Thursday, 15 March 2018

PANTUN BUAT MAHFUZ OMAR


Kalau masih ingat saya buat posting pantun jawab Presiden PAS yang kata Yb Dato' Mahfuz Omar sebagai 'mayat yang dah lama mati, belum tanam lagi' seketika dahulu.


 Alhamdulillah hari ini 15 March 2018, telahan saya Dato' Mafuz akan masuk AMANAH dah terbukti benar. Dr Rosli Yaakob pun dah isytihar masuk AMANAH. 


Di bawah adalah tambahan rangkap pantun dari yang dulu. Mahfuz Omar boleh balas pantun ini kalau rajin..


Ada sorang keluar parti

Mati lama baru tanam katanya

Kalau hidup dah macam mati

Bukankah orang itu zombi namanya?


Zombi bukan sebarang zombi

Pakai baju buka butang

Walaupun jawapan gred B

Sekali cakap lintang pukang


Panjat gunung bernama Jerai

Sampai di atas lelaki jati

Habis binatang cukup senarai

Sekarang berkias pasai mati


Tuan hamba saja hendak bertanya

Apa sebab ramai yang ketawa

Mahfuz keluar apa sebabnya?

Jangan hanya pandai berfatwa


Jangan bagi jawapan mudah

Jangan hidup jadi punah

Segala misteri terungkai sudah

Dato' Mahfuz kini dah jadi AMANAH


Pedih sungguh arjuna memanah

Buat salah kena serkup

Sorang lagi masuk AMANAH

Bersama Mahfuz. Dr Rosli Yaakob


Pemimpin AMANAH dikata Bangla

Pas dah jadi parti kuno

Buat rakyat pening kepala

Tak sedar diri tongkat Umno


Apakan daya lembab berfikir

Banyak makan kueh serabai

Meroyan memaki jadi zikir

Patutlah Mahfuz ucap bye bye


Tinggalkan alam haru-biru

Terbanglah seperti si rama-rama

Selamat Datang ke alam baru

Mahfuz dan Rosli semarak bersama


SELAMAT DATANG


Yb Dato' Dr Mujahid Yusof Rawa

Naib Presiden AMANAH


15hb March 2018

84 comments:

  1. Amanah akan hidup satu tahun saje kata lobai hadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Emak pula yg mati sekarang. Adui...

      Delete
    3. Saya tak nak makan dedak lagi walaupun dia sedap. Nanti anak pula yg mati.

      Delete
    4. Terlalu sontoroyo saya..

      Delete
    5. Kejora ya Kejora, sibuta tak ada akal. 1MDB banyak bagi masalah, tapi dedak dimakan, mata dibutakan, telinga ditutip, mulut disembal.

      Delete
    6. Woi bingai bapok 04:02!

      Tak usah menyamar ler kalau dah bingai dungu...

      Tak kan ler Cikgu Kejora yg 'educated' nak kutuk diri sendiri???

      KEJORA TULEN

      Delete
    7. Cai2 bingai udah diam membisu
      Nak 'counter' hamba, tak ada isu
      Ada juga yg mcm mabok samsu
      Tetiba muncul pula Kejora Palsu

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhhh

      Delete
    8. Satu ketika dahulu, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berbangga dengan mendakwa, dia amat jarang melakukan kesilapan sepanjang pentadbirannya selama 22 tahun. Dia seringkali mendakwa, apa yang dia lakukan hanyalah untuk negara dan dia tidak akan sesekali melakukan sesuatu perkDarara yang boleh merugikan negara dan rakyat.


      Malah, dia dengan bangganya mendakwa, dia mungkin ada melakukan kesilapan namun memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO pada 1998, bukanlah satu kesilapan. Dia kekal dengan pendirian bahawa Anwar memang seorang pesalah seksual dan wajar digugurkan dari kepimpinan tertinggi negara.

      Dia juga pernah mendakwa bahawa tandbir urus negara seperti kewangan, sentiasa dia titik beratkan. Dia enggan melihat negara berada dalam kedudukan yang cukup goyah dari sudut ekonomi dan tidak akan sesekalipun melakukan kesilapan perhintungan yang boleh merugikan negara.

      Hakikatnya, setelah menyertai Pakatan Harapan menerusi partinya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), segala-galanya berubah. Bukan sekali, tetapi tiga kali Mahathir mendakwa, dia melakukan kesilapan apabila memecat Anwar pada 1998. Menariknya, dia menyalahkan pihak lain punca Anwar dipecat seperti laporan yang diterima dari pihak polis dan sebagainya yang mendorongnya memecat Anwar.

      Malah, dia yang dahulu mendakwa tidak akan sesekali melakukan kesilapan perhitungan dalam urus tadbir wang negara juga sekali lagi didapati sering melakukan kesalahan dalam setiap keputusan. Jika mahu disenaraikan segala kesilapannya seperti skandal Perwaja Steel, Proton, MAS, Forex dan BBMB, rasanya angka yang telah hilang begitu sahaja mencecah angka berbilion Ringgit.

      Apa yang menariknya, Mahathir akan sentiasa menyalahkan orang lain seolah-olah dia langsung tidak bersalah. Lihat sahaja skandal Forex yang mana dia menjadikan Tan Sri Nor Mohd Yaacob sebagai “kambing hitam” bagi melepaskan dirinya. Jika ditanya kepadanya, dia hanya menjawab tidak ingat dan tidak tahu walhal segala keputusan melibatkan wang negara, harus melalui dirinya terlebih dahulu.

      Melihat akan pengakuan kesilapan yang dilakukan oleh Mahathir ini, mudah untuk kita rangkumkan bahawa, Mahathir sebenarnya seorang yang gagal sepenuhnya. Manakan tidak, jika dahulu dia menjulang ego kononnya tidak melakukan sebarang kesilapan, hari ini dia mula mengakui kesilapan demi kesilapan yang dia lakukan sepanjang 22 tahun menerajui negara.

      Bukankah lebih mudah untuk Mahathir memperakui bahawa dia sememangnya seorang yang gagal jika bersandarkan kepada semua kesilapan yang dia sendiri akui? Adakah kita mahu berketuakan seorang yang gagal sepenuhnya seperti Mahathir ini?

      Delete
    9. Hakikatnye orang tua ini masih dijemput memberikan ucaptama di forum antarabangsa....orang tua ini masih dihormati...

      Asas yg kukuh untuk memajukan negara telah dibina oleh tun madey...

      Kalo najib yg jadi pm 30 tahun lepas adekah malaysia akan maju?...sejak diterajui najib malaysia telah ketinggalan jauh di belakang singapore yg tak ade ape hasil bumi...

      Adekah kita mahu berketuakan seorang kapla prompak berjumaah yg menjadi badut donia?...

      Delete
    10. Setahun hidup pun sgt bermakna jika berjaya menamatkan angkara durjana. Apa makna hidup seribu tahun kalau bersekongkol dengan perosak agama dan negara. Tak gitu macam lirik nasyid yg selalu dikumandangkan

      Delete
    11. Saya ingin memetik laporan media pada 26 Julai tahun yang lalu bahawa PAKATAN HARAPAN sedia menubuhkan Suruhanjaya untuk menyiasat skandal di zaman Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri seperti yang didesak “Otai Reformasi”.

      Selepas Tun Dr Mahathir Mohamad diangkat sebagai Perdana Menteri jika PAKATAN HARAPAN berjaya menjulang Putrajaya, saya dan Rakyat Marhaen yang lain tertanya-tanya bagaimanakah sebuah Kerajaan yang dipimpin seorang Perdana Menteri akan diheret oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kabinetnya sendiri ke Suruhanjaya yang berkaitan, dan bagaimana pula seorang Perdana Menteri yang berkuasa ketika itu, lebih-lebih lagi Tun Dr Mahathir Mohamad dengan mudah merelakan dirinya dibicarakan di hadapan sebuah Jawatankuasa Suruhanjaya yang akan ditubuhkan olehnya sendiri kerana beliau sendiri mahu dirinya disiasat?.

