Monday, 26 March 2018

USUL SEMPADAN BARU SPR HARUS 'DIAJAR' MELALUI PETI UNDI


Usul persempadanan baru kawasan-kawasan pilihanraya akan dibentangkan di Parlimen Rabu ini dan ia dijangka dibahas serta  diluluskan pada hari yang sama.

Dengan itu, persempadanan baru yang bakal memberi kelebihan kepada UMNO dan BN mengekalkan kuasanya itu akan digunapakai dalam PRU 14 akan datang ini.

Pengerusi SPR, Hashim Abdullah beberapa hari lalu ada memberitahu, sebaik saja usul tersebut diluluskan dan kemudian mendapat perkenan daripada Yang Dipertuan Agong, persempadanan atau lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya itu secara automatik sudah boleh digunakan dalam pilihanraya akan datang.

Ia hanya mengambil masa sehari untuk menjadi sah, katanya lagi.

Sebelum itu, Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi berkata, Parlimen akan dibubarkan sebaik saja usul itu dapat diluluskan.
Ia dengan sendirinya memberi gambaran bahawa persempadanan baru ini amat penting dan mungkin merupakan talian hayat terakhir bagi Najib Razak, UMNO dan BN untuk mengekalkan kuasanya.

Sebagaimana yang sudah banyak diperkatakan, antara elemen yang mendapat kritikan dalam persempadanan baru ini ialah ia menambahkan lagi ketidakseimbangan  kawasan Parlimen, mewujudkan kawasan pilihanraya berdasarkan kaum dan menambahbesarkan lagi kawasan yang sedang serta berpotensi dimenangi oleh pembangkang.

Seorang penganalisi politik, Wong Chin Huat berkata, melalui persempadanan baru ini, BN dengan mudah boleh mencapai kemenangan majoriti dua pertiga dalam pilihanraya akan datang hanya dengan memperolehi 40 peratus undi popular saja.

Sekiranya pengundi yang keluar menurun kepada 70 peratus, hanya dengan perolehan 40 peratus undi popular sudah mencukupi untuk BN meraih kemenangan majoriti dua pertiga, katanya lagi.

Untuk itu, kita dengan mudah dapat memahami mengapa persempadanan baru ini amat penting kepada Najib dan pilihanraya hanya akan diadakan, sebagaimana pengakuan Zahid Hamidi, sebaik saja usul tersebut diluluskan oleh Parlimen.

Sebab itu, pada hari usul tersebut dibentangkan Rabu ini, usaha Bersih 2.0 mengadakan himpunan di luar Bangunan Parlimen serta menghantar memorandum bantahan kepada Speaker Dewan Rakyat, seharusnya disokong secara besar-besarkan oleh rakyat.

Rakyat mesti bangun dan berhimpun beramai-ramai membuat bantahan dan menunut keadilan dikembalikan.

Walaupun hari tersebut merupakan hari bekerja, tetapi kesediaan rakyat melakukan pengorbanan dan menunjukkan solidariti adalah mesej yang jelas bahawa, jika pun ternampak mustahil untuk usul tersebut dibatalkan, namun kesedaran yang dijelmakan itu boleh dibawa serta diperbesarkan lagi sehingga ke hari pengundian.

Bayangkan, betapa  PRU 14 ini benar-benar akan "dicuri" oleh Najib, UMNO dan BN di mana hanya dengan 40 peratus undi popular saja sudah mencukupi untuk membolehkan  kemenangan dua pertiga diperolehi.

Tidakkah ini benar-benar  "gila" dan suatu ketidakadilan yang paling nyata?

Dalam pilihanraya 2013 lalu, BN memperolehi 47 peratus undi popular dengan kemenangan 133 kawasan Parlimen, manakala Pakatan Rakyat yang meraih 52 peratus undi popular telah menang 89 kerusi Parlimen.

Bermakna, untuk Pakatan Harapan menang dan dapat menumbangkan Najib, UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang, kejayaan meraih undi popular sekadar 60 peratus tidak lagi memadai.

60 peratus undi untuk Pakatan Harapan dan 40 peratus untuk BN, selain jika peratusan keluar mengundi hanya 70 peratus, ia sudah cukup untuk memberi kemenangan dua pertiga sebagaimana s menjadi idaman bagi Najib?
Selain peratusan keluar mengundi perlu diusaha untuk terus dipertingkatkan, jika  perubahan benar-benar mahu dijadikan kenyataan, target undi popular semestinya antara 65 hingga 70 peratus memihak kepada Pakatan Harapan.

Memang peratusan itu ternampak tinggi, tetapi melalui tsunami seluruh rakyat menolak kleptokrasi, ia tidak mustahil mampu dilakukan.

Rakyat seharusnya sedar, jika untuk menang pilihanraya pun BN sanggup melakukan ketidakadilan, bermakna lebih banyak ketidakadilan akan bermaharajalela selepas saja kemenangan berada dalam genggaman mereka.

Untuk mengelakkan ketidakadilan yang pasti akan menyusahkan rakyat itu daripada berlaku, ketidakadilan melalui kelulusan pantas usul persempadanan baru SPR ini mesti "diajar"  dengan memberi undi semaksima yang mungkin kepada Pakatan Harapan.

Itu saja caranya dan ingat, PRU 14 ini adalah peluang terakhir dan terbaik, jika BN tidak dikalahkan kali ini, selama-lamanyalah rejim yang sudah berusia lebih 60 tahun itu akan menguasai Malaysia.

Sanggupkah kita? (ShahbudinHusin 26/03/2018).

95 comments:

  1. Replies
    1. istiqomah membentangkan kapet merah kepada semua kuncunya

      Delete
    2. Assalamualaikum,,

      Selawat dan Salam ke atas Junjungan.. Adam Rosly, curi Pasir dan skandal jual tanah di Ijok, 3 kes di Selangor, Beli bunglow di bawah harga pasaran, satu kes di Penang, Kes curi balak dan rosakkan perkampungan orang asli, cerita dongeng di Kelantan, 0 kes di Kelantan.



      PKR yang baru masuk 2 penggal tadbir Selangor dan cuba pula jadi Umno dengan membekukan peruntukan ADUN PAS serta meluluskan baget kerjaaan untuk program parti tanpa exco PAS, rasuah direkodkan dengan 3 kes rasuah selepas dokumen 90 muka surat dikeluarkan untuk menfitnah bekas MB TSKI.

      Kini PKR dituntut memberi penjelasan kepada isu skandal penjualan tanah Ijok.Banyak penjelasan diminta dari PKR bukan setakat kenyataan kerajaan negeri tak pernah jual tanah di Ijok.wang pampasan yang diterima peneroka sebanyka RM 300 juta tu datang dari mana, nilai yang didedahkan sebanyak 1.8 billion itu apa pula kalau tidak hasil jualan tanah dan jumah komisyen yang diterima oleh syarikat perunding tu kenapa pula.

      Begitu juga kes kecurian pasir yang dikatakan melibatkan anak saudara MB dan kes bunglow Adam Rosly kesemuanya perlukan penjelasan dari PKR yang mendakwa bersih dari rasuah, sebabnya kesemua kes ini tak sama dengan kes di Kelantan.Di Kelantan semuanya dakwaan tanpa ada apa apa barang kes yang boleh dijadikan bukti tetapi di Selangor semuanya ada barang kes dan kes pula dalam siasatan SPRM.

      Di Penang pula, kerajaan DAP yang nak contohi Umar Abdul Aziz juga ada barang kes yang menuntut penjelasan dari DAP yang selama ini dikatakan hebat dalam mentabdir.



      Selangor 3, Penang 1, Kelantan 0

      Delete
    3. Kenapa kes penyelewengan 1mdb sprm, polis & pendakwaraya tak bertindak pantas bila ianya dah sah2 melanggar peraturan Bank Negara dan didenda beratus juta, tambah pulak 5 negara luar telah mengambil tindakan mahkamah sampai ada bank kena tutup kedai, pengurus dipenjarakan, harta & duit 1mdb berilai ribuan juta disita & dirampas oleh negara2 berkenaan.
      kenapa..kenapa..kenapa.........??

      Alih2 si Mazlan Aliman, pengerusi 'Anak' pulak ditangkap, apakah Mazlan ada soglap duit Felda ker......??

      Rosmah & Najib itu kebal undang2 ker macam Raja & Permaisuri, tak boleh disentuh langsung?

      Delete
    4. 1. Selepas wacana semalam ramai penyokong PH bersorak kegembiraan kononya Dr Kamarul Yusoff terdiam, terkucil,terkedu dan ketakutan dalam wacana semalam. Ramai juga yang komen fizikal dan serangan peribadi terhadap Dr Kamarul.

      2. Sebaliknya pandangan saya, Dr Kamarul berjaya dengan tenang meneruskan wacana yang sememangnya dibarisi panel dan moderator Pro-Tun. Lihat sahajalah cara wacana itu dijalankan. Very much choreographed untuk menaikkan imej Tun M.

      3. Kalau kita tonton rakaman wacana tersebut, Dr Kamarul mengemukakan 10 kayu ukur dalam wacana tersebut. Antaranya Aspek Legal,fizikal, genetikal, mental, psikologikal, moral, philosophical dan demographical. Fakta bukan? Sememangnya kita mengetahui Dr Kamarul seorang yang kurang petah bercakap, namun dari sudut hujah beliau yang penuh dengan fakta, merupakan sesuatu yang gagal disanggah.

      4. Tun M dalam majlis tersebut,turut diberikan peluang untuk menjawab hujah Dr Kamarul, namunTun M hanya bercakap sekitar bagaimana beliau sihat (walaupun dah 2 kali bypass), aktif membaca,memikir dan menyelesaikan masalah, tidak over eat, bagaimana dia boleh pakai seluar lama dia dan sebagainya. Pada saya ini hujah tidak berkait dan tiada fakta. Malah segala hujah Dr Kamarul tidak dijawab.

      5. Malah penyokong Tun M juga memuji kononnya beliau tenang menghadapi pengkritiknya. Pada hakikatnya, Tun M tidaklah setenang yang digembar gemburkan. Dalam Program Dialog Anak Muda : Deklarasi Rakyat, Realiti atau fantas? pada 2 April 2016, Tun M melarikan diri dari menjawab soalan CheguBard mengenai skandal Bank negara 1992 ketika TS Jaafar menjadi Gabenor sebanyak RM30billion, Skandal MAS RM580 juta, Skandal Perwaja RM10b, Skandal Bank Bumi RM10b, Skandal Maminco RM1.6b dan juga laporan Far Eastern Eeconomic Review yang menyebut jumlah RM1.6juta digunakan Mahathir untuk balilout syarikat kapal anaknya Konsoritum Perkapalan Berhad. Sila lihat link dibawah :

      https://chegubard.blogspot.my/2016/04/drm-balik-awal-elak-menjawab.html?m=1

      6. Oleh yang demikian, pada saya Tun M berani hadir oleh kerana panel dan moderator yang Pro-Tun. Malah Tun-M juga tidak berani menyatakan kehadirannya lebih awal. Apatah lagi ruang bertanya dari hadirin hanya dibuka kepada 2 orang. Apakah Tun M berani berhadapan dengan anak muda di forum yang bebas dan terbuka? Ada jaminan Tun akan menjawab semua persoalan hadirin? Maka pada saya Dr Kamarul Yusoff lebih cool, Tun Mahathir not cool dan Sinar Harian super not cool.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Mohon maaf terlebih dulu mengkopipes nukilan saya sendiri untuk menangkis artikel sampah yg dipungut kutip si musibat di atas.

      Ketika di forum Wacana sinar pd 22/3/18, pd awalnya sebelum kemunculan Tun Mahathir, Professor Angkuh ini tapi teryata bodoh bukan main lagi dia menghentam kritik Tun Mahathir. Tapi bila Tun M tiba2 menjelma dan duduk betul2 menghadap Professor itu, dia mula gelisah tak tentu arah bagai orang 'guilty conscious' tertangkap basah mengumpat orang di belakang-bwlakang.

      Nyata sekali Dr. Kamarul bercakap with prejudice mind pd awalnya. Dia sendiri yg begitu jauh muda dan berkelulusan tinggi kelihatan janggal bercakap dgn nada gopoh, tergagap-gagap, terketar-ketar & tidak lancar asyik tengok nota saja. Kesudahannya, dia menjatuhkan kredibilitinya sebagai seorang professional yg bercakap guna emosi tanpa rasional & bukan otak.

      Saya yakin si Musibat di atas pun akan berkeadaan begitu jika dia face-to-face dgn saya atas sebab dia sentiasa mengelak untuk berhadapan dgn saya. Si penyamar ini hanya mampu kutip artikel sampah & kopipes saja.

