Sunday 23 October 2016

SUDAH SAMPAI MASANYA PAS HARUS DILUPAKAN UNTUK AGENDA PERUBAHAN


Berdasarkan lenggok gaya Pas kebelakangan ini, khususnya kenyataan Mursyidul Am, Hashim Jasin yang menolak sebarang bentuk bekerjasama untuk menjatuhkan Najib Razak serta ketegasan enggan menyertai Bersih 5 sebagaimana yang dinyatakan oleh Setiausaha Agungnya, Takiyuddin Hasan, parti itu sebenarnya sudah boleh dilupakan terus oleh rakan-rakan pembangkang yang lain.

Jika bekerjasama menjatuhkan kerajaan tidak mahu, berpakat menyingkirkan Perdana Menteri yang sarat dengan skandal kewangan tidak mahu dan  bersama menyertai gerakan untuk menuntut pilihanraya yang bersih serta adil juga tidak mahu, maka "terang lagi bersuluhlah" untuk difahami isi hati perjuangan pemimpin-pemimpin Pas ketika ini.

Pas mulai sekarang harus dilabelkan sebagai rakan kongsi dan salah satu pendokong UMNO dan Najib Razak serta kedudukan mereka tidak ubah seperti parti-parti komponen BN yang lain. 

Meskipun tidak bersama sebagai komponen BN, mesti diberitahu kepada rakyat dan pengundi bahawa melalui tindak-tanduk Pas  adalah sama sebagai pelampung penyelamat kepada Najib dan UMNO.

Dalam politik, apatah lagi apabila berdepan dengan kemungkaran pemimpin yang sangat jelas dan nyata, pilihan yang ada hanyalah sama ada menyokong atau menolaknya. Tidak ada jalan tengah atau berkecuali, lebih-lebih lagi bagi pari yang mengaku memperjuangkan Islam, selalu berjubah, berkopiah dan berserban.

Pas yang selama ini selalu bercakap soal dosa dan pahala, syurga dan neraka, kini nampaknya lebih sanggup membutakan mata terhadap pemimpin dan kerajaan yang diperkatakan di seluruh dunia telah mencuri duit rakyat, keluarganya kembung dengan kemewahan serta pembaziran yang nyata dan hanya menjadilan label-label Islam sebagai kosmetik untuk mengabui rakyat.

Apakah tidak cukup dengan Peguam Negara dipecat, timbalan perdana menteri dan menteri-menteri dibuang, Laporan Audit diOSAkan serta beberapa perkara yang lain yang berlaku di depan mata untuk Pas dan para pemimpinnya memahami bahawa memang ada kedurjaan telah berlaku dalam negara kita ini?

Begitu juga dengan dua buah bank ditutup di Singapura dan pendakwaan sedang berjalan di Amerika dan Switzerland, tetapi di negara sendiri semua yang terkait disucikan, apakah terlalu sukar untuk Pas memahami bahawa segala-galanya sedang dilindungi dan kebenaran telah dikebumi?

Kiranya perkara semudah ini pun Pas tidak dapat memahaminya dan masih mahu berdolak-dalik lagi seolah-olah pemimpin seperti Najib adalah nakhoda yang bakal memimpin ke syurga, hanya ucapan "selamat tinggal Romeo" yang paling sesuai ditujukan kepada mereka.

Nampaknya juga saranan Tun Mahathir tentang perlunya semua parti-parti pembangkang bersatu hati demi sama-sama menyelamatkan negara dan keengganan berbuat demikian hanya menunjukkan keinginan memberi kelebihan kepada Najib yang telah menukar Malaysia kepada negara kleptokrasi, langsung tidak berbekas di hati dan sanubari para pemimpin Pas.

Oleh itu, adalah tidak praktikal lagi dan hanya membuang jika PPBM dan Pakatan Harapan terus menaruh harapan kepada Pas untuk saling berganding bahu dalam pilihanraya akan datang. Lupakanlah Pas mulai sekarang untuk agenda perubahan. Bagi Pas, bahu Najib lebih indah untuk disandari.

Usaha mesti digembleng mulai sekarang untuk bergerak tanpa Pas bersama. PPBM bersama Pakatan Harapan yang dianggotai PKR, DAP dan Amanah serta Warisan di Sabah, sebenarnya sudah cukup kuat untuk menggerak dan memenuhi aspirasi rakyat ke arah perubahan yang dinanti-nantikan.

Lagi pula, dengan adanya pengaruh Tun Mahathir dengan Anwar Ibrahim bersama-sama dan saling berganding bahu ketika ini, apakah ia masih belum memadai?

Yang penting, jangan lagi berlengah dan mulakan usaha daripada sekarang. Tinggalkan terus Pas dan gambarkan bahawa mereka adalah rakan kongsi dan pelampung kepada sebuah kerajaan yang kleptokrasi.

Jika Pas "tahu malu dan sedar diri", parti itu juga bolehlah  melangkah keluar daripada Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Pakatan Harapan dengan secepat mungkin kerana Azmin Ali dan semua pemimpin Pakatan Harapan di negeri itu adalah terang-terang merupakan sebahagian daripada gerakan untuk menyingkirkan Najib dan menjatuhkan UMNO serta BN.

Dalam hal ini, dipersilakanlah Hashim Jasin, Musyidul Am Pas yang baru dilantik agar segera mengeluarkan fatwa "mufarakah" parti itu dengan segala elemen yang yang ada kaitan dengan gerakan untuk menjatuhkan Najib.

Para pemimpin Pas pula, segeralah nyatakan pendirian, bukan setakat senada dengan UMNO mengecam Ahli-Ahli Parlimen yang keluar dewan ketika Najib membentangkan belanjawan Jumaat lalu, bahkan lebih afdal jika disertai dengan puji-pujian dan  sanjungan melangit terhadap isi kandungan "bajet kosong" tersebut.(SH 23/10/2016).

112 comments:

  1. Mereka perlu pantas bertindak..bijak berfikir..berstrstegi masa pnjg..tubuhkan BARISAN RAKYAT yg ampoh menentang UMNO-BN+PAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa PAS bersama kau orang tok sah mimpi lah kau orang nak memerentah.Jentera pilihanraya pun kau org tak ada .Masa penubuhan PKR dulu gema nya jauh labih kuat dari penubuhan PPBM dan ahli Umno pun lebih ramai melompat kedalam PKR(ADIL ketika itu)namun jentera piliharaya 90% bergantung pada PAS.Rasanya PPBM tak akan menang satu kerusi pun nanti.

      Delete
    2. Ini gua respek giler ngan PAS. Bigot2 agama mmg ramai. Dgn Allah Taala juga lagi yg sentiasa dimiliki olek PAS dan sentiasa memonopoli kebenaran, mmg PAS berhak mengaku kuat nan hebat.

      Delete
    3. PAS tanpa raih simpati rakyat terhadap Anwar belum tentu Hadi Awang jd MB Terengganu sepenggal.

      Delete
    4. Mana walaunta copy paste pegi hah? Dah buat blog sendiri ka? X sabar gua nak komen blog dia.

      Delete
    5. ORANG2 MELAYU TERMASUK UMNO SENDIRI MENOLAK "ISLAM" PEMBAWAKAN PARTI PAS YG. CENDERUNG KPD MENGINTAI, MENGHUKUM & MEMAKSA MASYARAKAT KPD CARA KEHIDUPAN ARAB PAK UNTA YG NYATA TELAH DILAKNATI OLEH ALLAH SETELAH BERKURUN2 BERTELINGKAH & BERBUNUHAN SESAMA MEREKA DIATAS NAMA TUHAN YG SAMA.

      Delete
    6. UMNO pulak bawa Melayu kepada cara hidup Nenek Moyang mereka yang asalnya Sakai dan Dayak, walaupun hari2 makan kangkung, ikan keli, nasi dan budu, tinggal di PPR dan kampong yang kotor, naik kapchai tapi masih bermimpi yang mereka tuan.

      Delete
    7. Alhamdulillah dgn bekalan dan kekuatan dedak-nasikangkang yg umno/bn sedekahkan mereka akan berjihad dlm gagasan PASIK(PAS+IKATAN)....

      Delete
    8. Kata dr mahathir, kalau dlm pru14 nanti bn dan pembangkang bertembung 1 lawan 1, bn harus dapat dikalahkan. Benarkah? 1 lawan 1 adalah formula terbaik untuk mengalahkan bn. Sebab semua tahu kalau 1 bn lawan 2 pembangkang, undi pembangkang akan pecah dan bn akan menang.


      Kemenangan bn akan dibantu pula dengan persempadanan kawasan yang baru yang sentiasa memberi kelebihan kepada mereka.

      Namun dr mahathir ni macam tak nampak puak pembangkang sendiri sedang flip flop. Dr mahathir seperti buta kayu tak sedar bagaimana pan tak putus-putus mahu menjahanamkan kerajaan pas kelantan.

      Dap tak payah ceritalah. Mereka dah jadi musuh bebuyutan pas. Tak ada langsung keluar dari mulut peminpin mereka untuk berbaik dengan pas. Yang ada hanya nada permusuhan. Pan pula dalam hal 1 lawan 1 dengan bn, nampak baik, kunun tak akan berputus asa mengajak pas menyertai pakatan penuh harapannya, tapi dalam masa yang sama si husam musa sanggup meredah hutan mencari-cari apa sahaja modal untuk menjahanamkan pas.

      Jelaslah pan yang flip flop, bukan pas. Dap jelas musuh dzahir bathin pas tetapi pan dzahir mengajak pas bergabung tapi bathin mahu pas jahanam. Macam orang munafik sahaja.

      Penulis tegas, pas tidak harus menyertai pakatan penuh harapan. Sebab mereka hanya mahu tumpang tui kekuatan pas sahaja. Kalau bn kalah dalam pru hadapan, dr mahathir dan lim kit siang pasti bersatu hati menendang pas keluar dari pembangkang. Siapa tak kenal dr mahathir pembenci tegar hukum hudud yang diperjuangkan pas.

      Pan boleh terus flip flop. Insya'Allah nasib mp pan akan diketahui kelak selepas pru14, samada masih kekal jadi mp atau dihanyutkan pengundi.

      Wasaalam.

      Delete
    9. PAS memutuskan tidak menyertai Bersih 5.0 kerana menganggap ia sudah terpesong daripada tujuan asal, malah dipercayai mempunyai agenda lain.Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan berkata parti itu juga tidak boleh menerima tindakan peserta Bersih 4.0 yang memijak gambar pemimpin tertinggi negara.

      "Selain dilihat sudah 'lari' daripada fokus asal, kami juga tidak menafikan tindakan peserta pada Bersih 4.0 dahulu yang memijak gambar pemimpin tertinggi sebagai sesuatu yang tidak boleh diterima," katanya kepada pemberita selepas Ceramah 26 Tahun Pentadbiran PAS Kelantan - Membangun Bersama Islam di sini, malam Khamis.

      Turut hadir Mursyidul Am PAS Hashim Jasin, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dan timbalannya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.





      Takiyuddin berkata PAS memang dijemput dalam mesyuarat berkaitan Bersih 5.0 dan wakil parti itu sudah menjelaskan bahawa PAS tidak akan menyertai perhimpunan itu kali ini.

