Thursday, 29 March 2018

TAHNIAH MAHKAMAH TINGGI SHAH ALAM


Mahkamah Tinggi Shah Alam mengenepikan hukuman bon berkelakuan baik dengan jaminan RM20 ribu yang dikenakan terhadap seorang yang dipercayai bergelar Datin, Rozita Mohamad Ali oleh Mahkamah Syesen Petaling Jaya sebelum ini atas kes kesalahan mendatangkan kecederaan parah terhadap seorang pembantu rumah warga Indonesia.

Sebaliknya, beliau hari ini dijatuhi hukuman penjara selama lapan tahun atas kesalahan tersebut.
Dalam waktu yang sama, mahkamah juga memerintahkan hukuman itu berkuatkuasa pada hari ini dan menolak perlaksanaannya ditangguhkan sehingga menunggu rayuan.

Keputusan ini berikutan Mahkamah Tinggi Shah Alam membenarkan semakan kehakiman yang dibuat oleh pihak pendakwaan berhubung hukuman Mahkamah Sesyen Petaling Jaya sebelum ini.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan denda.

Hukuman bon berkelakuan baik yang dijatuhkan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya sebelum ini telah menimbulkan rasa tidak puas hati pelbagai pihak, malah blog ini juga ada membangkitkan perkara yang sama dalam postingnya pada 17 Mac lalu.

Serentak dengan rasa tidak puas itu, sebuah petisyen yang mendesak hukuman berat dijatuhkan terhadap Datin berkenaan juga diwujudkan dalam talian dan telah mendapat sambutan hangat daripada pelbagai pihak yang cintakan keadilan.
Dengan hukuman oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam ini, seluruh rakyat Malaysia tentunya berasa lega dan lapang dada bahawa sekurang-kurangnya keadilan telah ditegakkan dengan sewajarnya.

Tahniah kepada Mahkamah Tinggi Shah Alam dan Pesuruhjaya Kehakiman, Tun Abd Majid Tun Hamzah atas atas keputusan yang melegakan ini. (ShahbudinHusin 29/03/2018)

71 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukurlah....kalau tidak, hubungan diplomatik kita dgn Indonesia akan bertambah buruk kerana kes ini jadi viral utama di media2 sosial utama di sana.

      Kes 1mdb, felda & politik semasa negara hari2 diberi liputan.

      Delete
    2. Boleh lah mak Datin berehat 8 tahun makan minum semua ditanggong kerana ego...manusia lain semua hamba dia...

      Tapi lepas ni akan ade lagi kes dera manusia amah...

      Delete
    3. Assalamualaikum,,,

      Selawat dan Salam ke atas Junjungan, Sejak beberapa ketika selepas Mahathir keluar Umno dan mengetuai Bersatu yang seteruskan membawa dia menjadi ketua PH,laungan 1MDB dan Najib penyamun mula menjadi lantang.Ada 2 perkara di sini ia itu 1MBD menjadi alat untuk mentiriskan pendapatan negara dan Najib orang dibelakangnya.Najib diseru ditangkap dan dibicarakan,bukannya LGE yang suci bersih walupun barang kes di depan mata tapi Najib yang kesnya belum ada apa apa barang kes yang disahkan.Najib sudah dihukum bersalah sama dengan Mahathir dihukum bersalah di zamannya dulu.Di sinilah juga TGHH diheret sama dengan Najib dengan tuduhan terima 90 juta wang 1MBD dan kemudian Nik Abduh pula diheret sama dengan bukti rakaman audio pengakuannya terima duit UMNO.



      TGHH pula diberitakan oleh Sinar hairan sebagai berkata PAS berkecuali dalam kes 1MDB kerana tidak mahu mengukum Najib yang semakin baik dengan TGHH.Itu ceritanya yang diputar belitkan supaya orang ramai membenci PAS dan mengundi PH dalam PRU 14.

      Tapi malangnya kata kata TGHH semasa forum dengan anak muda di Shah Alam direkodkan dengan setiap butir perkataan yang disebut oleh TGHH boleh diikuti semula pada bila bila masa.Di sinilah saya terjumpa kata kata TGHH yang jelas mesejnya, bukan sahaja 1MBD yang perlu disiasat tapi BMF, KWSP dan Tabung Haji juga serta kalau nak tambah, ketirisan wang petronas yang berjumlah lebih dari 2.6 billion dan kehilangan berbillion lagi oleh Perwaja juga perlu disiasat.

      Semua individu yang terlibat yang terlibat perlu dibawa ke muka pengadilan, bukan Najib sorang saja kecuali semua kesalahan ini dilakukan oleh Najib.Ini maksudnya apabila TGHH berkata PAS tidak mahu menghukum sesiapa sebelum dibuktikan bersalah.Kalau TGHH tak mahu menghukum Najib TGHH juga tidak mahu menghukum Mahathir sunguhpun Mahathir banyak dikaitkan dengan ketirisan di zamannya yang didakwa oleh orang orang seperti LGE, LKT, DSAI, Mat Sabu dan lain lain yang kini menjadi penyokong kuat Mahathir.

