Saturday 24 March 2018

MENGAPA ZAHID HAMIDI TERLEBIH GHAIRAH BERCAKAP TENTANG TARIKH PILIHANRAYA?


Berbanding mana-mana Timbalan Perdana Menteri sebelum ini, Ahmad Zahid Hamidi didapati paling kerap membuat jangkaan atau ramalan mengenai bila tarikh pilihanraya umum akan diadakan.


Hanya dalam tempoh antara November 2017 hingga Mac 2018, beliau sekurang-kurangnya sudah lima kali menjadi "nujum pak belalang"  mengenai perkara itu.


Keghairahannya bercakap mengenai tarikh pilihanraya itu nyata melebihi apa yang ditunjukkan oleh Najib Razak sendiri selaku Perdana Menteri.


Dalam beberapa reaksinya tentang tarikh pilihanraya umum, Najib hanya mengatakan belum ada ilham mengenainya, meminta semua jentera bersiap sedia dan terbaru beliau bergurau dengan pihak media dengan berkata, "bila mahu pilihanraya?"

Berikut adalah fakta mengenai kekerapan Zahid Hamidi membuat ramalan atau jangkaan mengenai tarikh pilihanraya.


Pada 12 November 2017, Zahid Hamidi berkata pilihanraya umum akan diadakan pada tahun hadapan.


Beliau berkata demikian ketika merasmikan Persidangan Perwakilan ke 46 Parti Gerakan di Menara PGRM, Kuala Lumpur.


Pada 26 November 2017, Zahid Hamidi memberi bayangan PRU 14 akan diadakan selepas sambutan Tahun Baru Cina yang jatuh pada pertengahan Februari 2018.


Beliau menyatakan perkara itu ketika merasmikan Tokong Teoh Fu Kiong di Hutan Melintang, Bagan Datuk.


Pada 18 Februari 2018, Zahid Hamidi membayangkan PRU 14 akan diadakan sebelum sambutan Hari Raya Aidil Fitri yang jatuh pada pertengahan Jun depan.


Beliau membayangkannya ketika berucap di Majlis Semarak Mahabah di Sekolah Menengah Agama Al Islah, Sungai Lampam, Teluk Intan, Perak.


Pada 13 Mac 2018, Zahid Hamidi berkata lagi, tarikh pilihanraya umum mungkin akan diumumkan selepas usul persempadanan baru kawasan pilihanraya diluluskan oleh Parlimen dan sebelum sidang Dewan Rakyat berakhir pada 5 April depan.


Beliau menyatakan kemungkinan itu ketika berucap di Majlis Luncheon Talk bersama Ketua-Ketua Pengarang dan pemilik permit penerbitan di Putrajaya.


Hari ini, 24 Mac 2018, Zahid Hamidi sekali lagi menyebut mengenai tarikh PRU 14 dengan menyatakan ia bakal diadakan sebelum atau dalam bulan Mei tahun ini.


Beliau berkata demikian ketika merasmikan Jelajah Pendidikan Bumiputera 2018 di Sekolah Menengah Sains Bagan Datuk, Perak.


Kenapakah Zahid Hamidi terlalu ghairah mahu memberitahu orangramai mengenai tarikh pilihanraya seolah-olah beliau tahu mengenainya?


Adakah mana-mana Timbalan Perdana Menteri sebelum ini berperangai seperti beliau ini?


Bukankah tugas memilih dan menentukan tarikh pilihanraya adalah di tangan Najib selaku Perdana Menteri?


Bukankah juga selaku orang nombor dua, Zahid Hamidi sepatutnya lebih menumpukan kepada kerja dan memastikan jentera bersiap sedia bagi menuju kemenangan, bukannya  sibuk-sibuk mahu menunjukkan seolah-olah beliau turut tahu mengenai tarikhnya?


Dan kalau pun beliau tahu atau diberi bayangan oleh Najib mengenainya, tidakkah lebih berhemah jika beliau berdiam diri saja dan menyerahkan persoalan itu untuk dijawab sendiri oleh Perdana Menteri?


Apa yang Zahid Hamidi ingin tunjuk kepada orangramai sebenarnya?


Adakah Zahid Hamidi mahu memberitahu beliau sedang berkongsi jawatan Perdana Menteri dengan Najib atau ia gambaran dalam hatinya tidak sabar lagi ingin menjadi Perdana Menteri? (ShahbudinHusin 24/03/2018)

98 comments:

  1. Dia ni klau cakap apa pun kita x heran! Sbb bila kuar mulut dia, bru dia pikir, bukan pikir dulu bru bcakap. Tpm ni lembab ckit, statement dia pun klau kita imbas balik, majoritinya lintang pukang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tpm ada masalah alzheimer.

      Delete
    2. zahid dah biasa membohong apa yang keluar dari mulutnya adalah bohong

      Delete
    3. AKHIRNYA MATI... Jangka hayat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) atau turut digelar ramai penganalisis politik tempatan dengan panggilan Parti Bunga muktamad tidak akan bertahan lama.

      Kemungkinan besar pada 30 Mac ini, tempoh hayat parti serpihan UMNO itu sudah lengkap berada di penghujung jika pucuk kepimpinannya masih lagi gagal mengikut segala peruntukan undang-undang pertubuhan di Malaysia.

      Parti rekaan Tun Dr. Mahathir Mohamad itu berdepan tindakan pembatalan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) kerana tidak menjawab dan menyerahkan maklumat serta dokumen yang dikehendaki agensi itu.

      Ia sepatutnya dikemukakan dalam masa 30 hari, berkuat kuasa 28 Februari lalu, waima keperluan minimum menurut Seksyen 14(3) Akta Pertubuhan 1966 sebenarnya adalah hanya tujuh hari bagi memberikan maklum balas.

      Ironi Ketua Pengarah RoS, Surayati Ibrahim masih bertimbang rasa dengan memberikan parti bunga itu masa yang jauh lebih panjang, iaitu genap 30 hari. Malangnya, apa yang dipohon oleh RoS itu masih belum lagi diserahkan.

      Dengan tempoh hanya seminggu sahaja lagi, maka kelihatan sudah hampir pasti PPBM akan dibatal pendaftaran. Jika berlaku, siapakah yang untung? Sudah pasti ada pihak akan ‘berdrama’ konon simpati kepada parti berkenaan.

      Puak ini tentu menganggap pihak kerajaan konon ada agenda tersembunyi, walhal kesalahan sebenar terletak pada pemimpin PPBM sendiri yang mustahil kalau mereka sendiri bodoh mengenai peraturan ditetapkan ROS selama ini.

      Sedangkan pemimpin tertingginya iaitu Mahathir, pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun manakala Tan Sri Muhyiddin Yassin pula pernah menjawat posisi dalam jemaah Kabinet sebagai Timbalan Perdana Menteri.

      Bayangkan tiada cawangan dan bahagian buat mesyuarat, tiba-tiba boleh pula PPBM mengadakan Persidangan Agung Tahunan, malahan tiada laporan mengenai jumlah keahlian dan penyata kewangan parti didedahkan pun!

      Disebabkan enggan ikut arahan, maka mereka ‘tuding jari’ kepada kerajaan. Apapun bagi Mahathir, tidak kelihatan risau jika pendaftaran PPBM dibatalkan kerana beliau pernah menyatakan sedia bertanding atas tiket DAP.

      Bukan kerana Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu mahu bersara dari politik, tetapi kerana sudah bersiap sedia untuk ‘salin kulit’ menjadi sebahagian dari darah daging DAP pada pilihan raya umum (PRU) akan datang ini.

      Perkara ini tidak mustahil berlaku. Niat Mahathir membuat ‘come back’ ke arena politik bukanlah untuk perjuang nasib rakyat. Beliau sekadar mahu melihat anak kesayangannya, Mukhriz berjaya memanjat kuasa di Putrajaya.

      Jika Mukhriz berjaya tawan Putrajaya, adakah harapannya untuk membawa pulang trilion ringgit Malaysia seperti yang didakwa menerusi Internet sebelum ini, akan tercapai? Dakwaan berkenaan bukan satu rahsia baharu lagi.

      Taip sahaja perkataan `harta Mahathir’ dalam enjin carian siber, bersepah isu berkenaan diperkatakan netizen. Hanya menunggu masa Mahathir untuk tampil menjawab sahaja persoalan mengenai kekayaan anak-anaknya itu.

      Apabila Mahathir bertanding menggunakan logo DAP sebagai calon ketika PRU ke-14 kelak, maka lenyaplah sudah segala perjuangan dan doktrinisasi tegar beliau selama puluhan tahun sewaktu dalam saf UMNO dan BN dahulu.

      Hilanglah semua kecaman keras beliau terhadap DAP, iaitu parti yang dikatakannya sebagai rasis dan cauvinis anti-Melayu. Malah lenyaplah sudah dakwaaannya bahawa DAP mahu membina negara sekular anti-Islam di Malaysia.

      DAP selepas ini di mata Mahathir adalah sebuah parti paling mulia. Apa yang pasti, orang Melayu telah berjaya ditipu oleh kelicikan Mahathir hipokrit kerana sanggup bekerjasama dengan DAP

      Delete
  2. Setuju sangat...dia kalau bercakap macam tsk tau apa yang dia cakap.Merapu2 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penampilan sengeh bodoh, gagap, tak ada keyakinan diri, tidak setia pd kawan & level penguasaan BI membuat Jahid Komidi langsung tak ada kelas sebagai pemimpin negara.

      Delete
    2. Sesuai jadi pm bani melayu umno je pak jahid...ade ke janji nk buat trowong kat bagan pulak

      Delete
    3. derma pak arab masuk akaun najib pun wak zahid yg muncul untuk cerita bohong ini

      Delete
    4. sebab paling utama bekas Perdana Menteri itu tidak boleh memegang jawatan nombor satu negara kerana pemikiran Islam Dr Mahathir adalah terpesong dengan Perlembagaan Malaysia.

      Jelasnya, usia seseorang adalah bukan faktor terbesar untuk menjadi Perdana Menteri, sebaliknya seorang Perdana Menteri wajib mempunyai kefahaman Islam yang betul, sepertimana yang tertakluk dalam Perkara 3 (1) - “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      “Berdasarkan rekod-rekod, ternyata Dr Mahathir tidak mempunyai kefahaman Islam yang betul kerana, seperti disebut oleh Almarhum Datuk Dr Haron Din, pemikiran Islam beliau adalah pemikiran golongan 'muktazilah' yang “mengutamakan akal dalam tindakan mereka dan sanggup membelakangi ayat al-Qur'an, al-Hadis dan apatah lagi pandangan ulama'”.

      “Turut disebutkan oleh Almarhum betapa Dr Mahathir, waktu masih menjadi Perdana Menteri, telah mempertikaikan hadis yang sahih bahawa Nabi Muhammad menyimpan janggut di mana perkara ini, mengikut Almarhum, “boleh menjejaskan aqidah”, di samping boleh menyebabkan “ramai orang lain yang akan turut sesat sama” bila dikeluarkan,” demikian katanya, semalam.

