Thursday, 28 April 2016

SELURUH DUNIA AKHIRNYA TAHU 1MDB MEMANG BERMASALAH

Tahniah Bank Negara dan tahniah juga kepada Zeti Akhtar Aziz yang akan bersara hujung bulan ini atas kegigihan dan kecekalan mempertahankan kebenaran sehingga ke hujung kerjaya.

Atas kesalahan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 kerana melanggar beberapa peraturan dan kaedah, 1MDB akhirnya dikenakan denda oleh bank pusat itu.

Walaupun hanya denda yang tidak disebut jumlahnya, sekurang-kurangnya seluruh dunia tahu bahawa 1MDB memang bermasalah dan gagal mematuhi arahan Bank Negara yang mahu ia membawa pulang yang dikirimkan ke luar negara berjumlah AS$1.83 bilion atau RM7,760 juta.

1MDB diarahkan membawa pulang wang tersebut berikutan pembatalan tiga kelulusan yang diberikan oleh Bank Negara pada tahun 2009, 2010 dan 2011 kepada syarikat pelaburan itu.

Denda itu dikeluarkan bukan saja kerana kegagalan 1MDB membawa pulang wang tersebut sebagaimana yang diarahkan, tetapi juga gagal mengemukakan bukti dan dokumen bagi mewajarkan ketidakupayaan mematuhi arahan tersebut.

Logiknya hanya syarikat yang benar-benar bermasalah saja yang tidak dapat mematuhi arahan Bank Negara itu. Kegagalan mematuhi arahan Bank Negara sehingga dikenakan denda turut menggambarkan kegagalan Najib Razak selaku penandatangan bagi setiap urusan 1MDB.

Soalnya sekarang, walaupun setelah dikenakan denda yang dipersetujui Peguam Negara, rakyat masih ingin tahu mengapa wang itu gagal dibawa balik?

Bila ia akan dibawa balik?

Yang terpenting - masih ada lagikah wang yang diarahkan untuk dibawa balik itu? (SH 28/04/2016).

45 comments:

  1. Semoga Allah swt izinkan bagi kesudahan perkara 1mdb yang mengarut nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB satu syarikat yg bermasalah....diterajui oleh org yg ROSAK.

      Pokok yg ROSAK tentulah menghasilkan buah yg BURUK.

      Delete
    2. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      --------------------------------------------------
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

      Delete
  2. Perkembangan kes di Singapura juga menarik:
    http://www.straitstimes.com/singapore/courts-crime/singapore-ex-banker-hauled-to-court-amid-1mdb-probe-faces-two-more-charges

    ReplyDelete
  3. Cukup pelik....
    Pdrm yg cukup byk kepakaran tentang jenayah perdagangan antarabangsa dan sebagainya pun tidak dapat berbuat apa apa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan tak dapat buat apa-apa tapi tak mahu buat apa-apa.
      You scratch my back I scratch yours, a win-win situation.

      Delete
    2. Satu lunia mau cekap apa ,itu lia olang punya pasat maa aa .

      Semua olang mau cecap apa-apa pon ,lia olang punya pasat lor rr.

      Najib cekap ,semuat tatak hat punya and UMNO pon cekap itu macam maa aa ,mesti mau pecaya lah .

      Delete
  4. Sebenarnya sebelum ini pun seluruh dunia dah tahu tentang hal 1MBD, namun dengan dikenakan denda maka keyakinan rakyat bertambah dan saya pasti semangkin ramai akan tampil ke hadapan untuk menyokong deklarasi rakyat insya'allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dek Salwah oiii..denda tu hanya bagi kesalahan kecik..atau disebut orang sebagai kompaun..tapi salah yang diketahui ramai adalah salah yang besar bukan sekadar ke ata syarikat bahkan oleh individu-individu yang terlibat di dalam dan di luar syarikat..Bank Negara mana ada kuasa utk kompaun kesalahan besar. Siapa yang berkuasa kalau begitu?

      Delete
  5. PM Najib mengajar dan menunjuk teladan buruk kepada rakyat agar usah peduli dengan undang2 termasuklah Akta Bank Negara. Inlah contoh paling hodoh dan jelik KEPIMPINAN MELALUI TELADAN DARI SEORANG YANG BERTARAF PERDANA MENTERI. Mampus rakyat dan hancur negara jadi hru hara kalau terus pertahankan PM JENIS BAPAK KETAM, nak ajar anak2 jalan betul tapi diri sendiri pun tak pernah betul. Haprak punya PM!!!!

