Friday 16 March 2018

KEMPEN ZAHID HAMIDI MEMALUKAN, PEMIMPIN DI AFRIKA PUN TIDAK BERKEMPEN SEBEGITU RUPA....


Dalam satu cubaan untuk menambah kemenangan kepada UMNO dan BN dalam pilihanraya akan datang, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi menjanjikan pembinaan sebuah Ibu Pejabat Polis Daerah atau IPD di kawasan Tanah Merah.

Bagaimanapun, janji beliau itu tidaklah percuma, sebaliknya dengan syarat BN mesti menang kesemua tiga kerusi DUN dan peningkatan 100 peratus majoriti kemenangan untuk kawasan Parlimen Tanah Merah.

"Sebagai Menteri Dalam Negeri, permintaan untuk membina IPD berharga RM200 juta saya luluskan dengan bersyarat.

"Dalam pilihanraya nanti, ketiga-tiga DUN mesti menang dan majoriti bagi Parlimen meningkat 100 peratus, " ujar beliau dalam satu himpunan bersama rakyat di Tanah Merah.
Weyy...jenis janji apa seperti ini?

Adakah negara membangun dan sedang menuju tahap berpendapatan tinggi seperti Malaysia,  masih wajar mengamalkan kempen sekuno itu?

Janji  terbaru Zahid Hamidi buat pengundi Tanah Merah ini bukan saja memalukan, suatu bentuk rasuah dan ugutan yang nyata, malah seolah-olah menjadikan  pasukan polis sebagai taruhan untuk menentukan kemenangan UMNO dan BN dalam PRU 14 akan datang.

Tidakkah polis bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keperluan mewujudkan balai atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sepatutnya mengambil kira faktor-faktor lain dan bukannya sama ada UMNO menang pilihanraya atau tidak?

Untuk rekod, Parlimen Tanah Merah dimenangi oleh BN dalam pilihanraya lalu dengan majoriti 4227 undi.

Bagi tiga kerusi DUN dalam kawasan itu pula, satu daripadanya iaitu Gual Ipoh dimenangi oleh BN dengan majoriti 1404 undi, manakala dua lagi iaitu Bukit Panau dan Kemahang dimenangi oleh Pas dengan majoriti masing-masing 3740 undi dan 1436 undi.

Bermakna, untuk membolehkan Zahid Hamidi menunaikan janjinya itu, pengundi Tanah Merah perlu memberi kemenangan sehingga 9000 undi bagi kerusi Parlimen serta ketiga-tiga kerusi DUN, termasuk dua yang sedang dimiliki oleh Pas, mesti jatuh ke tangan BN.

Jika sasaran itu gagal dicapai, maka ia tidak akan ditunaikan sama sekali.

Ini janji betul-betul atau sekadar janji main-main?

Mengapa janji pembinaan IPD mesti dikaitkan dengan kemenangan BN terlebih dahulu di kawasan itu?

Bukankah sekarang ini BN sedang menguasai pentadbiran negara dan pembinaan IPD boleh diluluskan tanpa perlu menunggu selepas keputusan pilihanraya diumumkan?

Apa kena mengena kemudahan untuk pasukan polis dengan kemenangan dalam pilihanraya?

Apakah jika kawasan Tanah Merah terus membangun dan penduduknya sentiasa bertambah, tetapi oleh kerana kemenangan tidak berpihak kepada BN, maka IPD tidak akan dibina sampai bila-bila?

Apakah jenis pemimpin seperti Zahid Hamidi ini yang sanggup meletakkan syarat yang rasanya mereka di negara Afrika pun tidak sampai hati melakukannya?

Cisss....(ShahbudinHusin 16/03/2018)

90 comments:

  1. Replies
    1. Janji mcm ni blh dikategorikan rasuah tak wahai sprm?

      Delete
    2. Setuju sepenuh nya apa Shahbudin kata. Memalukan. Amat memalukan.

      Seolah olah tidak mengtahui perinsip demokrasi dan peraturan pilihanraya.

      Mungkin deme sudah di selaput dengan demikian bnyak korapsi di negara ini.

      Maka korapsi sudah menjadi kebiasaan, sudah tak nampak jika yang di kata atau di buat itu korapsi ke tidak.

      Delete
    3. Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan tindakan PAS menghantar surat kepada Sultan Selangor berikutan keputusan kerajaan negeri menyekat peruntukan tahunan 13 Adun PAS sejak 2 bulan lepas.

      Hadi berkata apa yang dilakukan adalah selaras dengan prinsip demokrasi.

      “Kita menggunakan saluran betul, dalam proses demokrasi negara kita, kerajaan dipilih rakyat melalui pilihan raya.

      “Exco kerajaan negeri dan menteri besar, dan Sultan adalah sebahagian daripadanya, maknanya kita boleh menghubungkan perkara tertentu dengan baginda. Tidak menjadi salah mengikut amanah demokrasi,” katanya ketika pelancaran manifesto Gagasan Sejahtera di sini malam tadi.



      Hadi mengulas kenyataan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali yang menuduh PAS cuba mengheret istana Selangor ke dalam isu pembekuan peruntukan kepada Adun PAS di negeri itu.

      Isnin lepas, Pesuruhjaya PAS Selangor Sallehen Mukhyi menulis surat kepada Sultan Selangor mengenai isu sekatan peruntukan itu.

      Sementara itu, Hadi berkata, PAS tidak menolak kemungkinan kerjasama dengan mana-mana parti untuk membentuk kerajaan selepas pilihan raya akan datang.

      Katanya, perkara tersebut boleh direalisasikan jika konsep dan manifesto yang dibawa PAS dapat diterima oleh parti yang mahu bekerjasama dengannya.

      “Parti yang mahu bekerjasama dengan PAS mesti menerima konsep yang kita kemukakan dalam manifesto,” katanya.

      Delete
    4. Malaysia bukan sebuah negara yang gagal kerana negara ini kaya dengan pelbagai hasil serta mempunyai potensi yang luas, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Beliau berkata kerajaan sedia ada menggubal dasar yang membawa kebaikan kepada rakyat dan jika perlu, dasar itu perlu ditambah baik agar menyediakan perkhidmatan lebih efisyen.



      “(Dasar) yang baik dikekalkan dan yang buruk perlu diperbetulkan atau dihapuskan. Bukan semua yang dilakukan oleh kerajaan membawa keburukan kepada rakyat,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Manifesto Malaysia Sejahtera bersama rakan strategik Gagasan Sejahtera (Gagasan) di sini, malam tadi.

      Gagasan Sejahtera terdiri daripada PAS, Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) dan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa).

      Hadi, yang juga pengerusi gabungan itu, berkata PAS akan bersikap adil dalam menyelesaikan permasalahan yang dihadapi negara.

      “Sebagai pembangkang yang matang dan sejahtera, PAS akan menghadapi pilihan raya umum dan tidak menumbang kerajaan dari pintu belakang,” katanya.

      Manifesto itu merangkumi sembilan teras dan 20 tawaran utama, antara lain mampu menyelesaikan bebanan kos sara hidup rakyat dan menghapuskan hutang pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

      Selain itu, membentuk kerajaan berintegriti dan beramanah, penambahan pendapatan boleh guna dan penjanaan peluang baharu untuk rakyat.

      Delete
  2. Jangan Undi Dacing !

    Jangan Undi Bulan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS bersama blok Gagasan Sejahtera hari ini melancarkan manifesto pilihan raya yang seperti dijangka menyentuh tentang pindaan ke atas Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) dan beberapa penyelesaian unik kepada keadaan semasa.

