Thursday, 20 October 2016

SETELAH UCAPAN GST DIPUTAR-BELIT DAN AKTA 355 MUNGKIN TANGGUH LAGI, MASIHKAH PAS MAHU PERCAYA UMNO?


Apa sudah jadi dengan usul Akta 355 untuk bacaan kali kedua yang sepatutnya dibentangkan oleh Hadi Awang?

Esok, 21 Oktober adalah hari pembentangan Bajet 2017 oleh Najib Razak dan minggu-minggu seterusnya perbahasan di Parlimen akan dipenuhi dengan hal-hal  berkaitan dengan belanjawan saja.

Jika hari ini iaitu hari terakhir sebelum Bajet 2017 dibentangkan, usul Hadi Awang itu tidak juga diberi ruang oleh Speaker, kemungkinan ia tidak sempat langsung dibawa untuk sessi Parlimen tahun ini dan seterusnya dianjak lagi ke tahun hadapan.

Yang menariknya, pada hari pertama sessi Parlimen Isnin lalu, usul Hadi itu disenaraikan dalam aturan mesyuarat nombor empat, tetapi sehingga ke petang ia tidak juga dibentangkan.

Kemudian pada hari Selasa, usul tersebut menurun ke tempat ketujuh dan tidak juga dibentangkan. Semalam, hari Rabu, langsung tiada khabar berita mengenainya.

Kalau ikut logik, jika hari pertama sudah masuk agenda nombor empat,  usul tersebut sepatutnya diletakkan sebagai agenda nombor dua atau tiga pada hari berikutnya. Ia tidak seharusnya menurun kepada tempat nombor tujuh.

Hanya tinggal hari ini iaitu Khamis untuk peluang usul tersebut dibentangkan. Jika hingga petang nanti tiada juga usul Hadi itu, nasibnya semakin sukar diramalkan. 

Seharusnya usul Hadi Awang ini tidak lagi ditangguhkan kerana bacaan kali pertamanya sudah dilakukan pada sessi Parlimen yang lalu. Kali ini ialah untuk bacaan kali kedua, dibahas dan seterusnya dijalankan undian.

Lagi pula, Najib Razak dan semua pemimpin UMNO bukan main lagi menyokong usul tersebut. Meskipun aturan Parlimen biasanya memberi laluan kepada usul kerajaan terlebih dahulu, tetapi jika Perdana Menteri menghendakinya, beliau boleh memberi arahan agar usul persendirian Hadi Awang itu didahulukan.

Apabila ditangguhkan begini dan seolah-olah Hadi Awang sedang dipermainkan, adakah bermakna Najib sendiri tidak mahu usul itu dibentangkan?

Sedarkah Najib bahawa Pas sudah mengadakan majlis munajat dan solat haiat pada 15 Oktober lalu untuk memohon keredaan Tuhan agar usul itu tidak mengalami banyak halangan dan seterusnya diluluskan?

Apakah Najib tidak mahu memberi laluan kerana belum bersedia menghadapi parti-parti komponen BN yang terang-terang menentang usul berkenaan?

Sampai bila ia mahu ditangguhkan lagi dan Najib akhirnya setuju memberi laluan? 

Awal tahun depan, pertengahan tahun depan, akhir tahun depan atau sehingga tibanya tarikh pilihanraya?

Walaupun usul Akta 355 itu berkaitan memberi lebih kuasa kepada Mahkamah Syariah, tetapi parti-parti komponen BN melihatnya sebagai laluan awal kepada perlaksanaan hudud. Maka, MCA, MIC dan Gerakan, termasuk komponen BN di Sabah dan Sarawak juga menentangnya.

Di sebalik parti-parti komponen itu menentang, mereka juga menyatakan BN sudah ada konsensus jika ia dibentangkan. Tapi pemimpin-pemimpin UMNO tetap mengunci mulut, malah Zahid Hamidi sendiri mengatakan sama ada dari segi pembentangan, mahu pun sokongan, ia terpulang kepada Najib menentukannya.

Tetapi sokongan Najib secara luaran kepada usul berkenaan sehingga ia dapat dibawa untuk bacaan kali pertama oleh Hadi pada sessi Parlimen yang lalu, telah berjaya mendekatkan lagi hubungan Pas dengan UMNO.

Pas dan UMNO tidak lagi bermusuhan seperti selalu. Berbanding UMNO, walaupun ketika ini Najib berhadapan dengan skandal kewangan bertaraf mega dan diperkatakan di seluruh dunia, Pas lebih keras bermusuh dengan Amanah berbanding parti itu.

Persoalannya, jika usul Hadi itu tidak juga diberi laluan, sedarkah Pas bahawa mereka sedang dipermain dan diperalatkan oleh UMNO?

Apakah tidak mungkin usul Hadi itu akan terus ditangguhkan dan hanya dijadikan modal oleh Najib untuk memberi gambaran kepada pengundi Melayu seolah-olah beliau adalah pemimpin yang mencintai hukum Islam dan lebih bertujuan merapatkan hubungan dengan Pas, sekaligus merencatkan kesepakatan parti-parti pembangkang dalam PRU 14?

Setelah ucapan Hadi Awang mengenai GST yang diputar-belit oleh media-media utama kawalan UMNO Selasa lalu dan bersama usul Akta 355 yang mungkin terus ditangguhkan ini, apakah Pas masih mahu menaruh kepercayaan lagi kepada Najib dan UMNO? (SH 20/10/2016).

86 comments:

  1. ADALAH LEBIH MUDAH MEMPERMAINKAN ORANG2 TERTENTU DARIPADA MEYAKINKAN BAHAWA MEREKA TELAH DIPERMAINKAN.

    ~ Lebai Lembu Bermisai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji org itu Melayu. Asal Indon pun xpa. Spesis bigot hidung kembang tapi kemek, musti kene sapot meh. Beragama suci iaitu Islam. Khalas.

      Delete
    2. RUU355=Rancangan Umpan Umno#355...

      Sekarang umpan sudah mengena ha ha ha ha haha!!!

      Delete
    3. Woiii anon 16:16!!!