      Delete
    7. Sampai saat ini, kita masih lagi diheret dengan persoalan sia-sia yang dicetuskan oleh Dr Kamarul Yusoff, seorang pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang bukan sahaja membuang masa kita dengan kegagalan pemahaman beliau, malah lagak bagai jurucakap parti korup yang mahu kekal korup.

      Delete
    8. Tun Mahathir is a 'rare gem'. He is indeed like a high quality precious stone, brilliant and a masterpiece.

      The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      His words, thereafter, became headlines & splashed at mainstream media around the world.

      What have these bigots including Najib & that gabrah Professor kaMALU zaman got.......??

      Delete
    9. Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    10. Rakyat jangan kasi muka MO1 & Jho Low yang mentekedarah Wang Negara dan Rakyat,,wajib Rakyat menghukum kedua-dua monyet ini......!!

      Delete
    11. Assalamualaikum

      Selawat dan Salam ke atas Junjungan,, Baru lepas baca komen tokong mengenai Mahathir tak buat GST kerana gaji kaki tangan kerajaan rendah timbul pula cerita gaji ciput ini berlaku di zaman PURBA yang tambang bas mininya hanya sekupang.Kalau dalam komen pertama saya mengesan pengakuan tokong bahawa Mahathir sengaja membayar gaji murah kepada kaki tangan kerajaan kerana mahu bermewah dengan duit kerajaan yang melimpah ruah di zaman PURBA itu, komen kedua pula melondehkan betapa tokong mahu mengangkat seorang pemimpin PURBA untuk mengetuai negara di zaman ini, zaman yang menjadi lawan kepada PURBA ia itu MODEN.Seolah tak ada pemimpin lain yang boleh membaiki negara selain pemimpin PURBA yang sudah mempunyai rekod merosakkan negara.Ker mereka pilih tikus membaiki labu?



      Zaman PURBA ini diperintah oleh Mahathir dan di zaman inilah bermacam kerosakan bermula.Dasar pensyarikatan dan penswastaan Malaysia dan dasar pandang ke timur bermula di zaman ini, di mana tambang bas mini hanya sekupang.Penswastaan menimbulkan banyak kekalutan yang semuanya ditanggung rakyat.

      Monopoli muncul macam cendawan lepas hujan.Bukan saja Astro yang disebut khusus dalam menifesto PH, tetapi juga yang lebih banyak membebankan rakyat sampai hari ini ialah TNB.Kemudian muncul puspakom, institut memandu Malaysia di JPJ, Redicare di Hospital dan berbagai bagi lagi monopoli mudah buat duit dari penderitaan rakyat yang sebenarnya jauh lebih membebankan dari GST yang Mahathir dikatakan takut menguat kuasakannya.

      Tol juga bermula di zaman PURBA ini menerusi besan Mahathir, Samy Velly, Tol mula dilihat di mana manna dan perjanjian konsesi TOL dimenterai dalam jangka panjang menyebabkan rakyat terpaksa membayar walaupun tambang bas mini hanya sekupang malah bas mini juga menjadi mangsa penswastaan Mahathir di mana bas mini ditamatkan perkhidmatannya di akhir zaman PURBA Mahathir untuk digantikan dengan perkhiidmatan rapid yang juga monopoli.Untuk rekod kalau tak silap zaman moden ni pun tambang bas rapid pun sekupang.

      Inilah zaman yang dikatakan PURBA oleh tokong PH yang juga menyebabkan rakyat terseksa lagi kerana PTPN sebab kerajaan PURBA Mahathir tidak lagi mahu memberi biasiswa kepada pelajar jadi pelajar ditawarkan PTPN dan seterusnya terpaksa menanggung hutang sebaik saja menamatkan perlajaran.

      Pendek kata kalau Mahathir tidak boros, tidak menjadikan harta negara yang melimpah ruah di zaman PURBA ini seperti harta pusaka mak bapak dia, banyak keperitahan yang ditanggung rakyat tidak akan berlaku.Hari ini kerajaan zaman moden yang diketui oleh Pok Jib sebenarnya mewarisi kerajaan yang ditinggalkan oleh Mahathir, kerajaan yang rosak dan sudah tentu akan bertambah rosak kerana Pok Jib sendiri sebagai akan murid Mahathir terus melakukan penyamunan kepada duit negara.

      Tetapi peliknya hari ini yang melawan PokJib ialah Mahathir dan disokong kuat oleh tokong yang satu ketika melawan Mahathir bagai tak rak! Jahat PokJib saja yang nampak, Mahathir dah disucikan dan segala kesalahan merosakan negara diletak kepada PokJib semata mata macamlah PokJib memegang kuasa sejak 50 tahun dulu.Bukan itu saja, PAS turut cuba dipalitkan dengan PokJib dengan segala kesempatan yang ada digunakan untuk mengaitkan PAS dengan PokJib.

      Hari ini Skandal 1MDB diceritakan sebagai skandal yang besar semuanya salah PokJib, skandal skandal zaman PURBA sudah tertutup. Zaman PURBA semuanya disucikan dan tiada kebocoran duit negara berlaku. Untuk meyakinkan lagi PH menerusi Mahathir sebagai ketuanya berjanji dalam menifestonya yang didakwa terbaik oleh tokong, berjanji untuk menghapuskan tol , menghapuskan tol dan menangguhkan bayaran balik PTPN.Tanpa sedar yang terbaik menjadi lawak king, sebab semua benda yang dijanjikan PH itu sebenarnya tahi Mahathir bukan taik PokJib.Dan nampak sangat mahu mengkaburi mata pengundi dengan janji menangguh bayaran balik PTPN, mengapa tak menghapuskan terus?

      Satu satunya janji yang tidak dibuat Mahathir ialah janji menghapuskan GST tetapi masih lagi ada kaitan dnegan Mahathir.PokJib dapat idea buat GST nipun dari Mahathir.

      Delete
    12. Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    13. Dalam masa yang sama saya juga baru mendengar berita dari Selangor yang mengatakan masjid masjidnya mula penuh dengan jemaah subuh seperti hampir sama dengan solat jumaat.Saya ingin bertanya semua termasuk tokong tokong yang ada, agak agak jemaah yang memenuhi masjid ini akan pangkah siapa pada PRU nanti?

      Jemaah jemaah ini insyaallah bukan jenis Islam separuh masak seperti tokong,apakah mereka akan pangkah PH?.Tokong yang kuat mendakwa rakyat tak akan pangkah PAS sudah buat kajian ker di masjid masjid hari ini dan lihat bagaimana sambutan umat Islam kepada masjid.

      Umumnya yang pergi masjid tu orang Islam yang tak akan pilih selain Islam, insyaaalah, cuma sebagai umat Islam marilah sama sama kita berdoa agar ALLAH memenangkan ugamanya.Ingatlah kita manusia lemah bukan kuat sangat seperti didakwa tokong, cukuplah ALLAH sebagai penolong dan pelindung.

      Orang yang menganggap mereka kuat, cerdik dan advance akhirnya memilih PM PURBA untuk menjadi pemimpin mereka melawan kerajaan yang ditinggalkannya dan membaiki kerosakan yang dimulakannya..Macam tak ada orang lain dah! yang terkuncil juga dipilih.

      Delete
    14. The Grand Old Statesman is widely recognized a World Class Leader by virtue that when Tun M spoke at international stage and united nation, all audience anxiously gave serious attention and followed by big standing ovation.

      Delete
    15. PAS menggesa rakyat memberi peluang kepada parti itu untuk mentadbir negara selama satu penggal untuk melihat perubahan yang boleh dilakukan mereka.

      Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi berkata rakyat sudah mengetahui corak dan kesan daripada pentadbiran di bawah Datuk Seri Najib Razak dan Tun Dr Mahathir Mohamad.

      “Kita minta masyarakat beri peluang sekali sahaja kepada PAS untuk memberikan khidmat selama satu penggal paling kurang, perhatikan apa yang kita akan buat.

      “Pakatan Harapan (PH) menampilkan bekas perdana menteri yang akan jadi perdana menteri semula, sama juga dengan perdana menteri dari Barisan Nasional (BN).

      “Kedua-duanya, tuan-tuan dan puan-puan sudah ada pengalaman, yang belum ada pengalaman hanyalah perdana menteri dari PAS,” katanya pada Dialog Perpaduan Nasional PAS Selangor, hari ini.

      Dr Mahathir yang pernah menerajui negara selama 22 tahun, dipilih sebagai perdana menteri jika PH memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU14). Najib pula sudah menjadi perdana menteri selama 9 tahun.

      Sallehen berkata, sekiranya PAS gagal mentadbir negara dengan baik dalam 1 penggal, rakyat boleh menghukum PAS pada PRU15 dengan memilih PH atau BN.

      Beliau turut menyerang Dr Mahathir dengan berkata, parti itu akan menurunkan calon muda dan bertenaga pada PRU14, bukannya calon berusia 93 tahun dan ke atas.

      Adun Sabak itu turut melarang penyokong dan ahli PAS menyebarkan fitnah, walaupun mereka bakal berdepan gelombang serangan fitnah menjelang PRU14.

      “Saya percaya kali ini penuh dengan serangan, berita yang pelbagai. Kita dilarang sebar fitnah, kita tidak boleh sebar fitnah. Parti lain akan fitnah dan PAS akan terus difitnah.

      “Ia sebagaimana fitnah PAS bersama Umno, PAS dapat RM90 juta dan PAS digambarkan sebagai parti yang benci orang bukan Islam, ini semuanya fitnah.”

      Delete
    16. Ini bukan lebai moden tapi lebai giler esim

      Delete
    17. Wacana Sinar terbaru masih panas.Macam-macam ulasan.Sorak gemita penyokong Tun bila "perangkap" kerjasama Tun Mahathir dengan Sinar mengena. Mangsanya Dr Kamarul.

      Bermula kecaman tidak berdiri,cara duduk seterusnya cara Tun memandang Dr Kamarul dijadikan hujah untuk menghentam Dr Kamarul.



      Dr Kamarul bagi 10 sebab mengapa Tun Mahathir tidak layak jadi PM.Itu orang intelektual punya hujah.

      Sebenarnya bagi orang Islam dan Melayu,Tun tidak layak jadi kerana rekod buruk beliau sepanjang jadi PM 22 tahun.

      1) Memali.

      2) Tarik royalti Terengganu.

      3) Ubah persempadanan pilihanraya yang merugikan Islam dan menguntungkan orang kafir.

      4) ISA yang memisahkan anak isteri dengan suami.

      5) Tarik bantuan untuk sekolah/pondok agama.

      6) Pemikirannya sama seperti Kasim Ahmad

      Selepas ini jika ada lagi Wacana,maklum kat Tun Mahathir bahawa beliau tidak layak bukan kerana umur yang tua tetapi kerana rekod jahat,zalim dan buruk semasa jadi PM 22 tahun.

      Juga beritahu Tun,PMNajib ialah hasil didikan Tun sendiri.

      Saya tidak bimbang tentang renungan Mahathir kepada Dr Kamarul.Ini kerana Tun sudah tiada kuasa kini.

      Yang saya bimbang takut-takut ada yang lontar kerusi ke arah Dr Kamarul untuk matikan hujah beliau !

      Dr Kamarul...anda bernasib baik kerana kerusi tidak singgah di kepala anda dalam majlis yang di hadiri Tun Mahathir !

      Delete






    18. MENIPUUUUUU JER KERJA UMNOBN


      PEMANTAT AWAM BANGANG BETUL DUK IKUT CAKAP PENCURI TEGAR NAJIS


      PEMANTAT AWAM NI AKAN MENYESAL BILA DAH PENCEN.


      LEBAI SKRG PUN DAH PANDAI NGORAT AWEK D FACEBOOK YAHUDI



      JIKA NAJIB KEKAL PM


      LEBAIMODEN AKAN BACA DOA UTK PESTA ARAK BN

      TAKEBEEER

      LEBAIMODEN

      Delete
    19. Lahai..ini bukan salah Tun sorang saja..seluruh institusi kabinet yang korup..bersalah..collective decision yang patut ditanggung oleh semua..Najib tak boleh kata dia tak tahu apa apa..semua kabinet yg pada masa tu tak boleh lepas tangan. Rafidah Aziz,samy vellu,nazri..sebab itu lah..kerajaan BN sekarang kena ditukar..biarlah rakyat tukar Dari kabinet kepada pemilihan top civil servant. kita kena kuatkan institusi polis,hakim,sprm,ec..keempat empat institusi penting ini perlu diperkuatkan kebebasannya. Pakatan mesti wajib contohi bagaimana USA memilih ketua ketua yang mengepalai institusi ini. perlu ada bipartisan committee..interview ttg dasar,pengetahuan..barulah Malaysia bergerak ke arah hala negara maju. Jangan biarkan kuasa tertumpu kepada PM sahaja. barulah kita tidak menyalak salahkan Mahathir,salahkan Najib..sapa yang gantikan Najib..kalau dia tak ambil inisiatif utk tukar sistem pemerintahan negara..jangan menyalak nak salahkan bekas PM.

