Sunday, 2 October 2016

EZAM UMUM KELUAR UMNO


Berikut ialah kenyataan penuh Ezam Mohd Nor yang dipetik daripada laman Facebook miliknya. Beliau ialah bekas Setiausaha Politik Anwar Ibrahim dan Ketua Angkatan Muda PKR, sebelum kemudian menyertai semula UMNO. Di bawah kepimpinan Najib Razak, beliau pernah dilantik sebagai Senator dan Pengarah Komunikasi di Kementerian Kewangan. (SH 02/10/2016).


1.Hari ini 1 Muharam 1438H saya membuat keputusan untuk tidak lagi bersama parti UMNO. 

2.Enam bulan lalu saya telah membuat keputusan menamatkan perkhidmatan saya di Kem Kewangan, satu tahun lebih awal dari tarikh tamat tempoh kontrak perkhidmatan saya yang sepatutnya berakhir 1April 2017.

3.Saya membuat keputusan sukar ini demi mempertahankan prinsip saya berjuang demi melakukan perubahan (islah) sedaya upaya saya.

4.Keputusan saya sertai semula parti UMNO pada Mei 2008 atas prinsip yg sama.Saya mendapat komitmen jelas drpd PM pada masa itu Tun Abdullah Badawi untuk melakukan perubahan besar dalam usaha memerangi rasuah dengan menggubal akta baru SPRM menggantikan akta BPR.Perubahan itu benar berlaku  sejurus slps kemasukan saya ke dalam parti UMNO dan SPRM yg lahir dari akta baru itu jauh berbeza berbanding BPR dalam banyak aspek.

5.Dua lagi akta yang menjadi tumpuan saya ialah Akta keselamatan dalam negeri ISA dan Akta rahsia rasmi OSA.Saya pernah di penjarakan di bawah kedua2 Akta ini namun yang lebih penting ialah saya percaya kedua2 Akta ini sering menjadi hambatan kpd perjuangan melawan jenayah rasuah.

6.Dalam tempoh saya menjadi Ahli Dewan Negara 2010-14  ISA dibahas dan dimansuhkan.Manakala OSA masih tiada tanda2 akan berlaku perubahan.

7.Saya tetap bersangka baik kpd kerajaan transformasi di bawah PM DS Najib dan melakukan segala usaha mempengaruhi pentadbiran melakukan perubahan khususnya OSA.

8.Apa yg berlaku adalah sebaliknya.OSA bukan shj tidak digubal tetapi digunakan atau lebih tepat lagi disalahgunakan keatas laporan PAC kes 1MDB.satu kes yang langsung tidak membabitkan soal keselamatan negara yg mewajarkan penggunaan OSA.

9.Ini adalah sejuta langkah kebelakang didalam proses transformasi yg dilaungkan menjadi teras kerajaan.Justeru saya telah membuat teguran terbuka mendesak tindakan salah ini diperbetulkan.

10.Beberapa bulan berlalu.tiada tindakan pembetulan.malah media dan beberapa kerat pemimpin digunakan memomokkan teguran saya.Dan tidak ada seorang pun pemimpin umno yg bersuara memperbetulkan keadaan.

11.Makanya saya sedar saya bukan lagi didalam satu parti dan jemaah yg serius mahu lakukan pembaharuan dan islah lebih2 lagi apabila ia menyangkut soal rasuah dan penyelewengan.

12.Walhal realiti zaman ini dan lebih penting ingatan Rasulullah SAW sendiri didalam hadis riwayat Termizi yg pertama kali saya temui dinukilkan didlm  buku tulisan Porf Hamka semasa saya dipenjara dibawah OSA menyatakan dgn jelas bahawa cabaran bagi ummat Muhammad adalah soal harta.

13.Saya tidak boleh berkompromi dlm soal ini.sebagai satu2nya warganegara yg pernah d penjara d bawah OSA saya benar2 faham setiap inci peruntukan akta dan merasa bertanggungjawab kpd negara apabila mengetahui ianya disalahgunakan untuk melindungi perasuah dan penjenayah.