      Apa Kembang.. Kemek.. Kembang.. Kemek.. nie.. kami hensem apa!!!

      Memanglah kami bigot terhadap kaum & ugama lain, tapi sesama kami tetap dengki mendengki.. itu biasanya larr.. dah memang Me"LAYU" namanya.. lainlah kalau dari dulu kami digelar Me"MAJU"..

      ~ Jeronggos Hensem

      Delete
    4. Rasanya anon 16.16 tu Non-Muslim. Cuba baca postingnya dan fahamkan maksudnya....??

      Delete
    5. 16.16 nak komen silakan. Tapi jangan sampai hina dan rendah-rendahkan Islam ya.

      Delete
    6. Anon 16.16 memang betul.
      Yang merendahkan Islam yang suci adalah Melayu...bukan China atau India.
      Melayu mengaku beragama Islam, diberi taufik hidayat di jalan benar, mendakwa tidak sesat seperti Yahudi, Kristian, Hindu dan Buddha. Tapi malangnya Islam yang suci tidak mengubah Melayu jadi manusia. ..Cuba bandingkan Yahudi dan Melayu..Ada ketika Melayu lebih teruk dari Yahudi...lihat siapa yang banyak makan rasuah, salah-guna kuasa, kroni, samseng, menipu, pengotor, busuk hati, mengamal ilmu hitam, kaki-buli, suka buat fitnah...banyak lagi.

      Delete
    7. Asslamualaikum,
      Ada orang kata Islam bukan milik PAS sahaja, benar Islam bukan milik PAS tetapi milik semua penganutnya. PAS hanyalah sebuah jemaah yang cuba mengikuti semua perintah dan meninggalkan segala larangan ALLAH.
      Itu aje, tak lebih dan tak kurang, jadi kepada sesiapa yang mengaku Islam mestilah jaga perintah ALLAH dan meninggalkan seluruh larangannya, bukan ambil peraturan Islam separuh separuh.Islam bukan sahaja diikuti untuk mengadakan solat hajat dan bacaan yassin untuk bantuan ALLAH terhadap musibah yang menimpa dan Islam bukan hanya qazaf yan ditekankan kerana kezaliman yang menimpa diri tetapi Islam mesti mencakupi hukum hukum yang lain seperti Hudud, Qisas dan Taazir, kesemuamya dan kepada sesiapa yang menentang hukum hukum ini adalah menentang ALLAH bukan PAS.Ingat tu........

      PAS sebagai jemaah Islamiah bukan memiliki Islam secara ekslusif, kerana masih ramai yang tak mahu joint PAS, masih ramai yang percaya PAS bukan jemaah Islam, sebaliknya menyertai banyak menyertai pertubuhan pertubuhan lain yang langsung tidak meletakkan Islam sebagai panduannya tetapi akan kembali kepada Islam untuk solat hajat, bacaan yassin serta memilih hukum hukum Islam yang tertentu sebagai jalan untuk membela diri.
      Inikah dikatakan Islam yang bukan milik PAS sahaja? Begitu jugalah sejak dijajah dan dimerdekakan oleh penjajah, Islam sudah dikerat kerat pengamalannya dalam negara, mujur ada PAS yang sejak awal penubuhannya telah berkembang memperbaiki kelemahan kelemahan yang ada untuk menuju jalan ALLAH sepehunya, bukan ambil separuh dan tolak separuh yang lain.Hari ini sama ada nak mengaku atau tidak, PASlah satu satu jemaah Islam yang memenuhi kesemua ciri ciri jemaah Islam dan tidak ada satupun jemaah Islam yang ada termasuk Tabligh dan lain lain jemaah yang tidak lengkap pergerakan Islamnya.
      begitu juga Umno, PKR dan lain lain parti politik milik orang Islam juga tidak mempunyai ciri ciri jemaah Islam seperti PAS.Malah dalam kesemua parti politik orang Islam, mereka lebih memberi laluan kepada pergerakan liberal dalam organisasinya di mana tak wajar dan tak salah kalau kata muka mereka menunjukkan muka tak malu kalau mendakwa Islam bukan milik PAS sahaja.
      Berfaktalah dalam berhujah!

      Delete
    8. ISLAM bukan macam pakaian, boleh ditukar-tukar mengikut rasa. Asal suka pakai asal tak suka tukar atau buang. PAS akan hilang identiti sebuah jamaah Islam kalau Islam yang menjadi prinsipnya dibuang.


      Siapa yang nak PAS tinggalkan prinsipnya, maka dia kena bersedia untuk ditinggalkan oleh PAS. Kalau dia tak bersedia tinggalkan PAS, lama-lama pasti ahli PAS akan keluarkan dia atau dia terkeluar dengan sendiri.

      Dengan prinsip ini PAS membina ahli dan jenteranya, jentera PAS bergerak dan berkembang bukan dengan dedak tapi dengan prinsipnya.

      Kalau PAS pertahankan prinsipnya, orang yang benci kepadanya akan meninggalkannya tapi kalau PAS khianati prinsipnya orang yang cinta padanya pula akan tinggalkannya.

      Biar PAS kehilangan orang yang membenci, tapi jangan kehilangan orang yang mencintai.

      Jentera inilah yang siang malam bersengkang mata, mencurahkan peluh, kosongkan poket untuk perjuangkan Islam yang menjadi prinsip perjuangannya.

      Jentera yang cinta kepada perjuangan PAS inilah juga yang membantu rakan tahalufnya yang sekarang sedang menubi hinaan dan perlekeh prinsip yang dibawa oleh PAS.

      Dengan prinsip ini juga PAS berpencak dihadapan musuh musuh tradisinya BN yang menghalang PAS dari perjuangkan prinsip Islamnya dari dulu hingga kini, tak pernah PAS undur dari pertahankan prinsipnya walaupun musuhnya semakin ramai.

      Begitu juga dengan sesiapa sahaja yang menyerang, menghina, menghalang PAS untuk kehadapan bersama prinsipnya. PAS akan rempuh dan hadapi semua halangan, penghinaan kepada PAS tidak sedikit pun mereputkan semangat perjuangan.

