Friday, 7 October 2016

SEJARAH BARU DI JOHOR, PPBM JADIKAN BN TIADA LAGI MAJORITI DUA PERTIGA


Ketika Muhyiddin Yassin serta Mukhriz Mahathir dipecat daripada UMNO dan kemudian Shafie Apdal meninggalkan parti itu beberapa bukan dahulu, perbualan ramai segera tertumpu kepada  nasib Johor, Kedah dan Sabah dalam pilihanraya umum akan datang.

Dipersoalkan apakah melalui tindakan itu,  UMNO dan BN dapat terus mengekalkan kuasanya di ketiga-tiga negeri tersebut?

Setelah beberapa bulan berlalu, dengan wujudnya PPBM serta ramai bekas pemimpin serta ahli UMNO Kedah sudah bertukar angin, negeri itu hampir pasti akan bertukar kerajaan lagi dalam PRU 14 nanti.

Di Sabah, melalui gelombang untuk mengembalikan kuasa kepada parti tempatan yang sedang digerakkan oleh Shafie Apdal bersama beberapa bekas pemimpin PKR dan DAP, tidak mustahil sejarah pemerintahan UMNO akan turut berakhir serta mengulangi sejarah sepertimana Usno, Berjaya dan PBS berkuasa dahulu.
Di Johor pula, walaupun geloranya tidak begitu kelihatan, sedar tak sedar sebenarnya satu sejarah baru telah tercatit melalui wujudnya PPBM yang diketuai oleh Muhyiddin dan dipengerusikan oleh Tun Mahathir Mohamad.

Dalam piliharaya 2013 lalu, daripada 56 kerusi DUN di Johor, 18 daripadanya dimenangi oleh parti-parti pembangkang atas nama Pakatan Rakyat.

Namun, setelah wujudnya PPBM dan Dr Shahruddin Md Salleh, Adun Jorak yang sebelum ini mengumumkan perletakan semua jawatannya UMNO serta semalam dilantik sebagai Setiausaha Agung parti itu, secara automatiknya telah menyebabkan  kerusi pembangkang bertambah kepada 19 jumlahnya.

Dengan BN kehilangan satu kerusi, menjadi 37 daripada 38 sebelumnya  dan pembangkang pula bertambah menjadi 19 kerusi, bermakna buat pertama kalinya dalam sejarah Johor menyaksikan UMNO dan BN di negeri itu tiada lagi kuasa majoriti dua pertiga sebagaimana ia berjaya dikekalkan selama ini.

Sejarah ini seharusnya menjadi perangsang dan tonik buat parti-parti pembangkang di Johor untuk meneruskan usaha dan kesepakatan bagi mencipta lebih kegemilangan dalam  pilihanraya umum akan datang.

Melalui 19 kerusi yang sudah ada dalam genggaman, gabungan PPBM bersama Pakatan Harapan hanya perlu menambah minima 10 kerusi lagi  untuk menyaksikan berakhirnya kuasa UMNO dan BN di Johor sebagai kenyataan.

Jika itu dapat diusahakan, Najib Razak dan skandal kewangannya akan turut tercatat dalam sejarah sebagai punca utama hilangnya kuasa UMNO di negeri di mana ia dilahirkan pada 1946 dahulu. (SH 07/10/2016).

65 comments:

  1. Alamak shahbudin jgn la berlagak sangat.

    Bila aku citer kemenangan BN di PRN sarawak dan 2 PRK perak dan Selangor engkorang akn kta alihkan tiang Gol.

    Masalah engkorang ni hanya percaya pada persepsi lebih2 lagi data dari merdeka centre.

    jadi la anak jantan sikit.. lawan masa pilihanraya. Korang faham tak camna nak buat analisa?

    Jgn buat analisa tengok kat komen korang.
    Jgn buat analisa duduk kat kedai mamak.

    Nak buat analisa macam UMNO tau tak. Pilihanraya jadi bukti sahih. UMNO menang besar faham tak?
    kalau tak faham google UMNO menang majoriti brapa? kalau Sarawak deposit pembangkang hangus.

    Kesimpulannya kalau tahun 2013 korang kata najib terlingkup UMNO bungkus.

