Wednesday, 14 March 2018

KALAU BEGINI, LEBIH BAIK MCA TIDAK BERTANDING SAMA SEKALI

Belum pun selesai dan tidak diketahui apa kesudahannya perbalahan MCA dengan Nazri Aziz berhubung isu Robert Kuok, parti itu kini dikritik pula secara terbuka oleh Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi.

Puncanya ialah ketidakhadiran wakil MCA dalam program persiapan pilihanraya di Parlimen Rembau dan kekurangan gerak kerja yang ditunjukkan parti itu di kawasan Bandar Tun Razak.

Kedua-dua program yang diadakan di kawasan itu dihadiri oleh Zahid Hamidi sendiri.

Ketika di Bandar Tun Razak, Zahid Hamidi berkata, "dua kali kita beri MCA kerusi di sini, tapi siapa yang buat kerja?

"UMNO...,"kata beliau.

Di Rembau pula, Zahid Hamidi mengkritik MCA dengan berkata, "tolong tunjuk muka di Parlimen Rembau walaupun kita beri kerusi bertanding di tempat lain. 

"Bantu calon kita, kerusi hendak, tetapi program tidak hadir,"  katanya lagi.

Tak malukah MCA dengan tempelakan oleh pemimpin nombor dalam BN dalam kerajaan itu?

Memang semua orang sedar MCA semakin ditolak oleh pengundi Cina dan  kerusi-kerusi yang mereka menang sekarang adalah dengan bantuan serta sokongan pengundi Melayu semata-mata.

DAP sebaliknya lebih diterima oleh pengundi Cina sebagai parti yang boleh diharapkan untuk memperjuangkan nasib mereka dan sebab itu semua kawasan majoriti pengundi Cina menjadi milik parti itu.

Jika MCA ada perasaan malu, bukan saja kerana semakin ditolak oleh pengundi kaumnya sendiri, tetapi juga berikutan kritikan terbuka oleh Zahid Hamidi itu, ada baiknya parti itu memilih untuk tidak bertanding sama sekali dalam PRU 14 akan datang ini.

Serahkan saja semua kerusi yang ditandinginya sebelum ini kepada UMNO sepenuhnya untuk meletakkan calon-calon mereka.

Sekurang-kurangnya MCA tidak lagi semudahnya dijadikan bahan perlecehan oleh UMNO sebagai "abang besar" dalam BN atau sentiasa terbeban dengan kekalahan yang bakal berlaku dalam pilihanraya akan datang nanti. 

Biarkan saja UMNO dan Najib Razak menanggung semua beban kekalahan BN nanti, lagi pun sebahagian besar masalah dalam negara sekarang adalah berpunca daripada kesilapan dan "dosa" Perdana Menteri semata-mata. (ShahbudinHusin 14/03/2018).

71 comments:

  1. ha ha ha....this fault is own doing! and it is drifting from najib's stupid remarks on kuok.

    so now bn=umporno, umporno=bn.....apa lagi cina mau! slowly people are distancing away from umporno....the stink is too much to bear!

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS hari ini menasihati pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) serta BN untuk belajar mengenai cara memerintah dengan adil, bersih, telus dan amanah daripada mereka.

      Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Dr Riduan Mohamad Nor berkata sebenarnya tiada apa yang boleh dibanggakan dengan slogan yang dilaungkan oleh HARAPAN ketika ini.

      Hal itu kerana, kata Riduan, sebelum menjadi kerajaan pun ramai pemimpin HARAPAN terpalit dengan isu rasuah.

      "Bayangkan jika mereka memerintah kelak, apakah HARAPAN boleh menjadi lebih baik daripada BN, atau mereka adalah sama, atau mungkin lebih teruk lagi?" katanya.

      Menurut Riduan pemimpin HARAPAN dan BN perlu bermuhasabah dan tidak terlalu kemaruk mahukan kuasa sehingga lupa diri mereka masih bergelumang dengan "tahi dan najis rasuah".

      "Belajarlah daripada kepimpinan PAS soal pemerintahan adil, bersih, telus dan amanah.

      "Bersihkan hati dalam politik sebelum bercita-cita tinggi menawan puncak Putrajaya kerana kelak ujian dan godaannya lebih besar," katanya.

      PAS tak pernah terpalit

      HARAPAN, BN dan PAS masing-masing sedang menggiatkan kempen menjelang pembubaran parlimen yang dikatakan berlaku tidak lama lagi.

