Monday, 3 October 2016

MASALAH TEKNIKAL ATAU KERAJAAN TIADA DUIT?


Surat yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Tinggi ini sudah bertebaran di media sosial sejak semalam lagi. Ia kemudian didapati bersepahan  lagi dalam pelbagai grup Whatsapp.

Sementara kita bersimpati dengan nasib pelajar yang terbabit yang berada jauh dengan keluarga, sekiranya surat ini benar dan asli, apakah ini satu lagi tanda kerajaan kita sedang nazak dari segi kewangannya? (SH 03/09/2016).

49 comments:

  1. Duit gomen dok dlm poket rakyat. Jaja je nama Tuhan dan Nabi, rakyat akan berkorban punya.

    Duit saman boleh diaktifkan. Easy.. so easy bro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala.. student ni kan super pandai kan. Derang boleh carimakan sendiri. Takkan la sumer harap kerajaan ja.

      Kerja kerajaan ialah kutip cukai duit poket rakyat untuk anak bini menantu dan cucu. Cucu bini menantu menteri pun kutip duit rakyat jugak.

      Takkan la penat kutip duit, dah elok masuk poket sendiri juta-juta, kemudian tak semena-mena nak kena bersedekah pulak.

      Cari duit sendiri la. Minta doa banyak-banyak. Rakyat lain penat cari duit nak bagi anak makan, takkan la super student yg power mawer ni tak leh cari dana sendiri.

      Delete
    2. 1. Apabila harta negara hanya beredar di kalangan orang-orang tertentu.

      Telah lama harta negara berlegar dikalangan 1% orang tertentu sahaja. Terutama penguasa2, menteri2 dan raja2 juga kerabat2 raja yg menyebabkan mereka hidup dalam keadaan terlalu mewah, berpoya-poya dan menjadi semakin zalim. Duit cukai yg tinggi dikutip daripada rakyat, hanya sedikit sahaja kembali kepada rakyat.

      2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

      Duit zakat dan sedekah dijadikan bisnes. Amanah juga satu bisnes. Insurance menjadi-jadi hanyalah untuk menipu semata-mata. Bila berbisnes, 5-10 tahun baru nak dpt untung yg kecil. Duit modal hilang tak tahu hujung pangkal.

      Delete
    3. Setuju dgn saudara, duit cukai yang tinggi dikutip dari rakyat, hanya sedikit saja yang kembali kpd rakyat.

      Malah rakyat yang jadi kuli bayar itu ini semata nak mewahkan haram jadah dan keluarganya.

      Kita dikerah mengharungi kos hidup yang tinggi demi memenuhkan kantung duitnya yang 7 keturunan makan pun tak habis.

      Rakyat ditekan dgn segala benda demi untuk dia hidup bersenang-lenang duduk dalam kemewahan yang melebih-lebih.

      Kita ditakut-takutkan dgn berbagai dakyah, dibodohkan dgn cerita pandir yang tak masuk akal, digula-gulakan dengan duit yang seciput semata dia nak berkuasa.

      Sedarlah saudara semua, bukakan mata.

      Delete
    4. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
    5. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
      ALHAMDULILLAH..!!
      saya bersyukur kpd Allah SWT.
      atas keberhasilan PENARIKAN UANG
      GHAIB.setelah melalui proses panjang &
      sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
      alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
      kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
      UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
      setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
      dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
      ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
      dengan catatan:
      1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
      2.tidak untuk memperkaya diri
      -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
      -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
      -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
      APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
      4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
      5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
      6.DILILIT HUTANG
      7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
      8.DILILIT HUTANG
      --------------------------------------------------
      bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
      silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
      ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