      PAS tak reput dek hinaan, prinsip PAS adalah Islam, mana mungkin Islam itu akan reput, selagi PAS tidak khianati prinsipnya, selagi itu ia umpama pohon segar dan rendang yang meneduhkan. Semakin bertunas dan mengeluarkan buah yang manis.

      Delete
    9. PAS disalahkan dengan sehabis kesalahan hingga sepertinya PAS itu telah tiada satu betulnya. Memulas apa yang sempat dipulas, tak sempat pulas kepala dipulasnya kaki supaya PAS sakit.

      Yang mereka hendaknya apabila PAS sakit, akan ikut sahaja apa orang buat dan suruh. Nak suruh PAS ikut semua yang mereka mahu, jika tidak ikut mereka tetap pulas dan pulas, begitulah sikap jahat pembenci PAS.

      Apabila PAS tak ikut, siang malam dok bersyair kata PAS lemah, PAS nak hancur, PAS tak berguna, tapi waktu yang sama, PAS diajak bersatu untuk tumbangkan BN. Kalau dah kata PH tu kuat, tak perlulah ajak PAS bersama.

      PAS dari dulu lawan Umno kerana Umno tolak Islam, sekarang ini pun PAS tidak bersama PH kerana di dalamnya ada DAP yang jelas menolak RUU 355, juga di dalamnya ada PAN yang sokong apa sahaja DAP buat.

      Dulu burukkan PAS kerana mahu berUG dengan Umno, bila sampai sekarang menunggu, sehingga tinggal tengkorak kering pun PAS masih tak berUG, PAS disalahkan pula kerana nak bentangkan RUU 355.

      RUU 355 jadi kambing hitam untuk salahkan PAS.

      Masa untuk menilai hampir tiba, ada yang dah jelas perdirian menolaknya, ada yang masih belum buat keputusan, dapat atau tidak majoritinya nanti, seluruh rakyat akan menilai ahli parlimen masing-masing.

      Namun pasti jawapan bagi yang mengundi setuju, akan berkata ini adalah usaha untuk laksanakan sebahagian syariat Islam, yang tidak bersetuju pula akan kandang salahkan RUU 355 dengan pelbagai salahnya. Mencurahkan semua lauk kerana benci kepada yang memasaknya.

      PAS hanya menunaikan janjinya dengan Allah, untuk tinggikan syiarnya, itu prinsip PAS. PAS tidak peduli lagi sidaun keladi, Insya-Allah RUU 355 pasti dibentangkan, ikut hati mati, tak ikut pun mati.

      Delete
    10. Mr. PAD 2028,1029
      please make your stand on 1MDB. Dont bull bull here and bull bull there

      Delete
    11. Mr. PAD 2028,1029
      please make your stand on 1MDB. Dont bull bull here and bull bull there

      Delete
    12. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
    13. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      --------------------------------------------------
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

      Delete
  2. dah sememangnya PAS haji hadi bodoh dan diperbodohkan

    ReplyDelete
  3. Maknany, betul lah ruu nie mmg kuasa penuh ds najib & the geng untuk direalisasikan.. endak seribu daya, tak nak seribu dalih. Ape pulak strateginy lepas nie... layan aje

    ReplyDelete
  4. Qoute

    Anggota Parlimen Kelana Jaya daripada PKR, Wong Chen mengakui Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) daripada kerajaan Barisan Nasional (BN) merupakan insentif yang berjaya dalam membantu golongan yang memerlukan.

    "Apakah ini bukannya untuk rakyat biasa/marhean atau gula2 - maso Mahathir krona kroni diyo yo pulun.
    dari takdo lbh baik ado, Duuuluu mano ado (oden tak ponah ambik sbb tak layak - byk kwn2 pro pembangkang tak layak pun dulu 2 tahun pelancaran belasah jugak bogoseh tak bogoseh belakang kira kat akhirat nanti jawab le (sbb alasan diyo o'ang ateh belasah diyo pun ikut samo)... la ni kono tapis marah pulak dikato kerajaan takdo duit - tu la modal ea ... bagi salah di bagi pun salah .. sengal betul la)
    Donga sini bro ... kerajaan tak akan bangkrap selagi aman urus niago bertambah cambah hanya sektor minyak dan gas senario duniyo ... skrg viral ulangan simpang kelanang masuk dlm inbox ngato kerajaan bangkrap .... pi la mabok todi ko apo - lu pikir la sendiri segalo dakyah Zombie tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11.28,
      Kau ini tiap tiap hari boleh tenggek diblog ini dari pagi sampai petang..kau ni tak ada kerja ke...jgn masuk kategori melayu yang hanya hidup dgn harap bantuan dan kais pagi makan pagi kais petang makan petang tapi bercakap macam kerja gaji besar...tapi cara kau tulis dan bawa idea aku nampak macam kaki lepak masuk angin keluar asap,tak ada fakta dan berilmu.

      Macam ini la jgn dedahkan diri kita sebagai orang bodoh dan sombong. Aku tengok lagi banyak kau cakap lagi banyak tunjuk bodoh sudah la guna bahasa tak apa apa ramai tak faham tapi hati dan nafsu tinggi nak tunjuk pandai..macam ni lah kita biar jadi anak murid itu lebih baik daripada suka berlagak pandai kerana orang budiman sentiasa merendah diri walau pun ilmu dimiliki terlalu byk...pasal BRIM tu tak usah lah nak bangga sangat kerana kerana bukan dari dana lebihan kerajaan atas usaha pelaburan kerajaan...yang sah dana BRIM adalah dari kutipan cukai semata mata yg sepatutnya di peruntukkan kepada pembangunan kesejahteraan rakyat itu patut didahulukan..bila dah duna dana cukai lama kelamaan peruntukan utk pembangunan kesejahteraan rakyat terganggu kemudian mula baget pembangunan dan sebagainya nak fool potong sebab dana tak cukup...lama kelamaan peruntukan BRIM jadi kurang dan percaya la disatu masa mungkin BRIM ini dihentikan...inilah cara perbelanjaan tak berhikmah tujuan semata mata utk popular bagi kelabu mata.

