Tuesday 8 January 2019

ZAHID HAMIDI TAK BERFUNGSI, NAJIB SEPATUTNYA AMBIL ALIH JAWATAN KETUA PEMBANGKANG


Sama ada suka atau tidak, kita harus mengakui Najib Razak ketika ini bukan saja paling aktif bersuara di media sosial, tetapi juga rajin turun padang dalam isu-isu tertentu yang melibatkan kepentingan rakyat.


Dalam media sosial, hampir semua isu disentuh serta dikritiknya dan beliau selalunya akan membandingkan apa yang berlaku sekarang dengan ketika era pentadbiran BN dahulu.


Kerapkali kali juga beliau bersikap sinis dan menyindir, terutama berhubung pendekatan kerajaan yang disifatkannya sekadar “copy paste” daripada pendekatan yang pernah dilakukannya ketika beliau menjadi Perdana Menteri sebelum ini atau lebih mendatangkan kesusahan kepada rakyat.


Baru-baru ini, susulan penurunan harga minyak, bekas Perdana Menteri itu telah turun ke Pasar Keramat untuk meninjau keadaan harga barang-barang dan kemudian beliau juga pergi ke sekitar kawasan Masjid Jamek untuk melihat pembangunan projek "River of Life" yang merupakan tarikan baru untuk pelancong di Kuala Lumpur.


Kedua-dua tindakannya turun padang itu akhirnya menyebabkan pihak kerajaan sendiri memberi respon positif dengan Saifudin Nasution Ismail, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna mengucapkan terima kasih kepada Najib, sementera Ong Kian Ming, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri mahu Ahli Parlimen Pekan itu melihat lebih dekat keseluruhan pembanginan "River of Life" itu.


Di dalam UMNO sekarang ini nampaknya hanya Najib satu-satunya pemimpin parti itu yang rajin bersuara, baik menegur dan mengkritik kerajaan atau turun padang ketika timbul isu-isu tertentu.


Yang lain-lain, termasuk Zahid Hamidi selaku Presiden UMNO tanpa kuasa dan Ketua Pembangkang, Mohamad Hassan, Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas-tugas selaku Presiden UMNO dan Ahli-Ahli Parlimennya, sama ada yang pernah menjadi menteri atau tidak sebelum ini, semuanya seolah-olah tidak berfungsi atas kedudukan mereka sebagai wakil rakyat pembangkang sekarang ini.


Kalau ada pun seorang dua Ahli Parlimen yang kerap menulis di media sosial, tumpuan mereka selalunya lebih mengkhusus kepada persoalan politik dan tidak berkaitan dengan susah senang kehidupan rakyat.


Selari dengan keinginan rakyat untuk melihat pembangkang yang kuat dan benar-benar berperanan membela rakyat, sikap dan pendirian Najib ini memang boleh dipuji dan diberikan penghargaan, meskipun kekalahan UMNO dan BN dalam PRU14 lalu banyak berpunca daripada dirinya.


Beliau nampaknya tidak lemah semangat di sebalik kekalahan dan hilangnya kuasa sebagai Perdana Menteri, malah mahu terus berjuang memastikan “ada sinar cerah di hujung terowong” bagi BN dalam pilihanraya akan datang.


Dengan yang demikian, selari dengan falsafah “seseorang itu tidak dianggap bersalah selagi tidak dijatuhkan bersalah oleh mahkamah” dan bertembung dengan keadaan Zahid Hamidi yang langsung tidak berfungsi sebagai Ketua Pembangkang, adalah wajar UMNO segera melantik Najib sebagai Ketua Pembangkang yang baru.


Kedudukannya beliau yang berdepan dengan banyak kes di mahkamah tidak akan mencacatkan jika dilantik sebagai Ketua Pembangkang kerana ia juga sebahagian proses bagi bekas Perdana Menteri itu membersihkan dirinya.


Yang penting, dengan kedudukan sebagai Ketua Pembangkang itu, Najib boleh terus memainkan peranan dengan berkesan dalam menegur dan mengkritik kerajaan berdasarkan keupayaan serta pengalamannya sebagai bekas Perdana Menteri.


Dengan menjadi Ketua Pembangkang juga, beliau bukan saja dirasakan mampu bersuara dengan lebih baik di media sosial dan kerap turun padang apabila isu-isu tertentu yang melibatkan masyarakat, malah turut diyakini berupaya menghidupkan perdebatan yang menguntungkan rakyat di Parlimen.


Berbeza dengan Zahid Hamidi, sudahlah lemah dan tidak berfungsi di lapangan rakyat, dalam perbahasan Belanjawan 2019 baru-baru ini juga beliau gagal menampilkan kemampuannya membahaskan perkara itu atas kedudukannya sebagai Ketua Pembangkang.


Beliau sebaliknya menyerahkan kepada Khairy Jamaluddin untuk membahaskan Belanjawan 2019, sedangkan semua Ketua Pembangkang sebelum ini tidak pernah melepaskan peluang untuk berucap setiap kali belanjawan dibentangkan.


Mengekalkan terus Zahid Hamidi sebagai Ketua Pembangkang tidak memberi apa-apa nilai tambah kepada UMNO, BN serta rakyat yang mengharapkan kerajaan sentiasa dipantau melalui proses "check and balance" oleh pihak pembangkang.


Oleh kerana tidak ternampak pemimpin lain dalam UMNO sekarang ini yang seaktif dan segigih Najib untuk terus berjuang di era kekalahan ini, sebaliknya ramai yang "patah semangat" dan cuba mencari "pintu belakang" untuk kembali menjadi kerajaan, beliau rasanya paling sesuai serta diyakini boleh terus memainkan peranan sebagai Ketua Pembangkang yang berkesan sehingga PRU15 akan datang. (ShahbudinHusin 08/01/2019).

107 comments:

  1. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


    PH = ICERD = LGBT = UEC = PBT ELECTION = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam TULEN = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TUMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
    = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

    ReplyDelete
    Replies
    1. PH = PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM = SARAWAK REPORT MAKAN DEDAK MAT DIR & TOKONG ITU SEBAB DOK CARI SALAH PAS DAN RAJA MELAYU = BUDIN DULU KUTUK ANU WAR SEKARANG AMPU PULAK DAPAT DEDAK BARU TAK = MAT DIR THE GOD FATHER OF CONSPIRATOR = DAH SAHIH PENJENAYAH SODOM MASUK PENJARA 10 TAHUN PH MASING PUJA ORANG TU INIKAN PULA JIBENG YANG BELUM ADA APA-APA KEPUTUSAN MAHKAMAH LAGILAH PUAK UMNO PUJA = PAS PATUT SAMAN MP-MP PENGKHIANAT SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT MIDIN YANG MEMBUAT KEROSAKAN TERHADAP PARTI, NEGARA DAN AGAMA = PALU SULAWESI DI BALA KAN OLEH ALLAH KERANA LGBT DENGAN TSUNAMI DAN GEMPA BUMI MAKA INSAFLAH WAHAI PENYOKONG PH KEMBALILAH PERJUANGKAN HUKUM ALLAH YANG SEBENAR = TUMMY TOM CAT BUAT HAL LAGI NAK JUGA BAGI CALON PAS LAYAK JADI MP PD WALAU TIADA FREE PARDON = MuJAHAT BUAT HAL LAGI NAK TAMBAH BIAKKAN LAGI ANAK LUAR NIKAH DAH ANGKA SEKARANG RATUSAN RIBU = DULU KITA ORANG KUTUK JUGA POK JIB TAPI SEKARANG KESIANLAH PULAK BUKAN APA PH NI AMAT TERUK SANGATLAH = PLURALISME & LIBERALISME LIL ALAMIN = LEPAS SATU-SATU KELUAR BENDA TAK ELOK DARI PH KALAU DIBIARKAN MACAM-MACAM BALA BENCANA TUHAN AKAN MENIMPA BALA EKONOMI BALA HURA HARA MASYARAKAT BALA BENCANA ALAM = MP UMNO LEPAS SORANG-SORANG KENA TAHAN LEPAS NI BUNGKUSLAH UMNO TAKTIK YANG TELAH DIJANGKA JIKA MAHA ZALIM PERINTAH = PATUT LA GAMUDA KENA TAMATKAN KONTRAK RUPANYA MAJORITI PEKERJA BUMIPUTRA = FIRAUN MODEN GUNA TEKTIK PENJAJAH PRIBUMI MALAS = KEPADA PENGUNDI PH PRU-14 YANG MENYESAL UNDI PH JANGANLAH MENYESAL DAN BERPUTUS ASA KEMBALILAH KEPADA KEBENARAN SEPERTI YANG DIKEHENDAKI OLEH ALQURAN & SUNNAH BAIKI DIRI DAN UNDILAH PIHAK KETIGA IAITU PAS AND THE GENG SUPAYA DAPAT MEMBERI WAJAH BARU KEPADA MALAYSIA = KAMI TELAH YAKIN SEJAK SEBELUM PRU-14 LAGI AKAN BERLAKU PERKARA MALANG KEPADA RAKYAT MALAYSIA KERANA MEMILIH PH AKAN TETAPI KERANA TERLALU TAKSUB MEMBUANG JIBENG MEREKA TELAH TERLANJUR = GS BAIK TAPI DIANGGAP JAHAT = PH JAHAT TAPI DIANGGAP BAIK = SEGALA JANGKAAN TENTANG PH ADALAH TEPAT KERANA KAMI TELAH MENGENALI FIGURE SEPETI MAT DIR, ANU WAR-WAR, MuJAHAT, TOKONG DLL = NEGARA SEMAKIN HARI SEMAKIN TERUK DI BAWAH PH = PAKAR BISNES BUAT HARTA PAKAR HANCING JUAL HARTA = ERA BN MAHKAMAH DOK BELAH BN ERA PH MAHKAMAH DOK BELAH PH SPRM PUN SAMA = NASIB LA KAU JIBENG MASA KAU PEGANG KUASA TAK BALUN HABIS-HABIS MAT DIR. BILA DIA PEGANG KUASA DI HENTAM KAU HABIS-HABIS. TAK PE LA JIB NANTI KAU DAPAT KUASA BALIK KAU BELASAHLAH DIORANG HABIS-HABIS = DEMOKRASI PH PELIWAT BANDUAN PUN BOLEH NAIK JADI MP DAH TU SILAP-SILAP JADI PM PUNYALAH BANGANG BAHALOL = JOM TONG DRAM HANYA ULAS EKONOMI ERA BN-JIB SAHAJA TAK ADIL BETUL. DAH DAPAT DEDAK TAK. MANA DIA BN-MAT DIR LAGI TERUK TAK ADA APA-APA KOMEN PUN = MuJAHAT TAK RISAU DICOP LIBERAL. LAMA-LAMA BOLEH JADI MURTAD TAK TAKUT KE MASUK NERAKA JAHANAM = SITI MASIN DAH TAHU SEKARANG PH TERUK JUGAK BILA DAPAT KUASA = MAT DIR MINTA NASIHAT SI YAHUDI NAK KENAKAN CUKAI BARU SAMPAI ORANG MATIPUN KENA BAYAR = TUMMY TOM CAT KURANG PENGALAMAN TAKUT JADI KETUA PENDAKWA IMDB TIDAK SEPERTI AG-AG SEBELUMNYA = SST 10% TAPI HARGA BARANG NAIK 40% = PH & BN PENGKHIANAT RAKYAT TIDAK GUBAL AKTA ANTI LOMPAT PARTI = BN ROSAK KERANA SEKULARIS, NATIONALIS DAN KAPITALIS = PH TAMBAH PARAH LAGI KERANA DI TAMBAH LIBERALIS, PLURALIS DAN MALAYSIAN MALAYSIA = MPS UMNO FOR SALE. RM20M AUCTION PRICE = ADAKAH ANU WAR-WAR SEORANG PELIWAT. JIKA BUKAN MAHA ZALIMLAH PELIWAT SEBENAR. SEORANG MESTI JADI PELIWAT SEBENAR = ELOKLAH TOK DIR LETAK JAWATAN. DAH DEKAT DENGAN PINTU KUBUR SELANGKAH JE LAGI. DULU DAH PEGANG 6 PENGGAL. JIBENG PUN DAH JATUH. APA NAK TUNGGU LAGI. NANTI TAK PASAL-PASAL ORANG KATA TAK HABIS-HABIS KENCING = BIARLAH PULAK LEPAS NI PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA PULA KENA HENTAM = MAT SYABU BUKA AIB ATM DAH TU MAT SABUN PULA PULAK KATA JANGAN BUKA AIB

      Delete
    2. PH = BN & PH KERJA PECAHKAN REKOD BURUK DUNIA. BN PECAHKAN REKOD DENGAN MEMBERIKAN KEWARGANEGARAAN PERCUMA KEPADA SEMUA WARGA NEGARA ASING MENYEBABKAN MEREKA MENGUASAI EKONOMI NEGARA KERANA TIDAK HIRAU HALAL DAN HARAM. PH PECAH REKOD DENGAN MEMBERI ORANG TUA BANGKA JADI PM DAN WAITING PM. SELEPAS EKONOMI TERLEPAS DARI TANGAN MELAYU BERI PULA KUASA POLITIK KEPADA BANGSA ASING = BANGSA ASING BUKAN NAK BERSYUKUR DAN BERTERIMA KASIH. MEREKA HIDUP SENANG DAN MEWAH DI BUMI MELAYU SEHINGGA BANGSA MELAYU SENDIRI MEREMPAT. BANGSA ASING TIDAK AKAN MENIKMATI APA YANG MEREKA DAPAT PADA HARI INI JIKA MEREKA HIDUP DI TANAH BESAR CHINA DAN INDIA = KINI BANGSA ASING HENDAK RAMPAS SEGALANYA DARI TANGAN MELAYU DENGAN BANTUAN MELAYU BANGSAT DAN PEMBELOT = CROOKED PM BANGKITKAN LAGI PASAL SUBSIDI, SAJA NAK KENCING RAKYAT MALAYSIA, TAK PAYAHLAH ZAMAN SEKARANG SATU DUNIA DAH TAHU. KRONI SAMPAI HABIS KAUT SAMPAI HARTA NEGARA TINGGAL KUAH JEE. NAK BAGI KEPADA RAKYATPUN BERKIRA. YANG JADI BILLIONAIRE TU YANG DAPAT SUBSIDI LAH TU KALAU TIDAK MANA BOLEH JADI KAYA RAYA MACAM TU, BAGI LESEN, PERMIT, TANAH, MONOPOLI SATU-SATU BISNES, DAH TU KATA MELAYU MALAS, SEBENAR MAHA KENCING NI NAK BUAT PROJEK LAIN BUANG DUIT, JAMBATAN BENGKOK LAH, 3RD NATIONAL CAR LAH, SAJALAH NAK HAPPY GO LUCKY GUNA DUIT RAKYAT, NANTI DIA YANG DAPAT NAMA, PAYAH BETUL MELAYU JADI YAHUDI NIE, MENJAJAH BANGSA SENDIRI = P. PANDIR TAK SEDAR DAH TUA NAK MAMPUS SIBUK JADI BARUA DAP NAK BUANG MELAYU&ISLAM&RAJA. TAK TAKUT MUNGKAR NAKIR TUNGGU NAK BELASAH DALAM KUBUR = NAK TAHU MACAM MANA BODOH PH, TENGOKLAH PERANGAI SIGARAGA BUDAK MENTAH BERHINGUS CAKAP MEREPEK-REPEK TAK SEDAR JADI KALDAI DAP = SIAPA TUAN? SIAPA KULI? BANGSA MANA KUASAI EKONOMI DAN POLITIK NEGARA? BANGSA MANA BERSUSAH-PAYAH MENJAGA PERBATASAN DAN PERAIRAN NEGARA?BANGSA MANA MENGAWAL KEAMANAN BANDAR DAN KAMPUNG? KUIL, TOKONG BERSERAKAN MERATA TEMPAT, APA LAGI YANG BANGSA ASING MAHU? BANGSA MANA PALING RAMAI MISKIN? NEGERI MAJORITI BANGSA MANA YANG PALING TERABAI?= KAMI SOKONG NAJIB JATUH TAPI KAMI MENENTANG SEKERAS-KERASNYA USAHA JEJASKAN BANGSA DAN AGAMA KAMI DAN TANAH TUMPAH DARAH KAMI = KEADAAN TERDESAK BEGINI MEMAKSA PAS DAN UMNO MEMBULATKAN GAGASAN POLITIK SATU LAWAN SATU DI PRU=15 = TOK PAU TAK PAYAH BERLAGAK ALIM LEBAI DAH TENTU LOMPAT PARTI HUKUMNYA HARAM, MAHA DAYUS PLAK SYIK TAPIS DAH TU BOLOS = KEMENTERIAN BARU HAL EHWAL LGBT DI BAWAH MENTERI DATO` SERI MuJAHAT = MP2 UMNO DOK BERLAGAK BERINTEGRITI PATUT DIAM JE LAH JIBENG TU SAMPAI MAHKAMAH PUTUSKAN, KORANG JUGAK DULU BERMATIAN DOK SOKONG DIA SEBELUM PRU-14, DAH JADI MACAM PH GUILTY UNTIL PROVEN INNOCENCE , POODAH = MALAYSIAN MALAYSIA DAH DAPAT KUASA, LANGKAH SETERUSNYA IALAH MENGHANCURKAN ISLAM MELAYU YANG SEMEMANGNYA TELAH DILEMAHKAN SEMASA PEMERINTAHAN BN YANG TUNDUK KEPADA TUNTUTAN MCA/MIC = MANA ADA HUTANG BAGUS BODOH, BON SAMURAI TU HUTANG BUNUH DIRI NAMA NYERR = MAHA FIRAUN PEMIMPIN ULTRA MALAY TELAH MENCETUSKAN PERISTIWA BERDARAH 13 MEI UNTUK MENJATUHKAN TUNKU SEPERTI YANG DICERITAKAN OLEH TAN SRI GHAZALI SHAFIE = MAHA ZALIM JANGAN SALAH GUNAKAN KUASA DIBERI RAKYAT UNTUK MEMCETUSKAN KERESAHAN MASYARAKAT DENGAN ISU ISLAM MELAYU. SIAPA YANG MULAKAN ICERD, UAE & LGBT KALAU TIDAK PUAK HAPRAK KAMU. KAMU SEMUA AGEN FREEMASON = TOKONG TAK PAYAH NAK SUSAHKAN MASYARAKAT YANG TELAH SUSAH DENGAN KENAKAN UNDANG-UNDANG BARU CARI PASAL NAK TAMBAH KANTUNG PH. BUAT LAW TO CONTROL POLITICAL FINANCING DULU. MANA KAMU DAPAT DANA SEHINGGA DAPAT TUMBANGKAN KERAJAAN BN. BUKANKAH DARI ISRAEL DAN IRAN? = MAK LAMPIR DAYUS MASUK PARTI DAYUS BERSAMA MAHA DAYUS MAHUKAN PULUS = TOK PAU DAH KENA HINA DAN DIPERLECEH OLEH MAK LAMPIR, JADI AHLI KELAS KEDUA, TUNGGU APA LAGI BELAHHH LAAA = MAHA BELIT PADAM ELEKTRIK SELURUH NEGARA NAK BUAT IPP = YANG PENTING DAKWA, PERBICARAAN TAK PENTING, MASYUUUUUKKKK =