      Delete
  2. Kita dah rekabentuk mobile surau nanti boleh export ke negara2 Islam bnyk lah revenue utk negara.Petronas dah tak boleh harap sangat.Ini lah blue ocean strategy yg zahid ucap di UNGA baru2 ni.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum, saya Pernah kerja Kat pelabuhan. kompeni Tu Kat Dlm KPM port klang. Dia beroperasi Dgn mengalih kan kontena Dari kapal laut ke Dlm yard. Pernah sekali Dia buat Hal tak bayar gaji org. Tapi masa Tu Saya Dan tak kerja. Habis diperdajal dekat org. Yg Pomen tak repair Lori. Dah tu sebelum Dia org blah, Dia jahanam kan satu kren Baru. Nama kren Tu KALMA. Tapi pakai engine VOLVO FL7.Habis engine disumbatkan Dgn garam. (Yg tu korang jgn ikut). Saya tau pasal budak2 Tu org Siam. Sebelum balik kedah Dia org jumpa Saya pasal Tanya kerja. Jadi storynya jgn buat main Dgn duit. Apa masaalah diaorang Kita tak tau. Dia org mungkin Itu je sumber yg ada. Takde kerja. Jadi mcm mane pun kena gak uruskan. Tolak Benda lain yg tak penting. Jgn sampai students Kat sana buat kerja gila.

    ReplyDelete
  4. Satu lagi usaha kerajaan BN bela nasib melayu yg mmg ramai miskin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima je bang. Inikan kerajaan yg democratically elected. Walaupun kerajaan menipu dan buat rakyat merana ..kita kena telan dan redha. Nak tunjuk perasaan tak puas hati ..nanti jamal pak tongkol pukul pulak. Kita doa kat Allah taala je bang.

      Delete
    2. Akan datang pangkah le lagi. Dapat berkat lagi sepenggal. Tambah lagi 5 tahun jadi kuli bayar itu ini mahal2.

      Delete
    3. Dah lama dah kerajaan tak ada duit. Sebab tu lah catu sana catu sini. Dulu mesyuarat jabatan kerajaan ada minuman panas ada bermacam jenis kuih. Sekarang apa pun tak ada. Kena bawa air sendiri.
      Tetapi najib dgn balaci dia cakap cukup besar.

      Delete
    4. Nak doa bagi janal pak tongkol kojol ker...
      Dia dah jadi sherif Malaysia la ni.
      Jadi IGP boleh letak jawatan dah.

      Delete
  5. Naikkan lagi GST, naikkan pengangkutan awam, naikkan cukai dan saman, naikkan semua benda yg boleh hasilkan income tax.......selesai masalah!!

    Lantakla rakyat susah.....janji dapat shopping sakan, makan cukup berselera, tidor lena.....apa peduli woii!!

    ReplyDelete
  6. Kita tak boleh salahkan dan kaitkan dengan UMNO, DSN, Datin Rosmah dalam hal ini. Mahasiswa seharusnya mengamalkan sikap berjimat cermat. Bukannya dapat biasiswa beli kereta ala-ala datuk. Tak pun modified eksos besar. Sport rim lagi. Lagi satu harga makan di luar mahal. Lebih baik masak di asrama atau kolej kediaman. Satu cara untuk mengelakkan disaman oleh pihak asrama hendaklah peti sejuk dan segala peralatan masak dibawa keluar setiap kali tiada di bilik. Begitu juga biasiswa yang diberikan bukanlah dibelanjakan untuk berfoya-foya seperti pergi clubbing ke berjoli ke. Ni lah masalah mahasiswa skrg. Tak tahu bersyukur kalau biasiswa dilambatkan sementara waktu shj. 2 minggu lewat shj pun. Majoriti mahasiswa belum berkeluarga. Sepatutnya semasa pengajian, mahasiswa seharusnya menumpukan sepenuhnya kpd pengajian. Bukannya nak fikir kahwin. Jodoh tu insya Allah ada. Allah sudah aturkan. Kalau mahasiswa kahwin, tentu ada anak. Pampers anak mahal. Bayaran sewa rumah mahal. Bijak2 ler mahasiswa. Kerajaan bagi biasiswa untuk bljr bukan utk kahwin. Memang trend mahasiswa kahwin awal masa belajar. Lepas tu complen x de duit. Kalau pembangkang perintah, tentu org cina dpt biasiswa sbb DAP yang duduk blkg pembangkang melayu. Sepatutnya masih bersyukur lagi UMNO BN perintah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha!!! ada juga pandangan malaun pendedak kat sini...

