Tuesday, 13 March 2018

BETULKAH NEGARA DEFISIT KALAU TIDAK ADA GST?


PERDANA Menteri Najib Razak semalam mendakwa Malaysia bakal menjadi "negara defisit" kalau tidak ada cukai barangan dan perkhidmatan (GST).


Kalau beliau lupa, Malaysia sudahpun menjadi "negara defisit" di segi mengalami "defisit fiskal" melepasi dua dekad!


Sejak Najib mengambil alih pada 2009, "defisit fiskal" pada hakikatnya meningkat, bukan menurun kerana Najib menyembunyikan perbelanjaan pembangunan dalam belanjawan setiap tahun dengan cara "perbelanjaan di luar bajet" atau "off-budget" atau "off-balance sheet spending" untuk menurunkan angka defisit fiskal nisbah Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Curang!


Berbilion ringgit dalam projek-projek pembangunan infrastruktur mega seperti MRT, ECRL dibuat di luar belanjawan, tetapi masih dijamin kerajaan.


Jumlah hutang seperti ini atau "contingent liabiliti" (CL) kini berjumlah RM226.88 bilion. Ini tetap dikira hutang kerajaan, andainya gagal dibayar.


Hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) berbilion ringgit. Contohnya, yang dijamin pinjaman bonnya oleh kerajaan, sekarang ini mesti dibayar oleh kerajaan.


Hakikatnya, hutang kerajaan sebenarnya melepasi had statutori 55% KDNK!


Hutang negara meningkat purata sebanyak 10.8%, sejak 2009, sementara pendapatan meningkat hanya pada kadar purata 4.9% setahun.


Kini hutang kerajaan pusat ialah RM687.43 bilion. Pada kadar 10.8% pertumbuhan hutang, ramalan hutang kerajaan akan mencecah RM1 trilion pada 2021!


Najib jangan hendak temberang dan menakut-takutkan rakyat tentang Greece, yang sebenarnya bankrap kerana masalah hutang khasnya yang "disembunyi" macam Najib buat sekarang (contingent liabilty). Aduh!


Jadi, isu sebenarnya adalah disiplin pengurusan kewangan yang jelek dan tempang oleh Najib.


"Perbelanjaan pengurusan" terus meningkat sejak 2009 dan peruntukan untuk Jabatan Perdana Menteri mengambil jumlah yang sebesar RM20 bilion.


Najib juga membuat bajet tambahan hampir dua kali setiap tahun sejak 2009! Perbelanjaan boros dan tidak efisien serta tiris punca defisit fiskal negara.


Bayar faedah bunga hutang kerajaan pusat kini mencecah RM30 bilion berbanding RM12.9 bilion pada 2007.


Ini bersamaan 13% pendapatan negara atau 75% daripada pungutan GST (RM40 bilion). Jadi, pungut GST adalah untuk bayar hutang! Alahai Najib!


Lalu, Najib jangan bermudah meningkatkan pendapatan kerajaan dengan mengenakan cukai GST yang mencekik rakyat dan sekali gus menarik beberapa bilion daripada subsidi atas barang-barang keperluan rakyat.


Akibatnya, rakyat terbeban dengan kenaikan kos harga barang dan perkhidmatan keperluan asas seperti makanan, pengangkutan dan kesihatan.


Pakatan Harapan (PH) sangat jelas bagaimana kami akan mengurus kewangan negara khususnya mengatasi "defisit" RM25 bilion ketika GST dihapuskan.


Banyak kaedah untuk menjana pendapatan selain cukai penggunaan, GST. Sudah kerap kami terangkan.


Sebagai contoh, menutup lubang-lubang kebocoran akan menyelamatkan berbilion ringgit dalam urusan perolehan mega dan perbekalan pembangunan dengan tadbir urus baik, seperti kami buktikan di Selangor dan Pulau Pinang bakal menjana purata 20% penjimatan daripada seluruh perolehan kerajaan pusat.


Semakan kali terakhir, jumlah perbelanjaan perbekalan (bukan gaji) dan kenaan tetap adalah RM136 bilion!  Ambil sahaja potensi penjimatan pada kadar 15%, maka kerajaan PH akan menjana RM21bilion!


Begitu juga kerancakan ekonomi akibat rakyat yang tidak dicukai dengan GST, mengizinkan RM20 bilion yang tidak dirampas dek kerajaan dengan GST, boleh dibelanjakan rakyat sekali gus meningkatkan keupayaan membeli atau "purchasing power" rakyat.


Jelasnya, ia meningkatan pendapatan boleh berbelanja (disposable income) rakyat.


Peningkatan permintaan (demand) domestik dan isi-rumah, akan merancakkan bekalan (supply) oleh industri dan pengilang, sekali gus meningkatkan keuntungan korporat dan akhir peningkatan cukai korporat yang lebih tinggi dibayar kepada kerajaan.


Najib buat-buat tidak faham perjalanan ekonomi atau mungkin sungguh tidak faham. Beliau mengambil jalan mudah untuk mencekik rakyat dengan kenakan GST dan tarik balik subsidi untuk meningkatkan pendapatan negara.


Mudah ceritanya, Najib jangan mengelirukan rakyat kononnya negara ini mengalami defisit kalau tidak ada GST!


Dengan tadbir urus ekonomi Najib yang berjenama "4B" (bolot, bocor, boros dan bazir) itu, gunung pun boleh rata...Aduh!



Dr Dzulkefly Ahmad

Pengarah Strategi Amanah

13 Mac 2018.

128 comments:

  1. Kalau si penipu bin pencuri cakap sapa nak percaya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak kojola kengkang kepala mancis otak kecik saja yg percaya.

      Delete
    2. MO1 Besar punya Laknatullah alaikum tak malu cerita pasal deficit,,lantaran kerakusan beliau lah maka Negara yang gemilang dahulu menjadi huru-hara lantaran penyangak ini.......!! Habis Wang Negara Jho Low,,Riza Aziz & Rosmah joli........!!

      Delete
    3. org bodoh saja percaya penyamun tarbus

      Delete
    4. Barangkali akan ada tercipta pepatah politik baru Malaysia iaitu "BUKAN MAHATHIR JIKA BUKAN KAKI PUTAR BELIT"

      Hari ini mantan IGP Rahim Noor mulai rasai bahang putarbelit Dr Mahathir. Mahathir dakwa polis main peranan "hasut" dia pecat Anwar Ibrahim.



      Lepas ini,Mahathir mungkin dakwa polis yang hasut dia arah serang bunuh dalam Peristiwa Memali.Harap mantan IGP Hanif Omar dapat bersabar !.

      Kita juga tunggu mantan IPG Musa Hassan yang terkenal dengan pikul tilam Anwar "dikencing" Dr Mahathir pula.Harap Musa malu dengan peristiwa pikul tilam jika terkenang dakwaan Mahathir itu.

      Itu belum lagi dengan abang-abang polis yang sembur "air kencing" kat para reformasi dan menyepak menumbuk mereka.Inilah balasan "bernilai " atas jasa mereka kepada regim Mahathir dulu.Sekarang baru abang polis tahu siapa Mahathir yang sebenar.

      Orang PAS dah lama kenal Mahathir.

      Delete
  2. Mahathir Kata Dia Tersalah Pecat Anwar Kerana Polis
    Dalam satu lagi perkembangan baru berhubung pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mencetuskan gerakan reformasi hampir 20 tahun lalu, Tun Dr Mahathir menceritakan satu lagi babak yang tidak diketahui ramai.

    Kata Dr Mahathir keputusannya mengambil tindakan ke atas anak didiknya itu adalah sesuatu yang salah.

    Beliau menegaskan pendirian untuk memecat Anwar adalah dibuat berdasarkan bukti yang ditunjukkan polis.

    Bagaimanapun kata Dr Mahathir selepas itu beliau membuat pertimbangan sama ada wajar bertindak berdasarkan maklumat disalurkan polis, atau sebaliknya.

    "(Ia) adalah keputusan yang salah untuk mengikut peraturan semata-mata, dan saya rasa tidak sepatutnya mengabil tindakan e atas Anwar," katanya dalam temu bual disiarkan Sin Chew Daily hari ini.

    Anwar adalah orang kepercayaan Dr Mahathir sejak beliau membawa bekas presiden Angkatan Belia Islam Malaysia itu menyertai Umno pada 1982.

    Bagaimanapun hubungan mereka menegang sebelum Dr Mahathir memecat Anwar pada 1998 yang menyaksikan populariti beliau merudum teruk.

    Pada pilihan raya umum yang diadakan setahun kemudian, pembangkang berjaya menawan Terengganu dan mengekalkan Kelantan.

    Kata Dr Mahathir dalam keadaan tertentu seseorang tidak mempunyai pilihan dan secara politik beliau tidak sepatutnya melakukan tindakan berkenaan kepada Anwar.

    "Kita terpaksa membuat keputusan yang boleh menyebabkan orang benci saya," katanya.

    Ekoran pemecatan Anwar Dr Mahathir berulang kali menafikan langkah itu bermotifkan politik sebaliknya kerana salah guna kuasa dan liwat.

    Anwar kemudian dibicarakan dan didapati bersalah. Beliau dihukum penjara pada 1999 tetapi dibebaskan pada 2004 selepas sabitan kes liwatnya dibatalkan.

    Namun sabitan bagi salah guna kuasa dikekalkan.

    Pada Feb 2015 Anwar sekali lagi dipenjara atas tuduhan liwat yang lain. Seperti 1998, Anwar bertegas dakwaan itu bersifat politik.

    Dalam temu bual disiarkan tadi Dr Mahathir juga menceritakan bagaimana pertemuan beliau yang pertama dengan Anwar selepas 18 tahun berseteru.

    "Saya berjumpa Anwar, kami berjabat tangan, saya bercakap dengan dia.

    "Pada awalnya Wan Azizah dan Nurul Izzah tidak begitu mesra, tapi selepas bapa mereka memberitahu supaya mereka patut melupakan sengketa lama untuk sementara waktu," katanya.


    XOXO - Hujah bodoh peminun air kaki Mahathir, Anwar yang kena zalim dah Maaf, Tuhankan suka insan yang bertaubat dan menyedari kesalahan lalu dan cuba membetulkannya. Itulah hujah BODOH yang maknanya TAK LAMA LAGI KENA SEMBELIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  3. Dulu kata Anwar Cederakan Mata Sendiri Hari ini salahkan Polis
    Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyalahkan polis atas insiden mata lebam yang berlaku ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Dalam temu bual bersama Sin Chew Daily pengerusi Pakatan Harapan berkenaan berkata beliau "sangat marah" kepada polis semasa insiden mata lebam bekas timbalannya itu pada 1998.

    Ia terjadi selepas Anwar ditahan polis sebelum dihadapkan ke mahkamah.

    Kata Dr Mahathir pada awalnya polis enggan memberitahu keadaan Anwar itu kepadanya.

    "Saya sangat marah kepada polis, kerana saya tanya mereka: mengapa kamu tidak bicarakan dia (Anwar)?

    "Mula-mula mereka tak mahu beritahu saya. Hanya kemudian mereka maklumkan bahawa mereka menyebabkan mata dia (Anwar) lebam," katanya.
    Keadaan itu kata pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) berkenaan boleh mencetuskan keadaan yang sukar apabila Anwar dibawa ke penjara.

    "Tetapi saya berkeras mereka mesti ke mahkamah (untuk mendakwa Anwar)," katanya.

    Anwar ditahan polis beberapa hari selepas dipecat daripada jawatannya sebagai timbalan perdana menteri dan timbalan presiden Umno.

    Umum melihat tindakan itu diambil selepas Dr Mahathir menganggap Anwar mengancam kedudukannya.

    Anwar pula bertegas mendakwa langkah pemecatan dan dakwaan yang dikenakan ke atasnya bermotifkan politik.

