Friday, 23 March 2018

YANG PENTING UNTUK MEMIMPIN NEGARA BUKAN TUA ATAU MUDA, TAPI TAHAP PEMIKIRAN


Antara sebab usia Tun Mahathir Mohamad menjadi isu ialah kerana Najib Razak sendiri terlalu kerap menyebut dan membangkitkannya, malah kadang-kadang mempersendakannya.

Beliau bukan saja menyebut usia 93 tahun itu sudah terlalu tua untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, bahkan mengatakan tiada negara lain di dunia ini yang masih mahu memilih pemimpin dalam usia sebegitu sebagai Perdana Menteri.

Perkara itu kemudian dijadikan serangan yang bersambung-sambung oleh pelbagai pihak lain dalam UMNO sehingga Zahid Hamidi juga turut menyindir bahawa beliau tidak akan kekal dalam politik sehingga ke usia 93 tahun.

Harus difahami bahawa serangan berhubung usia Tun Mahathir itu ialah kerana Najib, UMNO dan BN sudah kehabisan  isu lain untuk menyerang dan melemahkan Pengerusi Pakatan Harapan itu.

Tun Mahathir terbukti tiada skandal terbuka yang boleh menghakis sokongan rakyat terhadapnya. Rakyat lebih menyanjung sumbangan dan jasanya kepada negara selama beliau menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini.

Percubaan Najib untuk mengaitkan Tun Mahathir dengan urusniaga tukaran wang asing atau forex misalnya sehingga ditubuhkan sebuah Suruhanjaya Diraja, ternyata tidak menghasilkan apa-apa, melainkan suatu pembaziran sumber dan wang kerajaan semata-mata akhirnya.

Hasil siasatan forex bukan saja gagal kerana Nor Mohamed Yakcop mengakui itu merupakan tanggungjawabnya dan beliau yang sepatutnya dipersalahkan, lebih  daripada itu, meskipun ada laporan polis dibuat agar siasatan segera dijalankan, tetapi difahamkan sehingga ini keterangan Tun Mahathir masih lagi belum diambil.

Ini dengan sendirinya mengesahkan bahawa Najib, UMNO dan BN tiada keyakinan untuk mengaitkan Tun Mahathir dalam kerugian urusniaga forex itu, apalagi untuk mengheretnya ke muka pengadilan.

Begitu juga dengan isu Memali dan sekian banyak dakwaan lain yang cuba dikaitkan dengan Tun Mahathir, semuanya hanyalah ibarat  "sembang-sembang tepi jalan"  tanpa bukti dan tiada keberanian untuk diketengahkan ke muka pengadilan.

Lantaran itu, satu-satunya isu yang dianggap mudah untuk melemahkan sokongan rakyat terhadap Tun Mahathir ialah menimbulkan keraguan terhadap kemampuannya kerana faktor usia.

Itulah sebabnya Najib sudah beberapa kali mengulang-ulang faktor usia Tun Mahathir itu dalam ucapannya.

Hendaklah disedari bahawa untuk menjadi Perdana Menteri atau ketua kerajaan, yang penting ialah sihat tahap pemikiran. Tua atau muda tidak berapa penting. Kalau muda tapi berfikir macam Ahmad Maslan atau seperti pensyarah yang terkucil dalam wacana baru-baru ini, sudah tentu lebih tidak berguna juga jadinya.

Atau tidak berapa muda dan tidak juga terlalu tua seperti Najib, tetapi terlalu banyak kerosakannya kepada negara, parah juga rakyat akhirnya.

Walaupun sudah berusia lebih 90 tahun, cuba lihat bagaimana Tun Mahathir menyelesaikan satu persatu masalah atau kekusutan dalam Pakatan Harapan sehingga ia mampu menjadi gabungan yang kuat, bersatu dan diyakini untuk menjadi kerajaan.

Beliau terbukti mampu menyelesaikan beberapa perkara seperti mengukuhkan kerjasama, pembahagian kerusi, calon Perdana Menteri, penggunaan satu logo ( sudah dipersetujui untuk menggunakan hanya satu logo, cuma pilihan logo parti mana yang mahu digunakan saja belum diputuskan lagi), menarik rakan kerjasama dari kalangan NGO dan pelbagai usaha yang lain lagi.

Sudah tentu hanya dengan kecekapan berfikir dan mengawal keadaan saja yang membuatkan beliau mampu menyelesaikan semua masalah itu.

Meski sudah berusia, tahap pemikiran Tun Mahathir sebenarnya sentiasa muda dan tidak pernah tua.

Dalam waktu yang sama, Tun Mahathir juga tetap konsisten dalam perjuangannya untuk menumbangkan Najib, UMNO dan BN serta menyelamatkan negara daripada terus dimusnahkan jika tiada perubahan dilakukan.

Memang dalam proses berkempen dan menjelajah itu memerlukan banyak tenaga dan menyebabkan mudah keletihan. Tetapi, itu adalah proses biasa bagi manusia. Keletihan dan batuk-batuk bukan saja dialami oleh manusia yang berusia lebih 90 tahun, kadang-kadang yang berusia 50-an pun biasa mengalami masalah yang sama.

Bagaimanapun, semua itu hanyalah proses sementara. Apabila Pakatan Harapan berjaya menubuhkan kerajaan dan Tun Mahathir menjadi Perdana Menteri nanti, semua itu akan dapat diatasi kerana beliau tentulah tidak perlu sesibuk seperti sekarang untuk pergi ke merata-rata tempat lagi.

Tugas itu sudah boleh diambil alih atau dibahagi-bahagi bersama dengan pemimpin yang lain dalam Pakatan Harapan. Ketika itu fokus utama Tun Mahathir, berdasarkan pengalaman dan rekodnya selama ini ialah untuk mencurahkan idea serta pemikiran untuk proses menyelamatkan ekonomi dan memberi kesejahteraan kepada rakyat sebagaimana yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan.

Tidak lupa, tugas penting lain bagi beliau ketika itu ialah menangkap MO1 dan membawa balik Jho Low bagi dihadapkan ke muka pengadilan atas skandal 1MDB yang telah memalu dan mencemar nama baik Malaysia.

Untuk semua tugas itu, siapa lagi kalau bukan lelaki berusia 93 tahun yang masih sihat pemikirannya itu yang mampu melakukannya?(ShahbudinHusin 23/03/2018)

117 comments:

  1. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

    The Grand Old Statesman is a World Class Leader.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..Ini baru betul seorang Negarawan..
      Long live Tun M !

      Delete
    2. Agak2 la geng.. dan bang budin..
      90 lebih kot.. twitter pun tak paham nak guna..
      Bang budin buat2 bole plak.. kiki.. what a joke..
      Fb pun tak tahu nk guna mathir ni..
      Kalau dia tak tua.. so berapa umur seorang yg dipanggil tua?
      Tengaok keliling diri dan keluarga sendiri la.. ahli keluarga yg paling tua.. diaorg mcm mana.. bole lagi ke.. agak2 la Bang budin pun..dan korang semua.. dia mng bijak.. tapi kalau tak mampu tu.. tk mampu la..itu kenyataan.. kalau bn kalah.. aku terima pembangkang jadi kerajaan.. tapi mathir jadi pm.. aku tak sanggup bro.. ketinggalan zaman la kita.. ingat jadi pm ni.. duduk kat meja ja ka.. adoi..
      Nk jawab soalan pasai main forex pun lupa... apa lagi benda2 lain.. nnt password fb pun lupa bro.. kiki

      Delete
    3. Hihi..mak badak pun berkenan ngan si kepit tu, main golf kepit jln kepit.. Baik amik orang tua, janji bkn kepit

      Delete
    4. Biar tua, jgn menyamun, biar bijak jgn asik nk nyopping

      Delete
    5. Mathir bukan tak layak.. dia mmg layak..
      Cuma tak mampu bro..
      Bang budin pun bukan bodo.. dia pun tahu turn tak mampu..
      Cuma bang budin dok kelntong korang je.. kasi up sikit..
      Korang sendiri pun tahu kenyataan ni.. tp tanak terima kenyataan yg turn dah tak mampu..
      Main golf.. mmg confirm la tak mampu..walau kepit dia ada main jugak sukan.. mathir selama 22 tahin.. penah ke kita tgk dia bersukan?

      Delete
    6. Mana ada ahli politik termasuk Najib (kecuali Rafizi) mampu berjelajah memberi ceramah di seluruh pelusuk tanah air & kekadang luar negara tanpa henti hampir setiap hari. Mat Sabu & Saifuddin Nasution yg jauh muda pun mengaku hakikat ini.

      Oh main golf kira kira kelas lah yer? Kalau setakat 'hole in one', I don't need a green or golf course. So to me, bermain golf hobi bodoh. Likewise, I play mixed double in 'bedminton' with all kind of stroke with my wife.

      Delete
    7. Zaman dulu awal islam, para sahabat pergi berperang pada usia tua dan masih mengangkat pedang. Tak ada isu pun. Jd bila komrad umno persoalkan ttg usia, nampak sgt dalam UMNO tu cuma ada sampah, terutamanya mcm Tanah Melayu Kokak.

      Delete
    8. Tanah melayu kini lah kot yg paling sesuai jadi pm sebab dia yg paling mampu. Seperiuk nasi pun dia mampu habiskan sorang2

      Delete
    9. Mampu ke xmampu xtau la...yg aku nmpk org yg kononnya lg mampu tkt dgn org kononnya kurang mampu. PM bkn kena igt smua bnda, password ke hapa ke..yg penting hasil dia jd pemimpin kita dpt nikmat, bkn makin melarat!

      Delete
    10. Rare gem. Aku setuju sgt. Umur bkn jd masalah. Yg x layak memimpin ialah yg dah mati, mati otak, mati akal dan mati jiwa mcm najib and the gang. Kita mahu pemimpin yg betani,bersungguh dan mempunyai ide yg baik utk kesejahteraan rakyat, negara dan dunia. Bkn yg tersohor dgn penipuan, penyelewengan, pencurian, pembohongan serta penakut. TDM .... THE RARE GEM.

      Delete
    11. Asyik batal je la lawatan2 bakal PM kita nanti ke kawasan2 dan kampung2.
      Oh ya.. tapa.. tadahal..
      Memang dah standard pun..
      Azizah tak nah nmpk btg idung kat kajang..
      Anwar tak nah nmpk batang idung kat kg nya..
      Kit siang.. hmm..setahun sekali balik kawasan..
      Rafizi.. hmm pandan indah kat kl pun tak nah nmpk kat masjid ni ha..
      Kalau mathir nnt.. yer la.. tader hal.. dok opis ja pun bole la..skype visit je..

      Delete
    12. Sepuluh kayu ukur

      Untuk tujuan itu, saya telah menyenaraikan 10 kayu ukur bagi menilai kemampuan Dr Mahathir ini, iaitu membabitkan aspek perundangan (legal), fizikal, genetik, psikologi, mental, moral, demografi, intelektual, falsafah dan kerohanian (spiritual).