      Delete
    2. Cina hanya 23% drpd keseluruhan rakyat malaysia. Kadar kelahiran kaum cina makin mengecil setiap tahun. Cina takkan dpt perintah malaysia sampai bila2. Jangan tipu orang lain tanpa fakta yg sah. Berjimat cermat kepala hotak kau..bil2 setiap bulan kita tak dpt elak dari bayar, tariff asyik naik, harga brg pulak tak pernah turun. Setiap tahun kerajaan sedut berbillion melalui gst. Tahun pertama perlaksanaan, rm39 billion. Kalau setiap tahun kerajaan sedut duit dari pasaran, apa yg tinggal?? Ekonomi negara dah lama jadi tepu..menteri dah lah malas nak mampus tarik pelabur asing. Kilang2 besar byk tutup, kadar pengangguran meningkat. Semata2 kerana najib kau sanggup jadi barua..memalukan

      Delete
    3. Modal pendedak sepenuh masa:
      -Suruh belajar rajin2 (mmang betul bljr rajin2), cumanya satu persoalan di sini adakah sume org dpt biasiswa ni berfoya-foya? Atau pun adakah yg kekeringan duit itu semuanya berfoya-foya? Belajaq balik bro...
      -Kahwin awal (adakah kebanyakan yg bljr ni kahwin awal?-adakah yg komplen itu kebanyakannya kahwin awal?)
      Bnyk lg falasi yg kamu ckp disini. Kalau ea pun nk betulkan mentality org, biaq ler logic skit bro..yg tak thn tu cmne dikaitkn dgn biasiswa dgn eksos besaq.....hahahaha....statement anda bknnya spt pemakan dedak kelas A, tapi pemakan dedak kelas F yg dah basi...

      Delete
    4. Anon 14.27 ni jamal la aku Rasa. Tgk cara Dia bela parti, rasis nya, Dan sentiasa Rasa betul. Tu sifat2 yg lebih Kurang sama. Kalau ngam Dgn Cina pun pasal ada kepentingan. Dia Boleh la nak Lebih2. Makan tanggung. Pegi mane2 pun ada org nak tanggung Dan org Dia sekali ada org sanggup support. Mane bleh bagi org pandai Lebih2. Nanti lawan kerajaan. Mcm ada org yg Tu cakap. Setia lebih bagus dari bijak.

      Delete
    5. Jamal Pak Tongkol...tak pun Jamal Ikan Tongkol Bakor....komen dia lebey krg je....

      Delete
    6. 14.27 ni dah tahap kronik, tak boleh tolong dah.

      Delete
  7. BERITA TERKINI

    Mulai bulan depan, semua komen dalam blog akan di kenakan GST mengikut jumlah perkataan

    Sekian,
    SETIAUSAHA KERAJAAN LANUN

    ReplyDelete
  8. Memang Perbendaharaan sudah kekeringan uwang.


    Dengan musibah ketidakstabilan harga minyak memudaratkan Petronas, 'pelaburan' 1MDB yang terlebur kerna ketamakan dan salah urus yang turut menjejaskan pendapatan KWSP, KWAP dan TH, protes rakyat ke atas produk dan perkhidmatan bercukai tinggi serta tekanan pembangkang dalam negeri dan penguasa luar negara ke atas ketulusan tadbir urus ekonomi menjadikan negara kita berdepan keadaan kewangan getir semenjak 1980an.

    Syarikat asing mula meninggalkan negara membawa bersama puluhan ribu pekerjaan dan pelaburan kapital, syarikat yang kekal tidak berminat meluaskan operasi manakala pelabur baharu kurang yakin Malaysia adalah pasaran pelaburan yang baik. Pemain tempatan juga sudah mula mengikut jejak pelabur asing.