    Ketika kali pertama dibawa ke mahkamah untuk didakwa, Anwar muncul dari kenderaan polis dengan mata kirinya lebam. Ia menimbulkan kemarahan banyak orang dan melahirkan gerakan reformasi bagi mengetepikan Dr Mahathir.

    Mata lebam Anwar itu juga menarik perhatian dunia.

    Hasil siasatan mendapati Tan Sri Rahim Noor bertanggungjawab atas insiden mata lebam berkenaan. Beliau ialah ketua polis negara pada ketika itu.

    Rahim meletak jawatan pada Jan 1999. Selepas dibicarakan Rahi didapati bersalah dan dihukum penjara dua bulan serta denda RM2,000.


    XOXO - Kita tak hairan Mahathir berbelit kerana kita kenal Mahathir itulah dia 22 tahun lalu. Yang peliknya ada yang bodoh bersama dengan Mahathir percayai semua cakap Mahathir macam kena santau minum air kaki Mahathir. Dulu merekalah inilah yang nak tangkap dan penjarakan Mahathir..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Perjuang rakyat taik..dah penuh kantong ko dgn taik..berapa tong taik dah ko telan..mengata orang pandai.. mulut ko penuh taik..tulisan ko bertaik taik sebab otak bertaik..perjuang bergelumang taik..ko tau taik kan
      XOXO -taik

      Delete
  4. First.. .Hehe. Parti BOROS NEGARA BN.

    ReplyDelete
  5. Lebih 3,000 pendeposit Tabung Haji hilang kelayakan haji akibat artikel Rafizi
    KUALA LUMPUR: Seramai 3,105 pendeposit Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji) hilang kelayakan menunaikan haji, termasuk kehilangan tahun giliran untuk menunaikan haji, berikutan artikel tohmahan terhadap perbadanan itu oleh Ahli Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli 2 tahun lepas, Mahkamah Majistret diberitahu hari ini.

    Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Tabung Haji Datuk Rozaida Omar berkata ia berikutan pendeposit menutup akaun selepas hilang keyakinan terhadap Tabung Haji ekoran artikel tohmahan terhadap perbadanan itu yang disiarkan dalam akaun Facebook milik Mohd Rafizi pada 9 Februari 2016.

    “Pada tempoh Januari dan Februari tahun 2016, seramai 3,954 pendeposit menutup akaun dan daripada jumlah tersebut seramai 3,105 pendeposit hilang kelayakan menunaikan haji.

    “Mereka perlu mendaftar semula sekiranya mereka ingin menunaikan haji dan perlu menunggu tempoh yang lebih lama,” katanya ketika pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya Mohd Abazafree Mohd Abas pada perbicaraan kes Rafizi yang didakwa menyiarkan artikel mengandungi tohmahan terhadap Tabung Haji.

    Rozaida yang merupakan saksi pendakwaan ke-3 berkata sebelum ini terdapat pengeluaran wang atau penutupan akaun namun alasan yang diberi adalah lebih bersifat peribadi seperti kematian pendeposit, pembelian rumah dan pelaburan persendirian di institusi kewangan lain.

    Bagaimanapun katanya, bagi tempoh yang dikaji, alasan pendeposit adalah kerana mereka tidak yakin dan hilang kepercayaan kepada Tabung Haji dan ingin melabur di tempat yang lebih selamat, yang secara tidak langsung menunjukkan artikel tersebut menjejaskan reputasi dan integriti pengurusan Tabung Haji.

    Beliau berkata, berdasarkan aktiviti pengeluaran harian yang direkodkan Tabung Haji pada 10 Februari 2016, sehari selepas artikel itu disiarkan, terdapat peningkatan pengeluaran sebanyak RM41 juta, diikuti RM49.8 juta pada 11 Februari dan RM27.9 juta pada 12 Februari, berbanding hanya RM8 juta pada 9 Februari.

    Terdahulu Rozaida menjelaskan bonus yang dibayar Tabung Haji kepada pendepositnya yang melebihi keuntungan dijana pada tahun 2012 dan 2014 bukan bermotifkan pilihan raya.

    Beliau berkata pernyataan yang dikeluarkan itu adalah tidak benar kerana Tabung Haji merupakan satu institusi kewangan yang ditubuhkan secara berkanun dan mempunyai urus tadbir yang mampan.

    “Sebarang kecenderungan yang menyatakan Tabung Haji boleh digunakan sebagai bahan politik menjejaskan reputasi pengurusan Tabung Haji itu sendiri.

    “Pengurusan Tabung Haji terdiri daripada pegawai-pegawai yang bertauliah, profesional dan berintegriti, yang telah diberikan amanah untuk menguruskan dana bakal jemaah haji,” katanya.

    Selain itu Rozaida menjelaskan bahawa hibah yang diberikan Tabung Haji kepada pendeposit pada awal tahun 2015 juga tidak mempunyai kaitan dengan krisis 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan ia dibuat berdasarkan peruntukan akta.

    Rafizi mengaku tidak bersalah menyiarkan artikel bertajuk “Analisa Kewangan Tabung Haji 2009-2015” dalam akaun Facebook Rafizi Ramli bertarikh 9 Feb 2016, yang mengandungi tohmahan terhadap Lembaga Tabung Haji yang boleh merosakkan nama baik perbadanan itu.

    Dia dituduh melakukan kesalahan itu di Tingkat 18, Bangunan Tabung Haji, 201, Jalan Tun Razak pada 9 pagi, 18 Februari 2016 mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 2 tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

    Perbicaraan di hadapan Majistret Umzarul An-Nur Umar bersambung 4 April.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Perjuang rakyat TAIK
      XOXO -TAIK

      Delete
  6. Jika Semuanya Tersilap, Bermakna, Dia Seorang Yang Gagal
    Satu ketika dahulu, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berbangga dengan mendakwa, dia amat jarang melakukan kesilapan sepanjang pentadbirannya selama 22 tahun. Dia seringkali mendakwa, apa yang dia lakukan hanyalah untuk negara dan dia tidak akan sesekali melakukan sesuatu perkDarara yang boleh merugikan negara dan rakyat.

    Malah, dia dengan bangganya mendakwa, dia mungkin ada melakukan kesilapan namun memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO pada 1998, bukanlah satu kesilapan. Dia kekal dengan pendirian bahawa Anwar memang seorang pesalah seksual dan wajar digugurkan dari kepimpinan tertinggi negara.
    Dia juga pernah mendakwa bahawa tandbir urus negara seperti kewangan, sentiasa dia titik beratkan. Dia enggan melihat negara berada dalam kedudukan yang cukup goyah dari sudut ekonomi dan tidak akan sesekalipun melakukan kesilapan perhintungan yang boleh merugikan negara.

    Hakikatnya, setelah menyertai Pakatan Harapan menerusi partinya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), segala-galanya berubah. Bukan sekali, tetapi tiga kali Mahathir mendakwa, dia melakukan kesilapan apabila memecat Anwar pada 1998. Menariknya, dia menyalahkan pihak lain punca Anwar dipecat seperti laporan yang diterima dari pihak polis dan sebagainya yang mendorongnya memecat Anwar.

    Malah, dia yang dahulu mendakwa tidak akan sesekali melakukan kesilapan perhitungan dalam urus tadbir wang negara juga sekali lagi didapati sering melakukan kesalahan dalam setiap keputusan. Jika mahu disenaraikan segala kesilapannya seperti skandal Perwaja Steel, Proton, MAS, Forex dan BBMB, rasanya angka yang telah hilang begitu sahaja mencecah angka berbilion Ringgit.

    Apa yang menariknya, Mahathir akan sentiasa menyalahkan orang lain seolah-olah dia langsung tidak bersalah. Lihat sahaja skandal Forex yang mana dia menjadikan Tan Sri Nor Mohd Yaacob sebagai “kambing hitam” bagi melepaskan dirinya. Jika ditanya kepadanya, dia hanya menjawab tidak ingat dan tidak tahu walhal segala keputusan melibatkan wang negara, harus melalui dirinya terlebih dahulu.
    Melihat akan pengakuan kesilapan yang dilakukan oleh Mahathir ini, mudah untuk kita rangkumkan bahawa, Mahathir sebenarnya seorang yang gagal sepenuhnya. Manakan tidak, jika dahulu dia menjulang ego kononnya tidak melakukan sebarang kesilapan, hari ini dia mula mengakui kesilapan demi kesilapan yang dia lakukan sepanjang 22 tahun menerajui negara.

    Bukankah lebih mudah untuk Mahathir memperakui bahawa dia sememangnya seorang yang gagal jika bersandarkan kepada semua kesilapan yang dia sendiri akui? Adakah kita mahu berketuakan seorang yang gagal sepenuhnya seperti Mahathir ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Perjuang rakyattaik
      XOXo -taik!!

      Delete
  7. Dah makin mati akal cai2 bingai Madey kutty
    Mau burukkan juga kerajaan, sampai tak reti
    Sekejap 1MDB, kejap PAS & sekejap hal GST
    Mmg kerja adu domba, depa ini udah sebati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkk...dah kena halau pun mai balik?

      Pi chow kit laaa hisap rokok john.

      Kahkahkahkah...

      Delete
  8. Badan NGO Dakwa Mahathir Amalkan “U-Turn Is King”
    Sebuah badan bukan kerajaan hari menyelar Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad yang semalam mendakwa tindakan beliau memecat bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim pada tahun 1998 adalah satu kesilapan.

    Presiden Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP) Ramesh Rao dalam satu kenyataan hari ini, beliau menempelak kenyataan Mahathir di portal Malaysiakini yang menyatakan beliau mengaku tindakan itu tidak sepatutnya diambil ke atas Anwar.

    Mahathir berkata pemecatan Anwar adalah dibuat berdasarkan bukti yang ditunjukkan polis sebelum membuat pertimbangan sama ada wajar bertindak berdasarkan maklumat siasatan itu atau sebaliknya.

    Bekas Perdana Menteri itu kemudian berkata, ia adalah keputusan salah untuk mengikut peraturan semata-mata.

    Ramesh berkata kenyataan itu adalah satu pembohongan kerana di dalam buku ‘Doktor Umum : Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad’ setebal 982 muka surat, Mahathir menyatakan sendiri bahawa beliau ingin bertemu sendiri dan menyoal saksi-saksi dan mangsa kes liwat yang terlibat yang membawa kepada pemecatan Anwar.

    “Saya memberitahu yang saya mahu berjumpa dengan saksi-saksi berkenaan dan bercakap sendiri dengan mereka,” tulisan Mahathir dalam buku berkenaan di mukasurat 813, bab Cabaran Anwar.

    Menurut beliau lagi, bukan sekali kenyataan bahawa Mahathir menemui para saksi berkenaan malahan dalam buku itu Mahathir mengaku juga menemubual mereka seorang demi seorang seperti mirip siasatan polis.

    “Saya menemui mereka secara peribadi seorang demi seorang di kediaman rasmi saya, di Seri Perdana di Kuala Lumpur.

    “Saya beri jaminan kepada mereka yang perbualan kami adalah rahsia dan saya hanya mahu mendengar sendiri cerita mereka,” kata Mahathir mengesahkan bahawa beliau siasat sendiri dakwaan Anwar melakukan salah laku moral.

    Pada muka surat berikutnya, 814, Ramesh berkata Mahathir buat kesimpulan untuk memecat Anwar berdasarkan kepada maklumat polis dan pertemuan beliau sendiri.

    “Berdepan dengan maklumat polis, dan hasil temu bual saya sendiri maka saya perlu berbuat sesuatu,” kata Mahathir dalam buku berkenaan.

    Dalam kenyataan berkenaan, Ramesh mendakwa Mahathir menipu apabila mengaku beliau bertindak memecat Anwar hanya berdasarkan siasatan polis dan mendakwa Mahathir sengaja meletakkan kesalahan itu kepada pihak polis padahal Mahathir sendiri yang sudah melakukan siasatan sendiri.