      Bila saya diberi ruang bercakap, saya pun terus mengemukakan penilaian saya ke atas kayu ukur tersebut, di mana pada kali pertama saya sempat mengemukakan enam kayu ukur sebelum dihentikan oleh moderator (yang menyebut mengenai kelebihan tokoh tua berbanding tokoh muda yang korupsi).

      Dari sudut legal, saya menyebut Tun Dr Mahathir mampu kerana, berbanding di Iran yang menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

      Dari sudut fizikal, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai beliau telah dua kali menjalani pembedahan pintasan jantung pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007; beliau telah tiga kali gagal hadir berceramah dalam tempoh empat bulan terakhir, iaitu di Ipoh pada 3 Disember 2017, di Bentong pada 10 Februari 2018 dan di Pulau Pinang pada 11 Mac 2018; dan beliau telah mengalami batuk teruk ketika berceramah di Tanjung Malim pada 16 Mac 2018.

      Dari sudut genetik, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun; dan mengenai purata tempoh hayat adik-beradik beliau yang tidak lebih tinggi berbanding beliau, iaitu Mashahor yang meninggal dunia sewaktu berusia 79 tahun pada 30 September 2002, Mahadi yang meninggal dunia sewaktu berusia 86 tahun pada 12 Disember 2000, Habshah yang meninggal dunia sewaktu berusia 89 tahun pada 6 Disember 2006 dan Rafeah yang meninggal dunia sewaktu berusia 94 tahun pada 1 September 2009.

      Dari sudut mental, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas di dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 20 Disember 2017.

      Delete
    13. Mencemuh tokoh politik muda

      Dari sudut psikologi, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai ketidaksediaan awal beliau untuk menjadi perdana menteri membabitkan kenyataan beliau di University of London pada 21 September 2016 bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon perdana menteri beliau, kenyataan beliau di Tasek Gelugor pada 23 April 2017 bahawa beliau terlalu tua dan pendedahan Wan Saiful dalam Channel News Asia pada 6 Disember 2017 bahawa Dr Mahathir menyebut tidak mahu bertanding.

      Dari sudut moral, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik yang lebih muda dari beliau sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan tinggi kerajaan melalui kritikan beliau terhadap Datuk Nik Abdul Aziz pada 30 Oktober 2009 dan 27 April 2013 serta kritikan beliau terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam The Australian pada 11 April 2016 (yang menyebut betapa beliau sendiri sedar beliau tidak mampu terus menjadi Perdana Menteri pada usia 80 tahun).

      Selepas dipotong oleh moderator, saya menggunakan kesempatan lain untuk menghujahkan Dr Mahathir tidak mampu dari sudut falsafah dan demografi.

      Dari sudut falsafah, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana Manifesto Pakatan Harapan menjanjikan mengenai pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah sesuatu yang stressful dan yang diasosiasikan dengan orang muda berbanding orang tua yang diasosiasikan dengan kestabilan.

      Dari sudut demografi, saya menyebut Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2 peratus berbanding penduduk Malaysia berusia 15-64 tahun yang berjumlah 69.7 peratus selain mengenai trend dunia yang menyaksikan kemunculan semakin ramai pemimpin muda seperti Justin Trudeau yang berusia 44 tahun sewaktu menjadi Perdana Menteri Kanada pada 4 November 2015, Emmanuel Macron yang berusia 40 tahun sewaktu menjadi Presiden Perancis pada 14 Mei 2017 dan Sebastian Kurz yang berusia 31 tahun sewaktu menjadi Canselor Austria pada 13 Disember 2017.

      Delete
    14. Bila panelis lain menyebut mengenai keterpaksaan Dr Mahathir menjadi perdana menteri kembali kerana ketiadaan pemimpin muda berwibawa di Malaysia, saya menyatakan bahawa pindaan ke atas Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan bagi menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon ahli parlimen mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah ini.

      Saya memang tidak menyangka mengenai kehadiran secara tiba-tiba Dr Mahathir ke wacana ini, apatah lagi bila moderator terus memberikan ruang kepada beliau dan isteri beliau untuk bercakap selain meminta kami sebagai panelis untuk bertanya soalan kepada beliau sebagai jemputan pula.

      Bagaimanapun, saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Dr Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut spiritual dengan merujukkan kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah al-Nahl.

      Saya juga menggunakan ruang yang ada untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi perdana menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi puppet kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP dan disebabkan Perjanjian Pakatan Harapan yang mensyaratkan supaya setiap pembuatan keputusan mestilah dibuat secara konsensus, termasuk dengan membangitkan beberapa kandungan utama di dalam Manifesto Pakatan Harapan sebagai contoh.

      Saya juga turut menanyakan beliau satu soalan yang memang sudah lama saya mahu tanyakan sendiri kepada beliau, iaitu apa yang menyebabkan beliau sendiri kini bersedia untuk menjadi Perdana Menteri kembali tatkala beliau sendiri menyebut, pada 21 September 2016, bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon perdana menteri beliau dan tatkala kaji selidik BERSATU yang diumumkan oleh Datuk Dr Rais Hussin pada 10 Mei 2017 sendiri menyebut bahawa calon paling popular untuk menjadi perdana menteri bukanlah beliau, tetapi Muhyiddin.

      Saya berpuas hati dapat menanyakan kedua-dua soalan tersebut secara terus kepada Dr Mahathir, malah jawapan beliau kepada kedua-dua soalan saya ini telah diberikan liputan oleh media massa.

      Delete
  2. dah tua tapi pandai menyamun je keje, baik tanam hidup2!

    kepala bapak ko najib!

    ReplyDelete
    Replies
    1. najib buat taik, merosak nama tun razak je ko.

      Delete
    2. Bak pepatah Melayu...

      Tua tua kelapa
      Makin tua makin banyak santannya!!!

      Delete
    3. Bak pepatah Melayu...

      Tua tua kelapa
      Makin tua makin banyak santannya!!!

      Tentunya pada si Tua Renta yg sering diperlecehkan oleh si Kejora Musibat.

      Delete
    4. Itu pepatah melayu betul.. tapi utk memimpin negara..
      Kena ada tenaga bro.. konon 2 tahun jadi pm.. 2 tahun mcm2 kena buat keja bro.. penat wo.. larat ke.. ayah aku 80 naik tangga pun dah penat..

      Delete
    5. Ayah ko kena lanyak ngan mak badak

      Delete
    6. On his 2nd premiership at his golden age, I am optimistic and confident The Grand Old Statesman will emphasizes 'Work Smart' in favour of 'Work Hard'.

      Delete
    7. 2nd premiership at his golden age would sacrifice our youngster future bro othaman.. its to late for him to start learning digital era.. it will be a setback for counterparts around him to try to explain modus operandi of the digital world organized itself. As such he and all of his team wil end up working hard to work smart.. to turn around or to un done all current transformation and get back do it 'may way'.. come on bro othaman.. u should know and swallow the fact tht he is good as classic car.. drive only on weekend je.. tak leh nk to and fro johor kl daily bro..

      Delete
    8. You and that Professor Kamarul are fighting against all odd.

      The World body (UN) & OIC including Japan and Oxford School of Thought still have high regard of him.

      His wisdom is unquestionable. His charisma, leadership in uniting 4 opposition parties as one entity + alliance with Sabah's Warisan is remarkable. His vast experience, foresight, vision, foreign policies, self esteem and self confidence will be a great asset to 'the young & old team' to govern this country. Furthermore, he is there not for long but to put things in good order towards the lost cause created by the good for nothing & school drop-out Najib.

      Delete
    9. Kdg2 org yg cekap teknologi digital ni cekap mencuri.. Sebab tu duit boleh switch sana sini. Tahu2 dalam akaun ada 2.6b. Tak naklah pemimpin mcm tu.

      Delete
    10. Kerja PM kena banyak pakai otak bukan pakai tenaga yg banyak...tun madey bukan sama mcm orang lain yg berumor 93 tahun...

      Prof Ungku Aziz dah 96 tahun masih kuat kesana kemari....yg mustahak seseorang itu tahun enjaga kesihatanye...Tanah melayu kini tu kalo 60 tahun reout tulang dengan pelbagai oenyakit...

      Delete
    11. Tanah melayu kini...harus sedar kalau trend pemerintahan sekarang ini...agak2nya ada mada depan ke anak muda di msia ni...semua peluang diambil alih oleh orang asing dan pendatang...kerja kasar monopoli oleh pekerja asing...perniagaan hadware dan software dah diambil alih oleh bangla dan pakistani...tgk di lowyat sbg contoh...bahan pemakanan
      serta pekerja2 do pasar borong dan supermarket dah dimonopoli oleh myanmar dan bangla. kerja2 peladangan oleh puak bangla dan indonesia...apa lagi yg tinggal untuk melayu...proton pun orang punya...jangan kerana dedak yg disuap pandangan jadi kabur...minda jadi sempit...tun mungkin tak tau main fb tapi fb bukan keperluan pun...orang muda macam t.melayu yg mengaku muda ni..buta sejarah..kalau tun tak nuat pembangunan p.jaya..cynerjaya...multimedia koridorraya dan macam lagi..ingat tanak malayu kini merasa tak nk guna internet..wifi..wideband dan sebagainya. Tun dah membuka peluang kepada generasi muda dan terbukti berhasi seperti sekarang . Progm TN50 baru dibuat sekarang untuk generasi 30 tahun akan datang..kalau Tanah Melayu Kini belum mati lagi ketika itu ingat2 dan tengoklah kejayaannya...

      Delete
    12. Tanah melayu baru
      Ayah hang tu lain lah. Dia bukan pemimpin mcm Tun.

      Delete
    13. Mana dtg pepatah klu bkn dr teladan. Itulah org ckp usia bkn ukuran. Klu sht dan masih mampu why not. Klu bdn sihat, kuat tp sel otak xbersambung, nak bt apa?

      Delete
    14. Jgn salah faham. Sy hormat dan sanjung mathir.. (dulu)..
      Masih ingat hari bersejarah dia merasmikan 1st proton saga.. aku rasa amat bangga kat org luar negara..
      Ok kalau dia layak sbg pm.. sy terima.. sb bijak..
      Tapi bila dia terlalu hipokrit tahap maksima..
      Ini tak leh terima if you as a pemimpin..
      Bila 98% prinsip diri di langgarnya..
      Inii jugak akan terjadi pada pembangkang lepas dia jadi PM..?

      Delete
  3. Unlike najib haprak. Di hina, dicaci rakyat jelata kerana mencuri

    ReplyDelete
  4. RAKYAT DAPAT UPAH DARI MO1...
    ABCDGST.....

    ReplyDelete
  5. Mak badak nk bukak uni? Mak badak ni mentri ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suruh dia bukak 'Zoo' lebih baik supaya dia boleh terus berendam-kubang dalam lumpur.

      Macam Rahim Tamby Chik bukak 'Taman Buaya' yg sinonim dgn dirinya.