      Delete
    3. PH = MELAYU HANYA 10% SOLAT 5 WAKTU PATUTLAH BILA MENGUNDI PANGKAH KAFIR DAN MELAYU MUNAFIK. APAPUN BOLEH DIMAAFKAN LAGI SEBAB MELUAT DENGAN JIBENG. TAPI PRU-15 PASTIKAN PANGKAH GS = PRESIDEN PARTI FREEMASON MALAYSIA MINTA MELAYU BELAJAR BAHASA CHINA TAK KE BIOL PATUT MINTA KAUM CHINA LAH BELAJAR BAHASA MELAYU. DIA TAK TAHU KAH ADA YANG TINGGAL LAMA BERANAK PINAK MASIH TAK TAHU BAHASA MELAYU. BANGLA DATANG LIMA ENAM BULAN DAH TAHU CAKAP MELAYU = TOKONG MANA NAK INSAF DALAM KEPALA HOTAK DIA KERJA NAK JATUHKAN ISLAM MELAYU JE MANA DIA NAK TOLONG TEKSI MALAYSIA DAN NEGERI PANTAI TIMUR BETUL TAK = JIBENG DAH TERPAKSA INSAF KAN MANA DIA ADA KUASA LAGI = CROOKED PM JE YANG TIDAK INSAF KATA NAK LETAK PANDAI MENGACAH BERLAKON YEA = SIGARAGA DOK SIBUK BALA RASUAH. BN & PH SAMA-SAMA RASUAH JE MEMAMG RAKYAT MALAYSIA BANYAK KENA BALA SEBAB MEREKA = DAP BANYAK BUAT BALA. BALA NEGERI DENGAN TANAH RUNTUH DAN RATUSAN BANJIR. BALA NEGARA DENGAN BALA EKONOMI. RAKYAT SUSAH RAMAI MENGANGGUR DAN BERHENTI KERJA. KERJA TUDUH JIBENG YANG HILANG KUASA = PANDIR JASIN TUDUH SABOTAJ DALAMAN. SEDARLAH DIRI SIKIT SEBAB KAU BUAT TAK BAIK LAH ORANG MARAH KAU = MAK LAMPIR HATI TISU TAK SEDAR DIRI DARI MANA DATANG. LUPA BANGSA LUPA PERLEMBAGAAN NAK BUANG MELAYU. BANGSA LAIN DAULATKAN BANGSA SENDIRI. KAU PULAK NAK BUANG BANGSA SENDIRI. KALAU BOLEH AGAMAPUN NAK BUANG SAMA = TOKONG EGO SERANG KELANTAN LUPA PP JIBENG BANYAK BANTU KURANGKAN HUTANG. SI JIBENG PULAK ABAIKAN NEGERI MAJORITI MELAYU. PADAN MUKA JATUH TERJELEPUK. = MAK LAMPIR DAN SIGARAGA JADI BARUA DAP, PUJA KETUANAN BUKAN MELAYU. NON-MALAY DAH KUASAI EKONOMI DAN POLITIK. DIA ORANG BARU TIGA GENERASI KAT NEGARA NI. CUBA BAYANGKAN APA NAK JADI PADA ANAK CUCU CICIT MELAYU SEDIKIT MASA LAGI = MuJAHAT DAN GAY PERGILAH MAMPUS KAU SEMUA. MENTERI AGAMA KERJA BILANG BERAPA GAY KAT MALAYSIA. BODOH PUNYA MENTERI = SEBELUM PECAT PENJAWAT AWAM PECAT DULU MENTERI-MENTERI BODOH MACAM SIGARAGA, TOKONG, MASLAN EHHH MASLEEE, TONY PUAKA DLL = TOK PAU DAYUS JADI KADOK YANG SI MAHA DAYUS PULAK BOLEH TERIMA MASUK PARTI DAYUS, ELOKLAH TU SEMUANYA DAYUS BELAKA = LEPAS NI SATU-SATU PIMPINAN UMNO KENA BERCUTI DAN LEPAS TU TAK ADA LAGI PEMIMPIN LEPAS TU UMNO TERBUBAR SENDIRI = MULA-MULA TOLAK BANGSA SENDIRI LEPAS TU TOLAK AGAMA SENDIRI PULAK, INILAH KERENAH MELAYU PH = JIBENG DAH JADI SAMPAH TAPI MP PH JADI LIPAS & TIKUS JADI ADA BENDA PADA JIBENG YANG MASIH BOLEH PAKAI = TIADA APA PEMBAHARUAN YANG DIBUAT PH HANYALAH MENGULANG APA YANG TELAH DIBUAT BN BAHKAN MENAMBAH PARAHKAN LAGI MASALAH NEGARA = LIBERALIS PH MEMUJA DAN MENDEWA EROPAH SEHINGGA APA SAHAJA YANG DATANG DARI SANA ADALAH SEMUANYA BAIK BELAKA = DENGAN MEMPROMOSI LGBT TENGOKLAH ANGKA GOLONGAN ITU TELAH BERTAMBAH BERLIPAT GANDA = PH HANYA SATU JE MODAL DIA JIBENG SELEBIHNYA KACAU KIRI KACAU KANAN MACAM DAJJAL = MARAHKAN JIBENG KAKI BUAT HUTANG TAPI PH PUN SAMA BUAT HUTANG NAK BAYAR HUTANG, KERJA MAIN GALI KAMBUS JE = PH KERJA DIA TUDUH SANA TUDUH SINI DAKWA SANA DAKWA SINI, BETUL KE SALAH KE BELAKANG KIRA YANG PENTING DAPAT TEBUSAN. SIAPLAH MP PEMBANGKANG LEPAS NI KENA SEDIAKAN RM10JUTA SETIAP ORANG, PANDAI MAHA ZALIM BUAT DUIT. SATU ORANG 50 TUDUHAN KIRA PERANGKAP KENA MANA SATU TAK BOLEH LEPAS = MAHA ZALIM ANTI SUBSIDI ANAK BERANAK DIA SEMUA DAH JADI BILIONAIRE ANGKUT HARTA NEGARA. NAK BAGI RAKYAT MAKAN PUN SUSAH SANGAT, CAKAP LAH TERUS TERANG KEDEKUT ANTI MELAYU. BANGSA CINA DAH KAYA LEBIH DARI KERAJAAN BOLEH PULAK KERAjaan BANTU = TUJUAN HIDUP ADALAH UNTUK BERBAKTI KEPADA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. INI TIDAK PH NI KERJA DIA NAK MEROSAKKAN APA YANG DAH BAIK DAN BAGUS

      Delete
    4. PH = ICERD ADALAH MALAYAN UNION VERSI MODEN = MELAYU HANYALAH KULI DAN MEREMPAT DI NEGERI SENDIRI TIADA KETUANAN PADA HAKIKATNYA = HANYA MEREKA YANG TIADA PANDUAN HIDUP BERPANDUKAN HUMAN RIGHTS PBB. KITA UMAT ISLAM SUDAH ADA ALQURAN DAN SUNNAH. SEMUA HAK MANUSIA DIJAMIN OLEH KEDUANYA = MAHA ZALIM PEMECAH BELAH MASYARAKAT BILA MENGHASUT PEMIMPIN UMNO KELUAR PARTI = KALAU TIDAK KELUAR KENYATAAN MENGELIRUKAN BUKAN MuJAHAT LAH NAMANYA DULU LGBT, SYIAH DAN SEKARANG TABUNG HAJI. KALAU TAK SALAH BETULKAN. KALAU PENJENAYAH DAKWA. BERTINDAK AKAL LUAR SEDAR SEBAGAI PEMEANGKANG = BERITA SENSASI : 13 LAGI EKOR KATAK DARI DARUL KADOK DIJANGKA JOIN PARTI KADOK BERSATU = MAHA NAJIS GUNA POLITIK KOTOR ALA PENJAJAH PECAH PERINTAH TERHADAP PEMBANGKANG DENGAN KATAK KADOK MELOMPAT = KULIT SAMAK TUDUH NABI MUNGKIR JANJI TAPI DIKUTUK OLEH ONE JIJIK DENGAN MENYALAHKAN PAS = KAPAL AQUA JATUH SEPARUH HARGA AKIBAT MAHA KELENTONG KATA DOJ DAH LULUSKAN SEBENARNYA INI SEMUA PEMBOHONGAN TIADA LANGSUNG BUKTI = TOMMY TOM CAT CAKAP BESAR SYARIKAT DIA SAHAJA TAHU PASAL KAPAL UNTUK BOLOT KONTRAK. INILAH KORUP YANG BERLAKU DI DEPAN MATA MAHA KORUP TAPI DIBIARKAN SAHAJA = KATAK-KATAK DESAK SI KOMEDI LETAK JAWATAM. PATUT MEREKALAH YANG LETAK JAWATAN KERANA MENYIA-SIAKAN AMANAH RAKYAT = MAHA DEDAK KATA JIBENG TABUR DEDAK RUPANYA DIA PENDEDAK NO. 1 NEGARA BILA BANYAK KATAK-KATAK UMNO MELOMPAT = MAHA NAJIS HANYA TERIMA KEPADA TAIK YANG BAIK. HARAP MAKLUM = KULIT SAMAK PATUT TAUBAT LETAK JAWATAN MASUK PONDOK BELAJAR ALIF BA TA SUPAYA MULUT TAK CAKAP MERAPU = BILA MAHA MERAPU KATA MALAIKATPUN BUAT SALAH ADA PAKAR HADAS KATA BETUL....PUNYALA KAKI PENGAMPU PUNYA LOBAI..BAWA AYAT QURAN...MANA ADA AYAT KATA MALAIKAT BUAT SILAP..BAHALOL = MAHA FREEMASON GASAK KOMEDI BUBAR UMNO TAPI DIA DEGIL..MAKA MAHA MULA MAIN POLITIK KOTOR LAIN DENGAN AJAK RAMAI MP LOMPAT PARTI..AKHIRNYA TERBUBAR UMNO DAN TUBUH UMNO 3...ALJUBURI MEMANG JANGAN HARAP NAK MERASA = BANGSA ASING DATANG KE TANAH MELAYU JADI KULI DAH TU DIBERI WARGA NEGARA BERAMAI-RAMAI ITULAH YANG MENDAPAT KEISTIMEWAAN DAH TU KUMPUL HARTA JADI KAYA RAYA MEREKALAH BANGSA YANG ISTIMEWA = MELAYU TIADA KEISTIMEWAAN KERANA MEREKA PERJUANGKAN HAK MEREKA YANG SEMAKIN TERHAKIS = MAHA U-TURN DAH BUAT MACAM-MACAM PUTAR BELIT APA NAK HERAN...SEKALI KATA NAK 2/3 MAJORITI SEKALI KATA NAK PEMBANGKANG KUAT = MAHA ZOMBIE CAKAP TIN KOSONG NAK LETAK JAWATAN..SEKARANG TOKONG PULA IKUT PERANGAI YANG SAMA....KELUAR TERUS LAH PH NAK KENCING APA LAGI = MAHA KACAU TAK HABIS-HABIS NAK USIK ISLAM/MELAYU/RAJA...TERKINI SEKOLAH KEBANGSAAN DIKATAKAN SEKOLAH AGAMA...KATA ISLAM AGAMA SYUMUL KALAU ADA SERBA SEDIKIT APA SALAHNYA = MANA-MANA KELING YANG RASIS MESTI DIDESAK HEBAT SUPAYA LETAK JAWATAN ATAU DIPECAT = PH TAK HABIS-HABIS MAINKAN RAKYAT...SENYAP JEE PASAL PETROL = PARTI BABI HUTAN BILA DITANYA APA LAGI YANG MEREKA MAHU..,MEREKA TIDAK MAMPU MENJAWAB,,,,INI BERMAKNA MEREKA TELAH DAPAT LEBIH DARI CUKUP DAN TELAH ATASI PERIBUMI,,,BERMAKNA MEREKA HANYA INGIN HURU-HARAKAN KEHARMONIAN NEGARA = PATUT DAH JADI KERAjaan PANDAILAH JANA EKONOMI INI TIDAK TAHU POTONG SANA CANTAS SINI,,CARILAH IDEA KREATIF TAMBAH LAGI EKSPORT ATAU KURANGKAN LAGI JMPORT = TOKONG KIT SIAL MARAH SANGAT ISLAM PASAL KRISMAS SEBAB KRONI KUAT DIA JOSEPH NOBITA DAH MURTAD MASUK KRISTIAN = KENAPA NAK TIRU BN APUNGKAN HARGA MINYAK...TURUNKAN SAHAJA RM1.50 DAH TENTU JANJI DITEPATI DAN KALAU TURUN LAGI DAPAT PAU LAGI = KERAjaan HAPRAK KUTUK BN PASAL KORUPSI PATUT AMBIL BERAT PASAL RASUAH SAJA SUDAHLAH INI MELEBIH-LEBIH NAK KACAU KEHARMONIAN NEGARA...TUJUAN SUPAYA RAKYAT LUPAKAN MANISFESTO = ELOKLAH JUGAK MuJAHAT MENGGATAL DARI BUAT KENYATAAN HURU HARA SATU NEGARA = KETIKA PEMERITAHAN KING CHARLES 1 GEREJA TELAH MENGHARAMKAN PERAYAAN KRISMAS KERANA IA SEBENARNYA HARI PAGAN TIADA KENA MENGENA DENGAN JESUS =

      Delete
    5. PH = KELANTAN NEGERI MAJORITI ISLAM MELAYU SUDAH TARIK BALIK SAMAN..BILA LAGI POK MIN NAK BAYAR ROYALTI, INI MESTI KES KENCING LAGI = BANGSA BABI HUTAN PATUT MENGHALAKAN KEMARAHAN MEREKA KEPADA TOKEY-TOKEY CINA YANG KAYA RAYA MENJARAH HARTA NEGARA DAN BAWA LARI KE LUAR NEGARA DENGAN TIDAK MEMULANGKAN KEKAYAAN TERSEBUT KEPADA MEREKA = MuJAHAT APA SAHAJA KELUAR DARI MULUT DIA SAMPAH DAN MENYAMPAH. SAMPAH SYIK MERUGIKAN ISLAM/MELAYU, MENYAMPAH BILA JANDA GLAMOUR TAK LAYAN DIA VIRALKAN SATU MALAYSIA = MAHA KRONI KALAU JIBENG DIA KATA RASUAH KALAU DIA DUIT KOPI = KERAjaan BERUK MEMANG TAK PANDAI JANA EKONOMI HANYA TAHU POTONG PERUNTUKAN DAN JUAL ASET. JUAL SAHAM PH BERPOTENSI MURAH2 DAH TU SEKEJAP NAIK MELAMBUNG, KRONI DIA JUGAK YANG UNTUNG MACAM PM-4 DULU SWASTAKAN SYARIKAT KERAJAAN YANG UNTUNG. TUT2 SEKEJAP JE ANAK DIA JADI BILIONAIRE = KULIT SAMAK BUAT KEPUTUSAN RUGIKAN MELAYU BILA SURUH PENIAGA GUNA FODD TRUCK, MANA NAK CARI MODAL BESAR, DAH LAH AIM DAH TUTUP MANA LAGI NAK DAPAT PINJAMAN MUDAH = PARTI FREEMASON TIDAK DEMOKRATIK BILA JAWATAN PARTI BUAT SECARA LANTIKAN. LAIN KALI TAK PERLULAH SUSAH2 BUAT PEMILIHAN = MAHA ZOMBIE TAK HABIS2 SALAHKAN MELAYU. KALI INI SURUH MELAYU SALAHKAN DIRI SENDIRI KERANA MISKIN. YANG KAU DULU PM-4 MENGAYAKAN KRONI DAN ANAK SENDIRI SAMPAI LUPA ORANG MELAYU MISKIN = KALAU BENAR PH NAK BINA MELAYASIA BARU UBAHLAH APA YANG DISEPAKATI OLEH SEMUA PARTI TERMASUK PEMBANGKANG SEPERTI AKTA ANTI LOMPAT PARTI, AKTA PEMBIAYAAN PARTI , PEMISHAN KUASA ANTARA PEGUAM NEGARA DAN PENDAKWA RAYA DSB = PAKAR HADAS SUKA FITNAH PARTI ISLAM, SEKARANG FITNAH BALIK KEMBALI KE BATANG HIDUNG MEREKA . ADA KE MASUK AKAL 25 IMAM KENA PECAT, 10 LAGI KENA TUKAR TEMPAT KERJA DENGAN ALASAN REMEH TEMEH. RUPANYA ADA LAGI KES SEBELUM ITU APABILA 16 IMAM TELAH DIPECAT, KETERBUKAAN PANDANGANLAH KONON, BERLAPANG DADALAH SANGAT. PATUT PAKAR HADAS DAH LAMA KENA PECAT KERANA AMANAT RAJA MELAYU LANUN = APA RULE OF LAW YANG DIMAKSUDKAN MAHA ZOMBIE, DI MANA KEADILAN DALAM KES TOKONG JOSEPH NOBITA, KEMATIAN MUHAMMAD ADIB, KES PREBET ADAM DAN KES BERDARAH MEMALI. DI MANA HERO2 PH SEBELUM PRU-14 YANG MAHU SURUHAN JAYA DIRAJA = MAHA ZALIM SIBUK PERSOAL KEKEBALAN RAJA, YANG KAU MACAM2 SKANDAL PM-4 TAK BERSIH SAMPAI SEKARANG = RAKYAT JADI MISKIN ERA PM-4 BILA RINGGIT JATUH LEBIH SEPARUH DARI RM2,50 JADI RM3.80, TIDAK LAIN KERANA KORUPSI YANG MAHA TERUK. ERA PM-7 RINGGIT JATUH LAGI = DI KALA RAKYAT SUSAH PEMIMPIN PH POSING MELANCUNG KELUAR NEGARA = RIZAB BNM LESAP SEJAK PH PERINTAH NEGARA, TERNYATA PH HANYA PANDAI KOREK TABUNG NEGARA = BAGUS JUGA PEKERJA RESTORAN INDIA KENA PENAMPAR, BARU TERDEDAH BUKAN MAMAK RUPANYA. PARIA MOORTY JAJA KELUAR NEGARA BANGSA INDIA DI NEGARA INI DITINDAS TAPI SEBENARNYA MEREKA TIPU MELAYU DAPAT DUIT JUTA2 = SEBAB PH DENGKI SANGAT DENGAN JAKIM ADALAH KERANA JAKIM BERJAYA MENGEKANG AJARAN2 SESAT DAN MEMPROMOSI HALAL KE SELURUH DUNIA. AJARAN SESAT MULA BERKEMBANG BIAK SELEPAS PH AMBIL ALIH NEGARA BERMULA DENGAN MELEPASKAN QADIANI SECARA BEBAS BERGERAK =

      Delete
    6. Mana Prinsip Bantah Lompat Parti? Tanya Hamidah Osman



      KUALA LUMPUR – Pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Harapan sepatutnya menentang keras tindakan lompat parti.