      Sementara itu, Takiyuddin berkata PAS tidak membuat sebarang perjumpaan rasmi ataupun dihubungi secara rasmi oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) untuk bekerjasama.-

      Delete
    10. Assalamualaikum,,, Apa yang dapat dengan keluar dewan? Apakah pembanngkang ingat dengan keluar dewan boleh menjadikan mereka lebih baik dan akan disokong oleh rakyat? Pada dasarnya pembangkang tidak buat kerja mereka dengan keluar dewan Sebab tugas pembangkang ialah membangkang kerajaan pada perkara perkara yang membawa kepada kesejahteraan hidup rakyat jelata.


      Tapi dengan keluar dewan pada masa pembentangan bajet yang amat penting kepada rakyat boleh menjadikan pembangkang itu baik dan sudah melaksanakan tugas mereka sebagai pembangkang.Tapi apa yang saya nampak tindakan keluar dewan adalah tindakan yang tidak matang kerana bagaimana mereka boleh mencacatkan point point penting untuk membangkang kalau tidak mendengar sendiri ucapan bajet dari kerajaan? Apakah cukup dengan meneliti teks ucapan sahaja?

      Contoh yang jelas ialah apabila Najib membentangkan memberitahu kelemahan kerajaan tentang 2 ribu lebih granduan kedoktran tidak mendapat tempat untuk housemanship di hospital hospital kerajaan dan cuba menyatakan keprihatinan kerajaan kepada masalah ini dengan menawarkan penempatan secara kontrak kepada mereka, apakah pembangkang dengar dengan duduk di luar dewan dan bagaimana pembangkang boleh memberikan cadangan yang lebih baik dalam hal ini?Kalau itu berlaku bermakna pembangakang tak buat kerja mereka dengan baik kepada rakyat jadi apa maknanya terus mengkritik kerajaan dan apa maknanya rakyat mahu mendengar mereka?

      Pembangkang sejak dulu sampai sekarang cuma berminat dengan budaya keluar dewan yang tidak memberi apa apa menafaat kepada rakyat.

      Delete
    11. Selain PAS, tendensi mereka adalah menjaga undi-undi bukan muslim. Masing-masing takut akan jerkah marah bukan muslim. Takut rakan non-muslim tarik diri daripada menjadi rakan ‘tentera bersekutu’. Takut undi mereka berpecah. Maka peluang untuk mendapat kuasa terjejas. Hasrat menguasai Putrajaya gagal. Tinggal angan-angan kosong. Jawatan PM dan Menteri yang mula difaraidkan sesama mereka berantakan. Golongan inilah menjadi penentu kejayaan RUU 355.


      UMNO ( termasuk BERSATU dan WARISAN) – Ada 87 Ahli Parlimen muslim. Jenis jaga hati MCA, MIC, Gerakan dan komponen di Sabah dan Sarawak. Ada yang mengugut. Ada yang memberi tekanan. Ada yang nak letak jawatan sebagai menteri. Ada yang berura-ura untuk tinggalkan BN.

      UMNO tahu majoriti Melayu/Islam menyokong RUU 355. Daripada peringkat mufti, NGO Muslim, tokoh-tokoh agama hinggalah kepada rakyat jelata, ramai yang sudah bersuara menyokong RUU 355 itu. Penulis percaya sebahagian besar MP UMNO juga menyokongnya. Cuma mereka tak berani mendahului parti. Masing-masing sayangkan kuasa, jawatan dan gaji beribu. Kalaulah semua itu diletakkan di atas neraca kasih sayang, pastinya dacing itu lebih berat berbanding kecintaaan terhadap firman dan hukum-hukum ar-Rahman.

      PKR – Ada 15 Ahli Parlimen muslim. Perangai hampir sama sahaja dengan UMNO; bezanya mereka belum ada kuasa di Putrajaya. Cita-cita mereka tinggi melangit. Nak Putrajaya dan nak jawatan PM. Hampir separuh daripada ahli mereka juga bukan Islam. Justifikasi yang dicipta sama sahaja dengan citra UMNO. Sama-sama berteka-teki macam UMNO.

      PAN – Ada 7 Ahli Parlimen muslim. Jenis pelari kerusi perampas markaz. Parti yang terbina atas politik dendam dan kecewa. Kemenangan dan kebahagiannya adalah apabila dendam terbalas. Sebab itu mereka bertempik dengan wajah ceria apabila RUU 355 diturunkan dari agenda 4 ke agenda 7. Itu baru turun agenda. Lebih-lebih lagi sebagai khadam DAP; semua orang sedia faham tentang ini. Bukti mulut, bukti nyata, semua bukti ada. Sudah cukup.

      DAP – Ada 2 Ahli Parlimen muslim.. Penulis tak mahu ulas panjang. DAP adalah mereka . Mereka adalah DAP.

      PBB – Ada 10 Ahli Parlimen. Dari awal lagi, Presidennya, Adenan Satem beritahu akan menolak RUU 355 atas faktor Sarawak terdiri daripada pelbagai bangsa, adat dan budaya. Aduhai, besarnya bangsa daripada Allah.

      PAS – Ada 14 Ahli Parlimen yang menyokong penuh. BEBAS – Ada 1 Ahli Parlimen iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim – juga menyokong RUU 355.

      Jumlah semua 136 undi Islam. RUU 355 hanya perlu minimum 112 undi. Berjayakah? Tok Guru kita senyum sahaja apabila diajukan soalan itu. Semua penyokong kepimpinan ulama tersenyum. PASTI.

      Kepada semua, penulis turunkan petikan makna al-Quran ini. Terpulanglah kepada mereka, ahli dan penyokong mereka nak ulas macam mana. Penulis tidak memerlukan ulasan kalian. Bermonologlah di depan Allah secara langsung. Susunlah segala metafora. Allah Maha Mendengar hujahmu dan apa sahaja niat di hatimu. PASTI.

      Allah SWT berfirman:
      "Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (QS. Ali 'Imran: Ayat 177)

      "Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit (dari faedah-faedah dunia), lalu mereka menghalangi (dirinya dan orang-orang lain) dari ugama Allah; sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah kerjakan."(QS. At-Taubah: Ayat 9)

      Delete
    12. Assalamualaikum,,,
      Asalnya Bersih dianjurkan untuk pilihanraya yang bersih, tidak berat sebelah dan tiada penipuan.Sejarah Bersih bermula di Kuala Terengganu apabila 2 orang pemuda PAS ditembak dan didakwa oleh kerajaan BN tetapi kemudianya meyaksikan satu perarakan besar besaran di kuala Lumpur sehingga zainudin Maidin tergagap gapap menjawab soalan Al Jazira.
      Itulah bermulanya bersih yang disokong kuat oleh PAS semata mata menuntut diadakan piliahnraya yang bersih dan adil.Tetapi hari ini Bersih yang akan diadakan untuk kali ke 5 sudah bertukar arah, daripada tuntutan pilihanraya yang bersih kepada tuntutan untul Najib meletakkan jawatan dan akan diuruskan oleh pendokong liberal yang turut menuntut LGBT diberikan yag sama seperti orang lain.Tahukan anda semua bahawa golongan LGBT yang diperjuangkan oleh pendokong liberal ini sebenarnya tidak bersih?

      Kaum LGBT adalah antara kaum yang kotor amalannya.Apabila mereka bersama dan mabuk seperti mabuk daun ketom, semuanya boleh diminum, dimakan malah dalam kes kes terlampau, ada yang minum air kencing dan ada yang makan najis. Itu kenyataan kepada amalan biasa kepada kaum LGBT dan kaum ini turut diperjuangkan oleh pemimpin Bersih agar diberi tempat dalam masyarakat.
      bagaimana pejuang Bersih turut berjuang untuk satu kaum yang pengotor? Dan lagi pelik kalau ada pemimpin parti politik yang turut berjuang bersama Bersih untuk menjatuhkan Najib? Mana lebih kotor Najib atau LGBT?
      Tak munasabah langsung pemimpin seperti Mat Sabu and the geng boleh bersengkongkol dengan mereka yang berjuang untuk Bersih serta pada masa yang sama berjuang untuk pengotor LGBT?

      Delete
    13. Dulu ketika PAS berjaya mengambilalih Kerajaan Terengganu selepas PRU 1999,kedengaran penyokong UMNO menyeru jalanraya di Terengganu di cungkil balik kerana UMNO telah tewas.Penyokong UMNO mahu PAS bina semula jalanraya gunakan duit PAS.

      Itu antara taraf pemikiran pimpinan UMNo yang berjangkit hingga ke penyokongnya.Begitu juga ada suara UMNO menggesa penyokong PAS yang bekerja dalam kerajaan letak jawatan.

      Itu belum lagi penyokong PAS yang ditukar ke Sabah ,Sarawak,Gua Musang,Ulu Tembeling kerana menyokong PAS.

      Dr Mahathir ketika itu menjadi PM.Barangkali beliau tidak ambil "cakna" tentang perkara itu.Sebab berada di puncak pemerintahan.Beliau mungkin senyum puas atas "kehebatan" aksi dan pemikiran orang UMNO.

      Setelah UMNO tumbang di Terengganu 1999,royalti petrolium Terengganu ditamatkan dan ditukarkan kepada "wang ehsan".Pelbagai dolak dalih Mahathir untuk menghalalkan perbuatan yang tidak bermaruah itu.

      Kini setelah Dr Mahathir bergelar pembangkang,barulah beliau rasai "nikmat" yang pernah dikecapi oleh penyokong PAS ketika beliau jadi PM selama 22 tahun dulu.

      Bermula anaknya Mukhriz dibuang dari MB Kedah,seterusnya Mokhzani tidak lagi jadi bos Litar Sepang.Terus berjangkit kepada Proton dan terkini Menteri UMNO berkata,"Kita boleh robohkan legasi Dr Mahathir..."

      Begitu bencinya UMNO kepada Dr Mahathir.Sama seperti bencinya UMNO era Mahathir kepada PAS Terengganu hingga sanggup rampas royalti rakyat Terengganu.

      Sekarang, bila Dr Mahathir beri "formula" untuk ambil balik hak rakyat Terengganu dan Kelantan,semua orang senyum sinis sambil berfikir sendiri,"Biar betul Doc....anda masih waras...?"

      Sekarang kisah Dr Mahathir jadi semacam kisah pengembala biri-biri yang suka berbohong.Dulu PAS menjerit sampai "putus urat tekak" tentang kejahatan dan pembohongan UMNO,tiada ramai orang percaya.

      Kini bila Dr Mahathir jerit tentang PMNajib curi duit(walaupun mungkin betul) siapa mahu percaya ? Sebabnya Dr Mahathir ada rekod BMF,Perwaja,Memali,AP Rafidah,royalti Terengganu,zalimi Anwar dan 1001 kes selama berkuasa 22 tahun.

      Hanya satu cara Dr Mahathir mahu rakyat percaya cakapnya iaitu masuk PAS bukan sekadar berceramah atas pentas PAS.Masuk PAS dan kembali ke pangkal jalan.Jadi pendokong perjuangan Islam.

      Umar yang terkenal dengan anti Islam boleh jadi pahlawan di zaman Rasulullah.Mahathir sudah Islam.Cumanya perlu betulkan otak pemikirannya.