      Delete
    2. dari dulu ceghita bangkrap bangkrap bangkrap sobona ea pembangkang yg bangkrap idea takda isu lain pusingkan lagu lama zombiekan o'ang ngamai. mado deh bangkrap ... hang tahu apa o'ang ateh ja buat duwit hang apa dapat tahi kuda takda.
      Lagi pun 4 parti tak satu hati tak mengompok doh nak monang ... Angan2 lagi la. Poyi poja la ceghita o'ang sewel tu kata M'sia bakal bangkrap ponah tahun 2015 dikata bangkrap .. takdak pun, dah cakap dah aset beratus billion mana boleh bangkrap bro, Akai ada ka, poyi lengok diserata tempat o'ang ngamai berurusan mcm biasa ja. Hang sorang ja ka tercepit.

      Delete
    3. Anon 12:22,
      Maksud ko bangkrap negara tu macamana? Greece yg bangkrap tu pun rakyat dia hidup aman, boleh niaga. Asetnya juga beratus billion..biasa aje bezanya negara ni dibangkrapkan oleh kaki klepet yg ko sanjung sangat tu..skang belum bankrap lg ler zaman cucu ko konfirm dah bangkrap..kita org smua disini termasuk tuan blog ni pandang jauh kedepan..bukan mcm ko yg pikir sejengkal tu..kalo najib tak dicegah sekarang, abis le anak cucu kita nnt..mungkin ko x pe ler ada duit dedak boleh support..

      Delete
    4. hello hello bro ada perang ka, business takda ka,
      ada org mati kelaparan ka, jadi kalu skrg ni saya sebut semua sdg berlaku baru la saya percaya M'sia diambang bangkrap.... ada faham.....

      Delete
    5. 13.47 kau tak faham ekonomi langsung, kau tak faham maksud bankrap. Cam ni lah, supaya kau faham ekonomi, kau baca The Edge dan Focus Malaysia tiap2 minggu...baca the star (business section) tiap tiap hari. Baca bloomberg, cnbc, wsj, scmp, ft tiap2 hari. Kau akan faham ekonomi semasa negara. Selamat mencuba. Takat ni jerrr aku boleh tolong kau. Otherwise, kau baca lah utusan dan tengok tv3 tiap2 hari, seperti biasa.

      Delete
    6. tu sumua Mahathir sendiri cakap (sebab apa semua pusing ceghita sbb marah sgt dgn seekor nyamok, maka kelambu dibakar -busuk hati punya org - lidah biawak) berita bias jajahan zionis mana betul penulis diya kebanyakan isem, ko poyi la baca negara org hang puja negara sendiri keji, tak guna jadi rakyat M'sia.

      Delete
    7. Kalau dah kelambunya koyak-rabak. Besar2 pulak tu berlubang2nya sampaikan bapak gajah pun boleh lepas, memang hukumnya bakar je kelambu tu...! Nak simpan lagi buat apa...???

      Delete
    8. Kelambu putih dah hitam, bau hapak , nyamuk pon tak nak dekat, buang dalam tasik bapak segala ikan pun kena heart attack...bakar jer la. Bakar tilam sekali, dah hanyir.

      Delete
    9. Waghih buangan tu xpakai kelambu

      Dia tidor dalam guni dedak

      Delete
  5. Aiya...

    Sudah dapat 90 sambal belacan kat account dia tu...lantaklah RUU355 boleh jalan ke tidak. Asalkan duit masuk kocek sendiri. Lebai pun perlu duit untuk hidup k...

    Nak tanya sudah saman itu Sarawak Report ke tidak?

    Cam dah senyap je.

    ReplyDelete
  6. Sdr budin,
    Jgn lupa perbentangan pertama pada jun tahun ini tujuan pancing undi melayu di dua kawasan PRK..sudah saya sebut sebelum ini..cara nak main undi melayu melalui agama...kalau nak buat dah lama mereka ini boleh lakukan sejak berpuloh tahun dahulu kerana kuasa ditangan mereka begitu juga dgn PAS ini saja dan satu satu nya jalan utk kekal relevan iaitu guna agama sebagai alat untuk kekal talian hayat parti...yang sentiasa kena main ada lah majoriti melayu.wallah hua'lam.

    ReplyDelete
  7. Akta 355 tu cuma umpan saja. Matlamat sebenar ialah nak JINAKKAN PAS dan cuba renggangkan PAS dari Pakatan pembangkang......dgn itu PAS akan bertanding PRU dgn 3 penjuru.

    Khidmat PAS diperlukan utk pecahkan undi Melayu dgn 3 penjuru ni. Dgn cara itu saja BN akan menang. Jadi hubungan baik dgn PAS tu memang perlu.

    Kalau dapat pancing PAS bergabung join BN lagi bagus....maka dgn itu selesailah masalah sebab undi melayu akan jadi majoriti besar.....dgn demikian BN akan kekal memerintah....dgn secara tak langsung PAS jadi benteng utk selamatkan kuasa dan tutup skandal yg ada.

    Silap haribulan sudahnya 355 tu masuk buku 555 je.

    ReplyDelete
  8. Sdr budin,
    Jgn lupa perbentangan pertama pada jun tahun ini tujuan pancing undi melayu di dua kawasan PRK..sudah saya sebut sebelum ini..cara nak main undi melayu melalui agama...kalau nak buat dah lama mereka ini boleh lakukan sejak berpuloh tahun dahulu kerana kuasa ditangan mereka begitu juga dgn PAS ini saja dan satu satu nya jalan utk kekal relevan iaitu guna agama sebagai alat untuk kekal talian hayat parti...yang sentiasa kena main ada lah majoriti melayu.wallah hua'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS diperalatkan utk terlibat dalam pertandingan 3 penjuru. PAS diguna utk pecahkan undi.

      Bila undi pembangkang BERPECAH....BN akan menang.