      Kamarul berkata, sikap Dr Mahathir mempertikaikan hadis dapat dilihat dalam banyak ucapan dan kenyataan beliau termasuk ia diakui sendiri oleh sarjana kontroversi Allahyarham Dr Kassim Ahmad dalam buku bertajuk “Mencari Jalan Pulang”.

      “Persamaan antara Dr Mahathir dan Dr Kassim dalam mempertikaikan hadis ini turut didedahkan oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad di dalam buku “Meniti Hari Menuju Senja” yang menyebut betapa, berdasarkan satu perbincangan mereka, Datuk Mohd Nakhaei mendapati “kemusykilannya menyamai apa yang difahami oleh (Dr) Kasim Ahmad”,” ujarnya.

      Beliau menambah pendirian Dr Mahathir yang menolak undang-undang Islam seperti hudud dan hukuman sebat 100 kali dalam kenyataan yang dibuat beliau pada 19 Februari 2017 juga membuktikan tokoh politik vateren itu tidak boleh menerajui negara ini.

      “Disebabkan tiadanya kefahaman Islam yang betul inilah maka Dr Mahathir, melebihi faktor usia beliau, sangat tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan,” katanya.

      Kamarul berkata lagi, manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) juga langsung tidak menunjukkan sebarang komitmen yang parti itu mahu memartabatkan Islam sebagai agenda teras mereka.

      “Dan ini jauh berbeza daripada Firman Allah di dalam Ayat 41 Surat Al-Hajj yang bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jualah kesudahan segala urusan”,” katanya.

      Delete
  3. Zahid nak buat gempak supaya tun bercelaru....tun lebih dulu makan garam...garam special...

    ReplyDelete
  4. Kenapa Tun M terpaksa hadir berdepan Dr Kamarul?
    Terdapat begitu ramai, lama dan lantang para pengkritik serta musuh kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mereka kini mensucikan, melutut dan membuntut kepadanya.

    Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Muhammad Sanusi Md Nor berkata, sejak puluhan tahun, Tun M menerima kritikan bergunung-ganang dan melaut banyaknya di mana jika dibukukan boleh menjadi perpustakaan.

    "Paling kuat, paling banyak, dan paling kerap adalah sejak tahun 1998, selepas Dato' Seri Anwar Ibrahim dipecat dan Umno berpecah dua melahirkan Parti Keadilan Negara.

    "DAP juga tidak pernah berhenti bercakap tentang Tun M. Semuanya buruk dan salah pada pandangan mereka. Paling kuat adalah tentang Melayu dan kemelayuan dalam penswastaan, DEB.

    "(Juga) Wawasan 2020, selain ultra Melayu, rasisme, Umnoputra dan deretan skandal kewangan. Mereka juga menjadikan semua majlis mereka medan mengkritik Tun M yang mengetuai BN, Umno dan Kerajaan.

    "(Kini) Belum sampai setahun pun Tun M disucikan (para pengkritiknya itu)," ujar mengulas mengenai Wacana Sinar Harian Ke-53 "Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM?" ketika ditemui di kediamannya di sini semalam.

    Beliau juga menambah, sebelum itu Tun M dikritik dalam Umno sendiri sehingga melahirkan Team B, kemudiannya menjadi Parti Semangat 46.

    PAS juga menurutnya, tidak terkecuali mengkritik dan membantah dasar-dasar dan tindakan Tun M yang tidak selari dengan Islam, salahguna ISA dan menyekat kebebasan media.

    Malah PAS tegasnya, konsisten mengkritik salahguna harta dan premis awam, salahguna polis, pembaziran, salahguna dana awam untuk _bailout' syarikat kroni dan mengamalkan nepotisme dan lain-lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adekah pas kelantan tak ade kroni?...tanah bagi premium rendah...balak hilang...adekah hadi pernah ditangkap bawah ISA?...

      Delete
    2. Apapun Tun M contoh insan "sihat , cergas & cerdas" yang wajar dicontohi.
      .

      Delete
    3. Consistent ye xhadir sidang parlimen yg hadir jadi pass bunge,bila ngundi berkecuali lu pikir la sendiri...

      Delete
  5. Namun jelas Sanusi, perkara itu berbeza dari dilalui Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

    Terangnya, pandangan dan analisa Dr Kamarul menerusi penulisannya memberi bekas mendalam kepada Tun M dan gerombolannya dalam PH hingga beliau terpaksa hadir berdepan sendiri.

    "Malah tiada satupun kritikan-kritikan puluhan tahun dari pelbagai penjuru itu dihadapi oleh Tun M dengan cara hadir berdepan dengan pengkritiknya, seperti dibuat kepada Dr Kamarul.

    "Mahfuz, Mohd Sabu, Kit Siang, Lim Guan Eng dan Khalid Samad menghentam Tun M lebih 30 tahun, sekali berdepan dengannya, terus melutut, membuntut. Semua ludah dan kahak dijilat kembali," sindirnya.

    Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah menambah, ketika menjadi Menteri Pelajaran pada 1970-an, Tun M pernah hadir berdepan dengan gerakan mahasiswa.

    Ketika itu ceritanya, mahasiswa berdemontrasi membantah dasar-dasar kerajaan, terutama isu kemiskinan di mana gerakan mahasiswa tahun 70-an, dipengaruhi pelbagai aliran melahirkan ramai tokoh pemimpin dalam pelbagai sektor.

    Terutama menurutnya, pemimpin gerakan politik hingga turut mencetuskan perubahan lanskap politik negara beberapa tahun kemudiannya.

    "Sehinggalah ke zaman Tun M menjadi PM, dia mengurung pimpinan mahasiswa tahun 70-an di celah kangkangnya dalam Umno dan kerajaan, dan kini diulangi lagi.

    "Sebesar mana kesan tulisan Dr Kamarul kepada Tun M, PH dan 'banduan' politik Tun M? Hanya mereka yang 'merasainya'," ulas beliau

    ReplyDelete
  6. Kenapa Tun M terpaksa hadir berdepan Dr Kamarul?
    Terdapat begitu ramai, lama dan lantang para pengkritik serta musuh kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mereka kini mensucikan, melutut dan membuntut kepadanya.
    Namun jelas Sanusi, perkara itu berbeza dari dilalui Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

    Terangnya, pandangan dan analisa Dr Kamarul menerusi penulisannya memberi bekas mendalam kepada Tun M dan gerombolannya dalam PH hingga beliau terpaksa hadir berdepan sendiri.

    "Malah tiada satupun kritikan-kritikan puluhan tahun dari pelbagai penjuru itu dihadapi oleh Tun M dengan cara hadir berdepan dengan pengkritiknya, seperti dibuat kepada Dr Kamarul.

    "Mahfuz, Mohd Sabu, Kit Siang, Lim Guan Eng dan Khalid Samad menghentam Tun M lebih 30 tahun, sekali berdepan dengannya, terus melutut, membuntut. Semua ludah dan kahak dijilat kembali," sindirnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Balik semula ke 'Pencundang Rakyat', tak abis2 kamu punya klentong......??

      Dengar nie.....

      Ini semua Allah SWT punya kuasa.... dan perubahan berlaku dgn kehendakNya seperti kisah Saydina Umar Alkhatab RA yg awalnya amat membenci Rasulullah SAW sampai2 ke tahap hendak membunuhnya.

      Itulah padahnya bila sekolah tak abes
      Nak menulis tak tahu hanya gasak kopipes

      Delete
    2. Bukan kamarut saje tun nak berdepan...dah 2 kali tun cabar debat berdepan tapi najib takut sahut cabaran...tulur tarak...

      Delete
    3. Orang yg ko dan prof kalut tu hina hati mulia tp ko dan prof.kamaruk tu hati kauduk..insan yg mungkin boleh pertikaikan kesaksiannya..
      Benci yg x berkesudahan..
      hancuss!!

      Delete
  7. "Mahfuz, Mohd Sabu, Kit Siang, Lim Guan Eng dan Khalid Samad menghentam Tun M lebih 30 tahun, sekali berdepan dengannya, terus melutut, membuntut. Semua ludah dan kahak dijilat kembali,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua Allah SWT punya kuasa.... dan perubahan berlaku dgn kehendakNya seperti kisah Saydina Umar Alkhatab RA yg awalnya amat membenci Rasulullah SAW sampai2 ke tahap hendak membunuhnya.

      Itulah padahnya bila sekolah tak abes
      Nak menulis tak tahu hanya gasak kopipes

      Delete
    2. Mereka insan yg berhati mulia..ko perjuang taik dah x boleh pakai ko punya kesaksian..hati ko hitam!!

      Delete
  8. Terdapat begitu ramai, lama dan lantang para pengkritik serta musuh kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mereka kini mensucikan, melutut dan membuntut kepadanya
    "Mahfuz, Mohd Sabu, Kit Siang, Lim Guan Eng dan Khalid Samad menghentam Tun M lebih 30 tahun, sekali berdepan dengannya, terus melutut, membuntut. Semua ludah dan kahak dijilat kembali,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lain ulu lain parang
      Lain dulu lain sekarang

      Ini semua Allah SWT punya kuasa.... dan perubahan berlaku dgn kehendakNya seperti kisah Saydina Umar Alkhatab RA yg awalnya amat membenci Rasulullah SAW sampai2 ke tahap hendak membunuhnya.

      Itulah padahnya bila sekolah tak abes
      Nak menulis tak tahu hanya gasak kopipes

      Delete
    2. Dia orang tu baru nampak siapa yg lebih bahaya antara tun dan najib...

      Delete
    3. Ko jilatlh tok najib koselagi mampu..bila mana dia kecundang ko jilaklh jilatlh diri ko sendiri..hahahahaptak..

      Delete
  9. Tidak lama selepas dilantik sebagai TPM, pelawak komidi tak kelakar ini mengatakan sudah bertemu dengan Ketua Pegawai Pelaburan dan pemegang amanah keluarga penderma tersebut.

    Ketika Perhimpunan Agung UMNO Disember 2015 pula, Jajid Komidi memberitahu penderma RM2,600 juta itu bukan seorang tetapi datangnya lebih daripada satu sumber.

    Tapi pelik, kemudian Pandir Pundek Ali mendedahkan bahawa sebahagian besar daripada wang derma itu sudah dipulangkan oleh Najib kepada keluarga Diraja Arab Saudi pada Ogos 2013 lagi, laporan-laporan media antarabangsa mengatakan Raja Abdullah, pemerintah Arab Saud yang mangkat pada Januari 2015 kemungkinan besar adalah penderma yang dimaksudkan itu.

    Jadi, siapa yg cakap betul, Jahid Komidi atau Pandir Pundek Ali...........??????


    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib terima dari arab sepet jadi kod arab sepet lah dia kembalikan separuh....yg separuh dia dah bedal dan sedekahkan kpd geng2 nye

      Delete
  10. FAKTANYA MAHATHIR SUDAH TUA
    Keberanian Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (Mapan), Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff membuka fakta mengenai kemampuan Tun Dr. Mahathir Mohamad untuk menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun telah mencuri perhatian dalam media sosial.

