Saturday, 29 October 2016

DEDAH RAHSIA KERAJAAN, MUNGKINKAH TIGA BEKAS MENTERI HILANG KELAYAKAN BERTANDING PRU 14 NANTI?


Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar mengesahkan bahawa pihak polis akan mengambil keterangan dalam sehari dua ini daripada tiga bekas anggota kabinet yang didakwa mendedahkan rahsia kerajaan dalam ucapan di Parlimen, baru-baru ini.

Tiga anggota kabinet tersebut ialah Muhyiddin Yassin, Shafie Apdal dan Husni Hanadzlah.

Katanya, siasatan terhadap mereka dibuat mengikut Akta Rahsia Rasmi atau OSA 1972 kerana mendedahkan rahsia kerajaan, termasuk berkaitan 1MDB.
Isu ini mula dibangkitkan oleh Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia selepas ketiga-tigas bekas menteri itu menyampaikan ucapan membahaskan Bajet 2017 di Parlimen yang kemudian diikuti dengan beberapa laporan polis turut dibuat berkenaan dengannya.

Berdasarkan hakikat yang ada, apakah nasib Muhyiddin, Shafie dan Husni selepas ini?

Dipenjara? Didenda? Atau dihukum sehingga hilang kelayakan daripada bertanding dalam PRU 14 akan datang?

Berikut adalah ulasan Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar berkenaan tindakan terhadap tiga bekas menteri itu.(SH 29/10/2016).


SUMPAH KERAHSIAAN MENTERI BUKAN LINDUNGI SALAH LAKU PEMIMPIN TETAPI LINDUNGI NEGARA DAN RAKYAT.

1. Amalan sumpah kerahsiaan di kalangan Anggota Kabinet telah menjadi amalan dalam semua kerajaan di dunia. Amalan ini untuk memastikan rancangan strategik sesebuah kerajaan dalam membangun negara tidak dipintas oleh pihak lain. Contohnya dalam penyediaan rancangan keselamatan dan pertahanan negara.

2. Ini bermakna perkara-perkara yang berkaitan dengan unsur rasuah dan penyelewengan pembelian peralatan pertahanan negara serta pelaburan dalam syarikat yang tidak wujud dalam rancangan pelaburan sebenar adalah tidak termasuk dalam sumpah kerahsiaan.

Contohnya pembayaran kepada Aabar Investment PJS Limited (Aabar BVI) yang bukan anak syarikat Petroleum Investment Company (IPIC) adalah perbuatan salah laku yang tidak boleh dirahsiakan dan rakyat berhak tahu.

3. Sumpah kerahsiaan Anggota Kabinet bukan bertujuan untuk melindungi jenayah salah laku mana-mana anggota kabinet termasuk Perdana Menteri. Jemaah Menteri bukannya 'jemaah penyamun' yang berpakat untuk melindungi jenayah salah laku antara satu sama lain. Sebaliknya Jemaah Menteri adalah satu jemaah untuk melindungi kepentingan negara dan rakyat.

4. Jika apa yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Tambun, Datuk Seri Ahmad Husni Handzlah (bekas menteri kewangan kedua) yang juga bekas jurucakap kabinet berkaitan dengan 1MDB didalam perbahasan bajet 2017 di Parlimen baru-baru ini dianggap melanggar sumpah kerahsiaan, ini bermakna Speaker Parlimen Malaysia telah mengakui kebenaran apa yang dibangkit dan didedahkan olih 3 bekas anggota jemaah menteri tentang jenayah salah laku dalam urusan pentadbiran kerajaan adalah benar tetapi ianya rahsia. 

Terima kasih Tan Sri Speaker, rasuah dan rompakan negara adalah rahsia.

#BerjuangUntukRakyat
#JanganTipuRakyat
#1MDBAdalahRahsia
#SelamatkanMalaysia
#BiarJasaJadiKenangan

DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR
Ahli Parlimen Pokok Sena
29 Okt 2016/28 Muharam 1438H.

