Monday 19 March 2018

KENAPA ZAHID HAMIDI TAK MAHU BERTANDING LAGI? SUDAH TERPADAMKAH CITA-CITA MAHU JADI PERDANA MENTERI ATAU SEDAR TEMPATNYA AKAN DIISI OLEH HADI?


Secara tiba-tiba dan entah disampuk apa, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi semalam mengumumkan PRU 14 adalah pilihanraya terakhir baginya.

Katanya, beliau sudah pun menyediakan pelapis bagi menggantikan tempatnya di Bagan Datuk.

Dalam waktu yang sama, Zahid Hamidi juga sempat menyindir Tun Mahathir Mohamad dengan berkata, beliau mengumumkan pengundurannya itu kerana tidak mahu terus kekal dalam politik sehingga ke usia 93 tahun.

Kenapa Zahid Hamidi secara tiba-tiba mengumumkan tidak mahu bertanding lagi?

Apakah Zahid Hamidi tidak mahu menjadi Perdana Menteri selepas Najib?
Bukankah, sebagaimana dakwaan Tun Mahathir, beliau pernah menemui bekas Perdana Menteri itu tidak lama selepas dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri dahulu untuk mendapat sokongan bagi mengambil alih tempat Najib?

Sudah terpadamkan cita-cita itu sekarang ini?

Tak kesiankah juga Zahid Hamidi dengan para penyokongnya yang sudah sekian lama berharap beliau dapat menjadi Perdana Menteri akhirnya?

Ataukah ini menunjukkan Zahid Hamidi sudah dapat merasakan PRU 14 akan dimenangi akan oleh Pakatan Harapan, lalu tiada gunanya lagi beliau terus bertanding selepas itu?

Tetapi, bagaimana jika BN terus kekal lagi, maka tidak menyesalkah Zahid Hamidi mengumumkan lebih awal tidak mahu bertanding selepas PRU 14 nanti?

Sebenarnya banyak persoalan timbul dan bermain di fikiran orangramai di sebalik pengumuman Zahid Hamidi kali ini, tambahan lagi beliau belumlah terlalu tua untuk mengumumkan pengundurannya sekarang ini.

Zahid Hamidi hanyalah beberapa bulan lebih tua berbanding Najib dan dalam usia sepertinya, masih tidak menjadi kesalahan untuk terus mengejar cita-cita politik yang lebih tinggi.

Tetapi,  yang nyatanya dengan pengumuman itu, Zahid Hamidi seolah-olah tidak yakin lagi tentang masa depannya, apatah lagi untuk terus mengejar kerusi Perdana Menteri selepas ini.

Pertarungan dalam PRU 14 tidak dinafikan hanya memungkinkan dua perkara - sama ada BN tumbang atau kekal berkuasa lagi itu, itu pun paling mungkin dengan terpaksa mengemis sokongan daripada Pas.

Lantaran dua kemungkinan itu, sekiranya BN kalah, Zahid Hamidi dianggap telah membuat keputusan paling tepat dengan mengumumkan pengundurannya lebih awal.

Andai kata BN terus kekal berkuasa pula, tetapi dengan hanya adanya sokongan Pas melalui pembentukan kerajaan campuran, Zahid Hamidi juga barangkali dapat merasakan tempatnya sebagai orang nombor dua dalam kerajaan sudah tidak selamat lagi kerana pastinya tempat itu akan diisi oleh Hadi Awang, sekutu baru kepada Najib, UMNO dan BN.

Hadi Awang sendiri mengumumkan, jika Pas gagal mendapat majoriti untuk mentadbir negara (sebenarnya memang akan gagal pun), parti itu sedia membentuk kerajaan campuran atau menjadi penasihat kepada kerajaan.

Jika demikian, pastinya jika ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri, Hadi tidak akan menolaknya.

Najib selepas itu akan terus mentadbir negara ini sambil mempunyai ruang yang cukup terbuka untuk melantik sepupunya, Hishammuddin Hussein bagi mengambil alih tempatnya bila ketikanya beliau mahu berundur nanti.