      Aduhai insan bernama Mahathir

      Delete
    14. ISLAM bukan macam pakaian, boleh ditukar-tukar mengikut rasa. Asal suka pakai asal tak suka tukar atau buang. PAS akan hilang identiti sebuah jamaah Islam kalau Islam yang menjadi prinsipnya dibuang.


      Siapa yang nak PAS tinggalkan prinsipnya, maka dia kena bersedia untuk ditinggalkan oleh PAS. Kalau dia tak bersedia tinggalkan PAS, lama-lama pasti ahli PAS akan keluarkan dia atau dia terkeluar dengan sendiri.

      Dengan prinsip ini PAS membina ahli dan jenteranya, jentera PAS bergerak dan berkembang bukan dengan dedak tapi dengan prinsipnya.

      Kalau PAS pertahankan prinsipnya, orang yang benci kepadanya akan meninggalkannya tapi kalau PAS khianati prinsipnya orang yang cinta padanya pula akan tinggalkannya.

      Biar PAS kehilangan orang yang membenci, tapi jangan kehilangan orang yang mencintai.

      Jentera inilah yang siang malam bersengkang mata, mencurahkan peluh, kosongkan poket untuk perjuangkan Islam yang menjadi prinsip perjuangannya.

      Jentera yang cinta kepada perjuangan PAS inilah juga yang membantu rakan tahalufnya yang sekarang sedang menubi hinaan dan perlekeh prinsip yang dibawa oleh PAS.

      Dengan prinsip ini juga PAS berpencak dihadapan musuh musuh tradisinya BN yang menghalang PAS dari perjuangkan prinsip Islamnya dari dulu hingga kini, tak pernah PAS undur dari pertahankan prinsipnya walaupun musuhnya semakin ramai.

      Begitu juga dengan sesiapa sahaja yang menyerang, menghina, menghalang PAS untuk kehadapan bersama prinsipnya. PAS akan rempuh dan hadapi semua halangan, penghinaan kepada PAS tidak sedikit pun mereputkan semangat perjuangan.

      PAS tak reput dek hinaan, prinsip PAS adalah Islam, mana mungkin Islam itu akan reput, selagi PAS tidak khianati prinsipnya, selagi itu ia umpama pohon segar dan rendang yang meneduhkan. Semakin bertunas dan mengeluarkan buah yang manis.

      Delete
    15. PAS disalahkan dengan sehabis kesalahan hingga sepertinya PAS itu telah tiada satu betulnya. Memulas apa yang sempat dipulas, tak sempat pulas kepala dipulasnya kaki supaya PAS sakit.

      Yang mereka hendaknya apabila PAS sakit, akan ikut sahaja apa orang buat dan suruh. Nak suruh PAS ikut semua yang mereka mahu, jika tidak ikut mereka tetap pulas dan pulas, begitulah sikap jahat pembenci PAS.

      Apabila PAS tak ikut, siang malam dok bersyair kata PAS lemah, PAS nak hancur, PAS tak berguna, tapi waktu yang sama, PAS diajak bersatu untuk tumbangkan BN. Kalau dah kata PH tu kuat, tak perlulah ajak PAS bersama.

      PAS dari dulu lawan Umno kerana Umno tolak Islam, sekarang ini pun PAS tidak bersama PH kerana di dalamnya ada DAP yang jelas menolak RUU 355, juga di dalamnya ada PAN yang sokong apa sahaja DAP buat.

      Dulu burukkan PAS kerana mahu berUG dengan Umno, bila sampai sekarang menunggu, sehingga tinggal tengkorak kering pun PAS masih tak berUG, PAS disalahkan pula kerana nak bentangkan RUU 355.

      RUU 355 jadi kambing hitam untuk salahkan PAS.

      Masa untuk menilai hampir tiba, ada yang dah jelas perdirian menolaknya, ada yang masih belum buat keputusan, dapat atau tidak majoritinya nanti, seluruh rakyat akan menilai ahli parlimen masing-masing.

      Namun pasti jawapan bagi yang mengundi setuju, akan berkata ini adalah usaha untuk laksanakan sebahagian syariat Islam, yang tidak bersetuju pula akan kandang salahkan RUU 355 dengan pelbagai salahnya. Mencurahkan semua lauk kerana benci kepada yang memasaknya.

      PAS hanya menunaikan janjinya dengan Allah, untuk tinggikan syiarnya, itu prinsip PAS. PAS tidak peduli lagi sidaun keladi, Insya-Allah RUU 355 pasti dibentangkan, ikut hati mati, tak ikut pun mati. Janji Allah adalah pasti.

      Delete
    16. SECARA terbuka dan berkali-kali PAN menyatakan kesediaannya untuk bersama PAS dalam pakatan pembangkang bagi menghadapi BN dalam PRU 14 ini. Bahkan dari mula gabungan ganti Pakatan Rakyat mengajak PAS bersama yang di dalamnya ada PAN.



      PAS pula bersumpah tidak sama sekali sudi bermuafakat yang di dalamnya ada PAN. Sekarang datang pula Dr. Mahathir dan Tan Sri Muhyidin Yassin mengajak PAS bersama dengannya bekerjasama dalam gabungan pembangkang yang lebih besar yang di dalamnya dan PAN dan satu lagi parti yang sebut namanya pun PAS naik loya.

      Muhyidin sudah jumpa DS Anwar Ibrahim sekejap, sedia menawar diri menjadi jambatan supaya boleh dilalui PAS untuk bersama pembangkang.

      Setakat ini reaksi PAS terhadap semua pelawaan mengikut loghat orang Kedah, tak bulo’. Tak bulo’ itu ialah tak lapar.

      Maka semuanya tidak faham mengapa PAS fobia sangat tak mahu bersentuhan sangat dengan PAN. Macam bersentuh kulit laki-laki dan perempuan, batak wuduk?

      Orang dalam PKR dan sekalian NGO pro-Pakatan sudah lama tidak faham dengan PAS. Dan sekarang Dr. Mahathir yang pakar dalam sepak terajang politik pun mungkin terasa tidak faham juga dengan sikap PAS itu.

      Memang semua payah memahamai PAS. Dulu orang tidak menyangka PAS boleh sekelambu dengan DAP. Tetapi ia pernah tidur sebantal dengan DAP. Mungkin sekarang PAS lebih senang sekelambu semua dengan DAP daripada duduk semeja dengan PAN.

      Hingga Umno pun macam gila dulu. PAS sedia kerjasama dengan DAP tapi dengan Umno yang sama-sama Islam, PAS tak bulo’.

      Penerimaan PAS terhadap PAN sekarang samalah dengan sikapnya terhadap Umno selama-lamanya.

      Bawa pakar jiwa dari Amerika dan Israel pun payah hendak memahami sikap PAS itu. Tetapi sikap PAS terhadap PAN itu tidaklah susah sangat untuk difahami. Jawapan amat senang, tak perlu menggunakan pakar sakit jiwa dari mana-mana.

      Ia boleh dihuraikan dengan satu kaedah. Iaitu kira-kira sama saja kerjasama Umno dengan Bersatu yang baru ditubuhkan oleh Mahathir-Muhyidin sekarang. Kiranya Umno terima Bersatu masuk BN seperti ia pernah terima PAS satu masa dulu, maka lepas itu mudah bagi semua memahami sikap PAS.

      Jika Umno boleh terima Bersatu dan Bersatu pula boleh sepakat dengan Umno dengan Najib masih ketuanya, maka mungkin PAS dapat memikir semula untuk berkongsi politik dengan apa jua cara yang di dalamnya ada PAN.

      Kemungkinan itu kita boleh fikir setelah terlebih dulu Umno dapat menerima Bersatu bergabung dengannya bagi menghadapi pembangkang dalam PRU 14 nanti.

      Kalau Umno tidak boleh pandang Anwar dengan sebelah mata, dan jika Umno ada tujuh mata, tak sebiji mata pun boleh melihat Mahathir daan Muhyidin, maka begitulah PAS pandang ke lain apabila ada PAN dan tak sedia dengar nama PAN sekalipun mendengar nama itu tidak dikenakan duit.

      Biar Umno terima Muhyidin balik jadi Timbalan Presiden dan Muhyidin pun setuju balik jadi Timbalan Presiden Umno atau Umno bergabung dengan Bersatu dalam BN, maka lepas itu kita bincang semula mungkin atau tidak mungkin PAN bersekutu dengan PAS.

      Jika kita tidak boleh fikirkan Umno dan Bersatu boleh bergabung, maka kita jangan sakit kepala atas isu kebersamaan PAS dengan pemberontak Islam progresif itu. Tak mustahil! Tak mustahil!

      Delete
    17. RAMAI yang kritik PAS, tak ada agenda lainkah selain menegakkan hukum Islam? Sementalah kini musim PAS sedang berhempas pulas meyakinkan orang Islam untuk menyokong usul pindaan akta 355. Lagilah ramai yang pandang serong dengan menganggap PAS kolot; tidak ada benda lain dalam kamus perjuangan mereka selain dari hudud!


      Nah! Beberapa hari lalu PAS telah keluarkan Dokumen Hijau. Dokumen ini memberi cadangan kepada kerajaan untuk menyelesaikan masalah ekonomi negara. Ini bukti PAS sedar dan prihatin masalah negara.

      Perjuangan PAS nak membetulkan perundangan negara tidak membuatkan PAS menutup mata akan kepincangan lain dalam negara. Perjuangan PAS adalah holistik mengikut kemampuan semasa yang ada, mengambil inspirasi daripada ajaran Islam sendiri yang bersifat syumul merangkumi setiap cabang hidup manusia.

      Itu belum lagi diterangkan peranan PAS dalam pendidikan rakyat. Belum lagi dicerita penglibatan PAS dalam isu kebajikan, pengurusan bencana, kesedaran sosial, alam sekitar, isu perpaduan ummah, pengurusan krisis antarabangsa dan sebagainya.

      Kenapa perlu prejudis terhadap PAS? Sepatutnya jika benar PAS memiliki kekurangan, kita sebagai muslim sama-sama perbaiki dan menutup keaiban, bukan mengorek keaiban dan menjaja kepada umum; suatu tindakan yang tidak akan memajukan ummah.

      Berbalik kepada Dokumen Hijau, inilah budaya politik yang PAS cuba bawa. Politik idea. Bukan politik kritik dan kutuk sahaja. Kerja mendedahkan penyelewengan dan salah urus kerajaan semata-mata tidak membawa negara ke arah yang lebih baik. Negara perlukan idea dan solusi. Rakyat perlu dididik untuk memilih pemimpin yang berwawasan dan membawa gagasan yang jelas, bukan beretorik dengan janji-janji kosong sahaja.

      Kalau tidak mampu sekalipun membawa idea lain untuk selesaikan masalah negara, sekurang-kurangnya cubalah bincang idea PAS ini. Cadangkan pindaan-pindaan yang perlu dalam Dokumen Hijau jika perlu.

      Sama juga dengan RUU pindaan akta 355 yang di bawa oleh Presiden PAS, kalau ada klausa-klausa yang perlukan penambahbaikan, cadangkan terus. Bukan terus menolak kerana mengandaikan sedikit masalah teknikal yang mungkin timbul.