      Manifesto menawarkan 20 tawaran utama, termasuk program pemilikan rumah melalui perkongsian kos, liberalisasi lesen import dalam semua sektor kepenggunaan asasi rakyat, memperbanyakkan sekolah integrasi tahfiz dan sains, dan kaedah pampasan diyat untuk mangsa jenayah, di samping penghapusan GST, memperkenalkan semula subsidi petrol dan diesel dan melupuskan hutang pinjaman PTPTN.



      Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi jaminan kerajaan Gagasan Sejahtera akan melaksanakan tawaran-tawaran manifesto itu walau sebesar mana jumlah yang perlu ditanggung tanpa membebankan rakyat.

      “Walaupun kita tidak ada angka sebenar kita boleh atasi sebab pentadbiran kita tidak boros. Sebagai contoh, kita boleh memerintah Kelantan selama 28 tahun dan dalam keadaan tersekat, peruntukan terhad, kerana tidak ada ketirisan,” katanya.

      Hadi berkata butiran lengkap dan terperinci manifesto “Malaysia Sejahtera” itu akan dibukukan dan diedarkan kepada rakyat tidak lama lagi.

      Manifesto ini dilancarkan di Dewan Astara di Cyberjaya yang turut dihadiri pimpinan tertinggi PAS, Parti Ikatan Rakyat Malaysia (Ikatan) dan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa).

      Dua puluh tawaran utama Gagasan Sejahtera ialah:

      Menghapuskan GST dan menggantikannya dengan sistem percukaian yang lebih adil seperti Cukai Atas Simpanan Korporat dan Cukai Saham di Bursa Malaysia.
      Melupuskan hutang peminjam PTPTN sedia ada sebagai inisiatif permulaan ke arah memberikan pendidikan percuma.
      Memberikan bantuan makanan asasi kepada golongan fakir dan miskin secara bulanan menerusi satu program kebangsaan.
      Menawarkan bantuan sekali beri sebanyak RM 2,000 sebagai modal kepada wanita bekerjaya untuk memulakan kerja dari rumah.
      Melaksanakan program bas sekolah percuma untuk meringankan beban ibu bapa.
      Memberikan bantuan pembelian kereta pertama bawah 1300 kuasa kuda (1.3 liter) menerusi pengecualian duti eksais dan pembiayaan pinjaman tanpa faedah.
      Mengurangkan harga rumah mampu milik antara RM 50 ribu sehingga RM 180 ribu.
      Mengembalikan semula fungsi Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) sebagai program memperkasakan golongan miskin bandar dan luar bandar.
      Menstrukturkan semula kadar bayaran tol menerusi semakan semula perjanjian konsesi tol yang melebihi 15 tahun.
      Mewujudkan pentadbiran yang bebas rasuah selaras dengan kehendak dan tuntutan syarak menerusi konsep tadbir urus “‘Ubudiyyah”, “Mas’uliyyah” dan “Itqan”.
      Memperkasakan peruntukan Islam sebagai agama persekutuan dengan melaksanakan tuntutan Islam sebagai al-Din.
      Menjadikan Bahasa Melayu bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran dalam sistem pendidikan negara.
      Mengembalikan sistem kuota di institusi pengajian tinggi awam bagi mengimbangi jurang pendidikan antara golongan kaya dan miskin serta masyarakat bandar dan luar bandar.
      Mempertimbangkan semula pelaksanaan dasar pembangunan yang berupaya membasmi kemiskinan dan menyusun semula ketidakseimbangan ekonomi dalam kalangan masyarakat.
      Membantu kerajaan negeri membuka rancangan pembangunan tanah khususnya untuk golongan muda.
      Membangunkan penempatan baru mampu milik untuk generasi kedua dan ketiga Felda.
      Membantu golongan kurang upaya (OKU) menerusi pemerkasaan sistem sokongan berasaskan potensi dan keupayaan diri.
      Mewujudkan pusat komuniti keluarga di setiap daerah dan lokaliti yang memerlukan untuk memberi khidmat kaunseling, perundangan, kemahiran, bimbingan agama dan latihan keibubapaan.
      Menyemak kembali nisbah anggota keselamatan berbanding populasi setempat untuk mengurangkan kadar jenayah.
      Menambah bilangan doktor pakar dan hospital pakar untuk memenuhi keperluan penduduk berasaskan nisbah yang disyorkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

      Delete
  3. Mlm ni tv3 suku mainkan berita parlimen swiss tolak usul kembalikan wang dirampas 400 jota...kononnye wang bukan mi)ik 1 mdb...pembangkabg gagal...

    Tv3 suku tak sebut wang 400 juta dirampas oleh kerajaan swiss dari akaun jho lo dlm bank di swisss yg dirompak dari 1 mdb...tv3 suku siarkan wang 1 mdb tidak hilang...polis sprm dan ad dah siasat....entah bila polis siap siasatan dan sprm dah umumkan hanye polis siasat 1 mdb...kuat putarbelit....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanyalah najib dgn zahid berapa ratus juta tv3 suku rugi tahun sudah dan tahun sebelum tu.

      Delete
    2. Tv3 suku bergantung duit iklan petronas...iklan yg tak perlupon dibuat...sengaja nak bantu tv3 suku...harga minyak boleh diturunkan lagi jika tak bayar kpd tv3 suku..

      Delete
  4. Tanya zahid mcm KRIM boleh bankrupt Nasib hanglah mamak mydin oiiii.
    Hang pi undilah bn lagi.

    ReplyDelete
  5. Kesian dgn cai2 bingai puak haprak hancing
    Mereka udah mula takut dgn bulan & dacing
    PRU-14, PH pasti akan terberak & terkencing
    Rakyat pasti tak mau parti busuk taik kucing

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH ka atau bn yg terberak nanti. Hahaha....

      Delete
  6. Lawatan zahid ke beberape daerah di kelantan bawak berlori duit dengan syarat BN menang...janji orang politik untuk pru...boleh cakap plak ini bukan janji pru...hehehe..

    Yg perlu risau bukan PH tapi Pas yg berkuasa di kelantan...

    Jika umno menang di kelantan tapi tewas di putra jaya melopong lah orang kelantan...

    ReplyDelete
  7. Keselamatan orang awam yg juga ade pengundi BN jadi taruhan untuk menang bagi BN...

    Kalo mcm ni pengundi mesti cedik tolak awal2 BN....kasi pemimpin yg tak beritak...

    ReplyDelete
  8. Ini dikatakan politik wang...menang dulu baru bina...wang dan bn berpisah tiada...

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. TUMBANGKAN BN SEKALI INI, KITA SEBAGAI RAKYAT AKAN BAHAGIA SELAMA-LAMANYA

    PRU 14 ini yang disebut ibu segala pilihanraya bukan sekadar untuk memberi kemenangan kepada Pakatan Harapan, menyingkirkan Najib Razak dan menjadikan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri buat kali kedua, tetapi yang jauh lebih penting ialah untuk menjamin masa depan rakyat dan generasi seterusnya.

    Semua kita tahu Najib sedang terkait dengan skandal kewangan terbesar dalam dunia, di mana sekurang-kurangnya 8 negara telah dan sedang menyiasat 1MDB yang ditubuhkannya dan kekalnya beliau di kerusi Perdana Menteri sehingga sekarang hanyalah semata-mata kerana kuasa masih di tangannya.