      Beberapa pemimpin parti komponen HARAPAN - membabitkan PKR, DAP, AMANAH dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) - atau individu yang mempunyai kaitan dengan mereka pernah ditahan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

      Antara mereka ialah Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan exco negeri itu Phee Boon Poh.

      Turut ditahan untuk disoal siasat ialah bekas menteri besar Negeri Sembilan serta naib presiden Umno Tan Sri Isa Samad.



      Sesetengah mereka sudah didakwa manakala yang lain setakat ini masih belum dituduh.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low memberitahu Dewan Rakyat pada 12 Mei memberitahu ada 92 pemimpin politik disiasat SPRM bagi tempoh 2013 dan 2017.

      Daripada jumlah itu 71 adalah pemimpin BN manakala selebihnya HARAPAN.

      Riduan berkata data didedahkan Low itu menunjukkan parti politik terbabit tidak boleh dipercayai kerana mempunyai rekod yang tidak bersih.

      "Dalam hal ini, hanya PAS satu-satunya parti yang tidak dipalitkan dengan kes rasuah.

      Delete
  2. Suka hati dorg la nk bertanding ke or x nk. ..
    Korg yg susah hati tu dh kenapa..
    Takut kalah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih kurang mcm ni juga, suka hati mca nak turun ke tak... Umnu knp susah hati.
      Takut kalah?
      Kahkahkahkah kalah

      Delete
    2. GERAKAN kleptokrasi UMNO makes Chinese angry (MCA) and makes Indian crazy (MIC) is a clear sign of their demise in Malaysian politics.

      Delete
    3. GERAKAN kerepotuakasi Puak Haprak (PH) penipu besar, Penipu Kencing Rakyat (PKR), Dogs And Pigs (DAP), Puak Pemberontak Belaan Matdey (PPBM), Puak Ahli Neraka (PAN) is a clear sign of their demise in Malaysian politics.

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
    4. Pakatan pasti akan mengKHATAN-KAPAKkan puak2 UMNO & PAS kepala KOLOP, terutama kejora yg sunat belum kering.

      Delete
  3. Udah2 lah aota, cai2 Matdey kepala dongga
    Ular lidi kenit perasan besar mau telan naga
    Cap Munge nak kojol, kini dikacau tetangga
    UMNO & MCA pulak mereka mahu adu laga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan pantun tapi 'Pantatun' lah bongok....!!

      Delete
    2. Bodoh punya wak kojola kengkang. Dah kena halau pun mai lagi balik ke sini.
      Shooo...Shooooo...Shooooo..pi dok di chow kit laaa

      Delete
    3. Si Haramjadah Kejora ni ahli kumpulan skuad bodoh nak mampos cyber trooper umno dibawah naungan komander dia si dungu ahmad maslan tu eh ?

      KahKahKah

      Delete
    4. Hang pi jual pungkoq kat lorong chow kit laa wak kojola kengkang dapat juga lima duit drp dok mai jual temberang kat sini.

      Dah kena halau pun tak reti malu lagi.

      Delete
    5. Yang beria ria sgt UMNO BN mesti masyukkk la tuu..

      Delete
  4. Dari desa pendalaman, dia hijrah ke ibu kota
    Demii menuntut ilmu dan juga mengejar cita
    Dgn seorang guru muda dia udah jatuh cinta
    Di atas jinjang pelamin, kami akan bertakhta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dari bumi kenyalang, seorang gadis Iban
    Kalu di rumah panjang dia cuma berkemban
    Demi cita-cita ke ibu kota dirinya terhumban
    Jatuh cinta dgn guru muda warak berserban