Dengan sendirinya, maka terpadamlah impian dan cita-cita Zahid Hamidi untuk mengejar kerusi Perdana Menteri, tidak kira sama ada BN dapat dikalahkan oleh Pakatan Harapan atau sekiranya terus kekal berkuasa lagi.

Selamat bersaralah untuk Zahid Hamidi!! (ShahbudinHusin 19/03/2018)

78 comments:

  1. Zahid dah banyak wang...Ratusan jutawang...nak rehat plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid mengerti bahawa beliau tidak berwawasan dan kurang cerdik untuk memimpin Negara ini.....!!

      Delete
    2. elok juga bersara..mengurangkan segala dosa.

      Delete
    3. Bro..kalo yg masih terlekat yg dlulur sebelumnya..x dosanya berpangjangan..

      Delete
    4. Lu org nie tukang tentukan dosa n pahala org yek...

      Delete
    5. Xlh bro..hanya tanya..salah ke..x tau kita tanya..nak tau tanya..x mau tanya..nyayelah..kan

      Delete
    6. Wak jawa merajuk. Si Pondan kepala bapok tak nak kasi kerusi Pm kat dia. kah kah kah

      Delete
    7. Aman....

      Malaysia ada Polis Bukit Aman.
      Indonesia pulak mengguna istilah 'aman' bagi menangkap penjenayah.
      Di Singapura ada 'Pusara Aman' untuk tidur panjang sampai kiamat.

      Fahammmmm......??

      Delete
    8. Mabok ketom kot.. terlebih minum air ketom

      Delete
    9. Tok Zahid dah dapat info Pru14 dia akan kalah. Jadi ini satu satu nya rayuan minta nyawa kepada pengundi di Bagan Datok.
      Tolonglah beri lah saya menang kali ini.... lepas ni saya tak mau dah.......he...he....

      Delete
    10. Ya betul. Duit yg dikumpul mkn 10 keturunan jawa x habis punya. Tambah lg dgn dedak yg dia simpan kat tengkorok tu.
      Rasanya nak dpt simpati kut buat pengunguman tu. Tunggu ahli umno merayu jgn x bertanding.
      Teori yg bn berakhir dlm pru14 lbh meyakinkan. Tak perlu bertanding lg dlm pru15. Bn dah musnah. Mcm di selangor tu.

      Delete
    11. Pesuruhjaya PAS Selangor Sallehen Mukhyi mempertahankan tindakannya menghantar surat kepada Sultan Sharafuddin Idris Shah.

      Pada 12 Mac lalu, Sallehen menghantar surat kepada Sultan Selangor berhubung isu ADUN PAS didakwa dinafikan peruntukan kawasan mereka selama dua bulan.

      Menurut Sallehen, tindakannya itu bukan untuk menghina sebaliknya hanya mengadu dan memaklumkan perkara yang sebenar kepada baginda berhubung kejadian yang menimpa tiga ADUN daripada parti Islam berkenaan.

      "Kita hantar surat sekadar untuk memaklumkan pada tuanku apa yang berlaku kerana tuanku ialah payung keadilan kepada rakyat.

      "Pada siapa lagi kita nak mengadu dan cerita yang betul apa yang berlaku, kerana sebelum ini apa yang dikatakan sangat tak tepat," katanya ketika berucap pada majlis sambutan 10 tahun PAS dalam pemerintahan kerajaan negeri Selangor di Shah Alam, malam tadi.



      Semalam, Malaysiakini melaporkan, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali membidas tindakan Sallehen itu dengan mendakwa tindakan mengheret istana Selangor dalam isu peruntukan dengan kerajaan negeri merupakan penghinaan kepada institusi diraja itu.

      Sehubungan itu, Sallehen yang juga ADUN Sabak berkata pihaknya tidak akan merayu kepada kerajaan negeri untuk mendapatkan peruntukan itu kembali.