      Kata Datuk Hamidah Osman yakni antara pengasas Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) sebelum menjadi kerajaan parti itu sering lantang memperjuangkan prinsip bahawa lompat parti tindakan tidak beretika.

      “Ketika ada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN-ADUN) daripada Pakatan Harapan ketika itu melompat parti ke Barisan Nasional rata-rata pemimpin Pakatan Rakyat yang hari itu bising.

      “Malah mengatakan ini perbuatan itu tidak beretika,” katanya kepada SuaraTv.

      Namun kini Pakatan Harapan tambah Hamidah hanya membiarkan kemasukan beramai-ramai wakil rakyat daripada UMNO hanya kerana ia memberikan keuntungan kepada parti itu.

      “Sekarang benda itu seolah halal kenapa tidak ada yang mempertikaikan tindakan itu secara lantang. Mempertahankan pendirian lama.

      “Ia dikira halal l halal semata-mata ia menguntungkan Pakatan Harapan,” ujarnya lagi.

      Untuk rekod, sejak Pilihan Raya Umum (PRU) 9 Mei lalu, seramai 16 orang MP telah keluar UMNO dan 12 yang menjadi wakil rakyat BEBAS namun menyatakan sokongan mereka kepada Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Pakatan Harapan kini berbaki 29 lagi kerusi untuk meraih majoriti dua pertiga di Parlimen.

      Setakat ini, parti komponen PH yang terdiri daripada BERSATU, Parti Amanah Negara (PAN), PKR dan DAP menguasai 119 daripada 222 kerusi parlimen, sementara 9 dipegang Warisan yang merupakan rakan sekutu mereka.-SuaraTv

      KOMEN : Jangan harap PH akan tunai janji mereka

      Delete
    7. PH kini bercakap macam BN
      Journalist Januari 07, 2019 1


      Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail mempertahankan kunjungannya ke Cameron Highlands tidak lama sebelum PRK di situ bermula.

      Menurut Wan Azizah, beliau ke sana selaku pengerusi Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan tiada kaitan dengan kempen politik.

      "Saya ke sana kerana kita selesai mesyuarat MKN pada 27 Disember berkenaan Ops Gading 4 yang tamat pada 31 Disember.

      "Dalam mesyuarat itu, kerajaan Pahang memohon agar kita sambung operasi itu untuk tangani pencerobohan (tanah) di Cameron Highlands yang menyebabkan tanah runtuh yang telah mengorbankan nyawa.

      "Jadi ini salah satu langkah kerajaan pusat untuk menolong kerajaan negeri kerana ini merupakan bidang kuasa negeri," katanya kepada pemberita ketika program di Universiti Islam Antarabangsa di Kuala Lumpur malam ini.

      Beliau mengulas kritikan NGO pilihan raya Bersih berhubung beberapa menteri kabinet yang mengadakan program di Cameron Highlands sebelum kempen PRK bermula.

      Katanya, lawatan oleh Menteri Air, Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jayakumar juga berkenaan bidang kementerian itu.

      "Beliau ke sana untuk membincangkan soal air, bukan tentang (kempen). Penamaan calon pun belum," katanya lagi.

      Katanya tugas seperti itu perlu diteruskan sebagai sebahagian daripada hubungan kerja antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri.


      KOMEN : beginilah orang politik cakap, sebelum meNang macam-macam cadang kebaikan bila meNang dia yang langgar

      Delete
    8. Jadilah Melayu yang tidak lupa



      SABDA Rasulullah S.A.W.:

      آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ (رواه البخاري ومسلم)

      “Tanda orang munafiq itu tiga: Apabila berjanji dia mungkiri, apabila dia bercakap dia bohongi dan apabila dia diberi amanah dia khianati”. (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

      Melayu yang beragama Islam berakhlak mulia sangat menjaga pesanan Rasulullah S.A.W. sehingga setiap janji yang diucapkan kebiasaannya akan menyebut dengan Insya-Allah, kerana kebimbangannya berkemungkinan ada halangan tidak dapat menunaikan janji. Apabila memungkiri janji dengan sendirinya berlaku bohong dan tidak amanah laksana mata rantai yang saling berkaitan.

      Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU 14) menjadi pengajaran bagi bangsa Melayu dalam menilai pemimpin yang mudah bercakap dengan lidahnya yang tidak bertulang: “Malam ini diisytiharkan menang, esok harga minyak diturunkan”. Laksana ucapan Almarhum Presiden Sukarno yang bergetar ucapannya mahu mengganyang Malaysia sebelum ayam jantan berkokok pada waktu pagi sewaktu penubuhan Malaysia yang terus tegak sehingga kini.

      Ramai orang Melayu yang bertepuk tangan sehingga hampir bengkak jari jemarinya kerana mudah percayakan janji seperti ini. Tetapi sifatnya sejak azali mudah lupa. Sorak kemenangan pilihan raya menjadikannya lupa apa yang dilaungkan sebelumnya.

      Maka yang paling kuat berucap dengan janji itu dikira paling layak menjadi pemimpin. Islam yang dianutinya sejak beberapa abad dilupakan, Rasulullah S.A.W. yang disambut maulidnya setiap tahun dengan gema selawatnya, hanya sekadar satu hari sahaja seperti mudah lupanya dengan janji yang kuat dilaungkan itu. Apatah lagi keimanannya kepada Allah yang tidak dapat dilihat dengan mata dan didengari firman-Nya secara langsung dengan telinga yang dua lubangnya, mungkin masuk telinga kanan keluar ke telinga kiri atau akasnya.

      Delete

    9. Inilah sifat sebahagian bangsaku yang tercinta sehingga dapat diseret oleh kaum penyembah berhala, duit dan patung yang sedikit jumlahnya, tetapi lebih kaya duit daripadanya (tertipu dengan habuan dunia dan kemewahan). Ini kerana banyak duit dilihat dan dapat melihat berhala yang tercegak di hadapannya. Maka lupakan Allah yang tidak mampu dilihat dengan matanya, hanya disebut Tuhan Yang Maha Kaya, berdalilkan kejadian alam yang luas terbentang dan cerita benar musnahnya dunia yang mendurhakai-Nya. Tidak dipedulikan firman Allah:

      أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14)

      “Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah Engkau perhatikan bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum ‘Aad (yang kufur derhaka). (6); Iaitu penduduk ‘Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya. (7); Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di semua negeri (pada zamannya?). (8); Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadi Al-Qura iaitu tempat tinggalnya?). (9); Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh? (10); (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing). (11); Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu. (12); Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka pelbagai paluan azab. (13); Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat). (14) (Surah Al-Fajr: 6-14)

      Lebih percayakan media bohong yang diizinkan dengan undang-undang yang hendak diluluskan, lebih daripada kitab Allah yang wajib diimani, bersama amaran neraka dunia dan akhirat kalau mengkufurinya.

      Delete
    10. Dah makin serious gila budak Justice League ni aku tengok dan nampaknya Budin sendiri pun dah dijangkiti penyakit gila dari budak budak ini semua.

      Delete


    11. وَعَنْ مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ - رضي الله عنه -قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ يَقُولُ: مَا مِنْ عَبْدِ يَسْتَرْعِيهِ اللَّهُ رَعِيَّةً، يَمُوتُ يَوْمَ يَمُوتُ، وَهُوَ غَاشٌّ لِرَعِيَّتِهِ، إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

      "Tidak ada seorang hamba yang Allah memberikan kekuasaan kepadanya mengurusi rakyat, pada hari dia mati itu dia menipu rakyatnya, kecuali Allah haramkan syurga ke atasnya." (Muttafaqun 'alaih)

      Kepada Melayu Muslim yang mudah lupa, tegakkan Islam bersama bangsa, selamat dunia akhirat. Andai tegakkan Melayu tanpa Islamnya terus lupa dan lalai.

      Hanya reformasi bersama Islam sahaja yang akan menyelamatkan negara. Ingatlah amaran Allah:

      سَوَاءٌ مِّنكُم مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ (10) لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ (11)

      “Sama sahaja kepadanya: Sesiapa di antara kamu yang merahsiakan kata-katanya dalam hati dan yang menyatakannya; juga yang bersembunyi pada waktu malam dan yang keluar berjalan pada waktu siang (10); Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya yang silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah mengkehendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu. Dan tiada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadanya”. (11) (Surah Ar-Ra’d: 10-11)

      Adakah reformasi (yakni perubahan, tajdid dan islah) bersama janji berpandukan hidayah atau bertuhankan jibayah? Tepuk dada tanya iman, atau tepuk dada tanya selera.

      “Islam Memimpin”

      ABDUL HADI AWANGPresiden PAS

      KOMEN : Ada beza antara Melayu lupa dengan Mamak Lupa

      Delete
    12. Siapa pula ‘kempunan’ bila Tun M pegang janji?



      Komen-komen yang diluahkan oleh mereka dalam kalangan kerajaan Pakatan Harapan (PH) sendiri pun sudah buka pekung menampakkan kemelut kedudukan jawatan nombor satu kerajaan - Perdana Menteri.

      Sepatutnya dalam menempuh azam Tahun Baharu 2019, ungkapan-ungkapan berbaur provakatif dan sinikal perlu dielakkan.

      Dengan kerajaan PH diketuai Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri telah menzahirkan kehadiran 2019 akan lebih bermakna untuk mendorong rakyat Malaysia terus berusaha mencapai kejayaan yang lebih tinggi. Menteri-menteri dalam kerajaan seharusnya bersama-samalah beriltizam untuk berusaha lebih kuat merealisasikan impian Perdana Menteri.

      Ini tidak. Masuk sahaja 1 Januari, Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah sudah bikin ‘gempak’ mengatakan tempoh Dr. Mahathir menjadi ketua kerajaan tidak pernah dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Presiden PH.

      Sebaliknya kata Ketua Sekretariat PH itu, ia cuma membuat perjanjian dan keputusan Datuk Seri Anwar Ibrahim akan diangkat ke jawatan itu selepas Dr. Mahathir.

      Si mangkuk tambah?

      Kemudian masuk pula ‘si mangkuk tambah’, Datuk Mohamad Ezam Mohd. Nor, bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan yang merasakan ‘cadangan supaya Dr. Mahathir mengekalkan jawatan sebagai Perdana Menteri untuk tempoh sepenggal (lima tahun) ini adalah wajar’.

      Eh! Semua pun kenal siapa Mohamad Ezam kan? Buka google, susur perjalanan politiknya. Bukankah kenyataan-kenyataan ‘mempersoalkan kedudukan orang nombor satu kerajaan’ hanya ‘mencurah minyak dalam api’ yang tidak enak di mata pelabur asing?

      Dan baru sahaja Ahad lepas Dr. Mahathir menyatakan beliau tidak akan melanggar janji biarpun ramai perwakilan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) bangun berdiri menyatakan sokongan kepadanya ketika perwakilan mencadangkan supaya beliau terus kekal Perdana Menteri sehingga Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) akan datang.

      Kalau diikutkan, beliau tidak akan melanggar janji untuk memegang jawatan itu selama dua tahun seperti dipersetujui sebelum ini, tempoh maksimum itu kelak akan jatuh pada 9 Mei 2020. Jadi, tunggu sajalah wahai Saifuddin dan Mohamad Ezam.

      Lagipun dah letih benar dengar Dr. Mahathir berjanji pasal penggantinya. Pada 27 September lalu semasa menjawab satu soalan pada Forum Tahunan Kedua Perniagaan Global Bloomberg yang dikendalikan wartawan, Fareed Zakaria di New York pun beliau telah menyebut Anwar akan menjadi Perdana Menteri Malaysia seterusnya.

      Delete

    13. Tuah

      Jadi, kalau Dr. Mahathir pegang pada janji, siapa pula yang akan memungkirinya?

      Adakah orang di sekeliling Anwar dalam PKR yang akan menabur duri terhadap laluan Presiden PKR itu untuk melangkah ke Putrajaya?

      Apabila Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mempersoalkan beberapa jawatan utama kepemimpinan parti itu menerusi lantikan termasuk melibatkan musuhnya, bekas Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli yang dilantik sebagai Naib Pre­siden, bukankah itu mempersoalkan kuasa Presiden (Anwar)?

      Itu belum lagi spekulasi yang dicetuskan warganet terhadap gambar keluarga Mohamed Azmin Ali dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang bercuti di sebuah resort percutian di Marrakesh, Maghribi baru-baru ini - yang menjadi tanda tanya sama ada mereka cuba memberi isyarat mengenai pakatan kerjasama politik pada masa depan.

      Cuma, bacaan politik seperti itu begitu mudah. Hanya dilayangkan sekeping gambar percutian, begitu mudahkah ditafsir ‘telah terjadi kemelut dalaman PKR dan berlaku satu pakatan politik’? Apakah semudah itu?

      ‘Drama’ seperti ini pastinya bijak dianalisis oleh kerajaan PH sendiri. Jangan ada ‘gunting dalam lipatan’ hanya untuk merebut kuasa ketika rakyat mendambakan harapan cukup tinggi kepada kerajaan dalam mengurangkan kemelut kos hidup yang tidak pasti titik noktahnya.

      Dalam politik, selain kebolehan, mesti ada nasib dan ‘tuah badan’. Walau macam mana bergeliga sekalipun seseorang itu, tanpa nasib dan alur tangan yang tertentu, seseorang itu sukar menang untuk naik ke atas.

      Bagi Dr. Mahathir, tuah atau luck itu sudah mendatang kepadanya susulan tenaga dan kekuatan peribadinya. Orang Melayu menyebut tuah badan ini sebagai bulan jatuh ke riba.

      Pujangga Inggeris Shakespeare memanggilnya sebagai greatness being enstrusted upon. Peluang begini sudah tidak ada lagi dalam politik selepas ini.

      Dan tiada siapa yang akan ‘kempunan’ jika sabar menunggu sehingga 9 Mei 2020. Bukan begitukah?

      Zulkifli Jalil

      Delete
    14. Dr Mahathir, jangan jolok sarang tebuan



      Sudah banyak spekulasi berkeliaran berkenaan isu peletakan jawatan dan pelantikan Yang di-Pertuan Agong. Macam-macam teori yang dikongsi netizen, lebih-lebih lagi mengenai tindakan Tun Dr Mahathir Mohamad didakwa mencampuri urusan Majlis Raja-raja dalam memilih Agong baru.

      Mengikut senarai pemilihan, Sultan Pahang layak menjadi Agong seterusnya, diikuti Sultan Johor dan Sultan Perak. Namun, terdapat berita Sultan Pahang tidak berminat menjadi Agong dan tentunya nama Sultan Johor sebagai Agong menggerunkan Dr Mahathir.

      Atas sebab inilah, Dr Mahathir berkongsi satu peringatan kepada raja-raja yang mereka tidak terkecuali daripada pelaksanaan undang-undang melalui catatan blog bertajuk “Rule of Law” yang secara jelas terhadap raja-raja.

      Prinsip “rule of law” memang wajar ditegakkan tanpa pengecualian. Namun, dalam konteks sekarang, prinsip ini seperti hanya digunakan untuk tujuan politik dan tidak ikhlas menegakkan undang-undang.



      Contohnya, di manakah prinsip “rule of law” dalam kes rasuah Lim Guan Eng? Kes yang ternyata wujud elemen salah laku, tetapi digugurkan Peguam Negara, Tommy Thomas yang dipilih oleh Dr Mahathir. Kes tersebut sepatutnya diteruskan agar Lim dapat bersihkan nama beliau jika tidak bersalah, bukan diselamatkan dengan cara mudah melalui pengguguran kes.




      Di manakah juga prinsip “rule of law” dalam kes kematian anggota bomba, Muhammad Adib Mohd Kassim? Insiden di luar Kuil Sri Maha Mariamman yang bertukar menjadi rusuhan mengorbankan nyawa seorang penjawat awam yang sedang menjalankan tugas. Hingga hari ini, masih tiada berita keadilan akan ditegakkan.

      Dalam kes yang sama, prinsip “rule of law” turut dibelakangkan, apabila keputusan mahkamah tidak dihiraukan, di mana kuil itu ingkar berpindah.

      Begitu juga dengan peristiwa berdarah Memali. Di manakah prinsip “rule of law”? Sehingga kini, ramai tertanya-tanya kenapa begitu ramai anggota keselamatan dikerahkan menangkap Ibrahim Libya? Pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang dahulu memperjuangkan pembentukan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk mencari kebenaran, sekarang diam membisu apabila sudah berkuasa.

      Apa sebenarnya nilai prinsip “rule of law” bagi kerajaan PH? Bukti-bukti yang disenaraikan secara terang menunjukkan Dr Mahathir dan kerajaannya amat hipokrit dalam menegakkan dan menghormati undang-undang. Mereka bukanlah malaikat seperti yang mereka ingin tonjolkan.




      Contohnya kisah Prebet Adam Jaafar yang memberi gambaran raja zalim harus ditentang. Media melaporkan kononnya Prebet Adam mengamuk apabila mendapat tahu adiknya dibunuh Sultan Johor ketika itu, sedangkan Prebet Adam tiada adik lelaki dan hanya ada adik perempuan yang meninggal dunia dalam kebakaran rumah ketika berumur 2 tahun.

      Menurut perkongsian Tunku Mahkota Johor, Prebet Adam telah dipaksa mengaku mengamuk kerana Sultan Johor ketika itu membunuh adiknya. Lebih memeranjatkan, keluarga Prebet Adam sendiri memohon maaf kepada kerabat diraja Johor kerana terpalit fitnah tersebut dan menjelaskan kejadian mengamuk itu berlaku kerana Prebet Adam menghadapi masalah di tempat kerja.