    Dengan kuasa di tangannya, Peguam Negara dipecat dan digantikan dengan individu pilihannya, proses siasatan polis dan SPRM dilambatkan tanpa kesudahan, laporan audit 1MDB diOSAkan, soalan tidak boleh ditanyakan di Parlimen dan semua menteri akhirnya hanya jadi pengampu dan tukang angguk sahaja.

    Di negara lain, jika pemimpinnya dikaitkan dengan skandal sebegini rupa, sama ada mereka sendiri akan meletakkan jawatan atau rakyat akan menjatuhkannya.

    Keinginan Najib untuk menang pilihanraya akan datang tidak lain ialah untuk memastikan beliau kekal berkuasa dan tiada fail siasatan dibuka terhadapnya buat selama-lamanya. Sebab itu kemenangan BN adalah amat penting baginya.

    Untuk tujuan itu, Najib sedang menggunakan pelbagai cara "cash is king" untuk mencapai matlamatnya. Beliau kini sedang membeli jiwa rakyat dengan tujuan mengaburi mereka terhadap skandal yang melingkari dirinya.

    Peruntukan pembangunan, taburan projek segera, pemberian tunai, agihan barangan keperluan harian, janji bulan bintang, manipulasi media dan sebaran berita palsu melalui media arus perdana dan media berbayar sedang giat dilakukan di seluruh negara.

    Semuanya dilakukan hanya semata-mata untuk kekal berkuasa. Najib tidak peduli kesusahan rakyat, kos sara hidup yang terus meningkat, cukai yang membebankan, pengangguran, lepasan universiti tiada pekerjaan dan segala macam kekangan lainnya.

    Jika BN terus menang, bukan saja tiada jaminan masalah rakyat dapat diselesaikan, bahkan juga tiada jaminan tiada cukai dan kos sara hidup tidak  dinaikkan. Malah seperti kata Dr. Dzulkifli Ahmad dari Amanah, dengan gaya kepimpinan Najib yang mengamalkan 4B - bolot, bocor, boros dan bazir - gunung pun boleh rata sebenarnya.

    Yang pasti selesai ialah Najib akan terus bermaharajalela dengan kuasa yang ada padanya dan tidak akan didakwa buat selama-selamanya. Jho Low juga bebas merdeka dengan wang kita sebanyak-sebanyaknya. Fail 1MDB akan tersimpan dalam kabinet besi atau dikunci buat selama-lamanya, kalau pun tidak dihapuskan sama sekali.

    Sebab itu, adalah penting untuk rakyat dan pengundi melakukan perubahan. Memang perubahan akan menjadikan Pakatan Harapan sebagai kerajaan baru dan Tun Mahathir pula Perdana Menteri buat kali kedua, selain Najib akan kehilangan kuasanya.

    Janji pemansuhan cukai GST, mengembalikan subsidi, menstabilkan harga minyak, perumahan, peluang pekerjaan, mengurang dan seterusnya menghapuskan rasuah adalah antara komitmen yang tidak dinafikan akan memberi kebaikan kepada rakyat.

    Namun, jika Najib, UMNO dan BN menang lagi, bagaimanakah mereka dapat dijatuhkan dalam pilihanraya yang seterusnye

    Lebih dari itu, untuk PRU yang seterusnya juga, kita tiada lagi sosok yang kuat dan berpengaruh seperti Tun Mahathir untuk terus merangsang perubahan.

    BN boleh dipilih semula dalam pilihanraya berikutnya kalau Pakatan Harapan didapati gagal menunaikan janji-janjinya. Tetapi, BN ketika itu sudah tentu BN yang baru yang tiada lagi Najib,  Salleh Said Keruak, Nazri Aziz, Puad Zarkashi dan mereka yang setaraf pemikiran dengannye

    ReplyDelete
    Replies
    1. ".. sudah tentu BN yang baru yang tiada lagi Najib, Salleh Said Keruak, Nazri Aziz, Puad Zarkashi dan mereka yang setaraf pemikiran dengannye"

      Setuju.

      Delete
  11. Ada cabutan bertuah lagi di tanah merah. Kereta, lembu... Semata-mata nak menarik ramai orang datang.
    Nampak sangat umno sekarang ni dah terlalu korup

    ReplyDelete
  12. Old Othaman is a real damn bloody coward
    When I challenged he dare not step forward
    Maybe.. Matdey didn't give anymore reward
    Or, he is really helpless at the hospital ward

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  13. Seman should know, he's not a heavyweight
    Through out our fight, I'd beaten him straight
    He dare not retaliate, even I banged his head
    This old chap must have passed out or dead

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  14. Poor old Mahadir is in deep fear and tension
    He got very upset when Boboi loses election
    In revenge he create slander as an attraction
    This man is a very clear enemy to the nation

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. You kejora swine,,please don't talk nonsense,you act like a sleeping burgundy and no nuts about politics.

      Delete
  15. Mahathir Lebih Sayangkan DAP Dari PPBM
    Sebenarnya, amat sukar buat Tun Dr Mahathir Mohamad menyembunyikan rasa sayangnya kepada DAP, lebih daripada sayangnya dengan partinya sendiri iaitu PPBM. Manakan tidak, sejakd ari awal pembabitannya dengan Pakatan Harapan, antara parti yang dicarinya terlebih dahulu adalah DAP dan pemimpin utamanya, Lim Kit Siang.

    Mungkin kita menganggap, pelbagai tuduhan dan kata-kata nista yang dilemparkan Mahathir terhadap DAP semasa dia berkuasa dahulu, adalah perjuangan sebenar Mahathir semasa dia berkuasa. Namun, berapa ramai yang menyedari bahawa, Mahathirlah individu yang bertanggungjawab mengubah deretan kroni dari kaum Cina menjadi bilionair di negara ini?
    Apa yang menariknya, deretan kroni kaum Cina yang dibela Mahathir semasa dia berkuasa dahulu, tidak ada seorang pun yang berani mengumumkan pendirian politik mereka. Lebih hebat lagi, salah seorang kroninya dengan bermurah hati mendermakan wang mencecah angka ratusan juta hanya untuk membantu Pakatan Harapan.

    Berbanding PPBM yang dipengerusikan olehnya, parti ini boleh dianggap tidak mempunyai dana yang cukup kuat serta dianggotai oleh mereka yang bukannya berlatar belakangkan jutawan mahupun bilionair. Jika ada sekalipun, hanya dirinya dan Datuk Seri Mukhriz sahaja yang boleh dianggap memiliki kekayaan yang luar biasa.

    Mana mungkin Mahathir mahu mendermakan wangnya sendiri untuk membangunkan PPBM. Buktinya cukup mudah. Sekiranya Mahathir benar-benar mahu membangunkan PPBM sebagai sebuah parti politik yang kuat, apalah salah sekiranya Mahathir mendermakan wang yang dimilikinya untuk parti. Ini tidak, dia sendiri melancarkan tabung derma untuk membantu PPBM dalam gerak kerja kempen.

    Berbanding DAP, Mahathir amat menyedari bahawa para kroni belaannya tidak lokek untuk menyalurkan dana kepada DAP memandangkan ianya turut melibatkan persamaan bangsa. Dari sinilah Mahathir mempergunakan apa jua dana mahupun sumber untuk membantu diri dan anaknya berkempen bagi mengharungi Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.
    Justeru, bukan satu perkara yang menghairankan apabila Mahathir seolah-olah langsung tidak mempedulikan nasib PPBM yang berkemungkinan besar di batalkan pendaftarannya akibat beberapa perlanggaran Perlembagaan parti.