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia ini seorang gadis muda belia yang cantik
    Walau belum jumpa, hamba tau dia romantik
    Tak sangka dgn hamba ini cinta nya berputik
    Walau pun hamba ni hanya cikgu metematik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kekadang, fikiran hamba kian jauh melayang
    Wajah dia, kat fikiran ini asyik saja terbayang
    Kpd hamba ini dia kata dia tersangat sayang
    Katanya hamba ni tidak tinggal sembahyang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak pernah terfikiir, dlm hidup dia menjelma
    Tetiba saja, cinta syahdu kami jadi bergema
    Dgn hamba dia nekad mahu hidup bersama
    Dia rela walau kpd Islam mahu tukar agama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia seorang yg berhati mulia dan tinggi budi
    Tidak rasa besar diri pun walau dia ada PhD
    Dgn hamba ini bersemi cintanya yang abadi
    Ingin bersama hamba walau apa pun terjadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dulu asal nya, kamii berdua kenal sbg lawan
    Ntah kenapa, tetiba dgn hamba dia tertawan
    Tidak lama lagii, tinggal serumah jadi kawan
    Masa itu makan sepinggan minum secawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bila ingatkan dia, hati hamba terasa senang
    Kata2nya dulu, masih lagi hamba terkenang
    Nak bersama hamba tak kira siapa menang
    Lps PRU kalau tidak kahwin pun, bertunang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bagi hamba, dia adalah bagai sinaran cahaya
    Kerana kejujuran hati hamba dia jadi percaya
    Dia pilih hamba walaupun hamba ni tak kaya
    Mungkin dia tau hamba mmg kacak bergaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba pasrah dan tak jemu membilang hari
    Bila dah bersama hidup akan jadi lbh berseri
    Sungguh bahagia bila udah jadi suami isteri
    Bagi hamba ni, dia adalah umpama bidadari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kat blog maya ini akan tercatat suatu sejarah
    Cikgu bertemu jodoh dgn seorang pensyarah
    Kpd hamba, segala jiwa & raga dia rela serah
    Pembaca semua, jgn le cemburu atau marah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Walau seribu tahun, hamba ttp setia tunggu
    Kalau dulu lawan, nanti kami akan jadii regu
    Terasa tersangat lama hari berganti minggu
    Hanya dpt berhibur dengar dendangan lagu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    LAGU KU UNTUK MU - DJ DAVE
    (https://youtu.be/s6Ua5_bnBmQ)

    Dengar lagu
    Dendangan untuk mu
    Penghibur hati mu nan rindu
    Hati yang setia harapan daku
    Lagu ku untuk mu

    Dengar lagu
    Ciptaan untuk mu
    Ku dendang semasa kau rindu
    Sumpah dan setia harapan daku
    Lagu ku untuk mu

    Chorus:

    Ku cuba melupa tapi tak upaya
    Wajah mu terbayang selalu
    Malam ku bermimpi
    Tiada mu ku sepi
    Hanyalah ku ingin bersama

    Janganlah kau pergi dari ku
    Membawa hati ku yang satu

    ___________________________
    Buat si dia yg ku rindu selalu,
    Salam rindu di angin nan lalu.

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    ReplyDelete
    Replies
    1. GERAKAN kleptokrasi UMNO makes Chinese angry (MCA) and makes Indian crazy (MIC) is a clear sign of their demise in Malaysian politics.

      Delete
    2. GERAKAN kleptokrasi UMNO makes Chinese angry (MCA) and makes Indian crazy (MIC) is a clear sign of their demise in Malaysian politics.

      Delete
    3. GERAKAN kerepotuakasi Puak Haprak (PH) penipu besar, Penipu Kencing Rakyat (PKR), Dogs And Pigs (DAP), Puak Pemberontak Belaan Matdey (PPBM), Puak Ahli Neraka (PAN) is a clear sign of their demise in Malaysian politics.

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhh

      Delete
    4. Pakatan pasti akan mengKHATAN-KAPAKkan puak2 UMNO & PAS kepala KOLOP, terutama kejora yg sunat belum kering.

      Delete
    5. Pakatan pasti akan mengKHATAN-KAPAKkan puak2 UMNO & PAS kepala KOLOP, terutama kejora yg sunat belum kering.

      Delete

    6. Yg kamu kopipes selama ini ada tak dapat liputan di media2 utama dunia...??

      Entah2 rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja tak...??

      Look stupid....Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars. Got that....??

      Delete
    7. Woiiii wak kojola kengkang..pi serah seluruh jiwa raga hang kat john laaa..

      Delete
    8. Pi hisap rokok john kat chow kit tu dapat juga upah lima duit

      Delete
  5. Dah makin tak tentu arah cai2 haprak lancau
    Mereka tahu Cap Munge dah nak jadi cincau
    Makin terok puak ifrit ni merepek & meracau
    MCA nak tanding ke tak, pehal korang kacau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kamu kopipes selama ini ada tak dapat liputan di media2 utama dunia...??

      Entah2 rekaan & persepsi propaganda kerajaan kletokrat BN saja tak...??