    Keadaan politik yang parah manakala kebanyakan jabatan kerajaan semakin tidak berfungsi membarahkan keadaan kepincangan pentadbiran.

    Kitaran besar ekonomi sudah rosak. Semua ini menyumbang kepada ketenatan kewangan negara.

    Apalagi yang mampu Regim buat ketika segala 'strategi bijak' mereka menemui kegagalan? Maka yang tinggal hanyalah kaedah merompak lagi duit rakyat melalui cukai-cukaian, pembelian aset/perniagaan yang meragukan dengan nilai tidak munasabah, penjualan aset/perniagaan milik kerajaan yang penuh rahsia dan muslihat, menangguhkan pembayaran kerja-kerja kontraktor tempatan, membatalkan biasiswa, menghadkan penerima pinjaman, mengurangkan jumlah pinjaman, memgurangkan perbelanjaan pembangunan atau menangguhkan pembina infrastruktur awam yang dijanjikan semasa PRU, mengeluarkan lebih banyak saman sivil, menggunakan syarikat berkaitan kerajaan seperti syarikat utiliti dan lebuhraya dengan mengenakan caj tersembunyi dan sebagainya.

    Kasihan rakyat Malaysia berkerajaankan kumpulan penyamun dan bermenterikan lanun-lanun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana kerajaan tak kering wang. Jabatan kerajaan penuh dgn rasuah.
      Berjuta juta duit dok hilang. Tapi kerajaan tak kisah sebab itu semua balaci balaci dia
      SPRM nak tangkap pun kena minta izin pm dulu.

      Delete
    2. 800 bilion hutang negara nak tanggung nak cekau duit tang mana nak bayar tu? Faedahnya je dah bermilion2. Dahlah duit negara kena rompak. Lagila kering kontang jadinya.

      Bukit kalau ditarah, lama-kelamaan jadi rata tau tak.

      Cakap macam petir berdegar-degar projek sana, projek sini, semua nak buat konon. Cakap memang boleh tapi buktikan projek tu hingga siap lengkap baru boleh cakap meletop macam guruh petir.

      Delete
    3. Jangan lupa kekurangan ubat ubatan di hospital kerajaan..bayi yg kene cucuk setahun setengah diinjak kepada dua tahun, alasan nak cek benda benda lain la...come on la, dulu x dak camni..memang betul la bala menimpa rakyat kita disebabkan pemimpin yg zalim memerintah..

      Delete
  9. gaji pegawai kerajaan sampai akhir tahun ni cukup ke, ada ke???? jangan takde...

    ReplyDelete
  10. Gaji kakitangan ibu pejabat umno pun berbulan tak bayar..kronik

    ReplyDelete
  11. Yang belajar kat England boleh pergi restoran Raja Petra ... makan percuma, boleh bungkus balik juga!! Ada orang dah pra-bayar guna duit cukai yang pak mak bayar di Malaysia!!!

    ReplyDelete
  12. belanjawan akan d bentang pd akhir bulan ini. kita lihat saja sama ada peruntukan biasiswa akan d kurang kan atau tidak.

    jika peruntukan PERMATA (yg membazir) d tambah maka sahlah 'campur tangan' tlh berlaku. selaku mantan peg kanan bhg belanjawan,kita senang dpt mengesan perutukan yg tidak mengikut keutamaan.

    jika ini berlaku maka unkapan saya senang saja 'damn the kleptocratic couple'.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat bentang belanjawan semua orang boleh buat sama macam bentang tikar mengkuang jer. Tapi yang utama ialah walk the talk.

      Jangan cakap berdentum-dentum macam bom atom, suara macam kilat sabung-menyabung, air liur bersepai sana sini tapi akhirnya pencapaian takat setengah dari apa yang dibentang. Berapa peratus pencapaian tu yang kita nak tengok. Kalau takat 50%, kirim salam ajerlah, kalau macam tu sama juga dengan bentang tikar mengkuang.