      Belajarlah berpolitik dengan matang. Kita orang Islam jangan ikutkan sangat nafsu musuh Islam

      Delete
    18. Assalamualaikum,,,,

      Ada rupanya kenyataan dari pemuda DAP yang mendakwa DAP tidak memusuhi Islam dan memusuhi PAS tidak bermakna memusuhi Islam.Sedarkah apa yang mereka kata ini.PAS tu apa? Apakah PAS hanyalah sebuah parti politil seperti DAP? Dan kalaupun PAS hanya parti politik apakah pula prinsip politiknya? politik sekular atau politik Islam.Politik Islam pula membawa seluruh ajaran Islam di dalamnya, itulah PAS yang terlebih dahulu mesti difahami dan dihormati oleh DAP.Apakah DAP sudah menghormati PAS apabila mereka terang terang menolak Hudud? Hudud itu perjuangan PAS dan Hudud juga adalah Islam, jadi sesiapa yang menolak Hudud sebenarnya menolak Islam.kenapa inipun DAP tak mahu faham?
      Jadi apabila DAP menolak Hudud, sudah bermakna mereka memusuhi Islam bukan memusuhi PAS.Maka kenyataan pemuda DAP itu bukan sahaja tidak benar tetapi mengandungi maksud tertentu.Yang boleh difahami ialah mereka cuma cuba menarik sokongan orang Islam kepada perjuangan liberalnya.Dengan mengatakan memusuhi PAS bukan bermakna memusuhi Islam, sudah jelas maksud pemuda DAP ini yang cuba mengatakan PAS hanya parti politik seperti DAP, maka tidak salah memusuhi PAS tetapi mereka tidak sedar bahawa cara mereka memusuhi PAS itu menentang Islam apabila mereka menentang Hudud.Hudud itu hak Islam bukan hak PAS, tak seperti dasar Malaysia Malaysian DAP itu milik DAP yang boleh ditentang.
      Atau apakah mereka mahu menyamakan Hudud dengan Malaysia Malaysian mereka? Banganglah kalau ada umat Islam yang percaya dengan kenyataan menipu mereka ini dan sudah tentu lagi banganglah umat Islam yang menyokong mereka.
      Itu ajer yang saya mahu katakan kepada penyokong dan ahli DAP yang beragama Islam.Insaflah sebelum nyawa sampai ke halkum!

      Delete
    19. Situasi mutakhir memperlihatkan ketegasan PAS untuk berdiri sebagai blok ketiga, Suara PAS jelas merdeka tanpa takut kepada yang mencela. PAS kini ada pakatan sendiri yang dinamakan Gagasan Sejahtera . PAS dengan tegas menyatakan tak akan berunding sama sekali dengan DAP yang konsisten menentang dasar Islam PAS.
      Yang pastinya, PAS istiqamah menentang UMNO. PAS tidak membenci orang-orang UMNO. Inilah mesej PAS dalam visi dan misi Budaya Politik Matang Dan Sejahtera. Yang ditentang ialah dasar perjuangan dan amalan korupsi yang bersarang kukuh dalam batang tubuh parti bersimbolkan keris telanjang itu.
      Maka orang-orang UMNO sewajar nya bersama dengan PAS untuk memartabatkan Islam dan memperbetulkan kerosakan bangsa ini.
      Hari ini, parti baru Muhyiddin Yassin mengajak PAS bersatu menentang BN dengan syarat mesti duduk bersama DAP dan PAN. PKR pun mengajak PAS bersama dengan diberi syarat ‘garis merah’. Semua parti ‘orang-orang profesional’ ini memberi syarat kepada PAS. Yang pantang disebut ialah PAS memberi syarat kepada mereka.
      Hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Haji Subky Latif sudah pun menasihati mereka dalam tulisannya. Katanya, teruskanlah tanpa menunggu PAS. Ketua Lajnah Penerangan PAS, Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi pun sudah membuat penjelasan. Bagi orang yang ada maruah, buat apalagi menunggu PAS. Tetapi kenapa PAS ditunggu setiap saat dengan penuh harapan?
      Sebenarnya dalam jahat lidah mereka memfitnah dan menghina pemimpin PAS, mereka sedar PAS ada kekuatan suara teras Melayu/Islam. Akar umbi yang terbukti istiqamah dengan Islam, kental semangatnya, rela berkorban harta-benda, tenaga dan nyawa, ada di segenap ceruk rantau bumi Malaysia. Inilah yang mereka mahukan untuk mencukupkan undi. Tenaga inilah mereka perlukan bila mengundi. Pejuang inilah yang diperlukan apabila mereka berasa mereka perlu dibentengi. Semua ini amat didambakan dalam menghadapi PRU14.
      Sejarah telah memberi pengalaman baru kepada PAS. Laksana habis madu sepah dibuang. Tunggulah ketikanya apa yang berlaku pasca PRU13. Kata-kata “pemimpin PAS pembohong”, “geli melihat janggut ulama PAS”, “ustaz PAS ustaz Taliban”, “PAS punca pecah-belah pembangkang”, “PAS langgar prinsip”, “PAS mengkhianati undi rakyat”, semuanya kedengaran. Sejarah memahatkan gegak-gempita serangan dari luar dan dalam.
      Hari ini mereka mahu mengulangi naratif yang sama. Namun PAS bertindak bijak menjadi sutradara. Bukankah naratif boleh diolah semula dengan kecerdikan pengarah? Naratif juga boleh dibakulsampah. Motif tulisanku ialah untuk menyatakan sokongan dan dokongan atas ketegasan pucuk pimpinan. Serta, aku mengajak umat ini kembali bersatu di bawah payung kepimpinan para ulama.

      Delete
    20. Izinkan saya mengambil contoh daripada sirah Nabi Muhammad s.a.w. di mana Nabi menawan kota Madinah terlebih dahulu untuk menubuhkan kerajaan Islam , kemudian dari situ Nabi menawan kota Mekah dengan rela hati penduduk dan tiada tumpah darah.

      2. Dari contoh ini kita boleh ambil pengajaran dalam menghadapi PRU yang akan datang. Kita boleh mengibaratkan Kelantan&Terengganu sebagai Madinah , dan Mekah sebagai seluruh Malaysia.

      3. Maka ingin saya syorkan kepada ahli-ahli PAS sekalian supaya kita membuat suatu Memorandum Kesefahaman atau MOU dengan parti Pemerintah supaya Kelantan&Terengganu menjadi hak mutlak kerajaan PAS agar pertandingan satu lawan satu akan berlangsung di mana kemenangan PAS di Kelantan&Terengganu, dan juga parti Pemerintah di semua negeri yang lain akan TERJAMIN.
      4. Kemenangan mutlak PAS di Kelantan&Terengganu dan juga parti Pemerintah di negeri-negeri lain amatlah diperlukan untuk menghancurkan terus parti-parti yang bersifat pengkhianat (PAN), parti anti-Islam dan rasis (DAP) ; dan juga parti-parti yang ditubuhkan oleh mereka yang memperjuangkan individu-individu yang sudah lapuk , hilang “aura” dan penuh dengan sejarah penipuan (PKR dan Bersatu) .
      5. Kita tahu bahawa parti Pemerintah kini adalah dalam keadaan terdesak. Maka adalah wajar bagi PAS sebagai blok ketiga untuk memberikan penyelesaian mudah kepada parti Pemerintah untuk terus memerintah dengan hasrat untuk memberi peluang dan ruang kepada ketua mereka untuk memperbaiki keadaan.
      6. Langkah ini adalah bersesuaian dengan agenda politik PAS iaitu “budaya politik matang dan sejahtera” di mana penyatuan umat Islam di Malaysia merupakan suatu keutamaan dalam merintis jalan ke arah penubuhan kerajaan Islam.
      7. Di dalam MOU ini kita perlu meletakkan syarat bahawa Royalti Minyak Kelantan dikembalikan kepada Kelantan. Dana daripada Royalti minyak ini akan dapat memberi peluang kepada kerajaan PAS Kelantan&Terengganu untuk membina satu model kerajaan Islam contoh bagi seluruh negara.
      8. Model Kerajaan Islam ini memberi penekanan yang khusus terhadap penubuhan servis awam yang terbaik kepada masyarakat. Ia merangkumi pengamalan budaya “Matang dan Sejahtera” dalam semua aspek kerajaan negeri, sektor awam dan sektor persendirian. Secara tidak langsung , ini akan menghidupkan suasana yang sihat dan senang di kalangan masyarakat majmuk, sesuai dengan apa yang diajarkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
      9. Dengan adanya model kerajaan Islam contoh ini, maka dengan sendirinya ia menjadi “Piawaian Emas” (Gold Standard) terhadap persepsi masyarakat yang berada di luar dan di dalam negara. Ini amatlah perlu dalam usaha memenangi hati masyarakat supaya PAS dapat disenangi dan diberi sepenuh kepercayaan untuk memerintah Malaysia di hari muka.
      10. Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai umat Islam untuk sering menegur Pemerintah supaya kita saling “berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran”. Surah Al-As mengajar kita bahawa menegur tentang kebenaran sahaja adalah tidak cukup. Ia perlu bersertakan kesabaran. Kesabaran inilah yang kita patut berikan kepada Pemerintah kini.
      11. Semoga Allah memberi ruang kepada kita untuk sentiasa bermuhasabah diri , dan memberi penyelesaian kepada segala masalah negara yang nampaknya semakin meruncing. Sesungguhnya kepada Allah sahajalah letaknya penyelesaian dalam segala hal. Dialah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengetahui.

      Delete
    21. Assalamualaikum,, Bukan main rancak lagi usaha parti parti pembangkang yang ada untuk mengajak PAS bersatu dengan mereka.Kali ini kelibat Mahathir dan Muhyidin dipergunakan sepenuhnya untuk menarik PAS kepada pakatan pembangkang malah Muhyidin sudah mengaku bahawa dia adalah orang tengah untuk menemukan semula PAS dengan bekas rakan dan bekas ahlinya, konfiden benar Muhyidin ketika mendakwa dialah orang tengah tetapi Muhyidin semacam tidak sedar bahawa usaha mengajak PAS ke pembangkang hanyalah untuk membentuk pakatan bagi mencabar BN khususnya Umno,
      tidak lain dari itu dan kalau Pakatan pembangkang menang, apakah corak kerajaan yang akan dibentuk tidak diperjelaskan dan apakah untungnya kepada PAS juga tidak dinyatakan sedangkan TGHH awal awal lagi menegaskan sebarang kerjasama yang nak dibuat dengan PAS mesti meletakkan Islam sebagai agenda utama.Jadi apakah agenda utama pakatan pembangkang adalah Islam? Muhyidin dan Mahathir tak pernah sentuh pasal Islam, jadi bagaimana?