    Meskipun terdapat golongan yang mencerca Kamarul menerusi laman media sosial namun banyak juga persoalan ditimbulkan mengenai faktor usia calon Perdana Menteri Pakatan Harapan yang diketuai DAP itu berikutan hampir mencecah satu abad.

    Malah, kenyataan yang dibuat Kamarul mengenai faktor usia Dr. Mahathir itu telah menarik lebih 4,000 ‘Like’ dalam laman Facebook selain 2,000 perkongsian.

    Menurut seorang pengguna Facebook, Aidil Khalid, semua pihak sewajarnya memberi perhatian kepada fakta-fakta yang dibentangkan oleh Kamarul dan bukan memperlekehkannya.

    “Kebenaran atau kebatilan akan sesuatu itu tidak tergantung kepada kefasihan atau kegugupan penyampainya, sebaliknya bergantung kepada intipati akan apa yang akan disampaikannya,” kata Aidil.

    Sementara itu, seorang netizen yang menggunakan nama Helmi Effendy II berkata, topik perbahasan dalam forum mengenai usia Dr. Mahathir yang disertai Kamarul semalam telah dilarikan menerusi gimik bekas Perdana Menteri itu membuat kemunculan mengejut dalam forum berkenaan.

    “Tun M (Dr. Mahathir) cukup tuakah untuk menggapai jawatan Perdana Menteri yang digariskan oleh Dr. Kamarul dengan senarai kayu ukurnya? Sayang… core (teras) kepada perbahasan ini hilang terus,” katanya seperti dipetik dalam laman Facebook miliknya.

    Kamarul Zaman ketika forum tersebut menggariskan 10 kayu ukur untuk menentukan kemampuan Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri pada usia 93 tahun, iaitu perundangan, fizikal, genetik, mental, psikologi, moral, demografik, intelektual, falsafah dan semangat.

    Menurut beliau, Dr. Mahathir hanya berkemampuan dalam satu aspek, iaitu perundangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have you, Najib and that kangkung professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    2. Dr palsampah kamarut bukan pakar untuk tentukan kayu ukur kelayakan seseorang...dia sendiri kena cari kayu ukur dia tu layak ker pegang dr palsampah...

      Delete
    3. Tua bkn pokoknya tp kebencian yg meluap luap itu yg tiada batasnya..insan yg kolot..jahil ya habibi..sia sia cerdik..

      Delete
  11. ada lagi penjilat jubo ni.

    yasuhiro nakasone, prime minister at 99 yrs old
    hyun soong jong, prime minister at 99 yrs old
    prem tinsulanoda, prome minister at 97 yrs old

    so if tun is to be a prime minister at 93 yrs old, what the hell for you being so furious???

    is it because of 1mdb will to court?
    is it because of jo lok will go to court?
    is it because of reza porno will go to court??

    or, you are just being a stupid ass licking dumb dickhead!!

    you are just penjilat jubo, nothing much!

    ReplyDelete
  12. zahid tahu yg dia adalah DPM 'stop gap measure'.

    saya juga dpt rasa yg dia bukan lah salah seorang ahli 'inner circle' tim najib.
    malahan sebuah akhbar singapura melabelkan zahid sebagai 'treacherous'(merbahaya) n sudah tentu nya najib tlh d maklumi mengenai laporan itu.

    namun zahid sedang berada saperti 'buah simakalama'.

    salah buat piulihan, maka tamatlah hikayat wak jahid dgn adik beradik nya.

    wallahu'allam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tunjuk terlalu taat kpd bos lah biasanye yg bahaya kpd bos...

      Delete
    2. Mohon pencerahan dato..'buah simakalama'

      Delete
    3. sdr ramly.
      bagai mmakan buah simakalama = seseorang yg terjebak dlm suatu keadaan yg serba salah, d mana jika dia melakukan sesuatu pasti akan menemui kesalahan.

      Delete
  13. Sikap Buruk & Biadap @SinarOnline dikecam ahli akademik

    Baru berkesempatan membaca komentar rakan-rakan sehubungan dengan isu yang dimainkan oleh para pentaksub Tun Dr Mahathir mengenai "keterkucilan" saya bila Tun Dr Mahathir datang menerjah Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM.
    Saya tidak faham mengapa video troll ke atas diri saya yang kononnya berubah muka jadi "macam kena telan ubat gegat" ekoran kedatangan Tun Dr Mahathir yang disebarkan oleh Kelab Che Det ini begitu mendapat sambutan sehingga telah mencapai 2.3 juta tontonan dan 61 ribu perkongsian sedangkan hakikatnya di dalam video itu sendiri pun masih kelihatan yang saya terus konsisten berhujah selepas Tun Dr Mahathir datang.

    Walau apa pun, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih atas sokongan mahupun pandangan dan teguran yang diberikan oleh semua pihak kepada saya yang, insya Allah, akan saya gunakan untuk memperbaiki diri saya di masa hadapan.

    Saya sebenarnya sangat terbuka dengan sebarang pandangan dan teguran, khususnya ke atas aspek penyampaian lisan saya, malah bila dijemput berucap, saya sendiri selalunya akan memaklumkan terlebih dahulu mengenai kekurangpetahan saya dalam berpidato bagi mengelakkan kehampaan pihak penganjur dan penonton, dan hanya bila saya tetap dijemput juga barulah saya akan hadir.

    Saya bukanlah lahir dari kalangan keluarga yang mempunyai kebolehan berpidato yang baik dan saya sendiri sebelum ini tidak berusaha untuk mengasah dan memperbaiki kemampuan berpidato saya kerana saya memang tiada sebarang impian untuk mengubah kerjaya ke kerjaya seperti ahli politik atau pakar motivasi yang memerlukan kemampuan berpidato yang baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedar diri pun...tapi masih nak biadab tak hormat orang tua pangkat datuk kamu, macamlah kamu tu sempurna & terror sangat gara2 ada PhD. Kita jangan nilai diri sendiri saja, kena lihat kiri kanan apa pandangan orang lain terhadap kamu. Nyata & jelas 99% hilang hormat terhadap tingkah & sikap kamu itu berdasarkan komen2 yg tersiar.

      Kejora juga tidak terkecuali yg syok sendiri macam bagus, masuk bakul angkat sendiri.

      Delete
    2. Kamarut blm layak jadi ahli panel...dia perlu belajar cara ahli panel 2 ...bercakap lancar dan mudah difahami...

      Kamarut cuba melencong dari tajuk kerana semangat hendak hentam tun madey...padan muka terkincin dan gabra hingga mic di kepala lupa nak buang masa ambik gambar dengan tun...

      Mula belajar dengan jadi pengerusi JKK kg Dusun dulu...

      Delete
  14. Terima kasih khususnya kepada sokongan dari dunia akademik, termasuk:

    1. Pengerusi Majlis Profesor Negara, DAN Datuk Dr Raduan Che Rose, yang menulis mengenai "hujahan (saya) yang baik dan well-researched" dan "next time stay cool, composed".

    2. Naib Canselor Universiti Utara Malaysia, Prof Datuk Seri Dr Mohamad Mustafa Ishak, yang menulis mengenai saya "presenting (my) argument based on facts", "Tun M should not make a come back" dan "the moderator was quite biased".

    3. Prof Madya Dr Shamrahayu Abdul Aziz yang menulis mengenai "(saya) orang yang hebat dalam bidang (saya)", "analisis (saya) padat" dan "analisis (saya) jelas dengan fakta yang ramai orang tidak mengerti".

    2. Dr Muhaimin Sulam yang menulis mengenai "(saya) semacam dijadikan ahli gusti WWF yang dijadikan badut untuk dimalukan" dan "ternyata politik media yang dimainkan oleh Sinar Harian adalah sesuatu yang mengejutkan tetapi ia suatu yang tidak wajar".

    5. Ahmad Farami Abdul Karim yang menulis mengenai "moderator tidak menunjukkan sikap tidak memihak", "dalam banyak situasi, beliau bersikap ofensif terhadap (saya) dan berhujah seperti panelis" dan "ada masanya (moderator) defensif seakan mewakili parti politik".

    Terima kasih juga di atas sokongan dari dunia politik, termasuk:

    1. Ketua Penerangan UMNO Malaysia, Tan Sri Annuar Musa, yang menulis mengenai "seorang ahli akademik lazimnya bebas bercakap walau jarang menarik perhatian sesiapa tapi kali ini (saya) sangat berjaya mencuri perhatian", "ia satu kejayaan" dan "ternyata mesej (saya) sampai".

    2. Ketua Penerangan PAS Malaysia, Nasruddin Hassan, yang menulis mengenai betapa, "walaupun berhadapan dengan pelbagai tekanan kiri dan kanan, namun (saya) masih berupaya menyampaikan pandangan dan hujah disokong dengan fakta yang kuat" dan "penghujahan yang diutarakan (saya) sahaja sudah cukup komprehensif dari segala segi dan selayaknya itulah laras yang perlu dibahaskan secara teliti".

    3. Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali, yang menulis mengenai "kepetahan saya berbicara tidaklah sehebat sebahagian penceramah yang hebat tetapi idea dan pandangan (saya) sangat bernas", "hujahan yang (saya) tampilkan dalam forum di Sinar Harian semalam sangat bernas dan akademik" dan "ia perlu dinilai menerusi neraca akademik bukannya neraca emosi".

    4. Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh6 Datuk Nik Abdul Aziz, yang menulis mengenai betapa "(beliau) berbangga dengan (saya) kerana pandangan-pandangan intelektual (saya) terhadap politik tanah air", "'ada ubi ada batas' adalah doa (saya) sebagai seorang yang rasa dipermainkan atau diperangkap oleh 'tuan rumah'" dan "(beliau) amin-kan 10 kali".

    5. Ahli Majlis Tertinggi UMNO Malaysia, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, yang menulis mengenai betapa "Tun patut mari awal lagi waktu (saya) sebut fakta-fakta bagaimana Tok Guru sebagai orang tua yang patut6 tak jadi Menteri Besar, nyanyuk dan lain-lain" dan "insya Allah kebenaran akhirnya akan tertegak walaupun ramai yang masih dalam lamunan mimpi".

    Sekali lagi terima7 kasih saya ucapkan kepada semua di atas sokongan, pandangan dan teguran dari semua pihak kepada saya, baik yang berbuat demikian atas nama pertubuhan, termasuk beberapa pertubuhan bukan kerajaan, mahupun atas nama individu.

    جَزَاكُÙ…ُ اللهُ Ø®َÙŠْرًا


    Dr Kamarul Zaman Yusoff

    ReplyDelete
    Replies
    1. lick your wounds while you still can......

      Delete
    2. Sama seperti perumpamaan Melayu, 'Nangis tak berlagu'.

      Delete
    3. Kenape dr palsampah kamarut tak buat jemputan kd tun?....boleh tun datang awal...