      Tapi dengan keadaan sekarang yang hutang negara menggunung tinggi dapatkah kita capai matlamat sebagaimana yang dibentangkan?? Bukankah hutang tersebut wajib dibayar juga??

      Dalam sibuk mengejar belanjawan yang dah dibajetkan, bagaimana pula dengan duit berbilion yang tetiba hilang dari simpanan negara?? Dapatkah kita ganti balik wang yang lesap tu kembali?? Tak ada ker cerita nak siasat dan dakwa orang yang bertanggungjawab yang terlibat dengan kehilangan berbilion2 duit rakyat tu??

      Rakyat ni bukannya bodoh, nak main angguk je. Dengan pakcik dan makcik kampong bolehlah buat cerita tapi dengan rakyat yang berpelajaran semua akan mereka pertimbangkan secara teliti dan befikir dengan logik.

      Bukan rakyat dipebodohkan tapi sebenarnya mempamerkan kebodohan dan kebiulan sendiri.

      Delete
    2. Penbentangan belanjawan hanya cantik atas kertas saja.
      Macam2 dana yg ada. Tapi duit tak pernah turun...
      Buat penat saja menapak ke pejabat kerajaan di Putrajaya tu.
      Alasan bajet tak ada.
      Pegawai kerajaan kata nanti kalau ada bajet kami bagi tau.
      Pi jumpa wakil rakyat dia akan kata jgn risau nanti saya tengok perkara ni.
      Sampai ke sudah tak ada khabar berita..
      Kepala butuh punya belanjawan!!!

      Delete
  13. I dont think the letter is genuine. Seems that it was written by a form 3 student

    ReplyDelete
  14. Ini adalah salah satu propaganda pembangkang yg disekutui oleh madey n mukris utk bg rakyat benci kpd UMNO. Jgnlah anda sume percaya dgn berita2 palsu sebegini. Sbbnya sudah bnyk kali kuar berita palsu. Dulu berita angin yg kata Tesco dah tutup. Lpas tu kuar berita Malaysia dah bankrupt...ni sume propaganda Yahudi DAP..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hutang Malaysia sebanyak 847.9 bilion tu propaganda juga ke?

      Delete
  15. Tuan Shah
    Ada beberapa cara untuk kerajaan menjimat wang.
    1. Kementerian yang fubvsinya berlapis disatukan seperti Kementerian Pendidikan Tinggi dengan Kementerian Pelajaran. Dengan cara ini gaji menteri, KSU dan pegawai2 lain dapat dikurangkan. Ini belum lagi dikira perbelanjaan pentadbiran dan operasi. PTD memang suka banyak jabatan sebab mereka dapat naik pangkat tinggi seperti JUSA dan sbgnya.
    2. Jabatan kerajaan yang tidak mendatangkan hasil kepada kerajaan (maknanya tau belanja saja tanpa menjana pendapatan) perlu juga digembeling dengan agensi yang lebih besar. Misalnya agensi yang tugasnya membangunkan industri kraf boleh dibubarkan dan operasi serta stafnya digabungkan dengan MARA (sebagaimana satu ketika dulu). Kajian mengenai agensi2 sedemikian boleh dijalankan.
    3.Kenaikan gaji sektor awam perlu ditangguhkan. Kenaikan tahunan jangan diusik.
    4.Jumlah pekerja di jabatan kerajaan dan agensi2 terlaku ramai. Kadang2 tak ada kerja yang dibuat. Struktur piramid iaitu 5/6 pekerja ada 1 supervisor dengan timbalannya dan penolongnya,dan 2/3 unit ada satu lagi supervisor dan lain2 pegawai. Tujuan membanyakkan jawatan ialah untuk menjustifikasikan pertambahan jawatan dan kenaikan gred.
    5. Penggunaan jet kerajaan dikhususkan kepada Agong,Raja2, PM dan DPM. Para isteri menteri termasuk PM naik kapalterbang komersil sahaja.
    6. Jet VIP kerajaan terlalu banyak. Jualkan yang surplus.
    Banyak cara untuk jimat cermat.
    Kan agama Islam suruh kita berjimat cermat !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara....point yang nombor 6 tu jangan disentuh. Itulah point paling sensitif!! Gila ke apa, point no 6 tu penting untuk memastikan shopping berhemah dan juga nak memastikan barang shopping sakan tu tak bercampur dengan barang orang lain!!