      Bukankah ini Pelik dan Gila? Setahu saya, sebuah Suruhanjaya Bebas malah Suruhanjaya Di-Raja memerlukan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri selaku Perdana Menteri untuk mengadap serta memohon perkenan dari Yang Di Pertuan Agong. Dari rekod pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad selama 22 tahun, saya tertanya-tanya kenapakah DS Wan Azizah dilihat begitu mudah untuk mempercayai Tun Dr Mahathir Mohamad, bahawa Tun akan pasti menyokong saranan yang telah dibuat beliau kepada “Otai Reformasi” apabila berkuasa nanti, malah lebih lucu, pelik dan ajaib juga apabila ada dari kalangan “Otai Reformasi” yang mempercayai cadangan calon Timbalan Perdana Menteri itu dengan menyokong pencalonan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri di Konvensyen PAKATAN HARAPAN baru-baru ini.

      Apa yang pasti, pemimpin PAKATAN HARAPAN telah menzahirkan satu sikap ‘bias’ atau berat sebelah dalam soal keadilan apabila mengambil sikap untuk menangguhkan desakan agar skandal-skandal yang melibatkan Tun Dr Mahathir Mohamad dapat diadili dengan segera walaupun mereka tahu Kerajaan yang adil dan saksama kepada Rakyatnya memerlukan mereka untuk tidak sesekali memilih bulu apabila melibatkan salahlaku terhadap kepentingan Rakyat, walaupun melibatkan rakan politik, ahli keluarga dan sanak saudara.

      Lihatlah sendiri sikap bekas Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono yang tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap besannya sendiri kerana tuduhan Rasuah, jauh sekali untuk menangguhkan proses keadilan terhadap saudaranya itu walaupun beliau adalah pemimpin paling berkuasa di Negara itu.

      Delete
  2. JOHAN/PERTAMA/FIRST. Heheee... Kemas sungguh pantun tu. PAS sila jawab segera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, terlewat beberapa saat sahaja. Tahniah, Kejora Bapuk Bodo (Gila betul nama tu, tuan. Heheee. Maaf, ya...).

      Delete
    2. Ok bro...saya mau hentam kejora si gila babi...sekarang dah tukar baju pejuang rakyat plak...memang dia gila babi..m

      Delete
    3. Kemas, Tuan Kejora Bapuk Bodo. Heheee... PAS makin melalut sekarang.

      Delete
    4. Minta maaf ya, bapa baru meningal.
      Terlalu kuat makan dedak.

      Delete
    5. 1. Saya tidak akan sekali-kali menafikan dakwaan PAS kini lebih lunak dengan kerajaan. Pimpinan PAS memang kerap menyertai program anjuran kerajaan berbanding dahulu. PAS juga mengambil sikap tidak menyerang kerajaan semberono tanpa fakta dan bukti. Selain itu PAS banyak berbincang dengan kerajaan serta mencadangkan beberapa perkara untuk penambahbaikan pentadbiran negara, dan sebahagiannya telahpun diimplementasikan oleh kerajaan.

      ✳️2. Hal ini kerana PAS memperkenalkan atau dalam bahasa lebih tepatnya mendokumentasi dan menguatkuasakan konsep politik baharu yang dikenali sebagai Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS). Politik ini bercanggah dengan budaya politik konvensional yang menganggap kerajaan sebagai musuh pembangkang. BPMS juga menolak budaya politik untuk tujuan berebut kuasa semata-mata.

      Presiden PAS pernah mengeluarkan kenyataan bahawa PAS bersedia menjadi penasihat yang bebas kepada kerajaan. PAS sedia untuk dijemput ke mana-mana agensi mahupun jabatan yang kebuntuan dalam mencari solusi merawati penyakit negara. Ini kerana PAS memiliki anggota dari berbagai profesion dan kepakaran. Tetapi tidaklah bermaksud PAS mendamba posisi khusus dalam kerajaan. PAS lebih selesa sebagai badan pengimbang kepada kerajaan.

      ✳️3. Walaubagaimanapun, PAS sehingga kini masih belum memiliki apa-apa hubungan rasmi dengan mana-mana parti pemerintah. PAS membentuk tahaluf bersama parti dan NGO dalam pakatan Gagasan Sejahtera (GAGASAN). Dengan erti kata lain, PAS menolak untuk bergabung samada dengan BN mahupun PH kerana kedua-duanya pada masa ini tidak menepati syarat yang diharuskan untuk bertahaluf menurut ijtihad Majlis Syura Ulamak PAS.

      ✳️4. Apa yang pelik, puak-puak PH daripada pemimpin tertinggi hinggalah yang bertaraf macai semuanya memutarbelitkan pendirian PAS ini sebagai helah untuk bergabung dengan Umno. Dimainkan siang dan malam dengan harapan berjaya memperbodohkan rakyat dengan persepsi jahat. Setiap kali berucap samada di parlimen, pentas ceramah, wacana, mahupun dalam tulisan, pasti elemen UG diselitkan.

      Delete
    6. 5. Hakikatnya, hati dan jiwa PH lebih dekat dengan BN. Walaupun mereka tampak bermusuh, tapi dari segi perangai dan perilaku, mereka ibarat adik beradik kembar. Berikut antara sikap mereka yang boleh dijadikan contoh:

      🔴i) BN dan PH kedua-duanya tidak bersih dari siasatan SPRM. Mengikut dakwaan agensi pencegahan rasuah itu, 71 orang pemimpin BN dan 21 dari PH dalam siasatan mereka antara 2013 hingga 2017. PAS pula 0.

      🔴ii) BN dan PH kedua-duanya menukar dewan raktat menjadi medan maki hamun, mencarut dan haru biru. Bodoh, bangang, bacul, apa sahaja ayat yang tidak melambangkan moral dan nilai timur boleh didengari di parlimen. Macam reban ayam pun ada dibuatnya. Tetapi PAS boleh menukar dewan rakyat menjadi bilik kuliah dan wacana ilmiah.

      🔴iii) BN dan PH kedua-duanya berkongsi matlamat menjatuhkan PAS di Kelantan. Isu Pasar Pasir Puteh digunakan kedua-dua mereka untuk memburukkan kerajaan negeri. Mengikut kenyataan Timbalan Menteri Besar, kebanyakan peniaga yang berdegil adalah penyokong Umno. Tetapi PAN turut menumpang mereka atas tujuan yang sama.

      🔴iv) BN dan PH kedua-duanya tidak serius dalam isu perundangan Islam. RUU355, RUU164, isu murtad, kita boleh lihat ketidakkonsistenan kedua pihak ini walaupun majoriti pemimpin mereka dari kalangan orang Islam. Begitu takut dengan ugutan sebahagian bukan Islam yang tidak mahu Islam dimartabat.

      🔴v) BN dan PH kedua-duanya suka guna pendekatan lompat parti dan curi kerusi. Masa pilihanraya bertanding atas tiket parti A, tetapi lepas pilihanraya suka-suka hati tukar parti pula. Tetapi PAS sangat tidak bersetuju dengan sikap tak bermoral dan tidak menghormati pengundi ini. PAS mendesak supaya akta anti lompat parti diperkenalkan.

      🔴vi) BN dan PH kedua-duanya mengakui GST cukai paling efisyen. Keduanya tidak mahu memansuhkan akta GST. Cadangan PH hanya mahu mengenakan kutipan pada kadar 0%, dan berkemungkinan akan dinaikkan dari semasa ke semasa. Cadangan terbaru PH, mengembalikan cukai SST yang sudah dimansuhkan kerajaan, tetai masih tidak jelas apakah akta GST akan dimansuh.

      🔴vii) BN dan PH kedua-duanya memiliki pemimpin yang berperanan seperti badut. Menghiburkan pemerhati politik. Kalau BN ada Ahmad Maslan, PH ada Hanipa Maidin.