      Yang penting individu terlibat perlu dibawa dulu ke pengadilan, bukan najib sahaja yang perlu dibicara kalau masih ramai yang terlibat.Tiada istilah disucikan kalau memang dia terlibat dalam mentiriskan duit rakyat bukan sahaja oleh 1MDB tapi dalam semua bentuk dan syarikat.

      TGHH juga menyebut selain menilai kerosakan dan kesalahan yang dilakukan oleh individu terbabit, jasa mereka perlu dinilai sama, Bererti kalau Najib terbabit dengan 1MDB maka perlu dilihat kerosakan dan perlu juga dilihat jasanya kepada negara.Hukum yang bakal dikena juga bergantung kepada keseimbangan antara kerosakan dan jasa. Begitu juga katalah Mahathir juga banyak terlibat dalam kes ketirisan yang lain dan yang terdahulu, maka jasa Mahathir juga perlu dinilai dan dibandingkan dengan kerosakan yang berlaku sebelum mejatuhkan hukuman.

      Disitu duduknya keadilan Islam dalam menghukum yang bersalah terhadap harta negara, bukan hukuman yang dituntut oleh PH seperti didengari di hari perbicaraan LGE yang melaungkan ungkapan tangkap Najib tapi tak dengar pulak laungan tangkap Mahathir, padahal dulu LGE juga yang gemar menuduh Mahathir penyamun duit rakyat.

      Walaupun ada pihak cuba menyelewengkan kata kata TGHH semata mata untuk tujuan meraih sokongan, yang terserlah ialah mesej yang semakin jelas, bukan sahaja 1MDB yang kita lawan dan mahu diketengahkan kepada pengadilan sekiranya kita menang PRU tetapi semua kes ketirisan wang negara akan disiasat dan diadili seadil adilnya.

      Kita tidak meletakkan fokus tangkap Najib, sama dengan tiada fokus tangkap Mahathir tetapi kita akan tangkap kedua duanya apabila ada bukti setelah siasatan dijalankan.

      Menariknya, sebab UMNO ada utusan Malaysia, Berita Hairan, Harian Metro tetapi PH juga sudah ada Sinar Hairan.kalau Utusan Malaysia dan gengnya banyak menyebarkan berita tidak menyenangkan PH, Sinar Hairan seakan sudah mengambil peranan berkempen untuk PH tetapi dalam bentuk menyebarkan berita palsu tentang PAS.

      Delete
    4. Orang cerita pasal datin, lebaimodern cerita pasal 1mdb & mempertahankan apa yg patut....aduhai..

      Delete
    5. MERUJUK kepada berita yang disiarkan semalam, Sinar Harian menjelaskan bahawa berita Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah dibetulkan bagi memberi penjelasan yang lebih tepat.

      Mohon semua pembaca kami untuk merujuk laporan yang telah dikemaskini iaitu: 1MDB: Jangan terus hukum

      Sinar Harian memohon maaf atas kesilapan ini dan akan lebih berhati-hati pada masa akan datang.

      Delete
    6. Pak Man

      Yg penting hubungan diplomatik kita dgn China dah la ni. Indon tak penting dah...

      Delete
    7. Dah pak lebai..orang cita pasal kes no...tak payahlah cerita pasal 1mdb ti..

      Delete
    8. Siang2 lagi Allah S.W.T.pamerkan kepincangan dlm sistem mahkamah yg sedia ada kononnya perintah berkelakuan baik, namun mereka tambah lagi kini dgn menghalalkan persempadan semula yg terang2 memihak kpd parti kleptokrat {yg secara 'kebetulan' mendapat sokongan padu dari parti itu di parlimen} dan undang2 berita palsu....

      Delete
    9. Hmmmmm pulak dahh....Geng Najis dah bersalin kulit jadi 'Lebai Serabai' masih terus pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Kali ini pulak dipungut kutip sumber-sumbing dari Parti Ajaran Songsang.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaa.....!!

      Delete
    10. Bercakap memang sedap. Macam makan juga. Memang makan itu sedap. Malah kebanyakan kita mencari makanan yang sedap tanpa ambil kira ia suatu yang mengidap.

      Demikian juga apa yang dicakapkan oleh Rafizi Ramli ketika berceramah dalam roadshow di Kedah.

      Memang ramai kehadiran rakyat jelata Kedah ketika pakatan harapan mengadakan ceramah dalam siri roadshow baru baru ini.

      Barangkali inilah fakta atau dijadikan fakta pakatan harapan menang dan memerintah kedah selepas PRU 14 yang bakal diadakan pada 6 Mei 2018 ini.



      Jika kehadiran ramai rakyat jelata Kedah dalam siri ceramah anjuran pakatan harapan kedah mengapa Pas tidak menang pada PRU 13 lepas?

      Sedangkan setiap kali ceramah anjuran Pas di adakan, ia semacam lautan manusia, Pas kalah jugak. Terutama sekali ceramah perdana yang dihotkan Tuan haji Mohamad Sabu.

      Jadi, fakta kehadiran rakyat jelata Kedah macam lautan manusia itu tidak wajar dijadikan hujah yang pakatan harapan boleh menang dan memerintah Kedah selepas PRU 14 ini.