      "Sebenarnya niat dia memang tak nak beri peruntukan pada kita dan PAS juga tidak akan merayu. Nak beri, beri. Duit bukan boleh jinak hati manusia. Kita bergantung pada Allah," katanya lagi.

      Selain itu, beliau mengulas mengenai penganjuran Karnival Himpunan Rakyat di Stadium Melawati semalam dan berkata tindakan kerajaan negeri mengadakan program tersebut dengan tidak menjemput exco daripada PAS dianggap sebagai menghina.

      Soal program parti guna duit kerajaan

      Malah, beliau juga mempersoalkan program karnival itu yang menggunakan duit kerajaan negeri sedangkan ia merupakan sebuah program parti.


      "Program ini memerlukan kelulusan bajet dari kerajaan negeri. Program pendek, tapi mohon peruntukan besar termasuk minta semua exco luluskan bajet ini tapi tak libatkan exco kita (PAS).

      "Diangkutnya orang lain untuk berucap mengenai kejayaan Selangor. Dengan dinafikan exco kita untuk berucap, kita katakan ini penghinaan pada exco kita begitu juga membeku peruntukan pada ADUN PAS, ini juga penghinaan," katanya lagi.

      Semalam, kerajaan negeri menganjurkan Karnival Himpunan Rakyat sempena sambutan 10 tahun pentadbiran Pakatan Rakyat yang bertukar menjadi Pakatan Harapan di Selangor. Dianggarkan kira-kira 10,000 orang hadir karnival itu.

      Delete
  2. Zahid konfiden dia tidak akan di siasat dari mana kekayaan dia...

    ReplyDelete
  3. Zahid pon dah masuk golongan tua...tok bomoh pon tak mesti rak ade penyakit...lagi pon zahid bukan ade idea untuk memacu kemajuan negara...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia bersalah kerna dia banyak cover tok najib..dia sedar dia terpalit dgn pembohongan..dengar dia ank tok kiay ye ke..

      Delete
    2. Inilah satu2nya Menteri 'Seluar' Dalam Negeri yg guna undang2 rimba menganiaya & mencederaka seorang pemuda kerana berani-beraninya berhubungan asmaradana dgn puteri Raden Mas Ayu Ponorogo yg tidak sedarjat & berdarah biru.

      Delete
  4. Zahid dah tahu dia tpm sementara...sementara hishamudin ambik alih...baguslah ZAHID SEDAR DIRI....

    ReplyDelete
  5. Tapi cakap irang umno tak boleh dipercayai100%... Yg tersurat tak sama dengan yg tersirat...ape2 pon boleh berlaku...kaki klentong tak boleh dipegang cakap...

    ReplyDelete
  6. Mungkin Zahid yakin najib nak jadi PM sehingga umor 93 tahun...zahid tak mampu nak jatuhkan najib....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinlh bro..terperaplh dia..tapi x sampai takat tu..UMNOBN dah x ada..

      Delete
  7. hanya andaian yang belum pasti.

    ReplyDelete
  8. Zahid tahu dia telah menipu semua rakyat malaysia dan dunia mengenai derma pak arab rm2.6b tu. Dia nak lari pencuri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulh kalo dah membohong..dah x boleh harap..x perlu jd wakil rakyat..x payah nak memimpin..x usah berpolitik lg..macai2 sebelah sana tu join kami..kita jdkan Malaysia Baru..what say u..hahaha

      Delete
  9. Cuma 1 sbb je,dia tau lps ni dia akan tumbang kat bagan datuk.Skrg ni bagan datuk pun dh ada lagu khas dah untuk bagan datuk.Skrg ni dia sibuk hal bagan datuk je.Sy tau sbb sy org bagan datuk.

    ReplyDelete
  10. Abang Shah..zahid oppotunis..main tikam belakang..dia sedar UMNOBN lepas PRU14 akan jd pembangkang mcm dsgor skrang..bkn cerdik sebagai pembangkang tp sia sia cerdik orang banggang..
    Abang abang..ada kera mandang2..dapat buah dia makang..eloknya biurkan je dlm kandang..lg d ulur lg lidah d julur..hahahakakakekekthek..