    Takkan 2016 nk menipu lagi. Dah kalah mengaku je la. Bila dah mengaku insaf. Geneasi Y bakal tolak besar2an Pembangkang. Generasi Anwar memang la dah kematut otak jenis lembam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 10.15,
      Kau tu yang sepatutnya jangan belagak dan tunjuk bodoh RPK selangor dan RPK perak adalah senario berlainan dicampur dengan rasuh yang amat besar dihembur pada pengundi rasa pengundi pun faham kalau BN kalah pun Najib tak berambus jadi lebih baik ambil duit dedak...tapi PRU berbaza kawan banyak pengundi luar balik terutama saloran 3,4,5,6 yang benci dengan Najib aka Rosmah dan dedak pun tak cukup sebab terlalu besar PRU.

      Sarawak semata mata sentimen kenegerian dimana najib paria yang sudah lemah telah berjanji mengadaikan separuh kuasa federal untuk diberi pada kerajaan sarawak jadi siapa tak mau boleh la menang PRU Najib paria dia nak gadai apa jadi jangan mengada ngada.

      Delete
    2. Anon 10.15,

      I am a sarawakian and i know sarawak politics. All assessment by u guys in malaya is superficial. U know why we do not want umno? You do not.

      Kemenangan sarawak bn bu,an sebab umno....repeat not becos of umno. It was and has been the strength of adenan, the realist. U malaya boys do not play with us sarawakians....if pbb, the leader of bn component decides to change MENU, umno will be history. Even now without sawarawak bn factor, u are already on self destruction mode. Sabah is on fire....a matter of time.

      Heard today, umno for first time losing two third majority in johor. What make u believe only one yb leaves umno...colud it mord after this?????

      So do not be arrogant. Remember sabah will no longer be fixed deposit for umno. A BIG QUESTION IS WHAT IF ADENAN BUAT KEPUTUSAN UBAH MENU DIA UNTUK SARAWAK??????

      YOU FIKIR SENDIRI

      Delete
    3. Lupa la ni dah selasa bila ya.. Awat najib tak saman lagi.. Nak tunggu bumi berkeping dua ka?
      Nak tanya lagi satu... Awat mula2 masa org dedah najib ada duit dlm acc persendirian dia tak mengaku? Lepas mengaku pula ada.. #sayatakpercayanajiblagi

      Delete
    4. Assalamualaikum, Rilek la bro. Tu cuma ramalan, Pernah Dengar ramalan cuaca. Belum tentu Jadi. Pasal Kita ada Allah. Dan Allah tiada yg mustahil. Tak payah kalut. Org kalau kalut, Dia nampak mcm goyang, tau kan, Kate org muda, aku pun belum 40 lagi. Tapi tak pulak mcm yg ko Kate. Ok, ape pun. Tuan Shah, Amin.

      Delete
    5. Anon 10.15,
      Be fair la..everybody entitles for their own opinion..tuan shah dengan pendapat dia, hang dengan pendapat hang..aku dengan pendapat aku dan aku bersetuju dengan pendapat tuan blog ni..yg ditulis tu fakta bukan auta bro...open your mind...umno will be history..

      Delete
    6. Setuju dgn anon 10:15. Selagi Malaya dan Borneo dipenuhi bigot-bigot, insyaAllah BN akan terus menang bergaya. Biasalah negara dunia ketiga, pilihanraya tak mungkin ubah kerajaan.

      Yg berpelajaran bukannya ramai sgt. Rata2 bigot mcm Jamal Pak Tongkol, Ibrahim Ali, Nik Abduh, Tan Keng Liang, Cikgu Bard, Ramesh Rao blablabla..

      Terimalah hakikat ini. Gua setuju 1000%. Analisa realiti drpd anon 10:15..

      Delete
    7. 14.24,

      Kita orang sarawak tak macam awak orang malaya yang sama kepala dengan ali tinju, jamal, ramesh rao.

      We have our own principle.

      Tak semua orang Borneo macam orang malaya.......

      Orang sabah n sarawak combine can knock out umno anytime. We are no longer fixed deposit if we east malaysians want to make our move.

      Jamal n ali tinju n even ramesh...we will ensure they will be denied entry to sarawak......

      If u remove musa aman....sabag will collapse. Sabahans know that, very very soon

      Delete
    8. Haha tak payah perasan la Sarawak boleh lari tinggal BN. Mana bukti?? Cakap boleh la.. bigot terlalu ramai.