      Delete
    2. Perenggan kedua tu memang menjadi sungguh punchlinenya

      Saya beri 5 ha

      Tak pasal2 saya teburai gelak sensorang di kedai makan

      Delete
    3. Ayah ngan mak kita yg 80 ke atas pun kita tak kasi bawak keta.. yg ni 90 lebih korang nk kasi pimpin negara..
      Agak2 la.. kang lupa kunci umah plak.. kiki

      Delete
    4. Sebab mak ko dah kena lanyak ngan bapak ko..sebab tu jadi lemah..tun hasmah pun masih bijak..mak ko tu bengap, sebba tu bkn dr

      Delete
    5. Sejarah telah mencatatkan pemimpin digulingkan dek keserakahan & campur tangan sang isteri.

      Mari kita renungkan catatan sejarah berikut.....


      1. LAILA TRABELSI
      dgn gaya hidup yang gila-gila mewahnya, sedangkan rakyat umumnya dalam kancah kemiskinan adalah antara faktor utama tumbang suaminya.
      Isteri Zine El Abidine Ben Ali
      Presiden Republik Tunisia (1987 ~ 2011)
      Ditumbangkan & hidup dalam buangan.


      2. EMELDA MARCOS
      bekas ratu cantik yg terkenal suka glamour & menyibuk mencampuri urusan negara. Dia sangat mewah berbelanja menggunakan wang kerajaan. Misalnya membeli belah di New York, Rome dan Copenhagen pada 1983 dengan RM5 juta dollar. Membeli hartanah di Manhattan, antaranya Crown Building 51 juta dollar dan Herald Centre bernilai 60 juta dollar. Nafsunya untuk membeli koleksi barangan mewah tidak dapat ditahan, dia akan berbelanja besar setiap kali ke luar negeri.
      Isteri Ferdinand Marcos
      Presiden Filipina (1965 ~ 1986)
      Ditumbangkan & hidup dalam buangan sampai mati)


      3. ELENA CEAUSESCUE
      juga suka menyibuk mencampuri urusan kerajaan pimpinan suaminya & melakukan pelbagai penindasan terhadap rakyat.
      Isteri Presiden Romania (1974 ~ 1989)
      Suami isteri dihukum bunuh selepas revolusi rampasan kuasa.


      4. FARAH DIBA PAHLAVI
      juga terkenal sebagai pemboros menghabiskan duit negara. Majlis penabalannya sebagai Permaisuri era Iran moden tahun 1967 menelan belanja 10 juta dollar, angka yang cukup besar pada masa itu. Dia seorang yang sangat meminati seni budaya, menghabiskan duit yang banyak untuk menganjurkan pelbagai program kegemarannya itu. Dia mempunyai pekerja yang ramai untuk menjayakan apa apa program yang selaras dengan kehendaknya.
      Isteri Kedua Mohd Reza Pahlavi
      Shah Iran (1941 ~ 1979)
      Hidup terhina dalam buangan sampai mati di Kaherah selepas revolusi 1979.


      5. ROSMAH MANSOR bagaimana pula......??
      Isteri kedua Najib Razak
      PM Malaysia (dilantik bukan dipilih sebab takut tak pernah bertanding dalam pemilihan presiden UMNO).
      2009 ~ ???????

      Saya serahkan pembaca2 blog membuat analisa....!!


      ps: (Sejarah Kuno)
      Tamaddun Troy musnah gara2 Helen.
      Samson perkasa mati gara2 Delilah.
      Marc Anthony mati gara2 Cleopatra.

      Najib jatuh .......???
      Terkini, Rosmah salah guna kuasa menganiaya Mazlan Aliman, wira peneroka Felda. Polis pulak nampak sangat menjaga Rosmah bukan orang awam.

      Delete
    6. Dia tak aniaya saper2 pun..
      Mazlan aliman yg aniaya dier fitnah dier..
      Ok la dia di saman..
      Sapa yg teraniaya? O yg kena fitnah atau org yg buat fitnah?

      Delete
    7. Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..

      Delete
    8. Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    9. Kau cerita pasal bapak ko tak lari tajuk. Kalau kita cerita pasal rosmah yg sahih ada kaitan dg najib lari tajuk. Tipikal pengampu. Sama ada tun sesuai atau tidak pimpin negara itu bukan urusan kau. Biar kami gen y yg tentukan. Mcm kau dah tua renta (sbb bapak kau dah 80) tak perlu nak campur urusan negara.

      Delete
    10. Mak Badak bkn saja nak cadang pd PM buka universiti Arts tapi juga universiti Botox dan Rhino(Nose) Plasctic Surgery, kan Mak Badak peraasn dia tambah cantek dgn pembedahan plastik mancungkan hidung nya yg asal hidung Melayu dan asal lubang hidung tebal tu. The jurusan Botox pun akan dimasukkan dlm pengajian Univ, Mak Badak lah lecturer nya. Tpi nasihat Mak Badak, pelajar2 kena ada duitjuta2 paling kurang pulratusan ribu utk cucuk Botox grade A dua kali sebulan. Betul kan Kak Mah.
      Oh lupa pula Mak Badak kemungkinan akan dirikan universiti Manderam(jampi shir- thesis utama ialah "nasi kangkang" resepi Mak Badak), lecturer2 nya diimport dari India lah, sami Hindu kepercayaan dan keasyangan Mak Badak da Pak Kepit Telor tu huhuhuhu

      Delete
    11. Mak Badak bkn saja nak cadang pd PM buka universiti Arts tapi juga universiti Botox dan Rhino(Nose) Plasctic Surgery, kan Mak Badak peraasn dia tambah cantek dgn pembedahan plastik mancungkan hidung nya yg asal hidung Melayu dan asal lubang hidung tebal tu. The jurusan Botox pun akan dimasukkan dlm pengajian Univ, Mak Badak lah lecturer nya. Tpi nasihat Mak Badak, pelajar2 kena ada duitjuta2 paling kurang pulratusan ribu utk cucuk Botox grade A dua kali sebulan. Betul kan Kak Mah.
      Oh lupa pula Mak Badak kemungkinan akan dirikan universiti Manderam(jampi shir- thesis utama ialah "nasi kangkang" resepi Mak Badak), lecturer2 nya diimport dari India lah, sami Hindu kepercayaan dan keasyangan Mak Badak da Pak Kepit Telor tu huhuhuhu

      Delete
    12. Alah...tanah melayu kini ni cai je..ckp la apapun psl fakta umo, dia mcm tu jgk la. Bg dia bdk hip hop n rap jelah yg layak pimpin bdk2 muda. Tgelam zaman org mcm ni. Nak bg org berhingus mmimpin. Dia rs tun xfhm psl internet ke...yg MSC tu timbul zaman sapa xtau? Klu nak kata pelupa, sepanjang dia jelajah ni, xda lg yg berani sanggah fakta dia? Mcm prof bj hijau tu😆...belakang kemain, bdepan...ampeh

      Delete
    13. Budak hingus mcm khairy tak layak..
      Apakan lagi budak hip hop.. lansung tak la..
      Gen Y tentukan.. kiki.. abg budin pun gelak..
      Gen Y tak leh harap.. gen sebelum mu bole. Gen Y vepat melatah.. cepat percaya internet asal goog.. jumpa maklumat.. dan dan percaya.. tada usul periksa..
      Mcm rafizi.. asal nama bin sama.. hah!! Kompom ini lembu umno.. kan dah kantoi..
      Sian rafizi.. walaupun gen sblm gen Y.. tp kantoi sbb nk suap gen Y dgn berita mengarut yg sedap didengar oleh gen Y. Dan.. gen Y.. nak ke datuk meminpin..?
      Ckp tok ngan tokwan sendiri pun tak nak dengar dah..
      Hipokrit gen Y

      Delete
  6. Mana dia si kejora? Dh Letih ke berpantun bodoh setiap hari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin dia nak bersyair pulak lepas ni gamaknya

      Delete
    2. Jom pantun..
      Errr....
      Melayu..
      Mudah lupa..
      Kikiki.. mathir lupa.umur dia berapa..
      Kata berenti petronas sebb tua..
      Nk jadi pm tak tua..?

      Delete
    3. Jom pantut, semah lupa dia hanya badak, ingat dia pm..?

      Delete
    4. Walau dia badak berendam...
      Tapi kenyataan yg meluat kita kita fikirkan ialah..
      Badak mi lah yg paling byk terim anugerah dr seluruh dunia...
      Kalau nak bandingkan dgn isteri2 Pm malaysia seblum badak ni.. aku pun meluat dgn dia.. tapi ini kemyataan bro..

      Delete
    5. Sampai ada anugerah kena tarik balik pun, tak gitu......??

      Bawak rombongan 1 jet mewah kerajaan hanya untuk segulung kertas penghargaan, kan..kan..kan.......??

      Ihh..ihh..ihh..
      Tak ku sangka bedak itu powder
      Kiranya badak itu berpuaka

      Delete
    6. Anugerah srluruh dunia.. Wow... Mmglah byk anugerah sbb terlampau byk berjalan. Mana ada pm sebelum ni selalu hilang pergi luar negara bawak bini.

      Delete
    7. Tanah melayu baru dok kat chow kit tunggu john sudah laa

      Delete
  7. Baik amik pakcik tua dari si bodoh yg ngaku dapat derma pastu gi pulangkn duit

    ReplyDelete
  8. Mak badak ni ngan hasben ni langsung xde sumbangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22 tahun... sabah sarawak kelantan.. di anak tirikan bro..kalau tak caya gi la tanya rakyat sabh sarawak dan kelantan..
      Yg si kepit ni.. buat tol 2500km = free tader tol bro.. gila!
      Yg turn buat highway 500km kena tol merata.. dah la buat highway guna duit rakyat.. lepas tu kita nk guna.. kena bayar lagi.. tak masuk akal kot.. yg highway 2500 km tk kena tol.. ini sumbangan pada rakyat.. buat highway dgn duit rakyat dan bagi guna free.. ini la sumbangan..

      Delete
    2. Kos penyelenggaraan & upah gaji ribuan pekerja2 NS Highway siapa nak tanggung? Ketika era Tun M, perkhidmatan & kualiti lebuhraya tip-top memuaskan & tahap kelas dunia. Lepas Tun Dol & Najib ambil alih, semuanya hancus......!!

      Dah siap ker pan Borneo Highway, takut terbengkalai macam rumah mampu beli felda tak.....??

      Delete
    3. Yes betul tu... kos selenggara... tajuk menarik..
      2500km... agak2 kos berapa?
      Rm perlu sgt byk... tapi masih diisytihar tiada tol..
      Bayangkan betapa byk duit rakyat di bagi balik pada kita..
      Tax dikutip dan nmpk nyata ia dipulangkan kpd rakyat..

      Delete
    4. Tun buat tol sampai 2018, yg najib sambung sampai 2038 apahal? Kalau dia boleh bg free pd Malaysia Timur, kenapa tidak kat semenanjung. Kalau dah tak bg, so kau expect kami kat semenanjung nak sokong dia. Blahlah weiii.

      Delete
    5. Tun buat hway kena tol. Sapa pakai bayar. Najib buat hway, yg x guna pun kena byr. Tp aku rasa klu najib menang pru14 tu semua yg dia ckp akan dibatalkan. Pelbagai alasan la disediakan.