    “Apa lagi yang boleh kita percaya pada Mahathir ini, kalau dalam memoirnya yang menjadi koleksi ramai orang ini pun dia menipu.

    “Terang-terang Mahathir kata, beliau sendiri jumpa dan soal semua saksi yang terlibat dalam kejadian itu.

    “Kasihan Anwar dipergunakan oleh Mahathir begitu sahaja, kerana apabila Mahathir sekali lagi dinamakan sebagai calon PM, baru dia mengaku Anwar tidak salah, selama ini, Anwar kekal bersalah,” kata Ramesh.

    Menurut beliau, pendedahan itu membuatkan apa sahaja kata-kata Mahathir sudah tidak boleh dipercayai dan semuanya adalah pembohongan belaka.

    “Mahathir hanyalah seorang bekas pemimpin yang suka mengamalkan “U-turn is King”,” kata Ramesh.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Meet the men behind latest 1MDB twist

      Published on 16 Jul 2015,

      BN, which is known to leave its communication strategies to public relation firms and international consultants, broke from convention as it despatched a minister to roll up his sleeves and do an opposition-styled expose.

      Urban Wellbeing, Housing and Local Government Minister Abdul Rahman Dahlan ( photo ), who for the first time introduced himself as BN strategic communications director, accused whistleblower site Sarawak Report of fabricating its damaging reports about 1MDB and the prime minister's family.

      He based this on a police report lodged by one Ramesh Rao Krishnan Naidu, who also handed a video and an email to the police to back the allegation against Rewcastle.

      The video featured Lester Melanyi, who claimed to be a writer for Sarawak Report , confessing that he had fabricated information on the whistle blower site.

      The email in which Rewcastle purportedly admitted to fabricating information was also provided to Ramesh by Lester.

      While Abdul Rahman is already a well known figure, Ramesh and Lester who were responsible for the crux of the allegation are obscure figures.

      Malaysiakini has compiled their profile here from the public domain to shed light on who they are.

      Ramesh Rao Krishnan Naidu

      Ramesh Rao ( photo ), 43, leads an obscure NGO named Pertubuhan Minda dan Sosial Prihatin (PMSP).

      Based on the NGO's media invitation track record, it has a penchant of making police reports and submitting memorandums, with a particular interest in the opposition.

      On Jan 6, 2015, PMSP called for a royal commission of inquiry into logging in Kelantan, claiming that PAS leaders had accumulated extraordinary wealth overseas.

      On March 17, PMSP accused DAP's Seputeh MP Teresa Kok of being responsible for the death of a DAP member.

      On April 8, PMSP claimed it possessed evidence that DAP's struggle was similar to the Islamic State.

      On May 22, PMSP took to the DAP headquarters to submit a memorandum asking DAP not to abolish bumiputera special privileges and the Malay rulers.

      On May 26, PMSP lodged a police report against PKR vice president Rafizi Ramli over the collection of donation for the watchdog NGO National Oversight and Whistleblowers.

      On June 17, it submitted a memorandum to the Prime Minister's Department thanking the prime minister for helping Chinese businesses, which it said disapproved opposition claims that Chinese were neglected.

      In February 2014, there were efforts to lobby Ramesh Rao to become a senator and replace P Waythamoorthy as a deputy minister but it did not materialise.

      Delete
    2. Perjuang rakyat taik..ko punya buah fikiran taik

      Delete
  9. Pecat Anwar Bukan Satu Kesilapan

    Itu kata-kata Mahathir dulu dalam bukunya Doktor Umum : Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad bab Cabaran Anwar m/s 830. Tapi sekarang sudah lain, Mahathir dkt MKini kata dia tidak sepatutnya pecat Anwar pula dan ia adalah satu kesalahan.

    Betapa jahanamnya, bekas pemimpin bernama Mahathir ni. Macai-macai dia, pun terikut-ikutlah sekali.

    Dalam buku kata lain, bila dah hendak dekat jadi Perdana Menteri semula cakap lain pulak!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Perjuang rakyat taik..
      Celupar punya ko mulut taik..
      Mulut ko penuh taik..itu pasal cakap bersembur taik..ko tulis taik ko nak kita orang baca taik..memang ko disuap taik..

      Delete
  10. Mana pergi Suman bingai tolol, akal terencat
    Mahu lagak hero tidak padan tempang cacat
    Sblm ini, serupa kera jerr dia terloncat-loncat
    Nampak pantun BI Kejora, terus ifrit ni pucat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii...tak faham melayu ka?
      Ada ka dah kena halau pun dok mai lagi.

      Gila punya bapok tonggek ni.

      Kahkahkahkah...

      Delete
    2. Engge poh!!!
      Shooh...Shoooohhh..Shooooooohhhhhh
      Pi chow kit laaa

      Delete
  11. Muhyiddin Tak Malu Skandal Dengan Bini Orang
    PRESIDEN Parti Pribumi Bersatu Malaysia(PPBM) Tan Sri Muhyiddin Yassin dikecam ekoran hubungan sulit beliau selama bertahun-tahun dengan Nika Gee Siew Yee isteri kepada bekas Timbalan Pendakwa Raya, Stanley Clement Agustin.

    Perkara itu terbongkar dengan pendedahan dokumen merangkumi akuan bersumpah (SD) Stanley Clement Agustin mengenai dakwaan hubungan Muhyiddin dan isterinya. Muhyiddin dikatakan menjadi punca utama perceraian mereka.

    Menurut sumber, Stanley mendakwa isterinya Nika Gee Siew Yee mempunyai hubungan sulit dengan Muhyiddin ketika beliau menjadi menteri besar Johor lagi. Malah isteri Muhyiddin menyedari hubungan berkenaan dan melarang wanita terbabit bertemu dengan suaminya.

    SD berkenaan juga mendakwa Nika Gee bertemu Muhyiddin di luar negara dan menerima pelbagai faedah termasuk dari aspek kewangan. Untuk makluman SD berkenaan dibuat berdasarkan pengakuan wanita terbabit.

    Justeru itu, jika Muhyiddin mahu menafikan hal ini dan mahu menyaman sesiapa yang menuduhnya menjalin hubungan dengan isteri orang maka beliau perlu menyaman Nika Gee sendiri.

    SD Augustin itu bertarikh 7 Disember 2015 dan dibuat ketika proses perceraiannya dengan Nika Gee sedang berlangsung.

    Dalam perkara ini, Jaringan Melayu Malaysia (JMM) telah tampil menyerahkan beberapa dokumen penting bagi membantu siasatan berhubung dakwaan skandal seks membabitkan Muhyiddin Yassin.

    Dokumen tersebut merangkumi SD Stanley Clement Agustin mengenai dakwaan hubungan Muhyiddin dan isterinya, Nika Gee Siew Yee.

    Malah JMM turut menyerahkan bukti tersebut kepada Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Negeri Johor (JAINJ) termasuk keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 2015 berkaitan perceraian Stanley dan bekas isterinya.

    Nama Muhyiddin disebut hampir empat kali dalam SD berkenaan dan kes perceraian terbabit. Memang Muhyiddin tak tahu malu skandal dengan bini orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Azwanddin Hamzah didakwa jadi ejen Umno urusniaga beli MP Pakatan Rakyat

      Seorang lagi ejen Umno BN yang berada di dalam video cubaan membeli dua Ahli Parlimen (MP) Pembangkang didedahkan. Pada tayangan video kali ketiga di Bangunan Parlimen hari ini, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendedahkan, individu tersebut adalah Pengerusi Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah. Menurut Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor itu, Azwanddin yang merupakan bekas Exco Angkatan Muda KEADILAN (AMK) berperanan sebagai 'kepala' dalam komplot memujuk MP supaya melompat parti.

      "Pada minggu lalu, saya mendedahkan Zamil Ibrahim terdapat dalam video ini. Hari ini, seorang lagi saya dedahkan iaitu Azwanddin dan saya kaitkan perbualan kedua-dua mereka," katanya. Kata Khalid lagi, modus operandi Azwanddin adalah mendekati pemimpin KEADILAN yang tidak berpuas hati dan berkemungkinan tidak disenaraikan sebagai calon dalam Pilihan Raya Umum (PRU).

      Delete

    2. Azwandin ! Kau buat kerja kau,aku buat kerja aku…Fahamm!!!

      Posted by azmiapa in Trojan, Umno Ampang
      Semalam selamat berlangsung majlis pelancaran program Antara Dua Garisan oleh Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia yang diresmikan oleh YB Dato Mukhriz Tun Mahathir Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.Aku diberitahu majlis itu berjalan lancar dan meriah.Aku tak bolehlah nak ucap Alhamdulillah sebab aku menentang ‘agenda halus’ JMM dan apa juga ‘program topeng’ pertubuhan ini saperti artikel aku semalam DISINI.

      Pada aku Azwandin Hamzah adalah ‘Trojan’ yang aku maksudkan selama ini,jadi mulai sekarang aku tidak mahu lagi berkias kias.Jadi pada Azwan aku nak berpesan…kau buat kerja kau aku buat kerja aku.Kau tak puas hati kau ada banyak medium untuk menjawap apa juga yang kau rasa tohmahan atau fitnah dari aku.Lagipun kau ‘orang lantikan’ Perdana Menteri jadi apa yang kau nak risau dengan aku.

      Berbalik kepada program malam tadi,gah betul kenyataan kau saperti yang disiar Utusan Malaysia hari ini saperti dibawah.

      “Sehingga kini, lapan timbalan menteri Malaysia dan Indonesia serta enam menteri dan tokoh negara Malaysia-Indonesia telah memberi komitmen untuk rancangan ini,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran program itu oleh Timbalan Menteri Perdagangan

      Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir di sini malam ini

      Apa yang kau dah kelentong 8 Menteri dan Timbalan Menteri ini aku tak tahulah,sampai dia orang termakan cakap kau.Tapi itu kau kata,iya ke tidak payah sikit aku nak percaya kalau yang bercakap itu Azwandin Hamzah.Tapi andaikata benar 16 orang ini dah berjaya kau kelentong beerti otak 16 orang ini dah beralih duduk kat kepala lututlah agaknya.

      Dengar kata dalam ucapan kau malam tadi kau ada menyebut pasal fitnah dan sabotaj terhadap program kau,betul ke?Cuma kau tak ada teloq nak sebut nama aku je.Sebutlah nama aku apa yang nak takut..kau kan kerja dengan PM,aku ini cuma blogger tepi jalan guna wifi free kedai kopi je.Kerja dengan PM kau mesti ada access macam macam boleh guna nak kenakan aku,marilah aku tunggu?

      Satu lagi aku nak pesan..ini hal antara kau dengan aku.Kau tolong jangan libat budak budak kau yang lain yang satu masa dulu sahabat sahabat aku belaka.Kau dah racun pemikiran diaorang kira A lah..tapi jangan peralatkan diaorang menentang aku secara berdepan,nanti kau makan tak habis.Kau tolong buat homework dulu pasal aku sebelum kau nak bertindak bodoh!

      Lagipun kau janganlah melatah.Apa yang aku buat ini adalah apa yang kau pernah buat kepada Tun Mahathir dan semua rakyat Malaysia termasuk aku bertahun tahun lamanya.Ada kami kisah???Jadi hari ini aku cuma buat apa yang kau,Ezam dan yang lain lain ajar kami buat sebelum ini,salah ke?

      Dengar jugak sosek sosek yang mengatakan kau juga mengaku dibiayai dan disokong Tun Mahathir?Betul ke?

      Kalau benar beerti ‘Tun Mahathir Mudah Lupa’.Tapi kalau yang bercakap itu engkau,‘Sepuluh kau cakap Sebelas tak boleh pakai’ !!!!

      Cakk !!!

      Esuk esuk jangan pulak kau claim kata Tun Mahathir tanam kau 10 tahun jadi Trojan dalam kumpulan Reformasi Anwar untuk menjatuhkan dia pulak.Baru betul !