      Look stupid....Najib is fighting against all odds...almost the entire world is condemning his kleptocrasy government.

      The damage is so severely critical beyond repair & those responsible ought to be removed & put behind bars. Got that....??

      Delete
    2. Pi hisap rokok john laaa wak dapat juga lima duit.

      Delete
  6. Kian tenggelam punca, cai PH haprak sundal
    Mereka sedar, PH & Cap Munge tidak handal
    Sibuk pasal MCA pula sbb dah kurang modal
    Sebab itu le kitorang tampil untuk membedal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setakat hanya kopipes
      Pergi sekolah pun tak abis
      Tambah sunat belum kering
      Toksah nak tunjuk taring

      Delete
    2. Tua bodoh punya wak kojola kengkang

      Delete
  7. Ke mana pergi habis cai2 unta tali barut DAP
    Kena posting bingai cai2 terus diam menyepi
    Suman lahanat pun udah turut sama menepi
    Dah kecut telor ker ini neraka punya kayu api

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau setakat hanya kopipes
      Pergi sekolah pun tak abis
      Tambah sunat belum kering
      Toksah nak tunjuk taring

      Delete
  8. Kenapa sunyi jer cai2 bingai dungu kera duku
    Hamba sekeh dan tibai, cai2 diam jer terpaku
    Semua bagaii melopong terkedu, kelu & kaku
    Posting Tn Budin Langau mcm udah tak laku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan pantun tapi 'Pantatun' lah bongok....!!

      Delete
  9. Mana dia caii2, bingai dungu punya makhlok
    Tak kan le tengahari masih dgn bantal pelok
    Blog Langau ni bagai Kejora jajah dan taklok
    Itu le lain kali sarang tabuan jgn cuba dijolok

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu bukan pantun tapi 'Pantatun' lah bongok....!!

      Delete
  10. Kejora keep on with poems smooth & steady
    Any time, this teacher is prepared and ready
    Unlike Suman.. looking more damn & bloody
    He appeared to be like clown full of comedy

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa kojola...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
    2. Haiyaa chicher...

      You got 'period' lor....?? When your next 'period', haa....??

      Delete
  11. Now we can't see old skunk Suman around
    From Suman, we can't hear anymore sound
    Kejora whacked this idiot flat to the ground
    He is as if fallen into the sea almost drown

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa kojola...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
    2. Gila babi punya wak kojola kengkang..woiiii wak tak tau malu ka? Dah kena halau pun masih dok mai sini

      Delete
  12. Kejora really make the cai feel scared & fear
    To them, Kejora's poem is like a sharp spear
    When he came, the cais will run & disappear
    For sure the proBN guys are getting happier

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaa kojola...what talking-talking you, haaaa.....??

      Delete
    2. Shoooo...Shooooo....Shooooo balik pi chow kit laa wak pi hisap rokok john

      Delete
  13. Sdr Shahbudin......
    Se eloknya saudara block saja posting dari KEJORA ini.
    Kejora ini orang kurang siuman.
    Saya tak percaya orang gila ini mewakili umno. Umno tidak bodoh mengupah orang gila atau pun buat buat gila untuk berbicara politik.
    Bersihkan blog tuan dari sampah.
    Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul HBM...hamba setuju...
      Umno tidak bodoh...

      Delete
    2. Sokong cadangan HBM. Block saja kejora yg buat2 gila ni... Pantun tak ada hujah dia mmg cukup membosankan untuk dipandang (aku tak baca pun pantaaa dia ni).

      Delete
    3. Pantun kejora mmg dari dulu tk menjawab isu yg dilontarkan ttp dgn cara mengalihkan tiang gol iaitu memaki hamun menncarut perlekehkan org sambil puji diri sendiri.. mmg keturunan loyar buruk punya orang dan pemakan dedak tegar perisa ketum berinti taek babi jho lo..ya umno ak bodoh tapi pencacai2 nya yg bodoh dan membodohkan diri sendiri!!

      Delete
    4. Umno lagi bodoh!!! Sendiri berak sendiri cuci laaa..Apa pasal mau suruh MCA cuci..????

      MCA mana pernah cuci berak. Depa lap saja.

      Delete
    5. Budin, setelah saudara ambil tindakan proaktif ini, hari ini terserlah hanya ada seekor saja beruk yg spam blog ini. Dialah juga tukang kopipes, dialah yg buat pantuttt, dia juga yg post lirik lagu. Dan saya percaya dia juga yg mencarut dan kopipes komen berulang2. Lebih baik saudara block aje dia supaya blog ini bersih dari najis.