      Delete
    2. Cadangan tambahan:

      1. Tutup kementerian wilayah persekutuan. DBKL dah ada. Putrajaya on auto pilot. Labuan boleh ditadbir dari satu tingkat ofis kat shoplot jer.

      2. Tutup kementerian kesejahteraan bandar. No reason to exist

      3. Downgrade Kem belia dan sukan pada tahap jabatan. No achievement to speak of. Ada pon tak untung, tak ada pun tak rugi.

      4. Tutup kementerian asas tani. Cina cameron highlands berpuluh tahun boleh tanam sayur export ke spore tanpa bantuan kementerian ni, apasal orang lain tak boleh. Petani melayu ada faedah dari kementerian ni?

      5. Bubar ESSCOM. Biar navy dengan army buat kerja.

      6. Kem keluarga dan wanita pun patut tutup. Tu kementerian politik.

      7. Pejabat2 tourism malaysia di luar negara patut di tutup dah. Perabih duit. Hasil cam taik.

      8. Pejabat2 MITI diluar negara yang gagal bawak fdi patut ditutup.

      9. Tutup SPAD. Lori dan bas asap hitam masih berkeliaran di jalan raya.

      10. Tutup JASA. Tarak faedah.

      Delete
    3. 9) SPAD memang syarikat perniagaan yang merugikan,kerja bertindih dengan JPJ bazirkan duit cukai rakyat je.

      Delete
  16. Sume duk komen psal RM2.6 billion. Ape citer isu RM 30 billion wang rakyat Selangor???Azmin senyap je....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lu nak sembang topik lain, lu bukaklah blog sendiri, lepastu tulis pasal topik ni sepuas hati. Takat nak hijack topik orang lain buat orang maki aje pasal potong stim.

      Delete
    2. Kalau ada kes dah kecoh kat tv3 tiap2 malam

      Delete
  17. sura tu betul, saya pelajar tajaan skim SLAB/SLAI KPT di UK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pergi main golf dgn obama ada duit.
      Pergi bercuti atas kapal mewah tempat mewah ada duit.
      Dgn rakyat tak ada duit.

      Delete
  18. Siapa MO1?

    Magistrate? Lawyer? Engineer? Accountant? Architect? Pilot? Businessman?

    Tiada satu pun di atas

    Abih sape dia?

    Penabur DEDAK

    ReplyDelete
  19. Siapa MO1?

    Magistrate? Lawyer? Engineer? Accountant? Architect? Pilot? Businessman?

    Tiada satu pun di atas

    Abih sape dia?

    Penabur DEDAK

    ReplyDelete
  20. Pakar IT pakar ekonomi, Pakar rembat wang 1mdb

    ReplyDelete
  21. Patutla budak2 bwh skim MyBrain dah 2 sem xdapat lagi bayar yuran

    ReplyDelete
  22. Sememangnya kerajaan yg diterajui BN sudah tidak berduit. Kita tunggu sahaja apa yg berlaku selepas pengumuman bajet. Dipercayai GST akan naik lagi anggaran 8%.

    Kerajaan sekarang cuba mengecilkan bajet, tetapi dalam masa sama cuba menekan rakyat dan memberi alasan ianya untuk kesejahteraan rakyat. Apakah rakyat akan sejahtera jika cukai dinaikkan dan kesan dari kenaikan cukai, harga barang juga akan turut naik..????

    Pemberian brim hanya merupakan gula-gula bagi rakyat berpendapatan rendah. Kesan ketara adalah pada rakyat pertengahan juga yg tiada pendapatan tetap.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...