      Umum tahu bekas rakan PAS dalam PR tidak mahu Islam dan bekas ahli PAS yang bersama Amanah juga tidak mahu Islam tetapi cuma mahu kemenangan dalam pilihanraya dan menjadi menteri sehingga mereka sanggup berbohong dengan agama sendiri semata mata mahu mencapai kemenangan bersama sekutu mereka DAP.
      Agenda DAP adalah liberal dan Amanah menyokongnya, kalau mereka menang samada bersama PAS atau tidak, agenda mereka tetap liberal di mana Islam juga akan diliberalkan.Tak percaya ada sumber sumber dari Amanah yang pernah mendakwa mereka mahu melonggarkan Islam bukan mengetatkan seperti PAS buat, longgar di sini bermaksud liberal.Oleh itu Muhyidin yang jadi orang tengah antara PAS dan mereka ini perlu jelas tentang agenda masing masing sebelum beriya iya mahu meyatukan mereka.begitu juga Mahathir yang positif dengan pakatan pembangkang perlu juga memperinckan tentang agenda Islamnya sebelum mahu melihat pakatan pembangkang bersama PAS terbentuk.
      Setakat ini tiada satupun pasal Islam disebut oleh kedua duanya jadi tak salah kalau kita mengandaikan PAS akan beralih kepada alternatif lain yang mungkin akan membawa terbentuknya MOU bersama Umno, terlebih lagi Umno juga amat terdesak untuk pertolongan dan sekarang ini membuka ruang yang kecil kepada Islam berbeza dengan parti parti pembangkang yang langsung tak berminat untuk Islam.

      Delete
    22. Dah puas kau ber'copy-paste'?

      Pas sekarang dh jd mistress amno.

      Yg menyakitkan hati ialah mistress ni jual agama utk hidup

      Mana la dia nk kata yg duit najip tu haram, dah 90 jota masuk tembolok masing2

      Masing2 tu silap2 dh mula menambah Bini

      Yg ni najip xleh buat - dia takut bini

      Delete
  2. Pada pendapat saya,saya suka pas sekarang daripada pas sebelum ini sbb pas dulu suka mengkafirkan umno sendiri .kita kna ingt tanpa umno tanpa malaysia yg kita cintai.saya sokong pas skrng semenjak xde dh arwah nik aziz kelate brfikiran trbuka matang x mcm pas dulu kluar dari zimbabwe.apa2 kita undi Barisan Nasional.dari Meiji University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini mesti "Dr Azizan" kan? Kejap universiti itu, kejap universiti ini. Berkepok2 sijil.

      Tapi satu jer, biar x cerdik pun xpe. Janji x kantoi menipu.

      Delete
    2. Bkn dr azizan anon 11:52 dr wan ajijah dia pun dr jugak

      Delete
    3. Dr albert de preye kunta kinte dari national university of the dumb zimbabwe

      Delete
    4. Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah ketua pembangkang diparlimen.

      hadi beriya2 nak jadi ketua, tapi jwtn ketua pembangkang pun dia takut nak pegang. sbb nanti tak boleh nak ponteng sidang.

      "She went on to study medicine at the Royal College of Surgeons in Ireland where she was AWARDED A GOLD MEDAL in obstetrics and gynaecology and she later graduated as a qualified ophthalmologist. Wan Azizah served as a government doctor for 14 years."

      Delete
  3. Pada pendapat saya,saya suka pas sekarang daripada pas sebelum ini sbb pas dulu suka mengkafirkan umno sendiri .kita kna ingt tanpa umno tanpa malaysia yg kita cintai.saya sokong pas skrng semenjak xde dh arwah nik aziz kelate brfikiran trbuka matang x mcm pas dulu kluar dari zimbabwe.apa2 kita undi Barisan Nasional.dari Meiji University

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Murshidul-Am" ini bukan gelaren kerohanian seorang tokoh makrifatullah tapi di bagi oleh parti politik PAS kepada ketua mereka sendiri. Ad-Dinul Islam tak sama dengan Isle Takfir bawakan mereka.

      Delete
  4. Pada pendapat saya,saya suka pas sekarang daripada pas sebelum ini sbb pas dulu suka mengkafirkan umno sendiri .kita kna ingt tanpa umno tanpa malaysia yg kita cintai.saya sokong pas skrng semenjak xde dh arwah nik aziz kelate brfikiran trbuka matang x mcm pas dulu kluar dari zimbabwe.apa2 kita undi Barisan Nasional.dari Meiji University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape yang kafirkan Umno???Bukankah Presiden PAS skrg nie!!!!

      Delete
    2. Presiden parti paling sibuk didunia..tak hadir bahas,budget,mesyuarat,seisi parlimen..mgkn terlalu sibuk wpun ahli parlimen yg dibayar negara..ahli parlimen bukan islam pun dtg mesyuarat dan bahas.ahli parlimen pas yg lain pun dok diam je,ntah apa yg tahu..patut dah tinggalkan dn suruh keluar dr kerajaan selangor klau tak nak masuk pakatan.

      Delete
    3. Tanpa UMNO, Melayu tak hilang Singapore kepada China dan juga Tanah Melayu di Riau, Jambi dan Indageri kepada Jawa Indon.
      Apa nak dibanggakan jasa pemimpin UMNO jika dibandingkan dengan Gandi atau Aung San yang membebaskan seluruh bumi India atau Burma dari penjajahan British.
      Kerana UMNO Melayu terus menjadi hamba kepada ketuanan China dan Jawa

      Degree, Master, PHD in Songslag from Kedai Photostat Bus Stand Klang

      Delete
  5. Salah tu anon 11:29 yg kafirkan UMNO bkn pas skrng pas semasa ada arwah TGNA .kita prlu rasa brsyukur sbb pas skrng tiada arwah TGNA sudah brdamai dgn BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. amanat hadi awang
      isi dia ialah mgkafirkankan umno
      jgn fitnah ok

      Delete
  6. ape yg pAs perjuangkan skg pun x psti...isu 90juta pun snyp je...no action taken..sepatut nye suda lme putus kan hbgn ngan Pas ni..MP diorg kt dewan pun snyp je...eh...bosan la ngan paS ni..jual agama utk kesenangan parti...konon xnk jv ngan mne2 parti..nk dduk dpn..nk pimpin org bagai...tp leadership xde..bodo la..pk la sket mslh rakyat cibai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam PAS, skrg derang makin canggih. 1+2=86, 3-9=18, boleh jadi macam2. Dlm PAS ada teknologi matematik menggunakan simbol basic +- ja, dah boleh hasilkan satu produk engineering.

      Patut la tuan2 guru depa cekap ilmu kosmos dan buraq.

      Delete
  7. Bagi aku, Hadi@MunafikBersiri tak rugi apa-apa.
    Kerana dia akan mampus sedikit masa lagi. Macam...???
    Yang rugi ahli-ahli Pas yang fanatik pada dia tu...

    ReplyDelete
  8. Pas dulu ke skrng sama je anon 12:01.kita jgn dok caya kt pas tu kan pas kan u turn suka memutar belit.kita prlu brsabar selagi ada pas selagi tu pas sokong najib sbb depa tahu klau depa ddk dgn amanah pkr dap depa tu kaki kelentong temberang janji tidak ditepati.last sekali kita akhirnya undi jugak UMNO

    ReplyDelete
  9. Sabah sokong pakatan tanpa PAS. Anak2 muda kadazan akan tumbangkan pairin and maximus ongkili and company, jika Pakatan tiada PAS. Orang muslim sabah akan tumbangkan umno jika tiada PAS dalam pakatan. PAS adalah Parti Arab Semenanjung. Pemimpin nya bagai warlord arab , pengikutnya bagai unta arab bagi warlod naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan parti arab tapi parti para para gelandangan

      Delete
  10. Din, aku memang dari dulu lagi tak percaya pada pas nie.
    pakai aja lebai tapi akai tak ada
    la nie terang terang depa dok sokong najib pencuri and umno bn parti bangsat lagi susahkan rakyat.
    kata nak saman pun ...habuk pun tak ada, sama macam hari Selasa jugak. akar umbi pas pun dah bersuara dah why hadi satu ulama sanggup sokong najib bangsat nie ? nampak gaya confirmlah 90 juta tu.
    tolong tanya nik abduh yg bodoh lagi bahalol tu, ahli parlimen yg dok ponteng selalu and suka keluaq awai dr parlimen tu macam mana ?
    buanglah lebai kat atas kepala tu kalau dok sokong najib pencuri bangsat...tak layak pakai lebai tu...
    declare aja masuk umno, org pun dah muak asyik dok berbelit belit cakap aja...
    PAS bukan perjuangkan islam...sebaliknya perjuangkan pemimpin dan parti pencuri and menyusahkan rakyat...satu kerusi pun depa tak akan menang.
    masuk aja umno...rakyat bukan bodoh !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Shah....
      Maknanya kalau undi PAS sama jugak dgn undi UMNO (BN).

      PAS memang tak boleh dipercayai.
      Sikap U-TURN PAS amat mengelirukan.
      Baru2 ni mereka boleh sepentas dgn TSMY dari PPBM tapi lepas tu tiba2 boleh U-turn lagi.
      Kita pun tak pasti apa sebenar pendirian PAS ni.
      Jelaslah PAS mesti DILUPAKAN.

      Maka dgn itu STRATEGI baru mesti disusun utk MEMPERKASAKAN pembangkang.
      PPBM, PKR, PAN, DAP mesti BERGABUNG menjadi SATU PARTI PEMBANGKANG yg duduk bawah SATU SIMBOL, SATU IKATAN dan SATU MENIFESTO.
      Jika 4 parti ini BERSATU mereka akan menjadi satu parti pembangkang KUAT.

      Kalau PAS masih kekal solo maka pertandingan 3 penjuru tak dapat dielakkan.....tapi jika PAS masuk BN maka bolehlah dibuat SATU LAWAN SATU.

      Patutlah dlm pembentangan bajet baru2 ni najib kata mereka yakin boleh menang besar PRU14.
      Tapi apa pun Allah yg maha menentukan......tak boleh nak cakap dulu.

      Pembangkang TAK BOLEH goyang kaki lagi.
      BUANG SIKAP BERPARTI.......BERSATULAH kalian demi rakyat dan negara.
      Jadilah SATU SUARA yg kuat, hanya dgn cara itu saja jalan utk jatuhkan BN.

      Delete
  11. Nik abduh paham ke bajet hari tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah! Tapi apa yang asyik dia khayalkan sekarang adalah....kalau PAS geng ngan UMNO/BN dan PRU aku menang balik Pasir Mas...Menteri apa agak Ajib lantik aku.

      Delete
    2. Jangan ragu dan bimbang. Abduh@BodohBahlul akan tumbang di Pasir Mas atau di mana-mana kawasan di Kelantan dalam Pru14. Dia tidak lagi dapat duduk di parlimen kini dan selama-lamanya. Insyaalah.

      Delete
    3. dok kat parlimen pun bukan perjuangkan nasib rakyat
      nak glamer aje dgn mgeluarkan kenyataan2 separa bodoh

      Delete
    4. ambo rasa dia tak faham sebutir habuk.nik abuduh ni lambat pick up aka bangang.

      Delete
  12. Reputasi pas sebagai parti islamik sudah rosak...sewaktu tgna mereka masih utuh berpegang pada prinsip tapi pada waktu tgh mereka utuh berpegang pada duit...bak kata pepatah kemarau setahun dihapuskan oleh hujan sehari..sekurang2nya sekarang rakyat tahu the true colors of pemimpin pas...should be green but now is blue...
    Tuan shah, ungkapan selamat tinggal romeo tidak sesuai untuk pas, sepatutnya ialah romeo must die..pas harus dimatikan dlm pakatan harapan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reputasi PAS sebagai parti Islam sudah punah apabila tergamak bagi sokongan pada munafiq, penyamun dan perasuah.