      Sejarah mengajar kita untuk tidak mudah terpedaya. Jika dulu kita bergantung kepada maklumat akhbar utama yang dikawal kerajaan, kini kita mempunyai alternatif untuk mengesahkan maklumat tersebut melalui internet yang tidak dapat dikawal kerajaan.

      Dr Mahathir bagaikan tidak belajar daripada protes Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). Orang Melayu bersatu apabila beliau mengumumkan Malaysia akan meratifikasi ICERD, perjanjian antarabangsa Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu.

      Keputusan beliau bagaikan menjolok sarang tebuan dan sekali lagi beliau mahu mengganggu gugat benteng pertahanan terakhir orang Melayu dan Islam melalui kempen negatif terhadap institusi diraja.

      Insaflah Dr Mahathir.

      Firdaus Muhammad

      Delete
    15. Cara-Cara Mengenal Pasti Restoran Mamak Muslim Atau Tidak



      Sekiranya anda ke kedai-kedai mamak, cuba periksa lauknya: adakah terdapat masakan berlaukkan daging lembu.

      Ya, daging lembu. Inilah kunci untuk membezakan di antara kedai mamak Muslim dengan bukan mamak yang berlagak Muslim.

      Kenapa daging lembu? Sebab, tidak mungkin penganut-penganut agama hindu tergamak hendak menyembelih, memasak dan menghidangkan “tuhan” mereka! Di dalam agama Hindu, lembu merupakan haiwan suci yang dianggap tuhan mereka.

      Justeru, masakan yang berasaskan daging lembu tidak akan dihidangkan oleh restoran-restoran yang Hindu bukan Muslim yang menyamar Muslim.

      Mungkin mereka boleh menipu pelanggan dengan menggantungkan poster-poster al-Quran atau menggaji pekerja-pekerja India Muslim yang mampu menjawab salam apabila disapa, tetapi mereka tidak akan sekali-kali menggadaikan “aqidah” mereka dengan menyembelih, memasak dan menghidangkan tuhan mereka itu.

      Jom kita lihat bagaimana nak kenal pasti restoran mamak muslim atau tidak:

      1. Hari Deepavali sebegini adalah waktu paling sesuai untuk membezakan antara restoran mamak ori atau tidak. Restoran mamak tiruan semestinya akan bercuti di waktu-waktu sebegini. Cuma cara ini hanya boleh dibuat setahun sekali.

      2. Ada lagi cara lain yang boleh dilakukan waktu biasa. Periksa sama ada makanan mereka ada masakan lembu atau tidak. Restoran mamak Muslim akan ada masakan daging lembu. Jika mamak tiruan, selalunya tidak menghidangkan masakan daripada haiwan suci mereka.

      Saya pernah test satu restoran “mamak”.

      “Mamak, daging ada?”

      “Kambing ada. Lembu tak ada”

      “Kenapa lembu tak ada?”

      Jika dia jawab tergagap-gagap, berhati-hati.

      3. Cara paling ampuh, berikan salam dengan lafaz “Assalamualaikum”. Jika jawab salam tergagap-gagap, lari jauh-jauh. Cara ini boleh diuji kepada tauke dan pekerja mereka. Ada juga kadang-kadang tauke Muslim tapi pekerja non-Muslim.

      4. Restoran mamak Muslim akan ditutup waktu solat Jumaat. Malah ada yang menyediakan tempat solat atau surau untuk pelanggan. Jika restoran Mamak palsu tidak ada.

      5. Jangan mudah terpengaruh dengan poster-poster dan frame gambar tulisan-tulisan jawi yang nampak seperti ayat-ayat suci Al-Quran, gambar masjid, gambar Mekah dan sebagainya. Ia selalunya dijadikan hiasan untuk menarik pelanggan Muslim datang ke restoran.

      Sumber: http://www.kepohkuat.com/cara-cara-mengenal-pasti-restoran-mamak-muslim-atau-tidak/

      Delete
    16. Perdana Menteri Malaysia dimalukan dalam rancangan BBC Hardtalk isu 2.6 bilion ?
      Journalist Januari 08, 2019 0


      Wartawan BBC Hardtalk telah bertanya kepada Tun M tentang dakwaan korupsi 2.6 billion terhadap DS Najib Razak.

      Wartawan itu mengatakan bahawa DS Najib telah mengatakan bahawa wang tersebut adalah sumbangan daripada Kerajaan Arab Saudi dan beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan. Malah siasatan yang dilakukan oleh pihak berwajib di Malaysia telah membebaskan beliau dari segala pertuduhan. Mengapa anda kekal berpendapat yang Najib bersalah?

      Tun berkata, itu hanya alasan Najib yang dia dapat wang tersebut secara percuma dari Saudi. Tetapi tidak ada sesiapa yang memberikan wang sebanyak itu kepada sesiapa di dalam sejarah dunia.

      Wartawan tersebut kemudian berkata, “Bagaimana anda tahu?”

      Jawapan Tun adalah, “Saya tak pernah baca ada kisah orang terima wang sebanyak itu.”

      Wartawan itu bertanya lagi, “Adakah anda sudah bertanya kepada pihak Saudi apakah mereka beri sumbangan itu kepada Najib?”

      Tun tergagap terus. Matanya mengelak memandang wartawan dan kemudian tunduk ke bawah sebelum menjawab...

      Kelakar beb jawapan Tun....

      Tun kata, “Well...Jika Saudi ada memberikan Najib wang...pergerakan wang ini akan meninggalkan money trail. Tunjukkan kami bukti dokumen yang duit itu transfer dari akaun mereka (Saudi) ke akaun Najib.”

      DS Najib dah tunjuk dokumen ini lama dah. Memang ada transfer wang ratusan juta dari akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi ke akaun Najib.

      Kemudian Tun M tambah lagi...Arab Saudi kena nyatakan bagaimana mereka memperoleh wang sebanyak itu (2.6 billion) untuk disumbangkan kepada Najib.

      Ya Rabbi...semua orang dalam dunia tahu kot yang Arab Saudi ni antara negara terkaya dunia dengan hasil minyak yang terlalu banyak. Bani Saud bukan macam Bani Mahathir yang multi billionaire sedangkan Mahathir hanya seorang doktor klinik biasa.

      Namun...Tun kekal gagal menjawab soalan wartawan BBC iaitu, Apakah Mahathir sudah bertanya kepada pihak Saudi. Beliau hanya spin dan spin.

      Mahathir telah kantoi. Mahathir TIDAK BERTANYA KEPADA PIHAK SAUDI dan memilih untuk terus menerus memfitnah Najib Tun Razak.

      https://youtu.be/jN-zMMbmSbY

      Delete
    17. Kerajaan PH lebih utamakan kroni daripada rakyat



      PETALING JAYA: Persatuan Pengusaha Stesen Minyak Malaysia (PDAM) memuji kerajaan Pakatan Harapan (PH) kerana menambah komisen mereka sebanyak 3 sen setiap liter dan pada saat sama menyalahkan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak kerana menyebabkan ribuan pengusaha tutup kedai.

      Ia berkata, di bawah kerajan Barisan Nasional (BN), kadar komisen tidak berubah sepanjang dekad lepas, yang memberi kesan ke atas pendapatan pengusaha dan memaksa ramai daripada mereka menutup perniagaan.

      “Ramai pengusaha terpaksa menutup perniagaan, ramai pekerja hilang sumber pendapatan dan lebih banyak keluarga menjadi mangsa kerajaan Najib yang tidak pernah mengambil langkah perlu bagi membetulkan keadaan,” kata PDAM.

      PDAM juga mempersoal dakwaan Najib bahawa kerajaan kini membantu pengusaha meraih keuntungan daripada harga baru minyak.

      “Ia memberi gambaran seolah-olah pengusaha stesen minyak mendapat RM30 juta setiap bulan.

      “Bagaimanapun jika anda bahagikan angka itu dengan 3,500 stesen minyak yang terdapat di seluruh negara, maka pertambahan purata keuntungan kasar ialah sebanyak RM8,500 sebulan bagi setiap stesen. Dalam pada itu, pertambahan kos yang ditanggung pengusaha sepanjang 10 tahun lepas melebihi RM10,000 sebulan,” katanya.

      Persatuan itu berkata, hanya 10% daripada pengusaha termasuk dalam kategori jualan tinggi melebihi 600,000 liter sebulan, 67% tergolong dalam kategori jualan rendah ke sederhana di bawah 400,000 liter, sementara baki 20% lagi menjual kurang daripada 200,000 liter setiap bulan.

      “Mereka yang menjual kurang 200,000 liter memperoleh pendapatan kira-kira RM1,500 sebulan,” katanya.

      Ia berkata, kerajaan sebelum ini sedar tentang kesan pengenalan sistem apungan mingguan petrol RON95 ke atas 32,000 peniaga minyak di seluruh negara.

      Ia juga berkata, keadaan itu diperburukkan lagi oleh peningkatan kos pekerja, caj kad kredit dan bayaran sewa kepada syarikat minyak.


      PDAM berkata, berdasarkan statistik BN sendiri, ramai pengusaha layak menerima bantuan tunai di bawah BR1M kerana berpendapatan kurang RM4,000 sebulan.

      Semalam kerajaan memperkenalkan semula sistem harga apungan mingguan menyebabkan harga petrol RON95 turun dari RM2.20 ke RM1.93 seliter

      Najib bagaimanapun berkata, harga runcit RON95 sepatutnya berada pada paras RM1.90, bukan RM1.93 setiap liter.

      Delete
    18. PH pasal sembang kencang bolehlah..



      Punyalah sembang kencang janji PH kpd Rakyat ... Jika PH memerintah amalan dan praktis lantik politikus mengetuai GLC akan dihentikan serta merta.

      Hakikatnya .. bukan dihentikan sebaliknya menjadi lebih rancak dan ghairah.

      LANTIK ORANG POLITIK :
      1) Akhramsyah (Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM) - Pengerusi MARA Corporation
      2) Wan Saiful (Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM & Naib Pengerusi Biro Dasar dan Strategi) - Pengerusi PTPTN
      3) Dr Faiz Naaman (Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM & Exco ARMADA Nasional) - Lembaga Pengarah Suruhanjaya Koperasi Malaysia
      4) Junaidah Kitting (Isteri Setiausaha Politik PM merangkap Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM) - Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia
      5) Mohamed Haniff Khatri (Peguam PPBM) - Pengerusi Penang Regional Development Authority (Perda)
      6) Faiz Fadzil (Timbalan Ketua Pemuda PAN Nasional)- Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia
      7) Wan Rahim Wan Abdullah (Pengerusi PAN Kelantan) - Pengerusi Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara
      8) Mazlan Aliman (AJK Tertinggi Nasional) - Pengerusi Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP)

      Mungkin mereka akui dan akur akan kata-kata keramat Naib Presiden PPBM, bahawa bodohlah kalau tolak tawaran jawatan, kontrak dan projek.

      TENKIU
      #UP


      KOMEN : Mazlan dilantik untuk langsai denda fitnah... boleh buat duit

      Delete
    19. Satu-satunya kedai Lighting orang Melayu yang masih bertahan di Bandar Baru Ampang



      Dari 3 lot kedai tinggal 1 lot sahaja.

      Ada cawangan di Bandar Baru Bangi dan Concorde Shah Alam

      Selama 23 tahun berniaga tiada seorang pun kaum Ca Ya Nun Alif yang datang membeli.
      Ada yang masuk bila dapati milik orang Melayu, mereka terus keluar.

      Berbanding dengan sikap orang Melayu berpusu-pusu membeli di kedai Ca Ya Nun Alif.

      Sepatutnya jika kuasa membeli orang Melayu yang sangat tinggi dan bersatu membeli di kedai ini, sudah pasti kedainya bertambah maju dan maju dan menjadi yang terbesar di Kuala Lumpur.

      Berubahlah duhai bangsaku. Kalau orang2 Melayu sendiri tak bantu bangsa sendiri siapa lagilah yang mereka boleh harapkan.


      KOMEN : Kempen beli barang Muslim, kerana ada Cina muslim

      Delete
    20. Akhirnya tunduk kepada desakan rakyat



      MENTERI Kewangan, YB Lim Guan Eng mengumumkan, kerajaan memutuskan penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan bagi membolehkan pengguna menikmati sebarang perubahan harga dengan cepat selaras aliran penurunan harga petroleum di pasaran dunia.

      Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengingatkan rakyat Malaysia, terutama penyokong tegar Pakatan Harapan, penurunan harga minyak ini bukanlah disebabkan “kepakaran” pemimpin Pakatan Harapan untuk menurunkan harga, tetapi ia adalah berdasarkan penurunan harga minyak di pasaran dunia.

      Harga minyak dunia turun jika dibandingkan bulan Oktober ke Disember 2018. Harga minyak satu barrel berdasarkan harga minyak dunia telah jatuh daripada USD82 kepada USD60 pada bulan Disember. Terkini, harga minyak satu barrel adalah sekitar USD50.

      Berdasarkan kenyataan media Kementerian Kewangan bertarikh 4 Januari 2019, harga runcit RON 95 turun 27 sen kepada RM1.93 seliter. Jadi benarlah bahawa rakyat telah membayar hampir 30 sen seliter sebagai “cukai minyak” kepada kerajaan sejak bulan November 2018.

      Kerajaan sebenarnya mempunyai masa selama 2 bulan untuk memberitahu rakyat dan mengurangkan beban rakyat dengan menurunkan harga minyak di stesen minyak, tetapi YB Menteri dan Kerajaan memilih untuk diam membisu dan menindas rakyat.

      Namun begitu, rakyat bernasib baik apabila mereka masih ada parti-parti pembangkang yang mengutarakan hal ini secara matang dan berfakta kepada kerajaan. Ternyata gabungan parti-parti politik pembangkang kini menjadi pembangkang yang matang.

      Dewan Pemuda IKATAN Malaysia mengucapkan tahniah kepada YB Menteri Kewangan kerana tunduk kepada desakan rakyat untuk menurunkan harga runcit minyak, bersesuaian dengan penurunan harga minyak dunia.

      Namun begitu, Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menggesa YB Menteri menjelaskan kepada rakyat isu “cukai minyak” yang terpaksa ditanggung oleh rakyat selama 2 bulan sejak November 2018.

      Dewan Pemuda IKATAN Malaysia juga menggesa kerajaan dan YB Menteri bersikap telus dan berkongsi dengan rakyat tentang pengiraan dalam penetapan harga runcit minyak secara mingguan.

      Kita tidak mahu berlaku salah faham antara rakyat dan kerajaan dalam isu yang membabitkan kebajikan rakyat. Kami komited untuk terus menjadi pembangkang yang matang dan mendengar denyut nadi rakyat.

      Demi Bangsa Malaysia!

      SHAHIR ADNANKetua Pemuda Parti IKATAN Bangsa Malaysia
      Timbalan Ketua Pemuda Gagasan Sejahtera

      KOMEN: Kuasa rakyat boleh jatuhkan PH yang suka kencing dan khianati rakyat

      Delete
    21. Hari- hari terakhir seorang seniman. Itulah ibaratnya keadaan Najib sekarang. Dia diibaratkan seorang pelakun yg mengidap sakit kronik dan sedang menanti maut menjemput.

      Sementara masih ada peluang, izinkalah dia melakunkan watak-watak manusia syumul atau menjadi insan kamil suci mulia....

      Ajal atau kematian yang dimaksudkan di sini adalah hari di mana Najib akan dibawa tinggal di sebalik jeriji besi di salah sebuah penjara di sini....

      Sementara menunggu "ajal" itu, Najib harus terus terusan bersuara, mengulas, mengritik, melempar tuduhan buat bising umpama lalat hijau menghurung segumpal najis karna.... karna....duduk diam bisa membuatkan dia jadi bingung, kemurungan, celaru fikiran seterusnya bisa jadi gila...

      Lok....apa bisa Mas Budin mau ambil orang yang sedang menunggu ajal jadi leader...biar betul pak.... agaknya Wak Budin juga udah pusing sama seperti Najib... risau mikirkan apan Abam Nuar bisa jadi PM..... waduhhhh

      Delete
    22. Isu Tabung Haji: Jangan mudah menuding jari



      TERTARIK apabila membaca penulisan terbaru Saudara Rafizi Ramli (RR) yang menegur Presiden PAS, YB Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang (TGHH) agar jangan mudah berpuas hati dalam isu Tabung Haji (TH).

      Penulisan Saudara RR itu disandarkan kepada berita yang dilaporkan portal Malaysiakini, dan dipetik sebahagian ucapan TGHH ketika berdialog di London tanpa meneliti keseluruhan ulasan TGHH dalam isu ini.

      Saudara RR menyebut bahawa, “Sejak 2013, saya telah menulis 33 analisis dan pandangan, termasuk membongkar pelaburan-pelaburan Tabung Haji yang merugikan penabung sehingga mencecah berbilion ringgit. Semuanya boleh dibaca di sini, jika Dato’ Seri Hadi sudi meluangkan sedikit masa menimba ilmu yang di luar kepakaran beliau (kewangan)”.

      Baguslah jika Saudara RR tekun membongkar penyelewengan dan kerugian TH, tetapi janganlah terlalu mudah menghukum salah, apatah lagi mengaitkan orang lain yang tidak bersalah.

      Terkadang timbul juga persoalan adakah analisa dan pertuduhan yang dibuat oleh Saudara RR selama ini, mempunyai merit dan asas yang kukuh untuk dipercayai?

      Daripada 33 analisa tersebut, berapakah jumlah laporan SPRM yang telah dibuat, dan berapa pula kertas siasatan yang telah dibuka bersandarkan analisa Saudara RR. Daripada jumlah tersebut, berapa kes salahlaku yang telah didakwa, dan berapa pula pesalah yang sudah disabitkan oleh pihak mahkamah?

      Jawapan kepada persoalan ini akan menilai sama ada analisa Saudara RR selama ini boleh dipercayai atau sebaliknya.

      Pendirian TGHH dalam isu tadbir urus korporat TH adalah jelas, sebagaimana yang terkandung di dalam kenyataan beliau bertarikh 12 Disember 2018, serta ucapan penuh TGHH dalam program dialog di London tersebut, antaranya:

      a. PAS memandang serius terhadap tuduhan yang berlaku di dalam institusi kewangan terbesar umat Islam di Malaysia ini, namun PAS berpandangan adalah tidak wajar sekiranya pertuduhan ini dibicarakan melalui media oleh seorang Menteri sehingga boleh menimbulkan persepsi dan percanggahan maklumat yang mengelirukan.

      b. PAS menyarankan agar satu penilaian menyeluruh dikendalikan di bawah seliaan Majlis Raja-Raja (RCI) ataupun Parlimen, bagi meneliti dan mempertimbangkan setiap syor yang dikemukakan oleh juruaudit bebas yang telah dilantik (PWC), sebelum dilaksanakan oleh pihak Kerajaan yang masih baharu dan kerap membatalkan keputusan yang dibuat mereka sendiri.

      c. PAS juga menasihatkan agar Kerajaan tidak mempolitikkan isu ini sehingga merosakkan imej Tabung Haji, dan tidak bersikap berat sebelah dalam menjalankan siasatan terhadap kes rasuah dan penyelewengan melibatkan pemimpin Pakatan Harapan yang masih belum disiasat dan didakwa sehingga hari ini.

