukan mkn dedak tp mkn taik..

      Delete
  31. haiyooo... ini geng sudah kasi credential log in /fully moderated posting..kah..kah pengecut rupanya.. semakin takut nk dekati pru14..

    lagi satu... waaahhh... bapak indon pulak dibayar uwang dedak..

    Aikkk geng kutty penyangak dah tak main dengan SR WSJ london uk amaareekaa punya propa media dh??

    pakai indon punya pulak.. kikiki tanda2 kemamposan ph semakin dekat..

    kalau propa dr negara 'ganyang malaya', rasanya banyak lagi bahan di zaman mahakutty jd ketua penyangak..


    kah..kah..kah.. well done desperado...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengecut kepala bapak kau.

      Berbanding blog2 pemakan dedak haram pencinta jolo dan parti perasan suci...semua hujah bernas yang terkena kepala bapak mereka semua mereka delete...langsung tak siar pun.

      Itu bukan spam pun..

      Itu baru pengecut taraf sial..

      Kah kah kah

      Delete
    2. PASDAPXTAIK..banyak banyaklh mkn taik..fikiran penuh taik..pandangan ko diselaput taik..apa ko tau reformasi..pasal ko karat hidup dlm taik..hahahTaik!!

      Delete
    3. Wak kojola kengkang tu menyamar pakai nama pasdapx.

      Kesipuan ker wak sebab budin delete semua komen sampah hang.

      Wak pi hisap rokok john laaa..

      Delete
    4. Dia xhisap rokok john

      Dia hisap rokok nipah je

      Tapi xpakai tembakau

      Dia sumbat t**k kering badak

      Delete
  32. The IMF officially green-lighted the acceptance of China's currency- the YUAN -into the IMF foreign exchange basket. According to Reuters, this move paves the way for the IMF to place the yuan on par with the US dollar. This is the latest in a series of global developments that threatens to eliminate the US dollar as the world's reserve currency. Expert predict this announcement will trigger one of the most profound transfers of wealth in our lifetime. So if you want to protect your savings & retirement ,you better get your money out of US dollar investments and into the one asset class that rises as currency collapse.

    The IMF Holds Supreme Power .

    The International Monetary Fund, or IMF, is one of the most secretive and powerful organizations in the world. They monitor the financial health of more than 185 countries. They establish global money rules and provide "bail-out" assistance to bankrupt nations. Some are warning that any move by the IMF to supplant the US dollar could be catastrophic to American investments.

    And now the IMF has made the first move. As reported by the Wall Street Journal, the IMF officially green-lighted the acceptance of China's currency- the YUAN - into the IMF's foreign exchange basket. This marks the first time in history the IMF has expanded the number of currencies in the foreign exchange basket. This means that the Chinese currency will now become a viable global alternative to the US dollar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ~senario bapak otman 'aku ludah ko jilat.. ko ludah aku jilat..' kikikikii...

      looser after looser.. lost impact so much lorr...

      kekkekeeee

      Delete
    2. cont'd...

      According to Jan Zarate, who helped implement financial sanctions while serving in George W Bush's Treasury department, "Once the [other currency] becomes an alternative to the dollar, rules f the game begin to change."

      Leong Sing Chiong, Assistant Managing Director at a major central bank, said this dollar alternative "is likely to transform the financial landscape in the next 5~10 years."

      Currency expert, Dr. steve Sjuggerud warned, "I've been active in the markets for over two decades now, but I've never seen anything that could move so much money, so quickly. The announcement will start a domino effect, that will basically determine who in America gets rich in the years to come, and who struggles.

      Dr. Sjuggerud says if you own any US "paper" assets -and that includes stocks, bonds, or just cash in a bank account- you should be aware of what's about to happen and know how to prepare. A number of experts believe a recent spike in gold and silver prices is a direct result of the IMF's action. Precious metals notoriously rise when the US dollar falls.

      The Death of the US Dollar in One Frightening Graph .

      For the last 600 years, there have been six different global reserve currencies controlled by world superpowers. The latest- the US dollar - has dominated world currency for over 80 years. The alarming fact is ,global reserve currencies have collapsed every 80~90 years for the last six centuries! What does mean for America and the dominance of the US dollar? Based on recent evidence and long standing historical trends, experts predict the imminent collapse of the US dollar ! What's more alarming ? Many American aren't yet doing the one thing that will save their savings & retirement from Us dollar collapse.