51 comments:

  1. Tahniah dan syabas pada KPN atas tindakan segera. .
    Kilat dan guruh pun tidak secepat itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Shah
      Adakah penyelewengan, pecah amanah dan penipuan termasuk dalam akta rahsia negara.....yg mesti dirahsiakan dari umum terutamanya rakyat??

      Kalau mendedahkan salah laku pecah amanah maknanya melanggar akta rahsia negara. Macam tu ke?

      Delete
    2. Saya pun jadi hairan dan mushkil dengan tindak tanduk Kahlid Ash Burn ni . Kes 1MDB mengambil masa bertahun untuk menyiasat .. tak tamat tamat lagi !

      Apakah jawatan KPN itu membawa maksud KETUA PENJILAT NAJIB ????

      Delete
    3. Kan betul....kalo sentuh jer pasal 1MDB ni mesti kena tindakan.

      Kalo pasal 1MDB ni memang tak boleh nak bukak mulot langsung. Tanya pon tak boleh.

      Bisukan mulot.....jangan kata apa2.....tengok jer duit rakyat dirembat tapi tutup mulot, jangan soal apa2.

      Delete
    4. Kalau macam ni. Senang la hidup pak menteri. Sapa yang dedah ragsia mereka merompak duit negaea kena OSA. Sapa yang cuba lawan, kena ISA.
      So.. kita tengok aje dari jauh. Kerja teruk2, tolong cover hutang negara yang menteri buat. Rakyat Malaysia memang baik hati. Tahniah.

      Delete
    5. Pada Hari Perhitungan yang sudah pasti ketibaannya, mulut pendosa akan tertutup pengaduannya, tangannya akan menyatakan tindakan buruknya , dan kaki2nya akan terjadi saksi atas pengembaraan kejelekannya.
      Malaikat Keadilan Jahannam akan menghukum sedahsyat dahsyatnya pada saat 1000 kali ganda kehilangan harta onemdb tidak berguna sa-sen pun untuk larikan diri!!!

      Delete
    6. Jangan takut
      Jangan khuwatir
      Itu kentut
      Bukan petir

      Delete
  2. Alhamdulillah. Inilah Islam Wasatiyyah wal harambejadah. Kahkahkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini Islam cuma di kad pengenalan sahaja tetapi hati kaudu dan Zionist

      Delete
  3. Agak2 nketua pemuda pas sokong tak tindakan ini?

    ReplyDelete
  4. Yang boleh sentuh cerita 1MDB ni hanya Si Arul shj.

    ReplyDelete
  5. Kalau rahsia 1MDB telah didedah dan berlaku perkara yang tidak baik pada negara kerana strategi yang dirancang telah diketahui musuh memang patut di siasat dan di tangkap.

    Tak ada apa-apa berlaku pun.

    Samada dedah atau tidak sama je kecuali untuk menghukum orang mendedahkan atas sebab politik dan kepentingan Najib.

    ReplyDelete
  6. Lagi satu langkah utk survival si tukang samun.

    ReplyDelete
  7. mr budin
    mlayu udah telalu ramai dlm negara elok boh perabih dlm.. depa suma mlayu jutawan.. pejuang bangsa mlayu.. kalu dok dlm lama-lama pon keluarga depa tak abih mkn, sbb tarap hidup mcm dewa.
    masa dok dlm kerajaan depa jd pejuang mlayu juge ke..
    mlayu amno suka kawan dgn cina saja..
    sbbtu cina jd toke, mlayu mesken ttp jd kulibatak cina sampe mampuih..
    bila dah tak sebulu pakat bekelahi sama sendiri,mlayu mesken mampuih d tengah-tengah.kalu tak mampuih,mlayu mesken jd gelandangan d tengah bandar,malaisa aman makmog bangunan betengkat-tengkat.
    mlayu ganti dgn pendatang haram,, kerajaan mlayu amno dpt duit ringgit toke cina dpt kuli yg rajin dan setia..
    mlayu amno perintah negara,, bangsa mlayu juga yg salah.. suka juai tanah..
    singapork bg kat cina,p.pinang pon bg kat cina sbb tidak sefahaman..
    kalu mlayu tidak sefahaman tangkap perabih boh dlm,mcm memali boh perabih dgn mesingan dan keta perisai..
    salamatkan malaisa untok kekal bekuwasa mlayu mesken terus-terus jd pencacai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf bro aku tak sokong jika bangsa melayu di kaitkan dalam perihal pucuk pemerintahan negara,kerana semua pemerintah di malaysia sebelum dan sekarang adalah bangsa pendatang manakala bangsa melayu hanyalah melukut di tepi gantang,memang betul sindiran Tun Mahathir sebelum ini Melayu Mudah Lupa.Melayu di buai mimpi indah di siang hari.