      Malah pendirian TGHH dalam isu 1MDB juga jelas menolak segala unsur penyelewengan dan menggesa agar diadakan siasatan RCI secara bebas.

      Ini terkandung di dalam sebuah makalah yang menghimpunkan segala kenyataan, ceramah dan ucapan parlimen oleh TGHH dalam isu 1MDB setebal 106 muka surat, dan boleh difahami oleh mereka yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang kewangan.

      Hakikatnya TGHH tidak pernah sekalipun ‘berpuas hati’ terhadap laporan penyelewengan yang didakwa berlaku di TH dan 1MDB, apatah lagi ‘menyucikan’ segala salah laku yang didakwa berlaku di TH dan 1MDB.

      Benar kita tidak boleh mudah berpuas hati, namun kesemuanya perlu disiasat, didakwa dan dibicara mengikut 'rule of law' yang bebas, dihukum seadilnya dan diambil iktibar sebaiknya.

      Justeru adalah lebih baik sekiranya kita tidak mudah menuding jari, kerana dikhuatiri umpama pembohong memekik “pembohong” di tengah orang yang mengejarnya di malam hari, memudahkan pembohong sebenar melepaskan diri.

      SYAHIR SULAIMAN6 Januari 2019


      KOMEN : PH nak cari simpati rakyat dnegan membuat huru hara kepada sistem Islam

      Delete
    23. Kenyataan Balas Mengenai Dakwaan Malaysia Akan 'Jatuh' Jika Mengikut Model Negara Islam



      1. Kenyataan kumpulan liberal G25 yang diterbitkan oleh akhbar Malay Mail, mengatakan bahawa Malaysia akan 'jatuh' jika mengikut model Negara Islam yang merujuk kepada Kempen Malaysia Negara Islam yang telah dilancarkan baru-baru ini adalah satu kenyataan yang bersifat Islamofobik yang melampau.

      2. Kenyataan G25 ini sememangnya jelas menyalahi perlembagaan persekutuan, menyanggahi Yang Di-Pertuan Agong (YDPA) selaku Ketua Agama Islam dan menyalahi sejarah negara.

      3. G25 juga jelas buta dan jahil sejarah Islam di mana sebuah empayar dan tamadun Agung Islam mampu dan telahpun dibina dengan semangat Islam itu sendiri. Malah, saintis dan ilmuan dari tamadun Islam inilah yang telah menjadi asas kepada kemajuan dunia yang kita nikmati pada hari ini.

      4. Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah mengeluarkan kenyataan pada tahun 2001 dan 2002 dahulu mengatakan bahawa Malaysia adalah Negara Islam. Adakah G25 bersetuju dengan kenyataan beliau itu? Mesej ini jugalah yang kami ingin angkat untuk kempen pada kali ini.

      5. Jumlah sokongan pada petisyen atas talian yang bersetuju bahawa Malaysia adalah Negara Islam sudah mencapai 50 ribu tanda tangan dalam waktu yang singkat adalah satu indikator bahawa suara G25 langsung tidak mewakili umat Islam di Malaysia.

      6. Petisyen ini juga akan digerakkan dengan lebih hebat ke seluruh Malaysia secara luar talian (bertulis) dengan sasaran 1 juta sokongan.

      7. Semua rakyat Malaysia khususnya umat Islam diseru untuk menyokong kempen ini dan menolak sekeras-kerasnya seruan golongan Islamofobik yang menafikan status Malaysia sebagai Negara Islam dan segala usaha ke arahnya.

      Wallahu'alam

      Tn. Hj. Aminuddin Yahaya
      Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)


      KOMEN : Kerajaan PH sekarang ini cuba membawa pimikiran yang menyeleweng daripada Islam melalui serangan kepada "Islam" dan Institusi Islam

      Delete
    24. ‘Najib Diminta Teruskan ‘Troll’ Kerajaan Pakar U-Turn’



      SHAH ALAM – Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak diminta terus aktif mengkritik dan mendedahkan ‘salah laku’ kerajaan Pakatan Harapan ( PH) di laman sosial Facebook.

      Permintaan itu diluahkan seorang netizen yang menggunakan nama akaun Chee Kong Tjhin.

      Menulis di Facebook, lelaki berbangsa Cina itu berkata, kelantangan Najib bersuara dengan membentangkan fakta telah berjaya menghentikan eksploitasi PH terhadap rakyat bersabit penetapan harga runcit minyak.

      “Terima kasih kepada Dato’ Seri Najib Razak, disebabkan kelantangan anda bersuara dengan memberi kritikan yang tajam tapi konstruktif, anda telah berjaya untuk menghentikan eksploitasi harga minyak oleh kerajaan terhadap rakyat.

      “Sila terus berjuang menjaga kebajikan rakyat dan terus menerus ‘troll’ mereka supaya kerajaan pakar U-turn ini tak melakukan sesuatu sesuka hati mereka. thank you once again!,” tulis Chee.



      Najib sebelum ini mengkritik tindakan kerajaan PH yang mengenakan ‘cukai’ petrol kepada rakyat ekoran masih mengekalkan harga RON95 pada kadar RM2.20 sungguhpun harga minyak global mencatatkan trend penurunan.

      Susulan kritikan berpanjangan itu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng pada minggu lalu mengumumkan harga runcit petrol akan kembali ditetapkan secara mingguan bermula 1 Januari 2019.

      Bagaimanapun ia terpaksa ditangguhkan beberapa hari ekoran bantahan daripada Pengusaha Stesen Minyak, sebelum akhirnya beliau mengumumkan penurunan harga runcit semua jenis bahan api, hari ini.

      Dalam kenyataannya hari ini, Guan Eng mengumumkan harga RON95 akan diturunkan daripada RM2.20 seliter kepada RM1.93 seliter, manakala harga runcit petrol RON97 pula akan diturunkan daripada RM2.50 seliter kepada RM2.23 seliter.

      Sementara itu harga runcit diesel pula diturunkan sebanyak 14 sen, daripada RM2.18 seliter kepada RM2.04 seliter.

      Sementara itu dalam hantaran berasingan, Chee menggesa Guan Eng memberi penjelasan mengenai ‘lebihan’ 7 sen memandangkan dalam pendedahan Najib sebelum ini menyatakan harga RON95 sepatutnya RM1.86 seliter mengikut sistem Automatic Pricing Mechanism (APM), bukan RM1.93.

      “Guan Eng, jangan sesekali fikir harga minyak dah turun rakyat dah puas hati, mohon pencerahan mengenai bagaimana lebihan 7sen/liter hasil jualan minyak itu dibelanjakan seperti mana yang Najib bongkarkan kepada kita minggu lepas harga sebenar adalah RM1.86/liter.

      “Jangan pandang enteng nilai 7 sen ini kerana dengan 7 sen/liter ini, kerajaan mampu mengutip kira-kira RM4 juta seminggu ataupun RM12 juta sebulan cukup untuk membeli kira-kira 4 buah banglo mewah milik Guan Eng di Pulau Pinang,” tulis beliau.

      Katanya, Guan Eng perlu memberi penjelasan jika berpegang kepada prinsip CAT yang dilaung-laungkannya selama ini. -SuaraTv

      KOMEN : Jika semua rakyat bangkit... baru kerajaan PH perit nak kencing

      Delete
    25. Keputusan 'flip-flop' undang tanggapan buruk



      Semalam, pegawai pentadbiran kanan yang dinaikkan pangkat sebagai ketua setiausaha (KSU) melapor diri bertugas di tempat kerja baharu, selain beberapa KSU lain yang bertukar kementerian. Mengikut laporan media sebelum ini, seramai 12 KSU terbabit dalam rombakan berkenaan, iaitu tujuh bertukar kementerian, manakala lima lagi membabitkan kenaikan pangkat, disertakan sekali nama serta tempat tugasan masing-masing.

      Jadi, agak mengejutkan apabila tiba hari mereka memulakan tugasan semalam, ada KSU yang sebelum ini diumum akan bertukar kementerian, sebaliknya kekal di tempat lama, manakala yang sepatutnya ke kementerian A kemudian ditukarkan ke kementerian B. Harus diingat, rombakan yang dilakukan ini membabitkan pegawai kanan anggota pentadbiran awam di bawah kerajaan baharu, sekali gus turut mendapat tumpuan pelbagai pihak serta rakyat.

      Walau apa pun alasan yang diberi, perubahan pada saat-saat akhir pasti mengundang tanggapan buruk, menjadi isu dan menghadirkan persoalan apa punca ia dilakukan, malah ada pihak mendakwa campur tangan politik turut mempunyai kaitan. Sepatutnya, sebelum membuat apa juga keputusan, dapatkan pandangan dan persetujuan semua pemegang taruh atau pihak berkaitan, bincang dan perhalusi sedalam-dalamnya sebelum diumum supaya nanti tidaklah dilabel flip-flop.

      Sokong gubal Akta Bahan Khayal

      Gejala ketagihan gam serta penyalahgunaan petrol, aerosol, cat sembur, cecair pemetik api atau najis lembu sebagai bahan perangsang bukan perkara baharu dan kesannya juga diketahui memang menakutkan, namun ia masih berterusan. Adakah kita mahu terus membiarkan sahaja tabiat buruk itu membelenggu warganegara kita, melihat generasi muda terus hanyut hingga akhirnya ada yang menemui ajal secara sia-sia? Justeru, cadangan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) untuk menggubal akta khusus bagi memerangi ketagihan gam serta pelbagai bahan khayal lain memang sangat wajar ketika ramai menilai pihak berkuasa seakan-akan kurang serius menangani gejala terbabit yang majoriti pelakunya adalah remaja.


      Tidak cukup sekadar mendidik, sebaliknya perlu juga membabitkan penguatkuasaan serius, termasuk penetapan perundangan khusus seperti Akta Bahan Khayal yang bakal dicadangkan AADK pada Mesyuarat Jawatankuasa Bertindak Undang-Undang Membanteras Dadah Khamis ini. Akta khusus yang sifatnya lebih kepada unsur menyelamat berbanding menghukum, cukup penting kerana desakan untuk melihat perbuatan menghidu gam disenaraikan sebagai jenayah mengikut undang-undang berkaitan seperti Akta Dadah Berbahaya 1952 atau Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 sudah lama dibangkitkan.

      Kita berharap melalui akta baharu ini, beberapa syor dapat dikemukakan, antara lain memberi kuasa kepada agensi penguatkuasaan, khususnya AADK mengatur gerak, termasuk mengambil tindakan bersesuaian bagi mengekang gejala tidak berfaedah itu. Kita juga berharap, tindakan penguatkuasaan bukan sahaja menyasarkan penagih, tetapi juga pihak yang mementingkan untung mudah dengan membekalkan bahan boleh merangsang perasaan khayal, walaupun menyedari tujuan sebenar ia dibeli.


      KOMEN : Flip Flop dan U-Turn

      Delete
    26. Polis Mempertikaikan Laporan Bedah Siasat Arwah Adib



      Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”?
      Raja Petra Kamarudin

      “Cover up” akan dibuat. Kerajaan Pakatan Harapan mahu mengurangkan ketegangan antara kaum dengan mengatakan bahawa punca kematian pegawai bomba Muhammad Adib Mohd Kassim adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”.

      Laporan berita dari NST (https://www.nst.com.my/news/exclusive/2018/12/441955/exclusive-additional-fractures-adibs-death-due-chest-injuries) berkata, “A report that will be prepared details the type of injuries he suffered, including internal ones, and what could have caused them; including if they were inflicted by a third party, as well as expert opinions on how they could have happened.”

      Pihak polis sudah pun mengetahui bagaimana ianya berlaku kerana mereka menerima laporan dari anggota bomba lain, yang juga berada di tempat kejadian. Kesemua mereka mengesahkan bahawa Adib diseret keluar dari jentera bomba dan dipukul oleh sekumpulan India. Para saksi telah pun mengenal pasti penyerang-penyerang yang terlibat.



      Empat orang India yang masih bebas dengan jaminan dan mereka masih tidak ditangkap semula dan didakwa atas kes membunuh

      Kes itu pada asalnya diklasifikasikan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan, atau cubaan membunuh. Oleh kerana Adib telah meninggal dunia, kes ini patut ditukarkan ke Seksyen 302 Kanun Keseksaan, bermaksud membunuh.

      Keempat suspek itu harus ditangkap semula dan tuduhan terhadap mereka perlu dipinda daripada cubaan membunuh (S.307) ke membunuh (S.302) dan jaminan mereka juga patut dibatalkan kerana tidak ada jaminan untuk sesiapa yang didakwa dibawah “capital offence”.

      Sehingga hari ini, Peguam Negara, Tommy Thomas, tidak memberi “green light” kepada pihak polis untuk menahan semula suspek dan mendakwa mereka dengan pertuduhan yang dipinda. Maklumat yang diterima oleh pihak polis adalah dengan kelengahan ini, ia membolehkan suspek untuk meyelinap keluar dari negara ke tempat yang mereka boleh berlindung. Ini membuatkan IGP sangat kecewa.

      Sementara itu, anggota bomba yang menyaksikan insiden menyebabkan kematian rakan sekerja mereka sangat tidak berpuas hati dengan “cover up” yang dibuat oleh Kerajaan Pakatan Harapan. Apa yang kerajaan mahukan berkaitan punca kematian Adib menjadi kabur dan puncanya adalah disebabkan oleh “kecerderaan dada”. Akan tetapi, ramai anggota bomba menyaksikan bahawa Adib sebenarnya dipukul sehingga mati.



      India dari Pakatan mahukan kematian Adib ini menjadi satu situasi yang tidak serius untuk mengelak terjadinya tindak balas yang buruk terhadap kerajaan Pakatan.

      Persoalan yang ditanya oleh pihak bomba adalah, siapa yang menjadi dalang untuk menutup kes pembunuhan Adib dan mengapa pihak yang bersalah diberikan masa untuk mereka melarikan diri dari Negara dan bersembunyi? Dan juga, mengapa laporan bedah siasat mengabaikan kenyataan dari saksi yang membuat laporan polis mengenai “punca kematian”?

      “Cover up” ini dan konspirasi yang membolehkan pembunuh melarikan diri dari hukuman akan menjadi lebih sensasi dari kes pembunuhan itu sendiri dan jika ianya tidak ditangani dan juga dijelaskan dengan baik ia akan memecah belahkan Malaysia.



      Rujukan:
      Additional fractures – Adib’s death due to ‘chest injuries’
      https://www.nst.com.my/news/exclusive/2018/12/441955/exclusive-additional-fractures-adibs-death-due-chest-injuries

      Sumber: Malaysia-Today.net


      KOMEN : Kerajaan PH banyak sangat nak lindungi kroni.. PH bukan untuk rakyat tapi untuk kroni

      Delete
    27. Pendeposit TH Utus Warkah Terbuka Buat Rafizi Ramli



      SHAH ALAM – Selepas AJK PAS Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyelar Rafizi Ramli susulan tindakan Naib Presiden PKR itu yang ‘menyerang’ Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu skandal kewangan membabitkan Lembaga Tabung Haji (TH), terbaru seorang individu turut tampil mempertahankan pemimpin parti Islam itu.

      Menerusi warkah terbuka kepada Rafizi, lelaki itu, Abdul Rahim Hilmi Zakariya yang memperkenalkan dirinya sebagai seorang pendeposit tetap TH sejak 1990, menampilkan ‘hujah-hujah’ terhadap dakwaan skandal TH yang dibangkitkan oleh Naib Presiden PKR itu.

      “Saudara menyebut bahawa TH mengalami kerugian pelaburan RM549 juta yang mana sebahagian besarnya adalah daripada penyelewengan.

      “Jawapan: Saudara, penyelewengan apa? Pelaburan mana? Anak syarikat mana yang terlibat? See, inilah contoh ‘media trial’ yang kami meluat dari dahulu hingga sekarang. Kalau ada penyelewengan, mana dakwaan dan keputusan mahkamahnya? Sejak bila saudara jadi hakim?,” soalnya dalam warkah yang disiarkan di portal Harakahdaily.

      Beliau turut menampilkan hujah terhadap kenyataan Rafizi yang menyebut keuntungan penjualan Bank Islam (BIMB) oleh TH sebanyak RM533 juta sebagai helah perakaunan.

      “Saudara, faham ke tidak walaupun beli semula, pegangan saham TH ke atas BIMB meningkat kepada 53.4% (sebelum ini 51%). Benda ni semua recorded dan kita patut puji TH sebab berjaya naikkan pegangan mereka selepas buat pelaburan kali ke-2 dalam BIMB,” hujahnya.

      Beliau juga mengulas dakwaan Rafizi yang mengatakan TH tiada pendapatan susulan dividen RM436 juta anak syarikat kepada TH belum dibayar setakat 30 September 2018.

      “Jawapan: Saya tak berapa faham dengan pendirian saudara dalam isu ini. Dividen itu, apa jadi pun perlu dibayar sebab TH ada pegangan.

      “Soal belum dibayar itu bukannya penyelewengan dari TH. Yang pengurusan baru perlu lakukan adalah meminta anak-anak syarikat tersebut untuk bayar segera kepada TH. Kenapa pendirian saudara ni pelik?,” katanya lagi.

      Rafizi baru-baru ini membidas Abdul Hadi dan mendakwa Ahli Parlimen Marang itu bermain politik apabila membuat ulasan bersabit skandal itu yang didakwa mempunyai agenda tersirat untuk menjatuhkan imej Islam.

      Kata Rafizi, Hadi terpaksa bermain politik dan mengheret sentimen perkauman kononnya ada agenda bukan Islam mahu ‘memangsakan’ TH, yang dilakukannya akibat satu strategi politik yang telah gagal menjelang PRU14 lalu.

      “Pendirian Tuan Guru Haji Hadi hanyalah mahu agar segala skandal ini (jika ada) dibicara dan diselesaikan di mahkamah dan bukannya di media bagi menjaga imej TH. Jadi di mana salahnya?,” kata Abdul Rahim menjelaskan maksud ulasan Presiden PAS itu.