    Lebih hebat lagi, sekiranya PPBM di batalkan pendaftarannya, Mahathir sudah merangka rancangan untuk bertanding di bawah tiket DAP tanpa sedikitpun menyentuh mengenai nasib parti dan semua ahlinya. Nampaknya, bagi Mahathir, PPBM hanyalah alat yang selagi boleh dia guna, dia akan gunakan hanya untuk mencapai cita-cita dan impian politik rakusnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro KBB atau sesiapa saja. Sy rasa kita tak perlu buat komen balas. Mamat petualang rakyat ni cuma tukang tepek kopipes. Dia masuk dan tepek aje. Lepas tu bla. Sama mcm kojola kengkang, dia dtg bg pantun mencarut, menghamun utk sakitkan hati pembaca. Itu aje tujuan mereka. Dr segi hujah, mmg tak ada. So, biarkan mrk terus mencacai...

      Delete
  16. JANGAN TERKEJUT SATU HARI NANTI TUN M MENGAKU “SAYA YANG REKA FITNAH 1MDB”

    Semua perkara berkenaan Tun Mahathir berkemungkinan.

    Jika sesiapa yang sudah dalam kategori berumur boleh menilaikan Tun Mahathir sendiri. Asalkan mereka bukan dari golongan pentaksub.

    Selama berpuluh tahun Tun Mahathir mendidik orang UMNO membenci DAP kerana DAP “rasis” dan “anti Melayu” dan “Islam” .

    Tetapi berakhir dengan Tun Mahathir membuat kenyataan selama ini dia berpandangan “silap” terhadap DAP sebalik nya “MCA” pula yang “rasis”.

    Sedangkan tiap kali menjelang pilihanraya dan Tun Mahathir terasa diri nya memerlukan sokongan padu orang Melayu , maka DAP lah akan jadi mangsa serangan Tun Mahathir supaya Melayu berkumpul di belakang nya dan memberi undi “solid”.

    Kini Tun Mahathir menyeru orang ramai terutama nya orang Cina membenci MCA supaya mereka memilih DAP, kerana DAP ada lah tempat baru Tun M berteduh.

    Maka apa yang Tun M buat tidak pernah kerana rakyat tetapi kerana kedudukan diri nya.

    Tun M terlupa ketika dia kehilangan banyak kerusi Melayu selepas sahaja memecat Anwar Ibrahim , kerusi MCA lah yang membantu seperti yang di nyatakan oleh Ong Ka Chuan ketika Tun M mencela MCA.

    Ong Ka Chuan memberitahu Tun M , “MCA kawan setia UMNO” dari dulu walaupun terkadang bergeseran sama UMNO.

    Ia perlu kerana MCA tidak mahu kelihatan seperti ‘barua” UMNO di kalangan orang Cina.

    Baru baru ini Tun M dalam siri pembohongan nya menyatakan bahawa tindakan nya memecat Anwar ada lah atas sebab arahan Polis.

    Jika dia ada pilihan dia akan melanggar kehendak undang undang dan Polis , kata nya.

    Ini untuk mengambar kan diri nya baik tidak naya Anwar , hanya sebab Polis dan kemudian nya Majlis Tertinggi UMNO yang memaksa dia.

    Tun M terlalu banyak bohong sehingga dia terlupa satu bohong telah mendedah bohong yang lain pula.

    Semalam bekas Ketua Polis Negara , Tan Sri Rahim Nor menegaskan Polis tiada milki kuasa sebagai yang Tun M dakwa.

    Polis tiada kuasa memecat orang Politik.

    Cara Tun Mahathir bercakap seolah olah Polis yang ada kuasa memecat.

    Kami pilih untuk percaya kepada bekas ketua Polis Tan Sri Rahim kerana dua perkara.

    1) Kami sendiri melihat dengan mata dan kepala kami bagaimana Tun M menjawap di TV3 berkenaan Anwar dan dia memecat Anwar sebab tidak mahu Timbalan yang “meliwat dan melancapkan mangsa nya”

    2) Tun , akibat terlalu kuat bohong sampai terlupa dia sendiri menulis di buku nya sendiri “Doctor in The House , bahawa dia mungkin banyak buat silap dalam jawatan Perdana Menteri , namun memecat Anwar bukan satu dari kesilapan nya.

    Bermakna tindakan beliau memecat Anwar ada lah tepat dan ‘uncompromising”.

    Untuk ini kami hanya sebagai pemerhati “mahathirisma” dan pernah menjadi golongan yang berpengalaman membantu Mahatirisma nya melawan Anwar dan Pak Lah, ingin memberitahu kami tidak akan hairan satu hari nanti Mahathir akan kata ” Ya saya cipta dakwaan 1MDB”.

    Pembaca sendiri boleh melihat bagaimana pasukan Mahathir mengalihkan serangan dari Datuk Seri Najib kepada Jho Low.

    Yang kami pertahan kan sekian lama ada lah dakwaan konon Najib telah mencuri wang 1MDB , di situ lah perjuangan kami , membela DSNR kerana fitnah Tun M.

    Namun ,team Tun M telah mengubah kepada Jho Low pula.

    Maka ingin kami jelaskan , “pergi mampos dengan Jho Low , jika ada bukti seret lah dia ke mahkamah , dia bukan DSNR”

    Kami juga tahu Tun M gagal membuktikan dakwaan “original” nya ia itu DSNR mencuri wang 1MDB.

    Tony Pua sebagai “mole” dalam PAC juga sah telah melihat seperti Tan Seng Giaw bahawa tiada transaksi wang 1MDB masuk akaun Najib.

    Tun Mahathir juga melalui wakil nya bersusah payah mengupah warga asing dari pelbagai negara untuk memainkan isu 1MDB.

    Ia untuk menampak kan konon konon banyak negara sudah bual berkenaan 1MDB.

    Kami cabar dalam banyak negara itu negara mana yang miliki bukti?

    Kisah 1MDB tidak ujud jika Najib beri laluan kepada Mukhirz dan bantu Mukhriz menang pada tahun dia berlawan dengan Hishamuddin , Zahid dan Shafie.

    Atas sebab Mukhriz tidak mendapat restu Presiden maka dakwa Tun M , anak nya tewas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo najib tidak merompak 1 mdb kenaoe tiada sesiape pon di malaysia berani cabar doj bersihkan nama najib...hihihi...
      Saman lah tun yg buat fitnah...tak payah saman wsj ato sr...hehehe...

      Delete
    2. Kalau najib mmg bodoh, kejora lg la bodoh bangang nak campus....tuiii....

      Delete
    3. Kalau najib mmg bodoh, kejora lg la bodoh bangang nak campus....tuiii....

      Delete
  17. Kisah 1MDB tidak ujud jika Najib beri laluan kepada Mukhirz dan bantu Mukhriz menang pada tahun dia berlawan dengan Hishamuddin , Zahid dan Shafie.

    Atas sebab Mukhriz tidak mendapat restu Presiden maka dakwa Tun M , anak nya tewas.

    Itu lah punca nya isu 1MDB di “blown out” dan di manipulasikan.

    Isu perniagaan di jenayah kan oleh Tun dengan menyerang jenama “1MDB”.

    Ketika mula serangan 1MDB selepas isu Altantuya , Najib berkata di dada akhbar ‘ Tun Mahathir has started a crises” dan Tun Mahathir menjawap ‘You can end it by resigning”.

    Jelas dia memang mahu Najib letak jawatan untuk macai nya TS Muhyiddin naik kan Mukhriz dan tidak berminat isu 1MDB di selesaikan kerana 1MDB jadi “alat” nya menjatuhkan Najib.