14.Reformasi,Transformasi,Perubahan,Pembaharuan..apapun namanya mesti menjadikan agenda melawan rasuah sbg agenda paling utama kerana itulah realiti zaman dan itulah juga ingatan junjungan besar kita Muhammad SAW.

Hanya kepada Allah Swt saya bertawakkal.Salam Maal Hijrah.Salam perjuangan.

Mohamad Ezam Mohd Nor
1 Muharam 1438/ 2 Okt 2017.

69 comments:

  1. Din, dia seorang opportunist. Masih ingat ugutan 'kotak hitam' kononnya bukti rahsia Anwar Ibrahim?

    War chest Regim sudah berkurangan. Tiada lagi uwang untuk memberi dedak lumayan kepada penyokong elitis. Dedak sepuluh dua untuk pengacau majlis spesis mat rempit sahaja yang Najib mampu.

    Sebelum kapal karam dan mati kelemasan maka baiklah bersegera menyelamatkan diri.

    Cerita di Sabah kita ulas kemudian. Tunggu dan lihat (sambil kumpul maklumat)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju bebenor mmg tak leh caya ke mamat ni......opportunist!!!

      Delete
    2. Setuju. Tapi bagus gak dia keluar dari tong taik tu.

      Delete
    3. Dedak dah tinggal serdak. Serdak pulak utk mat2 rempit. Jadi, saki baki nak menjilat pun dah licin.. baik blah saja.

      Tapi sblm blah, jual nama nabi dulu. Supaya dilihat ada cahaya keislaman. Ada peluang utk bodohkan rakyat lagi pada masa hadapan.

      Delete
    4. Betul.. Dia ada perkiraan lain dan cuba lompat kapal sebelum kapal karam. Cita 6 kotak tu sengap camtu ja.

      Delete
    5. Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. Kami tahu apa yg EZAM mahu,tapi tidak mendapat layanan sewajarnya dari PM Najib.Beberapa kali beliau 'melepas' jawatan atau tempat yg di idamkannya.Belai berasa tidak senang ,kerana beliau lebih awal menyertai Umno,tapi DS Zaharin pula mendapt habuan besar menjadi Duta ke Indinesia,sedangkan beliau lah kononnya lebih 'rapat' dgn Indonesia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaharin layak jadi duta indon. Dia ada sifat kedangdutan aaah aaah

      Delete
    2. Tidak juga zahrain atau ezam yg menklaim mereka 'rapat'dgn Indonesia.Mereka bolehlah cerita mereka rapat dgn Indonesia pada Malaysia tapi hakikatnya tidak.Kalau setakat bolak balik(ulang alik)Jktr-KL sebulan sekali atau Ezam ketika ini ada terlibat dengan satu Organisasai dakwah di Indonesia tidak semestinya beliau rapat dgn Indonesia begitu juga Zahrain,Bolehlah jadi PRO saja.

      Delete
  3. Yes Ezam Congrats. Before you do anything else, perhaps your next move is to write on what has happened in the last few years - the future generation will thank you for this effort of yours. Bersama mendepani cabaran?

    ReplyDelete
  4. Bersangka baik kepada ezam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah dua kali keluar masuk umno, bagi lah peluang untuk dia "kencing" untuk kali ketiga....
      ha ha ha ho ho ho

      Delete
  5. stuju anon 19:29.
    Sangka baik dulu. Nak cari sempurna xde lah bro dlm dunia ni. Dari coretan fb beliau jelas maqasid withdrael dr UMNO.

    ReplyDelete
  6. Bersangka baik, setiap manusia melakukan kesilapan masa lalu dan beliau telah menunjukan kesungguhan.

    Tidak lagi bersama umno, petanda menolak sebarang subahat salahgunakuada seperti OSA.

    Syabas dan tahniah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngapa dia lambat sangat umum keluar Umno,kan ke OSA tu dah lama di gunakan utk sekat lapuran audit IMDB tu.Atau mungkin dia teringin nak jadi Ketua Setiausaha PM ,tapi melepas lalu merajuk terus umum keluar dari Umno?.