      Delete
    2. Bukan Melayu yang penyamun tapi Najib dan kuncu2nya... kebetulan dia ni melayu.

      Delete
    3. najib bugis & kak mah minang bukanlah susurgalur melayu tetapi dari keturunan lanun bugis.

      Delete
  8. Kalau apa yg dicakap oleh husni , muhhyidin dan shafie tentang penyelewengan wang rakyat oleh PM najib haramjadah di anggap rahsia kerajaan bermakna semua itu adalah betul sah dan wajib di terima oleh undang undang dan rakyat...jadi penyokong BN wajib malu dan terasa hina,kerana dibabikan oleh najib dan regim nya serta yg membela najib dan regim dilihat seperti alat hina dan penjilat kemungkaran.

    Tapi yang peliknya ada kah mendedah jenayah penyelewengan dan rasuah dianggap salah...kalau salah bermakna kita berada dinegara yang tak bermaruah kerana seluruh jentera kerajaan di kuasai penjenayah dan penipu bermakna negara ini adalah negara paria dan hina.

    ReplyDelete
  9. Apa-apa ucapan/pernyataan yang dibuat dalam dewan rakyat/negara adalah imun dari tindakan undang-undang..sama macam dalam perbicaraan di mahkamah..lain la cerita kalau ucapan tu dibuat di lobi parlimen..IGP ni keje kat negara mana yer?? Tu yang orang tua-tua cakap..orang jenih dahi sempit..akal pun sempit mungkin ada kebenaran nengokkan telatah IGP selama ni.

    ReplyDelete
  10. Najib Razak laki Rosmah Mansor aka bpk tiri penjudi Riza Aziz (anak kandung Rosmah) bersama pencetus idea menggelap duit negara melalui 1MDB, Jho Low (yang mengakui amat rapat dengan bini Najib) sedang melakukan apa saja dengan sokongan pendedak untuk menutup PEKUNG MEGA yang menyaluti tubuh mereka. KIan terdesak dan tertekan, kian keras usaha mereka mematikan langkah langkah untuk mendedahkan kerja busuk mereka. BErhati hatilah. Mohon semua rakyat Malaysia yang celik dan tidak buta hati kerana BR1M dan segala "rasuah halal" pemberian regim ini lakukan sesuatu yang positif agar regim Najib Razak ini segera dapat dijatuhkan. Jangan biar masa berlalu begitu saja kerana barah yang menyaluti Malaysia, negara kita ini kian serius dan parah. Bangunlah dan bersama kita bertindak menjatuhkan regim korup dan perasuah besar ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan laki. Tapi bini rosmah

      Delete
  11. Berita Gempar, Syed Keling aka Syed outside the LOO telah ditangkap berkhalwat dengan pasangan lelaki bangsa afrika di tempat letak kereta bersebelahan dataran merdeka lewat malam semalam. harap maklum!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai pro najib tak suka pada OTSB sebab bercakap benar bukan palsu. OTSB berrealiti tak berfantasi, berkebenaran bukan berkepalsuan.

      Delete
  12. Bagaimana kalau diadakan satu seminar atau apa-apa forum mengenai rahsia kerajaan yang perlu dilindungi dan boleh dihukum sekiranya mendedahkan maklumat. Pakar, pengamal undang-undang, penguatkuasa dan alim ulama dijemput berbahas untuk memberi penjelasan mengenainya.