    ReplyDelete
  6. Yg blum tt deklarasi tun cpat2 la nak tunggu najib jualkan malaysia ka?org2 di universiti,pejabat kerajaan dan office tak syg ka anda pada malaysia atau anda ingin melihat malaysia hancur dan anda semua migrate yg tinggal hanya yg miskin dan buta huruf.sya blajar setakat tingkatan 2 sahaja tpi sya da tandatangan deklarasi dan sya bangga dpat buat sesuatu untuk tanahairku.wlu apa pun sya yak akan meninggalkan malaysia bilapun

    ReplyDelete
  7. ...masaalah dalaman.

    ReplyDelete
  8. PENGKHIANAT PENGKHIANAT NEGARA TERDAHULU SAPERTI KETURUNAN RAZAK INI,DAN KINI DIWARISI OLEH PENGKHIANAT NAJIB BERSAMA PENGKHIANAT PENGKHIANAT KAKITANGAN KERAJAAN YANG MENJAHAMKAN NEGARA MALAYSIA INI.PENIPUAN YANG JELAS DAN LEBIH TERUK LAGI DARIPADA PERANGAI KAUM YAHUDI TERNYATA DAN TERBUKTI.PENGKHIANAT LAKHANATULLAH KERAJAAN YANG TELAH DIBELA SAPERTI KETUA POLIS NEGARA ,PEGUAM NEGARA,ZETI,KASIM YANG TAK BUTA,ISME ,IRWAN HINDU PARIA,AZEEZ HINDU PARIA,ARUL KANDA YANG MEMANG HINDU PARIA DAN RAMAI LAGI BINATANG BINATANG LAKHANATULLAH YANG MENJADI PEMBELA KEPADA BINATANG BINATANG PENGKHIANAT LAKHANATULLAH SAPERTI NAJIB ROSMAH INI.KINI KEADAAN MEMBIMBANG LAKHANATULLAH INI DISEBABBKAN PIHAK ANTARABANGSA TELAH MULA MERANGKA TANGKKAPAN TERHADAP KES 1 MDB INI SECARA KESELURUHAN NYE.KOTE SEMANGAT KECUT HINDU PARIA LAGI PULAK DGN TAKUTNYE.KAMI RAKYAT YANG MISKIN HINA LAGI TERINAYA DIATAS PERBUATAN PENGKHIANAT PENGKHIANAT LAKHANATULLAH INI YA ALLAH YA TUHAN KALAU ZALIMI LAH PENGKHIANAT INI SEMUA YA ALLAH YA TUHAN KU YANG DIKETUAI OLEH NAJIB LAKHANATULLAH.BANTULAH KAMI YA ALLAH BERI LAH KUASA DAN KEKUATAN PADA PIHAK BERKUASA ANTARABANGSA UNTUK MENANGKAP NAJIB DAN SEMUA PENGKHIANAT INI YA ALLAH.SEKSAKAN LAH HIDUP PENGKHIANAT INI YA ALLAHDAN PENYEKSAAN YANG PENGKHIANAT TANGUNG HINGGA AKHIR HAYAT YA ALLAH BALA I LAH PENGKHIANAT NAJIB DAN SEMUA YANG BERSENGTONGKOL YA ALLAH.AMIN AMIN AMIN

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...bebanyak lah bersabar.

      Delete
  9. Bro ini bkn mslh ugama atau bangsa tetapi ketamakan manusia mengejar dunia najib rosmah,apandi,twitterkp dll jho low,arul kanda semua berbeza bangsa dan ugama tpi niat satu mencuri harta negara utk kepentingan diri sendiri.kita org islam kena memimpin melalui teladan jgn main hantam je fikir dgn otak yg di beri allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jho lo tu anak emas...untouchable.