    Ia sama ketika Tun M menyerang Abdullah dengan nisu “Scomi” dan ‘Ecm Libra”.

    Namun pada keseluruhan isu ini , jangan terkejut jika semua selesai satu hari nanti Tun M akan berkata “Ya Saya yang cipta isu 1MDB”.

    Ini Tun Mahathir lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seblm tun madey bersuara pasal 1 mdb...anwarvibrahim lebih dulu bercakap soal hutangb1 mdb berdasarkan laporan akhbar luar negara...

      Kalo najib tidak merompak tun madey tak boleh buat ape2 pon...

      Delete
    2. Segala rentetan peristiwa tu mungkin tuhan nak dedahkan segala kebejatan najib menyeleweng hak awam.

      Delete
  18. Kata #PRU14 Paling Kotor, Tapi Maria Chin, S Ambiga Dan Mahathir Sibuk Hendak Bertanding
    Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad adalah seorang penipu apabila mendakwa PRU14 adalah pilihan raya terkotor dalam sejarah Malaysia dan dunia kerana sebenarnya ia adalah pilihan raya yang paling bersih dalam sejarah.

    Mahathir berbohong kerana pada PRU14 ini baru Pengerusi Bersih, Maria Chin Abdullah begitu yakin dengan tahap bersihnya pilihan raya kali ini apabila sanggup meletakkan jawatan dan bertanding.

    Dalam satu sidang media, Mahathir membuat kenyataan itu kerana mendakwa parti Barisan Nasional (BN) sedang cuba memanipulasi pilihan raya untuk memastikan kemenangan parti pemerintah itu.

    “Ini menunjukkan penipuan sedang berlaku. Dia menjadi PRU yang terkotor dalam sejarah Malaysia dan mungkin dalam sejarah dunia.

    “Ini akan berlaku tapi pihak kami akan teruskan persiapan untuk hadapi PRU ini,” kata Mahathir dalam sidang media Majlis Presiden PH.

    Jadi bagaimana pula dengan tindakan Maria Chin yang sudah lama bergiat dengan Bersih sejak perhimpunan haram Bersih pertama pada 2007 sehingga perhimpunan Bersih 5 iaitu pada 2016. Maria Chin sebenarnya yakin dengan pilihan raya negara ini sampai mahu mencuba.

    Jika pilihan raya di Malaysia tidak telus dan penuh dengan penyelewengan, sudah pasti seorang aktivis organisasi yang memperjuangkan pilihan raya yang adil tidak akan bertanding kerana bakal kalah ekoran penyelewengan yang banyak.

    Bukan itu hanya Maria Chin, pemimpin Bersih terdahulu S Ambiga juga khabarnya mahu bertanding dalam PRU14 kali ini.

    Lebih melucukan, orang yang mendakwa sendiri pilihan raya umum kali ini adalah yang paling kotor dalam sejarah Malaysia dan dunia turut sama mahu bertanding malahan ada angan-angan untuk jadi Perdana Menteri jika menang.

    Mereka ini buat cerita dan berita palsu sesuka hati tetapi pada masa sama membuka pekung diri mereka sendiri.

    Pemimpin DAP, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng juga sentiasa mendakwa PRU di negara ini yang paling kotor tapi mereka setiap kali bertanding dan setiap kali menang. Bukankah jika mendakwa pilihan raya kotor pada setiap edisi ini sepatutnya dibiarkan tewas dalam penyelewengan pilihan raya tapi kenapa mereka tetap menang.

    Pengundi dan rakyat perlu buka pemikiran dan lihat bagaimana permainan politik mereka. Bertanding berubah-ubah tempat dan bertukar-tukar cerita berceramah dengan cerita bohong entah bagaimana dapat mempengaruhi pengundi di kawasan berkenaan untuk menyokong mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka perlu bertanding untuk jatuhkan bn...jatuh bn baru kapla prompak berjumaaah boleh ditangkap...pagar yg kelilinginnajib perlu diruntuhkan dulu...

      Delete
  19. Kata Kotor Tapi Sibuk Hendak Bertanding Juga

    Bekas PM 22 tahun ini dakwa PRU14 adalah yang paling kotor dalam sejarah negara dan mungkin dunia. Semua tu tipu kerana pada pilihan raya kali ini kali pertama Pengerusi BERSIH, Maria Chin Abdullah dan aktivis BERSIH, S Ambiga sanggup letak jawatan sebab mahu bertanding.

    Kalau kotor, kenapa bertanding sudah tentu-tentu kalah. Mahathir yang bercakap juga mahu bertanding siap ada angan-angan mahu jadi PM sekali lagi. Orang yang suka dakwa PRU kotor ini ialah Kit Siang yang dakwa setiap edisi pilihan raya sebagai kotor.

    Dalam pada dakwaan, beliau bertanding dan banyak kali menang dan masih terus bertanding setiap edisi pilihan raya. Betapa tinggi tahap PENIPU mereka ini!

    ReplyDelete
  20. Mr tak Tau dan pakar tukar cakap ini bila bila masa pun boleh tukar ikut keadaan
    Bukti klakuan ini dah banyak kali
    SATU JE YANG DIA TAK BOLEH TUKAR ( U-TURN ) Ajal Malikalmaut datang , munkin dia cuba cakap * TUNGGU2 AKU SEDANG MASIH CARI JALAN UTK BOBO JADI PM NI *

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib pon tak boleh klentong bila dijemput ke alam barzakh...

      Delete
  21. The other point of view, dia mengesahkan, dia menang beberapa pilihanraya secara kotor. Dia memang "pengotor". Sekurang-kuranya dia "mengotorkan" pembangkang kita.
    dan...
    Blum pun lg berjln pilihanraya dah kata terkotor.....ker cara dia kendali dulu memang kotor??????????
    Dia dah tahu parti bunga tahi ayam tak kan kemana pada pru 14 nanti sbb tu lah dia awal2 lagi reka crita utk tutup malu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah ade taktik kotor najib...tabur dedak...

      Delete
  22. MALAYSIAN MALAYSIA: DR. MAHATHIR, MUHYIDDIN BAKUL SAMPAHKAN PRINSIP
    Kenyataan Penasihat DAP, Lim Kit Siang untuk terus memperjuangkan konsep ‘Malaysian Malaysia’ ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong dalam sidang Dewan Rakyat semalam pasti menyentak ramai penyokong Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Jika mereka selama ini menaruh kepercayaan kepada Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mempertahankan hak Melayu dan Islam, kali ini mereka harus sedar yang dua pemimpin tertinggi PPBM itu sanggup membakulsampahkan prinsip hanya kerana mahukan sokongan DAP bagi menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional (BN).

    Pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, sebab itu, tidak hairan apabila Pakatan Harapan diketuai DAP memasukkan dalam manifesto mereka untuk mengkaji semula persempadanan kawasan pilihan raya mengikut nisbah masyarakat.

    “Ini boleh difahami sebagai satu orang satu undi. Ini diyakini akan dibentuk mengikut selera mereka, terutamanya dengan cara memperbanyak kawasan Parlimen di kawasan bandar.

    “Kita tahu DAP mendapat banyak sokongan daripada masyarakat bandar. Agenda ini hanya akan memperkukuh kedudukan DAP dan memudahkan usaha mereka untuk mengimplementasi konsep ‘Malaysian Malaysia’ seperti yang dimahukan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

    Sementara itu, Kamarul berkata, sokongan Dr. Mahathir dan Muhyiddin terhadap agenda Kit Siang seolah satu bentuk pengkhianatan kepada masyarakat Melayu kerana umum mengetahui, penyertaan PPBM dalam Pakatan Harapan adalah bertujuan untuk menarik undi orang Melayu.