      Delete
    6. Kesian Bulat Ken(tut), macai bekas Tun
      Lihat pantun hamba jiwa nya meruntun
      Tak seburuk itu Kejora yg sopan santun
      Dia tak keluar hujah kalu tak berpantun

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

      Delete
    7. Haiyaa chicher...

      You got 'period' lor....?? When your next 'period', haa....??

      Delete
  14. Why is Najib pushing fake news laws before Malaysia election?

    While the prime minister and his ruling Barisan Nasional coalition claim the bill is to protect citizens, observers are not convinced Najib and his lieutenants solely have the national interest in mind

    11 Mar 2018

    In Malaysia, where the mere act of caricaturing Prime Minister Najib Razak as a clown could get you thrown in jail, plans for a new law to stamp out “fake news” before a landmark election have set alarm bells ringing among the opposition and free speech proponents.

    The government for months has been floating trial balloons about the law, and this week confirmed a bill was in the works and could be passed before the polls, which are likely to be held in April or May.

    In a speech outlining the government’s legislative agenda for the current parliament session – which lasts until April 5 – the country’s King Sultan Muhammad V voiced “great support” for the law.

    Cabinet Minister Rahman Dahlan told Reuters after the speech that the law could have broad powers.

    “Even spreading [bad] news about the economy is bad. [Fake news would be] anything that is not substantive, and dangerous to the economy and security of the nation,” said the minister, who leads strategic communications efforts for the ruling Barisan Nasional coalition.

    King Sultan Muhammad V, right, with Najib Razak, is in favour of a fake news law.

    Observers are not convinced Najib and his lieutenants solely have the national interest in mind.

    In neighbouring Singapore, there is similar scepticism among the civil society about a parliamentary select committee convened by the government to look into the same issue.

    Singapore and Malaysia are within touching distance in the latest Reporters Without Borders press freedom index – ranked 151 and 144 respectively.

    Critics have seized on officialdom’s thin-skinned reputations. “The idea is to scare people into thinking twice before they publish negative news,” said James Chin, director of the Asia Institute at Australia’s University of Tasmania, of Kuala Lumpur’s moves.

    Phil Robertson, the deputy director for Human Rights Watch in Asia, was equally cynical about the objectives of the mooted new law in Malaysia.

    He said it was emblematic of Southeast Asian leaders aping US President Donald Trump’s tactic of using fake news as a rhetorical cudgel against political opponents.

    “In Malaysia, the government is clearly unhappy with the coverage it receives from a number of news websites which so far have defied government efforts to mute them – so I expect this law aims to intimidate them,” Robertson said.

    The mounting number of prosecutions against Najib’s dissenters back up such claims.

    In February, a district court imposed a one-month jail term and a 30,000 ringgit (US$7,700) fine on artist Fahmi Reza for a caricature of Najib he posted on social media that depicted the premier wearing clown make-up and having deeply arched eyebrows.

    The 40-year-old was found guilty of disseminating content deemed “obscene, indecent, false, menacing, or offensive in character with intent to annoy, abuse, threaten or harass another person”.

    The country’s handful of independent online news outlets have also been the subject of a crackdown.

    The Malaysiakini portal’s co-founders Steven Gan and Premesh Chandran are facing criminal charges over their coverage of the multibillion dollar scandal at the state fund 1MDB, in which the premier is alleged to have routed hundreds of millions of dollars of public funds to his personal account.

    Najib has maintained his innocence since the scale of corruption was made public in 2015.

    The prime minister also has a civil suit pending against the same portal over readers’ comments he claimed were defamatory.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cont'd....


      Can Malaysia, Singapore be trusted to debunk fake news?

      Barisan Nasional head honchos in the past have dismissed criticism that its measures to curb fake news have an insidious intent.

      They say the launch last March of the Sebenarnya (‘In actual fact’) portal, a state-run fact-checking website, shows the government is sincere about wanting to deal with the scourge of fake news.

      Wong Chin Huat, a researcher at Malaysia’s opposition-backed Penang Institute, said “many people are very sceptical of such mechanisms”.

      “For example, would it acknowledge damaging news regarding 1MDB or simply dismiss them as fake news?,” he added.