      Dalam pada itu kata Abdul Rahim, selaku pemimpin tertinggi sebuah parti dalam kerajaan, Rafizi seharusnya mencerminkan langkah wajar dengan memulihkan keyakinan pendeposit terhadap TH melalui sokongan terhadap apa-apa proses undang-undang dan siasatan, bukannya membuat ‘pendakwaan secara media’.

      “Saudara ada banyak kerja. Pujuk Izzah, pastikan DSAI (Anwr Ibrahim) jadi PM sebagai contohnya. Banyak. Tapi berpolitik dalam media sosial bukan salah satu daripadanya,” katanya lagi. -SuaraTv

      KOMEN : Rafizi makin tersempit dalam politik, kini merapu untuk bersuara

      Delete
    28. Sarawak kata kenyataan Guan Eng mengenai tunggakan bohong


      KUCHING: Kerajaan Sarawak hari ini menjelaskan setiap tahun peruntukan mencukupi disediakan dalam belanjawan tahunannya bagi membayar balik pinjaman kerajaan persekutuan, yang berjumlah RM2.38 bilion setakat 31 Dis, 2018.

      Mengulas kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng semalam berhubung tunggakan pinjaman kerajaan negeri dengan kerajaan persekutuan, kerajaan negeri berkata pinjaman dibayar tepat pada masanya berdasarkan jadual bayaran balik seperti ditetapkan dalam perjanjian.

      “Malah, Sarawak ialah antara negeri yang tidak mempunyai hutang belum bayar/tunggakan bagi bayaran balik pinjaman…ini dilaporkan oleh Ketua Audit Negara dalam laporan tahunannya dan dibentangkan pada Majlis Kewangan Negara,” kata Pejabat Ketua Menteri.

      Katanya bagi kes Sarawak, pinjaman persekutuan diperoleh untuk membiayai pelaksanaan pelbagai projek bawah Senarai Serentak yang termasuk bekalan air, pembetungan, kawasan perindustrian, perumahan dan pertanian terutamanya perladangan kelapa sawit yang melibatkan pekebun kecil.

      “Ia merupakan prosedur biasa yang ditetapkan dalam Perlembagaan Persekutuan bagi negeri-negeri untuk mendapatkan pembiayaan persekutuan sama ada dalam bentuk geran atau pinjaman.

      “Bentuk pembiayaan, sama ada dalam bentuk geran atau pinjaman, akan berdasarkan pada jenis projek, iaitu, sama ada projek akan menjana perolehan di masa depan (nilai komersial),” menurut kenyataan itu.

      KOMEN : Bohong, kencing, manipulasi itu adalah standard PH

      Delete
    29. Rafizi, Usahlah Jadi Hero Lagi, Sila Jaga Presiden Sendiri kata Khairuddin



      SHAH ALAM – Anggota jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali menyelar Rafizi Ramli susulan tindakan Naib Presiden PKR itu yang menyerang Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung isu skandal kewangan membabitkan Lembaga Tabung Haji (TH).

      Khairuddin berkata, serangan terhadap Abdul Hadi itu ‘dilancarkan’ Rafizi untuk mengalih perhatian rakyat daripada kekalutan yang melanda Pakatan Harapan (PH), selain terdesak untuk menaikkan nama sendiri yang semakin membusuk.

      “Rafizi menyedari namanya semakin membusuk. Angan-angannya untuk melihat Presiden kesayangan beliau memanjat naik kerusi PM masih berliku. Lawannya iaitu Azmin semakin mencanak naik nama. Disebut-sebut pula sebagai bakal PM.

      “Pertembungan dalaman PKR sudah menjadi rahsia terbuka. Bagi mengalihkan perhatian rakyat, beliau menyerang Presiden PAS dengan mengambil kesempatan isu Tabung Haji yang sebenarnya masih menggambarkan kekalutan kerajaan PH,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

      Terdahulu, Rafizi menerusi satu hantaran di Facebook membidas Abdul Hadi dan mendakwa Ahli Parlimen Marang itu bermain politik apabila membuat ulasan bersabit skandal itu yang didakwa mempunyai agenda tersirat untuk menjatuhkan imej Islam.

      Kata Rafizi, Hadi terpaksa bermain politik dan mengheret sentimen perkauman kononnya ada agenda bukan Islam mahu ‘memangsakan’ TH, yang dilakukannya akibat satu strategi politik yang telah gagal menjelang PRU14 lalu.

      Dalam pada itu, Khairuddin menyarankan Rafizi agar mengemukakan bukti dakwaan skandal TH itu kepada mahkamah, dan bukannya menggunakan media sebagai medium untuk membuat pendedahan.

      “Rafizi usah mahu menjadi hero lagi. Jika penyelewengan TH benar-benar berlaku, sila tampil kemukakan di mahkamah. Bukan hanya ‘highlight’ di media kerana terdapat pihak (BN) juga mempunyai hujah mereka. ‘Media trial’ bukan penyelesaian terbaik,” katanya.

      Tambah Ahli Parlimen Kuala Nerus itu lagi, tidak dinafikan TH mempunyai beberapa isu, namun PH mengambil kesempatan untuk memanipulasi dan mencipta persepsi.

      “Tidak dinafikan, terdapat pelaburan TH yang rugi. Begitu juga kemungkinan wujud ‘creative accounting’ bagi membolehkan LTH membayar dividen.

      “Cuma, terdapat beberapa keraguan dan pendetailan yang belum dijelaskan oleh LTH. Antaranya, percanggahan dapatan Laporan Ketua Audit Negara dan PriceWaterHouseCoopers. Permainan persepsi dan memanipulasi data sememangnya kepakaran PH sejak sebelum PRU ke 15.

      “Selain itu, kaedah penyelesaian menerusi SPV. Terdapat juga aset ekuiti yang dipindahkan kepada SPV tidak mengikut kriteria yang ditetapkan oleh LTH. Begitu juga prospektus aset ekuiti yang dilihat akan memberikan keuntungan jangka panjang kepada LTH. Isu ini lerlu diperjelaskan oleh kerajaan.

      “Oleh sebab itu, isu utama LTH ialah dakwaan skandal penyelewangan sejak zaman PM Ke-4 sehingga kini yang masih belum diselesaikan termasuk laporan polis oleh pengurusan tertinggi LTH pada 30 November lalu. Mengapa isu defisit RM4 bilion pula yang banyak diberikan perhatian?

      “Nasihat saya kepada Rafizi, usahlah sibuk dengan Presiden PAS. Jagalah Presiden kamu baik-baik dari serangan rakan sekutu sendiri,” katanya lagi. -SuaraTv

      KOMEN : Rafizi sedang cari nama setelah kecundang..

      Delete
    30. Komen saya: rafizi x perlu nak cari nama, dia dah pun ada nama!

      Delete
    31. Cikgu sekolah tampil mendedahkan RM80 juta dirompak dari Kementerian Pendidikan



      Kecoh hari ini di media sosial apabila satu paparan skrin tular menunjukkan satu penipuan telah berlaku di Kementerian Pendidikan Malaysia.

      Paparan skrin itu mendakwa ada 'tangan ghaib' dari Kementerian Pendidikan yang telah menipu peralatan berupa pembesar suara yang diagihkan ke sekolah-sekolah.

      Pembesar suara yang dibekalkan ke sekolah-sekolah itu dikatakan berharga RM6,000. Sebanyak dua buah pembesar suara telah dihantar dan ini bermakna harga keseluruhannya adalah RM12,000 yang telah dibelanjakan oleh kementerian itu.




      Malangnya menurut paparan skrin itu, setelah diperiksa melalui kedai-kedai online di internet dan juga diperiksa secara offline di kedai-kedai perkakasan berkaitan, harga sebenar bagi pembesar suara-pembesar suara yang berjenaman SHUPU itu adalah hanya sekitar RM1,500 sahaja.

      Menurut paparan skrin itu lagi jika perutukan RM6,000 itu mereka boleh dapatkan set pembesar suara dengan jenama yang lebih baik seperti Yamaha 500watt.



      Sumber: http://www.abuleman.com


      KOMEN : Ingat PH boleh tolong rakyat... Tapi rupanya lebih teruk drp BN

      Delete
    32. 'Malaysia Baru' YANG TERCELA, YDP Agong Letak Jawatan



      Penubuhan 'Malaysia Baru' di mulakan dengan fitnah yang keji, cacian dan makian terhadap Seri Paduka Baginda kononnya berkomplot dengan parti pemerintah lama bagi menghalang Mahathir mengangkat sumpah Perdana Menteri sedangkan Baginda sedang menunaikan solat Isyak berjemaah...

      Penubuhan 'Tabung Harapan' konon bagi membayar hutang negara, di hiasi dengan kebiadaban Ketua Media Majlis Penasihat Kerajaan mengapi2kan tentang perbelanjaan yang telah di luluskan kerajaan terdahulu terhadap Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku...



      Baginda memotong 10% dari emolumen perbelanjaan bagi di salurkan ke Tabung Harapan...

      Seri Paduka Baginda membatalkan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Diraja kerana Baginda berpendapat duit itu lebih di perlukan oleh rakyat baginda, sedangkan Perdana Menteri dan juga Timbalannya mengadakan Majlis Rumah Terbuka Mega secara bermegah2...

      Seri Paduka Baginda tidak berkenaan menganugerahkan sebarang pingat kebesaran di Hari Keputeraan Baginda...

      Majis Istiadat Hari Keputeraan Rasmi Baginda di batalkan oleh titah Baginda sendiri dan peruntukan dana tersebut di salurkan ke Tabung Harapan...

      Seri Paduka Baginda tidak berkenan mencemar duli ke majlis rasmi yang di susun oleh kerajaan pimpinan Dr. Mahathir dengan membatalkan Jamuan Teh Di Raja sempena Hari Keputeraan Baginda...



      Penasihat khas kepada Perdana Menteri sekali lagi mengapi2kan dengan bercerita bahawa Raja-Raja Melayu menghalang pelantikan Mahathir sebagai Perdana Menteri susulan pendedahan bongkak Timbalan Perdana Menteri bahawa dia di tawarkan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri...

      Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku sekali lagi di keji, di hina dan di kutuk, hanya kerana tersebar gambar Baginda melangsungkan perkahwinan dengan suri pilihan hati Baginda...



      Pertama kali berlaku dalam sejarah penubuhan Persekutuan Tanah Melayu dan Malaysia, Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong MELETAK JAWATAN...

      Segalanya ini tak termasuk lagi dengan pengakuan oleh Perdana Menteri sendiri bahawa kerajaan tidak akan mengembalikan kuasa perkenan sesuatu Akta bagi di luluskan kepada Yang Di Pertuan Agong sedangkan sebelum PRU 14, Perdana Menteri sendiri kononnya akui bahawa kesal kerana memansuhkan peruntukan Perlembagaan berkenaan sehingga menyebabkan kerajaan terlalu berkuasa...

      Delete
    33. Anwar Ibrahim sendiri pernah mencabar di mahkamah sewaktu di tahan di penjara bahawa peruntukan sesuatu Akta akan di luluskan secara automatik dalam tempoh 30 hari di persembahkan kepada Yang Di Pertuan Agong adalah bertentangan dengan Perlembagaan bagi menghalang Akta Majlis Keselamatan Dalam Negeri yang di luluskan kerajaan terdahulu...



      Bagaimana biadapnya kabinet kerajaan menggantung pelaksanaan Akta Hasutan yang menjamin keharmonian dalam negara sehingga Raja-Raja Melayu di hina secara terbuka oleh bangsa2 lain...

      Sedangkan separuh dari peruntukan dalam Akta Hasutan adalah bagi memelihara Raja-Raja Melayu...

      Kerajaan secara biadapnya melalui Menteri Undang Undang mewar2kan bahawa akan memansuhkan segala hukuman mati yang ada dan perkara ini termasuklah bagi kesalahan mengisytiharkan perang terhadap Yang Di Pertuan Agong...

      Segala komen dari yang namanya bangsa Melayu yang pernah mencela, mewujudkan ketidakpuasan hati terhadap Baginda Raja, termasuk dalam kalangan keluarga, sahabat, guru2 dan sebagainya akan di kenang sebagai pengkhianat bangsa Melayu!!!

      Celupar terhadap ulamak kerana taksub berpihak masih ada yang sudi berhujah dengan matang dan sejahtera...

      Celupar terhadap Raja, selamanya akan di ingat sebagai pengkhianat bangsa Melayu...

      SEDARLAH SEMUA...

      KERANA FITNAH, SEORANG PEMIMPIN YANG SENTIASA MEMBELA NASIB RAKYAT JELATA TELAH DI JATUHKAN TANPA SEDIKIT PUN RASA BERSALAH DI HATI...

      KERANA FITNAH JUGA, MALAYSIA TELAH KEHILANGAN SEORANG RAJA YANG WARAK DAN KASIHKAN RAKYATNYA...

      APAKAH KITA AKAN TERUS MEMBIARKAN FITNAH YANG DI TABUR MEREKA MERENGGUT APA YANG MASIH TERSISA PADA KITA!!!

      Ampun Tuanku Paduka Baginda,
      Pacal yang hina tiada upaya,
      SI KITOL durjana di bangkit semula,
      Menyembah derhaka Duli Yang Maha Mulia...

      Sembah ampun patik pohonkan,
      Bangsa menumpang kian bangsat,
      Biadap tercela bangsa bertuan,
      Agama di ketepi fitnah di jangkat...

      Keberangkatan pulang Duli Tuanku,
      Meruntun jiwa hamba rakyat,
      Di serambi Mekah bersemayamlah Rajaku,
      Persekutuan itu mengemis daulat...

      Titah Tuanku sekalian hamba rakyat junjung,
      Taat setia patik hanya kepada Duli-Duli Yang Maha Mulia Tuanku dan negara,
      Semoga Allah sentiasa pelihara Sultan kami,
      Patik sentiasa bersama Tuan patik...

      DIRGAHAYU RAJAKU...
      DAULAT TUANKU...
      ����������

      Delete
    34. Naik Sewa Cara Baru Tangani Kos Sara Hidup Kakitangan Awam Agaknya
      January 7, 2019 Ibni Amir


      Sana sini di media sosial hari ini bercakap tentang sewa rumah kakitangan awam di Putrajaya yang dinaikkan sekali ganda, selain perletakan jawatan yang tak pernah berlaku dalam sejarah negara, tapi berlaku sekarang.

      Rasanya soal itu kita tunggu dululah, nak ulas pasal kenaikan sewa ini dulu sebab ia memberi impak kepada ramai orang.

      Kita harus bersangka baik bahawasanya, menaikkan sewa ini adalah antara cara regim sedia ada nak menangani kos sara hidup. Sangka baik, mana boleh tulis sangka buruk sekarang – kebebasan media sangatlah kan.

      Sepertinya, ada komen di media sosial oleh penyokong regim yang meminta semua kakitangan awam terlibat tidak merungut kerana masih berpeluang bekerja dengan kerajaan dan kenaikan sewa rumah ini adalah pengorbanan kecil berbanding manfaat yang lebih besar, kata mereka.

      Gelak sajalah baca.

      Tapi, cuba bayangkan kalau yang buat keputusan ini adalah kerajaan BN, dah bergegak gempita macam nak runtuh langit dengan laungan-laungan mengutuk dan mengeji dari orang sama yang bercakap macam di atas.

      Segala macam kutukan kejian dan makian akan dilemparkan terutama kepada Datuk Seri Najib Tun Razak jika beliau masih Perdana Menteri. Tapi sebab ini keputusan yang puak tu buat, maka semua kena terima pulak, macam celaka saja bunyinya kan?

      Apa pun, macam yang disebutkan di atas, bersangka baiklah. Adalah ‘rahmat’ dari semua yang berlaku tu.

      Delete
    35. Sewa Kuarters PPj Naik Dari RM400 Kepada RM800 Sebulan

      Bekas perdana menteri Najib Razak mendakwa kadar sewa kuarters Perbadanan Putrajaya (PPj) di sini naik berganda dari RM400 kepada RM800 sebulan.

      “Kalau betul-betul perlu dinaikkan, naikkanlah sedikit demi sedikit. Jangan digandakan serta-merta macam ini sehingga tidak dapat bernafas,” katanya dalam catatan di Facebook, semalam.

      Najib dalam catatannya itu berkata penyewa kuarters berkenaan adalah penjawat awam dan pekerja kerajaan dan menurutnya, PPj adalah milik penuh kerajaan dan di bawah kawal selia kerajaan.

      Dalam catatan Facebook Najib itu, turut disertakan dua keping gambar notis makluman kadar baharu sewaan kuarters Blok F dan G milik PPj Presint 11.

      Dalam notis tersebut, ia menyatakan bahawa Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan PPj telah menetapkan kadar baharu bagi sewaan kuarters PPj iaitu Blok F (Aras 1 hingga 16) ialah RM800 manakala Blok G Aras bawah dan Aras 1 ialah RM800 manakala Aras 2 (RM700) dan Aras 3 dan 4 (RM600).

      Notis itu menyatakan bahawa kadar baharu sewaan akan berkuat kuasa setelah kontrak penyewaan sedia ada tamat dan penyewa masih berminat untuk meneruskan kontrak baharu bagi penyewaan kuarters berkenaan.

      PPj yang dihubungi bagi mendapatkan maklum balas menyatakan satu kenyataan berhubung perkara berkenaan akan dikeluarkan dalam masa terdekat.

      Malaysiakini

      Delete
    36. Ameer Corner Kantoi Lagi - Dapur kotor, Kambing Tak Halal, Ada Bungkusan Kuning, 3 Pemilik Sebenar Semuanya Bukan Islam..
      10:38:00 PM 0 Comments Viral


      Sudahlah jatuh, ditimpa tangga pula tu. Itulah nasib malang yang dihadapi oleh pemilik perniagaan, restoran Ameer Corner.



      BACA : Pekerja AMEER CORNER DILEMPANG KERANA TEGUR PELANGGAN HISAP ROKOK TAPI NETIZENS TAK SIMPATI..

      Bermula dengan kisah pekerjanya dilempang pelanggan berakhir dengan pendedahan yang mengejutkan.

      Ini gara-gara apabila laporan polis yang tersebar mendedahkan pemilik sebenar Ameer Corner adalah seorang penganut Hindu. Ini bercanggahan sekali dengan apa yang cuba dibayangkan menerusi restoran milik lelaki itu.

      Papan nama berbentuk kubah masjid, ada ayat-ayat Alquran dan bertulisan jawi diletakkan di dalam premis membayangkan pemiliknya adalah seseorang yang beragama Islam tetapi adalah sebaliknya.

      Menurut siasatan awal, berdasarkan rekod SSM, restoran itu dimiliki oleh seorang hindu dan seorang mamak.