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sekali dia derhaka terhadap Tun Mahathir, banyak kali dah....!!

      Even DS Anwar Ibrahim pun jadi mangsa pijakannya untuk dia mendapat tempat, kuasa & kekayaan.

      Delete
  11. Zahid tahu dia sendiri akan dikalahkan di Bagan Datok oleh penangan orang India tempatan yg menyokong Hindraf. Tetapi dia tetap akan disaman dan dipenjarakan kerana bersubahat dgn Najib mencuri duit 1MDB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..tumbangkan jgn x tumbang!!

      Delete
    2. Dia & keluarganya lah yang mengimport warga2 Nepal, India & Bangladesh membanjiri-menyemak negara ke tahap jutaan.

      Kita takkan lupa bagaimana dia menghina Tun Mahathir dgn pembohongan konon Negarawan Terbilang anak Iskandar Kutty untuk menafikan Tun Mahathir bukan orang Melayu.

      Zahid Hamidi tak boleh dimaafkan.....!!

      Delete
  12. Pada hemah saya, ini adalah stratergi untuk meraih simpati pengudi supaya memberi peluang..kononya yg terakhir untuk zahid menang di Bagan Datok..jelas kebimbangan bakal-bakal calon umno apabila gelombang sokongan rakyat kepada PH semakin menjulang.

    ReplyDelete
  13. Boleh cayake...nanti umor dia dh 93tahun dia isytihar aktif blk dlm politik...kalau umor dia panjanglah mcm org. yg dia sindir tu dn belom nyanyuk lagi...kikiki
    Tp dia ckp tu sebab nk pujuk org bagan datuk supaya undi dia.. lps menang blk nti blh tarik balik tk jadi bersara..kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Konon konon perjuangan belum selesai..haahahaa..
      balik buat keje lg..
      penuhkan kantong dia lg..
      Hahaha..kan.kan

      Delete
  14. Syabbas Zahid kerana tidak bersikap tamak
    Bukan lah mcm si tua renta Matdey mamak
    Dah dekat 100, nampak spt sampah semak
    Kalu tahap tu org akan kata PM tu puki mak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. KEJORA19 March 2018 at 11:57


      kalu tahap tu org akan kata PM tu puki mak

      Delete
    2. Syabbas Zahid kerana berpura2 tidak bersikap tamak
      Ikutlah lah mcm tun Madey mamak
      Dah dekat 100, nampak masih segak
      Kalu Zahid jadi PM org akan kata PM kaki klentong puki mak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

      Delete
    3. malaysiabaru & sahabat2 seperjuangan...

      Begitulah tabiat keperibadian sebenar yg penuh kotor, jijik, busuk hati, dengki, pengadu domba, munafik, berlakon, mempersenda & jual agama, bodoh sombong, riak & puji diri sendiri macam bagus.

      Usah katakan Tun Mahathir orang yg jauh usia sebaya kakek2, malah Sang Maha Kuasa & Maha Suci Allah SWT pun si musibat durjana Kejora sanggup caci cela sampai ke tahap kata2 'Allah Meliwat dunia akhirat Tun Mahathir'.

      Betul2 sesat anak gampang haramjadah sekor nih.........!!

      Delete
    4. Sedap pantun ko ni kejora, mesti mak bapak ko ajar yg ajar pantun pun penuh berseni ini. Jadi aku ucapkan tahniah utk kau sekeluarga kerana berjaya mengekalkan budaya bangsa. Hidup Macai Umnu!!!! Sorak 3 kali sambil menjulang tangan ke atas.

      Delete
    5. Jgn d siram api dgn minyak..
      Semburkan pewangi banyak2
      Rendam dair lembut nasi yg berkerak.. nnti x adalh bertekak..gelak..know what we mean bro..

      Delete
    6. Wak kojola kengkang taukeh sewa pungkoq

      Delete
  15. jorah ko dah start main pkmak ker


    babi kau machai umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang patut kejora musibat dikutuk, dibalun, dilanyak & ditibai.....dan saya anggap ini memang tugas & amal WAJIB.