      Delete
    2. Itu betul. Kenapa ambik masa yang lama? Ada cuba dapatkan sesuatu kah? Tgk 3M bersegera dlm menentang penyonglapan. Bukan tengok dulu kapal mana nak karam.

      Delete
  7. sekejap menyelam dalam tong taik sekejap keluar..kejap selam kejap keluar cam biawak apa kejadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantiknya bahasa mak bapak kau ajar.

      Delete
    2. tong taik aku maksudkan umno..slow kepala otak ko.

      Delete
    3. Apa?!!! Macam BIAWAK keluar-masuk tong taik?!!!! Hahahaha...

      Betul jugak tuuu!!!! Hehehehe...

      Delete
    4. Ye la spesis biawak mana leh dok kat taman bunga..nnt abis dirosakkan taman tu tp kita leh guna biawak tu untuk gigit jamal merah and the gang...baru depa tau..

      Delete
  8. nak keluar amno pung susah sanagt ka
    mat jam ni pun tak boleh diharap sangat
    tak cukup makan lagi ka

    ReplyDelete
  9. Org melayu masih lagi percaya dgn Melayu yahudi mcam ni. sudah sudah bani melayu org yang naikan dia pun dipalang nye.org macam ni taib ,mathadir .mahyudin husni semua yahudi melayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Woiii.. jangan tuduh2 kaum Yahudi tau!

      Itu kaum Nabi Musa.. kebanyakkan Nabi A.S. adalah orang2 Yahudi!

      Kalau tuduh Zionist tu kira oklah..

      Zionist tu kira UMNO negara Israel larr tuu!

      Hehehe...

      Delete
    2. Ape lak..zionist tu org yg support DAPigs. PeeGayR dan Madey terpengaruh..

      Delete
  10. Tindakan Tuan Ezam keluar drp UMNO BN adalah satu kerugian besar buat UMNO sendiri. Ezam, apa sudah jadi? Apa yang kamu tidak puas lagi? Sudah banyak DSN memberi kamu imbuhan dan kelebihan. Namun, kenapa engkau berpaling tadah? Adakah madey kutty atau pun moidin atau pun nuor al-juburi atau pun lim kit siang membayarmu atau merasuahmu? Atau pun kamu sudah termakan dgn agenda pembangkang? Jelaslah. Ideologi Yahudi Zionis sudah berjaya sedikit demi sedikit berusaha memporak perandakan negara dengan memfitnah UMNO BN melalui platform media propaganda Malaysiakini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 21:22..

      Zionist tak perlu nak ambil pot ttg politik Malaysia beb..

      Satu dunia punya sistem kewangan telah di "control" nya. Siapa yg memerintah dalam negara apa sekalipun adalah hamba kpd sistem perbankan dunia yg di control boleh Zionist jua..

      Tuu..larr.. Quran kata jgn makan Riba, korang tak peduli..

      Padan muka aku..

      ~ Pomen Atas Pokok..

      Delete
    2. Oh ya, lupa nak tanya.. Anon 21:22,

      Goldman Sach yg jadi penasihat DSNR yg dibayar RM500 juta oleh 1MDB tu Yahudi atau Zionist?

      Saje nak tanya.. jangan marah tau!!!

      Ahem...

      Delete
    3. Anon 2122 tu lainlah
      Dia dia pun suka kena jubor.Dgn ular sawa pun boleh

      Delete
    4. Orang yang tidak amanah dengan rakyat, menipu, merompak, pecah amanah wang rakyat, makan rasuah tu lebih buruk seburuk-buruknya dari Yahudi. Lebih2 lagi kalau dia beragama Islam yang tentunya dia faham wang haram itu adalah satu dosa dalam Islam.

      Delete
    5. Oi... Anon 21:22.
      Kau tengok ke Anwar juburkan;
      1. Emak/Bapak kau.
      2. Isteri/Ipar2 kau
      3. Anak2 perempuan/anak2 lelaki kau.
      Kalau tiada jangan senang2 tuduh Anwar begitu.
      Kau benar2 anak haramjadah...