      Delete
    20. Oleh Subky Latiff

      MENTERI binti Osman Said menempelak dasar tentang kebebasan pesuratkhabaran. Dikatakannya amat mengongkong sedang zaman Najib adalah lebih terbuka.

      Ada betul dan tidak betulnya.

      Dibandingkan Mahathir dengan zaman sebelumnya, Mahathir lebih terbuka.

      Zaman Tunku bermula tidak susah menerbitkan akhbar dan majalah jika ada modal. KDN atau permit penerbitan tidak ketat. Syarikat England dan Hong Kong yang cukup modal boleh menerbitkan akhbar.

      Orang Melayu yang tidak berduit bergantung kepada Utusan Melayu saja. Berita Harian pun terbit. Ia bukan syarikat orang dalam negeri. Ia diterbitkan oleh syarikat asing berpangkalan di Singapura.

      Bila kerajaan Tunku bertambah maju sistem KDN di zaman British diteruskan. British mewajibkan permit demi memastikan bilangan penerbitan semasa. Sebelumnya tidak diperlukan permit. Siapa ada duit boleh terbit akhbar. Kebanyakannya mati. Bagi memastikan kerajaan tahu bilangan penerbitan semasa, disyaratkan minta permit.

      Akhirnya permit menjadi syarat dan kena mohon semula setiap tahun. Jika KDN tidak disambung penerbitan tidak boleh diteruskan.

      Saya pernah menerbitkan beberapa tabloid. Mati kerana KDN tidak disambung. Antara sebab tidak disambung kerana menyiarkan surat dari kampung di kawasasn Timbalan Menteri Dalam Negeri kononnya janji pilihan raya memina jambatan tidak ditunaikan. Yakin surat itu benar saya siarkan. Kata menteri ia tidak betul. Saya tidak peluang mmbetulkannya kerana permit tidak diluluskan.

      NGO/parti pembangkang sebelum Mahathir hanya boleh menerbitkan penerbitan dalaman dengan KDN juga. PAS tidak diberi lesen mengeluarkan penerbitan berkala. Sebelum merdeka parti politik bebas menerbitkan lidah rasmi.

      Zaman Tun Hussein PAS tiada lidah rasmi tetap. Tiada permit. Tiba-tiba bila Mahathir jadi Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri diluluskannya KDN Harakah. Untuk dalaman. Tidak boleh dijual kepada umum.

      Bila lay-out Harakah siap, tiada percetakan mahu menerbitkannya kerana saya jadi editornya. Mereka takut tindakan kerajaan kerana masa itu nama saya tidak digemari KDN. Pencetak takut mencetaknya.

      Sebuah akhbar Tamil sedia mencetak. Untuk minggu kedua ia tidak sedia mencetak lagi.

      Nasib baik ada percetakan yang tunggu ditutup sedia mencetak kerana ia dibayar tunai. Percetakan hidup atas tempahan Harakah.

      Tetapi tidak boleh dijual di pasaran terbuka. Penjual akhbar mencari Harakah kerana pelanggan mencarinya. Polis dapat tahu penjual akhbar mengedar Harakah, semuanya menerima amaran. Mereka jual kepada pelanggan yang dikenali saja.

      Kerana permintaan banyak polis pun tidak dapat kawal. Akhirnya polis tidak kacau kerana KDN setuju Harakah cetak di muka depan Untuk Ahli PAS sahaja.

      Harakah boleh jadi akhbar besar kalau ia ada percetakan sendiri. Harakah tidak sedia mengambil risiko membeli percetakan kerana permitnya setahun saja. Jika idak disambung KDN, modal berjuta mati saja.

      Syarikat percetakan dapat untuk besar kerana mencetak Harakah. Syarakat itu daftar lesen lain untuk cetak Harakah tanpa membeli mesin cetak lain. Guna mesin yang ada atas lesen lain.

      Megat Junid, Timbalan Menteri KDN nasihatkan Harakah jangan hentam Mahathir teruk sangat. Kalau Mahathir bertindak, Megat Junid tidak boleh bantu.

      Saya tanya ada Mahathir komplen? Tidak ada. Apa yang Harakah tidak kata pada Mahathir? Dia biarkan. Cuma dia tidak luluskan Harakah minta permit harian untuk pasaran terbuka. Dia benarkan dari seminggu sekali kepada dua kali seminggu.

      Bila dia bersara Tun Abdullah jadi ganti, Harakah boleh terbit dua kali sebulan. Mahathir lebih terbuka daripada penggantinya. Bila Najib naik, dibenarnya Harakah terbit semula dua kali seminggu.

      Delete
    21. Nah....jelas teramat jelas budak muka tepek ini tak ada kemampuan/jati diri kecuali tiru-tairu kopipes saja.

      Lebih teruk lagi kali ini dia pungut artikel sampah yg bersumber-sumbing tak ada liputan di media2 utama dunia pun. Tambah pulak bersumber-sumbing 'Haru-Hara kah'......!!

      Apa punya sewel budak tak abis sekolah ini.....??

      Delete
    22. Assalamualaikum,,, Selawat dan Salam ke atas Junjungan... Apa kena dengan manusia jeins ni? Orang berdoa pun dia sibuk macam macam.apa ingat doa tu kena ikut selera mereka juga? Yang tak kena dengan selera mereka, mereka akan bantah.Pirah,,,Doa tu senjata mukmin dan doa tu mengadu dengan ALLAH, kalau doa itu salah Allah maha mengetahui dan hanya ALLAH yang memakburkan atau menolak doa.Apa hak mereka nak kritik doa orang lain? Hampeh...



      Apabila puak mereka berdoa kerana dizalimi, bukan main lagi, hebatnya mereka kerana ingin mengadu dengan ALLAH kerana dizalimi, tetapi apabila orang lain yang mengadu kepada ALLAH kerana dizalimi oleh mereka, terkinja kiinja pulak mereka merendahkan usaha orang lain.

      Apa mereka ingat ALLAH boleh dipermainkan seperti mereka mempermainkan doa? Ingat mereka kuat sangat boleh menipu ALLAH? janagn haraplah mereka kuat, ALLAH yang maha berkuasa atas segala galanya maha, mengetahui segala galanya dan ALLAH telah berfirman kepada orang orang beriman agar berdoa kepadanya dan nescaya akan dimakbulnya.Siapa orang orang beriman? Apakah seorang yang kluk klik dengan doa dikatakan orang beriman? Orang yang mempersoalkan doa orang lain dan mendakwa seseorang yang berdoa tak patut berdoa sedemikian rupa itu orang beriman?

      Orang yang berdoa kerana dizalimi ada berbagai bentuk. Kalau seseorang itu dizalimi dan dia mahu berdoa maka itu hak dia.kalau dia tidak dizalimi tetapi tetap berdoa sebagai orang yang dizalimi, ALLAH akan tahu, tak perlu diberitahu dia salah berdoa.

      Sepatutnya doa tidak boleh dipermain dan diperlekehkan.Itu pasti samaada doa itu betul atau sengaja nak mengundang musibah, itu semua dalam ilmu ALLAH, tak perlu melompat terkinja kinja seperti macai tokong yang terkinja kinja kerana doa ustaz Dasuki apabila peruntukan kepada ADUN PAS dibekukan oleh Azmin PKR.Samada pembekuan ini zalim atau tidak, ALAH maha mengetahui, jadi apa perlu macai tokong terkinja kinja memperlekehkan doa Ustaz Dasuki ini?

      Begitu juga ketika Ustaz Dasuki mengadu kepada ALLAH bahawa PAS satu satunya parti yang memperjuangkan Islam, kenapa macai tokong terlompat lompat mahu menafikannya? Apakah mereka ingat ALLAH tidak tahu parti mana yang berjuang untuk Islam dan parti mana tidak? Siapa mereka yang nak merumuskan demikain,apa mereka ingat ALLAH tidak mengetahui dan Ustaz Dasuki mahu menipu ALLAH.Bodohnya mereka kerana Ustaz Dasuki lebih tahu dan lebih faham akibat seseorang yang sengaja mahu menipu ALLAH dan ustaz Dasuki bukan jenis manusia yang sebegitu.

      Doa itu percakapan antara hamba dan ALLAH, yang tidak harus dipersoalkan oleh manusia lain yang tongong tetapi perasan pandai dan kuat.Kalau doa it tak betul, ALLAH maha mengetahui, dan kalau benar ALLAH juga maha mengetahui serta Ustaz Dasuki juga tahu bahawa dia seharusnya mendoakan sesuatu yang benar sahaja.

      Delete
    23. Saya sanggup abg Budin! Pilihanraya pon nak dicuri.. tu la nama dia PENCURI BIN PENYAMUN.. duit samun, undi curi.. Adoii apa la nasib

      Delete
    24. Empat daripada 13 Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Selangor sudah mula menerima peruntukan masing-masing yang sebelum ini didakwa disekat oleh kerajaan negeri.


      Pesuruhjaya PAS Selangor Sallehen Mukhyi berkata empat wakil rakyat tersebut adalah ADUN Paya Jaras, Mohd Khairuddin Othman; ADUN Dusun Tua, Razaly Hassan; ADUN Taman Templer, Zaidy Abdul Talib dan ADUN Seri Serdang, Noor Hanim Ismail.

      "Setakat ini hanya empat ADUN PAS diberikan peruntukan dan yang lain belum lagi. Sembilan ADUN masih tak terima peruntukan dan guna wang peribadi bagi menjalankan program bantuan di kawasan masing-masing," katanya kepada pemberita.

      Sallehen ditemui selepas menghadiri Istiadat Pembukaan Persidangan Penggal Keenam Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor ke-13, yang disempurnakan oleh Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, di Bangunan DUN di Shah Alam, hari ini.

      Delete
    25. Kebelakangan ini kita blh lihat segala strategi najib memakan diri. Jgn takut. Kita ikut rentak dia. Yakin strategi persempadanan baru ini akan menmusnahkan segala impian bn utk terus berkuasa. Pastikan org disekeliling kita keluar mengundi dan jgn takut. Tak ada siapa yg rajin nak semak siapa undi apa. Klu nak duit percuma, ambil gmbr undi bn. Lps tu padam dan undi PH. Jd jgn lupa bawa pemadam. Pinjam sat kat anak.

      Delete
  2. Selain peratusan keluar mengundi perlu diusaha untuk terus dipertingkatkan, jika perubahan benar-benar mahu dijadikan kenyataan, target undi popular semestinya antara 65 hingga 70 peratus memihak kepada Pakatan Harapan.

    Memang peratusan itu ternampak tinggi, tetapi melalui tsunami seluruh rakyat menolak kleptokrasi, ia tidak mustahil mampu dilakukan.
    -----------------------------------------------

    Tapi yg menggusarkan ialah Najib awal2 lagi dah ada 'undi fixed deposit' sekitar 1.4 juta terdiri dari nama2 yg sama, beralamat sama tapi ada ratusan pengundi tiggal di rumah yg sama.

    Awal2 lagi Najib dah bernawaitu untuk menipu di PRU 14 macam dia merancang penubuhan 1mdb dan membuat pinjaman riba RM42 bilyon atas kerjasama dgn Goldman Sachs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selebriti, pengarah dan pelakon yang terkenal dengan jolokan Dato' Sohok dalam Telefilem Pok Ya Cong Codei, Mustapha Kamal Mohd Daud menyeru pendokong PAS agar terus istiqamah dengan perjuangan Islam.

      Menurutnya, kemenangan Islam akan bersama dengan orang yang istiqamah di mana setiap ahli PAS kena yakin dengan perjuangan Islam yang dibawa oleh parti dan Presidennya.

      "Saya sendiri mahu istiqamah sampai bila-bila. Jika kita semua istiqamah untuk kita juga, untuk Islam juga kalau kita istiqamah. Kemenangan akan ada bersama dengan kita, InsyaAllah.

      "Kita berjuang hari ini sebab kita nak Islam duduk di atas. Kita kena yakin dengan Islam yang dibawa oleh parti (PAS), kita kena percaya parti yang dibawa oleh Presiden kita.
      "Jika kita istiqamah, Islam akan duduk di atas, takbir!" ujarnya dengan penuh semangat di hadapan ribuan hadirin.