      🔴viii) BN dan PH kedua-duanya menuduh PAS mempergunakan agama. Tetapu hakikatnya mereka sendiri mempergunakannya. BN sudah pandai bercakap bab taat, wala, yahanana, dan berhasrat tubuh dewan ulama. PH pula befatwa berdosa undi PAS. DAP yang sekular itupun lantik agamawan untuk urus isu agama.

      ✳️6. Banyak lagi contoh yang boleh menunjukkan perkongsian hati dan jiwa kedua gabungan parti politik ini. Walaupun mereka tampak bergaduh, tetapi dari dimensi lain mereka sebenarnya begitu dekat. Benci tapi rindu.

      Kata orang, biasanya yang selalu bergaduh akhirnya akan berkahwin. Maka tak mustahil kalau keadaan mendesak, kedua anjing dan kucing ini boleh berkahwin selepas PRU14 nanti. Politi itu seni seribu kemungkinan.

      Delete
    7. Pimpinan pas bersubahat dengan kapla prompak berjumaah...langsung tidak desak kerajaan siasat cina prompak jho lo...same2 makan dedak nak isi rembolok...

      Delete
    8. Adekah bila pas yg memerintah pas tidak kutip cukai?...di kelantan tak ade cukai pintu?...pas dah jadi badut....dikelantan balak boleh hilang...jual kawasan balak dengan harga murah kpd kroni......bagi kawasan balak hingga susahkan orang asli....

      Semasa perintah terengganu bagi kawasan balak kepada sceo harakah...

      Pas tak ade badut?...Nik Amar TMB kelantan tak de beza dengan badut...hehehehe...jauh lebih baik hanipa maidin yg cakap ade fakta...

      Delete
    9. Ape dah jadi RUU 355 pas?...hanye pindaan undang2 saje bertahun2 tak selesai...cerita lawak pas...

      Delete
    10. Seramai 92 ahli politik dari kedua-dua belah pihak disiasat kerna rasuah antara 2013 hingga 2017, Dewan Rakyat diberitahu hari ini.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan berkata demikian selepas Lim Guan Eng (DAP-Bagan) menuduh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengamalkan dwi-standard terhadap ahli politik pembangkang.

      Paul berkata 71 orang yang disiasat daripada Barisan Nasional (BN) dan selebihnya dari Pakatan Harapan (PH) iaitu gabungan parti pembangkang yang terdiri daripada PKR, DAP, Amanah dan PPBM.

      Beliau berkata siasatan dijalankan bawah Akta SPRM 2009.

      Lim dalam soalannya berkata SPRM membocorkan maklumat siasatan projek terowong dasar laut Pulau Pinang tetapi membuat laporan polis selepas butiran siasatan ke atas seorang exco Johor disiarkan dalam talian.

      Paul berkata, kes terowong dasar laut Pulau Pinang diterbitkan oleh media dan laporan itu tidak berdasarkan dokumen siasatan SPRM, tetapi laporan polis dibuat dalam kes exco Johor kerana kebocoran melibatkan maklumat sulit.

      Semalam, Lim membidas beberapa media kerana menerbitkan gambarnya dengan seorang ahli perniagaan, yang baru-baru ini ditahan kerana didakwa menerima RM19 juta untuk menutup siasatan rasuah ke projek terowong dasar laut.

      Delete
    11. Di sebalik pelbagai dakwaan kononnya pemimpin PAS “makan dedak”, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Azman Ibrahim berkata SPRM tidak menyiasat seorang pun pemimpin parti itu sepanjang tempoh 2013 hingga tahun lalu.

      Merujuk jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Paul Low di Dewan Rakyat pada Isnin lalu, sebaliknya beliau berkata daripada 92 pemimpin politik yang disiasat itu, 71 terdiri daripada pemimpin BN manakala baki 21 adalah pemimpin Pakatan Harapan.

      “Menariknya dalam tempoh 2013 - 2017 tak ada seorang pun pemimpin PAS yang disiasat SPRM.

      “Ringkasnya BN - 71, HARAPAN - 21 dan PAS - 0. Kenyataan rasmi dari menteri bertanggungjawab ini membuktikan nilai integriti dan kejujuran tinggi yang dimiliki pimpinan PAS,” mkatanya dalam satu kenyatan yang disiarkan dalam Harakahdaily.

      Menurut Azman, Low juga menafikan dakwaan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, bahawa SPRM bertindak secara terpilih dan berat sebelah dalam mengambil tindakan.

      Buktinya, kata beliau ramai pemimpin BN juga disiasat.

      Tidak jalankan tugas

      Menurut pemimpin PAS itu, parti itu telah mentadbir Kelantan hampir 28 tahun, jauh lebih lama daripada PKR dan DAP mentadbir Selangor dan Pulau Pinang.

      “Di sebalik pelbagai dakwaan kononnya pemimpin PAS makan dedak itu dan ini, penyelewengan di sana dan di sini tapi faktanya bukan setakat tak ada pemimpin PAS yang disabitkan bersalah dengan tuduhan rasuah, malah yang disiasat pun tak ada.

      “Dalam tempoh 28 tahun (PAS mentadbir Kelatan) masakan tak ada walau seorang pun anggota pentadbiran negeri sama ada MB, exco, wakil rakyat atau pegawai kanan kerajaan yang disiasat oleh SPRM,” katanya.

      Azman berkata adalah tidak logik bagi mengatakan SPRM di Kelantan tidak menjalankan tugas mereka sedangkan pejabat SPRM Kelantan tersergam dengan dua blok bangunan tinggi di Jalan Sultan Yahya Petra Kubang Kerian.

      “Adalah tak logik kompleks sebesar itu tak ada kakitangan SPRM bertugas. Kalau ada kakitangan, maka lagi tak munasabah mereka hanya datang punch card dan kemudian tidur tanpa buat kerja.

      “Bila SPRM buat kerja tapi tak ada tangkapan, ia bermakna tak ada kes! Ini sifir kira-kira yang sangat mudah.

      “Di antara parti-parti politik yang ada di Malaysia, parti manakah yang paling layak untuk bercakap soal integriti dan ketelusan? Khalayak mampu menghakimi dengan mudah,” katanya.

      Delete
  3. Cakap hadi tak diberkati tuhan kerana dah balun wang haram dari najib...hati hadi bertambah sakit...difitnah plak kononnye presiden ulamak dunia kata Amanah haram...

    Orang2 yg bersama tun madey nak tangkap kepala prompak berjumaah adalah musuh hadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. FAKTA PAS BEBAS RASUAH?
      1. Bergegar dunia politik Malaysia apabila Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Paul Low mengisytiharkan di Parlimen bahawa seramai 92 pemimpin parti politik telah disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) antara 2013-2017. Fakta menunjukkan bahawa 71 orang daripadanya adalah dari Barisan Nasional (BN) manakala selebihnya 21 orang dari parti komponen Pakatan Harapan (PH). Fakta ini cukup mengejutkan kerana Parti Islam Se-Malaysia (PAS) tidak disiasat sama sekali, sedangkan begitu banyak tuduhan dan dakwaan rasuah telah dilemparkan kepada PAS dan kerajaan negeri Kelantan.


      2. Bagaimana sebenarnya prosedur siasatan SPRM? Jika benar PAS bermasalah dan meragukan, mengapa SPRM tidak merekodkan sebanyak mungkin kes ke atas PAS Kelantan agar mudah BN merampas Kelantan pada pilihan raya umum ke-14 nanti? Jika benar SPRM ialah ‘alat BN’, mengapa tidak direkodkan jumlah siasatan kes ke atas BN sebagai ‘0’ sama seperti PAS? Mengapa tidak dinyatakan bahawa PH disiasat lebih daripada 100 orang agar musnah reputasi pakatan lawan?
      3. Kesemua persoalan ini menjurus ke arah beberapa implikasi : pertama, SPRM masih memiliki autonomi tersendiri dan tidak terikat sepenuhnya kepada parti pemerintah dalam melakukan siasatan. Kedua, SPRM berani mengemukakan fakta dan data secara jujur meskipun jelas laporannya tidak membantu reputasi BN menjelang PRU-14 nanti dengan 71 siasatan. Ketiga, meskipun kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang mempunyai mekanisme semak dan imbang sendiri seperti SELCAT dan CAT, namun ia tidak sepenuhnya mampu mencegah persepsi rasuah hinggakan masih terdapat kes dilaporkan kepada SPRM. Keempat, meskipun mekansime pengisytiharan harta dipelopori oleh PH, terutama sekali kerajaan negeri DAP Pulau Pinang, namun persepsi dan siasatan kes rasuah masih wujud. Kelima, pemimpin PAS diiktiraf secara tidak langsung oleh SPRM dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Paul Low sebagai bebas rasuah.