      Tidak semua yang jadi itu penyokong pakatan harapan. Atau dengan kata lain tidak semua yang hadir dengar ceramah para pemimpin PH itu akan mengundi pakatan harapan .

      Mecam juga ceramah Tuan haji Mohammad Sabu di Terengganu semasa jadi timbalan presiden Pas dahulu jugak.

      Buakan main ramai rakyat jelata Terengganu datang mendengar ceramah tuan haji Mohammad sabu akan tetapi keputusan PRU 12 dan PRU 13 umno/BN juga yang menang dan memerintah Terengganu.

      Apatah lagi dengan negeri Kedah yang rakyat jelata sudah sekian lama dibeli undinya oleh Tun Dr Mahathir Mohamad sepanjang dia menjadi perdana menteri.

      Datuk Seri Mohd Najib Razak, anak didik Tun Dr Mahathir ketika jadi perdana menteri turut menyambung apa apa yang dillakukan bosnya.

      Baru baru ini, Langkawi telah diperuntukan sejumlah RM 1.3 bilion agar rakyat jelata Kedah tidak undi parti lain selain daripada parti umno/BN.

      Oleh itu, pakatan harapan jangan berangan angan untuk menang dan memerintah Kedah Daru Aman selepas PRU 14 ini.

      Tun Dr. Mahathir yang kelihatan semacam berlumba lumba dalam PRU14 ini untuk menjadi Perdana Menteri kali kedua selepas PRU 14 ini hanya sia sia belaka. Tidak lebih daripada itu.

      Bahkan cakap sedap Rafizi Ramli dan para pemimpin pakatan harapan itu hanya omong omong kosong . percayalah.

      Jika Pas sukar untuk menang dan memerintah semula Kedah, Apatah lagi parti Pan lembu DAP yang duduk dalam pakatan harapan yang belum tentu ada jentera pilihanraya akar umbi pada PRU 14 ini

      Delete
  2. Betul ke dia Datin? Tabi'at macam ikan patin, boleh di kerat kerat, di masak asam pedas.

    Bukan saja patut di penjarakan, juga mesti di tarik anugerah Datin dia.

    Boleh lah benarkan dia gunakan pangkat Datun - kot ada di guna di central Africa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datin kpd wak kojola kengkang kepala mancis tu.

      Delete
  3. Syabas Mahkamah Tinggi Shah Alam atas keputusan yg dibuat. Yg dinamakan keadilan, tiada siapa yg harus dilindungi... Diharap mahkamah jg perlu mengadili kes2 yg melibatkan kepentingan rakyat dgn adil dan saksama. Sesungguhnya, para hakim harus ingat bhwa sbenarnya, Yang Maha Adil sedang memerhatikan penghakiman mereka....

    ReplyDelete
    Replies
    1. AG kalau nak buat apa pun boleh tapi dia tak mau saja..

      Kes berprofile besar mcm 1MDB FELDA, MARA, KP MACC dan lain2 apa cerita??????

      Delete
  4. Diharap malaysia tidak menjadi seperti negara umnosialkistan, dimana pemimpin pemimpinnya bebas walaupun terkantoi melanun! Huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik bahasa tulisan anda

      Delete
    2. Kau tak payah nak perasan baguslah aman.

      Delete
    3. Hahahahabro..ingatkan umnogisetan..hahahahaamanaman

      Delete
    4. Lat... Dh Dipuji pun kne perli... Apa la kau nie... Bodek kuat...

      Delete
    5. Aman... Aku nasihat sikit kau dah tersentap... Apa la kau nie... Jilat kuat sgt.

      Delete
  5. Wednesday, March 28, 2018
    Surat Terbuka Rais Yatim Buat Annuar Musa

    Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Annuar Musa boleh tahan menyebat saya dan Tan Sri Rafidah Aziz kelmarin. Beliau gambarkan seolah-olah kami sudah hilang kelayakan bersuara.
    Macamlah dua orang yang berusia 74 dan 75 tahun ini tak layak lagi memberi pandangan atau bercanggah pendapat dengan arus utama Umno dan kerajaan.
    Apakah hanya orang yang lebih muda saja yang dibenarkan menegur sistem politik dan pentadbiran negara kita? Cuba tengok, dengan pergolakan kini berapa orang warga Umno yang tampil bersuara menegur? Jika boleh dikira jari sebelah tangan bermakna hak bersuara ahli sudah terbenam.
    Hak bersuara dan menegur ada pada semua orang. Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan menjaminnya. Apa gunanya Umno yang berslogan bersatu bersetia berkhidmat? Apa erti mendalam Fasal 3 Perlembagaan Umno? Jangan-jangan Annuar sudah lupa?
    Memang senang tuduh kami sudah lost touchdengan keadaan akar umbi. Yang dimaksudkan dengan lost touch itu agaknya ialah “kaki dah tak cecah bumi”. Ku semangat! Sebenarnya para pemimpin kitalah yang “kaki dah tak cecah bumi”. Sombong, gah tinggi dan tak suka ditegur; disanggah sikit melenting.
    Agaknya Annuar lupa – saya memang terdaftar semenjak dulu-dulu lagi sebagai orang yang menegur dan tak kecil hati kalau saya ditegur atau dihempas-pulas. Sebenarnya semua hal yang dibangkitkan itu sudahpun saya sampaikan kepada PM dan TPM melalui saluran hormat, iaitu:

    Kenapa Jho Low harus disiasat demi maruah negara. Dia tak boleh lebih tinggi daripada Malaysia dan Umno. Perlakuan tutup buku sebelum disiasat tidak sejajar dengan Rukunegara dan semangat Perlembagaan.
    Jawapan kepada semua ungkitan antarabangsa dan domestik tentang 1MDB mesti dihurai dengan jelas.
    Rang Undang-undang Anti Berita Tak Benar boleh jadi senjata makan tuan kemudian kerana dibuat secara tergesa-gesa tanpa penelitian mendalam darihal implikasi konflik hak dan perundangan. Bila sudah tak berkuasa nanti (barang dijauhi Allah), baru tahu langit dan bumi tinggi-rendah!
    Keutamaan Keutuhan Undang-undang wajib dipertahankan
    Budaya tinggi dalam parti dan kerajaan wajib diberi penegasan utama.
    Perjuangan anti-rasuah mesti atas asas Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan – patut dan adil kesaksamaannya.

    Amalan dan budaya tegur-menegur dalam dan di luar parti wajib. Jika tidak Fasal 3 Perlembagaan Umno akan jadi surat khbar lama yang mungkin hanya jadi kertas bungkus barangan di kedai runcit.
    Sindiran “si-anu si-anu dah tua” tak payah diulang-ulang. Belum tahu siapa jatuh dulu –“ entah pucuk entah pelepah daun”. Itu kerja Tuhan, bukan kerja ketua penerangan Umno.
    (Petikan dari blog Celah Gelegar)
    -------------------------------------------------

    Mari kita bahaskan bersama petanda-petanda UMNO Najib dah tak dapat sokongan majoriti dari golongan Melayu, baik di bandar maupun di kampung2, apatah lagi di kawasan2 Felda.

    Sekian dan Salam Hormat & Salam Perjuangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snuor muso pon prompak jugak...rompak wang MARA...TMJ ade resit bayaran tapi sptm lepaskan anuar kerana bodek kepala prompak berjumaah..

      Umno tumbang ko lkut sama najib masuk sekolah sungai buluh....

      A

      Delete
    2. Laa ni senang sungguh2..buatlah kesalahan byk mana sekali pun. Lepas tu umumkan kpd rakyat pi buat umrah.
      Balik ke Msia clear case!!!!
      Dah jadi mcm bayi baru lahir.

      Delete
  6. Bila yang di beri anugerah kebesaran berkelakuan kebinatangan, nyata dia jenis kecilan, tak terdaya memikul pangkat itu.

    Berlaku nya hal begini ada lah tanda kemerosotan nilai nilai masyarakat negara itu. Amat sedih ini berlaku di kalangan masyarakat yang bertamadun.

    Apa kah ini timbul dari suasana politik di negara ini, keadaan korapsi yang meningkat, Malaysia dah turun jauh di Transparency Internal Corruption Perception Index?

    Mungkin keadaan skandal 1MDB sebesar gajah, salah urusan FELDA, RISDA, kegelisahan rakyat berkaitan GST, kenaikan harga barangan dll membawa kapada itu.

    Maka Najib dan Umno/Bn perlu di nyahkan di Pru akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa dah jadi dgn undang2 anti dera dulu?

      Kena OSA ker?

      Delete
  7. Moleklah Hj Hadi mengaku dia terima duit Umno...


    Ada walaun yang konon nak bela Lebai Rusila masuk ruang komen entri saya "Hj Hadi Ambil Duit Umno : Berani tak Hj Hadi nafikan dengan nama Allah?"

    Kata si Walaun ini, "Nak kata ikut Islam pun tak. Nak kata ikut Barat pun tak.Tuduh org buat salah...pas tu suruh org yg dituduh tu nafi dgn bersumpah. Ni undang undang apa ni... "

    Jelas bahawa Walaun ni beranggapan bahawa dalam Islam ni tak ada proses sumpah.

    Husam Musa banyak kali cabar Hj Hadi dan Pas supaya ambil tindakan saman keatasnya jika anggap tuduhan Husam bahawa Hj Hadi makan duit Umno tu fitnah.

    Tuan Ibrahim Tuan Man dan Setiausaha Pas, mereka berdua pernah buat kenyataan nak saman Husam, tapi dah setahun lebih masa berlalu… mereka masih gagal untuk meneruskan tindakan mereka itu.

    Lebai-lebai dan walaun yang perasan suci itu hanya menafikan dakwaan Husam dam menuduhnya sebagai fitnah bertujuan jahat!

    Malah Lebai-lebai dan walaun yang perasan suci itu meminta Husam kemukakan bukti. Mereka kata, adalah tanggungjawab pihak yang menuduh kemukakan bukti.