      Beliau berkata demikian ketika program Santai Bersama Ustaz Azhar Idrus dan Dato' Sohok sempena Himpunan Harapan Semua-PAS Ganti Umno (Harap-PGU) 3.8 di Kuala Ibai, dekat sini, semalam.

      Sementara itu, Pendakwah Sejuta Ummah, Ustaz Azhar Idrus juga mengajak umat Islam istiqamah dengan perjuangan ini.

      "Setelah kita beriman kepada Allah, istiqamahlah dengan Islam. Saya dulu, kini dan selamanya seluruh keluarga akan bersama dengan Islam.

      "Siapa sahaja Presiden, siapa sahaja pemimpin, siapa orang atasnya saya tetap jadi ekor, ikut Islam sampai ke lubang kubur. Teruskan dengan perjuangan Islam," tegasnya.

      PAS Negeri Terengganu mengadakan himpunan terbesar parti itu yang terakhir sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14, dan kemuncaknya mendengar amanat daripada Presiden PAS, Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

      Delete
    2. Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    3. Anak muda belia menunjukkan bahawa mereka adalah generasi penting ke arah mencorak impian Malaysia Sejahtera sebagaimana ditunjukkan pada DIALOGS 2018.

      Program julung kali diadakan itu dengan penglibatan kira-kira 50 NGO Belia telah dianjurkan oleh Sekretariat Pemuda Gagasan Sejahtera yang dilangsungkan di Hotel De Palma, di sini hari ini.

      Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam ucapan perasmian DIALOGS 2018 itu telah menyentuh perkembangan semasa negara dari aspek politik, ekonomi dan sosial.

      Menurutnya, dengan segala yang telah dilalui dan berlaku, negara menuntut kepada perubahan ke arah Malaysia lebih sejahtera dengan halatuju jelas di bawah teraju Gagasan Sejahtera.

      Para peserta yang dirangsang beliau sebagai pencetus kepada semua perubahan itu turut menyokong dan berbicara bersamanya meliputi beberapa perkara.

      Antara dibangkitkan mereka adalah mengenai Manifesti Gagasan Sejahtera, jaminan terhadap bukan Islam, PTPTN, pendidikan berkebajikan, percukaian, serta intensif kepada belia dan wanita muda.

      Manakala pada sesi diskusi, Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi menegaskan perihal jaminan terhadap pembinaan jatidiri generasi muda yang menjadi komitmen Pemuda PAS.

      Beliau turut menyatakan mengenai peranan bersama anak muda dalam mencorak halatuju negara yang akan memelihara kepentingan semua terutama anak muda.

      Sementara Ketua Pemuda Ikatan, Shahir Adnan berbicara mengenai kerajaan telus, bersih dan bebas rasuah yang akan wujud di bawah pentadbiran Gagasan Sejahtera sekiranya diberi mandat memerintah.

      Pada program itu juga menyaksikan Ikrar Anak Muda Membina Malaysia Sejahtera menerusi komitmen berpolitik secara matang dan sejahtera, serta _ta'awun_ dalam perkara kebaikan.

      Mereka juga menyatakan kesungguhan mempersiapkan ilmu dan kemahiran menghadapi persaingan globalisasi dan Revolusi Industri 4.0 serta seruan agar anak muda mengundi pada PRU14.

      Delete
    4. Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    5. Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad menjilat ludah sendiri menerusi cadangan memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (Auku) yang terkandung dalam manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

      “Saya komen pendek saja, dia (Dr Mahathir) jilat ludah sendiri,” kata presiden PAS itu selepas menghadiri Konvensyen Mahasiswa Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Serdang Jaya hari ini.

      Pada 21 Mac lalu, Dr Mahathir menerusi siaran langsung di Facebooknya memberi jaminan akan memansuhkan Auku, jika PH memenangi PRU14.

      Pengerusi PH itu berkata, pemansuhan undang-undang itu bermakna tanggungjawab terletak di bahu ibu bapa untuk memantau prestasi anak.

      Hadi berkata, sebelum 1980-an, mahasiswa dan pensyarah bebas menyertai sebarang aktiviti berkaitan politik kerana kerajaan ketika itu tidak sedikit pun takut atau terkesan.

      “Saya sempat berada pada zaman selepas negara mencapai kemerdekaan. Ketika itu, tidak ada akta universiti yang mengikat pensyarah dan mahasiswa.

      “Pemimpin politik boleh masuk kampus dan ketika itu kerajaan tak takut, kita boleh menyertai kegiatan di kampus.”

      Bagaimanapun, ahli Parlimen Marang itu berkata, keadaan berubah selepas Auku dilaksanakan pada 1980-an.

      “Kita tak tahulah siapa jadi perdana menteri masa itu wujudkan akta universiti tak benarkan pensyarah dan mahasiswa campur tangan dengan politik. Sekiranya yang berpendidikan tidak dibenarkan, adakah nak serahkan (pentadbiran) kepada yang tak berpendidikan?” soalnya.

      Dr Mahathir, yang menerajui kerajaan selama 22 tahun dari 1981 hingga 2003, merupakan calon perdana menteri PH untuk PRU14 sementara menunggu Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali layak untuk bertanding pada PRU.

      Ditanya jika Rang Undang-undang meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 yang dikenali sebagai RUU 355 sempat dibahaskan di Parlimen yang akan berakhir 5 April ini, Hadi menyerah perkara itu kepada kerajaan.

      “Itu tugas kerajaan. Saya dah bawa ke Parlimen, menentukan bila dia bahas itu terpulang kepada speaker, terpulang pada budi bicara dia.

      “Apa yang penting kita dah berjaya melonjakkan RUU 355 ini melalui usul yang pertama kerana usul mestilah memenuhi syarat-syarat yang pertama terlebih dahulu. Seorang menteri Kabinet membawa usul mengizinkan usul itu dibawa.”

      Mengani isu calon PRU14, Hadi berkata, lebih 90% calon sudah dimuktamadkan, tetapi parti itu tidak akan mengumumkan calonnya lebih awal seperti yang akan dilakukan BN.

      “Kita sudah selesai soal calon ini lebih 90%, tinggal sedikit sahaja, sebab itu kita tak terikut parti lain. Kita ada pendekatan kita sendiri, di mana calon kita pilih sendiri dilihat dari atas (kepimpinan) termasuk akar umbi parti.”

      Delete
    6. Sorry dude,

      We don't buy your junky gimmick....!!

      Oh yesss...tak malu ker kamu walau kali ini menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti muka tepek kamu ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    7. Ketegangan tercetus antara Amanah dan PKR di tanah besar Pulau Pinang, selepas ahli Amanah yang menganggotai satu jawatankuasa kampung di Parlimen Permatang Pauh dibuang terus, dikatakan kerana lobi PKR.

      Lima belas ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Petani-Kampung Pelet dilantik untuk berkhidmat selama 2 tahun pada Januari 2017 dan mereka dijangka akan menjalankan tugas sehingga tamat tempoh penggal akhir tahun ini.

      Bagaimanapun, mereka digantikan oleh satu jawatankuasa baru.

      “PKR mesti tampil ke depan dan jelaskan mengapa kami diberhentikan,” kata mereka dalam video yang tular di Whatsapp.

      Mereka yang dipecat menuntut penjelasan kerana tiada sebab diberikan tentang pembuangan itu.

      “Mereka cuma menghantar surat memaklumkan kami dipecat,” kata seorang jurucakap.

      Surat yang mereka terima semalam berkata satu JKKK baru diadakan pada 1 Mac. Difahamkan kumpulan terbaru itu terdiri daripda ahli PKR.

      Ahli JKKK merupakan lantikan parti politik yang membentuk kerajaan negeri. Budi bicara untuk melantik dan memecat ahli JKKK terletak pada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.

      Kampung Petani dan Kampung Pelet sebahagian daripada Permatang Pasir, salah satu daripada 3 DUN bawah Parlimen Permatang Pauh, dan kerusi itu dimenangi PAS pada pilihan raya umum lepas.

      Jika mengikut kebiasaan dalam Pakatan Harapan, Amanah sepatutnya bertanding di kerusi-kerusi yang dimenangi PAS, dan Permatang Pasir berkemungkinan sekali ditandingi calon daripada parti serpihan PAS itu pada pilihan raya akan datang.

      Sehubungan itu, 5 daripda 8 JKKK diisi dengan ahli lantikan Amanah, sementra selebihnya untuk lantikan PKR.

      Sumber memberitahu FMT bahawa PKR sekian lama memerhatikan Permatang Pasir dan berkempen untuk bertanding di kerusi itu.

      Namun difahamkan majlis presiden PH menguntukkan kerusi itu kepada Amanah.

      Sementara itu, kerajaan negeri berikrar akan menyelesaikan isu itu dan merancang untuk bertemu kedua-dua parti.

      Timbalan Ketua Menteri I Datuk Mohd Rashid Hasnon berkata isu Kampung Petani-Kampung Pelet banyak kali dibincangkan sejak 2 tahun lalu.

      “Kami mahu ahli akar umbi PH rapat dan bersatu,” kata Rashid.

      Delete
    8. Nah....jelas teramat jelas budak muka tepek ini tak ada kemampuan/jati diri kecuali tiru-tairu kopipes saja.

      Lebih teruk lagi kali ini dia pungut artikel sampah yg bersumber-sumbing tak ada liputan di media2 utama dunia pun.

      Apa punya sewel budak tak abis sekolah ini.....??

      Delete
    9. Oleh Subky Latiff

      DALAM PRU 1969 diikuti oleh perstiwa 13 Mei Perikatan Perak tidak cukup seorang untuk membentuk kerajaan.

      Ramai orang mencari abang saya, Ustaz Baharuddin Abdul Latif, Pesuruhjaya PAS Perak bagi mendapatkan sokongan ADUN tunggal PAS yang menang di Bota bagi memungkinkan Perikatan membentuk kerajaan.

      Abang saya menghilangkan diri. Tidak dapat dikesan dalam suasana Perkatan tidak dapat membentuk kerajaan itu. ADUN tunggal PAS itu didatangi orang-orang Umno minta dia menyokong Perikatan. Dia ditawarkan macam-macam.

      Dia jawab, dia hanya mendengar keputusan Ustaz Baharuddin. Mereka cari dia, tidak ditemui. Dia menyorok di hotel kecil di Ipoh dalam masa undang-undang berkurung 13 Mei itu.

      Perikatan dapat membentuk kerajaan setelah seorang dari 12 ADUN PPP, Samsuddin Harun terpisah dengan isteri dan anak-anaknya semasa berkurang itu dan rumahnya diawasi oleh orang-orang Umno. Bagi menentukan anak isterinya selamat dia balik juga. Dia dikepung, dikatakan hingga bersetuju menyertai Umno. Barulah Perikatan dapat membentuk kerajaan Perak.

      Abang sayapun balik ke Semanggol. ADUN Bota iu kekal jadi ADUN tunggal PAS Perak.

      Dengan seorang ADUN PAS dikira amat berharga, maka apa lagi kalau PAS dapat 40 atau lebih kerusi Parlimen dalam PRU14 nanti. Kurang dari 40 pun amat berharga bagi BN dan Harapan yang tidak cukup majoriti untuk membentuk kerajaan. 10 pun memadai jika ia boleh membantu BN atau Harapan membentuk kerajaan.

      Masa itu PAS dapat menjadi kingmaker. Kalau BN cukup majoriti mudah sekalipun seorang, ia tidak memerlukan kingmaker. Demikian juga Harapan dapat majoiti dua orang, ia boleh bentuk kerajaan sendiri.

      Kingmaker dalam situasi itu tidak berbangkit dan tidak diperlukan. Jika Umno tidak cukup orang dan tiada sedia membatalkan GST, maka PAS biarkan saja apa yang ia boleh buat.

      Demikian juga jika Harapan tidak setuju meluluskan RUU355, maka biarkan Mahathir dengan labu-labunya.

      PAS goyang kaki tengok apa yang BN dan Harapan hendak buat bagi membentuk kerajaan. Tiada siapa boleh membentuk kerajaan. Bolehlah mencuba membentuk kerajaan minoriti. Risikonya ia akan menghadapi undi tidak percaya dalam sidang pertama Parlimen.

      Untuk jadi kingmaker PAS tidak perlu buat apa-apa. Tunggu saja orang datang mengajak membentuk kerajaan. Siapa boleh setuju dengan manifesto PAS dan sedia gugurkan janji manifesto mereka yang pelik-pelik, maka boleh terima sebagai rakan kongsi dalam kerajaan dan tidak semestinya PAS jadi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

      Kalau semua tidak sedia menerima manifesto PAS, biarkanlah negara tanpa kerajaan hingga beberapa bulan seperti yang Canselor Angela Markel, sampai empat bulan baru dapat bentuk kerajaan.