      Trojan oh Trojan…apa nak jadi dengan engkau ni Azwan.


      P/S : Pada pembaca yang rasa aku ada agenda peribadi dan sengaja nak memfitnah mamat ini,sila datang ke Bkt Antarabangsa dan bertanya sendiri perihal ‘primadona’ ini dan dapatkan jawapan nya…


      Delete
  12. MAHATHIR CUCI BERAK LAGI, SALAHKAN POLIS DAN MAJLIS TERTINGGI PECAT ANWAR
    Satu perkara sahaja yang Mahathir mahu mengaku, iaitu dia yang membina KLCC, itu sahaja.

    Itu pun berkenaan harga pembelian tanah KLCC yang di jual mahal berlipat ganda harganya oleh kroni, Mahathir tidak pernah menjawab.

    Mahathir juga tidak pernah menjawab kenapa perlu beli melalui syarikat kroni jika sudah tahu awal Petronas mahu gunakan tanah itu?

    Itulah Mahathir. Maka sebab itulah Mahathir “tidak pernah” mencuri wang negara, kerana cara dia mengalihkan wang negara sangat unik.

    Ini belum lagi kisah “bailout” lagi yang entah betul atau tidak wang “bailout” dapat kepada yang di “bailout” kerana PERWAJA lingkup juga, MAS sehingga kini masih merangkak dan PROTON baru sahaja bernafas di selamatkan oleh Najib.

    Berkenaan wang milik rakyat di perjudian FOREX usah di tanya kerana Mahathir “tidak tahu”.

    Terkini dalam siri penafian dan juga pembohongan, Mahathir mula membuat kenyataan baru di mana katanya pemecatan Anwar Ibrahim adalah kerana salah Polis.

    Polis dakwa Mahathir telah memberi laporan berkenaan aktiviti Anwar, dan jika boleh langgar undang undang Mahathir mahu menolak sahaja dakwaan Polis, dan kononnya, Mahathir terpaksa akur dengan Polis.

    Cantik sungguh cerita dari Mahathir ini.

    Kemudian, dari ini, Mahathir juga menyatakan pemecatan Anwar juga atas kehendak majlis tertinggi dan dirinya terpaksa akur atas kehendak suara ramai.

    Itulah Mahathir dengan autanya.

    Jika Majlis Tertinggi UMNO membuat keputusan menyingkir anaknya, dia terus persalahkan Najib.

    Jika Majlis Tertinggi UMNO mahu ditangguhkan pemilihan UMNO, terus sahaja Najib yang salah, namun jika ia berlaku di zamannya, yang salah adalah pihak MT dan bukan dirinya.

    Apa lagi yang Mahathir tidak salahkan pihak lain?

    Kita sudah tahu siri siri menyucikan diri Mahathir dengan menyalahkan pihak lain.

    Jika wang milik rakyat di Bank Negara lesap di perjudikan, ia adalah salah Nor Mohamed Yakcob.

    Jika terjadi pembunuhan 12 orang Islam Kg Memali di zamannya, ia adalah salah Tun Musa Hitam dan Polis, jika tidak pun ia salah orang Kg Memali itu sendiri.

    Ketika krisis kewangan di mana wang negara hampir muflis, ia adalah salah George Soros dan bukan salah dirinya.

    Kemudian baru kita tahu, Soros adalah kenalan dia sendiri. Apakah ada pakatan menggunakan nama Soros untuk selamatkan tengkoknya?

    Yang pelik berkenaan Mahathir ini, dalam sistem mengindoktrinkan minda rakyat membenci Najib, dia akan sebut nama “Najib” atas apa sahaja yang boleh di kaitkan.

    Namun jika membabitkan dirinya sendiri, RM30 billion hilang pun dia hanya perlu jawab “saya tidak tahu”. Begitulah Mahathir yang suka ambil kesempatan dari rakyat yang memujanya.

    Kini dengan kenyataan terbaru Mahathir berkenaan kisah cuci dosanya, jelas sekali dia terlupa apa yang dia tulis hitam putih dalam buku “Doctor in The House” nya.

    Mahathir sendiri mengaku dia banyak buat silap tetapi memecat Anwar Ibrahim bukan antara kesilapannya.

    Bermakna dia benar dalam tindakannya, bukan kerana Polis dan bukan kerana Majlis Tertinggi UMNO.

    Itulah sebab ramai orang takut berdebat dengan Mahathir, bukan kerana dia hebat, tetapi dia boleh bertukar pendirian bila bila masa sahaja dia rasa perlu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  13. MENGAKU SALAH PECAT ANWAR, DRAMA TUN M KEMBALI LAGI
    Tanda-tanda Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) makin dekat adalah bila raja u-turn Malaysia, Tun Mahathir, keluarkan satu lagi ‘cerita sedih’ sepanjang kerjayanya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Menurut laporan portal pembangkang, Mahathir mengaku keputusannya memecat Anwar Ibrahim dan mendakwanya atas jenayah liwat adalah satu kesilapan.



    Mahathir sebaliknya mengaku yang pendiriannya memecat Anwar adalah berdasarkan bukti yang ditunjukkan polis, walaupun satu Malaysia tahu dia terancam dengan kuasa politik yang ditunjukkan Anwar pada waktu itu. Cuma tiada sesiapa berani nak bercakap kerana takut ditangkap ISA.



    “(Ia) adalah keputusan yang salah untuk mengikut peraturan semata-mata, dan saya rasa tidak sepatutnya mengabil tindakan ke atas Anwar,



    “Kita terpaksa membuat keputusan yang boleh menyebabkan orang benci saya,” katanya.



    Ini berbeza sungguh dengan kenyataannya suatu ketika dahulu yang beria-ria mengutuk Anwar. Dulu Mahathir mengatakan Anwar hanya kejar jawatan Perdana Menteri, sebab itu dia sertai UMNO dan BN, bersungguh-sungguh dia menyampaikan ceramah ‘hate politic’ supaya rakyat benci Anwar.



    Ini permainan biasa Mahathir, sekiranya tak suka seseorang dia akan pergi berceramah merata negeri dan sampaikan ‘hate politic’ popularnya itu dan buruk-burukkan musuh politiknya. Dulu sewaktu benci Anwar, beria dia mengutuk dan memalukan Anwar.



    Namun sekarang demi untuk berkuasa semula, Mahathir terpaksa buat ‘drama sedih’ dan jalinkan semula hubungan dengan musuh politiknya demi memancing undi rakyat dan ‘membuktikan’ dirinya suci di mata rakyat.



    Mahathir kini beranggapan Anwar hari ini “agak berkebolehan menjadi perdana menteri” dan tak kisah jika Anwar jadi Perdana Menteri.



    “Sekarang berbeza, jika kita terus membawa kisah silam, kita tidak boleh bekerja dengan semua orang.



    “Kamu akan terus berlawan dengan musuh kamu selama-lamanya dan ini adalah buruk,” katanya dalam sesi Facebook secara langsung sekitar bulan Julai 2017.



    Mungkinkah ini kesan daripada usia tua, maka Mahathir banyak membuat u-turn, namun masih ego untuk mengaku dia pernah buat salah dan terlibat dalam skandal ‘songlap’ duit rakyat dalam pelaburan Forex sekitar tahun 1990-an dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  14. ANTARA 1MDB & KEMALUAN DALAM MULUT PEREMPUAN (SELAIN ISTERINYA), SIAPA LEBIH MEMALUKAN?
    HAMPIR semua ahli Parlimen Pakatan yang berucap di Parlimen semalam, menjadikan soal malu ini sebagai agenda masing-masing. Membuktikan wujud rancangan di kalangan ahli Parlimen Pakatan untuk mengaitkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai memalukan negara dalam soal 1MDB ini. Kononnya 10 buah negara bercakap tentang 1MDB dan ini memalukan mereka sebagai rakyat.

    Itu yang bila Najib memetik bab air di Selangor ketika menjawab soalan Azmin berkaitan 1MDB semalam, Azmin melompat macam beruk dan antara perkataan yang disebutnya ialah MALU. Kelakar bila dia menyebut perkataan malu sebab satu negara tahu ada gambar menunjukkan “seolah-olah” kemaluannya berada dalam mulut orang lain (bukan isterinya) dan dia masih berani menuduh Najib sebagai memalukan negara pulak?

    Sehingga sekarang dia tidak menafikan mahupun menyaman sesiapa lanjutan dari penyebaran gambar-gambar tersebut yang dikaitkan dengan dirinya. Kalau ikut formula Mahathir ni, memang dia buat kerja itu sebab dia tidak saman.

    Apa pun, kelihatannya pada Azmin, biar rakyat busuk sebab tak mandi atau cebok, yang itu tak payah malu, pasal 1MDB pulak kena malu. Padahal dengan apa cara 1MDB boleh memalukan sesiapa dalam negara ini? Ada skandal ka, ada rasuah ka, dah melingkup ke syarikat tu kah dan sebagainya.

    Tapi yang pentingnya sekarang, berdasarkan itu nampak jelas Pakatan akan menjadikan malu ini untuk memburukkan Perdana Menteri.

    Hakikatnya, yang memalukan negara dalam isu 1MDB ini ialah Mahathir dan Pakatan sendiri. Duit tak hilang, dia kata hilang, dan Mahathir menghantar operatifnya seperti Khairudin dan Matias ke 7 buah negara asing untuk membuat laporan mengenai 1MDB – termasuk di Amerika Syarikat.

    Kemudian Mahathir menuduh 1MDB ini memalukan negara, padahal yang buat melapor tentang 1MDB di kesemua negara tersebut ialah dia (melalui orang-orangnya), nampak? Tapi Mahathir buat laporan saja, buktinya tak disertakan, tak hairanlah sehingga sekarang – selepas bertahun-tahun, 1MDB dan Perdana Menteri tidak didakwa oleh mana-mana Mahkamah di semua negara terbabit.

    Rakyat tak seharusnya termakan dengan propaganda yang sebegini. Kita tahu 1MDB hanya alat untuk Mahathir jadi Perdana Menteri semula, sama seperti Anwar dan Kit Siangmenjadi isu seperti skandal Forex, pengambilahan syarikat perkapalan milik MIrzan oleh Petronas untuk menjatuhkan Mahathir dulu.

    Benda sama saja, pusing-pusing macam itu juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. please bgtau mak badak untuk buat pru

      Delete
    2. Zina ialah dosa antara pelakunya dengan Allah.............jika dia bertaubat dan taubat nasuhanya diterima dan Allah Taala mengampunkannya maka terlepaslah pelaku itu dari dosanya.

      Tapi kalo pecah amanah, curi klepet duit orang ramai, kedarah wang haram, bersenang lenang dengan hasil wang yg diamanahkan.........itu ialah dosa antara tukang klepet dengan Allah dan jugak dengan tiap-taip individu yg terlibat memberi hasil wang amanah yg dah diselewengkan tu.

      Bayangkan berapa punya ramai orang yg mesti dipohon maaf dan dimintak halalkan setiap sen yg dimentekedarah dan diselewengkan tu.

      Berapa punya ramai manusia yg nak dicari di akhirat nanti untuk melunaskan hutang wang yg diklepetkan tu sambil bawak bara api dalam tangan si tukang klepet.......

      Pikir lerrrr mana yg lebih besar impak dan dosanya....??

      Pejuang bahalol !!!

      Delete
  15. Soalan-Soalan Yang Ingin Saya Mahu Jawapan Dari Pakatan Harapan
    1. Jika Malaysia tidak juga jatuh bankrap apabila hutang-KDNK kita semasa zaman Mahathir sebagai Perdana Menteri untuk 5 tahun pertama pernah mencecah lebih dari sekali ganda iaitu 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang 1986, bagaimana Malaysia boleh bankrap ketika hutang kita sekarang ini hanya 52.7%?