      Delete
  9. Tahun lepas subsidi beras mansuh, tahun sebelum tu gula, tahun ni subsidi minyak masak pulak mansuh. Undilah BN lagi kah kah kah..BN-Barang Naik kah kah kah.."Rakyat diutamakan.." kah kah kah.. "Kami mendengar denyut nadi rakyat.." kah kah kah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada yg bebal tak serik berkali2 kena tipu....kena pijak....

      Delete
  10. Najib relax and hj hadi pun relax je nmpknya..rasa2nya ada pakatan kat belakang ni..najib kena gak jaga hati kawan2 dlm bn. .tp dlm masa yg sama dia nk gak hadi jd gang dia..pecah kepala najib nk pilih yg mana satu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bolehlah relax dan goyang kaki sebab masing2 dah kenyang

      Delete
    2. Pakatan apa? Rasa aku pakatan dedak le yg najib guna untuk menenangkan kedua puak ni..cash is king maa...

      Delete
  11. Manusia di beri akal untuk berfikir. Gunakanlah dgn sebaik baik nya. Aku ahli Pas dan ramai teman2 ahli semua dah pening dengan tindak tanduk Hj Hadi and the gang.

    ReplyDelete
  12. Kalau Akta 355 tu Akta Ciptaan Tuhan.
    Aku sangat kesal tak dibentangkan.
    Kalau Akta 355 tu Akta Ciptaan Hadi.
    Aku tak kesal tak dibentangkan.
    Malah kalau boleh dibatalkan terus.
    Pergi mampuslah Hadi@JualAgama.
    Nak tanya, bila lagi Pas nak saman Sr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang ni makin lalut melalut. Banyak sangat mereka menjual agama untuk kepentingan diri. Ada baiknya kalau Majlis Raja-Raja memamtau segala pergerakan apa saja yang ada hubungkait dengan agama. Antara contohnya, produk dan ceramah. Jakim dan yang sama waktu dengannya tak boleh dipercayai...

      Delete
  13. Parti bukan Melayu BN menentang RUU? Ya, mereka menentang RUU kerana mereka adalah bukan Islam. Mereka tidak memahami Islam. Dato Liow Tiong Lai dan rakan2 bukan Islam bukanlah menentang RUU atas dasar mereka kafir harbi. Mereka adalah kafir zimmi. Mereka seharusnya diberikan pendakwahan tentang shariah Islam. Amat lain pula orang Islam sendiri yang menentang RUU. Mereka lebih teruk drp MCA, MIC dan GERAKAN. Bahkan mereka wajib diperangi berbanding MCA dan GERAKAN. Jangan lupa Shafie Apdal antara orang Islam yang tidak bersetuju RUU diusulkan. Apa ni? Parti Warisan sabah yang kononnya bakal menjadi komponen Parti BERSATU jelas menentang RUU. Mereka wajib diperangi kerana sewajibnya orang Islam perlu menyokong RUU tanpa sebarang bantahan.

    Takbir!!!!

    #Hidup Najib
    #Rosmah bakal PM Malaysia
    #Tolak DAP komunis
    #Lawan Tetap Lawan

    Jari Panas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fake...kau alumni felda

      Delete
    2. Dakwahkan dulu orang umno pasal islam

      Delete
    3. Sampai newcastle pun tak pernah. Berlagak je lebih. Bla la lu.

      Delete
  14. Janji dicapati la brader...macam la orang pas tak pernah dengar janji bn.

    ReplyDelete
  15. Buatlah solat hajat tetapi kalau nawaitunya tak betul tak akan dimakbulkan oleh allah kalau setakat nak maikan org malayu yg tolol bolehlah begitulah nasib rakyat yg sentiasa diperbodohkan org politik tak kira parti islam ke atau parti org melayu tunggulah kucing bertandok

    ReplyDelete
  16. Akar umbi PAS dipermainkan oleh presidennya yang dipergunakan dengan rela oleh jibby

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini adalah balasan kepada Hadi Awang - seorang pengamal Takfir mengkafirkan orang mukmin Melayu dari dulu-dulu lagi ... dia kini terjadi bodoh sotong di gelanggang awam negara Malaysia - sebab orang Melayu tidak pernah jadi kafir kecuali pada tuduhan lidah biawaknya.

      Delete
    2. Jangan bimbang selepas Pru14
      Samada hidup atau mati
      Hadi@MunafikBersiri akan pupus
      seperti pupusnya dinasor.
      Pas dah saman Sr ke belum?

      Delete
  17. pemimpin pas mana dah aku lupa, dia ckp lebih kuranglah, pas mmg dah biasa ditipu, jgn pas menipu sudah...( ini cakap orang bodoh, dah slalu kena tipu percaya lagi buat apa)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas ni hanya parti lalat taik

      Delete
  18. Buatlah solat hajat tetapi kalau nawaitunya tak betul tak akan dimakbulkan oleh allah kalau setakat nak maikan org malayu yg tolol bolehlah begitulah nasib rakyat yg sentiasa diperbodohkan org politik tak kira parti islam ke atau parti org melayu tunggulah kucing bertandok

    ReplyDelete
  19. Aaa .... May...mang ea, korang nak tahu tapi jgn bagitahu o'ang Mahathir padeh bodan bilo semuo geng2 meniago diyo dulu ditarik dilotak bawah persyarikatan 1mdb yolah 1MDB jadik depa2 somuo ea ma'ah ngadu kat Mahathir apo ni Det semuo ea Najib channel dibawah 1mdb .. aii mano voley Najib ni kang kono luku tanpo nanti sat aku telepon .... Hello, hello, apo tak jawab ko jib ... hello, helllo dah mcm ceghito Ahmad Nispu .... tu la dio angin paneh Mahathir satu bodan psg kipeh aku tgh paneh ni .. bokoja Udin bawak kipeh bosa kipehkan boss diyo ... Aaa gitu la ceghito ea.. eko tahu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pi jual mi jawa la

      Delete
    2. Dia org Negeri Sembilan, bukan org jawa. Tak payah layan waghih gila tu. Dia tu memang ada sawan babi mulut berbuih. Bila datang sawan tu yg jadi bengong.