      Bigot-bigot inilah BN punya deposit. Kalo ramai bigot-bigot yg sudah mabuk dedak, tak guna cakap besar. Pembangkang nak minta channel radio pun susah, inikan nak ceramah dlm TV dan buat suratkabar. Haha.. sampai kiamat pun tak akan menang punyalah.

      Jika Sarawak mampu berubah, demi tuhan, kita boleh mula bercita-cita untuk bunuh diri andai ini berlaku.

      Delete
    9. 15.52,

      Are u a sarawakian? I am. If you are not, then fly kite.

      If u are, i am asking u to come out and let us meet in any town in sarawak. A deal?

      Delete
    10. Anon..16:01,

      Why would I want to go to your god-forsaken town?

      Kalau Sarawak & Sabah takde.. dah lama UMNO/BN bungkus...

      You guys deserve your fate under Taib Mahmud and Musa Aman.. TQVM.

      Delete
    11. I said if u r a sarawakian, i will meet u in any town in sarawak. If ur not, then let us meet in kuala lumpur. Name yr place on KL.

      Najib is worst than taib....

      I cannot speak fir sabahans

      Delete
    12. Tak payah nak gaduh la... and stop calling org malaya, org sarawak, orang sabah... aren't we all Malaysian? Politicians either Adenan Satem je, Najib ke, Musa Aman ke they are all Politicians.... don't forget that.

      Delete
    13. This comment has been removed by the author.

      Delete
    14. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
    15. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      --------------------------------------------------
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

      Delete
  2. Mudah2mudahan bro, berkat hari Jumaat.
    Aminrobbilalamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Amin, Amin,Amin, nabi cakap 3 Kali senang dimakbulkan. Insyaalah.

      Delete
  3. Saudara Din, apakah ini bermakna 37 ADUN BN di Johor yang tinggal sekarang akan diberi lebih banyak dedak supaya jangan keluar BN?

    Apakah ini bermakna peluang besar mereka menuntu lebih banyak dedak supaya tidak keluar BN?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaalah, ungkapan money is king tak dipegang oleh Semua orang. Amin.

      Delete
  4. Apa makna di bawah ini???????

    MELAKA – Puteri UMNO leader Datuk Mas Ermieyati Samsudin today advised movement members to look after one another and prevent their mates from leaving the party.

    Instead, she said, they should attract members from other parties to join the UMNO.

    1. Sign of panic
    2. An appeal
    3. Fear of losing
    4. Does not trust own members
    5. Sign of members getting jittery
    6. News of more members leaving

    IS NOT THIS PUTERI WHO PERSONALLY GOT RM50,000 FROM NAJIB.....???????

    ReplyDelete
  5. Anon 10:15

    Hang pun sama jugak. Buat analisa jangan melulu...Kemenangan BN di PRN Sarawak bukan kemenangan UMNO atau Najib. Hang tak tau sentimen Sarawak...jangan berbangga deposit pembangkang hangus.

    Kita tau kemenangan BN diPRK KK dan SB sokongan BN tak meningkat mendadak...majoriti meningkat disebabkan undian tiga penjuru. Pembangkang pecah undi dan tentunya BN menang dengan majoriti meningkat berbanding perlawanan satu lawan satu. Kalau anda campurkan undi PAS dengan PKR/Amanah majoriti UMNO sama tu jugak.

    Di Sarawak...berbeda sekali. BN menang besar kerana sentimen tempatan dan personaliti KM Adenan Satem. PBB pimpinan Adenan Satem adalah parti tonggak BN...juga kelemahan pembangkang kerana berpecah melawan sesama sendiri. Tapi pokoknya BN bukan UMNO di Sarawak...malahan poster Najib dan pemimpin pusat ditegah sama sekali. Sarawak for Sarawakian, walaupun kurang disenangi semenanjung telah berjaya menyatu padukan rakyat Sarawak dan meraih kemenangan besar buat BN. Percaturan politik Sarawak langsung tiada persamaan dengan semenanjung...semua parti politik yang bertanding selain pembangkang adalah parti tempatan....

    Andai kata pimpinan pusat bertukar...mudah bagi Sarawak untuk memihak kemana yang dapat memberi manafaat kepada negeri...en block...serta merta berubah...sonang bah.