      Dalam PRU Jerman Barat 1969, parti SPD enggan meneruskan kerajaan campuran terbesar dari dua parti besar. SPD sedia mengadakan kerajaan campuran lebih kecil. Parti yang disekutunya hanya punya belasan anggota Bundestag. Willy Brandt dapat menjadi Censelor Jerman Barat yang tersohor hanya dengan sokongan parti sekutu kecil sekadar berbelas MP.

      Jika PAS dapat 40 ia sudah boleh jadi kingmaker yang hebat. 15 memadai jika BN atau Harapan berada dalam keadaan terdesak.

      Kalau kedua-duanya tak sedia, jalan keluarnya, PAS tidak jadi kingmaker, tapi BN dan Harapan mengadakan kerajaan campuran. Jika BN lebih kerusi Najib jadi PM, Mahathir jadi TPM. Kalau Harapan lebih, Mahathir jadi PM, Najib TPM.

      PAS? Jadi pembangkang!

      Delete
    10. Sorry dude,

      We don't buy your junky gimmick, whatmore if it't extracted from 'huru-hara kah' yg tak laku & nak mampos....!!

      Oh yesss...tak malu ker kamu walau kali ini menyamar sebagai 'Lebai Serabai' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti muka tepek kamu ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    11. Terdapat begitu ramai, lama dan lantang para pengkritik serta musuh kepada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tetapi mereka kini mensucikan, melutut dan membuntut kepadanya.

      sejak puluhan tahun, Tun M menerima kritikan bergunung-ganang dan melaut banyaknya di mana jika dibukukan boleh menjadi perpustakaan.

      "Paling kuat, paling banyak, dan paling kerap adalah sejak tahun 1998, selepas Dato' Seri Anwar Ibrahim dipecat dan Umno berpecah dua melahirkan Parti Keadilan Negara.

      "DAP juga tidak pernah berhenti bercakap tentang Tun M. Semuanya buruk dan salah pada pandangan mereka. Paling kuat adalah tentang Melayu dan kemelayuan dalam penswastaan, DEB.

      "(Juga) Wawasan 2020, selain ultra Melayu, rasisme, Umnoputra dan deretan skandal kewangan. Mereka juga menjadikan semua majlis mereka medan mengkritik Tun M yang mengetuai BN, Umno dan Kerajaan.

      "(Kini) Belum sampai setahun pun Tun M disucikan (para pengkritiknya itu)," ujar mengulas mengenai Wacana Sinar Harian Ke-53 "Apakah Tun M Terlalu Tua Untuk Jadi PM?" ketika ditemui di kediamannya di sini semalam.

      Beliau juga menambah, sebelum itu Tun M dikritik dalam Umno sendiri sehingga melahirkan Team B, kemudiannya menjadi Parti Semangat 46.

      PAS juga menurutnya, tidak terkecuali mengkritik dan membantah dasar-dasar dan tindakan Tun M yang tidak selari dengan Islam, salahguna ISA dan menyekat kebebasan media.

      Malah PAS tegasnya, konsisten mengkritik salahguna harta dan premis awam, salahguna polis, pembaziran, salahguna dana awam untuk _bailout' syarikat kroni dan mengamalkan nepotisme dan lain-lain.

      Namun jelas Sanusi, perkara itu berbeza dari dilalui Pengarah Institut Kajian Politik Malaysia (MAPAN) Universiti Utara Malaysia, Dr Kamarul Zaman Yusoff.

      Terangnya, pandangan dan analisa Dr Kamarul menerusi penulisannya memberi bekas mendalam kepada Tun M dan gerombolannya dalam PH hingga beliau terpaksa hadir berdepan sendiri.

      "Malah tiada satupun kritikan-kritikan puluhan tahun dari pelbagai penjuru itu dihadapi oleh Tun M dengan cara hadir berdepan dengan pengkritiknya, seperti dibuat kepada Dr Kamarul.

      "Mahfuz, Mohd Sabu, Kit Siang, Lim Guan Eng dan Khalid Samad menghentam Tun M lebih 30 tahun, sekali berdepan dengannya, terus melutut, membuntut. Semua ludah dan kahak dijilat kembali," sindirnya.

      Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah menambah, ketika menjadi Menteri Pelajaran pada 1970-an, Tun M pernah hadir berdepan dengan gerakan mahasiswa.

      Ketika itu ceritanya, mahasiswa berdemontrasi membantah dasar-dasar kerajaan, terutama isu kemiskinan di mana gerakan mahasiswa tahun 70-an, dipengaruhi pelbagai aliran melahirkan ramai tokoh pemimpin dalam pelbagai sektor.

      Terutama menurutnya, pemimpin gerakan politik hingga turut mencetuskan perubahan lanskap politik negara beberapa tahun kemudiannya.

      "Sehinggalah ke zaman Tun M menjadi PM, dia mengurung pimpinan mahasiswa tahun 70-an di celah kangkangnya dalam Umno dan kerajaan, dan kini diulangi lagi.

      "Sebesar mana kesan tulisan Dr Kamarul kepada Tun M, PH dan 'banduan' politik Tun M? Hanya mereka yang 'merasainya',"

      Delete
    12. Budak mentah sewel ini masih tak serik2 menyandar sumber-sumbing dari professor kangkong (duduk terkangkang) jadi bahan ketawa jutaan orang dgn tingkah gopoh-gagap, biadab & bengapnya baru2 ini di forum anjuran Sinar.

      Delete
    13. Assalamualaikum,,

      Selawat dan Salam ke atas Junjungan. Satu soalan kepada semua orang Islam dan yang mengaku orang Islam, kenapakah sering di cari alasan untuk mengggalakkan usaha melaksanakan Hudud, kenapa tidak berusaha sungguh sungguh dan istiqamah untuk mencari jalan Hudud dilaksanakan? Tak silap soalan dengan maksud yang sama pernah ditanya oleh Ustaz Farhan Abdullah, seorang pendakwah yang cukup dikenali hari ini.Siapa Ustaz Farhan Abdullah? Seorang anak paderi kristian dari Sabah yang pernah memurtadkan ramai remaja Islam di zaman kristiannya dan mendapat hidayah dari ustaz yang mengajar di sekolahnya sehingga menukarkan dirinya dari seorang yang memurtadkan orang Islam kepada pendakwah yang berjaya pula mengIslamkan ramai orang.Kalau seorang yang baru mendapat hidayah boleh bertanya soalan seperti saya tanya ni, di mana pula duduknya orang Islam yang masih bersengkongkol dengan penentang Hudud?



      Nak tambah lagi, Husam Musa sewaktu berdebat dengan KJ ditanya oleh KJ, apa pandangannya tentang Hudud, jawab Husam Ya, saya sokong Hudud sebab saya orang Islam!Masa tu Husam masih ahli PAS tetapi sekarang Husam juga bersengkongkol dengan penentang Hudud, Kenapa, dia sudah tidak Islam ker?

      Kenapalah pula sejak zaman Mahathir jadi presiden Umno sehingga sekarang jadi boss PH,tak lekang lekang penentangan Hudud oleh ultra kaisu dan disokong kuat oleh gabungan orang Islamnya, bezanya dulu Umno yang bersama ultra kaisu MCA menjadi penentang tetapi sekarang yang di depan menentang ialah ultra kaisu DAP dan ahli pakatan Islamnya dalam PH.Husam adalah seorang dari mereka.

      Apabila PAS mengeluarkan menifestonya, berulang suara mengejek dan menperlekehkan Hudud, kali ini dari puak gerabak PH berbanding dalam PRU 13 dulu oleh puak gerabak Umno.Semuanya orang Islam yang bersuara mengejek itu,suara yang jelas menunjukkan usaha menggagalkan Hudud, bukan menyokong.Mereka boleh menafikan apa yang saya kata ini tetapi mereka tak ada bukti langsung untuk mendakwa ada pihak atau parti lain selain dari PAS yang berusaha mencari jalan agar Hudud dapat dilaksanakan.Mahathir yang pernah kata Hudud Kelantan itu bukan Hudud Islam tetapi Hudud PAS, tetapi apa yang dia buat untuk memperkenalkan Hudud Islam yang sebenarnya? tak ada, kata katanya cuma mahu melihat Hudud tidak diterima rakyat, itu saja, bukan usaha mencari jalan untuk melaksanakan Hudud.Begitu jugalah dengan laungan dan sorakan yang kita dengar hari ini, bukan untuk mencari jalan tetapi untuk mengagalkan usaha PAS yang merupakan satu satunya parti yang berusaha mencari jalan sesudah jalan telah dibuka oleh arwah Prof Ahmad Ibrahim.Dari berjuta rakyat Malaysia, arwah lah orang yang paling awal mengenal pasti laluan yang boleh menbawa Hudud ke dalam perundangan negara.Tanya Hanifa Maidin,betul tak apa yang saya kata ini?.

      Jalan sudah ada, apa lagi kita orang Islam tunggu? Ingat soalan ustaz Farhan Abdullah, bukan ingat apa yang LKT dan LGE atau Chua Soi Lek kata.Ingat sebelum mati dan ingat juga kata kata ATGHD bahawa dia akan berpesan kepada anak cucunya untuk meneruskan AGENDA PERJUANGAN iSLAM sehingga Islam diterima sebagai cara hiidup.Begitu juga kata kata Prof Dr.Redzuan Tee Abbulah,kemuncak kepada perjuangan Islam ialah RUU 355.

      Usah pandang belakang dan usah jadi manusia yang rugi dan manusia yang bodoh boleh dicucuk hidung oleh Evangelis sehingga menetang hukum ALLAH.

      Delete
    14. Budak mentah sewel ilmu tak seberapa cuba putar belit & guna nama orang untuk mengegakkan benang basah.

      Saya selama 12 tahun menuntut di Sekolah Missionaris Kristian Anglikan di Spura tak pernah goyah dgn aqidah Islam. Orang Islam hanya menjadi murtad kerana pegangan agamanya longgar, mengejar duniawi berlebihan & tingkahnya pulak tidak ada ciri2 sebagai seorang Muslim sejati. Lihat saja larangan Allah terhadap urusniaga riba diambil ringan hingga duit riba dijadikan suapan utuk ibadat haji selain membohong, menipu & mencuri duit perbendaharaan negara.

      Ada orang itu sankeng bencinya terhadap Tun Mahathir sampai sanggup melempar celaan terhadap Allah SWT sebagai peliwat bila dia kata 'Allah meliwat dunia akhirat Tun Mahathir'.

      Tambah pula budak sewel ini masih tidak nampak KERAjaan sewel BN bersahabat & bersekutu dgn China Komunis yg jelas2 telah menganiaya & membunuh jutaan umat Islam Xinjiang. Ada Cina DAP membunuh orang Melayu Islam di negara ini.....??

      Delete
    15. Bangkai gajah di depan mata 'lebai serabai tak nampak. Kes penyelewengan 1mdb bernilai beribu-ribu juta di luar negara sampai AG Switzerland dedahkan tak sekor pun pihak berkuasa Malaysia ambil peduli.
      Mari saya imbaskan kembali.....

      Walaupun kedudukan Najib kelihatan selamat di dalam negara berikutan keputusan Pandir Pundek Ali membebaskannya daripada sebarang salah laku jenayah berkaitan kemasukan wang beribu-ribu juta ke akaun peribadinya, isu berkaitan 1MDB nampaknya belum berakhir lagi di mata dunia.

      Ini berikutan pejabat Peguam Negara Switzerland tiba-tiba mendedahkan telah menemui bukti berkaitan pemindahan wang yang mencurigakan berjumlah kira-kira RM16,800 juta yang dikaitkan dengan 1MDB melalui institusi kewangan negara itu.

      Sehubungan itu, bukti penting tersebut akan diserahkan kepada pejabat Peguam Negara Malaysia dalam masa terdekat ini, sambil Peguam Negara Switzerland berharap bantuan selanjutkannya akan diberikan bagi menentukan kebenaran tentang penemuan tersebut.

      Tapi sayang teramat sayang, polis kita & pejabat pendakwaraya hapah pun tak ambil peduli.

      Apakah melindung perompak, pencuri penyamun, penyangak itu Islamik.....??

      So, 'lebai serabai' toksah lah nak jual ugama untuk mempertahankan perbuatan mungkar Najib....!!

      Delete
    16. Kata saya pula, mungkin sebab pemimpin Parti Amanah lebih mengenali dan memahami pemikiran politik Almarhum Tok Guru Nik Aziz berbanding saya dan pimpinan PAS hari inilah maka mereka tidak menjemput saya dan pimpinan PAS hari ini tetapi menjemput pemimpin DAP, Liew Chin Tong, untuk mensyarahkan kepada mereka mengenainya.