      Komen pun komen bangang sewel merapu, hampeh bukan ada isi, fakta pun. Pedulikan je.

      Delete
    3. Orang makan duit haram memang akan melalut macam waghih buangan ni

      Delete
  20. Sebenarnya kita lama tahu. Hudud dan akta 355 adalah lakunan Najib dan Hj Hadi semata. Untuk Najib hudud dan akta 355 adalah senjata untuk meruntuhkan PR dan "memporakperandakan" PAS. Bagi Hj Hadi pula ianya sebagai alasan PAS untuk keluar dari PR dan ingin menimbulkan rasa kurang senang orang Islam terhadap DAP dan PKR. Tiada kejujuran dari Najib dan Hj Hadi. Semuanya tipu belaka. Namun walaun PAS dan geng lebai gagal mentafsir helah ini. Sokong membabi buta. Sikap BTB @ bebal tapi bongkak para pemimpin PAS sangat menebal. Serban lagi besar dari otak dan janggut lagi panjang dari akal menyebabkan PAS selalu di pihak yang rugi. Penyokong PAS perlu bertindak sebelum terlambat. Hj Hadi telah berlalu. Kepimpinan parti perlu bertunjangkan prestasi bukannya pilihan cai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lazim ea pengikut bawahan ni taat bro tapi takpa boleh cucuk jarum benang pun mereka ni tang tu jugak tu pasai mat sabu lempaq micrapon diya marah sesangat. la ni nak pujuk lagi watpa bro kata la lagu mana bodoh ka bahlol mereka2 ni tetap istiqomah mentelah dapat pengemudi baharu yg sgt disayangi mereka tak lain anak arwah tu Nik Abduh semak komen politiknya amat mempersonakan dan sederhana tapi tajam kiasnya... cakap la bagai2 Pas hanya suka jadi penasihat la tak mahu perentah la dipersilakan. Kelantan masih milik kekal Pas walaupun bangkali Pas merge dgn Umno tapi kerusi2 tidak akan diusik Umno mana tahu Selangor bakal rebah ke Bn ... jadik tggu je la sbb apa Pan takdak tokoh berwibawa imej guru cuma tukang pusing ceghita tukang pusing agama. Ini fakta pegi semak clip2 depa ceghita hari mcm ini tahu2 besok lain ceghita. Tu la lawan tokey lawan la, Pan takdak perajurit ... kata la apa pun suka hampa la. Tang sogoban tu jgn mencela .. hang tahu tak pengabdian mu terhadap Allah taala selama ini. Jadi jgn tambah dosa kering percuma sbb extream sgt dok sokong parti2 yg dok tgh huru hara.

      Delete
    2. Mana ada orang cela sogoban tu, cuma ekau jangan mencelakan sogoban dengan berperangai spt setan..itu je.ada paham, bro..

      Delete
    3. Kahkahkah

      Makin melalut dah waghih buangan ni. Anon 1653 tu sah2 dia tapi dh buang loghatnya masuk loghat bro lu guna pulak skg.

      Dedak punya pasal.. Jadi bodoh pun jadi bodahlah ye..

      Delete
  21. Mengapa saya terlalu kerap memikirkan video yang memaparkan laluan saat saat akhir saddam dan gaddafi sehingga bertemu ajal mereka.

    Saya berasa takut. Orang melayu selalunya play safe. Apabila terkena baru nak bertindak kadang terlalu ekstrim......

    Janganlah kebencian kita pada orang2 tertentu ini dibiarkan merebak.

    ReplyDelete
  22. Din

    PAS dan UMNO adalah rakan tawa'un (Ketua Penerangan PAS). Matlamat PAS bukan Putrajaya (Naib Presiden/Timb Menteri Besar Kelantan). PAS bekerjasama dengan UMNO demi keredhaan Allah. PAS sudah berpatah arang dengan DAP. PAS sedia bertanding tiga penjuru (Murshidul Am). PAS tidak takut pada parti nyamuk. Suatu hari pembangkang akan melutut kepada PAS. PAS tidak akan bekerjasama dengan barua DAP (Amanah dan PKR). PAS tidak bergantung kepada sesiapa, mampu bersendiri dan sedia bertanding tiga penjuru sekalipon di kerusi majoriti Cina (Presiden).

    Kenyataan-kenyataan di atas menjelaskan pendirian dan kedudukan PAS selepas kemangkatan Almarhum Nik Abd Aziz Nik Mat. Tiada langsung kedengaran bunyi mereka membangkang UMNO seperti kelaziman semenjak penubuhannya sebaliknya mereka lebih bersemangat membangkang pembangkang.

    Ketika majoriti rakyat Malaysia dan wakil rakyat pembangkang menolak Belanjawan 2015 wakil PAS memilih berkecuali. Ketika majoriti rakyat mencurigai status derma MYR2,600,000,000.00 dan pendedahan aliran uwang itu ke akaun peribadi Mohd Najib Abd Razak pemimpin PAS mempertahankannya sehingga menuduh rakyat dan pembangkang sebagai jahil mempercayai Najib akan menerima uwang sebesar itu ke dalam akaunnya. Ketika rakyat menghentam Najib dan meminta siasatan ke atas 1MDB dibuka semula berikutan pendedahan Jabatan Keadilan Amerika pemimpin PAS mengikut rentak UMNO menuduh cubaan campurtangan kuasa asing dalam urusan negara malah menuduh pemimpin pembangkang bersubahat. Ketika Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir digugurkan dari jawatan dan dipecat dari UMNO kerana mengkritik isu berkaitan 'derma Raja Arab' dan pelaburan 1MDB pemimpin PAS menari joget UMNO dengan memuji pemecatan tersebut malah menuduh Dr Mahathir Mohamad dalang mahu menjatuhkan Najib demi menaikkan anaknya.