    Betullah apa yang mereka katakan itu. Bahawa pihak yang menuduh kena kemukakan bukti.

    Namun, begitu juga bagi pihak yang kena tuduh. Mereka juga kena nafikan dengan pembuktian. Bukan sekadar main nafi-nafi begitu saja.

    Maksudnya apa? Maksudnya, pihak yang kena tuduh kena heret pihak yang menuduh ke muka pengadilan iaitu mahkamah.

    Dalam mahkamah, barulah pihak yang menuduh kena buktikan tuduhannya itu benar.

    Pihak yang kena tuduh akan berhujah untuk menafikan pembuktian yang dikemukakan oleh penuduh.

    Hakim akan mengadili segala pembuktian dan hujah kedua belah pihak dan memutuskan pihak mana yang bercakap benar…

    Tetapi kenapa Hj Hadi takut untuk melalui proses mahkamah? Sebab bukan Islamik? Mahkamah sekular? Hahahaa! Apa-apalah korang nak bagi alasan...

    Mungkin Husam merasakan itulah alasan mereka sebab tidak mahu saman, maka Husam cabar Hj Hadi untuk bersumpah.

    Sumpahan adalah sesuatu yang dibuat secara bersungguh-sungguh untuk mengukuhkan, menguatkan dan menyokong kenyataan-kenyataan kita supaya kebenaran dapat diterima oleh pihak kedua.

    SUMPAH MUHABALAH

    Sumpah laknat atau muhabalah sudah dikenal sejak zaman Rasul dan Rasulullah SAW sendiri pernah melakukan sumpah ini dengan utusan kaum nasrani dari delegasi najran untuk membuktikan suatu kebenaran.

    Sumpah laknat dikenal dengan istilah muhabalah dalam islam. Ia adalah suatu sumpah yang diambil oleh dua orang atau lebih untuk melaknat orang atau pihak lain yang melakukan perbuatan berdusta.

    Sumpah laknat merupakan suatu doa yang dipanjatkan kepada Allah SWT untuk menunjukkan siapa yang berdusta dalam memutuskan suatu perkara.

    Doa yang dipanjatkan tersebut adalah untuk meminta kepada Allah SWT menjatuhkan laknat pada pihak yang berdusta atau dengan menimpakan azab kepadanya.

    Sumpah laknat memang bisa menjadi solusi untuk menyelesaikan pertikaian.

    Namun ada baiknya jika seorang muslim mengatakan kejujuran daripada ia dan keluarganya mendapat laknat Allah SWT.

    Moleklah Hj Hadi mengaku, dia terima duit dari Umno. Dan moleklah Nik Abduh juga akui bahawa suara dalam raman audio yang menyatan dia dan Hj Hadi ambil duit Umno itu adalah suaranya, bukan suara Encik Ahmad Maslan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS mendakwa Sinar Harian kini setaraf portal berita pro-Pakatan Harapan seperti Malaysiakini, The Malaysia Insight, Free Malaysia Today dan The Malay Mail yang menerbitkan tajuk berita pertama berunsur fitnah keatas parti itu.

      Setiausaha Akhbar Presiden PAS, Abdul Malik Ab. Razak mendakwa, berita itu kemudian akan ditukar dengan tajuk lain tanpa nama wartawan yang bertanggungjawab menyebarkan fitnah dan membentuk persepsi buruk terhadap PAS.

      “Inilah strategi yang biasanya digunakan portal Pro PH (pro-Pakatan Harapan seperti Malaysiakini, The Malaysia Insight, Free Malaysia Today dan The Malay Mail. Sepatutnya Sinar Harian tidak terikut dengan budaya media jahat seperti itu,” dakwanya dalam satu kenyataan media hari ini.

      Beliau merujuk kepada berita Sinar Harian berhubung kenyataan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkenaan 1MDB yang didakwa sengaja ditafsir secara salah.

      Abdul Malik berkata, orang ramai mudah mempercayai berita pertama yang berunsur fitnah kerana ia akan tersemat dalam minda mereka.

      Menurut beliau, berita seperti itu menyebabkan penyokong Pakatan Harapan mengutuk dan menghentam Presiden PAS berasaskan berita pertama yang disengajakan yang merupakan strategi permainan media.

      Justeru, katanya, PAS mendesak pihak Sinar Harian segera memohon maaf secara terbuka dengan syarat disiarkan dalam Sinar Harian Online dan dipaparkan di muka hadapan Sinar Harian Cetak.

      Terdahulu, beliau mendakwa, berita fitnah itu sangat jelas dirancang apabila Sinar Harian terpaksa mengubah tajuk sebanyak tiga kali “PAS ambil pendekatan berkecuali isu 1MDB”, “PAS ambil pendekatan ‘berkecuali’ isu 1MDB” dan “1MDB: Jangan terus hukum”.

      Malah, dakwa beliau, Sinar Harian turut menukar nama wartawan asal yang menulis berita tersebut daripada Muhammad Faiz Sulong kepada wartawan Sinar Harian sahaja tanpa nama wartawan yang bertanggungjawab.

      Delete
    2. Mana eddy awang ni nak mengaku.