      Just take a look at the graph below. It shows the lifespan of dominant currencies going back 600 years. Notice that the US dollar has now been the dominant currency for 88 years, about the same length of time as its predecessors.

      It's obvious why experts say that the US dollar's day as the world's reserve currency are coming to a climatic end.

      Delete
    3. All Fiat Currencies Collapse.

      "Fiat" currency is paper currency back by nothing tangible. As opposed to "sound money" which is backed by gold or some other valuable commodity, a Fiat currency is backed by nothing more than faith in the government. The US dollar has been a Fiat currency since Nixon closed the gold window in 1971 in what was the greatest heist in American history. The scary fact is the average lifespan of a fiat currency is 40 years, and the US dollar has now exceeded 40 years as a fiat currency !

      Prior to 1933 and for well over 100 years, the dollar was backed by gold, and $20 bought you an ounce of gold. But after the government stole all US citizen's gold in 1933 for a $20 paper certificate, gold was revalued at US$35, meaning the dollar was devalued by 43% overnight and all foreign and domestic holders were effectively robbed.

      After Nixon closed the gold window completely in 1971. it took $67 to buy an ounce of gold, devaluing the US dollar by 50% again. today, it takes well over a thousand US dollars to buy the ounce of gold.
      Why ? Because the US dollar is now nothing more than a fast declining Federal Reserve note backed by a corrupt government that is saddled with $18 trillion in unpayable debt - growing by $10 million per minute !

      Protect Yourself Before It's Too Late.

      This "Paper Money Experiment" has run its course. The Federal Reserve, the US government, and Wall Street crooks have misused their power by mismanaging the dollar, and now there are global repercussions. The debt load sitting on top of the US dollar is unsustainable and will continue to crush the dollar's purchase power until no one wants to hold the US dollars, and they are no longer accepted for global trade. The dollar's collapse means that every single one of your paper investments that are dollar-backed - stocks, mutual funds, money markets, cash accounts, etc - will go down right along with the dollar! Meanwhile ,the government and the banks will find a way to protect themselves at your expense.

      So as we say goodbye to the US dollar's dominance, it doesn't have to mean goodbye to your savings & retirement. Remove at least some of your savings & retirement from the dollar-backed, paper-based financial system and protect it with the one asset that has outlasted every fiat currency ever invented for the last 5,000 years ; Gold.

      The above must be read by everyone .

      The US Govt is both CORRUPT and a THIEF .!!!

      Delete
    4. I wrote to my economic Prof friend for comment ...

      Salam Prof, very interesting phenomenon, USD has long been supposedly to be valueless as it sit on $18 trillion un-service loan and this loan is growing. No economics fundamentals can explain this phenomena, except the world population are just having confidence in it,
      Now it emerged that Yuan, being supported by extremely strong economic fundamentals is very likely would provide a very strong challenge as an alternative to USD paper-based asset.
      Appreciate your comment .

      #### Possible and it is only natural then as USD is no longer of any value as it sit on $18 trillion or more un-service debt.

      #### One day Malaysia also will be using Yuan ,if Malaysia fail to pay debt on time .....

      Similarly ....the Malaysia Govt is also both CORRUPT and a THIEF !!!!

      Delete
    5. Your end notes go without saying.

      Delete
    6. PASDAPX TAIK..ko apa moral..ko apa tau maruah..ko apa tau adab..ko apa tau silaturahim..apa yg ko tau..ko tau taik..pasal ko kenyang mkn dedak dan taik kan kan..
      hhaahahataiktaik

      Delete
    7. Wak kojola kenglang tu maruah dia sendiri pun dia jual kat lorong chow kit tu..

      Lelong bukan sebarang lelong, lelong dapat lima duit..

      Delete
    8. Nenek...Oh....Nenek rumah wak kojola kengkang dah nak roboh

      Rak...Rak...RUUUUUMMMMMMMMMMMMMMMMM!!!!

      Delete
  33. PEMIMPIN YG TAK TAHU MALU.BABI PUN ADA MARUAH.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...