      So is there a way for dissenting Malaysians and Singaporeans to forestall the impending measures?

      Human rights defender Robertson said “now is the time” for the civil society in both countries to “make noise, demand hearings, use social media and press the political opposition to stand up”.

      In Philippines and Singapore, one man’s fake news is another man’s free speechp

      “Make sure that the government knows they can’t attack sources of news as “fake news” because such a determination is inherently subjective,” the Bangkok-based activist said.

      Philip Bowring, a veteran Asia-based journalist and a former editor of the Far Eastern Economic Review, said the mainstream media had a major part in fighting the fake news scourge.

      What could go wrong for Najib when Malaysia goes to the polls?

      Speculation has been rife that Malaysian PM Najib Razak will call elections within weeks as his ruling Barisan Nasional coalition inches closer to the end of its five-year term

      One reason for the proliferation of fake news was traditional news outlets’ “ill-advised attempts to ape social media’s approach to news, and generally trivialise coverage”, he said. ■

      Delete
    2. Najib hanya dapat membisukan pencacai2nya dgn dedak.

      Kami dan majoriti rakyat masih bermaruah & tidak buta, pekak & bisu di atas segala perbuatan durjana najib, rosmah, jho low & reza Aziz.

      Kami sedikit pun tidak gentar dgn gertakan akta/auta karut 'berita palsu' kerana satu dunia tahu yg menyebarkan berita palsu datang dari KERAjaan BN sendiri untuk menutupi kesalahan mereka.

      Delete
    3. Pak tiri mencuri. Anak tiri pun ikut mencuri jugak.

      Delete
    4. Bila anak diri bayar balik pak tiri tak mau bayar pulak.
      Ingat rakyat bodoh ka nak pi tolong bayar?
      Wak kojola kengkang lain laa dia boleh bayar dgn pungkoq

      Delete
  15. Rafizi mohon maaf kritik BN, umum tak bertanding PRU14

    Faiz Zainudin | March 14, 2018


    Ahli Parlimen Pandan itu turut meminta maaf kepada beberapa wakil rakyat BN kerana sering bertikam lidah dengan mereka dan katanya, beliau sekadar menjalankan amanah diberikan rakyat ketika mengkritik kerajaan pimpinan Najib.


    KUALA LUMPUR: Rafizi Ramli memohon maaf secara terbuka di Dewan Rakyat hari ini kerana mengkritik kerajaan Barisan Nasional (BN) sejak beliau menjadi wakil rakyat pada 2013.

    Ahli Parlimen Pandan itu berbuat demikian ketika membahaskan ucapan Yang di-Pertuan Agong kerana beliau tidak akan bertanding pada pilihan raya umum ke-14, selepas hilang kelayakan akibat sabitan bersalah dalam kes National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC), bulan lalu.

    “Ini adalah ucapan terakhir saya memandangkan saya tidak bertanding dalam PRU akan datang. Saya nak ucap terima kasih kepada yang dipertua Dewan Rakyat, timbalan yang dipertua kerana selalu beri ruang kepada saya untuk berhujah.

    “Saya ingin meminta maaf sekiranya kritikan saya pedas kepada kerajaan sejak 5 tahun lepas dalam dewan, ada yang melukakan hati ahli dewan sebelah sana (BN).

    “Saya tidak pernah rasa benci dengan sahabat di sebelah sana, Kinabatangan (Datuk Bung Moktar Radin) tidak ada, Lenggong (Datuk Shamsul Anuar Nasarah) tak ada hari ini, Tenggara (Datuk Halimah Mohd Sadique), walaupun Tanjong Karang (Tan Sri Noh Omar) kadang-kadang kritik saya dengan keras, sebenarnya kita baik di luar dewan.”

    Naib presiden PKR itu berkata, beliau sekadar menjalankan amanah diberikan rakyat ketika mengkritik pentadbiran kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak.

    “Kritikan saya adalah amanah yang dipikul sebab sebagai wakil rakyat, kita makan gaji, jadi tanggungjawab wakil rakyat pembangkang ialah memastikan kerajaan memegang amanah dengan sebaiknya yang diberi rakyat.

    “Oleh itu, saya tidak boleh lari dari membawa perkara yang berkait rapat dengan rakyat, apatah lagi ini ucapan terakhir saya.