      Delete


  16. KEJORA19 March 2018 at 11:57

    Syabbas Zahid kerana tidak bersikap tamak
    Bukan lah mcm si tua renta Matdey mamak
    Dah dekat 100, nampak spt sampah semak
    Kalu tahap tu org akan kata PM tu puki mak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha..tumpang ketawa bro..hahahahahaah..tembak sipi kena tepat..haha..cantiik1

      Delete
    2. malaysiabaru..bro pro PH semua..berpimpin tangan berganting bahu dgn cita cita yg satu..Kita jdkan Malaysia Baru..pd macai2 sebelah sana jom join kami..untuk tanah air bertuah ni menuju Malaysia Baru..jom!!

      Delete
    3. abg ramly ku yg bersemangt wira

      teruskan langkah mu ke arah yg baru

      jangan peduli pd umno bn kera

      laraskan tembakan kpla bapak itu peluru

      Delete
  17. Tak ada zahid tak ada najib hang pun mampuih laaa wak kojola kengkang woiiiii...penuh kat lorong chow kit tu peminta sedekah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zahid akan kalah di Bagan Datok.
      Tak payahlah nak bohong lagi zahid......

      Delete
  18. Ape kehebatan Wak Jahid?....pandai buat komidi jeer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komidi bodoh, gagap, & sengeh-meluatnya adalah ciri2 khas yg ada pada si dukun jawa ponorogo/doktor kehormat PhD.

      Dia ingat boleh lari ke Tanah Jawa dgn duit dia dah kebas ratusan juta, sorry lah.....!!

      Delete
  19. Former BN leader thinks Warisan has right traits to rule Sabah
    Durie Rainer Fong
    ShareTweetPinMail
    VK-Liew
    Facebook pic

    KOTA KINABALU: Former Liberal Democratic Party (LDP) president VK Liew says he has left the Barisan Nasional (BN) outfit for good and now believes Parti Warisan Sabah (Warisan) has the right foundation to take over the Sabah government.

    He said he was considering all avenues to continue his political journey but declined to confirm if he would join Warisan which was formed in October 2016.

    “I’m leaving my options open but I find Warisan is one of the parties that subscribes to (Sabah’s) rights and I think they have the foundation,” he said.

    The former deputy minister in the prime minister’s department was ousted as party president following an internal tussle, resulting in Teo Chee Kang taking over the post in October 2013.

    Liew had earlier failed to defend the Sandakan parliamentary seat in the general election of May 2013.

    He said he believed that a membership suspension on him by LDP had been lifted, but there was nothing in writing sent to him by the party.

    ReplyDelete
  20. SAYA SECARA PERSENDIRIAN SUDAH MERAYU KPD DIA AGAR MEMAKSA NAJIB BERUNDUR (MENGIKUT CERITA YG KURANG SAHIH, NAJIB JUGA PERNAH MENGGESA TUN ABDULLAH UTK BERUNDUR DGN TERHORMAT).

    TS RAIS N TS RAFIDAH SUDAH PUN MEMBUKA JLN. DPTKAN EHSAN DRPD TR, N NAJIB N ROSMAH WILL B HISTORY.

    SEKALI LAGI SAYA MERAYU KPD DS ZAHID SECARA TERBUKA SEKARANG AGAR MELAKUKAN 'PASSIVE COUP DE TART'.

    LAKUKAN LAH UTK MENGURANGKAN IMPAK (JIKA BOLIH)N MENYELAMATKAN NEGARA DRPD TERUS MERUDUM KPD STATUS 'NEGARA P[ARIAH'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani ke dia bro..hal dia dlm kocek najib..kena lesing adalh..