      4. Harus diingat, Parti Sosialis Malaysia (PSM) juga tidak disiasat namun berbeza dengan PSM, PAS ialah sebuah parti politik yang telah menguasai kerajaan negeri Kelantan sejak tahun 1990. Malah, berbanding Parti DAP dan PKR yang baru menguasai Pulau Pinang dan Selangor pada tahun 2008, PAS lebih lama berkuasa di Kelantan iaitu selama hampir 28 tahun. Maka PAS jauh lebih berisiko untuk terdedah kepada rasuah, penyelewengan, mahupun penyalahgunaan kuasa. Demikian juga dalam kes BN, disebabkan parti pemerintah ini menguasai sebahagian besar kerajaan negeri dan pusat, maka skala siasatan ke atas mereka juga tentulah besar di mana berbeza dengan PAS yang tidak memiliki tapak yang kukuh seperti BN di Sabah dan Sarawak misalnya. Maka penelitian yang lebih lanjut perlu dilakukan ke atas prosedur SPRM.
      5. Orang awam boleh mengakses laman sesawang rasmi SPRM terutama sekali di seksyen ‘Penguatkuasaan’ yang tertera maklumat asas berikut : “Strategi penguatkuasaan merupakan salah satu daripada strategi serampang tiga mata SPRM berdasarkan kepada Seksyen 7 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan memainkan pelbagai peranan penting antaranya menjalankan siasatan, mengumpul maklumat, memberi khidmat bantuan forensik, memproses dan menguruskan maklumat serta mengendalikan kes-kes perbicaraan yang diletakkan di bawah portfolio Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi)”.

      Delete
    2. Ade laporan sprm mengenai kehilangan balak di kelantan tapi kenape sprm tak siasat?...jadi bebas rasuah laah...ladang rakyat ape citer?...

      Delete
    3. SPRM Masih Siasat Dakwaan Rasuah Pembalakan Di Kelantan
      SPRM Masih Siasat Dakwaan Rasuah Pembalakan Di Kelantan

      Berhubung laporan media berkaitan isu rasuah pembalakan di Kelantan bernilai lebih RM5 juta, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ingin menegaskan bahawa SPRM telah mengambil tindakan terhadap laporan yang dibuat oleh pihak terbabit.

      Sementara siasatan masih dikendalikan, SPRM berharap orang ramai tidak membuat sebarang spekulasi sehingga siasatan selesai dijalankan.

      Sekiranya mana-mana pihak yang pernah membuat laporan kepada SPRM ingin mengetahui status siasatan boleh menghubungi sendiri SPRM untuk mendapatkan maklumat lanjut.

      SPRM percaya usaha pencegahan rasuah dapat dilaksanakan dengan berkesan sekiranya setiap anggota masyarakat bekerjasama dengan SPRM. Dalam kes yang dilaporkan media ini, SPRM mengucapkan terima kasih atas maklumat yang dikongsi, tetapi SPRM memerlukan masa untuk melengkapkan siasatan.

      Selaku agensi tunggal pencegahan rasuah di Malaysia, adalah menjadi tanggungjawab SPRM untuk menyiasat setiap kes rasuah mengikut undang-undang yang sedia ada dengan bebas, telus dan profesional, tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

      Delete

    4. SPRM siasat lebih tiga kes profil tinggi di Kelantan
      Bernama
      10 Dis 2016, 6:20 petang (Dikemaskini 10 Dis 2016, 6:23 petang)


      Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan sedang menyiasat lebih tiga kes rasuah berprofil tinggi di negeri ini yang melibatkan kerugian jutaan ringgit.

      Pengarahnya Datuk Moh Samsudin Yusof berkata siasatan yang masih di peringkat awal itu melibatkan organisasi, individu dan pegawai kanan kerajaan.

      "Kes itu membabitkan kesalahan mengganggu hasil kerajaan, merencatkan hasil kerajaan, merugikan kerajaan dan pembangunan yang tidak mengikut peraturan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Hari Anti Rasuah Antarabangsa Peringkat Negeri 2016 di Stadium Sultan Muhammad IV di Kota Bharu, hari ini

      Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob merasmikan majlis berkenaan.

      Moh Samsudin meminta mereka yang disyaki terlibat dalam kes berkenaan tampil untuk membantu siasatan.

      Beliau juga berkata sejak Januari hingga semalam, pihaknya telah membuka 31 kertas siasatan berhubung aduan kes rasuah oleh pelbagai pihak di negeri ini.

      "Daripada jumlah tersebut, sebanyak 19 kes sudah selasai siasatan manakala baki 12 kes lagi belum disiasat," katanya.

      Delete
    5. Ketika saya memulakan perjuangan bersama Tun M pada 2015, Saya berpegang kepada keyakinan bahawa DS Najib Razak perlu dijatuhkan untuk MENYELAMATKAN UMNO. Tetapi, hari ini Tun M berada dalam Pakatan Harapan dan beliau laungkan DS Najib perlu dijatuhkan untuk MENYELAMATKAN MALAYSIA.

      Dari menyelamatkan UMNO kepada menyelamatkan MALAYSIA, saya anggap yang bermasalah itu bukan UMNO atau MALAYSIA tetapi TUN M sendiri. Persoalannya, jika Tun bukannya nak selamatkan UMNO atau MALAYSIA, sebaliknya hanya mahu menjatuhkan DS NAJIB RAZAK, apa sebenarnya yang mahu Tun M selamatkan?

      Saya tidak suka DAP kerana dulu Tun cakap Lim Kit Siang adalah Cina rasis dan musuh Melayu dan Islam. Tun ceritakan bahawa LKS pimpin orang Cina dalam peristiwa 13 Mei 1969 dan dialah orangnya yang kencing di tiang bendera UMNO. Tapi ternyata selama ini Tun M tipu orang Melayu kerana hari ini Tun M telah duduk bersama DAP untuk menjatuhkan UMNO!

      Saya bermusuh dengan PAS kerana Tun cakap mereka jumud dan tidak membantu kemajuan umat Islam. Tun sindir Tuan Guru Nik Aziz kerana masih mahu bertanding pilihanraya walaupun berusia 83 tahun. Tun juga cakap Haji Hadi Awang berniat jahat kerana keluarkan fatwa untuk menghalalkan permusuhan sesama bangsa Melayu.

      Rupanya Tun tipu Melayu lagi sekali kerana hari ini Tun M menjadi calon PM ke-7 diusia 93 tahun. Tun juga mengeluarkan “fatwa dedak" supaya ahli PPBM memusuhi ahli UMNO atau sesiapa sahaja yang kritik PPBM.

      Saya juga tidak menyenangi DS Anwar Ibrahim kerana Tun cakap DSAI tidak layak menjadi pemimpin dan memalukan negara. Tun telah mengarahkan PDRM menyiasat DSAI dan menggunakan UTK untuk menangkap DSAI seperti seorang penjenayah (sedangkan Tun cakap DSAI gay).Tun penjarakan penyokong Reformasi di bawah ISA. Tun turut penjarakan DS Zahid Hamidi kerana begitu marah Ketua Pemuda UMNO mengkritik kepimpinannya.