      Delete
    2. Rasa mahu peras si bangsat gemuk Jholow itu hingga titik akhir duit negara yg terkandung dlm dirinya tertark balik ke khazanah negara

      Delete
    3. Babi tu Gemuk lama dahhhh

      Delete
  10. 0131,nak lepas geram pun agak2lah.bila masa mamak Jadi hindu? Sekali ada manus ia mcm awk,susah kita nak melangkah ke hadapan sebagai negara majmuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang ingat Hindu, mamak dan cina tu tak rasis..sedaq la diri tu sikit! Yang tak dibenaqkan rasis ni Melayu je. Sapa dia yang tak bagi rasis tu? Umno la..sapa lagi. Utk makluman sekelian..kat tempat kami sejak zaman toknyang lagi takdak sapa yang bila sembang kata "Tu anak india mana mai tu?" Hak yang besa oghang kata "Tu anak hindu/keling mana yang mai tu?" atapon kalu peghangai dok pelek sikit..oghang akan kata " Hang ni peghangai ngalahkan hindu/keling!". Oghang hindu dengaq takdak yang maghah aih..ni melayu yang takdak teloq atau kena beli di hindu botoi saja yang sanggup ubah bahasa tok nenek dia atas alasan rasis..piiirrah!!

      Delete
  11. 0131 sebagai org islam jadi contoh yg baik komen kutuk org lain tpi ketua penyamun sape?fikir sebagai nasionalis bkn rasis.

    ReplyDelete
  12. Sudah dibagi buat melebur kat jholo ke luar negara mana ada duit nak pulang lg.kan ke najib dah putar kata ada aset sj didingapore.singapore tu asekspun byk juga ada.masalahnya knpa bg duit.knpa bg duit tabung haji duit kwap n segala tabung lg.knpa jd penjamin kalau butiran perjanjiannya dirasia.jd penjamin buta tak tahu org buat pelaburan apa.ni bukan cerita seposen dua encik ini cerita satu negara boleh dpt el nino jd cacing kepanasan semua selain yg dpt dedak nya.knpa tak chek betul betul sblum jd penjamin sblum bg duit.kemana duit tu dah pergi sapa dah buat dobi.sekorpun tak tahu .tahu tahu hilang tahu tahu dpt derma.ada org kata tak perlupun tubuh syrt 1mdb ni syrt yg dah ada kat malaysia dah cukup lengkap.nak buat berniaga ke nak buat kelentong.sekarang masalah apa lg dgn ipic tu.tanah mana lg nak kena gadai.satu bidang dah digadai kesyarikat china.hutang mana lg yg blum langsai.kak mah dah tak naik jet round the world beli belah lg.serawak do speak

    ReplyDelete
  13. Tuan Punahsihat29 April 2016 at 07:52

    Jangan marree, buatlah apa saje, asal Melayu....hidup Melayu
    ::}}

    ReplyDelete
  14. PDRM wajar siasat mana perginya 7.7 BIL itu..... Siapa yang terima ?

    ReplyDelete
  15. Hidup Melayu Najib Rosmah
    Hidup Melayu 3X, bingai betul
    Melayu lain yg tak otak selalu sorak Hidup 3x kali bila berhimpun, entah siapalah yg dia nak bagi hidup bodoh betul

    ReplyDelete
  16. ...hingga ke titisan.....

    ReplyDelete
  17. Kesian 1MDB sudah jatuh ditimpa tangga. SUdahlah hutang berbillion kena denda lagi mana mahu korek duit ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asri.. kesian kt dri sendrilaa.. kita rakyatla yg kna bayar. jgn lupa yg guaranto 1mdb adalah kerajaan ye. kt mn krajaan nk korek duit klu bukan kita rakyat yg setia duduk kt rumah berdoa..hehehe

      Delete
  18. Bila lagi Salleh Keruak, Azalina dan Rahman Dahlan nak komen denda olih bank negara ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Encik Lina dah kata, 'Apa pembangkang boleh buat pasal 1MDB, selain cuma dapat bercakap aje'.. Maknanya penyangak2 dlm 1MDB tak kesah pun, duit dah songlap takkan pulang balik punya. Sejarah dah membuktikan skandal yg bertaraf ratus2 juta atau ribu2 juta akhirnya tukang songlap tak dihukum apa2 oleh undang2 di Malaysia. BMF, PKFZ, Perwaja, Lembu Ijat contohnya... Yg kena hukum di Malaysia ini kalau anda curi ayam, atau curi Milo di pasaraya, atau curi kecil2an sahaja yg kena. Sebab itu bagi org yg berpangkat, alang2 nak songlap biar ratus2 atau ribu2 juta. Takkan kena punya di dunia ini, terutamanya di Malaysia. Undang2 hanya berkuatkuasa utk orang biasa yg hidup kais pagi makan petang, kais petang makan esok pagi. Malam miss soru...