    ReplyDelete
  13. Sebagai orang biasa (layman) saya amat tertarik dengan perkembangan yg sedang berlaku. Tiga orang bekas menteri kanan sedang disiasat berhubung pecah rahsia.

    Sebagai kebanyakan kita tidak berapa faham dengan undang undang dan pelembagaan. Kita tahu osa tetapi kita tidak arif peranan osa itu sendiri. Kita tahu ianya bagi melindungi kepentingan negara tetapi boleh kah ianya digunakan bagi melindungi kerajaan atau individu atau syarikat.

    Apa yg saya nampak, ketiga tiga bekas menteri kanan kerajaan bukan bodoh atau adakah mereka bodoh?

    Adakah mereka sedang menjerat diri mereka sendiri atau sedang memasang jerat?



    ReplyDelete
  14. Aku rasa dakwaan 3 ex menteri ni tidak akan diteruskan...bila mereka ditahan dan didakwa,dah jadi kes mahkamah, bila dah jadi kes mahkamah nnt, abis semua cerita 1mdb dibogelkan...najib selalu membuat strategi yg salah..mcm kes naib pemuda yg tuduh zety,ghani dan ex bos sprm tuh..las las tarik balik polis report..ni kira gimik nak menakut nakutkan atau nak menyusahkan kehidupan ex menteri itu aje..

    ReplyDelete
  15. 1. Amalan sumpah kerahsiaan di kalangan Anggota Kabinet telah menjadi amalan dalam semua kerajaan di DUNIA. Tahu takpa jadi mengapa mahu saja2 nak masuk penjara. Lagi sampai bila masih lagi ppbm tak dapat bersatukan pembangkang untuk menghadapi pru14 dijangka sebelum 2018. Cerita perbagai isu hanya nak mengwal wal keburukan bn tak mendatangkan hasil. 1mdb & 2.6 tu masih lagi berkisar wal hasil balik asal, sampai pru14 cerita ini dimainkan, bila kalah nanti dikatakan spr tak telus, bn kalah undi popular atau ajak pengundi kecewa bersilat ti tgh kota seluruh negeri. Woi saya pun kecewa kenapa lagi ppbm tak boleh nak bersatu, mimpi lah kalau masih lagi tak BERSATU nak menang pru14.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak salahkan Bersatu buat apa?
      Persoalannya adakah khairudin nak bagi 1 undi kat umno?
      Yg dok pi dengar propaganda ismail sabri tu buat apa?
      Kenapa tak tengok propaganda najib?
      Habis anak2 yatim drp pusat tahfiz kena angkat placard untuk memuja dia.
      Habis dia gunakan anak2 yatim dan pusat tagfiz mungkin dia akan gunakan penghuni rumah orang2 tua pula.
      Nak gunakan persatuan ibu2 tunggal mungkin najib tak berani

      Delete
    2. Takut laki dia si rosmah bagi penampar

      Delete
    3. Awak tak suka mengaji boleh la pertikaikan, cuba kalau terlibat ada pusat Tahfiz kmdn dpt pula peruntukkan membesarkan pusat Tahfiz diberi elaun seorang 1k sebulan .... ini dikatakan dari rakyat kepada rakyat terbentang dimata saperti yg diberi pada sekolah agama rakyat. Cuba jawab tapi jgn hal 1mdb & 2.6 sbb tiada kes hanya gossip dan yg menyokong ajenda kiasu disini pun jgn jawab sbb dah tahu jawaban/soklan yg dah mereput tu.

      Delete
  16. Kepada panglima jamal mandi darah , JMM (jaringan malayu macai) lihat bagaimana kamu semua sanggup bermandi darah menentang cina dap tetapi nakhoda kamu sedang berpeluk cium dangan cina china. Rakyat melayu sedang dihidangkan sebuah sandiwara bertajuk luv' and hate di tv meloya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi najib ada dia orang ni bolehlah makan nasi lagi.
      Bila najib dah tak ada mereka ni pasti akan jadi gelendangan.