      Kako tun diumumkan hadir sanggupkah dr palsampah kamarut jadi panel?...

      Nik abduh saman husam musa dulu seblm komen tun...tunjukjan kebranian mcm tun...

      Tun buktikan dia bukan penakut dan masih sihat dan kuat....bercakap dengan tenang...

      Delete
    4. Prof kamaruk nak sejukan hati..hahahaha dah kena hemtam kat rakyat..hahahahpanas!!

      Delete
  15. Dr Kamarul lebih berani , Chegubard tanya soalan Mahathir terus lari !!
    Saya teringat ketika Che Gu Bard dtg mengejut ke dialog bersama Mahathir di UM.

    Masa tu, bila dpt tahu Che Gu Bard datang, pegawai2 Mahathir halang wartawan masuk. Para peserta pulak diminta jgn rakam video.

    Bila che Gu Bard bangun tanya soalan kpd Mahathir, Mahathir terus tinggalkan majlis. Mencicit-cicit lari.

    Video ada di wall Che Gu Bard.

    Prof Kamarul lebih berani la nampaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani sampai duduk tak bersopan, serba tak kena, kekadang duduk terkangkang macam jalang, tunduk kesipuan gede dgn wajah murung-bermuncung.

      Delete
    2. Dr palsampah kamarut layak jadi pengerusi JKK kg Dusun...

      Tak de baling kerusi?

      Delete
  16. Catatan pengalaman Dialog dengan Dr.M : lari balik awal
    1. Pada 2 April saya dijemput melalui whats app oleh salah seorang panatia penganjur Program Dialog Anak Muda : Deklarasi Rakyat, Realiti atau Fantasi ? untuk hadir dengan menghantar nama dan no.kad pengenalan. Sebelum itu saya sering dicabar oleh beberapa kelompok yang bersama Deklarasi agar saya duduk mendengar dulu dari Mahathir mengenai deklarasi ini.

    2. Pada 7 April saya hadir bersama Komrad Edy Noor Reduan, Pengarah Propaganda SAMM dan Komrad Faisal Zainal, Penyelaras Muda SAMM. Kami tiba lewat beberapa minit, ketibaan kami disambut jelingan sekumpulan lelaki bertubuh sasa yang saya kira 'bodyguard' kepada orang penting yang sudah hadir selain wartawan yang berkumpul kerana tidak boleh masuk. Kami mendaftar dan mengambil tempat. Masuk sahaja Pengerusi Majlis sedang mengumumkan bahawa media, rakaman dilarang malah Pengerusi Majlis mengingatkan pengguna media sosial tidak terlalu laju melaporkan program dialog tersebut. Walaupun ia nampak sangat kontradik dengan semangat kebebasan dan kritikan terbuka kumpulan Deklarasi Mahathir namun saya mengambil sikap positif mungkin tidak mahu terganggu dan Mahathir bersedia untuk sesi terus terang.

    3. Kehadiran kurang dari 100 orang, turut kelihatan Khairuddin (yang mengaku sepupu Anwar Ibrahim), Siti Hasmah, Marina Mahathir, Hishamuddin Rais (tukar tiub) juga ada selain Maria Chin, Ambiga dan mahathir sendiri di kerusi panel di depan. Muka - muka kepimpinan pelajar yang dikenali juga turut kelihatan.

    4. Mahathir mengambil tempat bercakap awal, tak banyak yang diulas. Dia memulakan celoteh dengan mengingat sejarah Malayan Union dan kuasa raja tetapi keluhnya kini raja juga tak ada kuasa untuk berbuat apa. Secara sinis dia mengaku mengenai tindakannya meminda kuasa raja itu salah katanya dia jangka Raja yang akan timbulkan masalah tetapi dia tidak sangka Perdana menteri yang punca masalah negara.

    5. Selepas dia duduk sesi soal jawab dibuka. Dua soalan awal ditanya secara 'formal' oleh wakil Kesatuan Pelajar dan Mahathir respon mudah ajak semua pelajar tumbang Najib dan masalah akan selesai. Kecewa dengan cara Mahathir memperbodohkan anak muda dengan jawapanya , saya mengambil tempat untuk bercakap selepas Adam Adli.

    6. Rakaman curi yang dibuat oleh Kak Nashitah yang viral di media sosial itu hanya suku dari semua yang saya ucapkan. Saya bangun dan saya perkenal diri dengan mengatakan saya che'GuBard dari SAMM yang Tun katakan sebagai Kucing Kurap. Saya nyatakan bahawa Tun panik dan silap, saya tidak pernah mencabar Tun berdebat sebaliknya saya menjemput Tun untuk satu sesi terus terang supaya anak muda khususnya jaringan SAMM mampu mendengar sendiri dan membuat keputusan betul dan adil. Saya tegaskan dengan jelassaya tidak akan mengajak orang tua yang memang banyak buat salah yang akan menjadi point - point besar untuk saya 'score' kalau berdebat. Saya ambil kesempatan meminta Tun respon mengenai Kehilangan wang Rakyat memalui skandal Bank negara 1992 ketika TS Jaafar menjadi Gabenor sebanyak RM30billion, Skandal MAS RM580 juta, Skandal Perwaja RM10b, Skandal Bank Bumi RM10b, Skandal Maminco RM1.6b dan saya sebut mengenai Far Eastern Eeconomic Review yang menyebut jumlah RM1.6jutadigunakan Mahathir untuk balilout syarikat kapal anaknya selepas memecat dan menfitnah Anwar Ibrahim atas banyak alasan ini saya tak akan debat dengan Tun sebab teruk Tun akan kena. Ketika ini muka Mahathir berubah dan kelihatan Marina memaling ke arah saya dengan muka yang sangat marah tetapi saya cuma balas dengan senyuman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barulah tersingkap akhirnya....inilah dia salah satu sumber yg sering mengkritik kutuk Tun Mahathir,

      'Dr Kamarul Zaman Yusoff', idola pujaan Kejora Musibat......!!

      Delete
    2. Dr palsampah kamarut pojaan hati pembodek najib ....tak de langsung ketokohan penganalisis politik....layak jadi pengerusi JKK kg Dusun...

      Delete
  17. 7. Pengerusi mula mengganggu dengan meminta saya terus kepada soalan. Saya tegaskan untuk bertanya 3 soalan dan penegasan. Penegasan pertama saya ialah Deklarasi ini bukan deklarasi rakyat ia deklarasi Tun Mahathir kerana ia tak lalui proses suara rakyat, malah majoriti yang tandatangan ketika 4 Mac itu hanya melihat deklarasi penuh hari tersebut. Isinya pula berkisar dengan penyingkiran Najib dan musuh-musuh politik Tun Mahathir. Bagaimana dengan perubahan sistem dan pemansuhan undang - undang penting seperti akta hasutan, pemerkasaan pilihanraya yang bebas dan adil ? Saya tegaskan deklarasi ini hanya retorik dan untuk Tun penuhi kehendak politik semata. Bila saya sebut ini yang hadir bertepuk tangan. Saya katakan Tun hipokrit kerana baru ini dalam temuramah dengan media Indonesia Tun sebut soal Anwar bersalah tak boleh buat apa sebab mahkamah dah putus dan kena hormat, bila kena kat orang lain Tun suruh hormat dan ikut tetapi bila tak kena pada Tun , Tun bising kata sistem rosak lah apa lah....

    8. Kedua saya sebut dengan jelas 2008 Tun ajak rakyat jatuhkan Abdullah dan semua ayat ajak jatuh Najib sama je bunyi skripnya semasa nak jatuh Abdullah. Masa nak jatuh Abdullah dedah berbiliion juta wang yang dirompak melalui Scomi, Skandal Oil for food termasuk khairy dituduh merompak berjuta - juta termasuk terlibat menjual saham berkepentingan negara ke Singapura. Saya tanya Bila Pak Lah jatuh Tun balik ke Umno semula dan dapat kedudukan istimewa semula tetapi apa usaha nak kembalikan duit rakyat. Saya katakan tak ada usaha kerana Tun bukan soal rakyat tetapi soal kehendak politik Tun semata bila Pak Lah dah jatuh Tun tak peduli pun soal rakyat dan kini sekali lagi nak guna benda sama.... masa ni yang hadir tepuk kuat lagi...

    9. Pengerusi berdiri ketika ini untuk saya tamatkan bercakap. Saya sebut yang terakhir saya nak tanya Kenapa Anwar dipecat ? adakah kerana Anwar meliwat, agen Amerika atau dia halang Tun nak bail out anak Tun... saya juga bertanya kalau najib jatuh Tun nak siapa naik jadi PM dan TPM ? ketika ini Pengerusi bercakap dan minta saya berhenti... saya akur dan senyum lalu berhenti serahkan mikrofon.

    10. Selepas saya saya ingat ada seorang bangun bertanya juga soal kenapa Tun tak buat apa soal Rafizi ditahan, bukankah Rafizi sekutu Tun sekarang ? dan Mandeep Sigh yang merupakan kakitangan seketeriat BERSIH bangun bertanya soal pilihanraya bebas dan adil dan perlu dimasukkan kedalam deklarasi.

    11. Tun bangun jawab.... dia berpusing - pusing langsung tak menyebut atau mengulas apa yang saya bangkitkan. Berkenaan Rafizi dia sebut dengan jelas dia berjuang bukan untuk Rafizi... Rafizi buat salah langgar OSA maka kena lah hukum...dan sebab itu kena perjatuh Najib sebab kalau Najib jatuh Rafizi bebaslah... berkenaan soalan BERSIH dia menagmbil analogi Sri Lanka dia sebut di Sri Lanka ada dua parti, satu parti isteri Janeral dan satu parti anak pejuang kemerdekaan. Bila isteri Janeral kalah dia kata pilihanraya menipu dan begitulah sebaliknya... Mahathir sebut pihak yang kalah akan sentiasa kata Pilihanraya menipu... ayat ini sepatutnya sudah menampar muka kumpulan BERSIH kerana mahathir sendiri tidak mengakui perjuangan BERSIH dengan tidak mengakui kepincangan pilihanraya.

    ReplyDelete
  18. 12. Seorang pemuda duduk dibarisan depan bangun ingatkan mahathir yang dia tak menjawab lagi soalan che'GuBard. Mahathir terus tak peduli, dia mengulas pula mengenai orang tanya saya persoalan kenapa saya boleh duduk dengan musuh saya seperti Lim Kit Siang, Md Sabu dan lain lain. Mahathir sebut dengan jelas bukan saya datang tapi depa yang datang pada saya maka tanyalah depa. mahathir kata dia pun pelik bagaimana orang yang mahathir dah buat macam - macam salah pada mereka masih datang untuk sign deklarasi dengan Mahathir. Ketika ini saya bangun mencelah dan katakan "Tun, kamu tak jawab lagi soalan saya". Pengerusi Majlis mendiamkan saya semula dan Mahathir mengakhirkan ucapanya dengan penipuan katanya Anwar pun tulis surat kepadanya sokong dia. Ini jelas tipu mana ada Anwar tulis surat kepada Mahathir sokong dia... Ini mengingatkan kita dengan pembohongan Mahathir ketika kempen PRU lepas konon ugut nak dedahkan surat Wan Azizah kepadanya yang konon mengadu perihal Anwar.