      Pelik sungguh pemimpin Parti Amanah ini, jika benar mereka lebih mengenali dan memahami pemikiran politik Almarhum Tok Guru Nik Aziz, sepatutnya merekalah yang mensyarahkan kepada pemimpin DAP mengenainya, bukan pemimpin DAP yang mensyarahkan kepada mereka apa yang mereka mahu dari pemikiran politik Almarhum.

      Apa yang boleh diharapkan dari kefahaman pemimpin DAP seperti Liew Chin Tong ke atas pemikiran politik Almarhum selain menyatakan kononnya Almarhum mengamalkan “pragmatisme”, “Islam bukan hanya label tetapi idea yang dapat dipraktikkan”, “isu hudud telah banyak membuang masa kita” dan “kita perlu kembali kepada perjuangan asal”.

      Inilah silap besar pemimpin Parti Amanah, iaitu membiarkan DAP mendictate apa yang mereka mahu dari mereka, bukan mereka yang mendictate apa yang mereka mahu dari DAP, sedangkan sepatutnya, jika mereka benar-benar ikhlas dengan Almarhum, merekalah yang sepatutnya mensyarahkan kepada DAP mengenai pemikiran politik sebenar Almarhum.

      Delete
    17. Antara modal puak PH n BN utk menyerang PAS ialah kenapa dulu PAS bole bersama DAP skrg tidak.. Maka mereka post statement ATGNA n TGHH yg menyokong DAP ketika bersama dlm PR.. Kenapa dulu PAS kempen undi DAP kenapa skrg tidak.. Sebenarnya mereka tahu jawapannya tp sengaja bertanya utk memburukkan PAS.

      PAS bukan seperti parti lain yg meletakkan KEMENANGAN diatas mengatasi kepentingan agama.. PAS bertahalluf dgn DAP setelah melalui proses yg ketat melalui Majlis Syura.. Keadaan pada masa itu iaitu pada tahun 1998 memerlukan semua parti pembangkang bersatu melawan BN d Bwh REJIM madey yg begitu kejam terhadap lawan politik.. Kezaliman madey hingga digelar Mahazalim memerlukan semua parti pembangkang bersatu ketika itu.. Jika tidak kerana undi kaum Tiong Hua tentunya BN rebah ketika itu.. Hasilnya PAS dpt menawan Trengganu dan Ust Fadhil menjadi Ketua Pembangkang.. DAP kehilangan byk kerusi dan keluar dr gabungan pembangkang..

      Pada pilihanraya 12 DAP kembali kpd pembangkang n tertubuhnya PR.. PAS dpt memerintah Kedah, Perak, Selangor n PP bersama PR.. Hubungan dlm PR begitu kukuh n konsep agree to disagree..Maknanya setiap parti berhak memperjuangkan dasar parti masing2 utk kebaikan rakyat .PAS menerusknegakkan hukum ISLAM d Kelantan..

      Tiba2 DAP secara terang menentang dgn keras n mendesak PAS meninggalkan hudud..Walaupun ia dicadangkan d Kelantan n hanya utk org Islam tapi DAP terus menyerang PAS.. Malangnya ada pemimpin PAS sendiri yg menyokong DAP.. Bagi mereka gabungan dgn DAP lebih penting dari hudud.. Hudud bukan penting yg penting PR!!! Mereka melihat hudud hanya menakutkan non Muslim n PAS akan kehilangan undi non Muslim jika mempertahankan hudud..

      Serangan terhadap PAS semakin kuat terutamanya TGHH.. DAP secara terang menolak TGHH n memutuskan hubungan dgn President PAS!!! Mereka berusaha menukar TGHH dlm muktamar tp gagal n lahirlah PAN..DAP membubarkan PR dan menubuhkan PH.. Tujuannya utk singkirkan PAS dari kerajaan PR n masukkan PAN sbg ganti.. Hakikatnya DAP yg menolak PAS bukan sebaliknya.. Tapi puak2 PAN n sekutunya menuduh PAS yg menyingkirkan DAP..

      PAS bersama DAP kerana kepentingan rakyat n negara utk berhadapan dgn rejim umno.. Tapi DAP telah melanggar persetujuan dgn mencampuri urusan PAS utk menegakkan hukum ISLAM!!! PAS bukan nak laksanakan hudud serta merta d seluruh negara cuma d Kelantan kerana majority umat Islam..Mungkin DAP takut jika ia dilaksanakan d Kelantan rakyat akan melihat kebaikan hukum Islam.. Dan tokey besar d blkg DAP sama sekali tidak menerima hukum Islam.
      Bila itu pendirian DAP maka tentulah PAS istiqamah dgn ISLAM walaupun org melihat PAS akan hilang undi non Muslim.. Cthnya Dr Mariah dgn yakin berkata PAS akan hilang undi kerana pengundi undi PAS bukan sebab Islam tp benci kat umno!!! Undi PAS spt sampah.. PAS akan hilang kerusi bla7..Itulah keyakinan PAN menyebabkan mereka meninggalkan PAS.

      Nabi Muhammad saw pernah mengadakan tahalluf dgn Yahudi Bani Quraizah demi mempertahankan Madinah. Tetapi bila Bani Quraizah mengKhianati perjanjian tiada maaf Nabi saw memerangi puak yahudi itu.. PAS bole bersama siapa sahaja utk kebaikan n Islam tetapi akan menentang SESIAPA sahaja demi ISLAM.. PAS tidak memaksa Sesiapun menerima ISLAM tetapi akan menentang Sesiapun yg menghalang PAS melaksanakan Islam.. PAS tak takut kalah mcm Dr Mariah kerana YAKIN kemenangan itu milik Allah swt.

      Delete
    18. Budak mentah sekor nih tak abis guna nama orang yg telah kembali ke rahmatullah.

      Dah dikatakan mana mungkin nak menghududkan undang2 negara selagi negara sendiri berpaksi pada perlembagaan sekular. Hanya kerajaan/pemerintahan khulifah saja yg mampu berbuat demikian seperti ketika zaman Khalifah Rasyiddin, Ummaiyah, Abbasiyah, Sallehudin Al Ayubbi & Uthamaniyah.

      Pas yg berjenggot keciput entah apa-apa mana ada kemampuan? Mentadbir Kelantan & Trengganu pun asyik terhumbang-ambing, ekonomi rakyat hancus, hutang pd kerajaan pusat dari dulu tak berbayar, masjid & sekolah & gaji kakitangan kerajaan negeri pun tak mampu.

      Dah berkali-kali dikatakan mengikut ilmu eschatology (ilmu akhirul zaman), hanya Imam Mahadi RA & Nabi Eesa AS saja yg mampu melakukan Hudud & hukum Syariah meliputi seluruh dunia menggantikan sistem sekular.

      Hey budak taik, kalau sekolah tak abis, lebih baik diam. Jgn nak memekak dgn kopipes bahan sampah entah apa2 itu, fahammmmm........??

      Delete
    19. sebab paling utama bekas Perdana Menteri itu tidak boleh memegang jawatan nombor satu negara kerana pemikiran Islam Dr Mahathir adalah terpesong dengan Perlembagaan Malaysia.

      Jelasnya, usia seseorang adalah bukan faktor terbesar untuk menjadi Perdana Menteri, sebaliknya seorang Perdana Menteri wajib mempunyai kefahaman Islam yang betul, sepertimana yang tertakluk dalam Perkara 3 (1) - “Islam ialah agama bagi Persekutuan”.

      “Berdasarkan rekod-rekod, ternyata Dr Mahathir tidak mempunyai kefahaman Islam yang betul kerana, seperti disebut oleh Almarhum Datuk Dr Haron Din, pemikiran Islam beliau adalah pemikiran golongan 'muktazilah' yang “mengutamakan akal dalam tindakan mereka dan sanggup membelakangi ayat al-Qur'an, al-Hadis dan apatah lagi pandangan ulama'”.

      “Turut disebutkan oleh Almarhum betapa Dr Mahathir, waktu masih menjadi Perdana Menteri, telah mempertikaikan hadis yang sahih bahawa Nabi Muhammad menyimpan janggut di mana perkara ini, mengikut Almarhum, “boleh menjejaskan aqidah”, di samping boleh menyebabkan “ramai orang lain yang akan turut sesat sama” bila dikeluarkan,” demikian katanya, semalam.

      Kamarul berkata, sikap Dr Mahathir mempertikaikan hadis dapat dilihat dalam banyak ucapan dan kenyataan beliau termasuk ia diakui sendiri oleh sarjana kontroversi Allahyarham Dr Kassim Ahmad dalam buku bertajuk “Mencari Jalan Pulang”.

      “Persamaan antara Dr Mahathir dan Dr Kassim dalam mempertikaikan hadis ini turut didedahkan oleh Datuk Mohd Nakhaei Ahmad di dalam buku “Meniti Hari Menuju Senja” yang menyebut betapa, berdasarkan satu perbincangan mereka, Datuk Mohd Nakhaei mendapati “kemusykilannya menyamai apa yang difahami oleh (Dr) Kasim Ahmad”,” ujarnya.

      Beliau menambah pendirian Dr Mahathir yang menolak undang-undang Islam seperti hudud dan hukuman sebat 100 kali dalam kenyataan yang dibuat beliau pada 19 Februari 2017 juga membuktikan tokoh politik vateren itu tidak boleh menerajui negara ini.

      “Disebabkan tiadanya kefahaman Islam yang betul inilah maka Dr Mahathir, melebihi faktor usia beliau, sangat tidak layak untuk menjadi Perdana Menteri kerana ia tidak akan membolehkan ikrar untuk “memeliharakan pada setiap masa Agama Islam” sekali gus bagi membolehkan peruntukan “Islam ialah agama bagi Persekutuan” dapat dilaksanakan,” katanya.

      Kamarul berkata lagi, manifesto Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) juga langsung tidak menunjukkan sebarang komitmen yang parti itu mahu memartabatkan Islam sebagai agenda teras mereka.

      “Dan ini jauh berbeza daripada Firman Allah di dalam Ayat 41 Surat Al-Hajj yang bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jualah kesudahan segala urusan”,” katanya.

      Delete
    20. Budak sewel tak abis2 menyandar pada professor kangkong yg dah jadi bahan ketawa jutaan orang di Youtube.

      Delete
    21. Kelantan mempamerkan prestasi cemerlang dalam sektor perternakan haiwan pedaging khususnya bagi industri 'lembu sado' di Malaysia.

      Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Teknologi Hijau Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata, perkara susulan kejayaan kerajaan Kelantan memperkenalkan Pelan Pembangunan Sistem Lembu Pedaging Hibrid atau dikenali sebagai pelan Naim Beef.

      Menurutnya, rancangan tersebut juga dipersetujui oleh kementerian berkaitan untuk dijadikan sebagai Dasar Pembangunan Lembu Sado di peringkat nasional.

      "Maknanya kita sekali lagi menerajui dan mendahului dalam sektor penternakan ini.

      "Jadi pengeluar lembu hibrid jenama Kelantan melalui sistem penternakan fidlot merupakan rancangan jangka panjang Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kelantan dalam usaha kerajaan menjenamakan sistem pengeluaran baka lembu kacukan beridentiti masyarakat Kelantan.

      "Ia boleh dikomersialkan dengan ciri-ciri menarik seperti daging bermutu tinggi, jinak, mudah sesuaikan diri dengan persekitaran, induk yang bersifat keibuan, produktif dan sesuai dengan pemakanan hijau serta sisa pertanian," katanya ketika menjawab soalan tambahan dalam sesi Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan bagi kali keempat penggal kelima di Kota Bharu, hari ini.

      Che Abdullah yang juga anggota dewan undangan negeri (ADUN) Wakaf Bharu berkata, Kelantan telah melahirkan seramai 19,840 orang penternak sekali gus angka terbesar bagi seluruh negara.

      "Melalui pelan Naim Beef ini pengusaha terlibat dan mampu memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan akan diberi pengiktirafan melalui proses akreditasi oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar selaku jabatan teknikal yang bertanggungjawab dalam memantau pelaksanaan rancangan tersebut.

      "Naim Beef adalah satu sistem pengeluaran lembu pedaging yang mendapat akreditasi melalui penggunaan induk kacukan charoleis generasi F2 dan F3 sebagai keperluan minima yang mencapai tahap piawaan kualiti ditetapkan," jelasnya.

      Mengulas kelebihan 'lembu sado' iaitu gelaran bagi lembu cantik dan bersaiz besar dari Kelantan, beliau menambah, haiwan ternakan itu menjadi jinak dan boleh sesuaikan diri dengan persekitaran negeri itu.