      Delete
    2. kpd.pang5 jamal mandi darah.....
      kata olang , ckp siang pandang-pandang.. ckp mlm dengaq-dengaq..
      bila mkn jgn sembarang.. bila beckp pon jgn sembarang..
      telajak kete,boleh boh gear gostan. kalu telajak beckp burok padahnya
      kalu ckp sangup mandi darah,kalu d izin, akan mandi darah sudahnya..

      Delete
    3. bangsa mlayu depakata malas, balog liat,bangsat,pak pandiag..
      bangsa bugis depakata pahlawan, lanun,penyamon..
      bangsa cina depakata penipu putagbelit, tokong depa pon depa tipu..
      bangsa india depakata suka mabok todi,beckp bebelit-belit,lepas adi mesti potong kasi mati..
      05:25 betoila ckp hang pemerintah malaisa asai kaum pendatang mcm-mcm ada sbbtu mlayu jd bangsat dan merempat d bumi tanah mlayu..
      kaum pendatang jd toke mlayu jd kulibatak,, depa mkn daging mlayu hirup kuah sampe mampuih..

      Delete
    4. Tu pasal kena sokong yg dah byk tabur jasa BN .... aa aa tapi jg cerita org 1mdb ka 2.6 yg penting ada br1m ada 1m masa Mahathir dulu kroni2 yg dapat, kita apa pun tak dpt apalagi br1m.

      Delete
    5. 15.15 duit bayar gst lagi banyak dari brim oiii....

      Delete
  17. Rakyat Diperbodoh30 October 2016 at 07:26

    Huntunglah Najib...

    Kaitkan isu kerahsiaan, makanya; soalan2 panas yg dimajukan dlm dewan oleh ketiga2 mereka, TAK PAYAH dijawab...!!! Sebetulnya, memang tak berupaya nak jwb pun selain mendedahkan pekung...

    UMNNO @ BN - selamanyalaaaah rakyat terus2an diperbodoh...

    ReplyDelete
  18. Sebarang pertubuhan atau perniagaan mesti ada syarat2 perjanjian mahu pun sumpah memegang rahsia, ini memang perkara yang tidak perlu dipertikaikan inikan pula sudah pun mengaku bersumpah.

    Baca bawah siapa Muhyideen yg sdg viral

    http://medan-info-kita.blogspot.my/2016/10/semakin-parah-sudah-perangai-din-pagoh.html?m=1

    ReplyDelete
  19. Sepatutnya pihak berkuasa menyiasat perasuah penyangak penyamun pembunuh org yg tidak berdosa pencuri duit rakyat anak bini yg salah hidup kaya raya bujanyanya siasat org yg bercakap benar memang celakalah org yg salah guna kuasa itu nerakalah tempatnya dengarlah nasihat pejuang kita Tun

    ReplyDelete
  20. Sepatutnya pihak berkuasa menyiasat perasuah penyangak penyamun pembunuh org yg tidak berdosa pencuri duit rakyat anak bini yg salah hidup kaya raya bujanyanya siasat org yg bercakap benar memang celakalah org yg salah guna kuasa itu nerakalah tempatnya dengarlah nasihat pejuang kita Tun

    ReplyDelete
  21. Salam sabtu,

    This morning terbaca kisah harussaini flayed JAKIM and JAIS over named meal as unislamic viz halal certfication. You can read for yourself.

    Apa saya harapkan harussaini flay juga najib on the issue of 1MDB and or SRC thieveries. Jangan ada double standard.

    Saya pernah katakan self proclaimec islamic experts tend to be fast and precise when commenting on issue of name of food, proximity case, non fasting in month of ramadhan. However, they drag their feet on the issue kleptocracy viz najib' s thievery activities.

    Saya berdoa agar harussaini keluar dari double standard position. Katakan yang HAQ, flay yang BATHIL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ahad.....bukan sabtu.....maaf ya

      Delete
  22. PARTI PRIBUMI BERSATU NAK BERTANDING KAT MANA...?????????????

    GILA KUASA.....BODOH, TOLOL, BAHLOL, BENGAP, BINGAI, DUNGGU, GABLEK, GEMBLOONG, BERONG, BANGGANG, .........