      Delete
    6. Yg gambar video dg cina dibilik hotel tu siapa?
      Kembar dua serupa ke?

      Delete
    7. Bkn ke lelaki siam drp danok yg seiras2 ngan nuor al-juburi yg kat hotel tu? Hahaha...tak pun al juburi ada kembar seiras. Mat sabun yg bg nama al-juburi tau. Bukn UMNO..

      Delete
    8. Jgnlah kerana Ezam keluar Umno kita bergaduh pulak.

      Saya rasa kurang sesuai kita menggunakan sentimen agama, perkauman dan Yahudi semata2 utk mempertahankan Umno.

      Carilah alasan2 jujur yg berasaskan kebenaran.

      Delete
    9. aku tanya, kau tengok ke dengan mata kau sendiri, anwar jubur burit emak dan bapak kau...

      Delete
    10. Sy dlm bab politik mmg merujuk kpd Utusan, Berita Harian. Maaf ea. Sy memg x baca malaysiakini. Apatah lg sentuhnya. Malaysiakini penuh dgn spin. Harap maklum.

      Delete
  11. Memang sudah dijangka sejak dari awal lagi ketika beliau mengumumkan untuk keluar dari PKR dahulu dan menyertai UMNO. Datuk Seri Anwar memang strategis politik yang hebat. Kita tunggu pengumuman anak didik Anwar yang lain yang masih di dalam UMNO. Sungguh, UMNO akan kecundang dalam PRU-14 akibat sikap tamak haloba, pentingkan diri di kalangan pemimpin sendiri.

    ReplyDelete
  12. Aku pn pening dgn ezam md noor ni..masuk keluar masuk dan keluar lg..semua pasal DUIT..ketepikan retorik perjuangan si bekas senator lantikan najib ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politik cari makan.
      Harap Tun M tidak percaya pada manusia jenis ini.
      Spesis jenis ini akan merosakkan BERSATU nanti.

      Delete
    2. Zaman Anwar dulu dia ni lah yang pegang kantung duit.

      Delete
  13. Masih ingat lagi pada ahli parti Najib bernama Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah yang melepaskan semua jawatan dalam parti itu dulu ?

    Tapi Ezam terus keluar parti kerana dia hanya ahli pungut yang tidak ada apa apa jawatan dalam parti.

    Melepaskan semua jawatan tapi kekal sebagai ahli dengan tindakan keluar parti adalah perbuatan yang berbeza tapi mempunyai motif emosi yang sama. Iaitu tidak puas hati.

    Jika dinilai pada keseluruhan runggutan tak puas hati itu... 99% berpunca dari kurang kasih sayang dan tidak mendapat dedak yang sepatut dijilatnya. Hanya 1% saja yang bertindak untuk menjaga maruah diri, parti.

    Masih ada parti lain yang mahu menerima beliau jadi ahli kemudian diberi peluang jadi calon dalam pilihanraya nanti ?

    Mungkin masih berguna...kerana dalam politik musuh tidak selamanya kekal sebagai musuh begitu juga kawan juga tidak akan kekal lama sebagai kawan seperti yang tunjukkan oleh pemimpin PKR di Sabah.

    Dalam keadaan politik yang bercelaru ketika ini semua pemimpin parti seperti PKR, Amanah, Bersatu perlu bersedia menghadapi tipu muslihat musuh dalam selimut... Iaitu pemimpin parti PAS.

    Tuduhan menerima rasuah politik RM90 JUTA dari Najib masih belum ada tindakan membersih nama baik PAS yang sinonim dengan berparti bukan untuk mentadbir tapi untuk ke syurga.

    Percaya lah... Bahawa parti PAS adalah parti yang akan mempertahankan kedudukan dan kuasa parti Najib dalam pilihanraya yang ke 14 nanti.

    Inilah musuh yang amat nyata selain SPR yang akan menggagalkan cita-cita untuk menguasai Putrajaya.

    Berdoa lah pada Tuhan Nabi Muhammad dengan penuh khusyuk agar diberi petunjuk cara menewaskan musuh sehingga diberi peluang mengambil alih pentadbiran negara.