      Namun siasatan lanjut dilakukan oleh blogger milosuam.net.
      mendapati restoran itu didaftarkan atas perniagaan
      Sri Muda Corner Holdings (M) Sdn Bhd (651691-A), ini katanya berdasarkan apa yang tertera di atas papan tanda perniagaan di restoran tersebut.

      Lihat gambar;



      Semakan di portal https://www.emis.com/ mengesahkan laporan itu yakni, pemilik perniagaan Sri Muda Corner dimiliki oleh tiga orang lelaki yang bukannya beragama Islam.






      Dipercayai Krisnasamy adalah bapa kepada Thillai dan K. Thayalan.

      Selain dianggap mengelirukan pelanggan, restoran tersebut juga mempunyai masalah lain yang serius.

      Tempat memasak yang kotor, daging kambing yang diragui halalnya dan bahan masakan yang diletakkan di atas lantai, menunjukkkan restoran itu mempunyai masalah dari segenap segi.

      Delete
    37. Bacalah laporan lengkap hasil siasatan pihak berkuasa yang menyerbu restoran Ameer Corner dibawah ini;

      Peringatan untuk umat Islam khususnya di Selangor.

      Tarikh pemeriksaan: 6/1/ 2019

      Tempat : Restoran Ameer Corner, Seksyen 25, Shah Alam, Selangor.

      Anggota pemeriksaan :

      1) 3 orang pegawai Bahagian Pengurusan Halal, JAIS
      2) 6 Pegawai Penguatkuasa KPDNHEP Selangor

      Pp Ziyad
      Pp Liyana
      Ppp Shahrul Izuan
      Pmp Tk Norazman
      Pmp Amer
      Pmp Firdaus
      Pemandu - En Rahman

      3) 4 orang Pegawai Penguatkuasa Agama JAIS

      Ringkasan keterangan siasatan :

      Pemeriksaan bersepadu telah dijalankan di Restoran Ameer Corner di Shah Alam pada jam 11.00 pagi berdasarkan atas maklumat yg tular di laman sosial (whatsapp) dan facebook ke atas premis yg pemiliknya bukan islam tetapi mengelirukan masyarakat islam dengan menggantung ayat-ayat al- quran.




      Hasil pemeriksaan mendapati :

      1) merujuk kepada SSM premis mendapati premis dimiliki oleh 2 pemilik iaitu seorang beragama Islam dan seorang beragama Hindu.

      2) kesemua pekerja beragama Hindu termasuk tukang masak dan hanya 2 pekerja Islam.

      3) kebersihan premis di tahap sangat tidak memuaskan dan terlalu kotor di bahagian pemprosesan.

      4) bahan mentah, pingan mangkuk, bekas minuman, peralatan memasak diletakkan terus di atas lantai.

      5) lantai berlubang dan pecah. Juga terdapat lubang terus ke longkang di bahagian dapur.

      6) lantai terlalu berminyak dan tidak mempunyai gris trap.

      7) kebanyakan peralatan di dapur terlalu kotor dan berdaki.

      8) Produk daging kambing didapati daripada pembekal yang tidak mempunyai sijil halal dan tidak berlabel.

      9) papan tanda premis menggunalan tulisan jawi (mengelirukan).

      10) menjual rokok di kaunter.

      11) menggantung ayat Quran di belakang kaunter dan disebelah ayat Quran terdapat bungkusan kuning yang tergantung dipercayai (pooja) iaitu alatan untuk upacara sembahan.

      12) menggunakan produk yang menggunakan logo halal yang tidak sah di kawasan proses.

      13) menjual produk makanan yang menggunakan logo halal generic.

      Semasa pemeriksaan telah mendapatkan keterangan daripada seorang pengurus premis. Kedua-dua pemilik tiada di premis.

      Tindakan penguatkuasaan ;

      1) wakil premis diarahkan untuk menutup tulisan jawi pada papan tanda premis.

      2) wakil premis diarahkan serta merta untuk tidak menjual produk makanan yang menggunakan logo halal generic.

      3) premis diarahkan untuk menurunkan dan tidak menggunakan ayat quran di premis sehingga memiliki sijil halal.

      4) premis diarahkan untuk mendapatkan pembekal daging yang mempunyai sijil halal.

      5) perkara 1 hingga 4 perlu dipatuhi dalam tempoh 7 hari dan jika gagal tindakan di bawah Perintah Perihal Dagangan(Takrif Halal) APD 2011 akan diambil.

      6) pemilik premis diarahkan hadir ke Bahagian Pengurusan Halal JAIS pd 7/1/19 untuk memberi keterangan.

      7) tindakan penguatkuasaan telah diambil oleh Bahagian Penguatkuasaan JAIS di bawah Seksyen 10(a) Enakmen Jenayah Syariah 1995 kerana menyebabkan agama Islam dipandang hina untuk tindakan pendakwaan.

      Delete
    38. Tiga nama pemilik Restoran Mamak Ameer Corner didedahkan
      07 January
      BERDASARKAN maklumat yang ditulis pada "signboard" Ameer Corner Shah Alam, restoran mamak itu dimiliki sepenuhnya dan diuruskan oleh Sri Muda Corner Holdings (M) Sdn. Bhd dengan nombor pendaftaran syarikat 651691-A

      Lihat gambar di bawah ini — Wholly owned & managed by Sri Muda Corner Holdings (M) Sdn Bhd (651691-A).






      Ameer Corner Shah Alam



      Hasil carian di laman sesawan EMIS Store, sebuah laman yang menyediakan informasi tentang syarikat-syarikat dan sektor industri, mendapati terdapat tiga (3) nama pemilik Sri Muda Corner Holdings (M) Sdn Bhd dan nama-nama itu ialah:
      K. Thayalan A/L Krisnasamy
      Krisnasamy A/L Thevarayan
      Thillai Nathan A/L Krisnasamy

      Dari nama-nama ini kita boleh agak, perniagaan Ameer Corner ini adalah perniagaan keluarga "Family Bussiness,". Di mana, Krisnasamy adalah ayah, manakala dua orang lagi K. Thayalan dan Thillai Nathan dua orang anak lelakinya. Berdasarkan maklumat carian, aktiviti utama "Family bussiness" ini ialah Penjagaan kesihatan dan bantuan sosial, serta tempat-tempat minuman (minuman alkohol), rujuk maklumat di bawah.

      Sri Muda Corner

      Satu lagi kalau kita lihat, nama Krisnasamy A/L Thevarayan adalah individu pemilik Ameer Corner yang membuat laporan polis susulan pekerja restorannya ditampar atau dilempang oleh seorang lelaki Melayu yang merokok di dalam premisnya baru-baru ini.

      Lihat penama dalam salinan laporan polis di bawah.

      Laporan Polis

      BACA JUGA - Pekerja kena lempang punca pemilik sebenar Ameer Corner terdedah

      Jadi jelaslah bahawa restoran mamak ini namanya sahaja "restoran mamak," tapi pemiliknya adalah orang bukan Islam yang menggunakan tulisan jawi, dan menggantung ayat-ayat Al-quran di dalam kedainya bagi mengelirukan pelanggan.

      Maka tepatlah tindakan pihak berkuasa yang dilapor telah menyerbu Ameer Corner dan mengarahkan supaya ia menurunkan ayat-ayat Al-Quran serta tulisan jawi yang dipamerkan di premis tersebut.

      Orang ramai terutama netizen tak pertikaikan status halal restoran Ameer Corner jika ia menerima sijil halal yang sah. Apa yang orang ramai pertikaikan ialah, tindakan pemilik restoran itu menipu menggunakan ayat Al-Quran dan Jawi bagi mengelirukan pelanggan.


      Sumber — https://www.milosuam.net/2019/01/tiga-nama-pemilik-restoran-mamak-ameer.html#ixzz5c0ODwGwl

      Delete
    39. NGO desak SPRM, PAC siasat Suruhanjaya Syarikat Malaysia
      News | Diterbitkan Hari ini 4:39 petang | Dikemaskini Hari ini 4:39 petang

      A+ A-
      Pertubuhan Kebajikan Bersatu Selangor hari ini menyerahkan memorandum kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan wujud unsur salah guna kuasa dan rasuah dalam projek-projek berimpak tinggi Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

      Pengerusi pertubuhan itu, Muhammad Nadzri Abdullah berkata memorandum berkenaan merangkumi fakta-fakta pendedahan yang dibuat Anggota Parlimen Kinabatangan Datuk Seri Bung Mokhtar Radin di Parlimen pada 12 Nov lepas mengenai kepincangan projek-projek utama SSM.

      Beliau memberi contoh di mana SSM dikatakan memberi projek secara terus kepada sebuah syarikat dan bukan dibuat secara tender terbuka.
      “Kami berharap tiada urusan secara terus di SSM. Kami minta SPRM menyiasat secara terperinci isu ini,” katanya ketika ditemui pemberita sebelum menyerahkan memorandum itu di Ibu Pejabat SPRM hari ini.

      Muhammad Nadzri turut mendakwa individu atau syarikat yang sama sering mendapat projek-projek SSM dan berharap Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dapat melakukan siasatan berhubung isu yang sama.

      - Bernama

      Delete
    40. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  2. Tn Budin spt sudah mendapat hidayah Allah
    Sokongan nya kpd DSN, semakin menyerlah
    Prinsip yg Tn Budin pegang itu, kita caya lah
    Najib tak bersalah sbb blm terbukti bersalah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. X sangka, beruk pun ada panyakit multiple personality!!! Kah kah kah

      Delete
    2. Ternyata Ip beruk man dah jadi sakit hati
      Dia cemburu lihat pantun aku tiada henti
      Nak berpantun seperti Kejora dia tak reti
      Dikatanya Kejora ini, multiply personality

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

      Delete
    3. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete
  3. Budin spt rasa menyesal, gi sokong pakatan
    Dia spt dah tersiilap ikut fitnah PM6 mantan
    DSNR ikhlas berjuang, utk bantu anak watan
    PRU15 elok dia pegang balik PM punya jwtn

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mas joko ta uk uk, mas joko ya uk uk...

      Delete
    2. Uk..uk...uk...mcm beruk kau ni
      Sesuai sgt dgn nama ape man

      Delete
    3. Kih kih kih...singgora kejora terlondeh nampak ekornya yg kontot! Ha ha

      Delete
    4. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete
  4. Tolonglah! Dah satu dunia tahu manusia jenis apa dia ni, usahlah biar dia buka mulut longkaangnya yang hanya akan buat rakyat lebih marah.
    Cari saja orang lain. SiBedol kalau nak syok sendiri suruh dia bercakap depann cermin aje.
    Parlimen tak perlu ada jurucakap dari pembangkang membuat hujah yang ibarat cakap tak serupa bikin.
    Pening pening…..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak rasa saya ada masa utk pening kepala???..

      Delete
    2. BLOG BUDIN INI SUDAH TIADA NILAI AKEDEMIK. PESERTA SEKARANG SETARAF MAT REMPIT.
      TIADA LAGI YG BOLEH DIPELAJARI UNTUK PANDUAN HIDUP.
      INI BLOG TONG SAMPAH SEMUA BOLEH MASUK.

      Delete
  5. Malaysia examining whether China offered to bail out 1MDB

    China also offered to bug the homes and offices of Wall Street Journal reporters in Hong Kong who were investigating 1MDB, to learn who was leaking information to them, said the Wall Street Journal.
    China also offered to bug the homes and offices of Wall Street Journal reporters in Hong Kong who were investigating 1MDB, to learn who was leaking information to them, said the Wall Street Journal.PHOTO: ST FILE
    PUBLISHED3 HOURS AGO
    FACEBOOKTWITTERWHATSAPPEMAIL
    WASHINGTON (BLOOMBERG) - Malaysia is looking into allegations that China offered to help deter probes into 1MDB in exchange for infrastructure projects, after the Wall Street Journal reported that senior Chinese leaders offered to help bail out the troubled state fund in 2016.

    The government is unaware of the discussions detailed in the Journal report, which cited minutes from meetings the newspaper reviewed, and is examining the matter, said Finance Minister Lim Guan Eng.

    The cost of China-backed projects was certainly enlarged and Malaysia will check whether that was due to 1MDB links, Mr Lim said near Kuala Lumpur on Tuesday (Jan 8).


    “But I have to refer back to see if there are details or thing explicitly said,” he said. "If this is said, this is something we will pursue.”

    Chinese officials told visiting Malaysians that China would use its influence to try and get the United States and other countries to drop probes of allegations that allies of then Prime Minister Najib Razak and others plundered the fund, according to the newspaper.

    In return, Malaysia offered stakes in railway and pipeline projects as part of China's Belt and Road Initiative. The Chinese government information office did not respond to requests for comment, the WSJ said, adding that China's Foreign Ministry had earlier denied that money in the programme was used to help bail out the 1MDB fund

    ReplyDelete
  6. Lepas teguran Najib, kadar sewa kuarters di Putrajaya tak dinaikkan

    8 Jan 2019, 1:00 pm (Dikemaskini 8 Jan 2019, 1:38 pm)

    A A
    Kurang 24 jam, bekas perdana menteri Najib Razak membidas Perbadanan Putrajaya (PPj) yang menaikkan kadar sewa kuarters Ppj di Putrajaya dari RM400 kepada RM800 sebulan, hari ini beliau membuat hantaran mengenai tajuk yang sama di Facebook.

    “Pagi ini, syarikat milik kerajaan itu sudah menarik balik keputusan itu.

    “U-turn lagi. Tetapi U-turn kali ini saya sambut baik,” kata Najib.

    Takkan kerajaan madey tunduk dgn teguran najib....jadi hapraklah madey..

    ReplyDelete
  7. Najib layak jadi ketua pembangkang kerana mahkamah blm mensabitkan kesalahanye...

    Komennye ade yg betul yg kena batang hidong madey...

    Negara demokrasi perlukan pembangkang yg bijak....kalo pembangkang dungu madey akan jadi raja...

    Harga minyak diturunkan selepas dikritik oleh najib hingga kelam kabut madey nak tetapkan harga baru ikut formula najib.....madey sudah syok kutip untung besar...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Siapa kata "Negara demokrasi perlukan pembangkang yg bijak"? Kamu kata? Kamu tak masuk buku, pendapat kamu tak di pedulikan.

      Semua yg kau kata itu ada lah pendapat kamu. Not worth 2 sen.

      Delete
    2. GMN, kalau pembangkang dulu bijak tak adalah rakyat merana bila mereka jadi kerajaan kini. Pembangkang hanya main fitnah dan persepsi untuk ambil alih kuasa. Saudara antara mereka yg ditipu hidup hidup. Malangnya saudara masih belum sedar....

      Delete
    3. Hello Mr. Jebon....

      What talking you, haaaaaa....??

      Apanya yg PH fitnah hanya untuk ambil kuasa? Cuba huraikan terperinci bukan tembak rambang peluru kosong.

      Oh ya, kau jsngan pulak suruh kami cari sendiri sebab kami tahu kau tuu yg mengada-adakan tohmahan melulu tanpa asas, bukti dan sumber sahih berkredibiliti.

      Delete
  8. najib pembangkang tak de kuasa...ape paedahnye kuasa asing gunakan najib....

    ReplyDelete
  9. Rakyat 'akan hilang percaya kepada Madey Bersatu dan PH' -Presiden TI-M
    Pendedahan Wan Saiful: PH, jangan sampai rakyat berpaling tadah - Akhbar Satar
    "Rakyat pilih PH kerana mahu hapus rasuah, jangan sampai mereka 'pangkah' yang lain bila tiba Pilihan Raya nanti," kata Akhbar. - Gambar fail


    KUALA LUMPUR: Pendedahan yang dibuat bekas setiausaha Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Perlis, Wan Saiful Wan Jan berhubung salah guna kuasa dalam parti itu perlu diambil berat dengan serius oleh kepimpinan tertinggi Bersatu.

    Jika tidak, kata Presiden Transparency International-Malaysia (TI-M), Datuk Seri Akhbar Satar, seluruh rakyat akan hilang percaya kepada Bersatu dan Pakatan Harapan (PH) secara seluruhnya, akhirnya membawa kepada kejatuhan mereka.

    “Sebab dalam manifesto PH, mereka telah katakan bahawa mereka mahu elak rasuah kerana rejim sebelum ini telah melakukan rasuah dengan teruk. Kemenangan mereka adalah kerana untuk menolak rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat dah mula bosan dgn madey kerana kencing manipesto...kajian rating madey dan PH telah menurun..

      Di tambah dgn kemelut wang ahli Bersatu lagi rakyak bertambah benci...

      Delete
    2. Rasuah Najib yang pesatkan, rasuah akan berterusan selepas Najib masuk penjarakan. 20 tahun pun.

      Sejak Najib curi RM2.6 biliun dan agihkan sebahagian nya kpd ketua2 bahagian dan cawangan Umno, amat ramai yang mau merasuah dan menerima rasuah. Najib bedebah.

      Delete
    3. Rashid Bersatu pon mintak rasuah dgn bagi projek..

      Delete
  10. Binatang yang pakai nama GENG NAJI YANG SETIASA MENJILAT NAJIB TAK BERANI KELUOR DGN NAMA ITU TAKUT AKU BALUN DIA. DIA NAMPAK NAMA BLOGGING AKU AJER DAH CABUT.

    SEKARANG DIA KELUOR ATAS NAMA JUSTICE LEAGURE SHIT PULAK.

    AKU REST. TUNGGU DIA KELUAR ATAS NAMA GENG NAJIB, AKU AKAN BALUN DIA LAGI. KOT DIA TAK BERANI KELUAR BEGIITU UNTIL THE NEXT BLOG POST.

    ReplyDelete
  11. 3 Agensi Rating Sahkan Hutang RM1 Trilion Bohong!

    Dalam satu hantaran di FB, mantan Perdana Menteri yang juga mantan Menteri Kewangan Terbaik Asia, Datuk Seri Najib, mengatakan tak satu pun dari ketiga2 agensi penarafan, Moody's, Standard & Poors dan Fitch Ratings menyebut hutang negara Malaysia sebagai RM1 trilion...

    Laporan Bank Negara Malaysia terkini juga menyatakan bahawa hutang kita pada akhir bulan Jun 2018 ialah RM725 bilion...

    Iaitu kenaikkan dari RM686 bilion pada akhir bulan 2017...

    Juga bukan RM1 trilion...

    Bank Dunia minggu lalu juga tidak menyebut hutang kita adalah RM1 trilion...

    Tetapi minggu lalu, Bank Dunia telah menurunkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia...

    Walaupun berita ini di laporkan dengan agak meluas di luar negara (contohnya di Nikkei, media Jepun) tetapi media tempatan tidak membuat liputan luas mengenainya...