    2. Ada kira-kira 80 buah negara yang purata hutangnya lebih dari Malaysia ini yang hanya 52.7% termasuk kebanyakan negara di Eropah, Amerika Syarikat, Singapura, Jepun dan lain-lain lagi. Jika Malaysia bangkrap, adakah 79 buah negara seperti ini dengan kadar hutang yang lebih tinggi ini akan terlebih dahulu jatuh bankrap?

    3. Mukhriz mengakui di dalam mahkamah baru-baru ini bahawa anda dan juga Muhyiddin telah merancang untuk menggulingkan Najib seawal tahun 2014 lagi iaitu sebelum isu 1MDB meletup. Adakah ini bermakna bahawa Muhyiddin dan Mukhriz telah dipecat kerana bersubahat untuk menggulingkan Presiden parti bukannya kerana isu 1MDB?

    4. Adakah benar bahawa anda dan juga 4 orang anak anda sebagaimana di senarai SSM kerana mempunyai kepentingan dan pemilikan di dalam 488 buah syarikat yang berdaftar? Jika ini benar, berapa ratus buah syarikat yang dimiliki oleh ahli keluarga anda? Berapa pula nilai syarikat-syarikat tersebut?

    5. Tun telah memperjuangkan untuk orang Melayu dan juga Islam selama 22 tahun dan akhirnya anda berjaya melahirkan 3 orang Melayu Islam sebagai antara 10 orang terkaya di Malaysia pada tahun 2014 dengan anak anda iaitu Mokhzani muncul sebagai orang Melayu Islam ke 2 terkaya. Adakah ini anda gambarkan sebagai kejayaan yang sangat dibanggakan?
    6. Adalah benar beberapa bulan sebelum anda meletakkan jawatan, Kementerian Kewangan yang di bawah anda telah menganugerahkan lesen perjudian secara monopoli selama 20 tahun kepada Vincent Tan tanpa sebarang tender dan tidak memaklumkan kepada Jemaah Menteri dengan harganya sebanyak RM20 juta sahaja – di mana kemudiannya Vincent Tan telah menjualnya beberapa tahun selepas itu dengan nilai RM700 juta?

    Malahan, jutawan ini telah menghabiskan jutaan ringgit bagi menganjurkan parti harijadi untuk anda setiap tahun. Tidakkah ini juga merupakan rasuah?

    7. Mirzan telah membeli Diperdana Bhd yang merupakan syarikat perniagaan pengangkutan kontena ketiga terbesar dari Danny Tan (abang kepada Vincent Tan) sementara Mokhzani telah membeli Pantai Hospital dari Vincent Tan. Berapa banyak syarikat yang dibeli dan dijual antara anak anda dengan ahli keluarga Vincent ini?

    8. Ahli Majlis Tertinggi PPBM A. Kadir Jasin pernah berkata bahawa semasa anda berkuasa, jutawan ini kerap meminjamkan jet peribadinya untuk digunakan oleh anda. Tidakkah penggunaan jet ini juga dianggap sebagai rasuah kerana anda dikira telah menerima sesuatu dengan balasan? Atau Kadir ini hanya berbohong?

    9. Adakah benar Tun merupakan antara 3 pegang saham terbesar di hotel 5 bintang Palace of Golden Horses yang terletak berhampiran dengan rumah anda?

    10. Bilakan anda membeli rumah yang diduduki pada hari ini di Country Heights dan berapakah harganya? Ada atau tidak sebarang bukti menunjukkan pemberlian tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  16. Soalan-Soalan Yang Ingin Saya Mahu Jawapan Dari Pakatan Harapan
    11. Pada tahun 1998 arahan untuk mengambilalih dan mengusir telah dikeluarkan ke atas Kelab Lumba Kuda di atas tanah yang sekarang ini terbinanya KLCC. Mengapa arahan ini telah dibatalkan dan mengapa pihak kerajaan tidak bertindak untuk membuat penilaian dengan harga yang nominal tetapi sebaliknya membenarkan Ananda Krishnan mengambil alih tanah tersebut beberapa tahun selepas itu dan kemudiannya membuat berbilion ringgit setelah menjualnya kepada Petronas selang beberapa tahun?

    12. Anda berkata Kit Siang dan DAP adalah rasis tetapi kini anda berkata mereka ini tidak rasis. Adakah anda menipu di masa dahulu atau anda sendiri telah berbohong pada masa kini?

    13. Anda berkata Anwar Ibrahim tidak mempunyai moral yang layak sebagai PM tetapi kini anda berkata Anwar boleh menjadi PM. Adakah anda menipu pada masa dahulu atau anda menipu pada hari ini?

    14. Dalam tahun 2003, beberapa bulan sebelum anda bersara dan beberapa bulan sebelum Mukhriz menyenaraikan syarikatnya Opcom, Kementerian Kewangan di mana di ketika itu anda merupakan menterinya telah menulis sepucuk surat kepada syarikat milik kerajaan iaitu Telekom Malaysia untuk membuat rundingan langsung dan menganugerahkan projek bernilai RM214 juta kepada Opcom yang mana Mukhriz merupakan pemegang saham yang majoriti.

    Tidakkah ini merupakan satu salah kuasa dan jelas sebagai konflik berkepentingan?
    Anda berkata dasar ekonomi Najib adalah salah dan perlu kembali kepada dasar yang telah anda lakukan. Tetapi Pakatan pernah berkata dasar ekonomi anda juga salah sebelum ini yang telah membawa kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi sekali.

    Jika anda menang PRU 14 ini, adakah ini bermakna pihak Pakatan akan menyokong untuk melaksanakan dasar-dasar lama anda yang telah menjurus kepada pendapatan yang rendah, kronisme dan pembahagian pendapatan yang tidak seimbang dengan begitu tinggi?

    15. Jika anda sangat sayangkan Proton dan yakin denga kejayaannya, mengapa tidak anak anda membayar RM1 bilion untuk membeli Proton daripada membiarkan Geely membelinya? Anak anda mempunyai pengalaman di dalam sektor automotif dan sudah pasti mempunyai wang dan mengapa anda tidak menyuruh mereka ini membeli Proton?

    16. Semasa anda sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun, USD meningkat dari RM2.40 kepada RM4.87 sehingga anda menambat ringgit pada RM3.80, iaitu jatuh sebanyak 60%.

    Tetapi semasa Najib mengambil alih, USD adalah RM3.73 dan kini hanya RM4.28 – cuma 12% kejatuhannya.

    17. Semasa anda sebagai PM, pada tahun 1985 harga eksport komoditi jatuh sebanyak separuh dan menjurus kita kepada kelemesetan ekonomi. Tetapi dalam tahun 2015, harga eksport komoditi kita (termasuk Petroleum) jatuh sebanyak separuh juga tetapi tidak menjuruskan negara ini kepada kemelessetan dan sebaliknya Malaysia terus berkembang. Tidakkah ini anggap sebagai kejayaan Najib?

    18. Hutang kerajaan Malaysia melonjak tinggi sekali sahaja pada tahun 2009 apabila Najib perlu menyuntik RM60 bilion ke dalam ekonomi kita bagi menstabilkan dan mengawal kita dari terjerumus ke dalam Kemelesetan Ekonomi Besar pada tahun 2007 hingga 2010. Sejak itu, Najib berjaya mengurangkan defisit pada setiap tahun.

    Adakah anda menyalahkan Najib kerana meningkatkan hutang kerajaan pada hari ini, tidakkah anda juga menyalahkan diri sendiri kerana menstabilkan dan mempertahankan ekonomi kita dari kesan Kemelesetan Ekonomi Besar – terburuk berbanding dengan tahun 1930an?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  17. 19. Apabila anda melesapkan RM30 bilion simpanan wang asing (forex) dalam tahun 1991, ianya adalah sebanyak 22.2% dari KDNK kita iaitu sebanyak RM135 bilion.

    Pada hari ini, baki hutang 1MDB hanyalah RM27 bilion – iaitu hanya 2.2% dari jumlah KDNK sebanyak RM1,230 bilon (RM1.23 trilion) pada tahun 2016.

    Jika kita tidak juga bankrap semasa Skandal Forex tersebut, bagaimana kita akan jatuh bankrap pada hari ini hanya kerana isu 1MDB?

    20. Adakah anda belajar dari Lim Guan Eng untuk menggunakan mahkamah bagi melenggah-lenggahkan RCI untuk Skandal Forex BNM – sama seperti yang Guan Eng gunakan pada masa kini dengan menggunakan mahkamah untuk melewat-lewatkan perbicaraan rasuah beliau, dan sehingga hari ini masih tidak disebut kes sejak setahun yang lepas.

    21. Anda ada menyebut memiliki 40 hingga 50 ekor kuda. Berapakah yang anda perlu keluarkan untuk memelihara dan memberi makan kuda-kuda tersebut setiap bulan?

    Baru-baru ini anda telah menamatkan khidmat tukang masak dan pembantu rumah dengan berkata kerajaan telah memberhentikan bayaran gaji mereka. Adakah jumlah yang anda perlu keluarkan bagi memelihara 40 ke 50 ekor kuda tersebut kurang dari pendapatan tukang masak dan pembantu rumah tersebut? Atau kuda-kuda anda tersebut lebih penting dari tukang masak dan pembantu rumah yang setia dengan anda sebelum ini?

    22. Anda mengkritik GST sebagai cukai tambahan yang membebankan rakyat. Tetapi anda memuji dua bentuk cukai yang lain – cukai jualan dan cukai perkhidmatan – yang telah dihapuskan sementara dua bentuk cukai yang lain iaitu cukai korporat dan peribadi telah dikurangkan bagi meringankan beban rakyat.

    Atau adakah GST ini merupakan pembaharuan sistem percukaian dan bukannya bentuk cukai yang baru?

    23. Sejak Malaysia memperkenalkan GST dan merasionalisasikan bantuan subsidi, negara lain seperti UAE, Mesir, Oman, Bahrain, Arab Saudi, Kuwait, Qatar dan India juga telah melakukan perkara yang sama. Negara-negara ini berkata tindakan ini merupakan ke arah suatu modernisasi dan transformasi bagi mengukuhkan ekonomi dan menjadikan mereka lebih kompetitif.

    Oleh kerana anda dan juga Pakatan mahu mengembalikan kepada kaedah percukaian yang lama, adakah Pakatan berniat untuk menjadikan Malaysia ini kembali mundur dan tidak kompetitif?

    24. Penarafan yang diberikan oleh agensi antarabangsa memuji Malaysia kerana berjaya melaksanakan pembaharuan cukai termasuk GST dan rasionalisasi bantuan subsidi yang dikatakan oleh mereka sebagai modernisasi ekonomi. Jika anda mengubah maka agensi penarafan akan menurunkan kadar penarafan mereka yang bermakna kadar faedah akan dinaikkan ke atas setiap pinjaman oleh kita ini sebanyak 2% – ini bermakna tambahan sebanyak RM13 bilion dari jumlah hutang kerajaan pada hari ini.

    Adakah anda cuba menurunkan penarafan yang telah diberikan kepada Malaysia dan menyebabkan tambahan tekanan ke atas Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    2. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    3. Ko taip@ copypaste,,ko ingat ada orang nak baca ke pak Cik?

      Delete
  18. 25. Anda telah dikritik oleh rakan-rakan anda sendiri di dalam Pakatan bertahun-tahun sebelum ini kerana tindakan anda di dalam perjanjian dengan IPP yang berat sebelah menyebabkan kerajaan kehilangan RM30 bilion setahun dan kerugian kepada TNB. Tidakkah anda mengakui 1MDB dan kerajaan pada hari ini telah berjaya menghapuskan perjanjian berat sebelah tersebut dan menyelamatkan kita kira-kira RM200 bilion untuk 20 tahun akan datang?

    26. Jika anda Nothing2Hide maka mengapa pula pihak guaman anda membuat pelbagai cubaan untuk menghentikan atau menyekat RCI mengenai Skandal Forex BNM?