      Menurutnya, lembu-lembu dari Kelantan berkelakukan sebaliknya apabila dibawa keluar ke negeri-negeri lain.


      "Ada penternak dari Kedah beli lembu Kelantan untuk bela di sana agak pelik apabila lembu yang begitu jinak jadi tak jinak bila di bawa keluar dari Kelantan," kata Che Abdullah bagi menjawab soalan tambahan dikemukakan ADUN Gaal, Tuan Mazlan Tuan Mat (PAS).

      Susulan itu beliau berkata, berdasarkan perkembangan terkini penternakan lembu kacukan di Kelantan semakin berkembang pesat dan berjaya menarik peminat-peminat lembu cantik dari dalam dan luar negeri.

      "Kerajaan negeri merancang untuk mengambil peluang ini melalui pendekatan menjadikan penternakan lembu hibrid sebagai pemacu kepada penjaan ekonomi masyarakat penternak Kelantan," jelasnya.

      Delete
    22. Alangkah baiknya kalau si Ijat dulu bela baka lembu sado ini tak payah import lembu Ostolia yg nginap di kondo. Duit kerajaan pun tak perlu kena songlap RM250 juta.

      Delete
  3. Kenapa pulak kes 1MDB ni masih nak dikitar2kan semula lagi..dah tentu satu Msia tau ia takde sebarang isu lagi..AG dah putuskan DSNR tidak dikaitkan dengan sebarang salah laku jenayah setelah siasatan terperinci dilakukan oleh SPRM, PDRM, BNM, pejabat AG serta PAC. Kenapalah ada orang yang masih tak boleh terima hakikat yang terbentang depan mata tu haah???
    Macam jugak kes Altantuya, DSNR dah tekankan apa perlu diungkit2 lagi kisah laam tu, mahkamah dah putuskan 2 orang anggota polis yang ternyata terlibat dalam kes pembunuhan tu telah didapati bersalah setelah perbicaraan yang adil telah dijalankan terhadap mereka, dan kini menunggu untuk dijalankan hukuman gantung...cuma Sirul saja kini berada dalam tahanan di Ostolia, tak lama lagi akan dibawa balik ke negara ini untuk menjalani hukuman tersebut.
    Kalau kita mendabik dada sebagai warganegara yang patriotik, dah tentu kita akan menerima segala keputusan di atas dengan hati yang terbuka..kalau kita sendiri tak boleh menghormati sistem keadilan sendiri, sapa lagi yang nak diharapkan untuk melakukannya..takkanlah nak harap PATI2 yang melambak kat Msia ni menghormatinya pulak..betul tak Wak Suman oooi ?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei Geng monyet,,mana saman hari selasa dari MO1 ????

      Delete
    2. Tengok tuu si musibat ini tukar samaran...!!

      Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'geng najib' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    3. Cabtik sdra Shafiek Abdat, teruskan balun si muka tepek ini, memang patut pun....!!

      Delete
    4. Cantiklah Shafiek Abdat..teruskan usaha anda untuk membalun si muka TEMPEK..si Wak Suman biol ni...kasi hantam kaw2 sama dia beb !!!!!

      Delete
    5. Nah....jelaskan budak muka tepek ini tak ada kemampuan/jati diri kecuali tiru-tairu kopipes saja.

      Delete
    6. Geng Najib,
      kes 1mdb dah settle ke? settle kat mana? sbb laporan PAC dah ada? mcm tu? kau dah baca ke? kat mana yang settle? duit bayar kat Aabar BVI yang diseleweng sampai masuk akaun MO1 dah siasat ke? tak kan nak buat2 diam je? pegawai2 yang meluluskan pembayaran ke syarikat palsu macam mana? kau kena ingat sbb IPIC rujuk kes ke mahkamah timbangtara..sebelum tu bukan main gah lagi cakap akan lawan ipic sbb ada bukti kukuh. bila pergi sana siap buat persetujuan diluar mahkamah untuk bayar lagi..apa ke hal ni geng najib..mana yang settle nye..mana USD3.5b yang diperolehi melalui bon goldman sach, yang dibayar ke Aabar BVI..mana geng najib? mana?? mana???? settle taik kucing ko

      Delete
  4. Undi popular masih memihak kpd Pakatan Harapan..BN kalah!
    Apa pun ketidakadilan dlakukan kerajaan kleptokrasi ini..BN kalah!
    PRU13 dSemenanjung Msia BN koyak!.menjelang PRU14 ianya akan bertambah koyak!..
    Kebangkitan rakyat Sabah menolak UMNOBN dterajui parti Warisan akan merobah senorio kali ini..BN kalah!
    Sarawak memiliki menentu kuasa dan jika bergabung dgn Sabah..BN kalah!..
    Tiada lg fix deposit..BN kalah!

    Para pengundi hadirlh perturunkan kuasa kita beramai2 pd PRU14 ini dan jgn persia sia undi penentu pemerintahan yg baru..maju maju.. untuk Malaysia Baru.
    Undilah PAKATAN HARAPAN!!

    ReplyDelete
  5. Ramai rakyat Msia yang waras fikirannya pasti setuju bahawa tuduhan yang mengatakan persempadanan semula yang dilakukan oleh SPR , kononnya sebagai satu senjata untuk DSNR menang dalam PRU adalah contoh berita palsu yang amat jelas serta nyata pembohongannya. Sehingga kini, tak aad sebarang bukti yang konkrit, melalui kajian yang dilakukan oleh mana2 pihak yang mengatakan persempadanan semula ini bakal memberi kelebihan kepada UMNO/BN. Kita semua tau, DSNR takkan tergamak melakukan benda2 macam ni kerana dia berpegang teguh kepada prinsip bertarung dalam PRU secara adil..dan menyerahkan kepaad rakyat untuk membuat keputusan yang terbaik bagi mereka, seperti yang telah dilakukan dalam PRU2 yang lepas2.
    Tuduhan2 yang tak bersumber seperti ini menyerlahkan hakikat bahawa madey dan PH telah terbayang akan kekalahan nanti, dan siang2 dah sediakan alasan untuk mewajarkan kekalahan tersebut. Rakyat faham dan sedia maklum persempadanan semula ini adalah satu proses rutin yang dilaksanakan oleh SPR untuk menambah baik lagi SOP mereka, untuk menjadikannya lebih dinamik dan releven serta responsif terhadap tuntutan yang berlaku dewasa ini.
    Waalupun belum lagi dibahaskan serta diluluskan dalam Parlimen, tetapi tindakan proaktif SPR ni pastinya akan disambut baik oleh semua YB2, tidak kira samaada dari BN mahupun PH. mereka faham betapa perubaahn perlu dilakukan untuk memastikan SPR kekal sebagai sebuah badan yang mampu menjalankan tugas serta amanah yang diberikan oleh rakyat dengan sebaik mungkin, tanpa bias ataupun tunduk kepada sebarang tekanan oleh mana2 pihak sekali pun. PH sepatutnya bersikap gentleman dan menerima segala perubahan yang dilaksanakan oleh SPR dengan hati yang terbuka, demi kebaikan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak malu ker si muka tepek walau kali ini dia menyamar sebagai 'Geng Najis' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti si muka tepek ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    2. Cantiklah Shafiek Abdat..teruskan usaha anda untuk membalun si muka TEMPEK..si Wak Suman biol ni...kasi hantam kaw2 sama dia beb !!!!!

      Delete
    3. Nah....jelas teramat jelas budak muka tepek ini tak ada kemampuan/jati diri kecuali tiru-tairu kopipes saja.

      Delete
  6. when decision is made wrongly due incompetency, people will get angry but willingly to forgive

    when decision is made to steal, to cheat, people will get angry and only you can forget about forgiveness

    najib is both incompetent and a thief!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly man, you're on the dot.....!!

      Delete
    2. Cantiklah dad..teruskan usaha anda untuk membalun si muka TEMPEK..si Wak Suman biol ni...kasi hantam kaw2 sama dia beb, sampai terduduk tak boleh bangun lagi..kalau masuk ICU lagi bagus !!!!!

      Delete
    3. He is a "crook" endorsed by the whole world,but he don't dare to sue them..!!

      Delete
    4. Waduh..waduh..memang jelas tersangatlah jelas budak muka tepek ini tak ada kemampuan/jati diri kecuali tiru-tairu kopipes saja idea oranng lain.

      Delete
    5. Setuju bro..this ksbinet kayu n pencacai couldnt put it in their head..they are suchlike suckers!!

      Delete
  7. is malaysia becoming the next north korea?

    it will be! any possession of document, be it publication that contain "fake news" as decided by the bunch of thieves, will be considered illegal.

    so, we have to forego all the foreign newspapers, magazines and possibly blackout of foreign news sites.

    najis is slowly pushing himself to be kim jung taik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed it is like what Tun M used to say and bcomes viral throughout the world....

      'Najib is throwing the nation to the dog'.....!!

      Delete
  8. Alhamdulillah...tak laam lagi akta anti berita palsu aakn diluluskan di parlimen. Kalau dah dikuatkuasakan , dah tentu Madey dan PH akn kepanasan bontot mereka..apa taknya, selama ini itulah yang menjadi senjata ampuh mereka untuk meraih sokongan rakyat jelata. kalau dah aad akta tu nanti, mesti tak berani lagi mereka menjaaj berita palsu, fitnah, spin dan hasut sewenang2nya di atas pentas ceramah2 PH lagi..kalau mereka berani jugak, dah tentu akan masuk ke dalam, menemankan Pizi dan Mazlan Aliman !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berita Palsu my foot and I strongly believe will be the laughing stock throughout the entire world.

      Delete
  9. GENG NAJIB26 March 2018 at 11:02
    Cantiklah Shafiek Abdat..teruskan usaha anda untuk membalun si muka TEMPEK..si Wak Suman biol ni...kasi hantam kaw2 sama dia beb



    bahasa kawan kawan najib pengusaha ladang ketum dan penternak babi


    melayu bijak

    dia tak mkn babi tapi ternak takpe


    GENG NAJIB yg mulut dah mcm mulut babi

    ReplyDelete
    Replies
    1. korang masih ingat first time geng babi ni masuk blog ni dia kata nak repot kpd penguasa haramzadah


      weiii babi dalam blog ni berbakul fitnah ko buat tapi kami tak repot pun.


      sebab kami tau apa kluar dari mulut geng bebal geng ster najib machai najib semangya PALSU TIPU FITNAH TEGAR


      tukar nama blog la gengbabinajib.... tak laku luuu punya autaaaaaaaaa

      fcuk !!! ur najib

      Delete
    2. Malaysiabaru....

      Let's sing along with me...

      That's the way
      aha..aha..
      I like it.

      Delete
  10. PULAU PINANG - Berang ditegur dan dikenakan saman oleh seorang anggota polis trafik, seorang bapa dan anak lelakinya bertindak biadab meludah serta menampar anggota terbabit di Jalan Patani, malam tadi.

    Dalam kejadian yang berlaku pada jam 9.50 malam tadi, dua beranak terbabit yang masing-masing berusia 67 dan 31 tahun, gagal mengawal marah setelah rayuan mereka agar tidak disaman tidak dipeduli oleh anggota berkenaan.

    Dua lelaki itu disaman di atas kesalahan tidak memakai tali pinggang keselamatan dan memandu dengan lesen memandu yang telah tamat tempoh.

    Berang dengan rayuan yang tidak diendahkan, dua lelaki itu mula memaki hamun anggota PDRM itu selepas ditahan.

    Gagal mengawal kemarahan, suspek kemudian meludah dan menampar muka anggota tersebut yang bertugas di IPD Timur Laut ketika mahu menyerahkan surat saman untuk ditandatangan.

    Dua anggota polis peronda yang ternampak kejadian itu terus bertindak menahan kedua-dua lelaki itu yang berasal dari Bukit Mertajam.

    Kes disiasat mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan.

    #######################################################

    Tengok tu...DAP belum lagi memerintah Msia, rakyat kat Penang dah tunjuk samseng dan gedebe kat anggota PDRM, tak boleh bayangkan macam mana keadaanya jika mereka memerintah nanti..lagilah naik tocang dan besar kepala, habis negara dikerjakannya. Mcam ni ke bentuk pentadbiran yang nak kita harapkan dari mereka...habislah melayu dihamba sahyakan mereka !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah LGE ye sbb org tu tampar polis? alahai..cetek nye pemikiran? patut le sokong MO1 beria2..cari le isu besar sikit adik..

      Delete
    2. Sorry dude,

      We don't buy your junky gimmick....!! Wiseman says, if you read junky stuff, your mind will get junky too. Got it?