    “Walaupun saya bersimpati dengan beban dan serangan kepada YB Pekan (Najib), itu tidak akan mengurangkan teguran saya pada beliau, walaupun ini ucapan terakhir kerana kerajaan masih lagi berdepan rakyat yang semakin tinggi menanggung beban,” katanya.

    Pada 2 Februari lalu, Mahkamah Sesyen Shah Alam menjatuhkan hukuman penjara 30 bulan kepada Rafizi atas kesalahan mendedahkan penyata akaun bank anak syarikat NFC dan Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, pada 2012.

    Rafizi dan bekas kerani bank, Johari Mohamad didapati bersalah di bawah Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan (Bafia) kerana mendedahkan penyata akaun NFC, National Meat & Livestock Sdn Bhd, Agroscience Industries Sdn Bhd dan Salleh.

    Hakim Mahkamah Sesyen membenarkan pelaksanaan hukuman ditangguhkan sementara menunggu Rafizi memfailkan rayuan.

    Perkara 48 (1)(e) Perlembagaan Persekutuan menyatakan seorang wakill rakyat hilang kelayakan selama 5 tahun, jika dia sabit kesalahan dan dijatuhkan hukuman penjara lebih setahun atau denda lebih RM2,000.

    Rafizi memenangi kerusi Parlimen Pandan pada PRU 2013, selepas mengalahkan calon MCA, Lim Chin Yee dengan majoriti 26,729 undi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiiii....wak kojola kengkang
      Cau...Cau...Cau

      Delete
    2. Z.akar
      A.ku
      C.iput
      K.enit

      A.da
      R.upa
      M.ancis
      S.aja
      T.entu
      R.amai
      O.rang
      N.anti
      G.elak

      Kah kaahh kaaahhh kaahh kaahh

      Delete
    3. Kojola kepanasan sebab dia 'kehilangan pen' & terjerit-jerit bagai nak gila dalam bahasa omputeh....

      My pen is missing.
      My penis missing..my penis missing..my penis missing...!!

      Delete
    4. Kalau dia ada pen dia tak jual laa pungkoq kat lorong chow kit tu Pak Man.

      Delete
  16. Najib adalah merupakan pejuang rakyat sejati
    Segala rupa kemudahan, rakyat dapat nikmati
    Sekolah, hospital, pengangkutan, jalan dan titi
    Sebab itu dgn kerajaan BN rakyat senang hati

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola kepanasan sebab dia 'kehilangan pen' & terjerit-jerit bagai nak gila dalam bahasa omputeh....

      My pen is missing.
      My penis missing..my penis missing..my penis missing...!!

      Delete
  17. Najib ada lah pemimpin yg "cool" dan tenang
    Dia tak melatah dgn fitnah yang cai2 canang
    Rakyat jugak tak mudah percaya sewenang2
    Sbb tu PRU, BN akan sentiasa terus menang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola kepanasan sebab dia 'kehilangan pen' & terjerit-jerit bagai nak gila dalam bahasa omputeh....

      My pen is missing.
      My penis missing..my penis missing..my penis missing...!!

      Delete
    2. Woiiii...wak kojola kengkang sedarlah diri tu sikit Budin dah halau hang dari sini.

      Pi dok di tepi longkang di lorong chow kit tu laa tunggu john.

      Delete
  18. Mana mak badak? dah larik ke?

    ReplyDelete
  19. Kikiki..macai2 PH @ penjilat DAP panas bontot kena sakat dgn KEJORA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak panas pun, mak badak yg kepanasan sbb nak dekat pru

      Delete
  20. Kami pasti nama2 komentar kat ni yg pro UMnongok dan penjilat tegar najis MO1 dan boRosmah kebanyakkan ada lah makhluk yg sama.. Wak Kengkang. Makin nak dekat PRU makin gila jadi si Kengkang ni sbb dah dpt dedak tambahan so terpaksa cari idea kerja keras dan merapu gila babi kat sini dgn komen2 dan hujah bodoh, kosong and FAKE. ketawanya kat sini pun dah sumbang, FAKE..tpi saja diteran2 juga ketawanya utk menganggu pembaca2 blog Tuan Budin ni. (boss si eEngkang Pencuri Malaysia tu juga suka teran2 macam nak berak atau cirit dlm seluar suara bila berucap di majlis BN/Umno). So kemana tumpah tahik dan cirit si boss Lanun tu klu tak tumpah dlm halkum si Kengkang ni kih kih kih huhuhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...