    27. Apabila harga minyak di pasaran dunia kira-kira US$10 hingga US$12 satu tong dan nilai Ringgit berbanding US$1 ialah RM2.40, minyak petrol RON 92 diniagakan pada harga RM1.06 satu liter berbanding masa kini RM2.15 satu liter apabila harga minyak di pasaran dunia US$50 dan ringgit pula RM4.28 berbanding dengan US$. Boleh anda menjelaskan bagaimana harganya sekali ganda bukannya 10 kali ganda?

    Ini adalah kerana untuk sekian lama anda telah mengenakan cukai petrol sebanyak 58 sen setiap liter semasa anda menjadi Perdana Menteri? Tidakkah ini sungguh kejam?

    28. Anda berkata kerajaan tiada wang kerana kejatuhan pasaran minyak dan gas dunia lebih dari separuh. Bagaimana anda dan juga Pakatan boleh menaikkan harganya kembali pulih di pasaran dunia?

    29. Dan juga, semasa anda menjadi Perdana Menteri, anda telah menaikkan hutang-KDNK untuk 5 tahun pertama lebih dari sekali ganda dengan 44% pada tahun 1980 kepada 103.4% menjelang tahun 1986.

    Kadar hutang-KDNK kita sekarang ini iala 52.7%. Mengapa Najib tidak menaikkan juga kadar hutang-KDNK sehingga mencecah 103.4% sebagaimana yang telah anda lakukannya sebelum ini dan mendapat RM650 bilion untuk dibelanjakan?

    Sebaliknya Najib tidak mempunyai wang untuk dibelanjakan, kerana beliau cukup berhemat di dalam perbelanjaan – tidak seperti dengan anda?

    30. Anda mendakwa China hendak mengambil alih Malaysia dan mengkritik Najib telah menjual Malaysia kepada China dengan membenarkan pelaburan dan pinjaman dari China. Sedangkan anda sebelum ini juga telah membenarkan pelaburan dan pinjaman besar-besaran dari Jepun untuk projek-projek infrastruktur, tidakkah ini juga bermakna anda telah menjual Malaysia kepada Jepun?

    Anda membenarkan Jepun mengambil alih di dalam banyak projek nasional. Proton sebelum ini di bawah Mitsubishi, Perodua di bawah Daihatsu, Modenas di bawah Kawasaki. Begitu juga dengan syarikat besi negara telah dibina oleh Jepun dan mereka mempunyai kepentingan yang cukup besar di dalamnya.

    Mengapa anda telah menjual negara ini kepada sebuah negara yang kira-kira empat dekad sebelum itu telah membunuh puluhan ribu rakyat di negara ini dan bermaharajalela ke atas berjuta rakyat kita semasa mereka menjajah Malaysia pada masa tersebut?

    31. Apabila anda berkempen untuk menyingkirkan Pak Lah, anda telah menuduh beliau dan keluarganya dengan pelbagai macam rasuah. Pada hari Pak Lah meletakkan jawatannya, anda dengan tiba-tiba mendiamkan diri. Pak Lah dan ahli keluarganya tidak pula dituduh, ditangkap atau dipenjara atas tuduhan rasuah.

    Mengapa anda berhenti dari meneruskan tuduhan tersebut? Ini adalah kerana anda telah membuat fitnah dan tuduhan palsu ke atas Pak Lah bertahun-tahun lamannya atau sememangnya anda mempunyai motif untuk menyingkirkan Pak Lah?

    32: Muhyiddin telah mendedahkan di dalam rakaman audio yang bocor semasa mesyuarat majlis tertinggi UMNO pada bulan September 2015 bahawa terdapat konspirasi untuk menggulingkan Najib dan beliau tiada masalah dengan Dana Khas Presiden sejak dahulu lagi yang merujuk kepada isu RM2.6 bilion tersebut.

    Adakah Muhyiddin berbohong atau anda juga pernah memegang Dana Khas Presiden semasa menjadi Presiden UMNO? Berapa jumlah di dalam dana ini dan adakah anda membayar cukai pendapatan dari dana ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  19. Kalau Mahathir kesal pecat Anwar ,bermakna Mahahtir bukan seorang yg suka kepada kebenaran,tapi lebih kepada memenuhi keperluan peribadi.Dulu dia pecat Anwar dn kata macam-macam pada Anwar kerana masa itu ,kalau dia tak pecat Anwar ,Anwar akan 'pecat' dia.Team Anwar sudah bersedia utk melanggar Mahahtir,tak caya tanya ZH.Sekarang Mahathir kata dia kesal pecat Anwar ,keran kepentingan peribadi juga,kalau dia tak kata macam tu,puak PKR tak akan sokong dia ,geng Reformasi lagi lah tolak dia.Utk ambil hati rakyat yg mahu di kelentongnya ,Mahahtir kata dia kesal pecat Anwar.

    Mahathir oh Mahathir,apa kah kau rasa rakyat terlalu bodoh , sehingga kau sanggup utk kelentong mereka sebegitu rupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
  20. 'U-Turn' @chedetofficial Paling Hebat Setakat Ini
    =bapak dan maharaja kepada segala u turn

    Dari sumber yang sama, isu yang sama, orang yang sama, cuma tajuk saja berlainan. 'U-turn' paling hebat abad ini. Adakah selepas ini kita akan membaca berita daripada Raja 'u-turn' Sedunia ini bahawa Anwar Ibrahim tidak meliwat? Atau mungkinkah pada masa akan datang, Tun Dr Mahathir akan juga menyesal melawan DS Najib Tun Razak. Beliau kan kaki 'u-turn'?

    ReplyDelete
  21. tak tau..., u turn.Tak tau ..., u turn
    u turn.
    Kepala bapak kau lah mamak. Sokong aljuburi dikatakan telah kembali ke pangkal jalan. Habih tu sokong lim kit siang kembali ke mana pulak?? Kembali ke kepala bapak kau kot. Bodoh punya macai pembangkang.sebodoh bodoh melayu ialah org yg bekerjadama dgn DAP walau apa alasan pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. of coz mak badak buat tak tau..dia kan badak kulit tebal, muka tembok

      Delete
  22. Penat-penat berREFORMASI …

    uish …. boleh caya ka?

    Tujuan menghalalkan cara … itulah hukum politik!

    Saya tak patut ambil tindakan terhadap Anwar, kata Dr M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak badak gembira dgn cyberpetpotumnobngok..ketuanye maslan bengap

      Delete
    2. Ko tak caya,,itu ko punya pasal le..kepala kote betul ler..

      Delete
  23. Hutang Negara Melonjak RM416 Bilion Jika Pakatan Berkuasa
    ARAU: Datuk Seri Najib Razak berkata, beban hutang negara akan melonjak kepada RM416 bilion jika Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) serta tol dihapuskan seperti dijanjikan pakatan harapan (PH) menerusi manifesto pilihan raya mereka.

    Perdana Menteri berkata, pemansuhan GST dan tol sahaja akan menyebabkan kerajaan kehilangan hasil negara berjumlah RM410 bilion, tidak termasuk hutang sedia ada yang lain.

    Sambil menyifatkan tawaran PH itu sebagai tidak masuk akal, Perdana Menteri berkata, beban hutang itu akan ditanggung rakyat dan golongan yang paling terkesan adalah generasi muda.

    Sambil menegaskan beliau sendiri tidak bersetuju dengan sistem tol lebuh raya yang diwarisi dari pemimpin sebelum ini, Najib berkata, kerajaan tidak mampu menghapuskan semua tol sekaligus seperti ditawarkan PH, hanya kerana mahu menjadi populis.

    “Kita dengar puak sana (pembangkang) nak mansuh GST, kalau mansuh kita kekurangan hasil yang akan menyebabkan separuh pembangunan kita tidak boleh buat, malah elaun tambahan dan kenaikan tahunan penjawat awam pun tidak dapat.

    “Tol pun dia mahu hapus. Saya tidak suka tol tetapi mewarisi sistem ‘orang tua’ yang buat sebelum ini. Apabila ditambah hutang akibat penghapusan GST dan kutipan tol dengan hutang lain, hutang negara akan melonjak kepada RM416 bilion.

    “Dia (PH) punya manifesto dahsyat…nanti adik-adik (pelajar) yang nak kena tanggung,” katanya ketika berucap di hadapan 3,000 penuntut institusi pengajian tinggi pada Program Bajet 2018 bersama Rakyat: Belia dan Pelajar di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) di sini, hari ini lapor Berita Harian.

    Yang turut hadir isterinya Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Azlan Man dan Naib Canselor UniMAP Prof Datuk Dr Zul Azhar Zahid Jamal.

    Najib berkata, berbanding tawaran pakatan pembangkang yang bersifat populis, kerajaan mengambil langkah mengurangkan beban rakyat dengan menghapuskan kutipan tol pada empat lebuh raya dan akan meneruskannya terhadap beberapa lokasi lain secara berperingkat-peringkat.

    “Kalau tidak mampu buat kita akan beritahu tidak mampu tetapi percayalah kita sentiasa berfikir dalam memenuhi setiap keperluan rakyat kerana rakyat sentiasa didahulukan,” katanya lagi.

    Oktober tahun lalu, Perdana Menteri mengumumkan kutipan tol pada empat lokasi, masing-masing dua di Selangor, satu di Kedah dan Johor dimansuhkan bermula 1 Januari lalu.

    Pemansuhan kutipan itu membabitkan tol di Batu Tiga, Shah Alam; Sungai Rasau, Klang; Bukit Kayu Hitam, Kedah dan Lebuhraya Penyuraian Trafik Johor Timur (EDL), Johor.

    Dalam ucapannya, Najib juga memaklumkan kumpulan mahasiswa itu yang kerajaan sedang melaksanakan beberapa projek utama yang akan akan siap dalam tempoh lima tahun bagi menyediakan landskap ekonomi yang baik untuk generasi masa depan.

    “Kita sedang menyediakan landskap ekonomi yang baik kepada generasi akan datang dan dalam tempoh lima tahun lagi Malaysia akan berwajah baharu apabila projek seperti Transit Aliran Massa (MRT), Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) dan Tun Razak Exchange (TRX),” katanya.

    “Inilah yang kita lakukan demi generasi akan datang, dengan mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk masa depan kerana walaupun universiti kita berjaya melahirkan graduan yang berkemahiran, tanpa sistem ekonomi yang baik efektif, para graduan tidak akan dapat mendapat peluang pekerjaan,” ujarnya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak badak yg seronok menyoppping dgn gst..

      Delete
    2. Borosmah-Najib yg menyiksa rakyat & mencemar nama baik negara seantero dunia hingga rakan2 ASEAN seperti Indonesia & Spura pun telah mengenakan tindakan mahkamah terhadap skandal kewangan 1mdb cetusan najib, rosmah, jho low & reza aziz. Lagi pun apa yg kamu kopipes tidak ada liputan di media2 utama dunia kecuali rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja.

      Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars.

      Delete
    3. pelik betul orang amno muka rosmah yg hodoh tu pun depa nak sokong dah la hodoh perangai pun burok

      Delete
    4. Perjuang taik..rayakanlh ko taik..
      Perjuang taik..raikanlh ko taik..
      Perjuang taik..lulur banyak2 taik..
      Perjuang taik sinajis ko tulh
      Hahahahataiktaik

      Delete
    5. Perjuang rakyat taik..
      rakyat dah tau dah..macai mcm ko memang kuat mkn taik..
      Rakyat dah tau dah.. mana hitam mana yg putih..ko pilih hitam kan..kan..sebab yg hitam tu taik..ko tau x taik..
      Rakyat dah tau dah..ko dgn ko punya kerajaan..'kepala bapak ko' tu bobrok..
      Kita nak maruah kita meraikan demokrasi bkn kleptokrasi..
      Ko tau x..perjuang taik!!