      Tilam diangkat ke mahkamah untuk mengaibkan DSAI. Tun lakukan apa sahaja untuk menjatuhkan DSAI. Tapi ternyata Tun M tipu lagi kerana tiba-tiba sahaja Tun M mahu DSAI menjadi Perdana Menteri Malayisia ke-8. Sia-sia sahaja persengketaan orang Melayu, terutamanya ratusan ribu rakyat yang sertai Reformasi 1999.

      Begitu juga ketika Tun mahu jatuhkan Pak Lah. Tun labelkan beliau "kuat tidur”. Tun juga cakap Pak Lah merosakkan Melayu kerana mementingkan keluarganya sahaja!

      Tun juga cakap KJ pemimpin korup. Siang malam Tun bercakap tentang kejahatan dan kesilapan Pak Lah. Tapi ternyata Tun M tipu lagi kerana sehingga kini Pak Lah tidak pernah didakwa atas sebarang kesalahan di Mahkamah.

      Saya pernah membenci DS NAJIB RAZAK kerana Tun beritahu, beliau curi RM2.6 billion dan simpan di dalam akaun peribadinya. Tun juga beritahu DS Najib curi RM50 billion melalui 1MDB. Kata Tun, DS Najib Razak akan memusnahkan UMNO.

      Tapi ternyata Tun M tipu orang Melayu kerana rupa-rupanya Tun M sendiri serta rakannya juga telah menggunakan nama sendiri dalam pemilikan saham “Realmild” pada tahun 2000 yang bernilai berbillion Ringgit (seperti diberitahu oleh Dato A Kadir Jasin, Realmild adalah harta UMNO).

      Tun tidak menjawab soalan saya hingga kini. Selain itu wakil dari DAP dalam PAC juga mengesahkan bahawa DS Najib Razak tidak bersalah dalam isu 1MDB dan Tun tidak pernah mencabar kenyataan YB. Tan Seng Giaw dari DAP tersebut!

      Kini saya percaya DS Najib Razak hanyalah salah seorang “mangsa sasaran” Tun M, PEMBUNUH POLITIK BERSIRI

      Setelah tumbang, kini saya BANGKIT MELAWAN.

      Saya tidak akan tumbang kerana ditipu oleh Tun M lagi. Saya menyeru semua orang Melayu, Pribumi Sabah dan Sarawak, Cina, India dan semua rakyat Malaysia supaya bangun dan SELAMATKAN DIRI SENDIRI dari terus menjadi mangsa penipuan Tun M.

      Delete
  4. Pas perasan kuat...pengatur gerak kerja dan strategi untuk pas pru 13 adalah kumpulan yg dah pindah kedlm Amanah...pas sekarang hanye tau buat fastakim yg tak berape berkesan...sokongan kpd pas dah berkurang sejak berpecah...

    Undi cina 0... Kawasan yg ade pengundi cina beri kelebihan kpd PH kerana mca dah boikot umno...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro..setuju dperkatakan..lg cina MCA akn lari undi DAP..GERAKAN dah sewel..x pulih lg sejak DAP ambil alih PP..x ada undi untuk PAS oleh
      kaum cina dan India .ini party tikam blakang bro..

      Delete
    2. 6. Apakah komponen-komponen SPRM yang terlibat dalam siasatan ini? Hal ini boleh diakses dalam Sektor Operasi yang menghuraikan 4 bahagian teras utama SPRM:
      • Jabatan Siasatan
      • Jabatan Perisikan
      • Bahagian Perundangan Dan Pendakwaan
      • Bahagian Pengurusan Rekod Dan Teknologi Maklumat
      7. Jabatan Siasatan memainkan “peranan yang terpenting dalam misi membanteras jenayah rasuah dengan mengendalikan tugas penyiasatan. Sebagaimana yang digambarkan oleh namanya, peranan Bahagian ini tertakluk kepada seksyen 7 subseksyen (a) dan (b) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (ASPRM) 2009”.
      8. Jabatan Perisikan berperanan sebagai pusat pengumpulan maklumat di mana “Pengumpulan maklumat di Bahagian Perisikan mencakupi pelbagai sumber dan menerusi pelbagai kaedah dan teknik terkini”. Bahagian Perundangan dan Pendakwaan pula “bertanggungjawab mengendalikan perbicaraan serta rayuan kes-kes rasuah dan penyalahgunaan kuasa di Mahkamah. Pendakwaan dilaksanakan secara adil dan memenuhi tahap pembuktian mengikut keperluan undang-undang. Bahagian ini juga meneliti Kertas Siasatan yang dikemukakan oleh Bahagian Siasatan untuk keputusan dan tindakan lanjut serta memberi nasihat perundangan yang sewajarnya”.

      Delete
    3. Kalo kes memang tiada asas pendakwaan SPRM sepatunye umumkan kpd publik...kebanyakan sentap bertahun2... Tak tahu ape kesudahan...

      Delete
  5. Kemasukan mahfuz dan husam kedlm Amanah beri kekuatan tambahan kepada Amanah dan PH...di kelantan Pas dah menggelabah...husam yg dicabut gelaran datuk makin mendapat sokongan orang kelantan...kali ni pas akan tahu sejauh mana sokongan kpd pas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah ambil alih pentadbiran K'tan..BN pun mau..PAS mau tahan..dua2 mau main kawan2..dua2 jatuh laut Cina Selatan..hahahaha

      Delete
    2. 9. Bahagian Pengurusan Rekod & Teknologi Maklumat “bertanggungjawab untuk menerima dan memproses maklumat, mengendalikan dan mengurus dokumen-dokumen operasi/terperingkat, memproses permohonan tapisan keutuhan dan pelupusan dokumen, menyediakan perangkaan dan statistik berkaitan SPRM serta bertanggungjawab memberi khidmat bantuan teknikal dan khidmat nasihat kepada pengguna yang berkaitan dengan permasalahan sistem computer”.
      10. Proses Siasatan SPRM pula bermula apabila pihak pengadu menyalurkan aduan dan maklumat melalui Sistem Pengurusan Aduan (Complaints Management System CMS) yang merupakan platform bagi orang ramai menyalurkan maklumat berhubung kes rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Hanya pemberi maklumat yang dikenalpasti dan boleh dihubungi sahaja yang akan dimaklumkan status maklumat yang mereka kemukakan melalui sistem ini.
      11. Proses seterusnya adalah di Sistem Tapisan Keutuhan (eSTK) yang berfungsi untuk menguruskan pelbagai permohonan tapisan keutuhan secara dalam talian (online) bagi membolehkan permohonan tapisan diurus dengan lebih cekap, cepat dan sistematik. Ianya diwujudkan untuk memudahkan dan mempercepatkan proses permohonan tapisan keutuhan kepada SPRM secara elektronik tanpa melibatkan penghantaran permohonan secara fizikal. Tapisan Keutuhan yang dilaksanakan ini adalah berdasarkan kepada Pekeliling Am Sulit 1/1985 melibatkan 5 jenis tapisan yang merangkumi Kenaikan Pangkat, Bersara Pilihan, Tapisan Am, Pengurniaan Pingat Persekutuan dan Pingat Negeri.
      12. ‘Panduan Memberi Maklumat yang Bekualiti’ turut disertakan dalam laman sesawang rasmi SPRM agar setiap aduan yang dikemukakan boleh dipastikan benar-benar berasas. Enam aspek wajib yang perlu dikemukakan ialah: Bila kejadian berlaku (When), Di mana kesalahan dilakukan (Where), Siapa yang terlibat dan yang boleh membantu (Who), Apa kesalahan yang dilakukan (What), Kenapa kesalahan dilakukan (Why), dan akhirnya Bagaimana transaksi rasuah tersebut dilakukan (How).
      13. SPRM menjelaskan bahawa mereka menerima maklumat dari pemberi maklumat yang tidak dikenali, tetapi mestilah disertakan alamat atau maklumat perhubungan. SPRM tidak dapat bertindak ke atas banyak maklumat yang tiada maklumat perhubungan. Pemberi maklumat akan dilindungi mengikut Akta SPRM 2009 dan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010. Maklumat akan melalui proses saringan bagi mengenalpasti sama ada Maklumat yang dikemukakan adalah berunsur rasuah atau tidak, Maklumat tersebut boleh diambil tindakan atau tidak, dan seterusnya adakah Orang yang ditohmah boleh dikesan / dikenalpasti atau tidak.
      14. Kemudiannya, selepas proses saringan, maklumat yang memenuhi kriteria yang ditetapkan dan di bawah bidang kuasa SPRM akan dibentangkan di dalam Jawatankuasa Menilai Maklumat (JMM) bagi menentukan tindakan lanjut. JMM yang diadakan setiap hari dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya Operasi SPRM dan dianggotai oleh Pengarah-pengarah Bahagian tertentu. Sekiranya disahkan bahawa terdapat unsur rasuah, maka Bahagian Perundangan/Pendakwaan/Jabatan Peguam Negara akan mengambil tindakan.
      15, Ringkasnya, proses aduan kepada SPRM bukanlah proses yang boleh dimanipulasi dan setiap kes serta siasatan yang dijalankan pastilah merupakan hasil daripada maklumat yang mempunyai asas yang kukuh.