    13. Dia duduk dan terus bisik sesuatu pada pengerusi majlis dan pengerusi Majlis terus umum bahawa Tun Mahathir kena pulang awal kerana ada urusan penting dan soalan yang tidak berjawab akan dijawab oleh Ambiga dan Maria Chin. Saya dan ramai lagi anak muda , aktivis mahasiswa yang hadir tak boleh menyorokkan kekecewaan dengan cara Mahathir, hadir program dialog dengan syarat tiada media dan bila ditanya lari balik awal tinggalkan orang lain untuk cuci ? Inilah demokrasi terpimpin ala Mahathir.

    14. Setelah hadir dan berdepan sendiri dengan Mahathir .... saya dan SAMM menegaskan garis yang kami ambil tidak salah dan tepat.

    che'GuBard, SAMM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Badrul husham politikus desparado....kalo betul nak berpolitik dan ade pengaruh bukak parti sendiri....berjuang cara politik bukan melalak tidak tahu hala mana dituju...

      Delete
    2. Cigu bard..cikgu boot..
      Cigu bard..cikgu bark..
      Cigu bard..cigu bold..
      cigu bard..cigu bane..
      cigu bard..cigu bean..
      cigu bard..cigu bat..
      cigu bard..cigu bad..
      cigu bard..cigu nut..
      Cigu cigu kpla mengerutu..
      hahahahahantuhahahhantu!!

      Delete
  19. cp frm husein blog..

    "Pemimpin2 sekarang hari2 keja berbohong kepada rakyat...putar belit cerita 1MDB bagi mengelirukan kita.
    "Jika orang Melayu mahu maju, buang lah sifat hamba & penakut" - Sasterawan Usman Awang

    Kalau Umno nak bela bangsa Melayu & Islam, sepatutnya sudah lama Umno gulingkan Najib Razak. Tetapi dalam PAU, mereka mencium tangan Najib dan dijulang sebagai wira negara.
    UMNO SEBENARNYA ADALAH PARTI PENAKUT & TAMAK.
    Apa yang Najib bawa pada bangsa Melayu hari ini adalah TAMAK...menular dalam diri mereka dan merosakkan.
    Ketua Polis Negara, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Peguam Negara...semuanya PENAKUT & TAMAK !!

    Semua permasalahan negara hari ini hanya rakyat yang boleh selesaikan.
    PRU kali ini adalah peluang terbaik bagi menukar kerajaan & menebus maruah bangsa Melayu & selamatkan Malaysia."

    my comment : it is not just umno, but include those with brain in the asses, one example...pejuang najis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Right bro..kpd ahli ahli umnobn tiad apa yg kamu dpt yg special lg..tiada apa yg korang dpt melainkan apa yg kami perjuangkan..apa yg kami rasai seperti itu lah yg kamu rasai sebenarnya kehidupan kini..kamu tsu itu realiti..jgn keterlaluan menyokong
      membabi buta..
      tiada bezanya jika korng tetap sokong umnobn..malah kehidupan kamu dipersia sia kan oleh pemimpin kamu sendiri..tinggalkan umnobn..itu jln yg terbaik..

      Delete
  20. TAK TAHU, TAK INGAT, YOU DARI MANA WARNAI POLITIK MALAYSIA
    Secara amnya, dua orang musuh yang kini menjadi sekutu politik, Lim Kit Siang dan Tun Dr. Mahathir Mohamad sebenarnya mempunyai satu persamaan yang ketara.

    Jika diperhalusi, Dr. Mahathir yang pernah menuduh DAP parti rasis serta bekas musuhnya, Kit Siang mempunyai skil komunikasi yang sememangnya wajar dikagumi ahli-ahli politik lain kerana kedua-duanya menguasai seni melarikan diri daripada menjawab soalan yang maha hebat.

    Yang seorang terkenal dengan ayat – tidak tahu atau tidak ingat (Dr. Mahathir) manakala seorang lagi – you dari mana? (Kit Siang).

    Terdapat dua peristiwa besar di dalam negara yang cuba ‘dimatikan’ susur galur hubung kaitnya dengan Dr. Mahathir menerusi ayat tidak tahu dan tidak ingat.

    Pertamanya, skandal Bank Negara Malaysia (BNM) yang mengalami kerugian sebanyak AS$10 bi­lion (RM44 bilion) melalui kegiatan perdagangan mata wang sepanjang 1991 hingga 1993.

    Menerusi ayat tidak tahu, Dr. Mahathir memberitahu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang menyiasat kerugian urus niaga mata wang asing (forex) pada 1990-an bahawa BNM menjalankan perdagangan itu tanpa pengetahuannya pada akhir 1980-an.

    Bagaimanapun, laporan RCI yang diedarkan di Parlimen pada 30 November tahun lalu akhirnya mendapati ada asas bagi mengesyorkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyiasat kemungkinan berlakunya pecah amanah dan penipuan oleh Dr. Mahathir dalam skandal berkenaan.

    Selain itu, Dr. Mahathir juga menggunakan ayat tidak ingat apabila menjelaskan mengenai tragedi Memali, Baling Kedah pada 19 November 1985 seolah-olah cuci tangan daripada memikul tanggungjawab.

    “Saya tidak ingat yang Tun Musa datang berjumpa saya untuk saya tidak pergi ke Beijing tetapi beliau berada di lapangan terbang bersama dengan ramai orang yang ingin ucap selamat pemergian saya ke China.

    “Di waktu itu pun saya tidak ingat yang Tun Musa menasihat supaya saya tidak pergi luar negeri,” katanya dalam artikel bertajuk keselamatan negara yang disiarkan menerusi blog Chedet pada 10 April 2014.

    Itu kisah kehebatan Dr. Mahathir namun rakan sekutunya Kit Siang pula ‘bijak’ menangkis soalan-soalan berkaitan hubungannya dengan Dr. Mahathir atau mengenai partinya.

    Sebagai contoh, jika soalan-soalan yang ditanya dianggap ‘merbahaya’ untuk DAP atau boleh menimbulkan keraguan rakyat mengenai hubungan mesranya dengan Dr. Mahathir pada masa ini, maka ayat you dari mana dijadikan senjata Kit Siang untuk mengelak daripada menjawab.

    Lihat sahaja di Pulau Pinang, mungkin berkat hasil didikan Kit Siang kepada anaknya, Lim Guan Eng juga membuatkan kebebasan media di negeri itu bagaikan telah mati.

    Wartawan Utusan Malaysia bukan saja tidak dijemput meliputi sebarang majlis yang melibatkan Ketua Menteri tetapi juga dilarang membuat liputan Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN).

    Mana-mana media cetak arus perdana dan media elektronik yang tidak sehaluan tidak dijemput untuk membuat liputan majlis-majlis anjuran kerajaan DAP Pulau Pinang.

    Sampai bila pendekatan menghalang kebebasan media ini perlu terus dibiarkan, prinsip demokrasi dan kebebasan bersuara tidak hanya sekadar pemanis mulut tetapi perlu diterjemah melalui perbuatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menang tepat jawapan itu kpd soalan orang bodoo...

      Delete
  21. Laporan PAC Jelas Najib Tidak Lakukan Kesalahan Atau Ambil Wang 1MDB
    KUALA LUMPUR, 23 Mac – Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bahawa laporan siasatan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mengenai 1Malaysia Development Bhd (1MDB) membuat kesimpulan bahawa beliau tidak melakukan sebarang kesalahan.

    Najib turut menegaskan bahawa tidak terdapat mana-mana ayat dalam laporan tersebut yang menyatakan bahawa beliau telah mencuri wang dari syarikat tersebut atau pun duit derma daripada kerajaan Arab Saudi merupakan duit 1MDB.

    “Laporan tersebut membuat kesimpulan bahawa 1MDB merupakan satu model perniagaan, di mana ia tidak mempunyai asas yang kukuh kerana suntikan modal yang diberikan oleh kerajaan hanya sebanyak RM1 juta sahaja.

    “1MDB mempunyai program yang besar dan telah membuat pinjaman berjumlah RM42 bilion. Bagi jumlah pinjaman RM42 bilion, kadar faedahnya lima peratus setahun atau RM2 bilion setahun,” katanya pada sesi dialog bersama rakyat pada Majlis Pelancaran Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2017, di sini hari ini.

    ------------@@@@@@@@@-----------

    GEMPAR!!! 1MDB TELAH MEMBUAT BAYARAN SEBANYAK RM4 BILLION KEPADA SYARIKAT GOOD STAR LIMITED YANG DIMILIKI OLEH JHO LOW!!!

    Tony Pua: Bank Negara sahkan Good Star Limited kepunyaan Jho Low. Klik di sini

    Jika anda merujuk kepada Laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) pada mukasurat 25 dan 26 ada tertulis begini:

    "Pada 30 September 2009, Bank Negara Malaysia (BNM) memberi kelulusan pindahan dana ke dalam akaun usaha sama di J.P Morgan SA dan RBS Coutts Bank Ltd. (Geneva). Seterusnya pada 30 September 2009 juga, sejumlah USD300 juta telah dipindahkan ke akaun 7619400 di J.P Morgan (Suisse) SA, iaitu bank 1MDB Petrosaudi Ltd (syarikat usaha sama). Bagaimanapun, baki USD700 juta telah dipindahkan ke akaun 11116073 di RBS Coutts Bank Ltd. milik sebuah syarikat lain yang tidak terlibat dengan projek usaha sama ini.

    Berdasarkan dokumen yang dikemukakan oleh Datuk Shahrol Azral pada 5 Jun 2015 dan kenyataan beliau semasa mesyuarat PAC pada 25 November 2015, akaun tersebut adalah milik Good Star Limited yang merupakan subsidiari (anak syarikat) Kumpulan Petrosaudi sejak 1 September 2009.

    Semakan Jabatan Audit Negara (JAN) juga mendapati tiada kelulusan Lembaga Pengarah 1MDBuntuk pemindahan wang ini ke dalam dua akaun yang berasingan."

    PEMBOHONGAN DATUK SHAHROL AZRAL KONONNYA GOOD STAR ADALAH ANAK SYARIKAT PETROSAUDI TERDEDAH APABILA BANK NEGARA MALAYSIA TELAH MENGESAHKAN MELALUI SEPUCUK SURAT KEPADA PAC BAHAWA GOOD STAR LIMITED ADALAH MILIK JHO LOW DAN TIADA KENA MENGENA DENGAN PETROSAUDI

    Download : Laporan DOJ di sini

    Kandungan surat tersebut sepatutnya dimasukkan ke dalam laporan PAC tetapi Pengerusi PAC iaitu YB Hasan Arifin telah bertindak memadamkan maklumat tersebut pada saat akhir, ini menimbulkan protes dari 5 orang ahli PAC dari parti pembangkang antaranya YB Tony Pua dan Dr Tan Seng Giaw

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isi kandungan surat tersebut telah didedahkan oleh akhbar Wall Street Journal (Pastinya ia dibocorkan oleh orang dalam BNM sendiri yang tidak tahan melihat kerakusan Najib dan Kuncu utamanya Jho Low merompak wang rakyat). Malaysiakini ada melaporkan tentang pendedahan WSJ tersebut namun tidak dapat menunjukkan isi surat berkenaan kerana ianya berstatus "SULIT".