    Sabah suatu ketika dulu pun macam Sarawak...tapi bila UMNO masuk dan mengambil alih pimpinan...Sabah hilang kuasa negeri mereka...Itulah sebabnya Shafie Afdal tak masuk PPBM tapi memilih untuk mengembalikan kuasa rakyat Sabah kepada anak Sabah...satu formula yang telah terbukti di Sarawak.

    Ini politik bro...yang penting apakah langkah yang terbaik untuk mendapat sokongan.

    Sdra Budin hanya bercakap tentang BN Johor hilang majoriti 2/3 dengan ADUN Jorak bertukar haluan...kenyataan metamatik...tak lebih dari itu. Kalau nak berangan memguasai Johor kenalah menyakinkan rakyat Johor tanah kelahiran UMNO ni. Tiada yang mustahil...Rakyat Johor pastinya bijak menilai dan menentukan nasib mereka sendiri.

    UMNO kini umpama rumah usang yang telah dimakan anai anai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We will see, more Johor aduns will join PPBM.

      Delete
  6. Umno dilahirkan di Johor maka wajarlah umno dikuburjan di Johor doakan pakatan pembangkang TSMY serta parti DAP leburkan umno dijohor yg pasti melayu akan lebih selamat tanpa umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org melayu macam tak kan terima dapig laknat..dapig senang2 akan beli melayu yg bodoh macam kau..

      Delete
  7. Sdr Budin,
    Saya tak pasti dengan senario di Johor mungkin 50-50 kerana saya cuma baca dari laporan dan andaian pihak pihak yang mahir dengan percatuan politik malaysia.

    Tapi yang saya sangat yakin adalah negeri KEDAH dan SABAH kerana saya sendiri terlibat dalam membuat penilian penduduk kedah dan saya pun lebih banyak beroperasi dikawasan utara ...BN sah akan kecundang dikedah dan ini tidak bermakna PAS boleh senyum lebar kerana sentimen PAS /umno sudah disedari dikawasan utara ini cuma sekarang PAS bergelut seberapa yang boleh menguna dan menyudal isu RUU 355 untuk mengeliru orang melayu dikawasan ini kerana itu saja senjata dan peluang mereka ada.Seperti Terengganu ,Kedah sudah biasa menukar kerajaan beberapa kali ,sekarang rakyat kedah melihat BN hanya mengutamakan perebutan jawatan dan kedudukan daripada menjaga kepentingan orang kedah ini berkait isu pemecatan MB lepas,semua orang kedah tahu tiada isu kepimpinan MB mukhriz tapi lebih kepada berebut jawatan dan kezaliman kerana hanya menegur PM.

    Di Sabah pula saya perolehi maklumat dari ramai teman yang berada dibeberapa kawasan bahagian sabah yang juga AJK Cawangan dan Bahagian UMNO disana angin perubahan untuk menubuh satu gagasan parti parti anak tempatan yang serupa dengan sarawak sangat tinggi dan merebak luas ini semua kerana parti semenanjung terutama UMNO sabah lebih dilihat menjadi lembu cucuk hidung walhal sarawak sudah maju kedepan dan tak lama lagi menerima sistem autonomi ekoran desakan kuat dari parti parti tempatan yang tak dapat dikawal oleh pihak semenanjung..perkara sebegini ujud kerana rejim Najib aka Rosmah terlalu lemah dan penuh rasuah sehingga boleh mudah mereka menuntut apa saja disebabkan rejim Najib aka Rosmah terlalu bergantung dengan undi sarawak.

    Sepekara lagi isu pemecatan Syafei Afdal juga mempengaruhi angin perubahan ini ketidak puasan penduduk sabah amat ketara terutama dikawasan bahagian timur sabah seperti Semporna ,Tawau dan Sandakan ,penduduk sabah melihat wakil rakyat UMNO dari sabah hanya seperti lembu cucut hidung dan kadang kala seperti bandut sarkas terutama seperti Said keruak dan Rahman dahalan. Tidak seperti Shafei Afdal yang rela mengorbankan diri demi kebenaran dan keadilan.

    Memang bagi langau langau BN tak akan bersetuju dengan kenyataan ini ,mereka boleh kata apa saja kerana saya sangat berpegang kepada konsep kebebasan bersuara tapi biar la nanti jangan di hentam balik oleh anon anon yang lain yang boleh memperlihatkan komen kita tu bodoh dan jadi bahan ketawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tau pun komen yang tak bernilai dan syok sendiri..bn 'SAH' kecundang di kedah..kau ni lebih bijak dari nujum pak belalang..