      Delete
  6. TERBAIK!!! InshaAllah PH melangkah ke Putrajaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanipa MP ada gaji MP ada gaji peguam ada RM900 sahaja, Mat Sabu tak ada apa-apa jawatan sekadar jual air liur ada simpanan hampir RM100,000.00. Hebat permainan politik puak-puak ni...

      Delete
    2. Ko ni demam panas kejora bodo?...
      Mat sabu ahli lembaga pengarah perbadanan air penang...

      Delete
  7. Ni nak jawab pantun nih:

    Ada sorang keluar parti
    Mati lama baru tanam katanya
    Kalau hidup dah macam mati
    Bukankah orang itu munafiq namanya?

    Zombi bukan sebarang zombi
    Pakai baju buka butang
    Dah habis modal fitnah 1MDB
    Kini Matdey dah nak terlentang

    Panjat gunung bernama Jerai
    Sampai di atas lelaki jati
    Cap Munge nak hancor terlerai
    Tiket DAP ler Matdey menanti

    Tuan hamba saja hendak bertanya
    Apa sebab ramai yang ketawa
    Mahfuz keluar apa sebabnya?
    Mamak Kerala dianggapnya dewa

    Jangan bagi jawapan mudah
    Jangan hidup jadi punah
    Menggadai maruah menjilat ludah
    Tak sedar diri dah nak masuk tanah

    Pedih sungguh arjuna memanah
    Buat salah kena serkup
    Bungkus ler nanti parti AMANAH
    PRU14, sekali dgn Mahfuz lingkup

    Pemimpin AMANAH mmg Bangla
    Pas bukannya parti kuno
    Termakan dakyah Matdey Kerala
    Sanggup jahanamkan Melayu & Umno

    Apakan daya lembab berfikir
    Banyak makan kueh serabai
    Dunia kaya, akhirat fakir
    Patutlah Mahfuz ni maa chi bai

    Tinggalkan alam haru-biru
    Terbanglah seperti si rama-rama
    Cap Munge dah makin celaru
    Ainina dan Hamidah cabut bersama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin ingin jual pantun kat sini
      Kejora masuk jawab dgn berani
      Cuma mau tanya Mahligai seni
      Boleh ker jalau awapan begini?

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
    2. Tak payah berpantun sampah laa...ko pujangga bapuk tua....umno dah nak kojol tak gunacko tambah sampah lagi...mhahahahaha...

      Delete
    3. Pompuan dua ekor tu yg kojolla bangga2kan..siapapun tk kenal minah dua ekor tu kalau mrk tk kutuk
      Gila2 si kapla bpk umngok dulu..skrg jilat blh ludah sendiri

      Delete
  8. Umno yg nak linhkop...kapal makin besar bocor......najib madih gelabah tak tau bila nak bubar parlimen...kejora bodooh asik nak berpantun sampah...bukan nak tolong cari pil berani untuk najib...cian najib...

    ReplyDelete
  9. Mahagila Seni dah rasa goyah goncang
    Mlm ini ternyata langkah dia ni pincang
    Tak sempat si bapok ni nak naik tocang
    Pantun haprak, Kejora jwb mcm kacang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahh

    ReplyDelete
  10. Kerajaan BN rakyat dah semakin percaya
    Dlm pembangunan, nyata sangat berjaya
    Tohmahan Madey rakyat tidak terpedaya
    Siap bungkus le nanti PH bila pilihanraya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
  11. Sejak akhir2 ni hadi dan pas dah bertemu langsung...hadi dah ngaum pas akan bertanding 130 kerusi ...pas nak menang pilihanraya....hadi dah sedar dari ngigau umno nak rampas kelantan yg hadibharap najib bagi laluan kpd pas...hehehe...

    Walo 3 penjuru najib tetap tak yakin umno boleh menang...persempadanan semula tak bagi impak besar dengan kesedaran rakyat....tambah plak sambutan rakyat menggila kpd PH....

    Tun tembak angin pon najib menggelabah...pas tak reti nak komen manipestol PH...cuma hadi berangan pas boleh turunkan harga barang...hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi dan pas tak bertemu langsung dgn najib...

      Delete
  12. Umno kuat serang selangor penang dan bersatu....kita paham kerana dah hampir pru walo najib takut bubar parlimen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..dorang bagai x sedar diri..rakyat Sgor nak di kocak dgn Air..UMNOBN o UMNO akhir mkn diri..terpaku tv3..senyap sunyi..tunggu pak lahap mari dorang mau spin lg.. dah tau dah begitulh bila nak PR..

      Delete
  13. Orang yg dikurniakan ilmu agame yg tinggi sepatutnnye ikut perintah tuhan mentang kemungkaran sebagaimana yg diajar kpd orang ramai...

    Tetapi hadi dan lobai pas lawan perintah tuhan bersekongkol dengan kapla prompak berjumaah mungkar kerana nak menang pru...akbat makan dedak haram najib perintah tuhan di ketepikan...sama mcm ostad jamil khir dan wajdi...cai2 jahil ugama padanlah tak ikut perintah tuhan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kata hukum hudud kuno...
      Yg hina nabi simpan janggut sbb tak ada pisau cukur...
      Yg tak bagi bini pakai tudung...
      Yg pegang fahaman pluralist...

      Yg ni ikut perintah Tuhan kot...

      Delete
    2. Ikut mcm kak Ros pakai tudung baru ikut perintah tuhan kan kojola..

      Delete
    3. Pas prasan besar meremeh remehkan amanah..cerca sana sini..x sedar ke..sampai nak putus silatulrahim sesama melayu.
      Poltik politik jugak..yg dibawah terikut ikut..hancuus

      Delete
    4. Beginilah suasana dan sambutan Majlis anjuran AMK yang siap dengan hamper dan jamuan BBQ selain diserikan dengan kehadiran Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Timbalan Ketua AMK Pusat Dr. Afif Bahardin merangkap Exco Kerajaan Pulau Pinang.

      Sudah boleh nilai setakat mana pengaruh dan sokongan rakyat terutamanya golongan anak muda terhadap AMK .

      Sebab itu Omak cakap PRU akan datang PKR tiada jentera pilihanraya yang mantap dan bakal kiok!!!

      Delete
    5. Hahahaha... OJR dah tutup tak de jentera pilihanraya...perlu ke umum siapa jentera pilihanraya?...OMK keciwa khalid kena trajang...

      Pas yg ade jentera pon masih blm bergerak...tak ade gerak gempur pru mcm masa puak amanah masih dlm pas...hihihihi..