      Delete
    6. Bulat ken..
      Tol patut habis 2018..
      Tapi turn yg sambung semula.. seblm dia berenti..
      Masa Najib yg dia suruh kwsp beli separuh highway utara selatan supaya kerajaan bole bagi subsidi dan tanggung kos rakyat.. sbb tu tol utara selatan naik tapi tak byk.. sebab kerajaan dok support rakyat punya kos tol..

      Delete
  9. saya nasihatkan pada lawyyer bersatu buat report polis;
    1.10.17 takada dlm perlembagaan umno.(non-existance).
    2.mengambil clause ini,utk buat penanguhan.
    3.umno yg ada sekarang umno(baru),bukan umno 1946,umno (baru) tertubuh mei 1988,jika semua cawangan umno tiada (baru) adalah FAKE UMNO....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari ini dah masuk 24/3/18...dah lepas 18/3/18.

      18/3/18 adalah tarikh terakhir tarikh penangguhan 18 bulan bagi umno buat pemilihan pemegang-pemegang jawatan baru, termasuk kerusi presiden.

      Bermakna sekarang ini Najib & semua ahli songkok tinggi umno dah tak sah lagi.

      Betul tak kawan-kawan.....??

      Delete
  10. Tanah Melayu dah lama sejarah
    Tetiba pulak di sini mencelah
    Dengan Negarawan bergema marah
    Sebab lawan 'madah berhelah!'

    Tanah Melayu sudah tergadai
    Oleh pemimpin berlagak pandai
    Ditunggang komunis seperti keldai
    Bangla,Pakistan dah bukak kedai!

    Tanah Melayu dah tinggal nama
    Hanya keretapi saja yang guna
    Banyak jasa pemimpin lama
    Sekarang tanya,"projek mana?"

    Dah hilang berkah Tanah Melayu
    Diberi amanah songlap dan tipu
    Rakyat lapar bermata kuyu
    Pemegang amanah semua nak sapu!

    Cinta dan sayang Tanah Melayu
    Dicemar oleh pemimpin kayu
    Dulu segar kini dah layu
    Sawah kering dah pupus puyu!

    Negarawan Ulung Tanah Melayu
    Diberkati Allah belum 'beradu'
    Masih segar tak nampak layu
    Selamat negara jadi pemandu!

    Tanah Melayu amat disayang
    Tempat lahir lagi dikenang
    22 tahun jasa terbayang
    Rakyat selesa,makmur senang!

    Air mata,darah, keringat
    Tanah Melayu dihormat sangat
    Pemimpin ikhlas rakyat diingat
    Bukan kerana emas dan pingat!

    Tanah Melayu gahnya lesap
    Mara,Felda Melayu berharap
    Pemegang amanah kelabu asap
    Perangai setaraf kucing kurap!

    'Tanah Melayu kini'anak picisan
    Pelbagai nama sekadar hiasan
    Yang khianat menuju nesan
    Dia membela habis habisan!

    ReplyDelete
  11. Buat ape yg muda kalo otak bebal bapak klentong tak bertulur tak reti urus negara...contoh bebal mcm kejora bapuk tua bodoo 5 dlm 1 tulur kecik

    ReplyDelete
  12. Analisa Politik..
    Masanya akan tiba ..
    Puluhan ribu orang kaya Melayu dan jutawan Melayu akan jadi muflis apabila BN tersungkur dalam PRU 14 nanti ..
    Meteka adalah golongan orang Melayu yang kaya raya & hidup mewah & jutawan segera yang telah memonopoli Tender Kerajaan menggunakan tiket BN ..
    Golongan ini lah juga yang memonopoli jawatan Chairman.. Board of Director dalam syarikat GLC
    .Swasta dan Kerajaan ..
    Mereka hidup mewah..
    Sombong..
    Takbur
    Riak ..
    Hidup berlagak dengan Mercedes
    . BMW ..Posche Cayen dan sebagai nya..
    Golongan ini dan mereka mereka yang memegang jawatan dalam UMNO spt
    Ketua Kampung (JKKK)
    Ketua Cawangan ..
    Ketua Pemuda .
    Ketua Wanita ..
    Ketua Puteri ..
    Ketua Bahagian
    Wakil Rakyat
    Menteri Besar
    Menteri Kabinet ..
    Ini lah golongan manusia yang akan tersungkur sekiranya BN kalah dalam PRU 14 nanti..
    Ahli ahli UMNO yang tidak ada jawatan dalam Parti ( ahli biasa) dan tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam
    Parti UMNO /BN lebih suka UMNO / BN kalah dalam PRU 14 nanti .
    Selama ini mereka cuma di peralatkan oleh golongan golongan yang ada kepentingan dalam UMNO ..
    Rakyat biasa dan ahli UMNO yang tidak ada kepentingan dalam Parti tidak susah hati sekiranya BN / UMNO kalah dalam PRU 14..
    Manusia yang paling susah hati & tak lelap tidur adalah golongan para pemimpin UMNO yang hidup mewah menggunakan tiket UMNO merebut & merampas pelbagai Tender jutaan Ringgit di dalam kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmng betul...yg jadi ahli2 umno dan tanding jawatan tu semuanya baik si jantan dan betina kerna nak imbuhan dan habuan tender, kontrak2 yg cepat buat duit atas angin. Betul kata kamu, mereka2 melayu haprak ni :Fake minnlionaires & billionaires ni berlagak sakan, menunjuk2 dan berbangga kemewah yg didapati/kecapi hasil dari duit meniga atas angin dan duit tak halal (menipu dan merompak wang negara). (salah satu contoh kes klasik yg mejolok mata si menteri lembu condo, menayalahgunakan wang NFC utk kayakan tembolok laki and anak2-whistleblower YB Rafizi didapati bersalah kerana membocor salahgunawang NFC si Kak Ijat musibat ni dan anak laki tak dikenakan apa2 tindakan mahkamah pun) adil ke tu.
      Tapi yg paling klasik rompakkan dana negara dan wang rakyat ialah OneMDB, diketuai Msian own great robbers pasangan lak ibini kelptokrat "Bonnie & Clyde" dan adek angkat Jh Low.

      Delete
  13. Pada pendapat saya, umur muda perlu jugak untuk aktiviti fizikal tetapi proses kematangan minda jugak perlu. Genius macam Tun boleh disifatkan super genius..umur 93 tahun boleh berfikir dan menyelesaikan banyak masalah yg orang biasa tak boleh fikirkan. Mungkin benar ada kemerosotan tahap kekuatan mindanya tetapi itu bagi kita yg kurang cerdik ni. Tahap iq..eq.. kita yg rendah kalau dibandingkan dengan iq dan eq TM yg dikatakan setengah orang telah merosot, jauh lebih tinggi dari kita orang biasa. Mungkin berkali2 ganda.TM ini manusia luar biasa. Berfikir diluar kota ..kalau fikiran saya..dah kaya..hidup mewah..ada pengaruh macam TM ..buat apa nak susah2 lagi. Duk main cucu ajelah...itu pemikiran kita yg sedang2 dan biasa tetapi bagi genius atau super genius pemikirannya lain. Masa muda dulu saya cukup benci kt TM ini kerana projek2 meganya yang saya rasa membazir sangat..tetapi selepas 30 tahun..bila saya dah tua..baru saya tahi bahawa pemikiran TM ini jauh ke depan dari aliran masa...Tahniah TM.

    ReplyDelete
  14. Punyalah takut kepada pena Dr Kamarul Yusoff sehingga sanggup turun sendiri ke forum. Tindakan desprado Mahathir dan PH telah meletakkan ketokohan Dr Kamarul Yusof dalam penulisan seumpama seorang maestro politik yang mesti dihadapi sebaris dengan PM Najib. Dr Kamarul Yusof, U're unsung heroes. Teruskan keber hipokrasi Mahathir dan PH demi Malaysia tercinta.

    Sejak awal lagi saya sudah sedar bahawa Wacana Sinar Harian Ke-53, Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM, adalah bertujuan untuk mempromosikan Tun Dr Mahathir.

    Ini kelihatan di dalam jemputan awal pihak penganjur kepada saya yang menyebut bahawa kupasan topik berkenaan adalah bertujuan supaya "kita nampak jelas kekuatan Tun M".

    Saya mengandaikan bahawa kedua-dua rakan panelis saya, iaitu pakar psikologi, Prof Datuk Dr Mat Saat Baki, dan pakar fitness, Kevin Zahari, akan ditugaskan untuk memberikan testimoni mereka mengenai kemampuan mental dan fizikal Tun Dr Mahathir untuk menjadi Perdana Menteri.

    Saya juga sangat tahu bahawa moderator, Nazri Kahar, adalah seorang penyanjung Tun Dr Mahathir dan pengkritik Datuk Seri Najib, dan ini terbukti dari soalan yang diberikan sejam sebelum wacana bermula yang meminta dibandingkan tokoh muda yang penuh korupsi dengan tokoh tua yang penuh inovasi.

    Malah, beberapa rakan rapat saya yang menyebut mengenai betapa Sinar Harian semakin lama kelihatan semakin kuat menyokong Pakatan Harapan meminta saya tidak menyertai wacana ini kerana bimbang ia merupakan satu perangkap untuk mengenakan diri saya.

    Pada peringkat awalnya, saya dimaklumkan oleh pihak penganjur bahawa mereka turut menjemput Tun Dr Mahathir untuk turut hadir bagi bercakap mengenai isu yang melibatkan diri beliau ini tetapi beliau dikatakan tidak menjawab jemputan menyebabkan saya mengandaikan beliau tidak akan hadir.

    Walaupun menyedari kemungkinan wacana ini akan menjadi berat sebelah, saya bagaimanapun memilih untuk hadir bagi membolehkan saya mengemukakan beberapa fakta alternatif mengenai kemampuan Tun Dr Mahathir ini.

    Untuk tujuan itu, saya telah menyenaraikan 10 kayu ukur bagi menilai kemampuan Tun Dr Mahathir ini, iaitu membabitkan aspek legal, physical, genetical, mental, psychological, moral, demographical, intellectual, philosophical dan spiritual.

    Bila saya diberi ruang bercakap, saya pun terus mengemukakan penilaian saya ke atas kayu ukur tersebut, di mana pada kali pertama saya sempat mengemukakan enam kayu ukur sebelum dihentikan oleh moderator (yang menyebut mengenai kelebihan tokoh tua berbanding tokoh muda yang korupsi).

    Dari sudut legal, saya menyebut Tun Dr Mahathir mampu kerana, berbanding di Iran yang menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen, Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan tidak menetapkan usia maksimum tetapi hanya menetapkan usia minimum, iaitu 21 tahun.