      Delete
  24. Orang ramai janganlah hairan
    'Beruang Lowyat' dah kena karan
    Isi kopipes dia nak teran
    Tun Mahathir dibikin sasaran!

    Berhari hari Beruang meroyan
    Jika tak kerja dedak bolayan
    Dia seseorang dalam tempayan
    Ali Baba Bujang Lapok mati kesian..

    Malam ini sampai ke pagi
    Overtime dia Karabau dah bagi
    Kerja kuat otak bersegi
    Langsung tak mandi tak gosok gigi!

    Kojola sekolah separuh jalan
    Ramai profesional dalam Pakatan
    Bagi pensil Kojola dah telan
    Akhirnya graduan Tanjong Rambutan!

    'Adu domba' kojola menyebut
    Menari 'mamba' siapa pulak kot
    Shananana dah kelam kabut
    Tetiba angin keluar kat bontot!

    Kojola sebut pasal gst
    Tanya Matmaslan dia yang reti
    'Barang turun' dia gerenti
    Sekarang menyorok belakang peti!

    Yang 'ifrit', akal terencat
    Confirmed kojola, Beruang Lowyat
    Di bontot klepto, dah jadi pacat
    Melekap sungguh susah nak siat!

    Mengadu domba Beruang Lowyat
    Cerita Reformasi punya hikayat
    Sekarang Mahathir,Anwar dah erat
    Kojola, Beruang nak tamat hayat!

    Dari lantai hingga ke bumbung
    File Mahathir dia dah usung
    Tak ada kes,autanya kosong
    Karabau paksa kerja disambung!

    "alaa..Beruang, bila nak abis
    Aku kosong, apa nak tulis
    Larut malam upah secebis
    Baik join GN, nak tanam kobis!"

    'sabar kojola..bos memantau
    Dahlah Poat, ada Karabau
    Dah puas kita bersilat kuntau
    Bros Pakatan buat tak tau!'






    ReplyDelete
  25. Orang ramai janganlah hairan
    'Beruang Lowyat' dah kena karan
    Isi kopipes dia nak teran
    Tun Mahathir dibikin sasaran!

    Berhari hari Beruang meroyan
    Jika tak kerja dedak bolayan
    Dia seseorang dalam tempayan
    Ali Baba Bujang Lapok mati kesian..

    Malam ini sampai ke pagi
    Overtime dia Karabau dah bagi
    Kerja kuat otak bersegi
    Langsung tak mandi tak gosok gigi!

    Kojola sekolah separuh jalan
    Ramai profesional dalam Pakatan
    Bagi pensil Kojola dah telan
    Akhirnya graduan Tanjong Rambutan!

    'Adu domba' kojola menyebut
    Menari 'mamba' siapa pulak kot
    Shananana dah kelam kabut
    Tetiba angin keluar kat bontot!

    Kojola sebut pasal gst
    Tanya Matmaslan dia yang reti
    'Barang turun' dia gerenti
    Sekarang menyorok belakang peti!

    Yang 'ifrit', akal terencat
    Confirmed kojola, Beruang Lowyat
    Di bontot klepto, dah jadi pacat
    Melekap sungguh susah nak siat!

    Mengadu domba Beruang Lowyat
    Cerita Reformasi punya hikayat
    Sekarang Mahathir,Anwar dah erat
    Kojola, Beruang nak tamat hayat!

    Dari lantai hingga ke bumbung
    File Mahathir dia dah usung
    Tak ada kes,autanya kosong
    Karabau paksa kerja disambung!

    "alaa..Beruang, bila nak abis
    Aku kosong, apa nak tulis
    Larut malam upah secebis
    Baik join GN, nak tanam kobis!"

    'sabar kojola..bos memantau
    Dahlah Poat, ada Karabau
    Dah puas kita bersilat kuntau
    Bros Pakatan buat tak tau!'






    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik dari Bro Fan Tun.....kejora udah terrrcirit tapi tak ngaku taiikkk dalam seluor jadi dikatanya orang macam2........sedang yg gaaampaanggg tu adalah dirinya sendiri.

      Salute bro Fan Tun.....salam perjuangan.

      Delete
  26. pejuang mak badak..habisla mak badak jadi kurus..kiki

    ReplyDelete
  27. Mak badak akan jadi kurus tanpa gst..yelah caner nk nyopping

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihihi.........ini kelakor ni yeop....

      Delete
  28. Activist Mocks ‘Great Storyteller’ Mahathir
    “I want to award Mahathir the ‘Storyteller of the Year Award’. At this age he can still tell such stories with a straight face,” said Haris Ibrahim.

    He was referring to an interview Mahathir had held with Sin Chew Daily in which the Pakatan Harapan (PH) chairman acknowledged he had made the wrong decision by “going by the law completely” in sacking Anwar.

    Mahathir added that if he could turn back time, he would not have done so.
    He said he had no choice as the police had presented all the evidence to him in 1998, and that the decision to sack Anwar wasn’t his alone but a collective decision by the Umno Supreme Council.

    However, Haris said Mahathir had not acted on evidence given by former inspector-general of police Hanif Omar as far back as the early 1990s of Anwar’s alleged homosexual activities.

    “Mahathir only acted on it in 1998 when there was a crisis. Then the whole world was convinced that Mahathir sacked Anwar to save himself, similar to how people believe Prime Minister Najib Razak sacked his deputy Muhyiddin Yassin to save himself.”

    Haris said Mahathir should stop his “sandiwara” (drama) as his “half-baked stories can’t fool all the people all the time”. He added that such comments would only reinforce doubts about Mahathir.

    “If he had just admitted that he has done many wrongs and wants to work with the rakyat to get the country back on track and not insist on being prime minister, it would be better.”

    Now, he said, the people, especially those who believed in the Reformasi movement sparked by Anwar’s sacking, would be more angry not just with Mahathir but other PH leaders as well.

    Haris also said he “pitied” Mahathir because his recent statements showed that he had been “bullied” by everyone.

    “On Anwar’s sacking he says he regrets but it wasn’t his call; on the removal of the former Lord President Salleh Abas, he blames the late Agong. On Ops Lalang, he says it was the police’s decision. Kesian (pity) Mahathir, he was helpless, bullied by everyone it seems.”
    Meanwhile, Suaram adviser Kua Kia Soong said Mahathir’s remark that he should not have sacked Anwar 20 years ago was meaningless.

    “Twenty years ago, Mahathir at a press conference said Anwar cannot be allowed to become a leader in a country like Malaysia, that Anwar was morally unfit, that he was a sodomiser and womaniser.

    “This is all on video and can be found online. Everyone can see. Mahathir cannot twist his words anymore, he can’t rewrite history.”

    Kua said it would be more meaningful for Mahathir to say that he regretted calling Anwar morally unfit rather than saying he regretted sacking him.

    “I think Anwar’s family should demand that Mahathir retract what he said in that press conference 20 years ago. This would mean more to Mahathir, his family and supporters. If Mahathir had any remorse, he would do that.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa kojola, what talking you, haa....??

      Delete
  29. Rupa2nya si bangsat pejuang rakyat penjilat jho low yg selama ini jadi tukang spam.

    Pejuang rakyat kepala bapak kau! Kau hanya pejuang klepto penjilat kafir jho low. Satu c&p dapat berapa dedak? Berkat ke bagi anak2 kau makan? Phuih !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sedara. Pejuang rakyat adalah kaki spam selama ini. Budin, sila pastikan petualang rakyat tak mencacai di sini. Kalau dia gian nak bercakap suruh dia buat blog sendiri.

      Delete
  30. selama hang jd pm mesia hang buat apa jib? urus negara sampai defisit.. hang takdak idea lain ka selain kutip cukai.

    ReplyDelete
  31. Beruang Lowyat you're a goon
    Together with 'Haris'both are Baboons
    qualified in Tampoi,many many moons
    Go drown yourselves in deep lagoons!

    Who the hell is this 'Haris'
    A new dedakian for party Keris?
    Or an idiot who dislikes Mukriz?
    He has eyes but no iris!

    Doing overtime cursing Mahathir?
    Shame on you there's no holiday
    What do you get,just a plate of satay?
    Or a handfull of dedak for meals today?

    'Haris' The Aktivist,aktivist my foot
    A half baked person craving for food
    No comparison to Tun,Haris a stooge
    Is he originating from the woods?

    Beruang Lowyat,how much is you pay
    Fatt? otherwise you don't stay
    We're telling you, yours is hearsay
    To believe Haris,you,there's no way!

    Beruang, it's dirty you're unsound
    You repeat yourself like merry go round
    Like RPK,are you for Ringgit or Pounds?
    What is obvious, you're both clowns!

    Heard from someone,you made full turn
    In a jiffy you become Jibbo's lantern
    A 'Twist of cash',fovour is returned
    Try beat Kojola,be Jibbo's Captain!

    Beruang or Haris, hear this boys
    You're his boots,Mahathir is Cowboy
    You can't match him,even his Boboy
    A sissy like you, be a tomboy!

    ReplyDelete
  32. Bros PH..ye kita mau meraikan demokrasi bukan kleptokrasi..pada PRU14 yg menanti..janganlh hendaknya tersalah pilih..pilih mereka yg berwibawa..kerana wakil rakyat yg mentadbir tanah air ku dah rosak bersama orang orang seperti Perjuang Rakyat makan taik banyak..

    ReplyDelete
  33. Appeals Court orders TV3 to pay lawyer RM200,000 in damages for defamation

    Tuesday, 13 Mar 2018
    by maizatul nazlina

    PUTRAJAYA: Sistem Televisyen Malaysia Bhd (TV3) has been ordered to pay veteran lawyer Manjeet Singh Dhillon RM200,000 in damages in his defamation suit against the TV station.

    Court of Appeal judge Justice Abang Iskandar Abang Hashim made the order after allowing Manjeet's appeal on the grounds that there was merit in his application.

    "The plaintiff (Manjeet) has proven his case against TV3 and that the High Court judge had erred in rejecting his suit," said Justice Abang Iskandar, who presided with Justices Dr Badariah Sahamid and Mary Lim Thiam Suan on Tuesday.

    Justice Abang Iskandar said their decision was unanimous and instructed the TV station to pay RM70,000 in costs.

    Meanwhile, former Padang Serai MP N. Gobalakrishnan, publisher Utusan Melayu (M) Bhd and its then journalist Raja Syahrir Abu Bakar lost their appeal to set aside the RM350,000 in damages which they were ordered to pay to Manjeet.

    Justice Abang Iskandar dismissed their appeal on the grounds that there was no merit in their application and later ordered Gobalakrishnan to pay RM20,000 in costs while Utusan Melayu and Raja Syahrir were also instructed to pay costs of RM20,000.

    Lawyer Americk Singh Sidhu acted for Manjeet, Datuk Hasnal Rezua Merican for Gobalakrishnan, Tan Sri Dr Muhammad Shafee Abdullah for Utusan Melayu and Raja Syahrir while T. H. Liew appeared for TV3.

    On Sept 11, 2015, Manjeet lost his defamation claim against TV3 but won RM350,000 in compensation damages in his suit against Gobalakrishnan, Utusan Melayu and Raja Syahrir at the Kuala Lumpur High Court.

    In his lawsuit filed on Sept 26, 2011, Manjeet claimed Gobalakrishnan gave an interview to the media on Aug 16, where he made derogatory remarks against the veteran lawyer.

    Raja Syahrir had prepared a report of the interview, which was published by Utusan in its newspaper dated Aug 17, 2011, under the title Manjeet selalu burukkan kerajaan (Manjeet always smears the Government).

    Aa substantial part of the entire interview was broadcast on TV3 on Aug 16, 2011.


    #### kena lagi penyebar berita palsu UMNO/BN .

    ReplyDelete
  34. Alaaahaaii..itukah Pm merangkap Menter kewangan yg dibangga banggakan oleh geng najib dn kojola bingai loyar buruk dn macai2 lain tuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan...