      Delete
  8. Sdr Budin,
    Saya tak pasti dengan senario di Johor mungkin 50-50 kerana saya cuma baca dari laporan dan andaian pihak pihak yang mahir dengan percatuan politik malaysia.

    Tapi yang saya sangat yakin adalah negeri KEDAH dan SABAH kerana saya sendiri terlibat dalam membuat penilian penduduk kedah dan saya pun lebih banyak beroperasi dikawasan utara ...BN sah akan kecundang dikedah dan ini tidak bermakna PAS boleh senyum lebar kerana sentimen PAS /umno sudah disedari dikawasan utara ini cuma sekarang PAS bergelut seberapa yang boleh menguna dan menyudal isu RUU 355 untuk mengeliru orang melayu dikawasan ini kerana itu saja senjata dan peluang mereka ada.Seperti Terengganu ,Kedah sudah biasa menukar kerajaan beberapa kali ,sekarang rakyat kedah melihat BN hanya mengutamakan perebutan jawatan dan kedudukan daripada menjaga kepentingan orang kedah ini berkait isu pemecatan MB lepas,semua orang kedah tahu tiada isu kepimpinan MB mukhriz tapi lebih kepada berebut jawatan dan kezaliman kerana hanya menegur PM.

    Di Sabah pula saya perolehi maklumat dari ramai teman yang berada dibeberapa kawasan bahagian sabah yang juga AJK Cawangan dan Bahagian UMNO disana angin perubahan untuk menubuh satu gagasan parti parti anak tempatan yang serupa dengan sarawak sangat tinggi dan merebak luas ini semua kerana parti semenanjung terutama UMNO sabah lebih dilihat menjadi lembu cucuk hidung walhal sarawak sudah maju kedepan dan tak lama lagi menerima sistem autonomi ekoran desakan kuat dari parti parti tempatan yang tak dapat dikawal oleh pihak semenanjung..perkara sebegini ujud kerana rejim Najib aka Rosmah terlalu lemah dan penuh rasuah sehingga boleh mudah mereka menuntut apa saja disebabkan rejim Najib aka Rosmah terlalu bergantung dengan undi sarawak.

    Sepekara lagi isu pemecatan Syafei Afdal juga mempengaruhi angin perubahan ini ketidak puasan penduduk sabah amat ketara terutama dikawasan bahagian timur sabah seperti Semporna ,Tawau dan Sandakan ,penduduk sabah melihat wakil rakyat UMNO dari sabah hanya seperti lembu cucut hidung dan kadang kala seperti bandut sarkas terutama seperti Said keruak dan Rahman dahalan. Tidak seperti Shafei Afdal yang rela mengorbankan diri demi kebenaran dan keadilan.

    Memang bagi langau langau BN tak akan bersetuju dengan kenyataan ini ,mereka boleh kata apa saja kerana saya sangat berpegang kepada konsep kebebasan bersuara tapi biar la nanti jangan di hentam balik oleh anon anon yang lain yang boleh memperlihatkan komen kita tu bodoh dan jadi bahan ketawa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang sarawak tak akan layan RUU 355.

      Delete
    2. RUU355 adalah bukan hudud... buat ape nak takut, lg pun ianya hantar tertakluk kpd org Islam, mcm skang la.. ade ke ko dgr org kapir kena sebat sbb minum atau sex before marriage.. dan brape ramai skang nie pun budak melayu yg terlepas hukuman dan bilangan anak haram meningkat...

      Percaya la, tak mudarat kat ko pun

      Delete
    3. Saya melayu muslim dari sarawak. Kami di sarawak memang tak layan RUU355.

      Tapi kami tunggu episode terakhir kes samum 1MDB dan SRC. Ingat kami bayar tax, gst, ada simpan wang dalam kwsp dan kwap......

      Delete
    4. 14.59...pemahaman politik engkau cetek. RUU 355 adalah test power PAS untuk hulur kerjasama dengan umno. Tak lebih dari itu. Kalau umno sambut, maknanya umno lemah, dan maknanya juga PAS boleh jadi powerful small brother pada umno. Orang sarawak tolak PAS secara total, total kerana ideology PAS. Kalau bagi betis, PAS nak peha, macamana? Kita tahu PAS nak semua islam di negara ini jadi macam orang arab dari segi ideology , budaya, pemikiran. Cukup sekadar di kelantan. Tiada unta di sini.