      Kesahihan surat itu terbukti apabila kerajaan Malaysia MENGAKUINYAtetapi biasalah di Malaysia ni walaupun surat itu dengan jelas menunjukkan bahawa NAJIB RAZAK BERSUBAHAT DENGAN JHO LOW ROMPAK RM4 BILION WANG RAKYAT MELALUI 1MDB tetapi orang yang jenayahnya telah terbongkar TIDAK MAHU LETAK JAWATAN dan pihak-pihak yang sepatutnya menangkap dan mendakwa beliau semuanya TAKUT KEPADA NAJIB TAPI TAK TAKUT KEPADA ALLAH SWT. Kerajaan Najib sebaliknya berusaha mencari siapa yang membocorkan maklumat tersebut untuk diambil tindakan.

      (Dibawah saya sertakan gambar kepala surat tersebut yg disiarkan oleh sebuah Laman Web (Laman Web ini telah disekat oleh SKMM))

      Juga disertakan gambar Najib bersama Jho Low, Putera Turki Bin Abdullah Pengasas Bersama syarikat Petrosaudi serta keluarga Najib yang dikatakan diambil diatas sebuah kapal layar mewah beberapa bulan sebelum mereka melaksanakan "operasi merompak" RM4 bilion daripada 1MDB melalui projek penipuan Petrosaudi. (Laporan DOJ Amerika Syarikat yang diterbitkan kemudiannya memberikan butiran terperinci bagaimana Najib dah Jho Low merompak kira2 RM20 bilion wang rakyat Malaysia melalui 1MDB)

      #HANYA KUASA RAKYAT MAMPU MENGAJAR NAJIB, JHO LOW, RIZA AZIZ, ROSMAH MANSUR DAN KUNCU-KUNCU MEREKA TERMASUK PENJILAT2 TEGAR MEREKA DARI PARTI PEROMPAK UMNOBN DAN KHADUMB MEREKA PARTI PAS

      Delete
  22. ANWAR TERLALU TUA UNTUK JADI PM: TUN M

    “Saya fikir dia sudah terlalu tua. Bila saya dalam usia 70-an saya umumkan saya tak boleh jadi PM pada usia 80 jadi saya nyatakan bahawa saya akan letak jawatan dan saya lakukannya sebelum saya berusia 80.”

    (“I think he is too old. When I was in my 70s I announced I can’t be PM at the age of 80 so I indicated that I was going to step down and I did before I was 80.”)

    (Tun Dr Mahathir Mohamad, akhbar The Australian, 11 April 2016)

    https://www.malaysiakini.com/news/337328

    https://www.theaustralian.com.au/…/8e418727190d919d3bbf3786

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tun jujur ngaku resign seblm 80... Desakan pemimpin PH yg mahukan tun ketuai PH kerana tun masih sihat dan kuat ...

      Delete
  23. BAHASA INDAH TUN DR MAHATHIR TERHADAP TOK GURU NIK AZIZ

    “Ini salah orang yang kononnya Tok Guru tapi tak tau ajar Islam, nama je Tok Guru, bila bercakap, bohong, bila tafsir Qur’an, pun bohong, bila buat fatwa, pun bohong. Saya ingat dia dah nyanyuk. Saya ni umur 87, dah tua dah, kalau tengok ni nampak tua, berapa kali jatuh tadi. Ini dah umur 82, nak berdiri pun dah tak boleh, masih nak bertanding lagi, sampai bila-bila, apa jenis manusia ini? Suruh kita tukar, tukar la diri engkau dulu.”

    (Tun Dr Mahathir Mohamad, Putrajaya, 27 April 2013)

    https://m.youtube.com/watch?v=KlgZgfEofoc

    ReplyDelete
    Replies

    1. Kempen Pru 13 dikelantan Najib perli arwah nik aziz dah lame pegang jawatan mb..

      Delete
  24. SAYA TERLALU TUA UNTUK JADI PM: TUN M

    Sinar Harian: Tun, sekiranya Pakatan Harapan berjaya ambil alih kerajaan, bersediakah Tun untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi?

    Tun M: Tak apalah, saya dah (tua), lagi dua bulan 92 tahun, tak tengok dah ini, bagi kat orang muda lah.

    (Tun Dr Mahathir Mohamad, Tasek Gelugor, 23 April 2017)

    Bukti video di link ini:

    https://m.youtube.com/watch?v=yMHfNGcxPPs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun jujur e gaku sudah tua tapi tak jata dua tak sihat....tun nasih mampu driving kereta di lebuhraya...no problem...

      Kejora bodoo telur kicik...

      Delete
    2. Najib berjalan lutut berlanggar, cakap menyembur air liur basi, itu baru 65 tahun.

      Hadi Awang baru 71 tahun, jalan dah bertongkat, kekadang berkerusi roda dan lebih teruk lagi asyik memanjang ponteng sekolah (dewan parlimen).

      Delete
  25. LIM KIT SIANG YANG SAMSENG

    Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, pasti tahu betapa bermasalahnya Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dengan “Malaysian Malaysia” yang menjadi teras perjuangan DAP.

    Di dalam tulisan di blog beliau pada 14 September 2010 umpamanya, Tun Dr Mahathir pernah menulis:
    1. “Slogan (yang digunakan oleh PAP) adalah “Malaysian Malaysia” yang membawa makna bahawa orang-orang Cina tidak mempunyai hak-hak yang sama dengan orang-orang Melayu.” (“The slogan (used by the PAP) was “Malaysian Malaysia” which implied that the Chinese were not having equal rights with the Malays.”)
    2. “Jika rayuan kepada sentimen orang-orang Cina terhadap orang-orang Melayu adalah bukan perkauman, saya tidak tahu apa itu perkauman.” (“If this appeal to Chinese sentiments against the Malays was not racial, I do not know what is racial.”)
    3. “Walau setelah DAP pergi, slogan perang “Malaysian Malaysia” dikutip oleh DAP, anak butir PAP.” (“Even after the PAP left, the “Malaysian Malaysia” war-cry was picked up by the DAP, an offspring of the PAP.”)
    4. “Hingga hari ini slogan perkauman “Malaysian Malaysia” adalah slogan perang DAP.” (“Till today the racist slogan “Malaysian Malaysia” is the war-cry of the DAP.”)

    Tiba-tiba sahaja, tatkala Tun Dr Mahathir kini telah menjadi Pengerusi Pakatan Harapan dan sedang berusaha keras untuk cuba melenyapkan persepsi umum bahawa DAP adalah sebuah parti perkauman, Lim Kit Siang, sewaktu berucap membahaskan Titah Ucapan Seri Paduka Baginda semasa membuka Penggal Keenam, Parlimen Yang Ketiga Belas, pada 15 Mac lalu, terus sahaja sekali lagi menegaskan pegangan teguh DAP kepada “Malaysian Malaysia”.

    Ucap Lim Kit Siang: “Akhirnya, mustahak untuk saya kemukakan tiga ciri perjuangan politik saya dalam 52 tahun ini. Pertama, bahawa ini kerana impian Malaysia untuk mewujudkan satu negara untuk semua rakyat Malaysia. Kedua, bahawa DAP berjuang untuk semua rakyat, tidak mengira kaum. Ketiga, mereka yang sokong DAP bukan sokong Chinese Malaysia atau Indian Malaysia, tapi mahu menyokong satu “Malaysian Malaysia”. Itu ketiga-tiga ciri.”

    Kepada generasi baru Malaysia, perlu difahami bahawa “Malaysian Malaysia” seperti yang tercatat kemas di dalam Deklarasi yang dikemukakan di dalam the Malaysian Solidarity Convention (MSC) di Singapura pada 9 Mei 1965 adalah membawa makna “negara dan negeri tidak diidentifikasikan dengan ketuanan, kesejahteraan dan kepentingan mana-mana masyarakat atau kaum tertentu.” (“the nation and the state is not identified with the supremacy, well-being and the interests of any one particular community or race.”)

    Di dalam bentuk mutakhirnya, “Malaysian Malaysia” boleh dilihat melalui kenyataan terbuka Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang bercakap mengenai Perlembagaan Persekutuan “mendiskriminasi rakyat Malaysia kepada golongan Bumiputera dan golongan bukan Bumiputera, yang secara efektifnya membahagikan rakyat Malaysia kepada warganegara kelas pertama dan warganegara kelas kedua” (“discriminat(ing) Malaysians into bumis and non-bumis, which effectively divided Malaysians into first and second-class citizens”.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Propaganda perkauman yang dah lapuk ketinggalan zaman UMNO menakut-nakutkan konon DAP sebagai anti Melayu, Islam & Raja-raja ternyata bohong bila Najib & UMNO sendiri bersahabat dgn Republik China Komunis, mengampu semua presiden2 Amerika & bersekongkol dgn puak Zionis Yahudi APCO Worldwide & Banker Goldman Sachs.

      Konon kalau Pakatan Harapan memerintah, Lim Kit Siang jadi PM juga adalah fitnah Najib & UMNO bila Pakatan Harapan awal2 lagi mengesahkan Tun Mahathir & DS Dr Wan Azizah sebagai calon PM & TPM.

      Delete
  26. Di dalam bentuk mutakhirnya, “Malaysian Malaysia” ini juga boleh dilihat melalui kenyataan terbuka Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke Siew Fook, yang bercakap mengenai keperluan untuk “mengkaji semula dasar “Bumiputera” dan “bukan Bumiputera” serta menghapuskan perbezaan di antara kaum-kaum di Malaysia (“review the “Bumiputra” and “non-Bumiputra” policy and abolish the distinction between races in Malaysia”).

    Bila Lim Kit Siang tahu betapa bermasalahnya Tun Dr Mahathir sebelum ini dengan “Malaysian Malaysia”, dan bila Lim Kit Siang tahu betapa bersungguhnya Tun Dr Mahathir sekarang untuk cuba melenyapkan persepsi umum bahawa DAP adalah sebuah parti perkauman, tetapi Lim Kit Siang tetap juga menegaskan pegangan teguh DAP kepada “Malaysian Malaysia” yang pernah Tun Dr Mahathir sifatkan sebagai slogan perkauman, maka nyatalah Lim Kit Siang adalah seorang samseng yang tidak menghiraukan orang lain.

    Begitu juga, Lim Kit Siang pasti tahu betapa, mengikut Perlembagaan Persekutuan, perlantikan Peguam Negara dan kebanyakan ketua institusi negara adalah dibuat oleh Yang di-Pertuan Agong, sama ada atas nasihat Perdana Menteri ataupun tidak.