      Delete
    2. Rais Yatim tiada maruah, tak berhemah
      Dulu Madey lps dia rogol seorang amah
      Kini Madey pegang telor, dia jadi lemah
      Nak selamatkan diri, taik pun dia jamah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Si Rafidah pula, Matdey tahu rahsia AP
      Dia takut Madey sampai ngigau mimpi
      Dgn Matdey dia tak berani bermain api
      Terpaksa tumpang, jadii tali barut DAP

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
  21. Boleh percaya ke cakap orang UMNO ni...?

    ReplyDelete
  22. Sibodoo ape pon pemimpin nye cakap tetap percaya...

    ReplyDelete
  23. wak jahid dan kastam promosi GST

    guna tagline mcm guiness strout

    " GST IS GOOD FOR YOU"

    wei kastam.. nak togok haramzadah yg byk d gudang compound JKE pun jgnlah terbawak2 ke alam nyata


    nanti org kata kastam kaki mabok

    dah lah ketua pun bukan islam... tak reti ker nak bersopan sikit


    apakata Past piss pussy?

    ehhh gst baguuus kata tahiyuddin y.b k.b


    jom

    TAKEBEER

    alaaaaaaaa'akobar

    Ya rabb

    ReplyDelete
  24. Mmg le cai2 Madey suka cari pasal berbalah
    Ikut perangai si tua renta tu, tahu-tahu jer lah
    Zahid berundur masalah, dia terus pun salah
    Cai2 bingai haprak semua, lu org boleh belah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies


    1. KEJORA19 March 2018 at 20:11


      Cai2 bingai haprak semua, lu org boleh belah

      Delete
    2. Pencacai Najib cuba mengintai
      Boleh tak muncul tanpa ditibai
      Dijualnya pantatun yg penuh serabai
      malaysiabaru jawab 'belah lah bingai'

      Delete
    3. Hahahahaah..tmpang ketawalh bro OA..hahahahaahhaa..berseni pula pantun tu..well everybody can berpantun..shoothahaha..

      Delete
  25. Memang bagus dia bersara dari politik sebab ramai yang lebih baik dari dia.

    ReplyDelete
  26. Mmg le cai2 Arab sepet suka cari pasal berbalah
    Ikut perangai najib tu, tahu-tahu jer lah
    Madey berundur masalah, dia nak jadi pm semula pun salah
    Cai2 bingai haprak arab sepet semua, lu org boleh blah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat bro..x sangka boleh berpantun..now everybody can berpantun..hahahaha

      Delete
  27. Apa apa pon terbaik lah orang seremban.. ribuan warga seremban & N9 keluar untuk sambut Tun bagi program jelajah PH N9. Den pon tak sangka ramai yang hadir program ni. Selamat tinggal la Tok Mat & BN kalau macam ni! Terbaik syabas orang nogori!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menggerunkan spesis umno dan najib...ini buat Zahid tak mao bertanding lsgi....hihihihi..

      Delete
    2. Secara kasar kami lihat tok hassan ok..tp korang yg lebih arif..namun UMNOBN NS nak d tumbangkan juga..x apa lah tok hassan..lamo lamo memerintah kelain pulak jd nyo..maju rakyat NS bersama PH..

      Delete
  28. Mlm ni tv3 suku buat lawak giler...

    Tv3 suku putar kenyataan LGE yg menjelaskan tiada catuan air dipenang sehingga 2030 kononnye lge perli Azmin...

    Bijak sungguh tv3 suku putarbelit berita membantu umno memburukkan kerajaan PH yg telah terbukti kpd cenerlang...

    ReplyDelete
  29. Selepas pru14 pas dan umno tidak akaan berbaik lagi jika pas gagal jadi king maker...

    Pas sudahpon keluarkan manipestol pru14 dgn 20 tawaran... Tawaran pas jauh dari ape yg umno buat sekarang....tapi umno dan najib semua diam tak berani komen...

    ReplyDelete
  30. akatan
    Mar 19, 2018 Posted By Admin In Pro BN Comments 0


    Pakatan Harapan (PH) malam tadi merasakan mereka perlu mengorbankan Mohamad Hasan dan menggantikannya dengan pemimpin PH.