      Delete
  9. Lagi 4% pengundi berpihak kepada pakatan, BN hilang 45 kerusi parlimen dah kalah pru 14. Kita harap PPBM dapat tarik ahli umno yang benci dengan cara pasangan puaka memerintah malaysia. Lebih2 lagi bila tan sri muhyiddin merupakan bekas pengerusi jawatankuasa pilhanraya BN. Segala taktik BN dlm tangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan perasan lah kau..kau tu bukan saja puaka tapi celaka..

      Delete
    2. Yang cilaka ialah bapak penyamun. Puaka sedut duit.

      Delete
  10. Lari dari topik.
    Pas semakin sombong dan bongkak.
    Ia berikutan kenyataan oleh
    Pesuruhjaya Pas Pahang, Rosli Jabbar.
    Inikah yang ahli2 Pas banggakan.
    Anwar, Wan Azizah, Azmin dan Rafizi,
    lupakan Pas tu biarkan mereka bersama Umno.
    Silap2 gaya Pru14, Pas satu kerusi pun tarak.
    Nak tanya, bila Pas nak saman Sarawak Report?
    Atau memang benar Pas terima RM90 juta?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas dah berubah sejak Haji Hadi ambil alih, Husam yg byk berbudi dlm Pas pun kena pecat. PAS wants to implement extremist islamic law which definitely cannot be accepted by many. Pas is dying, moderate muslims who voted PAS in the last PRU are now choose to join PPBM. True, PAS telah jadi bongkak under Hj Hadi.

      Delete
  11. Temberang ja, yang nyokong masimum pun 20% ja.

    ReplyDelete
  12. Tanpa muyidin,yb sharudin takda sapa nak layan kat pagoh tu..tu pasal dia cabut.atleast shafie pedal bwk 300 penyokong kuor,ada la muka sikit..tu pun spupu dia yg merupakan PA dia tak mau ikut..patut muyidin malu,takda sekor jawatankuasa bagian pun ikut dia..malah takda cawangan kat pagoh tutup pun..anak didik dia exco johor pun taknak ikut..klu aku la,malu besor,mcm jeneral yg da tak laku ckpnye..tanding atas tiket besatu pun lom tau leh menang da kat pagoh tu..klu bkn org muor takyah nak gebang lebang lebey ah budin oi..lg nak suruh muyidin pujuk pas,sdangkan org dia pun tinggalkan dia,yg nak ikut cuma budak hingusan tak penah ngundi mcm syed sadiq je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom join online
      www.bersatu.org

      Delete
    2. Sdra 13.21,

      Coba huraikan pendapat kamu tentang berita bawah ini,

      QUOTE - MELAKA – Puteri UMNO leader Datuk Mas Ermieyati Samsudin today advised movement members to look after one another and prevent their mates from leaving the party.

      Instead, she said, they should attract members from other parties to join the UMNO - UNQUOTE

      Kalau boleh, tolong komen sikit...leh tak?

      Delete
    3. Semua kaum kerabat saya seramai 150 org dah join ppbm, semua dah tua bangke, bukan budak hingusan. Mari kita join parti yg betul2 jaga org melayu, bukan parti yg khianat kat kita.

      Delete
  13. Adakah kau rasa dunia isinya hanya kau yang punya

    Kau fikir kau siapa?
    Adakah kau lupa ataupun kau buta kau dan aku hamba

    Kau fikir kau raja?

    Kuasa, harta, wanita mengaburi minda, mengotori jiwa dan bicara

    Bila bicara, bicaranya semua besar

    Mendabik dada besar egonya
    Lupa diri, lupa Pencipta Yang Maha Besar
    Hatinya hitam, kelam, terbungkam
    Jiwa tak tenang, kalah dalam menang

    Kemewahan diri bukanlah tanda kehebatan insan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwang betul.

      Delete
    2. Ntah apa2 la ngko ni.nak brjiwang gi tulis dlm majalah sastera la...nah amik seposen gi main jauh 2....shuuuuuuuuh

      Delete
    3. Jawapan pada puisi 14.14

      a. Ya
      b. Nama aku bukan "Siapa". Tak buta, tapi pakai spec.
      c. Tidak
      d. Piiiirah

      Delete
    4. Bukan jiwang. Tp kalo hayati liriknya mmg ada kena mengena dgn manusia pd hari ini. Lupa mana satu keBENARan dan mana satu keBATILan. Berfikir menggunakan akal yg dikurniakan Illahi. Jgn smpai Allah menutup pintu hati kita utk menerima keBENARan.