    Jangan takut pada Najib.... Dia sekarang sedang keletihan bertarung dengan penyakit yang ada dalam dirinya. Biar diluar dia ketawa dihadapan kita tapi didalam dirinya dia meraung kesakitan. Hanya masa yang akan menentukan nya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Diharap BERSATU, AMANAH dan PKR mengatur strategi. Halangan utama kita adlh PAS sbnrnya.

      Delete
    2. Setuju. Diharap Sarawak Report mendedahkan lebih byk lagi maklumat peneimaan RM90 juta secara tererinci secepat mungkin. Lagi bagus kalau ada bukti transaksi pemindahan wang ditunjukkan kpd kita semua. Perlu diingat PAS lebih bahaya drpd UMNO. Bukan mudah menangani UMNO dan bertambah sukar lagi ada musuh dlm selimut PAS.

      Delete
  14. Ayoh org melayu marilah kita sama2 hancurkan umno bunuh umno kerana ia banyak bawa sangsara kpd org melayu dan hanya untugkan perasuah sahaja bukalah minda kita Tun dan TSMY sedang berjuang sekarang

    ReplyDelete
  15. Ayoh org melayu marilah kita sama2 hancurkan umno bunuh umno kerana ia banyak bawa sangsara kpd org melayu dan hanya untugkan perasuah sahaja bukalah minda kita Tun dan TSMY sedang berjuang sekarang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapan dan masa depan orang Melayu masih ada lagi. Kita terpaksa tinggalkan UMNO.

      UMNO bukan hak kita lagi.
      UMNO bukan lagi hasil keringat perjuangan dan air mata kita dan datok nenek kita yg terdahulu.

      UMNO dipenuhi oleh pemangsa2 seperti jamal ikan tongkol dan ali tinju manusia yg telah hilang dan rosak pekertinya.

      UMNO bukan lagi tempat rakyat marhaen bernaung.
      UNNO 100% telah menjadi hak najib dan balaci2nya untuk mengumpul sekala kekayaan dan mempamerkan kemewahan hidup semata mata.
      UMNO tidak dapat membawa orang2 Melayu pergi lebih jauh lagi kerana apabila layar dikembangkan najib pula melabuhkan sauhnya.
      Inilah penamat UMNO.

      Delete
  16. Tahniah ezam keluar umno. Lepas ni bersara la dari politik. Cari kerja macam kita, kena hantar resume, pi interview, makan gaji. Atau buat business tanpa kabel, susah payah macam orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan terima ezam menjadi ahli Bersatu. Ini pembawa virus kurap.

      Delete
    2. Anon 21.22 tiga suku.otak
      dah sewel.makan dedak basi

      Delete
  17. Kita kena cari orang yang amanah dan jujur untuk pimpin kita dan negara. Dan orang jenis ini adalah 'spesis' yang hampir pupus di negara ini. Saya tidak pasti Ezam tergolong dalam kumpulan ini atau tidak.

    ReplyDelete
  18. 6 kotak hilang kat mana Ezam?

    Atau kau OSA kan 6 kotak tu?

    ReplyDelete
  19. 6 kotak hilang kat mana Ezam?

    Atau kau OSA kan 6 kotak tu?

    ReplyDelete
  20. 6 kotak itu tunggu duit tebusan 10j. Sebab najib tak bagi 10j kot izam keluar umno.
    Ini spesis pelakon tamil.

    ReplyDelete
  21. He gave his reasons. Lokman Adam dah jawap. So sebelum kita bersorak or mengata, sama2 kita fikir.

    Pada saya 2 dua tak boleh percaya. Cukup menyampah dgn org muda cakap berdegar2 pasal perjuangan tapi akhirnya tewas dgn duit, pangkat dan kuasa.

    ReplyDelete
  22. Saya masih bersangka baik, tetapi apa yang harus dilakukan oleh ezam adalah menceritakan apa berlaku didalam kerajaan najib dan terbaik kalu dia sendiri saman najib diatas kesalahan dia dengan bukti yg ada pada nya.