    Bagi mereka, rakyat di negeri itu secara keseluruhan memerlukan perubahan kuasa pada pilihan raya umum (PRU) yang bakal tiba tidak lama lagi.

    Kebanyakan hadirin yang ditemu bual The Malaysian Insight berkata risiko itu perlu diambil kerana merasakan Negeri Sembilan pimpinan Barisan Nasional (BN) itu seperti bersekongkol dengan kerajaan pentadbiran negara secara keseluruhan.

    “Yang saya jumpa ramai nak ubah. Mereka bukan marah dengan MB. Tapi kita anggap dia bersekongkol. Itu saja,” kata Azman Sifat.

    Pesara berusia 51 tahun itu bersetuju dengan apa yang disampaikan pemimpin PH ketika ucapan mereka yang menyentuh isu Perdana Menteri Najib Razak dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

    Azman mengakui bukan mudah untuk berbuat demikian tetapi beliau percaya kebanyakan penduduk di situ mempunyai kesedaran dengan maklumat yang lebih diperoleh hari ini.

    “Saya rasakan 50-50 (untuk PH dapatkan Negeri Sembilan). Tapi nak tak nak, kita mesti lakukan perubahan,” katanya.

    Terdahulu pada hari sama selepas Mesyuarat Pimpinan PH, Presiden Amanah Mohamad Sabu berkata negeri tersebut bakal menjadi negeri penting untuk PH menang di situ, selain mengekalkan negeri sedia ada iaitu Selangor dan Pulau Pinang.

    Hanif Alim, 28, berpendapat menteri besar di negeri itu melakukan kerja dengan bagus.

    Reputasi MB Negeri Sembilan bagus. Dia mesra rakyat tapi kesilapan dia ialah dia bersama Najib.

    “Dia (MB) kena bersama dengan kita (PH). Dia rendah diri, mesra rakyat dan pentadbiran dia bagus berbanding sebelum ini,” katanya.

    Kazir Mohd Dali, 49, berkata tiada pilihan lain yang dapat dibuatnya melainkan menolak pentadbiran BN di situ dengan menukar menteri besar yang memimpin negeri itu selama tiga penggal.

    “Bagi saya, kami tiada pilihan lain. Umno dan BN perlu disingkirkan, jadi kita perlu korbankan menteri besar walaupun dia pemimpin yang bagus.

    “Macam malam ni, saya setuju dengan apa yang pemimpin PH sampaikan, GST beri kesan kepada kos sara hidup kita. Tapi isu itu tak sebesar macam curi duit rakyat atau ada kerajaan yang kleptokrat,” katanya.

    Peniaga berusia 49 tahun itu berkata, beliau mahukan negerinya itu dipimpin oleh PH seperti negeri terkaya, Selangor.

    “Menteri besar sekarang ini memang pemimpin yang bagus tapi dia bersubahat dengan pencuri.

    “Dia uruskan negeri ini dengan baik dan dia seorang yang bijak tapi dia sokong Najib,” katanya.

    Pada PRU13, DAP menang 11 kerusi sementara PKR 3 kerusi. Manakala di pihak BN, Umno menang 21 kerusi dan MIC 1. Bagaimanapun, bilangan kerusi Umno berkurangan selepas Adun Lenggeng Ishak Ismail meninggal dunia kerana serangan jantung Julai lalu.

    Seorang lagi pesara, Mohamed Hassan, 71, berkata PRU14 ini perlu menampakkan perubahan di negeri itu supaya GST berjaya dihapuskan oleh PH, seperti yang dijanjikan dalam manifesto PH.

    “GST ni tak tengok orang kaya atau orang miskin. Tapi paling teruk kena orang miskin.

    “Isu utama di sini GST kerana ia melibatkan semua rakyat termasuk juga peminta sedekah,” katanya yang tidak puas hati dengan cukai yang dilaksanakan pada 1 April, 2015 itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den dah khobarkan tok hassan ok..tapi tulh dia orng UMNOBN..UMNOBN kami nak umbankan tok hassan oii
      Emmm bersekongkol..habislh.

      Delete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...