    Adakah, selama geng Taliban menguasai Jawatankuasa PAS Pusat semenjak 2015, menampakkan PAS sedang 'menasihat' UMNO untuk kebaikan rakyat dan negara? Adakah PAS menolak idea dan usaha Regim yang melampau dan menekan rakyat dan pemimpin pembangkang seperti perlaksanaan GST pada kadar 6%, 'pelarasan' tambang pengangkutan awam dan tol lebuhraya, penghapusan subsidi minyak dan penetapan harga pam yang tidak selari harga minyak dunia, penghapusan subsidi makanan utama seperti gula dan tepung, penurunan dan pembekuan tawaran biasiswa kepada pelajar kurang mampu, sekatan kebebasan berhujah, bersuara dan berkumpul yang dijamin Perlembagaan, kemasukan warga asing yang berleluasa yang bukan sahaja merampas peluang perkerjaan dan menganggu perniagaan anak tempatan malah mengancam keselamatan diri dan harta benda rakyat serta penangkapan individu-individu yang mendedahkan penyelewengan, salahlaku dan salahurus dana rakyat oleh syarikat-syarikat berkaitan kerajaan dan jabatan awam? Tidak payah untuk menjawabnya. Suara PAS tenggelam dalam mengutuk kebobrokan UMNO sebaliknya lidah dan pena mereka terarah kepada DAP, Amanah dan PKR. Umum mula bertanya apakah pemimpin PAS sudah buta untuk melihat dan mengutuk jenayah rompakan dana dan rampasan kebebasan rakyat yang dilakukan Regim terang-terangan?

    (bersambung)

    ReplyDelete
  23. Tindak tanduk pemimpin PAS menjelaskan keinginan dan impian 'parti Islam' itu sekarang yang ternyata sangat berbeda dengan yang dahulu. Terlalu membesarkan Undang-Undang Syariah/RUU355 buatan manusia sehingga mengabaikan tanggungjawab mereka kepada rakyat ketika mereka mengambil gaji dan elaun sebagai Wakil Rakyat. Mereka tidak mampu membedakan jawatan dan tugas dalam parti, di mesjid dan Dewan Rakyat tetapi mereka berhajat besar mahu memimpin negara.

    Alasan Hudud/Undang-Undang Syariah adalah alat geng Taliban menguasai jawatan dalam parti dan mengekalkan sokongan jemaah kepada mereka selepas menyingkirkan golongan professional yang disenangi Nik Abd Aziz secara blok. Dan sekarang ketika temberang mereka sudah pecah dan jemaah mula meminati perjuangan Amanah, mereka menggunakan UMNO dan alasan keredhaan Allah untuk menghalang penghijrahan keluar beramai-ramai. RUU355 tujuannya mengugut PKR agar menjauhi dan mengagalkan Amanah dan DAP, bekerjasama dengan UMNO adalah menguatkan serangan itu. Kerana itu mereka sanggup bertanding tiga penjuru kerana terbukti ia akan memenangkan UMNO/BN. Biarkan kalah asal PKR-Amanah-DAP tidak menang kerusi.

    Harapan saya tidak perlulah lagi kita membuang masa melayan pemimpin parti sesumpah ini. Mereka telah meletakkan taraf mereka melalui tindakan-tindakan mereka lewat ini. Biarlah sejarah dan anak cucu mereka mencela dan menghukum mereka suatu hari nanti kerana bersubahat memenangkan Regim yang celaka, dan melakukannya bukan kerana keredhaan Allah sebaliknya demi kuasa dan niqmat dunia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den tanyo ckit bukankah demi kuasa dan niqmat kena tolak akta 355 kerna bukan Islam tidak akan mengundi kita..tak gitu?

      Delete
    2. Anon 18:38

      Adakah Almarhum Haron Din dan Nasharuddin Mat Islam menjawat Ketua Klaster Majlis perundingan dan CEO NGO ditubuhkan kerajaan kerana bukan Islam? Bukankah jawatan itu kuasa dan dengan kuasa itu ada manfaat wang dan kebendaan? Bukankah itu hasil kerjasama dengan UMNO? Tidak mungkin itu hasil kerjasama dengan PKR/Amanah, iya kan?

      Delete
    3. 18.38 betul kata kau. Termasuklah gerakan dan mca.

      Delete
  24. sesumpah - sampah ja ceghita hang ni, bagitahu siapa yg tengah junjung siapa ... ceghita panjang lebaq tu saya tanya lagi ni siapa skrg dok JUNJUNG siapa. toksah sah dok ceghita jauh2. Ceghita masakini jgn dok ungkit ceghita lama msg2 ada silap ... La ni lagu mana depa la ni?? Hangpa nak tahu pasai depa2 ni la Pas asal baguih jadi terpalik pasai depa2 ni punya angkara, la ni dah keluwau semua cuma tggl seekor ja harum manis Mr Bean nak pi mana masih dok tanya2 apa tak terus ngikut Husam trg2 masuk Pan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 17:44

      Cara saudara menulis dan berhujah menunjukkan taraf ilmu, kematangan dan keperibadian saudara. Adalah sia-sia untuk berhujah dengan satu orang yang jahil (bodoh) dari sepuluh orang yang berilmu. Saudara berjaya membawa parti saudara (melainkan saudara sekadar menulis bagi pihak dan menerima upah dari Annuar Musa) ke terendahnya era 70an-80an.

      Delete
    2. E AH,
      Dasar MO1 kan memang ngundur ke blkg. Jadik era 50-an, 60-an, 70-an balik. Jadikan negara 3rd world country. Seboleh2nya jadik spt Zimbabwe. Baru boleh berpolisi cash is king dgn jayanya... Boleh kot..., pengikut2 pak turut tegar MO1 ramai...

      Yg jadik penghalang alaf 21 nih - akses utk dptkan maklumat, tiada batas sempadan geografi. Tak leh nak sorok2. Itu sbb perlukan agen2 propa cybertrooper keyboard warrior utk tabur racun...

      Delete
  25. Replies
    1. Bugis ooooo...bugis

      Delete
    2. itulah hakikat sejak zaman si kita. ...hancur orang Melayu malay a.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  26. Kononnya, pimpinan PAS diliwat panglima Bugis.

    ReplyDelete
  27. Tak pula umngok dapat label-label jelek dari tuang bawang.Sekurang-kurangnya dapat label penipu atau kafir harbi apabila berani mempermainkan olarmak.Atau Amanat dah tak pakai dah.