      Delete
  13. Patutla arwah TGNA smasa dia hidup dulu kata jgn undi BN nnti jd org kafir btul ckp dia tgklah realiti BN skrng dh kritikal teruk smpaikan ada orang tu kata klau x puas hati dgn krajaan skrng ltk jawatan penjawat awam.satu hari bn akan jatuh merudum tapi skrng ni jibby dgn pnyamun tarbus tu sronok skrng tgklah apa jadi bn nnti

    ReplyDelete
  14. Memang patut Pakatan Harapan, terutama PKR, lupakan terus PAS ni. Islam apa yang mereka tonjolkan pun tak tahu. Yang munkar depan mata buat tak nampak dan paling parah suka berdolak-dalik. Pengangan apa mereka pakai?

    ReplyDelete
  15. Hahahaha...sy alumni University of King Chandragupta, Nepal. Menyeru kpd anda semua agar bersatu sesama lain bg membentuk pakatan baru (BERSATU+PKR+DAP+AMANAH) dgn melawan BN nnti. Partai Ajaran Sesat (PAS), nyah kamu drp pakatan kami! Alumni Newcaslte, ak cabar ko!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas tu pun parti katak.

      Lompat sana lompat sini. Bila dah dapat RM90 juta terus sehati sejiwa dgn umno.

      Kafir mengkafir haram mengharam terhadap umno apa dah jadi?

      Delete
    2. Lompat si katak lompat
      Lompatlah tinggi2
      Lompat mendapat dedak
      Lompat2 terus sokong

      Nukilan Alumni Sarjana Muda Sejarah Universiti Merong Mahawangsa

      ###Alumni Newcastle-ko ada degree?

      Delete
    3. Degree kellie's castle. Omputih pun bersepai.

      Delete
    4. Budak alumni newcastle tu mereng

      Delete
  16. Semenjak ATGNA tiada, PAS umpama hampas. Tidakkah mereka sedar yang mereka ini terang2 diperkudakan oleh melayu UMNO yang jijik sekarang ini? Maaf cakap, sbnrnya PAS ketandusan pemimpin yang berwibawa yang mempunyai wawasan untuk membangunkan negara dan rakyatnya. UMNO memang tidak boleh diharapkan lagi sebab sudah berulat di hati sanubarinya. Sudah busuk! Setuju dengan sdr Shahbudin, lupakanlah parti uang kononnya memperjuangkan ISLAM. ISLAM terang2 menunjukkan HIJRAH itu akan membawa sinar dan ini ditunjukkan oleh Baginda SAW. PAS tak nampak ke? Memang PAS kini bukan sekadar buta mata malah buta hati!

    ReplyDelete
  17. Saya dari universiti al-unta yemen timur laut menyeru agar saudara semua undi PAS. Bila orang PAS jadi pm, boleh la saya meniaga unta di putrajaya. Menteri2 tak naik lagi bmw atau mercedes, naik unta.

    ReplyDelete
  18. Maaf saya katakan bahawa pandangan saya berbeza sama sekali..semua pembangkang mesti bersatu..masa masih ada..Tak perlulah kita berputus asa..Formula Anwar Mahathir juga bersatu ditakdirkan oleh Allah mesti ada sebabnya..Allah suruh kita berfikir..Tiada yg mustahil dalam dunia ni..Kita tiada pilihan untuk mengalahkan bn yg memerintah 60 tahun lamanya..hanya ada pihak tertinggal..Satu lawan satu formulanya..Kalau itu pun kita tak boleh berkorban kerana memenuhi sakit hati kita atau ego kita..Kita Tak kemana..Perang psikologi siber bn sudah mula teratur..memecahbelahkan pembangkang..orang seperti saya sangat ditakuti berada dicelah anda semua..Admin Shah berkorban untuk tidak mengeruhkan keadaan ini..berlapang dada lah seperti ayahanda Tun..Kita tunggu sedikit masa lagi untuk apa pun boleh berlaku..Bayangkan kiranya tiba tiba kita dapat bersatu kembali dengan takdir perancangan Allah..Pada waktu tersebut sudah terlambat bagi BN untuk menukar strateginya..kerana BN menyangka Pas dalam genggamannya..Allah maha perancang dari segala galanya..Jangan terkejut kiranya kenyataan ini akan dicerca dan di lekehkan oleh org lain..Anda akan tahu siapa mereka ini..berhati hati ..peperangan siber telah bermula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf saya tak nampak di mana perang psikology siber bn. Saya tak nampak langsung keberkesanannya. FB najib walau pon nampak ramai memuji muji dan memuja muja dia, kawan2 saya kata semua tu fake account. Bagi saya selagi isu 1mdb dan rm90 tak telus, main la isu agama dan perkauman pun tak berkesan buat pas dan umno. Minggu lepas saya balik kampong di baling, kedah. Orang PAS dah mula cakap pasal rm90 juta. PAS ada masalah besar skrg.

      Delete
    2. Parti lain cakap sekali aje...kita bergabong. TAPI PAS (Parti Parasit) ni dok pi mai pi mai....apa cerita?

      Delete
    3. Katakkkkk.....

      Delete
    4. Lepas hentam teruk teruk mau rayu pulak...huhuhu

      Delete
  19. Kita jangan terpedaya dgn parti yg melebelkan parti org melayu dan islam kerana itu hanya wayang saja mereka juga cari makan cari dedak cakap lidah berpusing2 tetapi memalukan rasanya DAP adalah lebih baik kita harus sokong jgn percaya parti melayu yg bertopengkan islam

    ReplyDelete
  20. Political struggle is never a straight forward matter. There are many machinations applied to gain political power. Remember even our Prophet Mohammad SW forgave and worked with Islam staunchest enemies then for the benefits of Islam.

    So what PAS is doing should NOT come as a surprise. PPBM, PKR and gang just respond to protect and promote their best political interests with the main objective of winning the PRU14.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan should work with sarawak parties. Anyway, i wont be surprised if tun has already worked this out. Leave PAS alone.

      PAS ni, ada pon tak untong, tak ada lagi bagus. Sudah tiba masanya melayu PAS di kelantan dan trengganu dan kedah embrace 21st century malaysia, bukannya terperangkap di dunia arab. Bersatu and pkr and amanah should help them out.

      Delete
  21. UMNO saya buang sejak tahun 1993 lagi, kini PAS pula saya buang sejak Hadi Awang menjadi presiden.
    Saya hormati kepimpinan terdahulu PAS iaitu Nik Aziz.

    ReplyDelete
  22. Startegi bn mudah je..kerana anda semua memudahkan kerja mereka..Melagakan antara satu sama lain adalah kerja mereka..kepakaran dalam berpolitik yg semua tahu..Saya akan memberi contoh yg org tak nampak dan jelas kiranya berfikir..Contoh Hj Hadi dipetik dalam oleh TV3 menyokong Belanjawan Najib..Begitu bersusah payah kenapa mereka mengambil petikan tersebut dengan teliti..begitu juga pemimpin pas yg lain..Hanya petikan positif sahaja yg diambil..Konon Pas sokong budget Najib..Persoalan mudah..BN ingin dilihat Pas bersama mereka dan terus menyakiti pihak pembangkang yg lain..Maka jurang ideologi pun lebih jauh..Dan diletak ramai pembenci yg sebenar adalah org BN sendiri..Taktik yg selalu digunakan..Tekanan ini adalah strategi yg terbaik dari BN yg tak akan dilupakan oleh Pak Jib..PRk K.Kangsar adalah buktinya..Org yg diatas pagar tak akan balik kampung untuk mengundi kiranya dia tahu peluang menang..tiada.Buang masa mereka je.Kerana peratus kecil pun tidak memungkinkan Pembangkang menang.kerana berpecah 2.Anda rasa slogan undi Pas=UMNo tu siapa yg cipta yee..Anda semua.. tak tahu apa yg saya tahu..Anda akan lihat saya akan tidak disukai berada dicelah celah anda semua..Sekiranya anda terbuka untuk menang kalahkan bn..Apa yg anda takutkan.Biarlah saya nyatakan dulu apa yg saya tahu.atau melainkan anda dari..

    ReplyDelete
    Replies
    1. And your point is?

      Delete
    2. Jumlah mengundi PRK Kuala Kangsar.Mereka yg mengundi bn adalah kurang berbanding pru ke 13 tetapi disebabkan pertandingan tiga penjuru..majoriti kemenangan BN naik kerana pembangkang terbahagi kepada 2..Berpecah..Terima atau tidak penyokong tegar pas memang ada dan sentiasa akan ada..Perpecahan ini memenangkan BN.Itulah hakikatnya...maka majoriti 6 ribu pun berlaku..sedangkan sebelum itu 1800 sahaja majoritinya..Itu adalah realiti..10 peratus yg masih bersama pas pun akan memenangkan BN..Tak pa la ..secara tak langsung..nampaknya ego lebih penting..itu hakikat..

      Delete
    3. 16.50...bukan pasal ego, pasal fakta. Sebab musabab bn memang PRK di kk dan sg besar tak relevan lagi. Masa tu, tiada Bersatu, orang umno tiada pilihan; malah ramai yg ingat najib akan turun, dan tun akan masuk umno semula. Masa tu, tiada isu rm90 juta dgn pas. Skrg semua dah jelas. PAS dah tak ada ceramah, takut orang tak datang. PAS makin lemah. Penyokong tegar memang ada, tapi rakyat biasa yg menentukan pemenang pilihanraya.

      Delete
    4. Habis tu kenapa ayahanda Tun kata satu lawan satu ..sajalah kemenangan yg boleh merealisasikan hasrat ini..Ini kerana Tun sendiri dah kaji sedalamnya..Ikut lah kata dia..Kalau Tun Kata tidak perlu bersama Pas pada waktu itu maka segala usaha telah dilakukan.Maka barulah kita membuat keputusan.Tak rugi kita mencuba..Ayahanda masih tak berputus asa..apa yg kita nak takutkan..Ada yg masih mencuba seperti kami ini..Bersatu pembangkang adalah terbaik dari pendapat kami..Mungkin kami salah atau mungkin kamu betul..Kenapa perlu kita tutup salah satu peluang yg ada..Cara anda.. anda lakukan ..cara kami kami lakukan..Moga berjaya..niat sama..teruskan..yakinkan..namun saya yakin sejarah akan berulang sekiranya peluang terbaik kita.. kita sia siakan..Manusia boleh berubah..Begitu juga Anwar dan Mahathir boleh bersalam kembali untuk matlamat yg sama..ayuh teruskan hujah anda..