      Delete
  14. Usah nak nak juah ler cai2 bingai kera duku
    Matdey dah pun ramal, apa yg akan berlaku
    Tiga penjuru, BN menang Matdey mengaku
    Bukan kata 2/3 majoriti blh cecah tiga suku

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  15. Dari desa pendalaman, dia hijrah ke ibu kota
    Demii menuntut ilmu dan juga mengejar cita
    Dgn seorang guru muda dia udah jatuh cinta
    Di atas jinjang pelamin, kami akan bertakhta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia dari bumi kenyalang, seorang gadis Iban
    Kalu di rumah panjang dia cuma berkemban
    Demi cita-cita ke ibu kota dirinya terhumban
    Jatuh cinta dgn guru muda warak berserban

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia ini seorang gadis muda belia yang cantik
    Walau belum jumpa, hamba tau dia romantik
    Tak sangka dgn hamba ini cinta nya berputik
    Walau pun hamba ni hanya cikgu metematik

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kekadang, fikiran hamba kian jauh melayang
    Wajah dia, kat fikiran ini asyik saja terbayang
    Kpd hamba ini dia kata dia tersangat sayang
    Katanya hamba ni tidak tinggal sembahyang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Tak pernah terfikiir, dlm hidup dia menjelma
    Tetiba saja cinta syahdu kami, jadi bergema
    Dgn hamba dia nekad mahu hidup bersama
    Dia rela walau kpd Islam mahu tukar agama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia seorang yg berhati mulia dan tinggi budi
    Tidak rasa besar diri pun walau dia ada PhD
    Dgn hamba ini bersemi cintanya yang abadi
    Ingin bersama hamba walau apa pun terjadi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dulu asal nya, kamii berdua kenal sbg lawan
    Ntah kenapa, tetiba dgn hamba dia tertawan
    Tidak lama lagii, tinggal serumah jadi kawan
    Masa itu makan sepinggan minum secawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bila ingatkan dia, hati hamba terasa senang
    Kata2nya dulu, masih lagi hamba terkenang
    Nak bersama hamba tak kira siapa menang
    Lps PRU kalau tidak kahwin pun, bertunang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Bagi hamba, dia adalah bagai sinaran cahaya
    Kerana kejujuran hati hamba dia jadi percaya
    Dia pilih hamba walaupun hamba ni tak kaya
    Mungkin dia tau hamba mmg kacak bergaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Hamba pasrah dan tak jemu membilang hari
    Bila dah bersama hidup akan jadi lbh berseri
    Sungguh bahagia bila udah jadi suami isteri
    Bagi hamba ni, dia adalah umpama bidadari

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kat blog maya ini akan tercatat suatu sejarah
    Cikgu bertemu jodoh dgn seorang pensyarah
    Kpd hamba, segala jiwa & raga dia rela serah
    Pembaca semua, jgn le cemburu atau marah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Dia mmg suka dgn kerjaya hamba sbg cikgu
    Kalau dulu lawan, nanti kami akan jadii regu
    Terasa tersangat lama hari berganti minggu
    Walau seribu tahun, dia tetap hamba tunggu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Sungguh tak sangka nak bercinta dgn seteru
    Jalinan mesra berbunga dari asal rasa keliru
    Dr pensyarah, terpaut hatii dgn seorang guru
    Tak lama lagi kami akan jadi pengantin baru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Kami ini, sama-sama lulusan menara gading
    Dia ada PhD, mmg hamba tak boleh tanding
    Tapi pangkat dan harta dia tak mau banding
    Di atas pelamin kelak kami akan bersanding

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Sesekali hamba senyum pandang ke cermin
    Lepas PRU, kehidupan hamba lebih terjamin
    Hamba dengan 'Dia' akan ke jinjang pelamin
    Marilah sama-sama kita do'akannya..aamiin

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  16. Dia seorang yg manis ayu, hamba dapat agak
    Walau pun pelajaran tinggi, dia tidak berlagak
    Mmg sepadan ler dgn hamba yg kacak segak
    Bukan mcm si Suman yg mcm burong gagak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  17. Ingatan hamba kpd tuan2 tak pernah luput
    Kenduri nanti, tuan2 semua akan dijemput
    Tak lupa dgn Suman tua, yg penat semput
    Juga Zack pasar borong, kotey kenit ciput

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhhh

    ReplyDelete
  18. Tergelak terguling kami rakan pakatan
    Tgok bapok umno,hebat ditimpa perasaan
    Tak sedar diri,orang semua dah bosan
    Bebal, bodoh, IQ rendah tapi perasan


    Kikikiki...



    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahaai Mekcy bapok tigo suku
      Jubo kerepok, nok juar tak laku
      Dok seghik dio kawe tibar paku
      Bekok palo sokmo hambo luku

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh

      Delete
  19. TAHNIAH! Buat semua,semoga berjaya di dunia,ahkirat.

    bersama PH BINA SEMULA NEGARA!

    ReplyDelete

  20. Ahead of polls, Najib gives RM2,000 to PNB staff


    KUALA LUMPUR: Prime Minister Najib Razak today announced cash handouts on top of bonuses already paid to staff of the country’s largest government-linked asset management firm, as he prepares for a general election that must be held by August.

    The prime minister needs to consolidate support for his coalition from its traditional vote base of civil servants and the majority Malay-Muslims to stave off an unprecedented challenge from his former mentor-turned-opposition leader, Dr Mahathir Mohamad.

    Najib said each of the more than 1,500 staff of Permodalan Nasional Berhad (PNB), which oversees assets worth about RM279 billion, will get a payment of RM2,000, in conjunction with the firm’s 40th anniversary.

    “The ex-gratia (payment) will be made in May this year, so you can celebrate Aidilfitri with joy,” he said to thunderous applause at the firm’s anniversary celebration.

    Muslims will celebrate the Aidilfitri holiday in mid-June, ending the holy fasting month of Ramadan.

    The announcement is Najib’s latest effort to win over voters.

    Mahathir, who led the country from 1981 to 2003, turned on his former protege more than two years ago, after news broke of an alleged multi-billion dollar scandal involving state fund 1MDB.

    Najib and the fund have denied any wrongdoing.

    The prime minister also faces the prospect of losing support from palm oil plantation smallholders operating under state-owned palm oil agency Felda, which has been hit by financial controversies of its own.

    Last July, Najib offered hundreds of millions of dollars in cash handouts and debt waivers in a bid to win over the agency’s more than 600,000 smallholders, a key vote bank for his ruling party.

    In October, Najib unveiled a national budget that promised to cut personal income tax for lower-income earners, hand out more to pensioners and spend billions on schools, hospitals and rural services to allay voters’ worries.

    Earlier, he announced aid running into billions of dollars directed at the mainly Muslim ethnic Malay majority in a bid to neutralise Mahathir’s influence.

    Mahathir has repeatedly criticised Najib’s populist policies, denigrating them as “livestock feed”.


    #### Najib sedang tabur dedak ..

    Piagam penubuhan PNB adalah untuk memantapkan pemegangan ekuiti kaum bumiputra di dalam ekonomi Malaysia .

    Najib bukan sahaja membuka pintu kepada lain2 kaum , kini telah mula menggunakan dana PNB untuk menabur dedak .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau najib menang lgi sudah pasti gst dn lain2 naik lagi lps pruutk menampung kekurangan kantong negara akibat dedak yg bank ditabur skrg.

      Delete
    2. ASB bagi bonus kpd pelabor maksima 100 ringgit jeer...dividen lebih kurang same tahun lepas...Wahid teraju PNB bukan makin meningkat...

      Era anwar ibrahim seblm tahun 2000 divuden sampai 10%...
      ASB pelaburan bumiputra makin mengundur ke belakang sejak zaman najib...

      Elok lah buang najib...

      Delete
  21. Najib hulur umpan dulu blm pru...menang pru dia tarik balik tercekik lee rakyat...

    Yg cedik boleh nampak cara umno dan najib....yg lembu siang mlm hulur kepala supaya disembelih....

    ReplyDelete
  22. jualan sentuhan rakyat di mana2 sekarang ni..
    what that mean?
    pr14 is coming!!
    I'm pretty sure the moment,bn back to govern malaysia again! be prepared 'GST' to increase!they had spent a lot of money,to persuade the 'dungus'to vote them.