      DUA media ANTARABANGSA cakap dia PENCURI..dia langsung tak bersuara. Apatah lagi nak pertahan maruah dia. Takde maruah betul! Memalukan!

      Bayangkan level pencacai2 dia..confirm yang takde harga diri anak haram punya pencacai!

      Kah kah kah

      Delete
  35. Dulu Kata Anwar Tumbuk Sendiri, Sekarang Kata Polis Pula Salah
    Dalam Keadilan Daily bertarikh 17 Disember 2012, N. Surendan yang bertindak sebagai peguam kepada Anwar Ibrahim telah menyatakan “pada 1 Oktober 1998, Dr Mahathir berbohong kepada rakyat Malaysia dengan mengatakan bahawa kecederaan itu (mata lebam) dilakukan oleh Anwar Ibrahim sendiri”.

    N. Surendran mengatakan bahawa dulu Mahathir telah kata Anwar Ibrahim tumbuk matanya sendiri sampai lebam. Namun kini Mahathir telah buat pusingan “U Turn” terhadap semua benda. Kerana mahu kuasa dan menjatuhkan Barisan Nasional di Putrajaya, Mahathir sudah buat banyak sekali pusingan “U Turn”.

    Anwar Ibrahim dikatakan memukul matanya sendiri berdasarkan keterangan seorang saksi dalam kes tersebut yang bernama Dr Abdul Rahman Yusof. Dr Abdul Rahman mengesahkan bahawa mata lebam Anwar mungkin berpunca akibat dipukul diri sendiri.

    Menurut Tan Sri Musa Hassan, Bekas Ketua Polis Negara dalam satu wawancara pada Mei 2012,amat mustahil untuk Dr Abdul Rahman memalsukan bukti kerana terdapat ramai pegawai polis dalam lokap pada malam kejadian didakwa berlaku.

    “Bukan Rahim Noor seorang. Ramli Yusuff (bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil) pun ada di situ di dalam lokap itu,” kata Musa Hassan.

    Kini, Mahathir sudah mula menyalahkan polis pula kerana insiden mata lebam itu. Dulu dalam kes Memali pun sama, Mahathir menyalahkan pasukan polis bila ditanya secara terbuka dalam satu forum “baling kerusi” di Shah Alam pada tahun lepas.

    Semalam dalam satu temubual bersama Sin Chew Daily, Mahathir menyatakan :

    “Saya sangat marah kepada polis, kerana saya tanya mereka: mengapa kamu tidak bicarakan dia (Anwar)? Mula-mula mereka tak mahu beritahu saya. Hanya kemudian mereka maklumkan bahawa mereka menyebabkan mata dia (Anwar) lebam,”

    Sekali lagi polis menjadi sasaran untuk dipersalahkan oleh Mahathir. Sedangkan dulu N Surendran pernah tuduh Mahathir yang mengarahkan polis untuk serbu rumah Anwar dan tahan Anwar di lokap.

    Mahathir kini tidak malu lagi untuk bersekongkol dengan orang yang dulunya dia panggil sebagai peliwat. Mahathir sekarang tidak malu lagi untuk buat pusingan “U Turn” terhadap semua kenyataan dia dahulu.

    Malah jangan terkejut selepas ini Mahathir akan buat kenyataan ini pula

    “Saya percaya Anwar Ibrahim tidak meliwat, semua tuduhan itu hanya konspirasi semata mata” kata Mahathir dalam satu ceramah ketika kempen pilihanraya PRU14.

    Semua ini boleh terjadi, kerana Mahathir sudah terdesak. Mahathir terpaksa guna kenyataan kenyataan memuji Anwar dan menyalahkan polis ini semata mata untuk memujuk PKR sahaja. Kenapa hendak pujuk PKR?

    Kerana parti PPBM bakal diharamkan tidak lama lagi. PPBM sudah tidak lagi diharapkan oleh Mahathir. PPBM akan diharamkan kerana ada beratus ratus aduan. Mahathir tidak mampu selamatkan PPBM lagi.

    Terpaksalah guna logo DAP atau PKR untuk PRU14 nanti. Sebab itulah sekarang ini bukan main lagi Mahathir memuji dan mengampu Anwar Ibrahim. Teruk sungguh. Kerana hendak kuasa dan agenda peribadi, Mahathir jilat balik semua ludahnya dahulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kamu kopipes ini ada tak dapat liputan di media2 utama dunia...??

      Entah2 rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja tak...??

      Look stupid....Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars. Got that....??

      Delete
  36. Pakatan Harapan Menipu Pengundi
    Manifesto Pilihan Raya Pakatan Harapan bukanlah satu dokumen baru. Halaman 5 hingga 19 sebenarnya dikitar semula atau diambil dari dokumen terdahulu yang diterbitkan pada tahun 1999 dan 2008 – seperti Agenda Reformasi, Deklarasi Rakyat, dan sebagainya, yang mana ayah saya terlibat dalam penggubalannya. Malah, anda boleh membaca dokumen-dokumen tersebut di Internet. Itu bermakna Manifesto Pilihan Raya Pakatan Harapan sama sahaja dengan yang lama dan tiada benda yang baru. Adakah ini bermakna Pakatan Harapan sudah kehabisan idea?

    Kebanyakkan janji Pakatan Harapan dalam Manifesto Pilihan Rayanya juga tidak boleh dilaksanakan tanpa pindaan besar kepada Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Ini bermakna Pakatan Harapan bukan sahaja mesti memenangi pilihan raya umum, tetapi mereka juga mesti menang dengan majoriti dua pertiga di Parlimen, atau tidak kurang daripada 149-150 kerusi. Kemenangan dua pertiga di Parlimen untuk Pakatan Harapan adalah tidak mungkin dan tidak akan berlaku. Jadi itu bermakna Pakatan Harapan boleh dengan ‘selamat’ tidak memenuhi janji pilihan raya dan tidak akan dipersalahkan.

    Pakatan Harapan sedang menipu pengundi. Inilah yang kita panggil penipuan. Mereka membuat janji-janji yang tidak dapat dipenuhi, dan mereka tahu apabila mereka tidak dapat memenuhi janji-janji ini, mereka boleh menyalahkan Perlembagaan Persekutuan dan tidak akan dipertanggungjawabkan terhadap kegagalan itu. Menghapuskan 6% GST dan menggantikannya dengan SST yang mana adalah lebih dari dua kali ganda adalah bodoh. Anda seperti memberi kembali RM1 kepada rakyat dan kemudian mengenakan cukai RM2 ke atas mereka. Adakah mereka sudah melakukan kira-kiranya? Bagaimanakah menghapuskan cukai sebanyak RM45 bilion dan kemudian mengenakan cukai RM100 bilion dengan cara tersembunyi ke atas rakyat menjadi sesuatu yang lebih baik bagi rakyat Malaysia?

    Sama seperti apabila Pakatan berjanji untuk menghapuskan caj tol lebuh raya pada tahun 2008, yang kebanyakannya di Selangor. Selepas berkuasa, mereka berkata caj tol lebuh raya adalah urusan persekutuan dan Kerajaan Negeri Pakatan Selangor tidak mempunyai kuasa untuk menghapuskannya. Itu adalah satu penipuan. Kerajaan Negeri Pakatan Selangor ada kuasa untuk menghapuskan caj tol lebuh raya. Apa yang perlu mereka lakukan hanyalah membayar RM500 bilion kepada syarikat konsesi lebuh raya supaya pengguna lebuh raya boleh mengguna lebuh raya secara percuma. Mengapa mereka tidak melakukan ini?

    Isunya adalah wang. Dengan hanya RM2 bilion dalam rizab, Kerajaan Negeri Pakatan Selangor tidak mampu untuk menghapuskan caj tol lebuh raya. Dan walaupun Pakatan Harapan dapat membentuk kerajaan persekutuan, mereka masih tidak mampu membayar RM500 bilion untuk membolehkan rakyat Malaysia menggunkan lebuh raya secara percuma. Jadi ini tidak ada kaitan dengan hujah bahawa Pakatan hanyalah Kerajaan Negeri dan bukannya Kerajaan Persekutuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kamu kopipes ini ada tak dapat liputan di media2 utama dunia...??

      Entah2 rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja tak...??

      Look stupid....Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars. Got that....??

      Delete
  37. Salam semua..
    Bro diny..penyakit sendiri dapat..akta berita palsu nak kenakan kita..dan nak cover dorang punya kebobrokan yg ditelanjangkan..lepas ni ada pula akta anti kleptokrasi..yg lg syoknya nak kuat kuasa akta anti taik..hahahahaa

    ReplyDelete
  38. Sudahlh pencacai umnobnpas..berapa sangatlh harga diri tu dgn dedak/taik yg dsuap kdlm perut tu..pemimpin korang bukn memimpin cara betul..dah terjajak laris dpelusuk alam ini..400j..bkn sikit duit tawaran tuntutan oleh kerajaan swiss buat slamba je..apa dah jadi..mana lebih penting air ke duit tu..

    ReplyDelete
  39. Kasihan sangat dgn cai2 bingai otak dangkal
    Ternyata korang semua dah kehabisan bekal
    Usah duga laut dlm, dgn kail cuma sejengkal
    PRU-14 ini, penguasaan BN pastii akan kekal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setakat hanya kopipes
      Pergi sekolah pun tak abis
      Tambah sunat belum kering
      Toksah nak tunjuk taring

      Delete
  40. Seman noticed that BN is a nice government
    He always loose whenever we had argument
    Now, he's really speechless like a monument
    Challenging me he faced miserable moment

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisaymen...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
  41. Seman behaves as if, he is the almighty
    But this skunk is nothing, null and empty
    He's just a slave to the poor sicked kutty
    People like him is garbage to the society

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh kaaahh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
  42. Tak habis-habis anjing2 Madey menyeringai
    Mmg dasar cai anjing busuk punya perangai
    Mereka teriikut-ikut jer, semua dungu bingai
    PH tewas, habis anjing semua terjun sungai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setakat hanya kopipes
      Pergi sekolah pun tak abis
      Tambah sunat belum kering
      Toksah nak tunjuk taring

      Delete
  43. Kasihaan betul dgn Matdey punya pencacai
    Masih dgn kebodohan Mat Jenin & si luncai
    Mahu kejar Mercz, hanya dgn motor kapcai
    Lps PRU14 Cap Munge & PH akan berkecai

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setakat hanya kopipes
      Pergi sekolah pun tak abis
      Tambah sunat belum kering
      Toksah nak tunjuk taring

      Delete
  44. Kejora's pantun keeps pouring in like a rain
    That makes Suman feels stress and strain
    Suman felt like being thrown into the drain
    Challenging Kejora he endures sick & pain

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhbh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa kojola...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
  45. Cikgu maths berpantun dlm bahasa Inggeris
    Ini dah jauh lebih berbisa, darii tikaman keris
    Mesti cai2 geram & sakit di hati bagai dihiris
    Kalu Seman ada, dah tentu pampers dia tiris

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akibat sekolah tak abis, pantatun dianggap pantun.

      Delete
  46. Suman pelesit tua dah diam tak lagi berdetik
    Ini baru pantun saja, bukan peluru atau lastik
    Baru ler dia tau kehebatan ini cgu matematik
    Bukan saja cekap pantun, tapi juga romantik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan pantun tapi 'Pantatun' lah bongok....!!

      Delete
  47. has malaysia become a pariah???

    "Swiss MP: 'Never, never, never' will the RM430m go to M'sian gov't"

    read again.....not malaysia but najib and umporno! takde rasa malu ke najib??

    ReplyDelete
  48. biarkan pejuang najis ni kopi pes.....dia nak cari makan......

    zaman dulu kat kl.....malam2 ada tanker kutip tong taik.....cari makan halal....

    mereka2 ni lebih mulia dari penjilat2 najis najib!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...