      Delete
    5. Kalo boleh mmg kita harap semua parti2 dpt bersatu diatas tiket menjatuhkan bn...kalo pas x mau, takkan nak paksa..buat apa ada dlm pakatan kalau membebankan..dua prk yg dulu tidak boleh di jadikan bench mark..selalunya pru kecil ni, kalo satu lawan satu pun, slalunya bn menang..tengok demografi la..tetapi kalo pru besar, ada kemungkinan mereka kalah... kejayaan tak datang bergolek, sekiranya pakatan pembangkang tanpa pas dapat merampas beberapa negeri dan mengurangkan kerusi pas di kubu kuat mereka, mungkin pas akan sedar langit tinggi atau rendah..mungkin lepas tu pemimpin mereka mau muhasabah diri..

      Delete
    6. masalahnya skrg ialah bukan saja bn ingin dilihat bersama pas, tp pas skrg ingin bersama bn.

      kerajaan perpaduan Selangor kerja siapa? kerjasama dgn umno perak kerja siapa?

      ada pas kondem 1mdb? pas hanya kondem pengkritik 1mdb.

      Delete
  23. Harapan saya satu hari nanti, semua rakyat tak kira di bandar atau kampong, mampu kuasai english. Maka mampu dapat ilmu dan berita dari pelbagai sumber dalam dan luar negara, bukan lagi dengar ceramah orang politik, denar rtm tv3 dan utusan dan bh atau harakah. Saya harap pas dan umno dapat dikuburkan. Pakatan perlu ada dasar pastikan anak2 generasi masa hadapan mampu kuasai english. Sedih tengok anak2 melayu di bandar pon tak fasih english. Masih ramai kena kelentong hidup2, sebab ilmu tak cukup untuk survive di abad ke 21.

    ReplyDelete
  24. Pemimpin PAS juga manusia...ada nafsu dan naluri manusia biasa....cuma bezanya manusia PAS ni menggadai agama untuk kepentingan mereka. PAS lebih menonjolkan luaran "alim" tapi disebaliknya PAS juga sama busuk seperti UMNO...cuma kelebihan UMNO sekarang ialah UMNO berjaya menunggang PAS untuk bersekongkol mempertahankan Najib siklepto ni....Maruah PAS jauh lebih buruh dari UMNO yang memang tak de maruah lagi.

    PAS juga makan dedak cap 1MDB dari Najib.

    ReplyDelete
  25. Saya bersetuju dengan saranan tuan,agar PH melupakan untuk membawa semula P S dalam gabungan .Sebaliknya mula merangka kerjasama yang lebih kukuh dikalangan ahli PH yang ada sekarang ini. Kerana


    ReplyDelete
  26. Sapa nik aziz ? Oh arwah nik aziz yg suka mngkafirkan umno.x baik korang bt mcm tu dkt umno umno pun org islam jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tak hanya 1 dlm 10000 org beriman?

      tak semua org Islam itu beriman.

      Delete
  27. Adalah menjadi kesilapan menilai kekuatan PAS berdasarkan fakta dan keadaan semasa PAS berada dalam PR. Senario hari ini sangat jauh berbeza. Pandangan yang mengatakan PAS masih mempunyai sokongan akar umbi terutama di kalangan orang melayu, PAS masih mempunyai jentera yang mantap serta tersusun adalah palsu dan jauh tersasar. Apa yang nyata PAS hari ini tidak berani mengadakan program ceramah umum terutama di negeri seperti Selangor, Pulau Pinang, Johor, Melaka, N Sembilan, Perak dan di Kuala Lumpur. PAS merasa bimbang takut tiada sambutan dan seterusnya memberi tekanan kepada jentera parti. Kebanyakan program PAS hanya tertumpu di mesjid dan surau yang jawatankuasanya dimonopoli oleh penyokong PAS dan ianya hanya dihadiri oleh kaum keluarga mereka sahaja. Jesteru itu kepimpinan terpaksa mengambil pendekatan "memancing" BN dan PH dengan harapan mendapat tawaran sebaik mungkin dalam pengagihan kerusi nanti. Namun orang tua-tua pernah berpesan jangan memancing terlalu lama takut ikan tak dapat tapi hantu air yang bakal timbul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg Pas tak berani buat ceramah politik mcm dulu. Tak berani buat himpunan di stadium mcm zaman TGNA hidup. Kerana lebai2 Pas tahu sambutan ahli2 dan penyokong dah semakin merosot. Ramai dah lari ke Amanah dan Bersatu.

      Pas tak boleh berkawan dgn sesiapa. Umno pun tk percayakan Pas. Pemimpin2nya riak, bodoh sombong, gunting dlm lipatan. Umno pergunakan Pas krn kebodohan lebai2 jual agama.

      Delete
    2. agenda ceramah tak penting sangat.. yg pemting tin milo sumbangan jihad sbb nak menegakan islam ataih muka bumi..
      sifat tamak haloba dlm jiwa manosia
      tuboh badan islam jiwa tetap setan.
      duet gajian pulohanribu masih blom cukop tidak pernah puas-puas.. duet rakyat yg mesken juga depa nak kutip bwat jihad islam..
      duit juai balak pon untok jihad juge.. pendek kata untok bejihad kita hendaklah melakukan dgn cara behabis-habisan sedari hidop sampe kita mampuih..

      Delete
  28. dlm negara malaisa kalu mlayu mesti islam.. kalu islam mesti mlayu..
    islam agama rasmi malaisa ..takda masaalah..kalu ada masaalah.sbb mlayu sendiri yg bwat masaalah pada bangsa mlayu dan agama islam.
    mlayu tetap pemimpin dan pemerintah dlm malaisa..mlayu tetap jd bapak-bapak dan kepalabapak..
    mcm owang tu ckp..bila pemimpin dan pemerintah menjadi seperti qarun dan firaun.. rakyat mlayu jd tak tentu hala mana nak tuju..agama islam jd melintang pukang mana nak d ikot..
    bila pak kaduk naik junjong rakyat mlayu tetap jd pak pandiar yg melukot d tepi gantang sbb menang sorak kg tegadai sampe takdpt nak tebuih..
    kemdian sibok dok betelagah sama sendiri bkn sbb nak pebetoi keadaan tapi sibok dok pijak kepala kawan..sbb harta dan kekayaan...
    depakata harta dan wang ringit tidak boleh d bawa mati.kulibatak ckp kalu takdak harta dan wang ringit rasa bagai nak mati..sbb sebagai kulibatak dlm negara yg maju dan makmog... kulibatak
    tetap tiada beharta dan bertimbon wang ringgit sampe mampuih..

    ReplyDelete
  29. Bila budin tulis artikel ni, jelas menunjukkan Budin tak faham kaedah syarak dlm berpolitik. Menyangka PAs mau bergabung dgn UMNO satu lagi pandangan yg cetek ilmu, malah menampakkan kekecewaan.

    Eloklah Budin set appoinment bertukar pandangan dan bertanya soalan secara direct dgn Tok Guru HJ atau TGHH utk faham kenapa PAS berubah dan berpendirian spt sekarang.

    PAS lebih berhati hati dan mencuba memahami agenda musuh Allah. Bukan sekadar ruang lingkup musuh politik. Misalnya Siapa dibelakang DAP, siapa dibelakang PAN. apa pembawaaan pemikiran PAN dan PKR. Apa untung rugi umat Islam, masa depan agama Islam. Semua ni kena ambilkira supaya sejarah kesilapan pemimpin Islam tidak berulang dek kerana terpedaya dengan mainan musuh Islam.

    Apa yg sedang berlaku sekarang adalah keserabutan politik orang melayu yang dibelakang dicatur oleh musuh Allah. Semua ni bukan kebetulan tapi dirancang.
    Contoh, gerakan liberal, evengelist, iluminati dan sebagainya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah saman ke belum? ataupun tuduhan SR itu benar? yg haram PASTI masuk neraka! kad ahli pas pun tak boleh tolong!

      pas janji nak saman. kata dah lantik peguam KAPIR di england. kalau tak saman, bermakna pas bohong. jika penguam kapir tak pernah dilantik, bermakna pas bohong.

      kalau dosa bohong satu org pun tak tertanggung azab dosanya; inikan pula dosa tipu juta2 rakyat Malaysia!

      tak takut ke dosa2 fitnah bohong yg pas lakukan? hadi dah minta maaf ke pd calon pkr psm yg dia fitnah tu?

      hanya org bodoh aje akan percaya org buat fitnah pd org yg dia tak kenal.

      "wei budin, cuba ko fitnah si hadi tu. dia jual pil kuda!" budin pun pelik. sapa si hadi? dia tak kenal pun! hadi pil kuda, budin tak kenal. kalau hadi sotong mungkin...

      masa kini, pas tak lg kenal /takut dosa pahala. fitnah tu berdosa. berkata bohong tu berdosa. mungkir janji berdosa. khianat rakan berdosa.

      menuduh tanpa bukti berdosa. diakhirat nanti kamu akan diminta buktikan tuduhan kamu. bukti adalah kebenaran; bukan hayalan atau agakan; bukan juga kata2 org lain.

      ulama2 zamn silam melarang ulama mengetuk pintu umara. tak boleh terima hadiah lebih2 lg rm90juta (aku anggap ini benar selagi tiada fakta yg menyanggahinya). spt keputusan mahkamah England yg pas kata nak saman; dah lantik penguam kapir Queen Council.

      diharap admin akan letak banner menghidupkan isu ini sentiasa agar seluruh alam tau betapa munafiqnya pas selagi tiada tindakan mahkamah.

      Delete
    2. islam ujud lama dah.pas pon ujod nak kata baru bkn baru..
      kata pas nak jaga islam dari musoh-musoh islam dan nak menjaga untong rugi umat islam..ye ke..
      sebenar-benar islam lah yg menjaga umat islam dan pas dari musoh-musoh islam..
      pas cuma menumpang dlm islam.. untok jd pemimpin .. bila dah jd pemimpin dok sibuk nak kumpui harta kekayaan buat diri sendiri dan keluarga..memang tak salah tak dosa sbb kumpoi harta cuma disarankan supaya berpatutan jgn sampe behabis-habisan dan belebih-lebihan.umat islam bkn dari ahli keluarga pon nak mkn juge..pemimpin pegi haji byk-byk kali .umat islam yg mesken cuma simpan keinginan nak g haji sampe mampuih..
      rosak islam bkn kerana musoh-musoh islam.tetapi rosaknya islam kerana penganut islam sendiri..sbb riak takabog menunjok-nunjok dan pendirian yg becangah dgn islam..
      tepuk selera tanyalah dada dan tanyalah kepalakbapak....


      Delete
  30. Skrg ayat kleptokrasi makin popular ... akan ada playkad ...bershit 5 nanti yg pasti dlm grup ini terlibat kebykan Melayu sengal ... berbangga la baru kenal maksudnya serupa Anwar dulu pakai kemberi politik ... Bersedia la terima bala yg sendiri tempah bertuhan nafsu serakah kelak nanti dikenang sebagai perjuang atau pengkhianat msg2 ada keyakinan beramal yg direstui, takpa sampan dimuara pendayung ditgn silakan kemana arah tiada yg melarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bala dah sampai dah pon. Duit kita tak laku. 200000 graduan tak dapat kerja. Hutang isi rumah meningkat sebab gaji tak seimbang kenaikan kos. Maruah negara masok longkang sebab 1mdb, satu dunia ketawakan kita. Kau tak tau sebab kau terperap dalam dunia kekampungan kau.