    Bagaimanapun, di dalam kenyataan di blog beliau hari ini, 17 Mac, Lim Kit Siang tetap juga menegaskan bahawa “kita (Pakatan Harapan) akan melantik seorang Peguam Negara dan ketua-ketua institusi-institusi negara...” (“we will appoint an Attorney-General and heads of national institutions...”), tanpa sebarang rujukan kepada Yang di-Pertuan Agong, maka nyatalah Lim Kit Siang adalah seorang samseng yang tidak menghiraukan orang lain.

    Begitulah juga dengan kenyataan di blog beliau hari ini yang menyatakan “marilah semua parti di dalam Pakatan Harapan – DAP, PKR, AMANAH dan Bersatu – bekerja kuat dan berganding bahu untuk mencipta sejarah di Johor dan Malaysia” (“let all parties in Pakatan Harapan – DAP, PKR, AMANAH and Bersatu – work hard and in unison to create history in Johor and Malaysia”) yang meletakkan DAP sebagai ketua tidak rasmi Pakatan Harapan.

    Inilah dia Lim Kit Siang, tokoh di belakang tabir Pakatan Harapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun madey bijak...tun dan bwar bokeh boleh lembutkan pendirian DAP...

      Delete
  27. Syarikat modal 1 jota nak niaga billion billion hingga berhutang 42 billion...akhirnye Edra dan tanah kerajaan dijual untuk bayar hutang...

    Adekah penjualan aset negara kerana rugi niaga ato wang hilang kerana di rompak?...

    Laporan PAC memang tiada kaitkan najib ambil wang 1 mdb kerana wang 1 mdb najib masukkan ke akaun jho lo di luar nrgara sebagaimana lapora PAC...PAC tidak siasat akaun jho lo di luat negara yg memasukkan balik wang tersebut ke akaun jho lo sebagaimana siasatan FBI...

    Najib nak klentong....kalo PAC siasat najib tidak ambik wang 1 mdb najib boleh cabar DOJ bersihkan namanye dari dikaitkan dengan saman gubah wang haram hasil rompak 1 mdb..


    NAJIB ADE BRANI?...BAPAK KLENTONG...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan....

      Jho.lo masukkan wang 1 mfb kedlmn akaun najib..

      Delete
    2. Inilah yg dikatakan menang sorak, kampung tergadai..pelacur dan pencacai bersorak riang dgn apa yg mereka claim pembangunan trx city, walhal sebenarnya hartanah tersebut telah tergadai dan rakyat tidak mendapat menafaat darinya! Hanya utk membayar hutang!

      Delete
  28. Kita jangka mana mungkin dia dpt PM..selagi tok najib x dturunkan dlm haraki umnobn..dan najib xkan lepaskan jwtnya bg mempertahankan segala penyelewengan yg terpalit keatasnya..
    Pengemuman yg duar uar beberapa kali tu adalh baik bg PH persiapkan jentera pilihanraya dan dlm pd tu perbaiki kedudukan selesa yg semestinya selesai buat parti komponen PH..najib mana berani nak kias pun..nak berak gigiil..kata kawan kita..camna..
    Bersedialh..dengar khabar PRU14 akn diadakan pd awal bln 5/2018..
    itu pun hanya khabar je bro pro PH.
    Namun..lawan tetap kita lawan!

    ReplyDelete
  29. http://www.amenoworld.org/2018/02/penjelasan-isu-skandal-tanah-ijok-yang.html?m=1

    Penjelasan skandal tanah ijok...aRahman Dahlan masih bengo g....peneroka saman kerajaan negeri kerana dihasut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gara2 urusniaga riba Najib, peneroka2 jadi hamba abdi kpd hutang + bunga riba yg diharamkan oleh Allah SWT termaktub dalam hukum2 Allah dalam Injeel, Taurat, Zaboor & Al Quran.

      Delete
  30. 'Si baju hijau'Tun dicantas
    Mulut mengutuk di depan pentas
    Tun masuk begitu pantas
    Langsung si Hijau telur menetas!

    Tadi macam bertih direndang
    Ingat Tun boleh ditendang
    Dalam mengutuk dia terpandang
    Terus bengkok dah jadi udang!

    "emm..emm.." tak boleh cakap
    Kalau tadi kemain tegap
    Konon hebat semuanya lengkap
    Rupa2nya spesis gagap!

    'Prof kangkung' nak klentong
    Tapi di depan Tun merenung
    Prof lembik dah jadi sotong
    "emm..emm.." cakap menonong!

    Dengar cerita si polan menunggu
    Dia guna NGO Melayu
    Dijanji bayaran lokasi diganggu
    "undi saya, I tolong you!"

    Ketua NGO si tukang usung
    Cari orang bandar dan kampung
    Kerja busuk jelas membusung
    Takde ke siapa mahu teropong?

    Shift bertukar nama pun lain
    Orang yg sama sini bermain
    'Hit and run' nyorok di kain
    Kain si Badak busuk kemain!

    Paling kelakar di hujung gambar
    Tun renung 'Prof' berdebar
    Tunduk takut berpura selamba
    Terlekat jala Tun dah tebar!







    ReplyDelete
  31. Salah satu yg terkandung dlm manifesto ph selepas mendapat mandat adalah utk melegakan beban golongan pemegang ijazah yg berhutang ptptn! Sekarang ni ramai yg telah disenarai hitamkan kerana tidak membayar pinjaman, walaupun mereka belum lagi mendapt pekerjaan.

    PH selpepas memdapat mandat, akan mengecualikan atau memberi penangguhan sehinggalah pemimjam tersebut bekerja dan mencapai gaji sehingga rm4000 sebulan. Barulah mereka dikehendaki membayarnya...


    Undilah PH untuk kesenengan rakyat!

    ReplyDelete
  32. Saturday, 24 March 2018

    *Datuk Zaid Ibrahim yakin PH akan menang pada PRU14 kerana Umno semakin tenat.*

    Rakyat sudah faham dan meluat kepada UmnoBN. Hanya beberapa kerat saja pemimpin Umno yang kelihatan menyokong Najib dengan kenyataan-kenyataan terbuka (Salleh Keruak, Rahman Dahalan, Nazri Aziz)

    Umno sendiri sudah buntu & tidak mampu menjawab isu-isu yang dibangkitkan.

    Seluruh dunia sudah tahu apa yang berlaku di Malaysia. Mereka hairan kenapa Malaysia boleh ada seorang PM yang menyamun duit yang begitu besar.

    Kalau di negara lain PM ini tidak boleh bertanding pun hari ini & tidak boleh menjadi ketua parti pun.

    Apa sebab bila negara lain mengambil tindakan undang-undang tapi kita tak mahu ??

    Kenapa bila peguam negara lain bertindak tapi peguam negara kita kata tak ada apa-apa?

    UNDANG2 APA YANG KITA PAKAI ??

    Bila orang luar bercakap tentang Malaysia, mereka bercakap tentang orang Melayu.

    Kalau kita orang Melayu tidak berasa malu & tidak membela maruah bangsa kita, siapa yang nak bela ??

    KALAU GOLONGAN AGAMA TIDAK MEMBELA APA YANG BERLAKU, MEREKA NAK BELA APA ??

    PRU ini bukan saja untuk menentukan siapa yang menang atau kalah. Dunia sedang melihat Melayu ni bangsa yang macam mana ??

    Adakah Melayu ini betul2 BANGSAT & PENAKUT sehingga benda2 yang jelas pun mereka buat2 tak nampak ??

    Tun Mahathir yang sudah berumur 93 tahun sanggup berusha keras mahu menjatuhkan pemerintah Najib UmnoBN. Tun bukan saja mahu mengembalikan wang kita yang telah hilang tapi juga mahu membela maruah kita sebagai orang Melayu.

    Kita laungkan Malaysia adalah negara Islam. Najib laungkan semua yang kita buat mesti kena dengan syariat. Tapi apa yang Najib buat ??

    Siapa yang nak tegur & ubah penyamun2 yang berleluasa ini kalau tidak orang Melayu itu sendiri ??

    MALAYSIA ADALAH NEGARA MELAYU !!

    Sepatutnya orang Melayu tidak perlu bimbang tentang undi orang2 Melayu kerana ini melibatkan maruah bangsa Melayu.

    Sebaliknya, kita tidak bimbang undi2 orang bukan Melayu yang berpihak kepada PH tetapi kita bimbang tentang undi orang2 Melayu.

    MENGAPA MELAYU SUSAH SANGAT NAK TUKAR UMNO SEBAGAI PEMERINTAH ??

    Alasan-alasan yang diberikan langsung tidak munasabah...tidak masuk akal !!

    TAKUT PADA DAP ??

    Yang bahaya adalah Jho Low bukan Dap.

    Bangsa Cina di Malaysia hanya 22% dan jika semuanya menyokong Dap sekalipun mereka tidak akan dapat berbuat apa-apa.

    Ketua-ketua kerajaan adalah berbangsa Melayu.

    Perlembagaan negara menjamin kedudukan bangsa Melayu & Bumiputera lainnya.


    PERTAHANKAN RAJA2 MELAYU ??

    Tak perlu kita nak jadi hero kononnya nak membela Raja2 Melayu. Mereka semuanya sudah kaya2 belaka, pandai2lah mereka menjaga diri. Tak ada siapa pun nak turunkan Raja2 Melayu.


    ISLAM AKAN TERJEJAS ??

    Islam akan terjejas jika kita buat perangai macam sekarang ini...malu melihat negara Islam yang menghalalkan benda-benda karut...rasuah, penyelewengan, kezaliman, salahguna kuasa.

    Kalau kita betul2 perjuangkan Islam, sepatutnya kita kena tolak UmnoBN.

    Hari ini kita dapati para ulama, mufti, ketua-ketua agama & jabatan semuanya diam sahaja.

    Kita sebagai orang bawahan tak perlu ikut dengan golongan agamawan yang macam ini...MEREKA MENCARI MAKAN DENGAN ISLAM.

    Kalau kita nak bela Islam mesti berpegang pada 'amar makruf nahi mungkar'.

    Pemimpin2 sekarang hari-hari kerja berbohong kepada rakyat...putar belit cerita 1MDB bagi mengelirukan kita.

    "Jika orang Melayu mahu maju, buanglah sifat hamba & penakut" - Sasterawan Usman Awang

    Kalau Umno nak bela bangsa Melayu & Islam, sepatutnya sudah lama Umno gulingkan Najib Razak. Tetapi dalam PAU, mereka mencium tangan Najib dan dijulang sebagai wira negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO SEBENARNYA ADALAH PARTI PENAKUT & TAMAK.

      Apa yang Najib bawa pada bangsa Melayu hari ini adalah TAMAK...menular dalam diri mereka dan merosakkan.

      Ketua Polis Negara, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Peguam Negara...semuanya PENAKUT & TAMAK !!

      Semua permasalahan negara hari ini hanya rakyat yang boleh selesaikan.