      Oh yesss...tak malu ker kamu walau kali ini menyamar sebagai 'Geng Najis' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti muka tepek kamu ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
  11. Salahhuddin Ayub menyatakan, jika PH tidak dibenarkan menggunakn logo mereka, calon2 parti komponen PH akan menggunakan samaada logo PKR ataupun Amanah. logo DAP tidak akan digunakan, begitu juga logo Bersatu, yang bakal dibatalkan pendaftarannnya tu.
    kalau betullah, logo DAP tidak akan digunakan, dah tentu ini akan menimbulkan isu besar dalam kalangan ahli2 dan penyokong DAP. Rakyat pun tau betapa taksubnya mereka terhadap logo Roket tu..dah tentu mereka tak akan merestui calon2 DAP bertanding di bawah logo PKR ataupun Amanah. Selaam berpuluh2 kalu PRU, logo roket adalah sinonim dengan hidup mati perjuangan kaum cina, takkanlah semudah itu mereka nak meninggalkannya begitu saja. mereka nampak ini adalah perminan jijik madey untuk mendominasi parti tersebut dan seperti yang pernah disebut2 oleh Madey, dia takde masaalah nak jadi pengerusi DAP. otai2 DAP dan orang2 laam mereka takkan lupa aap yang telah Madey dah buat pada DAP dulu...pelbagai gelaran diberikannya...parti paling rasis, perkauman , malah LKS pun dituduh sebagai bapak segala rasis dalam Msia. Dendam lama DAP ni takkan mudah dilupakan begitu saja, mereka hanya menunggu masa yang sesuai untuk melampiaskan kemarahan tersebut dan sudah pasti, PRU14 ini adalah masa yang paling ideal lagi sesuai untuk mereka berbuat sedemikian. Janagn terperanjat, jika logo PKR atau Amanah yang diputuskan oleh pimpinan perdana PH, majoriti ahli2 dan penyokong DAP akan memberi undi mereka kepada UMNO/BN ataupun bagi orang2 muda cina, mereka lebih tertarik untuk merosakkan undi mereka. Bagi mereka, apa yang paling penting ialah memastikan PH takkan menang dan Madey tidak akan dilantik sebagai PM sekali lagi. Sejak dari dulu, undi penentu adalah di tangan kaum cina dan jika mereka berpakat beramai2 untuk mensabotaj PH dan DAP, takde sesapa pun yang boleh menghalang mereka. Andaikata senario tersebut menjadi kenyataan, benarlah pendapat penganalisa2 politik negara, termasuklah Dr kamarul yang kerap membayangkan betapa Madey kini dah terlalu tua dan tidak releven lagi untuk menjawat PM sekali lagi dan pastilah PRU14 ini aadlah yang terakhir untuk Madey.... untuk dikuburkan tanpa batu nesan dalam persada politik Msia !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry dude,

      We don't buy your junky gimmick....!! Wiseman says, if you read junky stuff, your mind will get junky too. Got it?

      Oh yesss...tak malu ker kamu walau kali ini menyamar sebagai 'Geng Najis' tak abis2 tiru-tairu kopipes 100% artkel sampah?

      Mana kredibiliti muka tepek kamu ini untuk menulis tanpa menciplak hasil tangan orang lain?

      Delete
    2. geng najis.....kau sepatutnya risau logo yang dah di chop atas dahi kepala bapak kau tu.

      satu dunia tau logo tu logo apa, kleptocrate!

      kau under estimate rakyat ni bodoh, cuma tau logo dacing saja! itu dulu tahun 70an, sekarang budak tadika pun tau rasuah tu apa!

      najis can choke on 1mdb to hell!

      Delete
    3. Geng Najis....

      Jangan tak malu
      Jangan tak malu
      Orang kampung semua dah tahu....!!

      Delete
    4. Ada kita kisah dgn gng jibby dan lebaimodern pas pro umngok..
      VOTE 4 PH
      VOTE 4 CHANGE

      Delete
  12. delineation ni ada court case, penang against spr. sebelum ni pendekar taik tu bagi alasan tak boleh bincang 1mdb dalam parlimen sebab subjudice, tapi takde case dalam malaysia pun, cuma over seas.

    tapi kali ni pendekar taik tu boleh pulak walaupun memang terang ada court case dalam malaysia.

    najib, kim jung taik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Too bad our country has a 'Speaker Rusak' banyak dah wayar putus-putus bernama Pendekar Bapok Amin.

      Double standard pulak tuuu.....!!

      Delete
  13. an excerpt from "revolution calling" by queensryche.

    "For a price I'd do about anything
    Except pull the trigger
    For that I'd need a pretty good cause
    Then I heard of Dr. X
    The man with the cure
    Just watch the television
    Yeah, you'll see there's something going on

    Got no love for politicians
    Or that crazy scene in D.C.
    It's just a power mad town
    But the time is ripe for changes
    There's a growing feeling
    That taking a chance on a new kind of vision is due

    I used to trust the media
    To tell me the truth, tell us the truth
    But now I've seen the payoffs
    Everywhere I look
    Who do you trust when everyone's a crook?

    Revolution calling
    Revolution calling
    Revolution calling you
    There's a revolution calling
    Revolution calling
    Gotta make a change
    Gotta push, gotta push it on through

    Well, I'm tired of all this bullshit
    They keep selling me on T.V.
    About the communist plan
    And all the shady preachers
    Begging for my cash
    Swiss bank accounts while giving their secretaries the slam

    They're all in Penthouse now
    Or Playboy magazine, million dollar stories to tell
    I guess Warhol wasn't wrong
    Fame fifteen minutes long
    Everyone's using everybody, making the sale"

    this was to describe on what happened in america decades ago and it truely describe what is happening in malaysia right now!

    it seems it has all the similarity with what's going on, including our reza porno!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Neither am I shocked nor surprised as everyone of us here have witnessed Najib's obsession to all USA presidents from the days of Obama to Trump.

      He even originally have plan to seek refuge at US and London by virtue that he and Rosmah have purchased bungalow, panthouse, private jet and yatch, but unfortunately been confiscated and frozen by the law bearers.

      Delete
    2. It is nice to see that more and more malaysians are coming together, putting aside their differences and fight for the same cause. Well, it is not gonna be easy and may well take forever to do it, but i believe someday we will be on the winning side.

      Dulu nenek moyang kita bergadai nyawa menentang penjajah, menuntut kemerdekaan dan sekarang kita sekali lagi berada dalam situasi yg sama, tapi kali ini berjuang membebaskan diri kita dri pemerintah yg korup, tak amanah dan tamak. Bangsa kita dan bangsa malaysia tidak akan maju selagi minda dan khudrat kita dikawal, dijajah dan dipergunakan utk kepentingan segelintir penguasa yg rakus dan tak bertanggungjawab!

      Diharap pendokong dan penyokong pakatan kekal istiqomah kerana kemerdekaan yg sebenarnya adalah apabila kita bebas dari cengkaman bangsa kita sendiri yg tidak ingin melihat kita maju kerana takut mereka akan kehilangan kuasa.

      Salam perjuangan dan semoga kejayaan milik kita!

      Delete
  14. pd hemat saya, jika 65% kaum melayu membuat keputusan utk mengundi PH, maka akan sah lah UMNO/BM akan menjadi allahyarhum (allah yarham + almarhum ) = poochit !!!

    niat jahat tidak sesekali akan mendpt keredhaan NYA.

    lagi satu, Humans propose but GOD (Allah swt) disposes.

    God(Allah) works in mysterious ways.

    Kpd Allah swt juga kita berserah. Insya'allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Rahman....

      Itulah doa saya tak putus2 siang malam kerana kelihatannya kita semua & bakal keturunan kita nanti akan jadi hamba abdi kpd gejala urusniaga & hutang riba menimbun-nimbun penangan si raja & ratu klepetokrasi jika mereka masih kekal berkuasa.

      Sekarang ini pun, rakyat siang malam asyik memikirkan keperitan hidup, hutang bank, finance company, pptn & along bagi pembelian rumah, kenderaan, pengajian anak2, perniagaan, saham fgv felda, dll.

      Bukan kusyuk mengingati Allah SWT, tapi tumpuan pada perkara yg disebutkan di atas.

      Assalamualaikum & Salam Perjuangan.

      Delete
    2. salam perjuangan kembali bro.

      teringat saya dgn 'MASLOW'S HEIRACHY OF NEEDS'.

      D bawah Najib ( teringat juga dgn pres najibullah atau dr najib dari afghannistan yg tlh d tembak n mayat d gantung olih tentera mujahideen dekat tiang lampu trafik pd tahun 1996) , ramai yg mundur k belakang serta bertunkus lumus utk mencari sesuap nasi utk keluarga setiap hari.

      betapa sgt berharap nya kita agar era tun m d ujudkan semula.

      Sedih !!!

      Delete
    3. 'MASLOW'S HEIRACHY OF NEEDS'.....you brought me down to the memory lane back in the early 70s of my youthful days in Singapore.

      Delete
  15. Melihat dari bilangan berjuta yg tonton vedeo wacana tun KO kan dr kankong tun sudah mendapat sambutan di kalangan berjuta pengundi...alih sempadan tak beri kesan besar kpd PH...yakinlah petunjuk yg diberkan NYA....

    ReplyDelete
  16. TV3 suku dihalang oleh Azmin dari masuk mendengar taklimat skendel tanah ijok...

    Memang patut dihalang kerana tv3 suku kuat putarbelit fakta yg diberikan ..

    ReplyDelete
  17. EXPOSE! - Petronas Was Pitched As A Front For A BN Covert Campaign By Cambridge Analytica/SCL For The Sarawak Election
    20 March 2018 0 comments
    The controversial UK campaign company was behind a covert contract designed to influence unwitting Sarawak voters into supporting BN, using secret ‘scientific’ and ‘behavioural’ methods that claimed to “innoculate” target communities against ideas promoted by the opposition, such as a higher petroleum royalty for the state……

    No Malaysian Government involvement with SCL?
    SCL position paper 2014 – no Malaysian Government involvement with SCL?

    “This paper describes a Social Intelligence project that was initially conceptualized and crystalised through a series of discussions and meetings by representatives from SGM’s Office and Transformation Office of GSC.”
    [SCL/Cambridge Analytica position paper sent to Petronas October 2014]

    As the scandal over the covert political consultancy and election agency Cambridge Analytica, also known as SCL (Strategic Communications Laboratories Ltd) engulfs clients across the globe, the Malaysian BN Government has issued a total denial that it ever engaged with the company:

    “Contrary to media reports, neither Cambridge Analytica nor its parent company SCL Group has ever – now or in the past – been contracted, employed or paid in any way by Barisan Nasional, the Prime Minister’s Office or any part of the Government of Malaysia.
    “However, the SCL Group country representative today confirmed to the Government that Cambridge Analytica’s advice on the 2013 general election was provided personally to (Datuk Seri) Mukhriz Mahathir, PPBM deputy president.” [The Star]

    SCL/Cambridge Analytica's Malaysia boss, Azrin Zizal, used to work with Mukhriz
    SCL’s Malaysia boss, Azrin Zizal, used to work with Mukhriz

    The denial has been interpreted as an attempt to distance BN fron SCL/Cambridge Analytica, whilst tarnishing the opposition leader Dr Mahathir by saying his son did employ the company.

    Indeed, a former media advisor to Mukhriz Mahathir, who is now the SCL representative in KL, has waded in to confirm that company has indeed boasted that it assisted BN’s win during the Kedah state election, something Mukhriz denies knowledge of.

    However, Sarawak Report has viewed considerable evidence, which shows that SCL has been involved far more extensively in Malaysia’s elections, working covertly behind the scenes to boost BN’s chances also in the Sarawak state elections of 2016. These include a $2 million (RM10) project proposal to be funded by Petronas, which specifically set out to covertly identify and influence target voters into supporting BN and rejecting PKR.

    That campaign is in keeping with the company’s separate boasts, recorded by Channel 4 News, of having performed secretive operations in Malaysia to sway elections.

    Cambridge Analytica/ SCL is active in Malaysia with an office in KL. So, what is it doing?
    Cambridge Analytica/ SCL is active in Malaysia with an office in KL. So, what is it doing there?

    BN and Prime Minister Najib Razak, furthermore, has close ties with a key political player linked to the company, which is now at the centre of a worldwide row over its dirty tactics and secretive methods of pursuasion. British peer Lord Marland is one of the group of private shareholders, who are all closely linked to the right wing of the Conservative party.

    SCL’s ‘Petronas’ Pitch In Sarawak Focused On Votes For BN

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...