      Delete
    2. Zaman skrg sampan pakai enjin la, kau ketinggalan..sampan kampong kau jerr masih pakai dayung

      Delete
  31. Bila sesaorang telah termakan budi orang lain maka tergadailah seluruh jiwa raga,ini adat orang Melayu.Sekarang ini jangan harap PAS akan bantu pihak lain selain UMNO,sesiapa yang tak bersetuju dengan mereka-mereka yang dah termakan budi lebeh baik angkat kaki dan cari hala tuju yang lain.Apa yang terjadi sekarang ini umpama tuang ait diatas daun keladi.Bila sesatu pertolongan telah diberi dengan bagitu tinggi nilainya,maka terpaksalah mengadai semua akidah untuk membalas.

    ReplyDelete
  32. Entah ya....siapa agaknya yang pandai dan siapa pula yang bodoh!

    ReplyDelete
  33. Anon 19:19, diakhirat nnt yang masuk syurga lah yg pandai manakala yang masuk neraka lah yg bodoh...dunia ni semua boleh auta..

    ReplyDelete
  34. Ini org kita suka brgaduh sesama Islam sesama bangsa.yg seronoknya ah chong dgn ramachandran sambil main dam minum teh tarik.kita kna ingt kita gaduh mnapun kita x akan dpt mnguasai ekonomi di sini sbb dikuasai oleh ah chong sbb bangsa ah chong brsatu hati xde mcm org kita.kita ni sebiji mcm org arab orang org arab yg jahiliah yg xde ketamadunan suka brgaduh sesama bangsa sendiri yg gelak ketawa zionis semenjak penubuhan ngara Exodus 1948

    ReplyDelete
  35. Weiii PAS bila nak saman SR?

    ReplyDelete
  36. Kekadang cam benci tapi rindu lak dengan pas..hebat..teringat nostalgia Bersih 2 bersama mereka cukup berjaya.

    ReplyDelete
  37. Analogi yg boleh saya buat adalah..

    Dalam sebuah perlawanan bola sepak ada 2 pasukan yg sedang beraksi.. Satu pasukan BN.. Satu lagi pasukan pembangkang.. Dlm pasukan pembangkang ada seorang yg keliru kerana selalu skor gol sendiri iaitu nama PAS.. PAS tak berminat untuk menang perlawanan tetapi sgt minat menasihati pihak lawan. Cara terbaik adalah.. Rehatkan PAS.. Teruskan perlawanan.. Tumpu kalahkan kapten BN (iaitu UMNO) dgn serang bahagian yg paling lemah.. Iaitu rosmah..
    Sekadar pendapat peribadi..

    ReplyDelete
  38. Eloklah war-warkan dengan kerap dan menyeluruh melalui semua media komunikasi bahawa PAS adalah sekutu BN.

    Ulang-ulangkan dan sebaiknya dilontarkan hakikat itu oleh semua pemimpin Pakatan/Barisan Rakyat.

    Kerapkan 'visibility' komplotan PAS-BN sehingga ke tarikh pembuangan undi PR14.

    Pada masa yang sama, biarkan sahaja PAS letakkan calon mereka di mana-mana jua.

    Tepuk Dada Tanya Selera.

    ReplyDelete
  39. PAS tak berani langsung bincang pasal 1mdb, tak macam tun, rafizi, tony pua. Sebabnya? Ilmu tak cukup!!!

    ReplyDelete
  40. jelas pas hanya pentingkan diri...pas hanya fokus pada ajenda parti..pas tak lagi melihat perkara2 lain yg berlaku disekitar...dalam negeri dan negara...pas langsung tidak pernah bersuara tentang ehwal semasa...contoh terbaik...isu pretzel dog...sehinggakan jakim ditemepelak disindir hanya kerana isu ini...walaupun ini tidak melibatkan parti...sebagai parti yg memperjuangkan islam..pas sepatutnya memberi pandangan..membantu apa yang patut dalam menegakkan kebenaran...secara mutlak...mempertahankan pentadbiran islam...bukan hanya duduk diam melihat jakim dipersena dan pentadbiran islam negara diperlekeh hingga begini rupa...saya kira kalau pas sedikit lebeh terbuka dan membantu dalam menangani isu sebegini...pasti masyarakat islam buka mata dan menyokong pas sebagai parti memperjuangkan islam...pas jangan hanya fikirkan parti..fikirkan agama islam sebagai agama resmi malaysia....

    ReplyDelete
  41. Rakyat harus berani berubah, bukan setakat ikut pemimpin atau parti berubah ikut musim. Berubah sekarang, hasilnya bukan esok, setahun dua, tapi mungkin 10 tahun baru nampak hasil.

    Dulu bila sistem sekolah english medium dihapuskan, rakyat tak berani menentang, kerana ikut umno, ikut "patriot" bahasa melayu, ikut golongan ngaku nasionalis. Tengok la skrg, sapa rugi tak fasih english? Melayu jugak. Anak2 melayu elite ada di international school, diluar negara. Anak2 kampong penuh di ukm, uni malaysia perlis sabah sarawak tah di mana lagi. Melayu yang berjaya duduk di peringkat atas koporat dan glc majoritinya fasih english. Yang lain tahap middle management jerrr.

    Bila tunku tendang spore keluar dari malaysia, semua angguk. Majoriti perlekeh lee kuan yew, minyak tarak, air tarak , habok pun tarak, tak boleh survive punya. Tengok skrg, duit kita pon tak laku di sana. Walhal pemimpin2 umno masa tu tau lee kuan yew punya potential.

    Berani lah berubah, buang lah umno dan pas.

    ReplyDelete
  42. Ye ye padan muka ye ye padan muka, Bershit 5 takdo Melayu krg Melayu yg hanya Melayu2 dlm blog2 Mahathir ye ye cakap apa pun pasal Pas kutuk la bagai2 sbb ko rang mmg org terkutuk oleh tuhan yg maha perkasa ye ye elok la ko org jadi tali barut daPIG yg trg2 lagi tak nak ngaku, jadi la Melayu sial yg tak seda dek untung brim2 sapu lain2 kemudahan sapu tapi sia2 jadi manusia sial tak reti nak bersyukur nikmat tapi sdg kufur hanya Allah taala balas tak sekejap dgn izin satu hari nanti akan kena musibah dari perangai dan sikap yg dia sendiri buat. Bagus la terus la jadi Melayu sengal, bahlol dan suwey.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg yg terlebih meroyan mcm org gila sana sini ialah walaunta khodam lebai2 pemakan dedak. Pas parti lebai jual agama dah tk laku menuju tarikh luput. Umat Islam/org melayu dah tau penipuan lebai2 dan khodam mrk peralatkan Islam. Pas penternak ulamak2 suu akhir zaman disokong melayu walaunta tolol dan bengap.

      Delete
    2. Pas dah jd KOTOR krn iman lebai2 dan para khodam tolol mrk dah dijinakkan dgn dedak haram ditabur ketua penyamun negara. Hasil curi duit rakyat terbesar di dunia.

      Takfir!

      Delete
  43. Mengikut teladan yang sudah ditunjukkan oleh "Naib Ketua Ulamak Sedunia", adalah wajib bagi semua ahli2 parlimen untuk ponteng sidang parlimen sewaktu Hj Hadi muncul untuk membentangkan RUU 355 ( itu pun kalau dapatlah kebenaran dari UMNO dan Najib). Sesungguhnya adalah tidak professional untuk hadir sidang parlimen sebab "pahala yang bakal diterima" amat ciput sekali berbanding dengan pahala yang bakal diraih apabila duduk bersila makan kenduri majlis tahnik. Semua umat Islam kena ingat ajaran tu sebab ianya adalah diturunkan khas oleh ketua ulamak doniaa.....err...silap...naib ketua je...dan untuk makluman pengikut2 ajaran PAS, pangkat naib ketua tu samaja macam pangkat naib presiden dalam UMNO. Bukan ulamak no. 2 dunia tetapi hanyalah salah seorang dari beberapa naib2 ketua yang ada dalam Pertubuhan ulamak dunia yang diterajui oleh Sheikh Yusof Qardawi yang amat membela DSAI berbanding dengan ramai walaun2 PAS yang memusuhi DSAI seakan2 DSAI adalah kafir harbi (yang menunjukkan bahawa ramai walaun2 PAS berangan2 bahawa mereka adalah lebih alim dan lebih taqwa dari Sheikh Yusof Qardawi). I rest my case....

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juara ponteng parlimen sedunia dan juara lebai pemfitnah kekal disandang tuang presideng walaunta penjual agama Pas.

      Takfir!

      Delete
  44. Apakah bodoh punya org 2020 cuma ditambah TN50 dan 1mdb disabotaj, mudah2an akan Allah swt beri balasan pada org2 yg jahat mulai skrg tak kira semua peringkat dari atas hingga ke pencacai/pemuja blog2 pembangkang, ya Allah pada kau juga kami dibelah kepimpinan M'sia kami serahkan yg berusaha membuat kebaikan tapi ramai yg kufur nikmat yg telah kau berikan melalui kepimpinan ini, hanya kau juga maha pembalas. Amin ya rabbil alamin

    ReplyDelete
  45. Ada satu cara nak pastikan Pas masuk blok pembangkang. Tawarkan jawatan PM kpd Haji Hadi jika pembangkang menang pru14.

    ReplyDelete
  46. Wahai anon 8:33. Hanya si jahil yang mengeluarkan doa diwaktu perbahasan dijalankan. Doa yang kamu tuliskan itu bukanlah sebenarnya untuk memohon kepada ilahi tetapi hanya usaha yang licik untuk menyembunyikan kemandulan kamu untuk membalas hujah2 dengan berfakta.Membaca doa sewaktu kita berhujah adalah dengan jelas memperlihatkan bahawa kamu tidak berada di jalan yang benar kerana kamu tiada nas mahupun dalil yang dapat menegakkan kedudukan kamu.

    Maka kamu kuarkan doa demi mengaburi mata orang ramai konon2nya kamu tu adalah si alim dan mulia padahal kamu adalah manusia2 yang hanya menggunakan islam sebagai topeng dan memperdagangkan prinsip demi mencari kekayaan yang haram. kelakuan kamu itu pernah juga digunakan oleh walaun2 PAS satu ketika dulu dan rata2nya walaun itu dilihat sebagai "penjual agama dan air liur", no more and no less. Tak syak lagi, pencacai najib semakin mirip dengan walaun2 Hj Hadi. Yang satu haprak dan yang satu lagi hampeh. Dua2 langsung tak guna, baik untuk melayu mahupun Islam.

    Nick.
    Cape Tiger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 08:33

      Akan ada penjual agama" dan "penjual bangsa" dalam politik, penjual-penjual ini hanya mampu meraih kepercayaan/sokongan dengan Cara "manusia paling malas" yang pernah hidup dimuka bumi.

      Bila sebut sahaja "Islam" siapa yang berani menentang apabila anutannya Islam dan bicara berkaitan "bangsa melayu" siapakah yang berani membantah bila bangsanya melayu.Inilah politik malas yang gagal dicerna oleh pengundi-pengundi.

      Laungan agama dan bangsa hanya menguntungkan puak kleptokrasi, tidak akan membawa apa-apa kebaikkan kepada rakyat marhaen.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...