    Minggu lepas, kerajaan juga mengeluarkan laporan dagangan antarabangsa untuk bulan Ogos...

    ReplyDelete
    Replies

    1. Najib yang tidak ada fiscal policy yng betul, belanja boros, isteri pakai eksekitif jet Kerajaan, bila under servicing, sewakan sebuah jet untuk pergi ke Turkey dll.

      Mcm2 lagi tahi Najib bersepah sana sini, maka 1 triliun ler jadi hutang negara.

      Delete
  12. Bimbang KDNK suku kedua merosot teruk, ringgit jatuh

    Najib Razak
    26 Ogs 2018, 10:57 pagi (Dikemaskini 26 Ogs 2018, 11:30 tengahari)

    A A
    ULASAN | Minggu lepas, kerajaan mengumumkan bahawa pertumbuhan KDNK (GDP) negara untuk suku kedua merosot dengan teruk dari 5.4 peratus sehingga 4.5 peratus - jauh di bawah kesemua unjuran pakar analisa ekonomi.

    Kejatuhan sebegini agak membimbangkan kerana kadar pertumbuhan suku kedua kini di bawah paras negara Indonesia dan Thailand yang sebelum ini lebih rendah dari kita.

    Walaupun bukan lagi perdana menteri, halatuju ekonomi negara masih merupakan keutamaan saya. Oleh itu saya mengambil sedikit masa untuk meneliti data-data dan pengumuman kerajaan untuk fahaman lebih mendalam.

    Pertumbuhan KDNK bagi suku kedua mungkin lebih rendah kerana semua sektor ekonomi telah menunjukkan kejatuhan yang berpunca dari banyak projek-projek telah dihentikan tetapi diselamatkan oleh sektor permintaan dalam negara (domestic consumption) apabila GST disifarkan yang mengalakkan lebih banyak pengguna untuk membeli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini Keling Islam (by his mother's side and leader of the Puak Double ee Azeez Raheem in Umno) membalun Najib ker? -

      KJ: Kami tak dimaklum urus niaga China untuk tebus 1MDB

      "Sebagai bekas anggota Kabinet saya boleh katakan dengan jelas bahawa Kabinet tidak pernah diberitahu bahawa urus niaga China berkaitan dengan bail out 1MDB.

      "Jika ada bukti ia berlaku, ia tanpa kelulusan Kabinet," katanya di Twitter.

      Siapa kata Umno tarak balah membalah. Wak Jahid kata dah BELAH 5 - ada 5 puak sekarang.

      Delete
  13. Pemikiran dan pengtahuan mencuri, merompak, melanun, membohong, menipu, cakap aku tak tahu bertalu2 takyat mesti tak lupa selepas dia dah gol pun.

    Siapa lalu kubor dia nanti akan nampak perkataan2 itu semua.

    Susah nak ingat apa baik yang dia lakukan. Itu lah bahana Bugis melanun.

    ReplyDelete
  14. Kepopularan Makin Menurun Rakyat Hilang Kepercayaan Kepada PH
    By @MNA at 17:53:00



    Tun Mahathir nampaknya semakin hilang pertimbangan apabila U-TURN SEKALI LAGI terpaksa mengikut tuntutan pembangkang untuk "kotakan janji" UNTUK KEKAL BERKUASA. Kerajaan Pakatan Harapan dan U-TURN berpisah tiada.

    Nampaknya rating Tun Dr Mahathir Mohamad merosot dalam 6 bulan ini sejak beliau mengambil alih jawatan perdana menteri daripada Datuk Seri Najib Razak, menurut tinjauan pendapat dipetik pemimpin PKR, Rafizi Ramli hari ini yang memberi amaran euforia memihak kepada Pakatan Harapan (PH) hilang dalam kadar cepat.

    “Saya benci menjadi pembawa berita buruk, tetapi seseorang perlu memberi amaran itu,” katanya yang mengetuai badan kaji selidik dikaitkan dengan PKR, Invoke Malaysia.

    Bekas ahli Parlimen Pandan itu memberi amaran kemerosotan populariti akan bertambah teruk “jika tidak diuruskan dengan baik”.
    “Ada tanda euforia bertukar menjadi kekecewaan.”

    Beliau memetik satu tinjauan pendapat yang dijalankan awal bulan ini, di mana rating Dr Mahathir sebanyak 53%, merosot 19% daripada tinjauan sama pada Jun lalu, sejurus selepas PH memenangi pilihan raya umum Mei lalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke idak kajian rafizi, harus di ambil maklum oleh PH..just to be on the safe side!

      Delete

    2. Ini kena lagi si Najib Al Jibo, ker?

      0
      Deepak mohon jadikan Najib, 7 yang lain pihak ke-3
      Selain Najib, antara tujuh individu lain adalah Rosmah Mansor, adik Najib iaitu Datuk Mohd Nazim dan Datuk Ahmad Johari, peguam Tan Sri Cecil Abraham dan Sunil Abraham.

      Delete
    3. Begitu manusia kurang guna akal dan senang ditipu. Taktik main persepsi dan emosi PH memang berjaya. Namun bila tiba masa nak 'deliver' jelas PH tiada substance. Bukan aku tak pernah ingatkan dulu namun masing masing didodoi cerita 1MDB dan janji palsu. Kini bila kena batang hidung baru sebahagian mula sedar.

      Delete
    4. Hello Mr Jebon....

      What talking you, haaasasaa....???

      Delete

  15. Kamu ngang ke menanya "apa paedahnya DOJ USA dedah salah laku penyelewengan 1mdb .."? Kamu tak baca ke pendirian depa amat anti-kleptokrat di mana2 pun.

    Iqraq untuk Al Quran, bacak untk hal2 Najib Al Jibo.

    "skg mereka sendiri pula yg membantu pembelaan kes 1mdb najib razak"? Kakap mamu otak tak centre ker, tak ckp mcm mana, cakap melalui lobang bontt Al Jibo.

    ReplyDelete
  16. Bila plak doj bantu bela najib?...ape yg doj buat?...
    Doj bantu msdey dgn gugurkan tuntutan kapal mewah jho lo...

    ReplyDelete
  17. Najib krtik minyak, madey turunkan minyak...
    Najib kritik kuarters putrajaya madey terus cancel naik sewa ..

    Tak de paedah kpd rakyat?..

    ReplyDelete
  18. Ptg ini abg tak kena gi sekolah, rasa sgt lega
    Tadi abg tertidur kejap sbb mlm tadi berjaga
    Mmg dlm hati abg ni rindu lara tak terhingga
    Teringatkan dindaku sayang bidadari syurga

    Kpd adinda ku sayang, abg ni terhutang budi
    Abng yg tak seumpamanya ini dinda ku sudi
    Selama ini, dinda jadi abg punya denyut nadi
    Terimalah dari abang utk dinda, 'Cinta Abadi'

    ________________________
    CINTA ABADI - DJ DAVE
    (https://youtu.be/39jwvzjPn0Q)

    Bertahun berlalu bersama mu 
    Menempuh dugaan cinta syahdu 
    Bahgia derita di samping mu 
    Tanpa ku rasa jemu

    Diri ku kau puja dan cinta 
    Ternyata bila kau menghurai kata 
    Cinta mu abadi ku hargai 
    Daku jatuh hati

    Chorus:

    Nada jiwa suci murni dan bahgia 
    Akan damai di lubuk jiwa 
    Cinta abadi yang kau sanjungi 
    Kan bersemadi di hati

    Semoga bahgia cinta kita 
    Meskipun ada yang menghalangnya 
    Bersama menjalin kasih mesra 
    Aman sejahtera


    ____________________________
    Buat dinda yg ku rindu selalu
    Salam rindu di angin nan lalu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai singgora kejora beruk putus wayar! Kesian tgok ko ni! Dah makan nasik ke Blum?

      Delete
    2. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete
  19. Zahid, sebagai ahli politik memang dari dulupun tidak menyumbang apa apa kepada negara maupun parti yg didokongnya! Tidak berkualiti, baik dari segi idea maupun berpidato. Hanya nasib yg memihak kepada beliau akibat daripada pergolakkan politik dalaman membolehkan beliau merangkak Naik setangga Demi setangga sehingga dilantik sbgai timbalan pm. Kerana itu beliau kehilangan punca bila keadaan memerlukan utk beliau menjadi pemimpin baik utk parti, negara maupun sbgai ketua pembangkang! Hanya ego, angkuh serta panas baran yg Ada pada diri beliau, Dan of course duit beratus juta dlm akaun!
    Diharap tiada sesiapa dlm Pakatan baik tun maupun Anwar, yg menghulur tali bantuan kepada beliau Kali ini, biarkan shj beliau terus hanyut tercungap cungap mencuri nafas utk hidup!
    Najib pula political illusionist,kerana bijak memanipulasi sudut yg baik sesuatu isu tertentu sehingga Ada yg terpedaya dgnnya walaupun keburukannya lagi besar. Tapi sayangnya, rakyat sudah pun maju dari segi pemikiran Dan tidak mudah terperangkap dgn mainan silap mata najib, Dan ini menjadi satu kekurangan kepadanya sekiranya ingin menjadi ketua pembangkang kerana rakyat akan terkeliru antara realiti dan illusi walupun isu yg diketengahkan adalah benar!
    Khairy mungkin calon yg sesuai sbgai ketua pembangkang kerana beliau memiliki pemikiran yg kritis, cuma lack of experience. Tapi pengalaman akan datang as he goes along provided that opportunity is given to him.
    Definitely, Kita memerlukan pembangkang yg kuat, yg pro active dlm memberi kritikan agar dpt mengimbangi yin and Yang politik tanahair Kita!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deepak mohon jadikan Najib, 7 yang lain pihak ke-3

      Dalam penyataan tuntutan, Santamil Selvi dan anaknya mendakwa mereka terpaksa hidup dalam buangan di India selama 56 bulan mulai 4 Julai 2008 selepas pendedahan Balasubramaniam dalam akuan bersumpah keduanya dalam kes pembunuhan Altantuya.

      Plaintif memohon ganti rugi berjumlah RM840,000 termasuk kos menyewa sebuah apartmen di Chennai, India, yuran sekolah dan kehilangan pendapatan sebagai guru tadika, pinjaman perumahan, kos pengangkutan, ganti rugi am, ganti rugi khas dan kos.

      NAJIB & ALTANTUYA?

      HOHOHO ...

      Delete

    2. MANA "NAJIB .. bijak memanipulasi sudut yg baik"?

      kALAU BIJAK, DIA TAK KENA 40 TUDUHAN MAHKAMAH, MENUNGGU BICARA, 10-20 TAHUN PENJARA.

      Yin and Yang politik tanahair? MANA ADA? YANG ADA IA LAH YUNG AND YIK JHO TAIK.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Berani kau keluar petang-petang gini?

      Sedar menjadi mangsa ludahan ku!

      Penyamaran si MGN menjadi Ip Man,AliJAGA

      MGN-jilat jubur pondan

      Ip Man- I piq Man!
      Si babi jantan bunting! Luar biasa!patutnya babi tino yg bunting!
      Ini kerana kesukaannya menjilat!

      Ali Jaga-si jaga kandang babi!

      Delete
  20. Nak tunaikan manifesto tertangguh sbb hutang negara trillion-trillion

    Tapi utk projek kereta nasional ketiga yg tak ada dlm manifesto boleh pulak cari million-million...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dude!!!! Kena bezakan antara charity dan investment! Manifesto kebanyakannya berbentuk kebajikan! On second thought, projek kereta national jugak boleh dimasukkan dlm usaha utk melunaskan salah satu manifesto iaitu menyediakan peluang pekerjaan. Ramai nanti yg boleh kerja kat sana, asal jgn amik Bangla dah la! He he

      Delete

    2. Binatang GENG NAJIB @ GORA @ AHOMOUSE KOMEN MAIN HENTAM KROMO AJER, TAK PEDULI APA ORANG CAKAP, aKU PUN BUAT GITU -

      Jho Low akan didakwa lagi, kata laporan
      Turut akan didakwa secara tanpa hadir ialah empat yang lain.

      PADAN LER. NAJIB KENA 4O TUDUHAN MAHKAMAH, ROZI KENA 17, BABI GEMOK PENDEK INI SEPATUT NYA KENA 20 ATAU LEBIH.

      Delete
    3. Berapa kali nak kena tipu Tun. Projeknya semua lesapkan duit rakyat dan kayakan kroni. Ingat Proton? Ingat Perwaja? Ingat PKFZ? Ingat judi Forex? Ingat tol? Ingat IPP? Bila agaknya nak sedar dari lamunan?

      Delete
    4. Dah kena balun atas nama GENG NAJIB @ GORA @ AHOMOUSE, dia keluar atas nama Mr J pulak.

      Ish ish ish bendaklah ni.

      Delete
  21. GMN, DOJ tiadapun kes terhadap 1MDB. Lebih press conference dan perang persepsi untuk jatuhkan UMNO dan BN. Ini didalang oleh International Republican Institue dan NED yg dibiayai Soros. Mereka mahu naikkan kerajaan yg liberal.
    Bila matlamat dicapai maka propaganda 1MDB boleh digugurkan. Inilah yg berlaku. Tak pelik ke lepas bertahun tahun berkokok satu kes pun tak dibicara? Dulu kata UMNO tak bagi maklumat. Kini apa alasan?
    Begitu juga di Malaysia. Selepas berkokok duit 1MDB dicuri hingga kini tiada satu kespun dibawah ke mahkamah atas tuduhan mencuri.
    Mereka yg taksub diperbodohkan dengan fitnah. Akhir sekali jadi pengkhianat agama dan bangsa dengan menaikkan rejim kafir dan liberal.

    ReplyDelete
  22. Sepatutnya terima kasih pada DSN. Dulu dalam kerajaan pun banyak bantu rakyat. Di luar kerajaan pun banyak bantu. Rasa PH masih gerun dengan DSN.Tetap tenang selalu. Bila buka mulut je cepat reaksi. Tk DSN. Teruskan berjuang untuk rakyat. Kebenaran akan zahir juga kelak. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  23. Sudah setahun lebih, jiwa Mas itu ku selami
    Tak sampai sebulan lagi, aku kan jadi suami
    Dgn larutan air baja kasih jiwa nya ku sirami
    Semoga kekal selamanya cinta yng bersemi

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete

  24. Ooooooooo Najib pulak yang di promosi Budin sekarang nih? Aritu Bang Non. Tak dengor lagi dia promosi Bersatu. Dah cerai ke? Banyak dedak dari puak2 tu ke?

    Najib dah gone case, Budin. Gila, 40 tuduhan mahkamah, takkan 3-4 pun tak sangkut bersalah. 10 tahun penjara lah.

    Tak lama lagi bicara dia akan dimulakan. Mana boleh yang duduk di kandang pesalah di mahkamh jadi Ketua Pembangkang di Parlimen?

    Aritu masa di tuduh beberapa tuduhan terakhir, dia tak mahu duduk dalam kandang. Hakim biarkan, kot nak cepatkan kerja mendengar pleading ngaku ke tak. Di masa bicara penuh, mana boleh camtu.

    Lagi pun sorang bekas Hakim Mahkamah Rayuan dah laungkan Hakim2 kes rasuah sekarang "lemah". Jadi, masuk kandang masa bicara, masuk penjara selepas bicara lah si Najib itu.

    ReplyDelete
  25. Tuduhan Mr J ada ke bukti?
    Tun menipu Forex, Perwaja
    Jika ada bukti berpeti
    Kenapa meroyan, tak lapor saja?

    Bertahun sudah asyik menuduh
    Mintak bukti terkial kial
    Takde bukti namanya bodoh
    Ubat tak laku walau se rial!

    "Bila nak sedar dari lamunan"
    Lanun sebenar selalu di Fb
    Nampak pisang beruk berkenan
    Tak berani ambil,jerit bertubi!

    "Lesap duit rakyat" siapa namanya
    'cash is king' dia mencanang
    Dicerca orang seluruh dunia
    Mr J putar nak bagi menang!

    Sekarang siapa yg tipu rakyat
    Tentu bukan Tun Mahathir
    Sokong Bijan yg jual hikayat
    Masih Mr J nak jadi pandir?

    Ada ke pernah Tun didakwa?
    Geledah rumah terjumpa benda?
    Makbadak kenyang banyak sendawa
    MrJ hanya dapat spender!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baca komen2 dulu kata Mr J tuduh. kepas itu suruh pembaca cari bukti nya - google, kata nya.

      Ini lah jeniis penyokong Najib. Umno. Bn.

      Itu pasal mereka kalah di Pru14.

      Delete
  26. Izinkan lah aku melakar sedikit coretan tinta
    Untuk tontonan peminat, aku bukakan cerita
    Di blog ni tercatat sebuah citra sejarah cinta
    Jejaka & dara yg pada mulanya bersengketa

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Sering kali diucap si pujangga, cinta itu buta
    Penyair mengatakan, cinta itu tidak bermata
    Begitu lah dgn Mas gadis Iban yng ayu jelita
    Kejora pilihannya bukan le pemuda berharta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Kejelitaan Mas adalah satu di dalam berjuta
    Kejora pulak, pemantun bistari juara di carta
    Asal dari berpantun mereka jadi seia sekata
    5 Feb 19, mereka akan di pelamin bertakhta

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete
  27. Parti PH nampaknya dah makin mudarat
    Penyokong PH pun, dah tak berapa kerat
    Nak pertahan pekong, depa dah tak larat
    Satu dpd contohnya, Suman sial keparat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he he

      Tut..tut..tut..tut
      Kojolla kuntut
      Rasa nak terkentut
      Cikgundu tukang karut,
      Mas yg datang bulan, dia yg kecut
      Perasan jagoan, rupanya pengecut
      My oh my, My foot...!!

      He he he

      Delete
  28. Ip Man! pilihan nama terbaik dari penyamaran GMN

    GMN- Geng Menutuh Nonok (nonok lubang jubor)

    lp Man_ I piq MAN-babi jantang bunting!

    Ali Jaga-Si Jaga kandang Babi

    FUCK AND TERUS FUCK si MGN babi jantan!!!!

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaahhh

    ReplyDelete
  29. ….A……A…..
    …///………\\\
    ///….O…..O..\\\
    ………….00………
    ...)))0000Y000((
    ……))………..((….
    …….AAAAAAA….
    …………((…………


    dah nak maghrib ni!

    babi jantan bunting elok masuk kandang

    Tolong kunci pakai mangga besar

    Ali Jaga awasi kandang!!


    HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!

    HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!

    HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!

    HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!HA!!!!!!!!!HA!!

    ReplyDelete
  30. Hello Mr. Jebon....

    What talking you, haaaaaaaa....??

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...