      PRU kali ini adalah peluang terbaik bagi menukar kerajaan & menebus maruah bangsa Melayu & selamatkan Malaysia.

      TOLAK UMNO BN & PAS !!!

      Delete
  33. Umno kalah di Kelantan tapi Melayu Kelantan tetap hidup..
    Umno kalah di Selangor tapi Melayu tetap hidup
    Umno tak berkuasa di Pulau Pinang tapi Melayu tetap hidup
    Umno pernah kalah di Kedah tapi Melayu Kedah tetap hidup
    Umno pernah kalah di Perak tapi Melayu Perak tetap hidup
    Umno Pernah kalah di Terengganu tapi Melayu tetap hidup
    Umno tidak dibenar ditubuh di Sarawak Melayu Sarawak tetap hidup..
    Yala, Pattani, Narathiwat dan Setol bekas jajahan Kedah tapi Melayu tak pupus di sana...
    Umno tak berkuasa di Singapura Melayu tak mati dan tak pupus di sana..
    Melayu Brunei makmur di sana tanpa Umno..
    Bukti kukuh tujuh negeri tanpa Umno Melayu tetap hidup dan tak pupus serta kebulur..
    Hipotisis mengatakan "mati Umno, matilah Melayu" tak betul, khurafat, tahyul dan ditolak!!!...

    ReplyDelete
  34. Memang benar kata Pak Othaman Ahmad.

    "Penampilan sengeh bodoh, gagap, tak ada keyakinan diri, tidak setia pd kawan & level penguasaan BI membuat Jahid Komidi langsung tak ada kelas sebagai pemimpin negara."

    Bengap pun ada. Misalnya tadi, saya turun kejap untuk minum air. Lalu depan TV (rumah saya, TV on memanjang), Zahid sedang berucap dalam Buletin TV3, saya berhenti sekejap untuk dengar.
    Zahid kata nak bina Pusat Penyembelihan Lembu Halal terbesar Asia, di Bagan Datoh. (Penyampai berita kata, yang terbesar sekarang adalah di Kemboja).

    Jadi saya hairan lah. Zahid Hamidi adalah Ahli Parlimen Bagan Datok. Menang 2013 dulu pun, majoritynya bukan lah besar sangat.

    Zahid lupa kot, bahawa pengundi India di Bagan Datuk adalah 23.5%. (kedua terbesar selepas Kota Raja, 29.5%)
    Dia tak tahu ka... bahawa di India, orang Islam tidak berani sembelih lembu. Ada penganut Islam dibunuh, mob-style kerana disyaki menyembelih lembu.

    ReplyDelete
  35. Kalau sudah kenal orang jahat, tangkap sahaja..
    KOMEN MALAM


    APA dirasai oleh Presiden Persatuan Kebangsaan (Patriot) Mohd Arsdad Raji mengenai kenyataan Ketua Polis Negara Muhamma Fuzi Harun yang kemudian diperkuatkan oleh Menteri Pertahanan Hismuddin Hussein kononnya pihak PDRM telah mengenali pasti 1,100 individu termasuk beberapa kumpulan akan membuat kacau menjelang pilihan raya umum ke-14 adalah sesuatu yang pelik, adalah benar,

    Selalu polis mengumumkan sesuatu yang berbentuk rahsia kepada umum di mana dengan pengumuman itu menyebabkan rahsia itu terdedah menyebabkan kumpulan yang dipantau itu sempat menyelamnatkan diri. Apakah itu satu bentuk psikologis atau reverse psikoloigis dalam pasukan itu?


    Bagi Arshad kenyataan itu memelikkan kerana baginya apakah untung dan logiknya kumpulan seperti itu ingin menyerang pilihan raya pada saat akhir. Beliau berpendapat mereka yang bertindak begitu hanya mereka yang berada di bawah pengaruh dadah sahaja.

    Patrioit pertubuhan bekas-bekas tentera ini dilihat satu kumpulan yang bersuara lantang terhadap kepincangan negara dewasa ini. Patrioit berbea dengan pertubuhan-pertubuhan dianggaota bekas tentera atau polis yang lain.

    Benar kenyataan dikeluarkan Fuzi itu pelik serta tidak perlu kerana dari kenyataan itu menyebabkan orang akan membuat berbagai tafsiran dan tertanya-tanya apa sebenar peranan PDRM dalam menjamin keselamatan dalam negara ini. Tugas polis menjaga keselamatan dan bukan membuat provokasi.

    Dalam kenyataan itu Fuzi bukan sahaja menyebut jumlah individu seramai 1,100, tetapi turut sama menyatakan kawasan yang berpotesi berlaku serangan itu, yakitu 116 kawasan di Semenanjung dan 22 kawasan di Sabah dan Sarawak. Ertinya ancaman keganasan itu bakal berlaku di seluruh negara.

    Satu keganjilan belum ada kenyataan menggerunkan begini dikeluarkan oleh PDRM menjelang pilihan raya umum sebelum ini. Apa yang sering berlaku polis memberi jaminan pilihan raya akan berlangsung dalam keadaan selamat, keselamatan terjamin.

    Tetapi apabila sudah membuat kenyataan menggerunkan awal-awal ia dirasakan pelik.

    Apa lagi hampir serentak dengan kenyataan Fuzi itu, Hishamuddin pula membuat pengumuman yang polis dan tentera akan berkerjasama untuk mengatasi kekacauan itu. Kenyataan Hishamjuddin itu seakan membenarkan apa yang disuarakan Fuzi.

    Soanyanya kenapa bagi pihak tentera Hishmuddin yang membuat kenyataan bukan Ketua Turusnya. Dan kenapa pula bagi pihak polis bukan Zahid Hamidi sebagai menteri bertanggungjawab terhadap PDRM, tetapi ketua polis?

    Memang dalam suasan pilihan raya tidak boleh dinafikan ada elemen atau anasir jahat. Mereka yang tidak menerima konsep pilihan raya dan demokrasi berperlimen akan berusaha memusnahkan. Bagaimana pun bukan saat menjelang pilihan raya. Golongan atau puak menentang demokrasi ini perlu menggerakkan penentangan atau kempen mereka sejak dari awal lagi.

    Atas kemunasabah itu maka benar kata Arshad itu mereka yang mahu melakukan serangan kepada pilihan raya disaat-saat akhir adalah mereka dibawah pengaruh dadah.

    Individu atau kumpulan yang dimasukan dalam jumlah 116 itu saya tidak fikir mereka dari kumpulan yang menganjurkan kempen boikot pilihan raya. Golongan itu tidak pun memberi kesan apa-apa kerana kewunjudannya laksanakan melukut patah tiga yang berada di hujung gantang sahaja.

    Lantaran itu apa dipersoalkan oleh Arshad itu seharusnya menganggu minda ramai. Jika pihak PDRM sudah mengenali pasti kumpulan dan individu itu kenapa ia tidak diambil tindakan awal? Atau pun kenyataan Fuzi itu lebih merupakan provokasi atau ugutan yang ada motif politik.Kalau ia sebagai ugutan persifikasi PDRM dalam hal ini sangatlah dangkal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pre-empt rakyat punya minda utk sesuatu yg bakal mereka lakukan if polling result does not go to their favour. Perkara sebeginilah yg dikhuatiri oleh barisan pemimpin PH, dgn najib boleh menggunakan akta MKN dan seterusnya mengekalkan kuasa walaupun kalah piliharaya!

      Delete
    2. Mst hassan mb tak masuk kategori menghasut terbalikkan meja?...laporan polis sudah dibuat....bila polis nsk tangkap?...mazlan aliman polis tangkap...

      Delete
    3. Kemungkinan tu ada bro..seakan akan x mau melepaskan kuasanya..berat ni..haru biru dbuatnya nanti..cilaka punya puak puaka ni..

      Delete
  36. Dengan kerap membuat ramalan dia berharap Najib akan kesian pada dia dan Najib akan sudi berbisik ketelinga dia bila tarikh sebenar...tapi nampaknya Najib langsung tak bagi can sampai hari ni...pada najib tarikh pilihanraya adalah hak dia sorang...

    ReplyDelete
  37. apa ni najib???

    "Public Accounts Committee (PAC) member Tony Pua admits that the committee's report on 1MDB does not say that Prime Minister Najib Abdul Razak stole money from the state investment fund.

    However, he points out that the report never mentions that the prime minister did not steal funds from 1MDB either.

    “The prime minister’s role in the monstrous RM50 billion scandal was never mentioned in the PAC report simply because the PAC was never allowed any opportunity to investigate Najib.

    “And yet despite the PAC never ever investigating the origins of the RM2.6 billion, Najib has the cheek to tell Malaysians throughout the country that the PAC has 'cleared' him of any wrongdoing,” said Pua in a statement today..."

    pejuang najib tolong komen sikit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. abg azalina....tak tangkap najib ke? najib sebar fake news!

      Delete
    2. One of History’s Most Notorious Liar and
      Political Scandals involving money and lies.

      Delete
  38. pada najib,pr14 akan diumumkan jika 'persempadanan semula'oleh spr memihak padanya,contohnya kebanyakkan tempat2 bn dlm jumlah 40-50k,manakala pembangkang dlm jumlah 50k------>100k.undi cina india di pindah kesatu tempat,seperti di kapar >100k,yg bn jangka kalah,undi2 melayu dari kapar dipindahkan ka sabak bernam,pengundi cina india dipindahkan ka kapar..mereka let go!penipuan yg terancang.oleh koponen bn/spr.DI DESING KHAS OLEH SPR,jika turn-out 40% voters cukup,bn menang 2/3 majority.

    TEKTIK MEREKA KATA 'SPR' TAK TIPU!TENGUK TU,KAPAR MENANG!Padahal kawasan parlimen bn,cukup kecil...40k---50k....solid dgn sokongan melayu...

    nak kalahkan umno/bn ada beberapa cara;
    1.latihan pertugas2 paca diperhebatkan,pastikan mereka takut tuhan,ketua paca kena cekap dan desiplin yg tinggi,kerana duit 'rasuah masuk,melalaui ketua paca.
    2.calon2 tempatan yg berwibawa,masyarakat setempat,majority mengenalinya..ada contrat dgn ph,jika menang lompat parti kena bayar rm20juta.
    3.perhebatkan,house to hse bersama calon,terangkan benifit jika ph berkuasa'REMIND THEM,KELUAR MENGUNDI,,,,,,,,,,,SERAMAIMUNGKIN'..
    4.Dapatkan list pengundi dari 'spr' without FAIL..Calon2 kena tahu siapa pengundi2 dlm jajahannya!jika calon buat DEK,maknanya ia menempah kegagalan.
    5.set-up team mengenal pengundi hantu!jika foreignar tanyalah soalan2 yg pasti dia tak boleh,espesially bangla,bawa vedio tape camera sebagai bhn bukti,INGAT bagi pengundi hantu yg bernama AISYAH diregister di 90 tempat,mulai sekarang pertugas daptkan info terkini dari bersih/invoke atau gruop2 sukarelawan yg dipercayai..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...