    KASI MENANG BN SAJA.....

    SIAL....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maksud anda sokong penyamun 1MDB dan SRC????

      Tak haram ke......tolong tanya harussaini?

      Delete
    2. Tak kan lah nak bertanding dlm bilik tidur anon 0958 kot?
      Dah lah diri sendiri tu bodoh. Ada hati nak kata bodoh kat orang lain pula tu.

      Delete
    3. 9.58 apasal yg ko menganjing melalak pasal PPBM ni??? Kan ke pengasas PPBM tu org tua nyanyok??? Jadi apa yg ko nak risau sampai tercabut spendar jatuh tergolek telor ko pasal PPBM???? Org tua nyanyok punya penangan pon ko nak takut ke?? Ada mak ko susah hati ke???

      Weiiii...kalo ko dah tau PPBM GILA KUASA.....BODOH, TOLOL, BAHLOL, BENGAP, BINGAI, DUNGGU, GABLEK, GEMBLOONG, BERONG, BANGGANG, ........apasal ko nak gerun, nak takut??? Yg ko macam tu punya cerdik, bijak, pandai boleh takut dgn org bodoh, tolol.......ko tu yg bahalollllll sebenarnya...!!

      Woiii....suka hatilah PPBM nak bertanding kat mana pon.....tak susah mintak duit ko pon....ada PPBM mintak duit mak ko ke??

      Woiiii....ini Malaysia bukan bapak ko punya. Org nak bertanding tu org punya haklah.

      Ko nak undi parti apa tu ko punya pasalllll lah....ada aku kesah???? Org nak pangkah parti apa bukan ada kesah dgn ko pon.

      Blah la luuuuu....duit rakyat pon tak dapat nak jaga, tetiba boleh lesap....ada hati nak maki org....!!!


      Delete
    4. Anon 0958 kami tak perlu minta izin kau nak undi parti apa pun.
      Kau nak undi umno/bn itu kau punya sukalah. Kami peduli apa.
      Kami nak undi Bersatu kami punya sukalah. Kau apa susah? Kau apa sakit? Kau gatal punggong ker?

      Delete
  23. Tuan Shah...
    Sekarang ni trend kalau org kena rompak pegi buat repot.....bukan perompak yg kena tangkap tapi org yg merepot tu yg ditangkap.

    Jadi samalah keadaannya dgn hal Husni tu...

    ReplyDelete
  24. Bila Melayu menyamun, kenapa nak dikaitkan dengan kaum lain? Lagipun bukan semua Melayu jahat. Yang jahat tu Melayu UMNO.
    Melayukah? Cinakah? Indiakah? ... ada yang baik dan sudah pasti ada yang buruk.
    Kalau Melayu tu jahat, marah Melayu tu dan kalau Cina tu jahat, marah Cina tu. Jangan amalkan sifat kerana seekor kerbau masuk lumpur, salahkan semua kerbau. Jangan ada sikap kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Buang nila tu cepat-cepat sebelum ia merebak dalam susu.
    Yang paling saya marah ialah melayu UMNO yang rasis tu ... tak pernah memperjuangkan TANAH PERKUBURAN MELAYU. Hidup nak jadi Melayu dan bila mati, ada hati nak simpan di Tanah Perkuburan Islam. Mungkin depa ingat Allah swt juga keturunan Melayu kot.
    Berimanlah dengan Rukun Iman. Rezeki kita semuanya ketentuan Allah swt. Kalau Allah swt dah tetapkan rezeki kita tu secupak, jangan dok galak ligan segantang. Jangan amal sikap suka berhutang sebab berhutang boleh menjadikan manusia kufur. Sedarlah sahabatku, menentang keZALIMan adalah wajib dan bukan berkongkol dengannya. Takut dilaknat Allah swt nanti. Minta simpang.

    ReplyDelete
  25. Speaker paling bangsat,igp paling bangsat,ag paling bangsat berketuakan pm yg maha bangsat ,korang semua tunggu pru nanti rakyat akan lanyak korang sampai lunyai.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...