      Delete
    2. Sangat setujuuuuuuu

      Delete
  19. "Kini perlu dibicarakan mengapa pakatan pembangkang selalu hancur. Barisan Alternatif hancur. Pakatan Rakyat hancur. Pakatan Harapan, juga ke arah kehancuran. Dalam ketiga-tiga koliasi itu, semuanya ada DAP. Berdasarkan rekod, DAP terlibat dalam setiap kehancuran itu. Hancur Barisan Alternatif kerana DAP tarik diri. Hancur Pakatan Rakyat kerana DAP memutuskan hubungan dengan PAS. Barangkali Pakatan Harapan juga akan hancur kerana langgar perjanjian berat sebelah DAP, DAP boleh pecat PKR.


    Dalam isu pertembungan sama sendiri antara DAP dan PKR di PRN Sarawak, kelihatan PKR bersalah kerana sudah ada perjanjian awal antara Azmin Ali dan Lim Guan Eng. DAP berpegang pada nota bertandatangan itu. Azmin Ali terdesak lalu mengikut maklumat terpaksa juga menandatanganinya. Namun mengikut Azmin, perjanjian itu masih belum muktamad. Yang aneh, kalau belum muktamad kenapa ditandatangan. Takut sangatkah kepada Lim Guan Eng? Nah, hari ini DAP guna hujah PKR langgar perjanjian.

    Pastinya perjanjian itu berat sebelah bagi PKR. Untung bagi DAP tetapi rugi bagi bagi PKR. Sebab itu, DAP sanggup memberi Batu Kitang kepada PKR asalkan PKR tarik diri dari 5 kerusi pertembungan yang lain. DAP, kalau berunding sejak Barisan Alternatif, tak mahu rugi sedikit. Kalau dia bertolak-ansur pun, kehendaknya tidak jauh tersasar. Saing tolak-ansur 5, dia tolak-ansur 1. Inilah tolak-ansur ala-DAP. Dia tak mahu kepentingannya terusik. Inilah wajah DAP.

    Bagi aku, kedajalan utama DAP ialah dia tidak mahu menerima ketuanan Melayu. Konsep Malaysia-Malaysiannya jelas. Sebab itu dalam pakatan pembangkang tiada parti teras. Dari segi sejarah dan demografi jelas Melayu adalah penduduk asal, majoriti dan teras Tanah Melayu ini. Namun perjuangan DAP tidak mahu menerima hakikat ini. Inilah perjuangan asal Lee Kuan Yew. DAP tahu dia tak lagi mampu menjadikan Malaysia seperti Singapura. Cukuplah baginya kalau dia mencapai apa yang dihajati dalam konsep Malaysia Malaysiannya. Ini jelas terbukti; tiadanya parti teras dalam pakatan yang disertai DAP. Semua hendak berdiri sama tinggi.

    Berbeza dengan BN. BN yang ada berbelas-belas parti kompenan itu boleh bertahan hingga hari ini kerana adanya parti teras Melayu, UMNO yang diterima oleh rakan komponennya. MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti di Sabah dan Sarawak boleh menerima kepimpinan seorang ‘abang’. Mereka menerima hakikat parti teras Melayu dalam koliasi mereka. Dengan kuasa dan harta di tangan, UMNO boleh mengawal rakan-rakan komponen dengan baik. Yang utamanya ialah sikap toleran dalam kalangan mereka walaupun masing-masing memperjuangkan hak bagi kaum masing-masing. Cina MCA, Cina Gerakan dan India MIC lebih toleran berbanding Cina dan India DAP. Inilah kekuatan BN yang dikagumi oleh masyarakat antarabangsa kerana Malaysia sebagai Negara bermasyarakat majmuk dapat hidup dalam aman dan harmoni.

    Justeru itu, apakah pakatan pembangkang mampu menyambung legasi itu dengan penambahbaikan dalam segala aspek? Jawabnya, ya sekiranya ada parti teras Melayu yang bersifat adil, tulus dan toleran. Pada hakikatnya ciri-ciri ini ini ada pada PAS yang membawa konsep ‘PAS for all”. Tetapi sayang, PKR yang bukan parti teras Melayu juga nak jadi ‘abang’. DAP pula bongkak berlagak ‘abang besar’. PAN pula sanggup jadi pengkhianat kepada abangnya.