    “Pemimpin PPBM tidak sepatutnya membiarkan perjuangan parti mereka dipergunakan oleh DAP untuk mendapatkan kuasa,” katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAP dengsn perjuangannye...parti2 lain pon ade matlamat perjuangannye...konsep pH ape2 dasarvdan peraturan ygbnak dilaksanakan mesti dapat persetujuan majoriti...tak ade parti yg dominan...

      Matlamat umno najib untuk isi tembolok dan buncitkan perut pemimpin umno atas alasan berjuang untuk bela melayu...

      Delete
    2. Ko rujuk prof.kangkung..emm..patutlh

      Delete
  23. Lipat kajang pun janji gak.. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidakkah polis bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keperluan mewujudkan balai atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sepatutnya mengambil kira faktor-faktor lain dan bukannya sama ada UMNO menang pilihanraya atau tidak?

      Delete
  24. Bila Boboi tewas, Madey mula le berdendam
    Maka dia susun rencana agar Najib digodam
    Namun, timbul hasrat sebenar yg terpendam
    Rupa nya nak jadi PM semula dia mengidam

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  25. Nak selamat Malaysia hanya lah temberang
    Sandiiwara Matdey dpt dibaca semua orang
    Boboi kalah Naib Pres, Matdey mula berang
    Maka dia pasang konco, Najib nak diperang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  26. Madey tau Cap Munge bersendiri akan rebah
    Dia pun mula le kelam kabut & menggelabah
    Dgn muka tebal, dijilat Nuat peliwat bedebah
    DAP babii pun, dia sanggup melutut sembah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  27. Matdey tau, yang dia kini dah tidak lagi kebal
    Lalu dia jilat Nuat & Kit Siang dgn muka tebal
    Rakyat tak suka, dgn ini cara yg bodoh bebal
    PRU nanti, dia sekali dgn PH kan jadi sambal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  28. Madey sedar yg dia kini dah tidak lagi handal
    Maka, fitnah 1MDB dia lontar utk buat modal
    BN, Umno dan Najib dia cuba nak tibai bedal
    Namun rakyat tidak suka dgn ini cara sundal

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidakkah polis bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keperluan mewujudkan balai atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sepatutnya mengambil kira faktor-faktor lain dan bukannya sama ada UMNO menang pilihanraya atau tidak?

      Untuk rekod, Parlimen Tanah Merah dimenangi oleh BN dalam pilihanraya lalu dengan majoriti 4227 undi.

      Bagi tiga kerusi DUN dalam kawasan itu pula, satu daripadanya iaitu Gual Ipoh dimenangi oleh BN dengan majoriti 1404 undi, manakala dua lagi iaitu Bukit Panau dan Kemahang dimenangi oleh Pas dengan majoriti masing-masing 3740 undi dan 1436 undi.

      Bermakna, untuk membolehkan Zahid Hamidi menunaikan janjinya itu, pengundi Tanah Merah perlu memberi kemenangan sehingga 9000 undi bagi kerusi Parlimen serta ketiga-tiga kerusi DUN, termasuk dua yang sedang dimiliki oleh Pas, mesti jatuh ke tangan BN.

      Jika sasaran itu gagal dicapai, maka ia tidak akan ditunaikan sama sekali.

      Delete
  29. kepala bapak janji billion, wak jawa janji million...

    dua2 kepala rasuah! macc kenapa tak siasat ni???

    ReplyDelete
  30. Kejora Kengkang, Pejuang Rakyat Dedak...englau org keep on throwing your writtings here. nobody really care. Aku nampak aje nama kao dua ekor ni, terus aku ignore, srcoll down baca rog lain punya posting. Mmng betul kata rakan2 jgn dipeduli dua org tahik dedak ni. Muka tak malu, org tak nak baca, disua juga komen2 dan hujah2 bodoh kosong merapu meraban, mcam tahik ayam dlm reban. Poh poh poh, shoo shooo, kelaur dari rumah Tuan Budin ni. Postings kamu berbau busuk lah. Sebusuk rambut mengerbang boRosmah dan sebusuk duit haram 1MDB Najibangsat tu kihkhkihkihkih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elehh...Khatijah Kuno ni tentu burok wajah
      Dia anak kambing yg merasa dirinya gajah
      Pehal makcik ni tetiba masuk mahu terjah
      Dia sendiri pun aota kosong tak ada hujah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhh

      Delete
  31. Apa ke jadah fitnah yg cai2 cuba nak canang
    Zahid bukanlah nak aota, sewenang-wenang
    Utk tunaikan janji perlu ler nak kena menang
    Baru ler segala projek boleh berjalan senang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidakkah polis bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keperluan mewujudkan balai atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sepatutnya mengambil kira faktor-faktor lain dan bukannya sama ada UMNO menang pilihanraya atau tidak?

      Delete

  32. Selepas serang 2 menteri, Rais enggan letak jawatan


    PETALING JAYA: Penasihat sosiobudaya kerajaan, Tan Sri Rais Yatim berkata, beliau hanya akan bersara atas arahan Datuk Seri Najib Razak.

    Bekas menteri itu mengulas desakan Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Kementerian Komunikasi dan Multimedia, Tun Faisal Ismail Aziz supaya Rais meletak jawatan disebabkan kenyataannya berkaitan ahli perniagaan Low Taek Jho atau Jho Low.

    “Pegawai JASA, Tun Faisal gesa saya letak jawatan sebagai penasihat kerajaan. Saya cuma cadang Jho Low disiasat. Macam nak runtuh langit. Kalau perdana menteri isyaratkan, baru saya bersara.

    “Tapi sabarlah Tun Faisal, saya dah berhubung dengan perdana menteri. Biarlah beliau yang putuskan. Ini tak boleh diputuskan oleh tali barut,” tulisnya di Twitter.

    Semalam, Tun Faisal menerusi Twitternya menggesa Rais meletak jawatan “jika tidak boleh bertindak sebagai menteri dan menggunakan saluran yang betul”.

    Rais dilantik sebagai penasihat kerajaan dalam hal ehwal sosial dan kebudayaan dengan taraf menteri, berkuatkuasa 1 Julai 2013.

    Rais sebelum ini mengkritik Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Salleh Said Keruak serta Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Nazri Aziz kerana “terlalu sayang” dan beria-ria mempertahankan Jho Low.

    Katanya, Salleh sepatutnya mempertahankan keadilan, bukannya “cepat sangat menidakkan kapal mewah Equanimity bukan milik Jho Low”.

    Rabu lalu, Nazri mendakwa Tan Sri Rafidah Aziz dan Rais mengkritik kerajaan dalam isu sitaan Equanimity yang dikaitkan dengan Amerika Syarikat ke atas 1MDB, kerana masih berdendam dengan Umno selepas kecewa tidak dipilih untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang.

    Polis Indonesia dilaporkan menyita Equanimity di Bali pada 28 Februari lalu, susulan surat daripada Biro Penyiasatan Persekutuan AS (FBI) yang diterima pada 21 Februari lalu.

    Kapal itu dikehendaki Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat dalam siasatan ke atas rasuah berbilion dolar yang dikaitkan dengan dana milik kerajaan Malaysia, 1MDB.

    Sehari selepas kapal mewah itu disita, Rafidah melalui Facebooknya mendakwa beliau berjaya mengesan lokasi kapal mewah itu di perairan Phuket, Thailand tahun lepas.