      Salam persahabatan kpd saudara seAGAMAKU

      Delete
    5. Maaf bukan puisi tp bait lagu KALAH DLM MENANG

      Delete
  14. KM sarawak pernah kata putrajaya bodoh kerana tak iktiraf sijil sekolah persendirian cina. Orang sarawak faham, maksudnya dituju pada najib. Umno diam ternganga. Ramai pribumi sarawak belajar di sekolah cina. Sentimen perkauman ditolak habis habisan di sarawak. Bangsa sarawak tahu najib lemah, itu sebab mereka bagi undi lagi tinggi pada adenan. Nasib umno di tangan bangsa sarawak, bukan PAS. PRU nanti pribumi sarawak yang akan menentukan siapa PM malaysia. Kalau PAS jv dengan umno, pemimpin2 sarawak akan jv dengan pembangkang tubuh kerajaan persekutuan. Kalau PAS jv dengan pakatan dan umno tewas, pemimpin2 sarawak tetap diperlukan untuk tubuh kerajaan persekutuan. Tak mustahil adenan bakal PM baru. PAS tak perlu bising. Jadi hero di kelantan dan terengganu pun cukup lah. Dan orang sarawak tahu baju merah tu umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lim kit siang DAP boleh menang dijohor, APA pula masaalahnya PPBM yang solid melayu Islam x boleh bertapak disana.Kalau berbicara tentang pis pus mungkinlah sebab x penah menang di Borneo.Janganlah pemakan dedak lembam sangat.Sementara rakyat didendangkan irama selain 1mdb, didendangkan kesah banglo lim guan eng dan kesah-kesah tangkap-menangkap oleh sprm, lim guan eng kita tahu memang dari DAP, bagaimana pula kesah-kesah hangat lain sprm, Cuba check orang yang ditangkap adakah dia ahli pkr ker, dap ker atau ppbm? Entah2 puak omngok Kot.

      Delete
    2. Pulak. Ni yg melalut ni org sarawak.. Dah ada bangsa sarawak pula.. Berjangkit2 dari bangsa johor.. Ni la padah dia bila berpecah.. Bukan sarawak ja yg penting dlm malaysia.. Semua negeri penting.. Negeri sarawak nampak kuat sebab najib jadi pemimpin yg lemah.. Itu kenyataan sekarang. Bila satu hari kelak najib atau ada kerajaan baru yg lebih diyakini oleh rakyat malaysia.. Pada masa tu kita nmpak sarawak pula akan lemah.. Sebenarnya kita semua patut bersatu buat pilihan tepat bersama sapa yg lebih baik pimpin malaysia.. Bukan siapa yg lebih baik pimpin negeri.. Kalu pembangkang lebih baik.. Ayuh ubah pada pembangkang..

      Delete
    3. 16.30,

      As a sarawakian, i am defending my state from fools from malaya...not trying to imply that we are important than sabah and malaya.

      But all the while, malaya always project us as only a state, that of same status as pwrlis, malacca, NS. U guys are a federation of malaya. We are a state ib borneo together with sabah. Now sabah has realised her mistake for allowing umno in and overwhelmed them. They need a new status just like sarawak.

      The isdue is orang fikir dia orang lebih cerdik menganalisa politik sarawak. U r dead wrong. We know our state better than orang malaya

      Delete
    4. 16.30....you are absolutely correct. Too much drama in umno, in putrajaya, totally unnecesary, waste of time. Adenan plays his card well. Sabah and sarawak will lead the real "ubah". We pray that shafei will succeed, the signs are very good, even KM sabah is keeping quite nowadays. Sabahans will finish off umno in sabah. We know PBS is worried, because new breed of kadazan leaders like darrel leiking are very popular with the youths. And they are with shafei.

      Delete
    5. Darrel leiking beat bernard dompok in penampang. That shows how strong he is. Shafei is wise to jv with him. PBS should quit BN if they want to survive.

      Delete
  15. Din..betul ke duit yang dirampas di Sabah tu war chest UMNO sabah? Rasanya sampai kini x dengar lagi apa2 statement dr menteri UMNO memuji SPRM mau pun mengulas pasal rmpasan ni..