    Motif tulisan aku kali ini ialah rakyat harus menerima hakikat bahawa pakatan pembangkang mesti mempunyai seorang ‘abang’. ‘Abang’ itu ialah PAS. IKATAN telah menerimanya. Blok ketiga ini memerlukan lebih banyak parti atau NGO yang insaf dan sedia menerima PAS sebagai parti teras Melayu yang menggantikan UMNO. Andai parti atau NGO tidak bersedia bersama PAS, maka memadai rakyat daripada pelbagai kaum berbondong-bondong menyertai PAS sama ada sebagai ahli baru atau sebagai ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP). Dengan cara ini sahaja kebobrokan BN dapat ditumbangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...macam mana nak jadi abang? Katanya nak jadi penasihat. Tak gitu. Tolong lah beri nasihat kat imdb, kan pas banyak pakar. ...private bill macam mana. Politik natang, hebat.

      Delete
  20. Orang pas Yg berani bercakap tentang kemungkaran 1MDB ni hanya Tuan Ibrahim dan Mahfus sahaja.
    Ulama besar yg juga tok guru Eddie Ah Wang senyap sunyi.
    Kafirkan orang dia pandailah.
    Itu sajalah kebolehan dia pun
    Kerja pun asyik tuang saja tapi ada cukup byk masa pula pi buat ceramah di sana sini
    Bab bab menghukum orang lain mmg dia pandai sangat
    Dan dan tu juga hukuman dia jatuhkan
    Hakim pun tak sehebat mcm dia
    Dalam bab penipuan duit rakyat ni dan masa depan negara yg bakal musnah ni mungkin dia kurang arif kot.
    Atau kitab rujukan hukum hakamnya dah hilang.
    Sebab tu lah dia tak boleh bercakap lagi

    ReplyDelete
  21. Padan muka yg penting mana anjing2 yg mempertahankannya dan di mana duit itu

    ReplyDelete
  22. Padan muka yg penting mana anjing2 yg mempertahankannya dan di mana duit itu

    ReplyDelete
  23. What do you expect.

    Memang la satu dunia tau kalau rakyat malaysia sendiri yg menjaja cerita satu alam sampai mintak campurtangan asing.

    When you tell a lie 1,000 times people will belief even yourself won't be able to tell which one is a lie which one is the truth .... standard psychology

    ReplyDelete
  24. Jho Low, sama seperti Razak Baginda dan Deepak Carpet adalah kroni-rapat Najib dan isteri. Mereka sudah tentu tidak boleh dipersalahkan untuk melindungi Najib. Jika mereka disiasat, sudah tentu tembelang Najib akan terbongkar.

    ReplyDelete
  25. 1MDB tidak jadi angsa berhasil telor Emas.....Dah jadi 1 Malaysia derman Berhutang.....SYABAS TENGKU FALSU Sek gen
    UMNO.....Masih kelihatan kampen di Sarawak buat apa ? BOHONG ORANG DAYAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serawak bolehkah bah.lg mintak derma brim org dpt derma bilion bilion kitak dpt gst.lg najib kempen lg undi hilang.ini kali lah biru akan bertukar hijau di johor
      jgn buat sultan murka nanti hidup tak dpt darjah.najib tak najib jgn kacau bangsa johor kata sultan johor.

      Delete
  26. Aslamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang data dan anak anaknya, ditengah tagihan utang yg menumpuk dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan AKI ZYEH MAULANA hidupnya kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi setelah saya lihat pembuktian video AKI ZYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsu hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Ternyata benar benar terbukti dan 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir dari Tuhan. Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita, semua cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya. Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. Dan satu hal yang perlu Anda ingat, “Jika Anda terlahir miskin itu bukan salah siapapun, namun jika Anda mati miskin itu merupakan salah Anda.” sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI ZYEH MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon di 085298275599 Untuk yg di luar indon telefon di +6285298275599,Atau Lihat Di internet KLIK DISINI saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia.

    PESUGIHAN MENGUNAKAN MINYAK GHAIB

    PENARIKAN UANG MENGGUNAKAN MUSTIKA

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...