    ReplyDelete
  23. Dlm umno tinggal yg bodoo2 mcm kejora cikgu bapuk.

    Pas pon tinggal lobai dungu harapkan dedak najib..

    Yg cedik semua dah lari...hehehege...

    ReplyDelete
  24. *This is super hillarious* 😁
    BACA SLOW SLOW...

    Once upon a time in a Chinese province, there lived a King *Mau Hu Tang* and Queen *Mau Cin Cin* with their son *Mau La Ri* who were in deep debt.

    They decided to ask the Chinese Emperor to borrow 60 billion.

    The Chinese emperor gave them the money with a condition that *Mau Tum Pang* and *Mau Ma Kan* will get contracts and occupy their land.

    Cleverly, *Mau Hu Tang* will channel the money to *Mau Jor Li* to repay the debts of 1MDB and leaving the tax payers and their childrens to repay the loan.

    Soon *Mau Tam Bah* from LHDN will raise taxes and his officers *Mau Ku Tip* and *Mau Tang Kap* will come after the ordinary people like *Mau Peng San* and *Mau Po Kai.*

    Unless we, *Ma U Bah* we will all become *Mau Po Kai* or worst *Mau Ma Ti.*

    By.. *Mau Mun Tah*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..nak mcm mana lg udah keturunan Mau..ada kelompok Mau Lom Pak..yg bakup kelopok Mau To Lol..yg susah/pening kedua kelompok ni ialh Mau La Wan..ahhahahahamau li pat

      Delete
    2. Mau Jee Lat
      Mau Yu Tern
      Mau Pee Em
      Mau Kwa Saa
      Mau Har Taa
      Tapi...
      X Mau Maa Tee

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Delete
  25. Dia dara nan jeliita dari desa bumi kenyalang
    Ingatan hamba pada dia, tidak pernah hilang
    Tidak sabar menanti hari bahagia menjelang
    Moga cinta kami tak jadi kembang terhalang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    _________________________________
    KEMBANG TERHALANG - GAMMA
    (https://youtu.be/Q4jW9kc1OoU)

    Rindu tenggelam
    Berselubung pilu
    Bunga-bunga cinta
    Kembang terhalang
    Kemarau menghampiri

    Mungkinkah dia
    Merawat lara
    Ditinggalkan pergi
    Untuk selamanya
    Bagai diri ku jua

    Chorus:

    Dalam rindu membuai derita
    Di penghujung alam cinta
    Mungkin ada penawar rahsia
    Walau hanya secangkir saja
    Kita sama rantai jiwa
    Di olokan cinta

    Di sini aku
    Tercambah rindu
    Ingin ku membelai
    Untuk pengimpian
    Untuk harungi jiwa

    _________________________
    Buat si dia ku ingati selalu
    Salam rindu di angin nan lalu

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Angin perubahan makin terasa tiupanye...buat najib dan penyokong umno resah dan gelabah...

    Tiap mlm boleh lihat mereka menzahirkan gelabah dlm tv3 suku...

    ReplyDelete
  27. Tak pernah aku tgok tv3 suku mengelabah begini rupa.. Hampir 30-40min berita burukkan pakatan digemburkan.berita lain hujung2 jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang nenggelabah ketakutan akan merapoo mcm2 hingga terxahir kebidohan...... Hehehehe

      Delete
  28. http://www.amenoworld.org/2018/03/tali-barut-tak-boleh-putuskan-jawatan.html?m=1

    RAIS YATIM SINDIR TUN FAISAL TALI BARUT

    ReplyDelete
  29. Jwpn pantun lagi untuk Mahagila Seni:

    Ada sorang keluar parti
    Mati lama baru tanam katanya
    Kalau mahu kenal Matdey kutty
    Orang itu suka jilat ludahnya?

    Zombi bukan sebarang zombi
    Pakai baju buka butang
    Sanggup menyembah DAP babi
    Bangsa sendiri dia nak tentang

    Panjat gunung bernama Jerai
    Sampai di atas lelaki jati
    Dengan UMNO dia dah bercerai
    DAP babi pula jadi pengganti

    Tuan hamba saja hendak bertanya
    Apa sebab ramai yang ketawa
    Negara ini nak dijadi kepunyaannya
    Tak sedar diri dekat hujung nyawa

    Jangan bagi jawapan mudah
    Jangan hidup jadi punah
    Kubang babi sanggup dia redah
    Tak peduli walau bangsa nak musnah

    Pedih sungguh arjuna memanah
    Buat salah kena serkup
    Harta mcm nak bawa ke dlm tanah
    Dah sakau berbilion masih tak cukup

    Pemimpin AMANAH mmg Bangla
    Pas bukannya parti kuno
    Rakyat akan tolak Matdey Kerala
    Pilihan hati org Melayu tetap Umno

    Apakan daya lembab berfikir
    Banyak makan kueh serabai
    Bukan dia ingat nak berwirid berzikir
    Tak sedar diri kubor dah melambai

    Tinggalkan alam haru-biru
    Terbanglah seperti si rama-rama
    Fahaman dia pegang amat bercelaru
    Benci dan anti kalau pasal agama

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  30. Kejora seorang yang tangkas segak dan bijak
    Orangnya muda belia bukan le bujang telajak
    Cekap Maths BI, lagu, agama, pantun & sajak
    Suman kecut pelir, biila bergaduh Kejora ajak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. Biarkan wak kojolla bapuk bodoo merapu kerana umno dah nak mampus...menggelabah siang mlm
    ..mca dah boikot umno...hehehehe...

    ReplyDelete
  32. 3 penjuru dikawasan minoriti cina umno harapkan undi cina...mca dah boikot...menggelabah gila zahid...ketua mca terpaksa bagi alasan mcs tak tahu zahid nak datang...

    PH berpeluang menang...dikawasan majoriti cina DAP akan sapu bersih...

    Disabah lebih separuh dah ubah baa...najib menggelupur...

    Berape kerusi lagi yg tinggal untuk najib dan Pas?..

    Sungai buluh inn sedang menanti mu najib...

    Muktamar akan datang Pas akan tukar saf pimpinan...pimpinan yg makan dedak haram akan dibuang dari pas...

    ReplyDelete
  33. Jwpn pantun lagi untuk Mahagila Seni:

    Ada sorang keluar parti
    Mati lama baru tanam katanya
    Najib pejuang Melayu sejati
    Makin lama makin hebat namanya?

    Zombi bukan sebarang zombi
    Pakai baju buka butang
    Najib cool walau diserang bertubi
    Tak dihirau fitnah si keling pendatang

    Panjat gunung bernama Jerai
    Sampai di atas lelaki jati
    Kebaikan parti BN tak larat senarai
    Rakyat sejahtera dan senang hati

    Tuan hamba saja hendak bertanya
    Apa sebab ramai yang ketawa
    Negara nakmur dgn pentadbirannya
    Slogan 'rakyat didahulukan' sering dibawa

    Jangan bagi jawapan mudah
    Jangan hidup jadi punah
    Dgn Najib, Melayu dpt banyak faedah
    Kepentingan Melayu dipegang amanah

    Pedih sungguh arjuna memanah
    Buat salah kena serkup
    Najib tak suka Matdey punya karenah
    Dia tak rela bangsa Melayu lingkup

    Pemimpin AMANAH mmg Bangla
    Pas bukannya parti kuno
    BN pilihan rakyat sampai bila2
    Negara terjamin selamat di bwh Umno

    Apakan daya lembab berfikir
    Banyak makan kueh serabai
    Najib pejuang Melayu, nama terukir
    Playcard 'I love PM' rakyat akan lambai

    Tinggalkan alam haru-biru
    Terbanglah seperti si rama-rama
    Najib disokong, cai2 jadi cemburu
    Hakikat kenyataan cai2 tak nak terima

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  34. Artikel yang sangat bagus, deskripsi yang sangat jelas dan sangat berkualitas. Situs web Anda sangat membantu. Terima kasih banyak sudah berbagi !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...