    Dari sudut physical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai beliau telah dua kali menjalani pembedahan pintasan jantung pada 24 Januari 1989 dan 4 September 2007; beliau telah tiga kali gagal hadir berceramah dalam tempoh empat bulan terakhir, iaitu di Ipoh pada 3 Disember 2017, di Bentong pada 10 Februari 2018 dan di Pulau Pinang pada 11 Mac 2018; dan beliau telah mengalami batuk teruk ketika berceramah di Tanjung Malim pada 16 Mac 2018.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih 1 juta rakyat telah menyaksikan siapa sebenarnya yg penakut.. Hahaha... Setakat sembang kau ni pergi bawak kat kedai kopi aje. Kalah debat terbalikkan meja. Kahkahkah

      Delete
    2. Nampak sgt hang pejuang rakyat pun penakut mcm najib. Dgn org tua 93 thn yg dikatakan nyanyuk pun hang tak berani. Harap tulis one way mcm berita tv¾ dan yg seangkatannya.
      Nak buat TDM vs Najib, najib lari. Beri mcm2 alasan. Kamarul tu lps forum tulis berjela². Nampaknya dedak kat hampa dipotong. Hahahaha

      Delete
    3. Alahai.. mathir selama 22thn.. pembangkang nk debat time dulu tu.. ader pernah dia layan? Tader dier..
      Skrg plak rajin nk bedat dgn org.. tak ke hipokrit mathir.ni.. aku ni punya la sanjung dia tinggi melangit.. tp sejak dua menjak ni.. dia agak byk lupa tu lupa ni..
      Mungkin nnt pembangkang menang.. dia jadi pm.. dia akan lupa janji jadi pm 2 tahun ja..lupa nk bebas anwar yg dia penjarakan.. lupa nk mcm2..bila jadi pm nnt..
      Sedangkan 22 tahun punya member2 pun dia ludah selamba ja..dan 22 tahun punya ludah pun dia jilat selamba ja..selama 22 tahun tu aku rasa.macam kena tipu ja..

      Delete
  15. Dari sudut genetical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai jangkaan hayat lelaki Malaysia ialah 72.7 tahun; dan mengenai purata tempoh hayat adik-beradik beliau yang tidak lebih tinggi berbanding beliau, iaitu Mashahor yang meninggal dunia sewaktu berusia 79 tahun pada 30 September 2002, Mahadi yang meninggal dunia sewaktu berusia 86 tahun pada 12 Disember 2000, Habshah yang meninggal dunia sewaktu berusia 89 tahun pada 6 Disember 2006 dan Rafeah yang meninggal dunia sewaktu berusia 94 tahun pada 1 September 2009.

    Dari sudut mental, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penurunan kemampuan kognitif beliau yang kelihatan jelas di dalam dialog bersama cendekiawan Melayu pada 25 Julai 2017 dan sidang media Majlis Presiden Pakatan Harapan pada 20 Disember 2017.

    Dari sudut pyschological, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai ketidaksediaan awal beliau untuk menjadi Perdana Menteri membabitkan kenyataan beliau di University of London pada 21 September 2016 bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau, kenyataan beliau di Tasek Gelugor pada 23 April 2017 bahawa beliau terlalu tua dan pendedahan Wan Saiful dalam Channel News Asia pada 6 Disember 2017 bahawa Tun Dr Mahathir menyebut tidak mahu bertanding.

    Dari sudut moral, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana beliau sebelum ini sering mencemuh tokoh politik yang lebih muda dari beliau sebagai terlalu tua untuk menjawat jawatan tinggi kerajaan melalui kritikan beliau terhadap Datuk Nik Abdul Aziz pada 30 Oktober 2009 dan 27 April 2013 serta kritikan beliau terhadap Datuk Seri Anwar dalam The Australian pada 11 April 2016 (yang menyebut betapa beliau sendiri sedar beliau tidak mampu terus menjadi Perdana Menteri pada usia 80 tahun).

    Selepas dipotong oleh moderator, saya menggunakan kesempatan lain untuk menghujahkan Tun Dr Mahathir tidak mampu dari sudut philosophical dan demographical.

    Dari sudut philosophical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai bagaimana Manifesto Pakatan Harapan menjanjikan mengenai pelbagai bentuk perubahan sedangkan perubahan adalah sesuatu yang stressful dan yang diasosiasikan dengan orang muda berbanding orang tua yang diasosiasikan dengan kestabilan.

    Dari sudut demographical, saya menyebut Tun Dr Mahathir tidak mampu dengan memberikan fakta mengenai penduduk Malaysia berusia 65 tahun ke atas yang hanya berjumlah 6.2% berbanding penduduk Malaysia berusia 15-64 tahun yang berjumlah 69.7% selain mengenai trend dunia yang menyaksikan kemunculan semakin ramai pemimpin muda seperti Justin Trudeau yang berusia 44 tahun sewaktu menjadi Perdana Menteri Kanada pada 4 November 2015, Emmanuel Macron yang berusia 40 tahun sewaktu menjadi Presiden Perancis pada 14 Mei 2017 dan Sebastian Kurz yang berusia 31 tahun sewaktu menjadi Canselor Austria pada 13 Disember 2017.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooi shit brain. Kau nak sentuh mengenai moral apa yg dijujah oleh shot Professor kangkung si Kamarul PM buttlicker tu terhadap Tun M. Jauh panggang dari api la klu nk cakap hal maruah Tun M banding dgn maruah PM kau tu dan juga komen2 yg tak bermaruah dari si Kamarul tu.
      Habis skandal2 songlap duit 1MDB, Tabung Haji, KWAP, KWSP dandana kelabu asap tu bermaruah sgt ke. Tu la sokong dan bela lagi Peminpin kau yg korupt, penipu, pembhong, bacul dan takot bini tu. Kau dan spesis2 umnongok semuanya dah contaminated dgn duit dedak haram ditabur Kepala Bapak kao, Mak Badak and the geng. Comes GE 14 , kick all of them out for good, for safety and peaceful life of Msian citizens.

      Delete
    2. Khatijah.. awak pandai menulis.. tapi tak pandai membaca..
      Baca lah mengenai tabung haji punya kes.. tiada kesalahan.. cuma.kesalahan yg ada ialah rafizi.. yg membohong dan sedang dibicara dgn bukti yg sah dan nyata tiada penyelewengan di TH..
      Penyelewengan yg ada ialah rafizi pegi buat crita dongeng mengenai TH.. baca dan faham.. then tulis..
      Agaknya kalau mathir jadi pm malaysia lebih safety dan peaceful.. sbb semua pencuri pencen.. sbb hormat PM.?

      Delete
  16. Bila panelis lain menyebut mengenai keterpaksaan Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri kembali kerana ketiadaan pemimpin muda berwibawa di Malaysia, saya menyatakan bahawa pindaan ke atas Perkara 47 Perlembagaan Persekutuan bagi menetapkan 75 tahun sebagai usia maksimum calon Ahli Parlimen mungkin boleh membantu menyelesaikan masalah ini.

    Saya memang tidak menyangka mengenai kehadiran secara tiba-tiba Tun Dr Mahathir ke wacana ini, apatah lagi bila moderator terus memberikan ruang kepada beliau dan isteri beliau untuk bercakap selain meminta kami sebagai panelis untuk bertanya soalan kepada beliau sebagai jemputan pula.

    Bagaimanapun, saya menggunakan ruang yang ada untuk mengingatkan Tun Dr Mahathir mengenai ketidakmampuan beliau dari sudut spiritual dengan merujukkan kepada peringatan Allah mengenai kelemahan manusia pada usia tua seperti yang terkandung di dalam Ayat 68 Surah Yasin, Ayat 5 Surah al-Hajj, Ayat 54 Surah al-Rum dan Ayat 70 Surah al-Nahl.

    Saya juga menggunakan ruang yang ada untuk menanyakan beliau mengenai persepsi bahawa, dari segi intelektual, beliau tidak akan mampu untuk jadi Perdana Menteri yang baik kerana beliau tidak akan mampu menguasai Pakatan Harapan serta hanya akan menjadi puppet kepada para pemimpin lain disebabkan dominasi DAP dan disebabkan Perjanjian Pakatan Harapan yang mensyaratkan supaya setiap pembuatan keputusan mestilah dibuat secara konsensus, termasuk dengan membangitkan beberapa kandungan utama di dalam Manifesto Pakatan Harapan sebagai contoh.

    Saya juga turut menanyakan beliau satu soalan yang memang sudah lama saya mahu tanyakan sendiri kepada beliau, iaitu apa yang menyebabkan beliau sendiri kini bersedia untuk menjadi Perdana Menteri kembali tatkala beliau sendiri menyebut, pada 21 September 2016, bahawa Tan Sri Muhyiddin adalah calon Perdana Menteri beliau dan tatkala kaji selidik PPBM yang diumumkan oleh Datuk Dr Rais pada 10 Mei 2017 sendiri menyebut bahawa calon paling popular untuk menjadi Perdana Menteri bukanlah beliau, tetapi Tan Sri Muhyiddin.

    Saya berpuas hati dapat menanyakan kedua-dua soalan tersebut secara terus kepada Tun Dr Mahathir, malah jawapan Tun Dr Mahathir kepada kedua-dua soalan saya ini telah diberikan liputan oleh media massa.

    Adalah tidak benar dakwaan yang disebarkan secara meluas dalam media sosial, yang turut disertakan dengan foto yang menunjukkan seolah-olah saya terkedu di sisi beliau, bahawa saya kononnya terus terkucil ketakutan sebaik sahaja Tun Dr Mahathir sampai ke majlis wacana itu.

    Saya sebaliknya merasa teruja dengan kehadiran Tun Dr Mahathir yang, berdasarkan kenyataan Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq, kepada saya selepas majlis itu tamat, memutuskan untuk hadir sendiri ke majlis itu selepas melihat perjalanan wacana itu sejak ia bermula secara live, termasuk tindakan saya yang lantang mengkritik beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    2. hipokrit?
      Mathir uturn merata2 = ya hipokrit
      Kit siang terima mathir = ya hipokrit

      Delete
  17. Pada hemat saya, cubaan Tun Dr Mahathir untuk menunjukkan keberanian beliau dengan mencabar saya di laman Facebook beliau untuk mengkritik beliau secara berdepan adalah sesuatu yang melucukan kerana jika beliau betul-betul berani beliau sepatutnya menyahut undangan Sinar Harian untuk ikut sama di dalam wacana itu sejak awal lagi sebagai pembicara bukan hadir tiba-tiba di tengah majlis sebagai penonton (yang diberi peluang untuk berbicara).

    Saya mengharapkan akan ada soalan dari penonton yang akan membolehkan saya mengkritik Tun Dr Mahathir secara berdepan, malangnya peluang untuk penonton berbicara juga ditutup secara yang, saya dimaklumkan, tidak adil.

    Saya juga merasa terkejut dengan sikap hipokrit Tun Dr Mahathir yang memberikan gambaran positif mengenai tahap kesihatan beliau kepada khalayak, tetapi sewaktu jamuan selepas majlis itu tamat saya mendengar sendiri beliau komplen mengenai jadual ceramah beliau yang ketat, mengenai betapa beliau terpaksa menunggu sehingga lewat malam di dalam sesuatu majlis ceramah kerana sering diletakkan sebagai penceramah terakhir dan sebagainya.