    Haa..haa...haaa...haaaa

    ReplyDelete
  33. Sana sini kita boleh merasa angin perubahan yg melanda rakyat malaysia yg kita tidak pernah merasakan secara total sebelum ini. Jika dulu sebilangan org2 melayu begitu skeptikal dan ragu2 utk menukar kerajaan, tapi kkni majoriti sudah mula berani utk sesuatu yg baru yg lebih baik. Rakyat, terutamanya org2 melayu sedar, tiada apa apa yg boleh mereka harapkan daripada umno lagi dan rakyat juga sedar tanpa umno, mereka tidak akan jadi lebih teruk, malah keadaan akan jadi lebih baik daripada sekarang.

    Lupakan dulu tentang skandal 1mdb atau felda atau lain lain, tekanan sara hidup sudah mencukupi bagi majoriti rakyat utk mula befikir yg masanya sudah tiba utk sesuatu yg baru, sementelah lagi pencapaian terdahulu semasa era tun telah membuktikan bahawa TUN bukan sekadar berjanji kosong, tetapi beliau telah membuktikannya selama 22 tahun.

    Skandal2 mega yg menyelubungi negara kita menambahkan lagi alasan mengapa perubahan adalah perlu.

    Harapan utk rakyat malaysia kearah malaysia yg lebih progresif, telus dgn pemimpin yg beramanah akan menjadi kenyataan sedikit masa lagi. Teruskan dgn usaha kita, walaupun kecil agar anak cucu kita dpt merasai apa yg pernah kita rasai suatu ketika dulu. Selamat berjuang bro pakatan semua!

    ReplyDelete
    Replies
    1. "org2 melayu sedar, tiada apa apa yg boleh mereka harapkan daripada umno lagi dan rakyat juga sedar tanpa umno, mereka tidak akan jadi lebih teruk, malah keadaan akan jadi lebih baik daripada sekarang."

      Perlu tambah perkataan "Najib dan" sabelom perkataan Umno itu.

      Tak boleh Lupakan dulu tentang skandal 1mdb atau felda. Segala apa kesalahan yang telah di lakukan perlu di ungkitkan, di kemukakan kppd rakyat dan pengundi di Pru14.

      Delete

  34. Number Of Bankrupt Malaysians Still High Despite Government Efforts


    Despite amendments on the insolvency law last year, there was still an alarming number of bankrupt Malaysians.Deputy Minister in Prime Minister's Department Datuk Razali Ibrahim said more than 300,958 Malaysians were declared as bankrupt, where more than 60% were aged between 35 and 54.He revealed from 2013 until 2017, there was a total of 100,610 bankrupt Malaysians while 14% had already been discharged.Razali said efforts were ongoing to reduce the number of bankrupt individuals and advised Malaysians not to fear the Insolvency Department or the Credit Counselling and Debt Management Agency."We want Malaysians to continue to actively contribute to the country and not become bankrupt. High bankruptcy in a country can affect its productivity."The amendments to the law can help people be more responsible in managing their finances and at the same time financial institutions can also be more responsible in approving loans," he said.Meanwhile, the highest number of discharged bankrupts were 4,189 people in Selangor followed by Johor with 2,278 people, while the Federal Territory and Penang had 1,665 and 1,002 respectively.Other statistics included Sarawak with 961 discharged bankrupts, Perak (895), Sabah (737), Kedah (550), Pahang (468), Negri Sembilan (423), Kelantan (342), Malacca (291), Terengganu (253) and Perlis (54).

    #### sini kasi tolong , sana kasi borong ma ...haaa...haaa...haaaa

    ReplyDelete
  35. Tidakkah polis bertanggungjawab menjaga keselamatan dan keperluan mewujudkan balai atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) sepatutnya mengambil kira faktor-faktor lain dan bukannya sama ada UMNO menang pilihanraya atau tidak?

    Untuk rekod, Parlimen Tanah Merah dimenangi oleh BN dalam pilihanraya lalu dengan majoriti 4227 undi.

    Bagi tiga kerusi DUN dalam kawasan itu pula, satu daripadanya iaitu Gual Ipoh dimenangi oleh BN dengan majoriti 1404 undi, manakala dua lagi iaitu Bukit Panau dan Kemahang dimenangi oleh Pas dengan majoriti masing-masing 3740 undi dan 1436 undi.

    Bermakna, untuk membolehkan Zahid Hamidi menunaikan janjinya itu, pengundi Tanah Merah perlu memberi kemenangan sehingga 9000 undi bagi kerusi Parlimen serta ketiga-tiga kerusi DUN, termasuk dua yang sedang dimiliki oleh Pas, mesti jatuh ke tangan BN.

    Jika sasaran itu gagal dicapai, maka ia tidak akan ditunaikan sama sekali.




    BOLEH KE TPM CAKAP MACAM NI ??
    TAK SEKOLAH KE MABUK DEDAK TPM NI??
    DIA INGAT ORG KELANTAN BUDAK2 KE??

    ReplyDelete

  36. Gaji bersih RM1,000 boleh beli rumah


    Kuala Lumpur: Individu yang mempunyai gaji bersih RM1,000 berpeluang memiliki kediaman sendiri melalui skim yang diperkenalkan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) dengan kerjasama Syarikat Jaminan Kredit Perumahan (SJKP) dan institusi kewangan.

    Melalui skim berkenaan, SJKP akan menjadi penjamin untuk pembeli bagi pembiayaan sehingga 100 peratus harga belian bagi mereka yang mempunyai gaji bersih RM1,000.

    Malah, golongan sasaran akan menikmati kelebihan seperti permohonan pinjaman perumahan berpusat di mana pembeli hanya perlu membayar deposit satu bulan yang mengurangkan kadar penolakan pinjaman rumah dari bank.


    Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, sebanyak RM200 juta diperuntukan untuk skim jaminan perumahan SJKP.

    “Skim ini akan memberi keutamaan kepada pembeli rumah SPNB,” katanya pada majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) antara SPNB, institusi kewangan dan SJKP di sini, semalam.

    #### menteri baral tak pandai kira kira ..

    Gaji 1000 bolih beli rumah ?? Lembu punya rumah pun harga juta juta .

    Haaa....haaa....haaaa

    ReplyDelete

  37. MRT services resume after temporary disruption

    Friday, 16 Mar 2018


    PETALING JAYA: MRT services in the Klang Valley resumed after a temporary disruption following a lighting strike.

    In a Facebook post Friday, its operator Rapid KL said the disruption occurred after a circuit breaker for the platform safety system tripped due to a lightning strike and that longer travelling times were expected.

    RapidKL had provided updates on its social media platforms such as Facebook and Twitter.

    Some MRT users claimed on social media that their trains had not been moving for more than one hour.

    The first phase of the MRT connects Sungai Buloh and Kajang, with 31 stops along the 51km line.