      Dia dgn parti dia buat lagu mana pun tak pa.
      Tapi kalau orang lain drp parti selain drp umno buat semuanya haram!!!

      Semuanya neraka tempatnya.

      Drp segi hukum hanya parti pas sahaja yg boleh berkecuali dan bersubahat.

      Berkecuali dan bersubahat tak jatuh haram kpd eddy ah wang dan pengikut2 parti pas.

      Delete
    3. Aku nak tanya.

      Orang mcm eddy ah wang ni boleh ker jadi saksi kpd kes zina dan sebagainya?

      Delete
    4. Harakah eddy ah wang pun tak laku. Hutang disekeliling pinggang.

      Delete
    5. lebaimoden kata "Sinar Harian terpaksa mengubah tajuk sebanyak tiga kali “PAS ambil pendekatan berkecuali isu 1MDB”, “PAS ambil pendekatan ‘berkecuali’ isu 1MDB” dan “1MDB: Jangan terus hukum”.

      Dalam tiga laporan yang berasingan? Apa salah nya, Lebai?

      Dan lain wartawan yang menulis pulak, jadi tak salah lah depa tukar tajuk.

      Awat hangpa glisah bila Sinar Harian keluarkan laporan ye? Takut keluar hal RM90 juta?

      Delete
    6. Pulak dahh....Pejuang Keparat dah bersalin kulit jadi 'Lebai Serabai' masih lagi pungut bahan2 sampah dari sumber-sumbing yg tak diiktiraf & tak mendapat liputan dari media2 sosial utama dunia.

      Kali ini dicedoknya sumber-sumbing dari S/usaha Akbar Pas Mereng, si kaki ponteng.....!!

      Paparan sampah yg dikutip si Geng Najis bukan saja 'Fake News' malah lebih teruk lagi....'FUCK NEWS'.

      Tak ada jati diri langsung, ehh boleh jalan daaa.....!!

      Delete
    7. PADA hari ini dalam tahun 1982, Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Anwar Ibrahim telah mengejutkan banyak pihak apabila beliau mengumumkan penyertaannya ke dalam Umno dalam rangka 'membersihkan Umno dari dalam.' Dengan penyertaannya Anwar ke dalam Umno ini, ia telah menamatkan spekulasi bahawa Anwar adalah bakal Yang Dipertua Agung PAS selepas Dato' Mohd Asri Haji Muda. Semenjak krisis politik di Kelantan pada 1977 yang membawa kepada kekalahan PAS di Kelantan, Anwar selaku Presiden ABIM disebut-sebut sebagai layak memimpin PAS.

      Anwar yang dilahirkan pada 10 Ogos 1947 di Kampung Cheruk Tokkun, Bukit Mertajam adalah lulusan Universiti Malaya pada 1971. Semasa bergelar mahasiswa, beliau telah memimpin Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), sebelum memimpin ABIM selama 10 tahun mulai 1972.

      Selain mengasaskan Yayasan Anda, Anwar juga adalah Presiden Majlis Beliau Malaysia (MBM) yang ditahan ISA pada 1974 selama dua tahun kerana demonstrasi isu kemiskinan Baling. Beliau yang menolak tawaran untuk dilantik sebagai wakil Malaysia dalam United Nation Council of Youth juga adalah pemimpin World Assembly of Muslim Youth (WAMY) mewakili rantau Asia-Pasifik.

      Penglibatan Anwar dengan ABIM yang dilihat pro PAS pada 1970-an telah menyebabkan ahli-ahli PAS menganggap beliau sebagai 'Pemimpin al-Kahfi' yang disebut-sebut akan menyertai dan memimpin PAS. Dalam Pilihan Raya Umum 1978 selepas kekalahan Kelantan, Anwar bersama ABIM telah berkempen membantu PAS.



      Tokoh Gerakan Islam Indonesia, Pak Natsir yang menyifatkan 'PAS lesu darah' telah mengarahkan ABIM melakukan 'blood transfer' untuk mengukuhkan PAS. Beberapa tokoh ABIM seperti Ustaz Fadzil Mohd Noor, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Ustaz Nakhaie Ahmad, Ustaz Yahya Othman, Syed Ibrahim Abdul Rahman dan lain-lain telah menyertai PAS dan bergiat aktif dalam kepemimpinan PAS. Bahkan, telah tersebar cerita tawaran Dato' Mohd Asri bahawa beliau bersedia untuk berundur untuk memberi laluan kepada Anwar untuk memimpin PAS.

      Penulis terkenal, Subky Latif ketika menulis buku 'Siapa Ganti Asri' telah menamakan Anwar sebagai calon paling layak mengambil alih kepemimpinan PAS. Bahkan, akhbar The Straits Times Singapura pada 3 September 1980 turut menamakan Anwar sebagai tokoh yang layak mengetuai PAS selepas krisis politik Kelantan. Disebarkan kenyataan Anwar bahawa ABIM menggalakkan ahli-ahlinya memilih berjuang mengikut corak politik Islam, pada Ogos 1980, Pengerusi DAP, Dr Chen Man Hin turut membuat ramalan bahawa Anwar akan menjadi pemimpin utama PAS.