    Saya dimaklumkan mengenai pelbagai troll memanjang yang dikenakan terhadap saya oleh para pengikut setia Tun Dr Mahathir, termasuk oleh para pemimpin AMANAH. Paling menarik ialah tindakan dua evangelis Kristian utama DAP, Hannah Yeoh dan Yeo Bee Yin, menggelakkan saya di laman Facebook mereka.

    Tidak mengapa, ada ubi ada batas.

    FB
    Kamarul Yusoff

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    2. Suruh la media prima buat forum. Jemput TDM. Hampa hentam la dia cukup². Bg najib jd moderator. Bawa la gangster² bn jd panelis lain.

      Delete
    3. 22 tahun jadi pm.. masa dulu tu tak layan sesiapa nk debat Dgn dier..
      Skrg dia plak yg ober nk debat..
      Tak yah la... najib mesti kalah..

      Delete
  18. Najib Razak kata Tun Mahathir Dulu Nak Buat GST Tapi Tak Berani
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata kerajaan menimbang untuk melaksanakan GST sejak 1984 - ketika pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad - tetapi akhirnya tiada keberanian untuk meneruskannya.

    Bercakap dalam program Pelancaran Laporan Tahunan Program Transformasi Negara (NTP) 2017 di Kuala Lumpur, beliau berkata kerajaan akhirnya mengambil langkah yang betul pada 2015 dengan melaksanakannya.

    Justeru beliau berkata kerajaan sanggup menanggung sebarang akibat politik akibat pelaksanaan sistem cukai itu.

    "Sejak 1984 lagi tetapi kerajaan pada masa itu tiada keberanian politik.

    "Kami sanggup menanggung akibat politik kerana ia adalah langkah yang betul. GST akan memberi manfaat kepada rakyat dan negara," katanya dalam sesi soal jawab bersama penasihat (NTP) Datuk Idris Jala.

    Tun Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri apda 1984. Kini beliau menjadi pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) yang berikrar memansuhkan GST jika berjaya mengalahkan BN pada pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    2. Suruh najib bentang perbelanjaan gst tu. Klu digunakan dgn sewajarnya kpd rakyat, bn pasti menang. Ni semua dok simpan dlm peti besi.

      Delete
    3. Org yg tak buka mata shj tk nampak duit dipulangkan pada rakyat pada skala yg besar...
      Brim..Pan borneo.. mansuh tol tu ingat bayar sikit ke.. yg lain kecik2 sendiri check info..

      Delete
  19. Penubuhan PPBM Idea DAP kata Bekas Pengasas
    Penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad adalah idea DAP, kata bekas pengasas parti itu, Kamarulzaman Habibur Rahman.

    Idea DAP itu dilontarkan dalam satu post-mortem di pejabat Dr Mahathir untuk membincangkan kekalahan calon Pakatan Harapan (PH) di dua Pilihan Raya Kecil (PRK) di Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada Jun 2016.

    “Cadangan telah dibuat oleh ahli mesyuarat itu termasuk DAP yang mengatakan bahawa jika kita (PH) mahu menang, kita kena pecahkan undi Melayu, kita kena pastikan UMNO menjadi lemah.

    “Kalau orang bertanya saya siapa yang menubuhkan (PPBM), bukan Tun (Dr Mahathir) yang menubuhkan, bukan juga (Tan Sri) Muhyiddin yang menubuhkan. Yang menubuhkan (PPBM) termasuk juga DAP.

    “DAP yang mencadangkan agar sebuah parti ini (PPBM) ditubuhkan,”kata Kamarulzaman dalam program “SEMBANG ONLINE – Klentongkrasi Pembangkang” amjuran Utusan Online

    Tambahnya, sebab itu pemimpin-pemimpin tertinggi PPBM sampai sekarang tidak berminat untuk memperkasakan parti di peringkat cawangan.

    Usaha DAP memecahbelahkan parti-parti Melayu turut disokong oleh jurucakap Publisiti MCA, Datuk Seri Ti Lian Ker.

    “DAP satu parti oppurtunis..Tadi cikgu (Kamarulzaman) mengatakan DAP lah tangan di belakang yang menggerakkan penubuhan Pribumi Bersatu (PPBM).

    “Sebenarnya DAP bukan setakat (menubuhkan) Bersatu sahaja, (parti) Amanah pun, DAP adalah penggerak di belakangnya…yang memberikan sokongan, dokongan dan kewangan,”katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  20. Dalam tempoh 24 jam yang lalu, berita ‘panas’ terkini adalah mengenai apakah Tun Dr Mahathir Mohamad masih boleh menjadi Perdana Menteri pada usianya. Pakatan Harapan tahu bahawa ini adalah soalan utama yang ditanya oleh orang ramai, lebih daripada menanyakan sama ada rakyat Malaysia mahu negara itu kembali ke zaman Mahathirisme.

    Isu ini tidak mengenai sama ada Mahathir sudah taubat, telah bertaubat, telah membuka lembaran baru, kini seorang reformis, telah berubah dari katak kepada putera raja setelah Lim Kit Siang menciumnya, dan lain-lain lagi. Sama ada Mahathir akan menjadi Perdana Menteri 24-7 atau hanya Perdana Menteri 4-3, bermakna bekerja empat jam sehari tiga hari seminggu.

    Ada yang mengatakan Mahathir masih fit fizikal dan mental dan dia masih boleh memandu dan menyampaikan ucapan semasa ceramah dan sebagainya. Itu benar-banar mengarut dan Pakatan Harapan tahu itu. Tidak seorang pun di usia 94 masih boleh melakukan seolah-olah dia adalah 44 atau bahkan 64. Itu bertentangan dengan hukum alam, fizik dan kimia. Dan bagi Mahathir yang melalui banyak serangan jantung dan pembedahan jantung, dia bernasib baik masih bernyawa. Sekarang dia sepatutnya berehat, tidak lagi bertungkus lumus.

    Mahathir tidak dapat lagi ingat apa yang dikatakan dan dilakukannya pada masa lalu

    Mahathir menegaskan beliau tidak berbohong dan menegaskan dia mengatakan kebenaran. Dalam kes itu, jika Mahathir percaya dia tidak berbohong dan percaya dia mengatakan kebenaran, itu hanya boleh bermakna Mahathir adalah delusi. Mahathir tidak berbohong, Mahathir mengatakan kebenaran, tetapi ‘kebenaran’ Mahathir diputarbelitkan. Mahathir dengan tulus percaya ‘kebenarannya’ tidak diputarbelitkan sehingga membuatnya tidak dapat menyentuh realiti.

    Mahathir tidak boleh menjadi kedua-duanya pada masa yang sama. Mahathir sama ada berbohong dan dia tahu, ini bermakna dia tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri, atau Mahathir percaya bahawa pembohongannya adalah kebenaran, yang juga menjadikan dia tidak sesuai sebagai menjadi Perdana Menteri.

    Mungkin Mahathir diberi ujian pengesan kebohongan di mana dia boleh ditanya pelbagai soalan seperti:

    1. Adakah anda di Malaysia atau China semasa kejadian Memali?

    2. Adakah RM42 bilion wang 1MDB benar-benar hilang?

    3. Adakah anda meluluskan dagangan forex Bank Negara pada tahun 1988-1994?

    4. Adakah anda memecat Anwar Ibrahim kerana jenayah sodomi atau kerana anda takut dia akan menggulingkan anda?

    5. Adakah RoS membatalkan pendaftaran Umno berdasarkan hasrat anda atau adakah anda meminta mereka agar membatalkan pendaftaran Umno supaya anda boleh menyingkirkan Tengku Razaleigh Hamzah?

    6. Adakah anda mensabotaj stesen kuasa Paka supaya anda boleh diberi IPP Paka kepada YTL Power

    7. Adakah anda mengarahkan Tajudin Ramli membeli MAS pada harga yang tinggi supaya anda boleh membuat ‘keuntungan atas kertas’ untuk menutup kerugian Bank forex RM31.5 bilion?

    8. Adakah anda mula menyerang Perdana Menteri Najib Tun Razak pada tahun 2014 kerana Mukhriz kalah pertandingan Umno Pemuda pada 2009 dan pertandingan Naib Presiden Umno pada tahun 2013?

    9. Adakah anda meletakkan jawatan dari Umno pada 29 Februari 2016 kerana Mukhriz dipecat sebagai Menteri Besar Kedah dan anda menyedari bahawa dia tidak dapat menjadi Perdana Menteri melalui Umno lagi?

    10. Adakah semua perkara mengarut ini sebenarnya hanya berkenaan menjadikan Mukhriz Perdana Menteri?

    Jika Mahathir gagal ujian mengesan pembohongan itu bermakna dia adalah pendusta. Walau bagaimanapun, jika dia berjaya, itu bermakna Mahathir adalah tidak siuman dan percaya bahawa pembohongannya adalah kebenaran. Dia secara moral atau mental tetap tidak sesuai untuk menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
    2. Kalau pejuang rakyat nak jawapan, buat la majlis everything to hide antara TDM dan najib.

      Delete
  21. Mahathir perlu berehat setiap dua jam dan tidak dapat bekerja lebih dari empat jam sehari

    Kebenarannya ialah Mahathir boleh bekerja selama dua jam sahaja. Selepas itu dia memerlukan rehat. Dan jika dia melakukannya dua hari berturut-turut, maka pada hari ketiga dia perlu berehat. Sekiranya dia bekerja selama empat jam tanpa berehat, dia menjadi letih dan nafas tercungap-cungap dan jika dia tidak berehat, mereka perlu memanggil doktor untuk merawatnya atau menghantarnya ke IJN untuk pemerhatian dan untuk berehat.

    Keluarga Mahathir bimbang jika dia bekerja lebih dari empat jam setiap hari, dia mungkin rebah dan mati. Jadi, mereka cuba untuk menghadkan masa kepada dua jam dan bukan setiap hari tetapi pada selang-seli hari. Walaupun kebanyakan pemimpin dunia bekerja antara 60 hingga 90 jam seminggu (daripada 168 jam), Mahathir boleh mengendalikan hanya lapan hingga sepuluh atau 12 jam. Adakah Perdana Menteri Malaysia hanya bekerja 15% daripada masa pemimpin dunia lain bekerja?

    Pakatan Harapan cuba memberi gambaran yang salah kononnya Mahathir sama baik dengan mana-mana lelaki setengah umurnya malahan boleh melakukan lebih daripada mereka yang berusia setengah umurnya. Seperti yang mereka katakan di Amerika, ‘tell that to the Marines’. Mahathir sepatutnya berada di lapangan, merentas negara ini dan berkempen setiap hari dari subuh hingga senja jika dia benar-benar mahu Pakatan Harapan berprestasi baik dalam PRU14. Dua jam sehari, tiga hari seminggu, tidak cukup baik.
    Mahathir sekali-sekala memandu sendiri hanya untuk menunjukkan bahawa dia masih fit

    Dan itu hanya bercakap mengenai keupayaan fizikalnya, belum lagi keadaan mentalnya.