    ReplyDelete
  16. saya ucapkan TAHNIAH pada shah,memang mengamalkan demokrasi,seprti membenarkan dedak umno 10;15,bersama kita,kalau kita masuk website ameno,sure tak dapat,mereka asyik2 mengutuk orang,tapi tak boleh terima pandangan orang lain.

    tahniah shah,keep it up.menunjukkan melayu berjiwa besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Let me tell you this,,sekarang ini seluruh dunia sudah tahu pekong MO1 & Jho Low,,ini dua ekor memang betul-betul punya crook, apa yang di ceritakan oleh SR,DOJ dan WSJ adalah shahih dan benar berlaku,,itu sebab dari awal lagi MO1 cakap saja nak saman tapi tak buat sebab dia yakin yang dia bersalah jadi macam mana cara nak saman,,Tun M pelawa debat tapi MO1 tak hadir,tak berani nak terima soalan dari wartawan asing,,PAC report tonggang langgang akhirnya di OSA kan,,Bank ICT di Singapura di arah tutup oleh kerajaan Singapura kerana bersubahat menyimpan wang laundering money kepunyaan MO1,,Wahai rakyat Malaysia yang dirahmati Allah,, mari sama sama dengan berlapang dada untuk terima hakikatnya bahawa Najib telah gagal mentakbir Negara dengan baik,beliau banyak sangat-sangat melakukan kemungkaran pada Negara & rakyat Malaysia..!!
      Cukup sampai disini riwayat Umno kita tidak dapat terima untuk melihat Negara semangkin hancur dan musnah,,bukalah minda and say NO to UMNO........!!

      Delete
  17. rasanya kabinet bayangan pun tak leh depa syorkan, hang tak caya hang tgk la nanti, apa.. dah menang baru nak gaduh rebut2 jawatan ka apa, dari dulu spai la ni habuk pun tarak, pasai apa, dah menang spai 3 bulan baru serah nama ngadap sultan, ppbm pun lagu jugak, apa.. ingat main2 ka mau jadi pemerintah. kena tulus lupsinar baru org boleh harap bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang ni mai koding ka bro..ppbm baru saja lahir,takkanlah nak tubuh kabinet bayangan lagi,bagi la depa bernafas sat,nanti apa pula orang kata,kain lampin baby masih dicuci oleh mak bapa,dah kalut nak buat kabinet bayangan.kalau hang tenguk kabinet najib,semuanya merapu habis.apa yg depa buat semua duit masuk poket sendiri.kabinet najib lebih kurang kabinet dapuk,tempat memasak dan cuci pinggan saja.banyak sabaq,tuhan kata,sabaq separuh dari iman.

      Delete
  18. Sdr Shahbudin,

    Nak cadang sikit: gunakan lah skrip yg lebih besar, supaya blog ini boleh jadi rabun-friendly. Saya fikir ramai yang penglihatan nya kurang tajam di luar sana.

    Blog ni bagus tapi sayang skrip yg di gunakan kecil sangat, kalau tak, rasa nya lebih ramai yang menyertai diskusi diskusi nya dengan selalu.

    Saya seorang dari nya. Dulu masuk juga komen, tapi bila lama menulis atau membaca, penglihatan menjadi kelam sikit.

    Sekian cadangan saya, terima kasih.

    ReplyDelete
  19. Menurut ollarmak, selain umngok, pis pus adalah parti kedua popoler dimalaysia meskipun pus pis belum pernah menang di Sabah dan serawak.Dengan goblok ke tiga, mustahil hilang 2/3 adalah disebabkan serpihan-serpihan seperti ppbm.

    ReplyDelete
  20. 19:23 May ... mang ei wajar dan tepat pengamatan tuan hamba.

    ReplyDelete
  21. Anda semua sudah daftar sebagai pemilih
    PRU.
    Kalau sudah tahniah.
    Klu belum daftar cepat2.
    Undi anda boleh menentukan cakap2 anda diruang ini jadi kenyataan.

    ReplyDelete
  22. Anda semua sudah daftar sebagai pemilih
    PRU.
    Kalau sudah tahniah.
    Klu belum daftar cepat2.
    Undi anda boleh menentukan cakap2 anda diruang ini jadi kenyataan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...