    ReplyDelete
  28. Aiyaaaaa...susah itu

    ReplyDelete
  29. PAS tidak berjuang menegakkan keadilan demi agama Islam. Pas tidak lebih dari sebuah parti politik yang memperalatkan Islam yang kadang2 tersasar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul anon 20:50
      Pegi mampus Hadi.
      Pegi jahanam Hadi.
      Pegi apa lagi ya...

      Delete
  30. Cakap tu 23:06 memakan diri tu esok omak ko cari mano poyi anak sengal den, tahu2 dah mati jongkeh, oo jang tu la omak selalu posan mulut jago sikit, ko tak jeran layi ko, anjang ko puga mulut ko dgn cili ko tak jeran2 lagi ko ... ni tahu2 ko dah mampuih, jang oo jang sampai hati ko tggl omak ko sorang2. Tak gitu 23:06 co cakap/komen molek2 sikit ... cakap ko tu umpama doa. Ko sendiri menompah kali maut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik heran aku apahal tetiba waghih buangan ni jadi penyokong tegar pas pulak

      Ada dedak extra ke? Apa niat?

      Delete
    2. Ooii... Anon 23:24. Sejak dulu aku tak pernah undi (pangkah} Umno/Bn, aku pangkah Pas dengan harapan bersama Pakatan Rakyat (PR) menumbangkan Bn/Umno. Tapi aku merasa undi aku (bersama isteri) telah dikhianati apabila Pas bersekongkol dengan Bn/Umno dan memecahbelah perpaduan PR. Kerana itu aku berhak kata pegi mampus/jahanam bukan saja pada Hadi tapi juga parti Pas itu keseluruhannya...

      Delete
    3. Babi DAP buat hal ko tak ambil kira.

      Delete
    4. Aku kata Pas bukan Dap, bahlul.

      Delete
    5. Pas bukan saja telah mengkhianati ramai pengundi Melayu tapi juga pengundi Cina terutama penyokong Dap. Tak ada Dap, Pas tak ada kerusi di Selangor. Anon 06:48, Dap ahlinya pun ada Melayu. Ada faham!!!

      Delete
    6. yeeliah Melayu barua duwo tigo korat berkarat dlm daPIG tu nak ko sobut. poyi la mangkok.

      Delete
  31. Apakah bodoh punya org 2020 cuma ditambah TN50 dan 1mdb disabotaj, mudah2an akan Allah swt beri balasan pada org2 yg jahat mulai skrg tak kira semua peringkat dari atas hingga ke pencacai/pemuja blog2 pembangkang, ya Allah pada kau juga kami dibelah kepimpinan M'sia kami serahkan yg berusaha membuat kebaikan tapi ramai yg kufur nikmat yg telah kau berikan melalui kepimpinan ini, hanya kau juga maha pembalas. Amin ya rabbil alamin

    ReplyDelete
  32. Bro yg membangkang yg aftif di brog2 adalah 75% drpd 100% akan tetapi yg tongong menyokong kerajaan aftif diblog samada pro & anti kerajaan hanyalah 1% drpd 100% tu pasal Najib masih lagi kehadapan biarlah apa saja ko selar mereka2 ni penyokong senyap ...bagai2 la diselar mereka tetap pengundi setia kerajaan yg tahu erti kesyukuran dan keamanan. Jadi eloklah belajar berbanyak2 bersabar yg diibarat 1 iggt ko derma ikhlas maka yakinlah 100 iggt rezeki yg dtg saperti ajaran Nabi kita yg penting yakin usaha dan banyak beramal soleh. Contoh ada kawan2 saya dan terdengar juga yg byk bergaji rendah, sederhana dan tinggi tapi disebabkan lalai/lagha dlm soal penglibatan politik lbh byk menyelar tahu2 byk rintangan mereka2 ini terima, duit hilang, brg perkakas rumah terbeli mahal sebab percaya sgt pada jenama disangka berkualiti tapi cepat rosak, kereta hilang/selalu meragam, diri dan keluarga selalu sakit, selalu ditipu kwn dan sdr mara, sering gagal bila mohon kerja dan mohon pinjaman, dapat menantu yg menyusahkan/bercerai berai, beristeri atau bersuami yg curang, anak2 terlibat dlm genjala social terlibat dadah dan arak dan menyusahkan org tua, sdr, kwn2 dan org sekeliling. Sebabnya mereka2 kebykkan tidak reti bersyukur dan buka la minda banding lah sejujurnya antara negara jiran mahu negara jauh M'sia la negara yg amat perihatin dgn rakyat selama Bn Umno memerintah ... cuba sdr2 nama negara mana yg lebih hebat penjagaan terhadap rakyat, yang tahu negara yg walaupun percuma bagai perubatan, pelajaran atau lain2 tetapi cukainya amat tinggi melebihi 40% dari gaji/upah diterima. Adalah elok/molek sdr2 brek emosi selangkah kebelakang dan melangkah kehadapan dgn berlapang dada agar kehidupan ini lebih bahagia drpd memikir kenapa org atas tu senang ja pelahap duit/reta sesuka hati, tak semua mereka2 ini dari apa yg sdr2 sangkakan, tetapi kita2 ni la kena tanya kemana arah yg dituju demi masa dan setiap masa yg berlalu dipenuhi dgn amalan samada keberuntungan diakhirat nanti atau dan masa yg berlalu tak dapat diulang semula dan apakah himpunan yg kita memperolehi samada sejahterakah kita ni nanti apabila nyawa dihujung hidup.
    Ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu hidup hanya sementara. Dari mula zaman Arwah Onn Jaafar, Tunku, Razak, Hussein, hidup skrg lagi Mahathir, Abdullah selalu ditakut2kan M'sia bangkrap dimulai daPIG adik Kuan Yew Kit Siang dan ironinya Melayu Zombie menyambung isu ini sebenar kita2 ni la yg bangkrap drpd amalan wajib yg patut kita penuhi terhadap Allah taala yg kita leka dan persia2kan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...