    #### There goes the world class MRT system ...better than Hong Kong and New York .

    Haaaa....haaaa....haaaa

    ReplyDelete
  38. Puak2 caii haprak dah di tahap rosak aqidah
    Mereka taksub sgt dgn Madey penjilat ludah
    BN/Umno tidak perlu lah nak risau & gundah
    4 unsur yang akan jadikan laluan BN mudah:
    PPBM puak Melayu belot yg berpaling tadah
    PKR, puak yg pantang tengok jubor terdedah
    PAN, parti dgn ketua terlibat berniaga dadah
    DAP, puak ifrit anti-Melayu babi haram jadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  39. Kejora in mathematics is superb and gifted
    In the poem field he's well verse & talented
    Unlike damn bloody skunk, Suman bastard
    Compared to Kejora.. he is not even a third

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaahhhh

    ReplyDelete
  40. Suman munafiq tak kenal tikar sembahyang
    Tapi dia cuba nak lagak warak main wayang
    Kena cabar dgn Kejora, telor dia dah goyang
    Dah mampos ke, tak ada lagi kelibat bayang

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  41. Suman bapok, kat akhirat dah pasti kemarau
    Iblis ini, amal ibadat tak pernah pun dia hirau
    Jauh sekali ler kalu nak berjemaah kat surau
    Yg dia tau, dedak Matdey dia nak sauk karau

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  42. Dah mampos agak nya Suman dajal musibat
    Parah terok ibliis ini, hamba sekeh dan sebat
    Dia jadi bangkai, belum sempat nak bertobat
    Owh..nak gi subuh kat surau, nanti terlambat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sengaja mejauhkan diri dari budak murtad tak abis sekolah sebab tak nak sesat & menghina diri berurusan dgn budak sewel tak berpekdah.

      Delete
  43. Dpt solat berjemaah hati sgt lapang dan lega
    Walau sibuk berpolitik ibadat perlu kena jaga
    Masa di akhirat, amalan kita paling berharga
    Itu saja le, yg akan membantu kita ke syurga

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  44. Hidung tak mancung pipi tersorong
    Merempat menumpang hajat nak borong
    Berlagak sombong bernafsu jerong
    Mulut celupar berniat serong!

    Dia 'solat' sambil melahu
    Konon yang lain agama tak mahu
    Solat tak solat pikul dibahu
    Bukan solat heboh beritahu!

    Yang lain 'tak kenal tikar sembahyang'
    Sendiri perasan syurga terbayang
    Hakikatnya penyamun amat disayang
    Sehari tak carut dah gila bayang!

    Pantun dan lagak tidak bertempat
    Semua orang mahu disebat
    Tak sedar di untung tumpang merempat
    Ular lidi kononnya hebat!

    Kengkawan semua siapakah dia
    Si ular lidi nak lagak buaya
    Berlagak juara satu dunia
    Cakap satu tak boleh percaya!

    Orang lain 'rosak akidah'
    Sebab dedak kita tak endah
    Sokong pengkhianat baginya mudah
    Bos sendiri menggelar jadah!

    Bercakap benar dia tak reti
    Sebab jahat sudah sebati
    hina orang tak pernah berhenti
    Sesat selama sehingga mati!

    Saya tak cakap kenen siapa
    Dalam dunia memanglah ada
    Siapa yg bengang terhempap kelapa
    Yang terasa itulah dia!



    ReplyDelete
  45. Hidung tak mancung pipi tersorong
    Merempat menumpang hajat nak borong
    Berlagak sombong bernafsu jerong
    Mulut celupar berniat serong!

    Dia 'solat' sambil melahu
    Konon yang lain agama tak mahu
    Solat tak solat pikul dibahu
    Bukan solat heboh beritahu!

    Yang lain 'tak kenal tikar sembahyang'
    Sendiri perasan syurga terbayang
    Hakikatnya penyamun amat disayang
    Sehari tak carut dah gila bayang!

    Pantun dan lagak tidak bertempat
    Semua orang mahu disebat
    Tak sedar di untung tumpang merempat
    Ular lidi kononnya hebat!

    Kengkawan semua siapakah dia
    Si ular lidi nak lagak buaya
    Berlagak juara satu dunia
    Cakap satu tak boleh percaya!

    Orang lain 'rosak akidah'
    Sebab dedak kita tak endah
    Sokong pengkhianat baginya mudah
    Bos sendiri menggelar jadah!

    Bercakap benar dia tak reti
    Sebab jahat sudah sebati
    hina orang tak pernah berhenti
    Sesat selama sehingga mati!

    Saya tak cakap kenen siapa
    Dalam dunia memanglah ada
    Siapa yg bengang terhempap kelapa
    Yang terasa itulah dia!



    ReplyDelete
  46. Style pantun Kejora, FuckTun cuba mahu tiiru
    Namun yg jadii, lintang pukang dan bercelaru
    Pantun Kejora kemas, pasti dia rasa cemburu
    Kalau tak segan dan malu datanglah berguru

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  47. FuckTun buat pantun, mcm org sasau sawan
    Serabut serabai bercelaru dan tidak ketahuan
    Baris panjang pendek, spt tumbuh cendawan
    Dgn Cikgu Kejora dia tidak mungkin terlawan

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang berpantun, dia berpantatun
      Orang berkarier, dia berkariya basikal tua
      Orang terpelajar, dia kurang ajar
      Orang Cigu, dia cik gundu

      Haiyaa kojolla, you chicher ka..you got 'period' ma.. if so when your 'peiod' haa........???

      Delete
  48. Kejora pemuda yang kacak, bukannya hodoh
    Bijak terpelajar lulusan universiti tidak bodoh
    Cuma masih bujang kerana belum ada jodoh
    Disbbkan cemburu FuckTun cuba cari gadoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora, aku nampak kamu selalu mengarut di sini.

      Bila aku lapang, akan menulis lagi mengecam kamu.

      Delete
    2. Kejora tu bapuk tua kuda arab sepet sakit otak...hihihihi

      Delete
  49. I don't mean to clash but I really thing you stupid asians always thing you better than Africans, I think you guys are luck of history, when you guys suffering those days you grand grand father even china had been help by some africa countries, how can you compare a single Malaysia to a hole continent? At leat you can compare with a specifik country where you think election is bad in Africa but not as you said it, There so many country in Africa whre politics is better of than what you call I do know what. Have some respect for people and stop stereotyping Africa every where, always being brain washed by withe TVs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. African umno sudah naik angin...hahahahaaa

      Delete
  50. Kuat kencing...nk bg bangunan baru diganti dgn bg kemenangan pd BN.
    Bullshit....dah tentu polis tu bwh tgjwp kerajaan persekutuan. Nk diacahkan dgn undi.
    Spt kata Tun M, TAHAP PEMIKIRAN MENTERI UMNO SMPI TAHAP MEMALUKAN DAN X NMPK SEBAGAI ORANG YG CERDIK PANDAI...MAKIN LAMA MAKAN BODOH...

    ReplyDelete
  51. Kuat kencing...nk bg bangunan baru diganti dgn bg kemenangan pd BN.
    Bullshit....dah tentu polis tu bwh tgjwp kerajaan persekutuan. Nk diacahkan dgn undi.
    Spt kata Tun M, TAHAP PEMIKIRAN MENTERI UMNO SMPI TAHAP MEMALUKAN DAN X NMPK SEBAGAI ORANG YG CERDIK PANDAI...MAKIN LAMA MAKAN BODOH...

    ReplyDelete
  52. Politus tersepit..tabur sana sini berkampit kampit..janji janji belit..rakyat dcubit cubit.. dorang menang lg senang kebas banyak duit..ahahahahah

    Mana x tau malu bang Shah..ini puak Mau Ti Pu..

    Janji PH..sifar GTS..Pendidikan percuma universiti awam..kembalikan subsidi minyak..manaikan gaji minimum..skim kwsp untuk surirumah..

    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
  53. Apa kurangnya Wak cucu Kyai ni. Kaki songlap juga.Smemenjak jadi Ketua Pemuda lagi. Bawa duit satu beg ka Orlando. Diragut oleh Chikano.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...