      Namun begitu, seluruh spekulasi dan ramalan tersebut telah berakhir apabila Anwar mengumumkan penyertaannya beliau ke dalam Umno pada 29 Mac 1982 sebagai 'ijtihad perbadi' kerana "kagum dan yakin dengan pentadbiran dan corak perjuangan Dr Mahathir." Penglibatan Anwar dalam Umno selama 16 tahun untuk "membaiki dari dalam" telah berakhir apabila beliau dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Meteri pada 2 September 1998 kerana dituduh oleh Umno terlibat dengan skandal seks liwat sejak dalam Perhimpunan Agung Umno 1997 lagi.

      Delete
  8. Biarkan ianya menjadi pengajaran cukup berharga.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang patut diajar seperti itu.

      Delete
  9. Ianya suatu yg penting utk direnungi dlm konteks hubungan sesama insan.

    PERMADU TRAVEL & TOURS is now in JB.
    TRAVELLING from Johor Bahru to KL or KLIA/KLIA2 ?

    MYR455 Maximum 2 passengers
    MYR555 Maximum 4 passengers
    MYR955 Maximum 7 passengers

    We also provide trips to other destinations, sightseeing sessions. etc.

    PERMADU TRAVEL & TOURS
    Centralised Whatsapp Contact No
    (+6) 011 1185 9874
    E-mail to permadu@gmail.com

    ReplyDelete
  10. BANYAK SGT 'PENDERAAN' SAPERTI INI BERLAKU D NEGARA KITA SEKARANG.

    SUNGGUH PUN SI PELAKU D KENAKAN HUKUMAN 'SETIMPAL' TETAPI KITA JGN SESEKALI LUPA PENGHINAAN N TRAUMA YG D ALAMI OLIH MANGSA.

    KERAJAN D BAWAH KEM SUMBER MANUSIA (MUNGKIN) PERLU MENGUJUDKAN SATU TABUNG KHAS (TABUNG AMANAH?) UTK MEMBAYAR GANTI RUGI JIKA TERBUKTU MEREKA BETUL2 TERANIANYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh SUHAKAM tubuhkan tabung ni pak rahman.

      Kalau duit gomen gerenti lesap.

      Delete
    2. Kalau gomen Pakatan Harapan, tak lesap.

      Saya fikir bila PH jadi Kerajaan saja, Tun Mahathir akan tukar Peguam Negara dengan serta merta (macam Najib buat dulu), bongkar kes 1MDB, PN bahru akan dakwa mereka yang salah tapi di pendam rekod nya dalam fail setakat ini. Termasuk Jho Taek.

      Tidak lagi ada Pengarah Polis di Bukit Aman yang tak mahu tuntut wang nya hampir sejuta di Australia.

      Pegawai2 Kerajaan akan semua waspada, serius menjalankan tugas. Ingat, Tun M yang mulakan clock in masuk keluar pejabat, takda lagi yang masuk opis sejam lewat, pergi main golf pukul 3 petang dan karutan saperti itu.

      Dengan suasana begitu kurang lah Mak Datin naik muka, Pak Datuk yang gamak nya aturkan supaya tak kena penjara. Syabas Mahkamah di Shah Alam, beri keadilan kpd mangsa yang di dera.

      Delete
    3. Ye betul tu, tun m yg byk merosakkan negara dgn sistem,clock hnya untuk bawahan shaja, tak pernh terdengar org2 yg rapat dgn tun diheret ke mahkamah kerana rasuah selagi org itu patuh pd tun, apa yg berlaku skrg tkde beza pd zaman tun,

      Delete
    4. big bro rahman jpc,

      Memang patutpun Kerajaan bn-umno wajib bayar ganti rugi di atas penderitaan fisikal & trauma mental mangsa gara-gara ada pihak kehakiman yg awalnya meremehkan & anggap enteng perbuatan kejam tak bertamaddun Datin Rozita.

      Saya sokong penuh saranan pak rahman.

      Salam Sejahtera & Salam Perjuangan.

      Delete
    5. Oku,

      Coba ko cakap siapa " org2 yg rapat dgn tun (yang tak) diheret ke mahkamah kerana rasuah selagi .."

      Kurang kurang kasi lah beberapa nama dan bayangkan sikit rasuah depa.

      Delete
    6. abda...

      Pro BN & PAS kalau tak kopipes, mulalah dia merapu melalut menulis ikut hati tanpa fakta & bukti.

      Almaklum, OKU lah katakan, 'Orang Tak Upaya', tak gitu.....??

      Delete
    7. Kesian depa Umno/Bn cyber troopers, kena maki "bangang hamjadah" di kempen Pru13, kot kena "Kepala Bapak Kau" di kempen Pru14.

      Bila dah desperate, orang depa kena wacko dek bos. Dia buat gitu di Pru13, depa kalah popular vote, dapat keputusan yang paling buruk dalam sejarah.

      Moga moga Pakatan Harapan ke Putrajaya selepas Pru14, bro.