    Mahathir berdelusi dan telah kehilangan jejak realiti. Dia tidak dapat mengingati apa yang dikatakan dan dilakukannya pada masa lalu dan membuat komen dan pernyataan berdasarkan apa yang difikirkannya dia katakan dan dilakukan dan bukan apa yang sebenarnya dikatakan dan dilakukannya. Fikiran anda memainkan trik pada anda dan ramai orang melihat dan mendengar perkara-perkara yang tidak wujud. Itu bukan sesuatu yang luar biasa malah ada orang mendengar kononnya Allah bercakap dengan mereka.

    Pernahkah anda mendengar kata-kata bahawa apabila anda bercakap dengan Tuhan ia dipanggil berdoa tetapi apabila Tuhan bercakap dengan anda ia dipanggil gila? Tetapi orang yang mendengar Allah bercakap dengan mereka tidak membuat cerita. Mereka benar-benar mendengar Tuhan bercakap dengan mereka. Dan itu kerana mereka tidak lagi bermain dengan dek kad penuh, atau apa yang orang Melayu akan panggil tiga suku (secara ringkas, kad dek tiga suku).

    Persoalannya, ketika Mahathir mengganggu sejarah dan menceritakan kisah-kisah yang berlawanan atau bertentangan dengan apa yang sebenarnya terjadi, dia sengaja berbohong kepada rakyat Malaysia atau dia percaya apa yang dikatakannya?
    Pakatan Harapan cuba memberi gambaran yang salah kononnya Mahathir sama baik dengan mana-mana lelaki setengah umurnya malahan boleh melakukan lebih daripada mereka yang berusia setengah umurnya. Seperti yang mereka katakan di Amerika, ‘tell that to the Marines’. Mahathir sepatutnya berada di lapangan, merentas negara ini dan berkempen setiap hari dari subuh hingga senja jika dia benar-benar mahu Pakatan Harapan berprestasi baik dalam PRU14. Dua jam sehari, tiga hari seminggu, tidak cukup baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  22. Sudah Tiada Orang Akan Kata Mahathir Masih Muda
    Betapa teruknya apabila tidak ada seorang pun yang mahu mengatakan bahawa Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad masih muda sampai beliau sendiri terpaksa rancang konon-konon hadir secara mengejut ke program ‘Wacana Sinar ke-53 : Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM?’

    Dalam pakatan sendiri pun tidak ada yang mahu mendakwa Mahathir masih kuat dan berupaya menggalas tugas sebagai Perdana Menteri jika pembangkang menang pada PRU14 nanti.

    Jangan kata dari DAP, dari PKR, PAN atau PPBM sendiri pun tidak ada. Dalam hal ini, Mahathir takut untuk anjurkan program sendiri bertajuk ‘Wacana Mahathir : Saya Masih Muda Untuk Jadi PM’ kerana ia sudah tentu akan dikecam hebat kerana yang mengaku ialah seorang warga emas berusia 93 tahun.

    Kita bercakap tentang seorang calon Perdana Menteri yang kononnya baru tetapi sebenarnya sudah lapuk dan berusia terlalu lanjut untuk membawa sebuah negara yang membangun begitu pesat dan laju ke peringkat yang lebih tinggi.

    Belum menang pun, Mahathir sudah buat perancangan mahu ambil langkah ke belakang dalam banyak perkara.

    Sebab itu, Mahathir sendiri rancang untuk akhbar Sinar Harian anjurkan program itu dan kemudian beliau serta isterinya Siti Hasmah Mohd Ali akan hadir kononnya secara mengejut ke program berkenaan untuk diberi peluang bercakap untuk mempertahankan diri dan mengatakan dirinya masih mampu.

    Tidaklah orang akan kata, masuk bakul angkat sendiri.

    Difahamkan, dari sumber yang boleh dipercayai yang hadir dalam wacana berkenaan, dua buah kerusi yang diduduki oleh Siti Hasmah dan Mahathir memang dibiarkan kosong apabila wacana itu bermula dan tidak ada orang yang duduk di atasnya sampailah Mahathir dan Siti Hasmah tiba.

    Kita semua tahu, dalam Perhimpunan Agung UMNO dulu-dulu selepas Mahathir letak jawatan sebagai Perdana Menteri untuk pertama kali, jika Mahathir hendak buat kejutan dia akan duduk di barisan belakang dan tidak akan mengganggu langsung perjalanan majlis.

    Mahathir akan duduk di bahagian belakang di tingkat atas kalau di Dewan Merdeka di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

    Jadi, untuk Mahathir dan Siti Hasmah duduk di barisan hadapan ketika program sedang berlangsung adalah satu perkara yang pelik dan jelas ia ada perancangan tertentu yang dibuat oleh pihak yang menyebelahi Mahathir dan PH.

    Sekali tengok pun sudah boleh tahu bahawa Mahathir yang rancang semuanya, kerana beliau diberikan banyak masa untuk bercakap di dalam program itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  23. Sebab Kenapa Gen Y Tidak Perlu Bimbang Tempoh 5 tahun Lagi Dengan PM Najib
    1. Jika anda adalah Gen Y (dilahirkan antara 1980 – 1994) dan Gen Z (dilahirkan selepas 1994), pesanan ini adalah untuk anda.

    2. Generasi anda akan mewakili 50% daripada tenaga kerja pada tahun 2020 dan 75% daripada tenaga kerja pada tahun 2025.

    3. Hutang semasa kita tidak pernah mencapai trilion ringgit seperti Singapura atau Jepun, sebaliknya ia berada pada RM680 juta. Kedua-dua negara itu belum pernah menjadi bankrap, jadi bagaimana anda boleh beranggapan bahawa negara anda akan bankrap sebelum dua negara itu?

    4. Semua pengiraan mengenai hutang yang dimiliki oleh Malaysia adalah sangat tidak masuk akal. Mari kita ambil negara yang lebih kecil iaitu Singapura dengan hutang sebanyak RM5.2 trilion dan jumlah rakyat yang lebih sedikit sebanyak 5.607 juta orang sebagai contoh. Gen Y terdiri daripada 44% daripada keseluruhan rakyat Singapura atau kira-kira 2.47 juta orang. Maka hutang Singapura bagi setiap seorang rakyat Gen Y adalah sebanyak RM2,105,264!

    5. Tidak seperti ahli politik berfikiran sempit seperti Dyana Sofya, rakyat Singapura akan mentertawakan perbandingan bodoh seperti itu.

    Tulisan asal oleh:
    Facebook Lim Sian See, 22 Mac 2018

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  24. MAHATHIR BUAT “STUNT” DEMI SELAMATKAN MUKHRIZ BERBOHONG DAN RASUAH IJOK
    Sedang kisah Mukhriz Mahathir sibuk tertular di pasaran kerana di dapati berbohong menggunakan pihak Cambridge Analytica untuk kempen pilihanraya, tup tup kisahnya di alihkan kepada hal ayahnya menjadi hero pada majlis anjuran pihak media Pro Pembangkang pula.



    Sedang kisah rasuah tanah Ijok di mana mereka yang berkaitan dengan Azmin telah di tangkap SPRM, tup tup semua terlupa dan tertumpu (diverted) kepada kisah seorang tua berumur 93 tahun yang amat berani menerjah majlis yang akan berbincang berkenaan kelayakan umurnya untuk menjadi Perdana Menteri.



    Jika ini bukan “political stunt” untuk alihkan isu besar yang sedang di hadapi, kita tidak tahu hendak gelarkan ia apa.



    Untuk recap, Mukhriz Mahathir ternyata di dapati berbohong dalam isu Cambridge Analytica apabila mendakwa dia tidak melantik bekas pembantunya Azrin Zizal dalam kempen PRU 13 malah meyatakan Azrin tidak bersamanya setelah dia menjadi Menteri Besar.
    Malah dalam sesi pertanyaan dari media Tun M turut memberi jawapan sama senada dengan anaknya.



    Kini ternyata anak beranak telah di dapati berbohong dan Azrin sanggup menunjukkan bukti.



    Maka, apa lagi yang perlu dilakukan demi mahu menutup malu?



    Kemudian dari ini, PKR Selangor terpalit dengan skandal rasuah tanah Ijok pula.



    Orang belaan Mahathir terbabit sambil 6 orang berkait Azmin juga di cekup oleh SPRM.



    Seorang yang masih di luar negara di percayai “barua” Azmin.



    Kini bayangkan, sedang Mahathir berhari raya pergi serata negara bercerita berkenaan kerajaan BN menyamun, tiba tiba kerajaan Azmin pula meyamun.



    Dalam sibuk Tun M ceramah sana sini suruh jatuhkan kerajaan curi duit rakyat, tiba tiba Lim Guan Eng menyamun pula.



    Jadi dengan Mukhriz berbohong, kerajaan Azmin terkait rasuah dan DAP lesapkan RM300 juta, apa yag elok untuk alihkan perhatian?



    Apa lagi “cheap stunt” seperti konon datang dengan berani ke majlis yang mahu berbincang berkenaan dirinya.



    Semua sandiwara sahaja.



    Jadi nampak Mahathir seperti hebat dan seluruh jentera Pakatan Harapan boleh alihkan isu Mukhriz berbohong, dan Azmin rasuah serta Guan Eng songlap duit.



    Jika Mahathir dan PH mengandaikan perbuatan ini dapat alihkan perhatian, maka anggaplah ia telah gagal.



    Mungkin SR sudah tidak boleh di guna pakai lagi dan isu 1MDB sudah tidak laku lagi maka “stunt” sebegini di lakukan.



    Apa pun sandiwara setaraf tv hitam putih tidak dapat lagi mengalihkan tumpuan rakyat bahawa di dalam kerajaan PH banyak berlaku penyelewengan.



    Baru memerintah negeri sudah seleweng setaraf mega, dan ironinya Mahathir yang konon jaguh mahu Najib di turunkan adalah pembela kepada semua skandal ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  25. Jauh Panggang Dari Api, Jawatan YDP Agong Tak Sama Dengan Jadi PM
    Tindakan Siti Hasmah Mohd Ali menyamakan suaminya, Mahathir Mohamad dengan Almarhum Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah kerana ingin menjadi Perdana Menteri sebanyak dua kali adalah satu cara beliau menarik publisiti murahan untuk suaminya.

    Beliau mendakwa Mahathir sama dengan Almarhum kerana Sultan Abdul Halim juga pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong sebanyak dua kali iaitu dari tahun 1970 hingga 1975 dan dari tahun 2011 hingga 2016. Ia sudah tentu adalah dua perkara berbeza dan langsung tidak ada kaitan antara satu sama lain.

    Yang di-Pertuan Agong dilantik mengikut penggiliran dalam kalangan sembilan Raja-Raja Melayu dan bukan mahu jadi pemimpin ikut suka hati seperti Mahathir. Kini, Mahathir yang pernah jadi Perdana Menteri pada tahun 1981 hingga 2003 selama 22 tahun, adalah calon Perdana Menteri bagi pakatan pembangkang.

    Selain itu, Yang di-Pertuan Agong adalah ketua negara dan tidak pernah ada Yang di-Pertuan Agong yang dilantik mahu menjatuhkan parti kerajaan tidak kira melalui apa cara sekalipun. Mahathir mahu jatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional (BN) secara salah dan tidak demokrasi.