    Dia belum lagi mengatakan niat untuk join pakatan tetapi. Kalu itu lah niat dia maka kita perlu orang berani dan iklas, bukan jenis musang berbulu ayam.

    ReplyDelete
  23. 100% tanpa kompromi saya tak percaya yg klur masuk ni..

    ReplyDelete
  24. 100% tanpa kompromi saya tak percaya yg klur masuk ni..

    ReplyDelete
  25. Ini teori saya. Dia diterima masuk umno, dapat jadi senator. Saya pasti ianya ada kaitan dengan 6 kotak rahsia di indon. Tapi kandungan rahsia dalam 6 kotak tu tak dapat calarkan madey. Jadi value si ezam dah tak ada lagi dalam umno. Kalau teori saya salah, betulkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No such thing as '6 kotak rahsia diIndonesia'

      Delete
    2. 6 kotak adalah temberang Anwar Ibrahim dan Ezam masa menentang Tun M. Hanya orang bodoh politik sahaja yang terima temberang AI dan Ezam. ha ha ha ha . Itu semua poltik temberang AI.

      Delete
    3. agaknya 6 kotak air longkang kot

      Delete
  26. hujong-hujong ...
    owg mlayu jd mcm owg palastin ..ada plo dan hamas..
    mlayu ada sakai dan jakun..hitamlegam punkog tonggek..
    amno jd mcm yahudi.. bangsa asing mcm bangsa yahudi luag negara..
    ambek bangsa asing dok..owg mlayu hambat dok dlm hutan pakat campog dgn sakai dan jakun..

    ReplyDelete
  27. Ezam tidak boleh diberi ruang untuk bergiat dalam mana mana parti politik,sebab dia adalah manusia yang penuh dengan misteri.Justru itu kita tidak dapat baca apa yang tersirat di dalam hati sanubarinya,jadi untuk playsafe jangan libatkan dia dalam mana mana parti.

    ReplyDelete
  28. Ezam tidak boleh diberi ruang untuk bergiat dalam mana mana parti politik,sebab dia adalah manusia yang penuh dengan misteri.Justru itu kita tidak dapat baca apa yang tersirat di dalam hati sanubarinya,jadi untuk playsafe jangan libatkan dia dalam mana mana parti.

    ReplyDelete
  29. rugi le tak dapek nak masyukkk lagi. huhuhu.

    ReplyDelete
  30. ASSALAMU'ALAIKUM.WR.WB.
    ALHAMDULILLAH..!!
    saya bersyukur kpd Allah SWT.
    atas keberhasilan PENARIKAN UANG
    GHAIB.setelah melalui proses panjang &
    sangat sangat beresiko,dgn izin Allah
    alhamdulillah uang ghaib akhirnya berhsil
    kami keluarkan dgn jumlah yg luar biasa.
    UANG GHAIB INI PENAWARAN TERBARU DARI KAMI.
    setelah uang balik (UB) sudah terbukti keberhasilanya,
    dan sehubungan banyaknya orang yang menginginkan hal ini
    ( UANG GHAIB ), kami sanggup memproses penarikan UANG GHAIB,
    dengan catatan:
    1.masalah utang piutang (JUMLAH BESAR)
    2.tidak untuk memperkaya diri
    -PELET PUTIH/PENGASIHAN JARAK JAUH
    -MENAKLUKKAN LAWAN JENIS
    -PENGLARISAN/JIMAT GOIB BISNIS DLL
    APAKAH ANDA TERMASUK KATEGORI DI BAWAH INI.???
    4.BUTUH MODAL DALAM BUKA USAHA
    5.SELALU KALAH DALAM BERMAIN TOGEL
    6.DILILIT HUTANG
    7.BARANG BERHARGA ANDA SUDAH HABIS
    8.DILILIT HUTANG
    --------------------------------------------------
    bagi anda yang BENAR-BENAR SERIUS dalam hal ini.....
    silahkan menghubungi PAK HAJI RIDWAN diNO TLP 0852-1343-3456
    ATAU KLIK DI http://pesugihanputih45.blogspot.co.id/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...