      Delete
    8. Tak payah nk bagi nama bagai, bukan mnjdi rahsia lg, cuba cakap siapa yg pernah dihukum di mahkamah pd zaman tun m, kecuali mereka yg mnntang tun sahaja yg mnerima hukuman yg lain direhatkan sahaja

      Delete
  11. Pahal si mamat yang guna nama Penjalang Rakyat, Geng Najib dsb nya tak banyak masuk arini?

    Serik akibat asyik kene sekel kepala dia tiap kali dia masuk ke?

    ReplyDelete
  12. Mereka dh wakilkan pada lobaimodern pas
    bodoh tu agaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaa...orang yg sama, cuma nak klentong auta konon2 di sini ada ramai pengunjung anti Pakatan Harapan.

      3 little words for this goon.....

      'PEGI JALAN DAHHH'........!!

      Delete
    2. You are so kind, bro.

      Some others would say BERAMBUS.

      Delete
    3. What say you, 'Go To Hell'....?? And he deserves that...!!

      Delete
  13. Suman bapok bingai, kini bagai dah sembelit
    Agak nya itu sbg balasan dosa yg dia terpalit
    Bila ramai sokong BN, aota dia tidak reti selit
    Akhirnya bebal ni tuduh pro-BN bersalin kulit

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sembelit itu istilah yang di rizabkan untuk kamu dan nama2 lain kamu spt Penjalang Rakyat, Geng Najib.

      Sebab selepas kamu menjalang, tentu sembelit.

      Delete
    2. Mmng BN bersalin kulit, salin kulit babi, biawak dan kulit badak. Sbb tu hampir semua org ameno perngai mcam babi, suka sgt sapu bini org. Kulit badaktu mcam Mak Badak, tak ade perasaan silu dan malu langsung, laki org disapu semata2 kerna cita2nya nk hidup mewah dgn mempengaruhi kepala bapak agar rompak duit negara dan duot rakat utk lakibini kulit tebal ni hidup bermewah2. Puak2 lain dlm ameno kerap salin kulit mcam ular, menipu dan membelit dgn memberi rasuah dan menerima rasuah

      Delete
  14. Kebahalolan Suman, semakin jelas terdedah
    Bedilan geng pro-BN dah bikin dia terngadah
    Dah terok terkedu, ini tua kutok haram jadah
    Hanya kata2 spt budak kecik, 'pegi jalan dah'

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, tak tekan Reply dah komen aku pigi ke bawah.

      Delete
  15. Bos kamu kata "hamjadah". Ko kena maki "bangang hamjadah" ke di kempen Pru13 dulu?

    Bersedia lah, dia dah ada kata kata baru bagi korang di kempen Pru14 - "Kepala Bapak Kau".

    ReplyDelete
  16. Parti Bersatu dah jadi mcm party tupperware
    Suman spt bogel tinggal singlet & underware
    Old Suman will dare not meet Kejora, I swear
    Tell me Wak.. one by one, anytime, anywhere

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu bukan pakai underwear pun. Ada baca pasal "The Emperor Without Clothes? Tapi kamu tak berani without clothes pun. Walau pun orang tak nampak apa apa pada kamu.

      Delete
    2. abda,

      Is that idiot serious or what
      4 times he ain't nothing but a twat

      Delete
    3. Like most goon, he can't distinguish underware and underwear....!!

      Delete
  17. Amacam KEJORA, PENJALANG RAKYAT, GENG NAJIB dll nama yang ko pakai?

    Ada lagi tak pantun katun ko. Klau tak, aku nak solat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Udah2 lah, Suman bapok taik kuda
      Usah menyamar & mendabik dada
      Ingin berperang tapi ilmu tidak ada
      Gua kenal lu, biar guna nama abda

      Kah kaahh kaaahhh kaaahh kaahh

      Delete
    2. Udah2 le Suman @ abda taik palat
      Dgn hamba tak usah lah mengelat
      Munafiiq kufur tak kenal arah iblat
      Tak kan le iblis mcm ngko ni solat

      Kah kaahh kaaahh kaaahhh kaahh

      Delete
    3. Kalau dia betul2 berani tentu dia pakai nama sebenar macam pak othman tu..bkn nya kejora !!!

      Delete
    4. Budak sewel nih makin parah kesewelannya. Dah ler bodoh, sombong pulak.
      Dah ler sesat, murtad pulak.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Tanah Melayu Dulu..

      He's typical pengecut, berani buat tak berani tanggung....!!

      Delete
    7. Tinggi-tinggi si matahari
      Anak kerbau mati tertambat
      Suman bapok tak usah le lari
      Ke lobang cacing aku perambat

      Kah kaahh kaahhh kaaahh kaahh

      Delete
  18. Mak datin tu baik laaa... tengok dia pakai kurung, tudung.. sebijik mcm ustazah..
    Kalu ambo kata yg pakai serban jubah tu jahat penyangak, penyamun syial, khawarij korang marah...
    Sama la datin tu, islamic ape pakaian dia... takkan jahat kot....? HIDUP WALAUNNNNN....

    ReplyDelete
  19. blh la dato kawen lagi..lama tu 8 tahun kt penjara..haha..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...