    Tuanku Yang di-Pertuan Agong juga tidak membuat tuduhan palsu atau berita yang salah untuk memburuk-burukkan kerajaan di dalam negara dan di luar negara.

    Walaupun agensi kerajaan sudah membuat siasatan dan mendapat keputusan bahawa tuduhan dan dakwaan Mahathir salah, beliau tetap tidak menerimanya dan terus buat tuduhan demi tuduhan.

    Yang di-Pertuan Agong tidak melakukan tugas seperti itu.

    Siti Hasmah berkata demikian apabila beliau dan Mahathir hadir dalam program ‘Wacana Sinar ke-53 : Apakah Tun Terlalu Tua Untuk Jadi PM” kononnya secara mengejut tetapi banyak pihak sudah boleh menduga itu memang rancangan Mahathir.

    Sekarang, strategi Mahathir ialah hendak menunjukkan kepada orang ramai dirinya masih muda dan layak untuk jadi Perdana Menteri walaupun sudah berusia 93 tahun dan pernah jadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

    Selepas hadir, ada pula slot untuk Mahathir bercakap seakan-akan dirancang dan dalam akhbar Sinar Harian ada beberapa laporan berita menulis berkaitan jawapan Mahathir dan Siti Hasmah dalam program berkenaan seakan-akan wacana itu adalah platform untuk Mahathir mempertahankan dirinya.

    Dalam satu laporan, Sinar Harian menulis berita dengan tajuk “Saya Masih Mampu Jadi PM” memetik Mahathir berkata beliau mampu menggalas tugas sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan (PH) menang PRU14 walaupun usianya sudah hampir 100 tahun.

    ““Saya pun tidak akan duduk lama (sebagai perdana menteri). Saya ingat sampai umur 95 atau 96 saya akan berundur,” katanya kepada Sinar Harian selepas menghadiri Wacana Sinar Harian ke-53 yang bertajuk “Apakah Tun M terlalu tua untuk jadi PM?” semalam.

    Kalau benar-benar berani, Mahathir dicabar untuk hadir dalam siri ceramah penjelasan oleh Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy untuk dengar depan-depan penjelasan beliau berkenaan isu syarikat pelaburan strategik negara itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  26. Apa kau merepek ni Musibat .... PM baru masuk duit dlm akaun hang ka, pagi2 sabtu yg santai ni kau guna masa yg santai utk semakkan blog ni dgn hujah2 , komen2 dan copipes yg merapu meraban mcam tahik dlm jamban.
    Tak hingin la baca postings you, nampak saja aku skip, nampak saja aku scroll down baca komen2org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn marah. Mmg itu perangai dia. Tipikal pembodek dan pencacai. Bila kematian hujah macam kat atas dia mula kopipes dgn guna nama lain. Kalau nak harap idea sendiri, memang sampah yg akan keluar..

      Delete
    2. Ken, saya bukan marah tapi da meluat. Tgk nickaname dia yg bertukar mcam serigala jadian eh bukan mcam babi jadian pun da menyampah. Sekejap Pejuang Rakyat, sekejap Lebai Moden. Eh Bapuk Kejora kau tukar nick kau tu Lebai Hipokrit dan Pejuang aka pencacai Perompak Sapu Duit Rakyat. Better kan huhuhuhu

      Delete
    3. Setakat ni najib tk kena tuduh apa2 kecurian dilakukan oleh dia... so apa bukti yg khaty ader?
      Baik report ngan polis bukti2 yg ada tu..
      Kalau tak percaya polis... then kasi kat rafizi utk bongkarkan.. atau utk dia ada adakan..

      Delete
  27. bertemu dengan seseorang yang sangat berkuasa di UK ketika cuti Tahun Baru Krismas baru-baru ini untuk merundingkan pembayaran sebanyak RM100 juta untuk menguburkan kes Ijok. Adakah anda tahu siapa orang itu? Saya yakin ini lebih penting daripada menyerang seseorang yang berpegang tangan dengan janda. Tidakkah kamu bersetuju? Atau adakah anda tidak setuju?

    Anda perlu meletakkan keutamaan anda dengan betul. Apabila terdapat satu kes jenayah yang jelas, anda menutup kedua-dua mata. Kemudian anda merekayasa jenayah apabila ianya tidak ada. Marilah kita lihat apa yang anda lakukan dengan kes terowong dasar laut Pulau Pinang, SPLASH dan IIjok. Adakah anda akan menutup fail dan menandakan NFA seperti yang saya syaki akan berlaku? Buktikan saya salah jika anda berani. Atau terowong dasar laut Pulau Pinang, SPLASH dan Ijok semata-mata hanyalah berita palsu mengikut piawaian anda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  28. Terima kasih banyak kepada teman saya yang di Singapura ..! berkat postingan dia di halaman facebook TKI Sukses saya baca. Saya bisa kenal nama nya Mbah Suroto. saya tidak tau apa ini secara kebetulan saja. Tapi yang jelas saya berani sumpah demi alloh kalau saya tidak menikmati hasil nya bantuan dari mbah.

    waktu itu setelah pikir-pikir kurang lebih 5 tahun kerja jadi Tkw di Saudi Arabia hanya jeritan batin saya alami. Berkat bantuan beliau melalui Pesugihan Dana Gaib nya ini alhamdulillah sekarang kehidupan saya jauh lebih baik dari sebelumnya.

    Tergantung keyakinan dan kepercayaan saja. Banyak pilihan di berikan yaitu Dana Hibah, penglaris usaha dagan, dana gaib, anka gaib togel 3D,4D,5D,6D jampi pelet, ingin cepat dapat pekerjaan, dll....

    Kini saya berbagi pengalaman saja sudah saya rasakan dan buktikan sampai sekarang. Atau mungkin ada teman mau hubungi langsung beliau ini nomer WhatsApp nya 0822 9127 7145 Semoga bermanfaat. aminn...

    Info lebih jelas nya buka saja situs beliau di sini https://pesugihanputihislamia.blogspot.com.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  29. Dalam bahagian dua anda mengatakan saya menyebarkan berita palsu. Mana yang saya tulis adalah berita palsu? Beritahu saya!

    Adakah kisah bahawa RM42 bilion wang 1MDB hilang BUKAN berita palsu?

    Saya berkata RM42 bilion wang 1MDB TIDAK hilang seperti Mahathir dan rakan-rakan Pakatan Harapannya dakwa. Adakah itu berita palsu?

    Adakah kisah mengenai AP bernilai lebih RM40 bilion yang Rafidah keluarkan berita palsu?

    Saya berkata Rafidah Aziz adalah ‘Ratu AP’ yang mengeluarkan AP lebih daripada RM40 bilion apabila beliau menjadi Menteri Perdagangan selama 21 tahun, seperti kata Anwar Ibrahim. Adakah itu berita palsu?
    Adakah cerita tentang Mukhriz mahu menjadi PM adalah berita palsu?

    Saya berkata Mahathir mahu Muhkriz menjadi Perdana Menteri, sebab itulah dia bertanding kerusi Ketua Pemuda Umno dan kerusi Naib Presiden Umno. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah tentang Ho Kay Tat meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana pembiayaannya datang adalah berita palsu?

    Saya berkata Ho Kay Tat dari The Malaysian Insider telah meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana sumber wangnya untuk membiayai The Malaysian Insight datang tetapi ia tidak pernah dilakukan. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah tentang Ho Kay Tat meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana pembiayaannya datang adalah berita palsu?

    Saya berkata Ho Kay Tat dari The Malaysian Insider telah meminta Jahabar Sadiq untuk mengisytiharkan dari mana sumber wangnya untuk membiayai The Malaysian Insight datang tetapi ia tidak pernah dilakukan. Adakah itu berita palsu?
    Adakah kisah mengenai hubungan sulit Muhyiddin dengan Nika Gee adalah berita palsu?

    Saya berkata Muhyiddin Yassin mempunyai hubungan dengan Nika Gee, seorang wanita yang sudah berkahwin. Adakah itu berita palsu?

    Saya boleh meneruskan lagi tetapi saya percaya maksud telah disampaikan. Ramai orang seperti anda berkata saya menyebarkan berita palsu. Tetapi jika apa yang saya katakan adalah berita palsu maka apakah kebenarannya? Hari ini, Mahathir mengaku bahawa dia menggunakan media asing untuk menyerang Najib, Umno dan Malaysia. Apabila saya menulis mengenai perkara tersebut tiga tahun lalu, mereka mengatakan itu berita palsu. Hari ini Mahathir mengatakan ia adalah benar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

      Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
      Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
      Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
      ------------------------------------------
      Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
      Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

      Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!

      Delete
  30. Mmng betul..selepas PRU14 klau Pakatan menang, byk org2 melayu, syarikt2 melayu dan yg jadi director2 dan CEO GLCs akan jatuh bangkrup bila mereka dan sykt2 yg mereka terlibat disiasat dan dikenakan tindakkan undang2 atau dijatuhkan hukuman.Yg jadi ahli2 umno dan tanding jawatan tu semuanya baik si jantan dan betina kerna nak imbuhan dan habuan tender, kontrak2 yg cepat buat duit atas angin. Betul kata kamu, mereka2 melayu haprak ni :Fake minnlionaires & billionaires ni berlagak sakan, menunjuk2 dan berbangga kemewah yg didapati/kecapi hasil dari duit meniga atas angin dan duit tak halal (menipu dan merompak wang negara). (salah satu contoh kes klasik yg mejolok mata si menteri lembu condo, menayalahgunakan wang NFC utk kayakan tembolok laki and anak2-whistleblower YB Rafizi didapati bersalah kerana membocor salahgunawang NFC si Kak Ijat musibat ni dan anak laki tak dikenakan apa2 tindakan mahkamah pun) adil ke tu.
    Tapi yg paling klasik rompakkan dana negara dan wang rakyat ialah OneMDB, diketuai Msian own great robbers pasangan lak ibini kelptokrat "Bonnie & Clyde" dan adek angkat Jh Low.

    ReplyDelete
  31. TEMBERANG KEJORA PECAH TEMBELANG....!!

    Tanah Melayu Kini 24 March 2018 at 01:34
    Typical pembangkang.. suka lari tajuk.. tetiba petik rosmah.. badak ni tadee kena mengena pun dgn tajuk..
    Turn yg umur 90 thn lebih tk sesuai dah nk pimpin anak2 muda gen x dan y.. sekali kena viral... mahu hard attack bro.. turn tk penah kena lagi..kena sekali.. mengigil kaki bro..
    ------------------------------------------
    Othaman Ahmad 24 March 2018 at 02:23
    Macam bagus kamu yer Kejora, selama ini yg hit and run posting artkel2 sampah lari tajuk tuu siapa, haaaaaaaaa......??

    Cukup2 ler berlakon, hipokrit.....!!
    ----------------------------------------------

    Sepanjang malam sampai ke subuh, kejora musibat menghilangkan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru hilang kat online dah marah...
      Kak jah tk timbul kat kajang tak.marah ke?
      Nnt bakal pm tak larat lawat kawasan.. jgn marah plak..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...